Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:38:
[...]

Ik ga er even vanuit dat je met flow, de flow door de radiatoren bedoelt en niet het debiet van de WP en ik ga er ook even vanuit dat de radiatoren niet geknepen worden door een of ander voetventiel of wat dan ook en verder correct zijn aangesloten.

Als het weinig uitmaakt qua flow, of je de radiatoren bijna helemaal dicht zet of helemaal open, dan krijg ik de indruk dat er in je aanvoerleidingen of retourleidingen voor de radiatoren veel weerstand zit ten opzichte van de weerstand van de radiatoren zelf.
Zou dat kunnen?
Met flow 6-7l/m bedoel ik niet de rads maar de flow van de wp. Zie mijn grafiekjes afgelopen dagen.

Verder zit er 0 weerstand, alles is 32mm meerlaagsbuis tot aan de vvw. En 25 en 20 aftakkingen naar de rads. De bypass is ingedraaid helemaal (zit bij de vvw trouwens).

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-06 15:26
@PCJR
Nou dan kunnen we dat zeker uitsluiten!

En je weet ook zeker dat die bypass niet defect is?

[ Voor 45% gewijzigd door piieter op 06-02-2024 19:28 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
danny.s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:46:
[...]

Mss dat ik het ongelukkig verwoorde, de afgifte is gelijk. Maar als er meer liters door heen gaan, zal er ook meer warmte retour gaan lijkt me. Een VV heeft meerdere te groepen en 80-100m de tijd om de warmte af te geven, natuurlijk wel een verschil met een kleine radiator.
Dat klopt wel ja. De retour zal warmer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MotorBeast schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:29:
[...]

Dat klopt wel ja. De retour zal warmer zijn.
@danny.s @MotorBeast
Dus het is precies andersom. Hoe groter het debiet door een radiator, des te kleiner de ∆T.
Weer wat geleerd!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:24:
@PCJR
Nou dan kunnen we dat zeker uitsluiten!

En je weet ook zeker dat die bypass niet defect is?
Zeker weten dan moet ik m loshalen :+ Maar 99%? Ik voel echt de veer sterk zwaar worden met indraaien, en het stukje bij de retour, dus onder de knop, is niet warm, maar koud, net als de retour. De aanvoer is warm/lauw, dus ik heb een vermoeden dat ie niet "lekt" of defect is, maar gewoon dicht is dus.

Vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpgODyXN48CZ8s-OqVj9_qfIvnk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/skPjhuKaL27FeNHPakkGtxzi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv-UQYRfI27V0bInK20hEVqc8Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnAjfqGwpu4ns6cEXliwELms.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amZLAt_gQeNL4TNyhxcLGaZW3Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HjPiG1Tb8TpyFJvJagJDIEMO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAgNNt0QFnD3wQAlS3993MeYYfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rsQI3zj1ySWenfQcRoyDQMl6.png?f=fotoalbum_large

vww onder en het schema hoe de leidingen lopen door het huis;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbweRBHXVfQr_7cH2ckNFMuE-2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2fGqxjvi2YTsPjY2IdNsw5Zh.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWlC2MSCr1b8NFx6spFqKmWJdrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1DDjOnBpo8IJPaO09mkRZCTC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 06-02-2024 21:17 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Zeker weten dan moet ik m loshalen :+ Maar 99%? Ik voel echt de veer sterk zwaar worden met indraaien, en het stukje bij de retour, dus onder de knop, is niet warm, maar koud, net als de retour. De aanvoer is warm/lauw, dus ik heb een vermoeden dat ie niet "lekt" of defect is, maar gewoon dicht is dus.

[...]
Als ik dit zo lees, dan lijkt hij inderdaad niet defect te zijn.

Maar als het voor de totale flow geen verschil maakt, of je de radiatoren bijna dicht zet of helemaal open, dan reageren ze alsof er toch ergens een "kortsluiting" in het systeem zit, parallel over de radiatoren. Het enige wat ik dan kan bedenken is, dat de vloerverwarming dat veroorzaakt. En dat lijkt me weer onwaarschijnlijk, omdat de vloerverwarming normaal gesproken meer weerstand heeft dan een paar radiatoren. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Maar als het voor de totale flow geen verschil maakt, of je de radiatoren bijna dicht zet of helemaal open, dan reageren ze alsof er toch ergens een "kortsluiting" in het systeem zit, parallel over de radiatoren. Het enige wat ik dan kan bedenken is, dat de vloerverwarming dat veroorzaakt. En dat lijkt me weer onwaarschijnlijk, omdat de vloerverwarming normaal gesproken meer weerstand heeft dan een paar radiatoren. :?
Klopt, de vvw heeft genoeg weerstand want de dT is daar ook meer dan over de rads.

Paar fotos van tijdens de verbouwing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38920S8wuEEkvIH2rBLX_4-DdFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OdTMWgpfHZ9XHhpfzgxbqZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwi12oxjjD_JZTAP6kZrIs6AyHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElWZT5hnQOGQ2vgVoF8H367Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYqRUl7T7P39CDTLRySQdIPIWgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzCu1JCHbTAH9IrqFg142jwl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYhv1yZVLDkrvu58K9qlem_ObTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWimEsYfknyRAyHl4ZxAbToK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00p8gNMpGIZiDfnYDuvfSa_EVAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kq1goKvucW0PxEj40rjFeA1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Ziet er goed uit!
Wat mij opvalt is, dat er nogal een aantal haakse bochten zijn gebruikt. Hiervan is de binnendiameter een stuk kleiner dan van de buizen waarin ze zijn toegepast. Soms ontkom je daar niet aan vanwege de beschikbare ruimte, maar veel haakse bochten vormen samen ook meer weerstand in de leidingen.
Wil niet zeggen, dat dit het probleem bij jouw installatie is hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:45:
Ziet er goed uit!
Wat mij opvalt is, dat er nogal een aantal haakse bochten zijn gebruikt. Hiervan is de binnendiameter een stuk kleiner dan van de buizen waarin ze zijn toegepast. Soms ontkom je daar niet aan vanwege de beschikbare ruimte, maar veel haakse bochten vormen samen ook meer weerstand in de leidingen.
Wil niet zeggen, dat dit het probleem bij jouw installatie is hoor!
Dat is niet bij Rehau ;) Aldus de monteurs.
Rehau heeft een dikkere huls en buitenkant, zodat de binnen diameters (nagenoeg) gelijk blijven en er geen vernauwing is. Andere merken kunnen wel smaller zijn met koppelingen.

Het was nogal een gepuzzel met alle in een koof weg te werken ja. Uiteindelijk wel gelukt. Ik weet niet hoe ik weerstand kan bepalen/meten in het systeem.

Als ik ontluchten doe, dan gaat er wel vrolijk 25?+ liter/min rond 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:12

GJA

Net als ik denk dat ik snap hoe het werkt....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQDPdiztPr2R41o4-YzdfZ9fccw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VlylMyRsBdJC96ZjDt46E7IQ.png?f=fotoalbum_large

Vanmorgen is setpoint om 7:45.31 ineens gezakt naar 22,7 graden terwijl de Altherma buitentemperatuur op dat moment zakte van 4,5 naar 3.5 graden. Setpoint zou dan juist moeten stijgen. Omdat setpoint zo laag was schakelt ie de BUH in; hij kan dat niet met de compressor. Dat snap ik nog wel.
Maar die setpoint; Hoe dan?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04:26

MrFish

Untitled

GJA schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:05:
Net als ik denk dat ik snap hoe het werkt....

[Afbeelding]

Vanmorgen is setpoint om 7:45.31 ineens gezakt naar 22,7 graden terwijl de Altherma buitentemperatuur op dat moment zakte van 4,5 naar 3.5 graden. Setpoint zou dan juist moeten stijgen. Omdat setpoint zo laag was schakelt ie de BUH in; hij kan dat niet met de compressor. Dat snap ik nog wel.
Maar die setpoint; Hoe dan?
Modulatie aan?

Je moet sowieso in de installateursinstellingen de minimale aanvoertemperatuur instellen op een realistische waarde om dit of pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:12

GJA

MrFish schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Modulatie aan?

Je moet sowieso in de installateursinstellingen de minimale aanvoertemperatuur instellen op een realistische waarde om dit of pendelen te voorkomen.
Staat op aanvoertemperatuur regeling, geen thermostatische regeling. Dan is modulatie sws niet van toepassing.
Stooklijn is 29 bij -20, 25 bij 16. Setpoint zou bij deze stooklijn 26.1 en 26.3 moeten zijn. Dan is minimale aanvoertemperatuur toch verder niet van toepassing?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik lees dit topic al een tijdje omdat binnenkort bij ons als het goed is over 2 maanden een Daikin Altherma 3 HT 14 kW wandmodel + 300L RVS boiler. Het huis heeft vloerverwarming beneden (zo'n 90m2) en vijf kamers boven met ieder een Jaga Strada convector-radiator. Het huis is uit 2010 en goed geïsoleerd.

Bij de offerte van de warmtepomp hebben we gekozen voor koeling, gezien de kleine meerprijs. Inmiddels hebben we dit wat verder uitgezocht en ben ik van plan om niet-condenserend/light te gaan koelen. Ik verwacht geen enorme koelresultaten, maar een paar graden op de warmste dagen is prettig.

De Strada's gaan we uitbreiden met ventilatoren (DBH upgrade) en een thermostaatknop die geschikt is voor koelen. Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Zijn er nog dingen om rekening te houden met installatie? Is er een goede manier om condenseren te voorkomen met de standaard oplossing vanuit Daikin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-06 10:49
buddow schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:04:
Ik lees dit topic al een tijdje omdat binnenkort bij ons als het goed is over 2 maanden een Daikin Altherma 3 HT 14 kW wandmodel + 300L RVS boiler. Het huis heeft vloerverwarming beneden (zo'n 90m2) en vijf kamers boven met ieder een Jaga Strada convector-radiator. Het huis is uit 2010 en goed geïsoleerd.

Bij de offerte van de warmtepomp hebben we gekozen voor koeling, gezien de kleine meerprijs. Inmiddels hebben we dit wat verder uitgezocht en ben ik van plan om niet-condenserend/light te gaan koelen. Ik verwacht geen enorme koelresultaten, maar een paar graden op de warmste dagen is prettig.

De Strada's gaan we uitbreiden met ventilatoren (DBH upgrade) en een thermostaatknop die geschikt is voor koelen. Ben wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Zijn er nog dingen om rekening te houden met installatie? Is er een goede manier om condenseren te voorkomen met de standaard oplossing vanuit Daikin?
14 Kw HT is wel een heel erg zware unit gezien het aantal m2, bouwjaar en Jaga’s. Zo’n HT verwarmt tot 70 graden en dat heb je echt niet nodig. Ik verwarm mijn vrijstaande woning uit 1999, 750m3 met louter radiatoren en kom gemakkelijk toe met een Epra-08. Verwacht dat de unit gaat pendelen gezien het hoge minimale vermogen van een HT14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
buddow schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:04:

Serieus? 90m2 en boven nogmaals neem ik aan met rads met 14kW? 8)7 Wie heeft je dat geadviseerd? Schat ik dat je met 5 tot 7 ruim voldoende hebt. Ik zou nog maar eens gaan rekenen met Koevlaas en/of https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Met 14 hou je een kasteel warm. ;) Die 14 gebruikt je HR Ketel ook niet met je setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

GJA schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:35:
[...]

Staat op aanvoertemperatuur regeling, geen thermostatische regeling. Dan is modulatie sws niet van toepassing.
Stooklijn is 29 bij -20, 25 bij 16. Setpoint zou bij deze stooklijn 26.1 en 26.3 moeten zijn. Dan is minimale aanvoertemperatuur toch verder niet van toepassing?
Stooklijnmodulatie is juist een optie bij WAR. Kijk nog eens goed in je installateursinstellingen of die niet per ongeluk aan staat.
WRMTP schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:26:
[...]

14 Kw HT is wel een heel erg zware unit gezien het aantal m2, bouwjaar en Jaga’s. Zo’n HT verwarmt tot 70 graden en dat heb je echt niet nodig. Ik verwarm mijn vrijstaande woning uit 1999, 750m3 met louter radiatoren en kom gemakkelijk toe met een Epra-08. Verwacht dat de unit gaat pendelen gezien het hoge minimale vermogen van een HT14
Mee eens. Volgens mij is het minimale vermogen van de 14 minimaal een factor 3 of zo hoger. Dan ga je van minimaal ~2.5 kW thermisch in het tussenseizoen naar 7.5 kW :'(

[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 07-02-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:08
https://i.imgur.com/8CsEtDB.mp4

Vandaag nog ff langsgeweest voor updates en nu een opname zonder de wind

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Laatst online: 04-06 11:31
Technician- schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:16:
https://i.imgur.com/8CsEtDB.mp4

Vandaag nog ff langsgeweest voor updates en nu een opname zonder de wind
Weet je zeker dat het geluid erbij is? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22-06 15:23
piieter schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:28:
[...]

Ik ben ook nog steeds aan het worstelen met dit punt

Zoals je in m'n eerdere post kan lezen, heb ik m'n verdelers pomploos gemaakt, en daarmee ook de thermos + ventielen + bypass er tussen uit gehaald voor max flow (nav 7H-06 error). (WP staat nu op aanvoer 33C / dT = 6C). Maar sindsdien worden m'n rads op zolder niet meer warm.

Mijn theorie; te veel weerstand in de rads - ben het dus niet eens met bovenstaande

Heb op de rads de thermostaat kraan en voetventielen helemaal open gedraaid.
Ben inmiddels op de vvw, de groepen afsluiters gaan knijpen. Heb er ten slotte geen ventiel meer zitten. En heb geen flow meters dus het moet een beetje op gevoel. Inmiddels zitten de afsluiters op de vvw ~50% dicht maar heb nog steeds koude rads.

Waar kan het nog meer aan liggen?

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
quint001 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Zoals je in m'n eerdere post kan lezen, heb ik m'n verdelers pomploos gemaakt, en daarmee ook de thermos + ventielen + bypass er tussen uit gehaald voor max flow (nav 7H-06 error). (WP staat nu op aanvoer 33C / dT = 6C). Maar sindsdien worden m'n rads op zolder niet meer warm.

Mijn theorie; te veel weerstand in de rads - ben het dus niet eens met bovenstaande

Ben inmiddels op de vvw, de groepen afsluiters gaan knijpen. Heb er ten slotte geen ventiel meer zitten. En heb geen flow meters dus het moet een beetje op gevoel. Inmiddels zitten de afsluiters op de vvw ~50% dicht maar heb nog steeds koude rads.

Wellicht locatie waar de WP zijn warm water aanbied aan het leidingsysteem. Als deze in de lus aanvoer/afvoer van de vloerverwarming zit en de aanvoer naar boven daar te ver parallel aan zit kan er wellicht te weinig flow naar boven zijn. Gokje van me. Geen expertise.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

Ik zou delta T verlagen naar 3. Dan heb je automatisch twee keer zoveel flow.

En doe een test: zet je VVW eens (bijna) helemaal dicht met de ventielen. Test 1: doe een pomp test in het installateursmenu en kijk of er nog flow is en hoeveel. Test 2: worden de radiatoren nu wel warm bij normaal bedrijf?

En weet je zeker dat de radiatoren helemaal niet warm worden? 33 graden is gewoon weinig voor rads. Wellicht voelt het gewoon veel kouder door je (neem ik aan) nu lagere stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:08
[...]

Het lijkt misschien vloeken in de kerk maar in jouw geval zal een open buffervaatje 50L met secundaire systeempomp soelaas bieden.
Als de WP pomp terug moduleert heeft deze niet de capaciteit de hele installatie van voldoende druk te voorzien. De nieuwe secundaire pomp kun je bovendien bestellen in een drukgecompenseerd model, wat wil zeggen dat deze harder gaat draaien als je meer radiatoren openzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Nu online
WRMTP schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Ja op 70 graden gaat ie zeker niet draaien. Ketel staat nu een jaar op 50 voor CV en dat is prima.

Ik herinner met dat de adviseur zij dat ik niet teveel moest kijken naar die 14kw. Dat zat in de modelbenaming van Daikin (benieuwd hoe jullie dat zien). Hij gaf aan dat het eerder max 10kw was. In de uitgebreide brochure van Daikin zag ik volgens mij dat dit 9,2kw nominale verwarmingscapaciteit is. Uit de berekeningen van de behoefte kom ik op 8.5. Hebben btw circa 900m3, huis heeft vier woonlagen. Dan lijkt het mij ok. Maar die 14kw vs 9kw is jullie dus niet bekend?

[ Voor 5% gewijzigd door buddow op 07-02-2024 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
buddow schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Ja op 70 graden gaat ie zeker niet draaien. Ketel staat nu een jaar op 50 voor CV en dat is prima.

Ik herinner met dat de adviseur zij dat ik niet teveel moest kijken naar die 14kw. Dat zat in de modelbenaming van Daikin (benieuwd hoe jullie dat zien). Hij gaf aan dat het eerder max 10kw was. In de uitgebreide brochure van Daikin zag ik volgens mij dat dit 9,2kw nominale verwarmingscapaciteit is. Uit de berekeningen van de behoefte kom ik op 8.5. Hebben btw circa 900m3, huis heeft vier woonlagen. Dan lijkt het mij ok. Maar die 14kw vs 9kw is jullie dus niet bekend?
Met een warmtepomp op vloerverwarming en LT-radiatoren kom je eerder op 35, hooguit 40C uit. En daarmee vind ik de keuze voor een HT model (die juist geoptimaliseerd is voor veel hogere temperaturen, bijv. bij oude huizen met alleen maar (gietijzeren) radiatoren) op z'n minst een beetje merkwaardig. Ik zou daar toch wel een heel goed verhaal bij verwachten van de installateur. Hoewel de prestaties, geluid, COP, etc. me verder ook niet tegenvallen bij bijv. 35 aanvoer als ik snel even de specs bekijk, dus zo'n héle verkeerde keuze is het feitelijk ook weer niet.

Dat het eerder een 10kW is (rond de -10 is de gebruikelijke ontwerptemperatuur en de enige relevante waarde) klopt wel ja. Rond de 0 haalt ie zelfs de 9 niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5NBJFqd03EC4rbhWxkUOGxdOEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uC0npC8kLy622evWu8teWGF8.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Met een warmtepomp op vloerverwarming en LT-radiatoren kom je eerder op 35, hooguit 40C uit. En daarmee vind ik de keuze voor een HT model (die juist geoptimaliseerd is voor veel hogere temperaturen, bijv. bij oude huizen met alleen maar (gietijzeren) radiatoren) op z'n minst een beetje merkwaardig. Ik zou daar toch wel een heel goed verhaal bij verwachten van de installateur. Hoewel de prestaties, geluid, COP, etc. me verder ook niet tegenvallen bij bijv. 35 aanvoer als ik snel even de specs bekijk, dus zo'n héle verkeerde keuze is het feitelijk ook weer niet.

Dat het eerder een 10kW is (rond de -10 is de gebruikelijke ontwerptemperatuur en de enige relevante waarde) klopt wel ja. Rond de 0 haalt ie zelfs de 9 niet.
[Afbeelding]
Zoals gebruikelijk ben ik het helemaal met je eens ;)

Wat dat betreft was een 8 kW model echt beter geweest. 7 kW bij -10 en als dat niet genoeg is kan de BUH het verschil compenseren, voor die paar dagen per jaar dat dat misschien voorkomt. En van het prijsverschil kan de BUH héél lang draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrFish schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:32:
[...]

Wat dat betreft was een 8 kW model echt beter geweest. 7 kW bij -10 en als dat niet genoeg is kan de BUH het verschil compenseren, voor die paar dagen per jaar dat dat misschien voorkomt. En van het prijsverschil kan de BUH héél lang draaien.
Ja eens. De enige reden die ik kan bedenken is dat je de iets lagere geluidsproductie van die HT echt extreem belangrijk vind en daarom én een lagere (S)COP én een hogere aankoopprijs acceptabel vindt. Maar ook dan is een MT(-monoblock) een veel betere keuze voor minder geld.

Grappig ook dat dit ineens de 2e HT offerte is vandaag (ook 1 in t algemene l/w topic), heb dit model echt nog nooit eerder voorbij zien komen voor normale woningen. De importeur zal d'r wel vanaf moeten en met euro's lopen strooien, dan is 't altijd ineens spontaan de beste uitvinding sinds het gesneden brood volgens de verkopers. >:)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:36:
[...]

Ja eens. De enige reden die ik kan bedenken is dat je de iets lagere geluidsproductie van die HT echt extreem belangrijk vind en daarom én een lagere (S)COP én een hogere aankoopprijs acceptabel vindt. Maar ook dan is een MT(-monoblock) een veel betere keuze voor minder geld.

Grappig ook dat dit ineens de 2e HT offerte is vandaag (ook 1 in t algemene l/w topic), heb dit model echt nog nooit eerder voorbij zien komen. De importeur zal d'r wel vanaf moeten en met euro's lopen strooien, dan is 't altijd ineens spontaan de beste uitvinding sinds het gesneden brood volgens de verkopers. >:)
Inderdaad opmerkelijk.
@buddow, wat is het historische gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Nu online
RonJ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:09:
[...]

[Afbeelding]
Dank, dat nuanceert het verhaal wel wat. Op dit moment hebben we nog gewone Strada's zonder DBH/venitilatoren. Ze doen het ok met 45 graden vanuit CV, maar je moet dan wel echt anders stoken. Als het lager kan dan gaan we dat zeker doen, maar het geeft ons nog wat flexibliteit. Wat wellicht ook nog ene rol speelt is dat de aanvoer route van de buiten naar binnenunit vrij lang is (ik schat 9m). Dit omdat de binnenunit op de 3e verdieping/zolder komt en de buitenunit gewoon op de grond staat.

Het prijsverschil tussen HT of MT/LT is vrij klein. Maar als een MT of LT beter geoptimaliseerd is voor onze situatie dan is dat nog wel een belangrijk verschil. Ik ga naar aanleiding van jullie input nog wel even met de installateur bellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Dank, dat nuanceert het verhaal wel wat. Op dit moment hebben we nog gewone Strada's zonder DBH/venitilatoren. Ze doen het ok met 45 graden vanuit CV, maar je moet dan wel echt anders stoken. Als het lager kan dan gaan we dat zeker doen, maar het geeft ons nog wat flexibliteit. Wat wellicht ook nog ene rol speelt is dat de aanvoer route van de buiten naar binnenunit vrij lang is (ik schat 9m). Dit omdat de binnenunit op de 3e verdieping/zolder komt en de buitenunit gewoon op de grond staat.

Het prijsverschil tussen HT of MT/LT is vrij klein. Maar als een MT of LT beter geoptimaliseerd is voor onze situatie dan is dat nog wel een belangrijk verschil. Ik ga naar aanleiding van jullie input nog wel even met de installateur bellen!
De LT gaat al tot 65C (in de praktijk eerder 55, maar dat is dus meer dan genoeg). Anders stoken moet je met een WP sowieso, daarmee wil je zo laag en lang mogelijk de boel warmhouden.

Bij een grote afstand wil je -juist- een LT/splitmodel waarbij er koelleidingen naar binnen lopen ipv waterleidingen. Bij de MT en HT modellen heb je een monoblock buiten en lopen er waterleidingen naar binnen. Over langere lengtes verlies je dan veel meer warmte (zonder additionele isolatiemaatregelen) en heb je ook een vorstschade-risico als de boel uitvalt (als deze 9m buitenom lopen).

Ik zou absoluut voor een LT model proberen te gaan in jouw situatie. Of een 3M monoblock zonder binnenunit en dan van onderaf aanvoeren, dat is eigenlijk nog veel handiger dan eerst helemaal naar zolder gaan en dan weer omlaag. Warm water kan dan op zolder met een aparte WP-boiler.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:08:
[...]

Zou op basis van je historisch gasverbruik ook nog even de “Koevlaas formule” gebruiken😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quint001
RonJ schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:31:
[...]
. Of een 3M monoblock zonder binnenunit en dan van onderaf aanvoeren, dat is eigenlijk nog veel handiger dan eerst helemaal naar zolder gaan en dan weer omlaag. Warm water kan dan op zolder met een aparte WP-boiler.
Precies mijn opstelling idd 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Nu online
WRMTP schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Zou op basis van je historisch gasverbruik ook nog even de “Koevlaas formule” gebruiken😉
Obv 1600m3 (gemiddelde afgelopen 2 jaar) kom ik op 7,8kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Das zo goed als precies de Altherma 8 kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:58:
[...]

Precies en met die Epra08 MT kreeg ik mijn huis lekker warm tijdens de koude periode in januari. Heb zelfs het idee dat een lager vermogen ook voldoende was geweest maar durfde dit niet aan en heb gekozen voor een MT die in noodzakelijk geval nog tot 65 grd kan verwarmen. Bijkomend voordeel van die MT is dat de BUH nog geen enkele keer is ingeschakeld en ook niet voor de legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-06 18:23
Goedemiddag
Ik heb de afgelopen twee maanden intensief gewerkt aan het afstellen van mijn warmtepompsysteem. Ik heb echter het gevoel dat mijn pomp enorm aan het pendelen is. Hier is wat informatie over mijn pomp en mijn instellingen:
• Type warmtepomp: Daikin EBLA09D3W1 Altherma 3 M - 9 kW Monobloc
• Modus voor instelpunt: Weersafhankelijk
• Delta T: 4 graden Celsius
• Stooklijn voor verwarming:
• 35 graden Celsius bij -5 graden
• 28 graden Celsius bij +11 graden
• Afgiftesysteem beneden (vloerverwarming): 9 groepen met verschillende debieten per minuut
• Groep één 1,5 l per minuut
• Groep twee 1,5 l per minuut
• Groep drie 2 l per minuut
• Groep vier 1,5 l per minuut
• Groep vijf 1,5 l per minuut
• Groep zes 0,5 l per minuut
• Groep zeven 1,5 l per minuut
• Groep acht 1 l/min Per minuut
• Groep negen, 0,5 l per minuut
• Afgiftesysteem beneden (garage) met Jaga temp twin: 10 liter per minuut
• Afgiftesysteem 1e verdieping (over 4 maanden gerealiseerd): 8 groepen vloerverwarming
Mijn Madoka-regelaar voor de temperatuurregeling staat momenteel ingesteld op 22.5 graden Celsius, waarbij ik rekening houd met een afwijking van 2 graden ten opzichte van verschillende temperatuursensoren in de woning.
De afwijking van de kamersensor staat ingesteld op 0.5 graden Celsius.
Zoals jullie kunnen zien, heb ik gisteren veel pendelgedrag ervaren. Ook merk ik op dat de leaving water setpoint herhaaldelijk een piek bereikt, maar niet stabiel blijft.
Hebben jullie nog tips of suggesties waar ik naar zou moeten kijken om dit pendelgedrag te verminderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ih3eQ1Odhg9ub7kNKmM8bsB5eEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d7KwE3nUbZLb4morzodz68xO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Nu online
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Das zo goed als precies de Altherma 8 kW :)
Die kom ik alleen tegen als hybride, misschien dat ik niet goed kijk? Enig idee hoeveel dat in euro's zou schelen in aanschaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Die kom ik alleen tegen als hybride, misschien dat ik niet goed kijk? Enig idee hoeveel dat in euro's zou schelen in aanschaf?
Epra-08 Monoblock in 3 fase of 1fase
https://daikintechnicalda...L/altherma-3-h-ht/outdoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:44
buddow schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:22:
[...]

Ik heb zelf ook de 16HT pomp uit die serie en kreeg ook de uitleg dat 14 16 en 18 eigenlijk hetzelfde zijn en de nominale kw hetzelfde is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm3bCVnJQT-LYZYvBgQW4Wk-nGY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K89DGBZgY8LahwNGXgDRuhq1.png?f=fotoalbum_large

Toch blijf ik dit bijzonder vinden... Hoe dan... Waarom... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Dilemmavraagje
We hebben hier een woning met beneden ca 80m2 vloerverwarming verdeeld over 4 groepen en boven (geboosterde) radiatoren voor 3 slaapkamers, 1 badkamer en 1 hobby/werkkamer.
Er is voor de vloerverwarming een verdeler die zowel open als gesloten kan (instelbaar en voorzien van eigen pomp; altijd discussie of die pomp er nu wel of niet in moet….I know).
Alles wordt gevoed met een altherma 3, 8kW.
Zowel rads als de VV worden via 1 circuit gevoed, dus op alles dezelfde aanvoertemp.
Het punt is dat het beneden met vv eigenlijk altijd wel prima warm wordt. Op de bovenverdieping is het net te doen…. 2 slaapkamers gaan prima tot 18 graden, maar daar houdt het dan wel op. In principe voldoende. Met name de badkamer blijft wat te fris, zelfs met een inmiddels 50% grotere radiator. De hobbykamer ook maar is niet een erg groot probleem.
De verdeler staat nu op gesloten en het aanvoerwater gaat rechtstreeks, ongemengd de vloer in. Diezelfde temp. gaat ook boven de rads in, maar ik had het daar liever iets hoger.
De WP staat ingesteld op vloerverwarming.
Stooklijn is 24 bij 16 en 38 bij -10. Modulatie aan op 3 graden.

Nu overweeg ik het volgende. De aanvoertemp. toch een paar graden verhogen (verhogen stooklijn, of zelfs een vaste aanvoertemp van ca. 35 graden) zodat de rads wat beter hun werk kunnen doen. Maar beneden dan toch de VV verdeler een beetje de retour openen zodat daar wat minder warm water in hoeft, want de vloer doet het dus ook prima bij een paar graadjes minder. Ik ben alleen bang dat de WP dan meer gaat verbruiken omdat die dus een hogere aanvoertemp. moet maken, maar tegelijk wel minder water tot die temp. hoeft te verwarmen, immers de vloerverwarming recicrculeert deels zijn eigen retourwater.
Dan speelt natuurlijk de dT ook een rol. Over de vloer wil je die rond de 5 graden hebben. Voor de rads mag die wat hoger zijn. Is uitmiddelen op ca. 7 graden dan een idee of liever gewoon op 5 laten staan?
Voordeel zou ook kunnen zijn dat d eleidingruis wat verminderd bij lage temp. buiten omdat er dus minder volume nodig is.

Op dit moment loopt de zaak wel vrij stabiel, dus voordat ik de boel weer in de war schop wil ik er wel goed over hebben nagedacht en alle ins en outs overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Naar smaak, één van deze:

https://www.climasense.nl...monobloc-hc-3-kw-buh.html

https://www.climasense.nl...andmodel-hc-2-kw-buh.html

https://www.climasense.nl...c-180-liter-2-kw-buh.html

https://www.climasense.nl...c-230-liter-2-kw-buh.html

Als je de prijs van beide 180 L modellen vergelijkt, is die 3 R 8 kW zo'n € 5k goedkoper :X

Wat is de totaalprijs van je offerte?

[ Voor 14% gewijzigd door MrFish op 08-02-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Dit is alsnog een HT unit, het punt was juist dat @buddow genoeg had aan een LT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Ter info:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIUuXkD-0qcPUj2xUxCLLzkQFBw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zxZ9sy7qPb7OcZ4kW9fiU8dZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHBsUjEM1-fJcFq_cf6sX50-fIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R2tD8FLqbmE22ptPCaKFDesA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:13
Enzoz89 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:47:
Goedemiddag
Ik heb de afgelopen twee maanden intensief gewerkt aan het afstellen van mijn warmtepompsysteem. Ik heb echter het gevoel dat mijn pomp enorm aan het pendelen is. Hier is wat informatie over mijn pomp en mijn instellingen:
• Afgiftesysteem beneden (vloerverwarming): 9 groepen met verschillende debieten per minuut
• Afgiftesysteem 1e verdieping (over 4 maanden gerealiseerd): 8 groepen vloerverwarming
Mijn Madoka-regelaar voor de temperatuurregeling staat momenteel ingesteld op 22.5 graden Celsius, waarbij ik rekening houd met een afwijking van 2 graden ten opzichte van verschillende temperatuursensoren in de woning.
Zoals jullie kunnen zien, heb ik gisteren veel pendelgedrag ervaren. Ook merk ik op dat de leaving water setpoint herhaaldelijk een piek bereikt, maar niet stabiel blijft.
Hebben jullie nog tips of suggesties waar ik naar zou moeten kijken om dit pendelgedrag te verminderen?

[Afbeelding]
Op hoeveel staat je overregeling ingesteld?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Enzoz89 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:47:
Goedemiddag

[Afbeelding]
Het minimumvermogen van de 9 kW is helaas vrij hoog (~1 kW elektrisch). Dat moet je wel kwijt kunnen. Je stooklijn vind ik daarom wat aan de lage kant. Probeer tevens Delta T 3, dat helpt ook iets. Overregeling zou ik verder op 4 graden zetten, als je dat nog niet hebt. Verder ben ik bang dat je Jaga met 10L/min maar een hele kleine Delta T heeft, en een soort kortsluiting veroorzaakt. Die zou ik wat knijpen met het voetventiel of even dichtzetten als test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:49:
Dilemmavraagje
We hebben hier een woning met beneden ca 80m2 vloerverwarming verdeeld over 4 groepen en boven (geboosterde) radiatoren voor 3 slaapkamers, 1 badkamer en 1 hobby/werkkamer.
Er is voor de vloerverwarming een verdeler die zowel open als gesloten kan (instelbaar en voorzien van eigen pomp; altijd discussie of die pomp er nu wel of niet in moet….I know).
Alles wordt gevoed met een altherma 3, 8kW.
Zowel rads als de VV worden via 1 circuit gevoed, dus op alles dezelfde aanvoertemp.
Het punt is dat het beneden met vv eigenlijk altijd wel prima warm wordt. Op de bovenverdieping is het net te doen…. 2 slaapkamers gaan prima tot 18 graden, maar daar houdt het dan wel op. In principe voldoende. Met name de badkamer blijft wat te fris, zelfs met een inmiddels 50% grotere radiator. De hobbykamer ook maar is niet een erg groot probleem.
De verdeler staat nu op gesloten en het aanvoerwater gaat rechtstreeks, ongemengd de vloer in. Diezelfde temp. gaat ook boven de rads in, maar ik had het daar liever iets hoger.
De WP staat ingesteld op vloerverwarming.
Stooklijn is 24 bij 16 en 38 bij -10. Modulatie aan op 3 graden.

Nu overweeg ik het volgende. De aanvoertemp. toch een paar graden verhogen (verhogen stooklijn, of zelfs een vaste aanvoertemp van ca. 35 graden) zodat de rads wat beter hun werk kunnen doen. Maar beneden dan toch de VV verdeler een beetje de retour openen zodat daar wat minder warm water in hoeft, want de vloer doet het dus ook prima bij een paar graadjes minder. Ik ben alleen bang dat de WP dan meer gaat verbruiken omdat die dus een hogere aanvoertemp. moet maken, maar tegelijk wel minder water tot die temp. hoeft te verwarmen, immers de vloerverwarming recicrculeert deels zijn eigen retourwater.
Dan speelt natuurlijk de dT ook een rol. Over de vloer wil je die rond de 5 graden hebben. Voor de rads mag die wat hoger zijn. Is uitmiddelen op ca. 7 graden dan een idee of liever gewoon op 5 laten staan?
Voordeel zou ook kunnen zijn dat d eleidingruis wat verminderd bij lage temp. buiten omdat er dus minder volume nodig is.

Op dit moment loopt de zaak wel vrij stabiel, dus voordat ik de boel weer in de war schop wil ik er wel goed over hebben nagedacht en alle ins en outs overwogen.
Delta T zo laag mogelijk, dus zeker niet hoger zetten. Een lagere Delta T verhoogt de gemiddelde temperatuur van je radiatoren (en vloer), dus verhoogt de afgifte. De beste oplossing in jouw situatie is radiatorventilatoren plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:28:
[...]

Delta T zo laag mogelijk, dus zeker niet hoger zetten. Een lagere Delta T verhoogt de gemiddelde temperatuur van je radiatoren (en vloer), dus verhoogt de afgifte. De beste oplossing in jouw situatie is radiatorventilatoren plaatsen.
Radiatoren hebben al ventilatoren én folie aan de achterzijde. Plus waterzijdig ingeregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:29:
[...]

Radiatoren hebben al ventilatoren én folie aan de achterzijde. Plus waterzijdig ingeregeld.
Helder. Dan kun je evt nog je VVW verdeler iets knijpen om wat meer flow (en dus een kleinere dT, en dus een hogere gemiddelde temperatuur) bij je radiatoren te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
[...]

Idk of het iets is maar een infrarood paneel in je badkamer hangen dat aangaat wanneer je binnenwandelt en uitgaat bij buitenwandelen. Schijnt heel aangenaam te zijn. Heb er geen ervaring mee :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Rainesh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Op hoeveel staat je overregeling ingesteld?
deze staat op 4gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Staat alles volledig open? Wat is DT van de Jaga? Draai eens die als experiment dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
blinded schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Idk of het iets is maar een infrarood paneel in je badkamer hangen dat aangaat wanneer je binnenwandelt en uitgaat bij buitenwandelen. Schijnt heel aangenaam te zijn. Heb er geen ervaring mee :p.
Heb er wel eens een geprobeerd maar was niet echt een succes. Veel "warmteschaduw", duurde toch wel lang voordat je wat voelt). Lijkt niet echt een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:32:
[...]

Helder. Dan kun je evt nog je VVW verdeler iets knijpen om wat meer flow (en dus een kleinere dT, en dus een hogere gemiddelde temperatuur) bij je radiatoren te krijgen.
Verdeler knijpen of de retour iets openen? De vloer kan met een lagere aanvoertemp omgaan en ik probeer 24/7 de WP te laten draaien. De WP hoeft dan mindere hoeveelheid warm water te maken (lagere flow). Kan dat ook?

De thermostaat hangt in de woonkamer en dat is dus het meetpunt. Maar in principe wil ik dus niet dat de ingestelde doeltemp wordt gehaald, maar er nét onder blijft zodat alleen het warmteverlies wordt gecompenseerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Pascal P op 08-02-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:26:
[...]

Het minimumvermogen van de 9 kW is helaas vrij hoog (~1 kW elektrisch). Dat moet je wel kwijt kunnen. Je stooklijn vind ik daarom wat aan de lage kant. Probeer tevens Delta T 3, dat helpt ook iets. Overregeling zou ik verder op 4 graden zetten, als je dat nog niet hebt. Verder ben ik bang dat je Jaga met 10L/min maar een hele kleine Delta T heeft, en een soort kortsluiting veroorzaakt. Die zou ik wat knijpen met het voetventiel of even dichtzetten als test.
Delta T op 3 gezet en de radiator nu ingeregeld op 3,66 L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Rainesh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:42:
[...]

Staat alles volledig open? Wat is DT van de Jaga? Draai eens die als experiment dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJXpz1CpFfb9uqUt-nwXgG47bx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCEKnrAy93vEObQBLsL9hBTV.png?f=fotoalbum_large

heb hem nu op stand 4 gezet en 2 slagen open dus zal nu 3.66 l/min door geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
[...]

Zijn deze opnieuw(!) ingeregeld NA plaatsing van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
Arjanvdzwaag schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Zijn deze opnieuw(!) ingeregeld NA plaatsing van de warmtepomp?
Ja, erna. Staan ingesteld op 40/35 dT van 5 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Nu online
blinded schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Ik heb zelf ook de 16HT pomp uit die serie en kreeg ook de uitleg dat 14 16 en 18 eigenlijk hetzelfde zijn en de nominale kw hetzelfde is
En wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Enzoz89 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Ben benieuwd. Het valt me overigens op dat bij het pendelen de TA de setpoint niet of nauwelijks overschrijdt, iig zeker geen 4°C. Dat kan m.i. twee oorzaken hebben: 1) overregeling staat toch niet op 4°C, 2) je hebt een thermostaat die iets raars doet.

Tot slot: ik raad je aan om de Delta T over de jaga te meten (infraroodthermometer bijv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:48:
[...]

Verdeler knijpen of de retour iets openen? De vloer kan met een lagere aanvoertemp omgaan en ik probeer 24/7 de WP te laten draaien. De WP hoeft dan mindere hoeveelheid warm water te maken (lagere flow). Kan dat ook?

De thermostaat hangt in de woonkamer en dat is dus het meetpunt. Maar in principe wil ik dus niet dat de ingestelde doeltemp wordt gehaald, maar er nét onder blijft zodat alleen het warmteverlies wordt gecompenseerd.
Knijpen zou mijn voorkeur hebben. Bij knijpen daalt de flow, stijgt Delta T, en daalt de retourtemperatuur en krijg je automatisch meer flow over je radiatoren (wat nog eens wordt versterkt doordat Daikin regelt op een vaste Delta T, dus je waterpomp gaat dan ook harder: weer meer flow!). Bij bijmengen daalt feitelijk de aanvoertemperatuur van je vloer, maar verandert er aan de flow denk ik niet zoveel en krijgen je radiatoren dus ook niet zoveel extra flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:29:
[...]

Ja, erna. Staan ingesteld op 40/35 dT van 5 dus.
Heb je die temperaturen ook gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:26:
[...]

Heb je die temperaturen ook gemeten?
Ja, voor zover mogelijk met een IR thermometer, zijn niet zo nauwkeurig Maar alle groepen zijn binnen ca. halve graad gelijk en overall over de vloer is de dT 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Ja, voor zover mogelijk met een IR thermometer, zijn niet zo nauwkeurig Maar alle groepen zijn binnen ca. halve graad gelijk en overall over de vloer is de dT 5.
Dan is er ook nog wat ruimte om de voetventielen van die radiatoren wat te openen. Het is helemaal niet erg als een enkele radiator een wat kleinere dT heeft (bijv 2) dan de rest van je systeem, zolang het maar geen echte kortsluiting oplevert (dT van een halve graad of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Pascal P schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:30:
[...]

Denk dat als je marge maar 5 is je toch echt een thermometer zal moeten halen met een voeler die je kan bevestigen aan het te meten oppervlak. Bij 5 komt het wel heel nauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:32:
[...]

Dan is er ook nog wat ruimte om de voetventielen van die radiatoren wat te openen. Het is helemaal niet erg als een enkele radiator een wat kleinere dT heeft (bijv 2) dan de rest van je systeem, zolang het maar geen echte kortsluiting oplevert (dT van een halve graad of zo).
2 of 5 ga je niet meer merken. Ik zou de radiatoren gewoon vol open zetten en alleen zorgen dat ze in balans zijn in de verdeling van warmte in relatie tot aan en afvoer punt door de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:48:
[...]

2 of 5 ga je niet meer merken. Ik zou de radiatoren gewoon vol open zetten en alleen zorgen dat ze in balans zijn in de verdeling van warmte in relatie tot aan en afvoer punt door de WP.
Het zou de gemiddelde temperatuur van de radiator met 1,5 graad doen stijgen. Niet veel, maar het kan helpen, zeker met boosters.

Wat mij betreft is het doel van waterzijdig inregelen: zorgen dat alle ruimtes de gewenste temperatuur bereiken, zonder dat er hydraulische kortsluiting ontstaat. In dit geval zijn er 1 of 2 ruimtes die te koud blijven, dus die kunnen wat verder open. Alles dezelfde dT is niet zo relevant als je huis dan niet goed warm wordt :)

[ Voor 5% gewijzigd door MrFish op 08-02-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Het zou de gemiddelde temperatuur van de radiator met 1,5 graad doen stijgen. Niet veel, maar het kan helpen, zeker met boosters.

Wat mij betreft is het doel van waterzijdig inregelen: zorgen dat alle ruimtes de gewenste temperatuur bereiken, zonder dat er hydraulische kortsluiting ontstaat. In dit geval zijn er 1 of 2 ruimtes die te koud blijven, dus die kunnen wat verder open.
Dat zeg ik ook. Alles vol open, alleen balans regelen. Een radiator doet al weinig met lage aanvoer. maar of je met zulke lage cijfers een fatsoenlijke balans krijgt? Vrees van niet met een beetje lang leiding werk als dat er is.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 08-02-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:18:
[...]

Ben benieuwd. Het valt me overigens op dat bij het pendelen de TA de setpoint niet of nauwelijks overschrijdt, iig zeker geen 4°C. Dat kan m.i. twee oorzaken hebben: 1) overregeling staat toch niet op 4°C, 2) je hebt een thermostaat die iets raars doet.

Tot slot: ik raad je aan om de Delta T over de jaga te meten (infraroodthermometer bijv).
de Delta T wil ik zeker gaan meten allen heb met Thermische camera uitgeleend 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Dat zeg ik ook. Alles vol open, alleen balans regelen. Een radiator doet al weinig met lage aanvoer. maar of je met zulke lage cijfers een fatsoenlijke balans krijgt? Vrees van niet met een beetje lang leiding werk als dat er is.
Mooi, dan zijn we het eens :) Vandaar ook mijn advies om dT te verlagen, dan gaat de flow omhoog en heb je meer speelruimte.
Enzoz89 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:25:
[...]

de Delta T wil ik zeker gaan meten allen heb met Thermische camera uitgeleend 8)7
Ben benieuwd. Met de andere suggesties kun je wel aan de slag. Welke thermostaat heb je? Er was hier laatst iemand met een draadloze Daikin thermostaat die ook zoiets raars deed door een verkeerde instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
MrFish schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:32:
[...]

Ik kan ze nog wat bijregelen...niet met een voetventiel maar met de voorinstelling van de thermostaatknop. Maar zou dat nog zoveel uitmaken? We zijn geen chirurgen he? Een verwarmingssysteem zal toch niet op een halve graad bij 1 radiator van slag raken? Een half uur koude wind op de gevel geeft al meer verschil.

[ Voor 17% gewijzigd door Pascal P op 08-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:48:
[...]

OK, ze zijn nu inderdaad vooral volumetrisch op elkaar afgestemd en staan allemaal wel vol open. Zal ik maar niet teveel meer aankomen zo te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
[...]

Ben benieuwd. Met de andere suggesties kun je wel aan de slag. Welke thermostaat heb je? Er was hier laatst iemand met een draadloze Daikin thermostaat die ook zoiets raars deed door een verkeerde instelling.
[/quote]

Ik heb gewoon de bedrade daikin madoka thermostaat.
Heb nog wel een Nest thermostaat liggen dan die is een keer aansluiten om te kijken of dat hij het dan beter doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
buddow schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:49:
[...]

En wat zijn je ervaringen?
Ding vervangt een 48 kw mazout ketel in een huis van 1968 met radiatoren.
verwarmt oppervlakte 250 m² ofzo
Na wat vernieuwingen de stooklijn al wat kunnen verlagen maar het verbruikt nog steeds veel :D
Sowieso goedkoper dan de oude mazoutketel dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-06 21:20
Heb even gebeld met Daikin over die gratis 10 jaar garantie actie.

De Daikin meneer zei mij dat die loopt vanaf 1-4-2023 tot 15-3-2024. (Ik zag elders andere data dus geen idee of dit klopt.)

Moet je aanvragen bij je installateur en die krijgt dan de boel vergoed van Daikin, zei hij.

Mijn ding is geïnstalleerd op 10-3-2023 dus ik kwam er net niet voor in aanmerking, maar misschien nog interessant voor anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:50
Atomius schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:45:
Heb even gebeld met Daikin over die gratis 10 jaar garantie actie.

De Daikin meneer zei mij dat die loopt vanaf 1-4-2023 tot 15-3-2024. (Ik zag elders andere data dus geen idee of dit klopt.)

Moet je aanvragen bij je installateur en die krijgt dan de boel vergoed van Daikin, zei hij.

Mijn ding is geïnstalleerd op 10-3-2023 dus ik kwam er net niet voor in aanmerking, maar misschien nog interessant voor anderen.
Thanks, goed om te weten!

Hier staat overigens dat het toch 31-03-2024 is:
https://www.daikin.nl/nl_...erdelen%20garantie%20plan.

Maar hier iig geinstalleerd na de start van de actie, dus ik ga mijn installateur zeker contacteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
Enzoz89 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:52:
[...]

Ik heb ook twee Jaga's in het systeem zitten. Ik vind ze moeilijk in te regelen. Meer open en ze laten teveel flow door ten opzichte van de rest van het systeem. Knijp je ze teveel en dan komt er een hoop herrie vanaf bij een hoog debiet (defrosts). Uiteindelijk dicht gezet wat een veel beter resultaat geeft in de rest van het verwarmingssysteem icm vloerverwarming.

Verder is het de moeite waard om te controleren of je voetventielen voor een één- of twee pijpssysteem zijn geschikt. Zie het plaatje (van internet geplukt) om het verschil te ontdekken. Een één pijps voetventiel wil je niet in een twee pijps CV systeem.

Kan ook handig zijn voor andere Jaga eigenaren. Sommige installateurs zijn hier niet van op de hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGE1a3eF1ZH2oW90g_GbVOil9jc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jpjjNme3KPaSjupSvpzpxhkH.jpg?f=user_large

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdb91
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:53
Zoals Mathy hierboven ook al aangaf, controleer of je hele systeem geen 1 pijps aansluitingen heeft. Bij mij zat er dus 1 op zolder op een radiator, die kan je niet dichtzetten, dus heb je continu een bypass stroom. Ik heb ventielen van Herz, je kan duidelijk zien of ze voor 1 of 2 pijps zijn. Als er 50 op staat is het voor 1 pijps, 100 is 2 pijps (zie foto).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhWoViroSMCndQgWmicder2UJeM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFGnt7ytr8n2SrQt0L27Q9e7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
MrFish schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:58:
[...]

Ik zou delta T verlagen naar 3. Dan heb je automatisch twee keer zoveel flow.

En doe een test: zet je VVW eens (bijna) helemaal dicht met de ventielen. Test 1: doe een pomp test in het installateursmenu en kijk of er nog flow is en hoeveel. Test 2: worden de radiatoren nu wel warm bij normaal bedrijf?

En weet je zeker dat de radiatoren helemaal niet warm worden? 33 graden is gewoon weinig voor rads. Wellicht voelt het gewoon veel kouder door je (neem ik aan) nu lagere stooklijn.
Ik heb de vvw nog iets verder dicht gedraaid en toen werden de rads wakker. Die 33C is idd niet heel veel warmte, maar vaak net genoeg.
Die flow test heb ik niet gevonden in de installateurs menu (maar ook nog niet heel lang gezocht). Deze test heb ik dus nog even geparkeerd.

Ik heb wel nog wat observaties nadat ik de vvw verder dicht draaide. Hoe moet ik onderstaande diagram het beste interpreteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bAapAbtzLs6wVGVRGrmBMVAUls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4A0cCmEtdd6RQyEoTx8BAIh.jpg?f=fotoalbum_large

Op 8 feb vvw dus geknepen > en begonnen de rads te werken + deltaT verlaagd naar 4
* buiten temp ging richting vriespunt
* Die hele grote dip krijg ik als de zon op m'n raam staat
Maar na die 8 feb heb ik dus ook heel veel korte dips. En de kamer temp haalt nooit op de ingestelde 22C > die blijft hangen rond de 21C.

Later in de avond 8 feb heb ik de aanvoer temp verhoogd, maar het 'gedrag' blijft hetzelfde

Is dit een defrost process misschien of kan het iets te maken hebben met de flow of dat ie z'n warmte niet kwijt kan?

En dan dit info schermpje. Wat kan ik hier nog uit afleiden?
"vertrekwater" is aanvoer naar de vvw en het debiet is belangrijk. Maar is 1 van die andere items misschien de retour WP?
Deze kan ik helaas niet in Home Assistant oproepen, dus geen tijddiagrammetje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8PBjMw3iKuBpLL-u0YIuMJU8sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zq0XQtLrWMuL9Rv0JayXDLYr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
Weet iemand of de backup heater (in ons geval een 2kW BU heater) als ie meedoet dan alleen volledig meedraait (dus op het volle vermogen van 2kW, zeg maar aan/uit) of dat die ook met een lager vermogen kan meedoen, bijv. 1kW, zeg maar modulerend.
De binnenunit registreert nl.wel de bedrijfsuren maar niet de kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-06 16:56
Pascal P schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:56:
Weet iemand of de backup heater (in ons geval een 2kW BU heater) als ie meedoet dan alleen volledig meedraait (dus op het volle vermogen van 2kW, zeg maar aan/uit) of dat die ook met een lager vermogen kan meedoen, bijv. 1kW, zeg maar modulerend.
De binnenunit registreert nl.wel de bedrijfsuren maar niet de kWh.
BUH is altijd aan/uit regeling, niet modulerend.
(soms wel meertraps maar dat is niet het geval bij de 2 kW versie)
Via de app wordt het vermogen van de BUH wel meegerekend (niet gemeten maar software matig vermenigvulding van "tijd aan x vermogen")

[ Voor 24% gewijzigd door Sparky op 10-02-2024 19:03 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
quint001 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 17:32:
[...]

Ik heb de vvw nog iets verder dicht gedraaid en toen werden de rads wakker. Die 33C is idd niet heel veel warmte, maar vaak net genoeg.
Die flow test heb ik niet gevonden in de installateurs menu (maar ook nog niet heel lang gezocht). Deze test heb ik dus nog even geparkeerd.

Ik heb wel nog wat observaties nadat ik de vvw verder dicht draaide. Hoe moet ik onderstaande diagram het beste interpreteren?
[Afbeelding]

Op 8 feb vvw dus geknepen > en begonnen de rads te werken + deltaT verlaagd naar 4
Maar na die 8 feb heb ik dus ook heel veel korte dips. En de kamer temp haalt nooit op de ingestelde 22C > die blijft hangen rond de 21C.

Later in de avond 8 feb heb ik de aanvoer temp verhoogd, maar het 'gedrag' blijft hetzelfde

Is dit een defrost process misschien of kan het iets te maken hebben met de flow of dat ie z'n warmte niet kwijt kan?

"vertrekwater" is aanvoer naar de vvw en het debiet is belangrijk. Maar is 1 van die andere items misschien de retour WP?
[Afbeelding]
Heb jij modulatie aan staan?

Hoe ziet je flow eruit en stroomverbruik?

Het kan zijn dat je stooklijn net zo staat dat je huis op temperatuur blijft ipv stijgt. Dat wil je eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
Rainesh schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:24:
[...]

Heb jij modulatie aan staan?

Hoe ziet je flow eruit en stroomverbruik?

Het kan zijn dat je stooklijn net zo staat dat je huis op temperatuur blijft ipv stijgt. Dat wil je eigenlijk.
Modulatie staat uit
Pompflow op 60% (9-0D = 4)

Van de flow kan ik niet zo'n fijn tijdbalke plotten, daarom moeilijk te achterhalen. Steekproefs gewijs heb ik gekeken en zat ie vaak rond de 14 l/min in die koude periode
Stroomverbruik is laag. Ik heb geen exacte cijfers, maar de WP blijft onder de 2kW
(paar weken terug kwam ik mbv de BUH op 90kWh op een dag. Die BUH gaat nu pas aan bij -5C)

Als de stooklijn zo staat dat ie precies genoeg doet om het huis op een constante temp houdt, zou dat perfect zijn inderdaad. Alleen met die vele dips bij die lage buiten temp, krijg ik het gevoel dat er iets niet lekker zit.

Maar ik hoor het ook graag als dit volkomen normaal gedrag is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die dipjes vóór 8 feb kunnen pendelgedrag zijn.
De dipjes rond het vriespunt kunnen goed defrosts zijn. Maar die verwacht je niet meer boven de 3 graden buitentemperatuur.

De grote dip zou ingrijpen van de modulatie kunnen zijn. Staat deze functie aan? Beter om die uit te houden als je dit soort tests doet. (Sowieso beter om uit te houden, volgens de meesten hier.)

De 'Watertemperatuur inlaat ...' is de retour inderdaad. 25 L/min is waarschijnlijk ongeveer het maximum, maar dat kun je bij een pomptest nog beter zien. Het is opvallend dat je dT veel groter is dan ingesteld; dat kan komen om dat de WP net aan is geslagen maar het kan ook andere oorzaken hebben. Het is goed om dit in de gaten te houden.

Heeft je VVW flowmeters op de verdeler en, zo ja, hoeveel flow gaat daar doorheen?

Mbt pomptest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkTbl2hW5KrjT7aogB9It3MyXsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ZrdUKWD3dk0E4wZXWQhGZNm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

quint001 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:02:
[...]

Modulatie staat uit
Pompflow op 60% (9-0D = 4)

Van de flow kan ik niet zo'n fijn tijdbalke plotten, daarom moeilijk te achterhalen. Steekproefs gewijs heb ik gekeken en zat ie vaak rond de 14 l/min in die koude periode
Stroomverbruik is laag. Ik heb geen exacte cijfers, maar de WP blijft onder de 2kW
(paar weken terug kwam ik mbv de BUH op 90kWh op een dag. Die BUH gaat nu pas aan bij -5C)

Als de stooklijn zo staat dat ie precies genoeg doet om het huis op een constante temp houdt, zou dat perfect zijn inderdaad. Alleen met die vele dips bij die lage buiten temp, krijg ik het gevoel dat er iets niet lekker zit.

Maar ik hoor het ook graag als dit volkomen normaal gedrag is
Pompflow hoger zetten is een goed idee!

Als modulatie uitstaat, dan zijn die grote dips gewoon dat je woonkamerthermostaat de WP uitschakelt omdat de temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:05
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wtaertemperatuur inlaat Platenwa... is je retour temperatuur. Je hebt dus een DeltaT van 6 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
MrFish schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Heeft je VVW flowmeters op de verdeler en, zo ja, hoeveel flow gaat daar doorheen?

Mbt pomptest:
[Afbeelding]
Heb geen flowmeters. Maar net de pomptest gedaan en haal slechts 15 l/min :-(
Ik vrees dus dat ik die vvw nu te ver geknepen heb om die flow in de rads te krijgen.

dilemma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
quint001 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:19:
[...]

Ik vrees dus dat ik die vvw nu te ver geknepen heb om die flow in de rads te krijgen.

dilemma...
Delta_T iets wijzigen (=verlagen) voor hogere flow?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quint001
Sparky schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Delta_T iets wijzigen (=verlagen) voor hogere flow?
Die pomp test houdt (lijkt me) geen rekening met DeltaT en andere instellingen zoals de pomp snelheid. Ik loop tegen de max flow aan van m'n systeem door het te ver knijpen van de ventielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

quint001 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:19:
[...]

dilemma...
Doe de flow test even 3 keer:
- 1e keer alles open
- 2e keer alle rads dicht
- 3e keer VVW dicht

Dat geeft een beeld van de verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

quint001 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:28:
[...]

Die pomp test houdt (lijkt me) geen rekening met DeltaT en andere instellingen zoals de pomp snelheid. Ik loop tegen de max flow aan van m'n systeem door het te ver knijpen van de ventielen.
Klopt. Pomptest is gewoon op max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:09
harrybal schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:30:
Hallo,
Binnenkort krijg ik mijn Altherma 3M - kW Monobloc met een 3kW BUH (EBLA08E3V3).
Ik heb ervoor gekozen om deze zelf te installeren.
Ik ga geen SWW verwarmen met deze WP, dat is door afstanden en plaatsing vat niet praktisch.
Of ik kies voor een elektrische boiler of voor een WP-boiler, dat wil ik nog even aankijken.
Waar het nu om gaat is de backup-heater; is het überhaupt wel zinvol om deze in te schakelen op deze WP en/of kan ik zelfs de voeding hiervoor weg laten?

Tevens moet deze Wp volgens de specs worden afgezekerd met 25A. Dit houdt in dat bij de gewenste selectiviteit de hoofdzekering dan minimaal 1,6*25A=40A moet zijn, oftewel een hoofdzekering van 50A !!
Met mijn 3x25A kan ik hoogstens met 16A afzekeren.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Een beetje oude koeien uit de sloot halen m.b.t. afzekeren. Welke zekering heb je gebruikt om uiteindelijk je monoblock af te zekeren? En wat zijn je ervaringen ervan?

Ikzelf ben aan het kijken naar een Daikin 3M monobloc en had eerst de EBLA09D3W1 (3 fase) in gedachte vanwege "eenvoudig" afzekeren op een 3x25A aansluiting, maar loop er tegenaan dat deze waarschijnlijk te zwaar is voor mijn huis en dat deze niet zo ver terug kan moduleren en heeft geen stillere modus. Dus dacht ik, stapje lager en 1 fase, EBLA08E3V3, maar die moet (officieel) 25A afgezekerd worden, en de EBLA06E3V3 kan met 20A (waarvan ik het wel aandurf om de laatste op 16A af te zekeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

il-Principe schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:27:
[...]

Een beetje oude koeien uit de sloot halen m.b.t. afzekeren. Welke zekering heb je gebruikt om uiteindelijk je monoblock af te zekeren? En wat zijn je ervaringen ervan?

Ikzelf ben aan het kijken naar een Daikin 3M monobloc en had eerst de EBLA09D3W1 (3 fase) in gedachte vanwege "eenvoudig" afzekeren op een 3x25A aansluiting, maar loop er tegenaan dat deze waarschijnlijk te zwaar is voor mijn huis en dat deze niet zo ver terug kan moduleren en heeft geen stillere modus. Dus dacht ik, stapje lager en 1 fase, EBLA08E3V3, maar die moet (officieel) 25A afgezekerd worden, en de EBLA06E3V3 kan met 20A (waarvan ik het wel aandurf om de laatste op 16A af te zekeren).
Verstandig om voor de 8 kW te gaan. Scheelt een factor 3 in minimumvermogen. Er zijn hier genoeg gebruikers die iig de 6 kW op 16 A hebben afgezekerd (mezelf incluis) en ik heb nog nooit gelezen dat dat fout ging. Volgens mij geldt hetzelfde voor de 8 kW. Áls het fout blijkt te gaan dan kun je altijd het maximale elektrische vermogen beperken in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-06 21:00
danny.s schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:57:
[...]

Thanks, goed om te weten!

Hier staat overigens dat het toch 31-03-2024 is:
https://www.daikin.nl/nl_...erdelen%20garantie%20plan.

Maar hier iig geinstalleerd na de start van de actie, dus ik ga mijn installateur zeker contacteren.
Hartelijk dank voor deze tip! Bij mij wordt vandaag en morgen een Altherma 3R W geinstalleerd en deze was ik nog niet van op de hoogte. Ook de 500 euro cashback die van toepassing lijkt te zijn (factuurdatum is morgen, offerte datum 1,5 jaar geleden maar ik upload gewoon alleen de factuur/bon) is een leuk extra'tje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:19
MrFish schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:56:
[...]

Verstandig om voor de 8 kW te gaan. Scheelt een factor 3 in minimumvermogen. Er zijn hier genoeg gebruikers die iig de 6 kW op 16 A hebben afgezekerd (mezelf incluis) en ik heb nog nooit gelezen dat dat fout ging. Volgens mij geldt hetzelfde voor de 8 kW. Áls het fout blijkt te gaan dan kun je altijd het maximale elektrische vermogen beperken in de instellingen.
Heb jij inzage in de minimum vermogens van de diverse systemen omdat je aangeeft dat de 8kW versie een factor 3 scheelt? Er zijn, ik inclusief, al velen die dergelijke info maar steeds niet vinden 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rojado schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:36:
[...]

Heb jij inzage in de minimum vermogens van de diverse systemen omdat je aangeeft dat de 8kW versie een factor 3 scheelt? Er zijn, ik inclusief, al velen die dergelijke info maar steeds niet vinden 😅
Van de 4-6-8 zijn er hier meerdere rapportages dat het minimumvermogen identiek is en rond de 270 W ligt. Bij de 9 is er minder info, maar van wat ik hier heb gezien komt die niet significant onder de 1 kW elektrisch.

Het minimale thermische vermogen is dan weer afhankelijk van de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:19
Dank je! Goed om te weten.

Je geeft aan dat het minimaal thermisch vermogen dan afhankelijk is van de COP. Is daar nog iets over te vinden tussen de 4-6-8 versie qua verschillen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Vermoedelijke bug:

Omdat de setpoint van de kamerthermostaat nog steeds bereikt werd en de warmtepomp dan uit ging, wilde ik de stooklijn nog iets lager zetten.
Vóór de wijziging van de stooklijn stond de actuele kamertemperatuur op 20,2 °C.

Na wijziging van stooklijntemperatuur van 29 °C naar 28 °C @ -10 °C op het installateursaccount kwam er een synschronisatie van de warmtepomp (herstart) en daarna weer teruggegaan naar het gebruikersaccount.
Vrijwel direct daarna in de Onecta-app gekeken en daar stond de actuele kamertemperatuur op 26 °C.
Na ongeveer 5 minuten stond de actuele kamertemperatuur weer op 20,2 °C.

Die 26 °C is bij mij ook de temperatuur van de stooklijn @ +15 °C. (kan dit toeval zijn?)

Is dit een bug? Herkent iemand dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Ter kennisgeving!

Om van het installateursaccount terug te gaan naar het gebruikersaccount gebruiken de meesten onder ons de cijfercombinatie 0 0 0 0.

Misschien is het bij sommigen al bekend, maar misschien ook niet.

Als je 4x hetzelfde cijfer intoetst, dan kom je weer terug in het gebruikersaccount.
Dus 0 0 0 0 , 1 1 1 1 , 2 2 2 2 , enz., 9 9 9 9 . Het werkt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op maandag 12 februari 2024 @ 20:08:
Vermoedelijke bug:

Omdat de setpoint van de kamerthermostaat nog steeds bereikt werd en de warmtepomp dan uit ging, wilde ik de stooklijn nog iets lager zetten.
Vóór de wijziging van de stooklijn stond de actuele kamertemperatuur op 20,2 °C.

Na wijziging van stooklijntemperatuur van 29 °C naar 28 °C @ -10 °C op het installateursaccount kwam er een synschronisatie van de warmtepomp (herstart) en daarna weer teruggegaan naar het gebruikersaccount.
Vrijwel direct daarna in de Onecta-app gekeken en daar stond de actuele kamertemperatuur op 26 °C.
Na ongeveer 5 minuten stond de actuele kamertemperatuur weer op 20,2 °C.

Die 26 °C is bij mij ook de temperatuur van de stooklijn @ +15 °C. (kan dit toeval zijn?)

Is dit een bug? Herkent iemand dit gedrag?
Ik heb dit ook wel eens gehad, na een paar minuten was alles idd weer correct.
Lijkt op een vertraging in synchronisatie oid.

SPECULATIE -> Als er al een verband is met de stooklijn dan zal mogelijk de vertrekwatertemperatuur weergegeven worden? (dat is bij andere instellingen namelijk ook het geval -> na een reset wellicht even weergave van deze parameter totdat juiste settings geladen/gesynchroniseerd zijn?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Nu online
Onze vloerverwarming is voorzien van een instelbare verdeler met pomp. Omdat ik zeer regelmatig lees dat het beter zou zijn om een pomploze (gesloten) verdeler te hebben icm met een warmtepomp heb ik vandaag de pomp eens uit gezet (de retour was al gesloten). Dit om te beoordelen of die er op termijn wellicht dan uit kan. De pomp van de warmtepomp lijkt er geen moeite mee te hebben want ik heb nog steeds flow door de verdeler.
Ziet iemand risico's aan dit experiment voor de warmtepomp of de pomp van de verdeler?
Pagina: 1 ... 96 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma