Als het ook maar even kan zou ik idd het gebruik van (reparatie-)koppelingen proberen te voorkomen. Iets hoogteverschil kan handig zijn voor het (automatisch) ontluchten maar hoeft echt niet de standaard 15-20cm te zijn.JarnoH schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:26:
[...]
Bedankt voor de tip. Helaas lukt het niet bij deze verdelers om de pomp eruit te halen, want het is één verdeler waar de pomp uit steekt. Geen twee losse delen dus. Ik heb er wel wat mee gekoeld deze zomer en de verdelers proberen af te tapen en zo droog mogelijk te houden, maar dat werkt voor geen meter. Dus daarom wil ik inderdaad naar kunststof verdelers.
De vloerverwarming slangen steken alleen niet zo gek ver uit de vloer. Bij deze verdelers zit aanvoer en retour ook ongeveer op dezelfde hoogte. Ik heb gezien dat bij kunststofverdelers dit verschil veel groter is. Ben dus ook bang dat ik alle aanvoer óf alle retourleidingen moet verlengen... Dat is natuurlijk wel balen voor de flow.
Je kan ook (zoals nu) in de diepte ipv de hoogte werken om ze elkaar niet te laten raken. Je hoeft ook niet persé zo ver boven de vloer te blijven als nu (maar ik zou zo min mogelijk lengte van de bestaande slangen weggooien).
Ik heb zelf deze verdeler. Die kan je zo uit de meegeleverde beugels schroeven en de ophanging modificeren of zelf iets fabriceren waar je ze mee vastzet.
In theorie wel, omdat je retour dan ook wat hoger wordt. Maar dan ga je ook nog hoger in de flow zitten. Als de bypass (ik neem aan dat je dat met het ventiel bedoeld) tussen aan- en afvoer helemaal dichtstaat zou alles door de vloer moeten gaan. Heb je al eens gekeken of je nog iets aan die pompsnelheid op de verdeler kan regelen? Vaak zit daar een standaard standenschakelaar op. Dan zou ik eerder juist een standje lager in flow gaan en eens kijken wat ie dan doet. Ga je toch aan de DT zitten, doe dit dan altijd met 1 graad tegelijk en kijk het dan een dagje aan, die impact is vaak al best groot.Dat verklaart het, bedankt voor de uitleg! Zoals je het omschrijft denk ik dat het niet echt interessant is om de aanvoer te verhogen, want het is beneden nu al 20-20,5 graden. Boven tussen de 18 en 20 (soms zelfs 21) graden. Het verschil daarin zit hem er ook in dat sommige ruimtes nog na-geïsoleerd moeten worden. De geïsoleerde ruimtes kan ik zelfs nog wat extra gaan knijpen nu.
Als ik nu de dT zou verlagen naar 3 graden, zou dat dan ook wat meer kunnen voorkomen dat de BUH aanspringt? Ik heb al gezien dat het systeem soms naar 21 l/m flow gaat. Ik dénk dat dit ook allemaal alsnog door de vloer gaat (al klinkt dat wel veel met m'n huidige verdelers), omdat het ventiel helemaal dicht staat (of bestaat helemaal dicht niet?).
Ik zou persoonlijk toch overwegen om deze verdelers nu al gelijk te (laten) vervangen ipv na de winter. Twee verdelers zijn geen goedkope uitgave in de dure cadeaumaanden, dat snap ik, maar je gaat er wel al gelijk een stukje van terugverdienen deze winter. Als je ze uiteindelijk toch al gaat vervangen kan je het beter eerder dan later doen.
All-electric.