Ik heb niet de indruk dat daar verschil tussen zit bij gelijke belasting. De units zijn identiek, op softwarematige begrenzing na.Rojado schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:54:
Dank je! Goed om te weten.
Je geeft aan dat het minimaal thermisch vermogen dan afhankelijk is van de COP. Is daar nog iets over te vinden tussen de 4-6-8 versie qua verschillen ?
Die van mij (8kW) is ook gewoon afgezekerd op 16A. Sterker nog, mijne gaat gewoon middels een stekker in het stopcontact! (Wél een werkschakelaar bij de buitenunit)MrFish schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:
[...]
Verstandig om voor de 8 kW te gaan. Scheelt een factor 3 in minimumvermogen. Er zijn hier genoeg gebruikers die iig de 6 kW op 16 A hebben afgezekerd (mezelf incluis) en ik heb nog nooit gelezen dat dat fout ging. Volgens mij geldt hetzelfde voor de 8 kW. Áls het fout blijkt te gaan dan kun je altijd het maximale elektrische vermogen beperken in de instellingen.
Toen ik daar tijdens de installatie wat van zei, gaf de installateur aan het altijd op die manier aan te sluiten.
Inmiddels heb ik een servicecontract bij Feenstra, en bij de 1e toestelkeuring heb ik daar weer op gewezen. De monteur heeft toen telefonisch overlegd met een andere collega en die gaf ook aan dat het geen kwaad kan…
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Al eens geprobeerd om nu Modulatie aan te zetten? Dan heb je ook +0.5 graden overshoot maar dan gaat de WP niet uit en gaat hij de vertrekwatertmperatuur terugregelen.piieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:08:
Vermoedelijke bug:
Omdat de setpoint van de kamerthermostaat nog steeds bereikt werd en de warmtepomp dan uit ging, wilde ik de stooklijn nog iets lager zetten.
Ja dat heb ik ook vaker gezien en die 26 graden lijkt mij toeval.piieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:08:
Na wijziging van stooklijntemperatuur van 29 °C naar 28 °C @ -10 °C op het installateursaccount kwam er een synschronisatie van de warmtepomp (herstart) en daarna weer teruggegaan naar het gebruikersaccount.
Vrijwel direct daarna in de Onecta-app gekeken en daar stond de actuele kamertemperatuur op 26 °C.
Na ongeveer 5 minuten stond de actuele kamertemperatuur weer op 20,2 °C.
Die 26 °C is bij mij ook de temperatuur van de stooklijn @ +15 °C. (kan dit toeval zijn?)
Is dit een bug? Herkent iemand dit gedrag?
Ik toets meetstal 1234, gevorderde gebruiker.piieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:14:
Ter kennisgeving!
Om van het installateursaccount terug te gaan naar het gebruikersaccount gebruiken de meesten onder ons de cijfercombinatie 0 0 0 0.
Misschien is het bij sommigen al bekend, maar misschien ook niet.
Als je 4x hetzelfde cijfer intoetst, dan kom je weer terug in het gebruikersaccount.
Dus 0 0 0 0 , 1 1 1 1 , 2 2 2 2 , enz., 9 9 9 9 . Het werkt allemaal!
Dat gevoel had ik inderdaad al en jouw antwoord over het elektrisch minimum vermogen in combinatie met de eerder door mij gevonden minimale (thermische) vermogens van oudere series bevestigd dat voor mij.MrFish schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:07:
[...]
Ik heb niet de indruk dat daar verschil tussen zit bij gelijke belasting. De units zijn identiek, op softwarematige begrenzing na.
In die oude versies ( toen ook een 4-6-8 ‘set’) stond het minimum verwarmingsvermogen van alle drie de systemen op 1,8 kW.
[ Voor 27% gewijzigd door Rojado op 12-02-2024 21:24 ]
Waarschijnlijk heb je een 2 kW BUH, deze wordt via binnenunit gevoed en kan idd via een stekker in een stopcontact (bij ons ook zo aangesloten met een HW socket erin zodat ik vermogen kan monitoren/meten)Barse87 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:18:
[...]
Die van mij (8kW) is ook gewoon afgezekerd op 16A. Sterker nog, mijne gaat gewoon middels een stekker in het stopcontact! (Wél een werkschakelaar bij de buitenunit)
Toen ik daar tijdens de installatie wat van zei, gaf de installateur aan het altijd op die manier aan te sluiten.
Inmiddels heb ik een servicecontract bij Feenstra, en bij de 1e toestelkeuring heb ik daar weer op gewezen. De monteur heeft toen telefonisch overlegd met een andere collega en die gaf ook aan dat het geen kwaad kan…
De WP zelf wordt gevoed via buitenunit en is bij ons ook op 16A afgezekerd bij 8 kW unit. (wel C-karakteristiek automaat toegepast). Op koude dagen de boiler naar 53 Gr.C. stoken heeft er overigens wel eens voor gezorgd dat we ca. 15 tot 25 minuten boven de 16A zaten! (ca. 3.800 - 3.850 Wat piekvermogen) Dus aan einde warm water run kan het kritisch* worden. Een automaat kan best wel even wat overbelasting aan maar het is dus wel aan de krappe (maar haalbare) kant met 16A.
*= met wat lagere boiler temperatuur of eerder inschakelen BUH is dit wel wat te temperen (vloerverwarming-bedrijf zal niet snel het volle vermogen vragen)
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ik heb inderdaad een 2kW BUH.Sparky schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
[...]
Waarschijnlijk heb je een 2 kW BUH, deze wordt via binnenunit gevoed en kan idd via een stekker in een stopcontact (bij ons ook zo aangesloten met een HW socket erin zodat ik vermogen kan monitoren/meten)
De WP zelf wordt gevoed via buitenunit en is bij ons ook op 16A afgezekerd bij 8 kW unit. (wel C-karakteristiek automaat toegepast). Op koude dagen de boiler naar 53 Gr.C. stoken heeft er overigens wel eens voor gezorgd dat we ca. 15 tot 25 minuten boven de 16A zaten! (ca. 3.800 - 3.850 Wat piekvermogen) Dus aan einde warm water run kan het kritisch* worden. Een automaat kan best wel even wat overbelasting aan maar het is dus wel aan de krappe (maar haalbare) kant met 16A.
*= met wat lagere boiler temperatuur of eerder inschakelen BUH is dit wel wat te temperen (vloerverwarming-bedrijf zal niet snel het volle vermogen vragen)
Kan het zijn dat deze dan helemaal niet is aangesloten bij mij? Er gaan namelijk 2 stekkers het stopcontact in; 1 vanuit de buitenunit, 1 vanuit de 3kW boosterheater van de SWW tank. Vanuit de buitenunit gaat er niks naar de meterkast…
Aanvulling:
De BUH moet wel aangesloten zijn, want ik heb deze wel zien bijspringen bij een defrost…
Dat zou dan betekenen dat het gehele systeem over het stopcontact gevoed wordt…
[ Voor 7% gewijzigd door Barse87 op 12-02-2024 22:02 ]
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Mijn ervaring is dat een willekeurige code je terug brengt naar de normale gebruiker. Elke ‘foutieve’ code die niet gevorderde of installateur is, wordt de standaard gebruikerMajaMestreech schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:22:
[...]
Ik toets meetstal 1234, gevorderde gebruiker.
Tijdje niet gepost hier, maar ik heb afgelopen week maar eens een P1 meter aangeschaft om te zien wat de wp doet. Zie hier mijn resultaat van afgelopen nacht:
:strip_exif()/f/image/tJwo9ESosXisoUntvHC5L8R4.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit nou pendelen of juist goed? Ik heb al een vrije lage stooklijn ingesteld staan heb ik het idee, wat kan ik dan doen om het te verbeteren?
:strip_exif()/f/image/tJwo9ESosXisoUntvHC5L8R4.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit nou pendelen of juist goed? Ik heb al een vrije lage stooklijn ingesteld staan heb ik het idee, wat kan ik dan doen om het te verbeteren?
Weet weinig, leert veel
Dit lijkt me eerder normaal aan/uit gedrag.Ottie93 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:03:
Tijdje niet gepost hier, maar ik heb afgelopen week maar eens een P1 meter aangeschaft om te zien wat de wp doet. Zie hier mijn resultaat van afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Pendelen is aan/uit om de enkele minuten, dit ziet er uit als aan/uit om de grofweg 45 min? Haal je wel de gewenste ruimte temperatuur?
Je hebt het gevoel dat je stooklijn al laag staat, maar kun je wat meer vertellen over je instellingen? Stooklijn, dT, overshoot. En vvw of radiators?
Naar aanleiding van de tips op het forum hier heb ik een aantal zaken aangepast en het pendelen is verleden tijd. Wat me wel opvalt is het volgende:
Mijn stooklijn is 30 bij -10 tot 25 bij 18. (volgens espaltherma is het setpoint voor de AWT 27,2 graden)
Delta t = 3
Thermostaat op 18,5 graden.
Ik zie dat op dit moment de warmtepomp 1x per dag aanslaat, max 8 uur pruttelt en weer uitslaat omdat de temperatuur bereikt is. Tijdens deze opwarm tijd is het debiet continu 15.4 liter per minuut. Dit is gelijk aan het maximale debiet bij de groepen die ik nu open heb staan (hele beneden verdieping + 2 slaapkamers op de 1e verdieping). Heb dit getest dmv de ontluchting.
Mijn vraag is, is het erg dat het debiet altijd maximaal is als de warmtepomp aanslaat? Zo ja, wat kan ik er tegen doen? Stooklijn kan niet echt veel lager lijkt me.
Of is het gewoon prima zo? (is ook een antwoord natuurlijk...).
Bedankt voor het meedenken!
Mijn stooklijn is 30 bij -10 tot 25 bij 18. (volgens espaltherma is het setpoint voor de AWT 27,2 graden)
Delta t = 3
Ik zie dat op dit moment de warmtepomp 1x per dag aanslaat, max 8 uur pruttelt en weer uitslaat omdat de temperatuur bereikt is. Tijdens deze opwarm tijd is het debiet continu 15.4 liter per minuut. Dit is gelijk aan het maximale debiet bij de groepen die ik nu open heb staan (hele beneden verdieping + 2 slaapkamers op de 1e verdieping). Heb dit getest dmv de ontluchting.
Mijn vraag is, is het erg dat het debiet altijd maximaal is als de warmtepomp aanslaat? Zo ja, wat kan ik er tegen doen? Stooklijn kan niet echt veel lager lijkt me.
Of het kwaad kan weet ik niet. Kan me voorstellen dat het de levensduur van de water pomp niet ten goede komt als die constant op max staat te werken. Maar dat is een gevoel, niet per se een feit.Hetisweergezell schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:06:
Naar aanleiding van de tips op het forum hier heb ik een aantal zaken aangepast en het pendelen is verleden tijd. Wat me wel opvalt is het volgende:
Delta t = 3
Je kunt dT verhogen naar 4 (of zelfs 5), dan zal hij vanzelf langzamer gaan rond pompen.
Op zich klinkt dit prima zo. Qua stooklijn kun je nog 30 bij -10 en 26 bij +10 doen, dat is een fractie lager. Onder de 26 zou ik niet gaan. Als je vloer eenmaal is doorgewarmd gaat de flow vanzelf omlaag, maar dat punt bereik je nu waarschijnlijk niet omdat je maar 'kort' stookt. Zet wel overregeling op 4 en modulatie uit.Hetisweergezell schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:06:
Delta t = 3
Delta T zou ik in eerste instantie niet verhogen; dan moet je stooklijn omhoog.
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 13-02-2024 10:42 ]
Als er geen (geluids)klachten zijn verder kan je de DT idd gewoon zo laten staan. Wil je toch de pompsnelheid verminderen (want die is zo hoog door de DT=3), dan moet toch echt de DT omhoog, bijv. naar 5K en dan de stooklijn ook een graad omhoog.MrFish schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:40:
[...]
Op zich klinkt dit prima zo. Qua stooklijn kun je nog 30 bij -10 en 26 bij +10 doen, dat is een fractie lager. Onder de 26 zou ik niet gaan. Als je vloer eenmaal is doorgewarmd gaat de flow vanzelf omlaag, maar dat punt bereik je nu waarschijnlijk niet omdat je maar 'kort' stookt. Zet wel overregeling op 4 en modulatie uit.
Delta T zou ik in eerste instantie niet verhogen; dan moet je stooklijn omhoog.
All-electric.
Sorry, dat had inderdaad wat duidelijker gekund.danny.s schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Dit lijkt me eerder normaal aan/uit gedrag.
Pendelen is aan/uit om de enkele minuten, dit ziet er uit als aan/uit om de grofweg 45 min? Haal je wel de gewenste ruimte temperatuur?
Je hebt het gevoel dat je stooklijn al laag staat, maar kun je wat meer vertellen over je instellingen? Stooklijn, dT, overshoot. En vvw of radiators?
Ja, ruimtetemperatuur wordt gehaald. Wp draait weersafhankelijk. Stooklijn is op dit moment -8 35 15 27
Grotendeels vvw, enkele radiators. dT staat op 4, overshoot op 0 (denk ik).
In principe wil je toch niet dat de pomp elk uur aanslaat? Komt de levensduur niet ten goede als ik het goed begrepen heb? Ik lees hier soms dat de pomp bij mensen een keer aanslaat en dan de hele dag pruttelt, dat lijkt bij mij dus niet het geval te zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door Ottie93 op 13-02-2024 11:11 ]
Weet weinig, leert veel
Voor alleen VVW vind ik je stooklijn iets aan de hoge kant (zie mijn vorige bericht voor een suggestie). Overshoot kan niet op 0 staan, minimum is 1. Kijk hier dus even naar.Ottie93 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Sorry, dat had inderdaad wat duidelijker gekund.
Ja, ruimtetemperatuur wordt gehaald. Wp draait weersafhankelijk. Stooklijn is op dit moment -8 35 15 27
Grotendeels vvw, enkele radiators. dT staat op 4, overshoot op 0 (denk ik).
In principe wil je toch niet dat de pomp elk uur aanslaat? Komt de levensduur niet ten goede als ik het goed begrepen heb? Ik lees hier soms dat de pomp bij mensen een keer aanslaat en dan de hele dag pruttelt, dat lijkt bij mij dus niet het geval te zijn.
VVW met of zonder pomp/mengverdeler?
Je plaatje is verder het verbruik van het hele huis. Er is weinig over te zeggen of dit een warmtepomp is die even optoert, echt aan/uit gaat, pendelt, defrost, of iets anders doet, of dat andere verbruikers het plaatje vertroebelen.
& @Barse87MrFish schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:
[...]
Verstandig om voor de 8 kW te gaan. Scheelt een factor 3 in minimumvermogen. Er zijn hier genoeg gebruikers die iig de 6 kW op 16 A hebben afgezekerd (mezelf incluis) en ik heb nog nooit gelezen dat dat fout ging. Volgens mij geldt hetzelfde voor de 8 kW. Áls het fout blijkt te gaan dan kun je altijd het maximale elektrische vermogen beperken in de instellingen.
Bedankt voor de info, ik heb nog even in de technische info gekeken, de BUH zal met de 3kW geen probleem moeten geven qua aansluiting (zal op andere fase komen). De 8kW WP zou bij Ta 40°C en -20°C tegen de 3.6 kW aan komen (onder normale condities). 's Nachts zal (bij mij) waarschijnlijk het low sound programma actief zijn, en dan is het maar 2.9kW. Tenzij er een horrorwinter komt met overdag al -20°C, zou inderdaad 16A over het algemeen voldoende moeten zijn.
Ik heb bij mijn 6kW wel vrij regelmatig waarden rond de 4000w gezien aan het einde van de SWW-run. Maar dat is dusdanig kort (5 minuten) dat een B16 dan echt niet zal afslaan. Ik heb 'm zelf nu op een C20 zitten, maar die automaat had ik nog liggen en had ik geen andere bestemming voor. Ik zou 't zo op B16 aandurven iig.il-Principe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:23:
[...]
& @Barse87
Bedankt voor de info, ik heb nog even in de technische info gekeken, de BUH zal met de 3kW geen probleem moeten geven qua aansluiting (zal op andere fase komen). De 8kW WP zou bij Ta 40°C en -20°C tegen de 3.6 kW aan komen (onder normale condities). 's Nachts zal (bij mij) waarschijnlijk het low sound programma actief zijn, en dan is het maar 2.9kW. Tenzij er een horrorwinter komt met overdag al -20°C, zou inderdaad 16A over het algemeen voldoende moeten zijn.
All-electric.
Ik zit een partijtje te stoeien met de vloerverwarming.. Enorme verschillen in temperatuur van de vloerverwarming, betreft een Altherma 3.
Zo heb ik ingesteld in de stooklijn dat als het -5 buiten is, de doorvoer 35 graden moet zijn, en bij +10 graden, 25 graden. Ondanks dat ik dit heb ingesteld, en het van de week 2 graden buiten was, heb ik een temperatuur van 55 graden (volgens de app)?
Heeft iemand een idee? Ik heb hierdoor een hoog verbruik van stroom en vraag me af hoe ik dat kan tackelen.
Update: nog een vraag, totdat dit probleem is gevonden, heb ik de vloerverwarming soort van uitgezet via de app. Maar ondanks dat heb ik nog steeds een fors energieverbruik van de vloerverwarming?
:strip_exif()/f/image/stTzVjyJRRIgpG1f8pKR7ieT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/15gXBMZPhnS5FuDTSeAwesk2.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo heb ik ingesteld in de stooklijn dat als het -5 buiten is, de doorvoer 35 graden moet zijn, en bij +10 graden, 25 graden. Ondanks dat ik dit heb ingesteld, en het van de week 2 graden buiten was, heb ik een temperatuur van 55 graden (volgens de app)?
Heeft iemand een idee? Ik heb hierdoor een hoog verbruik van stroom en vraag me af hoe ik dat kan tackelen.
Update: nog een vraag, totdat dit probleem is gevonden, heb ik de vloerverwarming soort van uitgezet via de app. Maar ondanks dat heb ik nog steeds een fors energieverbruik van de vloerverwarming?
:strip_exif()/f/image/stTzVjyJRRIgpG1f8pKR7ieT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/15gXBMZPhnS5FuDTSeAwesk2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P2CZHP8xZDo7bcUBBE0QE25T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Landon op 13-02-2024 13:44 ]
Waar bij jou 55 staat, is bij mij de actuele ruimte temperatuur die de thermostaat registreert. Dus niet de aanvoer temperatuur. Lijkt me een bug in de app. Heb je al eens aan de leiding gevoeld? Want die zou behoorlijk heet moeten zijn met 55gr. Is ie lauw, dan weet je dat je idd rond de 30 zit (wat het ongeveer moet zijn bij 2 gr buiten).Landon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:38:
Ik zit een partijtje te stoeien met de vloerverwarming.. Enorme verschillen in temperatuur van de vloerverwarming, betreft een Altherma 3.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat geluid betreft heb ik er geen last van. Ik vraag me alleen af wat efficiënter is wat energieverbruik betreft.RonJ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Als er geen (geluids)klachten zijn verder kan je de DT idd gewoon zo laten staan. Wil je toch de pompsnelheid verminderen (want die is zo hoog door de DT=3), dan moet toch echt de DT omhoog, bijv. naar 5K en dan de stooklijn ook een graad omhoog.
Bij 2 graden buiten hoeft 0,5 tot 1 kW opgenomen vermogen helemaal niet erg te zijn hoor. Da's afhankelijk van je huis, installatie en gevraagde binnentemperatuur.Landon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Was dit geen momentopname? Als het SWW verwarmd wordt zou setpoint 55 kunnen zijn om het water te verwarmen op 48 graden. Als de tank op temperatuur is zal ie het normale setpoint weer tonen. Vergeet dan niet de offset weer op 0 te zetten....
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Meten=weten. Maar in theorie is DT=3 iets zuiniger, door een 1 graad lagere aanvoertemperatuur. En wanneer je waterzijdige inregeling niet optimaal is er nog een klein positief effect door een betere verdeling. Daar staat een iets hoger pompverbruik tegenover. Dit is allemaal marginaal procentenwerk en denk ik nog best lastig te meten.Hetisweergezell schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Wat geluid betreft heb ik er geen last van. Ik vraag me alleen af wat efficiënter is wat energieverbruik betreft.
All-electric.
Verdelers zonder pomp, maar waren in eerste instantie wel met pomp. Omgebouwd naar pomploos. Overregeling staat op 1. Heb nu -10 30 en 10 27 ingesteld voor de stooklijn, kijken wat dit oplevert.MrFish schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:18:
[...]
Voor alleen VVW vind ik je stooklijn iets aan de hoge kant (zie mijn vorige bericht voor een suggestie). Overshoot kan niet op 0 staan, minimum is 1. Kijk hier dus even naar.
VVW met of zonder pomp/mengverdeler?
Je plaatje is verder het verbruik van het hele huis. Er is weinig over te zeggen of dit een warmtepomp is die even optoert, echt aan/uit gaat, pendelt, defrost, of iets anders doet, of dat andere verbruikers het plaatje vertroebelen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ottie93 op 13-02-2024 15:37 ]
Weet weinig, leert veel
De SWW run is van de warmtepomp tank, dit is anders dan de aanvoer van de vloerverwarming (klimaatbeheersing) in de app? De SWW staat wel netjes op 52 graden, zoals ook ingesteld in de planning.GJA schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:22:
[...]
Bij 2 graden buiten hoeft 0,5 tot 1 kW opgenomen vermogen helemaal niet erg te zijn hoor. Da's afhankelijk van je huis, installatie en gevraagde binnentemperatuur.
Was dit geen momentopname? Als het SWW verwarmd wordt zou setpoint 55 kunnen zijn om het water te verwarmen op 48 graden. Als de tank op temperatuur is zal ie het normale setpoint weer tonen. Vergeet dan niet de offset weer op 0 te zetten....
Is het niet vreemd dat er 1 kW opgenomen wordt ondanks dat de gehele klimaatbeheersing uit staat?
1) Volgens mij is er een bug waarbij de SWW-aanvoer temperatuur wordt gerapporteerd tijdens een SWW run. Als dit over 2 uur nog zo is zou ik me zorgen maken, anders niet.Landon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2) Offset op -10 zetten is onverstandig. Je vraagt je WP dan het onmogelijk, namelijk een aanvoertemperatuur van ~15°C realiseren. Dat kan niet en er is een risico dat je WP dan op de BUH gaat stoken.
3) Zoals ik in mijn vorige bericht(en) ook al zei: 25°C bij +10 is eveneens aan de lage kant. 26°C kan net, maar dan moet delta T wel 3 graden zijn.
Is deze niet ingesteld op een vast aT i.p.v. kamertemperatuur met stooklijn?danny.s schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:29:
[...]
Waar bij jou 55 staat, is bij mij de actuele ruimte temperatuur die de thermostaat registreert. Dus niet de aanvoer temperatuur. Lijkt me een bug in de app. Heb je al eens aan de leiding gevoeld? Want die zou behoorlijk heet moeten zijn met 55gr. Is ie lauw, dan weet je dat je idd rond de 30 zit (wat het ongeveer moet zijn bij 2 gr buiten).
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Goeie vraag, heb zelf nooit op vaste aanvoer gedraaid.SmartGuyz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Is deze niet ingesteld op een vast aT i.p.v. kamertemperatuur met stooklijn?
Maar als 55 gr de vaste aanvoer is, zou dat goed te voelen moeten zijn aan de leiding.
Ja, dat is vreemd. Nou is de waarde die de app weergeeft niet altijd even betrouwbaar; heb je nog meer metingen, P1 bijvoorbeeld?Landon schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:33:
[...]
Is het niet vreemd dat er 1 kW opgenomen wordt ondanks dat de gehele klimaatbeheersing uit staat?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Dit was mijn volgende stap, ik heb een P1 meter van HomeWizard, maar ik gok dat ik een kWh meter 3-fase MID moet installeren om de warmtepomp uit te lezen, en dat betekent weer een elektricien langs laten komen.GJA schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:09:
[...]
Ja, dat is vreemd. Nou is de waarde die de app weergeeft niet altijd even betrouwbaar; heb je nog meer metingen, P1 bijvoorbeeld?
Met alle aanpassingen die ik de laatste tijd heb gedaan draait de WP algemeen best goed en lijkt het verbruik mee te vallen. Probleem is wel dat we het nu op de badkamer(1e verdieping) niet meer warm krijgen.
De temp blijft er hangen tussen de 19.5 en 20.5 graden.
- Thermostatische kraan staat helemaal open op 5
- Beneden staat de thermostaat op 21.5 gevraagde temp waarbij alle radiatoren in de kamer van de thermostaat ook op 5 staan(meen dat me hier is gezegd dat dit zo moet)
- De WP stuurt weersafhankelijk en momenteel is dat aan 38 graden met een debiet van ongeveer 20 liter.
De radiator in de badkamer wordt slechts heel af en toe wat warm dus het lijkt me dat er niet voldoende warm water tot daar geraakt.
Toch best de stooklijn terug wat verhogen hiervoor of proberen te spelen met de thermostatische kranen in de andere ruimtes?
- Beneden staat de thermostaat op 21.5 gevraagde temp waarbij alle radiatoren in de kamer van de thermostaat ook op 5 staan(meen dat me hier is gezegd dat dit zo moet)
- De WP stuurt weersafhankelijk en momenteel is dat aan 38 graden met een debiet van ongeveer 20 liter.
De radiator in de badkamer wordt slechts heel af en toe wat warm dus het lijkt me dat er niet voldoende warm water tot daar geraakt.
Toch best de stooklijn terug wat verhogen hiervoor of proberen te spelen met de thermostatische kranen in de andere ruimtes?
Dan zul je de voetventielen van de andere radiatoren wat moeten knijpen.Siro schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:38:
Met alle aanpassingen die ik de laatste tijd heb gedaan draait de WP algemeen best goed en lijkt het verbruik mee te vallen. Probleem is wel dat we het nu op de badkamer(1e verdieping) niet meer warm krijgen.
Dan bedoel je wat verder dichtdraaien toch he? Naar welke kant moet je dan juist draaien?MrFish schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:59:
[...]
Dan zul je de voetventielen van de andere radiatoren wat moeten knijpen.
Dit probeer ik dan op alle radiatoren buiten die van de badkamer?
Sorry voor de vele vragen maar heb nog al eens info gezocht hieromtrent en blijft verwarrend
Topicstart lezen hier. Geldt ook voor WP Gas besparen door middel van CV tuning deel IVSiro schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Dan bedoel je wat verder dichtdraaien toch he? Naar welke kant moet je dan juist draaien?
Dit probeer ik dan op alle radiatoren buiten die van de badkamer?
Sorry voor de vele vragen maar heb nog al eens info gezocht hieromtrent en blijft verwarrend
Als je goede thermostatische kranen hebt is de flow voorinstelbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-02-2024 12:27 ]
Goedenavond allen,
Inmiddels is het mij gelukt om ESPAltherma te installeren via een M5StickC in de WP. Was een leuk knutselprojectje om in te duiken
In de verbouwing zijn we momenteel bezig met het leggen van de parketvloer. Hierom heb ik de stooklijn vastgezet op 25 graden. Bij het leggen moet de oppervlaktetemperatuur het volgens het opstookprotocol namelijk zo’n 20 graden zijn. De delta-T staat op 5 graden. De kamerthermostaat staat daarbij op 18 graden. Die temperatuur wordt zeer mooi vast gehouden (schommelt maximaal een halve graad ofzo).
Ik zie het echter dat de behaalde COP vrij laag is. Dit ligt zo rond de 2,8 tot 3,3. Dit lijkt me aan de lage kant, toch? Het valt me daarbij op dat het opgenomen vermogen en de opgewekte warmte eigenlijk altijd maximaal is. Hij schiet vrijwel gelijk van 0 watt naar 2000 watt. Daarna neemt die ongeveer 1,5 uur de tijd om van 2000 wat naar 3000 watt te groeien, waarna die afslaat en naar 0 watt gaat. Ik zie bij sommige andere dat de WP een lang aantal uren onder de 1000 watt blijft, bijvoorbeeld 500 watt. Dit gebeurt bij ons eigenlijk helemaal niet.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Wij hebben de Daikin Altherma 3 R W, met 51L buffer en 295L SWW boiler. Het betreft het 8kW model.
:strip_exif()/f/image/mc7iFUIy7vrcNtMjcu4GGjht.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank!
Inmiddels is het mij gelukt om ESPAltherma te installeren via een M5StickC in de WP. Was een leuk knutselprojectje om in te duiken
In de verbouwing zijn we momenteel bezig met het leggen van de parketvloer. Hierom heb ik de stooklijn vastgezet op 25 graden. Bij het leggen moet de oppervlaktetemperatuur het volgens het opstookprotocol namelijk zo’n 20 graden zijn. De delta-T staat op 5 graden. De kamerthermostaat staat daarbij op 18 graden. Die temperatuur wordt zeer mooi vast gehouden (schommelt maximaal een halve graad ofzo).
Ik zie het echter dat de behaalde COP vrij laag is. Dit ligt zo rond de 2,8 tot 3,3. Dit lijkt me aan de lage kant, toch? Het valt me daarbij op dat het opgenomen vermogen en de opgewekte warmte eigenlijk altijd maximaal is. Hij schiet vrijwel gelijk van 0 watt naar 2000 watt. Daarna neemt die ongeveer 1,5 uur de tijd om van 2000 wat naar 3000 watt te groeien, waarna die afslaat en naar 0 watt gaat. Ik zie bij sommige andere dat de WP een lang aantal uren onder de 1000 watt blijft, bijvoorbeeld 500 watt. Dit gebeurt bij ons eigenlijk helemaal niet.
Wij hebben de Daikin Altherma 3 R W, met 51L buffer en 295L SWW boiler. Het betreft het 8kW model.
:strip_exif()/f/image/mc7iFUIy7vrcNtMjcu4GGjht.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank!
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Dat is de verwarming van je watertank. De temperatuur van je woonkamer is stabiel op 18 graden, je warmtepomp verwarmt dus de vloer niet. Lijkt me prima.Coffee schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:27:
Goedenavond allen,
[Afbeelding]
Dank!
De temperatuur van je watertank daalt wel erg snel. Als je niet gedoucht hebt denk ik dat je 3 weg klep verkeerd is aangesloten.
Weet iemand hoe ik langer de data kan behouden van de espaltherma?
Na een paar weken in het verleden, is er nog maar heel globaal wat data te zien in de grafieken. Hoe kan ik dit op enkele maanden zetten bv?
Na een paar weken in het verleden, is er nog maar heel globaal wat data te zien in de grafieken. Hoe kan ik dit op enkele maanden zetten bv?
/f/image/kRdkBHSVuneLSEiDmyC1RpTL.png?f=fotoalbum_large)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Google even op home assistant retention. Of history.PCJR schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:11:
Weet iemand hoe ik langer de data kan behouden van de espaltherma?
[Afbeelding]
Je kunt het redelijk simpel aanpassen.
Heb niet gedoucht inderdaad. De boiler is überhaupt nog niet aangesloten op tappunten. Het lijkt er op dat hij zeer veel energie verliest:GJA schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:56:
[...]
Dat is de verwarming van je watertank. De temperatuur van je woonkamer is stabiel op 18 graden, je warmtepomp verwarmt dus de vloer niet. Lijkt me prima.
De temperatuur van je watertank daalt wel erg snel. Als je niet gedoucht hebt denk ik dat je 3 weg klep verkeerd is aangesloten.
10 graden in ~10 uur, dus 24 graden in 24 uur.
295L = 295kg water
Constante energie is 4,816 kJ per kg per °C
295kg * 4,186kJ/kg°C * 24 / 3600 = 8.123kWh verlies per dag. Deze boiler is gerate op 1.7kWh verlies per dag.
8.123kWh / 1.7 kWh = 4.778.
De boiler verliest dus bijna 5 keer meer energie dan hoort.
Als ik je dus goed begrijp, dan zijn die hoge pieken dus de SWW run van de WP en doet die bijna niks aan het opwarmen van het huis (met daarbij verwarmen op een lager vermogen)?
Kan het zijn dat er een thermische syphon ontbreekt?
Ik denk ook wat @GJA zegt dat de oorzaak in je 3-weg klep zit. Het komt regelmatig voor dat deze verkeerd zijn aangesloten. Ik spreek uit ervaring. Bij ons had de installateur hem verkeerd aangesloten en koelde het SWW vat tijdens het koelen van de vloer. Soms lekken ze ook (zoek er maar eens op in dit topic), maar omdat je zoveel verliest en je SWW nog niet wordt gebruikt lijkt het te zijn dat hij niet goed is aangesloten. Het gevolg kan dan bijvoorbeeld zijn dat de warmte uit je SWW vat gebruikt wordt voor het verwarmen van je vloer.Coffee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:43:
[...]
Heb niet gedoucht inderdaad. De boiler is überhaupt nog niet aangesloten op tappunten. Het lijkt er op dat hij zeer veel energie verliest:
295L = 295kg water
295kg * 4,186kJ/kg°C * 24 / 3600 = 8.123kWh verlies per dag. Deze boiler is gerate op 1.7kWh verlies per dag.
Als ik je dus goed begrijp, dan zijn die hoge pieken dus de SWW run van de WP en doet die bijna niks aan het opwarmen van het huis (met daarbij verwarmen op een lager vermogen)?
Al gedaan, en zo eenvoudig of makkelijk bleek het niet (laat ik het anders zeggen; er zijn al heel wat draadjes over te vinden en hier is neit 123 duidelijkGJA schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:09:
[...]
Google even op home assistant retention. Of history.
Je kunt het redelijk simpel aanpassen.
Volgens mij in config.yaml dit toevoegen;
recorder:
purge_keep_days: 60
In geval van 60 dagen de detail data te behouden. Maar, ik weet niet zeker of het dit is, en of het werkt. Nog proberen
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je hebt inderdaad een heel vreemd stroomverbruik.Coffee schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:27:
Goedenavond allen,
[Afbeelding]
Dank!
Heb je wat info over je afgifte systeem? Waarom zit er een buffervat tussen?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Ik heb ook het zeer sterke vermoeden dat dit een fout geïnstalleerd driewegklep betreft. Een ontbrekende thermosifon levert misschien een tiental watt extra stilstandverlies op, maar zeker niet zoveel.Coffee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 07:43:
[...]
Heb niet gedoucht inderdaad. De boiler is überhaupt nog niet aangesloten op tappunten. Het lijkt er op dat hij zeer veel energie verliest:
295L = 295kg water
Gebruik je het vloer droogprogramma onder het in bedrijf stellen menu? Of gebruik je "normaalbedrijf" met vertrekwatertemperatuurregeling? Of ruimtetemperatuurregeling met een vlakke stooklijn? Dat laatste gaat natuurlijk niet goed werken als je een stabiele temperatuur wilt voor het opstookprotocol.Coffee schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:27:
Goedenavond allen,
[Afbeelding]
Dank!
[ Voor 20% gewijzigd door RonJ op 15-02-2024 10:08 ]
All-electric.
Even terug scrollen naar dit topic (heb niet elke dag tijd voor dit soort tests)... maar heb de flow test gedaan en met niet helemaal de uitkomst die ik had verwacht:MrFish schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:46:
[...]
Doe de flow test even 3 keer:
- 1e keer alles open
- 2e keer alle rads dicht
- 3e keer VVW dicht
Dat geeft een beeld van de verdeling.
Ik heb dus
4x rads op zolder (2x zo'n handdoek ding in een badkamer, 2x hele brede voor de slaapkamer)
2x vvw verdeler op verdieping 0 (BG) en 1
resultaat test:
enkel de rads open / vvw dicht = 10 l/min
Enkel verdeler 0 open / rads dicht = 10 l/min
beide verdelers open 0 + 1 / rads dicht = 13 l/mon
verdeler boven open / rads dicht = 9 l/min
Zolder open / vvw dicht = 10 l/min
Zolder + verdeler 0 open = 14 l/min
alles open = 15 l/min
Dus samengevat 1 verdieping verwarmen = ~10 l/min
Alles open een teleurstellende 15 l/min > is dit niet veel te weining naar jullie mening?
...
en dus ook een correctie op m'n eerdere conclusie; ik had de vvw verdelers geknepen en dacht dat daarmee de flow te beperkt was met z'n 15 l/min. Maar dat blijkt dus nog steeds het maximaal haalbare
[ Voor 9% gewijzigd door quint001 op 15-02-2024 11:27 ]
Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300
Iemand die mij kan helpen met deze puzzel?
Mijn stooklijn staat op 26 graden aanvoer als het buiten zo'n 13-14 graden is.
Op het beginschermpje staat inderdaad 26 graden.
Echter als ik ga kijken bij sensoren zie ik staan:
1. Vertrektemperatuur 29 graden.
2. Temperatuur Backup 29-30 graden.
3. Temperatuur PLWIS 26 graden.
Als ik dit goed interpreteer dan is de daadwerkelijke vertrektemperatuur geen 26 graden zoals de stooklijn dicteert maar 26+3=29 graden. Ik denk dat de overshootregeling (+4) hiervoor verantwoordelijk is.
M.a.w. er wordt volgens mij dus een hogere aanvoertemperatuur gehanteerd vanwege de overshootregeling omdat de WP anders uit zou gaan cq zou gaan pendelen.
Kan ik hier nog iets in doen? Binnen wordt het hierdoor namelijk ook wat te warm naar mijn smaak.
Ik heb eerder al ingesteld dat de WP uitgaat bij 14 graden of een hogere buitentemperatuur. Helaas kan je dit niet lager instellen, bijv. op 12 graden. Dat zou beter zijn in mijn situatie.
Misschien de delta T nog verlagen? Die staat nu op 5.
Als ik dit goed interpreteer dan is de daadwerkelijke vertrektemperatuur geen 26 graden zoals de stooklijn dicteert maar 26+3=29 graden. Ik denk dat de overshootregeling (+4) hiervoor verantwoordelijk is.
M.a.w. er wordt volgens mij dus een hogere aanvoertemperatuur gehanteerd vanwege de overshootregeling omdat de WP anders uit zou gaan cq zou gaan pendelen.
Kan ik hier nog iets in doen? Binnen wordt het hierdoor namelijk ook wat te warm naar mijn smaak.
Ik heb eerder al ingesteld dat de WP uitgaat bij 14 graden of een hogere buitentemperatuur. Helaas kan je dit niet lager instellen, bijv. op 12 graden. Dat zou beter zijn in mijn situatie.
Op zich natuurlijk een goede ontwikkeling dat platform. Maar een maand?
All-electric.
Klopt helemaal dat dit door 'overshoot' komt. De WP draait al op z'n minimale vermogen, maar dat is bij deze temperaturen al (veel) teveel, dus het water wordt meer opgewarmd dan je zou willen.Atomius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:47:
Een stooklijn van 26 graden icm een Delta T van 5 is ook niet zo realistisch. Het retourwater is altijd wel een paar graden warmer dan kamertemperatuur. 26 graden bij delta T = 3 kan meestal net.
Als het met dit weer te warm wordt binnen: dan is de enige oplossing je kamerthermostaat gebruiken waar die voor bedoeld is
Momenteel ~43m2 aan vloerverwarming. Dit betreft droogbouw dus er was geen opstookprotocol nodig vooraf. Later wordt er nog eens ~43m2 toegevoegd. Het protocol is m.n. om de oppervlakte temperatuur te beperken zodat het hout niet vroegtijdig uitzet/krimpt.Rainesh schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:36:
[...]
Je hebt inderdaad een heel vreemd stroomverbruik.
Heb je wat info over je afgifte systeem? Waarom zit er een buffervat tussen?
W.b. het buffervat; geen idee. Ik dacht dat dit nodig was bij kleine oppervlakte vww.
Is er een manier om dit zelf te controleren?MrFish schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb ook het zeer sterke vermoeden dat dit een fout geïnstalleerd driewegklep betreft. Een ontbrekende thermosifon levert misschien een tiental watt extra stilstandverlies op, maar zeker niet zoveel.
Momenteel "gewoon" een vaste stooklijn op 25°. Beschikbaar vanuit het gebruikersprofiel ipv installateurs profiel.RonJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:59:
[...]
Gebruik je het vloer droogprogramma onder het in bedrijf stellen menu? Of gebruik je "normaalbedrijf" met vertrekwatertemperatuurregeling? Of ruimtetemperatuurregeling met een vlakke stooklijn? Dat laatste gaat natuurlijk niet goed werken als je een stabiele temperatuur wilt voor het opstookprotocol.
Pomptest doen in installateursmenu. Flow noteren. Alle VVW groepen/rads/bypass dichtzetten. Dan moet de flow nul worden. Zo niet, dan heb je nog flow over je SWW vat!
Straks niet (mits voldoende meters slang gelegd), voor 43m2 idd wel.Coffee schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:16:
[...]
Momenteel ~43m2 aan vloerverwarming. Dit betreft droogbouw dus er was geen opstookprotocol nodig vooraf. Later wordt er nog eens ~43m2 toegevoegd. Het protocol is m.n. om de oppervlakte temperatuur te beperken zodat het hout niet vroegtijdig uitzet/krimpt.
W.b. het buffervat; geen idee. Ik dacht dat dit nodig was bij kleine oppervlakte vww.
Voelen aan de leidingen na de 3-weg klep. Bij bedrijfsmodus heating/verwarmen moet alleen de leiding naar de vvw-verdeler warm worden. Bij SWW/DHW (warm water maken) moet alleen de leiding naar de boiler warm worden. Met plastic leidingen en 25C is het wel wat moeilijk te voelen misschien.Is er een manier om dit zelf te controleren?
Met thermostaatregeling dus als ik je eerdere bericht zo lees. Dan ga je met dit weer nooit een stabiele temperatuur krijgen (en dat hoeft dus ook niet als je alleen wilt begrenzen). Maar dat verklaart verder niet het hoge verbruik/regelgedrag. Ik vermoed ook een 3-weg klep.Momenteel "gewoon" een vaste stooklijn op 25°. Beschikbaar vanuit het gebruikersprofiel ipv installateurs profiel.
Heb je het hele spul laten installeren? -> Betreffende beunhaas terug laten komen.
All-electric.
Ik heb dit gedaan:PCJR schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Al gedaan, en zo eenvoudig of makkelijk bleek het niet (laat ik het anders zeggen; er zijn al heel wat draadjes over te vinden en hier is neit 123 duidelijk)
Volgens mij in config.yaml dit toevoegen;
recorder:
purge_keep_days: 60
In geval van 60 dagen de detail data te behouden. Maar, ik weet niet zeker of het dit is, en of het werkt. Nog proberen
:fill(white):strip_exif()/f/image/7Ho6mWAxNesqmkBut3xIV6mT.png?f=user_large)
Hou wel even in de gaten of je ruimte genoeg hebt.
Zoals MrFish zegt; thermostatisch regelen. Nou is de Madoka echt dramatisch qua hysterese... Als je HomeAssistant hebt zou je externe thermovoelers kunnen gebruiken en met meerdere voorwaarden werken.Atomius schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:47:
Bij mij gaat de WP bijvoorbeeld -ondanks een thermostatische regeling met een hysterese van een halve graad- altijd aan bij buitentemperaturen beneden 5 graden om teveel achterstand te voorkomen. Anders moet ie heul hard werken en bij die temperaturen wordt de binnenruimte toch niet heel erg veel te warm als ie blijft doordraaien.
Goedendag,
Ik heb een vraag. Ik heb in januari 2024 een woning gekocht waarin in juni 2023 een warmtepomp Daikin Altherma 3 binnenunit wandmodel (EHBX086V) is geplaatst. Bij de verbouwing is tijdelijk de elektriciteit eraf geweest. Nadat de stroom er weer op is gezet gaf de waterpomp bij het opstarten de volgende storingsmelding:
- U8-07 Probleem met P1P2-communicatie, er is een probleem met de P1P2-communicatie tussende unitcomponenten.Gevolg: Unit stopt met werken: Reset: Reset elektrische voeding via buitenunit.
Ik heb het installatiebedrijf dat de unit heeft geplaatst laten komen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat de Daikin stroomsensor 5035503 stuk was. Deze is vervangen, maar ze sturen wel een factuur voor dit onderdeel.
Mijn vraag is of dit niet onder de fabrieksgarantie valt aangezien de warmtepomp nog geen jaar oud is. Of zie ik het verkeerd?
Daarnaast schrijven ze uren voor 2 personen, ik mag aannemen dat een storing in een warmtepomp oplossen geen klus is voor 2 personen?
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik heb een vraag. Ik heb in januari 2024 een woning gekocht waarin in juni 2023 een warmtepomp Daikin Altherma 3 binnenunit wandmodel (EHBX086V) is geplaatst. Bij de verbouwing is tijdelijk de elektriciteit eraf geweest. Nadat de stroom er weer op is gezet gaf de waterpomp bij het opstarten de volgende storingsmelding:
- U8-07 Probleem met P1P2-communicatie, er is een probleem met de P1P2-communicatie tussende unitcomponenten.Gevolg: Unit stopt met werken: Reset: Reset elektrische voeding via buitenunit.
Ik heb het installatiebedrijf dat de unit heeft geplaatst laten komen en ze zijn tot de conclusie gekomen dat de Daikin stroomsensor 5035503 stuk was. Deze is vervangen, maar ze sturen wel een factuur voor dit onderdeel.
Mijn vraag is of dit niet onder de fabrieksgarantie valt aangezien de warmtepomp nog geen jaar oud is. Of zie ik het verkeerd?
Daarnaast schrijven ze uren voor 2 personen, ik mag aannemen dat een storing in een warmtepomp oplossen geen klus is voor 2 personen?
Daar had je beter recht naar Daikin kunnen gaan denk ik? Of de factuur overmaken naar Daikin!Hyllus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:40:
Goedendag,
Ja, check. Kamerthermostaat gebruiken bij hogere temperaturen.MrFish schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:48:
[...]
Klopt helemaal dat dit door 'overshoot' komt. De WP draait al op z'n minimale vermogen, maar dat is bij deze temperaturen al (veel) teveel, dus het water wordt meer opgewarmd dan je zou willen.
Een stooklijn van 26 graden icm een Delta T van 5 is ook niet zo realistisch. Het retourwater is altijd wel een paar graden warmer dan kamertemperatuur. 26 graden bij delta T = 3 kan meestal net.
Als het met dit weer te warm wordt binnen: dan is de enige oplossing je kamerthermostaat gebruiken waar die voor bedoeld is
Maar ik vond het juist zo leuk dat ie zo mooi en stabiel 24/7 werkte zonder eraan te hoeven zitten..
Zonder de hele situatie te kennen is het allemaal een beetje lastig oordelen. De unit heeft als het goed is gewoon 5-10 jaar fabrieksgarantie (mits geregistreerd). Maar als de unit maanden stil- (en al dan niet leeg?) gestaan heeft zonder stroom erop is dat tegen de gebruiksvoorschriften en kan ik me ergens voorstellen dat de garantieclaim daarom geweigerd wordt. Als jij een auto koopt en vervolgens een jaar stil laat staan kan je je garantie ook vergeten bij de dealer.Hyllus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:40:
Goedendag,
Je kan natuurlijk wel even navragen óf en zo ja, met welk verhaal erbij ze deze claim überhaupt hebben ingediend in het systeem bij Daikin.
Mbt twee personen, dat gebeurd wel vaker bij storingen en is ihgv splitsystemen soms ook wel zo handig. Als je het daar niet mee eens bent moet je er gelijk iets van zeggen. Niet achteraf als ze het werk al gedaan hebben.
All-electric.
Stroom is er hooguit een halve dag van af geweest.RonJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:30:
[...]
Zonder de hele situatie te kennen is het allemaal een beetje lastig oordelen. De unit heeft als het goed is gewoon 5-10 jaar fabrieksgarantie (mits geregistreerd). Maar als de unit maanden stil- (en al dan niet leeg?) gestaan heeft zonder stroom erop is dat tegen de gebruiksvoorschriften en kan ik me ergens voorstellen dat de garantieclaim daarom geweigerd wordt. Als jij een auto koopt en vervolgens een jaar stil laat staan kan je je garantie ook vergeten bij de dealer.
Je kan natuurlijk wel even navragen óf en zo ja, met welk verhaal erbij ze deze claim überhaupt hebben ingediend in het systeem bij Daikin.
Mbt twee personen, dat gebeurd wel vaker bij storingen en is ihgv splitsystemen soms ook wel zo handig. Als je het daar niet mee eens bent moet je er gelijk iets van zeggen. Niet achteraf als ze het werk al gedaan hebben.
Qua uren factureren. Ze zijn in totaal 3x geweest.
De eerste keer met twee personen, 3 kwartier
De tweede keer was er iemand alleen, 2,5 uur,
De derde keer komen ze opnieuw met twee personen, 2,5 uur.
Altherma 3 R W split systemen nu tegen hele scherpe prijzen bij Wasco. Poah.
Panasonic prijs
Panasonic prijs
Zitten inderdaad hele goede deals tussen (moet je wel goed zoeken, wat een sch**t website hebben die gasten toch). Dan zal de 4 binnenkort wel op de markt komen?Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:14:
Altherma 3 R W split systemen nu tegen hele scherpe prijzen bij Wasco. Poah.
Panasonic prijs
Aan de andere kant, het is toch nog steeds 3500 voor een simpele binnenunit, goed spul, maar met in feite nog niet de helft aan complexiteit van een gasketel die 1000 euro kost.
[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 15-02-2024 17:32 ]
All-electric.
Dan gaat die vlieger idd niet op, voor zover ik het van achter een scherm kan beoordelen (is altijd makkelijk l*llen). Heb hier zo vaak een uurtje de stroom eraf gehad, daar zou je sensor niet kapot van moeten gaan. Dan zou ik toch maar eens met ze in overleg gaan om hier uit te komen. En anders zou ik je rechtsbijstand eens benaderen.Hyllus schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Stroom is er hooguit een halve dag van af geweest.
Qua uren factureren. Ze zijn in totaal 3x geweest.
De eerste keer met twee personen, 3 kwartier
De tweede keer was er iemand alleen, 2,5 uur,
De derde keer komen ze opnieuw met twee personen, 2,5 uur.
All-electric.
Is binnen - buitenunit en Madoka he?RonJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:24:
[...]
Zitten inderdaad hele goede deals tussen (moet je wel goed zoeken, wat een sch**t website hebben die gasten toch). Dan zal de 4 binnenkort wel op de markt komen?![]()
Aan de andere kant, het is toch nog steeds 3500 voor een simpele binnenunit, goed spul, maar met in feite nog niet de helft aan complexiteit van een gasketel die 1000 euro kost.
En qua gewicht is het een cv ketel x 4-5.
Dat is allemaal hoogwaardig materiaal.
Dat ze een keer over de kop gaan tja dat is nou eenmaal zo.
Denk ook dat Altherma 4 komt of dat Wasco van de voorraden af moet. Vlg mij hebben ze tijdens die schaarste teveel besteld.
Ik heb dit zojuist getest via installateursprofiel:MrFish schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:39:
[...]
Pomptest doen in installateursmenu. Flow noteren. Alle VVW groepen/rads/bypass dichtzetten. Dan moet de flow nul worden. Zo niet, dan heb je nog flow over je SWW vat!
- Starten test > 27L / min
- Dichtdraaien vww verdeler en dichtdraaien bypass (naar 0)
- Test geeft nog steeds 27L / min aan
De driewegklep zoals als volgt aangesloten:
/f/image/L5e80d01axSqGJvOQ728W0dB.png?f=fotoalbum_large)
Hoewel het niet op de factuur stond denk ik dat we een ESBE VRG131 driewegklep hebben, met daarop aangesloten een ARA661 actuator. Die driewegklep is bedoeld voor mengen & diverteren. Als ik het goed begrijp zou in mijn situatie links (t.o.v. orientatie in de screenshot) altijd INvoer moeten zijn, en zouden midden en rechts UITvoer moeten zijn.
Echter zie ik dat deze driewegklep links als INvoer heeft, midden als IN/UITvoer en rechts als UITvoer.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gBkolqJhAyOVXEGcd89m53MJ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iyQWAZHYzowlMhRvduRYgsC7.png?f=user_large)
Ik vermoed daarom dat er twee dingen fout kunnen zijn: verkeerde type driewegklep aangesloten OF ik vergis me in de type drie wegklep en de aansturing zit verkeerd aangesloten?
Overigens heb ik de knop/indicator van de ARA661 actuator nog niet op een andere positie gezien dan 'rechts'.
Momenteel ligt er 350 meter aan buis, verdeeld over vijf groepen (74, 72, 72, 70, 40). Daar komt nog iets van 350 meter bij denk ik.RonJ schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 14:41:
[...]
Straks niet (mits voldoende meters slang gelegd), voor 43m2 idd wel.
[...]
Voelen aan de leidingen na de 3-weg klep. Bij bedrijfsmodus heating/verwarmen moet alleen de leiding naar de vvw-verdeler warm worden. Bij SWW/DHW (warm water maken) moet alleen de leiding naar de boiler warm worden. Met plastic leidingen en 25C is het wel wat moeilijk te voelen misschien.
[...]
Met thermostaatregeling dus als ik je eerdere bericht zo lees. Dan ga je met dit weer nooit een stabiele temperatuur krijgen (en dat hoeft dus ook niet als je alleen wilt begrenzen). Maar dat verklaart verder niet het hoge verbruik/regelgedrag. Ik vermoed ook een 3-weg klep.
Heb je het hele spul laten installeren? -> Betreffende beunhaas terug laten komen.
Het blijkt niet moeilijk te voelen. Ik had zowel VWW als SWW uitgezet, maar in de nacht is die toch met een legionella run begonnen. We zijn bezig met een parketvloer leggen en planken beginnen al een beetje krom te trekken.
Zodra ik weet wat er aan de hand is en hoe het opgelost moet worden bel ik de beste man weer op om het te komen fixen.
[ Voor 4% gewijzigd door Coffee op 16-02-2024 09:49 ]
Die klep kan volgens mij op verschillende manieren worden ingesteld. Dus ik zou de installateur even terug laten komen en hem goed laten instellen en controleren.Coffee schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb dit zojuist getest via installateursprofiel:Helaas lijkt het dus inderdaad alsof de driewegklep verkeerd zit aangesloten?
[Afbeelding]
Hoewel het niet op de factuur stond denk ik dat we een ESBE VRG131 driewegklep hebben, met daarop aangesloten een ARA661 actuator. Die driewegklep is bedoeld voor mengen & diverteren. Als ik het goed begrijp zou in mijn situatie links (t.o.v. orientatie in de screenshot) altijd INvoer moeten zijn, en zouden midden en rechts UITvoer moeten zijn.
Echter zie ik dat deze driewegklep links als INvoer heeft, midden als IN/UITvoer en rechts als UITvoer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vermoed daarom dat er twee dingen fout kunnen zijn: verkeerde type driewegklep aangesloten OF ik vergis me in de type drie wegklep en de aansturing zit verkeerd aangesloten?
Overigens heb ik de knop/indicator van de ARA661 actuator nog niet op een andere positie gezien dan 'rechts'.
Je kan ook ergens zien (informatie/status -> actuatoren oid) in welke stand de unit denkt dat de 3-weg klep staat. Dit is overigens het door Daikin af-fabriek bij de boiler meegeleverde exemplaar (sowieso het juiste type dus), vandaar dat ie niet op de bon staat. Het lijkt me vrij duidelijk dat ie gewoon verkeerd om is aangesloten (zo ongeveer beginnersfout wp installaren nr1).Coffee schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb dit zojuist getest via installateursprofiel:Helaas lijkt het dus inderdaad alsof de driewegklep verkeerd zit aangesloten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou de unit dan maar even uit houden, want je pompt nu veel te heet water naar je vloer met straks een hoop schade tot gevolg. Mogen ze dus even voor terugkomen om de klep alsnog in de juiste orientatie te plaatsen.
All-electric.
In de boiler handleiding staan de aansluit varianten. NB het is een slechte vertaling, de Engelse variant is duidelijker qua welke poort waarvoor is.Coffee schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:41:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is wel heel simpel op te (laten) lossen.
:strip_exif()/f/image/qPjhK2M7aFtApkK8uVvAMI88.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, maar dan zit je rond de 5K alles bij elkaar? Sowieso zag ik alleen acties op de 4kW trouwens, de 6, 8 en exemplaren met een 3-fase BUH (die je eigenlijk wil in NL) waren niet in de bonus voor zover ik snel zag.Technician- schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:51:
[...]
Is binnen - buitenunit en Madoka he?
En qua gewicht is het een cv ketel x 4-5.
Dat is allemaal hoogwaardig materiaal.
Dat ze een keer over de kop gaan tja dat is nou eenmaal zo.
Denk ook dat Altherma 4 komt of dat Wasco van de voorraden af moet. Vlg mij hebben ze tijdens die schaarste teveel besteld.
Ik zeg ook zeker niet dat het rommel is (die kwalificatie reserveer ik alleen voor de software
De unit gaat idd minimaal 1x over de kop, want als je die onderdelen los koopt bij A-merken ben je minder dan de helft kwijt. Die dingen kosten (bij alle grote merken, niet alleen Daikin) eigenlijk gewoon veel teveel voor wat het uiteindelijk is en de prijzen lijken de afgelopen jaren ook recht evenredig meegestegen met de subsidies, die in dit geval dus grotendeels naar de zakken van de importeer-Belg stromen. Daar mag nu de ergste gekte voorbij is wel weer een gezonde correctie op komen. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je een B-merk moet kopen trouwens, vind de relatief kleine meerprijs voor A-kwaliteit het wel degelijk waard.
Zolang de Chinese concurrentie niet verder komt dan halfbakken roestende kopieën hebben ze in Japan niks te vrezen, maar als er een keer een Silicon Valley tent in deze groeimarkt stapt (Musk en Pichai hebben er beiden al eens op gehint) zijn ze ook gelijk klaar. Het zal dat soort clubs niet heel veel moeite kosten om voor de helft van het geld (of een driedubbele marge
All-electric.
De Daikin units die ik registreer voor 10 jaar garantie bij Daikin SBM kan ik ook allemaal uitlezen (monitoren) op COP, stooklijn enz, deze kan ik ook bijstellen waar nodig.
Ken geen merk die dit zo goed voor elkaar heeft.
Ik wist niet dat dat tegenwoordig zo uitgebreid is. Je kan dus ook op afstand de configuratie op de MMI wijzigen? Dat is idd wel heel mooi. Edit: Even uit nieuwsgierigheid, in hoeverre klopt die COP met externe meetapparatuur? Want bij op basis van de interne sensoren de COP berekenen mis je een flink stuk verbruik en ook het totaalverbruik wil nog wel eens behoorlijk afwijken. Ben benieuwd hoe Daikin dat dan doet (berekende correctiefactor?).Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:41:
De Daikin units die ik registreer voor 10 jaar garantie bij Daikin SBM kan ik ook allemaal uitlezen (monitoren) op COP, stooklijn enz, deze kan ik ook bijstellen waar nodig.
En ja, ze doen het zeker beter dan de rest, bijv. de grootste concurrent Mitsubishi is helemaal een drama met apps en software, maar dat wil niet zeggen dat ze het goed (genoeg) doen voor moderne standaarden. Zie bijv. weer de rare fratsen/communicatie rondom de developer-API de laatste tijd. En het ontzettend rare (stuiterende/pulserende) regelgedrag/stroomverbruik van de unit op lagere vermogens.
Heeft volgens mij ook een beetje met de organisatiestructuur te maken. De ontwikkeling zit vrijwel volledig in Japan, terwijl de importeur aanspreekpunt is voor installateurs en klanten. Het lijkt iig bijzonder lastig zo niet onmogelijk om problemen vanuit een regionale importeur bij de juiste engineering personen te krijgen. Of een kennisniveautje op te schalen bij problemen, want het niveau van de eerstelijns is soms (zeker niet altijd) om te huilen.
[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 16-02-2024 11:08 ]
All-electric.
1. Geen ideeRonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Ik wist niet dat dat tegenwoordig zo uitgebreid is. Je kan dus ook op afstand de configuratie op de MMI wijzigen? Dat is idd wel heel mooi. Edit: Even uit nieuwsgierigheid, in hoeverre klopt die COP met externe meetapparatuur? Want bij op basis van de interne sensoren de COP berekenen mis je een flink stuk verbruik en ook het totaalverbruik wil nog wel eens behoorlijk afwijken. Ben benieuwd hoe Daikin dat dan doet (berekende correctiefactor?).
En ja, ze doen het zeker beter dan de rest (bijv. grootste concurrent Mitsubishi is helemaal een drama met apps en software), maar dat wil niet zeggen dat ze het goed (genoeg) doen voor moderne standaarden. Zie bijv. weer de rare fratsen/communicatie rondom de developer-API de laatste tijd. En het ontzettend rare (stuiterende) regelgedrag van de unit op lagere vermogens.
Heeft volgens mij ook een beetje met de organisatiestructuur te maken. De ontwikkeling zit vrijwel volledig in Japan, terwijl de importeur aanspreekpunt is voor installateurs en klanten. Het lijkt iig bijzonder lastig zo niet onmogelijk om problemen vanuit een regionale importeur bij de juiste engineering personen te krijgen.
Elektrische vermogen is puur een spanning/stroom meting, middels spoelen, daar zal niet veel inzitten.
Afgegeven vermogen is de interne flowmeter icm de interne Ta Tr sensor. Net als een kamstrup alleen zal de afwijking 10% ipv 1%
2. Kwestie van de juiste mensen kennen.
Mbt 1) mijn ervaring/vergelijk is juist andersom. het gemeten Stroomverbruik wijkt vaak best wel wat af van de homewizard/eastron MID meter. De gemeten flow en temperatuur zit juist echt heel dichtbij (<1%) de kamstrup. Ik zou dus niet persé weer een kamstrup nemen, wel altijd een externe kWh meter.Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:08:
[...]
1. Geen idee
Elektrische vermogen is puur een spanning/stroom meting, middels spoelen, daar zal niet veel inzitten.
Afgegeven vermogen is de interne flowmeter icm de interne Ta Tr sensor. Net als een kamstrup alleen zal de afwijking 10% ipv 1%
All-electric.
Je kunt ook de driewegklep testen in het menu. Dan kun je zien of die draait. Met de aansluitingen lijkt op zich niks mis te zijn. Ik heb ook invoer boven, SWW rechts en VVW onder.Coffee schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:41:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het probleem is vaak dat de driewegklep op zes manieren of zo in elkaar kan worden gezet; het gaat dan om de positie van het binnenwerkje (de daadwerkelijke klep) tov de knop. Bij mij stond de driewegklep telkens halverwege twee posities. Zoiets lijkt bij jou ook aan de hand, anders zou je SWW niet óók warm worden.
En dan heb ik het er nog niet over gehad dat Daikin dit bij mij bij de inbedrijfstelling niet eens had gezien

Mbv de pomptest en het uit elkaar halen van de knop (en weer juist in elkaar zetten) kun je dit zelf fixen, maar het is wel een puzzeltje.
Is dit iets wat je als particulier ook kunt?Technician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:41:
Dat zou ik inderdaad ook wel willen weten, want ik loop nog steeds op een dood spoor en mn installateur vertikt het.danny.s schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:28:
[...]
Is dit iets wat je als particulier ook kunt?
Over de juiste mensen kennen gesproken...In welke regio werk jeTechnician- schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:08:
[...]

Verkoper van de installatiebedrijf is een volledige maand op vakantie, ze maken het je wel lastig om 10000+ euro uit te geven
De wijzigingen rond de API zijn wel spannend, software zal hier in Nederland best belangrijk worden voor warmtepompen de komende jaren...Kan mij ook voorstellen dat we bijvoorbeeld warmtepomp iets meer willen gaan sturen op basis van stroomtarieven/tekorten/overschotten.
Je komt daarmee al een heel eind met de hardwarematige smart-grid (en secundaire stroomvoorziening) ingangen die er nu al op zitten. Maar zou idd mooier zijn als dat op een modernere manier via de API gaat. Nu er een formeel developer platform is kan je denk ik op een later moment wel formelere integraties van partijen als Tibber e.d. verwachten.nooberke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:08:
[...]
De wijzigingen rond de API zijn wel spannend, software zal hier in Nederland best belangrijk worden voor warmtepompen de komende jaren...Kan mij ook voorstellen dat we bijvoorbeeld warmtepomp iets meer willen gaan sturen op basis van stroomtarieven/tekorten/overschotten.
All-electric.
Als jouw verkoper een hele maand op vakantie kan buiten het seizoen weet je in ieder geval dat je bij hem teveel gaat betalen.nooberke schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:08:
[...]
Over de juiste mensen kennen gesproken...In welke regio werk je![]()
Verkoper van de installatiebedrijf is een volledige maand op vakantie, ze maken het je wel lastig om 10000+ euro uit te geven![]()
Wie betaalt, die bepaalt toch?JarnoH schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Dat zou ik inderdaad ook wel willen weten, want ik loop nog steeds op een dood spoor en mn installateur vertikt het.
Dat is raar want een stroommeting is het goedkoopste wat er is, een spoeltje om een draad en meten maar, misschien wijkt de homewizzard/eastron wel af.RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Mbt 1) mijn ervaring/vergelijk is juist andersom. het gemeten Stroomverbruik wijkt vaak best wel wat af van de homewizard/eastron MID meter. De gemeten flow en temperatuur zit juist echt heel dichtbij (<1%) de kamstrup. Ik zou dus niet persé weer een kamstrup nemen, wel altijd een externe kWh meter.
Of Daikin meet niet de totale stroom maar een deel bv de compressorlijnen (omdat die toch al gemeten worden)
Hoe kom je tot jouw conclusie mbt stroomverbruik?RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:12:
[...]
Mbt 1) mijn ervaring/vergelijk is juist andersom. het gemeten Stroomverbruik wijkt vaak best wel wat af van de homewizard/eastron MID meter. De gemeten flow en temperatuur zit juist echt heel dichtbij (<1%) de kamstrup. Ik zou dus niet persé weer een kamstrup nemen, wel altijd een externe kWh meter.
Ik dacht dit zelf ook en ben dat de afgelopen weken aan het verzamelen en zie dat dit in mijn geval nogal meevalt.
Zowel het opgenomen vermogen als het stroomverbruik komt bij mij wel aardig overeen.
mbt opgenomen vermogen vergelijk hierbij de berekende waarde via epaltherma met die van mijn Shelly meters.
:strip_exif()/f/image/feP23vmvpECgEARbea2Z0aPy.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/M2EqSsQHTMwFCt6aPZOjPQZf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O6kimAu1xFhEIZBqs5NV7OBL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ma 7,0, di 9,97, wo 4,36, do 5,09
Dit is alleen het verbruik voor verwarming obv een shelly op de groep van de warmtepomp (er is warmtevraag EN de 3-wegklep staat op CV)
Zou je denken inderdaad. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo evident. Overigens zou ik deze installateur ook niemand aanraden.
Ben sinds gisteren met de 24/7 modus gestopt - die ik bewerkstelligde door de woonkamer- en badkamerthermostaat op 25 graden te zetten, m.a.w. die stonden altijd open.MrFish schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:48:
[...]
Klopt helemaal dat dit door 'overshoot' komt. De WP draait al op z'n minimale vermogen, maar dat is bij deze temperaturen al (veel) teveel, dus het water wordt meer opgewarmd dan je zou willen.
Tot nu toe tevreden met het resultaat. De WP verbruikt maar een paar kWh per dag. Hij slaat niet af als hij de woonkamer voorziet van warmte (kan voldoende flow en vermogen erin kwijt blijkbaar).
Wel zie ik een zeer hoge spike in het begin als hij aanslaat, dat is in 24/7 modus niet het geval.
En op de 1e kan ik de kamers nu niet te hoog zetten, omdat de kans dan groot is dat ze warmte vragen op het moment dat de woonkamer dat niet doet. En dan gaat de WP pendelen want hij kan zijn vermogen (en flow?) niet goed kwijt in alleen een kleine badkamer.
Maar goed, werkt allemaal beter dan handmatig de WP aan of uit te zetten of hem met dit weer 24/7 te laten draaien (dan wordt het veel te warm).
Qua hysterese valt me op dat de Watts thermostaat de WP laat aanslaan bij 19,7 en dan de boel weer dichtdraait als hij op temperatuur is (temp staat nu ingesteld op 20,0). Hij heeft vannacht een uur of 3 gedraaid op laag vermogen en vanmiddag ook. Bij elkaar is dat maar een paar kWh. Dit i.t.t. de 24/7 modus waarin er altijd minimaal 350 watt * 24u = 8 kWh per dag werd verbruikt voor verwarming.
Dus ja, op de thermostaat regelen lijkt met dit warme weer toch wel beter te werken. Merci!
Graag gedaan. Nog een gratis tip is om je Watts thermostaten op de 1e verdieping in 'slave' modus te zetten (voor zover dat kan, geen ervaring mee), om te voorkomen dat die zelfstandig om warmte gaan vragen. Dat is inderdaad niet de bedoeling.Atomius schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:23:
[...]
Ben sinds gisteren met de 24/7 modus gestopt - die ik bewerkstelligde door de woonkamer- en badkamerthermostaat op 25 graden te zetten, m.a.w. die stonden altijd open.
Tot nu toe tevreden met het resultaat. De WP verbruikt maar een paar kWh per dag. Hij slaat niet af als hij de woonkamer voorziet van warmte (kan voldoende flow en vermogen erin kwijt blijkbaar).
Wel zie ik een zeer hoge spike in het begin als hij aanslaat, dat is in 24/7 modus niet het geval.
En op de 1e kan ik de kamers nu niet te hoog zetten, omdat de kans dan groot is dat ze warmte vragen op het moment dat de woonkamer dat niet doet. En dan gaat de WP pendelen want hij kan zijn vermogen (en flow?) niet goed kwijt in alleen een kleine badkamer.
Maar goed, werkt allemaal beter dan handmatig de WP aan of uit te zetten of hem met dit weer 24/7 te laten draaien (dan wordt het veel te warm).
Qua hysterese valt me op dat de Watts thermostaat de WP laat aanslaan bij 19,7 en dan de boel weer dichtdraait als hij op temperatuur is (temp staat nu ingesteld op 20,0). Hij heeft vannacht een uur of 3 gedraaid op laag vermogen en vanmiddag ook. Bij elkaar is dat maar een paar kWh. Dit i.t.t. de 24/7 modus waarin er altijd minimaal 350 watt * 24u = 8 kWh per dag werd verbruikt voor verwarming.
Dus ja, op de thermostaat regelen lijkt met dit warme weer toch wel beter te werken. Merci!
Wie al heeft betaald, bepaalt helemaal niets meer. Ik ben al blij als ze nog antwoord geven.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Dat heb ik idd ook, alleen de woonkamer stuurt de WP aan, de andere zitten op een ander circuit.MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Graag gedaan. Nog een gratis tip is om je Watts thermostaten op de 1e verdieping in 'slave' modus te zetten (voor zover dat kan, geen ervaring mee), om te voorkomen dat die zelfstandig om warmte gaan vragen. Dat is inderdaad niet de bedoeling.
Nu moet ik zeggen dat ik het nu via homeassistant aanstuur, Watts -> HA -> WP maar als het huis te koud gezet zou moeten worden zou ik het via de I/O printplaat aan laten passen.
Ja service bestaat vaak niet meer. Ik zeg altijd tegen dat soort figuren zoek het woord service even op in het woordenboek. Het staat niet onder de "Z". Drama. Nb: service van Daikin is ook een drama. Zit hier nu reeds 1,5 jaar met een lamel wat kapot is aan mijn L/L en wordt zowel door installateur als Daikin van kastje naar de muur gestuurd.mawashigeri schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:36:
[...]
Wie al heeft betaald, bepaalt helemaal niets meer. Ik ben al blij als ze nog antwoord geven.
[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 16-02-2024 15:42 ]
Ja exact. Dat is dus iets waar ik sinds jaar en dag naar op zoek ben.. Maar ik kan het niet vinden..MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Graag gedaan. Nog een gratis tip is om je Watts thermostaten op de 1e verdieping in 'slave' modus te zetten (voor zover dat kan, geen ervaring mee), om te voorkomen dat die zelfstandig om warmte gaan vragen. Dat is inderdaad niet de bedoeling.
Draadje doorknippen?Atomius schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:42:
[...]
Ja exact. Dat is dus iets waar ik sinds jaar en dag naar op zoek ben.. Maar ik kan het niet vinden..
Meer serieus: ik heb op de 1e verdieping gewoon Tado knoppen. Die kun je zo in slave modus zetten.
[ Voor 17% gewijzigd door MrFish op 16-02-2024 15:43 ]
Ik lijk iets niet helemaal te snappen mbt mijn WP. De Madoka staat op 20.0C verwarmen, de WP laat 18.9C als binnentemperatuur zien, het is buiten 14C en de stooklijn is 35C @ -10 en 25C @ 15 graden. Er is een overregeling van 1C en ik heb net de offset op 2C gezet en toch vind de WP het niet nodig om de compressor mee te laten draaien... alleen de pomp draait.
:strip_exif()/f/image/ZWPV6ARgF117fYqH4BHBXAd7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mis ik hier?
:strip_exif()/f/image/ZWPV6ARgF117fYqH4BHBXAd7.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat mis ik hier?

[ Voor 33% gewijzigd door Ninjetsu NL op 16-02-2024 15:57 ]
Ja geen idee. Ik maak het vooral liever niet stuk. Het is allemaal VV hier.MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:42:
[...]
Draadje doorknippen?
Meer serieus: ik heb op de 1e verdieping gewoon Tado knoppen. Die kun je zo in slave modus zetten.
Ze hebben deze geplaatst en volgens mij maak je daar elke zone een master mee (wat niet zo handig is):
https://www.watts-klimaat...sluitmodule-6-zones-230-v
Als ik het goed begrijp is slave modus mogelijk met een andere module (hardware).. Maar ik heb hier helaas 0 verstand van en als ik het kapot maak dan mag ik gaan dokken.
Heb je geen centrale unit ? Deze zeg maar https://www.watts-klimaat...hscreen-unit-wit-met-wifiAtomius schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:51:
[...]
Ja geen idee. Ik maak het vooral liever niet stuk. Het is allemaal VV hier.
Ze hebben deze geplaatst en volgens mij maak je daar elke zone een master mee (wat niet zo handig is):
https://www.watts-klimaat...sluitmodule-6-zones-230-v
Als ik het goed begrijp is slave modus mogelijk met een andere module (hardware).. Maar ik heb hier helaas 0 verstand van en als ik het kapot maak dan mag ik gaan dokken.
Je kan heel eenvoudig een thermostaat/kamer in een ander circuit plaatsen. En 1 circuit heeft een aan/uit schakelaar naar je WP als het goed is. Dus als alles nu op circuit 1 zit, mag je een circuit 2 en daar sluit je dan de rest op aan, daarmee bereik je dan dus een MASTER / SLAVE opstelling.
Excuus op mezelf reageren is niet handig...
[ Voor 93% gewijzigd door Ninjetsu NL op 16-02-2024 15:56 ]
Twee opties: 1) er is een maximale buitentemperatuur in te stellen voor verwarming. Daarboven gaat de compressor gewoon uit. 2) onmogelijke stooklijn.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:49:
Ik lijk iets niet helemaal te snappen mbt mijn WP. De Madoka staat op 20.0C verwarmen, de WP laat 18.9C als binnentemperatuur zien, het is buiten 14C en de stooklijn is 35C @ -10 en 25C @ 15 graden. Er is een overregeling van 1C en ik heb net de offset op 2C gezet en toch vind de WP het niet nodig om de compressor mee te laten draaien... alleen de pomp draait.
[Afbeelding]
Wat mis ik hier?
Door Onecta gegevens te vergelijken met de HW meters. De laatste vertrouw ik meer eigenlijk, die zijn MID-gecertificeerd dus hebben een dusdanig beperkte afwijking (heeft elke meter) dat je daarmee mag factureren. Shelly (zie V&ARiesjard schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:47:
[...]
Hoe kom je tot jouw conclusie mbt stroomverbruik?
Ik dacht dit zelf ook en ben dat de afgelopen weken aan het verzamelen en zie dat dit in mijn geval nogal meevalt.
Zowel het opgenomen vermogen als het stroomverbruik komt bij mij wel aardig overeen.
mbt opgenomen vermogen vergelijk hierbij de berekende waarde via epaltherma met die van mijn Shelly meters.

Volgens mij meet Daikin alleen het inverter vermogen (althans, dat is het enige dat ik via ESP kan uitlezen) en wordt de rest daar bovenop berekend. Dat geldt iig voor de BUH hebben we hier al eens ondervonden.
Nou zeg ik ook niet dat het er nou héél ver vanaf zit, maar afwijken doet het wel degelijk. Overigens geeft Daikin dan teveel op ipv te weinig. Even een vergelijking van afgelopen week en maand van het totaal verbruik volgens Onecta vs metingen vanaf Homewizard en een Shelly (Binnen/buitenunit en boilerelement zitten op een HW, BUH element wordt gemeten via een Shelly EM3):
Onecta vs Homewizard:
vandaag: O: 3,5kW (cloud loopt achter?), hw: 5,54
gisteren: O: 5,2, hw: 5,12
woe: O: 8,7, hw: 8,88
di: O: 12,1, hw: 11,0
ma: O: 12, hw: 9,96
zo: O: 16, hw: 13,33
za: O: 8,0, hw: 7,82
Februari: O: 182,2, hw: 164,67
All-electric.
Informatie > Stelmotoren, bedoel je?RonJ schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:26:
[...]
Je kan ook ergens zien (informatie/status -> actuatoren oid) in welke stand de unit denkt dat de 3-weg klep staat. Dit is overigens het door Daikin af-fabriek bij de boiler meegeleverde exemplaar (sowieso het juiste type dus), vandaar dat ie niet op de bon staat. Het lijkt me vrij duidelijk dat ie gewoon verkeerd om is aangesloten (zo ongeveer beginnersfout wp installaren nr1).
Ik zou de unit dan maar even uit houden, want je pompt nu veel te heet water naar je vloer met straks een hoop schade tot gevolg. Mogen ze dus even voor terugkomen om de klep alsnog in de juiste orientatie te plaatsen.
Daar staat geen optie voor driewegklep, maar wel een optie voor tweewegklep. Is dat hetzelfde of een configuratiefout?
Deze tweewegklep status staat op 'Ruimte-KL/-VW'. Kan online geen betekenis vinden en er is een issue met de Daikin site waardoor ik de handleiding niet kan ophalen. Ik denk dat dit betekent dat die op ruimte verwarmen staat?
Ik heb nog beter gekeken naar de ESBE driewegklep en actuator. Ik zie dat de actuator naar rechts wijst. Volgens deze handleiding van Daikin betekent dat dat deze in de DHW/SWW stand staat.
Wanneer ik de actuator eraf schroef, zie ik dat de driewegklep zelf half tussen SWW en VWW stond. Dus de warmtepomp denkt in DHW stand te staan, maar het was eigenlijk 50/50 SWW & VWW.
:strip_exif()/f/image/rUbYlGGx3JEkCtiXc0JwwYGP.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus drie? issues:
- Actuator stand en driewegklepstand kwamen niet overeen, waren 1/8e gedraaid
- WP informatie geeft tweewegklep ipv driewegklep aan > of hoort dit?
- Tweewegklep status informatiescherm op Ruimte -KL/-VW, terwijl de fysieke actuator op SWW staat
Met een flowtest merk ik nu inderdaad dat er geen flow meer over de VWW verdeler gaat als ik de knop naar rechts (=SWW stand) draai. Als ik hem naar links draai (=VWW stand), dan komt de flow terug in de verdeler.
Overigens heb ik contact gehad met de installateur, die gaf aan het de vorige keer nog te hebben gecheckt (onze unit had niet af fabriek de mogelijkheid voor verwarmen + koelen, moest worden omgebouwd). Hij staat ervoor open om langs te komen om hem af te stellen, maar vroeg mij eerst de thermostaat helemaal uit te zetten, te wachten op een SWW run, en dan te kijken of de VWW verdeler flow aangeeft. Als dat het geval was dat was er idd iets mis gegaan. Dit klinkt wel logisch, maar volgens mij heb ik dat deel van het issue al opgelost door het draaien van de driewegklep. Ben je het daar mee eens?
[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 16-02-2024 16:19 ]
Weet niet of ie erbij staat dan eigenlijk. Via ESPaltherma zie ik zowel een 2-weg als 3-weg klep. Kan ook een vertaaldingetje zijn. Kan je sowieso afleiden van de bedrijsmodus natuurlijk.Coffee schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:15:
[...]
Informatie > Stelmotoren, bedoel je?
Daar staat geen optie voor driewegklep, maar wel een optie voor tweewegklep. Is dat hetzelfde of een configuratiefout?
Uit ESPaltherma (seriele bus van de unit):
2way valve(On:Heat Off:Cool) OFF
3way valve(On:DHW Off:Space) OFF
Dat is idd ruimte-koeling/verwarming. Gezien bovenstaande zal dit menu daar dan wel de 3-wegklep mee bedoelen.Deze tweewegklep status staat op 'Ruimte-KL/-VW'. Kan online geen betekenis vinden en er is een issue met de Daikin site waardoor ik de handleiding niet kan ophalen. Ik denk dat dit betekent dat die op ruimte verwarmen staat?
Hier een werkende link met documentatie: https://daikintechnicalda.../altherma-3-r/literature/
Dan heb je probleem idd gevonden. En blijkbaar had ie het toch niet goed gecheckt dan als ie in het midden stondIk heb nog beter gekeken naar de ESBE driewegklep en actuator. Ik zie dat de actuator naar rechts wijst. Volgens deze handleiding van Daikin betekent dat dat deze in de DHW/SWW stand staat.
Wanneer ik de actuator eraf schroef, zie ik dat de driewegklep zelf half tussen SWW en VWW stond. Dus de warmtepomp denkt in DHW stand te staan, maar het was eigenlijk 50/50 SWW & VWW.
[Afbeelding]
Dus drie? issues:Ik heb de driewegklep 1/8e slag met de klok mee naar enkel SWW gedraaid (volgens de handleiding indiceert de uitsparing van de draaiknop het deel van de driewegklep dat dicht zit). Daarna de actuator er weer op gezet.
- Actuator stand en driewegklepstand kwamen niet overeen, waren 1/8e gedraaid
- WP informatie geeft tweewegklep ipv driewegklep aan > of hoort dit?
- Tweewegklep status informatiescherm op Ruimte -KL/-VW, terwijl de fysieke actuator op SWW staat
Met een flowtest merk ik nu inderdaad dat er geen flow meer over de VWW verdeler gaat als ik de knop naar rechts (=SWW stand) draai. Als ik hem naar links draai (=VWW stand), dan komt de flow terug in de verdeler.
Overigens heb ik contact gehad met de installateur, die gaf aan het de vorige keer nog te hebben gecheckt (onze unit had niet af fabriek de mogelijkheid voor verwarmen + koelen, moest worden omgebouwd). Hij staat ervoor open om langs te komen om hem af te stellen, maar vroeg mij eerst de thermostaat helemaal uit te zetten, te wachten op een SWW run, en dan te kijken of de VWW verdeler flow aangeeft. Als dat het geval was dat was er idd iets mis gegaan. Dit klinkt wel logisch, maar volgens mij heb ik dat deel van het issue al opgelost door het draaien van de driewegklep. Ben je het daar mee eens?
All-electric.
Okay, ga ik eens even de MMI-code voor die eerste opzoeken.MrFish schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:01:
[...]
Twee opties: 1) er is een maximale buitentemperatuur in te stellen voor verwarming. Daarboven gaat de compressor gewoon uit. 2) onmogelijke stooklijn.
Die tweede lijkt me niet kunnen? Ik bedoel de stooklijn is volgens mij niet heel raar? dT is overigens 5.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma