Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Arjanvdzwaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Een aanvoer temperatuur van 40/42 graden (dus in de leidingen) zorgt bij pvc vloeren toch voor een veel hogere temperatuur als 35 graden oppervlakte temperatuur???
Al mijn leidingen voor de radiatoren passeren vrij hoog in mijn dekvloer door de gang, en daar ligt al jaren een PVC vloer zonder problemen.

Vroeger was dit aan een regime 60/50°, nu met de warmtepomp 43/38°. Oppervlakte temperatuur van de PVC vloer is daar nu 23.8°. Ik zou mij niet te veel zorgen maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfqj2-gkydq3-0XcROFg0PQDqHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSmFvybwWCef4TAo4rxalobv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:14
Afgelopen week best een stabiele temperatuur in huis gehad, maar omdat vannacht de wind is opgestoken, is het toch wat afgekoeld. Dus ipv manueel even de stooklijn via onecta omhoog te gooien, ga ik toch maar eens testen met de Modulatie (voordat ik met custom scripts aan de slag ga).

Hoe duurt het voor de WP de stooklijn gaat aanpassen? En dat hij dat met stappen van 1K? Of ook meteen grotere stappen? En hoe lang wacht hij voor weer de volgende aanpassing door te voeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
piieter schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:33:
[...]

En als de stroom voor langere tijd uitvalt?

Heb je ook een noodstroomaggregaat met voldoende brandstof voorradig? :9
Heb een 5kWh accu (nog 15kWh aan het bouwen), solar en de Deye hybrid kan 12kW leveren, evt nog met een Honda generator voor op de Deye 8)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 21-01-2024 12:58 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Wat versta je precies onder "WAR"?
weersafhankelijkeregeling (ofwel stooklijn gebruiken)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Dat klopt natuurlijk
Maar hoe meet je nu goed wat de temperatuur van je vloer daadwerkelijk is

Ik blijf het lastig vinden. Er gaat bv 30 graden uit bij de warmtepomp maar dat wil niet zeggen dat de vloer dan ook 30 graden is.
3-5 euro temp sensor met een draad. Niet zo spannend. Of een stuk tape zwart maken, plakken en emt de flir of IR gun meten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kokpol schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Het klopt inderdaad dat een pvc een maximale oppervlakte(!) temperatuur heeft. Dit is dus niet hetzelfde als de aanvoertemperatuur, je oppervlakte temperatuur zal altijd lager zijn dan je aanvoertemperatuur.
Je zou een IR thermometer kunnen kopen/huren om te checken dat dit inderdaad klopt.
Een maximale oppervlakte temperatuur zal gelijk zijn aan zo’n 40/42 aanvoertemperatuur.
28 gr aanraaktemp plak pvc is hier max 32 graden aanvoer vanuit de wp...

Elk huis/systeem heeft die waardes anders... hier kun je vooraf geen aanname over doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Een aanvoer temperatuur van 40/42 graden (dus in de leidingen) zorgt bij pvc vloeren toch voor een veel hogere temperatuur als 35 graden oppervlakte temperatuur???
ligt aan vele factoren, zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeGeert schreef op zondag 21 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Al mijn leidingen voor de radiatoren passeren vrij hoog in mijn dekvloer door de gang, en daar ligt al jaren een PVC vloer zonder problemen.

Vroeger was dit aan een regime 60/50°, nu met de warmtepomp 43/38°. Oppervlakte temperatuur van de PVC vloer is daar nu 23.8°. Ik zou mij niet te veel zorgen maken.[Afbeelding]
1 leiding door een kamer is ook totaal wat anders dan 100 meter vloerverwarming buis door een ruimte heen. Die ene leiding kan best 60 graden hebben.
Als je 60 graden door een vloerverwarming jast heb je denk ik heeeel veel kans op schade (veelal door de afkoeling trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 19:34
@PCJR

Hoe heb jij je deltaT staan nu? Mee geëxperimenteerd? En heb je veel verschil bemerkt tussen 3, 4 en 5? Kon je stooklijn bijv wat omlaag bij 3 ten opzichte van 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:20
Het ombouwen van m'n verdelers staat geplanned, Aanvoer water vanochtend verlaagd naar 35C,
De Daikin doet op dit moment zo'n 3x 500W schat ik zo (kijkende naar m'n P1 meter)
Buiten is het nu 4C
...en m'n BUH staat nu alweer een uur te loeien ?!

Da's toch niet normaal?
En zoals je kunt zien heeft die BUH ook afgelopen nacht 8 uur nog-stop gedraaid

Welke instelling stuurt die BUH nu toch zo aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4l7T1oYjC1tmJpjlZvoH2Q2YdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6TU4wa3URSneByhKS3n6rWo0.png?f=fotoalbum_large

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
quint001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:52:
Het ombouwen van m'n verdelers staat geplanned, Aanvoer water vanochtend verlaagd naar 35C,
De Daikin doet op dit moment zo'n 3x 500W schat ik zo (kijkende naar m'n P1 meter)
Buiten is het nu 4C

Da's toch niet normaal?

[Afbeelding]
Is het voor nu dan niet verstandig om de BUH op alleen warm water te zetten?
Dan mag die niet meer meedoen voor je verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
Arjanvdzwaag schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:06:
[...]

Is het voor nu dan niet verstandig om de BUH op alleen warm water te zetten?
Dan mag die niet meer meedoen voor je verwarming
De Daikin wordt niet eens gebruikt voor SWW > enkel verwarmen van m'n huis

Ik durf nog even niet in de installateurs menu te rotzooien om de BUH uit te zettenm na die recente debiet errors. Dat wordt straks hopelijk anders na die verdeler aanpassing.

Maar kennelijk ziet de Daikin nu toch reden om 'm bij te schakelen. Wat ziet ie dat ik niet zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:16

GJA

quint001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Ik durf nog even niet in de installateurs menu te rotzooien om de BUH uit te zettenm na die recente debiet errors. Dat wordt straks hopelijk anders na die verdeler aanpassing.

Maar kennelijk ziet de Daikin nu toch reden om 'm bij te schakelen. Wat ziet ie dat ik niet zie?
Het lijkt erop dat ie de aanvoer van 35 graden niet kan bereiken zonder BUH. Het kost dus teveel energie. Dat kan veel oorzaken hebben, bijvoorbeeld teveel warmte verliezen. Ik denk eigenlijk dat ik in mijn huis met mijn huidige isolatie en vermogen van warmtepomp 35 aanvoer helemaal niet kan halen. Nou ja, misschien met ook heel veel bijstand van de BUH.
Nu heb ik dat ook niet nodig; maximaal 27,1 nodig gehad tot nog toe. Maar ook daarvoor moest ie goed aan de bak.

Wat ook kan, maar daar heb ik eigenlijk gewoon geen verstand van, is dat je energie verliest door je installatie.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Buiten is het nu 4C

Da's toch niet normaal?

[Afbeelding]
Maar waar kijken we nu naar?
Want ik zie vermogens van 3 kW; is dat alleen BUH of ook de compressor?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
GJA schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:53:
[...]

Maar waar kijken we nu naar?
Want ik zie vermogens van 3 kW; is dat alleen BUH of ook de compressor?
Dit is een uitlezing van m'n P1 poort met 3 fasen. Strikt genomen dus al het verbruik in huis. Maar dit is een snapshot zonder andere grote verbruikers actief. Dus los van een koelkast die staat te rammelen, is dit verbruik nagenoeg toe te wijzen aan de WP

De BUH zit enkel op fase 3 (verbruik idd 3kW)
De WP gebruikt allen > fasen 1+2+3.

De aanvoer stond nog veel hoger, en ik heb de WP eerder ook grofweg 3x 1,5kW zien verbruiken. Die 3x 1,5kW is dus omlaag gegaan tesamen met de verlaging van de AWT (naar verwachting). Maar vreemd genoeg dus blijft de BUH actief...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36

MrFish

Untitled

quint001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:07:
[...]

Dit is een uitlezing van m'n P1 poort met 3 fasen. Strikt genomen dus al het verbruik in huis. Maar dit is een snapshot zonder andere grote verbruikers actief. Dus los van een koelkast die staat te rammelen, is dit verbruik nagenoeg toe te wijzen aan de WP

De BUH zit enkel op fase 3 (verbruik idd 3kW)
De WP gebruikt allen > fasen 1+2+3.

De aanvoer stond nog veel hoger, en ik heb de WP eerder ook grofweg 3x 1,5kW zien verbruiken. Die 3x 1,5kW is dus omlaag gegaan tesamen met de verlaging van de AWT (naar verwachting). Maar vreemd genoeg dus blijft de BUH actief...
Hoe hoog is TA en Delta T? Als je een onmogelijke combinatie van die twee vraagt, gaat de BUH ook meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:29:
@PCJR

Hoe heb jij je deltaT staan nu? Mee geëxperimenteerd? En heb je veel verschil bemerkt tussen 3, 4 en 5? Kon je stooklijn bijv wat omlaag bij 3 ten opzichte van 5?
dT3 weer. Ik zie geen verschil in grafieken of performance, of comfort tussen dT 3, 4 of 5. Mijn gedachte was dat dT3 meer flow technisch nodig heeft, dus daar hou ik m op. Voordeel is dat de retour hoger is, vaker boven de 25 graden, dus er is minder mini-supoort nodig van de BUH bij defrosts.

Sinds deze ochtend weer op madoka+WAR. Gaat ok tot nu toe, even kijken of de stooklijn nog lekker staat.
Tot -5 kan ik met 30 graden wegkomen, -10 wil ik dan 31 graden. Beet voegelen dat +5 en +10 buiten, dan een beetje comfy is nog.

Veel verschil in COP vandaag, door minder defrosts, Veel van de afgelopen dagen cop 3-3,5 (ook niet verkeerd), maar vandaag de stats hier;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwLLm5hO-beIG4_nNzxD29bQNu4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0pkabSt7NjXab4y5v3W4iIay.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8WMHGjm7vOOrcFC0hQ67UY_hCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxAG9np69CEScOJdW4Nmxg64.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TOi2Ga_w8qkWy6ByH9fGUyjkHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3cRbwhVdsxVHzD60nmSdHjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mk-gu_GlrO7r_Js2FwIBK3WncgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7IFL7bZUPkoXE0gyLviqbv3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quint001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 18:11:
[...]

Wat heeft een BUH met het debiet te maken? Maar als je echt niet in het menu wilt kan je natuurlijk ook de zekering/werkschakelaar gewoon omzetten.

Normaliter zou ie iig niet zoveel mee moeten doen, dus er is wel iets aan de hand. Hoe staan je basis instellingen zoals delta T, overregeling, stooklijn temperaturen, pompsnelheid, moduleren, etc?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buiten is het nu 4C

Da's toch niet normaal?

[Afbeelding]
Onecta heb je al, en ook de laatste fw updates van de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:47:
[...]

dT3 weer. Ik zie geen verschil in grafieken of performance, of comfort tussen dT 3, 4 of 5. Mijn gedachte was dat dT3 meer flow technisch nodig heeft, dus daar hou ik m op. Voordeel is dat de retour hoger is, vaker boven de 25 graden, dus er is minder mini-supoort nodig van de BUH bij defrosts.

Sinds deze ochtend weer op madoka+WAR. Gaat ok tot nu toe, even kijken of de stooklijn nog lekker staat.
Tot -5 kan ik met 30 graden wegkomen, -10 wil ik dan 31 graden. Beet voegelen dat +5 en +10 buiten, dan een beetje comfy is nog.

Veel verschil in COP vandaag, door minder defrosts, Veel van de afgelopen dagen cop 3-3,5 (ook niet verkeerd), maar vandaag de stats hier;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks!

Ik zou denken dat je met een dT van 3 een 5-3=2 graden lagere aanvoertemp zou kunnen hebben, wat significant zou moeten schelen qua opgenomen vermogen, maar blijkbaar niet dan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Atomius schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Thanks!

Ik zou denken dat je met een dT van 3 een 5-3=2 graden lagere aanvoertemp zou kunnen hebben, wat significant zou moeten schelen qua opgenomen vermogen, maar blijkbaar niet dan :)
Afgifte DT is het verschil tussen de radiator/vloertemp. (= het gemiddelde van aanvoer en retour) en de ruimtetemperatuur. Dus DT 2K omlaag = Ta 1K omlaag. Dat scheelt dan maar bar weinig, want je pompverbruik gaat wel weer omhoog. Effectief heb je het dan over hooguit tientallen watts verschil, dat ga je niet zien aan een grafiek of überhaupt merken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
MrFish schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Hoe hoog is TA en Delta T? Als je een onmogelijke combinatie van die twee vraagt, gaat de BUH ook meedoen.
Aanvoer zit nu rond 35C
Delta T = 10
moduleren = uit
RonJ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:47:
[...]

Wat heeft een BUH met het debiet te maken? Maar als je echt niet in het menu wilt kan je natuurlijk ook de zekering/werkschakelaar gewoon omzetten.

Normaliter zou ie iig niet zoveel mee moeten doen, dus er is wel iets aan de hand. Hoe staan je basis instellingen zoals delta T, overregeling, stooklijn temperaturen, pompsnelheid, moduleren, etc?
Ik kan dus niet beoordelen of BUH iets met debiet te maken heeft. Ik kan me alleen voorstellen dat er suboptimale instellingen zijn gezet om mn eerdere 7H-06 error te vermijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quint001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:07:
[...]

Aanvoer zit nu rond 35C
Delta T = 10
moduleren = uit

[...]

Ik kan dus niet beoordelen of BUH iets met debiet te maken heeft. Ik kan me alleen voorstellen dat er suboptimale instellingen zijn gezet om mn eerdere 7H-06 error te vermijden
Zit ie verder direct op een mengverdeler? Of zit er ook nog ergens een buffervat?

Wat zie je bij stabiel bedrijf (dus niet na of tijdens een defrost oid) als pompsnelheid/debiet onder het sensoren menu?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
RonJ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Zit ie verder direct op een mengverdeler? Of zit er ook nog ergens een buffervat?

Wat zie je bij stabiel bedrijf (dus niet na of tijdens een defrost oid) als pompsnelheid/debiet onder het sensoren menu?
op dit moment
pomp aan
compressor aan
backup uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8PBjMw3iKuBpLL-u0YIuMJU8sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zq0XQtLrWMuL9Rv0JayXDLYr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:33:
[...]

En als de stroom voor langere tijd uitvalt?

Heb je ook een noodstroomaggregaat met voldoende brandstof voorradig? :9
offtopic:
Voor nu een (IT) UPS, op de niet al te lange termijn komt er een pv-gekoppeld accussteem met noodstroomvoorziening. Ben er nog niet helemaal uit of dat Solaredge, Victron of iets anders wordt.

Huis elektra installatie is er al wel helemaal op voorbereid dat dit er komt, essentiele en niet-essentiele groepen zijn al gescheiden bijv.

Daarna komt er vast ook nog wel een keer een aggregaat. Dan ga ik op zoek naar een Honda 2-3kW op propaan, anders zit ik elke keer met verrotte benzine waar ik verder niks mee doe.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 21-01-2024 20:27 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Wat versta je precies onder "WAR"?
Een regeling met een stooklijn, dus aanvoer op basis van buitentemperatuur.

Dat kan met of zonder thermostaat.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quint001 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:20:
[...]

op dit moment
pomp aan
compressor aan
backup uit

[Afbeelding]
Flink debiet, waarschijnlijk staat ie dan oeverloos rond te pompen naar je mengverdeler. DT is nu 7, om naar 10 te komen zou ie het debiet moeten verlagen, maar kan dan misschien geen vermogen kwijt?

Misschien heb ik het eerder gemist hoor, maar heb je al gekeken of je die verdeler qua pompsnelheid nog kan instellen? Probeer die dan eens wat hoger te zetten.

Aan de andere kant, als ie nu zonder de backup gewoon goed werkt verder, zou ik er niet teveel tijd in steken als binnenkort toch de verdeler vervangen wordt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

[...]

op dit moment
pomp aan
compressor aan
backup uit

[Afbeelding]
Inderdaad opvallend hoog debiet; dit zal maximaal zijn denk ik. En dT is hier 7 terwijl ingesteld op 10. Dat zal toch wat zeggen over de hydroliek denk ik. Daarover zal ik me verder stilhouden want geen verstand van of ervaring mee. Misschien even plaatjes van de verdeler delen; anderen kunnen wel aangeven of je daar voor de korte termijn even wat aan kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
RonJ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:25:
[...]

Flink debiet, waarschijnlijk staat ie dan oeverloos rond te pompen naar je mengverdeler. DT is nu 7, om naar 10 te komen zou ie het debiet moeten verlagen, maar kan dan misschien geen vermogen kwijt?

Misschien heb ik het eerder gemist hoor, maar heb je al gekeken of je die verdeler qua pompsnelheid nog kan instellen? Probeer die dan eens wat hoger te zetten.

Aan de andere kant, als ie nu zonder de backup gewoon goed werkt verder, zou ik er niet teveel tijd in steken als binnenkort toch de verdeler vervangen wordt.
tja.. op dit punt zit ik nu. De eerste (grote) aanpassing wordt die verdeler. En als de WP netjes z'n werk doet, heb ik lang niet zoveel vragen. Maar juist door het eerdere falen wil ik nu beter begrijpen hoe dit beest te temmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 14:09

Jog

Met deze cijfers zit je toch al aan 12kW output van je warmtepomp. (4,2 kJ K-1 kg-1 * 7K * 25,8l/m / 60) wat volgens daikin datahub toch het max is bij jouw unit bij 4 graden.

(kan iemand mijn cijfers even nakijken voor ik hier een booboo maak).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUtkpuIst1bIPHHbrwStpWITLzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHluxehjDMQHNubeVHQTOVd5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jog schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:01:
[...]

Met deze cijfers zit je toch al aan 12kW output van je warmtepomp. (4,2 kJ K-1 kg-1 * 7K * 25,8l/m / 60) wat volgens daikin datahub toch het max is bij jouw unit bij 4 graden.

(kan iemand mijn cijfers even nakijken voor ik hier een booboo maak).

[Afbeelding]
Afgezien van dat deze cijfer inclusief BUH zijn, mee eens. Ik zou je Delta T eens wat verlagen en je stooklijn ook wat verder. Verder in de installateursinstellingen je BUH uitzetten ("beperkt").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 14:09

Jog

MrFish schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:03:
[...]

Afgezien van dat deze cijfer inclusief BUH zijn, mee eens. Ik zou je Delta T eens wat verlagen en je stooklijn ook wat verder. Verder in de installateursinstellingen je BUH uitzetten ("beperkt").
Ik had het er beter bij gequote , maar @quint001 meldde op dat moment de backup uit stond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:05:
[...]

Afgifte DT is het verschil tussen de radiator/vloertemp. (= het gemiddelde van aanvoer en retour) en de ruimtetemperatuur. Dus DT 2K omlaag = Ta 1K omlaag. Dat scheelt dan maar bar weinig, want je pompverbruik gaat wel weer omhoog. Effectief heb je het dan over hooguit tientallen watts verschil, dat ga je niet zien aan een grafiek of überhaupt merken.
Dank!! Helder. Dus als ik het goed begrijp is er geen reden om de dT van 5 naar 4 of 3 te veranderen als alles goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
RonJ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:20:
[...]

offtopic:
Voor nu een (IT) UPS, op de niet al te lange termijn komt er een pv-gekoppeld accussteem met noodstroomvoorziening. Ben er nog niet helemaal uit of dat Solaredge, Victron of iets anders wordt.

Huis elektra installatie is er al wel helemaal op voorbereid dat dit er komt, essentiele en niet-essentiele groepen zijn al gescheiden bijv.

Daarna komt er vast ook nog wel een keer een aggregaat. Dan ga ik op zoek naar een Honda 2-3kW op propaan, anders zit ik elke keer met verrotte benzine waar ik verder niks mee doe.
offtopic:
Daar heb je goed over nagedacht! d:)b

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:20:
[...]

offtopic:

ooofftopic, kijk ook eens naar Deye Hybrid ;)
En ik heb mijn Honda omgebouwd, die kan Aspen + gasfles nu aan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

op dit moment
pomp aan
compressor aan
backup uit

[Afbeelding]
Dat debiet zie ik ook elk uur, maar in de grafieken. En ook tijden lang 6-7 l/m. Kan zijn dat je net op de verkeerde momenten kijkt.

Grafieken zijn king ben ik achter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:17
Hier zat toch een Jan met een “lawaaiunit” ? Heeft die de transportbeveiliging wel onder de compressor vandaan gehaald?
(Grote gele metalen plaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
COP zit nu al tegen de 8 aan. Wat een verschil, nu het buiten boven 5 graden is, en geen sneeuw/ijs en defrosts. Ik zie COPs van 14 hieronder, klopt dat wel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOP3VCQGHTkqBoSnB4aXi23Ymmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8yzjEm4IGmPYazb1s6gcnW13.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quint001
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:18:
[...]

Dat debiet zie ik ook elk uur, maar in de grafieken. En ook tijden lang 6-7 l/m. Kan zijn dat je net op de verkeerde momenten kijkt.

Grafieken zijn king ben ik achter :P
Dat klopt. Dat debiet was ook een moment opname en kan net zo makkelijk 10 l/m zijn. Maar het debiet kan ik (nog?) niet uitlezen met Home Assistant

Nu we een nachtje verder zijn (met 10C buiten), is de BUH niet 1x aangesprongen. Wat een wereld van verschil ($$$$)!

[ Voor 5% gewijzigd door quint001 op 22-01-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
quint001 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:45:
[...]

Dat klopt. Dat debiet was ook een moment opname en kan net zo makkelijk 10 l/m zijn. Maar het debiet kan ik (nog?) niet uitlezen met Home Assistant

Nu we een nachtje verder zijn (met 10C buiten), is de BUH niet 1x aangesprongen. Wat een wereld van verschil ($$$$)!
Klopt, maar, de BUH zou ook bij -10 niet veel mogen vragen van stroom. Zie hier mijn vorige week wp en BUH;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vEnaAjuoj3hIB2C7REHDvJzZu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO483hkfhhlXDN7nxy6dzs6P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:57:
[...]

Klopt, maar, de BUH zou ook bij -10 niet veel mogen vragen van stroom. Zie hier mijn vorige week wp en BUH;

[Afbeelding]
Dat waar ik naar op zoek ben inderdaad. Mijn Daikin lijkt geen tussenweg te hebben waarbij de BUH gewoon af en toe even bij springt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:43:
[...]

COP zit nu al tegen de 8 aan. Wat een verschil, nu het buiten boven 5 graden is, en geen sneeuw/ijs en defrosts. Ik zie COPs van 14 hieronder, klopt dat wel :+

[Afbeelding]
Verschil is erg groot ja... ook hier een COP van 7,4 :) Hopelijk binnenkort de omgebouwde verdeler, radiatoren ingeregeld, infrarood thermometer komt deze week. Begint ergens op te lijken B) ESPAltherma komt er ook bij, maar ik wacht even tot ik mn HA Yellow binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:43:
[...]

[Afbeelding]
Dit is een mooi doel om na te streven! Voorlopig zit mijn cop tussen de 3-4 dus dat kan beter. Zijn deze metingen op basis van de COP vanuit de machine zelf of bereken je dit door middel van een warmtemeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:43:
[...]

Dit is een mooi doel om na te streven! Voorlopig zit mijn cop tussen de 3-4 dus dat kan beter. Zijn deze metingen op basis van de COP vanuit de machine zelf of bereken je dit door middel van een warmtemeter?
Dit is wat standaard als formule in de config.yaml ofzo zat van espaltherma. Ik moet nog eens kijken of ik de power van de homewizard energy kan pakken ipv de power van de daikin. HW is nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
BIj "hoge" buitentemperaturen, zoals nu het geval is met 10 graden, zie ik vreemd gedrag bij mijn WP. En ik kan dat niet verklaren. Jullie misschien wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIMX89S61kDzzTGffWjbimrA-CY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3AXG3ZvNd3GdYZLHnzQ2nWo.jpg?f=fotoalbum_large

De vertrekwatertemperatuur begint te schommelen met als gevolg (denk ik?) dat de flow ook alle kanten op gaat. (Logisch) resultaat is dat de ruimtetemperatuur vanaf het moment dat e.e.a. begint te schommelen met een paar tiende van een graad is gezakt en niet meer toeneemt.
Enig idee hoe ik dit gedrag kan verhelpen? Heeft het misschien met de delta T te maken, die niet meer gehaald kan worden?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Dit is wat standaard als formule in de config.yaml ofzo zat van espaltherma. Ik moet nog eens kijken of ik de power van de homewizard energy kan pakken ipv de power van de daikin. HW is nauwkeuriger.
Daar zit nogal een verschil tussen en juist op de warmere dagen. ESP rekent alleen met het compressorvermogen. Ik kom echt een heel stuk lager uit met de COP berekend vanaf een externe kamstrup warmtemeter (die niet veel afwijkt van de interne sensoren, dus de opwek kan klopt wel aardig) en een hw energiemeter.

Maar dan nog, sinds middernacht COP 5,4 (nog geen SWW) en afgelopen uur 5,9. Dat was de afgelopen week wel anders, toen zat ie over de hele week gemiddeld op 3,6 (incl. de SWW runs).

Ben hoe dan ook zeer tevreden over de COP van deze machine.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:10:
Vergeet niet als je na 16/9/23 t/m 31/3/24 een warmtepomp (niet alle types) hebt gekocht deze gratis te registreren voor 10 jaar garantie

Zie hier:https://www.daikin.nl/nl_...r-verlengde-garantie.html
Is alleen voor Nederland!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

ArjanK1981 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:53:
BIj "hoge" buitentemperaturen, zoals nu het geval is met 10 graden, zie ik vreemd gedrag bij mijn WP. En ik kan dat niet verklaren. Jullie misschien wel?

[Afbeelding]

De vertrekwatertemperatuur begint te schommelen met als gevolg (denk ik?) dat de flow ook alle kanten op gaat. (Logisch) resultaat is dat de ruimtetemperatuur vanaf het moment dat e.e.a. begint te schommelen met een paar tiende van een graad is gezakt en niet meer toeneemt.
Enig idee hoe ik dit gedrag kan verhelpen? Heeft het misschien met de delta T te maken, die niet meer gehaald kan worden?
Alvast bedankt!
Dat is pendelen. Je vertrekwatertemperatuur stijgt teveel (tov stooklijn) en dan gaat de compressor uit. Delta T evt omlaag, afgifte verbeteren, stooklijn omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Dat is pendelen. Je vertrekwatertemperatuur stijgt teveel (tov stooklijn) en dan gaat de compressor uit. Delta T evt omlaag, afgifte verbeteren, stooklijn omhoog.
Maar dan in omgekeerde volgorde ;)

@ArjanK1981 Stooklijn stukje omhoog zetten aan de rechterkant. De mijne wil ook niet stabiel draaien onder de 26C Ta. Ook wel logisch eigenlijk, want daaronder is er gewoon geen ruimte meer voor je DT (zowel aan de kant van de unit als aan kant van de afgifte heb je een stukje DT nodig, ook de afgifte heeft wat verschil met de ruimte nodig heeft om warmte te kunnen verplaatsen).

En niet te vergeten, zet de optie overregeling (onder menu ruimteverwarming) ook even een paar graden omhoog zodat ie eerst een stukje mag/gaat verhogen ipv meteen af te slaan als de Tretour oploopt. Dat helpt vooral na de SWW-run.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Maar dan in omgekeerde volgorde ;)

@ArjanK1981 Stooklijn stukje omhoog zetten aan de rechterkant. De mijne wil ook niet stabiel draaien onder de 26C Ta. Ook wel logisch eigenlijk, want daaronder is er gewoon geen ruimte meer voor je DT (zowel aan de kant van de unit als aan kant van de afgifte heb je een stukje DT nodig, ook de afgifte heeft wat verschil met de ruimte nodig heeft om warmte te kunnen verplaatsen).

En niet te vergeten, zet de optie overregeling (onder menu ruimteverwarming) ook even een paar graden omhoog zodat ie eerst een stukje mag/gaat verhogen ipv meteen af te slaan als de Tretour oploopt. Dat helpt vooral na de SWW-run.
Mee eens. Met afgifte verbeteren bedoelde ik vooral: zorg dat alles open staat .
Hier is TA = 25 graden het minimum met Delta T 3, en ook dan moet ik de overregeling verhogen om pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:07
Mijn stooklijn staat op 26 maar zie mijn aanvoer niet richting 26 gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5tYmpx79KpPvJs7l2dbVeTU4ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oX6NeFBusVPoJo7M7hK46nPQ.jpg?f=fotoalbum_large

DT is 3

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Rainesh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:39:

[Afbeelding]

DT is 3
Kan dit niet door de overshoot komen? Hij zou nog een half graadje terug kunnen (omdat dT nu 3,5 ipv 3 is), maar als de retour dan niet verder daalt, kan aanvoer ook niet lager gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjanK1981
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dank voor de toelichting. Ik heb die aanvoertemperatuur zo laag gezet om lange runs te krijgen, maar dit is dus iets te gek. Ik ga jullie adviezen toepassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
De onderstaande pieken komen door de altherma 3 8KW WP.
Het pendelt dus tussen 300W en 800W (sluipverbruik is 200W).
Best stooklijn wat hoger zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-JlZCMapA4nyP7-JfYxcBRMYNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SSfVdwsnaGYYuqU3tnY0jArh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
MatteC schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:54:
De onderstaande pieken komen door de altherma 3 8KW WP.
Het pendelt dus tussen 300W en 800W (sluipverbruik is 200W).
Best stooklijn wat hoger zetten?
[Afbeelding]
Of de overshoot verhogen. Hij zal dan zelf de aanvoer temp verhogen ipv gaan pendelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:39:

[Afbeelding]

DT is 3
Hij probeert altijd primair je DT vast te houden, dus zakt langzaam met je retour mee. Als het zoals gisteravond ineens bijna 10 graden omhoog knalt buiten in een paar uurtjes tijd, duurt het echt wel even voordat je betonvloer/massa weer dusdanig is afgekoeld dat ie weer netjes op de stooklijn zit. Als sensormiddeling aanstaat duurt het nog veel langer.

Doordat de overregeling 'm wel wat ruimte geeft om te verhogen blijft ie nu op een heel laag pitje wel doordraaien, imho beter want anders zou ie nu afslaan/pendelen, wat minder comfortabel is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Net gelijk gedaan na lezen van jouw comment. Vond ik ook logischer om die van de HW te pakken ipv enkel compressor. HW gaf altijd een hoger vermogen aan omdat het hele systeem gemeten wordt.

@RonJ volgens mij staat sensor middeling niet aan, maar dan gaat het wel heel erg lang duren voordat retour gaat dalen als aanvoer rond de 27 blijft.......

[ Voor 13% gewijzigd door Rainesh op 22-01-2024 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
RonJ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:08:
[...]
Doordat de overregeling 'm wel wat ruimte geeft om te verhogen blijft ie nu op een heel laag pitje wel doordraaien, imho beter want anders zou ie nu afslaan/pendelen, wat minder comfortabel is.
Als ik in het installateurs menu zit kan ik die overregeling niet vinden. In de handleiding kan ik wel dit vinden:

#CodeBeschrijving
Nvt [9-04] 1°C~4°C

En in het overzichtmenu kan ik vele code's vinden maar niet specifiek 9-04. Is er een bepaalde manier waarop ik die code's moet lezen. nummer 9 (zonder verdere getallen) kan ik wel vinden bijvoorbeeld maar is niet te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
danny.s schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:01:
[...]

Of de overshoot verhogen. Hij zal dan zelf de aanvoer temp verhogen ipv gaan pendelen.
Dus offset op +2 zetten bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
MatteC schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Dus offset op +2 zetten bv?
+1 is standaard (en kan volgens mij niet lager). Ik denk dat de meesten hem op +3 of +4 hebben staan. +2 kan ook natuurlijk, maar zou je even moeten testen of dat in jouw situatie al voldoende is om hem niet te laten pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OavFloVKlPa6wVI_bMF7CC8DcUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKSEuz8fpDQhsnbMx1wlRNKC.jpg?f=fotoalbum_large

Woonkamer en slaapkamer komen boven de 21,5, ik heb de wp maar ff uitgezet. Liep al op zn laagste 300W te pruttelen. Buiten gewoon 15 graden.... :)

(Onecta blijft fijn om de wp aan of uit te zetten en de offset even aan te passen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwhhggh1ODoOEbdvXEGKdqswGn8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FQNokpEbpPbhyhyBHzj9zxJC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Net gelijk gedaan na lezen van jouw comment. Vond ik ook logischer om die van de HW te pakken ipv enkel compressor. HW gaf altijd een hoger vermogen aan omdat het hele systeem gemeten wordt.

@RonJ volgens mij staat sensor middeling niet aan, maar dan gaat het wel heel erg lang duren voordat retour gaat dalen als aanvoer rond de 27 blijft.......
Hoe heb je dat aangepast (en wat) ? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:25:
[Afbeelding]

Woonkamer en slaapkamer komen boven de 21,5, ik heb de wp maar ff uitgezet. Liep al op zn laagste 300W te pruttelen. Buiten gewoon 15 graden.... :)

(Onecta blijft fijn om de wp aan of uit te zetten en de offset even aan te passen)

[Afbeelding]
Onecta is zeker fijn, zou enkel graag zien om de offset met 0.5 te kunnen zetten. Soms is een kleine aanpassing aan de AT genoeg om het systeem beter te laten draaien.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 23:05
Mijn warmtepomp deed er vannacht 12 uur over om de temperatuur 1 graad te laten stijgen.
Oftewel hij draait 12 uur, gaat dan uit, en als de temp een graag gezakt is gaat hij weer aan.

Als ik die 12 uur wil verlengen, dan moet ik volgens mij de stooklijn verlagen zodat opwarmen langer duurt?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
Ik merk wel, hoe lager de AT wordt, hoe lager de COP ook wordt (relatief gezien). De COP stijgt dan even, maar loopt uiteindelijk wat terug. Als ik dan de offset verlaag, dan zakt mijn COP ook.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:24:
Ik merk wel, hoe lager de AT wordt, hoe lager de COP ook wordt (relatief gezien). De COP stijgt dan even, maar loopt uiteindelijk wat terug. Als ik dan de offset verlaag, dan zakt mijn COP ook.
Dat heb ik ook ondervonden. De hoogste COP lijkt rond de 29C Ta te zitten bij mij. Maar dan heb ik m toch liever wat lager voor een volledige 24uur-run ivm comfort.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Hoe heb je dat aangepast (en wat) ? 8)
in config.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
      - name: "ESPAltherma last update"
        state: "{{ as_timestamp(states.sensor.althermasensors.last_updated) | timestamp_custom('%H:%M:%S',True) }}"
      - name: "COP"
        unit_of_measurement: "COP"
        state_class: measurement
        state: >-
          {% if states('sensor.thermostat') == 'OFF'  %}
          {% set cop = 0.0 | float %} 
          {% elif states('sensor.thermostat') == 'ON' 
            or states('sensor.inverter_usage') |float >90 %}
          {% set t1 = states('sensor.water_leaving_temperature') | float %}
          {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temperature') | float %}
          {% set f = states('sensor.flowpump') | float %}
          {% set pw = states('sensor.kwh_meter_active_power') | float %}
          {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
          {% set cop = pwg / pw | float  %}
            {% endif %}
          {% if cop != 0.0 %}
          {{ cop | float | round(1) }}
            {% else %}
          {% endif %}

Bij dikgedrukt stond eerst inverter usage, heb dit aangepast naar HW entiteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 22-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmartGuyz
RonJ schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Dat heb ik ook ondervonden. De hoogste COP lijkt rond de 29C Ta te zitten bij mij. Maar dan heb ik m toch liever wat lager voor een volledige 24uur-run ivm comfort.
Ja dat heb ik ook, ik heb mijn offset hoger gezet en daarmee steeg mijn COP. Zal wel iets te maken hebben met warmteafgifte. Ik heb me voorgenomen om me niet meer blind te staren op de COP. Nu de AT weer wat lager, COP ook, maar temperatuur blijft goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny1rQVseGM8UMxB2yLN46kxKg44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lAU4vhGo6iRzcm7nAhcwBMg6.png?f=fotoalbum_large

Na de SWW run vanmiddag zit de Warmtepomp behoorlijk te tobben. Op zich allemaal geen super groot probleem want hij houdt de kamer warm en verbuikt daarvoor weinig energie maar ik zou dit gewoon wat beter willen snappen. Verder draait hij namelijk goed en stabiel maar soms zie ik hem zo tobben zoals nu.

DT staat ingesteld op 3.
Overregeling = 2 uit mn hoofd

Aan de ene kant snap ik dat hij met de overregeling gaat inzetten omdat ik hem die ruimte heb gegeven.
Wat ik alleen niet snap is waarom hij daar in deze situatie voor kiest ipv 'gewoon' conform stooklijn een Ta van 27 hanteren en het debiet opschroeven om de beoogde Dt te bereiken.

Hebben jullie een idee waarom dit zo gebeurt?
Wwellicht kijk ik ergens helemaal overeen of maak ik ergens een denkfout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
Riesjard schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:03:
[Afbeelding]

Na de SWW run vanmiddag zit de Warmtepomp behoorlijk te tobben. Op zich allemaal geen super groot probleem want hij houdt de kamer warm en verbuikt daarvoor weinig energie maar ik zou dit gewoon wat beter willen snappen. Verder draait hij namelijk goed en stabiel maar soms zie ik hem zo tobben zoals nu.

DT staat ingesteld op 3.

Aan de ene kant snap ik dat hij met de overregeling gaat inzetten omdat ik hem die ruimte heb gegeven.
Wat ik alleen niet snap is waarom hij daar in deze situatie voor kiest ipv 'gewoon' conform stooklijn een Ta van 27 hanteren en het debiet opschroeven om de beoogde Dt te bereiken.

Precies dit snap ik ook niet. Soms zit de WP aan de verkeerde instellingen om het zelfde resultaat te halen. Ik snap er soms niks van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Riesjard schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:03:
[Afbeelding]

DT staat ingesteld op 3.

Wat bedoel je precies? Dat 'ie twee keer even 'afslaat' direct na je SWW run? Dat is normaal gedrag, er zit nog erg warm water in je systeem. Overregeling iets hoger zetten helpt daartegen.

Of bedoel je dat TA en Delta T een beetje staan te flipperen de rest van de middag? Dat is op zich ook normaal gedrag, zien we hier heel veel, en lijkt een beetje Daikin eigen. Het kan geen kwaad.

Het feit dat je Delta T = 4 bereikt ipv 3, komt omdat -denk ik- bij Daikin de delta T tussen retour en stooklijn wordt genomen, ipv tussen retour en aanvoer (zoals ik al eerder vermoedde). Ik kan me voorstellen dat dit wordt gedaan om een stabielere regeling te krijgen. Ik zie dit gedrag bij mezelf ook.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 22-01-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
MrFish schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Wat bedoel je precies? Dat 'ie twee keer even 'afslaat' direct na je SWW run? Dat is normaal gedrag, er zit nog erg warm water in je systeem. Overregeling iets hoger zetten helpt daartegen.

Of bedoel je dat TA en Delta T een beetje staan te flipperen de rest van de middag? Dat is op zich ook normaal gedrag, zien we hier heel veel, en lijkt een beetje Daikin eigen. Het kan geen kwaad.
Het feit dat je Delta T = 4 bereikt ipv 3, komt omdat -denk ik- delta T tussen retour en stooklijn wordt genomen, ipv tussen aanvoer en retour. Ik kan me voorstellen dat dit wordt gedaan om een stabielere regeling te krijgen.
Het gaat mij om dat flipperen. Noem dat maar normaal ;)
Wat ik 'normaal' zou vinden is Ta 27 met een hoger en 'normaler' debiet. Eigenlijk zoals hij dat de rest van de dag doet.
In mijn ogen zou hij dat met deze omstandigheden moeten doen.
Zie jij dat anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Riesjard schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:18:
[...]

Het gaat mij om dat flipperen. Noem dat maar normaal ;)
Wat ik 'normaal' zou vinden is Ta 27 met een hoger en 'normaler' debiet. Eigenlijk zoals hij dat de rest van de dag doet.
In mijn ogen zou hij dat met deze omstandigheden moeten doen.
Zie jij dat anders?
Ik zeg niet dat het normaal is, maar ik begrijp waarom het gebeurt. Delta T (volgens Daikin) is 3, want er zit 3 graden tussen je retour en je stooklijn. Daarom gaat je pompsnelheid niet omhoog.
De totstandkoming van de daadwerkelijke TA lijkt daar bij Daikin los van te staan. Hij lijkt de ruimte te nemen die hem gegeven wordt door de hogere overregeling. Het is het experiment waard of dit minder zou gebeuren bij overregeling = 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
MrFish schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:23:
[...]

Ik zeg niet dat het normaal is, maar ik begrijp waarom het gebeurt. Delta T (volgens Daikin) is 3, want er zit 3 graden tussen je retour en je stooklijn. Daarom gaat je pompsnelheid niet omhoog.
De totstandkoming van de daadwerkelijke TA lijkt daar bij Daikin los van te staan. Hij lijkt de ruimte te nemen die hem gegeven wordt door de hogere overregeling. Het is het experiment waard of dit minder zou gebeuren bij overregeling = 1.
Zou idd wel een deel kunnen verklaren.

De vraag is dan nog steeds waarom hij nu juist kiest om de overregeling in te zetten en niet binnen zijn standaard werkingsgebied zou blijven voor Ta. Ik ben eens verder gaan kijken.
Deze functie bepaalt hoeveel de watertemperatuur boven de gewenste aanvoerwatertemperatuur mag stijgen vooraleer de compressor stopt. De compressor zal opnieuw starten wanneer de aanvoerwatertemperatuur tot onder de gewenste aanvoerwatertemperatuur zakt. Deze functie is ALLEEN van toepassing in de verwarmingsstand
Ik denk dat ik wel weer een stapje verder ben gekomen. Hij is in de overregeling terecht gekomen na afloop van de SWW run weer in overgang naar verwarmingsmodus. Toen ie weer overging van SWW naar verwarmen is hij 3 keer onder de gewenste TA uitgekomen waardoor die overregeling is geactiveerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1uEIdLwfuCeCcpOz0O-RvI1gFI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ks7C2rO4RWgU59ZSuLWsxYHC.png?f=fotoalbum_large

Hij zou na een x-aantal minuten flipper van mij best mogen proberen om het weer zonder de overregeling af te kunnen.
Daar zou wellicht nog een verbering in het algoritme van Daikin doorgevoerd kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
flipflopflipperdeflip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiFMkUXTfUl_Uk2jCXWkLGW4Tjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/63r68DozN3ZZ3nhZIwgiaPSi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RK5jNwxxtdp4LIRyXwKPA4_ZqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBQkFgJmVFybIGlRvo0W72BY.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2 uur flipperen met een te hoge Dt ging ie bij mij weer terug naar de stabielere modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
MrFish schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:13:
[...]

Het feit dat je Delta T = 4 bereikt ipv 3, komt omdat -denk ik- bij Daikin de delta T tussen retour en stooklijn wordt genomen, ipv tussen retour en aanvoer (zoals ik al eerder vermoedde). Ik kan me voorstellen dat dit wordt gedaan om een stabielere regeling te krijgen. Ik zie dit gedrag bij mezelf ook.
Ik betwijfel of deze stelling klopt.
Toen hij bij mij aan het flipperen was waren 2 dingen behoorlijk constant: de stooklijn en de retour.
Wat wel schommelde in mijn geval was de Ta en dT.

Hij lijkt dus weldegelijk de dT te baseren op een verschil tussen aanvoer en retour.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Dat geflipper ligt at the moment we speak, bij Daikin op tafel. (samen met het pumpflow sinus gedrag)

;)

edit; deze 2 zaken dus;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7X9XO3LaLrpBEopSdVKZXpSQIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6ZT0biiJo7WEVGAx0h5pmp4.jpg?f=fotoalbum_large

edit:...Vraag voor de geheel verzorgde reis naar Madrid: zou dat geflipper in de awt minder worden, als ik overshoot/overregling van 4 (ohnee ik had m op 3) naar 1 zet? (1 is minimum)

[ Voor 100% gewijzigd door PCJR op 22-01-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Riesjard schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Hij lijkt dus weldegelijk de dT te baseren op een verschil tussen aanvoer en retour.
klopt, zie hierboven de grafiek, dT flippert, en ook awt, niks anders (ja, de powerusage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Riesjard schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:48:
[...]

Ik betwijfel of deze stelling klopt.
Toen hij bij mij aan het flipperen was waren 2 dingen behoorlijk constant: de stooklijn en de retour.
Wat wel schommelde in mijn geval was de Ta en dT.

De delta T die jij plot is natuurlijk berekend door Home Assistant via TA - TR.
(En mijn punt was dat Tstooklijn - TR opvallend vaak precies mijn ingestelde Delta T blijft, zelfs al doet mijn TA rare dingen).

[ Voor 11% gewijzigd door MrFish op 22-01-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:50:

edit:...Vraag voor de geheel verzorgde reis naar Madrid: zou dat geflipper in de awt minder worden, als ik overshoot/overregling van 4 (ohnee ik had m op 3) naar 1 zet? (1 is minimum)
Ja dat denk ik wel. Dat flipperen is de overregeling die actief is. Als je deze weer op 1 zet heeft hij de ruimte om te flipperen veel minder.

wat ik ervan begrijp zal in andere situaties de compressor mogelijk vaker stoppen/starten. Het doel van de overregeling is om te voorkomen dat de compressor onnodig uitgaat en snel daarna weer aangaat. Overregeling 1 zorgt ervoor dat de compressor zal stoppen als Ta meer dan 1 boven setpoint komt.

Interessant wat je hebt voorgelegd aan Daikin. Ben benieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op maandag 22 januari 2024 @ 19:50:
Dat geflipper ligt at the moment we speak, bij Daikin op tafel. (samen met het pumpflow sinus gedrag)
Hoe en waar heb je dit bij Daikin neergelegd? Ik heb zelf tijd geleden hiervoor met techsupport gemaild (wat eigenlijk alleen voor installieteurs is), maar konden (of wilden?) me uiteindelijk niet verder helpen zonder de data van de D checker via de installateur.
Maar misschien dat jij ze met de ESPAtlherma wel van de juiste data kunt voorzien.
Wil je evt nog mijn ticket nr hebben? Zou je die evt bij kunnen voegen om aan te geven dat je niet een uitzondering bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-> Ik ben gebonden aan mijn installateur, Daikin wilde ook met mij niet direct troubleshooten. Moest via installateur, dus via hem stuur ik nu info door.

Helaas. Maar t gaat iig vooruit...

Update; met overregeling op 1 ipv 3 (rond 21h00 vandaag);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjeCo8SfrCggYE6aGWFg7_gxB9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wiHDZsV1xvafTUtByqgUH7WF.jpg?f=fotoalbum_large

Nog geen lange flipper periode gehad, morgen ff kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 22 januari 2024 @ 15:45:
[...]

in config.yaml

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
      - name: "ESPAltherma last update"
        state: "{{ as_timestamp(states.sensor.althermasensors.last_updated) | timestamp_custom('%H:%M:%S',True) }}"
      - name: "COP"
        unit_of_measurement: "COP"
        state_class: measurement
        state: >-
          {% if states('sensor.thermostat') == 'OFF'  %}
          {% set cop = 0.0 | float %} 
          {% elif states('sensor.thermostat') == 'ON' 
            or states('sensor.inverter_usage') |float >90 %}
          {% set t1 = states('sensor.water_leaving_temperature') | float %}
          {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temperature') | float %}
          {% set f = states('sensor.flowpump') | float %}
          {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
          {% set cop = pwg / pw | float  %}
            {% endif %}
          {% if cop != 0.0 %}
          {{ cop | float | round(1) }}
            {% else %}
          {% endif %}

Bij dikgedrukt stond eerst inverter usage, heb dit aangepast naar HW entiteit.
sensor.inverter_usage
moet je deze niet ook overal dan vervangen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Omdat ik op radiatoren verwarm, ben ik al een paar maand bezig ben met de Twa en COP te optimaliseren (met vallen en opstaan).Ik heb veel zitten testen met verschillende stooklijnen, modulatie, nachtverlaging, etc...
Wat ik daar bij mis, is degelijke info van Daikin over de COP bij verschillende verschillende temperaturen, zowel aanvoer als buitentemperatuur.

Dankzij @Jog zijn laatste post, heb ik de grafiek van mijn warmtepomp (EDLA09) op https://daikintechnicaldatahub.eu/ gevonden.

Ik heb de verschillende waarden eens manueel in Excel overgezet en dan een grafiek opgemaakt.

Wat me daar interessant lijkt, is dat bij zeer koude temperaturen (-5°) , het verschil in COP tussen een Twa van 35 en 45 eigenlijk niet zo groot is (respectievelijk 2.6 en 2.3 of 11% verschil). Het is dus geen ramp als je je radiatoren dan met 45° moet voeden.

Bij zachte buitentemperaturen (zoals vandaag) is het verschil echter wél groot.Tusen 0° en 5° zie je die curves uiteen gaan.

Bij 10° buiten en een Twa van 35 of 45°C zit je met COP's van respectievelijk 4.4 en 3.4 (22% verschil).

Wat me doet besluiten dat je best een steile stooklijn kiest. Bij stijgende buitentemperaturen daalt je Twa best snel zodat je daar toch maximaal kan profiteren van een hoge COP. Bij echte vriestemperaturen, kan het dan echter ook geen kwaad om even hogere aanvoertemperaturen te hebben om je comfort te garanderen.

Dit zijn natuurlijk waarden bij maximaal vermogen. Geen flauw idee wat dit geeft bij deellast....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5kzjsYTJo5phMvEY9hAoGEd8UQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tjRvPOa2DdMKF3hbEHqcNT23.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y51N4suQd2GxYt6lSvP889DuJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98eRltVxgY9GmbcpEEhScJ21.jpg?f=fotoalbum_large

Met overregeling =1, een stuk minder gepingel in de awt/powerusage...maar, afgelopen avond/nacht, wel een paar keer pendelen (aan/uit).
Dus hier moet ergens ent een sweet spot zitten, wellicht overshoot=2. Alleen denk ik als het buiten nog ietsje warmer gaat worden, dan gaat ie toch weer pendelen denk ik. Ik had voorheen setting overregeling=3.

Dan kun je afwegen, wat liever, wat vaker aan/uit....of geflipper in de awt/power....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:26:
[Afbeelding]

Met overregeling =1, een stuk minder gepingel in de awt/powerusage...maar, afgelopen avond/nacht, wel een paar keer pendelen (aan/uit).
Dus hier moet ergens ent een sweet spot zitten, wellicht overshoot=2. Alleen denk ik als het buiten nog ietsje warmer gaat worden, dan gaat ie toch weer pendelen denk ik. Ik had voorheen setting overregeling=3.

Dan kun je afwegen, wat liever, wat vaker aan/uit....of geflipper in de awt/power....?
Dan zou je dus de voet van je stooklijn wat moeten verhogen, 1 of 2 graden erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 17:35
Ik kwam er gisteren toevallig achter dat de vloerverwarming beneden ook warm werd terwijl er een SWW run bezig was. Bij de verdeler was de retour warmer dan de aanvoer...
Is het een te simpele conclusie dat de driewegklep niet (goed) meer functioneert? Of kunnen er nog meer oorzaken zijn?
Als het de driewegklep is, kan dit heel veel kwaad, behalve warmere vloer?

(De verdeler boven was koud, maar die staan in principe dicht met zone regeling).

Ik heb de vraag uitstaan bij onze bouwer, maar volgens mij vallen we net buiten de garantie hiervoor. Dan zal ik eens contact moeten opnemen met lokale installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03
kepler schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:59:
Ik kwam er gisteren toevallig achter dat de vloerverwarming beneden ook warm werd terwijl er een SWW run bezig was. Bij de verdeler was de retour warmer dan de aanvoer...
Is het een te simpele conclusie dat de driewegklep niet (goed) meer functioneert? Of kunnen er nog meer oorzaken zijn?
Als het de driewegklep is, kan dit heel veel kwaad, behalve warmere vloer?

(De verdeler boven was koud, maar die staan in principe dicht met zone regeling).

Ik heb de vraag uitstaan bij onze bouwer, maar volgens mij vallen we net buiten de garantie hiervoor. Dan zal ik eens contact moeten opnemen met lokale installateur.
Als je op een legionellarun doelt, dan kan het best zijn dat toen de booster alleen aan het verwarmen is. op dat moment gaat de WP gewoon verder met vvw verwarmen. Wat was de stand toen van de 3-weg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Dan zou je dus de voet van je stooklijn wat moeten verhogen, 1 of 2 graden erbij :)
Dat kan ook, maarstooklijn met 31 op -10buiten, en 27 op 18 buiten, zit er niet veel ruimte.
Gister en vandag zie ik de woonkamer stijgen in temp. Dus soms dan denk ik dat tussen 12h00-16h00 de wp even uitmoet... Met een hogere awt, gaat dat natuurlijk nog sneller/vaker voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 17:35
MajaMestreech schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:01:
[...]

Als je op een legionellarun doelt, dan kan het best zijn dat toen de booster alleen aan het verwarmen is. op dat moment gaat de WP gewoon verder met vvw verwarmen. Wat was de stand toen van de 3-weg klep?
Nee was gewoon normaal de boiler verwarmen (dat doe ik in de middag via home assistant). Stand 3weg klep heb ik gisteren niet bekeken, zal kijken of ik vanavond eens een test kan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
Riesjard schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Bij mij is het gedrag toch echt anders. Vandaag genoeg defrosts. In bijna alle gevallen zakt Ta tot rond de 20, zonder dat de buh aangaat.
Mijn buh gaat bijna nooit aan, sinds november in totaal 0,73 kwh verbruikt. Vandaag is de buh 1x aangegaan toen Ta ronde de 11 kwam.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de buh aangaat als Ta onder 15 komt wat overeenkomt met het gedrag dat ik bij mijn wp zie ...
Even een vraag in het algemeen.
Ik heb dat ook gelezen, die grens van 15 graden.
Volgens mij wordt hier op dit forum in het algemeen gezegd, dat die grens 25 graden is.

Is dit misschien afhankelijk van het type wp?
Of, zou dit misschien toch een parameter-instelling kunnen zijn?

Even onafhankelijk van wat die grens ook is, even een andere gedachtenkronkel:

Stel je hebt een redelijk lage stooklijn, waarbij je retourwatertemperatuur niet onder die grens komt (laten we ervan uitgaan, dat dit 25 graden is).

Als er dan een defrost plaatsvindt, dan wordt er energie gebruikt uit het water van de vloer (en/of radiatoren).
Als daar energie uit gehaald wordt, dan zakt de temperatuur van dat water dus ook.
Zou het zo kunnen zijn, dat juist daardoor die ondergrens overschreden wordt en dan de BUH gaat werken?
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je buffer is (dus hoeveel liter water er in je cv-installatie zit).
Dus bij de een gaat de BUH wel meedoen (kleine buffer) en bij een ander niet (grote buffer)?
Het is maar een idee. Of slaat dit nergens op?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
piieter schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:36:
[...]

....

Even onafhankelijk van wat die grens ook is, even een andere gedachtenkronkel:

Stel je hebt een redelijk lage stooklijn, waarbij je retourwatertemperatuur niet onder die grens komt (laten we ervan uitgaan, dat dit 25 graden is).

...
Er is toch geen minimum voor retourwatertemperatuur? Enkel voor de aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lz0osU_2M9_eGSYh1S7TGu61Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSCCzS4f0x530Uyn1g5IlDAt.jpg?f=fotoalbum_large

Draai momenteel op laagste vermogen volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:27:
[Afbeelding]

Draai momenteel op laagste vermogen volgens mij...
Kun je ook zien wat het inverter vermogen is nu? Want dan weten we de "overhead" van de rest (pomp, binnenunit, overige elektronica).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Kun je ook zien wat het inverter vermogen is nu? Want dan weten we de "overhead" van de rest (pomp, binnenunit, overige elektronica).
Geen id, ik dacht even inverter usage, maar die is zelfs lager in waardes dan mijn HW dinrail meter;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FV9yDaSWsOJM2PTTU39aj3yUx8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS4lORSYq0Lf7C3fTJwIrwnu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUTJtYWfMy07fr2v-rPyYxQbm5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dF3uQhGr26xTttkq8NRqMr3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door PCJR op 23-01-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:52:
[...]

Geen id, ik dacht even inverter usage, maar die is zelfs lager in waardes dan mijn HW dinrail meter;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De HW meter zou toch inverter + pomp + nog meer moeten zijn, of zie ik het verkeerd? Ofwel, de inverter kan eigenlijk niet hoger zijn dan de HW meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

SmartGuyz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Er is toch geen minimum voor retourwatertemperatuur? Enkel voor de aanvoer?
Jawel; als de gewenste retour (die temperatuur komt uit je dT) beneden de temperatuur van je vloer of radiatoren komt kan de WP zijn energie niet kwijt en gaat ie uit. Als die 2 waarden dicht bij elkaar liggen gaat ie pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Dat kan ook, maarstooklijn met 31 op -10buiten, en 27 op 18 buiten, zit er niet veel ruimte.
Gister en vandag zie ik de woonkamer stijgen in temp. Dus soms dan denk ik dat tussen 12h00-16h00 de wp even uitmoet... Met een hogere awt, gaat dat natuurlijk nog sneller/vaker voorkomen.
Klopt, maar er is natuurlijk weinig verschil tussen een stooklijn die iets hoger is vanwege overshoot of vanwege een daadwerkelijk wat hogere stooklijn. Dit is wel een punt waar een kleinere Delta T je wat kan helpen, weet niet meer op welke waarde je uiteindelijk uitgekomen bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

PCJR schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Inverter usage" is ook maar een benadering. Hij maakt ook vrij grove stapjes, terwijl je echte verbruik dat niet doet, zoals je keurig laat zien. Mooi dit vergelijk trouwens. Het laat ook zien dat het geflipper in 'inverter usage' wat we soms zien, dus helemaal niet echt is.
Pagina: 1 ... 91 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma