Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
@Teejbeej

Dus als ik het goed begrijp heb je een HT unit. Boven radiatoren en beneden vloerverwarming met een mengverdeler?

Wat is je huidige stooklijn?

Je geeft aan dat je een goed geïsoleerd huis hebt. Ik weet even nu niet wat je huidige settings zijn. Maar ik zou beginnen met het volgende

45 bij -10 (40 kan ook maar denk dat dat misschien iets te laag is)
27 bij 18 graden.
DT tussen de 5 en 10.

Dit als uitgangspunt en kijken wat ie doet. Je mengverdeler van je vloerverwarming goed inregelen. Maar daarnaast de radiatoren ook waterzijdig goed inregelen.

Hoe heb je je BUH ingesteld?

@Just_A_User

Ik gebruik zelf de Oneconnecta app om mijn stooklijn "on-the-fly" aan te passen, staat al een tijdje op -2.

Koelt je huis nog af?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:23
Teejbeej schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:11:
[...]

Klopt, ik had tot begin dit jaar ‘gewoon’ gasgestookte CV met een grote verdeler met eigen circulatiepomp. Verdeler en pomp zijn gewoon blijven zitten. Boven is bij mij ‘bijzaak’; alle slaapkamers zijn voorzien van airco (en dus radiatoren maar die staan eigenlijk altijd op alleen minimale doorstroom, muv de 2 badkamers dus). Maar heb de boel wel laten aanleggen om de mogelijkheid alle radiatoren ten volle te gebruiken eventueel te kunnen benutten.
Als ik je verschillende reacties goed begrijp (ik heb de indruk dat mensen te snel reageren op een halve zin) gebruik je de weersafhankelijke stooklijn voor de additionele ruimte ([0-00]-[0-03]: default stooklijn -10/55 - +15/25) en mengt bij voor de vloerverwarming? Want iedereen valt over die 55 of 60 maar dat is dus bij -10 buiten, nu is het rond 0 buiten dus zal de gewenste AWT al lager zijn. 55 bij -10 is helemaal niet vreemd voor radiatoren, al is het voor het rendement wel jammer dat het beneden bijgemengd moet worden.

Ik denk dat je met inzet van 24-uurs (of desnoods 12-uurs) middeling ook een stuk rendement kunt winnen.

Overigens ben ik het niet eens met enkele reacties dat defrosts toenemen bij hogere AWT. Defrosts hangen af van het vermogen dat uit de buitenlucht gehaald wordt. Bij hetzelfde totale vraagvermogen zal een hogere AWT een lagere COP geven, dus wordt er meer warmte uit het lichtnet en minder uit de buitenlucht gehaald, dus (iets) minder defrosts.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
Just_A_User schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:50:
[...]

Ja, ik snap dat dat veel is, maar gevoelsmatig vind ik het ook dat ie daar niet meer ver vanaf zit. Maar, tegelijkertijd denk ik, je hebt dus nog die 4 a 5 graden 'ruimte', als het ware. Als je nu merkt dat je de gevraagde temperatuur niet bereikt, waarom gebruik je die ruimte die je hebt dan niet om de temperatuur wel te halen?
Een Daikin Altherma warmtepomp is een heel "dom" apparaat en doet 2 dingen:
1. Hij gaat AAN als de kamerthermostaat temperatuur kleiner is als setpoint -0.5 graden en gaat uit als temperatuur groter is dan setpoint + 0.5 graden.
2. Als de warmtepomp aan staat, kijkt hij naar de (externe) temperatuursensor en gaat hij vertrekwater maken volgens de ingestelde stooklijn.

Dus een warmtepomp gaat die 4 a 5 graden ruimte in je stooklijn echt niet gebruiken om de kamer op temperatuur te brengen. Dan moet je een modulerende CV ketel kopen.

Wel zou je de instelling MODULATIE kunnen instellen, maar dat zou ik pas doen als je stooklijn goed is. Over modulatie wordt zoals eerder genoemd verschillende ervaringen gedeeld. Ik heb na twee jaar ploeteren met de instelling nu eindelijk de stooklijn goed staan (tussen 28 en 33 graden), modulatie aangezet met een MAX MODULATIE = 5 (verschil tussen stooklijn max - stooklijn min) en nu draait de installatie 7*24 uur op een nagenoeg vlakke kamer temperatuur (setpoint = 20, gemeten tussen 20.3 en 20.8 graden).
Ik zie ook werkelijk dat de WP de stooklijn verlaagd als de gemeten temperatuur te hoog wordt. Op de VV-verdeler zie ik een aanvoer temperatuur van 26.5 graden en retour temperatuur van 23 graden, DeltaT staat op 3. Flow in de vloerverarming is op alle groepen 2 L/min.

De installatie is dus mooi in evenwicht na 2 jaar dit forum volgen en vele instellingen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 17:29
Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:39:

@Just_A_User

Ik gebruik zelf de Oneconnecta app om mijn stooklijn "on-the-fly" aan te passen, staat al een tijdje op -2.

Koelt je huis nog af?
Nee. Of nee, hij koelt in de nacht wel iets af, en volgens mij zou hij dat vast moeten houden, dus dat is niet per sé goed denk ik, de temperatuur fluctueert nogal.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VKRZYSq.png

Nu is dit niet helemaal eerlijk. De Madoka hangt naast een deur naar de gang. De Netatmo staat naast een deur naar de bijkeuken. Als die deuren open gaan, dan dropt de temperatuur snel (logischerwijs) en met een klein kind wat deuren dicht maken als een mogelijkheid ziet die niet per sé uitgevoerd hoeft te worden zijn de 2 diepe dalen verklaard.

Je ziet op het plaatje beide sensoren tegelijkertijd, en je ziet ook dat Netatmo een duidelijk lagere temperatuur ziet dan Madoka en ik heb dat straks proberen aan te passen, maar ik kwam er niet uit in het (installateurs)menu dus ben ik er maar weer uitgegaan omdat ik bang was iets 'stuk' te maken. Er zit grofweg een verschil van 0,8 graden in.

Madoka staat ingesteld op 21,5. Dat lukt dus aardig, ogenschijnlijk, maar op die 22 komt ie niet (het punt waarop hij uit zou gaan). Nu vind ik dat laatste niet erg, maar de wérkelijke temperatuur ligt dus ongeveer 0,8 graden lager. Ik kan uiteraard Madoka op 22 zetten, maar mijn innerlijke autist heeft moeite met dat die temperaturen zo ver uit elkaar liggen. :P

Vanaf dat het dus een stukje kouder werd in de afgelopen dagen dropte de temperatuur wel in die zin dat goeie week, anderhalve week geleden de 22 nog wel eens aangetikt werd (met als nadeel dat de pomp uitging) dus ik vind het niet erg dat de pomp door deze situatie nu niet uit gaat, maar ik vind het wél vervelend dat ie de temperatuur niet vast kan houden als de temperatuur buiten naar beneden gaat, want volgens mij is het principe toch een 'constante temperatuur'.

Wat me met deze vergelijking trouwens ook opvalt is dat beide sensoren op dezelfde momenten grotere temperatuurwisselingen zien. Ik dacht eerst dat de Madoka nogal gek was als ie ineens in een half uur een halve graad erbij zag bij wijze van, maar ik zie nu dat Netatmo dat óók ziet, dus blijkbaar gebeurt dat toch echt.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:22:
[...]

Nee. Of nee, hij koelt in de nacht wel iets af, en volgens mij zou hij dat vast moeten houden, dus dat is niet per sé goed denk ik, de temperatuur fluctueert nogal.

[Afbeelding]

Nu is dit niet helemaal eerlijk. De Madoka hangt naast een deur naar de gang. De Netatmo staat naast een deur naar de bijkeuken. Als die deuren open gaan, dan dropt de temperatuur snel (logischerwijs) en met een klein kind wat deuren dicht maken als een mogelijkheid ziet die niet per sé uitgevoerd hoeft te worden zijn de 2 diepe dalen verklaard.

Je ziet op het plaatje beide sensoren tegelijkertijd, en je ziet ook dat Netatmo een duidelijk lagere temperatuur ziet dan Madoka en ik heb dat straks proberen aan te passen, maar ik kwam er niet uit in het (installateurs)menu dus ben ik er maar weer uitgegaan omdat ik bang was iets 'stuk' te maken. Er zit grofweg een verschil van 0,8 graden in.

Madoka staat ingesteld op 21,5. Dat lukt dus aardig, ogenschijnlijk, maar op die 22 komt ie niet (het punt waarop hij uit zou gaan). Nu vind ik dat laatste niet erg, maar de wérkelijke temperatuur ligt dus ongeveer 0,8 graden lager. Ik kan uiteraard Madoka op 22 zetten, maar mijn innerlijke autist heeft moeite met dat die temperaturen zo ver uit elkaar liggen. :P

Vanaf dat het dus een stukje kouder werd in de afgelopen dagen dropte de temperatuur wel in die zin dat goeie week, anderhalve week geleden de 22 nog wel eens aangetikt werd (met als nadeel dat de pomp uitging) dus ik vind het niet erg dat de pomp door deze situatie nu niet uit gaat, maar ik vind het wél vervelend dat ie de temperatuur niet vast kan houden als de temperatuur buiten naar beneden gaat, want volgens mij is het principe toch een 'constante temperatuur'.

Wat me met deze vergelijking trouwens ook opvalt is dat beide sensoren op dezelfde momenten grotere temperatuurwisselingen zien. Ik dacht eerst dat de Madoka nogal gek was als ie ineens in een half uur een halve graad erbij zag bij wijze van, maar ik zie nu dat Netatmo dat óók ziet, dus blijkbaar gebeurt dat toch echt.
Heb je keer gekeken naar tocht?

En het trucje van @PCJR om de Madoka sensor om te draaien zodat die beter registreert? Dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:27:
[...]

Heb je keer gekeken naar tocht?

En het trucje van @PCJR om de Madoka sensor om te draaien zodat die beter registreert? Dat al gedaan?
Ja tocht, je zou verwachten dat het dat is, want toen ik nog niet doorhad dat Netatmo hetzelfde registreerde als Madoka vond ik het opvallend dat zodra de temperatuur bv op 21 kwam, het punt waarop de pomp besloot dat ie weer in actie moest komen, er echt binnen no time een stijgende lijn qua temperatuur te zien was, als in écht heel snel.

Toen dacht ik, dat is wel erg vreemd, want zo snel werkt dat niet, maar ik realiseer me nu dat Netatmo dat ook ziet, en die staan niet bij elkaar in de buurt (voor zo ver je over 'niet in de buurt van elkaar' kunt spreken in een woonkamer).

Dus op de een of andere manier registreren beide apparaten een sterke temp.stijging binnen een half uur nadat de pomp aan is gegaan. De kans dat beide apparaten een soortgelijk defect hebben lijkt me een stuk onwaarschijnlijker dan dat die temp.stijging daadwerkelijk gebeurt, maar dan kan ik het niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
MajaMestreech schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:55:
[...]

1. Hij gaat AAN als de kamerthermostaat temperatuur kleiner is als setpoint -0.5 graden en gaat uit als temperatuur groter is dan setpoint + 0.5 graden.
2. Als de warmtepomp aan staat, kijkt hij naar de (externe) temperatuursensor en gaat hij vertrekwater maken volgens de ingestelde stooklijn.

Dus een warmtepomp gaat die 4 a 5 graden ruimte in je stooklijn echt niet gebruiken om de kamer op temperatuur te brengen. Dan moet je een modulerende CV ketel kopen.

Wel zou je de instelling MODULATIE kunnen instellen, maar dat zou ik pas doen als je stooklijn goed is. Over modulatie wordt zoals eerder genoemd verschillende ervaringen gedeeld. Ik heb na twee jaar ploeteren met de instelling nu eindelijk de stooklijn goed staan (tussen 28 en 33 graden), modulatie aangezet met een MAX MODULATIE = 5 (verschil tussen stooklijn max - stooklijn min) en nu draait de installatie 7*24 uur op een nagenoeg vlakke kamer temperatuur (setpoint = 20, gemeten tussen 20.3 en 20.8 graden).
Ik zie ook werkelijk dat de WP de stooklijn verlaagd als de gemeten temperatuur te hoog wordt. Op de VV-verdeler zie ik een aanvoer temperatuur van 26.5 graden en retour temperatuur van 23 graden, DeltaT staat op 3. Flow in de vloerverarming is op alle groepen 2 L/min.

De installatie is dus mooi in evenwicht na 2 jaar dit forum volgen en vele instellingen proberen.
Ik ben bang dat ik dat niet zo goed snap, want als naar die temperatuursensor gekeken wordt (wat in dit geval dus Madoka is) en hij ziet dat die temperatuur steeds verder onder de wenstemperatuur komt te liggen, dan zou ik dus verwachten dat ie volgens die stooklijn gaat bepalen van 'oke, ik moet nu warmer water aanleveren, want met de watertemperatuur die ik nu lever zakt de temperatuur steeds verder weg'.

Maar dat werkt dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
Teejbeej schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:39:
[...]

De thermostaatkraan van mijn vvw verdeler heeft altijd op 50 gestaan (en staat dat nog).
Of heeft die een andere functie…?
Dat is een maximaal thermostaat en draait helemaal dicht als de 50 gehaald wordt om je vloer te beschermen. Als het goed is heeft je VV pomp ook een thermische schakelaar (meestal bi-metaal) in het elektriciteitssnoer die vast zit aan je aanvoerverdeler, een dubbele beveiliging dus voor je vloer want die is heel wat duurder dan een paar schakelaars!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:38:
[...]

Ik ben bang dat ik dat niet zo goed snap, want als naar die temperatuursensor gekeken wordt (wat in dit geval dus Madoka is) en hij ziet dat die temperatuur steeds verder onder de wenstemperatuur komt te liggen, dan zou ik dus verwachten dat ie volgens die stooklijn gaat bepalen van 'oke, ik moet nu warmer water aanleveren, want met de watertemperatuur die ik nu lever zakt de temperatuur steeds verder weg'.

Maar dat werkt dus niet zo?
Nee hij kijkt naar buiten temperatuur. Dus als het buiten kouder wordt gaat ie warmer water aanmaken.

Thermostaat = WP aan of Uit
Stooklijn = hoeveel graden warm water tov buiten temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:04
Teejbeej schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:12:
[...]

Dus een vloerverwarming obv gas-CV icm radiatoren draait op 30-45?……
Bijzonder…
Ja. Als je vv hebt met een CV-ketel en radiatoren zal jouw CV op bijvoorbeeld 50 graden staan, maar heb je een mengverdeler voor je vv die het retourwater mengt met aanvoerwater zodat er geen 50 graden je vloer in gaat, maar 35-40 bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Sito op 03-12-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:02:
[...]

Nee hij kijkt naar buiten temperatuur. Dus als het buiten kouder wordt gaat ie warmer water aanmaken.

Thermostaat = WP aan of Uit
Stooklijn = hoeveel graden warm water tov buiten temperatuur.
Naar de buitentemperatuur? Ja, maar de buitentemperatuur wordt standaard warmer geschat dan hij in werkelijkheid is. Dat zal komen door de locatie van dat ding, want die zit ergens hoog op het dak. Want die zegt nu 4 graden, terwijl de Netatmo buitensensor die in de tuin (onder een afdak) hangt nu als temperatuur 1.7 graden geeft. Dat is 2,3 graden verschil. Dat zal natuurlijk ook wel wat uitmaken.

Maar waarom kijkt ie naar de buitentemperatuur? Dus hij ziet binnen 'hey, 0,5 graad onder wat de ingestelde temperatuur is'. en op basis daarvan gaat ie weer aan, maar om dan te bepalen wat de temperatuur van het water moet zijn wat de vloer in gaat kijkt ie naar de buitentemperatuur?

Het zal vast logisch zijn, maar ik zie die logica nog niet. Kun je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Oh wacht, volgens mij ging er net een lampje aan in mijn hoofd. Natuurlijk doet ie dat op basis van buitentemperatuur, want als ie het op basis van binnen temperatuur doet, dan is die veel hoger dan buiten, en dus stuurt ie veel te koud (of wellicht wel geen) water door de vloer waardoor het afkoelt binnen.

En die offset instelling ergens in het menu van de Daikin app is natuurlijk om een offset in te stellen t.o.v. die gemeten buitentemperatuur? Oftewel, als ik die instel met bv -2, en de buitentemperatuur meet 4 graden, zoals nu, dan kan ik die offset instellen zodat ie die 4 graden interpreteert als bijvoorbeeld 2 graden, waardoor hij obv de stooklijn dus warmer water maakt en dát door de vloer stuurt, waardoor het warmer wordt in huis.

Dat laatste heeft dan weer tot gevolg dat het wellicht té warm wordt waardoor de pomp uit gaat. Zit ik in de richting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:27:
Oh wacht, volgens mij ging er net een lampje aan in mijn hoofd. Natuurlijk doet ie dat op basis van buitentemperatuur, want als ie het op basis van binnen temperatuur doet, dan is die veel hoger dan buiten, en dus stuurt ie veel te koud (of wellicht wel geen) water door de vloer waardoor het afkoelt binnen.

En die offset instelling ergens in het menu van de Daikin app is natuurlijk om een offset in te stellen t.o.v. die gemeten buitentemperatuur? Oftewel, als ik die instel met bv -2, en de buitentemperatuur meet 4 graden, zoals nu, dan kan ik die offset instellen zodat ie die 4 graden interpreteert als bijvoorbeeld 2 graden, waardoor hij obv de stooklijn dus warmer water maakt en dát door de vloer stuurt, waardoor het warmer wordt in huis.

Dat laatste heeft dan weer tot gevolg dat het wellicht té warm wordt waardoor de pomp uit gaat. Zit ik in de richting?
Jap

En te warm komt dan weer door een te hoge stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:33:
Hallo

Ik laat de buiten unit tussen 22:00-6:00 op het “stiller” programma werken.
Dit is het op 1 na stilste programma
En het verschil hoor je normaal gesproken ook echt.

Ik heb heb gemerkt dat als de warmtepomp een Defrost doet, het stiller programma er van af gaat.
De warmtepomp maakt echt een stuk meer geluid tijdens de Defrost.

Herkenbaar?

Of weet iemand toevallig of dit ook echt zo is?
Welke instelling is dit? Ik wist niet dat je de buiten unit op een stillere modus kon zetten.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
SmartGuyz schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:12:
[...]

Welke instelling is dit? Ik wist niet dat je de buiten unit op een stillere modus kon zetten.
Staat onder gebruiker uit m'n hoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Sparky schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:47:
[...]

Ik zou op dit moment (nog) even niet in de instellingen gaan rommelen maar het volgende in de app doen:

app -> thuis (helmaal linksonderin) -> warmtepomp -> instellingen -> geavanceerde instellingen -> balkje 1 of 2 graden naar rechts schuiven.

Met deze instelling kun je de gehele stooklijn even snel iets omhoog of omlaag schuiven.
De unit start niet opnieuw op en het zo gefixt.

Na wijziging even een dag aankijken en waar nog nog iets corrigeren.

Na een paar maanden kun je de stooklijn zelf eventueel aanpassen met de correctie-waarde uit de app (en daarna de app weer op "nul" zetten)
Ik wil dit zo gaan doen, maar jij stelt hier het balkje naar rechts schuiven. Als hij nu op 0 staat, en ik schuif 2 naar rechts, dan gaat hij naar +2. Ik dacht eerder van @Rainesh te begrijpen dat deze offset van invloed is op de gebruikte temperatuur die gemeten wordt door de buitensensor. Oftewel, als die sensor momenteel 3 graden meet (positief) en ik doe +2, dan zou de buitentemperatuur +5 worden, wat betekent dat de watertemperatuur zakt, en het dus koeler wordt in huis.

Maar ik begrijp nu dat het niet van invloed is op de gemeten temperatuur door de buitensensor, maar op watertemperatuur die door de vloer wordt gestuurd? Dus als die temperatuur nu 30 graden is, en ik doe +2 in die offset, dan wordt de temperatuur die door de vloer gaat dus 32 graden en dus zou het op moeten warmen in huis?

Welke van de 2 is het, want het maakt dan nogal wat uit of ik naar links of rechts schuif, afhankelijk van welke van de 2 alternatieven hierboven het is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:41:
[...]

Ik wil dit zo gaan doen, maar jij stelt hier het balkje naar rechts schuiven. Als hij nu op 0 staat, en ik schuif 2 naar rechts, dan gaat hij naar +2. Ik dacht eerder van @Rainesh te begrijpen dat deze offset van invloed is op de gebruikte temperatuur die gemeten wordt door de buitensensor. Oftewel, als die sensor momenteel 3 graden meet (positief) en ik doe +2, dan zou de buitentemperatuur +5 worden, wat betekent dat de watertemperatuur zakt, en het dus koeler wordt in huis.

Maar ik begrijp nu dat het niet van invloed is op de gemeten temperatuur door de buitensensor, maar op watertemperatuur die door de vloer wordt gestuurd? Dus als die temperatuur nu 30 graden is, en ik doe +2 in die offset, dan wordt de temperatuur die door de vloer gaat dus 32 graden en dus zou het op moeten warmen in huis?

Welke van de 2 is het, want het maakt dan nogal wat uit of ik naar links of rechts schuif, afhankelijk van welke van de 2 alternatieven hierboven het is. :P
Je haalt 2 dingen door elkaar.

Je hebt offset IN het installateursmenu voor buitentemperatuur. Deze past je buitentemperatuur sensor aan. Moet ik wel even de handleiding nog een keertje lezen of dit ook bij iedere unit kan.

Je hebt in Oneconnecta app of normale gebruikers menu op de binnenunit een aanpassingsmogelijkheid. Deze is voor je aanvoertemperatuur.

Wil je snel en simpel meer warmte zonder gedoe, dan doe je via de Oneconnecta app op +1, zou daarmee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:46:
[...]

Je hebt offset IN het installateursmenu voor buitentemperatuur. Deze past je buitentemperatuur sensor aan. Moet ik wel even de handleiding nog een keertje lezen of dit ook bij iedere unit kan.

Je hebt in Oneconnecta app of normale gebruikers menu op de binnenunit een aanpassingsmogelijkheid. Deze is voor je aanvoertemperatuur.

Wil je snel en simpel meer warmte zonder gedoe, dan doe je via de Oneconnecta app op +1, zou daarmee beginnen.
Nou, als de afwijking van de buitensensor met de werkelijkheid dus meer dan 2 graden (hoger) is, dan lijkt me dat daar een aanpassing sowieo op zijn plek zou zijn. Net als een aanpassing op de gemeten binnentemperatuur van de Madoka, want die is ook hoger dan de werkelijkheid.

Oke, die optie heb ik in de Onecta app, en die moet ik dus op PLUS 1 doen dus. Check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
Hallo iedereen,

we hebben sinds enkele weken een altherma 8 kW lucht water warmtepomp.
We krijgen momenteel het huis niet hoger dan 20.5 graden. De temperatuur van het uittredende water is 32 graden en in totaal wordt er zo'n 40-50 kWh verbruikt op een dag...
is dit normaal? het is een vrijstaand huis, +- 200 m2, met nieuw triple glas, dakisolatie, buitengevel isolatie (EPS 16 cm),...

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
MatteC schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:28:
Hallo iedereen,

we hebben sinds enkele weken een altherma 8 kW lucht water warmtepomp.
We krijgen momenteel het huis niet hoger dan 20.5 graden. De temperatuur van het uittredende water is 32 graden en in totaal wordt er zo'n 40-50 kWh verbruikt op een dag...
is dit normaal? het is een vrijstaand huis, +- 200 m2, met nieuw triple glas, dakisolatie, buitengevel isolatie (EPS 16 cm),...

Bedankt!
Post eens je instellingen. Heb je kwh meters op aangesloten? Hoe staat je BUH ingesteld? Naregeling? Overal vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 21:23
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:33:
Hallo

Ik laat de buiten unit tussen 22:00-6:00 op het “stiller” programma werken.
Dit is het op 1 na stilste programma
En het verschil hoor je normaal gesproken ook echt.

Ik heb heb gemerkt dat als de warmtepomp een Defrost doet, het stiller programma er van af gaat.
De warmtepomp maakt echt een stuk meer geluid tijdens de Defrost.

Herkenbaar?

Of weet iemand toevallig of dit ook echt zo is?
De geluidsarme niveaus beperken het compressorvermogen en de fan-snelheid van de buiten-unit. Ik weet eigenlijk niet of ze dat ook doen tijdens een defrost. Maar ze beperken niet de watercirculatiepomp en dat geeft binnen juist vaak het geluid tijdens defrost.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
[...]

Goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Nu ik wat vaker met de instellingen doende ben om het eea zo optimaal mogelijk te krijgen, vraag ik me steeds vaker af waarom de ONECTA app zo beperkt is.
Zou toch prettig zijn om via de app bv zicht te hebben temp uittredend water.
Dat nog los van nazien van bepaalde instellingen waarvoor je toch ‘steeds’ naar de unit moet lopen om daar je ding te doen….
Ben ik nou zo veeleisend of is die app echt redelijk (te) simpel…?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Teejbeej schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:10:
Nu ik wat vaker met de instellingen doende ben om het eea zo optimaal mogelijk te krijgen, vraag ik me steeds vaker af waarom de ONECTA app zo beperkt is.
Zou toch prettig zijn om via de app bv zicht te hebben temp uittredend water.
Dat nog los van nazien van bepaalde instellingen waarvoor je toch ‘steeds’ naar de unit moet lopen om daar je ding te doen….
Ben ik nou zo veeleisend of is die app echt redelijk (te) simpel…?
Ik heb mijn Daikin ook gekoppeld aan mijn Homey en daar kan ik ook weggaande temperatuur zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRwhZR7zPlFdEQ0q1GshfjojEFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOltPxtcOoO8Spgx6OrYgB9q.jpg?f=fotoalbum_large

vlakke lijn is 29 graden.

[ Voor 24% gewijzigd door Rainesh op 03-12-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:12:
[...]

Ik heb mijn Daikin ook gekoppeld aan mijn Homey en daar kan ik ook weggaande temperatuur zien.

[Afbeelding]

Welke app is dat? Ik kom er diverse met die naam tegen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Teejbeej schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:16:
[...]

Welke app is dat? Ik kom er diverse met die naam tegen….
Homey is aansturing van een domotica systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:42
[...]

Dit heb ik toevallig van de week geprobeerd, omdat hier de sensor van de buiten unit ook 1,5-2 graden teveel aan geeft. Toen ik hem dus een correctie van -2 gaf, kreeg ik naar herstart een error ‘geen externe sensor gevonden’ (of iets in de trend). Dus correctie buitensensor kan niet voor de standaard sensor, alleen als je een extra externe sensor hebt. Althans, voor mij type unit i.i.g. dan (vloermodel) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
danny.s schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:34:
[...]

Dit heb ik toevallig van de week geprobeerd, omdat hier de sensor van de buiten unit ook 1,5-2 graden teveel aan geeft. Toen ik hem dus een correctie van -2 gaf, kreeg ik naar herstart een error ‘geen externe sensor gevonden’ (of iets in de trend). Dus correctie buitensensor kan niet voor de standaard sensor, alleen als je een extra externe sensor hebt. Althans, voor mij type unit i.i.g. dan (vloermodel) .
ik heb ook geen extra externe sensor (ook vloermodel). Maar sommige hier dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdSDWG5SGx7zbRMclZ14wqCsHp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmja8gOOX2iOJmroAwvFAV55.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbuAcbApnpZkKg1Fp3R7cmR57o0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWw0rVCuwZaARCP9y5rbrejg.jpg?f=fotoalbum_large

Vaker iemand hier met een rare/verkeerde waarde in de onecta app bij uittredend watertemp?...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:16

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Lekker sneeuw buiten, temperatuur tegen de 0 graden en toch is de kachel nog niet aan gesprongen. Staat wel ‘aan’ op 21 graden :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXngKnNxgdD_n6nW8F2297njjnY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/83LRLr4wQBTbnfMVhyiy5byK.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:32:
Lekker sneeuw buiten, temperatuur tegen de 0 graden en toch is de kachel nog niet aan gesprongen. Staat wel ‘aan’ op 21 graden :D
[Afbeelding]
Hoe krijg je dat toch voor elkaar? Geen defrosts?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:32:
[Afbeelding]
Bizar. Ik snap hier niks van.

Bij mij is er al iets van 9-10 kWh getankt. Deze koude dagen trekt ie zo’n 30 kWh uit de muur (loopt 24/7).

Is dit niet hét bewijs dat 24/7 veel meer verbruikt dan met thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:44:
[...]

Bij mij is er al iets van 9-10 kWh getankt. Deze koude dagen trekt ie zo’n 30 kWh uit de muur (loopt 24/7).

Is geen bewijs denk ik. Ik weet dat er testen zijn gedaan emt een 10L close in boiler. Ik heb zoiets zelf nu ook in de keuken, erg fijn. Sommige hebben een klokschakelaar erop, dat ie van 22h00-07h00 uit is. Andere hebben m 24/7 aan. Wat blijkt, 24/7 aan is even efficient (en soms zelf een tik beter/goedkoper) dan de nacht-uit situatie.

Kan best zijn dat Toppe zijn wp opeens 6kW voor een uur gaat trekken zodra ie aanspringt. Dan kun je dus beter lekker 24/7 stoken met continue 400-500W :+

Voorbeeldje he ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siro
  • Laatst online: 13-08 18:51
Vreemde vraag ivm de waterdruk:
op de digitale display van mijn WP zie ik dat hij momenteel met een waterdruk van 1.8 staat.
Op de analoge waterdruk display die ook aangesloten is (en er al was van de CV ketel voor de WP) staat de waterdruk slechts op 1.

Betekent dit nu dat mijn algemene waterdruk eigenlijk te laag is(1) en ik deze dus moet verhogen tussen 1.5 en 2, ondanks dat de WP de druk zelf kan verhogen in zijn systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Rainesh schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:12:
[...]

[Afbeelding]

Yes, dit heb ik ook. Echter nu ik ESPAltherma aan de praat heb, zie ik dat Homey alleen de stooklijn laat zien en niet de daadwerkelijk uittredende temperatuur. Daar zit vaak nog wel wat verschil in.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
[...]

Dat vraag ik mij dus ook af. Ben benieuwd wat de experts hier zeggen. Het is wel beter voor je wp, aangezien hij niet continue aan en uit springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
[...]

En hij doet niet aan defrosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:29:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vaker iemand hier met een rare/verkeerde waarde in de onecta app bij uittredend watertemp?...
Ja, soms na een herstart na het veranderen van een instelling. Dan heeft de app even nodig om alles synchroon te krijgen. Duurt nooit langer dan 10 minuten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal P
[...]

Het is meer het probleem dat als je te ver verlaagt, het uren kan duren voordat alles weer op temp. is. Ik heb hier ook wel eens 1 of 1,5 graad verlaagd in de nacht. Voordat ie dat weer heeft bijgetrokken is het middag met verbruiken gedurende die uren waar je van schrikt. Als je alles bij elkaar neemt is aan laten staan efficienter dan nachtverlaging.
Maar het zal waarschijnlijk ook (of vooral) van je isolatie afhangen. Met goede isolatie zal je huis minder afkoelen en is het wellicht toch een verstandige optie. Ook hier weer maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pascal P schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:12:
[...]

Het is meer het probleem dat als je te ver verlaagt, het uren kan duren voordat alles weer op temp. is. Ik heb hier ook wel eens 1 of 1,5 graad verlaagd in de nacht. Voordat ie dat weer heeft bijgetrokken is het middag met verbruiken gedurende die uren waar je van schrikt. Als je alles bij elkaar neemt is aan laten staan efficienter dan nachtverlaging.
Maar het zal waarschijnlijk ook (of vooral) van je isolatie afhangen. Met goede isolatie zal je huis minder afkoelen en is het wellicht toch een verstandige optie. Ook hier weer maatwerk.
Idd. Hier top geisoleerd, en ik stook zonder madoka. Gewoon stooklijn en 24/7 stoken. Is t iets te warm binnen, dan 1 of 2 graad omlaag door de stooklijn iets aan te passen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:42
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier staat dat icoontje niet eens in de app (iOS overigens).

Maar volgens mij gebruikt de Onecta App dezelfde api als de daikin_residential_altherma HA integratie, en daar zit vaak best wel vertraging in. Heb je wellicht net een SWW run gehad? Want dan zou die 50gr zo maar kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Thedutch schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:38:
[...]

Hoe krijg je dat toch voor elkaar? Geen defrosts?
Hij doet geen defrosts als de WP op ‘standby’ staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Pascal P schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:12:
[...]

Hangt ook af in welke richting je woning gebouwd is. Hier tuin op het oosten waardoor alles sneller op temperatuur is zodra de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
  • Laatst online: 10-04 11:26
Siro schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:56:
op de digitale display van mijn WP zie ik dat hij momenteel met een waterdruk van 1.8 staat.
Op de analoge waterdruk display die ook aangesloten is (en er al was van de CV ketel voor de WP) staat de waterdruk slechts op 1.

Betekent dit nu dat mijn algemene waterdruk eigenlijk te laag is(1) en ik deze dus moet verhogen tussen 1.5 en 2, ondanks dat de WP de druk zelf kan verhogen in zijn systeem?
ik zie hier hetzelfde, vrij groot verschillen tussen de analoge en digitale readouts, tenzij het systeem volledig in rust is. Installateur kon er ook geen zinnige reden voor geven, tenzij: "vertrouw maar op wat de WP aangeeft".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:50:
[...]

Is geen bewijs denk ik. Ik weet dat er testen zijn gedaan emt een 10L close in boiler. Ik heb zoiets zelf nu ook in de keuken, erg fijn. Sommige hebben een klokschakelaar erop, dat ie van 22h00-07h00 uit is. Andere hebben m 24/7 aan. Wat blijkt, 24/7 aan is even efficient (en soms zelf een tik beter/goedkoper) dan de nacht-uit situatie.

Kan best zijn dat Toppe zijn wp opeens 6kW voor een uur gaat trekken zodra ie aanspringt. Dan kun je dus beter lekker 24/7 stoken met continue 400-500W :+

Voorbeeldje he ;)
6kWh voor een uur? Als dat zo zou zijn dan steek ik het ding persoonlijk in de hens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:21:
[...]

6kWh voor een uur? Als dat zo zou zijn dan steek ik het ding persoonlijk in de hens.
Ik herhaal, voorbeeldje he 😎 Na de uitkomst van diverse testen hou ik het ook op 24/7 aan, en geen nachtverlaging of thermostaat die invloed heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:22:
[...]

Ik herhaal, voorbeeldje he 😎 Na de uitkomst van diverse testen hou ik het ook op 24/7 aan, en geen nachtverlaging of thermostaat die invloed heeft.
Geen idee hoe hij hier staat, volgens mij gewoon op thermostaat. Nu heb ik een nieuwbouw woning met ventilatie typ D, dat maakt ook wel een aanzienlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:25:
[...]

Geen idee hoe hij hier staat, volgens mij gewoon op thermostaat. Nu heb ik een nieuwbouw woning met ventilatie typ D, dat maakt ook wel een aanzienlijk verschil.
Klopt, heb ik ook. Stook hier nu met 29-30 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri

Uiteindelijk zit in de WP ook een analoge meter, alleen met digitale uitlezing. Het verschil is wel erg groot, dat is inderdaad vreemd. Kan het zijn dat je uitlas terwijl de 3-weg klep op SWW stond? Dan is de actieve druk van de pomp al weg, maar je zou nog steeds wel een statische druk van zo'n 1,5 verwachten... tenzij er ergens wat lucht in de buurt van je manometer zit. Is er een ontluchtertje in/bij de manometer?

Mijn enige ervaring met de WP drukmeter is het (terug)plaatsen van onze badkamer radiator (ik heb de elektrische vervanger weer weggehaald, die stond toch al nooit aan). Deze moest ik natuurlijk weer helemaal vullen en de druk in de WP liep 'netjes' snel terug bij het openen van de kranen. Ook kon ik de boel vrij makkelijk weer op druk brengen en dat is zo gebleven sindsdien.

Bij mij is de statische druk 1,5bar en in bedrijf loopt dat op naar 1,7 - 1,8 en dat is heel consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
[...]

Heb jij je setpoint wel op + of - 0,5 graden gehouden? Deze kun je volgens mij ook veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:56:
[Afbeelding]

Zou dit betekenen dat ‘Heating + DHW’ betekend de tank aan het verwarmen is? Ik wil de COP uitrekenen maar de SWW is natuurlijk geen thermisch vermogen dus die wil ik niet mee nemen.

@RonJ wellicht?
Klopt, tijdens de SWW-run is dit de "IO-Mode" die ESPaltherma rapporteert. Het is mij nog niet gelukt om die goed uit te zonderen van de COP-berekening in HA, dus ik hou me graag aanbevolen voor een werkende config. :)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat lijkt me de stooklijn voor een 2e zone. Heb je een 2e zone geconfigureerd? Ik zie deze hele waarde niet in de app, lijkt me specifiek voor vertrekregeling. Kan ook zomaar zijn dat ie dat altijd laat zien bij vertrekregeling, ook al staat de 2e zone uit.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 09:56 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:22:
[...]

Dat is regelmatig het “probleem” hier… onrealistische (verzonnen) voorbeelden die vervolgens zo’n beetje als feit worden gepresenteerd. Knap onhandig vindt ik.

Ik heb gewoon nog geen enkel echt concreet en onderbouwd verhaal gezien dat beperkte nachtverlaging niet efficienter zou zijn…. Zal best eens voorkomen maar de getallen die ik tot heden zie lijken daar geen aanleiding toe te geven. En ja, goed vergelijkbaar meten is lastig…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat is een vrij normaal verbruik hoor met dit weer. Niet gelijk in de stress schieten, dit soort dagen zijn er uiteindelijk op het hele jaar niet heel veel. 30kWh is bij benadering gelijk aan 15m3 gasverbruik, dat is ook niet bepaald uitzonderlijk bij dit weer.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Een Daikin Altherma warmtepomp is een heel "dom" apparaat
Verwarmen is natuurlijk ook geen rocket science….. en het laatste restje efficiency uit je installatie halen is voor een individuele gebruiker zoals jij die 2 jaar eraan besteed natuurlijk geen probleem maar het ding moet ook redelijk goed werken nadat een installateur voor een huis met veel onbekende factoren een paar uren eraan heeft besteed.

Je zag het al bij cv installaties waar waterzijdig inregelen voor velen al een brug te ver was, met warmtepompen is het alleen maar slechter geworden.

En zo dom is ie blijkbaar niet dat jij met wat moeite de vele parameters zo hebt staan dat je een redelijk oerfect stookgedrag hebt gekregen voor jouw ruimtes :-).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:42
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:55:
[...]

Dat is een vrij normaal verbruik hoor met dit weer. Niet gelijk in de stress schieten, dit soort dagen zijn er uiteindelijk op het hele jaar niet heel veel. 30kWh is bij benadering gelijk aan 15m3 gasverbruik, dat is ook niet bepaald uitzonderlijk bij dit weer.
Oke thanks. En ja, klopt wat je zegt. Als ik het dan vergelijk met de forumcollega hierboven schiet ik wel even in de stress :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:54:
[...]

Dat is regelmatig het “probleem” hier… onrealistische (verzonnen) voorbeelden die vervolgens zo’n beetje als feit worden gepresenteerd. Knap onhandig vindt ik.

Ik heb gewoon nog geen enkel echt concreet en onderbouwd verhaal gezien dat beperkte nachtverlaging niet efficienter zou zijn…. Zal best eens voorkomen maar de getallen die ik tot heden zie lijken daar geen aanleiding toe te geven. En ja, goed vergelijkbaar meten is lastig…
Er zijn 2 zaken die dit beïnvloeden. Je COP is in de nachtelijke uren (heel ietsje, zeker nu, nu er nauwelijks verschil is in temperatuur) lager. Echter, als je na die nachtverlaging weer omhoog moet in stooklijn, moet de WP een paar uur flink aan de bak en daar zijn WP's gewoon niet goed c.q. zuinig in. Ook dat drukt dan de COP. In veel gevallen, iig de metingen die ik in het verleden gedaan heb zowel met de Altherma als met airco's, kost het laatste flink meer vermogen dan het kleine beetje extra inefficiëntie in de nacht. Genoeg om de besparing op de "overhead" van de waterpomp, ventilatormotor c.q. het vaste stukje verbruik bij een draaiende unit teniet te doen.

Bij dit weer zie ik dat niet eens als discussiepunt meer eigenlijk, dat is al tig keer gemeten, zowel voor L/W als L/L units. Maar ik nodig je graag uit het tegendeel te bewijzen. Je kan zelf ook meten toch?

Aan het begin- en eind van het stookseizoen is het een ander verhaal. Dan is het verschil tussen dag en nacht veel groter en kan je het bijstoken in de ochtend doen bij veel gunstiger buitentemperaturen, hoeft er minder vermogen in de woning. Dan draait de WP op halve last en dan doet ie vaak de beste COP. Bovendien helpt de zon ook nog een stukje mee. Dan komt het echt aan op de specifieke woning wat zuiniger is. Dat is voor iedereen anders en moet je vooral uittesten voor jezelf.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 10:06 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meet je wel hetzelfde stukje systeem? Als je een parallel buffervat hebt heb je 2 systemen met 2 verschillende drukken namelijk. Ik zou zelf bij zo'n groot verschil eerder uitgaan van de meting op de unit. Die analoge meters zijn notoir onbetrouwbaar, zeker als ze ouder worden en de voeler gaat vervuilen. Je kan evt. de digitale meter makkelijk controleren door het systeem even een stukje leeg te laten lopen (druk naar 0). Dan moet ie uiteraard 0 aangeven. Als je dan weer bijvult kan je zien of de analoge meter blijft hangen (teken van vervuiling) bij het oplopen van de druk.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:47:
[...]

Dat lijkt me de stooklijn voor een 2e zone. Heb je een 2e zone geconfigureerd? Ik zie deze hele waarde niet in de app, lijkt me specifiek voor vertrekregeling. Kan ook zomaar zijn dat ie dat altijd laat zien bij vertrekregeling, ook al staat de 2e zone uit.
Geen 2e zone. En idd, ik stook op vertrekwater :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teejbeej schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:21:
[...]

Beneden uitsluitend vloerverwarming, boven uitsluitend radiatoren en het betreft geen LT unit.
EBVH11S23DJ9W binnen
ERLA11DAW1 buiten
Dit IS toch echt een LT unit. Het is de "zwaardere" serie (11,14,16kW) van de "Altherma 3R" split LT-lijn. Deze units kunnen weliswaar tot 60C, maar dat moet je zeker niet willen. Dat is niet bepaald efficiënt bij dit type unit en koudemiddel (R32).

Een HT unit is van een heel ander type EBLA (Medium temp) of EPRA (Hoge temperatuur). Dit zijn ook altijd monoblock-type buitenunits en geen splits.

Voor de rest is er al het nodige over je systeem geschreven en lijkt de 60C je tanktemperatuur ipv stooklijn. Ik zou zeggen begin even met alle instellingen vast te leggen in de sheet.

Je hebt trouwens wel gelijk dat de standaard stooklijn voor een 2e zone met radiatoren 35-50C is. Waarbij 50 echt al heel iets anders is dan 60 en je liever bij 45C blijft. Maar heb je ook echt een 2-zone systeem dan? Met een bi-zone kit, aparte pompunit, en een 2e thermostaat? Of stuur je echt het hele systeem aan op een hoge(re) temperatuur?

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 10:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Verwijderd schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:54:
[...]

Het probleem blijft dat het resultaat zeer afhankelijk is van je huis: als je relatief langzaam warmte verliest dan kan je met gematigd extra verwarmen de boel wel weer herstellen in de ochtend, dat is niet het geval bij grotere verliezen zodat de WP vol aan de bak moet met alle COP gevolgen van dien.

Ik heb het een keer geprobeerd en het duurde 3 dagen voordat de boel weer op temperatuur was. Feitelijk ging de WP nauwelijks harder stoken, met als gevolg dat het dus een eeuwigheid duurde om te herstellen.
Bij ons zou ik dus standaard een wat hogere stooklijn moeten instellen om nachtverlaging mogelijk te maken. Als je WP met dit weer soms nog uitgaat kan het misschien probleemloos.
Ons huidige comfort is zodanig dat ik de moeite niet neem voor mogelijk een paar procent efficiëntie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40
Gistermiddag is de WP uit gegaan (22 graden bereikt). Dit komt waarschijnlijk door dT naar 5 en stooklijn met 2 graden verhoogt (ik kom van een dT van 3). Deze is tot middennacht uitgebleven daardoor is de vloer afgekoeld en dus nu de hele nacht vol power staan stampen weer. Je zit ook keurig dat de aanvoertemperatuur steeds ietsje oploopt.
Ik heb eerder deze week getracht de stooklijn met 1 graad te verlagen maar dan is het net weer te weinig op de temperatuur te behouden. Wel met andere condities als nu natuurlijk.
In het verhaal hierboven kan ik dus wel beamen dat WP uitzetten niet verstandig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:12:
[...]

Vraagje: heb je dan instelling C-07 (control) op 0 staan (LWT)?
Zijn er dan nog andere zaken waar je rekening mee moet houden, behalve een retestrakke en consistente stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:17:
Gistermiddag is de WP uit gegaan (22 graden bereikt). Dit komt waarschijnlijk door dT naar 5 en stooklijn met 2 graden verhoogt (ik kom van een dT van 3). Deze is tot middennacht uitgebleven daardoor is de vloer afgekoeld en dus nu de hele nacht vol power staan stampen weer. Je zit ook keurig dat de aanvoertemperatuur steeds ietsje oploopt.
Ik heb eerder deze week getracht de stooklijn met 1 graad te verlagen maar dan is het net weer te weinig op de temperatuur te behouden. Wel met andere condities als nu natuurlijk.
In het verhaal hierboven kan ik dus wel beamen dat WP uitzetten niet verstandig is.
Ik ga het 's-nachts uit scenario vandaag ook (ongewild) testen. De pomp stond namelijk de hele nacht uit, nadat ik gisteravond de hoofdzekering(automaat) eruit jankte. Beetje worst-case scenario met 3 buitenunits die tegelijk in defrost gingen en een EV die op volle bak stond te laden/accuverwarmen. Toen sprong de quooker ook nog aan na het vullen van een kruik en toen ging de D25 er dan toch een keer echt uit na een paar minuten >36A >:) Had ik toch nog een beetje waar voor m'n investering van 592 euro om de smeltzekeringen te vervangen door automaten.

Er komt ergens de komende jaren een andere laadpaal met loadbalancing (en vooral: laadregeling op PV overschot) en dan is dit probleem er sowieso niet meer. Voor nu de auto maar even op 10A gezet om herhaling te voorkomen.

Wat wel irritant is, is dat de pomp in de onecta app gewoon op aan bleef staan. Dus het leek alsof ie gewoon weer doorging (wat je ook zou verwachten met de setting auto restart = On), maar hij bleek vanochtend toch op een of andere manier de hele nacht uit te hebben gestaan. Ik zag ook geen storing staan (WP's vinden het niet bepaald grappig om op volle load afgeschakeld te worden, de airco had hierdoor wel een overpressure error die ik moest clearen en 2x moest herstarten voor ie weer verder wilde draaien). Hier ben ik niet zo blij mee, maar het zal wel komen door het onder vollast uitvallen van de stroom.

De unit is nu al 1,5u bezig om de aanvoer van 20 naar setpoint 32 te krijgen (is nu 29C). De COP valt me trouwens alleszins mee nu ie "vol" aan de bak moet, die is net als de afgelopen dagen rond de 4,0. Hij krijgt wel hulp van een 5kW airco, dat scheelt natuurlijk. Gelukkig gebeurde dit niet bij -10, dan ben je zo een paar dagen verder.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 11:05 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat ie dat dan toch laat zien in de app. Laten we het een "feature" noemen ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Vanavond moet ik ook de begane grond groep uit doen, want vloer moet afkoelen voor groot onderhoud.

Ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat het weer op temperatuur is. Het is overigens met 20graden comfortabel in huis, setpoint is 20.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:45:
Vanavond moet ik ook de begane grond groep uit doen, want vloer moet afkoelen voor groot onderhoud.

Ben benieuwd hoe lang het zal duren voordat het weer op temperatuur is. Het is overigens met 20graden comfortabel in huis, setpoint is 20.5
Ga je de vloer schuren oid? Na een paar dagen zal de unit aardig aan de bak moeten. Ik zou toch even kijken of je een ventilatorkachteltje of 2 (paar tientjes per stuk, of even lenen of huren) kan laten helpen als je weer moet opwarmen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:19:
[...]

Vraagje: heb je dan instelling C-07 (control) op 0 staan (LWT)?
Zijn er dan nog andere zaken waar je rekening mee moet houden, behalve een retestrakke en consistente stooklijn?
C-07 heb ik op 0 inderdaad. Verder gewoon een 2punts stooklijn. Ik zou me kunnen indenken dat je vertrekwater iets lager kan ligggen ivm stoken met thermostaat. Want je gaat nu 24/7 stoken, dus het is echt 1-2 dagen stoken en kijken hoe het aanvoelt in de woonkamer (zet er wat temp sensor neer dan kun je ook van echte data op aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:54:
[...]

Ga je de vloer schuren oid? Na een paar dagen zal de unit aardig aan de bak moeten. Ik zou toch even kijken of je een ventilatorkachteltje of 2 (paar tientjes per stuk, of even lenen of huren) kan laten helpen als je weer moet opwarmen.
Jap, moet geschuurd worden + lakken.

Ik heb nog een elektrische kachel dat ik even kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:07:
[...]

Jap, moet geschuurd worden + lakken.

Ik heb nog een elektrische kachel dat ik even kan gebruiken.
Sowieso altijd fijn om zo'n goedkoop back-up kacheltje te hebben.

Let even goed op de verwerkingstemperatuur van de lak, een te koude vloer verpest ook het resultaat. Bij overburen van ons kon het ook opnieuw gelakt worden vorig jaar nadat de boel te koud aangebracht was. Die waren niet blij.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
[...]

Dus, ik heb vanochtend de offset +1 gezet. Ik zou verwachten dat ik dan een hoger verbruik zou zien n.a.v. die actie, maar dat is niet zo. Ik kan ook nergens zien dat die offset is ingesteld, behalve als ik naar die instelling toe ga, waar ik dan nu +1 zie staan, maar er is nergens een 'bevestig' knop ofzo.

Qua temperaturen...tja, wat kan ik zeggen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ycp8u2o.png

Wat ik hier bij elkaar heb gezet is de doeltemp (Paars), de actuele temperatuur volgens Madoka (donkerblauw), de actuele temperatuur volgens Netatmo (lichtblauw), en daaronder dan het verbruik op fase 1, want dat is de fase waarop ik de warmtepomp kan zien.

Ik heb dus vanochtend ergens net na 07u die offset instelling +1 gedaan, en dat kan ik dus alleen maar zien indien ik naar die instelling toe ga in de Onecta app, maar op het klimaatregeling scherm zie ik dat nergens:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I99i2cA.png

Kijk ik echter naar de uittredende watertemperatuur binnen HA, dan zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oCnzc9E.png

Dat was vanochtend om 07u, wat verdacht dicht in de buurt was van het moment dat ik die +1 gezet heb, maar, ik vertrouw dat +1 niet, omdat ik dat verder helemaal nergens terug zie qua bevestiging. Die temperatuur staat dan wel op 31, en hij is dus +1 graad geworden, maar in dit screenshot is te zien dat dat gisteren ook erngens een keer zo was, en toen had ik nog niets met die offset gedaan, dus het kan ook puur toeval zijn.

Hoe dan ook. 21 graden lijkt niet fris, maar ondertussen is het in realiteit dus maar 20.4 graden, en dát is wel fris. Het kan toch niet zo zijn dat ik die pomp niet kan bewegen om een hogere temperatuur te verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbragazzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-04 12:48
Vraag voor het pannel.

Nu het weer onder de 0 C komt en de WP flink vermogen gaat leveren wordt hij hoorbaar in het huis. Mijn huis gaat een beetje als klankkast functioneren met een brom rond de 50 hrz. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Heef iemand ervaring met het plaatsen van de buitenunit op verende dempers ter voorkoming van het doorgeven van deze trilling aan de muur?

Gegevens: Binnen unit- EHVX08S18EA9W en buitenunit ERGA08EAV3. De buiten unit hangt op de basis methode met een beugel aan de zijgevel van het huis. Hij staat op rubberen dempers.
Verbruikt vermogen rond de 0C 1000 Watt.

Huis 1974, 2 kapper 230m2, voorzien van spouwmuur isolatie 7cm Envirifoam , dak isolatie 10 cmPIR, vloerisolatie 10cm EPS, Tiipple glas parterre en dubbel op de verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:10:
[...]

Sowieso altijd fijn om zo'n goedkoop back-up kacheltje te hebben.

Let even goed op de verwerkingstemperatuur van de lak, een te koude vloer verpest ook het resultaat. Bij overburen van ons kon het ook opnieuw gelakt worden vorig jaar nadat de boel te koud aangebracht was. Die waren niet blij.
Als WP aan staat dan is begane grond vloer temperatuur rond de 23-24 graden. Dat lijkt mij iets te warm, vandaar dan beneden uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:16:
[...]

Dus, ik heb vanochtend de offset +1 gezet. Ik zou verwachten dat ik dan een hoger verbruik zou zien n.a.v. die actie, maar dat is niet zo. Ik kan ook nergens zien dat die offset is ingesteld, behalve als ik naar die instelling toe ga, waar ik dan nu +1 zie staan, maar er is nergens een 'bevestig' knop ofzo.

Qua temperaturen...tja, wat kan ik zeggen...

[Afbeelding]

Wat ik hier bij elkaar heb gezet is de doeltemp (Paars), de actuele temperatuur volgens Madoka (donkerblauw), de actuele temperatuur volgens Netatmo (lichtblauw), en daaronder dan het verbruik op fase 1, want dat is de fase waarop ik de warmtepomp kan zien.

Ik heb dus vanochtend ergens net na 07u die offset instelling +1 gedaan, en dat kan ik dus alleen maar zien indien ik naar die instelling toe ga in de Onecta app, maar op het klimaatregeling scherm zie ik dat nergens:

[Afbeelding]

Kijk ik echter naar de uittredende watertemperatuur binnen HA, dan zie ik:
[Afbeelding]

Dat was vanochtend om 07u, wat verdacht dicht in de buurt was van het moment dat ik die +1 gezet heb, maar, ik vertrouw dat +1 niet, omdat ik dat verder helemaal nergens terug zie qua bevestiging. Die temperatuur staat dan wel op 31, en hij is dus +1 graad geworden, maar in dit screenshot is te zien dat dat gisteren ook erngens een keer zo was, en toen had ik nog niets met die offset gedaan, dus het kan ook puur toeval zijn.

Hoe dan ook. 21 graden lijkt niet fris, maar ondertussen is het in realiteit dus maar 20.4 graden, en dát is wel fris. Het kan toch niet zo zijn dat ik die pomp niet kan bewegen om een hogere temperatuur te verzorgen?
Ik heb het zelfde. Ik zie ook niet goed het nut van die +1. Want wat je ziet is de stooklijn temperatuur.
Als je stooklijn op 30 stond en je doet +1, dan heb je inderdaad 31, maar als de volgens mij 5 graden modulatie hebt, kan je de uittredende watertemperatuur prima op het zelfde blijven.

Geen idee of ik dit goed heb, maar ik denk het volgende:
Bijvoorbeeld:

Offset 0:
Stooklijn is 30 graden en de uittredende watertemperatuur is door modulatie 29 graden. (Valt binnen de 5 graden van de modulatie)

Offset +1:
Stooklijn is 31 graden en de uittredende watertemperatuur is door modulatie 29 graden. (Valt binnen de 5 graden van de modulatie)

Geen verschil dus in temperatuur of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmartGuyz schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:26:
[...]

Ik heb het zelfde. Ik zie ook niet goed het nut van die +1. Want wat je ziet is de stooklijn temperatuur.
Als je stooklijn op 30 stond en je doet +1, dan heb je inderdaad 31, maar als de volgens mij 5 graden modulatie hebt, kan je de uittredende watertemperatuur prima op het zelfde blijven.

Bijvoorbeeld:

Offset 0:
Stooklijn is 30 graden en de uittredende watertemperatuur is door modulatie 29 graden. (Valt binnen de 5 graden van de modulatie)

Offset +1:
Stooklijn is 31 graden en de uittredende watertemperatuur is door modulatie 29 graden. (Valt binnen de 5 graden van de modulatie)

Het zou goed kunnen dat de modulatie de wijziging teniet doet/dempt (of pas veel later toepast) inderdaad. Bij mij zie ik echt direct de stooklijn/"target temperature" omhoog springen als ik de offset wijzig in de app.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
SmartGuyz schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:26:
[...]

Bijvoorbeeld:

Offset 0:

Offset +1:

Maar dat modulatie kun je toch aan of uit zetten? Ik heb geen idee of dat bij mij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pbragazzi schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:17:
Vraag voor het pannel.

Nu het weer onder de 0 C komt en de WP flink vermogen gaat leveren wordt hij hoorbaar in het huis. Mijn huis gaat een beetje als klankkast functioneren met een brom rond de 50 hrz. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Heef iemand ervaring met het plaatsen van de buitenunit op verende dempers ter voorkoming van het doorgeven van deze trilling aan de muur?

Gegevens: Binnen unit- EHVX08S18EA9W en buitenunit ERGA08EAV3. De buiten unit hangt op de basis methode met een beugel aan de zijgevel van het huis. Hij staat op rubberen dempers.
Verbruikt vermogen rond de 0C 1000 Watt.

Huis 1974, 2 kapper 230m2, voorzien van spouwmuur isolatie 7cm Envirifoam , dak isolatie 10 cmPIR, vloerisolatie 10cm EPS, Tiipple glas parterre en dubbel op de verdiepingen.
Dan zou je er rubberen trillingsdempers onder moeten zetten. Ik zou zelf zeker geen stalen veerdempers nemen, dan gaat de unit "dansen" op die veren en dan raken de wartels van de koelleidingen uiteindelijk los. Dat heeft iemand in het L/L topic al flink wat schade opgeleverd. Als je dan nog steeds gedreun hoort, kan het ook nog helpen om tussen de muur en de beugel nog een stukje rubber te plaatsen ipv de standaard plastic afstandshouders.

De montage is vaak niet zo makkelijk is als het lijkt, want dan moeten je koelleidingen ook 5cm omhoog en die ruimte heb je niet altijd. Ik heb ze er hier ook bij installatie gelijk onder gezet, maar eigenlijk zijn die standaard airco dempertjes wat te licht voor het gewicht van deze unit en nu moeten er dringend nog even wat vulringen onder gezet worden aan de achterzijde, met name rechtsachter, want daar onder de compressor zit veruit het meeste gewicht.

Nu staat m'n unit een paar graden scheef (zie foto) en ondanks dat de monteur dit geen probleem vond, ben ik toch bang dat de lagers van de ventilator er vrij snel aan gaan zo. Ik hoop dat dat nog lukt zonder dat de koelleidingen eraf moeten. Als het binnenkort wat warmer is maar even doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAAMVyQf-pCCRED4vF3M7vdOKkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7beUQ4oun6oMVEagNoMNU9C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 11:45 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:30:
[...]

Maar dat modulatie kun je toch aan of uit zetten? Ik heb geen idee of dat bij mij aan staat.
Zeker kan je dit uitzetten, dan heb je volgens mij een aan/uit installatie. Ben ik zelf minder fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-09 11:32
Ik lees graag met jullie me en ben af en toe jaloers op jullie runs. Wij hebben hier gemiddeld zo'n 16 defrosts (best veel) op een dag, die ongeveer 40-45 minuten uit elkaar liggen. Uiteindelijk staat de WP ongeveer 16 uur per dag aan, daarna gaat de nachtverlaging weer in en is er onvoldoende vraag uit de woning voor verwarmen. Wij hebben een EHVX-E06V staan met een ERGA06 buitenunit.

We stoken nu op ongeveer 28-29 graden met een dT van 4. Als ik de COP tussen de defrosts bereken is deze bij 0 graden ongeveer 3,5, wat prima lijkt te zijn. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat het aantal defrost niet zo hoog ligt, want dit zijn ook start/stops voor de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lt-Crash schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:35:
Ik lees graag met jullie me en ben af en toe jaloers op jullie runs. Wij hebben hier gemiddeld zo'n 16 defrosts (best veel) op een dag, die ongeveer 40-45 minuten uit elkaar liggen. Uiteindelijk staat de WP ongeveer 16 uur per dag aan, daarna gaat de nachtverlaging weer in en is er onvoldoende vraag uit de woning voor verwarmen. Wij hebben een EHVX-E06V staan met een ERGA06 buitenunit.

We stoken nu op ongeveer 28-29 graden met een dT van 4. Als ik de COP tussen de defrosts bereken is deze bij 0 graden ongeveer 3,5, wat prima lijkt te zijn. Maar hoe kan ik er voor zorgen dat het aantal defrost niet zo hoog ligt, want dit zijn ook start/stops voor de compressor.
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd zonder die nachtverlaging. Dan kan je ze misschien iets reduceren in aantal. Maar heb niet de illusie dat het aantal defrosts heel erg minder wordt, die horen er gewoon bij in dit weer. Ik zou ook niet al te bang zijn voor de start/stops. Defrosts zijn warme starts, geen koude en zullen nauwelijks extra slijtage geven. Moderne compressors gaan sowieso vrijwel nooit kapot. Vraag maar eens aan je koelmonteur bij een beurt. De mijne had na >10jaar ervaring nog nooit een defecte inverter-compressor gezien. Wat er wel kapot gaat zijn de stuurprints en ventilatormotoren.

Hier is de COP de afgelopen dagen 3,8, incl. de dagelijkse SWW run. Stooklijn zit rond de 32 nu, met DT=5.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 12:08 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:45:
[...]

Klopt, tijdens de SWW-run is dit de "IO-Mode" die ESPaltherma rapporteert. Het is mij nog niet gelukt om die goed uit te zonderen van de COP-berekening in HA, dus ik hou me graag aanbevolen voor een werkende config. :)
Opzich is het simpel, je moet gewoon overal een variable toevoegen dat hij niet werkt hij DHW :) maar dus ook bij het berekenen van je thermische energie en dergelijke.

Mijn actuele COP: 4.05
Dag gemiddelde: 2.38

Overigens gebruik ik een andere methode om de COP te berekenen dan die Espaltherma als voorbeeld heeft

[ Voor 12% gewijzigd door Toppe op 04-12-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:58:
[...]

Opzich is het simpel, je moet gewoon overal een variable toevoegen dat hij niet werkt hij DHW :) maar dus ook bij het berekenen van je thermische energie en dergelijke.

Mijn actuele COP: 4.05
Dag gemiddelde: 2.38

Overigens gebruik ik een andere methode om de COP te berekenen dan die Espaltherma als voorbeeld heeft
Ik heb nu simpel wat "utility meter" devices met de reset op uur/dag/week/maand, en dit dan op een totaal-device voor de kWh tellers van Homewizard en op de totaalteller van de kamstrup warmtemeter. Die deel ik op elkaar en voila, de COP.

Als ik m tijdens SWW-run even niet wil laten tellen moet ik een counter maken op basis van het actuele verbruik/opwek ipv de totaaltellers. Dan verlies je best wat nauwkeurigheid ben ik bang.

Ik zou natuurlijk ook nog de dagtotalen uit de Daikin API kunnen pakken, die telt wel al apart voor CV en SWW en zit binnen 5% van wat de HW meet.

Voorlopig vind ik het ook wel prima zonder SWW uit te zonderen. In de realtime en per-uur teller zie ik het verschil toch al terug.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 04-12-2023 12:05 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:03:
[...]

Ik heb nu simpel wat "utility meter" devices met de reset op uur/dag/week/maand, en dit dan op een totaal-device voor de kWh tellers van Homewizard en op de totaalteller van de kamstrup warmtemeter. Die deel ik op elkaar en voila, de COP.

Als ik m tijdens SWW-run even niet wil laten tellen moet ik een counter maken op basis van het actuele verbruik/opwek ipv de totaaltellers. Dan verlies je best wat nauwkeurigheid ben ik bang.

Ik zou natuurlijk ook nog de dagtotalen uit de Daikin API kunnen pakken, die telt wel al apart voor CV en SWW en zit binnen 5% van wat de HW meet.

Voorlopig vind ik het ook wel prima zonder SWW uit te zonderen. In de realtime en per-uur teller zie ik het verschil toch al terug.
@paQ hoe zat het ook alweer met de utility meter? Die kan geen defrosts berekenen ofzo?

Ik bereken eerst de thermische energie, die prop je in powercalc met een nacht reset. Dan deel je het verbruik door de thermische energie en je hebt je COP

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 04-12-2023 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
Utilitymeters kunnen niet terugtellen, dus ook geen defrost meeberekenen.
Zelfde geldt trouwens voor een Kamstrup; die telt ook niet terug. Voor zover ik heb kunnen achterhalen pauzeren ze tot er toename is, dan beginnen ze direct weer (op) te tellen.

Dit is dan de afwijking die ontstaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLamfogdGeBOaZP2UTwcni5DWRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large
Elk kuiltje is een defrost; je levert tijdelijk thermische energie in.
De oranje lijn is het gedrag dat een utilitymeter of kamstrup zou vertonen.

In het energiedashboard redelijk eenvoudig te simuleren.
Maak een utilitymeter aan van bijv een Riemann som, dan ontstaat deze afwijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9KTz_uwwmAREpS3QL8XG1c30ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G35AuqKkbXUTGywVuFpG2Eln.png?f=fotoalbum_large

Rood is de nutsmeter van de lila energiemeter

Op een dag met defrosts kun je er zo tegen de 10kWh thermisch naast zitten aan het einde van die dag.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 04-12-2023 12:17 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:12:
Zelfde geldt trouwens voor een Kamstrup; die telt ook niet terug. Voor zover ik heb kunnen achterhalen pauzeren ze tot er toename is, dan beginnen ze direct weer (op) te tellen.

[Afbeelding]

Maak een utilitymeter aan van bijv een Riemann som, dan ontstaat deze afwijking:
[Afbeelding]

Op een dag met defrosts kun je er zo tegen de 10kWh thermisch naast zitten aan het einde van die dag.
Dus in het kort: de COP berekeningen kloppen niet zolang je een utility meter gebruikt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:21:
[...]

Dus in het kort: de COP berekeningen kloppen niet zolang je een utility meter gebruikt :9
komt het wel op neer ja

iig als je starts hebt en defrosts
Want ook bij een start of telkens voorlopen, heb je kort een negatief thermisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sno1ORmhgJ4LvhRdeXab2eor2ek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wuOlLqyPJ89bu4AjGQnyeHVq.png?f=fotoalbum_large

Vraagje tussen door. Ik zie dat het verbruik van de inverter heel snel schommelt met ong. 200w, is dit normaal gedrag. Mijn Delta T en COP laten het zelfde gedrag zin. Het is allemaal niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik heb net in ieder geval de afwijking op de Madoka gecorrigeerd. Dat gaat met stappen van 0,5, kleiner gaat niet, dus nu zegt Madoka dat het hier 20,6 is, en Netatmo zegt dat het 20,4 is, dat is al een heel stuk meer in lijn met elkaar.

Maar dit is toch dan weer een punt dat ik het toch niet blijk te snappen, want de doeltemperatuur is dus 21.5 Madoka meet nu 20,6, dat is dus 0,9 graad minder. Dan zou je toch zeggen dat ie denkt dat ie daar wat mee moet en dus het verbruik omhoog jaagt, om het warm te maken, maar dat is toch niet het geval, want het zit nu tegen de 500 aan. Dat zal vast wel ergens wat gaan stijgen, en dan is het weer rond de 800 watt net zoals vóór ik de Madoka correctie deed.

Overigens vindt de buitensensor dat het 5 graden is, maar de sensor in de tuin zegt dat het 2 graden is, dus dat is een verschil van 3 graden. Is dat ook te corrigeren? Want dat kan ik zo snel niet vinden toen straks in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:55:
Overigens vindt de buitensensor dat het 5 graden is, maar de sensor in de tuin zegt dat het 2 graden is, dus dat is een verschil van 3 graden. Is dat ook te corrigeren? Want dat kan ik zo snel niet vinden toen straks in het menu.
Wie zegt dat je sensor in de tuin klopt? Je zit met veel verschillende factoren die hier invloed op hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:00:
[...]

Wie zegt dat je sensor in de tuin klopt? Je zit met veel verschillende factoren die hier invloed op hebben.
Dat zegt niemand, maar aangezien die sensor ook van Netatmo is, en de binnenunit van Netatmo veel meer in de richting zit van de werkelijke temperatuur, gebaseerd op een meting met een geijkte meter, doe ik de (wellicht foutieve) aanname dat als de binnenunit van Netatmo zo nauwkeurig is, de buitenunit dat dan ook wel zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:00:
[...]

Ik zou de buitensensor met rust laten maar hier wel rekening mee houden bij het instellen van je stooklijn. Dan maakt het in principe niet uit dat ie afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:03:
[...]

Dat zegt niemand, maar aangezien die sensor ook van Netatmo is, en de binnenunit van Netatmo veel meer in de richting zit van de werkelijke temperatuur, gebaseerd op een meting met een geijkte meter, doe ik de (wellicht foutieve) aanname dat als de binnenunit van Netatmo zo nauwkeurig is, de buitenunit dat dan ook wel zal zijn.
Hoe heb je de buiten unit geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:07:
[...]

Hoe heb je de buiten unit geplaatst?
Ik heb geen buitenunit, ik heb een grondgebonden pomp, maar de buitentemperatuursensor zit helemaal bovenop het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Just_A_User schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:10:
[...]

Ik heb geen buitenunit, ik heb een grondgebonden pomp, maar de buitentemperatuursensor zit helemaal bovenop het dak.
Boven is sowieso warmer dan beneden. Dat kan best 3 graden schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
@RonJ interesse in mijn versie van de COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat klopt wel ja, mijn Kamstrup vlakt dan af, maar telt niet terug. Er zijn volgens mij wel duurdere versies die wel terug kunnen tellen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Toppe schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:11:
[...]

Boven is sowieso warmer dan beneden. Dat kan best 3 graden schelen.
Ja, en de pomp maakt zijn afweging qua wat hij doet op basis van de temperatuur die buiten gemeten wordt, en die temperatuur is bovenop het (punt)dak 5 graden, maar daar zit ik niet. Je zou zeggen dat je daar dan ook een offset kunt configureren, maar dat kan ik vooralsnog niet vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
RonJ schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:17:
[...]

Dat klopt wel ja, mijn Kamstrup vlakt dan af, maar telt niet terug. Er zijn volgens mij wel duurdere versies die wel terug kunnen tellen.
Fake COP :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ik heb net in ieder geval de afwijking op de Madoka gecorrigeerd. Dat gaat met stappen van 0,5, kleiner gaat niet, dus nu zegt Madoka dat het hier 20,6 is, en Netatmo zegt dat het 20,4 is, dat is al een heel stuk meer in lijn met elkaar.

Maar dit is toch dan weer een punt dat ik het toch niet blijk te snappen, want de doeltemperatuur is dus 21.5 Madoka meet nu 20,6, dat is dus 0,9 graad minder. Dan zou je toch zeggen dat ie denkt dat ie daar wat mee moet en dus het verbruik omhoog jaagt, om het warm te maken, maar dat is toch niet het geval, want het zit nu tegen de 500 aan. Dat zal vast wel ergens wat gaan stijgen, en dan is het weer rond de 800 watt net zoals vóór ik de Madoka correctie deed.

Heb het je al een keer eerder uitgelegd. Dat het binnen nu 20,6 is ipv 21,5 betekent niet dat je WP harder gaat werken om je setpoint te halen.

Je watertemperatuur en of je WP harder gaat werken is VOLLEDIG afhankelijk van je buitentemperatuur. Gaat je buitentemperatuur omlaag, dan gaat je WP harder werken omdat je stooklijn zegt dat er een hogere temperatuur nodig is om je huis warm te houden.

Je themostaat zegt dus echt absoluut niks over of je WP harder of zachter moet werken, het is meer een signaal dat je WP aan moet gaan/blijven of niet.

Mijn WP staat al sinds vannacht op circa 400-500 watt te pruttelen en mijn setpoint is nog steeds niet behaald. Wordt wel heel langzaam warmer, maar echt heel langzaam.

[ Voor 5% gewijzigd door Rainesh op 04-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij een buitensensor op het dak mag je best een correctie toepassen inderdaad. Of nog beter, verplaats deze naar de gevel op de noordzijde. Nu geeft ie teveel aan doordat je dak warmte verliest en de sensor opwarmt. In de zomer als de zon op je dak staat te branden is de afwijking misschien nog wel veel groter. Het is gewoon geen handige plek dus. Misschien wel voor de installateur van dienst om een kabel heen te trekken, maar dus niet qua werking.

De correctiemogelijkheid zit onder Installateursinstellingen -> Sensoren. Dit was hier gisteren nog gepost trouwens, maar ik kan me voorstellen dat je daar na 100 posts op een dag overheen gelezen hebt.

Hetzelfde geldt voor het regelgedrag, zoals door meerdere aangegeven, de thermostaat zorgt er alleen voor dat de unit aan en uit gaat afhankelijk van de kamertemperatuur. Dat doet verder niks met het vermogen. De stooklijn kijkt alleen maar naar de buitentemperatuur en geeft dan een bepaalde aanvoer. Het benodigde vermogen om die aanvoer te halen berekend ie dan verder zelf, daar kan je niks aan instellen.

Het is wel een eh, "producteigenschap" dat ie na een reboot weer opnieuw moet aanvoelen hoe de unit dat moet regelen en dat kan allemaal best weer even duren. Blijft het toch te koud in de woning dan is de enige actie de stooklijn wat omhoog zetten, al dan niet via de offset instelling in de app (daarmee trigger je ook geen reboot).

All-electric.

Pagina: 1 ... 68 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma