Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:05
MajaMestreech schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Als je op een legionellarun doelt, dan kan het best zijn dat toen de booster alleen aan het verwarmen is. op dat moment gaat de WP gewoon verder met vvw verwarmen. Wat was de stand toen van de 3-weg klep?
Lijkt me sterk, hoeveel pompen en niet-gekoppelde circuits heb je in je warmtepomp? Die ene pomp moet alles doen, en de driewegklep stuurt binair het SWW of CV circuit, ongeacht waar de warmte precies door wordt opgewekt.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

mawashigeri schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:25:
[...]

Lijkt me sterk, hoeveel pompen en niet-gekoppelde circuits heb je in je warmtepomp? Die ene pomp moet alles doen, en de driewegklep stuurt binair het SWW of CV circuit, ongeacht waar de warmte precies door wordt opgewekt.
De wandmodellen hebben een losse booster (BSH) in de tank, bovenop de BUH in de binnenunit. Die BSH kan prima verwarmen voor t laatste stukje van de legionellarun, terwijl de WP alweer CV doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:54
PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Dat kan ook, maarstooklijn met 31 op -10buiten, en 27 op 18 buiten, zit er niet veel ruimte.
Gister en vandag zie ik de woonkamer stijgen in temp. Dus soms dan denk ik dat tussen 12h00-16h00 de wp even uitmoet... Met een hogere awt, gaat dat natuurlijk nog sneller/vaker voorkomen.
De WP beter in de nacht uitzetten ipv overdag tussen 12 en 16 uur?
- Overdag meer comfort (ervan uit gaande dat je 's nachts naar bed gaat)
- Hogere COP (overdag > buitentemp.)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
piieter schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Even een vraag in het algemeen.
Ik heb dat ook gelezen, die grens van 15 graden.
Volgens mij wordt hier op dit forum in het algemeen gezegd, dat die grens 25 graden is.

Is dit misschien afhankelijk van het type wp?
Of, zou dit misschien toch een parameter-instelling kunnen zijn?

Even onafhankelijk van wat die grens ook is, even een andere gedachtenkronkel:

Stel je hebt een redelijk lage stooklijn, waarbij je retourwatertemperatuur niet onder die grens komt (laten we ervan uitgaan, dat dit 25 graden is).

Als er dan een defrost plaatsvindt, dan wordt er energie gebruikt uit het water van de vloer (en/of radiatoren).
Als daar energie uit gehaald wordt, dan zakt de temperatuur van dat water dus ook.
Zou het zo kunnen zijn, dat juist daardoor die ondergrens overschreden wordt en dan de BUH gaat werken?
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je buffer is (dus hoeveel liter water er in je cv-installatie zit).
Dus bij de een gaat de BUH wel meedoen (kleine buffer) en bij een ander niet (grote buffer)?
Het is maar een idee. Of slaat dit nergens op?
Hier in dit topic wordt verschillende keren beweert dat de BUH getriggeerd wordt door een Tr onder 25. Dat strookt echter niet met wat ik gelezen heb (bron heb ik niet meer, niet in de handleidingen) en ook niet met het gedrag van mijn systeem (wandmodel 6kw met losse boiler met eigen boosterverwarming, klein buffervat in retour).

Vooropgesteld, de keren dat mijn BUH aan is geweest is op 1 hand te tellen. Hij doet dat zover ik heb gezien alleen als Ta onder 15 komt. Klinkt mij ook logisch, de Ta wordt te laag, doe iets beste warmtepomp: geen te koud water in het afgiftesysteem.

Daarnaast heb ik meerdere malen vastgesteld dat Tr onder 25 kwam maar zonder dat de BUH aanging.

Ik heb er niet heel diep naar gekeken maar ik heb niet gezien hoe je de werking van BUH kan beïnvloeden voor defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 15:39:
[...]

Klopt, maar er is natuurlijk weinig verschil tussen een stooklijn die iets hoger is vanwege overshoot of vanwege een daadwerkelijk wat hogere stooklijn. Dit is wel een punt waar een kleinere Delta T je wat kan helpen, weet niet meer op welke waarde je uiteindelijk uitgekomen bent :)
DT draait weer op 3 :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:14:
[...]

De WP beter in de nacht uitzetten ipv overdag tussen 12 en 16 uur?
- Overdag meer comfort (ervan uit gaande dat je 's nachts naar bed gaat)
- Hogere COP (overdag > buitentemp.)
Buiten boven 5 gr ofzo dan kan denk ik snachts uit. Daaronder dan is t smorgens te weinig comfort.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik ben wel even benieuwd. Volgens de data die ik binnenkrijg werkt de defrost iedere keer op de BUH. Status van deze gaat dan naar ON.

De retour komt hier structureel niet onder de 25 graden.
Wat zou dan de reden kunnen zijn dat de BUH voor de defrosts wel wordt aangeroepen? Dit zijn die kleine streepjes (korte momenten dus).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yYwefm2Y0kG-KgMY4AcGHPSxFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiG1d2RRFiqA23vnc7spfY0p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

WillumC schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:29:
Ik ben wel even benieuwd. Volgens de data die ik binnenkrijg werkt de defrost iedere keer op de BUH. Status van deze gaat dan naar ON.

Wat zou dan de reden kunnen zijn dat de BUH voor de defrosts wel wordt aangeroepen? Dit zijn die kleine streepjes (korte momenten dus).
[Afbeelding]
Kun je eens TA en TR erbij plotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16

[Afbeelding]
Ja, bij defrost helpt de BUH hier ook altijd kortstondig mee.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
pak eens entiteit "defrost operation" erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11-09 09:34
Riesjard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:05:
[...]

Hier in dit topic wordt verschillende keren beweert dat de BUH getriggeerd wordt door een Tr onder 25. Dat strookt echter niet met wat ik gelezen heb (bron heb ik niet meer, niet in de handleidingen) en ook niet met het gedrag van mijn systeem (wandmodel 6kw met losse boiler met eigen boosterverwarming, klein buffervat in retour).

Vooropgesteld, de keren dat mijn BUH aan is te maken hebben datgeweest is op 1 hand te tellen. Hij doet dat zover ik heb gezien alleen als Ta onder 15 komt. Klinkt mij ook logisch, de Ta wordt te laag, doe iets beste warmtepomp: geen te koud water in het afgiftesysteem.

Daarnaast heb ik meerdere malen vastgesteld dat Tr onder 25 kwam maar zonder dat de BUH aanging.

Ik heb er niet heel diep naar gekeken maar ik heb niet gezien hoe je de werking van BUH kan beïnvloeden voor defrosts.
Is wel mijn ervaring, dat de backupheater mee gaat doen bij defrosts als de CV-retourtemperatuur onder de 25graden komt. CV-water koelt bij een defrost immers flink af. Maar is allemaal verder prima, gaat om echt luttele seconen dat hij de volle mep er even ingooit en het vervolgens weer prima vindt. Die 9kW die dan mogelijk 10 seconden getrokken wordt is over een winter nog steeds te verwaarlozen.
En dit alles zal ongetwijfeld met de onderste instelling in overzicht hieronder te maken hebben, dat de BUH dus mee mag doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9MoFIcoRb7tUFL1EpfeSyrP_Cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9CUW4FY9QtfBTG4CeD95KI8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
SmartGuyz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Er is toch geen minimum voor retourwatertemperatuur? Enkel voor de aanvoer?
Ik begrijp jouw opmerking/vraag niet.

Waar mijn verhaal om ging was, dat de BUH mee gaat doen bij een defrost, als de retourwatertemperatuur onder die grenswaarde komt.
Misschien dat @RonJ hier iets over kan zeggen?

Aanvulling:
Even onafhankelijk van wat die grens ook is, even een andere gedachtenkronkel:

Stel je hebt een redelijk lage stooklijn, waarbij je retourwatertemperatuur niet onder die grens komt (laten we ervan uitgaan, dat dit 25 graden is).

Als er dan een defrost plaatsvindt, dan wordt er energie gebruikt uit het water van de vloer (en/of radiatoren).
Als daar energie uit gehaald wordt, dan zakt de temperatuur van dat water dus ook.
Zou het zo kunnen zijn, dat juist daardoor die ondergrens overschreden wordt en dan de BUH gaat werken?
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je buffer is (dus hoeveel liter water er in je cv-installatie zit).
Dus bij de een gaat de BUH wel meedoen (kleine buffer) en bij een ander niet (grote buffer)?
Het is maar een idee. Of slaat dit nergens op?

[ Voor 48% gewijzigd door piieter op 23-01-2024 20:38 ]

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
piieter schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Ik begrijp jouw opmerking/vraag niet.

Waar mijn verhaal om ging was, dat de BUH mee gaat doen bij een defrost, als de retourwatertemperatuur onder die grenswaarde komt.
Misschien dat @RonJ hier iets over kan zeggen?
Ik vraag me af waarom dit zo zou zijn? Wat is de reden dat de retourtemp zo relevant is voor een warmtepomp, ook voor een defrost?

Hoe ik het zie is dat, ook al zou de retour 22 zijn, daar is nog steeds meer dan genoeg warmte uit te halen om de buitenunit op te warmen.
Daarnaast kan een BUH ook het retourwater niet opwarmen. De BUH verwarmt aanvoerwater.

Ik denk wel dat een warmtepomp zou moeten voorkomen om te koud water richting het afgiftesysteem te sturen (want condens en/of ruimte te vel afkoelen). Als de aanvoertemp te laag wordt (<15) dan gaat de buh aan de slag om dit te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:18:
[...]

pak eens entiteit "defrost operation" erbij
Defrost operations staan ook allemaal kortstondig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anwDcmQmIlg23EyGcpRSx4sirb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcfqTKlwuozy6sUPLkERmG1b.jpg?f=fotoalbum_large

De water leave en incoming kelderen zo te zien steeds tijdens de defrost (opzich niet geheel onlogisch). Is het dan zo dat de BUH bij gaat springen tijdens de defrost (bijv. richting het einde als de temp te laag wordt?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POckQ3IwoPE63YCC9nBJodSeGOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xy8ExB5hmCK7GPbOvqRHWBFC.jpg?f=fotoalbum_large

De vele pieken zijn overigens inmiddels er uit sww staat nu op een programma en warmt in de middag tussen 14.00-16.00 op naar 50 graden en daarbuiten naar 40. Scheelt veel energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Riesjard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Ik vraag me af waarom dit zo zou zijn? Wat is de reden dat de retourtemp zo relevant is voor een warmtepomp, ook voor een defrost?

Hoe ik het zie is dat, ook al zou de retour 22 zijn, daar is nog steeds meer dan genoeg warmte uit te halen om de buitenunit op te warmen.
Daarnaast kan een BUH ook het retourwater niet opwarmen. De BUH verwarmt aanvoerwater.

Ik denk wel dat een warmtepomp zou moeten voorkomen om te koud water richting het afgiftesysteem te sturen (want condens en/of ruimte te vel afkoelen). Als de aanvoertemp te laag wordt (<15) dan gaat de buh aan de slag om dit te voorkomen.
Je CV-water wordt tijdens een defrost gebruikt als warmtebron voor de compressor buiten. Er wordt dus warmte onttrokken aan je CV-systeem wanneer de compressor bezig is met het pogen te ontdooien, het koude-middel is dan sterk aan het afkolen en maakt je CV-water sterk afkoelt.

Met wat ik ervaar is dat de BUH dan korstondig aangesproken KAN worden om het CV-water nog op een redelijke temperatuur te houden tijdens die defrost. Waarschijnlijk om de defrosttijd zelf niet te lang te laten duren. Indien dat bij mij thuis aan de orde is, is dat vaak maar een seconde of 10 of 15 of zo, INDIEN het CV-water (toevoeging: inderdaad de CV-aanvoer, want dat is je dan dus sterk afgekoelde CV-water, de retour is dan dus je verdere CV-systeem en is dus nog wat warmer) onder de 25graden komt TIJDENS dus een defrost (die hoofdletters zijn enkel ter verduidelijking).

[ Voor 43% gewijzigd door Predge op 23-01-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Predge schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Je CV-water wordt tijdens een defrost gebruikt als warmtebron voor de compressor buiten. Er wordt dus warmte onttrokken aan je CV-systeem wanneer de compressor bezig is met het pogen te ontdooien.

Met wat ik ervaar is dat de BUH dan korstondig aangesproken KAN worden om het CV-water nog op een redelijke temperatuur te houden tijdens die defrost. Waarschijnlijk om de defrosttijd zelf niet te lang te laten duren. Indien dat bij mij thuis aan de orde is, is dat vaak maar een seconde of 10 of 15 of zo, INDIEN het CV-water dus onder de 25graden komt TIJDENS dus een defrost (die hoofdletters zijn enkel ter verduidelijking).
Je kan alles in hoofdletters zetten maar ik begrijp wel wat je zegt maar ik denk dat het niet helemaal klopt en dat heb ik ook beargumenteerd. Het zou zowaar eens kunnendat je wellicht mijn punt niet begrijpt. Lees mijn vorige bericht anders nog eens goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Nutteloze reactie, beetje kinderachtig. Deze van mij ook trouwens.

Succes verder met je verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
MajaMestreech schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Als je op een legionellarun doelt, dan kan het best zijn dat toen de booster alleen aan het verwarmen is. op dat moment gaat de WP gewoon verder met vvw verwarmen. Wat was de stand toen van de 3-weg klep?
Nu weer hetzelfde fenomeen, status klep staat op sww (op de WP) maar ik voel wel de retour warm worden van de beneden verdieping bij een SWW run.
Foto van de klep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47gmRqcbNbW17AQifbCFMle3vJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luBypVDe33KHVoIJwgWEpuWX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

kepler schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Nu weer hetzelfde fenomeen, status klep staat op sww (op de WP) maar ik voel wel de retour warm worden van de beneden verdieping bij een SWW run.
Foto van de klep:

[Afbeelding]
Alleen de retour? Niet de aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
[...]

@Riesjard
Dit wordt door meerdere mensen gesteld, zoals in dit forum te lezen is. Die mensen hebben ESPAltherma tot hun beschikking met allerlei grafische weergaves. Ik zeg niet dat dit zo is, maar ik heb geen reden om daaraan te twijfelen, omdat ik er zelf (nog) te weinig kennis van heb.

Ik vraag me dus af, waarom bij sommigen de BUH wel bijspringt tijdens een defrost bij een Tr van < 25 graden en bij anderen (bijvoorbeeld bij jou) niet of pas bij een Tr van < 15 graden.
EN vandaar die gedachtenkronkel.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:07
[...]

Bij een defrost gaat BUH aanvoer temperatuur snel bijverwarmen, ookal is het kortstondig maar je ziet ook dat je pompsnelheid flink omhoog gaat (18+L/min) waardoor het warme water snel rondgepompt wordt en daardoor retour weer snel boven de 25 komt.

Bij mij hoor ik de leidingen wel wat geluid maken bij een defrost door de hoge pompsnelheid.

Een te lage retour betekent een groot verschil met je aanvoer (delta). Om het recht te trekken moet retour omhoog, een te lage aanvoer gaat je WP van pendelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 23-01-2024 22:12 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
MrFish schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:56:
[...]

Alleen de retour? Niet de aanvoer?
Die lijkt wel iets warmer te worden, maar er zit nog 70m2 vloerverwarming achter. Verwarming heeft heel even aangestaan vandaag, maar sinds uurtje of 18u niet meer.

Maar de retour kan alleen warm worden als er iets van flow is toch? Stel dat die klep een beetje lekt, dan is er weinig flow dus zal die aanvoer kant niet echt warm worden, omdat alle warmte in de vloer verdwijnt?

[ Voor 15% gewijzigd door kepler op 23-01-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
piieter schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:08:
[...]

@Riesjard
Dit wordt door meerdere mensen gesteld, zoals in dit forum te lezen is. Die mensen hebben ESPAltherma tot hun beschikking met allerlei grafische weergaves. Ik zeg niet dat dit zo is, maar ik heb geen reden om daaraan te twijfelen, omdat ik er zelf (nog) te weinig kennis van heb.

Ik vraag me dus af, waarom bij sommigen de BUH wel bijspringt tijdens een defrost bij een Tr van < 25 graden en bij anderen (bijvoorbeeld bij jou) niet of pas bij een Tr van < 15 graden.
Ik ook hoor.
De enige keer dat de afgelopen 4 weken de buh aanging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBvAy9oSumX6t3FalOikvaq0rv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xpU18CtKsiLsK6n7k917ZQDc.png?f=fotoalbum_large

Alle defrosts die hierop zijn te zien gaat de retour tot 22 a 23.
De enige keer dat de buh aangaat zakt Ta tot 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 14:29
Sinds medio december hier een Altherma 3 laten installeren en, na wat gepruts, een ESPAltherma aan het werk gekregen.

Huis uit 2003, volledig beton. Beneden circa 60m2 aan vloerverwarming, 8 zones, niet geeregeld. Bovenverdieping radiatoren op een Evohome systeem (nog niet aangesloten op de WP). Zolder ook 2 radiatoren op met Evohome kranen. De kranen die normaliter open staan en een warmtevraag hebben zijn de badkamer en mijn werkkamer.

Bij 0 graden C waren de runs van de WP aardig lang en stabiel, nu de temperatuur wat gestegen is, zie ik dat de inverter steeds aan- en uit schakelt. Het setpoint van de aanvoer wordt overschreden.

Mij is de verhouding delta-T nog niet helemaal duidelijk, op de verschillende websites lees je 5 graden.
Voor wat betreft flow, als ik de formule Q = P*0,96 / delta T gebruik, kom ik uit op 1,3m3/uur wat neer komt op een flow van 22,9 liter/min. Meestal zit mijn systeem rond de 10 a 16 liter per minuut.

Binnenkort een thermische camera huren om de vloerverwarming eens goed in te (laten) regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClA_tKoagq19SVPj27a_PdEdeDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p6lbtvbzSPfrIQ7HoAjO8cO9.png?f=fotoalbum_large

Ik ga mijn stooklijn eerst maar eens "resetten" op -10 / 35 graden en 28 bij 10 graden. Mijn doel is lange runs natuurlijk, dat zal nog wel wat knutselen worden.

Graag hoop ik te leren van de comments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Rainesh schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:09:
[...]

Bij een defrost gaat BUH aanvoer temperatuur snel bijverwarmen, ookal is het kortstondig maar je ziet ook dat je pompsnelheid flink omhoog gaat (18+L/min) waardoor het warme water snel rondgepompt wordt en daardoor retour weer snel boven de 25 komt.

Bij mij hoor ik de leidingen wel wat geluid maken bij een defrost door de hoge pompsnelheid.

Een te lage retour betekent een groot verschil met je aanvoer (delta). Om het recht te trekken moet retour omhoog, een te lage aanvoer gaat je WP van pendelen.
Net nog even nagekenen en ik maakte zelf een foutje de retour aan te wijzen, maar het is inderdaad de CV-aanvoer die onder de 25graden kan komen en vervolgens (afhankelijk van instellingen?) de BUH dan triggert.
Logisch inderdaad, want je CV-systeem is bij een defrost de warmtebron waar de compressor zijn warmte weghaald. De CV-aanvoer is dan dus het reeds afgekoelde water en je CV-retour is dan waar de warmte nog enigzins zit welke de compressor zo graag hebben wil voor het ontvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Riesjard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik ook hoor.

[Afbeelding]

@Riesjard
Ik zie het en geloof je ook.
Maar dit geeft geen antwoord op mijn vraag/gedachtenkronkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

kepler schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:14:
[...]

Die lijkt wel iets warmer te worden, maar er zit nog 70m2 vloerverwarming achter. Verwarming heeft heel even aangestaan vandaag, maar sinds uurtje of 18u niet meer.

Maar de retour kan alleen warm worden als er iets van flow is toch? Stel dat die klep een beetje lekt, dan is er weinig flow dus zal die aanvoer kant niet echt warm worden, omdat alle warmte in de vloer verdwijnt?
De aanvoer is de kant waar de flow je vloer in gaat. De heetste kant dus. Retour is kouder omdat de warmte je vloer in gaat.

Bij een SWW run gaat je water zeker richting de 50 graden. Als echt water van 50 graden je vloer bereikt, dan voel je dat wel aan de leidingen. Is dat het geval, dan is de klep fout gemonteerd of echt defect. Is de aanvoer slechts een beetje lauw, dan lekt de klep inderdaad waarschijnlijk een beetje, maar ook dat is niet de bedoeling. Een paar pagina’s terug vind je een linkje naar mijn ervaringen met een beetje lekkende klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Predge schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Net nog even nagekenen en ik maakte zelf een foutje de retour aan te wijzen, maar het is inderdaad de CV-aanvoer die onder de 25graden kan komen en vervolgens (afhankelijk van instellingen?) de BUH dan triggert.
Logisch inderdaad, want je CV-systeem is bij een defrost de warmtebron waar de compressor zijn warmte weghaald. De CV-aanvoer is dan dus het reeds afgekoelde water en je CV-retour is dan waar de warmte nog enigzins zit welke de compressor zo graag hebben wil voor het ontvriezen.
Haha. Dit is precies het punt wat ik maakte in mijn bericht waar ik je nogmaals naar verwees en wat je kinderachtig vond ;)
Een defrost verwarmt de buitenunit met de warmte die hij uit binnen haalt. Ook al zou het binnen 15 graden zijn, dit is meer dan genoeg.
Wat je wilt voorkomen is dat er te veel kou richting de afgifte gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Riesjard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Haha. Dit is precies het punt wat ik maakte in mijn bericht waar ik je nogmaals naar verwees en wat je kinderachtig vond ;)
Een defrost verwarmt de buitenunit met de warmte die hij uit binnen haalt. Ook al zou het binnen 15 graden zijn, dit is meer dan genoeg.
Gaat er niet om dat het binnen 15 graden is, gaat erom wat voor temperatuur door de leidingen heen gaat. En een defrost wil je snel doen en afronden, want daarna moet ie weer de temperatuur in de leidingen weer zsm op peil krijgen. Daarom dus een ophoging van aanvoer, defrost en snel rondpompen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 23-01-2024 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Riesjard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Leuk. Maar echt duidelijk was je ook niet. Wel?

Het is dus bij een defrost een vergissing dat 'we' hier het hebben/hadden over de CV-retourtemp van 25graden, het is dus de aanvoertemp van 25graden die wat in gang zetten kan. Bij een defrost is je aanvoer als het ware plots je 'retour' zo je wil. Immers wordt er bij een defrost door de warmtewisselaar geen warmte meer aan je water afgegeven, maar juist onttrokken.

Anyway, defrosten zijn een noodzakelijk kwaad (want lamellen vriezen dicht) en kunnen hier en daar je wamtesysteem best in de weg zitten. En dat defrosten gebeurdt dan vaak ergens net boven nul in combinatie met ons geweldig vochtige NL (herfst-)weer. Met goed koud en droog winterweer is er niets aan de hand.
Maar goed, nu is het dus buiten doodleuk 10,3 met 99,5% vochtigheid en hebben we voorlopig geen defrosten meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Predge op 24-01-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Ik snap die WP niet zo goed als het warmer wordt. Even wat cijfer op de rij:

Mijn instellingen:

Stooklijn op 27.5, dT op 3, overschot op 2 (27.5 - 3 = 24.5)

Wat mijn WP doet:

Stooklijn op 29.7, dT op 5.2 (29.7 - 5.2 = 24,5) flow op 7.1 l/m

De retour is 24.5, modulatie is uit.

Waarom zet de WP niet gewoon mijn instellingen in en de flow wat hoger?

EDIT: Net zelfs een flow van 6.5l/min, slaat nergens op.

[ Voor 9% gewijzigd door SmartGuyz op 23-01-2024 23:06 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

SmartGuyz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 23:03:
Ik snap die WP niet zo goed als het warmer wordt. Even wat cijfer op de rij:

Mijn instellingen:

Stooklijn op 27.5, dT op 3, overschot op 2 (27.5 - 3 = 24.5)

Wat mijn WP doet:

Stooklijn op 29.7, dT op 5.2 (29.7 - 5.2 = 24,5) flow op 7.1 l/m

De retour is 24.5, modulatie is uit.

Waarom zet de WP niet gewoon mijn instellingen in en de flow wat hoger?

EDIT: Net zelfs een flow van 6.5l/min, slaat nergens op.
Dit is mijn hypothese, maar sommigen hier zijn daar sceptisch over. Echter verklaart het ook perfect jouw observaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online
MrFish schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:30:
[...]

De aanvoer is de kant waar de flow je vloer in gaat. De heetste kant dus. Retour is kouder omdat de warmte je vloer in gaat.

Bij een SWW run gaat je water zeker richting de 50 graden. Als echt water van 50 graden je vloer bereikt, dan voel je dat wel aan de leidingen. Is dat het geval, dan is de klep fout gemonteerd of echt defect. Is de aanvoer slechts een beetje lauw, dan lekt de klep inderdaad waarschijnlijk een beetje, maar ook dat is niet de bedoeling. Een paar pagina’s terug vind je een linkje naar mijn ervaringen met een beetje lekkende klep.
Dat is dus het vreemde, de retour wordt warmer dan de aanvoer in dit geval. Het lijkt wel alsof de retour van de boiler ook door de vloer stroomt, misschien omdat die klep dus kapot is en er een stroming de verkeerde kant op ontstaat in de vloer. Als dat überhaupt kan :D

Edit: en ik zal eens teruglezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
MrFish schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:31:
[...]

Dit is mijn hypothese, maar sommigen hier zijn daar sceptisch over. Echter verklaart het ook perfect jouw observaties.
Bij het kopje "Wat mijn WP doet" bedoel ik natuurlijk de aanvoertempratuur.
Ik ben het niet helemaal eens met jou hypothese.

Dit is mijn theorie:

Als het buiten warmer wordt, wordt het makkelijker om energie uit de buitenlucht te halen. Het zal voor de WP wellicht zuiniger zijn om 29 graden Ta te maken i.p.v. de flowpomp te verzetten van 7.1l/m naar 15l/m bijv.
Ik merk namelijk dat mijn inverter, met dit weer, prima 29 graden kan maken met 299w vermogen. Als het -5 is, lukt dat echt niet meer en dan zou het goedkoper zijn om de Ta lager te houden en flowpomp hoger.

Dus ik denk dat het Daikin algoritme iets slimmer is dan we allemaal denken, maar dat dit nog niet helmaal goed zichtbaar is.

Dus, bij warme buiten temp. is het efficienter om de warmte uit de buiten lucht te halen en langzaam rond te pompen. (vereist hogere dT en lage pomp flow)
Bij lage buiten temp. is het efficienter om minder warmte uit de buitenlucht te halen en dit sneller rond te pompen. (vereist lagere dT en hogere pomp flow)

Daarom ook de schommelingen in de grafieken. Met een hogere Ta, heeft een kleine verandering een grotere impact op de COP bijv.

[ Voor 15% gewijzigd door SmartGuyz op 24-01-2024 09:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

SmartGuyz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:55:
[...]

Bij het kopje "Wat mijn WP doet" bedoel ik natuurlijk de aanvoertempratuur.
Ik ben het niet helemaal eens met jou hypothese.

Dit is mijn theorie:

Als het buiten warmer wordt, wordt het makkelijker om energie uit de buitenlucht te halen. Het zal voor de WP wellicht zuiniger zijn om 29 graden Ta te maken i.p.v. de flowpomp te verzetten van 7.1l/m naar 15l/m bijv.
Ik merk namelijk dat mijn inverter, met dit weer, prima 29 graden kan maken met 299w vermogen. Als het -5 is, lukt dat echt niet meer en dan zou het goedkoper zijn om de Ta lager te houden en flowpomp hoger.

Dus ik denk dat het Daikin algoritme iets slimmer is dan we allemaal denken, maar dat dit nog niet helmaal goed zichtbaar is.
Ik denk ook dat de Daikin slimmer is dan wij denken, en dat dit ook leidt tot het geflipper en de ‘sinusgolven’ die we soms zien.

Mijn hypothese ging specifiek over waarom Daikin zich soms niet aan de ingestelde Delta T lijkt houden, en dat dat komt omdat we daar een andere definitie van hebben. Jij vroeg waarom de flow niet werd verhoogd, dit was daarop mijn antwoord ;)

Verder eens met wat jij zegt, de hogere TA staat los van de ‘foute’ Delta T en heeft alles te maken met COP en minimaal vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 24-01-2024 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Looney11
Ik kwam dit tegen:
Leaving water temperature: Modulation
To allow better matching of the heat pump capacity with the actual required
capacity, enable the leaving water temperature modulation. If modulation is
enabled, the unit calculates the leaving water temperature according to the
difference between desired and actual room temperature. As a result, the
heat pump will have less start/stop cycles and thus operate more economical.
If modulation is enabled, you can also set the maximum modulation of the leaving
water temperature. The maximum modulation is the value by which the desired
leaving water temperature is increased or lowered.
Dus als ik het goed begrijp, als modulatie aan staat, kijkt de unit naar het verschil tussen actuele en gewenste kamertemperatuur en wijzigt de aanvoer temperatuur daarop, binnen de grenzen van de modulatiewaarde.

[ Voor 41% gewijzigd door Looney11 op 24-01-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:19:
[...]

Ik ook hoor.

[Afbeelding]

Kijk nou eens goed naar je eigen plaatje: de BUH slaat eerder aan dan die lage temperatuur.
Zoom op beide plaatjes maar eens in rondom 15:00. De resolutie is waarschijnlijk 30 seconden, dus heel precies kan je het nog steeds niet echt zien (ik wel, heb hem op 10 sec. updates staan).

Maar goed, je hebt dus een vertikale lijn van de watertemperatuur, vlak NA het moment dat de BUH aanslaat. Dat is natuurlijk totaal geen bewijs voor jouw stellige bewering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:19
Looney11 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:16:
Ik kwam dit tegen:

[...]

Dus als ik het goed begrijp, als modulatie aan staat, kijkt de unit naar het verschil tussen actuele en gewenste kamertemperatuur en wijzigt de aanvoer temperatuur daarop, binnen de grenzen van de modulatiewaarde.
Klopt. De ervaringen zijn echter nog gemengd hierover. Volgens mij is het @MajaMestreech die modulatie naar volle tevredenheid heeft draaien.

Zelf ben ik er sinds deze week mee aan het testen. Tot afgelopen weekend had ik de thermostaat op 23 staan, maar met de stooklijn schommelde het tussen de 19.8-20.2 graden in het algemeen. Af en toe moest ik een correctie in de stooklijn offset doen (zowel + als - )
Echter door de flinke wind was het afgekoeld, en toen bedacht ik me, precies die manuele correcties op de stooklijn is wat modulatie eigenlijk voor je moet verzorgen.
Ik heb nu de thermostaat op 20.5 staan. De temperatuur blijft nu constant rond de 20 schommelen, nog niet hoger dan 20.2 gekomen, terwijl ik zou verwachten dat hij naar de 20.5 probeert toe te werken. Zodra het onder de 20 inzakt, zie ik wel degelijk dat de stooklijn verhoogd wordt, en zodra hij rond de 20 komt, weer verlaagd wordt. Niet helemaal wat ik verwacht (want dat zou ik dus later verwachten), maar voor mij nu prima, omdat ik rond de 20 prima vind.

Enige minpuntje voor mij: hier een schuifpui op het zuidoosten. En als smiddags de zon even naar binnenschijnt, gaat hij over de 21 heen, en de WP dus uit. Wat mij betreft mag hij dan gewoon doorpruttelen, want zodra de zon weg is, is die warmte ook weer weg. Toen ik de thermostaat op 23 had staan, had ik daar geen last van. "Gelukkig" is vandaag weer bewolkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
edit: dubbele post

[ Voor 98% gewijzigd door danny.s op 24-01-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik kwam dit tegen:

[...]

Room temperature... Dat gaat mijn Daikin geen reedt aan! Die domme Madoka moet alleen zeggen aan of uit, verder niks. Ik heb dat ding overdrevben staan op 17gr nacht, 25 graden overdag. Alleen als de zon de woonk erg doet opwarmen, dan mag ie een uit signaal sturen. Verder moet dat ding vooral niet gaan calculaten >:)

Als ik de hele dag rustig wil stoken, dan moet ie niet de awt gaan verhogen omdat ie denk dat ie t niet gaat halen, of omdat het te lang duurt. Dan is mijn hele plannetje mislukt :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:33
piieter schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:08:
[...]

@Riesjard

Het gaat om de kromme, dus de steilheid van afkoelen van Tr die een parameter vormt voor het aanschakelen van de BUH.

Waarom; als je Tr in de platenwisselaar te laag is, gaat de koudemiddeltemperatuur naar -5/-10C en dan kan peilsnel je platen wisselaar invriezen. Dan is de unit afgeschreven, want deze scheurt door ijsvorming en er komt water in het koudemiddel.

Fabrikanten doen er alles aan om die situatie te voorkomen. Daarom zijn ze ook altijd zo druk met die bypass er bij te doen. Het ineens stoppen van de waterflow geeft nl hetzelfde effect.

Punt is, laat de unit zijn werk doen en staat niet teveel naar grafiekjes, maar kijk meer naar COP/jaarefficientie.

PS iedereen op Tweakers is anti buffervat. Maar juist bij defrost kan deze wel heel nuttig zijn.
Omdat de TR dan nauwlijks zakt en een BUH niet snel zal bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
Hier netjes een buffervat mee laten installeren, de installateur wou niet anders en ik heb er te weinig verstand van...

Wat ik me wel afvraag is hoeveel zin de bypass leding heeft. De WP heeft vrij toegang tot de vloerverwarming en kan (dus?) altijd zijn warmte kwijt volgens mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Het gaat om de kromme, dus de steilheid van afkoelen van Tr die een parameter vormt voor het aanschakelen van de BUH.

Waarom; als je Tr in de platenwisselaar te laag is, gaat de koudemiddeltemperatuur naar -5/-10C en dan kan peilsnel je platen wisselaar invriezen. Dan is de unit afgeschreven, want deze scheurt door ijsvorming en er komt water in het koudemiddel.

Fabrikanten doen er alles aan om die situatie te voorkomen. Daarom zijn ze ook altijd zo druk met die bypass er bij te doen. Het ineens stoppen van de waterflow geeft nl hetzelfde effect.

Punt is, laat de unit zijn werk doen en staat niet teveel naar grafiekjes, maar kijk meer naar COP/jaarefficientie.

PS iedereen op Tweakers is anti buffervat. Maar juist bij defrost kan deze wel heel nuttig zijn.
Omdat de TR dan nauwlijks zakt en een BUH niet snel zal bijkomen.
Dit dus, heb ik hier ook al vaker gezegd, hij pakt de BUH erbij om schade aan de wisselaar te voorkomen. Vaak is dat maar dusdanig kort dat je dat nauwelijks ziet op je totaal verbruik. Ik zie het probleem niet, of de unit die energie nou uit de vloer/retour of de BUH haalt of een schriftelijk verzoek voor een extra bliksemschicht bij de secretaresse van Zeus indient, I really don't care. Zolang t totaalverbruik maar goed is.

Ook helemaal eens met punt mbt de grafiekjes dus, uiteindelijk telt alleen je jaarverbruik en je comfortwensen. COP is ook maar een onderliggende factor. En ja, het regelgedrag is soms behoorlijk vreemd en misschien ook wel suboptimaal, maar hij haalt er wel COP's mee die tot de top behoren en daar gaat het uiteindelijk om. Ik heb soms ook het idee dat je gestuiter ziet omdat de sensor-/meet-/berekenresolutie gewoon te laag is en je dan in een high-res grafiek gestuiter tussen 2 waardes ziet, terwijl de realiteit wel gewoon strak ergens ertussen zit.

De Altherma voelt zich nou eenmaal lekkerder rond de 29Ta dan eronder, dus dat laat ik dan ook grotendeels zo z'n gang gaan. Dan heb ik hier niet de langste laagste Ta, maar dat is dan maar zo. Resultaat: toch een betere COP. Ik duw 'm er alleen in de herfst en lentemaanden wel weer onder, ten kostte van een stukje COP, maar anders gaat de vloer te vaak op ongewenste momenten koud aanvoelen. Hier kies ik dus bewust voor een hoger verbruik < meer comfort. Ik zou hier toch nog eens naar een nachtverlaging kunnen kijken, of het moduleerscript via HA dat hier rondgaat.

Mbt buffervat en bypass:
- De laatste is alleen noodzakelijk, zoals je al schrijft om schade te voorkomen, als het daadwerkelijk voor kan komen dat alle flow wordt afgesloten. Als je dus geen achterlijke full-zoneregeling installatie ontwerpt kan dat echter helemaal niet voorkomen en heb je dat ding dus ook niet nodig. Wil je persé zone-regeling, waar best nuttige use cases voor kunnen zijn, pas het dan gewoon alleen boven toe c.q. alleen in de kamers die regelmatig ongebruikt blijven of bijv. juist teveel opwarmen tov de rest door ligging/zon icm een slecht gebouwd c.q. ontworpen huis.
- Zelfde met buffervaten, die zijn alleen in hele specifieke gevallen nodig (te weinig systeeminhoud en/of full-zone regeling die je dus sowieso gewoon niet moet hebben) of prettig (bij alleen radiatoren in een klein systeem) en dan ben ik er ook helemaal niet tegen (maar dan wel van een inhoud dat het ook daadwerkelijk doet wat er beoogd wordt en dat gebeurd meestal niet).
- Als je een buffervat wil inzetten om comfortverlies of teveel afkoeling tijdens defrosts tegen te gaan, dan is dat idd een hele nuttige use case, maar dan kom je er dus echt niet met de standaard 40L vaatjes die je overal ziet. Wil je daadwerkelijk genoeg vermogen uit het buffervat kunnen onttrekken om een serie defrosts te doen zonder dat je het binnen merkt, dan ga je al snel naar honderden liters om daar voldoende warmte voor op te slaan. Een 40L gebeun-maskeervat doet dan werkelijk helemaal niets nuttigs behalve de verkeerde afstelling dempen/maskeren en een beetje als extra radiator fungeren.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 24-01-2024 13:42 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Interessante stelling (targetDT=Stooklijn-retour). Dat zou zomaar kunnen idd, zal eens kijken of ik dit ook zie.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03
Ik kwam dit tegen:

[...]

Juist, daarom ben ik nu een maandje of 2 fan van Modulation. Heb niks te doen met dT, zelfs de stooklijn is niet meer zo belangrijk, defrost natuurlijk wel nog bij sommige weerstomstandigheden echter niet met een hoog BUH verbruik, pendelen doet hij ook nauwelijks, de WP blijft de hele dag aan ook al heeft hij SP+0.5 graden bereikt.. Ik kom er niet meer aan :-)

[ Voor 5% gewijzigd door MajaMestreech op 24-01-2024 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:16

GJA

RonJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:22:
[...]

De Altherma voelt zich nou eenmaal lekkerder rond de 29Ta dan eronder,
Kun je dit onderbouwen?

Zou in mijn situatie echt niet handig zijn; bij een dergelijke aanvoer warmt het hier te snel op en zou ik naar die verschrikkelijk slecht werkende aan/uit regeling van de Madoka moeten. En met mijn huidige warmteverliezen is 29 graden toch een hele berg energie die de WP moet ophoesten. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat efficienter zou zijn dan de 25,6 setpoint die ik nu aanhoud voor de huidige 11 graden buiten.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Looney11
MajaMestreech schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Juist, daarom ben ik nu een maandje of 2 fan van Modulation. Heb niks te doen met dT, zelfs de stooklijn is niet meer zo belangrijk, defrost natuurlijk wel nog bij sommige weerstomstandigheden echter niet met een hoog BUH verbruik, pendelen doet hij ook nauwelijks, de WP blijft de hele dag aan ook al heeft hij SP+0.5 graden bereikt.. Ik kom er niet meer aan :-)
Wat heb je precies gedaan om je fan te laten worden van modulatie? Begrijp me niet verkeerd, mijn WP draait pas net een maand en ik ben nu druk bezig met data verzamelen en analyseren + daarna dingen proberen om het gedrag van de WP te verbeteren.

Bij 0 graden deed de WP het prima, lange runs om lager vermogen, helemaal goed. Nu is het boven nul en zie ik veel pendelgedrag en dingen die ik nog niet begrijp.

Dus weer aan het knutselen met instellingen maar vooral proberen mijn vinger er achter te krijgen welk effect een instelling heeft op mijn WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Looney11 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 12:15:
Hier netjes een buffervat mee laten installeren, de installateur wou niet anders en ik heb er te weinig verstand van...

Wat ik me wel afvraag is hoeveel zin de bypass leding heeft. De WP heeft vrij toegang tot de vloerverwarming en kan (dus?) altijd zijn warmte kwijt volgens mij..
Geen nut, ik heb m vol dichtgedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:46:
[...]

Kun je dit onderbouwen?

Zou in mijn situatie echt niet handig zijn; bij een dergelijke aanvoer warmt het hier te snel op en zou ik naar die verschrikkelijk slecht werkende aan/uit regeling van de Madoka moeten. En met mijn huidige warmteverliezen is 29 graden toch een hele berg energie die de WP moet ophoesten. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat efficienter zou zijn dan de 25,6 setpoint die ik nu aanhoud voor de huidige 11 graden buiten.
Heb dit eerder dit jaar gemeten c.q. uitgeprobeerd (maar zolang blijft mn detaildata niet bewaard in HA). Dan geeft een Ta rond de 29 een kortere run (of soms 2) per dag, met een hogere Ta en vermogen uiteindelijk een fors hogere COP over de stooktijd en dus uiteindelijk een lager dagverbruik dan wanneer ik m strak op 25-26 Ta zou houden.

Maar wat ik er al bij schreef, in de warmere herfst/zomermaanden zet ik 'm toch wel handmatig weer lager, omdat ik de stop die dan plaatsvindt niet comfortabel vindt. Eigenlijk zou ik dan specifiek in die periodes naar een nachtverlaging moeten, dan is die stop vrijwel altijd pas in de nacht en niet erg.

Het LWT setpoint staat hier nu ook op 26,6, maar door de overregeling op 3 pakt ie die ruimte omhoog toch al vrij snel en gaat ie eerder rond de 29 draaien om weer een mooie lange tot 24/7 run te maken. Ik denk ook omdat ik nu toch nog wat meer warmteverlies hebt richting de koudere grond, baksteenkelder, buitenmuren, etc. dan écht in het voorjaar, waar het veel langer rond en boven de 10C blijft buiten.

Ik heb dan ook een jaren-30 huis, dat ondanks behoorlijke investeringen in isolatie nooit écht zo goed zal worden als een nieuwer huis van beton en/of met geïsoleerde fundering. De achterste 6-7 meter bestaat helemaal uit uitbouw met platdak, dat geeft ook weer een hoop extra oppervlakte dat naar buiten toe warmte verliest, hoe goed je dat ook isoleert. Met Ta 28-29 naar de vloerverwarming blijft het nu gewoon nog onder de 21 hier en slaat ie niet af.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Geen nut, ik heb m vol dichtgedraaid
Hoe draai je een bypass volledig dicht?

Bij mij is het een overblijfsel van het CV systeem met een instelling van minder tot meer drukverschil waarbij hij opengaat, in praktijk gebeurt dit alleen als ik de pomp van de vloerverwarming uitzet (ja ja, die moet er nog uit!). Normaal doe ik dat natuurlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 15:31:
[...]

Hoe draai je een bypass volledig dicht?

Bij mij is het een overblijfsel van het CV systeem met een instelling van minder tot meer drukverschil waarbij hij opengaat, in praktijk gebeurt dit alleen als ik de pomp van de vloerverwarming uitzet (ja ja, die moet er nog uit!). Normaal doe ik dat natuurlijk nooit.
knop indraaien? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Righty tighty: rechtsom draaien dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
mawashigeri schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:19:
[...]

Kijk nou eens goed naar je eigen plaatje: de BUH slaat eerder aan dan die lage temperatuur.
Zoom op beide plaatjes maar eens in rondom 15:00. De resolutie is waarschijnlijk 30 seconden, dus heel precies kan je het nog steeds niet echt zien (ik wel, heb hem op 10 sec. updates staan).

Maar goed, je hebt dus een vertikale lijn van de watertemperatuur, vlak NA het moment dat de BUH aanslaat. Dat is natuurlijk totaal geen bewijs voor jouw stellige bewering.
Volgens mij heb je gelijk. Goed punt. Het lijkt dus niet per se te komen doordat Ta onder bepaalde abslolute waarde komt en ook niet doordat Tr onder een absolute waarde komt.
De toelichting die @Technician- verderop geeft lijkt overeen te komen met het gedrag wat ik zie en klinkt ook logisch.

Ik zag verder ook goed punt waar ik het helemaal mee eens ben. Het doel op zich is niet om de grafieken te verbeteren.
Wat ik vooral wilde bereiken is begrijpen wanneer een BUH aangaat. Ik zag hierbij beweringen die niet overeenkomen met wat ik zie bij mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVersteegen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-08 20:21
Zag laatst bij espaltherma nog extra sensors. Deze eens toegevoegd om te kijken wat ik hierop zie.
Betreft de refigerant pressure en een andere pressure(t) sensor.
Bij het opstarten zie ik wel eens een rimpel in de metingen, en warempel, deze die ik ook terug op deze sensor.
Had deze sensoren voornamelijk toegevoegd om te kijken of ik de druk in de loop der tijd, jaren, zou kunnen loggen om te zien of hier een verschil in zou ontstaan.
overigens heb ik ze als 'bar' toegevoegd.. maar kjijkende naar de gemeten waarde lijkt dit meer op 2 temperatuur sensoren.
Iemand die deze ook meet, en weet wat ze daadwerkelijk betekenen, en/of een zelfde gedrag ziet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaE1twEDl4mwlCk3QuDRdHp171k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp52Vq93uoQ3PD45dJeiUMBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-iGy7umXXe_CTIOKUXfXvStxdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyRWVTN3o4JnVrpIhCiFVrxv.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ6O4wZ5MWNtsCh0cACzJeUL7-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVrizBCKGFIQ4T5HbYg0Pstc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door RVersteegen op 24-01-2024 18:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Interessante stelling (targetDT=Stooklijn-retour). Dat zou zomaar kunnen idd, zal eens kijken of ik dit ook zie.
Ook @MrFish
Ik was een van die sceptici maar dit vond ik later in de uitgebreide installateurshandleiding erover
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsniO3fXnll17GEMu852R2eXtsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMgCQuRMBr4hgsTLp81F8X0U.jpg?f=fotoalbum_large

Jammer dat er niet bijstaat waarom dit zo is gedaan en ook waarom dit anders werkt in koelbedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

Riesjard schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Ook @MrFish
Ik was een van die sceptici maar dit vond ik later in de uitgebreide installateurshandleiding erover
[Afbeelding]

Jammer dat er niet bijstaat waarom dit zo is gedaan en ook waarom dit anders werkt in koelbedrijf.
Goed gevonden, thanks! Ik denk dat dit een stabielere regeling mogelijk maakt, in verwarmingsbedrijf fluctueert de echte TA natuurlijk best wel, ook bijvoorbeeld vanwege defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Hallo allemaal,
Hier is gisteren een monteur geweest om de cv-installatie waterzijdig in te regelen (het waterzijdig inregelen van cv-installaties is zijn core business).
Om dit te kunnen doen, heeft hij een aantal parameters anders ingesteld, waaronder de aanvoerwatertemperatuur van de weersafhankelijke stooklijn.
Ook had hij de offset naar +10 graden gezet (dit wist ik niet). En waarschijnlijk nog meer parameters aangepast (weet ik ook niet zeker).

Dit was om warmtevraag te creëren, zodat hij de retourtemperaturen van de divere groepen op elkaar af kon stemmen.
De temperatuur van de stooklijn had hij na zijn werkzaamheden (± 4 uur bezig geweest) weer teruggezet.

Vanmorgen zag ik een vloerwatertemperatuur van 36 graden op het display van het thuisscherm op de binnenunit.
Ik dacht hoe kan dat nou, want ik had de aanvoerwatertemperatuur volgens de stooklijn op 30 graden bij -10 graden ingesteld staan.
Op het instelpuntscherm stond hij op 26 graden, hetgeen ik ook ongeveer verwachtte.
Dus ik bij de stooklijn kijken en die stond ingesteld op 31 graden bij -10 graden. Deze maar weer op 30 graden gezet.

Later zag ik pas in de Onecta-app, dat er een offset van +10 graden ingesteld was. Dat verklaarde het verschil van die 10 graden van vanmorgen.
Deze offset weer teruggezet naar 0 graden.

Om er zeker van te zijn, dat er niet nog meer parameters zijn aangepast, heb ik vandaag alle parameters vergeleken met hoe ik ze had staan vóórdat die monteur hier geweest is.
Ik heb nog een gevonden die aangepast was.
Parameter [8-01] was van 30 minuten op 95 minuten gezet.
Uit de documentatie kon ik halen dat dit voor het Balanceren was en dat je hier een Maximale bedrijfstijd in kunt stellen.
Kan iemand van jullie mij uitleggen wat dit is en wat het effect is van deze wijziging?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:54:
Hallo allemaal,
Hier is gisteren een monteur geweest om de cv-installatie waterzijdig in te regelen (het waterzijdig inregelen van cv-installaties is zijn core business).
Om dit te kunnen doen, heeft hij een aantal parameters anders ingesteld, waaronder de aanvoerwatertemperatuur van de weersafhankelijke stooklijn.
Ook had hij de offset naar +10 graden gezet (dit wist ik niet). En waarschijnlijk nog meer parameters aangepast (weet ik ook niet zeker).

Dit was om warmtevraag te creëren, zodat hij de retourtemperaturen van de divere groepen op elkaar af kon stemmen.
De temperatuur van de stooklijn had hij na zijn werkzaamheden (± 4 uur bezig geweest) weer teruggezet.

Vanmorgen zag ik een vloerwatertemperatuur van 36 graden op het display van het thuisscherm op de binnenunit.
Ik dacht hoe kan dat nou, want ik had de aanvoerwatertemperatuur volgens de stooklijn op 30 graden bij -10 graden ingesteld staan.
Op het instelpuntscherm stond hij op 26 graden, hetgeen ik ook ongeveer verwachtte.
Dus ik bij de stooklijn kijken en die stond ingesteld op 31 graden bij -10 graden. Deze maar weer op 30 graden gezet.

Later zag ik pas in de Onecta-app, dat er een offset van +10 graden ingesteld was. Dat verklaarde het verschil van die 10 graden van vanmorgen.

Om er zeker van te zijn, dat er niet nog meer parameters zijn aangepast, heb ik vandaag alle parameters vergeleken met hoe ik ze had staan vóórdat die monteur hier geweest is.
Uit de documentatie kon ik halen dat dit voor het Balanceren was en dat je hier een Maximale bedrijfstijd in kunt stellen.
Kan iemand van jullie mij uitleggen wat dit is en wat het effect is van deze wijziging?

Alvast bedankt!
Ik heb daar ook 2x ergens 95 min staan. Dat is meen ik de lamx duur van een legionella run ofzo.

Maar de vraag die veel meer op mn tong ligt; wat heeft ie nog meer gedaan? (dus vooral die andere instellingen en ook de werkzaamheden buiten de unit)? En wat kostte dit allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riesjard schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:12:
[...]

Ook @MrFish
[Afbeelding]

Dan schrijven ze het verkeerd in de manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm5m-qgMvGcuZbwskv192VSulrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi00MyWtkWuJAbBq1G6mvUQj.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is toch duidelijk dat de dT een afgeleide is van de water leaving temp, en niet de setpoint aka stooklijn.

Als dT gemeten is tussen retour en setpoint, dan zou dT een strakke lijn moeten zijn!

EDIT: of berekenen wij het al jaren verkeerd;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mEOYDs51Ou4wvdEnxSMe9ijhEaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eec8ELfjxicetBDl4lCLhrRV.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2: ik heb delta T cooling erbij gepakt, dit is een dT-parameter direct uit de Daikin en niet berekend (klopt dit?);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umtaJhqVtVn9KceDKddoCcI4yMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1akKq7X1GP7jL6wtHbATDkWX.jpg?f=fotoalbum_large

En verhip,m die dT cooling lijn is wel strak...Lol.
maar; de powerusage komt wel gewoon duidelijk overeen met het geflipper in de awt/dT of wat het dan nu ook mag zijn :+

Edit: nevermind, "Delta T Cooling is altijd 3 zie ik, dat is de wens-instelling >:)

[ Voor 35% gewijzigd door PCJR op 24-01-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:54:
Hallo allemaal,

Alvast bedankt!
Je kan ook gewoon zelf de documentatie even lezen toch? Daar is inmiddels vaak genoeg naar gelinkt. Meer info vind je op pagina 212 van de IRG, die ik toevallig nog had openstaan, dus vooruit ;) tip: in pdf's kan je met control-F zoeken op bijv. "[8-01]"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoGjMGa2TB9_Py_yn3q95GdYq9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILcuKHv9LPiU608gDD1lLXz0.png?f=user_large

Ook ik ben verder vooral ook heel benieuwd naar het resultaat van deze ongetwijfeld niet goedkope werkdag. Merk je een forse verbetering in je afgifte?

Het verbaast me wel dat iemand die dit blijkbaar dagelijks c.q. als specialisme doet zo'n enorme beginnersfout maakt door de aangepaste settings (die noodzaak begrijp ik verder helemaal) niet weer netjes terug te zetten. Dat komt eerder over als amateur hour en is toch een beetje vreemd imho.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 22:00
[...]

Sinds ik dit van je heb gelezen houdt ik dit een poosje in de gaten. En iedere keer als ik denk "huh wat doet dat ding nu. Hij heeft aan alle kanten nog ruimte om bij te sturen, waarom gebeurt dat niet". Dan check ik jouw hypothese en dan klopt mijn dT op de decimaal nauwkeurig, namelijk 4,0. Ik sluit me inmiddels aan bij jouw hypothese.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Dan schrijven ze het verkeerd in de manual.

[Afbeelding]

Hier is toch duidelijk dat de dT een afgeleide is van de water leaving temp, en niet de setpoint aka stooklijn.

Als dT gemeten is tussen retour en setpoint, dan zou dT een strakke lijn moeten zijn!

EDIT: of berekenen wij het al jaren verkeerd;
[Afbeelding]

Edit2: ik heb delta T cooling erbij gepakt, dit is een dT-parameter direct uit de Daikin en niet berekend (klopt dit?);
[Afbeelding]

En verhip,m die dT cooling lijn is wel strak...Lol.
maar; de powerusage komt wel gewoon duidelijk overeen met het geflipper in de awt/dT of wat het dan nu ook mag zijn :+

Edit: nevermind, "Delta T Cooling is altijd 3 zie ik, dat is de wens-instelling >:)
Delta T cooling (en heating) is inderdaad het setpoint.

Voor het berekenen van de afgifte berekenen wij het goed. Voor het vergelijk met de ingestelde Delta T berekenen wij het fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

JarnoH schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:13:
[...]

Sinds ik dit van je heb gelezen houdt ik dit een poosje in de gaten. En iedere keer als ik denk "huh wat doet dat ding nu. Hij heeft aan alle kanten nog ruimte om bij te sturen, waarom gebeurt dat niet". Dan check ik jouw hypothese en dan klopt mijn dT op de decimaal nauwkeurig, namelijk 4,0. Ik sluit me inmiddels aan bij jouw hypothese.
Nice :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb daar ook 2x ergens 95 min staan. Dat is meen ik de lamx duur van een legionella run ofzo.

Maar de vraag die veel meer op mn tong ligt; wat heeft ie nog meer gedaan? (dus vooral die andere instellingen en ook de werkzaamheden buiten de unit)? En wat kostte dit allemaal :)
Hij heeft het gehele systeem bekeken, vloerverwarming en radiatoren, waar ze allemaal gepositioneerd waren ten opzichte van de binnen-unit. Zo merkte hij nog op, dat een thermostaatknop van een radiator in een van de badkamers verkeerd om was aangesloten. Verder vroeg hij hoe de vloeren geïsoleerd waren (bouwwijze) en wat onze wensen waren t.a.v. de verwarming in verschillende ruimten.
Daarna is hij aan de slag gegaan, door warmtevraag te creëren door parameters aan te passen.
Toen moest er noodgedwongen een tijd gewacht worden, zodat het systeem verder opgewarmd werd dan in de normale toestand, dus in die tijd maar koffie gedronken.
Daarna is hij aan het regelen geweest met die regelkraantjes per groep die op de verdelers zitten (ik weet even niet hoe die heten, flow meters?). Steeds controlerend met zo'n warmtemeter, waarin hij de temperatuur van de retourleidingen kon aflezen.
Daar is hij heel lang mee bezig geweest en dat kwam nogal precies volgens hem.
Nadat hij hier klaar mee was vertelde hij nog wel, dat de vloer veel warmte had opgenomen en dat het wel meer dan een dag kon duren voordat de vloer weer zover was afgekoeld, dat de normale regeling weer actief was. Pas dan zouden we het effect van zijn werkzaamheden kunnen waarnemen. Traag systeem!
Verder vertelde hij nog dat we niet veel warmte van de radiatoren mogen verwachten omdat die niet voor lage temperatuur verwarming bedoeld waren, maar dat wisten we al van te voren.
Hij vertelde ook nog dat als het nog niet naar wens zou zijn, dat we dan contact met hem konden opnemen.

Dit waterzijdig inregelen kostte ons € 500,-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmartGuyz
piieter schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:29:
[...]

Hij heeft het gehele systeem bekeken, vloerverwarming en radiatoren, waar ze allemaal gepositioneerd waren ten opzichte van de binnen-unit. Zo merkte hij nog op, dat een thermostaatknop van een radiator in een van de badkamers verkeerd om was aangesloten. Verder vroeg hij hoe de vloeren geïsoleerd waren (bouwwijze) en wat onze wensen waren t.a.v. de verwarming in verschillende ruimten.
Daarna is hij aan de slag gegaan, door warmtevraag te creëren door parameters aan te passen.
Toen moest er noodgedwongen een tijd gewacht worden, zodat het systeem verder opgewarmd werd dan in de normale toestand, dus in die tijd maar koffie gedronken.
Daarna is hij aan het regelen geweest met die regelkraantjes per groep die op de verdelers zitten (ik weet even niet hoe die heten, flow meters?). Steeds controlerend met zo'n warmtemeter, waarin hij de temperatuur van de retourleidingen kon aflezen.
Daar is hij heel lang mee bezig geweest en dat kwam nogal precies volgens hem.
Nadat hij hier klaar mee was vertelde hij nog wel, dat de vloer veel warmte had opgenomen en dat het wel meer dan een dag kon duren voordat de vloer weer zover was afgekoeld, dat de normale regeling weer actief was. Pas dan zouden we het effect van zijn werkzaamheden kunnen waarnemen. Traag systeem!
Verder vertelde hij nog dat we niet veel warmte van de radiatoren mogen verwachten omdat die niet voor lage temperatuur verwarming bedoeld waren, maar dat wisten we al van te voren.
Hij vertelde ook nog dat als het nog niet naar wens zou zijn, dat we dan contact met hem konden opnemen.

Dit waterzijdig inregelen kostte ons € 500,-
Wij hebben 1 radiator aan het systeem hangen, in de badkamer. Zonder ergens verstand van te hebben zei ik "Die moet wel blijven, want daar willen we wel warmte houden". De rest van de verdieping zouden we dan doen met een airco (wat overigens prima werkt). Die radiator heb ik een paar maanden geleden maar heel snel afgesloten, die gooide het systeem zo in de war.

De retour van die radiator zit voor de vloerverwarming en doordat die een hogere retour terug gaf, ging de WP lager draaien en kreeg ik de woonkamer niet warm.

Pas nadat ik temperatuursensoren heb geplaatst op alle retourleidingen zag ik dit. Toen ben ik begonnen met het inregelen van de radiator, maar ik krijg het niet goed voor alle situaties, dus hij is weer uit.

We gaan deze nu vervangen door een elektrische variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Die dingen zijn idd dramatisch icm een LT-systeem. Maar helemaal vervangen hoeft ook weer niet.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
RonJ schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:55:
[...]

Die dingen zijn idd dramatisch icm een LT-systeem. Maar helemaal vervangen hoeft ook weer niet.
Wacht, die kan je in een bestaande radiator zetten en dan werk ie naar behoren? _/-\o_
Dit wist ik niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Wacht, die kan je in een bestaande radiator zetten en dan werk ie naar behoren? _/-\o_
Dit wist ik niet!
Yes! Bij vrijwel elke badkamerzaak of lokale warmteservice oid zijn deze in allerlei varianten (met en zonder thermostaat, stekker, etc.) en vermogens te vinden. Sommige fabrikanten raden speciale olie/vloeistof ipv water aan, maar ik heb ze ook al vaak zat met alleen water icm een RVS-element gezien en dat gaat daar gewoon jarenlang goed.

Als de bestaande radiator verder gewoon goed is zou ik m zeker niet vervangen.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 24-01-2024 21:10 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
SmartGuyz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:00:
[...]

Dit wist ik niet!
Heb ik ook gedaan. Gewoon een elektrisch element erin, alleen ik heb gelijk een "smart" versie erin gestopt met app bediening. Aan de hand daarvan een programma ook ingesteld en vermogen afgeregeld.
Het is zo een ding, maar volgens mij minder vermogen.
https://nl.hudsonreed.com...-verwarmingselement-68112

Nu het weer warmer begint te worden, draait WP op een zeer laag pitje + flipperdeflip maar wat mij het meest irriteert is een fluctuerende gezoem van de compressor.

Bij 8rps hoor je een irritante zoem, dan gaat ie weer naar 10-16 maar geen gezoem meer en vervolgens weer naar 8rps. Zo blijft het door gaan en buitenunit staat net bij mn slaapkamer raam.

[ Voor 24% gewijzigd door Rainesh op 24-01-2024 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:54
[...]

Ik heb een handdoek radiator waarbij de uitgang direct doorgelust is naar de vloerverwarming in de badkamer. dit zou wel moeten werken toch? (icm de rest van de woning waar alleen maar vloerverwarming aanwezig is)

Nb: we hebben grondig verbouwd en tevens de WP geplaatst begin 2023 (de badkamer moet ik nog aansluiten op de WP) Voorheen was de badkamer aangesloten op de CV ketel met een RTL in de retourleiding zodat er relatief warm water naar toe kon icm de radiator/RTL.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmartGuyz
Rainesh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Heb ik ook gedaan. Gewoon een elektrisch element erin, alleen ik heb gelijk een "smart" versie erin gestopt met app bediening. Aan de hand daarvan een programma ook ingesteld en vermogen afgeregeld.
Het is zo een ding, maar volgens mij minder vermogen.
https://nl.hudsonreed.com...-verwarmingselement-68112

...
Er gaat een wereld voor me open, haha. Dat ik hier zelf niet op ben gekomen om op te zoeken. Dank jullie wel voor de info. Even kijken hoe het precies werkt en wat het beste bij ons past. Nogmaals dank, ook @RonJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Wij hebben 1 radiator aan het systeem hangen, in de badkamer. Zonder ergens verstand van te hebben zei ik "Die moet wel blijven, want daar willen we wel warmte houden". De rest van de verdieping zouden we dan doen met een airco (wat overigens prima werkt). Die radiator heb ik een paar maanden geleden maar heel snel afgesloten, die gooide het systeem zo in de war.

De retour van die radiator zit voor de vloerverwarming en doordat die een hogere retour terug gaf, ging de WP lager draaien en kreeg ik de woonkamer niet warm.

Pas nadat ik temperatuursensoren heb geplaatst op alle retourleidingen zag ik dit. Toen ben ik begonnen met het inregelen van de radiator, maar ik krijg het niet goed voor alle situaties, dus hij is weer uit.

Of fans eronder zetten, dan hebben ze ook wat meer afgifte. Maak ik zelf, Arctic f8 ofzoiets, met een controllertje. Scheelt hoop geld. Ik hbe pas 1 rad gedaan, en dat merk ik iig.

Als je een rad als eerste hebt dan is dat een soort bypass die altijd open staat ja. Hier zit de vvw ook verder weg, maar de retour is toch altijd wel 3 graden lager (wat ik in de daikin uitlees dan, kan best dT5 van vvw zijn en dT1 of dT2 van de rads...).
Verder, als de retour hoger is dan eigenlijk gewenst en de wp gaat lager/langzamer draaien is dat niet erg hier, de vloer in de woonk is prima warm. Als ik hier iets van comfort mis, dan is het de warmte op de 1e verdp waar de radiatoren hangen (5stuks).

Dus ik kan de radiatoren wel knijpen, maar dan komt er nog minder warmte vanaf, en dan gaat de wp nog meer pendelen (of juist niet, ff geen id, anyway...) de woonk is verder prima, die mag zelfs wat minder warm worden, dan doen de radiatoren nog iets meer. Alleen met 6.5 l/m door het hele huis, is er ook godmieljaar weinig te knijpen, ook in de vvw verdeler niet want dan gaat er nauwelijks meer wat doorheen :+

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 24-01-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Nu het weer warmer begint te worden, draait WP op een zeer laag pitje + flipperdeflip maar wat mij het meest irriteert is een fluctuerende gezoem van de compressor.

Bij 8rps hoor je een irritante zoem, dan gaat ie weer naar 10-16 maar geen gezoem meer en vervolgens weer naar 8rps. Zo blijft het door gaan en buitenunit staat net bij mn slaapkamer raam.
Hoe bedoel je geflipper :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApW53IgqaITj7Q8UUtN1uvRKSTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmaYpQUg5LdzjGfBNsteeBxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ol26bdcj8sPw70lzlpdMv2rETy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFoqtHAIhNDtzPpq50rKrwBs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGZ2K7kLXw01G4-O_il2gBETUnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfKAIEvwt7Hjuug9rzQ6pUl8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dYriL-9KUQWRPaSebc8DJpamtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMOqONvYIaVv6Jf2yWqamELa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWiyJaxJeIT3Uk6-iZ3zR0ptHBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zB72OuyDg0fmVPCGItVTWv6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dit ding met een 20 euro kaku socket, of hw socket, is klap goedkoper dan een wifi variant idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Looney11 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Wat heb je precies gedaan om je fan te laten worden van modulatie?
De afgelopen 2 jaar geprobeerd om via de stooklijn de regeling op orde te krijgen. Dwz. lange runs en de stooklijn zo bepalen dat de ingestelde temperatuur + 0.5 graden net niet bereikt wordt. Uiteindelijk lukte dit best goed en was het comfort de gehele dag ook aangenaam. Echter bij wisselende buiten temperaturen, of dat de zon een aantal uur op zuid de kamer in schijnt, gaat het dan toch mis met de regeling.
Na de laatste update heb ik gewoon nog eens geprobeerd om modulatie aan te zetten. En zie, het regelt zich nu allemaal vanzelf. De WP gaat verwarmen tot setpoint + 0.5 en dan zie je duidelijk dat de vertrekwater temperatuur teruggeregeld wordt. Ook vorige week toen het koud was, was de vertrekwater temperatuur 38 graden (ook het setpoint vertrekwater), terwijl de maximale waarde stooklijn 35 graden is.
Mijn instellingen:
stooklijn: 28 graden bij 10 graden en 35 graden bij 0 graden
Modulatie = Aan
Overregeling = 4
dT = 3
Nachtverlaging = ja (22:00h van 20 naar 19 graden, 23:00h van 19 weer naar 20 graden).
Verbruik vorige week: maximaal 27 kWh
Verbruik vandaag: 5 kWh (huh ... _/-\o_ )

Samenvatting: eerst de stooklijn optimaal instellen en dan kun je eens proberen om modulatie aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
MajaMestreech schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:00:
[...]

De afgelopen 2 jaar geprobeerd om via de stooklijn de regeling op orde te krijgen. Dwz. lange runs en de stooklijn zo bepalen dat de ingestelde temperatuur + 0.5 graden net niet bereikt wordt. Uiteindelijk lukte dit best goed en was het comfort de gehele dag ook aangenaam. Echter bij wisselende buiten temperaturen, of dat de zon een aantal uur op zuid de kamer in schijnt, gaat het dan toch mis met de regeling.
Na de laatste update heb ik gewoon nog eens geprobeerd om modulatie aan te zetten. En zie, het regelt zich nu allemaal vanzelf. De WP gaat verwarmen tot setpoint + 0.5 en dan zie je duidelijk dat de vertrekwater temperatuur teruggeregeld wordt. Ook vorige week toen het koud was, was de vertrekwater temperatuur 38 graden (ook het setpoint vertrekwater), terwijl de maximale waarde stooklijn 35 graden is.
Mijn instellingen:
Modulatie = Aan
Overregeling = 4
dT = 3
Nachtverlaging = ja (22:00h van 20 naar 19 graden, 23:00h van 19 weer naar 20 graden).

Samenvatting: eerst de stooklijn optimaal instellen en dan kun je eens proberen om modulatie aan te zetten.
Bedankt voor de uitleg, op dit moment ben ik bezig met de stooklijn. Ik zal modulatie eens uitzetten. Gebruik jij de twee-punts lijn of die andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 20:15
[...]

Mijn instellingen:
Modulatie = Aan
Overregeling = 4
dT = 3

Ik ben er ook tevreden over. dT setpoint is bij mij hoger (5k) ivm ruisen in de radiatoren bij lagere buitentemperaturen. (ik heb geen VV) weersafhankelijk dT lijkt me ook wel wat.

Qua verbruik van vorige week bedoel je neem ik aan je maximale dagverbruik. Die was bij mij 23kWh. Gisteren was bij mij 8 kW. Beide obv Daikin meter zelf.

Vraag over jouw nacht verlaging. Ik heb deze nu in de ochtend pas weer naar 20grC staan. Waarom doe je dat na een uur al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
[...]

Mijn instellingen:
Modulatie = Aan
Overregeling = 4
dT = 3

En waar/hoe stel je precies de nachtverlaging in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Landon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Via de Onecta app kun je makkelijk een planning/schema maken. Klik op klimaatregeling > Planning.

Het kan ook via de binnenunit, maar heb ik zelf nog niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
[...]

Mijn instellingen:
Modulatie = Aan
Overregeling = 4
dT = 3

Dank voor deze bijdrage. Bij staat modulatie uit omdat dit hier de meest gehoorde opvatting was, maar n.a.v. jouw verhaal ga ik het toch weer eens aanzetten, ook omdat bij mij het effect van zon en wind nogal groot is. Bij het aanzetten van de modulatie kun je ook instellen wat de maximale modulatie is. Waar heb je die op staan?

Mijn instellingen tot dusver:
stooklijn 27 bij 10 en 31 bij -10
dT = 4
nachtverlaging: Nee
Modulatie: uit.
De boel draait eigenlijk best goed en zuinig.

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8Snc9PEiktQbaNVRc75ZP4tZOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vm1hLHG5XxAP8TiHmhlbM9hL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Euh, wat? Is dit serieus hun advies voor een VV of VV+radiatoren systeem?

Bij dT=5 klappert het alle kanten op bij mij, dT=4 werkt veel beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Precies dat poppetje zo kijk ik al de hele middag.

Ik zet dt voor de grap op 6, kijken wat ie doet... maja....weet ook niet of ik dit wel wil ? Dt 6 ipv 3 zegt mij meer energieverbruik. Ik wil de awt nog even niet aanpassen.

Lets seeeee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Vvw+rads heb ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Voelt als “probeer dit eens, misschien lost dat het op”, zonder dat ze het echt kunnen (of willen) beargumenteren wat er nu gebeurd. Of geen tijd voor willen nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:15:
[...]

Voelt als “probeer dit eens, misschien lost dat het op”, zonder dat ze het echt kunnen (of willen) beargumenteren wat er nu gebeurd. Of geen tijd voor willen nemen..
Zojuist dT7 ingesteld, kijken wat ie doet komende 24h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
PCJR schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 18:58:
[...]

Zojuist dT7 ingesteld, kijken wat ie doet komende 24h
Ik ben zo nieuwsgierig. Ik heb mijn overregeling van 3 naar 1 gezet weer, draait als een zonnetje weer, met dT op 3.

Enige is dat hij naar een SWW run het even moeilijk heeft om weer op gang te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door SmartGuyz op 25-01-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
SmartGuyz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:15:
[...]

Ik ben zo nieuwsgierig. Ik heb mijn overregeling van 3 naar 1 gezet weer, draait als een zonnetje weer, met dT op 3.

Enige is dat hij naar een SWW run het even moeilijk heeft om weer op gang te komen.
Wat deed ie hiervoor dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Hiervoor had ik overregeling of overschot op 3 staan en ging mijn inverter gebruik echt de heledag op en neer, nu is het mooi rustig. Ook betere kamer temeratuur. Ik wil het 20 graden hebben, maar hij liep op naar 20.5 (ook met lagere stooklijn). Nu blijft ie netjes 20/20.2 maximaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
SmartGuyz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Hiervoor had ik overregeling of overschot op 3 staan en ging mijn inverter gebruik echt de heledag op en neer, nu is het mooi rustig. Ook betere kamer temeratuur. Ik wil het 20 graden hebben, maar hij liep op naar 20.5 (ook met lagere stooklijn). Nu blijft ie netjes 20/20.2 maximaal.
Mijn overschot staat op 4 en mijn inverter schommelt ook heel de tijd, maar gemiddeld is het rond de 300 watt.

Wanneer het kouder is, dan krijg ik een strakke lijn qua verbruik maar bij hogere buitentemperaturen dan is het "rillerig".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIdN83uuv7SWErTNoTKM2ptzWkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VM9oE6PfF19LjAHKnufVT7j.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is dan alleen al via HW, laatstaan in HA met Espaltherma gegevens. Dan is het helemaal flipperdeflip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-VgtxD381Xz2e9xJHnLbFWc1XI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tOQUmIcKp9oAp0B8f7rlf8S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Rainesh op 25-01-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Looney11 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:38:
[...]

Bedankt voor de uitleg, op dit moment ben ik bezig met de stooklijn. Ik zal modulatie eens uitzetten. Gebruik jij de twee-punts lijn of die andere?
2-punts inderdaad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MajaMestreech
JoTil schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Ik ben er ook tevreden over. dT setpoint is bij mij hoger (5k) ivm ruisen in de radiatoren bij lagere buitentemperaturen. (ik heb geen VV) weersafhankelijk dT lijkt me ook wel wat.

Qua verbruik van vorige week bedoel je neem ik aan je maximale dagverbruik. Die was bij mij 23kWh. Gisteren was bij mij 8 kW. Beide obv Daikin meter zelf.

Vraag over jouw nacht verlaging. Ik heb deze nu in de ochtend pas weer naar 20grC staan. Waarom doe je dat na een uur al?
Heb ik vorige week gedaan toen het huis best snel afkoelde. Bij verlaging van 20 naar 19 graden gaat de WP pas weer aan bij 18.5 graden en dan duurt het best lang voordat hij weer opgewarmd is tot 20-20.5 graden. Door om 22:00h te verlagen naar 19 graden en om 23:00h weer op 20 graden zetten gaat de warmtepomp uit (dus nachtverlaging) echter de kamer koelt dan maar af tot 19.5 graden dan gaat de WP weer aan. Vorige week ging de warmtepomp weer aan om 01:30h en nadat het weer iets warmer werd om 5.30h.
Het is dus nachtverlaging toepassen door gebruik te maken van de hysterese van 1 graad met als doel het niet teveel te laten afkoelen en toch wat minder verbruik tegenover 24 uur aan laten staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Landon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Via de Onecta app knopje "planning".

[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 25-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
stekelTV schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Dank voor deze bijdrage. Bij staat modulatie uit omdat dit hier de meest gehoorde opvatting was, maar n.a.v. jouw verhaal ga ik het toch weer eens aanzetten, ook omdat bij mij het effect van zon en wind nogal groot is. Bij het aanzetten van de modulatie kun je ook instellen wat de maximale modulatie is. Waar heb je die op staan?

Mijn instellingen tot dusver:
stooklijn 27 bij 10 en 31 bij -10
dT = 4
nachtverlaging: Nee
Modulatie: uit.
De boel draait eigenlijk best goed en zuinig.
Klopt, is bij ieder huis verschillend. gewoon een kwestie van proberen. Ik heb de Max modulatie op 5 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MajaMestreech schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:44:
[...]

Heb ik vorige week gedaan toen het huis best snel afkoelde. Bij verlaging van 20 naar 19 graden gaat de WP pas weer aan bij 18.5 graden en dan duurt het best lang voordat hij weer opgewarmd is tot 20-20.5 graden. Door om 22:00h te verlagen naar 19 graden en om 23:00h weer op 20 graden zetten gaat de warmtepomp uit (dus nachtverlaging) echter de kamer koelt dan maar af tot 19.5 graden dan gaat de WP weer aan. Vorige week ging de warmtepomp weer aan om 01:30h en nadat het weer iets warmer werd om 5.30h.
Het is dus nachtverlaging toepassen door gebruik te maken van de hysterese van 1 graad met als doel het niet teveel te laten afkoelen en toch wat minder verbruik tegenover 24 uur aan laten staan
Interessante approach om maar 1 gr nacht verlaging toe te staan, ga ik ook eens proberen!

Verder, weet jij wellicht hoe modulatie werkt icm overshoot? Stel, volgens de stooklijn zou Ta 25 moeten zijn, maar met een overshoot van 2 mag hij tot Ta 27 gaan. Met modulatie aan tot 3 graden, gaat hij dan uit van de ingestelde stooklijn, dus max 25+3, of gaat hij uit van de Ta, dus 27+3 max? Ik zou verwachten van de ingestelde stooklijn. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:21:
[...]

Mijn overschot staat op 4 en mijn inverter schommelt ook heel de tijd, maar gemiddeld is het rond de 300 watt.

Wanneer het kouder is, dan krijg ik een strakke lijn qua verbruik maar bij hogere buitentemperaturen dan is het "rillerig".

[Afbeelding]

Dit is dan alleen al via HW, laatstaan in HA met Espaltherma gegevens. Dan is het helemaal flipperdeflip.

[Afbeelding]
HW is idd totaal niet voor gedrag te checken, maar wel voor totaal vermogen per dag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 06:44:
[...]

Interessante approach om maar 1 gr nacht verlaging toe te staan, ga ik ook eens proberen!

Verder, weet jij wellicht hoe modulatie werkt icm overshoot? Stel, volgens de stooklijn zou Ta 25 moeten zijn, maar met een overshoot van 2 mag hij tot Ta 27 gaan. Met modulatie aan tot 3 graden, gaat hij dan uit van de ingestelde stooklijn, dus max 25+3, of gaat hij uit van de Ta, dus 27+3 max? Ik zou verwachten van de ingestelde stooklijn. Klopt dat?
Volgens mij 27+2+3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Hierzo overregeling van 3 of 4, naar 1: hiermee ging ie per nacht een paar keer uit. Dus kan ie door de lage aanvoer zijn warmte/vermogen niet kwijt ofzo. Of retour is te laag/hoog. Met overshoot mag ie dan wat hoger awt gaan draaien. Daardoor blijft ie pruttelen. Was mijn conclusie :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:59:
[...]

Ik merk hier nog weinig verschil tussen dT3 of dT7...

Pagina: 1 ... 92 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma