Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:45:
[...]

Dank je - ik vermoed dat het niet een bug is maar de gewone regeling die niet zo lekker uitpakt: het is 5C buiten, als je laag vermogen vraagt, kun je continue door zonder defrosts, maar als je een defrost moet compenseren om AWT te halen, en wat meer vermogen vraagt, duikt het rooster buiten onder de 0C en begint lekker aan te vriezen - defrost - inhalen - aanvriezen.
...En precies daarom werkt die verhoging rond de 0, zeker als ie op het bereik 4 (dus +2 tot -2C) zo averechts. Vooral als je een grote thermische massa hebt (bij vloerverwarming of een grote buffer). Dan ga je precies op het punt dat de buitenunit het meeste moeite heeft vermogen te blijven leveren juist op dat moment een enorme bak extra vragen. Dan trek je 'm juist deze spiraal in.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47
RonJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:41:
[...]

Dat lijkt toch echt op een defrost elke 30minuten (het minimum ertussen). Je Ta zit een paar graden boven de pendelgrens dus dat is het niet. Het zou natuurlijk goed kunnen dat dat uitgerekend gisteren een "worst case" was qua omstandigheden. Nét boven de 0 bij een hoge luchtvochtigheid (smeltende sneeuw/ijs en wat neerslag) is het veruit het ergste. Kom je onder de 0 dan wordt het heel snel droger buiten en nemen ze juist af. Heb je de verhoging rond de 0 aanstaan toevallig? Dat zou het probleem kunnen verergeren.
Verhoging rond de 0 graden heb ik uitstaan. Evenwicht staat op -10.
Buiten sensor registreert ongeveer 2 graden te warm t.o.v. werkelijke temperatuur. De sensor van de unit zelf zit ongeveer 1 a 2 graden onder de werkelijke temperatuur maar kan ik niet digitaal uitlezen.
De onderste lijn is de buitentemperatuur van buienradar, die klopt wel aardig.
Dan was het gisteren dus tussen de 0 en 1 graden en iets van 97% luchtvochtigheid. Het zou dus prima kunnen dat dit het worst-case scenario is.
Ik had dus verwacht dat de unit uit zetten een uur wachten en de boel weer opstarten hij dan door zou gaan zijn dezelfde loop, maar dat gebeurd dus niet. Verbruik is daarna een stuk lager en minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:30:
[...]

Dan zou je er rubberen trillingsdempers onder moeten zetten. Ik zou zelf zeker geen stalen veerdempers nemen, dan gaat de unit "dansen" op die veren en dan raken de wartels van de koelleidingen uiteindelijk los. Dat heeft iemand in het L/L topic al flink wat schade opgeleverd. Als je dan nog steeds gedreun hoort, kan het ook nog helpen om tussen de muur en de beugel nog een stukje rubber te plaatsen ipv de standaard plastic afstandshouders.

De montage is vaak niet zo makkelijk is als het lijkt, want dan moeten je koelleidingen ook 5cm omhoog en die ruimte heb je niet altijd. Ik heb ze er hier ook bij installatie gelijk onder gezet, maar eigenlijk zijn die standaard airco dempertjes wat te licht voor het gewicht van deze unit en nu moeten er dringend nog even wat vulringen onder gezet worden aan de achterzijde, met name rechtsachter, want daar onder de compressor zit veruit het meeste gewicht.

Nu staat m'n unit een paar graden scheef (zie foto) en ondanks dat de monteur dit geen probleem vond, ben ik toch bang dat de lagers van de ventilator er vrij snel aan gaan zo. Ik hoop dat dat nog lukt zonder dat de koelleidingen eraf moeten. Als het binnenkort wat warmer is maar even doen.

[Afbeelding]
Als de beugels van blik zijn zoals op de foto dan moet je niet verschieten dat je trillingen krijgt via de gevel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:13
Heeft er iemand een voorbeeld van zijn/haar stooklijn heel toevallig?

Ik heb een stooklijn staan (van de vloerverwarming) dat die met deze temperaturen op de 25 graden moet blijven zitten, maar volgens de ONECTA app zit ik op 49 graden... Waardoor ik tot 35kWh per dag verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Landon schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:23:

Ik heb een stooklijn staan (van de vloerverwarming) dat die met deze temperaturen op de 25 graden moet blijven zitten, maar volgens de ONECTA app zit ik op 49 graden... Waardoor ik tot 35kWh per dag verbruik.
Dat is per huis anders, maar ik heb ook enkel vloerverwarming en ik heb:

35 bij -20 en 25 bij 18

Daarmee hou ik het tot nu toe 20 graden in huis met een aangenaam stroomverbruik.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:24

Waar kun jij die temp. in de Onecta app uitlezen? Volgens mij heb ik dat niet. kan het wel bijstellen met -/+10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31

Dan is de vraag vooral waarom jouw systeem 49 wil - staat hij bv op AWT-absoluut ipv AWT-stooklijn?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33
smaij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:52:
Dan was het gisteren dus tussen de 0 en 1 graden en iets van 97% luchtvochtigheid. Het zou dus prima kunnen dat dit het worst-case scenario is.
Ik had dus verwacht dat de unit uit zetten een uur wachten en de boel weer opstarten hij dan door zou gaan zijn dezelfde loop, maar dat gebeurd dus niet. Verbruik is daarna een stuk lager en minder defrosts.
Na defrost zijn je lamellen kletsnat, de eerste ijsvorming zal dus bijna direct gebeuren. Speculatie: door een uur te wachten is het water er misschien voldoende afgelopen. Je zou er een camera op moeten zetten om dat met zekerheid waar te nemen - da's nog niet eens zo'n slecht idee trouwens!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat voor de Delta T voor invloed heeft op mijn aanvoertemp en retourtemp? En waarom een lage Delta T zuiniger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Nu online
mawashigeri schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:03:
[...]

Na defrost zijn je lamellen kletsnat, de eerste ijsvorming zal dus bijna direct gebeuren. Speculatie: door een uur te wachten is het water er misschien voldoende afgelopen. Je zou er een camera op moeten zetten om dat met zekerheid waar te nemen - da's nog niet eens zo'n slecht idee trouwens!
Is dat de reden voor een kortstondig hoog ventilator toerental aan einde defrost? De boel zo droog mogelijk blazen?

Op dat moment zie je ook wel eens een grote dampwolk voorbij komen, voor m'n vrouw reden om gisteren te bellen met melding dat buitenunit misschien wel in de fik stond _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Rainesh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:14:
Ik zie juist bij een defrost dat mijne BUH heel even aan gaat. Ongeveer 0,1kwh per defrost.
Klopt, dit is in functie van de 'inlet' temperatuur, die mag niet onder de 25.
Dit moet je trouwens ook willen om te voorkomen dat er actief gekoeld gaat worden in je huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
mawashigeri schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:03:
[...]

jullie zoeken het wel erg ver moet ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Kasseilegger schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:09:

jullie zoeken het wel erg ver moet ik zeggen?
Ja, maar alle 'raar' gedrag willen we kunnen verklaren. Met dat begrip kan je misschien maatregelen nemen en tot beter gedrag komen.

Misschien kunnen we een keer een vragensessie met Daikin organiseren hier in het forum, de vragenlijst is inmiddels al best lang! Ik kan me niet voorstellen dat wij unieke vragen stellen hier, al dit gedrag lijkt misschien specifiek voor een situatie, maar met grote aantallen machines in het veld zal het allemaal geregeld voorkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door mawashigeri op 06-12-2023 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Nu online
Thedutch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:04:
Kan iemand mij in lekentaal uitleggen wat voor de Delta T voor invloed heeft op mijn aanvoertemp en retourtemp? En waarom een lage Delta T zuiniger is?
Aanvoer/vertrektemperatuur zal niet beïnvloed worden door de Delta T
(als alles stabiel draait = de gewenst Delta T daadwerkelijk gehaald wordt door de pompsnelheid)

De Delta T heeft effect op de pompsnelheid. De pompsnelheid wordt namelijk verhoogd/verlaagd totdat de gewenste Delta T gehaald wordt bij de retourtemperatuur. (Aanvoer/vertrektemperatuur - Delta T = retourtemperatuur)
Een optimale Delta T is zuinig, dat hoeft m.i. niet altijd de laagste Delta T te zijn.
Mijn wellicht wat afwijkende ervaring is -> lage pompsnelheid = laag verbruik (mits ruimte temp. gehaald wordt)
Maar deze laatste alinea misschien maar even negeren, je vroeg om "lekentaal" en ik zaai misschien alleen maar verwarring :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Sparky schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:15:
[...]

Aanvoer/vertrektemperatuur zal niet beïnvloed worden door de Delta T
(als alles stabiel draait = de gewenst Delta T daadwerkelijk gehaald wordt door de pompsnelheid)

De Delta T heeft effect op de pompsnelheid. De pompsnelheid wordt namelijk verhoogd/verlaagd totdat de gewenste Delta T gehaald wordt bij de retourtemperatuur. (Aanvoer/vertrektemperatuur - Delta T = retourtemperatuur)
Een optimale Delta T is zuinig, dat hoeft m.i. niet altijd de laagste Delta T te zijn.
Mijn wellicht wat afwijkende ervaring is -> lage pompsnelheid = laag verbruik (mits ruimte temp. gehaald wordt)
Maar deze laatste alinea misschien maar even negeren, je vroeg om "lekentaal" en ik zaai misschien alleen maar verwarring :X
Dankjewel. Het zit namelijk zo, ik heb een debiet vavn 7l/min continue en niet lager. Delta T van 3 en aanvoertemp van 27. Heb Modulatie op 5 staan. Ik snap niet waarom het debiet niet lager gaat dan dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50
Thedutch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:18:
[...]

Dankjewel. Het zit namelijk zo, ik heb een debiet vavn 7l/min continue en niet lager. Delta T van 3 en aanvoertemp van 27. Heb Modulatie op 5 staan. Ik snap niet waarom het debiet niet lager gaat dan dit.
Waarom wil je je debiet lager?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Nu online
Thedutch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:18:
[...]

Je zit aan de ondergrens van de circulatiepomp.
Je hebt op dit moment een erg laag debiet, 7 liter per minuut is niet veel.
Ik zie wel eens 6,x maar lager dan 6 komt onze WP niet (en we hebben nagenoeg dezelfde configuratie -> ik heb alleen de 8 kW versie)

Volgens mij zien bovenstaande waardes/settings er prima uit, wat zou je anders willen? (wat is de aanleiding voor je vraag?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Nu online
@Thedutch Misschien helpt onderstaande formule/berekening:

Q = (m x c x Delta T) / 3600

m= liter per uur (pompcapaciteit)
c= 4200 -> als je 4,2 invult wordt de uitkomst direct in kW
Delta T= 3 (volgens jouw opgaaf)

Q = (7 ltr/minuut x 60 minuten) x (4,2) x (3)
Q= 1,47 kW (thermisch afgegeven warmte)

Deel je de 1,47 door een COP van 3 (zal aardig kloppen bij buitentemperatuur iets boven vriespunt) dan komt je dus op een elektrisch vermogen van ca. 500 Watt.

Deze 500 Watt is netjes, veel Daikin gebruikers dromen daarvan :)

Nb: de pompsnelheid en Delta T zijn van invloed op elkaar (zie begin bericht), afgegeven vermogen hoeft niet perse te wijzigen. Als je zuiniger wilt stoken is het dus vooral zaak om de COp te verhogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Sparky op 06-12-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 09:18
mawashigeri schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:13:
[...]

Ja, maar alle 'raar' gedrag willen we kunnen verklaren. Met dat begrip kan je misschien maatregelen nemen en tot beter gedrag komen.

Misschien kunnen we een keer een vragensessie met Daikin organiseren hier in het forum, de vragenlijst is inmiddels al best lang! Ik kan me niet voorstellen dat wij unieke vragen stellen hier, al dit gedrag lijkt misschien specifiek voor een situatie, maar met grote aantallen machines in het veld zal het allemaal geregeld voorkomen.
Helemaal eens, we willen het snappen en tweaken.
Sessie met Daikin lijkt mij een heel goed idee!

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Thedutch schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:04:
Een lage dT is zelf niet zuiniger, maar maakt het mogelijk je AWT te verlagen, en dat is wel zuiniger.

In plaats van 30->26 bij 10L/min kun je bv naar 29->27 bij 20L/min. Zelfde warmteafgifte, maar lagere AWT, dus hogere COP = minder elektriciteitsverbruik.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
Sparky schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:21:
[...]

Je zit aan de ondergrens van de circulatiepomp.
Je hebt op dit moment een erg laag debiet, 7 liter per minuut is niet veel.
Ik zie wel eens 6,x maar lager dan 6 komt onze WP niet (en we hebben nagenoeg dezelfde configuratie -> ik heb alleen de 8 kW versie)

Volgens mij zien bovenstaande waardes/settings er prima uit, wat zou je anders willen? (wat is de aanleiding voor je vraag?)
Op dit moment zit ik op een COP van 4.9 gemiddeld incl. defrost en warmwater. De inverter draait bijna de hele dag op 414watt met de flow plomp op 11L/M ong. Dat zou wel best haalbaar zijn denk ik?

Thermostaat op 20c (kamer meting 20.2c)
Stooklijn nu 27.8 c (op dit moment)
Delta T op 3
Overschot op 1

[ Voor 6% gewijzigd door SmartGuyz op 06-12-2023 18:35 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Nu online
SmartGuyz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:32:
[...]

Op dit moment zit ik op een COP van 4.9 gemiddeld incl. defrost en warmwater. De inverter draait bijna de hele dag op 414watt met de flow plomp op 11L/M ong. Dat zou wel best haalbaar zijn denk ik?

Thermostaat op 20c (kamer meting 20.2c)
Stooklijn nu 27.8 c (op dit moment)
Delta T op 3
Overschot op 1
Als je met deze buitentemp. op 27,8 de boel warm kunt houden dan is je woning prima op orde.

De WP lijkt ook goed geselecteerd (qua formaat), in voor- of naseizoen wellicht mbv programma een periode verlaging toepassen zodat er 1 lange run per dag gemaakt kan worden (ter voorkoming van pendelen)

Ik geef je situatie obv deze info een cijfer 8,5 of meer, zie geen reden om nog wat te wijzigen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
Sparky schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:46:
[...]

Als je met deze buitentemp. op 27,8 de boel warm kunt houden dan is je woning prima op orde.

De WP lijkt ook goed geselecteerd (qua formaat), in voor- of naseizoen wellicht mbv programma een periode verlaging toepassen zodat er 1 lange run per dag gemaakt kan worden (ter voorkoming van pendelen)

Ik geef je situatie obv deze info een cijfer 8,5 of meer, zie geen reden om nog wat te wijzigen :*)
Dat vermoeden had ik zelf ook al. Uiteraard wel met dank aan dit topic, er is mij veel duidelijk geworden en leer nog vaak bij. Mijn woning is een twee onder een kap uit 1991 en afgelopen jaar alles aangepakt. Ik ben ook erg tevreden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-05 12:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfnSiUIwUwzFYmT5aK7EoEDgLvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qo7mEjdrECNJ0vZocSf3ntC2.png?f=fotoalbum_large

Herkent iemand deze zaagtand in het stroom verbruik? Ik heb modulatie aanstaan. Dit is toch geen pendelen? De blauwe ring blijft aan; ook de user interface geeft aan dat de compressor aan staat.

De run ziet er verder stabiel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
henrim schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:59:
Herkent iemand deze zaagtand in het stroom verbruik? Ik heb modulatie aanstaan. Dit is toch geen pendelen? De blauwe ring blijft aan; ook de user interface geeft aan dat de compressor aan staat.

Typisch Daikin regelgedrag. Geen echt pendelen maar wel raar. Als je het AWT setpoint even verhoogt en later terugzet raak je deze variatie vaak kwijt, maar als modulatie aan staat kan dat waarschijnlijk niet. Soms begint het spontaan, vaak stopt het spontaan, maar het kan lang aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 17:08
Allen,

fijn om dit forum zo door te nemen, toch even nodig gehad na installatie van onze Daikin.

We hebben een buitenunit: ERGAO8EVH en binnenunit EHVX08S23E6V/E9W 9kw versie. Achter de warmtepompboiler (230ltr) hangt nog een stiebel/eltron elekrische boiler van 120ltr in serie. WP maakt 50 graden en dat gaat de elektrische boiler in die er 65 graden van maakt. Met 4 personen kunnen we dan uitgebreid douchen en evt in bad. In een van de douches trouwens ook nog een afvoer wtw met daardoor daadwerkelijk minder warmtevraag tijdens douchebeurten in die badkamer. 3 badkamers in totaal, maar twee regelmatig in gebruik. In de keuken een quooker met 7 ltr vat en daar geen warmwater aansluiting. Beneden 150m2 vloerverwarming in 15 groepen, boven geen radiatoren maar airco's voor verwarmen en in de logeerkamers elektrische kachels voor nood. Huis vrijstaand, 1995, redelijk geïsoleerd, aanbouw 2022 goed geïsoleerd. 49 zonnepanelen doen samen ongeveer 17.000 kwh per jaar.
Ik wil een en ander slim doen zodat we optimaal van de zon genieten.
We hebben ook nog een EV, dus het lijkt er nu op dat we zelfs meer dan de 17.000 kwh verbruiken......

Maar, nu dan de reden dat ik blij ben met dit forum:
Afgelopen zomer WP geïnstalleerd en uiteraard nu al enige tijd aan het verwarmen. Afgelopen week echter zomaar 70-80 kwh per dag in de vloerverwarming.....ik dacht, dat was niet het plan. Het hoefde niet persé heel veel goedkoper dan gas, maar ik had gehoopt op ongeveer gelijk over en voordeel vanwege de zonnepanelen en saldering (zo lang het duurt). Klapte ook nog tot twee keer toe de hoofdzekering en toen dus maar gaan kijken naar de gegevens uit de plugwise en wat bleek: er werd over grote delen van de dag 9kw verspreid over de drie fasen. En in het systeem inderdaad BUH 1 (3kw) en BUH 2 (6kw) regelmatig aan. Mn de dagen rond 0-punt. De temp instelling stond ook op 0 graden, dus die snel naar -10 gezet en de stooklijn die weerafhankelijk staat ook wat verlaagd. Het lijkt warm te blijven, we stoken rond 21 graden. Bij 0 graden buiten rond 32 graden door vloer, dacht ik.
Ik ervaar het wel als een zoektocht naar de juiste instellingen, maar laatste dagen (wel wat warmer buiten) meer rond 30kwh per dag, stuk beter in ieder geval. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Sinds aug nu 1096 kwh in vloer en 322 kwh in tapwater. Dit alles volgens de app van daikin, hoe nauwkeurig dat is, geen idee.

We doen geen legionella runs, ook omdat onze installateur hierover zei: heeft niet veel zin, zolang ze bij DAIKIN niet kunnen garanderen dat inderdaad het gehele vat boven bepaalde temp komt en niet alleen het deel bij de hitte elementen (gelaagdheid in de kolom water). Klonk best aannemelijk. Bovendien verwarmen we nog na tot 65 graden met de elektrische boiler. Daarin overigens tot nu toe sinds aug ongeveer 230 kwh (slimme stekker).

NB: zojuist zag ik dat toch BUH 1 weer aan stond. Niet net gedoucht oid. Vraag mij af waarom dat dan is. We hebben het wel nog op "beperkt" staan en niet op "alleen SWW".

Als jullie nog andere goede tips hebben, hoor ik het graag en lees graag verder mee met alle ervaringen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Nu online
bkruyver schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
Allen,

fijn om dit forum zo door te nemen, toch even nodig gehad na installatie van onze Daikin.

NB: zojuist zag ik dat toch BUH 1 weer aan stond. Niet net gedoucht oid. Vraag mij af waarom dat dan is. We hebben het wel nog op "beperkt" staan en niet op "alleen SWW".
Defrost met retourwater <25 Gr.C. is BUH aan?
Vaak maar even tijdens een defrost, zal nu wel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Sparky op 06-12-2023 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
Binnenkort ook eens mijn delta van 4 naar 3 doen en een lagere stooklijn.

Eerst begane grond inregelen. Heb m'n speelgoed binnengekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxbU9cUTnvisfDecShtyLOGrQ40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MrFzksCIe0OEKqZmhvXgFpN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amOjvsrQts2C4aKs16tmMdZDOdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmMnFPsP6mhWXNVw91Qz9Fjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ak7qkH1lUe1aYchEH_GpoMo4a3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eWKjsh2H11aMZJoHR44l422.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jad6Ol2Hof_3mHbF-PLcquvBJzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reBOcMSf73JMce65HBkrvNUX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu proberen mijn retourtemperaturen gelijk te krijgen. Groep 5 is het verst van verdeler en groep 1 dichtstbijzijnde.

Ben benieuwd of dit effect heeft op WP pomp

[ Voor 23% gewijzigd door Rainesh op 06-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:47
Rainesh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:27:

Hoeveel kan je er op 1 shelly kwijt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
smaij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:31:
[...]

Hoeveel kan je er op 1 shelly kwijt ?
Max 5. Het is een Shelly Plus 1 icm Shelly Plus Addon

[ Voor 12% gewijzigd door Rainesh op 06-12-2023 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-05 17:08
Sparky schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:15:
[...]

Aha, dat zou kunnen ja. Was vrij snel weer uit inderdaad, thx !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Zit er bij de altherma 3 met vloermodel ergens een instelling waardoor voorraad sneller opgewarmt kan worden met hulp van de backup of waardoor tapwater en verwarming tegelijk opgewarmt wordt?

Merk nu het kouder wordt dat de sww runs met ca. 1,5 uur er voor zorgen dat de temperatuur in huis toch flink daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:47:
[...]

Waar kun jij die temp. in de Onecta app uitlezen? Volgens mij heb ik dat niet. kan het wel bijstellen met -/+10.
Als je op vaste aanvoertemp stuurt, zonder medoka en zonder stooklijn dan kun je 0 +- enzo doen in Onecta, maar als je op verwarming klikt zie je bovenin de buiten temp, medoka temp en de leaving water temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcHbjB5eJIg1wSXbv5-JaFsjsF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIByYVmGVhLlwkg1TzgmFjkw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door PCJR op 06-12-2023 21:05 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Nu online
roykamerman schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:44:
Zit er bij de altherma 3 met vloermodel ergens een instelling waardoor voorraad sneller opgewarmt kan worden met hulp van de backup of waardoor tapwater en verwarming tegelijk opgewarmt wordt?

Merk nu het kouder wordt dat de sww runs met ca. 1,5 uur er voor zorgen dat de temperatuur in huis toch flink daalt.
Qua energieverbruik is het gunstiger om de WP het (alleen) te laten doen. Zijn er momenten op de dag (of desnoods nacht) waarop je geen last hebt van een tijdelijke temperatuurverlaging in de woning? Dan zou ik persoonlijk daar voor kiezen. (beter dan COP=1)

Nb: tapwater en verw. water kunnen niet gelijktijdig via WP gedeelte bij een vloermodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:59:
[...]

Een lage dT is zelf niet zuiniger, maar maakt het mogelijk je AWT te verlagen, en dat is wel zuiniger.

In plaats van 30->26 bij 10L/min kun je bv naar 29->27 bij 20L/min. Zelfde warmteafgifte, maar lagere AWT, dus hogere COP = minder elektriciteitsverbruik.
Ik heb nu stooklijn sturing (geen madoka/thermostaat),en stel ik merk dat ik hnet toch een graad warmer wil in de woning. BG is vvw en 1e is radiatoren. Ik draai al weken op dT=3. Wat doe ik dan als eerste;
dT=4 instellen of de stooklijn ietsje ophogen door ergens wat te spelen met de buitentemp (x-as)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh

1,5u is wel erg lang. Wat zijn je instellingen voor SWW? Bij mij duurt het ongeveer een half uurtje namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja de krachtig verwamern optie. Maar die wil je liefst nooit gebruiken.

Dus stel je weekschema beter in, met eco-stop-comfort en warmhouden opties. Als het eerder wel goed ging, dan wellicht ergens een extra ophoog moment of wat momenten een paar graden verhogen.

BUH/Booster wil je dus liefst niet :>

(zie mijn Tabje in de sheet voor mijn sww settings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:15:
[...]

Ah, dat is t dus dan wsl :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Mf0SvjFSySbxrQyXIut_y9uBBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oBGwFZQ7CR4PWUYUvR1EOSL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:12:
[...]

Ik heb mijn Daikin ook gekoppeld aan mijn Homey en daar kan ik ook weggaande temperatuur zien.

[Afbeelding]

vlakke lijn is 29 graden.
Heb Homey ook draaien inmiddels (pro versie zonder extra hardware)
Maar waarom blijft deze waarde leeg?: (app draait inmiddels 3 dagen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCiFqc_hxsZJu2sX_kQ0StTBSDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pKA0R2o7MQ8JfEWx7Eqcm4WE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Teejbeej schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:22:
[...]

Heb Homey ook draaien inmiddels (pro versie zonder extra hardware)
Maar waarom blijft deze waarde leeg:
[Afbeelding]
Dat blijft ook leeg bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bkruyver schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:08:
Allen,

We hebben een buitenunit: ERGAO8EVH en binnenunit EHVX08S23E6V/E9W 9kw versie. Achter de warmtepompboiler (230ltr) hangt nog een stiebel/eltron elekrische boiler van 120ltr in serie. WP maakt 50 graden en dat gaat de elektrische boiler in die er 65 graden van maakt. Met 4 personen kunnen we dan uitgebreid douchen en evt in bad. In een van de douches trouwens ook nog een afvoer wtw met daardoor daadwerkelijk minder warmtevraag tijdens douchebeurten in die badkamer. 3 badkamers in totaal, maar twee regelmatig in gebruik. In de keuken een quooker met 7 ltr vat en daar geen warmwater aansluiting. Beneden 150m2 vloerverwarming in 15 groepen, boven geen radiatoren maar airco's voor verwarmen en in de logeerkamers elektrische kachels voor nood. Huis vrijstaand, 1995, redelijk geïsoleerd, aanbouw 2022 goed geïsoleerd. 49 zonnepanelen doen samen ongeveer 17.000 kwh per jaar.
Ik wil een en ander slim doen zodat we optimaal van de zon genieten.
We hebben ook nog een EV, dus het lijkt er nu op dat we zelfs meer dan de 17.000 kwh verbruiken......

Maar, nu dan de reden dat ik blij ben met dit forum:
Afgelopen zomer WP geïnstalleerd en uiteraard nu al enige tijd aan het verwarmen. Afgelopen week echter zomaar 70-80 kwh per dag in de vloerverwarming.....ik dacht, dat was niet het plan. Het hoefde niet persé heel veel goedkoper dan gas, maar ik had gehoopt op ongeveer gelijk over en voordeel vanwege de zonnepanelen en saldering (zo lang het duurt). Klapte ook nog tot twee keer toe de hoofdzekering en toen dus maar gaan kijken naar de gegevens uit de plugwise en wat bleek: er werd over grote delen van de dag 9kw verspreid over de drie fasen. En in het systeem inderdaad BUH 1 (3kw) en BUH 2 (6kw) regelmatig aan. Mn de dagen rond 0-punt. De temp instelling stond ook op 0 graden, dus die snel naar -10 gezet en de stooklijn die weerafhankelijk staat ook wat verlaagd. Het lijkt warm te blijven, we stoken rond 21 graden. Bij 0 graden buiten rond 32 graden door vloer, dacht ik.
Ik ervaar het wel als een zoektocht naar de juiste instellingen, maar laatste dagen (wel wat warmer buiten) meer rond 30kwh per dag, stuk beter in ieder geval. Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Sinds aug nu 1096 kwh in vloer en 322 kwh in tapwater. Dit alles volgens de app van daikin, hoe nauwkeurig dat is, geen idee.

We doen geen legionella runs, ook omdat onze installateur hierover zei: heeft niet veel zin, zolang ze bij DAIKIN niet kunnen garanderen dat inderdaad het gehele vat boven bepaalde temp komt en niet alleen het deel bij de hitte elementen (gelaagdheid in de kolom water). Klonk best aannemelijk. Bovendien verwarmen we nog na tot 65 graden met de elektrische boiler. Daarin overigens tot nu toe sinds aug ongeveer 230 kwh (slimme stekker).

Als jullie nog andere goede tips hebben, hoor ik het graag en lees graag verder mee met alle ervaringen :-)
BUH kun je op sww only zetten maar ik heb m op toegestaan. Maar zet je evenwicht temp eens op -8 ofzo, denk dat dat het issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
PCJR schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:13:
Ik heb nu stooklijn sturing (geen madoka/thermostaat),en stel ik merk dat ik hnet toch een graad warmer wil in de woning. BG is vvw en 1e is radiatoren. Ik draai al weken op dT=3. Wat doe ik dan als eerste;
dT=4 instellen of de stooklijn ietsje ophogen door ergens wat te spelen met de buitentemp (x-as)
Stooklijn, dat bepaalt warmte-afgifte veel meer en directer dan dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb het id dat door de lage flow (7-8l/m) er weinig warmte naar de vvw gaat...

Na een tijdje zakt de flow, en dat zie ik ook op de flowmeters van de verdeler op de bg. Op de 1e zitten radiatoren. Ik kan die wat gaan knijpen, zodat ze minder debiet krijgen, maar dan geven ze ook minder warmte af met maar 29-30graden.
?!

Ik meet ook lagere temp aan de vloer in de woonk. Ondanks dat de 30 graden aanvoer gelijk blijft. Flow is op zn hoogst dikke 2l/m per groep en na een tijd zakt dat dus naar iets van 0.5 of minder per groep.

What to do first? 😎

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 06-12-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:56
Zijn er al mensen die veel ervaring hebben opgedaan met de stille modus?

Is deze aan te raden of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
Atomius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:20:
Zijn er al mensen die veel ervaring hebben opgedaan met de stille modus?

Is deze aan te raden of niet?
Vanaf 22:00 uur zou bij mij het programma beginnen met "Stilst". Ik merk er echter nog niet veel van. De buitenunit draait er niet zachter door heb ik het idee. Flowpomp draait op 17l/m, maar dat maakt mij niet zo heel veel uit, aangezien dat geen lawaai maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 18:40
Rainesh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:15:
[...]

1,5u is wel erg lang. Wat zijn je instellingen voor SWW? Bij mij duurt het ongeveer een half uurtje namelijk
Is natuurlijk afhankelijk van grootte vat en vermogen WP. 230L met 8kW warmt natuurlijk sneller op dan 300L met 4 of 6 kW.

Merk dat het hier nu ook langer duurt (vloermodel 230L, 4kW), in de zomer 30-45 min. Vandaag toevallig 60min, van de week zelfs een keer langer.

En wat mss ook nog mee speelt: het koude water dat nu de tank bij vult, is nu een stuk kouder dan in de zomer. Dus met beetje pech moet hij ook gewoon met energie erin stoppen (en dus langer duurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:16
PCJR schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:50:
Ik heb het id dat door de lage flow (7-8l/m) er weinig warmte naar de vvw gaat...

Na een tijdje zakt de flow, en dat zie ik ook op de flowmeters van de verdeler op de bg. Op de 1e zitten radiatoren. Ik kan die wat gaan knijpen, zodat ze minder debiet krijgen, maar dan geven ze ook minder warmte af met maar 29-30graden.
?!

Ik meet ook lagere temp aan de vloer in de woonk. Ondanks dat de 30 graden aanvoer gelijk blijft. Flow is op zn hoogst dikke 2l/m per groep en na een tijd zakt dat dus naar iets van 0.5 of minder per groep.

What to do first? 😎
Hey dit probleem heb ik ook, geen oplossing maar is zie de flow de hele tijd in een goldbeweging gaan daar moet toch iets op te verzinnen zijn want alle andere factoren blijven gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:50:

?!

What to do first? 😎
Hebben je radiatoren instelbare ventielen? Staan die goed ingesteld? In mijn vorige woning had ik Korado radiatoren en de hoeveelheid water kon ik aan de hand van een tabel en rekentool, waterzijdig inregelen. Kregen ze nooit teveel / te weinig water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Vraag, binnenkort komt de Daikin installateur hier voor onderhoud. Zouden jullie de esp altherma hardware laten zitten of verwijderen? Dit bijvoorbeeld in verband met garantie etc.

Iemand hier al ervaring mee hoe hier tegenaan gekeken wordt door installateurs?

Opzich namelijk een interessant onderwerp om met de installateur over te hebben ivm het inregelen van dit type systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
WillumC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:41:
Vraag, binnenkort komt de Daikin installateur hier voor onderhoud. Zouden jullie de esp altherma hardware laten zitten of verwijderen? Dit bijvoorbeeld in verband met garantie etc.

Opzich namelijk een interessant onderwerp om met de installateur over te hebben ivm het inregelen van dit type systeem.
Als je nog garantie hebt zou ik 'em eruit halen. Je kan terloops zeggen dat je er iets over gelezen hebt, eens polsen wat ze er van denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
SmartGuyz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:26:
Vanaf 22:00 uur zou bij mij het programma beginnen met "Stilst". Ik merk er echter nog niet veel van. De buitenunit draait er niet zachter door heb ik het idee. Flowpomp draait op 17l/m, maar dat maakt mij niet zo heel veel uit, aangezien dat geen lawaai maakt.
Het maximale vermogen wordt bij mij gehalveerd in stilste modus. Dus als je daar onderblijft, merk je er weinig tot niets van. En misschien draait de ventilator ietsje langzamer, maar dat is niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Is in de volgende situatie een logisch antwoord wat aan te passen?

~0-15 graden heb ik een mooi gelijkwaardig verbruik (~600-900kwh), maar rond of net onder het vriespunt merk ik dat de unit gaat pendelen (elk uur van 1k naar 2k kWh en weer terug )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:28
Fromz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:18:

~0-15 graden heb ik een mooi gelijkwaardig verbruik (~600-900kwh), maar rond of net onder het vriespunt merk ik dat de unit gaat pendelen (elk uur van 1k naar 2k kWh en weer terug )
Is het wel pendelen? Het kunnen namelijk ook defrosts van de buitenunit zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmartGuyz
Fromz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:18:

Ik neem aan dat je 600/900Watt bedoeld. Het kan defrosts zijn, maar het kan ook te maken hebben met "Increase around 0°C" die standaard op 2 graden staat dacht ik. Dan gaat je stooklijn bij 0 graden buitentemperatuur omhoog. Dit kan je uitzetten in het menu.

Maar defrost heb je met dit weer heel veel. Het is hier rond de 0 graden met 97% luchtvochtigheid. Dus elk uur stop het systeem om zich zelf te ontdooien, dat kost veel energie en dat zie je dan terug.

[ Voor 14% gewijzigd door SmartGuyz op 07-12-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo,

Ik ben relatief nieuw hier, al heb ik al wel heel veel posts doorgelezen.
Van het zomer hebben we een Daikin EBVX11S3DJ6V wtp laten plaatsen.

Over het algemeen heel tevreden, todat vorige week het stroom vebruik gigantische toenam. (35kwh voor verwarmen) En de buitenunit ERLA11DAW1 best veel lawaai maakte.
Betreft een vrijstaande woning (bj2018) alleen beneden vvw +/- 85m2 boven lage temp radiatoren (staan dicht) en woning is voorzien van tripple glas. Ik heb wat settings overgenomen van forumleden en sinds een aantal dagen gaat het veel beter qua stroomverbruik en lawaai van de buitenunit. (+/- 14kw.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik de ingestelde tempratuur op de onecta thermostaat niet haal. Temp komt niet hoger als 19.7 terwijl 21gr staat ingesteld. Wie kan mij op weg helpen, dit is niet helemaal mijn materie maar heb al veel bijgeleerd. Heb de settings in de sheet gezet en ben benieuwd waar het mis gaat.
https://docs.google.com/s...yTQMqI/edit#gid=463377783

De buitenunit draait nu gewoon netjes op laag toerental hele lange runs.

[ Voor 7% gewijzigd door roelmaster op 07-12-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
roelmaster schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:25:
Hallo,

Over het algemeen heel tevreden, todat vorige week het stroom vebruik gigantische toenam. (35kwh voor verwarmen) En de buitenunit ERLA11DAW1 best veel lawaai maakte.
Betreft een vrijstaande woning (bj2018) alleen beneden vvw +/- 85m2 boven lage temp radiatoren (staan dicht) en woning is voorzien van tripple glas. Ik heb wat settings overgenomen van forumleden en sinds een aantal dagen gaat het veel beter qua stroomverbruik en lawaai van de buitenunit. (+/- 14kw.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik de ingestelde tempratuur op de onecta thermostaat niet haal. Temp komt niet hoger als 19.7 terwijl 21gr staat ingesteld. Wie kan mij op weg helpen, dit is niet helemaal mijn materie maar heb al veel bijgeleerd. Heb de settings in de sheet gezet en ben benieuwd waar het mis gaat.

Ik spreek voor mij zelf, maar mij mij is december ook dramatisch begonnen. Voornamelijk door temeraturen rond het vriespunt en hoge luchtvochtigheid.

Die 35kWh is per dag ui de Daikin app? En dan alleen de warmtepomp of ook de rest van het huis verbruik er bij mee genomen?

Verzie ik dat je stooklijn iets hoger staat en je delta T op 8 graden? Dat is wel erg veel, dus wil terug brengen anar 5 sowieso en dan wellicht nog lager (-1 of -2). ([1-0C])

Ook heb je je BUH op enabled staan. Die wil je wellicht op enkel legionella run hebben staan. ([4-00])

[ Voor 8% gewijzigd door SmartGuyz op 07-12-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
SmartGuyz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:35:
[...]

Ik spreek voor mij zelf, maar mij mij is december ook dramatisch begonnen. Voornamelijk door temeraturen rond het vriespunt en hoge luchtvochtigheid.

Die 35kWh is per dag ui de Daikin app? En dan alleen de warmtepomp of ook de rest van het huis verbruik er bij mee genomen?

Verzie ik dat je stooklijn iets hoger staat en je delta T op 8 graden? Dat is wel erg veel, dus wil terug brengen anar 5 sowieso en dan wellicht nog lager (-1 of -2). ([1-0C])

Ook heb je je BUH op enabled staan. Die wil je wellicht op enkel legenella run hebben staan. ([4-00])
Bedankt voor je snelle reactie. 35 kw komt uit de app inderdaad. Heb nog geen andere monitoring. In mijn beleving had ik de delta T op 4 staan :-( De setting van de BUH zal ik dan ook eens nalopen. Daar ik de tempratuur niet meer haalde dacht ik dat het logische was de stooklijn iets hoger te zetten. Deze wat lager zetten denk je? of lukt het door de aanpassing van de delta-t richting de 21 gr te komen?

[ Voor 6% gewijzigd door roelmaster op 07-12-2023 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
roelmaster schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:49:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. 35 kw komt uit de app inderdaad. Heb nog geen andere monitoring. In mijn beleving had ik de delta T op 4 staan :-( De setting van de BUH zal ik dan ook eens nalopen. Daar ik de tempratuur niet meer haalde dacht ik dat het logische was de stooklijn iets hoger te zetten. Deze wat lager zetten denk je? of lukt het door de aanpassing van de delta-t richting de 21 gr te komen?
Ik heb dit uit jou sheet :) Het kan ook dat ik het verkeerd heb gezien.

Je kan de stooklijn verhogen met of de Delta T verlagen en stooklijn verlagen.
Het verschil is:

Met de eerste optie moet je warmtepomp meer moet verwarmen, lagere pompsnelheid waarschijnlijk.
De tweede optie heb je een lagere aanvoer, maar een hogere pompsnelheid.

Dat tweede scheelt energie.

Stel je stooklijn is 33 graden met een delta T van 8, komt er 25 graden retour. De pomp hoeft dan bijna niks te doen om dit te halen, maar hij moet wel enorm stoken om die temperatuur vast te houden.

Stel je stooklijn is 28 graden met een delta T van 3, komt er 25 graden retour. De pomp draait dan iets sneller om de retour goed te houden, maar je warmtepomp heeft in verhouding weinig te doen.

Ik heb nog niet gekeken naar je modulatie of overschot, want deze beïnvloeden het bovenstaande dan weer.
Overschot wil je op 1 of 2 hebben, anders wijkt je dT weer te veel af.

[ Voor 11% gewijzigd door SmartGuyz op 07-12-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 07:59
henrim schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:59:
[Afbeelding]

Zelf noem ik dit 'flipperen'.
Het 'pendelen' is als het gehele systeem aan/uit/aan/uit gaat, dat moet je echt vermijden.
Maar dat flipperen is inderdaad als ook eerder gezegt een ongewenst Daikin dingetje. De hele modulatie gewoon uitzetten is dan soms het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
SmartGuyz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:21:
[...]

Het verschil is:

Met de eerste optie moet je warmtepomp meer moet verwarmen, lagere pompsnelheid waarschijnlijk.

Stel je stooklijn is 33 graden met een delta T van 8, komt er 25 graden retour. De pomp hoeft dan bijna niks te doen om dit te halen, maar hij moet wel enorm stoken om die temperatuur vast te houden.

Stel je stooklijn is 28 graden met een delta T van 3, komt er 25 graden retour. De pomp draait dan iets sneller om de retour goed te houden, maar je warmtepomp heeft in verhouding weinig te doen.

Ik heb nog niet gekeken naar je modulatie of overschot, want deze beïnvloeden het bovenstaande dan weer.
Over de stooklijn. Ik heb gemerkt dat het beter is om de temperatuur vast te zetten, bijv. 35 en 25, en dan voor al te gaan spelen met de horizontale as, dus -10 veranderen in -15 of 15 veranderen in 18. Het is een beetje trial and error tot je de juiste stooklijn hebt gevonden. Gewoon een dag laten draaien, als het niet goed is, volgende dag een graad in de juiste richting veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
SmartGuyz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:21:
[...]

Het verschil is:

Bedankt voor je heldere uitleg. Ben erg benieuwd wat je dan met overschot bedoeld. Modulatie staat volgens mij uit, maar geen idee waarom :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roykamerman
Sparky schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:10:
[...]

Qua energieverbruik is het gunstiger om de WP het (alleen) te laten doen. Zijn er momenten op de dag (of desnoods nacht) waarop je geen last hebt van een tijdelijke temperatuurverlaging in de woning? Dan zou ik persoonlijk daar voor kiezen. (beter dan COP=1)

Nb: tapwater en verw. water kunnen niet gelijktijdig via WP gedeelte bij een vloermodel.
Snachts zou inderdaad qua moment de gunstigste optie zijn. Echter maakt deze op dat moment zo veel geluid dat dat niet wenselijk is.

Ook na het vol laten lopen van het bad gaat het vat uiteraard weer opwarmen waardoor de verwarming weer een tijd uit staat. Derhalve de vraag op welke manieren het opwarmer sneller kan. Ik weet echter niet met welke instelling warm water automatisch ook met de backup gaat. Uiteraard van bewust dat dit dan meer stroom kost. Backup 1 staat momenteel aan voor enkel warm tap water maar springt eigenlijk nooit aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roykamerman
Rainesh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:15:
[...]

sww staat ingesteld op 53 graden. opwarmen start bij een temperatuur van 35 graden of op het moment dat krachtig verwarmen aangezet wordt. Bij krachtig verwarmen merk ik overigens bij het vloermodel met 230 liter niet dat deze extra stroom verbruikt ten opzichte van het reguliere verwarmen. Terwijl de boosterfunctie in het menu toch op 'aan' staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartGuyz
roelmaster schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor je heldere uitleg. Ben erg benieuwd wat je dan met overschot bedoeld. Modulatie staat volgens mij uit, maar geen idee waarom :-(
Instelling [9-04]. Mocht je installatie te veel of te weinig kracht hebben (zover ik het begrijp), kan je overschot gebruiken om de energie kwijt te kunnen. Deze verhoogt of verlaagd dan de dT met een aantal graden. Dit wil je eigenlijk niet, want dan heeft de dT instelling minder belang.

Modulatie zou ik ook lekker uitlaten, heeft ook effect op de je stooklijn, dus die maakt het allemaal iets minder nauwkeurig. Uiteindelijk wil je eigenlijk een perfecte stooklijn hebben, die zo min mogelijk afwijkt. Maar ja, ik geef toe, dat kost wel geduld en heel veel finetuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:51:
[...]

Hebben je radiatoren instelbare ventielen? Staan die goed ingesteld? In mijn vorige woning had ik Korado radiatoren en de hoeveelheid water kon ik aan de hand van een tabel en rekentool, waterzijdig inregelen. Kregen ze nooit teveel / te weinig water
Ik heb instelringen achter de thermostaatknoppen ja, vanaf de start, als beginpunt, staat het allemaal vol open op 6 l/min. Gaat het iets doen aan de flow van de wp als ik die rads ga knijpen dan?

En de flow van de rad uitrekeken heeft volgens mij nooit zin met een wp want 29 graden in en 26 graden uit...tja dat is 250 l/min ofzo om aan wat warmteafgifte te komen :+ Of zie ik dat verkeerd.

(ik kan natuurlijk alle rads eens of 3 l/m zetten, kijken wat dat doet met de wp zelf en met de flow in de vvw verdeler)

[ Voor 21% gewijzigd door PCJR op 07-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:24:
[...]

Instelling [9-04]. Mocht je installatie te veel of te weinig kracht hebben (zover ik het begrijp), kan je overschot gebruiken om de energie kwijt te kunnen. Deze verhoogt of verlaagd dan de dT met een aantal graden. Dit wil je eigenlijk niet, want dan heeft de dT instelling minder belang.

Modulatie zou ik ook lekker uitlaten, heeft ook effect op de je stooklijn, dus die maakt het allemaal iets minder nauwkeurig. Uiteindelijk wil je eigenlijk een perfecte stooklijn hebben, die zo min mogelijk afwijkt. Maar ja, ik geef toe, dat kost wel geduld en heel veel finetuning.
8-05 is modulation toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52cnvcliSnkAhhT9KFEFfYjixwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MxFaunXbyYXZBI0keAIU3mJO.jpg?f=fotoalbum_large

dT van 10, ja dat hebben we nu niet meer :) Hoe kun je de flow per groep nu uitrekenen als je dT 3 hebt (ongeveer denk ik? dat staat ingesteld in de wp iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb een wat te scherp stooklijntje momenteel.

30 bij 0 graden en 26 bij 14 graden.

Op zich lukt het daar wel mee tot nu toe. Alleen 's ochtends een dipje naar 19,5 graden maar overdag klimt ie dan weer naar 20,5. Prima comfortabel.

Tegelijkertijd denk ik dat als het een aantal dagen -5 of -10 wordt, ik het haasje ben met dips naar 18-19 graden woonkamertemp.

Punt is dat ik graag 30-31 graden wil hebben rond die 0 graden, want dat werkt blijkbaar prima.

Dus ik zat eraan te denken om 35 graden bij -10 in te stellen, zit ik dan op de goede weg? Of beter 38 graden bij -10 of -15 bijvoorbeeld?

Ik vind dat lastig.

Met name een beetje lastig om in te schatten hoe die "range" van 35 - 26 = 9 graden verdeeld wordt tussen de -10 en 14 graden.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43
WillumC schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:41:

Ik heb hem eruit gehaald toen Daikin langs kwam voor een garantie kwestie, het is letterlijk 5 min werk en voorkomt gezeik.
Ze gebruiken dezelfde poort om de pomp uit te lezen, dus dat kan een mooi haakje zijn om een gesprekje te beginnen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:25
Interessant filmpje over het inregelen van de vloerverwarming via de flow op de verdeler met behulp van een warmtebeeldcamera.
https://www.youtube.com/watch?v=4LQodaggvYQ

Heeft iemand hier ervaring mee en maakt het veel uit voor het verbruik/efficiënt verwarmen?

Nu wordt in het filmpje gesproken over een verdeler zonder pomp. Zou dit ook werken indien er wel een pomp in de verdeler zit?

[ Voor 4% gewijzigd door MajaMestreech op 07-12-2023 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb instelringen achter de thermostaatknoppen ja, vanaf de start, als beginpunt, staat het allemaal vol open op 6 l/min. Gaat het iets doen aan de flow van de wp als ik die rads ga knijpen dan?

En de flow van de rad uitrekeken heeft volgens mij nooit zin met een wp want 29 graden in en 26 graden uit...tja dat is 250 l/min ofzo om aan wat warmteafgifte te komen :+ Of zie ik dat verkeerd.

(ik kan natuurlijk alle rads eens of 3 l/m zetten, kijken wat dat doet met de wp zelf en met de flow in de vvw verdeler)
Lees eens grote CV Tuning topic. Waterzijdig inregelen (dus ook je radiatoren) is altijd belangrijk. Als je radiatoren te veel water krijgen, dan krijgt je vloerverwarming weer minder bijv. Iedere radiator heeft met de specifieke afmetingen ook een flow instelling.

Je wilt je hele verwarmingssysteem hydrolisch in balans hebben.
MajaMestreech schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:38:
Interessant filmpje over het inregelen van de vloerverwarming via de flow op de verdeler met behulp van een warmtebeeldcamera.
https://www.youtube.com/watch?v=4LQodaggvYQ

Heeft iemand hier ervaring mee en maakt het veel uit voor het verbruik/efficiënt verwarmen?

Nu wordt in het filmpje gesproken over een verdeler zonder pomp. Zou dit ook werken indien er wel een pomp in de verdeler zit?
Dit is juist waar ik mee bezig ben. Zie paar posts terug met meten van retourtemperaturen

[ Voor 24% gewijzigd door Rainesh op 07-12-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08-05 13:35
roelmaster schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:25:
Hallo,

Ik weet niet hoe het in de rest van Nederland was maar in regio 't Gooi was/is het dramatisch. Koud, vochtig, mistig, rijp op alles en nog wat. Nog nooit zoveel defrosts gehad. Om het half uur zo'n beetje.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:25
Rainesh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:38:
[...]

Lees eens grote CV Tuning topic. Waterzijdig inregelen (dus ook je radiatoren) is altijd belangrijk. Als je radiatoren te veel water krijgen, dan krijgt je vloerverwarming weer minder bijv. Iedere radiator heeft met de specifieke afmetingen ook een flow instelling.

Je wilt je hele verwarmingssysteem hydrolisch in balans hebben.

[...]

Dit is juist waar ik mee bezig ben. Zie paar posts terug met meten van retourtemperaturen
Inderdaad, had de link even niet gelegd aangezien jouw speeltje ook een soort warmtebeeldcamera is. Wat is dit voor een speeltje en waar gekocht voor hoeveel? Misschien een goed alternatief voor een warmtebeeldcamera.
enne we zien natuurlijk graag de resultaten van het inregelen van de retourtemperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
MajaMestreech schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:00:
[...]

Inderdaad, had de link even niet gelegd aangezien jouw speeltje ook een soort warmtebeeldcamera is. Wat is dit voor een speeltje en waar gekocht voor hoeveel? Misschien een goed alternatief voor een warmtebeeldcamera.
enne we zien natuurlijk graag de resultaten van het inregelen van de retourtemperaturen.
- shelly Plus 1
- shelly plus addon
- 5x DS18B20 sensoren (aliexpress)

Ik heb ook een warmtebeeldcamera maar dan zit ik heel de tijd in de trapkast te richten en meten. Met dit kan ik het beter en langer meten.

Resultaten ga ik uiteraard posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:03:
[...]

- shelly Plus 1
- shelly plus addon

Ik heb ook een warmtebeeldcamera maar dan zit ik heel de tijd in de trapkast te richten en meten. Met dit kan ik het beter en langer meten.

Ah, dat moet ik dus ook hebben, alleen ik heb 6 groepen... Moet ik dan alles echt dubbel aanschaffen of het het money vriendelijker :9

Ik heb niks van Shelly verder, paar tientjes voor goede monitoring vind ik prima. 5 of 6 sensoren, die Plus1 en de PlusAddon dan. En een app denk ik dan om het te monitoren, nog iets voor de boodschappenlijst? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:24:
[...]

Ah, dat moet ik dus ook hebben, alleen ik heb 6 groepen... Moet ik dan alles echt dubbel aanschaffen of het het money vriendelijker :9

Ik heb niks van Shelly verder, paar tientjes voor goede monitoring vind ik prima. 5 of 6 sensoren, die Plus1 en de PlusAddon dan. En een app denk ik dan om het te monitoren, nog iets voor de boodschappenlijst? :)
Je kunt max 5 sensoren aansluiten op een Shelly Addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:25:
[...]

Je kunt max 5 sensoren aansluiten op een Shelly Addon.
Ik neem aan dat die Shelly Plus 1 kan praten met de app? Ik zie nog even niet hoe de addon is verbonden met de plus1. Uitzoekwerk.

Ik ga t bestellen, is t me wel waard. Doet de app ook historie opslaan/weergeven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:24:
[...]

Als je twee groepen hebt die qua lengte en positie in de kamer vergelijkbaar zijn kan je er 1 weglaten uit de meting en identiek inregelen als z'n 'zusje'. Komt allemaal ook weer niet zo nauw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:35:
[...]

Ik neem aan dat die Shelly Plus 1 kan praten met de app? Ik zie nog even niet hoe de addon is verbonden met de plus1. Uitzoekwerk.

Ik ga t bestellen, is t me wel waard. Doet de app ook historie opslaan/weergeven?
YouTube: Installatie Shelly Plus Add-On met DS18B20 temperatuur sensor

[ Voor 10% gewijzigd door Rainesh op 07-12-2023 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

- shelly Plus 1
- shelly plus addon

Ben heel benieuwd naar je resultaten en metingen. Hou er wel rekening mee dat je dan niet persé alle retourtemperaturen gelijk wil hebben. Een lus die bijvoorbeeld aan een buitenmuur (al dan niet met een raam) grenst zal meer vermogen nodig hebben dan een lus midden in de woonkamer of een slaapkamer die niet aan de buitenkant grenst. In de perfecte wereld is de lengte van de lus en de hartafstand hier voor elke zone in het ontwerp op aangepast, maar dat komt in de praktijk vrijwel niet voor. Je zal dus nog steeds wat verschillen willen zien, als je een volledig gelijkmatige ruimtetemperatuur wilt.

@PCJR Als je een beetje geduld hebt, Shelly heeft heel vaak kortingsacties in de eigen webshop. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief dan krijg je die vanzelf toegestuurd.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 07-12-2023 13:21 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RonJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:20:
[...]

@PCJR Als je een beetje geduld hebt, Shelly heeft heel vaak kortingsacties in de eigen webshop. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief dan krijg je die vanzelf toegestuurd.
Te laat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
kan iemand onderstaand ook opnemen in het overzicht, zodat ik makkelijker kan vergelijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
[...]

- shelly Plus 1
- shelly plus addon

Ik heb recent hetzelfde gedaan om duidelijk te krijgen dat mijn 3-wegklep lekte. Werkt perfect.

NB: ik heb een esp32 board gebruikt met ds18b20 sensoren. Vanuit esphome en homeassistant werkt dit ook perfect. https://esphome.io/compon...ighlight=temperature+ds18

Kosten voor dit alles zijn te verwaarlozen als je het bij de grote Chinese webwinkel besteld. Voor een setje met 5 sensoren blijf je onder de 10e.

[ Voor 10% gewijzigd door JoTil op 07-12-2023 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:20:
[...]

Ben heel benieuwd naar je resultaten en metingen. Hou er wel rekening mee dat je dan niet persé alle retourtemperaturen gelijk wil hebben. Een lus die bijvoorbeeld aan een buitenmuur (al dan niet met een raam) grenst zal meer vermogen nodig hebben dan een lus midden in de woonkamer of een slaapkamer die niet aan de buitenkant grenst. In de perfecte wereld is de lengte van de lus en de hartafstand hier voor elke zone in het ontwerp op aangepast, maar dat komt in de praktijk vrijwel niet voor. Je zal dus nog steeds wat verschillen willen zien, als je een volledig gelijkmatige ruimtetemperatuur wilt.

Dat is bij groep 5, maar die is dus 2 graden kouder dan derest. Die wil ik omhoog zien te krijgen in de hoop dat er minder koudeval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:15

BTS

RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:59:
[...]

Geen idee of dat hier ook gebeurd eigenlijk, wat het probleem/feature evt is en hoe dat op te lossen.

Ik heb net even de ESPaltherma sensor voor de 3-wegklep toegevoegd aan Home Assistant. Ik zal (morgen) eens kijken wat er hier eigenlijk gebeurd met die klep rondom een defrost.

Welk model pomp heb je precies? En baseer je dit gedrag op een zichtbaar bewegende klep of lees je dit uit?
Ik ben ondertussen wat documenten ingedoken.
De WP is het type: EHSX08P50EF

In de documentatie vind ik niks over het softwarematig in kunnen stellen van die 3 weg klep. Zou het zijn dat het bedrading betreft, NC of NO? Of het type klep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LHyHt8rDT4UxA0l_BfZyPKb6Vwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tE17OrJIqjsrqFR3UpfJKes.jpg?f=fotoalbum_large

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelmaster
SmartGuyz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:35:
[...]

Ook heb je je BUH op enabled staan. Die wil je wellicht op enkel legionella run hebben staan. ([4-00])
Ik kan de delta-t niet aanpassen via instalateursmenu....is Grayed-out en staat de waarde idd op 8. Als ik via mainzone ga staat hij op 5!! waar gaat het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BTS schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:57:
[...]

Ik ben ondertussen wat documenten ingedoken.
De WP is het type: EHSX08P50EF

In de documentatie vind ik niks over het softwarematig in kunnen stellen van die 3 weg klep. Zou het zijn dat het bedrading betreft, NC of NO? Of het type klep?

[Afbeelding]
Heb je misschien iig iets aan een NL handleiding?

Ik zie dat je een ECH2O model hebt, daar heb ik geen ervaring mee en komt hier ook niet veel voor. Ik zie wel dat je iig daarbij een totaal andere klep hebt dan de andere modellen. De jouwe is gecombineerd met een mengventiel voor koud water. Ik zou niet meteen uitgaan van verkeerde aansluiting, want dan zou je verwarming niet werken.

Ik kan me ergens voorstellen dat het bij een ECH2O model een ontwerpkeuze is om het boilervat daarbij juist wél voor de defrost te gebruiken en dat daarom ook de klep anders wordt aangestuurd. Maar dit kan ik je niet bevestigen. Je kan iig eens kijken of je retourtemperatuur dan onder de 25C komt. Dat is bij de "reguliere" modellen het schakelpunt voor het inzetten van de BUH tov het CV-systeem bij de ontdooicyclus.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
roelmaster schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:09:
[...]

Ik kan de delta-t niet aanpassen via instalateursmenu....is Grayed-out en staat de waarde idd op 8. Als ik via mainzone ga staat hij op 5!! waar gaat het mis?
De delta-T is bij afgiftesysteem fancoil/LT altijd hard ingesteld op 8 en bij radiatoren op 10. Alleen bij de instelling op vloerverwarming kan je de delta-T aanpassen vanaf de standaardwaarde van 5. Of dat dan alleen kan bij een single zone installatie zou zomaar kunnen, maar dat weet ik niet zeker.

Works as designed zeggen we dan in de IT ;)

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
Eerste resultaten na wat metingen en groepen knijpen.

Ik zit eraan te denken om dT3 te proberen, staat nu op 4 nog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZWs8voKz3578ihNWpq0N6q5w5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zobbchIPZVNfXifS6Dgd7U1i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 13:01

pingwim

What's a world without Wimmen

Betreft een vrijstaand huis met Jaga LowH2O radiatoren.
De Altherma heeft 12 kW buitendeel, 100 liter buffervat. Tevens sanitair buffer van 300+ liter.

Comfort (en verbruik ?) wordt behoorlijk beïnvloed door defrosts van ongeveer elf minuten.
De flow-switch staat nog even langer "verkeerd om", zo'n vijftien minuten totaal.
Voordat de aanvoertemperatuur dan weer bij het setpoint is duurt wel.

In een grafiek ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oeQDfvT0V1EAI3fH9os_-GaFbSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ByIq6ic7044MY6mA5WwMU3w.png?f=fotoalbum_large

Is het mogelijk om de backup heater de defrost te laten doen, zo ja hoe dan ?
Of zijn er wellicht andere efficiënte oplossingen ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-05 20:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikin Nancy
  • Laatst online: 10-12-2023
Daikin warmtepomp Altherma water lucht
Storing 7H 06 heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Daikin Nancy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:57:
Geen ervaring, maar de manual zegt 7H-06 Water flow problem during cooling/defrost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
pingwim schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:28:
Is het mogelijk om de backup heater de defrost te laten doen, zo ja hoe dan ?
Of zijn er wellicht andere efficiënte oplossingen ?
Helaas, ik heb vergeefs zowel de Field Settings Table als de Installer Rederence guide doorgekeken precies op zoek naar defrost instellingen. Het liefst zou ik direct de BUH aan laten gaan zodat de defrost kort(er) is en de watertemperatuur niet veel daalt, maar je kan niets instellen...
Overigens: defrost gaat altijd met circulatiewater + compressor (de warmte moet immers naar de buitenunit), en de BUH gaat automatisch meedoen als dat circulatiewater onder de 25 graden komt.

Ze zeggen ook expliciet dat je geen andere methoden mag toepassen om defrost te versnellen; ik heb nog met het idee gespeeld om een watervaste rubber IR mat tegen de muur te schroeven om defrost te voorkomen of te versnellen, maar dat is een duur experiment dat makkelijk kan falen en bovendien ook nog eens aangestuurd moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door mawashigeri op 07-12-2023 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Daikin Nancy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:57:
Ja ik heb er ervaring mee. Bij mij kwam het doordat mijn bypass niet genoeg open stond.

Graag wat meer info over je systeem, heb je zoneregeling? Overal vloerverwarming? Wat is je stooklijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
Rainesh schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:27:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu proberen mijn retourtemperaturen gelijk te krijgen. Groep 5 is het verst van verdeler en groep 1 dichtstbijzijnde.
Ben benieuwd ik krijg deze week ook de shelly binnen met een aantal temp sensoren

Ben benieuwd of dit effect heeft op WP pomp
Ik heb hem maandag ook besteld ook voor de lussen te meten als dst mooi werkt dan bestel ik er jog 1 voor de tank temperaturen van nibe water water wp, buffervat en de heat pipes leidingen

Ben benieuwd..

[ Voor 6% gewijzigd door rterhofte op 07-12-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb de standaard Daikin thermostaat 2 meter naast de open haard hangen . Gevolg : de volgende ochtend is de vloer nog koud en krijgen we de woning beneden niet goed warm. Betreft volledig vloerverwarming. Een graad warmer ben je bijna een dag verder.

Denk ik te simpel dat een oplossing is om gewoon de thermostaat te verplaatsen naar de keuken bijv ? Ik denk dat het beter is als de wp de vloer gewoon constant op temperatuur houdt. Hij koelt nu teveel af denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-05 11:34

edautz

Meten is weten.

RonJ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:03:
[...]

De delta-T is bij afgiftesysteem fancoil/LT altijd hard ingesteld op 8 en bij radiatoren op 10. Alleen bij de instelling op vloerverwarming kan je de delta-T aanpassen vanaf de standaardwaarde van 5. Of dat dan alleen kan bij een single zone installatie zou zomaar kunnen, maar dat weet ik niet zeker.

Works as designed zeggen we dan in de IT ;)
Mijn model met een EHBX08EF6V binnenuit, staat in gesteld als afgifte systeem faincoil en ik kan de delta-t gewoon instellen. Deze staat momenteel op 3.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Wat was dit precies?

“Weather compensation and why it is important “ ?_?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 18:40
Waypoint schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 00:01:
Ik heb de standaard Daikin thermostaat 2 meter naast de open haard hangen . Gevolg : de volgende ochtend is de vloer nog koud en krijgen we de woning beneden niet goed warm. Betreft volledig vloerverwarming. Een graad warmer ben je bijna een dag verder.

Denk ik te simpel dat een oplossing is om gewoon de thermostaat te verplaatsen naar de keuken bijv ? Ik denk dat het beter is als de wp de vloer gewoon constant op temperatuur houdt. Hij koelt nu teveel af denk ik
Dat zou een optie zijn ja. Andere optie is om middels vertrekwater regeling te sturen ipv thermostaat.
Pagina: 1 ... 71 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma