mawashigeri schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
Als ik het allemaal goed begrijp is de modulatie een 'simpele' berekening op basis van ingestelde vraagtemperaturen samen met de afstand tot de huidige kamertemperatuur. Dit zie ik ook terug in een structureel lagere aanvoertemperatuur dan ingesteld rondom de vraagtemperatuur van 21°C in de kamer.
Deze instelling heb ik beperkt tot 5°C om te voorkomen dat de gevraagde aanvoertemperatuur te laag gaat; ik weet zeker dat mijn afgiftesysteem de warmte dan niet kan afgeven. Om diezelfde reden heb ik mijn delta(T) op 4°C gezet.
De Daikin moduleert relatief simpel bij mij volgens het volgende algoritme:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graad te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verhoging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond),
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als hij nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.
De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad.
Een verlaging van de gewenste AWT met een hele modulatie-stapgrootte kan leiden tot een warmtepomp die tijdelijk uitgaat, maar na 4 minuten al weer aan. Hoe groter de modulatie, hoe sneller dit effect optreedt. Maar hoe kleiner de modulatie, hoe groter het risico dat je de hysteresegrenzen aantikt.
mawashigeri schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
De overregeling is er dan voor om de water aanvoertemperatuur tijdelijk te verhogen om te voorkomen dat delta(T) te laag zou worden als er blijkbaar weinig warmteafgifte is. Dit kan natuurlijk nooit heel lang duren; als die warmte echt niet afgegeven kan worden dan blijft de aanvoertemperatuur oplopen en zal het systeem alsnog stoppen. Deze overregeling maakt bij mij veel uit, op 1°C is het pendelen, bij 3°C of hoger gaat goed.
De overregeling is niet bedoeld om de AWT te verhogen. Het is om te zorgen dat als de gemeten watertemperatuur hoger is dan de AWT-setting, het systeem niet meteen afslaat maar door mag gaan om bij te regelen richting AWT-setting. Het is niet zo dat hij probeert boven de AWT-setting te opereren.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos