Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:58
JoTil schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Als ik @MajaMestreech goed begrijp is het effect van een uur “verlaging” dat dit als het ware werkt als een puls om de WP uit te schakelen. Als hij dan na een uur weer op 20gr staat gaat de WP (over het algemeen) niet opnieuw aan omdat hij niet aan de start voorwaarden voldoen, Truimte < Truimte setpoint - 0,5k.
Wat hij hiermee bereikt is dat bij flinke vorst de kamer niet afkoelt tot onder de 18,5 voordat de WP in de nacht aanspringt of dat hij extreem hard moet werken in de ochtend bij de opstart.
Of dit werkt hangt natuurlijk van je afgifte systeem en huis/isolatie af.

In mijn geval (met radiatoren) werkt nachtverlaging goed. Waarbij de “truc” van een uurtje verlagen bij buiten temperaturen in de nacht met matig vorst voor een beter comfort zouden zorgen.

Oa vandaag is de WP nog niet eens opgestart en de ruimte temperatuur nogsteeds zeer aangenaam.
Juist, zoals beschreven maak je dus gebruik van de hysterese van 1 graad. Als de gemeten temperatuur van de Madoka zich binnen de hysterese bevindt, gaat de WP niet aan totdat deze, in mijn geval, weer onder de 19.5 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:09
MajaMestreech schreef op zondag 28 januari 2024 @ 17:46:
[...]

Bedoel je met "overshoot" de "overregeling"? Die heeft geen invloed gehad op Ta, behalve dan die 1 graad die ik altijd zie tussen de temperatuur setpoint aanvoertemperatuur (onderste temperatuur op hoofdscherm binnenunit) en de sensor vertrekwater temperatuur.
Ik bedoelde idd overregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLikeAlot
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-10 17:47
PCJR schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Wat is je dT en andere settings? overregeling etc
Na het iets meer openzetten van de radiatoren is in ieder geval het rare gewissel in pompsnelheid opgelost. Delta T op 4 nu ingesteld, maar ik weet niet zo goed of deze nu omhoog of omlaag moet? De pompsnelheid stond op 90% maar nu al eens naar 70% gezet gezien de herrie. Qua verwarming merk ik weinig verschil, al is het wel een stuk warmer buiten geworden. Overregeling +2 graden (ook hier nog niet zoveel gevoel bij wat deze nu uitmaakt).

Waaruit bepaald de Daikin WP ook hoe hard hij moet rondpompen? Is dat een berekening tussen de invoer en uitvoer temp en daarbij een soort PID sturing via de madoka?

[ Voor 3% gewijzigd door SirLikeAlot op 29-01-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:42

GJA

SirLikeAlot schreef op maandag 29 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Na het iets meer openzetten van de radiatoren is in ieder geval het rare gewissel in pompsnelheid opgelost. Delta T op 4 nu ingesteld, maar ik weet niet zo goed of deze nu omhoog of omlaag moet? De pompsnelheid stond op 90% maar nu al eens naar 70% gezet gezien de herrie. Qua verwarming merk ik weinig verschil, al is het wel een stuk warmer buiten geworden. Overregeling +2 graden (ook hier nog niet zoveel gevoel bij wat deze nu uitmaakt).

Waaruit bepaald de Daikin WP ook hoe hard hij moet rondpompen? Is dat een berekening tussen de invoer en uitvoer temp en daarbij een soort PID sturing via de madoka?
De pompsnelheid wordt bepaald adhv dT en retourtemperatuur. De Madoka doet daarin niet mee.
dT bepaal je adhv gewenste warmteafgifte (retourtemperatuur is hierin net zo belangrijk als de aanvoertemperatuur; je warmte afgifte is de aanvoer minus de retourtemperatuur) maar wat mij betreft ook door te kijken of je installatie nog goed kan regelen. Juist als de installatie harder moet werken moet ie nog wat kunnen doen in de flow. Bij mij staat ie daarom nu op 5; bij hard werken staat ie dan niet op z'n max flow (bij mij 24 komma nogwat) maar daar iets onder.
De theorie is dat je de dT zo laag mogelijk wilt want daarmee is je toevoer zo laag mogelijk. En de WP geeft de meeste efficiency bij lagere aanvoertemperatuur.

Bij radiatoren wordt meestal een hogere flow gebruikt dan bij vloerverwarming.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-10 18:59
Dit weekend al mijn radiatoren Kv ingeregeld, ze zaten volgens de tabel van Radson steeds een beetje op de grens dus ik heb ze een standje meer gegeven, daarmee waarschijnlijk ook iets meer vermogen...

Vervolgens stond vanmorgen ik met mijn infrarood thermometer in de aanslag klaar bij de WP en de verdeler om erachter te komen dat die een een SWW run aan het doen was, daarbij drie observaties:
1. als je de pomp van de verdeler in serie mee hebt lopen dan schommelt de druk een beetje, waarschijnlijk omdat die het hele circuit moet bedienen inclusief de radiatoren boven.
2. terwijl de SWW run bezig was liep de temperatuur van de retourleiding richting de WP op... is dit normaal?
3. nadat de SWW run afgerond was, schakelt de compressor uit en de pomp van de WP weer aan en gaat de klep van SWW naar ruimteverwarming met als gevolg dat al het hete water van 56C (!) dat nog aanwezi was van de SWW run de vloerverwarming wordt ingegooid... De meter op de verdeler liet inderdaad zien dat het hete water de leidingen in gingen en die begonnen ook vrij hard te tikken, waarschijnlijk ivm het uitzetten van de leidingen. De temperatuur daalt ook vrij snel weer... maar ik vraag me af of dit goed is? Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Ninjetsu NL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:19:

3. nadat de SWW run afgerond was, schakelt de compressor uit en de pomp van de WP weer aan en gaat de klep van SWW naar ruimteverwarming met als gevolg dat al het hete water van 56C (!) dat nog aanwezi was van de SWW run de vloerverwarming wordt ingegooid... De meter op de verdeler liet inderdaad zien dat het hete water de leidingen in gingen en die begonnen ook vrij hard te tikken, waarschijnlijk ivm het uitzetten van de leidingen. De temperatuur daalt ook vrij snel weer... maar ik vraag me af of dit goed is? Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt?
Net even gekeken: doet ie bij mij ook. Getoonde temperatuur komt van een voeler op de aanvoerleiding van de vloerverwarming.

Op zich valt het effect wel mee; is op die leiding 35 graden. Tegen de tijd dat het de vloer in gaat is het nog verder gezakt en het is erg kort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__hY9CyWuy3bll8MVYDY6vS_fpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zvp30eTW1C7TjeTPZw7Zqjl5.png?f=fotoalbum_large

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:44
Ik heb een planning ingesteld voor de kamer temperatuur maar, deze lijkt niet te worden toegepast. In de app kan ik zien dat ze actief staat. In mijn uitlezing met espaltherma kan ik ook zien dat de room setpoint niet aangepast wordt.

Echter geeft de app de waarden weer als 21.0 ipv 21,5 en 20,5. Ondersteunt dit geen halve waarden? Op de thermostaat staat in de planning "eco en comfort" correct.

Wat zou de oorzaak zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door ShaneV op 29-01-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
GJA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:26:
[...]

Net even gekeken: doet ie bij mij ook. Getoonde temperatuur komt van een voeler op de aanvoerleiding van de vloerverwarming.

Op zich valt het effect wel mee; is op die leiding 35 graden. Tegen de tijd dat het de vloer in gaat is het nog verder gezakt en het is erg kort.

[Afbeelding]
Oke goed om te horen dat dit niet een vreemd iets is... ik schrok even van het getik van de leidingen die ineens dus ruim 25 graden warmer water te verduren krijgen, al is het maar voor even
ShaneV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:31:
Ik heb een planning ingesteld voor de kamer temperatuur maar, deze lijkt niet te worden toegepast. In de app kan ik zien dat ze actief staat. In mijn uitlezing met espaltherma kan ik ook zien dat de room setpoint niet aangepast wordt.

Echter geeft de app de waarden weer als 21.0 ipv 21,5 en 20,5. Ondersteunt dit geen halve waarden? Op de thermostaat staat in de planning "eco en comfort" correct.

Wat zou de oorzaak zijn?
Vanuit de Onecta app is het mij nog niet gelukt om een planning in te stellen met een halve graad, heb jij deze rechtstreeks ingesteld op de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Ninjetsu NL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:45:

[...]

Vanuit de Onecta app is het mij nog niet gelukt om een planning in te stellen met een halve graad, heb jij deze rechtstreeks ingesteld op de WP?
Jup, rechtstreeks op de thermostaat. Daar staat alles goed maar, het werkt niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
ShaneV schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Jup, rechtstreeks op de thermostaat. Daar staat alles goed maar, het werkt niet :-(
Op de thermostaat? Is dat een Madoka of gewoon de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Ninjetsu NL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Op de thermostaat? Is dat een Madoka of gewoon de WP?
Is niet een Madoka maar een oudere. We hebben een Altherma 2 van 2017. De tank planning werkt perfect, enkel de kamer temp werkt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 09:19:
[...]

De pompsnelheid wordt bepaald adhv dT en retourtemperatuur. De Madoka doet daarin niet mee.
dT bepaal je adhv gewenste warmteafgifte (retourtemperatuur is hierin net zo belangrijk als de aanvoertemperatuur; je warmte afgifte is de aanvoer minus de retourtemperatuur) maar wat mij betreft ook door te kijken of je installatie nog goed kan regelen. Juist als de installatie harder moet werken moet ie nog wat kunnen doen in de flow. Bij mij staat ie daarom nu op 5; bij hard werken staat ie dan niet op z'n max flow (bij mij 24 komma nogwat) maar daar iets onder.
De theorie is dat je de dT zo laag mogelijk wilt want daarmee is je toevoer zo laag mogelijk. En de WP geeft de meeste efficiency bij lagere aanvoertemperatuur.

Bij radiatoren wordt meestal een hogere flow gebruikt dan bij vloerverwarming.
Paar constateringen van mij;
- met dT3 of dT8 heb ik 90% van de tijd een flow van 6-7 l/m
- enige dat ik heb aangepast is de dT verder niks. Met dT3 heb ik het gevoel dat het aangenamer is in huis (kan dit matchen met de stelling dat met dT3 een lager temp comfortabel is, en met dT8 je eigenlijk voor hetzelfde comfort een hogere awt moet hebben? Dan klopt mijn gevoel dat het comfort lager is, aangezien ik de awt/stooklijn verder niet heb verhoogd)
- dT3 of 8, maakt geen verschil in het geflipper van de awt/powerusage
- ik zie de laatste dagen weinig sinus grafieken meer van de flowpump, maar dat kan ook de buitentemp zijn en niet perse de aanpassing van dT3 naar dT8, hier ben ik nog niet achter.

Als het advies van Daikin is om dT8 te draaien ipv dT3, dan hoort daar denk ik dan de extra stelling bij dat je dan ook de stooklijn/awt met +5 doet verhogen. Ik kan me dan voorstellen dat het hele ding dan makkelijker kan draaien, minder doet flipperen in de awt/dT/power, maar ik moet dit nog testen :)
Maar: gaat dan ook het gebruik een stuk omhoog, hoe verhoudt het verbruik zich tov dT3 met awt 29 en dT8 en awt 34?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry702OtRo4YYa5C1_aw-iwHMMwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pxlEGwHIMFhSO9WaQONyTq6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukPgUheTjA8vzmwo3EN3yl9WaNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpOfMWUX3rt6Tj0cs71aIchV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQksnK-VMRvy3X-alpA3eDZMqoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HuoQPAHV4X1P7Ay3fbzbJGJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ingezoomd op het geflipper;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwIePz4pZ44_cltrsz9k4y8WGkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iFd94OdvfDR2JDqweb6iKLK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNCHgj0xMdqDu42Q72fCT40PfeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxSvUrpVS2O58VdHzOcyBAmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-sFq_Nv3jBVl4wIDggf8PlDGGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYuDBAy1mPSPYON51gv9R5mR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door PCJR op 29-01-2024 13:00 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Vakantie-instelling…. (Nog niet eerder gebruikt) :?

Met vakantietijd weer in zicht:
Welke vakantie-instelling wordt door jullie gebruikt, en waarom.
- mbt de ‘vakantiestand’: wordt met ‘einddatum’ bedoeld ‘tot’ of ‘tot en met’ (dus bv einddatum 3-2: start het normale programma dan weer om 00.01 uur op 3-2 of valt de hele dag 3-2 nog in de vakantie?
- geen ‘vakantiestand’ gebruiken kan natuurlijk ook door de thermostaat temp alle dagen op bv 17 graden te zetten in een programma. Maar wat in dat geval te doen met sww? (Die heeft maar 1 programma-mogelijkheid)

Wordt in alle gevallen de legionella-run wel gewoon uitgevoerd volgens ingesteld schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Teejbeej schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:59:
Vakantie-instelling…. (Nog niet eerder gebruikt) :?

Met vakantietijd weer in zicht:
Welke vakantie-instelling wordt door jullie gebruikt, en waarom.
- mbt de ‘vakantiestand’: wordt met ‘einddatum’ bedoeld ‘tot’ of ‘tot en met’ (dus bv einddatum 3-2: start het normale programma dan weer om 00.01 uur op 3-2 of valt de hele dag 3-2 nog in de vakantie?
- geen ‘vakantiestand’ gebruiken kan natuurlijk ook door de thermostaat temp alle dagen op bv 17 graden te zetten in een programma. Maar wat in dat geval te doen met sww? (Die heeft maar 1 programma-mogelijkheid)

Wordt in alle gevallen de legionella-run wel gewoon uitgevoerd volgens ingesteld schema?
Ik heb nog geen vakantie gehad sinds de WP, maar ik zou qua verwarming niet eens het programma aanpassen, maar programma uitzetten, en thermostaat op 17gr (en dus continue 17).
SWW nog niet uit, maar zou ik denk ik gewoon uit zetten. Want waarom onnodig warm houden op 35 graden als er toch niemand is. Na de vakantie van 15-20 gr naar 50 terug lijkt me minder energie te kosten dan dagelijks op 35 houden, en daarna van 35 tot 50 weer (tenzij je natuurlijk maar een weekendje weg bent).

Legionelle run wordt volgens mij ten alle tijden gewoon uitgevoerd als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-10 11:50
Ik heb het gevoel dat de retour temperatuur bij mijn nooit echt onder de 24.8c zakt.
Mijn stooklijn staat op dit moment op 26.8c en dT op 3. Maar toch gooit de WP mijn aT omhoog naar zo'n 29c.
Waar laat ie niet gewoon de retour zakken naar 23.8c, zoals de instellingen staan?

Is er een minimum retour o.i.d.? Ik zie namelijk mijn retour bijna nooit lager gaan dan 24.8c en 26.8 aT moet de WP gewoon kunnen toch?

aT: 26.8
dT: 3
Overschot: 2
Buiten temp. 10c
Flow: 6.5l/m

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pb1986
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-02-2024
Hallo, ik heb een altherma 3 sinds maart 23, ben er tevreden van, nog wat zoeken soms naar de juiste instelling om zo het verbruik te optimaliseren, maar dat komt wel goed, binnenkort heb ik alle seizoenen gehad en geeft dat een duidelijker beeld.

Wat data betreft, ik gebruik de onecta app en daar staat wel handige info over verbruik, maar op de binnenunit zelf staat ook info over de geproduceerde energie, jammer dat die niet in onecta staat, bestaat er een manier om die data uit te lezen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

PCJR schreef op maandag 29 januari 2024 @ 12:48:
[...]

Maar: gaat dan ook het gebruik een stuk omhoog, hoe verhoudt het verbruik zich tov dT3 met awt 29 en dT8 en awt 34?
Het verbruik gaat echt niet een heel stuk omhoog. Dat blijft gewoon de benodigde hoeveelheid energie die nodig is om de warmteverliezen van je huis aan te vullen.

Wat het verschil dan toch is: de WP werkt bij lagere aanvoertemperatuur efficiënter. Een lagere dT geeft een lagere aanvoer. Het verschil zal echt niet in kWh's per dag uit te drukken zijn.

Maar; we zitten hier natuurlijk niet voor niets op Tweakers.... Elk wattuurtje telt. 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GargamelDeGrote
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Hallo,

Ik heb al een en ander gelezen hier, álles lezen is er echter nog niet van gekomen, sla me niet dood als mijn vraag al gesteld werd :)

Binnenunit: Daikin Altherma 3 R W (EHBH-D6V)
Buitenunit: ERGA08DAV3
SWW in sanitair vat 500L: Vaillant VIH SW 400/3 MR R1 zonder ingebouwde elektrische weerstand, continu op ~53°C (legionellagerelateerde bemerkingen ga ik links laten liggen)

Mijn vraag: nav alles wat ik lees omtrent BUH die vanaf een bepaalde firmwareversie overneemt van de WP vanaf 45°C als buitentemp > 25°: als ik mijn firmware upgrade, wordt het SWW dan niet meer warmer dan 45°C bij gebrek aan een BUH in mijn configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:24
GJA schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Het verbruik gaat echt niet een heel stuk omhoog. Dat blijft gewoon de benodigde hoeveelheid energie die nodig is om de warmteverliezen van je huis aan te vullen.

Wat het verschil dan toch is: de WP werkt bij lagere aanvoertemperatuur efficiënter. Een lagere dT geeft een lagere aanvoer. Het verschil zal echt niet in kWh's per dag uit te drukken zijn.

Maar; we zitten hier natuurlijk niet voor niets op Tweakers.... Elk wattuurtje telt. 💪🏻
Daarnaast: als je de AWT een graadje lager kan houden scheelt dat potentieel wat defrosts!
Naast efficiënter kan dat ook nog de levensduur van het systeem verlengen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10 20:13
GargamelDeGrote schreef op maandag 29 januari 2024 @ 17:24:
Hallo,

Ik heb al een en ander gelezen hier, álles lezen is er echter nog niet van gekomen, sla me niet dood als mijn vraag al gesteld werd :)

Binnenunit: Daikin Altherma 3 R W (EHBH-D6V)
Buitenunit: ERGA08DAV3
SWW in sanitair vat 500L: Vaillant VIH SW 400/3 MR R1 zonder ingebouwde elektrische weerstand, continu op ~53°C (legionellagerelateerde bemerkingen ga ik links laten liggen)

Mijn vraag: nav alles wat ik lees omtrent BUH die vanaf een bepaalde firmwareversie overneemt van de WP vanaf 45°C als buitentemp > 25°: als ik mijn firmware upgrade, wordt het SWW dan niet meer warmer dan 45°C bij gebrek aan een BUH in mijn configuratie?
Bij een losse Daikin boiler doet de BUH niets omdat in het vat een Booster zit die de boel op een gegeven moment overneemt. Ik heb geen idee hoe dat gaat bij een 3th party boiler.

Nb: de BUH zit in je wandunit.

Als het warmer is dan 25grC doet de compressor niets bij het maken van water boven de 45grC. Zie ook onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR2v23Dw1r2x2akN4en1hryMRdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QaQnGeSIWbDoh6g3zsPiitw7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
Hier zien we nu dat het buiten weer wat warmer wordt de unit gaat pendelen. Hij red de temperatuur in huis makkelijk. Ondanks dat de temperatuur laag is Ingesteld Ta 25 graden, delta.T staat volgens mij op 5 graden. Is dat teveel?
De Tretour is 22 graden. Om pendelen te voorkomen moet ik dan de delta T lager instellen??

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
nodri2000 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:12:
Hier zien we nu dat het buiten weer wat warmer wordt de unit gaat pendelen. Hij red de temperatuur in huis makkelijk. Ondanks dat de temperatuur laag is Ingesteld Ta 25 graden, delta.T staat volgens mij op 5 graden. Is dat teveel?
De Tretour is 22 graden. Om pendelen te voorkomen moet ik dan de delta T lager instellen??
Of dT lager, of Ta hoger, of overshoot verhogen (dan laat je hem zelf de Ta verhogen). Maar dT verlagen lijkt me een prima eerst stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
danny.s schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:16:
[...]

Of dT lager, of Ta hoger, of overshoot verhogen (dan laat je hem zelf de Ta verhogen). Maar dT verlagen lijkt me een prima eerst stap.
Gaan we dat proberen, ik neem aan dat dat wel ergens in de installateursinstellingen staat?

Is er een optie dat de Altherma zelf kan ingrijpen als de temperatuur te snel oploopt of dat de delta T te snel in elkaar duikt? Zou mooi zijn.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
nodri2000 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:21:
[...]

Gaan we dat proberen, ik neem aan dat dat wel ergens in de installateursinstellingen staat?

Is er een optie dat de Altherma zelf kan ingrijpen als de temperatuur te snel oploopt of dat de delta T te snel in elkaar duikt? Zou mooi zijn.
Dat is de overshoot optie (of overregeling). In jouw geval: met Ta 25 (volgens de stooklijn) en dT 5, moet de retour dus 20 zijn. Komt hij hierboven, gaat de WP dus uit.
Als je overshoot op 4 zet, zal hij de Ta verhogen tot maximaal 29 voordat hij uitgaat.

En je kunt ze prima combineren: dT naar 3 (of 4), en overshoot verhogen.

En uit min hoofd idd beiden installateurs instellingen.

[ Voor 4% gewijzigd door danny.s op 29-01-2024 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:53
MrFish schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:06:
[...]

Dan is het belangrijk om erachter te komen of hij uitschakelt op je thermostaat of vanwege overshoot.

Wat is de huidige setpoint? Zo te zien rond de 30°C, maar zou helpen als je die erbij zou tekenen in het bovenstaande grafiekje, om te beoordelen hoe groot de overshoot daadwerkelijk is en of die echt daarop uitslaat. Gezien je stooklijn, bij een buitentemperatuur van +10, zou ik een setpoint van ~31 graden verwachten. Bij 4 graden overregeling zou je dan nog tot 35 graden mogen doorstoken, dat is niet in overeenstemming met wat je grafiek laat zien. Dat is nog een puzzeltje dus.

Voor radiatoren vind ik TA = 30 °C met een Delta T van (zo te zien) 5 vrij laag. Een 'voet' van je stooklijn van 25°C met een Delta T van 5 is natuurlijk ook van de zotte. Afhankelijk van je huis kun je misschien beter eindigen bij +35°C bij +10 of iets dergelijks.

Niet-weersafhankelijk stoken is wel erg zonde van het rendement, maar het kan inzicht geven.
Oorzaak gevonden, staat nu weer netjes op weersafhankelijk en bediening via de externe kamerthermostaat.

Het probleem zat hem in een instelling van de kamerthermostaat.
Waar de handleiding zegt dat de regeling op proportioneel moet staan veroorzaakt dit juist de schommelingen, screenshot van 26.01 is proportioneel en van 27.01 is hysterese. Dat ziet er dus veel beter uit.

Moet wel zeggen dat met een proportionele regeling de temperatuur constant op 20.5 bleef, en nu wat varieert om de 20.5 heen maar dat nemen we voor lief en merk ik eigenlijk niet.
Bijkomend voordeel van de instelling op hysterese is dat ik de binnenunit helemaal niet meer hoor, dit was voorheen wel het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPYLr0ZaRjTglEAr9A4w30PLcQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxCZ61OEcet7PU1jX5Inn8VW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6Ba93IM9I-fyRKg2V09CV0v5oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9bcbYqJycwGeKXND3pSJfgY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:30
Pb1986 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:28:
op de binnenunit zelf staat ook info over de geproduceerde energie, jammer dat die niet in onecta staat, bestaat er een manier om die data uit te lezen of zo?
Ja, P1P2Serial kan verbruik en productie iedere minuut uitlezen en geeft deze via MQTT aan Home Assistant door.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drommels75 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:46:
[...]

Oorzaak gevonden, staat nu weer netjes op weersafhankelijk en bediening via de externe kamerthermostaat.

Het probleem zat hem in een instelling van de kamerthermostaat.
Waar de handleiding zegt dat de regeling op proportioneel moet staan veroorzaakt dit juist de schommelingen, screenshot van 26.01 is proportioneel en van 27.01 is hysterese. Dat ziet er dus veel beter uit.

Moet wel zeggen dat met een proportionele regeling de temperatuur constant op 20.5 bleef, en nu wat varieert om de 20.5 heen maar dat nemen we voor lief en merk ik eigenlijk niet.
Bijkomend voordeel van de instelling op hysterese is dat ik de binnenunit helemaal niet meer hoor, dit was voorheen wel het geval.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Proportioneel? Nog nooit gehoord hier, waar zit dit verstopt?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
danny.s schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Ik heb nog geen vakantie gehad sinds de WP, maar ik zou qua verwarming niet eens het programma aanpassen, maar programma uitzetten, en thermostaat op 17gr (en dus continue 17).
SWW nog niet uit, maar zou ik denk ik gewoon uit zetten. Want waarom onnodig warm houden op 35 graden als er toch niemand is. Na de vakantie van 15-20 gr naar 50 terug lijkt me minder energie te kosten dan dagelijks op 35 houden, en daarna van 35 tot 50 weer (tenzij je natuurlijk maar een weekendje weg bent).

Legionelle run wordt volgens mij ten alle tijden gewoon uitgevoerd als ik het goed heb.
Als er meerdere dagen (>5) niemand thuis is dan zet ik het hele systeem via de onecta app uit.
Heb op Ali een temperatuurmeter besteld die via google home uit te lezen is, mocht het binnen toch te koud worden, of te warm, dan zet ik het systeem via de app wel weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
PCJR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Proportioneel? Nog nooit gehoord hier, waar zit dit verstopt?
In de settings van de kamerthermostaat, ik heb de draadloze versie: EKRTR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN7mOjULiOujuY7rns8x68pCVds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nbqacFVOvzgAfOS6pIe5UErl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52
Drommels75 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:17:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt mij voor een WP niet handig nee. Ik heb hetzelfde met mijn Watts systeem, gewoon op Hysterisch zetten is dan de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drommels75 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:17:
[...]

[Afbeelding]
Oh, dit is wat anders dan ik (en de meesten denk ik) hebben hier :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En, "opeens" gaat ie van flipperen over naar aaaardig stabiel. Ik draai al dagen op dT8 en sinds gistermiddag offset +3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl9nehxcqwqeVL0t3kqcPklMCYA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0k9P2CQoATEJpryiaozGXkz3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtORFIkICZpOHlkTgqhJp7gyNTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3Mmt2pt18Q4okMqVUHpx6XI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2c9sIgnG8JJ-H80nd0cjIV0Txrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJITyDqa9zZ9R6a7plCIc9Aj.jpg?f=fotoalbum_large

Met nog wat andere parameters;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgDYla6YJcI4w4xMGUmsiyJ3hNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8egE3FG6QtX2s0C8klsDx40O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PCJR op 30-01-2024 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Nav een vraag eerder hier ben ik de afgelopen tijd het opgenomen vermogen van de warmtepomp eens gaan vergelijken met de berekende variant van de buitenunit via ESP altherma waarden.

Voor mijn warmtepomp installatie heb ik 3 groepen (Warmtepomp, BUH en Booster) met elk een eigen Shelly Pro 1pm om het 'echte' opgenomen vermogen te kunnen monitoren.

Voor de berekende variant gebruik ik dus de berekening obv ESP alterma sensoren (Stroom inverter * 230)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu7j1lcXxjQpNbG-nzaAUNKy0Tc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ptxGrTkGtK0GFtV1CGxPXeL.png?f=fotoalbum_large

Met berekende versie zie je ook zeker wel een vergelijkbaar patroon maar het 'echte' opgenomen vermogen is toch net anders. De resolutie is een stuk lager van de berekende variant, in ieder geval in de huidige zachtere omstandigheden.
Als je dan weer inzoomt op de Stroom (in A) van de inverter is dat ook wel weer te verklaren. De stappen lijken daar best groot, in mijn voorbeeld nu 0,5A, 1,3A of 1,8A of 2,3A:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OgAhWMphGqsMdlAhckilo-TyKFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rVtP5WKzTmcppNtcHq23KFwZ.png?f=fotoalbum_large
(Val aub niet over de naamgeving, ik heb deze sensor Spanning Inverter genoemd maar dit klopt natuurlijk niet. Bij Spanning is de eenheid Volt.)

Misschien nog wel interessant om te weten is dat als de Warmtepomp helemaal niks staat te doen het opgenomen vermogen zo'n 17W is. Ik vind dit persoonlijk nog wel redelijk hoog maar dit is puur een mening. 17W om te bepalen of er een warmtevraag is (van of de afgifte, of SWW). Maar het systeem is natuurlijk een stuk complexer dan deze voorbeelden, er zijn veel meer regelingen maar toch, gevoelsmatig aan de hoge kant.
De pomp zal afhankelijk van het debiet ook wel tot zon 50W a 60W opnemen is mijn aanname.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:41
DeGeert schreef op maandag 22 januari 2024 23:19
Ik heb dit ook eens even voor onze warmtepomp uitgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Zku1DgdwAMfLOLxuQL9_lojB_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXloq6yLF6nW1OPRULvC6aIu.jpg?f=fotoalbum_large

Wat je hier duidelijk uit kunt halen is, dat de COP bij een lagere stooklijn over het gehele temperatuurbereik van de buitentemperatuur hoger is dan bij een hogere stooklijn, hetgeen ook logisch is natuurlijk.
Je kunt hier de verschillen zien. Zelfs bij hele lage buitentemperaturen is de COP altijd nog hoger dan 1.
Naarmate de buitentemperatuur hoger wordt, wordt het verschil tussen diverse stooklijnen alleen maar groter.
Vaak wordt er bij advertenties voor warmtepompen maar één COP-waarde opgegeven (7/35°C), maar in een dergelijk overzicht zie je mooi hoe die COP-waarde verandert met de buitentemperatuur en de hoogte van de aanvoerwatertemperatuur.
Uiteraard realiseer ik me, dat de afsolute COP-waarden voor elke warmtepomp veschillen, maar het geeft wel een mooi inzicht van hoe het verloop is.
Een dergelijk verloop zullen m.i. alle warmtepompen vertonen.
Met dank aan @DeGeert :)

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012

Coffee

Coffee

Goedemiddag,

Sinds gisteren hebben wij een Daikin Altherma 3 R W (8kW model) draaien, met 275L SWW boiler en 51L buffetvat. Omdat wij onze verbouwing in 2 fasen uitvoeren (eerst begane grond, daarna 1e verdieping) hebben we nu een vloerverwarmingoppervlakte van ~40m2. Over enkele maanden passen wij ook vloerverwarming op de 1e verdieping toe. Momenteel verder geen oude radiatoren. Dan wordt het in totaal ~90m2 aan vloerverwarming (het gehele huis).

De hele werking van stooklijnen, warmtepompen, vloerverwarming, etc is vrij nieuw voor mij. Ik probeer veel aan mijn installateur te vragen, maar die heeft een meer praktische aanpak van WP's. En ik ben opzoek naar meer kennis over de werking van mijn systeem.

Omdat wij boven wonen en daar geen verwarming hebben, had ik het idee om de thermostaat (Modoka) op de beganegrond op 22 graden te zetten. Warmte stijgt immers!

Situatie
Direct na installatie door installateur heb ik the thermostaat op 22 graden gezet, en daar de hele nacht op gelaten. Nu de volgende dag zie ik echter dat de temperatuur niet boven de 19 graden is uitgekomen. In de nacht is de temperatuur zelfs gedaald naar ~16 graden, terwijl er wel warmtevraag was/bleef (er is momenteel geen schema, dus thermostaat altijd op 22 graden).

Wij maken gebruik van een stooklijn, ik denk de standaard instelling. Ik zie bij andere dat ze vier getallen kunnen aanpassen, bijvoorbeeld 42 graden bij -25 en 25 graden bij 15 graden. Daarbij zie ik twee horizontale lijnen, met een diagonale lijn die dit verbind.

Bij ons ziet dit er net anders uit; de hoofdzone stond ingesteld op 26 graden(?), met een weersafhankelijke stooklijn. Ik zie daar twee getallen; een hoek van 10 en basis van 2. In mijn diagram zie ik slechts één horizontale lijn aan de rechterkant en één diagonale lijn links.

Issue + verbeterpoging
Het issue is dus dat de ingestelde temperatuur nooit wordt behaald. Ook mét warmtevraag lijkt de WP soms helemaal uit te gaan en wordt de vloer weer koud.

Ik heb de stooklijn aangepast naar een hoek van 10, en dan een basis van 4. Daarmee is de gehele stooklijn iets meer naar rechts opgeschoven. Nu staat de aanvoertemperatuur op 33 graden. Na een uur merk ik dat de vloer weer warmer wordt en de kamer wél opwarmt naar 22 graden top!

Ik zie echter dat de wateraanvoertemperatuur nu 50 graden wordt. Dit lijkt me niet te kloppen met de stooklijn. Bij deze buiten temperatuur zou 30-35 graden moeten zijn. We hebben nu nog niet de parketvloer, dus het is nog geen groot probleem. Echter niet de bedoeling. Daarbij zie ik een energieverbruik van rond de 3kW. Voor mijn aanpassing was het energieverbruik rond de 900 watt. De BUH lijkt echter gewoon uit te staan.

Vraag
Hoe verhoud de hoofdfase temperatuur zich tot de stooklijn? Waarom is mijn stooklijn anders dan de overige stooklijnen die ik zie (één ipv twee horizontale lijnen, en basisgetal + hoek ipv vier temperaturen)? Hoe kan het energieverbruik ineens zo hoog zijn?

Overigens heb ik nog geen ESPAltherma (wel al modules besteld, maar nog niet binnen). Daarbij heb ik geen wifi-module in deze unit. Het is dus enigszins lastig om alle gegevens vast te leggen / loggen.

Heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Coffee op 30-01-2024 15:39 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Ik zou eerst eens kijken of je warmtepomp is ingesteld op vloerverwarming.
Uit jouw verhaal op te merken, kon deze wel eens op radiatoren staan.
Als dat zo is, direct omzetten naar vloerverwarming.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

piieter schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Volgens mij is die wel ingesteld op vloerverwarming. Ik zie in het van het homescherm namelijk een icoontje van vloerverwarming, niet van een radiator.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoNQ9i4al5aRaxYov0VrGE9Hg14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irMl5rV622U0TBZqdjAR3rPk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Coffee op 30-01-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Coffee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Volgens mij is die wel ingesteld op vloerverwarming. Ik zie in het van het homescherm namelijk een icoontje van vloerverwarming, niet van een radiator.
Dan lijkt dat wel goed.
Als je nu nog maar iets van 40 m² vloeroppervlak hebt, met een aanvoertemperatuur van 50 graden (iets dat veel te hoog is voor een vloer) dan kan je pomp waarschijnlijk zijn warmte niet kwijt in zo'n relatief kleine oppervlak. Daardoor zal hij dan afslaan.
Zet eerst je stooklijn eens op 30 graden bij een buitentemperatuur van -10 en op 25 graden bij + 15 graden buitentemperatuur. Kijk het een dag aan en neem daarna eventueel nog andere instellingen onder handen.

Edit: Ik zie nu net jouw plaatje van het display. Je vloertemperatuur is 33. Dat is redelijk normaal. Ik zag wel die 50 graden staan, maar dat is van het SWW.

[ Voor 9% gewijzigd door piieter op 30-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:13
Ik zou zeggen : Lees de handleiding eens door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Kasseilegger schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:01:
Ik zou zeggen : Lees de handleiding eens door!
Bedankt voor de tip. Als Tweaker houd ik die natuurlijk wel de hele tijd bij. Echter heb ik niet echt iets van een stooklijn strategie of common issues gevonden. Ik weet wel dat er verschillende handleidingen zijn, dus wellicht zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

@piieter Dank voor de tip. Ik heb hem nu daarop kunnen instellen. Kennelijk moest de stooklijntype maar 2-punts en daarna opnieuw opstarten. Nu kan ik die vier waarden kiezen ipv basis en helling.

En inderdaad, de aanvoertemperatuur lijkt nu 2uur later beter te zijn. Kan dat zijn omdat de kamertemperatuur inmiddels bereikt is?

Nu ingesteld op je suggestie. Is het nu echter niet zo dat de temperatuur maximaal 25 graden wordt door de Delta-T?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGfcmgFgCpGXzj6w2MsMERKAnxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LtTjVyAIXcSyoI89cletFVJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Coffee op 30-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
Coffee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:22:
@piieter Dank voor de tip. Ik heb hem nu daarop kunnen instellen. Kennelijk moest de stooklijntype maar 2-punts en daarna opnieuw opstarten. Nu kan ik die vier waarden kiezen ipv basis en helling.

En inderdaad, de aanvoertemperatuur lijkt nu 2uur later beter te zijn. Kan dat zijn omdat de kamertemperatuur inmiddels bereikt is?

[Afbeelding]
Als je warmtepomp af staat brand de blauwe ring op de Madoka ook niet!
En de warmte van de ring op de Madoka kan ook invloed hebben met de temperatuur!
de meeste zetten hem zo op het minste licht! Kun je in de Madoka regelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Coffee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:22:

Nu ingesteld op je suggestie. Is het nu echter niet zo dat de temperatuur maximaal 25 graden wordt door de Delta-T?

[Afbeelding]
De thermostaat bepaalt alleen of er een warmtevraag is (mits de warmtepomp is ingesteld op kamerthermostaatregeling). Die zet de warmtepomp dus aan als de gewenste kamertemperatuur niet is bereikt en uit als deze wel is bereikt.

De aanvoertemp heb je nu dus zo ingesteld met een bepaalde stooklijn obv buiten temp.
Met je stooklijn moet je nu dus even gaan zoeken welke aanvoer temp nodig is om je kamer op de gewenste temperatuur te krijgen en te houden. Wat je graag zou willen zien is dat de warmtepomp lange runs maakt op een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. En dus niet steeds uit en aangaat. Als dat laatste het geval is kan de aanvoertemp omlaag. Als het niet lukt om met de stooklijn de beoogde kamertemperatuur te bereikt moet de aanvoer omhoog.

Ik had even gemist waar je dT op staat. Meestal begin je bij vloerverwarming op een dT van 5.
Als je nu 27 graden aanvoert obv de eerder voorgestelde stooklijn gaat de warmtepomp ervoor zorgen dat obv de gewenste dT een retourtemp van 22 gaat zijn. Dit is te laag denk ik om je gewenste kamertemperatuur van 21 te krijgen die ik op je foto zie.

Gevoelsmatig is de stooklijn die je nu laat zien aan de lage kant. Ik zou eerder beginnen met iets als 35 bij -10 en 25 bij 15 ofzo. Is je gewenste kamertemperatuur al bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Coffee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Omdat wij boven wonen en daar geen verwarming hebben, had ik het idee om de thermostaat (Modoka) op de beganegrond op 22 graden te zetten. Warmte stijgt immers!

[...]
Dit is natuurlijk wel een beetje oneigenlijk gebruik maken van een warmtepomp :)
Maar... je bent niet de enige die alleen beneden stookt en de warmte op de verdieping minder belangrijk vindt, of met een lagere temperatuur genoegen neemt.

Dus als je het boven (nu al) warmer wilt hebben, zal je de temperatuur op de kamerthermostaat hoger moeten instellen, met als nadeel een hoger verbruik doordat de warmtepomp langer blijft draaien, tenzij de warmtepomp z'n warmte niet kwijt kan in de vloer van de benedenverdieping. Als hij zijn warmte niet kwijt kan dan zal hij (na waarschijnlijk eerst een tijd pendelen) uitgaan, ondanks dat de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat nog niet gehaald is en dan krijg je het boven dus alsnog niet warmer.

Als je later boven ook vloerverwarming hebt gekregen, dan krijg je een heel andere situatie en moet je na het waterzijdig inregelen de boel weer helemaal opnieuw instellen, naar de behoefte van de nieuwe situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Bedankt allen voor de suggesties! Ik ga de stooklijn inderdaad iets hoger zetten. Als de wp dan gaat pendelen zet ik de aanvoertemperatuur bij de huidige temperatuur lager.

@Kasseilegger ah, ja dat had ik hier ergens gelezen maar nog niet veranderd. Bedankt voor de reminder! Staat nu op één na laagste stand. Overigens, waarom niet gewoon de temperatuur off-set van de WP gebruiken?

@Riesjard thanks voor de achtergrond info. Ik begrijp nu dat de aanvoer temperatuurager kan als ik merk dat de WP vaak aan/uit gaat. Als gevolg hiervan wordt de doeltemperatuur dus wel bereikt, maar stopt die met verwarmen. Hierdoor koelt het huis weer af naar onder de doeltemperatuur, totdat de kamer de temperatuur bereikt waarop weer verwarmd mag worden van de hysterie instellingen.

Ik heb in deze thread gezocht naar "Delta T" en inmiddels tien paginas aan resultaten doorgelezen. Ik kan echter nergens vinden hoe ik kan zien wat de de delta T nu is en hoe ik die verander? Als ik online kijk kom ik een formulier tegen: Q = vermogen * 0,86 / delta T. Is delta T een fysieke optie in een menu ergens of meer een afgeleide waarde die je alleen kan wijzigen door bijvoorbeeld de waterdebiet of wateraanvoer temperatuur te wijzigen als surrogaat voor delta T?

@piieter Ja, klopt dat dit eigenlijk niet is hoe het bedoeld is om hem te gebruiken. Echter na 3 maanden met COP1 te hebben verwamd (met als gevolg 400 tot 600kWh per week) zou ik graag de WP gebruiken 😅

Uiteraard moeten we het volledig opnieuw inregelen, dat begrijp ik wel en is ook het plan! Momenteel is alleen de benedenverdieping geïsoleerd (voorzetwanden + vloerverwarming). De bovenverdieping en het dak zijn dit nog niet. Het huis had label F, en wordt als het goed is A++ of beter. We zijn nu pas halverwege.

Als die uitvalt door het niet kwijt kunnen van de warmte, gaat hij dan in storing of gewoon uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
piieter schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Wat is het effect van de instelling vloerverwarming versus radiatoren? Wat doet de warmtepomp dan anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Coffee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:25:
Bedankt allen voor de suggesties! Ik ga de stooklijn inderdaad iets hoger zetten. Als de wp dan gaat pendelen zet ik de aanvoertemperatuur bij de huidige temperatuur lager.

@Kasseilegger ah, ja dat had ik hier ergens gelezen maar nog niet veranderd. Bedankt voor de reminder! Staat nu op één na laagste stand. Overigens, waarom niet gewoon de temperatuur off-set van de WP gebruiken?

@Riesjard thanks voor de achtergrond info. Ik begrijp nu dat de aanvoer temperatuurager kan als ik merk dat de WP vaak aan/uit gaat. Als gevolg hiervan wordt de doeltemperatuur dus wel bereikt, maar stopt die met verwarmen. Hierdoor koelt het huis weer af naar onder de doeltemperatuur, totdat de kamer de temperatuur bereikt waarop weer verwarmd mag worden van de hysterie instellingen.

Ik heb in deze thread gezocht naar "Delta T" en inmiddels tien paginas aan resultaten doorgelezen. Ik kan echter nergens vinden hoe ik kan zien wat de de delta T nu is en hoe ik die verander? Als ik online kijk kom ik een formulier tegen: Q = vermogen * 0,86 / delta T. Is delta T een fysieke optie in een menu ergens of meer een afgeleide waarde die je alleen kan wijzigen door bijvoorbeeld de waterdebiet of wateraanvoer temperatuur te wijzigen als surrogaat voor delta T?

@piieter Ja, klopt dat dit eigenlijk niet is hoe het bedoeld is om hem te gebruiken. Echter na 3 maanden met COP1 te hebben verwamd (met als gevolg 400 tot 600kWh per week) zou ik graag de WP gebruiken 😅

Uiteraard moeten we het volledig opnieuw inregelen, dat begrijp ik wel en is ook het plan! Momenteel is alleen de benedenverdieping geïsoleerd (voorzetwanden + vloerverwarming). De bovenverdieping en het dak zijn dit nog niet. Het huis had label F, en wordt als het goed is A++ of beter. We zijn nu pas halverwege.

Als die uitvalt door het niet kwijt kunnen van de warmte, gaat hij dan in storing of gewoon uit?
In de “Uitgebreide handleiding voor de installateur” van jouw unit kun je veel antwoorden op je vragen vinden.

Delta T als instelling vind je in het hoofdmenu onder Hoofdzone.
Wel eerst even de gebruiker aanpassen naar installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Wat is het effect van de instelling vloerverwarming versus radiatoren? Wat doet de warmtepomp dan anders?
De dT is anders, en/of het bereik van de in te stellen dT. Iets anders weet ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Ik zie in de excel file met alle instellingen van eenieder dat de delta T over de hele linie, zowel bij radiatoren alsook vloerverwarming op 5 staat. Dat zou dan niet meteen duiden op een verschil in delta T. Of lees ik de tabel wellicht verkeerd?

P.s. Ben mij aan het verdiepen omdat ik een Daikin altherma 3 combi heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-10 19:23
Wat voor een flow hebben jullie door jullie vloerverwarming lopen? k heb een 8-groeps verdeler en deze nu op 2l/min per groep ingesteld, dit geeft me dan een flow van 16 l/min, iets wat mijn WP toch wel aan zou moeten kunnen.

Verder zal ik boven de thermostaatkranen gaan vervangen door vast debiet kranen, dan kan mijn evohome systeem wel zeggen dat de kraan open moet, wat ie ook zal gaan doen, maar bepaald de vooraf ingestelde max flow, hoeveel er daadwerkelijk maximaal gaat lopen door de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Looney11 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:09:
Wat voor een flow hebben jullie door jullie vloerverwarming lopen? k heb een 8-groeps verdeler en deze nu op 2l/min per groep ingesteld, dit geeft me dan een flow van 16 l/min, iets wat mijn WP toch wel aan zou moeten kunnen.

Verder zal ik boven de thermostaatkranen gaan vervangen door vast debiet kranen, dan kan mijn evohome systeem wel zeggen dat de kraan open moet, wat ie ook zal gaan doen, maar bepaald de vooraf ingestelde max flow, hoeveel er daadwerkelijk maximaal gaat lopen door de radiator.
Hoeveel water er door heen moet gaan, is situatie en weers-afhankelijk. Als het wat warmer is, en de WP vaak op 7L/min totaal loopt, gaat er natuurlijk veel minder door heen dan als het weer vriest en de WP doet 15L/min. Daarnaast zal leidinglengte (in de vloer) en dikte aanvoer leiding ook mee spelen.

Vaak wordt gezegd, hoe meer, hoe beter. Maar wederom, afhankelijk van de situatie. Krijg je het boven niet warm genoeg, en wil je het daar juist warmer krijgen, zul je de groepen waarschijnlijk juist komen te knijpen zodat er meer warmte naar boven gaat.

Conclusie: vergelijken heeft denk ik weinig nut
dit geeft me dan een flow van 16 l/min, iets wat mijn WP toch wel aan zou moeten kunnen.
Als je even wilt testen hoeveel flow je kunt bereiken, kun je evt het ontluchtingsprogramma draaien. Volgens mij gaat hij dan gewoon op 100% pompsnelheid het water rond pompen, en kun je het debiet zien. Alternatief is wachten op de 1e defrost :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Riesjard schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:21:
[...]

In de “Uitgebreide handleiding voor de installateur” van jouw unit kun je veel antwoorden op je vragen vinden.

Delta T als instelling vind je in het hoofdmenu onder Hoofdzone.
Wel eerst even de gebruiker aanpassen naar installateur.
Ik zie inmiddels dat de Delta T op 5 graden staat.

Het viel me ook op dat Modulatie op "Nee" staat. Ik lees elder in de thread dat modulatie = nee betekent dat het maximale vermogen wordt ingezet. Hierdoor is de COP het hoogste, maar kan het voorkomen dat de WP de warmte niet kwijt kan bij kleinere afgifte systemen. In dit geval heb ik de modulatue aangezet. Ik verwacht zo ook geen energieverbruik van 3kW meer te zien. Ik begin met een max modulatie van 5 (standaard). Hopelijk voorkom ik zo dat die gaat pendelen (hij gaat nu ongeveer een uur of twee aan, en blijft vervolgens 6 uur uit (terwijl de temperatuur dus 2 of 3 graden zakt).

Daarbij staan de instelpunten op minimaal 25 graden en maximaal 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Looney11 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:09:

Dat varieert met de wp pumpflow uiteraard, maar de flow is op deze manier bij mij
- alle flowmeters open
- temps meten op de retouren
- hoogste retour steeds iets knijpen
- retouren bijna gelijk nu

Bij 6-7 l/m pumpflow, is dat maar 0,2-0,25 l/m ofzo door elke groep. Heb ook nog 5 rads open staan. Bij 20 l/m dan is het rond 2-3 l/m per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
PCJR schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:28:
[...]

De dT is anders, en/of het bereik van de in te stellen dT. Iets anders weet ik niet
Instelling op radiatoren kun je de delta T niet lager dan 10 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Coffee schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zie inmiddels dat de Delta T op 5 graden staat.

Het viel me ook op dat Modulatie op "Nee" staat. Ik lees elder in de thread dat modulatie = nee betekent dat het maximale vermogen wordt ingezet. Hierdoor is de COP het hoogste, maar kan het voorkomen dat de WP de warmte niet kwijt kan bij kleinere afgifte systemen. In dit geval heb ik de modulatue aangezet. Ik verwacht zo ook geen energieverbruik van 3kW meer te zien. Ik begin met een max modulatie van 5 (standaard). Hopelijk voorkom ik zo dat die gaat pendelen (hij gaat nu ongeveer een uur of twee aan, en blijft vervolgens 6 uur uit (terwijl de temperatuur dus 2 of 3 graden zakt).

Daarbij staan de instelpunten op minimaal 25 graden en maximaal 55 graden.
Ik zou deze modulatie optie voorlopig uit latenstaan. Eerst een goede stooklijn vinden. Met de modulatie regeling kun je dat vervolgens tweaken.

De buitenunit moduleert het vermogen om de gevraagde aanvoer temp te krijgen. Daar kunnen we en willen we niks aan veranderen.

Wat de modulatie optie doet die jij nu hebt aangezet is de beoogde aanvoertemp aanpassen aan omstandigheden. Maar ik zou dus eerst beginnen met een goede stooklijn vinden.
Ik gebruik zelf de modulatie optie niet.
Dit staat overigens ook best aardig uitgelegd in de handleiding waar ik je naar heb verwezen ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Coffee schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:25:
[...]

Hij gaat uit, tot de retourwatertemperatuur beneden de aanvoerwatertemperatuur minus Delta T komt.
Als er dan nog warmtevraag is, zal hij weer aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Drommels75 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Instelling op radiatoren kun je de delta T niet lager dan 10 zetten.
Dank je, heb het ook in de uitgebreide manual gevonden naar aanleiding van jouw antwoord. 10 graden is dan het minimum.

Gezien mijn eerdere experimenten met mijn cv ketel is dat in mijn geval, alleen radiatoren, mogelijk uiteindelijk toch niet de beste keuze.
Experiment was: cv ketel vastgezet op minimaal vermogen (6kW), cv pomp op stand 1 van 3, delta T 10. Dit gaf een eerste lange run, vervolgens pendelen en kamerthermostaat doel temperatuur niet bereikt. Daarna cv pomp op resp. 2 en 3 getest. Delta T ging naar 5 en 4. Pendelen voorbij en doeltemperatuur wel bereikt. Gebruikte aanvoer temperaturen 35 en daarna 30. Buitentemperatuur rondom het vriespunt.
E.e.a. uitgevoerd om een beetje meer inzicht te krijgen of een warmtepomp alhier zou gaan werken.
Mijn verwachting is dus dat de instelling van de warmtepomp op radiatoren niet handig is maar die dan gewoon op vloerverwarming te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
Rojado schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:02:
[...]

Dank je, heb het ook in de uitgebreide manual gevonden naar aanleiding van jouw antwoord. 10 graden is dan het minimum.

Gezien mijn eerdere experimenten met mijn cv ketel is dat in mijn geval, alleen radiatoren, mogelijk uiteindelijk toch niet de beste keuze.
Experiment was: cv ketel vastgezet op minimaal vermogen (6kW), cv pomp op stand 1 van 3, delta T 10. Dit gaf een eerste lange run, vervolgens pendelen en kamerthermostaat doel temperatuur niet bereikt. Daarna cv pomp op resp. 2 en 3 getest. Delta T ging naar 5 en 4. Pendelen voorbij en doeltemperatuur wel bereikt. Gebruikte aanvoer temperaturen 35 en daarna 30. Buitentemperatuur rondom het vriespunt.
E.e.a. uitgevoerd om een beetje meer inzicht te krijgen of een warmtepomp alhier zou gaan werken.
Mijn verwachting is dus dat de instelling van de warmtepomp op radiatoren niet handig is maar die dan gewoon op vloerverwarming te zetten.
Is ook een optie natuurlijk, heb hem hier gewoon op radiatoren staan en funktioneert prima zo.
Wel vloerverwarming maar deze is eigenlijk minimaal en alleen bedoeld om de vloer een beetje comfortabel te houden. Vloerverwarming is afgetakt van het radiatorencircuit en draait dus hier op mee. Temp. sensor schakelt de vvw pomp uit als aanvoertemp boven de 35 zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
Theoretisch zou die radiator instelling in mijn situatie ook kunnen werken omdat ik in het experiment het vermogen van de cv ketel niet lager dan 6 kW kon zetten. De warmtepomp zou dan ergens tussen de 2 en 3 kW terug kunnen moduleren en dan ziet de situatie weer iets anders uit. Maar dat kan ik pas ontdekken als de warmtepomp geïnstalleerd is en de omstandigheden qua buitentemperatuur in dezelfde range ligt.
Overigens heb ik ook in een tweakers forum gelezen dat radiatoren middels een lagere delta T meer afgifte vermogen hebben ( gemiddelde temperatuur over het oppervlakte gaat omhoog) en dat kan gunstig zijn om zo met lagere temperaturen te kunnen werken.
Dus nog genoeg te experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Rojado schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:45:
Theoretisch zou die radiator instelling in mijn situatie ook kunnen werken omdat ik in het experiment het vermogen van de cv ketel niet lager dan 6 kW kon zetten. De warmtepomp zou dan ergens tussen de 2 en 3 kW terug kunnen moduleren en dan ziet de situatie weer iets anders uit. Maar dat kan ik pas ontdekken als de warmtepomp geïnstalleerd is en de omstandigheden qua buitentemperatuur in dezelfde range ligt.
Overigens heb ik ook in een tweakers forum gelezen dat radiatoren middels een lagere delta T meer afgifte vermogen hebben ( gemiddelde temperatuur over het oppervlakte gaat omhoog) en dat kan gunstig zijn om zo met lagere temperaturen te kunnen werken.
Dus nog genoeg te experimenteren :)
Je bent hem al het instellen maar je hebt er nog geen?
Rare kronkels!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Kasseilegger schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Je bent hem al het instellen maar je hebt er nog geen?
Rare kronkels!
Beter goed onderzoeken dat je full electric kan dan zonder onderzoeken je een hybride aan laten smeren. Ik vind het juist slim wat hij doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Riesjard schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Ik zou deze modulatie optie voorlopig uit latenstaan. Eerst een goede stooklijn vinden. Met de modulatie regeling kun je dat vervolgens tweaken.

De buitenunit moduleert het vermogen om de gevraagde aanvoer temp te krijgen. Daar kunnen we en willen we niks aan veranderen.

Wat de modulatie optie doet die jij nu hebt aangezet is de beoogde aanvoertemp aanpassen aan omstandigheden. Maar ik zou dus eerst beginnen met een goede stooklijn vinden.
Dit staat overigens ook best aardig uitgelegd in de handleiding waar ik je naar heb verwezen ☺️
Die modulatie optie gaat de awt verhogen om de kamer sneller op temp te krijgen.
- ik wil juist mijn eigen, lage awt aanhouden
- ik wil juist dat het een dag duurt voordat de woonkamer warm(er) is,...geeft mij comfort (zegge; van 20,5 naar 21,5 mag een dag duren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-10 09:58
MotorBeast schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:13:
[...]

Beter goed onderzoeken dat je full electric kan dan zonder onderzoeken je een hybride aan laten smeren. Ik vind het juist slim wat hij doet.
Ik heb exact hetzelfde gedaan voordat ik over ging. Eerst 3 jaar op CV gedaan met lage temp, pomploze verdelers etc.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, vertel t me maar....

Heb overigens nog geen nieuw antwoord van Daikin...

Al dagen draai ik op dT8 en offset +3 (omdat ik van dT3 en 0 offset komt). Vandaag maar weer eens gekeken wat t doet om terug te gaan. Bij rood heb ik de offset van +3 naar 0 gezet.

-> maar dus nog steeds flipperen.

Bij blauw heb ik toen de dT van 8 naar 3 gezet.

-> flipperen is nu over...

Kortom, ik kan er geen kaas van maken :+
De pumpflow is ten alle situaties laag, 6-7 l/m. Het vermogen kan ik lastig inschatten, of het vliegt op en neer snel tussen 590 - 850 watt. COP tussen 3,3 en 6,8.

Of nu, met dT3 is het stabiel;
power tussen 356 - 401 watt. (dit lijkt me lager)
COP 3,4 - 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVFLHlYfIjWkgmFVqrN9dqxiBsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWUPBDejw6BKdEoOKr5YhlQp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Systeem loopt na inregelen van de radiatoren best wel rustig en pruttelt gewoon wat door de gehele dag... Ook de nieuwe stooklijn lijkt het gewoon goed te doen met deze temperaturen. Wellicht binnenkort de stooklijn wat vlakker zetten en kijken of dan nog steeds alles goed blijft. Ik hou voorlopig nog aan de delta T van 5 vast.

Ook vandaag maar eens de Madoka gedimd aan de hand van informatie in dit topic, dank! Hopelijk is ie nu wat accurater!

Ik heb eens zitten kijken met de infrarood thermometer en heb als test een leiding dubbel omwikkeld met schilderstape en er een zwart vak op gekleurd, vervolgens zag ik dat op andere leidingen ducktape was gebruikt voor waarschijnlijk dit doel, wat is de betere methode?

Had vandaag wel een rare spike in het verbruik voor verwarming die ik niet kan plaatsen. De hele middag 1 kWh gehad bij elk tijdslot en ineens in t tijdslot 16-18u 4 kWh... daarna weer 1

Edit...: ik moet nog even wennen aan de Onecta app update zie ik ... |:( ik zat naar total te kijken... Zat een SWW run bij.

[ Voor 50% gewijzigd door Ninjetsu NL op 31-01-2024 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
...

[ Voor 99% gewijzigd door Ninjetsu NL op 31-01-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:37:
Systeem loopt na inregelen van de radiatoren best wel rustig en pruttelt gewoon wat door de gehele dag... Ook de nieuwe stooklijn lijkt het gewoon goed te doen met deze temperaturen. Had vandaag wel een rare spike in het verbruik voor verwarming die ik niet kan plaatsen. De hele middag 1 kWh gehad bij elk tijdslot en ineens in t tijdslot 16-18u 4 kWh... daarna weer 1

Edit...: ik moet nog even wennen aan de Onecta app update zie ik ... |:( ik zat naar total te kijken... Zat een SWW run bij.
Settings? Stooklijn? Verbruik? Show me some data:D

Maar ik begrijp hieruit dat inregelen van je radiatoren helemaal gelukt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Settings? Stooklijn? Verbruik? Show me some data:D

Maar ik begrijp hieruit dat inregelen van je radiatoren helemaal gelukt is
Ik kwam begin januari van 38C @0 en 25@15, overshoot 1, dT 5. Nu is het 35@-15 en 25@15, 1 overshoot dT5. Yes, allemaal KV ingesteld, zorgt wel voor iets meer ruis in de aanvoer van de radiator maar sorteert wel effect!

Had net mijn vorige post aangepast maar iemand lijkt een poging gedaan te hebben bij de bouw om iets te doen qua meten/inregelen en heeft ducttape op de leiding geplakt, ikzelf heb op een paar leidingen nu schilderstape geplakt en een zwart vak erop gekleurd, welke is de betere methode om te meten met de infrarood thermometer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:17:
[...]

Ik kwam begin januari van 38C @0 en 25@15, overshoot 1, dT 5. Nu is het 35@-15 en 25@15, 1 overshoot dT5. Yes, allemaal KV ingesteld, zorgt wel voor iets meer ruis in de aanvoer van de radiator maar sorteert wel effect!

Had net mijn vorige post aangepast maar iemand lijkt een poging gedaan te hebben bij de bouw om iets te doen qua meten/inregelen en heeft ducttape op de leiding geplakt, ikzelf heb op een paar leidingen nu schilderstape geplakt en een zwart vak erop gekleurd, welke is de betere methode om te meten met de infrarood thermometer?
Dat is een hele mooie stooklijn voor VV + rads! Ik heb alleen VV en zit op 33@-10 en 26@10 en DT3.

Vloerverwarming had je al ingeregeld toch? Maar zat je met de huidige temperaturen van vandaag op 1kwh als verbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:35:
[...]

Dat is een hele mooie stooklijn voor VV + rads! Ik heb alleen VV en zit op 33@-10 en 26@10 en DT3.

Vloerverwarming had je al ingeregeld toch? Maar zat je met de huidige temperaturen van vandaag op 1kwh als verbruik?
Voorlopig ook wel tevreden met deze stooklijn, misschien nog iets verder tweaken...

Niet 1 kWh totaal maar per 2u in de Onecta app een tijdje 1 kWh ja... totaal gisteren was 15 kWh

Verdeler is nog niet ingeregeld, ik ben een datum aan t plannen met de installateur om de verdeler om te bouwen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52
Rainesh schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:33:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gedaan voordat ik over ging. Eerst 3 jaar op CV gedaan met lage temp, pomploze verdelers etc.
Vorige huis had ook een intergas cv ketel met pomploze verdelers op alle vloeren. Werkt prima. (165m2)
Daarom in dit huis met de verbouwing ook gedaan en daardoor was ik rap klaar om over te kunnen stappen op een WP. (230m2). Ik heb wel met intergas contact gehad maar die willen daar niks over kwijt, maar de pomp die daarin zit is super sterk en kan met gemak alle groepen rondpompen. De kans overigens dat alle groepen open stonden was gering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:37:
Systeem loopt na inregelen van de radiatoren best wel rustig en pruttelt gewoon wat door de gehele dag... Ook de nieuwe stooklijn lijkt het gewoon goed te doen met deze temperaturen. Wellicht binnenkort de stooklijn wat vlakker zetten en kijken of dan nog steeds alles goed blijft. Ik hou voorlopig nog aan de delta T van 5 vast.

Ook vandaag maar eens de Madoka gedimd aan de hand van informatie in dit topic, dank! Hopelijk is ie nu wat accurater!

Ik heb eens zitten kijken met de infrarood thermometer en heb als test een leiding dubbel omwikkeld met schilderstape en er een zwart vak op gekleurd, vervolgens zag ik dat op andere leidingen ducktape was gebruikt voor waarschijnlijk dit doel, wat is de betere methode?

Had vandaag wel een rare spike in het verbruik voor verwarming die ik niet kan plaatsen. De hele middag 1 kWh gehad bij elk tijdslot en ineens in t tijdslot 16-18u 4 kWh... daarna weer 1

Wat was de strategie voor inregelen overal bij jou? (KV?) En waardoor merk je dat t nu stabieler is?
Data idd uitlezen met espaltherma, al het andere geeft volgens mij geen correct inzicht :)
Wat is je hardware en huis/afgifte sitautie btw? (of staat dat al ergens) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 23:35:
[...]

1kwh??? Dit had ik gister:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL_jraxg6BkzonAZ8jwKZc19NPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr7r4WjqBTQch3KUVO6jVpWL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Riesjard schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Heb de modulatie optie nu weer uitgezet, zag toch geen verschil in de verwarmingpatronen. Heb de delta T aangepast van 5 naar 3, en de stooklijn nu aangepast van 35 bij -10 en 25 bij 15 naar 35 bij -10 en 25 bij 20 (daar ik de wateraanvoertemperatuur van 25 graden niet lager kan zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:02:
[...]

Wat was de strategie voor inregelen overal bij jou? (KV?) En waardoor merk je dat t nu stabieler is?
Data idd uitlezen met espaltherma, al het andere geeft volgens mij geen correct inzicht :)
Wat is je hardware en huis/afgifte sitautie btw? (of staat dat al ergens) :+
Ik heb de KV ventielen op mijn Radson radiatoren op de bovenverdieping op een stand gezet die ik had berekend aan de hand van een Excel sheet die ik bij Radson gevonden had. Daar kon je de aanvoer en de retour invullen en wat de gewenste temperatuur in de ruimte zou zijn. Ik weet niet zeker of de oppervlakte ook werd gevraagd.
Anyhow, daar kwam een cijfer uit waarbij ik het gros van 6 (hoogste) naar 3 heb kunnen zetten. Als die nu aan gaan zorgen ze ervoor dat de retour van het volledige systeem niet binnen no time oploopt maar ongeveer mee loopt met de VV beneden. Hiervoor had het systeem de neiging om snel warm te worden, temp te bereiken en dan weer uit, afkoelen en weer aan. De aanpassing van de stooklijn en de radiatoren instellen brengt een geleidelijkere opwarming met zich mee EN een betere efficiëntie!

Mindergas.nl liet in ieder geval zien dat ondanks t gedoe en getweak van mijzelf t systeem 2% zuiniger was t.o.v. vorig jaar en vorig jaar heb ik veel opgevangen met de open haard.

Hardware/huis/afgifte staat vast ergens maar is:
- Daikin Altherma 3 EHVX08S23EJ6V - ERGA06EAV3
- Huis uit 1890 - 1930, verbouwd maar zonder spouwmuur isolatie of iets dergelijks. Wel dakisolatie en iets van isolatie boven in de muren (mansardedak)
- Vloerverwarming beneden (90m2)
- Vloerverwarming boven in de badkamer en de rest radiatoren
- Stooklijn 35@-10 en 25@15 (@Rainesh had me vergist) stooklijn is lastig goed te krijgen voor mij aangezien we 3x glazen pui 2mx2.4m op Zuid hebben. Is nu 21 graden binnen... laat je dan de WP lopen of laat je hem uit en weer verwarmen als je onder de 19.5 komt ofzo... Dat laatste doe ik nu.

Gisteren was t verbruik 15kWh... :9 ik moet nog even kijken naar Onecta. EspAltherma zet ik er op zodra de verdeler is omgebouwd!

[ Voor 5% gewijzigd door Ninjetsu NL op 01-02-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ninjetsu NL schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:06:
[...]

Ik heb de KV ventielen op mijn Radson radiatoren op de bovenverdieping op een stand gezet die ik had berekend aan de hand van een Excel sheet die ik bij Radson gevonden had. Daar kon je de aanvoer en de retour invullen en wat de gewenste temperatuur in de ruimte zou zijn. Ik weet niet zeker of de oppervlakte ook werd gevraagd.
Anyhow, daar kwam een cijfer uit waarbij ik het gros van 6 (hoogste) naar 3 heb kunnen zetten. Als die nu aan gaan zorgen ze ervoor dat de retour van het volledige systeem niet binnen no time oploopt maar ongeveer mee loopt met de VV beneden. Hiervoor had het systeem de neiging om snel warm te worden, temp te bereiken en dan weer uit, afkoelen en weer aan. De aanpassing van de stooklijn en de radiatoren instellen brengt een geleidelijkere opwarming met zich mee EN een betere efficiëntie!

Mindergas.nl liet in ieder geval zien dat ondanks t gedoe en getweak van mijzelf t systeem 2% zuiniger was t.o.v. vorig jaar en vorig jaar heb ik veel opgevangen met de open haard.

Hardware/huis/afgifte staat vast ergens maar is:
- Daikin Altherma 3 EHVX08S23EJ6V - ERGA06EAV3
- Huis uit 1890 - 1930, verbouwd maar zonder spouwmuur isolatie of iets dergelijks. Wel dakisolatie en iets van isolatie boven in de muren (mansardedak)
- Vloerverwarming beneden (90m2)
- Vloerverwarming boven in de badkamer en de rest radiatoren
- Stooklijn 35@-10 en 25@15 (@Rainesh had me vergist) stooklijn is lastig goed te krijgen voor mij aangezien we 3x glazen pui 2mx2.4m op Zuid hebben. Is nu 21 graden binnen... laat je dan de WP lopen of laat je hem uit en weer verwarmen als je onder de 19.5 komt ofzo... Dat laatste doe ik nu.

Gisteren was t verbruik 15kWh... :9 ik moet nog even kijken naar Onecta. EspAltherma zet ik er op zodra de verdeler is omgebouwd!
Helder. Ben benieuwd naar die Excel, heb je een linkje of iets?
Verder heb ik ook geprobeerd de rads te knijpen, het pinnetje draaien, stand 6 naar 3 inderdaad. Maar gezien er vaak maar 30 garden water inkomt, en met een super lage flow, is knijpen -> nog midner afgifte. Naar mijn id moeten de rads gewoon vol open staan om nog iets de kamer te doen opwarmen. Ik kan het mis hebben he :+

Ook deed het nauwelijks (wellicht zelf niks) een mijn totale retour, toen ik zowat alle rads van 6 naar 3 had gezet. Ik meen dat ik met de flir nog gekeken had, en er, logischerwijs, een kleiner deel van de rad warm werd. Dus toch at the end alles open (op stand 5 of 6 ook minder stromingsruis trouwens). Maar; ik moet zeggen dat ik vaak een dT van 2 of 4 heb, terwijl ik 7 of 8 instel.

Ik kan nog eens proberen alle rads op stand 3 te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Hier ook nog wel hoger verbruik hoor.
Gisteren in totaal 11kwh. Alleen valt me op dat bij jou de WP al uitgaat en bij mij draait ie nog 24 uur op minimaal vermogen (350w tot 500w). Heb je een nachtverlaging ingesteld?

Januari in totaal 512kwh. Ik verwarm alleen benedenverdieping + badkamer, in totaal ongeveer 95m2. Thermostaat 21. Volledig vvw en woning uit 2014

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJ3fhq9lU4oueotrGRs4VBdn6F0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBUGhxCIsZGH4RUwGqDJr094.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riesjard schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:26:
[...]

Hier ook nog wel hoger verbruik hoor.
Gisteren in totaal 11kwh. Alleen valt me op dat bij jou de WP al uitgaat en bij mij draait ie nog 24 uur op minimaal vermogen (350w tot 500w). Heb je een nachtverlaging ingesteld?

Januari in totaal 512kwh. Ik verwarm alleen benedenverdieping + badkamer, in totaal ongeveer 95m2. Thermostaat 21. Volledig vvw en woning uit 2014

[Afbeelding]
Ja, onder de 5gr buiten, kan ik agenda aanzetten:
Nacht 20 en dag 22. Kan net zo goed 17 en 26 zijn trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7OptROgOZO9NEUQAQ_0qw2QGiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJlVz84eCJobLEUZlGny3rbn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door PCJR op 01-02-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:31:
[...]

Ja, onder de 5gr buiten, kan ik agenda aanzetten:
Nacht 20 en dag 22. Kan net zo goed 17 en 26 zijn trouwens.

[Afbeelding]
Tav nachtverlaging wil je me aub eens een grafiekje laten zien hoe de kamertemperatuur zich op zon dag ontwikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 12:23:
[...]

Helder. Ben benieuwd naar die Excel, heb je een linkje of iets?
Verder heb ik ook geprobeerd de rads te knijpen, het pinnetje draaien, stand 6 naar 3 inderdaad. Maar gezien er vaak maar 30 garden water inkomt, en met een super lage flow, is knijpen -> nog midner afgifte. Naar mijn id moeten de rads gewoon vol open staan om nog iets de kamer te doen opwarmen. Ik kan het mis hebben he :+

Ook deed het nauwelijks (wellicht zelf niks) een mijn totale retour, toen ik zowat alle rads van 6 naar 3 had gezet. Ik meen dat ik met de flir nog gekeken had, en er, logischerwijs, een kleiner deel van de rad warm werd. Dus toch at the end alles open (op stand 5 of 6 ook minder stromingsruis trouwens). Maar; ik moet zeggen dat ik vaak een dT van 2 of 4 heb, terwijl ik 7 of 8 instel.

Ik kan nog eens proberen alle rads op stand 3 te zetten...
Als je zo'n lage DT op je (individuele) rad hebt moet je hem juist echt veel verder afknijpen. Misschien wel richting stand 1, totdat je een redelijke rad-DT hebt van 6-10K. 2K is echt veel te weinig om iets af te geven.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Als je zo'n lage DT op je (individuele) rad hebt moet je hem juist echt veel verder afknijpen. Misschien wel richting stand 1, totdat je een redelijke rad-DT hebt van 6-10K. 2K is echt veel te weinig om iets af te geven.
Is wel (bijna) overal warm dat ding (ofja warm, lauw, graad of 29-30 he).... dan geeft ie toch ook warmte af?
Als ik m knijp dan is binnen no time maar de helft van t ding warm... dan heeft ie minder warmte af....of..?

Of snap ik t niet :>

-> alle rads staan nu op stand1

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 01-02-2024 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Riesjard schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Tav nachtverlaging wil je me aub eens een grafiekje laten zien hoe de kamertemperatuur zich op zon dag ontwikkeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZcBuGNhKgyK3GBXoKVaA9M8Mb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O63iC15wxYJsVzHQKYdtqUWT.jpg?f=fotoalbum_large

ik maak nog ff ene van homewizardsensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVpJr4mgBhQdwXk1WX4JZtK9B1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppuRH60C4plKcIqnToP5yJR2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door PCJR op 01-02-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Is wel (bijna) overal warm dat ding (ofja warm, lauw, graad of 29-30 he).... dan geeft ie toch ook warmte af?
Als ik m knijp dan is binnen no time maar de helft van t ding warm... dan heeft ie minder warmte af....of..?

Ik begreep t zo dat je juist minder flow moet hebben omdat die dan zoveel mogelijk aan de lucht af geeft en niet vervolgens t weer de retour in terug spoelt zeg maar.
Anders sluit je met je rad t systeem kort en loopt de retour sneller op dan je main systeem aan afgifte doet... met minder efficiënte voor het VV systeem tot gevolg, omdat daar de max stooklijn gehaald kan worden terwijl t mss niet nodig is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Riesjard schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Ik doe dag meestal 19.5 en 20 en na 21u gaat die naar 19... @MajaMestreech had dat geloof ik ook waarbij hij de temp. iets laat terug lopen om niet onnodig bij te stoken...

Hier sowieso relevant vanwege alle ramen op Zuid. Is af en toe een beetje spelen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:56:
[...]

Kun je een experiment doen.

- alle rads waterzijdig correct inregelen en dan kijken of je dat sinus nog ziet in je grafieken. Kan een oorzaak zijn namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:39:
[...]

- alle rads waterzijdig correct inregelen en dan kijken of je dat sinus nog ziet in je grafieken. Kan een oorzaak zijn namelijk
Sinus in pumpflow al weken niet meer gezien. Wel f gepingel in awt/dt/power, maar dat hebben velen hier regekmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyDBCooCQ2Nx1XuqJzTwev6EPRw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYsAbTiwV7oJKmhK47mEHQ2O.png?f=fotoalbum_large

Rond 15h00 dus 6 radiatoren van stand 6 naar stand 1 of 1,5.
T doet.....helemaal niks (aan de retour = water inlet temp) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]

ik maak nog ff ene van homewizardsensor:

[Afbeelding]
thx. Ik heb mijn WP nu een maand of 3 en heb nog niet eerder een nachtverlaging geprobeerd. Ik ga hier nu ook eens een paar dagen mee experimenteren. Ik heb het idee dat ik op best een lage stooklijn zit dus mijn hypothese was hiermee altijd dat het nachts relatief snel afkoelt en dat opwarmen lang duurt. Hij draait nu met mijn stooklijn 24/7 om het op temperatuur te houden. AWT is momenteel 27, dT 3.
Ik meen me te herinneren dat ik in het begin op kamertemperatuur van 20c zat en later opgehoogd naar 21,5 en als ik het me goed herinner duurde het een dag om dat te bereiken.

Maar ik ga het gewoon proberen. Ben ook vooral benieuwd hoe de badkamer ochtends aanvoelt. Ik heb deze groep op de verdeler gewoon open gezet en deze draait altijd mee met de benedenverdieping verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik de vloerverwarming omhoog zie kruipen in temp op de retouren,
- is er dan meer warmte afgifte dan voorheen?
- om de afgifte wat te beperken, de flow iets lager maken per groep?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-10 16:26
RonJ schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 14:42:
[...]

Vroeger werd dat bij een hr ketel inderdaad geroepen. Dit kwam omdat een hr ketel het meest efficiënt werkt met een zo laag mogelijke retourtemperatuur.

Bij een warmtepomp is dat niet het geval...... Daarbij speelt de aanvoertemperatuur een belangrijke rol in de efficiëntie. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de efficiëntie.

Bij een radiator bepaalt de gemiddelde afgifte temperatuur hoeveel vermogen hij afgeeft. Hoe hoger de gemiddelde afgifte temperatuur hoe meer vermogen hij zal afgeven.
Je gemiddelde afgifte temperatuur is ongeveer aanvoertemperatuur -retourtemperatuur.
Dat betekent dus dat je voor dezelfde gemiddelde temperatuur met een hogere TR (retourtemperatuur) een lager TA (aanvoertemperatuur) kan werken.

Doordat de TA lager is, is je COP hoger en dus efficiënter.

Dus een hogere retourtemperatuur is beter, maar de volgende punten kunnen dag beïnvloeden:
- je wilt geen ruis in je leidingen, als je wel ruis hebt moet je de flow iets lager zetten, wat resulteert in een lagere TR
- waterpomp kan maar een maximaal debiet rond pompen
- geen kortsluiting maken in je verwarmingscircuit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rojado
  • Nu online
kokpol schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Vroeger werd dat bij een hr ketel inderdaad geroepen. Dit kwam omdat een hr ketel het meest efficiënt werkt met een zo laag mogelijke retourtemperatuur.

Bij een warmtepomp is dat niet het geval...... Daarbij speelt de aanvoertemperatuur een belangrijke rol in de efficiëntie. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de efficiëntie.

Bij een radiator bepaalt de gemiddelde afgifte temperatuur hoeveel vermogen hij afgeeft. Hoe hoger de gemiddelde afgifte temperatuur hoe meer vermogen hij zal afgeven.
Je gemiddelde afgifte temperatuur is ongeveer aanvoertemperatuur -retourtemperatuur.
Dat betekent dus dat je voor dezelfde gemiddelde temperatuur met een hogere TR (retourtemperatuur) een lager TA (aanvoertemperatuur) kan werken.

Dus een hogere retourtemperatuur is beter, maar de volgende punten kunnen dag beïnvloeden:
- je wilt geen ruis in je leidingen, als je wel ruis hebt moet je de flow iets lager zetten, wat resulteert in een lagere TR
Helemaal mee eens, dit was ook wat ik ondervond bij een test met de cv ketel die ik, zo goed als kon, als een warmtepomp liet werken. Hogere flow, lagere Delta T, lagere aanvoertemperatuur (dit met radiatoren) = resultaat = ‘evenveel’ warmteafgifte en duidelijk minder gasverbruik. Wel langzamer opwarmen uiteraard en dus meer een 24/7 draaien optie. Dit om te testen of een warmtepomp een optie was. En dat is echt ‘omdenken’ t.o.v. normaal hr-ketel gebruik waar een hoge Delta T vooral gebruikt wordt om binnen het HR bereik te komen (profiteren van condensatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kokpol schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:53:
[...]

Ik had alle rads van stand 6 naar stand 1 gezet, maar na 15min was er overal veel teveel ruis te horen. Ook de vvw ging meer flow krijgen (logisch) en heb ik ook al op alle groepen wat geknepen. Ik zie wel dat groep5 nu beter aan de temp (retour) komt, die bleef altijd wat achter op groep1tm4.

Maar de herrie is niet fijn, dus ik heb nu alle rads op stand 3 meen ik, het is even wat proberen. Doordat de retour iets hoger is nu de rads iets meer open staan, verwacht ik dat de pomp van de wp iets minder hard gaat, en de ruis acceptabel is.

dT3 zo laten staan?

Dit zijn de laatste uren waar ik aan het spelen ben met de flow van de rads en de groepen van de vvw;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QChRY7Ql99AvO7SxiYM-vMQgONo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MXfAreh0hteBVk91XceGinhy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ivimXHxzxgkGbYrL_0Zw9ZQs7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AovaCs4qj9fJO0Y4x0olNVTz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXNke3Z1IHm77vzhKNW25n3-Lqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lSroE4maE9NE1YRFvs7v3FJ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-10 20:13
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 17:22:
Als ik de vloerverwarming omhoog zie kruipen in temp op de retouren,
- is er dan meer warmte afgifte dan voorheen?
- om de afgifte wat te beperken, de flow iets lager maken per groep?
Bij gelijkblijvende Taanvoer en flow neemt juist je afgifte af (dT is kleiner). Als je de dT gelijk wil houden moet je de flow knijpen.

Nb: het kan zijn dat je vloer het vermogen wel krijgt afgegeven bij gelijke dT en gelijke flow maar met een hogere Taanvoer. Hoe groter het verschil tussen de gemiddelde water temperatuur en de ruimte temperatuur hoe groter de afgifte capaciteit. Als je comfort klachten hebt EN je Tretour loopt op kan het een oplossing zijn om je stook lijn een graad te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:33
Hallo,

Ik zoek wat advies.
We hebben een vrijstaand huis, en verwarmen inmiddels de bovenverdieping met twee Airco's en zijn daar tevreden mee.
Ons huis is redelijk geïsoleerd, maar wel oud. De spouw is volgespoten, maar geen 12 cm isolatie natuurlijk. Wel HR++ glas.

Klein testje met de watertemperatuur van de CV op 55 graden, ging best goed. Bleef prima te doen.

Uiteindelijk willen we de radiatoren vervangen door een droogbouw vloerverwarming op onze houten vloer.
We hebben 27 zonnepanelen, dus als de zon schijnt, stroom voldoende.

De Airco's boven zijn van Daikin, en eigenlijk wil ik ook een warmtepomp van Daikin.

Maar daar zijn best veel soorten van. Lage temp, Hoge temp, Hybride etc.

Ik zou eigenlijk een groot buffervat willen, waar ik evt de overtollige stroom kan gebruiken om het vat te verwarmen.

Maar dan, welk type Daikin? Waarom zou je niet voor de zekerheid de Hoge temperatuur versie aanschaffen? Dat lijkt me veiliger, maar minder zuinig? Lijkt me dat ik vooralsnog mijn huidige radiatoren kan blijven gebruiken, en geleidelijk de vloerverwarming aanleggen per ruimte.

Ik las ergens dat er ook warmtepompen bestaan, waar je aan de buitenunit, zowel de vloerverwarming, als ook een airco binnenunit kunt aansluiten, maar kan deze niet echt vinden.

Ik zoek nog een goeie installateur hoor, maar ik heb graag zelf de basis even helder.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Robbie-1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:01:
Hallo,

Ik zoek wat advies.
We hebben een vrijstaand huis, en verwarmen inmiddels de bovenverdieping met twee Airco's en zijn daar tevreden mee.
Ons huis is redelijk geïsoleerd, maar wel oud. De spouw is volgespoten, maar geen 12 cm isolatie natuurlijk. Wel HR++ glas.

Klein testje met de watertemperatuur van de CV op 55 graden, ging best goed. Bleef prima te doen.

Uiteindelijk willen we de radiatoren vervangen door een droogbouw vloerverwarming op onze houten vloer.
We hebben 27 zonnepanelen, dus als de zon schijnt, stroom voldoende.

De Airco's boven zijn van Daikin, en eigenlijk wil ik ook een warmtepomp van Daikin.

Maar daar zijn best veel soorten van. Lage temp, Hoge temp, Hybride etc.

Ik zou eigenlijk een groot buffervat willen, waar ik evt de overtollige stroom kan gebruiken om het vat te verwarmen.

Maar dan, welk type Daikin? Waarom zou je niet voor de zekerheid de Hoge temperatuur versie aanschaffen? Dat lijkt me veiliger, maar minder zuinig? Lijkt me dat ik vooralsnog mijn huidige radiatoren kan blijven gebruiken, en geleidelijk de vloerverwarming aanleggen per ruimte.

Ik las ergens dat er ook warmtepompen bestaan, waar je aan de buitenunit, zowel de vloerverwarming, als ook een airco binnenunit kunt aansluiten, maar kan deze niet echt vinden.

Ik zoek nog een goeie installateur hoor, maar ik heb graag zelf de basis even helder.

Tips?
55 graden is nog erg hoog qua temperatuur. Als het daarmee "best goed" ging zou ik toch eerst eens gaan zoeken op "Koevlaas". Dat is een methode waarmee je kunt berekenen hoeveel energie je woning nodig heeft om de boel goed warm te houden.
Aanvoertemperatuur is niet bepalend voor de hoeveelheid benodigde energie. Mijn huis blijft bijvoorbeeld goed warm met maximaal 30 graden toevoer bij -5) maar de 9kW warmtepomp vond het toch knap lastig. Bleek toch teveel warmteverlies (nu opgelost met aangevulde isolatiemaatregelen).

Een buffervat om energie in op te slaan lijkt een mooi idee maar bedenk je even hoeveel energie je dan moet opslaan en wat je dan met die energie gaat doen. Met 27 panelen kun je waarschijnlijk beter electrisch gaan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:33
@GJA

Bedankt voor je info, je hebt gelijk, maar daarom dacht ik ook aan een hoge temperatuur-warmtepomp. Dan kan ik toch voorlopig mijn bestaande radiatoren behouden? Of gaat dat nog niet werken dan.
Ik ga zeker wat berekenen laten hoor. en ik rijdt al elektrisch :-)

Koevlaas zegt: 9,6 dat is best veel inderdaad.
Vorig jaar trouwens nog geen 1800M3 en dan wordt dat 8,7 8)

Daarom willen we in de kamer die extra Airco of een Pelletkachel toevoegen.

[ Voor 26% gewijzigd door Robbie-1 op 01-02-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Robbie-1 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 22:34:
@GJA

Bedankt voor je info, je hebt gelijk, maar daarom dacht ik ook aan een hoge temperatuur-warmtepomp. Dan kan ik toch voorlopig mijn bestaande radiatoren behouden? Of gaat dat nog niet werken dan.
Ik ga zeker wat berekenen laten hoor. en ik rijdt al elektrisch :-)

Koevlaas zegt: 9,6 dat is best veel inderdaad.
Vorig jaar trouwens nog geen 1800M3 en dan wordt dat 8,7 8)

Daarom willen we in de kamer die extra Airco of een Pelletkachel toevoegen.
Je hebt helemaal geen HT nodig. Een gewone WP kan gewoon aan je wensen voldoen. En een pelletkachel is niet meer van deze tijd. Zwaar vervuilend, ik stop ook met de houtkachel. Iets van fijnstof en er is niets duurzaams aan pellets die van de andere kant van de wereld komen met schepen.

Lees Faq topic WP topic eens door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:03:
[...]

Ik had alle rads van stand 6 naar stand 1 gezet, maar na 15min was er overal veel teveel ruis te horen. Ook de vvw ging meer flow krijgen (logisch) en heb ik ook al op alle groepen wat geknepen. Ik zie wel dat groep5 nu beter aan de temp (retour) komt, die bleef altijd wat achter op groep1tm4.

Maar de herrie is niet fijn, dus ik heb nu alle rads op stand 3 meen ik, het is even wat proberen. Doordat de retour iets hoger is nu de rads iets meer open staan, verwacht ik dat de pomp van de wp iets minder hard gaat, en de ruis acceptabel is.

dT3 zo laten staan?

Dit zijn de laatste uren waar ik aan het spelen ben met de flow van de rads en de groepen van de vvw;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is niet de bedoeling om alle rads zomaar van 6 naar 1 te draaien maar echt berekenen en ieder z'n eigen bijbehorende stand. Dan pas is het waterzijdig ingeregeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Het is niet de bedoeling om alle rads zomaar van 6 naar 1 te draaien maar echt berekenen en ieder z'n eigen bijbehorende stand. Dan pas is het waterzijdig ingeregeld
Dit! @PCJR ik zal zometeen eens even kijken of ik kan vinden waar ik ze gedownload heb... hebben we anders een plek als Tweakers waar ik die Excel zou kunnen uploaden of kan dat ook in een bericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:46:
[...]

Snap ik, was ff om te testen wat t zou veroorzaken.
Maar ik heb al tig tooltjes enzo ingevuld om dat te berekenen en overal komt 6000 l/m uit, dus veel zin had dat niet.

Daarom was ik even benieuwd naar de tool die ? (Ninjetsu) hier had, waar wel iets zinnigs uitkwam met 30 aanvoer :)

Pagina: 1 ... 94 ... 156 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma