Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 9 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:49:
Zondagmiddag besteed aan het onderhoud van de bioloog van m'n 2e bak.. Was wel nodig ook. Filtermatten goed uitgespoeld (zou ik vaker moeten doen), siphorax ook volledig eruit gehaald en flink schoongemaakt. Ja, een 'aanslag' op de goede baccies maar gezien de load in het aquarium erg laag is maak ik me geen zorgen.

Volgende actie is voor m'n 2 meter bak nu echt eens op zoek te gaan naar een nieuw onderkomen voor de uaru's, oscars en L190 (iemand interesse? :+ ). Zodat ik die om kan gaan zetten naar een onverwarmde bak.
Wat ga je in 2m onverwarmd doen? 300 neon tetras? 8)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Wat ga je in 2m onverwarmd doen? 300 neon tetras? 8)
Huh das toch ook gewoon een tropische vis?

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dragon2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Wat ga je in 2m onverwarmd doen?
Heel veel garnalen kweken?

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• dragon2
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:24:
[...]

Huh das toch ook gewoon een tropische vis?
Houdt niet van hoge temperaturen. Subtropisch meer, kan op kamertemperatuur. Leuke combi met Apistogramma borelli, of Corydoras paleatus.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waarschijnlijk Aziatisch.. Bak is zonder verwarming 21-22 graden dus er kan best wel wat leuks in.
Kuhli's, hillstream loaches, flink wat zebra of luipaard danios, stapel vuurgarnalen, japonica's

• de Peer

de Peer

under peer review

dragon2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:55:
[...]

Houdt niet van hoge temperaturen. Subtropisch meer, kan op kamertemperatuur. Leuke combi met Apistogramma borelli, of Corydoras paleatus.
Onder de 22 graden moet je ze echt niet gaan houden hoor. Dat ze het overleven wil nog niet zeggen dat het aan te raden is. Valt voor mij gewoon in categorie dierenmishandeling of in ieder geval verwaarlozing.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik had graag clown botia's genomen maarja, die moeten warmer dan mijn aquariumwater dus is in de winter. Jammerdebammer.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03 23:36
Na 2 weken (14 day TTM) quarantaine mocht mijn nieuwe aanwinst zaterdag de bak in. Gezien hij het prima naar zijn zin lijkt te hebben hier de eerste foto's.

De Xanthurum!
Nog een wat kleiner exemplaar. Hij kwam wel met volle buik, maar had was grijzige lijnen over de neus lopen. Die zijn in de quarantaine periode al verdwenen, en ik zie er nu niets geks meer aan. Er begint wat kleur te komen in de borstvinnen.

Fotograferen vind hij nog eng dus ik moest wat afstand houden van het aquarium. Geef het tijd en er zullen scherpere foto's komen.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 22:23:
Na 2 weken (14 day TTM) quarantaine mocht mijn nieuwe aanwinst zaterdag de bak in. Gezien hij het prima naar zijn zin lijkt te hebben hier de eerste foto's.

De Xanthurum!
Nog een wat kleiner exemplaar. Hij kwam wel met volle buik, maar had was grijzige lijnen over de neus lopen. Die zijn in de quarantaine periode al verdwenen, en ik zie er nu niets geks meer aan. Er begint wat kleur te komen in de borstvinnen.

Fotograferen vind hij nog eng dus ik moest wat afstand houden van het aquarium. Geef het tijd en er zullen scherpere foto's komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een prachtig beestje! O+

Mooie kleur ook ;)

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Gister bij Aqua-zoo Leerdam geweest, niet al te groot, 40 bakken waarvan 8 kleine. Maar als liefhebber ben je toch wel 2 uurtjes zoet. Ik kende het verder niet maar ik kwam een paar weken geleden een filmpje hierover tegen op youtube.

[Voor 76% gewijzigd door Chaoss op 06-02-2023 18:41]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• dragon2
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:37:
Gister bij Aqua-zoo Leerdam geweest, niet al te groot, 40 bakken waarvan 8 kleine. Maar als liefhebber ben je toch wel 2 uurtjes zoet. Ik kende het verder niet maar ik kwam een paar weken geleden een filmpje hierover tegen op youtube.
Mijn oude aquarium club, 25 jaar geleden 🙈
Nog steeds toffe club, wel minder 'idioot grote' bakken dan vroeger, ik mis de 4m bak bij de ingang met roodstaartmeerval, pacus en arowana, de 4m bak met altums, Panaque enz, crenicichlas, barracudas, kwastvinsnoeken, argusvissen, de wat grotere haaien enz. En ik mis m'n schildpadden en 'mijn' Afrikaanse bak (vlindervissen, olifantsvissen enz).
Maar de grote murene, rifwachter, baby haaitjes, getijdenbak enz zijn er nog, plus nieuwe visjes zoals zeepaardjes. Nog steeds genoeg te beleven!

• World Citizen
Paar plaatjes dan :)

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:00
Zo even een update van mijn aquarium avonturen. Zoals het hoort bij een echte tweaker ga ik behoorlijk overboord met de nieuwe passie :)
De bak bij mijn dochter was up en running en qua techniek wel meer dan af. Dus tijd voor de volgende bak, ik had nog wel een plekje op mijn bureau voor een 125 liter Juwel Rio met wat passen en meten en inschikken.
Inmiddels is die ook up en running met wat albino Corydoras, dwerg rasboras en garnalen.
Voor de zekerheid maar een flink filter eraan gehangen met lekker veel biofiltratie, een Oase biomaster thermo 600 met verwarming, ideale pomp!

De mini rasboras hebben maar hele kleine bekjes, en ik kon geen baby artemia ingevroren vinden. Dus maar wat DIY videos opgezocht en een eigen kweek begonnen. We houden het huis best wel fris nu in de winter dus ik had eigenlijk geen plek met meer dan 25 graden in huis, en ook nog licht. Toen bedacht ik me dat de enige warme plekken in huis de aquariums zijn, dus tijd voor de 3e bak :)
Vanavond de eerste eitjes erin gedaan, hopelijk morgen verse kreeft op het menu!

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

• Taro
  • Niet online

Taro

@marcovandam Ah, je lijdt ook aan Multiple Tank Syndrome :)

Hier de ervaring dat Artemia het onder de 25 graden ook nog wel doen, mits het niet ver onder de 20 is. Rond de 20 duurt het hier 36-48 uur, boven de 25 graden 24-36 uur.

JBL 902 ipv Oase 902 bedoel je vermoedelijk?

Veel succes, de Rasbora's genieten ervan!

Replace fear of the unknown with curiosity | 6340 Wp zonnepanelen | Tesla Model Y LR

• marcovandam
Taro schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:22:
@marcovandam Ah, je lijdt ook aan Multiple Tank Syndrome :)

Hier de ervaring dat Artemia het onder de 25 graden ook nog wel doen, mits het niet ver onder de 20 is. Rond de 20 duurt het hier 36-48 uur, boven de 25 graden 24-36 uur.

JBL 902 ipv Oase 902 bedoel je vermoedelijk?

Veel succes, de Rasbora's genieten ervan!
Ik heb het hier niet veel warmer dan 18 a 19 graden, zeker niet in de nacht. Ik dacht eerst aan een infrarood paneeltje, maar dan is de temperatuur weer lastig te managen, en zit ik straks met gekookte eitjes 8)7
Dus dit leek me wel een ideale manier op ze perfect op 26 graden uit te broeden.
We gaan het zien morgen ik ben benieuwd!

De pomp is een oase biomaster thermo 600, ik was eerst de JBL van plan vandaar de verwarring. Erg blij met de keuze, bij mijn dochter staat een JBL maar de oase is echt veel fijner. Stiller, en als hij uit geweest is met 1 druk op de pompknop weer draaiend, bij mijn dochter zit ik een uur te pompen en met een beetje pech moet de slang eraf en moet ik hem aanzuigen |:( . De flow is in te stellen op de instroom, verwarming in het filter wat wel veel mooier is dan zon staaf in je bak. De originele inhoud is wel een beetje stom met 4 bakken middelgrof spons maar dat is simpel te upgraden natuurlijk :z
Ook een CO2 infuser op de instroom gemaakt dus alleen nog de instroom en uitlaat in de bak.

• Taro
  • Niet online

Taro

@marcovandam Ja, is idd een prima manier, benieuwd naar de resultaten :)

Ben ook fan van de Oase Biomaster Thermo's, incl. inline diffusor. Hier van beneden naar boven: 1x 20 ppi spons, dan een lege tray, daarna 2 trays vol met biomedia, dan een dunne 30 ppi spons. Bevalt prima.

• Taro
  • Niet online

Taro

Hier het besluit genomen om afscheid te nemen van de inrichting van het aquarium beneden, ik beleef er geen plezier meer aan. Na bijna 2 jaar is het tijd voor iets anders. Morgen worden de vissen, garnalen en slakken opgehaald. Daarna verkoop ik de hardscape, maak ik alles schoon en ondertussen ga ik nadenken over het vervolg. Ik kijk waarschijnlijk eerst even of de garnalenbak op zolder (update volgt spoedig ;) ) voldoende is, of dat ik toch binnenkort de bak beneden ook weer opnieuw inricht.

Ik had natuurlijk de dieren even in een andere bak kunnen plaatsen, dan het aquarium opnieuw inrichten en ze terugplaatsen, maar ik wil kijken naar iets zonder verwarming én heb een goede nieuwe verzorger voor ze gevonden. Voor de garnalen is geen heater sowieso prima, maar door de beperkte omvang van het aquarium is de viskeuze zeer beperkt. Ik wil wel een groter aquarium, maar dat is ook weer kapitaalvernietiging en mijn vrouw heeft liever helemaal geen aquarium in de woonkamer...

Recent werden hier ook Danio's genoemd voor lagere temperaturen. Ik neem niet aan dat dat Celestial Pearl Danio / Galaxy Rasbora betrof want daar zie ik minimaal 20 graden bij staan? Of redden die het ook op bijv. 18-19 graden? Want die zijn wel leuk en gaan naar mijn weten ook prima om met kleinere garnalen. Zijn er nog andere leuke opties voor vissen in een 60x45x45 aquarium op kamertemperatuur?

• marcovandam
Taro schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:50:
@marcovandam Ja, is idd een prima manier, benieuwd naar de resultaten :)

Ben ook fan van de Oase Biomaster Thermo's, incl. inline diffusor. Hier van beneden naar boven: 1x 20 ppi spons, dan een lege tray, daarna 2 trays vol met biomedia, dan een dunne 30 ppi spons. Bevalt prima.
Dat vind ik het leuke van een groot filter, lekker tweaken met de filtermedia. Na veel lezen en bekijken heb ik de volgende inhoud. Volgens mij maakt het uiteindelijk niet zoveel uit als je voldoende capaciteit hebt en de boel een beetje bijhoudt.
Voorfilter sponsjes vervangen voor grove type, onderin middelfijn spons met daarop filterwatten.
Dan een bak met de sponzen uit het oude filter voorlopig, dat wordt een bak siporax.
Daarop een bak siporax, dan een bak met de deels ingedraaide JBL bioballetjes.
Vervolgens een bak met seagem matrix ( alleen al voor de naam _/-\o_ ) en in de bovenste bak een zakje seagem purigen met watten erop om het water een beetje vast te houden, anders vliegt alles zo langs het kleine zakje.

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:09:

Recent werden hier ook Danio's genoemd voor lagere temperaturen. Ik neem niet aan dat dat Celestial Pearl Danio / Galaxy Rasbora betrof want daar zie ik minimaal 20 graden bij staan? Of redden die het ook op bijv. 18-19 graden? Want die zijn wel leuk en gaan naar mijn weten ook prima om met kleinere garnalen. Zijn er nog andere leuke opties voor vissen in een 60x45x45 aquarium op kamertemperatuur?
Nee dat zijn ze niet. Het gaat hier om Zebradanio's (Danio Rerio) of Chinese Danio's (Tanichthys albonubes). Zijn allebei eigenlijk heel leuke visjes, heb ze vroeger wel gehad. De Zebradanio's zijn drukke zwemmers, de Chinese danio's meer groepsbeestjes.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:42

JME

zeg maar Jamie

Aanvullend: Chinese danio heb je ook nog in de variant Goud, die zijn wat opvallender dan de "gewone" Chinese danio. Zorg wel voor bakkoeling in de zomer. Hier is vorig jaar kort na de zomerhitte (kamertemperatuur oplopend tot 26-27 graden en daarmee ook de baktemperatuur) een deel van de populatie gaan rugzwemmen. Ik laat de resterende paar nu erin zitten als dither fish voor de brigittaes, maar aanvullen ga ik ze niet meer.

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Helder, bedankt, ga mij daar eens in verdiepen.
@JME Ik heb idd aquarium koeling. En er staat een WP/airco voor o.a. de woonkamer gepland :)

Vanochtend eerder dan verwacht een seintje gekregen dat de nieuwe eigenaar onderweg was, dus snel alles eruit gevangen. Ging met de ervaring van de vorige keer erg snel en simpel. Nu eerst de meeste Anubias, Bucephalandra, hout & lavarocks eruit aan het halen en verkopen zodat ik dat niet weer ergens anders moet opslaan en in leven houden. Ook gisteren het laatste weeping moss verkocht dat ik in een bak op zolder had staan. Omdat ik nu geen Artemia meer kweek kunnen daar de luchtpomp en sponsfilters ook allemaal weg. Even een grote voorjaarschoonmaak :)

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:53

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Iemand toch een leuke vis hebben voor een te klein aquarium https://ideas.lego.com/pr...d4-41a3-acbb-b9708b30b03c

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03 18:05

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Topicstarter
marcovandam schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:43:
[...]
De originele inhoud is wel een beetje stom met 4 bakken middelgrof spons maar dat is simpel te upgraden natuurlijk :z
Hoeft niet. Ding vol met middelgrof (20ppi) schuim is helemaal prima. Dat geneuzel over ringetjes, korreltjes, whatever. Het zal de bacteriën echt een worst zijn. Die willen hechten op iets dat enige stevigheid biedt (en dat doet het) en waar water langs stroomt (en dat doet het). Lekker goedkoop, slaat niet dicht oftewel dikke prima.

André Huisman (www.new-line.nl)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Filter heeft meer functie dan alleen bacteriën huishouden. Fijn schuim houd ook fijner vuil tegen.

Verder vraag ik me af of grof schuim het meest optimale is. Een product als Siporax is zo gemaakt dat het de meest optimale omstandigheden bied qua oppervlakte en poreusheid waardoor er zoveel mogelijk bacteriën kunnen hechten en je filter dus efficiënter wordt.

• World Citizen
Ik filter in zeewater eerst het water door een filtermedium. Dit is bij zee redelijk fijn. Je kunt het vergelijken met watten uit zoet water. We doen dit voor de mechanische filtering van de relatief grotere stukjes.

Die stukjes zouden namelijk oplossen in stofjes zoals Nitraat en Fosfaat.

Eenmaal omgezet in Nitraat en Fosfaat word het lastiger die stofjes eruit te halen.

Een natuurlijke manier om die stofjes weer uit je water te halen zijn bepaalde bacteria. Deze diertjes "eten" bijvoorbeeld nitraat en fosfaat.
Die diertjes leven vaak in kleine ruimtes. Die kleine ruimtes maken we beschikbaar middels steen, schuim, foam of zoals @HuismAndré zegt ringetjes, korreltjes, whatever.

@HuismAndré heeft een goed punt. Het maakt geen zak uit wat het is.... zolang er maar genoeg oppervlakte is om die diertjes te kweken en huisvesten.

Je maakt dus normaal het mechanische filter gedeelte van je filter schoon, en laat je bacteriële gedeelte met rust.

Het verwijderen van de stukjes VOORDAT het word omgezet naar stofjes is je doel. Helaas komen er altijd stofjes vrij dus zul je ook bacteriële filtering moeten inzetten.

Volgens mij scheelt deze fundamentele logica niet tussen zoet of zout? @HuismAndré ?

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:26

Oekol

waka waka hey hey

Je hebt niet alleen een mooi aquarium, maar je kan ook nog eens hele mooie foto's maken. Wauw! Even in dit topic op oudere post van je gezocht, echt heel gaaf man.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• World Citizen
Oekol schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Je hebt niet alleen een mooi aquarium, maar je kan ook nog eens hele mooie foto's maken. Wauw! Even in dit topic op oudere post van je gezocht, echt heel gaaf man.
Dankjewel @Oekol !

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Chaoss schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:35:
Filter heeft meer functie dan alleen bacteriën huishouden. Fijn schuim houd ook fijner vuil tegen.
En bij grover filterschuim gaat dat vanzelf (maar dat heeft wel tijd nodig). En, let wel, 20ppi is niet grof maar middelgrof. 30ppi is zelfs middelfijn.

Wat bij filtering gebeurt is dat de deeltjes die je niet wilt zich hechten aan het schuim waardoor het filterschuim vanzelf "verdicht". Bij fijn filterschuim zorgt dat ervoor dat het schuim na verloop van tijd dichtslaat. Bij middelgrof filterschuim (20-30ppi) gebeurt dat veel minder snel. Ik denk zelfs dat, als het dreigt dicht te slaan, de druk ervoor zorgt dat het sediment gedeeltelijk weer loslaat. 20ppi slaat bij mijn HMF in ieder geval nooit dicht (ik kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik het schuim voor het laatst heb schoongemaakt)
Verder vraag ik me af of grof schuim het meest optimale is. Een product als Siporax is zo gemaakt dat het de meest optimale omstandigheden bied qua oppervlakte en poreusheid waardoor er zoveel mogelijk bacteriën kunnen hechten en je filter dus efficiënter wordt.
Ik herhaal het maar weer eens: Ik spreek hier over middelgrof (20ppi). Grof heb ik niet genoemd.

Als je maar heel weinig ruimte hebt voor filtermedium dan is het oppervlak wellicht een belangrijk iets (bij een zeer klein binnenfilter bijvoorbeeld). Vergis je overigens niet naar het aanhechtingsoppervlak van filterschuim. Ook dat is enorm. De meeste filters hebben echter liters en liters aan ruimte voor je filtermedium. Tenzij de bak dan zwaar overbevolkt is (en je eigenlijk dát zou moeten oplossen/voorkomen) zal elke normaal filter voldoende broedplaats bieden aan de wenselijke bacteriën, gevuld met spotgoedkoop filterschuim.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:06:
Volgens mij scheelt deze fundamentele logica niet tussen zoet of zout? @HuismAndré ?
Totaal geen kennis over zout dus ik zou het niet weten. Mooi om naar te kijken maar daar houdt het wel mee op. (mij teveel werk, licht en herrie ;-)

• World Citizen
Doen we plaatjes avond? :Y *O*

Mag het?

• Taro
  • Niet online

Taro

Nee, je hebt je upload limiet bereikt ;)

• World Citizen
Taro schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:38:
[...]

Nee, je hebt je upload limiet bereikt ;)
Ik heb nog 230MB }) . Maar ja dan is het inderdaad op kom ik zojuist achter -O- .

"
Beste @Femme,

Lieve lieve Tweakers. Jullie zijn ge-wel-dig. Mijn mentor in het leven, en een schoot om in te wenen.

Mag ik meer fotoopslag? O+

Kusjes
WC
"

Die 230MB gaat er half aan vandaag!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@World Citizen _/-\o_

Iets anders dan. Vanmiddag heeft hier de een-na-laatste chinese danio het loodje gelegd en als ik die laatste zo zie dan duurt dat ook niet heel lang meer. We hebben een schooltje boraras brigittae en ik verwacht dat zowel zij als wijzelf wel een dither visje kunnen gebruiken. Helaas is de keuze niet zo reuze, want er zijn wel wat beperkingen:
- 60cm bak
- in principe 22 graden, maar in de zomer af en toe oplopend tot 26
- pH 6,5
- GH 9
- geen ruimte om een complete school toe te voegen
- en een beetje kleur is ook altijd leuk

Suggesties??

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:37:
@World Citizen _/-\o_

Iets anders dan. Vanmiddag heeft hier de een-na-laatste chinese danio het loodje gelegd en als ik die laatste zo zie dan duurt dat ook niet heel lang meer. We hebben een schooltje boraras brigittae en ik verwacht dat zowel zij als wijzelf wel een dither visje kunnen gebruiken. Helaas is de keuze niet zo reuze, want er zijn wel wat beperkingen:
- 60cm bak
- in principe 22 graden, maar in de zomer af en toe oplopend tot 26
- pH 6,5
- GH 9
- geen ruimte om een complete school toe te voegen
- en een beetje kleur is ook altijd leuk

Suggesties??
Ooit de Trigonostigma espei overwogen? Die had ik in m'n 60 bak en ze waren totaal niet schuw, mooi om te zien en actief. Lijken qua kleur ook nog wel een beetje op de Boraras, al zijn ze wel echt meer oranje dan rood.

• Taro
  • Niet online

Taro

Groepje mannelijke Endler guppen? ;)

• JME

JME

zeg maar Jamie

@SmurfLink @Taro Ik heb beide overwogen (naast de espei overigens ook de hengeli) maar volgens mij moeten ze allemaal in warmer water dan die 22 graden van mij hier?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Wachtuseffe.. die baktemperatuur van 22 graden was een compromis wegens de danio’s. Die straks dus weg zijn. Dus een beetje hoger is een optie. Binnen de marges die de energiecrisis toelaat natuurlijk..

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 07:28:
Wachtuseffe.. die baktemperatuur van 22 graden was een compromis wegens de danio’s. Die straks dus weg zijn. Dus een beetje hoger is een optie. Binnen de marges die de energiecrisis toelaat natuurlijk..
Ik had ze op 24, da's niet superveel verschil met 22.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Keuzes. Ik denk dan het is een koudwatervisje, en dan kies ik liever een wat lagere basistemperatuur. Maar in de winkel zit ook alles op dezelfde temperatuur, dus het zal vast kunnen. Of het optimaal is? Wie zal het zeggen.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
ben inmiddels in proces van mijn 250cm aquarium te vervangen door een iets kleinere bak.
Dus 10 dagen geleden 2 quarantaine bakken gestart van 200 liter om vissen tijdelijk in onder te brengen zodat grote bak wegkan en nieuwe bak besteld kan worden.
het plan is dit weekend (ja na 15 dagen) ze over te zetten.
NO2 staat in die bakken op 0,05 en lijkt me stabiel te zijn.
Deze bakken zijn opgestart met 2 sponsfilters die 200l aquariums moeten aankunnen.
Dit in combinatie met media uit mijn sump ben ik van mening dat ik de NO2 piek de baas kan.

Vissen per 200 liter bak
koppel Amphilopus Citrinellus
6 meervallen (synocats en pimelodus) in de andere quarantaine bak

Qua nieuwe aquarium ben ik enorm onder de indruk van de akvastabil fusion (160cm)

• NLKornolio

NLKornolio

Mijn aquarium heeft wat liefde nodig. Nadat ik en keer kroos heb meegekregen het vut voor onderhoud nogal verloren.

Besloten volgende maand te starten met herinrichting. Ga proberen wat meer low-tech te gaan met intensieve planten die het met mijn verlichting toch nooit echt goed deden. Alles gaat eruit en dan supercleaning om het kroos te verwijderen.

Akadama al besteld want mijn jbl soil is na 2 jaar echt op. Had echt kilos fissidens mos maar dat was op de een van de andere week ineens helemaal verdwenen. Verwijt het zelf maar aan gemis voeding.

Minder soorten vissen en wil dat ze samen kunnen met mijn garnaaltjes.

[Voor 3% gewijzigd door NLKornolio op 15-02-2023 13:33]

• Taro
  • Niet online

Taro

3 maanden geleden de 45P ingericht, 3 weken in laten draaien en daarna de 28 (ooit maar 5 gekocht) garnalen overgezet. Daarnaast wat Red Root Floaters (Phyllanthus Fluitans) toegevoegd en ivm de tijdelijke skimmer even vastgezet:

Vandaag tijd voor de eerste keer onderhoud, want anders vallen de Phyllanthus Fluitans uit de bak ;) De foto's zijn niet heel erg mooi en duidelijk door het zonlicht...

Gelukkig op een paar vlekjes bruine opstart alg na verder nog geen last gehad van algen. Het licht heb ik van +-20% naar 40% kunnen verhogen door de dikke laag planten op het oppervlak. Er komt vanaf de zijkant veel zonlicht op de bak, dus de planten eronder krijgen ook voldoende licht. Richting de zomer maar even kijken wat dat met groene algen op het glas gaat doen, maar het blijft een garnalen bak, zij vinden dat prima ;)

Alle garnalen hebben de verhuizing overleefd. Ik doe nauwelijks onderhoud op de bak, behalve af en toe het water aanvullen met osmose en zoals vandaag voor het eerst even snel de spons van het filtertje uitgeknepen icm een 3 liter waterwissel.

In eerste instantie wilde ik het aquarium filterloos houden, maar dit filtertje bevalt wel en heeft een speciale baby garnalen spons erop zitten + optie om een luchtpomp aan te sluiten als dat nodig is.

Al een paar kleine garnalen gespot, maar vermoed dat dat richting de zomer door de hogere watertemperatuur in de versnelling gaat. 1x per 3 dagen voer ik de garnalen bij.

Kunstmatig licht geeft toch betere foto's qua kleuren:

En planten weggooien kan ik nog steeds niet, dus deze gaan weer in de verkoop ;)

Het 60H aquarium beneden is inmiddels verkocht, om eerlijk te zijn mis ik die nog niet. De komende tijd maar even focussen op dit kleinere aquarium icm garnalen.

[Voor 7% gewijzigd door Taro op 15-02-2023 15:25]

• SmurfLink
  • Niet online
Die Phyllantus Fluitans is bij mij ook opeens weer geëxplodeerd, hele winter zielig paar plantjes, nu de bak weer vol. Het is echter nog veel te vroeg om ze de vijver in te doen ben ik bang. :X

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
Taro schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:05:
3 maanden geleden de 45P ingericht, 3 weken in laten draaien en daarna de 28 (ooit maar 5 gekocht) garnalen overgezet. Daarnaast wat Red Root Floaters (Phyllanthus Fluitans) toegevoegd en ivm de tijdelijke skimmer even vastgezet:
Mooie kleuren, die Phyllantus Fluitans. Mocht iemand in de buurt van Harlingen eens een paar stekjes overhouden dan hou ik me aanbevolen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:14
Valt me de laatste tijd tegen hoe de drijfplantjes groeien. Afgelopen zomer en najaar kon je elke week snoeien, nu groeit het trager dan de slakken het kapot vreten :(

Heb nu de temperatuur 2 graadjes omhoog gezet, kijken of dat wat uitmaakt. Afgelopen zomer was de baktemperatuur een heel stuk hoger dan nu.

Verder dacht ik wel even wat slakjes te vangen met een plak komkommer aan een theelepeltje op de bodem. Lag er nog geen 5 minuten in en er krioelden zo'n 20 garnalen omheen... slakken zijn inmiddels al op weg, hele zijkant waar de plak ligt zitten ze nu verzameld. Die beesten kruipen nou eenmaal wat minder hard dan de garnalen.

• Taro
  • Niet online

Taro

@_JGC_ Dit schreeuwt om foto's :)

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:36
Ik heb vanmiddag bij de lokale dierenwinkel wat nieuwe guppen vrouwen gehaald. Nu is er eentje al heel slecht aan toe, drijft ongecontroleerd door de bak en ligt nu zelfs op de bodem. Heb vanmiddag (al voor ik dit zag) preventief behandeld met Esha2000 omdat guppen vaak zwak zijn. Maar vermoed dat deze het niet lang meer houdt.

Wat doen jullie in zo’n geval, je hebt niet echt garantie ofzo, maar je mag wel verwachten dat een vis ‘gezond’ is.

De rest doet het overigens prima, net als de rest van de bak.

• de Peer

de Peer

under peer review

HansAnders07 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:12:

Wat doen jullie in zo’n geval, je hebt niet echt garantie ofzo, maar je mag wel verwachten dat een vis ‘gezond’ is.
Gup dood maken. Verder niets.
Als je de winkel informeert zul je wel een nieuwe krijgen. Mij te veel moeite voor 1 gup.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Balen. Hier doet de LFS overigens nooit moeilijk. Als je vooraf even belt dan vragen ze of je een flesje aquariumwater meeneemt zodat ze de ergste fouten aan jouw kant kunnen uitsluiten. En dan krijg je gewoon iets nieuws mee.
Grappig, hier vanmiddag endlers gehaald.. :)

• HansAnders07
de Peer schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:36:
[...]

Gup dood maken. Verder niets.
Als je de winkel informeert zul je wel een nieuwe krijgen. Mij te veel moeite voor 1 gup.
Gedaan. Ging zo snel achteruit..
Haha normaal zou ik er ook niet echt een probleem van maken, maar heb echt de vrouwen nodig, een grote orgie anders hier..

• NLKornolio

NLKornolio

Hier mogen jullie de panda guppen ophalen hoor.

• HansAnders07
HansAnders07 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Gedaan. Ging zo snel achteruit..
Haha normaal zou ik er ook niet echt een probleem van maken, maar heb echt de vrouwen nodig, een grote orgie anders hier..
Uiteindelijk netjes opgelost. Moest met wat water naar de winkel, even getest en water was in orde. Toen twee vervangende vissen meegekregen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
HuismAndré schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:07:
[...]

Mooie kleuren, die Phyllantus Fluitans. Mocht iemand in de buurt van Harlingen eens een paar stekjes overhouden dan hou ik me aanbevolen.
Leeuwarden, heb afgelopen weekend net alles weer uitgedund.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:29
Wat is jullie ervaring met een anatome helena i.c.m. zebra renslakken ?

Ik heb namelijk een explosie van blaashoornslakken en zou daarom een helena in willen zetten. Echter zou het zonde zijn als die mijn zebra slakken te grazen neemt.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

helena slakken eten alles.

Gewoon sebastiaan

• J0rdym23
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:29
Dan word het handmatig uitvangen 8)7

• Bossie
  • Nu online
J0rdym23 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Dan word het handmatig uitvangen 8)7
Of de zebraslakken tijdelijk even in isolatie tenzij de zebra’s een paar maatjes groter zijn dan je killer-snails.

Ik heb inmiddels een maand 4 kleine helena’s (ik kreeg extra bij de winkel (1-1.5 cm))in mijn bak zitten, en mijn zebra’s (2/3x groter) zijn er nog gewoon.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:11

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Bossie schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:09:
[...]

Of de zebraslakken tijdelijk even in isolatie tenzij de zebra’s een paar maatjes groter zijn dan je killer-snails.

Ik heb inmiddels een maand 4 kleine helena’s (ik kreeg extra bij de winkel (1-1.5 cm))in mijn bak zitten, en mijn zebra’s (2/3x groter) zijn er nog gewoon.
mijn helena's hebben uiteindelijk ook al mijn appelslakken opgegeten.

Gewoon sebastiaan

• Bossie
  • Nu online
Smuggler schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:13:
[...]

mijn helena's hebben uiteindelijk ook al mijn appelslakken opgegeten.
Boefjes

Edit: iemand hier ervaringen met Oase Bioplus filterpompen?
De mijne had vorige week steeds tikkende geluiden dus toen helemaal schoongemaakt en filters vervangen. Daarna een paar dagen prima gedraaid en toen begonnen de tikken opnieuw, dus vanavond nogmaals opnieuw schoonmaakt met als resultaat dat de pomp nu ongeveer op 5% werkt.

Misschien is de pomp stuk, misschien is het iets heel simpels?

[Voor 50% gewijzigd door Bossie op 19-02-2023 21:57]

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ik zie sinds vandaag allemaal kleine witte beestjes (larven?) In mijn nano. Zijn maar een paar mm groot dus lastig om een goede foto van te maken, zouden dat garnalen offspring kunnen zijn?

[Voor 3% gewijzigd door Chaoss op 20-02-2023 20:53]

• dragon2
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:53:
Ik zie sinds vandaag allemaal kleine witte beestjes (larven?) In mijn nano. Zijn maar een paar mm groot dus lastig om een goede foto van te maken, zouden dat garnalen offspring kunnen zijn?
Beetje weinig info... Mosseldiertjes? Planaria? Hydra?

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Planaria of Hydra is het niet. Mosseldiertjes zou kunnen, nog nooit eerder gehad.

Vinger van dochter voor de schaal :+ maar goed foto kun je verder ook niets mee..

[Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 20-02-2023 21:01]

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:40
Chaoss schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:00:
Planaria of Hydra is het niet. Mosseldiertjes zou kunnen, nog nooit eerder gehad.

[Afbeelding]

Vinger van dochter voor de schaal :+ maar goed foto kun je verder ook niets mee..
Gewoon baby slakken denk ik.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• SmurfLink
  • Niet online
Chaoss schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:00:

[Afbeelding]

Heb je slakken?

• Bossie
  • Nu online

• Wolfp4ck
zeg klein vraagje, de Aquatlantis volga 450 heeft er hier iemand ervaringen mee ?
Ik zou eens moeten weten of er een Fluval FX6 op kan aangesloten worden zonder breekwerk (mew dat de kabelgleuven diep genoeg zijn, thank you

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:50:
zeg klein vraagje, de Aquatlantis volga 450 heeft er hier iemand ervaringen mee ?
Ik zou eens moeten weten of er een Fluval FX6 op kan aangesloten worden zonder breekwerk (mew dat de kabelgleuven diep genoeg zijn, thank you
irritant he, dat ze dat nergens weergeven, zelfs niet in de technische specificaties op hun website.
Als ik het zo zie zal er sowieso maar erg weinig ruimte zijn om die dikke slang van de FX6 er doorheen te krijgen. Nu kun je natuurlijk wel een dunnere slang/bus gebruiken maar dat is wel weer zonde van de weerstand die je daarmee creëert.

https://aquaforum.nl/thre...0-van-jeevandewee.173874/
Kijk hier maar even. is een 350 maar dat zal qua openingen wel gelijk zijn aan 450.

Openingen zien er qua diameter groot uit, echter zijn het 'halve cirkels'. maar dat betekent wel dat het breekwerk mee zal vallen als je nog iets van de overkapping (bovenkant/klep) af zou moeten halen.

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 21-02-2023 16:19]

• Wolfp4ck
Dat is inderdaad irritant

Maarja, ik kom ondertussen van Juwel Rio 450 (tot ik afgeraden ben die te nemen omdat dit dwarsbalken loskomen)

dan Akvastabil Fusion (mede door de 12mm glasdikte) maar die kan ik nergens bezichtigen en zijn die niet voorgeboord (ik wil geen Sump meer :))

En nu dus aquatlantis Volga,

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:26:
Dat is inderdaad irritant

Maarja, ik kom ondertussen van Juwel Rio 450 (tot ik afgeraden ben die te nemen omdat dit dwarsbalken loskomen)

dan Akvastabil Fusion (mede door de 12mm glasdikte) maar die kan ik nergens bezichtigen en zijn die niet voorgeboord (ik wil geen Sump meer :))

En nu dus aquatlantis Volga,
Ik heb zelf Akvastabil Move en vind het erg fijn dat die 4 (voorgeboorde) doorvoeren heeft door de bodem, waardoor mijn FX6 lekker binnendoor kan en dus zonder slangen achter het aquarium.

• Wolfp4ck
heb je foto's van hoe je dat gedaan hebt ?

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:32:
heb je foto's van hoe je dat gedaan hebt ?
Niet op voorraad, maar kan ik vanavond wel even maken. Maar zo bijzonder is het niet. gewoon slangen van de FX6 aangesloten op 2x een PVC doorvoer. ingaand en uitgaand.

[Voor 20% gewijzigd door de Peer op 21-02-2023 16:43]

• Wolfp4ck
dus aan de kant heb je 2 pvc buiten staan, en functioneerd de intake dan als een soort skimmer ?

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:37:
dus aan de kant heb je 2 pvc buiten staan, en functioneerd de intake dan als een soort skimmer ?
Nee intake is gewoon een aanzuigkorf (onder water). je kunt gewoon de korf gebruiken die meegeleverd wordt bij de FX6.

en de 'outtake' gewoon een spraybar.

gewoon zoals je dat bij elk filter doet, maar dan niet via de slangen achter de bak langs, maar binnendoor via de doorvoer in de bodem van de bak.

zo dus:
zoals hier: https://akvaforum.no/images/aquarium/31947/150109115316.jpg
(is niet mijn foto)

[Voor 25% gewijzigd door de Peer op 21-02-2023 16:43]

• Wolfp4ck
mja ik ben nog van de stempel met de 2 droopkamers en overloopbak :)

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Nope, en al weken/maanden geen plantjes toegevoegd dus waar die beesten dan ineens vandaan komen?

Denk ook dat ze voor slakken wel te beweeglijk zijn.

[Voor 10% gewijzigd door Chaoss op 21-02-2023 19:01]

• Wolfp4ck
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Nee intake is gewoon een aanzuigkorf (onder water). je kunt gewoon de korf gebruiken die meegeleverd wordt bij de FX6.

en de 'outtake' gewoon een spraybar.

gewoon zoals je dat bij elk filter doet, maar dan niet via de slangen achter de bak langs, maar binnendoor via de doorvoer in de bodem van de bak.

zo dus:
zoals hier: https://akvaforum.no/images/aquarium/31947/150109115316.jpg
(is niet mijn foto)
Hoe ziet de bovenkant er dan uit ? (in de aqua) ?

• Amps
  • Laatst online: 28-03 22:27
Chaoss schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:56:
[...]

Nope, en al weken/maanden geen plantjes toegevoegd dus waar die beesten dan ineens vandaan komen?

Denk ook dat ze voor slakken wel te beweeglijk zijn.
Het zouden mosseldiertjes kunnen zijn. Bij mij ontstonden ze ook ‘spontaan’. Had niet het idee dat ik wat aan mijn bak had gedaan. Op een gegeven moment werden het er veel en gingen ze op een kluitje zitten en had ze toen regelmatig met een netje eruit moeten vissen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolfp4ck schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:47:
[...]

Hoe ziet de bovenkant er dan uit ? (in de aqua) ?
Spray bar en aanzuigkorf. Zoals in elk aquarium.

• World Citizen

De knoop is door, de spullen in huis, we gaan de onderkast afmaken.

Het originele idee bestond uit 2 dingen.

- Alles uittrekbaar op lades
- Een aparte ruimte voor techniek zodat ik ruimte heb voor stekjes of iets anders.

Het eerste idee blijft in het nieuwe plan bestaan. Alles is uittrekbaar, en ik ga daar dit weekend eindelijk verslag van maken.
Het tweede idee is een probleem.

Het originele idee staat in de startpost, maar na bouwen kom ik erachter dat het in het meubel wat ik heb niet veilig gaat. Het water kan niet hard genoeg doorstromen of "valt" eigenlijk te hard op bepaalde plekken. Dit zorgt ervoor dat ik het niet veilig kan bouwen zonder heel veel pvc buizen van de ene naar de andere ruimte te plaatsen. Dat laatste wil ik niet.

Hier een illustratie van het probleem.

Het water stroomt dus eerst naar de linkste ruimte waar de techniek zou staan. Daarna stroomt het naar rechts, en dan weer terug het aquarium in.
De rode cirkel is het probleem. Het is lastig uitleggen, maar daar stroomt het water niet hard genoeg. Dat kan ik oplossen door het linkse aquarium hoger te zetten, maar dan past daar geen skimmer meer in.

Hoe dan ook,
Het nieuwe idee is om over te stappen op een externe Skimmer zodat ik in het linkse vak een spruitstuk van kranen kan maken. Ik voer dan met een pomp water naar dat spruitstuk, en kan met de kraantjes de externe apparaten van water voorzien.
Daar komt
- UV Filter
- Skimmer
- Wervelbed
- 2e Wervelbed of Wierenfilter of etc.

Ik kan dat nog steeds helemaal eruit trekken. Ik heb het al gemaakt, en zal morgen daar een update van maken. Morgen zal ook het geheel omgebouwd worden op de skimmer na.
Ik zoek een externe skimmer, en heb de Deltec T1000i op het oog.

De rest heb ik allemaal en dit weekend word dus hobby weekend!!!!

Ik heb er zin in !

[Voor 36% gewijzigd door World Citizen op 24-02-2023 22:32]

• World Citizen

Stap 1 is het uitwisselen van de opvoerpomp. Ik had een APEX Cor 7000lph, en ga over naar een Vectra L2 11500lph.

Dit omdat ik al wist dat ik ooit te weinig stroming zou hebben. Als er straks wat koraal gaat groeien word de doorstroming in mijn setup enorm verminderd. Ik merkte het nu al met de paarse gorogoon die een hele hoek dood legt aan stroming. Ik had dus voor de toekomst al de Vectra L2 op het oog, maar heb die gisterenavond fijn op kunnen halen bij een andere aquariaan. Top Dankjewel!

Ik ga van 7000lph naar 11500lph, en ja, dat staat ook 100% open. Ik voer de L2 op 100%. Dat is ruwweg 25x de bakinhoud per uur :Y) als ik er wat overhead en opvoer vanaf haal.

Gezien ik geen stromingspompjes heb moet ik het van de opvoerpomp hebben. Die moet alles doen. Dit is dus een heerlijke upgrade en hij zit er sinds vanmorgen 06:00 op ! Ik kon niet langer in bed blijven liggen en wilde aan de slag :)

De "oude" COR pomp gaat nu als pomp dienen voor het hele externe filter verhaal. Later vandaag daar meer over.

Oud Apex COR

Nieuwe Vectra L2

• World Citizen

Ik wil dus overstappen op:

- Externe UV
- Externe potfilter
- Externe skimmer

Via een pomp pomp ik daar water in en dat loopt weer terug in de sump. De buizen gaan voorlangs, waardoor het geheel, gemonteerd op wieltjes, naar voren en achteren kan zonder iets los te maken. Er zitten wel koppelingen maar die zijn eigenlijk niet nodig.

Het is een spruitstuk met

2x 32mm kranen voor de skimmer.
6x 16mm kranen voor de rest.
Er zit ook een flowmeter voor het nieuwe groter UV in. Ik ga van een Reeflex 350 naar een 800 omdat ik die van een vriendelijk aquariaan hier op het forum mocht over nemen voor een allervriendelijkste prijs. Dankjewel!

De hele kast is behandeld met een 2 componenten epoxy. Er zit een dikke harde laag over de hele binnenkant. Onderin komt er daardoor een soort waterdichte bak. Ik plaats daar sensoren in de geluid maken maar ok de pomp naar het spruitstuk uitzetten.

• World Citizen

Het zit erin en draait! Na heel wat zweet en kramp is het gelukt. Het spruitstuk is klaar en in werking.

Aangesloten is nu een voorlopig potfilter. Ik wil 2 nieuwe die je makkelijker los kunt draaien (D&D). En het UV is aangesloten.
Het enigste wat niet gelukt is, is het aansluiten van een flowmeter op het hele spruitstuk. Hiervoor kwam ik een PVC koppeling te kort, maar dat komt komende week in orde.

Voor de rest lijkt het goed te gaan. Geen lekkages, geen herrie.... Top!

Owja, en de skimmer gaat dus weg waardoor ik een schotje kan plaatjes om het middelste gedeelte af te sluiten van de spruitstuk pomp. Anders zuigt hij eventueel rotzooi aan.

• Taro
  • Niet online

Taro

@World Citizen Interessant allemaal! Zie ik daar rechts nu een autofeeder? Wat heb je daar in zitten?

• World Citizen
Taro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:43:
@World Citizen Interessant allemaal! Zie ik daar rechts nu een autofeeder? Wat heb je daar in zitten?
Inderdaad, een Grasslin rondomatic 400. Ik heb hem een week en hij staat nog droog. Ik had altijd de EHEIM, maar die is eigenlijk helemaal niet handig. Ja het is een van de betere, maar met 1 soort voer is het behelpen.

De Grasslin heeft 28 vakjes. Ik ga daar stofvoer, vlokvoer, korrelvoer en wellicht diepvriesvoer in gebruiken.

1x per dag Vlok of Korrel voor vis
2x per dag poeder voor koraal
1x per dag diepvries voor vis (mits dat gaat)

Ik zal er meer over schrijven als ik er wat ervaring mee heb.

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:50:
[...]

Inderdaad, een Grasslin rondomatic 400. Ik heb hem een week en hij staat nog droog. Ik had altijd de EHEIM, maar die is eigenlijk helemaal niet handig. Ja het is een van de betere, maar met 1 soort voer is het behelpen.

De Grasslin heeft 28 vakjes. Ik ga daar stofvoer, vlokvoer, korrelvoer en wellicht diepvriesvoer in gebruiken.

1x per dag Vlok of Korrel voor vis
2x per dag poeder voor koraal
1x per dag diepvries voor vis (mits dat gaat)

Ik zal er meer over schrijven als ik er wat ervaring mee heb.
Helder, ik herkende hem omdat ik hem zelf ook heb. Maar kon het nut ervan op een sump niet helemaal plaatsen ;)

Inmiddels gedurende meerdere vakanties gebruikt, wel handig, je kunt bijv. 1-2-3x per dag instellen, maar met die hoeveelheid vakjes kan je 2 weken x 2x per dag, of een hele maand met 1x per dag prima redden. Kan hem iedereen aanraden, heb verschillende andere merken en types getest, maar deze doet het ook heel erg goed met micropellets en ander klein voer, daar hebben de meeste anderen veel moeite mee.

• World Citizen
Taro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:53:
[...]

Helder, ik herkende hem omdat ik hem zelf ook heb.
Ah mooi, en goede ervaring dus. Ik heb er zelf ook vertrouwen in. Lijkt me een top ding.
Maar kon het nut ervan op een sump niet helemaal plaatsen ;)
Dit omdat het voer dan op de opvoerpomp valt. Die blaast het dan het aquarium in. Ik heb 2 uitstromen aan beide zijdes van het aquarium, dus het voer word dan perfect verdeelt over het hele aquarium. Zeker met poedervoer is het belangrijk dat het een beetje oplost in water. Normaal doe ik dat in een glas voordat ik het voer, maar als het automatisch gaat dan kan dat niet. Aldus, stort ik het boven de opvoerpomp zodat het met water vermengd word en het aquarium in gaat.

Als het voer bij mij zou drijven gaat het meteen de afvoer in. Het voer moet dus nat de bak in zodat het niet drijft.

• Taro
  • Niet online

Taro

World Citizen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 17:59:
[...]
Dit omdat het voer dan op de opvoerpomp valt. Die blaast het dan het aquarium in.
Ah, dus het is geen tijdelijke placeholder totdat je hem gaat gebruiken, maar wordt ook daadwerkelijk op die plek gebruikt.

Ik gebruikte voer dat door de zwaartekracht (die klepjes vallen ineens naar beneden) direct in het water zonk ipv op het oppervlak bleef drijven wat wel gebeurde als ik handmatig voerde. Maar op die manier kan ook.

• World Citizen
Taro schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:05:
Ik gebruikte voer dat door de zwaartekracht (die klepjes vallen ineens naar beneden) direct in het water zonk ipv op het oppervlak bleef drijven wat wel gebeurde als ik handmatig voerde. Maar op die manier kan ook.
Ik ben bang dat ik dat niet ga halen met spirulina. Dat is opgedroogde wier in vlokvorm (dat groene wat rondom sushi zit).
Dat gaat drijven en dan zuig ik het meteen af. Als ik het via de opvoerpomp stuur dan drijft het mooi rond in de bak.

Met poeder is dat ook een beetje. Dat blijft drijven als je er een mespuntje in gooit.

• HuismAndré

HuismAndré

Topicstarter
World Citizen schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:10:
[...]
Ik ben bang dat ik dat niet ga halen met spirulina. Dat is opgedroogde wier in vlokvorm (dat groene wat rondom sushi zit).
Spirulina en Nori zijn niet hetzelfde. Nori is een wier, Spirulina is een bepaalde soort blauwalgbacterie.

Wikipedia: Nori (zeewier)
Wikipedia: Spirulina

JBL Sprirulina (vlokken) zinkt trouwens vrijwel gelijk als je het op het water gooit. Het blijft lang niet zo lang drijven als bijvoorbeeld Tetramin.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Spirulina is er ook in tabletvorm, bijvoorbeeld Spirulina Wafers van HS Aqua (voorheen OSI). Ik gooi hier nu en dan een halve tablet in de bak; die valt dan meteen naar de bodem maar is heel stabiel, waardoor de oto's en cory's er uren plezier aan hebben.

• World Citizen
HuismAndré schreef op zondag 26 februari 2023 @ 20:19:
[...]

Spirulina en Nori zijn niet hetzelfde. Nori is een wier, Spirulina is een bepaalde soort blauwalgbacterie.

Wikipedia: Nori (zeewier)
Wikipedia: Spirulina

JBL Sprirulina (vlokken) zinkt trouwens vrijwel gelijk als je het op het water gooit. Het blijft lang niet zo lang drijven als bijvoorbeeld Tetramin.
Excuus je hebt gelijk.

Ik gebruik

• de Peer

de Peer

under peer review

Gisteren een jonge Tijger Steenkruiper gevonden in mijn bak, 5-8mm groot. Goed verstopt tussen de planten. Die gaat het wel redden denk ik. Erg leuk! ik had er totaal geen rekening mee gehouden dat ik daar jongen van zou kunnen krijgen!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:02:
Gisteren een jonge Tijger Steenkruiper gevonden in mijn bak, 5-8mm groot. [..]
Ik had even geen idee welke soort dat is, maar die ken ik blijkbaar als Hill Stream Loach ;)

Leuke soort!

• de Peer

de Peer

under peer review

Taro schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:16:
[...]

Ik had even geen idee welke soort dat is, maar die ken ik blijkbaar als Hill Stream Loach ;)

Leuke soort!
Ja klopt. Sewellia lineolata.
Het is stiekem wel 1 van mijn favoriete vissen denk ik. Ik heb er 5 in mijn bak, plus dus minimaal 1 jong nu.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Amps
  • Laatst online: 28-03 22:27
Bijna een maand na de rescape even de oude foto teruggekeken vs nu. Grappig om te zien dat het naaldgras toch nog een klein beetje gegroeid is in die kleine maand. Valt niet op als je er elke dag naar kijkt. Helaas waren er wel enkele garnaaltjes gesneuveld (waarschijnlijk door de stress).

Inmiddels ook de Chihiros lamp erop gezet.

Foto vlak na de rescape:

Een kleine maand later:

Helaas was de alternanthera reineckii mini niet goed aangekomen, dus er mist nog een plantje rechtsboven. Heb geprobeerd om het plantje in de buurt te vinden, maar helaas niet gelukt. Ook geen zin om het dubbele te betalen voor een in vitro potje i.v.m. de verzendkosten. Mocht iemand nog tips hebben (of topjes over hebben) in de buurt van het Gooi, hoor ik het graag!

[Voor 13% gewijzigd door Amps op 01-03-2023 19:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Pfft na 2 jaar de bezem er doorheen. Was vergeten hoeveel hardscape erin zat.

Water eruit zodat ik overal makkelijk bij kan. Hardscape eruit plantjes los.

Als alle troep weer beetje gefiltert is planten eruit en dan vissen tijdelijk in speciebak.

Dan de kroos met alle macht proberen schoon te boenen. Grond eruit en opnieuw beginnen.

Als iemanf nog wat valisneria uit hoogvliet wilt anders gaat het in de prullenbak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

3 dagen later

• Taro
  • Niet online

Taro

@NLKornolio Mooie stukken hout. Heb verschillende aquarianen op YouTube gezien die het hebben aangewezen als reden voor o.a. bovengemiddelde vissterfte en andere problemen in het aquarium. Hopelijk had dat een andere reden...

• NLKornolio

NLKornolio

Taro schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:32:
@NLKornolio Mooie stukken hout. Heb verschillende aquarianen op YouTube gezien die het hebben aangewezen als reden voor o.a. bovengemiddelde vissterfte en andere problemen in het aquarium. Hopelijk had dat een andere reden...
Hoop het niet. Hoe heet het hout dan zoek ik het ook even op.
Gekocht op Vivarium maar wel net bij een van de terraria stands.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

NLKornolio schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Hoop het niet. Hoe heet het hout dan zoek ik het ook even op.
Gekocht op Vivarium maar wel net bij een van de terraria stands.
Millennium wood volgens mij.

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee