Heb ik allemaal aanstaan, modulatie = 5, overregeling = 4. De korte F-gas cyclus is ongeveer 30 minuten, met temperaturen tussen 42 en 49 maar de langere van ca. 40 minuten gaan tussen 35 en 55!Sparky schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:42:
Bij ons werd het een stuk stabieler dankzij de parameter "overregeling" (overshoot -> zie paar berichten terug) We zien wel een golf beweging in verbruik maar dat komt waarschijnlijk omdat we (als 1 van de weinige Altherma gebruiks) de "modulatie" aan hebben staan. Maar de golfbeweging heeft een interval van ca. 40 minuten en gaat naar verwachting weg als het buiten kouder wordt (daar moet ik nog achter komen, WP pas sinds voorjaar in gebruik)
Dit laatste gebeurde ook vannacht terwijl de buitentemperatuur stabiel rondom de 7.5 was, en wij dus rustig aan het slapen waren, m.a.w. volledige rust in de tent.
Het enige dat ik kan zien is dat die buitentemperatuur net van 8 naar 7,5 zakte aan het begin van de onrust en 40-min cyclus, misschien net over een berekende grens heen zodat de inverter ging optoeren, om vervolgens door te slaan naar boven. Pas na 3,5 uur weer terug in het 30min ritme.
Andersom zag ik vanochtend terwijl de gemeten temperatuur van 7,5 naar 8 ging. De extra dip wordt dan opgevangen door overshoot omhoog.
Edit: het eindgedrag (warmteproductie in huis) wordt er dus niet slechter door, maar het is opvallend hoeveel moeite het systeem heeft om zichzelf in balans te houden. Zie plaatje vanaf 7:00 vanochtend
/f/image/zP80IMYMInqxsiLlNMhJx9Me.png?f=fotoalbum_large)
Precies op die overgang naar 8 graden om 8:53 valt het besluit te gaan lammen
[ Voor 19% gewijzigd door mawashigeri op 08-11-2023 11:29 ]
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma