Bij een stooklijn van 25°C en een delta T van 5 is je retourtemperatuur 20°C. Hoe moet de warmtepomp dat voor elkaar krijgen, als je ruimtetemperatuur ook ~20°C is? Je retourtemperatuur moet minimaal een paar graden boven je ruimtetemperatuur zitten.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:44:
[...]
Okay, ga ik eens even de MMI-code voor die eerste opzoeken.
Die tweede lijkt me niet kunnen? Ik bedoel de stooklijn is volgens mij niet heel raar? dT is overigens 5.
Kijk, ik leer nog steeds... de offset helpt hier dus niet bij? Die staat nu plus 2 dus zou er ruimte moeten ontstaan. Los van de offset zou ik dus wellicht stooklijn iets moeten verhogen bij 15C en de dT veranderen? Bijv. 26@15 en dT 3 of 4?MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:47:
[...]
Bij een stooklijn van 25°C en een delta T van 5 is je retourtemperatuur 20°C. Hoe moet de warmtepomp dat voor elkaar krijgen, als je ruimtetemperatuur ook ~20°C is? Je retourtemperatuur moet minimaal een paar graden boven je ruimtetemperatuur zitten.
Overigens prima voor het verbruik, want laag, echter vinden de vrouw en dochters er wel iets van want 'maar' 19C
Dank in ieder geval voor het duidelijke antwoord!
[ Voor 10% gewijzigd door Ninjetsu NL op 16-02-2024 17:08 ]
Ja, mijn minimale suggestie is 26 graden als stooklijn, mits dT 3. (Persoonlijk heb ik al genoeg aan 26 graden bij +10 buiten, maar dat verschilt van huis tot huis.) Dan nog zou ik de overregeling op 3 of 4 zetten, want dat het blijft aan de lage kant.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:04:
[...]
Kijk, ik leer nog steeds... de offset helpt hier dus niet bij? Die staat nu plus 2 dus zou er ruimte moeten ontstaan. Los van de offset zou ik dus wellicht stooklijn iets moeten verhogen bij 15C en de dT veranderen? Bijv. 26@15 en dT 3 of 4?
Overigens prima voor het verbruik, want laag, echter vinden de vrouw en dochters er wel iets van want 'maar' 19C![]()
Dank in ieder geval voor het duidelijke antwoord!
Offset helpt hier idd wel bij, maar een goede stooklijn in basis is ook belangrijk!
[ Voor 10% gewijzigd door MrFish op 16-02-2024 17:12 ]
Ja dat is bij mij nog steeds een beetje zoeken vanwege t feit dat ik in een overgangsfase zit vanwege het nog moeten ombouwen van de verdeler.MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:10:
[...]
Ja, mijn minimale suggestie is 26 graden als stooklijn, mits dT 3. (Persoonlijk heb ik al genoeg aan 26 graden bij +10 buiten, maar dat verschilt van huis tot huis.) Dan nog zou ik de overregeling op 3 of 4 zetten, want dat het blijft aan de lage kant.
Offset helpt hier idd wel bij, maar een goede stooklijn in basis is ook belangrijk!
Om die overregeling te faciliteren is het wellicht slim om de stooklijn vlakker te maken niet? Als deze nu op 35 staat bij -10 en deze blijft zo dan zou je mogelijkerwijs bij -10 temperaturen van ca. 40 graden mogelijk maken, misschien is wat hoog. Die overregeling is dan puur om de WP de ruimte te geven zelf te bepalen wat te doen met een in basis wat vlakkere lijn?
26@10 of 15 moet ik eens uitproberen... met een overregeling van 3 of 4 maakt ie alsnog wellicht 29/30. Beetje de afweging tussen comfort en verbruik
Wat heb jij qua stooklijn bij -10/-15?
Dat is raar, juist Daikin heeft een hele goede partsshop, waar alles te bestellen is op typenummer.MotorBeast schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:38:
[...]
Ja service bestaat vaak niet meer. Ik zeg altijd tegen dat soort figuren zoek het woord service even op in het woordenboek. Het staat niet onder de "Z". Drama. Nb: service van Daikin is ook een drama. Zit hier nu reeds 1,5 jaar met een lamel wat kapot is aan mijn L/L en wordt zowel door installateur als Daikin van kastje naar de muur gestuurd.
Maar kan zijn dat het gewoon niet leverbaar is.
Iig doen mensen gewoon niet hun werk.
Ik wil jou wel leveren als je een typenummer van die unit hebt (of is het een garantie?)
Overregeling is alleen relevant als het minimumvermogen (bij een gegeven buitentemperatuur en aanvoertemperatuur) groter is dan je afgifte. Dan loopt je TA langzaam op, tot afgifte (die daardoor stijgt) in balans is met het minimumvermogen. Bij een overshoot van 1 mag TA 1 graad stijgen boven setpoint (daarna gaat de compressor helemaal uit: pendelen), bij overshoot 4, 4 graden, etc. Overshoot doet in de praktijk dus alleen wat bij hogere buitentemperatuur. De kant van je stooklijn bij lage buitentemperatuur hoef je dus niet aan te passen.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:20:
[...]
Ja dat is bij mij nog steeds een beetje zoeken vanwege t feit dat ik in een overgangsfase zit vanwege het nog moeten ombouwen van de verdeler.
Om die overregeling te faciliteren is het wellicht slim om de stooklijn vlakker te maken niet? Als deze nu op 35 staat bij -10 en deze blijft zo dan zou je mogelijkerwijs bij -10 temperaturen van ca. 40 graden mogelijk maken, misschien is wat hoog. Die overregeling is dan puur om de WP de ruimte te geven zelf te bepalen wat te doen met een in basis wat vlakkere lijn?
26@10 of 15 moet ik eens uitproberen... met een overregeling van 3 of 4 maakt ie alsnog wellicht 29/30. Beetje de afweging tussen comfort en verbruik
Wat heb jij qua stooklijn bij -10/-15?
(Ik heb 35 bij -20, 26 bij +10)
Valt nog binnen 5 jaar garantie van onderdelen. Leverancier weet niet wat probleem is en doet niets, tweede installateur heeft geen account bij Daikin en daar kwam ik na advies Daikin...en zo blijf ik rondjes draaien. Daikin zelf stuurt geen monteur.Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:53:
[...]
Dat is raar, juist Daikin heeft een hele goede partsshop, waar alles te bestellen is op typenummer.
Maar kan zijn dat het gewoon niet leverbaar is.
Iig doen mensen gewoon niet hun werk.
Ik wil jou wel leveren als je een typenummer van die unit hebt (of is het een garantie?)

Interessante bevindingen. Em3 werkt volgens mij met die spoelen. Ik gebruik 3x pro 1 pm.RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:07:
[...]
Door Onecta gegevens te vergelijken met de HW meters. De laatste vertrouw ik meer eigenlijk, die zijn MID-gecertificeerd dus hebben een dusdanig beperkte afwijking (heeft elke meter) dat je daarmee mag factureren. Shelly (zie V&A) wijkt soms ook behoorlijk af trouwens, vooral bij apparatuur met schakelende voedingen en een flinke power factor. Bij m'n line-interactive UPS gaf Shelly bijna het dubbele verbruik aan dan de UPS zelf en een plug-meter van Brennenstuhl.
Volgens mij meet Daikin alleen het inverter vermogen (althans, dat is het enige dat ik via ESP kan uitlezen) en wordt de rest daar bovenop berekend. Dat geldt iig voor de BUH hebben we hier al eens ondervonden.
Nou zeg ik ook niet dat het er nou héél ver vanaf zit, maar afwijken doet het wel degelijk. Overigens geeft Daikin dan teveel op ipv te weinig. Even een vergelijking van afgelopen week en maand van het totaal verbruik volgens Onecta vs metingen vanaf Homewizard en een Shelly (Binnen/buitenunit en boilerelement zitten op een HW, BUH element wordt gemeten via een Shelly EM3):
Onecta vs Homewizard:
vandaag: O: 3,5kW (cloud loopt achter?), hw: 5,54
gisteren: O: 5,2, hw: 5,12
woe: O: 8,7, hw: 8,88
di: O: 12,1, hw: 11,0
ma: O: 12, hw: 9,96
zo: O: 16, hw: 13,33
za: O: 8,0, hw: 7,82
Februari: O: 182,2, hw: 164,67
Wellicht dat er een verschil in nauwkeurigheid zit tussen de kwh meters met klemmen en meters die er ‘echt’ tussen zitten. Maar ik heb hier dus weinig verstand van.
Ik heb mijn warmtepomp pas een paar maanden en jouw data triggerde mij om van een aantal maanden de totale gebruiksgegevens eens naast elkaar te zetten:
November: Onecta 294, shelly’s 293
December: Onecta 366, shelly’s 374
Januari: Onecta 504, shelly 517
Al met al is de waarde volgens Onecta gemiddeld ongeveer 2% lager bij mij.
Die buh en booster verbruiksgegevens berekend hij volgens mij obv hoe je dat instelt in de warmtepomp. Bij stond hij bijv als 3kw booster geconfigureerd door de installateur terwijl het een 2kw is dus op tijd aan kunnen passen.
Ach, excuses ik had jouw reactie over het hoofd gezien. Gisteren heb ik de actuator er af gehaald en ik zag inderdaad dat de driewegklep halverwege tussen twee posities zat. Als gevolg daarvan ging de temperatuur van de boiler veel te snel omlaag, én werd de vloer verwarmd als er geen vraag was. Nu gefixt en het issue is opgelostMrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:14:
[...]
Je kunt ook de driewegklep testen in het menu. Dan kun je zien of die draait. Met de aansluitingen lijkt op zich niks mis te zijn. Ik heb ook invoer boven, SWW rechts en VVW onder.
Het probleem is vaak dat de driewegklep op zes manieren of zo in elkaar kan worden gezet; het gaat dan om de positie van het binnenwerkje (de daadwerkelijke klep) tov de knop. Bij mij stond de driewegklep telkens halverwege twee posities. Zoiets lijkt bij jou ook aan de hand, anders zou je SWW niet óók warm worden.
En dan heb ik het er nog niet over gehad dat Daikin dit bij mij bij de inbedrijfstelling niet eens had gezien![]()
Mbv de pomptest en het uit elkaar halen van de knop (en weer juist in elkaar zetten) kun je dit zelf fixen, maar het is wel een puzzeltje.
Stilstand verlies is nu 0,36 graden per uur in plaats van 1 graden per uur. Omgerekend kom ik dan op 2.9kWh energieverlies per dag. Dit is nog steeds 1,2kWh meer dan het stilstandverlies van de boiler, maar een stuk beter dan eerst.
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Inmiddels zijn we 12+ uur verder en ik ben heel blij om te rapporteren dat het temperatuurverloop drastisch is teruggelopen!RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:28:
[...]
Weet niet of ie erbij staat dan eigenlijk. Via ESPaltherma zie ik zowel een 2-weg als 3-weg klep. Kan ook een vertaaldingetje zijn. Kan je sowieso afleiden van de bedrijsmodus natuurlijk.
Uit ESPaltherma (seriele bus van de unit):
2way valve(On:Heat Off:Cool) OFF
3way valve(On:DHW Off:Space) OFF
[...]
Dat is idd ruimte-koeling/verwarming. Gezien bovenstaande zal dit menu daar dan wel de 3-wegklep mee bedoelen.
Hier een werkende link met documentatie: https://daikintechnicalda.../altherma-3-r/literature/
[...]
Dan heb je probleem idd gevonden. En blijkbaar had ie het toch niet goed gecheckt dan als ie in het midden stondAls ik dit zo lees moet je 'm dan niet juist nog een 8e (nu kwart-)slag de andere kant op zetten? Dus dat de fysieke stand ook overeenkomt met wat de unit rapporteert (of is dit nu wel al zo?) en dat ie ook goed hiertussen schakelt (zo niet, stappenmotor omdraaien). Kom je met dit testje iig snel genoeg achter en je kan het zelf dan makkelijk oplossen.
I.p.v. 10 graden verloop in 10 uur, is het verloop nu 3,6 graden in 10 uur. Ik kom daarbij op een energieverlies van 295*4,180*(3,6/10)*24/3600 = 2,95944 kWh per dag. Dit is alsnog een stuk meer dan de 1,7 kWh volgens de specificaties van de boiler, maar het gaat de goede kant op.
W.b. de andere kant op draaien. Aangezien de actuator nu in de rechterpositie (=DHW) staat, als ik de drie wegklep dan in de VW positie zet ontstaat er weer een mismatch tussen de actuator en de driewegklep. Mogelijk kan ik wel de stelmotor op de actuator naar links draaien. Alternatief begrijp ik ook dat er een jumper in de actuator zit waarmee je de positie ervan kan wisselen t.o.v. wat de WP denkt. Ik zal moeten uitzoeken hoe dit werkt.
Ik zie nu een setpoint van 24 graden. Dat gaat de WP niet doen. Stooklijn omhoog en modulatie uit!nodri2000 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:09:
Waarom gaat de WP niet aan?
Sinds gisteravond gaat de wp niet aan, heel vreemd. Heeft de hele tijd prima gedraaid. Heb alleen de stooklijn iets aangepast.
Delta T 3 graden, modulatie aan, over shoot op 2 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
“De Altherma”? Er zijn geloof ik slechts 50 verschillende modellen die zo heten.Waypoint schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:26:
[Afbeelding]
Meer mensen dit probleem ? Sinds vanochtend lijkt de thermostaat het niet meer te doen op de app. De thermostaat zelf slaat volgens mij ook uit.
Heb het idee dat dit gebeurd nadat we de Sww helemaal leeg hebben gemaakt. Wij hebben de altherma
Is de binnenunit wel aan?
Maakt het uit welk type ? Het is de ebvx11s23dj9w.MrFish schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:27:
[...]
“De Altherma”? Er zijn geloof ik slechts 50 verschillende modellen die zo heten.
Is de binnenunit wel aan?
De binnenunit staat gewoon aan, buiten ook. Ik zie geen melding op het scherm of bij de errors.
Als je de witte as op de klep zet zitten 1 streep op over de hele lengte (met merkstift even inkleuren) dan zie je duidelijk de positie van de klep.Coffee schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:34:
[...]
W.b. de andere kant op draaien. Aangezien de actuator nu in de rechterpositie (=DHW) staat, als ik de drie wegklep dan in de VW positie zet ontstaat er weer een mismatch tussen de actuator en de driewegklep. Mogelijk kan ik wel de stelmotor op de actuator naar links draaien. Alternatief begrijp ik ook dat er een jumper in de actuator zit waarmee je de positie ervan kan wisselen t.o.v. wat de WP denkt. Ik zal moeten uitzoeken hoe dit werkt.
Om de klep de andere kant op te laten draaien dan kan je ipv de jumper ook de kabel van x2m-12 naar x2m-14 zetten dan werkt hij de andere kant op
Oke ik zal de modulatie uit zetten. De stooklijn omhoog? Waarom, de unit heeft de hele winter op deze setting gedraaid. Stooklijn gisteren iets aan gepast maar omdat dat niet hielp is deze weer terug gezet op de oude setting .MrFish schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:25:
[...]
Ik zie nu een setpoint van 24 graden. Dat gaat de WP niet doen. Stooklijn omhoog en modulatie uit!
De unit deed het daarop de hele winter uitstekend.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
De Shelly EM3 is idd met de spoelen. Omdat de BUH een pure ohmse belasting is gaat dat stukje ook heel nauwkeurig (en een EM3 neemt maar 1DIN eenheid in de meterkast in beslag, een 3-fase kWh meter 4). Het is wel een beetje een geprop met die vrij grote spoelen, dat is weer het nadeel.Riesjard schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:18:
[...]
Interessante bevindingen. Em3 werkt volgens mij met die spoelen. Ik gebruik 3x pro 1 pm.
Wellicht dat er een verschil in nauwkeurigheid zit tussen de kwh meters met klemmen en meters die er ‘echt’ tussen zitten. Maar ik heb hier dus weinig verstand van.
Ik heb mijn warmtepomp pas een paar maanden en jouw data triggerde mij om van een aantal maanden de totale gebruiksgegevens eens naast elkaar te zetten:
November: Onecta 294, shelly’s 293
December: Onecta 366, shelly’s 374
Januari: Onecta 504, shelly 517
Al met al is de waarde volgens Onecta gemiddeld ongeveer 2% lager bij mij.
Die buh en booster verbruiksgegevens berekend hij volgens mij obv hoe je dat instelt in de warmtepomp. Bij stond hij bijv als 3kw booster geconfigureerd door de installateur terwijl het een 2kw is dus op tijd aan kunnen passen.
Ik had eerst ook Pro 1- en 4PM's inline zitten tussen de nodige verbruikers, dat heb ik grotendeels vervangen door HW-meters inmiddels, vooral bij de inductieve belastingen. Grappig dat bij jou de afwijking dan juist de andere kant op gaat.
BUH en booster worden idd door de Daikin berekend op het ingestelde vermogen. Dat zag je hier bij een aantal gebruikers dan ook terug, als de BUH/Booster bewust niet was aangesloten of uitgeschakeld, bleef deze softwarematig continu aanstaan (wegens wachten op 0 effect) en berekende ie veel teveel verbruik terwijl het in feite gewoon 0 was. Weet alleen niet of de unit dan simpelweg met een vaste vermogenswaarde rekent, of wel rekening houdt met het actuele voltage. Dan heb je namelijk al best wat afwijking tussen een installatie met (op een bepaald moment) 220V of 250V op de lijn en een warmteelement met een "vaste" (verschilt ook weer afhankelijk van de watertemperatuur) weerstand.
All-electric.
MotorBeast schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:13:
[...]
Valt nog binnen 5 jaar garantie van onderdelen. Leverancier weet niet wat probleem is en doet niets, tweede installateur heeft geen account bij Daikin en daar kwam ik na advies Daikin...en zo blijf ik rondjes draaien. Daikin zelf stuurt geen monteur.Maar hier offtopic.
offtopic:
Een Ururu Sarara toevallig? Daar heb ik die hele flap-assembly toen 2x moeten vervangen (beide keren onder garantie) wegens designed-to-self-destruct. Daar heb ik nog wel de bestelgegevens uit de parts-shop van als het idd dat type is.
Een Ururu Sarara toevallig? Daar heb ik die hele flap-assembly toen 2x moeten vervangen (beide keren onder garantie) wegens designed-to-self-destruct. Daar heb ik nog wel de bestelgegevens uit de parts-shop van als het idd dat type is.
All-electric.
Nope. Perfera. Bedankt voor het meedenken. Zit denk ik in het motortje.RonJ schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:08:
[...]
offtopic:
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 17-02-2024 16:13 ]
MotorBeast schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:09:
[...]
Nope. Perfera. Bedankt voor het meedenken. Zit denk ik in het motortje.
offtopic:
Daar heb ik dan zelf weer nooit problemen mee gehad, maar die units gebruik ik ook veel minder. Mogelijk heb je iets aan de service manual? Daar staat op pagina 165 en verder in beschreven hoe je het motortje vervangt (en hoe je de diagnose hierop kan doen). Online of via een DM'etje aan Technician is dat motortje vast zo te bestellen.
Maargoed, dit moet de verkoper natuurlijk gewoon onder garantie oplossen. Als ze echt te stom zijn om het probleem te vinden dan vervangen ze de hele binnenunit maar. Die zijn nog geen 300 inkoop. Misschien toch even wat harder/formeler gaan spelen? Een ingebrekestelling is zo gemaild.
Daar heb ik dan zelf weer nooit problemen mee gehad, maar die units gebruik ik ook veel minder. Mogelijk heb je iets aan de service manual? Daar staat op pagina 165 en verder in beschreven hoe je het motortje vervangt (en hoe je de diagnose hierop kan doen). Online of via een DM'etje aan Technician is dat motortje vast zo te bestellen.
Maargoed, dit moet de verkoper natuurlijk gewoon onder garantie oplossen. Als ze echt te stom zijn om het probleem te vinden dan vervangen ze de hele binnenunit maar. Die zijn nog geen 300 inkoop. Misschien toch even wat harder/formeler gaan spelen? Een ingebrekestelling is zo gemaild.
[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 17-02-2024 16:20 ]
All-electric.
Setpoint lager dan 25 gaat ie gewoon niet doen. 25 is zelfs al kritiek.nodri2000 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:54:
[...]
Oke ik zal de modulatie uit zetten. De stooklijn omhoog? Waarom, de unit heeft de hele winter op deze setting gedraaid. Stooklijn gisteren iets aan gepast maar omdat dat niet hielp is deze weer terug gezet op de oude setting .
De unit deed het daarop de hele winter uitstekend.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Geen idee, is de thermostaat nog wel aan?Waypoint schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:35:
[...]
Maakt het uit welk type ? Het is de ebvx11s23dj9w.
De binnenunit staat gewoon aan, buiten ook. Ik zie geen melding op het scherm of bij de errors.
Exact. Het is de hele winter nog niet zo warm geweest, daarom openbaart dit probleem zich nu.GJA schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:30:
[...]
Setpoint lager dan 25 gaat ie gewoon niet doen. 25 is zelfs al kritiek.
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 17-02-2024 16:53 ]
@MrFish de thermostaat lijkt het wel te doen , ik zie iig een waarde en kan hem bedienen
Dank voor het meedenken! Supervlakke stooklijn dus bij jou! Per 10C buitentemperatuur een verschil van 3C stooklijn, nice! Gisteren al wat zitten sleutelen en loopt nu beter! Ik kijk dit even aan en ga verder aanpassen waar nodig!MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:47:
[...]
Overregeling is alleen relevant als het minimumvermogen (bij een gegeven buitentemperatuur en aanvoertemperatuur) groter is dan je afgifte. Dan loopt je TA langzaam op, tot afgifte (die daardoor stijgt) in balans is met het minimumvermogen. Bij een overshoot van 1 mag TA 1 graad stijgen boven setpoint (daarna gaat de compressor helemaal uit: pendelen), bij overshoot 4, 4 graden, etc. Overshoot doet in de praktijk dus alleen wat bij hogere buitentemperatuur. De kant van je stooklijn bij lage buitentemperatuur hoef je dus niet aan te passen.
(Ik heb 35 bij -20, 26 bij +10)
Misschien is de unit de connectie met de wifi kwijtgeraakt? Of wordt er helemaal niet meer verwarmd?Waypoint schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:38:
@MrFish de thermostaat lijkt het wel te doen , ik zie iig een waarde en kan hem bedienen
Ja, hij is behoorlijk vlak. Eigenlijk zou ik de 26 graden bij +10 nog willen veranderen in 26 bij +5, maar +10 is helaas het minimum. Helaas nog geen workaround voor gevonden.Ninjetsu NL schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:03:
[...]
Dank voor het meedenken! Supervlakke stooklijn dus bij jou! Per 10C buitentemperatuur een verschil van 3C stooklijn, nice! Gisteren al wat zitten sleutelen en loopt nu beter! Ik kijk dit even aan en ga verder aanpassen waar nodig!
Wat ik uiteindelijk heb gedaan is het klep handmatig naar de Kamer -kl/-vw positie gezet. Daarna heb ik de jumper omgewisseld zodat deze naar rechts draait ipv naar links.BadConnection schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Als je de witte as op de klep zet zitten 1 streep op over de hele lengte (met merkstift even inkleuren) dan zie je duidelijk de positie van de klep.
Om de klep de andere kant op te laten draaien dan kan je ipv de jumper ook de kabel van x2m-12 naar x2m-14 zetten dan werkt hij de andere kant op
Nu matcht de stand volgens de WP daadwerkelijk met de actuator
Edit: zeer bedankt voor het meedenken, @MrFish , @GJA , @BadConnection, @RonJ !!
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 18-02-2024 08:38 ]
De mathematische benadering op zondagmiddag
Vorige week heb ik gemeten dat m'n debiet max 15 l/min is, over 2 verdelers + 4 radiatoren
De verdeling over de 3 vloeren probeer ik nog steeds in balans te krijgen dmv knijpen van de vvw verdelers (rads worden nog niet warm genoeg)
ik keek nog eens goed naar deze formule
Q = P x 0,86 / ΔT
Waarbij
Q = volumestroom in m3/h
P = Vermogen in kW
ΔT = delta T
Betekend dus dat mijn enige variabele de DeltaT is om aan te draaien in mijn WP menuutje?
En dat die DeltaT dus bepaald hoe hard mijn WP gaat draaien, los van de physieke 9 kW machine die ik heb staan.
Want volgens de formule: 15 l/min = 4 kW * 0,86 * 4C (mijn huidige DeltaT)
Warmte afgifte zal dus nooit meer worden dan die 4 kW ?
Dit is met het weer van vandaag prima, maar als het iets kouder wordt natuurlijk niet meer. Wat gebeurt er als de WP een lagere retour temp krijgt om de DeltaT in stand te houden. Springt de WP dan in error (7H-06)? of accepteert ie dan een hogere DeltaT?
Is mijn interpretatie juist? En wat voor een rol speelt de AWT nog in deze formule?
Vorige week heb ik gemeten dat m'n debiet max 15 l/min is, over 2 verdelers + 4 radiatoren
De verdeling over de 3 vloeren probeer ik nog steeds in balans te krijgen dmv knijpen van de vvw verdelers (rads worden nog niet warm genoeg)
Q = P x 0,86 / ΔT
Waarbij
Q = volumestroom in m3/h
P = Vermogen in kW
ΔT = delta T
Betekend dus dat mijn enige variabele de DeltaT is om aan te draaien in mijn WP menuutje?
En dat die DeltaT dus bepaald hoe hard mijn WP gaat draaien, los van de physieke 9 kW machine die ik heb staan.
Dit is met het weer van vandaag prima, maar als het iets kouder wordt natuurlijk niet meer. Wat gebeurt er als de WP een lagere retour temp krijgt om de DeltaT in stand te houden. Springt de WP dan in error (7H-06)? of accepteert ie dan een hogere DeltaT?
Is mijn interpretatie juist? En wat voor een rol speelt de AWT nog in deze formule?
Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300
beste mensen ik heb en warmtepompboiler 230 liter van Daikin type EHVH08S23E9W en buitenuniet ERGA08EVH7 gekocht zo dat ik heb gehoord verwarmt niet meer dan 55 C ik heb bestande radiatoren dus geen lage tempratur ik ben bang dat in de winter mijn huis niet genog verwarmd mijn vraag is dat kan ik mijn cv ketel voor de zekerheijd aansluiten op de Daikin boiler graag hoor ik van Alvast bedankt
Je boiler geeft alleen warm water voor sanitair gebruik en niet voor verwarming van je huis. Je kunt alsnog kiezen voor een hybride opstelling dmv een extra te bestellen printplaat. Een andere optie is om te switchen naar een Epra08 buitenunit en deze verwarmt tot 65 grd. Ik heb zelf een vrijstaande woning uit 1999, 750m3 inhoud en gewone type 22 radiatoren en heb de afgelopen maanden geen 55 grd nodig gehad om de woning gemakkelijk op 21 grd te houden.hormoz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:48:
beste mensen ik heb en warmtepompboiler 230 liter van Daikin type EHVH08S23E9W en buitenuniet ERGA08EVH7 gekocht zo dat ik heb gehoord verwarmt niet meer dan 55 C ik heb bestande radiatoren dus geen lage tempratur ik ben bang dat in de winter mijn huis niet genog verwarmd mijn vraag is dat kan ik mijn cv ketel voor de zekerheijd aansluiten op de Daikin boiler graag hoor ik van Alvast bedankt
Ik denk dat @hormoz gewoon WP ipv WPB bedoelde, maar het bericht is niet eenvoudig te ontcijferen.WRMTP schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:28:
[...]
Je boiler geeft alleen warm water voor sanitair gebruik en niet voor verwarming van je huis. Je kunt alsnog kiezen voor een hybride opstelling dmv een extra te bestellen printplaat. Een andere optie is om te switchen naar een Epra08 buitenunit en deze verwarmt tot 65 grd. Ik heb zelf een vrijstaande woning uit 1999, 750m3 inhoud en gewone type 22 radiatoren en heb de afgelopen maanden geen 55 grd nodig gehad om de woning gemakkelijk op 21 grd te houden.
Wat @hormoz het beste kan doen is het gewoon een wintertje aanzien en dan de balans opmaken. Genoeg mogelijkheden als het niet lukt, bijvoorbeeld boosters en/of T33’s/Jaga’s plaatsen, beter isoleren, etc. Buitenunit vervangen is totaal niet aan de orde.
De aanvoertemperatuur moet gewoon zo laag als redelijkerwijs mogelijk is. Een Epra08 kan weliswaar wat hogere temperaturen maken, maar is nog steeds gebonden aan de wetten van de thermodynamica. Bij 55 graden is je COP nog steeds kak. En hij kost het dubbele. Zonde.
[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 18-02-2024 19:48 ]
Met een 9 kW machine heb je inderdaad meer flow nodig om dat vermogen kwijt te kunnen bij deze delta T. Het enige alternatief is dan om de aanvoertemperatuur te verhogen en delta T ook.quint001 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:29:
De mathematische benadering op zondagmiddag
Q = P x 0,86 / ΔT
Waarbij
Q = volumestroom in m3/h
P = Vermogen in kW
ΔT = delta T
Wat voor leidingwerk ligt er?
WP regelt delta T mbv pompsnelheid. Is de snelheid al maximaal dan valt er niks meer te regelen. Een foutmelding zul je niet krijgen, tenzij de flow tijdens een defrost echt te laag wordt.
Leidingwerk is 25mm Upoonor. Dat zou toch voldoende moeten zijn, dacht ik. De installateur heeft ook z'n best gedaan om scherpe bochtjes tot een minimum te beperken (voor verbeterde flow)MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 02:14:
[...]
Met een 9 kW machine heb je inderdaad meer flow nodig om dat vermogen kwijt te kunnen bij deze delta T. Het enige alternatief is dan om de aanvoertemperatuur te verhogen en delta T ook.
Wat voor leidingwerk ligt er?
WP regelt delta T mbv pompsnelheid. Is de snelheid al maximaal dan valt er niks meer te regelen. Een foutmelding zul je niet krijgen, tenzij de flow tijdens een defrost echt te laag wordt.
curve staat nu op: 37C bij -10, 28 bij +10C
Dus als ik DeltaT verhoog naar 8 moet ook de AWT van 28 naar 32 (?), want een aanvoer van lager dan m'n kamer temp is onlogisch.
Resultaat wordt een hele vlakke curve - in extremen zelfs gewoon een fixed AWT van 35C (weers-onafhankelijk)
Dus wat ik eigenlijk mis is een weersafhankelijke DeltaT?
Je hoeft niet meteen van 4 naar 8. Een goed afgiftesysteem haalt rond de 25L/min als het moet. Dan ben je er al met een DT van 5 a 6.quint001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Leidingwerk is 25mm Upoonor. Dat zou toch voldoende moeten zijn, dacht ik. De installateur heeft ook z'n best gedaan om scherpe bochtjes tot een minimum te beperken (voor verbeterde flow)
curve staat nu op: 37C bij -10, 28 bij +10C
Dus als ik DeltaT verhoog naar 8 moet ook de AWT van 28 naar 32 (?), want een aanvoer van lager dan m'n kamer temp is onlogisch.
Resultaat wordt een hele vlakke curve - in extremen zelfs gewoon een fixed AWT van 35C (weers-onafhankelijk)
All-electric.
Klopt, maar @quint001 bleef steken op 15 L/min. Dat is relatief weinig.RonJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Je hoeft niet meteen van 4 naar 8. Een goed afgiftesysteem haalt rond de 25L/min als het moet. Dan ben je er al met een DT van 5 a 6.
25 mm is wel wat krapjes voor zo'n grote WP, maar ik zou iets meer flow verwachten. 25 mm uponor heeft een binnendiameter van 20 mm; bij 1 m/s stromingssnelheid kom je rond de 18 L/min.
@quint001 kun je je afgiftesysteem in wat meer detail beschrijven?
Bij mij staat hij op dT5, ik zie dat hij in praktische zin naar een kleinere dT gaat bij hogere buiten temperaturen omdat de wp dan op de minimale flow zit (schommelt tussen de 6,5 en 7,1 l/m).quint001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:06:
[...]
Gevolg is ook dat de AWT vaak dan 1k-1,5k hoger is dan de gewenste AWT.
Voor mij werkt dat goed zo.
Je koopt iets en je weet niet wat?hormoz schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:48:
Ik heb ook een Warmtepomp met boiler en ook radiatoren en krijg alles goed warm hoor!
EHVH08S18J6V en ERGA08EAV3H7
[quote]MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:36:MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:36:
[...]
Klopt, maar @quint001 bleef steken op 15 L/min. Dat is relatief weinig.
25 mm is wel wat krapjes voor zo'n grote WP, maar ik zou iets meer flow verwachten. 25 mm uponor heeft een binnendiameter van 20 mm; bij 1 m/s stromingssnelheid kom je rond de 18 L/min.
@quint001 kun je je afgiftesysteem in wat meer detail beschrijven?
[...]
Het afgifte systeem in meer details:
vvw totaal = 52m2 + 44m2, verdeeld over 11 groepen - 2 verdelers (2x verdiepingen), buizen 14x2mm
rads zolder = 2x badkamer + 2x standaard paneelradiators (300cm)
De WP staat achterin m'n tuin, ik schat zo'n 8m afstand van het huis
nog een observatie; voor het pomploos maken van de verdelers haalde ik 25 l/min. Maar ik denk dat dit een vertekend beeld was door de 'kortsluiting' in de verdelers en bypass. Daardoor leek de flow hoog maar in realiteit niet door het afgifte systeem.
De verdelers recent pomploos gemaakt
:strip_exif()/f/image/Ft4c9NglL3FWTvL22diVWU5c.jpg?f=fotoalbum_large)
paneelrads zoals deze
:strip_exif()/f/image/4Pwf4dIdm7ZavMMOnP0xahWM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door quint001 op 19-02-2024 11:37 ]
dus wat je hier zegt is dat ik me niet zo druk hoef te maken naar het streven van een lage dT omdat de WP zelf de dT aanpast naar gelang de vraag en weers situatie?JoTil schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:17:
[...]
Bij mij staat hij op dT5, ik zie dat hij in praktische zin naar een kleinere dT gaat bij hogere buiten temperaturen omdat de wp dan op de minimale flow zit (schommelt tussen de 6,5 en 7,1 l/m).
Gevolg is ook dat de AWT vaak dan 1k-1,5k hoger is dan de gewenste AWT.
Voor mij werkt dat goed zo.
Gecombineerd met je eerdere bericht (quint001 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen") lijken de beperkingen dan toch in je leidingen te zitten. Die 8 meter is ook met 25 mm uponor? Dan worden het wel lange afstanden met een relatief kleine diameter.quint001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:23:
[...]
[quote]MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:36:
[...]
Het afgifte systeem in meer details:
vvw totaal = 52m2 + 44m2, verdeeld over 11 groepen - 2 verdelers (2x verdiepingen), buizen 14x2mm
rads zolder = 2x badkamer + 2x standaard paneelradiators (300cm)
De WP staat achterin m'n tuin, ik schat zo'n 8m afstand van het huis
nog een observatie; voor het pomploos maken van de verdelers haalde ik 25 l/min. Maar ik denk dat dit een vertekend beeld was door de 'kortsluiting' in de verdelers en bypass. Daardoor leek de flow hoog maar in realiteit niet door het afgifte systeem.
De verdelers recent pomploos gemaakt
[Afbeelding]
paneelrads zoals deze
[Afbeelding]
Bij hogere buitentemperatuur gaat inderdaad de dT in de praktijk omlaag omdat de pomp niet verder terug kan. Zorg wel dat je je overshoot dan hoger zeg dat 1k anders gaat de boel pendelen.quint001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 11:31:
[...]
dus wat je hier zegt is dat ik me niet zo druk hoef te maken naar het streven van een lage dT omdat de WP zelf de dT aanpast naar gelang de vraag en weers situatie?
Dit is overigens niet bij mij maar een andere tweaker (waar de boel heel de tijd flipperde) zag dit ook terug nadat hij het advies van Daikin opvolgde om zijn dT te verhogen.
Ik zou zeggen probeer het eens hoe jouw installatie erop reageert als je je dT setpoint hoger zet en kijk wat hij in de praktijk doet.
Wat ik dan zelf even niet snap is waarom eerder met pompen wel 25l/m gehaald werd. Want dat is dan toch door dezelfde leidingen gekomen omdat de pompen helemaal aan het "einde" van die leidingen zitten, namelijk de verdelers. Of zie ik dat verkeerd?MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:09:
[...]
Gecombineerd met je eerdere bericht (quint001 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen") lijken de beperkingen dan toch in je leidingen te zitten. Die 8 meter is ook met 25 mm uponor? Dan worden het wel lange afstanden met een relatief kleine diameter.
Dat begrijp ik ook nog niet helemaal, tenzij er een bypass relatief dicht bij de WP heeft gezeten die open stond oid. Het is ook wel wat minder flow dan ik zou verwachten eigenlijk, maar ik zie geen aanknopingspunten wat er fout zou kunnen zijn.JarnoH schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:37:
[...]
Wat ik dan zelf even niet snap is waarom eerder met pompen wel 25l/m gehaald werd. Want dat is dan toch door dezelfde leidingen gekomen omdat de pompen helemaal aan het "einde" van die leidingen zitten, namelijk de verdelers. Of zie ik dat verkeerd?
Hoe is die flowsnelheid nu van 15l/min eigenlijk bepaald/getest? Want met dit warme weer gaat een Daikin dat nooit leveren in normaal verwarmingsbedrijf. Heb je 'm in het ontluchtingsprogramma gezet onder het menu inbedrijfstellen met de pompsnelheid op standje hoog?
Het knietje wat er nu op gezet is helpt ook niet, maar dat zou lang niet ineens een reductie van 25>15l/min verklaren.
Het knietje wat er nu op gezet is helpt ook niet, maar dat zou lang niet ineens een reductie van 25>15l/min verklaren.
All-electric.
Pomp-test in installateursmenu; dat was mijn suggestie. Dan gaat de pomp voluit.RonJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:19:
Hoe is die flowsnelheid nu van 15l/min eigenlijk bepaald/getest? Want met dit warme weer gaat een Daikin dat nooit leveren in normaal verwarmingsbedrijf. Heb je 'm in het ontluchtingsprogramma gezet onder het menu inbedrijfstellen met de pompsnelheid op standje hoog?
Had je daarbij ook geen instelling voor Hoog/Laag? Zal zo eens kijken.MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Pomp-test in installateursmenu; dat was mijn suggestie. Dan gaat de pomp voluit.
All-electric.
Nee, is (bij die van mij iig) altijd maximaal, itt bij ontluchting.RonJ schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Had je daarbij ook geen instelling voor Hoog/Laag? Zal zo eens kijken.
[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 19-02-2024 15:38 ]
Even een expert nodig;
Ik draai op zowel dT3 als dT5, met een graad of 29-31 aanvoer. Onder vvw en boven rads.
Zijn er redenen om dT5 aan te houden ipv dT3?
Heeft het voor/nadelen om 1 van deze 2 aan te houden?
(ik begrijp dat dT3 zou betekenen dat de aanvoer dan 2 graden lager kan zijn tov dT5, maar ik merk dat onder de 29 aanvoer, het systeem nog minder fijn draait, meer flippert etc.)
Daikin documentatie (en wat gebruikers op fb) zeggen dat het systeem gemaakt is voor dT5 (klopt enigsinds, staat op blz 160 van de Daikin handleiding) https://l.facebook.com/l....2Mq_Vr2T25PS60PEYJlZwDS08
Maar, ik kan ook dT3 doen, ik merk of zie niet dat eht neit zou kunnen. Vanuit Daikin (betreft het geflipper in de awt/dT/power) kreeg ik als eerste tip dT8 te draaien met mijn setup. Wat zit hierachter voor reden?
Ik draai op zowel dT3 als dT5, met een graad of 29-31 aanvoer. Onder vvw en boven rads.
(ik begrijp dat dT3 zou betekenen dat de aanvoer dan 2 graden lager kan zijn tov dT5, maar ik merk dat onder de 29 aanvoer, het systeem nog minder fijn draait, meer flippert etc.)
Daikin documentatie (en wat gebruikers op fb) zeggen dat het systeem gemaakt is voor dT5 (klopt enigsinds, staat op blz 160 van de Daikin handleiding) https://l.facebook.com/l....2Mq_Vr2T25PS60PEYJlZwDS08
Maar, ik kan ook dT3 doen, ik merk of zie niet dat eht neit zou kunnen. Vanuit Daikin (betreft het geflipper in de awt/dT/power) kreeg ik als eerste tip dT8 te draaien met mijn setup. Wat zit hierachter voor reden?
[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 19-02-2024 16:41 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Volgens mij hebben we die redenen al redelijk uitgebreid besprokenPCJR schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:40:
Even een expert nodig;
Hornbach, er is altijd iets te doen😉MrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:21:
[...]
Volgens mij hebben we die redenen al redelijk uitgebreid besprokenDelta T 8 vind ik aan de hoge kant voor vloerverwarming / LTV. Met dit weer valt er toch weinig te testen, het is veel te zacht. WP draait minimaal, waterpomp draait ook minimaal (6-7 L/min). Zet die Delta T gewoon op 3 of 5 en ga genieten van het leven
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Precies, ik heb een pomp test gedaan via het inbedrijfstel menu. Geen verdere opties voor een hoog/ laagMrFish schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:38:
[...]
Nee, is (bij die van mij iig) altijd maximaal, itt bij ontluchting.
een steekproef gisteravond toonde dat de wp draaide op 15 l/min. En toch ook levert ie nog steeds te veel warmte waardoor de Madoka de wp af en toe een halt toe roept.
Ik ga eens experimenteren met een hogere dT - tot zover dat resultaat geeft met 10C buiten
Dat de kamerthermostaat moet ingrijpen bij dit weer is niet verwonderlijk. Zeker niet gezien het minimumvermogen van jouw unit. En dat minimumvermogen zorgt dan ook weer voor een hoge flow, zelfs/juist ook bij deze buitentemperatuur.quint001 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 19:02:
[...]
Precies, ik heb een pomp test gedaan via het inbedrijfstel menu. Geen verdere opties voor een hoog/ laag
een steekproef gisteravond toonde dat de wp draaide op 15 l/min. En toch ook levert ie nog steeds te veel warmte waardoor de Madoka de wp af en toe een halt toe roept.
Ik ga eens experimenteren met een hogere dT - tot zover dat resultaat geeft met 10C buiten
Hallo ik werk met een Madoka thermostaat van Daikin maar deze heeft wel een erg groot aan uit bereik. Wil ik het 21⁰ hebben dan verwarmd hij door naar 22,5 , de Madoka slaat af en gaat pas weer aan bij 20⁰ dus ik heb telkens een temp verschil (Hysterese) van 2,5⁰ wat wel erg veel is. Er is al een monteur geweest maar zegt dat dit niet ingesteld kan worden. Heeft iemand ook deze ervaring?
yep, heb dezelfde ervaring. Bij setpoint van 20 graden, gaat Madoka aan bij 19.5 graden en stopt pas bij 21.5. Heb er me ook al suf op gezocht.Hansbrz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:07:
Hallo ik werk met een Madoka thermostaat van Daikin maar deze heeft wel een erg groot aan uit bereik. Wil ik het 21⁰ hebben dan verwarmd hij door naar 22,5 , de Madoka slaat af en gaat pas weer aan bij 20⁰ dus ik heb telkens een temp verschil (Hysterese) van 2,5⁰ wat wel erg veel is. Er is al een monteur geweest maar zegt dat dit niet ingesteld kan worden. Heeft iemand ook deze ervaring?
2,5 graad is wel erg veel, zelfs voor een madoka.Hansbrz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:07:
1) als je modulatie uitzet is de hysterese 1 graad
2) wellicht moet je stooklijn nog geoptimaliseerd worden.
Anoniem: 1986520
In mijn installatie is het ook “gewoon” 1graad (plus en min 0,5). Net zoals bij vele anderen…..
Yes, hier ook. Zie instelling 9-0C, regelbaar tussen 1 en 6 °C.Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:38:
In mijn installatie is het ook “gewoon” 1graad (plus en min 0,5). Net zoals bij vele anderen…..
En als het echt niet lukt kun je de Madoka natuurlijk gewoon vervangen door een (willekeurige) aan/uit thermostaat. In het algemene L/W topic staan daarvoor wat suggesties.
[ Voor 24% gewijzigd door MrFish op 20-02-2024 08:45 ]
Anoniem: 1986520
Het zullen, zoals gebruikelijk, de instellingen wel zijn. Stooklijn, modulatie en/of weersafhankelijke regeling, enz.
Of de plek van de thermostaat door luchtstroming e.d. De madoka is erg gevoelig.Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:52:
Het zullen, zoals gebruikelijk, de instellingen wel zijn. Stooklijn, modulatie en/of weersafhankelijke regeling, enz.
/f/image/1bK6IT6GihXl3GggkvvXLBhQ.png?f=fotoalbum_large)
Dat zijn wel extreme schommelingen inderdaad. Bij mij ziet het er veel rustiger uit:smaij schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:04:
[...]
Of de plek van de thermostaat door luchtstroming e.d. De madoka is erg gevoelig.
[Afbeelding]
/f/image/2kGMszZwhvx1sevrg642pI2e.png?f=fotoalbum_large)
Heb me een infrarood thermometer(Strex) aangeschaft om mijn installatie waterzijdig te gaan inregelen zoals aangeraden was in dit topic. Ik geraak echter totaal niet uit aan deze meter aangezien hij op alles exact dezelfde temperatuur blijft geven. Emissie aanpassen, de diepvries meten, alles blijft identiek hetzelfde.
Ik ging er van uit dat deze meters plug and play waren die geen specifieke configuratie nodig hebben. Zie ik iets over het hoofd of zou ik toevallig een defect apparaat ontvangen hebben?
Ik ging er van uit dat deze meters plug and play waren die geen specifieke configuratie nodig hebben. Zie ik iets over het hoofd of zou ik toevallig een defect apparaat ontvangen hebben?
Zit er niet nog een dopje/folie over de sensor? Anders is ie idd kapot.Siro schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:55:
Heb me een infrarood thermometer(Strex) aangeschaft om mijn installatie waterzijdig te gaan inregelen zoals aangeraden was in dit topic. Ik geraak echter totaal niet uit aan deze meter aangezien hij op alles exact dezelfde temperatuur blijft geven. Emissie aanpassen, de diepvries meten, alles blijft identiek hetzelfde.
All-electric.
Dat denk ik ook, horen gewoon goed te werken.RonJ schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:17:
[...]
Zit er niet nog een dopje/folie over de sensor? Anders is ie idd kapot.
Van mijn installateur mocht ik twee tangthermometers lenen voor waterzijdig inregelen, de Testo 115i. Dit weekend geprobeerd, érg makkelijk in gebruik. Maar niet goedkoop.
Dat is mooi spul idd, heeft mijn aircoboer ook. Die koppelen ook via bluetooth met het schermpje op de Testo gasmeterset.MrFish schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Dat denk ik ook, horen gewoon goed te werken.
Van mijn installateur mocht ik twee tangthermometers lenen voor waterzijdig inregelen, de Testo 115i. Dit weekend geprobeerd, érg makkelijk in gebruik. Maar niet goedkoop.
All-electric.
Ik zat hier even raar tegenaan te kijken.CCMG schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 03:29:
[...] Die doorgestreept =1 betekent dat misschien dat jezelf waarde niet kan aanpassen of ben ik mis?
[...]
Maar volgens mij bedoel je het ≠ teken.
Dit is een wiskundige notatie voor "is niet gelijk aan".
Dus [E-07]≠1: betekent in dat tabelletje: ALS parameter [E-07] niet gelijk is aan 1, DAN is hetgeen erna wordt genoemd het geval (dat zijn dan de mogelijkheden).
Als je dit niet bedoelt, dan mag je mijn reactie als niet verzonden beschouwen
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Ik zie soms een bizar hoge COP in Home Assistant, zie hieronder. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Uw8CPTuO1Hn3Y6jZVCuzeWv1.jpg?f=user_large)
Stroomverbruik staat al op 0/stand-by waarde, maar de warmtemeter meet nog wel warm water in het systeem.zekerz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:07:
Ik zie soms een bizar hoge COP in Home Assistant, zie hieronder. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
[Afbeelding]
All-electric.
Met mijn altherma 3 epra 12 stook ik momenteel met een aanvoertemperatuur van 36 graden en een delta t van 10 over de radiatoren. Overschot staat nu op 4 graden. Temperatuur aanvoer blijft redelijk stabiel op 36 tot 38 graden. Aanvoer verder omlaag heeft weinig zin aangezien wp dan alsnog doorschiet. Delta is ondanks de ingestelde 10 met deze temperatuur eerder 5 tot 6 graden. Eerder had ik de bypass redelijk dicht staat wat vaker gesulteerde in een doorschietende aanvoertemperatuur waardoor de wp op pendelen sloeg wat weer een flow van 24 liter veroorzaakte om de warmte kwijt te kunnen. Bij deze hoge flow veel stromingsgeluid. Ik heb de bypass nu volledig open staan. Pendelen is nu volledig over. Ook draait de pomp veel rustiger, minder stromingsgeluid in de leidingen en draait de wp zelf ook stabieler. Herkent iemand dit? Ik heb verder niet het idee dat het verbruik door het opendraaien van de bypass omhoog is gegaan. Gisteren en vandaag rond een cop van 5 gedraaid volgens de meter van de daikin.
Helemaal voorkomen kun je het hier niet mee maar ik de yaml code van de cop sensor wat veranderd. Hij gaat bij mij alleen de cop berekenen als het verbruik boven de 90w is. Dit zou je misschien nog wel beter op 200 kunnen zetten.zekerz schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 17:07:
[Afbeelding]
Er zat in de voorbeeld code die iedereen gebruikt ook nog een or in die kijkt of er een warmtevraag is. Deze heb ik er uit gehaald waardoor die extreme uitschieters er niet meer in zitten.
Je zou ook nog iets kunnen inbouwen dat als de berekende cop boven de 10 is dat ie hem dan weer op 0 zet.
Ik heb een EDLA09 monoblock. Die levert dus maximaal 9kW thermisch vermogen en het grote nadeel is dat die 1.1 kW minimaal elektrisch vermogen heeft. (Had ik het geweten, ik had een 8 kW gekocht, maar het is nu te laat).
Ik heb radiatoren in huis en net als iedereen hier op het forum worstel ik met het zoeken naar de ideale stookcurve en zo'n laag mogelijke aanvoertemperatuur, met daarbij het comfort niet uit het oog te verliezen.
Ik ben er nog steeds niet, want wind en windrichting is iets dat even goed een rol speelt heb ik gemerkt...
Bij milder weer, zoals nu, is de aanvoertemperatuur zo'n 35 à 40 °C.
Het duurt wel vrij lang voor ik het huis 1° warmer heb gestookt. (Logisch, want het afgiftevermogen van de radiatoren is laag bij zo'n aanvoertemperatuur).
Nu stel ik me de vraag: is het niet nuttiger om toch mijn aanvoertemperatuur te verhogen richting 40 à 45°C? Volgens mij gaat dat amper impact hebben op het verbruik.
Mijn redenering:
- Ik heb even teruggerekend en bij dit milde weer zou ik ongeveer 3 kW thermisch nodig hebben. Of mijn COP dan nu 3,4 of 5 zou zijn.... Ik zit toch met die 1.1 kW elektrisch die ik verbruik. Dus de COP maakt niet uit bij deze buitentemperatuur.
- Mijn woning is bij een hogere aanvoertemperatuur sneller warm, de warmtepomp zal dus ook sneller afschakelen als ik een hogere aanvoertemperatuur aanhoudt. En dit bespaart wél.
Ik heb radiatoren in huis en net als iedereen hier op het forum worstel ik met het zoeken naar de ideale stookcurve en zo'n laag mogelijke aanvoertemperatuur, met daarbij het comfort niet uit het oog te verliezen.
Ik ben er nog steeds niet, want wind en windrichting is iets dat even goed een rol speelt heb ik gemerkt...
Bij milder weer, zoals nu, is de aanvoertemperatuur zo'n 35 à 40 °C.
Het duurt wel vrij lang voor ik het huis 1° warmer heb gestookt. (Logisch, want het afgiftevermogen van de radiatoren is laag bij zo'n aanvoertemperatuur).
Nu stel ik me de vraag: is het niet nuttiger om toch mijn aanvoertemperatuur te verhogen richting 40 à 45°C? Volgens mij gaat dat amper impact hebben op het verbruik.
Mijn redenering:
- Ik heb even teruggerekend en bij dit milde weer zou ik ongeveer 3 kW thermisch nodig hebben. Of mijn COP dan nu 3,4 of 5 zou zijn.... Ik zit toch met die 1.1 kW elektrisch die ik verbruik. Dus de COP maakt niet uit bij deze buitentemperatuur.
- Mijn woning is bij een hogere aanvoertemperatuur sneller warm, de warmtepomp zal dus ook sneller afschakelen als ik een hogere aanvoertemperatuur aanhoudt. En dit bespaart wél.
Waarom zet je geen Heatboosters (of welke vorm van radiator ventilatoren dan ook) op je radiatoren? Je huis wordt sneller warm en je efficiëntie gaat omhoog
@DeGeert Als je met dit weer met 40 graden moet stoken heb/had je een probleem....ook met een HR Ketel. Je afgifte is onvoldoende en die moet omhoog zodat 40 graden hebt bij vorst. Alle radiatoren vervangen voor T33's. Tip: struin Martkplaats af. Daar wordt genoeg aangeboden. Voor de looks kan je deze erover heen plaatsen https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ Dan heb je de looks van dure Jaga's.
Dat is nu net wat ik tegen spreek.MotorBeast schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:22:
@DeGeert Als je met dit weer met 40 graden moet stoken heb/had je een probleem....ook met een HR Ketel. Je afgifte is onvoldoende en die moet omhoog zodat 40 graden hebt bij vorst. Alle radiatoren vervangen voor T33's. Tip: struin Martkplaats af. Daar wordt genoeg aangeboden. Voor de looks kan je deze erover heen plaatsen https://www.sentimo.com/n...iatorombouw/the-original/ Dan heb je de looks van dure Jaga's.
Het probleem is dat er bij een EDLA09 een minimaal elektrisch vermogen is van 1.1 kW. Dat vrbruik je sowieso als je WP water verwarmt.
Ik mag mijn radiatoren boosten, T33 plaatsen, zelfs vloerverwarming leggen en die aan 28°C gaan voeden, mijn warmtepomp verbruikt 1.1 kW.
Als ik dus aan lagere temperaturen ga verwarmen, doet mijn warmtepomp er veel langer over en dit continu aan minimaal 1.1 kW.
Dat klopt natuurlijk niet, want je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid warmte nodig om je huis op te warmen. Die kun je beter tegen COP = 4 in je huis stoppen dan tegen COP = 3.DeGeert schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:32:
[...]
Dat is nu net wat ik tegen spreek.
Het probleem is dat er bij een EDLA09 een minimaal elektrisch vermogen is van 1.1 kW. Dat vrbruik je sowieso als je WP water verwarmt.
Ik mag mijn radiatoren boosten, T33 plaatsen, zelfs vloerverwarming leggen en die aan 28°C gaan voeden, mijn warmtepomp verbruikt 1.1 kW.
Als ik dus aan lagere temperaturen ga verwarmen, doet mijn warmtepomp er veel langer over en dit continu aan minimaal 1.1 kW.
Natuurlijk zal het sneller gaan bij hogere aanvoertemperatuur, maar dan zal je COP dalen, je afgifte stijgen, en dus ook je elektrische vermogen toenemen.
Dat is nu net wat ik tegenspreek.MrFish schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:46:
[...]
Dat klopt natuurlijk niet, want je hebt gewoon een bepaalde hoeveelheid warmte nodig om je huis op te warmen. Die kun je beter tegen COP = 4 in je huis stoppen dan tegen COP = 3.
Natuurlijk zal het sneller gaan bij hogere aanvoertemperatuur, maar dan zal je COP dalen, je afgifte stijgen, en dus ook je elektrische vermogen toenemen.
Ik kan geen COP =4 bereiken.
Mijn warmtepomp verbruikt 1.1 kW minimaal.
Ik heb bij dit weer 3 kW nodig. Mijn COP is dus nu 2.7.
Als ik mijn aanvoertemperatuur verlaag, heb ik nog steeds 3 kW nodig.
Mijn elektrisch verbruik zal echter NIET dalen. Mijn COP zal dus niet stijgen. Want de warmtepomp kan niet minder dan 1.1 kW leveren.
Jij spreekt de wetten van de thermodynamica tegen. Dat gevecht ga je niet winnenDeGeert schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Dat is nu net wat ik tegenspreek.
Mijn elektrisch verbruik zal echter NIET dalen. Mijn COP zal dus niet stijgen. Want de warmtepomp kan niet minder dan 1.1 kW leveren.
De warmtepomp kan niet minder dan 1.1 kW verbruiken. Ga je de aanvoertemperatuur verlagen, dan zal je geleverde vermogen stijgen. Echter, dat kun je misschien niet kwijt in je afgifte systeem. Drie opties: (1) je aanvoertemperatuur loopt op: (1a) het geleverde vermogen daalt weer, (1b) je afgifte stijgt, (1c) je COP daalt, (1d) je bent weer terug bij je hogere afgifte temperatuur; (2) de aanvoertemperatuur stijgt boven de 'overshoot' waarde en de warmtepomp gaat pendelen: (2a) je gemiddelde elektrische vermogen daalt wel, maar dit pendelen is niet wenselijk. (3) Je blijkt het vermogen wel kwijt te kunnen bij lagere temperaturen: (3a) je bent blij, (3b) je energierekening daalt, (3c) thermodynamica is fantastisch.
Met meer afgifte zal je met een lagere aanvoer gaan stoken. 40 graden plus is killing voor je Cop. Als je 3kW nodig hebt en je hebt maar bijvoorbeeld voor 1,5 aan afgifte hangen gaat de aanvoer naar boven. Hoe hoger je aanvoer hoe lager je Cop. Op dit moment zou je een Cop 4 a 5 moeten hebben. Een Cop 2,7 bij vorst.DeGeert schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:49:
[...]
Dat is nu net wat ik tegenspreek.
Dat kan jij tegenspreken maar je krijgt van niemand die de werking van een WP begrijpt gelijk. Echt niet.
Er zit maar 1 ding op......afgifte verbeteren.
Edit: waarom word mensen geadviseerd eerst 1 winter te kijken of ze met max 40/45 graden bij vorst kunnen stoken met een HR Ketel om te kijken of ze een WP kunnen plaatsen denk je?
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2024 12:09 ]
Al een poosje volg ik dit forum. Ik zit met het volgende. Onze Altherma EHVH08S18E6V met de ERGA08EV laat over een dag gezien steeds pieken en dalen zien in het energieverbruik. In een dal staat de compressor eventjes uit waarna hij weer begint te verwarmen. Is de ingestelde temperatuur bereikt, dan slaat hij 1,5 tot 2 uur uit om daarna het proces weer opnieuw in te gaan. Dit lijkt me geen normaal gedrag en indien mogelijk zou ik dit willen verbeteren. Hopelijk hebben jullie daarvoor ideeën.
Ik heb nog geen stooklijn ingesteld omdat we eerst data daarvoor willen verzamelen. We verwarmen ons huis (alleen de benedenverdieping van 100 m2) dmv radiatoren. De uitgaande watertemperatuur staat momenteel op 35 graden, buiten is het rond 10 graden.
Hopelijk hebben jullie tips. Ik voeg een grafiekje bij.
Harm
Ik heb nog geen stooklijn ingesteld omdat we eerst data daarvoor willen verzamelen. We verwarmen ons huis (alleen de benedenverdieping van 100 m2) dmv radiatoren. De uitgaande watertemperatuur staat momenteel op 35 graden, buiten is het rond 10 graden.
Harm
:strip_exif()/f/image/mXV9vvoxUb4Cn8g0PVZGx5Y7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben niet bekend met radiatoren en hoe laag je ermee kan gaan (dit zal mede afhangen van de oppervlakte ervan gok ik).harmrv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:33:
Al een poosje volg ik dit forum. Ik zit met het volgende. Onze Altherma EHVH08S18E6V met de ERGA08EV laat over een dag gezien steeds pieken en dalen zien in het energieverbruik. In een dal staat de compressor eventjes uit waarna hij weer begint te verwarmen. Is de ingestelde temperatuur bereikt, dan slaat hij 1,5 tot 2 uur uit om daarna het proces weer opnieuw in te gaan. Dit lijkt me geen normaal gedrag en indien mogelijk zou ik dit willen verbeteren. Hopelijk hebben jullie daarvoor ideeën.
Harm[Afbeelding]
Ondanks dat 35 voor radiatoren mij al laag lijkt zou ik toch eens proberen om de aanvoer een stukje lager te doen. Daarmee uitproberen of hij dan langere runs maakt op lager vermogen en als belangrijkste dat je kamers op temperatuur blijven.
Begin eens te lezen vanaf het begin van deze materie en je zal weten dat het pendelgedrag is!harmrv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:33:
Harm[Afbeelding]
Exact!saabfanatic schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:12:
Waarom zet je geen Heatboosters (of welke vorm van radiator ventilatoren dan ook) op je radiatoren? Je huis wordt sneller warm en je efficiëntie gaat omhoog
Wat mijn bovenbuur zegt. Hier is m.i. zowel gependel te zien als een warmtepomp die uit gaat omdat de kamertemperatuur bereikt is.harmrv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:33:
Harm[Afbeelding]
Heb je de overshoot ook al hoger gezet +2 of +3 graden? Hierdoor heeft de warmtepomp meer regelruimte en gaat die minder snel uit? Dit is wel 1 van de belangrijkste parameters om de warmtepomp aan de loop te houden.harmrv schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 14:33:
Harm[Afbeelding]
Daarnaast wat is de temperatuur in de kamer als de warmtepomp uitgaat?
Als de je nog niet de gewenste temperatuur hebt gehaald, dan kan je de thermostaat ook gewoon hoger instellen. Bij ons staat die standaard op 23 graden. Maar dat wordt het nooit. Met de juiste stookoliën draait de warmtepomp er steeds onder. En hierdoor haalt die geen 23 graden (ook net geen 21) en blijft dus lekker pruttelen.
De Madoka thermostaat is een rampzalig ding = overgevoelig.
Door hier forum dit topic door te lezen veel bijgeleerd. Ongeveer 2 nachtdiensten berekend voor de ideale instellingen en aanpassingen voor mijn installatie.Arjanvdzwaag schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 17:52:
[...]
Heb je de overshoot ook al hoger gezet +2 of +3 graden? Hierdoor heeft de warmtepomp meer regelruimte en gaat die minder snel uit? Dit is wel 1 van de belangrijkste parameters om de warmtepomp aan de loop te houden.
Daarnaast wat is de temperatuur in de kamer als de warmtepomp uitgaat?
Als de je nog niet de gewenste temperatuur hebt gehaald, dan kan je de thermostaat ook gewoon hoger instellen. Bij ons staat die standaard op 23 graden. Maar dat wordt het nooit. Met de juiste stookoliën draait de warmtepomp er steeds onder. En hierdoor haalt die geen 23 graden (ook net geen 21) en blijft dus lekker pruttelen.
De Madoka thermostaat is een rampzalig ding = overgevoelig.
hier dus ook wegens doorslaan van de madoka de blauwe led gedimd en ook de afwijking van -1,5 aangepast. Geeft nu nog slechts een kleine afwijking op mijn andere accurater meters.
overshoot ook op 2 gezet wegens pendelen en een afgevlakte 2punts stooklijn.
Draait rustiger nu aan 1 stuk door.
Loont wel de moeite om dit topic grondig door te lezen !
Dit was de oplossing Modulatie uit. En instelling 9-0C controleren regelbaar tussen 1 en 6 °C.
Bedankt Mr Fisc voor de snelle hulp. Bij Daikin wacht ik hier al meer dan 4 weken op.
Bedankt Mr Fisc voor de snelle hulp. Bij Daikin wacht ik hier al meer dan 4 weken op.
Voor welk probleem?Hansbrz schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 08:37:
Dit was de oplossing Modulatie uit. En instelling 9-0C controleren regelbaar tussen 1 en 6 °C.
Heb de afgelopen nacht een gek 'probleem' met de warmtepomp. Gistermiddag heb ik de aanvoertempratuur van de vloerverwarming verlaagd naar 24 graden. Dit omdat de tempratuur van de woning met een aanvoer tempratuur van 26 graden vaak 22 graden wordt.
Nu na het aanpassen van de aanvoertempratuur verbruikt de pomp constant 2000 watt. Iemand enig idee hoe dit kan?
Nu na het aanpassen van de aanvoertempratuur verbruikt de pomp constant 2000 watt. Iemand enig idee hoe dit kan?
Op welke waarde staat je overshoot en deltaT? Ik denk dat 26 graden zo ongeveer wel de minimale uitgangstemperatuur is waarop je installatie kan werken. Als je aanvoertemperatuur 24 graden is, dan is de deltaT tussen je vloer en omgeving zo klein dat de afgifte te laag wordt. Als je overshoot aan hebt staan (goed om pendelen te voorkomen), dan zal de WP de aanvoertemperatuur ophogen om toch de ingestelde deltaT te bereiken. Nu er iets is gewijzigd en de WP opnieuw is opgestart (ga ik vanuit), kan het dus zijn dat de WP meer van de overshoot gaat gebruiken en de uitgangstemperatuur (tijdelijk) juist hoger is geworden dan toen deze nog op 26 graden stond. Vandaar het hogere verbruik.lonehitman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:28:
Heb de afgelopen nacht een gek 'probleem' met de warmtepomp. Gistermiddag heb ik de aanvoertempratuur van de vloerverwarming verlaagd naar 24 graden. Dit omdat de tempratuur van de woning met een aanvoer tempratuur van 26 graden vaak 22 graden wordt.
Als de binnentemperatuur bij 26 graden aanvoerstemperatuur nu te warm wordt, dan zou ik de WP af en toe uit gaan zetten, of op de thermostaat aan/uit laten schakelen. Op zich helemaal niet vreemd met deze buitentemperaturen.
Delta staat op 3. Overshoot kan ik niet vinden.JarnoH schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:35:
[...]
Op welke waarde staat je overshoot en deltaT? Ik denk dat 26 graden zo ongeveer wel de minimale uitgangstemperatuur is waarop je installatie kan werken. Als je aanvoertemperatuur 24 graden is, dan is de deltaT tussen je vloer en omgeving zo klein dat de afgifte te laag wordt. Als je overshoot aan hebt staan (goed om pendelen te voorkomen), dan zal de WP de aanvoertemperatuur ophogen om toch de ingestelde deltaT te bereiken. Nu er iets is gewijzigd en de WP opnieuw is opgestart (ga ik vanuit), kan het dus zijn dat de WP meer van de overshoot gaat gebruiken en de uitgangstemperatuur (tijdelijk) juist hoger is geworden dan toen deze nog op 26 graden stond. Vandaar het hogere verbruik.
Als de binnentemperatuur bij 26 graden aanvoerstemperatuur nu te warm wordt, dan zou ik de WP af en toe uit gaan zetten, of op de thermostaat aan/uit laten schakelen. Op zich helemaal niet vreemd met deze buitentemperaturen.
Aangepast
Delta op 3. Overshoot stond op 1. Heb ik nu op 4 gezet. Samen met een aanvoertemp nu van 25 graden.
[ Voor 4% gewijzigd door lonehitman op 22-02-2024 09:55 ]
Na een herstart gaat ie vaak eerst een SWW-run maken. Is dat het niet?lonehitman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:28:
Verder is 24 idd veel te laag, als de back-up heater op toegestaan staat gaat ie icm aanvoertemperatuurregeling dan daarop lopen.
Het minimum is kamertemperatuur + Delta-T + 1-2K, anders vraag je het onmogelijke.
All-electric.
Dan is zoals @RonJ hierboven al zegt je minimum temperatuur nu te laag. 26 lijkt al het minimum te zijn voor jouw installatie. Dus ik zou hem daarop terugzetten en gaan in-/uitschakelen op de thermostaat of handmatig.lonehitman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Delta staat op 3. Overshoot kan ik niet vinden.
Aangepast
Delta op 3. Overshoot stond op 1. Heb ik nu op 4 gezet. Samen met een aanvoertemp nu van 25 graden.
@lonehitman : Bij mij staat de aanvoerwatertemperatuur nu op 26 graden maar zelfs daarmee slaat de warmtepomp maar 6 uurtjes per dag aan. Volgens mij is 25 graden het minimale wat je moet willen. Daaronder zijn er waarnemingen geweest dat het te laag is voor de WP en dat de backupheater dan aanslaat (een constante waarde van 2 kwh kan daar op wijzen). Dus ik zou gewoon met de thermostaat gaan regelen en je er maar bij neerleggen dat jouw huis zo goed geïsoleerd is dat er domweg niet meer warmte in hoeft.
@RonJRonJ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 09:44:
[...]
Na een herstart gaat ie vaak eerst een SWW-run maken. Is dat het niet?
Verder is 24 idd veel te laag, als de back-up heater op toegestaan staat gaat ie icm aanvoertemperatuurregeling dan daarop lopen.
Het minimum is kamertemperatuur + Delta-T + 1-2K, anders vraag je het onmogelijke.
Gebeurt dat ook als je een programma hebt ingesteld voor het SWW?
Of gebeurt dat alleen als je geen programma hebt ingesteld en SWW voorrang heeft op ruimte verwarming/koeling?
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Gebeurd bij modus warmhouden of gepland + warmhouden (zoals hier). Bij alleen gepland volgens mij niet, maar dat kan ik niet uit ervaring bevestigen.piieter schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:28:
[...]
@RonJ
Gebeurt dat ook als je een programma hebt ingesteld voor het SWW?
Of gebeurt dat alleen als je geen programma hebt ingesteld en SWW voorrang heeft op ruimte verwarming/koeling?
All-electric.
Ik draai hier op alleen gepland. Geen SWW run bij inschakelen.RonJ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:30:
[...]
Gebeurd bij modus warmhouden of gepland + warmhouden (zoals hier). Bij alleen gepland volgens mij niet, maar dat kan ik niet uit ervaring bevestigen.
@MrFish
Ik draai hier ook op alleen gepland en verwarmen/koelen ruimte heeft voorrang op SWW en hier ook geen SWW run bij een herstart. Althans ik heb dat tot nu toe nog niet waargenomen.
Ik draai hier ook op alleen gepland en verwarmen/koelen ruimte heeft voorrang op SWW en hier ook geen SWW run bij een herstart. Althans ik heb dat tot nu toe nog niet waargenomen.
Hier even een schaamteloze plug voor mijn eigen advies topic mbt advies van een installateur van een daikin split warmtepomp. Wie kijkt er met mij mee? 
Thomas20 in "Advies gevraagd hybride warmtepomp - Plaatsing & kW"
Thomas20 in "Advies gevraagd hybride warmtepomp - Plaatsing & kW"
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma