Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:02
RonJ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:11:
[...]

Vorstbeveiliging voor de leidingen actief?
Durf ik niet te zeggen en ben helaas zaterdag pas weer in de gelegenheid om dat uit te zoeken. Mocht het aan staan, kan ik dat veilig uitzetten? Ik neem aan dat voor de buitenunit defrosts door blijven gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sito schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:21:
[...]

Durf ik niet te zeggen en ben helaas zaterdag pas weer in de gelegenheid om dat uit te zoeken. Mocht het aan staan, kan ik dat veilig uitzetten? Ik neem aan dat voor de buitenunit defrosts door blijven gaan?
Hangt er vanaf of je 1. een split model hebt en 2. de binnenunit en al het leidingwerk in de verwarmde schil zit. Indien beide Ja zou ik het zelf wel uit durven zetten. Heb je een monoblock of onderdelen in een onverwarmde ruimte, dan zou ik het absoluut aanlaten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:02
RonJ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:24:
[...]

Hangt er vanaf of je 1. een split model hebt en 2. de binnenunit en al het leidingwerk in de verwarmde schil zit. Indien beide Ja zou ik het zelf wel uit durven zetten. Heb je een monoblock of onderdelen in een onverwarmde ruimte, dan zou ik het absoluut aanlaten.
Gaat om een EHVX08S23D6V/ERGA08DV combi, split unit dus. Het CV leidingwerk is allemaal binnenhuis. Enige wat buitenshuis is, is 50cm buis/slang (hoe heet zoiets?) wat de binnen- en buitenunit met elkaar verbindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sito schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:37:
[...]

Gaat om een EHVX08S23D6V/ERGA08DV combi, split unit dus. Het CV leidingwerk is allemaal binnenhuis. Enige wat buitenshuis is, is 50cm buis/slang (hoe heet zoiets?) wat de binnen- en buitenunit met elkaar verbindt.
Dat is koelleiding, daar is geen vorstgevaar. Dan kan je het uitzetten, zolang je het huis maar enigszins blijft verwarmen. E.g. ga je in de winter 3 weken op vakantie, zet 'm dan niet helemaal uit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:13
Even een checkvraag.

Ter info; Altherma 3 GEO pomp met Madoka.

Wat ik merkte, toen het buiten warmer was, was dat ik de Madoka (onding) op 21,5 had staan, de pomp zijn ding deed, en op een gegeven moment was het dan volgens madoka 22 graden, en bij 22 graden ging de pomp uit. Oftewel, een halve graad warmer dan de doeltemp op Madoka.

Ik heb een Netatmo draaien, en die zegt dat het nu 21,2 is in de woonkamer. Als Madoka zegt dat het 22 graden is, zegt Netatmo zo'n 21,6 a 21,7 ongeveer. Nu zegt Netatmo dus 21,2 en Madoka zegt 21,5.

Hoewel 21,5 precies de vraagtemp is en Madoka nu concludeert dat het 21,5 is, stopt de pomp pas bij 22 normaal gesproken ,maar dat haalt hij nu dus niet, dus is nu mijn vraag of het klopt dat met de huidige instellingen (dT 5, 25 bij 18 en 35 bij -10) de pomp niet in staat is het zo ver op te warmen dat ie uit kan schakelen.

Ik wil idealiter niet dat de pomp uitschakelt, want als ie uit gaat gaat ie pas weer aan als Madoka 21 zegt, maar Netatmo zegt dan 20,7 en dat voelt toch relatief fris aan. Ik wil dus eigenlijk niet dat ie uit gaat, maar tegelijkertijd haalt ie nu in principe de temperatuur (= temperatuur waar op ie uit gaat omdat het warm genoeg is, dus 22 volgens madoka, wat een overshoot is van 0,5 op de doeltemp van 21,5) niet.

Dus ik weet nu niet of dit is wat ik wil, of dat ie eigenlijk te krap staat afgesteld en hij zijn temp niet haalt? Maar indien dat laatste het geval is, hij moet toch, op basis van de stooklijn bepalen wat ie moet doen en dus moet bijschakelen als het buiten kouder wordt? Dus ik zou eigenlijk verwachten dat ie nu alsnog de gewenste temp behaald, maar dat ie daar harder voor moet werken (conform stooklijn)?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
BadConnection schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:39:
[...]

En als je de Madoka er tijdelijk afhaalt?
Goede tip, maar helaas

Bijzonder, na een paar keer herstarten, opnieuw aansluiten, ging hij in ene toch door het proces.
De module werkt !

[ Voor 23% gewijzigd door Driek op 22-11-2023 10:59 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Iemand een idee hoe dit heeft kunnen gebeuren vannacht? Ik laat de boel 24/7 draaien sinds een tijdje maar schrok wel vanochtend van het verbruik van vannacht. Het was urenlang vrij koud met een paar graden onder nul. Maar om 7u had hij dus al zo’n 10 kWh verbruikt.

Blauw is de compressor (koelkast die ook op die fase zit is verwaarloosbaar).

Hij verwarmde maar met zo’n 30 graden aanvoertemperatuur. Alles stond open. Ik snap het niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJu6Vvyt1ilWlydZ6EAnCDNGrtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xQTpt7UsyPF7xV5FYu4Om6OD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:19
Just_A_User schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:19:
Even een checkvraag.

Ter info; Altherma 3 GEO pomp met Madoka.

Wat ik merkte, toen het buiten warmer was, was dat ik de Madoka (onding) op 21,5 had staan, de pomp zijn ding deed, en op een gegeven moment was het dan volgens madoka 22 graden, en bij 22 graden ging de pomp uit. Oftewel, een halve graad warmer dan de doeltemp op Madoka.

Ik heb een Netatmo draaien, en die zegt dat het nu 21,2 is in de woonkamer. Als Madoka zegt dat het 22 graden is, zegt Netatmo zo'n 21,6 a 21,7 ongeveer. Nu zegt Netatmo dus 21,2 en Madoka zegt 21,5.

Hoewel 21,5 precies de vraagtemp is en Madoka nu concludeert dat het 21,5 is, stopt de pomp pas bij 22 normaal gesproken ,maar dat haalt hij nu dus niet, dus is nu mijn vraag of het klopt dat met de huidige instellingen (dT 5, 25 bij 18 en 35 bij -10) de pomp niet in staat is het zo ver op te warmen dat ie uit kan schakelen.

Ik wil idealiter niet dat de pomp uitschakelt, want als ie uit gaat gaat ie pas weer aan als Madoka 21 zegt, maar Netatmo zegt dan 20,7 en dat voelt toch relatief fris aan. Ik wil dus eigenlijk niet dat ie uit gaat, maar tegelijkertijd haalt ie nu in principe de temperatuur (= temperatuur waar op ie uit gaat omdat het warm genoeg is, dus 22 volgens madoka, wat een overshoot is van 0,5 op de doeltemp van 21,5) niet.

Dus ik weet nu niet of dit is wat ik wil, of dat ie eigenlijk te krap staat afgesteld en hij zijn temp niet haalt? Maar indien dat laatste het geval is, hij moet toch, op basis van de stooklijn bepalen wat ie moet doen en dus moet bijschakelen als het buiten kouder wordt? Dus ik zou eigenlijk verwachten dat ie nu alsnog de gewenste temp behaald, maar dat ie daar harder voor moet werken (conform stooklijn)?
Als het nu constant 21.5 in je woonkamer blijft, zou ik zeggen dat (je voor de huidige buitentemperatuur) de perfect stooklijn hebt gevonden. Je warmteverlies wordt precies aangevuld met de warmte die de WP levert.

Begin het af te koelen in huis terwijl de WP nog draait, weet je dat je de stooklijn een graadje kunt verhogen. Ga je alsnog naar het setpoint van 22gr, zou je de stooklijn een graadje kunnen verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
danny.s schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:54:
Andere halve week geleden bij Daikin de vraag neergelegd mbt de fluctuaties in het opgenomen vermogen (varierend tussen 250W en 400W in intervallen van 2-3 min) waar meerdere mensen hier last van leken te hebben.
Na wat standaard vragen of er een buffer aanwezig is (nee) of bypass (ook nee), is het antwoord nu dat ze de data van de "D checker" nodig hebben, anders kunnen ze er geen zinnig antwoord over geven. Deze heb ik natuurlijk niet, ga dit wel even navragen bij mijn installateur. Iemand hier die toevallig een D checker thuis heeft liggen? Mocht de installateur deze niet hebben..
Reactie van de installateur dat hij toevallig de D Checker besteld had. Zodra hij hem heeft ontvangen, zal hij een keertje langs komen. To be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:55
Mijn eerste defrosts, allebei erg kort naar mijn mening; resp. 6 en 5 minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtfnB94mVk__6K9FvCxBxmfI2kc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vbhWBw8G6tkFTxSRNoBtPnR1.png?f=fotoalbum_large

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-08 18:51
Heb een account aangemaakt op dit forum omdat hier blijkbaar veel gebruikers van een Daikin warmtepomp zitten en ik duidelijk nog veel kan bijleren omtrent de werking.
Situatie:
We hebben een Daikin Altherma 3 HT WP die we gebruiken in een oud huis dat gestript is maar geen nieuwbouw isolatie heeft(150 epc waarde toen we het kochten). In ons huis gebruiken we ook nog radiatoren met thermostatische kranen. De WP moet dus aan een hogere temp draaien is ons initieel verteld door de installateur.
Gezien de zonnepanelen farce van de laatste jaren in België zijn we nu echter meer in detail naar het verbruik aan het kijken want dit lijkt enorm hoog te liggen. Zo gebruikt de WP op jaarbasis rond de 5500kwh, wat in de maanden december en januari rond de 1000kwh per maand ligt(gigantisch als ik met de rest hier vergelijk).
De WP wordt aangestuurd door de Daikin thermostaat en staat vast op 21 graden. De WP zelf stond op 48 graden voor warm water en 65 graden voor de verwarming. Na aanraden op een ander forum heb ik dit reeds verlaagd naar 52 graden maar het is duidelijk dat er niets in detail ingesteld is naar energiezuinigheid toe. We hebben momenteel geen wifi module dus de verkregen info is beperkt tot wat de display toont.

Is hier nog iemand die de WP gebruikt met radiatoren ipv vloerverwarming en zijn instellingen of bevindingen kan/wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 13:52

GJA

Benzine schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:36:
[...]

Mooi dat de wijzigingen een beter resultaat geven.
Stap 3, het aanpassen van de offset voor de vertrekwater temperatuur met home assistent vind ik ook interessant. Heb je dit ook al geïmplementeerd en welke integratie gebruik je hier voor?
Nou, tot nog toe is dat helemaal niet nodig gebleken. De stooklijn lijkt wel aardig te kloppen.

Was al wel op zoek naar iets van een bestaande integratie maar nog geen kant en klare gevonden. Dan zou ik er dus zelf een automation voor moeten gaan verzinnen. Best lastig omdat het natuurlijk niet om absolute waarden gaat en er best wat variabelen zijn. Ik verwacht dat aanpassingen in de retourtemp alleen nodig zijn bij een bepaalde windrichting (recht op de voorkant van ons huis) en bij zon inval. In dat laatste geval mag -om pendelen te voorkomen- de aanpassing niet te laag worden.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Atomius schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:33:
Iemand een idee hoe dit heeft kunnen gebeuren vannacht? Ik laat de boel 24/7 draaien sinds een tijdje maar schrok wel vanochtend van het verbruik van vannacht. Het was urenlang vrij koud met een paar graden onder nul. Maar om 7u had hij dus al zo’n 10 kWh verbruikt.

Hij verwarmde maar met zo’n 30 graden aanvoertemperatuur. Alles stond open. Ik snap het niet..

[Afbeelding]
Lijkt mij wel normaal hoor. 1 graad kouder vraagt gewoon behoorlijk veel vermogen.
Bij mij draaide ie gisteren nog rond de 500 watt (setpoint 26,2 graden), vanaf vannacht ging ie naar 1340 watt en dan ook nog een defrost 1 a 2 x per uur. (setpoint 27.1 graden).
As we speak is ie hier aan het afzakken naar 950 watt.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-08 14:22
Siro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:04:

Is hier nog iemand die de WP gebruikt met radiatoren ipv vloerverwarming en zijn instellingen of bevindingen kan/wil delen?
Ik heb sinds kort een Altherma 3M monobloc en ook radiatoren.

Je zal je stooklijn wel best instellen op een zo'n laag mogelijke temperatuur waarbij je je huis nog warm krijgt. 65°C lijkt me véél te hoog om zuinig te kunnen verwarmen.

Ik verwarm mijn radiatoren met water van 40°C, wat stijgt naar 45°C bij temperaturen zoals vandaag (2°C buiten).

Ik probeer de temperatuur zo laag mogelijk te houden, zodat de warmtepomp quasi continu draait overdag zonder dat mijn vrouw klaagt. Ik verwarm naar 21°C overdag en 22°C tussen 19 en 21h. 's Nachts gaat het naar 18°C.

In november verbruik ik tussen de 10 en 16 kWh per dag voor verwarming. (los staande woning uit 1913, gerenoveerd met 8cm PUR in de muren en 10cm in het dak, ventilatie met raamroosters).

Geert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GJA schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:08:
[...]

Nou, tot nog toe is dat helemaal niet nodig gebleken. De stooklijn lijkt wel aardig te kloppen.

Was al wel op zoek naar iets van een bestaande integratie maar nog geen kant en klare gevonden. Dan zou ik er dus zelf een automation voor moeten gaan verzinnen. Best lastig omdat het natuurlijk niet om absolute waarden gaat en er best wat variabelen zijn. Ik verwacht dat aanpassingen in de retourtemp alleen nodig zijn bij een bepaalde windrichting (recht op de voorkant van ons huis) en bij zon inval. In dat laatste geval mag -om pendelen te voorkomen- de aanpassing niet te laag worden.
Ik gebruik deze integratie. Die heeft alleen (nog) geen entiteit voor de leaving water offset. Je kan wel de vertrektemperatuur hard regelen als je m op LWT-regeling zet. Mogelijk komt dat nog wel, die functionaliteit zit ook nog niet zo heel lang in de Onecta app zelf.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

RonJ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ik gebruik deze integratie. Die heeft alleen (nog) geen entiteit voor de leaving water offset. Je kan wel de vertrektemperatuur hard regelen als je m op LWT-regeling zet. Mogelijk komt dat nog wel, die functionaliteit zit ook nog niet zo heel lang in de Onecta app zelf.
Check, die gebruik ik ook.
maar idd geen regeling mogelijk; alleen handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
De laatste week kan ik niet meer zien op de Onecta-app hoeveel energie er gebruikt is!
Weten jullie een manier om dat te verhelpen?
Moet ik de app eraf gooien en hem opnieuw erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Net een offerte gehad voor een Daikin Altherma 3 LT 8kW met 230l SWW vat, als ik zelf het AC tracee doe en een paar tegels alvast oppak zit ik ex subsidie op 13.600€, inclusief dus 10.500€. Lijkt me niet een héél gek bedrag.

Ik zie bij -10 een max vermogen staan van 6,9kW. Is dit inclusief of exclusief back up heater? Ik vind de documentatie van Daikin wat dat betreft echt lastig om te vinden.. Ik moet 2 groepen voorzien van 16A enkelfase dus zal de 3kW back up heater in de boiler wel zijn dan, maar zit die er ook voor het CV circuit?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:19

MrFish

Untitled

Kuusj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:51:
Net een offerte gehad voor een Daikin Altherma 3 LT 8kW met 230l SWW vat, als ik zelf het AC tracee doe en een paar tegels alvast oppak zit ik ex subsidie op 13.600€, inclusief dus 10.500€. Lijkt me niet een héél gek bedrag.

Ik zie bij -10 een max vermogen staan van 6,9kW. Is dit inclusief of exclusief back up heater? Ik vind de documentatie van Daikin wat dat betreft echt lastig om te vinden.. Ik moet 2 groepen voorzien van 16A enkelfase dus zal de 3kW back up heater in de boiler wel zijn dan, maar zit die er ook voor het CV circuit?
Dat is exclusief BUH. Op https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/ kun je het vermogen met en zonder BUH vinden. Dan zie ik 7.07 kW zonder BUH ("Stand verwarmen: alleen warmtepomp") en meer met BUH ("Verwarmen").

Nette prijs, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kuusj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:51:

Dat kan je zien op www.daikintechnicaldatahub.eu

Als je daar het juiste binnen- buiten- en tankmodel selecteert, kan je onder het kopje "combination specific" zien hoeveel vermogen ie bij welke aanvoer- en buitentemperatuur levert, met én zonder BUH.

Bij een vloermodel (met ingebouwde tank) heb je idd 2 groepen nodig, waarbij de backupfunctie voor de boiler en CV gecombineerd wordt. Bij een wandmodel met losse tank zijn deze apart en heb je 3 groepen nodig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
DeGeert schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:18:
[...]

Ik heb sinds kort een Altherma 3M monobloc en ook radiatoren.

Je zal je stooklijn wel best instellen op een zo'n laag mogelijke temperatuur waarbij je je huis nog warm krijgt. 65°C lijkt me véél te hoog om zuinig te kunnen verwarmen.

Ik verwarm mijn radiatoren met water van 40°C, wat stijgt naar 45°C bij temperaturen zoals vandaag (2°C buiten).

Ik probeer de temperatuur zo laag mogelijk te houden, zodat de warmtepomp quasi continu draait overdag zonder dat mijn vrouw klaagt. Ik verwarm naar 21°C overdag en 22°C tussen 19 en 21h. 's Nachts gaat het naar 18°C.

In november verbruik ik tussen de 10 en 16 kWh per dag voor verwarming. (los staande woning uit 1913, gerenoveerd met 8cm PUR in de muren en 10cm in het dak, ventilatie met raamroosters).

Geert
Bedankt voor de info. Aangezien je met wisselende temperaturen werkt, neem ik aan dat je een weekschema hebt ingesteld samen met mogelijk aanpassingen aan de stooklijn? Ken hier niet de details van hoe dit momenteel bij ons is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:39
Siro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:04:
Onderstaande link naar mijn overzicht geeft misschien een beeld van wat mogelijk is. Heb er ook wat uitleg bijgezet, ook voor mezelf destijds, want de vele instellingen zijn soms best vewarrend of lastig terug te vinden.
De laatste verandering bij mij zit hem in het 12uurs buitentemperatuursgemiddelde, dat werkt echt rustiger voor het systeem, want dempt de regeling door niet bij elke temperatuursverandering direct te gaan reageren.
Succes!

p.s. Het pendelen (aan/uit) is met deze instellingen bij ons niet aanwezig, dus de Daikin staat in wezen 24u/dag aan (uitgezonderd mogelijke defrosts).
P.s.2 Het flipperen (optoeren/aftoeren) is er vaak gewoon nog, met wat pech (en zonder ingrijpen) ook gewoon uren achtereen, is een Daikin-dingetje.

https://docs.google.com/s...yTQMqI/edit#gid=348485042

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 19:44
Atomius schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:33:

[Afbeelding]
Dit heb ik ook met deze temperaturen. Meer verbruik (1000 watt is nog niet zo heel veel) en af en toe een korte defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Predge schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:47:
[...]

Onderstaande link naar mijn overzicht geeft misschien een beeld van wat mogelijk is. Heb er ook wat uitleg bijgezet,
Mooi duidelijk zo met die kleurtjes _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
smaij schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:58:
[...]

Dit heb ik ook met deze temperaturen. Meer verbruik (1000 watt is nog niet zo heel veel) en af en toe een korte defrost.
Gelukkig. Dacht even dat de boel hier op tilt was geslagen..

Maar is het echt niet zuiniger om alleen te stoken van bijv. 7u ‘s ochtends tot 21u ‘s avonds en ‘s nachts de boel uit te laten (wanneer het het koudst is) en zo 10 uur lang op koude nachten 1000-1500 watt (= 10-15 kWh) continuverbruik te voorkomen? Kan me het bijna niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
[...]

Onderstaande link naar mijn overzicht geeft misschien een beeld van wat mogelijk is. Heb er ook wat uitleg bijgezet, ook voor mezelf destijds, want de vele instellingen zijn soms best vewarrend of lastig terug te vinden.
De laatste verandering bij mij zit hem in het 12uurs buitentemperatuursgemiddelde, dat werkt echt rustiger voor het systeem, want dempt de regeling door niet bij elke temperatuursverandering direct te gaan reageren.
Succes!

p.s. Het pendelen (aan/uit) is met deze instellingen bij ons niet aanwezig, dus de Daikin staat in wezen 24u/dag aan (uitgezonderd mogelijke defrosts).
P.s.2 Het flipperen (optoeren/aftoeren) is er vaak gewoon nog, met wat pech (en zonder ingrijpen) ook gewoon uren achtereen, is een Daikin-dingetje.

Bedankt, hier kan ik alvast wat mee :) Zie wel dat je geen warm water stookt met je WP dus weet niet of hier veel van gaat verschillen met onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:19

DexterDee

I doubt, therefore I might be

RonJ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:13:
[...]

Dat kan je zien op www.daikintechnicaldatahub.eu

Als je daar het juiste binnen- buiten- en tankmodel selecteert, kan je onder het kopje "combination specific" zien hoeveel vermogen ie bij welke aanvoer- en buitentemperatuur levert, met én zonder BUH.

Bij een vloermodel (met ingebouwde tank) heb je idd 2 groepen nodig, waarbij de backupfunctie voor de boiler en CV gecombineerd wordt. Bij een wandmodel met losse tank zijn deze apart en heb je 3 groepen nodig.
Als je een vloermodel aanschaft met "6V" in het modelnummer dan adviseert Daikin om deze eenfasig aan te sluiten met een verwarmingscapaciteit van 2kW. De unit is echter relatief simpel te herbedraden, zodat je de volle 6 kW BUH kunt gebruiken. Je moet dan wel in plaats van een gewone groep een krachtgroep beschikbaar hebben (3P+N 400V)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Atomius schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:20:
[...]

Gelukkig. Dacht even dat de boel hier op tilt was geslagen..

Maar is het echt niet zuiniger om alleen te stoken van bijv. 7u ‘s ochtends tot 21u ‘s avonds en ‘s nachts de boel uit te laten (wanneer het het koudst is) en zo 10 uur lang op koude nachten 1000-1500 watt (= 10-15 kWh) continuverbruik te voorkomen? Kan me het bijna niet voorstellen.
Probeer het gewoon eens.
Je zult zien dat bij het inschakelen de regeling volledig uit z'n plaat gaat en hij gewoon op maximaal vermogen (tussen 3500 en 4000 watt) gaat staan werken. Na ruime tijd zal de regeling tot rust komen en dan weer stabiel op een lager vermogen gaan draaien.

Even ter ilustratie: dit gebeurt er als 2 van de 3 lussen op een (1!) slaapkamer opengaan na een nacht dicht te hebben gestaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnGO5wfWy-BhV3CYcOB8SiR3uP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ygs6GzRaJf0wHQKRySiD0aTv.png?f=fotoalbum_large

De regeling draaide stabiel rond de 900 watt, ventielen open: een piek van 1800 watt en nu stabiliserend/dalend rond de 1300 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
GJA schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:45:
[...]

Probeer het gewoon eens.
Je zult zien dat bij het inschakelen de regeling volledig uit z'n plaat gaat en hij gewoon op maximaal vermogen (tussen 3500 en 4000 watt) gaat staan werken. Na ruime tijd zal de regeling tot rust komen en dan weer stabiel op een lager vermogen gaan draaien.

Even ter ilustratie: dit gebeurt er als 2 van de 3 lussen op een (1!) slaapkamer opengaan na een nacht dicht te hebben gestaan:

[Afbeelding]

De regeling draaide stabiel rond de 900 watt, ventielen open: een piek van 1800 watt en nu stabiliserend/dalend rond de 1300 watt.
Haha nice. Ja dat retourwater van die slaapkamer zal lekker koud geweest zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
[...]

Probeer het gewoon eens.

Ik heb het wel eens geprobeerd, en wat daarbij lastig is dat als ie vollast draait er nog eerder een defrost komt dus is dat eigenlijk geen oplossing. Nu heb ik comfort voor misschien iets hoger of lager verbruik (zal echt niet veel schelen) en daarbinnen probeer ik de stooklijn nog wat te tweaken.
Vanochtend even op +2 gezet en een uur later kon deze alweer op 0. Dat is wel bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

MrFish schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:13:
[...]

Dat is exclusief BUH. Op https://daikintechnicalda...altherma-3-r/combination/ kun je het vermogen met en zonder BUH vinden. Dan zie ik 7.07 kW zonder BUH ("Stand verwarmen: alleen warmtepomp") en meer met BUH ("Verwarmen").

Nette prijs, overigens.
Dankjewel. Ben wel wat wijzer nu.

En ja, het viel mij mee. Het is een partij die ook PV doet, maar daar kwam ik met een offerte op bijna 2 euro per wp uit 8)7 Dus ik had er eigenlijk weinig vertrouwen in.
DexterDee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:45:
[...]

Als je een vloermodel aanschaft met "6V" in het modelnummer dan adviseert Daikin om deze eenfasig aan te sluiten met een verwarmingscapaciteit van 2kW. De unit is echter relatief simpel te herbedraden, zodat je de volle 6 kW BUH kunt gebruiken. Je moet dan wel in plaats van een gewone groep een krachtgroep beschikbaar hebben (3P+N 400V)
Hmm, dacht al, vreemd dat een model met 6kW back-up heater op een enkelfase groepje aangesloten kan worden.. Maar dit verklaart.

In feite zou ik dus in het standaard scenario bij een (in theorie dan) aanvoer van 50 graden bij een buitentemp van -10 een WP capaciteit hebben van 5.32kW + de back-up van 2kW. Als ik die op 3-fasen zet zelfs +6kW. Ik voer nu op de minimumtemperatuur aan van mijn CV (45 graden) en dat gaat eigenlijk meer dan prima. Ik verwacht die 50-55 alleen nodig te hebben als het écht koud is, dus bij die -10 bijvoorbeeld.

Was positief verrast dat de adviseur niet meteen begon over buitendelen van 12kW of zelfs nog groter. Ook het feit dat ik geen vv heb schrok hij niet van. Had dan wel zelf ook alles netjes berekend qua warmteverlies en radiatorcapaciteit bij een bepaalde aanvoertemp, dus dat gaf hem ook wel vertrouwen merkte ik. Blijft lastig in te schatten wat je nodig hebt buiten een theoretische berekening, woon hier pas 2 maanden en het historische gasverbruik is er niet echt, veel met de houtkachel gestookt.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DexterDee schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:45:
[...]

Klopt inderdaad, volgens mij staan daar tig pagina's terug ook nog foto's van hier in het draadje. In feite sluit je dan de 2e stap aan, want het is bij een 6V 2+4kW in 2 vaste stappen meen ik (en in de meeste landen is dat ook geen enkel probleem). In NL wordt dan alleen de eerste stap aangesloten normaliter, omdat wij van die kinder-huisaansluitingen hebben vanwege het tot voorkort zeer dominante gas-CV gebruik.

Die tweede stap kunnen gebruiken is ook wel zo handig voor de vloermodellen, want 2kW houdt niet echt over als je die BUH écht een keer nodig hebt. 2Kw is natuurlijk prima als ondersteuning onder de -10 of voor de legionella run. Maar als je buitenunit een keer helemaal vol met ijs zit vanwege een stuifsneeuwstorm (heb ik al een keer gehad) en de ventilator niet meer wil draaien, of de printplaat van de buitenunit kapot is en je een maand op een nieuwe mag wachten, dan is het wel zo handig dat je toch je huis en boilervat kan blijven verwarmen, al is het dan tegen torenhoge kosten. Bij een wandmodel zou ik daarom sowieso altijd de 9W versie bestellen. Het prijsverschil (iig qua inkoop) is nihil.

[ Voor 38% gewijzigd door RonJ op 22-11-2023 18:06 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

RonJ schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:20:
[...]

Ik ga binnenkort mijn altherma integratie patchen met informatie uit deze repo https://github.com/sraka1...-temperature-only-control

Hiermee zou je dus zowel de temperatuur en de offset vanuit HA kunnen managen.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:23
[...]

Probeer het gewoon eens.

[Afbeelding]

Nou, dat valt wel mee. Ja, bij opstarten is er even een hogere piek. Onze 8kW trekt dan maximaal 2,4kW, maar dat duurt bij huidige weersomstandigheden ongeveer een half uur. Daarna is het systeem behoorlijk opgewarmd, komt het retourwater dus aardig op temperatuur en zakt het vermogen weer fors.

Enige bevestiging komt ook uit je eigen grafiek. Na openzetten van een groep komt er een sloot koud retourwater de warmtepomp binnen en moet het systeem dus eventjes hard werken om de gewenste aanvoertemperatuur te halen. Daarna zakt het weer.
De stap van 900W naar 1300W is logisch. Retourwater is wel warm maar de vloer zelf nog niet. Dus die twee groepen hebben wel nog enige tijd een hoog warmteverlies.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

edautz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:48:
[...]

Ik ga binnenkort mijn altherma integratie patchen met informatie uit deze repo https://github.com/sraka1...-temperature-only-control

Ik kan er maar weinig info over vinden. Wat doet dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Ivow85 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:58:
[...]

Nou, dat valt wel mee. Ja, bij opstarten is er even een hogere piek. Onze 8kW trekt dan maximaal 2,4kW, maar dat duurt bij huidige weersomstandigheden ongeveer een half uur. Daarna is het systeem behoorlijk opgewarmd, komt het retourwater dus aardig op temperatuur en zakt het vermogen weer fors.

Enige bevestiging komt ook uit je eigen grafiek. Na openzetten van een groep komt er een sloot koud retourwater de warmtepomp binnen en moet het systeem dus eventjes hard werken om de gewenste aanvoertemperatuur te halen. Daarna zakt het weer.
De stap van 900W naar 1300W is logisch. Retourwater is wel warm maar de vloer zelf nog niet. Dus die twee groepen hebben wel nog enige tijd een hoog warmteverlies.
Het was ook om aan te geven wat er gebeurt als het volledige systeem en tijdje stil heeft gestaan. Dit zijn maar 2 lussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benzine
  • Laatst online: 27-12-2023
edautz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:48:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, lijkt me een mooi experiment om te zien of je via home assistant de stooklijn kunt tweaken via de offset op basis van de kamertemperatuur.
Daarnaast wil ik via ha een maandelijkse legionella run inrichten, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

GJA schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:36:
[...]

Ik kan er maar weinig info over vinden. Wat doet dit?
Dit pull request beschrijft de wijzigingen. De auteur van de originele repo laat deze pull request voorlopig wat hij is. Deze pull request zou er voor moeten zorgen dat je een thermostaat entry erbij moeten krijgen waarmee je de offset zou kunnen veranderen. Je moet dan wel in de code van de custom altherma integratie wijzigen gaan aanbrengen.

Dat ga ik binnenkort testen of dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz

edautz

Meten is weten.

Benzine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:58:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, lijkt me een mooi experiment om te zien of je via home assistant de stooklijn kunt tweaken via de offset op basis van de kamertemperatuur.
Daarnaast wil ik via ha een maandelijkse legionella run inrichten, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ik denk eerder aan de manipulatie van de stooklijn op basis van wind en mogelijk regen. Mijn huidige stooklijn heb ik aardig op orde i.c.m. een Madoka. Ik heb in de stooklijn al altijd de invloed van voornamelijk wind gemist. Heb al eerder gemerkt dat dit invloed heeft op de afkoeling van mijn huis.

[ Voor 11% gewijzigd door edautz op 22-11-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
Er werd hier gepost over fluctuaties in vermogen. Ik zag dit ook altijd en in Homewizard zag ik ook steeds schommelingen in stroomverbruik.

Tot ik vandaag dit zag, bijna 6uren lang heel stabiel op circa 381-382w.

Ik kan dit niet verklaren, helemaal niks aangepast of gedaan. Uit mijn hoofd zat aanvoer op circa 27-28 graden (en -2 in de Onecta app).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7OFWFKEYTQe2AtZJiEr6xUy30jM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w52ErCrCTuykbfXL5amGTU97.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Rainesh op 22-11-2023 21:29 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
Siro schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:26:
[...]

Bedankt voor de info. Aangezien je met wisselende temperaturen werkt, neem ik aan dat je een weekschema hebt ingesteld samen met mogelijk aanpassingen aan de stooklijn? Ken hier niet de details van hoe dit momenteel bij ons is ingesteld.
Ja, het werkschema heb ik met de Onecta App ingesteld, maar dit kan je even goed op de WP zelf doen.
De stooklijn stel je eveneens in op de warmtepomp.

YouTube: Daikin Altherma Stooklijn - NL

• Siro
[...]

Succes!

Heb onze instellingen er ondertussen ook ingezet:
https://docs.google.com/s...edit?pli=1#gid=1256569716

Veel verschillen maar zoals ook al door DeGeert hierboven aangehaald lijkt het me best dat ik eerst onze stooklijn aanpas en verlaag om de grootste winst te maken.
Daarnaast zie ik dat er wel geen duidelijkheid is rond de winst van 's nachts te verlagen of niet. Al veel members die dit uitgetest hebben wat qua energiezuinigheid het beste is?

• GJA

GJA

Rainesh schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:28:
Er werd hier gepost over fluctuaties in vermogen. Ik zag dit ook altijd en in Homewizard zag ik ook steeds schommelingen in stroomverbruik.

Tot ik vandaag dit zag, bijna 6uren lang heel stabiel op circa 381-382w.

Ik kan dit niet verklaren, helemaal niks aangepast of gedaan. Uit mijn hoofd zat aanvoer op circa 27-28 graden (en -2 in de Onecta app).

[Afbeelding]
Ik heb dit ook gezien; vanaf een bepaalde buitentemperatuur werd de regeling opeens veel rustiger. Ik denk dat je nu de sweetspot hebt geraakt. Hoe regel je? Thermostaatgestuurd of retourwaterregeling?
Sinds ik 'm op retourwaterregeling heb gezet blijft ie bij mij mooi rustig.

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
GJA schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:07:
[...]

Ik heb dit ook gezien; vanaf een bepaalde buitentemperatuur werd de regeling opeens veel rustiger. Ik denk dat je nu de sweetspot hebt geraakt. Hoe regel je? Thermostaatgestuurd of retourwaterregeling?
Thermostaat gestuurd.

Normaal zie je kleine schommelingen maar dit viel gelijk op.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Siro schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
[...]
Daarnaast zie ik dat er wel geen duidelijkheid is rond de winst van 's nachts te verlagen of niet. Al veel members die dit uitgetest hebben wat qua energiezuinigheid het beste is?
Ja. Conclusie: Dit verschilt per woning. Ik zou dit dus vooral in je eigen situatie uittesten.

All-electric.

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Beste leden. Wie kan mij helpen het te begrijpen?

Mijn warmtepomp gaat nu opeens verwarmen terwijl het warm genoeg is binnen en buiten.
Mijn stooklijn staat op (35 bij -10 en 25 bij 20graden). Delta T = 5. Thermostaat temp is 20,5 graden.

In de kamer schijnt de zon en is het nu warmen. De thermostaat geeft 22 graden aan en toch vindt de daikinwp het nodig om te gaan verwarmen. Ik zie totaal geen reden waarom. Iemand dezelfde ervaring met de daikin wp dat hij soms zomaar gaat verwarmen zonder reden? Heeft iemand een oplossing?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24
Thedutch schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:33:
Beste leden. Wie kan mij helpen het te begrijpen?

Mijn warmtepomp gaat nu opeens verwarmen terwijl het warm genoeg is binnen en buiten.
Mijn stooklijn staat op (35 bij -10 en 25 bij 20graden). Delta T = 5. Thermostaat temp is 20,5 graden.

In de kamer schijnt de zon en is het nu warmen. De thermostaat geeft 22 graden aan en toch vindt de daikinwp het nodig om te gaan verwarmen. Ik zie totaal geen reden waarom. Iemand dezelfde ervaring met de daikin wp dat hij soms zomaar gaat verwarmen zonder reden? Heeft iemand een oplossing?
Als het een monoblock betreft, kan het zijn dat de leidingen buiten zo ver afkoelen dat de Daikin de vorstbeveiliging activeert?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Pim57 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:50:
[...]

Als het een monoblock betreft, kan het zijn dat de leidingen buiten zo ver afkoelen dat de Daikin de vorstbeveiliging activeert?
Niet alleen de monoblocks, maar ook de split modellen hebben deze functie. Hoewel het bij MB's wat essentiëler is. We komen nu wel bij de nachtelijke buitentemperaturen waar dit geactiveerd gaat worden. Ik vind dat niet zo'n issue, want dat is ook het moment dat je echt wel naar 24/7 verwarmen moet schakelen bij een optimale afstelling.

All-electric.

• DeGeert
Siro schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:16:
[...]

Heb onze instellingen er ondertussen ook ingezet:
https://docs.google.com/s...edit?pli=1#gid=1256569716

Veel verschillen maar zoals ook al door DeGeert hierboven aangehaald lijkt het me best dat ik eerst onze stooklijn aanpas en verlaag om de grootste winst te maken.
Moeilijk te testen aangezien dit sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur, gebruik van het huis,... Je zou een exacte periode moeten kunnen testen met en zonder nachtverlaging. Theoretisch heeft het geen zin bij vloerverwarming vanwege de grote inertie en heeft het wél zin om 's nachts de temperatuur te verlagen bij radiatoren. Ikzelf heb ook radiatoren en heb toch de indruk dat 's nachts verwarmen geen nut heeft en enkel geld kost.

[ Voor 22% gewijzigd door DeGeert op 23-11-2023 11:40 ]

• SmartGuyz
  • Laatst online: 31-03 14:16
GJA schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:07:
[...]

Welke instelling(en) is/zijn dat als ik vragen mag? Dan hou je alles doormiddel van een goede stooklijn (weersafhankelijk) op warmte? Kost dat niet relatief meer energie?

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

• Atomius
Kan je met de vertrekwater instelling eigenlijk een tijdschema maken voor verwarmen?

Met een externe thermostaat niet, met de Madoka wel begrijp ik, maar met vertrekwater ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:35:
Kan je met de vertrekwater instelling eigenlijk een tijdschema maken voor verwarmen?

Met een externe thermostaat niet, met de Madoka wel begrijp ik, maar met vertrekwater ook?
Als ik de Onecta App moet geloven kan dat niet.

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
DeGeert schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:39:
[...]

Moeilijk te testen aangezien dit sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur, gebruik van het huis,... Je zou een exacte periode moeten kunnen testen met en zonder nachtverlaging. Theoretisch heeft het geen zin bij vloerverwarming vanwege de grote inertie en heeft het wél zin om 's nachts de temperatuur te verlagen bij radiatoren. Ikzelf heb ook radiatoren en heb toch de indruk dat 's nachts verwarmen geen nut heeft en enkel geld kost.
Bij ons werkt nachtverlaging (van 22-7u) van 1k tot nu toe nog goed. Dat is inderdaad met radiatoren (met op de bg voorzien van fans). Stooklijn 28/40 bij 16/-5 en dT5.
Nu is het finetunen begonnen waarbij de AWT bij lagere temperaturen iets lager mag zijn (WP-run stopt obv ruimte temperatuur rond 17u).

Weet iemand waar in de regeling het verschil zit bij de keuze tussen afgifte door vloerverwarming of fancoil?

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Ik heb een vraag mbt de instellingen welke in het overzicht-sheet staan.
Ik heb mijn instellingen vergeleken met wat anderen hier hebben ingevoerd en daar zie ik in iedergeval 1 afwijking.
In het schema staat oa onder ‘main zone’ ‘shut off valve’ ‘during thermo’ deze is op 0 (=no) of 1 (=yes) te zetten. Deze staat bij vrijwel iedereen op 0 (dus no en dus ik vertaal: ‘nee, de klep staat niet dicht tijdens verwarmen’). Bij mij staat deze instelling op 1 (=yes).
Wat houdt deze functie in en wat is het effect van 0 (niet dicht tijdens verwarmen) en van 1 (wel dicht tijdens verwarmen).
Wat zou een reden kunnen zijn om deze instelling op 1 te zetten (blijkbaar bij mij af installatie)?
Betreft een Daikin 3 R, model binnenunit: EBVH11S23DJ9W, model buitenunit: ERLA11DAW1
Beneden volledig en uitsluitend vloerverwarming (hoofd) als 1 gehele zone geschakeld (WD) en een 2e zone zijnde de verdieping (niet WD maar vast). Eea wordt aangestuurd voor de bgg middels de madoka kamerthermostaat en boven middels 2 draadloze Tado sensoren welke 2 Honeywell kleppen besturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1fqKvOkzsauudDZwKdcIv74lzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efRrcyWbaS3uC2XZCBdDlIxR.jpg?f=fotoalbum_large
Teejbeej schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:12:
Ik heb een vraag mbt de instellingen welke in het overzicht-sheet staan.
Ik heb mijn instellingen vergeleken met wat anderen hier hebben ingevoerd en daar zie ik in iedergeval 1 afwijking.
In het schema staat oa onder ‘main zone’ ‘shut off valve’ ‘during thermo’ deze is op 0 (=no) of 1 (=yes) te zetten. Deze staat bij vrijwel iedereen op 0 (dus no en dus ik vertaal: ‘nee, de klep staat niet dicht tijdens verwarmen’). Bij mij staat deze instelling op 1 (=yes).
Wat houdt deze functie in en wat is het effect van 0 (niet dicht tijdens verwarmen) en van 1 (wel dicht tijdens verwarmen).
Wat zou een reden kunnen zijn om deze instelling op 1 te zetten (blijkbaar bij mij af installatie)?
Betreft een Daikin 3 R, model binnenunit: EBVH11S23DJ9W, model buitenunit: ERLA11DAW1
Beneden volledig en uitsluitend vloerverwarming (hoofd) als 1 gehele zone geschakeld (WD) en een 2e zone zijnde de verdieping (niet WD maar vast). Eea wordt aangestuurd voor de bgg middels de madoka kamerthermostaat en boven middels 2 draadloze Tado sensoren welke 2 Honeywell kleppen besturen.
[Afbeelding]
Als je één van deze instellingen op Yes zet wordt er een klep dicht- of opengestuurd (iig een circuitje gesloten, daar kan je van alles mee. En een klep open of juist dichtzetten afhankelijk van hoe je m aansluit). Daar kan je dan van alles mee doen, in jouw geval denk ik om de 2e zone af te sluiten als je de hoofdzone gaat verwarmen. Maar je kan bijv. ook bij een koelplafond (populair in kantoren) dat deel uitschakelen bij stoken (en dan bij koelen andersom). Of je airco hard uitschakelen via een extern contact als de L/W verwarmd. En zo nog wel wat dingen.

Vaak zie je dit alleen aangesloten worden bij het koelen, als je bijv. deels fancoils met een condensafvoer hebt en daarbij onder het dauwpunt wil koelen, maar ook vvw hebt en daarbij de vloer wil afsluiten zodat je geen natte vloer krijgt.

All-electric.

• Teejbeej

Teejbeej

RonJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:47:
[...]

Als je één van deze instellingen op Yes zet wordt er een klep dicht- of opengestuurd (iig een circuitje gesloten, daar kan je van alles mee. En een klep open of juist dichtzetten afhankelijk van hoe je m aansluit). Daar kan je dan van alles mee doen, in jouw geval denk ik om de 2e zone af te sluiten als je de hoofdzone gaat verwarmen. Maar je kan bijv. ook bij een koelplafond (populair in kantoren) dat deel uitschakelen bij stoken (en dan bij koelen andersom). Of je airco hard uitschakelen via een extern contact als de L/W verwarmd. En zo nog wel wat dingen.

Vaak zie je dit alleen aangesloten worden bij het koelen, als je bijv. deels fancoils met een condensafvoer hebt en daarbij onder het dauwpunt wil koelen, maar ook vvw hebt en daarbij de vloer wil afsluiten zodat je geen natte vloer krijgt.
Ok, dank voor je reactie totzover.
De kleppen welke ik heb zitten buiten de unit (2x Honeywell) en zorgen er voor dat bv de bgg (zone 1) afgesloten wordt indien er warmte vraag is in zone 2 (verdieping). En andersom zodat, indien de bgg verwarmd wordt, de verdieping niet ‘zonder meer’ mee wordt verwarmd. 1 klep zit in leiding tussen unit en verdeler vvw en de ander in de leiding tussen unit en verdieping.
Maar ik concludeer dat deze instelling doelt op een interne klep…..
En… is mijn situatie zo uniek/afwijkend dat ik de enige ben (volgens het sheet) die die instelling op 1 heeft staan?…

[ Voor 4% gewijzigd door Teejbeej op 23-11-2023 16:10 ]

Teejbeej schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:08:
[...]

Ok, dank voor je reactie totzover.
De kleppen welke ik heb zitten buiten de unit (2x Honeywell) en zorgen er voor dat bv de bgg (zone 1) afgesloten wordt indien er warmte vraag is in zone 2 (verdieping). En andersom zodat, indien de bgg verwarmd wordt, de verdieping niet ‘zonder meer’ mee wordt verwarmd. 1 klep zit in leiding tussen unit en verdeler vvw en de ander in de leiding tussen unit en verdieping.
Maar ik concludeer dat deze instelling doelt op een interne klep…..
En… is mijn situatie zo uniek/afwijkend dat ik de enige ben (volgens het sheet) die die instelling op 1 heeft staan?…
Nee, dit betreft externe kleppen buiten de unit, dus in jouw geval gaat het om de aansturing van de 2 honeywell zonekleppen.

Het zou heel goed kunnen dat je de enige bent met een (OEM) bi-zone kit in de sheet.

All-electric.

• Teejbeej

Teejbeej

RonJ schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:31:
[...]

Nee, dit betreft externe kleppen buiten de unit, dus in jouw geval gaat het om de aansturing van de 2 honeywell zonekleppen.

Het zou heel goed kunnen dat je de enige bent met een (OEM) bi-zone kit in de sheet.
Ok helder, bedankt
Dan laat ik de instelling iig voor wat ie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Nu de temperatuur kouder wordt gaan onze warmtepompen zo nu en dan een defrost uitvoeren.

Ik kwam deze twee video’s tegen waarin je goed kunt zien wat er gebeurd:

• Arjanvdzwaag
Iemand nog iets te weten gekomen over:

Ik krijg in de ONECTA app de melding dat er een firmware update voor zowel de verwarming als de warmwater tank beschikbaar is. Van versie 7.1.0 naar versie 7.3.0.

Weet iemand of je ergens bij Daikin kan zien wat er aangepast is in de firmware?

Zou het graag weten voordat ik de firmware zomaar update.

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Kasseilegger schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:09:
De laatste week kan ik niet meer zien op de Onecta-app hoeveel energie er gebruikt is!
Weten jullie een manier om dat te verhelpen?
Moet ik de app eraf gooien en hem opnieuw erop zetten?
Weet nu werkelijk niemand hoe ik dat kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:09
Voor android gebruikers die tot op heden moeilijkheden hadden om te connecteren met hun binnenunit...

Er is een firmware update uit van de Onecta app deze is 3.22 voor Apple is die al beschikbaar maar voor android nog niet beschikbaar in google play store. Ik heb hem van deze site gehaald: https://apkcombo.com/nl/o...europe.online.controller/

Na telefoontje met Daikin had de medewerker mij ook gezegd om je 4G op je smarphone uit te schakelen. Unit toevoegen in de app... Daarna vond hij de WP en vroeg de app onmiddellijk om een update. Ik vermoed dat met deze update de firmware in je binnenunit wordt geupdated...Nadien moest ik nog het netwerk selecteren en mijn paswoord van de wifi ingeven. Nadien was alles klaar en stonden er reeds twee updates klaar in de app. Eentje voor de warmwatertank en ééntje voor de bediening (Madoka). Dus bij mij is het eindelijk gelukt, hopelijk bij diegene die het niet werkt nu ook. Laat iets weten. Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:08
Atomius schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:35:

Als het toestel in regeling vertrekwater staat kun je alleen op de wp zelf een tijdschema maken. Je kunt dan de vertrekwatertemperatuur op -10 zetten om de wp uit te zetten en op 0 om weer aan te zetten.
Nilos128 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:49:
Voor android gebruikers die tot op heden moeilijkheden hadden om te connecteren met hun binnenunit...

Er is een firmware update uit van de Onecta app deze is 3.22 voor Apple is die al beschikbaar maar voor android nog niet beschikbaar in google play store. Ik heb hem van deze site gehaald: https://apkcombo.com/nl/o...europe.online.controller/

Na telefoontje met Daikin had de medewerker mij ook gezegd om je 4G op je smarphone uit te schakelen. Unit toevoegen in de app... Daarna vond hij de WP en vroeg de app onmiddellijk om een update. Ik vermoed dat met deze update de firmware in je binnenunit wordt geupdated...Nadien moest ik nog het netwerk selecteren en mijn paswoord van de wifi ingeven. Nadien was alles klaar en stonden er reeds twee updates klaar in de app. Eentje voor de warmwatertank en ééntje voor de bediening (Madoka). Dus bij mij is het eindelijk gelukt, hopelijk bij diegene die het niet werkt nu ook. Laat iets weten. Groetjes
Vorige week na 57x proberen met die onecta app ermee gestopt. Die hele daikin lag bijna van 2 hoog op de stoep. :+
Zal morgen eens proberen weer. 2.4G wifi is er gewoon. ik zal 4G uitzetten. Ik heb de madoka nog neit aan de draad hangen, is dat een issue?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• MajaMestreech
Arjanvdzwaag schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
Iemand nog iets te weten gekomen over:

Ik krijg in de ONECTA app de melding dat er een firmware update voor zowel de verwarming als de warmwater tank beschikbaar is. Van versie 7.1.0 naar versie 7.3.0.

Weet iemand of je ergens bij Daikin kan zien wat er aangepast is in de firmware?

Zou het graag weten voordat ik de firmware zomaar update.
Nergens kunnen vinden wat de wijzigingen in de firmware zijn. Ik heb dit gewoon geïnstalleerd zonder problemen. Na de update wederom parameter [9-0C] gecontroleerd (hysterese kamerthermostaat), maar helaas nog steeds niet op 0.5 graden in te stellen.
Ik had weer eens zin om de Modulatie functie te testen (Modulatie = AAN en max modulatie = 7). Vandaag setpoint = 20.5 gr. Heeft verwarmd tot 21.4 graden en daarna ging de wp uit. werkt dus nog steeds niet zoals het zou moeten. Ik zal het nog een paar dagen actief laten.
Die 3.220 versie via die link, die versie zie ik al op mijn gsm....

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:04
MajaMestreech schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:22:
[...]
Ik had weer eens zin om de Modulatie functie te testen (Modulatie = AAN en max modulatie = 7). Vandaag setpoint = 20.5 gr. Heeft verwarmd tot 21.4 graden en daarna ging de wp uit. werkt dus nog steeds niet zoals het zou moeten. Ik zal het nog een paar dagen actief laten.
Ik denk dat er meerdere instellingen zijn waarom modulatie bij jou niet goed werkt (lees: te ver doorstookt).
Bij mij werkte het prima tot eergisteren nacht toen het voor het eerst begon te vriezen. Die nacht heb ik geen nachtverlaging toegepast waardoor hij doorging tot 21,9 (setpoint is 21).

Toen ik in de ochtend naar beneden kwam vond ik het veel te warm en ook de vloer vond ik te warm aanvoelen. Mijn stooklijn was toen 35 bij -20 en 25 bij 18, modulatie stond op 5.

Wat ik toen heb gedaan is de stooklijn aanpassen naar 32 bij -20 en 26 bij 18, modulatie op 1 en “toename rond 0gr” heb ik uitgeschakeld (want het verbruik die nacht was bizar hoog).
Hij stookt nu al 2 dagen non-stop en de madoka geeft nog steeds 21,8 (goed geïsoleerde woning dus warmteverlies is minimaal) aan maar het voelt nu heel aangenaam in huis en de vloer voelt lekker lauw aan.

Ik vermoed dus dat als je modulatie te hoog hebt staan, hij geneigd is om op een te hoge stooklijn te verwarmen.

Vanaf volgende week gaat het weer richting vries temperaturen, eens kijken hoe hij zich dan gedraagt.

Ps. nu ik dit zo teruglees zou ik juist verwachten dat die hele modulatie instelling dit zelf goed zou regelen zonder er naar om te moeten kijken… 8)7

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Barse87 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:51:
[...]

Wat ik toen heb gedaan is de stooklijn aanpassen naar 32 bij -20 en 26 bij 18, modulatie op 1 en “toename rond 0gr” heb ik uitgeschakeld (want het verbruik die nacht was bizar hoog).
Was het verbruik bizar hoog omdat de stooklijn doorschoot, of omdat hij met de BUH is gaan verwarmen? Want de standaard instelling van Daikin is dat hij vanaf 0 graden met de BH mag gaan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barse87
danny.s schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:53:
[...]

Was het verbruik bizar hoog omdat de stooklijn doorschoot, of omdat hij met de BUH is gaan verwarmen? Want de standaard instelling van Daikin is dat hij vanaf 0 graden met de BH mag gaan werken.
Nee die staat bij mij pas toegestaan op -12. Ik bedoel deze instelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqSrFUI6yAl5au8QJLaide9dT0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hmpn0F2gIqVOXpKvF3kS0zEe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Toename met X graden vanaf buitentemperatuur 0 graden ?

Ik vraag mij af wat is hier een reden voor om dit aan te zetten?

Als je de weersafhankelijke regeling gebruikt wordt je vertrek water voor de verwarring automatisch warmer naarmate het kouder wordt.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siro
JoTil schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:33:
[...]

Bij ons werkt nachtverlaging (van 22-7u) van 1k tot nu toe nog goed. Dat is inderdaad met radiatoren (met op de bg voorzien van fans). Stooklijn 28/40 bij 16/-5 en dT5.
Nu is het finetunen begonnen waarbij de AWT bij lagere temperaturen iets lager mag zijn (WP-run stopt obv ruimte temperatuur rond 17u).

Weet iemand waar in de regeling het verschil zit bij de keuze tussen afgifte door vloerverwarming of fancoil?
Wat bedoel je met een nachtverlaging van 1k?

Heb als eerste stap hier nu ook onze stooklijn aangepast naar 35/55 bij 15/-10 komende van 45/70 bij 15/-15.
Bij de sensoren info zie ik een buitentemperatuur aanwezig. Bij de instellingen staat deze van de buitenunit nochtans af. Indien ik deze actief zet krijg ik errorcode H1-00: Probleem buitentemperatuursensor .

Geen idee waarom hij die niet kan gebruiken maar waar haalt hij anders de temperatuur vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:53:

Als je de weersafhankelijke regeling gebruikt wordt je vertrek water voor de verwarring automatisch warmer naarmate het kouder wordt.

Deze instelling staat volgens mij standaard aan. Ik zie er in mijn geval ook de meerwaarde niet van in aangezien ik in een recent gebouwde en goed geïsoleerde woning woon. Maar er staat ook bij dat dit meer bedoeld is voor gebieden met een koude klimaat...

Dit zorgt er alleen maar voor dat de warmtepomp rond 0 gr onnodig hard moet werken met de bijkomende defrosts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:53:

Als je de "perfecte" stooklijn hebt, stop je precies die warmte je huis in, die je ook verliest, en je dus een constante temperatuur hebt. Maar door defrost zal pauzes krijgen in het verwamen. Het automatisch iets (extra) ophogen stooklijn is dus het idee erachter om dit op te lossen.

Dus zou zeggen: probeer eens zonder, kijken of je niet veel last hebt van defrost, en anders kun je dat middels deze instelling verbeteren.

[ Voor 9% gewijzigd door danny.s op 24-11-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
danny.s schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:04:
[...]

Als je de "perfecte" stooklijn hebt, stop je precies die warmte je huis in, die je ook verliest, en je dus een constante temperatuur hebt. Maar door defrost zal pauzes krijgen in het verwamen. Het automatisch iets (extra) ophogen stooklijn is dus het idee erachter om dit op te lossen.

Dus zou zeggen: probeer eens zonder, kijken of je niet veel last hebt van defrost, en anders kun je dat middels deze instelling verbeteren.
Ah bedankt voor je uitleg

Ik had de relatie met de Defrost nog niet gelegd
Inderdaad de komende periode maar eens kijken hoe vaak wij een Defrost krijgen en wat dit met de binnen temperatuur doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
danny.s schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:04:
[...]

Ik vermoed juist dat deze instelling zorgt voor méér defrosts, want hij moet dan harder werken...
Ik denk dat we in Nederland prima zonder deze functie kunnen, mits jouw woning goed geïsoleerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barse87 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:45:
[...]

Ik vermoed juist dat deze instelling zorgt voor méér defrosts, want hij moet dan harder werken...
Ik denk dat we in Nederland prima zonder deze functie kunnen, mits jouw woning goed geïsoleerd is...
Ik heb dit een tijdje gebruikt, maar het werkt (iig voor mij) eerder averechts. Het idee is om de aanvoer wat te verhogen om de verloren tijd/vermorgen door de defrosts te compenseren, maar dan ga je dus juist veel meer vermogen vragen als dat juist lastiger gaat = alleen nog maar meer defrosts. Met de setting op bereik 8C (dus van +4 tot -4) gaat dat iets beter, omdat je dan al eerder begint met het verhogen van je stooklijn. Als je dus vloerverwarming met een flinke massa hebt (die flink wat vermogen gaat opslurpen om omhoog te komen in de Ta) kan je hier beter wat eerder mee beginnen als de temperatuur daalt. Ik heb het zelf nu weer uitgezet.

Mogelijk werkt dit wel/beter als je wat minder thermische massa hebt, zoals bij een systeem met radiatoren.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 24-11-2023 16:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Nergens kunnen vinden wat de wijzigingen in de firmware zijn. Ik heb dit gewoon geïnstalleerd zonder problemen. Na de update wederom parameter [9-0C] gecontroleerd (hysterese kamerthermostaat), maar helaas nog steeds niet op 0.5 graden in te stellen.
Probeer eens die modulatie een flink stuk kleiner te zetten (2 tot 3K ipv 7) en evt. je stooklijn nog eens wat te verlagen. Daarnaast heb ik altijd begrepen dat die modulatie best wat tijd nodig heeft om je woning (lees: vertragingstijd bij opwarming en afkoeling) te leren kennen en zich daarop in te regelen. Bij mij en vele anderen hier werkte het (voorheen) ook niet goed, maar als je dit wil proberen geef het dan wel even een kans.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 24-11-2023 16:26 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 07:43

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Arjanvdzwaag schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:57:
Nu de temperatuur kouder wordt gaan onze warmtepompen zo nu en dan een defrost uitvoeren.

Ik kwam deze twee video’s tegen waarin je goed kunt zien wat er gebeurd:

[YouTube: Warmtepomp in Defrost]

[YouTube: Wat gebeurt er met Defrosten]
In plaats van een defrost programma heb ik gewoon een kacheltje op de buitenunit geplaatst :Y)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
Toppe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:29:
[...]

In plaats van een defrost programma heb ik gewoon een kacheltje op de buitenunit geplaatst :Y)
Sowieso moet je gewoon je buitenunit in de woonkamer zetten. Dan heb je een perpetuum mobile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Toppe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:29:
Hoe kan je het defrost programma aanpassen? Ik ben ook nieuwsgierig wat voor kacheltje je dan geplaatst hebt en hoe je die dan aanstuurt. Het grote voordeel is (neem ik aan) de WP lekker door kan tijdens defrost.

Tijdens mijn eerste defrosts zag ik dat direct de BUH gebruikt werd en het was in 5 minuten gepiept, maar wel 2x uit/aan schakelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mawashigeri schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:54:
[...]

Hoe kan je het defrost programma aanpassen? Ik ben ook nieuwsgierig wat voor kacheltje je dan geplaatst hebt en hoe je die dan aanstuurt. Het grote voordeel is (neem ik aan) de WP lekker door kan tijdens defrost.

Tijdens mijn eerste defrosts zag ik dat direct de BUH gebruikt werd en het was in 5 minuten gepiept, maar wel 2x uit/aan schakelen natuurlijk.
Niet heel bijzonder, het is een master b 300 ced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Toppe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:04:
Da's jammer, ik dacht dat je een interessant idee had in plaats van onzin kletsen.

Ik had gekeken naar mogelijk deze mat op de muur achter het buitendeel:
https://www.verwarminghan...d-warmtemat-300-watt.html

[ Voor 23% gewijzigd door mawashigeri op 24-11-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:04:
[...]

Ik adviseer model HAFLA-35L >:)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Die is handiger, scheelt me weer het dak op klimmen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:10:
[...]

Da's jammer, ik dacht dat je een interessant idee had in plaats van onzin kletsen.

Ik had gekeken naar mogelijk deze mat op de muur achter het buitendeel:
https://www.verwarminghan...d-warmtemat-300-watt.html
Vergeet dit hele idee maar. Als je wel eens een compleet dichtgevroren/-besneeuwde buitenunit hebt geprobeerd te ontdooien met warm water en een verfbrander dan kom je er wel achter dat je met warmte van buiten niet zo heel makkelijk het aangevroren ijs wegkrijgt. De normale ontdooiprocedure werkt vanuit de kern van de lamellen én op de compressor en zal altijd veel efficiënter zijn c.q. beter werken dan straling van buiten.

Je kan beter naar een drain-pan heater of warmtelint kijken als je een nuttige investering voor de winter wil doen, die voorkomt bij heel extreem weer (stuifsneeuw m.n. is killling) dat de lekbak dikvriest waardoor de boel helemaal vastloopt (been there, stukje hierboven is ervaring). Edit: Zie ook dit draadje voor de nodige voorbeelden van dichtgevroren buitenunits. Ik heb ernaar gekeken maar vind dit zelf toch het meerverbruik niet waard die ene keer per 5-10 jaar dat dit gebeurd.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 24-11-2023 17:32 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
RonJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:18:
[...]
Vergeet dit hele idee maar. Als je wel eens een compleet dichtgevroren/-besneeuwde buitenunit hebt geprobeerd te ontdooien met warm water en een verfbrander dan kom je er wel achter dat je met warmte van buiten niet zo heel makkelijk het aangevroren ijs wegkrijgt. De normale ontdooiprocedure werkt vanuit de kern van de lamellen én op de compressor en zal altijd veel efficiënter zijn c.q. beter werken dan straling van buiten.

Je kan beter naar een drain-pan heater of warmtelint kijken als je een nuttige investering voor de winter wil doen, die voorkomt bij heel extreem weer (stuifsneeuw m.n. is killling) dat de lekbak dikvriest waardoor de boel helemaal vastloopt (been there, stukje hierboven is ervaring). Ik vind dit zelf het meerverbruik niet waard die ene keer per 5-10 jaar dat dit gebeurd.
In de basis heb je gelijk: zit 'ie eenmaal dicht dan ben je zeker te laat.

Maar om toch even door te redeneren: als je voor dat dat moment al een tijdje kan opwarmen (juist met infrarood) dan kan je wellicht voorkomen dat het dichtslibt... druipwater dat met pech direct weer aanvriest is natuurlijk wel een probleem.
Ik zag dat de 'heat exchanger mid temp' tot ca. -6 mag en dat daaronder defrost aangezet wordt / kan worden. Dat geeft mogelijk een trigger om een regellus toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:31:
[...]

Maar om toch even door te redeneren: als je voor dat dat moment al een tijdje kan opwarmen (juist met infrarood) dan kan je wellicht voorkomen dat het dichtslibt... druipwater dat met pech direct weer aanvriest is natuurlijk wel een probleem.
Ik zag dat de 'heat exchanger mid temp' tot ca. -6 mag en dat daaronder defrost aangezet wordt / kan worden. Dat geeft mogelijk een trigger om een regellus toe te voegen.
Het probleem ontstaat onderin de buitenunit doordat het afvoergat langzaam dichtvriest en er een enorme plak ijs onderin ontstaat. Zie ook de edit met link hierboven voor een extreem voorbeeld. Dat los je denk ik niet op, als je het al niet erger maakt, door actief de achterkant te gaan verwarmen. Makkelijkste/goedkoopste is een temperatuur geschakeld verwarmingslint (bedoeld voor waterleidingen en regelkasten). Duurdere maar meer OEM-oplossing is een drain-pan met heater kit van Daikin zelf of een Zweedse aftermarket kit waar ik zo 1,2,3 de naam niet meer van weet, die worden door de buitenunit print aangestuurd. Die regellus moet er dus al zijn. Misschien kan je in de documentatie daarvan vinden welke aansluitpinnen dat zijn en daar eens op meten of je daar misschien wat mee kan?

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
RonJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:37:
[...]

Het probleem ontstaat onderin de buitenunit doordat het afvoergat langzaam dichtvriest en er een enorme plak ijs onderin ontstaat. Zie ook de edit met link hierboven voor een extreem voorbeeld. Dat los je denk ik niet op, als je het al niet erger maakt, door actief de achterkant te gaan verwarmen. Makkelijkste/goedkoopste is een temperatuur geschakeld verwarmingslint (bedoeld voor waterleidingen en regelkasten). Duurdere maar meer OEM-oplossing is een drain-pan met heater kit van Daikin zelf of een Zweedse aftermarket kit waar ik zo 1,2,3 de naam niet meer van weet, die worden door de buitenunit print aangestuurd. Die regellus moet er dus al zijn. Misschien kan je in de documentatie daarvan vinden welke aansluitpinnen dat zijn en daar eens op meten of je daar misschien wat mee kan?
Ik ga eens zoeken ;) Dit wordt mijn eerste winter, maar het is ook leuk allerlei opties uit te zoeken en vooral te kijken wat er kant-en-klaar beschikbaar is t.o.v. mooie DIY oplossingen.

Een verwarmingslint van ca. 4 meter heb je al voor 80 euro, het verbruik is ca. 10W per meter!

Edit1: ik heb nog een 120W kerstsnoer met ouderwetse lampjes liggen, dan is 'ie mooi verlicht ook!
Edit2: dit is die Zweedse drainage verwarmer
Afbeeldingslocatie: https://www.climaco.com/wp-content/uploads/2019/06/Pancake_5_Eco_slang.png

[ Voor 9% gewijzigd door mawashigeri op 24-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 07:55
RonJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:21:
Probeer eens die modulatie een flink stuk kleiner te zetten (2 tot 3K ipv 7) en evt. je stooklijn nog eens wat te verlagen. Daarnaast heb ik altijd begrepen dat die modulatie best wat tijd nodig heeft om je woning (lees: vertragingstijd bij opwarming en afkoeling) te leren kennen en zich daarop in te regelen. Bij mij en vele anderen hier werkte het (voorheen) ook niet goed, maar als je dit wil proberen geef het dan wel even een kans.
Ik denk dat je de intelligentie van de Daikin modulatie overschat. Het is een heel simpel als-dan algoritme, met grote correctiestappen, althans bij mij wel. Het werkt wel goed als je stooklijn ongeveer goed staat, en defrosts geen ijs in het eten gooien.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Barse87 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:02:
[...]

Nee die staat bij mij pas toegestaan op -12. Ik bedoel deze instelling:
[Afbeelding]
Interessant wel. Bij mij is deze ook ingesteld op (1) door de installateur.

Maar als je een goede stooklijn en een aardig geïsoleerd huis hebt, is deze instelling dus in principe niet nodig? Zorgt vooral voor veel meer verbruik rond de 0 graden als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
mawashigeri schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:31:
[...]

Zoals je zegt: druipwater. Het is alsof je met een spray fles met water net boven het vriespunt in op de achterkant van een vriezer sluit: het probleem wordt alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VeFLaWqAB43m7tIGJZUdiQ4lzsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaE4ZJAE1OFLgfvtbjGjesYo.jpg?f=fotoalbum_large

Tja. En waar beginnen we dan met de troubleshoot ....?

Edit: buh setting van beperkt naar sww only. Des run op 20h00 gezet en nu lijkt buh wel aan te gaan (sww tank was al 53gr). Ik dacht dat bij beperkt, toch buh aan zou gaan bij de des run vanaf 53gr ?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzSXGC8b6D8l_TvvgMJWvkNh_jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uudpfxBiOpsiNfryJlV1CeEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: zie ik net toch weer;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30JP9Gg31xMPsaRYEAhEj3zdmz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMhwvqOT1J898KxypjIdkEQ3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door PCJR op 25-11-2023 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
Siro schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:54:
[...]

Wat bedoel je met een nachtverlaging van 1k?

Heb als eerste stap hier nu ook onze stooklijn aangepast naar 35/55 bij 15/-10 komende van 45/70 bij 15/-15.
Bij de sensoren info zie ik een buitentemperatuur aanwezig. Bij de instellingen staat deze van de buitenunit nochtans af. Indien ik deze actief zet krijg ik errorcode H1-00: Probleem buitentemperatuursensor .

Geen idee waarom hij die niet kan gebruiken maar waar haalt hij anders de temperatuur vandaan?
1k = 1 graad. Dus overdag mag het 20 graden zijn en in de “nacht” 19.

Buitentemperatuur haalt hij uit de buitenunit tenzij er een separate buitensensor is aangesloten, maar dat is niet standaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MajaMestreech
RonJ schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:21:
[...]
[...]

Ik ben erachter gekomen waarom Modulatie bij mij niet goed werkte. Zoals ik hierboven schreef ging bij 21.4 graden de WP uit. Echter, dit kwam niet door die temperatuur, maar door het tijdschema van de Vertrekwaterregeling. Dus niet het tijdschema van de Kamerthermostaat regeling, dat stond al uit. Ik heb een aantal keer de installatie omgezet naar Vertrekwaterregeling en toen ook een tijdschema ingesteld (op de WP, kan niet in Onecta). Dat tijdschema stond nog aan en had blijkbaar invloed op de regeling terwijl de installatie weer in modus Kamerthermostaat staat. Heel vreemd, maar waar. Zeer waarschijnlijk dat de Modulatie regeling niet goed kon werken omdat op de achtergrond de stooklijn door het tijdschema van de vertrekwaterregeling nog altijd de temperatuur van het vertrekwater bepaalde.

Vanochtend met een setpoint van 20.5 ging de WP aan terwijl het 20.4 graden was (dus niet zakken tot 20.0 en dan pas aan gaan) en de maximale waarde van de temperatuur is 21.1 geweest. Nu maar eens vannacht aan laten en kijken wat de temperatuur morgen is. Maar vooralsnog lijkt het toch te werken.

Overigens mijn stooklijn loopt van 28 graden tot 33 graden, dus redelijk laag. Max modulatie van 7 heeft dan inderdaad niet veel zin, die zal ik nog terugzetten naar 3 graden.

Dank allen voor de tips. Na 2 jaar proberen misschien dan toch de Daikin Altherma 3 op 1 temperatuur instellen en dan dag en nacht lekker zuinig laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MajaMestreech schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 22:54:
[...]

Ik ben erachter gekomen waarom Modulatie bij mij niet goed werkte. Zoals ik hierboven schreef ging bij 21.4 graden de WP uit. Echter, dit kwam niet door die temperatuur, maar door het tijdschema van de Vertrekwaterregeling. Dus niet het tijdschema van de Kamerthermostaat regeling, dat stond al uit. Ik heb een aantal keer de installatie omgezet naar Vertrekwaterregeling en toen ook een tijdschema ingesteld (op de WP, kan niet in Onecta). Dat tijdschema stond nog aan en had blijkbaar invloed op de regeling terwijl de installatie weer in modus Kamerthermostaat staat. Heel vreemd, maar waar. Zeer waarschijnlijk dat de Modulatie regeling niet goed kon werken omdat op de achtergrond de stooklijn door het tijdschema van de vertrekwaterregeling nog altijd de temperatuur van het vertrekwater bepaalde.

Vanochtend met een setpoint van 20.5 ging de WP aan terwijl het 20.4 graden was (dus niet zakken tot 20.0 en dan pas aan gaan) en de maximale waarde van de temperatuur is 21.1 geweest. Nu maar eens vannacht aan laten en kijken wat de temperatuur morgen is. Maar vooralsnog lijkt het toch te werken.

Overigens mijn stooklijn loopt van 28 graden tot 33 graden, dus redelijk laag. Max modulatie van 7 heeft dan inderdaad niet veel zin, die zal ik nog terugzetten naar 3 graden.

Dank allen voor de tips. Na 2 jaar proberen misschien dan toch de Daikin Altherma 3 op 1 temperatuur instellen en dan dag en nacht lekker zuinig laten draaien.
Mooi dat je dit uitgevonden hebt, maar wat bizar dat dit schema gewoon blijft werken als je m weer op thermostaatregeling zet. Dat verwacht toch niemand.

Misschien ga ik het ook maar weer eens proberen met modulatie. Stooklijn staat hier precies 1K lager dan de jouwe op beide punten, maar heb af en toe toch dat ie even een paar uur uitgaat op nét het verkeerde moment en dan voelt het toch al snel kouder aan als de vloer afkoelt. Zet ik m echter nog lager dan wordt ie juist onzuiniger en krijg ik af en toe weer gependel.

offtopic:
Daikin is net VAG, leuke hardware die erg zuinig kan draaien, maar de software zuigt apenballen en ze zijn vanwege de organisatiestructuur werkelijk gewoon niet in staat hier een kwaliteitsstap in te maken, al zouden ze het willen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 09:13
Oke, ik heb 2 issues.

1. Het koelt af in huis. Hij is dus met de huidige settings niet in staat het op temperatuur te houden, dus ik moet iets aanpassen, maar ik weet niet wat.

2. In huis is het nu volgens Netatmo 20.8, maar volgens Madoka is het 21,5. Dat is 0.7 graad verschil, oftewel, ik moet dus een aanpassing (laten?) doen waarbij de Madoka de huidige temperatuur, die hij als 21,5 meet, als 21 gaat zien. Dat zit veel meer in de richting, maar hoe doe ik die aanpassing?

Als Madoka namelijk 22 meet stopt ie, maar in realiteit is het dan 21.3, dus als Madoka 21 leest gaat ie weer aan, maar dan is het in werkelijkheid 20,6. Daar wil ik vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door Just_A_User op 25-11-2023 12:29 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:26:
[Afbeelding]

Edit: buh setting van beperkt naar sww only. Des run op 20h00 gezet en nu lijkt buh wel aan te gaan (sww tank was al 53gr). Ik dacht dat bij beperkt, toch buh aan zou gaan bij de des run vanaf 53gr ?!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je tijdens de desinfectie óf gedoucht óf ergens aan de instellingen gezeten? Ik heb dit namelijk ook wel eens. Als je net tijdens de desinfectie een setting aanpast dan reset ie de MMI en daarmee de timer en krijg je deze error. Zelfde verhaal als tijdens die timer er flink water gepakt wordt en je dus de stilstandsperiode niet haalt omdat de boel teveel afkoelt. Dan zit je weer een week tegen een rood knipperende led aan te kijken tenzij je 'm zelf weer verplaatst.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de boel wel of niet 60 graden geworden uiteindelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:29:
[...]

Heb je tijdens de desinfectie óf gedoucht óf ergens aan de instellingen gezeten? Ik heb dit namelijk ook wel eens. Als je net tijdens de desinfectie een setting aanpast dan reset ie de MMI en daarmee de timer en krijg je deze error. Zelfde verhaal als tijdens die timer er flink water gepakt wordt en je dus de stilstandsperiode niet haalt omdat de boel teveel afkoelt. Dan zit je weer een week tegen een rood knipperende led aan te kijken tenzij je 'm zelf weer verplaatst.
Nee, volgens mij niks van dat alles. Beetje water mss maar geen douche dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:34:
[...]

Is de boel wel of niet 60 graden geworden uiteindelijk?
Jup. Of t de 40min vol had gehouden kan ik nog niet controleren.

Pagina: 1 ... 62 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma