Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
/f/image/IQscxc3M25lFqO2BJBZbVKqm.png?f=fotoalbum_large)
Pomp gaat als een malle op en neer
Verder merk ik ook dat de 'Booster thermal protection' dan aanspringt:
/f/image/0SJRLTdL2cqh1CcfTxyClyFn.png?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee waarvoor deze dient? Ik verwacht dat het iets te maken heeft met het knijpen van de radiatoren, maar een verklaring heb ik helaas nog niet....
Die thermal protector wordt AANgeschakeld zodra de WP gebruikt wordt in verwarmingsbedrijf of SWW.SirLikeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:11:
[Afbeelding]
Iemand een idee waarvoor deze dient? Ik verwacht dat het iets te maken heeft met het knijpen van de radiatoren, maar een verklaring heb ik helaas nog niet....
De enige functie (voor zover ik weet) is precies wat 'ie zegt: garanderen dat de booster niet oververhit; dit zou kunnen gebeuren als om wat voor reden dan ook de flow veel te laag is (en de booster aanstaat uiteraard).
Je ziet dus ook dat als de flow naar 0 gaat dat de protector (en waarschijnlijk de stroomvoorziening naar de booster) uitgeschakeld wordt. Simpel maar effectief beveiligingssysteem dus.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ben geen expert maar daar lijkt het in mijn ogen wel op, hij kan zijn warmte niet afgeven. Daardoor loopt de retour op en gaat ie dat met een hoog debiet proberen op te lossen. Dat lukt niet dan gaat ie weer uit. Dan wordt retour weer te laag en dus gaat ie weer aan en is de cirkel rond.SirLikeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:11:
Ik verwacht dat het iets te maken heeft met het knijpen van de radiatoren, maar een verklaring heb ik helaas nog niet....
Als je zon HW meter hebt die het ‘echte’ verbruik meet, wat is voor jou de reden om het ‘berekende’ verbruik te monitoren?Rainesh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:21:
[...]
Mijn overschot staat op 4 en mijn inverter schommelt ook heel de tijd, maar gemiddeld is het rond de 300 watt.
Wanneer het kouder is, dan krijg ik een strakke lijn qua verbruik maar bij hogere buitentemperaturen dan is het "rillerig".
[Afbeelding]
Dit is dan alleen al via HW, laatstaan in HA met Espaltherma gegevens. Dan is het helemaal flipperdeflip.
[Afbeelding]
Ik gebruik shellys en als je die integreert in HA kun je ook mooi het gedrag zien obv opgenomen vermogen. Maar ik weet niet of die HW dat ook zo frequent kan doorgeven maar zou verwachten van wel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tltxfuc9r8aHdztEUAsH8FCG.jpg?f=user_large)
/f/image/oZLS93iFTmIiA9KPhctKltFp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 26-01-2024 09:56 ]
All-electric.
Afgezien dat ik rads in een WP systeem een drama vind, ik zie ook vaak in de nacht een verandering in het systeem. Alsof het systeem dan even opnieuw alles inregeld o.i.d.SirLikeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:36:
Gekke is dat het inregelen in de middag al klaar was en dat tot een uur of 2 in de nacht niets aan de hand was. Ik heb nu eens wat radiatoren opengezet (via de thermostaatkraan niet via voetventiel) om te checken of dat verschil geeft. Tot zover nog geen herrie gehad.
Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy
Ja hier ook aan het flipperen, iets minder grote ups/downs omdat bij mij de overregeling op 1 staat.RonJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:55:
Hier is het de afgelopen (warmere) dagen ook weer één groot stuiterfeest. Maar toch ook weer met rustige periodes tussendoor, zonder een duidelijke oorzaak. Ik zal zo eens kijken wat er gebeurd als ik de overregeling weer terug afknijp naar 1K.
[Afbeelding]
Maar ik snap nog steeds niet zo goed waarom die dat doet. Met het voor mij nieuwe inzicht dat de WP in verwarmingsbedrijf regelt obv dT tov Ta-setpoint (en dus niet obv Ta) ben ik dat eens specifieker gaan bekijken.
Deze dT blijft zo goed als stabiel, de retour dan dus ook (0,1 gr verschillen). Waarom gaat ie dan toch de tA steeds omhoog en dan weer omlaag gooien? Als dT ineens zou gaan schommelen zou ik het nog begrijpen maar dat is dus echt minimaal. Het houd me echt bezig
Edit:
Doel van de overregeling is compressor stop/starts te voorkomen. Waarom zou hij in deze situatie, met een in mijn ogen stabiele dT en Tr, zonder de overregeling de compressor uitzetten?
:strip_exif()/f/image/bcFEoea6AFw9cSy6QyQMu2mK.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1toDF7xx0w86xFx3CEqo3fvT.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Riesjard op 26-01-2024 10:20 ]
[/quote]
Voor een uur en dan moet hij weer vol aan de bak om dat in te halen?
Daar ga je volgens mij geen winst mee boeken!
Als ik @MajaMestreech goed begrijp is het effect van een uur “verlaging” dat dit als het ware werkt als een puls om de WP uit te schakelen. Als hij dan na een uur weer op 20gr staat gaat de WP (over het algemeen) niet opnieuw aan omdat hij niet aan de start voorwaarden voldoen, Truimte < Truimte setpoint - 0,5k.Kasseilegger schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:51:
Vraag over jouw nacht verlaging. Ik heb deze nu in de ochtend pas weer naar 20grC staan. Waarom doe je dat na een uur al?
[/quote]
Voor een uur en dan moet hij weer vol aan de bak om dat in te halen?
Daar ga je volgens mij geen winst mee boeken!
Wat hij hiermee bereikt is dat bij flinke vorst de kamer niet afkoelt tot onder de 18,5 voordat de WP in de nacht aanspringt of dat hij extreem hard moet werken in de ochtend bij de opstart.
Of dit werkt hangt natuurlijk van je afgifte systeem en huis/isolatie af.
In mijn geval (met radiatoren) werkt nachtverlaging goed. Waarbij de “truc” van een uurtje verlagen bij buiten temperaturen in de nacht met matig vorst voor een beter comfort zouden zorgen.
Oa vandaag is de WP nog niet eens opgestart en de ruimte temperatuur nogsteeds zeer aangenaam.
Ook niet in flows? Of haalt hij het dT setpoint niet en draait hij praktisch gezien op bv dT4?PCJR schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 07:21:
[...]
Ik merk hier nog weinig verschil tussen dT3 of dT7...
De spikes in TA lijken wel minder te zijn met een lagere overregeling. Dat is interessant.Riesjard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 10:10:
[...]
Ja hier ook aan het flipperen, iets minder grote ups/downs omdat bij mij de overregeling op 1 staat.
Maar ik snap nog steeds niet zo goed waarom die dat doet. Met het voor mij nieuwe inzicht dat de WP in verwarmingsbedrijf regelt obv dT tov Ta-setpoint (en dus niet obv Ta) ben ik dat eens specifieker gaan bekijken.
Deze dT blijft zo goed als stabiel, de retour dan dus ook (0,1 gr verschillen). Waarom gaat ie dan toch de tA steeds omhoog en dan weer omlaag gooien? Als dT ineens zou gaan schommelen zou ik het nog begrijpen maar dat is dus echt minimaal. Het houd me echt bezig
Edit:
Doel van de overregeling is compressor stop/starts te voorkomen. Waarom zou hij in deze situatie, met een in mijn ogen stabiele dT en Tr, zonder de overregeling de compressor uitzetten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je zegt dat hij de compressor uitzet, maar dat is denk ik niet het geval. Wellicht dat de compressor wat minder toeren gaat maken. Kun je de compressorfrequentie plotten bij je laatste plaatje?
Interessant, want dit probleem heb ik schijnbaar ook en wilde hier de experts nog eens vragen. Maar had zelf ook al het vermoeden dat de radiatoren de warmte niet kwijt kunnen. Moet ik ze toch boven op de slaapkamers maar eens gaan opendraaien.Riesjard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:34:
[...]
Ben geen expert maar daar lijkt het in mijn ogen wel op, hij kan zijn warmte niet afgeven. Daardoor loopt de retour op en gaat ie dat met een hoog debiet proberen op te lossen. Dat lukt niet dan gaat ie weer uit. Dan wordt retour weer te laag en dus gaat ie weer aan en is de cirkel rond.
Hier een cyclus van ongeveer iedere 5 minuten, heb geen espaltherma maar ben op het display eens gaan kijken wat er gebeurt. Heb wel het idee dat de buitentemperatuur van invloed is op dit gedrag.
Overzicht van stroom is totaal overzicht via P1, maar duidelijk te zien wat er gebeurt op `rust momenten`
Kamertemperatuur ingesteld op 20.5
Regeling weersafhankelijk met bediening externe kamerthermostaat
Delta T 4
Het volgende gebeurt in deze cyclus:
Stap 1:
Pomp uit
Compressor uit
Thermostaat uit
Vertrekwatertemperatuur 32
Watertemp inlaat platenwarmtewisselaar 28
Flow 0
Stap 2:
Pomp aan
Compressor uit
Thermostaat aan
Vertrekwatertemperatuur 28
Flow 35 l/min
Stap 3:
Pomp aan
Compressor uit
Thermostaat aan
Vertrekwatertemperatuur 26
Watertemp inlaat platenwarmtewisselaar 27
Flow 16 l/min
Stap 4:
Pomp aan
Compressor aan
Thermostaat aan
Vertrekwatertemperatuur gaat naar 32
Watertemp inlaat platenwarmtewisselaar gaat naar 28
Flow wordt iets verhoogd naar zo'n 20 l/min
Stap 5:
Alles gaat weer naar uit en cyclus begint opnieuw bij stap 1
Het vreemde is dus ook dat de kamerthermostaat in deze cyclus aan en uit signaal schakelt terwijl de temperatuuraanduiding netjes 20.5 blijft.
:strip_exif()/f/image/J4vaTsL6WG84rvFF3MovYcTv.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat eerste is ook logisch, de overregeling bepaalt hoever Ta mag komen boven setpoint. Als je hem minder ruimte geeft zal die ook minder pakken.MrFish schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:59:
[...]
De spikes in TA lijken wel minder te zijn met een lagere overregeling. Dat is interessant.
Je zegt dat hij de compressor uitzet, maar dat is denk ik niet het geval. Wellicht dat de compressor wat minder toeren gaat maken. Kun je de compressorfrequentie plotten bij je laatste plaatje?
Ik heb de compressor waarden niet als sensor aangemaakt. Volgens mij heb ik ze in esp altherma niet eens aangezet. Maar goed, de compressor zal meer/minder druk opbouwen naar gelang Ta omhoog of omlaag gaat.
Daarnaast bedoelde ik niet te zeggen dat in mijn geval nu de compressor uit en aangaat. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het voorkomen van uit/aanzetten van de compressor het doel is van de overregeling alleen zie ik in mijn voorbeeld de aanleiding daar niet voor.
De kamerthermostaat schakelt niet aan en uit. De blauwe ring geeft de status van de compressor aan, niet óf er warmtevraag is.Drommels75 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Interessant, want dit probleem heb ik schijnbaar ook en wilde hier de experts nog eens vragen. Maar had zelf ook al het vermoeden dat de radiatoren de warmte niet kwijt kunnen. Moet ik ze toch boven op de slaapkamers maar eens gaan opendraaien.
Hier een cyclus van ongeveer iedere 5 minuten, heb geen espaltherma maar ben op het display eens gaan kijken wat er gebeurt. Heb wel het idee dat de buitentemperatuur van invloed is op dit gedrag.
Overzicht van stroom is totaal overzicht via P1, maar duidelijk te zien wat er gebeurt op `rust momenten`
Delta T 4
Stap 1:
Pomp uit
Compressor uit
Thermostaat uit
Flow 0
Stap 2:
Pomp aan
Compressor uit
Thermostaat aan
Flow 35 l/min
Stap 3:
Pomp aan
Compressor uit
Thermostaat aan
Flow 16 l/min
Stap 4:
Pomp aan
Compressor aan
Thermostaat aan
Stap 5:
Het vreemde is dus ook dat de kamerthermostaat in deze cyclus aan en uit signaal schakelt terwijl de temperatuuraanduiding netjes 20.5 blijft.
[Afbeelding]
Om de 5 minuten pendelen is zeer slecht voor je compressor. Je stooklijn moet omhoog. De instelling 'overregeling' hoger zetten helpt ook.
Of dat logisch is, hangt af van de manier waarop dit geïmplementeerd is, en of de 'overregeling' parameter wel of niet de parameters van de (waarschijnlijk PID-achtige) regeling voor TA beïnvloedt of niet.Riesjard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:45:
[...]
Dat eerste is ook logisch, de overregeling bepaalt hoever Ta mag komen boven setpoint. Als je hem minder ruimte geeft zal die ook minder pakken.
Ik heb de compressor waarden niet als sensor aangemaakt. Volgens mij heb ik ze in esp altherma niet eens aangezet. Maar goed, de compressor zal meer/minder druk opbouwen naar gelang Ta omhoog of omlaag gaat.
Daarnaast bedoelde ik niet te zeggen dat in mijn geval nu de compressor uit en aangaat. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het voorkomen van uit/aanzetten van de compressor het doel is van de overregeling alleen zie ik in mijn voorbeeld de aanleiding daar niet voor.
In eerste instantie was mijn hypothese dat 'overregeling' los stond van de regeling voor TA, en dat de overregeling gewoon een harde begrenzing was van TA waarboven de compressor uit wordt gezet. Maar dat ligt misschien toch anders
De kamerthermostaat schakelt niet aan en uit. De blauwe ring geeft de status van de compressor aan, niet óf er warmtevraag is.
Om de 5 minuten pendelen is zeer slecht voor je compressor. Je stooklijn moet omhoog. De instelling 'overregeling' aanzetten helpt ook.
Ik heb geen madoka maar de draadloze kamerthermostaat, schakelt daadwerkelijk thermostaat primair aan of uit. Regeling staat op weersafhankelijk met bediening externe kamerthermostaat.
Overregeling staat reeds op 4 en stooklijn mijn inziens al hoog 48 AWT bij -15 en 25 bij 20.
Ga het weersafhankelijke er eens uithalen en puur op kamerthermostaat laten regelen. Eens kijken wat er dan gebeurt.
Dan is het belangrijk om erachter te komen of hij uitschakelt op je thermostaat of vanwege overshoot.Drommels75 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:46:
@MrFish
De kamerthermostaat schakelt niet aan en uit. De blauwe ring geeft de status van de compressor aan, niet óf er warmtevraag is.
Om de 5 minuten pendelen is zeer slecht voor je compressor. Je stooklijn moet omhoog. De instelling 'overregeling' aanzetten helpt ook.
Ik heb geen madoka maar de draadloze kamerthermostaat, schakelt daadwerkelijk thermostaat primair aan of uit. Regeling staat op weersafhankelijk met bediening externe kamerthermostaat.
Overregeling staat reeds op 4 en stooklijn mijn inziens al hoog 48 AWT bij -15 en 25 bij 20.
Ga het weersafhankelijke er eens uithalen en puur op kamerthermostaat laten regelen. Eens kijken wat er dan gebeurt.
Wat is de huidige setpoint? Zo te zien rond de 30°C, maar zou helpen als je die erbij zou tekenen in het bovenstaande grafiekje, om te beoordelen hoe groot de overshoot daadwerkelijk is en of die echt daarop uitslaat. Gezien je stooklijn, bij een buitentemperatuur van +10, zou ik een setpoint van ~31 graden verwachten. Bij 4 graden overregeling zou je dan nog tot 35 graden mogen doorstoken, dat is niet in overeenstemming met wat je grafiek laat zien. Dat is nog een puzzeltje dus.
Voor radiatoren vind ik TA = 30 °C met een Delta T van (zo te zien) 5 vrij laag. Een 'voet' van je stooklijn van 25°C met een Delta T van 5 is natuurlijk ook van de zotte. Afhankelijk van je huis kun je misschien beter eindigen bij +35°C bij +10 of iets dergelijks.
Niet-weersafhankelijk stoken is wel erg zonde van het rendement, maar het kan inzicht geven.
Je kan ook het thermostaat contact even kortsluiten, dan zie je het ook gelijk.MrFish schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Dan is het belangrijk om erachter te komen of hij uitschakelt op je thermostaat of vanwege overshoot.
Wat is de huidige setpoint? Zo te zien rond de 30°C, maar zou helpen als je die erbij zou tekenen in het bovenstaande grafiekje, om te beoordelen hoe groot de overshoot daadwerkelijk is en of die echt daarop uitslaat. Gezien je stooklijn, bij een buitentemperatuur van +10, zou ik een setpoint van ~31 graden verwachten. Bij 4 graden overregeling zou je dan nog tot 35 graden mogen doorstoken, dat is niet in overeenstemming met wat je grafiek laat zien. Dat is nog een puzzeltje dus.
Voor radiatoren vind ik TA = 30 °C met een Delta T van (zo te zien) 5 vrij laag. Een 'voet' van je stooklijn van 25°C met een Delta T van 5 is natuurlijk ook van de zotte. Afhankelijk van je huis kun je misschien beter eindigen bij +35°C bij +10 of iets dergelijks.
Niet-weersafhankelijk stoken is wel erg zonde van het rendement, maar het kan inzicht geven.
Als deze zoals bijv. een Nest, Tado of bepaalde Honeywell modellen probeert te moduleren door te low-frequency PWM'en op het aan/uit contact dan moet deze er zsm uit, dat sloopt je warmtepomp.
All-electric.
Ja, goede suggestie. Of de wenstemperatuur even op standje saunaRonJ schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:19:
[...]
Je kan ook het thermostaat contact even kortsluiten, dan zie je het ook gelijk.
Als deze zoals bijv. een Nest, Tado of bepaalde Honeywell modellen probeert te moduleren door te low-frequency PWM'en op het aan/uit contact dan moet deze er zsm uit, dat sloopt je warmtepomp.
15 watt.GKeurentjes schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:36:
Ik heb een Daikin ERGA08EVH met een EHBH08E6V. Weet iemand ook of deze WP nog zoiets heeft als een minimum opgenomen elektrisch vermogen? En zo ja, wat dat dan is voor deze WP?
All-electric.
Nu weer, vloerverwarming is aangesloten, dus weer water eruit en erop, dus ontluchten. Al 36 uur mee bezig en nog wil ie niet aan, debietprobleem, oftewel waarschijnlijk nog te veel lucht bij de pomp, maar hoe krijg je dat eruit?
Al heel vaak alle radiatoren langs gelopen, automatische ontluchter op de unit werkt prima en hoor ik regelmatig gaan. Nu al 2 keer beneden afgetapt om tegelijk boven aan te vullen, dan borrelt er flink wat en komt er weer een lading uit, hoe vaak ik dat nog moet herhalen weet ik niet maar wat een gedoe....
De WP heeft een ontluchting programma, die kan je aanzetten. Verder kan je als het goed is op de vloerverwarming verdeler ook ontluchten. Ik was destijds met een uurtje klaar.DaVaMa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
Misschien dat dit niet per se de warmtepomp is, maar meer mijn verwarming/aansluiting, maar ik word echt gillend gek van deze unit. Hangt nu zo een beetje een jaar of wat en zo vaak gezeik mee.
Nu weer, vloerverwarming is aangesloten, dus weer water eruit en erop, dus ontluchten. Al 36 uur mee bezig en nog wil ie niet aan, debietprobleem, oftewel waarschijnlijk nog te veel lucht bij de pomp, maar hoe krijg je dat eruit?
Al heel vaak alle radiatoren langs gelopen, automatische ontluchter op de unit werkt prima en hoor ik regelmatig gaan. Nu al 2 keer beneden afgetapt om tegelijk boven aan te vullen, dan borrelt er flink wat en komt er weer een lading uit, hoe vaak ik dat nog moet herhalen weet ik niet maar wat een gedoe....
Probeer het eens andersom (beneden vullen, boven tappen). En dan niet een beetje, maar gewoon door blijven vullen tot er geen lucht meer uit komt.DaVaMa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
Misschien dat dit niet per se de warmtepomp is, maar meer mijn verwarming/aansluiting, maar ik word echt gillend gek van deze unit. Hangt nu zo een beetje een jaar of wat en zo vaak gezeik mee.
Daar kan de WP unit toch allemaal niks aan doen verder?
All-electric.
Zou mogelijk ook kunnen komen door een te lage druk. Weet toen hij hier was aangesloten, had de installateur er ook te weinig water in gedaan. Resultaat is een verwarrende debiet probleem melding.DaVaMa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
Waar staat de druk bij jou op?
Waarom tap je af? Komt er daardoor niet juist weer nieuwe lucht in?DaVaMa schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:29:
Nu al 2 keer beneden afgetapt
Waar je vult zou niet uit moeten maken, maar ik doe hem altijd lekker vol (tegen de 2 bar), dat ontlucht makkelijker.
Vergeet naast ontluchters van de radiatoren en de (vloerverwarmings-)verdelers ook de ontluchters bovenop je expansievat en eventuele buffervat niet.
Ik zie wel erg hoge flow (35l/m). Wellicht ergens kortsluiting/bypass?Drommels75 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:42:
[...]
Interessant, want dit probleem heb ik schijnbaar ook en wilde hier de experts nog eens vragen. Maar had zelf ook al het vermoeden dat de radiatoren de warmte niet kwijt kunnen. Moet ik ze toch boven op de slaapkamers maar eens gaan opendraaien.
Delta T 4
Stap 1:
Pomp uit
Compressor uit
Thermostaat uit
Flow 0
Stap 2:
Pomp aan
Compressor uit
Thermostaat aan
Flow 35 l/min
Stap 3:
Pomp aan
Compressor uit
Thermostaat aan
Flow 16 l/min
Stap 4:
Pomp aan
Compressor aan
Thermostaat aan
Stap 5:
[Afbeelding]
Ik vul boven en tap beneden af omdat dat het meest werkbaar is met hoe alles is aangesloten, is idd niet ideaal maar leek goed te werken om er wat beweging in te krijgen.
Hij is het net weer gaan doen, het ontluchtingsprogramma werkt niet als de pomp helemaal niet kan pompen, dan schiet ie in de foutcode van te laag/geen debiet. Na nog een hele tijd vullen/aftappen doet ie het weer.
Ik ga voor de volgende keer wel eens kijken of ik op de een of andere manier beneden kan vullen en boven kan aftappen.
Dit soort plaatjes kun je beter niet gebruiken voor diagnose. Dit is nog al gecomprimeerd meestal. Beter is om onder history/geschiedenis de entiteiten te pakken, en daan ook goed in te zoomenRiesjard schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:44:
[...]
Als je zon HW meter hebt die het ‘echte’ verbruik meet, wat is voor jou de reden om het ‘berekende’ verbruik te monitoren?
Ik gebruik shellys en als je die integreert in HA kun je ook mooi het gedrag zien obv opgenomen vermogen. Maar ik weet niet of die HW dat ook zo frequent kan doorgeven maar zou verwachten van wel.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/LDoSWMqzJHq2VkOveemw05KH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4AWENm8LnrUgGvM5sm1uVurz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z5wVzP8fJQv2ysLW87s7WOvv.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ook met dT=7 (of 8 weet even niet), niet minder geflipper ofzo. Dus het Daikin advies nu niet zinvol gebleken. Een hogere dT, right, maar dan moet de flow lager. En als de pomp al 90% van de dag op 6-7 l/m draait, gaat die dT niet lager komen.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Nop, met dT3 had ik al vaak 6-7 l/m. Nu met dT7 of 8 is dat gewoon ook dezelfde flow. Hogere flow, dan zou het aanvoerwater nog sneller terug zijn en zou de dT net kleiner worden, dus hij loopt al op zn laagste flowJoTil schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Ook niet in flows? Of haalt hij het dT setpoint niet en draait hij praktisch gezien op bv dT4?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Wat is je dT en andere settings? overregeling etcSirLikeAlot schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:11:
Gisteren een poging gedaan om de radiatoren waterzijdig in te regelen, wat in eerste instantie het gewenste effect had. Maar vanacht plots een heel erg schommelend gedrag én herrie in de radiatoren (pieken met pompgeluid).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de ERGA06EVH versie en die is nagenoeg gelijk aan de jouwe.GKeurentjes schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 15:36:
Ik heb een Daikin ERGA08EVH met een EHBH08E6V. Weet iemand ook of deze WP nog zoiets heeft als een minimum opgenomen elektrisch vermogen? En zo ja, wat dat dan is voor deze WP?
De gerapporteerde waarden voor de compressor komen nooit structureel onder de 290W, ik heb in de herfst wel eens 115W gezien maar dan echt hele korte tikjes. Daarbovenop komt nog de pomp en de electronica, heb ik nooit gemeten maar dat zal tussen de 15-50W al naar gelang pompsnelheid.
Al met al: ca. 15W als er geen warmte wordt geproduceerd (pomp en compressor uit), en vanaf 300W in werking.
Hoe houdt de veiligheidsklep zich met die flow? Bij mij ging er flink water de overstort in boven de 25l/m!JoTil schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:57:
[...]
Ik zie wel erg hoge flow (35l/m). Wellicht ergens kortsluiting/bypass?
Ik heb de indruk dat die van mij wat te los is, of te klein bemeten voor de max. flow.
Die gerapporteerde 115 W kan mijn Daikin wél (uren!) lang volhouden, maar dat komt eerder overeen met ca 270 W totaal opgenomen vermogen. De recente post van @RonJ laat dat laatste mooi zien:mawashigeri schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Ik heb de ERGA06EVH versie en die is nagenoeg gelijk aan de jouwe.
De gerapporteerde waarden voor de compressor komen nooit structureel onder de 290W, ik heb in de herfst wel eens 115W gezien maar dan echt hele korte tikjes. Daarbovenop komt nog de pomp en de electronica, heb ik nooit gemeten maar dat zal tussen de 15-50W al naar gelang pompsnelheid.
Al met al: ca. 15W als er geen warmte wordt geproduceerd (pomp en compressor uit), en vanaf 300W in werking.
RonJ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Het gaat mij niet om de weergave maar om de bron van de gegevens (stroommeter vs waarden berekenen)PCJR schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:36:
[...]
Dit soort plaatjes kun je beter niet gebruiken voor diagnose. Dit is nog al gecomprimeerd meestal. Beter is om onder history/geschiedenis de entiteiten te pakken, en daan ook goed in te zoomenUiteraard is geflipper wel te zien hier...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier ook met dT=7 (of 8 weet even niet), niet minder geflipper ofzo. Dus het Daikin advies nu niet zinvol gebleken. Een hogere dT, right, maar dan moet de flow lager. En als de pomp al 90% van de dag op 6-7 l/m draait, gaat die dT niet lager komen.
Dat is ook het beeld dat ik herken. Compressor eigenlijk structureel nooit onder de pakweg 300W voor verwarmen. 15W lijkt soort minimum voor o.a. electronica, meer dan allang geen compressorwerking meer.mawashigeri schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:19:
[...]
Ik heb de ERGA06EVH versie en die is nagenoeg gelijk aan de jouwe.
299W en 115W zijn hier de minimale waardes van de inverter. 115W tikt ie heel af en toe aan.GKeurentjes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:57:
[...]
Dat is ook het beeld dat ik herken. Compressor eigenlijk structureel nooit onder de pakweg 300W voor verwarmen. 15W lijkt soort minimum voor o.a. electronica, meer dan allang geen compressorwerking meer.
Ik ga bijna twijfelen aan mijn eigen instellingen. Heb namelijk 0 gependel meer ervaren na overshoot ingesteld te hebben.
WP staat altijd aan, maar verwarmen mag ie pas vanaf 14 gr en lager
Stooklijn 37 bij -15 en 14 bij 14 graden
dT 5
Overshoot 4
Altijd lekker 20 graden, en anders doe ik er een graadje bij
Of er “geflipper” is weet ik niet, maar zonder overshoot gaat ie wel pendelen.
Maar overshoot op 4 is niet schadelijk toch..?
Pendelen is natuurlijk wat anders dan je WP uit zetten. Pendelen kan schadelijk zijn voor je compressor (AAN/UIT). Pendelen is UIT/AAN binnen enkele minuten en dan vaak achter elkaar.MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:30:
@Atomius Wat is er vervelend aan dat hij pendelt met dit weer? Aan= verbruik Uit= geen stroomverbruik. Ik stook op dit moment zelfs helemaal niet en het is 20,5 graden binnen. Ligt helemaal aan het warmteverlies van je woning. Dat punt van pendelen is voor iedereen anders.
Ik denk dat 14 bij 14 het probleem is dan is je AWT al kouder dan je kamer temperatuur. Bij een dT van 5 zal je AWT bij 14 gr buiten minimaal 26grC moeten zijn.Atomius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:23:
Vervelend zeg dat velen ineens last krijgen van pendelen met dit weer.
Ik ga bijna twijfelen aan mijn eigen instellingen. Heb namelijk 0 gependel meer ervaren na overshoot ingesteld te hebben.
WP staat altijd aan, maar verwarmen mag ie pas vanaf 14 gr en lager
Stooklijn 37 bij -15 en 14 bij 14 graden
dT 5
Overshoot 4
Altijd lekker 20 graden, en anders doe ik er een graadje bij
Of er “geflipper” is weet ik niet, maar zonder overshoot gaat ie wel pendelen.
Maar overshoot op 4 is niet schadelijk toch..?
Ik heb een voorval meegemaakt dat ik wil voorleggen omdat ik er geen verklaring voor heb.
Via de app krijg ik info over de status thuis.
Bij mijn vertrek heb ik de vakantie ingevuld en geactiveerd.
Het WW doet het zoals ik mocht verwachten. Geen dagelijks gebruik maar wel de wekelijkse desinfectie run.
De verwarming verbruik echter onverwacht enkele kw / dag (4 tot
14c is volgens mij een minimum temperatuur in de kamer, kan zijn dat de WP aan gaat omdat de minimum kamertemp. is bereikt. Aangezien er geen warmte in het huis is, kost en even wat kWh om het warm te krijgen.pbragazzi schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:49:
Beste collega’s Daikin WP,
Ik heb een voorval meegemaakt dat ik wil voorleggen omdat ik er geen verklaring voor heb.
Via de app krijg ik info over de status thuis.
Bij mijn vertrek heb ik de vakantie ingevuld en geactiveerd.
Het WW doet het zoals ik mocht verwachten. Geen dagelijks gebruik maar wel de wekelijkse desinfectie run.
De verwarming verbruik echter onverwacht enkele kw / dag (4 tot. Dit terwijl de T is ingesteld op 12C en de door mij via de app waargenomen temperatuur tussen de 14.5 en 15,5C is geweest.
EDIT: Dit is 12c, als deze niet is aangepast.
/f/image/BSzfwmZNS6tuMYdiF62njXO0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 47% gewijzigd door SmartGuyz op 27-01-2024 16:04 ]
Maar ik heb dus geen probleem. Ding draait als een tierelier. Ik vraag me vooral af of die overshoot op 4 niet schadelijk is.
Overschot op 4 is zeker niet schadelijk. Daarmee geef je iets meer controle aan de WP.Atomius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:06:
Oh ik had een fout gemaakt het is 25 bij 14 graden buiten.
Maar ik heb dus geen probleem. Ding draait als een tierelier. Ik vraag me vooral af of die overshoot op 4 niet schadelijk is.
Dit lijkt me niet normaal...?
Hij draaide de afgelopen maanden zonder dit geluid.
Ik dacht dat iemand iets gelijkaardigs hier ook al eens had gepost, maar vind het niet meer terug.
Iemand een idee of ik hier zelf iets aan kan doen?
[Video: https://www.veed.io/view/8f6ba8e6-f480-4e1f-a598-9dc7b350296e?sharingWidget=true&panel=share]
[ Voor 6% gewijzigd door DeGeert op 27-01-2024 16:55 ]
Mja vroeg het me af omdat dat geflipper waar @PCJR het over heeft ermee in verband werd gebracht. Of of dat geflipper erg is.SmartGuyz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:08:
[...]
Overschot op 4 is zeker niet schadelijk. Daarmee geef je iets meer controle aan de WP.
Pendelen is in heel korte tijd aan/uit, bijvoorbeeld om de 5 minuten. Als je WP nu een kwartier/halfuur stookt en dan weer uit voor een kwartier/halfuur is er niets aan de hand en dat is volkomen normaal gedrag als het minimaal vermogen hoger is dan de warmtevraag/verlies van de woning. Mijn WP staat overigens niet uit....ik heb gewoon weinig warmtevraag/verlies om het met dit weer op temperatuur te houden.SmartGuyz schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 15:06:
[...]
Pendelen is natuurlijk wat anders dan je WP uit zetten. Pendelen kan schadelijk zijn voor je compressor (AAN/UIT). Pendelen is UIT/AAN binnen enkele minuten en dan vaak achter elkaar.
Na 8 maanden ervaring met mijn Daikin WP toch maar eens wat zaken op een rijtje gezet. Terwijl minister Jetten in het kader van de netcongestie praat over 'het slim maken van WPen' en het 'slim gebruik van WPen' een aantal ervaringen.
Even vooraf. Nadat mijn installateur de Daikin bij mij heeft geplaatst is deze helaas failliet gegaan: wanbetalers en teveel opdrachten zorgden voor te lage cashflow. Erg jammer, maar ik blijf hem dankbaar voor het goede advies. Ik heb namelijk wel een goed geïsoleerd huis, maar geen vloerverwarming. Alleen radiatoren (jaren 70 huis) wel veelal voorzien van speedcomfort ventilatoren. Gevolg van faillissement was dat ik zelf naar een goede instelling voor de WP moest gaan zoeken en dat is me met behulp van de adviezen van de verschillende tweakers prima gelukt voor zover ik nu kan overzien. Stabiele loop, maar misschien hier en daar nog wel wat in efficiëntie te winnen. Zuinig stoken is hierbij een kunst en zeker niet voor iedereen weggelegd.
Mijn ervaringen:
1. WP (de Daikin) absoluut niet 'slim'. Softwarematig is er volgens mij nog veel winst te boeken. Nu gestuurd op aanvoertemperatuur afh van stooklijn. Echter 1C buitentemperatuur met zon en geen wind, is wat anders dan 1C met sneeuw en wind. Wanneer je dan de WP zo hebt ingesteld dat die normaliter aan één stuk door stabiel en constant loopt (ingestelde kamertemperatuur bereikt net niet het uiterste van de hysterese: + of 1 0.5C van de ingestelde temperatuur) dan maakt het dus nogal wat uit wat het warmteverlies van de woning is. Deze is dus deels afhankelijk van de buitenomstandigheden bij eenzelfde temperatuur. Dit vereist aanpassing (kan via de app) van de stooklijn/aanvoertemperatuur). Dit moet volgens mij ook softwarematig te regelen zijn (Regelen op buitentemperatuur of gevoelstemperatuur? Bij deze laatste is correctie van b.v. wind mee te nemen. Of stooklijn automatisch wat verlagen wanneer je te dicht bij de uitersten van de hysterese komt.
2. Dag en nachttemperatuur gelijk houden. Bekend iets. Realiseer je dus dat WP prima is om iets om temperatuur te houden i.p.v. snel op temperatuur te brengen.
3. Radiatoren goed waterzijdig inregelen. Zeker bij gebruik van slimme radiatorkranen is mooie contante loop van de WP ideaal. Door goed waterzijdig in te regelen kan ik de studeerkamers boven 1 of 2 graden warmer houden dan de woonkamer en dat wil ik.
4. Zeer veel instelmogelijkheden van de WP, soms onoverzichtelijk of niet helder hoe verschillende instellingen in elkaar ingrijpen. Sommige instellingen (b.v. hysterese Taanvoer niet zelf in te stellen). Top dat je altijd bij collega tweakers terecht komt.
5. Iedere woning is anders en vraagt om een andere instelling wanneer je het uiterste wat betreft zuinigheid uit de WP wilt halen.
Zo nog wel meer opmerkingen te maken, maar dit waren voor mij de belangrijkste. Dan wat slotconclusies.
- Ik begrijp niet hoe een installateur van een warmtepomp een echt goede instelling kan maken door 'even langs te komen'. Volgens mij een grove instelling waardoor je huis wel warm blijft, maar zeker geen zuinige instelling. Hier is winst te boeken en die winst pakken draagt bij bij het inperken van netcongestie (lagere belasting door verminderde elektavraag).
- Wil je echt zuinig stoken dan moet je je echt willen verdiepen in de techniek van de WP en alle instellingen. Je staat er echter niet alleen voor en kunt hulp krijgen van de vele tweakers.
- Er is volgens mij softwarematig nog veel winst te boeken om tot goede en lagere verbruiken van een WP te komen. Dat moet in een digiland als Nederland toch lukken!? T.o.v. de instellingen van een installateur nog vele procenten en misschien wel tientallen procenten energiewinst te boeken.
Ik ben erg benieuwd hoe andere tweakers tegen de geschetste zaken aankijken.
Met pendelen wordt in de regel bedoeld dat de ketel/WP uitslaat omdat de TA boven de ingestelde waarde komt, vanwege te weinig afgifte voor het (minimale) vermogen. “Pendelen” op de kamerthermostaat is inderdaad geen probleem, dit gaat veel langzamer.MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:23:
[...]
Pendelen is in heel korte tijd aan/uit, bijvoorbeeld om de 5 minuten. Als je WP nu een kwartier/halfuur stookt en dan weer uit voor een kwartier/halfuur is er niets aan de hand en dat is volkomen normaal gedrag als het minimaal vermogen hoger is dan de warmtevraag/verlies van de woning. Mijn WP staat overigens niet uit....ik heb gewoon weinig warmtevraag/verlies om het met dit weer op temperatuur te houden.
Deze maand al 864 Kwh verbruikt. Vandaag alleen al bv 23 Kwh en op echt koude dagen toen het zo rond de -5 graden was is het verbruik gerust 45 Kwh per dag of meer. Het topic is hier al vaak terug gekomen maar de grootste boosdoener lijkt mij het frequent de-frosten te zijn. Vannacht bv elke 30 tot 40 min een defrost. Bij lang runs telt die qua verbruik wel stevig door.
/f/image/k2F61QSPvTUj09u7ehtnFCsT.png?f=fotoalbum_large)
(sorry Wifi viel soms weg gisteren, vandaar de grijze zones).
Is dit een normaal verbruik voor deze warmtepomp? Een huis uit de jaren 80, redelijk geïsolleerd met vloerverwarming.
Er komt toch echt in het voor- en najaar, zelfs met voldoende afgifte, een moment dat je minimaal vermogen te hoog wordt. Als je nog maar 1kW nodig hebt om de boel op temperatuur te houden en je WP is minimaal 2 dan gaat hij gewoon aan/uit. Sowieso dat het schadelijk is, is niet waar. Je compressor is gebouwd op duizenden keren aan/uit. Je simpele koelkast in je keuken gaat ook jaren mee en die tunen we ook niet. Vroeger bestonden er niet eens modulerende warmtepompen. Die gingen alleen maar aan/uit.MrFish schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:05:
[...]
Met pendelen wordt in de regel bedoeld dat de ketel/WP uitslaat omdat de TA boven de ingestelde waarde komt, vanwege te weinig afgifte voor het (minimale) vermogen. “Pendelen” op de kamerthermostaat is inderdaad geen probleem, dit gaat veel langzamer.
@GKeurentjes Goed verhaal.
[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 27-01-2024 17:43 ]
We zullen iets met info nodig hebben. Hoe groot is het huis? Stook je beneden en boven? Welke stook lijn?tdevos schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:07:
De eerste keer dat ik hier een berichtje plaats. Dankzij dit forum al veel kunnen leren en fine tunen maar ik blijf toch een beetje in mijn maag zitten met het verbruik van onze warmtepomp (Altherma 3, EHVH08S23EJ6V).
Deze maand al 864 Kwh verbruikt. Vandaag alleen al bv 23 Kwh en op echt koude dagen toen het zo rond de -5 graden was is het verbruik gerust 45 Kwh per dag of meer. Het topic is hier al vaak terug gekomen maar de grootste boosdoener lijkt mij het frequent de-frosten te zijn. Vannacht bv elke 30 tot 40 min een defrost. Bij lang runs telt die qua verbruik wel stevig door.
[Afbeelding]
(sorry Wifi viel soms weg gisteren, vandaar de grijze zones).
Is dit een normaal verbruik voor deze warmtepomp? Een huis uit de jaren 80, redelijk geïsolleerd met vloerverwarming.
Op de afbeelding staat namelijk een aanvoer van meer bijna 48 gr. dat is veel en veel te veel met vvw. Waar komt dit getal vandaan? Want ik zie ook stooklijn van 32 staan.
[ Voor 6% gewijzigd door danny.s op 27-01-2024 17:57 ]
Je 1e punt is waar de setting ‘Modulatie’ voor is. Die zou precies dit probleem moeten oplossen.GKeurentjes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:40:
Warmtepomp verre van slim!?
Na 8 maanden ervaring met mijn Daikin WP toch maar eens wat zaken op een rijtje gezet. Terwijl minister Jetten in het kader van de netcongestie praat over 'het slim maken van WPen' en het 'slim gebruik van WPen' een aantal ervaringen.
Even vooraf. Nadat mijn installateur de Daikin bij mij heeft geplaatst is deze helaas failliet gegaan: wanbetalers en teveel opdrachten zorgden voor te lage cashflow. Erg jammer, maar ik blijf hem dankbaar voor het goede advies. Ik heb namelijk wel een goed geïsoleerd huis, maar geen vloerverwarming. Alleen radiatoren (jaren 70 huis) wel veelal voorzien van speedcomfort ventilatoren. Gevolg van faillissement was dat ik zelf naar een goede instelling voor de WP moest gaan zoeken en dat is me met behulp van de adviezen van de verschillende tweakers prima gelukt voor zover ik nu kan overzien. Stabiele loop, maar misschien hier en daar nog wel wat in efficiëntie te winnen. Zuinig stoken is hierbij een kunst en zeker niet voor iedereen weggelegd.
Mijn ervaringen:
1. WP (de Daikin) absoluut niet 'slim'. Softwarematig is er volgens mij nog veel winst te boeken. Nu gestuurd op aanvoertemperatuur afh van stooklijn. Echter 1C buitentemperatuur met zon en geen wind, is wat anders dan 1C met sneeuw en wind. Wanneer je dan de WP zo hebt ingesteld dat die normaliter aan één stuk door stabiel en constant loopt (ingestelde kamertemperatuur bereikt net niet het uiterste van de hysterese: + of 1 0.5C van de ingestelde temperatuur) dan maakt het dus nogal wat uit wat het warmteverlies van de woning is. Deze is dus deels afhankelijk van de buitenomstandigheden bij eenzelfde temperatuur. Dit vereist aanpassing (kan via de app) van de stooklijn/aanvoertemperatuur). Dit moet volgens mij ook softwarematig te regelen zijn (Regelen op buitentemperatuur of gevoelstemperatuur? Bij deze laatste is correctie van b.v. wind mee te nemen. Of stooklijn automatisch wat verlagen wanneer je te dicht bij de uitersten van de hysterese komt.
2. Dag en nachttemperatuur gelijk houden. Bekend iets. Realiseer je dus dat WP prima is om iets om temperatuur te houden i.p.v. snel op temperatuur te brengen.
3. Radiatoren goed waterzijdig inregelen. Zeker bij gebruik van slimme radiatorkranen is mooie contante loop van de WP ideaal. Door goed waterzijdig in te regelen kan ik de studeerkamers boven 1 of 2 graden warmer houden dan de woonkamer en dat wil ik.
4. Zeer veel instelmogelijkheden van de WP, soms onoverzichtelijk of niet helder hoe verschillende instellingen in elkaar ingrijpen. Sommige instellingen (b.v. hysterese Taanvoer niet zelf in te stellen). Top dat je altijd bij collega tweakers terecht komt.
5. Iedere woning is anders en vraagt om een andere instelling wanneer je het uiterste wat betreft zuinigheid uit de WP wilt halen.
Zo nog wel meer opmerkingen te maken, maar dit waren voor mij de belangrijkste. Dan wat slotconclusies.
- Ik begrijp niet hoe een installateur van een warmtepomp een echt goede instelling kan maken door 'even langs te komen'. Volgens mij een grove instelling waardoor je huis wel warm blijft, maar zeker geen zuinige instelling. Hier is winst te boeken en die winst pakken draagt bij bij het inperken van netcongestie (lagere belasting door verminderde elektavraag).
- Wil je echt zuinig stoken dan moet je je echt willen verdiepen in de techniek van de WP en alle instellingen. Je staat er echter niet alleen voor en kunt hulp krijgen van de vele tweakers.
- Er is volgens mij softwarematig nog veel winst te boeken om tot goede en lagere verbruiken van een WP te komen. Dat moet in een digiland als Nederland toch lukken!? T.o.v. de instellingen van een installateur nog vele procenten en misschien wel tientallen procenten energiewinst te boeken.
Ik schrijf niet voor niets: ‘“Pendelen” op de kamerthermostaat is inderdaad geen probleem, dit gaat veel langzamer.’ Dat gebeurt inderdaad als het minimumvermogen boven het benodigde vermogen ligt.MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Er komt toch echt in het voor- en najaar, zelfs met voldoende afgifte, een moment dat je minimaal vermogen te hoog wordt. Als je nog maar 1kW nodig hebt om de boel op temperatuur te houden en je WP is minimaal 2 dan gaat hij gewoon aan/uit. Sowieso dat het schadelijk is, is niet waar. Je compressor is gebouwd op duizenden keren aan/uit. Je simpele koelkast in je keuken gaat ook jaren mee en die tunen we ook niet. Vroeger bestonden er niet eens modulerende warmtepompen. Die gingen alleen maar aan/uit.
Echt pendelen gebeurt als het minimumvermogen boven het afgiftevermogen ligt, in de regel door een te lage stooklijn.
@DeGeert Waar kan ik die COP-waarden voor mijn type warmtepomp (ERGA08EVH7) vinden? Dan ga ik dat ook eens in een Excel-document zetten.DeGeert schreef op maandag 22 januari 2024 @ 23:19:
...
Wat ik daar bij mis, is degelijke info van Daikin over de COP bij verschillende verschillende temperaturen, zowel aanvoer als buitentemperatuur.
Dankzij @Jog zijn laatste post, heb ik de grafiek van mijn warmtepomp (EDLA09) op https://daikintechnicaldatahub.eu/ gevonden.
Ik heb de verschillende waarden eens manueel in Excel overgezet en dan een grafiek opgemaakt.
...
Ik kon niet die COP-waarden vinden op https://www.daikin.nl/nl_...table.html/ERGA-EVH7.html (via https://daikintechnicaldatahub.eu/).
Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.
Bij mij werkt het alleen goed als er genoeg groepen openstaan.MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Er komt toch echt in het voor- en najaar, zelfs met voldoende afgifte, een moment dat je minimaal vermogen te hoog wordt. Als je nog maar 1kW nodig hebt om de boel op temperatuur te houden en je WP is minimaal 2 dan gaat hij gewoon aan/uit. Sowieso dat het schadelijk is, is niet waar. Je compressor is gebouwd op duizenden keren aan/uit. Je simpele koelkast in je keuken gaat ook jaren mee en die tunen we ook niet. Vroeger bestonden er niet eens modulerende warmtepompen. Die gingen alleen maar aan/uit.
@GKeurentjes Goed verhaal.Overigens gold het optimaal instellen ook voor HR Ketels. Verschil is alleen dat mensen nu pas wakker worden nu energie niet meer goedkoop is. Ik regel als hobby nog steeds HR Ketels waterzijdig in en haal daar besparingen mee van 20 tot 30 % gasbesparing. Drama hoe sommige systemen draaien.
Anders krijg je situaties dat alleen de kleine slaapkamer warmte vraagt en dan pendelt de WP uren door.
De enige manier om te voorkomen dat hij pendelen gaat is om voldoende groepen continu open te hebben staan.
Dat, of de woonkamer als master in te stellen en de kamers boven als slave, maar aangezien mijn installateur zegt dat alles goed is aangelegd heb ik het maar met de 24-uurs oplossing gedaan. En RonJ zei dat dat goed was. Dus ja, misschien niet optimaal qua verbruik, maar wel qua stabiliteit en rust. Want het ding maakte een pokkenherrie als hij weer elke keer aan- en uitging.
Dan zijn we het eens.MrFish schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:48:
[...]
Ik schrijf niet voor niets: ‘“Pendelen” op de kamerthermostaat is inderdaad geen probleem, dit gaat veel langzamer.’ Dat gebeurt inderdaad als het minimumvermogen boven het benodigde vermogen ligt.
Echt pendelen gebeurt als het minimumvermogen boven het afgiftevermogen ligt, in de regel door een te lage stooklijn.
Er heerst alleen nogal eens een onterechte pendelangst in WP land.
Dat is weer een andere situatie. Dat is dus het benoemde te kleine afgiftevermogen.Atomius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:59:
[...]
Bij mij werkt het alleen goed als er genoeg groepen openstaan.
Anders krijg je situaties dat alleen de kleine slaapkamer warmte vraagt en dan pendelt de WP uren door.
De enige manier om te voorkomen dat hij pendelen gaat is om voldoende groepen continu open te hebben staan.
Dat, of de woonkamer als master in te stellen en de kamers boven als slave, maar aangezien mijn installateur zegt dat alles goed is aangelegd heb ik het maar met de 24-uurs oplossing gedaan. En RonJ zei dat dat goed was. Dus ja, misschien niet optimaal qua verbruik, maar wel qua stabiliteit en rust. Want het ding maakte een pokkenherrie als hij weer elke keer aan- en uitging.
Ik heb zo'n vermoeden, dat dit het antwoord is op mijn "gedachtenkronkel" van een tijdje geleden.Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Het gaat om de kromme, dus de steilheid van afkoelen van Tr die een parameter vormt voor het aanschakelen van de BUH.
Waarom; als je Tr in de platenwisselaar te laag is, gaat de koudemiddeltemperatuur naar -5/-10C en dan kan peilsnel je platen wisselaar invriezen. Dan is de unit afgeschreven, want deze scheurt door ijsvorming en er komt water in het koudemiddel.
Fabrikanten doen er alles aan om die situatie te voorkomen. Daarom zijn ze ook altijd zo druk met die bypass er bij te doen. Het ineens stoppen van de waterflow geeft nl hetzelfde effect.
...
Dit kan m.i. ook verklaren waarom bij sommigen de BUH wel gebruikt wordt tijdens een defrost en bij anderen niet. Het is maar net wat de energie-inhoud (lees: watertemperatuur) van het CV-water is op het moment van een defrost.
EN: Als dit zo is, dan zal parameter [4-00] "Werking", naar alle waarschijnlijkheid "overruled" worden tijdens een defrost, als de wp vindt dat de BUH mee moet doen, ongeacht de setting van die parameter.
Buiten-unit: Daikin ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: Daikin EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: Daikin BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos op 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd.
https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/piieter schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:52:
[...]
@DeGeert Waar kan ik die COP-waarden voor mijn type warmtepomp (ERGA08EVH7) vinden? Dan ga ik dat ook eens in een Excel-document zetten.
Ik kon niet die COP-waarden vinden op https://www.daikin.nl/nl_...table.html/ERGA-EVH7.html (via https://daikintechnicaldatahub.eu/).
Bovenaan jouw indoor unit, outdoor unit en eventueel boiler kiezen. Dan verschijnt er onderaan de pagina een capaciteitsgrafiek.
Klopt dit is tevens een aanwijzing, (geheel tegen het algemene tweakers sentiment in) dat een parallel buffer wel degelijk een rendement nut kan hebben.piieter schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Ik heb zo'n vermoeden, dat dit het antwoord is op mijn "gedachtenkronkel" van een tijdje geleden.
Dit kan m.i. ook verklaren waarom bij sommigen de BUH wel gebruikt wordt tijdens een defrost en bij anderen niet. Het is maar net wat de energie-inhoud (lees: watertemperatuur) van het CV-water is op het moment van een defrost.
EN: Als dit zo is, dan zal parameter [4-00] "Werking", naar alle waarschijnlijkheid "overruled" worden tijdens een defrost, als de wp vindt dat de BUH mee moet doen, ongeacht de setting van die parameter.
Als tijdens een defrost door de watermassa de Ta/r veel minder snel daalt zal de BUH niet aangesproken worden -> rendements verbetering.
Verder zegt men vaak; een 2e pomp kost meer extra energie.
Echter met de zeer efficiënte EC motoren in de huidige pompen is dat nauwlijks zo.
De benodigde pomp energie is nl compleet afhankelijk van de te overwinnen weerstand.
Dit is de weerstand TSA WP (bv 20kpa) leiding naar binnen (bv 5kp), buffervat = 0 kpa = 25 kpa pomp WP
Secundair weerstand leiding naar verdelers (10 kpa) en weerstand slangen (30kpa)
Dus die totaalweerstand moet toch overwonnen worden. Of dat nou met 1 of 2 pompen is.
Dit alles bij elkaar opgeteld en het feit dat leveranciers een open buffervat eisen voor garantie, is mijn inziens voldoende gegeven om dit te vermelden bij de algemene gegevens van de warmtepompen.
michaelvo in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Hoop dat tweakers hier toch iets mee doet om allerlei discussies tussen gebruikers/installateurs en distributeurs te voorkomen.
Net even gekeken op die site. Helaas kan ik mijn binnen-unit niet selecteren, omdat ze op deze site niet verder gaan dan 6 kW voor de BUH. Ik heb de 9 kW BUH, maar deze is disabled, waardoor mijn binnen-unit niet getoond wordt.DeGeert schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:01:
[...]
https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/
Bovenaan jouw indoor unit, outdoor unit en eventueel boiler kiezen. Dan verschijnt er onderaan de pagina een capaciteitsgrafiek.
Maar toch bedankt!
Hoe bedoel je? Doordat ik een te laag afgiftevermogen wil voorkomen heb ik de boel continu openstaan met overshoot op 4. Ik vraag mij vervolgens af of die overshoot op 4 kwaad kan. Dat is niet anders dan de vraag in mijn eerste post.MotorBeast schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:01:
[...]
Dat is weer een andere situatie. Dat is dus het benoemde te kleine afgiftevermogen.
-> dit wil ik ook, maar hoe is jou Ta en flow dan? Want ik heb hier 90% 6-7 l/m. Alle radiatoren staan dus vol open. Er is nauwelijks fow, dus als ik iets ga knijpen dan druppelt het warme (29-30-31 graden Ta) water en doorheen en dan is de afgifte nog minder...GKeurentjes schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 16:40:
Warmtepomp verre van slim!?
Ben ff benieuwd naar jou in-regel-verhaal
Oneensdanny.s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:55:
[...]
Je 1e punt is waar de setting ‘Modulatie’ voor is. Die zou precies dit probleem moeten oplossen.
Overregeling kan geen kwaad. Enige dat je moet valideren is je max toelaatbare Ta. Die is stooklijn+overshoot+modulatie. Moet je vloer in mogen allemaalAtomius schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:40:
[...]
Hoe bedoel je? Doordat ik een te laag afgiftevermogen wil voorkomen heb ik de boel continu openstaan met overshoot op 4. Ik vraag mij vervolgens af of die overshoot op 4 kwaad kan. Dat is niet anders dan de vraag in mijn eerste post.
Wow... deze laatste is nieuw voor me... ben ik blij dat ik de boel al naar beneden had gedraaid maar hier stond in eerste instantie sinds vorig jaar de stooklijn op 40 Ta @ 0C... overshoot stond op 4 en staar nu op 1 dus toen 44 max de vloer in. Nu is dat Max 36 (35+1) bij -5...PCJR schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:57:
[...]
Overregeling kan geen kwaad. Enige dat je moet valideren is je max toelaatbare Ta. Die is stooklijn+overshoot+modulatie. Moet je vloer in mogen allemaal
Hoort overigens toename rond 0C (staat bij mij op toename 2C, bereik 4C) niet ook in dit sommetje?
Vannacht was t koud en dan vliegt het verbruik weer snel omhoog. Vandaag 22 kWh vs 11 kWh gisteren...
Edit: net de 35 graden naar -10 gezet... als ik zo lees op t schermpje wat modulatie doet zou je dat wel moet willen maar als ik jou goed begrijp dat loop je dus de kans dat er 35+1+5=41 de vloer in gaat... nu heb ik een tegelvloer maar is wellicht toch wat veel? En rond 0 wellicht een toename van 2 extra...?
[ Voor 26% gewijzigd door Ninjetsu NL op 27-01-2024 22:15 ]
Klopt, toename rond 0 idd ook nog erbijNinjetsu NL schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:02:
[...]
Wow... deze laatste is nieuw voor me... ben ik blij dat ik de boel al naar beneden had gedraaid maar hier stond in eerste instantie sinds vorig jaar de stooklijn op 40 Ta @ 0C... overshoot stond op 4 en staar nu op 1 dus toen 44 max de vloer in. Nu is dat Max 39 (35+1) bij -5...
Hoort overigens toename rond 0C (staat bij mij op toename 2C, bereik 4C) niet ook in dit sommetje?
Vannacht was t koud en dan vliegt het verbruik weer snel omhoog. Vandaag 22 kWh vs 11 kWh gisteren...
Edit: net de 35 graden naar -10 gezet... als ik zo lees op t schermpje wat modulatie doet zou je dat wel moet willen maar als ik jou goed begrijp dat loop je dus de kans dat er 35+1+5=441 de vloer in gaat... nu heb ik een tegelvloer maar is wellicht toch wat veel? En rond 0 wellicht een toename van 2 extra...?
Hoe ik het begreep, dat door de wind (en hiermee lagere buiten temp) het warmte verlies hoger is. En daar door een hogere stooklijn nodig. Vandaar mijn antwoord: modulatie. Als je normale stooklijn de ingestelde temperatuur niet haalt, zal modulatie de stooklijn verhogen, ipv het zelf manueel te moeten doen.PCJR schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Oneens, modulatie regelt alleen een offset van de stooklijn, als ie de woonkamer temp niet of te langzaam haalt. Volgens mij doet modulatie niks met de buitentemp of gevoeldtemperatuur...
Die redenering klopt maar ik vraag me even af of t wel de oplossing isdanny.s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Hoe ik het begreep, dat door de wind (en hiermee lagere buiten temp) het warmte verlies hoger is. En daar door een hogere stooklijn nodig. Vandaar mijn antwoord: modulatie. Als je normale stooklijn de ingestelde temperatuur niet haalt, zal modulatie de stooklijn verhogen, ipv het zelf manueel te moeten doen.
Overigens hier mt dT8 ingesteld, nog steeds tzelfde gedrag met flipperende awt. De sinus heb ik wel al een paar dagen niet gezien...
Modulatie klinkt wel aantrekkelijk maar ik ga er eerst voor zorgen zoals hier al werd gezegd dat de base stooklijn goed is. Bij mij warmt het allemaal wat te rap op dus heb ik net de stooklijn wat vlakker gemaakt... morgen maar eens kijken wat dat doet. Al helpt een enorme hoeveelheid glas op het zuiden niet met nauwkeurige observaties...danny.s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:17:
[...]
Hoe ik het begreep, dat door de wind (en hiermee lagere buiten temp) het warmte verlies hoger is. En daar door een hogere stooklijn nodig. Vandaar mijn antwoord: modulatie. Als je normale stooklijn de ingestelde temperatuur niet haalt, zal modulatie de stooklijn verhogen, ipv het zelf manueel te moeten doen.
Als je idd al op minimale flow zit, geen idee hoe een hogere dT daar bij gaar helpen dan. Haalt hij ook echt die dT van 8?PCJR schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:21:
[...]
Die redenering klopt maar ik vraag me even af of t wel de oplossing is![]()
Overigens hier mt dT8 ingesteld, nog steeds tzelfde gedrag met flipperende awt. De sinus heb ik wel al een paar dagen niet gezien...
DT8 haalt ie vaak niet idddanny.s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:45:
[...]
Als je idd al op minimale flow zit, geen idee hoe een hogere dT daar bij gaar helpen dan. Haalt hij ook echt die dT van 8?
:strip_exif()/f/image/2pMuXH6rUoyW0T70mzsqJw8U.jpg?f=fotoalbum_large)
mss lastig te zien
Dank je wel om het te bekijken. Ik heb de instellingen een tijdje geleden ingegeven opdanny.s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:53:
[...]
We zullen iets met info nodig hebben. Hoe groot is het huis? Stook je beneden en boven? Welke stook lijn?
Op de afbeelding staat namelijk een aanvoer van meer bijna 48 gr. dat is veel en veel te veel met vvw. Waar komt dit getal vandaan? Want ik zie ook stooklijn van 32 staan.
https://docs.google.com/s...yTQMqI/edit#gid=525434348
(er staat daar wel een verkeerde oppervlakte, deze is 120 m2 en ook de stooklijn had ik al aangepast)
We verwarmen enkel beneden. De 48 graden die je ziet is denk ik van een warm water run. De stooklijn staat nu op 10 gr buiten -> 32 gr vertrek en -10 gr buiten - > 42 gr vertrek. Ik had het al 3 graden verlaagd tov van wat de installateur had ingesteld omdat ik het ook hoog vond.
Dit klinkt nog steeds als een heel hoge stooklijn voor enkel vvw. Maar zeg klinkt, want mss is het nodig voor het huis/situatie.tdevos schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 22:54:
[...]
Dank je wel om het te bekijken. Ik heb de instellingen een tijdje geleden ingegeven op
https://docs.google.com/s...yTQMqI/edit#gid=525434348
(er staat daar wel een verkeerde oppervlakte, deze is 120 m2 en ook de stooklijn had ik al aangepast)
We verwarmen enkel beneden. De 48 graden die je ziet is denk ik van een warm water run. De stooklijn staat nu op 10 gr buiten -> 32 gr vertrek en -10 gr buiten - > 42 gr vertrek. Ik had het al 3 graden verlaagd tov van wat de installateur had ingesteld omdat ik het ook hoog vond.
Hier met een niet ideale situatie hanteer ik 27 bij 10gr, 37 bij -10.
Welke leiding diameter heb je vanuit de binnenuit naar vvw verdeler? Hoeveel groepen? En verdeler met pomp/mengverdeler of zonder pomp?
En als je 'wall mounted' selecteert?piieter schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:24:
[...]
Net even gekeken op die site. Helaas kan ik mijn binnen-unit niet selecteren, omdat ze op deze site niet verder gaan dan 6 kW voor de BUH. Ik heb de 9 kW BUH, maar deze is disabled, waardoor mijn binnen-unit niet getoond wordt.
Maar toch bedankt!
Dan krijg ik de EHBH08E9W en EHBX08E9W als optie.
Maakt voor het vermogen op compressor ook niet uit trouwens. Alleen als je het vermogen incl BUH wilt weten, maar die 9 kW kun je er ook zelf bij optellenDeGeert schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:10:
[...]
En als je 'wall mounted' selecteert?
Situatie: gister had 21.2 gr, terwijl thermostaat op 20.5 stond. Vroeg me op dat moment al af waarom hij de stooklijn niet verlaagde, zou prima mogelijk moeten zijn. Maar omdat ik het toch wel te warm vond, thermostaat naar 20.0 terug gezet. Gevolg: WP gaat uit (logisch). Ergens vannacht is bij 19.5 aangekomen, dus WP gaat weer aan. Maar vervolgens gaat hij als een malle zitten te verwarmen. Toen ik 7:30 opstond, was het al 20.6 gr. Sowieso al weer teveel overshoot, maar was ook water met 34 gr rond aant pompen. Waarom niet lager? Toen zag ik in de ONECTA app dat ik de offset van de stooklijn nog op +1 had staan. Deze even terug gezet naar -1. Resultaat: Ta zakt van 34 terug naar 29. Huh? Het lijkt hier erop als de modulatie een trigger van verandering nodig heeft om daarop de stooklijn aan te passen ofzo.
Dus ik geef hem nog 2 dagen de kans nu, maar stiekem heb ik mijn oordeel al geveld.
Dank je wel voor je informatie en er naar te kijken. Het is nog vloerverwarming van de jaren 80danny.s schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:08:
[...]
Dit klinkt nog steeds als een heel hoge stooklijn voor enkel vvw. Maar zeg klinkt, want mss is het nodig voor het huis/situatie.
Hier met een niet ideale situatie hanteer ik 27 bij 10gr, 37 bij -10.
Welke leiding diameter heb je vanuit de binnenuit naar vvw verdeler? Hoeveel groepen? En verdeler met pomp/mengverdeler of zonder pomp?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tde0RpdccqSJH5CI1UDv4DAj.jpg?f=user_large)
Er zijn 10 kringen op deze verdeler, daar zit geen pomp op de verdeler zelf. De diameter van een kring is 1,5 cm en de hoofdleiding naar de verdeler is 3,3 cm.
De flow zit permanent rond de 26 liter als het draait:
:fill(white):strip_exif()/f/image/l0UulhNXj7EOfoJIREOYu4si.png?f=user_large)
Ik vind ook dat mijn runs bv heel lang zijn. Vannacht bv om 0:23 begonnen en gestopt om 09:03 met ook de nodige defrosts:
/f/image/sEFShEMhRG2p94jOGPcyA5IC.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan wel eens proberen om de stooklijn nog te verlagen.
Ik zou sowieso het modulatiebereik beperken tot bijv 2 of 3 graden.danny.s schreef op zondag 28 januari 2024 @ 08:53:
Ik heb nu Modulatie een week geprobeerd. Waar ik begin deze week nog matig positief was, heb ik hem de laatste 2 dagen heel rare dingen zien doen. (Begin van de week overigens ook, maar toen pakte het positief uit).
Situatie: gister had 21.2 gr, terwijl thermostaat op 20.5 stond. Vroeg me op dat moment al af waarom hij de stooklijn niet verlaagde, zou prima mogelijk moeten zijn. Maar omdat ik het toch wel te warm vond, thermostaat naar 20.0 terug gezet. Gevolg: WP gaat uit (logisch). Ergens vannacht is bij 19.5 aangekomen, dus WP gaat weer aan. Maar vervolgens gaat hij als een malle zitten te verwarmen. Toen ik 7:30 opstond, was het al 20.6 gr. Sowieso al weer teveel overshoot, maar was ook water met 34 gr rond aant pompen. Waarom niet lager? Toen zag ik in de ONECTA app dat ik de offset van de stooklijn nog op +1 had staan. Deze even terug gezet naar -1. Resultaat: Ta zakt van 34 terug naar 29. Huh? Het lijkt hier erop als de modulatie een trigger van verandering nodig heeft om daarop de stooklijn aan te passen ofzo.
Dus ik geef hem nog 2 dagen de kans nu, maar stiekem heb ik mijn oordeel al geveld.
Daar is niet zo heel veel over te zeggen zonder context.MatteC schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:28:
Hallo iedereen,
Wat denken jullie van het vebruiksprofiel van de altherma 3 deze nacht?
Defrosts?
AanvoerT is zo’n 30 graden (vloerverwarming).
Bedankt
[Afbeelding]
Met temperaturen rond het vriespunt mag je eigenlijk wel runs van dagen verwachten! Die stooklijn is best hoog inderdaad.tdevos schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:26:
[...]
Dank je wel voor je informatie en er naar te kijken. Het is nog vloerverwarming van de jaren 80
[Afbeelding]
Er zijn 10 kringen op deze verdeler, daar zit geen pomp op de verdeler zelf. De diameter van een kring is 1,5 cm en de hoofdleiding naar de verdeler is 3,3 cm.
De flow zit permanent rond de 26 liter als het draait:
[Afbeelding]
Ik vind ook dat mijn runs bv heel lang zijn. Vannacht bv om 0:23 begonnen en gestopt om 09:03 met ook de nodige defrosts:
[Afbeelding]
Ik kan wel eens proberen om de stooklijn nog te verlagen.
Heb ik idd maar op 3 staan. Maar het was vanochtend -2/-3 hier, vandaar dat hij met modulatie de 34 Ta haalde.MrFish schreef op zondag 28 januari 2024 @ 09:39:
[...]
Ik zou sowieso het modulatiebereik beperken tot bijv 2 of 3 graden.
Ik ga weer kijkenDeGeert schreef op zondag 28 januari 2024 @ 07:10:
[...]
En als je 'wall mounted' selecteert?
Er is kennelijk verschil tussen landen (althans op de Daikin technical hub site)
Als je hier kijkt - NL deel - kan je wel het vloer model met 9 Kw BUH selecteren
https://daikintechnicalda...therma-3-r/floorstanding/
[ Voor 99% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 28-01-2024 11:25 ]
@DeGeert Ook daar niet mee te vinden, maar toch weer bedankt voor de moeite!Arjanvdzwaag schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:11:
[...]
Er is kennelijk verschil tussen landen (althans op de Daikin technical hub site)
Als je hier kijkt - NL deel - kan je wel het vloer model met 9 Kw BUH selecteren
https://daikintechnicalda...therma-3-r/floorstanding/
@Arjanvdzwaag Bij deze link heb ik hem gevonden
Na het doorworstelen van de uitgebreide installateurshandleiding van mijn warmtepomp en alle pagina's van dit forum, zijn er toch nog wel een aantal vragen, waarop ik graag antwoorden zou willen hebben.
(alles te weten maakt gelukkig
Vraag 1:
Er zijn een groot aantal lokale codes die waarden hebben, maar die niet via een menu-item in te stellen zijn.
Om een paar voorbeelden te geven: [3-01] t/m [3-05], …, [A-00] t/m [A-04], [B-00] t/m [B-04], [C-0A] t/m [C-0E], etc..
Het zijn er nog veel meer. Weet iemand van jullie waar deze parameters voor zijn?
Zijn dit misschien parameters die ingevoerd zijn tijdens de bouw van de warmtepomp, door de ontwerpers en dat deze (basis?)parameters gelden voor elke warmtepomp, ongeacht het type en waar we naderhand niets aan kunnen wijzigen?
Het zou handig zijn, een Functioneel Ontwerp en Technisch Ontwerp te hebben van de warmtepomp(en).
Vraag 2:
Kent iemand van jullie de logica achter de plaats (schermnummer en locatie binnen dit scherm) van de lokale codes?
Voor mij komt het over alsof dit random is, of zit er toch logica in?
Ik zag in het topic een opmerking van wtenboske op zaterdag 28 januari 2023 17:11 over het wijzigen van een parameter. (ja, al weer een jaar geleden, maar ik heb eerst alle vragen verzameld)
Het lukte deze persoon niet om dit via het menu te doen, omdat er opties disabled waren.
Die opties waren waarschijnlijk afhankelijk van andere instellingen, om wel te kunnen selecteren en in te stellen.
wtenboske meldde in zijn of haar slotzin, dat het wel gelukt was via het Instellingenoverzicht.
Als dergelijke parameters geblokkeerd zijn in het menu van de binnenunit en je verandert de waarde van zo'n geblokkeerde parameter in het Instellingenoverzicht, heeft die wijziging dan überhaupt effect?
Weet je zeker dat je een uitvoering hebt met koelfunctie? Binnenunit code is dan EHBX…. Gaat dan om de x. Als daar h staat kan ie alleen verwarmen.Looney11 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:14:
Hoe krijg je de koeling aangezet? Ik krijg op mijn unit niet de mogelijkheid om dit te kiezen, is grijs ipv wit of blauw..
In hoofdmenu: Ruimeverwarming/koeling en dan Bedrijsmodus
Ikzelf geen idee. Ik vraag me ook af waarom? Waar loop je tegenaan en/of wat wil je bereiken/verbteren?piieter schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:09:
Beste mede-tweakers
Na het doorworstelen van de uitgebreide installateurshandleiding van mijn warmtepomp en alle pagina's van dit forum, zijn er toch nog wel een aantal vragen, waarop ik graag antwoorden zou willen hebben.
(alles te weten maakt gelukkig)
Vraag 1:
Er zijn een groot aantal lokale codes die waarden hebben, maar die niet via een menu-item in te stellen zijn.
Om een paar voorbeelden te geven: [3-01] t/m [3-05], …, [A-00] t/m [A-04], [B-00] t/m [B-04], [C-0A] t/m [C-0E], etc..
Het zijn er nog veel meer. Weet iemand van jullie waar deze parameters voor zijn?
Zijn dit misschien parameters die ingevoerd zijn tijdens de bouw van de warmtepomp, door de ontwerpers en dat deze (basis?)parameters gelden voor elke warmtepomp, ongeacht het type en waar we naderhand niets aan kunnen wijzigen?
Het zou handig zijn, een Functioneel Ontwerp en Technisch Ontwerp te hebben van de warmtepomp(en).
Vraag 2:
Kent iemand van jullie de logica achter de plaats (schermnummer en locatie binnen dit scherm) van de lokale codes?
Voor mij komt het over alsof dit random is, of zit er toch logica in?
De binnenunit is een ETVH en de buitenunit een EPRA08EAW1. Volgens de datasheet moet de buitenunit ook kunnen koelen (monobloc).Riesjard schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:15:
[...]
Weet je zeker dat je een uitvoering hebt met koelfunctie? Binnenunit code is dan EHBX…. Gaat dan om de x. Als daar h staat kan ie alleen verwarmen.
In hoofdmenu: Ruimeverwarming/koeling en dan Bedrijsmodus
[ Voor 9% gewijzigd door Looney11 op 28-01-2024 16:29 ]
Bedoel je met "overshoot" de "overregeling"? Die heeft geen invloed gehad op Ta, behalve dan die 1 graad die ik altijd zie tussen de temperatuur setpoint aanvoertemperatuur (onderste temperatuur op hoofdscherm binnenunit) en de sensor vertrekwater temperatuur.danny.s schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:44:
[...]
Interessante approach om maar 1 gr nacht verlaging toe te staan, ga ik ook eens proberen!
Verder, weet jij wellicht hoe modulatie werkt icm overshoot? Stel, volgens de stooklijn zou Ta 25 moeten zijn, maar met een overshoot van 2 mag hij tot Ta 27 gaan. Met modulatie aan tot 3 graden, gaat hij dan uit van de ingestelde stooklijn, dus max 25+3, of gaat hij uit van de Ta, dus 27+3 max? Ik zou verwachten van de ingestelde stooklijn. Klopt dat?
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma