Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Je bedoelt de Google sheet (dus niet de Number)PCJR schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:59:
[...]
Ik heb mijn tab in de online sheet. Alleen ik zie mijn settings nog niet in de vergelijkingstabel... dat moet de eigenaar van de sheet denk ik handmatig regelen?
Dat kan je idd volgens mij niet zelf…
(Vandaar dat ik juist die Numbers sheet voor mezelf gemaakt heb om makkelijk te kunnen vergelijken met de al aanwezige data van anderen. En hem gedeeld voor diegenen die dit ook willen gebruiken.)
Ik denk bij mij te zien te zien dat het vermogen teruggeschroefd wordt zodra de 'leaving temp.' weer bij 'LW setpoint' komt, dat lijkt onafhankelijk van dT (bij mij ook op 4), die was al eerder op orde. Ik heb er even een rode rechthoek omheen gezet. Hij staat inderdaad ongenadig hard te werken voor zo'n korte defrost!GJA schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:26:
Wat zou een reden kunnen zijn om de dt te verhogen?
Wat ik nu zie (dt 4, setpoint 27,3 graden): na een defrost moet de regeling weer op gang komen maar dat doet ie met een grote piekstroom. Debiet ligt dan op max (24,5 l/min). Pas na enige tijd (25 minuten) zakt de stroomsterkte weer terug.
Mijn idee: de WP heeft moeite om de dt weer naar 4 te krijgen en jaagt daarom de compressor vol op toeren. Pas als de dt weer in de buurt komt zakt de opgenomen stroom. Zou verhogen van de dt dit effect kunnen verminderen?
[Afbeelding]
/f/image/179PWYcSzLiVQPm5pkRvgLGT.png?f=fotoalbum_large)
Trouwens, mijn 'BUH Step1' doet ook nog even mee voor spek en bonen voor zo'n 20sec helemaal aan het eind van de defrost...
[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 29-11-2023 14:27 ]
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Even vergeleken; hier net zo.mawashigeri schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:17:
[...]
Ik denk bij mij te zien te zien dat het vermogen teruggeschroefd wordt zodra de 'leaving temp.' weer bij 'LW setpoint' komt, dat lijkt onafhankelijk van dT (bij mij ook op 4), die was al eerder op orde. Ik heb er even een rode rechthoek omheen gezet. Hij staat inderdaad ongenadig hard te werken voor zo'n korte defrost!
[Afbeelding]
Trouwens, mijn 'BUH Step1' doet ook nog even mee voor spek en bonen voor zo'n 20sec helemaal aan het eind van de defrost...
/f/image/17wDTnOwWcbaOA7lbCP2sBIa.png?f=fotoalbum_large)
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Ik heb dat niet gemeten maar bij gaat dus na elke defrost de hele installatie op vol vermogen en pompvermogen aan de slag en dan is er een fors leidinggeruis. Inmiddels tot slapeloze nachten aan toe.GJA schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:26:
Wat zou een reden kunnen zijn om de dt te verhogen?
Wat ik nu zie (dt 4, setpoint 27,3 graden): na een defrost moet de regeling weer op gang komen maar dat doet ie met een grote piekstroom. Debiet ligt dan op max (24,5 l/min). Pas na enige tijd (25 minuten) zakt de stroomsterkte weer terug.
Mijn idee: de WP heeft moeite om de dt weer naar 4 te krijgen en jaagt daarom de compressor vol op toeren. Pas als de dt weer in de buurt komt zakt de opgenomen stroom. Zou verhogen van de dt dit effect kunnen verminderen?
[Afbeelding]
Mijn dT staat nu op 7 maar dat lijkt nog niet voldoende om de volumestroom echt te verminderen. Heb ook al eens de pompsnelheid verlaagt naar max 70% maar dan slaat de hele installatie niet meer aan. Geen idee waarom maar daar schiet je dan ook niks mee op dus maar weer terug gezet.
Beneden vloerverwarming en boven geboosterde radiatoren. Ik draai nu op WAR en stooklijn op 16, 27;-12, 38. WP maakt nu water van ca. 32 graden waarmee de installatie in principe de boel op 20 graden beneden en boven ca. 17/18 graden moet houden.
Ook verbruik is afgelopen dagen met het invallen van de vorst fors gestegen. Tot om en nabij de 5 graden verbruik van ca. 15kWh/dag, incl SW. Nu tegen de 40...en counting. COP daling speelt mee maar vooral dat elk uur defrosten en dan weer het water op temp krijgen vreet energie. Vrijstaande woning van 1992, 200m2. Gasverbruik was met cv ketel ca. 1850m3; laatste jaar zelfs 1650.
Een delta T van 7 is vrij hoog. Dat levert je nu misschien geen problemen op, maar wanneer je stooklijn naar 27 graden gaat wel (want de retourwatertemperatuur zal niet kunnen afkoelen naar 20 graden als je kamer 21 graden is). Gevolg kan zijn dat de WP weigert aan te slaan of op de BUH gaat stoken.Pascal P schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:39:
[...]
Ik heb dat niet gemeten maar bij gaat dus na elke defrost de hele installatie op vol vermogen en pompvermogen aan de slag en dan is er een fors leidinggeruis. Inmiddels tot slapeloze nachten aan toe.
Mijn dT staat nu op 7 maar dat lijkt nog niet voldoende om de volumestroom echt te verminderen. Heb ook al eens de pompsnelheid verlaagt naar max 70% maar dan slaat de hele installatie niet meer aan. Geen idee waarom maar daar schiet je dan ook niks mee op dus maar weer terug gezet.
Beneden vloerverwarming en boven geboosterde radiatoren. Ik draai nu op WAR en stooklijn op 16, 27;-12, 38. WP maakt nu water van ca. 32 graden waarmee de installatie in principe de boel op 20 graden beneden en boven ca. 17/18 graden moet houden.
Ook verbruik is afgelopen dagen met het invallen van de vorst fors gestegen. Tot om en nabij de 5 graden verbruik van ca. 15kWh/dag, incl SW. Nu tegen de 40...en counting. COP daling speelt mee maar vooral dat elk uur defrosten en dan weer het water op temp krijgen vreet energie. Vrijstaande woning van 1992, 200m2. Gasverbruik was met cv ketel ca. 1850m3; laatste jaar zelfs 1650.
Je kunt de stille modus eens proberen. Die beperkt het maximale vermogen. Er zijn ook nog uitgebreidere manieren om het max vermogen te beperken, zie de installateurshandleiding.
Waarom de pompbeperking leidt tot het niet-aanslaan van je WP begrijp ik niet; dat zou niet moeten zijn. Wellicht helpt een pompbeperking van 60 of 70% icm een delta T van 5.
Waarop staat de "evenwichtstemperatuur"? Standaard is 0°C maar die kan beter richting de -10°C. Anders gaat de BUH te snel meedoen.
Verder zijn defrosts om het uur met dit weer helaas ook wel normaal, maar ze zouden niet zo lang moeten duren.
Edit: hier een defrost bij mij vannacht. Hij duurt maar 5 minuten en de rust keert ook heel snel weer terug.
/f/image/sHkQGaA4Lfoxsc7hxXXwlLf4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door MrFish op 29-11-2023 15:50 ]
De DT setting gaat hier niets uitmaken, dat komt pas in beeld een tijdje na de initiële start op maximaal pompvermogen. Had je deze beperkt voor altijd (1-4) of alleen voor het samplen (5-8)? Je zou m ook even op 80% kunnen proberen. Mogelijk haal je bij 70% (-pompvermogen, dus niet de daarmee behaalde flowrate) onvoldoende flow om door de start-checks heen te komen. Als ie daarbij onder de 12l/min blijft wil ie niet doorstarten.Pascal P schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:39:
[...]
Ik heb dat niet gemeten maar bij gaat dus na elke defrost de hele installatie op vol vermogen en pompvermogen aan de slag en dan is er een fors leidinggeruis. Inmiddels tot slapeloze nachten aan toe.
Sowieso is de pompsnelheid limiteren een actie om de gevolgen te onderdrukken van het daadwerkelijke probleem, namelijk dat er flink wat ruis optreed in je leidingwerk. Ik zou toch eerst proberen die grondoorzaak te vinden en op te lossen. Dit kan wel echt van alles zijn, van een klein braampje aan een pijp tot een verkeerd type voetventiel/thermostaatkraan tot bekende productiefouten in een bepaalde serie warmtewisselaars in de binnenunit. Heb je al een poging ondernomen om de bron van het geruis te vinden? Dit kan je vaak het makkelijkst doen door op wat verschillende plekken een schroevendraaier op de leiding te zetten en deze in je oor te drukken. Dan kan je vrij snel horen in welk stukje van het huis je verder moet zoeken en zo steeds dichter bij de bron komen. Begin bijv. eens met de leidingen bij de binnenunit, bij de vvw-verdeler en boven.
Mbt verbruik: Dit is niet uitzonderlijk op dit soort dagen. Rond de 0 is de COP het slechtst, daaronder wordt ie zelfs weer even wat beter. Zoals je hier goed kan zien, het opgenomen vermogen loopt lineair op, maar het afgegeven vermogen vertoond een flinke dip. Globaal gezien loopt het stroomverbruik van je lucht-warmtepomp altijd exponentieel op naarmate het kouder wordt. Je COP daalt hard, zeker rond de 0, terwijl het gevraagde vermogen juist stijgt, waardoor het elkaar versterkt. Maar als je dan weer kijkt naar de dagtemperaturen/graaddagen over het jaar heen komt het ook weer niet heel veel voor. Uiteindelijk valt het op je jaarverbruik allemaal weer heel erg mee. Ik had vorig jaar een dag met >75kWh voor de Altherma, maar het jaarverbruik met koelen erbij was maar rond de 2500.
Dat exponentiele verbruik wordt nog wel wat als straks heel NL aan de warmtepomp moet. Laat staan als we ooit weer écht een serieus vorstweekje krijgen waarin al die BUH onder de -10C gaan bijspringen, dan gaat hele net op zwart vrees ik

/f/image/VZ9fRd2rlkxqxLc4LfpDjNZz.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Ik had de dT juist verhoogd om de pomp niet zo hard te laten draaien. Maar ik begrijp je punt, zeker als het weer warmer wordt.MrFish schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:47:
[...]
Een delta T van 7 is vrij hoog. Dat levert je nu misschien geen problemen op, maar wanneer je stooklijn naar 27 graden gaat wel (want de retourwatertemperatuur zal niet kunnen afkoelen naar 20 graden als je kamer 21 graden is). Gevolg kan zijn dat de WP weigert aan te slaan of op de BUH gaat stoken.
Je kunt de stille modus eens proberen. Die beperkt het maximale vermogen. Er zijn ook nog uitgebreidere manieren om het max vermogen te beperken, zie de installateurshandleiding.
Waarom de pompbeperking leidt tot het niet-aanslaan van je WP begrijp ik niet; dat zou niet moeten zijn. Wellicht helpt een pompbeperking van 60 of 70% icm een delta T van 5.
Waarop staat de "evenwichtstemperatuur"? Standaard is 0°C maar die kan beter richting de -10°C. Anders gaat de BUH te snel meedoen.
Verder zijn defrosts om het uur met dit weer helaas ook wel normaal, maar ze zouden niet zo lang moeten duren.
Edit: hier een defrost bij mij vannacht. Hij duurt maar 5 minuten en de rust keert ook heel snel weer terug.
[Afbeelding]
Die stille modus kan ik eens proberen maar tegelijk heeft de WP nu juist vermogen nodig nu het koud wordt en dan ga ik hem eigenlijk afknijpen. Dus of de temp. in huis dan gehaald kan worden is de vraag. Momenteel houd ik het beneden nét op 20 graden. Als ik VW temp 1 graad omlaag zet dan gaat het al (langzaam) afkoelen en dat wil ik voorkomen. Op de bovenverdieping met de radiatoren is het sowieso krap aan. Mag wel wat koeler zijn daar maar onder de 17 wordt wel erg fris. Dat red ik nu op 2 kamers wel en op 2 niet waaronder de badkamer. Dus als ik capaciteit ga knijpen ben ik bang dat het echt te koud gaat worden.
Die pompbeperking snap ik ook niet. Staat nu op 80% bij monstername (originele stand). Ik had hem op 70% over alles gezet. Maar dat lijkt een brug te ver. Ik kan 80% eens proberen (met dT van 5 dan) maar als ie daarmee ook niet aanslaat ben ik daar ook door de opties heen.
Evenwichtstemp. staat nog op nul maar bedrijfsuren van de BUH (tot gisteren) ook op nul. Ik zal straks eens kijken. Maar die BUH zit toch in de binnenunit en zal geen herrie maken in principe. Is gewoon een grote waterkoker. Dus als ik die op -10 zet zal de buitenunit nóg meer en langer werken bij kou en dus nog vaker moeten defrosten. Als dat met die leidingherrie blijft gaan, maak ik het alleen maar erger. Misschien een beetje gunstiger voor het verbruik. Ik krijg met dat geluid eerder de neiging om de BUH bij +5 al aan te zetten. Weg COP, I know, maar dan slaap ik tenminste. Is me ook wel wat waard inmiddels. Zit me inmiddels af te vragen of die hele full electric WP wel zo'n goede keuze was. Voor minder dan de helft had ik een hybride gehad waarbij dat leiding geruis niet zou optreden want de gasketel was dan al ingesprongen.
Ik hoop toch nog een oplossing te vinden.
Heb je al eens geprobeerd om 1 voor 1 alle radiatorkranen dicht te draaien terwijl het erg ruist?Pascal P schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:39:
Doorgaans komt leidinggeluid door (slecht functionerende) radiator- of thermostaatkranen, of anders door lucht/vuil in de installatie.
Bij ons is dat niet echt mogelijk, alle leidingen zijn flexibel en alleen het laatste stukje is van staal, dus is het geluid lokaal. Oudere systemen hebben vaak doorlopende stalen leidingen zodat je ieder ruisje en tikje door het hele huis hoort
EDIT: Ik had al eens gemerkt dat de buitenunit een flinke trilling geeft in de koelmiddel leidingen. Deze wordt gelukkig volledig gedempt door mijn binnenunit (met de 230L SWW tank erin), maar dat kan in andere installaties best een bron zijn van systeemgeluid!
Mogelijk dat monoblocks ook dat soort trillingen direct aan de CV leidingen doorgeven, typisch als alles te samen lekker staat te razen natuurlijk.
[ Voor 20% gewijzigd door mawashigeri op 29-11-2023 16:24 ]
Het is prima dat de BUH er even bijkomt tijdens een defrost, maar daarbuiten zou dat met de huidige temperaturen niet nodig moeten zijn (tenzij je unit erg krap bemeten is).Pascal P schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:06:
[...]
Ik had de dT juist verhoogd om de pomp niet zo hard te laten draaien. Maar ik begrijp je punt, zeker als het weer warmer wordt.
Die stille modus kan ik eens proberen maar tegelijk heeft de WP nu juist vermogen nodig nu het koud wordt en dan ga ik hem eigenlijk afknijpen. Dus of de temp. in huis dan gehaald kan worden is de vraag. Momenteel houd ik het beneden nét op 20 graden. Als ik VW temp 1 graad omlaag zet dan gaat het al (langzaam) afkoelen en dat wil ik voorkomen. Op de bovenverdieping met de radiatoren is het sowieso krap aan. Mag wel wat koeler zijn daar maar onder de 17 wordt wel erg fris. Dat red ik nu op 2 kamers wel en op 2 niet waaronder de badkamer. Dus als ik capaciteit ga knijpen ben ik bang dat het echt te koud gaat worden.
Die pompbeperking snap ik ook niet. Staat nu op 80% bij monstername (originele stand). Ik had hem op 70% over alles gezet. Maar dat lijkt een brug te ver. Ik kan 80% eens proberen (met dT van 5 dan) maar als ie daarmee ook niet aanslaat ben ik daar ook door de opties heen.
Evenwichtstemp. staat nog op nul maar bedrijfsuren van de BUH (tot gisteren) ook op nul. Ik zal straks eens kijken. Maar die BUH zit toch in de binnenunit en zal geen herrie maken in principe. Is gewoon een grote waterkoker. Dus als ik die op -10 zet zal de buitenunit nóg meer en langer werken bij kou en dus nog vaker moeten defrosten. Als dat met die leidingherrie blijft gaan, maak ik het alleen maar erger. Misschien een beetje gunstiger voor het verbruik. Ik krijg met dat geluid eerder de neiging om de BUH bij +5 al aan te zetten. Weg COP, I know, maar dan slaap ik tenminste. Is me ook wel wat waard inmiddels. Zit me inmiddels af te vragen of die hele full electric WP wel zo'n goede keuze was. Voor minder dan de helft had ik een hybride gehad waarbij dat leiding geruis niet zou optreden want de gasketel was dan al ingesprongen.
Ik hoop toch nog een oplossing te vinden.
Dat je kamertemperatuur begint te zakken als je je stooklijn 1 graad lager zet is juist fantastisch nieuws. Dan is je stooklijn perfect. Het zegt niets over hoe hard je Daikin moet werken. De echte vraag is hoeveel warmte hij moet leveren. Wellicht kun je op de binnenunit eens een screenshot maken van het energieverbruik en de warmteopwek van de afgelopen dagen.
(45 kWh in één dag vind ik wel veel, hoor. Dan staat de pomp continu op bijna 2 kW elektrisch vermogen te werken. Zelfs met een COP van slechts 3 zou je huis dan 6 kW warmteverlies hebben bij deze temperaturen. Ik weet niet welke Daikin je precies hebt en hoe je afgifte en huis er precies uitzien, maar ik vind het wel veel.)
[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 29-11-2023 16:17 ]
Ik heb wel vaker radiatoren dicht gedraaid. Dat loste deels het probleem op, vooral in de ruimte waar die radiator staat. De kranen zijn recent vervangen door voorinstelbare maar nog niet ingeregeld. Staan nu op maximaal open. Ik heb er een paar een tijd geleden ingesteld maar toen ging de WP pendelen, waarschijnlijk vanwege de retourtemp die dan wellicht te hoog wordt.mawashigeri schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:08:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om 1 voor 1 alle radiatorkranen dicht te draaien terwijl het erg ruist?
Doorgaans komt leidinggeluid door (slecht functionerende) radiator- of thermostaatkranen, of anders door lucht/vuil in de installatie.
Bij ons is dat niet echt mogelijk, alle leidingen zijn flexibel en alleen het laatste stukje is van staal, dus is het geluid lokaal. Oudere systemen hebben vaak doorlopende stalen leidingen zodat je ieder ruisje en tikje door het hele huis hoort
Ik heb inderdaad stalen leidingen. Hoofdleidingen 34 mm en leidingen naar radiatoren 21mm. VV Verdeler is recent ook vervangen.
/f/image/Dsj0H3Dml9nMSRqtO334ZOq1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/V2vK4OSb5inKOTghlw7VioHI.png?f=fotoalbum_large)
Verder zal Mindergas een mooie voorspelling maken van je gebruik.. zie screenshots.
Ik heb deze geautomatiseerd en via nodered vind iedere dag een upload plaats van de warmtepomp meterstand.
En er lekker warmpjes bij zitten.
:strip_exif()/f/image/MQEotTEWzXEqLQZnEtQoS7ZX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag nog geen tapwater opgewarmd.
Vertrektemperatuur vloerverwarming blijft rond de 29/30 Gr.C.
Ik heb al aan week niets gewijzigd aan de instellingen en het setpoint van de Modoka staat op 21 Gr.C.
De gemeten temperatuur blijft ergens tussen de 20,2 en 20,6 Gr.C.
Zondag nog even wat hout gestookt en daarna bleef de WP wat onrustig in verbruik. Nu alles "door en door" op temperatuur is wordt het verbruik steeds stabieler (en in verhouding lager verbruik)
Update volgende morgen: vannacht was het rustige beeld plotseling over met de ene na de andere defrost (mist / rond vriespunt)

[ Voor 6% gewijzigd door Sparky op 30-11-2023 08:17 ]
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Even wat zaken gecheckt zojuist:MrFish schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:14:
[...]
Het is prima dat de BUH er even bijkomt tijdens een defrost, maar daarbuiten zou dat met de huidige temperaturen niet nodig moeten zijn (tenzij je unit erg krap bemeten is).
Dat je kamertemperatuur begint te zakken als je je stooklijn 1 graad lager zet is juist fantastisch nieuws. Dan is je stooklijn perfect. Het zegt niets over hoe hard je Daikin moet werken. De echte vraag is hoeveel warmte hij moet leveren. Wellicht kun je op de binnenunit eens een screenshot maken van het energieverbruik en de warmteopwek van de afgelopen dagen.
(45 kWh in één dag vind ik wel veel, hoor. Dan staat de pomp continu op bijna 2 kW elektrisch vermogen te werken. Zelfs met een COP van slechts 3 zou je huis dan 6 kW warmteverlies hebben bij deze temperaturen. Ik weet niet welke Daikin je precies hebt en hoe je afgifte en huis er precies uitzien, maar ik vind het wel veel.)
Vandaag tot 20 uur 28kWh verbruikt voor ruimteverwarming. Buitentemp. gemiddeld 1,3 graden. LWT=35/36 graden waarbij ik via de onecta app 2 graden heb opgeplust. Anders kreeg ik de temp. niet weer terug naar 19,5 waar die al lange tijd op staat. Was 19,1 en zakkend.
Vanaf maandag in totaal 350kWh warmte opgewekt met waarvan ong. 340 verwarming (grafieken aflezen op binnenunit is ook wel een ding).
Input was vanaf maandag 94kWh. Dus COP rond de 3,7. Dat valt nog mee en klopt aardig met het verloop van de COP grafiek met de temperatuur.. BU heater heeft 1 uur gedraaid blijkbaar.
Betreft een Altherma 3, ERGA08EV, EHVX08E6V. Met wandmodel binnenunit en losse boilervat met eigen booster.
Ik heb nog de pompop max. 90% gezet maar gedurende een defrost trekt ie zich daar niks van aan en schiet gewoon naar de max van ruim 25 ltr/minuut. En dan begint de herrie....
Momenteel draait de WP rond de 2200Watt/uur en ongeveer elk uur een tussenstop voor een defrost. Het is ongeveer 0,5 graden buiten momenteel.
Zie je hier iets in wat je aandacht trekt?
Ik ben benieuwd of jullie ook zoveel defrosts hebben gehad ???
Ik zag dat het erg vochtig (in het Noorden) was +/- 95% = veel mist
Ik zie nu bijna elk uur tot vannacht zelfs elk half uur een defrost 🥲
Ik zie dat de lamellen bijna helemaal dicht gaan vriezen. Dus dan kan er veel minder lucht worden aangezogen
En maakt jullie warmtepomp dan ook zoveel extra geluid?
Eerste afbeelding is van gisteren, tweede van vannacht
De paarse lijn is het stroomverbruik van de warmtepomp. De rode streepjes in de foto geven de Defrost aan
:strip_exif()/f/image/BBFh957yYCTOJHytfNvckNiB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uh84NTGu9yDsr9ekKXh9lAea.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 30-11-2023 04:45 ]
Hier in Den Haag exact hetzelfde gedrag. Gisternacht ongeveer 1x per uur. Vannacht varieerde het van 1x per half uur tot 1x per uur. Dus je bent in ieder geval niet de enige.Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 04:41:
Goedemorgen
Ik zie dat de lamellen bijna helemaal dicht gaan vriezen. Dus dan kan er veel minder lucht worden aangezogen
De paarse lijn is het stroomverbruik van de warmtepomp. De rode streepjes in de foto geven de Defrost aan
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat geluid betreft. Onze buitenunit staat boven op ons platte dak dus die horen de sowieso al niet (dan moet ik echt naar buiten op het dakterras op de 2e verdieping en dan heeel goed luisteren).
Aanvulling: ben wel benieuwd of het aantal defrosts terugloopt wanneer het echt onder 0 blijft. Dan is in ieder geval uiteindelijk dat vocht uit de lucht. Was met autoruiten krabben ook zo. Met dat geschommel van net boven en net onder 0 was het altijd krabben. Bleef de temperatuur lager dan viel het wel weer mee.
[ Voor 15% gewijzigd door Hetisweergezell op 30-11-2023 07:15 ]
14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid
In Hasselt België zelfde gedrag:Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 04:41:
/f/image/zWWbE45BryADTZKrRj8ELnAx.png?f=fotoalbum_large)
(elk nadeel heeft een voordeel zeggen ze toch?
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Hier idem. Vrijwel elke 45 minuten een defrost. Verbruik stijgt dramatisch.Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 04:41:
Goedemorgen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb een EHVX08S23EA6V binnenuit met een ERGA06EAV3H buitenunit, op een nieuwbouw huis opgeleverd in 2023.
Ik heb de afgelopen dagen wat geprobeerd met de instellingen om de run's zo constant mogelijk te maken. EspAltherma wil ik nog installeren om meer inzichten te krijgen.
Ik heb een aantal vragen / gedachten.
Wat is nu beter, dt verhogen of verlagen? hij staat nu zoals achtergelaten door de installateur op 5.
Ik heb een paar dagen op water temperatuur sturing gedraaid, maar dan wordt het echt te warm in huis. Van het weekend werd het 23.5 graden, (toen het buiten nog zo'n 5 graden was)
Kan ik dat stabieler krijgen door de stooklijn te verlagen (die staat nu op 35 op -10 buiten en op 25 op 15 buiten) of vergroot ik hier de kans dat de pomp gaat pendelen gezien die dan op een lager vermogen moet draaien?
Mij valt op dat die na een defrost vol vermogen gaat, zoals ik hier meer lees. Het gevolg is dan omdat er veel warmte uit de buitenlucht getrokken wordt, dat de warmte wisselaar gelijk weer aan vriest. (terwijl dat misschien niet zou gebeuren op lager vermogen) Weet iemand of er instellingen zijn waarmee dit beïnvloed kan worden?
Sinds zondag zo'n 20-25 kWh per dag verbruikt. COPje van 3,87 de afgelopen 4 dagen. Could be worse I guess.
Wat betreft BUH, staat evenwicht setting op -7 ofzo? Hier nog geen BUH gezien, buiten bij de leginella run, en dan van 53 naar 60 graden alleen. Ik doe dan eerst een weekelijkse comfort run (53gr) enkel op vrijdag 12h, en om 13h een legionella.mawashigeri schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:17:
[...]
Ik denk bij mij te zien te zien dat het vermogen teruggeschroefd wordt zodra de 'leaving temp.' weer bij 'LW setpoint' komt, dat lijkt onafhankelijk van dT (bij mij ook op 4), die was al eerder op orde. Ik heb er even een rode rechthoek omheen gezet. Hij staat inderdaad ongenadig hard te werken voor zo'n korte defrost!
[Afbeelding]
Wat betreft mijn geflapper; dat is over lijkt het (retestrak nu);
:strip_exif()/f/image/UPOBQk5zWmT3zBx9akWOVOBz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door PCJR op 30-11-2023 08:46 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Tijd van werken, tijd van rusten
Ziet er goed uit PCJR. Net werk. 500 watt met dit weer? Poe. Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen? Heb je je settings al in de sheet staan?PCJR schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:43:
[...]
Wat betreft BUH, staat evenwicht setting op -7 ofzo? Hier nog geen BUH gezien, buiten bij de leginella run, en dan van 53 naar 60 graden alleen. Ik doe dan eerst een weekelijkse comfort run (53gr) enkel op vrijdag 12h, en om 13h een legionella.
[Afbeelding]
Edit: geen defrost pieken/onderbrekingen?
Hier ook een vergelijkbare situatie!Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 04:41:
Goedemorgen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij op -12, maar toch gaat vaak de buh 1 aan. om te defrosten. Iemand tips hoe ik deze uit zet?PCJR schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:43:
[...]
Wat betreft BUH, staat evenwicht setting op -7 ofzo? Hier nog geen BUH gezien, buiten bij de leginella run, en dan van 53 naar 60 graden alleen. Ik doe dan eerst een weekelijkse comfort run (53gr) enkel op vrijdag 12h, en om 13h een legionella.
[Afbeelding]
De enige manier om te voorkomen dat de BUH aanspringt bij een defrost is zorgen dat het water in het systeem hoog genoeg is (zag vanmorgen dat bij de laatste defrost de BUH niet aangesprongen was en dat was net na mijn dagelijkse warmwater run, dus toen zat er voldoende warmte in het systeem).Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:58:
[...]
Bij mij op -12, maar toch gaat vaak de buh 1 aan. om te defrosten. Iemand tips hoe ik deze uit zet?
Er is gewoon warmte nodig om te defrosten en dat kan of uit het huis komen, of uit de BUH. Ik laat gewoon lekker de BUH aanspringen want anders wordt het veel te warm in huis...
Op welke temperatuur staat jou water in je warmwatervat dan? Heeft de temp. daarvan invloed op of je BUH voor defrosten aan gaat of niet?Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:02:
[...]
De enige manier om te voorkomen dat de BUH aanspringt bij een defrost is zorgen dat het water in het systeem hoog genoeg is (zag vanmorgen dat bij de laatste defrost de BUH niet aangesprongen was en dat was net na mijn dagelijkse warmwater run, dus toen zat er voldoende warmte in het systeem).
Er is gewoon warmte nodig om te defrosten en dat kan of uit het huis komen, of uit de BUH. Ik laat gewoon lekker de BUH aanspringen want anders wordt het veel te warm in huis...
Hoe....tja...software update gedaan?!Atomius schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:54:
[...]
Ziet er goed uit PCJR. Net werk. 500 watt met dit weer? Poe. Hoe heb je dat zo voor elkaar gekregen? Heb je je settings al in de sheet staan?
Edit: geen defrost pieken/onderbrekingen?
Afgelopen nacht geen defrosts (blijkbaar) was boven 0 hier, regenachtig.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Probeer buh werking eens op; sww/wtw onlyThedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:58:
[...]
Bij mij op -12, maar toch gaat vaak de buh 1 aan. om te defrosten. Iemand tips hoe ik deze uit zet?
Als dat inderdaad door een softwareupdate zou komen (maar dat is nog wel even de vraag), dan moet ik die dongle misschien ook maar eens aanschaffenPCJR schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:07:
[...]
Hoe....tja...software update gedaan?!verder huis met goede isolatie. Ik stook 24/7 op vaste aanvoertemp. Nu 29-30 graden. Sheet is vorige week ingevuld, moet m ff controleren nog.
Afgelopen nacht geen defrosts (blijkbaar) was boven 0 hier, regenachtig.
Mijn warmwatervat staat op 48 graden (waar hij 1x per dag naartoe opwarmt) maar dat heeft verder geen invloed op de defrosts. De enige reden waarom hij de BUH 1x NIET pakte is omdat het systeem net klaar was met dat warmwatervat opwarmen waardoor de het water dat van en naar de buitenunit ging nog vrij warm was. Zodra dat weer afgekoeld is zal de BUH weer nodig zijn.Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:06:
[...]
Op welke temperatuur staat jou water in je warmwatervat dan? Heeft de temp. daarvan invloed op of je BUH voor defrosten aan gaat of niet?
Wat bedoel je met: anders wordt het veel te warm in huis...Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:02:
[...]
Wat heeft de Defrost voor invloed op de warmte afgifte naar de (vloer)verwarming ?
Nu klopt mijn temperatuursmeting totaal niet meer, 22 graden is 26 geworden in de app??
edit: plots werkt het weer, paniek voor niks
[ Voor 16% gewijzigd door blinded op 30-11-2023 09:41 ]
Volgens mij is de BUH alleen NIET nodig voor defrosts als er genoeg warmte uit je systeem/huis te trekken valt. Aangezien ik met een lage temperatuur verwarm (setpoint AWT is momenteel 27 graden) en de boel nog steeds maar enkele keren per dag aanslaat om te verwarmen zal er niet veel warme beschikbaar zijn om zonder BUH te kunnen defrosten.Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:20:
[...]
Wat bedoel je met: anders wordt het veel te warm in huis...
Wat heeft de Defrost voor invloed op de warmte afgifte naar de (vloer)verwarming ?
Als ik continu de vloer op temperatuur hou (zoals PCJR dat doet, en bij hem werkt dit prima!) en de AWT constant rond de 30 graden is dan wordt het (bij mij) veel te warm in huis.
Wat vind jij veel te warm dan?Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:24:
[...]
Volgens mij is de BUH alleen NIET nodig voor defrosts als er genoeg warmte uit je systeem/huis te trekken valt. Aangezien ik met een lage temperatuur verwarm (setpoint AWT is momenteel 27 graden) en de boel nog steeds maar enkele keren per dag aanslaat om te verwarmen zal er niet veel warme beschikbaar zijn om zonder BUH te kunnen defrosten.
Als ik continu de vloer op temperatuur hou (zoals PCJR dat doet, en bij hem werkt dit prima!) en de AWT constant rond de 30 graden is dan wordt het (bij mij) veel te warm in huis.
restart gedaan en er waren toch aardig wat groepen open. Na 15min weer dezelfde fout.
Ik moet de bypass nog goed instellen, heb ik net maar gedaan aan de hand van Pomp test met alle groepen dicht. Ingesteld op 12,5L/min.
Nu weer een reset gedaan en kijken of ie blijft draaien.
Ander iets, ik heb mijn SWW programma op Programma + Warmhouden.
Eco: 48 graden
Comfort: 52 graden
Warmhouden: 45 graden
Hysterese: 5 graden
Tank temperatuur is nu 26 graden na een ochtend douchebeurt. Heb in programma alleen staan dat het om 18u naar Eco toe moet gaan. Dan zou toch SWW nu op 45graden moeten warmhouden? Dat doet ie niet namelijk.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Ik kan dit niet volgen…Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:24:
[...]
Volgens mij is de BUH alleen NIET nodig voor defrosts als er genoeg warmte uit je systeem/huis te trekken valt. Aangezien ik met een lage temperatuur verwarm (setpoint AWT is momenteel 27 graden) en de boel nog steeds maar enkele keren per dag aanslaat om te verwarmen zal er niet veel warme beschikbaar zijn om zonder BUH te kunnen defrosten.
Hoe kan de warmtepomp, waarbij tussen de buiten en binnen unit gasleidingen lopen, nu warmte uit de vloerverwarming trekken en deze weer afgeven aan de buiten unit om te defrosten?
Pomp kan ook omkeren, dus reverse flow.Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:36:
[...]
Ik kan dit niet volgen…
Hoe kan de warmtepomp, waarbij tussen de buiten en binnen unit gasleidingen lopen, nu warmte uit de vloerverwarming trekken en deze weer afgeven aan de buiten unit om te defrosten?
Mijn thermostaat staat op 18,7 (daarmee fluctueerd de temperatuur tussen de 18,6 en 18,9 graden). Is een externe thermostaat dus geen madoka. Bij deze temperatuur vind ik het aangenaam en deze temperatuur wordt bereikt door zo nu en dat het water in te vloer op te warmen naar 27 graden en dat een paar keer per dag.
Een continue temperatuur van richting de 30-31 graden (vloer zal vast net iets koeler zijn) zal er dus in resulteren dat de kamertemperatuur omhoog gaat.
Maar dit maakt verder allemaal niet uit. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet of minder te werken.
Met een nieuwbouwwoning 2023 vermoed ik overal vloerverwarming ? Lekker naar een dT van 3 graden gaan, dan kan je eventueel nog lager stoken. Evt met overshoot of 3 (standaard staat deze op 1 denk ik) om pendelen tegen te gaan.henrim schreef op donderdag 30 november 2023 @ 08:29:
Wat is nu beter, dt verhogen of verlagen? hij staat nu zoals achtergelaten door de installateur op 5.
Ik denk dat met een lagere dT je je stooklijn iets kunt verlagen, probeer eens 30 bij -10 en 25 bij 15. Overigens zal je huis nog steeds zo goed geïsoleerd zijn dat deze bij 5 graden nog steeds niet 24/7 hoeft te draaien.Ik heb een paar dagen op water temperatuur sturing gedraaid, maar dan wordt het echt te warm in huis. Van het weekend werd het 23.5 graden, (toen het buiten nog zo'n 5 graden was)
Kan ik dat stabieler krijgen door de stooklijn te verlagen (die staat nu op 35 op -10 buiten en op 25 op 15 buiten) of vergroot ik hier de kans dat de pomp gaat pendelen gezien die dan op een lager vermogen moet draaien?
Dit zie ik ook en zou ik ook graag willen wetenMij valt op dat die na een defrost vol vermogen gaat, zoals ik hier meer lees. Het gevolg is dan omdat er veel warmte uit de buitenlucht getrokken wordt, dat de warmte wisselaar gelijk weer aan vriest. (terwijl dat misschien niet zou gebeuren op lager vermogen) Weet iemand of er instellingen zijn waarmee dit beïnvloed kan worden?
Dit is precies wat ik ook niet begrijp. Zijn toch andere gesloten systemen?Arjanvdzwaag schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:36:
[...]
Ik kan dit niet volgen…
Wow dat vind ik erg koud bij een buitentemperatuur van -6 graden. Ik heb de thermostaat op 20,5 staan en de vloerverwarming avt staat bij -2 op 29 graden. Zo is het huis en de vloer lekker warm.Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:49:
[...]
Mijn thermostaat staat op 18,7 (daarmee fluctueerd de temperatuur tussen de 18,6 en 18,9 graden). Is een externe thermostaat dus geen madoka. Bij deze temperatuur vind ik het aangenaam en deze temperatuur wordt bereikt door zo nu en dat het water in te vloer op te warmen naar 27 graden en dat een paar keer per dag.
Een continue temperatuur van richting de 30-31 graden (vloer zal vast net iets koeler zijn) zal er dus in resulteren dat de kamertemperatuur omhoog gaat.
Maar dit maakt verder allemaal niet uit. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet of minder te werken.
Fout 7H-06 zegt: Probleem met het waterdebietRainesh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:34:
Mijn WP zei vanochtend Nope. Storing 7H-06
restart gedaan en er waren toch aardig wat groepen open. Na 15min weer dezelfde fout.
Ik moet de bypass nog goed instellen, heb ik net maar gedaan aan de hand van Pomp test met alle groepen dicht. Ingesteld op 12,5L/min.
Nu weer een reset gedaan en kijken of ie blijft draaien.
Ander iets, ik heb mijn SWW programma op Programma + Warmhouden.
Eco: 48 graden
Comfort: 52 graden
Warmhouden: 45 graden
Hysterese: 5 graden
Tank temperatuur is nu 26 graden na een ochtend douchebeurt. Heb in programma alleen staan dat het om 18u naar Eco toe moet gaan. Dan zou toch SWW nu op 45graden moeten warmhouden? Dat doet ie niet namelijk.
tijdens koeling/ontdooiing.
Handmatig resetten.
Controleer de
platenwarmtewisselaar
Dus zegt niet persee dat de afgifte te klein is en dat het voornamelijk bij defrosts of koelen is.
Doet de BUH het dan wel goed?
Verder kun je geloof ik ergens instellen wat er voorrang moet hebben, SWW of de verwarming. Hoewel dat egrens bij de energiebesparende instellingen zit. Maar heb dat zelf nooit gebruikt. (even op voorrang zoeken in de installer reference guide, zijn niet heel veel hits...)
Dus een lagere Delta T en hogere overshoot is gunstiger tegen pendelen en zuiniger voor je verbruik?smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]
Met een nieuwbouwwoning 2023 vermoed ik overal vloerverwarming ? Lekker naar een dT van 3 graden gaan, dan kan je eventueel nog lager stoken. Evt met overshoot of 3 (standaard staat deze op 1 denk ik) om pendelen tegen te gaan.
[...]
Ik denk dat met een lagere dT je je stooklijn iets kunt verlagen, probeer eens 30 bij -10 en 25 bij 15. Overigens zal je huis nog steeds zo goed geïsoleerd zijn dat deze bij 5 graden nog steeds niet 24/7 hoeft te draaien.
[...]
Dit zie ik ook en zou ik ook graag willen weten
Dat klinkt wat laag, maar ieder zijn ding natuurlijk.Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:49:
[...]
En temperatuur en vooral het gevoel(!) van comfort is echt iets heel persoonlijks en ook absoluut huis-afhankelijk.
Komt bij dat we soms de temperatuur-aanduidingen maar gewoon geloven, terwijl juist temperatuur-meters dikwijls heel afwijkende waardes laten zien...
Zo heb ik mijn Madoka met 1,5 graad naar beneden bijgesteld! Daar klopte niets van. Ook de verlichting en het scherm op minimale waardes gezet wegens mogelijke warmteafgifte en dus invloed op de meting van dat ding. Met wel 5 verschillende temperatuurmeters in huis destijds vastgesteld dat ik DENK dat de Madoka en dus de Daikin het met die temperatuursaanpassing het bij het juiste eind hebben.
Verder heb ik buiten een externe temperatuurmeter die naar het lijkt wel de juiste waarde aangeeft en in ieder geval niet door de compressor wordt beinvloed.
[ Voor 8% gewijzigd door Predge op 30-11-2023 10:02 ]
Bij mij ook de makoda op -1,5 graden verschil aangepast.Predge schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:58:
[...]
Dat klinkt wat laag, maar ieder zijn ding natuurlijk.
En temperatuur en vooral het gevoel(!) van comfort is echt iets heel persoonlijks en ook absoluut huis-afhankelijk.
Komt bij dat we soms de temperatuur-aanduidingen maar gewoon geloven, terwijl juist temperatuur-meters dikwijls heel afwijkende waardes laten zien...
Zo heb ik mijn Madoka met 1,5 graad naar beneden bijgesteld! Daar klopte niets van. Ook de verlichting en het scherm op minimale waardes gezet wegens mogelijke warmte en dus invloed op de meting van dat ding. Met wel 5 verschillende temperatuurmeters nu vastgesteld dat ik DENK dat de Madoka en dus de Daikin het nu bij het juiste eind hebben.
Je hebt het over BUH en hij is net toevallig overgesprongen naar BUH en ik zie dat het bezig was met Ontdooi/Olie retour cyclus. Daarna is het weer terug gegaan naar compressor.Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:56:
[...]
Fout 7H-06 zegt: Probleem met het waterdebiet
tijdens koeling/ontdooiing.
Handmatig resetten.
Controleer de
platenwarmtewisselaar
Dus zegt niet persee dat de afgifte te klein is en dat het voornamelijk bij defrosts of koelen is.
Doet de BUH het dan wel goed?
Verder kun je geloof ik ergens instellen wat er voorrang moet hebben, SWW of de verwarming. Hoewel dat egrens bij de energiebesparende instellingen zit. Maar heb dat zelf nooit gebruikt. (even op voorrang zoeken in de installer reference guide, zijn niet heel veel hits...)
Ik vraag me alleen af wanneer die nou de tank gaat verwarmen.
Heb je misschien voorrang gegeven aan verarmen van je huis? Dan begint hij pas als hij klaar is met het verwarmen van je huis.Rainesh schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:06:
[...]
Je hebt het over BUH en hij is net toevallig overgesprongen naar BUH en ik zie dat het bezig was met Ontdooi/Olie retour cyclus. Daarna is het weer terug gegaan naar compressor.
Ik vraag me alleen af wanneer die nou de tank gaat verwarmen.
Net gecheckt, die staat op NeeThedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
[...]
Heb je misschien voorrang gegeven aan verarmen van je huis? Dan begint hij pas als hij klaar is met het verwarmen van je huis.
Edit: Vandaag is het een bijzondere dag. Iedere keer wanneer een tweaker reageert op mijn post, begint WP opeens te doen wat ie moet doen.
[ Voor 20% gewijzigd door Rainesh op 30-11-2023 10:19 ]
Ja. In principe wel. Nu is de Daikin natuurlijk ook zelf in staat om het vermogen en de pompsnelheid aan te passen maar de dT is leidend. Door de dT te verlagen kan je aanvoertemperatuur omlaag.Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:57:
[...]
Dus een lagere Delta T en hogere overshoot is gunstiger tegen pendelen en zuiniger voor je verbruik?
Stel retour temperatuur is 22, dan wordt de aanvoer temperatuur 25 en dit kost minder vermogen dan dat hij er 27 graden van had moeten maken. Kan hij dit op een hoger vermogen blijven doen omdat de warmte in de vloer opgenomen wordt dan is dat prima, zodra hij merkt dat de retour temperatuur hoger wordt waardoor hij in overshoot beland gaat het vermogen terug en hanteert hij de dT plus maximale overshoot. Kan hij zijn vermogen niet meer kwijt dan stopt ie en gaat ie water rondpompen zonder te verwarmen.
Wordt de retourtemp weer lager waardoor retour + dT < aanvoer dan gaat hij weer aan de slag.
Klopt helemaal. Het is een thermostaat van WTH en ik vermoed ook wel dat de waarde die deze aangeeft wat aan de lage kant zijn. Maar ik geef er niet zoveel om. Ik vind het comfortabel in huis en dat ding bepaald alleen maar of er wel of geen warmtevraag moet zijn en dat doet die verder best prima.Predge schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:58:
[...]
Dat klinkt wat laag, maar ieder zijn ding natuurlijk.
Zo heb ik mijn Madoka met 1,5 graad naar beneden bijgesteld! Daar klopte niets van. Ook de verlichting en het scherm op minimale waardes gezet wegens mogelijke warmteafgifte en dus invloed op de meting van dat ding. Met wel 5 verschillende temperatuurmeters in huis destijds vastgesteld dat ik DENK dat de Madoka en dus de Daikin het met die temperatuursaanpassing het bij het juiste eind hebben.
Verder heb ik buiten een externe temperatuurmeter die naar het lijkt wel de juiste waarde aangeeft en in ieder geval niet door de compressor wordt beinvloed.
Wat is de laatste firmware-update? Ik kreeg gisteren v7.3.0 aangeboden.RonJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:10:
[...]
De ervaringen met modulatie zijn hier over het algemeen niet best, maar het lijkt met de laatste firmware bij een aantal tweakers wat beter te werken. Ik ga binnenkort ook maar weer eens een poging wagen.
Ik zou modulatie wel altijd zien als de kers op de instel-taart en deze altijd eerst uitzetten en de stooklijn eerst zo goed mogelijk proberen te krijgen zonder de modulatie. Met modulatie aan maak je dat jezelf een stuk moeilijker.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Daar zie ik weinig opvallends aan inderdaad. Het is normaal dat de pompbeperking niet tijdens de defrost geldt, al zou het voor de periode na de defrost wel moeten helpen. Je hebt gewoon relatief veel warmteverlies en je WP staat vrijwel maximaal te werken bij deze temperaturen. (https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/, jouw unit doet 7 kW thermisch en 2.3 kW elektrisch op vol vermogen bij 0°C buitentemperatuur, 35 °C LWT en dat is ongeveer ook wat jij rapporteert.) Dan is elke 45 minuten een defrost ook niet gek.Pascal P schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:07:
[...]
Even wat zaken gecheckt zojuist:
Vandaag tot 20 uur 28kWh verbruikt voor ruimteverwarming. Buitentemp. gemiddeld 1,3 graden. LWT=35/36 graden waarbij ik via de onecta app 2 graden heb opgeplust. Anders kreeg ik de temp. niet weer terug naar 19,5 waar die al lange tijd op staat. Was 19,1 en zakkend.
Vanaf maandag in totaal 350kWh warmte opgewekt met waarvan ong. 340 verwarming (grafieken aflezen op binnenunit is ook wel een ding).
Input was vanaf maandag 94kWh. Dus COP rond de 3,7. Dat valt nog mee en klopt aardig met het verloop van de COP grafiek met de temperatuur.. BU heater heeft 1 uur gedraaid blijkbaar.
Betreft een Altherma 3, ERGA08EV, EHVX08E6V. Met wandmodel binnenunit en losse boilervat met eigen booster.
Ik heb nog de pompop max. 90% gezet maar gedurende een defrost trekt ie zich daar niks van aan en schiet gewoon naar de max van ruim 25 ltr/minuut. En dan begint de herrie....
Momenteel draait de WP rond de 2200Watt/uur en ongeveer elk uur een tussenstop voor een defrost. Het is ongeveer 0,5 graden buiten momenteel.
Zie je hier iets in wat je aandacht trekt?
Hoe ziet je huis/afgiftesysteem eruit? Heb je een open of gesloten vvw verdeler?
Ik ga eens proberen wat je voorsteld. En idd overal vloerverwarming. Ik heb al eens geprobeerd m op 4 te zetten. Maar ik had het idee dat die toen ging pendelen. Ik vind het nog een beetje lastig om dit goed te constateren. Ik zie igg de compressor uit gaan even. Daarna gaat de flow weer heel hoog en dan weer aan.smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:53:
[...]
Met een nieuwbouwwoning 2023 vermoed ik overal vloerverwarming ? Lekker naar een dT van 3 graden gaan, dan kan je eventueel nog lager stoken. Evt met overshoot of 3 (standaard staat deze op 1 denk ik) om pendelen tegen te gaan.
[...]
Ik denk dat met een lagere dT je je stooklijn iets kunt verlagen, probeer eens 30 bij -10 en 25 bij 15. Overigens zal je huis nog steeds zo goed geïsoleerd zijn dat deze bij 5 graden nog steeds niet 24/7 hoeft te draaien.
/f/image/Z0n2aOwaATdljgAX5fpRaszb.png?f=fotoalbum_large)
Analyse laat soms zien dat de delta T van 5 wordt gehaald waardoor hij zo te zien zichzelf uitschakelt. Er zijn echter ook momenten dat de delta T slechts een 4.2 bedraagt en hij plots ook stopt.
De BUH lijkt in die periode ook aan te springen en buiten deze momenten niet.
Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken?
De leaving temperature keldert dan van 32 naar circa 20 graden. Dit duurt zo te zien maar een minuut of 7 en dan begint hij weer en verwarmt het vertrekwater weer op naar 30 plus graden binnen enkele minuten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/DelF81QIcT8Q1YlCKXniEmq7.png?f=user_large)
Dat is geen pendelen, dat zijn defrostsWillumC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:25:
Hier momenteel helaas ook een vorm van pendelgedrag.
[Afbeelding]
Analyse laat soms zien dat de delta T van 5 wordt gehaald waardoor hij zo te zien zichzelf uitschakelt. Er zijn echter ook momenten dat de delta T slechts een 4.2 bedraagt en hij plots ook stopt.
De BUH lijkt in die periode ook aan te springen en buiten deze momenten niet.
Wat zou dit gedrag kunnen veroorzaken?
De leaving temperature keldert dan van 32 naar circa 20 graden. Dit duurt zo te zien maar een minuut of 7 en dan begint hij weer en verwarmt het vertrekwater weer op naar 30 plus graden binnen enkele minuten.
[Afbeelding]
V7.3.0 is de laatste versie van vorige week. Ik ben zelf nog wachtende tot iemand gevonden heeft wat er in deze versie gewijzigd is.Videopac schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:38:
[...]
Wat is de laatste firmware-update? Ik kreeg gisteren v7.3.0 aangeboden.
Maar zorgt een lagere DeltaT niet voor sneller pendelen? Omdat de avt dichter bij de retourtemp ligt?smaij schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:14:
[...]
Ja. In principe wel. Nu is de Daikin natuurlijk ook zelf in staat om het vermogen en de pompsnelheid aan te passen maar de dT is leidend. Door de dT te verlagen kan je aanvoertemperatuur omlaag.
Stel retour temperatuur is 22, dan wordt de aanvoer temperatuur 25 en dit kost minder vermogen dan dat hij er 27 graden van had moeten maken. Kan hij dit op een hoger vermogen blijven doen omdat de warmte in de vloer opgenomen wordt dan is dat prima, zodra hij merkt dat de retour temperatuur hoger wordt waardoor hij in overshoot beland gaat het vermogen terug en hanteert hij de dT plus maximale overshoot. Kan hij zijn vermogen niet meer kwijt dan stopt ie en gaat ie water rondpompen zonder te verwarmen.
Wordt de retourtemp weer lager waardoor retour + dT < aanvoer dan gaat hij weer aan de slag.
Juist andersom. Een lagere dt trekt de retourwatertemperatuur verder weg van de ingestelde temperatuur in de kamer waardoor de warmte beter afgegeven kan worden.Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:38:
[...]
Maar zorgt een lagere DeltaT niet voor sneller pendelen? Omdat de avt dichter bij de retourtemp ligt?
Oke, maar waarom adviseert men dan een delta T van 5 en niet van 1? Want dan zou je toch altijd de laagste willen hebben?Hetisweergezell schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:40:
[...]
Juist andersom. Een lagere dt trekt de retourwatertemperatuur verder weg van de ingestelde temperatuur in de kamer waardoor de warmte beter afgegeven kan worden.
Naar mijn idee het volgende:Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:41:
[...]
Oke, maar waarom adviseert men dan een delta T van 5 en niet van 1? Want dan zou je toch altijd de laagste willen hebben?
Omdat het water dan slechts 1 graden mag verliezen en de flow dan erg hoog moet zijn om dit te behalen.
Water legt per ring circa 100 meter af en mag dan dus maar 1 graden koelen (waar hij dus naar toe probeert te werken).
Oke, dat verklaart waarom de BUH dan dus even aanspringt.
Wel veel defrost per dag. Plus dat het verbruik dan steeds omhoog schiet.
Temperature -1 doen zal nauwelijks effect hebben op het aantal defrosts? (Dus iets kouder water de vvw insturen)
Bedankt voor de feedback. Goed te lezen dat het toch niet zo extreem is. Wel nog een vraagje: ik zie aan het verbruik van vannacht dat de BU heater fors heeft meegedaan. Die instelling staat nog op 0 graden en kan dus ook op een lagere temp worden ingesteld waarbij de BU heater mag gaan meedoen. Als ik dat op bijv.-5 zou zetten, dan zal het verbruik wel wat dalen, maar als ik kijk naar de moeite die de WP nu al moet doen, is de WP dan wel in staat het huis op temperatuur te houden, dus zonder die BU heater.MrFish schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:00:
[...]
Daar zie ik weinig opvallends aan inderdaad. Het is normaal dat de pompbeperking niet tijdens de defrost geldt, al zou het voor de periode na de defrost wel moeten helpen. Je hebt gewoon relatief veel warmteverlies en je WP staat vrijwel maximaal te werken bij deze temperaturen. (https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/, jouw unit doet 7 kW thermisch en 2.3 kW elektrisch op vol vermogen bij 0°C buitentemperatuur, 35 °C LWT en dat is ongeveer ook wat jij rapporteert.) Dan is elke 45 minuten een defrost ook niet gek.
Hoe ziet je huis/afgiftesysteem eruit? Heb je een open of gesloten vvw verdeler?
Wat is jou inschatting?
Hoe weet jij dat je wp er moeite mee heeft? Hoeveel kW wp heb je?Pascal P schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:51:
[...]
Bedankt voor de feedback. Goed te lezen dat het toch niet zo extreem is. Wel nog een vraagje: ik zie aan het verbruik van vannacht dat de BU heater fors heeft meegedaan. Die instelling staat nog op 0 graden en kan dus ook op een lagere temp worden ingesteld waarbij de BU heater mag gaan meedoen. Als ik dat op bijv.-5 zou zetten, dan zal het verbruik wel wat dalen, maar als ik kijk naar de moeite die de WP nu al moet doen, is de WP dan wel in staat het huis op temperatuur te houden, dus zonder die BU heater.
Wat is jou inschatting?
De "-1" zal wellicht een volgende defrost even uitstellen maar ik probeer de vloer juist op mimimaal >25 Gr.C. te houden zodat de BUH niet hoeft bij te springen tijdens een defrost. Voor de >25 Gr.C. is een vertrektemp. van rond de 29/30 Gr.C. bij ons ideaal. (maar dat verschilt per woning/systeem)WillumC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:48:
[...]
Temperature -1 doen zal nauwelijks effect hebben op het aantal defrosts? (Dus iets kouder water de vvw insturen)
Bij ons helpt het om VOOR een periode met ongunstig "defrost-weer" (=veel vocht & rond het vriespunt) alles netjes "door-en-door" op temperatuur te krijgen. Als de weer ongunstig wordt hoeft de WP er niet zo hard aan te trekken en blijft lekker doorsnorren op een relatief laag vermogen zonder al te vele defrost. En als er een defrost voorbij komt is de BUH niet nodig omdat er voldoende warmte in de vloer zit. (het verw. water koelt dan ook wat minder af waardoor de WP na een defrost weer snel vermogen kan afbouwen waardoor er minder aangroei van ijs ontstaat)
Motto: "uit de neerwaardse ijs-spiraal blijven"
volgens mij is het de 8kW versie. Maar als ie zoveel stroom trekt en de BU heater al inschakelt, dan zou je denken dat ie het lastig heeft.Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:52:
[...]
Hoe weet jij dat je wp er moeite mee heeft? Hoeveel kW wp heb je?
Kan mij absoluut niet voorstellen dat hij het nu al lastig heeft. Zeker omdat je een 8kW systeem hebt. Als je een 2kW systeem had, zou het misschien kunnen. BUH inschakelen doet hij op instelling en dus vraag. Als het goed is heb je zelfs 2 BUH's in je systeem zitten. 3kw en 9kW. De wp moet het zelfs zonder BUH moeten kunnen doen. Er staan filmpjes van mensen op youtube waarbij de daiking wp het op -28 graden gewoon goed doet.Pascal P schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:03:
[...]
volgens mij is het de 8kW versie. Maar als ie zoveel stroom trekt en de BU heater al inschakelt, dan zou je denken dat ie het lastig heeft.
Mijn BUH instellingen stonden na installatie maximaal ingesteld. Dus als het 0 graden was, gingen beide aan. Totaal niet nodig. Nu zou mijn 1e BUH(3kW) bij -12 aan moeten gaan. De 2e staat uit.
Nu bezig met verwarmen.
Hoor wel meer stromingsgeluiden bij binnenunit nu ik de bypass meer open heb (op 12,5l/min).
Hier ligt het retourwater temperatuur ten tijden van de defrost op 27,5 graden. Vertrekwater is momenteel dan 32,5 graden.Sparky schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:01:
[...]
De "-1" zal wellicht een volgende defrost even uitstellen maar ik probeer de vloer juist op mimimaal >25 Gr.C. te houden zodat de BUH niet hoeft bij te springen tijdens een defrost. Voor de >25 Gr.C. is een vertrektemp. van rond de 29/30 Gr.C. bij ons ideaal. (maar dat verschilt per woning/systeem)
Bij ons helpt het om VOOR een periode met ongunstig "defrost-weer" (=veel vocht & rond het vriespunt) alles netjes "door-en-door" op temperatuur te krijgen. Als de weer ongunstig wordt hoeft de WP er niet zo hard aan te trekken en blijft lekker doorsnorren op een relatief laag vermogen zonder al te vele defrost. En als er een defrost voorbij komt is de BUH niet nodig omdat er voldoende warmte in de vloer zit. (het verw. water koelt dan ook wat minder af waardoor de WP na een defrost weer snel vermogen kan afbouwen waardoor er minder aangroei van ijs ontstaat)
Motto: "uit de neerwaardse ijs-spiraal blijven"
Die vlieger lijkt hier dus niet op te gaan aangezien de BUH heel kort bij springt.
Wat ik vreemd vindt, hoe kan de vertrekwater temperatuur binnen 2 minuten met 10 graden dalen? Van 32 graden om 09.34 naar 17 graden om 09.38 en incoming van 27 naar 21 dalen in deze periode.
Stroomverbruik van de buitenunit stopt er dan ook mee (inverter usage).
De buitenunit moet dus teveel moeite doen om de stooklijn te hanteren en red defrosts dus niet met het retourwater uit haar eigen systeem (of zelfs door warmte te ontdekken van het water uit het sww vat)?
:strip_exif()/f/image/i34VHXjh0Jbj9RlnbbBOl6G4.jpg?f=fotoalbum_large)
Enig idee zo uit je hoofd welke settings dit zijn in het overzicht scherm? Vraag me af wat ik hier heb qua settings.Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:15:
[...]
Kan mij absoluut niet voorstellen dat hij het nu al lastig heeft. Zeker omdat je een 8kW systeem hebt. Als je een 2kW systeem had, zou het misschien kunnen. BUH inschakelen doet hij op instelling en dus vraag. Als het goed is heb je zelfs 2 BUH's in je systeem zitten. 3kw en 9kW. De wp moet het zelfs zonder BUH moeten kunnen doen. Er staan filmpjes van mensen op youtube waarbij de daiking wp het op -28 graden gewoon goed doet.
Mijn BUH instellingen stonden na installatie maximaal ingesteld. Dus als het 0 graden was, gingen beide aan. Totaal niet nodig. Nu zou mijn 1e BUH(3kW) bij -12 aan moeten gaan. De 2e staat uit.
Het zou leuk zijn om hier in dit topic een changelog te kunnen zien van iemand met eventuele connectiesMajaMestreech schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:33:
[...]
V7.3.0 is de laatste versie van vorige week. Ik ben zelf nog wachtende tot iemand gevonden heeft wat er in deze versie gewijzigd is.
Ik vind het ook wel veel inderdaad, elk half uur. Is die 2 kW het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen? Hij staat vrij hard te werken lijkt het. Als je huis nog ruimschoots warm wordt (dwz hij afslaat op de kamerthermostaat) dan kan je stooklijn inderdaad wat naar beneden.WillumC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:48:
[...]
Ik zou hem op -10 zetten of zo. Ik zou de BUH alleen laten meedoen als het echt niet anders kan.Pascal P schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:51:
[...]
Bedankt voor de feedback. Goed te lezen dat het toch niet zo extreem is. Wel nog een vraagje: ik zie aan het verbruik van vannacht dat de BU heater fors heeft meegedaan. Die instelling staat nog op 0 graden en kan dus ook op een lagere temp worden ingesteld waarbij de BU heater mag gaan meedoen. Als ik dat op bijv.-5 zou zetten, dan zal het verbruik wel wat dalen, maar als ik kijk naar de moeite die de WP nu al moet doen, is de WP dan wel in staat het huis op temperatuur te houden, dus zonder die BU heater.
Wat is jou inschatting?
Als zijn huis bij 0°C buitentemperatuur al 6-8 kW warmteverlies heeft (en daar lijkt het op), dan heeft zijn warmtepomp het nu dus gewoon zwaar. De absolute grootte van de WP is niet zo relevant, alleen de verhouding met het warmteverlies in huisThedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:15:
[...]
Kan mij absoluut niet voorstellen dat hij het nu al lastig heeft. Zeker omdat je een 8kW systeem hebt. Als je een 2kW systeem had, zou het misschien kunnen. BUH inschakelen doet hij op instelling en dus vraag. Als het goed is heb je zelfs 2 BUH's in je systeem zitten. 3kw en 9kW. De wp moet het zelfs zonder BUH moeten kunnen doen. Er staan filmpjes van mensen op youtube waarbij de daiking wp het op -28 graden gewoon goed doet.
Dat is voor een groot deel instellingen (voorkeur dus) en/of niet-aanpasbaar gedrag bij defrost.Pascal P schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:03:
[...]
volgens mij is het de 8kW versie. Maar als ie zoveel stroom trekt en de BU heater al inschakelt, dan zou je denken dat ie het lastig heeft.
Ik zie dat defrost zich niets aantrekt van BUH instellingen, die kijkt naar de temperatuur van het circulatiewater en schakelt de BUH bij als die temperatuur te laag wordt => heel goed, anders wordt je huis actief afgekoeld!
Vlak na de defrost gaat je systeem even in turbo mode om het circulatiewater weer op temperatuur te brengen, als het goed is duurt dat niet al te lang (viel mij nog wat tegen eerlijk gezegd!). De reden hiervoor is dat de volgende defrost een half uur later alweer mag beginnen, dus langzaam opwarmen zou een fatale spiraal omlaag kunnen geven!
Zoals al eerder aangegeven door wat meer ervaren gebruikers hier en ik deel inmiddels deze speculatie: de Daikin algoritmes lijken niet speciaal vernuftig, eerder en state-machine met voorgeprogrammeerd gedrag op basis van triggers zoals temperatuurveranderingen.
Bij zo'n trigger wordt dan even gekeken naar je instellingen, en als de BUH mee mag doen vanaf bijvoorbeeld 0 graden dan gaat 'ie gewoon aan! Niet omdat het leven zwaar is maar omdat de state-machine het voorschrijft.
Inderdaad, Daikin garandeert de werking van de buitenunit tot -20C en in de praktijk blijft ie zelfs nog verder werken. Echter kakt het vermogen dan wel aardig in (terwijl de warmtevraag van je huis maar blijft toenemen door het grotere verschil tussen binnen en buiten). Ergens (ver) onder de 0 ga je dus die BUH erbij nodig hebben om op temperatuur te blijven (of een andere warmtebron, een haard, airco, CV, ventilatorkacheltje, etc.). Maar hoe later hoe liever natuurlijk. Ik denk dat je bij -12 een goed vertrekpunt hebt gepakt. Of je goed zit zal vanzelf een keer blijken als het een keer urenlang daaronder komt.Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:15:
[...]
Je BUH is trouwens een 2-traps raket, dus niet 3+9, maar 3+6=9 voor de 9W/3-fase binnenunits. Of 2+4=6 bij de 6V/1-fase modellen (waarbij in NL door veel installateurs alleen de eerste stap van 2kW wordt aangesloten). Bij defrosts pakt ie ze allebei tegelijk.
De buitenunit heeft het vaak het zwaarste juist rond de 0, als ie onder de 5C ongeveer gaat defrosten. Kom je een stuk onder 0 dan wordt het op een gegeven moment zo koud dat het vocht in de lucht grotendeels aanvriest op de omgeving en het heel droog wordt buiten en dan neemt het aantal defrosts weer heel erg af. Dat vind de WP een stuk fijner. Vandaar ook de "deuk" in de vermogensgrafiek die daaronder weer vrijwel helemaal afvlakt tot -20.
Kijk vooral uit met die setting met een verhoging rond de 0, want dan loop je het risico dat je juist op het slechtst mogelijke moment zoveel extra vermogen gaat vragen dat ie nooit meer uit zn defrost-loopje komt.
/f/image/VZ9fRd2rlkxqxLc4LfpDjNZz.png?f=fotoalbum_large)
All-electric.
Die instelling heet in de warmtepomp toch Evenwicht? Of zie ik dat fout? Onder Backup-verwarming, en dan is er ook een kopje 'Werking' die staat bij mij op alleen WTW. Betekent dat dat de backup verwarming alleen voor warm water tank mee werkt en niet voor ruimte verwarming?MrFish schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:16:
[...]
Ik vind het ook wel veel inderdaad, elk half uur. Is die 2 kW het opgenomen vermogen of het afgegeven vermogen? Hij staat vrij hard te werken lijkt het. Als je huis nog ruimschoots warm wordt (dwz hij afslaat op de kamerthermostaat) dan kan je stooklijn inderdaad wat naar beneden.
[...]
Ik zou hem op -10 zetten of zo. Ik zou de BUH alleen laten meedoen als het echt niet anders kan.
Ja, dat heet inderdaad evenwicht. Tijdens een defrost doet 'ie altijd mee (als de retourtemp < 25°C), ongeacht de instelling. Voor ruimteverwarming kun je hem inderdaad uitzetten volgens mij als je zeker weet dat je hem nooit nodig gaat hebben (maar, als je WP krap bemeten is, is dat wellicht niet verstandig).Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:01:
[...]
Die instelling heet in de warmtepomp toch Evenwicht? Of zie ik dat fout? Onder Backup-verwarming, en dan is er ook een kopje 'Werking' die staat bij mij op alleen WTW. Betekent dat dat de backup verwarming alleen voor warm water tank mee werkt en niet voor ruimte verwarming?Ik probeer de backup-verwarming instelling te begrijpen omdat ik van jullie begrijp dat je die beter veel lager dan 0C kan zetten.
Als je de BUH uitzet is deze instelling verder niet relevant. Zet je hem wel aan, dan bepalen de evenwichts instellingen wanneer ie bijgeschakeld wordt.Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:01:
[...]
Die instelling heet in de warmtepomp toch Evenwicht? Of zie ik dat fout? Onder Backup-verwarming, en dan is er ook een kopje 'Werking' die staat bij mij op alleen WTW. Betekent dat dat de backup verwarming alleen voor warm water tank mee werkt en niet voor ruimte verwarming?Ik probeer de backup-verwarming instelling te begrijpen omdat ik van jullie begrijp dat je die beter veel lager dan 0C kan zetten.
All-electric.
Hoe kun je in hemels 6-8kW warmteverlies hebben? Dan moet hij gaten in de muren hebben of de deur open of boven de 150m2 oppervlak hebben en in een erg oud huis wonen.MrFish schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:19:
[...]
Als zijn huis bij 0°C buitentemperatuur al 6-8 kW warmteverlies heeft (en daar lijkt het op), dan heeft zijn warmtepomp het nu dus gewoon zwaar. De absolute grootte van de WP is niet zo relevant, alleen de verhouding met het warmteverlies in huis
Ik heb een 150+m2 woning en heb een 8kW warmtepomp. Eigenlijk overgecompenseerd. Kan het ook met 6kW.
Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:16:
[...]
Hoe kun je in hemels 6-8kW warmteverlies hebben? Dan moet hij gaten in de muren hebben of de deur open of boven de 150m2 oppervlak hebben en in een erg oud huis wonen.
Ik heb een 150+m2 woning en heb een 8kW warmtepomp. Eigenlijk overgecompenseerd. Kan het ook met 6kW.
/f/image/zle3MayeMcq1OImwPMZMCKej.png?f=fotoalbum_large)
Met al het defrosten van vandaag wordt er hier wel geregeld 10K watt in het water gepompt

Het is wel 100% mist nu en 1 graad ofzo waardoor alles snel blijft plakken gok ik.
Dan zijn beide BUH's aan. Heb je een 8kW wp? Dan heb je 1 BUH van 3kW en 1 van 9kW.blinded schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:21:
[...]
[Afbeelding]
Met al het defrosten van vandaag wordt er hier wel geregeld 10K watt in het water gepompt![]()
Het is wel 100% mist nu en 1 graad ofzo waardoor alles snel blijft plakken gok ik.
Zie ik nu pieken van 60K Watt?
Waar kijken we naar ?blinded schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:21:
[...]
[Afbeelding]
Met al het defrosten van vandaag wordt er hier wel geregeld 10K watt in het water gepompt![]()
Dat is de "heat yield" niet het verbruikThedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:24:
[...]
Dan zijn beide BUH's aan. Heb je een 8kW wp? Dan heb je 1 BUH van 3kW en 1 van 9kW.
epra16dav37
De buh kan het niet zijn want die zekering staat uit voorlopig
[ Voor 9% gewijzigd door blinded op 30-11-2023 14:32 ]
Het is inderdaad ook, wat is normaal nu.....Ik heb geen idee normaal gesproken want heb geen referentie. Maar als mensen het hier posten, kun je wel een idee krijgen wat normaal verbruik is op dagen als dit.
Hier ook mistig en -2 graden. Mijn wp heeft vandaag al 13kWh verbruikt om het huis te verwarmen.
Dankjewel voor de uitleg, de BUH staat uit in het menu, goed om te weten dat als de warmtepomp het niet red bij -10 ofzo dat ik die dan aan kan zetten. Welke temperatuur zou je instellen? Ik lees -10 hier en daar. Ik kan hem natuurlijk ook gewoon aan zetten en dan die temp goed laag zetten.RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:15:
[...]
Als je de BUH uitzet is deze instelling verder niet relevant. Zet je hem wel aan, dan bepalen de evenwichts instellingen wanneer ie bijgeschakeld wordt.
En nu begrijp ik het verbruik van de warmtepomp ook eindelijk vandaag. Ondanks dat ik de thermostaat uit heb gezet (houtkachel aan), gebruikt de warmtepomp energie om te defrosten denk ik? En overgebleven warmte wordt daarna in de leidingen van de radiators gepompt merk ik volgens mij.
-10 is een prima uitgangspunt. Hou bij deze setting wel rekening met de setting die de buitentemperaturen middeld over 12/24/48 uur. Daar zou ik het inschakelen van de BUH bij -10 dan wel mee combineren. Vaak dipt de temperatuur namelijk even aan het einde van de nacht. Echter als het maar een uurtje of 2 (van 5-7 's-nachts oid) net even onder die -10 komt en daarna de pomp het weer makkelijk bijtrekt. is het zonde om in die 2 uur meteen 18kWh erdoorheen te jagen. Ik zou dus zeggen -10 icm middeling v/d buitensensor. Wil je dat laatste niet, dan zou ik m zelf nog iets lager zetten.Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:49:
[...]
Dankjewel voor de uitleg, de BUH staat uit in het menu, goed om te weten dat als de warmtepomp het niet red bij -10 ofzo dat ik die dan aan kan zetten. Welke temperatuur zou je instellen? Ik lees -10 hier en daar. Ik kan hem natuurlijk ook gewoon aan zetten en dan die temp goed laag zetten.
En nu begrijp ik het verbruik van de warmtepomp ook eindelijk vandaag. Ondanks dat ik de thermostaat uit heb gezet (houtkachel aan), gebruikt de warmtepomp energie om te defrosten denk ik? En overgebleven warmte wordt daarna in de leidingen van de radiators gepompt merk ik volgens mij.
Mbt je verbruik, hij gaat pas defrosten als de buitenunit ook vermogen moet leveren. Dat kunnen 2 dingen zijn als je de thermostaat uitgezet hebt, ofwel een SWW-run, ofwel de vorstbeveiliging voor de waterleidingen is aangesprongen. Als je radiatoren lauw worden is het het laatste.
All-electric.
Er is gene SWW run gaande, en de buitenunit hoeft geen vermogen te leveren, dus dan zal het wel de vorstbeveiliging zijn. Die kan wat mij betreft ook uit/veel lager ingesteld. Ik heb de houtkachel aan dus de waterleidingen gaan echt niet bevriezen... Even zoeken waar die instelling zit.RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:55:
[...]
-10 is een prima uitgangspunt. Hou bij deze setting wel rekening met de setting die de buitentemperaturen middeld over 12/24/48 uur. Daar zou ik het inschakelen van de BUH bij -10 dan wel mee combineren. Vaak dipt de temperatuur namelijk even aan het einde van de nacht. Echter als het maar een uurtje of 2 (van 5-7 's-nachts oid) net even onder die -10 komt en daarna de pomp het weer makkelijk bijtrekt. is het zonde om in die 2 uur meteen 18kWh erdoorheen te jagen. Ik zou dus zeggen -10 icm middeling v/d buitensensor. Wil je dat laatste niet, dan zou ik m zelf nog iets lager zetten.
Mbt je verbruik, hij gaat pas defrosten als de buitenunit ook vermogen moet leveren. Dat kunnen 2 dingen zijn als je de thermostaat uitgezet hebt, ofwel een SWW-run, ofwel de vorstbeveiliging voor de waterleidingen is aangesprongen. Als je radiatoren lauw worden is het het laatste.
Mijn eerdere post niet gezien?Thedutch schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:24:
[...]
Dan zijn beide BUH's aan. Heb je een 8kW wp? Dan heb je 1 BUH van 3kW en 1 van 9kW.
Het vermogen van je BUH is volledig afhankelijk van het model van je binnenunit.
Eindigt deze op:
9W: Dan heb je een 3-fase BUH van 3 en van 6kW, maakt samen 9kW.
6V: Dan heb je een 1-fase BUH van 2 en 4kW (de laatste wordt vaak niet aangesloten). Maakt samen tot 6kW.
Dat staat verder helemaal los van of je een 4,6 of 8 kW buitenunit hebt. E.g. je kan een 4kW model hebben met 9Kw back-up vermogen. Maar ook een 8 waarbij er maar 2kW backup-vermogen beschikbaar is.
Ga je naar de nog zwaardere of monoblock modellen, dan wordt dit qua combinaties weer anders.
[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 30-11-2023 15:20 ]
All-electric.
Heb je een split-model en zo ja, waar staat je binnenunit? Lopen er ergens leidingen langs de buitenmuren?Impstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:58:
[...]
Er is gene SWW run gaande, en de buitenunit hoeft geen vermogen te leveren, dus dan zal het wel de vorstbeveiliging zijn. Die kan wat mij betreft ook uit/veel lager ingesteld. Ik heb de houtkachel aan dus de waterleidingen gaan echt niet bevriezen... Even zoeken waar die instelling zit.
All-electric.
Split model inderdaad, binnenunit staat midden in het huis in de bijkeuken, Er lopen wat radiatorleidingen door knieschotten heen, dicht bij de dakrand, verder niet langs buitenmuren.RonJ schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:01:
[...]
Heb je een split-model en zo ja, waar staat je binnenunit? Lopen er ergens leidingen langs de buitenmuren?
Na alle posts met veel belangstelling te hebben (na)gelezen, een interessant verhaaltje. We hebben een EBVZ16S23D6V met 11kw buitenunit, sinds mei - en vorige nacht was dus onze echt eerst koude nacht met deze unit. En jawel, we werden vannochtend wakker in een koud (nou ja, sterk afgekoeld huis). De warmptepomp "negeerde" warmtevraag van onze 2 thermostaten (Madoka en EKRTR), maar verder leek er geen vuiltje aan de lucht, geen errorcode, niks - zelfs een volledige herstart leverde geen resultaat op.
Na wat troubleshooten ging de aandacht uiteindelijk naar de buitenunit, waar zich een ijslaagje op had gevormd. En jawel, na deze aangevallen te hebben met een haardroger, kwam er terug leven in de unit.
Voor even toch.. zelfs na een manuele ontdooiing ging de unit terug slapen na ongeveer 10 minuten.
opnieuw de haardroger erbij gehaald, unit startte terug en het eerste half uur 2x een manuele ontdooiing gedaan, tot de aanvoertemperatuur terug boven de 25 graden kwam.
Theorie, en misschien kunnen jullie deze bevestigen of ontkrachten: vannacht heeft er een legionella run gelopen vanaf 2h.. volgens de installateurshandleiding kan het gebeuren dat de BUH niet bijspringt als de WP op vol vermogen draait, ik kan me voorstellen dat dat bij zo een run het geval is - en na de run van 40 minuten was het waarschijnlijk te laat. In de loop van de nacht is de watertemperatuur dan verder afgekoeld en zaten we dus met de bevroren peren. Ik heb intussen de evenwichtstemperatuur van de BUH verhoogd van 0 naar 1 en ga ook de legionallerun herschedulen naar de middag.
Het enige wat me wat bezig houdt, waarom zien we geen errorcode door een gefailde ontdooiing?
Ik ben benieuwd naar volgende nacht alvast...
Ik ga niet iemand adviseren om het uit te zetten, maar je kan voor jezelf bepalen of je het risico wilt nemen in het geval alles met water binnen de verwarmde schil zitImpstoker schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:03:
[...]
Split model inderdaad, binnenunit staat midden in het huis in de bijkeuken, Er lopen wat radiatorleidingen door knieschotten heen, dicht bij de dakrand, verder niet langs buitenmuren.
Je kan iig even kijken of de vorstbeveiliging op intermittent/onderbroken of continu(ous) ingesteld staat. Het eerste scheelt behoorlijk in het verbruik van deze functie.
All-electric.
Heb je misschien niet (per ongeluk) de optie bivalent aanstaan? Het zou ook in jouw verhaal passen namelijk als de unit onder 0 een bijspringende ketel verwacht die er niet is.CurryWurry schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:06:
Allen,
Na alle posts met veel belangstelling te hebben (na)gelezen, een interessant verhaaltje. We hebben een EBVZ16S23D6V met 11kw buitenunit, sinds mei - en vorige nacht was dus onze echt eerst koude nacht met deze unit. En jawel, we werden vannochtend wakker in een koud (nou ja, sterk afgekoeld huis). De warmptepomp "negeerde" warmtevraag van onze 2 thermostaten (Madoka en EKRTR), maar verder leek er geen vuiltje aan de lucht, geen errorcode, niks - zelfs een volledige herstart leverde geen resultaat op.
Na wat troubleshooten ging de aandacht uiteindelijk naar de buitenunit, waar zich een ijslaagje op had gevormd. En jawel, na deze aangevallen te hebben met een haardroger, kwam er terug leven in de unit.
Voor even toch.. zelfs na een manuele ontdooiing ging de unit terug slapen na ongeveer 10 minuten.
opnieuw de haardroger erbij gehaald, unit startte terug en het eerste half uur 2x een manuele ontdooiing gedaan, tot de aanvoertemperatuur terug boven de 25 graden kwam.
Theorie, en misschien kunnen jullie deze bevestigen of ontkrachten: vannacht heeft er een legionella run gelopen vanaf 2h.. volgens de installateurshandleiding kan het gebeuren dat de BUH niet bijspringt als de WP op vol vermogen draait, ik kan me voorstellen dat dat bij zo een run het geval is - en na de run van 40 minuten was het waarschijnlijk te laat. In de loop van de nacht is de watertemperatuur dan verder afgekoeld en zaten we dus met de bevroren peren. Ik heb intussen de evenwichtstemperatuur van de BUH verhoogd van 0 naar 1 en ga ook de legionallerun herschedulen naar de middag.
Het enige wat me wat bezig houdt, waarom zien we geen errorcode door een gefailde ontdooiing?
Ik ben benieuwd naar volgende nacht alvast...
En staat de automaat van de BUH nog aan? (denk het wel hoor, anders zou je LR ook gefaald zijn). Legionella naar overdag is sowieso wel een goed idee, maar ook dán kan het dik onder 0 zijn natuurlijk dus dit zou ook gewoon goed moeten gaan.
Bij jouw vloerunit gaat de legionellarun op het BUH element. Het zou toch wel raar zijn dat wanneer er een legionella run loopt (en daarvoor tot 53C de boel als het goed is op de compressor verwarmd is, dus een buitenunit vol ijs) de boel vervolgens in een deadloop komt omdat de BUH dan niet beschikbaar is voor een defrost en het CV-circuit ook teveel gedaald is. Daar zou ie dan na afloop toch altijd zelf weer uit moeten kunnen komen.
All-electric.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma