Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:50
RonJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:03:
[...]

De delta-T is bij afgiftesysteem fancoil/LT altijd hard ingesteld op 8 en bij radiatoren op 10. Alleen bij de instelling op vloerverwarming kan je de delta-T aanpassen vanaf de standaardwaarde van 5. Of dat dan alleen kan bij een single zone installatie zou zomaar kunnen, maar dat weet ik niet zeker.

Works as designed zeggen we dan in de IT ;)
Nee hoor. Hier staat afgifte op fancoil en is de delta T vrij instelbaar. Op dit moment op 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:01
Waypoint schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:01:
Ik heb de standaard Daikin thermostaat 2 meter naast de open haard hangen . Gevolg : de volgende ochtend is de vloer nog koud en krijgen we de woning beneden niet goed warm. Betreft volledig vloerverwarming. Een graad warmer ben je bijna een dag verder.

Denk ik te simpel dat een oplossing is om gewoon de thermostaat te verplaatsen naar de keuken bijv ? Ik denk dat het beter is als de wp de vloer gewoon constant op temperatuur houdt. Hij koelt nu teveel af denk ik
Omdat je de openhaard aan heb staan neem ik aan?

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
edautz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:18:
[...]

Mijn model met een EHBX08EF6V binnenuit, staat in gesteld als afgifte systeem faincoil en ik kan de delta-t gewoon instellen. Deze staat momenteel op 3.
Waar kan ik zien of mijn binnenunit is ingesteld als faincoil (wat is dit uberhaupt)??? En de delta die je aanpast is dat dan 1-0C of 1-0b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Mathy M schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:40:
[...]

Omdat je de openhaard aan heb staan neem ik aan?
Ja klopt, als we hem aanzetten is het de volgende ochtend koud. Op zich logisch als hij afslaat dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waypoint schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:01:
Ik heb de standaard Daikin thermostaat 2 meter naast de open haard hangen . Gevolg : de volgende ochtend is de vloer nog koud en krijgen we de woning beneden niet goed warm. Betreft volledig vloerverwarming. Een graad warmer ben je bijna een dag verder.

Denk ik te simpel dat een oplossing is om gewoon de thermostaat te verplaatsen naar de keuken bijv ? Ik denk dat het beter is als de wp de vloer gewoon constant op temperatuur houdt. Hij koelt nu teveel af denk ik
Dat is inderdaad de oplossing. Of op vertrektemperatuur sturen, maar het omschakelen daarvan kan alleen op de binnenunit, dus dat moet je dan permanent gaan doen.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 08-12-2023 10:31 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edautz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:18:
[...]

Mijn model met een EHBX08EF6V binnenuit, staat in gesteld als afgifte systeem faincoil en ik kan de delta-t gewoon instellen. Deze staat momenteel op 3.
Ook voor @JoTil:

Dan hebben ze dat in de software veranderd. Mooi, want dat is vaak wel zo handig bij een fancoil. Dank voor de correctie.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pingwim schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:28:
Betreft een vrijstaand huis met Jaga LowH2O radiatoren.
De Altherma heeft 12 kW buitendeel, 100 liter buffervat. Tevens sanitair buffer van 300+ liter.

Comfort (en verbruik ?) wordt behoorlijk beïnvloed door defrosts van ongeveer elf minuten.
De flow-switch staat nog even langer "verkeerd om", zo'n vijftien minuten totaal.
Voordat de aanvoertemperatuur dan weer bij het setpoint is duurt wel.

In een grafiek ziet dat er zo uit:
[Afbeelding]

Is het mogelijk om de backup heater de defrost te laten doen, zo ja hoe dan ?
Of zijn er wellicht andere efficiënte oplossingen ?
De BUH doet pas mee onder de 25C. Dit is verder ook niet in te stellen. Ik vind je stooklijn wel vrij hoog (maar ook niet extreem) voor Jaga's, maar ik neem aan dat je daar al eens naar gekeken hebt?

Maar goed, met een lagere stooklijn krijg je hooguit wat minder defrosts. Dit probleem laat zich verder niet echt oplossen met een instelling. De enige manier om het comfortverlies in de winter te voorkomen is een buffer plaatsen die daadwerkelijk wat doet, 100L is echt véél te weinig om een enigszins significante hoeveelheid warmte op te slaan, al helemaal voor een wat zwaardere installatie. Dát of toch alsnog vloerverwarming laten plaatsen ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:21
Gisteren was het erg vochtig en koud, maar bleef de temp rond de 0 gr hangen. Heel veel defrosts. Het werd misschien hierdoor (?) wel wat kouder in huis dan normaal.

Is daar dan niet die functie “toename rond 0 gr” toch wel handig voor..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Vorige week was mijn desinfectie run mislukt, geen idee waarom.

Vandaag om 11u zou die weer zijn desinfectie moeten doen. Tank is netjes naar 53 graden gegaan en daarna zou BUH over moeten nemen om het 60graden van te maken maar dat doet die dus niet. Bedrijfsmodi laat wel zien dat Desinfectie bezig is.

Edit: BUH heeft helemaal niks gedaan en systeem blijft op 53 graden.

[ Voor 10% gewijzigd door Rainesh op 08-12-2023 11:37 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:44
Rainesh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:

Vandaag om 11u zou die weer zijn desinfectie moeten doen. Tank is netjes naar 53 graden gegaan en daarna zou BUH over moeten nemen om het 60graden van te maken maar dat doet die dus niet. Bedrijfsmodi laat wel zien dat Desinfectie bezig is.

Kijk eens naar de onderste [5-03] van deze instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSOucFvdGG1XD0axiUa2yUi2gRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YHyACpCGq6B6tnwFG4MjOGiQ.png?f=user_large

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
Atomius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:00:
Gisteren was het erg vochtig en koud, maar bleef de temp rond de 0 gr hangen. Heel veel defrosts. Het werd misschien hierdoor (?) wel wat kouder in huis dan normaal.

Is daar dan niet die functie “toename rond 0 gr” toch wel handig voor..?
Die functie is daar inderdaad speciaal voor gemaakt.

Werkt alleen bij AWT sturing of weersafhankelijk. Niet bij thermostaat.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
danny.s schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:18:
[...]

Dat zou een optie zijn ja. Andere optie is om middels vertrekwater regeling te sturen ipv thermostaat.
Dat is inderdaad de beste optie, omdat zo je massa nooit te ver afkoelt. Je kan daarna de aanvoertemperatuur ietsjes omlaag schroeven als de kachel aan gaat als je energie wilt besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
mawashigeri schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:32:
[...]

Kijk eens naar de onderste [5-03] van deze instellingen
[Afbeelding]
Space heating priority staat dus bij mij uit. Had ik al naar gekeken.

Maar evenwicht staat dus bij mij op -15 en BUH staat idd op beperkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 08-12-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Rainesh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:51:
[...]

Die kan denk ik terug naar toegestaan (buh) als je evenwichtstemp op -15 staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
smaij schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:54:
[...]

Die kan denk ik terug naar toegestaan (buh) als je evenwichtstemp op -15 staat
Heb het aangepast. Thnx

Binnenkort maar weer een desinfectie run doen dan.

[ Voor 10% gewijzigd door Rainesh op 08-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
Pim57 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:38:
[...]

Die functie is daar inderdaad speciaal voor gemaakt.

Werkt alleen bij AWT sturing of weersafhankelijk. Niet bij thermostaat.
Toename rond 0. Maar wat neemt er dan toe? De temperatuur van het vertrekwater? Je zou denken dat dan het aantal defrosts ook zou toenemen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
Mathy M schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:07:
[...]

Toename rond 0. Maar wat neemt er dan toe? De temperatuur van het vertrekwater? Je zou denken dat dan het aantal defrosts ook zou toenemen.
De temperatuur van het vertrek water neemt toe. En misschien ook wel het aantal defrost’s.

Maar uiteindelijk kun je wel de woning beter verwarmen. Anders had Daikin dat niet zo bedacht, denk ik maar?!

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Pim57 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:25:
[...]

De temperatuur van het vertrek water neemt toe. En misschien ook wel het aantal defrost’s.

Maar uiteindelijk kun je wel de woning beter verwarmen. Anders had Daikin dat niet zo bedacht, denk ik maar?!
Veel van de software en instellingen worden gedeeld door monoblock, split-units en zelfs airco's.
Het is dus niet altijd gezegd dat zo'n instelling specifiek handig is voor jouw model!

In de handleidingen zie je dan ook vrijwel altijd heel droge beschrijvingen van de functies, zelden of nooit aanbevelingen of scenario's. De voorbeelden zijn ook heel technisch van aard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:49:
[...]

Veel van de software en instellingen worden gedeeld door monoblock, split-units en zelfs airco's.
Het is dus niet altijd gezegd dat zo'n instelling specifiek handig is voor jouw model!

In de handleidingen zie je dan ook vrijwel altijd heel droge beschrijvingen van de functies, zelden of nooit aanbevelingen of scenario's. De voorbeelden zijn ook heel technisch van aard.
Airco's hebben een heel andere software stack, controllers en bijv. ook een eigen madoka en wifi controllerlijn. Die dan wel weer over de hele lijn gedeeld wordt, van een 1,5kW single split tot een 100kW kantoor-VRV. De hele ventilatie lijn gebruikt deze stack ook.

