Bedankt voor alle reacties
mawashigeri schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:38:
Je moet je ook afvragen of je wel echt een WP wil: er is een groot extra ruimtebeslag vanwege het warmwater (formaat flinke koelkast) en je moet een buitenunit hebben die potentieel herrie maakt en mogelijk ook extra ruimte inneemt in je tuin.
Die ruimte is geen probleem, momenteel hangt mijn gigantische Nefit Ecomline met boilertje boven de wasmachine en droger, als ik die op elkaar zet past die Daikin koelkast er precies naast.
Op de uitbouw heb ik een plat dak waar nu de 7Kw Daikin buitenunit voor de multisplit staat, daar kan de buitenunit van de warmtepomp ook wel bij (hebben ooit 3 airco buitenunits opgestaan, van 25 jaar terug), is onder de pannen langs een meter of 4/5 tot waar de binnenunit komt.
Met hybride zou je warmwater nog met gas kunnen maken maar dan blijf je aan ca. 200 euro per jaar aan vastrecht e.d. zitten, nog los van je werkelijke verbruik, dan moet de WP zelf wel heel goedkoop zijn.
Hybride schiet ik weinig mee op, 2 apparaten, 2x onderhoud en nog steeds vastrecht.
Puur op verbruik ga je een warmtepomp niet of nauwelijks 'terugverdienen', dit is wel afhankelijk van het pestgedrag van de overheid m.b.t. accijnzen. Neem jouw 1000m3, dan zou ik rekenen met 1000*8,5 kWh warmtebehoefte, deel dit door COP=3,5 (redelijk veilig getal) om aan ~2400kWh te komen. Bij huidige prijzen is dat dan EUR 1,30*1000 + ~200 euro vastrecht tegen EUR 0,30 * 2400 is ~750 euro per jaar.
Mijn installatie (6kW + 230L tapwater) was inclusief alle installatie ca. 13000 euro, waarvan 2850 subsidie terugkomt. De 4kW versie is een beetje goedkoper maar de hoeveelheid werk en materiaal is vrijwel gelijk.
Bij vergelijkbare kosten als eventuele CV reparaties (dat moeten we nog zien!) doe je er dus een jaar of 12 over om break-even te spelen, woon je dan nog in je huidige huis?
Ikzelf heb een flink overschot van de zonnepanelen waarmee ik nog een paar jaar voldoende van de salderingsregeling gebruik kan maken om de investering relatief vlot terug te verdienen, mijn 18 jaar oude ketel moest al vervangen worden (ook ca. 2500 euro) met een geschat verbruik van een nieuwe ketel van ca. 1500m3 gaf dat samen bij mij een redelijk rooskleurig financieel plaatje.
Ja, dat maakt het lastig, ik wil vooral het plan hebben liggen voordat de CV ketel op een ongelukkig moment echt stuk gaat. Want dan kan ik waarschijnlijk weinig anders dan weer een CV ketel terughangen.
Stroom overschot had ik al niet echt (3800Kwh gemiddeld kwam ook wel zo'n beetje op) en ik heb sinds kort een elektrische auto.
Mijn grootste zorg is eigenlijk of het een beetje ok gaat werken met mijn huidige radiatoren. Want vloerverwarming ben ik eigenlijk de komende jaren nog niet van plan.
Over de prestaties ben ik best tevreden, al had ik eerder ook naar de Vaillant gekeken die qua specs er eigenlijk beter uitzien, maar degene die daarvan het meest aantrekkelijk vond bestond alleen als monoblock variant en die zijn gigantisch groot en zwaar - niet te plaatsen bij ons. Ook Nibe heeft mooie systemen maar die zijn zo duur dat ze om die reden afvielen voor mij.
De Daikin split buitenunit is redelijk compact en staat op ons (betonnen) garagedak naast onze slaapkamer. Totaal onhoorbaar binnen, behalve recht eronder in de garage. Ook geen trillingen in het huis. De binnenunit is een mooie compacte 'koelkast' met tapwatertank en een behoorlijk stille circulatiepomp.
Ik ben ook tevreden over mijn Daikin Airco's behalve dat de nieuwe modellen geen local API meer hebben. En ook over de partij die ze heeft geïnstalleerd, daarom ben ik ook voor een Daikin WP gaan kijken.