Met een COP is zeg 60kWh/d iets van 22,5m3 gas equivalent.Denbon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:38:
Wij hebben een Daikin EHVH08S18S9W warmtepomp. Ons stroomverbruik is momenteel echt heel hoog. Is dit normaal? Dit is ons stroomverbruik totaal per dag in december:
1 53,4 kwh
2 83,5 kwh
3 55,3 kwh
4 64,2 kwh
Het verbruik schiet de laatste dagen enorm omhoog. In November hebben we in totaal 917 kwh verbruikt.
Waarschijnlijk is dit al ergens besproken in dit draad maar het is heel lastig om dit terug te vinden aangezien dit een behoorlijk lang draadje is.
Dat is echt heel veel
Mijn ouders hebben een vrijstaande woning van 200m2 uit 1910 die redelijk is nageisoleerd (sommige muren zijn nog enkelsteens zonder isolatie!!) en daar is het max 450m3 per maand in de wintermaanden.
En bij dat gasverbruik zit ook nog verwarming van een vrijstaande garage bij.
Dus er gaat hier iets mis.
Heb je meer info;
- hoeveel m2/m3 is het huis?
- wat is je ingestelde watertemperatuur? (als je 55°C hebt met een WP, snap ik dat je met vorst buitentemperaturen een enorm verbruik hebt)
Maar: alleen al 900kWh in november vind ik veel, de laatste 1.5 week van november waren fris - maar echt mega koud was die maand niet..
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting