Riesjard schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:12:
[...]
Bij mij is het gedrag toch echt anders. Vandaag genoeg defrosts. In bijna alle gevallen zakt Ta tot rond de 20, zonder dat de buh aangaat.
Mijn buh gaat bijna nooit aan, sinds november in totaal 0,73 kwh verbruikt. Vandaag is de buh 1x aangegaan toen Ta ronde de 11 kwam.
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de buh aangaat als Ta onder 15 komt wat overeenkomt met het gedrag dat ik bij mijn wp zie ...
Even een vraag in het algemeen.
Ik heb dat ook gelezen, die grens van 15 graden.
Volgens mij wordt hier op dit forum in het algemeen gezegd, dat die grens 25 graden is.
Is dit misschien afhankelijk van het type wp?
Of, zou dit misschien toch een parameter-instelling kunnen zijn?
Even onafhankelijk van wat die grens ook is, even een andere gedachtenkronkel:
Stel je hebt een redelijk lage stooklijn, waarbij je retourwatertemperatuur niet onder die grens komt (laten we ervan uitgaan, dat dit 25 graden is).
Als er dan een defrost plaatsvindt, dan wordt er energie gebruikt uit het water van de vloer (en/of radiatoren).
Als daar energie uit gehaald wordt, dan zakt de temperatuur van dat water dus ook.
Zou het zo kunnen zijn, dat juist daardoor die ondergrens overschreden wordt en dan de BUH gaat werken?
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe groot je buffer is (dus hoeveel liter water er in je cv-installatie zit).
Dus bij de een gaat de BUH wel meedoen (kleine buffer) en bij een ander niet (grote buffer)?
Het is maar een idee. Of slaat dit nergens op?
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.