RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Door Onecta gegevens te vergelijken met de HW meters. De laatste vertrouw ik meer eigenlijk, die zijn MID-gecertificeerd dus hebben een dusdanig beperkte afwijking (heeft elke meter) dat je daarmee mag factureren. Shelly (zie V&A

) wijkt soms ook behoorlijk af trouwens, vooral bij apparatuur met schakelende voedingen en een flinke power factor. Bij m'n line-interactive UPS gaf Shelly bijna het dubbele verbruik aan dan de UPS zelf en een plug-meter van Brennenstuhl.
Volgens mij
meet Daikin alleen het inverter vermogen (althans, dat is het enige dat ik via ESP kan uitlezen) en wordt de rest daar bovenop berekend. Dat geldt iig voor de BUH hebben we hier al eens ondervonden.
Nou zeg ik ook niet dat het er nou
héél ver vanaf zit, maar afwijken doet het wel degelijk. Overigens geeft Daikin dan teveel op ipv te weinig. Even een vergelijking van afgelopen week en maand van het totaal verbruik volgens Onecta vs metingen vanaf Homewizard en een Shelly (Binnen/buitenunit en boilerelement zitten op een HW, BUH element wordt gemeten via een Shelly EM3):
Onecta vs Homewizard:
vandaag: O: 3,5kW (cloud loopt achter?), hw: 5,54
gisteren: O: 5,2, hw: 5,12
woe: O: 8,7, hw: 8,88
di: O: 12,1, hw: 11,0
ma: O: 12, hw: 9,96
zo: O: 16, hw: 13,33
za: O: 8,0, hw: 7,82
Februari: O: 182,2, hw: 164,67
Interessante bevindingen. Em3 werkt volgens mij met die spoelen. Ik gebruik 3x pro 1 pm.
Wellicht dat er een verschil in nauwkeurigheid zit tussen de kwh meters met klemmen en meters die er ‘echt’ tussen zitten. Maar ik heb hier dus weinig verstand van.
Ik heb mijn warmtepomp pas een paar maanden en jouw data triggerde mij om van een aantal maanden de totale gebruiksgegevens eens naast elkaar te zetten:
November: Onecta 294, shelly’s 293
December: Onecta 366, shelly’s 374
Januari: Onecta 504, shelly 517
Al met al is de waarde volgens Onecta gemiddeld ongeveer 2% lager bij mij.
Die buh en booster verbruiksgegevens berekend hij volgens mij obv hoe je dat instelt in de warmtepomp. Bij stond hij bijv als 3kw booster geconfigureerd door de installateur terwijl het een 2kw is dus op tijd aan kunnen passen.