De hele lijn x/Water warmtepompen, voornamelijk als Altherma verkocht heeft wel allemaal dezelfde software, instellingen en voor het merendeel ook dezelfde interface (aka MMI, maar die van oude Audi's is toch wel een stukje beter te bedienen >:) )

Ik heb de afgelopen weken al meermaals over die verhoging gepost, kort samengevat: Deze werkt vooral goed voor systemen met weinig thermische massa waarbij ie ook heel snel die 2 of 4 graden extra aanvoer kan bereiken. En eea dus ook veel sneller afkoelt en daarmee baat heeft bij die verhoging om de defrosts wat te dempen.

Bij systemen met veel thermische massa, zoals in beton/kalk gestorte vloerverwarming of bij een enorme buffer, werkt het eerder averechts omdat je een enorme bak vermogen nodig hebt om die paar graden omhoog te komen in aanvoer. Dan trek je 'm dus juist in een continu-defrost spiraal. Bovendien heb je dan ook nauwelijks last van een dalende aanvoer na defrosten, juist omdat je zo'n enorme hoeveelheid warmte gebufferd hebt dus het is dus ook nog eens nergens voor nodig. Als je deze setting dan al overweegt, zet dan iig het bereik op 8, zodat ie onder de 4C al begint met verhogen en niet pas 2C, dan is het al te laat.

Verder helemaal eens met het commentaar op de matige documentatie.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
Voor nu is dit het resultaat na wat tweaken. Ik blijf er nu van af en laat het paar dagen meten.

Met het "warme" weer aankomende dagen is het wel lastiger om te controleren wat voor effect het heeft. Mag van mij nu weer koud worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOUzkJEE5I1mMCS0nvuDbNNkdNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ukLgF2qCntH8uahRtxSkWthS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Rainesh op 08-12-2023 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga volgende week eerst eens met een losse kabel de thermostaat verplaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 14:26
Waypoint schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:32:
Bedankt allemaal voor de tips! Ik ga volgende week eerst eens met een losse kabel de thermostaat verplaatsen
Ik heb precies dezelfde situatie. Mij bevalt stoken met een stooklijn en vaste uitgangstemperatuur inmiddels heel goed. We gebruiken de thermostaat om eventueel +1 of -1 te regelen. Maar ik merk ook dat hoe meer we er vanaf blijven, hoe beter het is eigenlijk. Als het verplaatsen dus nog niet het gewenste resultaat heeft (wat ik verwacht, o.b.v. mijn eerdere ervaring met het verplaatsen van een andere temperatuur sensor), dan zou ik ook zeker de vaste uitgangstemperatuur eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
RonJ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:27:
Ik heb de afgelopen weken al meermaals over die verhoging gepost, kort samengevat: Deze werkt vooral goed voor systemen met weinig thermische massa waarbij ie ook heel snel die 2 of 4 graden extra aanvoer kan bereiken. En eea dus ook veel sneller afkoelt en daarmee baat heeft bij die verhoging om de defrosts wat te dempen.
Maar het vreemde is dat deze instelling nu dus vooral gebruikt lijkt te worden om de gemiddelde warmteopbrengst stabiel te houden bij defrosts (als de gemiddelde warmteopbrengst tegenvalt), terwijl hij volgens mijn handleiding bedoeld is om het "mogelijke warmteverliezen van het gebouw door de verdamping van gesmolten ijs of sneeuw .. te compenseren".

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 18:52
Ik heb sinds april een Daikin Atherma hybride combi 8kw incl koel mogelijkheid. Verwarming woongedeelte bestaat uit een convector put (met ventilatoren inmiddels), 48m2 vloerverwarming en nog een ltv radiator in de keuken. Het huis (1995) heeft nieuwe isolerende kozijnen en triple glas.
Op zich houden we het prima warm en de ketel gaat pas bij -5 bijstoken op minimaal vermogen, maar ik heb het idee dat afgifte vermogen iets aan de lage kant is voor een optimale benutting van de wp.

Nu was ik ergens waar ze een “knuffelmuur” hadden gemaakt, zeg maar vloerverwarming in de muur. De muur waar onze bank tegenaan staat is nog ‘leeg’ (2,35x2,50) en de vv pomp staat ook nog eens aan de andere kant van die muur met nog ruimte voor een lus.

Zou het lonen om hiervan zo’n muur te maken ipv lelijke extra hoek radiatoren ala die verticale jaga dingen?
Weet iemand hoe je dat moet berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:20
Rainesh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:46:
Voor nu is dit het resultaat na wat tweaken. Ik blijf er nu van af en laat het paar dagen meten.

Met het "warme" weer aankomende dagen is het wel lastiger om te controleren wat voor effect het heeft. Mag van mij nu weer koud worden :)

[Afbeelding]
Ziet er stabiel uit. Dit zijn de retour temperaturen op je verdeler, toch? Heb je iets gedaan aan de flow's om dit zo gelijk te krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rainesh
MajaMestreech schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:44:
[...]

Ziet er stabiel uit. Dit zijn de retour temperaturen op je verdeler, toch? Heb je iets gedaan aan de flow's om dit zo gelijk te krijgen?
Klopt zijn de retourtemperaturen.

Ik heb de eerste vier groepen moeten knijpen en dan wachten wat het effect steeds is. Met de sensoren zie je vrij gauw de veranderingen maar echte resultaat zie je pas na een aantal uren.

Tot nu toe heeft het een veel gelijkmatiger warmteafgifte. Maar ik zal het pas echt kunnen testen als het weer kouder wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rainesh op 08-12-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

roelmaster schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:51:
[...]

Waar kan ik zien of mijn binnenunit is ingesteld als faincoil (wat is dit uberhaupt)??? En de delta die je aanpast is dat dan 1-0C of 1-0b?
Faincoil is in feite een radiator met een ingebouwde ventilator. Je kunt de delta-in het installateurs menu veranderen. Dat is makkelijker dan in het MMI menu. Als je het via het MMI menu wilt doen is het 1-0B. 1-0C is voor de tweede zone als je een bi-zone systeem hebt.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
FransHe schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:37:
[...]

Als het goed is staan mijn gegevens er ook in met een Daikin EDLA16D(3)W1
Ik wat zwaarder maar verder identiek.
Thanks dan ga ik die morgen maar is bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koluh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2024
RonJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:20:
[...]

Ben heel benieuwd naar je resultaten en metingen. Hou er wel rekening mee dat je dan niet persé alle retourtemperaturen gelijk wil hebben. Een lus die bijvoorbeeld aan een buitenmuur (al dan niet met een raam) grenst zal meer vermogen nodig hebben dan een lus midden in de woonkamer of een slaapkamer die niet aan de buitenkant grenst. In de perfecte wereld is de lengte van de lus en de hartafstand hier voor elke zone in het ontwerp op aangepast, maar dat komt in de praktijk vrijwel niet voor. Je zal dus nog steeds wat verschillen willen zien, als je een volledig gelijkmatige ruimtetemperatuur wilt.

@PCJR Als je een beetje geduld hebt, Shelly heeft heel vaak kortingsacties in de eigen webshop. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief dan krijg je die vanzelf toegestuurd.
Ben afgelopen weken met een warmtecamera door het huis gaan lopen. Kwam erachter dat één gedeelte van de woonkamervloer 3 graden kouder was dan de andere gedeeltes. Dit gedeelte ligt vast aan twee grote ramen (6m^2/stuk). Het andere gedeelte van de vloer ligt aan de muren vast.
Daarna wat gaan spelen met de flow van de afzonderlijke groepen en inmiddels hebben de vloeren een meer gelijke temperatuur. Hopelijk kan de unit nu zijn warmte weer wat beter kwijt in huis want het wilt vaak niet lukken.
Ook is de thermostaat bevestigd aan een van deze warmere muren. Ik hoop dat het huis nu wat gelijkmatiger opwarmt en dat de temperatuur op deze thermostaat ook wat minder fluctueert.
Wederom bedankt voor deze inzichten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Ik heb met deze hogere temperatuur de stooklijn weer aangepast van dT5 naar dT4 en teruggebracht met -1 op de stooklijn. Ik merk dat hij niet naar zijn minimale verbruik ging wat ik voor de aanpassing van dT3 naar dT5 had met dit soort dagen.
Dit is vanochtend goed gegaan maar vanmiddag zag ik dat de BUH op 3kw aan ging en de compressor uit.
Evenwichtstemp staat op -15, dus ik begrijp niet zo goed waarom. Ik heb het gebruik van de BUH nu op Beperkt gezet in plaats van toegestaan. (Alleen WTW zou ideaal zijn, maar die setting wordt steeds gereset na een herstart).
Na 1 herstart was het gedrag nog niet anders. De tweede herstart wel.
Weet iemand waarom de WP dit doet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:05
smaij schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:31:
Ik heb met deze hogere temperatuur de stooklijn weer aangepast van dT5 naar dT4 en teruggebracht met -1 op de stooklijn. Ik merk dat hij niet naar zijn minimale verbruik ging wat ik voor de aanpassing van dT3 naar dT5 had met dit soort dagen.
Dit is vanochtend goed gegaan maar vanmiddag zag ik dat de BUH op 3kw aan ging en de compressor uit.
Evenwichtstemp staat op -15, dus ik begrijp niet zo goed waarom. Ik heb het gebruik van de BUH nu op Beperkt gezet in plaats van toegestaan. (Alleen WTW zou ideaal zijn, maar die setting wordt steeds gereset na een herstart).
Antwoord op je vraag heb ik helaas niet. Maar uit nieuwsgierigheid: waarom pas je bij koudere buiten temperatuur de dT aan van 3 naar 5? Wat werkt er (voor jou) beter dan dT 3 blijven hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 12:52

GJA

Was het geen desinfectierun?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
danny.s schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:13:
[...]

Antwoord op je vraag heb ik helaas niet. Maar uit nieuwsgierigheid: waarom pas je bij koudere buiten temperatuur de dT aan van 3 naar 5? Wat werkt er (voor jou) beter dan dT 3 blijven hanteren?
Met het koude weer had ik (wellicht gevoelsmatig) het idee dat ie beter loopt op dt 5 dan dt 3.
Nu het weer wat warmer is en hij op minimaal vermogen draait met maar ong 7l/m heb ik liever een iets hogere flow en met een dt van 3 kan de stooklijn omlaag dus in principe zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:39:
[...]

Was het geen desinfectierun?
Nope, en compressor uit en buh aan. En ook maar 24 graden aanvoer dus de settings kwamen niet goed door ofzo maar op de een of andere manier heeft dat de BUH geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Beperkt is volgens mij slecht vertaald en staat volgens mij voor "Disabled", wat een wezenlijk verschil is. Je kan overigens de offset van de stooklijn ook regelen via de app, dan hoef je niet telkens de stooklijn of dT aan te passen.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGyvg2bnPdcjosewiWqvjEQn86Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8rMMeRXG8EREfS4tyDAMN7H.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde de kabel van de themostaat aansluiten maar nu viel mij op dat 1 van de kabels gelast is in de unit. 2x zwart , 1x aarde. Is dat een kabel tussen de buiten en binnenunit voor de communicatie? Het is niet de hoofdaansluiting van de binnenunit en ook niet van de buitenunit want die heeft een eigen krachtgroep en kabel. Het lijkt een 1,5 of 2,5mm2 kabel. Als het wel een kabel is waar 220v op staat lijkt mij dat niet de bedoeling op deze manier.

Ps weet iemand ook waar die haak voor is ? Het lijkt een stuk gereedschap , ik kan het eruit halen maar waar het voor is ? Zie tweede cirkel.

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 10-12-2023 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Waypoint schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:07:
[Afbeelding]

Ik wilde de kabel van de themostaat aansluiten maar nu viel mij op dat 1 van de kabels gelast is in de unit. 2x zwart , 1x aarde. Is dat een kabel tussen de buiten en binnenunit voor de communicatie? Het is niet de hoofdaansluiting van de binnenunit en ook niet van de buitenunit want die heeft een eigen krachtgroep en kabel. Het lijkt een 1,5 of 2,5mm2 kabel. Als het wel een kabel is waar 220v op staat lijkt mij dat niet de bedoeling op deze manier.

Ps weet iemand ook waar die haak voor is ? Het lijkt een stuk gereedschap , ik kan het eruit halen maar waar het voor is ? Zie tweede cirkel.
Die wago's zien er idd knullig uit. Alsof kabel te kort was.

Haak ken ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 08:57
Het is niet 2x maar 3x zwart, en het is wel 230V (2x), en als 3e een NIET-aanraakveilige communicatie-draad. De binnen-unit (mainboard en thermostaat) wordt in de meeste gevallen wel gevoed door de buiten-unit. De hoofdaansluiting van de binnen-unit is vermoedelijk (alleen?) voor een BUH.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri

Andere opmerking: je hebt een aantal kabels precies tussen de blote koelmiddelleidingen lopen, die leidingen kunnen 100+ graden worden, dus ik zou een extra stukje isolatiemateriaal om die twee leidingen heendraaien, dat staat overigens ook expliciet in de installatiehandleiding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
Gaan we lopen opscheppen? ;) ;) Hier vandaag ook COP van 7, maar ja het is ook opeens 10 graden!
Ik constateer vooral dat met hoge luchtvochtigheden en temperaturen onder de 5 graden (zoals de afgelopen week) het verbruik flink toeneemt door de vele defrosts. Het lukt me slecht het verbruik onder controle te krijgen. Wel gaat het een stuk beter als de BUH de defrosts voor zijn rekening neemt en de watertemperatuur niet teveel daalt. Dan komt ie vaak in een soort loop van meer vermogen leveren, nog snellere defrosts, etc. Met een lagere stooklijn (26/27 graden vertrekwater) ging het dus een stuk beter dan met een hogere, omdat onder de 25 de BUH het overneemt volgens mij. Totaal verbruik incl BUH is dan een stuk lager en comfort niet minder in mijn huis.

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
Beste tweakers,

Sinds het weer wat warmer wordt begint de wp erg te pendelen. Ik heb hem de laatste week op vertrek water staan waar de wp mooi rustig 24/7 aan het pakketen was met zo'n 414w
Ik heb de stooklijn nu wat lager aangepast maar dat schijnt niet te helpen
Enkele gegevens
Stooklijn -10 -> 34 20 -> 25
Dt 3
Overschot 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeR2h_JI0P-8jmY311oTBta4awg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19wFtjfEJji2re9s3QlhZyz1.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is raadzaam om hem weer op kamer thermostaat te zetten dan heb ik bij deze buiten temp ong 2 a 3 runs per dag

[ Voor 15% gewijzigd door rterhofte op 10-12-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
SmartGuyz schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:57:
[...]
Beperkt is volgens mij slecht vertaald en staat volgens mij voor "Disabled", wat een wezenlijk verschil is.
Dat is niet mijn ervaring. Met de BUH op de stand 'beperkt' helpt ie de compressor even bij het opstarten als het retourwater erg koud is, en springt hij bij bij de defrosts zodra het vertrekwater onder een bepaalde temperatuur komt (volgens mij 25 graden).

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
stekelTV schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:35:
[...]
Wel gaat het een stuk beter als de BUH de defrosts voor zijn rekening neemt en de watertemperatuur niet teveel daalt. Dan komt ie vaak in een soort loop van meer vermogen leveren, nog snellere defrosts, etc. Met een lagere stooklijn (26/27 graden vertrekwater) ging het dus een stuk beter dan met een hogere, omdat onder de 25 de BUH het overneemt volgens mij. Totaal verbruik incl BUH is dan een stuk lager en comfort niet minder in mijn huis.
Hoi
Interessant
Hoe merk je dat de Defrost met de BUH beter gaat?

Ik herken wat je schrijft over het in een soort van loop terecht komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
rterhofte schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:12:
Beste tweakers,

Sinds het weer wat warmer wordt begint de wp erg te pendelen. Ik heb hem de laatste week op vertrek water staan waar de wp mooi rustig 24/7 aan het pakketen was met zo'n 414w
Ik heb de stooklijn nu wat lager aangepast maar dat schijnt niet te helpen
Enkele gegevens
Stooklijn -10 -> 34 20 -> 25
Dt 3
Overschot 0
[Afbeelding]

Wat is raadzaam om hem weer op kamer thermostaat te zetten dan heb ik bij deze buiten temp ong 2 a 3 runs per dag
Bij mij loopt ie wel op de thermostaat, doet een paar lange runs (van een paar uur) en gebruikt dan na het opstarten tussen 450 en 500W. Vertrekwater nu 27 graden, dT = 4, geen overshoot.
Voorbeeld van vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35Vca5f7GFJ9i3fF040_Yy8yuB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsM0x451DUMuWF9LwJNvmd73.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
Arjanvdzwaag schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:13:
[...]

Hoi
Interessant
Hoe merk je dat de Defrost met de BUH beter gaat?

Ik herken wat je schrijft over het in een soort van loop terecht komen
Ik zie dat als de BUH aanslaat de vertrekwatertemperatuur minder (of nauwelijks) daalt tijdens het defrosten, waardoor de warmtepomp na het defrosten makkelijker weer in het 'oude' ritme komt en niet harder hoeft te gaan werken om het effect van de defrost als het ware te compenseren. Ik heb het idee dat door dat hardere werken (meer vermogen) de loop ontstaat van steeds vaker defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
stekelTV schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:26:
[...]

Ik zie dat als de BUH aanslaat de vertrekwatertemperatuur minder (of nauwelijks) daalt tijdens het defrosten, waardoor de warmtepomp na het defrosten makkelijker weer in het 'oude' ritme komt en niet harder hoeft te gaan werken om het effect van de defrost als het ware te compenseren. Ik heb het idee dat door dat hardere werken (meer vermogen) de loop ontstaat van steeds vaker defrosten.
Dat klinkt goed
Maar op basis van wat besluit de warmtepomp of hij de BUH gaat gebruiken?

Ik heb de BUH nu op alleen sanitair warm water staan om te voorkomen dat er ‘gekke’ BUH dingen gebeuren met onverwacht hoog gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
Arjanvdzwaag schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:38:
[...]

Dat klinkt goed
Maar op basis van wat besluit de warmtepomp of hij de BUH gaat gebruiken?

Ik heb de BUH nu op alleen sanitair warm water staan om te voorkomen dat er ‘gekke’ BUH dingen gebeuren met onverwacht hoog gebruik
Ik heb gebruik de warmtepomp niet voor sanitair warm water, waardoor de boel sws wat stabieler draait. Aanvankelijk had ik de BUH helemaal uit staan (stroom er af) om dezelfde reden als jij, maar na goed inlezen besloten dat toch te veranderen. Dus weer aangezet op 'beperkt', met eigen stroommeter er op, zodat ik kon monitoren. De redenen:
1. De levensduur van de compressor schijnt verlengd te worden door een warme start, dat wil zeggen dat de BUH even een paar minuten meedoet. Dat zie ik inderdaad ook gebeuren.
2. Bij het defrosten hoeft het systeem die warmte niet alleen maar aan je vloer (in mijn geval) of buffervat te onttrekken, maar schakelt de BUH ook in. Wat ik meen te zien is dat bij mij eerst warmte aan de vloer wordt onttrokken (systeem draait om), tot de vertrekwatertemperatuur is gedaald tot 25 graden en daarna de BUH mee gaat doen en de defrost overneemt. Maar anderen kunnen vast exact vertellen hoe dit zit. Maar dit is wat ik zie in de praktijk.

Door mijn stooklijn maar net boven die 25 graden te houden wordt er dus weinig warmte aan de vloer onttrokken en draait de warmtepomp na de defrost weer redelijk rustig door. Dat is mijn theorie. Voor het stroomverbbruik van de BUH hoef je het niet te laten: in mijn geval ruim 17 kWh tot nu toe in december. Met een gewenste binnentemperatuur van 18 graden zoals bij ons is een stooklijn van rond de 26 graden vaak prima. Hangt ook meer van wind en zon af en niet alleen van buitentemperatuur.
18 graden is voor ons genoeg. We hebben geen nachtverlaging. Als de zon even schijnt warmt het snel verder op door de grote ramen en 's avonds gooien we een blokje hout in de kachel als het fris aanvoelt, vandaar ook dat we de boel op een thermostaat besturen. Ergens rond 4 uur 's nachts slaat de warmtepomp dan vaak weer aan en is de vloer warm als we opstaan.
Verbruik van WP en BUH samen gemiddeld tussen de 10 en 15 kWh per dag (december).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

mawashigeri schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:20:
[...]

Andere opmerking: je hebt een aantal kabels precies tussen de blote koelmiddelleidingen lopen, die leidingen kunnen 100+ graden worden, dus ik zou een extra stukje isolatiemateriaal om die twee leidingen heendraaien, dat staat overigens ook expliciet in de installatiehandleiding!
Wat stom van de installateur! Bedoel je dan die twee linker leidingen en dan de bovenkant, of ook die twee leidingen aan de binnenkant ?

En met isoleren bedoel je met van die grijze isolatie voor om cv buis ?

Ps. Moet die kabel met die wago’s dan ook niet met trekontlasting ? Nu beetje gek als er 220v op staat

[ Voor 7% gewijzigd door Waypoint op 10-12-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Waypoint schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:06:
[...]

Wat stom van de installateur! Bedoel je dan die twee linker leidingen en dan de bovenkant, of ook die twee leidingen aan de binnenkant ?

Ps. Moet die kabel met die wago’s dan ook niet met trekontlasting ? Nu beetje gek als er 220v op staat
Moet je maar eens aan die leidingen voelen als het werkt! Pas maar op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 16-09 17:29
Ik weet niet hoe ik moet verklaren hoe dit kan, dus ik probeer het hier maar eens.

Water wordt opgewarmd tot 48 graden hier. Wanneer het is gezakt tot 45 graden, dan wordt het weer opgewarmd tot 48 graden, etc. Ik weet dat de pomp elke 15 min de temperatuur lijkt uit te lezen/door te geven aan Home Assistant.

Wat ik zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ncBsZGp.png

Je ziet dat de temperatuur 45 graden wordt (groen), en 15 min later is de temperatuur weer 48 graden. Dus die 3 graden bij verwarmen gaat behoorlijk rap (groen in onderste grafiek). Dit is wat ik gewend ben, als de temperatuur afkoelt zonder dat er veel warm water (bv douchen) gebruikt werd.

Echter, wat me dus net opviel is dat het water 45 graden werd rond 17.34u. Het verbruik schoot omhoog want 45 graden = bijverwarmen. Vervolgens zie ik echter dat een kwartier later (dus 17.49u) dat het water ineens 44 graden is. Dat is raar, want er werd geen warm water verbruikt, en normaal gesproken verlies ik ongeveer 0,3 graden per uur aan watertemperatuur. Let wel, die 1 graad verlies was dus tijdens het verwarmen, immers, op dit moment was het verbruik al hoog. Maar vervolgens heeft ie ook van 17.34u tot 18:11 aan een stuk door 3 kW vermogen lopen te trekken om die 4 graden (van 44 naar 48) te verwarmen.

Dus voor 3 graden erbij gebruikt ie normaal grofweg een kwartier, maar nu heeft ie voor 4 graden meer dan een half uur nodig?

Mij lijkt dat raar, maar ik kan niks bedenken hoe dit kan gebeuren? Voor de rest stond de pomp uit, want door de gestegen temperatuur buiten had ie binnen zijn doeltemperatuur behaald, dus die stond al vroeg in de middag niks meer te doen.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
stekelTV schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:35:
[...]

Gaan we lopen opscheppen? ;) ;) Hier vandaag ook COP van 7, maar ja het is ook opeens 10 graden!
Ik constateer vooral dat met hoge luchtvochtigheden en temperaturen onder de 5 graden (zoals de afgelopen week) het verbruik flink toeneemt door de vele defrosts. Het lukt me slecht het verbruik onder controle te krijgen. Wel gaat het een stuk beter als de BUH de defrosts voor zijn rekening neemt en de watertemperatuur niet teveel daalt. Dan komt ie vaak in een soort loop van meer vermogen leveren, nog snellere defrosts, etc. Met een lagere stooklijn (26/27 graden vertrekwater) ging het dus een stuk beter dan met een hogere, omdat onder de 25 de BUH het overneemt volgens mij. Totaal verbruik incl BUH is dan een stuk lager en comfort niet minder in mijn huis.
Je BUH als defrost?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekelTV
Volgens mij doet bij bijna iedereen de BUH mee bij een defrost, ik zie dat in ieder geval bij mij in de monitoring. Behalve eventueel als je een enorm volume aan warmte in je vloer of buffervat hebt in combinatie met een wat hogere stooklijn. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
stekelTV schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:05:
[...]

Volgens mij doet bij bijna iedereen de BUH mee bij een defrost, ik zie dat in ieder geval bij mij in de monitoring. Behalve eventueel als je een enorm volume aan warmte in je vloer of buffervat hebt in combinatie met een wat hogere stooklijn. Maar als ik het mis heb hoor ik het graag!
Nog nooit op gelet, vandaar ook mn ‘huh’ reactie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri

Overal, ze worden echt heel heet dus er is een risico van smeltende kabelmantels. Buiten viel me vooral op omdat het wel erg bloot ligt!
Ik weet niet precies wat de specificatie van die grijze DHZ isolatie is, ik had zelf een paar extra stukken van die witte over en die is speciaal bedoeld voor dit soort leidingen,
Altijd een goed plan! Allemaal bij elkaar pakken (in+uit) en ty-rap eromheen zou al flink helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wel bizar hoe laag het verbruik hier is als het 7 graden of warmer is. 350-400 watt en daarmee houdt ie alles heerlijk op temperatuur..

Wel andere koek dan de afgelopen weken. Toen was het op sommige dagen 1100-1300 watt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:01:
Wel bizar hoe laag het verbruik hier is als het 7 graden of warmer is. 350-400 watt en daarmee houdt ie alles heerlijk op temperatuur..

Wel andere koek dan de afgelopen weken. Toen was het op sommige dagen 1100-1300 watt..
Grootste probleem was bij mij defrost... als we konden afdwingen dat de BUH altijd mee zou doen zou het volgens mij veel beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
stekelTV schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:05:
[...]

Bij mij gaat de BUH nooit aan op een enkele uitzondering na.
Ik heb een klein buffervat van 50l in de retour zitten.

Ik heb me er eigenlijk nog niet in verdiept wat de criteria zijn om hem mee aan te laten schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Atomius schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:01:

Ja valt mij ook op. Op warme dagen zoals vandaag is er ook urenlang geen warmtevraag. Nadeel is dan wel weer dat ie een tijdlang wat hoger vermogen draait om de vloer weer op te warmen (600 a 700w).
Als ie wat langer draait schakelt hij ook bij mij mooi terug naar zijn minimale opgenomen vermogen van tussen de 350 en 450w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:06:
[...]

Grootste probleem was bij mij defrost... als we konden afdwingen dat de BUH altijd mee zou doen zou het volgens mij veel beter gaan.
Denk je dat de energievraag bij een BUH defrost minder is dan een compressor defrost dan? En zo ja waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
Trekontlasting moet je plaatsen op het punt waar de kabel de machine/doos binnen komt en niet halverwege in het apparaat

Op dit soort draden kan je vrijwel onmogelijk een fatsoenlijke trekontlasting maken, je trek de boel meteen weer los.

Overigens zou ik zelf hier eerder de Wago 221 verbindingsklem hebben toegepast.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 10-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Riesjard schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:59:
[...]

Ja valt mij ook op. Op warme dagen zoals vandaag is er ook urenlang geen warmtevraag. Nadeel is dan wel weer dat ie een tijdlang wat hoger vermogen draait om de vloer weer op te warmen (600 a 700w).
Als ie wat langer draait schakelt hij ook bij mij mooi terug naar zijn minimale opgenomen vermogen van tussen de 350 en 450w.
Wat voor unit heb je?

Ik heb dus zaterdag mijn WP op zn laagst gezien. Weggaande temperatuur was toen 28 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYqvay1EcYoVKc_saO9LiKFaze8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBmFP3u8tFxDQNfqdvyl3CB4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:18:
[...]

Denk je dat de energievraag bij een BUH defrost minder is dan een compressor defrost dan? En zo ja waarom?
Nee, de energievraag is hetzelfde, maar je circulatiewater koelt dan veel minder (of niet) af zodat er na de defrost minder hard gewerkt hoeft te worden. Defrost is telkens heel kort, slechts zo'n 5-6 minuten, maar herstellen kost 15-20min en de volgende defrost volgt dan vaak alweer na 10 minuten 'rust'!
Ik heb de hoop dat met BUH in defrost het systeem na 5 minuten weer tot rust zou kunnen komen en daarna nog 40 minuten kan draaien tot de volgende defrost. Tijdens de onrust in de machine is de COP soms redelijk (3,5 tot 4), maar geregeld ook slechter, en bovendien is minder defrost onderbrekingen zeker beter voor de compressor op langere termijn.
Of het echt beter uitvalt kom je alleen achter door uitproberen... maar dat kan dus niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekelTV
Atomius schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:18:
[...]

De energievraag zal (uiteraard) hetzelfde zijn per defrost, maar de vraag is of je die energie liever levert doordat je BUH mee gaat doen, of door die energie aan je vloer/buffervat te onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Rainesh schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:24:
[...]

Wat voor unit heb je?

Ik heb dus zaterdag mijn WP op zn laagst gezien. Weggaande temperatuur was toen 28 graden.

[Afbeelding]
Ik heb een 6KW warmtepomp.
TA staat met deze temperaturen ook zo rond de 28

Op 15.00 start de dagelijks geplande Tapwater run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G_VOW2ZH-teE25YPDnsd3hFiR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/clbDg8Kqj0MUv0BudYiAtFuM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
smaij schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:18:
[...]

Met het koude weer had ik (wellicht gevoelsmatig) het idee dat ie beter loopt op dt 5 dan dt 3.
Nu het weer wat warmer is en hij op minimaal vermogen draait met maar ong 7l/m heb ik liever een iets hogere flow en met een dt van 3 kan de stooklijn omlaag dus in principe zuiniger.
Ik doe hier hetzelfde. Ik denk dat we beide eigenlijk een iets te zware unit hebben en daardoor vooral zo veel mogelijk tegen de ondergrenzen willen aanzitten. Hoewel de unit ook bij een ingestelde DT5 en een ruimere instelling voor de overregeling gewoon door draait met dit weer en dan in feite ook op een DT van 2,5-3K blijft hangen. Zonder die ruimte vanuit de overregeling slaat ie heel snel weer af met een Ta van 26.

Bij hogere buitentemperaturen kan met DT=3 de aanvoer verder omlaag naar 26C. Laat ik die op 28 of hoger staan, dan heb ik een iets betere COP en een iets lager dagverbruik maar krijg ik veel kortere runs, wat ik niet comfortabel vind omdat de vloer dan steeds afkoelt. Lager dan 26 gaat gewoon niet met een kamertemperatuur van 21C, want je hebt dan 26-3=een retourtemperatuur van 23. Dat geeft een DT van vloer naar omgeving van 1,5-2,5K. Bij een nog kleinere Ta is er gewoon onvoldoende verschil om nog enige warmteoverdracht te laten plaatsvinden.

Zodra het echter rond of onder de 0 wordt, dan moet ik richting een Ta van rond de 30 en heb ik met DT=3 net te weinig afgiftevermogen op het vloeroppervlak (mijn pomp doet alleen de BG). Door m dan op DT=5 te zetten kan ik meer vermogen kwijt in de vloer en blijft de ruimte veel makkelijker op temperatuur, zonder de Ta nog wat verder te moeten verhogen.

Dus door de DT te veranderen heb ik een wat optimaler gedrag. Wel jammer dat dit alleen via de MMI in te stellen is, had dit stukje graag geautomatiseerd.

Edit: Ik wilde net even mn huidige stooklijn bijwerken in de google sheet, maar ik heb geen edit rechten meer op het document. Dat lijkt me niet de bedoeling als je wil dat iedereen zn instellingen kan delen. Ik weet niet wie nu het beheer doet, maar het lijkt me dat iedereen gewoon edit rechten moet hebben. Je kan dan verder zelf je eigen sheetje locken als je dat wilt en evt. kan de beheerder het overzicht ook dichtzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 11-12-2023 11:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljkLdMY_S5UaJLQpsTYPTlEBPGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbXAL1tnvpZ6PaINMF2vAmKN.jpg?f=fotoalbum_large'

Sow, die was lekker stabiel gisterochtend...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:23:

Heb je BUH op toegestaan in de settings?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rainesh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:51:
[...]

-15 maakt niet uit, dat is besides legionalla run. Beperkt-toegestaan is het issue, ik had hetzelfde probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:19:
[...]

Heb je BUH op toegestaan in de settings?
Nu op toegestaan aangepast. Stond op beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:42:
[Afbeelding]

dT van 10, ja dat hebben we nu niet meer :) Hoe kun je de flow per groep nu uitrekenen als je dT 3 hebt (ongeveer denk ik? dat staat ingesteld in de wp iig).
Iemand? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:32:
[...]

Bij hogere buitentemperaturen kan met DT=3 de aanvoer verder omlaag naar 26C. Laat ik die op 28 of hoger staan, dan heb ik een iets betere COP en een iets lager dagverbruik maar krijg ik veel kortere runs, wat ik niet comfortabel vind omdat de vloer dan steeds afkoelt. Lager dan 26 gaat gewoon niet met een kamertemperatuur van 21C, want je hebt dan 26-3=een retourtemperatuur van 23. Dat geeft een DT van vloer naar omgeving van 1,5-2,5K. Bij een nog kleinere Ta is er gewoon onvoldoende verschil om nog enige warmteoverdracht te laten plaatsvinden.

Zodra het echter rond of onder de 0 wordt, dan moet ik richting een Ta van rond de 30 en heb ik met DT=3 net te weinig afgiftevermogen op het vloeroppervlak (mijn pomp doet alleen de BG). Door m dan op DT=5 te zetten kan ik meer vermogen kwijt in de vloer en blijft de ruimte veel makkelijker op temperatuur, zonder de Ta nog wat verder te moeten verhogen.

Dus door de DT te veranderen heb ik een wat optimaler gedrag. Wel jammer dat dit alleen via de MMI in te stellen is, had dit stukje graag geautomatiseerd.
Is dit niet iets voor de optie modulatie om te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 13:43
Ik ben mij aan het oriënteren om in ons geschakelde woning (1991) de CV (2008) te gaan vervangen met de Daikin Altherma all-in-one.

Ten eerste, zijn jullie eigenlijk tevreden als eigenaren? Of hadden jullie achteraf eigenlijk liever een ander merk gekozen?

Mijn grootste twijfel zit nog in de 6 of 8KW variant en het afgifte systeem, ik heb een mix van Jaga Strada's en traditionele radiatoren, die de woning zelfs met de CV op 40 graden nog warm krijgen (jaarverbruik gas +/- 900-1000m2) en op de korte termijn geen plannen voor vloerverwarming (kapitaalvernietiging dure vloer).

Daarnaast hebben we nog 2 Daikin Airco's hangen die kunnen verwarmen. Maar die wil ik niet perse nodig hebben om alles warm te krijgen.

De woning is overigens wel deels extra geïsoleerd: nieuwe kunststof kozijnen met triple glas, geïsoleerde buitendeuren, kruipruimte en deel het dak (uitbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
SiErRa schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:45:
Ten eerste, zijn jullie eigenlijk tevreden als eigenaren? Of hadden jullie achteraf eigenlijk liever een ander merk gekozen?
Heel moeilijke vraag, want ik weet alleen (zo ongeveer) hoe de Altherma nu in de praktijk werkt, niet hoe anderen merken in de praktijk werken.

Voor mij was 1 van de belangrijkste merken dat Daikin stil is (hoewel andere A merken dat ongetwijfeld ook zullen zijn), en tot op heden heb ik hem dan ook nog nooit gehoord, dus daar super tevreden over.

Verder heb ik ook het all-in-one model (230L), en daar twijfel ik nu over, of ik niet mss toch een losse boiler had moeten kiezen van 300L. Het all-in-one model vind ik wel mooier en compacter, maar wellicht dat de losse boliler praktischer was geweest (met gezin van 4).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Meten is weten. Flow per groep kan verschillen, het gaat om je retourtemperaturen om die gelijk te krijgen.

Voorheen had ik bijv op de begane grond alle groepen op 1liter, maar na meten en instellen zijn er dus behoorlijke verschillen tussen de groepen nu.

Zie ook het filmpje dat hier paar posts terug geplaatst is, daar zie je dus ook verschillen in flow per groep.

Juiste aantal liters is afhankelijk van lengte, waar het ligt, warmte afgifte en retourtemperatuur.

Zo verwacht ik dat jouw groep 1.1 veel minder water nodig zal moeten hebben dan groep 1.2/1.3 bijv.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 11-12-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de rest verder gelijk blijft (benodigde vermogen per groep), dan doe je de huidige flow maal 10/3=3,33

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 11-12-2023 13:54 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 10:50

Jog

danny.s schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:23:
[...]
Verder heb ik ook het all-in-one model (230L), en daar twijfel ik nu over, of ik niet mss toch een losse boiler had moeten kiezen van 300L. Het all-in-one model vind ik wel mooier en compacter, maar wellicht dat de losse boliler praktischer was geweest (met gezin van 4).
Heb je koud water dan? Hier zijn we met 6 en (nog) geen probleem gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik ben mij aan het oriënteren om in ons geschakelde woning (1991) de CV (2008) te gaan vervangen met de Daikin Altherma all-in-one.

Mijn grootste twijfel zit nog in de 6 of 8KW variant en het afgifte systeem, ik heb een mix van Jaga Strada's en traditionele radiatoren, die de woning zelfs met de CV op 40 graden nog warm krijgen (jaarverbruik gas +/- 900-1000m2) en op de korte termijn geen plannen voor vloerverwarming (kapitaalvernietiging dure vloer).

Daarnaast hebben we nog 2 Daikin Airco's hangen die kunnen verwarmen. Maar die wil ik niet perse nodig hebben om alles warm te krijgen.

De woning is overigens wel deels extra geïsoleerd: nieuwe kunststof kozijnen met triple glas, geïsoleerde buitendeuren, kruipruimte en deel het dak (uitbouw).
Goede vraag :) Ben ik tevreden? Ja zeker wel, het is op zich een prima, goed gebouwd kwaliteitsproduct dat aan alle verwachtingen voldoet, stil is en een zeer hoge COP levert. Zou ik de volgende keer weer Daikin c.q. een Altherma nemen? Ja en nee.

Ik zou dan, naast weer een Daikin, ook twee andere A-merken in overweging nemen, namelijk Mitsubishi en Vaillant, waarbij ik denk ik op basis van wat ik nu weet denk ik een Vaillant zou kiezen. De Mitsu Ecodan ken ik hands-on van 2 familieleden, de Vaillant ken ik zelf helaas nog niet, maar ben ik de laatste tijd wel nogal gaan waarderen door o.a. Urban Plumbers op Youtube, die erbij zweren. Maar het kan natuurlijk goed zijn dat ik daarvan een groot nadeel mis. Moet dat draadje hier op GoT nog eens goed gaan lezen :)

Deze overweging heeft iig 2 hoofdredenen:

1. De manier waarop de Daikin primair het verwarmen regelt (namelijk op de ingestelde delta-T door de pompsnelheid te varieren en vooral naar de laagste stand toe te regelen), vereist wat hogere aanvoertemperaturen dan de regeling van de concurrentie, waarbij je de pompsnelheid vast op een hoge flow kan instellen. Daardoor kan vooral in het voor- en najaar de aanvoer verder omlaag dan bij Daikin, wat in theorie een hoger rendement/lager verbruik zou moeten opleveren. Ik krijg 'm mede daarom dus niet perfect ingeregeld zonder af en toe toch in de instellingen te moeten klimmen. Dit is ook niet via een API of interface te doen.

En zo zijn er nog wel wat dingetjes aan te merken op vooral de software en het regelgedrag van de Altherma, maar ik ken deze ook door- en door inmiddels, in tegenstelling tot de andere merken, dus dat kan ook mijn beeld vertekenen waardoor het gras aan de overkant al snel groener lijkt.

Dat wil ook niet persé zeggen dat die Ecodan's uiteindelijk ook echt zuiniger zijn trouwens, dat kan ik simpelweg niet vergelijken omdat de huizen te verschillend zijn. In het algemen L/W topic wordt een COP-scorelijst bijgehouden van tientallen tweakers, daar zou ik zeker eens goed naar kijken, volgens mij stond daar ook een Ecodan bovenaan.

2. Geluid van de buitenunit. Hoewel de Daikin absoluut tot de stillere modellen behoort en ik er bij dit huis door de plaatsing achter de garage totaal geen last van heb, is de Vailllant toch nóg een heel stuk stiller. Hier scoort de Mitsubishi wel weer beduidend minder in mijn ervaring, die maakt echt fors meer geluid.

Een beetje afhankelijk van de situatie dus bij een evt. volgende woning/vervanging van de huidige Altherma over een jaar of 18 ;) en met een slag om de arm qua ervaring en kennis.

Qua vermogen voor jouw woning:
Ik kom met de hier welbekende Koevlaas formule op basis van je gasverbruik uit op een benodigd vermogen van 4,25-4,85kW. Ik zou bij de Altherma dan zelf eerder twijfelen tussen een 4 en een 6 dan tussen een 6 en een 8. De laatste is echt overkill en gaat alleen maar je rendement drukken en eerder pendelen e.d.

Zoals ik hier vorige week nog postte op basis van de capaciteitsgrafieken, eigenlijk zijn de Altherma R 4, 6 en 8 modellen bij -10C eerder een 5, 6 en 7kW model. De 4kW levert bij een aanvoer van 40C, tot -13C de benodigde 4,85kW.

Als je er mee kan leven dat je eens in de zoveel jaar een paar dagen de airco of de BUH erbij aan moet zetten zou ik zelf de 4kW pakken. Wil je iets meer ruimte overhouden neem dan een 6, maar zeker geen 8.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 11-12-2023 14:56 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jog schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:16:
[...]

En indien vaker koud water, dan vaker een eco of comfort plannen, lijkt me geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:22

GaMbiNo

1337

Wij zijn met zijn vijven met een 180 liter en dat gaat ook prima. Wel is het zo dat we niet allemaal achter elkaar kunnen douchen maar dat gebeurt in de praktijk toch nooit. En als we dat wel willen moet ik vooraf de BUH alvast aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoewel ik gezien het geringe prijsverschil altijd de 230L of een losse tank zou pakken (hier ook de 300L), is er niet echt een vuistregel van x personen = x liter tank. Het waterverbruik per minuut verschilt echt dag en nacht tussen het ene huis/badkamer en het andere, waarbij moderne douchekoppen en een douche-WTW beide echt enorm schelen in het warmwaterverbruik.

Het maakt idd ook veel uit of je alle 4 meteen achter elkaar door de mensen-wasstraat wil, of dat er 2 in de ochtend en 2 in de avond douchen, want effectief heb je in het laatste scenario maar de helft van de tankinhoud nodig. En dan heb je ook nog een enorm verschil in gedrag, de één is in vijf minuten klaar en de ander doucht liever 20 minuten. Hou er ook rekening mee dat pubers langer douchen dan jongere kinderen en je installatie liefst 15-20 jaar mee moet.

Kortom, denk hier vooraf echt even goed over na als koper en ga niet zomaar uit van een of ander vuistregeltje van de verkoper, hou rekening met de lange(re) termijn of evt. kopers van je woning en meet iig ook even je huidige waterverbruik op (emmer + stopwatch). Achteraf de boel veranderen is vaak erg lastig en iig prijzig.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:23:
[...]

Goede vraag :) Ben ik tevreden? Ja zeker wel, het is op zich een prima, goed gebouwd kwaliteitsproduct dat aan alle verwachtingen voldoet, stil is en een zeer hoge COP levert. Zou ik de volgende keer weer Daikin c.q. een Altherma nemen? Ja en nee.

Ik zou dan, naast weer een Daikin, ook twee andere A-merken in overweging nemen, namelijk Mitsubishi en Vaillant, waarbij ik denk ik op basis van wat ik nu weet denk ik een Vaillant zou kiezen. De Mitsu Ecodan ken ik hands-on van 2 familieleden, de Vaillant ken ik zelf helaas nog niet, maar ben ik de laatste tijd wel nogal gaan waarderen door o.a. Urban Plumbers op Youtube, die erbij zweren. Maar het kan natuurlijk goed zijn dat ik daarvan een groot nadeel mis. Moet dat draadje hier op GoT nog eens goed gaan lezen :)

Deze overweging heeft iig 2 hoofdredenen:

1. De manier waarop de Daikin primair het verwarmen regelt (namelijk op de ingestelde delta-T door de pompsnelheid te varieren en vooral naar de laagste stand toe te regelen), vereist wat hogere aanvoertemperaturen dan de regeling van de concurrentie, waarbij je de pompsnelheid vast op een hoge flow kan instellen. Daardoor kan vooral in het voor- en najaar de aanvoer verder omlaag dan bij Daikin, wat in theorie een hoger rendement/lager verbruik zou moeten opleveren. Ik krijg 'm mede daarom dus niet perfect ingeregeld zonder af en toe toch in de instellingen te moeten klimmen. Dit is ook niet via een API of interface te doen.

En zo zijn er nog wel wat dingetjes aan te merken op vooral de software en het regelgedrag van de Altherma, maar ik ken deze ook door- en door inmiddels, in tegenstelling tot de andere merken, dus dat kan ook mijn beeld vertekenen waardoor het gras aan de overkant al snel groener lijkt.

Dat wil ook niet persé zeggen dat die Ecodan's uiteindelijk ook echt zuiniger zijn trouwens, dat kan ik simpelweg niet vergelijken omdat de huizen te verschillend zijn. In het algemen L/W topic wordt een COP-scorelijst bijgehouden van tientallen tweakers, daar zou ik zeker eens goed naar kijken, volgens mij stond daar ook een Ecodan bovenaan.

2. Geluid van de buitenunit. Hoewel de Daikin absoluut tot de stillere modellen behoort en ik er bij dit huis door de plaatsing achter de garage totaal geen last van heb, is de Vailllant toch nóg een heel stuk stiller. Hier scoort de Mitsubishi wel weer beduidend minder in mijn ervaring, die maakt echt fors meer geluid.

Een beetje afhankelijk van de situatie dus bij een evt. volgende woning/vervanging van de huidige Altherma over een jaar of 18 ;) en met een slag om de arm qua ervaring en kennis.

Qua vermogen voor jouw woning:
Ik kom met de hier welbekende Koevlaas formule op basis van je gasverbruik uit op een benodigd vermogen van 4,25-4,85kW. Ik zou bij de Altherma dan zelf eerder twijfelen tussen een 4 en een 6 dan tussen een 6 en een 8. De laatste is echt overkill en gaat alleen maar je rendement drukken en eerder pendelen e.d.

Zoals ik hier vorige week nog postte op basis van de capaciteitsgrafieken, eigenlijk zijn de Altherma R 4, 6 en 8 modellen bij -10C eerder een 5, 6 en 7kW model. De 4kW levert bij een aanvoer van 40C, tot -13C de benodigde 4,85kW.

Als je er mee kan leven dat je eens in de zoveel jaar een paar dagen de airco of de BUH erbij aan moet zetten zou ik zelf de 4kW pakken. Wil je iets meer ruimte overhouden neem dan een 6, maar zeker geen 8.
Achteraf gezien had ik ook een 6kw moeten hebben ipv 8. Maar goed toen had ik me niet goed genoeg verdiept en de installateur kwam ook met 8kw....want stel het gaat een keer goed vriezen etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:52:
[...]

Achteraf gezien had ik ook een 6kw moeten hebben ipv 8. Maar goed toen had ik me niet goed genoeg verdiept en de installateur kwam ook met 8kw....want stel het gaat een keer goed vriezen etc etc
Installateurs pakken altijd liever te groot dan de klein. Te groot betekend namelijk geen klachten over koude huizen en het meerverbruik is toch voor jouw rekening. Te klein daarentegen betekend klachten op het slechtst mogelijke moment en op hun kosten een grotere unit komen plaatsen.

Dat begrijp ik dus wel, maar ze gaan altijd wel heel erg aan de veilige kant zitten, je kan hierin ook overdrijven en bij een warmtepomp is de truc om een zuinige/renderende unit te plaatsen nou juist om precies het juiste vermogen te pakken.

Ik heb zelf een 6 en had achteraf toch veel liever een 4 gehad. Maar de levertijd was toen (begin '22) >6 maanden en ik had totaal geen historisch vergelijkingsmateriaal, 1. omdat er een gare hybride WP icm radiatoren en een lekkende vloerverwarming in zat en 2. omdat we het hele huis gestript en veel beter geïsoleerd hebben. Ik moest dus vooraf een "berekende gok" wagen en ben toen ook maar wat ruimer c.q. aan de bovenkant van de berekende marges gaan zitten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

[...]
Hier misschien ook, ik zat volgens koevlaas aan 5,8kW. Maar aangezien we nog een uitbreiding aan het huis aan het metsen waren vond ik 6 misschien net te krap en zijn dus voor een 8kW gegaan. Nuja, het is ook nog niet superkoud geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog

Jog

RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:23:
[...]
We zitten ook te tweaken om de laatste procenten er uit te halen, maar ik vraag me dan soms af hoeveel dat dan uit de uiteindelijke rekening gaat maken. En gaat dat verschil tussen merken dan ook zo groot zijn.

Los daarvan is het ook leuk :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]
want stel het gaat een keer goed vriezen etc etc
Deed het maar eens goed vriezen _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri

Je moet je ook afvragen of je wel echt een WP wil: er is een groot extra ruimtebeslag vanwege het warmwater (formaat flinke koelkast) en je moet een buitenunit hebben die potentieel herrie maakt en mogelijk ook extra ruimte inneemt in je tuin.

Met hybride zou je warmwater nog met gas kunnen maken maar dan blijf je aan ca. 200 euro per jaar aan vastrecht e.d. zitten, nog los van je werkelijke verbruik, dan moet de WP zelf wel heel goedkoop zijn.
Financieel
Puur op verbruik ga je een warmtepomp niet of nauwelijks 'terugverdienen', dit is wel afhankelijk van het pestgedrag van de overheid m.b.t. accijnzen. Neem jouw 1000m3, dan zou ik rekenen met 1000*8,5 kWh warmtebehoefte, deel dit door COP=3,5 (redelijk veilig getal) om aan ~2400kWh te komen. Bij huidige prijzen is dat dan EUR 1,30*1000 + ~200 euro vastrecht tegen EUR 0,30 * 2400 is ~750 euro per jaar.

Mijn installatie (6kW + 230L tapwater) was inclusief alle installatie ca. 13000 euro, waarvan 2850 subsidie terugkomt. De 4kW versie is een beetje goedkoper maar de hoeveelheid werk en materiaal is vrijwel gelijk.
Bij vergelijkbare kosten als eventuele CV reparaties (dat moeten we nog zien!) doe je er dus een jaar of 12 over om break-even te spelen, woon je dan nog in je huidige huis?

Ikzelf heb een flink overschot van de zonnepanelen waarmee ik nog een paar jaar voldoende van de salderingsregeling gebruik kan maken om de investering relatief vlot terug te verdienen, mijn 18 jaar oude ketel moest al vervangen worden (ook ca. 2500 euro) met een geschat verbruik van een nieuwe ketel van ca. 1500m3 gaf dat samen bij mij een redelijk rooskleurig financieel plaatje.
Altherma hardware
Over de prestaties ben ik best tevreden, al had ik eerder ook naar de Vaillant gekeken die qua specs er eigenlijk beter uitzien, maar degene die daarvan het meest aantrekkelijk vond bestond alleen als monoblock variant en die zijn gigantisch groot en zwaar - niet te plaatsen bij ons. Ook Nibe heeft mooie systemen maar die zijn zo duur dat ze om die reden afvielen voor mij.
De Daikin split buitenunit is redelijk compact en staat op ons (betonnen) garagedak naast onze slaapkamer. Totaal onhoorbaar binnen, behalve recht eronder in de garage. Ook geen trillingen in het huis. De binnenunit is een mooie compacte 'koelkast' met tapwatertank en een behoorlijk stille circulatiepomp.
Altherma software
Ik zou graag iets meer instelmogelijkheden hebben rondom defrost en pompsnelheid, maar al met al is het systeem goed te in te stellen, echter... de Daikin monitoring software is erg beperkt, dat is wel slecht - zonder de freeware ESPaltherma arduino software zou het mij niet gelukt zijn om de boel netjes in te regelen!
Conclusie
Met een nog goed functionerende gasketel (verbruik dus ook niet excessief) zou ik nu nog niet zomaar overstappen, zeker niet als je geen overschot van je zonnepanelen hebt. Mocht je met de lange horizon kunnen leven en toch over willen, kijk dan ook goed naar het extra ruimtebeslag in en om je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

RonJ schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:03:
[...]

Installateurs pakken altijd liever te groot dan de klein. Te groot betekend namelijk geen klachten over koude huizen en het meerverbruik is toch voor jouw rekening. Te klein daarentegen betekend klachten op het slechtst mogelijke moment en op hun kosten een grotere unit komen plaatsen.

Dat begrijp ik dus wel, maar ze gaan altijd wel heel erg aan de veilige kant zitten, je kan hierin ook overdrijven en bij een warmtepomp is de truc om een zuinige/renderende unit te plaatsen nou juist om precies het juiste vermogen te pakken.

Ik heb zelf een 6 en had achteraf toch veel liever een 4 gehad. Maar de levertijd was toen (begin '22) >6 maanden en ik had totaal geen historisch vergelijkingsmateriaal, 1. omdat er een gare hybride WP icm radiatoren en een lekkende vloerverwarming in zat en 2. omdat we het hele huis gestript en veel beter geïsoleerd hebben. Ik moest dus vooraf een "berekende gok" wagen en ben toen ook maar wat ruimer c.q. aan de bovenkant van de berekende marges gaan zitten.
Volgens mij zijn de 4, 6 en 8 kW modellen qua buitenunit identiek en verschilt alleen de begrenzing van het maximale compressortoerental. Mijn 6 kW kan terugmoduleren tot 115 W elektrisch (volgens ESPAltherma, zie eerdere berichten in dit topic). Ik kan me echt niet voorstellen dat de 4 kW verder terugmoduleert. Ik heb sterk het vermoeden dat de 8 kW even ver kan terugmoduleren. Afgezien van het verschil in aanschafprijs maakt het dan weinig uit en kun je altijd achteraf het vermogen nog wat beperken (mbv de stille modus, bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Mijn ONECTA app geeft ‘opeens’ (?) “verwarmen op 0” weer ipv de thermostaat stand (madoka)
+ en - hebben wel invloed op de thermostaatstand (zichtbaar op scherm madoka en app na kiezen verwarming).
Hoe krijg ik daar de thermostaat stand weer zichtbaar??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtDLT5xfxZUWlUCtmyUcOH8ltvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXiyyJVw2Empk9zl4JLWMgEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Ik moest tijdens onze verbouwing op het hoogtepunt van de energiecrisis beslissen of ik gas zou blijven gebruiken of een warmtepomp zou aanschaffen. Gas was toen tot in de 4 euro de kuub, van een prijsplafond had nog niemand gehoord. Verbruik oud-bewoner was 1900 m3.

Ik dacht dus wel veilig te zitten met mijn dikke investering in een WP en PV op terugverdiengebied.

Geloof dat dat schip inmiddels echter voorbij gezeild is. Bovendien hangt er nu een terugleverboete boven je hoofd.

Heb echt flink veel geld uitgegeven aan de WP en PV installatie. Denk dat ik uiteindelijk wel meer opwek dan verbruik, dus de komende jaren zit ik er comfortabel warmpjes bij zonder te hoeven denken aan de energierekening.

Maar toch, als ik dit allemaal geweten had, had ik deze stap misschien niet gezet. Dan hadden we ook andere verbouwingskeuzes kunnen maken. Daarbij heb ik bij elkaar opgeteld ook uren dagen van frustratie ervaren doordat de WP niet goed ingesteld was door de installateur. Heb allemaal zelf moeten uitzoeken hoe dat beter kon. Dat had ik mezelf graag bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mawashigeri schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:38:
[...]

Je moet je ook afvragen of je wel echt een WP wil: er is een groot extra ruimtebeslag vanwege het warmwater (formaat flinke koelkast) en je moet een buitenunit hebben die potentieel herrie maakt en mogelijk ook extra ruimte inneemt in je tuin.
Hangt af wat voor eisen je stelt. Hier staat hij op een platdak en ik heb hem dit jaar nog nooit gehoord
Met hybride zou je warmwater nog met gas kunnen maken maar dan blijf je aan ca. 200 euro per jaar aan vastrecht e.d. zitten, nog los van je werkelijke verbruik, dan moet de WP zelf wel heel goedkoop zijn.
Financieel
Puur op verbruik ga je een warmtepomp niet of nauwelijks 'terugverdienen', dit is wel afhankelijk van het pestgedrag van de overheid m.b.t. accijnzen. Neem jouw 1000m3, dan zou ik rekenen met 1000*8,5 kWh warmtebehoefte, deel dit door COP=3,5 (redelijk veilig getal) om aan ~2400kWh te komen. Bij huidige prijzen is dat dan EUR 1,30*1000 + ~200 euro vastrecht tegen EUR 0,30 * 2400 is ~750 euro per jaar.

Mijn installatie (6kW + 230L tapwater) was inclusief alle installatie ca. 13000 euro, waarvan 2850 subsidie terugkomt. De 4kW versie is een beetje goedkoper maar de hoeveelheid werk en materiaal is vrijwel gelijk.
Bij vergelijkbare kosten als eventuele CV reparaties (dat moeten we nog zien!) doe je er dus een jaar of 12 over om break-even te spelen, woon je dan nog in je huidige huis?

Ikzelf heb een flink overschot van de zonnepanelen waarmee ik nog een paar jaar voldoende van de salderingsregeling gebruik kan maken om de investering relatief vlot terug te verdienen, mijn 18 jaar oude ketel moest al vervangen worden (ook ca. 2500 euro) met een geschat verbruik van een nieuwe ketel van ca. 1500m3 gaf dat samen bij mij een redelijk rooskleurig financieel plaatje.
Het woord pestgedrag slaat helemaal nergens op. Tuurlijk proberen ze het mooier in te pakken dan dat het is maar dat is overal en bij alles. Er is niemand die iets verkoopt en dan begint met de nadelen.
Altherma hardware
Over de prestaties ben ik best tevreden, al had ik eerder ook naar de Vaillant gekeken die qua specs er eigenlijk beter uitzien, maar degene die daarvan het meest aantrekkelijk vond bestond alleen als monoblock variant en die zijn gigantisch groot en zwaar - niet te plaatsen bij ons. Ook Nibe heeft mooie systemen maar die zijn zo duur dat ze om die reden afvielen voor mij.
De Daikin split buitenunit is redelijk compact en staat op ons (betonnen) garagedak naast onze slaapkamer. Totaal onhoorbaar binnen, behalve recht eronder in de garage. Ook geen trillingen in het huis. De binnenunit is een mooie compacte 'koelkast' met tapwatertank en een behoorlijk stille circulatiepomp.
Elk nadeel heeft z’n voordeel ;). Nibe is top maar erg prijzig :D
Altherma software
Ik zou graag iets meer instelmogelijkheden hebben rondom defrost en pompsnelheid, maar al met al is het systeem goed te in te stellen, echter... de Daikin monitoring software is erg beperkt, dat is wel slecht - zonder de freeware ESPaltherma arduino software zou het mij niet gelukt zijn om de boel netjes in te regelen!
Een installateur hoort dit te doen, echter is elke situatie anders en heeft een installateur gewoon geen zin om het in te richten. In het meest ideale geval zou een installateur gewoon een dongle inprikken en 2 weken later de resultaten bekijken en dan de benodigde aanpassingen doen.
Conclusie
Met een nog goed functionerende gasketel (verbruik dus ook niet excessief) zou ik nu nog niet zomaar overstappen, zeker niet als je geen overschot van je zonnepanelen hebt. Mocht je met de lange horizon kunnen leven en toch over willen, kijk dan ook goed naar het extra ruimtebeslag in en om je huis.
Ik gebruik hier ongeveer 7000/7500kWh per jaar. Dat is inclusief warmtepomp, server rack (3kWh per dag) en een beamer (2kWh per dag)

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 11-12-2023 17:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mawashigeri
Toppe schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:12:

Het woord pestgedrag slaat helemaal nergens op. Tuurlijk proberen ze het mooier in te pakken dan dat het is maar dat is overal en bij alles. Er is niemand die iets verkoopt en dan begint met de nadelen.
Het gaat om de overheid die ons aan het 'aanmoedigen' is van het gas af te gaan door iedereen en z'n bejaarde moeder extra belasting uit de zak te kloppen omdat je gas gebruikt.
Dat is wel degelijk pestgedrag, veel mensen kunnen al onze mooie afwegingen helemaal niet maken omdat hun huis of portemonnaie niet geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Teejbeej schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:01:
Mijn ONECTA app geeft ‘opeens’ (?) “verwarmen op 0” weer ipv de thermostaat stand (madoka)
+ en - hebben wel invloed op de thermostaatstand (zichtbaar op scherm madoka en app na kiezen verwarming).
Hoe krijg ik daar de thermostaat stand weer zichtbaar??
[Afbeelding]
Hier precies het zelfde, sinds vanmiddag.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 19:22
SmartGuyz schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:19:
[...]

Als ik dit aanklik komt de thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Jog schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:16:
[...]

“Ja” en nee. Nee omdat ik nog niet onder de koude douche heb gestaan. Ja omdat ik nu na 4 mensen douchen vaker de boiler op 25 graden heb (maar dus geen koud water). En dan dus sowieso een extra SWW run doet. In de zomer had ik dit nooit. Maar het water wat de boiler aanvult is ook gewoon significant kouder nu.
Dus vrees vroeg of laat wel een keertje koud water te hebben als iemand langer douch (lees: vrouw die minder oplet als er allemaal douchen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:06:
[...]

En indien vaker koud water, dan vaker een eco of comfort plannen, lijkt me geen issue.
Ik ben idd aant denken om 2x een eco run te doen. Ik merk nu met comfort (52 graden) dat hij tot 3000W trekt. Terwijl bij eco (46) graden bij maar tot dik 2000W gaat.
Dus stel ik doe einde middag eco, en om 19:00u nog eens eco. Kids douchen normaal voor 19:00, en als de kids in bed liggen douchen wij pas. Dus daar zit altijd minimaal een half uur tussen.

Zou hier ook een theoretisch voordeel van hogere COP zitten? Hij hoeft tenslotte het water minder warm te maken dan de comfort stand, maar dan wel 2x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

brugk000 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:25:
[...]

Als ik dit aanklik komt de thermostaat
Ik heb inmiddels getracht dit op te lossen, zonder succes…
Heb binnen- & buitenunit compleet van de stroom gehad voor een reset, zonder resultaat.
Al mn instellingen nagelopen, maar daar mankeert het niet aan. (Leek samen te vallen met een gewijzigde instelling van de SWW tank, deze stond op ‘warmhouden’ maar ik heb er een programma aangehangen in met de stand ‘gepland + warmhouden’…. Heb dit dus eerst weer teruggezet naar alleen warmhouden maar de app bleef het vreemde beeld geven.

De weergave is ook zo onlogisch als wat:
Indien je op - of + klikt, dan wijzig je de thermostaat instelling (zichtbaar op madoka en in de app als je vanaf het thuisscherm doorklkikt naar de thermostaat weergave. De ‘0’ blijft gewoon staan.
Ga je echter naar verwarming, instellingen en dan naar geavanceerde bedieningen, dan krijg je de offset-balk welke je kan verschuiven (+ / - 10) Indien je deze offset wijzigt, zie je dat terug in het thuisscherm van de verwarming: de ‘verwarmen op 0’ is dan gewijzigd in ‘verwarmen op <de waarde welke je hebt ingesteld op de offset balk>.
Dus… de + en - wijzigen (nog steeds) de thermostaat temperatuur (al zie je dat pas in het 2e scherm (thermostaat scherm). En de ‘0’ lijkt dus de offset waarde te zijn… die je dus niet met de + en - wijzigt maar in het offset scherm.
Indien er meerdere gebruikers zijn welke dit nu hebben zal het vermoed ik aan de Daikin kant liggen (al zou daar dan een app-update als onderliggende oorzaak voor zijn? Heb ik niet gezien…)
Iemand een (andere) verklaring, of beter: een oplossing?
Edit: gecheckt maar er is geen app-update geweest…
Dan ligt het aan de Daikin kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmartGuyz schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:19:
[...]
En hier ook… bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Nou, de meldingen lopen blijkbaar binnen….
Dan stop ik ook met me het hoofd er over te breken ;-)
Er vanuitgaande dat het ‘vanzelf’ weer opgelost gaat worden… (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 15:16

GNML

applebuyguide.com

Gisteren heb ik na het lezen van wat reacties hier ook mijn app en verbruik eens bekeken. We zitten nu in de koudere maanden en de verwarming doet het prima, daar is niks op aan te merken.. wel moet ik zeggen dat ik het verbruik wel extreem vind, dus heb ik gister en vandaag een testje gedaan aangezien de temperatuur buiten aardig gelijk is gebleven.

Gisteren had ik een gecombineerd verbruik van 16kWh (4kWh voor verwarmen en 12kWh voor SWW)

Gisteravond de verwarming in de app uitgezet om 22.00.

Vandaag verbruik 3kWh, dit is alleen de SWW.

Wat mij gisteren opviel is namelijk het verval in temperatuur van de SWW, die zakt 4 graden per uur en doet dit harder wanneer de verwarming om warmte vraagt.

Kanttekening, we hebben evo home en niet de daikin thermostaat.

Ik verdenk de driewegklep waardoor het water dat voor de cv bedoelt is (kouder dan de temperatuur die de sww is) toch langs het circuit van de sww gaat.

Wat denken jullie?

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

Pagina: 1 ... 72 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma