Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Hetisweergezell schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:35:
Ik heb ook de handmatige ontluchting een keertje geprobeerd. Je kunt dat de pomp langzaam of snel laten draaien en je kunt kiezen welk 'circuit' je ontlucht.

Het is me alleen niet duidelijk wanneer de ontluchting klaar is. Of moet je hem gewoon een bepaalde tijd laten lopen? Iemand een idee?
Bij automatische ontluchting stopt het programma vanzelf. Daar duurt dat bij mij denk ik 20 minuten. Handmatig nog niet geprobeerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
Riesjard schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Het is mij (met losse boiler met eigen 2kw ‘booster’ verwarmingselement) gelukt om ergens te configureren dat de booster niet meedoet bij krachtig verwarmen.
Ik weet niet precies meer waar in het menu maar ik dat kan dus wel.
Bij mij gaat hij bij krachtig verwarmen tot de comfort temperatuur. Daar heeft hij in mijn geval geen booster voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:06
Riesjard schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:31:
[...]

Het is mij (met losse boiler met eigen 2kw ‘booster’ verwarmingselement) gelukt om ergens te configureren dat de booster niet meedoet bij krachtig verwarmen.
Ik weet niet precies meer waar in het menu maar ik dat kan dus wel.
Waarom zou je dat willen? Ik zie die functie net als snel even SWW bijverwarmen als zoonlief weer eens te lang on het water heeft gestaan en ik moet daarna nog.
Je drukt toch bewust op die knop en dan weet je ook dat die energie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:28

MrFish

Untitled

MajaMestreech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Waarom zou je dat willen? Ik zie die functie net als snel even SWW bijverwarmen als zoonlief weer eens te lang on het water heeft gestaan en ik moet daarna nog.
Klopt, maar of je die boiler nu met 6 kW of 6+2 kW opwarmt scheelt qua tijd ook weer niet zoveel. Maar het haalt wel je COP door de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
quint001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Ik had binnen een halve dag de prijs voor het ombouwen van 2 verdelers: 230,-
Mengventiel aanpassen + pomp vervangen door een rechte buis. Dit kamp zegt dat dit eigenlijk bij al hun klanten tot succes leid. Denk toch dat ik deze tussenstap eerst probeer voor volledige nieuwe verdelers...

moeilijk voorspellen
Als jij wel een mengventiel (regelklep) op je verdeler hebt, heb je die dan volledig dichtgezet? En dan nog niet voldoende warmte de vloer in? Ik heb ook een pomp en bypass en thermostaat knop op de verdeler en ja, dat had niet zo geleverd moeten worden. Maar door de pomp op de laagste stand te zetten, regelklep dicht (dus geen mengen meer) en bypass dicht, flow's optimaal ingesteld middels Shelly temperatuur sensors op de retourleidingen, hebben wij gewoon warme voetjes en een normaal verbruik (COP = 3 bij de huidige temperaturen).
@Ninjetsu NL kan dit niet begreep ik dus daar is een lage temperatuur verdeler wel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik plan mijn SWW runs 1x per dag op de ideale omstandigheden. In de winter is dat ‘s middags 1500.
Nooit echt in de problemen gekomen maar soms activeer ik kan ‘krachtig verwarmen’ wat in mijn geval eerder betekent: ‘handmatig tussentijds verwarmen’.

En tja waarom zonder booster lijkt me eerlijk gezegd niet zo moeilijk te beantwoorden. Zoals iemand anders al zei voor efficiënte. Ik vraag me ook echt af wat het echte effect is in tijd als de booster wel meedoet, hoeveel sneller is de boiler dan op temp.
In ieder geval voor mij niet de energie waard dus laat ik de booster niet meedoen en ga dat ook niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 11:31
RonJ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:23:

Enige dingetje is dat het wifi bereik in een stalen doos niet overhoudt, dat kan gezien de locaties van de meeste binnenunits nog wel eens problematisch zijn. Maar dan is er als alternatief de bedrade adapter.
De bedrade adapter? Hoe moet dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kasseilegger schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:21:
[...]

De bedrade adapter? Hoe moet dat dan?
Standaard krijg je er nu een wifi-insteekmodule bij in SD-kaart formaat. Daar is ook nog een variant van met een betere antenne heb ik eens begrepen, maar wifi blijft hoe dan ook niet altijd even betrouwbaar of een optie natuurlijk. Deze module schuif je links achterin in je MMI (bediening op binnenunit), dus het signaal moet als je wifi access point niet recht vóór, maar achter de unit zit door de metalen kast en onderdelen heen en heeft dan dus niet bepaald lekker bereik.

Alternatief zijn er 2 types bedrade ethernet/LAN-adapters te krijgen (met en zonder smart-grid aansluitingen). Die sluit je bekabeld aan op de binnenunit. Als je nog geen wifi-module hebt of je MMI print hier niet geschikt voor is (oudere modellen/units) kan dit een heel goed alternatief zijn. Deze zou ik dan wel lekker in Italië bestellen, in NL/BE kost ie rond het dubbele.

Heb je wel al af-fabriek een wifi-module erbij gekregen (die zit verstopt bij de boekjes) en/of gebruik je een ESPaltherma die ook wifi nodig heeft, dan kan je beter voor mijn route kiezen, en een eigen Access Pointje ophangen vlakbij de binnenunit zodat je ook geen gezeur hebt met het bereik.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
RonJ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Standaard krijg je er nu een wifi-insteekmodule bij in SD-kaart formaat. Daar is ook nog een variant van met een betere antenne heb ik eens begrepen, maar wifi blijft hoe dan ook niet altijd even betrouwbaar of een optie natuurlijk. Deze module schuif je links achterin in je MMI (bediening op binnenunit), dus het signaal moet als je wifi access point niet recht vóór, maar achter de unit zit door de metalen kast en onderdelen heen en heeft dan dus niet bepaald lekker bereik.

Alternatief zijn er 2 types bedrade ethernet/LAN-adapters te krijgen (met en zonder smart-grid aansluitingen). Die sluit je bekabeld aan op de binnenunit. Als je nog geen wifi-module hebt of je MMI print hier niet geschikt voor is (oudere modellen/units) kan dit een heel goed alternatief zijn. Deze zou ik dan wel lekker in Italië bestellen, in NL/BE kost ie rond het dubbele.

Heb je wel al af-fabriek een wifi-module erbij gekregen (die zit verstopt bij de boekjes) en/of gebruik je een ESPaltherma die ook wifi nodig heeft, dan kan je beter voor mijn route kiezen, en een eigen Access Pointje ophangen vlakbij de binnenunit zodat je ook geen gezeur hebt met het bereik.
Bedanktvoor deze toelichting! Ga er eens mee aan de slag want op de Onecta app krijg ik altijd maar dat het signaal zwak is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Riesjard schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:03:
[...]

Ik plan mijn SWW runs 1x per dag op de ideale omstandigheden. In de winter is dat ‘s middags 1500.
Nooit echt in de problemen gekomen maar soms activeer ik kan ‘krachtig verwarmen’ wat in mijn geval eerder betekent: ‘handmatig tussentijds verwarmen’.

En tja waarom zonder booster lijkt me eerlijk gezegd niet zo moeilijk te beantwoorden. Zoals iemand anders al zei voor efficiënte. Ik vraag me ook echt af wat het echte effect is in tijd als de booster wel meedoet, hoeveel sneller is de boiler dan op temp.
In ieder geval voor mij niet de energie waard dus laat ik de booster niet meedoen en ga dat ook niet testen.
Wellicht verschil tussen wand of vloermodel van de Altherma. Wij hebben een wandmodel met apart SWW vat van 300L en die heeft een booster van 3 kW. En dat gaat dan inderdaad met veel vermogen, echter veel korter verwarmen tot de gewenste temperatuur (b.v legionellarun). Dus wat je wint met langer alleen via de WP verwarmen is de grote vraag. Trouwens ons wandmodel doet verwarmen tot 47 graden met alleen de WP, tussen 47 en 54 graden WP + Booster en van 54 tot 60 graden alleen de booster.
M.b.t. het verwarmen van CV stopt dit dus alleen tot 54 graden bij een legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MajaMestreech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Wellicht verschil tussen wand of vloermodel van de Altherma. Wij hebben een wandmodel met apart SWW vat van 300L en die heeft een booster van 3 kW. En dat gaat dan inderdaad met veel vermogen, echter veel korter verwarmen tot de gewenste temperatuur (b.v legionellarun). Dus wat je wint met langer alleen via de WP verwarmen is de grote vraag. Trouwens ons wandmodel doet verwarmen tot 47 graden met alleen de WP, tussen 47 en 54 graden WP + Booster en van 54 tot 60 graden alleen de booster.
M.b.t. het verwarmen van CV stopt dit dus alleen tot 54 graden bij een legionellarun.
Het wandmodel kan prima t/m 53 graden verwarmen zonder BSH. Zet je BSH maar eens op ‘alleen desinfectie’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 09:12
Kasseilegger schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:39:
[...]

Bedanktvoor deze toelichting! Ga er eens mee aan de slag want op de Onecta app krijg ik altijd maar dat het signaal zwak is!
Ook hier krijg ik die melding wel eens, ondanks dat mijn mesh access point anderhalve meter verder op hangt op zolder. Tenzij op dat moment het mesh netwerk het nodig vond hem ergens anders te connecten. Het is wel echt incidenteel dat ik die melding zie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:22
MatteC schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:46:
Mn 300L warmwatertank is ingesteld dat het enkel opwarmt volgens de planning, namelijk spaarstand tussen 11u en 15u (dus NIET planning + warmhoud).

In de app geeft hij aan dat het water 15 graden is maar toch komt er zonet nog warm water (ik schat zo’n 40 graden) uit de kraan.

Hoe kan dit?
[Afbeelding]
Heb je dit misschien bekeken vlak na die wijziging?

Bij mij heb ik wel eens iets gewijzigd en vlak daarna in de Onecta-app gekeken, waarbij ik ook hele vreemde waarden zag weergegeven, die gewoon niet konden kloppen.
Ik denk dat dit een softwarefout is, want na een tijdje werd in de Onecta-app wel weer een aannemelijke waarde weergegeven.
Mijn advies: geloof niet direct alle waarden die je ziet in de Onecta-app, als je hele vreemde waarden ziet!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-06 20:02
MajaMestreech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Als jij wel een mengventiel (regelklep) op je verdeler hebt, heb je die dan volledig dichtgezet? En dan nog niet voldoende warmte de vloer in? Ik heb ook een pomp en bypass en thermostaat knop op de verdeler en ja, dat had niet zo geleverd moeten worden. Maar door de pomp op de laagste stand te zetten, regelklep dicht (dus geen mengen meer) en bypass dicht, flow's optimaal ingesteld middels Shelly temperatuur sensors op de retourleidingen, hebben wij gewoon warme voetjes en een normaal verbruik (COP = 3 bij de huidige temperaturen).
De thermosstaatknop op de vvw heeft altijd op 35C gestaan wat m'n huis al die jaren warm heeft gehouden met de CV. Mengventiel staat nu ook nog open op de verdeler en ik begreep dat er een ander ventiel in moet (en dus meer dan alleen een kwestie van dichtdraaien is)

Wat gebeurt er als ik (totdat de installateur komt) de thermoknop helemaal open draai + AWT op 35/40C... Blijft die dan nog steeds het water mengen met de retour? of zal die dan effectief al het water door de vvw duwen?

En de pomp op de laagste stand zetten klinkt contra productief...?

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MajaMestreech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Mijn 6kw warmtepomp levert tijdens de SWW run tot zon 8kw warmte op (aldus de berekening obv espaltherma sensoren debiet en temperaturen).
Die 2 kw booster die er bij mij inzit gaat volgens mij weinig verschil maken tov de 8kw van de warmtepomp.

Bij mij is het zo geconfigureerd dat de legionellarun tot 54 graden volledig op de warmtepomp gaat. Daar doet ie meestal zon 35 a 40 minuten over en de temp van de tank is bij start meestal rond de 40.
Van 54 tot 60 gaat via booster en duurt zon 45 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 19:11

GJA

Ninjetsu NL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:54:
Nou... eindelijk een prijs voor het ombouwen van de verdeler 425 euro... na het lezen hier weet ik niet of ik daarvoor wel wil gaan aangezien het er op lijkt dat een nieuwe verdeler veruit de betere optie is.

Ondertussen is vannacht ons huis naar 18.1 graad gegaan. Het lijkt er op dat de combinatie van veel defrosts (mist en koud) en de legionella run er bij elkaar voor hebben gezorgd dat de vloer niet meer goed warm wordt. Een infrarood meter is ondertussen onderweg.
Begin er een beetje buikpijn van te krijgen vooral ook omdat de rest van het gezin nu er hinder van begint te ondervinden...
Oh bah, dat is echt vervelend. Weet ik uit eigen ervaring.
Misschien je situatie nog eens even onder elkaar zetten om te zien of het op korte termijn te verhelpen is? Of - vraag aan iedereen hier- is het in zo'n extra vervelend geval beter een eigen topic aan te maken en in dit topic daarnaar te verwijzen?
Dan staat alles wel wat overzichtelijker bij elkaar.

Je hebt ook een open haard lees ik. Ik zie bij mezelf dat als de zon schijnt de kamer opwarmt. Dat heeft direct effect op de wp. Ik heb een houtkachel in de bijkeuken (om het in de garage werkbaar te maken) en als ik die aanzet met de deur naar de keuken open zie ik ook effect. Bij jou ook merkbaar?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:54:
Nou... eindelijk een prijs voor het ombouwen van de verdeler 425 euro... na het lezen hier weet ik niet of ik daarvoor wel wil gaan aangezien het er op lijkt dat een nieuwe verdeler veruit de betere optie is.

Ondertussen is vannacht ons huis naar 18.1 graad gegaan. Het lijkt er op dat de combinatie van veel defrosts (mist en koud) en de legionella run er bij elkaar voor hebben gezorgd dat de vloer niet meer goed warm wordt. Een infrarood meter is ondertussen onderweg.
Begin er een beetje buikpijn van te krijgen vooral ook omdat de rest van het gezin nu er hinder van begint te ondervinden...
Dat is vervelend zeg, ik snap je gevoel. Wellicht de legionella run naar overdag verplaatsen, op een moment dat het weinig impact heeft? Verder zorgen dat warmwater ook niet in de nacht hoeft te runnen (door een schema net voor de nacht te zetten?), zodat je geen hoge stijging hebt van de inverter. Op die manier kan je de defrost heel iets onderdrukken.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-05 00:51
MajaMestreech schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:29:
[...]

@Ninjetsu NL kan dit niet begreep ik dus daar is een lage temperatuur verdeler wel op zijn plaats.
Ik kan het wel maar had problemen met alleen VV draaien ivm debiet, dat heb ik nu opgelost. Hij lijkt nu ook netjes zn werk te doen en de vloer weer op te warmen. De overregeling doet nu ook netjes zn werk, ik heb nu 32 Ta en 25Tr met de dT op 5. Goeie testcase nu op VV alleen.
Ondertussen is het bijna zeker dat het ombouwen gaat worden. Meerdere monteurs bij de installateur waren van mening dat dit hetzelfde resultaat op zou leveren als vervangen en na het horen van de argumentatie ben ik geneigd daarin mee te gaan.

@Rainesh tang plus kv-ventiel was geen goede combi... maar... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8bObROMj0lcQNQbArOCHkeEjzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8kmTdIAUriLlR4OTTYSkX3L.jpg?f=fotoalbum_small

[ Voor 14% gewijzigd door Ninjetsu NL op 19-01-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
GJA schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Oh bah, dat is echt vervelend. Weet ik uit eigen ervaring.
Misschien je situatie nog eens even onder elkaar zetten om te zien of het op korte termijn te verhelpen is? Of - vraag aan iedereen hier- is het in zo'n extra vervelend geval beter een eigen topic aan te maken en in dit topic daarnaar te verwijzen?
Dan staat alles wel wat overzichtelijker bij elkaar.

Je hebt ook een open haard lees ik. Ik zie bij mezelf dat als de zon schijnt de kamer opwarmt. Dat heeft direct effect op de wp. Ik heb een houtkachel in de bijkeuken (om het in de garage werkbaar te maken) en als ik die aanzet met de deur naar de keuken open zie ik ook effect. Bij jou ook merkbaar?
Dank voor het extra meedenken! Zon deed vandaag veel en vanmorgen heb ik de thermostaat naar 23 gezet zodat er niets meer zou afslaan. Toen de haard aan voor t comfort en ondertussen doet de VV zn werk. 32 om 25 nu maar dat is al beter dan vanmorgen.

Zon heeft weinig invloed op de WP, die staat in de schaduw ;) wel op de temperatuur binnen. Haard heeft zeker invloed op de thermostaat maar die staat nu zo hoog dat ie daar niet meer van af slaat.

Eigen topic is wellicht een optie maar ik hoop voor nu (tot de ombouw) de zaak op orde te hebben. Als het nu niet meer warm wordt binnen dan moet ik de stooklijn bijplussen in de app en ik moet sowieso wat wandjes gaan isoleren!

[ Voor 7% gewijzigd door Ninjetsu NL op 19-01-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Vraag met betrekking tot het verbruik. Momenteel is de warmtepomp hier de gehele dag door aan het verwarmen. Om een uittredend temperatuur van circa 33 graden te bereiken draait de warmtepomp op circa 1600W vermogen.

Dit komt dus neer op 24u x 1600W = 38400W op een dag. Ik zie dan ook een gebruik van 30-40kWh per dag voor verwarmen.

Is dit verwacht of zou hij eigenlijk toch iets minder vermogen mogen gebruiken?

Stoken op thermostaat wil ik niet aangezien ik vermoed dat ik dan behoorlijke schommelingen krijg vanwege de vertraging (tweeledig) van de massa van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02
WillumC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:25:
Vraag met betrekking tot het verbruik. Momenteel is de warmtepomp hier de gehele dag door aan het verwarmen. Om een uittredend temperatuur van circa 33 graden te bereiken draait de warmtepomp op circa 1600W vermogen.

Dit komt dus neer op 24u x 1600W = 38400W op een dag. Ik zie dan ook een gebruik van 30-40kWh per dag voor verwarmen.

Stoken op thermostaat wil ik niet aangezien ik vermoed dat ik dan behoorlijke schommelingen krijg vanwege de vertraging (tweeledig) van de massa van de vloer.
Heb je alleen vloerverwarming?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
Hier deze week ook aardig hoog verbruik, met 25-30 kWh per dag.

Interessant is dat na de desinfectierun van woensdag- op donderdagnacht er echt flink "ingehaald" moest worden. Gevolg; veel hoger verbruik voor een flink aantal uren. Ik las hierboven al dat je die run beter overdag kan doen. Laat wel weer zien dat de boel snel afkoelt - zeker in de nacht - en continu laten lopen gewoon beter is hier. Ook de vele defrosts helpen niet echt mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Atomius op 19-01-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Rainesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Heb je alleen vloerverwarming?
Ja, dat is alleen vvw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Hoe koud is het dan buiten dat je 33 aanvoer nu hebt? Huis goed geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Atomius schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:30:

Interessant is dat na de desinfectierun van woensdag- op donderdagnacht er echt flink "ingehaald" moest worden. Gevolg; veel hoger verbruik voor een flink aantal uren. Ik las hierboven al dat je die run beter overdag kan doen. Laat wel weer zien dat de boel snel afkoelt - zeker in de nacht - en continu laten lopen gewoon beter is hier. Ook de vele defrosts helpen niet echt mee.
Defrost hier ook aardig veel met dit weer, maar valt me dus op dat hij circa 1600W verbruikt tijdens het warmhouden op 33 graden met een delta T van 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
WillumC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:34:
[...]

Defrost hier ook aardig veel met dit weer, maar valt me dus op dat hij circa 1600W verbruikt tijdens het warmhouden op 33 graden met een delta T van 4.
Ligt er een beetje aan hoe laat het was vandaag, maar vannacht klom ie bij mij naar 1500W, m.n. tussen de defrosts door. Vanaf het middaguur naar de 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Rainesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:32:
[...]

Hoe koud is het dan buiten dat je 33 aanvoer nu hebt? Huis goed geisoleerd?
Momenteel 1 graden over de afgelopen 24u. Vrijstaand huis uit 1966 maar flink verbouwd en na geïsoleerd, maar dus geen nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
quint001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
[...]

De thermosstaatknop op de vvw heeft altijd op 35C gestaan wat m'n huis al die jaren warm heeft gehouden met de CV. Mengventiel staat nu ook nog open op de verdeler en ik begreep dat er een ander ventiel in moet (en dus meer dan alleen een kwestie van dichtdraaien is)

Wat gebeurt er als ik (totdat de installateur komt) de thermoknop helemaal open draai + AWT op 35/40C... Blijft die dan nog steeds het water mengen met de retour? of zal die dan effectief al het water door de vvw duwen?

Die thermostaatknop is er om je vvw te beveiligen dat deze niet te warm wordt indien je een CV installatie hebt die 70 graden water maakt. Volgens mij is 50 graden bij de meeste vvw wel toegestaan. Echter, jouw warmtepomp maakt wellicht geen water warmer dan 40 graden, dus kun je die zelfs gewoon helemaal open zetten.

En de pomp op de laagste stand zetten klinkt contra productief...? Jein ...als de flow op je flowmeters nog steeds voldoende is, waarom dan niet in de laagste stand. Zeker als de retourtemperatuur ook gewoon toeneemt met een DeltaT van 3-5 graden, dan heb je voldoende warmte afgifte. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06 10:58

Wat is het vermogen van je WP? Misschien zwaar overgedimensioneerd?

Hier een WP van 9 kW en hij kan dus niet lager dan 1100 Watt. Maar ik zit wel met radiatoren op 43°C te verwarmen...
Ik zou toch verwachten dat het bij jou een pak lager is..?

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
DeGeert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Hier een WP van 9 kW en hij kan dus niet lager dan 1100 Watt. Maar ik zit wel met radiatoren op 43°C te verwarmen...

Geert
Hoe een 8kW exemplaar. Maar zie zojuist dat toename bij 0 graden op 2 stond, deze heb ik eens op 'geen' gezet. Mogelijk dat dit iets verandert gezien hij nu net naar 34 graden ging in plaats van de 33 graden bij 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
WillumC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Hoe een 8kW exemplaar. Maar zie zojuist dat toename bij 0 graden op 2 stond, deze heb ik eens op 'geen' gezet. Mogelijk dat dit iets verandert gezien hij nu net naar 34 graden ging in plaats van de 33 graden bij 0
Dan zal het nu richting 31/32 graden gaan. Maar is dat niet te hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danny.s schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Ook hier krijg ik die melding wel eens, ondanks dat mijn mesh access point anderhalve meter verder op hangt op zolder. Tenzij op dat moment het mesh netwerk het nodig vond hem ergens anders te connecten. Het is wel echt incidenteel dat ik die melding zie
Je kunt m ook locken op t meshpunt naast de unit? Ofja dat kan ik met Asus iig.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Rainesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Nee voor hier niet. O.a. door de kinderen gaan de deuren vaak open inclusief schuifdeur naar buiten. Maar het is dan wel een behaaglijke 21 graden ongeveer. Dus ben benieuwd wat de temperatuur gaat doen met deze kleine verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
quint001 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Die cijfers op die knop kun je ook wegkrassen. Er zit een voeler aan die knop, die gaat onder een verdeelblok. Zit een metalen draad tussen.

Als je 35 graden maakt max met je wp, kun je die knop dus helemaal op 99 graden zetten ;)

Blijft mogelijk wel mengen ja, daarvoor zit een inbus meestal aan de zijkant van de verdeler. Die indraaien is niet meer mengen. Maar dan moet je eigenlijk ook de pomp eruit, of zo voor nu even afstemmen dat is niet teveel de pomp van de wp kapot zuigt.

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 19-01-2024 16:51 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
[...]

Ik zie het verbruik nu al dalen naar iets boven de 1100.. dus hopelijk houdt dit enigszins aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
DeGeert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:40:
[...]

Geert
Geert, bedoel je hier overigens mee dat je met 1100W verbruik het water momenteel op 43 graden verwarmd krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
WillumC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Geert, bedoel je hier overigens mee dat je met 1100W verbruik het water momenteel op 43 graden verwarmd krijgt?
Als het huis eenmaal opgewarmd is wel ja.
Op dit moment draait de WP sinds 12u op 1100W (met daar tussen wel 2x defrosts met kort daarna een korte opsteek naar 3kW).

Maar 's morgens is dat zeker het geval niet. Dan draait hij continu rond de 3 kW met véél defrosts...bijna elk half uur.

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Laatst online: 31-03 14:16
DeGeert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Op dit moment draait de WP sinds 12u op 1100W (met daar tussen wel 2x defrosts met kort daarna een korte opsteek naar 3kW).

Maar 's morgens is dat zeker het geval niet. Dan draait hij continu rond de 3 kW met véél defrosts...bijna elk half uur.

Geert
Ja, als je eenmaal is zo'n defrost mania zit, blijft ie gaan. Na een defrost gaat het systeem harder draaien/werken om alles bij te benen en dat veroorzaakt weer een defrost. De aanvoer temp (offset) dan even terug zetten en langzaam opbouwen wil dan wel eens helpen.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
DeGeert schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:06:
[...]

Geert
Dat is een laag verbruik dan zeg. Maar gezien het verschil in afgiftesysteem zou het natuurlijk kunnen dat bij jou de flow veel lager ligt? Hier een flow van 18L/min en delta T van 3 inmiddels.

Maar we gaan het zien wat het verbruik doet met deze recente wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
WillumC schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:12:
[...]

Dat is een laag verbruik dan zeg. Maar gezien het verschil in afgiftesysteem zou het natuurlijk kunnen dat bij jou de flow veel lager ligt? Hier een flow van 18L/min en delta T van 3 inmiddels.

Maar we gaan het zien wat het verbruik doet met deze recente wijzigingen.
dT zit hier op 5°. Flow varieert en schiet soms plots omhoog naar 27 l/s, en dan weer plots een pak lager...Geen idee waarom. Ik heb wel een radiator in badkamer en bureau met thermostatische kraan. Misschien daarom?

Maar ik ben ook zoekende hoor. Ben al weken elke instelling aan het testen.

Heb even modulatie getest, wat zeer goed werkte, tot het begon te vriezen :| Dan had ik een veel te hoog verbruik. Nu staat die weer af.

Stille modus heb ik ook ingesteld want 's morgens vroeg hoorde ik de WP binnen.

Heb al tig keer de stooklijn aangepast. Het is heel moeilijk om bij elke buitentemperatuur een ideale AWT te vinden. Zeker als er nog wat oostenwind bijkomt en er meer tocht binnenkomt.

Nu heb ik de aanvoertemperatuur lager gezet om continu net geen 21°C in de living te krijgen. Maar het blijft puzzelen met radiatoren. Niet ideaal. Je comfortgevoel is lager vanwege de lagere stalingscomponent. Je luchttemperatuur is wel 21°, de stralingstemperatuur is lager en dus je comfort lager. Dat heb je niet met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xalayas
  • Laatst online: 22:21
Goedendag allemaal,

Met jullie tips hier al diverse instellingen verbetert. Ik heb een EHBX en een ERGA08 split staan. Er ligt een relatief lange binnen leiding over de zolder tussen de binnen- en buitenmuur. Tijdens een defrost lijkt het net alsof er een waterkoker afgaat in de leiding tussen de binnen- en buitenunit. En is dus goed hoorbaar. Wordt dit ook zo door jullie ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Xalayas schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:35:
Goedendag allemaal,

Met jullie tips hier al diverse instellingen verbetert. Ik heb een EHBX en een ERGA08 split staan. Er ligt een relatief lange binnen leiding over de zolder tussen de binnen- en buitenmuur. Tijdens een defrost lijkt het net alsof er een waterkoker afgaat in de leiding tussen de binnen- en buitenunit. En is dus goed hoorbaar. Wordt dit ook zo door jullie ervaren?
Ik hoor hem hier een beetje borrelen, van redelijke kort duur (minder dan 10 sec gok ik?). Maar een verdieping lager hoor ik het niet, moet wel in de buurt ervan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:30:

Zit hier op een vergelijkbaar verbruik. Maar ik heb wel nu in de winter de desinfectie run uitgezet. Ik merk dat de tank veel sneller leeg is nu met het koude water wat binnen komt, en als we met zijn 4 gedoucht hebben, de tank wel voor 90% leeg is. In de zomer ga ik hem weer aanzetten waarschijnlijk.
Geen idee hoe jouw situatie qua verbruik en grootte tank is, maar het zou een overweging waard kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Dat ding is echt een disaster, de meetwaarden gaan werkelijk alle kanten op. Hij hangt hier in een hoek van de kamer aan de noordkant, uit de buurt van zonlicht, deuren, ventilatieventielen of wat voor invloed dan ook.

Hier het verschil in gemeten waarde tov de Airzone Blueface thermostaat die er 5cm onder hangt. Het lijkt me wel duidelijk welk lijntje welke thermostaat is :+
[Afbeelding]
Er zit naar alle waarschijnlijkheid in de Airzone Blueface een andere sensor dan in de Madoka.
Zou het mogelijk zijn om de sensor van de Airzone Blueface in te bouwen in de Madoka (ik weet niet of dat fysiek past?) en dan kijken wat het resultaat daarvan is?
Ik kwam op dit idee, omdat ik in dit forum gelezen heb, dat sommige tweakers de sensor in hun Madoka wat verplaatst hadden. Dus waarom niet vervangen door een andere sensor van een ander merk als dat past.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Ik kan het wel maar had problemen met alleen VV draaien ivm debiet, dat heb ik nu opgelost. Hij lijkt nu ook netjes zn werk te doen en de vloer weer op te warmen. De overregeling doet nu ook netjes zn werk, ik heb nu 32 Ta en 25Tr met de dT op 5. Goeie testcase nu op VV alleen.
Ondertussen is het bijna zeker dat het ombouwen gaat worden. Meerdere monteurs bij de installateur waren van mening dat dit hetzelfde resultaat op zou leveren als vervangen en na het horen van de argumentatie ben ik geneigd daarin mee te gaan.

@Rainesh tang plus kv-ventiel was geen goede combi... maar... [Afbeelding]
Heimeier sleutel is natuurlijk ook een optie :) Al wat kunnen instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Rainesh schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Heimeier sleutel is natuurlijk ook een optie :) Al wat kunnen instellen?
Ah ja... dat was makkelijker geweest :+ Ik heb er eentje aangepast en je hoorde direct inderdaad de flow veranderen. Daarna heb ik overigens die radiator direct weer dicht gezet... Vanmorgen genoeg gedoe gehad voor 1 dag... de radiatoren boven hadden geen prio ;)

Dit weekend ga ik alles uitrekenen en instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-06 23:05

Ik zit ook rond dat verbruik per dag met een huis uit 1961, 2onder1 kap. Volgens mij zijn dit normale getallen met een dergelijk bouwjaar en vv, spouwmuurisolatie en overal tripleglas. Maar idd ook kinderen die via de voordeur naar buiten lopen, open laten staan en hups, er komt weer een golf koude lucht naar binnen 😂

Wat heb jij nog meer aan isolatiemaatregelen gedaan?

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 17:34
Ik heb een nieuw huist gekocht, met een Daikin Altherma warmtepomp met 230L boiler.
Het huis is reeds gasloos, maar hang nog compleet vol met de ouderwetse radiatoren van 1994.

Ik weet niet het exacte type en vermogen van de warmtepomp, maar gezien de oude radiatoren ga ik er vanuit dat het een uitvoering is die een hoge aanvoertemperatuur kan leveren.

De overdracht is over 5 maanden, en dan wil ik alle radiatoren verwijderen, en zowel boven als beneden vloerverwarming aanleggen. Ik wil de offertes hier nu voor gaan aanvragen, en ik vind het daarbij prettig om het heft in eigen handen te houden, en de eventuele installateur te sturen in wat ik nodig heb.

Ik heb me al het eea ingelezen, maar ben nog een beetje in twijfel wat ik nu exact nodig heb.
Het huis bestaat uit 2 verdiepingen.
De warmtepomp staat beneden op de begane grond.
Beneden is het 100m2, en boven 70m2.

Vraag 1:
Klopt het dat ik voor de vloerverwarming uit de voeten kan met de pomploze LT-verdelers? Dus kan ik een Daikin Altherma, die geschikt is voor hoge temperatuur, ook gewoon op 35 graden instellen voor de CV? (met behoud van warm water uiteraard.)

Vraag 2:
Ik denk dat ik 1 verdeler beneden nodig heb, en 1 boven. Naar boven zal ik 2 26mm leidingen leggen voor de aanvoer. Geeft de opvoerhoogte een probleem? Kan de warmtepomp dat zelf leveren, of moet er toch een extra pomp geplaatst worden?

Vraag 3
Het liefst wil ik een aparte thermostaat voor boven. Misschien zelfs wel per kamer als het niet extreem duur wordt. Wat voor soort thermostaat heb ik dan nodig? En hoe wordt die vraag/sturing per verdieping/kamer dan geregeld?

[ Voor 18% gewijzigd door nils_vdg op 19-01-2024 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Mathy M schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Ik zit ook rond dat verbruik per dag met een huis uit 1961, 2onder1 kap. Volgens mij zijn dit normale getallen met een dergelijk bouwjaar en vv, spouwmuurisolatie en overal tripleglas. Maar idd ook kinderen die via de voordeur naar buiten lopen, open laten staan en hups, er komt weer een golf koude lucht naar binnen 😂

Hier vrijstaande woning met een uitbouw op het bestaande van circa 10x4. Alle nieuwbouw wel goed geïsoleerd en triple glas. In het oude gedeelte hr++ glas en na geïsoleerde spouwmuur. Verder volledig nieuw dak met dakplaten gelegd.
Heb de kruipruimte onder het bestaande woning gedeelte niet geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:46
Onze Daikin Altherma 3 (8 kW / vloermodel met 230 ltr boiler) draait nu bijna een jaar, geen moment spijt van! Verbruik is laag & Comfort is hoog (dag en nacht zelfde temp. van 20,5 tot 21 Gr.C. en op erg warme zomerse dagen de vloer even wat koelen is zo prettig dat we de "gewone" airco een stuk minder gebruiken)

Ik was nog wel even op zoek naar een geschikte stookwijze icm onze houtkachel. In oktober wel eens een avondje gestookt waarbij de WP al snel uitging obv de thermostaat. In de vroege morgen ging de WP weer aan en mede door de afgekoelde vloer was het dagelijkse elektra verbruik nauwelijks lager (en in de morgen minder comfortabel door de afgekoelde vloer/woonkamer).

Sinds 2 maanden maken we gebruik van de stooklijn verlaging via de app. Als we wat meer uur per dag hout stoken laat ik de stooklijn structureel een graad of 3 tot 5 lager staan icm een hoger setpoint op de thermostaat. Einde avond is het dan wel wat warmer (23 tot zelfs 24 Gr.C.) maar dat zorgt er wel voor dat het de volgende morgen nog lekker warm is (WP blijft 24/7 draaien op de lagere stooklijn). Tijdens koude/vochtige dagen bijna tot geen defrost omdat de WP op ca. 400-500 W blijft draaien ipv ca. 800-1.100 W. En dat scheelt vooral op deze dagen fors in elektraverbruik!

Er zijn ook wel dagen dat we niet op hout stoken of maar ca. 3 uurtjes op een avond. Dan zet ik de stooklijn bv rond het avond eten alvast wat lager en stook tussen 20:00 tot 23:00 uur de houtkachel. De volgende ochtend zet ik de stooklijn dan weer terug op juiste setting via de app. De kamertemperatuur is dan nog netjes op niveau en de WP is dan na ca. 1,5 uur wat hoger stoken weer op het gebruikelijke niveau.

Samenvatting: wij kunnen dankzij de stooklijn aanpassing via de app snel en eenvoudig de houtkachel combineren met de WP.

#####

Nb: morgen gaat de andere houtkachel (cooker in de keuken gekoppeld aan WP) weer in gebruik genomen worden. Verwarmd het koude water richting de boiler voor en gaat dus de taak van WP+boiler overnemen/ondersteunen als we op hout stoken. Sinds 2007 hebben we hier veel gebruik van gemaakt icm de CV ketel. Maar sinds we van het gas af zijn voor 80-90% op de WP stoken en alleen in het weekend (of op zeer koude dagen) komt de houtkachel er voor de gezelligheid bij.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02:25
Mathy M schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:48:
[...]

Verbruiken wij ook met 1971, na-isolatie en hr+ glas maar het blijft een veel slechter geïsoleerd huis dan pak m beet een 2018 huis.
En 21 tot 22C draaien we op de BGG.
Verbruik tussen 30-45kwh (met deze kou)
Ook boiler veel sneller leeg, als alles gaat douchen is het op het einde weer “/stomme warmtepomp”
Ik zet er van de zomer een WPB 300l bij en tap het vat van de all-in unit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
nils_vdg schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:57:
Ik heb een nieuw huist gekocht, met een Daikin Altherma warmtepomp met 230L boiler.
Het huis is reeds gasloos, maar hang nog compleet vol met de ouderwetse radiatoren van 1994.

Ik weet niet het exacte type en vermogen van de warmtepomp, maar gezien de oude radiatoren ga ik er vanuit dat het een uitvoering is die een hoge aanvoertemperatuur kan leveren.

De overdracht is over 5 maanden, en dan wil ik alle radiatoren verwijderen, en zowel boven als beneden vloerverwarming aanleggen. Ik wil de offertes hier nu voor gaan aanvragen, en ik vind het daarbij prettig om het heft in eigen handen te houden, en de eventuele installateur te sturen in wat ik nodig heb.

Ik heb me al het eea ingelezen, maar ben nog een beetje in twijfel wat ik nu exact nodig heb.
Het huis bestaat uit 2 verdiepingen.
De warmtepomp staat beneden op de begane grond.
Beneden is het 100m2, en boven 70m2.

Vraag 1:
Klopt het dat ik voor de vloerverwarming uit de voeten kan met de pomploze LT-verdelers? Dus kan ik een Daikin Altherma, die geschikt is voor hoge temperatuur, ook gewoon op 35 graden instellen voor de CV? (met behoud van warm water uiteraard.)

Vraag 2:
Ik denk dat ik 1 verdeler beneden nodig heb, en 1 boven. Naar boven zal ik 2 26mm leidingen leggen voor de aanvoer. Geeft de opvoerhoogte een probleem? Kan de warmtepomp dat zelf leveren, of moet er toch een extra pomp geplaatst worden?

Vraag 3
Het liefst wil ik een aparte thermostaat voor boven. Misschien zelfs wel per kamer als het niet extreem duur wordt. Wat voor soort thermostaat heb ik dan nodig? En hoe wordt die vraag/sturing per verdieping/kamer dan geregeld?
Ik zou even navragen dan wellicht welk model het is. Want ook met het LT model kun je 45-50graden maken, wat mogelijk voldoende is voor de radiatoren.

M.b.t. tot je vragen
1: ja, pomploze verdelers. Als ik het goed heb, kun het HT model idd ook gewoon LT gebruiken.

2: dat kan de WP prima zelf, geen extra pomp nodig, maakt het alleen onnodig complex.

3: zone regeling per kamer is zwaar af te raden. stel alles staat uit, behalve 1 kleine slaapkamer, kan de WP onmogelijk daar zijn minimale vermogen in kwijt, en heb je garantie op een pendel festijn. per verdieping zou mogelijk wel nog kunnen, als je boven ook 70m2 vvw hebt. Maar dit is afhankelijk van het vermogen van de WP. Geen naregeling, maar waterzijdig inregelen is vaak een betere aanpak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 01:12:
[...]

Verbruiken wij ook met 1971, na-isolatie en hr+ glas maar het blijft een veel slechter geïsoleerd huis dan pak m beet een 2018 huis.
En 21 tot 22C draaien we op de BGG.
Verbruik tussen 30-45kwh (met deze kou)
Ook boiler veel sneller leeg, als alles gaat douchen is het op het einde weer “/stomme warmtepomp”
Ik zet er van de zomer een WPB 300l bij en tap het vat van de all-in unit af.
Nadat de 3-wegklep gemaakt is blijf ik ook in het stookseizoen het gevoel hebben dat de boiler sneller afkoelt. Als ik sensoren op de aanvoer (blauw) en retour(paars) direct naast de boiler plaats zie ik ook gekke dingen als de flow tijdens het verwarmen toeneemt. Er lijkt dan stroming door het spiraal te ontstaan (aanvoer koelt af en de retour warmt op). Zeker bij defrosts zie je dit heel goed (omcirkelde moment)
Een thermosifon is volgens mijn installateur onzin. Zit dus niks anders op dan de leidingen in de zomer zelf even om te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pqtmBVayjsaa62gTJtGQ6UiBtYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a75Auvg6yragO1SRNWvjryjH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door JoTil op 20-01-2024 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:57:
[...]

Nadat de 3-wegklep gemaakt is blijf ik ook in het stookseizoen het gevoel hebben dat de boiler sneller afkoelt. Als ik sensoren op de aanvoer (blauw) en retour(paars) direct naast de boiler plaats zie ik ook gekke dingen als de flow tijdens het verwarmen toeneemt. Er lijkt dan stroming door het spiraal te ontstaan (aanvoer koelt af en de retour warmt op). Zeker bij defrosts zie je dit heel goed (omcirkelde moment)
Een thermosifon is volgens mijn installateur onzin. Zit dus niks anders op dan de leidingen in de zomer zelf even om te bouwen.

[Afbeelding]
Het zou ook kunnen dat je klep een tikje lek is, had ik ook: MrFish in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
RonJ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:12:
[...]

22mm koper is het dan denk ik. Ik vond het al wat krapjes. 22mm op 2,5m houdt niet over nee, maar moet op zich wel voldoende zijn voor veel meer dan 12l/min. Ik verdenk een ander onderdeel, bijv. die thermostaatkraan. Van die 1/2" blijft vaak nog veel minder over als je erin kijkt. De pijpen uit de binnenunit zijn 1" dacht ik. Ook je bypassleiding kan van binnen veel dunner zijn. Normaliter loopt het merendeel van de flow natuurlijk door die pomp.
Dat is een goeie! _/-\o_ Gisteren een thermostaatkraan voor de verdeler (radiatoren) op de BG eruit geklust. Destijds ertussen gezet om een Tado afsluiter te kunnen plaatsen en niet heel het UI’s te hoeven verwarmen als we op zolder aan het thuiswerken waren. Ik ben benieuwd wat het qua flow doet, op deze manier werd de primair te verwarmen zone natuurlijk geknepen.
Nb: de tado knop was er natuurlijk al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
MrFish schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:42:
[...]

Het zou ook kunnen dat je klep een tikje lek is, had ik ook: MrFish in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Hij is al een keer vervangen. Toen zag ik een ander effect: de toevoer voor de boiler kreeg dezelfde temperatuur als de toevoer naar de verwarming.
Onderstaand een stabiele dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hC7jAMN0biydyhn9x5TcFHyBkBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFVzckDBzDgtL0sDNKO8J8Yu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 15:27
JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Hij is al een keer vervangen. Toen zag ik een ander effect: de toevoer voor de boiler kreeg dezelfde temperatuur als de toevoer naar de verwarming.
[Afbeelding]
Het zou best wel een thermosifon kunnen zijn, ik zag het vooral als de waterpomp draait maar niks hoeft te doen omdat de aanvoertemperatuur is bereikt. Dan zie ik het vat sneller afkoelen.
Mijn installateur moet nog langskomen en stelde een terugslagklep voor. Zou dat voldoende kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]
Heb je losse sensoren op de aanvoer en retour van het boilervat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
MrFish schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:02:
[...]

Heb je losse sensoren op de aanvoer en retour van het boilervat? :)
Een soort van gelijke oplossing als hier met een shelly wordt gedaan, maar dan met een esp-chipje icm ds18 sensoren.

https://esphome.io/compon...ighlight=temperature+ds18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:17:
[...]

Een soort van gelijke oplossing als hier met een shelly wordt gedaan, maar dan met een esp-chipje icm ds18 sensoren.

https://esphome.io/compon...ighlight=temperature+ds18
Nice. De thermosifon heb ik bij mijn installateur laten plaatsen als onderdeel van een weddenschap. Als het werkte, kreeg ik een krat bier, anders hij :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Nice. De thermosifon heb ik bij mijn installateur laten plaatsen als onderdeel van een weddenschap. Als het werkte, kreeg ik een krat bier, anders hij :9B
https://duckduckgo.com/?q...15-1&iax=images&ia=images

wat is een thermosifon...niet wat ik hierboven zie toch :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

smaij schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:00:
[...]

Het zou best wel een thermosifon kunnen zijn, ik zag het vooral als de waterpomp draait maar niks hoeft te doen omdat de aanvoertemperatuur is bereikt. Dan zie ik het vat sneller afkoelen.
Mijn installateur moet nog langskomen en stelde een terugslagklep voor. Zou dat voldoende kunnen zijn?
Ik heb hele goede ervaringen met een thermosifon, en het stelt werkelijk niks voor. Gewoon de aanvoer naar het vat toe (vanaf het vat gezien) direct met een bochtje 10 cm naar beneden, en pas dan weer horizontaal of verticaal verder. Bij mij is de aanvoerbuis naar het vat toe nu gewoon koud. Zonder thermosifon was die altijd flink warm.

Een terugslagklep zou ik niet doen. Onnodig duur en complex vergeleken met een simpel bochtje (en het is maar de vraag of het net zo goed werkt).

@JoTil Met de thermosifon erbij kun je ook een stuk beter voelen of je klep enigszins lekt. Als ik zo nog eens naar jouw grafiekjes kijk, denk ik dat je eerst een klep had die erg lekte (of verkeerd geplaatst was) en nu eentje die wellicht nog een beetje lekt. Ik heb, bij mijn defecte klep, een keer bij de SWW run gevoeld (aan de buizen) hoe snel het hete water zich richting CV-circuit verplaatste. Dat ging met een paar cm per seconde, daaruit concludeerde ik dat de klep ongeveer 1% lekte, veel meer dan de specificatie (0.01% geloof ik). Nu blijven SWW aanvoer/retour gewoon koud bij CV-bedrijf en omgekeerd.

@PCJR Zo heb ik hem laten aanleggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZ3ucZWvb9D-_zTMu8cSwWsVto0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OK3cUUE0nbMGxYcjt4oDDUZe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MrFish op 20-01-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
MrFish schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb hele goede ervaringen met een thermosifon, en het stelt werkelijk niks voor. Gewoon de aanvoer naar het vat toe (vanaf het vat gezien) direct met een bochtje 10 cm naar beneden, en pas dan weer horizontaal of verticaal verder. Bij mij is de aanvoerbuis naar het vat toe nu gewoon koud. Zonder thermosifon was die altijd flink warm.

Een terugslagklep zou ik niet doen. Onnodig duur en complex vergeleken met een simpel bochtje (en het is maar de vraag of het net zo goed werkt).

@JoTil Met de thermosifon erbij kun je ook een stuk beter voelen of je klep enigszins lekt. Als ik zo nog eens naar jouw grafiekjes kijk, denk ik dat je eerst een klep had die erg lekte (of verkeerd geplaatst was) en nu eentje die wellicht nog een beetje lekt. Ik heb, bij mijn defecte klep, een keer bij de SWW run gevoeld (aan de buizen) hoe snel het hete water zich richting CV-circuit verplaatste. Dat ging met een paar cm per seconde, daaruit concludeerde ik dat de klep ongeveer 1% lekte, veel meer dan de specificatie (0.01% geloof ik). Nu blijven SWW aanvoer/retour gewoon koud bij CV-bedrijf en omgekeerd.

@PCJR Zo heb ik hem laten aanleggen:
[Afbeelding]
Jij hebt hem zo te zien in je aanvoer. Heb je in je retour ook nog een sifon? Daar zou ik hem juist willen maken. Aan de bovenzijde heb ik een ondiepe sifon zitten van ca 10-15 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Jij hebt hem zo te zien in je aanvoer. Heb je in je retour ook nog een sifon? Daar zou ik hem juist willen maken. Aan de bovenzijde heb ik een ondiepe sifon zitten van ca 10-15 cm.
Nee, de retourbuis loopt al lichtjes naar beneden weg en wordt nauwelijks warm. Zou beter zijn om er daar ook eentje te hebben, maar de grootste winst zit bij de aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 15:27
MrFish schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Nee, de retourbuis loopt al lichtjes naar beneden weg en wordt nauwelijks warm. Zou beter zijn om er daar ook eentje te hebben, maar de grootste winst zit bij de aanvoer.
Ik heb bij mij juist het idee dat het de retour is die warmte lekt, dan is die warmer dan de retour van het cv circuit. Alleen weinig ruimte om daar te sleutelen en zelf de tools niet.

Los van het feit dat een terugslagklep duurder is dan een buis, zou dat dan dus wel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

smaij schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik heb bij mij juist het idee dat het de retour is die warmte lekt, dan is die warmer dan de retour van het cv circuit. Alleen weinig ruimte om daar te sleutelen en zelf de tools niet.

Los van het feit dat een terugslagklep duurder is dan een buis, zou dat dan dus wel werken?
Als de aanvoer relatief koud is (zeg CV temperatuur) en de retour warmer, dan lijkt het of er toch nog wat stroming is door de spiraal in je vat. Je zou eens kunnen voelen aan aanvoer en retour als je WP een paar uur uit is geweest.

(als je een thermosifon gaat plaatsen, zou ik het zeker óók op aanvoer doen)

[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 20-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Zit hier op een vergelijkbaar verbruik. Maar ik heb wel nu in de winter de desinfectie run uitgezet. Ik merk dat de tank veel sneller leeg is nu met het koude water wat binnen komt, en als we met zijn 4 gedoucht hebben, de tank wel voor 90% leeg is. In de zomer ga ik hem weer aanzetten waarschijnlijk.
Geen idee hoe jouw situatie qua verbruik en grootte tank is, maar het zou een overweging waard kunnen zijn.
Hier wordt door 1 volwassene dagelijks gedoucht en 1 doucht om de dag. Kind gaat om de dag in bad (lang niet vol). Dus die boiler gaat zeker niet dagelijks leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
smaij schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Bij mij was het geval, bij de vorige 3-weg klep, dat het na het T-stuk waar de boiler retour was aangesloten warmer was dan voor het T-stuk. De warmte lekte op de retour. Op dit moment ben ik wat aan het meten om wat groepen in te regelen. Ik heb nog wat extra opnemers in bestelling staan zodat ik straks de boel continue in de gaten kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
[

[/quote]

Nee geen terugslagklep plaatsen alleen een bocht naar beneden op de uitgang van de boiler of een thermosifon plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:01
Ninjetsu NL schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:15:
[...]

Gelukkig hebben we nog een open haard die nu de onderverdeling aan het verwarmen is })

Zojuist nog eens naar mijn instellingen zitten kijken en door de pomp in serie iets te verhogen en de rest dicht te zetten red ik nu 12.5L/min - 13.1L/min. Dat moet hopelijk genoeg zijn om het eens vandaag zo te laten draaien (alleen vv) dat we geen gedoe krijgen met de defrost en de 7H-06 error.
Kan je tijdelijk (alhoewel onwenselijk) de stooklijn niet een stuk hoger gooien? Dit is misschien beter dan in de kou zitten. En ik had het geluk met een zwager die in de installatietechniek werkt waardoor ik voor rond de 750 voor de 2 verdelers en koppelingen + wat koper en koppeling klaar was.
Senaxx schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat ik toch moet terug komen op mijn comment.... tenminste namens de buurvrouw.

Buurvrouw was aan de deur geweest en ze ervaart overlast van de warmtepomp. Ben blij dat ze het aangeeft en de moed heeft gehad om het aan te geven. Aankomende maandag avond even samen om tafel om te kijken wat voor problemen ze ervaart en wat er aan te doen is.

Wat zijn de eerste oplossingsrichtingen die jullie zouden uitzoeken? Eerst met de installateur overleggen? Dit is namelijk wel iets wat ik specifiek heb aangegeven bij de "verkoper" Er zijn ook dempende omkappingen maar die zijn helaas vaak niet voor dit formaat WP. Dan zit je al weer aan maatwerk vast en dan is de kans natuurlijk weer groot op fouten (niet genoeg demping, teveel obstructie voor lucht)

Edit: positie van de WP was door de installateur express zo gekozen zodat deze ver van de erfscheiding staat en het geluid richting de tuin / weilanden zou gooien. Ik weet nog niet precies wat de overlast is die ze ervaart, of dit specifiek trillingen zijn of het geluid. Op de foto hieronder zie je dat onze huiskamer naast de WP zit en wij ervaren zelf geen last.

Hierbij een oude kadasterfoto met mijn professioneel ingetekende warmtepomp positie. De buurvrouw met de klacht woont op kavel 700 boven onze kavel.

[Afbeelding]
Als update op mijn geluidsprobleem. Gisteren heb ik een geluidsmeting laten doen door het bedrijf Reduced (maakt ook warmtepomp omkastingen) en deze geeft op vol vermogen op de erfscheiding een overschrijding van 2 decibel. Hij mat 47db in plaats van de toegestane maximale 45 decibel.

Op vol vermogen en in de stilste stand scheelde het maar ongeveer 1 decibel aan geluid en mat hij nog 46 decibel aan geluid.

Overdag zou je kunnen zeggen dat het nog de "margin of error is" en ik draai nooit op vol vermogen. Maar in de nacht waar maar 40 decibel is toegestaan heb je wel een flinke overschrijding.

Dus nu eerst met de installateur contact opnemen en kijken wat er mogelijk is. Ik heb van Reduced inmiddels ook een (maatwerk is nodig i.v.m. de grootte) offerte gekregen voor een kast. En daar wordt je niet heel vrolijk van.

[ Voor 62% gewijzigd door Senaxx op 20-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:57:
[...]

[Afbeelding]
Dan moet je 3wegklep iets doorlekken, thermosifon aan de CV water kant kan niet want je klep sluit compleet af.
Eén keer een ader type gebruiken, wellicht veel vuil in de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Technician- schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Dan moet je 3wegklep iets doorlekken, thermosifon aan de CV water kant kan niet want je klep sluit compleet af.
Eén keer een ader type gebruiken, wellicht veel vuil in de installatie?
Ik zal nog eens op onderzoek uit gaan. Overigens kan er ook gewoon circulatie in de leiding optreden met gesloten klep. In grote systemen is dit een bekend fenomeen, dit ontstaat juist bij “stilstaande” mediums. Ook in kleinere systemen kan dit optreden maar is het minder bekend. Zeker omdat het liggende en schuin oplopende leidingen zijn gebeurd dit (nb in de boiler wordt juist gebruik gemaakt van die gelaagdheid).
Hier een onderzoek van onze oosterburen hierover: https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf
Mijn vermoeden is dat het versterkt wordt door een venturi-effect in de T-koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:52:
[...]

Ik zal nog eens op onderzoek uit gaan. Overigens kan er ook gewoon circulatie in de leiding optreden met gesloten klep. In grote systemen is dit een bekend fenomeen, dit ontstaat juist bij “stilstaande” mediums. Ook in kleinere systemen kan dit optreden maar is het minder bekend. Zeker omdat het liggende en schuin oplopende leidingen zijn gebeurd dit (nb in de boiler wordt juist gebruik gemaakt van die gelaagdheid).
Hier een onderzoek van onze oosterburen hierover: https://www.proklima-hann...te_Einrohrzirkulation.pdf
Mijn vermoeden is dat het versterkt wordt door een venturi-effect in de T-koppeling.
Jawel, een 2 stroming principe kan voorkomen in een buis. Maar dat is vooral bij een kleine diameter zo gering dat het geen merkbare invloed moet hebben (zeker niet bij een min 13mm armaflex isolatie van de leiding.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MrFish schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:23:
[...]

En, hoe smaakte het bier? ;)

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:56:
[...]

En, hoe smaakte het bier? ;)
Een overwinning smaakt altijd goed >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Senaxx schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:23:
[...]

Kan je tijdelijk (alhoewel onwenselijk) de stooklijn niet een stuk hoger gooien? Dit is misschien beter dan in de kou zitten. En ik had het geluk met een zwager die in de installatietechniek werkt waardoor ik voor rond de 750 voor de 2 verdelers en koppelingen + wat koper en koppeling klaar was.

[...]
Het systeem heeft nu een hele nacht zo kunnen pruttelen en heeft t prima gedaan ☺️ Er moesten wat radiatoren open ivm de kou maar hij hield t netjes op 19.2. Ik stond overigens te kijken van de snelheid van opwarmen van t huis, maarja, snel afkoelen is ook snel opwarmen wss :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rainesh
Niet daikin gerelateerd maar wel te maken met vloerverwarming.

Oom van mijn vrouw heeft op de begane grond 3 radiatoren en vloerverwarming (bijverwarming). We hebben op alle radiatoren in het huis de Danfoss instelbare regelventielen geplaats om waterzijdig in te regelen.

De begane grond radiatoren werden maar niet warm, trek je de stekker eruit van vloerverwarming dan werden ze wel warm. Probleem lag dus ergens in VV installatie. Hij heeft een open verdeler, pomp en een paar groepen. Gasverbruik was ook abnormaal hoog voor een woning van 2005

Na een aantal filmpjes bekeken te hebben, kwamen tot de conclusie dat de VVW verkeerd geplaatst is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5FgQ3EE2HE0yg7fcqZVMEWvqUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o00vPDH0UMn6oNOCDd5VfA6O.jpg?f=fotoalbum_large

Na het bekijken van deze twee filmpjes was het vrij logisch wat we moesten doen.

Situatie aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaOpO5hHEv314ok7g-DOc92_xBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQd4TK6a2GwFFNv9syKVEiar.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad, de radiatoren worden nu beneden ook warm!

Nu alles finetunen, wat verroeste koppelingen vervangen en kijken hoe het comfort + gasverbruik zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-06 08:16
GJA schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:21:
[...]

Is de BUH 1x3kW of 3x1kW? Je zegt nl dat ie als 3F is geconfigureerd. In dat geval is ie al verdeeld over 3 fasen.
Als ie 1x3kW is kan hij redelijk probleemloos op een andere fase worden aangesloten. Hoe je dat moet doen is afhankelijk van hoe je meterkast in elkaar zit. In het mooiste geval 2 draden wisselen op een installatieautomaat.
Edit: dit is wel erg afhankelijk van je set up. Ik zie dat ie eruit ging toen BUH 1 én BUH 2 aan stonden. Dat zou in mijn situatie 3kW per fase zijn voor alleen de BUH. Dan op 1 fase de compressor erbij die wel eens doorschiet naar 4 kW. In het slechtste geval tikt ie dan de 29/30 ampere aan op die fase (7kW bij 240 volt).
De settings waren 3 kW voor BUH1 + 6 kW voor BUH2. Dat heb ik aangepast naar 3 kW + 3 kW. Het is mij alleen niet duidelijk hoe de verwarmingselementen intern zijn aangesloten. N gebruikt hij niet, want die is niet aangesloten.

Optie 1:
9 1kW verwarmingselementen
Bij BUH1 schakelt hij er 3 in, mooi verdeeld tussen de fasen
Bij BUH2 schakelt hij er nog 3 of 6 extra in, verdeeld over de fasen

Optie 2:
3 3kW verwarmingselementen
Bij BUH1 schakelt hij er 1 in tussen L1 en L2
Bij BUH2 schakelt hij er nog 1 bij tussen L2 en L3 of nog een extra tussen L3 en L1
Hierbij dus geen mooie verdeling over de fasen

Voor het geval ze volgens optie 2 zijn aangesloten, heb ik bij de aansluiting van de BUH L1 en L3 omgewisseld. Als er problemen ontstaan, is dat namelijk altijd op L1 (waar ook de buitenunit op zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-06 17:34
danny.s schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Ik zou even navragen dan wellicht welk model het is. Want ook met het LT model kun je 45-50graden maken, wat mogelijk voldoende is voor de radiatoren.

M.b.t. tot je vragen
1: ja, pomploze verdelers. Als ik het goed heb, kun het HT model idd ook gewoon LT gebruiken.

2: dat kan de WP prima zelf, geen extra pomp nodig, maakt het alleen onnodig complex.

3: zone regeling per kamer is zwaar af te raden. stel alles staat uit, behalve 1 kleine slaapkamer, kan de WP onmogelijk daar zijn minimale vermogen in kwijt, en heb je garantie op een pendel festijn. per verdieping zou mogelijk wel nog kunnen, als je boven ook 70m2 vvw hebt. Maar dit is afhankelijk van het vermogen van de WP. Geen naregeling, maar waterzijdig inregelen is vaak een betere aanpak.
Met waterzijdig inregelen bedoel je denk ik het debiet aanpassen zodat de flow automatisch wat meer naar de woonkamer/beneden gaat dan naar de slaapkamers?

Ik heb nu in mijn oude huis bijvoorbeeld bijna nooit de verwarming in de slaapkamers aan staan. Dus ik vind het dan wel de moeite om met bijvoorbeeld 2 thermostaten te gaan werken.
Wat heb ik daar precies voor nodig?

En ik zou ook graag nog willen weten waar ik ongeveer rekening mee moet houden met aantal groepen.
En bijvoorbeeld de maximale lengte per groep.
Hier de plattegrond van waar het gelegd moet gaan worden: KLIK
Beneden is het +/- 100m2
Boven is het +/- 60 m2

[ Voor 4% gewijzigd door nils_vdg op 20-01-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
nils_vdg schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:19:
[...]

Met waterzijdig inregelen bedoel je denk ik het debiet aanpassen zodat de flow automatisch wat meer naar de woonkamer/beneden gaat dan naar de slaapkamers?

Ik heb nu in mijn oude huis bijvoorbeeld bijna nooit de verwarming in de slaapkamers aan staan. Dus ik vind het dan wel de moeite om met bijvoorbeeld 2 thermostaten te gaan werken.
Wat heb ik daar precies voor nodig?

En ik zou ook graag nog willen weten waar ik ongeveer rekening mee moet houden met aantal groepen.
En bijvoorbeeld de maximale lengte per groep.
Hier de plattegrond van waar het gelegd moet gaan worden: KLIK
Beneden is het +/- 100m2
Boven is het +/- 60 m2
Bij een HR ketel is het natuurlijk vrij ‘normaal’ dat hij uitgaat zodra het op temperatuur is. Maar bij een WP zou je stooklijn zo moeten zijn dat hij met deze kou 24/7 draait (tenzij het een uber geïsoleerd huis is, dan zou je nachtverlaging kunnen toepassen). Met die wetenschap, hoef je dus niet bang te zijn dat er boven geen warm water aangevoerd wordt, mocht je daar een radiator of groep van vvw willen open draaien. Daarom zou ik persoonlijk niet met 2 thermostaten gaan werken.

En met waterzijdig inregelen bedoel ik niet per se meer flow naar de woonkamer, maar flow naar waar je warmte behoefte hebt. Dus als je op slaapkamer nauwelijks verwarming nodig hebt, draai je die groep van de vvw dicht of bijna dicht. Wil je het er warmer hebben, meer open. Houd er wel rekening mee dat dit weer impact heeft op de flow van de rest van het hele huis.

Tot slot, wat betreft de lengte groepen: 80m is gangbaar volgens mij. Zorg er wel voor dat ze ongeveer even lang zijn, dus niet 1 groep van 50 en de andere 90m.
Heb hier zelf overigens rond de 100m, maar dat is omdat deze al 9 jaar oud zijn, en op HR ketel ontworpen is. Werkt ook, maar korter is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
[...]

Vandaag tot op heden 'slechts' 25kWh verbruikt. Terwijl de woning en vloer niet koeler zijn, namelijk 21 graden. De At staat momenteel op 29,7. Dus lijkt dat hij voorheen inderdaad onnodig (te)hoog stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Mensen met een nieuwe Daikin hier?
Op de monoblocs zit tot maart 2024 €500 cashback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Laatst online: 05-06 15:58
Vergeet niet als je na 16/9/23 t/m 31/3/24 een warmtepomp (niet alle types) hebt gekocht deze gratis te registreren voor 10 jaar garantie

Zie hier:https://www.daikin.nl/nl_...r-verlengde-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:10:
Vergeet niet als je na 16/9/23 t/m 31/3/24 een warmtepomp (niet alle types) hebt gekocht deze gratis te registreren voor 10 jaar garantie

Zie hier:https://www.daikin.nl/nl_...r-verlengde-garantie.html
Fijne actie van Daikin maar het gaat echt helemaal nergens over dat deze garantie niet met terugwerkende kracht wordt verstrekt aan klanten die al eerder dan de genoemde periode een van de in aanmerking komende producten hebben laten installeren... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Ninjetsu NL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:16:
[...]

Fijne actie van Daikin maar het gaat echt helemaal nergens over dat deze garantie niet met terugwerkende kracht wordt verstrekt aan klanten die al eerder dan de genoemde periode een van de in aanmerking komende producten hebben laten installeren... :+
Heb je al een poging gewaagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
JoTil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:29:
[...]

Heb je al een poging gewaagd?
Nog niet, de vorige keer dat ik contact op nam met Daikin toen mijn unit geïnstalleerd werd in 2022 over de verlengde garantie van 5 jaar zeiden ze doodleuk dat die er niet was, terwijl het wel gecommuniceerd werd. Toen dit laatst in dit topic nog eens naar boven kwam ben ik even in het service menu gedoken en verhip... ik kon me blijkbaar toch wel aanmelden voor verlengde garantie :+

Je hebt gelijk dat ik eens even aan de bel moet gaan trekken maar ik snap niet waarom ze het onderscheid überhaupt zouden maken... ondanks dat zijn de voorwaarden vrij ondubbelzinnig...

[ Voor 3% gewijzigd door Ninjetsu NL op 20-01-2024 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Ninjetsu NL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:36:
[...]
Je hebt gelijk dat ik eens even aan de bel moet gaan trekken maar ik snap niet waarom ze het onderscheid überhaupt zouden maken... ondanks dat zijn de voorwaarden vrij ondubbelzinnig...
Omdat het wel erg duidelijk is uit de voorwaarden dat het een actie is waar de installateur een (klein) deel van zijn marge inlevert om de verlengde garantie bij Daikin te kopen. En reken er masr op dat ze dat in de consumentenprijs gewoon meenemen.

Niet onlogisch dus dat er niet even met terugwerkende kracht nog wat extra korting aan je gegeven wordt.

En zo werkt het toch met alle asnbiedingen, koop je buiten de actieperiode dan heb je pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Update afgelopen nacht, weinig defrosts;

(ik wilde gisteravond even weer Madoka en stooklijn inschakelen, maar na reboot ging ie niet op verwarmen over, ondanks dat ik de Madoka op 24 had gezet. Dus toen snel weer vast op 30 aanvoer...vandaag nog eens proberen...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0K2SyssVx4p6oj_fu4EHC3MX2gI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayCOej7GeTD0EYPM3T8CmG7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xPlApS_RUHEb00fHrZBdelqri0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A51YUggaTnyO3k5XVPHVf5OJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZtZyGx-_vDtMMLBhahkEqlPewg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lpeO9Wxyv5ArLo9iG8uJHMSk.jpg?f=fotoalbum_large

T begint u flink te waaien, maar de buiten temps komen wel vandaag meer/hoger boven 0, sneeuw zal wel gaan smelten hier.

Gister;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng46vmZDQq9riT-an4LzdyodaYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfSuH4YKDHOnGipOMb41RL5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIFNwMJjp-m0Pv5uTA5rHCWD2nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Czwy9Xj8sinbZCJSXz8e6Kb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kO28I1dmNJgtaTFd366iPFgqY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUlbmXjKx00Ikt7GCJDsYduA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk niet verkeerd, met buiten temps rond -2/-7. Aanvoer was was 30 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:57:

(ik wilde gisteravond even weer Madoka en stooklijn inschakelen, maar na reboot ging ie niet op verwarmen over, ondanks dat ik de Madoka op 24 had gezet. Dus toen snel weer vast op 30 aanvoer...vandaag nog eens proberen...)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

T begint u flink te waaien, maar de buiten temps komen wel vandaag meer/hoger boven 0, sneeuw zal wel gaan smelten hier.

Gister;

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik denk niet verkeerd, met buiten temps rond -2/-7. Aanvoer was was 30 :)
Nice. Werkt het inmiddels wel weer met Madoka?

Hier 1 defrost gehad in het begin van de nacht, verder niet meer.

Geinig om te zien dat de woonkamer ipv 20-20,2 meteen 20,5 graden is vanmorgen. Die defrostpauzes merk je wel.

Heb jij nog geëxperimenteerd met stille/stilste modus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 07:57:

Ik heb laatst ook een reboot gehad, en tegen mijn verwachting in ging hij niet SWW doen, maar even helemaal niets. Dus toen ook in ‘paniek’ SWW uit, verwarmen uit, en verwarmen aan. 10 min later ging hij pas weer verwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Atomius schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:25:
[...]

Nice. Werkt het inmiddels wel weer met Madoka?

Hier 1 defrost gehad in het begin van de nacht, verder niet meer.

Geinig om te zien dat de woonkamer ipv 20-20,2 meteen 20,5 graden is vanmorgen. Die defrostpauzes merk je wel.

Heb jij nog geëxperimenteerd met stille/stilste modus?
- ik zie dat ie weer verwarmd, dus madoka+stooklijn doet t nu. Nog even vogelen met de stooklijn, rond -10 wil ik 31 aanvoer en rond 0 buiten, 30 aanvoer.
- stille modus enzo nooit iets mee gedaan, hier ook niet nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danny.s schreef op zondag 21 januari 2024 @ 08:38:
[...]

Ik heb laatst ook een reboot gehad, en tegen mijn verwachting in ging hij niet SWW doen, maar even helemaal niets. Dus toen ook in ‘paniek’ SWW uit, verwarmen uit, en verwarmen aan. 10 min later ging hij pas weer verwarmen.
kan zijn dat de sww tank al boven de setpoint temp was (heb ik vaak op vr+za als de legionella is geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:27:
[...]

kan zijn dat de sww tank al boven de setpoint temp was (heb ik vaak op vr+za als de legionella is geweest)
Was idd zo denk ik, maar doelde meer op het punt dat het 10min duurde voordat hij weer ging verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
SmartGuyz schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Geen nu op het alsnog te doen, de vloer is al niet nieuw meer. Het beton is allang droog e.d. dus geen enkel nut om het te doen. PVC heeft volgens mij wel een maximaal aantal graden? 30 of 35? Hou daar rekening mee als je bijv. modulatie aanzet.
Zo lees je nog eens wat. Ik denk dat veel mensen dit niet weten!
Wij hebben ook een PVC afwerkvloer (geplakt) en in het begin stond bij ons de stooklijn ook op 35 graden bij -10 raden buiten bij oplevering. Ik heb de temperatuur wel eens afgelezen op de binnenunit en toen een waarde van 34 graden gezien, toen het zo'n 7 graden vroor.

Dat moet je ook maar net even weten, dat zo'n vloer geen hogere temperatuur mag hebben dan ± 35 graden!
Dat is ons niet verteld. Gelukkig heb ik de aanvoertemperatuur nu op 30 graden bij -10 graden buiten staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Temperatuur in de leidingen (gemeten bij je pomp) is niet helemaal hetzelfde als de temperatuur direct tegen je vloerbekleding…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:13:
[...]

Jij redt je wel hoor ik al.

Hier ook voor alles voorbereid inmiddels, dat gebeurd me niet nog een keer >:)

- Unit hangt nu vlak onder de dakoverstek van de garage, dat scheelt al een hele hoop sneeuw.
- 9kW BUH in de binnenunit die het zonder buitenunit redt, check.
- 2x 1-3kW instelbare straalkachels als 2e back-up, check.
- Gashaard op propaan met de aansturing op de server-UPS als 3e back-up, check.
- Fatsoenlijke verfbrander die elke plak ijs wel aan kan, check.
- Tuinkachel staat ook nog in de buurt.
En als de stroom voor langere tijd uitvalt?

Heb je ook een noodstroomaggregaat met voldoende brandstof voorradig? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Anoniem: 1986520 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:30:
Temperatuur in de leidingen (gemeten bij je pomp) is niet helemaal hetzelfde als de temperatuur direct tegen je vloerbekleding…..
Dat klopt natuurlijk
Maar hoe meet je nu goed wat de temperatuur van je vloer daadwerkelijk is

Ik blijf het lastig vinden. Er gaat bv 30 graden uit bij de warmtepomp maar dat wil niet zeggen dat de vloer dan ook 30 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
RonJ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Ik neem aan dat je stroomverbruik ook zo mee-flippert? Staat moduleren aan of uit?

Je (WAR-)setpoint lijkt ook een beetje te gaan flipperen als ik zo inzoom. Edit: Kan je daar nog eens een detailgrafiek van draaien van de laatste 1-2 uur oid? De TA is daar weer een functie van. Dan denk ik zelf als eerste aan de buitensensor. Lekt daar wat smeltwater op of klappert die bescherming van de verdamper ertegenaan misschien? (Die zat hier af fabriek namelijk niet goed vast)

Je kan eens proberen of dit minder wordt door het middelen van de sensor op 24h te zetten (met inherent wel weer de nadelen die ik vd week al noemde).
Wat versta je precies onder "WAR"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:33
piieter schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Zo lees je nog eens wat. Ik denk dat veel mensen dit niet weten!
Wij hebben ook een PVC afwerkvloer (geplakt) en in het begin stond bij ons de stooklijn ook op 35 graden bij -10 raden buiten bij oplevering. Ik heb de temperatuur wel eens afgelezen op de binnenunit en toen een waarde van 34 graden gezien, toen het zo'n 7 graden vroor.

Dat moet je ook maar net even weten, dat zo'n vloer geen hogere temperatuur mag hebben dan ± 35 graden!
Dat is ons niet verteld. Gelukkig heb ik de aanvoertemperatuur nu op 30 graden bij -10 graden buiten staan.
Het klopt inderdaad dat een pvc een maximale oppervlakte(!) temperatuur heeft. Dit is dus niet hetzelfde als de aanvoertemperatuur, je oppervlakte temperatuur zal altijd lager zijn dan je aanvoertemperatuur.
Je zou een IR thermometer kunnen kopen/huren om te checken dat dit inderdaad klopt.
Een maximale oppervlakte temperatuur zal gelijk zijn aan zo’n 40/42 aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
kokpol schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:42:
[...]

Het klopt inderdaad dat een pvc een maximale oppervlakte(!) temperatuur heeft. Dit is dus niet hetzelfde als de aanvoertemperatuur, je oppervlakte temperatuur zal altijd lager zijn dan je aanvoertemperatuur.
Je zou een IR thermometer kunnen kopen/huren om te checken dat dit inderdaad klopt.
Een maximale oppervlakte temperatuur zal gelijk zijn aan zo’n 40/42 aanvoertemperatuur.
Een aanvoer temperatuur van 40/42 graden (dus in de leidingen) zorgt bij pvc vloeren toch voor een veel hogere temperatuur als 35 graden oppervlakte temperatuur???
Pagina: 1 ... 90 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma