http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Ik heb thuis een temperatuur meter gezet op de retour en vervolgens heb ik de retour van de rad met een imbus geknepen en de termostaat op 1 gezet, pas toen kreeg ik de gewenste temp. retour.PCJR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:24:
[...]
Snap ik, was ff om te testen wat t zou veroorzaken.
Maar ik heb al tig tooltjes enzo ingevuld om dat te berekenen en overal komt 6000 l/m uit, dus veel zin had dat niet.
Daarom was ik even benieuwd naar de tool die ? (Ninjetsu) hier had, waar wel iets zinnigs uitkwam met 30 aanvoer
Ik heb hem nu helemaal er afgehaald, want rads zijn echt een drama om in te regelen.
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Na even zoeken toch gevonden! https://www.purmo.com/pub...lculator_-_03-2012(1).xlsPCJR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 08:24:
[...]
Snap ik, was ff om te testen wat t zou veroorzaken.
Maar ik heb al tig tooltjes enzo ingevuld om dat te berekenen en overal komt 6000 l/m uit, dus veel zin had dat niet.
Daarom was ik even benieuwd naar de tool die ? (Ninjetsu) hier had, waar wel iets zinnigs uitkwam met 30 aanvoer
Deze is specifiek voor Radson en een bepaald model waarbij je verschillende afmetingen kunt opzoeken en het vermogen wat ze afgeven bij bepaalde aanvoer en retour bij een bepaalde ruimtetemperatuur... ik vermoed dat deze instellingen ervoor zorgen dat de dT op de aangegeven waarde blijft
Tip. Als je de ene radiator knijpt of openzet heeft dat ook weer invloed op een andere. Begin met een basisinstelling op alle radiatoren. Meten met in IR thermometer de aanvoer en retour. Je zal de radiator die het dichtst bij de aanvoer van je WP het meeste moeten knijpen en diegene het verst weg het minst. Na iedere wijziging tijdje wachten en dan weer meten met de IR thermometer net zo lang totdat alle rads in balans zijn.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Na even zoeken toch gevonden! https://www.purmo.com/pub...lculator_-_03-2012(1).xls
Deze is specifiek voor Radson en een bepaald model waarbij je verschillende afmetingen kunt opzoeken en het vermogen wat ze afgeven bij bepaalde aanvoer en retour bij een bepaalde ruimtetemperatuur... ik vermoed dat deze instellingen ervoor zorgen dat de dT op de aangegeven waarde blijft
Hier meer info Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Kost je wel een paar uur om het goed te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 02-02-2024 09:45 ]
Uiteraard en dank voor de verwijzing naar dat topic! Ik heb deze instellingen voor nu toegepast om in ieder geval te zorgen voor iets van een baseline voor de radiatoren boven. Ik wacht nog op een ombouw van de verdeler. Zodra die er is regel ik beneden in en ga ik boven overnieuw langs gaan om verder te tweaken.MotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Tip. Als je de ene radiator knijpt of openzet heeft dat ook weer invloed op een andere. Begin met een basisinstelling op alle radiatoren. Meten met in IR thermometer de aanvoer en retour. Je zal de radiator die het dichtst bij de aanvoer van je WP het meeste moeten knijpen en diegene het verst weg het minst. Na iedere wijziging tijdje wachten en dan weer meten met de IR thermometer net zo lang totdat alle rads in balans zijn.
Kost je wel een paar uur om het goed te doen.
Ik ben allang blij dat dit topic bestaat om waardevolle ervaringen te delen. Ik snap dat de installateurs dit niet standaard doen maar als dienst naar de klant zou dit er toch meer moeten zijn. Wellicht verwachten mensen dit al bij de initiele installatie en zou dit als extra dienst niet geaccepteerd worden
Aangezien jij al een aantal keer door hebt laten schemeren ervaring op dit gebied te hebben, ik ben de leidingen voor aan het bereiden zodat ik straks met de IR thermometer aan de slag kan. Kan ik de leidingen het beste omwikkelen met schilderstape en dan een zwart vlak maken of maakt het in principe niet uit (er zit al ducttape op de leiding
Wat eraf gehaald?SmartGuyz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:00:
[...]
Ik heb thuis een temperatuur meter gezet op de retour en vervolgens heb ik de retour van de rad met een imbus geknepen en de termostaat op 1 gezet, pas toen kreeg ik de gewenste temp. retour.
Ik heb hem nu helemaal er afgehaald, want rads zijn echt een drama om in te regelen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Nee, zal asap f lijstje maken met formaten en types
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dit is dan een methode zonder berekening?MotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:41:
[...]
Tip. Als je de ene radiator knijpt of openzet heeft dat ook weer invloed op een andere. Begin met een basisinstelling op alle radiatoren. Meten met in IR thermometer de aanvoer en retour. Je zal de radiator die het dichtst bij de aanvoer van je WP het meeste moeten knijpen en diegene het verst weg het minst. Na iedere wijziging tijdje wachten en dan weer meten met de IR thermometer net zo lang totdat alle rads in balans zijn.
Kost je wel een paar uur om het goed te doen.Ik ben meestal wel een uur of 4 zoet.
4 uur? Dat is niks, ik ben al van begin nov bezig met afstellen van alle zooi hier 🤪
Ik gebruik altijd zwarte tape. En goed richten met de IR Thermometer op korte afstand. Het blijft een kleine diameter om goed te meten. Helaas is mijn ervaring houd je altijd een kleine afwijking. Zoek even in dat topic naar een verwijzing naar een Excell sheet wat volgens mij @ThinkPad ooit heeft gemaakt. Staat volgens mij ergens in the cloud. Daar kan je dan alle waardes invullen en dan zien wat de afwijkingen zijn en veranderingen doen.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:49:
[...]
Uiteraard en dank voor de verwijzing naar dat topic! Ik heb deze instellingen voor nu toegepast om in ieder geval te zorgen voor iets van een baseline voor de radiatoren boven. Ik wacht nog op een ombouw van de verdeler. Zodra die er is regel ik beneden in en ga ik boven overnieuw langs gaan om verder te tweaken.
Ik ben allang blij dat dit topic bestaat om waardevolle ervaringen te delen. Ik snap dat de installateurs dit niet standaard doen maar als dienst naar de klant zou dit er toch meer moeten zijn. Wellicht verwachten mensen dit al bij de initiele installatie en zou dit als extra dienst niet geaccepteerd worden![]()
Aangezien jij al een aantal keer door hebt laten schemeren ervaring op dit gebied te hebben, ik ben de leidingen voor aan het bereiden zodat ik straks met de IR thermometer aan de slag kan. Kan ik de leidingen het beste omwikkelen met schilderstape en dan een zwart vlak maken of maakt het in principe niet uit (er zit al ducttape op de leiding)
Yep. Gewoon meten met een IR Thermometer. Kosten geen drol. https://www.amazon.nl/s?k=ir+thermometerPCJR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:55:
[...]
Dit is dan een methode zonder berekening?
4 uur? Dat is niks, ik ben al van begin nov bezig met afstellen van alle zooi hier 🤪
Ik heb net even het topic doorgespit om te kijken in posts van Thinkpad of waar hij genoemd wordt maar ik kan hem niet vinden, mocht jij weten waar die staat dan hou ik me aanbevolenMotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:59:
[...]
Ik gebruik altijd zwarte tape. En goed richten met de IR Thermometer op korte afstand. Het blijft een kleine diameter om goed te meten. Helaas is mijn ervaring houd je altijd een kleine afwijking. Zoek even in dat topic naar een verwijzing naar een Excell sheet wat volgens mij @ThinkPad ooit heeft gemaakt. Staat volgens mij ergens in the cloud. Daar kan je dan alle waardes invullen en dan zien wat de afwijkingen zijn en veranderingen doen.
Ik heb laatst bij de Lidl een IR thermometer gehaald voor 20 euro. Kan altijd nog naar een FLIR
Ik zal even zoeken naar dat spreadsheet. Ik ga mijn best doen.Ninjetsu NL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:16:
[...]
Ik heb net even het topic doorgespit om te kijken in posts van Thinkpad of waar hij genoemd wordt maar ik kan hem niet vinden, mocht jij weten waar die staat dan hou ik me aanbevolen![]()
Ik heb laatst bij de Lidl een IR thermometer gehaald voor 20 euro. Kan altijd nog naar een FLIR
Edit: Ik ben snel. Staat gewoon in TS Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Om het inregelen a.d.h.v ΔT over de radiator eenvoudiger te maken heeft @ThinkPad een Excel documentje gemaakt. Je vult van elke radiator (en de ketel) de ingaande en uitgaande temperatuur in en de Excel sheet zal de algemene ΔT en de ΔT per radiator berekenen. De Excel sheet zal je vervolgens adviseren welke radiator je moet knijpen of juist verder open moet zetten. De Excel sheet vind je hier.
https://github.com/ThinkP...stellen%20radiatoren.xlsx
Ben zelf al lang niet meer geweest in dat topic.
[ Voor 42% gewijzigd door MotorBeast op 02-02-2024 10:32 ]
Komt goed, heb 2 IR, en een flir en draadsensorsMotorBeast schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:01:
[...]
Yep. Gewoon meten met een IR Thermometer. Kosten geen drol. https://www.amazon.nl/s?k=ir+thermometer
2? Kan je vrouw ook aan het werk.PCJR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Komt goed, heb 2 IR, en een flir en draadsensors
:strip_exif()/f/image/Ft4c9NglL3FWTvL22diVWU5c.jpg?f=fotoalbum_large)
De opdracht was eigenlijk gewoon de pomp te verwijderen + mengventiel dicht. Maar met in mijn verleden die flow error (7H-06), vond de installateur het beter ook de thermostaat + retour ventiel te verwijderen om zo een maximale flow te kunnen leveren. Meer werk maar wel beter, zo begrijp ik ook uit het forum hier.
Eigenlijk moet ik nog wat langer meten maar ik ben wel overtuigd dat de WP veeeel minder hard hoeft te werken.
Huistkamer blijft nu makkelijk op 22C met aanvoer op ~34C (stooklijn staat op 40 @ -10C) en ik denk dat dit nog verder omlaag kan. DT = 6
Maar...
de radiatoren op zolder blijven nu koud. Zelfs niet een beetje warm.
dus ik denk dat de retour ventielen van de rad's open moeten... ?
zou verhoging van DT iets gaan uitmaken?
Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300
Is na de aanpassing de installatie wel (opnieuw) waterzijdig ingeregeld? Als de weerstand nu veel lager is op je benedencircuit dan op je bovencircuit dan is het logisch dat bijna je hele flow door de benedenverdieping loopt en het boven niet warm wordt. Als je dat met knijpen van de zones beneden niet goed krijgt, dan is een klepbediende 2 zone opstelling misschien een oplossing.quint001 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 11:34:
Deze week een belangrijke wijziging gemaakt > de 2x open verdelers pomploos gemaakt
De opdracht was eigenlijk gewoon de pomp te verwijderen + mengventiel dicht. Maar met in mijn verleden die flow error (7H-06), vond de installateur het beter ook de thermostaat + retour ventiel te verwijderen om zo een maximale flow te kunnen leveren. Meer werk maar wel beter, zo begrijp ik ook uit het forum hier.
Eigenlijk moet ik nog wat langer meten maar ik ben wel overtuigd dat de WP veeeel minder hard hoeft te werken.
Huistkamer blijft nu makkelijk op 22C met aanvoer op ~34C (stooklijn staat op 40 @ -10C) en ik denk dat dit nog verder omlaag kan. DT = 6
Maar...
de radiatoren op zolder blijven nu koud. Zelfs niet een beetje warm.
dus ik denk dat de retour ventielen van de rad's open moeten... ?
zou verhoging van DT iets gaan uitmaken?
Overigens, om flow errors te voorkomen is het wellicht handig om een drukverschilregelaar op te nemen.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
De radiator van de warmtepomp. Ik ben hem nu aan het ombouwen met een elektrisch element. (ik heb alleen een radiator in de badkamer).
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Die is al bezig met inbouwdoosjes en stopcontacten monteren
Aanvoer gaat niet lager dan 35. Hoe doe ik een berekening met 29 aanvoer?Ninjetsu NL schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Na even zoeken toch gevonden! https://www.purmo.com/pub...lculator_-_03-2012(1).xls
- of gewoon invullen en niet de dropdown gebruiken, volgens mij werkt dat iig
- drukverschil? geen id, hoe kom ik daarachter?
[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 02-02-2024 15:36 ]
PCJR schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Die is al bezig met inbouwdoosjes en stopcontacten monteren
Thank me later ;)
All-electric.
Garage
type 21
90x90
slpk K
21
90 breed
50 hoog
slpk V
10
230 breed
50 hoog
Slaapk
21
70 breed
90 hoog
Pax
22
90 breed
50 hoog
Badk handdoek rad
70
180 hoog
Dat was t
Die Excel die gedeeld is komt veelal op stand 2 of 3 uit. Maar dat geeft sowieso teveel ruis in de ochtend als de wp start rond 5h30. Daar worden we wakker van, dus als dat zo blijft moet er iets veranderen. Of aan de stand van de rads of aan de wp, dat geluid kan niet blijven
Ik zie hier dat de gewenste dT=5 niet haalbaar is, de dT blijft tussen 3,1 - 4,8.
[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 03-02-2024 10:39 ]
Kun je de fabrikant opzoeken van je radiatoren? Wellicht dat je daar een inregeltabel kunt vinden.PCJR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:37:
[...]
Garage
type 21
90x90
slpk K
21
90 breed
50 hoog
slpk V
10
230 breed
50 hoog
Slaapk
21
70 breed
90 hoog
Pax
22
90 breed
50 hoog
Badk handdoek rad
70
180 hoog
Dat was t![]()
Die Excel die gedeeld is komt veelal op stand 2 of 3 uit. Maar dat geeft sowieso teveel ruis in de ochtend als de wp start rond 5h30. Daar worden we wakker van, dus als dat zo blijft moet er iets veranderen. Of aan de stand van de rads of aan de wp, dat geluid kan niet blijvenHeb even 31 aanvoer en 27 retour gepakt dan.
Brugman standaard. Zal zoeken.Rainesh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:39:
[...]
Kun je de fabrikant opzoeken van je radiatoren? Wellicht dat je daar een inregeltabel kunt vinden.
Maar ik heb nog nooit een tabel of info gezien bij die fabrikanten die aanvoer 30 of 35 hanteren. Altijd 50/30 of 70/50.
Zelfs dat kun je even als uitgangspunt aanhouden, al is het alleen maar om te kijken wat WP doet.PCJR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:41:
[...]
Brugman standaard. Zal zoeken.
Maar ik heb nog nooit een tabel of info gezien bij die fabrikanten die aanvoer 30 of 35 hanteren. Altijd 50/30 of 70/50.
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Inregeltabel? Dat bestaat niet. Inregelen is altijd afhankelijk van de pompflow, leiding afstanden, diameter leidingen en maat van de radiatoren. Dat is bij ieder huis verschillend en daar is dus geen standaard voor. Het enige wat werkt.....meten en daarop inregelen en aanpassen net zolang dat het in balans is.Rainesh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:39:
[...]
Kun je de fabrikant opzoeken van je radiatoren? Wellicht dat je daar een inregeltabel kunt vinden.
drukverlies 100mBar zo laten?Rainesh schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:45:
[...]
Zelfs dat kun je even als uitgangspunt aanhouden, al is het alleen maar om te kijken wat WP doet.
/f/image/6qUzmuUrhoLHsji3IZLkD15F.png?f=fotoalbum_large)
Type 10 staat niet in de tabel, ook de handdoek rad niet. Ik zie bij 4 van de 6 rads dus stand 2. Maar dit geeft gewoon teveel geluid (enkel in de ochtend bij opstarten).
Als ik dT10 instel, dan zou de pomp wellicht minder hard gaan lijkt me, valt dat te proberen? Alle rads dan op stand 2 (ja, wellicht ook nog extra meten per rad de aanvoer en retour).
Vandaag (gem COP is vandaag 5,4 );
/f/image/BOf90trKKz1uAFNMKJIZY4i8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vQRWcnQezgIiBz6fBjuHrhy9.png?f=fotoalbum_large)
Strategie?MotorBeast schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:47:
[...]
Inregeltabel? Dat bestaat niet. Inregelen is altijd afhankelijk van de pompflow, leiding afstanden, diameter leidingen en maat van de radiatoren. Dat is bij ieder huis verschillend en daar is dus geen standaard voor. Het enige wat werkt.....meten en daarop inregelen en aanpassen net zolang dat het in balans is.
- dT zo maken per rad dat die per rad zeg maar 4 of 5 is?
- of de retour te laag mogelijk maken en van alle rads zo gelijk mogelijke retour?
nee helaas, dit rekent enkel de warmte afgifte uit zo ver ik zie, maar thxfohn5 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:21:
Misschien kun je hier wat mee wel van radson
https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Met een lage aanvoer met WP een lage delta T omdat anders je radiatoren te weinig warmte afgeven en je WP ook ontregelt wordt. Bij 30 graden retour 25. Bij een HR Ketel wil je een zo laag mogelijke retour ivm condensatie. Dat speelt niet bij een WP. Overigens ook daar, ook hoe lager aanvoer, hoe lager delta T. Teveel knijpen gaat je ook nog ruis geven in de leidingen. Flow van een WP is hoger dan van een HR Ketel. Gewoon eerst alles vol open zetten met de ramen open zodat ze goed warm worden, wp even doorstampt, meten , en beetje bij beetje iets knijpen. En dan blijf je een paar uur rond rennen door je huis van rad naar rad.PCJR schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:49:
[...]
Strategie?
- dT zo maken per rad dat die per rad zeg maar 4 of 5 is?
- of de retour te laag mogelijk maken en van alle rads zo gelijk mogelijke retour?
Nb: het is nu eigenlijk buiten al te warm om in te regelen.
[ Voor 32% gewijzigd door MotorBeast op 03-02-2024 14:06 ]
Hoe lelijk kun je iets maken?Technician- schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]
Vandaag dit bakbeest geplaatst in deze monumentale boerderij. Eén 14KW EBLA
SWW via een 270L explorer.
Leidingen vergroot en VV verdelers vervangen voor mooie RVS pomploze.
Maandag eens een slinger aan de pomp geven.
De vriendelijke versie.....Waarom staat hij zo pontificaal voor de deur?
En dan nog. Wonen wij er? Ieder zijn ding.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-02-2024 19:03 ]
En er komt een ornament omheen.
Dus na het opnieuw inschakelen heb ik de hele watervoorraad eruit laten lopen, en heeft de boiler zich opnieuw gevuld met koud water. Echter sloeg de warmtepomp niet in om dit koude water (12 graden) naar de gewenste 48 te verwarmen. Ik heb daarop besloten hem een zetje te geven met de optie "krachtig verwarmen" en hem eenmalig 2 uurtjes op 60 graden te houden. Soort van handmatige legionellarun.
Ik heb dat via de onecta app gedaan en verder niks bijzonders gemerkt. Tot ik vandaag op de zolder kwam (waar de boiler staat) en ik ontdekte dat de vloer nat was. Het lijkt erop dat er ergens om een of andere reden een soort overstortventiel o.i.d. is open gegaan. Het lijkt nu niet meer te lekken maar ik kan niet goed bedenken wat een reden kan zijn en ook niet waar de lekkage of de overstort heeft plaatsgevonden. Het vat zelf is droog. Ik voel nergens nattigheid aan koppelingen, kraantjes of het expansievat.
Kan het zijn dat door het verwarmen van de volle tank met water van 12 graden naar 60 graden en het uitzettende volume van het water de tank het er ergens uitduwt? En zo ja, waar dan? Of kan dat niet?
Ja, dat is precies waar een inlaatcombinatie voor dient. https://www.klusbeter.nl/...nboiler/inlaatcombinatie/Pascal P schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:03:
Kan het zijn dat door het verwarmen van de volle tank met water van 12 graden naar 60 graden en het uitzettende volume van het water de tank het er ergens uitduwt? En zo ja, waar dan? Of kan dat niet?
Volgens mij zit die in het systeem. Wellicht iets teveel te verwerken gekregen?KikkerMario schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:30:
[...]
Ja, dat is precies waar een inlaatcombinatie voor dient. https://www.klusbeter.nl/...nboiler/inlaatcombinatie/
Bij mijn quooker zat die een keer scheef, waardoor hij z’n water naast de afvoer loosde. Er is wel een afvoer naar het riool, neem ik aan?Pascal P schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:32:
[...]
Volgens mij zit die in het systeem. Wellicht iets teveel te verwerken gekregen?
Ja, zit een pijpje onder waarin die zou moeten lozen. Ik denk dat een volle tank van 12 naar 60 toch wat teveel van het goede is geweest dan. Normaal komt ie van om en nabij de 45 naar 60 bij een legionellarun, dat scheelt een paar slokken uitzettingswater, lijkt me.KikkerMario schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:40:
[...]
Bij mijn quooker zat die een keer scheef, waardoor hij z’n water naast de afvoer loosde. Er is wel een afvoer naar het riool, neem ik aan?
De hoeveelheid water is idd meer maar de benodigde tijd is ook fors langer.Pascal P schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:43:
[...]
Ja, zit een pijpje onder waarin die zou moeten lozen. Ik denk dat een volle tank van 12 naar 60 toch wat teveel van het goede is geweest dan. Normaal komt ie van om en nabij de 45 naar 60 bij een legionellarun, dat scheelt een paar slokken uitzettingswater, lijkt me.
Voor de capaciteit (vb: 0,1 ltr/minuut) zal het niet zo veel uitmaken?
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Ik heb er een sanitair expansievatje tussen ! Dus geen waterverlies tijdens opwarmen.Pascal P schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:43:
[...]
Ja, zit een pijpje onder waarin die zou moeten lozen. Ik denk dat een volle tank van 12 naar 60 toch wat teveel van het goede is geweest dan. Normaal komt ie van om en nabij de 45 naar 60 bij een legionellarun, dat scheelt een paar slokken uitzettingswater, lijkt me.
Technische fiche en attest definitieve uitschakeling actieve koeling en in te vullen door installateur!
Maar ze spreken hun zelf tegen want als je zonnepanelen hebt ,geldt die regel niet en op de installatie van ons zit er geen koeling nl EHVH08S18J6V
Ze zoeken dus spijkers op laag water is mijn mening?
Ik denk dat ik er nu wel achter ben.....bij de verbouwing is een radiator vervangen en daarvoor is het systeem drukloos gemaakt door cv water af te laten via een slang in die afvoer van de inlaatcombinatie. Daarbij heeft de installateur waarschijnlijk vergeten het afvoergootje van de inlaatcombinatie terug te draaien tot boven die afvoer waardoor waarschijnlijk het water er gewoon naast is gelopen. Heb hem vanmorgen weer terug gedraaid en nu aan het testen met een legionellarun. Eens kijken of mijn theorie klopt.Sparky schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 23:39:
[...]
De hoeveelheid water is idd meer maar de benodigde tijd is ook fors langer.
Voor de capaciteit (vb: 0,1 ltr/minuut) zal het niet zo veel uitmaken?
Die (EU-)fiche kan je online zelf genereren als deze er niet bij zat (bij het boekje). En idd raar dat men vraagt om een uitschakeling attest als er niets valt uit te schakelen, maarja, ambtenaren en kennis van zakenKasseilegger schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:20:
Ik heb onlangs de premie aangevraagd hier in BE en nu vragen ze nog de volgende bewijsstukken nl
Technische fiche en attest definitieve uitschakeling actieve koeling en in te vullen door installateur!
Maar ze spreken hun zelf tegen want als je zonnepanelen hebt ,geldt die regel niet en op de installatie van ons zit er geen koeling nl EHVH08S18J6V
Ze zoeken dus spijkers op laag water is mijn mening?
All-electric.
Bedankt voor het antwoorden, ik heb het laten weten aan mijn installateur!RonJ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:36:
[...]
Die (EU-)fiche kan je online zelf genereren als deze er niet bij zat (bij het boekje). En idd raar dat men vraagt om een uitschakeling attest als er niets valt uit te schakelen, maarja, ambtenaren en kennis van zaken. Kan je een hele discussie over aangaan, maar de installateur vragen om een attest met krabbel is denk ik sneller?
Zit bij het vat de aansluiting aan de boven of aan de onderzijde? Dat scheelt toch weer ca 2 m leiding. Of zit de warme ingaande leiding voor de spiraal boven en de koude uitgaande onder?
Of zitten er juist al leidingen aan? Ik ga een 25*2,5 uponor leggen en ik wil zo weinig mogelijk koppelstukken toepassen ivm drukverlies.
[ Voor 16% gewijzigd door gebruiker001 op 04-02-2024 19:20 ]
Ik zou voor dikkere leidingen gaan.gebruiker001 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:18:
Ik wil het leidingwerk voorbereiden voor de komst van een monoblock en een indirect gestookte boiler. Ik denk aan de daikin alternatieve 3 met een vat van 250-300 liter.
Zit bij het vat de aansluiting aan de boven of aan de onderzijde? Dat scheelt toch weer ca 2 m leiding. Of zit de warme ingaande leiding voor de spiraal boven en de koude uitgaande onder?
Of zitten er juist al leidingen aan? Ik ga een 25*2,5 uponor leggen en ik wil zo weinig mogelijk koppelstukken toepassen ivm drukverlies.
Het gaat alleen om de leiding naar SWW boiler. Ik ga er nog aan rekenen. Ik ben nog op zoek naar drukverlies berekeningen en dan moet ik nog weten welk drukverlies toelaatbaar is. Er moet volgens mij 0,8 m3/hr doorheen. Maar een ø32 ben ik bang dat ik echt niet door de bestaande koof geleidt krijg.
ah sorry. 25 zou denk ik voldoende moeten zijn.gebruiker001 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:22:
[...]
Het gaat alleen om de leiding naar SWW boiler. Ik ga er nog aan rekenen. Ik ben nog op zoek naar drukverlies berekeningen en dan moet ik nog weten welk drukverlies toelaatbaar is. Er moet volgens mij 0,8 m3/hr doorheen. Maar een ø32 ben ik bang dat ik echt niet door de bestaande koof geleidt krijg.
En hoe lang? Klopt het dat er op het monoblock 2 leidingen aangesloten zitten van ca. 1.5 m die door de gevel naar binnen moeten. Vanaf daar beginnen de Uponor 25 mm leidingen richting het SWW-vat. Ik kom dan via de zolder aan. Moet dan de warmwaterleiding naar de bovenkant van de het boilervat en de retourleiding vertrekt vanaf de onderkant van het vat? Of zijn er standaard al leidingen op zo'n vat aangesloten?Rainesh schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:27:
[...]
ah sorry. 25 zou denk ik voldoende moeten zijn.
Heb je de uitgebreide installateurshandleiding al erbij gepakt?gebruiker001 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:32:
[...]
En hoe lang? Klopt het dat er op het monoblock 2 leidingen aangesloten zitten van ca. 1.5 m die door de gevel naar binnen moeten. Vanaf daar beginnen de Uponor 25 mm leidingen richting het SWW-vat. Ik kom dan via de zolder aan. Moet dan de warmwaterleiding naar de bovenkant van de het boilervat en de retourleiding vertrekt vanaf de onderkant van het vat? Of zijn er standaard al leidingen op zo'n vat aangesloten?
Specifiek de volgende modellen:
EBLA06E3V3
EBLA08E3V3
EBLA09D3V3
Met name op zoek naar de minimale vermogens en het maximale vermogen bij bijvoorbeeld -7/-10
Er staat hier het één en ander maar ik vind het nogal een doolhof:
https://www.acae.es/catal...20-data-books-english.pdf
https://solar-distributio...ooks_EEDEN22A_English.pdf
Installateur adviseert de 6kW wat vrij krap aanvoelt, liever heb ik wat meer "marge" waardoor je bij de "grootste" van de 4-8kW serie uitkomt of de "kleinste" van de 9-16kW serie. Gevoelsmatig kan je beter de instapper hebben van de "hoge" serie dan het topmodel van de "lage" serie hebben qua geluid, efficiency en vermogen bij lage temperaturen...Ik vermoed alleen dat de "lage" serie mogelijk verder terug kan moduleren...Ik zou mijn theorie graag bevestigen
[ Voor 7% gewijzigd door nooberke op 05-02-2024 11:17 ]
De 6kW heeft bij -10 nog steeds 6kW (AWT 35gr).nooberke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:15:
Ben op zoek uitgebreide technische specificaties van de Altherma Monoblocks, weet iemand waar ik die kan vinden? De standaard product documenten van Daikin maken mij niet heel veel wijzer.
Specifiek de volgende modellen:
EBLA06E3V3
EBLA08E3V3
EBLA09D3V3
Met name op zoek naar de minimale vermogens en het maximale vermogen bij bijvoorbeeld -7/-10
Er staat hier het één en ander maar ik vind het nogal een doolhof:
https://www.acae.es/catal...20-data-books-english.pdf
https://solar-distributio...ooks_EEDEN22A_English.pdf
Installateur adviseert de 6kW wat vrij krap aanvoelt, liever heb ik wat meer "marge" waardoor je bij de "grootste" van de 4-8kW serie uitkomt of de "kleinste" van de 9-16kW serie. Gevoelsmatig kan je beter de instapper hebben van de "hoge" serie dan het topmodel van de "lage" serie hebben qua geluid, efficiency en vermogen bij lage temperaturen...Ik vermoed alleen dat de "lage" serie mogelijk verder terug kan moduleren...Ik zou mijn theorie graag bevestigen
Zie ook https://daikintechnicalda...rma-3-m-ebla/combination/
Je kunt hier van alle units de maximale vermogens zien.
Minimale vermogens heeft Daikin nog nooit ergens prijs gegeven. Voor de split modellen zijn (3 R modellen), zijn de minimale vermogens voor de 4, 6 en 8kW modellen gelijk. Wellicht dat het voor de 3 M modellen ook zo is.
Ik lees, dat jij je nogal eens bezig houdt met radiatoren inregelen.
Even voor mijn beeldvorming:
Stel je hebt een bepaald type radiator, gewoon een gangbaar type. (Misschien dat de grootte van de radiator ook nog uitmaakt, dat weet ik even niet).
Maar als die radiator volledig open staat, dus niet geknepen bij voetventielen of waar dan ook en er
is een radiatorthermostaat op deze radiator geplaatst, wat is dan de debietrange voor een dergelijke radiator bij normaal gebruik?
Ik weet dat dit afhankelijk is van het totale debiet van wat de CV-ketel pomp of de warmtepomp levert, maar wat is gebruikelijk?
Kun je iets zeggen over de standen van zo'n radiatorthermostaat, b.v. stand 1: debiet x l/min. , stand 2: debiet = y l/min. , enz. tot stand 6?
Heb jij praktijkgegevens?
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Die capacity table is top! Zowel bij AWT 35 als 40 levert hij eigenlijk altijd MINIMAAL 6kW bij temperaturen boven de -10...Het verschil met de 8kW is globaal één kW en met de 9kW circa twee kW. Daarnaast kan de backup heater met COP1 ook nog 3kW extra leveren indien noodzakelijk.danny.s schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:42:
[...]
De 6kW heeft bij -10 nog steeds 6kW (AWT 35gr).
Minimale vermogens heeft Daikin nog nooit ergens prijs gegeven. Voor de split modellen zijn (3 R modellen), zijn de minimale vermogens voor de 4, 6 en 8kW modellen gelijk. Wellicht dat het voor de 3 M modellen ook zo is.
Geeft iets meer vertrouwen in het advies van de installateur.
Dat klopt, de R32 Daikin modellen blijven heel goed overeind bij lage temperaturen (en de modelnaam-vermogens zitten itt anderen redelijk in de buurt van de daadwerkelijke vermogens bij -10, wat het enige meetpunt is wat er toe doet), maar let wel, capaciteit != minimaal regelvermogen.nooberke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:29:
[...]
Die capacity table is top! Zowel bij AWT 35 als 40 levert hij eigenlijk altijd MINIMAAL 6kW bij temperaturen boven de -10...Het verschil met de 8kW is globaal één kW en met de 9kW circa twee kW. Daarnaast kan de backup heater met COP1 ook nog 3kW extra leveren indien noodzakelijk.
Geeft iets meer vertrouwen in het advies van de installateur.
Heb je enig idee waar je installateur het gekozen vermogen op gebaseerd heeft? Hebben ze een rondje door het huis gedaan en een warmteverliesberekening gemaakt? Of bijv. het vermogen berekend op het jaar- en/of koudstedag-verbruik van de huidige gasketel? Beide zijn prima, maar het gebeurd ook nog (te) veel op de dikke duim.
Dé sleutel tot een goed en zuinig werkende warmtepomp is (naast het weglaten van de overbodige zoneregeling en niet-noodzakelijke buffervaten) het kiezen van exact het juiste vermogen. Een pomp die te groot (veel gependel in voor- en najaar) of juist wat te klein is (te veel dagen op BUH) kan behoorlijk veel impact hebben op je jaarverbruik en daarmee de business case en ook de levensduur van je warmtepomp. Ik zou hier dus zeker niet zomaar afgaan op "gevoel" maar op berekeningen, zeker als je er weinig ervaring mee hebt.
Ik snap je theorie ook wel mbt geluid en efficiency van de kleine vs grote modelserie, de praktijk is echter vaak toch precies het tegenovergestelde. Kijk dus altijd goed naar de specs.
[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 05-02-2024 13:07 ]
All-electric.
Het is gebeurd op combinatie van dikke duim en historisch gasverbruik.RonJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:05:
[...]
Dat klopt, de R32 Daikin modellen blijven heel goed overeind bij lage temperaturen (en de modelnaam-vermogens zitten itt anderen redelijk in de buurt van de daadwerkelijke vermogens bij -10, wat het enige meetpunt is wat er toe doet), maar let wel, capaciteit != minimaal regelvermogen.
Heb je enig idee waar je installateur het gekozen vermogen op gebaseerd heeft? Hebben ze een rondje door het huis gedaan en een warmteverliesberekening gemaakt? Of bijv. het vermogen berekend op het jaar- en/of koudstedag-verbruik van de huidige gasketel? Beide zijn prima, maar het gebeurd ook nog (te) veel op de dikke duim.
Dé sleutel tot een goed en zuinig werkende warmtepomp is (naast het weglaten van de overbodige zoneregeling en niet-noodzakelijke buffervaten) het kiezen van exact het juiste vermogen. Een pomp die te groot (veel gependel in voor- en najaar) of juist wat te klein is (te veel dagen op BUH) kan behoorlijk veel impact hebben op je jaarverbruik en daarmee de business case en ook de levensduur van je warmtepomp. Ik zou hier dus zeker niet zomaar afgaan op "gevoel" maar op berekeningen, zeker als je er weinig ervaring mee hebt.
Ik snap je theorie ook wel mbt geluid en efficiency van de kleine vs grote modelserie, de praktijk is echter vaak toch precies het tegenovergestelde. Kijk dus altijd goed naar de specs.
Gasverbruik 2023 837
Gasverbruik 2022 1040
Gasverbruik 2021 1262
Gasverbruik 2020 1159
Gasverbruik 2019 1259
Mijn ouders zitten rond pensioenleeftijd en met het ouder worden zal waarschijnlijk de warmte behoefte stijgen...Daarnaast zal er waarschijnlijk één extra kamer gestookt gaan worden in de toekomst. Aan de hand hiervan heeft installateur met 1250 kub gerekend.
Hoogste verbruik dit jaar was 10,5 kub gas op 10 January, in December was het hoogste 8 op 1 December...Ik heb in het verleden ook wel is 12/13 kub gas voorbij zien komen maar die detail historie heb ik helaas niet.
Afgelopen maand:
/f/image/EA6swBFjfTliSUwPkpjlNyyk.png?f=fotoalbum_large)
Betreft een vrijstaande bungalow uit 1979 die jaartje of tien terug naar de standaarden toen is gemoderniseerd (nieuwe kozijnen+glas, vloerisolatie, dakisolatie, overal vloerverwarming). De woonkamer heeft veel invloed van de zon (2,60 meter hoge ramen op zuid en west) wat het verbruik op een zonnige dag behoorlijk tempert.
Momenteel is er een zoneregeling aanwezig maar deze zal verwijderd worden, net als de huidige LTV pomp. Huidige CV-ketel stookt 45 graden en de verdeler mengt op zo'n 40 graden.
Op basis van het gasverbruik durf ik de 6kW variant wel aan, maar ik ben een beetje bang voor de stijgende energiebehoefte...Een installatie die continue op zijn tenen loopt lijkt mij ook niet ideaal.
Eens met de keuze voor een 6 kW. Die zal zeker niet altijd op z’n tenen lopen, hooguit als het een keer een dag gemiddeld -10 of lager is. En dan heb je altijd nog een BUH die kan bijspringen.nooberke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Het is gebeurd op combinatie van dikke duim en historisch gasverbruik.
Gasverbruik 2023 837
Gasverbruik 2022 1040
Gasverbruik 2021 1262
Gasverbruik 2020 1159
Gasverbruik 2019 1259
Mijn ouders zitten rond pensioenleeftijd en met het ouder worden zal waarschijnlijk de warmte behoefte stijgen...Daarnaast zal er waarschijnlijk één extra kamer gestookt gaan worden in de toekomst. Aan de hand hiervan heeft installateur met 1250 kub gerekend.
Hoogste verbruik dit jaar was 10,5 kub gas op 10 January, in December was het hoogste 8 op 1 December...Ik heb in het verleden ook wel is 12/13 kub gas voorbij zien komen maar die detail historie heb ik helaas niet.
Afgelopen maand:
[Afbeelding]
Betreft een vrijstaande bungalow uit 1979 die jaartje of tien terug naar de standaarden toen is gemoderniseerd (nieuwe kozijnen+glas, vloerisolatie, dakisolatie, overal vloerverwarming). De woonkamer heeft veel invloed van de zon (2,60 meter hoge ramen op zuid en west) wat het verbruik op een zonnige dag behoorlijk tempert.
Momenteel is er een zoneregeling aanwezig maar deze zal verwijderd worden, net als de huidige LTV pomp. Huidige CV-ketel stookt 45 graden en de verdeler mengt op zo'n 40 graden.
Op basis van het gasverbruik durf ik de 6kW variant wel aan, maar ik ben een beetje bang voor de stijgende energiebehoefte...Een installatie die continue op zijn tenen loopt lijkt mij ook niet ideaal.
De 8 kW heeft hetzelfde minimumvermogen, dus afhankelijk van het prijsverschil en je gemoedsrust kun je daar ook nog voor kiezen. Maar je kunt ook eens uitrekenen hoe lang je de BUH kunt draaien van het prijsverschil
PS: 13 kuub op een dag komt overeen met ca. 5 kW continu, gedurende 20 uur (heb je nog wat tijd over voor SWW en defrosts).
Check mijn thuisbatterijsimulator
Mijn vraag gaat over de backup verwarming;
- Configuratie: 2 kW/6 kW
- Capaciteit stap 1: 2,0 kW
- Extra capaciteit stap 2: 4,0 kW
Ik snap dat de warmte pomp dus kan 'bijschakelen' als dat nodig is. Maar nergens in de handleiding staat wanneer de warmte pomp gaat bijschakelen. Wanneer is stap 2 actief?, waar zou je dat voor gebruiken? In welke situatie stelt 'men' dit zo in?
Dan kom ik met de hier welbekende koevlaas formule ook uit op 6,06kW. Dat heeft de installateur dus helemaal goed ingeschat wat mij betreft. Ik zou me niet blindstaren op die extra kamer. Die wordt weliswaar wat kouder gehouden als je 'm niet op temperatuur houdt, maar hij wordt wel degelijk verwarmd omdat ie toch binnen de verwarmde schil zit. Maar dan komt de warmte vanuit de andere ruimtes met een suboptimale afgifte. Dat verschil is uiteindelijk echt veel kleiner dan je denkt. Wil je echt significant hoger kunnen stoken (23-24C binnen), dan vergroot dat het warmteverlies wél met zo'n 10%, dat effect is groter.nooberke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Gasverbruik 2023 837
Gasverbruik 2022 1040
Gasverbruik 2021 1262
Gasverbruik 2020 1159
Gasverbruik 2019 1259
Afgelopen maand:
[Afbeelding]
De 6kW zou ik dus zeker aandurven. Zoals @MrFish terecht stelt, voor het prijsverschil met de zwaardere 8 (die doet daadwerkelijk 7kW bij -10, de 6 doet 6kW) kan je best een paar dagen per jaar de BUH er een beetje bij hebben (wat ik niet verwacht te zien). Zoveel dagen met dergelijke koude temperaturen hebben we gemiddeld niet in een jaar. Aan de andere kant, het minimum vermogen is hetzelfde, dus buiten de hogere aanschafprijs heeft de 8 verder ook geen nadelen.
Qua belasting/op de tenen lopen maakt het imho niet zoveel uit. Het is technisch grotendeels dezelfde unit, je hebt alleen een iets groter expansieventiel en een iets andere software-curve die de compressor aanstuurt. Mijn ervaring is dat de unit het het zwaarst heeft op de "defrost" dagen rond de 0C, daar ver onder (waar het vermogensverschil pas tot uiting kan komen) heeft ie het juist minder zwaar en loopt ie veel constanter door. Daarin gaat het vermogen dus eigenlijk niet zoveel uitmaken. Een unit die eenmaal draait en z'n olie heeft opgewarmd kan prima volgas lopen, daar slijt ie totaal niet van. Het enige waar warmtepompen van kapot gaan is juist teveel pendelen (lees: teveel koude starts) door een te hoog minimum vermogen in het voor- en najaar. Maw: Juist een te grote unit gaat kapot.
Als je straks naar een simpele pomploze verdeler gaat en alles vvw hebt, dan heb je ook echt de best mogelijke afgifte en een hele simpele (=goede
All-electric.
als je overal vloerverwarming hebt en een WP, dan ga je geen 40 graden aanvoer doen. Afhankelijk van je woning (dat kun je pas finetunen tijdens gebruik) zal je aanvoer stuk lager liggen.nooberke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Gasverbruik 2023 837
Gasverbruik 2022 1040
Gasverbruik 2021 1262
Gasverbruik 2020 1159
Gasverbruik 2019 1259
Afgelopen maand:
[Afbeelding]
De verwarmde schil is wat lastig doordat het een bungalow is, de extra kamer deelt geen muren met andere verwarmde ruimtes. Sterker nog, ik hoop dat deze "vleugel" van het huis ook wat minder kil zal zijn als de TV-kamer met de warmtepomp mee draait. Moet een andere vloer die kamer in om fatsoenlijk gebruik te maken van de vloerverwarming (met 't huidige mooie dikke hout + ondervloer is de afgifte marginaal). Momenteel gaat 's avonds het COP1 kacheltje een uurtje aan 's avondsIk zou me niet blindstaren op die extra kamer. Die wordt weliswaar wat kouder gehouden als je 'm niet op temperatuur houdt, maar hij wordt wel degelijk verwarmd omdat ie toch binnen de verwarmde schil zit. Maar dan komt de warmte vanuit de andere ruimtes met een suboptimale afgifte. Dat verschil is uiteindelijk echt veel kleiner dan je denkt. Wil je echt significant hoger kunnen stoken (23-24C binnen), dan vergroot dat het warmteverlies wél met zo'n 10%, dat effect is groter.
Koeling is in-scope inderdaad en (positief) besproken, komt echter niet duidelijk terug op de offerte. Ik zal vragen dat ook op papier te zetten.Als je straks naar een simpele pomploze verdeler gaat en alles vvw hebt, dan heb je ook echt de best mogelijke afgifte en een hele simpele (=goede) installatie. De invloed van de zon is niet relevant voor het benodigde vermogen op de koudste dagen (want daar bemeet je 'm op), maar dan zou ik wel adviseren een WP-model en vvw-verdeler(s) te overwegen die ook de vloeren kan koelen. Dat werkt niet zo goed als een "echte" airco (omdat je niet kan ontvochtigen), maar het scheelt toch echt behoorlijk in comfort (en vooral opwarming) in de zomer en kost nauwelijks meer bij de aanschaf.
Dat is bekend, finetunen is heel belangrijk voor maximale efficiency. Met de 40 graden aanvoer nooit klachten gehad...Dus die moet zeker lager kunnen, al helemaal bij mildere buitentemperaturen.Rainesh schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:38:
[...]
als je overal vloerverwarming hebt en een WP, dan ga je geen 40 graden aanvoer doen. Afhankelijk van je woning (dat kun je pas finetunen tijdens gebruik) zal je aanvoer stuk lager liggen.
Bij mijn standaard Brugman radiatoren met een (weet even niet of het comap is) thermostaatknop, kun je de knop eraf draaien en dan kun je het pinnetje op stand 1 - 6 draaien. Er zit een platte kant aan het pinnetje. Zo ver ik had gelezen een keer is stand 1, 1 l/m en stand 6, is goh; 6 l/m.piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:03:
@MotorBeast
Stel je hebt een bepaald type radiator, gewoon een gangbaar type. (Misschien dat de grootte van de radiator ook nog uitmaakt, dat weet ik even niet).
Maar als die radiator volledig open staat, dus niet geknepen bij voetventielen of waar dan ook en er
is een radiatorthermostaat op deze radiator geplaatst, wat is dan de debietrange voor een dergelijke radiator bij normaal gebruik?
Ik weet dat dit afhankelijk is van het totale debiet van wat de CV-ketel pomp of de warmtepomp levert, maar wat is gebruikelijk?
Kun je iets zeggen over de standen van zo'n radiatorthermostaat, b.v. stand 1: debiet x l/min. , stand 2: debiet = y l/min. , enz. tot stand 6?
Ik had geen idee van hoeveel het debiet zou kunnen zijn voor een radiator.PCJR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:50:
[...]
Bij mijn standaard Brugman radiatoren met een (weet even niet of het comap is) thermostaatknop, kun je de knop eraf draaien en dan kun je het pinnetje op stand 1 - 6 draaien. Er zit een platte kant aan het pinnetje. Zo ver ik had gelezen een keer is stand 1, 1 l/m en stand 6, is goh; 6 l/m.
Op een website waar ze Radson-radiatoren verkopen zag ik voor meerdere typen radiatoren een debiet van 86 liter per uur, hetgeen neerkomt op 1,433 liter/minuut. Er stond niet bij in welke situatie dit is.
Dat vond ik gevoelsmatig nogal weinig, maar had ook geen referentie.
Dus als ik jouw tekst zo lees, zou bij stand 6 een debiet van 6 x 60 liter/minuut ofwel 360 liter/uur mogelijk zijn.
Weer meer inzicht gekregen. Dank!
Deze kennis kan ik mooi gebruiken bij de combinatie van radiatoren en vloerverwarming bij een warmtepomp en dan met name waarom een radiator soms als een "kortsluiting" acteert voor een warmtepomp.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Ik zit ook nog met afregelen van vvw + 6 rads...piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:25:
[...]
Ik had geen idee van hoeveel het debiet zou kunnen zijn voor een radiator.
Op een website waar ze Radson-radiatoren verkopen zag ik voor meerdere typen radiatoren een debiet van 86 liter per uur, hetgeen neerkomt op 1,433 liter/minuut. Er stond niet bij in welke situatie dit is.
Dat vond ik gevoelsmatig nogal weinig, maar had ook geen referentie.
Dus als ik jouw tekst zo lees, zou bij stand 6 een debiet van 6 x 60 liter/minuut ofwel 360 liter/uur mogelijk zijn.
Weer meer inzicht gekregen. Dank!
Deze kennis kan ik mooi gebruiken bij de combinatie van radiatoren en vloerverwarming bij een warmtepomp en dan met name waarom een radiator soms als een "kortsluiting" acteert voor een warmtepomp.
Ja, dat las ik. Vanuit de elektrotechniek ken ik de 1e wet van Kirchhoff.PCJR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:29:
[...]
Ik zit ook nog met afregelen van vvw + 6 rads...
Volgens mij moet dit ook toe te passen zijn op radiatoren en vloerverwarming, maar dan voor vloeistofstromen.
Ik probeer erachter te komen, of dit theoretisch op te lossen is, maar daarvoor moet je redelijke waarden weten voor de debieten van een vloerverwarming en van radiatoren (verhoudingen t.o.v. elkaar).
Je zou de debieten van verschillende circuits in de cv-installatie kunnen vergelijken met verschillende stroomsterkten in elektrische circuits. (parallelschakelingen)
Dus met theorie (berekeningen) een grove afstelling maken en daarna finetunen met bijvoorbeeld een warmtecamera.
Maar nogmaals ik weet niet of dit kan, maar ik ben er op aan het "broeden".
Ellende met die thermostatische kranen is dat je een continue fluctuerende flow hebt. Immers regelen ze zelfstandig de temperaturen en sluiten of gaan open bij een temperatuurverandering in de ruimte. De enige manier waarmee je dat kan oplossen zijn dynamische afsluiters die achter de kranen kunt plaatsen. Ik zelf heb voorinstelling die je kan inregelen met een ring op de afsluiter achter de kranen. Alleen die flow is alleen optimaal als de kraan helemaal open is. Met een standaard thermostatische kraan krijg je het dus nooit optimaal. Beste is boven je kranen in te stellen op 18/19 graden (comfortabel vind ik voor een slaapkamer), de temperatuur dus niet varieren en daarop de flow zo goed mogelijk inregelen. Zo heb ik het ook gedaan met mijn ketel. Helemaal precies ga je het vrees ik nooit krijgen. Het betekent eigenlijk hier dat er zelden boven wordt gestookt. Hier nu 18,6 graden boven en heb al weken daar niet verwarmt. Zodra ik dus boven ga stoken is eigenlijk het systeem uit balans.piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:03:
@MotorBeast
Mocht je Danfoss hebben kan je hier wellicht iets mee https://assets.danfoss.co...375755532140nl-NL0102.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 05-02-2024 16:11 ]
Dank voor je reactie!MotorBeast schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:56:
[...]
Ellende met die thermostatische kranen is dat je een continue fluctuerende flow hebt. Immers regelen ze zelfstandig de temperaturen en sluiten of gaan open bij een temperatuurverandering in de ruimte.
[...]
Mocht je Danfoss hebben kan je hier wellicht iets mee https://assets.danfoss.co...375755532140nl-NL0102.pdf
Edit:
Die vetgedrukte regel is wel een eyeopener voor mij! misschien wel voor meerderen...?
Ik heb zelf nu nog maar 1 radiator en voor de rest vloerverwarming. En waarschijnlijk gaat die ene radiator in de toekomst ook nog wel vervangen worden door een elektrische radiator.
Veel wordt deze niet gebruikt, hoofdzakelijk als vorstbeveiliging.
Ik zie dat velen (o.a @PCJR ) binnen dit topic moeite hebben met het inregelen, juist met de combinatie van radiatoren en vloerverwarming. Ik probeer hier inzicht in te krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door piieter op 05-02-2024 17:11 ]
Hier ook VVW beneden plus radiatoren boven (eigenlijk Jaga’s). De voetventielen van de Jaga’s heb ik zodanig geknepen (~1 slag open) dat de ingestelde temperatuur van mijn Tado knoppen meestal net niet bereikt wordt; die staan dus bijna altijd gewoon open. Dat werkt prima. De VVW heeft geen naregeling en staat helemaal open.piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:26:
[...]
Dank voor je reactie!
Edit:
Die vetgedrukte regel is wel een eyeopener voor mij! misschien wel voor meerderen...?
Ik heb zelf nu nog maar 1 radiator en voor de rest vloerverwarming. En waarschijnlijk gaat die ene radiator in de toekomst ook nog wel vervangen worden door een elektrische radiator.
Ik zie dat velen (o.a @PCJR ) binnen dit topic moeite hebben met het inregelen, juist met de combinatie van radiatoren en vloerverwarming. Ik probeer hier inzicht in te krijgen.
Ik heb hier alle thermostaatknoppen eraf gehaald. Ik moet nog een dag vinden dat ik ruim de tijd heb om de aanvoer en retour per rad te meten, en dan alles noteren, en dan kijken waar iets verder open moet of verder dicht. Ik blijf wat geflipper houden, maar ik begin langzaam te denken dat dit nooit weg te krijgen is.MrFish schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:34:
[...]
Hier ook VVW beneden plus radiatoren boven (eigenlijk Jaga’s). De voetventielen van de Jaga’s heb ik zodanig geknepen (~1 slag open) dat de ingestelde temperatuur van mijn Tado knoppen meestal net niet bereikt wordt; die staan dus bijna altijd gewoon open. Dat werkt prima. De VVW heeft geen naregeling en staat helemaal open.
COP vandaag 5,25.
/f/image/KapynvzfATyZrW79OWClEYMB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/UdPioZnhRMoSgFrVb6DEfLz6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 05-02-2024 17:47 ]
Als [9.3.8] Installateursinstellingen - Back-upverwarming - Werking = "Uit" of te wel parameter [4-00] = 0,
werkt de "defrost"-functie dan nog wel?
Ik kon dit niet vinden in de uitgebreide Installateurshandleiding!
(zelfs niet met ctrl-f: 118 hits met back-upverwarming @RonJ)
Weet iemand van jullie dat zo?
Ik focus mij niet meer op CoP. Vandaag de aT een graad lager gezet omdat het te warm werd in huis. Daardoor ging de WP op een constanter laag vermogen draaien, maar had ik ook minder warmte afgifte, dus een lagere CoP, maar ook een lager energie verbruik en een betere temperatuur in huis.PCJR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:46:
[...]
Ik heb hier alle thermostaatknoppen eraf gehaald. Ik moet nog een dag vinden dat ik ruim de tijd heb om de aanvoer en retour per rad te meten, en dan alles noteren, en dan kijken waar iets verder open moet of verder dicht. Ik blijf wat geflipper houden, maar ik begin langzaam te denken dat dit nooit weg te krijgen is.
COP vandaag 5,25.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
CoP zit nu op 5.2 en was gisteren (voor de graad verlaging) 5.86. Rond 9 uur de graad verlaging toegepast.
[ Voor 11% gewijzigd door SmartGuyz op 05-02-2024 18:54 ]
Het is niet zo moeilijk met een WP en VV/rads. @PCJR Je hebt met een WP altijd eigenlijk een heel (te) lage aanvoer voor radiatoren. Die geven bij 25/30 graden weinig warmte af in bestaande woningen want die zijn berekend op 50 graden plus. Oftewel vol open die handel en alleen inregelen zodat de boel in balans is. Diegene die het dichtst bij aanvoer zit het meest dicht, diegene het verst het minst. Met een Delta T van 5 zal dit lastig blijven en minimaal knijpen van de flow.piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:26:
[...]
Dank voor je reactie!
Edit:
Misschien tijd voor een topic: Hoe mijn radiatoren waterzijdig in te regelen met een L/W WP.
[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 05-02-2024 18:48 ]
De BUH ondersteuning bij een defrost staat altijd aan en is niet uit te schakelen, ook niet als de werking verder op uit staat ingesteld.piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:41:
Even een andere vraag tussendoor:
Als [9.3.8] Installateursinstellingen - Back-upverwarming - Werking = "Uit" of te wel parameter [4-00] = 0,
werkt de "defrost"-functie dan nog wel?
Ik kon dit niet vinden in de uitgebreide Installateurshandleiding!
(zelfs niet met ctrl-f: 118 hits met back-upverwarming @RonJ)![]()
Weet iemand van jullie dat zo?
All-electric.
danny.s schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:42:
[...]
De 6kW heeft bij -10 nog steeds 6kW (AWT 35gr).
:strip_exif()/f/image/gDkjDcKWIKfBeIIgqnUTyXXQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben, net als anderen hier, ook al eens bezig geweest om te zoeken naar minimale vermogens. Zeker als het gaat om de systemen in dezelfde range 4-6-8. Voor de actuele modellen vind ik die ook niet. Wel voor de oudere modellen in de foto. Gezien de andere specificaties zoals maximum vermogen lijkt een en ander toch niet heel veel af te wijken van de Altherma 3 serie. Maar wat dus wel te zien is dat het minimum vermogen binnen de oude types in de range 4-6-8 inderdaad hetzelfde is. Dat is ook wat sommigen hier al aan hebben gegeven.
Loopt mooi. Krijgt de grote oude boerderij (met wel overal vloerverwarming) goed warm.
En hoorde eens iemand over geluid, dit is nu al 6e in de grote vermogens serie die ik laat draaien en ze blinken echt uit in stilheid (vind ik).
Oordeel zelf, dit is Max vermogen bij koude installatie opstart
https://i.imgur.com/2vG6sUi.mp4
Wat je hoort is de wind, moest echt kijken naar de fan of de unit wel draaide.
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 05-02-2024 19:29 ]
Dat is goed om te weten. Maar waar heb jij deze info dan vandaan? Dit zou toch in de uitgebreide installateurshandleiding moeten staan! Maar ik kon het niet vindenRonJ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:46:
[...]
De BUH ondersteuning bij een defrost staat altijd aan en is niet uit te schakelen, ook niet als de werking verder op uit staat ingesteld.
Weer een andere manier lees ik hier. Idd heb ik gemiddeld 30 aanvoer. Maar, mijn flow is 90% van de tijd 6-7l/m, of ik nu alle rads knijp, of open zet, en of ik nu dt3 of dt8 instel... same story. Wat zegt dit dan eigenlijk over het systeem?MotorBeast schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:45:
[...]
Het is niet zo moeilijk met een WP en VV/rads. @PCJR Je hebt met een WP altijd eigenlijk een heel (te) lage aanvoer voor radiatoren. Die geven bij 25/30 graden weinig warmte af in bestaande woningen want die zijn berekend op 50 graden plus. Oftewel vol open die handel en alleen inregelen zodat de boel in balans is. Diegene die het dichtst bij aanvoer zit het meest dicht, diegene het verst het minst. Met een Delta T van 5 zal dit lastig blijven en minimaal knijpen van de flow.
Misschien tijd voor een topic: Hoe mijn radiatoren waterzijdig in te regelen met een L/W WP.
Dat het nu veel te warm is om conclusies te trekkenPCJR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:52:
[...]
Weer een andere manier lees ik hier. Idd heb ik gemiddeld 30 aanvoer. Maar, mijn flow is 90% van de tijd 6-7l/m, of ik nu alle rads knijp, of open zet, en of ik nu dt3 of dt8 instel... same story. Wat zegt dit dan eigenlijk over het systeem?
MrFish schreef op maandag 5 februari 2024 @ 20:39:
[...]
Dat het nu veel te warm is om conclusies te trekken
/f/image/hObPcOyHnVVagd5E1eiKXR6z.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap je frustratie, maar is er feitelijk een probleem?
Instellingen staan op https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1256569716 met volgende kernzaken:
- hebben enkel radiatoren maar WP is ingesteld op vloerverwarming
- stooklijn staat op -10 => 15 => 35 en 55
- delta t staat op 5
- Verbruik voor januari was1150 kwh
- geproduceerde warmte was 5500
Gevraagde kamertemperatuur met thermostaat is 21.5 . Wat me bv wel al opviel bij de erg koude dagen is dat de WP precies te snel te warm wou stoken. Best de stooklijn nog verder proberen te verlagen?
Mijn WP heeft geen wifi-module dus ik kan verder geen info uitlezen buiten de info die ik op de WP zelf kan zien.
1150 kWh elektrisch met 5500 kWh warmteproductie is gewoon netjes; prima COP. 5500 kWh warmte komt overeen met ca 700 kuub gas; klopt dat met je ervaringen?Siro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:29:
Nu januari is afgelopen, nog eens een overzicht maken van mijn instellingen + verbruik aangezien dit nog steeds erg hoog ligt(meer dan 1000 kwh voor januari).
Instellingen staan op https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1256569716 met volgende kernzaken:
- delta t staat op 5
Gevraagde kamertemperatuur met thermostaat is 21.5 . Wat me bv wel al opviel bij de erg koude dagen is dat de WP precies te snel te warm wou stoken. Best de stooklijn nog verder proberen te verlagen?
Mijn WP heeft geen wifi-module dus ik kan verder geen info uitlezen buiten de info die ik op de WP zelf kan zien.
Als je merkt dat je WP aan/uit schakelt op de thermostaat bij koude dagen, dan kan je stooklijn nog wat omlaag. De 35 graden zou ik in eerste instantie niet aanpassen, maar je kunt de 55 graden naar 50 of 45 verlagen. Doel is dat met koude dagen je WP 24/7 draait.
1150kWh is natuurlijk relatief gezien, want als je een groot huis hebt, heb je ook meer verbruikt. Weet je zeker dat het verbruik en geproduceerde warmte klopt? Want dan zou je een COP hebben van bijna 5, wat gewoon goed, is zeker met jouw vrij hoge stooklijn.Siro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:29:
Nu januari is afgelopen, nog eens een overzicht maken van mijn instellingen + verbruik aangezien dit nog steeds erg hoog ligt(meer dan 1000 kwh voor januari).
- delta t staat op 5
En als het te snel opwarmt op de koude dagen, is het idd een kwestie van de stooklijn verlagen. 55gr is ook wel heel erg hoog, tenzij je alleen maar kleine radiatoren hebt. Maar met 55 graden is het denk ik ook onmogelijk om een COP van 5 te halen... Dus volgens mij klopt er ergens iets niet is je getallen.
Heb geen idee ivm gas aangezien we dit nooit gehad hebben. Ik merk op de thermostaat inderdaad dat hij nog regelmatig aan en uit schakelt dus zal mijn stooklijn nog verder verlagen zoals je zegt.MrFish schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:47:
[...]
1150 kWh elektrisch met 5500 kWh warmteproductie is gewoon netjes; prima COP. 5500 kWh warmte komt overeen met ca 700 kuub gas; klopt dat met je ervaringen?
Als je merkt dat je WP aan/uit schakelt op de thermostaat bij koude dagen, dan kan je stooklijn nog wat omlaag. De 35 graden zou ik in eerste instantie niet aanpassen, maar je kunt de 55 graden naar 50 of 45 verlagen. Doel is dat met koude dagen je WP 24/7 draait.
Het gaat om een half open bebouwing met ongeveer 180 m2 bewoonbare opp. Ons huis is wel redelijk goed geisoleerd.Dit zijn de cijfers die ik zo voor januari op de WP zelf in de grafieken zie dus zou wel moeten kloppen neem ik aan.danny.s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:50:
[...]
1150kWh is natuurlijk relatief gezien, want als je een groot huis hebt, heb je ook meer verbruikt. Weet je zeker dat het verbruik en geproduceerde warmte klopt? Want dan zou je een COP hebben van bijna 5, wat gewoon goed, is zeker met jouw vrij hoge stooklijn.
En als het te snel opwarmt op de koude dagen, is het idd een kwestie van de stooklijn verlagen. 55gr is ook wel heel erg hoog, tenzij je alleen maar kleine radiatoren hebt. Maar met 55 graden is het denk ik ook onmogelijk om een COP van 5 te halen... Dus volgens mij klopt er ergens iets niet is je getallen.
Dat geflipper. En of dat een probleem is, dat is de vraag, en die vraag heb ik al enige tijd geleden ook bij Daikin gelegd. Pending antwoordMrFish schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:20:
[...]
Ik snap je frustratie, maar is er feitelijk een probleem?
[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 06-02-2024 10:45 ]
Waarom staat hij afgesteld op vloerverwarming? En je hebt radiators?Siro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:29:
- delta t staat op 5
Dit was me hier aangeraden aangezien je dan je delta T kan verlagen(bij de radiator instelling is deze fixed 10) en je WP op deze manier kalmer draait.Kasseilegger schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Waarom staat hij afgesteld op vloerverwarming? En je hebt radiators?
Hou in het achterhoofd dat de cijfers die je op de binnenunit afleest niet altijd kloppen, het is volgens mij zou dat zodra Backup heaters in bedrijf komen deze gaan afwijken.Siro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:29:
- delta t staat op 5
Weet niet of je een slimmemeterportal.nl account of iets hebt. Maar ik heb al vaker gehad dat ik via slimmemeter in totaal op een dag minder verbruikt had dan de WP aangaf. En mijn gemiddeld dagverbruik voor andere dingen in huis buiten de WP liggen rond de 10kWh dus die zou ik nog op de waarden van slimmemeterportal eraf moeten trekken.
Wat is de definitie van een koude dag? Dit kan per woonsituatie en wind verschillen.MrFish schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:47:
[...]
1150 kWh elektrisch met 5500 kWh warmteproductie is gewoon netjes; prima COP. 5500 kWh warmte komt overeen met ca 700 kuub gas; klopt dat met je ervaringen?
Heb hier ook radiatoren en vloerverwarming, beiden in de primaire zone.
Ingesteld op vloerverwarming zodat ik de dT lager dan 10 kan zetten.
dT op 5
Stooklijn 30 bij -15 en 23 bij 15
Instelpunt weersafhankelijk en regelstand op externe kamerthermostaat (20,5 graden).
Als ik zie dat de gewenste binnentemperatuur niet gehaald wordt dan zet ik de 30 graden aanvoer bij -15 met 2 graden omhoog totdat de WP de gewenste binnentemperatuur gehaald wordt.
Vraag is nog of het goed is de buitentemperatuur dan te middelen over 12 of 24 uur of helemaal niet middelen?
Mijn mening is dat je de stooklijn nooit ideaal ingesteld krijgt voor alle buitentemperaturen, er zal altijd een moment zijn waar WP gegevens via esphaltherma of wat je ook gebruikt je niet altijd bevallen.
Ik heb ook radiatoren overal en moet ik ook eens proberen hem op vvw zetten en de delta Tverlagen want hij is nu veel aan het flipperen?Siro schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:23:
[...]
Dit was me hier aangeraden aangezien je dan je delta T kan verlagen(bij de radiator instelling is deze fixed 10) en je WP op deze manier kalmer draait.
Zou het verbeteren denken jullie?
Hier flippert ie ook op vww, setting dt3 of dt4...Kasseilegger schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:47:
[...]
Ik heb ook radiatoren overal en moet ik ook eens proberen hem op vvw zetten en de delta Tverlagen want hij is nu veel aan het flipperen?
Zou het verbeteren denken jullie?
Dank voor het delen, deze M loopt idd wel heel mooi en stil. Dat zet de eerdere berichten van Jan wel in een ander perspectief.Technician- schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:27:
Vandaag de 14KW monobloc ook inbedrijfgesteld en alles regeltechnische en hydraulisch ingeregeld.
Loopt mooi. Krijgt de grote oude boerderij (met wel overal vloerverwarming) goed warm.
En hoorde eens iemand over geluid, dit is nu al 6e in de grote vermogens serie die ik laat draaien en ze blinken echt uit in stilheid (vind ik).
Oordeel zelf, dit is Max vermogen bij koude installatie opstart
https://i.imgur.com/2vG6sUi.mp4
Wat je hoort is de wind, moest echt kijken naar de fan of de unit wel draaide.
All-electric.
Dat staat ook volgens mij nergens. Ik baseer dit puur op praktijkervaring bij mijn eigen unit en berichten van anderen hier.piieter schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:50:
[...]
Dat is goed om te weten. Maar waar heb jij deze info dan vandaan? Dit zou toch in de uitgebreide installateurshandleiding moeten staan! Maar ik kon het niet vinden
All-electric.
@PCJRPCJR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:52:
[...]
Weer een andere manier lees ik hier. Idd heb ik gemiddeld 30 aanvoer. Maar, mijn flow is 90% van de tijd 6-7l/m, of ik nu alle rads knijp, of open zet, en of ik nu dt3 of dt8 instel... same story. Wat zegt dit dan eigenlijk over het systeem?
Jouw uitdaging met het inregelen heeft mij ook bezig gehouden.
Hierbij mijn gedachtengang:
1. Hoe groter het debiet door een radiator, des te meer warmte een radiator afgeeft en
des te groter is de ∆T van een radiator
2. Hoe groter de ∆T van een radiator, des te kouder is de retourwatertemperatuur van een radiator
3. Hoe kouder de retourwatertemperatuur van een radiator, des te kouder wordt de gemengde
retourwatertemperatuur van het gehele systeem
4. Hoe kouder de gemengde retourwatertemperatuur van het gehele systeem, des te eerder zal de
ingestelde ∆T van het systeem worden bereikt
5. Hoe eerder de ingestelde ∆T van het systeem bereikt wordt, des te eerder zal de wamtepomp stoppen
met verwarmen
6. Hoe kleiner de ingestelde ∆T van het systeem is ingesteld, des te eerder zal de ingestelde ∆T van het
systeem worden bereikt, als er een radiator met een groot debiet in het systeem zit
[b]Als[/b] alle bovenstaande stellingen waar zijn:
* Dan heeft een radiator met een groot debiet ten opzichte van het debiet van de rest van
het systeem,
een grotere invloed op de rest van het systeem, dan een radiator met een kleiner debiet.
* Dan heeft een radiator met een groot debiet, een grotere invloed op een kleinere
ingestelde ∆T van het systeem, dan op een grotere ingestelde ∆T van het systeem.
Als je een installatie hebt met zowel radiatoren als vloerverwarming, dan wil je natuurlijk een zo laag mogelijke stooklijn. Maar dat betekent vaak een kleine ∆T. Maar die is (als bovenstaande klopt) weer gevoeliger voor radiatoren met een groter debiet. Als je het debiet van een radiator verkleint, dan geeft hij weer minder warmte af en dat wil je meestal niet.
Edit: Doorgestreept omdat de gedachtengang niet klopt!
Ik denk dat punt 1 niet klopt. Ik heb hier maar 1 radiator (T22 op de werkkamer, grofweg 180 breed bij 45 hoog). Met het voetventiel helemaal bijna helemaal dichtgeknepen, en daarmee een dT van 4. Draai ik het voetventiel helemaar open, vlieg het water er denk ik dusdanig snel doorheen dat hij zijn warmte niet kan afgeven, en heb ik slechts een dT van 1-2.piieter schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:04:
[...]
@PCJR
Jouw uitdaging met het inregelen heeft mij ook bezig gehouden.
Hierbij mijn gedachtengang:
1. Hoe groter het debiet door een radiator, des te meer warmte een radiator afgeeft en
des te groter is de ∆T van een radiator
2. Hoe groter de ∆T van een radiator, des te kouder is de retourwatertemperatuur van een radiator
3. Hoe kouder de retourwatertemperatuur van een radiator, des te kouder wordt de gemengde
retourwatertemperatuur van het gehele systeem
4. Hoe kouder de gemengde retourwatertemperatuur van het gehele systeem, des te eerder zal de
ingestelde ∆T van het systeem worden bereikt
5. Hoe eerder de ingestelde ∆T van het systeem bereikt wordt, des te eerder zal de wamtepomp stoppen
met verwarmen
6. Hoe kleiner de ingestelde ∆T van het systeem is ingesteld, des te eerder zal de ingestelde ∆T van het
systeem worden bereikt, als er een radiator met een groot debiet in het systeem zit
Als alle bovenstaande stellingen waar zijn:
* Dan heeft een radiator met een groot debiet ten opzichte van het debiet van de rest van
het systeem,
een grotere invloed op de rest van het systeem, dan een radiator met een kleiner debiet.
* Dan heeft een radiator met een groot debiet, een grotere invloed op een kleinere
ingestelde ∆T van het systeem, dan op een grotere ingestelde ∆T van het systeem.
Als je een installatie hebt met zowel radiatoren als vloerverwarming, dan wil je natuurlijk een zo laag mogelijke stooklijn. Maar dat betekent vaak een kleine ∆T. Maar die is (als bovenstaande klopt) weer gevoeliger voor radiatoren met een groter debiet. Als je het debiet van een radiator verkleint, dan geeft hij weer minder warmte af en dat wil je meestal niet.
Dat klopt niet. Zoek maar even in L/W topic. Uitgebreid over gesproken. De snelheid van het water maakt niets uit voor de warmte afgifte. Immers is de temperatuur van het water gewoon X graden of het nu snel of langzaam stroomt. Dan zou je bij een VV de stroming anders helemaal extreem langzaam moeten zetten want die is veel trager in afgifte dan je radiator.danny.s schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:48:
[...]
Ik denk dat punt 1 niet klopt. Ik heb hier maar 1 radiator (T22 op de werkkamer, grofweg 180 breed bij 45 hoog). Met het voetventiel helemaal bijna helemaal dichtgeknepen, en daarmee een dT van 4. Draai ik het voetventiel helemaar open, vlieg het water er denk ik dusdanig snel doorheen dat hij zijn warmte niet kan afgeven, en heb ik slechts een dT van 1-2.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 06-02-2024 17:04 ]
Ik ga er even vanuit dat je met flow, de flow door de radiatoren bedoelt en niet het debiet van de WP en ik ga er ook even vanuit dat de radiatoren niet geknepen worden door een of ander voetventiel of wat dan ook en verder correct zijn aangesloten.PCJR schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:52:
[...]
Als het weinig uitmaakt qua flow, of je de radiatoren bijna helemaal dicht zet of helemaal open, dan krijg ik de indruk dat er in je aanvoerleidingen of retourleidingen voor de radiatoren veel weerstand zit ten opzichte van de weerstand van de radiatoren zelf.
Zou dat kunnen?
Daar bij Jan moet wat anders mis zijn.RonJ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:07:
[...]
Dank voor het delen, deze M loopt idd wel heel mooi en stil. Dat zet de eerdere berichten van Jan wel in een ander perspectief.
Ik gok op de compressor blokkering, er zit een zware gele beugel onder de compressor die moet je eerst eruit sleutelen.
Mss dat ik het ongelukkig verwoorde, de afgifte is gelijk. Maar als er meer liters door heen gaan, zal er ook meer warmte retour gaan lijkt me. Een VV heeft meerdere te groepen en 80-100m de tijd om de warmte af te geven, natuurlijk wel een verschil met een kleine radiator.MotorBeast schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:58:
[...]
Dat klopt niet. Zoek maar even in L/W topic. Uitgebreid over gesproken. De snelheid van het water maakt niets uit voor de warmte afgifte. Immers is de temperatuur van het water gewoon X graden of het nu snel of langzaam stroomt. Dan zou je bij een VV de stroming anders helemaal extreem langzaam moeten zetten want die is veel trager in afgifte dan je radiator.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
:strip_exif()/f/image/vAvYAI4GyFc0p2fZFf0mlxKF.jpg?f=fotoalbum_large)