3 nieuwe stukjes koraal.
Tegenwoordig gaat een hoop koraal verkoop via whatsapp veilingen. Iemand post dan foto's van koraal met een prijs erbij, en de eerste die JA zegt die heeft hem. Ik ben er geen fan van want ik zie een koraal liever eerst in het echt. Op het oog kun je enorm veel aan koraal zien. Kleur, extensie van poliepen, vlees op het bot, plagen, schade etc. Soms kan je dan met een winkel regelen dat ze hem even vast houden.
Maar op die veilingen komen wel hele mooie dingen voorbij. En nu is een vriend van me gestart met dit ook doen. Hij kan koraal inkopen bij een groothandel in Duitsland, en wij kunnen dat via hem kopen.
Ik heb eens meegedaan. Ik ken de groothandel en ik ken de tussenhandelaar. Deze vriend rijd zelf naar de groothandel toe en bekijkt dus wat er gekocht word. Als er ter plekke toch problemen zijn (ik vertrouw zijn kennis), dan ruilt hij het of zegt hij het af. Ik durfde dat wel aan.
En... het is echt bergen goedkoper. Het risico op uitval is echter groter vind ik. Het koraal gaat door meer handen en krijg een zwaarder stres moment. Niet ideaal.
6 stukjes gekocht, maar hier 3 uitgelicht:
Goniopora.
Dit is dezelfde als ik hiervoor heb gepost. De vorige was een Gele, maar zoals je ziet heb je ze in alle kleuren van de regenboog. Of... alle kleuren van de regenboog in 1 stukje. Alles kan.
45 euro. Dit is wat duurder dan de gemiddelde maar de kleur is erg heftig. Dit is een stekje van ongeveer anderhalve duimnagel. Ze zagen dat van en groter stuk af en lijmen het op een "steksteentje". Als het dan niet dood gaat in 2 maanden kan het verkocht worden.
Het groeit als een stenen golfbal. Rond met putjes. In die putjes zitten de lange poliepen.
Een Euphyllia paradivisa.
Dat 2e woord paradivisa zegt best veel over de vorm van de tentakels. Je ziet dat ze hier rond zijn in het topje. Ook splitsen de topjes her en der. Dat is kenmerkend voor deze soort van deze familie.
Hier in het "paarsig"..... en dat was ook de reden dat ik hem kocht. Je hebt deze ook in veel kleuren maar de meeste gaan naar Groen/geel/bruin. Ik heb nog niet iets gezien wat op paars lijkt.
Nu kan het zijn dat dit dier helemaal niet blij is en daardoor stresskleur heeft, maar dat zou ik van deze groothandel niet verwachten.
29 euro
Het groet als een soort Chinese muur. Kronkelige muur waar boven het koraal groeit.
Stichodactyla tapetum (denk ik
)
Dit is een anemoon. Hiervoor heb ik ergens een knal roze anemoon geplaatst en dit is ruwweg hetzelfde maar dan als dwergje.
De kleur..... dat is de reden dat ik hem kocht. WOW. Dit is wel echt heeeel erg fel. En geel. Het ding spat echt uit het rif en is onmisbaar.
Dit is mijn eerste "MiniMaxi" anemoon (bijnaam). Ze blijven over het algemeen zitten waar ze zitten en kruipen dus niet veel rond itt de roze.
29 euro.