Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-06 09:04
Sparky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:42:
Bij ons werd het een stuk stabieler dankzij de parameter "overregeling" (overshoot -> zie paar berichten terug) We zien wel een golf beweging in verbruik maar dat komt waarschijnlijk omdat we (als 1 van de weinige Altherma gebruiks) de "modulatie" aan hebben staan. Maar de golfbeweging heeft een interval van ca. 40 minuten en gaat naar verwachting weg als het buiten kouder wordt (daar moet ik nog achter komen, WP pas sinds voorjaar in gebruik)
Heb ik allemaal aanstaan, modulatie = 5, overregeling = 4. De korte F-gas cyclus is ongeveer 30 minuten, met temperaturen tussen 42 en 49 maar de langere van ca. 40 minuten gaan tussen 35 en 55!
Dit laatste gebeurde ook vannacht terwijl de buitentemperatuur stabiel rondom de 7.5 was, en wij dus rustig aan het slapen waren, m.a.w. volledige rust in de tent.

Het enige dat ik kan zien is dat die buitentemperatuur net van 8 naar 7,5 zakte aan het begin van de onrust en 40-min cyclus, misschien net over een berekende grens heen zodat de inverter ging optoeren, om vervolgens door te slaan naar boven. Pas na 3,5 uur weer terug in het 30min ritme.
Andersom zag ik vanochtend terwijl de gemeten temperatuur van 7,5 naar 8 ging. De extra dip wordt dan opgevangen door overshoot omhoog.

Edit: het eindgedrag (warmteproductie in huis) wordt er dus niet slechter door, maar het is opvallend hoeveel moeite het systeem heeft om zichzelf in balans te houden. Zie plaatje vanaf 7:00 vanochtend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCbDrhrtgDRGahp7Z8M715o6p6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zP80IMYMInqxsiLlNMhJx9Me.png?f=fotoalbum_large
Precies op die overgang naar 8 graden om 8:53 valt het besluit te gaan lammen ;) En even later weer wakker schrikken dus.

[ Voor 19% gewijzigd door mawashigeri op 08-11-2023 11:29 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:29
Jog schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met modulatie aan. Kreeg ineens veel langere runs. Heb een modulatie van 4 graden dacht ik en idem voor de overregeling.

Ik moet eens de tijd nemen om mijn parameters in de sheet te zetten. Doen jullie dat via de export van de MMI of overtypen van het scherm?
In het voorjaar heb ik modulatie ook een tijdje gebruikt maar was niet altijd zaligmakend.
Nu met 100% WAR en geschakeld via HomeAssistant met een externe thermostaat kan je niet kiezen voor modulatie maar ook nog niet nodig gehad.
Modulatie werkt alleen met de thermostaat van Daikin.

Om antwoord te geven op je vraag.
Je kan via installateurs instellingen makkelijk met je mobiel screenshots maken van alle instellingen die er zijn Dan zie je ook in een soort van tabelvorm,
Ik weet uit mijn hoofd even niet welke optie het is in het menu, maar de optie verschijnt alleen als je als installateur naar binnen gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door smaij op 08-11-2023 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Enzoz89 schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:08:
[...]

heb even gedaan wat je vroeg maar zie allen dat hij inderdaad zak als de Flow 0 is.

[Afbeelding]
Bij mij lijkt die dip nu wel opgelost door een aanpassing in het tijdschema dhw.

Heb jij ook een tijdschema op je warmwater zitten? Heb je toevallig 17.45 als tijdstip erin zitten met een bepaalde programma?

Zelf had ik dit:
00.00 eco
05.00 comfort
07.00 eco
23.50 eco

Dacht zie die extra eco tijdstippen erin voor de zekerheid. In andere software kan het vaak geen kwaad.

Maar het lijkt erop dat juist op dat tijdstip even een klep open gaat of een pomp wordt aangezet, waardoor het warmwater ineens 6 graden afkoelt in 5 minuten.

Nu is mijn schema:
05.00 comfort (52)
07.00 eco (48)

Ondanks dat gisteravond de kinderen in bad zijn geweest heeft de warmtepomp die dip niet gehad om 23.45.

Verlies temperatuur is ook vandaag redelijk lineair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Jog schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:11:
[...]

Ik denk dat hij de overregeling bedoeld. Is te vinden onder het "Ruimteverwarming/-koeling" menu.

[Afbeelding]
Waar komt deze tekst(screenshot) vandaan? Ik heb hem niet gevonden in de installatie of gebruikershandleiding en ik hoop meer van deze verhelderende teksten te kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:43
Jog schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:20:
[...]

Ik zie hetzelfde patroon in mijn verbruik (energiemeter). Ik weet niet of dat nu onder pendelen valt of niet want het gaat niet heel uit. Het lijkt op een vrij rudimentaire modulatie regeling van daikin.

[Afbeelding]
Ik zie hier wel precies hetzelfde, hoewel hij soms wel even een stabiele lijn heeft. Op dit moment nog nachtverlaging in mijn schema, vandaar de (opstart) piek om 5u.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dyYsiu12UATaem76Ak0kxsB7gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7O64zwGwj8LvMLDj5cinXaU.png?f=fotoalbum_large

Ben zelf aant denken om dit eens bij Daikin support neer te leggen (verwacht niet dat de installateur daar een zinnig antwoord op weet), want ik vraag me ook af of dit kwaad kan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Shifty-PK schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:27:
Waar komt deze tekst(screenshot) vandaan? Ik heb hem niet gevonden in de installatie of gebruikershandleiding en ik hoop meer van deze verhelderende teksten te kunnen vinden.
Installateurshandleiding, je kan die instelling dus ook niet vinden als je 'gebruiker' bent in de interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:45

Jog

Shifty-PK schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:27:
[...]

Komt uit deze pdf https://www.daikin.be/con...ference%20guide_Dutch.pdf

In de meegeleverde versie staat niet zoveel detail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
In het menu Informatie - Sensoren staan diverse cijfers
Ik zie de Vertrekwatertemperatuur staan

Maat zoek de RETOUR watertemperatuur

Is dat de: Watertemperatuur inlaat platen warmtewisselaar ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 23:29
Arjanvdzwaag schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:28:
In het menu Informatie - Sensoren staan diverse cijfers
Ik zie de Vertrekwatertemperatuur staan

Maat zoek de RETOUR watertemperatuur

Is dat de: Watertemperatuur inlaat platen warmtewisselaar ???
Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jog schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:56:
[...]

Ik heb dezelfde ervaring met modulatie aan. Kreeg ineens veel langere runs. Heb een modulatie van 4 graden dacht ik en idem voor de overregeling.

Ik moet eens de tijd nemen om mijn parameters in de sheet te zetten. Doen jullie dat via de export van de MMI of overtypen van het scherm?
Ik heb het gewoon overgetikt. De export naar USB is ook niet 1,2,3 te knippen en plakken namelijk. Niet het leukste klusje maar is in 5-10min gebeurd.
Jog schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:32:
[...]

Op de kamers boven staan al van die dikke oude kleppers van 3 lagen dik. Wel zonder vinnen tussen (geen type 33). Mijn vermoeden is ook dat ik het wel warm genoeg ga krijgen maar wil het eerst zeker weten.

[...]

Die bedenking heb ik me ook al gemaakt. Het is lang niet de bedoeling om hier ooit te vertrekken maar zeg nooit nooit en er zijn nog andere redenen om dit niet op deze manier te doen. (truck factor 1). De installateur heeft ook al aangegeven dat dit moet opgelost.

[...]

Die BZKA7V3 had ik ook al eens gevonden, maar vond er nog bitter weinig documentatie rond. Dit leek me nog een complexere setup dan met die ekmikpoa. Dan hadden we beter voor een EHVZ geopteerd maar die warmtepomp was al op het randje van het verbouwbudget.

Wat ik enorm verwarrend vind is dat hier 3 installatie handleidingen te vinden zijn:
https://www.daikin.be/nl_...uide-documents-b7f056ea11 en in 2 van de 3 is er sprake van die EKMIKPOA. Zelfs bij de meegeleverde documentatie met opties staat de EKMIKPOA in vermeld.

Groetjes,

Jo
De documentatie is met dit soort dingen echt een rommeltje idd, vreemd (maar ik geloof het gelijk) dat er blijkbaar een incompatible product in de handleiding genoemd wordt. Ik ga altijd via www.daikintechnicaldatahub.eu en dan onder het kopje literature, dan heb je altijd de laatste versie van zaken. Ik pak als het even kan de Installer Reference Guide in het Engels, die is het meest uitgebreid en de NL versies bevatten soms wat verwarrende vertalingen. Voor L/L's en WTW producten kijk ik weer op www.daikintech.co.uk

Op de publieke site onder product zoeken ontbreekt veel of staan niet zelden de verkeerde of zwaar verouderde documenten erbij. Voor handleidingen van accessoires, die er wel zijn want deze worden op papier wel meegeleverd, is vaak helemaal niks te vinden op de publieke sites.

Ik zou in jouw geval met je installateur proberen af te spreken dat ie voor nu de boel maar gewoon crediteert voor de bi-zone kit (dat zal ook zijn voorkeur hebben denk ik) en dat mocht je de boel toch niet warm krijgen hij op jouw verzoek alsnog die BZKA7V3 komt plaatsen. Gezien je 3-rijen dikke radiatoren verwacht ik geen enkel probleem en mocht dat er onverhoopt toch zijn, zou ik persoonlijk liever de radiatoren vervangen ipv die bi-zone kit te kopen. Ik zie prijzen van 2150 voorbijkomen voor dat ding, daar kan je een hele hoop dikke premium designradiatoren van kopen die itt de bizone kit, niet ten kostte van je rendement gaan de komende 10-20 jaar.
Rainesh schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:17:
[...]

Ik moet het eerst verhogen (naar -1 of 0) en daarna pas kan het naar -2
Door het eerst te verhogen komt ie er denk ik al uit. Ik zou dan toch wat hoger in stooklijn gaan zitten en dat eens een paar dagen aankijken.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 08-11-2023 14:47 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Sparky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:38:
[...]

Idd "overregeling" zoals @Jog vermeld.
Ik heb met de wat uitgebreidere Engelstalige (installatie) handleiding gewerkt, vandaar deze term.

Draait de WP stabieler na aanpassing van de settings?
Momenteel draait de warmtepomp nagenoeg helemaal niet. Living Room is nu 20,2 graden en uitgaand en inkomend idem. Het verbruik staat op dit moment dan ook op 0 volgens mijn HomeAssistant. Had 28 graden ingesteld bij 0 graden buitentemp en 21 graden bij 15 graden buiten temp. Heb wel in de onecta +2 staan momenteel, dus tel overal 2 graden nog bij op.

De geregistreerde buitentemp is momenteel 12,5 graden, dus zou verwachten dat uitgaand circa 24 graden moet zijn en retour met de delta T van 4 dus 20 graden.
Ga zo dus alles nog eens een graadje ophogen en kijken of er activiteit komt (retour moet dan 21 graden zijn). Maar al met al blijft het huis dus toch nog wel warm (slechts 1 kWh verbruikt vandaag (afgelopen dagen steeds 8kWh)

Edit:
1 graad verhogen ik de onecta app zorgt er inderdaad voor dat hij direct weer wat gaat doen. De temperatuur van uittreden water stijgt naar ruim 28 graden nu. (Zou eigenlijk verwachten dat dit bij 12 graden ergens rond de 25 graden zou moeten zijn?)

21 graden van stooklijn + 3 uit onecta maakt 24, maar het is iets kouder dan 15 graden dus circa nog 1 graad er bij.

[ Voor 15% gewijzigd door WillumC op 08-11-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillumC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:44:
[...]

Momenteel draait de warmtepomp nagenoeg helemaal niet. Living Room is nu 20,2 graden en uitgaand en inkomend idem. Het verbruik staat op dit moment dan ook op 0 volgens mijn HomeAssistant. Had 28 graden ingesteld bij 0 graden buitentemp en 21 graden bij 15 graden buiten temp. Heb wel in de onecta +2 staan momenteel, dus tel overal 2 graden nog bij op.

De geregistreerde buitentemp is momenteel 12,5 graden, dus zou verwachten dat uitgaand circa 24 graden moet zijn en retour met de delta T van 4 dus 20 graden.
Ga zo dus alles nog eens een graadje ophogen en kijken of er activiteit komt (retour moet dan 21 graden zijn). Maar al met al blijft het huis dus toch nog wel warm (slechts 1 kWh verbruikt vandaag (afgelopen dagen steeds 8kWh)
21+2=23 aanvoer is veel te laag. Dan zou ie bij de delta-T van 4 naar een 19 graden retour moeten regelen. Tenzij je thermostaat op 16-17C staat binnen (je hebt namelijk ook wat temperatuurverschil nodig om je vloer warmte te laten afgeven), vraag je iets compleet onmogelijks van je WP. Het is dus niet zo raar dat ie niks doet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

RonJ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:42:
[...]

Ik heb het gewoon overgetikt. De export naar USB is ook niet 1,2,3 te knippen en plakken namelijk. Niet het leukste klusje maar is in 5-10min gebeurd.
Ga er eens werk van maken.
Ik zou in jouw geval met je installateur proberen af te spreken dat ie voor nu de boel maar gewoon crediteert voor de bi-zone kit (dat zal ook zijn voorkeur hebben denk ik) en dat mocht je de boel toch niet warm krijgen hij op jouw verzoek alsnog die BZKA7V3 komt plaatsen. Gezien je 3-rijen dikke radiatoren verwacht ik geen enkel probleem en mocht dat er onverhoopt toch zijn, zou ik persoonlijk liever de radiatoren vervangen ipv die bi-zone kit te kopen. Ik zie prijzen van 2150 voorbijkomen voor dat ding, daar kan je een hele hoop dikke premium designradiatoren van kopen die itt de bizone kit, niet ten kostte van je rendement gaan de komende 10-20 jaar.
Ja die EKMIKPOA was maar 200 euro, daarom dat ik er niet super hard aan til, de vloerverwarming zelf is ook nog niet gefactureerd dus ga niet te hard in dat potje roeren ;).

En in die BZKA7V3 steken ook precies 2 pompen op, da's nog extra verlies. Ik ga de boel voorlopig zo laten. Moest de esp32 hetopgeven draai ik de mengkraan manueel volledig open en kan ik gewoon verder, en dan kijk ik in 2025 wel of ik die mengverdeler er helemaal tussenuit gooi. Klinkt als een klusje van een dag.

[ Voor 0% gewijzigd door Jog op 08-11-2023 15:38 . Reden: zinsconstructie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:50
WillumC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:44:
[...]

Edit:
1 graad verhogen ik de onecta app zorgt er inderdaad voor dat hij direct weer wat gaat doen. De temperatuur van uittreden water stijgt naar ruim 28 graden nu. (Zou eigenlijk verwachten dat dit bij 12 graden ergens rond de 25 graden zou moeten zijn?)

21 graden van stooklijn + 3 uit onecta maakt 24, maar het is iets kouder dan 15 graden dus circa nog 1 graad er bij.
Met deze instellingen gaat het niet werken, watertemperatuur (vertrek) moet echt wat omhoog.
Anders kan de WP onmogelijk aan de retourwatertemperatuur komen bij de vermelde kamertemperatuur.

Stooklijn wat omhoogbrengen zodat watertemperatuur (vertrek) niet onder de ca. 27 Gr.C. komt. Daarna verder optimaliseren als alles een dag heeft gedraaid. De snelheid van opwarmen hoofdverblijf bepaald dan vervolgstappen.

Zie ook reactie @RonJ en mijn vorige reactie van di 7 november 21:18 uur.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:14
mawashigeri schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:45:
Nu alles een beetje loopt en de temperatuur buiten wat zakt ben ik maar eens wat verder in de data gaan kijken. Een paar parameters zeggen iets over de F-gas temperaturen, en het ziet er allemaal een beetje onstabiel uit in alle eerlijkheid
[Afbeelding]
Met name die 'Discharge pipe temp.' danst nogal rondom de 'Target evap. temp.'. Het lukt dus niet die te stabiliseren en ziet er uit als een regellus met te grove intervalpunten.
Is dat een probleem, of juist normaal? Herkenbaar?

* Discharge pipe temp. = persgastemperatuur, gemeten vlak na de compressor
* Target evap. temp. = weet ik niet precies, maar lijkt dus de doeltemperatuur voor bovenstaande
Ik heb geen idee wat F-gas temperaturen en cycli zijn, dat lijkt wel hogere warmtepompkunde. Waarom denk je dat dat belangrijk zou kunnen zijn (oprechte vraag)? Anders wellicht een idee om eens te kijken wat deze grafieken/waardes doen als je overshoot en modulatie op de standaardinstellingen hebt staan?

Overshoot van 1 naar 3 of 4 zetten kan toch geen kwaad op termijn, mag ik hopen? :P

@RonJ Heb inmiddels de flowmeters op de 1e wat teruggeschroefd. De badkamer pakt nu niet meer 1 L/min van de in totaal 6,5 (terwijl er 10 lussen zijn). Was door mijn aanpassing wel een beetje bang dat de WP zijn minimum van 12 L/min niet meer zou halen bij het opstarten, maar dat lijkt niet het geval nadat hij 2x de verwarming zonder problemen heeft opgestart sinds de aanpassing. Door de aanpassing lijkt de 1e verdieping iets minder warm te zijn (dat was het doel) en de vloer op BG op de eerder wat koude stukken nu ietsje warmer te zijn (dat was ook het doel). Dus lijkt goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Sparky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:25:
[...]

Met deze instellingen gaat het niet werken, watertemperatuur (vertrek) moet echt wat omhoog.
Anders kan de WP onmogelijk aan de retourwatertemperatuur komen bij de vermelde kamertemperatuur.

Stooklijn wat omhoogbrengen zodat watertemperatuur (vertrek) niet onder de ca. 27 Gr.C. komt. Daarna verder optimaliseren als alles een dag heeft gedraaid. De snelheid van opwarmen hoofdverblijf bepaald dan vervolgstappen.

Zie ook reactie @RonJ en mijn vorige reactie van di 7 november 21:18 uur.
Zojuist direct de overshoot op +4 gezet, stond op 1.
De tempbij 0 buiten op 33 en bij 15 graden buiten op 27.
Kijken wat het gaat doen nu.

Aanvulling:
Ik kan nu al bevestigen dat er een veel meer continue stookbeeld ontstaat. Mogelijk dat de overshoot ook wel van invloed is, maar dat gaan we zien komende dagen.
Ik ben wel benieuwd wat de temperatuur in huis gaat doen met dit beleid.

[ Voor 14% gewijzigd door WillumC op 08-11-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:30:
Ik heb geen idee wat F-gas temperaturen en cycli zijn, dat lijkt wel hogere warmtepompkunde. Waarom denk je dat dat belangrijk zou kunnen zijn (oprechte vraag)?
Gewoon, willen begrijpen wat 'ie zoal doet! Juist omdat er een paar redelijk voorspelbaar patronen zichtbaar worden is het interessant te weten waar dat vandaan komt.

Naar mijn waarneming is er zo nu en dan een overreactie van het systeem, dat zie je dan ook in die 40min cycli met 20 graden min/max verschil. Mogelijk is dit met een kleine verandering van de instellingen te voorkomen en draait alles rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo allemaal, hier een leek wat betreft de warmtepomp. Ik heb nu sinds 2 jaar een Daikin warmtepomp en ik heb het idee dat het allemaal niet zo werkt als zou moeten. Ik heb een lage COP, een hoog verbruik en volgens mij klopt de
Thermostaat niet. Ik weet niet goed hoe ik het een en ander moet af stellen.ik heb een woning uit 2019 met op de begane grond vloer verwarming. Wij heeft tips of kan mij helpen om de pomp efficiënter en beter af te stellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 21:50

MrFish

Untitled

Voor de geïnteresseerden een plaatje van mijn defecte driewegklep. Je ziet er duidelijk een beetje licht doorheen komen. Mijn interpretatie is dat de klep net een stukje te ver draaide. Er lijkt helaas geen enkele mogelijkheid zijn om dat te stellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI6CxIp_ZeVXoC2rth4L-eHND7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHGbfEqdiIvRq0oDRdjQmqMa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MrFish schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:58:
Voor de geïnteresseerden een plaatje van mijn defecte driewegklep. Je ziet er duidelijk een beetje licht doorheen komen. Mijn interpretatie is dat de klep net een stukje te ver draaide. Er lijkt helaas geen enkele mogelijkheid zijn om dat te stellen.
[Afbeelding]
Je kunt zon klep inderdaad helaas niet stellen.
Mijn installateur had het over een blaastest maar dan zonder een ademanalyse apparaat ;) . Je zet je mond op de kant die afgesloten moet zijn en dan hard blazen. Er zou dan geen lucht doorheen moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
EVERTGROENEVELD schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:04:
Hallo allemaal, hier een leek wat betreft de warmtepomp. Ik heb nu sinds 2 jaar een Daikin warmtepomp en ik heb het idee dat het allemaal niet zo werkt als zou moeten. Ik heb een lage COP, een hoog verbruik en volgens mij klopt de
Thermostaat niet. Ik weet niet goed hoe ik het een en ander moet af stellen.ik heb een woning uit 2019 met op de begane grond vloer verwarming. Wij heeft tips of kan mij helpen om de pomp efficiënter en beter af te stellen
Wat is je COP? Wat is je verbruik en waarom vind je dit hoog?
Wat is je setpoint van je thermostaat? Wat is je stooklijn? Wat is je delta t?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Riesjard schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:56:
[...]

Je kunt zon klep inderdaad helaas niet stellen.
Mijn installateur had het over een blaastest maar dan zonder een ademanalyse apparaat ;) . Je zet je mond op de kant die afgesloten moet zijn en dan hard blazen. Er zou dan geen lucht doorheen moeten gaan
Klinkt als een goede test inderdaad :)
Ik zat nog te denken om de klep te stellen door een beetje tape (of iets anders) op het nokje te plakken wat de stoppositie bepaalt, maar gelukkig heeft de installateur het opgelost met een nieuwe klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Laatst online: 14-08-2024
Riesjard schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:00:
[...]

Wat is je COP? Wat is je verbruik en waarom vind je dit hoog?
Wat is je setpoint van je thermostaat? Wat is je stooklijn? Wat is je delta t?
Hoi, ik heb echt geen enkel idee hoe ik die info kan vinden. Kun je mij daarmee op weg helpen?

De COP is 2,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
EVERTGROENEVELD schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:32:
[...]

Hoi, ik heb echt geen enkel idee hoe ik die info kan vinden. Kun je mij daarmee op weg helpen?

De COP is 2,5
Een paar tips:
Er zijn verschillende users in je Daikin waarmee je meer en minder info en instellingen kunt zien.
Gebruikersprofiel met wachtwoord 1111 is een eenvoudige gebruiker. Wachtwoord 5678 is installateur.

Bekijk de instellingen onder het menu hoofdverwarming nadat je bent ingelogd als installateur. 2x op de linker ronde knop n je komt in het menu.

Bekijk op welke manier je verwarming ingeregeld is, type verwarming wat je toestel verwacht etc., stooklijn etc.

Pas bij voorkeur nog geen instellingen aan waarvan je iets weet wat het inhoud.

Doorloop zo eens de verschillende menu-items en je komt al veel te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
WillumC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:40:
[...]

Zojuist direct de overshoot op +4 gezet, stond op 1.
De tempbij 0 buiten op 33 en bij 15 graden buiten op 27.
Kijken wat het gaat doen nu.

Aanvulling:
Ik kan nu al bevestigen dat er een veel meer continue stookbeeld ontstaat. Mogelijk dat de overshoot ook wel van invloed is, maar dat gaan we zien komende dagen.
Ik ben wel benieuwd wat de temperatuur in huis gaat doen met dit beleid.
Het stookbeeld lijkt momenteel veel beter te zijn. Grafieken tonen waarde waar ik ook meer op hoopte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_92RNzNY9w7Uagyk1qQCzKRTbXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOHoBJhUOhtZQP8KuQrYJz34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlccocpFcoyBfGPpWZv5_3tqLCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6fKgKUYq90c2M7yijRa8WLd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door WillumC op 08-11-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:17:
[...]

Gewoon, willen begrijpen wat 'ie zoal doet! Juist omdat er een paar redelijk voorspelbaar patronen zichtbaar worden is het interessant te weten waar dat vandaan komt.

Naar mijn waarneming is er zo nu en dan een overreactie van het systeem, dat zie je dan ook in die 40min cycli met 20 graden min/max verschil. Mogelijk is dit met een kleine verandering van de instellingen te voorkomen en draait alles rustiger.
Klinkt goed. Ben benieuwd naar je toekomstige bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-01-2024
Goede morgen,

Kan iemand mij helpen met de onderstaande 2 vragen.
Ik heb een Daikin EHVX08S18E6V binnen unit moet hier in de aanvoer of retour leiding van de CV nog een overstortventiel geplaatst worden, of zit deze al in de binnenunit gebouwd? Ik kan daar in de handleiding niets van vinden.
In dit draadje zie ik veel foto’s waar nog een expansievat naast de binnenunit is geplaatst. Deze zit toch in de unit geïntegreerd?

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groet,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard vd V schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:03:
Goede morgen,

Kan iemand mij helpen met de onderstaande 2 vragen.
Ik heb een Daikin EHVX08S18E6V binnen unit moet hier in de aanvoer of retour leiding van de CV nog een overstortventiel geplaatst worden, of zit deze al in de binnenunit gebouwd? Ik kan daar in de handleiding niets van vinden.
In dit draadje zie ik veel foto’s waar nog een expansievat naast de binnenunit is geplaatst. Deze zit toch in de unit geïntegreerd?

Met vriendelijke groet,

Richard
Er zit notabene een 8bar overstort in de bubbelfolie als accesoire, geleverd met de binnen unit :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ter info wat betreft Onecta app (overigens zou momenteel een issue/storing zijn om neiuwe apparaten toe te voegen).

Bedankt voor contact op te nemen met Daikin Nederland.

Het spijt ons te vernemen dat u problemen ervaart met de Onecta App. Ik ga mijn best doen om u hierin te helpen.

Om het probleem te proberen op te lossen wil ik u vriendelijk verzoeken de Onecta app uit uw telefoon te verwijderen en opnieuw installeren.

Na de installatie, alle betrokken apparatuur opnieuw opstarten (Mobiel, Modem/ Router)

Indien het probleem blijft, gelieve te controleren dat uw draadloze router dicht genoeg bij uw WLAN-adapter staat.

Het bereik van de WLAN-adapter wordt aanzienlijk kleiner dan er belemmeringen zijn met metaal erin (bv. gewapende muren).

Controleer ook de installatiepagina van uw router (zie de handleiding van uw router) dat de router niet ingesteld is op wifikanalen 12 of 13.

De WLAN-adapter ondersteunt wifikanalen 12 en 13 niet. Als de router op wifikanaal 12 of 13 is ingesteld, wijzig dan de routerinstellingen zodat er een ander wifikanaal tussen 1 en 11 gebruikt wordt.

Blijft het probleem bestaan dan ontvang ik graag onderstaande informatie.

1 - Wat is de afstand tussen de Wi-Fi-router en de Daikin-unit?

2 - Kunt u bevestigen of er een sterke Wi-Fi-verbinding is in de buurt van de Daikin-unit?

3 - Hoeveel routers/toegangspunten zijn er in de buurt van de Daikin-unit?

4) - Is IPv6 ingeschakeld op de router? Zo ja, zou het dan mogelijk zijn om dit uit te schakelen?

5) - Maakt de router gebruik van Band Steering (een functie die dezelfde SSID mogelijk maakt op zowel de 2,4GHz- als de 5GHz-frequenties)? Zo ja, kan deze worden uitgeschakeld?

6) - Is er een privacymodus ingeschakeld op de router (om te voorkomen dat informatie wordt gedeeld met andere apparaten die op dezelfde router zijn aangesloten)? Zo ja, kan dit worden uitgeschakeld?

7 - Gebruikt de router Stealth-instellingen of VPN om SSID te verbergen? Is het mogelijk om het uit te schakelen?

8 - Maakt de router gebruik van MAC-adresfiltering (laat alleen een specifiek MAC-adres door)? Zo ja, is het mogelijk om dit uit te schakelen?

9 - Kunt u ervoor zorgen dat de adapter op één kanaal blijft staan ​​en niet schakelt tussen meerdere kanalen?"

10 - Kunt u een diagnose uit de app draaien. U kunt dit doen via de instellingen van de app.

Zodra ik deze gegevens in ontvangst heb genomen, zal ik deze doorgeven aan onze technische afdeling voor onderzoek.

U krijgt bericht van ons zodra onderzoek is voltooid dat zou enkele dagen in beslag kunnen nemen.

Intussen zou ik u ook willen adviseren contact op te nemen met uw installateur, wellicht kunnen zij het probleem oplossen.

Hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, als er toch nog vragen zijn, beantwoord ik deze graag.

U kunt dan reageren op dit bericht of bellen naar 088 324 54 21.

Met vriendelijke groet

Dario Maio

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
Wie kan hier duidelijkheid over geven?

Mijn SWW tank (300 liter) staat ingesteld op 50 graden als 'standaard temperatuur'.
Wanneer deze verwarmt wordt, stijgt het vertrekwater naar circa 60 graden.
Kan de warmtepomp deze 60 graden behalen met alleen de buitenunit of gaat stiekem toch de BUH of iets dergelijks aan?
Ik meen namelijk ooit ergens gelezen te hebben dat de warmtepomp max tot 52 graden kan en alles daarboven elektrisch toegevoegd moet worden.
Ik kan dit echter niet zo 123 terugvinden.

Of is het dus verstandig om vertrekwater temperatuur te beperken tot bijvoorbeeld 55 graden om minder stroom te verbruiken voor SWW (en er dus iets langer over doen om deze 50 graden te bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

WillumC schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:38:
Wie kan hier duidelijkheid over geven?

Mijn SWW tank (300 liter) staat ingesteld op 50 graden als 'standaard temperatuur'.
Wanneer deze verwarmt wordt, stijgt het vertrekwater naar circa 60 graden.
Kan de warmtepomp deze 60 graden behalen met alleen de buitenunit of gaat stiekem toch de BUH of iets dergelijks aan?
Ik meen namelijk ooit ergens gelezen te hebben dat de warmtepomp max tot 52 graden kan en alles daarboven elektrisch toegevoegd moet worden.
Ik kan dit echter niet zo 123 terugvinden.

Of is het dus verstandig om vertrekwater temperatuur te beperken tot bijvoorbeeld 55 graden om minder stroom te verbruiken voor SWW (en er dus iets langer over doen om deze 50 graden te bereiken).
De 53 graden slaat op de maximale temperatuur van het vat die kan worden gehaald zonder booster heater. Het vertrekwater gaat daarbij inderdaad tot 60 graden, dat zie ik bij mijn unit ook.

Ik ben ook wel benieuwd of er een manier is om de SWW run “langzamer” te laten gaan. Nu gaat de unit meteen vol gas, maar dat is niet het meest efficiënt denk ik. Heeft iemand hier wel eens gekeken of de stille modus daarvoor helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MrFish schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:05:
De 53 graden slaat op de maximale temperatuur van het vat die kan worden gehaald zonder booster heater. Het vertrekwater gaat daarbij inderdaad tot 60 graden, dat zie ik bij mijn unit ook.

Ik ben ook wel benieuwd of er een manier is om de SWW run “langzamer” te laten gaan. Nu gaat de unit meteen vol gas, maar dat is niet het meest efficiënt denk ik.
Idem! De F-gas temperatuur wordt naar 100 graden opgestookt! Zou me niks verbazen als de de 60 graden dus ook kan halen zonder booster, maar dat duurt wellicht te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
PCJR schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:55:
[...]

Er zit notabene een 8bar overstort in de bubbelfolie als accesoire, geleverd met de binnen unit :P
Bedankt voor je reactie. De AVDO wilde ik eigenlijk niet toepassen omdat de meeste zones van de vloer verwarming altijd open staan. Of is dat sowieso niet verstandig?
Ik bedoel eigenlijk onderstaande.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n6ZXWqeGc7QS-nhJAdRbgSeo0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2ODK4tFqxJMlUFMVfzBHkdC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit doe eigenlijk het zelfde als de AVDO alleen dan naar een afvoer begrijp ik dat goed?

Met vriendelijke groet,

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:07
Johan H schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:54:
[...]

Je kan heel makkelijk de homewizard khw meter tussen je wp plaatsen, geeft een perfect beeld van het verbruik en gedrag van je wp weer!
Wat is dan de beste monitoring optie: ESPaltherma of losse kWh meter? (of beide?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Laatst online: 04-06 11:31
Richard vd V schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:08:
[...]Ik zie daar toch maar 3 Bar op staan?

Bedankt voor je reactie. De AVDO wilde ik eigenlijk niet toepassen omdat de meeste zones van de vloer verwarming altijd open staan. Of is dat sowieso niet verstandig?
[Afbeelding]

Dit doe eigenlijk het zelfde als de AVDO alleen dan naar een afvoer begrijp ik dat goed?

Met vriendelijke groet,

Richard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:45

GJA

zekerz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:19:
[...]

Wat is dan de beste monitoring optie: ESPaltherma of losse kWh meter? (of beide?)
Beide.
Dan is ESPAltherma nog nuttiger dan de kWh meter.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 07-06 16:00
[...]

Geen idee wat ESPAltherma is, zo te zien alleen voor Daikin.
Ik heb zelf een Adlar Castra Aurora II warmtepomp, kwam toevallig hier terecht op zoek naar meer informatie over stooklijnen en hoe dat bij andere merken geregeld is.

Ik meet het stroomverbruik en dus het stookgedrag van mijn wp met behulp van de Homewizard kWh meter (1 fase) icm wat wifi temperatuurmetertjes door het huis verspreidt.
Dit geeft voor mij een heel mooi beeld en kan ik alles naar smaak goed inregelen.

Homewizard heeft veel handige producten om mee te meten en te regelen, zo heb ik ook de p1 meter en wat slimme stekkers van ze.

Hoop dat je hier iets mee kan.

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zijn er hier mensen die de overregeling/overshoot nog aan hebben staan?
Op de iets warmere dagen hielp dat bij ons tegen het pendelen, maar nu met de koudere dagen is het gedrag heeft anders.

Overregeling: 4°
Marge: 2°
Stookliijn: 25°/18° - 31°/-10°
Delta: 3 °
Thermostaat woonkamer aangesloten op verdeler staat op 20 graden

Maar nu heb ik dit op het water in de vloerverwarming.
Alsnog pendelgedrag overdag maar wat het minst fijn is, is dat er 35 graden water in onze vloerverwarming gepompt wordt en voor ons de (giet)vloer onprettig warm aanvoelt. Geen idee waar die 9 graden verschil vandaan komt ineens.

Denk zelf dat ik die overregeling er weer af ga halen en terug ga naar stooklijn+marge.
Ons huis is uit 2020 en goed geisoleerd, waardoor de temperatuur in de woonkamer heel stabiel is.
De warmtepomp maakt alleen steeds hele korte bursts van te warm water en gaat dan weer uit.
Ben meer gebaat bij een comstante run van 26 graden denk ik.

Afgelopen dagen zit het stroomverbruik ook rond de 12kwh voor de warmtepomp.
Waarvan 2/3kwh voor het water en 9/10 voor de verwarming. In mijn ogen is dat ook al wat hoog voor deze tijd van het jaar en de huidige buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p5Z9RgHEYSJ8JTlRgAa5F2IOm0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t2CdKnKAUE2uUZu9v8qoXBO7.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door AndereKoekoek op 09-11-2023 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillumC
[...]

EspAltherma geeft veel meer (waardevolle) informatie.
Gebruik zelf een P1 meter in de meterkast en EspAltherma op een m5stick en combineer gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
AndereKoekoek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 16:46:
Op de iets warmere dagen hielp dat bij ons tegen het pendelen, maar nu met de koudere dagen is het gedrag heeft anders.

Alsnog pendelgedrag overdag maar wat het minst fijn is, is dat er 35 graden water in onze vloerverwarming gepompt wordt en voor ons de (giet)vloer onprettig warm aanvoelt. Geen idee waar die 9 graden verschil vandaan komt ineens.

Denk zelf dat ik die overregeling er weer af ga halen en terug ga naar stooklijn+marge.
Ons huis is uit 2020 en goed geisoleerd, waardoor de temperatuur in de woonkamer heel stabiel is.
De warmtepomp maakt alleen steeds hele korte bursts van te warm water en gaat dan weer uit.

Waarvan 2/3kwh voor het water en 9/10 voor de verwarming. In mijn ogen is dat ook al wat hoog voor deze tijd van het jaar en de huidige buitentemperatuur.

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met marge? Is dat de modulatie instelling? Die had ik in eerste instantie ook gekortwiekt, meer het lijkt er op dat minder dan 5°C wat weinig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[Afbeelding]
Hoe ziet je afgifte eruit? Staan alle groepen open / is er naregeling? Het ziet eruit alsof de warmtepomp z’n warmte niet kwijt kan. Stooklijn iets omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:50

[Afbeelding]
Waarschijnlijk kan je wp z’n minimum vermogen gewoon niet kwijt? Heb je nog radiatoren?
Die overregeling zorgt ervoor dat hij 4 graden boven z’n aanvoertemperatuur boven de stooklijn mag komen. Als je de overregeling lager zit of helemaal uit zet zal hij nog erger gaan pendelen.

Het allerbelangrijkste in dit verhaal is: wat is je afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:44

[Afbeelding]
zou stooklijn iets omhoog doen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

Is dat zo hoog dan? Hier heeft hij er gister bv 14kWh doorgedraaid. Gemiddelde aanvoertemperatuur was gisteren 30graden en gemiddelde buitentemperatuur 9.5. Zitten wel 3 SWW runs bij (gezin van 6). Moet mijn dashboard nog eens updaten dat ik het aantal kWh's van de SWW runs eruit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 10:10
Jog schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:44:
[...]

Is dat zo hoog dan? Hier heeft hij er gister bv 14kWh doorgedraaid. Gemiddelde aanvoertemperatuur was gisteren 30graden en gemiddelde buitentemperatuur 9.5. Zitten wel 3 SWW runs bij (gezin van 6). Moet mijn dashboard nog eens updaten dat ik het aantal kWh's van de SWW runs eruit kan halen.
Ik vind dat hoog, maar het is bijna niet 1 op 1 met elkaar te vergelijken omdat er zo veel verschillende variabelen zijn die nooit allemaal gelijk zijn, maar als ik kijk naar mijn situatie gisteren, dan heb ik gisteren voor verwarming 5 kWh verbruikt en voor warm water 3 kWh. Dat maakt samen 8 kWh.

Dat is net iets meer dan de helft van jouw verbruik, dus ja, ik vind jouw verbruik hoog, maar ja, wat ik al zei....Grootte van het huis, welke temperatuur, hoe goed is de isolatie, hoe koud/warm was het waar jij woont, etc, dus er is eigenlijk gewoon niet zo heel makkelijk een vergelijk te maken.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
Ja klopt. Staat idd 3 bar op. Is dat te weinig voor toepassing met de Altherma.
In mijn huidige woning heb ik een 18 jaar oud warmtepomp systeem en daar zit zoiets in de retour van de CV er staat alleen niet op hoeveel bar deze is.
Ik vraag mij alleen af of dit bij een Daikin Altherma systeem ook nodig is of is de AVDO voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10
Jog schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:44:
[...]

Ik zit hier nog steeds op 0 kWh voor verwarming, gemiddeld 4-5 voor SWW :D

Wel nieuwbouw uit 2020 met wtw, en thermostaat op 19C. In de nacht verlagen naar 18, maar de momenten dat we met zn allen in de woonkamer zijn (gezin van 5) genereren we blijkbaar al genoeg warmte :P

Binnenkort mn ESPaltherma maar weer eens aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:48
Richard vd V schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:08:
[...]

[Afbeelding]

Met vriendelijke groet,

Richard
Beide hebben een ander doel
- AVDO = bypass
- overdrukventiel (foto) is beveiliging t.a.v. overdruk in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
JoTil schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:54:
[...]

Beide hebben een ander doel
- AVDO = bypass
- overdrukventiel (foto) is beveiliging t.a.v. overdruk in je systeem.
Bedankt voor je reactie. Duidelijk antwoord.
Weet iemand of de Daikin een ingebouwd overdrukventiel heeft of moet ik er een voorzien in de aanvoer of retour van de CV
Als ik er een moet voorzien hoeveel bar moet deze dan zijn 3 of 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
WillumC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:37:
[...]

Het stookbeeld lijkt momenteel veel beter te zijn. Grafieken tonen waarde waar ik ook meer op hoopte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag is het stookbeeld heel rustig.
Wat me wel op valt is dat de warmtepomp de gehele dag bezig is geweest met verwarmen.
Er zijn geen rustmomenten geweest en het stroomverbruik varieert dan veelal tussen de 100-500watt.

Bij thuiskomst de delta T van 4 naar 5 gezet, aangezien de SWW tank al de gehele dag niet opgewarmd werd. Uiteindelijk vanmiddag zelfs even de verwarming via de onecta app uitgeschakeld zodat hij eindelijk het sww ging opwarmen (deze bedroeg 36 graden)

Nu lijkt hij wel langzaam het SWW te willen opwarmen.

De flow is echter constant rond 6,5-7L/min.
De pomp op mijn verdeler heb ik zo goed als op volle snelheid staan.

Iemand die mij kan vertellen of dit zo goed is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiMvkEc4ukbr0xADoVvvcND4bvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SdRBgWJv19SKwy76K7bepxEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Stroomverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcFmZK0CqRcCYT1Sodb5XH5HE58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3SXVPYkV68kbv7YQtsCFyVC0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:50
DexterDee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

De all-E kan zeker een eigen stekker hebben. Op het mainboard kun je er voor kiezen om de binnen- en buitenunit te bridgen. Ik heb er zelf voor gekozen om de buitenunit een eigen groep en eigen (grond)kabel te geven. Als ik aan de binnenunit werk kan ik dus binnen gewoon de stekker eruit trekken om de unit spanningsloos te maken. De buitenunit blijft dan stroom houden. Daarnaast heb je ook nog een tweede stekker voor de BUH. Dat stroomcircuit is volledig gescheiden van het mainboard en wordt uitsluitend geschakeld via relais. Je kunt in theorie dus veilig werken aan het mainboard als de BUH nog is aangesloten.

In een meer brede context is het natuurlijk wel altijd verstandig om even door te meten of ergens nog spanning op staat, alvorens er werkzaamheden op uit te voeren. Dat kan heel makkelijk met een simpele contactloze voltdetector bijvoorbeeld.
Gebruik je dit dan ook om de buitenunit uit te zetten? Dit n.a.v. de energiespaarfunctie discussie in het hybride topic, waar de energiespaarfunctie nauwelijks lijkt te besparen.

De buitenunit verbruikt 8W stand-by hier, en dat is best fors - er zou ca 40kWh bespaard kunnen worden door hem uit te zetten als de verwarming of koeling niet gebruikt wordt. En met die energiespaarfunctie lijkt er maar 1W af te gaan. Zou de buitenunit dus spanningsvrij mogen als je deze niet gebruikt? Want
-enerzijds: staat er in de handleiding dat de buitenunit mag worden aangesloten op een voorkeurs-kWh tarief waarbij de hele buitenunit regelmatig spanningsloos wordt gemaakt, maar
-anderzijds: de energiespaarfunctie zegt alleen te kunnen werken afh van buitentemperatuur, compressortoestand, en intervaltimers, en elders staat er dat de warmtepomp ook niet mag worden opgestart in de eerste 2 uur om de carterverwarming te laten werken.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeney
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-11-2023
Avdo is bedoelt om flow te houden in tijden van ontdooiïng cyclus buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik.h
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-06 21:11
Zijn er ook mensen op dit forum die ervaring hebben met een ETVH16S23E9W / EPRA14DAW17 combinatie?

Bij mij is er afgelopen zomer een geplaatst, in een redelijk goed geisoleerd 30-er jaren huis. Geen vloerverwarming maar overal ruim bemeten radiatoren.Ook heb ik een M5StickCPlus geinstalleerd met ESPAltherma (met ALTHERMA(TOP-GRADE).h file) om de diverse sensoren van de warmtepomp uit te kunnen lezen. Dit is allemaal goed verlopen, maar toen ik met de informatie uit de ESPAltherma in Home Assistant aan de gang ging kwam ik uit op negatieve waardes: deltaT < 0, COP < 0, etc.
Oorzaak lijkt te zijn dat de uitgelezen Vertrekwatertemperatuur(R4T), de retourtemperatuur, meestal hoger is dan de Watertemperatuur inlaat BUH(R1T),de aanvoertemperatuur. Deze (te) hoge Vertrekwater temperatuur lees ik ook uit op de Daikin binnenunit zelf (onder informatie>sensoren). Dit kan natuurlijk niet juist zijn, omdat de Daikin verder uitstekend verwarmt.

Ik heb hierover al gepost op het Daikin ESPAltherma forum, maar vermoedelijk is de verkeerde sensorwaarde niet gerelateerd aan de ESPAltherma, maar heeft dit een andere oorzaak. Ik overweeg hierover contact op te nemen met de installateur. Is er hier iemand die daarover nog ideeen heeft??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik zie vandaag dit op fase 1 van mijn elektriciteitsmeter:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uS2wtLU.png

Dit is ingezoomd vanaf 14u. Op deze zelfde fase zit ook een omvormer aangesloten, en ik kan die spikes niet verklaren. In vermogen is dat vrij klein, het verschil tussen hoogte is tussen de 20 en 30 watt, dus het is vrij klein, maar het is de eerste keer dat ik dit zie. Eerdere dagen/weken zag ik dit niet.

Waar zou dat aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:55:
Ik zie vandaag dit op fase 1 van mijn elektriciteitsmeter:

[Afbeelding]

Dit is ingezoomd vanaf 14u. Op deze zelfde fase zit ook een omvormer aangesloten, en ik kan die spikes niet verklaren. In vermogen is dat vrij klein, het verschil tussen hoogte is tussen de 20 en 30 watt, dus het is vrij klein, maar het is de eerste keer dat ik dit zie. Eerdere dagen/weken zag ik dit niet.

Waar zou dat aan kunnen liggen?
Het is net alsof je een heel constant verbruik hebt van bijna 340 op die fase, maar dat de (solar)inverter zo nu en dan even stopt. Kijk eens in de app of website van je panelen voor je zonneopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:39:
[...]

Het is net alsof je een heel constant verbruik hebt van bijna 340 op die fase, maar dat de (solar)inverter zo nu en dan even stopt. Kijk eens in de app of website van je panelen voor je zonneopbrengst.
Dan zou ik daar foutmeldingen verwachten, en die zie ik niet.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de panelen aangesloten op die omvormer richting het zuiden liggen, maar in deze tijd van het jaar, hoe later het wordt op de dag, hoe minder die panelen aangestraald worden vanwege de ligging en blokkades, maar ik heb er geen verstand van. Wat ik wel zie is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XQ0JR9r.png

Dit is in SolarEdge, in de analyse tab de DC spanning voor beide omvormers. Groen is waar het om gaat, die zit op fase 1. Die dips daar beginnen rondom dezelfde tijd als die piek/dal situatie begint op fase 1, maar ik heb geen idee of wat je ziet gebeuren op die groene lijn logisch is als je de ligging en de blokkades (want hoe later in het jaar, hoe lager de zon, hoe minder die panelen aangestraald worden door allerlei blokkades,) past in dat verhaal.

Als de omvormer kapot aan het gaan is, ook prima, hang ik een nieuwe neer.

[ Voor 53% gewijzigd door Just_A_User op 10-11-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:05:
[...]

Dan zou ik daar foutmeldingen verwachten, en die zie ik niet.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de panelen aangesloten op die omvormer richting het zuiden liggen, maar in deze tijd van het jaar, hoe later het wordt op de dag, hoe minder die panelen aangestraald worden vanwege de ligging en blokkades, maar ik heb er geen verstand van. Wat ik wel zie is het volgende:

[Afbeelding]
Dit is in SolarEdge, in de analyse tab de DC spanning voor beide omvormers. Groen is waar het om gaat, die zit op fase 1. Die dips daar beginnen rondom dezelfde tijd als die piek/dal situatie begint op fase 1, maar ik heb geen idee of wat je ziet gebeuren op die groene lijn logisch is als je de ligging en de blokkades (want hoe later in het jaar, hoe lager de zon, hoe minder die panelen aangestraald worden door allerlei blokkades,) past in dat verhaal.

Als de omvormer kapot aan het gaan is, ook prima, hang ik een nieuwe neer.
DC spanning is niet interessant, kijk naar je AC vermogen!

Ik bedoelde eerder dat de omvormer gewoon uitgaat als er te weinig stroom is, zie bijvoorbeeld mijn plaatje. Rond 16:30 is er nog steeds wat stroom (all fases zijn ongeveer gelijk), maar de inverter kapt er toch even mee. Ik heb een 6kW inverter en het lijkt er op dat ca. 0,2A op alle fases het afkappunt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkQGYVgJnXn8jD8gTJS9heR3h0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GK2tzyCTd1I4eH20dVy8SUzC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:42:
[...]

[...]

DC spanning is niet interessant, kijk naar je AC vermogen!

Ik bedoelde eerder dat de omvormer gewoon uitgaat als er te weinig stroom is, zie bijvoorbeeld mijn plaatje. Rond 16:30 is er nog steeds wat stroom (all fases zijn ongeveer gelijk), maar de inverter kapt er toch even mee. Ik heb een 6kW inverter en het lijkt er op dat ca. 0,2A op alle fases het afkappunt is.
[Afbeelding]
Als ik jouw plaatje na maak zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cp5Ud2f.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:23:
[...]

Als ik jouw plaatje na maak zie ik dit:

[Afbeelding]
Die onderste lijn lijkt inderdaad wel geregeld naar nul te stuiteren vanaf 15:00, iets na elven in de ochtend zou je dat ook moeten zien dan. Ik heb in mijn eigen SolarEdge analyse rapportjes gezien dat er ongeveer iedere 5 minuten gerapporteerd wordt, dus soms zal een korte dip naar nul gewoon niet zichtbaar zijn.
De p1 data daarentegen rolt iedere paar seconden binnen en is dus veel preciezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Vandaag heeft WP een run van bijna 12u gehad en huis is nog niet op temperatuur.

Ik zag dat vertrekwater op 28 graden staat maar inlaat temperatuur ook op 28 graden. Dit zou toch anders moeten? Verkeerd gekeken......2e item is inlaattemperatuur en dat is 25 graden. Aanvoer was inmiddels 29, dus delta 4 klopt.

Ik heb naast de woonkamer groepen (begane grond) wel 2 groepen die dicht bij WP staan open. Deze zijn op de 2e etage waar binnenunit staat, heb ze wel afgeregeld naar 1l maar nog geen afstelling op retourtemperatuur.

Zou dit ook moeten gebeuren? Wellicht dat dit de reden is dat inlaat temperatuur (=retour temperatuur) gelijk is als vertrektemperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Rainesh op 10-11-2023 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:35:
[...]

Die onderste lijn lijkt inderdaad wel geregeld naar nul te stuiteren vanaf 15:00, iets na elven in de ochtend zou je dat ook moeten zien dan. Ik heb in mijn eigen SolarEdge analyse rapportjes gezien dat er ongeveer iedere 5 minuten gerapporteerd wordt, dus soms zal een korte dip naar nul gewoon niet zichtbaar zijn.
De p1 data daarentegen rolt iedere paar seconden binnen en is dus veel preciezer.
Maar is dat 'normaal', of moet daar nu iets me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:54:
[...]
Maar is dat 'normaal', of moet daar nu iets me?
Volgens mij wel, de inverter slaat af bij te weinig licht en dat doet de mijne ook.

Het viel mij wel een beetje tegen dat 'ie zo vlot afslaat; 0,2A per fase is toch nog bijna 140W!
Gisteren bijvoorbeeld, eind van de dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0w6vGNDfZJYEiTKQ9LNH8WJ-G0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kL1NIWPLY0Jxq6GN88CXy6Qv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag 13h00 stond de 60graden legionella run gepland. Sww tank temp was iets van 45 graden.

Had verwacht dat vanaf 54 graden ergens de BUH bij zou springen voor de laatste loodjes. Toch om klokslag 13h00 gaat de BUH ook aan.

Iemand n id waarom of beter, hoe ik dit kan aanpassen zodat BUH echt alleen boven 54 graden bijspringt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INOnoNv2wZILNy3pr1PAjlJteNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7btfnZMxBrmimb3YENPaLfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9o8NzvQVTYW9p34Ab8-d_ljvYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVBVZx5ojN7qUdOupdoEjMMt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:12:
Vandaag 13h00 stond de 60graden legionella run gepland. Sww tank temp was iets van 45 graden.

Had verwacht dat vanaf 54 graden ergens de BUH bij zou springen voor de laatste loodjes. Toch om klokslag 13h00 gaat de BUH ook aan.

Iemand n id waarom of beter, hoe ik dit kan aanpassen zodat BUH echt alleen boven 54 graden bijspringt?
Ik doe het een beetje suf, eerst een 'normale' opwarming naar comfort (53) en vlak daarna de desinfectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:16
Hallo iedereen,

Binnen enkele dagen doen we de opstart van onze Altherma 8kW warmtepomp ivm vloerverwarming. Aangezien het een renovatie betref, zou ik vraag alles heel geleidelijkaan laten opwarmen,
Waar kan ik instellen dat de aanvoerT van de VVW in begin max 15 graden is, vervolgens max 20 graden, dan max 25 graden,…

Hartelijk dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MatteC schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:14:
Hallo iedereen,

Binnen enkele dagen doen we de opstart van onze Altherma 8kW warmtepomp ivm vloerverwarming. Aangezien het een renovatie betref, zou ik vraag alles heel geleidelijkaan laten opwarmen,
Waar kan ik instellen dat de aanvoerT van de VVW in begin max 15 graden is, vervolgens max 20 graden, dan max 25 graden,…

Hartelijk dank
Niet op thermostaat sturen, maar op aanvoertemp. Pomp op vast aan. En dan beginnen met 20, 25, 30. Bij 32 hield het hier op, dat was 28gr aanraaktemp van mijn pvc vloer, de max. Als je alleen dekvloer hebt, kun je tot 40 of 45 aanvoer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
MatteC schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 01:14:
Hallo iedereen,

Hartelijk dank
Er is een dekvloer droogmodus aanwezig in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:22
Wie weet exact waar ik een isolatie ding kan kopen hiervoor?
En heeft het nut om het laatste stuk buis te doen en met wat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZIjurM6t7lvLpjSOT56EBw0l6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G89r2EFWr9ChdWgoHku7BvOv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:18

Videopac

Rommelt wat aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit ook. Geen idee wat de logica hierachter is. Ik wilde afgelopen week de herrie van de buitenunit opnemen (die maakt, naar mijn mening, echt veel lawaai) maar toen ging ie dus niet aan.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Vraagje. Is dit onregelmatige patroon in energieverbruik normaal (zien jullie dat ook?) of zijn er dingen die ik nog kan verbeteren hierin?

Het is vannacht gedaald tot iets van 3 graden, dus misschien verklaart dat ook het wat hogere vebruik?

(Blauw is compressor)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGqOJoUZDdejiiocXa8jNhMChwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cBFesTL7BMTwLdcL5TfpobBl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:38:
Vraagje. Is dit onregelmatige patroon in energieverbruik normaal (zien jullie dat ook?) of zijn er dingen die ik nog kan verbeteren hierin?

Het is vannacht gedaald tot iets van 3 graden, dus misschien verklaart dat ook het wat hogere vebruik?

(Blauw is compressor)

[Afbeelding]
Dit plaatje zegt niks denk ik, of heb je in huis op 1 fase enkel de wp? Je zult een aparte socket of dinrail meter moeten kopen voor enkel je wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
PCJR schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:25:
[...]

Dit plaatje zegt niks denk ik, of heb je in huis op 1 fase enkel de wp? Je zult een aparte socket of dinrail meter moeten kopen voor enkel je wp.
De buitenunit zit samen met de koelkast op de blauwe fase, BUH op de paarse, maar die doet niet mee met verwarmen.

Dus ja, met een aparte socket zou je idd een zuiverdere meting kunnen doen. Maar je ziet hiermee wel al globaal een trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:44:
[...]

De buitenunit zit samen met de koelkast op de blauwe fase, BUH op de paarse, maar die doet niet mee met verwarmen.

Dus ja, met een aparte socket zou je idd een zuiverdere meting kunnen doen. Maar je ziet hiermee wel al globaal een trend.
Die koelkast kan heel goed ook dat patroon geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:47
Hallo, even een vraagje. Momenteel heb ik de WP hier (voor mijn gevoel) redelijk stabiel lopen waarbij er lange runs van behoorlijk wat uren lopen, soms wel een hele dag.
Toch stopt de WP heel af en toe en zodra die dan opstart hoor ik veel geruis in de cv leidingen, dus ik denk dat er dan een flinke flow doorheen gaat. Dat kans soms wel tot 3 kwartier duren voordat de rust terugkeert en het geruis vrijwel weg is. Dat geruis is vooral hinderlijk als de WP in de nacht aanslaat wat soms de nachtrust verstoort. Heeft iemand een idee of dit te voorkomen is of dat er iets aan de regeling is in te stellen om dit te voorkomen of verminderen? Iets met het pompdebiet schat ik in, maar durf er ook weer niet teveel aan te gaan draaien want voor de rest draait het redelijk stabiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag

Ik laat voor de legionella run altijd eerst een comfort run van 1u lopen. Ik heb dan een pauze van 10 min. ingepland Daarna start de legionella run. Hierdoor weet ik zeker dat het sanitair water eerst naar 53 graden op de compressor (buitenunit) wordt verwarmd. En daarna de rest op de BUH (back up heater)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Hierbij nog even een duit in het zakje wat betreft het modulatiebereik van de Altherma 3 (6 kW wandmodel). Deze data is van 2 november, een relatief warme nacht. Je ziet dat 'ie (volgens ESPAltherma) terugmoduleert tot ca. 115 W en dat ook langere tijd kan vasthouden. De compressor draait dan op 8 Hz. De warmteopbrengst was zo'n 1500 W, dus dat betekent een zeer goede COP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX9kQbdxl25TKl6W1Muah96O5RI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l6jJKX3kacXBzk7pcz9R1P4k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPrVvxc9ScGGiID_xjlZ7QV_kRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l06HiyiHRS6zL3DeP7jDVIOt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28mgbRjSYXch7HmsdoM-mZo8tKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6SO3x4mt0AwYSaPMLa3VoKg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:00:
[...]

Ik laat voor de legionella run altijd eerst een comfort run van 1u lopen. Ik heb dan een pauze van 10 min. ingepland Daarna start de legionella run. Hierdoor weet ik zeker dat het sanitair water eerst naar 53 graden op de compressor (buitenunit) wordt verwarmd. En daarna de rest op de BUH (back up heater)
Hoe ziet jou sww weekagenda er dan uit, met welke temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:56:
[...]

Ik doe het een beetje suf, eerst een 'normale' opwarming naar comfort (53) en vlak daarna de desinfectie.
Ook benieuwd naar jou complete week schedule en temps ( voor warmhouden, eco, comfort ). En evt marges/hysterese. Thx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
PCJR schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:45:
[...]

Wij hebben een 230L vat all-in-one binnenunit + een 8kw buitenunit
Ik gebruik Programma + warmhouden als instellingen

Bij ons wordt het sanitair water 1x per dag, volgens programma, verwarmt naar 48 graden.
Daar redden wij het, met het aantal liters water, makkelijk mee
(Daarnaast 1x per week de legionella run van 60 graden)

Ik heb daarnaast dus Warmhouden ingesteld. Deze staat op 45 graden, met een hystrese 10 graden.
Wat dus betekent dat als wij wel heel veel sanitair warm water achter elkaar gebruiken, hij door de grens van 45 graden gaat. Maar pas in actie komt bij 35 graden.
Ik heb gemerkt dat, doordat de sensor ongeveer op 1/3 van de onderkant van het vat zit, er dus nog best veel warm water ‘over’ is en dat de warmtepomp met deze instelling niet te snel aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
MrFish schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:07:
Hierbij nog even een duit in het zakje wat betreft het modulatiebereik van de Altherma 3 (6 kW wandmodel). Deze data is van 2 november, een relatief warme nacht. Je ziet dat 'ie (volgens ESPAltherma) terugmoduleert tot ca. 115 W en dat ook langere tijd kan vasthouden. De compressor draait dan op 8 Hz. De warmteopbrengst was zo'n 1500 W, dus dat betekent een zeer goede COP.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijg je terugmodulere naar 115 watt (!) voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Rainesh schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:40:
Vandaag heeft WP een run van bijna 12u gehad en huis is nog niet op temperatuur.

Ik zag dat vertrekwater op 28 graden staat maar inlaat temperatuur ook op 28 graden. Dit zou toch anders moeten? Verkeerd gekeken......2e item is inlaattemperatuur en dat is 25 graden. Aanvoer was inmiddels 29, dus delta 4 klopt.

Ik heb naast de woonkamer groepen (begane grond) wel 2 groepen die dicht bij WP staan open. Deze zijn op de 2e etage waar binnenunit staat, heb ze wel afgeregeld naar 1l maar nog geen afstelling op retourtemperatuur.

Zou dit ook moeten gebeuren? Wellicht dat dit de reden is dat inlaat temperatuur (=retour temperatuur) gelijk is als vertrektemperatuur.
Dan zal je stooklijn net te laag liggen. Klimt de temperatuur nog wel? Blijft de WP doordraaien of gaat ie pendelen? Hoever blijft ie van de gewenste temperatuur af?

Hoe hoger de temperatuur, des te langer duurt opwarming en des te snelle koelt het weer af. Dus bij verwarmen zie je een (soort van) omgekeerd logaritmische lijn omhoog.

Stel dat je hem op 20 instelt en hij blijft hangen op 19,8 (zie je niet op de Madoka, alleen in de app) dan is de stooklijn net te laag om dat laatste beetje temperatuurstijging voor elkaar te krijgen. Wat ideaal zou zijn want dan blijft de WP draaien, zal steeds minder energie nodig hebben om de delta t op peil te houden en daardoor steeds zuiniger draaien.

Kan echter zo zijn dat ie bijvoorbeeld de 19 niet eens haalt; dan zal de stooklijn iets omhoog moeten.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:28:
[...]

Er is een dekvloer droogmodus aanwezig in het systeem.
Bij mij "zou" dan de sww niet meer functioneren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:58:
[...]

Wij hebben een 230L vat all-in-one binnenunit + een 8kw buitenunit
Ik gebruik Programma + warmhouden als instellingen

Bij ons wordt het sanitair water 1x per dag, volgens programma, verwarmt naar 48 graden.
Daar redden wij het, met het aantal liters water, makkelijk mee
(Daarnaast 1x per week de legionella run van 60 graden)

Ik heb daarnaast dus Warmhouden ingesteld. Deze staat op 45 graden, met een hystrese 10 graden.
Wat dus betekent dat als wij wel heel veel sanitair warm water achter elkaar gebruiken, hij door de grens van 45 graden gaat. Maar pas in actie komt bij 35 graden.
Ik heb gemerkt dat, doordat de sensor ongeveer op 1/3 van de onderkant van het vat zit, er dus nog best veel warm water ‘over’ is en dat de warmtepomp met deze instelling niet te snel aangaat.
Ok top, maar zou je een foto van het schema kunnen posten? Ik heb ook de 230l binnen unit. Warmhouden op 45 dus. En eco en comfort?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
GJA schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:16:
[...]

Dan zal je stooklijn net te laag liggen. Klimt de temperatuur nog wel? Blijft de WP doordraaien of gaat ie pendelen? Hoever blijft ie van de gewenste temperatuur af?

Hoe hoger de temperatuur, des te langer duurt opwarming en des te snelle koelt het weer af. Dus bij verwarmen zie je een (soort van) omgekeerd logaritmische lijn omhoog.

Stel dat je hem op 20 instelt en hij blijft hangen op 19,8 (zie je niet op de Madoka, alleen in de app) dan is de stooklijn net te laag om dat laatste beetje temperatuurstijging voor elkaar te krijgen. Wat ideaal zou zijn want dan blijft de WP draaien, zal steeds minder energie nodig hebben om de delta t op peil te houden en daardoor steeds zuiniger draaien.

Kan echter zo zijn dat ie bijvoorbeeld de 19 niet eens haalt; dan zal de stooklijn iets omhoog moeten.
Dit was het resultaat.

Het bleef ongeveer op 20,3 hangen (setpoint was 20.5)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWNS04qHQyLwf_J9UbgQBfdRdAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smZjA9ldJsDIHAVWu9OjzoMY.jpg?f=fotoalbum_large

De pieken zijn SWW runs en legionella.

Op zich wel een mooie rung, maar vond het niet steeds rustiger/zuiniger draaien. Denk dat stooklijn net iets te laag was.

Dit is overigens vandaagAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmo-3T7B0SH-bZGHnZkYogl_cBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McYb07qYVXijSRbVN4OiXmrm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Rainesh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:25:
[...]

Dit was het resultaat.

Het bleef ongeveer op 20,3 hangen (setpoint was 20.5)

[Afbeelding]

De pieken zijn SWW runs en legionella.

Op zich wel een mooie rung, maar vond het niet steeds rustiger/zuiniger draaien. Denk dat stooklijn net iets te laag was.

Dit is overigens vandaag[Afbeelding]
Dit is een supperresultaat! Je houdt met 400 watt je huis warm. Gauw een sticker erop en blij mee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
GJA schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:39:
[...]

Dit is een supperresultaat! Je houdt met 400 watt je huis warm. Gauw een sticker erop en blij mee zijn!
oh lol ok.

Ik vond 400 watt nog hoog, dacht dat het nog lager kon. Maargoed, mijn huis is van 2007 en goed geïsoleerd.

Ben benieuwd hoe dit zal gaan bij lagere buiten temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:45:
[...]

oh lol ok.

Ik vond 400 watt nog hoog, dacht dat het nog lager kon. Maargoed, mijn huis is van 2007 en goed geïsoleerd.

Ben benieuwd hoe dit zal gaan bij lagere buiten temperaturen.
Mijn huis is ook uit 2007, en ik gebruik gemiddeld ook zo'n 400 watt. Dat was een paar dagen geleden nog zo'n 320 watt, maar toen was het ook niet zo koud als nu. Ik vond dat een prima resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Just_A_User schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:34:
[...]

Mijn huis is ook uit 2007, en ik gebruik gemiddeld ook zo'n 400 watt. Dat was een paar dagen geleden nog zo'n 320 watt, maar toen was het ook niet zo koud als nu. Ik vond dat een prima resultaat.
Mijn huis komt uit 1971, zelf helemaal gestript en geïsoleerd (behalve de vloerisolatie dan, dat hebben we uitbesteed ;) ). Wel groot. Ik heb de WP nog niet lager gezien dan 750 watt; vandaar mijn enthousiasme over die 400 watt.

Overigens; ik krijg de WP niet zo laag in de stooklijn dat ie blijft doordraaien; met een setpoint van 26 graden stijgt de temperatuur in de woonkamer nog zo ver dat de Madoka afschakelt.
We hebben het niet heel warm ingesteld; doeltemperatuur is 19,5 graden. Probleem daarbij: als ik de Madoka op 19 zet gaat ie door tot 20. Zet ik 'm op 18,5 schakelt ie bij 19,5 af. Maar... hij schakelt pas bij 18 weer in en dat is te laag. De temperatuur zakt niet beneden de 18,5, ook niet bij nachtverlaging.

Wachten tot het zo koud wordt dat ie de 19,5 net niet gaat halen..... Volgens mij komen we daar nu in de buurt met 8 graden buiten. En dan ben ik best tevreden met de isolatie van ons huis uit '71.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
PCJR schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:24:
[...]

Ok top, maar zou je een foto van het schema kunnen posten? Ik heb ook de 230l binnen unit. Warmhouden op 45 dus. En eco en comfort?

Thx!
Comfort temperatuur = 48 graden
Warmhouden temperatuur = 45 graden
Hystrese = 10 graden.

Het schema is:
- elke dag (ma T/m za) 1 uur stand comfort op 48 graden aan
- alle uren er omheen stel je de stand uit in (zo houd je controle)
- op Zondag nacht loopt hier de legionella run. Voorafgaand aan deze run heb ik ook 1 uur een comfort run
(Hierdoor is het water al een flink stuk opgewarmd en loop je minder het risico dat de legionella run het niet red. En zorg je ook dat evt. de BUH aan gaat, terwijl dit voor het grootste gedeelte op de compressor moet gaan)

Je kunt elk willekeurig uur kiezen voor de comfort run. Ik heb tussen 11 en 12 uur s ochtends omdat de kans dan groter is dat onze zonnepanelen veel stroom opwekken.

Ik heb geen instelling gemaakt voor Eco.

Bij ons werkt het goed. De warmtepomp maalt (voor ons huishouden) voldoende warm water voor een etmaal.
Mochten we dus meer water verbruiken, dan gaat hij aan als de tank (bijna onderin) op 35 graden komt, ondanks dat het programma (behalve tussen 11-12u) uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LUcJeSyl7GdXGOL10hWYdQafirA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVYEthSqWjV066B4eoAxLqxx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 11-11-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard vd V
Hoi, ik wil de Madoka - BRC1HHDW kamer thermostaat aansluiten op de Altherma 3.
Volgens de handleiding moet dit op P1 en P2.
Ik zie die aansluitingen alleen nergens in de binnenuit.
Iemand een idee waar ik moet kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:45:
Super simpel: 0:00 off // 14:00-15:20 comfort // 15:20 off
Comfort = 53, reheat = 48, hysterese = 6 (dus nooit lager dan 42)
Desinfectie loopt op zaterdag van 16:00-17:00, max 40 min. op 60 graden

Die 'off' is overigens van belang, toen ik dat niet had ingesteld werd 53 nog steeds als instelwaarde gebruikt buiten de comfort tijd, misschien een bug?
Als alternatief kan je 'eco' mode op 48 zetten en die altijd aanzetten, maar op de dag grens wordt dat gezien als een actie, die kan soms dus een SWW verwarmings-run starten ongeacht hysterese!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Atomius schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:00:
[...]

Hoe krijg je terugmodulere naar 115 watt (!) voor elkaar?
Ik was benieuwd hoe laag ik kon gaan :) De stooklijn stond zo laag mogelijk, zodat de unit net niet ging pendelen. Je ziet dat er enige overshoot is (stooklijn is 25°C, maar hij blijft eerder rond de 26°C steken), maar icm de 'overregeling' op 4 °C is dat geen probleem. 25°C is (bij mij, althans) wel echt op de grens van wat nog kan. Vanaf 27°C heb ik het gevoel dat de unit wat rustiger loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:50
Richard vd V schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:47:
Controleer je handleiding, want het kan per model verschillen, maar hier is het X5M-1 en X5M-2.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Laatst online: 19:50
Richard vd V schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:47:
Zo is het aangesloten bij een "8 kW / 230 ltr staand model" van m'n dochter.
Bij ons 1 jaar nieuwer en vergelijkbaar.
Maar er zijn diverse modellen, dus even checken in de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hj-Ofc9SYK9ar8Y9jf9nrrdUl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/As89Nw92y5OdhAjecAggoRzQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWbBMD_8ayjXfaeZwCaVuXuVxUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlOq2rvNAKNxqtFX9tWqguRF.jpg?f=fotoalbum_large

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 20:45
Goedemorgen iedereen,

ik ben er nog steeds niet uit waarom mijn vat zo dramatisch zak.
zijn er hier mensen die een idee hebben.

ik heb al gehoord dat het misschien de 3wegklep kan zijn.
maar het kan ook een instel fout zijn.

kleine info, als mijn pomp niks doet gaat de spanning van de 3 weg klep af en gaat hij automatisch naar stand heating.
hij gaat pas naar stand DWH als hij spanning krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZc5zyRn6mdhhLwqCrBj1Cmu1DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EWaP3sR9hjHvJbAC948lq8A6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Enzoz89 schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:26:
Goedemorgen iedereen,

kleine info, als mijn pomp niks doet gaat de spanning van de 3 weg klep af en gaat hij automatisch naar stand heating.

[Afbeelding]
Op de dipjes na is het verloop van de temperatuur ongeveer gelijk aan mijn situatie. Volgens mij is dat normaal.

Kun je de dipjes om 21.30 en de volgende ochtend verklaren? Bijvoorbeeld douchen, bad etc?

Als het met douchen te maken heeft zou ik sowieso eens kijken naar een waterbesparende douchekop. Heb er laatst 1tje gekocht van hansgrohe voor 300 euro en zie geen sterkte dipjes meer als we douchen. Alleen dat de lijn iets meer zakt.

Wat voor tijdschema heb je in je sww zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 20:45
AndereKoekoek schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:52:
[...]

Op de dipjes na is het verloop van de temperatuur ongeveer gelijk aan mijn situatie. Volgens mij is dat normaal.

Kun je de dipjes om 21.30 en de volgende ochtend verklaren? Bijvoorbeeld douchen, bad etc?

Als het met douchen te maken heeft zou ik sowieso eens kijken naar een waterbesparende douchekop. Heb er laatst 1tje gekocht van hansgrohe voor 300 euro en zie geen sterkte dipjes meer als we douchen. Alleen dat de lijn iets meer zakt.

Wat voor tijdschema heb je in je sww zitten?
nee in de dips is niet gedoucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Goedemorgen iedereen,

Als je geen warm water hebt gebruikt is dit zeker geen normale daling. Bij ons, all-in-one binnenunit, daalt de temperatuur slechts een paar graden als wij GEEN warm water hebben gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Goedemorgen iedereen,

[Afbeelding]
Ik zie in een latere reactie dat op de 2 momenten dat de temperatuur ineens afnam er geen warm tapwater is verbruikt.
Dat is niet normaal en lastig zo te zeggen waar dit vandaan komt. Eerder hadden we al gecondtateerd dat het in jouw geval waarschijnlijk niet aan de 3wegklep ligt.

Wat zegt je installateur ervan? In mijn ogen niet ok en moeten ze dit oplossen.
Of heb je hem zelf geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Vannacht was het koud, zo te zien op het koudste moment 2 graden boven 0. Ik zie ook dat de pomp fors meer verbruikt heeft, want waar het eerst rond de 400 watt per uur was zat ik in de nachtelijke uren afgelopen nacht rond de 680 watt per uur.

Maar goed, dat is te verwachten als het kouder wordt.

Wat betreft het warm water, ik heb net hier even gekeken. Toevallig laat gedoucht dus het vat was om 23.58 op temperatuur, dwz 48 graden. Vervolgens was vanochtend om 10.04u de 45 graden bereikt, waarop hij weer gaat opwarmen naar 48 graden.

Dat zijn dus 10 uur voor 3 graden verlies. Dat komt neer op 0,3 graden temperatuurverlies per uur. Volgens mij is dat hoe het 'hoort'.

Pagina: 1 ... 57 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma