Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Als het goed is kun je die -10 en 15 ook aan passen (bij mij kan dat tenminste wel).
Klopt, je draait met de linker knop door de 4 opties heen ( 2 links in de grafiek en 2 onder de grafiek ) en met de rechter stel je dan de temperatuur in. Daarna opslaan.

Verschil tussen 15 en 18 onderin is niet zo groot en voor nu prima.

Voor nu paar dagen laten draaien en kijken of je het verbruik kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-08-2024
smaij schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Verbruik jij veel meer stroom of de warmtepomp? Hoe heb je dat gemeten ?
Wat zijn de instellingen van de warmtepomp ?
Wat is je afgiftesysteem ? Vloerverwarming etc?
Het verbruik heb ik vergeleken met het laatste jaar dat ik nog geen warmtepomp had. Onze buren en ik hebben dezelfde gezinssamenstelling en ook het type huis is gelijk. Waarbij de buren bijna 40% minder stroom verbruik hebben.

Wij hebben vloerverwarming op de begane grond en boven radiatoren alleen die staan eigenlijk niet aan.

Verder heb ik de bediening als kamerthermostaat ingesteld en staat die nu op weersafhankelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Toch knap dat je het dan toch doet!

Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Ik vond de eerste aanpassingen ook spannend. En daarna espaltherma aan de praat krijgen was weer een stapje verder. Heeft lang geduurd voordat ik de binnenunit open durfde te maken.

Maar om op jouw situatie terug te komen. Het idee is dat de aanvoerwatertemperatuur nu weersafhankelijk staat met een vrij goed uitgangspunt. Maar voor het finetunen kan het handig zijn om die andere temperaturen ook aan te passen. Maar ik ben zelf ook pas net met het afstel traject begonnen.
Heb de binnenunit al open voordat ie ooit de eerste stroom heeft gehad :+

ESP spul, moet ik ook eens mee beginnen. Morgen gaan ze verder met koeltechnisch installeren. Dinsdag komt de loodgieter mee, die gaat vv aansluiten etc en dan gaan we di middag CV uit zetten, leidingen omzetten en WP aanzetten 8) WErd tijd, want heb van juli geen verwarming (wel sww), werd nu wat fris met 17.8 op de slaapkamers... Woonkamer nog 20, dus isolatie is op orde.

Sub-MK is iig klaar, 3f BUH, 1f wp buitenunit en 1f airco daikin, alle 3 met metertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mz9F7uHxY0GXRpmgo2k12QuCQUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bH5gqpWhd4JBSwOFkRFIHYxV.jpg?f=fotoalbum_large

Zo is t nu. Buitenunit staat ook al klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvTokmPKkBtzJ2Ag1Wqk6DHOphw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RNq3o2uG1h3S4S6ScjY9Xroi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rf11qQ-iJ0oV1wrQPcRrD0zsiMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzmouOUizAm4F0rRNSMHc3aQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 29-10-2023 20:27 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:13
EVERTGROENEVELD schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:00:
[...]

Het verbruik heb ik vergeleken met het laatste jaar dat ik nog geen warmtepomp had. Onze buren en ik hebben dezelfde gezinssamenstelling en ook het type huis is gelijk. Waarbij de buren bijna 40% minder stroom verbruik hebben.

Wij hebben vloerverwarming op de begane grond en boven radiatoren alleen die staan eigenlijk niet aan.

Verder heb ik de bediening als kamerthermostaat ingesteld en staat die nu op weersafhankelijk.
Als je nu all-electric bent dan heb je dus geen gasverbruik meer, heb je dat meegeteld? Je mag iedere m3 gas ongeveer gelijk stellen aan 8,5kWh elektrisch verbruik. Overigens is vergelijken met vorig jaar nogal lastig vanwege wisselende temperaturen; de beste benadering wat mij betreft is graaddagen samen met die omrekenfactor voor gas naar elektrisch.

Voorbeeld: ik verbruik nu ca. 12kWh per dag extra vergeleken bij voorheen, maar dus geen gasverbruik meer. Grofweg dus 1,5m3 gas in vergelijking voor verwarming plus warm water.

EDIT: oh wacht, jullie buren hebben dus ook een warmtepomp... dan heb ik onzin zitten kletsen!

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 29-10-2023 20:32 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:02
mawashigeri schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Als je nu all-electric bent dan heb je dus geen gasverbruik meer, heb je dat meegeteld? Je mag iedere m3 gas ongeveer gelijk stellen aan 8,5kWh elektrisch verbruik. Overigens is vergelijken met vorig jaar nogal lastig vanwege wisselende temperaturen; de beste benadering wat mij betreft is graaddagen samen met die omrekenfactor voor gas naar elektrisch.

Voorbeeld: ik verbruik nu ca. 12kWh per dag extra vergeleken bij voorheen, maar dus geen gasverbruik meer. Grofweg dus 1,5m3 gas in vergelijking voor verwarming plus warm water.
Als je alles met een elektrische kachel COP=1 doet klopt het idd dat 1 kuub gas 8,5 kwh verbruik zal zijn. Echter is je COP gemiddeld 3,5/4 dus zal je eerder richting de 2 kWh per kuub gaan.
Jouw verbruik van 12 kWh per dag extra zou dus hetzelfde zijn als 6! Kuub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
kokpol schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Als je alles met een elektrische kachel COP=1 doet klopt het idd dat 1 kuub gas 8,5 kwh verbruik zal zijn. Echter is je COP gemiddeld 3,5/4 dus zal je eerder richting de 2 kWh per kuub gaan.
Jouw verbruik van 12 kWh per dag extra zou dus hetzelfde zijn als 6! Kuub gas.
Oeps, hebt helemaal gelijk (in ons geval 4,5m3 - zie onder), ik zat overigens nog meer nonsens te verkondigen, hij vergelijkt met z'n buren die ook een WP hebben.

Onze SWW draait overigens slechts op COP=1.8 omdat ik de temperatuur relatief hoog heb staan (of iets anders fout), die heeft tot nu toe 1/3 van het verbruik veroorzaakt!

Dan even nauwkeuriger: mijn WP zegt zelf 230kWh te hebben verbruikt, waarvan 88 voor SWW. De 'opbrengst' daarvan zou zijn 730kWh warmte en 158 kWh SWW. Verwarming is dan COP=5.14
Nu staat de verwarming pas ca 3 weken aan, maar SWW al 5,5 weken.

Als we dan gaan rekenen met 730/8.5=86m3 CV gas en 158/8.5=18,5m3 SWW gas dan kom ik op gemiddeld 4 m3 CV en 0,5m3 SWW per dag. Inderdaad niet bepaald zuinig, en dat klopt ook wel omdat er nog een echte weeffout in mijn CV systeem zit (naast het spelen met de instellingen in de eerste week). Bovendien hebben we de kamertemperatuur expres hoger gehouden dan normaal vanwege die weeffout.
De SWW vergelijking is echter naar verwachting, behalve de COP... misschien kan ik daar nog wat verbeteren. Als ik extrapoleer zou SWW jaarlijks ruim 800kWh gaan worden, dat is inderdaad wel wat gortig. Gelukkig heb ik nog ruim een jaar om het allemaal goed uit te zoeken dankzij een iets overbemeten zonneweide op mijn dak en de salderingsregeling ;)

Edit: ik zie dat onze Belgische vrienden hier voorrekenen dat ruim 800kWh voor SWW heel normaal is...

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 29-10-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
PCJR schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Heb de binnenunit al open voordat ie ooit de eerste stroom heeft gehad :+

ESP spul, moet ik ook eens mee beginnen. Morgen gaan ze verder met koeltechnisch installeren. Dinsdag komt de loodgieter mee, die gaat vv aansluiten etc en dan gaan we di middag CV uit zetten, leidingen omzetten en WP aanzetten 8) WErd tijd, want heb van juli geen verwarming (wel sww), werd nu wat fris met 17.8 op de slaapkamers... Woonkamer nog 20, dus isolatie is op orde.

Sub-MK is iig klaar, 3f BUH, 1f wp buitenunit en 1f airco daikin, alle 3 met metertjes.

[Afbeelding]

Zo is t nu. Buitenunit staat ook al klaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk die foto's!

Die groepenmeters die je nu in de meterkast hebt. Waar kun je die kopen? Het lijkt mij ook wel wat om deze op de warmtepomp groepen te zetten maar ik kan niets vinden die ook nog via wifi o.i.d. uit te lezen zijn en deze hebben wel zo'n tekentje zo te zien.

Verder 1 gratis tip voor de buitenunit. Als je in een buurt met veel meeuwen zit dan zou ik nog wat extra's om de leidingen met isolatiemateriaal doen. Meeuwen vinden het wel leuk om dat weg te pikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Leuk die foto's!

Die groepenmeters die je nu in de meterkast hebt. Waar kun je die kopen? Het lijkt mij ook wel wat om deze op de warmtepomp groepen te zetten maar ik kan niets vinden die ook nog via wifi o.i.d. uit te lezen zijn en deze hebben wel zo'n tekentje zo te zien.

Verder 1 gratis tip voor de buitenunit. Als je in een buurt met veel meeuwen zit dan zou ik nog wat extra's om de leidingen met isolatiemateriaal doen. Meeuwen vinden het wel leuk om dat weg te pikken.
Homewizard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
jichem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:17:
Ik heb toch wel een beetje een terugkerend probleem bij mijn warmtepomp.
Op bepaalde momenten komt er ineens een hard soort schrapend geluid in het systeem die wordt via de cv leidingen doorgegeven en is daarom vrij hard te horen in de kamers met radiatoren.
Zodra ik via de Daikin app het verwarmen op uit zet is het geluid vrijwel meteen verdwenen, start ik daarna het verwarmen binnen een paar seconden weer via de app dan blijft het geluid weg.

De WP draait eigenlijk de hele dag mooi rustig qua verwarming rond de 300 a 400w, alleen als de zon schijnt schakelt hij even uit. Maar nou zag ik vandaag dat hij tijdens het produceren van dat geluid bijna 2800w trekt.
De BUH etc. zijn uitgeschakeld en worden alleen bij de legionellarun gebruikt, dus dit kan ook niet de oorzaak zijn.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik was nu zelf niet thuis, dus kon het geluid ook niet opnemen, dit ga ik de komende dagen wel even proberen.
Helaas nog steeds dat dit regelmatig voorkomt, maar het gekke is, het is vooral in de avond/nacht/begin van de ochtend.
Ik heb geprobeerd het met een video vast te leggen, het geluid hoor je hier niet heel duidelijk, dit is in het echt veel harder. En het lijkt zich ook via de leidingen door het huis te verplaatsen. Ik hoop dat iemand weet wat het is, of nog mooier hoe ik het kan voorkomen.

Als ik het verwarmen via de app uitzet of beneden de warmtevraag uit zet is het meteen weg. Dus het zal te maken hebben met de ruimte verwarming of misschien 3-weg klep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:47
@jichem Ik kan het geluid niet horen, maar een thermostaat kraan die verkeerd om zit kan ook herrie maken bij een bepaalde stroomsnelheid. Of een verkeerd om aangesloten radiator met thermostaat knop.

[ Voor 18% gewijzigd door Pim57 op 30-10-2023 09:01 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 19:56
Oke, dus ik heb op jullie aanraden gisteren instellingen aangepast, te weten stooklijn naar 27, 35 en dT 5. Ik heb 3 fasen, ik weet dat de BUH op fase 3 zit (schijnbaar), en op fasen 1 en 2 zitten zonnepanelen (omdat ik 2 omvormers heb, van de tijd dat dit huis nog geen 3 fasen had).

Op fase 1 zag ik na de aanpassing van gisteren het verbruik terug zakken naar 24 watt. Vervolgens is het vannacht ergens 21 graden geworden, wat de temperatuur is waarop de pomp normaal gesproken reageert. Dat was nu ook het geval, ik zie namelijk op fase 1 dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0tTGlEI.png

Hij is ergens rond 04u vannacht van 24 watt naar 340 watt continue gegaan. (de hogere piek was het water opwarmen) Ik doe dan de aanname dat dat de pomp was. Na de piek wordt het lastig, want inmiddels is de zon op en die beïnvloedt natuurlijk fase 1, want daar zit een omvormer op.

Wat ik echter ook zie op fase 3, waar de BUH op zit, is dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h9bE8uV.png

Dit lijkt op pendelen volgens, alleen het verschil in verbruik is klein, in een dal is het verbruik 71 watt, en op zo'n piekje is het verbruik 117 tot 145 watt, dus maximaal een grove verdubbeling. Dus dan zou je zeggen, nou, prima, dat is wat je wilde, namelijk een lager verbruik maar wel constanter en dat is wel zo, maarrrr, de temperatuur blijft achter. Ik vertrouw die Madoka steeds minder, want die doet gewoon dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/alMfO7W.png

Belachelijk natuurlijk, die vindt dat er in een half uur tijd een halve graad bij is gekomen. Dus dat ding negeer ik vanaf nu qua temperatuurmeting. Ik heb ook nog een Netatmo weerstation, die is een stuk stabieler, en die laat gewoon 21 graden zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iPEuzcU.png

Oftewel, er is wel een lager verbruik, maar de temperatuur beweegt zich niet, of kan ik dat nu nog niet concluderen en moet ik nog even afwachten? De zon schijnt en komt hoger, dus die schijnt straks in de woonkamer naar binnen, dat beïnvloed de temperatuur ook. De buitentemperatuur zie ik nu op zo'n 10,5 graden staan, dat is ook het laagste punt dus dat zal wel iets op gaan lopen.

Gevoelsmatig is die 21 graden te koud in huis, maar, dat kan ook liggen aan dat ik er nu mee bezig ben.

Moet er naar jullie mening nu al iets aangepast worden of is dat te vroeg?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Just_A_User schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:02:
Oke, dus ik heb op jullie aanraden gisteren instellingen aangepast, te weten stooklijn naar 27, 35 en dT 5. Ik heb 3 fasen, ik weet dat de BUH op fase 3 zit (schijnbaar), en op fasen 1 en 2 zitten zonnepanelen (omdat ik 2 omvormers heb, van de tijd dat dit huis nog geen 3 fasen had).

Op fase 1 zag ik na de aanpassing van gisteren het verbruik terug zakken naar 24 watt. Vervolgens is het vannacht ergens 21 graden geworden, wat de temperatuur is waarop de pomp normaal gesproken reageert. Dat was nu ook het geval, ik zie namelijk op fase 1 dit:

[Afbeelding]

Hij is ergens rond 04u vannacht van 24 watt naar 340 watt continue gegaan. (de hogere piek was het water opwarmen) Ik doe dan de aanname dat dat de pomp was. Na de piek wordt het lastig, want inmiddels is de zon op en die beïnvloedt natuurlijk fase 1, want daar zit een omvormer op.

[Afbeelding]

Dit lijkt op pendelen volgens, alleen het verschil in verbruik is klein, in een dal is het verbruik 71 watt, en op zo'n piekje is het verbruik 117 tot 145 watt, dus maximaal een grove verdubbeling. Dus dan zou je zeggen, nou, prima, dat is wat je wilde, namelijk een lager verbruik maar wel constanter en dat is wel zo, maarrrr, de temperatuur blijft achter. Ik vertrouw die Madoka steeds minder, want die doet gewoon dit:

[Afbeelding]

Belachelijk natuurlijk, die vindt dat er in een half uur tijd een halve graad bij is gekomen. Dus dat ding negeer ik vanaf nu qua temperatuurmeting. Ik heb ook nog een Netatmo weerstation, die is een stuk stabieler, en die laat gewoon 21 graden zien:

[Afbeelding]

Oftewel, er is wel een lager verbruik, maar de temperatuur beweegt zich niet, of kan ik dat nu nog niet concluderen en moet ik nog even afwachten? De zon schijnt en komt hoger, dus die schijnt straks in de woonkamer naar binnen, dat beïnvloed de temperatuur ook. De buitentemperatuur zie ik nu op zo'n 10,5 graden staan, dat is ook het laagste punt dus dat zal wel iets op gaan lopen.

Gevoelsmatig is die 21 graden te koud in huis, maar, dat kan ook liggen aan dat ik er nu mee bezig ben.

Hoe kom je aan deze grafieken?

Om 100% zeker te zijn dat je BUH wel of geen stroom verbruikt is een aparte kwh meter op je BUH.

Heb ik ook gedaan en zo zie ik precies wanneer mijn BUH werkt.

Ik zou voor nu niks aanpassen maar aankijken. Mooiste resultaat is er, je verbruik is namelijk stuk lager geworden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Hoe kom je aan deze grafieken?

Om 100% zeker te zijn dat je BUH wel of geen stroom verbruikt is een aparte kwh meter op je BUH.

Heb ik ook gedaan en zo zie ik precies wanneer mijn BUH werkt.

Ik zou voor nu niks aanpassen maar aankijken. Mooiste resultaat is er, je verbruik is namelijk stuk lager geworden.
Dat is Home Assistant. De temperatuur in de woonkamer (de qua stijl afwijkende grafiek) is de webapp van Netatmo.

Ja, dat verbruik klopt, maar ik had ook nog graag wat warmte, die sweet spot ben ik naar op zoek. :P Al ik overigens in de Onecta app kijk, dan zie ik 0 verbruik voor warmte de hele nacht, dus dat verbruik wat ik zie op fase 1 zie ik niet terug in de Onecta app. Van de andere kant, 3xx watt per uur vind de Onecta app niet zo grappig denk ik, want de kleinste waarde die daar getoond wordt is 1 kWh, en daar kom je dan niet aan met het huidige verbruik.

[ Voor 21% gewijzigd door Just_A_User op 30-10-2023 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Hallo Allemaal,

Weer c.a. een week verder, en nog steeds aan het prutsen. De monteur/Daikin laten nog op zich wachten en ondertussen kan ik het niet aanzien dat de basis van het systeem nog niet goed werkt. Dit weerhoud mij om de stap te maken om hem verder in te gaan regelen met tijdschema's etc..

Op dit moment staan er nog 2 problemen open:
1) Desinfectie werkt nog niet. Als deze draait dan krijgt deze het warm water vat niet op 60c. Hij doet er 24 uur over en valt dan terug in storing. Ondertussen heeft die wel 24uur lang 3kw pu verbruikt, ofwel 70kw, Bijna 30 euro! Natuurlijk een serieus issue en sta op het punt de monteur in gebreke te stellen, ook vanwege het hygiëne gevaar wat hierdoor ontstaat.
*Wat mij opvalt is dat bij de desinfectie run, alleen de booster aan gaat. De pomp/compressor niet. De 3-weg schakelaar staat ook op de vloerverwarming. Is dit normaal? of is dit de mogelijke oorzaak Gisteren begon hij bij 48c, dus tot de 53c zou hij iig met compressor moeten kunnen draaien. Na 1 uur draaien stond die nog op 48c en heb ik hem afgebroken.

2) Stroomverbruik Vloer verwarming. We hebben hier ca 150m2 vloerverwarming, 80m2 woonkamer en 70m2 slaapruimte. Ik heb het verbruik van de vloerverwarming bekeken via de Onecta app. Hier vallen mij de volgende zaken op:
* Het verbruik van de Onecta app lijkt niet nauwekeurig. Hij geeft alleen hele KW's aan. Vreemd genoeg geven de Airco's die we hier hebben wél tot 0,1KW verbruik aan. Enig idee hoe bruikbare deze gegevens zijn? Rond hij af op halve kw's naar boven/onder?
* Vorige week is 81kw verbruikt voor de vloerverwarming. Dat is nogal wat met deze buiten temperaturen. Het verbruik per dag verschilt echter nogal en daarom vraag ik mij af wat 'normaal' is. Het verschil per dag was tussen de 19kw en 2kw. Natuurlijk hangt dit af van: Het weer+temp buiten. De thermostaat staat bij ons vast ingesteld op 19,5C. We wonen verder in een zee klimaat dus relatief stabiele temperaturen. Hoe verschilt het KW verbruik per dag bij jullie als je kijkt naar vorige week?

Verder ben ik mij aan het inlezen op de instellingen, hieronder ook het google google docs excel sheet uit de topic warning bekeken. Ik kan hier nog wel een leeswijzer oid bij gebruiken, is die er? En is er een eenvoudige manier om de instellingen naar een pc te exporteren?

Verder de volgende vragen
Overregeling - wat doet dit? Is dit enkel de uitgaande temperatuur altijd met een vaste waarde ophogen?

Moduleren - Heb ik aangezet, maar meen gelezen te hebben dat dit eigenlijk niet werkt? Advies? Zie ook dat de meeste deze uit hebben staan.

De volgende stap is het fijn afstellen, daarvoor moet je precies de Stroom uitlezen. Hoe doen jullie dit? En zowel de binnen als buiten unit? De buitenunit zit hier op een aparte groep. Ik kan via Home Wizard een meter bij de meterkast plaatsen die de groep uitleest. De binnenunit zit op 3 fasen, nogal een kostbare meter. Hierop zit het wandmodel, plus 9kw backup verwarming en de de 3kw booster van het buffervat. Hoe lezen jullie dit uit en wat raden jullie aan?

Onder installeur instellingen - Sanitair warm water, kan je instellen welk van je hebt: Geen SWW, EKHWS/E en EKHWP/HYC. Volgens de handleiding kan je onder EKHWS/E groot en klein vat instellen. Ik heb een 300liter vat, groot dus. In het menu kan je geen onderscheid maken hierin. Wel kan je onder het instellingen menu (die matrix met cijfers) E-07 op 3 zetten en 4-05 op 1 en 6-0E op 75c. Die heb ik maar gedaan maar vond het vreemd dat het niet ook via het menu kan?
Verder staat hierover in het Daikin instellingen overzicht weer hele andere info, wat ik niet snap:
[E-07] What kind of DHW tank is installed?
R/W "0~6
0: EKHW (*4)
1: Integrated (*5)
5: EKHWP (*4)"
Optie 3 ontbreekt hier juist.

Hoop vragen weer, hopelijk is er iemand enthousiast om (een deel) te beantwoorden! Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:33:
[...]

Dat is Home Assistant. De temperatuur in de woonkamer (de qua stijl afwijkende grafiek) is de webapp van Netatmo.

Ja, dat verbruik klopt, maar ik had ook nog graag wat warmte, die sweet spot ben ik naar op zoek. :P
Gevoel van warmte heeft meerdere factoren. Zo kun je bijv 22 graden in huis hebben, maar nog steeds een koud gevoel hebben omdat er bijv tocht of koudeval is. Als je vloer bijv afkoelt omdat de warmtepomp uit gaat, dan krijg je ook weer snel een koud gevoel. Ondanks dat je thermostaat 21,5-22 graden laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik naar de grafiek van fase 3 kijk waar de BUH op zit dan lijkt het erop dat de BUH niet veel gedaan heeft. De BUH kan namelijk (voor zover ik weet) of aan of uit. In mijn geval betekend dat dat hij of niets gebruikt, of 3000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Shifty-PK schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:40:
Hallo Allemaal,

Weer c.a. een week verder, en nog steeds aan het prutsen. De monteur/Daikin laten nog op zich wachten en ondertussen kan ik het niet aanzien dat de basis van het systeem nog niet goed werkt. Dit weerhoud mij om de stap te maken om hem verder in te gaan regelen met tijdschema's etc..

1) Desinfectie werkt nog niet. Als deze draait dan krijgt deze het warm water vat niet op 60c. Hij doet er 24 uur over en valt dan terug in storing. Ondertussen heeft die wel 24uur lang 3kw pu verbruikt, ofwel 70kw, Bijna 30 euro! Natuurlijk een serieus issue en sta op het punt de monteur in gebreke te stellen, ook vanwege het hygiëne gevaar wat hierdoor ontstaat.
*Wat mij opvalt is dat bij de desinfectie run, alleen de booster aan gaat. De pomp/compressor niet. De 3-weg schakelaar staat ook op de vloerverwarming. Is dit normaal? of is dit de mogelijke oorzaak Gisteren begon hij bij 48c, dus tot de 53c zou hij iig met compressor moeten kunnen draaien. Na 1 uur draaien stond die nog op 48c en heb ik hem afgebroken.

2) Stroomverbruik Vloer verwarming. We hebben hier ca 150m2 vloerverwarming, 80m2 woonkamer en 70m2 slaapruimte. Ik heb het verbruik van de vloerverwarming bekeken via de Onecta app. Hier vallen mij de volgende zaken op:
* Het verbruik van de Onecta app lijkt niet nauwekeurig. Hij geeft alleen hele KW's aan. Vreemd genoeg geven de Airco's die we hier hebben wél tot 0,1KW verbruik aan. Enig idee hoe bruikbare deze gegevens zijn? Rond hij af op halve kw's naar boven/onder?
* Vorige week is 81kw verbruikt voor de vloerverwarming. Dat is nogal wat met deze buiten temperaturen. Het verbruik per dag verschilt echter nogal en daarom vraag ik mij af wat 'normaal' is. Het verschil per dag was tussen de 19kw en 2kw. Natuurlijk hangt dit af van: Het weer+temp buiten. De thermostaat staat bij ons vast ingesteld op 19,5C. We wonen verder in een zee klimaat dus relatief stabiele temperaturen. Hoe verschilt het KW verbruik per dag bij jullie als je kijkt naar vorige week?

Verder ben ik mij aan het inlezen op de instellingen, hieronder ook het google google docs excel sheet uit de topic warning bekeken. Ik kan hier nog wel een leeswijzer oid bij gebruiken, is die er? En is er een eenvoudige manier om de instellingen naar een pc te exporteren?

Verder de volgende vragen
Overregeling - wat doet dit? Is dit enkel de uitgaande temperatuur altijd met een vaste waarde ophogen?

Moduleren - Heb ik aangezet, maar meen gelezen te hebben dat dit eigenlijk niet werkt? Advies? Zie ook dat de meeste deze uit hebben staan.

De volgende stap is het fijn afstellen, daarvoor moet je precies de Stroom uitlezen. Hoe doen jullie dit? En zowel de binnen als buiten unit? De buitenunit zit hier op een aparte groep. Ik kan via Home Wizard een meter bij de meterkast plaatsen die de groep uitleest. De binnenunit zit op 3 fasen, nogal een kostbare meter. Hierop zit het wandmodel, plus 9kw backup verwarming en de de 3kw booster van het buffervat. Hoe lezen jullie dit uit en wat raden jullie aan?

Onder installeur instellingen - Sanitair warm water, kan je instellen welk van je hebt: Geen SWW, EKHWS/E en EKHWP/HYC. Volgens de handleiding kan je onder EKHWS/E groot en klein vat instellen. Ik heb een 300liter vat, groot dus. In het menu kan je geen onderscheid maken hierin. Wel kan je onder het instellingen menu (die matrix met cijfers) E-07 op 3 zetten en 4-05 op 1 en 6-0E op 75c. Die heb ik maar gedaan maar vond het vreemd dat het niet ook via het menu kan?
Verder staat hierover in het Daikin instellingen overzicht weer hele andere info, wat ik niet snap:

[...]

Optie 3 ontbreekt hier juist.

Hoop vragen weer, hopelijk is er iemand enthousiast om (een deel) te beantwoorden! Alvast dank.
Wat betreft probleem 1:
Het lijkt er inderdaad op dat de compressor helemaal niets doet. Want voor zover ik weet haalt die de 3kw geeneens. Wel heel raar dat in een uur tijd de temperatuur helemaal niet gestegen is. Want dat zou juist redelijk rap moeten gaan. Gaat dat warmhouden op 48 graden wel gewoon op de compressor? Anders zou je eens kunnen proberen om de gewenste temperatuur zo hoog mogelijk te zetten. Kijken waar hij dan blijft steken. Als dit op 53/54 graden is dat werkt de compressor wel maar de booster/buh blijkbaar niet.

Wel vraag ik me af waar al die kilowatts die er verstookt worden dan heengaan. Er zal toch iets warm moeten worden....

Over probleem 2 kan ik weinig zeggen. Ik heb een iets oudere variant van de WP (de altherma 2 ofzo als die bestaat). Dus ik kan wel hetzelfde instellen maar dan niet via een app...). Verder is mijn verwarming nog niet echt aangeslagen dus die waarden heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Pim57 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:00:
@jichem Ik kan het geluid niet horen, maar een thermostaat kraan die verkeerd om zit kan ook herrie maken bij een bepaalde stroomsnelheid. Of een verkeerd om aangesloten radiator met thermostaat knop.
Het geluid komt echt vanuit de wp, of in iedergeval die ruimte. Het gekke is ook dat het er niet altijd is, qua afgifte systeem staat het eigenlijk allemaal structureel het zelfde. 2 radiatoren helemaal open en de vloerverwarming.

Ik ga vanavond proberen het geluid nog eens op te nemen, het is namelijk wel zo luid dat het ons wakker maakt maar blijkbaar voor de telefoon lastiger te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met een losse 3-fase KWH meter zou je al meer inzicht hebben dan alleen de P1 meter hiervoor gebruiken. Maar toch kan je hier gewoon een heel groot verschil zien in verbruik t.o.v. voor deze wijziging lijkt me.
Anders kom je niet aan "10KWH in een paar uur verbruiken".
De vloer zal nog steeds warm aanvoelen maar niet meer zo warm als dat je met 35 of 40 graden verwarmt.
Dat zal toch ook gewenning zijn. Ik vind 21 graden vaak al te warm om lekker in te werken maar s'avonds op de bank voor de tv aan de koude kant.

Voor nu even zo laten. Investeer anders in een 3-fase KWH meter van HomeWizard en laat deze in je meterkast installeren. Op de hele aanschaf is dat extra inzicht er zo uit.

Ik gebruik de thermostaat van Daikin ook niet meer. De WP staat bij mij op 100% weersafhankelijk en schakel deze inmiddels via HomeAssitant op basis van een andere thermostaat die niet zo gevoelig en wel correcte temperatuur toont.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
1) Desinfectie werkt nog niet. Als deze draait dan krijgt deze het warm water vat niet op 60c. Hij doet er 24 uur over en valt dan terug in storing. [...]
De desinfectie run schakelt nogal vroeg op BUH over (vanwege tijdsbeperking?), dus mijn 230L ingebouwde tank laat ik een uur eerder eerst naar 53°C gaan om daarna de desinfectie te draaien geheel op BUH.
Vanaf die 53°C duurt het ca. 10 minuten naar 60°C om dan nog 40 minuten na te sudderen (wel 3kW!).
De feitelijke desinfectie lengte kan je beperken tot 40 minuten in het installateursmenu.

Bij elkaar dus meestal 40-60 minuten om naar 53°C te komen, en dan nog eens 50 minuten voor desinfectie.
Die drieweg schakelaar zou op DHW moeten staan denk ik (ben nu niet thuis om te checken).

Ik kan me niet zo goed voorstellen wat er gebeurt als de BUH op 3kW blijft blazen maar er geen water langsstroomt... de stoom zou toch uit de machine moeten komen dan, of beter: de thermische begrenzer zou in moeten grijpen!
Als die 3kW gewoon je vloer ingaat dan zal je daar nauwelijks iets merken, da's maar net iets meer dan het minimum dat de machine aan warmte kan leveren bij de huidige temperaturen.

Vraag: hoe lukt het om die 48°C te bereiken? Daarvoor moet de driewegklep ook om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:29
Ik vertrouw die Madoka steeds minder, want die doet gewoon dit:

[Afbeelding]

Probeer van de Madoka de blauwe led te dimmen, dit is helaas een bekend euvel, en lijkt de temperatuur te beinvloeden. Hoe minder fel die led, hoe minder impact ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Probeer van de Madoka de blauwe led te dimmen, dit is helaas een bekend euvel, en lijkt de temperatuur te beinvloeden. Hoe minder fel die led, hoe minder impact ervan.
Klopt! Je kan op de interface een heleboel zaken dimmen, en 'em ook nog op nachtmodus zetten (maantje).
Bij mij scheelt dat al behoorlijk. Hij blijft erg gevoelig voor bv. er snel langs lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
Hetisweergezell schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Wat betreft probleem 1:
Het lijkt er inderdaad op dat de compressor helemaal niets doet. Want voor zover ik weet haalt die de 3kw geeneens. Wel heel raar dat in een uur tijd de temperatuur helemaal niet gestegen is. Want dat zou juist redelijk rap moeten gaan. Gaat dat warmhouden op 48 graden wel gewoon op de compressor? Anders zou je eens kunnen proberen om de gewenste temperatuur zo hoog mogelijk te zetten. Kijken waar hij dan blijft steken. Als dit op 53/54 graden is dat werkt de compressor wel maar de booster/buh blijkbaar niet.

Wel vraag ik me af waar al die kilowatts die er verstookt worden dan heengaan. Er zal toch iets warm moeten worden....
Ik dacht eerst ook dat de Booster Heater gewoon stuk was en niets verbruikt, maar op mijn (analoge, dus niet heel precies) meter zie ik daadwerkelijk dat er in de buurt van de 3kw per uur wordt verbruikt als hij aangaat. Ik heb hem eens een nacht laten draaien en de volgende ochtend gechecked.

Ik snap dus ook niet waar de energie heen gaat die het gebruikt. Zou er iets mis zijn met de temperatuur meter?

Warmhouden gaat idd op de compressor, en dat gaat best aardig qua verbruik. Ik heb de Booster ingesteld op alleen desinfectie. Ik heb hem daarna eens op 55graden gezet en toen blleef hij op 53c hangen.
mawashigeri schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

De desinfectie run schakelt nogal vroeg op BUH over (vanwege tijdsbeperking?), dus mijn 230L ingebouwde tank laat ik een uur eerder eerst naar 53°C gaan om daarna de desinfectie te draaien geheel op BUH.
Vanaf die 53°C duurt het ca. 10 minuten naar 60°C om dan nog 40 minuten na te sudderen (wel 3kW!).
De feitelijke desinfectie lengte kan je beperken tot 40 minuten in het installateursmenu.

Bij elkaar dus meestal 40-60 minuten om naar 53°C te komen, en dan nog eens 50 minuten voor desinfectie.
Die drieweg schakelaar zou op DHW moeten staan denk ik (ben nu niet thuis om te checken).

Ik kan me niet zo goed voorstellen wat er gebeurt als de BUH op 3kW blijft blazen maar er geen water langsstroomt... de stoom zou toch uit de machine moeten komen dan, of beter: de thermische begrenzer zou in moeten grijpen!
Als die 3kW gewoon je vloer ingaat dan zal je daar nauwelijks iets merken, da's maar net iets meer dan het minimum dat de machine aan warmte kan leveren bij de huidige temperaturen.

Vraag: hoe lukt het om die 48°C te bereiken? Daarvoor moet de driewegklep ook om!
Ja, bij normaal SWW verwarming van het vat gaat dit wel goed en staat de drieweg klep wel goed. Bij desinfectie gaat de pomp ook niet aan, dus het is ook niet dat de warmte de vloer in gaat.

Ik wil ga nog wel een keer de desinfectie draaien om zien of hij ziuch hetzelfde gedraagd

[ Voor 35% gewijzigd door Shifty-PK op 30-10-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-08 23:35
danny.s schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Wauw, dit is bijzonder. Ik ben al weken aan het puzzelen met de temperatuur in de woonkamer. Het voelt koud, een andere thermostaat die ik in de woonkamer heb gezet geeft aan dat het 2 graden koeler is dan de Madoka aangeeft, maar ik kon er maar geen wijs uit wat daar de oorzaak van was.

Ik bedacht me net dat het antwoord vast wel op Tweakers moest staan. Toch fijn dat het antwoord dan op de laatste pagina van een actueel topic staat. Maar wat bijzonder dat een lampje op een interface een cruciale functie van dat interface beïnvloedt.

Ik zal vanavond kijken of ik dat lampje kan dimmen en of dat een verschil maakt.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaTTe44
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:45
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:10:
[...]

Leuk die foto's!

Heb in mijn installatie een shelly:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xn5Gf-3qaFwK7TvCM_lXpmh_Uws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aTZooD7yEsdZKW0hieKd0rZ3.png?f=user_large
Met de shelly pro 2pm kun je verbinden via wifi, netwerkkabel en bluetooth.
Dit model meet twee groepen, zo kun je dus de voeding van de wp en van de buh meten met 1 apparaat

Zijn verkrijgbaar bij diverse smartshops.

[ Voor 6% gewijzigd door WaTTe44 op 30-10-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ridicuul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Wauw, dit is bijzonder. Ik ben al weken aan het puzzelen met de temperatuur in de woonkamer. Het voelt koud, een andere thermostaat die ik in de woonkamer heb gezet geeft aan dat het 2 graden koeler is dan de Madoka aangeeft, maar ik kon er maar geen wijs uit wat daar de oorzaak van was.

Ik bedacht me net dat het antwoord vast wel op Tweakers moest staan. Toch fijn dat het antwoord dan op de laatste pagina van een actueel topic staat. Maar wat bijzonder dat een lampje op een interface een cruciale functie van dat interface beïnvloedt.

Ik zal vanavond kijken of ik dat lampje kan dimmen en of dat een verschil maakt.
Ja, hoe je dat kunt dimmen is wel een goeie vraag , want dan dim ik dat ook.

Overigens, ik had gebaseerd op de pomp tot nu toe vanaf dat ie staat, een half jaar nu, een COP van 4.63 gemiddeld. Nu heb ik dus gisteren aanpassingen gedaan, en ik zie dat ik (tot nu toe) voor vandaag 4 kWh verbruikt heb, maar wel 26 kWh aan warmte heb geproduceerd, oftewel een COP van 6,5. Dat is wel een serieuze verbetering (tot nu toe).

Ik merk ook dat de vloeren (dwz, ik voel het op de tegelvloer op de badkamer) steeds meer kou verliezen. Het is niet warm, maar ik merk dat daar iets aan het gebeuren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
WaTTe44 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Heb in mijn installatie een shelly:
[Afbeelding]
Met de shelly pro 2pm kun je verbinden via wifi, netwerkkabel en bluetooth.
Dit model meet twee groepen, zo kun je dus de voeding van de wp en van de buh meten met 1 apparaat

Zijn verkrijgbaar bij diverse smartshops.
Ziet er leuk uit! Vooral omdat hij ook meteen op de MQTT kan. Dan kan ik de gegevens via node red zo domoticz inkrijgen. Ik ga sparen (of het lief aan Sinterklaas of de kerstman vragen..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Laatst online: 21:10
Hallo Allemaal,

Bij het hoge elektra verbruik is het belangrijk om te bepalen of het daadwerkelijk is afgenomen of via de WP wordt veronderstelt (als de Booster volgens Daikin aangaat maar in werkelijkheid geen stroom krijgt geeft dat mogelijk een verkeerd beeld / idem bij verkeerde selectie vermogen in menu!) Er zit in circuit van de booster geen energiemeting, het vermogen wordt bepaald door instellingen & tijd. En dus niet door daadwerkelijk opgenomen vermogen!

In de app wordt het vermogen per "hele kWh" weergegeven. Stel dat je 24 uur achter elkaar een opgenomen compressor vermogen hebt van 333 Watt dan zie je elke 3 uur een verbruik van 1 kWh (en de uren ertussen dus "0"). Ik heb zelf op alle voedingen nauwkeurige tussenmeters en het maand totaal komt zeer goed overeen met compressor & booster van de WP. De totale zijn in ons geval dus wel erg nauwkeurig. Alleen op uur-niveau kun je weinig met met de energiemeting van Daikin -> een tussen meter is echt wenselijk om pendelen te signaleren en instellingen te optimaliseren!

Ik verwacht dat de meeste gebruikers van een goed selecteerde 8 kW WP (op lage temp. stooklijn) afgelopen week gemiddeld op ca. 7 tot 12 kWh per dag zaten. Maar het is erg lastig om verschillende huizen met elkaar te vergelijken. :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Onze Altherma geeft bij tijd en wijle gedurende behoorlijke tijd elke 5 seconden een soort kreunend geluid. Erg irritant. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ridicuul schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Op de binnenunit kun je ook nog een correctie op thermostaat doen. Stel dat hij na dimmen nog steeds 1.5gr te hoog is, kun je hem dus bijstellen zodat ie wel het juiste aangeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedenavond iedereen,

ik heb eindelijk mijn espaltherma aan de praat nu viel mij wel meteen een helehoop op.

mijn boilervat verlies in 6 uur tijd 4 grade.
nu zie ik ook dat hij snachts veel van DHW naar Heating gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_4UK1gvdHKRjc0avsf4-ZmSsBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ka726fuzrejKdCZPv9x8uJyp.jpg?f=user_large

en zie ook dat me curve hier aardig mee te maken heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLjHM2qDfbbGWP7BP1Ez5KF3APw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdpymUEZ0CbEimja1jR0r37r.jpg?f=fotoalbum_large

nu heb ik het idee dat mijn 3 weg klep dus snachts om schakel naar DHW en dat het vat hier door sneller afkoel.

wat is jullie mening hier over?
en hebben jullie misschien een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
danny.s schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Op de binnenunit kun je ook nog een correctie op thermostaat doen. Stel dat hij na dimmen nog steeds 1.5gr te hoog is, kun je hem dus bijstellen zodat ie wel het juiste aangeeft
Maja correctie of niet het wispelturige gedrag krijg ik niet weg. Zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P36eSe4FqD06hbSp48LAva5qaTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRDfHRsO6bxnsEmBFBKaKACb.jpg?f=fotoalbum_large

Led staat op laagste positie en ook als de WP uit staat en Led dus niet brand gaat hij op en neer.

( en de paarse lijn klopt, ik pas wat nachtverlaging toe )

[ Voor 9% gewijzigd door smaij op 30-10-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Enzoz89 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:48:
Goedenavond iedereen,

ik heb eindelijk mijn espaltherma aan de praat nu viel mij wel meteen een helehoop op.

mijn boilervat verlies in 6 uur tijd 4 grade.
nu zie ik ook dat hij snachts veel van DHW naar Heating gaat.

[Afbeelding]

en zie ook dat me curve hier aardig mee te maken heeft.
[Afbeelding]

nu heb ik het idee dat mijn 3 weg klep dus snachts om schakel naar DHW en dat het vat hier door sneller afkoel.

wat is jullie mening hier over?
en hebben jullie misschien een oplossing.
4 graden in 6 uur tijd komt neer op 0,67 graad per uur die je verliest. Als ik naar mijn pomp kijk dan zie ik dat water vanochtend om 08u was opgewarmd, en om 19u was ik 3 graden kwijt. Dat zijn dus 3 graden op 11 uur, wat neerkomt op 0,27 graden per uur. Volgens mij is dat meer dan wat gangbaar is volgens mij, maar waar aan het kan liggen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Just_A_User schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

4 graden in 6 uur tijd komt neer op 0,67 graad per uur die je verliest. Als ik naar mijn pomp kijk dan zie ik dat water vanochtend om 08u was opgewarmd, en om 19u was ik 3 graden kwijt. Dat zijn dus 3 graden op 11 uur, wat neerkomt op 0,27 graden per uur. Volgens mij is dat meer dan wat gangbaar is volgens mij, maar waar aan het kan liggen, geen idee.
Hier gister avond 20:00 49gr, vandaag 17:00 nog 44gr. Dus nog minder. Betreft vloermodel dat op zolder staat, en het nu nog 18gr is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
smaij schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:49:
[...]

Maja correctie of niet het wispelturige gedrag krijg ik niet weg. Zie:

[Afbeelding]

Led staat op laagste positie en ook als de WP uit staat en Led dus niet brand gaat hij op en neer.

( en de paarse lijn klopt, ik pas wat nachtverlaging toe )
Hier lijkt hij nu wel best ok te zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2-m98RxHjlpXIyCTh0vZWaJEyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wks2g4xVwUJi72vMKHyVMHg4.jpg?f=fotoalbum_large
Hoewel je om 4u vannacht (als ie aanspringt) wel een snellere stijging ziet, en daarna even snel stijgt.

Ik zou hem nog naar beneden kunnen corrigeren, maar de trend klopt verder wel redelijk. Ook hier (nog) nachtverlaging nu. De andere meter is een goedkoop dingetje, die nergens invloed heeft van zon of tocht.

[ Voor 4% gewijzigd door danny.s op 30-10-2023 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Het effect van de blauwe Madoka ring hier ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4jwbIJaHZ_igmRR-V1bP-yaKYo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kDzcUlNLvDHtg3aSbZf0ixz1.png?f=fotoalbum_large

De hele nacht heeft de machine rustig aangestaan op z'n laagste pitje, maar vanochtend om 6:30 heb ik de instelling verlaagd zodat het verwarmen en daarmee de blauwe ring uitging.
Resultaat: bijna een halve graad eraf omdat het ring lampje uitging! Gedurende de rest van de dag stond 'ie uit, en om 17:30 weer aangezet (via de app op afstand) om naar de 21 graden te gaan.

Ramstabiel dus als er niemand in de buurt is, maar wel met een extra offset door die ellendige LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2024
De unit schakelt niet automatisch naar wintertijd. Moet dat handmatig worden aangepast of klopt er iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik merk dat ik drukverlies heb. Toen het ding net stond was de druk 1.7 volgens mij, dat was een half jaar geleden. Inmiddels is dat in rust 1.4. Dit is dus NIET de eerste warmtepomp, maar de 2e. Alleen de warmtepomp is dus verandert, verder niets. De vloerverwarming lag er al in vanaf de bouw van het huis, dus dat is allemaal niets verandert. Ik zie nergens water liggen, er is ook niets nat, bij de vloerverdelers is ook nergens een druppel te zien, en rond de pomp verder ook niet.

Ik ben nu dus een beetje bang dat er ergens water in de vloer loopt zeg maar, maar dat zou ik dan wel raar vinden, want daar is verder niemand aan geweest. Maar ja, die drukverlaging moet ergens door komen. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:35:
Ik merk dat ik drukverlies heb. Toen het ding net stond was de druk 1.7 volgens mij, dat was een half jaar geleden. Inmiddels is dat in rust 1.4. Dit is dus NIET de eerste warmtepomp, maar de 2e. Alleen de warmtepomp is dus verandert, verder niets. De vloerverwarming lag er al in vanaf de bouw van het huis, dus dat is allemaal niets verandert. Ik zie nergens water liggen, er is ook niets nat, bij de vloerverdelers is ook nergens een druppel te zien, en rond de pomp verder ook niet.

Ik ben nu dus een beetje bang dat er ergens water in de vloer loopt zeg maar, maar dat zou ik dan wel raar vinden, want daar is verder niemand aan geweest. Maar ja, die drukverlaging moet ergens door komen. :{
kan ook gewoon lucht zijn......en op hoeveel bar stond de tweede WP bij ingebruikname?

een reguliere cv ketel vul je ook van tijd tot tijd bij........zelfde bij een WP.

Mijne staat op 1.1, moet ik nog bijvullen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 30-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

kan ook gewoon lucht zijn......en op hoeveel bar stond de tweede WP bij ingebruikname?

een reguliere cv ketel vul je ook van tijd tot tijd bij........zelfde bij een WP.

Mijne staat op 1.1, moet ik nog bijvullen.
De 2e WP stond op 1.7 dacht ik in het begin. Als ie loopt is het 1.5. Maar in rust dus 1.4. Dat is 0.3 verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:35:

Ik heb tot nu toe 1x bij moeten vullen. Daarna is de druk keurig hetzelfde gebleven. Ik kan me voorstellen dat er bij het plaatsen van de nieuwe warmepomp wat lucht in de leidingen is gekomen. Ik zou hem dus gewoon bijvullen en daarna even in de gaten houden. Goede kans dat het daarmee klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Koluh schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:31:
De unit schakelt niet automatisch naar wintertijd. Moet dat handmatig worden aangepast of klopt er iets niet?
Dat zou automatisch moeten gaan, mits de instelling ‘zomertijd’ op aan staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
Teejbeej schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 01:11:
[...]

Dat zou automatisch moeten gaan, mits de instelling ‘zomertijd’ op aan staat
Bedankt voor de reactie. “Zomertijd” staat aan maar verspringen naar de wintertijd doet de unit niet.

Zou het iets te maken kunnen hebben met mogelijke updates van de software?
De binnenunit geeft aan bij “user interface software”; V06.03.00.
Er is overigens wel gewoon verbinding via het internet maar zoals ik hier op het forum las gebruikt de unit internet niet om alle software te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Koluh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:45:
[...]

Bedankt voor de reactie. “Zomertijd” staat aan maar verspringen naar de wintertijd doet de unit niet.

Zou het iets te maken kunnen hebben met mogelijke updates van de software?
De binnenunit geeft aan bij “user interface software”; V06.03.00.
Er is overigens wel gewoon verbinding via het internet maar zoals ik hier op het forum las gebruikt de unit internet niet om alle software te updaten.
Kan je de software updaten via de onecta app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
smaij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:57:
[...]

Kan je de software updaten via de onecta app?
Geen idee waar dat precies moet gebeuren. Deze stappen heb ik geprobeerd;

Woning bewerken->units->Daikin Altherma- toestel->hardware->User interface->

Dan krijg ik dit scherm te zien;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5FLpKgIdKIk8tDC8nw6p4Qy5tY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PIZGQeRcMJohWO78J5AlTr3s.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
jichem schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:02:
[...]

Het geluid komt echt vanuit de wp, of in iedergeval die ruimte. Het gekke is ook dat het er niet altijd is, qua afgifte systeem staat het eigenlijk allemaal structureel het zelfde. 2 radiatoren helemaal open en de vloerverwarming.

Ik ga vanavond proberen het geluid nog eens op te nemen, het is namelijk wel zo luid dat het ons wakker maakt maar blijkbaar voor de telefoon lastiger te ontvangen.
Het geluid komt dus toch niet van de warmtepomp maar ontstaat als ik 1 specifieke radiator deels open zet.
Staat deze radiator geheel open is er niks aan de hand, staat hij geheel dicht idem, maar alles daar tussen krijg ik dit geluid. Het gekke is wel, dat dit geluid niet ontstaat bij de radiator zelf, maar bij een t-splitsing die zich bijna 4 meter van de radiator bevind. Kan hier iemand iets over verklaren? (blij dat ik nu het geluid weg heb, maar de kamer of heel warm of koud is niet optimaal, is een werkkamer) Voor nu heb ik hem gewoon dicht en er een elektrische kachel staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Vraagje over de vorstperiode over een tijdje.

Ik begrijp dat de BUH mee gaat doen met verwarmen bij de standaardinstellingen. Geloof dat de standaardinstelling 0 graden is?

Verder begrijp ik dat velen hier dat niet willen. Waarom niet? Is er niet een goede reden dat de standaardinstelling zo staat? De compressor ontlasten o.i.d.? Uiteraard hoor ik het graag als dat niet uitmaakt, dat bespaart natuurlijk de nodige kWh.

Dan zijn er denk ik 2 opties, de BUH nooit laten meedoen of de BUH alleen laten meedoen bij echt lage temperaturen. Geloof dat ik iets van -12 voorbij zag komen.

Er zijn dan dus 2 instellingen waar je iets mee kan doen, als ik het goed begrijp:

1) Beperkt/toegestaan/alleen SWW. Bij mij momenteel staat hij op toegestaan, alles lijkt hiermee goed te werken (verwarmen/SWW/desinfectie).
2) Die instelling dat de BUH meedoet vanaf graden X. Bij mij momenteel op 0.

Wat is hier wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
jichem schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Het geluid komt dus toch niet van de warmtepomp maar ontstaat als ik 1 specifieke radiator deels open zet.
Staat deze radiator geheel open is er niks aan de hand, staat hij geheel dicht idem, maar alles daar tussen krijg ik dit geluid. Het gekke is wel, dat dit geluid niet ontstaat bij de radiator zelf, maar bij een t-splitsing die zich bijna 4 meter van de radiator bevind. Kan hier iemand iets over verklaren? (blij dat ik nu het geluid weg heb, maar de kamer of heel warm of koud is niet optimaal, is een werkkamer) Voor nu heb ik hem gewoon dicht en er een elektrische kachel staan
Is de radiator goed aangesloten? Heb je ook gekeken of de radiator een instelbaar ventiel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Rainesh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Is de radiator goed aangesloten? Heb je ook gekeken of de radiator een instelbaar ventiel heeft.
De radiator is nooit los geweest, het geluid is sinds de aanleg van de warmtepomp aanwezig (als die deels open staat) Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het goed is aangesloten, maar als de kraan open gezet wordt is het wel de aanvoer van de radiator die als eerste warm wordt.
Er zit volgens mij wel een draaibaar ventiel in de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
jichem schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

De radiator is nooit los geweest, het geluid is sinds de aanleg van de warmtepomp aanwezig (als die deels open staat) Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het goed is aangesloten, maar als de kraan open gezet wordt is het wel de aanvoer van de radiator die als eerste warm wordt.
Er zit volgens mij wel een draaibaar ventiel in de voet.
Zit er achter je radiatorknop ook een instelbaar ventiel? Heb je je afgiftesysteem ook waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Rainesh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

Zit er achter je radiatorknop ook een instelbaar ventiel? Heb je je afgiftesysteem ook waterzijdig ingeregeld?
Verwarming is niet helemaal mijn gebied van expertise :9 maar er zit een thermostaatkraan op..
Het afgifte systeem is nog niet ingesteld. Het lastige is ook dat ik eigenlijk vrijwel alleen de vloerverwarming beneden stook en op de overloop een verwarming daarop mee laat draaien. De zolder wordt slechts af en toe gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
jichem schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:10:
[...]

Verwarming is niet helemaal mijn gebied van expertise :9 maar er zit een thermostaatkraan op..
Het afgifte systeem is nog niet ingesteld. Het lastige is ook dat ik eigenlijk vrijwel alleen de vloerverwarming beneden stook en op de overloop een verwarming daarop mee laat draaien. De zolder wordt slechts af en toe gebruikt.
Ik denk dat de WP met een veel groter debiet rondpompt en je daardoor hier niet eerder tegenaan gelopen bent. En ik weet niet of een thermostaatknop nog handig is (ik heb zelf VW overal en 1 radiator in de badkamer die eigenlijk niks doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Koluh schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:04:
[...]

Geen idee waar dat precies moet gebeuren. Deze stappen heb ik geprobeerd;

Woning bewerken->units->Daikin Altherma- toestel->hardware->User interface->

Dan krijg ik dit scherm te zien;
[Afbeelding]
Als er een nieuwe firmware beschikbaar is krijg je daar wel een melding van. (Bij mij althans)
Ik zit op versie 7.1.0 dus dat zou betekenen dat jij dat niet hebt of deze versie niet voor jouw apparaat geschikt is ?

[ Voor 8% gewijzigd door smaij op 31-10-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:52:

Ik begrijp dat de BUH mee gaat doen met verwarmen bij de standaardinstellingen. Geloof dat de standaardinstelling 0 graden is?

Verder begrijp ik dat velen hier dat niet willen. Waarom niet? Is er niet een goede reden dat de standaardinstelling zo staat? De compressor ontlasten o.i.d.? Uiteraard hoor ik het graag als dat niet uitmaakt, dat bespaart natuurlijk de nodige kWh.

Dan zijn er denk ik 2 opties, de BUH nooit laten meedoen of de BUH alleen laten meedoen bij echt lage temperaturen. Geloof dat ik iets van -12 voorbij zag komen.

Er zijn dan dus 2 instellingen waar je iets mee kan doen, als ik het goed begrijp:

1) Beperkt/toegestaan/alleen SWW. Bij mij momenteel staat hij op toegestaan, alles lijkt hiermee goed te werken (verwarmen/SWW/desinfectie).

Wat is hier wijsheid?
Je wil eigenlijk dat de BUH zo min mogelijk doet omdat dat ding domweg onzuinig is. (cop = 1). Dus zolang de compressor het aan kan dan is dat altijd zuiniger. Ik zag zelf dat mijn dagelijks energie verbruik keihard omhoog schoot zodra de buitentemperatuur richting de 0 graden ging. Met SWW werkt het bij mij gewoon ook prima, De BUH slaat alleen aan bij de desinfectierun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
smaij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

Ik denk dat de WP met een veel groter debiet rondpompt en je daardoor hier niet eerder tegenaan gelopen bent. En ik weet niet of een thermostaatknop nog handig is (ik heb zelf VW overal en 1 radiator in de badkamer die eigenlijk niks doet)
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, we lopen qua waterdruk in de badkamer ook tegen zaken aan die nooit eerder gespeeld hebben.
Maar wat ik ook nog probeer te begrijpen is waarom het geluid dan ontstaat bij een t-koppeling (rechts komt vanaf wp, onder gaat naar vloerverwarming, links gaat naar radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
[...] Dan zijn er denk ik 2 opties, de BUH nooit laten meedoen of de BUH alleen laten meedoen bij echt lage temperaturen. Geloof dat ik iets van -12 voorbij zag komen.
[...]
Wat is hier wijsheid?
Voor mij is wijsheid afwachten totdat de temperatuur echt laag wordt, en dan maar uitproberen ;)
Ieder huis is anders en voorkeuren voor warmte zijn ook nog eens anders, dus experimenteren zal nodig zijn.

Zolang je de boel warm kan houden zonder BUH ben je altijd beter af, maar als de temperaturen structureel onder 5°C gaat komen dan wordt het hele WP bedrijf anders omdat er ontdooi-cycli tussendoor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
DexterDee schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Die rode ring inderdaad losdraaien en dan kan er gewoon een draaiknop opgedraaid worden. Een open verdeler wordt standaard ook geleverd met deze (plastic) draaidoppen. Heb er zelfs nog 13 liggen omdat ik die van mij ook voorzien heb van servomotoren. Ik heb feitelijk de omgekeerde route bewandeld.

[...]

In het menu bij "In bedrijf" de SWW en Ruimteverwarming op UIT zetten. Gebruikersprofiel instellen op Installateur (code: 5678) en dan in "Inbedrijfstelling" de functie ontluchten activeren ;)
Dankjewel voor je tip.
Ik heb dit inmiddels gedaan maar ik merk dat er in twee radiators toch nog wat lucht zit.
Kan ik met zo'n sleuteltje deze radiators gewoon ontluchten terwijl de warmtepomp aanstaat? Of moet ik dan ook de 'In bedrijf' functies op UIT zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Impstoker schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:20:
Dankjewel voor je tip.
Ik heb dit inmiddels gedaan maar ik merk dat er in twee radiators toch nog wat lucht zit.
Kan ik met zo'n sleuteltje deze radiators gewoon ontluchten terwijl de warmtepomp aanstaat? Of moet ik dan ook de 'In bedrijf' functies op UIT zetten?
Je kunt je radiators altijd ontluchten, of de warmtepomp nu aan of uit staat. Mocht er heel veel lucht uitkomen dan is het wel verstandig de druk te controleren en bij te weinig bar meteen bij te vullen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Impstoker schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Dankjewel voor je tip.
Radiator altijd helemaal dichtdraaien en dan pas ontluchten!
Je warmtepomp (of CV) kan dus blijven draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 31-10-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
jichem schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Of er een thermostatische kraan ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
jichem schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Dat is natuurlijk heel goed mogelijk, we lopen qua waterdruk in de badkamer ook tegen zaken aan die nooit eerder gespeeld hebben.
Maar wat ik ook nog probeer te begrijpen is waarom het geluid dan ontstaat bij een t-koppeling (rechts komt vanaf wp, onder gaat naar vloerverwarming, links gaat naar radiator.
Kan het zijn dat er vervuiling in dat T stuk zit wat voor trillingen/geluid zorgt? Als hierdoor water onder een bepaalde stuk (harder) gaat lopen kan dit voor ongewenst geluid zorgen. Is het een knel of pers koppeling? Knel kan je eventueel los maken maar wel met kans lekken erna.

Wat is hier wijsheid?
Heeft iemand meer toelichting over de werking van Beperkt/toegestaan/alleen SWW. In de google docs en handleiding zie ik zo snel dit veel helderheid.

En waar staat de instelling van het meedraaien van de BUH bij vloerverwarming?

[ Voor 47% gewijzigd door Shifty-PK op 31-10-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
Hetisweergezell schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:51:
[...]

Ziet er leuk uit! Vooral omdat hij ook meteen op de MQTT kan. Dan kan ik de gegevens via node red zo domoticz inkrijgen. Ik ga sparen (of het lief aan Sinterklaas of de kerstman vragen..).
Ik gebruik ook Shelly's in mijn meterkast en integreer die weer met Homey voor de analyses. Daar haal ik bijvoorbeeld dit soort grafieken uit: stroomverbruik WP gisteren (sloeg om 16:15 uur aan en was om 19:30 weer klaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cc3L5AOsEvZT6LKx73lyU_lbJ1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HLqRvjyAcY42cmTWdtNppJ5Z.png?f=fotoalbum_large

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Shifty-PK schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Kan het zijn dat er vervuiling in dat T stuk zit wat voor trillingen/geluid zorgt? Als hierdoor water onder een bepaalde stuk (harder) gaat lopen kan dit voor ongewenst geluid zorgen. Is het een knel of pers koppeling? Knel kan je eventueel los maken maar wel met kans lekken erna.
Misschien iets simpels als slecht ontbraamt stukje leiding, kan al heel vervelende geluiden geven misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
Beste Tweakers

Graag jullie advies over een stooklijn van een Altherma 3 H-MT( tot 65 grd) i.c.m. radiatoren. De installatie is opgeleverd met de navolgende 2-punts stooklijn: 35 gr aanvoer bij 15 grd buitentemp en 50 grd bij 0 grd buitentemp. Ik vraag me af of de instelling bij 0 grd wel oké is want dit zou betekenen dat bij lagere buitentemperaturen tot -15 nog steeds dezelfde aanvoertemp wordt geleverd. De install instructie geeft zelf 65 grd aanvoer bij -15 aan en 35 aanvoer bij 15 grd. Ik hoor graag jullie mening over deze instelling van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
WRMTP schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:53:
Beste Tweakers

Graag jullie advies over een stooklijn van een Altherma 3 H-MT( tot 65 grd) i.c.m. radiatoren. De installatie is opgeleverd met de navolgende 2-punts stooklijn: 35 gr aanvoer bij 15 grd buitentemp en 50 grd bij 0 grd buitentemp. Ik vraag me af of de instelling bij 0 grd wel oké is want dit zou betekenen dat bij lagere buitentemperaturen tot -15 nog steeds dezelfde aanvoertemp wordt geleverd. De install instructie geeft zelf 65 grd aanvoer bij -15 aan en 35 aanvoer bij 15 grd. Ik hoor graag jullie mening over deze instelling van de installateur.
De 50 Gr.C. zou je idd eerder bij -10 verwachten dan bij 0 (icm radiatoren)
Deze instelling wijzigen en dan maar eens goed kijken hoe de woning opwarmt & hoelang dat duurt.

Als de WP een aantal uur per stil staat omdat de gewenste ruimte temperatuur is gehaald kan de stooklijn wat verder omlaag. Zo snel mogelijk monitoren, het is nu relatief warm buiten -> dan kun je de 35/15 optimaliseren. En dan met dalende temperaturen wat spelen met de 50/-10.

Hoe lager de temperaturen van de stooklijn, hoe hoger het rendement (<elektra verbruik)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Sparky schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

De 50 Gr.C. zou je idd eerder bij -10 verwachten dan bij 0 (icm radiatoren)
Deze instelling wijzigen en dan maar eens goed kijken hoe de woning opwarmt & hoelang dat duurt.

Als de WP een aantal uur per stil staat omdat de gewenste ruimte temperatuur is gehaald kan de stooklijn wat verder omlaag. Zo snel mogelijk monitoren, het is nu relatief warm buiten -> dan kun je de 35/15 optimaliseren. En dan met dalende temperaturen wat spelen met de 50/-10.

Hoe lager de temperaturen van de stooklijn, hoe hoger het rendement (<elektra verbruik)
En wat doe je dan met de dT? Want ik heb dat dus nu, huis is opgewarmd, en pomp staat sinds een paar uur stil. De stooklijn staat op 27 graden. Wellicht dat ik die kan verlagen tot 26 of misschien wel 25, maar de temp van de stooklijn minus de dT moet iets hoger zijn dan de gewenste temperatuur toch?

Oftewel, als ik met 27 graden het huis warm krijg, en mijn wenstemp is 21,5 en mijn dT is 5, dan kom ik op 26,5 = 27.

Als ik dus de aanvoertemp omlaag breng naar zeg 26 graden, dan kom ik met dT 5 op 21 graden, terwijl ik 21,5 vraag, dus dat kan niet, dus dan moet ik dT omlaag zetten naar 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Just_A_User schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

En wat doe je dan met de dT? Want ik heb dat dus nu, huis is opgewarmd, en pomp staat sinds een paar uur stil. De stooklijn staat op 27 graden. Wellicht dat ik die kan verlagen tot 26 of misschien wel 25, maar de temp van de stooklijn minus de dT moet iets hoger zijn dan de gewenste temperatuur toch?

Oftewel, als ik met 27 graden het huis warm krijg, en mijn wenstemp is 21,5 en mijn dT is 5, dan kom ik op 26,5 = 27.

Als ik dus de aanvoertemp omlaag breng naar zeg 26 graden, dan kom ik met dT 5 op 21 graden, terwijl ik 21,5 vraag, dus dat kan niet, dus dan moet ik dT omlaag zetten naar 4?
Het rendement van een Altherma 3 fluctueert niet zo veel bij aanvoertemp. van 25 / 26 / 27 Gr.C. en in dit gebied kom je idd snel in de knoei met dT. In het onderste temperatuurgebied dus vooral letten op pendelen / lange runs.

In de hogere gebieden (temperaturen) gaat het rendement wel harder onderuit -> optimalisatie temperatuur meer gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Sparky schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Het rendement van een Altherma 3 fluctueert niet zo veel bij aanvoertemp. van 25 / 26 / 27 Gr.C. en in dit gebied kom je idd snel in de knoei met dT. In het onderste temperatuurgebied dus vooral letten op pendelen / lange runs.

In de hogere gebieden (temperaturen) gaat het rendement wel harder onderuit -> optimalisatie temperatuur meer gewenst!
Is daar ergens informatie over te vinden ?
Vanmiddag de stooklijn 1 graad lager gezet (gewoon in de app) en het stroomverbruik halveerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Ik ben vol op bezig met het fine tunen van mijn installatie,

kan ik ergens vinden wat voor mijn Pomp de (ebla09d3w1) aan minimale compressorvermogen moet kwijtkunnen in mijn afgifte systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Enzoz89 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:54:
Ik ben vol op bezig met het fine tunen van mijn installatie,

kan ik ergens vinden wat voor mijn Pomp de (ebla09d3w1) aan minimale compressorvermogen moet kwijtkunnen in mijn afgifte systeem.
Helaas kan ik je daar niet aan helpen, wel dat meestal gerekend wordt met ca. 1/3 van het maximum vermogen, in jouw geval dus minimaal ~3kW

Mijn 6kW systeem (zie sig) verbruikt minimaal 300W en de pomp terug kan tot 6,5l/min.
In praktijk staat 'ie dan te dansen tussen 300-500W en de pomp tussen 6,5 en 7 bij een COP rondom 6:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zb2jqiKfw1WLaQduC9zaFvc8Rz4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VneHMyQXq33lnyJzcIHDawHk.png?f=fotoalbum_large
Dit vertaald zich dan naar een goeie 2kW warmteproductie; dat is weer ongeveer de 1/3 van het maximaal vermogen waarover men meestal spreekt als minimum.
Ik denk dus te zien dat 'ie het een beetje moeilijk heeft om zo laag te blijven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
smaij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Is daar ergens informatie over te vinden ?
Vanmiddag de stooklijn 1 graad lager gezet (gewoon in de app) en het stroomverbruik halveerde.
Ik heb er geen info over vanuit Daikin maar zelf wat gespeelt met de instellingen. Toevallig vorige week de stooklijn ook 1 Gr.C. lager gezet met een (tijdelijk) flink lager verbruik tot gevolg. In ons geval (dikke betonvloer met vloerverwarming) was het waarschijnlijk vanwege de relatief hoge temp. van de vloer. De dagen erna was het verbruik namelijk weer redelijk vergelijkbaar met de vorige stooklijn.

@RonJ schreef een paar bladzijden terug ook zoiets (kopie van tekst) -> "Hij lijkt ergens tussen 28 en 30 het fijnst te vinden. Dan maakt ie bij dit weer hier geen 24/7 run meer, maar een wat kortere met weliswaar een iets hoger verbruik, maar ook een fors hogere COP. Dat hogere verbruik maakt ie dan meer dan goed door overdag een paar uur uit te gaan. Nadeel is dan wel dat de vloer weer afkoelt, dus die paar % minder stroomverbruik kost je wel een stukje comfort als je overdag thuis (of in mijn geval, beneden) bent."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij draait! Deze middag cv uit en wp aan!

Ik heb een stuk nieuwe vloerverwarming. Ik krijg het ding niet zo ver dat ie 24 uur lang 25 graden water maakt en rondpompt. Dag2 moet aanvoer naar 30 etc. 35 en 40 en erna elke dag 5 graden omlaag weer.

Sww tank is wel gelukt die is 56 graden gelukkig.

Iemand de fijne/juiste settings voor het opstookprotocol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRs_vEbnu_qiilhtSBp1zBUzu8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIejYDsMyXQPG68ejsFWNh2a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMT4iKJvAA_pP2ZTBI-brGZvnV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ap9rWtq9buDjoD5XYNaqtjF4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFFESHDmlY7Egmu3GUlZonOoBvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbIBkmtDHkrlXQ237zQsiDED.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
PCJR schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:13:

Ik heb een stuk nieuwe vloerverwarming. Ik krijg het ding niet zo ver dat ie 24 uur lang 25 graden water maakt en rondpompt. Dag2 moet aanvoer naar 30 etc. 35 en 40 en erna elke dag 5 graden omlaag weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet zo simpel als je weersafhankelijke regeling vast zetten op 1 temperatuur.. overigens nog maar de vraag of er ooit meer dan 35 doorheen gaat komen zodra je naar normaal verbruik gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je naar installateurs mode gaat, zit er ergens een optie om opstook protocol te doen. Volgens mij negeert hij dan alle andere stooklijn instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op woensdag 1 november 2023 @ 06:33:
[...]

Als je naar installateurs mode gaat, zit er ergens een optie om opstook protocol te doen. Volgens mij negeert hij dan alle andere stooklijn instellingen.
Deze optie heeft als nadeel dat er geen sww mogelijl is, zei de monteur hier.

Ik heb nu idd vaste temperatuur, en t ding loopt nu wel. De kou is de vloer uit ( heb nu voor t eerst verwarming weer aan in huis).

Wel onstabiel...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WtupbuHAYTa1tsvyYmltmR5Ox4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqyt3ZHwlSDsU6gxKT8alIKC.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag2; welke deltaT voor nu even constant te stoken?
Vraag3; waarom krijg ik vaak de vraag/optie om systeem opnieuw op te starten na wijzigen van een setting? Als ik dat niet doe, is de setting anyway gewijzigd als ik dan weer kijk dus moet dat rebooten steeds?

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 01-11-2023 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Shifty-PK schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

[...]

Heeft iemand meer toelichting over de werking van Beperkt/toegestaan/alleen SWW. In de google docs en handleiding zie ik zo snel dit veel helderheid.

En waar staat de instelling van het meedraaien van de BUH bij vloerverwarming?
Het lijkt me haast niet, die is vorige zomer nog los geweest en er was geen enkele vervuiling te zien.

Ik ga vanavond nog even met de warmtebeeldcamera de verwarming bekijken, want bij het het inschakelen van de verwarming gisteravond heb ik zowel aan als afvoer gevoeld en die waren beide warm. Dus mogelijk toch verkeerd om aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Helaas kan ik je daar niet aan helpen, wel dat meestal gerekend wordt met ca. 1/3 van het maximum vermogen, in jouw geval dus minimaal ~3kW

Mijn 6kW systeem (zie sig) verbruikt minimaal 300W en de pomp terug kan tot 6,5l/min.
In praktijk staat 'ie dan te dansen tussen 300-500W en de pomp tussen 6,5 en 7 bij een COP rondom 6:
[Afbeelding]
Dit vertaald zich dan naar een goeie 2kW warmteproductie; dat is weer ongeveer de 1/3 van het maximaal vermogen waarover men meestal spreekt als minimum.
Ik denk dus te zien dat 'ie het een beetje moeilijk heeft om zo laag te blijven!
Wat een mooie grafieken.

Wel grappig, wat je benoemt over jouw systeem lijkt heel erg op wat ik waarneem. Ik zie mooie continue 24-uurs runs waarbij het verbruik rond de 325 watt zit.

Laat jij hem ook 24 uur draaien?

Mijn totaalverbruik op een dag is voor verwarming volgens het schermpje op de Altherma (ik heb geen fancy Espaltherma) zo'n 7-8 kWh.

Blauw is compressor (samen met de koelkast die soms aanslaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GIo73lrqPgO9DXDANDcxm1PQd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dY6QwlE2SnUfRWBsuL5lFJC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:18:
[...]

Wat een mooie grafieken.

Wel grappig, wat je benoemt over jouw systeem lijkt heel erg op wat ik waarneem. Ik zie mooie continue 24-uurs runs waarbij het verbruik rond de 325 watt zit.

Laat jij hem ook 24 uur draaien?

Mijn totaalverbruik op een dag is voor verwarming volgens het schermpje op de Altherma (ik heb geen fancy Espaltherma) zo'n 7-8 kWh.

Blauw is compressor (samen met de koelkast die soms aanslaat):

[Afbeelding]
Ja, in principe mag 'ie 24/7 draaien en met de huidige stooklijn lijkt 'ie ook netjes het huis precies warm te houden. Alleen als ik zelf ga lopen hannesen (PicoBello BV!) dan stopt 'ie totdat de temperatuur een halve graad onder het setpoint komt.

Mijn dagverbruik verwarming is op dit moment 9-10kWh, met daarboven nog zo'n 1.8kWh voor warm water.

Voor de vergelijking: ons huis is uit 2004, goed geïsoleerd volgens de normen van toen en we hebben ca. 700m3 inhoud te verwarmen. De vloerverwarming is eigenlijk bijverwarming (buizen HoH 20cm!) en zo'n beetje alle radiatoren zijn theoretisch ongeschikt voor LVT ;) Alleen de keuken en zolder hebben T22 paneeltjes. Verder beneden T11 en boven T10 (!) panelen, en alles staat maximaal open.
Ik heb een buffervat laten plaatsen zodat de flow door de panelen maximaal kan blijven, dat geeft de beste thermische afgifte (ten koste van dT en efficiëntie uiteraard); in de VV zit toch de bulk van het water en dat mixt dan weer samen in die buffer zodat de totale dT niet te laag wordt.

Daarnaast zit er nog een installatiefout in het systeem, de open verdeler voor VV met eigen circulatiepomp moet er nog uit. Desondanks ben ik best tevreden dat het al zo goed werkt *met* fouten in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 05:36:
Even een vraagje.
Vannacht heeft de legionellarun plaats gevonden. Tegelijk vond mijn thermostaat het ook weer nodig dat de vloerverwarming weer aansloeg. Nu loopt het systeem dankzij de tips die hier langskomen al veel stabieler maar na de legionellarun heeft hij toch even een uurtje behoorlijk gependeld.

[Afbeelding]

Als ik het (naar mijn idee) logisch beredeneer dan lijkt dit me bijna niet te voorkomen doordat na zo'n desinfectie run de retourtemperatuur nog dusdanig hoog is dat de boel meteen afslaat. Of gaat mijn logica hier ergens mank?

Eigenlijk zou de enige oplossing dus zijn om na de legionellarun eerst te wachten tot de boel is afgekoeld en dan pas weer te verwarmen.

Of hebben jullie dit gependel op een andere manier weg gekregen?

Update:

Nu ik iets verder kijk lijkt het gependel exact samen te hangen met de periode dat de BUH heeft aangestaan om het water dat laatste duwtje naar de 60 graden te geven. De 'I/U operation mode' stond op 'Heating + DHW'. Het lijkt er dus op dat de warmtepomp gewoon vrolijk door wilde gaan met het verwarmen van de vloeren maar dat de Ta en de Tr door de BUH in de war zijn geschopt. Ik ben benieuwd of dit gependel dus niet voor zal komen als het water zijn dagelijkse run naar 48 graden doet (waar de BUH dus geen rol in heeft).
Heb vandaag een normale dwh run gehad en tegelijkertijd was er ook warmtevraag van de thermostaat. In dit geval leide het niet tot bovenstaand pendelgedrag. Ik denk dus dat het pendelen in mijn vorige post kwam doordat de BUH natuurlijk niet in 1x koud is en daarom de boel eerst moet afkoelen voordat er weer een werkbare uitgangspositie is. Dus nu eens kijken of ik hier iets aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:46:
[...]

Ja, in principe mag 'ie 24/7 draaien en met de huidige stooklijn lijkt 'ie ook netjes het huis precies warm te houden. Alleen als ik zelf ga lopen hannesen (PicoBello BV!) dan stopt 'ie totdat de temperatuur een halve graad onder het setpoint komt.

Mijn dagverbruik verwarming is op dit moment 9-10kWh, met daarboven nog zo'n 1.8kWh voor warm water.

Voor de vergelijking: ons huis is uit 2004, goed geïsoleerd volgens de normen van toen en we hebben ca. 700m3 inhoud te verwarmen. De vloerverwarming is eigenlijk bijverwarming (buizen HoH 20cm!) en zo'n beetje alle radiatoren zijn theoretisch ongeschikt voor LVT ;) Alleen de keuken en zolder hebben T22 paneeltjes. Verder beneden T11 en boven T10 (!) panelen, en alles staat maximaal open.
Ik heb een buffervat laten plaatsen zodat de flow door de panelen maximaal kan blijven, dat geeft de beste thermische afgifte (ten koste van dT en efficiëntie uiteraard); in de VV zit toch de bulk van het water en dat mixt dan weer samen in die buffer zodat de totale dT niet te laag wordt.

Daarnaast zit er nog een installatiefout in het systeem, de open verdeler voor VV met eigen circulatiepomp moet er nog uit. Desondanks ben ik best tevreden dat het al zo goed werkt *met* fouten in het systeem.
Ik kom dus niet aan die 24 uur, want hij is gisteren ergens gestopt, want temperatuur was bereikt, en dan koelt ie terug af naar 21 graden, en hij is net weer gestart. Nu voelt het hier dus 'koud', want hij begint dus op 21 graden te stoken, en hij gaat dan door naar 22, en die ene graad maakt best veel uit (al kan dat ook in mn hoofd zitten natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Gisteren stooklijn op -1 gedaan via de app met dit als gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPCD_np0ErWreuNEkDfrOkISlAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTggmnx6XkAYbiHZxHvzpq5a.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het weer op 0 gezet en kijken hoe het nu gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:45:
[...]

Ik kom dus niet aan die 24 uur, want hij is gisteren ergens gestopt, want temperatuur was bereikt, en dan koelt ie terug af naar 21 graden, en hij is net weer gestart. Nu voelt het hier dus 'koud', want hij begint dus op 21 graden te stoken, en hij gaat dan door naar 22, en die ene graad maakt best veel uit (al kan dat ook in mn hoofd zitten natuurlijk).
Ik ook niet hoor. Het is gewoon domweg nog niet koud genoeg buiten. Heb de thermostaat op 19 staan en af en toe slaat hij een uurtje aan (met een awt van 26 graden met delta 3) om daarna de rest van de dag weer uit te staan. Natuurlijk is de vloer niet echt warm maar dat vind ik persoonlijk geen probleem (lang leve de pantoffels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:07:
Gisteren stooklijn op -1 gedaan via de app met dit als gevolg.

[Afbeelding]

Heb het weer op 0 gezet en kijken hoe het nu gaat.
Hoe bedoel je stooklijn op -1 gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
PCJR schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:14:
[...]

Hoe bedoel je stooklijn op -1 gedaan?
In de Daikin app kun je temperatuur instellen. Staat standaard op 0 en dat kan naar - of +.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:15:
[...]

In de Daikin app kun je temperatuur instellen. Staat standaard op 0 en dat kan naar - of +.
Ik krijg de onecta helemaal nog niet gekoppeld met t apparaat... blijft hangen in het stapje AP aanzetten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb zelf zitten rommelen aan
  1. stooklijn: de basis voor de temperatuur van het aanvoerwater van de VV en radiatoren
  2. delta(T), dus de instelling in hoeveel warmte ik wil dat er wordt afgegeven
  3. modulatie: hoever mag de machine mijn stooklijn manipuleren (naar boven & naar beneden) om delta(T) waar te maken
  4. overregeling: hoeveel warmer mag het aanvoerwater worden als (extra) afwijking boven de gevraagde stooklijn
Als ik het allemaal goed begrijp is de modulatie een 'simpele' berekening op basis van ingestelde vraagtemperaturen samen met de afstand tot de huidige kamertemperatuur. Dit zie ik ook terug in een structureel lagere aanvoertemperatuur dan ingesteld rondom de vraagtemperatuur van 21°C in de kamer.
Deze instelling heb ik beperkt tot 5°C om te voorkomen dat de gevraagde aanvoertemperatuur te laag gaat; ik weet zeker dat mijn afgiftesysteem de warmte dan niet kan afgeven. Om diezelfde reden heb ik mijn delta(T) op 4°C gezet.

De overregeling is er dan voor om de water aanvoertemperatuur tijdelijk te verhogen om te voorkomen dat delta(T) te laag zou worden als er blijkbaar weinig warmteafgifte is. Dit kan natuurlijk nooit heel lang duren; als die warmte echt niet afgegeven kan worden dan blijft de aanvoertemperatuur oplopen en zal het systeem alsnog stoppen. Deze overregeling maakt bij mij veel uit, op 1°C is het pendelen, bij 3°C of hoger gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:22:
[...]

Ik heb zelf zitten rommelen aan
  1. stooklijn: de basis voor de temperatuur van het aanvoerwater van de VV en radiatoren
  2. delta(T), dus de instelling in hoeveel warmte ik wil dat er wordt afgegeven
  3. modulatie: hoever mag de machine mijn stooklijn manipuleren (naar boven & naar beneden) om delta(T) waar te maken
  4. overregeling: hoeveel warmer mag het aanvoerwater worden als (extra) afwijking boven de gevraagde stooklijn
Als ik het allemaal goed begrijp is de modulatie een 'simpele' berekening op basis van ingestelde vraagtemperaturen samen met de afstand tot de huidige kamertemperatuur. Dit zie ik ook terug in een structureel lagere aanvoertemperatuur dan ingesteld rondom de vraagtemperatuur van 21°C in de kamer.
Deze instelling heb ik beperkt tot 5°C om te voorkomen dat de gevraagde aanvoertemperatuur te laag gaat; ik weet zeker dat mijn afgiftesysteem de warmte dan niet kan afgeven. Om diezelfde reden heb ik mijn delta(T) op 4°C gezet.

De overregeling is er dan voor om de water aanvoertemperatuur tijdelijk te verhogen om te voorkomen dat delta(T) te laag zou worden als er blijkbaar weinig warmteafgifte is. Dit kan natuurlijk nooit heel lang duren; als die warmte echt niet afgegeven kan worden dan blijft de aanvoertemperatuur oplopen en zal het systeem alsnog stoppen. Deze overregeling maakt bij mij veel uit, op 1°C is het pendelen, bij 3°C of hoger gaat goed.
Toch nog iets wat ik niet snap. Gisteren heeft ie uuuuurenlang verwarmd, en dat heeft ie gedaan met een verbruik van ergens rond de 350 watt. Vandaag echter, werd het binnen weer 21 graden, en dan gaat ie verwarmen, maar ineens verbruikt ie bijna het dubbele, bij dezelfde instellingen. Ik ben er dus niet meer aangekomen nadat ik 27, 35, dT 5 had ingevoerd.

Waarom nu ineens het dubbele verbruik terwijl het niet kouder is dan gisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Just_A_User schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:35:
[...]

Toch nog iets wat ik niet snap. Gisteren heeft ie uuuuurenlang verwarmd, en dat heeft ie gedaan met een verbruik van ergens rond de 350 watt. Vandaag echter, werd het binnen weer 21 graden, en dan gaat ie verwarmen, maar ineens verbruikt ie bijna het dubbele, bij dezelfde instellingen. Ik ben er dus niet meer aangekomen nadat ik 27, 35, dT 5 had ingevoerd.

Ik heb zelf sinds ik de boel 24/7 laat draaien niet meer echt lager gezien dan 350 watt.

Heb gezien dat wanneer er een langere periode tussen de runs zat, er na de "pauze" hoger verbruik was.

Koude vloer? Afgekoeld water in de vloerverwarming? Beiden? Kan me zo voorstellen dat hij dan meer energie in het water/de vloer moet stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:35:
[...]

Hij kon het blijkbaar kwijt in je vloer en gisteren niet. De flow past hij automatisch aan. Rond de 350 watt is wel het minimale vermogen. Paar uur op 700 watt draaien is ook prima toch?
Als je het te warm vind binnen dan je stooklijn nog iets verder omlaag doen.

Elke dag is toch anders. Regen wind en zon zijn naast temperatuur ook van belang. Vanmiddag was het weer warm en stond de zon bij ons op het huis. Verwarming heeft vandaag amper aangestaan en ging uiteindelijk heel even pendelen en daarna uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
smaij schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:58:
[...]

Hij kon het blijkbaar kwijt in je vloer en gisteren niet. De flow past hij automatisch aan. Rond de 350 watt is wel het minimale vermogen. Paar uur op 700 watt draaien is ook prima toch?
Als je het te warm vind binnen dan je stooklijn nog iets verder omlaag doen.

Elke dag is toch anders. Regen wind en zon zijn naast temperatuur ook van belang. Vanmiddag was het weer warm en stond de zon bij ons op het huis. Verwarming heeft vandaag amper aangestaan en ging uiteindelijk heel even pendelen en daarna uit.
Oh ja, 700 watt is nog steeds minder dan de helft dan de 1.9 kWh per uur die het was. Ik snap prima dat hoe kouder het wordt buiten, hoe meer vermogen hij gaat vragen om een en ander op temperatuur te krijgen, maar ik vroeg me gewoon af waar dat verschil door werd veroorzaakt. Kijk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zfsmpp1.png

Dit is vanaf 0.00u vannacht. Je ziet dat er eerst urenlang niks gebeurde, maar toen hij weer op 21 graden kwam begon ie weer, en dan zie je dus dat ie na 16u strak op 625 zat, dan krijg je die piek (dat is water opwarmen want dochtertje is in bad geweest), om vervolgens 'nu' weer rond die 385 te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-08 17:24
[quote]RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:07:

[...]

Dat is een bekende/hier eerder besproken bug in de firmware. Als je de unit/groep/werkschakelaar even uit (zet m dan eerst uit in de app/op de thermostaat) en weer aanzet is het opgelost en gaat het scherm wel weer netjes uit.

[...]

Thanks! had ook al even gemaild met Daikin. Kon ook aan het wegvallen van wifi verbinding liggen. Had erg slecht bereik in de schuur en heb nu wifi mesh kit aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
smaij schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:15:
[...]

Als er een nieuwe firmware beschikbaar is krijg je daar wel een melding van. (Bij mij althans)
Ik zit op versie 7.1.0 dus dat zou betekenen dat jij dat niet hebt of deze versie niet voor jouw apparaat geschikt is ?
Heb de installateur gebeld en die gaat langskomen met een usb stick voor een update te installeren. Gisteren is de warmtepomp echter vanzelf teruggesprongen naar wintertijd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aSskciGqaUWkuI0700Hm-kH0Img=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCLaOiyiYvKtXTNXV61lbBmj.jpg?f=fotoalbum_large

Opstookprotocol tuft nu aardig. 6 groeps open en stuk of 5 rads op de 1e verdp. Aanvoer staat op 27gr. Vandaag naar 33gr.

Dat geschommel in wattage is normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
PCJR schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:04:
[Afbeelding]

Opstookprotocol tuft nu aardig. 6 groeps open en stuk of 5 rads op de 1e verdp. Aanvoer staat op 27gr. Vandaag naar 33gr.

Ik denk dat dat komt door je radiatoren, en je ingestelde stooklijn met dT. Een overshoot configureren zou wellicht kunnen helpen.
Vloerverwarming heeft een lagere dT (3-5) dan radiatoren (8-10) zover ik dat weet (ik heb enkel vv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smaij schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:13:
[...]

Ik denk dat dat komt door je radiatoren, en je ingestelde stooklijn met dT. Een overshoot configureren zou wellicht kunnen helpen.
Vloerverwarming heeft een lagere dT (3-5) dan radiatoren (8-10) zover ik dat weet (ik heb enkel vv)
Ah ok. Momenteel staat werkingmodus op aanvoertemp en die is dus vast op 33 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:35:
[...]

Ah ok. Momenteel staat werkingmodus op aanvoertemp en die is dus vast op 33 nu.
Wat betreft hoge cop halen...op de vv verdeler kan ik flow per groep instellen, staat allemaal vol open, alles zowat 3 l/min. Is t beter om die te knijpen tussen 1-2 l/min zoals in het ontwerp van de vv staat? (Uiteindelijk moet ik de retour temps per groep laag en hetzelfde krijgen denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:04:
[Afbeelding]

Ik vroeg mij hetzelf af, en ervaar dat ook bij mij. Normaal vvw + 1 radiator (werkkamer). Maar vandaag op kantoor, dus radiator dicht. Maar ook vandaag zie ik het terug in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:41:
[...]

Ik vroeg mij hetzelf af, en ervaar dat ook bij mij. Normaal vvw + 1 radiator (werkkamer). Maar vandaag op kantoor, dus radiator dicht. Maar ook vandaag zie ik het terug in de grafiek.
Jeetje wat een verschil in vermogen, je ziet duidelijk waar aanvoer van 27 naar 33 is gegaan. De buitenunit moet nu ook wel met volle kracht tegen windkracht 6 inblazen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQyqpYbQXhjKCrmdQ8ehmDCAHU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VF0CrWdiUtUx4bV6kKAZRy8a.jpg?f=fotoalbum_large

Die pieken is volgende mij even het sww vat geweest, van eco naar comfort...

[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 02-11-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
In de categorie hoge COP - Eigenlijk kijk ik nooit naar de COP, maar geinspireerd door mensen hier in het forum ben ik maar eens even gaan inventariseren.
Nu blijk ik volgens het apparaat zelf over oktober een COP te hebben gedraaid van 7. Opgenomen elektrisch vermogen 25 kWh en geproduceerde warmte 174 kWh. Volgens mij kan dit nooit kloppen toch? Al gebruik ik mijn pomp niet voor SWW en heb ik mijn BUH helemaal uit staan (stroom er af). Iemand hier iets zinnigs over te zeggen?

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Vandaag thuis blijven werken, kon ik even mooi WP in de gaten houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbcjzF9pQu769AcY3N0RibrBIYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1J5371C2HE10jaHfRZ5SAgvM.jpg?f=fotoalbum_large

laagste verbruik dat ik zag was 309 watt, maar gemiddeld tussen de 350 en 400.

Aanvoer was 29 graden volgens de app. Daar had ik het nog bewust op -1 gedaan.

Mijn settings:

27graden bij 18
35 graden bij -10
Delta: 4

Pagina: 1 ... 54 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma