Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
PCJR schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:52:
[...]

Jup. Of t de 40min vol had gehouden kan ik nog niet controleren.
Oke dus hij lijkt wel de run volgemaakt te hebben tot 60 graden. Misschien nog maar een keer uittesten dan volgende week? N=1 is misschien wat karig.

Verder was er geloof ik een paar pagina's terug een discussie waarin naar voren kwam dat "beperkt" de Vlaamse vertaling is van "restricted". Ergo dan mag de BUH nooit meedoen, ook niet bij SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:54:
[...]

Oke dus hij lijkt wel de run volgemaakt te hebben tot 60 graden. Misschien nog maar een keer uittesten dan volgende week? N=1 is misschien wat karig.

Verder was er geloof ik een paar pagina's terug een discussie waarin naar voren kwam dat "beperkt" de Vlaamse vertaling is van "restricted". Ergo dan mag de BUH nooit meedoen, ook niet bij SWW.
2e alinea. Ja dat id heb ik ook. De buh bleef uit...en hij bleef oo 53 steken. Met beperkt. Op sww only ging de buh wel meedoen. Start temp was wel al 53gr. Magoed, die setting laat ik nu even zo.

Volgende vrijdag nieuwe kans. Espalterma moet ik ook eens tijd voor maken.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

edautz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:48:
[...]

Ik ga binnenkort mijn altherma integratie patchen met informatie uit deze repo https://github.com/sraka1...-temperature-only-control

Hiermee zou je dus zowel de temperatuur en de offset vanuit HA kunnen managen.
Dit werkt helaas niet, maar er is hoop. De integratie wordt gepatched zodat deze optie beschikbaar komt. Zie https://github.com/speleo...ntial_altherma/issues/179

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 23:08
RonJ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:26:
[...]

Mooi dat je dit uitgevonden hebt, maar wat bizar dat dit schema gewoon blijft werken als je m weer op thermostaatregeling zet. Dat verwacht toch niemand.

Misschien ga ik het ook maar weer eens proberen met modulatie. Stooklijn staat hier precies 1K lager dan de jouwe op beide punten, maar heb af en toe toch dat ie even een paar uur uitgaat op nét het verkeerde moment en dan voelt het toch al snel kouder aan als de vloer afkoelt. Zet ik m echter nog lager dan wordt ie juist onzuiniger en krijg ik af en toe weer gependel.

offtopic:
Daikin is net VAG, leuke hardware die erg zuinig kan draaien, maar de software zuigt apenballen en ze zijn vanwege de organisatiestructuur werkelijk gewoon niet in staat hier een kwaliteitsstap in te maken, al zouden ze het willen.
Inderdaad, zou je niet verwachten dat settings van Bediening = Vertrekwaterregeling invloed hebben op de regeling bij Bediening = Kamerthermostaat.
Ik heb vaker geprobeerd met Modulatie is aan in de afgelopen 2 jaar. Aangezien het nu wel goed werkt bij versie V07.03.00, concludeer ik maar dat het aan deze versie update ligt. Al kan ik dit niet meer hard maken.
Overigens heb ik de binnenunit EHBX08EF6V wandmodel, buitenunit ERGA06EAV3.

Tot slot: heeft iemand al eens geprobeerd om de stooklijn weersafhankelijk te wijzigen in Constant en dan met een constante vertrekwater temperatuur van 30 graden, Modulatie AAN met een Max Modulatie van 3 of 4 te verwarmen? Zou in theorie ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54
Ik zit met het volgende: onze vloerverwarming ligt verkeerd; zigzag in plaats van als een slakkenhuis. Dat is nu eenmaal een feit en niet op te lossen helaas. De vloer warmt niet geheel gelijkmatig op.

Onze Altherma 3 stond ingesteld op weersafhankelijk met (bleek later) een delta t van 10. Gevolg; een debiet van 7L/min en verbruik van ca. 1250W/hr. De vloer had koude delen aangezien het warme water niet heel ver kwam in de zigzag-zones. Ansich geen punt want het werd wel warm.

Onder de 10 graden buitentemp valt op dat ie het minder/niet meer trekt. Hij haalt de ingesteld temp op de Madoka niet met ca. een halve graad. Tijd om te tweaken dus.

Als eerste heb ik de delta T naar 5 gezet. Gevolg; een debiet van 20L/min en de vloer wordt wat gelijkmatiger warm (immers komt het warme water verder de vloer in). Issue; het verbruik schiet naar 2400W/hr!!!!

Nogmaals tijd om te tweaken lijkt mij maar aan welke knop draai ik nu om het verbruik te reduceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Just_A_User schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:28:
Oke, ik heb 2 issues.

1. Het koelt af in huis. Hij is dus met de huidige settings niet in staat het op temperatuur te houden, dus ik moet iets aanpassen, maar ik weet niet wat.

2. In huis is het nu volgens Netatmo 20.8, maar volgens Madoka is het 21,5. Dat is 0.7 graad verschil, oftewel, ik moet dus een aanpassing (laten?) doen waarbij de Madoka de huidige temperatuur, die hij als 21,5 meet, als 21 gaat zien. Dat zit veel meer in de richting, maar hoe doe ik die aanpassing?

Als Madoka namelijk 22 meet stopt ie, maar in realiteit is het dan 21.3, dus als Madoka 21 leest gaat ie weer aan, maar dan is het in werkelijkheid 20,6. Daar wil ik vanaf.
Dat is de waarde bij 2-0A
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVs9hJBHBOWVINyeT4_NXj-O1aY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQi9FlQUIW0r4yk7jpYoQEMX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpnKwp800GuzKDTb2c9y6L0w9D8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rC7KoyYBiTk1sXBdqdTq2SZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 13:52

GJA

Bazjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:57:
Ik zit met het volgende: onze vloerverwarming ligt verkeerd; zigzag in plaats van als een slakkenhuis. Dat is nu eenmaal een feit en niet op te lossen helaas. De vloer warmt niet geheel gelijkmatig op.

Onze Altherma 3 stond ingesteld op weersafhankelijk met (bleek later) een delta t van 10. Gevolg; een debiet van 7L/min en verbruik van ca. 1250W/hr. De vloer had koude delen aangezien het warme water niet heel ver kwam in de zigzag-zones. Ansich geen punt want het werd wel warm.

Onder de 10 graden buitentemp valt op dat ie het minder/niet meer trekt. Hij haalt de ingesteld temp op de Madoka niet met ca. een halve graad. Tijd om te tweaken dus.

Als eerste heb ik de delta T naar 5 gezet. Gevolg; een debiet van 20L/min en de vloer wordt wat gelijkmatiger warm (immers komt het warme water verder de vloer in). Issue; het verbruik schiet naar 2400W/hr!!!!

Nogmaals tijd om te tweaken lijkt mij maar aan welke knop draai ik nu om het verbruik te reduceren?
Stooklijn. Net zo lang mee pielen tot je de laagste watertemperatuur waarmee je het huis warm kunt houden hebt gevonden. En over je huidige opgenomen vermogen; kan zijn dat dat nog zakt als de regeling tot rust komt.

Ik zou 'm op retourwater regeling zetten en van daaruit verder werken. Heb je al enig idee wat je warmte van je vloer zou moeten zijn? Dan kun je dat als uitgangspunt gebruiken.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13
Ah, dank! En even dat ik het goed heb. Het is dus in realiteit koeler dan door Madoka gemeten wordt. Oftewel, Madoka meet 21,8, maar mijn Netatmo meet 21,1, otewel een offset van 0,7. Dus dan moet ik die offset die ik opgeef als - (min) getal opgeven toch?

Zo van, als jij X meet, moet jij daar offset-waarde 0,7 vanaf trekken, klopt dat? Want ik weet dat er al een correctie op zit, ik weet alleen niet welke kant die correctie op gaat, want dat is tijdens de installatie gebeurt, dus als het een negatief getal is moet ik er 0,7 bij doen, oftewel, het negatieve getal wordt groter, maar bij een positieve offset moet ik er 0,7 af halen, dus als daar nu staat +1,5 dan wordt dat dus +0,8, correct?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:55

Ik zou proberen de dT nog verder te verlagen naar 4, hoe hoger je debiet door de vloer hoe gelijkmatiger het eindresultaat. Het hoge verbruik? Je kan de eerste dagen nog wel een inhaaleffect hebben omdat de vloer zelf nog niet warm is; een (groot?) deel van de warmte wordt dus niet direct aan je kamer afgegeven maar in je vloermassa gebufferd.

Verder zoals aangehaald: als de boel een beetje opgewarmd is kan je met de stooklijn gaan spelen om e.e.a. efficiënter te maken. Dat is een geduldspelletje met kleine veranderingen en dan 1-2 dagen kijken wat er verandert. Liefst telkens maar 1 variabele tegelijk en geen haast hebben. Het kan makkelijk weken duren voordat 'ie lekker loopt en je bent ook afhankelijk van het weer gedrag.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44

Dit is een goed teken, betekend dat hij zijn warmte in jouw vloer gaat stoppen. Als het te warm in huis wordt dan dus je Ta omlaag schroeven net zo lang dat hij op zijn minimale vermogen terecht komt waarmee hij jouw woning kan warm houden.
Dat hij nu in eerste instantie zoveel vermogen vraagt is een feit, je vloer is een hoop massa om initieel te verwarmen, dat kost even wat aanlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BZDNwaWEzCtoLiY8fAFrbkyYZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cR0OyAo6tCArqurAJDaZ2DCd.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit gewapper nu bij iedereen zo ongeveer, of is dit toch iets om nog weg te krijgen...?

Nb. Rond 7h30 deze ochtend de aanvoertemp van 30 naar 31 gezet. Dat gaf dus iig meer gewapper dan afgelopen nacht. Ik stook op vertrektemp, vast, geen stooklijn, geen madoka.

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 25-11-2023 20:25 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Just_A_User schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 18:29:
[...]

Ah, dank! En even dat ik het goed heb. Het is dus in realiteit koeler dan door Madoka gemeten wordt. Oftewel, Madoka meet 21,8, maar mijn Netatmo meet 21,1, otewel een offset van 0,7. Dus dan moet ik die offset die ik opgeef als - (min) getal opgeven toch?

Zo van, als jij X meet, moet jij daar offset-waarde 0,7 vanaf trekken, klopt dat? Want ik weet dat er al een correctie op zit, ik weet alleen niet welke kant die correctie op gaat, want dat is tijdens de installatie gebeurt, dus als het een negatief getal is moet ik er 0,7 bij doen, oftewel, het negatieve getal wordt groter, maar bij een positieve offset moet ik er 0,7 af halen, dus als daar nu staat +1,5 dan wordt dat dus +0,8, correct?
Indien de Madoka een hogere waarde aangeeft dan werkelijk, dien je een - waarde in te geven bij 2-0A (bv -0,5)
De Madoka reageert oa met een hogere aanduiding door de interne warmte van het apparaat; de blauwe ring (led) kan je in helderheid wijzigen, zet hem zo laag mogelijk dat scheelt weer een paar tienden).
Je ziet de nieuwe waarde dan ook meteen na wijziging op de Madoka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Ok maar door alleen de dT te verkrappen, verbruikt ineens dubbel zoveel?
Wat kan ie uit zichzelf dan nog doen? Immers staat ie op weersafhankelijke sturing. Ik begrijp dat die curve zo plat mogelijk “moet”….

Wat ie dus nu doet is volle bak aan, overshooten, uitgaan… en na x tijd weer volle bak aan. Op welke manier trekt ie dat uiteindelijk recht? Het is beter dat ie op een “zachte” stand blijft lopen. Verbruik is dan het minste? Moet ie dan niet moduleren?

Huidige stooklijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfQJEPpQ8_5gUXNuskfRNbqL2Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZvnVOzNcKMTi1OjSKaMt82M.jpg?f=fotoalbum_large
smaij schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:21:
[...]

Dit is een goed teken, betekend dat hij zijn warmte in jouw vloer gaat stoppen. Als het te warm in huis wordt dan dus je Ta omlaag schroeven net zo lang dat hij op zijn minimale vermogen terecht komt waarmee hij jouw woning kan warm houden.
Dat hij nu in eerste instantie zoveel vermogen vraagt is een feit, je vloer is een hoop massa om initieel te verwarmen, dat kost even wat aanlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Is er eigenlijk verschil tussen deze 2 situaties:

1) Vertrekwater regeling
2) Regeling met een thermostaat die op 30 graden staat, waarbij je de doeltemperatuur nooit bereikt en de warmtepomp dus praktisch altijd aanstaat en op eigen stooklijn werkt

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 26-11-2023 07:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Atomius schreef op zondag 26 november 2023 @ 06:54:
Is er eigenlijk verschil tussen deze 2 situaties:

1) Vertrekwater regeling
2) Regeling met een thermostaat die op 30 graden staat, waarbij je de doeltemperatuur nooit bereikt en de warmtepomp dus praktisch altijd aanstaat en op eigen stooklijn werkt
Nee, geen verschil
Bazjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:54:
Wat kan ie uit zichzelf dan nog doen? Immers staat ie op weersafhankelijke sturing. Ik begrijp dat die curve zo plat mogelijk “moet”….

Wat ie dus nu doet is volle bak aan, overshooten, uitgaan… en na x tijd weer volle bak aan. Op welke manier trekt ie dat uiteindelijk recht? Het is beter dat ie op een “zachte” stand blijft lopen. Verbruik is dan het minste? Moet ie dan niet moduleren?

Huidige stooklijn.

[Afbeelding]

[...]
Dan kan je stooklijn dus wat omlaag!
Gok: 35 graden bij -15 en 27 bij +10. En Delta T verder verlagen naar 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Ga ik proberen. Stel dat ie het nu niet trekt… welke waarde ga ik dan als eerste tweaken? De 35 gr of de -15?? En om te leren; waarom eerst die waarde?

Dank!!
Dan kan je stooklijn dus wat omlaag!
Gok: 35 graden bij -15 en 27 bij +10. En Delta T verder verlagen naar 3.

[ Voor 100% gewijzigd door Bazjuh op 26-11-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

Bazjuh schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:08:
Ga ik proberen. Stel dat ie het nu niet trekt… welke waarde ga ik dan als eerste tweaken? De 35 gr of de -15?? En om te leren; waarom eerst die waarde?

Dank!!

[...]
Dat maakt niet zoveel uit, het heeft hetzelfde effect. Maar meer dan 35 graden icm vloerverwarming lijkt mij uitzonderlijk (afhankelijk van hoe de rest van je systeem eruit ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-08 18:51
Ik was aan het kijken om de delta T instelling van mijn WP te verlagen(staat nu op 10) maar deze is fixed aangezien hij is ingesteld om te werken met radiatoren. Zijn hier buiten Predge nog members die radiatoren hebben en hun WP op vloerverwarming met lage delta T hebben ingesteld?

Daarnaast ook setting 1-0A aan het bekijken ivm het gemiddelde van de buitentemperatuur. Zie allerlei instellingen als ik het overzicht bekijk. Zijn hier richtlijnen rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
Siro schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:48:
Ik was aan het kijken om de delta T instelling van mijn WP te verlagen(staat nu op 10) maar deze is fixed aangezien hij is ingesteld om te werken met radiatoren. Zijn hier buiten Predge nog members die radiatoren hebben en hun WP op vloerverwarming met lage delta T hebben ingesteld?

Daarnaast ook setting 1-0A aan het bekijken ivm het gemiddelde van de buitentemperatuur. Zie allerlei instellingen als ik het overzicht bekijk. Zijn hier richtlijnen rond?
Een lage deltaT is goed voor een WP. Daardoor blijft de aanvoer temperatuur lager.

Ga maar na; aanvoer 35 en retour 25 geeft gemiddeld 30 in je vloer/radiator.
Lagere aanvoer van 32 en retour 28 geeft ook gemiddeld 30.

Een hoge deltaT is gunstig voor een condenserende CV ketel. Daar wil je juist een zo laag mogelijk retour!

Ik heb zelf enkel radiatoren en gebruik een deltaT van 3. Werkt uitstekend!
De buitentemperatuur heb ik gemiddeld over 24 uur. Dan wappert de stooklijn niet zo erg.

[ Voor 56% gewijzigd door Pim57 op 26-11-2023 10:16 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Alleen maar 10m2 in de keuken, rest radiatoren. Delta-t op 3. Flow gaat op deze wijze behoorlijk omhoog wat de COP ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

MajaMestreech schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:41:
[...]

Inderdaad, zou je niet verwachten dat settings van Bediening = Vertrekwaterregeling invloed hebben op de regeling bij Bediening = Kamerthermostaat.
Ik heb vaker geprobeerd met Modulatie is aan in de afgelopen 2 jaar. Aangezien het nu wel goed werkt bij versie V07.03.00, concludeer ik maar dat het aan deze versie update ligt. Al kan ik dit niet meer hard maken.
Overigens heb ik de binnenunit EHBX08EF6V wandmodel, buitenunit ERGA06EAV3.

Tot slot: heeft iemand al eens geprobeerd om de stooklijn weersafhankelijk te wijzigen in Constant en dan met een constante vertrekwater temperatuur van 30 graden, Modulatie AAN met een Max Modulatie van 3 of 4 te verwarmen? Zou in theorie ook moeten werken.
Na de firmware update, modulatie ook maar weer eens aangezet. Voor de zoveelste keer. Blijft helaas weer doorstoken boven de 20.5 graden terwijl de thermostaat op 20 staat. Weer uitgezet.

Wacht tot de HA Altherma integratie is uitgebreid en ga dan zelf met de offset sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-09 21:39

Jazeker. Op de BG radiatoren met boosters, op de verdiepingen gewoon radiatoren. Bij mij staat hij op afgifte dmv fancoil (bij VV schijnt de regeling wat trager te zijn). Mijn delta heb ik net verlaagd naar 4k. Zie ook mijn eerder post tav overige settings. In een verloren moment zal ik ze ook in de sheet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
JoTil schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:06:

Bij mij staat hij op afgifte dmv fancoil (bij VV schijnt de regeling wat trager te zijn).
Weet je daar iets meer van? Ik zi in de grafiekjes dat de regellus zodanig traag of grof is dat er flinke overshoot/undershoot is. 'Discharge pipe temp' draait erg lang en met grote zwiepen om 'target evaporation temp' heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mawashigeri schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:19:
[...]

Weet je daar iets meer van? Ik zi in de grafiekjes dat de regellus zodanig traag of grof is dat er flinke overshoot/undershoot is. 'Discharge pipe temp' draait erg lang en met grote zwiepen om 'target evaporation temp' heen.
focus daar niet teveel op. die 2 waardes zijn de 2 uitersten van de installatie en dat die varieren wilt niet zeggen dat er iets mis is. variaties daarin worden ook veroorzaakt door de interne huishouding van de machine zelf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoTil
@smaij @Riesjard @pingwim @mawashigeri

Hierbij een update t.a.v. de snelle afkoeling van mijn boiler (wandmodel met losse boiler) als de WP in verwarmingsbedrijf staat. In het kader van meten is weten de afgelopen periode de temperatuur van diverse leidingen gemonitord (espboard voorzien van dallas sensoren). Hieruit was duidelijk te zien dat ik niet enkel last had van stroming in de stilstaande leiding maar ook een lekkende 3-weg klep (misschien destijds iets te stellig geweest...) . Dit viel oa op doordat de leiding naar de boiler direct na het starten van het verwarmingsbedrijf afkoelde naar de toevoer watertemperatuur, maar ook omgekeerd dat de leiding van de CV toevoer (na de 3-wegklep) bij het opwarmen van de boiler dezelfde temperatuur kreeg als nodig was voor het opwarmen van de boiler.

Ondertussen is de 3-wegklep vervangen en lijkt de situatie flink verbetert. Voor zover ik de afgelopen dagen heb kunnen zien mengt er nu geen warmte uit de boiler meer in de retour van de CV. In de toevoer naar de boiler zit wel een sifon, maar op een afstand van een halve meter. Niet ideaal maar die lijkt wel zijn werk te doen. In de retour zit er geen. Na enige tijd koelt deze leiding wel gewoon af. De komende periode blijf ik het gedrag even monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
mawashigeri schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:19:
[...]

Dit is wat er in de handleiding staat:

"De instelling Afgiftesysteem kan een langzaam of een snel verwarmings-/koelsysteem compenseren tijdens de verwarm/afkoelcyclus. Bij regeling via een kamerthermostaat heeft Afgiftesysteem invloed op de maximummodulatie van de gewenste aanvoerwatertemperatuur en de mogelijkheid om op basis van de binnenomgevingstemperatuur automatische tussen koeling/verwarming om te schakelen."

VV is per definitie traag en Fancoil per definitie snel (sneller dan radiatoren). Meer detail heb ik nog niet kunnen vinden en ben ik ook nog naar opzoek. Maar met de gekozen optie van fancoil draait hier de boel wel stabiel in 1 run op een dag, onderbroken door de tapwaterrun. Ook hierna gewoon stabiel zonder pendelen. Ook geen buffer of bypass in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Vraagje. Als je de warmtepomp uitzet en het wordt -5, gaat hij dan defrosten? Of niet?

Lijkt me dat er overal nog water in de leidingen zit wat kan bevriezen?

---

Toevoeging, ik heb mijn verbruik een maandje gemeten sinds 26-10 (het ding draait 24/7 en in huis is het 20-21 graden, betreft een redelijk geïsoleerd jaren '70 hoekhuis):

Totaal kWh verwarming: 342
COP: 5,15

Totaal kWh SWW: 54 (incl desinfectie)
COP: 2,35

(SWW staat op on-demand op 48 graden met een hysterese van 8 en marge van 2 geloof ik, dus hij gaat weer opwarmen bij 38 graden)

Is dit een beetje normaal voor deze tijd van het jaar?

Als ik de boel voor verwarmen omreken naar gas dan is dat dus (342*5,15)/9,77 = 180 m3.

342 kWh kost dan zo'n 342*,35 = 120 euro
180 m3 kost zo'n 180*1,3 = 234 euro

Aangenomen dat dit klopt ziet het er financieel goed uit. Daarbij kan je gas natuurlijk niet zelf uit panelen halen.

[ Voor 69% gewijzigd door Atomius op 26-11-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjep
  • Laatst online: 06-09 22:23
Hallo allemaal,

Ik lees al met veel interesse deze rubriek door en leer iedere keer weer van de vele ervaringen die er gedeeld worden. Ik zelf heb nu 3 jaar een Daikin warmtepomp (ERGA08DAV3 icm EHBX08DA9W) gecombineerd met 90m2 vloerverwarming. Uitlezen doe ik met ESP Altherma en een plugin op home assistant. Maar nu komt mijn vraag. Je unit werkt als een zonnetje echter, na een defrost cycle doet de unit heel vreemd. Over een periode van 30 tot 45 minuten stijgt de gasdruk van zo’n 18 bar naar ruim 35 bar, de discharge pipe temp loopt op naar 65 graden en mijn gebruikte vermogen stijgt van 1,6Kw naar ruim 3,5Kw. De leaving water before BUH komt dan niet meer boven de 27 graden. Na zo’n 3 kwartier zakt alles in elkaar, gasdruk weer zo’n 18 bar, vermogen zo’n 1,7Kw en de leaving water before BUH stijgt weer naar 31 graden. Daarna doet ie het weer als een zonnetje tot de volgende defrost. Wat zou dit kunnen zijn? Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
edautz schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:00:
[...]

Na de firmware update, modulatie ook maar weer eens aangezet. Voor de zoveelste keer. Blijft helaas weer doorstoken boven de 20.5 graden terwijl de thermostaat op 20 staat. Weer uitgezet.

Wacht tot de HA Altherma integratie is uitgebreid en ga dan zelf met de offset sturen.
Zo heb ik afgelopen 2 jaar ook gereageerd. Ondertussen heb ik de stooklijn dusdanig omlaag gezet zodat die 20.5 graden maar heel langzaam wordt bereikt. Nu heb ik bij een setpoint van 20.5 een maximale temperatuur van 21.2 graden gezien en daarna langzaam teruggelopen naar 20.7. Nachtverlaging heb ik uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Bazjuh schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:54:

Huidige stooklijn.

[Afbeelding]

[...]
Mijn ervaring: Modulatie = AAN, Max Modulatie = 3, stooklijn Max = 33 graden bij -2 buitentemperatuur en Min = 28 graden bij 15 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 11:00
Atomius schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:11:
Vraagje. Als je de warmtepomp uitzet en het wordt -5, gaat hij dan defrosten? Of niet?

Nee, dat is niet nodig. Defrosten is het ontdoen van aangevroren ijs van de buiten-unit, en heeft niets te maken met de temperatuur van je CV water. Als je een monoblock hebt, moet de circulatiepomp zorgen dat je water niet bevriest.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtxFlzs4TUcb3UjRee5ZlSZ_c7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u22TxZwQcvdrRgZc37UG2zjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8tJvkmzpySslanencqyrqV_ruQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sJUNdxiQrR7bnst2sfI3B2h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat ding niet. Wat een piekjes. Hebben we dat allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
PCJR schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nee deze piekjes herken ik niet bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE3Ii3I7xtf4FXsSQ0u1hujecYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOIicHheAAKFlyo7hBxExEQR.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag een Shelly Plus 1 en Shelly Plus addon besteld icm 5 DS18B20 sensoren. Deze wil ik vastmaken aan mijn groepen op de begane grond en mijn retour temperaturen nauwkeurig gaan meten. Aan de hand hiervan dan alles beter inregelen voor een egalere warmte afgifte.

[ Voor 11% gewijzigd door Rainesh op 26-11-2023 17:43 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
PCJR schreef op zondag 26 november 2023 @ 17:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit euvel heb ik ook. Om 12:00uur eerst een sww run. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G06b65Fp0HxM7iNYqtpThqSJGHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUKV16ftBHWnxNtLqUz5YjYO.png?f=fotoalbum_large

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bubbels79 schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:44:
[...]

Dit euvel heb ik ook. Om 12:00uur eerst een sww run. [Afbeelding]
Maar bij jou is er veel minder verschil in min en max zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Hier is alles nog relatief rustig qua pomp. Woning blijft nog steeds op temperatuur en stroomverbuik is licht gestegen, maar dat is ook wel te verwachten met de huidige temperaturen.
Zo ziet mijn stroomverbruik er momenteel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5F-UjuVms3GH03HDxM481J503_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVVahlz56p7QegCbcWwHHV00.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
WillumC schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:02:
Hier is alles nog relatief rustig qua pomp. Woning blijft nog steeds op temperatuur en stroomverbuik is licht gestegen, maar dat is ook wel te verwachten met de huidige temperaturen.
Zo ziet mijn stroomverbruik er momenteel uit.

[Afbeelding]
Knap! Wat voor huis / afgiftesysteem? Bij mij was ie toch wel even zoekende vannacht met wat defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:04
edautz schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:00:
[...]
Staat op mijn todo list maar het feit dat er geen unit tests zijn maakt dit soort wijzigingen tricky, als ik per ongeluk wat breek is het weer extra werk. Ik overweeg om eerst wat tijd in unit tests te stoppen zodat alles blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 13:52

GJA

---

Toevoeging, ik heb mijn verbruik een maandje gemeten sinds 26-10 (het ding draait 24/7 en in huis is het 20-21 graden, betreft een redelijk geïsoleerd jaren '70 hoekhuis):

(SWW staat op on-demand op 48 graden met een hysterese van 8 en marge van 2 geloof ik, dus hij gaat weer opwarmen bij 38 graden)

Is dit een beetje normaal voor deze tijd van het jaar?

Als ik de boel voor verwarmen omreken naar gas dan is dat dus (342*5,15)/9,77 = 180 m3.

342 kWh kost dan zo'n 342*,35 = 120 euro
180 m3 kost zo'n 180*1,3 = 234 euro

Aangenomen dat dit klopt ziet het er financieel goed uit. Daarbij kan je gas natuurlijk niet zelf uit panelen halen.
Hier 464kWh voor november tot nog toe, incl sww. Vrijstaande woning uit '72, verbouwd tot A+++ energie label.
Afgelezen vanuit de onecta app. Volgens mij zit je wel goed ;)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh

---

I
Volgens Daikin menu zit ik op COP van 5,7.

SWW is bij mij wel bedroevend slecht, iets van 1,3 ofzo. Wat bedoel je met On-demand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:50

Jog

Rainesh schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:43:
[...]

SWW is bij mij wel bedroevend slecht, iets van 1,3 ofzo. Wat bedoel je met On-demand?
Waar vind je dat in het daikin menu? Ben ik precies nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Jog schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:19:
[...]

Waar vind je dat in het daikin menu? Ben ik precies nog niet tegengekomen.
Onder informatie en dan energieverbruik. Vervolgens krijg je stroomverbruik en warmteproductie.

Met linker wiel kun je periode kiezen en met rechter onderwerp (koelen, verwarmen, SWW) en dan even door elkaar delen en dan kom je op COP uit.

Zo doe ik het, tenzij ik het verkeerd doe :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

Rainesh schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:36:
[...]

Onder informatie en dan energieverbruik. Vervolgens krijg je stroomverbruik en warmteproductie.

Met linker wiel kun je periode kiezen en met rechter onderwerp (koelen, verwarmen, SWW) en dan even door elkaar delen en dan kom je op COP uit.

Zo doe ik het, tenzij ik het verkeerd doe :9
Ah straks eens piepen. (of morgen). Via de energiemeter heb ik 334kWh in november in de daikin gestoken. Da's wel zonder BUH, maar die heb ik nog niet in werking gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
smaij schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:53:
[...]

Knap! Wat voor huis / afgiftesysteem? Bij mij was ie toch wel even zoekende vannacht met wat defrosts.
Vrijstaande woning uit 1966 met een flinke verbouwing achter de rug in een open omgeving (buitengebied). Circa 130m2 vvw met circa 800m3 woninginhoud.
Stroomverbruik deze maand in totaliteit 455kWh, waarvan 261kWh voor vvw.
Begin deze maand liep hij nog veel te pendelen.

Zat begin deze maand dus wel nog met een wat onstabiel systeem met dagelijks hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedeavond iedereen.

Ik heb last van een pendelende pomp en niet zo beetje ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKYRs8URSKHW3JC3iiJjMY_erU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCYl6lPtVhiLXbIj3hnT8U0F.jpg?f=fotoalbum_large

Moet wel eerlijk zijn vandaag stond de temperatuur setpoint 21.5gr en de pomp stond op weersafhankelijk en had een ta van 31,8gr. Nu vind ik wel dat mijn pomp erg pendelt. Heb nu mijn temp setpoint ingesteld op 20gr en een vaste Ta van 30gr zal is kijken of dat verschil maakt.

Maar heb het iedee dat als mijn Madoka zijn setpoint haal dat de pomp uit gaat komt de temp 0,5gr onder het de setpoint dat hij dan weer aan spring.

Zie ik iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Enzoz89 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:43:
Goedeavond iedereen.

[Afbeelding]

Moet wel eerlijk zijn vandaag stond de temperatuur setpoint 21.5gr en de pomp stond op weersafhankelijk en had een ta van 31,8gr. Nu vind ik wel dat mijn pomp erg pendelt. Heb nu mijn temp setpoint ingesteld op 20gr en een vaste Ta van 30gr zal is kijken of dat verschil maakt.

Maar heb het iedee dat als mijn Madoka zijn setpoint haal dat de pomp uit gaat komt de temp 0,5gr onder het de setpoint dat hij dan weer aan spring.

Wat is het debiet? En op welke Delta T staat hij ingesteld?

Ik denk dat als je de delta t verlaagd het beter gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Enzoz89 schreef op zondag 26 november 2023 @ 23:43:
Goedeavond iedereen.

[Afbeelding]

Waarop staat je overshoot?
Anders deze iets ophogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:59
Dankzij alle informatie op dit forum ben ik van gemiddeld 22 startpogingen per dag teruggegaan naar 3 tot 4 per dag deze maand. Een flinke verbetering dus waarmee de warmtepomp een aantal jaren langer mee kan gaan dan eerst.

Nu ben ik nog wat aan het finetunen en nu zie ik dan wanneer er 's nachts warmtevraag is steeds het volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD11mZJqW2J2TpxsIRCfGIEDD5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aSoznaAjrcHrO7ctCKHi7I1a.jpg?f=fotoalbum_large

Om 01:33 gaat de compressor uit om vervolgens om 01:39 weer aan te gaan. Toen dit 1x gebeurde dacht ik dat het wel toeval zou zijn maar dit is al de 4e keer op exact hetzelfde tijdstip.

Je zou denken dat er iets gepland staat op dat tijdstip maar ik zou echt niet weten wat dit zou moeten zijn.

Hebben jullie enig idee in welke richting ik zou kunnen zoeken?

Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rainesh schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:43:
[...]

Ja de niet-geprogrammeerde functie. Hoe heet dat? Ik weet het even niet. Maar dat ie gaat verwarmen als de temp teveel zakt, wanneer dan ook (meestal na een douche- of badbeurt).
GJA schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:26:
[...]

Hier 464kWh voor november tot nog toe, incl sww. Vrijstaande woning uit '72, verbouwd tot A+++ energie label.
Afgelezen vanuit de onecta app. Volgens mij zit je wel goed ;)
Top, thanks voor de vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:55:
Dankzij alle informatie op dit forum ben ik van gemiddeld 22 startpogingen per dag teruggegaan naar 3 tot 4 per dag deze maand. Een flinke verbetering dus waarmee de warmtepomp een aantal jaren langer mee kan gaan dan eerst.

Nu ben ik nog wat aan het finetunen en nu zie ik dan wanneer er 's nachts warmtevraag is steeds het volgende
[Afbeelding]

Om 01:33 gaat de compressor uit om vervolgens om 01:39 weer aan te gaan. Toen dit 1x gebeurde dacht ik dat het wel toeval zou zijn maar dit is al de 4e keer op exact hetzelfde tijdstip.

Je zou denken dat er iets gepland staat op dat tijdstip maar ik zou echt niet weten wat dit zou moeten zijn.

Hebben jullie enig idee in welke richting ik zou kunnen zoeken?

Alvast hartelijk dank!
Is dit niet gewoon een ontdooi cyclus? Die status kan je ook zien met een ESPaltherma.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
Riesjard schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:30:
[...]

Wat is het debiet? En op welke Delta T staat hij ingesteld?

Ik denk dat als je de delta t verlaagd het beter gaat worden.
Hij staat op een Dt van 3 ingesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Laatst online: 31-03 14:16
Ik ben nu al een paar weken dit topic aan het volgen, maar ik merk dat iedere situatie anders is en dat er geen GOEDE instellingen zijn.

Ik heb de volgende installatie thuis gekregen (juni 2023):

- Daikin binnen Alth 3 R 6-8 kW (EHVX08S23E6V)
- Daikin buitendeel Altherma 3 R 6 kW (ERGA06EV)

Stroom verbruik voor November 216kWh (141 kWh klimaat en 75 kWh Warmwatertank)

Ik heb de Madoka in de woonkamer. De warmtepomp heeft enkel de begane grond te verwarmen met nieuw gelegde vloerverwarming. Ik heb de Madoka op 19.5 staan en het wordt op dit moment rond de 20.3/4 graden (wat ik ook wil). Ik zou graag de hele dag ong. 20/20.5 graden hebben, maar als ik hem daar op zet, dan verwarmt hij naar 21c.

Ik heb modulatie aan en op max modulatie 5. Delta T op 5. Stooklijn:

35 bij -10c
25 bij 15c

Sensors: 12 uurs buitentemperatuursgemiddelde

Stroom verbruik is vrij contant over de hele dag (ik kan het niet precies meten), ong. 400/500w met de bovenstaande instellingen.

Mijn vraag is, is dit een relatief goed verbruik qua stroom? Wat zou ik kunnen tweaken om beter resultaten te krijgen?

Ik kan nergens terug vinden wat "max modulatie" precies inhoud en doet. Het zelfde voor Delta T (ik denk dat dit het verschil in aanvoer en retour is?). Dus een lagere Delta T, hoe meer de warmtepomp moet werken?

Kortom, net nieuw, veel gelezen, maar nog niet alles duidelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRlA8XFSpdGHP1MXL2kUFFxsCtk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mV5CI3zCxPG4lXZNbY4mxvAT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door SmartGuyz op 27-11-2023 11:20 ]

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 09:27:
[...]

Is dit niet gewoon een ontdooi cyclus? Die status kan je ook zien met een ESPaltherma.
Ik monitor inderdaad ook de defrost via ESPAltherma maar dat was het niet (misschien was het handiger geweest als ik dit er meteen even had bijgezet). Het zou toch ook wel heel toevallig zijn als de defrosts exact om 01:33 plaats vinden.

De Thermostaat vraag lijkt ook even uit te gaan. Alleen zit in de UMR helaas geen logging. Maar misschien moet ik daar toch maar eens een camera ofzo op richten (zit wel een lampje op als de vraag daarvandaan komt) en kijken of die ook uit gaat.

Nu heb ik wel ingesteld dat de BUH alleen voor SWW gebruikt mag worden. Zou het misschien nog kunnen dat er toch stiekem wel een defrost plaatst vind maar dat deze niet wordt geregistreerd omdat de BUH niet meedoet? Misschien de RPM van de compressor er eens bijpakken....

Edit: de fans zijn gedurende die periode van 6 minuten ook uit...

[ Voor 3% gewijzigd door Hetisweergezell op 27-11-2023 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:16:
[...]

Ik monitor inderdaad ook de defrost via ESPAltherma maar dat was het niet (misschien was het handiger geweest als ik dit er meteen even had bijgezet). Het zou toch ook wel heel toevallig zijn als de defrosts exact om 01:33 plaats vinden.

De Thermostaat vraag lijkt ook even uit te gaan. Alleen zit in de UMR helaas geen logging. Maar misschien moet ik daar toch maar eens een camera ofzo op richten (zit wel een lampje op als de vraag daarvandaan komt) en kijken of die ook uit gaat.

Nu heb ik wel ingesteld dat de BUH alleen voor SWW gebruikt mag worden. Zou het misschien nog kunnen dat er toch stiekem wel een defrost plaatst vind maar dat deze niet wordt geregistreerd omdat de BUH niet meedoet? Misschien de RPM van de compressor er eens bijpakken....

Edit: de fans zijn gedurende die periode van 6 minuten ook uit...
Een defrost, met of zonder "hulp", zie je altijd terug in de status daarvan is mijn ervaring.

Dan weet ik het zo ook niet. Hij gaat gewoon van CV-run naar CV-run? Is je waterdruk ok? En is er geen verborgen schema vanuit AWT/thermostaatregeling actief toevallig? Dat had hier ook iemand vd week.

Je kan ook nog even de status van de "Pressure Equilaisation Operation" checken in ESPaltherma, dat doet ie geloof ik ook op onregelmatige momenten voor een minuut of 5 (ivm oliehuishouding compressor), vooral als er hoogteverschil tussen binnen- en buitenunit zit zie je dat wat vaker.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 27-11-2023 11:26 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:24:
[...]

Een defrost, met of zonder "hulp", zie je altijd terug in de status daarvan is mijn ervaring.
Kijk, dat is goed om te weten. Dan kan ik dat voorlopig uitsluiten.
[...]

Dan weet ik het zo ook niet. Hij gaat gewoon van CV-run naar CV-run? Is je waterdruk ok? En is er geen verborgen schema vanuit AWT/thermostaatregeling actief toevallig? Dat had hier ook iemand vd week.
Ik zal alle instellingen in de WP nog eens doorspitten misschien kom ik nog wat tegen.
[...]

Je kan ook nog even de status van de "Pressure Equilaisation Operation" checken in ESPaltherma, dat doet ie geloof ik ook op onregelmatige momenten voor een minuut of 5 (ivm oliehuishouding compressor), vooral als er hoogteverschil tussen binnen- en buitenunit zit zie je dat wat vaker.
Dat is ook een goeie. Ik zal die sensor eens toevoegen en een monitoren wat die doet.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
[...]

Kijk, dat is goed om te weten. Dan kan ik dat voorlopig uitsluiten.
[...]

Ik zal alle instellingen in de WP nog eens doorspitten misschien kom ik nog wat tegen.
[...]

Dat is ook een goeie. Ik zal die sensor eens toevoegen en een monitoren wat die doet.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie kan mijn settings in de sheet ook toevoegen aan de dropdown in de vergelijk tab?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
SmartGuyz schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:16:
Ik ben nu al een paar weken dit topic aan het volgen, maar ik merk dat iedere situatie anders is en dat er geen GOEDE instellingen zijn.

Ik heb de volgende installatie thuis gekregen (juni 2023):

- Daikin binnen Alth 3 R 6-8 kW (EHVX08S23E6V)
- Daikin buitendeel Altherma 3 R 6 kW (ERGA06EV)

Stroom verbruik voor November 216kWh (141 kWh klimaat en 75 kWh Warmwatertank)

Ik heb de Madoka in de woonkamer. De warmtepomp heeft enkel de begane grond te verwarmen met nieuw gelegde vloerverwarming. Ik heb de Madoka op 19.5 staan en het wordt op dit moment rond de 20.3/4 graden (wat ik ook wil). Ik zou graag de hele dag ong. 20/20.5 graden hebben, maar als ik hem daar op zet, dan verwarmt hij naar 21c.

Ik heb modulatie aan en op max modulatie 5. Delta T op 5. Stooklijn:

35 bij -10c
25 bij 15c

Sensors: 12 uurs buitentemperatuursgemiddelde

Stroom verbruik is vrij contant over de hele dag (ik kan het niet precies meten), ong. 400/500w met de bovenstaande instellingen.

Mijn vraag is, is dit een relatief goed verbruik qua stroom? Wat zou ik kunnen tweaken om beter resultaten te krijgen?

Ik kan nergens terug vinden wat "max modulatie" precies inhoud en doet. Het zelfde voor Delta T (ik denk dat dit het verschil in aanvoer en retour is?). Dus een lagere Delta T, hoe meer de warmtepomp moet werken?

Kortom, net nieuw, veel gelezen, maar nog niet alles duidelijk :)

[Afbeelding]
Goeie. Ik zou ook graag willen weten wat modulatie nu precies kan betekenen voor de werking van het apparaat en m.n. het stroomverbruik. Want die van mij moduleert al tussen 300 watt en 1300 watt (als het echt heel koud is). Dus wat zou deze functie daar dan aan kunnen toevoegen? In dit topic lees ik vooral heel veel wisselende ervaringen en voor veel mensen lijkt het toch uiteindelijk niet echt goed te werken.. Iemand die dit in simpele taal kan uitleggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:17:
[...]

Goeie. Ik zou ook graag willen weten wat modulatie nu precies kan betekenen voor de werking van het apparaat en m.n. het stroomverbruik. Want die van mij moduleert al tussen 300 watt en 1300 watt (als het echt heel koud is). Dus wat zou deze functie daar dan aan kunnen toevoegen? In dit topic lees ik vooral heel veel wisselende ervaringen en voor veel mensen lijkt het toch uiteindelijk niet echt goed te werken.. Iemand die dit in simpele taal kan uitleggen?
De inverter (compressor) moduleert altijd, daarvoor is geen instelling nodig. Moduleren betekent hier meer of minder vermogen gebruiken dus meer of minder warmte produceren. Het alternatief zou nogal vervelend zijn: alleen uit en aan, dus een soort pendelen af fabriek!

De instelling moduleren gaat over de doeltemperatuur van het aanvoerwater, deze instelling kan tussen 0 (uit) en 10 graden ingesteld worden, dit *beide* kanten op rondom de stooklijn instelling.
Met de huidige stooklijn zou ik op 32 graden uitkomen. , maar met mijn modulatie instelling van (-/+)5 gaat de warmtepomp binnen de 27..37 uitrekenen wat hij de beste aanvoertemperatuur vindt, momenteel is dat 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:17:
[...]

De inverter (compressor) moduleert altijd, daarvoor is geen instelling nodig. Moduleren betekent hier meer of minder vermogen gebruiken dus meer of minder warmte produceren. Het alternatief zou nogal vervelend zijn: alleen uit en aan, dus een soort pendelen af fabriek!

De instelling moduleren gaat over de doeltemperatuur van het aanvoerwater, deze instelling kan tussen 0 (uit) en 10 graden ingesteld worden, dit *beide* kanten op rondom de stooklijn instelling.
Met de huidige stooklijn zou ik op 32 graden uitkomen. , maar met mijn modulatie instelling van (-/+)5 gaat de warmtepomp binnen de 27..37 uitrekenen wat hij de beste aanvoertemperatuur vindt, momenteel is dat 30.
Bedankt. Ben wel benieuwd hoe de warmtepomp dan kan berekenen/beoordelen dat het wel of niet een goed idee is om af te wijken van de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Kijk dat is een heldere uitleg!
Is het advies om deze modulatie dan aan of uit te zetten. Geef je eigenlijk hiermee het tweaken om de juiste aanvoertemp te behalen “uit handen” aan de software ipv zelf lopen pielen met stooklijnen en offset temp instellingen?

Dank!
mawashigeri schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:17:
[...]

Dat geflipper in vermogen heb ik ook, laag is 500w en hoog is rond 1kw. Kom er niet wijs uit.

Ik ga modulatie (staat op 1gr) eens uitzetten weer...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtxFlzs4TUcb3UjRee5ZlSZ_c7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u22TxZwQcvdrRgZc37UG2zjE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:01:
[...]

Dat geflipper in vermogen heb ik ook, laag is 500w en hoog is rond 1kw. Kom er niet wijs uit.

Ik ga modulatie (staat op 1gr) eens uitzetten weer...

[Afbeelding]
Het “geflipper” op jouw grafieken zie ik niet terug bij mij.

Ik bedoelde dat mijn WP langzaam/geleidelijk op en af moduleert naar gelang de aanvoertemp en de buitentemp veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Enzoz89 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:30:
[...]

Het lijkt volgens jouw grafiek wel alsof ie de gewenste DT van 3.0K niet kan halen. Wat doet de maximale pompflow bij jou (te zien net na het starten of even ontluchtingsprogramma op hoog draaien)? Ik krijg het idee dat er ergens een restrictie in je systeem zit waardoor ie te weinig flow kan halen.

En heb je al geprobeerd de stooklijn eens een graad of 2-3 lager te zetten? Evt. kan je de overregeling daarbij weer wat verhogen zodat ie wel ruimte heeft om er even overheen te gaan.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bazjuh schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:05:
Kijk dat is een heldere uitleg!
Is het advies om deze modulatie dan aan of uit te zetten. Geef je eigenlijk hiermee het tweaken om de juiste aanvoertemp te behalen “uit handen” aan de software ipv zelf lopen pielen met stooklijnen en offset temp instellingen?

Dank!

[...]
De ervaringen met modulatie zijn hier over het algemeen niet best, maar het lijkt met de laatste firmware bij een aantal tweakers wat beter te werken. Ik ga binnenkort ook maar weer eens een poging wagen.

Ik zou modulatie wel altijd zien als de kers op de instel-taart en deze altijd eerst uitzetten en de stooklijn eerst zo goed mogelijk proberen te krijgen zonder de modulatie. Met modulatie aan maak je dat jezelf een stuk moeilijker.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:10:
[...]

De ervaringen met modulatie zijn hier over het algemeen niet best, maar het lijkt met de laatste firmware bij een aantal tweakers wat beter te werken. Ik ga binnenkort ook maar weer eens een poging wagen.

Ik zou modulatie wel altijd zien als de kers op de instel-taart en deze altijd eerst uitzetten en de stooklijn eerst zo goed mogelijk proberen te krijgen zonder de modulatie. Met modulatie aan maak je dat jezelf een stuk moeilijker.
Kon ik uberhaubt maar eens alles updaten, ik heb de hele installatie nog nooit aan het internet gehad. Connecten met Onecta is nog nooit gelukt. Mss zit daar wel t issue met mijn geflipper...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazjuh
PCJR schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:24:
[...]

Kon ik uberhaubt maar eens alles updaten, ik heb de hele installatie nog nooit aan het internet gehad. Connecten met Onecta is nog nooit gelukt. Mss zit daar wel t issue met mijn geflipper...
Daar had ik in het begin ook enorm problemen mee. Kreeg alles in de app wel zichtbaar, kon de wifi selecteren, ww invoeren maar de stap daarná lukte steeds niet. Toen heb ik de instellingen in de router aangepast naar (ik meen) WPA2 en een ander kanaal (volgens mij gaat de Altherma maar tot kanaal 11?) en waarempel, hij connecte!! Sindsdien geen fouten meer gehad met connecting.

EDIT: dit zette mij toen op goed spoor: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/594558

[ Voor 6% gewijzigd door Bazjuh op 27-11-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bazjuh schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:56:
[...]

Daar had ik in het begin ook enorm problemen mee. Kreeg alles in de app wel zichtbaar, kon de wifi selecteren, ww invoeren maar de stap daarná lukte steeds niet. Toen heb ik de instellingen in de router aangepast naar (ik meen) WPA2 en een ander kanaal (volgens mij gaat de Altherma maar tot kanaal 11?) en waarempel, hij connecte!! Sindsdien geen fouten meer gehad met connecting.

EDIT: dit zette mij toen op goed spoor: https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/594558
Kanaal had ik al naar odner verplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIC4wScV-1zhqJmnCWTCEr-mKpQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDMxVabS16JWuZ1CigRnnCLa.jpg?f=user_large

Enige....die 40mhz zou naar 20/40 ofzo nog kunnen zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
PCJR schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding]

Oftopic: Channel 1,6,11 zijn de beste WiFi channels. Ik zou dus op 6 of 1 te gaan zitten voor de beste ervaring.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:44
PCJR schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:24:
[...]

Mss heb je het al geprobeerd hoor maar mij is het gelukt via een (oude) wifi extender die ik als access point heb ingesteld.

Via mijn nieuwe Zyxel router lukte het voor geen meter.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:23:
[...]

[Afbeelding]

Heb je 5ghz uitstaan of op een ander SSID zitten? En hoe is het bereik? Bij mij werkte het pas nadat ik een extra AP in de buurt had geplaatst (tip). Vooral als de router (rechts)achter de binnenunit zit is dat kritisch. Dit kan je eerst even testen met een (geleend) oud routertje oid.

Ik begreep hier vd week ook dat het iemand sinds de laatste app update ineens wél gelukt was. Dus dat kan je ook nog even proberen. Er was ook een slechte serie wifi modules in omloop 2 maanden geleden die door de leverancier vervangen zijn, waarna het wel werkte. Als het na bovenstaande nog niet werkt kan je ook even je installateur/verkoper benaderen of ze de wifi module eens willen omruilen of iig het serienummer willen checken bij Daikin.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:06:
[...]

Heb je 5ghz uitstaan of op een ander SSID zitten? En hoe is het bereik? Bij mij werkte het pas nadat ik een extra AP in de buurt had geplaatst (tip). Vooral als de router (rechts)achter de binnenunit zit is dat kritisch. Dit kan je eerst even testen met een (geleend) oud routertje oid.

Ik begreep hier vd week ook dat het iemand sinds de laatste app update ineens wél gelukt was. Dus dat kan je ook nog even proberen. Er was ook een slechte serie wifi modules in omloop 2 maanden geleden die door de leverancier vervangen zijn, waarna het wel werkte. Als het na bovenstaande nog niet werkt kan je ook even je installateur/verkoper benaderen of ze de wifi module eens willen omruilen of iig het serienummer willen checken bij Daikin.
T werkt. 40mhz only was t probleem. 20/40mhz pakt ie wel.

Hij is aan t updaten, de unit en de sww tank unit. Van 6.6.0 naar 7.3.0.

Verder rond 14h vloerverwarming groep 3 4 en 5 dichtgezet. En wat blijkt;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AsOAJrmkWCo3tbNw_R2bFWmRa74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ERw2qzzxMSswlmEVKxIf4wc.jpg?f=fotoalbum_large

Veel stabieler. Welke conclusie kunnen we hieruit trekken? (Ik weet t zo 123 niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:26:
[...]

T werkt. 40mhz only was t probleem. 20/40mhz pakt ie wel.

Hij is aan t updaten, de unit en de sww tank unit. Van 6.6.0 naar 7.3.0.

Verder rond 14h vloerverwarming groep 3 4 en 5 dichtgezet. En wat blijkt;

[Afbeelding]

Veel stabieler. Welke conclusie kunnen we hieruit trekken? (Ik weet t zo 123 niet).
waarom had je groep 3,4 en 5 dicht gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op maandag 27 november 2023 @ 19:27:
[...]

waarom had je groep 3,4 en 5 dicht gezet?
Omdat een nieuw deel van de woonkamer egaline kreeg, en daarom moest de vloer niet warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Enzoz89 schreef op maandag 27 november 2023 @ 10:30:
[...]

Kun je ook eens het debiet laten zien ten tijde van dit vreemde gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 11:00
SmartGuyz schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:16:
Ik kan nergens terug vinden wat "max modulatie" precies inhoud en doet.
Atomius schreef op maandag 27 november 2023 @ 14:17:
Bedankt. Ben wel benieuwd hoe de warmtepomp dan kan berekenen/beoordelen dat het wel of niet een goed idee is om af te wijken van de stooklijn.
Dat is bij mij een vrij eenvoudig als-dan algoritme met grote stappen; ben benieuwd of dat bij nieuwere systemen wel slimmer gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door arnoldniessen op 27-11-2023 20:26 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Iemand anders zijn daikin app ook offline of opnieuw inloggen en ww die niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 09:13
Thedutch schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:39:
Iemand anders zijn daikin app ook offline of opnieuw inloggen en ww die niet werkt?
Hier niet. Hier werkt (vooralsnog) alles hoe het zou moeten.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Driek schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:23:
[...]

Goede tip, maar helaas

Bijzonder, na een paar keer herstarten, opnieuw aansluiten, ging hij in ene toch door het proces.
De module werkt !
Nu ik de altherma online heb, zijn er ook wat software updates.
Nu werkt de madoka ineens ook anders. Klopt het dat ik via de madoka nog maar hele graden kan instellen (en dus halve via onecta?)?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Driek schreef op maandag 27 november 2023 @ 21:37:
[...]

Nu ik de altherma online heb, zijn er ook wat software updates.
Nu werkt de madoka ineens ook anders. Klopt het dat ik via de madoka nog maar hele graden kan instellen (en dus halve via onecta?)?
Bij mij niet. ik kan op de Madoka gewoon met stappen van 0.5 graden verhogen/verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Vannacht leek het wel de koudste nacht tot nu toe te zijn. Hierbij viel het me op dat tijdens het verwarmen van de vloerverwarming ongeveer elk uur een defrost optrad. Is dat bij jullie ook zo? Of is bij mij het aantal defrosts bij mij aan de hoge kant?

Dit is het eerste jaar dat ik de boel serieus monitor dus ik wil dit graag in perspectief kunnen plaatsen.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
WillumC schreef op maandag 27 november 2023 @ 07:38:
[...]

Waarop staat je overshoot?
Anders deze iets ophogen.
Mijn overregeling staat op 4c DT op 3c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
RonJ schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:08:
[...]

Het lijkt volgens jouw grafiek wel alsof ie de gewenste DT van 3.0K niet kan halen. Wat doet de maximale pompflow bij jou (te zien net na het starten of even ontluchtingsprogramma op hoog draaien)? Ik krijg het idee dat er ergens een restrictie in je systeem zit waardoor ie te weinig flow kan halen.

En heb je al geprobeerd de stooklijn eens een graad of 2-3 lager te zetten? Evt. kan je de overregeling daarbij weer wat verhogen zodat ie wel ruimte heeft om er even overheen te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMJbFLo3UsaaTp0ot6bQHjMQAmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDVuz2P26BwO3KvtLed4NxFn.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de flow van die dag zo als je kan zien spring hij snel naar 28 l/min

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Hetisweergezell schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 04:55:
Vannacht leek het wel de koudste nacht tot nu toe te zijn. Hierbij viel het me op dat tijdens het verwarmen van de vloerverwarming ongeveer elk uur een defrost optrad. Is dat bij jullie ook zo? Of is bij mij het aantal defrosts bij mij aan de hoge kant?

Dit is het eerste jaar dat ik de boel serieus monitor dus ik wil dit graag in perspectief kunnen plaatsen.

Alvast dank!
Ik had een paar dagen geleden elke 45-60 min een defrost. Daarbij toch wel wat hoog verbruik wat met name steeg richting de 0 graden.

Maar toen kwam @WillumC met zijn tip om een gemiddelde temp in te stellen over X uren. Dus die heb ik nu op 12u staan.

Daarnaast was er een paar pagina’s hiervoor een discussie over “toename rond de 0 gr”, die stond bij mij aan. Die heb ik uitgezet.

Dit lijkt sinds gisteren een veel stabieler verbruik te hebben veroorzaakt. Daarbij veel minder toename afgelopen nacht en maar 3 defrosts (gisteravond en vannacht on 3u en vanochtend om 6u.

Misschien kan dit je helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 08:19
Atomius schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 07:44:
[...]

Ik had een paar dagen geleden elke 45-60 min een defrost. Daarbij toch wel wat hoog verbruik wat met name steeg richting de 0 graden.

Maar toen kwam @WillumC met zijn tip om een gemiddelde temp in te stellen over X uren. Dus die heb ik nu op 12u staan.

Daarnaast was er een paar pagina’s hiervoor een discussie over “toename rond de 0 gr”, die stond bij mij aan. Die heb ik uitgezet.

Dit lijkt sinds gisteren een veel stabieler verbruik te hebben veroorzaakt. Daarbij veel minder toename afgelopen nacht en maar 3 defrosts (gisteravond en vannacht on 3u en vanochtend om 6u.

Misschien kan dit je helpen.
Vrees dat het ook omgeving specifiek is, luchtvochtigheid verschilt natuurlijk overal.

Hier heb ik toevallig gister ook uit de "toename rond 0gr" uitgezet, gemiddelde temp stond al op 12. uur. Sinds middernacht tot nu toch nog 5 defrosts gehad (waarbij Ta 28-29 gr. is op dit moment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enzoz89 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 05:50:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de flow van die dag zo als je kan zien spring hij snel naar 28 l/min
Dat is dik in orde, dat is het probleem dan niet. Hij blijft qua flow wel erg hoog zitten, ik zou je DT daarom toch wat hoger zetten en de stooklijn wat lager.

---

Hier zojuist om 7:20 de eerste en enige defrost van het seizoen. Er zullen er nog vele honderden volgen. Het hangt nu vooral af van waar je huis staat denk ik, in het oosten is het flink kouder en vochtiger dan in het westen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
RonJ schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:28:
[...]

Dat is dik in orde, dat is het probleem dan niet. Hij blijft qua flow wel erg hoog zitten, ik zou je DT daarom toch wat hoger zetten en de stooklijn wat lager.

---

Hier zojuist om 7:20 de eerste en enige defrost van het seizoen. Er zullen er nog vele honderden volgen. Het hangt nu vooral af van waar je huis staat denk ik, in het oosten is het flink kouder dan in het westen.
Hier in randje Apeldoorn echt al wel wat defrosts gehad, is geen ramp op zich.
Nu draait hij vannacht en deze ochtend toch wel met een aanzienlijk hoger verbruik en een COP van 3 ongeveer volgens de gegevens van Daikin zelf dus dat is niet goed denk ik. Vermoed toch dat de defrosts meespelen.

Bijkomend probleem is dat het water niet wegloopt in de grindbak, die was al een flinke ijsplaat geworden inmiddels. Nu maar wat zout gestrooid om het pad ernaast begaanbaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Ik heb defrost uit staan, is dit echt nodig in Nederland? Ik bedoel, met 0c is er toch zeker geen gevaar. Daar komt dat mijn buiten unit tegen de woning aan hangt (uit de wind). Of ben ik nu te optimistisch en moet defrost wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
SmartGuyz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:51:
Ik heb defrost uit staan, is dit echt nodig in Nederland? Ik bedoel, met 0c is er toch zeker geen gevaar. Daar komt dat mijn buiten unit tegen de woning aan hangt (uit de wind). Of ben ik nu te optimistisch en moet defrost wel aan?
Vanaf buitenlucht +5 zal de boel (buiten!) gaan dichtvriezen.
Overigens kan je defrost niet uitzetten, wel vorstbeveiliging. Dit heb je met een split-unit met binnendeel meestal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
mawashigeri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:53:
[...]

Overigens kan je defrost niet uitzetten, wel vorstbeveiliging. Dit heb je met een split-unit met binnendeel meestal niet nodig.
Ah, die heb ik dan uit staan, denk ik, Zal de instellingen even weer na lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Tot nu toe 6 defrosts gehad, ongeveer 2,5 uur ertussen telkens. De trigger is vrij duidelijk te zien, telkens gaat die 'mid' temperatuur van een redelijk constante -3°C redelijk snel dalen tot -6°C. Bij een eerdere defrost was die trigger van -6°C hetzelfde maar kwam van veel hoger, +2°C of zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OFfZUzsN17vCBBuAhKn1QYAZ8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRR5olBsuV8pM10zLtp91dwk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door mawashigeri op 28-11-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:15:
[...]

Vrees dat het ook omgeving specifiek is, luchtvochtigheid verschilt natuurlijk overal.

Hier heb ik toevallig gister ook uit de "toename rond 0gr" uitgezet, gemiddelde temp stond al op 12. uur. Sinds middernacht tot nu toch nog 5 defrosts gehad (waarbij Ta 28-29 gr. is op dit moment)
Goeie!
mawashigeri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:53:
[...]

Bedoel je vorstbeveiliging of vorstbescherming?

Vorstbeveiliging kan ik even niet vinden in de handleiding.

Vorstbescherming wel, die staat bij mij ook uit, maar als ik het goed begrijp is dat een functie die moet voorkomen dat het in de kamer te koud wordt.

Lijkt me weinig meerwaarde hebben als je goed zit met je stooklijn, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jog

Jog

SmartGuyz schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:51:
Om warmte uit de lucht te halen moet uw buitenunit stuk kouder zijn dan de omgevingstemperatuur. Dus bij enkele graden boven 0 gaat die al negatief. Dat in combinatie met vochtige lucht/mist lijkt me al voldoende om ijsvorming te krijgen. Lijkt me dus wel nuttig om op te hebben staan.

Vannacht ook mijn allereerste defrost gehad. Moest toch een traantje wegpinken deze morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
Jog schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:55:
[...]

Om warmte uit de lucht te halen moet uw buitenunit stuk kouder zijn dan de omgevingstemperatuur. Dus bij enkele graden boven 0 gaat die al negatief. Dat in combinatie met vochtige lucht/mist lijkt me al voldoende om ijsvorming te krijgen. Lijkt me dus wel nuttig om op te hebben staan.

Vannacht ook mijn allereerste defrost gehad. Moest toch een traantje wegpinken deze morgen.
Dat klinkt logisch, dank voor de uitleg! Maar het kan dus niet zijn dat ik dit per ongeluk heb uitstaan, aangezien dit niet uit kan?

Emotioneel moment toch wel he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:20:
Tot nu toe 6 defrosts gehad, ongeveer 2,5 uur ertussen telkens. De trigger is vrij duidelijk te zien, telkens gaat die 'mid' temperatuur van een redelijk constante -3°C redelijk snel dalen tot -6°C. Bij een eerdere defrost was die trigger van -6°C hetzelfde maar kwam van veel hoger, +2°C of zo.
[Afbeelding]
Is dit een standaard espaltherma HA dashboard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
zou een unit minder defrosts nodig hebben als hij verder van de muur staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blinded schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:39:
zou een unit minder defrosts nodig hebben als hij verder van de muur staat?
Nee, lijkt me niet.
De lucht die aangezogen wordt is gewoon te koud en te vochtig. De lamellen zijn nog kouder en daar komt gewoon ijs op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Slimme koppen hier op Tweakers maar ik heb al 2 keer gevraagd hoe het energieverbruik af te lezen valt want sinds 2 weken kan ik die niet meer bekijken op de Onecta app , en vroeger wel!
Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
En hoe weten jullie dat er een defrost is geweest?
Ben ik nu zo dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kasseilegger schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:53:
Slimme koppen hier op Tweakers maar ik heb al 2 keer gevraagd hoe het energieverbruik af te lezen valt want sinds 2 weken kan ik die niet meer bekijken op de Onecta app , en vroeger wel!
Iemand een oplossing?
HW energy socket/dinrail

Pagina: 1 ... 63 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma