• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:55:
[...]

-10 is een prima uitgangspunt. Hou bij deze setting wel rekening met de setting die de buitentemperaturen middeld over 12/24/48 uur. Daar zou ik het inschakelen van de BUH bij -10 dan wel mee combineren. Vaak dipt de temperatuur namelijk even aan het einde van de nacht. Echter als het maar een uurtje of 2 (van 5-7 's-nachts oid) net even onder die -10 komt en daarna de pomp het weer makkelijk bijtrekt. is het zonde om in die 2 uur meteen 18kWh erdoorheen te jagen. Ik zou dus zeggen -10 icm middeling v/d buitensensor. Wil je dat laatste niet, dan zou ik m zelf nog iets lager zetten.

Mbt je verbruik, hij gaat pas defrosten als de buitenunit ook vermogen moet leveren. Dat kunnen 2 dingen zijn als je de thermostaat uitgezet hebt, ofwel een SWW-run, ofwel de vorstbeveiliging voor de waterleidingen is aangesprongen. Als je radiatoren lauw worden is het het laatste.
ooh ja die instelling. Waar kun je dat gemiddelde ook alweer aanpassen? Kan het niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:18:
[...]

ooh ja die instelling. Waar kun je dat gemiddelde ook alweer aanpassen? Kan het niet vinden.
Installateursinstellingen > Sensoren -> onderste optie.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:58:
[...]

Mijn eerdere post niet gezien? ;) Dit klopt namelijk niet.

Het vermogen van je BUH is volledig afhankelijk van het model van je binnenunit.

Eindigt deze op:
9W: Dan heb je een 3-fase BUH van 3 en van 6kW, maakt samen 9kW.
6V: Dan heb je een 1-fase BUH van 2 en 4kW (de laatste wordt vaak niet aangesloten). Maakt samen tot 6kW.

Dat staat verder helemaal los van of je een 4,6 of 8 kW buitenunit hebt. E.g. je kan een 4kW model hebben met 9Kw back-up vermogen. Maar ook een 8 waarbij er maar 2kW backup-vermogen beschikbaar is.

Ga je naar de nog zwaardere of monoblock modellen, dan wordt dit qua combinaties weer anders.
Nee niet gelezen. Excuus.

3 en 6 maakt inderdaad 9! Dat bedoelde ik. Ik heb zelf 8kW met 3 en 6 BUH. Is het dan niet zo bij een 4kW buitenunit dat hij meer werk moet leveren om het bij -5 warmer te krijgen en dus ook sneller zijn buh's aanzet? Of niet? Jij bent hier de kenner.... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:18:
[...]

Installateursinstellingen > Sensoren -> onderste optie.
thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:19
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:08:
[...]

Ik ga niet iemand adviseren om het uit te zetten, maar je kan voor jezelf bepalen of je het risico wilt nemen in het geval alles met water binnen de verwarmde schil zit :)

Je kan iig even kijken of de vorstbeveiliging op intermittent/onderbroken of continu(ous) ingesteld staat. Het eerste scheelt behoorlijk in het verbruik van deze functie.
De waterleiding bescherming stond uit zie ik nu.
En de evenwicht instellingen stond op 'alleen WTW', die heb ik nu gezet op beperkt (hoewel nergens wordt uitgelegd wat dat precies betekent). En gemiddelde temp over 12 uur en -10C.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de warmtepomp nou toch bezig was vanochtend, zonder warmtevraag van de thermostaat, waterleiding bescherming staat uit, geen WTW run,... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurryWurry
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-04 11:26
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:17:
[...]

Heb je misschien niet (per ongeluk) de optie bivalent aanstaan? Het zou ook in jouw verhaal passen namelijk als de unit onder 0 een bijspringende ketel verwacht die er niet is.

En staat de automaat van de BUH nog aan? (denk het wel hoor, anders zou je LR ook gefaald zijn). Legionella naar overdag is sowieso wel een goed idee, maar ook dán kan het dik onder 0 zijn natuurlijk dus dit zou ook gewoon goed moeten gaan.

Bij jouw vloerunit gaat de legionellarun op het BUH element. Het zou toch wel raar zijn dat wanneer er een legionella run loopt (en daarvoor tot 53C de boel als het goed is op de compressor verwarmd is, dus een buitenunit vol ijs) de boel vervolgens in een deadloop komt omdat de BUH dan niet beschikbaar is voor een defrost en het CV-circuit ook teveel gedaald is. Daar zou ie dan na afloop toch altijd zelf weer uit moeten kunnen komen.
Good catch! Deze optie kende ik niet en die stond inderdaad nog aan... thanks _/-\o_
Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:23:
[...]

Nee niet gelezen. Excuus.

3 en 6 maakt inderdaad 9! Dat bedoelde ik. Ik heb zelf 8kW met 3 en 6 BUH. Is het dan niet zo bij een 4kW buitenunit dat hij meer werk moet leveren om het bij -5 warmer te krijgen en dus ook sneller zijn buh's aanzet? Of niet? Jij bent hier de kenner.... _/-\o_
Niet persé. Als het goed is heb je een "maat" WP gekozen/gekregen die bij je woning past. Als je ze in hetzelfde huis zet dan natuurlijk wel, dan zal een 4kW altijd eerder vermogen tekort komen. Past de WP bij je huis dan zal het ongeveer gelijk zijn. Het verschil tussen die 3 is overigens wel kleiner dan je zou denken.

Het is eerder 5,6 en 7kW dan 4,6 en 8 zoals de modelnaam doet vermoeden. Op de www.daikintechnicaldatahub.eu kan je voor elke combinatie apparaten en de ingestelde vertrektemperatuur onder "combination specific" zien hoeveel vermogen ie levert bij welke buitentemperatuur, met en zonder BUH erbij. Voor wie de stille modus overweegt, de impact daarvan op de capaciteit kan je hier ook zien!

Even als voorbeeld, het grafiekje voor een split-wandmodel 4,6 en 8, bij 30C LWT, zonder BUH erbij, waarbij je het rond de -10 tot 12C (waar het ertoe doet) precies op 5,6 en 7kW aan capaciteit uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWvzZAEmhEW2I62y3XmmIMqD0A0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PM1zOW9OPKlgx2c5RqBy4UK4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSYZMFSPmAeP2Azm51LOmiWmwKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O2uLqyFygcesXBuydqR2lXcK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EfhWer_q2zsxRZemDZZ_rIRS0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mqwxBaFSy9fiDGU1mMyul4Wj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 30-11-2023 15:41 ]

All-electric.

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
Waar kan ik de “waterleidingbescherming instelling” terugvinden? En wat doet deze instelling precies?

En even ter controle n.a.v. verhalen hier. Ik heb geen zin in bevroren buitenunits namelijk. Ik houd het huis momenteel prima op temperatuur met een stooklijn van 25 graden bij 14 gr buiten en 28 bij 0 gr buiten. ‘s Ochtends is het dan 19,5 maar dat trekt weer bij naar 20,5 in de loop van de dag. Ik zie elke 1-1,5 uur een defrost met 10 minuten BUH activiteit. Verder draait hij op 700-800 watt nu.

Ben ik nu at-risk hiermee voor bevroren en/of stoppende buitenunits..?
Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:35:
[...]

En de evenwicht instellingen stond op 'alleen WTW', die heb ik nu gezet op beperkt (hoewel nergens wordt uitgelegd wat dat precies betekent). En gemiddelde temp over 12 uur en -10C.

Ik begrijp nog steeds niet waarom de warmtepomp nou toch bezig was vanochtend, zonder warmtevraag van de thermostaat, waterleiding bescherming staat uit, geen WTW run,... :?
Goede vraag dan idd. Het zal toch één van deze dingen (of een pressure equalisation/olie return run, maar die zijn maar heel kort en die warmen je radiatoren niet op) moeten zijn. Heb je m ergens aanhangen qua data? Met de API of liever een ESPaltherma? Dan kan je alle actieve modi mee zien en loggen.

All-electric.

• Impstoker
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:44:
[...]

Goede vraag dan idd. Het zal toch één van deze dingen (of een pressure equalisation/olie return run, maar die zijn maar heel kort en die warmen je radiatoren niet op) moeten zijn. Heb je m ergens aanhangen qua data? Met de API of liever een ESPaltherma? Dan kan je alle actieve modi mee zien en loggen.
Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, als ik de houtkachel aan heb tenminste.
Ik heb hem via de API aan Home Assistant. ESPaltherma is mij net een stapje te ingewikkeld qua aansluiten denk ik.
[...]

beperkt was bij mij geen goede setting omdat bij de legionella run, de temp op 53 bleef steken. De buh ging niet aan. Na een 1.5uur kwam ah-00 foutmelding.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• Thedutch
[...]

Welke optie is dat? Is dat die vorstbeveiliging? Dat je wp gaat verwarmen als het 12 graden wordt in je woonkamer? Dat zegt toch niets over de leidingen die langs buiten lopen?
Atomius schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:43:
Waar kan ik de “waterleidingbescherming instelling” terugvinden? En wat doet deze instelling precies?

En even ter controle n.a.v. verhalen hier. Ik heb geen zin in bevroren buitenunits namelijk. Ik houd het huis momenteel prima op temperatuur met een stooklijn van 25 graden bij 14 gr buiten en 28 bij 0 gr buiten. ‘s Ochtends is het dan 19,5 maar dat trekt weer bij naar 20,5 in de loop van de dag. Ik zie elke 1-1,5 uur een defrost met 10 minuten BUH activiteit. Verder draait hij op 700-800 watt nu.

Ben ik nu at-risk hiermee voor bevroren en/of stoppende buitenunits..?
Bevroren buitenunits (defrosts) zijn an-sich een gegeven. Of je het nou leuk vindt of niet. Problemen als dichtgevroren units komen echt maar heel zelden voor (bij stuifsneeuw en wind uit de verkeerde hoek bijv.). Zolang je de afvoer onderin de buitenunit goed schoon houdt hoef je je niet al teveel zorgen te maken. Dat ie nu netjes zn defrosts doet is dus helemaal goed.

Waterleiding vorstbescherming is voor de leidingen vanaf de binnenunit naar/binnen de woning. Dat staat helemaal los van de buitenunit. Dit zorgt ervoor dat de CV leidingen niet kunnen bevriezen met waterschade als gevolg. Dit is vooral essentieel als de binnenunit in een garage hangt/staat zoals bij mij het geval is of bij monoblock modellen, die waterleidingen aan de buitenkant van de woning hebben. Het is ook handig als je niet stookt als je op vakantie bent. Onderschat niet hoe koud een leiding vlak langs de buitenmuur dan kan worden.

Setting zit hier. Nogmaals, mij niet bellen als je dit zelf bewust uitzet en er toch schade ontstaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsHOl-EimbKoALYzQ7bgKZJKAAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EBCOsbMtyBw2IfH6ulFfPIyq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door RonJ op 30-11-2023 15:51 ]

All-electric.

• Thedutch
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:50:
[...]

Bevroren buitenunits (defrosts) zijn an-sich een gegeven. Of je het nou leuk vindt of niet. Problemen als dichtgevroren units komen echt maar heel zelden voor (bij stuifsneeuw en wind uit de verkeerde hoek bijv.). Zolang je de afvoer onderin de buitenunit goed schoon houdt hoef je je niet al teveel zorgen te maken. Dat ie nu netjes zn defrosts doet is dus helemaal goed.

Waterleiding vorstbescherming is voor de leidingen vanaf de binnenunit naar/binnen de woning. Dat staat helemaal los van de buitenunit. Dit zorgt ervoor dat de CV leidingen niet kunnen bevriezen met waterschade als gevolg. Dit is vooral essentieel als de binnenunit in een garage hangt/staat zoals bij mij het geval is of bij monoblock modellen, die waterleidingen aan de buitenkant van de woning hebben. Het is ook handig als je niet stookt als je op vakantie bent. Onderschat niet hoe koud een leiding vlak langs de buitenmuur dan kan worden.

Setting zit hier. Nogmaals, mij niet bellen als je dit zelf bewust uitzet en er toch schade ontstaat.
[Afbeelding]
Gaat dat niet met glycerol? Volgens mij kun je dat niet eens uit zetten op de daikin altherma. Of heb ik dat mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:47:
[...]

beperkt was bij mij geen goede setting omdat bij de legionella run, de temp op 53 bleef steken. De buh ging niet aan. Na een 1.5uur kwam ah-00 foutmelding.
Beperkt bleek de Vlaamse vertaling van uit te zijn. En die werd dan weer in het Engels "restricted" (De Daikin EU importeur zit in België). Ik zag net dat inmiddels de spreadsheet hier is bijgewerkt met een nieuwere versie van de instellingen. Nu is het een stuk duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_TTarF0U7YgbToJagGT4q47c8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjQ9eXufP6uNAuLbh48tF3Zq.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

• Thedutch
[...]

[Afbeelding]
En welke adviseer je dan? 0, 1 of 2?

• Impstoker
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:54:
[...]

Beperkt bleek de Vlaamse vertaling van uit te zijn. En die werd dan weer in het Engels "restricted" (De Daikin EU importeur zit in België). Ik zag net dat inmiddels de spreadsheet hier is bijgewerkt met een nieuwere versie van de instellingen. Nu is het een stuk duidelijker.

[Afbeelding]
O wow dat is echt bizar. Ik heb hem nu goed staan in ieder geval. Op toestaan dus, met temp gemiddeld over 12 uur en -10C. Dan begrijp ik volgens mij dat voor verwarming van het huis pas de BUH wordt gebruikt bij -10 buiten temperatuur. Aangezien de compressor dat prima moet kunnen tot die buiten temperatuur.
Of is dit niet verstandig?
Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:52:
[...]

Gaat dat niet met glycerol? Volgens mij kun je dat niet eens uit zetten op de daikin altherma. Of heb ik dat mis?
Clycerol (aka Glycol) wordt alleen gebruik in de grondlus van een geo/grond (ook wel water/water) warmtepomp en in het aparte boilercircuit van een zonneboiler als je die optie hebt. Niet in het CV-circuit, dat wordt zelfs expliciet verboden in de installatiehandleiding.

Er staat me wel iets bij dat dit bij een Monoblock en Geo variant idd helemaal niet uit kan. Bij een split kan dit echter wel, als je als installateur inlogt. Ik zou dit zelf altijd aanlaten. Zoveel kost het niet en meestal verwarm je toch al vrijwel continu bij deze temperaturen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:57:
[...]

En welke adviseer je dan? 0, 1 of 2?
0

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:58:
[...]

O wow dat is echt bizar. Ik heb hem nu goed staan in ieder geval. Op toestaan dus, met temp gemiddeld over 12 uur en -10C. Dan begrijp ik volgens mij dat voor verwarming van het huis pas de BUH wordt gebruikt bij -10 buiten temperatuur. Aangezien de compressor dat prima moet kunnen tot die buiten temperatuur.
klopt ja. Ik weet even niet hoe je kunt meten/merken/zien dat de compressor het niet meer trekt, bij bv -7 als je BUH op -10 hebt staan.

Dat ie de aanvoer temp niet meer kan halen lijkt me. Maar komt er dan na een tijd een error code? :?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:58:
[...]

Staat helemaal goed zo. Als je meestal wel thuis bent kan je hem natuurlijk ook helemaal uitzetten en dan eerst eens een koude week kijken wanneer je compressor het niet meer trekt. Voor wie problemen voor wil zijn en wat verbruik op de hele koude dagen geen probleem vindt is dit een prima uitgangspunt.

All-electric.

• Impstoker
RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:02:
[...]

Staat helemaal goed zo. Als je meestal wel thuis bent kan je hem natuurlijk ook helemaal uitzetten en dan eerst eens een koude week kijken wanneer je compressor het niet meer trekt. Voor wie problemen voor wil zijn en wat verbruik op de hele koude dagen geen probleem vindt is dit een prima uitgangspunt.
Dankjewel voor de uitleg.

Ik kijk nu in de sheet met alle instellingen, en onder Equilibrium temperature (evenwicht) hebben de meeste gebruikers 35C in gesteld, ik heb daar nu -10. Daar snap ik even niets meer van...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrsR-7UWnix5hHC9dCWY1rsCSkk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJWkD0vx5BNWO2iPEkq0WeC6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:02:
[...]

klopt ja. Ik weet even niet hoe je kunt meten/merken/zien dat de compressor het niet meer trekt, bij bv -7 als je BUH op -10 hebt staan.

Dat ie de aanvoer temp niet meer kan halen lijkt me. Maar komt er dan na een tijd een error code? :?
Nee, dan komt er geen error maar koelt je huis gewoon steeds verder af. Verhogen van je stooklijn heeft dan verder ook geen zin. Speel maar eens met het capaciteitstabelletje waar ik net naar linkte. Je vermogen neemt dan alleen maar verder af.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:07:
[...]

Ik kijk nu in de sheet met alle instellingen, en onder Equilibrium temperature (evenwicht) hebben de meeste gebruikers 35C in gesteld, ik heb daar nu -10. Daar snap ik even niets meer van...

[Afbeelding]
Ik vermoed dat de unit deze waarde op 35C zet als de equilibrium optie uitgezet wordt (als een soort parkeer-getal, computers houden niet van lege waardes ;) ). De standaard waarde af-fabriek is iig 0C.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thedutch
Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]
Van mij staat op -12 (5-01).

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
[...]

[Afbeelding]
Dank @RonJ. Het is niet mijn intentie om aan de door jou genoemde setting te zitten. Ik neem aan dat dit standaard goed staat ingesteld?

Ik dacht dat we het hadden over de instelling “vorstbescherming” en die staat uit bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQQTKiUvrbL0_lx77Kk8Q7HsJ7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNLWoCIDVgEV2oh09WMKOyVY.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dat is dus iets anders, begrijp ik uit je verhaal :)
Wie beheert de sheet en kan nou eens mij en nieuwe tabs toevoegen aan de vergelijk tab en de onze nieuwe settings tab...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:11:
[...]

Dank @RonJ. Het is niet mijn intentie om aan de door jou genoemde setting te zitten. Ik neem aan dat dit standaard goed staat ingesteld?

Ik dacht dat we het hadden over de instelling “vorstbescherming” en die staat uit bij mij:

[Afbeelding]

Maar dat is dus iets anders, begrijp ik uit je verhaal :)
Klopt, dat is weer iets anders dan de vorstbescherming voor de leidingen. Dit is een soort harde ondergrens voor je thermostaat (dit is alleen zichtbaar bij madoka gebruikers).

Aan de ene kant is het fijn dat al dit soort zaken configureerbaar zijn bij Daikin. Aan de andere kant is het soms ook echt een jungle aan settings. De vaak nogal gebrekkige (vertalingen van de) documentatie helpt ook niet altijd mee.

offtopic:
En als je dacht dat de Altherma handleiding soms al onduidelijk is, kijk dan eens naar de WTW-units (ik heb een VAM-J). Ik moest het hoofdstuk over het instellen/balanceren van de ventilatorsnelheden wel 10x lezen voordat ik enigszins begreep wat nou de bedoeling was.

All-electric.

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 21:53
[...]

Ik lees wat berichten rondom dit raadsel, staat de thermostaat wel als regelaar actief?
(lees: niet per ongeluk een vertrektemperaruur regeling actief?)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

In het appartement waar ik woon zie ik een rare werking van mijn WP.

Na defrost gaat deze eerst de driewegklep op boilervat zetten terwijl deze niet verwarmd hoeft worden op dat moment, daarbij trekt die de temperatuur gelijk met 1 graad omlaag. En dat dus met elke defrost sessie.

Welke instelling zorgt ervoor dat dit niet gebeurt?

www.highflow.nl

BTS schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:24:
In het appartement waar ik woon zie ik een rare werking van mijn WP.

Na defrost gaat deze eerst de driewegklep op boilervat zetten terwijl deze niet verwarmd hoeft worden op dat moment, daarbij trekt die de temperatuur gelijk met 1 graad omlaag. En dat dus met elke defrost sessie.

Welke instelling zorgt ervoor dat dit niet gebeurt?
Geen idee of dat hier ook gebeurd eigenlijk, wat het probleem/feature evt is en hoe dat op te lossen.

Ik heb net even de ESPaltherma sensor voor de 3-wegklep toegevoegd aan Home Assistant. Ik zal (morgen) eens kijken wat er hier eigenlijk gebeurd met die klep rondom een defrost.

Welk model pomp heb je precies? En baseer je dit gedrag op een zichtbaar bewegende klep of lees je dit uit?

All-electric.

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-09 11:57
Goedemiddag

Sinds twee dagen zie ik dat de Daikin geen zin meer heeft om de ingestelde hyterese van het SWW vat te accepteren. Ik heb de warmhoudstand op 46 staan en een hysterese van 18. Hij zou dan pas bij 28 moeten gaan verwarmen. Toch ging hij vandaag op 36 graden weer vrolijk verwarmen, terwijl er op dat moment geen andere programma actief was.
Iemand al eens meegemaakt en wellicht een idee?

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Zojuist wat wijzigingen doorgevoerd hier naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen.

Daarbij kwam ik ook nog de volgende settings tegen in het menu bij installateurs instelling

Evenwichtstemp van 0 naar -5 gezet
Werking: alleen wtw, deze springt echter naar toegestaan na de herstart...

Onder balanceren:

Timer min. Bedrijf 1
Max bedrijfstijd 30
Bijkomende timer 95
Antipendel timer 3
Voorrang verwarmen ruimte: uit

Vorstbeveiliging waterleiding stond op uit en gewijzigd naar onderbroken pompbedrijf.
Heb alleen vvw maar de buitenunit heeft natuurlijk een heel klein stukje leiding buiten, dus voor de zekerheid maar gewijzigd.

• Impstoker
Sparky schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:23:
[...]

Ik lees wat berichten rondom dit raadsel, staat de thermostaat wel als regelaar actief?
(lees: niet per ongeluk een vertrektemperaruur regeling actief?)
De thermostaat staat actief, die van de tweede zone ook. Ik zie echt verder geen rare instellingen.
Maar toch is de water uitvoer temp van beide zones nu 35 terwijl de thermostaten uit staan...
Is dat gewoon nog rest warmte? De buitenunit lijkt nu wel uit te staan en Madoka is niet blauw.
De radiators in zone 2 voelen licht warm en de leidingen ook. De radiators in zone 1 zijn koud, leidingen ook.
Ik snap er niets meer van.

Edit: Ik hoor duidelijk de buitenunit weer aangaan, fluittoon erbij, en geluid door de koelleiding. Terwijl beide thermostaten UIT staan. Geen WTW vraag. Wat gaat hier mis? Er hoort nu toch gewoon NIETS te gebeuren toch? 2kW vermogen wordt er nu getrokken zie ik.

Edit 2:
De hele dag uitvoer temp van 38C ondanks dat beide thermostaten uit staan. Ik heb de installateur gemailed want ik begrijp het niet meer. |:( :X

[ Voor 55% gewijzigd door Impstoker op 30-11-2023 21:07 ]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Zodra debiet omhoog gaat bij mij, richting de 11+ dan hoor ik een enorme resonantie in mijn leidingen waar de binnenunit staat. Vervelend geluid.

Kan ik hier iets aan doen?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Rhem
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-12-2023
Hoi Daikin specialisten.

Wij hebben sinds mei een Daikin Altherma warmtepomp met een 3 fasen BUH van 9kW. De bedoeling was om snel een omschakeling naar een 3 fasen net te hebben, maar door omstandigheden is dat nog steeds niet gebeurd. Wij zitten thuis dus nog steeds met monofase. Voor de warmtepomp zelf geen probleem, die draait gewoon op 230, maar de groep van de BUH staat nu gewoon uit, aangezien er nog geen 3fasen is. Voorlopig trekt de warmtepomp het perfect, ook bij de huidige temperaturen, maar mijn vraag is als volgt:
- Vanaf welke temperaturen is de BUH noodzakelijk? Kunnen we in de problemen komen?
- Zou de BUH eventueel monofasig (dus één fase maar stroom geven) kunnen werken? Dat hij dat 3kw ipv 9kw gebruikt? Of heeft hij echt 400V nodig (diff tussen 2 fasen)?

Onze woning is 15 jaar oud, relatief goed geïsoleerd, en alles is vloerverwarming, waarbij de buizen in de (dikke) chapelaag zitten. De warmtepomp staat 24/7 op. Dus normaal gezien zou de vloer voldoende warmtebuffer moeten hebben en hoop ik zonder BUH de winter door te komen.

Bedankt voor jullie input! Onze installateur had die vraag nog nooit gekregen dus kon er ook niet direct antwoord op geven.

LR AWD / Solid Black / Black int / 19" sportvelgen / besteld: privé 9/02 / RN: 9/02 / VIN: 20/2 / SMS: 28/2 / Levering: 11/3

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:32
Rhem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:29:
Hoi Daikin specialisten.

Wij hebben sinds mei een Daikin Altherma warmtepomp met een 3 fasen BUH van 9kW. De bedoeling was om snel een omschakeling naar een 3 fasen net te hebben, maar door omstandigheden is dat nog steeds niet gebeurd. Wij zitten thuis dus nog steeds met monofase. Voor de warmtepomp zelf geen probleem, die draait gewoon op 230, maar de groep van de BUH staat nu gewoon uit, aangezien er nog geen 3fasen is. Voorlopig trekt de warmtepomp het perfect, ook bij de huidige temperaturen, maar mijn vraag is als volgt:
- Vanaf welke temperaturen is de BUH noodzakelijk? Kunnen we in de problemen komen?
- Zou de BUH eventueel monofasig (dus één fase maar stroom geven) kunnen werken? Dat hij dat 3kw ipv 9kw gebruikt? Of heeft hij echt 400V nodig (diff tussen 2 fasen)?

Onze woning is 15 jaar oud, relatief goed geïsoleerd, en alles is vloerverwarming, waarbij de buizen in de (dikke) chapelaag zitten. De warmtepomp staat 24/7 op. Dus normaal gezien zou de vloer voldoende warmtebuffer moeten hebben en hoop ik zonder BUH de winter door te komen.

Bedankt voor jullie input! Onze installateur had die vraag nog nooit gekregen dus kon er ook niet direct antwoord op geven.
Geen idee, zeker bij veel mensen vandaag dat de BUH nodig is voor de defrosts vraag ik mij wel af hoe jouw Daikin dat dan doet.. Ik heb ook veel volume maar door de lage aanvoertemperatuur heeft hij de BUH echt nodig hiervoor.

Als de BUH nodig is voor extra ondersteuning kan je met voldoende massa in je vloer best even zonder.
Stel dat het langer dan een dag -10 is zou in het ergste geval je huis iets afkoelen omdat ie het wellicht niet bij kan trekken zonder BUH, daar zou ik mij niet zon zorgen over maken.

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
Rhem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:29:
Lijkt me technisch gezien onwaarschijnlijk en in het schema in de handleidingen staat geen enkele aanwijzing. Ik neem aan dat je niet zelf gaat lopen hannesen met die aansluiting, dus je installateur zal toch uitsluitsel moeten geven - hij kan toch direct Daikin benaderen voor zoiets?

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De 1e echt koudere maand is bijna om en als ik nu even kijk naar het verbruik van de afgelopen maand heb ik de indruk dat dit wel heel hoog is. Totaal verbruik in november = 619 kWh waarvan:

CV: 573 kWh
SWW: 46 kWh

Radiatoren en gezin met 4 personen.
De WP staat hier pas sinds begin september, dus moeilijk te vergelijken.
Alles is ingesteld door de installateur en nagekeken door Daikin. Maar heb het gevoel dat alles veel te ruim staat. Heb er zelf helaas te weinig kennis van om het allemaal goed te interpreteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Liviooo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:15:
De 1e echt koudere maand is bijna om en als ik nu even kijk naar het verbruik van de afgelopen maand heb ik de indruk dat dit wel heel hoog is. Totaal verbruik in november = 619 kWh waarvan:

Alles is ingesteld door de installateur en nagekeken door Daikin. Maar heb het gevoel dat alles veel te ruim staat. Heb er zelf helaas te weinig kennis van om het allemaal goed te interpreteren.
Wat was je gasverbruik voordat je een WP had?

• Rhem
smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:57:
[...]

Geen idee, zeker bij veel mensen vandaag dat de BUH nodig is voor de defrosts vraag ik mij wel af hoe jouw Daikin dat dan doet.. Ik heb ook veel volume maar door de lage aanvoertemperatuur heeft hij de BUH echt nodig hiervoor.
Volgens mij wordt de back-up heater niet gebruikt voor de defrosts, dat is een heater (volgens mij) in de buiten unit, terwijl de BUH in de binnenunit zit. Als je Lucht-Lucht systeem hebt, die moeten met deze temperaturen ook een defrost doen en hebben geen backup heater :-).

Het is hier binnen nog gezellig 23°, dus voorlopig trekt de warmtepomp het prima!

LR AWD / Solid Black / Black int / 19" sportvelgen / besteld: privé 9/02 / RN: 9/02 / VIN: 20/2 / SMS: 28/2 / Levering: 11/3

• Liviooo
  • Niet online
smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:21:
[...]

Wat was je gasverbruik voordat je een WP had?
Gasverbruik laatste afrekening (1 jaar) : 12.029 kWh
(1.305,88€ Incl. btw)

[ Voor 5% gewijzigd door Liviooo op 30-11-2023 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:09

MrFish

Untitled

Rhem schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:26:
[...]

Volgens mij wordt de back-up heater niet gebruikt voor de defrosts, dat is een heater (volgens mij) in de buiten unit, terwijl de BUH in de binnenunit zit. Als je Lucht-Lucht systeem hebt, die moeten met deze temperaturen ook een defrost doen en hebben geen backup heater :-).

Het is hier binnen nog gezellig 23°, dus voorlopig trekt de warmtepomp het prima!
De BUH zit wel degelijk in de binnenunit. Die warmt rechtstreeks het water op. De richting van de compressor wordt omgedraaid (feitelijk gaat ie op standje 'koelen') om warmte af te geven aan de buitenunit, om zo te ontdooien. De BUH zorgt ervoor dat het CV-water niet teveel afkoelt.

Bij een airco (de mijne iig) gaat bij een defrost de compressor maximaal loeien om voldoende warmte te maken voor de defrost. Dat gaat volgens mij ook een heel stuk minder efficient dan bij een L/W warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 30-11-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhem
Liviooo schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:15:

Hangt van heel veel zaken af hé, isolatie, volume van de woning, hoe warm hou je het, hoeveel personen wonen er, hoeveel wordt er gedoucht?

Wij hebben in november 1.150 kWh verbruikt waarvan 378 voor het SWW. Ons gasverbruik de vorige winters:
- November 2022 (warme november): 2.700 kWh gas
- November 2021 : 5.350 kWh gas

Eigenschappen woning: 560m2 - 1.500m3
Recent (15 jaar) goed geïsoleerd
Overal vloerverwarming
Bovenverdieping wordt verwarmt op 20°
Benedenverdieping wordt verwarmt op 23°
5 personen waarvan 3 topsporters die elke dag een (lange en warme) douche nemen :-)

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:02

Shabbaman

Got love?

113 kWh verwarming en 48 kWh voor de douche hier, hangt er dus ook maar net vanaf of je de verwarming ook aan hebt staan...

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:00
74 verwarming en 136 warm water, wel dus zoals gezegd nieuwbouwhuis (200m2) met wtw. Wel de temp op 19graden staand.

Zal binnenkort mn settings in de Excel zetten :)

• Liviooo
  • Niet online
Is zeer moeilijk te vergelijken allemaal qua situatie. Mijn madam klaagt dat de buitenunit de hele dag veel lawaai maakt. Staat precies ook de hele tijd de defrosten.

Heb ondertussen ook een ESPAltherma, maar dan nog is het moeilijk om alles te interpreteren.

• erwin292
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Hier 335 kwh voor cv en 92 kwh voor de watertank, huishouden met 2 personen

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

GJA

Hier vliegt het nu alle kanten op. Trekt het niet meer op de compressor.
Staat op volle toeren te draaien (meer dan 16 ampere compressorstroom) en krijgt toch de vloer niet warmer dan 25 graden. 2 defrosts per uur.
Iemand ervaring met het koeltechnische gedeelte van de WP; zou te weinig koelmedium dit kunnen veroorzaken?

Moet voor nu toch de BUH maar in gaan schakelen. Iemand daar ervaring mee?
Kwestie van evenwicht op 1 graad zetten en dan gaat ie de elementen erbij gebruiken? En gebruikt ie dan de compressor ook nog of alleen de elementen?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 16:59:
[...]

Geen idee of dat hier ook gebeurd eigenlijk, wat het probleem/feature evt is en hoe dat op te lossen.

Ik heb net even de ESPaltherma sensor voor de 3-wegklep toegevoegd aan Home Assistant. Ik zal (morgen) eens kijken wat er hier eigenlijk gebeurd met die klep rondom een defrost.

Welk model pomp heb je precies? En baseer je dit gedrag op een zichtbaar bewegende klep of lees je dit uit?
Ik vond het vat snel afkoelen, daarom in de gaten gehouden en toevallig zag ik dit verschijnsel.

Ik kan je het typenummer niet doorgeven want ben de komende dagen niet thuis. Ik zag in het leidingschema het percentage van de klep naar het boilervat oplopen en debiet ging naar 30L/m. Daarop zag ik een lagere aanvoer temperatuur en hogere retour temperatuur. En het vat verloor 1 graad aan warmte.
Daarop ging de klep weer naar 0% en werd CV verwarmd.

www.highflow.nl

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:52

AndereKoekoek

Ping! Pong?

265 kwh cv
85 kwh sww

Huis van 180m² uit 2020. Alleen benedenverdieping verwarmen van 80m² ongeveer. Thermostaat staat 24/7 op 20 graden.

Alleen al de afgelopen 24 uur dus 14 defrost gehad :')

Mijn vrouw is een koukleum en loopt alsnog met dekentjes door het huis te leuren.

• Rhem
Hoe kan je het aantal defrosts zien?

• smaij
AndereKoekoek schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:22:
265 kwh cv
85 kwh sww

Huis van 180m² uit 2020. Alleen benedenverdieping verwarmen van 80m² ongeveer. Thermostaat staat 24/7 op 20 graden.

Alleen al de afgelopen 24 uur dus 14 defrost gehad :')

Mijn vrouw is een koukleum en loopt alsnog met dekentjes door het huis te leuren.
Ach het is beneden 21,5 graden en nog zitten ze met een dekentje.. komt deels ook door ventilatierooster maar toch..

In 24 uur tijd nu 28 defrosts gehad.. maar nog steeds alles op temperatuur 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:05
smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]
Met een nieuwbouwwoning 2023 vermoed ik overal vloerverwarming ? Lekker naar een dT van 3 graden gaan, dan kan je eventueel nog lager stoken. Evt met overshoot of 3 (standaard staat deze op 1 denk ik) om pendelen tegen te gaan.
[...]
Ik denk dat met een lagere dT je je stooklijn iets kunt verlagen, probeer eens 30 bij -10 en 25 bij 15. Overigens zal je huis nog steeds zo goed geïsoleerd zijn dat deze bij 5 graden nog steeds niet 24/7 hoeft te draaien.
Ik heb je suggestie eens over genomen in de settings. Hij staat nog wel op vertrek regeling, niet op kamer thermostaat. Dit valt op:

- hij gaat gelijk op 2000 watt stoken, waarbij (ik denk) backup heater ook bijspringt + 2000 watt
- het vermogen wat die trekt resulteert in een defrost cycle omdat die daarna weer terug gaat naar het vermogen trekt die weer snel dicht waardoor er ongeveer elk half uur een defrost plaats vind.
- ik heb het systeem later op de avond op off gezet. De warmte pomp stopt niet maar gaat ineens stabiel op een laag vermogen draaien. Het vele defrosten is dan ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPEAellVq7Q39QBI6RXrkbUu3W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Jeo2N4t2bMq6eq2TlHTQJgR.jpg?f=fotoalbum_large

Hier weer defrosts. Maar wel alles stabiel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:40
GJA schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:52:
Hier vliegt het nu alle kanten op. Trekt het niet meer op de compressor.
Staat op volle toeren te draaien (meer dan 16 ampere compressorstroom) en krijgt toch de vloer niet warmer dan 25 graden. 2 defrosts per uur.
Iemand ervaring met het koeltechnische gedeelte van de WP; zou te weinig koelmedium dit kunnen veroorzaken?

Moet voor nu toch de BUH maar in gaan schakelen. Iemand daar ervaring mee?
Kwestie van evenwicht op 1 graad zetten en dan gaat ie de elementen erbij gebruiken? En gebruikt ie dan de compressor ook nog of alleen de elementen?
Indien je wp z'n watertemperatuur niet haalt met deze temperaturen, dan heeft je installateur een te kleine installatie neer gezet. Je kunt de BUH laten inschakelen, maar dan zul je een gigantisch energieverbruik gaan krijgen.
Ik zou dit bij je installateur neerleggen en zorgen dat je er samen uitkomt om een grotere installatie neer te zetten.

Wat was je oude gasverbruik?
En welke installatie heb je staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
henrim schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 06:51:
[...]

Ik heb je suggestie eens over genomen in de settings. Hij staat nog wel op vertrek regeling, niet op kamer thermostaat. Dit valt op:

- hij gaat gelijk op 2000 watt stoken, waarbij (ik denk) backup heater ook bijspringt + 2000 watt
- het vermogen wat die trekt resulteert in een defrost cycle omdat die daarna weer terug gaat naar het vermogen trekt die weer snel dicht waardoor er ongeveer elk half uur een defrost plaats vind.
- ik heb het systeem later op de avond op off gezet. De warmte pomp stopt niet maar gaat ineens stabiel op een laag vermogen draaien. Het vele defrosten is dan ook niet meer nodig.
Ik zal ook eens gaan testen met dT 5, ik herken dit niet namelijk. Hij gaat wel meer vermogen vragen zodra hij meer moeite moet doen voordat ie een defrost krijgt.
Long shot: heb je via de Onecta app de laatste firmware al gedownload? Onze WP hebben we sinds het voorjaar en daar zat een bug in dat de instelling om de BUH bij te schakelen teruggezet werd naar Toegestaan bij het herstarten van de unit. Daar heb ik nu geen last meer van.

Check in ieder geval even je evenwichtstemperatuur. Die staat te hoog ( standaard op 0 graden )

Daarnaast als je verwarmen op Off hebt staan zou hij helemaal uit moeten staan.. begrijp je laatste zin dan ook niet helemaal.
Ik vermoed dat Vorstbescherming aan staat. Die mag echt wel uit bij een huis van 2023 met vloerverwarming en een split (?)

[ Voor 12% gewijzigd door smaij op 01-12-2023 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

kokpol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:46:
[...]

Indien je wp z'n watertemperatuur niet haalt met deze temperaturen, dan heeft je installateur een te kleine installatie neer gezet. Je kunt de BUH laten inschakelen, maar dan zul je een gigantisch energieverbruik gaan krijgen.
Ik zou dit bij je installateur neerleggen en zorgen dat je er samen uitkomt om een grotere installatie neer te zetten.

Wat was je oude gasverbruik?
En welke installatie heb je staan?
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten.
Helaas kan ik het gasverbruik niet vergelijken; deze woning hebben we helemaal gestript en opnieuw geisoleerd. Heeft energielabel A+++ gekregen. Afgelopen maart was er ook vorst en toen verbruikten we tussen de 6 en de 11 m3 per dag. Maar gewenste temperatuur was toen 19 graden denk ik. En er was nog geen vloerisolatie.

Het verbruik was tot nog toe erg netjes, tot eergisteren. Ik (en de installateur ook) heb het idee dat ie achterstand heeft opgelopen door de defrosts en dat ie dat weer moet inhalen. Dat gaat inderdaad wel wat energie kosten....

BUH's staan nu mee te doen; temperatuur loopt weer op. De kWh-tjes ook trouwens. Hopelijk zakt het energieverbruik weer als de vloer weer op temperatuur is.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:21:
[...]

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten.
Helaas kan ik het gasverbruik niet vergelijken; deze woning hebben we helemaal gestript en opnieuw geisoleerd. Heeft energielabel A+++ gekregen. Afgelopen maart was er ook vorst en toen verbruikten we tussen de 6 en de 11 m3 per dag. Maar gewenste temperatuur was toen 19 graden denk ik. En er was nog geen vloerisolatie.

Het verbruik was tot nog toe erg netjes, tot eergisteren. Ik (en de installateur ook) heb het idee dat ie achterstand heeft opgelopen door de defrosts en dat ie dat weer moet inhalen. Dat gaat inderdaad wel wat energie kosten....

BUH's staan nu mee te doen; temperatuur loopt weer op. De kWh-tjes ook trouwens. Hopelijk zakt het energieverbruik weer als de vloer weer op temperatuur is.
Misschien met een warmtebeeldcamera eens kijken of er ergens nog warmte weglekt ?
Voor a+++ woning schrik ik van 11m2 gas op 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurryWurry
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-04 11:26
Weet iemand van jullie hoe de waterdruk op de binnenunit zelf wordt gemeten? Ik merk hier namelijk vrij grote verschillen (tot 0.5 bar) op de digitale readout met de analoge manometer.. Enkel wanneer het systeem volledig in rust is, komen de readings van beide meters min of meer overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

smaij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:31:
[...]

Misschien met een warmtebeeldcamera eens kijken of er ergens nog warmte weglekt ?
Voor a+++ woning schrik ik van 11m2 gas op 1 dag.
De 11 m3 was begin maart, voor de isolatiemaatregelen. Ik loop de hele dag al met een warmtebeeldcamera rond sinds de verbouwing; verslavend. Af en toe vind ik nog iets maar dat houdt met een kiertje wel op.

11m3 zou neerkomen op 100 kWh, eind maart is de wp geplaatst en deed ie op een dag met vorst 27 kWh. Nog voor de vloerisolatie. Hij kan het dus wel.

Ik vind wel dat ie erg hard werkt; veel geluid. Meer dan ik me kan herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
smaij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:46:
[...]

Ik zal ook eens gaan testen met dT 5, ik herken dit niet namelijk. Hij gaat wel meer vermogen vragen zodra hij meer moeite moet doen voordat ie een defrost krijgt.
Long shot: heb je via de Onecta app de laatste firmware al gedownload? Onze WP hebben we sinds het voorjaar en daar zat een bug in dat de instelling om de BUH bij te schakelen teruggezet werd naar Toegestaan bij het herstarten van de unit. Daar heb ik nu geen last meer van.

Check in ieder geval even je evenwichtstemperatuur. Die staat te hoog ( standaard op 0 graden )

Daarnaast als je verwarmen op Off hebt staan zou hij helemaal uit moeten staan.. begrijp je laatste zin dan ook niet helemaal.
Ik vermoed dat Vorstbescherming aan staat. Die mag echt wel uit bij een huis van 2023 met vloerverwarming en een split (?)
Die bug, met welke versie is dat opgelost?
Ik heb dit nu namelijk ook, denk nadat ik de laatste update heb toegepast. Zet ik deze op alleen wtw dan staat hij na reboot plots op toegestaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
GJA schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:03:
Ik vind wel dat ie erg hard werkt; veel geluid. Meer dan ik me kan herinneren.
Gedurende de normale verwarming hoor ik de mijne nauwelijks, zelfs niet op vol vermogen voor SWW.
Bij defrost gaat er links en rechts van alles gorgelen door de omkering van de F-gas stromen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
WillumC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:02:
[...]

Die bug, met welke versie is dat opgelost?
Ik heb dit nu namelijk ook, denk nadat ik de laatste update heb toegepast. Zet ik deze op alleen wtw dan staat hij na reboot plots op toegestaan..
Ik heb nu versie 7.1.0 en heb dit probleem niet.

Edit: ik wacht af met de update tot er meer informatie is over 7.3.0, onbegrijpelijk dat er geen changelog is.

[ Voor 13% gewijzigd door mawashigeri op 01-12-2023 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Houtkachel aan, thermostaten uit en toch is er een uitvoer temperatuur van 35C en blijft de warmtepomp maar dingen doen en rond de 1kW trekken. Blauwe lampje van madoka is wel uit.
Snap er helemaal niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
mawashigeri schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:09:
[...]

Ik heb nu versie 7.1.0 en heb dit probleem niet.
Ik heb nu 7.3.0 als ik het me goed herinner.
Die laatste update van enkele dagen geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
WillumC schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:18:
[...]

Ik heb nu 7.3.0 als ik het me goed herinner.
Die laatste update van enkele dagen geleden.
Kan best zijn dat je het probleem nog steeds er is dan. Ik heb ook versie 7.3.0.
Ik had de setting in het voorjaar van 9.3.8 naar Beperkt gezet (dus niet toegestaan) en vanochtend aangepast naar WTW. Ik wil even testen of ik dan weer "krachtig" kan aanzetten in de Onecta app want die functie doet nu niks meer bij mij. Zal straks even kijken waar hij nu op staat want de unit is daarna gereboot.

De setting is na een reboot inderdaad weer "Toegestaan" dus nog niet opgelost.
Maar omdat ik de evenwichtstemperatuur op -10 heb staat gebeurd er dus niks.

[ Voor 11% gewijzigd door smaij op 01-12-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:42
Impstoker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:16:
Houtkachel aan, thermostaten uit en toch is er een uitvoer temperatuur van 35C en blijft de warmtepomp maar dingen doen en rond de 1kW trekken. Blauwe lampje van madoka is wel uit.
heb je een monoblock?
het water gaat bij een monoblock naar buiten, dat mag niet bevriezen.
Daikin heeft daar de bevriezingspreventie waterleidingen voor.
die gaat in werking wanneer de waterinlaat temperatuur onder de 15 graden zakt en de buiten temperatuur onder de 4 graden is. Je kunt dit niet uitzetten. Dus ook de thermostaat uitzetten helpt niet.
Dit wordt compleet overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
[...]

Ja ik gebruik de laatste firmware.

Evenwichts temperatuur, waar vind ik die? Ik zal ook eens in de manual kijken.

Ja ik had m echt op off gezet. De termostaat in huis geeft dat dan ook aan `OFF`. (werkt markdown hier?)
Maar de compressor bleef zoals omschreven doorlopen.

Van morgen heb ik m weer aangezet en daarna is die redelijk stabiel gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
henrim schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:43:
[...]

Ja ik gebruik de laatste firmware.

Evenwichts temperatuur, waar vind ik die? Ik zal ook eens in de manual kijken.

Ja ik had m echt op off gezet. De termostaat in huis geeft dat dan ook aan `OFF`. (werkt markdown hier?)
Maar de compressor bleef zoals omschreven doorlopen.

Van morgen heb ik m weer aangezet en daarna is die redelijk stabiel gebleven.
Zit onder installateursinstellingen 9.3.7.
Eerst dus als gebruiker installateur naar binnen gaan (5678) en als je in het hoofdscherm (met het huisje) op het vraagteken drukt krijg je in de menu's ook de cijfers te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim
smaij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:45:
[...]

Zit onder installateursinstellingen 9.3.7.
Eerst dus als gebruiker installateur naar binnen gaan (5678) en als je in het hoofdscherm (met het huisje) op het vraagteken drukt krijg je in de menu's ook de cijfers te zien.
Thnx, ga vanmiddag kijken. Nu op t werk ;)
De inlog heb ik al eerder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Ik heb de dT naar 5 graden gezet, netjes de verwarming uitgezet en daarna een reboot gedaan.
Hij begon zo rond de 7 a 800 watt te pruttelen zonder defrost maar ook met een laag debiet (7l/min).
Dit ging een tijdje goed en na een defrost gaat hij toch weer naar 1200 watt. Op zich prima maar het debiet bleef laag.
Daarom nu als test de stooklijn met 2 graden verhoogt want tenslotte heb ik ook de dT verhoogt dus zou deze hoger mogen (is de theorie).
Binnen no time 2800 watt maar ook met 26l/min stampen op een aanvoer van 32 graden. Pas 1 defrost gehad.
Ik denk dat dit sowieso komt doordat het nu goed vriest hier en de luchtvochtigheid 10% lager is als gisteren.
Ik laat hem nog even doorpruttelen om te kijken of de stooklijn nu te hoog is (als de woonkamer verder opwarmt)
In het voor en najaar is een dT van 3 echt dikke prima om continu op laag vermogen (minimaal vermogen) te kunnen verwarmen. De vraag is of met de huidige buitentemperatuur een dT van 5 niet beter is. Iemand daar kennis van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:51:
[...]

Ik heb de dT naar 5 graden gezet, netjes de verwarming uitgezet en daarna een reboot gedaan.
Hij begon zo rond de 7 a 800 watt te pruttelen zonder defrost maar ook met een laag debiet (7l/min).
Dit ging een tijdje goed en na een defrost gaat hij toch weer naar 1200 watt. Op zich prima maar het debiet bleef laag.
Daarom nu als test de stooklijn met 2 graden verhoogt want tenslotte heb ik ook de dT verhoogt dus zou deze hoger mogen (is de theorie).
Binnen no time 2800 watt maar ook met 26l/min stampen op een aanvoer van 32 graden. Pas 1 defrost gehad.
Ik denk dat dit sowieso komt doordat het nu goed vriest hier en de luchtvochtigheid 10% lager is als gisteren.
Ik laat hem nog even doorpruttelen om te kijken of de stooklijn nu te hoog is (als de woonkamer verder opwarmt)
In het voor en najaar is een dT van 3 echt dikke prima om continu op laag vermogen (minimaal vermogen) te kunnen verwarmen. De vraag is of met de huidige buitentemperatuur een dT van 5 niet beter is. Iemand daar kennis van ?
Als je de stooklijn net hebt verhoogd is dit normaal. Dan moet je aardig wat vermogen in je systeem gaan stoppen om daarna weer in evenwicht te komen. Pas na een flinke tijd bijstoken zal de boel weer terugregelen.

Ik heb de mijne ook weer op DT5 gezet v/d week. Kwam met een lagere DT toch vermogen tekort vanuit de vloerverwarming en de kamertemperatuur bleef langzaam wegzakken. Na verhoging naar DT5 even een wat hoger verbruik maar liep de temperatuur weer op.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59
Ik draai op een stooklijn van 30 bij - 10 en 25 bij + 18 graden en een deltat van 3.

Sinds de vorst een beetje is ingetreden is het aantal startpogingen flink omhoog gegaan (vandaag al 28).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWPE5kMeXI0_KXyVxB-Zn4zJY6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOTjmf45jEMjsZGVCnxQNzWO.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iets wat ik kan aanpassen om de defrostst wat terug te dringen? Misschien stooklijn verhogen of delta t naar 5? Of zou dat alleen maar averechts effect hebben omdat de compressor dan harder moet werken en dus nog sneller aanvriest? Of is een hogere awt juist handig zodat het defrosten dan niet op de buh hoeft?

Of moet ik gewoon accepteren dat (veel) defrosts en dus veel startpogingen gewoon bij dit seizoen horen?

Graag hoor ik jullie gedachten hierover. Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Impstoker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:16:
Dit kan je nog even checken:
Is je 2e thermostaat misschien draadloos? Die willen nog wel eens een schakeling missen.
Staat er niet stiekem een schema in voor een vertrekwaterregeling?
Vorstbeveiliging waterleidingen actief c.q. op continu?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:50

Jog

Ik botste toen straks nog op een hoogst informatief filmpje over delta-T: YouTube: Delta T, temperature difference (dt) with heat pumps and boilers

Die gast heeft precies nog wel paar interessante uploads die ik eens wil bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:32
RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:00:
[...]

Als je de stooklijn net hebt verhoogd is dit normaal. Dan moet je aardig wat vermogen in je systeem gaan stoppen om daarna weer in evenwicht te komen. Pas na een flinke tijd bijstoken zal de boel weer terugregelen.

Ik heb de mijne ook weer op DT5 gezet v/d week. Kwam met een lagere DT toch vermogen tekort vanuit de vloerverwarming en de kamertemperatuur bleef langzaam wegzakken. Na verhoging naar DT5 even een wat hoger verbruik maar liep de temperatuur weer op.
Kun je toelichten waarom je vermogen te kort kwam dan? Want met een lagere dT, kun je met een lagere Ta uit de voeten (is de theorie), en lagere Ta zou je unit meer vermogen over houden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:01:
Ik draai op een stooklijn van 30 bij - 10 en 25 bij + 18 graden en een deltat van 3.

Sinds de vorst een beetje is ingetreden is het aantal startpogingen flink omhoog gegaan (vandaag al 28).
[Afbeelding]

Is er iets wat ik kan aanpassen om de defrostst wat terug te dringen? Misschien stooklijn verhogen of delta t naar 5? Of zou dat alleen maar averechts effect hebben omdat de compressor dan harder moet werken en dus nog sneller aanvriest? Of is een hogere awt juist handig zodat het defrosten dan niet op de buh hoeft?

Of moet ik gewoon accepteren dat (veel) defrosts en dus veel startpogingen gewoon bij dit seizoen horen?

Graag hoor ik jullie gedachten hierover. Alvast dank!
Wat doet je kamertemperatuur? Houdt ie dit wel nog goed op peil? Verder zijn (veel!) defrosts met dit weer wel redelijk normaal. Een DT3 en 30 bij -10 is verder wel heel scherp/laag. Ik denk dat je toch wat omhoog moet.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
danny.s schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:03:
[...]

Kun je toelichten waarom je vermogen te kort kwam dan? Want met een lagere dT, kun je met een lagere Ta uit de voeten (is de theorie), en lagere Ta zou je unit meer vermogen over houden toch?
Ik bedoel het vermogen dat de vloer kan afgeven aan de ruimte. Met een lagere DT verlaag je dit af te geven vermogen (zowel bij vvw als bij radiatoren) aan de afgiftekant. Bij DT3 ga je naar ~60% van waar je vloerverwarming op ontworpen is (meestal 5).

Dat staat los van hoeveel vermogen de pomp zelf kán leveren op basis van een bepaalde Ta. Overigens valt dát verschil in vermogen wel mee, tot 40C zie je niet heel veel verschil in max vermogen op de eerder geposte capaciteitsgrafiek.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog

Jog

danny.s schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:03:
[...]

Je moet natuurlijk ook je vermogen aan de omgeving kwijt komen. En als dat niet lukt gaat je flow naar beneden omdat de return anders te hoog wordt. En een hogere aanvoer zorgt er dan weer voor dat de overdracht naar de omgeving beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillumC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:32:
Zojuist wat wijzigingen doorgevoerd hier naar aanleiding van de laatste ontwikkelingen.

Daarbij kwam ik ook nog de volgende settings tegen in het menu bij installateurs instelling

Evenwichtstemp van 0 naar -5 gezet
Werking: alleen wtw, deze springt echter naar toegestaan na de herstart...

Onder balanceren:

Timer min. Bedrijf 1
Max bedrijfstijd 30
Bijkomende timer 95
Antipendel timer 3
Voorrang verwarmen ruimte: uit

Vorstbeveiliging waterleiding stond op uit en gewijzigd naar onderbroken pompbedrijf.
Heb alleen vvw maar de buitenunit heeft natuurlijk een heel klein stukje leiding buiten, dus voor de zekerheid maar gewijzigd.
Die balanceer settings zijn voor als je 2 warmtebronnen hebt (hybride set-up met CV of een haard/palletkachel). Dat heeft niets te maken met je BUH.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:30:
[...]

Ach het is beneden 21,5 graden en nog zitten ze met een dekentje.. komt deels ook door ventilatierooster maar toch..

In 24 uur tijd nu 28 defrosts gehad.. maar nog steeds alles op temperatuur 👍
Ook @AndereKoekoek

Je kan de koukleumen nog wat tegemoet komen door de vvw-lus en/of radiatorventiel in de zit-/TV-hoek waar je altijd stil zit wat verder open te draaien. Dan wordt het alleen op die plek iets warmer.

Ventilatieroosters kan je nog een tikje dichter zetten. Of (deels) vervangen door CO2 geregelde versies.

En anders nog deze kerst-cadeautip voor de koukleum des huizes. Thank me later ;)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog

Jog

RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:14:
[...]
En anders nog deze kerst-cadeautip voor de koukleum des huizes. Thank me later ;)
Dat ga ik nu al doen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59
RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:04:
[...]

Wat doet je kamertemperatuur? Houdt ie dit wel nog goed op peil? Verder zijn (veel!) defrosts met dit weer wel redelijk normaal. Een DT3 en 30 bij -10 is verder wel heel scherp/laag. Ik denk dat je toch wat omhoog moet.
De kamer blijft nog prima op temperatuur. Je ziet ook dat hij lang niet altijd aanstaat. Dus in die zin is het niet nodig om hoger te gaan. Aan de andere kant is het misschien inderdaad wel erg laag. Daarom twijfel ik er ook erg over of ik nu wel of niet iets moet aanpassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:14:
[...]

22 graden hier, lange broek, trui, een kleed en nog klagen ‘het is koud’

En ik maar in een korte broek op de bank 🥵

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPyhkb3WLxIha_t9wX-cu57VfgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K7bVitVzBI3pLUDVwIA4lut9.jpg?f=fotoalbum_large

Legionella run net gestart om 13h. Tanktemp 53gr. Is t normaal dat meteen de compressor uit gaat/blijft en de buh nu enkel aangaat tot 60gr ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:03:
[Afbeelding]

Legionella run net gestart om 13h. Tanktemp 53gr. Is t normaal dat meteen de compressor uit gaat/blijft en de buh nu enkel aangaat tot 60gr ?
Wat was de tank temperatuur toen hij uit ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:04:
[...]

Wat was de tank temperatuur toen hij uit ging?
Om 12h ging confort setpoint in: 53gr. Dat is ol de compressor gegaan. Nu 13h start legionella.
Compressor was aan voor ruimteverwarming. De compressor ging uit toen om 13h01 de ruimteverwarming om ging naar tankverwarming. Tank was dus 53/54 gr.

Nu loopt de legionella run

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHIHPRLNBHu01xfCIuhEOfd3agQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXislrswvWAdMr2clNHjor6x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fsnjgz3MbKW0dCE3ulPzEOKfoHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H75uqSzzAizc0Jv88N0GQZpA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HegpcvyaQCulq0qMk-cEZo4Uns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWdfLP0EwaCaYstO4STdiZ2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbYEB6IGzW5hKqkB6oNUm18igWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMDiG1EsRxwpIOYnM6ZNSIAu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
PCJR schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:08:
[...]

Om 12h ging confort setpoint in: 53gr. Dat is ol de compressor gegaan. Nu 13h start legionella.
Compressor was aan voor ruimteverwarming. De compressor ging uit toen om 13h01 de ruimteverwarming om ging naar tankverwarming. Tank was dus 53/54 gr.

Nu loopt de legionella run

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Boven de 53 graden wordt elektrisch verwarmd, dus het is logisch dat hij uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:02:
[...]

Dit kan je nog even checken:
Is je 2e thermostaat misschien draadloos? Die willen nog wel eens een schakeling missen.
Staat er niet stiekem een schema in voor een vertrekwaterregeling?
Vorstbeveiliging waterleidingen actief c.q. op continu?
2e thermostaat inderdaad draadloos. Hoe bedoel je schakeling missen?
En ik keek overal waar ik kon in de installateurs menu en ik zie geen vertrekwater regeling. Vorst beveiliging ook niet aan. Voor zover ik zie.
Idee waar ik moet kijken in menu’s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:54:
[...]

De kamer blijft nog prima op temperatuur. Je ziet ook dat hij lang niet altijd aanstaat. Dus in die zin is het niet nodig om hoger te gaan. Aan de andere kant is het misschien inderdaad wel erg laag. Daarom twijfel ik er ook erg over of ik nu wel of niet iets moet aanpassen.
Zolang ie de boel prima op temperatuur houdt zou ik iig niets aan je stooklijn doen. Je kan nog even goed kijken naar het pompdebiet vs. delta-T. Bij een debiet in "rustig bedrijf" boven de ~15l/min zou ik de DT iets (per 1 graad) verhogen.

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x19xYtf7pqiXwmBbF78iWPREw-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8b8TEXGO81xcoutXvSuxfMB.jpg?f=fotoalbum_large

Legionella run klaar. Lijkt gelukt. Om 12h naar 53gr is dus een goede workaround. Bij mij ging vorige keer meteen de buh aan met de start, toen was sww tank 45 graden. Niet de bedoeling natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Impstoker schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:05:
[...]

2e thermostaat inderdaad draadloos. Hoe bedoel je schakeling missen?
En ik keek overal waar ik kon in de installateurs menu en ik zie geen vertrekwater regeling. Vorst beveiliging ook niet aan. Voor zover ik zie.
Idee waar ik moet kijken in menu’s?
Vaak gebruiken die draadloze thermostaten een one-way protocol. Dus zonder bevestiging terug dat het commando ook ontvangen is. Dan wil ie nog wel eens een schakeling/commando richting de ontvanger missen, als er net iets anders in de buurt op dezelfde frequentie iets aan het zenden was. Vooral op 433 en 868mhz wordt het steeds drukker en komt er met enige regelmaat een signaal niet aan. Misschien een long-shot hoor, maar je kan eens proberen de 2e zonethermostaat even in te schakelen en daarna weer uit te zetten.

Vertrekwaterregeling vs thermostaatregeling pas je aan onder het hoofdzone menu. Als je inlogt als installateur krijg je niet alleen de installateursinstellingen als hoofdmenu erbij, ook onder de andere menus komen er dan opties bij.

Je hebt ergens onder status of informatie oid een submenu met de sensoren en een submenu met de actuatoren. Daar kan je zien welke "speciale programmas" zoals vorstbeveiliging, defrost, etc. actief zijn en meen ik ook zien of er vanuit één van beide thermostaten een signaal actief is.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
Vannacht de warmtepomp heel de nacht laten draaien met aanvoer op 28/29 graden. Huis koelde niet af, maar steeg ook niet.

WP staat bij mijn slaapkamer raam, je hoorde em wel draaien (zelfs op stilste modus) maar was niet heel storend.

Heb een paar defrosts gezien. Helaas is legionella run niet gelukt, waarschijnlijk heeft mijn vrouw toch een kraan open gedaan tijdens ingestelde tijdstip (11.00u)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7qYSlTmClF0Aar15gAKfloEeHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6KfL2dXbsOVsX3xdXVnv005.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens defrost zag ik BUH heel kort meedoen en daarna weer uit.

vage bug in HW app voor de pc, zie verbruik niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 01-12-2023 14:43 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:26
Ik ben nu al een poosje dit topic aan het volgen en er komt echt fantastisch veel goed advies langs. Erg leuk, want ik leer zo steeds meer over de warmtepomp. Sinds gisteren heb ik ESPaltherma draaien op onze WP (las hem al een poosje uit via de API, maar dat is erg beperkt). De WP installatie betreft een EHBX08E6V binnen unit en ERGA08EV buitenunit met 300L vat voor sanitair die een 9KW verwarming erbij heeft voor eventueel boosten (soms nodig gehad als iemand in bad wil). Helaas heb ik nog gesloten verdelers met pomp (we hebben vvw op de begane grond en 1e verdieping). Daarvan staan de pompen aan, omdat ik de indruk heb dat het in ieder geval boven anders niet goed warm wordt. Er zit ook zo'n drukventiel tussen de heen- en retourleiding, maar die heb ik zo dicht mogelijk gezet. Volgens mij loopt daar niets door. Ik ben voornemens om in het voorjaar de verdelers te gaan vervangen met open kunststof verdelers.

Ook ga ik binnenkort nog de settings van de WP in de Google Docs toevoegen. Ik weet dus niet exact alle settings zo uit m'n hoofd, maar heb er al wel een keer wat mee lopen stoeien o.b.v. wat ik hier allemaal heb gelezen (stom genoeg kwam ik er deze week pas achter dat de Google Docs bestaat. Erg handig!)

Graag wil ik nu zoveel mogelijk defrosten zonder BUH
Nu is er één ding wat me al opvalt en waarvan ik de precieze reden nog niet heb kunnen vinden in dit topic. Ik ben benieuwd of iemand hier me in de goede richting kan duwen. Namelijk, vannacht heeft de WP (zoals bij velen zo te lezen) zeer regelmatig een defrost gedaan; zo'n beetje ieder half uur. Na vanmorgen ~7.00u heb ik er nog 'maar' 2 gehad. Wat ik nu zo opvallend vind, is dat bij allebei deze defrosts de BUH is aangesprongen. Vannacht is ook bij bijna iedere defrost de BUH aangesprongen, maar bij 3 defrosts achter elkaar helemaal niet.

Ik vind dat vreemd, omdat ik nu zou beredeneren dat vandaag overdag de vloerverwarming (ik geloof zo'n 110-130m²) ruim voldoende warmte moet bevatten om de defrosts laatste twee defrosts te kunnen doen als dat vannacht zelfs 3x kort achter elkaar is gelukt.

Relevante informatie die hiermee te maken zou kunnen hebben lijkt me de uitgangs- en retourtemperatuur. Die zijn eigenlijk bij iedere defrost min of meer hetzelfde geweest. Namelijk: ~30,5 uitgang en ~26 retour bij de start. Tijdens defrosten dan zakt de uitgaande temperatuur tot ~27 en retour zakt iets later naar ~25.

Nou zou ik graag willen proberen om de defrosts uit te laten voeren zonder dat de BUH bijspringt. Of in ieder geval zo min mogelijk. Kan iemand me misschien wat meer uitleg geven over waarom de BUH bijspringt (de oorzaak lijkt me nu namelijk niet dat er onvoldoende warmte in de vloer zit). En ook of het bijspringen te beïnvloeden is met een bepaalde instelling en of ik dit überhaupt wel moet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 21:55
RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:19:
[...]

Zolang ie de boel prima op temperatuur houdt zou ik iig niets aan je stooklijn doen. Je kan nog even goed kijken naar het pompdebiet vs. delta-T. Bij een debiet in "rustig bedrijf" boven de ~15l/min zou ik de DT iets (per 1 graad) verhogen.
Ik trigger hier wel op. Op dit moment is het (door de zon) een graad boven setpoint en is verwarming uit (blauw ring uit). De WP draait dus in "rustig bedrijf", maar als ik nu en wel vaker naar de sensoren kijk dan is bij ons het debiet op de momenten dat ik kijk boven de 20L/min, meestal zelfs rond de 25/26L/min.
Woonkamer blijft keurig op temperatuur afgelopen dagen. Net als jullie elk halfuur defrost.
Toch ook maar naar DeltaT van 4?

Voor de koude dagen draaide hij lange runs, voornamelijk in de nacht en overdag uit tot het avondeten.
Buffervat
Alles open, pomploze verdeler
Stooklijn: 35/-10 en 25/18
DeltaT: 3
Overshoot: 4

Draait hier sinds begin november. Ingesteld met jullie kennis en kunde. Installateur liet hem zo achter op wat basis zaken na.
Zal foto's maken en posten, evenals instellingen delen in het document! _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Ralph88 op 01-12-2023 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JarnoH schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:52:
Ik ben nu al een poosje dit topic aan het volgen en er komt echt fantastisch veel goed advies langs. Erg leuk, want ik leer zo steeds meer over de warmtepomp. Sinds gisteren heb ik ESPaltherma draaien op onze WP (las hem al een poosje uit via de API, maar dat is erg beperkt). De WP installatie betreft een EHBX08E6V binnen unit en ERGA08EV buitenunit met 300L vat voor sanitair die een 9KW verwarming erbij heeft voor eventueel boosten (soms nodig gehad als iemand in bad wil).
Een los boilervat verwarmd altijd bij met de booster (van ~2,5kW). De 9KW is de aparte back-up heater en wordt in principe niet gebruikt voor het boilervat, tenzij er bijv. een storing in de buitenunit is.
Helaas heb ik nog gesloten verdelers met pomp (we hebben vvw op de begane grond en 1e verdieping). Daarvan staan de pompen aan, omdat ik de indruk heb dat het in ieder geval boven anders niet goed warm wordt. Er zit ook zo'n drukventiel tussen de heen- en retourleiding, maar die heb ik zo dicht mogelijk gezet. Volgens mij loopt daar niets door. Ik ben voornemens om in het voorjaar de verdelers te gaan vervangen met open kunststof verdelers.
Goed idee, dat zal echt nog een forse verbetering in de COP geven plus het verbruik van die 2 losse pompen komt te vervallen. Zonder die pompen werkt een gesloten verdeler niet goed idd.

Kunststof verdelers zijn handig als je fors wilt gaan koelen (onder het dauwpunt). Als je dat niet of alleen een beetje erbij gebruikt, óf nu al RVS of gecoatte verdelers hebt, hoef je niet persé naar een nieuwe van kunststof. Dan kan je ook gewoon de leidingen en pomp tussen de 2 blokken weghalen en afdoppen. Dan ben je voor 1-2 tientjes klaar.
Ook ga ik binnenkort nog de settings van de WP in de Google Docs toevoegen. Ik weet dus niet exact alle settings zo uit m'n hoofd, maar heb er al wel een keer wat mee lopen stoeien o.b.v. wat ik hier allemaal heb gelezen (stom genoeg kwam ik er deze week pas achter dat de Google Docs bestaat. Erg handig!)

Graag wil ik nu zoveel mogelijk defrosten zonder BUH
Nu is er één ding wat me al opvalt en waarvan ik de precieze reden nog niet heb kunnen vinden in dit topic. Ik ben benieuwd of iemand hier me in de goede richting kan duwen. Namelijk, vannacht heeft de WP (zoals bij velen zo te lezen) zeer regelmatig een defrost gedaan; zo'n beetje ieder half uur. Na vanmorgen ~7.00u heb ik er nog 'maar' 2 gehad. Wat ik nu zo opvallend vind, is dat bij allebei deze defrosts de BUH is aangesprongen. Vannacht is ook bij bijna iedere defrost de BUH aangesprongen, maar bij 3 defrosts achter elkaar helemaal niet.

Ik vind dat vreemd, omdat ik nu zou beredeneren dat vandaag overdag de vloerverwarming (ik geloof zo'n 110-130m²) ruim voldoende warmte moet bevatten om de defrosts laatste twee defrosts te kunnen doen als dat vannacht zelfs 3x kort achter elkaar is gelukt.

Relevante informatie die hiermee te maken zou kunnen hebben lijkt me de uitgangs- en retourtemperatuur. Die zijn eigenlijk bij iedere defrost min of meer hetzelfde geweest. Namelijk: ~30,5 uitgang en ~26 retour bij de start. Tijdens defrosten dan zakt de uitgaande temperatuur tot ~27 en retour zakt iets later naar ~25.

Nou zou ik graag willen proberen om de defrosts uit te laten voeren zonder dat de BUH bijspringt. Of in ieder geval zo min mogelijk. Kan iemand me misschien wat meer uitleg geven over waarom de BUH bijspringt (de oorzaak lijkt me nu namelijk niet dat er onvoldoende warmte in de vloer zit). En ook of het bijspringen te beïnvloeden is met een bepaalde instelling en of ik dit überhaupt wel moet willen.
De BUH komt erbij zodra de retourtemperatuur onder de 25C komt. Dus als je dit wilt voorkomen kan je dat doen door de stooklijn ietsje (een graad of 2-3) op te hogen. Ik zou dat alleen nu niet doen, want dan ga je nu heel veel vermogen vragen en krijg je juist heel veel defrosts erbij. Ik zou daar even mee wachten tot we weer een dag wat warmer/droger weer hebben, dan trekt ie de boel veel makkelijker omhoog. Ook is de vraag wat je er daadwerkelijk mee wint op je energierekening. Dat kleine beetje BUH vermogen wat je daarmee voorkomt, staat de rest van de dag weer een lagere COP tegenover.

Je kan ook nog even kijken hoe de buitensensor temperaturen gemiddeld worden. Als die op 12-24u middeling staat, loop je in feite een kwart tot een halve dag achter de feitelijke buitentemperatuur aan. Dat geeft weliswaar wat meer rust in het systeem, vooral bij wat warmer weer, maar dit is dus een voorbeeld van het nadeel daarvan bij het sterk wisselvallige weer hier in NL, namelijk dat de unit dan soms juist precies de verkeerde dingen doet omdat je regelt op de historische ipv actuele waarden.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ralph88 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:58:
[...]

Ik trigger hier wel op. Op dit moment is het (door de zon) een graad boven setpoint en is verwarming uit (blauw ring uit). De WP draait dus in "rustig bedrijf", maar als ik nu en wel vaker naar de sensoren kijk dan is bij ons het debiet op de momenten dat ik kijk boven de 20L/min, meestal zelfs rond de 25/26L/min.
Woonkamer blijft keurig op temperatuur afgelopen dagen. Net als jullie elk halfuur defrost.
Toch ook maar naar DeltaT van 4?

Voor de koude dagen draaide hij lange runs, voornamelijk in de nacht en overdag uit tot het avondeten.
Buffervat
Alles open, pomploze verdeler
Stooklijn: 35/-10 en 25/18
DeltaT: 3
Overshoot: 4

Draait hier sinds begin november. Ingesteld met jullie kennis en kunde. Installateur liet hem zo achter op wat basis zaken na.
Zal foto's maken en posten, evenals instellingen delen in het document! _/-\o_
Als de thermostaatvraag/blauwe ring uitstaat is de pomp niet aan het "normaal" verwarmen, maar is er een vorstbeveiliging actief op staat de pomp op continubedrijf ipv vraag ingesteld. Dan gaat ie maximaal pompen, maar dat is geen indicatie of je DT goed staat dan.

Als het debiet ook bij daadwerkelijk "normaal" verwarmen zo hoog blijft zou ik zeker de DT wat verhogen ja. De Altherma regelt naar de target delta-T toe door de pompsnelheid te variëren. Als het debiet continu tegen het maximum aanzit, heeft ie aan die kant dus geen ruimte meer over om te kunnen bijregelen. Dat hoeft niet persé een probleem te zijn, maar is niet optimaal.

Ter vergelijking: De mijne draait nu tijdens een lange CV-run tussen de 7 en 11 l/min. Dat is juist weer aan de lage kant, maar ik kom anders afgiftevermogen tekort bij een DT <5 bij dit weer en ik heb wel aan beide kanten nog een stukje regelruimte over zo.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:26
RonJ schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:13:
[...]

Een los boilervat verwarmd altijd bij met de booster (van ~2,5kW). De 9KW is de aparte back-up heater en wordt in principe niet gebruikt voor het boilervat, tenzij er bijv. een storing in de buitenunit is.
Ja, dat weet ik inderdaad. Nog vergeten erbij te zeggen dat het losse boilervat ook niet verwarmd werd in die periodes, dus daar was de BUH niet van.
Kunststof verdelers zijn handig als je fors wilt gaan koelen (onder het dauwpunt). Als je dat niet of alleen een beetje erbij gebruikt, óf nu al RVS of gecoatte verdelers hebt, hoef je niet persé naar een nieuwe van kunststof. Dan kan je ook gewoon de leidingen en pomp tussen de 2 blokken weghalen en afdoppen. Dan ben je voor 1-2 tientjes klaar.
Bedankt voor de tip. Helaas lukt het niet bij deze verdelers om de pomp eruit te halen, want het is één verdeler waar de pomp uit steekt. Geen twee losse delen dus. Ik heb er wel wat mee gekoeld deze zomer en de verdelers proberen af te tapen en zo droog mogelijk te houden, maar dat werkt voor geen meter. Dus daarom wil ik inderdaad naar kunststof verdelers.
De vloerverwarming slangen steken alleen niet zo gek ver uit de vloer. Bij deze verdelers zit aanvoer en retour ook ongeveer op dezelfde hoogte. Ik heb gezien dat bij kunststofverdelers dit verschil veel groter is. Ben dus ook bang dat ik alle aanvoer óf alle retourleidingen moet verlengen... Dat is natuurlijk wel balen voor de flow.
De BUH komt erbij zodra de retourtemperatuur onder de 25C komt. Dus als je dit wilt voorkomen kan je dat doen door de stooklijn ietsje (een graad of 2-3) op te hogen. Ik zou dat alleen nu niet doen, want dan ga je nu heel veel vermogen vragen en krijg je juist heel veel defrosts erbij. Ik zou daar even mee wachten tot we weer een dag wat warmer/droger weer hebben, dan trekt ie de boel veel makkelijker omhoog. Ook is de vraag wat je er daadwerkelijk mee wint op je energierekening. Dat kleine beetje BUH vermogen wat je daarmee voorkomt, staat de rest van de dag weer een lagere COP tegenover.

Je kan ook nog even kijken hoe de buitensensor temperaturen gemiddeld worden. Als die op 12-24u middeling staat, loop je in feite een kwart tot een halve dag achter de feitelijke buitentemperatuur aan. Dat geeft weliswaar wat meer rust in het systeem, vooral bij wat warmer weer, maar dit is dus een voorbeeld van het nadeel daarvan bij het sterk wisselvallige weer hier in NL, namelijk dat de unit dan soms juist precies de verkeerde dingen doet omdat je regelt op de historische ipv actuele waarden.
Dat verklaart het, bedankt voor de uitleg! Zoals je het omschrijft denk ik dat het niet echt interessant is om de aanvoer te verhogen, want het is beneden nu al 20-20,5 graden. Boven tussen de 18 en 20 (soms zelfs 21) graden. Het verschil daarin zit hem er ook in dat sommige ruimtes nog na-geïsoleerd moeten worden. De geïsoleerde ruimtes kan ik zelfs nog wat extra gaan knijpen nu.

Als ik nu de dT zou verlagen naar 3 graden, zou dat dan ook wat meer kunnen voorkomen dat de BUH aanspringt? Ik heb al gezien dat het systeem soms naar 21 l/m flow gaat. Ik dénk dat dit ook allemaal alsnog door de vloer gaat (al klinkt dat wel veel met m'n huidige verdelers), omdat het ventiel helemaal dicht staat (of bestaat helemaal dicht niet?).
Pagina: 1 ... 66 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma