• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Arjanvdzwaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:14:
…..
Het in regelen van de weersafhankelijke regeling is echt het belangrijkste. Zolang die het niet te warm maakt draait je warmtepomp rustig door.
Als die goed staat afgesteld op je afgifte systeem en hoe je huis hierop reageert, dan doet de thermostaat er helemaal niet meer toe.
Het zou mooi zijn als er ergens een duidelijke, niet te complexe uitleg/instructie zou zijn HOE een goede stooklijn te bepalen. De Altherma 3 heeft bv 2 typen, en welke dan te kiezen naast hoe in te stellen (de diverse handleidingen brengen zeker geen duidelijkheid).
Bedenk dat menig wp eigenaar tot voor kort niet anders gewend was dan een cv ketel met een simpele thermostaat. Niks instellen, gewoon simpel….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Teejbeej schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:44:
[...]

Het zou mooi zijn als er ergens een duidelijke, niet te complexe uitleg/instructie zou zijn HOE een goede stooklijn te bepalen. De Altherma 3 heeft bv 2 typen, en welke dan te kiezen naast hoe in te stellen (de diverse handleidingen brengen zeker geen duidelijkheid).
Bedenk dat menig wp eigenaar tot voor kort niet anders gewend was dan een cv ketel met een simpele thermostaat. Niks instellen, gewoon simpel….
Paar tips:
1. Weersafhankelijk met twee punten stooklijn. (Hier op 0 en 15 graden buitentemperatuur een setting ingezet)

2. Stel in dat hij op vertrektemperatuur werkt

3. Zet een delta T in van 4 of 5

4. Zet de buitentemperatuur meting op 24 uurs-meting. Doe je dit niet, gaat hij midden in de nacht plots onnodig stoken omdat de temperatuur dan even wat verder daalt (ga er vanuit dat je woning dan niet direct terugvalt in temperatuur en dus zo lek is als een mandje)

5. Overshoot toestaan om pendelgedrag te voorkomen

6. stel een temperatuur in en laat alles dan circa een dag ongemoeid draaien. Dan krijgt je vloer voldoende tijd op te warmen en zich te settelen

Om bij deze instellingen te kunnen komen ga je via code 5678 naar de installateurs modus. Vergeet niet de herstart uit te voeren na wijzigen (krijg je vanzelf melding van). En zet de user weer terug naar 'gebruiker' middels code 1111

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:28
Teejbeej schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:44:
[...]

Instellen stooklijn:
Ik kan alleen maar iets zeggen over hoe ik het heb gedaan. Dus of dit nu de beste of enige methode is, en zelfs of die correct is, weet ik ook niet. Ik heb hiermee wel een stabiele binnentemp. van 20 graden en een continue en rustig lopende WP kunnen instellen. Hij loop op deze manier eigenlijk 24/7. Ik heb het ook maar proefondervindelijk uitgevogeld. Ik heb het ook over “stoken” en cv water temp. maar dat is natuurlijk de temp van het water dat uit de WP binnenunit het afgiftesysteem wordt ingepompt. De meesten zullen het wel kunnen volgen. Ik heb met tot nu beperkt tot een eenvoudige stooklijn met 2 punten, zonder correcties met hellinghoeken, verschuivingen of weet ik wat. Ik probeer het ook voor mezelf zo simpel mogelijk te houden. Hopelijk hebben jullie er iets aan. En; correct me if I am wrong.

Bepalen van de stooklijn:
Doe een eerste instelling van de stooklijn op de binnenunit. Zie de handleiding hoe dat moet; is niet heel moeilijk.
Neem daartoe een eerste waarde aan die je instelt op een buitentemperatuur van 16 of 17 graden (veel eerder hoef je meestal niet bij te verwarmen). Bijvoorbeeld 29 graden.
Stel een tweede waarde in op een buitentemperatuur van bijv. -5 graden. Dat is deels natuurlijk ook een gok, maar wellicht kun je iets inschatten. Bijvoorbeeld 40 graden bij die -5.
Je hebt nu een eerste voorlopige (beetje gegokte dus) stooklijn.
Je kunt nu een grafiek maken (in excel of met de hand op ruitjespapier, net wat je wil) waarbij je de stooklijn uit tekent. Op de horizontale as de buitentemp. Op de verticale as de cv water temp. Hieronder een voorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0PtDlIEiOZET9xe4vyay9WvpMs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T9gLhvRcliSBjMkOdU1cruTd.jpg?f=user_large

Zodra het stoken nodig is en de buitentemp. daalt stel je de binnentemp op de Madoka in op een vaste waarde, bijvoorbeeld 20 graden.
De WP gaat nu draaien en proberen die binnentemp. te halen. Maar dat werkt met een marge; tot 1,5 graden boven die ingestelde temp. blijft ie draaien (tenminste, dat deed ie hier).
Als je dus ziet dat de binnentemperatuur makkelijk wordt gehaald en zelfs hoger wordt dan de gevraagde waarde van 20 graden, bijvoorbeeld 21,3 (kun je nauwkeurigste aflezen op de onecta app) dan weet je dat je te hoog zit met je cv water temp. bij die specifieke buitentemperatuur.
De betreffende cv watertemp. (bijvoorbeeld 29 graden) kun je middels de onecta app dan bijstellen (onder de klimaatregeling; instellingen; geavanceerde bedieningen; offset temp uittredend water, waar je een schuifbalkje ziet) tot je uitiendelijk redelijk exact op die 20 graden zit (ik zou een marge van ca. 0,2 tot 0,4 aanhouden). Dat is wellicht even zoeken en kan een paar keer duren.
Je hebt dan bijvoorbeeld uiteindelijk met -2 graden bijgesteld. Zodra je die stabiliteit van de binnentemp. hebt, lees je in de onecta app, of op je binnenunit de door de buitenunit aangegeven buitentemp. uit. bijvoorbeeld 15 graden. Je hebt nu een eerste “stabiel” punt voor je nieuwe stooklijn, namelijk bij 15 graden buitentemp. hoort een cv water temp van 27 graden (29-2).
Andersom, als de gevraagde binnentemp. niet wordt gehaald, dan zit je te laag met je cv water temp. Dan kun je die dus bijstellen naar boven, ook in de onecta app. op dezelfde manier.
Als de buitentemperatuur nu redelijk fors veranderd, zeg dat het nog 9 graden buiten is, dan herhaal je bovenstaande. Je controleert (en stelt evt. bij) tot de gewenste stabiele binnentemp. bereikt. Ook nu registreer je de buitentemp. zoals aangeven op de binnenunit of in je onecta app. en de cv water temp. die je hebt uitgevogeld voor die buitentemperatuur.
Je hebt dan dus 2 stabiele punten voor een nieuwe aangepaste stooklijn.
Bijvoorbeeld: bij 15 graden buitentemp. hoort dan een cv watertemp van 27 graden
Bij een buitentemp van 9 graden hoort dan 30 graden. Nogmaals, dit zijn maar voorbeelden om het principe te tonen.
Overigens denk ik dat het beter is een nog groter buitentemp verschil te hebben, maar je kunt dit natuurlijk een stookseizoen een paar keer herhalen en bijstellen.

Je kunt nu dus een grafiek maken op basis van die twee punten en deze doortrekken naar bijvoorbeeld -5 graden. Daar komt dan een waarde uit. In de grafiek hierboven zie je dat je dan bij -5 op ca. 36 graden cv water temp zit.
Deze stooklijn kun je vervolgens instellen in de binnenunit van de WP als correctie van je oorspronkelijke stooklijn.
VERGEET NIET DE CORRECTIE DIE JE IN DE ONECTA APP HEBT INGESTELD ONGEDAAN TE MAKEN; DIE SCHUIF MOET WEER OP NUL GEZET WORDEN.
Bovenstaande kun je een paar keer herhalen om steeds iets beter te finetunen als dat noodzakelijk is.
Ik ga zelf ook meemaken of dit goed werkt uiteindelijk…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:12
WillumC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:30:
[...]

Paar tips:
1. Weersafhankelijk met twee punten stooklijn. (Hier op 0 en 15 graden buitentemperatuur een setting ingezet)

4. Zet de buitentemperatuur meting op 24 uurs-meting. Doe je dit niet, gaat hij midden in de nacht plots onnodig stoken omdat de temperatuur dan even wat verder daalt (ga er vanuit dat je woning dan niet direct terugvalt in temperatuur en dus zo lek is als een mandje)

6. stel een temperatuur in en laat alles dan circa een dag ongemoeid draaien. Dan krijgt je vloer voldoende tijd op te warmen en zich te settelen

Om bij deze instellingen te kunnen komen ga je via code 5678 naar de installateurs modus. Vergeet niet de herstart uit te voeren na wijzigen (krijg je vanzelf melding van). En zet de user weer terug naar 'gebruiker' middels code 1111
Weet je ook welke settings dat in de instellingsmatrix zijn?

1. Settings [1-00] tot [1-03]
2. ?
3. [1-0C]
4. [1-0A] - ik zie in de sheet dat veel mensen die nog op 0 hebben staan, en dus geen gemiddelde pakken. Paar mensen op 1 voor 12 uurgemiddelde en par mensen op 2 voor 24 uurgemiddelde.
5. [9-04]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kunnen we bij die madoka niet die voeler/sensor in de pir drukken, of kit. Dat ie minder gevoelig is...?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
Er zijn zeker goede alternatieven voor de madoka. Maar het probleem is de installateurs de madoka als heilig beschouwen.

Een geschikte andere thermostaat is bijvoorbeeld de netatmo, deze werkt met een hysteresis van 0,1 graad.
De door jou aangehaalde honeywell thermostaten zijn NIET geschikt voor een wp. Deze thermostaten schakelen namelijk te vaak per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Senaxx schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 01:43:
[...]

Weet je ook welke settings dat in de instellingsmatrix zijn?

1. Settings [1-00] tot [1-03]
2. ?
3. [1-0C]
4. [1-0A] - ik zie in de sheet dat veel mensen die nog op 0 hebben staan, en dus geen gemiddelde pakken. Paar mensen op 1 voor 12 uurgemiddelde en par mensen op 2 voor 24 uurgemiddelde.
5. [9-04]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Hln5MsYjn7X6a6QHSjcN9AB9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7A0r7IrBV35yQy6Q9gFN0qMo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:01:
[...]

Moet ik eens onderzoeken, jou strategie :) Heb je ook jou settings in de sheet? Ik nu wel. Ik kan mezelf alelen nog niet selecteren in de grote overzichten of vergelijk tab.

Hier mijn huidige settings, ergens iets idioots? :+

[Afbeelding]
Op basis van mijn zojuist geplaatst bericht is waarde C-07 dus bij mij 0. Ik stuur op vertrekwater, niet 2 (kamerthermostaat, dus de madoka)

Maar dat zijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind dat sowieso een systeem in huis zelf moet kunnen leren wat de aanvoertemperaturen moeten zijn bij welke buitentemp. We maken ruimteraketten, maar een zelflerende warmtepomp of thermostaat is lastig haha.

Netatmo...heeft iemand dat al icm de altherma3? Weet niet of dat weer de moeite en t geld waard is. Dan nijg ik naar aanvoertemp sturing. Dan heb je ook constant dat de wp loopt de hele winter. Alleen nog de stooklijn goedkrijgen uiteraard.

Je bent dan zelf handmatig je thermostaat, maar dan als t te warm gaat worden in de woonkamer zet je de stooklijn lager, totdat het goed blijft. Toch?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:01
PCJR schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:29:
Ik vind dat sowieso een systeem in huis zelf moet kunnen leren wat de aanvoertemperaturen moeten zijn bij welke buitentemp. We maken ruimteraketten, maar een zelflerende warmtepomp of thermostaat is lastig haha.

Netatmo...heeft iemand dat al icm de altherma3? Weet niet of dat weer de moeite en t geld waard is. Dan nijg ik naar aanvoertemp sturing. Dan heb je ook constant dat de wp loopt de hele winter. Alleen nog de stooklijn goedkrijgen uiteraard.

Je bent dan zelf handmatig je thermostaat, maar dan als t te warm gaat worden in de woonkamer zet je de stooklijn lager, totdat het goed blijft. Toch?
Ik heb een Altherma 3 en ik heb Netatmo, maar ik stuur (nog) niet op basis van de Netatmo meting, want 1. ik wist niet eens dat dat kon en 2. als het dan kan weet ik niet hoe.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:57
Dank voor het delen van je instellingen.

Ik vind het zeer interessant dat jij de boel met de vertrekwaterregeling kennelijk stabiel houdt.

Voordat ik dat avontuur zelf aanga, ben ik wel benieuwd naar een paar dingen.

Kan je iets zeggen over het gedrag van de WP bij deze instelling? Wanneer “beslist” hij of hij aan en uit gaat? En hoe lang zijn vervolgens de runs?

Je geeft aan dat het met name goed werkt i.c.m. de 24-uursinstelling.

Zie je dan bijvoorbeeld een vast patroon van aan- en uitgaan?

Blijft je huis dan stabiel op temperatuur (dus weinig under- en overshoot), want er is geen feedback vanuit een thermostaat?

En hoe is het verbruik in jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:56:
[...]

Ik vind het zeer interessant dat jij de boel met de vertrekwaterregeling kennelijk stabiel houdt.

Kan je iets zeggen over het gedrag van de WP bij deze instelling? Wanneer “beslist” hij of hij aan en uit gaat? En hoe lang zijn vervolgens de runs?

Blijft je huis dan stabiel op temperatuur (dus weinig under- en overshoot), want er is geen feedback vanuit een thermostaat?

Ik draai al 2 weken op aanvoertemp, geen stooklijn, alles vast. Dat is uiteraard veel sneller/beter stabiel te krijgen. Dit deed ik vanwege opstookprotocol nieuwe vloerverwarming.

Ik stel enkel steeds de aanvoertemp bij. Dat ligt bij mij tussen 22-23 en 32-33 graden. Onder de 23 doet ie weinig, dan is de retour niet lager te krijgen dan de aanvoer. Boven 32 dan is mijn vloer 28 graden en dat is de max voor pvc.

De wp stopt dan nooit, of er moet te weinig vermogen zijn, of hij komt zn vermogen niet kwijt, of de retour is niet laag genoeg. Op zich prima en duidelijk gedrag.

Kunst is om een stooklijn te maken zodat je huis precies warm blijft bij een passende buitentemp. Een kamerthermostaat is dan ook eigenlijk overbodig. Ik nijg nu ook naar deze strategie.

Nu moet ik wel zeggen dat vanaf vannacht de wp zich heeft herpakt, hij loopt weer stabieler. Je ziet duidelijk dat ik gistermiddag van vast - naar - medoka (met stooklijn) ben gegaan. Ik kijk het nog een paar dagen aan. Mijn buitentemp gemiddelde staat op 12-uurs nu (stond ie al vanaf dag1, 2 weken geleden nieuw geinstalleerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hecs6q4eLQxP0US9dXU3Bsxkqz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTkLqrvdGqpwMjyQ4k8T1xsW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9VPfejmyy-Thu3TXemPbQomaCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbWFaVxS09GZjs4Pzm3sCqVp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

kokpol schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 07:43:
[...]

Er zijn zeker goede alternatieven voor de madoka. Maar het probleem is de installateurs de madoka als heilig beschouwen.

Een geschikte andere thermostaat is bijvoorbeeld de netatmo, deze werkt met een hysteresis van 0,1 graad.
De door jou aangehaalde honeywell thermostaten zijn NIET geschikt voor een wp. Deze thermostaten schakelen namelijk te vaak per uur.
Ervaringen met deze Netatmo?
Daikin gaf ook daarvan aan ‘niet geschikt’ te zijn…..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:33
Een kamerthermostaat is een erfenis uit het CV tijdperk. Een CV kan de temperatuur binnen 10 minuten laten stijgen!
Zo’n snel systeem is prima met een aan/uit thermostaat te regelen. Of met OpenTherm.
En ook nachtverlaging werkt prima met CV.

Een WP wil je aansturen met de AWT(Aanvoer Water Temperatuur) of in het Engels LWT(Leaving Water Temperature).
Zo’n traag systeem als de WP kun je beter weersafhankelijk aansturen.
Nachtverlaging kan nog maar heel beperkt(+/- 0,5°), 24/7 verwarmen gaat veel beter.

Helaas is voor veel WP gebruikers de stooklijn een nieuw, onbekend (onbemind) systeem. :( Wil je de wp goed inregelen, zit er helaas niks anders op dan je hier even in te verdiepen. Genoeg info te vinden op tweakers. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 17-11-2023 09:35 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:52

GJA

Ik ben die Madoka ook meer dan zat. Zoals anderen al aanhaalden: belachelijk dat het ding alleen maar aan/uit kan schakelen en dan ook nog met een belachelijke hysterese. Moet toch moeglijk zijn om vertrekwaterregeling te gebruiken icm temperatuurregeling? Als de zon het huis lekker opwarmt heb je de dag erna 8 uur nodig om de regeling te laten stabiliseren; weg alle energiewinst van een zonnige dag.

Ik heb nu het volgende plan opgevat:
Situatie: wij verwarmen ons huis alleen op de begane grond; voorhuis heeft woonkamer met grote, goed geisoleerde ramen. Zon verwarmt ons huis; dan is de WP niet nodig. Achterhuis heeft de slaapkamers en badkamer. 2 pomploze verdelers; 1 voor, 1 achter. Homeassistant met diverse temperatuurmeetpunten door het huis, naregeling op 2 slaapkamers en de hal, ook aangestuurd door HA.

Ervaring tot nog toe: stooklijn klopt nu zo'n beetje hoewel nog iets te hoog. Als de vloer warm is schiet de temp te ver door, maar als de vloer koud is stijgt de temperatuur erg langzaam. Op veel momenten zou een vloertemperatuur lager dan 25 graden prima kunnen maar dat vindt de WP niet leuk.
De ellende begint zodra de Madoka afschakelt; het duurt te lang voordat de WP weer ingeschakeld wordt waardoor de vloer teveel afkoelt en de regeling weer 8 uur nodig heeft om te stabiliseren.

Plan:
1: Regeling instellen op vertrekwaterregeling
2: Zodra de woonkamer temperatuur bereikt (gemeten met zigbee thermometers) heeft wordt deze zone dichtgezet met een ventiel. Hierdoor blijft de WP doordraaien voor de slaapkamers.
3: Als voorhuis en achterhuis voldoende warm zijn de vertrekwaterregeling verlagen, aangestuurd door Home assistant obv verschillende thermometers in huis.
4: te warm? WP helemaal uit.

Iemand ervaring met zoiets? Tips?
Zodra de huidige temperatuur weer stabiel is start ik er mee.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
Teejbeej schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:25:
[...]

Ervaringen met deze Netatmo?
Daikin gaf ook daarvan aan ‘niet geschikt’ te zijn…..
Nou deze is wel geschikt, geen idee wie dat bij Daikin heeft gezegd... Het is gewoon een aan/uit thermostaat en daarmee gewoon geschikt, in het Hitachi topic zijn de ervaringen er goed mee. En een Hitachi is niet anders dan een Daikin. Let er alleen op dat de Netatmo niet kan koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:35
GJA schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:28:
Ik ben die Madoka ook meer dan zat. Zoals anderen al aanhaalden: belachelijk dat het ding alleen maar aan/uit kan schakelen en dan ook nog met een belachelijke hysterese. Moet toch moeglijk zijn om vertrekwaterregeling te gebruiken icm temperatuurregeling? Als de zon het huis lekker opwarmt heb je de dag erna 8 uur nodig om de regeling te laten stabiliseren; weg alle energiewinst van een zonnige dag.

Situatie: wij verwarmen ons huis alleen op de begane grond; voorhuis heeft woonkamer met grote, goed geisoleerde ramen. Zon verwarmt ons huis; dan is de WP niet nodig. Achterhuis heeft de slaapkamers en badkamer. 2 pomploze verdelers; 1 voor, 1 achter. Homeassistant met diverse temperatuurmeetpunten door het huis, naregeling op 2 slaapkamers en de hal, ook aangestuurd door HA.

Ervaring tot nog toe: stooklijn klopt nu zo'n beetje hoewel nog iets te hoog. Als de vloer warm is schiet de temp te ver door, maar als de vloer koud is stijgt de temperatuur erg langzaam. Op veel momenten zou een vloertemperatuur lager dan 25 graden prima kunnen maar dat vindt de WP niet leuk.
De ellende begint zodra de Madoka afschakelt; het duurt te lang voordat de WP weer ingeschakeld wordt waardoor de vloer teveel afkoelt en de regeling weer 8 uur nodig heeft om te stabiliseren.

Plan:
2: Zodra de woonkamer temperatuur bereikt (gemeten met zigbee thermometers) heeft wordt deze zone dichtgezet met een ventiel. Hierdoor blijft de WP doordraaien voor de slaapkamers.
3: Als voorhuis en achterhuis voldoende warm zijn de vertrekwaterregeling verlagen, aangestuurd door Home assistant obv verschillende thermometers in huis.

Over het plan. Wanneer bij stap 2 de woonkamer dicht gedraaid wordt dan wordt de afgifte voor de WP drastisch beperkt. Dit met het gevolg dat de RTW in korte tijd flink omhoog kan schieten waardoor de pomp zal afslaan (en daarna zelfs gaat pendelen). Ik denk dat het beter is om de boel waterzijdig in te regelen maar dat is wel wat meer werk om alles goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Hetisweergezell schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:40:
[...]

Over het plan. Wanneer bij stap 2 de woonkamer dicht gedraaid wordt dan wordt de afgifte voor de WP drastisch beperkt. Dit met het gevolg dat de RTW in korte tijd flink omhoog kan schieten waardoor de pomp zal afslaan (en daarna zelfs gaat pendelen). Ik denk dat het beter is om de boel waterzijdig in te regelen maar dat is wel wat meer werk om alles goed te krijgen.
Tnx!
Ik heb dit al getest. Het oppervlak is dusdanig groot dat de WP nog wel doordraait. Valt dan terug in flow en vermogen maar slaat niet af. Waterzijdig inregelen heeft ook mijn voorkeur maar de regeling (Madoka :X ) is nog nooit dusdanig stabiel geweest dat ik daaraan toekwam.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benzine
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-12-2023
Pascal P schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:53:
[...]

Instellen stooklijn:
Ik kan alleen maar iets zeggen over hoe ik het heb gedaan. Dus of dit nu de beste of enige methode is, en zelfs of die correct is, weet ik ook niet. Ik heb hiermee wel een stabiele binnentemp. van 20 graden en een continue en rustig lopende WP kunnen instellen. Hij loop op deze manier eigenlijk 24/7. Ik heb het ook maar proefondervindelijk uitgevogeld. Ik heb het ook over “stoken” en cv water temp. maar dat is natuurlijk de temp van het water dat uit de WP binnenunit het afgiftesysteem wordt ingepompt. De meesten zullen het wel kunnen volgen. Ik heb met tot nu beperkt tot een eenvoudige stooklijn met 2 punten, zonder correcties met hellinghoeken, verschuivingen of weet ik wat. Ik probeer het ook voor mezelf zo simpel mogelijk te houden. Hopelijk hebben jullie er iets aan. En; correct me if I am wrong.

Bepalen van de stooklijn:
Doe een eerste instelling van de stooklijn op de binnenunit. Zie de handleiding hoe dat moet; is niet heel moeilijk.
Neem daartoe een eerste waarde aan die je instelt op een buitentemperatuur van 16 of 17 graden (veel eerder hoef je meestal niet bij te verwarmen). Bijvoorbeeld 29 graden.
Stel een tweede waarde in op een buitentemperatuur van bijv. -5 graden. Dat is deels natuurlijk ook een gok, maar wellicht kun je iets inschatten. Bijvoorbeeld 40 graden bij die -5.
Je hebt nu een eerste voorlopige (beetje gegokte dus) stooklijn.
Je kunt nu een grafiek maken (in excel of met de hand op ruitjespapier, net wat je wil) waarbij je de stooklijn uit tekent. Op de horizontale as de buitentemp. Op de verticale as de cv water temp. Hieronder een voorbeeld.
[Afbeelding]

Zodra het stoken nodig is en de buitentemp. daalt stel je de binnentemp op de Madoka in op een vaste waarde, bijvoorbeeld 20 graden.
De WP gaat nu draaien en proberen die binnentemp. te halen. Maar dat werkt met een marge; tot 1,5 graden boven die ingestelde temp. blijft ie draaien (tenminste, dat deed ie hier).
Als je dus ziet dat de binnentemperatuur makkelijk wordt gehaald en zelfs hoger wordt dan de gevraagde waarde van 20 graden, bijvoorbeeld 21,3 (kun je nauwkeurigste aflezen op de onecta app) dan weet je dat je te hoog zit met je cv water temp. bij die specifieke buitentemperatuur.
De betreffende cv watertemp. (bijvoorbeeld 29 graden) kun je middels de onecta app dan bijstellen (onder de klimaatregeling; instellingen; geavanceerde bedieningen; offset temp uittredend water, waar je een schuifbalkje ziet) tot je uitiendelijk redelijk exact op die 20 graden zit (ik zou een marge van ca. 0,2 tot 0,4 aanhouden). Dat is wellicht even zoeken en kan een paar keer duren.
Je hebt dan bijvoorbeeld uiteindelijk met -2 graden bijgesteld. Zodra je die stabiliteit van de binnentemp. hebt, lees je in de onecta app, of op je binnenunit de door de buitenunit aangegeven buitentemp. uit. bijvoorbeeld 15 graden. Je hebt nu een eerste “stabiel” punt voor je nieuwe stooklijn, namelijk bij 15 graden buitentemp. hoort een cv water temp van 27 graden (29-2).
Andersom, als de gevraagde binnentemp. niet wordt gehaald, dan zit je te laag met je cv water temp. Dan kun je die dus bijstellen naar boven, ook in de onecta app. op dezelfde manier.
Als de buitentemperatuur nu redelijk fors veranderd, zeg dat het nog 9 graden buiten is, dan herhaal je bovenstaande. Je controleert (en stelt evt. bij) tot de gewenste stabiele binnentemp. bereikt. Ook nu registreer je de buitentemp. zoals aangeven op de binnenunit of in je onecta app. en de cv water temp. die je hebt uitgevogeld voor die buitentemperatuur.
Je hebt dan dus 2 stabiele punten voor een nieuwe aangepaste stooklijn.
Bijvoorbeeld: bij 15 graden buitentemp. hoort dan een cv watertemp van 27 graden
Bij een buitentemp van 9 graden hoort dan 30 graden. Nogmaals, dit zijn maar voorbeelden om het principe te tonen.
Overigens denk ik dat het beter is een nog groter buitentemp verschil te hebben, maar je kunt dit natuurlijk een stookseizoen een paar keer herhalen en bijstellen.

Je kunt nu dus een grafiek maken op basis van die twee punten en deze doortrekken naar bijvoorbeeld -5 graden. Daar komt dan een waarde uit. In de grafiek hierboven zie je dat je dan bij -5 op ca. 36 graden cv water temp zit.
Deze stooklijn kun je vervolgens instellen in de binnenunit van de WP als correctie van je oorspronkelijke stooklijn.
VERGEET NIET DE CORRECTIE DIE JE IN DE ONECTA APP HEBT INGESTELD ONGEDAAN TE MAKEN; DIE SCHUIF MOET WEER OP NUL GEZET WORDEN.
Bovenstaande kun je een paar keer herhalen om steeds iets beter te finetunen als dat noodzakelijk is.
Ik ga zelf ook meemaken of dit goed werkt uiteindelijk…..
Bedankt voor het delen van deze gestructureerde aanpak, voor mij helder uitgelegd!
De vertrekwater aanpassing onder de geavanceerde instellingen is voor mij de gouden tip,die had ik zelf nog niet gevonden. Loop nu iedere keer naar zolder om daar op de binnen unit onder instellingen de stooklijn aan te passen.

Ik lees hier al enige tijd met veel interesse mee en heb net een account aangemaakt om ook mijn ervaringen te kunnen delen. Wij hebben sinds vorig jaar mei een Daikin Altherma 6 KW warmtepomp. Hiermee verwarmen we het huis met 55 M2 vloerverwarming (boven geen verwarming). Voor tapwater hebben we een boilervat van 250 liter. Het eerste stookseizoen heeft het systeem prima gedraaid. Hierbij heb ik alle instellingen gelaten zoals de installateur het had opgeleverd. Dit seizoen ben ik aan de gang gegaan om te kijken of ik het allemaal wat efficiënter kan. Hierbij maak ik ook gebruik van ESPAltherma en Home Assistant om meer inzicht te krijgen in de warmtepomp. Tot nu toe erg interessant.
Ik ga kijken of ik mijn stooklijn verder kan optimaliseren met de offset methode in de Onecta app. Op zich heb ik al redelijk lange runs van 8 uur maar soms ook korter. Het klinkt mij ook wel logisch om een gemiddelde te pakken voor de gemeten buiten temperatuur, die setting heb ik nog niet in beeld gehad.
Zal binnenkort ook de sheet met settings invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Pascal P schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:53:
[...]

De betreffende cv watertemp. (bijvoorbeeld 29 graden) kun je middels de onecta app dan bijstellen (onder de klimaatregeling; instellingen; geavanceerde bedieningen; offset temp uittredend water, waar je een schuifbalkje ziet)
Damn, dit wist ik niet....
Weet iemand of deze waarde te sturen is via Homeassistant, hetzij via espaltherma of via de normale Altherma integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiertz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 00:23
Ik ben in het bezit van een Daikin Altherma LT-11FBFD260 warmtepomp 8,8kWth met
geïntegreerde 260ltr boiler.
We hadden het probleem dat de temperatuur in huis te hoog bleef, zelfs in de winter. De minimale watertemperatuur was 25 graden. Via het installateurs menu heb ik dit aangepast naar 21 graden.

Echter viel het mij op dat het stroomverbruik in de afgelopen week enorm hoog was. En het lijkt dus alsof de warmtepomp alleen nog maar doet verwarmen met behulp van de BUHs. Zie bedrijfsuren. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wbmq4E-AFh1PCwcTUW3GhEPtEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JXO0ou6MvDLqkvzD2ox6svF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G84E-lJ-NQZcukjdlbZukmJnWV0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3NEMc5oFW0seImxZW26s7gu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJBh5lC2ujrVak0p_3kNXNq19dA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9OyyAutFZu83eSBXlGBzKzE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHs1FjkYhrobOl9DamXSbuRU3oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7Cg7PpN2TbWtTs0uWuNUY25.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn weersafhankelijke tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7rwHYSdHcfbtBZ97vPWLrx8xDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYywM3q4vhbHJFLGJL4GZ6Pp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Wiertz op 17-11-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Plan:

Paar dingetjes:
- Ik heb het zelf niet getest, maar als het goed is kan je via de Daikin Altherma integratie in HA direct de vertrekwatertemperatuur aanpassen als je daarop je regeling instelt. Als dat straks bevalt en je wilt dit zonder cloud-afhankelijkheid kunnen aansturen, dan zou je een P1P2serial kunnen overwegen.
- Ik zou denk ik iets subtielers proberen dan een klep die het voorhuis/woonkamer volledig afsluit. Dan krijg je daar weer gigantische instabiliteit in. Denk aan een regelklep die niet volledig afsluit maar in stappen knijpt. Of een stuurbare thermostaatkraan oid. Idealiter wil je helemaal niet hoeven sturen hierin maar met een vaste verhouding werken, maar soms is het niet anders, bij sterk verschillende isolatieniveaus of hoeveelheden glas bijv.
- Hier zijn al wat HA blueprints voor gemaakt. Deze bijvoorbeeld ziet er wel interessant uit.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 17-11-2023 10:55 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wiertz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:31:
Ik ben in het bezit van een Daikin Altherma LT-11FBFD260 warmtepomp 8,8kWth met
geïntegreerde 260ltr boiler.
We hadden het probleem dat de temperatuur in huis te hoog bleef, zelfs in de winter. De minimale watertemperatuur was 25 graden. Via het installateurs menu heb ik dit aangepast naar 21 graden.

Echter viel het mij op dat het stroomverbruik in de afgelopen week enorm hoog was. En het lijkt dus alsof de warmtepomp alleen nog maar doet verwarmen met behulp van de BUHs. Zie bedrijfsuren. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Mijn weersafhankelijke tabel:
[Afbeelding]
Hij kan zo laag gewoon niet werken. Een watertemperatuur van 22C kan simpelweg niet werken omdat je geen ruimte laat voor de Delta-T aan de kant van de pomp en aan de kant van de afgifte en daardoor geen warmte kan verplaatsen. Bij een kamertemperatuur van 21C is 25 het absolute minimum (bij een ingestelde DT van 3K). Bij het volgen van het opstookprotocol deed ie alles onder 25 ook op de BUH weet ik nog. Je zal denk ik toch weer een stukje omhoog moeten in de stooklijn.

Ik neem aan dat je op vertrekwaterregeling draait en het huis dan te warm wordt? Dan is je pomp te zwaar (11kW is nogal een flinke jongen) voor de woning, iig icm 24/7 draaien. Dan zou je in het voor- en najaar toch op de thermostaat moeten gaan draaien.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:52:
[...]

Paar dingetjes:
- Ik heb het zelf niet getest, maar als het goed is kan je via de Daikin Altherma integratie in HA direct de vertrekwatertemperatuur aanpassen als je daarop je regeling instelt. Als dat straks bevalt en je wilt dit zonder cloud-afhankelijkheid kunnen aansturen, dan zou je een P1P2serial kunnen overwegen.
- Ik zou denk ik iets subtielers proberen dan een klep die het voorhuis/woonkamer volledig afsluit. Dan krijg je daar weer gigantische instabiliteit in. Denk aan een regelklep die niet volledig afsluit maar in stappen knijpt. Of een stuurbare thermostaatkraan oid. Idealiter wil je helemaal niet hoeven sturen hierin maar met een vaste verhouding werken, maar soms is het niet anders, bij sterk verschillende isolatieniveaus of hoeveelheden glas bijv.
- Hier zijn al wat HA blueprints voor gemaakt. Deze bijvoorbeeld ziet er wel interessant uit.
Tnx! Die klep zet ik op mijn verlanglijstje 8)
Inderdaad: door het grote voorraam en bijbehorende energie van opwarming door de zon ontstaat teveel temperatuurverschil voor / achter. Maar eigenlijk moet er wel een soort van basiswarmte in de vloer blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
WillumC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:40:
[...]

Hier voor is additionele software en apparatuur nodig. Zoek hier op tweakers op ESPAltherma. Daar vind je meer info. Het komt er op neer dat je bijvoorbeeld een M5stick programmeert met de software, deze aansluit in je Daikin en vervolgens de gegevens naar bijvoorbeeld een HomeAssistant installatie laat sturen.

Vervolgens kun je dus dashboards maken met o.a. deze gegevens.
Is er iemand die dat tegen vergoeding kan instaleren bij mij?
Ik zou ook wel willen weten wat de COP is en dergelijke!
Pb misschien? Ik ben van het Waasland(BE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiertz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 00:23
RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:04:
[...]

Hij kan zo laag gewoon niet werken. Een watertemperatuur van 22C kan simpelweg niet werken omdat je geen ruimte laat voor de Delta-T aan de kant van de pomp en aan de kant van de afgifte en daardoor geen warmte kan verplaatsen. Bij een kamertemperatuur van 21C is 25 het absolute minimum (bij een ingestelde DT van 3K). Bij het volgen van het opstookprotocol deed ie alles onder 25 ook op de BUH weet ik nog. Je zal denk ik toch weer een stukje omhoog moeten in de stooklijn.

Ik neem aan dat je op vertrekwaterregeling draait en het huis dan te warm wordt? Dan is je pomp te zwaar (11kW is nogal een flinke jongen) voor de woning, iig icm 24/7 draaien. Dan zou je in het voor- en najaar toch op de thermostaat moeten gaan draaien.
Daar was ik inderdaad al bang voor. De inschatting van de leverancier is gemaakt voor de verbouwing, wel met verbouwing in het achterhoofd (huis uit 1900). 3 jaar later en veel isolatie later, is de warmtepomp te zwaar, en dus een te warm huis.

De vertrekwaterregeling heb ik nog niet kunnen vinden. Ik heb de excel (Warmtepomp sheet) door zitten pluizen maar ik heb de instelling nog niet kunnen vinden. Ondertussen ook mijn eigen instelling ingevoerd in de sheet.

Stel, ik verhoog de stooklijn naar 25, maar ik verlaag de buitentemperatuur waarop hij inschakelt? Instelling 4-02. Zou dit mijn probleem oplossen? Dus meer ruimte voor de pomp, maar minder vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Is er trouwens een minimale aanvoerwatertemperatuur voor de compressor? Ik dacht zelf dat dit 25 graden was maar het kan zijn dat dit alleen voor SWW geldt (uit een grafiek gehaald die aangeeft hoe warm SWW er bij een x buitentemperatuur gemaakt kan worden door de compressor.

Ik ben dus benieuw of die ook voor verwarmen geld of dat je in theorie lager kunt (uiteraard wel rekening houdend met de delta t zodat je RWT nog iets van ruimte heeft. (bijvoorbeeld AWT op 23, delta t 3 en thermostaat in de woonkamer op 18 graden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wiertz schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:32:
[...]

Daar was ik inderdaad al bang voor. De inschatting van de leverancier is gemaakt voor de verbouwing, wel met verbouwing in het achterhoofd (huis uit 1900). 3 jaar later en veel isolatie later, is de warmtepomp te zwaar, en dus een te warm huis.

De vertrekwaterregeling heb ik nog niet kunnen vinden. Ik heb de excel (Warmtepomp sheet) door zitten pluizen maar ik heb de instelling nog niet kunnen vinden. Ondertussen ook mijn eigen instelling ingevoerd in de sheet.

Stel, ik verhoog de stooklijn naar 25, maar ik verlaag de buitentemperatuur waarop hij inschakelt? Instelling 4-02. Zou dit mijn probleem oplossen? Dus meer ruimte voor de pomp, maar minder vaak aan.
Dat blijft toch een probleem met warmtepompen, het vermogen luistert vrij nauw en als je voldoende wilt om voor een flinke isolatieverbetering het huis warm te houden, is ie daarna eigenlijk altijd te zwaar. Jammer dat leveranciers dan liever willen verkopen dan het eerlijke verhaal vertellen, namelijk dat je beter even had moeten wachten.

Ik heb bij mij thuis ook vooraf het vermogen moeten berekenen en na het nodige twijfelen ben ik voor een 6Kw gegaan, die is nu eigenlijk ook te zwaar en ik had achteraf liever toch een 4 gehad. Maar een echt koude winter moet ik nog meemaken en dat verschil is redelijk te verwaarlozen ;-).

De vertrekwaterregeling zit onder main zone -> control mode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjZ8eel8zAvg8bd0_x-5DErFTs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQSi8Zm5TZlh9rQUwBEDP9xH.png?f=fotoalbum_large
Maar dat wil je in jouw geval juist niet, want dan ga je continu draaien en dan wordt je huis veel te warm. Ik zou deze dus lekker op (ext) RT control laten.

Je kan idd iets met de activatietemperatuur spelen, maar je wil wel gewoon kunnen verwarmen als het toch even fris wordt in het voor- en najaar, dus je wil de cutoff ook zeker niet te laag. Dat zal dan ook niet al teveel helpen. Ik zou je stooklijn voorlopig op 25-26C zetten (vlak) en je delta-T zo laag mogelijk (3 bij vloerverwarming) en dan eens kijken hoe lang je runs worden. Zo krijg je met een te zware pomp toch zo lang mogelijke runs. Als je weet hoe lang die duren kan je deze handvol korte runs met een tijdsschema sturen naar de gewenste momenten (bijv: in de ochtend voordat je gaat ontbijten en eind vd middag voordat je gaat eten en/of op de bank gaat zitten).
Hetisweergezell schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:39:
Is er trouwens een minimale aanvoerwatertemperatuur voor de compressor? Ik dacht zelf dat dit 25 graden was maar het kan zijn dat dit alleen voor SWW geldt (uit een grafiek gehaald die aangeeft hoe warm SWW er bij een x buitentemperatuur gemaakt kan worden door de compressor.

Ik ben dus benieuw of die ook voor verwarmen geld of dat je in theorie lager kunt (uiteraard wel rekening houdend met de delta t zodat je RWT nog iets van ruimte heeft. (bijvoorbeeld AWT op 23, delta t 3 en thermostaat in de woonkamer op 18 graden).
Bij het opstoken was 25 het minimum voor de compressor, maar ik weet niet meer hoe de DT e.d. toen stonden. Kom je makkelijk achter door even te testen toch? ;-)
GJA schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:06:
[...]

Tnx! Die klep zet ik op mijn verlanglijstje 8)
Inderdaad: door het grote voorraam en bijbehorende energie van opwarming door de zon ontstaat teveel temperatuurverschil voor / achter. Maar eigenlijk moet er wel een soort van basiswarmte in de vloer blijven.
Als een stelbare klep een dure of lastige grap wordt zou je trouwens ook nog kunnen kijken naar een standaard zoneklep die sluit, icm een stukje bypass buis daaromheen met simpele stelkraan. Die laatste stel je dan in op de minimum flow, zet je de klep open dan ga je naar de max flow. Je zou ook een ADVO/bypass kunnen gebruiken, maar die werken meestal met een veer en die gaat dan denk ik niet open omdat het water dan liever/makkelijker harder gaat stromen in het achterhuis dan die bypass open te drukken.

[ Voor 24% gewijzigd door RonJ op 17-11-2023 11:52 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:47:
[...]

[...]

Bij het opstoken was 25 het minimum voor de compressor, maar ik weet niet meer hoe de DT e.d. toen stonden. Kom je makkelijk achter door even te testen toch? ;-)

[...]
Daar heb je ook helemaal gelijk in. Maar wie weet had iemand dat zo paraat (in de zoektocht naar de zo laag mogelijke stooklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC

Plan:

in principe prima, maar waar je nog aan moet tweaken is om de temperatuur van de vloer dus inderdaad niet te ver op te laten warmen. Dan gebeurt dat 'doorschieten' niet en gaat je warmtepomp continue draaien.
Hier draait de warmtepomp al de gehele dag op circa 400W.
Ik heb dus geen 'begin en eind' run. Hij valt simpelweg gewoon nooit stil.

Dit is mijn eigen Grafana ontwerp dat ik een tijdje geleden gebouwd heb met Home Assistant.
Zoals je ziet blijft alles steeds heel constant.
Bij Leaving/Incoming wees bewust van de y-as, dit schommeld tus ongeveer met 1 graad gedurende de dag.

Momenteel wekken mijn zonnepanelen nog wat extra op, waardoor mijn totalUsage op dit moment dus lager is dan het Daikin verbruik.
En voor de oplettende tweaker, ja mijn stroomverbruik over het gehele huis is behoorlijk hoog, maar dit heeft te maken met o.a. mijn hobby dat erg veel stroom kost + groot huis in m3, quooker etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qzy5k_hvOrHbyzhLdmrd5wTv8NQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TNC9Y35xAQeMgn4ymfJT71Nf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door WillumC op 17-11-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Hetisweergezell schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:39:

Bij mij begon de installatie erg te pendelen wanneer ik te laag ging.
Ik stuur dan dus niet op thermostaat, maar alleen op vertrekwater temperatuur i.c.m. delta T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Atomius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:56:
[...]

zie mijn screenshot van de Grafana.
Het systeem werkt de gehele dag door en komt in de afgelopen dagen op circa 8kWh per dag uit voor de vloerverwarming.

Ik zal proberen deze middag een matrix te maken van mijn instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44
WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:01:
[...]

zie mijn screenshot van de Grafana.
Het systeem werkt de gehele dag door en komt in de afgelopen dagen op circa 8kWh per dag uit voor de vloerverwarming.

Ik zal proberen deze middag een matrix te maken van mijn instellingen.
Hoeveel m2 en wat voor afgiftesysteem heb je ? Ik zit inmiddels bijna op het dubbele met 230m2 en daarvan staat 130 m2 altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
smaij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:02:
[...]

Hoeveel m2 en wat voor afgiftesysteem heb je ? Ik zit inmiddels bijna op het dubbele met 230m2 en daarvan staat 130 m2 altijd open.
230m²? Dus een oppervlak van 10x23meter?
Of is dat verdeeld over beide verdiepingen en spreek je dan over het woonoppervlak?
Hier is het woonhuis qua grondoppervlak en waar de VVWzit circa 10x13 dus 130m² + badkamer op de bovenverdieping van 16m².

De garage van circa 70m2 ligt VVW, maar deze staat structureel uit en wordt alleen ingeschakeld indien ik dat nodig acht (dus eigenlijk nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:04:
[...]

Of ipv thermostaat zet je agenda/programma aan? Dit kan in het menu. Dus dat je in blokken van 6 of 8 uur de wp aanzet en afwisselt met uit? Is hier niet iets mee te doen, ipv de madoka laten beslissen?

(Zelfde schema als bij de ingebouwde sww tank)

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 17-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:07:
[...]

230m²? Dus een oppervlak van 10x23meter?
Of is dat verdeeld over beide verdiepingen en spreek je dan over het woonoppervlak?
Hier is het woonhuis qua grondoppervlak en waar de VVWzit circa 10x13 dus 130m² + badkamer op de bovenverdieping van 16m².

De garage van circa 70m2 ligt VVW, maar deze staat structureel uit en wordt alleen ingeschakeld indien ik dat nodig acht (dus eigenlijk nooit)
Ja, 230m2 woonoppervlakte (3 lagen, onderste laag met uitbouw is 130m2 en boven staat in principe alleen de gang altijd aan en dat zijn hele korte lusjes) Alles vloerverwarming. Temperatuur staat op max 21 graden dan gaat de WP uit. Wel met weersafhankelijke regeling dus met dit soort dagen staat ie eigenlijk altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Goedenmiddag, herkent iemand het volgende:

Mijn daikin altherma 3 vloermodel pompt in cv bedrijf ergens tussen de 7 en 11 liter per minuut rond. Er staat altijd minimaal 1 grote t33 radiator open. Op het moment dat de warmtepomp relais uit gaat stopt de compressor en de pomp. De pomp start vlak daarna altijd nog even op pompt heel kort met een flow van 10 a 11 liter en stopt dan definitef. Waarom de pomp voor deze korte periode aan gaat is mij onduidelijk. Is dit bij iemand bekend? Sporadisch, en ik heb geen idee door welke parameter dit komt begint de pomp echter alsdan het water met 25 liter per minuut voor een lange tijd rond te pompen voordat deze dan stopt. Compressor, thermostaatvraag, backup, ontdooien etc staan op dat moment uit. Ik heb zelf het idee dat de warmtepomp dan de retourtemperatuur wil laten dalen maar ik krijg er geen vinger achter. Het is in ieder geval door de hoge pompsnelheid zeer storend qua geluid. Iemand hier dezelfde ervaring mee? Is dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14
roykamerman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:27:

Mijn daikin altherma 3 vloermodel pompt in cv bedrijf ergens tussen de 7 en 11 liter per minuut rond. Er staat altijd minimaal 1 grote t33 radiator open. Op het moment dat de warmtepomp relais uit gaat stopt de compressor en de pomp. De pomp start vlak daarna altijd nog even op pompt heel kort met een flow van 10 a 11 liter en stopt dan definitef. Waarom de pomp voor deze korte periode aan gaat is mij onduidelijk. Is dit bij iemand bekend? Sporadisch, en ik heb geen idee door welke parameter dit komt begint de pomp echter alsdan het water met 25 liter per minuut voor een lange tijd rond te pompen voordat deze dan stopt. Compressor, thermostaatvraag, backup, ontdooien etc staan op dat moment uit. Ik heb zelf het idee dat de warmtepomp dan de retourtemperatuur wil laten dalen maar ik krijg er geen vinger achter. Het is in ieder geval door de hoge pompsnelheid zeer storend qua geluid. Iemand hier dezelfde ervaring mee? Is dit op te lossen?
Misschien instelling [F-0D] bedrijfsmodus pomp? Als die op 1 staat (monster) dan zal de pomp zo nu en dan aangaan om het water te temperaturen! Alleen in het geval van aanvoerwater temperatuurregeling.

Die monsterafname kan je nog beïnvloeden, de pompsnelheid kan begrensd worden met [9-0E], bijvoorbeeld op 8 zetten om de pompsnelheid tot 60% te beperken.

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 17-11-2023 13:37 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
smaij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:20:
[...]

Ja, 230m2 woonoppervlakte (3 lagen, onderste laag met uitbouw is 130m2 en boven staat in principe alleen de gang altijd aan en dat zijn hele korte lusjes) Alles vloerverwarming. Temperatuur staat op max 21 graden dan gaat de WP uit. Wel met weersafhankelijke regeling dus met dit soort dagen staat ie eigenlijk altijd aan.
Duidelijk. Hier verwarm ik boven niet wegens warmte stijgt op :)
+ ik heb vanuit de hal (die centraal in het huis ligt) een open trapgat naar boven.

Maar dan hebben we een vergelijkbaar oppervlak aan staan (beide circa 130m²). (bovenverdieping is hier gelijk qua m2 vloeroppervlak aan onder, maar daar ligt bij mij dus niets verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:28
roykamerman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:27:

Herkenbaar ja. Bij opstarten van de WP, nadat die een tijd heeft uit gestaan en de temp. gezakt is, gaat ie op vollast draaien en dan is het een behoorlijke herrie in de leidingen. Zeer irritant, zeker als de WP in de nacht in slaat.
Ik heb daarom de temp op continue 20 graden staan zonder nachtverlaging en de stooklijn zo ingesteld dat de WP niet meer uitslaat en dus continue draait op relatief laag vermogen. Dit voorkomt dus herstarten.
Schijnt overigens ook prima te zijn voor je verbruik en levensduur, maar voor mij is het begonnen vanwege de herrie.
Ik denk er nog over de pompsnelheid te beperken tot bijv. 70 of 80%. Mocht er een herstart nodig zijn, dan kan dat in ieder geval iets stiller...hopelijk. Maar ik heb dat nog niet aangedurfd omdat ik niet exact weet wat de consequenties kunnen zijn en of het wel werkt.
Binnenkort worden de radiatoren hier waterzijdig ingeregeld. Ik hoop dat dat ook wat gaat helpen, maar ik hoor en lees ook dat stromingsgeluiden dan juist erger worden.
En als laatste optie lees ik (ook weer tegenstrijdige) verhalen over het vergroten van het buffervat.
Ik weet wel dat een continue lopende WP (tot nu toe) geen leidinggeruis veroorzaakt. Over alle andere oplossingen lijkt veel tegenstrijdigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:57:
[...]

in principe prima, maar waar je nog aan moet tweaken is om de temperatuur van de vloer dus inderdaad niet te ver op te laten warmen. Dan gebeurt dat 'doorschieten' niet en gaat je warmtepomp continue draaien.
Hier draait de warmtepomp al de gehele dag op circa 400W.
Ik heb dus geen 'begin en eind' run. Hij valt simpelweg gewoon nooit stil.

Dit is mijn eigen Grafana ontwerp dat ik een tijdje geleden gebouwd heb met Home Assistant.
Zoals je ziet blijft alles steeds heel constant.
Bij Leaving/Incoming wees bewust van de y-as, dit schommeld tus ongeveer met 1 graad gedurende de dag.

Momenteel wekken mijn zonnepanelen nog wat extra op, waardoor mijn totalUsage op dit moment dus lager is dan het Daikin verbruik.
En voor de oplettende tweaker, ja mijn stroomverbruik over het gehele huis is behoorlijk hoog, maar dit heeft te maken met o.a. mijn hobby dat erg veel stroom kost + groot huis in m3, quooker etc.

[Afbeelding]
Mooie grafiek, mooie waarden ook!
De temperatuur van de vloer is niet beter af te regelen; dan zou ik op minder dan 25 graden uitkomen en dat werkt niet ivm DT. Hij staat nu op 25,5 en nog stijgt de temperatuur (langzaam maar toch).
Wat de regeling bij mij pas echt overhoop gooit is de externe factor zon. En nu we hier toch bezig zijn zo zuinig mogelijk te stoken wil ik die energie juist wel gebruiken; daarom ook automatische vitrage die opengaat bij helder weer en sluit bij bewolkt weer. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
BadConnection schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:31:
[...]

Op het type plaatje kan je het model zien, voorbeeld:
Ehvx08s23D9w is een D serie
Ehvx08s23E9w is een E serie

Tis niet heel moeilijk om hem aan te sluiten.
ik heb een ehbx08Da9w, de D versie dus.
Dus een BRP069A62 nodig. Daar begon mijn zoektocht in eerste instantie naar, maar toen kwam de sd optie eventueel naar voren.

Heb je toevallig een link naar een beschrijving hoe deze aan te sluiten. Ik krijg dat gewoon nergens gevonden.
Er is ook een B versie zie ik, die zou dan Wifi aan moeten kunnen, zou die ook werken.
Ook dat krijg ik nergens goed gevonden, welke zou er met mijn versie moeten werken.

Edit:
Ok ik heb eindelijk de juiste documentatie gevonden. Inderdaad wordt de BRP069A62/61 benoemd.
En als ik het goed lees aansluiten op p1/p2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pt1bBkm43BNhRk-S2oQQrgabGaE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0BsE8hFw0j1anMoXYg40Fp4.png?f=user_large
En dat is dan hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAvc7yXRQ_QkW5voMN-KSKKQR48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ss2QUsh08LWyC7mxScUApghZ.jpg?f=fotoalbum_large
bovenin zit volgens mij al de buitensensor en de thermostaat.

Vanavond voor de zekerheid de sd oplossing nog testen, maar ik denk dat die zeker terug moeten.

[ Voor 38% gewijzigd door Driek op 17-11-2023 15:24 ]

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
GJA schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:41:
[...]

Mooie grafiek, mooie waarden ook!
De temperatuur van de vloer is niet beter af te regelen; dan zou ik op minder dan 25 graden uitkomen en dat werkt niet ivm DT. Hij staat nu op 25,5 en nog stijgt de temperatuur (langzaam maar toch).
Wat de regeling bij mij pas echt overhoop gooit is de externe factor zon. En nu we hier toch bezig zijn zo zuinig mogelijk te stoken wil ik die energie juist wel gebruiken; daarom ook automatische vitrage die opengaat bij helder weer en sluit bij bewolkt weer. 8)
Hier ook relatief veel glas (wel triple). Ik vindt het daarom ook niet erg als het overdag net iets warmer wordt, zodat het in de avond lekker op temperatuur is (dus iets over 21 graden).

Mijn settings zojuist even overgetypt. Indien er iets vreemds staat hoor ik dit natuurlijk graag!
Ten tijde van installatie liet de installateur het overigens achter met een dagelijks verbruik van circa 60kWh (was normaal tijdens het begin, terwijl dit bijna 3 weken aanhield voordat ik zag dat de BUH continue aan sprong).

Ik doe daarnaast geen automatische desinfectie run op het SWW aangezien de tank hier dagelijks leeg gaat. Af en toe start ik hem handmatig op via de power run net nadat hij zelf een verwarmingsrun heeft gedaan.

Nog als aanvulling: ik blijf er ook bij dat je de Daikin moet instellen op alleen verwarmen, niet op de AUTO stand. Je wilt niet dat hij onnodig energie gaat gebruiken om het opwarmen wat hij zojuist heeft gedaan weer teniet te doen omdat het retourwater iets te hoog is t.o.v. wat hij verwacht. Ik zag vorig jaar dat hier ook redelijk wat energie naartoe ging ondanks dat het het begin van de winterperiode was.

Edit 2: nog even aanvulling zo op mijn settings, besef me zojuist dat ik nog de SWW uit had gezet zojuist 8)7 dus dat staat nu lekker in de settings... oke, die status zie je dus niet in de settings :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/657d_0vR1otjfU_viIQC3h0oPCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NSAS7fBxDIW9RMBCiLX4GHc2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door WillumC op 17-11-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Wat moet ik doen om de runs langer te laten lopen en waar en hoe moet ik dat doen?
Ik heb radiators en zou graag de runs langer willen laten doorlopen!
Moet ik dan iets met de Curve doen? Helling of afwijking?
Of is dat alleen voor vv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Kasseilegger schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:27:
Wat moet ik doen om de runs langer te laten lopen en waar en hoe moet ik dat doen?
Ik heb radiators en zou graag de runs langer willen laten doorlopen!
Moet ik dan iets met de Curve doen? Helling of afwijking?
Of is dat alleen voor vv?
Zorgen dat de radiatoren dus voldoende warmte afgeven om je huis warm te krijgen, maar weer niet zoveel dat het 'te warm' wordt.
Waar en hoe je het doet ligt dus aan de instellingen.
Bijv. met een tweepuntscurve de temperaturen instellen, kijken of hij ingesteld staat als VVW of radiator als afgifte systeem etc.

Om te testen/bekijken dus op de warmtepomp naar Gebruikersprofiel gaan en daar inloggen met een van de volgende pincodes:
Gebruiker: 0000 of 1111
Geavanceerde gebruiker: 1234
Installateur: 5678

De geavanceerde gebruiker geeft wat meer inzichten als de gewone gebruiker.
Via installateur kun je bij ALLE instellingen en kun je dus alles instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Twee vragen van mijn kant, ter lering.

Vraag 1: als je de WP hebt ingesteld op “alleen SWW” wordt de BUH niet aangesproken voor ruimteverwarming, maar blijft desinfectie wel intact (toch?). Maar, dan is de evenwichtsinstelling 5-00 en 5-01 eigenlijk voor spek en bonen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joVr25ySmYt6sxhiUME8hjI45Cc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4djyFlbhWHJkVRmBkkBi3NQS.png?f=user_large

Vraag 2: mijn maximum voor SWW staat op 53 graden. Als ik het document bekijk zie ik dat bijna iedereen hem op 60 graden heeft staan. Is er een reden om dit te verhogen? Volgens mij zorgt dit er alleen voor dat een gebruiker de SWW temperatuur tot 60 graden kan instellen als hij dat zou willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:41:
[...]

Zorgen dat de radiatoren dus voldoende warmte afgeven om je huis warm te krijgen, maar weer niet zoveel dat het 'te warm' wordt.
Waar en hoe je het doet ligt dus aan de instellingen.
Bijv. met een tweepuntscurve de temperaturen instellen, kijken of hij ingesteld staat als VVW of radiator als afgifte systeem etc.

Om te testen/bekijken dus op de warmtepomp naar Gebruikersprofiel gaan en daar inloggen met een van de volgende pincodes:
Gebruiker: 0000 of 1111
Geavanceerde gebruiker: 1234
Installateur: 5678

De geavanceerde gebruiker geeft wat meer inzichten als de gewone gebruiker.
Via installateur kun je bij ALLE instellingen en kun je dus alles instellen.
Bedankt voor het antwoord! Moet ik dan bij tweepuntscurvede temperatuur naar beneden doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:17:
Twee vragen van mijn kant, ter lering.

Vraag 1: als je de WP hebt ingesteld op “alleen SWW” wordt de BUH niet aangesproken voor ruimteverwarming, maar blijft desinfectie wel intact (toch?). Maar, dan is de evenwichtsinstelling 5-00 en 5-01 eigenlijk voor spek en bonen?

[Afbeelding]

Vraag 2: mijn maximum voor SWW staat op 53 graden. Als ik het document bekijk zie ik dat bijna iedereen hem op 60 graden heeft staan. Is er een reden om dit te verhogen? Volgens mij zorgt dit er alleen voor dat een gebruiker de SWW temperatuur tot 60 graden kan instellen als hij dat zou willen?
1. Klopt.
2. Klopt ook. Dan heb je de optie om in de app "krachtig verwarmen" aan te zetten, waarbij de WP op de BUH/Booster het vat doorstookt naar 60. Dat kan wel eens handig zijn als je logees hebt oid.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:25:
[...]

1. Klopt.
2. Klopt ook. Dan heb je de optie om in de app "krachtig verwarmen" aan te zetten, waarbij de WP op de BUH/Booster het vat doorstookt naar 60. Dat kan wel eens handig zijn als je logees hebt oid.
Als je maximum van 53 instelt, dan lijkt het me niet mogelijk om een desinfectierun te doen (tot 60 graden)?
Of wordt deze instelling dan overruled?
Tevens, geen idee of deze maximum ook van invloed is op het maximum dat er aan warm water door de installatie wordt gemaakt? Mijn pomp maakt het water tot ongeveer 60 graden warm (soms nog iets hoger) wanneer de tank opgewarmd dient te worden. Ik weet niet of deze instelling zoiets ook beperkt tot 53 graden waardoor het dus wat langer duurt voordat je tank zelf bijvoorbeeld weer 50 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:25:
[...]

1. Klopt.
Thanks
WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:42:
[...]

Als je maximum van 53 instelt, dan lijkt het me niet mogelijk om een desinfectierun te doen (tot 60 graden)?
Of wordt deze instelling dan overruled?
Tevens, geen idee of deze maximum ook van invloed is op het maximum dat er aan warm water door de installatie wordt gemaakt? Mijn pomp maakt het water tot ongeveer 60 graden warm (soms nog iets hoger) wanneer de tank opgewarmd dient te worden. Ik weet niet of deze instelling zoiets ook beperkt tot 53 graden waardoor het dus wat langer duurt voordat je tank zelf bijvoorbeeld weer 50 graden is?
Ja bij mij staat dat standaard zo sinds oplevering. Desinfectie gaat zonder problemen. Ik ben inderdaad ook benieuwd of de aanvoertemp van mijn pomp blijft steken op 53 graden hierdoor. Dat blijft voor mij nog ongewis. De handleiding zegt er niets over iig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5eeDaJdr0mstw920n6pZELH6vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nESA1my95yaREl2jdULT6KnG.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 17-11-2023 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Atomius schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:44:
[...]

Thanks

[...]

Ja bij mij staat dat standaard zo sinds oplevering. Desinfectie gaat zonder problemen. Ik ben inderdaad ook benieuwd of de aanvoertemp van mijn pomp blijft steken op 53 graden hierdoor. Dat blijft voor mij nog ongewis. De handleiding zegt er niets over iig:

[Afbeelding]
Ik ben het letterlijk nu aan het uitproberen.
Net op 53 graden gezet, de app verspringt in de max setting inderdaad naar 53 graden.
het systeem begon direct daarna toevallig met met SWW run en is nu bezig...
De leaving temperature staat momenteel op 51,5 graden en is nog omhoog aan het klimmen...

aanvulling: hij gaat lijkt er overheen te gaan, zit nu om 54,55 graden.
Ik houd nog even in de gaten of hij gewoon door gaat naar de 60 of dat dit wat 'uitloop is'

Edit: inmiddels ruim 58 graden, dus deze instelling heeft geen invloed hierop. Ik zou deze dan dus terug op 60 graden zetten zodat je de mogelijkheid hebt extra te verwarmen. (Hoe warmer het vat, hoe langer je kunt douchen, dus bij verwachte extra capaciteit kun je hem dan eenvoudig vlug ophogen)

[ Voor 20% gewijzigd door WillumC op 17-11-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XBiGsq1HjDTVLQ0q2Rt2PC4uiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgStPIIdrwjmSAGMBlXiEtb8.jpg?f=fotoalbum_large

Dit kan echt nooit. 2 temp meters geven 20-21 graden aan.

Wp is deze dag enkele uren uit geweest ivm verbouwen. Ik zet m 10 min geleden aan en zie dit. Klopt geen hol van. In de woonkamer is niks veranderd in die uren.

Paar minuten latee nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZONgdwucsuE51_yhf2ECZLzJq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufQVp74nVl87jKvETg4p6Yqn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PCJR op 17-11-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:56:
[...]

Ik ben het letterlijk nu aan het uitproberen.
Net op 53 graden gezet, de app verspringt in de max setting inderdaad naar 53 graden.
het systeem begon direct daarna toevallig met met SWW run en is nu bezig...
De leaving temperature staat momenteel op 51,5 graden en is nog omhoog aan het klimmen...

aanvulling: hij gaat lijkt er overheen te gaan, zit nu om 54,55 graden.
Ik houd nog even in de gaten of hij gewoon door gaat naar de 60 of dat dit wat 'uitloop is'

Edit: inmiddels ruim 58 graden, dus deze instelling heeft geen invloed hierop. Ik zou deze dan dus terug op 60 graden zetten zodat je de mogelijkheid hebt extra te verwarmen. (Hoe warmer het vat, hoe langer je kunt douchen, dus bij verwachte extra capaciteit kun je hem dan eenvoudig vlug ophogen)
Wow, vet dat je het meteen uitprobeert. Thanks :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
PCJR schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:30:
[Afbeelding]

Dit kan echt nooit. 2 temp meters geven 20-21 graden aan.

Wp is deze dag enkele uren uit geweest ivm verbouwen. Ik zet m 10 min geleden aan en zie dit. Klopt geen hol van. In de woonkamer is niks veranderd in die uren.

Paar minuten latee nu:
[Afbeelding]
Tja, die gaat dus bij mij ook alle kanten op. Minimale luchtstroming heeft echt heel veel invloed op dat ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4GBCk40Wc9l-O_ZqAh09QEPbnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnzxjWzxutMf7TJQTi1AEQNi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:22:
[...]

Tja, die gaat dus bij mij ook alle kanten op. Minimale luchtstroming heeft echt heel veel invloed op dat ding.

[Afbeelding]
Ok dus om daarmee om te gaan...is t gewoon of niet op/met thermostaat sturen... of, iets abrnormaals ingeven, 29 graden gevraagde temp ofzo, zodat ie nooit afslaat... ohja en dus wellicht met een programma werken? Kan dat icm AWT sturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

[...]

Paar tips:

Vraag mbt punt 4: waar is dat in te stellen? (Via 5678, maar dan…?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik begin me op te vreten. Dus, er zijn hier vandaag werkzaamheden geweest. Aan het eind daarvan moest de stroom 20 min uit. Dus ook de pomp. Pomp uitgezet, stroom overal er af, afronden, stroom er weer op, pomp weer aan gezet.

Omdat tijdens de werkzaamheden alle deuren open waren is het hier natuurlijk flink afgekoeld. Nou hoe dan ook, stroom er weer op, alles weer aan....en dan zie ik dus iets wat imho lijkt op pendelen, alleen lijkt het dat toch niet helemaal te zijn. Ik zie dat het verbruik op wil lopen, maar dan ineens weer terug klapt naar ergens in de 400 watt verbruik, en dan begint ie weer langzaam op te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TvPtaQf.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Just_A_User schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:13:
Ik begin me op te vreten. Dus, er zijn hier vandaag werkzaamheden geweest. Aan het eind daarvan moest de stroom 20 min uit. Dus ook de pomp. Pomp uitgezet, stroom overal er af, afronden, stroom er weer op, pomp weer aan gezet.

Omdat tijdens de werkzaamheden alle deuren open waren is het hier natuurlijk flink afgekoeld. Nou hoe dan ook, stroom er weer op, alles weer aan....en dan zie ik dus iets wat imho lijkt op pendelen, alleen lijkt het dat toch niet helemaal te zijn. Ik zie dat het verbruik op wil lopen, maar dan ineens weer terug klapt naar ergens in de 400 watt verbruik, en dan begint ie weer langzaam op te lopen.

[Afbeelding]
Controleer even of de groepen etc. wel open staan.
Mogelijk krijgt hij snel weer retourwater terug met voldoende warmte waardoor hij afslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:24:
[...]

Controleer even of de groepen etc. wel open staan.
Mogelijk krijgt hij snel weer retourwater terug met voldoende warmte waardoor hij afslaat?
Groepen zijn we niet aan geweest én daar zit geen pomp op, dat zijn pomploze verdelers. Nee, dat lijkt me niet, maar ik zal eens gaan controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillumC
Teejbeej schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:49:
[...]

Vraag mbt punt 4: waar is dat in te stellen? (Via 5678, maar dan…?)
Installateursinstellingen --> sensoren --> gemiddelde tijd
daar kun je verschillende tijdsduur kiezen

[ Voor 4% gewijzigd door WillumC op 17-11-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Misschien een stomme vraag, maar kan het opnieuw opstarten eigenlijk kwaad? Kan het systeem daardoor in storing schieten? Eerder las ik eens iets over dat als de compressor/pomp op dat moment actief is, dat dat kan gebeuren. Maar misschien een broodje aap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:29:
[...]

Installateursinstellingen --> sensoren --> gemiddelde tijd
daar kun je verschillende tijdsduur kiezen
Bij mij:
5678, installateurinstellingen, sensoren, bij gemiddelde tijd staat ‘nee’ geselecteerd
(En bij buitensensor ‘geen’)

Wat is het (negatieve?) effect van deze instellingen tov jouw instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:30:
[...]

Zie eerdere post.

[...]

Je zou ook zoiets kunnen proberen als je niet teveel wilt knutselen. Edit: We hadden hetzelfde idee :-) Aan de andere kant, je kan dat ding nu nog terugsturen en ruilen voor een passend model. Ik zou Daikin en de verkoper iig even mailen.
Helaas, de sd card wordt niet herkend, hij verwacht een update bestand.
De zooi gaat retour en op zoek naar het duurdere alternatief.

Maar nu ik weet dat ik op deze manier kan updaten hoe kan ik zien welke software de nieuwste is, en waar deze gedownlaod kan worden. Dan zou ik moeten kunnen updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Teejbeej schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:39:
[...]

Bij mij:
5678, installateurinstellingen, sensoren, bij gemiddelde tijd staat ‘nee’ geselecteerd
(En bij buitensensor ‘geen’)

Wat is het (negatieve?) effect van deze instellingen tov jouw instellingen?
Is er bij jou geen buitensensor geplaatst ergens bij de buitenunit?
Als deze er niet zit, dan kan er inderdaad niet buiten gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

WillumC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 19:52:
[...]

Is er bij jou geen buitensensor geplaatst ergens bij de buitenunit?
Als deze er niet zit, dan kan er inderdaad niet buiten gemeten worden.
Indien je bedoelt ‘weersafhankelijk’ dan is er weldegelijk een buitensensor verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:53
Teejbeej schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:04:
[...]

Indien je bedoelt ‘weersafhankelijk’ dan is er weldegelijk een buitensensor verwacht ik.
Buitensensor -> "geen" betekend dat de sensor aan bovenzijde/achterzijde buitenunit gebruikt wordt als buitentemperatuur voor de weersafhankelijke regeling en overige relevante zaken.

Maar je kunt ook een (extra/losse) buitensensor koppelen als dat beter past met zoninstraling etc. In dat geval moet je de software wel vertellen dat er een extra sensor is, vandaar deze menu instelling.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Sparky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:07:
[...]

Buitensensor -> "geen" betekend dat de sensor aan bovenzijde/achterzijde buitenunit gebruikt wordt als buitentemperatuur voor de weersafhankelijke regeling en overige relevante zaken.

Maar je kunt ook een (extra/losse) buitensensor koppelen als dat beter past met zoninstraling etc. In dat geval moet je de software wel vertellen dat er een extra sensor is, vandaar deze menu instelling.
Aan de achterzijde (rechts van het midden) van de buitenunit zit iets wat mij een sensor lijkt.
Ik heb weersafhankelijk regeling, dat weet ik zeker. Maar mij is niets bekend mbt een extra sensor.
Indien het idd de weersafhankelijk sensor is, is het daar dan niet interessant / relevant die op 24hr te zetten? En wat als die niet op 24 staat: is/blijft de kans op snachts onnodig aanslaan dan?
(De instelling 24 is wel te kiezen; alles wat niet toegepast kan worden zou dan toch ‘grijs’/niet selecteerbaar zijn?)
Dit lees ik over de sensor in een installateurs handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGvItAQP_dIiVraI4ErnkR3YMg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRjEqn8EQ2rMEm8QSIul4PfT.jpg?f=fotoalbum_large
Het stukje daarboven mbt temperatuur correctie vind ik ook interessant…
De sensor achter de buitenunit pakt relatief veel koude lucht mee op de momenten dat de unit draait (scheelt ca 1,8 graad met daadwerkelijke temperatuur). Is het zinvol deze waarde aan te passen (standaard is 0)
In de ONECTA app is ook de buitentemp zichtbaar en ik heb buiten op 2 andere plekken ook een digitale thermometer, vandaar dat ik de afwijking weet)

[ Voor 29% gewijzigd door Teejbeej op 17-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Teejbeej schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:35:
[...]

Het stukje daarboven mbt temperatuur correctie vind ik ook interessant…
De sensor achter de buitenunit pakt relatief veel koude lucht mee op de momenten dat de unit draait (scheelt ca 1,8 graad met daadwerkelijke temperatuur). Is het zinvol deze waarde aan te passen (standaard is 0)
In de ONECTA app is ook de buitentemp zichtbaar en ik heb buiten op 2 andere plekken ook een digitale thermometer, vandaar dat ik de afwijking weet)
Als ik het goed heb is de afwijking v/d buitentemperatuur via buitenunit bij ons niet zo groot. Maar ik kan me voorstellen dat de situatie verandert als je bv een geluiddempende kast gaat aanbrengen of als de wind vol op de (koude) windstroming van de ventilator staat. Is de afwijking er altijd? Ook bij windstil weer? In feite wil je graag een realistische temperatuur zien maar in de praktijk ga je bij een goed ingeregelde WP waarschijnlijk de stooklijn corrigeren op de afwijking. Dus als de buitentemp. altijd een zelfde afwijking heeft van 2 Gr.C. ga je de stooklijn ook corrigeren met dezelfde 2 Gr.C. bij een optimale inregeling. Fraai is het wellicht niet maar het hoeft een goede werking niet in de weg te staan :)

[ Voor 23% gewijzigd door Sparky op 17-11-2023 21:44 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Teejbeej schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:35:
[...]

Aan de achterzijde (rechts van het midden) van de buitenunit zit iets wat mij een sensor lijkt.
Ik heb weersafhankelijk regeling, dat weet ik zeker. Maar mij is niets bekend mbt een extra sensor.
Indien het idd de weersafhankelijk sensor is, is het daar dan niet interessant / relevant die op 24hr te zetten? En wat als die niet op 24 staat: is/blijft de kans op snachts onnodig aanslaan dan?
(De instelling 24 is wel te kiezen; alles wat niet toegepast kan worden zou dan toch ‘grijs’/niet selecteerbaar zijn?)
Dit lees ik over de sensor in een installateurs handleiding:
[Afbeelding]
Ik heb de regeling op een 12 uurs gemiddelde om wat meer rust in de regeling te krijgen. Wij hebben een zeer traag afgiftesysteem (12 cm massieve betonnen vloer met slangen op de wapening) waarbij het weinig zin heeft om elke paar uur de stooklijn fors te wijzigen. Maar als het een dag later fors kouder/warmer wordt is het wel de bedoeling dat de stooklijn volgt. In ons geval werkt dat met een 12 uurs gemiddelde erg goed.

Als je geen vloerverwarming maar alleen radiatoren hebt is een sneller reagerende stooklijn wellicht handiger. Een wijziging van de vertrek watertemperatuur merk ik met vloerverwarming pas na een halve dag terwijl het met een radiator al met een uur merkbaar kan zijn. De isolatie van de woning kan ook invloed hebben. Het wel/niet in de zon komen van de temp, sensor idem.

Maar het is vooral zelf testen en aanpassen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:26
Driek schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:56:
[...]

ik heb een ehbx08Da9w, de D versie dus.
Dus een BRP069A62

Edit:
Ok ik heb eindelijk de juiste documentatie gevonden. Inderdaad wordt de BRP069A62/61 benoemd.
En als ik het goed lees aansluiten op p1/p2
[Afbeelding]
En dat is dan hier:
[Afbeelding]
bovenin zit volgens mij al de buitensensor en de thermostaat.

Vanavond voor de zekerheid de sd oplossing nog testen, maar ik denk dat die zeker terug moeten.
Hij moet op klem 11-12 (1-2 is niet bedraad en is iets voor de Back Up Heater)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
PCJR schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:42:
[...]

Ok dus om daarmee om te gaan...is t gewoon of niet op/met thermostaat sturen... of, iets abrnormaals ingeven, 29 graden gevraagde temp ofzo, zodat ie nooit afslaat... ohja en dus wellicht met een programma werken? Kan dat icm AWT sturing?
Ik stuur de WP nu aan via HomeAssistant met de andere thermostaat. Dus de WP draait eigenlijk 100% WAR en gaat aan/uit mbv software.
Op deze manier hoef ik voorlopig geen i/o printplaat, dat kan altijd nog. Wel online verbinding vereist maar handmatig ingrijpen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Sparky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:51:
[...]

Ik heb de regeling op een 12 uurs gemiddelde om wat meer rust in de regeling te krijgen. Wij hebben een zeer traag afgiftesysteem (12 cm massieve betonnen vloer met slangen op de wapening) waarbij het weinig zin heeft om elke paar uur de stooklijn fors te wijzigen. Maar als het een dag later fors kouder/warmer wordt is het wel de bedoeling dat de stooklijn volgt. In ons geval werkt dat met een 12 uurs gemiddelde erg goed.

Als je geen vloerverwarming maar alleen radiatoren hebt is een sneller reagerende stooklijn wellicht handiger. Een wijziging van de vertrek watertemperatuur merk ik met vloerverwarming pas na een halve dag terwijl het met een radiator al met een uur merkbaar kan zijn. De isolatie van de woning kan ook invloed hebben. Het wel/niet in de zon komen van de temp, sensor idem.

Maar het is vooral zelf testen en aanpassen,
Mijn situatie is bgg volledig en uitsluitend vvw, verdieping enkel de badkamers te verwarmen met radiator via Tado sensoren die icm Honeywell kleppen zorgen voor een separate zone.
Bgg vloer warmt redelijk snel op en houdt deze lang vast.
Ik kan wel ns kijken of ik verschillen ga merken bij bv 24hr gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Pim57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:32:
[...]

Setpoint voor LWT is nu 30°.

Daarbij heb ik een hoekhuis uit 1984 van 108 m2 met enkel radiatoren. Mijn historisch gasverbruik voor verwarming was 0,37 m3/graaddag per jaar. Dus zeg maar 800 m3 per jaar bij milde winters zoals 2021 en 2022. Isolatie is dus wel goed.

Wat voor huis heb je en welk gasverbruik had je voor je wp?
Het is een 2 onder 1 kap, oud huis maar rond 2006 compleet gestript gerenoveerd en geïsoleerd. Incl dak, kozijnen, HR++, vloeren, muren, etc. De isolatie is denk ik zo goed als het kan voor iets dat geen nieuwbouw is.

Mijn warmtepomp doet alleen de verwarming van de begane grond. Dat is zo’n 110-120m2 met uitsluitend vloerverwarming. Warm water is anders geregeld.

De wp stuurt op stooklijn zonder kamerthermostaat en draait 24/7 zonder pendelen. De stooklijn ben ik nog aan het finetunen maar staat nu op 27 bij +12 en 33 bij -5,

Bij buitentemperaturen van 10-12 graden was het verbruik ongeveer 11-14kW per dag. Nu is het rond 6-9 graden en loopt dat op naar 19-24kW per dag. Dat valt mij nogal tegen voor een systeem op zo’n lage temperatuur, vandaag de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik heb evenwicht nog op "0" staan en BUH bij verwarming op "toegestaan". Nu was het hier gisteravond best wel koud en ik denk 0 graden of lager enige tijd. Wat ik toen zag was dat de compressor uit ging en het systeem 40 minuten volledig op de BUH ging verwarmen. Is dat logisch? Ik dacht dat de BUH de compressor alleen zou helpen, als in dat ze allebei tegelijk zouden werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
BadConnection schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:12:
[...]

Hij moet op klem 11-12 (1-2 is niet bedraad en is iets voor de Back Up Heater)
Betekent parallel aan de thermostaat die daar al op zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
derooij schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:05:
[...]

Het is een 2 onder 1 kap, oud huis maar rond 2006 compleet gestript gerenoveerd en geïsoleerd. Incl dak, kozijnen, HR++, vloeren, muren, etc. De isolatie is denk ik zo goed als het kan voor iets dat geen nieuwbouw is.

Mijn warmtepomp doet alleen de verwarming van de begane grond. Dat is zo’n 110-120m2 met uitsluitend vloerverwarming. Warm water is anders geregeld.

De wp stuurt op stooklijn zonder kamerthermostaat en draait 24/7 zonder pendelen. De stooklijn ben ik nog aan het finetunen maar staat nu op 27 bij +12 en 33 bij -5,

Bij buitentemperaturen van 10-12 graden was het verbruik ongeveer 11-14kW per dag. Nu is het rond 6-9 graden en loopt dat op naar 19-24kW per dag. Dat valt mij nogal tegen voor een systeem op zo’n lage temperatuur, vandaag de vraag.
Wij hebben een vergelijkbare (woon)situatie, 3 opmerkingen:
- Mogelijk is de vloer slecht geisoleerd en verlies je warmte "naar onderen"?
- Misschien zijn er ergens toch wat tocht/koudelekken? (WCD / kieren / schoorsteen / afzuigkap)
- Ventilatie trekt warmte weg?
Wellicht dat een warmtecamera hulp kan bieden.
Verwarming helemaal uit (bijvoorbeeld 1 nacht) en meten hoe snel de boel afkoelt zegt vaak ook wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Laatst online: 13-07 08:24
Beste tweakers,

Ik heb een Altherma Epra08 H-MT met en vloerstaande unit. Het systeem bestaat veder alleen uit radiatoren. Ik zie op de display dat het debiet altijd rond de 6,9 ltr/minuut draait. Ik heb op het forum gelezen dat de pomp efficiënter draait met een hoger debiet en een lagere temperatuur. Dagverbruik gisteren was 17 kWh. (Vrijstaande woning) Delta T is gezien de radiatoren ingesteld op de vaste waarde van 10 grd. Op de display zie ik een aanvoer van 42 grd en een retour van 38 grd en dit is dus ruim minder dan 10 grd.
Met welke instelling kan ik een hoger debiet realiseren of draait het systeem zo ook goed als de ingestelde kamertemp maar behaald wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 22:50
WRMTP schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:56:
Beste tweakers,

Ik heb een Altherma Epra08 H-MT met en vloerstaande unit. Het systeem bestaat veder alleen uit radiatoren. Ik zie op de display dat het debiet altijd rond de 6,9 ltr/minuut draait. Ik heb op het forum gelezen dat de pomp efficiënter draait met een hoger debiet en een lagere temperatuur. Dagverbruik gisteren was 17 kWh. (Vrijstaande woning) Delta T is gezien de radiatoren ingesteld op de vaste waarde van 10 grd. Op de display zie ik een aanvoer van 42 grd en een retour van 38 grd en dit is dus ruim minder dan 10 grd.
Met welke instelling kan ik een hoger debiet realiseren of draait het systeem zo ook goed als de ingestelde kamertemp maar behaald wordt?
Ik denk dat je bij dit afgifte systeem niet veel kunt winnen. 7L/min is minimum flow van systeem, daarbij haalt je afgiftesysteem geen dT=10, wel dT=4. Je kunt dT naar 3C verkleinen dan zal de flow ca 10L/min worden, en de aanvoerwatertemperatuur een halve graad lager, daar win je 1-2% rendement mee. Maar je warmteproduktie is maar ca 2kW, is dus al een zuinig huis, of er staan veel radiatoren dicht? Met heatboosters zou je wel veel meer winst halen, met als resultaat een veel lagere aanvoer, en hoger rendement.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Laatst online: 13-07 08:24
arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat je bij dit afgifte systeem niet veel kunt winnen. 7L/min is minimum flow van systeem, daarbij haalt je afgiftesysteem geen dT=10, wel dT=4. Je kunt dT naar 3C verkleinden dan zal de flow ca 10L/min worden, en de aanvoerwatertemperatuur een halve graad lager, daar win je 1-2% rendement mee. Maar je warmteproduktie is maar ca 2kW, is dus al een zuinig huis, of er staan veel radiatoren dicht? Met heatboosters zou je wel veel meer winst halen, met als resultaat een veel lagere aanvoer, en hoger rendement.
De radiatoren staan alleen in de huiskamer en badkamer open. Ik heb een booster op de convector liggen. Ik zag vanmorgen dat de ingestelde temp van 21 grd niet gehaald wordt. Ik heb daarom de stooklijn verhoogd van 55 grd bij -10 naar 60 grd bij -10. De aanvoer is nu 43 grd bij 7 grd buitentemp. Flow blijft 6;9 ltr waarbij de kamertemp langzaam stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 06:35:
Ik heb evenwicht nog op "0" staan en BUH bij verwarming op "toegestaan". Nu was het hier gisteravond best wel koud en ik denk 0 graden of lager enige tijd. Wat ik toen zag was dat de compressor uit ging en het systeem 40 minuten volledig op de BUH ging verwarmen. Is dat logisch? Ik dacht dat de BUH de compressor alleen zou helpen, als in dat ze allebei tegelijk zouden werken?
evenwicht op -7 zetten?
en onder backup settings instellen, BUH alleen gebruiken bij sww, of op beperkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:10:
[...]

evenwicht op -7 zetten?
en onder backup settings instellen, BUH alleen gebruiken bij sww, of op beperkt
Ga ik doen, maar ik wilde eerst even het gedrag zien bij 0 graden of lager. Gewoon om dat ding te snappen.

En ik snap dus niet dat de compressor volledig uitgaat bij 0 en dat hij dan volledig op de BUH overgaat. Dus ik dacht misschien kan iemand dat logisch verklaren, of is dat een instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Mijn warmtepomp draait sinds januari. Uiteraard was deze zo ingesteld dat de installateur zeker wist dat hij geen koudeklachten zou krijgen, wat ten koste ging van de efficiëntie. Met de info op dit forum heb ik dat direct aangepast en sindsdien draait het geheel mooi rustig met runs van meerdere dagen bij voldoende warmtevraag.

Het enige fenomeen wat ik nog heb en hier ook over lees, zijn kleine fluctuaties in het opgenomen vermogen. Aangezien ik positieve bericht las over de overregeling, heb ik die vanochtend maar eens geactiveerd, op 4C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-zSGlYSayw1uK3qH7-KQhoEyFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCv3E7Py5mcLgBJ47TYbZn6F.png?f=fotoalbum_large

Grafiek is op basis van HomeWizard meter op alleen de warmtepomp. Om 09:30 heb ik de overregeling op 4C gezet. Het enige effect is dat de schommelingen alleen maar groter worden. Ik word er nog niet echt enthousiast van en heb 'm maar weer uitgezet. Overigens kan ik in het menu de overregeling niet volledig uitzetten, 1C is het minimum. Wellicht verklaart dat de kleine schommelingen vóór het verhogen (op basis van 1C) en de grote erna (op basis van 4C).

Mocht iemand nog tips hebben, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:19
wtenboske schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:38:
Mijn warmtepomp draait sinds januari. Uiteraard was deze zo ingesteld dat de installateur zeker wist dat hij geen koudeklachten zou krijgen, wat ten koste ging van de efficiëntie. Met de info op dit forum heb ik dat direct aangepast en sindsdien draait het geheel mooi rustig met runs van meerdere dagen bij voldoende warmtevraag.

Het enige fenomeen wat ik nog heb en hier ook over lees, zijn kleine fluctuaties in het opgenomen vermogen. Aangezien ik positieve bericht las over de overregeling, heb ik die vanochtend maar eens geactiveerd, op 4C.

[Afbeelding]

Grafiek is op basis van HomeWizard meter op alleen de warmtepomp. Om 09:30 heb ik de overregeling op 4C gezet. Het enige effect is dat de schommelingen alleen maar groter worden. Ik word er nog niet echt enthousiast van en heb 'm maar weer uitgezet. Overigens kan ik in het menu de overregeling niet volledig uitzetten, 1C is het minimum. Wellicht verklaart dat de kleine schommelingen vóór het verhogen (op basis van 1C) en de grote erna (op basis van 4C).

Ik heb deze vraag uitgesteld bij Daikin tech support omdat ik hetzelfde ervaar, mocht daar iets uitkomen, zal ik dat hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius

[Afbeelding]

Oef, dat doet de vraag rijzen of de overregeling toch niet ook wat nadelen kent..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 22:50

Dit is een bekend fenomeen (een regel-bug?). Het start, en stopt, soms willekeurig. Ik denk niet dat het door de overregeling komt. Een strikte overregeling (1C) in combinatie met de snelle fluctuaties leidt juist soms tot een ongewenste stop. Ik zou de overregeling op 4C zetten als ik kon, bij mijn hybride staat deze helaas vast op 1C.

Het flucteren kan vaak gestopt worden door de AWT eventjes te verhogen en weer terug te zetten via de "afwijkings"mogelijkheid op de kamerthermostaat (werkt alleen in bepaalde modes). Dat zijn de grote stappen hieronder in target_LWT_zone_main.

Hoe erg het is voor rendement of levensduur weet ik niet, maar lijkt me niet heel erg: de COP fluctueert sterk (door vertraging tussen verbruik en opbrengst) maar gemiddeld lijkt deze niet veel lager (betere metingen volgen later). De compressor fluctueert wel snel en veel in vermogen maar dat is minder erg dan een koude start. Toch lijkt het me niet optimaal.

Ik vind het vooral jammer dat de AWT vaak wat te hoog blijft in de fluctuatie-mode zodat terug-regelen moeilijk is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Euyx7lyGsQyklnxmeDDixS-iWzE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wxBLyVY6d6XtH5nkFxZXoQGD.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5zlGspltIHDm61zd2ADz_fieEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QEBBVlRKusDFtLDz2yJUm409.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:48:
[...]

Hoe erg het is voor rendement of levensduur weet ik niet, maar lijkt me niet heel erg: de COP fluctueert sterk (door vertraging tussen verbruik en opbrengst) maar gemiddeld lijkt deze niet veel lager (betere metingen volgen later). De compressor fluctueert wel snel en veel in vermogen maar dat is minder erg dan een koude start. Toch lijkt het me niet optimaal.
Mij lijkt het ook geen kwaad kunnen, maar ben wel benieuwd waardoor die schommeling wordt veroorzaakt. Je zou denken dat de WP heel geleidelijk z'n processen zou aanpast om bij te sturen i.p.v. met repeterende stapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK7lPKbHdnMUBoF3UK43KOInJTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQN9qtUAAZ0I1oVtVO9SzvYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffj6nLps8ipnqWkVx_KbSOO5SoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfs2Ab6gJsLTVa08oXdgUV3h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb altijd 5 radiatoren meedraaien op de 1e verdp. Wat is hiermee te doen? Vol open voor meeste flow? Knijpen tot bepaalde delta T per rad?

Zelfde voor de flow per groep van de open vv verdeler... ?👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

PCJR schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb altijd 5 radiatoren meedraaien op de 1e verdp. Wat is hiermee te doen? Vol open voor meeste flow? Knijpen tot bepaalde delta T per rad?

Zelfde voor de flow per groep van de open vv verdeler... ?👍
Ik zou de radiatoren waterzijdig op gewenste dt inregelen en kijken wat voor effect dat heeft op de flow. Wat mij betreft zou je best een klein beetje flow kunnen inleveren voor een efficiente radiator.
Daarna hetzelfde voor de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
brt652 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:03:
[...]

Ik zie bij ons hetzelfde fenomeen. Als de afzuigkap aangaat stijgt de temperatuur die de Madoka meet met bijna 1 graad.
Ik ben benieuwd wat de stijging is als je een keer probeert te koken zonder afzuigkap aan. Vergis je niet in de hoeveelheid warmte die je produceert tijdens het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:28
wtenboske schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:02:
[...]

Ik ben benieuwd wat de stijging is als je een keer probeert te koken zonder afzuigkap aan. Vergis je niet in de hoeveelheid warmte die je produceert tijdens het koken.
Ja, dat is een goed punt. Het koken zou ook kunnen zorgen voor het stijgen van de temperatuur. Echter heb ik bij het testen van het effect van de afzuigkap alleen de afzuigkap aan en uit gezet, zonder te koken. Dus het effect dat ik zie wordt volgens mij veroorzaakt door de afzuigkap en resulterende luchtstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
brt652 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:22:
[...]

Ja, dat is een goed punt. Het koken zou ook kunnen zorgen voor het stijgen van de temperatuur. Echter heb ik bij het testen van het effect van de afzuigkap alleen de afzuigkap aan en uit gezet, zonder te koken. Dus het effect dat ik zie wordt volgens mij veroorzaakt door de afzuigkap en resulterende luchtstroming.
Duidelijk. Bij mij stijgt de temperatuur op de Madoka zo'n halve graad tijdens koken. Heb het altijd geweten aan het koken zelf en dat iedereen dan thuis is en lichaamswarmte produceert, maar verandering in luchtcirculatie kan hierin ook meespelen. Zeker als je met radiatoren verwarmt. Stilstaande lucht tegen het plafond kan dan zomaar 6C warmer zijn dan bij de vloer. Als die lucht in beweging komt, scheelt dat aanzienlijk.

Leuk filmpje van 'In stappen van het gas af' over de enorme invloed van een rustig draaiende plafondventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Sparky schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:07:
[...]

Heb geprobeerd de instelling voor buitensensor te wijzigen van ‘geen’ naar ‘ja’. Na de reset en sync gaf de unit een storing (rode ring) ‘probleem buitensensor’. Ik concludeer dat die instelling uitsluitend werkt voor een extra losse sensor en niet werkt voor de weersafhankelijk sensor.
Heb ‘gemiddelde tijd’ wel op 24 gezet om ns uit te testen.

Verder ben ik nog wel nieuwsgierig naar de thermostaten welke zoal in gebruik zijn.
Die Madoka vind ik maar een primitief geval; niet eens op afstand te bedienen en programmeren op halve graden kan niet (zie eerdere posts).
Wat voor thermostaten gebruiken jullie? En wat zijn de + en - ervaringen?
(Daikin heeft mij laten weten dat de Altherma 3 slechts bediend kan worden middels de Madoka en dat andere thermostaten niet (volledig) ondersteunen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Nu online
Ik ben serieus aan het overwegen om over te stappen naar een Dynamisch energie contract (Tibber omdat we geen gas meer hebben), zeker nu we 2 EV's en een warmtepomp hebben.
Heeft iemand ervaring met het sturen van de Daikin WP op basis van de energie tarieven? Kan dat automatisch of dien je steeds het programma voor de Madoka aan te passen?
Wat is de ervaring van afgelopen winters in welk tijdsvak van de dag de prijzen het laagste zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

MajaMestreech schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:08:
Ik ben serieus aan het overwegen om over te stappen naar een Dynamisch energie contract (Tibber omdat we geen gas meer hebben), zeker nu we 2 EV's en een warmtepomp hebben.
Heeft iemand ervaring met het sturen van de Daikin WP op basis van de energie tarieven? Kan dat automatisch of dien je steeds het programma voor de Madoka aan te passen?
Wat is de ervaring van afgelopen winters in welk tijdsvak van de dag de prijzen het laagste zijn?
Heb het ook overwogen (mijn lange contract loopt eind december af). Heb geen gas meer en een WP en airco’s op de verdieping (radiatoren in de 2 badkamers). Ook heb ik zonnepanelen.
De verschillen zijn volgens mij gering en het neem een boel ‘geregel’ met zich mee. Telkens de goedkoopste momenten bekijken (max 24hr vooraf) en daarop programmeren. Daarnaast moet je op de goedkoopste (lees: je krijgt geld toe) momenten geen stroom terugleveren want dan betaal je daar voor.
Kortom, mij te veel gedoe en ik heb gekozen voor een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

[...]

Paar tips:
1. 2. 3. 4.

6.

Mbt punt 5: waar kan ik deze vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:54:
[...]

Mbt punt 5: waar kan ik deze vinden?
Instelling

[9-04] Leaving water temperature overshoot temperature

is voor overshoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
Toppe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:51:
[...]

https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hier staan de instellingen van veel Tweakers en een overzicht welke instelling wat doet.
Vraag: Zijn dit de instellingen die je kunt zien als "gebruiker", "gevorderde gebruiker" of als "installateur"?

Nog een vraag: Komen die Field-codes van de diverse Daikin wamtepompen een beetje met elkaar overeen, of heeft een wandmodel bijvoorbeeld heel andere codes dan een vloermodel?
Ik bedoel dus niet dat sommige codes bij het ene type wel kunnen voorkomen, maar bij een ander type niet.
Het gaat mij om de Field-codes die bij allemaal wél voorkomen.

Alvast bedankt!

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:19

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
piieter schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:43:
[...]

Vraag: Zijn dit de instellingen die je kunt zien als "gebruiker", "gevorderde gebruiker" of als "installateur"?

Nog een vraag: Komen die Field-codes van de diverse Daikin wamtepompen een beetje met elkaar overeen, of heeft een wandmodel bijvoorbeeld heel andere codes dan een vloermodel?
Ik bedoel dus niet dat sommige codes bij het ene type wel kunnen voorkomen, maar bij een ander type niet.
Het gaat mij om de Field-codes die bij allemaal wél voorkomen.

Alvast bedankt!
Installateur :)

Doorgaans zullen de codes overeen komen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:19
Teejbeej schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:57:
[...]
.
Die Madoka vind ik maar een primitief geval; niet eens op afstand te bedienen en programmeren op halve graden kan niet (zie eerdere posts).
De Madoka ondersteunt wel halve graden. Het is de Onecta app waar je alleen hele graden kunt instellen in je programma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

danny.s schreef op zondag 19 november 2023 @ 14:06:
[...]

De Madoka ondersteunt wel halve graden. Het is de Onecta app waar je alleen hele graden kunt instellen in je programma.
Dat weet ik.
Ik vind het raar dat je die madoka wel per halve graad in kan stellen en het programmeren van schema’s in de ONECTA per hele graad gaat.
Pagina: 1 ... 60 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma