Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

piieter schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:43:
[...]

Vraag: Zijn dit de instellingen die je kunt zien als "gebruiker", "gevorderde gebruiker" of als "installateur"?

Nog een vraag: Komen die Field-codes van de diverse Daikin wamtepompen een beetje met elkaar overeen, of heeft een wandmodel bijvoorbeeld heel andere codes dan een vloermodel?
Ik bedoel dus niet dat sommige codes bij het ene type wel kunnen voorkomen, maar bij een ander type niet.
Het gaat mij om de Field-codes die bij allemaal wél voorkomen.

Alvast bedankt!
(https://docs.google.com/s...PXVyTQMqI/htmlview?pli=1#)

Is die sheet ook te importeren?

[ Voor 9% gewijzigd door Teejbeej op 19-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:59

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Moet je met de hand doen, inloggen als installateur en dan kan je ze redelijk eenvoudig overnemen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:57:
[...]

Die Madoka vind ik maar een primitief geval; niet eens op afstand te bedienen en programmeren op halve graden kan niet (zie eerdere posts).
Het op afstandsbediening zit bij Daikin in de Altherma zelf, niet in de Madoka en daar is een logische keus voor: je kan in de Madoka app ook zaken zoals verbruik, tank temperatuur en dergelijke inzien. Als je dat via een Madoka wil laten gaan dan is dat je beperkte factor en dat wil je niet.

Even een wifi stick halen voor dat ding en je kan hem prima op afstand bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:32:
[...]

Het op afstandsbediening zit bij Daikin in de Altherma zelf, niet in de Madoka en daar is een logische keus voor: je kan in de Madoka app ook zaken zoals verbruik, tank temperatuur en dergelijke inzien. Als je dat via een Madoka wil laten gaan dan is dat je beperkte factor en dat wil je niet.

Even een wifi stick halen voor dat ding en je kan hem prima op afstand bedienen.
Madoka app?? De enige madoka app (madoka assistent) die ik heb kunnen vinden werkt obv bluetooth en moet je telkens opnieuw verbinden (en dan moet je er ook nog zo’n beetje naast staan), en dan nog kan je er voor zover ik weet niks mee.
En waar prik je die wifi stick dan in? Zegt me helemaal niks zo….
Ik vind het geheel van bedienen bij Daikin niet bijster klantgericht… wil je het menu in van de binnenunit, dan moet je op het ding zelf doen (hij zal maar bij je op zolder staan….), graden instellingen Madoka vs unit wijken af (madoka halve graden, unit hele), madoka niet op afstand te bedienen, madoka een zielig primitief zeer slecht leesbaar schermpje, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:30:
[...]

Moet je met de hand doen, inloggen als installateur en dan kan je ze redelijk eenvoudig overnemen.
Snap ik, maar het gaat mij om de gehele sheet met andere input als vergelijk. Zou handig zijn als je die in numbers (iOS) zou kunnen importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:55:
[...]

Snap ik, maar het gaat mij om de gehele sheet met andere input als vergelijk. Zou handig zijn als je die in numbers (iOS) zou kunnen importeren.
Kopiëren plakken? Ik dacht dat je die lijst direct in je Daikin wou zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:54:
[...]

Madoka app?? De enige madoka app (madoka assistent) die ik heb kunnen vinden werkt obv bluetooth en moet je telkens opnieuw verbinden (en dan moet je er ook nog zo’n beetje naast staan), en dan nog kan je er voor zover ik weet niks mee.
En waar prik je die wifi stick dan in? Zegt me helemaal niks zo….
Ik vind het geheel van bedienen bij Daikin niet bijster klantgericht… wil je het menu in van de binnenunit, dan moet je op het ding zelf doen (hij zal maar bij je op zolder staan….), graden instellingen Madoka vs unit wijken af (madoka halve graden, unit hele), madoka niet op afstand te bedienen, madoka een zielig primitief zeer slecht leesbaar schermpje, etc
https://www.daikin.nl/nl_...-started-with-onecta.html

Even Google’n brengt je een heel eind.

Maar wat wil je zelf instellen? Doorgaans is het 1 keer van alles in stellen en niet meer aankomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

danny.s schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:06:
[...]

De Madoka ondersteunt wel halve graden. Het is de Onecta app waar je alleen hele graden kunt instellen in je programma.
Dat zuigt toch echt wel big time. Over het algemeen heel tevreden over Daikin, maar dit is gewoon suf.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:25:
[...]

Ik bedoel ook een echte omschrijving.
[Afbeelding]

Ik lees nergens wat de waarde BEPERKT nu voor gevolgen heeft...
Toegestaan; ok, backup heater mag altijd aan zonder limiet.
Alleen SWW; ok, BUH mag alleen voor SWW aan. (nog de vraag, wanneer dan?...)

Maar "beperkt"? ;(
Vreemd genoeg kunnen ze er in de bijlage 'Tabel lokale instellingen' (pagina 5/11 in mijn geval) wél duidelijk over zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfwgYX1Jto7lR-FSAfoz8jPqQuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZJpheaC0K0uTBtQNvdAAlSA1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:00:
[...]

https://www.daikin.nl/nl_...-started-with-onecta.html

Even Google’n brengt je een heel eind.

Maar wat wil je zelf instellen? Doorgaans is het 1 keer van alles in stellen en niet meer aankomen
En nog ben ik niet wijzer…. Die link gaat over het opvoeren van je airco units in de ONECTA app. Das voor mij ouwe koek want die zitten er sinds installatie al in net als de wp. Het gaat mij om dat suffe Madoka apparaat.
(Wellicht ter oriëntatie: ik ben voorheen altijd een Nest gewend).
En..: of je nu 1x, 2x of tigx iets wilt instellen op de binnenunit dan nog is het in deze tijd bezopen dat je daarvoor naar het apparaat toe moet.
Dus, ondanks dat ik je inbreng op prijs stel kan ik er wijzig mee…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:57:
[...]

En nog ben ik niet wijzer…. Die link gaat over het opvoeren van je airco units in de ONECTA app. Das voor mij ouwe koek want die zitten er sinds installatie al in net als de wp. Het gaat mij om dat suffe Madoka apparaat.
(Wellicht ter oriëntatie: ik ben voorheen altijd een Nest gewend).
En..: of je nu 1x, 2x of tigx iets wilt instellen op de binnenunit dan nog is het in deze tijd bezopen dat je daarvoor naar het apparaat toe moet.
Dus, ondanks dat ik je inbreng op prijs stel kan ik er wijzig mee…
Die link gaat over ONECTA, het cloud platform van Daikin

Ik ben blij dat je niet al die instellingen op de Madoka zelf kan doen, iemand drukt verkeerd en poef; daar gaan je instellingen.

Niet zo negatief doen over Daikin :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdheuve
  • Laatst online: 20:05
Ik heb een zelfde probleem, de "target evaporation" temperatuur en het debiet gaan op en het daar bij behorende stroomverbruik (in ampere). Ik heb ook de overshoot op 4 graden staan met de hoop dit te verbeteren. Dit lijkt hetzelfde probleem te zijn. Hier een vloerverwarming van ca 70m2 die altijd open staat en radiatoren die gedeeltelijk open staan.

Ik heb geen grafiek van home wizard, maar dit lijkt hetzelfde probleem te zijn.

Data afkomstig van ESP Altherma.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD-2biiM1IyoNXcrn9bZe_zbu3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTd2BknWrYBP5keeWobAxJDH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKIp_NhPaNo36epE8CMqS-LLuD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5K6hBv76tjAFfzwy75h8nkYA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qixtn4fKqO1xsqoWVMj6qfGktq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QQYoCqo8J2LyEvgnABwAB8dK.png?f=fotoalbum_large
wtenboske schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:38:
Mijn warmtepomp draait sinds januari. Uiteraard was deze zo ingesteld dat de installateur zeker wist dat hij geen koudeklachten zou krijgen, wat ten koste ging van de efficiëntie. Met de info op dit forum heb ik dat direct aangepast en sindsdien draait het geheel mooi rustig met runs van meerdere dagen bij voldoende warmtevraag.

Het enige fenomeen wat ik nog heb en hier ook over lees, zijn kleine fluctuaties in het opgenomen vermogen. Aangezien ik positieve bericht las over de overregeling, heb ik die vanochtend maar eens geactiveerd, op 4C.

[Afbeelding]

Grafiek is op basis van HomeWizard meter op alleen de warmtepomp. Om 09:30 heb ik de overregeling op 4C gezet. Het enige effect is dat de schommelingen alleen maar groter worden. Ik word er nog niet echt enthousiast van en heb 'm maar weer uitgezet. Overigens kan ik in het menu de overregeling niet volledig uitzetten, 1C is het minimum. Wellicht verklaart dat de kleine schommelingen vóór het verhogen (op basis van 1C) en de grote erna (op basis van 4C).

Mocht iemand nog tips hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:01:
[...]

Die link gaat over ONECTA, het cloud platform van Daikin

Ik ben blij dat je niet al die instellingen op de Madoka zelf kan doen, iemand drukt verkeerd en poef; daar gaan je instellingen.

Niet zo negatief doen over Daikin :')
Ik ben uiterst positief over Daikin als het om hun apparaten gaat zoals de wp en airco’s. De bediening echter laat zwaar te wensen over….
Bij airco bv: indien je (heel bewust) bepaalde instellingen hebt gedaan op de airco en een ander zet hem ter plekke mbt de afstandsbediening aan (waarop nog ‘de vorige’ instellingen stonden) dan worden de instellingen van de ONECTA gewoon genegeerd en overschreven. De kamerthermostaat is qua scherm natuurlijk een volstrekt lachertje. En ‘iemand drukt verkeerd en poef; daar gaan je instellingen’ zal alleen gebeuren indien de fabrikant daar niet een ‘weet u het zeker-keuze’ tussen zet (wat te doen gebruikelijk is bij dergelijke ‘gevaren’). En zoals gezegd het MOETEN bedienen van de binnenunit op de unit zelf is volstrekt belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:58:
[...]

Kopiëren plakken? Ik dacht dat je die lijst direct in je Daikin wou zetten :)
Nope das niet de bedoeling. Ik wil dat sheet importeren in Numbers (of excel), je kan de zaak dan veel makkelijker aflezen en vergelijken.
Nogal een gefröbel om dat te kopiëren en te plakken…..

[ Voor 12% gewijzigd door Teejbeej op 19-11-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:11:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Ik wil dat sheet importeren in Numbers (of excel), je kan de zaak dan veel makkelijker aflezen en vergelijken.
Button vergelijk selecteren en de namen selecteren van de installaties die je wilt vergelijken? Of de file exporteren (volgens mij was dat ook een optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

WillumC schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:09:
[...]

Button vergelijk selecteren en de namen selecteren van de installaties die je wilt vergelijken? Of de file exporteren (volgens mij was dat ook een optie).
De boel is wellicht ‘Windows oriented’ :r
Ik ben van OS en iOS, zou hem willen importeren op mn ipad (ben al aan het k*tten met selecteren, kopiëren en plakken maar dat gaat maar stukje bij beetje en je moet daarna de hele boel trachten te fatsoeneren…)
Ik zie nergens een exporteren optie….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:30:
[...]

Ik ben van OS en iOS, zou hem willen importeren op mn ipad (ben al aan het k*tten met selecteren, kopiëren en plakken maar dat gaat maar stukje bij beetje en je moet daarna de hele boel trachten te fatsoeneren…)
check dm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
mawashigeri schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:35:
[...]

Misschien instelling [F-0D] bedrijfsmodus pomp? Als die op 1 staat (monster) dan zal de pomp zo nu en dan aangaan om het water te temperaturen! Alleen in het geval van aanvoerwater temperatuurregeling.

Die monsterafname kan je nog beïnvloeden, de pompsnelheid kan begrensd worden met [9-0E], bijvoorbeeld op 8 zetten om de pompsnelheid tot 60% te beperken.
Nee de pomp staat op 60% ( geen monster) temperatuur aanvoer weersafhankelijk via externe lamerthermostaat evohome.

Iemand anders nog een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:30:
[...]

Je opent die pagina op je iPad in Safari, loopt naar je WP en je doet je ding. Waarom wil je in vredesnaam een pagina importeren in Pages die er dan zo ongeveer het zelfde uit gaat zien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:14
Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:03:
[...]

Je opent die pagina op je iPad in Safari, loopt naar je WP en je doet je ding. Waarom wil je in vredesnaam een pagina importeren in Pages die er dan zo ongeveer het zelfde uit gaat zien?
Inderdaad, Ik neem gewoon een foto van elke pagina (ook goed voor referentie als je later eens wilt terug kijken) en typ het over in de excel sheet. Daarna is het alleen maar de wijzigingen bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Laatst online: 29-08 12:23
roykamerman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:27:
Goedenmiddag, herkent iemand het volgende:

Mijn daikin altherma 3 vloermodel pompt in cv bedrijf ergens tussen de 7 en 11 liter per minuut rond. Er staat altijd minimaal 1 grote t33 radiator open. Op het moment dat de warmtepomp relais uit gaat stopt de compressor en de pomp. De pomp start vlak daarna altijd nog even op pompt heel kort met een flow van 10 a 11 liter en stopt dan definitef. Waarom de pomp voor deze korte periode aan gaat is mij onduidelijk. Is dit bij iemand bekend? Sporadisch, en ik heb geen idee door welke parameter dit komt begint de pomp echter alsdan het water met 25 liter per minuut voor een lange tijd rond te pompen voordat deze dan stopt. Compressor, thermostaatvraag, backup, ontdooien etc staan op dat moment uit. Ik heb zelf het idee dat de warmtepomp dan de retourtemperatuur wil laten dalen maar ik krijg er geen vinger achter. Het is in ieder geval door de hoge pompsnelheid zeer storend qua geluid. Iemand hier dezelfde ervaring mee? Is dit op te lossen?
Inmiddels heb ik de volgende theorie hierover, de warmtepomp staat ingesteld op weersafhankelijk met de eevohome thermostaat. Momenteel is dit 34 graden met een delta t van 6 voor radiatoren. De overregeling staat op 6 graden. De warmtepomp warmt het water rustig op en schiet vooral in de nacht ook sneller door de overregeling heen. Bij het bereiken van de 6 graden overregeling schakelt de compressor uit en begint de warmtepomp met 24 liter per minuut te pompen om de temperatuur weer omlaag te krijgen. Voor de overschreiding lag deze pompsnelheid op 8 a 10 liter per uur. Nadat het water weer onder de ingestelde aanvoertemperatuur is slaat de compressor weer aan de evohome zend op dat moment namelijk nog steeds een warmtevraag. De pomp blijft echter met 24 liter per minuut pompen aangezien de retourtemperatuur alsdan evenhoog is als de aanvoertemperatuur . Op het moment dat het verschil tussen aanvoer en retour weer binnen de marge.ligt gaat de pompsnelheid weer omlaag

Wie herkent dit? Wie kan mij helpen met een oplossing.

Helpt het om de overregeling terug te brengen of de aanvoer te verhogen zodat de radiatoren meer warmte kunnen afgeven? Is voor het rendement niet de meest wenselijke oplossing mijn inziens.

Alvast dank voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44
Senaxx schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:20:
[...]

Inderdaad, Ik neem gewoon een foto van elke pagina (ook goed voor referentie als je later eens wilt terug kijken) en typ het over in de excel sheet. Daarna is het alleen maar de wijzigingen bijhouden.
Idem, daarna rustig overtypen op een PC en een kopietje van de sheet maken. Zo kan ik eventuele wijzigingen terug herleiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiertz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 00:23
RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:47:
[...]

Dat blijft toch een probleem met warmtepompen, het vermogen luistert vrij nauw en als je voldoende wilt om voor een flinke isolatieverbetering het huis warm te houden, is ie daarna eigenlijk altijd te zwaar. Jammer dat leveranciers dan liever willen verkopen dan het eerlijke verhaal vertellen, namelijk dat je beter even had moeten wachten.

Ik heb bij mij thuis ook vooraf het vermogen moeten berekenen en na het nodige twijfelen ben ik voor een 6Kw gegaan, die is nu eigenlijk ook te zwaar en ik had achteraf liever toch een 4 gehad. Maar een echt koude winter moet ik nog meemaken en dat verschil is redelijk te verwaarlozen ;-).

De vertrekwaterregeling zit onder main zone -> control mode:
[Afbeelding]
Maar dat wil je in jouw geval juist niet, want dan ga je continu draaien en dan wordt je huis veel te warm. Ik zou deze dus lekker op (ext) RT control laten.

Je kan idd iets met de activatietemperatuur spelen, maar je wil wel gewoon kunnen verwarmen als het toch even fris wordt in het voor- en najaar, dus je wil de cutoff ook zeker niet te laag. Dat zal dan ook niet al teveel helpen. Ik zou je stooklijn voorlopig op 25-26C zetten (vlak) en je delta-T zo laag mogelijk (3 bij vloerverwarming) en dan eens kijken hoe lang je runs worden. Zo krijg je met een te zware pomp toch zo lang mogelijke runs. Als je weet hoe lang die duren kan je deze handvol korte runs met een tijdsschema sturen naar de gewenste momenten (bijv: in de ochtend voordat je gaat ontbijten en eind vd middag voordat je gaat eten en/of op de bank gaat zitten).
Het probleem is verholpen. We zijn terug naar 8-11 KW per dag aan totaal verbruik, in plaats van 50KW. Hartelijk dank voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 13:52

GJA

Wiertz schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:50:
[...]

Het probleem is verholpen. We zijn terug naar 8-11 KW per dag aan totaal verbruik, in plaats van 50KW. Hartelijk dank voor je hulp!
Wat heb je gedaan om het te verhelpen?
En heeft de hogere temperatuur van vandaag en gisteren er nog mee te maken?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
De hoge temperaturen van vandaag en gisteren hebben hier wel laten zien dat e.e.a. nog niet optimaal is ingesteld.

Bij 12 graden buiten zou de aanvoertemperatuur 27 graden moeten zijn (volgens schermpje ook), maar bij sensoren zie ik 30 graden. Ik denk dat dat komt door de overshoot (27+3)?

Daardoor wordt het wel echt te warm in huis met 21,7 graden in de woonkamer.

Hoe dit op te lossen? De delta T van 5 naar 3 graden zetten? Of helpt dat hier niet voor? Of is er een andere oplossing?

(Ik probeer 24/7 te draaien)

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 20-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wiertz
GJA schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:00:
[...]

Wat heb je gedaan om het te verhelpen?
En heeft de hogere temperatuur van vandaag en gisteren er nog mee te maken?
Stooklijn op 25 min, 26 max gezet. Delta T op 3, verwarming uit laten schakelen vanaf 14 graden.
En de vertrekregeling aangepast naar RT Control.

Het is uiteraard goed mogelijk dat de warme temperaturen ook geholpen hebben, dus ik blijf het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:03:
[...]

Tja… ieder zn ding ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Je probeert nu gewoon je gelijk te halen. Nergens voor nodig, Google sheets werkt hiervoor prima en er zijn meerdere wegen naar Rome alleen jij wilt via Canada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Wiertz schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:22:
[...]

Stooklijn op 25 min, 26 max gezet. Delta T op 3, verwarming uit laten schakelen vanaf 14 graden.
En de vertrekregeling aangepast naar RT Control.

Het is uiteraard goed mogelijk dat de warme temperaturen ook geholpen hebben, dus ik blijf het in de gaten houden.
Ik vermoed dat als je een verbruik van 50kwh had je eerder naar je instellingen van je BUH moet kijken, dus wanneer deze " bij " mag komen. Evenwichts instellingen e.d.
Met deze temperaturen zit ik ook op 5 a 7 kwh, dat is niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:35
Ik denk dat je even moet bedenken dat je op een topic zit wat over daikin warmtepomp instellingen gaat. Er zijn genoeg mensen die je (gratis en voor niets) willen helpen. Maar het helpt niet echt mee als je vervolgens gaat lopen pietlutten over een googlesheet/excelachtig dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:17:
De hoge temperaturen van vandaag en gisteren hebben hier wel laten zien dat e.e.a. nog niet optimaal is ingesteld.

Bij 12 graden buiten zou de aanvoertemperatuur 27 graden moeten zijn (volgens schermpje ook), maar bij sensoren zie ik 30 graden. Ik denk dat dat komt door de overshoot (27+3)?

Hoe dit op te lossen? De delta T van 5 naar 3 graden zetten? Of helpt dat hier niet voor? Of is er een andere oplossing?

Tja, bij mij was het ook zo ineens 21,5 graden met aanvoer van 26 delta t van 3. Dan maar even uit zetten inderdaad. Als ik de stooklijn 1 graad verlaag gaat hij niet eens aan en was het vanochtend nog 20,3 graden in de woonkamer. Lager kan dus niet in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiertz
smaij schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:56:
[...]

Ik vermoed dat als je een verbruik van 50kwh had je eerder naar je instellingen van je BUH moet kijken, dus wanneer deze " bij " mag komen. Evenwichts instellingen e.d.
Met deze temperaturen zit ik ook op 5 a 7 kwh, dat is niet zo spannend.
Dat klopt, zie mijn voorgaande posts. De BUH deed alles en de compressor niets meer.
Dit is dus nu verholpen met behulp van RonJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:38:
[...]

Je probeert nu gewoon je gelijk te halen. Nergens voor nodig, Google sheets werkt hiervoor prima en er zijn meerdere wegen naar Rome alleen jij wilt via Canada.
Ik probeer helemaal niks. Als ik het nou prettig vind om dat sheet in Numbers te hebben, wie ben jij dan om daar wat van te vinden (en dat uit te spreken)?
Dat is nergens voor nodig, want volstrekt off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Teejbeej schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:27:
[...]

Ik probeer helemaal niks. Als ik het nou prettig vind om dat sheet in Numbers te hebben, wie ben jij dan om daar wat van te vinden (en dat uit te spreken)?
Dat is nergens voor nodig, want volstrekt off topic.
De enige die hier vrijwel direct offtopic ging was jij zelf toen je begon over OS en iOS. Ik ben zelf ook fanatiek Apple gebruiker (en kan dus uit ervaring spreken) maar er is totaal geen reden waarom je iets in Numbers zou willen hebben. Sterker nog, ik zou het lijstje zelfs nog liever printen en bij de warmtepomp zelf leggen. Je kan dan namelijk ook direct gewoon de instellingen eenvoudig terug vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Hetisweergezell schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:57:
[...]

Ik denk dat je even moet bedenken dat je op een topic zit wat over daikin warmtepomp instellingen gaat. Er zijn genoeg mensen die je (gratis en voor niets) willen helpen. Maar het helpt niet echt mee als je vervolgens gaat lopen pietlutten over een googlesheet/excelachtig dingetje.
Manman, het enige wat ik heb gevraagd is hoe het sheet te importeren. Gelukkig zijn er leden die me daarbij helpen ipv het af te zeiken. Way to go mannen!
Zullen we verder lekker on topic blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Toppe schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:30:
[...]

De enige die hier vrijwel direct offtopic ging was jij zelf toen je begon over OS en iOS. Ik ben zelf ook fanatiek Apple gebruiker (en kan dus uit ervaring spreken) maar er is totaal geen reden waarom je iets in Numbers zou willen hebben. Sterker nog, ik zou het lijstje zelfs nog liever printen en bij de warmtepomp zelf leggen. Je kan dan namelijk ook direct gewoon de instellingen eenvoudig terug vinden.
Wie probeert er hier nou zn ‘gelijk’ te halen??
(Voor mij einde ‘diskussie’)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Rustig jongens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:19
Atomius schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:17:

Ik heb deltaT op 3 staan, en hij blijft hier steken op een aanvoer T van 27-28 graden (waar et volgende stooklijn nu 26 zou moeten zijn). Zou ik dT op 5 zetten, dan zou hij hier (verwacht ik) ook doorschieten naar 29 gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bingo, sinds gisteravond een graad omlaag gegaan op de aanvoertemp. En pendelen lijkt dit he? Buiten meer info van bv esp is hier weinig over te zeggen denk ik. (Beter nog, hoe evt te verhelpen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEFVeJFXZZvR7L_5Fjm5SaEqnB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSMIOyRNuoPa3i805cmmBjS8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfKONNee4YPeSi8is4FsqYFgTgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IudDOoW1u837UnIvPvDpg916.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
PCJR schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:09:
Bingo, sinds gisteravond een graad omlaag gegaan op de aanvoertemp. En pendelen lijkt dit he? Buiten meer info van bv esp is hier weinig over te zeggen denk ik. (Beter nog, hoe evt te verhelpen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is pendelen ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IePUUeQNq4F7KUMdOhsHNO65ALU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5X7deL7mgjcL1e3FGIBNt4R.jpg?f=fotoalbum_large

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:09:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet een graad omlaag gaan? ;)

@danny.s @smaij Thanks. Moet je je flowmeters nog losser draaien voor een hogere flow bij een lagere delta T?

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 20-11-2023 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:20:
[...]

@danny.s @smaij Thanks. Moet je je flowmeters nog losser draaien voor een hogere flow bij een lagere delta T?
Hoe bedoel je? B)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Even een vraag m.b.t. 'pendelen'
Vanaf wanneer is iets pendelen?

Wanneer ik naar mijn warmtepomp verbruik kijk volgens ESPAltherma, dan zie ik onderstaande grafiek.
Ik heb de 8kW variant met externe 300L vat.

De discussie ging er eerder al eens over of 115W mogelijk is, maar las veelal dat dit ergens rond 155W zou moeten zijn.
In de waardes die ik door krijg, zie ik dus wel van 115W tot circa 400W en soms een kleine uitschieter.
Wat zijn deze 115W dipjes?
Dat er 100W schommeling normaal zit (299-400), dat lijkt me wel normaal, maar die terugval naar 115W is mij dan onduidelijk.

Of komt dit doordat ik iedere paar seconden data binnen krijg en de P1 meter dit mogelijk met wat langere tussenpozen doet? (waar sluiten jullie de P1 meter overigens aan op de warmtepomp om deze gegevens te verkrijgen? Intern?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V02dQ7cDHZNI6Ipd-SAzEUO5C20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ckaHJcqTZMR1KSGkjEYE6Tlt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
WillumC schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:34:
Even een vraag m.b.t. 'pendelen'
Vanaf wanneer is iets pendelen?

Wanneer ik naar mijn warmtepomp verbruik kijk volgens ESPAltherma, dan zie ik onderstaande grafiek.
Ik heb de 8kW variant met externe 300L vat.

De discussie ging er eerder al eens over of 115W mogelijk is, maar las veelal dat dit ergens rond 155W zou moeten zijn.
In de waardes die ik door krijg, zie ik dus wel van 115W tot circa 400W en soms een kleine uitschieter.
Wat zijn deze 115W dipjes?
Dat er 100W schommeling normaal zit (299-400), dat lijkt me wel normaal, maar die terugval naar 115W is mij dan onduidelijk.

Of komt dit doordat ik iedere paar seconden data binnen krijg en de P1 meter dit mogelijk met wat langere tussenpozen doet? (waar sluiten jullie de P1 meter overigens aan op de warmtepomp om deze gegevens te verkrijgen? Intern?

[Afbeelding]
Pendelen is als je compressor telkens echt aan en uit gaat. (bij mijn ESPAltherma is een amperage van 0.5 gewoon uit (zal wel ergens een afwijking zijn, beetje vreemd dat het niet 0 is). Verder kun je jouw aanvoerwatertemperatuur met de retourwatertemperatuur vergelijken en als dit verschil kleiner wordt dat de ingestelde delta t dan is dat een extra indicatie dat de warmtepomp de warmte niet kwijt kan aan het warmteafgiftesysteem. (wat in feite de oorzaak van pendelen is).

Blijft de compressor aan staan en schommelt die gewoon wat (boven de 0.5 A) dan is die gewoon aan het moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Nou wat ik uit je post begreep was dat je systeem ging pendelen toen je een graad omlaag was gegaan in aanvoer. Als je dan vraagt wat je tegen het pendelen kan doen denk ik eerst aan niet een graad omlaag gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:00:
[...]

Nou wat ik uit je post begreep was dat je systeem ging pendelen toen je een graad omlaag was gegaan in aanvoer. Als je dan vraagt wat je tegen het pendelen kan doen denk ik eerst aan niet een graad omlaag gaan ;)
True, klopt helemaal. :)

Alleen het is warm genoeg in de wk. Dus het is of uit, of minder warm water door de vloer jassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:20:
[...]

Geen idee, ik heb zelf de flowmeters wat geknepen op de begane grond zodat als er boven een ruimte open gaat die automatisch wat "meer" krijgt. En lusjes waarvan ik weet dat deze kleiner zijn (bijv gang) wat minder stroming geven als de rest. Ik wil eigenlijk nog een keer met een warmtecamera aan de slag maar die heb ik helaas (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
Hallo,

Hoe kan ik de desinfectieprocedure die 1x per week plaatsvindt, op een ander tijdstip inplannen?
De bedoeling is om dit te laten doen als de zonnepanelen een goede opbrengst leveren.
Ik heb de menustructuur (voor installateur!) erop nagekeken, maar ik kan niet vinden, waar je de starttijd van de desinfectieprocedure kunt veranderen.
Bij "Installateursinstellingen"- "Warm tapwater" - "Omloop WTW" zie ik wel een desinfectie staan, maar daar kan ik geen datum en tijd invullen.

Kan iemand aangeven hoe ik dat in kan stellen?
Alvast bedankt!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:53
smaij schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:43:
[...]

Geen idee, ik heb zelf de flowmeters wat geknepen op de begane grond zodat als er boven een ruimte open gaat die automatisch wat "meer" krijgt. En lusjes waarvan ik weet dat deze kleiner zijn (bijv gang) wat minder stroming geven als de rest. Ik wil eigenlijk nog een keer met een warmtecamera aan de slag maar die heb ik helaas (nog) niet.
Ik heb het ook wel eens iemand zien doen met een IR-thermometer op de retour van de verdeler -> alle temperaturen ongeveer op dezelfde waarde krijgen is het doel (beste rendement).
Met een warmtecamera is wellicht nog mooier om snel overzicht te krijgen maar met een goedkoop IR-thermometertje kan het ook prima!

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

piieter schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:14:
Hallo,

Hoe kan ik de desinfectieprocedure die 1x per week plaatsvindt, op een ander tijdstip inplannen?
De bedoeling is om dit te laten doen als de zonnepanelen een goede opbrengst leveren.
Ik heb de menustructuur (voor installateur!) erop nagekeken, maar ik kan niet vinden, waar je de starttijd van de desinfectieprocedure kunt veranderen.
Bij "Installateursinstellingen"- "Warm tapwater" - "Omloop WTW" zie ik wel een desinfectie staan, maar daar kan ik geen datum en tijd invullen.

Alvast bedankt!
Installateurscode 5678, dan Tank/Desinfectie
Volgens mij kan je daar dag/tijdstip wijzigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMnPE60ttxvnL3bS2CMPVH_zbc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9rHvuclASwO7uedn8rknHwm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Teejbeej schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:27:
[...]

Installateurscode 5678, dan Tank/Desinfectie
Volgens mij kan je daar dag/tijdstip wijzigen
[Afbeelding]
Gevonden!
Ik had voor mezelf een menustructuur op papier gezet, maar bij "Tank" had ik dat nog niet voor "installateur" gedaan.
Tja..., dan kom ik hem natuurlijk niet tegen.

Bedankt voor jouw informatie. :)

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 14-09 10:07
Sparky schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:16:
[...]

Ik heb het ook wel eens iemand zien doen met een IR-thermometer op de retour van de verdeler -> alle temperaturen ongeveer op dezelfde waarde krijgen is het doel (beste rendement).
Met een warmtecamera is wellicht nog mooier om snel overzicht te krijgen maar met een goedkoop IR-thermometertje kan het ook prima!
- Warmtecamera -> Check
- goedkoop IR meter -> Check
- Tijd -> -O-

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

piieter schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:49:
[...]

Gevonden!
Ik had voor mezelf een menustructuur op papier gezet, maar bij "Tank" had ik dat nog niet voor "installateur" gedaan.
Tja..., dan kom ik hem natuurlijk niet tegen.

Bedankt voor jouw informatie. :)
Hier de link met het installatie-boek (wellicht ten overvloedde)…
https://www.daikin.nl/con...ference%20Guide_Dutch.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Teejbeej schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:05:
[...]

Hier de link met het installatie-boek (wellicht ten overvloedde)…
https://www.daikin.nl/con...ference%20Guide_Dutch.pdf
Hier heb ik al tijden naar gezocht! Ik had al heel wat PDF-bestanden gedownload, maar nog niet de juiste gevonden. Dit is helemaal top! Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sparky schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:16:
[...]

Dat is een goed uitgangspunt, maar gaat alleen op als alle lussen even lang zijn en/of de hele oppervlakte een gelijkwaardig warmteverlies heeft. Anders kan je beter de meubels oid meten. Hou er ook rekening mee dat het behoorlijk lang kan duren voordat een wijziging volledig effect heeft.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Het is voor ons goed geisoleerde huis nog niet koud genoeg dat de WP de hele dag draait. Bijv vandaag is er vanaf ongeveer 19.30 warmtevraag wat loopt tot ongeveer 11.00 uur sochtends. Na een uur of 2 a 3 moduleert hij helemaal terug tot een opgenomen vermogen die stabiel blijft tussen 350w en 450w totdat er geen warmtevraag meer is. Lager vermogen dan dit kan hij volgens mij niet opnemen.

Waarom begint hij met zon veel hoger opgenomen vermogen en wat kan ik doen om het opgenomen vermogen bij de start wat lager te laten starten?

Midden in de nacht neemt hij dus het minimale vermogen op bij de laagste buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq_uAV2isk4MNXgJwrb-iOyjk_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Zwv0rWlCIIRgQ8hAzShVWxP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14
Riesjard schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:58:
Waarom begint hij met zon veel hoger opgenomen vermogen en wat kan ik doen om het opgenomen vermogen bij de start wat lager te laten starten?
Mijn vermoeden is 'warmdraaien' en tot een redelijk stabiele toestand komen. Ik heb gezien dat in mijn systeem de kortste cyclus voor aanpassingen ca. 30 minuten is (kijkend naar de F-gas temperaturen). Dat dit traag gaat past ook prima bij het verwarmingspatroon van een WP, hij weet immers niet zo heel snel wat de stabiele toestand is.

Als vergelijk: mijn auto heeft ook een speciale opstart motorstand voor de eerste 2 minuten. Veel agressiever en hoger verbruik, maar dit geeft de garantie dat 'ie altijd aanslaat en aanblijft. Tijdens het rijden voel je de omschakeling!

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
mawashigeri schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:09:
[...]

Mijn vermoeden is 'warmdraaien' en tot een redelijk stabiele toestand komen. Ik heb gezien dat in mijn systeem de kortste cyclus voor aanpassingen ca. 30 minuten is (kijkend naar de F-gas temperaturen). Dat dit traag gaat past ook prima bij het verwarmingspatroon van een WP, hij weet immers niet zo heel snel wat de stabiele toestand is.

Als vergelijk: mijn auto heeft ook een speciale opstart motorstand voor de eerste 2 minuten. Veel agressiever en hoger verbruik, maar dit geeft de garantie dat 'ie altijd aanslaat en aanblijft. Tijdens het rijden voel je de omschakeling!
F gas temp, is dat deze?: Discharge pipe temp.
Ik heb hier nog geen sensor voor gemaakt vanuit Esp altherma. Die zal ik nog eens toevoegen om die eens mee in de gaten te houden. Is dit de temp van de leiding tussen buitenunit en binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

GJA schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:28:
Ik ben die Madoka ook meer dan zat. Zoals anderen al aanhaalden: belachelijk dat het ding alleen maar aan/uit kan schakelen en dan ook nog met een belachelijke hysterese. Moet toch moeglijk zijn om vertrekwaterregeling te gebruiken icm temperatuurregeling? Als de zon het huis lekker opwarmt heb je de dag erna 8 uur nodig om de regeling te laten stabiliseren; weg alle energiewinst van een zonnige dag.

Ik heb nu het volgende plan opgevat:
Situatie: wij verwarmen ons huis alleen op de begane grond; voorhuis heeft woonkamer met grote, goed geisoleerde ramen. Zon verwarmt ons huis; dan is de WP niet nodig. Achterhuis heeft de slaapkamers en badkamer. 2 pomploze verdelers; 1 voor, 1 achter. Homeassistant met diverse temperatuurmeetpunten door het huis, naregeling op 2 slaapkamers en de hal, ook aangestuurd door HA.

Ervaring tot nog toe: stooklijn klopt nu zo'n beetje hoewel nog iets te hoog. Als de vloer warm is schiet de temp te ver door, maar als de vloer koud is stijgt de temperatuur erg langzaam. Op veel momenten zou een vloertemperatuur lager dan 25 graden prima kunnen maar dat vindt de WP niet leuk.
De ellende begint zodra de Madoka afschakelt; het duurt te lang voordat de WP weer ingeschakeld wordt waardoor de vloer teveel afkoelt en de regeling weer 8 uur nodig heeft om te stabiliseren.

Plan:
1: Regeling instellen op vertrekwaterregeling
2: Zodra de woonkamer temperatuur bereikt (gemeten met zigbee thermometers) heeft wordt deze zone dichtgezet met een ventiel. Hierdoor blijft de WP doordraaien voor de slaapkamers.
3: Als voorhuis en achterhuis voldoende warm zijn de vertrekwaterregeling verlagen, aangestuurd door Home assistant obv verschillende thermometers in huis.
4: te warm? WP helemaal uit.

Iemand ervaring met zoiets? Tips?
Zodra de huidige temperatuur weer stabiel is start ik er mee.
Eerste ervaringen:
Dit had ik eerder moeten doen.... Wat een rust in het systeem. Hij draait nu het stabiel op 260 watt, dat heb ik nog niet eerder zo laag gezien.

Ik heb 'm op een koude, gure en winderige dag op vertrekwaterregeling gezet. De WP was op de Madoka uitgeschakeld vanwege behalen van de ingestelde temperatuur. Bij weer aan gaan zoals gewoonlijk een moment van grote onrust in de regeling met opgenomen vermogens van 3000 watt.
Moest de stooklijn een graad verhogen (setpoint werd daarmee 28°C) om de juiste temperatuur te kunnen halen maar heb het wel echt de tijd gegund om dat te doen.
Toen de temperatuur stabiel was draaide ie op zo'n 1500 watt en dat was dalende.
Toen werd het buiten warmer en zakte setpoint naar 26. Daarmee steeg de temperatuur in huis nog steeds met een tiende graad per 2 uur, dus nu verlaagd naar 25.
Ben erg benieuwd naar de regeling als de temperatuur weer daalt.

Geen nadelen? Jawel; de slaapkamers worden nu heel langzaam toch te warm. Moet een betere naregeling gaan verzinnen. En hij draait nu op het absolute minimum. Als het iets warmer wordt buiten moet ik 'm misschien wel gaan uitzetten met alle chaos van dien die dan weer in de regeling komt.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Het is voor ons goed geisoleerde huis nog niet koud genoeg dat de WP de hele dag draait. Bijv vandaag is er vanaf ongeveer 19.30 warmtevraag wat loopt tot ongeveer 11.00 uur sochtends. Na een uur of 2 a 3 moduleert hij helemaal terug tot een opgenomen vermogen die stabiel blijft tussen 350w en 450w totdat er geen warmtevraag meer is. Lager vermogen dan dit kan hij volgens mij niet opnemen.

Midden in de nacht neemt hij dus het minimale vermogen op bij de laagste buitentemperatuur.

[Afbeelding]
Wat is je setpoint?
Kan die echt niet lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
GJA schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:10:
[...]

Wat is je setpoint?
Kan die echt niet lager?
Setpoint = 21,0
Ta = 27 (lager gaat ie pendelen)
Dt = 3
Overregeling = 2
Mede deze instellingen krijg ik hem hem meest stabiel draaien muv de eerste 2 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smaij schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:43:
[...]

Er is blackfriday korting bij flir one pro 😉 heb m voeige week binnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffj6nLps8ipnqWkVx_KbSOO5SoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfs2Ab6gJsLTVa08oXdgUV3h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
piieter schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:14:
Hallo,

Alvast bedankt!
Kun je niet beter rond 13h00 de run doen als de buitentemp t hoogste is ivm hogere cop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:24

[Afbeelding]
Met deze matige buitentemperaturen heb ik de wp permanent in de maximale stille modus. (Niveau 3)

Hiermee beperk je het vermogen tot 60% van zijn maximale waarde. En verdwijnt die hoge piek van 1600W.

Als het echt koud wordt en de wp het niet meer redt, dan kan de stille modus er weer vanaf.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Pim57 schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:52:
[...]

Met deze matige buitentemperaturen heb ik de wp permanent in de maximale stille modus. (Niveau 3)

Hiermee beperk je het vermogen tot 60% van zijn maximale waarde. En verdwijnt die hoge piek van 1600W.

Als het echt koud wordt en de wp het niet meer redt, dan kan de stille modus er weer vanaf.
Interessant! Dat ga ik ook eens proberen (heb namelijk eenzelfde goed geisoleerd huis met precies dezelfde piek). Ben wel benieuwd wat dit met de dagelijkse SWW run gaat doen (of deze langer wordt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Andere halve week geleden bij Daikin de vraag neergelegd mbt de fluctuaties in het opgenomen vermogen (varierend tussen 250W en 400W in intervallen van 2-3 min) waar meerdere mensen hier last van leken te hebben.
Na wat standaard vragen of er een buffer aanwezig is (nee) of bypass (ook nee), is het antwoord nu dat ze de data van de "D checker" nodig hebben, anders kunnen ze er geen zinnig antwoord over geven. Deze heb ik natuurlijk niet, ga dit wel even navragen bij mijn installateur. Iemand hier die toevallig een D checker thuis heeft liggen? Mocht de installateur deze niet hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:00:
[...]

F gas temp, is dat deze?: Discharge pipe temp.
Ik heb hier nog geen sensor voor gemaakt vanuit Esp altherma. Die zal ik nog eens toevoegen om die eens mee in de gaten te houden. Is dit de temp van de leiding tussen buitenunit en binnenunit?
Ik heb dit grafiekje gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8u8WSiun0Y_ePcedkwQPafTrXwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J9y5zYNJczmgmHikm7aVe6KH.png?f=fotoalbum_large
Je kan zien hoe de 'Discharge pipe temp' rond de 'Target evaporation temp' draait op zoek naar evenwicht, dat lukt eigenlijk alleen midden in de nacht als het buiten koud genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-07 22:21
danny.s schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:54:
Andere halve week geleden bij Daikin de vraag neergelegd mbt de fluctuaties in het opgenomen vermogen (varierend tussen 250W en 400W in intervallen van 2-3 min) waar meerdere mensen hier last van leken te hebben.
Na wat standaard vragen of er een buffer aanwezig is (nee) of bypass (ook nee), is het antwoord nu dat ze de data van de "D checker" nodig hebben, anders kunnen ze er geen zinnig antwoord over geven. Deze heb ik natuurlijk niet, ga dit wel even navragen bij mijn installateur. Iemand hier die toevallig een D checker thuis heeft liggen? Mocht de installateur deze niet hebben..
Ik heb dit verschijnsel ook, dit komt voor zodra het debiet zo rond de 6.5 en 7.0 L per minuut schommeld. Echter wat is een D checker??

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Bubbels79 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:40:
[...]
Ik heb dit verschijnsel ook, dit komt voor zodra het debiet zo rond de 6.5 en 7.0 L per minuut schommeld. Echter wat is een D checker??
Een Google search levert dit als resultaat https://www.wasco.nl/artikel/91560570

Het is zeg maar de Daikin versie van de ESPAltherma.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJpthbf0c4cWrNmpqlpES85VM_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLybIq34k0uSkDGHZsRHCnIp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Pim57 op 21-11-2023 10:07 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
WillumC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:30:
[...]
4. Zet de buitentemperatuur meting op 24 uurs-meting. Doe je dit niet, gaat hij midden in de nacht plots onnodig stoken omdat de temperatuur dan even wat verder daalt (ga er vanuit dat je woning dan niet direct terugvalt in temperatuur en dus zo lek is als een mandje)
He Willum, dit werkt toch ook de andere kant op. Dus als het 's nachts erg koud is geweest en overdag ineens heel warm, dan stook je overdag toch te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Atomius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:27:
[...]

He Willum, dit werkt toch ook de andere kant op. Dus als het 's nachts erg koud is geweest en overdag ineens heel warm, dan stook je overdag toch te hoog?
Puntje bij paaltje wel, maar door het over een 24u periode te nemen, krijg je een veel rustiger getal. Het is een voortschrijdend gemiddelde.
Bij een extreem koude nacht koelt het huis iets meer af dus heb je daarna ook iets meer warmte nodig. Door het voortschrijdend gemiddelde levelt het vervolgens weer uit.

De 48u gemiddelde zorgt in ieder geval voor veel discomfort hier, bij 12u gemiddelde schommelt de temperatuur van het uittreden water hier ook nog teveel waardoor je vaak verandering merkt in de temperatuur van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
WillumC schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:34:
[...]

Puntje bij paaltje wel, maar door het over een 24u periode te nemen, krijg je een veel rustiger getal. Het is een voortschrijdend gemiddelde.
Bij een extreem koude nacht koelt het huis iets meer af dus heb je daarna ook iets meer warmte nodig. Door het voortschrijdend gemiddelde levelt het vervolgens weer uit.

De 48u gemiddelde zorgt in ieder geval voor veel discomfort hier, bij 12u gemiddelde schommelt de temperatuur van het uittreden water hier ook nog teveel waardoor je vaak verandering merkt in de temperatuur van de vloer.
Oke, nou, misschien maar eens proberen dan.

Heb inmiddels mijn eigen settings wat aangepast:
- de maximum SWW temperatuur van 52 naar 60 gezet
- evenwichtstemperatuur van 0 naar -15 gezet (ben benieuwd hoe dat er vannacht uit gaat zien, het wordt erg koud lijkt het)

Alleen de delta T van 5 naar 3 zetten heb ik nog niet aangedurfd. Ik ben een beetje bang (misschien onterecht) dat de WP dan veel meer flow gaat vereisen vanuit het vloerverwarmingssysteem terwijl de zones daarvoor momenteel niet ver genoeg openstaan. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Atomius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:55:
[...]

- evenwichtstemperatuur van 0 naar -15 gezet (ben benieuwd hoe dat er vannacht uit gaat zien, het wordt erg koud lijkt het)

Alleen de delta T van 5 naar 3 zetten heb ik nog niet aangedurfd. Ik ben een beetje bang (misschien onterecht) dat de WP dan veel meer flow gaat vereisen vanuit het vloerverwarmingssysteem terwijl de zones daarvoor momenteel niet ver genoeg openstaan. Iemand?
Wat bedoel je met evenwichtstemperatuur van 0 naar -15?

Delta T zou ik nog niet wijzigen, hoogstens van 5 naar 4. Maar zou in kleine stapjes wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
WillumC schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:11:
[...]

Delta T zou ik nog niet wijzigen, hoogstens van 5 naar 4. Maar zou in kleine stapjes wijzigen.
Dit

De temperatuur waaronder de BUH mee mag doen. Die stond op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
Atomius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:17:
[...]

Dit

De temperatuur waaronder de BUH mee mag doen. Die stond op 0
Daar heb ik ook wel een vraag over. Het gaat om de temperatuur waaronder de BU heater mee MAG doen, dat suggereert dat er ook andere variabelen een rol spelen. Welke afweging maakt de WP dan wanneer de BU heater mee gaat doen?
Ik heb het (nog) niet aangedurfd deze al lager te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:55:
[...]

Delta T staat hier ook op 3, en zakt nog steeds prima terug naar 8L/min op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Pascal P schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:20:
[...]

Daar heb ik ook wel een vraag over. Het gaat om de temperatuur waaronder de BU heater mee MAG doen, dat suggereert dat er ook andere variabelen een rol spelen. Welke afweging maakt de WP dan wanneer de BU heater mee gaat doen?
Ik heb het (nog) niet aangedurfd deze al lager te zetten.
Zet hem een nachtje lager, en dan merk je vanzelf of het goed gaat. Zal ook niet zo zijn dat je huis in 1 nacht 5 graden afkoelt, en anders zet je hem weer aan. Maar als de compressor bij 0 of -1 je huis al niet meer warm gehouden krijgt, wordt het denk ik wel een lange winter met veel verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Pim57 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:59:
[...]

Een Google search levert dit als resultaat https://www.wasco.nl/artikel/91560570

Het is zeg maar de Daikin versie van de ESPAltherma.
[Afbeelding]
Deze inderdaad. Als ie niet zo duur was, had ik hem zelf nog wel willen aanschaffen, maar 200+ vind ik iets te gortig haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-09 16:28
danny.s schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:28:
[...]

Zet hem een nachtje lager, en dan merk je vanzelf of het goed gaat. Zal ook niet zo zijn dat je huis in 1 nacht 5 graden afkoelt, en anders zet je hem weer aan. Maar als de compressor bij 0 of -1 je huis al niet meer warm gehouden krijgt, wordt het denk ik wel een lange winter met veel verbruik.
Kan ik zeker een keer proberen, maar ik vroeg me ook af of de BU heater dan ook al meteen bij 0 of -1 gaat meedoen of dat er ook met andere variabelen rekening wordt gehouden waardoor het in de praktijk bijvoorbeeld ook pas bij -5 graden gebeurt, terwijl die instelling dus op 0 staat. Er staat immers het woordje MAG, niet ZAL. Daar zit meer mijn vraag/onzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
…knip…

[ Voor 99% gewijzigd door Pim57 op 21-11-2023 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Laatst online: 29-08 19:29
Hallo

Ik krijg in de ONECTA app de melding dat er een firmware update voor zowel de verwarming als de warmwater tank beschikbaar is. Van versie 7.1.0 naar versie 7.3.0.

Weet iemand of je ergens bij Daikin kan zien wat er aangepast is in de firmware?

Zou het graag weten voordat ik de firmware zomaar update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Arjanvdzwaag schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:15:
Hallo

Ik krijg in de ONECTA app de melding dat er een firmware update voor zowel de verwarming als de warmwater tank beschikbaar is. Van versie 7.1.0 naar versie 7.3.0.

Weet iemand of je ergens bij Daikin kan zien wat er aangepast is in de firmware?

Zou het graag weten voordat ik de firmware zomaar update.
Hier de zelfde vraag. Ik heb wel “zomaar” geupdate. Ging eerst niet verder dan 40%, de derde keer lukte het wel.

Ben wel benieuwd naar de changelog 🙈

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
BadConnection schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:57:
[...]

Wat is het type van de binnenunit? Ik denk dat je een d serie heb daar kan geen wlan insteekkaart in. Dat kan alleen bij de E serie.

Bij de D serie heb je BRP069A62 nodig, die heeft een bedrade internet aansluiting nodig.
Inmiddels de BRP069A62 binnen, en aangesloten op de x5mklem op 11 en 12, samen met de thermostaat dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAvc7yXRQ_QkW5voMN-KSKKQR48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ss2QUsh08LWyC7mxScUApghZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat ik alles ingeschakeld heb gaat de module keurig aan, is te vinden in het netwerk en de status lapjes knipperen zoals verwacht. Ik kan ook de webpagina openen van de module.
Als ik de onecta app opstart dan wordt de module gevonden en hij wil deze ook instellen, echter duurt dit dan langer dan 20 minuten en blijft het dan stil.

Moet ik nog extra/andere stappen doen?

volgens mij heb ik last van:
https://www.daikin.eu/en_...kit--but-when-i-try-.html

Heeft iemand ervaring met het vinden van een update bestand en offline upgraden van een binnenunit?

[ Voor 8% gewijzigd door Driek op 21-11-2023 16:25 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Wiertz schreef op maandag 20 november 2023 @ 08:50:
[...]

kW is vermogen
kWh is energie

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 16:26
Driek schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:46:
[...]

Inmiddels de BRP069A62 binnen, en aangesloten op de x5mklem op 11 en 12, samen met de thermostaat dus.
[Afbeelding]

Nadat ik alles ingeschakeld heb gaat de module keurig aan, is te vinden in het netwerk en de status lapjes knipperen zoals verwacht. Ik kan ook de webpagina openen van de module.
Als ik de onecta app opstart dan wordt de module gevonden en hij wil deze ook instellen, echter duurt dit dan langer dan 20 minuten en blijft het dan stil.

Moet ik nog extra/andere stappen doen?

volgens mij heb ik last van:
https://www.daikin.eu/en_...kit--but-when-i-try-.html

Heeft iemand ervaring met het vinden van een update bestand en offline upgraden van een binnenunit?
En als je de Madoka er tijdelijk afhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:31:
[...]

Ik heb dit grafiekje gemaakt
[Afbeelding]
Je kan zien hoe de 'Discharge pipe temp' rond de 'Target evaporation temp' draait op zoek naar evenwicht, dat lukt eigenlijk alleen midden in de nacht als het buiten koud genoeg is.
Ok, en wat zegt dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillumC schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:11:
[...]

Ik draai nu DeltaT =3. Wat zou een reden zijn dat ik m op 4 zou zetten? (wat is daar de motivatie voor, dan kan k dat checken en begrijpen). Momenteel vaste aanvoertemp, geen thermostaat, geen stooklijn, aanvoer is tussen 28-30 graden, bij 27 gaat ie uit meen ik, dan is de retour te hoog denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Riesjard schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:15:
[...]

Setpoint = 21,0
Ta = 27 (lager gaat ie pendelen)
Dt = 3
Overregeling = 2
Mede deze instellingen krijg ik hem hem meest stabiel draaien muv de eerste 2 uur
Hoeveel te warm wordt het in huis als je hem toch gewoon aan laat? Misschien voor lief nemen?
Bij ons is 26 Ta nog mogelijk zonder pendelen.

De reden dat ie in het begin zo omhoog schiet: de WP kijkt niet naar de ruimtetemperatuur maar naar de temperatuur van je retour, de temperatuur van je vloer dus. En als de WP afschakelt omdat je ruimte temperatuur is bereikt koelt de vloer af. Er gaat nogal wat energie inzitten om die een graadje te laten stijgen.... En daar gaat je regeling.... Hoop onrust en waarschijnlijk niet heel veel energiewinst tov gewoon maar door laten draaien.

Ik zou zeggen: probeer de retourtemperatuurregeling gewoon eens uit. En kijk of ie de 26 graden niet toch gaat trekken zonder pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:48:
[... Je kan zien hoe de 'Discharge pipe temp' rond de 'Target evaporation temp' draait op zoek naar evenwicht, dat lukt eigenlijk alleen midden in de nacht als het buiten koud genoeg is ...]

Ok, en wat zegt dit precies?
Dat het Daikin algoritme niet de juiste stappen kan zetten om naar evenwicht te komen. In de lagere regionen zie ik dat ~300W ongeveer het minimale vermogen waarop de inverter effectief is, en dan met stappen van ca 100W erbij. Hij gaat soms terug naar 115W (geen tussenstap op 200!) maar lijkt dan weinig of geen warmte te produceren.
Al met al zijn de stappen dus erg grof aan de onderkant en kan de boel niet convergeren. Zodra het gemiddelde vermogen boven de 500 gaat is de boel redelijk stabiel.

Edit: de grafiek er nog even bij plus het inverter vermogen. Bij 'evenwicht' wordt er frequent tussen 2 vermogensstappen geflipperd. Je ziet dat telkens als er echte stap gezet wordt onrust is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cd-p0FUB62kRN4CZBltulG5O1R4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0tMIrn3xN7JGNgw3lNB9NL7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door mawashigeri op 21-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benzine
  • Laatst online: 27-12-2023
mawashigeri schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:00:
[...]

Dat het Daikin algoritme niet de juiste stappen kan zetten om naar evenwicht te komen. In de lagere regionen zie ik dat ~300W ongeveer het minimale vermogen waarop de inverter effectief is, en dan met stappen van ca 100W erbij. Hij gaat soms terug naar 115W (geen tussenstap op 200!) maar lijkt dan weinig of geen warmte te produceren.[Afbeelding][/URL]
Dit patroon herken ik. Het lijkt er op dat de inverter kan draaien op een aantal vaste vermogens maar dat het vermogen dat werkelijk nodig is hier tussen ligt. Je ziet dan iedere keer het vermogen omlaag en omhoog komen om het ingestelde setpoint te benaderen.
Hierbij helpt bij mij de overshoot setting van 2 graden om te voorkomen dat de WP afslaat.
Ik vermoed dat we net op een wat te laag vermogen proberen te draaien dan waarvoor het apparaat ontworpen is. Ik ben benieuwd wat ik ga zien als het kouder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Benzine schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:31:
[...]

Dit patroon herken ik. Het lijkt er op dat de inverter kan draaien op een aantal vaste vermogens maar dat het vermogen dat werkelijk nodig is hier tussen ligt. Je ziet dan iedere keer het vermogen omlaag en omhoog komen om het ingestelde setpoint te benaderen.
Hierbij helpt bij mij de overshoot setting van 2 graden om te voorkomen dat de WP afslaat.
Ik vermoed dat we net op een wat te laag vermogen proberen te draaien dan waarvoor het apparaat ontworpen is. Ik ben benieuwd wat ik ga zien als het kouder wordt.
Uiteindelijk blijft 'ie bij mij draaien tot ca. 15 graden buiten, dus dat onrustige neem ik dan maar voor lief. Evengoed blijf ik kijken of er misschien toch nog ergens een instelling is die de stappen wat kleiner kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benzine
  • Laatst online: 27-12-2023
GJA schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:04:
[...]

Eerste ervaringen:
Dit had ik eerder moeten doen.... Wat een rust in het systeem. Hij draait nu het stabiel op 260 watt, dat heb ik nog niet eerder zo laag gezien.

Ben erg benieuwd naar de regeling als de temperatuur weer daalt.
Mooi dat de wijzigingen een beter resultaat geven.
Stap 3, het aanpassen van de offset voor de vertrekwater temperatuur met home assistent vind ik ook interessant. Heb je dit ook al geïmplementeerd en welke integratie gebruik je hier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:00:
[...]

Dat het Daikin algoritme niet de juiste stappen kan zetten om naar evenwicht te komen. In de lagere regionen zie ik dat ~300W ongeveer het minimale vermogen waarop de inverter effectief is, en dan met stappen van ca 100W erbij. Hij gaat soms terug naar 115W (geen tussenstap op 200!) maar lijkt dan weinig of geen warmte te produceren.
Al met al zijn de stappen dus erg grof aan de onderkant en kan de boel niet convergeren. Zodra het gemiddelde vermogen boven de 500 gaat is de boel redelijk stabiel.

Edit: de grafiek er nog even bij plus het inverter vermogen. Bij 'evenwicht' wordt er frequent tussen 2 vermogensstappen geflipperd. Je ziet dat telkens als er echte stap gezet wordt onrust is.
[Afbeelding]
Ik wil die plaatjes ook asap produceren hehe.
115w ofzo ringelt bij mij een bel. Ik zie soms een 20 a 30w, dan doet ie niks. En soms hoor ik de pomp gaan, dan zie ik rond 80w. Die 2 samen...

Mijn hw energy nog momenteel, gister en vandaag. Zie je t patroon ook wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubIzVzVaU1GbBCZpGlcxzhQ1qr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqKylcWkj2oaxTTE3XBdiPaA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piSYOJn8EsW8_TImxfk6s8zw-l0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3nliEZrMbnhwcfIrpNQIuBR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PCJR op 21-11-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:38:
[...]

Ik wil die plaatjes ook asap produceren hehe.
115w ofzo ringelt bij mij een bel. Ik zie soms een 20 a 30w, dan doet ie niks. En soms hoor ik de pomp gaan, dan zie ik rond 80w. Die 2 samen...

Mijn hw energy nog momenteel, gister en vandaag. Zie je t patroon ook wel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gisteren stond 'ie bij jou nog flink te pendelen, had ik in het allereerste begin ook met echt aan/uit/aan/...
Die kon ik direct herkennen: een vermogensafname tot nul gedurende 7-8 minuten en dan weer even aan.

Het huidige gedrag is veel minder erg want hij is aan het moduleren en gaat nooit echt uit, maar ik heb dus mijn twijfels over het daadwerkelijke rendement bij 115W.

Ik kan trouwens ook zien dat soms de pomp blijft draaien terwijl de inverter echt uitstaat (nul op de teller); typisch nadat de SWW run gedaan is gaat de inverter even uit. De pomp blijft echter draaien omdat het circulatiewater flink warm is.
Dus die 80W die je ziet van je pomp is geen onderdeel van het gerapporteerde inverter vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
Ik zie op dit moment wat gedrag wat ik niet kan verklaren.

Kamerthermostaat staat uit (ook geverifieerd in de Onecta app).
Kamertemperatuur is 19,3 graden (setpoint is 19,5).
Buientemperatuur is 2,5 graden
SWW vat is vannacht om 1:30 opgewarmd.

Maar nog steeds zie ik dat de WP bezig is, en continu aan het pendelen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OabD1CPCU4WesgD6p0PvXcCxPiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKXc7iTZ2B2gwSyafYPZIruN.png?f=fotoalbum_large

Wat zou dit gedrag kunnen verklaren? En thanks @Toppe voor jouw dashboard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 15-09 10:27
Sito schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:22:

[Afbeelding]

Defrosts? Aangezien je buh steeds aanspringt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter

[Afbeelding]

Je thermostaat staat aan, kijk rechts onder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
haakjesluiten schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:02:
[...]

Defrosts? Aangezien je buh steeds aanspringt
Dat zou kunnen, maar gaat met een defrost ook de pomp en alles aan?
Toppe schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:34:
[...]

Je thermostaat staat aan, kijk rechts onder :)
Dat is het "Thermostat ON/OFF" attribute van ESPAltherma, maar mijn kamerthermostaat staat uit, wat ik zowel zie in de Onecta app, de Home Assistant climate entity, en mijn kamerthermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua207Sy9aZoJ9vO5SzW0GcGldnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E13uAyG6Q8c1lfKWhOm0Ar5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Sito schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:50:
[...]

Dat zou kunnen, maar gaat met een defrost ook de pomp en alles aan?

[...]

Dat is het "Thermostat ON/OFF" attribute van ESPAltherma, maar mijn kamerthermostaat staat uit, wat ik zowel zie in de Onecta app, de Home Assistant climate entity, en mijn kamerthermostaat:

[Afbeelding]
Ah wacht, ik snapte mijn eigen dashboard niet meer, moest even in de code kijken...

Met een defrost schiet "defrost operation" aan, dus dat zou het niet kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 22-11-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

Vorstbeveiliging voor de leidingen actief?

All-electric.

Pagina: 1 ... 61 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma