Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kasseilegger schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:55:
En hoe weten jullie dat er een defrost is geweest?
Ben ik nu zo dom?
Volgens mij kun je dat alleen in de grafieken zien, van een energysocket of van espaltherma

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:24
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
[...]

Is dit een standaard espaltherma HA dashboard?
Standaard als in: history graph met 5 sensors.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - type: history-graph
    hours_to_show: 24
    entities:
      - entity: sensor.daikin_heat_exchanger_mid_temp
        name: Heat exchanger mid temp.
      - entity: sensor.daikin_target_evaporation_temp
        name: Target evaporation temp.
      - entity: sensor.daikin_discharge_pipe_temp
        name: Discharge pipe temp.
      - entity: sensor.daikin_refrig_temp_liquid_side
        name: Refrigerant temp. liquid side
      - entity: sensor.daikin_outdoor_air_temp_r1t
        name: Outdoor temp.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59
Ben ik nu zo dom?
Ik kan dat met ESPAltherma zien. Maar nee hoor, je bent niet dom. Je moet alleen de spullen hebben om het af te kunnen lezen. Heb zelf geen Altherma 3 (heb de 2). Dus weet niet of het daar wel af te lezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:39:
zou een unit minder defrosts nodig hebben als hij verder van de muur staat?
Nee, eerder andersom (ivm warmte van de muur). Maar er gaan dusdanig veel m3's/min doorheen dat het verschil echt 0 is. Het helpt wel iets om 'm wat hoger van de grond te hangen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlWMVVEKzH5FKsOvxLLxxfLPlxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rpASJSLiR7zo7rlNUSLSUEu.jpg?f=fotoalbum_large

De sensor naar het midden verplaatsen, zou dat helpen...?!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:19
Kasseilegger schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:53:
Slimme koppen hier op Tweakers maar ik heb al 2 keer gevraagd hoe het energieverbruik af te lezen valt want sinds 2 weken kan ik die niet meer bekijken op de Onecta app , en vroeger wel!
Iemand een oplossing?
Ik heb zelf de homewizard kwh meter. Maar ook in de Onecta app kan ik nog steeds het verbruik af lezen. Hoewel dit natuurlijk geagregeerde data is, en je defrosts daar niet uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/367AziMVTcS9BuBsF5sVQYFB3YA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGuZdlRCo8hwhUj9ru3dUxMN.jpg?f=fotoalbum_large

Jeetje, t is al hefitg bezig, ziet iedereen een huge toename van verbruik? Volgens mij heb ik normaal (afgelopen weken) een 10kwh per dag. Vandaag gaat ie naar de 30kwh denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
MajaMestreech schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:26:
[...]

Bij mij niet. ik kan op de Madoka gewoon met stappen van 0.5 graden verhogen/verlagen
Ok bijzonder.
Zie onderstaande plaatjes hoe het er bij mij uitziet.
Ik had voorheen volgens mij ook een huisje op het scherm.
Maar de stappen gaan dus met hele graden ipv halve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr5EBGWc0JjCoXvbtkntaJRe8w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFdTxJvC0mUipEU7qBLakvZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiB2fQ78I-Sfy8Km5ATdIIVC_9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KreCgn99amSy6y7grbiUS5Zv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opw-iTQQE_wuejqnEhRkhuqR12M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uBcrgtqWwbDpCx4bMdzyf9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKxcoR11GEt-zx8bvps_miz_J0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RktdoqUgDyaw54M9Ocn4aDvj.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44
Driek schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:45:
[...]

Ok bijzonder.

[Afbeelding]
Pas je hier niet je afwijking op de stooklijn aan ipv de gewenste binnentemperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
[...]

Pas je hier niet je afwijking op de stooklijn aan ipv de gewenste binnentemperatuur ?
als ik op het hoofdmenu op plus of min klik, dan gaat hij dus naar dat beeld, en daar kan ik alleen hele graden instellen.
Voorheen kon ik met de plus/min de temp instellen, met halve graden.
Maar dit lijkt nu in zijn geheel weg te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:40
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:48:
[...]

Dit is inderdaad de afwijking van de stooklijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
Driek schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:54:
[...]

als ik op het hoofdmenu op plus of min klik, dan gaat hij dus naar dat beeld, en daar kan ik alleen hele graden instellen.
Voorheen kon ik met de plus/min de temp instellen, met halve graden.
Maar dit lijkt nu in zijn geheel weg te zijn..
Ik denk dat jij of je installateur de WP nu op 100% WAR hebben gezet zonder tussenkomst van de thermostaat. Dan kan je dus niet meer de gewenste binnentemperatuur instellen.
Als dit niet wenselijk is kan je dit op de WP zelf dus wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:50

Jog

Meesten hebben espaltherma hier aan hun daikin hangen en die data wordt dan in een of andere db bewaard. Daarmee kan je dan in de historiek kijken wat er in detail gebeurd is.

Ik gebruik espaltherma/telegraf/influxdb en grafana voor mijn setup, maar denk dat de meesten de boel hier in homeassistant steken.

zie Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma voor meer info.

(blijkbaar hebben anderen hier al op gereageerd en ben ik hier de dommerik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jog op 28-11-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:04:
[...]

Ik denk dat jij of je installateur de WP nu op 100% WAR hebben gezet zonder tussenkomst van de thermostaat. Dan kan je dus niet meer de gewenste binnentemperatuur instellen.
Als dit niet wenselijk is kan je dit op de WP zelf dus wijzigen.
ah, ok, dat is dan gebeurd bij aansluiten van de gateway. Maar dus totaal onbewust. Ik zal eens kijken hoe ik dit kan terugdraaien. (of het zo houdt als het bevalt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:29:
[Afbeelding]

Jeetje, t is al hefitg bezig, ziet iedereen een huge toename van verbruik? Volgens mij heb ik normaal (afgelopen weken) een 10kwh per dag. Vandaag gaat ie naar de 30kwh denk ik...
Ik heb ook een toename in het verbruik gezien, dat niet gek is. Ik ben wel van plan om mijn stooklijn iets te verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-vnuAA71rTecwu8JnirARbINTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CoRwl1dOi0jLBygC0Th5l35P.jpg?f=fotoalbum_large

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:50

Jog

[Afbeelding]

Denk dat ik daar vandaag ook wel ga raken. Gelukkig nog beetje zonneenergie vandaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:14:
[...]

Ik heb ook een toename in het verbruik gezien, dat niet gek is. Ik ben wel van plan om mijn stooklijn iets te verlagen.

[Afbeelding]
Dit ziet er toch ff rete strak uit... zoiets moet ik ook krijgen. Had je de settings in de sheet up to date, dan kan ik eens vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:26:
[...]

Dit ziet er toch ff rete strak uit... zoiets moet ik ook krijgen. Had je de settings in de sheet up to date, dan kan ik eens vergelijken?
Ik moet mijn settings nog een keer aan toevoegen. Nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
MajaMestreech schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:00:
[...]

Als het toestel in regeling vertrekwater staat kun je alleen op de wp zelf een tijdschema maken. Je kunt dan de vertrekwatertemperatuur op -10 zetten om de wp uit te zetten en op 0 om weer aan te zetten.
Deze was even ondergesneeuwd, maar ik snap hem niet helemaal. -10 en 0 graden? Hoe werkt dit dan precies? Mijn aanvoertemperatuur staat momenteel op 30 graden? Jij bedoelt vast iets anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

GJA

[Afbeelding]

Gisteren 27kWh + nog eens 4 voor de BUH.
Geen paniek dus; het kan erger :D

(82,2kWh inclusief de EV :X )

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitteVerf
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-09 14:25
GJA schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
[...]

27 kWh? Dat lijkt mij toch aan de hoge kant! Hier gisteren 16, vandaag gaat hij eerder naar 20. Moet je dan draaien met een hogere flow temperatuur om het huis warm te krijgen/houden? Hier is de hoogste set punt voor de watertemperatuur over de laatste 24h 40 graden geweest. We verwarmen met Jaga convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier gisteren 13,4 voor de Altherma (doet alleen de vvw op de begane grond, incl een SWW run). Daarnaast nog eens 10,3 voor de airco (bovenverdiepingen), dit is incl. de WTW/ERV-unit op dezelfde groep die alleen zo'n 2kWh/dag doet. Vandaag ga ik de 30kWh ook wel halen denk ik. Is ook helemaal niet raar bij deze temperaturen, wacht maar tot het écht gaat vriezen >:) Uiteindelijk gaat het om het jaarverbruik.

Maand t/m heden:
Altherma: 294kWh
Airco/WTW: 117kWh

Dit voor ~165m2, jaren-30 2o1k, maximaal na-geisoleerd. 24/7 bedrijf bij 21C beneden, 18 boven.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 28-11-2023 15:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
GJA schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:06:
[...]

Deze maand tot nu toe 376kwh, gisteren 24,5, eergisteren 22.
Defrosts (BUH) valt wel mee denk ik, zijn kleine piekjes.
Maar wel dus 24 uur per dag aan het draaien en constante temperatuur in huis. Woonkamer is 21,5 graad.
Vorig jaar 145m3 gas, maar wel max 20,5 beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:35:
Hier gisteren 13,4 voor de Altherma (doet alleen de vvw op de begane grond, incl een SWW run). Daarnaast nog eens 10,3 voor de airco (bovenverdiepingen), dit is incl. de WTW/ERV-unit op dezelfde groep die alleen zo'n 2kWh/dag doet. Vandaag ga ik de 30kWh ook wel halen denk ik. Is ook helemaal niet raar bij deze temperaturen, wacht maar tot het écht gaat vriezen >:) Uiteindelijk gaat het om het jaarverbruik.

Maand t/m heden:
Altherma: 294kWh
Airco/WTW: 117kWh

Dit voor ~165m2, jaren-30 2o1k, maximaal na-geisoleerd. 24/7 bedrijf bij 21C beneden, 18 boven.
30 kWh?? Ik zit nu op 14.8 kWh voor het totale huis, waarvan dan 10,9 kWh uit het stopcontact komt. Ik zie dat vandaag niet nog verdubbelen tot 0.00u vannacht. Daarvan is dan 7 kWh voor verwarming en 3 kWh voor SWW.

En dat is dan vandaag ook nog met de legionellarun. En ik heb dus overal in huis vloerverwarming en die staat gewoon 24/7 aan bij 21 graden. Maar die dagen zullen ongetwijfeld nog komen. :')

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:51:
[...]

30 kWh?? Ik zit nu op 14.8 kWh voor het totale huis, waarvan dan 10,9 kWh uit het stopcontact komt. Ik zie dat vandaag niet nog verdubbelen tot 0.00u vannacht. Daarvan is dan 7 kWh voor verwarming en 3 kWh voor SWW.

En dat is dan vandaag ook nog met de legionellarun. En ik heb dus overal in huis vloerverwarming en die staat gewoon 24/7 aan bij 21 graden. Maar die dagen zullen ongetwijfeld nog komen. :')
Jij hebt een grondgebonden warmtepomp toch ? Dat is niet echt een eerlijke vergelijking dan...
Wel jaloersmakend.. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:54:
[...]

Jij hebt een grondgebonden warmtepomp toch ? Dat is niet echt een eerlijke vergelijking dan...
Oh wacht, ja daar had ik geen rekening mee gehouden (en ik besefte me ook niet dat dat zoveel verschil maakt). Excuus, mijn opmerking was niet om vervelend te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:54:
[...]

En nog 20 andere factoren die het verbruik natuurlijk beinvloeden (aantal m2, isolatie, ventilatie, vrijstaand of rijtjes, omgevingstemperatuur, enz enz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Hmm, doe ik het denk ik goed?

Vandaag 8kWh, gisteren 13kWh volgens Onecta app.

2 onder 1kap, 142m2, vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Temp is 21 graden.
Vloer, spouw, HR++ ramen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Ik heb lang gezocht naar het digitale installateurs boek voor mijn Daikin Altherma 3 R (binnenunit: EBVH11S23DJ9W, buitenunit: ERLA11DAW1).
Dit handboek beschrijft:

ERLA11D▲V3▼
ERLA14D▲V3▼
ERLA16D▲V3▼
ERLA11D▲W1▼
ERLA14D▲W1▼
ERLA16D▲W1▼
EBVH11S18+23D▲6V▼
EBVH11S18+23D▲9W▼
EBVH16S18+23D▲6V▼
EBVH16S18+23D▲9W▼
EBVX11S18+23D▲6V▼
EBVX11S18+23D▲9W▼
EBVX16S18+23D▲6V▼
EBVX16S18+23D▲9W▼
▲= A, B, C, …, Z ▼= , , 1, 2, 3, …, 9

Wellicht zijn er meer geïnteresseerden…
Link: https://www.mediafire.com...rla11d_v3_series.pdf/file

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
hij draait hier wel echt ontzettend stabiel, zo te zien. Fase 1 is de fase waar ik het stroomverbruik van de pomp monitor, en daar zit nog wel wat meer op, maar niet veel, de tv en witgoed bv niet, en dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yZsXIuS.png

Zodra de pomp uit gaat dropt fase 1 naar zo'n 24 watt, dus ik weet zeker dat het verbruik op fase 1 de pomp is. Daar zitten dan ook nog panelen op, vandaar het grillige verloop deze middag, maar gisteren bv hebben de panelen helemaal niks gedaan want regen, hij loopt echt super stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:56:
[...]

Oh wacht, ja daar had ik geen rekening mee gehouden (en ik besefte me ook niet dat dat zoveel verschil maakt). Excuus, mijn opmerking was niet om vervelend te doen.
Zo vatte ik het ook niet op hoor. En ja, een Geo is nu spekkoper doordat jouw grondbron veel warmer is dan de huidige buitentemperaturen (en je geen defrosts hebt). Maar als het buiten weer wat warmer is (dan jouw grondbron) is een buitenunit weer zuiniger. Door het jaar heen is het redelijk om het even.

En je zal vast een wat moderner huis hebben dan ik. Ondanks dat we héél goed geïsoleerd hebben krijg je een ouder huis nooit zo goed als een nieuwer huis qua koudebruggen e.d. Ook de flinke uitbouw met dito platdakoppervlak helpt niet mee hier. Ik verlies ook nog eens wat meer dan gebruikelijk door de WTW met enthalpiewisselaar, ik ventileer bewust ruim 2x zoveel als het bouwbesluit voorschrijft en hou daarmee ook de luchtvochtigheid op 50%, het meerverbruik daarvan neem ik graag voor lief.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

WitteVerf schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:22:
[...]

27 kWh? Dat lijkt mij toch aan de hoge kant! Hier gisteren 16, vandaag gaat hij eerder naar 20. Moet je dan draaien met een hogere flow temperatuur om het huis warm te krijgen/houden? Hier is de hoogste set punt voor de watertemperatuur over de laatste 24h 40 graden geweest. We verwarmen met Jaga convectoren.
het is best een groot vrijstaand huis. Alleen vloerverwarming, setpoint door de stooklijn 27,2 graden. daarmee blijft het keurig tussen de 20.2 en 20.6 graden in huis. Kost alleen wel wat energie.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:06:
hij draait hier wel echt ontzettend stabiel, zo te zien. Fase 1 is de fase waar ik het stroomverbruik van de pomp monitor, en daar zit nog wel wat meer op, maar niet veel, de tv en witgoed bv niet, en dan zie ik dit:

[Afbeelding]

Zodra de pomp uit gaat dropt fase 1 naar zo'n 24 watt, dus ik weet zeker dat het verbruik op fase 1 de pomp is. Daar zitten dan ook nog panelen op, vandaar het grillige verloop deze middag, maar gisteren bv hebben de panelen helemaal niks gedaan want regen, hij loopt echt super stabiel.
Wat zijn de pieken? SWW?

Ik kan me nog herinneren dat je niet zo lang geleden nog een enorm verbruik had, dit ziet er echt super uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 28-11-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:56:
[...]

Ik vatte het ook niet zo op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Lelletje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:59:

2 onder 1kap, 142m2, vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Temp is 21 graden.
Ik denk redelijk netjes met deze temperaturen.
Veel mensen in dit topic zitten met een iets groter huis of vrijstaand en dat is toch een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:15:
[...]

Wat zijn de pieken? SWW?

Ik kan me nog herinneren dat je niet zo lang geleden nog een enorm verbruik had, dit ziet er echt super uit.
De pieken zijn SWW inderdaad, en vandaag was dan ook de legionella run. Dat klopt, toen had ik nog andere instellingen op de pomp, en toen was het huis in een paar uurtjes warm, maar in die paar uurtjes verstookte ik wel giga veel.

Dit is met de nieuwe, hier aangeraden instellingen, en dan is dit het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:22:
[...]

De pieken zijn SWW inderdaad, en vandaag was dan ook de legionella run. Dat klopt, toen had ik nog andere instellingen op de pomp, en toen was het huis in een paar uurtjes warm, maar in die paar uurtjes verstookte ik wel giga veel.

Dit is met de nieuwe, hier aangeraden instellingen, en dan is dit het resultaat.
ik zou je SWW instellingen dan even nakijken, zoals je hystere en/of je een programma draait. Dan gaat ie midden in de nacht niet meer je SWW verwarmen. Heb je gelijk een vlakkere lijn :)

Nu kun je ook kijken of je stooklijn nog iets lager kan en of je huis dan warm blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 28-11-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
danny.s schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:56:
[...]

En nog 20 andere factoren die het verbruik natuurlijk beinvloeden (aantal m2, isolatie, ventilatie, vrijstaand of rijtjes, omgevingstemperatuur, enz enz).
Klopt, maar denk in dit geval dat een grondgebonden WP doorslaggevend is.

Ik heb 230m2 vv, waarvan 130m2 vv altijd aan staat, vrijstaand, veel glas met ventilatieroosters zonder WTW. (normale afzuigventilatie)
Ook daarom wel de uitdaging om de vochtbalans goed te krijgen/houden. Ik wil nog een keer een decentrale WTW in de woonkamer plaatsen.
Kan dus ook niet opboksen tegen een grondgebonden WP of een rijtjeshuis met WTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:24:
[...]

ik zou je SWW instellingen dan even nakijken, zoals je hystere en/of je een programma draait. Dan gaat ie midden in de nacht niet meer je SWW verwarmen. Heb je gelijk een vlakkere lijn :)
Ik geloof niet dat ik dat erg vind. Ik wil altijd beschikking hebben over warm water, al is dat wellicht wél iets om toch naar te kijken, maar het komt wel eens voor dat er midden in de nacht gedoucht wordt, en ik wil niet dat we dan met 'koud' water zitten, omdat ie maar 1x per dag opwarmt overdag.

Ik verlies 0,3 graden per uur aan warmte qua water, dus ik warm op naar 48 graden, en als ie naar 45 gezakt warmt hij weer op naar 48, etc.

Ik wil nadrukkelijk niet op comfort inleveren omdat ik dan een beetje minder verbruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:25:
[...]

Klopt, maar denk in dit geval dat een grondgebonden WP doorslaggevend is.

Ik heb 230m2 vv, waarvan 130m2 vv altijd aan staat, vrijstaand, veel glas met ventilatieroosters zonder WTW. (normale afzuigventilatie)
Ook daarom wel de uitdaging om de vochtbalans goed te krijgen/houden. Ik wil nog een keer een decentrale WTW in de woonkamer plaatsen.
Kan dus ook niet opboksen tegen een grondgebonden WP of een rijtjeshuis met WTW.
Oh nee 230m2 haal ik bij lange na niet. Ik kom aan 160m2, maar dan wel weer overal vloerverwarming en ook een WTW, in een 2kapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Een kleine ervaring van afgelopen nacht en dagen. De temperatuur daalt en daarmee stijgt natuurlijk het verbruik. Ik houd dit dagelijks bij, en bereken dan hoeveel kWh/graaddag er verbruikt is. Afgelopen dag en nacht een fors verbruik van 27kWh voor verwarming en 2kWh voor tapwaterboiler. Dat is niet het probleem maar de hele nacht door heeft de WP óf gependeld als een gek, of de ontdooicyclus om de haverklap doorlopen.Ik tel in ieder geval 10 pieken van ca. 2,4kW gedurende de nacht, tot vanmorgen half 7. Dat is ook nog niet een probleem maar bij elke piek gaat het hier in huis als een gek ruisen van leidinggeluid. Daar wordt ik gewoon wakker van en doe dan ook geen oog dicht. Ook vandaag overdag al een paar keer gebeurt.
Ik had de WP tot vorige week rustig draaien maar met het invallen van de kou heeft ie toch wat kuren.

Ook een lastig dilemma: beneden is vloerverwarming en dat gaat prima met aanvoerwater van om en nabij de 30 graden. Boven geboosterde radiatoren maar daar wordt het nu toch wat frisjes. Het lastige is als ik de aanvoertemp verhoog dan wordt het boven wel iets warmer, maar gaat de WP pendelen. Hij staat ingesteld op vloerverwarming en een stooklijn van 27 bij 16 en 38 bij -12. Ik heb de buitentemp op gemiddeld over 12 uur gezet. Modulatie en dT op 5.
Hij draait nu zo rond de 30/32 graden, maar wel met dat irritante aan en uitschakelen wat hier dus enorme leidingruis veroorzaakt.
Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Pascal P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:45:
Een kleine ervaring van afgelopen nacht en dagen. De temperatuur daalt en daarmee stijgt natuurlijk het verbruik. Ik houd dit dagelijks bij, en bereken dan hoeveel kWh/graaddag er verbruikt is. Afgelopen dag en nacht een fors verbruik van 27kWh voor verwarming en 2kWh voor tapwaterboiler. Dat is niet het probleem maar de hele nacht door heeft de WP óf gependeld als een gek, of de ontdooicyclus om de haverklap doorlopen.Ik tel in ieder geval 10 pieken van ca. 2,4kW gedurende de nacht, tot vanmorgen half 7. Dat is ook nog niet een probleem maar bij elke piek gaat het hier in huis als een gek ruisen van leidinggeluid. Daar wordt ik gewoon wakker van en doe dan ook geen oog dicht. Ook vandaag overdag al een paar keer gebeurt.
Ik had de WP tot vorige week rustig draaien maar met het invallen van de kou heeft ie toch wat kuren.

Ook een lastig dilemma: beneden is vloerverwarming en dat gaat prima met aanvoerwater van om en nabij de 30 graden. Boven geboosterde radiatoren maar daar wordt het nu toch wat frisjes. Het lastige is als ik de aanvoertemp verhoog dan wordt het boven wel iets warmer, maar gaat de WP pendelen. Hij staat ingesteld op vloerverwarming en een stooklijn van 27 bij 16 en 38 bij -12. Ik heb de buitentemp op gemiddeld over 12 uur gezet. Modulatie en dT op 5.
Hij draait nu zo rond de 30/32 graden, maar wel met dat irritante aan en uitschakelen wat hier dus enorme leidingruis veroorzaakt.
Iemand suggesties?
Radiatoren hebben in principe een grotere dT, misschien de dT verhogen ?
Heeft je vloerverwarming nog een eigen pomp/meng installatie ?
Wat voor leidingwerk heb je verder ?
Heb je naast modulatie nog overshoot ingesteld staan? Deze misschien verhogen naar 4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Nu online

Wij hebben groter huis, 200m2 uit 2021 met wtw. Maar wij hebben de verwarming op 19.5 (klopt met onafhankelijke metingen) en zitten op een verwarming verbruik van gisteren 5 en vandaag tot nu toe 7.

Nieuwbouw is zoveel beter voor je verbruik, samen met lagere temperatuur lijkt me :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
kepler schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:58:
[...]

Wij hebben groter huis, 200m2 uit 2021 met wtw. Maar wij hebben de verwarming op 19.5 (klopt met onafhankelijke metingen) en zitten op een verwarming verbruik van gisteren 5 en vandaag tot nu toe 7.

Nieuwbouw is zoveel beter voor je verbruik, samen met lagere temperatuur lijkt me :D
Dat verklaart wel, ons huis is uit 1986.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:48:
[...]
Bedankt voor de tips!!

Radiatoren hebben in principe een grotere dT, misschien de dT verhogen ?
Kan ik proberen maar doordat het met een lage temp. is, zal de dT in de praktijk ook niet erg hoog zijn; weinig drijvende kracht tussen de ruimte en het aanvoerwater.

Heeft je vloerverwarming nog een eigen pomp/meng installatie ?
Ja zit nog een instelbare mengverdeler op met eigen pomp. Staat nu ingesteld als gesloten verdeler. Aanvoerwater gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging van retourwater. Zou ook niet hoeven met deze aanvoertemperaturen.

Wat voor leidingwerk heb je verder ?
Gelaste stalen leidingen; hoofdaanvoerbuizen buitenmaat 34 mm; toevoerleidingen naar radiatoren buitenmaat 21mm (als ik goed heb gemeten).

Heb je naast modulatie nog overshoot ingesteld staan? Deze misschien verhogen naar 4 ? Wat doet die overshoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:35:
[...]

Deze maand tot nu toe 376kwh, gisteren 24,5, eergisteren 22.
Defrosts (BUH) valt wel mee denk ik, zijn kleine piekjes.
Maar wel dus 24 uur per dag aan het draaien en constante temperatuur in huis. Woonkamer is 21,5 graad.
Vorig jaar 145m3 gas, maar wel max 20,5 beneden.
Als de BUH setting op sww only staat....doet de BUH dan bij defrost niet mee? (is dat wel/niet handig of gunstig)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Het is oud en vochtig, dus de defrosts zijn ook hier begonnen. Ik ben nog steeds niet tevreden met het verbruik hier maar dat is een andere kwestie, die loopt nog (de Daikin monteur laat op zich wachten).

Hier twee foto's met twee vragen.

Eerste is het stroomverbruik vandaag. De dips in het verbruik lijken mij defrosts, ik tel er nu al 21 tussen middernacht en 17u, dus meer dan 1x per uur. Is dat normaal zo vaak, herkennen jullie dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZZmxyDnryk5U9-db6NPdnFPXEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhMuSfFFn2F46X0yWVhEtvFk.png?f=fotoalbum_large

De tweede foto is de ijs aangroei op buitenunit. Je ziet dat deze gelijkmatig is niet op alle lamellen cq buizen met koudemiddel. Is dit normaal, of is hier mogelijk een probleem met de buitenunit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdrIQgNgiAVXZNhWFLifWGcGc9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUQlpKkWTtsc8osf4V5SQXzy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
derooij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:04:
Het is oud en vochtig, dus de defrosts zijn ook hier begonnen. Ik ben nog steeds niet tevreden met het verbruik hier maar dat is een andere kwestie, die loopt nog (de Daikin monteur laat op zich wachten).

Eerste is het stroomverbruik vandaag. De dips in het verbruik lijken mij defrosts, ik tel er nu al 21 tussen middernacht en 17u, dus meer dan 1x per uur. Is dat normaal zo vaak, herkennen jullie dat?
[Afbeelding]

De tweede foto is de ijs aangroei op buitenunit. Je ziet dat deze gelijkmatig is niet op alle lamellen cq buizen met koudemiddel. Is dit normaal, of is hier mogelijk een probleem met de buitenunit?
[Afbeelding]
Hoe en waar bestel je die Daikin monteur? :>

Iets anders; hoe bepaal je de setting van de beperkte pompsnelheid?

(sorry ik kan jou vragen niet zo 123 beantwoorden, denk dat de foto net is genomen tijdens een defrost)

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 28-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15-09 21:53
derooij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Buitenunit bevriest bij ons ook in "lagen" (en aan onderzijde wat meer)
Aantal defrost lijkt me erg hoog maar misschien was de luchtvochtigheid ook erg hoog in jullie omgeving?
Of staat de afzuiging van de badkamer richting buitenunit te blazen :O

Hierbij ons verbruik van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtvEpDRlXrON3ekfXk_Dn55ur0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gr0P5DoL6OYX54kckYSRUCcE.jpg?f=fotoalbum_large

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Iets anders; hoe bepaal je de setting van de beperkte pompsnelheid?
Je kunt via het menu een max. pompsnelheid instellen ("plafond")
De pompsnelheid zelf kun je beinvloeden door de Delta_T (temp. verschil aanvoer&retour verw. water)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
kepler schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:58:
[...]

Ben benieuwd naar je instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:01:
[...]

Als de BUH setting op sww only staat....doet de BUH dan bij defrost niet mee? (is dat wel/niet handig of gunstig)?
Die doet bij mij wel mee dan, soms wat meer als de andere keer afhankelijk van de warmte die hij uit de vloer kan halen (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Met de overshoot kan je de WP toe staan om iets over de gewenste stooklijn door te gaan waardoor deze dus pas later stopt dus minder pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:17:
[...]

Je kunt via het menu een max. pompsnelheid instellen ("plafond")
De pompsnelheid zelf kun je beinvloeden door de Delta_T (temp. verschil aanvoer&retour verw. water)
De setting snap ik, maar mijn vraag wat "hoe bepaal" ik deze setting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:57:
[...]

Met de overshoot kan je de WP toe staan om iets over de gewenste stooklijn door te gaan waardoor deze dus pas later stopt dus minder pendelen.
Dat doet ie toch al met de modulatie van in mijn geval 5 graden? Daarmee varieert ie toch ook om de stooklijn heen, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Stooklijn met 2 graden oplaag gedaan. Van 35 @ -10 naar 33 @ -10.

Ben benieuwd wat voor effect dit zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:08:
[...]
Hoe en waar bestel je die Daikin monteur? :>
Niet, was het maar zo makkelijk. Je installateur kan dat wel (in overleg met de 2e lijn support) maar er zijn heel erg lange wachttijden. Bij mij heeft de binnenunit een raar probleem, die meet geen enkel energieverbruik (software bug?). Dat kan de installateur niet oplossen, moet Daikin voor komen. En dat kan nog wel even duren.

Het bevriezen in "lagen" is dus niet abnormaal begrijp ik, goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Pascal P schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:35:
[...]

Dat doet ie toch al met de modulatie van in mijn geval 5 graden? Daarmee varieert ie toch ook om de stooklijn heen, dacht ik.
Nee, die kijkt op basis van je gewenste kamertemperatuur of hij boven of onder je stooklijn gaat zitten. Stel je past je gewenste temperatuur aan van 21 naar 22 graden in dan zal hij dus een hogere stooklijn aan houden om daar te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
smaij schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:54:
[...]

Nee, die kijkt op basis van je gewenste kamertemperatuur of hij boven of onder je stooklijn gaat zitten. Stel je past je gewenste temperatuur aan van 21 naar 22 graden in dan zal hij dus een hogere stooklijn aan houden om daar te komen.
Weer iets geleerd! Ik heb de WP zojuist de dT van 5 naar 7 graden gezet. En voor de stromingsgeluiden de maximale pompcapaciteit op 70%. Dat laatste weet ik niet of verstandig is, beetje een gokje.
Eens kijken of dat helpt.

Pompsnelheid op 70%...gevolg dat de hele WP niets meer deed. Maar terug gezet op 80% bij monstername. Lastig in te schatten wat daarmee dan te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Pascal P op 28-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:12:
[...]

De setting snap ik, maar mijn vraag wat "hoe bepaal" ik deze setting :)
Geen lastige vragen stellen hoor ;)

De exacte setting voor Delta_T is voor ieder huis anders en voor de echte tweakers onder ons wellicht ook nog wat verschillende voorkeuren per persoon.

Maar heel globaal is Delta_T = 5 Gr.C. wel oke om mee te beginnen icm vloerverwarming.
(bij radiatoren kun je dat maal 1,5 tot 2 doen)

Dan even kijken hoe alles draait en naar wens wat corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:56:
[...]

Geen lastige vragen stellen hoor ;)

De exacte setting voor Delta_T is voor ieder huis anders en voor de echte tweakers onder ons wellicht ook nog wat verschillende voorkeuren per persoon.

Maar heel globaal is Delta_T = 5 Gr.C. wel oke om mee te beginnen icm vloerverwarming.
(bij radiatoren kun je dat maal 1,5 tot 2 doen)

Dan even kijken hoe alles draait en naar wens wat corrigeren.
Ja, dat is dT. Maar nu de setting maximale pompsnelheid/vermogen ;)

Ps. Ik heb tot nu altijd dT 3 gehad. Ik heb onder vvw en boven rads. Zou een dT van 4 of 5 zorgen dat ik minder gewapper heb met de powerusage grafiek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:59:
[...]

Ja, dat is dT. Maar nu de setting maximale pompsnelheid/vermogen ;)

Ps. Ik heb tot nu altijd dT 3 gehad. Ik heb onder vvw en boven rads. Zou een dT van 4 of 5 zorgen dat ik minder gewapper heb met de powerusage grafiek?
Ik ben geen voorstander van limiet op max. pompsnelheid.....
Er is m.i. iets mis met ontwerp/configuratie als je de pompsnelheid moet begrenzen!
Dus als het niet nodig is geen begrenzing en waar mogelijk met andere parameters oplossen.
(bij mij gaat de pomp niet naar hogere snelheden -> dan hoef ik de pomp ook niet te begrenzen)

Dat gezegd hebbende is het dus de vraag waarom je wilt begrenzen.
Vanwege geluid -> waarde verlagen tot e.a. acceptabel is
Vanwege verbruik -> niet doen, andere parameters aanpassen (lees: pomp is geen bron van hoge verbruik)
Etc, etc.

Als je de gewenste reden aangeeft kan ik of een andere tweaker wellicht wel een waarde opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-09 18:53

Ik zou het vermogensgebruik via de Onecta app niet echt vertrouwen. Vandaag volgens de app tot nu toe 56 kWu maar via de P1 van de meter is er in totaal slechts 55 gebruikt en dat met een hybride auto die staat te laden, een wasmachine en een wasdroger, verlichting, spa, etc. Basislast is rond de 20 kWu per dag dus ik denk dat de Onecta app denkt dat het een 3-fasen aansluiting is of iets dergelijks.

November tot nu toe 928, volgens P1 totaal 1280. Dus de rest zou slechts 12 kWu per dag verbruikt hebben. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
[Afbeelding]

Als zie een aantal keer een defrost en op een gegeven moment een warm water run (hoge pieken met tussendoor ook wat defrost???)

Van 10 kWh (per dag) afgelopen week zou je momenteel niet naar 30 kWh moeten springen.
Tenzij de thermostaat nu hoger staat (of radiatoren oid bijkomen door een geopende thermostaatkraan).

Nu het wat kouder wordt is het vooral belangrijk om de WP zo rustig mogelijk te laten draaien (lange runs zonder stop en liefst op een zo laag mogelijk vermogen zodat er minder defrosts ontstaan), Na een defrost is het opgenomen vermogen altijd weer wat hoger omdat het water (+afgiftesysteem) weer op temperatuur gebracht moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
hier heb ik nog steeds het pendel gedrag.

nu net even wat in gesteld
Dt 5c
Overregeleing 4c

pomp begrenzing er af gehaald.

maar nu heb ik een vraag aan jullie hoe hebben jullie de bedrijfsmoduspomp staan.
ik heb hem nu op vraag staan maar moet ik hem niet op constant zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
FransHe schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:06:
[...]

Ik zou het vermogensgebruik via de Onecta app niet echt vertrouwen. Vandaag volgens de app tot nu toe 56 kWu maar via de P1 van de meter is er in totaal slechts 55 gebruikt en dat met een hybride auto die staat te laden, een wasmachine en een wasdroger, verlichting, spa, etc. Basislast is rond de 20 kWu per dag dus ik denk dat de Onecta app denkt dat het een 3-fasen aansluiting is of iets dergelijks.

November tot nu toe 928, volgens P1 totaal 1280. Dus de rest zou slechts 12 kWu per dag verbruikt hebben. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ik heb op voorhand Home Wizard meters in de voeding van WP en BUH geplaatst maar was (positief) verrast door nauwkeurigheid van Daikin! Vooral over een wat langere periode zoals dag/week/maand. Op uur niveau is Daikin niet echt bruikbaar en voor finetunen is een extra (realtime) meter helemaal een must.

Maar als de instellingen van de BUH niet correct zijn loopt het helemaal spaak met de energiemeting van Daikin. De "aan tijd" van de BUH wordt voor de energiemeting vermenigvuldigd met het opgegeven vermogen (=settings). Dus bij een verkeerde setting klopt de energiemeting voor geen meter. De verschillen gaan pas ontstaan als de BUH heater nodig is (legionelle run / soms bij een defrost / etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Enzoz89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:20:
hier heb ik nog steeds het pendel gedrag.

nu net even wat in gesteld
Dt 5c
Overregeleing 4c

pomp begrenzing er af gehaald.

maar nu heb ik een vraag aan jullie hoe hebben jullie de bedrijfsmoduspomp staan.
ik heb hem nu op vraag staan maar moet ik hem niet op constant zetten?
Al in dit document gekeken?

-> Naar beneden scrollen en op link drukken
(ik had de link gekopieerd maar dat geeft een error 8)7 )

[ Voor 15% gewijzigd door Sparky op 28-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:16:
[...]

Als zie een aantal keer een defrost en op een gegeven moment een warm water run (hoge pieken met tussendoor ook wat defrost???)

Van 10 kWh (per dag) afgelopen week zou je momenteel niet naar 30 kWh moeten springen.
Tenzij de thermostaat nu hoger staat (of radiatoren oid bijkomen door een geopende thermostaatkraan).

Nu het wat kouder wordt is het vooral belangrijk om de WP zo rustig mogelijk te laten draaien (lange runs zonder stop en liefst op een zo laag mogelijk vermogen zodat er minder defrosts ontstaan), Na een defrost is het opgenomen vermogen altijd weer wat hoger omdat het water (+afgiftesysteem) weer op temperatuur gebracht moet worden.
Ik draai zonder madoka, zonder stooklijn, vaste aanvoertemp. Gewoon om het stabiel te krijgen. En te kijken of de temps in huis beetje gelijk blijven. Lukt dus nog niet, de wp stabiel te krijgen. En ik weet niet wat het is. Toen ik de vvw groepen dicht had gezet een middag, was het stabieler. Maar wat zegt dit...

Mijn settings kloppen volgens mij in de sheet. Ik heb nu 31gr aanvoer. Er komt rond 28 retour. Het gaat om die piekjes elk uur, niet die 2 of e sww runs, lijkt me helder.

Ik wil een vlakke(re) lijn, die zie ik bij andere gebruikers vaker voorbij komen.

[ Voor 8% gewijzigd door PCJR op 28-11-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:25:
[...]

Ik draai zonder madoka, zonder stooklijn, vaste aanvoertemp. Gewoon om het stabiel te krijgen. En te kijken of de temps in huis beetje gelijk blijven. Lukt dus nog niet, de wp stabiel te krijgen. En ik weet niet wat het is. Toen ik de vvw groepen dicht had gezet een middag, was het stabieler. Maar wat zegt dit...

Mijn settings kloppen volgens mij in de sheet. Ik heb nu 31gr aanvoer. Er komt rond 28 retour. Het gaat om die piekjes elk uur, niet die 2 of e sww runs, lijkt me helder.

Ik wil een vlakke(re) lijn, die zie ik bij andere gebruikers vaker voorbij komen.
Zit er in het afgiftesysteem ergens een (na)regeling?
Automatische/mechanische kleppen oid?

Bij een lange run (lees: "alles door en door op temperatuur") zou je bij vermelde instellingen een gelijkmatig patroon verwachten. Overshoot al geprobeerd? Modulatie uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:24:
[...]

Al in dit document gekeken?

-> Naar beneden scrollen en op link drukken
(ik had de link gekopieerd maar dat geeft een error 8)7 )
heb er in gekeken maar kan niemand vinden met een ebla09da3w1 (Monobloc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:33:
[...]

Zit er in het afgiftesysteem ergens een (na)regeling?
Automatische/mechanische kleppen oid?

Bij een lange run (lees: "alles door en door op temperatuur") zou je bij vermelde instellingen een gelijkmatig patroon verwachten. Overshoot al geprobeerd? Modulatie uit?
BG garage radiator, verder nieuwe kunstof vvw verdeler, 5 groeps alle flowmeters vol open. Alles nieuwe 32mm rehau buizen. 1e verdp. 5 radiatoren, alles vol open. Thats it.

Overshoot staat meen ik op 1. Modulatie is grijs en kan ik niet instellen omdat ik aanvoertemp heb als strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Enzoz89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:34:
[...]

Misschien helpt de engelstalige handleiding. Met vertalen ontstaan er wel eens misverstanden over bepaalde functies/settings.

In je oorspronkelijke vraag staat bij pomp bv "constant". De ene persoon denkt dan aan een "constant debiet" terwijl er wellicht bedoeld wordt dat de pomp "constant aan blijft" (lees: niet uitgaat omdat er bij een monoblock bevriezing kan optreden)

Bij onze split is de engelstalige handleiding veel uitgebreider en ontstaan er minder snel misverstanden over termen/woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 23:08
Driek schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:45:
[...]

Ok bijzonder.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je installatie staat in vertrekwater regeling. Dan kun je inderdaad alleen maar met hele graden de temperatuur van het vertrekwater verhogen/verlagen. Via installateursprofiel 5678 naar de hoofdzone en dan Bediening=Kamerthermostaat krijg je wel per 0.5 graden en dan regel je ook de temperatuur in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
PCJR schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:39:
[...]

BG garage radiator, verder nieuwe kunstof vvw verdeler, 5 groeps alle flowmeters vol open. Alles nieuwe 32mm rehau buizen. 1e verdp. 5 radiatoren, alles vol open. Thats it.

Overshoot staat meen ik op 1. Modulatie is grijs en kan ik niet instellen omdat ik aanvoertemp heb als strategie.
Ik zou de overshoot nog wat hoger zetten (4 of 5 voor deze test) en vervolgens een uurtje bij "sensoren" in menu bij binnenunit kijken naar flow, ingaande en uitgaande temperatuur. Tevens even je Home Wizard real time vermogen in de gaten houden. Dan ben ik er van overtuigd dat je iets gaat ontdekken.

(real time vermogen in Home Wizard zegt meer dan het "dag overzicht")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 23:08
Atomius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:53:
[...]

Deze was even ondergesneeuwd, maar ik snap hem niet helemaal. -10 en 0 graden? Hoe werkt dit dan precies? Mijn aanvoertemperatuur staat momenteel op 30 graden? Jij bedoelt vast iets anders?
Precies: de stooklijn zegt 30 graden. Dus als je dan een tijdschema instelt, bv. vanaf 22:00 uur stel je in -10, dan wordt om 22 uur de stooklijn 20 graden en gaat de WP uit. Stel je om 07:00 uur weer in 0, dan gaat hij de stooklijn weer volgen en wordt het vertrekwater weer 30 graden en gaat de WP weer aan.

Let op: als je weer overstapt op Bediening=Kamerthermostaat, zet dan eerst het Tijdschema van vertrekwater UIT. Bij mij is gebleken dat in Kamerthermostaat bediening het tijdschema van vertrekwater nog steeds actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Wat ik eigenlijk wel interessante vindt; Wat is een acceptabele dagelijkse verbruik wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt?

Is gedurende de dag 1kWh, dus 24kWh veel? Of verwachten we toch een mindere totale verbruikshoeveelheid?

Ik heb het zo niet paraat, maar wat is een normaal verbruik bijv. in tegenstelling tot gas en de COP die op dergelijke dagen gehaald worden.

We willen allemaal een zo laag mogelijk verbruik, maar wat is überhaupt realistisch?

Ik hoorde vandaag van een (gas) CV installateur dat hij met zijn warmtepomp thuis nu op circa 35kWh per dag zit. Hij was zelf dan ook ontevreden over de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
WillumC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:12:
Wat ik eigenlijk wel interessante vindt; Wat is een acceptabele dagelijkse verbruik wanneer de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt?

Is gedurende de dag 1kWh, dus 24kWh veel? Of verwachten we toch een mindere totale verbruikshoeveelheid?

Ik heb het zo niet paraat, maar wat is een normaal verbruik bijv. in tegenstelling tot gas en de COP die op dergelijke dagen gehaald worden.

We willen allemaal een zo laag mogelijk verbruik, maar wat is überhaupt realistisch?

Ik hoorde vandaag van een (gas) CV installateur dat hij met zijn warmtepomp thuis nu op circa 35kWh per dag zit. Hij was zelf dan ook ontevreden over de warmtepomp.
De CV installateur is welkom in dit gezellige topic.

Verder zit de boel bij mij vandaag op 900-1000 watt continuverbruik. Dus dat maakt inderdaad zo’n 24 kWh de dag denk ik. Binnen is het wel bloedheet met 21,5 graden, allemachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
MajaMestreech schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:42:
[...]

Je installatie staat in vertrekwater regeling. Dan kun je inderdaad alleen maar met hele graden de temperatuur van het vertrekwater verhogen/verlagen. Via installateursprofiel 5678 naar de hoofdzone en dan Bediening=Kamerthermostaat krijg je wel per 0.5 graden en dan regel je ook de temperatuur in de kamer.
Hij stond op thermostaat, maar extra bevestigen en opnieuw opstarten heeft het opgelost, bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:45:
[...]

Ik zou de overshoot nog wat hoger zetten (4 of 5 voor deze test) en vervolgens een uurtje bij "sensoren" in menu bij binnenunit kijken naar flow, ingaande en uitgaande temperatuur. Tevens even je Home Wizard real time vermogen in de gaten houden. Dan ben ik er van overtuigd dat je iets gaat ontdekken.

(real time vermogen in Home Wizard zegt meer dan het "dag overzicht")
Thanks, alles valt te proberen. Echter 32gr aanvoer geeft al 28 aan mijn pvc vloer, en dat is de max. Dus een overshoot van 5 zou dan max ogv 28 graden aanvoer mogen zijn?!

Onder de 26 slaat ie af meen ik, gewoon te laag. Retour temp is al 27 momenteel (wat ik op de unit zie onder pltwlr)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online

Wat normaal of realistisch is, is sterk afhankelijk van je woning. In een nieuwbouw tussenwoning met optimale isolatie, nauwelijks tot geen koudebruggen en een mooie balansventilatie haal je natuurlijk véél betere cijfers dan in een vrijstaande woning uit 1980 die hier en daar misschien wel wat na-geïsoleerd is, maar nooit optimaal naar huidige begrippen en waar misschien nog ventilatie met koude luchtaanvoer via roosters aanwezig is.

Ons huis lijkt meer op dat laatste, maar dan een 2/1 kap. Wij zitten vandaag aan 26kWh.

En tja, die cv monteur.... Weet hij hoeveel er in hetzelfde huis met dit weer op gas verstookt zou worden?
Mensen gaan in het begin na het plaatsen van een warmtepomp ineens focussen op dagverbruik en dan vooral op de eerste koude dagen die ze met de warmtepomp doormaken. Met een gas cv-ketel doet vrijwel niemand dat. Met dit weer is 10 tot 15 kuub gas per dag stoken niet uitzonderlijk. Als we de prijzen van het prijsplafond aanhouden koop je 35-52kWh elektriciteit voor hetzelfde geld.

Het 'record' in onze vorige woning was 48kWh verbruik voor de warmtepomp op één ijskoude dag. Toch was het jaarverbruik maar 2200kWh.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Ik heb het excel sheet wat bijgewerkt en er wat andere tabellen bij gemaakt.
Eenmalig je wp gegevens invoeren en evt wijzigingen bijhouden. Zo heb je een overzichtelijk log.
Tevens kan je je instellingen vergelijken met wat anderen hebben ingesteld (bron= originele sheet, credits voor maker, mij onbekend)
Ik heb de overzichtstabel vervangen door de tabel uit het mij laatst bekende installateurs handboek (Link: https://www.mediafire.com...rla11d_v3_series.pdf/file)

Link voor de sheet (let op: is opgemaakt in iOS Numbers): https://www.mediafire.com...instellingen.numbers/file
Zie de aanwijzingen/instructies op de diverse tabbladen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teejbeej op 28-11-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:15:
[...]

Vrees dat het ook omgeving specifiek is, luchtvochtigheid verschilt natuurlijk overal.

Hier heb ik toevallig gister ook uit de "toename rond 0gr" uitgezet, gemiddelde temp stond al op 12. uur. Sinds middernacht tot nu toch nog 5 defrosts gehad (waarbij Ta 28-29 gr. is op dit moment)
Je hebt gelijk gekregen ;) Vannacht weer een stuk meer. Was ook wel koud en nat. Altijd oppassen met N=1 blijkt maar weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiUfRDNRq05zkggcqVsoITY79RM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUJ4PLgi6u7vAmdrF7gMpFxC.jpg?f=fotoalbum_large

Oh, dit is wel al iets aangenamer! Geen id wat er nu anders is, maar als t zo blijft, hek om de unit, knoppen vastkitten en niet meer aankomen :)

ps: wie kan nieuwe tabs met settings in onze sheet toevoegen aan de vergelijk tab?

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 29-11-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:32:
[...]

Je hebt gelijk gekregen ;) Vannacht weer een stuk meer. Was ook wel koud en nat. Altijd oppassen met N=1 blijkt maar weer
Hier toevallig weer een stuk minder. Stuk kouder (-2 gr), maar wel een stuk droger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
[Afbeelding]

Oh, dit is wel al iets aangenamer! Geen id wat er nu anders is, maar als t zo blijft, hek om de unit, knoppen vastkitten en niet meer aankomen :)

ps: wie kan nieuwe tabs met settings in onze sheet toevoegen aan de vergelijk tab?
Hoe heb jij het stooklijntje ingeregeld? Jij had een vaste aanvoertemp toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:00:
[...]

Hoe heb jij het stooklijntje ingeregeld? Jij had een vaste aanvoertemp toch?
Idd, ik regel al paar weken op vaste aanvoertemp. Geen stooklijn, geen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:46:
[...]

Idd, ik regel al paar weken op vaste aanvoertemp. Geen stooklijn, geen thermostaat.
En hoe hoog staat die?

Want stel dat is 30 graden, dan kan ik me zo voorstellen dat je huis 23 graden wordt als het buiten 16 graden is en 18 graden wordt wanneer het buiten -1 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 29 november 2023 @ 10:49:
[...]

En hoe hoog staat die?

Want stel dat is 30 graden, dan kan ik me zo voorstellen dat je huis 23 graden wordt als het buiten 16 graden is en 18 graden wordt wanneer het buiten -1 is?
Rond 30/31 aanvoer. En als het buiten warmer gaat worden moet ik m bijstellen uiteraard. Maar tzt wil ik dan eem stooklijn maken. Eerst simpel en eenvoudig kijken of t ding rustig kan pruttelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:09
Hier een EHVX08S23E6V in gebruik sinds midden oktober. Begane grond ongeveer 52m2, 1e verdiep 2 slaapkamers en een badkamer, zolderverdieping nooit verwarmd. Rijhuis uit 1961, overal driedubbel glas, spouwmuurisolatie en extra muurisolatie van 15cm. Overal grote T33 radiatoren. Verbruik voor de maand november 83kwh voor verwarming en 49kwh voor SWW volgens de Onecta app. Overdag 21°C en s'avonds als we in de salon zitten verhogen we naar 22°C. Nachtverlaging op 18°C maar de temperatuur is nog niet onder 21 gezakt na een nacht. De installateur heeft alles ingesteld maar heb zelf de stooklijn gewijzigd naar -10 40, de andere waarde weet ik niet precies meer...Al bij al dus heel tevreden tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

PCJR schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:11:
[Afbeelding]

Mocht je ook Apple hebben draaien ergens (iPadje?) dan heb je ook numbers.
Dan kan je het zelf voor jezelf zo fixen:
Ik heb het excel sheet wat bijgewerkt en er wat andere tabellen bij gemaakt.
Eenmalig je wp gegevens invoeren en evt wijzigingen bijhouden. Zo heb je een overzichtelijk log.
Tevens kan je je instellingen vergelijken met wat anderen hebben ingesteld (bron= originele sheet, credits voor maker, mij onbekend)
Ik heb de overzichtstabel vervangen door de tabel uit het mij laatst bekende installateurs handboek (Link: https://www.mediafire.com...rla11d_v3_series.pdf/file)

Link voor de sheet (let op: is opgemaakt in iOS Numbers): https://www.mediafire.com...instellingen.numbers/file

Zie de aanwijzingen/instructies op de diverse tabbladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Teejbeej op 29-11-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teejbeej schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:02:
[...]

Mocht je ook Apple hebben draaien ergens (iPadje?) dan heb je ook numbers.
Dan kan je het zelf voor jezelf zo fixen:

[...]
Ik heb niks van apple :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
Enzoz89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:34:
[...]

Als het goed is staan mijn gegevens er ook in met een Daikin EDLA16D(3)W1
Ik wat zwaarder maar verder identiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mart_T
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-06 11:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zD1mq5QrPp5AMWBWoVXVT1G9jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yEg095hFvjtGMJW1wZpaUqfY.jpg?f=user_large

Verbruik vandaag 12k Wh met aanvoer 34 / retour 31 (18 l/min). Monoblock EBLA11DA3V3 - Vrijstaande woning 180m2 op de begane grond voorzien van, 3 Jaga's en 1 ClimaRad Vita H1C-S met in de keuken vloerverwarming. Boven op de slaapkamers radiatoren. Binnentemperatuur blijft constant op 21 graden. Het lijkt erop dat ik (eindelijk) de juiste instellingen heb gevonden. Ik zal het nog een paar dagen aanzien en daarna mijn instellingen in het overzicht plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransHe
Sparky schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:22:
[...]

Ik heb op voorhand Home Wizard meters in de voeding van WP en BUH geplaatst maar was (positief) verrast door nauwkeurigheid van Daikin! Vooral over een wat langere periode zoals dag/week/maand. Op uur niveau is Daikin niet echt bruikbaar en voor finetunen is een extra (realtime) meter helemaal een must.

Maar als de instellingen van de BUH niet correct zijn loopt het helemaal spaak met de energiemeting van Daikin. De "aan tijd" van de BUH wordt voor de energiemeting vermenigvuldigd met het opgegeven vermogen (=settings). Dus bij een verkeerde setting klopt de energiemeting voor geen meter. De verschillen gaan pas ontstaan als de BUH heater nodig is (legionelle run / soms bij een defrost / etc.)
Er is geen BUH, backup is een gasketel. De calculatiemethode is dus niet echt helder. Ook op dagen dat de ketel niet bijspringt is het opgegeven verbruik veel hoger dan dat de P1 meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mart_T schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:38:
[Afbeelding]

Verbruik vandaag 12k Wh met aanvoer 34 / retour 31 (18 l/min). Monoblock EBLA11DA3V3 - Vrijstaande woning 180m2 op de begane grond voorzien van, 3 Jaga's en 1 ClimaRad Vita H1C-S met in de keuken vloerverwarming. Boven op de slaapkamers radiatoren. Binnentemperatuur blijft constant op 21 graden. Het lijkt erop dat ik (eindelijk) de juiste instellingen heb gevonden. Ik zal het nog een paar dagen aanzien en daarna mijn instellingen in het overzicht plaatsen.
laat even weten aub als je de setting in onze sheet hebt staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Ik heb gisteren 41 kwh verstookt volgends de app. (gebruik radiatoren)
het huis leunt aan tegen de 300m2 in totaal oppervlak en ik denk dat er minsten een 230m2 tegen de 22 graden zit. De dubbelle garage en het kleine kelder plaatsje is niet verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Absoluut niet te zeggen; erg verschillend per huis, locatie en luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Tja… dan mis je nogal wat :)
Je kan proberen te importeren naar excel. Misschien lust ie het ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Teejbeej op 29-11-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransHe
blinded schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:08:
Ik heb gisteren 41 kwh verstookt volgends de app. (gebruik radiatoren)
het huis leunt aan tegen de 300m2 in totaal oppervlak en ik denk dat er minsten een 230m2 tegen de 22 graden zit. De dubbelle garage en het kleine kelder plaatsje is niet verwarmd.
Vergelijkbaar met mijn situatie qua m2 en temperatuur. Verbruik volgens de app 90 kWu, volgens P1 uitlezing meter 65 kWu inclusief alles (auto, wasmachines, spa, etc). Schat dat het echte verbruik van de Wp tussen de 40 en 45 kWu is inclusief 1,4 m3 gas van de ketel (hybride installatie). 100 m2 vloerverwarming en convectorputten, rest (200m2 inclusief verwarme garage) met radiatoren en convectorputten met fan. Vrijstaande bungalow. Terug gerekend zou het met gas rond de 22 m2 zijn. Jaar zonder WP was 2.200, met WP 300 m3. (vorige eigenaar stookte 4.400 per jaar; ik schrok van het voorschotbedrag dat ik aangeboden kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Teejbeej schreef op woensdag 29 november 2023 @ 12:10:
[...]

Tja… dan mis je nogal wat :)
Je kan proberen te importeren naar excel. Misschien lust ie het ;-)
Ik heb mijn tab in de online sheet. Alleen ik zie mijn settings nog niet in de vergelijkingstabel... dat moet de eigenaar van de sheet denk ik handmatig regelen?

Pagina: 1 ... 64 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma