Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teejbeej schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:01:
Mijn ONECTA app geeft ‘opeens’ (?) “verwarmen op 0” weer ipv de thermostaat stand (madoka)
+ en - hebben wel invloed op de thermostaatstand (zichtbaar op scherm madoka en app na kiezen verwarming).
Hoe krijg ik daar de thermostaat stand weer zichtbaar??
[Afbeelding]
Hier ook... komt denk ik vanzelf wel weer goed. :)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:02:
[...]

Ik ben idd aant denken om 2x een eco run te doen. Ik merk nu met comfort (52 graden) dat hij tot 3000W trekt. Terwijl bij eco (46) graden bij maar tot dik 2000W gaat.
Dus stel ik doe einde middag eco, en om 19:00u nog eens eco. Kids douchen normaal voor 19:00, en als de kids in bed liggen douchen wij pas. Dus daar zit altijd minimaal een half uur tussen.

Zou hier ook een theoretisch voordeel van hogere COP zitten? Hij hoeft tenslotte het water minder warm te maken dan de comfort stand, maar dan wel 2x.
Ik denk het wel, het verbruik stijgt en de COP daalt hier significant op het laatste deel van de SWW-run (tot 53C). Dan zou 2x een eco run beter zijn. Plan m dan 1x per week voor je Legionella run wel op comfort, dan doe je daar zoveel mogelijk op de compressor.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 14:26
GNML schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:07:
Ik verdenk de driewegklep waardoor het water dat voor de cv bedoelt is (kouder dan de temperatuur die de sww is) toch langs het circuit van de sww gaat.

Wat denken jullie?
Ik verdenk ook zeer zeker je driewegklep. Toen we van de zomer onze WP net nieuw hadden wilde ik het koelen eens testen. Wat bleek: bij het koelen daalde de SWW temperatuur ook enorm. Super veel SWW runs ineens. Installateur gebeld en die had de klep verkeerd ingesteld. Hij had deze klep bij ons voor de tweede keer gebruikt en bij de eerste klant met die klep had hij dat probleem ook al. Ik heb zelf de handleiding van de driewegklep ook gezien; niet te doen. De klep die wij hebben is op 1001 manieren in te stellen lijkt wel en de handleiding is mega onduidelijk. Anyway, inmiddels had hij uitgezocht wat hij niet goed had ingesteld en nadat hij dit had gewijzigd in onze klep was het probleem voorbij.

Ik heb de indruk dat de klep bij jou ook niet goed ingesteld staat. Dat houdt nu dus in dat je SWW tank gebruikt wordt voor je CV. Omdat je CV water veel kouder is, trekt het systeem dus warmte uit je SWW tank.

Heb je vloerverwarming? Want dan zou ik zeker eens goed checken wat de temperatuur op je verdeler is. Die kan zomaar eens veel te hoog zijn dan ook, omdat je SWW gebruikt wordt en dat is een veel hogere temperatuur dan die je in je vloer wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:50
Gisteren heb ik na het lezen van wat reacties hier ook mijn app en verbruik eens bekeken. We zitten nu in de koudere maanden en de verwarming doet het prima, daar is niks op aan te merken.. wel moet ik zeggen dat ik het verbruik wel extreem vind, dus heb ik gister en vandaag een testje gedaan aangezien de temperatuur buiten aardig gelijk is gebleven.

Gisteren had ik een gecombineerd verbruik van 16kWh (4kWh voor verwarmen en 12kWh voor SWW)

Gisteravond de verwarming in de app uitgezet om 22.00.

Vandaag verbruik 3kWh, dit is alleen de SWW.

Wat mij gisteren opviel is namelijk het verval in temperatuur van de SWW, die zakt 4 graden per uur en doet dit harder wanneer de verwarming om warmte vraagt.

Kanttekening, we hebben evo home en niet de daikin thermostaat.

Ik verdenk de driewegklep waardoor het water dat voor de cv bedoelt is (kouder dan de temperatuur die de sww is) toch langs het circuit van de sww gaat.

Wat denken jullie?
Lekkende driewegklep is bij ons de oorzaak geweest van snelle afkoeling. Het was letterlijk te voelen dat de retour van de CV kouder was dan na het T-stuk met de retour van de boiler.

In ons geval het wandmodel met losse boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Gisteren heb ik na het lezen van wat reacties hier ook mijn app en verbruik eens bekeken. We zitten nu in de koudere maanden en de verwarming doet het prima, daar is niks op aan te merken.. wel moet ik zeggen dat ik het verbruik wel extreem vind, dus heb ik gister en vandaag een testje gedaan aangezien de temperatuur buiten aardig gelijk is gebleven.

Gisteren had ik een gecombineerd verbruik van 16kWh (4kWh voor verwarmen en 12kWh voor SWW)

Wat mij gisteren opviel is namelijk het verval in temperatuur van de SWW, die zakt 4 graden per uur en doet dit harder wanneer de verwarming om warmte vraagt.

Wat denken jullie?
12kwh voor sww met deze temperaturen??

Ik zou idd even gaan kijken naar je driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 15:16

GNML

applebuyguide.com

JarnoH schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:37:
[...]

Ik verdenk ook zeer zeker je driewegklep. Toen we van de zomer onze WP net nieuw hadden wilde ik het koelen eens testen. Wat bleek: bij het koelen daalde de SWW temperatuur ook enorm. Super veel SWW runs ineens. Installateur gebeld en die had de klep verkeerd ingesteld. Hij had deze klep bij ons voor de tweede keer gebruikt en bij de eerste klant met die klep had hij dat probleem ook al. Ik heb zelf de handleiding van de driewegklep ook gezien; niet te doen. De klep die wij hebben is op 1001 manieren in te stellen lijkt wel en de handleiding is mega onduidelijk. Anyway, inmiddels had hij uitgezocht wat hij niet goed had ingesteld en nadat hij dit had gewijzigd in onze klep was het probleem voorbij.

Ik heb de indruk dat de klep bij jou ook niet goed ingesteld staat. Dat houdt nu dus in dat je SWW tank gebruikt wordt voor je CV. Omdat je CV water veel kouder is, trekt het systeem dus warmte uit je SWW tank.

Heb je vloerverwarming? Want dan zou ik zeker eens goed checken wat de temperatuur op je verdeler is. Die kan zomaar eens veel te hoog zijn dan ook, omdat je SWW gebruikt wordt en dat is een veel hogere temperatuur dan die je in je vloer wil hebben.
Dit hebben wij inderdaad in het begin ook gehad, ging 51graden naar de cv. Daar hadden ze de draadjes verkeerd aangesloten.. CV vraagt warmte, water ging naar de sww. Sww vraagt warmte en ging naar de cv. Die hebben ze opgelost.

Anderen, dank voor de reactie.. morgen maar even de installateur bellen 🙄

[ Voor 3% gewijzigd door GNML op 11-12-2023 19:45 ]

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:21:
[...]

Ik heb dit altijd al gehad, dat is de offset voor leaving watertemp. Ik stuur op stooklijn en watertemp, zonder invloed van thermostaat/madoka.

Iets te warm of te koud, dan doe ik -1 of +1. En bij vaak dat doen, dan pas ik de stooklijn wat aan. Geeft hele stabiele runs (ofja, wp draait 24/7 zo) :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

[...]

Inmiddels geeft de app aan dat de unit offline is, zowel verwarming als SWW. (Bij meer gebruikers het geval?)
Verbinding met wifi en cloud zijn in orde voor zover ik kan zien…
Eea zal met elkaar samenhangen mag ik aannemen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

PCJR schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb dit altijd al gehad, dat is de offset voor leaving watertemp. Ik stuur op stooklijn en watertemp, zonder invloed van thermostaat/madoka.

Iets te warm of te koud, dan doe ik -1 of +1. En bij vaak dat doen, dan pas ik de stooklijn wat aan. Geeft hele stabiele runs (ofja, wp draait 24/7 zo) :)
Kan zijn, maar die weergave kan niet zomaar spontaan verschijnen toch? Zeker niet nu meerdere gebruikers dit melden.
Daarnaast zijn de units inmiddels in de app ‘offline’…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML

GNML

applebuyguide.com

Teejbeej schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:54:
[...]

Inmiddels geeft de app aan dat de unit offline is, zowel verwarming als SWW. (Bij meer gebruikers het geval?)
Verbinding met wifi en cloud zijn in orde voor zover ik kan zien…
Eea zal met elkaar samenhangen mag ik aannemen….
Ik was uitgelogd, gok een probleempje bij Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

GNML schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:22:
[...]

Ik was uitgelogd, gok een probleempje bij Daikin
Was? Draait de boel bij jou weer als normaal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML

GNML

applebuyguide.com

Teejbeej schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:24:
[...]

Was? Draait de boel bij jou weer als normaal dan?
Ja de app instellingen zijn allemaal weer normaal nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-01 12:01
Ik heb laatst moduleren aangezet omdat mijn WP om op temperatuur te blijven een aan/uit gedrag vertoonde. Paar keer per dag hoog vermogen met ondersteuning van de BUH.

Nu was ik benieuwd hoe de WP zou draaien met moduleren aan. Deze had ik in eerste instantie op 10 gezet, maar nadat ik had gelezen dat de meeste het uit hebben staan of op 5, heb ik hem ook op 5 ingesteld. Hier begon het vreemde gedrag. Na het opnieuw opstarten is alles netjes opgestart, maar blijft die dus op de BUH stoken, echt de hele dag. Instellingen weer terug gezet, maar weer het zelfde. Temperatuur in huis blijft wel prima. Nu de BUH op beperkt ingesteld. Daarmee lijkt het voor nu opgelost.
Iemand toevallig een idee waarom de BUH ineens zo actief werd van mijn veranderingen?

Betreft:
EHVH08S23EJ6V
ERGA06EAV3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

GNML schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:11:
[...]

Ja de app instellingen zijn allemaal weer normaal nu.
Vreemd, hier is eea nog altijd offline

Edit: eea inmiddels weer online maar de vermelding ‘verwarming op 0’ staat er nog steeds (en ik stuur dus aan via thermostaat).

[ Voor 23% gewijzigd door Teejbeej op 11-12-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:20

GaMbiNo

1337

Teejbeej schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:22:
[...]

Vreemd, hier is eea nog altijd offline

Edit: eea inmiddels weer online maar de vermelding ‘verwarming op 0’ staat er nog steeds (en ik stuur dus aan via thermostaat).
Hier hetzelfde. Maar in home assistant is alles wel gewoon online. Alles werkt dus wel gewoon maar optisch in de app ziet het er wat raar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07

Wat denken jullie?
Denk ook de 3weg klep.

Maar wat voor unit heb je? Losse boilervat?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

Voor diegene die de offset met HA willen gaan sturen (zoals ik), heeft
@jwillemsen vandaag meters gemaakt met het aanpassen van de integratie. Dank daarvoor.

Zie https://github.com/speleo...dential_altherma/pull/180

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML

GNML

applebuyguide.com

Rainesh schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:49:
[...]

Denk ook de 3weg klep.

Maar wat voor unit heb je? Losse boilervat?
Jup, een EHBH08EF9W met EKHWS200D3V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Bedankt voor alle reacties
mawashigeri schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:38:
Je moet je ook afvragen of je wel echt een WP wil: er is een groot extra ruimtebeslag vanwege het warmwater (formaat flinke koelkast) en je moet een buitenunit hebben die potentieel herrie maakt en mogelijk ook extra ruimte inneemt in je tuin.
Die ruimte is geen probleem, momenteel hangt mijn gigantische Nefit Ecomline met boilertje boven de wasmachine en droger, als ik die op elkaar zet past die Daikin koelkast er precies naast.
Op de uitbouw heb ik een plat dak waar nu de 7Kw Daikin buitenunit voor de multisplit staat, daar kan de buitenunit van de warmtepomp ook wel bij (hebben ooit 3 airco buitenunits opgestaan, van 25 jaar terug), is onder de pannen langs een meter of 4/5 tot waar de binnenunit komt.
Met hybride zou je warmwater nog met gas kunnen maken maar dan blijf je aan ca. 200 euro per jaar aan vastrecht e.d. zitten, nog los van je werkelijke verbruik, dan moet de WP zelf wel heel goedkoop zijn.
Hybride schiet ik weinig mee op, 2 apparaten, 2x onderhoud en nog steeds vastrecht.
Puur op verbruik ga je een warmtepomp niet of nauwelijks 'terugverdienen', dit is wel afhankelijk van het pestgedrag van de overheid m.b.t. accijnzen. Neem jouw 1000m3, dan zou ik rekenen met 1000*8,5 kWh warmtebehoefte, deel dit door COP=3,5 (redelijk veilig getal) om aan ~2400kWh te komen. Bij huidige prijzen is dat dan EUR 1,30*1000 + ~200 euro vastrecht tegen EUR 0,30 * 2400 is ~750 euro per jaar.

Mijn installatie (6kW + 230L tapwater) was inclusief alle installatie ca. 13000 euro, waarvan 2850 subsidie terugkomt. De 4kW versie is een beetje goedkoper maar de hoeveelheid werk en materiaal is vrijwel gelijk.
Bij vergelijkbare kosten als eventuele CV reparaties (dat moeten we nog zien!) doe je er dus een jaar of 12 over om break-even te spelen, woon je dan nog in je huidige huis?

Ikzelf heb een flink overschot van de zonnepanelen waarmee ik nog een paar jaar voldoende van de salderingsregeling gebruik kan maken om de investering relatief vlot terug te verdienen, mijn 18 jaar oude ketel moest al vervangen worden (ook ca. 2500 euro) met een geschat verbruik van een nieuwe ketel van ca. 1500m3 gaf dat samen bij mij een redelijk rooskleurig financieel plaatje.
Ja, dat maakt het lastig, ik wil vooral het plan hebben liggen voordat de CV ketel op een ongelukkig moment echt stuk gaat. Want dan kan ik waarschijnlijk weinig anders dan weer een CV ketel terughangen.
Stroom overschot had ik al niet echt (3800Kwh gemiddeld kwam ook wel zo'n beetje op) en ik heb sinds kort een elektrische auto.

Mijn grootste zorg is eigenlijk of het een beetje ok gaat werken met mijn huidige radiatoren. Want vloerverwarming ben ik eigenlijk de komende jaren nog niet van plan.
Over de prestaties ben ik best tevreden, al had ik eerder ook naar de Vaillant gekeken die qua specs er eigenlijk beter uitzien, maar degene die daarvan het meest aantrekkelijk vond bestond alleen als monoblock variant en die zijn gigantisch groot en zwaar - niet te plaatsen bij ons. Ook Nibe heeft mooie systemen maar die zijn zo duur dat ze om die reden afvielen voor mij.
De Daikin split buitenunit is redelijk compact en staat op ons (betonnen) garagedak naast onze slaapkamer. Totaal onhoorbaar binnen, behalve recht eronder in de garage. Ook geen trillingen in het huis. De binnenunit is een mooie compacte 'koelkast' met tapwatertank en een behoorlijk stille circulatiepomp.
Ik ben ook tevreden over mijn Daikin Airco's behalve dat de nieuwe modellen geen local API meer hebben. En ook over de partij die ze heeft geïnstalleerd, daarom ben ik ook voor een Daikin WP gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
SiErRa schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:52:
Ja, dat maakt het lastig, ik wil vooral het plan hebben liggen voordat de CV ketel op een ongelukkig moment echt stuk gaat. Want dan kan ik waarschijnlijk weinig anders dan weer een CV ketel terughangen.
Stroom overschot had ik al niet echt (3800Kwh gemiddeld kwam ook wel zo'n beetje op) en ik heb sinds kort een elektrische auto.

Mijn grootste zorg is eigenlijk of het een beetje ok gaat werken met mijn huidige radiatoren. Want vloerverwarming ben ik eigenlijk de komende jaren nog niet van plan.
Ja, daar heb geen ervaring mee, wij hebben dus zo'n 120m2 vloerverwarming hebben als basis; dat zal ook afstralen op de plafonds en dus indirect ook de thermische massa van de volgende verdieping een beetje op temperatuur houden.

Wat ik nog was vergeten te noemen: ik heb allemaal 'nutteloze' radiatoren: t11 beneden (onnodig want VV) en t10 boven. Mijn temperatuur beneden is effectief 20,5, en boven blijft het echter netjes 18,5-19 op de koudere dagen die we gehad hebben, zelfs met water aanvoertemperaturen van slechts 30-32 graden.

De continue aanvoer van warmte helpt kennelijk voldoende om deze temperatuur te handhaven. Ook heb ik wat onbedoelde hulp van die continue warmte op andere plekken; met de warmtecamera kan ik zien dat alle aanvoerleidingen in de niet-VV vloeren een beetje lokale extra verwarming geven!

Zelfs in mijn garage waar de VV verdeler en alle apparatuur staat heeft nu 3m2 'vloerverwarming' hierdoor waardoor onze 'onverwarmde' garage veel warmer blijft dan vorige jaren. Eerst dacht ik aan grootschalige warmte lekkage van leidingen en verbindingen, maar dit is dus ook extra thermische massa die helpt om de boel warm te houden.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 10:50

Jog

SiErRa schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:52:
Indien mogelijk kan je het vermogen van je ketel beperken tot bv 8kW en de aanvoer temperatuur verlangen tot 35-40 graden. En dan wachten tot het koud wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 12:52

GJA

Groenenboompje schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:22:
Ik heb laatst moduleren aangezet omdat mijn WP om op temperatuur te blijven een aan/uit gedrag vertoonde. Paar keer per dag hoog vermogen met ondersteuning van de BUH.

Nu was ik benieuwd hoe de WP zou draaien met moduleren aan. Deze had ik in eerste instantie op 10 gezet, maar nadat ik had gelezen dat de meeste het uit hebben staan of op 5, heb ik hem ook op 5 ingesteld. Hier begon het vreemde gedrag. Na het opnieuw opstarten is alles netjes opgestart, maar blijft die dus op de BUH stoken, echt de hele dag. Instellingen weer terug gezet, maar weer het zelfde. Temperatuur in huis blijft wel prima. Nu de BUH op beperkt ingesteld. Daarmee lijkt het voor nu opgelost.
Iemand toevallig een idee waarom de BUH ineens zo actief werd van mijn veranderingen?

Betreft:
EHVH08S23EJ6V
ERGA06EAV3H
Wat zijn de instellingen van je stooklijn?
Wat waren de buitentemperaturen tijdens de periode met vreemd gedrag?
Waar staat de evenwichtstemperatuur op ingesteld?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

edautz schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:58:
Voor diegene die de offset met HA willen gaan sturen (zoals ik), heeft
@jwillemsen vandaag meters gemaakt met het aanpassen van de integratie. Dank daarvoor.

Zie https://github.com/speleo...dential_altherma/pull/180
Krijg je die vanzelf als update als je Daikin Residential for Altherma 3 in je HA hebt?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:02:
[...]

stooklijn staat op -15 = 35graden
De temperaturen waren tussen ongeveer tussen 5 en 12 graden die dagen.
Evenwichtstemperatuur moet ik even nakijken voor ik wat verkeerds zeg.

Ik ben ook voornemens om mijn instellingen in de google sheet te gaan invullen en bijhouden. Echter zag ik deze opmerking voorbij komen dus daar was ik nog even van in afwachting.
RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:32:
[...]
Edit: Ik wilde net even mn huidige stooklijn bijwerken in de google sheet, maar ik heb geen edit rechten meer op het document. Dat lijkt me niet de bedoeling als je wil dat iedereen zn instellingen kan delen. Ik weet niet wie nu het beheer doet, maar het lijkt me dat iedereen gewoon edit rechten moet hebben. Je kan dan verder zelf je eigen sheetje locken als je dat wilt en evt. kan de beheerder het overzicht ook dichtzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Groenenboompje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:32:
[...]

stooklijn staat op -15 = 35graden
De temperaturen waren tussen ongeveer tussen 5 en 12 graden die dagen.
Evenwichtstemperatuur moet ik even nakijken voor ik wat verkeerds zeg.

Ik ben ook voornemens om mijn instellingen in de google sheet te gaan invullen en bijhouden. Echter zag ik deze opmerking voorbij komen dus daar was ik nog even van in afwachting.

[...]
Check ook meteen je stooklijn aan de warme kant en je Delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:37:
[...]

Check ook meteen je stooklijn aan de warme kant en je Delta T.
Bij 20 graden staat deze op 20 volgens mij.
Delta T op 5 graden. Betreft vloerverwarming, zowel boven als beneden. Word allemaal als 1 zone aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Groenenboompje schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:39:
[...]

Bij 20 graden staat deze op 20 volgens mij.
Delta T op 5 graden. Betreft vloerverwarming, zowel boven als beneden. Word allemaal als 1 zone aangestuurd.
Als dat echt zo is, is dat de oorzaak. Laagste waarde van je stooklijn minus de DT niet beneden de minimale retourtemperatuur laten komen.

Stel; je stooklijn geeft een setpoint van 26:
Hij regelt op 2 waarden: bij een setpoint van 26 en een DT van 5 wil ie regelen dat de uitgaande (leaving) temperatuur 26 is. Logisch en duidelijk. Maar met een DT van 5 wil ie het temperatuurverschil op 5 K houden en daarmee de retourtemperatuur op 21 graden. Zou misschien net kunnen.

Nu in jouw situatie: setpoint op enig moment 20 graden, DT 5. Retour moet dus 15 graden worden..... Dat kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:32:
[...]

Edit: Ik wilde net even mn huidige stooklijn bijwerken in de google sheet, maar ik heb geen edit rechten meer op het document. Dat lijkt me niet de bedoeling als je wil dat iedereen zn instellingen kan delen. Ik weet niet wie nu het beheer doet, maar het lijkt me dat iedereen gewoon edit rechten moet hebben. Je kan dan verder zelf je eigen sheetje locken als je dat wilt en evt. kan de beheerder het overzicht ook dichtzetten.
Helaas, ik ook niet zo te zien. Kan ook geen versie geschiedenis zien dus iemand heeft de boel verziekt. Bewust of onbewust.
Weten we eigenlijk wie dit bestand origineel neergezet heeft ? Of zullen we een nieuwe maken beter afgegrendeld ?

Tevens komen veel vragen vaak terug. Zouden we niet een veelgesteldevragen stuk kunnen opnemen in de openingspost ?

[ Voor 6% gewijzigd door smaij op 12-12-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
brugk000 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:25:
[...]

Als ik dit aanklik komt de thermostaat
Hier ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:02:
[...]

Even hierop inhakend:
Die evenwichtstemperatuur….. wat houdt die precies in? Ik meen gezien te hebben dat bij de meesten deze op iets van 35 staat. Bij mij staat ie op 0 als ik het goed heb….
Wat is het effect van deze instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Teejbeej schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:35:
[...]

Even hierop inhakend:
Die evenwichtstemperatuur….. wat houdt die precies in? Ik meen gezien te hebben dat bij de meesten deze op iets van 35 staat. Bij mij staat ie op 0 als ik het goed heb….
Wat is het effect van deze instelling?
Dat is de buitentemperatuur waaronder de BUH ook gaat mee doen. Die wil je toch niet op 0 hebben staan als het kan, eerder rond -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Ja hier ook, maar zo was het nooit; deze is hier (en bij anderen heb ik begrepen) spontaan veranderd in de (volgens mij) offset waarde.
Zeer onoverzichtelijk want in het thuisscherm zie je nu dus de kamertemperatuur, een - en een + en daartussenin “verwarmen op 0” (0f de ingestelde offset). Klikken op - of + heeft invloed op de themostaatinstelling welke je dus pas ziet in het volgende scherm. De offset kan je alleen maar wijzigen via instellingen en geavanceerde bediening. Dan pas krijg jet het balkje wat je kan verschuiven. Dat verschuiven vertaalt zich dan weer in het weergeven van die waarde op het thuisscherm (“verwarmen op ..).

Ik heb dit gemeld bij Daikin die het niet begrepen… of ik een filmpje kon sturen met de opeenvolgende handelingen en schermen… Dat heb ik ze nu gestuurd. Niet dat ik de verwachting heb dat het ‘snel’ hersteld zal worden (als het al hersteld wordt).
Die hele app is sowieso een aanfluiting. Je kan er meer niet mee dan wel mee. Iets wat ik bv echt mis is het instellen van de offset voor de 2e zone. Daarvoor moet ik bij de wp zelf zijn…. En zo kan ik nog wel de nodige zaken noemen die niet kunnen en praktisch zouden zijn.
Maar ook daarvoor geldt: ik heb niet de illusie dat Daikin daar veel aan zal veranderen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

smaij schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:51:
[...]

Dat is de buitentemperatuur waaronder de BUH ook gaat mee doen. Die wil je toch niet op 0 hebben staan als het kan, eerder rond -10.
Klinkt logisch. Maar is het dan niet zo dat tussen 0 en -10 er niks ’extra’ ingezet kan worden als de wp het niet kan bijbenen? Met als mogelijk gevolg comfortverlies…
En dan nog: in de sheet staat die bij de meesten volgens mij op 35….. (= de max instelling, de standaard is 0)
(En waarom wordt deze eigenlijk ‘evenwichtstemperatuur voor gebouw’ genoemd?)

[ Voor 4% gewijzigd door Teejbeej op 12-12-2023 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:21:
[...]

Krijg je die vanzelf als update als je Daikin Residential for Altherma 3 in je HA hebt?
Momenteel nog niet. Als je deze code wilt gebruiken moet je handmatig de code vervangen in je HA installatie en er rekening mee houden dat een aantal altherma sensors een andere naam gaan krijgen.

Hij zal wel binnenkort als beta en daarna als update gereleased gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Teejbeej schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:00:
[...]

Klinkt logisch. Maar is het dan niet zo dat tussen 0 en -10 er niks ’extra’ ingezet kan worden als de wp het niet kan bijbenen? Met als mogelijk gevolg comfortverlies…
En dan nog: in de sheet staat die bij de meesten volgens mij op 35….. (= de max instelling, de standaard is 0)
(En waarom wordt deze eigenlijk ‘evenwichtstemperatuur voor gebouw’ genoemd?)
Wat mij betreft heb je gelijk. Als er iets misloopt en hij kan het even niet bijbenen (erg vochtig weer, veel defrosts, uitgelopen warmwater verwarmen, desinfectierun) dan heeft ie niets meer over om op terug te vallen. En dan kan het zomaar een vicieuze cirkel worden waar de BUH 'm net uit had kunnen trekken.
Als de WP eenmaal een achterstand heeft opgelopen duurt het lang voordat het ingehaald is. En dat is een zeer inefficiënte periode van verwarmen.

Daarbij; het is zeker niet zo dat ie volledig op de BUH gaat verwarmen. In eerste instantie zal ie de BUH alleen gebruiken om de aanvoer net even iets op te krikken waarna de BUH weer uitgaat en hij verder verwarmd met de compressor.

Aangezien de BUH COP 1 heeft en de compressor altijd efficënter is, is het wel zaak de BUH niet onnodig in te laten komen. Daarom: kijk goed bij welke buitentemperatuur de WP het wat lastiger krijgt. 0 graden zou best een goed uitgangspunt kunnen zijn. Bij mij staat ie nu op 3 graden. Ik hoop dat dat na een nieuwe spouwmuurisolatie naar 0 of lager kan.

Waarom het deze naam heeft? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:36:
[...]

Wat mij betreft heb je gelijk. Als er iets misloopt en hij kan het even niet bijbenen (erg vochtig weer, veel defrosts, uitgelopen warmwater verwarmen, desinfectierun) dan heeft ie niets meer over om op terug te vallen. En dan kan het zomaar een vicieuze cirkel worden waar de BUH 'm net uit had kunnen trekken.
Als de WP eenmaal een achterstand heeft opgelopen duurt het lang voordat het ingehaald is. En dat is een zeer inefficiënte periode van verwarmen.

Daarbij; het is zeker niet zo dat ie volledig op de BUH gaat verwarmen. In eerste instantie zal ie de BUH alleen gebruiken om de aanvoer net even iets op te krikken waarna de BUH weer uitgaat en hij verder verwarmd met de compressor.

Aangezien de BUH COP 1 heeft en de compressor altijd efficënter is, is het wel zaak de BUH niet onnodig in te laten komen. Daarom: kijk goed bij welke buitentemperatuur de WP het wat lastiger krijgt. 0 graden zou best een goed uitgangspunt kunnen zijn. Bij mij staat ie nu op 3 graden. Ik hoop dat dat na een nieuwe spouwmuurisolatie naar 0 of lager kan.

Ervaringen van anderen op tweakers is dat de WP het moeilijk heeft bij temperaturen rond de 0 a 4 graden en hoge luchtvochtigheid. Dit zou je dan beter kunnen compenseren door dan met een hogere aanvoertemperatuur te gaan werken om zo het verlies te compenseren van de tijd van defrosts etc.
De BUH is in dit geval meer de tegenhanger van de bivalente opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groenenboompje
GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:52:
[...]

Als dat echt zo is, is dat de oorzaak. Laagste waarde van je stooklijn minus de DT niet beneden de minimale retourtemperatuur laten komen.
Duidelijk gevalletje: "heb je daar nou zelf aan lopen hannesen''. Onderdeel van de learning curve zullen we maar zeggen.

Bedankt voor de opheldering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:36:
[...]

Ik denk omdat het idee is dat bij deze temperatuur het warmteverlies van je huis precies even groot is als de warmteproductie van de WP, dus ze zijn in evenwicht. Daaronder neemt het warmteverlies toe en je warmteproductie juist af, dus dan is de BUH nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 12-12-2023 21:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:42
MrFish schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:29:
[...]

Ik denk omdat het idee is dat bij deze temperatuur het warmteverlies van je huis precies even groot is als de warmteproductie van de WP, dus ze zijn in evenwicht. Daaronder neemt het warmteverlies toe en je warmteproductie juist af, dus dan is de BUH nodig.
Het vermogen van je warmtepomp zou toch gedimensioneerd moeten zijn op -10 (of evt -7) graden? Dan zou je met een paar graden vorst dus ook nog geen BUH nodig moeten hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

smaij schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:05:
[...]

....... graden en hoge luchtvochtigheid. Dit zou je dan beter kunnen compenseren door dan met een hogere aanvoertemperatuur te gaan werken om zo het verlies te compenseren van de tijd van defrosts etc.
Wat zou een dan goede temperatuur zijn vind je?
Boven de 25 retour doet ie defrost zonder BUH.
Dan zou je bijvoorbeeld 32 aanvoer moeten hebben met DT 6.

Dat geeft bij mij 2 nadelen;
1: omdat de WP harder moet werken voor die hogere temperatuur krijg je meer defrost.
2: met 32 graden vloer temperatuur wordt het bloedheet in huis denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GJA schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:01:
[...]
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 10:50

Jog

[...]

1: omdat de WP harder moet werken voor die hogere temperatuur krijg je meer defrost.
Waarom dan dT van 6? Je kan je delta-T toch inruilen voor een hogere flow rate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
[...]

Ik lees met interesse mee, ik zie hier hetzelfde gebeuren. Als het rond de 2-3 graden is staat de stooklijn hier op 28 graden (delta t op 5), en dat is prima om het huis warm te krijgen. Echter door de defrosts komt hij bijna niet op die temperatuur en probeert hij tussen de defrosts door uit 'alle macht' om die 28 graden te halen, want weer resulteert in defrost... Als hij eenmaal op 28 is kost het naar mijn idee minder energie om daar te blijven, dus minder defrosts.

Als ik het goed begrijp heb ik twee (drie?) mogelijke opties:
- delta naar 3, waardoor retour temp op 25 uitkomt. Maar ik betwijfel of hij dan daar komt?
- (nog) eerder BUH laten meehelpen?
- of misschien stooklijn (en delta t) nog iets verlagen zodat hij eerder op temp is en langer blijft draaien bij die temperaturen?

Punt is dat ons huis erg goed geïsoleerd is en we de thermostaat op 19 hebben. Afgelopen twee dagen was er bv helemaal geen warmtevraag. Stooklijn hoeft dus helemaal niet zo hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

kepler schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:30:
[...]

Ik lees met interesse mee, ik zie hier hetzelfde gebeuren. Als het rond de 2-3 graden is staat de stooklijn hier op 28 graden (delta t op 5), en dat is prima om het huis warm te krijgen. Echter door de defrosts komt hij bijna niet op die temperatuur en probeert hij tussen de defrosts door uit 'alle macht' om die 28 graden te halen, want weer resulteert in defrost... Als hij eenmaal op 28 is kost het naar mijn idee minder energie om daar te blijven, dus minder defrosts.

- delta naar 3, waardoor retour temp op 25 uitkomt. Maar ik betwijfel of hij dan daar komt?
- of misschien stooklijn (en delta t) nog iets verlagen zodat hij eerder op temp is en langer blijft draaien bij die temperaturen?

Punt is dat ons huis erg goed geïsoleerd is en we de thermostaat op 19 hebben. Afgelopen twee dagen was er bv helemaal geen warmtevraag. Stooklijn hoeft dus helemaal niet zo hoog
En wat gebeurt er als je de maximale deltaT juist hoger zet ?

In mijn situatie komt de aanvoertemperatuur veel sneller op het gewenste setpoint.
Dat is fijn voor het comfort. De warmtepomp gaat vervolgens weer rustig draaien
waardoor de gerealiseerde deltaT weer omlaag gaat.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-09 11:57
Goedemorgen

Ik heb vaker op dit forum gelezen over het "onrustige" gedrag van de buitenunit qua opgenomen vermogen. Ook zijn er mensen die een "strakke" lijn hebben. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de update interval van de metingen. Echter zie ik ook dat mijn inverter de hele dag door blijft schommelen, terwijl ik zou denken dat e.e.a. toch wat geleidelijker zou moeten gaan. Iemand enig idee? Ik hanteer een delta t van 4 en een passende stooklijn voor mijn woning, overshoot op aanvoertemp staat op +4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlmsUPbDBlwXt6IzNC9iwQ3Z30w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z7kRuOePIhg0FI6SUTyCR2p5.jpg?f=user_large

Verder merkte ik sinds vandaag dat de unit geen zin had om de tank te gaan opwarmen bij ingestelde warmhoudtemperatuur - hysterese. Programma in app is in dit geval "uit", hetgeen zou moeten overeenkomen met "warmhouden". Heb het programma even handmatig op "comfort" moeten zetten om de warmtepomt te laten ontwaken. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Jog schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:21:
[...]

Waarom dan dT van 6? Je kan je delta-T toch inruilen voor een hogere flow rate?
Kan natuurlijk ook. Als ik de DT hier instel op 3 zie ik wel dat ie aan de bovenkant van zijn regelbereik zit; dan geef ik 'm liever wat meer ruimte. Maar 4 zou ook kunnen. Het was maar een gooi.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
pingwim schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:08:
[...]

En wat gebeurt er als je de maximale deltaT juist hoger zet ?

In mijn situatie komt de aanvoertemperatuur veel sneller op het gewenste setpoint.
Dat is fijn voor het comfort. De warmtepomp gaat vervolgens weer rustig draaien
waardoor de gerealiseerde deltaT weer omlaag gaat.
Dat zou ik ook eens kunnen proberen, even wachten op kouder weer :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

kepler schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:30:
[...]

Eigenlijk precies onze situatie.
Wat ik in ieder geval al heb geconstateerd: eerder BUH bij laten komen helpt niet. Hij gebruikt de BUH echt alleen als starthulpje; even de aanvoer over een bepaalde temperatuur en hij gaat weer uit.

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als de stooklijn gewoon een bak omhoog gaat en de retour dus echt boven de 25 graden blijft. Volgens mij gaat ie dat in ieder geval wel halen (waarschijnlijk met de BUH). Maar gaat ie het ook vasthouden; da's meer de vraag.

Mijn volgende experiment: bij temperatuur rond 3 graden ga ik de stooklijn zo instellen dat de retour boven de 25 a 26 graden uitkomt. En dan zien of de defrosts makkelijker gaan en daarmee de regeling rustiger wordt.

Tip: regel op retour; je ziet beter wat er gebeurt en de WP stopt niet bij stoppen van warmtevraag. Het weer starten bij warmtevraag gooit de regeling een behoorlijk tijdje volledig overhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

danny.s schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:56:
[...]

Het vermogen van je warmtepomp zou toch gedimensioneerd moeten zijn op -10 (of evt -7) graden? Dan zou je met een paar graden vorst dus ook nog geen BUH nodig moeten hebben lijkt me.
Dat is wel wat men hier over het algemeen aanraadt. Als je WP zo gedimensioneerd is, is je evenwichtstemperatuur dus -10 en moet je hem zo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:44
GJA schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:04:
[...]

Eigenlijk precies onze situatie.
Wat ik in ieder geval al heb geconstateerd: eerder BUH bij laten komen helpt niet. Hij gebruikt de BUH echt alleen als starthulpje; even de aanvoer over een bepaalde temperatuur en hij gaat weer uit.

Ik ben erg benieuwd wat er gebeurt als de stooklijn gewoon een bak omhoog gaat en de retour dus echt boven de 25 graden blijft. Volgens mij gaat ie dat in ieder geval wel halen (waarschijnlijk met de BUH). Maar gaat ie het ook vasthouden; da's meer de vraag.

Mijn volgende experiment: bij temperatuur rond 3 graden ga ik de stooklijn zo instellen dat de retour boven de 25 a 26 graden uitkomt. En dan zien of de defrosts makkelijker gaan en daarmee de regeling rustiger wordt.

Tip: regel op retour; je ziet beter wat er gebeurt en de WP stopt niet bij stoppen van warmtevraag. Het weer starten bij warmtevraag gooit de regeling een behoorlijk tijdje volledig overhoop.
Ik heb ook deze situatie en ben erg benieuwd naar de uitkomst van het experiment. Nu het weer wat warmer is en er even geen defrosts zijn heb ik een paar runs van een paar uur per dag omdat er dan alweer aan de warmtevraag voldaan is. (thermostaat op 19 graden, stooklijn 30 bij - 10 tot 25 bij 18, delta t 3 en overregeling op 4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hetisweergezell schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:53:
[...]

Ik heb ook deze situatie en ben erg benieuwd naar de uitkomst van het experiment. Nu het weer wat warmer is en er even geen defrosts zijn heb ik een paar runs van een paar uur per dag omdat er dan alweer aan de warmtevraag voldaan is. (thermostaat op 19 graden, stooklijn 30 bij - 10 tot 25 bij 18, delta t 3 en overregeling op 4).
Misschien kan je stooklijn dan wat omlaag? bijv Ta = 25°C bij 10°C.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Nice ! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agqpeuYuoPdLYHW4BYKX8NDyqEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kfy2ddzqteO5z0KwfwS3CG8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qBwNYYaFfS5Q4r34jM0oATmNng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvFSLQTQFhjaUnONrswYlhwh.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
[...]

Ik heb dit ook en het dit is de temperatuur offset die je kunt toepassen op de stooklijn. Voorheen ging je naar geavanceerde instellingen in de app. Nu kan dit dus blijkbaar hier gemakkelijker ingesteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
madde2901 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:12:
[...]

Ik heb dit ook en het dit is de temperatuur offset die je kunt toepassen op de stooklijn. Voorheen ging je naar geavanceerde instellingen in de app. Nu kan dit dus blijkbaar hier gemakkelijker ingesteld worden
Nee, als je op bv het +teken klikt gaar de gevraagde temperatuur omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
Kasseilegger schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:16:
[...]

Nee, als je op bv het +teken klikt gaar de gevraagde temperatuur omhoog!
Een beetje van allebei zie ik.. Je zet er de ingestelde temperatuur per halve graad mee naar boven of beneden (+ of -), maar de waarde die getoond wordt, is de aanpassing die je handmatig doet op de stooklijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 14:46
Weet iemand wat de boost parameter waarde is van het warm water? Vroeger stond deze op 55 graden maar, door upgrade firmware is dat weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
Voor iedereen met een home assistant integratie via de cloud, ik heb een test branch die alle waardes van Daikin beschikbaar maakt in HA, inclusief de reguliere AC units, zie https://github.com/jwille.../jwi-climatecontrolrework. Feedback is welkom op https://github.com/speleo...dential_altherma/pull/205.

Let op, de entity ids zijn gewijzigd, dus energy dashboard en automations moet je bijwerken. Een test HA installatie heeft de voorkeur op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
Ik heb een vraagje ivm smart-grid contacten. Ik zou deze willen gebruiken. Dacht enkel Recommend-on te gebruiken bij overshot van solar energie. Ik stuur de WP wel aan via een externe thermostaat. Werkt dit smart grid dan ook? Ik vind hier niet veel info over in de Installer reference guide. Ik heb momenteel dit jaar al ongeveer 5 550 kWh geïnjecteerd en een afname van 4750 kWh. Zou dus liefst zoveel mogelijk energie bufferen in warmtepomp CV en boilerwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 22:57
jwillemsen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:53:
Voor iedereen met een home assistant integratie via de cloud, ik heb een test branch die alle waardes van Daikin beschikbaar maakt in HA, inclusief de reguliere AC units, zie https://github.com/jwille.../jwi-climatecontrolrework. Feedback is welkom op https://github.com/speleo...dential_altherma/pull/205.

Let op, de entity ids zijn gewijzigd, dus energy dashboard en automations moet je bijwerken. Een test HA installatie heeft de voorkeur op dit moment.
Gebruik ik al _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ik zou wat buis isolatie omheen doen zodat ze geen warmte van de andere buizen registreren. Kost iets van 50 cent bij de bouwmarkt.

Finetunen gaat wel even duren, het duurt namelijk een paar uurtjes soms voordat je echt de effecten gaat zien.
,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rainesh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:49:
[...]

Ik zou wat buis isolatie omheen doen zodat ze geen warmte van de andere buizen registreren. Kost iets van 50 cent bij de bouwmarkt.

Finetunen gaat wel even duren, het duurt namelijk een paar uurtjes soms voordat je echt de effecten gaat zien.
,
Zit wat in, maar de omgevings temp is stabiel en bij alle buizen op 10cm van elkaar natuurlijk gelijk. Die 0.1 graad dat er af of bij komt maakt voor de onderlinge verschillen natuurlijk niks uit :>

Het leuke (klote) is, is dat groep 1.4 bij mij verkeerd om is aangesloten. Deze groep is een deel 10hoh voor de pui en dan 15hoh onder de salontafel. Warm gaat nue erst door de 15hoh en dan de 10hoh. Dat moet natuulijk andersom. Ze hebebn de aanvoer en retour weer omgewisseld... professioneel bedrijf inschakelen roept iedereen dan.

Ook voor het loodgieterswerk is mijn conclusie weer achteraf; had ik t maar weer zelf gedaan en die Rehau tang van 3000 euro zelf gekocht, was t goedkoper en beter geweest. Triest tegenwoordig :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

jwillemsen schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:53:

Voor de geïnteresseerden, heb ik sinds gisteren op basis van het bovenstaande een HA automatisering actief die op basis van de kamertemperatuur de offset van de WP ieder half uur checkt en indien nodig naar beneden of naar boven bijstelt. Hierbij zijn een aantal checks ingebouwd die een plotselinge fluctuatie van de kamertemperatuur mitigeren en in te spelen op situaties waar de WP op minimaal vermogen draait.

Eerste bevindingen zijn positief.

Denk hierbij de fluctuaties van de afkoeling van het huis door zon, wind en wisselende belasting door extra radiatoren die bijgeschakeld worden, te kunnen mitigeren. Zodat de WP continue blijft draaien en alleen in de situatie van de minimale belasting de kamertemperatuur onvermijdelijk gaat oplopen en uiteindelijk op ingestelde temperatuur + 0.5 gaat uitschakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door edautz op 14-12-2023 09:36 ]

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Even tussen door. Ik ben over het algemeen best tevreden, COP gemiddeld van boven de 6 als de buiten temp. boven de 0 is.

Ik heb mijn stooklijn op 33 bij -20 en 26 bij 15, redelijk vlak dus.
Nu op dit moment staat ie op 27.8c bij een buiten temp. van 4.5.
dT staat op 3 en overschot op 1. Modulatie is uit.

Nu gaat mijn WP steeds twee uur aan en dan weer twee uur uit ipv dat ie rustig door kabbelt. Het liefst heb ik hem met een iets hogere pompsnelheid en een constante dT van 3 door kabbelen denk ik. Maar hij gaat hard aan en slaat dan ook weer af. De AT is vaak hoger dan de ingestelde stooklijn en ook de dT. Hij lijkt zich weinig aan te trekken van deze instellingen.

Ik gebruik de madoka in de woonkamer en deze staat op 20 graden. Als de WP aangaat, gaat ie langzaam naar 20.5 en dan weer uit tot ie weer op 19.5/7 is.

[ Voor 7% gewijzigd door SmartGuyz op 14-12-2023 09:39 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
SmartGuyz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:30:
Even tussen door. Ik ben over het algemeen best tevreden, COP gemiddeld van boven de 6 als de buiten temp. boven de 0 is.

Ik heb mijn stooklijn op 33 bij -20 en 26 bij 15, redelijk vlak dus.
Nu op dit moment staat ie op 27.8c bij een buiten temp. van 4.5.
dT staat op 3 en overschot op 1. Modulatie is uit.

Nu gaat mijn WP steeds twee uur aan en dan weer twee uur uit ipv dat ie rustig door kabbelt. Het liefst heb ik hem met een iets hogere pompsnelheid en een constante dT van 3 door kabbelen denk ik. Maar hij gaat hard aan en slaat dan ook weer af. De AT is vaak hoger dan de ingestelde stooklijn en ook de dT. Hij lijkt zich weinig aan te trekken van deze instellingen.

Ik gebruik de madoka in de woonkamer en deze staat op 20 graden. Als de WP aangaat, gaat ie langzaam naar 20.5 en dan weer uit tot ie weer op 19.5/7 is.
Misschien modulatie eens aanzetten met een Max modulatie van 3-5 graden. Krijg je wel een overshoot wellicht, maar blijft wel continue aan met een zuinig verbruik.
Ik begrijp trouwens die 33 bij -20 niet en dan doel ik op de -20. We wonen niet op de Noordpool en zeker als je de buitentemperatuur middelt heeft het geen zin om hier zo'n lage temperatuur in te stellen. Ik heb deze op 33 bij -2 buitentemperatuur staan. En zelfs dat hebben we maar zelden.

[ Voor 11% gewijzigd door MajaMestreech op 14-12-2023 10:13 ]

• MajaMestreech
Rainesh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:03:
[...]

- shelly Plus 1
- shelly plus addon
- 5x DS18B20 sensoren (aliexpress)

Ik heb ook een warmtebeeldcamera maar dan zit ik heel de tijd in de trapkast te richten en meten. Met dit kan ik het beter en langer meten.

Resultaten ga ik uiteraard posten.
Ik zie die Shelly Plus Addon alleen maar met de mogelijkheid om max 3 sensoren aan te sluiten. Zoals deze:
https://www.conrad.nl/nl/...on-interface-2757300.html.

Heb je een linkje waar de addon te koop is met aansluitingen voor 5 sensoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
MajaMestreech schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:06:
[...]

Misschien modulatie eens aanzetten met een Max modulatie van 3-5 graden. Krijg je wel een overshoot wellicht, maar blijft wel continue aan met een zuinig verbruik.
Ik begrijp trouwens die 33 bij -20 niet en dan doel ik op de -20. We wonen niet op de Noordpool en zeker als je de buitentemperatuur middelt heeft het geen zin om hier zo'n lage temperatuur in te stellen. Ik heb deze op 33 bij -2 buitentemperatuur staan. En zelfs dat hebben we maar zelden.
Die -20 en en 15 op de horizontale bar heb ik zo gezet, zodat ie zo horizontaal mogelijk is en geen grote verspringingen heeft. Die 33 is nog niet echt nodig, 30 a 31 is prima bij ons thuis. Maar als ik hem op -2 en dan 31 zet heb ik grotere verspringingen.

[ Voor 8% gewijzigd door SmartGuyz op 14-12-2023 10:58 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
MajaMestreech schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:48:
[...]

Ik zie die Shelly Plus Addon alleen maar met de mogelijkheid om max 3 sensoren aan te sluiten. Zoals deze:
https://www.conrad.nl/nl/...on-interface-2757300.html.

Heb je een linkje waar de addon te koop is met aansluitingen voor 5 sensoren?
Klik eens op omschrijving.

Dit staat er letterlijk bij.

Uitvoering
Kan met maximaal vijf DS18B20-sensoren of een DHT22-sensor worden gebruikt met analoge en een digitale ingang DHT22-sensor - als u temperatuur en luchtvochtigheid wilt bewaken Shelly Plus Addon ondersteunde apparaten: Shelly Plus 1/1PM, Shelly Plus 2PM, Shelly Plus i4/i4DC.

• MajaMestreech
Rainesh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:54:
[...]

Klik eens op omschrijving.

Dit staat er letterlijk bij.

Uitvoering
Kan met maximaal vijf DS18B20-sensoren of een DHT22-sensor worden gebruikt met analoge en een digitale ingang DHT22-sensor - als u temperatuur en luchtvochtigheid wilt bewaken Shelly Plus Addon ondersteunde apparaten: Shelly Plus 1/1PM, Shelly Plus 2PM, Shelly Plus i4/i4DC.
Inderdaad, ik had alleen naar het plaatje gekeken :-). Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
MajaMestreech schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:03:
[...]

Inderdaad, ik had alleen naar het plaatje gekeken :-). Bedankt.
In port 1 gaan 3 sensoren en porten 2/3 gaan ieder eentje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
Rainesh schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:10:
[...]

In port 1 gaan 3 sensoren en porten 2/3 gaan ieder eentje
RTFM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ge42r0m93ody19-QSlDxRMoDk-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Npd14yT20eWPjAd4qTzZDDC8.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

madde2901 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:12:
[...]

Is niet juist: met de + en - aan weerszijde van deze waarde bedien je de thermostaattemperstuur en niet de offset (dat doe je nog steeds op het balkje 2 schermen verder).
Schijnt vooralsnog niet de bedoeling te zijn. Is ‘spontaan’ verschenen. Ik heb het gemeld bij Daikin en na eerste onderzoek zijn ze er nog niet achter wat de oorzaak is.
Ze (de fabriek/techsupport) hebben mij verzocht een diagnose uit te voeren en de resultaten aan hun te sturen. Dat is gedaan en ze gaan nu verder zoeken waar het probleem zit.
Indien je ‘gewoon’ obv thermostaat stuurt is het nu omslachtiger om via de app de stand van de thermostaat te wijzigen, althans: de + en - zijn nog wel van invloed op de thermostaattemperatuur maar je ziet pas in het 2e scherm wat de stand is.
Wordt dus vervolgd….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:08
Heeft iemand een overzicht van instellingen?
Hoe draai je het meest effectief op een woning, goed geïsoleerd, mix vloerverwarming en enkele (overmeten) radiatoren.

In hoofdzone, instellingen weersafhankelijk, een 2 punts of sttoklijn met helling?
In dit menu zit ook een instelling “modulerend” die standaard op nee staat.
Wie weet wat daarmee bedoeld wordt?

Situatie:
monobloc 9kw, geen SWW.
Madoka in woonkamer.
Veel gratis stroom.
Cv ketel kan bijverwarming (niet nodig, gebeurt ook niet.) en maakt warmwater.
Benodigd vermogen +\- 10kw -10C

Ongeregelde afgifte, 3 VV verdelers. 8 radiatoren

[ Voor 25% gewijzigd door Technician- op 15-12-2023 17:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Technician- schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:11:
Heeft iemand een overzicht van instellingen?
Hoe draai je het meest effectief op een woning, goed geïsoleerd, mix vloerverwarming en enkele (overmeten) radiatoren.

In hoofdzone, instellingen weersafhankelijk, een 2 punts of sttoklijn met helling?
In dit menu zit ook een instelling “modulerend” die standaard op nee staat.
Wie weet wat daarmee bedoeld wordt?

Situatie:
monobloc 9kw, geen SWW.
Madoka in woonkamer.
Veel gratis stroom.
Cv ketel kan bijverwarming (niet nodig, gebeurt ook niet.) en maakt warmwater.
Benodigd vermogen +\- 10kw -10C

Ongeregelde afgifte, 3 VV verdelers. 8 radiatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDzDtxJ7WXgh5kWCzcIOXvzoVBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tWBIcv4EgFNbSAvmDjIwv1nH.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

De eerste resultaten zijn prima. Eindelijk moduleert de WP zoals het zou moeten. Door de nieuwe integratie en bijbehorende automatisering binnen HA schommelt de termperatuur tussen de 19.9 en de 20.1 met af en toe een uitschieter naar 19.8 en 20.2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIAT3gWONehW78BPLwSN3RN-C-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxYgc7wyvGtR0lruMImuG8T5.png?f=fotoalbum_large

Combi beeld van ruimte temp en stooklijn offset.

Let hierbij niet op de eerste opstart vanaf 19.6 graden naar 20 graden. Ik zou de maximale offset voor deze situatie nog kunnen beperken.

Detail kamertemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-Bjq9g440dAY91piKNNbY97CzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0hYXFElj3nRjV0CD5riPLt29.png?f=fotoalbum_large

Detail offset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbn-sPe5UCWIKiTqnHLaUjLrV08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZwL5aIf4VUxL0hDTabqNEg06.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat de offset veel meer schommelt om een constante kamertemperatuur te borgen, dan ik verwacht had.

Door deze oplossing blijft de WP zich aanpassen aan wisselende omstandigheden doordat HA het setpoint om het half uur kan aanpassen afhankelijk van de ingestelde temperatuur en gemeten temperatuur. Moet nog meer ervaring opdoen voor de langere termijn en als het echt koud wordt. Maar het ziet er naar uit dat een weersafhankelijke stooklijn toch niet tot een ideale situatie leid en dat een stooklijn eigenlijk maar een primitieve vorm van sturen is waarin de dynamiek ontbreekt. Ik heb een aantal keer modulatie getest, maar daar bleek dat de WP niet stopt bij de ingestelde temperatuur + 0.5, zoals velen in dit forum hebben mogen meemaken. Als deze ervaring blijft voortduren ben ik na 1 1/2 jaar eindelijk tevreden met mijn WP.

[ Voor 4% gewijzigd door edautz op 15-12-2023 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
edautz schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:22:
De eerste resultaten zijn prima. Eindelijk moduleert de WP zoals het zou moeten. Door de nieuwe integratie en bijbehorende automatisering binnen HA schommelt de termperatuur tussen de 19.9 en de 20.1 met af en toe een uitschieter naar 19.8 en 20.2.

[Afbeelding]

Combi beeld van ruimte temp en stooklijn offset.

Let hierbij niet op de eerste opstart vanaf 19.6 graden naar 20 graden. Ik zou de maximale offset voor deze situatie nog kunnen beperken.

Detail kamertemperatuur:

[Afbeelding]

Detail offset:

[Afbeelding]

Ik zie dat de offset veel meer schommelt om een constante kamertemperatuur te borgen, dan ik verwacht had.

Door deze oplossing blijft de WP zich aanpassen aan wisselende omstandigheden doordat HA het setpoint om het half uur kan aanpassen afhankelijk van de ingestelde temperatuur en gemeten temperatuur. Moet nog meer ervaring opdoen voor de langere termijn en als het echt koud wordt. Maar het ziet er naar uit dat een weersafhankelijke stooklijn toch niet tot een ideale situatie leid en dat een stooklijn eigenlijk maar een primitieve vorm van sturen is waarin de dynamiek ontbreekt. Ik heb een aantal keer modulatie getest, maar daar bleek dat de WP niet stopt bij de ingestelde temperatuur + 0.5, zoals velen in dit forum hebben mogen meemaken. Als deze ervaring blijft voortduren ben ik na 1 1/2 jaar eindelijk tevreden met mijn WP.
Waarom werken die fabrikanten allemaal met die dimme stooklijn en de kamertemperatuur + offset als stop/start van de unit?

Terwijl in CV ketel land na al die jaren blijkt dat je het beste gewoon een vermogen kunt sturen op basis van de verschillen tussen setpoint en kamertemperatuur. Waarbij je zelf lerend en corrigerend probeert zo lang mogelijk op laaglast (laagste vermogen) door te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:53:
[...]

Waarom werken die fabrikanten allemaal met die dimme stooklijn en de kamertemperatuur + offset als stop/start van de unit?

Terwijl in CV ketel land na al die jaren blijkt dat je het beste gewoon een vermogen kunt sturen op basis van de verschillen tussen setpoint en kamertemperatuur. Waarbij je zelf lerend en corrigerend probeert zo lang mogelijk op laaglast (laagste vermogen) door te draaien.
Omdat een cv ketel en een warmtepomp niet hetzelfde werken…. Zo’n cv ketel maakt instant water tussen 30-80graden (meestal boven de 50) een warmtepomp werkt normaal in een veel langzamere modus tussen 30-35 graden. Als in cv land de gevraagde temp veel hoger ligt dan kan je dat snel verkleinen door flink te stoken.

Bij een warmtepomp is er weinig tot niets te leren, alleen afhankelijk van de buitentemperatuur een paar graadjes erbij/eraf en lang doorstoken omdat alle veranderingen met deze temperaturen gewoon heel lang duren. Je wil daar helemaal geen hoge temperaturen omdat dan je efficiency instort en het een vreselijk duur apparaat zou worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:53:
[...]

Hieronder zie je mijn oude CV ketel in actie. Deze wordt aangestuurd zoals jij omschrijft.

1. Door het minimale vermogen van de CV ketel moet ie toch aan/uit schakelen om op de gewenste AWT te houden.
2. Om 16:30 gaat de thermostaat van 19 naar 20 en gaat de AWT in 15 minuten naar 45 graden.

Voor een CV geen enkel probleem, maar dit is niet wat je met een warmtepomp wilt. :(

Ad. 1. Met een wp wil je continue stoken
Ad. 2. Met een wp wil/kun je niet snel van 33 naar 45 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaG2-2tY3YPNACkfPPsCbEoguxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKDrn0mFnW48U79vxmnsgPRy.jpg?f=fotoalbum_large

Met mijn dit jaar geplaatste wp stook ik 35 graden bij 0°C buitentemperatuur. Daarmee wordt mijn woning 24/7 verwarmd en is het binnen heel comfortabel met 20°C.
En ik verbruik minder kW (23 vs 73)dan in de oude CV situatie :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Pim57 op 16-12-2023 12:02 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:59:
[...]

Omdat een cv ketel en een warmtepomp niet hetzelfde werken…. Zo’n cv ketel maakt instant water tussen 30-80graden (meestal boven de 50) een warmtepomp werkt normaal in een veel langzamere modus tussen 30-35 graden. Als in cv land de gevraagde temp veel hoger ligt dan kan je dat snel verkleinen door flink te stoken.

Bij een warmtepomp is er weinig tot niets te leren, alleen afhankelijk van de buitentemperatuur een paar graadjes erbij/eraf en lang doorstoken omdat alle veranderingen met deze temperaturen gewoon heel lang duren. Je wil daar helemaal geen hoge temperaturen omdat dan je efficiency instort en het een vreselijk duur apparaat zou worden.
Dat is niet wat ik zeg. En een warmtepomp is regeltechnisch een opwekker, die modulerend is aan te sturen dus totaal vergelijkbaar.
Dat een lage Ta key is snap ik ook wel, dat een tijdelijke temp verhoging ongewenst is snap ik ook wel.

Maar juist een hele goede binnentemp regeling kan dit allemaal zonder direct naar de buitentemperatuur te kijken.
Er is natuurlijk heel veel data te halen uit:
De binnentemp.
Het gedrag in afkoeling en verwarming bij uitgeschakelde compressor (maatgevend voor afkoeling huis dus vermogensbehoefte)
De tpm van de compressor en de invloed op de vlakte/stijlbeid van de binnentemp.

Een echt goede regeling zou zelflerend op puur binnentemp gedrag in een week de perfecte aansturing van de inverter kunnen bepalen. Kwestie van tijd voordat dit er is.

Zo’n regeling kan zelfs bepalen, op alleen de binnentemp en als indicatie buitentemperatuur en vermogen compressor en stijging temp hoe hard het waait waardoor de afkoeling toeneemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles kan natuurlijk…. En er zal vast wel een keer een variant komen waarbij een overvloed aan sensoren de vele variabelen die nu ingesteld worden zullen aansturen. Maar nu kunnen de meeste installateurs al niet een eens een fatsoenlijke ingeregelde installatie opleveren…

En je begon zelf over een cv met een groot te overbruggen temperatuur verschil tov een warmtepomp waar je die situatie helemaal niet wilt hebben.

In de meeste situaties is er ook gewoon sprake van meerdere ruimtes en andere variabelen… je kan je ook afvragen hoe moeilijk je het kan en moet maken om bij normaal gebruik binnen een marge van 1-1,5graad de zaak te verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2023 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:20

GaMbiNo

1337

edautz schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:29:
[...]

Voor de geïnteresseerden, heb ik sinds gisteren op basis van het bovenstaande een HA automatisering actief die op basis van de kamertemperatuur de offset van de WP ieder half uur checkt en indien nodig naar beneden of naar boven bijstelt. Hierbij zijn een aantal checks ingebouwd die een plotselinge fluctuatie van de kamertemperatuur mitigeren en in te spelen op situaties waar de WP op minimaal vermogen draait.

Eerste bevindingen zijn positief.

Denk hierbij de fluctuaties van de afkoeling van het huis door zon, wind en wisselende belasting door extra radiatoren die bijgeschakeld worden, te kunnen mitigeren. Zodat de WP continue blijft draaien en alleen in de situatie van de minimale belasting de kamertemperatuur onvermijdelijk gaat oplopen en uiteindelijk op ingestelde temperatuur + 0.5 gaat uitschakelen.
Ik ben wel benieuwd naar die automatisering. Wil je die met ons delen? 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:13:
Alles kan natuurlijk…. En er zal vast wel een keer een variant komen waarbij een overvloed aan sensoren de vele variabelen die nu ingesteld worden zullen aansturen. Maar nu kunnen de meeste installateurs al niet een eens een fatsoenlijke ingeregelde installatie opleveren…

En je begon zelf over een cv met een groot te overbruggen temperatuur verschil tov een warmtepomp waar je die situatie helemaal niet wilt hebben.

In de meeste situaties is er ook gewoon sprake van meerdere ruimtes en andere variabelen… je kan je ook afvragen hoe moeilijk je het kan en moet maken om bij normaal gebruik binnen een marge van 1-1,5graad de zaak te verwarmen.
Nou door voorgaande opmerking bewijs je dat het (te) moeilijk is.
En waarom het moeilijk is om stabiel op +/- 0,2K setpoint ruimte temp te blijven (in geval van 1 zone) is juist omdat er wordt gewerkt met stooklijnen waarbij de kamerthermostaat alleen een uit ding is op temp met hoge offset.

De stooklijn is niet vast, omdat wanneer er een harde oostenwind staat het tempverlies hoger zal zijn. Dus passen ze maar een stooklijn toe met grote offset, binnentemp wisselt ook teveel met bv +/- 1K
Een goede regeling moet zonder tussenkomst van parameters een regeling van 0,2K kunnen halen met weinig pendelgedrag.

En dat was mijn punt, de betere opentherm thermostaat deed precies dat. Zodat de domme installateur alleen het kastje op hing.

Want in ketelland was er vroeger ook alleen een cenvax WA regeling wou je wat meer regelen, en die kon ook niemand goed instellen.
Op dat punt staat de warmtepomp wereld nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ga zelf aan de slag als je het beter denkt te kunnen doen….. genoeg oplossingen om te meten en pompen aan te sturen.

Maar in mijn optiek is het nog gewoon de moeite niet om zoveel te moeten meten en in software te moeten regelen terwijl het met wat rudimentaire dingen als een goede stooklijn ook voor 95% (of meer) te realiseren is. Voor verwarmen is aan/uit met een temp tussen de 30-35graden meestal gewoon de standaard, hoe moeilijk wil je het maken.

Veel van die intelligente systemen hebben in de praktijk meer nadelen dan voordelen. En installateurs zijn vaak de beperkende factor.

De meeste mensen willen ook gewoon dat het vanaf dag1 redelijk werkt, die wilken echt niet een seizoen lang lopen kloten omdat een installatie zich nog aan het inregelen is. Het is geen labo opstelling maar gewoon een woonhuis.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Verwijderd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:46:
Ga zelf aan de slag als je het beter denkt te kunnen doen….. genoeg oplossingen om te meten en pompen aan te sturen.

Maar in mijn optiek is het nog gewoon de moeite niet om zoveel te moeten meten en in software te moeten regelen terwijl het met wat rudimentaire dingen als een goede stooklijn ook voor 95% (of meer) te realiseren is. Voor verwarmen is aan/uit met een temp tussen de 30-35graden meestal gewoon de standaard, hoe moeilijk wil je het maken.

Veel van die intelligente systemen hebben in de praktijk meer nadelen dan voordelen. En installateurs zijn vaak de beperkende factor.

De meeste mensen willen ook gewoon dat het vanaf dag1 redelijk werkt, die wilken echt niet een seizoen lang lopen kloten omdat een installatie zich nog aan het inregelen is. Het is geen labo opstelling maar gewoon een woonhuis.
Bij de jongeren of de tweakers onder ons geen probleem, bij ouderen is een warmtepomp al vaak een drama. Qua instellen kun je in één keer goed willen doen maar soms ontkom je niet aan wat verstellen, bv een stooklijn een offset geven omdat het hard waait en later er weer afhalen want rendement.

PS maak al jaren aansturingen voor WP in de ultiliteit, op basis van modbus of setpoint sturing.
Met Priva, Webaesay of als het goedkoper moet Loxone. Eén goed werkende regeling doet meer dan een stooklijntje + aan/uit en de gebruiker hoeft nooit wat in te stellen.
Woningbouw is nieuw voor me.

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Even ontopic dan maar.
Heb een paar maanden geleden 2 van deze grote jongens aan het draaien in een woonboerderij bestaande uit 2 huizen met enorme hoeveelheden zonnepanelen. Dus stroom te over, zelfs in de winter.

Gekozen voor wat stevige jongens ivm vloerverwarming in de mix met radiatoren maar zonder backup E Heater. Deden het bij vorst ook super en goede COPs.

Dit zijn by far de stilste warmtepompen die ik tot nu toe beluisterd heb, ze zijn heel fors maar toch modern vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaGpuXh_bvrVHkWoL-scmQ90vhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DTkuljcB9WRMSa1S7FdwinN9.webp?f=fotoalbum_large

EBLA11D3W1
3 fase monobloc
In huis geen plek voor binnendelen.
Gebruiker houdt cv voor warmwater.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-12-2023 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
Kon het niet laten om alsnog een beetje te finetunen.

Nu blijf ik er van af.........hier kan ik wel mee leven. Groep 5 blijft altijd een beetje achter omdat het bij mijn achterste pui ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf-IvMayLXSLZuxabPL-Brm6pxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UH8EBvXw4e7fUZWYn8NaXdtd.jpg?f=user_large

Als dit stabiel blijft dan ga ik de groepen van de 1ste en 2e etage inregelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rainesh op 16-12-2023 14:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:12:
Even ontopic dan maar.
Heb een paar maanden geleden 2 van deze grote jongens aan het draaien in een woonboerderij bestaande uit 2 huizen met enorme hoeveelheden zonnepanelen. Dus stroom te over, zelfs in de winter.

Gekozen voor wat stevige jongens ivm vloerverwarming in de mix met radiatoren maar zonder backup E Heater. Deden het bij vorst ook super en goede COPs.

Dit zijn by far de stilste warmtepompen die ik tot nu toe beluisterd heb, ze zijn heel fors maar toch modern vind ik.

[Afbeelding]

EBLA11D3W1
3 fase monobloc
heb een 100% andere ervaring met EBLA9D3W1
3 fase monobloc, zonder backup
De DAIKIN ALTHERMA 3 maakt bij een klere herrie vanaf wat grotere vermogen bv warmwater bereiding. Vanaf dag 1 veel geluid, discussie gehad incl DAIKIN echter niemand geeft thuis omdat hij NET binnen de geluids spec valt (uit mijn hoofd 64 Dba dat is als er een vliegtuig overkomt...!!) De beplatingen trillen enz enz enz. Inregelen een drama zonder ESP was get me niet gelukt. Het defrosten bij wat lagere temperaturen is 2 x per uur !!! Met de meest bizarre harde geluiden , inclussied een soort grote pufff als the interne kleppen schakelen in defrost algo. Nee hier geen zeker happy DAIKIN gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jan- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:47:
[...]

De DAIKIN ALTHERMA 3 maakt bij een klere herrie vanaf wat grotere vermogen bv warmwater bereiding. Vanaf dag 1 veel geluid, discussie gehad incl DAIKIN echter niemand geeft thuis omdat hij NET binnen de geluids spec valt (uit mijn hoofd 64 Dba dat is als er een vliegtuig overkomt...!!) De beplatingen trillen enz enz enz. Inregelen een drama zonder ESP was get me niet gelukt. Het defrosten bij wat lagere temperaturen is 2 x per uur !!! Met de meest bizarre harde geluiden , inclussied een soort grote pufff als the interne kleppen schakelen in defrost algo. Nee hier geen zeker happy DAIKIN gebruiker.
Ik lees hier veel mee en heb zelf L/L om te verwarmen. Ik weet zeker dat ik geen Daikin L/W ga plaatsen, wil nog steeds over naar L/W. Ik vind dat de L/W hier veel te veel voeten in de aarde hebben om lekker te draaien en erger.......de service van Daikin is een ramp. Heb hier nu reeds een jaar een tikkende lamel in mijn L/L en de installateur krijgt het niet opgelost en Daikin doet er geen moer aan en denkt ook niet mee met installateur. Nog geen 4 jaar oud. Daikin kwaliteit? :N Daikin wel de naam? :Y Daikin service? :'(

Bel je zelf met Daikin wordt je gewoon afgeblafd. Heb al een aantal keren met Vaillant gebeld en wordt je aller aardigst geholpen, ook met technisch inhoudelijke vragen. Nu nog een installateur zoeken. Voor mij geen Daikin meer. ;w

Nb; heb ook al een probleem met mijn buitenunit gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 16-12-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
MotorBeast schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:28:
[...]

Ik lees hier veel mee en heb zelf L/L om te verwarmen. Ik weet zeker dat ik geen Daikin L/W ga plaatsen, wil nog steeds over naar L/W. Ik vind dat de L/W hier veel te veel voeten in de aarde hebben om lekker te draaien en erger.......de service van Daikin is een ramp. Heb hier nu reeds een jaar een tikkende lamel in mijn L/L en de installateur krijgt het niet opgelost en Daikin doet er geen moer aan en denkt ook niet mee met installateur. Nog geen 4 jaar oud. Daikin kwaliteit? :N Daikin wel de naam? :Y Daikin service? :'(

Bel je zelf met Daikin wordt je gewoon afgeblafd. Heb al een aantal keren met Vaillant gebeld en wordt je aller aardigst geholpen, ook met technisch inhoudelijke vragen. Nu nog een installateur zoeken. Voor mij geen Daikin meer. ;w

Nb; heb ook al een probleem met mijn buitenunit gehad.
Ik wil toch een positieve noot over Daikin brengen…..
Hier een storing gehad waardoor de unit ermee op hielt, binnen 2 dagen stond er een monteur van Daikin voor de deur. Eerlijk gezegd niet de meeste intelligente monteur…. Maar het probleem is opgelost, op vragen via de mail wordt altijd prima antwoord gegeven (direct de technische desk mailen ipv de algemene info mail).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:59:
[...]

Bij de jongeren of de tweakers onder ons geen probleem, bij ouderen is een warmtepomp al vaak een drama. Qua instellen kun je in één keer goed willen doen maar soms ontkom je niet aan wat verstellen, bv een stooklijn een offset geven omdat het hard waait en later er weer afhalen want rendement.

PS maak al jaren aansturingen voor WP in de ultiliteit, op basis van modbus of setpoint sturing.
Met Priva, Webaesay of als het goedkoper moet Loxone. Eén goed werkende regeling doet meer dan een stooklijntje + aan/uit en de gebruiker hoeft nooit wat in te stellen.
Woningbouw is nieuw voor me.
Ik zie dat ik met mijn post een hele discussie heb aangewakkerd. Is goed voor de bewustwording voor de leden. :) Ik denk dat de waarheid in de midden ligt. Ik heb een huis dat voornamelijk door radiatoren worden verwarmd. Alleen in de keuken 10m2 vloerverwarming. Verder is mijn huis van 1968 en daar waar kan nageisoleerd. Mijn huis heeft dan ook veel weiniger thermische massa en veel meer afkoeling dan een modern optimaal geïsoleerd huis. Een WP is traag, dat klopt, maar we hebben het over het compenseren van tiende’s van graden met een setpoint offset van een aantal graden t.o.v. de stooklijn.

Daarnaast worden zijn in de bovenverdieping radiatoren gebruikt die oftewel een thermostaat kraan hebben (badkamer) of een studerende zoon die zijn radiator openzet. Dit alles leidt natuurlijk niet tot stabiel gedrag.

Ik zie dat meeste tijd door de dynamische offset de water temperatuur lager ligt dan de vaste stooklijn temperatuur. Dat betekent voor mij op de lange termijn meer winst. Verder kan ik op deze wijze een stabiele temperatuur bereiken wat meer comfort biedt en vermijd ik compressor starts die weer leiden tot een half uur maximaal vermogen.

Ik denk dat ik op deze wijze meer comfort krijg en minder vermogen nodig heb, maar iedere situatie is weer anders.

Ik denk ook dat Daikin voor deze situaties moduleren heeft uitgevonden, echter dit werkt dan weer niet goed. Als dit goed werkte, had ik deze oefening niet hoeven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

GaMbiNo schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:32:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar die automatisering. Wil je die met ons delen? 😬
Natuurlijk. Moet nog even een modificatie maken t.b.v. de opstart en zal hem binnenkort delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Bedankt voor je reactie, dit is voor mij behulpzaam.
Daikin is idd niet altijd top op service. Je moet weten dat Daikin alleen de installateur ondersteunt en niet de gebruiker direct. Dat is hun keuze.

De units zijn echt fluisterstil hier, maar moet zeggen dat er geen SWW bij op zit. Vind ik ook niet passen bij monobloc voor mijn gevoel. Maar goed wordt gewoon aangeboden dus zou goed moeten werken.

Hier staan ze in het vrije veld. Dat scheelt. En ze draaien in laag vermogen, relatief.
De compressor is goed ingepakt en de condensor fan erg groot waardoor deze altijd rustig draait.
Snap dan ook niet dat die van jou zoveel lawaai kan maken, vooral de sanitair runs denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
kokpol schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:33:
[...]

Ik wil toch een positieve noot over Daikin brengen…..
Hier een storing gehad waardoor de unit ermee op hielt, binnen 2 dagen stond er een monteur van Daikin voor de deur. Eerlijk gezegd niet de meeste intelligente monteur…. Maar het probleem is opgelost, op vragen via de mail wordt altijd prima antwoord gegeven (direct de technische desk mailen ipv de algemene info mail).
Lees maar eens mee in L/W. Geen installateur is daar fan van Daikin en plaatst die dingen. En wat je zegt is mijn ervaring niet. De technische dienst staat geen particulieren te woord en te mail. Anders waren mijn lamellen allang gemaakt. In L/L iemand die na zeven jaar zijn complete printplaat kon vervangen tegen honderden euro's. Had hij nog geluk dat hij het zelf kon maken.

Ik sla even over......helaas. 1 app voor zowel L/L als L/W was makkelijk geweest. Lang leven Domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:50
Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:12:
Even ontopic dan maar.

[Afbeelding]

EBLA11D3W1
3 fase monobloc
Over zware jongens gesproken... wij hebben de EBLA14D3W1 8) En kan wel zeggen dat nu ik hem goed ingesteld heb vrij stil is. Dat was na configuratie van de installateur wel anders. Maar dankzij de kennis in dit topic doet hij het goed.

[ Voor 8% gewijzigd door Senaxx op 16-12-2023 21:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

edautz schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:43:
[...]

Natuurlijk. Moet nog even een modificatie maken t.b.v. de opstart en zal hem binnenkort delen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
alias: "Warmtepomp: Offset control actief v2"
description: >-
  1:Eerst de check of de offset control knop aanstaat aanstaat en of de
  ingestelde temperatuur afwijkt van de ingestelde temperatuur.  2:Daarna of de
  intergratie heating actief is. Dit is stand verwarmen. 3: Daarna check of de
  WP daadwerkelijk aan het verwarmen is. Dit via de Espaltherma status. Zo niet
  dan de offset op 0 zetten, als deze al niet op 0 stond. Dan automatisering
  stoppen. 4:Daarna de check of huidige thermostaat temperatuur niet meer dan
  0.2 graden afwijkt van het gemiddelde van het laatste uur om tijdelijke
  flucuaties van de gemeten temperatuur te mitigeren. Zo ja geen actie en
  automatisering voert niets meer uit. 5:Zoniet dan check of er een afwijking is
  tussen de ingestelde en de werkelijke temperatuur en eventuele aanpassing aan
  de offset.  6:Als de gemeten temperatuur lager is dan altijd een bijstelling.
  6a:Als de gemeten temperatuur hoger is er alleen bijstelling afhankelijk of de
  wp niet op minimaal vermogen draait: Gemiddelde flow laatste uur > 7.5 en
  gemiddelde vermogen laatste uur > 400. Bij minimaal vermogen geen bijstelling,
  daar het warmte verlies van het huis minder is dan het minimale vermogen. De
  WP zal dan na een tijd uitschakelen op ingestelde temperatuur + 0.5.   6b:Bij
  meer dan minimaal vermogen wel bijstelling.
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /30
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.wp_offset_control
    state: "on"
  - condition: template
    value_template: >-
      {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float !=
      state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') | float }}
    entity_id: climate.woonkamer_room_temperature
    state: heat
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.climatecontrol_leaving_water_temperature
    below: 45
action:
    - if:
        entity_id: sensor.espaltherma_iuoperation
        state: Stop
    then:
      - if:
              {{
              state_attr('climate.woonkamer_leaving_water_offset','temperature')
              != 0 }}
        then:
          - service: climate.set_temperature
            data:
              temperature: 0
            target:
              entity_id: climate.woonkamer_leaving_water_offset
      - stop: ""
  - if:
          {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
          states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float - 0.2 and
          states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float <
          states('sensor.altherma_room_temperature_avr') | float + 0.2 }}
    then:
      - if:
            entity_id: sensor.espaltherma_flow_avr
            above: 7.5
            entity_id: sensor.emon_power_avr
            above: 400
              {{ states('sensor.climatecontrol_room_temperature') | float >
              state_attr('climate.woonkamer_room_temperature','temperature') |
              float }}
        then:
            data_template:
              temperature: >-
                {{
                | float  - 1}}
        else:
            data_template:
              temperature: >-
                {{
                | float  + 1}}
mode: single

sensor:
#### filters voor wp offset besturing ####        
  - platform: filter
    name: altherma_room_temperature_avr
    entity_id: sensor.climatecontrol_room_temperature
    filters:
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:30:00"
    name: espaltherma_flow_avr
    entity_id: sensor.espaltherma_flow
    filters:
    name: emon_power_avr
    entity_id: sensor.emon_power
    filters:

Aantal opmerkingen die bij deze automatisering horen:

- Stap 3 is nog niet getest.
- Deze automatisering is afhankelijk van EspAlterma en de gemodificeerde code van de Daikin integratie.
- Afhankelijk van een power meter voor de WP.
- Afhankelijk van mijn minimale belasting waardes t.b.v. flow en vermogen.
- Maken gebruik van een aantal gemiddelde sensors, daar de flow van mijn WP behoorlijk fluctueert. Deze staan onder de yaml code van de automatisering.

Deze code is op eigen risico. Wat bij mij werkt hoeft niet bij anderen te werken en kan mogelijk schade veroorzaken. Disclaimer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-
Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:45:
[...]

Bedankt voor je reactie, dit is voor mij behulpzaam.
Daikin is idd niet altijd top op service. Je moet weten dat Daikin alleen de installateur ondersteunt en niet de gebruiker direct. Dat is hun keuze.

De units zijn echt fluisterstil hier, maar moet zeggen dat er geen SWW bij op zit. Vind ik ook niet passen bij monobloc voor mijn gevoel. Maar goed wordt gewoon aangeboden dus zou goed moeten werken.

Hier staan ze in het vrije veld. Dat scheelt. En ze draaien in laag vermogen, relatief.
De compressor is goed ingepakt en de condensor fan erg groot waardoor deze altijd rustig draait.
Snap dan ook niet dat die van jou zoveel lawaai kan maken, vooral de sanitair runs denk ik dan?
Als het wat kouder wordt dus wat hoger vermogen moet leveren maakt ie giga lawaai, beetje vergelijkbaar m met als de unit WW maakt. De herrie start al by inverter frequency van 64 (uit mijn hoofd) bij de hoogste is het echt ontzettend veel lawaai. De panels komen dan ook nog eens in "eigen" resonantie.... Verder bij -7 vorig jaar rond deze tijd kon ik huis nietmeer goed warm krijgen.... uit data analyse bleek dat de 9 kW feitelijk al minder dan 7 kW leverde bij -7 graden laat staan bij -10. De moeilijk te vinden technische grafieken laten een heel ander gedrag zien tot -10. .Ik hoor zeker niet bij de groep die bijzonder blij is met zijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Onze ERLA11DW1 maakt vanaf het begin (augustus) ook een grafherrie; maakt in stille modus nog meer herrie zelfs. Dit valt me echt enorm tegen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Videopac schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:50:
[...]

Onze ERLA11DW1 maakt vanaf het begin (augustus) ook een grafherrie; maakt in stille modus nog meer herrie zelfs. Dit valt me echt enorm tegen.
Pfoe hoop negatieve ervaringen wel. Heb jij er ook SWW op zitten?

Ik ben vrij in wat ik kan toepassen en was wel redelijk met Daikin. Qua leveringen en voorraad doen ze het super nu.
Maar kan ook zo naar een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-
[...]

Ook zo'n fijn verhaal nergens te vinden in documentatie dat je max vermogen wordt geknepen!! Stillere modes = stomweg het afkappen van max inverter frequentie. Meen stilste mode zo'n ~ 20 % minder vermogen. Kwam hier vorig jaar bij koud weer pas achter NERGENS te vinden in documentatie enz e enz enz enz In stille mode kan de unit dus niet boven een bepaalde afkap frequentie komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Technician- schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:54:
[...]

Pfoe hoop negatieve ervaringen wel. Heb jij er ook SWW op zitten?

Ik ben vrij in wat ik kan toepassen en was wel redelijk met Daikin. Qua leveringen en voorraad doen ze het super nu.
Maar kan ook zo naar een ander merk.
Ja.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
[...]

Heb hier een systeem draaien met een Epra 08 (H-MT) met alleen maar radiatoren en een 230 ltr binnen unit. Verder een buffer van 100 ltr. De buitenunit is fluisterstil met continue een flow van 7 ltr/minuut. Het verbruik is nu 17 kWh per dag. De buitenunit draait continue. De woning uit 1999, vrijstaand en 750 m3. Ik ben erg tevreden zoals het systeem nu draait. Ook met die koudere temperaturen enkele weken geleden veranderde er niets in het comfort en het geluid. Het verbruik ging wel naar 37 kWh per dag maar dat is te verwachten met alleen maar radiatoren.
Pagina: 1 ... 73 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma