Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 14:22
arnoldniessen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:57:
[...]

Ik denk niet dat de WP 28L/min doet omdat je systeem maar 20L zou zijn. Dus kranen vervangen of buffer toevoegen heeft waarschijnlijk geen zin (tenzij je daarmee stroomsnelheid in huis vermindert). De unit pompt zo snel omdat hij zo geprogrammeerd is, en dat lijkt ook niet instelbaar te zijn. Voor een hybride versie is er een zeer effectieve maar nogal ingrijpende oplossing, het begrenzen van de maximale pompsnelheid. Mogelijk ook toepasbaar in andere systemen, maar ik zou het niet doen in de garantieperiode.
De WP doet die 28ltr/min. ook niet door die buffer maar omdat ie op vol vermogen opstart en dan de warmte kwijt moet. Dan gaat ie watervolume erdoor jagen om warmte kwijt te kunnen. Is dus denk ik ook nodig omdat anders de boel oververhit. Ik waag me ook absoluut niet aan de oplossing waar je naar verwijst. De buffer is dus niet de oorzaak, eerder een stukje van de oplossing maar is de huidige veel te klein om effect te hebben.
De installateur komt langs, hopelijk is er iets te bedenken dat helpt. Hij lijkt nu te denken aan een grotere buffer. We gaan het meemaken.
Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrFish schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
[...]

Volgens mij kun je in de installateursinstellingen wel de maximale pompsnelheid beperken. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Of Delta T iets verhogen, dan is er ook minder flow nodig. En wellicht dat het aanzetten van de stille modus ook nog werkt, want dat beperkt het vermogen van de buitenunit.
Dank voor de tip. Volgens mijn info wordt die maximale pompsnelheidbeperking overruled tijdens opstart en geldt die alleen tijdens gewoon bedrijf. Maar dan heb ik ook vrijwel geen last. Gaat om de eerste 45 minuten tot uur na start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:28

MrFish

Untitled

Pascal P schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:12:
[...]

De WP doet die 28ltr/min. ook niet door die buffer maar omdat ie op vol vermogen opstart en dan de warmte kwijt moet. Dan gaat ie watervolume erdoor jagen om warmte kwijt te kunnen. Is dus denk ik ook nodig omdat anders de boel oververhit. Ik waag me ook absoluut niet aan de oplossing waar je naar verwijst. De buffer is dus niet de oorzaak, eerder een stukje van de oplossing maar is de huidige veel te klein om effect te hebben.
De installateur komt langs, hopelijk is er iets te bedenken dat helpt. Hij lijkt nu te denken aan een grotere buffer. We gaan het meemaken.
Bedankt voor de reactie!
Een grotere buffer zal averechts werken. Het systeem komt pas tot rust wanneer al het water is opgewarmd. Met een grotere buffer duurt dat zelfs langer.

De reden voor dit gedrag is volgens mij tweeledig. Bij opstarten is al het water koud, dus gaat de warmtepomp op vol vermogen stoken om de stooklijn te halen. Daarnaast regelt de pomp op een vaste Delta T tussen aanvoer en retour. Dit wordt geregeld door de pompsnelheid te variëren (Delta T te hoog > meer L/min en omgekeerd). Het water dat retour komt is initieel natuurlijk heel koud, dus regelt het systeem naar een hoge flow om de retourtemperatuur omhoog te krijgen en Delta T omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
MrFish schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
Volgens mij kun je in de installateursinstellingen wel de maximale pompsnelheid beperken. Dat zou een oplossing kunnen zijn. Of Delta T iets verhogen, dan is er ook minder flow nodig. En wellicht dat het aanzetten van de stille modus ook nog werkt, want dat beperkt het vermogen van de buitenunit.
Ik ben heel benieuwd waar. Bij mijn systeem in elk geval niet (publiek bekend), ik kan de pompsnelheid in normale operatie wel instellen, maar niet tijdens start en tijdens defrost. En dan regelt het systeem ook nog niet op dT.

Maar misschien hebben we het over 2 verschillende dingen:
-de pompsnelheid in de eerste 2 minuten na start, en de
-de pompsnelheid om dT en stooklijn te realiseren bij een koud systeem.?

[ Voor 13% gewijzigd door arnoldniessen op 14-11-2023 21:31 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrFish schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:19:
[...]

Een grotere buffer zal averechts werken. Het systeem komt pas tot rust wanneer al het water is opgewarmd. Met een grotere buffer duurt dat zelfs langer.

De reden voor dit gedrag is volgens mij tweeledig. Bij opstarten is al het water koud, dus gaat de warmtepomp op vol vermogen stoken om de stooklijn te halen. Daarnaast regelt de pomp op een vaste Delta T tussen aanvoer en retour. Dit wordt geregeld door de pompsnelheid te variëren (Delta T te hoog > meer L/min en omgekeerd). Het water dat retour komt is initieel natuurlijk heel koud, dus regelt het systeem naar een hoge flow om de retourtemperatuur omhoog te krijgen en Delta T omlaag.
Dan moet ik concluderen dat er eigenlijk niks aan te doen is.....
Maar die buffer kan ook dienst doen als warmtebuffer waardoor het water minder afkoelt en de WP bij opstart dan minder hoeft bij te verwarmen. Ligt er natuurlijk wel aan hoe lang ie heeft uit gestaan.
Daarom zou het handig zijn als de WP tijdens afkoelen (vanwege geen warmtevraag) toch een beperkt vermogen blijft leveren, zodat een herstart wordt voorkomen. Maar in principe reageert ie gewoon als een aan/uit schakelaar. Hij moduleer niet naar beneden, zoals je als automobilist ook gas terugneemt (zonder te remmen) als je minder hard moet gaan rijden. Dan zet je ook de motor niet uit maar anticipeer je. iets dergelijks zou prettig zijn maar ik ben bang dat dat niet kan. Lezen hier medewerkers van Daikin mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:19
mawashigeri schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:38:
[...]

Ik maak me eerder zorgen over die instelling van 25 dan de Madoka zelf. Aan de andere kant: je kan de boel onmogelijk kapot maken door het uit te proberen! In het ergste geval zie je de boel wat te hard gaan of wordt het een keer te warm. Gelijk maar even getest natuurlijk, en bij mijn machine zie ik totaal geen verschil in gedrag of berekende instellingen, het enige dat ik zie veranderen is de kamertemperatuur instelling.

Mijn redenering was dat de aanvoerwatertemperatuur zou wel eens (flink) verhoogd kunnen worden als de kamertemperatuurvraag ook flink hoger is. De reden voor deze 'zorgen' zijn dit stukje documentatie

[...]

[...]

Daarbij zit ook nog een stukje informatie over de curve zelf, die je kennelijk omhoog moet schuiven om de modulatie goed te laten werken:

[...]
Die tekst over Modulatie heb ik ook vaak gelezen en klinkt ook mooi. Echter, bij mij werkt het niet.
Echter, misschien heb je een punt dat bij Modulatie = AAN en de Max waarde op 10, dat het best wel eens kan zijn dat bij een thermostaat setpoint van 25 graden, de stooklijn met 10 graden verhoogd wordt om die temperatuur te bereiken. Bij Modulatie = UIT in ieder geval niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
Ik ben met interesse aan het meelezen over pompsnelheden. Ik heb het bij mij eens in de gaten gehouden maar zodra de verwarming aanspringt (op vraag van de thermostaat) dan gaat er praktisch meteen een debiet van 15,4 liter door de leiding heen en dat blijft gedurende de hele run het geval. De compressor neemt eerst even wat meer stroom en valt dan een beetje terug tot 3A. Dit blijft dan zo tot het (ongeveer 2 uur later) volgens de thermostaat warm genoeg is en dan gaat de boel weer uit.

Nu maak ik nu niet zo druk want in mijn ogen is het een mooie run en ik heb geen gependel. (hij slaat ook maar 2x per 24 uur aan).

Of staat er nu iets helemaal verkeerd ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Hetisweergezell schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:43:
Ik ben met interesse aan het meelezen over pompsnelheden. Ik heb het bij mij eens in de gaten gehouden maar zodra de verwarming aanspringt (op vraag van de thermostaat) dan gaat er praktisch meteen een debiet van 15,4 liter door de leiding heen en dat blijft gedurende de hele run het geval. De compressor neemt eerst even wat meer stroom en valt dan een beetje terug tot 3A. Dit blijft dan zo tot het (ongeveer 2 uur later) volgens de thermostaat warm genoeg is en dan gaat de boel weer uit.

Nu maak ik nu niet zo druk want in mijn ogen is het een mooie run en ik heb geen gependel. (hij slaat ook maar 2x per 24 uur aan).

Of staat er nu iets helemaal verkeerd ingesteld?
Lijkt me niet dat er veel verkeerd ingesteld staat. En als je verder geen last hebt van geruis in de leidingen zou ik het zo laten. Die opstartfase is blijkbaar standaard een energie-intensieve fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:42
Pascal P schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:34:
[...]

Dan moet ik concluderen dat er eigenlijk niks aan te doen is.....
Maar die buffer kan ook dienst doen als warmtebuffer waardoor het water minder afkoelt en de WP bij opstart dan minder hoeft bij te verwarmen. Ligt er natuurlijk wel aan hoe lang ie heeft uit gestaan.
Daarom zou het handig zijn als de WP tijdens afkoelen (vanwege geen warmtevraag) toch een beperkt vermogen blijft leveren, zodat een herstart wordt voorkomen. Maar in principe reageert ie gewoon als een aan/uit schakelaar. Hij moduleer niet naar beneden, zoals je als automobilist ook gas terugneemt (zonder te remmen) als je minder hard moet gaan rijden. Dan zet je ook de motor niet uit maar anticipeer je. iets dergelijks zou prettig zijn maar ik ben bang dat dat niet kan. Lezen hier medewerkers van Daikin mee??
Ik heb hier 1 thermostaat kraan, die hoor ik ook lichtjes, en trekt vanuit de werkkamer door naar beneden. Hier staat nog op de planning om deze te vervangen door een gewone radiator kraan, omdat volgens een vriend (die cv monteur is) thermostaat kranen nog wel eens ruis kunnen hebben.
Heb jij wellicht ook veel thermostaat kranen op je radiators? Anders zit hier nog een mogelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
danny.s schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:15:
[...]

Ik heb hier 1 thermostaat kraan, die hoor ik ook lichtjes, en trekt vanuit de werkkamer door naar beneden. Hier staat nog op de planning om deze te vervangen door een gewone radiator kraan, omdat volgens een vriend (die cv monteur is) thermostaat kranen nog wel eens ruis kunnen hebben.
Heb jij wellicht ook veel thermostaat kranen op je radiators? Anders zit hier nog een mogelijke oplossing.
Ja, die heb ik door het hele huis. Gelijk met de installatie van de WP heb ik ze allemaal laten vervangen door voorinstelbare varianten om de boel ook goed waterzijdig te kunnen inregelen. Dat leek een verstandig besluit... Dat moet nog gebeuren overigens. Bij die voorinstelling wordt de flow waarschijnlijk nog verder geknepen, dus of dat dan gaat helpen of juist averechts werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

arnoldniessen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:27:
[...]

Ik ben heel benieuwd waar. Bij mijn systeem in elk geval niet (publiek bekend), ik kan de pompsnelheid in normale operatie wel instellen, maar niet tijdens start en tijdens defrost. En dan regelt het systeem ook nog niet op dT.

Maar misschien hebben we het over 2 verschillende dingen:
-de pompsnelheid in de eerste 2 minuten na start, en de
-de pompsnelheid om dT en stooklijn te realiseren bij een koud systeem.?
Of het bij het opstarten in de eerste paar minuten werkt, weet ik niet, maar @Pascal P meldt dat het langer dan een paar minuten duurt voordat het systeem tot rust komt. Wie weet helpt het dan wel, in elk geval na de eerste paar minuten. Dit is de relevante sectie uit de installateurshandleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMQNJv33oM4R5d2PeK-QeyKBiJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v1aObrP9zk9vx0R1tTG3UrHg.png?f=fotoalbum_large

Wellicht het proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 20:34
Hetisweergezell schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:01:
[...]

Interessant! Ik heb tot nu toe 1 defrost gehad en toen pakte die meteen de BUH. Weet je ook hoe de unit bepaald dat er te weinig warmte in het CV circuit zit? En kun je dat nog instellen?
Obv watertemperatuur verwarmingszijde -> ik meen >25 Gr.C. (daaronder de BUH)
Setting kan niet aangepast worden.

Tip: zorg ervoor dat het systeem lekker opwarmt tijdens wat hogere temperaturen (dan hoeft de BUH niet bij te springen tijdens defrost -> als je vloerverwarming/energiebuffer hebt)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Hetisweergezell schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:36:
[...]

Goeie! Volgens mij staat mijn instelling nog op 'Toegestaan'. Heb wel de temperatuur (evenwichtstemperatuur) op -12 gezet dat hij mee mag doen maar dat geld dan voor het verwarmen en niet voor defrosts.

Ik ga deze setting meteen aanpassen en eens aankijken wat het doet.
Blijkbaar heeft mijn unit (altherma 2) deze setting toch niet. Ik dacht dat ik hem te pakken had maar heb bijnde buh alleen de opties Activeren,. Alleen sww, uit. Maar zag geen beperkt ertussen staan.

Ik zal in die google sheet eens neuzen of ik de instelling daar kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hetisweergezell schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:19:
[...]

Blijkbaar heeft mijn unit (altherma 2) deze setting toch niet. Ik dacht dat ik hem te pakken had maar heb bijnde buh alleen de opties Activeren,. Alleen sww, uit. Maar zag geen beperkt ertussen staan.

Volgens mij betekent "beperkt" bij de Altherma 3 "uit". Een monteur van Daikin heeft mij verteld dat dit komt omdat het menu in het Vlaams is. Er zitten wel meer van dit soort Vlaamse taal-dingetjes in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
(bericht verwijderd -> antwoord was al gegeven)

[ Voor 95% gewijzigd door Sparky op 15-11-2023 15:34 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:19:
[...]

De sheet is gebaseerd op het instellingenoverzicht van de Altherma 3, dat zal je dan ook niet helpen. Ik zou 'm dan persoonlijk maar op "Alleen SWW" zetten, maar ik weet niet helemaal zeker of de compressor bij de Altherma 2 ook tot -20 blijft functioneren. De kans dat het etmaalgemiddelde daar nog in de buurt komt lijkt me nihil.

spoiler:
En als we dat de komende jaren wèl weer een keer halen en half NL heeft een warmtepomp die dan de BUH met COP=1 gaat aanspreken gaat het hele elektriciteitsnet op zwart. Dan zou ik sowieso niet afhankelijk willen zijn van je WP als (enige) warmtebron

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 15-11-2023 16:13 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
WillumC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:40:
[...]

Hier voor is additionele software en apparatuur nodig. Zoek hier op tweakers op ESPAltherma. Daar vind je meer info. Het komt er op neer dat je bijvoorbeeld een M5stick programmeert met de software, deze aansluit in je Daikin en vervolgens de gegevens naar bijvoorbeeld een HomeAssistant installatie laat sturen.

Vervolgens kun je dus dashboards maken met o.a. deze gegevens.
Ik heb er eens naar gekeken maar voor mij is dat latijn dus ik zal het zonder moeten doen!
Ik ben op dat gebied maar een leek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
RonJ schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:05:
[...]

De sheet is gebaseerd op het instellingenoverzicht van de Altherma 3, dat zal je dan ook niet helpen. Ik zou 'm dan persoonlijk maar op "Alleen SWW" zetten, maar ik weet niet helemaal zeker of de compressor bij de Altherma 2 ook tot -20 blijft functioneren. De kans dat het etmaalgemiddelde daar nog in de buurt komt lijkt me nihil.
Ik ga het gewoon eens proberen. Verder kon ik ondanks dat ik een altherma2 heb de sheet wel gewoon invullen. Dus blijkbaar is dat gedeelte met de 3e versie in ieder geval niet veel veranderd. Ik denk dat er vooral in gebruiksvriendelijkheid is geïnvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Ik zie een aantal berichten voorbijkomen over de Defrost van de warmtepomp.

Vanaf welke buitentemperatuur gaat de warmtepomp dit doen?

En wat gebeurd er als je de BUH op alleen warm water hebt staan? De warmtepomp kan de BUH dan dus niet aanspreken. Maar wat gaat er dan fout? Stopt de warmtepomp dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:33:
Ik zie een aantal berichten voorbijkomen over de Defrost van de warmtepomp.

Vanaf welke buitentemperatuur gaat de warmtepomp dit doen?

En wat gebeurd er als je de BUH op alleen warm water hebt staan? De warmtepomp kan de BUH dan dus niet aanspreken. Maar wat gaat er dan fout? Stopt de warmtepomp dan?
Zodra de buitentemperatuur in de buurt van 5 graden komt dan neemt de kans behoorlijk toe. (komende vrijdag- en zaterdagnacht lijken mij wel goede kandidaten te zijn).

Wanneer de BUH alleen op warm water staat dan zal hij gaan ontdooien door wat warmte uit het warmteafgifte systeem te halen en hiermee de buitenunit ontdooien. Hoe dit precies gaat en hoelang dat duurt ga ik nu uitzoeken. De enige defrost die ik tot nu toe echt gemeten heb was op de BUH en dat duurde 6 minuten. Ik ben heel benieuwd of dit langer duurt als de warmte uit mijn vloer moet komen (die rond de 19 graden is als hij al een tijdje niet is aangeslagen).

[ Voor 3% gewijzigd door Hetisweergezell op 15-11-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Over de instellingen die bepalen of de BUH meedoet bij verwarmen:

Volgens mij zijn er verschillende opties.

Je kan sleutelen aan “toegestaan, beperkt, alleen SWW”. Staat op toegestaan bij mij.

Je kan “evenwicht” aanpassen. Staat nu op toegestaan bij mij.

Je kan “evenwichtstemperatuur” aanpassen. Staat nu op 0 graden bij mij.

Wat heeft nu de voorkeur naar jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:16

GJA

Hetisweergezell schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:05:
[...]

Zodra de buitentemperatuur in de buurt van 5 graden komt dan neemt de kans behoorlijk toe. (komende vrijdag- en zaterdagnacht lijken mij wel goede kandidaten te zijn).

Wanneer de BUH alleen op warm water staat dan zal hij gaan ontdooien door wat warmte uit het warmteafgifte systeem te halen en hiermee de buitenunit ontdooien. Hoe dit precies gaat en hoelang dat duurt ga ik nu uitzoeken. De enige defrost die ik tot nu toe echt gemeten heb was op de BUH en dat duurde 6 minuten. Ik ben heel benieuwd of dit langer duurt als de warmte uit mijn vloer moet komen (die rond de 19 graden is als hij al een tijdje niet is aangeslagen).
Volgens mij gaat de buh toch aan bij defrost, ongeacht de instelling.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
GJA schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:47:
[...]

Volgens mij gaat de buh toch aan bij defrost, ongeacht de instelling.
Dat zou best kunnen. We gaan het zien. Heb de instelling net aangepast naar 'alleen sww'. Zodra er weer gedefrost moet worden dan zie ik het meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:22:
Over de instellingen die bepalen of de BUH meedoet bij verwarmen:

Volgens mij zijn er verschillende opties.

Je kan sleutelen aan “toegestaan, beperkt, alleen SWW”. Staat op toegestaan bij mij.

Je kan “evenwicht” aanpassen. Staat nu op toegestaan bij mij.

Je kan “evenwichtstemperatuur” aanpassen. Staat nu op 0 graden bij mij.

Wat heeft nu de voorkeur naar jullie mening?
Volgens mij betekent dit dat vanaf 0 graden de BUH mee mag gaan verwarmen als ik het goed heb. Ofwel, verwacht significant meer stroomverbruik zodra het vriest. Ik heb hem zelf op -15 ofzo gezet, er vanuit gaande dat de compressor altijd genoeg vermogen heeft hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MUeeNHyy4mD3R3N_WAnTjmeOD0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWNjSMW46CWt4xvafK7Vag1e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
danny.s schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:11:
[...]

Volgens mij betekent dit dat vanaf 0 graden de BUH mee mag gaan verwarmen als ik het goed heb. Ofwel, verwacht significant meer stroomverbruik zodra het vriest. Ik heb hem zelf op -15 ofzo gezet, er vanuit gaande dat de compressor altijd genoeg vermogen heeft hier.

[Afbeelding]
Ja, denk dat ik dat ook ga doen, hem op iets van -15 zetten.

Tegelijkertijd, als je hem hebt staan op “alleen SWW” wordt de BUH toch sowieso nooit aangesproken voor de verwarming? Dus dan is evenwicht een beetje voor spek en bonen?

Andere vraag, mijn aanvoerwater voor SWW staat op maximaal 53 graden. Ik geloof dat dat niet de beste instelling is en als ik het document bekijk zie ik dat bijna iedereen hem op 60 graden heeft staan. Sommigen nog hoger zelfs.

Waarom staat de standaardinstelling zo laag? En waarom zou je hem of op 60 of hoger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Weet iemand hier, hoe groot een buffervat(voor verwarmen) moet zijn voor een 8kW altherma 3 wp?

De "adviseur" van de energiewacht zegt dat de stelregel is 5 liter per kw. Ik lees op meerdere sites dat dit minimaal 10L per kw moet zijn. Wat moet dit volgens jullie zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:27
Jan- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:26:
Beste Forum Leden,

Lees allerlei temperatuur sensors uit ( R1T enz enz) Zie met name veel spikes in de buiten temperatuur sensor (achter op de Altherma) Denk aan externe sensor maar schrik van de prijzen. Uit Service manual blijkt dat meeste temperatuur sensors (thermistors) hetzelfde zijn (zie bijlage sensoren uit serv manual)
[Afbeelding]

Weet iemand wat 'n vergelijkbare thermistor met zelfde specs/gedrag is ? Waar zou ik die kunnen kopen? Neem aan dat deze niet speciaal voor DAIKIN gemaakt worden.
Alvast bedankt
Een oude vraag waar nog geen antwoord op was en nu wel. :)

Precisie temperatuursensor, TS-NTC-203 heeft precies dezelfde specificaties als de Daikin versie.

Als je zoekt op dat nummer kun je deze NTC voor €3,04 kopen bij Reichelt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:43
Thedutch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:45:
Weet iemand hier, hoe groot een buffervat(voor verwarmen) moet zijn voor een 8kW altherma 3 wp?

De "adviseur" van de energiewacht zegt dat de stelregel is 5 liter per kw. Ik lees op meerdere sites dat dit minimaal 10L per kw moet zijn. Wat moet dit volgens jullie zijn?
In veel gevallen (als je vloerverwarming hebt) heb je geen buffervat nodig.
Als je nou overal radiatoren hebt dan zou je een 50L of een 100L vaatje kunnen plaatsen (maakt niet zo veel). Let er op dat een buffervat niet het pendelen weg neemt, hij vertraagd het alleen.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

kokpol schreef op donderdag 16 november 2023 @ 06:25:
[...]

In veel gevallen (als je vloerverwarming hebt) heb je geen buffervat nodig.
Als je nou overal radiatoren hebt dan zou je een 50L of een 100L vaatje kunnen plaatsen (maakt niet zo veel). Let er op dat een buffervat niet het pendelen weg neemt, hij vertraagd het alleen.
In ons nieuwbouwproject werd in eerste instantie het huis opgeleverd met een Madoka. Als centrale aansturing van de wp en de slaapkamer de kleppen aansturen wanneer daar een warmtevraag is. In it ontwerp was geen buffervat opgenomen.

Toen we hier woonden bleek dat als de woonkamer warm was, dat de overige kamers niet verwarmd konden worden. Gezien zij geen signaal naar de warmtepomp sturen.
Terwijl dit wel in de beschrijving van het huis stond. Naregeling voor alle slaapkamers.
Toen hebben ze het zo aangepast dat een warmtevraag op de verdeler de warmtepomp aanstuurt, ongeacht dus welk vertrek dit is.

Nu wilden een aantal mensen een onderhoudscontract afsluiten bij lokale installateurs. En die zeiden dat de installatie niet goed is, juist omdat er een buffervat ontbreekt en nodig is in deze installatie. Ivm levensduur van de warmtepomp en het pendelgedrag.

Er is nu een discussie gaande tussen bewoners en het project over een buffervat. Ook de installerende partij zegt nu dat hij liever een buffervat op had genomen in het ontwerp toen er werd gekozen voor naregeling, maar het aannemer dit niet wilde. Dus de bewoners én de installateur zijn nu bezig met de ontwikkelaar om 3 jaar na oplevering alsnog een buffervat te installeren in alle huizen om het pendelgedrag en dus ook het verbruik terug te kunnen dringen.

En de bewoners vervolgens ergens een onderhoudscontract kunnen afsluiten.

Vind het zelf een beetje een vreemde discussie, gezien ik obv de berichten hier niet echt het gevoel heb dat een buffervat echt noodzakelijk is. En ook verhalen lees dat een buffervat in sommige gevallen niet helemaal werkt.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
AndereKoekoek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:11:
[...]

In ons nieuwbouwproject werd in eerste instantie het huis opgeleverd met een Madoka. Als centrale aansturing van de wp en de slaapkamer de kleppen aansturen wanneer daar een warmtevraag is. In it ontwerp was geen buffervat opgenomen.

Toen we hier woonden bleek dat als de woonkamer warm was, dat de overige kamers niet verwarmd konden worden. Gezien zij geen signaal naar de warmtepomp sturen.
Terwijl dit wel in de beschrijving van het huis stond. Naregeling voor alle slaapkamers.
Toen hebben ze het zo aangepast dat een warmtevraag op de verdeler de warmtepomp aanstuurt, ongeacht dus welk vertrek dit is.

Nu wilden een aantal mensen een onderhoudscontract afsluiten bij lokale installateurs. En die zeiden dat de installatie niet goed is, juist omdat er een buffervat ontbreekt en nodig is in deze installatie. Ivm levensduur van de warmtepomp en het pendelgedrag.

Er is nu een discussie gaande tussen bewoners en het project over een buffervat. Ook de installerende partij zegt nu dat hij liever een buffervat op had genomen in het ontwerp toen er werd gekozen voor naregeling, maar het aannemer dit niet wilde. Dus de bewoners én de installateur zijn nu bezig met de ontwikkelaar om 3 jaar na oplevering alsnog een buffervat te installeren in alle huizen om het pendelgedrag en dus ook het verbruik terug te kunnen dringen.

Vind het zelf een beetje een vreemde discussie, gezien ik obv de berichten hier niet echt het gevoel heb dat een buffervat echt noodzakelijk is. En ook verhalen lees dat een buffervat in sommige gevallen niet helemaal werkt.
Ik heb volledige vloerverwarming, naregeling per kamer en geen buffervat. Er moet wel een bypass aangesloten zijn met juiste doorlaat. En belangrijkste is het systeem goed inregelen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:43
[...]

Jammer dat jullie zulke problemen hebben, lijkt erop alsof er iemand aan de slag is geweest die snel geld wilde verdienen.
Het beste is om met een wp met een master/slave opstelling te werken. Dat betekent dat de madoka in de hoofdruimte de wp regelt op aan/uit. De rest van de ruimtes laat je daarmee mee lopen.

De opstelling die jij noemt is een master/master opstelling. Het enige probleem daarin is dat als bijv alleen de badkamer verwarmt moet worden de wp aangaat maar een veels te klein afgifte vermogen heeft met alleen de badkamer. Daarom is het zo belangrijk dat dan ook gelijk de woonkamer mee wordt verwarmt.

Bij de opstelling die jij wilt, waar je dus elke kamer apart wilt gaan naregelen, zo ik hoor een buffervat als open verdeler kiezen. Hoe groter het buffervat hoe beter, maar ik zou 100L aanhouden als prima. Let er alleen wel op dat deze opzet hoe dan ook je efficiëntie omlaag brengt. Een buffervat zorgt namelijk voor een lagere efficiëntie ipv een hogere zoals jou gezegd is.

• Atomius
  • Nu online
Rainesh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:33:
[...]

Ik heb volledige vloerverwarming, naregeling per kamer en geen buffervat. Er moet wel een bypass aangesloten zijn met juiste doorlaat. En belangrijkste is het systeem goed inregelen.
Wow en dat werkt stabiel en goed? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Ik had ook naregeling per kamer, maar ben daar vanaf gestapt. De binnenunit liet bij elke ruimte - als die afzonderlijk werd verwarmd - een zeer instabiele flow zien die continu wisselde van 6 tot 18 L/min, gepaard gaande met veel geluidsoverlast. Alleen als er genoeg groepen tegelijk openstonden was dat probleem er niet. Ik vermoed dus dat het systeem die minimale 12 L/min niet kon rondpompen in de afzonderlijke zones.

Maar bij jou dus wel?

• Rainesh
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:24:
[...]

Wow en dat werkt stabiel en goed? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Ik had ook naregeling per kamer, maar ben daar vanaf gestapt. De binnenunit liet bij elke ruimte - als die afzonderlijk werd verwarmd - een zeer instabiele flow zien die continu wisselde van 6 tot 18 L/min, gepaard gaande met veel geluidsoverlast. Alleen als er genoeg groepen tegelijk openstonden was dat probleem er niet. Ik vermoed dus dat het systeem die minimale 12 L/min niet kon rondpompen in de afzonderlijke zones.

Maar bij jou dus wel?
Voor nu werkt het aardig goed, maar ik laat meerdere groepen tegelijkertijd open gaan. Vaak gaan ze per etage open dus genoeg flow.

Minimaal 12/L is enkel bij opstarten toch

• Thedutch
[...]

Bij mij is de warmtepomp eerst zonder buffervat geïnstalleerd(deze waren ze vergeten aan te sluiten, want volgende de installateur hoefde het niet), echter de adviseur van de Energiewacht zei dat het wel nodig was, voor een rustiger systeem en langere levensduur. Tevens had ik er ook al voor betaald. Ze hebben hem dus later alsnog geïnstalleerd. Er zijn hier meerdere buurtbewoners die een buffervat hebben. Let wel, als je een modulerende wp hebt, is een buffervat ´misschien´ niet nodig, maar het kan er wel voor zorgen dat je systeem rustiger wordt en het, het pendelen weghaald.

• Thedutch
Wat is zelf heel lastig vind, is dat je hier soms tegenstrijdige verhalen leest met wat je thuis geïnstalleerd hebt gekregen. In veel gevallen is het thuis een gevalletje `snel geld verdienen geweest`, terwijl men hier anders adviseert. Wie moeten we dan nog vertrouwen en geloven? Ik mag toch hopen dat bedrijven die een warmtepomp plaatsen en daarin advies geven, weten wat ze doen? Of is alles tegenwoordig gebaseerd op, we bestellen iets en moeten zelf maar via google en forums onderzoeken of het daadwerkelijk juist geplaatst of ingesteld is. Met het gevoel dat je bedrogen bent door de adviseur en installateur!

Op de site warmtepomp-weetjes spreken ze ook over een buffervat en zegt men dat je dit vaak tegenkomt bij een warmtepomp met voornaamste reden, om het pendelen tegen te gaan of te verminderen.
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Rainesh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:29:
[...]

Voor nu werkt het aardig goed, maar ik laat meerdere groepen tegelijkertijd open gaan. Vaak gaan ze per etage open dus genoeg flow.

Minimaal 12/L is enkel bij opstarten toch
Bij mij ging dan weer de ene kamer open, dan weer de andere enzovoorts.

En dat opstarten deed hij dan meerdere keren per dag, waarbij ik die geluidsoverlast slecht trok als ik thuiswerkte. Daarbij zei de Daikin monteur over die instabiele flow dat "dat zeker niet normaal was".

Dus toen ben ik maar helemaal van die naregeling afgestapt.

• Rainesh
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:51:
[...]

Bij mij ging dan weer de ene kamer open, dan weer de andere enzovoorts.

En dat opstarten deed hij dan meerdere keren per dag, waarbij ik die geluidsoverlast slecht trok als ik thuiswerkte. Daarbij zei de Daikin monteur over die instabiele flow dat "dat zeker niet normaal was".

Dus toen ben ik maar helemaal van die naregeling afgestapt.
Ik moet het nog aankijken, ben de laatste tijd bezig geweest met tweaken.

Volgende stap is alle retourtemperaturen van de groepen inregelen. Ben benieuwd wat voor effect het zal hebben op WP.

• Pim57
Rainesh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:01:
[...]
Ik moet het nog aankijken, ben de laatste tijd bezig geweest met tweaken.

Volgende stap is alle retourtemperaturen van de groepen inregelen. Ben benieuwd wat voor effect het zal hebben op WP.
Het is volgens mij ook een kwestie van goed inregelen/tweaken. En dat kost tijd (=geld bij installateurs)

Zelf heb ik alleen radiatoren en de dT op 3. Toen de dT stabiel op 3 was geregeld door de wp heb ik per radiator de dT op exact 3 gezet met het voetventiel.
Vervolgens de maximale pompsnelheid van 6 op 4 gezet bij de instellingen. En een tijdje aangekeken of dat goed ging.

Met deze instellingen draait de wp nu al 3 weken aan een stuk door. Dus nul start/stops. Vermogen gaat van 155 W op de warme dagen tot 460 W op de koude dagen die we gehad hebben.
COP schommelt rond de 4,6 (gemiddeld over die 3 weken) En geen geruis in de leidingen.

Die grote vermogens en buffervaten die de installateurs plaatsen lijkt op een erfenis uit de CV tijd. Het is te groot en overbodig, maar wat boeit dat! Als de woning goed verwarmt wordt dan is het oké en dan maar snel wegwezen.
Dat het niet efficiënt werkt is hun zorg niet. Echter met de komst van de wp gaan eigenaren steeds meer letten op het verbruik. En willen ze een efficiënt systeem!

[ Voor 21% gewijzigd door Pim57 op 16-11-2023 09:50 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Atomius
  • Nu online
Ik zou ook graag een vermogen van 115 watt willen zien op warme dagen, maar ik heb nog nooit lager dan 300 watt gezien. Hoe krijg je die 115 voor elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:31:
Ik zou ook graag een vermogen van 115 watt willen zien op warme dagen, maar ik heb nog nooit lager dan 300 watt gezien. Hoe krijg je die 115 voor elkaar?
Ik heb de kleinste Altherma van 4 kW en die kan dus terug tot 155 W (niet 115 W)

PS.: op dit moment staat ie rustig te snorren op 226 W. Buitentemperatuur is 9° C.

[ Voor 11% gewijzigd door Pim57 op 16-11-2023 09:58 ]

• Atomius
  • Nu online
Pim57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:44:
[...]

Ik heb de kleinste Altherma van 4 kW en die kan dus terug tot 155 W (niet 115 W)
Typo denk ik dan, ik bedoelde wat jij opschreef. Maar misschien heeft dat dan idd te maken met de maximum capaciteit. Dat klinkt iig wel logisch. Ik heb een 8 kW (zoals velen hier volgens mij) en dan is mijn minimum 2x dat van jou. Checks out.

• Rainesh
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:48:
[...]

Typo denk ik dan, ik bedoelde wat jij opschreef. Maar misschien heeft dat dan idd te maken met de maximum capaciteit. Dat klinkt iig wel logisch. Ik heb een 8 kW (zoals velen hier volgens mij) en dan is mijn minimum 2x dat van jou. Checks out.
Afgelopen dinsdag stond het op een gegeven moment op 277watt te draaien. Iets lager dan dat heb ik ook gezien bij mij. Ik heb een 8kW unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_indxiKhAjSdnxqhTEVsUtrym60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMJ4p61JFuFQMCmKUq5srniQ.jpg?f=fotoalbum_large

• MrFish

MrFish

Untitled

Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:48:
[...]

Mijn 6 kW kan ook terug naar ~115 W:
https://gathering.tweaker...message/77139710#77139710
(Dat is alleen de compressor. Inclusief binnenunit kom je dan denk ik inderdaad aan de ~150 W)

[ Voor 9% gewijzigd door MrFish op 16-11-2023 10:05 ]

• Rainesh
MrFish schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:04:
[...]

Mijn 6 kW kan ook terug naar ~115 W:
https://gathering.tweaker...message/77139710#77139710
(Dat is alleen de compressor. Inclusief binnenunit kom je dan denk ik inderdaad aan de ~150 W)
Waren de 6 en 8kW units niet technisch exact hetzelfde? Alleen ander software erin ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Rainesh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:06:
[...]

Waren de 6 en 8kW units niet technisch exact hetzelfde? Alleen ander software erin ofzo.
Volgens mij zijn de 4, 6 én 8 kW buitenunits technisch hetzelfde. Ze zijn ook exact even groot en zwaar. De 6 en 8 hebben wel een andere binnenunit dan de 4.
Rainesh schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:52:
[...]

Hij moet een veel hoger temperatuur aanmaken.
Van 40 graden water 43 graden maken, kost dat niet (ongeveer) evenveel energie als van 50 graden, 53 maken voor een wp?

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

danny.s schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]
Leuk die onderste termen en uitleg, maar nu weet je nog niet wat toegestaan en beperkt voor veschil heeft en wat het inhoudt... :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Thedutch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:45:

Ik heb een 40L nibe isolated buffer in serie van de retour. Heb een 6kw altherma3 all in one split. BG iets van 60m2 vv op 6 groepen en 1e met 5 radiatoren.

Pim57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:16:
[...]

Het is volgens mij ook een kwestie van goed inregelen/tweaken. En dat kost tijd (=geld bij installateurs)

Zelf heb ik alleen radiatoren en de dT op 3. Toen de dT stabiel op 3 was geregeld door de wp heb ik per radiator de dT op exact 3 gezet met het voetventiel.
Vervolgens de maximale pompsnelheid van 6 op 4 gezet bij de instellingen. En een tijdje aangekeken of dat goed ging.

Met deze instellingen draait de wp nu al 3 weken aan een stuk door. Dus nul start/stops. Vermogen gaat van 155 W op de warme dagen tot 460 W op de koude dagen die we gehad hebben.
COP schommelt rond de 4,6 (gemiddeld over die 3 weken) En geen geruis in de leidingen.

Die grote vermogens en buffervaten die de installateurs plaatsen lijkt op een erfenis uit de CV tijd. Het is te groot en overbodig, maar wat boeit dat! Als de woning goed verwarmt wordt dan is het oké en dan maar snel wegwezen.
Dat het niet efficiënt werkt is hun zorg niet. Echter met de komst van de wp gaan eigenaren steeds meer letten op het verbruik. En willen ze een efficiënt systeem!
6 op 4 ? welke instelling is dat, pomp beperking? Ik zie daar allemaal percentages, en ook iets met sample/monster % ?

• Pim57
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:08:
[...]
6 op 4 ? welke instelling is dat, pomp beperking? Ik zie daar allemaal percentages, en ook iets met sample/monster % ?
Dat is [9-0D] pompsnelheidsbegrenzing, instelbaar van 0~8 stap 1 default 6.

Pim57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:21:
[...]

Dat is [9-0D] pompsnelheidsbegrenzing, instelbaar van 0~8 stap 1 default 6.
Leuk dat dat 9-0D enzo allemaal heet, maar in het menu zijn er toch wat woorden die iets anders verklaren, of iig meer zeggen dan maar 1 getal...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D341WwZ30rPjDkY3S4pb6VpVE8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgQAhcmBv6tGcDSenZ5jUwSq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxCCzPYNG_jSUTzDiUjPFOwZjrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMA6z8o4PVesjfZ49huahG16.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cENWwbX1WaOPRGxv1qccnYfkS_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cF6LDhRIkzpLDAnxeTYRg0v0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:04
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:58:
Van 40 graden water 43 graden maken, kost dat niet (ongeveer) evenveel energie als van 50 graden, 53 maken voor een wp?
Ja en nee, aan de 'binnenkant' wordt er precies zoveel energie gebruikt, maar aan de buitenkant moet je met bijvoorbeeld 7 graden buitenlucht 60 graden koelgas maken om de 43 te halen, maar 95 graden om de 53 te halen binnen een redelijke tijd. Je compressor moet dus veel harder werken om de druk van het koelgas groot genoeg te maken zodat de uiteindelijke temperatuur hoog genoeg wordt.

De prestatiecurves zijn niet lineair omdat er (afhankelijk van het type koelgas) ergens tussen de 35-55 graden een efficiëntie optimum ligt voor de verdamper. Hoe verder je daarvan af bent hoe slechter het rendement. Dit is overigens mede een reden voor het minimale vermogen van je WP: op een kwaad moment loopt de curve zo ver af dat je beter kan stoppen!

Dan heb je uiteraard nog fysieke beperkingen zoals de hoeveelheid koelgas en de afmetingen van je buitenunit: je hebt exponentieel meer luchtverplaatsing nodig om lineair meer koelgas te verdampen. De energiedichtheid van buitenlucht is nou eenmaal beroerd.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-09 18:26
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:55:
[...]

Leuk dat dat 9-0D enzo allemaal heet, maar in het menu zijn er toch wat woorden die iets anders verklaren, of iig meer zeggen dan maar 1 getal...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je hier kijkt staat toch echt die beschrijving er ook bij.

Ik denk dat je @Pim57 zijn verwijzing naar het installateurs overzicht menu hebt gemist. Daar worden de menu opties en gekozen instellingen aangeduid met deze nummers

[ Voor 6% gewijzigd door Senaxx op 16-11-2023 12:38 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:36
RonJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

De A-versie is met ethernet, de B met wifi. Verder is dit de uitgebreide versie met naast de internetkoppeling ook de nodige smart-home contacten e.d. Als je alleen bediening vanuit de Daikin app wilt, heb je voldoende aan de veel goedkopere wifi insteekmodule BRP068A78.

Kijk eerst even of die er niet al in- of bij zit. Deze zit aan de zijkant van de bedieningsmodule van je binnenunit ingestoken (dus installatie is een eitje) en wordt los meegeleverd in het plastic zakje waar ook de boekjes e.d. inzitten. Sinds eind 2021 wordt deze standaard meegeleverd, dus de kans is groot dat je 'm al hebt. Je zou hier niet de eerste zijn waarbij de installateur deze vergeten is te installeren.
Zo na een tijdje geduld te hebben is de BRP068A78 binnen gekomen.
Klein probleem, hij past niet, de verdikking past niet in het slot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJKuFigH42ONG-YTkEGtB8Zsxso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wkK7za3WWSb7GKXVvyNGJc5.jpg?f=fotoalbum_large

Een normale sd kaart past wel, hoe ziet dit er bij anderen uit?

Tijd van werken, tijd van rusten

Driek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]

Het moest de BRP069A78 zijn, ik zie nu dat ik een typo heb gemaakt in mijn eerdere post (link was wel voor de correcte 69). Maar aan je foto te zien heb je ook gewoon de "juiste" met typenr. 69 ontvangen.

Weet je wel zeker dat ie er nog verder in moet? Het is normaal dat ie een stuk uitsteekt ivm de wifi-antenne en ik zie m ook voor een deel in het slot zitten. Als ik het me goed herinner moet je m plaatsen en daarna de unit herstarten voordat je 'm kan zien/activeren in het menu. Ik zal straks thuis iig even voor je kijken hoe dat er hier precies uitziet.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 16-11-2023 13:31 ]

All-electric.

• Driek
RonJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:29:
[...]

Het moest de BRP069A78 zijn, ik zie nu dat ik een typo heb gemaakt in mijn eerdere post (link was wel voor de correcte 69). Maar aan je foto te zien heb je ook gewoon de "juiste" met typenr. 69 ontvangen.

Weet je wel zeker dat ie er nog verder in moet? Het is normaal dat ie een stuk uitsteekt ivm de wifi-antenne en ik zie m ook voor een deel in het slot zitten. Als ik het me goed herinner moet je m plaatsen en daarna de unit herstarten voordat je 'm kan zien/activeren in het menu. Ik zal straks thuis iig even voor je kijken hoe dat er hier precies uitziet.
Oja, ik heb wel gewoon de 9.
Maar nee, het dikke stuk voorkomt dat ik hem er verder in kan stoppen. En als ik een normale sd probeer, dan gaat deze er echt verder in, en klikt dan ook. Scheelt een halve cm ofzo.

Dus het lijkt een verkeerde te zijn. En ik denk ook niet dat ik het kapje wat in de weg zit er zomaar af kan slopen.

Driek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:36:
[...]

Oja, ik heb wel gewoon de 9.
Maar nee, het dikke stuk voorkomt dat ik hem er verder in kan stoppen. En als ik een normale sd probeer, dan gaat deze er echt verder in, en klikt dan ook. Scheelt een halve cm ofzo.

Dus het lijkt een verkeerde te zijn. En ik denk ook niet dat ik het kapje wat in de weg zit er zomaar af kan slopen.
Hmm vreemd, ik zal straks even kijken voor je hoe de mijne er precies uitziet. Ik heb het ook nog even gecheckt in de app, maar de mijne is toch echt ook een BRP069A78 en exact hetzelfde type binnenunit (maar wel een later bouwjaar denk ik, want hier zat de wifi module er af-fabriek bij).

Ik had een tijd terug wel iemand hier in de DM wiens installateur het had over een "long-range" versie van deze module, voor wanneer er problemen zijn met wifi-bereik. Mogelijk heb je die variant gekregen, maar ook die zou dan ook gewoon moeten passen lijkt me. Ik zou zelf ook niet zomaar het kapje weghalen, want dan weet je het wel qua garantie op je peperdure MMI printplaat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:43:
[...]

Hmm vreemd, ik zal straks even kijken voor je hoe de mijne er precies uitziet. Ik heb het ook nog even gecheckt in de app, maar de mijne is toch echt ook een BRP069A78 en exact hetzelfde type binnenunit (maar wel een later bouwjaar denk ik, want hier zat de wifi module er af-fabriek bij).

Ik had een tijd terug wel iemand hier in de DM wiens installateur het had over een "long-range" versie van deze module, voor wanneer er problemen zijn met wifi-bereik. Mogelijk heb je die variant gekregen, maar ook die zou dan ook gewoon moeten passen lijkt me. Ik zou zelf ook niet zomaar het kapje weghalen, want dan weet je het wel qua garantie op je peperdure MMI printplaat.
Dank je, zou fijn zijn.
Ik heb geloof ik daikin eerder gemaild over de gateway, ik kan ze nog wel eens mailen over welke wifi module ik moet hebben.

Senaxx schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:34:
[...]

Als je hier kijkt staat toch echt die beschrijving er ook bij.

Ik denk dat je @Pim57 zijn verwijzing naar het installateurs overzicht menu hebt gemist. Daar worden de menu opties en gekozen instellingen aangeduid met deze nummers
Ik bedoel ook een echte omschrijving.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekEiN2yb9QZ1IUG32CiNWC8rMqo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L3qvxZBz3gnKhCkPWmdfb1rq.jpg?f=user_large

Ik lees nergens wat de waarde BEPERKT nu voor gevolgen heeft...
Toegestaan; ok, backup heater mag altijd aan zonder limiet.
Alleen SWW; ok, BUH mag alleen voor SWW aan. (nog de vraag, wanneer dan?...)

Maar "beperkt"? ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:25:
[...]

Ik bedoel ook een echte omschrijving.
[Afbeelding]

Maar "beperkt"? ;(
Bij de booster verwarming (in geval van externe watertank) staat dit wel uitgebreider beschreven in de handleiding. Erg duidelijk is het niet idd.

Soms wil het ook nog wel eens zo zijn dat in het menu op de binnenunit er een meerzeggende toelichting is dmv het vraagteken.

Copy paste boosterverwarming (4-03):
0: De boosterverwarming mag NIET
werken, behalve voor de
“Desinfectiefunctie” en het “Krachtig
verwarmen van het tapwater”.
Gebruik deze instelling alleen wanneer
de capaciteit van de warmtepomp
gedurende het volledige
verwarmingsseizoen volstaat om de
behoeften te dekken inzake
verwarming van de woning en
opwarmen van warm tapwater.
Als de buitentemperatuur lager is dan
instelling [5-03] en [5-02]=1, zal het
warm tapwater niet verwarmd worden.
De warmtapwatertemperatuur kan
maximum deze van de UITtemperatuur
van de warmtepomp
bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:25:
[...]

Maar "beperkt"? ;(
Volgens mij was dat eerder al gemeld: "beperkt" is Vlaams voor "uit" ;)

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Pim57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:44:
[...]

PS.: op dit moment staat ie rustig te snorren op 226 W. Buitentemperatuur is 9° C.
Ik zou ook heel graag dat soort verbruik zien maar mijn 6kW verbruikt structureel veel meer dan dat. Alleen vloerverwarming, geen SWW, lage stooklijn, geen naregeling, draait zonder pendelen 24/7. Maar het verbruik is nooit lager dan 470W en loopt in de nacht (als het kouder is) wel eens op naar boven de 1000W. Terwijl het setpoint dan nog steeds laag is (ruim onder 30 graden). @Pim57 wat is jouw stooklijn instelling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
derooij schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:43:
In de Engelse handleiding staat daar 'restricted', en dat klopt ook.
Je zet de BUH uit voor regulier gebruik, maar de WP zal zelfstandig soms besluiten de BUH in te zetten.

• mawashigeri
derooij schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:51:
Ik zou ook heel graag dat soort verbruik zien maar mijn 6kW verbruikt structureel veel meer dan dat. Alleen vloerverwarming, geen SWW, lage stooklijn, geen naregeling, draait zonder pendelen 24/7. Maar het verbruik is nooit lager dan 470W en loopt in de nacht (als het kouder is) wel eens op naar boven de 1000W. Terwijl het setpoint dan nog steeds laag is (ruim onder 30 graden). @Pim57 wat is jouw stooklijn instelling?
Je verbruik is natuurlijk zeer afhankelijk van je huis zoals isolatiewaarde, afmeting, buren (of juist niet) en locatie (wind en zon). Je hebt niet zomaar een 6kW model, die zal hopelijk passen bij je huis.

Mijn verbruik met ook een 6kW WP is momenteel ongeveer 10kWh bij 23/7 draaien, in dat ene uurtje hebben we dan het opwarmen van SWW; dat kost ca 1.7kWh per dag. Mogelijk kan dit beter door de stooklijn iets te verhogen en met een schema te werken, bv. alleen stoken van 05:00-22:00, maar we hebben nog volledige saldering van mijn zonnepark op het dak.
Ik verwacht dat het een inloopeffect naar de echte koude dagen is, ik zie al tijdens koudere nachten dat er iets harder gewerkt wordt, maar dat de COP beter wordt en het hele systeem stabieler is.

• Atomius
  • Nu online
Ik zie hier weleens screenshots voorbijkomen van COPs van ESPAltherma.

Heeft iemand die weleens vergeleken met wat de binnenunit aangeeft?

Dus de COP op ESPAltherma van bijv. 5 over 7 dagen vergeleken met

"geproduceerd / verbruikt" op het Daikin schermpje, waar je dan 350/70 zou verwachten (dat maakt ook een COP van 5).

Als in, geeft de Daikin zelf een goede inschatting, of is dat eerder een onder- of overschatting?

• Pim57
derooij schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:51:
[...]

Setpoint voor LWT is nu 30°.

Daarbij heb ik een hoekhuis uit 1984 van 108 m2 met enkel radiatoren. Mijn historisch gasverbruik voor verwarming was 0,37 m3/graaddag per jaar. Dus zeg maar 800 m3 per jaar bij milde winters zoals 2021 en 2022. Isolatie is dus wel goed.

Wat voor huis heb je en welk gasverbruik had je voor je wp?

Driek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:45:
[...]

Dank je, zou fijn zijn.
Ik heb geloof ik daikin eerder gemaild over de gateway, ik kan ze nog wel eens mailen over welke wifi module ik moet hebben.
Hier een foto van de mijne. Ik heb duidelijk een heel andere printplaat, maar hij zit er wel net zover in lijkt het (verdikking zit tegen het metalen frame).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFUOnJbgmAgTPoZ--fi-5WOp2c8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BEu8x6Z10pfaDDZ19Ki3eBpI.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8PFPcyjURM3yRfJxo9_9NokZ7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GWQ9dPboAit4vHvUKxunx7n.jpg?f=fotoalbum_large

Warmhouden 42
Eco 44
Comfort 53

Makes this sense? :)

2e dingetje: weet iemand zo online het Daikin document waar alle settings worden uitgelegd? (de papieren installation manual heeft lang niet alles erin...)

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 16-11-2023 15:48 ]

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Vraag aan geroutineerde gebruikers:
De Altherma (3 in dit geval) heeft de keuze uit 2 typen stooklijnen:
Afwijking helling en 2-punts.
Deze winter wordt mijn eerste winter met de Daikin WP dus ben nog wat zoekende naar ‘de beste / meest ideale’ instellingen.
Wat is (in Jip en Janneke taal) de 1 en wat is de ander. En waarom de 1 te verkiezen boven de ander.
En.. wat zijn de de ‘ideale’ instellingen…?
2-punts heeft bv rechts-boven 2 iconen met een getal; een hoek en een horizontale lijn. Wat doet wat?
De wp doet vnl zn werk voor de bgg welke volledig en uitsluitend is voorzien van vloerverwarming. Daarnaast worden soms 2 badkamers boven verwarmd. Slaapkamers eigenlijk nauwelijks (ramen staan vrijwel altijd open en voor ‘acute’ warmtebehoefte zijn die ook uitgerust met airco). De verdieping wordt separaat aangestuurd dmv Tado sensoren in de badkamers die zorgen voor een 2-zone situatie (Honeywell kleppen).
Reacties en uitleg welkom.
Alvast dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:32:
[...]
Als in, geeft de Daikin zelf een goede inschatting, of is dat eerder een onder- of overschatting?
Bij mij klopt het heel behoorlijk, de Daikin schat het verbruik wat aan de hoge kant in. Voor een eerlijke vergelijking zou ik daar nog 2kWh per dag bij tellen voor de circulatiepompen, maar die zit dus al in de veiligheidsmarge van die rapportage.

Ik verwerk de rapportage van zonneopwek met mijn totale verbruik (meterstanden), als ik daarvan het gerapporteerde verbruik van de WP aftrek kom ik aan een normaal verbruik voor al het andere.

Edit: die extra 2kWh per dag kan en ga ik terugbrengen naar ca. 800Wh, maar extra kosten bestaan nauwelijks voor mij. De extra 1,2kWh per dag is alleen in het stookseizoen, dus zo'n 200kWh op jaarbasis. Teruglevering van zonnestroom geeft me nu 7ct per kWh. Voor die 14 euro ga ik niet rennen zolang er saldering is ;)
Wel verwacht ik dat de WP wat efficiënter wordt als die pomp er uit is, dus hopelijk lange termijn winst.

[ Voor 22% gewijzigd door mawashigeri op 16-11-2023 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:39:
[...]

Hier een foto van de mijne. Ik heb duidelijk een heel andere printplaat, maar hij zit er wel net zover in lijkt het (verdikking zit tegen het metalen frame).
[Afbeelding]
Top, bedankt voor het kijken, totaal andere plaat inderdaad.
tov de groene printplaat wel, maar mijn ijzeren kapje loopt ook door tot einde groen printplaat, die lijkt dus langer te zijn, waardoor hij er niet ver genoeg in kan.

Zal eens zoeken of ik hem tijdelijk kan aansluiten met een gesloopte SD kaart, om te kijken of hij dan wel wil.
Dan kan ik het daarna met zoiets netter maken:
https://nl.aliexpress.com...8042f13235c8f634e3231c55e

[ Voor 28% gewijzigd door Driek op 16-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:32:

Heeft iemand die weleens vergeleken met wat de binnenunit aangeeft?

Dus de COP op ESPAltherma van bijv. 5 over 7 dagen vergeleken met

"geproduceerd / verbruikt" op het Daikin schermpje, waar je dan 350/70 zou verwachten (dat maakt ook een COP van 5).

Zie eerdere post.
Driek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:27:
[...]

Top, bedankt voor het kijken, totaal andere plaat inderdaad.
tov de groene printplaat wel, maar mijn ijzeren kapje loopt ook door tot einde groen printplaat, die lijkt dus langer te zijn, waardoor hij er niet ver genoeg in kan.

Zal eens zoeken of ik hem tijdelijk kan aansluiten met een gesloopte SD kaart, om te kijken of hij dan wel wil.
Je zou ook zoiets kunnen proberen als je niet teveel wilt knutselen. Edit: We hadden hetzelfde idee :-) Aan de andere kant, je kan dat ding nu nog terugsturen en ruilen voor een passend model. Ik zou Daikin en de verkoper iig even mailen.

[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 16-11-2023 16:34 ]

All-electric.

Nou, begint al goed...not.

Vandaag van vaste aanvoer en continu verwarmen, naar thermostaat geschakeld met stooklijn.

Niks dan aan uit en 30w en dan weer 2000w. Ik snap niet dat dat ding, incl madoka, niet zelflerend zijn. De hardware moet toch kunnen leren hoe het huis opwarmd en hoe de stooklijn eruit moet zien...

Ik probeer asap eens mijn settings te posten, mss heb ik iets doms ingesteld... Is die grote tabel met cijfers dan handig of doe ik dat beter anders? Dank

• Teejbeej

Teejbeej

PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:57:
Nou, begint al goed...not.

Vandaag van vaste aanvoer en continu verwarmen, naar thermostaat geschakeld met stooklijn.

Niks dan aan uit en 30w en dan weer 2000w. Ik snap niet dat dat ding, incl madoka, niet zelflerend zijn. De hardware moet toch kunnen leren hoe het huis opwarmd en hoe de stooklijn eruit moet zien...

Ik probeer asap eens mijn settings te posten, mss heb ik iets doms ingesteld... Is die grote tabel met cijfers dan handig of doe ik dat beter anders? Dank
Die Madoka is een lachertje… ik ben mn verbazing over dit ding na een half jaar nog steeds niet te boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:41:

2e dingetje: weet iemand zo online het Daikin document waar alle settings worden uitgelegd? (de papieren installation manual heeft lang niet alles erin...)
Ik gebruik deze voor mijn model: https://www.daikin.nl/con...ference%20Guide_Dutch.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:30:
[...]

Zie eerdere post.

[...]

Je zou ook zoiets kunnen proberen als je niet teveel wilt knutselen. Edit: We hadden hetzelfde idee :-) Aan de andere kant, je kan dat ding nu nog terugsturen en ruilen voor een passend model. Ik zou Daikin en de verkoper iig even mailen.
Yup, zelfde gedachte.
Ding komt morgen binnen als de post meewerkt. Werkt het niet gaan beide terug.
Ondertussen daikin gemaild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09 14:09

Jog

derooij schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:43:
[...]
Het zal dan eerder West-Vlaams (Daikin ligt in Oostende) zijn want als Belgisch Limburger heb ik toch een andere definitie van beperkt. Voor mij wil het eerder "verminderd" of "in mindere mate" zeggen.

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 19:12
Driek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]

Wat is het type van de binnenunit? Ik denk dat je een d serie heb daar kan geen wlan insteekkaart in. Dat kan alleen bij de E serie.

Bij de D serie heb je BRP069A62 nodig, die heeft een bedrade internet aansluiting nodig.
Teejbeej schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:13:
[...]

Die Madoka is een lachertje… ik ben mn verbazing over dit ding na een half jaar nog steeds niet te boven.
En hoe gaan we hiermee om? (nachtmodus heb ik al aan)

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:02:
[...]

Ik stuur op buitentemperatuur, niet op de madoka thermostaat.

Zorgt de madoka er niet ook voor dat temperatuur behaald wordt,
pomp stopt met verwarmen,
de temperatuur nog verder oploopt in de woonruimte,
de vloer gaat afkoelen na verloop van de tijd,
de temperatuur volgens madoka te laag wordt,
er weer veel energie in de vloer gepompt moet worden om deze weer opnieuw op te warmen,
de temperatuur weer behaald wordt en het hele gebeuren weer opnieuw plaats vind?

Is het daarom niet beter om gewoon een iets lagere temperatuur in te stellen en deze de hele dag constant te houden ?

• Driek
BadConnection schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:57:
[...]

Wat is het type van de binnenunit? Ik denk dat je een d serie heb daar kan geen wlan insteekkaart in. Dat kan alleen bij de E serie.

Bij de D serie heb je BRP069A62 nodig, die heeft een bedrade internet aansluiting nodig.
Kan ik dat eenvoudig opzoeken?

En is de BRP069A62 ook eenvoudig aan te sluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Driek op 16-11-2023 20:47 ]

• WillumC
Hoe ver kan en mag de COP volgens jullie terugzakken wanneer de warmtepomp de SWW gaat verwarmen? Dus wanneer hij zijn aanvoertemperatuur naar ongeveer 60 graden ophoogt?
Het valt mij op dat bij deze runs de COP volgens mijn dashboard terugvalt naar 1.8 COP. Dat lijkt mij eigenlijk wel erg weinig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJWLP0QpkThnxHPZJVAYxudQ1jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tqc9lYPEk8qMvEOe9Bl4DtM3.jpg?f=fotoalbum_large
WillumC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:44:
[...]

er weer veel energie in de vloer gepompt moet worden om deze weer opnieuw op te warmen,
de temperatuur weer behaald wordt en het hele gebeuren weer opnieuw plaats vind?

Is het daarom niet beter om gewoon een iets lagere temperatuur in te stellen en deze de hele dag constant te houden ?
Moet ik eens onderzoeken, jou strategie :) Heb je ook jou settings in de sheet? Ik nu wel. Ik kan mezelf alelen nog niet selecteren in de grote overzichten of vergelijk tab.

Hier mijn huidige settings, ergens iets idioots? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-bT0qHbfUAsORojl9gt56f7MLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N8EEdxLEF3z0Zb6yXDwI6jli.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 16-11-2023 21:02 ]

• Teejbeej

Teejbeej

WillumC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:44:
[...]

Die kan ik niet volgen… de temp in mijn woonkamer is redelijk ‘essentieel’ als ik het over comfort heb. De thermostaat is het daarvoor aangewezen instrument om te meten wat die temp is en of deze voldoet aan mijn comfort eisen, ongeacht de buitentemperatuur. De stooklijn is gebaseerd op de sensor buiten en is dus weersafhankelijk. Niet meten in je woonkamer kan ik dus niet volgen…. Een ‘slimme’ (/comfortabele) stooklijn lijkt me eerder de essentie.

Verwijderd

Precies…ik zie het probleem van een binnen thermostaat en een goede stooklijn ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

PCJR schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:02:
[...]

Het ‘lachertje’ zit em voor mij in het feit dat je met de madoka geen r**t kan…. Het ding is niet online te bereiken en je kan ook niks (al helemaal niet op afstand) instellen buiten de temp van sww en verwarming (en wat simpele zaken mbt display instellingen van het ding).
De Onecta app voldoet bv niet als vervanger van het instellen (lees programmeren) van een dag/week programma. Je kan daarin alleen hele graden kiezen terwijl je dat weer wel kan voor ‘even’ de temp iets + of -. wel halve graden kan gebruiken op de madoka. Waarom de madoka niet ook in de app hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Teejbeej op 16-11-2023 21:36 ]

• Sparky
WillumC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:46:
Hoe ver kan en mag de COP volgens jullie terugzakken wanneer de warmtepomp de SWW gaat verwarmen? Dus wanneer hij zijn aanvoertemperatuur naar ongeveer 60 graden ophoogt?
Het valt mij op dat bij deze runs de COP volgens mijn dashboard terugvalt naar 1.8 COP. Dat lijkt mij eigenlijk wel erg weinig?

[Afbeelding]
Voor warm water is gemiddelde COP van 2,5 vrij normaal.
Het eerste stukje (bij lage boiler temp.) ruim boven de 2,5 en aan einde traject (boiler >50 GR.C.) ruim onder de 2,5. Bij de huidige buitentemp. is een momentopname van 1,8 dus niet uitzonderlijk (eerder normaal)

De COP voor tapwater is te optimaliseren door:
- Warm moment van de dag boiler verwarmen (in de winter -> 's zomers buitentemp. >25 Gr.C. vermijden!)
- Niet al te hoog in temperatuur (vb: 48-50 Gr.C. -> niet hoger dan 53 Gr.C. ivm bijspringen BUH)
- Niet al te veel runs (wij slaan via programma soms een dag over en maken normaal gesproken 1 run per dag)

Wij zitten sinds installatie (02/2023) op gemiddeld:
- Tapwater COP 2,5
- Verwarming COP 4,5
- Koeling COP 5,5

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 19:12
Driek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:46:
[...]

Kan ik dat eenvoudig opzoeken?

En is de BRP069A62 ook eenvoudig aan te sluiten?
Op het type plaatje kan je het model zien, voorbeeld:
Ehvx08s23D9w is een D serie
Ehvx08s23E9w is een E serie

Tis niet heel moeilijk om hem aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillumC
Teejbeej schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:08:
[...]

Die kan ik niet volgen… de temp in mijn woonkamer is redelijk ‘essentieel’ als ik het over comfort heb. De thermostaat is het daarvoor aangewezen instrument om te meten wat die temp is en of deze voldoet aan mijn comfort eisen, ongeacht de buitentemperatuur. De stooklijn is gebaseerd op de sensor buiten en is dus weersafhankelijk. Niet meten in je woonkamer kan ik dus niet volgen…. Een ‘slimme’ (/comfortabele) stooklijn lijkt me eerder de essentie.
Dat snap ik, maar als je stooklijn correspondeert met het warmteverlies van je woning en de buitentemperatuur, dan heb je de juiste stooklijn te pakken.

Als je steeds verwarmt (stel met 35 graden vertrektemperstuur), de vloer goed opwarmt hierdoor, de temperatuur in je woning dus gaat stijgen maar vervolgens alles weer moet stoppen omdat het met 35 graden te warm wordt, dan is de 35 graden dus te warm.

Kun je met bijv. 32 graden ook af en is je warmteverlies ongeveer gelijk aan je warmte inbreng, dan kan er dus continue deze temperatuur door je vloer heen.

Ik heb hier dan wel een groot oppervlak met alleen tegelvloer en de vvw is mijn hoofdverwarming.

Hier zorgt de warmtepomp er de hele dag voor dat het water circa 29-30 graden is wat er door de vloer gaat. De temperatuur van de vloer blijft dus qua gevoel gelijk en de temperatuur binnen schommelt nauwelijks.

Edit: kleine aanvulling, deze 29/30 graden wordt dus gebaseerd op de buitentemperatuur. Wordt het kouder, stijgt dit nog iets, wordt het warmer, daalt het iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQm-INfTNDpWR3psIszbLz9rnnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPNnRyO99tIasTM2NZY79fum.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door WillumC op 16-11-2023 21:41 ]

• Rainesh
Waarom gebruiken veel nog een Madoka als er zoveel problemen mee zijn? Er zijn toch gewoon betere alternatieven?

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 16-11-2023 21:36 ]

• WillumC
Sparky schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:22:
[...]

Voor warm water is gemiddelde COP van 2,5 vrij normaal.
Het eerste stukje (bij lage boiler temp.) ruim boven de 2,5 en aan einde traject (boiler >50 GR.C.) ruim onder de 2,5. Bij de huidige buitentemp. is een momentopname van 1,8 dus niet uitzonderlijk (eerder normaal)

De COP voor tapwater is te optimaliseren door:
- Warm moment van de dag boiler verwarmen (in de winter -> 's zomers buitentemp. >25 Gr.C. vermijden!)
- Niet al te hoog in temperatuur (vb: 48-50 Gr.C. -> niet hoger dan 53 Gr.C. ivm bijspringen BUH)
- Niet al te veel runs (wij slaan via programma soms een dag over en maken normaal gesproken 1 run per dag)

Wij zitten sinds installatie (02/2023) op gemiddeld:
- Tapwater COP 2,5
- Verwarming COP 4,5
- Koeling COP 5,5
Oke, hier sla ik vaak de nachtelijke run over. Douchen voor het slapengaan, waardoor een run in de nacht ontstaat. Doe dit niet programmatisch maar handmatig via de app wanneer ik het noodzakelijk acht.

COP ligt hier op circa 6.
Koelen heb ik geforceerd uit staan, ik wil niet dat mijn systeem nu gaat proberen te koelen wanneer de gemeten temperatuur iets te hoog zou zijn. Eerste jaar aan gehad waardoor ik soms het beeld zag dat hij ging verwarmen en even later ging proberen te koelen.
Vandaar ook mijn huidige instellingen en manier van werken.

• WillumC
Rainesh schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:36:
Waarom gebruiken veel nog een Madoka als er zoveel problemen mee zijn? Er zijn toch gewoon betere alternatieven?
Omdat deze bij verkoop van de installatie aangeprezen wordt 😁

• Teejbeej

Teejbeej

Het moet wel feilloos werken icm je wp…..
Ik was bv een Nest gewend, maar dat gaat m niet worden icm Daikin.
Desgevraagd geeft Daikin geen enkel ander geschikt / ondersteund model.

[ Voor 9% gewijzigd door Teejbeej op 16-11-2023 21:41 ]

• Rainesh
Teejbeej schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:40:
[...]

Het moet wel feilloos werken icm je wp…..
Ik was bv een Nest gewend, maar dat gaat m niet worden icm Daikin.
Desgevraagd geeft Daikin geen enkel ander geschikt / ondersteund model.
en zoiets als dit dan?

https://www.resideo.com/n...d-antraciet-y6h810wf1005/

of

https://www.resideo.com/n...-basispakket-atp921r3100/

[ Voor 11% gewijzigd door Rainesh op 16-11-2023 21:46 ]

• Teejbeej

Teejbeej

WillumC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:33:
[...]

Dat snap ik, maar als je stooklijn correspondeert met het warmteverlies van je woning en de buitentemperatuur, dan heb je de juiste stooklijn te pakken.

Als je steeds verwarmt (stel met 35 graden vertrektemperstuur), de vloer goed opwarmt hierdoor, de temperatuur in je woning dus gaat stijgen maar vervolgens alles weer moet stoppen omdat het met 35 graden te warm wordt, dan is de 35 graden dus te warm.

Kun je met bijv. 32 graden ook af en is je warmteverlies ongeveer gelijk aan je warmte inbreng, dan kan er dus continue deze temperatuur door je vloer heen.

Ik heb hier dan wel een groot oppervlak met alleen tegelvloer en de vvw is mijn hoofdverwarming.

Hier zorgt de warmtepomp er de hele dag voor dat het water circa 29-30 graden is wat er door de vloer gaat. De temperatuur van de vloer blijft dus qua gevoel gelijk en de temperatuur binnen schommelt nauwelijks.

Edit: kleine aanvulling, deze 29/30 graden wordt dus gebaseerd op de buitentemperatuur. Wordt het kouder, stijgt dit nog iets, wordt het warmer, daalt het iets.

[Afbeelding]
Ik heb ook uitsluitend vvw op de bgg (groot opp). Ik ga mn eerste winter in met de wp en heb geen flauw idee wat de waarden voor mij zijn waar jij over spreekt.
Ik heb niet de indruk dat mijn wp een ‘jojo-beeld’ geeft; ik heb de thermostaat 24/7 op 1 temp staan en alles blijft/werkt heel constant. Dit dus icm weersafhankelijk en een stooklijn.

• Teejbeej

Teejbeej

Zoals gezegd, Daikin heeft aangegeven dat geen enkele andere thermostaat 100% ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
Teejbeej schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:45:
[...]

Ik heb ook uitsluitend vvw op de bgg (groot opp). Ik ga mn eerste winter in met de wp en heb geen flauw idee wat de waarden voor mij zijn waar jij over spreekt.
Ik heb niet de indruk dat mijn wp een ‘jojo-beeld’ geeft; ik heb de thermostaat 24/7 op 1 temp staan en alles blijft/werkt heel constant. Dit dus icm weersafhankelijk en een stooklijn.
Bij mij gaf de installatie van espAltherma heel veel inzicht over het daadwerkelijk gedrag. Maar dit is voor mensen met minder softwarekennis/IT kennis bijna niet te doen.

Laatst met opstarten van het systeem nog gedoe gehad met pendelen wat ik dankzij hier opgelost heb.

Persoonlijk vind ik het zeer kwalijk dat Daikin dergelijke inzichten niet geeft via haar software/app.
Zoals?
(Ik wil gewoon anders maar sturen op de buitensensor icm stooklijn. Madoka eruit laten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
Er wordt hier het nodige over de Madoka of een andere thermostaat gezegd.
De Madoka is inderdaad een te gevoelig apparaat.

Maar als je de warmtepomp via de weersafhankelijke regering hebt draaien maakt het niet meer uit of de Madoka (of andere) het ‘goed’ doet.
De thermostaat werkt met een weersafhankelijke regeling slechts nog als aan en uit knop zolang de temperatuur niet is gehaald.
Als je de thermostaat op bv 23 graden zet, ben je ook gelijk van het uitgaan van je warmtepomp met koken af, dan is de weersafhankelijke regeling echt de baas.

Het in regelen van de weersafhankelijke regeling is echt het belangrijkste. Zolang die het niet te warm maakt draait je warmtepomp rustig door.
Als die goed staat afgesteld op je afgifte systeem en hoe je huis hierop reageert, dan doet de thermostaat er helemaal niet meer toe.
Arjanvdzwaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:14:
Er wordt hier het nodige over de Madoka of een andere thermostaat gezegd.
De Madoka is inderdaad een te gevoelig apparaat.

Maar als je de warmtepomp via de weersafhankelijke regering hebt draaien maakt het niet meer uit of de Madoka (of andere) het ‘goed’ doet.
De thermostaat werkt met een weersafhankelijke regeling slechts nog als aan en uit knop zolang de temperatuur niet is gehaald.
Als je de thermostaat op bv 23 graden zet, ben je ook gelijk van het uitgaan van je warmtepomp met koken af, dan is de weersafhankelijke regeling echt de baas.

Het in regelen van de weersafhankelijke regeling is echt het belangrijkste. Zolang die het niet te warm maakt draait je warmtepomp rustig door.
Als die goed staat afgesteld op je afgifte systeem en hoe je huis hierop reageert, dan doet de thermostaat er helemaal niet meer toe.
Heb je jou settings in de sheet? Of zou je dit willen toevoegen? Thx

Pagina: 1 ... 59 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma