Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:19:
[...]
b het je al een keer eerder uitgelegd. Dat het binnen nu 20,6 is ipv 21,5 betekent niet dat je WP harder gaat werken om je setpoint te halen.
Je watertemperatuur en of je WP harder gaat werken is VOLLEDIG afhankelijk van je buitentemperatuur. Gaat je buitentemperatuur omlaag, dan gaat je WP harder werken omdat je stooklijn zegt dat er een hogere temperatuur nodig is om je huis warm te houden.
Je themostaat zegt dus echt absoluut niks over of je WP harder of zachter moet werken, het is meer een signaal dat je WP aan moet gaan/blijven of niet.
Mijn WP staat al sinds vannacht op circa 400-500 watt te pruttelen en mijn setpoint is nog steeds niet behaald. Wordt wel heel langzaam warmer, maar echt heel langzaam.
Dit is niet helemaal waar: als je modulatie aan hebt staan zal wel de WP degelijk gaan hannessen met je stooklijn, ik heb daarvan gebruik gemaakt om een 'ideale' stooklijn te maken.
Vanaf het begin had ik modulatie op 5 staan (dus +/- 5 graden afwijking van de ingestelde stooklijn toegestaan!) en ik heb bijgehouden wat de 'LW setpoint' was t.o.v. gemeten buitentemperatuur.
Nadat ik voldoende meetpunten had tussen buitentemperatuur 1...12 kon ik in Excel vrij gemakkelijk uitrekenen wat de stooklijn zou moeten zijn.
Ik gebruik de Madoka om een doeltemperatuur in de huiskamer te zetten.
Nog even ter info wat modulatie doet: als gemeten temperatuur ver onder de doeltemperatuur ligt zal de stooklijn verhoogd worden; hoe dichter je de doeltemperatuur nadert hoe verder de stooklijn omlaag gaat, totdat het *warmer* wordt dan de doeltemperatuur, dan zal de stooklijn omlaag geduwd worden.
Zoals je begrijpt is het aflezen van evenwicht een langdurig karwei, je moet een periode vinden waar de buitentemperatuur wat langer ongeveer constant is en de doeltemperatuur ongeveer bereikt is, dan kan je zien hoe groot de fout in je stooklijn is.
Voorbeeld van mijn Excel sheet met huidige stooklijn
Heel makkelijk dus: linksboven de coördinaten van de stooklijn, deze heb ik 'uitgerekend' per graad van -20 tot +30 in kilommen D-G, daarmee kan je dan makkelijk het plaatje maken maar ook de verschillen tussen gemeten en ingestelde stooklijn bepalen. Aan de rechterkant zie je meetpunten (kolommen R en S) t.o.v. stooklijn.
Dat 'makkelijk' kost dus wel veel tijd, je moet 'rustige' periodes van de juiste temperatuur zoeken.
Edit: ik moet dit hele spelletje nog een keer opnieuw doen met de nieuwe stooklijn, al was het maar om te controleren dat het allemaal klopt. Ik heb de modulatie teruggezet naar 2 om te voorkomen dat de WP als een malloot aanslaat omdat de schuifdeur even openstaat en de Madoka ineens 16 graden meet
[
Voor 5% gewijzigd door
mawashigeri op 04-12-2023 16:42
]