Technician- schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:23:
[...]
Het gaat om de kromme, dus de steilheid van afkoelen van Tr die een parameter vormt voor het aanschakelen van de BUH.
Waarom; als je Tr in de platenwisselaar te laag is, gaat de koudemiddeltemperatuur naar -5/-10C en dan kan peilsnel je platen wisselaar invriezen. Dan is de unit afgeschreven, want deze scheurt door ijsvorming en er komt water in het koudemiddel.
Fabrikanten doen er alles aan om die situatie te voorkomen. Daarom zijn ze ook altijd zo druk met die bypass er bij te doen. Het ineens stoppen van de waterflow geeft nl hetzelfde effect.
Punt is, laat de unit zijn werk doen en staat niet teveel naar grafiekjes, maar kijk meer naar COP/jaarefficientie.
PS iedereen op Tweakers is anti buffervat. Maar juist bij defrost kan deze wel heel nuttig zijn.
Omdat de TR dan nauwlijks zakt en een BUH niet snel zal bijkomen.
Dit dus, heb ik hier ook al vaker gezegd, hij pakt de BUH erbij om schade aan de wisselaar te voorkomen. Vaak is dat maar dusdanig kort dat je dat nauwelijks ziet op je totaal verbruik. Ik zie het probleem niet, of de unit die energie nou uit de vloer/retour of de BUH haalt of een schriftelijk verzoek voor een extra bliksemschicht bij de secretaresse van Zeus indient,
I really don't care. Zolang t totaalverbruik maar goed is.
Ook helemaal eens met punt mbt de grafiekjes dus, uiteindelijk telt alleen je jaarverbruik en je comfortwensen. COP is ook maar
een onderliggende factor. En ja, het regelgedrag is soms behoorlijk vreemd en misschien ook wel suboptimaal, maar hij haalt er wel COP's mee die tot de top behoren en daar gaat het uiteindelijk om. Ik heb soms ook het idee dat je gestuiter ziet omdat de sensor-/meet-/berekenresolutie gewoon te laag is en je dan in een high-res grafiek gestuiter tussen 2 waardes ziet, terwijl de realiteit wel gewoon strak ergens ertussen zit.
De Altherma voelt zich nou eenmaal lekkerder rond de 29Ta dan eronder, dus dat laat ik dan ook grotendeels zo z'n gang gaan. Dan heb ik hier niet de
langste laagste Ta, maar dat is dan maar zo. Resultaat: toch een betere COP. Ik duw 'm er alleen in de herfst en lentemaanden wel weer onder, ten kostte van een stukje COP, maar anders gaat de vloer te vaak op ongewenste momenten koud aanvoelen. Hier kies ik dus bewust voor een hoger verbruik < meer comfort. Ik zou hier toch nog eens naar een nachtverlaging kunnen kijken, of het moduleerscript via HA dat hier rondgaat.
Mbt buffervat en bypass:
- De laatste is alleen noodzakelijk, zoals je al schrijft om schade te voorkomen, als het daadwerkelijk voor kan komen dat alle flow wordt afgesloten. Als je dus geen achterlijke full-zoneregeling installatie ontwerpt kan dat echter helemaal niet voorkomen en heb je dat ding dus ook niet nodig. Wil je persé zone-regeling, waar best nuttige use cases voor kunnen zijn, pas het dan gewoon alleen boven toe c.q. alleen in de kamers die regelmatig ongebruikt blijven of bijv. juist teveel opwarmen tov de rest door ligging/zon icm een slecht gebouwd c.q. ontworpen huis.
- Zelfde met buffervaten, die zijn alleen in hele specifieke gevallen nodig (te weinig systeeminhoud en/of full-zone regeling die je dus sowieso gewoon
niet moet hebben) of prettig (bij alleen radiatoren in een klein systeem) en dan ben ik er ook helemaal niet tegen (maar dan
wel van een inhoud dat het ook daadwerkelijk doet wat er beoogd wordt en dat gebeurd meestal niet).
- Als je een buffervat wil inzetten om comfortverlies of teveel afkoeling tijdens defrosts tegen te gaan, dan is dat idd een hele nuttige use case, maar dan kom je er dus echt niet met de standaard 40L vaatjes die je overal ziet. Wil je daadwerkelijk genoeg vermogen uit het buffervat kunnen onttrekken om een serie defrosts te doen zonder dat je het binnen merkt, dan ga je al snel naar honderden liters om daar voldoende warmte voor op te slaan. Een 40L gebeun-maskeervat doet dan werkelijk helemaal niets nuttigs behalve de verkeerde afstelling dempen/maskeren en een beetje als extra radiator fungeren.
[
Voor 11% gewijzigd door
RonJ op 24-01-2024 13:42
]
All-electric.