Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:29
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:19:
[...]

Heb het je al een keer eerder uitgelegd. Dat het binnen nu 20,6 is ipv 21,5 betekent niet dat je WP harder gaat werken om je setpoint te halen.

Je watertemperatuur en of je WP harder gaat werken is VOLLEDIG afhankelijk van je buitentemperatuur. Gaat je buitentemperatuur omlaag, dan gaat je WP harder werken omdat je stooklijn zegt dat er een hogere temperatuur nodig is.

Je themostaat zegt dus echt absoluut niks over of je WP harder of zachter moet werken, het is meer een signaal dat je WP aan moet gaan/blijven of niet.
Oh ja, dat was het, maar dan is die buitentemperatuur dus des te belangrijker, want als die een te hoge temperatuur afgeeft (het zal op het dak vast 5 graden zijn, maar ik zit lager dan het dak) terwijl 'hier beneden' 3 graden kouder is, dan lijkt het mij dat die 3 graden meer die gemeten wordt tov wat het is een significante impact heeft op wat de pomp doet qua temperatuur verzorgen.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:13:
@RonJ interesse in mijn versie van de COP?
Ja, graag!

All-electric.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bany
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-01-2024
Bany schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:36:
Beste allemaal,

Wij hebben Daikin warmtepomp en ik vind zelf dat hij echt enorm veel verbruikt maar misschien is het wel normaal. Ik kan hier echter weinig over vinden, wat het gemiddelde verbruik zou moeten zijn. Mijn vraag is dus: is ons verbruik normaal? Indien ja dan oké prima... zo nee dan zal ik me verder verdiepen in de instellingen gezien ik een behoorlijke leek ben. De ondersteuning vanuit het installatiebedrijf om het systeem te begrijpen was niet zo best. We moesten vooral nergens aankomen.

Info woning:
- vrijstaande bungalow, bouwjaar 2020, 570m3
- 26 zonnepanelen Type URE 310WP mono-kristalijn
- Daikin Altherma HPC FWXV-ATV3 Lucht/water warmtepomp split unitsysteem met een 230 boiler
- vloerverwarming hele huis + elektrische radiator op de badkamer (tegelvloer in het hele huis)
- zone regeling voor het afzonderlijk instellen van de temperatuur per vertrek, regeling voorzien van 8
thermostaten , geschikt voor verwarmen/koelen.
- Brink Exellent 600 ventilatie WTW unit

Overige:
Wij zijn met 2 personen waarvan 1 persoon thuis werkt. Temperatuur is altijd 21/21.5
We hebben geen gasaansluiting
We hebben geen jacuzzi oid ... normaal 2-persoons huishouden met misschien meer dan gemiddeld PC/TV verbruik ivm thuiswerken.
We hebben geen ingesteld programma voor in de nacht oid. Temperatuur is altijd hetzelfde.

Verbruik:
November 2022:1050 kWh
Januari 2022: 1002 kWh

In de koude maanden zitten we dus op 1000+ kWh. Is dat normaal of moet ik echt in de instellingen duiken omdat dit serieus afwijkt van normaal verbruik?
Dankzij tips uit dit forum heb ik ons verbruik kunnen inperken tot 4600 kWh op jaarbasis in 2023.
In 2022 was dat nog 6350.

Daarvoor wilde ik iedereen hier even bedanken O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:22:
[...]

Oh ja, dat was het, maar dan is die buitentemperatuur dus des te belangrijker, want als die een te hoge temperatuur afgeeft (het zal op het dak vast 5 graden zijn, maar ik zit lager dan het dak) terwijl 'hier beneden' 3 graden kouder is, dan lijkt het mij dat die 3 graden meer die gemeten wordt tov wat het is een significante impact heeft op wat de pomp doet qua temperatuur verzorgen.
Dus doen wat @RonJ aangeeft. In installateursmenu een offset doen van de buitensensor OF je buitensensor verplaatsen naar een plek met reëlere waarde registratie.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:21:
[...]

Bij een buitensensor op het dak mag je best een correctie toepassen inderdaad. Of nog beter, verplaats deze naar de gevel op de noordzijde. Nu geeft ie teveel aan doordat je dak warmte verliest en de sensor opwarmt. In de zomer als de zon op je dak staat te branden is de afwijking misschien nog wel groter. Het is gewoon geen handige plek dus.

De correctiemogelijkheid zit onder Installateursinstellingen -> Sensoren. Dit was hier gisteren nog gepost trouwens, maar ik kan me voorstellen dat je daar na 100 posts op een dag overheen gelezen hebt.

Hetzelfde geldt voor het regelgedrag, zoals door meerdere aangegeven, de thermostaat zorgt er alleen voor dat de unit aan en uit gaat afhankelijk van de kamertemperatuur. Dat doet verder niks met het vermogen. De stooklijn kijkt alleen maar naar de buitentemperatuur en geeft dan een bepaalde aanvoer. Het benodigde vermogen om die aanvoer te halen berekend ie dan verder zelf, daar kan je niks aan instellen.

Het is wel een eh, "producteigenschap" dat ie na een reboot weer opnieuw moet aanvoelen hoe de unit dat moet regelen en dat kan allemaal best weer even duren. Blijft het toch te koud in de woning dan is de enige actie de stooklijn wat omhoog zetten, al dan niet via de offset instelling in de app (daarmee trigger je ook geen reboot).
Ik ga straks nog een keer kijken, eerder kon ik die correctiemogelijkheid niet vinden. Ik vind dat toch bijzonder, die thermostaat, want op die thermostaat kun je wél een temperatuur instellen, maar vervolgens is het dus volledig afhankelijk van de temperatuur buiten hoe en wat. Dan lijkt het bijna een zinloos ding om tegen de muur te hebben hangen.

Ja die offset instelling in de app staat dus op +1 maar ik heb niet het idee dat die ook maar iéts doet (in mijn geval). Ik zie het ook nergens terug in de app behalve op het scherm voor die instelling.

Concluderend, ik kan wel willen dat het hier binnen 21,5 wordt en daar Madoka op instellen, maar dat kan ik willen tot volgende week, maar als die buitensensor een 'te hoge' buitentemperatuur aangeeft gaat hij die 21,5 niet halen, omdat de watertemperatuur hier binnen gebaseerd wordt op de temperatuur buiten, en dié is grofweg 3 graden te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:24:
[...]

Dus doen wat @RonJ aangeeft. In installateursmenu een offset doen van de buitensensor OF je buitensensor verplaatsen naar een plek met reëlere waarde registratie.
Ja, dat wordt dan een offset doen (als dat mogelijk is op de GEO variant), want ik kan er nog niet aan denken om er voor te gaan moeten betalen om die sensor op een ander plek te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:28:
[...]

Ja, dat wordt dan een offset doen (als dat mogelijk is op de GEO variant), want ik kan er nog niet aan denken om er voor te gaan moeten betalen om die sensor op een ander plek te plaatsen.
Even heel snel in mijn handleiding gekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiLoyp4V7FpHY1RW94dX2qW_lwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j08MDB8H7VlksZfrRTqoFits.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:31:
[...]

Even heel snel in mijn handleiding gekeken.

[Afbeelding]
Ah, die mogelijkheid is er dus. Mooi, straks even kijken of ik dat ook kan toepassen. Dank je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:27:
[...]

Ik ga straks nog een keer kijken, eerder kon ik die correctiemogelijkheid niet vinden. Ik vind dat toch bijzonder, die thermostaat, want op die thermostaat kun je wél een temperatuur instellen, maar vervolgens is het dus volledig afhankelijk van de temperatuur buiten hoe en wat. Dan lijkt het bijna een zinloos ding om tegen de muur te hebben hangen.

Ja die offset instelling in de app staat dus op +1 maar ik heb niet het idee dat die ook maar iéts doet (in mijn geval). Ik zie het ook nergens terug in de app behalve op het scherm voor die instelling.

Concluderend, ik kan wel willen dat het hier binnen 21,5 wordt en daar Madoka op instellen, maar dat kan ik willen tot volgende week, maar als die buitensensor een 'te hoge' buitentemperatuur aangeeft gaat hij die 21,5 niet halen, omdat de watertemperatuur hier binnen gebaseerd wordt op de temperatuur buiten, en dié is grofweg 3 graden te hoog?
Niet helemaal zinloos, want die zorgt ervoor dat de unit aangaat als het te koud wordt en vooral ook weer uitgaat als het te warm wordt. Dat is vooral handig in het voor- en najaar als de zon flink mee gaat doen. In het winterseizoen kom je er in theorie mee weg om de stooklijn perfect te krijgen zodat ie continu precies genoeg warmte levert. Dat lukt bijna niemand in ons wisselvallige klimaatje, dus wil je toch rondom de gewenste temperatuur een zekere regeling hebben.

De offset zie je ook nergens terug, alleen op de binnenunit bij de huidige gewenste aanvoertemperatuur (en evt. via ESPaltherma oid). Het duurt ook echt wel even voordat je dat verschil echt merkt, zeker in jouw woning met héél veel massa die dan een graad omhoog moet.

Dat laatste klopt idd, je stooklijn zit dus eigenlijk lager dan zou moeten. Dat kan je oplossen door óf de sensor een correctie/offset te geven zodat ie wel iets meet dat in de buurt zit van de echte buitentemperatuur óf door de stooklijn sowieso verder te verhogen. Beide hebben hetzelfde resultaat.

Mbt de sensor-locatie: Ik weet niet wanneer dit allemaal opgeleverd is? Maar als dat recent is zou ik dit probleem eens bij je installateur neerleggen. Zij hebben een verkeerde locatie voor dat ding gepakt, dus dan mogen zij het ook oplossen. Of ze dat 1,2,3 ook gaan doen is natuurlijk 2. Proberen kan je altijd natuurlijk. Als je je een beetje redelijk opstelt willen ze je vaak op z'n minst wel tegemoet komen.

Als je straks namelijk ook weersafhankelijk wil koelen (ik zou altijd koelen in de zomer bij een geo om je grondbron weer op te warmen!) heb je een nog veel grotere afwijking als de zon op je dak staat te branden. Dan valt er helemaal niet meer op te regelen.

Je kan ook nog overwegen om even uit de "just a user" rol te stappen ;) en zelf een draadje te trekken naar een nieuwe sensor. Dan hoef je het dak niet op en laat je die lekker zitten. Die sensor is in het buitenland te vinden voor minder dan een uurtje arbeidsloon.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 14:09 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:27:
[...]
Je thermostaat is een aan/uit schakelaar, zolang de temperatuur daar niet is bereikt zal je pomp een warmtevraag krijgen en dus gaat stoken volgens de ingestelde stooklijn.

Niet meer / niet minder… het is geen cv die snel naar 80 graden kan stoken en die zsm de doel temperatuur kan bereiken.

En je hebt een bodempomp. Daar is gewoon het advies om 1 temperatuur in te stellen en daarna van de thermostaat af te blijven. Je aanvoer is immers redelijk stabiel in temperatuur. Als je dat doet dan is je hele speelveld van de thermostaat zo’n halve graad of net iets meer om op te warmen. Zo boeiend is dan zelfs je stooklijn niet meer.

Toen ik een bodempomp gebruikte heb ik 1x een paar weken naar de goede temp instelling gekeken en er daarna jaren niets meer aan gedaan. Auto warmte/koel stand en verder geen gepruts.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2023 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die in het ESPaltherma topic meekijkt ? :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:47:
Iemand die in het ESPaltherma topic meekijkt ? :)
Al dikwijls gekeken maar ik snap er de ballen van ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Kasseilegger schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:53:
[...]

Al dikwijls gekeken maar ik snap er de ballen van ;w
Het is niet zo ingewikkeld hoor :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:13

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ik had mij wp voor mijn gevoel goed ingeregeld. Goede stooklijn, en lekker lange runs. Ik zag vaak genoeg 24/7 een rustig verbruik en lekker warm binnen en ook nog lekker warm douchen.
Echter sinds de vorst ben ik het kwijt. Ik verwacht door de defrosts mis ik voldoende capaciteit om het warm te krijgen in huis. Heb in de onecta app de stooklijn al +2 gegeven, maar dat heeft nog niet echt geholpen voor mijn gevoel en ik zie dat ook niet direct in de meet gegevens terug komen. Vanmorgen was de temperatuur teruggezakt naar 17,7 graad terwijl 19,5 de vraag was (inmiddels 20 zelfs, om voorlopig afslaan te voorkomen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtC1ADI1ZEZlJN9uC1N3rkH_TeI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVpgwNFJkE3j3kckCB4jd792.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet al mijn settings nog in de sheet zetten, maar wilde wat meer zeker er van zijn dat het al compleet was om het geen 500 keer te hoeven wijzigingen. Dus als je meer info nodig hebt om me op weg te helpen roep maar.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:21:
[...]

De correctiemogelijkheid zit onder Installateursinstellingen -> Sensoren. Dit was hier gisteren nog gepost trouwens, maar ik kan me voorstellen dat je daar na 100 posts op een dag overheen gelezen hebt.
Bijzonder (of misschien ook niet). Ik ging dus net kijken, en inderdaad, onder sensoren in de installateursinstellingen is de buitensensor aanwezig. Echter, de optie om die te corrigeren is grijs, oftewel, is niet mogelijk.

Als ik echter op de sensor zelf ga, dan zijn de opties Geen, Buitensensor en Binnensensor, als ik het me goed herinner. Die staat op 'geen', dwz, als ik er op klik is die eerste optie blauw, vandaar dat ik dat interpreteer als 'geen'.

Dit terwijl op het homescreen op de pomp er wel degelijk een waarde staat bij 'buiten', te weten 4 graden, en die 4 graden zal hij niet verzinnen. Maar dus of in dat menu is 'geen' geselecteerd, of, als hij stiekem toch geselecteerd is, is het niet mogelijk om daar een afwijking voor in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:05:
[...]

Bijzonder (of misschien ook niet). Ik ging dus net kijken, en inderdaad, onder sensoren in de installateursinstellingen is de buitensensor aanwezig. Echter, de optie om die te corrigeren is grijs, oftewel, is niet mogelijk.

Als ik echter op de sensor zelf ga, dan zijn de opties Geen, Buitensensor en Binnensensor, als ik het me goed herinner. Die staat op 'geen', dwz, als ik er op klik is die eerste optie blauw, vandaar dat ik dat interpreteer als 'geen'.

Dit terwijl op het homescreen op de pomp er wel degelijk een waarde staat bij 'buiten', te weten 4 graden, en die 4 graden zal hij niet verzinnen. Maar dus of in dat menu is 'geen' geselecteerd, of, als hij stiekem toch geselecteerd is, is het niet mogelijk om daar een afwijking voor in te stellen.
"Geen" betekent eigenlijk uitsluitend de temp. sensor in de buitenunit. Het is lekker verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 00:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
[...]

Moet je het advies van @Verwijderd niet opvolgen en die sensor met rust laten? Als ik hem begrijp heeft het toch geen effect.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Corrigeren kan idd alleen met een externe. Wat gebeurd er als je die instelling op buitensensor ipv geen zet?

Ik ken de Geo niet zo goed. Het zou kunnen dat je daar standaard een ingang hebt voor een meegeleverde buitensensor die de sensor die bij de L/W modellen achterop de buitenunit zit vervangt (die wordt bij setting "geen" gebruikt namelijk). Krijg je dan een error dat ie geen sensor ziet moet de setting weer terug.

Als dat niet werkt en je dus geen correctie op de sensorwaarde kan doorvoeren blijft er 1 optie over, de stooklijn zelf omhoog corrigeren met een graad of 3.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devino schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:01:
Ik had mij wp voor mijn gevoel goed ingeregeld. Goede stooklijn, en lekker lange runs. Ik zag vaak genoeg 24/7 een rustig verbruik en lekker warm binnen en ook nog lekker warm douchen.
Echter sinds de vorst ben ik het kwijt. Ik verwacht door de defrosts mis ik voldoende capaciteit om het warm te krijgen in huis. Heb in de onecta app de stooklijn al +2 gegeven, maar dat heeft nog niet echt geholpen voor mijn gevoel en ik zie dat ook niet direct in de meet gegevens terug komen. Vanmorgen was de temperatuur teruggezakt naar 17,7 graad terwijl 19,5 de vraag was (inmiddels 20 zelfs, om voorlopig afslaan te voorkomen)
[Afbeelding]
Ik moet al mijn settings nog in de sheet zetten, maar wilde wat meer zeker er van zijn dat het al compleet was om het geen 500 keer te hoeven wijzigingen. Dus als je meer info nodig hebt om me op weg te helpen roep maar.
Ik zie wel een duidelijke tik omhoog in de setpoint temperatuur (paarse lijn). Als dit onvoldoende werkt moet je misschien nog iets hoger gaan. Probeer dan eens een offset van 4.

En hoe staat de instelling voor verhoging rond de 0?

First take: Je stooklijn aan de hoge/rechterkant stond dus goed, maar moet aan de lage/linkerkant van het temperatuurspectrum duidelijk een stukje omhoog als ik dit zo lees.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:17:
[...]

Moet je het advies van @Verwijderd niet opvolgen en die sensor met rust laten? Als ik hem begrijp heeft het toch geen effect.
Het zal niet significant zijn wat zo’n sensorafwijking van enkele graden zal zijn…. Kan je ook gewoon de stooklijn minimaal voor corrigeren.

Maar het punt is dat bij zo’n bodempomp de buitentemperatuur toch allemaal een stuk minder spannend is dan bij een luchtpomp waar de variabele buitenlucht de voeding is vs een stabiele brontemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:23:
[...]

Corrigeren kan idd alleen met een externe. Wat gebeurd er als je die instelling op buitensensor ipv geen zet?

Ik ken de Geo niet zo goed. Het zou kunnen dat je daar standaard een ingang hebt voor een meegeleverde buitensensor die de sensor die bij de L/W modellen achterop de buitenunit zit vervangt (die wordt bij setting "geen" gebruikt namelijk). Krijg je dan een error dat ie geen sensor ziet moet de setting weer terug.

Als dat niet werkt en je dus geen correctie op de sensorwaarde kan doorvoeren blijft er 1 optie over, de stooklijn zelf omhoog corrigeren met een graad of 3.
En die externe sensor moet er zijn, want ik heb géén buitenunit en ik weet dat ze op dak zijn geweest om daar een sensor te plaatsen.

Nou, de optie heet niet 'buitensensor' maar 'buitenunit', en die heb ik dus niet, dus dat heb ik maar niet gedaan. Wat ik wél heb gedaan is de installateur gebeld en gezegd, joh, die temperatuur is volgens mij te hoog die wordt weergegeven, en die beinvloedt mijn temperatuur in huis, tenminste, dat denk ik, en dat wil ik graag opgelost zien als in, je moet dat toch kunnen aanpassen'.

Dus die zal er op terug komen (ga ik vanuit). Voor nu heb ik dus geen instellingen meer aangepast, en blijf er verder vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:13

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:25:
[...]

Ik zie wel een duidelijke tik omhoog in de setpoint temperatuur (paarse lijn). Als dit onvoldoende werkt moet je misschien nog iets hoger gaan. Probeer dan eens een offset van 4.

En hoe staat de instelling voor verhoging rond de 0?

First take: Je stooklijn aan de hoge/rechterkant stond dus goed, maar moet aan de lage/linkerkant van het temperatuurspectrum duidelijk een stukje omhoog als ik dit zo lees.
De verhoging rond de 0 staat 2 bij een bereik van 4. Verder dank voor je first take, ik ga wat proberen mijn stooklijn wat sneller warm te laten worden

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:35:
[...]

En die externe sensor moet er zijn, want ik heb géén buitenunit en ik weet dat ze op dak zijn geweest om daar een sensor te plaatsen.

Nou, de optie heet niet 'buitensensor' maar 'buitenunit', en die heb ik dus niet, dus dat heb ik maar niet gedaan. Wat ik wél heb gedaan is de installateur gebeld en gezegd, joh, die temperatuur is volgens mij te hoog die wordt weergegeven, en die beinvloedt mijn temperatuur in huis, tenminste, dat denk ik, en dat wil ik graag opgelost zien als in, je moet dat toch kunnen aanpassen'.

Dus die zal er op terug komen (ga ik vanuit). Voor nu heb ik dus geen instellingen meer aangepast, en blijf er verder vanaf.
Opzich verstandig om het daar neer te leggen. Hij kan alleen niks veranderen aan Daikin's softwareontwerp. Dezelfde MMI print en software zit in heel veel verschillende units, soms krijg je dan dit soort rare dingen waarbij er bijv. een losse buitensensor onder de instelling "geen" valt.

Ik zou me er vooral druk om maken bij het WAR-koelen (wat je dus echt moet doen bij een grondbron!), in de wintermaanden kan je dit ook prima compenseren op de stooklijn. Gooi voor nu dus gewoon de stooklijn aan de linkerkant of de offset een paar graden omhoog en klaar.

@Verwijderd Die is bij een Geo als het goed is idd een simpele, vlakke lijn ipv een S-curve omdat de dalende COP van je BU niet meespeelt. Vlak is ie echter ook niet, want de warmtevraag neemt nog steeds toe naarmate het kouder wordt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
devino schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:40:
[...]

De verhoging rond de 0 staat 2 bij een bereik van 4. Verder dank voor je first take, ik ga wat proberen mijn stooklijn wat sneller warm te laten worden
Daar ga je dan nu net uit het bereik lopen denk ik, waardoor ie ineens weer inkakt overdag. Dat kan je voorkomen door onder de (buiten)sensor instellingen te middelen voor 12 of 24u.

Ik zou de verhoging daarbij óf naar bereik 8 zetten of naar mijn eigen voorkeur/ervaring, helemaal uit en de stooklijn dan maar ietsje steiler zetten.

Zie ook deze eerdere post.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:43:
[...]

Opzich verstandig om het daar neer te leggen. Hij kan alleen niks veranderen aan Daikin's softwareontwerp. Dezelfde MMI print en software zit in heel veel verschillende units, soms krijg je dan dit soort rare dingen waarbij er bijv. een losse buitensensor onder de instelling "geen" valt.

Ik zou me er vooral druk om maken bij het WAR-koelen (wat je dus echt moet doen bij een grondbron!), in de wintermaanden kan je dit ook prima compenseren op de stooklijn. Gooi voor nu dus gewoon de stooklijn aan de linkerkant of de offset een paar graden omhoog en klaar.

@Verwijderd Die is bij een Geo als het goed is idd een simpele, vlakke lijn ipv een S-curve omdat de dalende COP van je BU niet meespeelt. Vlak is ie echter ook niet, want de warmtevraag neemt nog steeds toe naarmate het kouder wordt.
in de zomer heb ik de pomp op koelen gezet en er verder niet meer naar omgekeken. maar ik kan dat koelen ook weer niet te hard zetten, want ik wil condensvorming op mijn (houten) vkoer voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:43:
[...]
Precies…. Maar juist daarom is zo’n sensorwaarde vooral relatief van belang. Als die waarde een paar graden afwijkt van de werkelijkheid maar wel gewoon meebeweegt met stijgingen/dalingen dan is het gevolg minimaal. En ook simpel te corrigeren door de stooklijn geheel te verhogen als dat al nodig is.

Na jaren in een vorig appartement met een bodempomp te hebben gedaan was dat een verademing tov alle variabelen door de verschillen in buitentemperatuur bij een luchtpomp.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
Teejbeej schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:05:
[...]

Hier de link met het installatie-boek (wellicht ten overvloedde)…
https://www.daikin.nl/con...ference%20Guide_Dutch.pdf
Sorry Teejbeej, ik dacht dat deze Installer-reference-guide ook van toepassing was op mijn warmtepomp, maar mijn type stond toch niet bij de typen genoemd in die guide.
Ik heb een EHVH08S18EJ9W binnenunit en een ERGA08EVH7 buitenunit.

Ik heb de lokale code voor de warmhoudtemperatuur bij een verwarmingsbedrijf Enkel warmhouden nog steeds niet kunnen vinden.
Weet jij misschien welke lokale code dat is?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:57:
[...]

Sorry Teejbeej, ik dacht dat deze Installer-reference-guide ook van toepassing was op mijn warmtepomp, maar mijn type stond toch niet bij de typen genoemd in die guide.
Ik heb een EHVH08S18EJ9W binnenunit en een ERGA08EVH7 buitenunit.

Ik heb de lokale code voor de warmhoudtemperatuur bij een verwarmingsbedrijf Enkel warmhouden nog steeds niet kunnen vinden.
Weet jij misschien welke lokale code dat is?
Je hebt een net iets nieuwere hardware revisie dan de datum van dit document (die vaak nogal achterlopen op de daikin site). Je kan in principe deze gewoon gebruiken hoor. Hier een nieuwere waar wel jouw model in genoemd wordt. De laatste documentatie vind je altijd op www.daikintechnicaldatahub.eu

De instellingscode kan je vinden in de onderaan deze pagina gelinkte google sheet, maar "gewoon" via het menu lijkt me makkelijker?

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 16:09 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:54:
[...]

Precies…. Maar juist daarom is zo’n sensorwaarde vooral relatief van belang. Als die waarde een paar graden afwijkt van de werkelijkheid maar wel gewoon meebeweegt met stijgingen/dalingen dan is het gevolg minimaal. En ook simpel te corrigeren door de stooklijn geheel te verhogen als dat al nodig is.

Na jaren in een vorig appartement met een bodempomp te hebben gedaan was dat een verademing tov alle variabelen door de verschillen in buitentemperatuur bij een luchtpomp.
Ja eens. Daarom maak ik me ook meer druk om de verstoring in de zomer, zeker als je een zwart dak hebt. Dan kom je zo 20 graden hoger uit. In de winter is de afwijking relatief klein en belangrijker, heel voorspelbaar.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:48:
[...]

in de zomer heb ik de pomp op koelen gezet en er verder niet meer naar omgekeken. maar ik kan dat koelen ook weer niet te hard zetten, want ik wil condensvorming op mijn (houten) vkoer voorkomen.
Waarschijnlijk staat ie dan op een vaste aanvoertemperatuur bij het koelen. Dat is prima voor een split, maar juist voor een Geo niet helemaal optimaal. Je wil dan zoveel mogelijk vermogen terug in je bron duwen voor de winter en dus zoveel mogelijk uren in (licht) koelbedrijf draaien. Dan is juist WAR ideaal bij een modern huis, omdat de boel anders al snel juist te koud wordt. Dat staat los van dat je de ondergrens dan boven het dauwpunt wil houden (dat is ook weersafhankelijk trouwens).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
Bany schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:23:
Dankzij tips uit dit forum heb ik ons verbruik kunnen inperken tot 4600 kWh op jaarbasis in 2023.
In 2022 was dat nog 6350.

Daarvoor wilde ik iedereen hier even bedanken O+
Mooi man! Als we samen al onze warmtepompen lekker weten af te stellen deugen we nog harder ;)

Zonder gekheid, ik heb ook vele tips en discussies ter harte genomen om tot een stabiel systeem te komen & de ESPaltherma te integreren, dus ik sluit me met graagte aan bij deze universele dank.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:19:
[...]
b het je al een keer eerder uitgelegd. Dat het binnen nu 20,6 is ipv 21,5 betekent niet dat je WP harder gaat werken om je setpoint te halen.

Je watertemperatuur en of je WP harder gaat werken is VOLLEDIG afhankelijk van je buitentemperatuur. Gaat je buitentemperatuur omlaag, dan gaat je WP harder werken omdat je stooklijn zegt dat er een hogere temperatuur nodig is om je huis warm te houden.

Je themostaat zegt dus echt absoluut niks over of je WP harder of zachter moet werken, het is meer een signaal dat je WP aan moet gaan/blijven of niet.

Mijn WP staat al sinds vannacht op circa 400-500 watt te pruttelen en mijn setpoint is nog steeds niet behaald. Wordt wel heel langzaam warmer, maar echt heel langzaam.
Dit is niet helemaal waar: als je modulatie aan hebt staan zal wel de WP degelijk gaan hannessen met je stooklijn, ik heb daarvan gebruik gemaakt om een 'ideale' stooklijn te maken.

Vanaf het begin had ik modulatie op 5 staan (dus +/- 5 graden afwijking van de ingestelde stooklijn toegestaan!) en ik heb bijgehouden wat de 'LW setpoint' was t.o.v. gemeten buitentemperatuur.
Nadat ik voldoende meetpunten had tussen buitentemperatuur 1...12 kon ik in Excel vrij gemakkelijk uitrekenen wat de stooklijn zou moeten zijn.
Ik gebruik de Madoka om een doeltemperatuur in de huiskamer te zetten.

Nog even ter info wat modulatie doet: als gemeten temperatuur ver onder de doeltemperatuur ligt zal de stooklijn verhoogd worden; hoe dichter je de doeltemperatuur nadert hoe verder de stooklijn omlaag gaat, totdat het *warmer* wordt dan de doeltemperatuur, dan zal de stooklijn omlaag geduwd worden.
Zoals je begrijpt is het aflezen van evenwicht een langdurig karwei, je moet een periode vinden waar de buitentemperatuur wat langer ongeveer constant is en de doeltemperatuur ongeveer bereikt is, dan kan je zien hoe groot de fout in je stooklijn is.

Voorbeeld van mijn Excel sheet met huidige stooklijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KEmYGkGi_1xDibazIIo3Si7ULCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ngO7ARSzAV6vSbBIO4FQr5z.png?f=fotoalbum_large

Heel makkelijk dus: linksboven de coördinaten van de stooklijn, deze heb ik 'uitgerekend' per graad van -20 tot +30 in kilommen D-G, daarmee kan je dan makkelijk het plaatje maken maar ook de verschillen tussen gemeten en ingestelde stooklijn bepalen. Aan de rechterkant zie je meetpunten (kolommen R en S) t.o.v. stooklijn.
Dat 'makkelijk' kost dus wel veel tijd, je moet 'rustige' periodes van de juiste temperatuur zoeken.

Edit: ik moet dit hele spelletje nog een keer opnieuw doen met de nieuwe stooklijn, al was het maar om te controleren dat het allemaal klopt. Ik heb de modulatie teruggezet naar 2 om te voorkomen dat de WP als een malloot aanslaat omdat de schuifdeur even openstaat en de Madoka ineens 16 graden meet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 04-12-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
mawashigeri schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:37:
[...]

Dit is niet helemaal waar: als je modulatie aan hebt staan zal wel de WP degelijk gaan hannessen met je stooklijn, ik heb daarvan gebruik gemaakt om een 'ideale' stooklijn te maken.

Vanaf het begin had ik modulatie op 5 staan (dus +/- 5 graden afwijking van de ingestelde stooklijn toegestaan!) en ik heb bijgehouden wat de 'LW setpoint' was t.o.v. gemeten buitentemperatuur.
Nadat ik voldoende meetpunten had tussen buitentemperatuur 1...12 kon ik in Excel vrij gemakkelijk uitrekenen wat de stooklijn zou moeten zijn.
Ik gebruik de Madoka om een doeltemperatuur in de huiskamer te zetten.

Nog even ter info wat modulatie doet: als gemeten temperatuur ver onder de doeltemperatuur ligt zal de stooklijn verhoogd worden; hoe dichter je de doeltemperatuur nadert hoe verder de stooklijn omlaag gaat, totdat het *warmer* wordt dan de doeltemperatuur, dan zal de stooklijn omlaag geduwd worden.
Zoals je begrijpt is het aflezen van evenwicht een langdurig karwei, je moet een periode vinden waar de buitentemperatuur wat langer ongeveer constant is en de doeltemperatuur ongeveer bereikt is, dan kan je zien hoe groot de fout in je stooklijn is.

Voorbeeld van mijn Excel sheet met huidige stooklijn
[Afbeelding]

Heel makkelijk dus: linksboven de coördinaten van de stooklijn, deze heb ik 'uitgerekend' per graad van -20 tot +30 in kilommen D-G, daarmee kan je dan makkelijk het plaatje maken maar ook de verschillen tussen gemeten en ingestelde stooklijn bepalen. Aan de rechterkant zie je meetpunten (kolommen R en S) t.o.v. stooklijn.
Dat 'makkelijk' kost dus wel veel tijd, je moet 'rustige' periodes van de juiste temperatuur zoeken.

Edit: ik moet dit hele spelletje nog een keer opnieuw doen met de nieuwe stooklijn, al was het maar om te controleren dat het allemaal klopt. Ik heb de modulatie teruggezet naar 2 om te voorkomen dat de WP als een malloot aanslaat omdat de schuifdeur even openstaat en de Madoka ineens 16 graden meet ;)
ik ben even uitgegaan van modulatie = OFF gezien het niet goed werkt bij Daikin. Zelf kan ik geen modulatie selecteren omdat ik een externe thermostaat heb.

Maar met modulatie = On dan klopt je verhaal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:43:
[...]

ik ben even uitgegaan van modulatie = OFF gezien het niet goed werkt bij Daikin. Zelf kan ik geen modulatie selecteren omdat ik een externe thermostaat heb.

Maar met modulatie = On dan klopt je verhaal wel.
Snap ik, vandaar mijn lange verhaal ;)

Dit laat namelijk ook zien hoe complex een warmtepomp is in operatie, zelfs al is het eigenlijk een relatief simpel systeem. Honderdmiljoenmiljard instellingen maakt vergelijken ook zo moeilijk, laat staan met andere fabrikanten.

[ Voor 24% gewijzigd door mawashigeri op 04-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Hoi allemaal,

Ik heb wel een technische achtergrond, maar ben nog een leek op het gebied van inregelen of finetunen van mijn warmtepomp, dus het kan zijn dat ik af en toe met stomme vragen kom.
Ik heb de pomp namelijk nog maar 2 maanden in bedrijf.
Vóórdat ik er ook maar iets aan ga regelen, wil ik er eerst sowieso meer kennis van hebben.
Daarvoor ga ik eerst dit topic helemaal doorlezen, om te zien waar anderen mee worstelen.

Wat ik wel gezien heb is, dat er af en toe van die mooie grafiekjes langs komen, van hoe de warmtepomp gefunctioneerd heeft in een bepaalde periode, of en wanneer de back-up verwarming is gebruikt, etc.
Hoe komen jullie aan die grafiekjes? Is dat afhankelijk van het type warmtepomp die je hebt, of is daar een app voor? Ik zie dat namelijk niet in mijn Daikin ONECTA-app.

Alvast bedankt voor reacties!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:42
piieter schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:59:
Hoi allemaal,

Ik heb wel een technische achtergrond, maar ben nog een leek op het gebied van inregelen of finetunen van mijn warmtepomp, dus het kan zijn dat ik af en toe met stomme vragen kom.
Vóórdat ik er ook maar iets aan ga regelen, wil ik er eerst sowieso meer kennis van hebben.
Daarvoor ga ik eerst dit topic helemaal doorlezen, om te zien waar anderen mee worstelen.

Wat ik wel gezien heb is, dat er af en toe van die mooie grafiekjes langs komen, van hoe de warmtepomp gefunctioneerd heeft in een bepaalde periode, of en wanneer de back-up verwarming is gebruikt, etc.
Hoe komen jullie aan die grafiekjes? Is dat afhankelijk van het type warmtepomp die je hebt, of is daar een app voor? Ik zie dat namelijk niet in mijn Daikin ONECTA-app.

De meesten zullen hiervoor ESPAltherma gebruiken icm Home Assistant: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
OK, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Het valt mij op dat de defrost functie bij mij aangaat en dus daarmee ook BUH 1, terwijl ik in de instellingen heb aangegeven dat de BUH pas bij -12 geactiveerd moet worden. Hoe moet ik dit zien?

Bepaald het systeem zelf wanneer hij defrost en dus zijn BUH aan zet(want zonder BUH kan hij toch niet defrosten?)?

Ik heb de functie 'vorstbeveiliging' aan staan, gaat hij daarom nu al defrosten en dus BUH 1 aanzetten? Of staat dit lost van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoi allemaal,

Tip: Begin met de installer reference guide eens helemaal door te lezen. Dat is zeg maar de installatiehandleiding++. Dat plus (een deel van-) dit topic en dan kom je al een heel eind denk ik.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thedutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:17:
Het valt mij op dat de defrost functie bij mij aangaat en dus daarmee ook BUH 1, terwijl ik in de instellingen heb aangegeven dat de BUH pas bij -12 geactiveerd moet worden. Hoe moet ik dit zien?

Bepaald het systeem zelf wanneer hij defrost en dus zijn BUH aan zet(want zonder BUH kan hij toch niet defrosten?)?

Ik heb de functie 'vorstbeveiliging' aan staan, gaat hij daarom nu al defrosten en dus BUH 1 aanzetten? Of staat dit lost van elkaar?
De BUH doet mee bij een defrost als de retourtemperatuur onder de 25C zakt. Dat kan je verder niet veranderen en staat los van de temperatuurinstelling (die bepaald wanneer ie bijspringt voor het verwarmen) en vorstbeveiliging (-voor woning én leidingen. Dit zijn 2 verschillende dingen).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:21:
[...]

De BUH doet mee bij een defrost als de retourtemperatuur onder de 25C zakt. Dat kan je verder niet veranderen en staat los van de temperatuurinstelling (die bepaald wanneer ie bijspringt voor het verwarmen) en vorstbeveiliging (-voor woning én leidingen. Dit zijn 2 verschillende dingen).
Oké en als ik de aanvoertemp. hoger zet, en de Delta T lager(stel 3), gaat dan de defrost(en dus BUH) niet minder vaker aan, omdat de temp dan minder snel onder de 25C zakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thedutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:24:
[...]

.. gaat dan de defrost(en dus BUH) niet minder vaker aan, omdat de temp dan minder snel onder de 25C zakt?
Die gaat dan wél minder vaak aan idd ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:26:
[...]

Die gaat dan wél minder vaak aan idd ;)
Ah yes ik snap iets van de wp:$

Maar of het dan ook zuiniger is tov een lagere avt en het vaker aanspringen van defrost, is dan de vraag en eventueel de overweging? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Thedutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:28:
[...]

Ah yes ik snap iets van de wp:$

Maar of het dan ook zuiniger is tov een lagere avt en het vaker aanspringen van defrost, is dan de vraag en eventueel de overweging? 8)7 :?
Waarschijnlijk kun je de Ta juist lager zetten met een lagere dT.
Ta van 30 met dT 5 geeft Tr van 25
Ta van 29 met dT 3 geeft Tr van 26
En dus mogelijk minder snel onder de 25 in zakken tijdens defrost. Maar de lagere dT zal wel gepaard gaan met een hoger debiet, en mogelijk eerder stromingsgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
danny.s schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:47:
[...]

En dus mogelijk minder snel onder de 25 in zakken tijdens defrost. Maar de lagere dT zal wel gepaard gaan met een hoger debiet, en mogelijk eerder stromingsgeluiden.
Oke en Ta staat voor aanvoertemp. toch?

Ja en is het dan zuiniger om minder defrosts te hebben of een lagere debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-08 18:51
mawashigeri schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:35:
[...]

Ik heb sinds oktober de thermostaat op 21 staan, maar kom nooit structureel hoger dan 20,5. Voor ons prima, dat betekent namelijk ook dat al de zon er een graadje bij plust de WP niet uit gaat!

Als je wil experimenteren kan je het gemakkelijkst de Onecta app gebruiken, daar kan je direct en zonder herstarten je stooklijn een kontje geven!
"Home" > "Climate control" > "Settings" > "Advanced operations" > "Leaving water offset"

Thermostaatkranen moet je altijd even testen, wellicht blijft het ventiel hangen? Thermostaat er af draaien en met een grote platte schroevendraaier het palletje naar binnendrukken, deze moet vlot en vloeiend weer terugveren. Staan de voetventielen en eventuele afsluiter voldoende of helemaal open?
Ik heb op mijn badkamer aansluitblok maar liefst twee stelventielen en ook nog een afsluiter plus een thermostatische kraan die nog nooit dicht geweest is ;) Kan allemaal voor stromingsproblemen zorgen!
Om hier nog op terug te komen:
heb de thermostaatkranen eraf gehaald en getest. Deze gaven geen probleem zover ik kon zien. Voetventielen heb ik ook bekeken en deze staan hetzelfde als de andere radiatoren in dezelfde ruimte.
Ook nog geprobeerd te radiator te ontluchten maar het water komt er dadelijk uit en is gewoon koud.

Hoe kan dit koud zijn indien er in het hele circuit warm water wordt rondgestuurd?

Heb ook nog getest alle andere radiatoren(thermostatische kranen) in huis dicht te draaien met enkel de desbetreffende radiator open maar zelfs dan geen effect. De buis langs de radiator wordt hoogstens lauw, meer niet.

Nog iemand ideeën wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benzine
  • Laatst online: 27-12-2023
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:21:
[...]

Dus in het kort: de COP berekeningen kloppen niet zolang je een utility meter gebruikt :9
Zelf heb ik ook de utility meter in Home Assistent gebruikt om een dag en maand COP te berekenen. Niet bij stil gestaan dat een utility meter niet negatief telt.. vond het zelf wel een makkelijke oplossing.

In mijn actuele COP zie je wel flink negatieve waarde bij een defrost, je ziet dan mooi dat het hele systeem in omgedraaide richting gaat werken.

Is er nog een eenvoudig alternatief voor de utility meters in home assistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
Just_A_User schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:38:
[...]

Ik ben bang dat ik dat niet zo goed snap, want als naar die temperatuursensor gekeken wordt (wat in dit geval dus Madoka is) en hij ziet dat die temperatuur steeds verder onder de wenstemperatuur komt te liggen, dan zou ik dus verwachten dat ie volgens die stooklijn gaat bepalen van 'oke, ik moet nu warmer water aanleveren, want met de watertemperatuur die ik nu lever zakt de temperatuur steeds verder weg'.

Maar dat werkt dus niet zo?
Je Madoka bepaalt niet de stooklijn, maar de temperatuursensor in de buitenunit of nog beter een externe sensor die je op de noordkant van het huis hangt. Buiten dus :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:10
Siro schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:21:
[...]

heb de thermostaatkranen eraf gehaald en getest. Deze gaven geen probleem zover ik kon zien. Voetventielen heb ik ook bekeken en deze staan hetzelfde als de andere radiatoren in dezelfde ruimte.
Ook nog geprobeerd te radiator te ontluchten maar het water komt er dadelijk uit en is gewoon koud.

Hoe kan dit koud zijn indien er in het hele circuit warm water wordt rondgestuurd?

Heb ook nog getest alle andere radiatoren(thermostatische kranen) in huis dicht te draaien met enkel de desbetreffende radiator open maar zelfs dan geen effect. De buis langs de radiator wordt hoogstens lauw, meer niet.

Er zit wellicht toch nog ergens lucht in een leiding/systeem? (eventueel pompsnelheid omhoog zetten icm andere verbruikers dicht zou dat op moeten lossen)

OF

Er zit een afsluiter/klep/zoneregeling in het systeem ingebouwd (welke dicht staat)?

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Siro schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:21:
[...]

Kun je de thermostaat knop van de radiator eraf halen en zie je dan een witte dopje (waar je pin uitsteekt) op zitten? Staan er cijfers op?
danny.s schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:47:
[...]

Dit is een interessante! Heb namelijk op de beganegrond maar 1liter per groep debiet. Staat ook het verst weg. Wil dat omhoog zien te schroeven naar liefst 1,5 of meer.

Ga dit volgende week een keer rustig proberen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rainesh op 04-12-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:10
Hoi allemaal,

Naast de genoemde opties is Home Wizard eventueel een alternatief voor meting verbruik WP en BUH.
Ik heb zelf een inbouw versie in de meterkast tbv de WP & een socket in de voeding van de (2 kW*) BUH

Alleen meting van actuele vermogen, geen temperatuurmetingen etc. (die haal ik uit binnenunit zelf via menu "informatie -> sensoren")

*=voor grotere vermogens is dit geen optie! (dan kun je beter 2x inbouw versie nemen of alleen de WP monitoren)

Dan krijg je dus zulke grafieken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rWXb585dKk_793W8FwuhcdgCrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQEotTEWzXEqLQZnEtQoS7ZX.jpg?f=fotoalbum_large

(willekeurig voorbeeld, niet van vandaag :) )

[ Voor 5% gewijzigd door Sparky op 04-12-2023 21:58 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
Thedutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:41:
[...]

Heb jij je setpoint wel op + of - 0,5 graden gehouden? Deze kun je volgens mij ook veranderen.
Helaas niet bij de Altherma die wij hebben EHBX08EF6V is deze bekende parameter [9-0C] minimaal op 1 graden in te stellen, dus +/- 0.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Thedutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:51:
[...]

Oke en Ta staat voor aanvoertemp. toch?

Ja en is het dan zuiniger om minder defrosts te hebben of een lagere debiet?
Ta is idd (voor mij) aanvoer temperatuur. Zie ook wel eens AWT voorbij komen hier, geen idee wat het ‘correcte’ is (als deze er al is).

Los van defrosts, is een lagere aanvoer in de basis zuiniger, althans, dat is wat ik vooral hier voorbij zie komen en algemeen aangenomen wordt. Heb er zelf nog niet meer gestoeid en gemeten.

Wat ik mezelf afvraag bij deze stelling: een lagere Ta kost in principe minder energie, maar daar en tegen moeten er meer liters ook verwarmd worden (want hoger debiet). En uiteindelijk gaat er dan toch even veel energie de vloer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
danny.s schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:52:
[...]

Ta is idd (voor mij) aanvoer temperatuur. Zie ook wel eens AWT voorbij komen hier, geen idee wat het ‘correcte’ is (als deze er al is).

Los van defrosts, is een lagere aanvoer in de basis zuiniger, althans, dat is wat ik vooral hier voorbij zie komen en algemeen aangenomen wordt. Heb er zelf nog niet meer gestoeid en gemeten.

Wat ik mezelf afvraag bij deze stelling: een lagere Ta kost in principe minder energie, maar daar en tegen moeten er meer liters ook verwarmd worden (want hoger debiet). En uiteindelijk gaat er dan toch even veel energie de vloer in?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Heb zelf nog een delta T van 5 staan, maar vraag me af of ik deze naar bijv. 3 moet halen.
Uitgaand is op dit moment 31,5 en retour 26,4 graden. Merk toch wel geregeld een defrost operatie.
Verbruik is ook relatief hoog naar mijn idee door deze defrosts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysJTzwt84_ZaEwHJeXHKGKwoSZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xrphQ7CnJNyw1f4ctgd2O1j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
[...]

Het klopt dat de hoeveelheid energie die de vloer ingaat hetzelfde is, het grote verschil is de tijd. Wil je het in een korte tijd doen dan moet de WP hogere temperaturen maken en dan is die minder efficient. Doe je het traag, dan kan de WP een lage temp maken met een hoge efficientie. Daar zit de winst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 10:50

Jog

RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:30:
[...]

Wat wel irritant is, is dat de pomp in de onecta app gewoon op aan bleef staan. Dus het leek alsof ie gewoon weer doorging (wat je ook zou verwachten met de setting auto restart = On), maar hij bleek vanochtend toch op een of andere manier de hele nacht uit te hebben gestaan. Ik zag ook geen storing staan (WP's vinden het niet bepaald grappig om op volle load afgeschakeld te worden, de airco had hierdoor wel een overpressure error die ik moest clearen en 2x moest herstarten voor ie weer verder wilde draaien). Hier ben ik niet zo blij mee, maar het zal wel komen door het onder vollast uitvallen van de stroom.
Hier is de hoofdzekering er ook uitgeklapt zondagavond. Frietketel/2 ovens/afwasmachine/warmtepomp was allemaal wat veel voor 3x20A. Heeft ook even geduurd eer de WP weer begon te werken. De blauwe led van de madoka ging wel niet aan. Ook moest er nog SWW bijgemaakt (zondag gaan meestal de kids allemaal onder de douche) en de watertemperatuur zat ook onder de threshold. Ik heb toen op de MMU wat staan klossen om een herstart te triggeren (zit dat trouwens ook gewoon in het menu) en toen was hij ineens weer vertrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:31
[...]

Klopt, 33->31 bij 20L/min is evenveel warmteafgifte als 34->30 bij 10L/min. Maar:
-20L/min kost ietsje meer circulatiepomp-vermogen
-bij Ta=33 werkt de WP ca 2% zuiniger dan bij Ta=34

Dat laatste effect is het belangrijkste.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
  • Laatst online: 10-04 11:26
Buiten eigen vaststellingen, heb ik nog al een aantal posts gelezen van Tweakers met hetzelfde WP/Madoka gedrag: WP verwarmt tot 20.5 graden bij setpoint van 20 graden (vraaggestuurd door Madoka), dan stopt de compressor, primaire pomp blijft draaien... met regelmatige intervallen (ongeveer iedere 20 minuten) gaat de compressor terug aan, en je ziet de blauwe led terug verschijnen. Dit gaat zo door tot er 21.5 graden wordt aangegeven op de Madoka, dan stopt ie er definitief mee. Wat kan dit gedrag verklaren? Ik vind niet meteen de hysteresis instelling op de unit zelf, of is dit toch pendelgedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:38

MrFish

Untitled

CurryWurry schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 06:49:
Buiten eigen vaststellingen, heb ik nog al een aantal posts gelezen van Tweakers met hetzelfde WP/Madoka gedrag: WP verwarmt tot 20.5 graden bij setpoint van 20 graden (vraaggestuurd door Madoka), dan stopt de compressor, primaire pomp blijft draaien... met regelmatige intervallen (ongeveer iedere 20 minuten) gaat de compressor terug aan, en je ziet de blauwe led terug verschijnen. Dit gaat zo door tot er 21.5 graden wordt aangegeven op de Madoka, dan stopt ie er definitief mee. Wat kan dit gedrag verklaren? Ik vind niet meteen de hysteresis instelling op de unit zelf, of is dit toch pendelgedrag?
Dat is pendelen inderdaad. Je WP kan zijn warmte niet kwijt. Staan alle groepen open? Stooklijn omhoog?

Doorgaan tot 21,5 klinkt trouwens alsof modulatie aanstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 05-12-2023 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Sparky schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:52:
[...]

Er zit wellicht toch nog ergens lucht in een leiding/systeem? (eventueel pompsnelheid omhoog zetten icm andere verbruikers dicht zou dat op moeten lossen)

OF

Er zit een afsluiter/klep/zoneregeling in het systeem ingebouwd (welke dicht staat)?
Op welke manier kan je de pompsnelheid verhogen op de WP? Deze op continu ipv vraag te zetten?

Op de WP zelf staat alles duidelijk met 1 zone ingesteld. Aan de radiator zelf zou ik ook niet weten waar je nog iets kan afsluiten. Zie hieronder voor foto's.
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:56:
[...]

Kun je de thermostaat knop van de radiator eraf halen en zie je dan een witte dopje (waar je pin uitsteekt) op zitten? Staan er cijfers op?

[...]
Zie hieronder voor foto's van de radiator + thermostaatkraan. Ik zie geen wit dopje zoals je beschrijft.
Heb ook reeds getest om de thermostatische kraan eraf te laten maar ook dit maakt geen verschil in warmte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvSArNUi0Ct7BWCiRO4ZGam-rR4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWi8j2Z4J2wbQNGLwX1KszBQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3okr_dtv19YPfSSzXvquooiTecE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIErNiloxKZ8qH6yyYc4At1O.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
MrFish schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:51:
[...]

Dat is pendelen inderdaad. Je WP kan zijn warmte niet kwijt. Staan alle groepen open? Stooklijn omhoog?

Doorgaan tot 21,5 klinkt trouwens alsof modulatie aanstaat.
alle groepen staan open, en ik zie dit gedrag zowel met een hogere en lagere stooklijn. Wat ik vreemd vind is dat dit gedrag stopt vanaf 21.5 graden op de Madoka, dat komt niet echt overeen met pendelen lijkt me

modulatie staat inderdaad aan (op 5)

[ Voor 3% gewijzigd door CurryWurry op 05-12-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

CurryWurry schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:09:
[...]

alle groepen staan open, en ik zie dit gedrag zowel met een hogere en lagere stooklijn. Wat ik vreemd vind is dat dit gedrag stopt vanaf 21.5 graden op de Madoka, dat komt niet echt overeen met pendelen lijkt me

modulatie staat inderdaad aan (op 5)
Mijn gok is dat modulatie je stooklijn te ver verlaagt, zodat je unit gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
Hallo iedereen,

Ik heb de 300 L warmwatertank ingesteld op spaarstand vanaf 5h30 in de ochtend.
In mijn verbruik zie ik dan ineens een hele hoge piek dus ik heb de indruk dat hij de BUH hiervoor gebruikt? Kan dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zncTjXHq4_BmPCrQCWCCOeSXsvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UZriMZiISb7Zh6n6Q39cq1w5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1knaKZ1vzce_y5BvrvTwRV52fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7euVuOc3t41sno5vMZND1ttY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:04:
[...]

Op welke manier kan je de pompsnelheid verhogen op de WP? Deze op continu ipv vraag te zetten?

Op de WP zelf staat alles duidelijk met 1 zone ingesteld. Aan de radiator zelf zou ik ook niet weten waar je nog iets kan afsluiten. Zie hieronder voor foto's.

[...]

Zie hieronder voor foto's van de radiator + thermostaatkraan. Ik zie geen wit dopje zoals je beschrijft.
Heb ook reeds getest om de thermostatische kraan eraf te laten maar ook dit maakt geen verschil in warmte.
[Afbeelding][Afbeelding]
Helemaal onderaan heb je een dopje, aan de zijkant. Dat eraf halen en met een grote imbus kun je de schroef draaien. Dat ook gecheckt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
MatteC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:32:
Hallo iedereen,

Ik heb de 300 L warmwatertank ingesteld op spaarstand vanaf 5h30 in de ochtend.
In mijn verbruik zie ik dan ineens een hele hoge piek dus ik heb de indruk dat hij de BUH hiervoor gebruikt? Kan dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan maar zit piekje is normaal (zonder BUH) voor het opwarmen van warm water.
Wat had je verwacht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:32:
[...]

Helemaal onderaan heb je een dopje, aan de zijkant. Dat eraf halen en met een grote imbus kun je de schroef draaien. Dat ook gecheckt?
Je bedoelt het voetventiel? Heb al getest om deze verder dicht te zetten (dus naar de buis toe) maar dit lijkt me geen verschil te maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PV4quApJ0BnEYXPWhS1Yf2120dQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCh0vvjQhXPjMQA3aYVZQs51.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:48:
[...]

Je bedoelt het voetventiel? Heb al getest om deze verder dicht te zetten (dus naar de buis toe) maar dit lijkt me geen verschil te maken. [Afbeelding]
Maar je wilt toch dat de radiator warm wordt? Dan moet ie juist open/naar buiten toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:48:
[...]

Je bedoelt het voetventiel? Heb al getest om deze verder dicht te zetten (dus naar de buis toe) maar dit lijkt me geen verschil te maken. [Afbeelding]
Hbe je geen instelring achter de thermnostaat knop, dus op het metaal vand e radiator zelf. Om het indrukpinnetje zeg maar. Dat is een flow instelling, daar is dat voor bedoeld 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
Rainesh schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:50:
[...]

Maar je wilt toch dat de radiator warm wordt? Dan moet ie juist open/naar buiten toe
Hij stond oorspronkelijk helemaal open dus zo goed als volledig tegen de buitenring aan. Heb nu enkel getest of het verschil maakt indien ik deze verder wegdraai van de buitenring.
PCJR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:57:
[...]

Hbe je geen instelring achter de thermnostaat knop, dus op het metaal vand e radiator zelf. Om het indrukpinnetje zeg maar. Dat is een flow instelling, daar is dat voor bedoeld 8)
Geen flauw idee :P Zeg gerust als je hier zoiets op ziet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbNk8d3IUrKR098JG1I_1IE8kF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v85K54plAjckpMdgwVy7x9V3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:04:
[...]

Hij stond oorspronkelijk helemaal open dus zo goed als volledig tegen de buitenring aan. Heb nu enkel getest of het verschil maakt indien ik deze verder wegdraai van de buitenring.

[...]

Geen flauw idee :P Zeg gerust als je hier zoiets op ziet. [Afbeelding]
Het pinnetje kun je draaien (met een spitsbektang). Om het pinnetje heen, in het rond, staan cijfers, 123456 bij bij. Dat is 1-6 L/min debiet.

De platte kant van het pinnetje is de wijzer, dus platte kant naar 4 = 4 L/min. Zo is het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
PCJR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:05:
[...]

Het pinnetje kun je draaien (met een spitsbektang). Om het pinnetje heen, in het rond, staan cijfers, 123456 bij bij. Dat is 1-6 L/min debiet.

De platte kant van het pinnetje is de wijzer, dus platte kant naar 4 = 4 L/min. Zo is het bij mij.
Lijkt me toch iets anders dan want zie nergens cijfers bij mij maar toch bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
MrFish schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:26:
[...]

Mijn gok is dat modulatie je stooklijn te ver verlaagt, zodat je unit gaat pendelen.
dat zou inderdaad wel kunnen. Ik ga, zoals velen hier, modulatie maar eens disablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Ik heb beneden VV en op de 1e. Alle groepen opengezet, de naregeling genegeerd. Huis op zo'n 20-21 graden.

Liep allemaal wel prima maar krijg toch wel klachten van de vrouw (en ondergetekende vindt het ook niet heel prettig) dat de slaapkamers ook 20 graden zijn.

Aldus heb ik eens geprobeerd om de ouderslaapkamer op 18 graden te zetten. De andere slaapkamers en woonkamer staan op 30 graden (ergo altijd flow, loopt op stooklijn).

Tot op heden zie ik geen problemen bijv. pendelen o.i.d., terwijl onze slaapkamer wel lekker is afgekoeld.

Het verbruik is er trouwens wel minder van geworden.

Conclusie is een deel van de groepen 24/7 open laten staan en deels gebruik maken van de naregeling niet ook gewoon prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:21:
[...]

Lijkt me toch iets anders dan want zie nergens cijfers bij mij maar toch bedankt voor de info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkXP0ozq3lJGl4uKvi7Sb-UXcDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YfOrioEkdhZJKef7Y68jpU5.jpg?f=fotoalbum_large

Pinnetje is afgevlakt? Soms ziet het wat anders uit bij een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:03
[b]

Weken naar deze oplossing gezocht om een radiator aan de praat te krijgen. Net naar boven gelopen en ja hoor, aan het pinnetje draaien _/-\o_

Bedankt!!

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

CurryWurry schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:31:
[...]

dat zou inderdaad wel kunnen. Ik ga, zoals velen hier, modulatie maar eens disablen.
Je kunt, naast de modulatie-range, ook nog de minimale setpoint aanpassen van de LWT. Ook de modulatie houdt zich aan deze minimale waarde. (Stel: je stooklijn is 26°C, je modulatiebereik is 5°C, en deze waarde staat op 25°C, dan zal de modulatie de LWT dus niet onder de 25°C verlagen.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dotw7JP2TwQWTgiD47RvtQOoZPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWU0uEUKTEpjYRxToTALyAuz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:33:
Conclusie is een deel van de groepen 24/7 open laten staan en deels gebruik maken van de naregeling niet ook gewoon prima?
Dat is precies wat ik ook doe. Beneden gewoon alle naregeling weggehaalt (10 groepen) en boven met naregeling en de flow wat beperkt zodat er niet meteen een sloot koud water retour gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
PCJR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]

Pinnetje is afgevlakt? Soms ziet het wat anders uit bij een ander merk.
Goed om te horen dat dit de oplossing was bij een andere member maar bij die van mij(heb ook bij andere radiatoren los gedraaid) is dit helaas niet te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlN0UpovCAIe_VzAfWaKTzgCZJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUUosoS6X5ePF8AJ1l3LMq1h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:13:
[...]

Goed om te horen dat dit de oplossing was bij een andere member maar bij die van mij(heb ook bij andere radiatoren los gedraaid) is dit helaas niet te zien.
[Afbeelding]
Dan is deze niet instelbaar denk ik. Dan moet je het met het voetventiel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Laatst online: 31-03 14:16
arnoldniessen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:42:
[...]

Klopt, 33->31 bij 20L/min is evenveel warmteafgifte als 34->30 bij 10L/min. Maar:
-20L/min kost ietsje meer circulatiepomp-vermogen
-bij Ta=33 werkt de WP ca 2% zuiniger dan bij Ta=34

Dat laatste effect is het belangrijkste.
Goede theorie inderdaad. Ik heb mijn stooklijn lager gezet en mijn delta T verlaagd met 1 graad. Ik zie nu echter dat ie gebruik maakt van zijn overschot en mijn pomp gaat niet harder draaien (7.1L/min), hoe zou dit komen?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
SmartGuyz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:28:
[...]

Goede theorie inderdaad. Ik heb mijn stooklijn lager gezet en mijn delta T verlaagd met 1 graad. Ik zie nu echter dat ie gebruik maakt van zijn overschot en mijn pomp gaat niet harder draaien (7.1L/min), hoe zou dit komen?
Blijkbaar is je retour water warm genoeg dus hoeft hij nog niet aan "de bak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:30:
[...]

Blijkbaar is je retour water warm genoeg dus hoeft hij nog niet aan "de bak".
Dat is het hem juist, hij , werkt wel met 800W.
Mijn dT is 4 graden in de instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of3EL2DmjKGVGg1b9aBTGwZQONk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DrLLsv4MQn8tkZSfyzo0qGAr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door SmartGuyz op 05-12-2023 10:37 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
SmartGuyz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:32:
[...]

Dat is het hem juist, hij , werkt wel met 800W.
Mijn dT is 4 graden in de instellingen.

[Afbeelding]
Ok, even terug komen op het bovenstaande, het duurt blijkbaar even voor alles goed staat.
Ik heb modulatie uitgezet. dT op 4 en At staat nu op 29.5 volgens de stook lijn. Het systeem is nu heel stabiel met een COP van 4.3. Ik wil dit even aanzien en wellicht de stooklijn nog iets verlagen en de dT ook met 1 graad.

De pomp draait nu wel 11l/min ipv 6l/min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
MrFish schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:49:
[...]

Je kunt, naast de modulatie-range, ook nog de minimale setpoint aanpassen van de LWT. Ook de modulatie houdt zich aan deze minimale waarde. (Stel: je stooklijn is 26°C, je modulatiebereik is 5°C, en deze waarde staat op 25°C, dan zal de modulatie de LWT dus niet onder de 25°C verlagen.)
[Afbeelding]
ik ga inderdaad zoiets moeten doen.. Door de modulatie wordt nu een te hoge aanvoertemperatuur gebruikt, waardoor het huis relatief snel opwarmd. Het setpoint wordt bereikt maar door het pendelgedrag schiet de temperatuur toch door naar ongeveer 21 graden. Daarna zakt de aanvoertemperatuur naar 28 graden, en bleef de de kamer temperatuur hangen rond 21 graden - en dit is zo een paar uur doorgegaan - 21.5 graden werd nooit bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
PCJR schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:22:
[...]

Dan is deze niet instelbaar denk ik. Dan moet je het met het voetventiel doen.
Voetventiel zou helemaal naar het uiteinde gedraaid moeten worden he? Dus naar de buitenste ring.
Zie vorige foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siro schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:45:
[...]

Voetventiel zou helemaal naar het uiteinde gedraaid moeten worden he? Dus naar de buitenste ring.
Zie vorige foto's.
Uitdraaien is open. Indraaien is dicht. Meestal hoor je dat ook wel aan de flow/stromingsgeluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 13:51
Goedendag allemaal,

Onze Altherma3 draait zometeen een jaar naar volle tevredenheid.
Na dit hoofdstuk gedeeltelijk doorgelezen te hebben kriebelt het mij toch om e.e.a. te "tweaken"

Ik ben er van overtuigd dat er qua efficentie en besparing wel het nodige nog te halen valt.
Mijn vraag is nu, wat is de beste manier om onze WP af te stellen? We hebben 8 groepen vvw en boven 4 radiatoren die eigenlijk niet gebruikt worden.
Onze WP draait op de WAR met een enkele stooklijn. Ik heb al wel geleerd dat de nachtverlaging van 2 graden die ik zelf heb ingesteld ervoor zorgt dat het energie gebruik behoorlijk toeneemt.

Deze eraf gehaald en dat scheelt bijna 10kWh per dag.

Ik lees dingen over modulatie etc. Zal zelf de instalateur reference erop naslaan maar misschien was hier al overeenstemming over het beste stappenplan om de WP te optimaliseren?

De WP werkt prima en we hebben geen klachten, maar je bent een tweaker of niet. ESPALTHERMA draait sinds het begin al op de WP en deze lees ik uit met HA.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat vragen over de SWW settings….. nieuwe installatie hier waarbij de installateur de desinfectie functie bij oplevering heeft uitgezet en standaard de warmhoudstand (bodemwaarde 45 graden) aanstaat.

230L tank waarbij we geen buitensporig warm water verbruik hebben. Huidige verbruik is rond 40kWh per maand.

Hier in BE nog best een flink tariefverschil tussen dag (7:00-22:00) en nachttarief met resp 29cent en 19cent per kWh.

- Zinvol om de desinfectiestand aan te zetten? En op welke dag/tijd dan?
- Zinvol om op te gaan warmen met programma+warmhouden? En ook dan met welk schema en eco/comfort?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbon
  • Registratie: December 2023
Wij hebben een Daikin EHVH08S18S9W warmtepomp. Ons stroomverbruik is momenteel echt heel hoog. Is dit normaal? Dit is ons stroomverbruik totaal per dag in december:

1 53,4 kwh
2 83,5 kwh
3 55,3 kwh
4 64,2 kwh

Het verbruik schiet de laatste dagen enorm omhoog. In November hebben we in totaal 917 kwh verbruikt.

Waarschijnlijk is dit al ergens besproken in dit draad maar het is heel lastig om dit terug te vinden aangezien dit een behoorlijk lang draadje is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smaij
Denbon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:38:
Wij hebben een Daikin EHVH08S18S9W warmtepomp. Ons stroomverbruik is momenteel echt heel hoog. Is dit normaal? Dit is ons stroomverbruik totaal per dag in december:

1 53,4 kwh
2 83,5 kwh
3 55,3 kwh
4 64,2 kwh

Het verbruik schiet de laatste dagen enorm omhoog. In November hebben we in totaal 917 kwh verbruikt.

Waarschijnlijk is dit al ergens besproken in dit draad maar het is heel lastig om dit terug te vinden aangezien dit een behoorlijk lang draadje is.
Lijkt mij niet normaal MAAR, dit hangt van heel veel factoren af.
- Wat is je afgifte systeem
- Wat zijn de instellingen, draai je weersafhankelijk, wanneer mag je backup element bij komen
- Wat voor isolatie / ventilatie heeft je huis
- Waar en hoe staat de buitenunit opgesteld
- Wat voor huis etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Denbon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:38:

1 53,4 kwh
2 83,5 kwh
3 55,3 kwh
4 64,2 kwh

Lijkt me wat hoog, maar ik zie de eerste dagen van december ook een hoger verbruik. Voornamelijk door dat de luchtvochtigheid hoog is en de temperatuur laag. Daardoor veel defrosts en na een defrost zie ik dat de Daikin even moeten zoeken om weer stabiel te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbon
-

[ Voor 110% gewijzigd door Denbon op 05-12-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:46:
[...]

Dat kan maar zit piekje is normaal (zonder BUH) voor het opwarmen van warm water.
Wat had je verwacht ?
Bedankt voor je antwoord! ik vind 3500 W heel veel voor enkel de warmtepomp (dus zonder BUH)? Of ben ik verkeerd?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MatteC schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:58:
[...]

Bedankt voor je antwoord! ik vind 3500 W heel veel voor enkel de warmtepomp (dus zonder BUH)? Of ben ik verkeerd?

bedankt
Nee hoor, bij mij gaat 'ie voor SWW geregeld tot 4400W.

PS: Ik heb nu een 16A beveiligingsautomaat er achter zitten, dat was genoeg volgens de installateur, maar twijfel inmiddels of het misschien toch een 20A zou moeten zijn. In de handleiding staat overigens ook 20A, maar dat wist ik niet toen de boel werd aangelegd...
Overigens is die automaat een C-type, dus als het niet al te lang boven de 16A gaat (half uur of zo) zou het nog wel moeten kunnen. Ik zal vanmiddag de IR camera er eens op zetten als 'ie los gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbon
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:48:
[...]

Lijkt mij niet normaal MAAR, dit hangt van heel veel factoren af.
- Wat is je afgifte systeem
- Wat zijn de instellingen, draai je weersafhankelijk, wanneer mag je backup element bij komen
- Wat voor isolatie / ventilatie heeft je huis
- Waar en hoe staat de buitenunit opgesteld
- Wat voor huis etc
Het betreft een vrijstaand huis met vloerverwarming over de gehele beneden verdieping.
Hij staat nu op weersafhankelijk ingesteld. Ik heb er zelf niet direct veel verstand van dus je vraag over de bakcup kan ik niet zo beantwoorden. De buitenunit hangt aan de zijkant van het huis op de oprit achter de poort. Zijn er instellingen waar ik naar kan kijken of evenuteel als test eens zou kunnen aanpassen?

Er zijn verder geen radiators of iets dergelijks aangesloten. Alleen de vloerverwarming. Het huis is goed geïsoleerd. We hebben geen mechanische ventilatie.

Ik zie veel pieken in het verbruik. Daar waar het tot November voornamelijk s'nachts was dat de pomp draaide gebeurt dat nu ook overdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sinds start van de koude dagen zie ik dat mijn SWW run vaak onderbroken wordt door een korte "pauze".

De hysterese staat op 6 en de marge op 2. Hij begint rond de 40 gr en verwarmt dan naar 48 gr.

Hij komt prima op temperatuur, geen problemen op dat vlak.

Alleen... ik zie in de P1 nu 2 pieken in plaats van 1. De run wordt dus onderbroken. Ik heb eens zitten luisteren en in de korte pauze tussen de 2 pieken hoor ik dan wat leidinggeruis.

Ik zat zelf te denken dat er een defrost plaatsvindt tussen de 2 pieken. Het geruis zou dan het warme water kunnen zijn wat naar de buitenunit stroomt?

Wat denken jullie? Is dit een normaal fenomeen? Zien jullie dit ook? Eerder was dit namelijk niet. Daarbij hoor ik tijdens verwarmingsbedrijf geen leidinggeruis tijdens defrosts. Die gaan overigens allemaal op de BUH.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:21:
Sinds start van de koude dagen zie ik dat mijn SWW run vaak onderbroken wordt door een korte "pauze".

De hysterese staat op 6 en de marge op 2. Hij begint rond de 40 gr en verwarmt dan naar 48 gr.

Alleen... ik zie in de P1 nu 2 pieken in plaats van 1. De run wordt dus onderbroken. Ik heb eens zitten luisteren en in de korte pauze tussen de 2 pieken hoor ik dan wat leidinggeruis.

Ik zat zelf te denken dat er een defrost plaatsvindt tussen de 2 pieken. Het geruis zou dan het warme water kunnen zijn wat naar de buitenunit stroomt?

Wat denken jullie? Is dit een normaal fenomeen? Zien jullie dit ook? Eerder was dit namelijk niet. Daarbij hoor ik tijdens verwarmingsbedrijf geen leidinggeruis tijdens defrosts. Die gaan overigens allemaal op de BUH.
Je hebt een split? Dan is het niet het leidingwater maar gewoon het proces wat omgedraaid wordt om je buitenunit te defrosten. Dat gaat dan zonder BuH omdat je retourtemperatuur hoger is dan bij je vloerverwarming kan dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
smaij schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:33:
[...]

Je hebt een split? Dan is het niet het leidingwater maar gewoon het proces wat omgedraaid wordt om je buitenunit te defrosten. Dat gaat dan zonder BuH omdat je retourtemperatuur hoger is dan bij je vloerverwarming kan dat gewoon.
Held! Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Denbon schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:04:
[...]

Het betreft een vrijstaand huis met vloerverwarming over de gehele beneden verdieping.
Hij staat nu op weersafhankelijk ingesteld. Ik heb er zelf niet direct veel verstand van dus je vraag over de bakcup kan ik niet zo beantwoorden. De buitenunit hangt aan de zijkant van het huis op de oprit achter de poort. Zijn er instellingen waar ik naar kan kijken of evenuteel als test eens zou kunnen aanpassen?

Er zijn verder geen radiators of iets dergelijks aangesloten. Alleen de vloerverwarming. Het huis is goed geïsoleerd. We hebben geen mechanische ventilatie.

Ik zie veel pieken in het verbruik. Daar waar het tot November voornamelijk s'nachts was dat de pomp draaide gebeurt dat nu ook overdag
Ala je zegt dat in november hij alleen snachts draaide vermoed ik dat je stooklijn echt te hoog staat. Ook zal met dit soort cijfers je backup heater meegedaan hebben.
Het advies dat wij je kunnen geven, ga je inlezen in de materie, vul eventueel de google sheet in met je huidige instellingen die je uit de binnenunit kan halen en ga vergelijken met andere mensen.

- kijk naar de evenwichtstemperatuur
- wat is je stooklijn
- welke dt en welke overregeling
- hoe heb je deze verbruikscijfers bemachtigd? Kan je een aparte meter tussen meterkast en de wp zetten bijv een meter van homewizard dan krijg je al snel veel informatie over verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:21:

Ja, dat kan gebeuren. Ik heb het slechts 1x gezien maar defrost tijdens de SWW-run komt zeker voor.
Defrost gebruikt soms de BUH maar kan niet anders dan ook circulatiewater gebruiken en moet uiteraard ook de compressor gebruiken om de warmte naar buiten te krijgen via de koelmiddel leidingen.
Die ene keer bleef de driewegklep gewoon op DHW staan, ik zag ook de watertemperatuur wat zakken.

Pagina: 1 ... 69 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma