Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:02
stekelTV schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:02:
In de categorie hoge COP - Eigenlijk kijk ik nooit naar de COP, maar geinspireerd door mensen hier in het forum ben ik maar eens even gaan inventariseren.
Nu blijk ik volgens het apparaat zelf over oktober een COP te hebben gedraaid van 7. Opgenomen elektrisch vermogen 25 kWh en geproduceerde warmte 174 kWh. Volgens mij kan dit nooit kloppen toch? Al gebruik ik mijn pomp niet voor SWW en heb ik mijn BUH helemaal uit staan (stroom er af). Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Waarom denk je dat het niet klopt?
Een COP van 7 is best mogelijk. Over een jaar zal je op zo'n 4 a 5 uitkomen.
Let er wel op dat de COP volgens de warmtepomp een schatting is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:13
In de categorie hoge COP - Eigenlijk kijk ik nooit naar de COP, maar geinspireerd door mensen hier in het forum ben ik maar eens even gaan inventariseren.
Nu blijk ik volgens het apparaat zelf over oktober een COP te hebben gedraaid van 7. Opgenomen elektrisch vermogen 25 kWh en geproduceerde warmte 174 kWh. Volgens mij kan dit nooit kloppen toch? Al gebruik ik mijn pomp niet voor SWW en heb ik mijn BUH helemaal uit staan (stroom er af). Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?
Kan best kloppen hoor, mijn eigen systeem is momenteel nog brak ingericht (fysiek foute aansluitingen) maar ik haal toch al een COP van ruim 5.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan best kloppen hoor, zeker als je geen SWW erbij doet en een goed ingeregeld afgiftesysteem hebt.
Nou moet ik wel zeggen dat de gegevens uit de unit niet helemaal betrouwbaar zijn, omdat het verbruik (en opwek) berekend/benaderd ipv hard gemeten wordt op de aansluiting.

Nou doet ie dat wel conservatief. Zo zie ik in de Onecta app over Oktober 190kWh (incl. SWW) aan verbruik. Op de (MID gecertificeerde) Homewizard meters voor de WP en Boosterheater kom ik totaal rond de 180kWh uit. Dat is best een afwijking. De COP over deze maand was dan 4,4, maar daar zit SWW bij en ik heb duidelijk wat meer warmte nodig dan bij jouw woning het geval is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 09:18
kokpol schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:16:
[...]

Waarom denk je dat het niet klopt?
Een COP van 7 is best mogelijk. Over een jaar zal je op zo'n 4 a 5 uitkomen.
Let er wel op dat de COP volgens de warmtepomp een schatting is
Leek me nogal hoog, maar ik begrijp uit de reacties dat het niet heel raar is, het is immers ook nog best warm buiten.

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:31
Kan prima, ik had hier van de week een real-time COP van 7.7 nabij het minimumvermogen van 260W. Maar omdat het meeste verbruik in de winter is, bij een lagere COP, telt die 7.7 in het jaargemiddelde niet erg hard mee.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnoldniessen
mawashigeri schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
Als ik het allemaal goed begrijp is de modulatie een 'simpele' berekening op basis van ingestelde vraagtemperaturen samen met de afstand tot de huidige kamertemperatuur. Dit zie ik ook terug in een structureel lagere aanvoertemperatuur dan ingesteld rondom de vraagtemperatuur van 21°C in de kamer.
Deze instelling heb ik beperkt tot 5°C om te voorkomen dat de gevraagde aanvoertemperatuur te laag gaat; ik weet zeker dat mijn afgiftesysteem de warmte dan niet kan afgeven. Om diezelfde reden heb ik mijn delta(T) op 4°C gezet.
De Daikin moduleert relatief simpel bij mij volgens het volgende algoritme:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verhoging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond),
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als hij nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad.

Een verlaging van de gewenste AWT met een hele modulatie-stapgrootte kan leiden tot een warmtepomp die tijdelijk uitgaat, maar na 4 minuten al weer aan. Hoe groter de modulatie, hoe sneller dit effect optreedt. Maar hoe kleiner de modulatie, hoe groter het risico dat je de hysteresegrenzen aantikt.
mawashigeri schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
De overregeling is er dan voor om de water aanvoertemperatuur tijdelijk te verhogen om te voorkomen dat delta(T) te laag zou worden als er blijkbaar weinig warmteafgifte is. Dit kan natuurlijk nooit heel lang duren; als die warmte echt niet afgegeven kan worden dan blijft de aanvoertemperatuur oplopen en zal het systeem alsnog stoppen. Deze overregeling maakt bij mij veel uit, op 1°C is het pendelen, bij 3°C of hoger gaat goed.
De overregeling is niet bedoeld om de AWT te verhogen. Het is om te zorgen dat als de gemeten watertemperatuur hoger is dan de AWT-setting, het systeem niet meteen afslaat maar door mag gaan om bij te regelen richting AWT-setting. Het is niet zo dat hij probeert boven de AWT-setting te opereren.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
Weet iemand hier toevallig of ingestelde temperatuur van de thermostaat af te lezen is met bijvoorbeeld espaltherma? Ik heb een wth comfort thermostaat maar ik verdenk die ervan dat deze de wp (via de umr vario) alleen aan en uitschakeld (waardoor ik geen slimme modulatie dingen kan doen) . In de wp staat hij ook ingesteld als externe thermostaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Hetisweergezell op 02-11-2023 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Beetje vreemd gedrag vandaag, de WP heeft de hele dag stabiel gedraaid en nu begint ie ineens te pendelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grnqb3k1FLBHDZZkXu12aZI7I_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbyaA2xXRsAbdCaKRlAM9D8E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-08 17:24
Koluh schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:07:
[...]

Heb de installateur gebeld en die gaat langskomen met een usb stick voor een update te installeren. Gisteren is de warmtepomp echter vanzelf teruggesprongen naar wintertijd :) .
Volgens mij kun je gewoon heel simpel de firmware updaten via de interface!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Hetisweergezell schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:16:
Weet iemand hier toevallig of ingestelde temperatuur van de thermostaat af te lezen is met bijvoorbeeld espaltherma? Ik heb een wth comfort thermostaat maar ik verdenk die ervan dat deze de wp (via de umr vario) alleen aan en uitschakeld (waardoor ik geen slimme modulatie dingen kan doen) . In de wp staat hij ook ingesteld als externe thermostaat.
Bedoel je de "ingestelde temperatuur van de Daikin kamerthermostaat" of de "temperatuur van de wth comfort thermostaat"?

Ik neem aan dat die wth comfort thermostaat via een relais op de Daikin is aangesloten. Als je op externe thermostaat regelt, is het aan/uit, waarbij aan moduleert op de door de stooklijn gevraagde awt. Er is dan geen ingestelde kamertemperatuur. En de wth comfort thermostaat kan geen awt-setting doorgeven via een relais. Dus je vermoeden lijkt me juist. De UMR Vario noemt dat dan ook "verwarming vrijgeven" in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik snap t niet meer, die Onecta app...op S22 en op tablet wil mijn wp niet verbinden. Ik kan zo 123 geen oplossingen vinden.

Onecta app openen, inloggen, add device, niet de wps methode maar gewoon, daikin-ap ziet de gsm, gsm maakt verbinding met daikin-ap, dan gaat de app weer terug naar t scherm met uitleg hoe je ap modus aanzet en de knop volgende werkt gewoon niet meer...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
arnoldniessen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:25:
[...]

Bedoel je de "ingestelde temperatuur van de Daikin kamerthermostaat" of de "temperatuur van de wth comfort thermostaat"?

Ik neem aan dat die wth comfort thermostaat via een relais op de Daikin is aangesloten. Als je op externe thermostaat regelt, is het aan/uit, waarbij aan moduleert op de door de stooklijn gevraagde awt. Er is dan geen ingestelde kamertemperatuur. En de wth comfort thermostaat kan geen awt-setting doorgeven via een relais. Dus je vermoeden lijkt me juist. De UMR Vario noemt dat dan ook "verwarming vrijgeven" in de handleiding.
Dat 2e inderdaad. Maar fijn dat mijn vermoeden bevestigt lijkt. Dan weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben. Ik roei met de riemen die ik heb (of geleverd zijn vanuitndr bouw) maar door alle tips hier gaat het al een stuk beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedemorgen, vandaag weer is gekeken naar me vat maar hij verlies te snel zijn temperatuur.
In 20 uur verlief hij 15c aan warmte dat is 0,75c per uur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1X7uaBvmnS0bNvV-lAz31joTu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atlDAG1d2WUZvQW9XZlsmwyH.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie ideeën

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
Beste Tweakers,

Op mijn display van de binnen untit, menu hoofdzone, zie ik dat de werkelijke aanvoertemperatuur hoger ligt dan de ingestelde aanvoertemperatuur. De unit draait super rustig met 6,9 ltr/minuut en de kamer warmt rustig op met een run van enkele uren waarin de temperatuur 1 graad stijgt. Op zich lijkt me dit prima maar vraag me af hoe het komt dat de stooklijn de ingestelde temperatuur niet volgt. Het betreft een systeem met alleen maar radiatoren. Ongetwijfeld hebben jullie de expertise om mij dit ff toe te lichten😉 b.v.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09-09 18:39
Enzoz89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:44:
Goedemorgen, vandaag weer is gekeken naar me vat maar hij verlies te snel zijn temperatuur.
In 20 uur verlief hij 15c aan warmte dat is 0,75c per uur. [Afbeelding]

Hebben jullie ideeën
Ik neem aan dat er tussen 11 en 17 niemand thuis was dus geen warm water gebruik?

Zoom dan in op die tijdspan / maak grafiek van 11 tot 17 en zet daar je warmtepomp schakeling er ook eens bij.

Ik zet mijn geld op de 3 weg klep die naar het vat schakeld tijdens rust.

Voor de Daikin gebruikers die ook warmwater maken hoe staat jullie 3 weg klep in rust ? Staat die op het vat of gewoon op heating mode naar het verwarming systeem van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Swenno schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 09:38:
[...]

Ik neem aan dat er tussen 11 en 17 niemand thuis was dus geen warm water gebruik?

Zoom dan in op die tijdspan / maak grafiek van 11 tot 17 en zet daar je warmtepomp schakeling er ook eens bij.

Voor de Daikin gebruikers die ook warmwater maken hoe staat jullie 3 weg klep in rust ? Staat die op het vat of gewoon op heating mode naar het verwarming systeem van het huis?
Het lijkt erop dat die van mij weer op DHW gaat staan (waarde I/U operation mode in espaltherma) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
[...]

zo als je gevraagd heb,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CXLsaGzhw0nHXHMthDxqHbJbrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giZyXoGrbSWHq7leZrlUvuMp.jpg?f=fotoalbum_large

het val me wel op wat @Hetisweergezell zegt,
de I/U operation mode geeft an dat hij na verwarmen op DHW gaat.
maar heb gekeken de 3weg klep blijft wel gewoon op de heating stand staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

Enzoz89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:29:
[...]

zo als je gevraagd heb,

[Afbeelding]

Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn systeem. Als leek denk ik dat met 'DHW' stand wordt geprobeerd de overtollige warmte te gebruiken voor het opwarmen van de boiler.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuDE6_PLt4nwXXr7lEcghROizDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ehkGETmKW1pnRezBsukGKOYL.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Haha wilde net echt exact hetzelfde posten hier. Sinds een paar dagen rond middernacht ineens een dip in de sww tank.

Hierdoor wordt mijn sww 2x per dag opgewarmd ipv 1x per dag.

Op het moment van dat dipje staat ie in Heating modus en schakelt over naar heating+dhw.

Eco mode staat in het schema op 48 met ene hysterisis van 6 graden. Zonder dat dipje had hij het wel gered tot de omschakeling naar comfort om 05.00.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDgOgH9sTqvzM4pvUPCQpzU52JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkb9g8IBTRa60Ee7Wg0WteVK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
pingwim schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:38:
[...]

Ik zie hetzelfde gedrag bij mijn systeem. Als leek denk ik dat met 'DHW' stand wordt geprobeerd de overtollige warmte te gebruiken voor het opwarmen van de boiler.[Afbeelding]
Misschien dat he bij mij aan de water flow switch licht ik zie die van mij, constant op off staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82byYLUzDDgI3vcQ2HR7LXL5iv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmYUvrnYchn4A6z5zackcles.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Laatst online: 12-09 10:27
Hetisweergezell schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:10:
[...]

Het lijkt erop dat die van mij weer op DHW gaat staan (waarde I/U operation mode in espaltherma) .
Ik zou graag hebben dat jullie DHW en al die andere letters eens beter uitleggen want voor een leek als ik(en nog wel velen)is het niet te volgen zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kasseilegger schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:46:
[...]

Ik zou graag hebben dat jullie DHW en al die andere letters eens beter uitleggen want voor een leek als ik(en nog wel velen)is het niet te volgen zo!
DHW staat voor Domestic Hot Water. Dus voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
[...]
Bij mij altijd 'Off', behalve tijdens de DHW run. Waarom zou dit ooit anders zijn?
Voorbeeld van gisteren tot vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bh00ZCK8YcChJoZfQfv_3cjjIaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvSvAug8JUSeVkZXp1miAtA8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
mawashigeri schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:52:
[...]

Bij mij altijd 'Off', behalve tijdens de DHW run. Waarom zou dit ooit anders zijn?
Voorbeeld van gisteren tot vandaag:
[Afbeelding]
het viel mij op dat ik al 11 uur geen update heb gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy2atXKoRR7Kfw_XPB_Z7MYeGqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IKggMDH1reGhnzn4qRa9Ybvy.png?f=user_large

even kijken waar dit aan ligt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
val me op dat hij nog steeds op off staat terwijl hij nu het vat aan het opwarmen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iZE6ZVxBeUhwJ8kVCIXby-1p6aA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5kTILrcvp9SNSnlXnlm5WXt.png?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mawashigeri
[...]

Zoiets?
BUH back-up heater backup verwarming (elektrisch, COP=1)
BSH booster heater extra verwarmingselement (elektrisch, COP=1)
DHW domestic hot watersanitair warm water / tapwater
O/U outdoor unit buitenapparaat
I/U indoor unit binnenapparaat
RT room temperature kamertemperatuur
RW return water retourwater
LW leaving water vertrekwater / aanvoerwater
INV inverter inverter (compressor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Enzoz89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:05:
val me op dat hij nog steeds op off staat terwijl hij nu het vat aan het opwarmen is.

[Afbeelding]
3-way valve staan 'On', ik zie ook dat je DHW setpoint op 66 staat, da's nogal hoog!
Geen idee wat die 'water flow switch' is, ik kijk naar wat ESPaltherma 'Water pump operation' noemt; die staat bij mij ON in DHW bedrijf en ook in verwarmingsbedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enzoz89
mawashigeri schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:20:
[...]

3-way valve staan 'On', ik zie ook dat je DHW setpoint op 66 staat, da's nogal hoog!
Geen idee wat die 'water flow switch' is, ik kijk naar wat ESPaltherma 'Water pump operation' noemt; die staat bij mij ON in DHW bedrijf en ook in verwarmingsbedrijf.
heel scherp, heb hem terug gezet naar 55c,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f8z8r40SNXSUWrlmNXIRrMzs2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8mnt1ZQnUPxLay9srTCZHTp.png?f=fotoalbum_large

heb even de info van vanochtend er in gezet.
met de water pomp operation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Enzoz89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:32:
[...]
heb even de info van vanochtend er in gezet.
met de water pomp operation
Dat opwarmgedrag ziet er wel gezond uit, bij omschakelen van DHW naar normaal verwarmen gaat 'ie bij mij ook even uit, zal wel iets met de extra hoge temperatuur te maken hebben.
Andersom heb ik een lopende run verwarmen die naadloos doorgaat in DHW opwarmen, dat is wel mooi.

Ik heb mijn normale 'comfort' DHW temperatuur overigens op 53 staan, omdat ik zag dat anders de BUH bijgeschakeld werd voor het laatste stukje naar 55.
Misschien is dit per type machine een beetje anders, afhankelijk van de capaciteit bijvoorbeeld.

We blijven monitoren/modderen totdat we het machinegedrag voldoende begrijpen! Ik vraag me echt af hoe dit bij normale mensen gaat, die moeten maar geluk hebben met een goede installateur + inregeling... of een geduldige buurman met teveel tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

offtopic:
We zitten hier dan ook op Tweakers. Als je geen moeite wil doen en geen zin hebt om het topic en/of de handleiding door te lezen dan is dat je goed recht, maar dan kan je ook verderop op het Tros Radar forum terecht. Hier wordt verwacht dat je ook zelf enige moeite doet.
Enzoz89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:44:
In 20 uur verlief hij 15c aan warmte dat is 0,75c per uur. [Afbeelding]

Hebben jullie ideeën
Dat verlies is best fors. Zijn de leidingen tussen je boilervat en de binnenunit wel geisoleerd? Ook de messing doppen op ongebruikte aansluitingen van het vat geven veel warmte af, hier even wat isolatiespul, bijv. armaflex overheen plakken scheelt ook nog wat.

[ Voor 44% gewijzigd door RonJ op 03-11-2023 12:24 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-03 09:18
PROGRAMMA / SCHEMA in de Onecta app:
Heeft iemand ontdekt hoe ik bij het maken van een schema in de onecta-app de temperatuur op halve graden kan instellen? Lukt mij dus niet. Ben ik kippig of vindt Daikin het niet nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA7VkNhzaHY2Ipz358aQ6ghECNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lMjii2fFKQ1Vd24ntdfIrXC3.jpg?f=user_large
Dit scherm dus.

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
mawashigeri schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:11:
[...]

Zoiets?
BUH back-up heater backup verwarming (elektrisch, COP=1)
BSH booster heater extra verwarmingselement (elektrisch, COP=1)
DHW domestic hot watersanitair warm water / tapwater
O/U outdoor unit buitenapparaat
I/U indoor unit binnenapparaat
RT room temperature kamertemperatuur
RW return water retourwater
LW leaving water vertrekwater / aanvoerwater
INV inverter inverter (compressor)
Kijk daar heb ik wat aan! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Zijn er misschien Daikin deskundigen hier die mee willen kijken naar de offerte die ik heb ontvangen?
zie hier: LW Hybride Warmtepomp mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
[quote]RonJ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:20:
[...]

offtopic:
We zitten hier dan ook op Tweakers. Als je geen moeite wil doen en geen zin hebt om het topic en/of de handleiding door te lezen dan is dat je goed recht, maar dan kan je ook verderop op het Tros Radar forum terecht. Hier wordt verwacht dat je ook zelf enige moeite doet.

Goed chef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:10
mawashigeri schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:00:
[...]

We blijven monitoren/modderen totdat we het machinegedrag voldoende begrijpen! Ik vraag me echt af hoe dit bij normale mensen gaat, die moeten maar geluk hebben met een goede installateur + inregeling... of een geduldige buurman met teveel tijd ;)
De praktijk bij "normale mensen" is waarschijnlijk een onnodig hoge elektra rekening icm een wat kortere levensduur ivm pendelen _/-\o_

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Enzoz89 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:29:
[...]

zo als je gevraagd heb,

[Afbeelding]

Om een goeie indruk te krijgen of je een niet goed sluitende 3weg klep hebt is het handig om je debiet er eens bij te zetten. In esp altherma heet dat Flow.

Ik had een niet goed sluitende 3 wegklep en bij een hoog debiet tijdens het verwarmen zakte tapwater temp bij mij met 1c per uur. Bij een lager debiet viel het een stuk minder op.
Ik voelde ook letterlijk aan de buizen dat er koeler water naar mijn tapwatertank ging dan wat er uit kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
RonJ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:20:
[...]

offtopic:

[...]

Dat verlies is best fors. Zijn de leidingen tussen je boilervat en de binnenunit wel geisoleerd? Ook de messing doppen op ongebruikte aansluitingen van het vat geven veel warmte af, hier even wat isolatiespul, bijv. armaflex overheen plakken scheelt ook nog wat.
Bij mij is er niks aan leidingen geïsoleerd naar mijn externe tapwatertank en ik heb een verlies van ongeveer 0,25 a 0,3c per uur. Ik heb wel een verticale bocht in de leidingen. Ik voel wel een groot verschil in leiding temperatuur voor en na de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 20:15
Het snelle afkoelen van de boiler, ingeval van een wandmodel en een los vat, bij verwarmingsbedrijf is 90% zeker het ontbreken van een thermosifon (zie ook mijn post met verwijzing naar het elders op het forum een paar pagina’s terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03
stekelTV schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:47:
PROGRAMMA / SCHEMA in de Onecta app:
Heeft iemand ontdekt hoe ik bij het maken van een schema in de onecta-app de temperatuur op halve graden kan instellen? Lukt mij dus niet. Ben ik kippig of vindt Daikin het niet nodig?
[Afbeelding]
Dit scherm dus.
Werkt inderdaad alleen op hele graden. Ik heb gespeeld met de afwijking Kamerthermostaat. Je kunt dus hiermee de werkelijke temperatuur een beetje omzeilen en dan toch de xx.5 graden realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:06:
[...]

Bij mij is er niks aan leidingen geïsoleerd naar mijn externe tapwatertank en ik heb een verlies van ongeveer 0,25 a 0,3c per uur. Ik heb wel een verticale bocht in de leidingen. Ik voel wel een groot verschil in leiding temperatuur voor en na de bocht.
Waar staat die tank? Als het een verwarmde ruimte is scheelt het al veel. Bij mij staat de hele boel in de garage, hartje winter kan het kwik daar tot ca. 8 °C dalen, nu is het nog 18°C.
Mijn binnenunit is een combo met 230L tank, en het verlies is/lijkt nu zo'n 0,3°C per uur.

PS: Bovenop mijn unit zit een sticker met de mededeling "Heat loss 1.4kWh/24h" wat dus zou neerkomen op 58W per uur. Teruggerekend is dat 58W * 3600sec / (230 * 4184J/K) = 0,22K per uur, ofwel ~5K na 23 uur.
Laat ik nou toevallig 1x een hele etmaal geen warm water gebruikt hebben:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg_EXabsODmA4z6slqiSwhiTZqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JcaLq2X4DURTVXJWQKIcYO8b.png?f=fotoalbum_large
Dat klopt dus redelijk, aan de bovenkant was het 53,3°C en aan de onderkant 47,9°C en daarmee ca. 10% slechter dan het labeltje aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 08:07
JoTil schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:20:
Het snelle afkoelen van de boiler, ingeval van een wandmodel en een los vat, bij verwarmingsbedrijf is 90% zeker het ontbreken van een thermosifon (zie ook mijn post met verwijzing naar het elders op het forum een paar pagina’s terug).
Dit is in mijn situatie ook het geval. Ik heb er een paar keer opgelet en met name na een legionella run, dus als de tankinhoud 60 graden C is, dan daalt de temperatuur in de tank snel. Dus hoe groter het temperatuurverschil tussen water in je CV systeem en tank des te sneller treedt dit effect op. SWW wordt bij mij opgewarmd tot 44 graden en dan is het beduidend minder.

Maar!, waar gaat deze kostbaar met boosterheater opgewarmde energie naar toe? Gaat dat terug je cv systeem in?

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
Mathy M schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:22:
[...]

Dit is in mijn situatie ook het geval. Ik heb er een paar keer op gelet en met name na een legionella run, dus als de tankinhoud 60 graden C is, dan daalt de temperatuur in de tank snel. Dus hoe groter het temperatuurverschil tussen water in je CV systeem en tank des te sneller treedt dit effect op. SWW wordt bij mij opgewarmd tot 44 graden en dan is het beduidend minder.

Maar!, waar gaat deze kostbaar met boosterheater opgewarmde energie naar toe? Gaat dat terug je cv systeem in?
Deze warmte gaat via de retour het verwarmingscircuit in —> hogere retour temperatuur —> werkelijke deltaT over je afgifte is groter dan je WP denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
JoTil schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:29:
[...]

Deze warmte gaat via de retour het verwarmingscircuit in —> hogere retour temperatuur —> werkelijke deltaT over je afgifte is groter dan je WP denkt.
Mijn vraag is hoe los ik het op? Als er dus sprake zou zijn van een thermische werking. Zie hieronder mijn situatie en de retour leiding loopt omhoog. Zou deze dan eerst weer omlaag moeten lopen voor het T stuk en hoe lang moet dat zijn dan ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-gZwOpej0CD2v1T2RtIAP50lFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6eLTcJrOAKPI4ApMgRSlRvE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
mawashigeri schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 01:54:
[...]

Waar staat die tank? Als het een verwarmde ruimte is scheelt het al veel. Bij mij staat de hele boel in de garage, hartje winter kan het kwik daar tot ca. 8 °C dalen, nu is het nog 18°C.
Mijn binnenunit is een combo met 230L tank, en het verlies is/lijkt nu zo'n 0,3°C per uur.

PS: Bovenop mijn unit zit een sticker met de mededeling "Heat loss 1.4kWh/24h" wat dus zou neerkomen op 58W per uur. Teruggerekend is dat 58W * 3600sec / (230 * 4184J/K) = 0,22K per uur, ofwel ~5K na 23 uur.
Laat ik nou toevallig 1x een hele etmaal geen warm water gebruikt hebben:[Afbeelding]
Dat klopt dus redelijk, aan de bovenkant was het 53,3°C en aan de onderkant 47,9°C en daarmee ca. 10% slechter dan het labeltje aangeeft.
Goed punt. Staat bij mij op zolder in een kleine technische ruimte. De zolder verdieping wordt niet verwarmd via de vloerverwarming maar in deze technische ruimte bevind zich ook de verdeler voor vloerverwarming waardoor de ruimte icm tapwatertank alsnog goed verwarmd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Mathy M schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:22:
[...]

Dit is in mijn situatie ook het geval. Ik heb er een paar keer opgelet en met name na een legionella run, dus als de tankinhoud 60 graden C is, dan daalt de temperatuur in de tank snel. Dus hoe groter het temperatuurverschil tussen water in je CV systeem en tank des te sneller treedt dit effect op. SWW wordt bij mij opgewarmd tot 44 graden en dan is het beduidend minder.

Zou idd gebrek aan thermosifon kunnen maar zou in mijn ogen ook een lekkende 3weg klep kunnen zijn.
Je zou dit eens goed in de gaten moeten houden tijdens het verwarmen van de woning met een hoog debiet. Als de temeratuurafname in de tank dan groter is zou dit volgens mij een goede indicatie kunnen zijn dat de 3weg klep is.

Wat ik al eerder zei, ik heb dat probleem dus ook gehad. Door de niet goed afsluitende klep ging er stooklijn temp (27c) naar de tank en kwam er 40+ terug. Dit probleem was veel beter zichtbaar toen hij met een debiet van 15 draaide dan toen het debiet 6 was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
@smaij direct na het uittreden van het vat eerst naar beneden. Zie ook dit topic Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

@Riesjard eens, lekkende klep moet inderdaad worden uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
JoTil schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:01:
@smaij direct na het uittreden van het vat eerst naar beneden. Zie ook dit topic Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

@Riesjard eens, lekkende klep moet inderdaad worden uitgesloten.
Dan moet ik door de vloer heen 😂
Ik ga maar eens informeren bij de installateur wat ze kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Ik ben de laatste dagen nogal aan het tweaken met de stooklijn, de overregeling en dat soort zaken.
Na het maken van aanpassingen op deze instellingen moet de unit altijd opnieuw opstarten. Het valt me op dat hij dan regelmatig een tapwater run draait terwijl ik deze op ”Alleen geprogrammeerd” heb staan.
Ik verwacht dus dat hij alleen volgens mijn geprogrammeerde schema de tank gaat verwarmen maar in werkelijkheid dus ook vaak na een herstart.

Ik heb rondgekeken in de handleiding en in het menu maar ik vind niks waarmee ik dat kan beïnvloeden.
Suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 19:34
De compressor hier draait maar door. Momenteel een run van >24 uur. Continu op laag wattage.

Eerder zette ik hem nog weleens aan en uit (bijv toen we laatst een weekend weg gingen), maar toen was het verbruik daarna urenlang echt stukken hoger dan wanneer hij continu draait. Vloer- en VV water zijn dan natuurlijk weer afgekoeld etc.

Vraag; klopt het dat een WP die 24 uur draait minder verbruikt over 24 uur als een WP die aan- en uitgaat o.b.v. een thermostaat? Of zit daar veel verschil tussen?

Ik ben overigens reuze tevreden zo met mijn niet meer pendelende, weinig verbruikende 24u draaiende WP.

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 05-11-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Laatst online: 20-07 22:21
Atomius schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:54:
De compressor hier draait maar door. Momenteel een run van >24 uur. Continu op laag wattage.

Eerder zette ik hem nog weleens aan en uit (bijv toen we laatst een weekend weg gingen), maar toen was het verbruik daarna urenlang echt stukken hoger dan wanneer hij continu draait. Vloer- en VV water zijn dan natuurlijk weer afgekoeld etc.

Vraag; klopt het dat een WP die 24 uur draait minder verbruikt over 24 uur als een WP die aan- en uitgaat o.b.v. een thermostaat? Of zit daar veel verschil tussen?

Ik ben overigens reuze tevreden zo met mijn niet meer pendelende, weinig verbruikende 24u draaiende WP.
Een 24 uur draaien WP zorgt natuurlijk ook voor een comfortabele warme vloer. Echter krijg ik dit nog niet voor elkaar. Als mijn WP een run van 5 uur maakt is het al weer een 1 tot 1,5 gr warmer. Hierbij verbruikt hij 3Kw ( totaal op een dag ) . Ik denk dat het voor mij nog niet koud genoeg is. Vandaar nu nog een nachtverlaging, anders wordt het te warm in huis. ( aanvoer 27gr / deltaT 5 )
Mag ik vragen met welke aanvoer en deltaT jij werkt?

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Atomius schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:54:

maar de vraag is, hoe krijg je een 24u draaiende wp? Op een gegeven moment is setpoint bereikt en gaat WP bij mij uit.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is maar zelden dat je met een nachtverlaging niet bespaart….. de kunst is natuurlijk de instelling zodanig te vinden dat de afkoeling niet groot wordt. Maar met de huidige isolatie valt die afkoeling meestal wel mee.

Voor het comfort heb ik zelf ook liever dat er ‘s ochtends of ‘s avonds wat warmer water door de vloer gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atomius
@Bubbels79 @Rainesh Ik heb mijn thermostaat op 30 graden gezet, m.a.w. er is altijd vraag naar warmte en het setpoint wordt dus nooit bereikt. Daarna de stooklijn zo ingesteld dat het altijd zo'n 20,5-21,5 graden is in huis. Ik stook dus louter op de stooklijn van de WP. M.a.w. het huis koelt even snel af als dat er warmte ingaat, met dus een fluctuatie van +/- 1 graad over 24 uur. Tot nu toe met deze relatief warme temperaturen gaat dat goed.

Stooklijn staat op 25 bij 18 graden en 30 bij -10
Delta T van 5
Overshoot van 4 (die heeft een einde gemaakt aan pendelen na een SWW run)

@Verwijderd Ja die warme vloer 's ochtends en de 20-21 graden overal in huis continu is mij best wel wat waard eigenlijk.

Edit: in de WP trouwens wel ingesteld dat hij uit gaat boven 14 graden buitentemperatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Atomius op 05-11-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Riesjard schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:18:
Ik ben de laatste dagen nogal aan het tweaken met de stooklijn, de overregeling en dat soort zaken.
Na het maken van aanpassingen op deze instellingen moet de unit altijd opnieuw opstarten. Het valt me op dat hij dan regelmatig een tapwater run draait terwijl ik deze op ”Alleen geprogrammeerd” heb staan.
Ik verwacht dus dat hij alleen volgens mijn geprogrammeerde schema de tank gaat verwarmen maar in werkelijkheid dus ook vaak na een herstart.

Ik heb rondgekeken in de handleiding en in het menu maar ik vind niks waarmee ik dat kan beïnvloeden.
Suggesties?
Ik heb hem ook op 'alleen geprogrammeerd' staan maar heb daar geen last van (bij mij gaat hij alleen tussen 5 en 7 s 'ochtends opwarmen). Maar kan het zijn dat wanneer je in een periode dat hij moet opwarmen (tot eco of comfort temperatuur) een herstart doet dat de WP naar die temperatuur toe wil (en de hysteresis even "vergeet")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbels79
Rainesh schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:26:
[...]

maar de vraag is, hoe krijg je een 24u draaiende wp? Op een gegeven moment is setpoint bereikt en gaat WP bij mij uit.
Ik haal ook geen 24/7 draaiende WP. Heeft naar mijn idee een aantal redenen:
- Het is nog net koud genoeg ( woning koelt dus nog niet genoeg af )
- Stooklijn kan bij mij niet verder zakken ( 27gr ), anders gaat deze pendelen
- WP kan zijn warmte niet kwijt ( dus eigenlijk te groot )
Vandaar dus in het voor en najaar een nachtverlaging en dan stook ik van 14:00 - 22:00uur,
meestal is de WP naar 19:00uur al wel weer klaar ( van 20.5gr naar 21.5gr )

Wanneer is geen nachtverlaging toe pas gaat deze in de nacht aan en heb ik 's avonds ondanks 20.5gr een onbehaaglijk gevoel. Maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Bubbels79 schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:15:
[...]

Een 24 uur draaien WP zorgt natuurlijk ook voor een comfortabele warme vloer. Echter krijg ik dit nog niet voor elkaar. Als mijn WP een run van 5 uur maakt is het al weer een 1 tot 1,5 gr warmer. Hierbij verbruikt hij 3Kw . Ik denk dat het voor mij nog niet koud genoeg is. Vandaar nu nog een nachtverlaging, anders wordt het te warm in huis. ( aanvoer 27gr / deltaT 5 )
Mag ik vragen met welke aanvoer en deltaT jij werkt?
Je zou nog eens kunnen proberen om met een delta t van 3 te werken bij deze aanvoertemp.
Dat draait hij mogelijk langer, constanter zonder dat de ruimte warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Hetisweergezell schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:53:
[...]

Ik heb hem ook op 'alleen geprogrammeerd' staan maar heb daar geen last van (bij mij gaat hij alleen tussen 5 en 7 s 'ochtends opwarmen). Maar kan het zijn dat wanneer je in een periode dat hij moet opwarmen (tot eco of comfort temperatuur) een herstart doet dat de WP naar die temperatuur toe wil (en de hysteresis even "vergeet")?
Dit was ook mij eerste vermoeden. Een bug ofzo dat hij op dat moment toch kijkt naar setpoint icm de hysterese die van toepassing was bij warmhouden.
Maar de actuele temp van de tank was ook nog binnen de hysterese grens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Verwijderd schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:28:
Het is maar zelden dat je met een nachtverlaging niet bespaart….. de kunst is natuurlijk de instelling zodanig te vinden dat de afkoeling niet groot wordt. Maar met de huidige isolatie valt die afkoeling meestal wel mee.

Voor het comfort heb ik zelf ook liever dat er ‘s ochtends of ‘s avonds wat warmer water door de vloer gaat.
Dat besparen kan nooit veel zijn: alleen als de daadwerkelijk nachttemperatuur significant lager is wordt de dT ten opzichte van de buitentemperatuur klein genoeg om echt te besparen... ware het niet dat je het temperatuurverschil 's ochtends dan weer goed moet maken.
Met een HT verwarming op gas is dat veel makkelijker: de lucht laat zich redelijk vlot verwarmen en voor je gevoel is alles weer in orde. Onze LT verwarming moet echter de thermische massa van het huis opwarmen en dat duurt lang.
Dan wordt de COP belangrijk: alleen als het 'opstoken' naar de gewenste temperatuur efficiënter is dan warm houden zit er winst. Kom je alleen maar achter door het een tijdje te proberen, alle huis/machine combinaties zijn anders en wisselvallig weer helpt ook niet mee.
Als laatste is er dan de comfort afweging: misschien vind je het prettiger dat het 's avonds en 's nachts kouder is in het huis, of juist andersom. He opstoken in de ochtend kan op zichzelf ook voor extra comfort zorgen omdat er relatief iets warmer water door de vloeren gaat - allemaal persoonlijke smaak.

Op basis van mijn eigen probeersels hoef je het voor de kosten niet te doen of te laten, centenwerk op z'n ergst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Bubbels79 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:01:
[...]

Ik haal ook geen 24/7 draaiende WP. Heeft naar mijn idee een aantal redenen:
- Het is nog net koud genoeg ( woning koelt dus nog niet genoeg af )
- Stooklijn kan bij mij niet verder zakken ( 27gr ), anders gaat deze pendelen
- WP kan zijn warmte niet kwijt ( dus eigenlijk te groot )
Vandaar dus in het voor en najaar een nachtverlaging en dan stook ik van 14:00 - 22:00uur,
meestal is de WP naar 19:00uur al wel weer klaar ( van 20.5gr naar 21.5gr )

Wanneer is geen nachtverlaging toe pas gaat deze in de nacht aan en heb ik 's avonds ondanks 20.5gr een onbehaaglijk gevoel. Maar dit is natuurlijk voor iedereen anders.
Bij mij begint het ook te pendelen zodra ik het onder de 27 wil krijgen.

Ik heb nu via de app stooklijn op -2 gedaan en pomp draait nu rustig op circa 250-300 watt. Aanvoer staat nu als het goed is op 27graden.

Setpoint staat op 21 in de woonkamer.

Als ik het op 0 of -1 had gedaan dan was het 28/29 graden aanvoer en was het wel sneller op temperatuur maar met een hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:18:

Suggesties?
Heb je voor ieder moment van de dag iets geprogrammeerd? In een experimentje van mezelf had ik "programma + reheat" ingesteld, met 53 comfort 1 uur per dag, 48 voor reheat en hysterese van 6.
Mijn verwachting was dat pas bij 42 graden zou worden ingegrepen buiten het geprogrammeerde comfort-uurtje, maar in praktijk zag ik dat de ingestelde 'vraag'temperatuur op 53 bleef staan en op 46,9 de boel ging verwarmen...
Mogelijk dat zoiets ook speelt bij een herstart, dat de laatste/enige geprogrammeerde temperatuur wordt bekeken ondanks een ander tijdsmoment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Zou het eigenlijk mogelijk zijn om een extra water tank te hangen aan het volledig alles in één ingebouwde model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Even een snelle vraag. Een groep dat het verst weg zit in de woonkamer (tegen mijn achtertuin aan) is wat kouder dan derest. Alle groepen staan vol open en krijgen ongeveer evenveel liters doorheen.

Ik moet de retourtemperatuur nog meten, maar wat is hier standaard uitgangspunt om te zorgen dat die iets warmer wordt? Moet ik mijn retour op die groep dan iets knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 12-09 19:56
Ik vraag me het volgende af:

Je stelt een stooklijn in. Die stooklijn loopt van temperatuur X bij A graden buitentemperatuur naar temp Y bij B graden buitentemperatuur, waarbij Y > X en B < A, oftewel, hoe kouder het buiten is, hoe hoger de temperatuur is die hij het water binnen mee geeft om het huis op te warmen, right?

Nu zie ik net 27 graden staan als water temperatuur, terwijl er gisteren 28 graden stond. Het lijkt er dus op dat hij dat zelf netjes bepaald, maar op basis van wat bepaald hij dat? Ik vraag het omdat de pomp gisteravond aan is gegaan om 19 uur, en hij nu nog steeds op hetzelfde vermogen aan het pruttelen, terwijl de temperatuur maar heel erg mondjesmaat oploopt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WFzMaU9.png

Ik vertrouw de Madoka niet (meer), want die zegt op het moment 21,6, maar dat geloof ik niet. Bovenstaand screenshot is van de Netatmo. Negeer de 2 grote dippen in temperatuur, want dat ding staat naast de deur naar bijkeuken, en op 90 graden van die deur is de buitendeur, dus daar komt best wat kou vanaf, en die deur is 2x open gelaten.

Hoe dan ook, gevoelsmatig zou ik dus zeggen dat het maar heel erg langzaam warmer wordt. Ik heb even gekeken, de watertemperatuur die naar de vloer gaat is momenteel 27,4 graden, waar ik dus 27 graden ingesteld heb in de stooklijn, dus dat klopt aardig denk ik.

Alleen, wanneer besluit de pomp dat het op de huidige temperaturen niet gaat lukken, en hij dus een tandje bij moet schakelen? want overduidelijk heeft hij die beslissing tot nu toe niet genomen, maar ik begin me langzamerhand wel af te vragen of ie niet een tandje bij zou moeten schakelen?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
mawashigeri schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:47:
[...]

Heb je voor ieder moment van de dag iets geprogrammeerd? In een experimentje van mezelf had ik "programma + reheat" ingesteld, met 53 comfort 1 uur per dag, 48 voor reheat en hysterese van 6.
Mijn verwachting was dat pas bij 42 graden zou worden ingegrepen buiten het geprogrammeerde comfort-uurtje, maar in praktijk zag ik dat de ingestelde 'vraag'temperatuur op 53 bleef staan en op 46,9 de boel ging verwarmen...
Mogelijk dat zoiets ook speelt bij een herstart, dat de laatste/enige geprogrammeerde temperatuur wordt bekeken ondanks een ander tijdsmoment?
Hmm.
Nu jij dit zo zegt zou het wel eens zoiets kunnen zijn en begin ik te twijfelen of ik buiten mijn geplande eco opwarm stand ik daarnaast niet de optie “stop” moet programmeren om te voorkomen dat hij gaat opwarmen na reboot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPOkSTuz4ncOQVmDacuwJIZbCh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSCNOsvq6o2pxL5XPj8nGXQP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RgMzmTIOAkV0Dgu9Edx8piSl4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvcmrREHziUgdPa4CrJrxSRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Rainesh schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:33:
Even een snelle vraag. Een groep dat het verst weg zit in de woonkamer (tegen mijn achtertuin aan) is wat kouder dan derest. Alle groepen staan vol open en krijgen ongeveer evenveel liters doorheen.

Ik moet de retourtemperatuur nog meten, maar wat is hier standaard uitgangspunt om te zorgen dat die iets warmer wordt? Moet ik mijn retour op die groep dan iets knijpen?
Als dat inderdaad het geval is dan zou je de rest van de groepen iets moeten knijpen zodat er verhoudingsgewijs meer liters door die groep heen gaan die het verst weg ligt.
Je zou inderdaad ook de retourtemperatuur kunnen meten, die wil je het liefst gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:35:
Je stelt een stooklijn in. Die stooklijn loopt van temperatuur X bij A graden buitentemperatuur naar temp Y bij B graden buitentemperatuur, waarbij Y > X en B < A, oftewel, hoe kouder het buiten is, hoe hoger de temperatuur is die hij het water binnen mee geeft om het huis op te warmen, right?
Dit geeft een basistemperatuur.
Nu zie ik net 27 graden staan als water temperatuur, terwijl er gisteren 28 graden stond. Het lijkt er dus op dat hij dat zelf netjes bepaald, maar op basis van wat bepaald hij dat? Ik vraag het omdat de pomp gisteravond aan is gegaan om 19 uur, en hij nu nog steeds op hetzelfde vermogen aan het pruttelen, terwijl de temperatuur maar heel erg mondjesmaat oploopt.

[Afbeelding]
Op basis van (in jouw en ook mijn geval) de huidige gemeten binnentemperatuur en de doeltemperatuur wordt modulatie toegepast op de basistemperatuur, die wordt kennelijk omlaag gehaald omdat je waarschijnlijk vrij dicht tegen dat doel aanzit.
Je kan die temperatuurmodulatie instellen tussen 1 en 10 graden, ik heb 'em op 5.
Ik vertrouw de Madoka niet (meer), want die zegt op het moment 21,6, maar dat geloof ik niet. Bovenstaand screenshot is van de Netatmo. Negeer de 2 grote dippen in temperatuur, want dat ding staat naast de deur naar bijkeuken, en op 90 graden van die deur is de buitendeur, dus daar komt best wat kou vanaf, en die deur is 2x open gelaten.
Proefondervindelijk geeft mijn Madoka 1 graad teveel aan, plus nog ~1/2 als 'ie actief is door de warmte van de leds en/of het display. Op het moment dat de WP uitschakelt zie ik dus een temperatuurdaling van ~1/2 graad (en andersom natuurlijk)!
[/quote]
Alleen, wanneer besluit de pomp dat het op de huidige temperaturen niet gaat lukken, en hij dus een tandje bij moet schakelen? want overduidelijk heeft hij die beslissing tot nu toe niet genomen, maar ik begin me langzamerhand wel af te vragen of ie niet een tandje bij zou moeten schakelen?
Dat lijkt 'ie bij mij niet te doen, ik had bij wijze van experiment de hele boel een dag uitgezet vanaf woensdagavond waarmee de temperatuur van 21 terugliep naar 20-, en hij is nog steeds bezig om de temperatuur met ca. 0,2 graden per dag weer op peil te brengen!
Nu inmiddels 20.7 na drie dagen ;) Mijn COP is overigens helemaal TOP, gemiddeld rond de 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:37:
[...]
Hmm.
Nu jij dit zo zegt zou het wel eens zoiets kunnen zijn en begin ik te twijfelen of ik buiten mijn geplande eco opwarm stand ik daarnaast niet de optie “stop” moet programmeren om te voorkomen dat hij gaat opwarmen na reboot
Ah, da's inderdaad ook mogelijk en had ik niet gedaan.

Nu net mijn dagelijkse run naar gehad, en op het moment dat 'ie ging starten stond de gemeten temperatuur net op 52,8. Die waarde klopt nooit helemaal als je SWW gebruikt hebt (na de start zakte deze tot 50,3), maar in elk geval ligt het ruim boven de hysterese waarde om in te grijpen.
Mijn conclusie blijft dus dat "instel"momenten belangrijker zijn dan hysterese!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Hallo,

Ik wordt knettergek van mijn warmtepomp instellingen. Ik kom er maar niet uit.
Momenteel staat mijn thermostaat in de woonkamer ingesteld op 20 graden, met een afwijking van -1,5graden(anders geeft hij 21,5/22 aan, terwijl het 19,5 is). Nu staat mijn warmtepomp al 3 uur aan, en geeft de thermosstaat nu 22 graden aan en nog stopt hij niet. Waarom stop hij niet al eerder als de temp. bereikt is. Want stel ik stel mijn thermostaat in op 22 graden, gaat hij het opwarmen tot 24 graden voordat hij uitslaat? Lijkt mij erg overdreven en veel te warm. Mijn delta T staat op 5 graden.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit goed kan laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:41
Sinds juni van dit jaar is bij ons de Daikin Altherma 3 (8kW) geinstalleerd.
Met dank aan iedereen die hier zijn ervaringen deelt heb ik de pomp nu redelijk stabiel aan het draaien.
Daarbij probeer ik ook het energieverbruik te monitoren. Maar ik heb de (sterke) indruk dat de meting van de Daikin zelf fors afwijkt. Als ik ons totaalverbruik neem en daarvan ons huishoudelijk verbruik (gemiddeld ongeveer 9 a 9,5kWh/dag) dan kom ik lager uit dan wat de WP zelf aangeeft. Het verschil ligt na een maand meten zo rond de 30% dat de Daikin teveel lijkt aan te geven. Nu kan ik natuurlijk extra tussenmeters gaan plaatsen maar ik vroeg me af of ik de enige ben met die ervaring en/of dat ik ergens een denkfout maak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
Thedutch schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:20:
Hallo,

Ik wordt knettergek van mijn warmtepomp instellingen. Ik kom er maar niet uit.
Momenteel staat mijn thermostaat in de woonkamer ingesteld op 20 graden, met een afwijking van -1,5graden(anders geeft hij 21,5/22 aan, terwijl het 19,5 is). Nu staat mijn warmtepomp al 3 uur aan, en geeft de thermosstaat nu 22 graden aan en nog stopt hij niet. Waarom stop hij niet al eerder als de temp. bereikt is. Want stel ik stel mijn thermostaat in op 22 graden, gaat hij het opwarmen tot 24 graden voordat hij uitslaat? Lijkt mij erg overdreven en veel te warm. Mijn delta T staat op 5 graden.

Kan iemand mij helpen hoe ik dit goed kan laten werken?
Staat je regeling wel ingesteld op thermostaat regeling?
Ik vind trouwens 2 graden erbij in 3 uur echt wel heel snel, dat zou betekenen dat je stooklijn echt fors omlaag kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
Rainesh schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:33:

Volgens mij moet je dan alle andere knijpen, zodat die ene koudste dan meer water krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
kokpol schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:59:
[...]

Staat je regeling wel ingesteld op thermostaat regeling?
Ik vind trouwens 2 graden erbij in 3 uur echt wel heel snel, dat zou betekenen dat je stooklijn echt fors omlaag kan.
Ja. Hoe bedoel je snel? Altijd al zo geweest. Temp raakt onder de ingestelde waarde, hij verwarmt en gaat weer uit, totdat het huis weer te koud is. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoeld. Is het de bedoeling dat de warmtepomp de hele dag aan staat om een paar graden te verwarmen? Lijkt mij toch niet de bedoeling.
Mijn stooklijn staat op max 45 graden bij 0 graden en kouder. Nu staat hij op 32 graden bij 12 graden(buitentemp). Waarom zou mijn stooklijn fors omlaag kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand een bron of handleiding hoe je goed de flow per groep kunt/moet instellen op de verdeler, voor een beste cop uiteraard? Icm radiatoren, dat maakt t dan weer de uitdaging :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Thedutch schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:14:
[...]

Ja. Hoe bedoel je snel? Altijd al zo geweest. Temp raakt onder de ingestelde waarde, hij verwarmt en gaat weer uit, totdat het huis weer te koud is. Ik snap eigenlijk niet zo goed wat je bedoeld. Is het de bedoeling dat de warmtepomp de hele dag aan staat om een paar graden te verwarmen? Lijkt mij toch niet de bedoeling.
Mijn stooklijn staat op max 45 graden bij 0 graden en kouder. Nu staat hij op 32 graden bij 12 graden(buitentemp). Waarom zou mijn stooklijn fors omlaag kunnen?
Voor een warmtepomp scheelt het enorm of hij 45 graden moet aanvoeren of 27.
Als je een lagetemp afgifte systeem hebt (bijv je vloer) icm een goed geïsoleerde woning dan kunnen sommige woningen met een aanvoer van 27 de ruimte warm keijgen (duurt lang) en houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Pascal P schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:26:
Met dank aan iedereen die hier zijn ervaringen deelt heb ik de pomp nu redelijk stabiel aan het draaien.
Daarbij probeer ik ook het energieverbruik te monitoren. Maar ik heb de (sterke) indruk dat de meting van de Daikin zelf fors afwijkt. Als ik ons totaalverbruik neem en daarvan ons huishoudelijk verbruik (gemiddeld ongeveer 9 a 9,5kWh/dag) dan kom ik lager uit dan wat de WP zelf aangeeft. Het verschil ligt na een maand meten zo rond de 30% dat de Daikin teveel lijkt aan te geven. Nu kan ik natuurlijk extra tussenmeters gaan plaatsen maar ik vroeg me af of ik de enige ben met die ervaring en/of dat ik ergens een denkfout maak.
Zou best eens kunnen kloppen, er zit (standaard) geen echte energiemeter in het apparaat dus het beste wat ze kunnen is rekenen met de inverterstroom, nominaal opgenomen pompvermogen en wat marge voor de elektronica. Anderen hier hebben ook al gerapporteerd dat die schatting conservatief is en daarmee structureel aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Thedutch schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:14:
[...]
Is het de bedoeling dat de warmtepomp de hele dag aan staat om een paar graden te verwarmen? Lijkt mij toch niet de bedoeling.
Ha ha, mijn WP staat sinds donderdagavond continue aan, en de binnentemperatuur is nu bijna 0,8 graden gestegen met nog 0,2 te gaan! Dit is precies hoe een WP efficiënt moet werken.
Natuurlijk kan dat allemaal agressiever, ten koste van aan/uit gedrag, lagere efficiëntie met hogere kosten en in zijn algemeen lager comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Riesjard schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:01:
[...]

Dit was ook mij eerste vermoeden. Een bug ofzo dat hij op dat moment toch kijkt naar setpoint icm de hysterese die van toepassing was bij warmhouden.
Maar de actuele temp van de tank was ook nog binnen de hysterese grens.
Ja precies! Maar wat ik eigenlijk bedoel. Stel het setpoint is 48 graden en er is een hysterese van 5 graden ingesteld. Dan zou hij bij 43 weer aan moeten slaan. Stel je gaat herstarten terwijl de tank temperatuur 45 graden is. Zou het dan kunnen zijn dat de warmtepomp niet weet of die 45 graden komt doordat het opwarmen onderbroken is of dat die 45 graden komt doordat hij aan het afkoelen was. En dat de pomp dan denkt, ik breng hem voor alle zekerheid maar weer naar het setpoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bij mij staan sommige groepen ook wat meer open dan anderen. Als in dat de flow naar een bepaalde slaapkamer wat te hoog is en naar de woonkamer te laag. Dat kan nog geoptimaliseerd worden.

Kan je aan die flowmeters draaien als er flow doorheen gaat? Dus dat je direct resultaat ziet? Of moet je dan eerst dd pomp uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:40:
Bij mij staan sommige groepen ook wat meer open dan anderen. Als in dat de flow naar een bepaalde slaapkamer wat te hoog is en naar de woonkamer te laag. Dat kan nog geoptimaliseerd worden.

Kan je aan die flowmeters draaien als er flow doorheen gaat? Dus dat je direct resultaat ziet? Of moet je dan eerst dd pomp uitzetten?
Had je het tegen mij ? :)
Ja ik heb 6 groepen voor de onderverdieping, alles via 32mm buizen. Per groep een rode instelbare flowmeter. Ik lees nu op dit moment 3l/min af op elke groep.

Alles staat nu open. Met 31/32 graden aanvoer vanuit de wp, geeft dat 30 graden aan de verdeler, en dikke 28 aan de vloer. De max dus, want mijn pvc mag max 28 worden. Hogere aanvoer dan die 32 die ik instel is dus al niet nodig. Kamer in 1 dag al veel te warm, 22+ graden... heb m nu op 27 gr aanvoer gezet. Ik ben nog in opstookprotocolmodus...

Weet iemand ook hoe ik onecta krijg verbonden, via app blijft de knop volgende niet werken. Of er staat krijgt geen verbinding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gc_R822puh6LdZUTHADXO7w7nqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jo1DQvoREXJD57OYQfOOxXg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3VPz2EHtM4w5fLVECFbib6mZbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTKdNJAaC35JZD0gNsky2eIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:10
@PCJR PVC in een warmte-afgiftesysteem..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:29:
@PCJR PVC in een warmte-afgiftesysteem..?
Pvc lamimaat, pvc vloer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09-09 11:28
Hallo allemaal,
Ze zijn bij ons een altherma wandmodel (aparte boiler 300L) aan het installeren en de collectoren voor de vloerverwarming zijn ook aanwezig. Ik zie echter geen aparte pomp aan de collectoren.
Heeft de altherma een interne pomp of hoe gaat dit in z’n werk?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan H
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-07 16:25
Pascal P schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:26:
Je kan heel makkelijk de homewizard khw meter tussen je wp plaatsen, geeft een perfect beeld van het verbruik en gedrag van je wp weer!

Geschakelde woning 1990 146 m2 standaard geïsoleerd, glas vervangen door HR++ vloerverwarming beneden 55 m2, boven radiatoren. Aurora II 6 kW op het zuiden aan 1e verdieping sinds maart 2023. Tevreden klant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:10
PCJR schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:14:
[...]

Pvc lamimaat, pvc vloer...
Waarom mag je PVC vloer maximaal 28 graden worden? Als gemiddelde etmaal temperatuur -7 is, bestaat de kans dat je toch wat hoger uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noord27 schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:20:
[...]

Waarom mag je PVC vloer maximaal 28 graden worden? Als gemiddelde etmaal temperatuur -7 is, bestaat de kans dat je toch wat hoger uit komt.
https://www.cavallo-floors.nl/pvc/pvc-en-vloerverwarming/

Die 28 graden heb ik ook ergens op een a4tje zien staan over het opstookprotocol bij pvc vloeren. Gaat trouwens al 7 jaar prima, danwel met cv ketel. Maar, back ontopic 😎👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
PCJR schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:32:
[...]

https://www.cavallo-floors.nl/pvc/pvc-en-vloerverwarming/

Die 28 graden heb ik ook ergens op een a4tje zien staan over het opstookprotocol bij pvc vloeren. Gaat trouwens al 7 jaar prima, danwel met cv ketel. Maar, back ontopic 😎👍
Die 28 graden gaat over de vloertemperatuur, deze is niet gelijk aan je aanvoertemperatuur. Zoals ook in het artikel staat mag je aanvoertemperatuur max 40 /45 graden zijn.
Maar hoe lager je aanvoertemperatuur hoe hoger je COP, dus als je het met 28 graden warm krijgt is dat mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kokpol schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:36:
[...]

Die 28 graden gaat over de vloertemperatuur, deze is niet gelijk aan je aanvoertemperatuur. Zoals ook in het artikel staat mag je aanvoertemperatuur max 40 /45 graden zijn.
Maar hoe lager je aanvoertemperatuur hoe hoger je COP, dus als je het met 28 graden warm krijgt is dat mooi.
Ik heb t ook precies zoals ik t eerder omschreef :)
28 aanraak temp en dat is bij mij nu 32 aanvoer.

Dat is inderdaad prima ja, als 32 mijn hoogste aanvoer mag/moet zijn. Staat de flow en onecta vraag nog open :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:40:

Je kan gewoon aan de flowmeters draaien terwijl de pomp draait. Bij voorkeur zelfs, want dan zie je wat je doet qua flow. Kijk dan relatief naar de rest van de flowmeters, want de totale flow vanuit de unit fluctueert vaak een beetje Je ziet meteen resultaat aan de flowmeter, maar het resultaat in (retour)temperatuur hangt van je afgiftesysteem af. Bij radiatoren zie je het binnen enkele minuten, bij vloerverwarming in een dikke betonvloer kan het wel een paar uur duren voordat je het resultaat helemaal ziet. Bij vvw is het dus best een tijdrovend klusje om dit helemaal goed te krijgen.
MatteC schreef op maandag 6 november 2023 @ 03:01:
Hallo allemaal,
Ze zijn bij ons een altherma wandmodel (aparte boiler 300L) aan het installeren en de collectoren voor de vloerverwarming zijn ook aanwezig. Ik zie echter geen aparte pomp aan de collectoren.
Heeft de altherma een interne pomp of hoe gaat dit in z’n werk?

Thanks!
De warmtepomp heeft (uiteraard, het water moet toch verplaatst worden) een interne pomp. In veruit de meeste installaties (uitgezonderd extreem grote huizen of systemen met bijv. een 2e zon- of haardwarmtebron icm een groot buffervat) is deze ingebouwde pomp al meer dan voldoende.

Collectoren zonder pomp zijn icm een warmtepomp altijd te prefereren. De reden dat je bij een gasketel altijd een 2e pomp voor de vloerverwarming zag is om het (veel te) hete water vanuit de CV in de verdeler te mengen met kouder water om de vloer te beschermen tegen een te hoge temperatuur. Een altherma 3 (uitgezonderd het HT model) werkt al met een dusdanig lage temperatuur (hoe lager, hoe beter) dat dit niet nodig is. Het mengen en het verbruik van de pomp kosten je namelijk ook veel rendement.

[ Voor 36% gewijzigd door RonJ op 06-11-2023 10:07 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Johan H schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:54:
[...]

Je kan heel makkelijk de homewizard khw meter tussen je wp plaatsen, geeft een perfect beeld van het verbruik en gedrag van je wp weer!
Dat had ik ook al bedacht echter is mijn groepenkast helemaal vol en kan ik die fasemeters niet plaatsen. Ook weet ik niet of ik nu 3x1 fasemeter moet plaatsen of één 3 fasemeter. Want volgens de informatie die ik van de installateur heb is de installatie niet 3 fase maar 3 keer 1 fase. Dat schijnt iets verschillends te zijn maar dat betekent ook dat ik dan of 3 keer een 1 fasemeter moet bestellen of 1 keer een 3 fasemeter (ben ik nog te volgen?).
Iemand tips hoe je die meters kunt installeren als de groepenkast volzit? Of is dit teveel off topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:07:
[...]

Dat had ik ook al bedacht echter is mijn groepenkast helemaal vol en kan ik die fasemeters niet plaatsen. Ook weet ik niet of ik nu 3x1 fasemeter moet plaatsen of één 3 fasemeter. Want volgens de informatie die ik van de installateur heb is de installatie niet 3 fase maar 3 keer 1 fase. Dat schijnt iets verschillends te zijn maar dat betekent ook dat ik dan of 3 keer een 1 fasemeter moet bestellen of 1 keer een 3 fasemeter (ben ik nog te volgen?).
Iemand tips hoe je die meters kunt installeren als de groepenkast volzit? Of is dit teveel off topic?
Het makkelijkste is dan een los uitbreidingskastje te plaatsen voor deze meters. Dit kan dan ook voor/bij de unit geplaatst worden.

Welke en hoeveel meters (en daarmee ruimte in het kastje) je nodig hebt hangt van je warmtepomp model af. Weet je het exacte type van je binnenunit?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
mawashigeri schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:56:
[...]

Ha ha, mijn WP staat sinds donderdagavond continue aan, en de binnentemperatuur is nu bijna 0,8 graden gestegen met nog 0,2 te gaan! Dit is precies hoe een WP efficiënt moet werken.
Natuurlijk kan dat allemaal agressiever, ten koste van aan/uit gedrag, lagere efficiëntie met hogere kosten en in zijn algemeen lager comfort.
Lijkt mij totaal niet efficiënt en uiterst onnodig(dat je pomp al dagen aan staat met minimale verwarming). Als het goed is vewarmt je wp je huis, gaat uit en duurt het lang voordat hij weer aanschiet om bij te verwarmen. De continue temp in je aanvoer moet het minder snel doen afkoelen.

Bij mij slaat hij eigenlijk maar 1x per dag aan, nu dat het kouder wordt. Dan duurt het 3 uur. Gaat de pomp enzo uit. Blijft het de gehele dag stabiel. Als het kouder wordt zal hij vast iets vaker aangaan om de temp continue te houden, maar als het goed is blijft hij rustig draaien en schiet hij niet in de aan-uit modus.

Maar ja, niemand heeft gezegd wat goed is en wat niet. Nergens een handigleiding wat verstandig is. Nergens iets te vinden over of 3 uur draaien normaal is, of moet hij 24 uur per dag continue de pomp hebben draaien om je huis op temp te houden? Je kunt mij alles vertellen, niemand heeft een gouden standaard. Dat maakt het voor mij zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thedutch schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:31:
[...]

Lijkt mij totaal niet efficiënt en uiterst onnodig(dat je pomp al dagen aan staat met minimale verwarming). Als het goed is vewarmt je wp je huis, gaat uit en duurt het lang voordat hij weer aanschiet om bij te verwarmen. De continue temp in je aanvoer moet het minder snel doen afkoelen.

Bij mij slaat hij eigenlijk maar 1x per dag aan, nu dat het kouder wordt. Dan duurt het 3 uur. Gaat de pomp enzo uit. Blijft het de gehele dag stabiel. Als het kouder wordt zal hij vast iets vaker aangaan om de temp continue te houden, maar als het goed is blijft hij rustig draaien en schiet hij niet in de aan-uit modus.

Maar ja, niemand heeft gezegd wat goed is en wat niet. Nergens een handigleiding wat verstandig is. Nergens iets te vinden over of 3 uur draaien normaal is, of moet hij 24 uur per dag continue de pomp hebben draaien om je huis op temp te houden? Je kunt mij alles vertellen, niemand heeft een gouden standaard. Dat maakt het voor mij zo lastig.
Eea is hier én in het algemene L/W topic toch echt al 100x besproken, je gevoel, vermoedelijk gebaseerd op het gedrag van CV-ketels, klopt simpelweg niet met de (door mij en vele andere tweakers gemeten) praktijk. Een warmtepomp is in algemene zin bewezen het zuinigste als deze zo lang mogelijk draait op een vrij lage (de optimale ondergrens verschilt per model) aanvoertemperatuur tov de buitentemperatuur, waarbij het huis toch voldoende warm blijft. Dat betekend dat ie bij erg warm voor- en najaarsweer een lange run maakt en dan weer enkele uren uitstaat. Zakken de gemiddelde dagtemperaturen onder een graad of 15 dan zou ie zsm over moeten gaan naar 24/7 draaien voor een optimaal verbruik en ook niet onbelangrijk, ook je comfortbeleving.

Dit is het uitgangspunt dat tot zo'n 90% je verbruik optimaliseert. De meest optimale regeling/instellingen om ook de laatste 10% te pakken zijn simpelweg altijd anders per woning en installatie en daarbij is er maar één gouden standaard, namelijk meten=weten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
RonJ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:30:
[...]

Het makkelijkste is dan een los uitbreidingskastje te plaatsen voor deze meters. Dit kan dan ook voor/bij de unit geplaatst worden.

Welke en hoeveel meters (en daarmee ruimte in het kastje) je nodig hebt hangt van je warmtepomp model af. Weet je het exacte type van je binnenunit?
De binnenunit is een Altherma 3 R wandmodel (Altherma 3, ERGA08EV, EHVX08E6V), gecombineerd met een 200 ltr los voorraadvat voor warm tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:46:
[...]

De binnenunit is een Altherma 3 R wandmodel (Altherma 3, ERGA08EV, EHVX08E6V), gecombineerd met een 200 ltr los voorraadvat voor warm tapwater.
Dat kan niet kloppen, de EHVX is het vloermodel. Het wandmodel is een EHBX. Ik ga er even vanuit dat je dan een EHBX hebt.

Dan heb je 3x een 1-fase groep/aansluiting, één voor de buiten- en binnenunit, één voor de back-up heater en één voor de booster heater in het boilervat.

Je hebt dan dus 3x een 1-fase meter nodig icm een uitbreidings kastje met 6 DIN-eenheden ruimte (uitgaande van de homewizard meters die 2 eenheden breed zijn). Als de kabel naar de buitenunit niet via de binnenunit loopt kan je het natuurlijk ook opsplitsen in 2 kastjes.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
RonJ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:40:
[...]

Eea is hier én in het algemene L/W topic toch echt al 100x besproken, je gevoel, vermoedelijk gebaseerd op het gedrag van CV-ketels, klopt simpelweg niet met de (door mij en vele andere tweakers gemeten) praktijk. Een warmtepomp is in algemene zin bewezen het zuinigste als deze zo lang mogelijk draait op een vrij lage (de optimale ondergrens verschilt per model) aanvoertemperatuur tov de buitentemperatuur, waarbij het huis toch voldoende warm blijft. Dat betekend dat ie bij erg warm voor- en najaarsweer een lange run maakt en dan weer enkele uren uitstaat. Zakken de gemiddelde dagtemperaturen onder een graad of 15 dan zou ie zsm over moeten gaan naar 24/7 draaien voor een optimaal verbruik en ook niet onbelangrijk, ook je comfortbeleving.

Dit is het uitgangspunt dat tot zo'n 90% je verbruik optimaliseert. De meest optimale regeling/instellingen om ook de laatste 10% te pakken zijn simpelweg altijd anders per woning en installatie en daarbij is er maar één gouden standaard, namelijk meten=weten.

Oke. Vreemd dat ik dat via een tweakers pagina moet uitvogelen. Echter meten=weten, dat is praktisch niet te doen als je fulltime werkt en kinderen hebt...Qua verbruik misschien zuiniger ivm een cv-ketel, maar totaal niet praktisch ingericht. Hier heb je een product, succes ermee....a 13.000 euro verder. Ik ga mijn warmtepomp niet 24/7 laten draaien a 1500kwh. Dat maakt de pomp duurder dan gas. Hij moet mijn huis warmhouden op basis van waarop ik de thermostaat instel(20 graden). De vloertemp. heb ik nu op max 35 graden(ivm efficiëntie).

Hij moet gewoon mijn huis verwarmen of het nu een cv-ketel is of niet. Het boeit niet. Hij moet verwarmen en comfort bieden en daarnaast zuinig zijn. Het is geen masterthesis die ik moet schrijven. Als ik naar de autodealer ga en ik koop een Rolls van 150K dan moet ik thuis ook niet nog de banden eronder moeten zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik vrees dat je dan op het verkeerde forum zit. De mensen die hier komen hebben interesse in hoe hun warmtepomp werkt en willen leren hoe ze deze beter af kunnen stellen. Ik merk dat wanneer ik een gerichte vraag heb men hier bereid is om mee te denken en op deze manier heb ik al veel opgestoken. Maar het heeft geen zin om te zeggen dat het je niets interesseert of je een cv of warmtepomp hebt en dat alles maar gewoon moet werken. Daar kunnen we hier namelijk niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
Hetisweergezell schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:00:
[...]

Ik vrees dat je dan op het verkeerde forum zit. De mensen die hier komen hebben interesse in hoe hun warmtepomp werkt en willen leren hoe ze deze beter af kunnen stellen. Ik merk dat wanneer ik een gerichte vraag heb men hier bereid is om mee te denken en op deze manier heb ik al veel opgestoken. Maar het heeft geen zin om te zeggen dat het je niets interesseert of je een cv of warmtepomp hebt en dat alles maar gewoon moet werken. Daar kunnen we hier namelijk niets aan veranderen.
Dat besef ik mij ook wel en daarom kom ik ook hier, om er toch wat van te leren. Want ja, ik moet de boel hier warm houden en denken om het verbruik/centen. Maar in essentie snap je neem ik aan mijn punt wel. ALs je een product aanschaft verwacht je daar wel de juiste informatie over te krijgen en nu is het een wirwar aan info.

Het is leuk al die reclame over warmtepompen, maar praktisch is een warmtepomp niet en dat hoor je nergens. Stuit mij een beetje tegen de borst, ook omdat het een duur product is.

Het is fijn dat er een tweakers is en ben blij dat ik uberhaupt van info kan vergaren. Maar ik loop al 2 winters tegen instellingen aan, waarvan ik gewoon niet weet hoe ik het beste moet instellen. Hier op tweakers lees ik tegenstrijdige berichten of berichten die ik niet goed begrijp(10 instellingen veranderen voor 1 vraag). Ik ben geen wiskid op basis van elektra. Ik denk dat ik het zo hou en zie hoe het loopt. Ik geef het op, heb er ook eigenlijk de tijd niet voor. Toch bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
RonJ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:54:
[...]

Dat kan niet kloppen, de EHVX is het vloermodel. Het wandmodel is een EHBX. Ik ga er even vanuit dat je dan een EHBX hebt.

Dan heb je 3x een 1-fase groep/aansluiting, één voor de buiten- en binnenunit, één voor de back-up heater en één voor de booster heater in het boilervat.

Je hebt dan dus 3x een 1-fase meter nodig icm een uitbreidings kastje met 6 DIN-eenheden ruimte (uitgaande van de homewizard meters die 2 eenheden breed zijn). Als de kabel naar de buitenunit niet via de binnenunit loopt kan je het natuurlijk ook opsplitsen in 2 kastjes.
Zou goed kunnen dat ik me vergis in het exacte model, maar hij hangt aan de wand, dus je zult wel gelijk hebben ;-)
Dank voor je advies! Hier kan ik denk ik wel weer verder mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RonJ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:40:
[...]
Een warmtepomp is in algemene zin bewezen het zuinigste als deze zo lang mogelijk draait op een aanvoertemperatuur tov de buitentemperatuur
Natuurlijk is dat de algemene regel…. Maar daarmee is natuurlijk helemaal niet gezegd dat (absurd) lange runs nou zoveel efficiënter zijn dan (nog steeds lange) kortere runs.

Ook al niet omdat de verwarmingsbehoefte nou eenmaal kan verschillen. Nogal een verschil of je de hele dag weg bent of niet bijvoorbeeld.

Met mijn vorige w/w warmtepomp stond het ding gewoon de hele dag op dezelfde stand, met mijn huidige l/w warmtepomp gaat ie ‘s nachts gewoon uit en ga ik voor de langere run die normaliter start zo rond de middag tot later op de avond. Ik zie het nut er echt niet van in om te verwarmen als het buiten het koudst is en ik geen enkele behoefte heb aan verwarming.

Werkt prima in een appartement dat gedurende 12uur maar heel beperkt warmte verliest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Thedutch schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:10:
[...]

Dat besef ik mij ook wel en daarom kom ik ook hier, om er toch wat van te leren. Want ja, ik moet de boel hier warm houden en denken om het verbruik/centen. Maar in essentie snap je neem ik aan mijn punt wel. ALs je een product aanschaft verwacht je daar wel de juiste informatie over te krijgen en nu is het een wirwar aan info.

Het is leuk al die reclame over warmtepompen, maar praktisch is een warmtepomp niet en dat hoor je nergens. Stuit mij een beetje tegen de borst, ook omdat het een duur product is.

Het is fijn dat er een tweakers is en ben blij dat ik uberhaupt van info kan vergaren. Maar ik loop al 2 winters tegen instellingen aan, waarvan ik gewoon niet weet hoe ik het beste moet instellen. Hier op tweakers lees ik tegenstrijdige berichten of berichten die ik niet goed begrijp(10 instellingen verwanderen voor 1 vraag). Ik ben geen wiskid op basis van elektra. Ik denk dat ik het zo hou en zie hoe het loopt. Ik geef het op, heb er ook eigenlijk de tijd niet voor. Toch bedankt.
Ik snap je helemaal. Heb toevallig vorige week een soort warmtepomp sessie gehouden hier in de wijk want ik merkte dat bijna niemand iets van die dingen af weet. Sommigen hebben ook een heel hoog verbruik maar weten niet waarom. Er was dus veel vraag naar wat basisinformatie. Als je hier op tweakers kijkt dan zijn er verschillende mensen met verschillende configuraties (wel of geen vloerverwarming, goede isolatie of wat minder etc. ) en dat heeft allemaal impact op wat nu de juiste of meest efficiente instelling is.

Toen onze warmtepompen werden geplaatst (2019) toen hadden de installateurs ook geen flauw idee wat ze aan het doen waren. Het was aansluiten, vloerverwarming doet het, check! Warm water, check! En veel succes ermee!

Als je wil dan zou ik mijn basis presentatie kunnen delen (moet even kijken hoe ik jou persoonlijk een berichtje kan sturen maar zal vast mogelijk zijn). Misschien helpt je dat een beetje op weg. Ik heb het voor mijn buurtgenoten zo simpel mogelijk proberen te houden maar het blijft een complex apparaat.
Pagina: 1 ... 55 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma