Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Eindelijk nog eens een dagje waarbij de PV de warmtepomp ondersteunt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqEuZjgXxk4UeAegC97-fvD4tXA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1dbJikk1hNtnkY7HnVtJlgfr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
Barse87 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:39:
...
De installateur kreeg het niet voor elkaar om het systeem in bedrijf te stellen. Bij het inschakelen krijgen we direct een foutmelding “U8-03” geen communicatie met kamerthermostaat. Mijn Madoka thermostaat gaat gewoon niet aan. Als ik mijn oude honeywell (gewoon zo’n simpel draai thermostaat) aansluit gaat ie wel aan maar blijft de foutmelding op de binnenunit staan.

Wat gaat er fout???
Ik zit nog niet zo lang op dit topic en lees hem van begin tot eind door, omdat ik zelf net een WP heb van Daikin en hier heel interessante zaken tegenkom.
Aangezien dit al een oud probleem betreft, hoop ik voor je dat dit inmiddels al lang is opgelost :)
Wat ik hier nog over zou willen opmerken is: Zelfs een nieuw apparaat kan gewoon defect zijn!
Een tweede Madoka proberen had misschien wel gelukt. Je weet maar nooit.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
Jan- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:47:
[...]

Als het wat kouder wordt dus wat hoger vermogen moet leveren maakt ie giga lawaai, beetje vergelijkbaar m met als de unit WW maakt. De herrie start al by inverter frequency van 64 (uit mijn hoofd) bij de hoogste is het echt ontzettend veel lawaai. De panels komen dan ook nog eens in "eigen" resonantie.... Verder bij -7 vorig jaar rond deze tijd kon ik huis nietmeer goed warm krijgen.... uit data analyse bleek dat de 9 kW feitelijk al minder dan 7 kW leverde bij -7 graden laat staan bij -10. De moeilijk te vinden technische grafieken laten een heel ander gedrag zien tot -10. .Ik hoor zeker niet bij de groep die bijzonder blij is met zijn keuze.
Mbt de vermogens: het is allom bekend dat de vermogens bij lagere temperaturen minder worden. Was je installateur hier ook bekend mee? Dan had hij beter een grotere kunnen installeren. Mijn ERLA16 levert bijvoorbeeld bij 7 graden 16 kW maar bij -10 nog maar 10 kW.
Alle data hiervan is makkelijk te vinden op de Daikin datahub, ben je hier al bekend mee?

Mbt het geluid; jammer dat je er geen positieve ervaring mee hebt. Zou je wat meer kunnen vertellen over je systeem? Welke aanvoertemperatuur gebruik je? Vloerbedekking of radiatoren? Welke delta T? Gebruik je nachtverlaging? Heb je stille modus al geprobeerd?

Hier staat de wp heel de dag rustig te pruttelen (AT ~27 graden) , als je buiten staat is hij echt onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcFkCCd4-HFOiAjWlH7ZrbO8xU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fY7juYG87PUhjonLmRznOPV.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is dit dan voor frats... opeens 2x buh aangeweest.

Andere dit ook toevallig? Vandaag wel erg zonnig geweest. Dus rond lunch op offset -2 gezet. Maar ik volg dit niet... waarom die buh...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berry_1989
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Sinds enkele dagen valt het mij op dat in de ONECTA app de ingestelde temperatuur van de warmtepomp op “0” staat en niet aangepast kan worden (de + en - knop doen niets). De thermostaat in de woonkamer geeft wel de juiste instelling aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yafgu0kp7lEAwLXkglnSX_6nKns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GvbEOn7A8rxTXUDM7hZ0DV5N.jpg?f=user_large

Het lijkt op een bug in de app. Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 10:50

Jog

Berry_1989 schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:27:

Hier ook, en als je terug in de tijd gaat waren er nog mensen die dit probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
kokpol schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:29:
[...]

Mbt de vermogens: het is allom bekend dat de vermogens bij lagere temperaturen minder worden. Was je installateur hier ook bekend mee? Dan had hij beter een grotere kunnen installeren. Mijn ERLA16 levert bijvoorbeeld bij 7 graden 16 kW maar bij -10 nog maar 10 kW.
Alle data hiervan is makkelijk te vinden op de Daikin datahub, ben je hier al bekend mee?

Mbt het geluid; jammer dat je er geen positieve ervaring mee hebt. Zou je wat meer kunnen vertellen over je systeem? Welke aanvoertemperatuur gebruik je? Vloerbedekking of radiatoren? Welke delta T? Gebruik je nachtverlaging? Heb je stille modus al geprobeerd?

Hier staat de wp heel de dag rustig te pruttelen (AT ~27 graden) , als je buiten staat is hij echt onhoorbaar.
Er zijn aantal punten 1] Maakt enorm lawaai bij wat hogere vermogens (oa bij WW maken) de monoblocks zien er strak uit maar duidelijk geen rekening gehouden dat deze grote blokken een soort grote klankkasten zijn en gaan resoneren. een spec van 64 Dba zegt genoeg lijkt me (is extreem veel lawaai!!) 2] de graphs geven een erg rooskleurig beeld, (actual was 6.7 kW) ipv de aangeven 8.1 kW op de graphs Ja installer was goed bekend met temperatuur gedrag merkwaardig genoeg zie op de NL hub deze technische graphs niet meer Verder is vermogen een gespuzzel met een te grote unit weet je 100% dat je pendel gedrag krijgt bij de wat hogere temperaturen 3] de stil stiller stilst modes nergens beschreven dat de invertor frequenty (lees vermogen) pakweg in steps van 10% wordt geknepen 4] initieel wat issues met inverter aansturing gehad, print vervangen, bizar slechte service Daikin gekozen op basis van een fluister zachte airco die ik al jaren daarvoor had aangeschaft. maar absoluut geen fan van de Daikin warmtepompen en al helemaal niet van de service. 4] Als laatste heb slechts 5 jaar garantie onlangs zag ik dat deze opgehoogd is naar 10 jaar.. Bizar ik zou daar aan een extra garantie voor moeten afsluiten en een jaarlijks "kontrole"" abbo voor moeten nemen ...Bizar toch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Jan- schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:53:
[...]

Er zijn aantal punten 1] Maakt enorm lawaai bij wat hogere vermogens (oa bij WW maken) de monoblocks zien er strak uit maar duidelijk geen rekening gehouden dat deze grote blokken een soort grote klankkasten zijn en gaan resoneren. een spec van 64 Dba zegt genoeg lijkt me (is extreem veel lawaai!!) 2] de graphs geven een erg rooskleurig beeld, (actual was 6.7 kW) ipv de aangeven 8.1 kW op de graphs Ja installer was goed bekend met temperatuur gedrag merkwaardig genoeg zie op de NL hub deze technische graphs niet meer Verder is vermogen een gespuzzel met een te grote unit weet je 100% dat je pendel gedrag krijgt bij de wat hogere temperaturen 3] de stil stiller stilst modes nergens beschreven dat de invertor frequenty (lees vermogen) pakweg in steps van 10% wordt geknepen 4] initieel wat issues met inverter aansturing gehad, print vervangen, bizar slechte service Daikin gekozen op basis van een fluister zachte airco die ik al jaren daarvoor had aangeschaft. maar absoluut geen fan van de Daikin warmtepompen en al helemaal niet van de service. 4] Als laatste heb slechts 5 jaar garantie onlangs zag ik dat deze opgehoogd is naar 10 jaar.. Bizar ik zou daar aan een extra garantie voor moeten afsluiten en een jaarlijks "kontrole"" abbo voor moeten nemen ...Bizar toch
Ik denk dat mensen hier je wel willen helpen, maar enige wat ik lees zijn de negatieve dingen die je ervaart maar geen bruikbare informatie waar om gevraagd wordt.

Begin eens met onderstaand. Zo zijn er meer hier die hun WP goed af hebben kunnen stellen met alle info in dit topic.

- Woningtype
- Opstelplaats van je monobloc
- Afgifte systeem (radiatoren/vloerverwarming etc)
- stooklijn
- hoeveel liter SWW tank etc

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 17-12-2023 22:04 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds enkele dagen valt het mij op dat in de ONECTA app de ingestelde temperatuur van de warmtepomp op “0” staat en niet aangepast kan worden (de + en - knop doen niets). De thermostaat in de woonkamer geeft wel de juiste instelling aan.

[Afbeelding]

Is al bijna een week…. Hij toont ineens de offset ipv de gewenste temp. De +/- doen het wel gewoon, resultaat wordt alleen niet getoond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
PCJR schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:43:
Andere dit ook toevallig? Vandaag wel erg zonnig geweest. Dus rond lunch op offset -2 gezet. Maar ik volg dit niet... waarom die buh...
Kwam target-AWT door de offset van -2 onder de 25? Zoja, min AWT op 25 zetten en je BUH probleem is weg.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
Jan- schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:53:
[...]

Zoals @Rainesh ook al aangeeft, helpen we je graag verder. De kans is aanwezig dat de standaard instellingen (zijn deze aangepast?) voor een verergering van de problemen zorgt.

Het zou fijn zijn als je oa het lijstje van Rainesh zou komen beantwoorden met daarbij de gegevens die ik eerder vroeg. Dan helpen we je graag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
arnoldniessen schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:12:
[...]

Kwam target-AWT door de offset van -2 onder de 25? Zoja, min AWT op 25 zetten en je BUH probleem is weg.
Wat is de reden eigenlijk? Is de minimale temperatuur die hij kan leveren 25 graden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

smaij schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:01:
[...]

Wat is de reden eigenlijk? Is de minimale temperatuur die hij kan leveren 25 graden ?
Dat heeft te maken met de retourtemperatuur. Stel: TA = 24 °C, Delta T = 5, dan is de gewenste retourtemp 19°C. De retourtemperatuur ligt juist minimaal een paar graden boven kamertemperatuur.

Waarom de WP dan wél begint te stoken op de BUH? Geen idee, wellicht is het een antipendel-maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
  • Laatst online: 21-08 10:26

[Afbeelding]

Ja same here. We hadden dit pas toen de monteur net weg was en een issue had verholpen met desinfectie setting, dus dacht dat het daar aan lag. Later gaf hij aan, na meerdere berichten van collega's (via klanten dus) dat dit inderdaad een bug in de app is, dus hopelijk wordt dit snel gefixt bij Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:50:
[...]

Dat heeft te maken met de retourtemperatuur. Stel: TA = 24 °C, Delta T = 5, dan is de gewenste retourtemp 19°C. De retourtemperatuur ligt juist minimaal een paar graden boven kamertemperatuur.

Waarom de WP dan wél begint te stoken op de BUH? Geen idee, wellicht is het een antipendel-maatregel.
En als je buh setting zet op WTW/sww only?...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets anders: iemand ervaring met Altherma3 + Tibber? (Of sturen op dynamische tarieven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Laatst online: 15-09 16:28
mcauseway schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:51:
[...]

Ja same here. We hadden dit pas toen de monteur net weg was en een issue had verholpen met desinfectie setting, dus dacht dat het daar aan lag. Later gaf hij aan, na meerdere berichten van collega's (via klanten dus) dat dit inderdaad een bug in de app is, dus hopelijk wordt dit snel gefixt bij Daikin.
Inmiddels is na ongeveer een ruime week de AWT bij mij de originele ruimtetemp. weer in de onecta app in beeld. Dus lijkt hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcauseway
Pascal P schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:16:
[...]

Inmiddels is na ongeveer een ruime week de AWT bij mij de originele ruimtetemp. weer in de onecta app in beeld. Dus lijkt hersteld.
Ok, gewoon uit het niets werkt het weer? Bij mij nog steeds 'Verwarmen op 0', vraag me toch af in hoeverre dit een bug is of toch de binnenunit dit bepaalde waarden niet goed doorgeeft (via de thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
mcauseway schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:28:
[...]

Ok, gewoon uit het niets werkt het weer? Bij mij nog steeds 'Verwarmen op 0', vraag me toch af in hoeverre dit een bug is of toch de binnenunit dit bepaalde waarden niet goed doorgeeft (via de thermostaat).
Is met Geavanceerde bediening te verhogen of te verlagen!
Als je op het plusje klikt gaat de kamertemperatuur omhoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcauseway
Kasseilegger schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:58:
[...]

Is met Geavanceerde bediening te verhogen of te verlagen!
Als je op het plusje klikt gaat de kamertemperatuur omhoog
Dat begrijp ik, maar zoals Berry_1989 ook al had gemeld wordt hier normaal de ingestelde thermostaat temperatuur aangegeven, nu blijft deze enkel de waarde 'Verwarmen op 0' weergeven, ongeacht hoevaak je op het plusje/minnetje drukt (dit heeft wel effect op de thermostaat temperatuur, maar je moet dus telkens door drukken tot het scherm met graden cirkel om te zien wat je ingestelde temperatuur is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een foutje in de app…. Dat blijkbaar bij sommigen alweer is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
[...]

Bij mij uit het niets. Vond het ook niet zo storend overigens. Bij staat de thermostaat standaard op 19,5 en kom er verder nauwelijks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:10
[...]

Bij mij was het ook nog niet opgelost maar het volgende hielp (Iphone):
- Via appstore de app opgezocht -> op klikken -> "werk bij"
- App helemaal afgesloten
- App weer geopend
- Voila -> opgelost -> alles weer als vanouds :)

Nb: bij m'n auto is dit ook wel eens een methode om de nieuwste app/software af te dwingen

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sparky schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:44:
[...]

- App weer geopend

Nb: bij m'n auto is dit ook wel eens een methode om de nieuwste app/software af te dwingen
Er staat voor ios inderdaad gewoon een update te wachten. Die geeft bij mij nu ook weer de correcte weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
M-spec schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:12:
[...]

In het geval van een 1-fase Altherma 3 is de installatieautomaat voor de buitenunit ook meteen de voeding voor de binnenunit. Die voeding loopt van de meterkast naar de buitenunit werkschakelaar en dan gaat deze vanuit de buitenunit met het leidingwerk mee weer mee naar binnen als voeding voor, je raad het al, de binnenunit.
Een vereiste aparte voeding (1 of 3-fase) en werkschakelaar naast de binnenunit is puur en alleen voor de BackUp Heater. Niet voor de regeleenheid zelf.
Dus als ik deze uitleg goed begrijp zouden er 3 kabels van de buitenunit (bij een split model) door de muur naar binnen gaan.
1 naar de meterkast 230 V 1~ als voeding voor de buitenunit via een werkschakelaar van de buitenunit.
1 naar de binnenunit 230 V 1~ als voeding voor de binnenunit (doorgelust?)
en 1 als datakabel tussen de buitenunit en de binnenunit.

En als je een back-up heater van 9 kW hebt zoals in mijn geval, 1 kabel vanaf de meterkast via de werkschakelaar van de binnenunit naar de binnenunit 400 V 3~.

Klopt dat?

Dat zou dus betekenen, dat zowel de binnenunit als de buitenunit achter dezelfde werkschakelaar (van de buitenunit) zitten?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:51
piieter schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:44:
[...]

Dus als ik deze uitleg goed begrijp zouden er 3 kabels van de buitenunit (bij een split model) door de muur naar binnen gaan.
1 naar de meterkast 230 V 1~ als voeding voor de buitenunit via een werkschakelaar van de buitenunit.

En als je een back-up heater van 9 kW hebt zoals in mijn geval, 1 kabel vanaf de meterkast via de werkschakelaar van de binnenunit naar de binnenunit 400 V 3~.

Klopt dat?

Dat zou dus betekenen, dat zowel de binnenunit als de buitenunit achter dezelfde werkschakelaar (van de buitenunit) zitten?
Dat klopt helemaal, is hier thuis ook zo geinstalleerd. De BUH heeft zijn eigen 3 fase aansluting, de buitenunit en binnenunit dezelfde werkschakelaar (die van de buitenunit)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
nodri2000 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:53:
[...]

Dat klopt helemaal, is hier thuis ook zo geinstalleerd. De BUH heeft zijn eigen 3 fase aansluting, de buitenunit en binnenunit dezelfde werkschakelaar (die van de buitenunit)
Bij mij zie ik maar twee kabels door de muur naar binnen komen. Volgens mij een voor de 230 V 1~ voeding via de werkschakelaar die rechtstreeks naar de meterkast gaat en een datakabel (die is een stuk dunner) van de buitenunit naar de binnenunit.

Hoe krijgt de binnenunit dan voeding (230 V 1~)? Daar loopt alleen een 400 V 3~ kabel naar toe rechtstreeks vanaf de meterkast, maar dat is voor de back-up heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
piieter schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:52:
[...]

Bij mij zie ik maar twee kabels door de muur naar binnen komen. Volgens mij een voor de 230 V 1~ voeding via de werkschakelaar die rechtstreeks naar de meterkast gaat en een datakabel (die is een stuk dunner) van de buitenunit naar de binnenunit.

Hoe krijgt de binnenunit dan voeding (230 V 1~)? Daar loopt alleen een 400 V 3~ kabel naar toe rechtstreeks vanaf de meterkast, maar dat is voor de back-up heater.
Die krijgt die van de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
nodri2000 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:09:
[...]

Die krijgt die van de buitenunit.
Zo als jij het uitlegt, zouden er toch 2 voedingskabels naar de binnenunit moeten lopen (1 rechtstreeks van de buitenunit naar de binnenunit en 1 via een werkschakelaar voor de BUH rechtstreeks vanaf de meterkast) en ik zie er nu maar 1, die voor de BUH, die rechtstreeks vanaf de meterkast komt.

Zou het zo kunnen zijn, dat hier de 230 V voeding voor de binnenunit afgeleid wordt van de 400 V, door één van de fasen en de nul te gebruiken van die 400 Volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:20

GaMbiNo

1337

edautz schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:29:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
alias: "Warmtepomp: Offset control actief v2"
description: >-
  1:Eerst de check of de offset control knop aanstaat aanstaat en of de
  ingestelde temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur.  2:Daarna of de
  intergratie heating actief is. Dit is stand verwarmen. 3: Daarna check of de
  WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via de Espaltherma status. Zo niet
  dan de offset op 0 zetten, als deze al niet op 0 stond. Dan automatisering
  stoppen. 4:Daarna de check of huidige thermostaat temperatuur niet meer dan
  0.2 graden afwijkt van het gemiddelde van het laatste uur om tijdelijke
  flucuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo ja geen actie en
  automatisering voert niets meer uit. 5:Zoniet dan check of er een afwijking is
  tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur en eventuele aanpassing aan
  de offset.  6:Als de gemeten temperatuur lager is dan altijd een bijstelling.
  6a:Als de gemeten temperatuur hoger is er alleen bijstelling afhankelijk of de
  wp niet op minimaal vermogen draait: Gemiddelde flow laatste uur > 7.5 en
  gemiddelde vermogen laatste uur > 400. Bij minimaal vermogen geen bijstelling,
  daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale vermogen. De
  WP zal dan na een tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5.   6b:Bij
  meer dan minimaal vermogen wel bijstelling.
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /30
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.wp_offset_control
    state: "on"
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float !=
      state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }}
    entity_id: climate.woonkamer_room_temperature
    state: heat
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature
    below: 45
action:
    - if:
        entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation
        state: Stop
    then:
      - if:
              {{
              state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature')
              != 0 }}
        then:
          - service: climate.set_temperature
            data:
              temperature: 0
            target:
              entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset
      - stop: ""
  - if:
          {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
          states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and
          states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float <
          states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }}
    then:
      - if:
            entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr
            above: 7.5
            entity_id: sensor.emon_power_avr
            above: 400
              {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
              state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') |
              float }}
        then:
            data_template:
              temperature: >-
                {{
                | float  - 1}}
        else:
            data_template:
              temperature: >-
                {{
                | float  + 1}}
mode: single

sensor:
#### filters voor wp offset besturing ####        
  - platform: filter
    name: altherma_room_temperature_avr
    entity_id: sensor.climatecontrol_room_temperature
    filters:
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:30:00"
    name: espaltherma_flow_avr
    entity_id: sensor.espaltherma_flow
    filters:
    name: emon_power_avr
    entity_id: sensor.emon_power
    filters:

Aantal opmerkingen die bij deze automatisering horen:

- Stap 3 is nog niet getest.
- Deze automatisering is afhankelijk van EspAlterma en de gemodificeerde code van de Daikin integratie.
- Afhankelijk van een power meter voor de WP.
- Afhankelijk van mijn minimale belasting waardes t.b.v. flow en vermogen.
- Maken gebruik van een aantal gemiddelde sensors, daar de flow van mijn WP behoorlijk fluctueert. Deze staan onder de yaml code van de automatisering.

Deze code is op eigen risico. Wat bij mij werkt hoeft niet bij anderen te werken en kan mogelijk schade veroorzaken. Disclaimer.
Bedankt! Ik heb hem nu ook aanstaan dus ik ben benieuwd of het hier ook een beetje goed werkt. Ziet er wel goed uit.
Ik moest natuurlijk wel wat entiteiten aanpassen omdat alles bij mij natuurlijk anders heet. Maar het tabje teveel op regel 38 heeft me ook best wat tijd gekost. 😅 Zal wel door copy pasten zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
M-spec schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:27:
[...]

Ja, Madoka's lijken te overdrijven. Hoeveel dat gemiddeld is weet ik niet. Ik zou eerst een correctie van -1 °C instellen en even een tijd aanzien. Dan zit je redelijk goed. Indien mogelijk toch even vergelijken met andere thermometers.
Heeft het instellen van een correctie van -1 °C voor de kamerthermostaat hetzelfde effect als dat je de kamerthermostaat 1 graad hoger zet en dan geen correctie instelt?
Als dit daadwerkelijk zo is, dan lijkt me de tweede optie (de kamerthermostaat 1 graad hoger zetten) een makkelijkere optie dan het instellen van een correctie voor de kamerthermostaat.
En dan is er nog een detail; Zodra de blauwe LED in behuizing aangaat zal de weergegeven waarde nog eens ~0,7 graden stijgen. Het lijkt er wel op dat dit als correctie is meegenomen. In het begin dacht ik ook wel eens, hij verwarmt snel en nog door tot 1°C meer dan ingesteld? Maar als deze weer uit is zakt deze verhoging vrij snel weer. De warmtepomp leest overigens per 0,1°C uit, display geeft maar per 0,5°C weer.
...
Dat van die 0,7 graden begrijp ik niet helemaal. Zou je dit nader kunnen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
piieter schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:29:
[...]

Zo als jij het uitlegt, zouden er toch 2 voedingskabels naar de binnenunit moeten lopen (1 rechtstreeks van de buitenunit naar de binnenunit en 1 via een werkschakelaar voor de BUH rechtstreeks vanaf de meterkast) en ik zie er nu maar 1, die voor de BUH, die rechtstreeks vanaf de meterkast komt.

Zou het zo kunnen zijn, dat hier de 230 V voeding voor de binnenunit afgeleid wordt van de 400 V, door één van de fasen en de nul te gebruiken van die 400 Volt?
Hmm, hier lopen vanuit de meterkast 2 leidingen naar de binnenunit. 1x 1 fase voor de buitenunit en binnenunit, 1 x 3 fase voor de BUH. Oh en 1 klein kabeltje voor de buiten thermometer. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vrgC6B0tUF_U58kxLBs5uSlJCzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCIVBtEXPQdeiw1MsuJmnbhh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

GaMbiNo schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:31:
[...]

Bedankt! Ik heb hem nu ook aanstaan dus ik ben benieuwd of het hier ook een beetje goed werkt. Ziet er wel goed uit.
Ik moest natuurlijk wel wat entiteiten aanpassen omdat alles bij mij natuurlijk anders heet. Maar het tabje teveel op regel 38 heeft me ook best wat tijd gekost. 😅 Zal wel door copy pasten zijn gekomen.
Ben benieuwd of je mijn ervaringen kunt delen. Post ff je resultaten na een paar dagen. Ik heb nog een paar if’s aan de code toegevoegd om te checken of de offset niet boven de +10 en onder de -10 kan komen.

Verder nog een extra automatisering toegevoegd dat bij inschakelen en uitschakelen van de knop offset control en bij inschakelen van de Madoka thermostaat op heat stand, de offset op 0 wordt gezet.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Bij mij zit het dus duidelijk anders!
Maar één voedingskabel (400 Volt) naar de binnenunit. Het werkt blijkbaar wel.

Ik vraag me af, of die ene fase dan niet te zwaar belast wordt (als de voeding van 230 V voor de binnenunit afgeleid wordt van die 400 V).

Kan iemand daar iets over vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcauseway
Verwijderd schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:12:
[...]

Er staat voor ios inderdaad gewoon een update te wachten. Die geeft bij mij nu ook weer de correcte weergave.
Thanks. Inmiddels ook de update voor Android voorbij zien komen, geïnstalleerd en werkt weer zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:44:
[...]

Klopt dat?

Niet helemaal, voeding en communicatie = samen 1 kabel.
Bij ons is het dus:
- Vanuit meterkast een voeding naar buitenunit (via werkschakelaar)
- Vanuit meterkast een voeding naar de BUH/binnen unit (via werkschakelaar of eventueel WCD icm 2 kW)
- Communicatiekabel (tevens voeding binnenunit) tussen binnen/buitenunit
(en eventueel een dunne kabel tussen thermostaat en binnenunit)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
piieter schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:26:
Bij mij zit het dus duidelijk anders!
Maar één voedingskabel (400 Volt) naar de binnenunit. Het werkt blijkbaar wel.

Ik vraag me af, of die ene fase dan niet te zwaar belast wordt (als de voeding van 230 V voor de binnenunit afgeleid wordt van die 400 V).

Kan iemand daar iets over vertellen?
Ik heb een vermoeden dat men voor de 4 aderige voedings-/datakabel tussen binnen-/buitenunit een krachtstroomkabel heeft gebruikt waardoor jij de indruk hebt dat er ook daadwerkelijk krachtstroom op staat.

OF

Je kijkt naar de voeding van een 6 kW of 9 kW BUH (welke vanuit de meterkast komt)

De 230 Volt voeding van de binnenunit komt vanuit de buitenunit!

(de BUH welke ook in de binnenunit zit -als je een staand model incl. boiler hebt- is voorzien van een separate voeding / bij een losse boiler zit BUH meestal in de boiler)

Maar in de handleiding staat alles (redelijk) duidelijk weergegeven.

Nb: voeding binnenunit (dus niet de BUH!) is overigens maar zeer beperkt qua amperage -> alleen wat elektronica, klepjes en een CV pomp, etc. Ergens tussen de 15W in rust tot max. 100 Watt tijdens bedrijf.

[ Voor 9% gewijzigd door Sparky op 18-12-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JXCgHFPDics1AJvRTpj8oJ2ouM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO7Opz0R4UYDFtU9vwPCSAJy.jpg?f=fotoalbum_large

Dit redelijk normaal? Vroegah 900-1000m3 gas per jaar. 2017 prima geisoleerd huis. Kan bijna dec delen maar dat zit nu op 250kwh ex buh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
PCJR schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:18:
[Afbeelding]

Dit redelijk normaal? Vroegah 900-1000m3 gas per jaar. 2017 prima geisoleerd huis. Kan bijna dec delen maar dat zit nu op 250kwh ex buh.
hoe groot is je huis? vloerverwarming overal?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquilaHW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-06 11:43
Beste mede tweakers,

Sinds dit voorjaar een All-Elektric Daikin Warmtepomp met 180liter tank.
ETVH16S18DA9W
EPRA14DAW1

Graag wil ik mijn instellingen delen en kijken of ik mooiere runs kan maken.
En vooral het wat aangenamer maken. Tussen aan en uit koelt de kamer te veel af. De Madoka lijkt een eigen wil te hebben en heeft een hysterese van soms wel 4 graden. Dat krijg ik niet echt verkocht hier....
Daarvoor moet ik inloggen maar het lukt me niet om het formulier te bewerken of de macro te starten.
Hier alvast wat instellingen en plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vvUt_9FSAM4lwsJYKGpoQye9Kg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4lR7Jx5XytPpBVgBK6HJruZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RFu5Lk2nxQWBQ4ZegHlccSMN-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bujm9X1DJNQW3yYc9VfGowJB.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor tips en hulp bij het invullen en delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:23:
[...]

hoe groot is je huis? vloerverwarming overal?
230m2, 780m3. Nieuwe situatie nu na de vsrbouwing.
Bg met 60m2 vv in 6 groepen.
1e verd met 5 rads
2e verd enkel 2 aircos wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AquilaHW schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:31:
Beste mede tweakers,

Sinds dit voorjaar een All-Elektric Daikin Warmtepomp met 180liter tank.
ETVH16S18DA9W
EPRA14DAW1

Graag wil ik mijn instellingen delen en kijken of ik mooiere runs kan maken.
En vooral het wat aangenamer maken. Tussen aan en uit koelt de kamer te veel af. De Madoka lijkt een eigen wil te hebben en heeft een hysterese van soms wel 4 graden. Dat krijg ik niet echt verkocht hier....
Daarvoor moet ik inloggen maar het lukt me niet om het formulier te bewerken of de macro te starten.
Hier alvast wat instellingen en plaatjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor tips en hulp bij het invullen en delen.
Begin eens zonder die madoka. Stel in op vertrekwater strategie. Evt stooklijn later, dus eerst vaste temp. Kijk wat dat doet, eerst eenvoudig eens stabiel krijgen. En dan stap voor stap een variabele toevoegen, of aanpassen om het stabiel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Sparky schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:56:
[...]

Ik heb een vermoeden dat men voor de 4 aderige voedings-/datakabel tussen binnen-/buitenunit een krachtstroomkabel heeft gebruikt waardoor jij de indruk hebt dat er ook daadwerkelijk krachtstroom op staat.
Dus het dunnere kabeltje -waarvan ik denk dat het de datakabel tussen de buiten- en binnenunit is-, is dus een gecombineerde kabel waar ook de 230 V voeding voor de binnenunit bij in zit?!
Maar het is maar zo'n dun kabeltje ± 6 a 7 mm doornsnede. In ieder geval kleiner in doorsnede dan een VmVk kabel van 4x 1,5 mm². Als de binnenunit maar heel weinig vermogen (max. 100 W) vraagt, dan zou dat kunnen.
Weer wat geleerd! :) Bedankt!
Wordt de data tussen de buitenunit en de binnenunit dan via aparte aders geregeld, of wordt de data gesuperponeerd over de voedingsaders?

Voor onze WP staand model met 9 kW BUH hebben we een aparte 3-fasen groep. Is dat dan geen krachtstroom? Die 9 kW kan nooit over één fase omdat je dan boven de 16 A uitkomt.
Vandaag was ook de desinfectieprocedure weer actief en heb toevallig gekeken of alle drie de fasen ook belast werden tijdens deze procedure en dat was inderdaad het geval toen de BUH aan de slag was.
Dit was mooi te zien in de Enphase app (verbruik actuele status per fase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-08 18:51
Het is hier waarschijnlijk al een keer gevraagd maar wat is juist het verschil tussen je WP op vloerverwarming of fancoil unit configuratie zetten? Heb zelf radiatoren maar heb begrepen dat de delta T zo laag mogelijk moet dus switchen naar 1 van beide andere configs. Is er echt nog verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:54:
Het is hier waarschijnlijk al een keer gevraagd maar wat is juist het verschil tussen je WP op vloerverwarming of fancoil unit configuratie zetten? Heb zelf radiatoren maar heb begrepen dat de delta T zo laag mogelijk moet dus switchen naar 1 van beide andere configs. Is er echt nog verschil tussen?
Volgens mij alleen de deltaT (en het instelbereik).

Dus, ik zie net dat het meer het instelbereik is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y2B9P6M3d7-ACmZ6QwqEEwrjrU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uIFUOPIWq7m2xGaGBJB6ZDrJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sj13eYESqaQK5c60CvoVCc7iGRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/An4OAGtWTiqfk8MP9zitxOr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
Dit is wat er in de handleiding staat:

"De instelling Afgiftesysteem kan een langzaam of een snel verwarmings-/koelsysteem compenseren tijdens de verwarm/afkoelcyclus. Bij regeling via een kamerthermostaat heeft Afgiftesysteem invloed op de maximummodulatie van de gewenste aanvoerwatertemperatuur en de mogelijkheid om op basis van de binnenomgevingstemperatuur automatische tussen koeling/verwarming om te schakelen."

Je mag dus verwachten dat de warmtepomp met fancoil instelling sneller probeert te reageren. Geen idee hoe dat uitpakt als je feitelijk VV hebt. Proberen kan altijd natuurlijk, leuk experiment in de komende vrije dagen!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een dag zon merk je dat het toch wat te warm is na een paar uur voerdag, in de woonkamer, als je niet met madoka stuurt. De vertrektemp blijft gelijk, en ook de wp blijft natuurlijk gewoon draaien.

Ik stook met alleen stooklijn, op aanvoerwatertemp. Tot nu ging dat aardig, en lekker stabiel. Echter opwarming in de kamer door de zon, dat is dan weer een issue eigenlijk, er is niks dat dat fenomeen compenseert. Buiten mijzelf dan uiteindelijk, doordat ik een offset ga ingeven van -2 ofzo, omdat ik merk dat de woonkamer te ver opwarmt.

Iemand een id hoe ermee om te gaan? (madoka erbij schakelen wil ik proberen te vermijden, want dan krijg je veel geklapper en ook dat de kamer teveel zal afkoelen omdat de hysterese wsl te groot is van dat ding?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Sparky schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:44:
[...]

- App weer geopend

Inderdaad bij het bijwerken is het nu in orde!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:55:
Met een dag zon merk je dat het toch wat te warm is na een paar uur voerdag, in de woonkamer, als je niet met madoka stuurt. De vertrektemp blijft gelijk, en ook de wp blijft natuurlijk gewoon draaien.

Ik stook met alleen stooklijn, op aanvoerwatertemp. Tot nu ging dat aardig, en lekker stabiel. Echter opwarming in de kamer door de zon, dat is dan weer een issue eigenlijk, er is niks dat dat fenomeen compenseert. Buiten mijzelf dan uiteindelijk, doordat ik een offset ga ingeven van -2 ofzo, omdat ik merk dat de woonkamer te ver opwarmt.

Iemand een id hoe ermee om te gaan? (madoka erbij schakelen wil ik proberen te vermijden, want dan krijg je veel geklapper en ook dat de kamer teveel zal afkoelen omdat de hysterese wsl te groot is van dat ding?)
Ik draai tot nu toe prima op de madoka, voornamelijk omdat we een heel goed geïsoleerd huis hebben. Met dit weer hebben maar om de dag, of zelfs twee of drie dagen, de verwarming aan. Onze aanwezigheid (gezin van 5) zorgt vaak voor net een kleine bump in temperatuur, of iig minder snel zakken, en ook de zon speelt hier een rol.

De WP draait dan een ochtendje/dagje en het is weer warm genoeg. Mijn gevoel zegt dat dit efficiënter is dan continue draaien op de stooklijn, en ook qua comfort. Temperatuur zit altijd tussen de 18.5-19.5, soms schiet hij door omhoog als er veel mensen zijn :D
Maar vooral qua efficiëntie is het een aanname, nog niet getest of geverifieerd met metingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:17:
[...]

Ik draai tot nu toe prima op de madoka, voornamelijk omdat we een heel goed geïsoleerd huis hebben. Met dit weer hebben maar om de dag, of zelfs twee of drie dagen, de verwarming aan. Onze aanwezigheid (gezin van 5) zorgt vaak voor net een kleine bump in temperatuur, of iig minder snel zakken, en ook de zon speelt hier een rol.

De WP draait dan een ochtendje/dagje en het is weer warm genoeg. Mijn gevoel zegt dat dit efficiënter is dan continue draaien op de stooklijn, en ook qua comfort. Temperatuur zit altijd tussen de 18.5-19.5, soms schiet hij door omhoog als er veel mensen zijn :D
Maar vooral qua efficiëntie is het een aanname, nog niet getest of geverifieerd met metingen.
Ik draai nu bijna 6 weken op continue, met stooklijn, zonder madoka. Zie posts eerder van mijn energie verbruik in nov.

Mijn findings;
1. de radiatoren op de 1e verdp zijn zo ook lauwwarm en geven altijd wat warmte af. Als mijn wp een dag uitstaat is het best midner aangenaam op de badkamer en slaapkamers, trade-off
2. de wp trekt zo continue 300-500w aan stroom. Ik vraag me af wat efficienter is, om de dag aan en dan vol opwarmen met hoog verbruik. Of warm houden met laag verbruik continue...
3. ook de vloer op de BG is altijd lauw-warm, deze koelt gewoon geen moment af (prettig ook voor de kids)
4. de temp in de woonkamer blijft redelijk stabiel, enkel met een dag zon dan schiet het wat te ver door (logisch, er is geen feedback hierop)

Ik weet wel dat warmhouden, mits goed geisoleerd, minder energie zou kosten dan iets opwarmen steeds. Ik kan het eens gaan proberen om over te schakelen naar +medoka sturing. Is ook lastig meten denk ik, wat nu efficienter is. Comfort-wise merken we denk ik snel genoeg...

Hysterese setting medoka [9-0C] is enkel op 1,0 graad te zetten via de settings-mmi-matrix toch op de binnenunit?

Edit:
MajaMestreech in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Als ik dan punt 2 lees; dan komt het erop neer dat het fijn is om lange runs te maken. OK, dus een continue run is heel lang, een run van een maand, prima dan toch, of? Hoe draait het nu bij jou @MajaMestreech

Edit2:
voorgaande jaren het gasverbruik uitgezet, per maand, gekeken hoeveel % dat is elke maand van het jaartotaal, gemiddelde gepakt van 2 jaar, gas omgezet naar kwh, cop3,5 aangehouden en gekeken wat mijn kwh verbruik voor de wp zou moeten/mogen zijn;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKmE6XDmM7SUnEKsf4MVUEbxtfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ngf6fmBirLy4DJuUI2Ppwzn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door PCJR op 19-12-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
jdbiggelaa schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Ja, bekend probleem bij de Altherma, hier is al door veel gebruikers over geklaagd. Ik heb een workaround bedacht die voor ons nu voor het derde seizoen prima werkt: stel je stooklijn zó in, dat de WP de ingestelde temperatuur van 20,5 graden bijna niet haalt. De temperatuur stijgt wel, maar heel langzaam.
...
Kun je aangeven met welke instellingen en waarden je dit hebt gerealiseerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 17:20
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:28:
[...]

Edit:
MajaMestreech in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Als ik dan punt 2 lees; dan komt het erop neer dat het fijn is om lange runs te maken. OK, dus een continue run is heel lang, een run van een maand, prima dan toch, of? Hoe draait het nu bij jou @MajaMestreech
Dat was een oude reactie van vorig jaar :-). Inmiddels weer wat ervaringen rijker. Na de laatste update 7.03 de MODULATIE op AAN gezet met een MAX MODULATIE van 5 graden. Een week op continue aangezet en de WP kon dit goed regelen. Bij een setpoint 20 graden schommelde de temperatuur tussen 20.3 en 20.8 graden. Verbruik was tussen 12 - 20 kWh per dag.

Daarna toch maar weer nachtverlaging toegepast om verschillende redenen:
1. 8 uur WP uit is toch alweer een besparing van 4 - 6 kWh per dag.
2. De WP staat niet 4 maanden per jaar continue aan, dus minder slijtage aan alle mechanische onderdelen.
3. Geluid buitenunit was bij continue draaien niet hinderlijk hoorbaar (staat boven onze slaapkamer op het dak), maar toch prettiger zonder.
4. 's nachts is het kouder dus hoger verbruik.
5. Bij 22:00 uitschakelen koelt het huis nauwelijks af en indien de WP om 5.30 uur weer aangaat, merk je nauwelijks verschil in comfort.
6. Doordat nog steeds modulatie aan staat zie ik niet dat de WP veel harder gaat werken en verbruiken aan het begin van de dag. Het is om 5.30 uur nog kouder, dus gaat hij wat hoger in de stooklijn zitten. Ik heb wel weer het middelen van de buitentemperatuur op 24 uur weer uitgezet.

Zijn er dan geen nadelen? Jawel:
1. Om een tijdsschema in te stellen kun je alleen op hele graden. Eerst had ik overdag 20 graden en 's nachts 19 graden. Echter om de WP weer aan te laten gaan, dient het af te koelen tot 19.5 graden of lager, wil de Madoka de WP aan laten schakelen (stom ding >:) ). Dus ik heb nu voor overdag een setpoint in het tijdsschema ingesteld van 21 graden.
2. Door puntje 1 wordt het eigenlijk iets te warm (21.5 graden) maar dat vindt vrouwlief niet erg.
3. Door puntje 1 is het verbruik wellicht iets hoger, echter heb ik nog niet kunnen vastleggen. Ik heb niet zo'n mooie monitoring en met de wisselende temperaturen is dat moeilijk meten met alleen het verbruik van de WP zelf.

Mijn ervaring is dus het beste met de installatie op Bediening = Kamerthermostaat zetten, modulatie AAN en als je stooklijn al laag genoeg is ingesteld dan werkt de Daiking Altherma 3 prima. Na 2 jaar uiteindelijk toch zeer tevreden. Ik zal een totaal jaarverbuik hebben van zo'n 2500 kWh, dat is dus verwarmen, koelen en SWW tank van 300L. De installateur voorspelde een verbruik van 3000 kWh en daarvoor zijn voor 3000 WP aan zonnepanelen geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:35:
[...]

Sturing op aanvoertemp instellen, icm stookijn. Stooklijn verlagen en als het te koud zou worden, dan iets verhogen links of rechts van de X as gekeken (je kunt natuurlijk vertikaal wat spelen en horizontaal).

Ik heb vertikaal op 34 graden staan, dat is de max voor mijn vloer (28 graden aanraak temp). Vertikaal het minimum op 25 aangezien hieronder de retour te hoog is en dan gaat ie pendelen of de BUH wil inspringen en dat wil je niet.

Waar ik dus mee speel is de x-as, de (bijvoorbeeld) -5 temp en de +18 temp links en rechts zeg maar. Door die wat te shuiven gaat je aanvoertemp bij zeg +1 graad buiten, ook iets omhoog of omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:46:
[...]

Dat was een oude reactie van vorig jaar :-). Inmiddels weer wat ervaringen rijker. Na de laatste update 7.03 de MODULATIE op AAN gezet met een MAX MODULATIE van 5 graden. Een week op continue aangezet en de WP kon dit goed regelen. Bij een setpoint 20 graden schommelde de temperatuur tussen 20.3 en 20.8 graden. Verbruik was tussen 12 - 20 kWh per dag.

2. De WP staat niet 4 maanden per jaar continue aan, dus minder slijtage aan alle mechanische onderdelen.
3. Geluid buitenunit was bij continue draaien niet hinderlijk hoorbaar (staat boven onze slaapkamer op het dak), maar toch prettiger zonder.
5. Bij 22:00 uitschakelen koelt het huis nauwelijks af en indien de WP om 5.30 uur weer aangaat, merk je nauwelijks verschil in comfort.
6. Doordat nog steeds modulatie aan staat zie ik niet dat de WP veel harder gaat werken en verbruiken aan het begin van de dag. Het is om 5.30 uur nog kouder, dus gaat hij wat hoger in de stooklijn zitten. Ik heb wel weer het middelen van de buitentemperatuur op 24 uur weer uitgezet.

1. Om een tijdsschema in te stellen kun je alleen op hele graden. Eerst had ik overdag 20 graden en 's nachts 19 graden. Echter om de WP weer aan te laten gaan, dient het af te koelen tot 19.5 graden of lager, wil de Madoka de WP aan laten schakelen (stom ding >:) ). Dus ik heb nu voor overdag een setpoint in het tijdsschema ingesteld van 21 graden.
2. Door puntje 1 wordt het eigenlijk iets te warm (21.5 graden) maar dat vindt vrouwlief niet erg.
3. Door puntje 1 is het verbruik wellicht iets hoger, echter heb ik nog niet kunnen vastleggen. Ik heb niet zo'n mooie monitoring en met de wisselende temperaturen is dat moeilijk meten met alleen het verbruik van de WP zelf.

Mijn ervaring is dus het beste met de installatie op Bediening = Kamerthermostaat zetten, modulatie AAN en als je stooklijn al laag genoeg is ingesteld dan werkt de Daiking Altherma 3 prima. Na 2 jaar uiteindelijk toch zeer tevreden. Ik zal een totaal jaarverbuik hebben van zo'n 2500 kWh, dat is dus verwarmen, koelen en SWW tank van 300L. De installateur voorspelde een verbruik van 3000 kWh en daarvoor zijn voor 3000 WP aan zonnepanelen geinstalleerd.
Nice, ook weer goed om te horen dit. Ik ga wellicht eens met de madoka proberen.

Wat comments;
- heb je geen hw energy ofzo om mooie grafiekjes te tonen van het verbruik?
- hoeveel gas per jaar was voorheen je verbruik?
- of 1 maand lang draaien, of elke dag 2x aan en uit -> wat is meer slijtage? ;)
- ik ben benieuwd naar je kwh grafiek van 05h00-10h00 bij jou, zeg maar hoe hoog de inschakelpiek/vermogen is en hoe lang het duurt voordat de wp weer op laaglast (300-400w) loopt
- welke setting heb je nu voor middeling van de buitentempsensor? (12h lijkt me shit want dan stelt ie smorgens zijn stooklijn in op het zeer lage gemiddelde temp van de afgelopen nacht, en rond lunch (veel te laat) trekt dat wat bij. Ik denk dat UIT of 24h de enige bruikbare settings zijn?
- heb je een plaatje of foto van je stooklijn?
- wellicht als je 15min hebt de settings updaten in de sheet? :>
- 9-0D (als ik goed herinner) is de hysterese vand e madoka, staat die op 1,0?
- verhoging rond 0 graden buiten, hoe staan die settings?

Verder heb ik je komende tijd nog wel nodig :) (Vanuit Eijsden gelukkig dichtbij ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:50
MajaMestreech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:46:
[...]

Toevallig gisteren ook nachtverlaging weer aangezet omdat dat toch wat efficiënter lijkt. Om de efficiënt te vergelijken heb ik het E-verbruik (uit het wp menu) gedeeld door de graaddagen.

Mijn ervaring is dat modulatie best prima werkt maar bij buiten temperaturen boven de 5 door schiet. Setpoint is 20 graden, maar hij zit vaak tegen of over de 21 graden. Hopelijk dempt een paar uurtjes uit dit doorschieten dan.

Je opstart probleem zou je kunnen verhelpen door maar korte tijd de temperatuur op 21 zetten en daarna weer te verlagen naar 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:59:
[...] 1 maand lang draaien, of elke dag 2x aan en uit -> wat is meer slijtage? ;)
In de verlengde garantie van Vaillant spreken ze over een totaal maximum van 120000 draaiuren+start/stops in 10 jaar. Daaruit maak ik op dat je (bij hun) een start/stop ongeveer gelijk mag stellen met een draaiuur.

Een paar uur uit is dan een goede ruil, zeker als het een nacht is waarin je wellicht meerdere defrosts zou hebben! Comfort is een ander verhaal, maar als je geen nachtuil bent is je dat mogelijk hoger met nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:40:
[...]

In de verlengde garantie van Vaillant spreken ze over een totaal maximum van 120000 draaiuren+start/stops in 10 jaar. Daaruit maak ik op dat je (bij hun) een start/stop ongeveer gelijk mag stellen met een draaiuur.

Een paar uur uit is dan een goede ruil, zeker als het een nacht is waarin je wellicht meerdere defrosts zou hebben! Comfort is een ander verhaal, maar als je geen nachtuil bent is je dat mogelijk hoger met nachtverlaging.
T gaat ook om de opstartkosten weer in de ochtend (c.q. opstartverbruik). Als hele nacht doordraaien 6kwh kost, ok.
Maar hele nacht uit en dan 3 uur in de ochtend op 3kw stoken om weer op temperatuur te komen, dan zit je daar ook aan, en al erover zeg maar. :P

Ik ga het uitproberen. Wat betreft slijtage laat ik dat verschil even buiten beschouwing.

-> doet de madoka ook bepalen dat de aanvoertemp (stooklijn) hoger moet? Dus bij veel delta tussen gewenst en huidig, hogere aanvoertemp? of is het gewoon aan-uit signaal vanuit madoka en de wp doet de rest onafhankelijk van het verschil tussen ruitme temp en ingestelde madoka temp...

[ Voor 13% gewijzigd door PCJR op 19-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:01:
[...]

T gaat ook om de opstartkosten weer in de ochtend (c.q. opstartverbruik). Als hele nacht doordraaien 6kwh kost, ok.
Maar hele nacht uit en dan 3 uur in de ochtend op 3kw stoken om weer op temperatuur te komen, dan zit je daar ook aan, en al erover zeg maar. :P

Ik ga het uitproberen. Wat betreft slijtage laat ik dat verschil even buiten beschouwing.

-> doet de madoka ook bepalen dat de aanvoertemp (stooklijn) hoger moet? Dus bij veel delta tussen gewenst en huidig, hogere aanvoertemp? of is het gewoon aan-uit signaal vanuit madoka en de wp doet de rest onafhankelijk van het verschil tussen ruitme temp en ingestelde madoka temp...
Wat ik merkte is dat als je stooklijn (te)hoog start dan kan je idd opstart problemen krijgen, zeker als je in een soort defrost cycle valt. Waardoor hij veel vermogen verstookt om bij een herstart weer op de stooklijn uit te komen.

Mijn stooklijn ligt nu op 27graden, dus hij is snel weer op die temp en gaat dan ook snel op laag vermogen draaien. Eens kijken wat er gebeurt als de buitentemperatuur weer wat zakt. Met de lage stooklijn verwacht ik dat hij ook automatisch langere runs zal maken.

Het is een hoop guesstimating :')

En wat ik van de verhalen hier lees is het verbruik van mijn WP al behoorlijk laag, vnl door lage temp setting en nieuwbouw huis (gebruik verwarming november: 73 kWh, december tot nu toe: 138). Dus ik verwacht geen hele grote stappen meer te maken, maar als ingenieur blijft het interessant om te tweaken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
piieter schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:35:
[...]

In je eigen situatie vraagt het wel wat trial and error voor je de goede instelling hebt vermoed ik. Dit is mijn instelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6XDRyGrpq_rTIebRwN90zTNeXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E191Um7zA7jSYYZhvPklaOBu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:26:
[...]

In je eigen situatie vraagt het wel wat trial and error voor je de goede instelling hebt vermoed ik. Dit is mijn instelling:

[Afbeelding]
Let per situatie op met de max temp, 45gr in dit voorbeeld. Als ik dat doe gaat de vloer kapot schijnbaar. Mijn max is 33-34gr aanvoer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:01:
[...]

Zo hoog opstoken zal 'ie niet zo snel doen, zie opmerking hieronder.
doet de madoka ook bepalen dat de aanvoertemp (stooklijn) hoger moet? Dus bij veel delta tussen gewenst en huidig, hogere aanvoertemp? of is het gewoon aan-uit signaal vanuit madoka en de wp doet de rest onafhankelijk van het verschil tussen ruitme temp en ingestelde madoka temp...
Als je modulatie aan hebt staan dan maakt het wel uit wat de Madoka temperatuurinstelling precies is: als de afstand naar de werkelijke temperatuur groter is kan (tot het maximum van de modulatie) de stooklijn verhoogd worden.
Ik heb nog nooit gezien dat dit erg veel hoger ging, minder dan 1 graad toen de huistemperatuur 2 onder de instelling zat. Die ietsje hogere stooklijn zal dan ook niet voor volle kracht compressor zorgen, hooguit een stapje hoger dan anders.

Dit moet ik ook nog eens gaan uitproberen, gewoon de Madoka telkens een graadje hoger zetten en kijken wat de stooklijn doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
Rainesh schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:02:
[...]

Ik denk dat mensen hier je wel willen helpen, maar enige wat ik lees zijn de negatieve dingen die je ervaart maar geen bruikbare informatie waar om gevraagd wordt.

Begin eens met onderstaand. Zo zijn er meer hier die hun WP goed af hebben kunnen stellen met alle info in dit topic.

- Woningtype
- Opstelplaats van je monobloc
- Afgifte systeem (radiatoren/vloerverwarming etc)
- stooklijn
- hoeveel liter SWW tank etc
Heren

Dank voor aangebden hulp, echter instelling in prima, de settings zodanig afgesteld dat de wp long runs maakt en het kamer temperatuur setpoint net niet bereikt. (door gesloten Daikin data (geen data at all) is tuning mijns inziens gewoon weg onmogelijk zonder espaltherma en extra temp sensors )
Zie onderstaand grafiekje . (staat dus rustig te draaien bij inverter frequency 22 (zelfde als de FAN), als bv WW wordt gemaakt frequency ~66 maakt de inverter gewoon heel veel herrie. 56 Dba = heel veel geluid

long system runs met lage frequency ~22 rpm, de peak is ww bereiding ~66 rpm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT1ChVLzUtjmVm0rZkKCQzs63f4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DpVWgBXsmMyY1hTBvpKpM14G.jpg?f=user_large

Systeem staat op tegels, goede grote demper blokken, tegen achter zijde muur (conform spec geplaatst) punt is dat ik de machine bij grote vermogens binnen hoor brommen veel en veel luider dan ik verwacht had.. Gelukkig woon ik ruim dus geen buren probleem (30 m verder op), alhoewel de buurman opmerkte dat hij de machine buiten toch goed kan horen... Heb daarom van de zomer geen koeling gebruikt..

Bij vol vermogen (beneden vriespunt kom je tot ~62 dba !!! uit dat is een giga herrie mijn inziens een combi tussen
1] het design beplating resoneert giga
2] de invertor die een raw geluid geeft. Note de Daikin monteur(s) die geweest zijn merkte beiden op dat het wel heel veel geluid was. echter hadden eigenlijk nog geen ervaring met deze nieuwere monoblock modellen.

Kortom dank voor de hulp echter herrie die hoger wordt met oplopende frequencties is geen tuning probleem en Daikin beroept zich op spec is spec ...(64 DBA....) dus daar niets van te verwachten.
Vrees dat ik uiteindelijk uitkom op een geluid cover....maar zuur is het wel daarom niet positief over DAIKIN
Kortom benieuwd of meer mensen de herrie vinden tegenvallen.

Warranty lijkt me een heel goed ander topic dat niets met instellingen te maken heeft.
2 jaar geleden 5 jaar en en extra $ + yearly kontrole Nu 2023: 10 jaar warranty....

mvg
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:23:
En wat ik van de verhalen hier lees is het verbruik van mijn WP al behoorlijk laag, vnl door lage temp setting en nieuwbouw huis (gebruik verwarming november: 73 kWh, december tot nu toe: 138). Dus ik verwacht geen hele grote stappen meer te maken, maar als ingenieur blijft het interessant om te tweaken :D
Da's wel heel weinig, heb je een tinyhouse zonder ramen en met muren van een meter dik?

Zonder gekheid, daar zal inderdaad niet veel te besparen zijn, jouw uitdaging zal eerder zijn om de boel niet te laten pendelen als het buiten nog niet echt koud is.

Mijn december tot nu toe is 386+47=433kWh (warmte + SWW) volgens de app. In werkelijkheid is dat overdreven en is het eerder 380kWh samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:23:
[...]

Nov 73 kwh? Hoe dat dan, ik heb met sww;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JXCgHFPDics1AJvRTpj8oJ2ouM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dO7Opz0R4UYDFtU9vwPCSAJy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:31:
[...]

Zo hoog opstoken zal 'ie niet zo snel doen, zie opmerking hieronder.

[...]

Dit moet ik ook nog eens gaan uitproberen, gewoon de Madoka telkens een graadje hoger zetten en kijken wat de stooklijn doet.
Je kunt dit denk ik enkel monitoren als je de realtime/history aanvoerwatertemp kunt meten :) (met espaltehrma bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 11:32
Ik zie hier een hoop posts langskomen over updates. Wij hebben een EHVX-E06V staan, welke niet aan het internet vast zit. We hebben wel een wifi module gekregen, maar nooit geïnstalleerd.

Kunnen we überhaupt de firmware en software van de warmtepomp updaten en willen we dat wel?
Volgende vraag die daarbij hoort, kan dit met deze WiFi module, of moet de installateur dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:42:
[...]

Da's wel heel weinig, heb je een tinyhouse zonder ramen en met muren van een meter dik?

Zonder gekheid, daar zal inderdaad niet veel te besparen zijn, jouw uitdaging zal eerder zijn om de boel niet te laten pendelen als het buiten nog niet echt koud is.

Mijn december tot nu toe is 386+47=433kWh (warmte + SWW) volgens de app. In werkelijkheid is dat overdreven en is het eerder 380kWh samen.
Je moet volgens mij echt meten met een kwh meter ertussen, mijn Onecta zegt nov: 310 kwh + 82kwh voor de watertank. Dus 392kwh. Ik meet zelf 375 kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lt-Crash schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:01:
Ik zie hier een hoop posts langskomen over updates. Wij hebben een EHVX-E06V staan, welke niet aan het internet vast zit. We hebben wel een wifi module gekregen, maar nooit geïnstalleerd.

Kunnen we überhaupt de firmware en software van de warmtepomp updaten en willen we dat wel?
Volgende vraag die daarbij hoort, kan dit met deze WiFi module, of moet de installateur dit doen?
Ik had mijn hele daikin retour laten ophalen als ik geen update had gehad via de Onecta app/internet.

Dat ding liep uitermate bagger vanuit de doos...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
@ jdbiggelaa
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan- schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:41:
[...]
Kortom dank voor de hulp echter herrie die hoger wordt met oplopende frequencties is geen tuning probleem en Daikin beroept zich op spec is spec ...(64 DBA....) dus daar niets van te verwachten.
Vrees dat ik uiteindelijk uitkom op een geluid cover....maar zuur is het wel daarom niet positief over DAIKIN
Kortom benieuwd of meer mensen de herrie vinden tegenvallen.
Je bent niet positief omdat je unit net zoveel lawaai maakt als in de specs staat? Die ontgaat me even….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
JoTil schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:35:
[...]

Je opstart probleem zou je kunnen verhelpen door maar korte tijd de temperatuur op 21 zetten en daarna weer te verlagen naar 20.
Helaas, dat werkt niet en daarom noemde ik de Madoka ook een "stom ding". Want wat doe de Madoka, hij kijkt bij ieder "verander" moment of de gemeten temperatuur binnen de hysterese van de ingestelde temperatuur valt.
Dus, gemeten temperatuur is bv. 19,8 graden bij ingestelde temperatuur 's nachts van 19 graden: WP is uit. Zowel via tijdsschema of drukken op + op de Madoka naar 20 graden, gemeten temperatuur is nog steeds 19,8 graden, valt binnen de hysterese van 20,0 - 0,5 = 19,5 graden, WP blijft uit. Dus daarom zet ik hem op 21 graden zodat de warmtepomp aan gaat.
Nu de @JoTil methode: als ik na een half uur bv. weer terugschakel naar 20 graden, dan is de gemeten temperatuur nog steeds 19,8 of 19,9 graden, is weer binnen de hystere en dus gaat de Warmtepomp weer uit.

Ook dit heeft een jaar gekost voordat me dit duidelijk werd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Lt-Crash schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:01:

Zeker aan Internet hangen, dan krijg je de updates automatisch, ongeveer 2 keer per jaar. Is de afgelopen 2 jaar prima ge-update, je weet alleen niet wat er is ge-update. Dat heeft nog niemand in deze groep kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:50
MajaMestreech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:13:
[...]

Helaas, dat werkt niet en daarom noemde ik de Madoka ook een "stom ding". Want wat doe de Madoka, hij kijkt bij ieder "verander" moment of de gemeten temperatuur binnen de hysterese van de ingestelde temperatuur valt.
Dus, gemeten temperatuur is bv. 19,8 graden bij ingestelde temperatuur 's nachts van 19 graden: WP is uit. Zowel via tijdsschema of drukken op + op de Madoka naar 20 graden, gemeten temperatuur is nog steeds 19,8 graden, valt binnen de hysterese van 20,0 - 0,5 = 19,5 graden, WP blijft uit. Dus daarom zet ik hem op 21 graden zodat de warmtepomp aan gaat.
Nu de @JoTil methode: als ik na een half uur bv. weer terugschakel naar 20 graden, dan is de gemeten temperatuur nog steeds 19,8 of 19,9 graden, is weer binnen de hystere en dus gaat de Warmtepomp weer uit.

Dank je voor de terugkoppeling. Handmatig, middels Madoka verstellen, had ik wel het idee dat ik hem zo aan de praat kreeg. Maar dat is een tijdje terug. Ik ga het eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MajaMestreech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:13:
[...]

Ik zie het probleem niet… logisch toch dat als je thermostaat op 20 staat en het is 19,8 of 19,9 dat ie niet aangaat of aanblijft. De hystere van een halve graat is wellicht wat grof voor een warmtepomp maar je wilt toch ook niet dat het ding na 1/10 graad verschil aan en uit blijft gaan.

Echt storend vindt ik dat je in de app niet halve graden kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:46:
[...]

Nov 73 kwh? Hoe dat dan, ik heb met sww;
[Afbeelding]
Met sww zitten we op 210 in november en 236 in december. Het is wel via de onecta app, maar zover ik kan zien klopt die aardig. Komt redelijk overeen met mn slimme meter.
mawashigeri schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:42:
[...]

Ja geen idee, 2 onder 1 kap uit 2021. Triple glas, wtw en dus thermostaat op 19.

Stooklijn dus erg laag, maar het werkt. We hebben het nog niet koud gehad deze winter :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:59:
[...]

Nice, ook weer goed om te horen dit. Ik ga wellicht eens met de madoka proberen.

Wat comments;
- heb je geen hw energy ofzo om mooie grafiekjes te tonen van het verbruik?
- hoeveel gas per jaar was voorheen je verbruik?
- of 1 maand lang draaien, of elke dag 2x aan en uit -> wat is meer slijtage? ;)
- ik ben benieuwd naar je kwh grafiek van 05h00-10h00 bij jou, zeg maar hoe hoog de inschakelpiek/vermogen is en hoe lang het duurt voordat de wp weer op laaglast (300-400w) loopt
- welke setting heb je nu voor middeling van de buitentempsensor? (12h lijkt me shit want dan stelt ie smorgens zijn stooklijn in op het zeer lage gemiddelde temp van de afgelopen nacht, en rond lunch (veel te laat) trekt dat wat bij. Ik denk dat UIT of 24h de enige bruikbare settings zijn?
- heb je een plaatje of foto van je stooklijn?
- wellicht als je 15min hebt de settings updaten in de sheet? :>
- 9-0D (als ik goed herinner) is de hysterese vand e madoka, staat die op 1,0?
- verhoging rond 0 graden buiten, hoe staan die settings?

Verder heb ik je komende tijd nog wel nodig :) (Vanuit Eijsden gelukkig dichtbij ;) )
Bedankt voor je reactie. zie hieronder mijn reactie.

Wat comments;
- heb je geen hw energy ofzo om mooie grafiekjes te tonen van het verbruik? Ja, als P1 maar met 2 EV's worden de grafiekjes van de WP aardig vertroebeld.
- hoeveel gas per jaar was voorheen je verbruik? 1350 m3
- of 1 maand lang draaien, of elke dag 2x aan en uit -> wat is meer slijtage? ;) : bij mij dus 16 uur aan, 8 uur uit, dus 1 keer aan en 1 keer uit. Ik heb altijd geleerd dat alles wat mechanisch is slijt en dus kapot kan gaan. Bij de warmtepomp denk ik hierbij aan de pomp en de ventilator op de buitenunit.
- ik ben benieuwd naar je kwh grafiek van 05h00-10h00 bij jou, zeg maar hoe hoog de inschakelpiek/vermogen is en hoe lang het duurt voordat de wp weer op laaglast (300-400w) loopt : Zie Hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDADSBttaJT3PjbT-5iesI2d1rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVD4yu3En3r8ckpdx3SSrkv2.jpg?f=fotoalbum_large

- welke setting heb je nu voor middeling van de buitentempsensor? (12h lijkt me shit want dan stelt ie smorgens zijn stooklijn in op het zeer lage gemiddelde temp van de afgelopen nacht, en rond lunch (veel te laat) trekt dat wat bij. Ik denk dat UIT of 24h de enige bruikbare settings zijn? : toen ik de WP 24 uur had aan staan had ik 24 uur ingesteld, nu met nachtverlaging UIT gezet. Ik wil niet de lage nachttemperatuur meenmen in de stooklijn.

- heb je een plaatje of foto van je stooklijn? Gewoon bij 18 graden buitentemperatuur op 28 graden en bij -2 buitentemperatuur op 33 graden.

- wellicht als je 15min hebt de settings updaten in de sheet? :> hmmm .. waar staat die ook alweer??

- 9-0D (als ik goed herinner) is de hysterese vand e madoka, staat die op 1,0? Ja, kan niet lager, is trouwens parameten [9-0C]

- verhoging rond 0 graden buiten, hoe staan die settings? Uit, flauwekul als je de begeleidende tekst bij het ? leest. Als er sneeuw op je dak ligt...pfff

Verder heb ik je komende tijd nog wel nodig :) (Vanuit Eijsden gelukkig dichtbij ;) ) Top,

Edit: Nu ik het plaatje met verbruik van gisteren bekijk, vraag ik me af of toch niet beter is om de buitentemperatuurmeting weer te middelen naar 24 uur. Blijkbaar was het gisteravond redelijk afgekoeld waardoor het verbruik omhoog ging naar 2 kWh en zelfs 3 kWh per 2 uur. hmmmm

[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 19-12-2023 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Ik heb mijn systeem een tijd geleden van vloerverwarming naar fancoil gezet. Ik meet alles met ESPaltherma en stop deze data in een InfluxDB en maak deze visueel met Grafana.

Ik heb na deze wijziging geen verschil in gedrag van mijn WP kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:09:
[...]

Je bent niet positief omdat je unit net zoveel lawaai maakt als in de specs staat? Die ontgaat me even….
?? wellicht 'ns een testje doen hoeveel 62 dba op 1 meter afstand is, uiteraard kwam ik hier achter af pas achter na installatie...Denk als dit ik van te voren had geweten ik een andere keus had gemaakt dus ja erg naief.
In de folders wordt z'n Altherma HT broertje wordt alom geprezen om zijn lage geluids nivo dus stomweg niet bij stil gestaan dat dit MONO block uit dezelfde familie totaal anders zou zijn.

Geluid in algemeen vooraf geen idee hoe veel lawaai 62 dba, Lijkt bij WW bereiding is of er een vrachtwagen naast je huis staat te draaien bij koud weer nog erger.

Het garantie verhaal zullen we maar even buiten beschouwing laten, net als het excessief defrosten (met harde sis geluiden en vermogen dat sterk terugloopt enz enz enz enz

Blijkbaar ben ik van de weinige DAIKIN gebruikers die vind dat de unit al veel herrie bij wamwater en bij lagere temperaturen de unit nog meer herrie maakt.

Nee had dit nier verwacht, . .. Over mijn DAIKIN airco ben ik zeer positief (fluister stil op vol vermogen) dat was ook de reden dat ik voor 'n DAIKIN heb gekozen.

Nogmaals ben blijkbaar een van de weinige die vind dat ze een herrie maken (al met WW bereiding) en instellen zonder ESPAltherma niet goed mogelijk is. . Geluid wellicht exemplarisch (dus gevalletje pech) maar dan had ik toch meer van DAIKIN support verwacht.

Kortom iedereen zal zijn eigen mening over de aangeschafte DAIKIN Altherma.hebben.

mvg
JAn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:53:
[...]

Bedankt voor je reactie. zie hieronder mijn reactie.

Wat comments;
- heb je geen hw energy ofzo om mooie grafiekjes te tonen van het verbruik? Ja, als P1 maar met 2 EV's worden de grafiekjes van de WP aardig vertroebeld.
- hoeveel gas per jaar was voorheen je verbruik? 1350 m3
- of 1 maand lang draaien, of elke dag 2x aan en uit -> wat is meer slijtage? ;) : bij mij dus 16 uur aan, 8 uur uit, dus 1 keer aan en 1 keer uit. Ik heb altijd geleerd dat alles wat mechanisch is slijt en dus kapot kan gaan. Bij de warmtepomp denk ik hierbij aan de pomp en de ventilator op de buitenunit.
- ik ben benieuwd naar je kwh grafiek van 05h00-10h00 bij jou, zeg maar hoe hoog de inschakelpiek/vermogen is en hoe lang het duurt voordat de wp weer op laaglast (300-400w) loopt : Zie Hier:
[Afbeelding]

- welke setting heb je nu voor middeling van de buitentempsensor? (12h lijkt me shit want dan stelt ie smorgens zijn stooklijn in op het zeer lage gemiddelde temp van de afgelopen nacht, en rond lunch (veel te laat) trekt dat wat bij. Ik denk dat UIT of 24h de enige bruikbare settings zijn? : toen ik de WP 24 uur had aan staan had ik 24 uur ingesteld, nu met nachtverlaging UIT gezet. Ik wil niet de lage nachttemperatuur meenmen in de stooklijn.

- heb je een plaatje of foto van je stooklijn? Gewoon bij 18 graden buitentemperatuur op 28 graden en bij -2 buitentemperatuur op 33 graden.

- wellicht als je 15min hebt de settings updaten in de sheet? :> hmmm .. waar staat die ook alweer??

- 9-0D (als ik goed herinner) is de hysterese vand e madoka, staat die op 1,0? Ja, kan niet lager, is trouwens parameten [9-0C]

- verhoging rond 0 graden buiten, hoe staan die settings? Uit, flauwekul als je de begeleidende tekst bij het ? leest. Als er sneeuw op je dak ligt...pfff

Verder heb ik je komende tijd nog wel nodig :) (Vanuit Eijsden gelukkig dichtbij ;) ) Top,
Mooi haha, is fijn zo elkaar helpen en zo alles finetunen 8)

- Ik bedoel meer dit, hier kun je beter zien wat de unit doet, maar zoiets kun je niet toveren natuurlijk zonder metertje, begrijpelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfbROworhdX3Md5_YlA7WXSB4PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZafEQBwBmBFQyww8Okuc27dW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan tzt wel een plaatje weer maken met madoka+ nachtverlaging.

Dan stel ik in 21graden, en 23h00-05h00 20graden.

- gemiddelde timing buitensensor zet ik dan ook uit
- hysterese check ik even
- verhoging rond 0 staat uit en laat ik uit
- modulatie check ik, nu uit meen ik, wellicht max 1graad dan om mee te beginnen

scheet: https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1430368493

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:55:

Als je een Madoka hebt, Homeassistant en ESPAltherma, dan zou je ook met mijn nieuwe oplossing aan de slag kunnen. Deze oplossing vangt alle variaties op middels een variatie van de offset. Ik heb dit in eerdere posts beschreven en werkt nu al twee weken naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:29:
[...]

Let per situatie op met de max temp, 45gr in dit voorbeeld. Als ik dat doe gaat de vloer kapot schijnbaar. Mijn max is 33-34gr aanvoer...
Alleen als je geen thermostaat hebt op je vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jdbiggelaa schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:28:
[...]

Alleen als je geen thermostaat hebt op je vloerverwarming
Zonder pomp, open verdeler, is idd vaak zonder thermostaat dacht ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Verwijderd schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:20:
[...]

Echt storend vindt ik dat je in de app niet halve graden kan werken.
Dat gaat wel in de app!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen met de instelring, helaas weer niet in de agenda/weekplanning/schema. Bij mij gaat het ook niet op de binnenunit zelf helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 19-12-2023 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, Madoka aangezet. Dag 22 graden. Nacht 20 graden.

Kijken wat ie doet :) Nieuwe settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrAgmPWvhaSnuSExeziU9N8OwOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZNz358yNDq2zzEzC86FZQTZz.jpg?f=user_large

Correctie: 1-0A = 0

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 19-12-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorster
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 17:03
Ook ik ben niet echt een tevreden gebruiker.
Sinds half februari heb ik voor mijn vrijstaande woning de volgende installatie: binnenunit: Daikin Altherma EHYHBH08AA met een Intergas ketel, buitenunit: EVLQ08CAV3.In de woonkamer heb ik vloerverwarming en een paar radiatoren. In de kamers boven alleen radiatoren.
Eerst even een paar vragen. Ik kan nergens vinden waar BUH voor staat, dat in het forum regelmatig wordt genoemd (iets met buiten unit of buitentemperatuur?)
De instelling voor de gemiddelde buitentemperatuur is 12 uur. Is dat een voortschrijdende gemiddelde? En wat zijn de gevolgen als een andere periode wordt aangehouden?
De evenwichtstemperatuur code 5-01 (geeft aan wanneer de kachel aan mag) heb ik ingesteld op 1. (Ik wek met zonnepanelen voldoende elektriciteit op).
Verder is door de installateur de waarde van C-03 (bivalente aan temperatuur, de temperatuur wanneer de verwarming aan moet) op -5 gezet.
In het spreadsheet in dit forum met ingevulde waarden zie ik dat deze waarde meestal op 0 staat.
Dus is -5 wel erg laag?
Ook de interacties tussen diverse instellingen in me niet altijd duidelijk.
Ook had en heb ik, zoals meerderen, moeite om de ideale stooklijn te bepalen. Ik heb de thermostaat sinds begin december op een continue temperatuur ingesteld (daarvoor over 24 uur wisselende temperaturen), en gebruik de weersafhankelijke regeling. Bij 10 K of meer op 35, bij -10 op 60 (hoewel de maximale AWT 45 K is, las ik ergens). Dit om het ook in de studeer/slaapkamer redelijk warm te krijgen. Weet nog niet wat de resultaten zijn bij temperaturen (ver) onder o. De COP over de periode half februari - half april is 3,1. Over oktober, november, december respectievelijk 3,9; 3,4; 3,1. Na de koude periode van begin december: 3,5. SCOP 3,2. Wat me redelijk laag lijkt.
In de koudste periodes van de nacht, wanneer de kamer w.s. tot een halve graad onder de gewenste temperatuur is gezakt, globaal vanaf een uur of 5, zie ik runs van een half uur, tot een uur of 9. Zal wel verband houden met de ingestelde waarden.
Misschien moet ik de instellingen van jdbiggelaa eens proberen, net iets lagere waarden.
Overigens, mijn Onecta geeft geen informatie over energie.
Maar het grootste probleem is het geluid. Niet zozeer van de buitenunit, hoewel die ook wel te horen is, maar het zoemend geluid van de binnenunit en de aanvoerleidingen die door de studeer/slaapkamer lopen. Het straaljagerachtig geluid van de defrost functie is een ramp (zoals ook eerder in dit forum is opgemerkt). De installateur heeft er geen oplossing voor, een vraag daarover 10 dagen geleden aan Daikin is nog niet beantwoord.
Het is niet mogelijk in die kamer te slapen. Dus als ik logees ontvang ben ik van plan de buitenunit uit te schakelen en de code voor het automatisch inschakelen van de backup-unit, het gastoestel, nu alvast te activeren. Of ik ga de prijs van het gas dan veel hoger stellen dan de prijs van elektra. Ik verwacht dat de defrost-functie dan niet meer geactiveerd wordt. En ook dat het ruisen van de leidingen zich niet meer voordoet (nee, dat wordt niet veroorzaakt door lucht in de leiding).
Heeft iemand dit ook al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan- schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:07:
[...]
?? wellicht 'ns een testje doen hoeveel 62 dba op 1 meter afstand is, uiteraard kwam ik hier achter af pas achter na installatie...Denk als dit ik van te voren had geweten ik een andere keus had gemaakt dus ja erg naief.
Dus bij de aanschaf niet even de specsheet gelezen en nu is Daikin degene die het gedaan heeft….

Maar je hebt inderdaad een lawaaimaker gekocht, het is niet voor niets dat er nu regels zijn voor max 40dba is op de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet in je schema….. en dat gebruik ik. Als je een app en verschillende stookschema’s heb ga ik toch niet handmatig prutsen :-).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:36:
Ok, Madoka aangezet. Dag 22 graden. Nacht 20 graden.

Kijken wat ie doet :) Nieuwe settings:

[Afbeelding]
Dan snap ik dat je veel meer verbruik hebt dan ik, wij zitten overdag 3 graden lager! Hij staat standaard hier op 19graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:00:
[...]

Dan snap ik dat je veel meer verbruik hebt dan ik, wij zitten overdag 3 graden lager! Hij staat standaard hier op 19graden.
Al zet ik m op 28. T gaat om de uitgaande watertemp en hoe lang je dit dan doet. De thermostaat kan veel willen...

Heeft dus niet direct met verbruik te maken. Ik heb 1 maand lang 1 run gemaakt, watertemp rond 28-31 graden. En nog valt t verbruik mee. Enige dat ik nu wil is in de nacht uit. Volgens mij kon ik ook op aanvoertemp blijven sturen zonder madoka, maar dan schema instellen, overdag=aan en nacht=uit.

Dat is in principe hetzelfde als nu, nacht 17graden op de madoka en overdag 28graden. T gaat toch nooit zo warm worden met mijn huidige stooklijn :)

Het doet uiteraard wel iets at the end, of je je huis op 19 of 21 wil houden of hebben (overdag). Maar als jij daar 36 graden water continue voor moet maken, en ik 29, dan stook ik zuiniger zeg maar...

[ Voor 11% gewijzigd door PCJR op 19-12-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
vorster schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:01:
Ook ik ben niet echt een tevreden gebruiker.
Sinds half februari heb ik voor mijn vrijstaande woning de volgende installatie: binnenunit: Daikin Altherma EHYHBH08AA met een Intergas ketel, buitenunit: EVLQ08CAV3.In de woonkamer heb ik vloerverwarming en een paar radiatoren. In de kamers boven alleen radiatoren.
Eerst even een paar vragen. Ik kan nergens vinden waar BUH voor staat, dat in het forum regelmatig wordt genoemd (iets met buiten unit of buitentemperatuur?)
De instelling voor de gemiddelde buitentemperatuur is 12 uur. Is dat een voortschrijdende gemiddelde? En wat zijn de gevolgen als een andere periode wordt aangehouden?
De evenwichtstemperatuur code 5-01 (geeft aan wanneer de kachel aan mag) heb ik ingesteld op 1. (Ik wek met zonnepanelen voldoende elektriciteit op).
Verder is door de installateur de waarde van C-03 (bivalente aan temperatuur, de temperatuur wanneer de verwarming aan moet) op -5 gezet.
In het spreadsheet in dit forum met ingevulde waarden zie ik dat deze waarde meestal op 0 staat.
Dus is -5 wel erg laag?
Ook de interacties tussen diverse instellingen in me niet altijd duidelijk.
Ook had en heb ik, zoals meerderen, moeite om de ideale stooklijn te bepalen. Ik heb de thermostaat sinds begin december op een continue temperatuur ingesteld (daarvoor over 24 uur wisselende temperaturen), en gebruik de weersafhankelijke regeling. Bij 10 K of meer op 35, bij -10 op 60 (hoewel de maximale AWT 45 K is, las ik ergens). Dit om het ook in de studeer/slaapkamer redelijk warm te krijgen. Weet nog niet wat de resultaten zijn bij temperaturen (ver) onder o. De COP over de periode half februari - half april is 3,1. Over oktober, november, december respectievelijk 3,9; 3,4; 3,1. Na de koude periode van begin december: 3,5. SCOP 3,2. Wat me redelijk laag lijkt.
In de koudste periodes van de nacht, wanneer de kamer w.s. tot een halve graad onder de gewenste temperatuur is gezakt, globaal vanaf een uur of 5, zie ik runs van een half uur, tot een uur of 9. Zal wel verband houden met de ingestelde waarden.
Misschien moet ik de instellingen van jdbiggelaa eens proberen, net iets lagere waarden.
Overigens, mijn Onecta geeft geen informatie over energie.
Maar het grootste probleem is het geluid. Niet zozeer van de buitenunit, hoewel die ook wel te horen is, maar het zoemend geluid van de binnenunit en de aanvoerleidingen die door de studeer/slaapkamer lopen. Het straaljagerachtig geluid van de defrost functie is een ramp (zoals ook eerder in dit forum is opgemerkt). De installateur heeft er geen oplossing voor, een vraag daarover 10 dagen geleden aan Daikin is nog niet beantwoord.
Het is niet mogelijk in die kamer te slapen. Dus als ik logees ontvang ben ik van plan de buitenunit uit te schakelen en de code voor het automatisch inschakelen van de backup-unit, het gastoestel, nu alvast te activeren. Of ik ga de prijs van het gas dan veel hoger stellen dan de prijs van elektra. Ik verwacht dat de defrost-functie dan niet meer geactiveerd wordt. En ook dat het ruisen van de leidingen zich niet meer voordoet (nee, dat wordt niet veroorzaakt door lucht in de leiding).
Heeft iemand dit ook al eens geprobeerd?
Heb je de uitgebreide handleiding voor installateurs al gelezen?
Hier staat alles best wel duidelijk beschreven. Je kan deze vinden via internet of de daikin datahub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorster
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 17:03
Ja, alle handleidingen heb ik uitvoerig bekeken, maar ik kom er niet helemaal uit, en onderken ook niet alle interacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:12:
[...]

Al zet ik m op 28. T gaat om de uitgaande watertemp en hoe lang je dit dan doet. De thermostaat kan veel willen...

Heeft dus niet direct met verbruik te maken. Ik heb 1 maand lang 1 run gemaakt, watertemp rond 28-31 graden. En nog valt t verbruik mee. Enige dat ik nu wil is in de nacht uit. Volgens mij kon ik ook op aanvoertemp blijven sturen zonder madoka, maar dan schema instellen, overdag=aan en nacht=uit.

Dat is in principe hetzelfde als nu, nacht 17graden op de madoka en overdag 28graden. T gaat toch nooit zo warm worden met mijn huidige stooklijn :)

Het doet uiteraard wel iets at the end, of je je huis op 19 of 21 wil houden of hebben (overdag). Maar als jij daar 36 graden water continue voor moet maken, en ik 29, dan stook ik zuiniger zeg maar...
Nou ja, het is redelijk simpel. Hoe warmer je het in huis wil hebben, hoe meer energie dat kost. Dus voor elk huis geldt dat stoken naar 19 graden (veel) minder energie kost dan naar 21. Hoeveel minder, dat hangt dan weer van de configuratie van je huis af.

Maar een lagere temp setting (in de huiskamer) is de makkelijkste stap die je kan maken om te besparen volgens mij :D Of het comfortabel is is de volgende vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:11:
[...]

Nou ja, het is redelijk simpel. Hoe warmer je het in huis wil hebben, hoe meer energie dat kost. Dus voor elk huis geldt dat stoken naar 19 graden (veel) minder energie kost dan naar 21. Hoeveel minder, dat hangt dan weer van de configuratie van je huis af.

Maar een lagere temp setting (in de huiskamer) is de makkelijkste stap die je kan maken om te besparen volgens mij :D Of het comfortabel is is de volgende vraag ;)
Als mijn stooklijn dermate laag is dat het nooit 21.5 graden zal worden in de woonkamer, kan ik de madoka op 23 of 28 zetten, dat doet niks aan het verbruik. Ik bedoel maar, er zijn meerdere parameters die het verbruik bepalen.

Met 50 graden aanvoer, is uiteraard 21gr instellen als roomtemp, voordeliger dan 28gr :)

Ik ga de komende dagen zien wat nachtverlaging gaat doen tov 24/7 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
PCJR schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:21:
[...]

Als mijn stooklijn dermate laag is dat het nooit 21.5 graden zal worden in de woonkamer, kan ik de madoka op 23 of 28 zetten, dat doet niks aan het verbruik. Ik bedoel maar, er zijn meerdere parameters die het verbruik bepalen.

Met 50 graden aanvoer, is uiteraard 21gr instellen als roomtemp, voordeliger dan 28gr :)

Ik ga de komende dagen zien wat nachtverlaging gaat doen tov 24/7 aan.
Nee, dat snap ik. Maar als bij jouw het doel is om een kamertemp te bereiken van 21 graden (hoe je dat ook bereikt, met stooklijn of thermostaat), ben je daarmee altijd minder zuinig dan met een doel van 19 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:34:
[...]

Nee, dat snap ik. Maar als bij jouw het doel is om een kamertemp te bereiken van 21 graden (hoe je dat ook bereikt, met stooklijn of thermostaat), ben je daarmee altijd minder zuinig dan met een doel van 19 graden.
Klopt. 22 op medoka is ook in realiteit iets boven 21. En het is ook stukje comfort, lekker warme vloer hele dag door :)

Net wakker, eerste ervaring: werd om 5h30 wakker van het stromingsgeluid. Heel even maar gelukkig. 5h30 was wissel van 19 naar 24 graden in het schema. Setting pompbeperking doet volgens mij ook niks aan de startupflow de eerste minuten, helaas.

De sensors aan de retour vloerverwarming;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOPD4SqMst7sc6N6DUQ-qLq64hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7gYsNBB0AhFzVCtO7Vn9o65.jpg?f=fotoalbum_large

En de stille lijn vannacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5BULBA-33kl05mMdg32gCK8a4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q7otRoNY0AHDmboKguGhm3c.jpg?f=fotoalbum_large

Ochtend piek is aan 1200w, maar wel kort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNLk2I056TrfIBBuhDnROgvrb1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GbFBRG45U3Xsg9P1kvrxA3eJ.jpg?f=fotoalbum_large

2 dagen terug ofzo, met hele nacht aan, a 400w is het verbruik van 23h-5h30 is 2.6kwh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWPPywyHrR720tSZTW8b-uqyjhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtyDeXWKEK6FkeKrIGr597Fe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 20-12-2023 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Sinds vorige week heb ik voor het meten van het verbruik van de WP, 3 homewizardmeters geinstalleerd. 1 voor de binnen en buitenunit, 1 voor de boosterheater van de WW tank en 1 voor de Backupheater.
Nu zie ik dat bij de huidige buitentemp. sinds gisteravond de backupheater (een klein beetje) aan het meedoen is, maar inmiddels wel 0,6kWh verbruikt heeft. Hij vraagt continue ongeveer 50 Watt, nu ook nog. De inschakeltemp. voor de BU heater staat op - (min) 6 ingesteld, dus feitelijk zou die niks mogen doen. Het is ook vrij plotseling zonder aanwijsbare reden gebeurt gisteravond.
Iemand een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen en hoe op te lossen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmah7SOn59kDekie9Zb_gtpT3lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W64nUyv87HJhuMb9t4eODMea.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Pascal P op 21-12-2023 17:19 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
PCJR schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:55:
[...]

Klopt. 22 op medoka is ook in realiteit iets boven 21. En het is ook stukje comfort, lekker warme vloer hele dag door :)

Net wakker, eerste ervaring: werd om 5h30 wakker van het stromingsgeluid. Heel even maar gelukkig. 5h30 was wissel van 19 naar 24 graden in het schema. Setting pompbeperking doet volgens mij ook niks aan de startupflow de eerste minuten, helaas.

De sensors aan de retour vloerverwarming;
[Afbeelding]

En de stille lijn vannacht:
[Afbeelding]

Ochtend piek is aan 1200w, maar wel kort:
[Afbeelding]

2 dagen terug ofzo, met hele nacht aan, a 400w is het verbruik van 23h-5h30 is 2.6kwh.
[Afbeelding]
Kuddos voor dit experiment en het delen van deze overzichtelijke informatie!! Zeer interessant.

Ben heel benieuwd hoe het verschil is met wat kouder weer.

Momenteel is het verschil dus zo’n 2-2,5 kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:28:
[...]

Kuddos voor dit experiment en het delen van deze overzichtelijke informatie!! Zeer interessant.

Ben heel benieuwd hoe het verschil is met wat kouder weer.

Momenteel is het verschil dus zo’n 2-2,5 kWh?
Voelde niet zo lauwwarm aan vanochtend onder, maar dat is het gevolg. Duurt paar uurtjes voor de warme gevoelstemperatuur weer in de woonkamer en het huis aanwezig is. De woonk is ongeveer van 22.1 naar 21.1 gedaald (gemeten met losse homewizard sensor). Die is overigens nu at the moment nog steeds 21 nogwat. Gezien de LWT van 27-28 momenteel gaat dat ook niet zo rap omhoog. Ik zou dit kunnen aanpassen/versnellen door de stooklijn te verhogen. De Madoka op 28 zetten heeft geen zin, zoals eerder uitgelegd zit de restictie van opwarmen in de LWT (dus je stooklijn settings).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_T4xMyS4ew_fic2A4tY_KrHCQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gh1l57WfR0zgnRcC924sanfk.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is 1 van de radiatoren boven ook niet echt warm met deze lage lwt. Ik heb fans eronder gemaakt om nog iets van afgifte te hebben. Boven de 29 a 30 lwt merk je meer van de rads op de 1e verdp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9K3MmF6mRdg6iQMnvCShZrT7PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eyZEDQIBpS59pRXL5BArZdTz.jpg?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van je isolatie -> en dus afkoeling van het huis gedurende de uren (bij mij was het 23h00-05h30) en je normale idle verbruik in de nachturen, is het ongeveer bij mij 0,5kwh per uur. Bij 6 uur uit is dus 3 kwh winst. Hier staat wel iets hoger verbruik tegenover bij het inschakelen om 5h30.

Als je langer uitgaat, daalt de temp natuurlijk meer (zeker als het buiten richtiung 0 graden gaat) en dan heb je mogelijk bij de start in de ochtend ook een hogere piek, en/of langer hoger verbruik voordat ie weer op idle gaat van (bij mij) een 400-500w.

Rond 8h zag ik weer idle verbruik bij mij. Ik heb wel om 7h00 nu een ECO opwarmig staat van de tank naar 45graden. Die stond eerst op 9h00 maar dat resulteerde in wat te lauw water na 2x douchen etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CLqoQR1ZYlT0DHAOcPK30huObU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhu96y92Ye1IZFpE0BRGjAKG.jpg?f=fotoalbum_large

Data momenteel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-o8NWZwbtgHWDagdSMoTUx9cqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qCksrDNDOvvQwWuIx2NCuEur.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAfp8ZWi13psGh1rBwr-nw_W5I4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mWYug1tHZhKDO2lG8DSG9qj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H82PwClWSzSXG5nL-nNVen_lTAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWbCvAtbbAQYvfqj9N7cyaAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R92PS3TMGJNBd6BKLV9d1VysEm0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVk4VgKJARRrOk2qaQ0C6MA3.jpg?f=user_large

-> vraagje, wat is de operation status heating+DHW? Ik meen dat toch enkel heating kan zijn, OF tapwater... :?

[ Voor 55% gewijzigd door PCJR op 20-12-2023 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 11:32
Ik heb ondertussen de WiFi module geïnstalleerd, maar ben nog niet onder de indruk, of ik zie de meerwaarde er nog niet van in.
Enige wat een update kreeg was de module zelf, naar firmware 3.2.5, maar de rest van de warmtepomp doet nog lekker zijn ding. Huidige software status van onze EHVX08S23EJ6V is:

WLAN gateway : 3.2.5
Binnenunit: 0222
Buitenunit: FFFF
User interface 6.6.0

Wat kan ik trouwens in het onderdeel service van de OneCTA app? Ik heb daar het serienummer van de buitenunit voor nodig, maar deze is nu ingebouwd in zijn ombouw. Die gaat er van de zomer pas weer vanaf om schoon te maken, hehehe.
Pagina: 1 ... 74 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma