Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-09 09:06
Denbon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:38:
Wij hebben een Daikin EHVH08S18S9W warmtepomp. Ons stroomverbruik is momenteel echt heel hoog. Is dit normaal? Dit is ons stroomverbruik totaal per dag in december:

1 53,4 kwh
2 83,5 kwh
3 55,3 kwh
4 64,2 kwh

Het verbruik schiet de laatste dagen enorm omhoog. In November hebben we in totaal 917 kwh verbruikt.

Waarschijnlijk is dit al ergens besproken in dit draad maar het is heel lastig om dit terug te vinden aangezien dit een behoorlijk lang draadje is.
Met een COP is zeg 60kWh/d iets van 22,5m3 gas equivalent.

Dat is echt heel veel

Mijn ouders hebben een vrijstaande woning van 200m2 uit 1910 die redelijk is nageisoleerd (sommige muren zijn nog enkelsteens zonder isolatie!!) en daar is het max 450m3 per maand in de wintermaanden.

En bij dat gasverbruik zit ook nog verwarming van een vrijstaande garage bij.

Dus er gaat hier iets mis.

Heb je meer info;
- hoeveel m2/m3 is het huis?
- wat is je ingestelde watertemperatuur? (als je 55°C hebt met een WP, snap ik dat je met vorst buitentemperaturen een enorm verbruik hebt)

Maar: alleen al 900kWh in november vind ik veel, de laatste 1.5 week van november waren fris - maar echt mega koud was die maand niet..

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
mawashigeri schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:03:
[...]

Nee hoor, bij mij gaat 'ie voor SWW geregeld tot 4400W.

PS: Ik heb nu een 16A beveiligingsautomaat er achter zitten, dat was genoeg volgens de installateur, maar twijfel inmiddels of het misschien toch een 20A zou moeten zijn. In de handleiding staat overigens ook 20A, maar dat wist ik niet toen de boel werd aangelegd...
Overigens is die automaat een C-type, dus als het niet al te lang boven de 16A gaat (half uur of zo) zou het nog wel moeten kunnen. Ik zal vanmiddag de IR camera er eens op zetten als 'ie los gaat!
Ik heb een 16a C-type en dat is voldoende tot nu toe. Bij mijn buren is de B-type vervangen door een C-type en nu fingers crossed dat het probleem daar opgelost is dat de stoppen doorslaan.

Overigens heb ik er ook een kap om de buitenunit van de wp en airco en liep dus tegen het probleem aan dat hij zijn eigen lucht aanzuigt. Dat heb ik opgelost (foto’s staan hier wel ergens) en kan zien dat de gemeten temperatuur van de sensor in de unit nog maar 1 a 2 graden afwijkt van de daadwerkelijke temperatuur.
Bij de buren gaf deze vrolijk -9 aan terwijl het rond het vriespunt was. Ook niet echt bevoordelijk 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 19:22
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:53:
[...]

Ik heb een 16a C-type en dat is voldoende tot nu toe. Bij mijn buren is de B-type vervangen door een C-type en nu fingers crossed dat het probleem daar opgelost is dat de stoppen doorslaan.

Overigens heb ik er ook een kap om de buitenunit van de wp en airco en liep dus tegen het probleem aan dat hij zijn eigen lucht aanzuigt. Dat heb ik opgelost (foto’s staan hier wel ergens) en kan zien dat de gemeten temperatuur van de sensor in de unit nog maar 1 a 2 graden afwijkt van de daadwerkelijke temperatuur.
Bij de buren gaf deze vrolijk -9 aan terwijl het rond het vriespunt was. Ook niet echt bevoordelijk 🤔
Ben wel benieuwd naar de foto’s, want ik heb hetzelfde probleem met de kap om de inverter. Ik laat deze nu weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 10:33
Heb nu sinds iets meer dan een jaar een Daikin Altherma, en wat een gezeik is dat ding zeg.

Door een lokale installateur laten instaleren, die toen die klaar was aangaf geen warmtepompen meer te willen doen.

Wordt nu aan de keuken verbouwd, radiator afgekoppeld, waarvoor systeem is leeggelopen. Nu is het systeem weer gevuld, pomp aan, alles ontlucht (voor zover ik kan), apparaat weigert te werken.

Initieel debiet probleem 7H-01, proberen te ontluchten via installateursmenu maar blijft 0 debiet meten waardoor dit na enkele seconden vanzelf stopte.
Toen de pomp net was aangesloten was de verdeler van de vloerverwarming later ook vervangen, toen was het een beetje van hetzelfde gezeur, moest uiteindelijk een andere loodgieter komen helpen voor alles het weer deed.

Ondertussen andere foutmelding, 81-04, temperatuursensor, wat ik vreemd vind want daar hebben we niet aan gezeten.

Nou heb ik vast pech, en helpt het niet mee dat mijn installateur nu in Spanje zit en geen backup heeft geregeld, maar man man man nog nooit zo veel gezeur gehad met zo een machine. Daikin zelf is lekker onbehulpzaam, of ik een offerte aan wil vragen op de website en dan nemen ze binnen enkele weken contact met me op. denk wel 15 partijen in de buurt gebeld maar iedereen zit vol tot het nieuwe jaar. Zoals het er nu uitziet wordt dit dus tot einde van de maand in de kou zitten.

Gelukkig doet het tapwater het nog, dus douchen ed kunnen we nog wel.

Als de machine het normaal doet is het een prima ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:08:
Heb nu sinds iets meer dan een jaar een Daikin Altherma, en wat een gezeik is dat ding zeg.

Door een lokale installateur laten instaleren, die toen die klaar was aangaf geen warmtepompen meer te willen doen.

Wordt nu aan de keuken verbouwd, radiator afgekoppeld, waarvoor systeem is leeggelopen. Nu is het systeem weer gevuld, pomp aan, alles ontlucht (voor zover ik kan), apparaat weigert te werken.

Initieel debiet probleem 7H-01, proberen te ontluchten via installateursmenu maar blijft 0 debiet meten waardoor dit na enkele seconden vanzelf stopte.
Toen de pomp net was aangesloten was de verdeler van de vloerverwarming later ook vervangen, toen was het een beetje van hetzelfde gezeur, moest uiteindelijk een andere loodgieter komen helpen voor alles het weer deed.

Ondertussen andere foutmelding, 81-04, temperatuursensor, wat ik vreemd vind want daar hebben we niet aan gezeten.

Nou heb ik vast pech, en helpt het niet mee dat mijn installateur nu in Spanje zit en geen backup heeft geregeld, maar man man man nog nooit zo veel gezeur gehad met zo een machine. Daikin zelf is lekker onbehulpzaam, of ik een offerte aan wil vragen op de website en dan nemen ze binnen enkele weken contact met me op. denk wel 15 partijen in de buurt gebeld maar iedereen zit vol tot het nieuwe jaar. Zoals het er nu uitziet wordt dit dus tot einde van de maand in de kou zitten.

Gelukkig doet het tapwater het nog, dus douchen ed kunnen we nog wel.

Als de machine het normaal doet is het een prima ding.
Je kunt toch Noodbedrijf aanzetten? Dan werkt je verwarming wel, kost wel een klap met stroom.

Fabrieksreset al gedaan?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:11:
[...]

Je kunt toch Noodbedrijf aanzetten? Dan werkt je verwarming wel, kost wel een klap met stroom.

Fabrieksreset al gedaan?
Ik ben met beide niet bekend als ik eerlijk ben, er is mij verteld door Daikin dat ik er praktisch niet aan mag zitten ivm garantie, nou ben ik nieuwsgierig genoeg om te kijken maar ik ben naast de ontluchtingsmodus maar overal afgebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:12:
[...]

Ik ben met beide niet bekend als ik eerlijk ben, er is mij verteld door Daikin dat ik er praktisch niet aan mag zitten ivm garantie, nou ben ik nieuwsgierig genoeg om te kijken maar ik ben naast de ontluchtingsmodus maar overal afgebleven
Pak de uitgebreide installateurshandleiding erbij en zoek daar noodbedrijf even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:13:
[...]

Pak de uitgebreide installateurshandleiding erbij en zoek daar noodbedrijf even op.
Misschien pak ik de verkeerde, maar noodbedrijf als term kent de handleiding niet, wel een noodwerking, zal daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
brugk000 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:08:
[...]

Ben wel benieuwd naar de foto’s, want ik heb hetzelfde probleem met de kap om de inverter. Ik laat deze nu weg.
Met een houten plank elke lamel iets meer open gezet (gebogen) en met buis isolatie een blokkade gemaakt.
Je kan ook zien dat het werkt want waar de uitstroom nu komt slaat de kap nog wit uit, achter de blokkade van buisisolatie niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiHGvePczfpJ3tkL_1gA6NEAG24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Km5OtWKKSLi2EPBO1KhB6S62.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de kap (nog voor modificatie maar je ziet er amper wat aan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd_5oerPGLayGewvQr0NUWhZR9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpAeiMbEkwDIS9SNByC1j6dU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbon
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-01-2024
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:37:
[...]

Ala je zegt dat in november hij alleen snachts draaide vermoed ik dat je stooklijn echt te hoog staat. Ook zal met dit soort cijfers je backup heater meegedaan hebben.
Het advies dat wij je kunnen geven, ga je inlezen in de materie, vul eventueel de google sheet in met je huidige instellingen die je uit de binnenunit kan halen en ga vergelijken met andere mensen.

- kijk naar de evenwichtstemperatuur
- wat is je stooklijn
- welke dt en welke overregeling
- hoe heb je deze verbruikscijfers bemachtigd? Kan je een aparte meter tussen meterkast en de wp zetten bijv een meter van homewizard dan krijg je al snel veel informatie over verbruik
Oke bedankt.
Ik heb de gegevens uit mijn homewizard. Deze leest nu het centrale verbruik uit. Dus niet specifiek van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:13:
[...]

Noodgeval staat op automatisch, dus ik neem aan dat dat aangeslagen zou zijn als het had gekund?

Het probleem zit gok ik ook niet bij de warmtepomp, maar bij de ketel, er zit vast lucht in de leidingen, en dat blokkeert of de pomp, of nu de temperatuursensor, denk ik. Het maakt dan toch niet uit op welke manier ie zou proberen te verwarmen? Als die het water niet kan rondpompen houdt het op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbon
barta123 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:50:
[...]

Met een COP is zeg 60kWh/d iets van 22,5m3 gas equivalent.

Dat is echt heel veel

Mijn ouders hebben een vrijstaande woning van 200m2 uit 1910 die redelijk is nageisoleerd (sommige muren zijn nog enkelsteens zonder isolatie!!) en daar is het max 450m3 per maand in de wintermaanden.

En bij dat gasverbruik zit ook nog verwarming van een vrijstaande garage bij.

Dus er gaat hier iets mis.

Heb je meer info;
- hoeveel m2/m3 is het huis?
- wat is je ingestelde watertemperatuur? (als je 55°C hebt met een WP, snap ik dat je met vorst buitentemperaturen een enorm verbruik hebt)

Maar: alleen al 900kWh in november vind ik veel, de laatste 1.5 week van november waren fris - maar echt mega koud was die maand niet..
Ik heb er heel weinig verstand van maar ik schrok ook van dit verbruik en ben dus daarom ook op zoek gegaan naar vergelijkingen. Het huis heeft een inhoud van ongeveer 700 m3. Ik zal straks even kijken naar de watertemperatuur maar dan moet ik even zoeken hoe ik dit vind. Verder moet de WP een oppervlakte van ongeveer 120m2 vloerverwarming onderhouden. Ik heb de thermosstaat nu op 20 graden staan. Hierbij is het dan eigenlijk net niet warm genoeg maar ik durf dit niet hoger te zetten omdat ik dan waarschijnlijk helemaal door het dak ga met mijn verbruik

[ Voor 11% gewijzigd door Denbon op 05-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:25:
Even wat vragen over de SWW settings….. nieuwe installatie hier waarbij de installateur de desinfectie functie bij oplevering heeft uitgezet en standaard de warmhoudstand (bodemwaarde 45 graden) aanstaat.

230L tank waarbij we geen buitensporig warm water verbruik hebben. Huidige verbruik is rond 40kWh per maand.

Hier in BE nog best een flink tariefverschil tussen dag (7:00-22:00) en nachttarief met resp 29cent en 19cent per kWh.

- Zinvol om de desinfectiestand aan te zetten? En op welke dag/tijd dan?
- Zinvol om op te gaan warmen met programma+warmhouden? En ook dan met welk schema en eco/comfort?
Nog iemand wat zinvols over de warm water instellingen te zeggen voor ik ga wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:50:
[...]

Nog iemand wat zinvols over de warm water instellingen te zeggen voor ik ga wijzigen?
Als je nu red met "warmhouden" dan zou ik dat niet aanpassen.

Desinfectie raad ik wel aan en dat kun je gewoon op een willekeurig moment instellen. Veel die stellen ook nog een comfort temperatuur in net voordat desinfectie gaat zodat de compressor eerst 52graden water aanmaakt en daarna via BUH naar 60 toe gaat.
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:21:
[...]

Noodgeval staat op automatisch, dus ik neem aan dat dat aangeslagen zou zijn als het had gekund?

Het probleem zit gok ik ook niet bij de warmtepomp, maar bij de ketel, er zit vast lucht in de leidingen, en dat blokkeert of de pomp, of nu de temperatuursensor, denk ik. Het maakt dan toch niet uit op welke manier ie zou proberen te verwarmen? Als die het water niet kan rondpompen houdt het op
Bij de ketel? Heb je een hybride?

[ Voor 37% gewijzigd door Rainesh op 05-12-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:56:

Bij de ketel? Heb je een hybride?
O ja, ik ging er van uit dat dat enigszins de standaard is, sorry.

Hybride warmtepomp, voor tapwater pakt ie gewoon gas en dat werkt prima. Maar ik denk dat er gewoon lucht in de leidingen zit van de verwarming, danwel bij de pomp die het rond hoort te pompen of bij de sensor nu, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:01:
[...]

Hybride warmtepomp, voor tapwater pakt ie gewoon gas en dat werkt prima. Maar ik denk dat er gewoon lucht in de leidingen zit van de verwarming, danwel bij de pomp die het rond hoort te pompen of bij de sensor nu, denk ik.
Heb je al in Daikin-Intergas topic gekeken? Wellicht dat ze je daar beter kunnen helpen vanwege hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:02:
[...]

Heb je al in Daikin-Intergas topic gekeken? Wellicht dat ze je daar beter kunnen helpen vanwege hybride.
Nee, goed punt, was ik nog niet tegengekomen. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:01:
[...]

De kans is idd heel groot dat er gewoon een flinke luchtbel in de unit zit en de pomp nu in het luchtledige draait. Zonder weerstand van het water wil ie idd niet starten of ontluchten. Dit kan je dan vrij makkelijk oplossen door het systeem even flink door te spoelen met leidingwater vanaf de vulslang en aan de andere kant van het systeem het water weer ergens weg te laten lopen, of op de beun-manier door de overstort handmatig open te houden. Dat kan iedere willekeurige loodgieter ook voor je doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:56:
[...]

Als je nu red met "warmhouden" dan zou ik dat niet aanpassen.

Desinfectie raad ik wel aan en dat kun je gewoon op een willekeurig moment instellen. Veel die stellen ook nog een comfort temperatuur in net voordat desinfectie gaat zodat de compressor eerst 52graden water aanmaakt en daarna via BUH naar 60 toe gaat.
Bedankt.

Ik hou niet zo van willekeurige momenten :-). Maar ik zal eens een afweging maken op basis van verwacht gebruik en efficience op de dag vs mijn tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:11:
[...]

Bedankt.

Ik hou niet zo van willekeurige momenten :-). Maar ik zal eens een afweging maken op basis van verwacht gebruik en efficience op de dag vs mijn tarieven.
Ik zou denk ik bij jouw tarieven de run om 22u plannen. Dan is het nog zo warm mogelijk buiten en val je toch net in je nacht/daltarief. 1x per week plan je dan de legionella run er meteen achteraan, dan minimaliseer je het verbruik op het warmte element.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
RonJ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:11:
[...]

De kans is idd heel groot dat er gewoon een flinke luchtbel in de unit zit en de pomp nu in het luchtledige draait. Zonder weerstand van het water wil ie idd niet starten of ontluchten. Dit kan je dan vrij makkelijk oplossen door het systeem even flink door te spoelen met leidingwater vanaf de vulslang en aan de andere kant van het systeem het water weer ergens weg te laten lopen, of op de beun-manier door de overstort handmatig open te houden. Dat kan iedere willekeurige loodgieter ook voor je doen.
Dat vind ik klinken als een top idee, enig idee hoe ik dat precies doe? De vulslang weet ik wel te vinden, alleen ik weet niet zo goed welke kraan ik open moet draaien om het er op het juiste punt uit te krijgen.
Ik zal de handleiding er wel even bij pakken en kijken of ik daar iets over kan vinden, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:17:
[...]

Dat vind ik klinken als een top idee, enig idee hoe ik dat precies doe? De vulslang weet ik wel te vinden, alleen ik weet niet zo goed welke kraan ik open moet draaien om het er op het juiste punt uit te krijgen.
Ik zal de handleiding er wel even bij pakken en kijken of ik daar iets over kan vinden, thanks.
Het overdrukventiel zit ergens in je binnenunit denk ik (te herkennen aan een rode plastic afdekkap en een afvoerslang), maar ik ben verder niet bekend met de intergas combi van binnen.

Heb je ergens in huis een vloerverwarmingsverdeler? Vaak zit daar een standaard "Gardena" aansluiting op waar je zo een tuinslang op kan klikken.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 05-12-2023 15:23 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
RonJ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:22:
[...]

Het overdrukventiel zit ergens in je binnenunit denk ik, maar ik ben niet bekend met de intergas combi. Heb je ergens in huis een vloerverwarmingsverdeler? Vaak zit daar een standaard "Gardena" aansluiting op waar je zo een tuinslang op kan klikken.
Volgens mij niet meer, vroeger wel dacht ik, maar ik heb boven bij de unit wel wat kraantjes hangen, ik kan wel een gokje doen en er 1 proberen, of gewoon 1 voor 1 af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:23:
[...]

Volgens mij niet meer, vroeger wel dacht ik, maar ik heb boven bij de unit wel wat kraantjes hangen, ik kan wel een gokje doen en er 1 proberen, of gewoon 1 voor 1 af gaan.
Slechter kan het toch niet worden ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brugk000
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 19:22
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:19:
[...]

Met een houten plank elke lamel iets meer open gezet (gebogen) en met buis isolatie een blokkade gemaakt.
Je kan ook zien dat het werkt want waar de uitstroom nu komt slaat de kap nog wit uit, achter de blokkade van buisisolatie niet.

[Afbeelding]

Dit is de kap (nog voor modificatie maar je ziet er amper wat aan)
[Afbeelding]
Thanks, ik ga eens kijken of dit bij mij ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RonJ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:15:
[...]

Ik zou denk ik bij jouw tarieven de run om 22u plannen. Dan is het nog zo warm mogelijk buiten en val je toch net in je nacht/daltarief. 1x per week plan je dan de legionella run er meteen achteraan, dan minimaliseer je het verbruik op het warmte element.
Het lijkt inderdaad logisch om het in het daltarief te plannen…. Zorgt er ook voor dat ik geen extra piekmoment in het verbruik ga creëren. Ze hebben hier ook nog een tariefberekening op basis van piekgebruik :-(.

Voelt nog wel een beetje onlogisch omdat het meeste gebruik in de ochtend zit en het vanuit dat perspectief logischer zou zijn om dan op te warmen. Maar de temperatuur verschillen buiten maken het waarschijnlijk logischer het ‘s avonds te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:50:
Desinfectie (naar 60) gaat grotendeels op BUH, die kan je dus ook 's nachts doen. Bij mij wordt daarvoor zo'n 2,5kWh verbruikt (vanaf een ca. 53 graden start) dus dan zou je een dikke 25ct per week besparen ;)
Met andere woorden: kies gewoon een handig moment voor jezelf, bijvoorbeeld overdag op een tijdstip dat het wat warmer is inde winter, en in de zomer de zon op je paneeltjes staat.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ‘m in ieder geval in het nachttarief plannen. :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 12:52

GJA

Voor wie zich de pleuris schrikt van het plotseling gestegen verbruik (waaronder ikzelf): jawel; ook een warmtepomp met z'n zuinige imago kan 100 kWh per dag verbruiken. En dan is er echt niet perse iets mis.

Je energieverbruik is voor het allergrootste deel afhankelijk van de grootte van je huis, je energieverlies (mate van isolatie) en de temperatuur die je wenst.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:23:
[...]

Zit er dan geen vulset op? Met een keerklep?
Zit toch op iedere cv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 14:26
Ik zie her en der in dit topic nu wat vragen rondom verbruik langskomen. Nu lijkt het me zelf meer valide om op COP te vergelijken want absoluut verbruik is sowieso ook meer afhankelijk van de specificaties van de woning, of zie ik dit verkeerd?.

Nu heb ik zelf nog niet eens een week ESPaltherma draaien en heb dus heel weinig referentiekader voor onze woning. Daarom ben ik benieuwd naar wat in deze periode een beetje een goede COP is naar jullie mening en ervaring. Ik heb nog niet echt ge-finetuned, naast dat ik de stooklijn wat op gevoel heb veranderd. De installateur heeft de pomp namelijk niet zo vakkundig achtergelaten volgens mij. Quote: "ja, de bypass moet gewoon open blijven en de pompen in de verdelers kunnen wel uit, daar drukt de WP wel doorheen". Op dit moment heb ik helaas ook nog gesloten verdelers met pomp namelijk, maar die ga ik nog vervangen door open kunststof verdelers (ook zo jammer dat ik er achteraf achter ben gekomen dat die er gewoon zijn met pomp waar de pomp super simpel uitgehaald kan worden, hoewel ik de leverancier van de vloerverwarming nadrukkelijk had gezegd binnen één jaar van ketel over te willen stappen naar all-electric WP met koeloptie... helaas had ik toen de tijd niet om zelf wat meer uit te zoeken)

Nu wil ik eerst even met ESPaltherma wat data verzamelen en gebruik ik de app om eventueel de stooklijn handmatig naar +1, +2, -1, etc. te zetten. Om het mezelf extra uitdagend te maken stoken we namelijk ook graag gezellig met onze ~6kw houtkachel op de begane grond. Enfin, ik ben dus erg benieuwd of mijn COP waardes (gemeten volgens de methode die @Toppe heeft gedeeld op het ESPaltherma topic) tegenvallen of meevallen. De COP waardes zijn in december tot nu toe:
1 - 2,42
2 - 2,45
3 - 2,1
4 - 2,65
5 - 3,25 3,05 (defrost) tot nu toe
COP op moment van schrijven: ~4,0 (wisselt wat tussen 3,7 en 4,2)

@RonJ, de pomp van de verdeler op de begane grond heb ik zojuist trouwens weer teruggezet naar maximaal, want de begane grond is sinds vannacht alleen nog maar aan het afkoelen geweest van 20 naar 19 graden (ik mik op ~20 graden), hoewel het buiten niet zo gek koud is (rond de 3 graden). Ik denk dat het dus komt omdat ik de pomp een standje lager had gezet. In ieder geval een goed excuus om de kachel vanavond weer aan te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:48:
[...]

Het lijkt inderdaad logisch om het in het daltarief te plannen…
Daltarief gaat toch verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kasseilegger schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:11:
[...]
Daltarief gaat toch verdwijnen?
Het gaat bij mij om een aansluiting in BE. Daar lees ik dat het verschil tussen de levertarieven (hier Fluvius) wel afgeschaft is maar dat energieleveranciers nog wel verschil kunnen maken. Die van mij doet dat met 0,29 vs 0,19 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
mawashigeri schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:31:
[...]

Desinfectie (naar 60) gaat grotendeels op BUH, die kan je dus ook 's nachts doen. Bij mij wordt daarvoor zo'n 2,5kWh verbruikt (vanaf een ca. 53 graden start) dus dan zou je een dikke 25ct per week besparen ;)
Met andere woorden: kies gewoon een handig moment voor jezelf, bijvoorbeeld overdag op een tijdstip dat het wat warmer is inde winter, en in de zomer de zon op je paneeltjes staat.
Of in het weekend want dan is het ook nachttarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:16:
[...]

Het gaat bij mij om een aansluiting in BE. Daar lees ik dat het verschil tussen de levertarieven (hier Fluvius) wel afgeschaft is maar dat energieleveranciers nog wel verschil kunnen maken. Die van mij doet dat met 0,29 vs 0,19 kWh.
Weet het dat het in BE is!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

GJA schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:54:
Voor wie zich de pleuris schrikt van het plotseling gestegen verbruik (waaronder ikzelf): jawel; ook een warmtepomp met z'n zuinige imago kan 100 kWh per dag verbruiken. En dan is er echt niet perse iets mis.
Dat is een beetje het nadeel van die mooie marketing praatjes en ook wel een beetje van de halve waarheden van de groene lobby/bedrijfstak.

Je maakt gewoon met stroom warmte :-). En als het buiten flink koud is kost het gewoon flink wat energie om het warmteverlies van een gemiddeld huis weer te compenseren en helaas op dat moment ook om die warmte op te wekken.

Persoonlijk vindt ik het ook best een beetje schandalig dat er door een regeling als salderen de illusie wordt gewekt dat het allemaal zo mooi verrekend kan worden. Eerlijker is het gewoon te zeggen dat in de winterperiode er gewoon flink wat stroom nodig is voor electrische verwarming en dat zonnepanelen in die periode maar heel beperkt de behoefte dekken.

Om over de complexiteit van het ding voor de gemiddelde gebruiker, en menig installateur, nog maar te zwijgen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kasseilegger schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:27:
[...]
Of in het weekend want dan is het ook nachttarief?
Inderdaad… voor zover ik kan achterhalen gaat dat verdwijnen van het nachttarief primair over de levering. Daar zou het capaciteitstarief voor in de plaats zijn gekomen. Ook specifieke meters met alleen nachttarief zouden verdwijnen.

Maar blijven (sommige) energieleveranciers wel gewoon verschillende tarieven aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Kasseilegger schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:57:
[...]

Zit er dan geen vulset op? Met een keerklep?
Zit toch op iedere cv?
Als ik dat zo google heb ik een iets minder profi opstelling, gewoon een kraan, slang en een soort ventiel oid die ik open kan draaien. Ventiel open, kraan open en ik zie de druk oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18

Je energieverbruik is voor het allergrootste deel afhankelijk van de grootte van je huis, je energieverlies (mate van isolatie) en de temperatuur die je wenst.
Dat kopt zeker. Maar dat was met een cv ketel natuurlijk niet anders....... 100 kwh zal zich vertalen naar 30 tot 40 kuub gas per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kokpol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:09:
[...]

Dat kopt zeker. Maar dat was met een cv ketel natuurlijk niet anders....... 100 kwh zal zich vertalen naar 30 tot 40 kuub gas per dag.
Dat was met een cv ketel wel degelijk anders….. het verbruik was bij flinke kou zeker ook hoger, maar uit een m3 gas kwam dan wel ongeveer dezelfde warmte. Plus dat het ding vaak veel gerichter en directer aan was te zetten.

De winst van een L/W pomp zit ‘m juist in die maanden dat het minder koud is, en dat is gelukkig steeds langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:19:
[...]

Dat was met een cv ketel wel degelijk anders….. het verbruik was bij flinke kou zeker ook hoger, maar uit een m3 gas kwam dan wel ongeveer dezelfde warmte. Plus dat het ding vaak veel gerichter en directer aan was te zetten.

De winst van een L/W pomp zit ‘m juist in die maanden dat het minder koud is, en dat is gelukkig steeds langer.
Ja dat klopt. Maar je warmteverlies nam met een cv ketel wel degelijk fors toe als het kouder wordt.

Uit een kuub gas haal je met een cv ketel praktisch 8 kWh aan warmte.
Mijn wp haalt met deze temperaturen (iets onder 0) een COP van 3. Dus een wp heeft ongeveer 2,6 kwh nodig voor 1 kuub gas. Bij hogere temperaturen wordt de COP inderdaad veel hoger, met uitschieters van 6+.

40 kuub gas per dag staat dus ongeveer gelijk aan 100 kwh elektrisch met een wp. Ik denk dat 40 kuub gas best veel is(waarschijnlijk iets van een kerk?).
De meeste zitten met deze vries temperaturen rond een verbruik van 20-35 kWh per dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het warmteverlies van een ruimte bij een bepaalde buitentemperatuur is gewoon identiek bij alle verwarmingsmethoden… totaal niet relevant dus om dat te noemen :-).

Ik heb de afgelopen 8jr met zowel een bodem, lucht warmtepomp en cv verwarmd….. en ik snap dat gezeur over die cv niet zo. Vooral uit politieke redenen niet meer kostenefficiënt gemaakt met allerlei kul argumenten (en slechts enkele die wat minder onzinnig zijn :-))

Een cv heeft ook gewoon de nodige voordelen… gewoon in een half uur je woning warm stoken, onbeperkt warm water zonder een giga vat de hele dag warm te houden, geen herrie buiten, enz.

En een apparaat dat nagenoeg iedereen snapt in tegenstelling tot zo’n topic hier.

Dus ook graag gewoon een beetje realisme over de complexiteit voor velen en de forse kosten in een verzwaarde infra voor de winterpieken. En bij forse vrieskou dus ook een fors verbruik dat op dat moment wel ergens vandaan moet komen.

Maar zo’n voorbeeld van 100kWh op een dag is natuurlijk ook wel extreem.

Maar vooruit, dit onderwerp is zodat iedereen de vele parameters van Daikin een beetje snapt _/-\o_

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024

nou 100kWh is wel erg veel voor alleen de wp. Ik verbruik 15kWh per dag voor verwarmen vloer en verwarmen water. Voor een gezin van 4 personen. Mijn totale stroomverbruik ligt nu op ongeveer 30 kWh per dag(incl. wasmachine, droger, vaatvasser, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
MajaMestreech schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:55:
[...]

Een Daikin Altherma warmtepomp is een heel "dom" apparaat en doet 2 dingen:
1. Hij gaat AAN als de kamerthermostaat temperatuur kleiner is als setpoint -0.5 graden en gaat uit als temperatuur groter is dan setpoint + 0.5 graden.
2. Als de warmtepomp aan staat, kijkt hij naar de (externe) temperatuursensor en gaat hij vertrekwater maken volgens de ingestelde stooklijn.

Dus een warmtepomp gaat die 4 a 5 graden ruimte in je stooklijn echt niet gebruiken om de kamer op temperatuur te brengen. Dan moet je een modulerende CV ketel kopen.

Wel zou je de instelling MODULATIE kunnen instellen, maar dat zou ik pas doen als je stooklijn goed is. Over modulatie wordt zoals eerder genoemd verschillende ervaringen gedeeld. Ik heb na twee jaar ploeteren met de instelling nu eindelijk de stooklijn goed staan (tussen 28 en 33 graden), modulatie aangezet met een MAX MODULATIE = 5 (verschil tussen stooklijn max - stooklijn min) en nu draait de installatie 7*24 uur op een nagenoeg vlakke kamer temperatuur (setpoint = 20, gemeten tussen 20.3 en 20.8 graden).
Ik zie ook werkelijk dat de WP de stooklijn verlaagd als de gemeten temperatuur te hoog wordt. Op de VV-verdeler zie ik een aanvoer temperatuur van 26.5 graden en retour temperatuur van 23 graden, DeltaT staat op 3. Flow in de vloerverarming is op alle groepen 2 L/min.

De installatie is dus mooi in evenwicht na 2 jaar dit forum volgen en vele instellingen proberen.
Waar heb jij je overshoot op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanswammen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02 22:26
Goedenavond!
Vraagje mijn warmtepomp draait lekker zuinig. Beneden lekker warm. Heel fijn, maar de flow is zodanig laag dat de radiatoren boven niet lekker doorlopen. Dus boven koud met jagra’s en boosters erbij. De flow is 6/7 bij rustig draaien. Maar ik heb boven 11 nodig om de radiatoren goed te laten meedraaien.

Instellingen nu.
Pompbeperking 80%
Moduleren ja - 8
Overregeling 4
Pomp op vraag
Warmtelijn zo ingesteld dat het beneden 20 graden is, en thermostaat op 21 staat.
Delta t 4

Iemand tips hoe de flow constant hoger kan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
vanswammen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:15:
Goedenavond!
Vraagje mijn warmtepomp draait lekker zuinig. Beneden lekker warm. Heel fijn, maar de flow is zodanig laag dat de radiatoren boven niet lekker doorlopen. Dus boven koud met jagra’s en boosters erbij. De flow is 6/7 bij rustig draaien. Maar ik heb boven 11 nodig om de radiatoren goed te laten meedraaien.

Instellingen nu.
Pompbeperking 80%
Moduleren ja - 8
Overregeling 4
Pomp op vraag
Warmtelijn zo ingesteld dat het beneden 20 graden is, en thermostaat op 21 staat.
Delta t 4

Je kan het proberen met dT naar 3

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

mawashigeri schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:17:
[...]

Dat zal zeker wat helpen. Anders moet je de VVW een beetje knijpen, dan gaat er relatief meer door de Jaga’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanswammen
Dank. Ik ga de delta t al even testen. De vvw knijpen weet ik niet goed hoe zonder dat de flowverdeling van m’n vvwgroepen door de war gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
mawashigeri schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:17:
[...]

Maakt toch niet zo veel uit met moduleren op 8. Ik zou moduleren uitzetten en dT inderdaad op 3/4. Overschot beperken tot 1 a 2. Dan moet de pomp wel harder gaan draaien. Nu gooit hij gewoon te temperatuur omhoog zonder de pomp te verhogen, want hij heeft ruimte genoeg om dat te doen.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
vanswammen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:15:
Goedenavond!

Instellingen nu.
Pompbeperking 80%
Moduleren ja - 8
Overregeling 4
Pomp op vraag
Delta t 4

Waaorm modulatie zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanswammen
Heb alle aanpassingen net gedaan. Dt naar 3, modulatie uit. Overregeling naar 2. Pomp regelt toch weer terug, misschien na een tijdje weer omhoog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI498FxZVUE6Gv_-vOq1Q45UBmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YrlmvT7TyJNEdxALOn5xB0LK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 17:20
Thedutch schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:10:
[...]

Waar heb jij je overshoot op staan?
De instelling overshoot ken ik niet of bedoel je de overregeling? Die staat op 1. Bewust zo gedaan en zou het liefst op 0 willen zetten, omdat MODULATIE moet bijsturen en niet de overregeling. Ik weet echter niet of overregeling invloed heeft op de modulatie regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
MajaMestreech schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:43:
[...]

De instelling overshoot ken ik niet of bedoel je de overregeling? Die staat op 1. Bewust zo gedaan en zou het liefst op 0 willen zetten, omdat MODULATIE moet bijsturen en niet de overregeling. Ik weet echter niet of overregeling invloed heeft op de modulatie regeling.
Ja overshoot =overregeling. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
kokpol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:36:
[...]

Ja dat klopt. Maar je warmteverlies nam met een cv ketel wel degelijk fors toe als het kouder wordt.

Uit een kuub gas haal je met een cv ketel praktisch 8 kWh aan warmte.
Mijn wp haalt met deze temperaturen (iets onder 0) een COP van 3. Dus een wp heeft ongeveer 2,6 kwh nodig voor 1 kuub gas. Bij hogere temperaturen wordt de COP inderdaad veel hoger, met uitschieters van 6+.

40 kuub gas per dag staat dus ongeveer gelijk aan 100 kwh elektrisch met een wp. Ik denk dat 40 kuub gas best veel is(waarschijnlijk iets van een kerk?).
De meeste zitten met deze vries temperaturen rond een verbruik van 20-35 kWh per dag
Volgens deze website staat 1 m³ gas ongeveer gelijk aan 9,27 kWh qua energie-inhoud.

https://aardgasvrij.niben...3ofQdaEAAYAiAAEgLNuPD_BwE

Ik weet niet of dat klopt, maar als dit zo is dan zou 40 m³ gas overeenkomen met zo'n 370 kWh.
Zelf was ik 66 m³ kwijt in 24 uur (jaren 30 woning) op de koudste dag tot nu toe.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 10:50

Jog

piieter schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:03:
[...]

Volgens deze website staat 1 m³ gas ongeveer gelijk aan 9,27 kWh qua energie-inhoud.

Ik weet niet of dat klopt, maar als dit zo is dan zou 40 m³ gas overeenkomen met zo'n 370 kWh.
Zelf was ik 66 m³ kwijt in 24 uur (jaren 30 woning) op de koudste dag tot nu toe.
Het is beetje afhankelijk van de origine van het aardgas. Hier in BE zijn ze aan het overschakelen van "laag" naar hoogcalorisch gas.

Laagcalorisch gas in België: 10,26 kWh/m3
Hoogcalorisch gas: 11,51kWh/m3.

https://www.vreg.be/nl/ve.../hoe-wordt-m3-omgezet-kwh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benzine
  • Laatst online: 27-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJDyz5pF-CWfwqAu_AFd4rN0tZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PIzSAg6iNQUQ3f3ZyKhyhIvo.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verbruik, warmte opbrengst, COP en gemiddelde buitentemperatuur per dag van afgelopen dagen. Berekent met waardes uit ESPaltherma dus niet 100% nauwkeurig maar geven wel een leuk inzicht. COP zie je mee dalen met buitentemperatuur.
Dit is enkel voor verwarming zonder tapwater. Geschakelde woning uit jaren 80 met 60m2 vloerverwarming en enkel extra vloerisolatie. Boven geen verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
MajaMestreech schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:43:
[...]

Waarom denk je dat overregeling de AWT regeling beinvloedt? Volgens mij doet hij dat niet. Het woord "regeling" in overregeling is verwarrend, "[toegestane] overshoot" is duidelijker. De overregeling instelling bepaalt alleen de bovengrens van de AWT waarboven de compressor stopt (=pendelt), en een hogere toegestane overshoot is meestal beter omdat overshoots bij het opstarten soms leiden tot pendelen en een langdurig bedrijf in lage AWT moeilijk maken.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
piieter schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:03:
[...]

Dat klopt, dat is de theoretische waarde. Echter de praktijk leert dat een gemiddelde cv ketel in nederland ongeveer 8 kwh aan warmte uit een kuub gas haalt (dit zie je terug in de welbekende koevlaas formule).

Het klopt dat 40 kuub gas dan gelijk staat aan ongeveer 320 kWh aan warmte. Echter reken je dan met een COP van 1. De COP van mijn warmtepomp met deze temperaturen onder 0 ligt rond de 3. Dus dan kom je op 320/3= 106 kWh uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Hallo

Ik laat de buiten unit tussen 22:00-6:00 op het “stiller” programma werken.
Dit is het op 1 na stilste programma
En het verschil hoor je normaal gesproken ook echt.

Ik heb heb gemerkt dat als de warmtepomp een Defrost doet, het stiller programma er van af gaat.
De warmtepomp maakt echt een stuk meer geluid tijdens de Defrost.

Herkenbaar?

Of weet iemand toevallig of dit ook echt zo is, een vaste regeling is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:50:

Ik heb heb gemerkt dat als de warmtepomp een Defrost doet, het stiller programma er van af gaat.

Herkenbaar?

Ik ken het stiller programma niet, dus ben wel benieuwd hoe je dat instelt eigenlijk. Maar meer geluid bij defrosts herken ik zeker! Ik hoor dan veel meer geluid door de leidingen. De binnenunit hangt bij ons aan de andere kant van de muur van de slaapkamer en die hoor ik dan ineens goed. Ik denk dat het gewoon erbij hoort bij een defrost. Heb hier al gelezen dat meerdere mensen dit herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Hier ook een laagfrequente bromtoon bij defrosts opgemerkt. Als ik in de garage sta hoor ik de warmtepomp duidelijk (daar staat ie bovenop), in huis normaliter gelukkig niet echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
JarnoH schreef op woensdag 6 december 2023 @ 07:55:
[...]

Ik ken het stiller programma niet, dus ben wel benieuwd hoe je dat instelt eigenlijk. Maar meer geluid bij defrosts herken ik zeker! Ik hoor dan veel meer geluid door de leidingen. De binnenunit hangt bij ons aan de andere kant van de muur van de slaapkamer en die hoor ik dan ineens goed. Ik denk dat het gewoon erbij hoort bij een defrost. Heb hier al gelezen dat meerdere mensen dit herkennen.
Het stil - stiller - stilst programma kan je instellen als je via code 1234 in het systeem gaat
Kies daar voor: Gebruikers instellingen - Stilte
(Als ik mij het zo goed herinner)

Je kunt de tijd insteken wanneer het programma aan moet gaan
Bij ons gaat de warmtepomp tussen 22:00-6:00 naar het stiller programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Laatst online: 15-09 16:28
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:51:
[...]

Het stil - stiller - stilst programma kan je instellen als je via code 1234 in het systeem gaat
Kies daar voor: Gebruikers instellingen - Stilte
(Als ik mij het zo goed herinner)

Je kunt de tijd insteken wanneer het programma aan moet gaan
Bij ons gaat de warmtepomp tussen 22:00-6:00 naar het stiller programma
Merk je dan ook iets aan de prestaties van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Benzine schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:33:
[Afbeelding]

Mijn verbruik, warmte opbrengst, COP en gemiddelde buitentemperatuur per dag van afgelopen dagen. Berekent met waardes uit ESPaltherma dus niet 100% nauwkeurig maar geven wel een leuk inzicht. COP zie je mee dalen met buitentemperatuur.
Dit is enkel voor verwarming zonder tapwater. Geschakelde woning uit jaren 80 met 60m2 vloerverwarming en enkel extra vloerisolatie. Boven geen verwarming.
Dat is een mooi overzicht, heb je hier wellicht de configuratie van?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbon
Goedemorgen. Ik heb de google sheet ingevuld. Is er iemand met ervaring die hier eens naar kan kijken? Het vergelijken in de sheet zelf werkt volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vanswammen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:34:
Heb alle aanpassingen net gedaan. Dt naar 3, modulatie uit. Overregeling naar 2. Pomp regelt toch weer terug, misschien na een tijdje weer omhoog. [Afbeelding]
Dan is dit wel een beetje wat het is. Misschien toch een iets te zwaar model gepakt?

DT kan niet lager dan 3 en de stooklijn wil je ook niet heel veel lager hebben. Je kan dan eigenlijk alleen nog de flow beneden gaan afknijpen om boven iets meer flow te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 06-12-2023 10:38 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Hallo

Ik laat de buiten unit tussen 22:00-6:00 op het “stiller” programma werken.
Dit is het op 1 na stilste programma
En het verschil hoor je normaal gesproken ook echt.

Herkenbaar?

Herkenbaar, maar het defrost geluidsoverlast heeft een oorzaak die niet opgelost wordt door het stille programma.

Stille modus betekent: begrenzing van het compressor-vermogen en van de ventilator in de buiten-unit.

Tijdens defrosts werkt de compressor hier altijd op ongeveer half vermogen (bij mijn 8kW), wat in de meest geluidsstille stand het maximum niveau is. Tijdens defrosts draait de buiten-unit ventilator helemaal niet.

Maar tijdens defrosts draait de watercirculatiepomp op maximaal (hier 23L/min, anderen zien 27L/min), en daar heeft de stille stand helemaal geen invloed op, niet tijdens defrosts, en niet bij gewoon functioneren. Daar lijkt weinig aan te doen, tenzij je hardwarematig ingrijpt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Heeft iemand ervaring met de functie van [9-0D] ([circulatiewater]pompsnelheidsbeperking), werkt deze ook tijdens defrosts? De handleiding zegt dat deze pompbeperking "in alle omstandigheden" werkt, dan zou het een oplossing zijn, maar het zou me verbazen. Mijn systeem heeft geen [9-0D].

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:50:
[...]

Herkenbaar, maar het defrost geluidsoverlast heeft een oorzaak die niet opgelost wordt door het stille programma.

Stille modus betekent: begrenzing van het compressor-vermogen en van de ventilator in de buiten-unit.

Tijdens defrosts werkt de compressor hier altijd op ongeveer half vermogen (bij mijn 8kW), wat in de meest geluidsstille stand het maximum niveau is. Tijdens defrosts draait de buiten-unit ventilator helemaal niet.

Maar tijdens defrosts draait de watercirculatiepomp op maximaal (hier 23L/min, anderen zien 27L/min), en daar heeft de stille stand helemaal geen invloed op, niet tijdens defrosts, en niet bij gewoon functioneren. Daar lijkt weinig aan te doen, tenzij je hardwarematig ingrijpt.
Dankje voor je uitleg

Dan is mijn conclusie dat de warmtepomp veel meer geluid gaat maken doordat deze voor een heel groot gedeelte dicht slibt door ijsvorming op de blauwe lamellen aan de achterkant
deze geluidstoename is vaak voor een Defrost. En dus wel logisch omdat de warmtepomp veel harder de lucht door de lamellen aan de achterkant moet zuigen.
Hij gaat dan denk ik het toerental van de ventilator omhoog gooien met als gevolg (mede hierdoor) meer geluid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:08:
[...]

Heeft iemand ervaring met de functie van [9-0D] ([circulatiewater]pompsnelheidsbeperking), werkt deze ook tijdens defrosts? De handleiding zegt dat deze pompbeperking "in alle omstandigheden" werkt, dan zou het een oplossing zijn, maar het zou me verbazen. Mijn systeem heeft geen [9-0D].
Ja, ik heb het geprobeerd op 70% pompcap. maar tijdens defrost wordt dat overruled en gaat de circulatiepomp op max. met hier behoorlijk geruis in de leidingen tot gevolg. VInd ik 1 van de grote afknappers van de WP want mijn nachtrust wordt er behoorlijk door gestoord.

[ Voor 12% gewijzigd door Pascal P op 06-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:
Dan is mijn conclusie dat de warmtepomp veel meer geluid gaat maken doordat deze voor een heel groot gedeelte dicht slibt door ijsvorming op de blauwe lamellen aan de achterkant
deze geluidstoename is vaak voor een Defrost. En dus wel logisch omdat de warmtepomp veel harder de lucht door de lamellen aan de achterkant moet zuigen.
Hij gaat dan denk ik het toerental van de ventilator omhoog gooien met als gevolg (mede hierdoor) meer geluid
Dat zou kunnen, ik kan me voorstellen dat dichtvriezen zelf tot meer geluid leidt. Maar dan heb je dus extra geluid voor de defrost, niet tijdens de defrost. Dat zou je kunnen oplossen door de defrost te vervroegen bij (naderend) dichtvriezen (wat mij voor de COP ook beter lijkt, maar die metingen moet ik nog doen).

Maar ik zie hier de ventilator (EA_Fan_2_step) wel teruggeregeld worden bij het dichtvriezen (Temperature_refrigerant_2=-10):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkhYM1OITd8r6ZjOT3aByWtZrVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N83HrIWxck7TERehEesB8aZh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door arnoldniessen op 06-12-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:25:
[...]

Dat zou kunnen, ik kan me voorstellen dat dichtvriezen zelf tot meer geluid leidt. Maar dan heb je dus extra geluid voor de defrost, niet tijdens de defrost. Dat zou je kunnen oplossen door de defrost te vervroegen bij (naderend) dichtvriezen (wat mij voor de COP ook beter lijkt, maar die metingen moet ik nog doen).
Ja, er is inderdaad dus meer geluid van de ventilator in de buitenunit voor de Defrost

Het klinkt inderdaad logisch om de Defrost eerder te laten beginnen want dat zorgt voor een rustiger geluidsbeeld. Maar dat is niet instelbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:59:
Ja, er is inderdaad dus meer geluid van de ventilator in de buitenunit voor de Defrost

Het klinkt inderdaad logisch om de Defrost eerder te laten beginnen want dat zorgt voor een rustiger geluidsbeeld. Maar dat is niet instelbaar
Je kunt met de kamerthermostaat een defrost handmatig opstarten, en ik kan dat met mijn eigen P1/P2 interface ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:50:
[...]

Ik heb wat last van resonantie in de nacht van de buitenunit (zit aan de woning). Dat is hoorbaar in de kamers. Deze optie zou in theorie kunnen zorgen dat de buitenunit op een andere toerental gaat draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:59:
[...]

Het zou misschien beter zijn om de defrost te laten werken met de warmte van het water in het boilervat, want hoeveel ltr. water en warmtecap. zit er in totaal in het verwarmingsscircuit? Nu onttrekt de installatie tijdens defrost warmte aan het cv circuit.
Maar dat is volgens mij niet in te stellen. Zou een kwestie zijn van de 3 weg klep omzetten. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
SmartGuyz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:06:
Ik heb wat last van resonantie in de nacht van de buitenunit (zit aan de woning). Dat is hoorbaar in de kamers. Deze optie zou in theorie kunnen zorgen dat de buitenunit op een andere toerental gaat draaien?
Mogelijk, het is alleen een begrenzing, en die wordt ook niet eens altijd gehonoreerd. Hangt er net van af bij welk vermogen je last van resonantie hebt.

Hier heeft de installateur de buitenunit alsnog los van de woning geplaatst na resonantie-klachten (vooral bij het opstarten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
SmartGuyz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:06:
[...]

Ik denk dat je beter naar een bronaanpak kunt zoeken, bijvoorbeeld de rubbers van de pootjes of extra rubbers achter de ophangbeugels. Of heb je die al?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:06:
Het zou misschien beter zijn om de defrost te laten werken met de warmte van het water in het boilervat, want hoeveel ltr. water en warmtecap. zit er in totaal in het verwarmingsscircuit? Nu onttrekt de installatie tijdens defrost warmte aan het cv circuit.
Maar dat is volgens mij niet in te stellen. Zou een kwestie zijn van de 3 weg klep omzetten. Of zie ik iets over het hoofd?
Het boilervat is "dure" warmte (met lagere COP gemaakt), het CV water is "goedkopere" warmte. De hoeveelheid die onttrokken wordt is ongeveer hetzelfde. En ik zou niet weten hoe je dat zou moeten instellen, denk inderdaad niet dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:10:
[...]

Vind ik 1 van de grote afknappers van de WP van het slecht aangelegde leidingwerk/afgiftesysteem, want mijn nachtrust wordt er behoorlijk door gestoord.
FTFY ;) Ook hier moet je de bron aanpakken, niet het gevolg. Ben je al met een schroevendraaier gaan luisteren?

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 06-12-2023 12:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:09:
[...]

Het boilervat is "dure" warmte (met lagere COP gemaakt), het CV water is "goedkopere" warmte. De hoeveelheid die onttrokken wordt is ongeveer hetzelfde. En ik zou niet weten hoe je dat zou moeten instellen, denk inderdaad niet dat het kan.
Dat klopt wel ja, alhoewel in de periode dat je een defrost nodig hebt de COP ook niet om over naar huis te schrijven is. maar het zou wel mijn probleem oplossen van die ruis in de leidingen. Zou ik best iets voor over hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Pascal P op 06-12-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
RonJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:11:
[...]

FTFY ;) Ook hier moet je de bron aanpakken, niet het gevolg. Ben je al met een schroevendraaier gaan luisteren?
Ja, maar ik kan geen exacte bron vinden. Het lijkt door het hele systeem te zitten, vanaf de binnenunit. Wellicht toch de circulatiepomp zelf?
Zou het doorlopen van het ontluchtingsprogramma onder de inbedrijfstelling nog kunnen helpen? De radiatoren zijn allemaal ontlucht in ieder geval...al 3 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Boven op de binnenunit zit een soort schroef. Zie foto. Waartoe dient die? Is dat een ontluchting? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8EnkHWygvBUrH3qgN4j6kiH_oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7c9iGRvhnF0NPB3fb8CfcKB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:28:
Boven op de binnenunit zit een soort schroef. Zie foto. Waartoe dient die? Is dat een ontluchting? [Afbeelding]
Hiermee schroef je het deksel los (de voorkant). Zodat je bij de binnenkant van de binnenunit kan. Achter deze witte voorkant zit nog een deksel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 16:42
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:12:
[...]

Dat klopt wel ja, alhoewel in de periode dat je een defrost nodig hebt de COP ook niet om over naar huis te schrijven is. maar het zou wel mijn probleem oplossen van die ruis in de leidingen. Zou ik best iets voor over hebben.
Nieuw probleem wordt dan mogelijk/waarschijnlijk wel dat je boiler te koud, en hij die moet gaan opwarmen. En met een beetje pech je in de loop komt: boiler te koud > boiler opwarmen > defrost > warmte uit boiler > boiler te koud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat je beter naar een bronaanpak kunt zoeken, bijvoorbeeld de rubbers van de pootjes of extra rubbers achter de ophangbeugels. Of heb je die al?
Nee, dat heb ik nog niet. Het is enkel als het systeem om een laag vermogen draait, maar dan weer niet het laagste vermogen. Dus ik dacht dat ik wellicht met deze optie makkelijk van het probleem af kan komen.
Als het systeem op vol vermogen draait hoor ik namelijk niets, maar enkel op een bepaalde laag toerental heb ik het idee. Alsof er een auto stationeer draait in de straat, zo klink het dan in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
danny.s schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:35:
[...]

Nieuw probleem wordt dan mogelijk/waarschijnlijk wel dat je boiler te koud, en hij die moet gaan opwarmen. En met een beetje pech je in de loop komt: boiler te koud > boiler opwarmen > defrost > warmte uit boiler > boiler te koud...
Goed nagedacht! Zou goed kunnen wat je daar zegt. Zo'n loop schiet natuurlijk totaal niet op. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:12:
COP (CV-winter) is altijd nog beter dan COP (SWW).

Wat geluid betreft vraag ik me af of het helpt. Ik heb de indruk dat hier het stalen leidingnet het geluid van de CV pomp door het hele huis verspreidt, en niet dat er ergens een lokale geluidsbron zit. Misschien dat een stukje flexibele slang tussen CV en huis zou helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
RonJ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:11:
[... slecht aangelegde leidingwerk/afgiftesysteem .... ]

Mijn leidingssysteem is ooit berekend voor 45kW afgifte en 1 1/4" hoofdleidingen (met Tichelmann aansluiting); denk je dan dat daar het geluidsprobleem in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:41:
[...]

Wat geluid betreft vraag ik me af of het helpt. Ik heb de indruk dat hier het stalen leidingnet het geluid van de CV pomp door het hele huis verspreidt, en niet dat er ergens een lokale geluidsbron zit. Misschien dat een stukje flexibele slang tussen CV en huis zou helpen?
Ik heb bij mij het zelfde idee. Niet 1 bron maar resonantie door het hele systeem. Leidingwerk is van 1992, gelaste stalen buizen. 34 mm en qua diameter zou het allemaal makkelijk moeten kunnen.
Binnenkort komt de installateur, die wil ik toch vragen eens naar de circulatiepomp te kijken of die niet de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
[...]

Lees even de reactie van Danny S. op mijn post. Die maakte wel een slimme opmerking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:45:
Lees even de reactie van Danny S. op mijn post. Die maakte wel een slimme opmerking.
Ook dat is een reden, al ben ik niet bang voor die loop. De warmte die je bij een defrost er uit haalt, moet je met de WP weer terugwinnen. Een defrost kost hier ca 0.1-0.2kWh aan warmte van mijn CV water, dat heb je in 2 minuten weer teruggewonnen. En hoe beter de COP is waarmee je dat doet, hoe minder het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik zie juist bij een defrost dat mijne BUH heel even aan gaat. Ongeveer 0,1kwh per defrost.

Wat betreft geluid, dat valt nog erg mee bij mij. Werd alleen een keer wakker omdat het ijs tegen mijn raam/gevel aan werd geblazen. Unit staat pal achter mijn slaapkamerraam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Onze WP staat op de grond maar als ie echt hard moet werken hoor ik toch wel een brom (heel licht) in huis.
Niet storend, en de meeste mensen horen het niet. Vergelijk het met de koelkast.

Wat is wel constateer is dat de Daikin soms blijft "hangen" in zijn defrost cycles.
Gisteren op een gegeven moment (22:30) even een uurtje uit gezet om tot rust te laten komen en daarna opgestart met een veel rustiger beeld terwijl de buitentemperatuur nog gelijk was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DveixrU46FWR2n28svEpNOKh8w0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9xzDAl7E1IhMUoc4S2sfSK3.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die dit merken? Ik denk toch dat er ergens een bug zit in de software met dit gedrag als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
smaij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:18:
Wat is wel constateer is dat de Daikin soms blijft "hangen" in zijn defrost cycles.
[..]
Zijn er meer mensen die dit merken? Ik denk toch dat er ergens een bug zit in de software met dit gedrag als gevolg.
Wat bedoel je met hangen? Ik zie hier alleen dat hij vaak defrost als er veel vermogen gebruikt wordt (=hoge vraag?, overdag) en dat hij minder vaak defrost als je lagere vermogens draait ('s avonds). Tussen de defrosts lijkt hij goed te draaien. Alleen om 16:00 ging hij ook even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:38:
[...]

Nee, dat heb ik nog niet. Het is enkel als het systeem om een laag vermogen draait, maar dan weer niet het laagste vermogen. Dus ik dacht dat ik wellicht met deze optie makkelijk van het probleem af kan komen.
Als het systeem op vol vermogen draait hoor ik namelijk niets, maar enkel op een bepaalde laag toerental heb ik het idee. Alsof er een auto stationeer draait in de straat, zo klink het dan in de kamer.
Dat is niet ongebruikelijk bij dit soort lage frequenties. Alleen bij een bepaalde frequentie treedt dan een resonantie/versterking op. Kom je alleen vanaf met trilingsdempers en rubber tussen de evt. muurbeugel óf voeten met heel veel massa. De unit zal namelijk altijd wel op die "middellage" frequentie belanden, dat voorkom je niet met een setting.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
arnoldniessen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:24:
[...]

Wat bedoel je met hangen? Ik zie hier alleen dat hij vaak defrost als er veel vermogen gebruikt wordt (=hoge vraag?, overdag) en dat hij minder vaak defrost als je lagere vermogens draait ('s avonds). Tussen de defrosts lijkt hij goed te draaien. Alleen om 16:00 ging hij ook even uit.
De gevraagde temperatuur is hetzelfde gebleven (aanvoer 29 graden). Ik begrijp dat ie het blijkbaar "kwijt" kan maar zou het dan puur komen door de luchtvochtigheid i.c.m. lage buiten temperatuur dat ie gewoon veel meer vermogen nodig heeft? Na een uurtje uit gestaan te hebben is de WP een stuk rustiger, stroomt er ook gewoon 20 tot 26 l/m door de leidingen met 29 graden.

Misschien dat dit plaatje met temperaturen een iets beter beeld geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdnIuvN-Egtrb__7KFDda7C_f6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hxv8HfbTQAdfIkxCq21zBlKN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pascal P schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:18:
[...]

Ja, maar ik kan geen exacte bron vinden. Het lijkt door het hele systeem te zitten, vanaf de binnenunit. Wellicht toch de circulatiepomp zelf?
Zou het doorlopen van het ontluchtingsprogramma onder de inbedrijfstelling nog kunnen helpen? De radiatoren zijn allemaal ontlucht in ieder geval...al 3 keer.
Je zou nog even kunnen proberen de schroevendraaier tegen je smartphone aan te houden met een decibel meet-appje. Dan zijn kleinere verschillen in volume richting de oorzaak soms wat makkelijker te vinden. Maar het zou kunnen dat het toch uit inderdaad uit de binnenunit (of het nieuwe leidingwerk er net onder) komt als bron. De pomp lijkt me dan wel sterk als oorzaak, dat kan eigenlijk bijna niet bij een dergelijke pomp(huis).

Er waren hier eerder minimaal 2 gebruikers in het topic aanwezig die ook problemen hadden met leidinggeluid en waarbij er uiteindelijk een productiefout in de warmtewisselaar bleek te zitten. Die zijn toen door Daikin onder garantie vervangen (flinke klus!) en daarna was het weg. Meestal is het echter toch een klep/kraan of een stukje leiding dat niet goed ontbraamd is bij installatie.

Wat ik dan wel weer slecht vind, het kan natuurlijk gebeuren dat er een machine in de fabriek verkeerd afgesteld staat of een versleten opzetstukje heeft oid. Maar blijkbaar is men dan niet in staat (of wil men dit niet vanwege de hoge kosten) om die onderdelen op te sporen en een terugroepactie op te zetten. Bij autofabrikanten is men verplicht vanwege veiligheidsgerelateerde wet- en regelgeving voor recalls om hier een heel goed systeem voor te hebben dat precies de serienummers identificeert die een mogelijk issue hebben. Bij warmtepompen is dat niet verplicht en men lijkt dit ook niet te (willen) kunnen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 06-12-2023 13:48 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Mijn leidingssysteem is ooit berekend voor 45kW afgifte en 1 1/4" hoofdleidingen (met Tichelmann aansluiting); denk je dan dat daar het geluidsprobleem in zit?
Dat kan natuurlijk zeker. Die oude stalen of gietijzeren leidingen zijn bij uitstek gevoelig voor bramen bij het afzagen (snijden gaat bijna niet daarmee). Maar dan zou ik wel zeggen dat je het eerder ook gehoord had moeten hebben. Het is niet alsof CV ketels zoveel minder debiet doen bij het inschakelen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:34:
[...]

De gevraagde temperatuur is hetzelfde gebleven (aanvoer 29 graden). Ik begrijp dat ie het blijkbaar "kwijt" kan maar zou het dan puur komen door de luchtvochtigheid i.c.m. lage buiten temperatuur dat ie gewoon veel meer vermogen nodig heeft? Na een uurtje uit gestaan te hebben is de WP een stuk rustiger, stroomt er ook gewoon 20 tot 26 l/m door de leidingen met 29 graden.

[Afbeelding]
Dat lijkt toch echt op een defrost elke 30minuten (het minimum ertussen). Je Ta zit een paar graden boven de pendelgrens dus dat is het niet. Het zou natuurlijk goed kunnen dat dat uitgerekend gisteren een "worst case" was qua omstandigheden. Nét boven de 0 bij een hoge luchtvochtigheid (smeltende sneeuw/ijs en wat neerslag) is het veruit het ergste. Kom je onder de 0 dan wordt het heel snel droger buiten en nemen ze juist af. Heb je de verhoging rond de 0 aanstaan toevallig? Dat zou het probleem kunnen verergeren. Als je de setpoint temperatuur aan de grafiek toevoegt moet je dat meteen zien.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 06-12-2023 13:52 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
smaij schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:34:

Dank je - ik vermoed dat het niet een bug is maar de gewone regeling die niet zo lekker uitpakt: het is 5C buiten, als je laag vermogen vraagt, kun je continue door zonder defrosts, maar als je een defrost moet compenseren om AWT te halen, en wat meer vermogen vraagt, duikt het rooster buiten onder de 0C en begint lekker aan te vriezen - defrost - inhalen - aanvriezen.

Pagina: 1 ... 70 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma