Acties:
  • 0 Henk 'm!
Impstoker schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:15:
Ik merk vandaag dat het niet snel warmer wordt dan 20C in terwijl de thermostaat voor het eerst op 21 staat.
De stooklijn staat standaard ingesteld, en de uitvoer temperatuur is nu 38C.
Tot nu toe werd het prima 20C in huis met aanvoer temp van 38C, de warmtepomp stond dan mooi de hele dag te pruttelen. Heel oktober COP van 3,8. (Matig geïsoleerde oude vrijstaande woning).

Wat moet ik veranderen om te zorgen dat het wat sneller warmer wordt in huis? De stook lijn aan de rechterkant wat omhoog zetten? Dat zorgt dan voor een wat hogere aanvoer temperatuur al bij een buitentemp van 15C.
Of moet ik iets anders doen?

En waarom kan je los de aanvoertemp instellen op de binnenunit? Doet hij dit dan tijdelijk onafhankelijk van de stooklijn?

[Afbeelding]
Ik mis wat informatie. Wat is je afgiftesysteem en hoe staat je delta-T ingesteld?

De aanvoertemp op de binnenunit (en in de app onder t advanced operations menu) is een + of - ten opzichte van de stooklijn. Zo kan je iets makkelijker experimenteren met een wat hogere of lagere stooklijn. Maar denk bijvoorbeeld ook aan afwijkende dag waar je huis vol met visite zit waardoor je misschien een dagje wat lager wil stoken (of juist hoger, als er continu kinderen van binnen naar buiten en weer terugvliegen bijv.)

Een warmtepomp, zeker als die "strak" laag/zuinig staat afgesteld en je vloerverwarming hebt, is niet heel goed in het snel verwarmen van de ruimte. Dus als jij de thermostaat van 20 naar 21 zet moet je niet zoals bij een CV verwachten dat het een uur later ook 21 is, dat kan echt wel even duren.

Dit kan je idd versnellen door de stooklijn wat te verhogen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

arnoldniessen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:33:
Maar even een belangrijke waarschuwing: het is geen communicatiekabel, het is een 230V voorziening met een extra signaal-draad. Dus als je veilig wilt werken in de binnen-unit voor bv ESPAltherma, moet je de buiten-unit spanningsvrij maken! De hybride heeft een stekker maar die voedt alleen de gasketel. De all-E heeft (denk ik) geen stekker binnen.
De all-E kan zeker een eigen stekker hebben. Op het mainboard kun je er voor kiezen om de binnen- en buitenunit te bridgen. Ik heb er zelf voor gekozen om de buitenunit een eigen groep en eigen (grond)kabel te geven. Als ik aan de binnenunit werk kan ik dus binnen gewoon de stekker eruit trekken om de unit spanningsloos te maken. De buitenunit blijft dan stroom houden. Daarnaast heb je ook nog een tweede stekker voor de BUH. Dat stroomcircuit is volledig gescheiden van het mainboard en wordt uitsluitend geschakeld via relais. Je kunt in theorie dus veilig werken aan het mainboard als de BUH nog is aangesloten.

In een meer brede context is het natuurlijk wel altijd verstandig om even door te meten of ergens nog spanning op staat, alvorens er werkzaamheden op uit te voeren. Dat kan heel makkelijk met een simpele contactloze voltdetector bijvoorbeeld.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:53
RonJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:
[...]

Ik mis wat informatie. Wat is je afgiftesysteem en hoe staat je delta-T ingesteld?

De aanvoertemp op de binnenunit (en in de app onder t advanced operations menu) is een + of - ten opzichte van de stooklijn. Zo kan je iets makkelijker experimenteren met een wat hogere of lagere stooklijn. Maar denk bijvoorbeeld ook aan afwijkende dag waar je huis vol met visite zit waardoor je misschien een dagje wat lager wil stoken (of juist hoger, als er continu kinderen van binnen naar buiten en weer terugvliegen bijv.)

Een warmtepomp, zeker als die "strak" laag/zuinig staat afgesteld en je vloerverwarming hebt, is niet heel goed in het snel verwarmen van de ruimte. Dus als jij de thermostaat van 20 naar 21 zet moet je niet zoals bij een CV verwachten dat het een uur later ook 21 is, dat kan echt wel even duren.
Dankjewel voor je reactie. _/-\o_
Afgite systeem radiators, flink bemeten nieuwe radiators. Delta-T is 10C. (Ik begrijp niet zo goed wat de Delta-T betekent.
Dan ga ik nu even proberen met die Advanced Operations Offset of het warmer wordt met +2C ofzo.

Ik ben al zeker 3 uur verder en 21C wordt nog niet gehaald. Ik denk dat er toch wat warmer water door de radiators moet om het warmer te maken. Ik ga eerst proberen met die Offset hoe het is, maar hoe zou ik de stooklijn evt moeten aanpassen om vanaf onder de 10C wat water aanvoer water te krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door Impstoker op 26-10-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanswammen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02 22:26
Ik weet niet of je ventilators op je radiatoren hebt zitten, maar dat ook nog een flink stuk helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Impstoker schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Dankjewel voor je reactie. _/-\o_
Afgite systeem radiators, flink bemeten nieuwe radiators. Delta-T is 10C. (Ik begrijp niet zo goed wat de Delta-T betekent.
Dan ga ik nu even proberen met die Advanced Operations Offset of het warmer wordt met +2C ofzo.
Dan zit je (zeker als je aangeeft dat het isolatieniveau niet super is) op een hele redelijke stooklijn. Probeer inderdaad even het optimum te vinden met de offset en daar dan je stooklijn op aan te passen. Hou er rekening mee dat dit echt even tijd kost, dus geef een gewijzigde instelling even een (halve) dag de tijd om effect te sorteren.

Het helpt ook niet dat het weer zo wisselvallig is momenteel, je kan de dagen qua temperatuur, neerslag en zoninstraling (wat ook best wat doet op een dag) momenteel niet echt lekker met elkaar vergelijken. Ik heb zelf nog wat de overregeling setting icm de stooklijn gespeeld afgelopen maandag. Maar ik kan nu eigenlijk nog niet echt een conclusie trekken over wat nou goed is omdat de dagen zoveel verschillen qua weerbeeld.

Voor de (nieuwe) eigenaren in dit topic die de komende weken en maanden ;) aan de slag gaan met afstellen, ik heb eerder eens een how-to altherma afstellen gepost. Daarin zat ook onderstaande handige cheatsheet uit de daikin handleiding om te helpen het optimum te vinden in alle dimensies van een stooklijn. Dat maakt het een stuk makkelijker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_OzVB0alkNFiHWe3mwdkFZcOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrfbWsBgS5z-S3YV67TvyCGLRYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ37E4IjAqcKDOdXaFx2hU3L.jpg?f=fotoalbum_large
Impstoker schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Ik ben al zeker 3 uur verder en 21C wordt nog niet gehaald. Ik denk dat er toch wat warmer water door de radiators moet om het warmer te maken. Ik ga eerst proberen met die Offset hoe het is, maar hoe zou ik de stooklijn evt moeten aanpassen om vanaf onder de 10C wat water aanvoer water te krijgen?
Dat is precies wat ik bedoelde, een warmtepomp is geen CV en is vooral goed in warmhouden en niet in snel de massa opwarmen. Als je een zo zuinig mogelijke stooklijn/afstelling wil betekend dit ook dat je niet meer even snel kan opwarmen. De mijne doet er gerust meer dan een halve dag over om van 20 naar 21 te gaan. Wil je dit wel (tot op zekere hoogte) kunnen, dan moet de stooklijn wat verder omhoog ten kostte van het rendement/verbruik.

Qua aanpassing, zie plaatje hierboven.

DT=10 staat helemaal goed voor gewone radiatoren. Tenzij je radiatoren met boosterfans hebt, dan kan je het afgiftesysteem beter op de "fancoil" modus zetten op je binnenunit.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 26-10-2023 14:01 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
Hallo,

Iemand een idee hoe het kan dat de binnenunit (op het display) 28 graden voor de uitgaande watertemperatuur voor verwarring aangeeft, maar dat als ik dat meet met een (professionele) infrarood camera, deze 33 graden aangeeft bij binnenkomst in huis?

Ik heb nog een overshoot van 2 graden, dus dan zou het in theorie 30 graden kunnen zijn.

Of is de 28 graden op het display van de binnenunit slechts de waarde die wordt teruggeven vanuit de instelling in de weersafhankelijke curve? En dus niet de werkelijke uitstroom temperatuur ?

Bij het overzicht van de sensoren staat 29 graden als uitstroom temperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 26-10-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:29:
Hallo,

Iemand een idee hoe het kan dat de binnenunit (op het display) 28 graden voor de uitgaande watertemperatuur voor verwarring aangeeft, maar dat als ik dat meet met een (professionele) infrarood camera, deze 33 graden aangeeft bij binnenkomst in huis?

Ik heb nog een overshoot van 2 graden, dus dan zou het in theorie 30 graden kunnen zijn.

Of is de 28 graden op het display van de binnenunit slechts de waarde die wordt teruggeven vanuit de instelling in de weersafhankelijke curve? En dus niet de werkelijke uitstroom temperatuur ?

Bij het overzicht van de sensoren staat 29 graden als uitstroom temperatuur.
Bij een overshoot van 2 graden zal ie met dit weer al snel wat hoger zitten, dus die 29 klopt wel denk ik. De 28 die je op het display ziet is idd het "kale" setpoint vanuit de WAR-curve, dus ex de overregeling.

Het probleem hier is de "emissiviteit" en "reflectiviteit" van de IR-straling die je infrarood camera meet. Op glimmende metalen buizen/verdelers meet ie daardoor een te hoge waarde. Probeer maar eens een stukje schilderstape op het te meten oppervlak te plakken en dan na een minuut of 5 opnieuw te kijken/meten.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 26-10-2023 14:58 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
RonJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:52:
[...]

Bij een overshoot van 2 graden zal ie met dit weer al snel wat hoger zitten, dus die 29 klopt wel denk ik. De 28 die je op het display ziet is idd het "kale" setpoint vanuit de WAR-curve, dus ex de overregeling.

Het probleem hier is de "emissiviteit" en "reflectiviteit" van de IR-straling die je infrarood camera meet. Op glimmende metalen buizen/verdelers meet ie daardoor een te hoge waarde. Probeer maar eens een stukje schilderstape op het te meten oppervlak te plakken en dan na een minuut of 5 opnieuw te kijken/meten.
Hoi Ron,
Dat over die reflectie dacht ik dus ook. Daarom heb ik op alle buizen al tape geplakt voor de meting. Maar vreemd genoeg blijft het grote verschil…. Dus hoe kan dit nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjanvdzwaag schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Hoi Ron,
Dat over die reflectie dacht ik dus ook. Daarom heb ik op alle buizen al tape geplakt voor de meting. Maar vreemd genoeg blijft het grote verschil…. Dus hoe kan dit nu?
Hou je hem wel kort/dichtbij genoeg op de tape dan? En staat er geen emissiviteitscorrectie ingesteld op de camera? Ik denk toch dat het in de camera/sensor zit en zou uitgaan van de waardes op de unit. Die van mijn binnenunit liggen binnen enkele tienden K van wat de geijkte Kamstrup direct onder de unit meet. Die leidingen worden niet magisch weer een paar graden warmer.

In mijn ervaring moet je, ook met tape, de waarden van een IR-camera (ik heb er ook één) vooral relatief tov de omgeving zien en zeker niet als absolute meetwaarden, daar heb je andere meetapparatuur voor.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 26-10-2023 15:16 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:22
vanswammen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
Ik heb onlangs mijn altherma gekoppeld aan Home Assistant. De werking van de WP gaat goed (volgens mij). Hij stookt rustig met wat kleine variaties. Mijn vraag: zijn die variaties (300W per 3 minuten ofzo) raar? Kan ik die nog wegregelen. Of kan ik tevreden zijn met hoe die het doet?
Netter dan bij mij in elk geval, zie mijn detailplaatje van de inverter ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYQ-E148dj2UVcPMbuhHuPorr8Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h08zh0BrqvVjitKDe6b9RKfJ.png?f=fotoalbum_large
Tijdens het verwarmen tot ca. 15:00 hobbelt 'ie op en neer tussen 300W en 500W, maar ook bij het opwarmen van het SWW zie je dat 'ie blijft moduleren. De pompaansturing (pump signal) rammelt vrolijk mee met iedere stijging/daling, maar wel beperkt to telkens +/-1.
Mijn systeem reageert dus tussen zeer dynamisch en overgevoelig op de instantane behoefte.

Als disclaimer: mijn systeem is nog verre van optimaal, er zit nog een open verdeler met pomp in mijn vloerverwarming, die zorgt ervoor dat dT=4 het absolute maximum is op dit moment. Of de metingen zelf verstoord worden weet ik niet, er zit namelijk ook een 50L buffervat in het systeem die eigenlijk de boel een beetje glad zou moeten strijken...

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:55
Wij hebben een 8 kW Altherma 3 (split / staand / 230 liter boiler / vloerverwarming icm pomploze verdeler).
Ik ben de stooklijn aan het checken/optimaliseren en laat de WP nu 24/7 draaien. Geen gependel (ook niet na een warm water run) en hij kruipt uiteindelijk naar een opgenomen vermogen* van iets onder de 260 Watt.
Lager dan 258 Watt heb ik nog niet gezien, herkenbaar voor jullie?

*= Home Wizard inbouw meter in de meterkast (dus totaal opgenomen vermogen binnen-/buitenunit incl. geintegreerde circulatiepomp)

Ik merk op dit moment niet zo veel verschil in totale dagverbruik (=ca. 8-9 kWh zonder tapwater) na wat experimenteren met lagere stooklijn (-1 Gr.C.) en wel/geen nachtverlaging van 2 graden (waardoor de WP een paar uur uit ging) Ondanks het redelijk constante weer in Zuid Holland is het overigens ook wel lastig om hier conclusies uit te trekken -> iedere dag is toch weer iets anders ;-)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Alvast een vraag voor de aankomende winter. Wat levert meer defrost/verlies van de buitenunit op:
- 4 uur lang lang met opgenomen vermogen van 500 Watt draaien
- 1 uur lang met opgenomen van 2.000 Watt draaien

Anders geformuleerd: is er in verhouding meer verlies tgv defrost als de WP er harder aan moet trekken?

[ Voor 8% gewijzigd door Sparky op 26-10-2023 16:05 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:05
Sparky schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:58:
Wij hebben een 8 kW Altherma 3 (split / staand / 230 liter boiler / vloerverwarming icm pomploze verdeler).
Ik ben de stooklijn aan het checken/optimaliseren en laat de WP nu 24/7 draaien. Geen gependel (ook niet na een warm water run) en hij kruipt uiteindelijk naar een opgenomen vermogen* van iets onder de 260 Watt.

*= Home Wizard inbouw meter in de meterkast (dus totaal opgenomen vermogen binnen-/buitenunit incl. geintegreerde circulatiepomp)

Ik merk op dit moment niet zo veel verschil in totale dagverbruik (=ca. 8-9 kWh zonder tapwater) na wat experimenteren met lagere stooklijn (-1 Gr.C.) en wel/geen nachtverlaging van 2 graden (waardoor de WP een paar uur uit ging) Ondanks het redelijk constante weer in Zuid Holland is het overigens ook wel lastig om hier conclusies uit te trekken -> iedere dag is toch weer iets anders ;-)
ik ben benieuwd naar je stooklijn en instellingen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Rainesh schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

ik ben benieuwd naar je stooklijn en instellingen.
Ik ben niet bij de WP momenteel maar het volgende weet ik uit m'n hoofd:
- "Stookpunt" op 26 gr. momenteel (rekent met 12 uur gemiddelde via instellingen WP -> dus wijzigt nauwelijks)
- Delta T is 4 Gr.C. of 5 Gr.C. (heb ik in het voorjaar wat mee gespeeld, nu niet meer gewijzigd)
- Overshoot 4 Gr.C. (daarmee ging pendelen na een warm water run eruit in voorjaar!)
- Pompsnelheid/flow rond de 7 ltr/minuut
- Het is binnen de hele dag 22 Gr.C.*
- Alleen vloerverwarming in een 10-12 cm dikke massieve betonnen vloer
- Er is een houtkachel gekoppeld aan de WP (maar de vloer sinds WP nog niet op hout warm gestookt)

Het was een paar dagen lang 22,5 graden maar ik heb de stooklijn een offset van -1 Gr.C. gegeven (dat scheelt bij ons huis dus 0,5 Gr.C. binnentemperatuur)

*= ik laat WP bewust 24/7 draaien ivm optimalisatie/check (WP halverwege 02-2023 zelf geplaatst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Sparky schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:58:
Herkenbaar, >9kWh verwarming en <2kWh SWW hier in zuid-oost Brabant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9PuAIU3SeMGPlbbBGe7TulGaEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p6dLShNysOX6cOczWQmy4XTx.png?f=user_large
De knik net na 15:00 is SWW naar 53°C en maakt de run af voor een totaal van 11kWh.

* aanvoertemperatuur 28-29°C, dT=4 en zoals te zien 24/7 'stoken'

[ Voor 3% gewijzigd door mawashigeri op 26-10-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Sparky schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Ik ben niet bij de WP momenteel maar het volgende weet ik uit m'n hoofd:
- "Stookpunt" op 26 gr. momenteel (rekent met 12 uur gemiddelde via instellingen WP -> dus wijzigt nauwelijks)
- Delta T is 4 Gr.C. of 5 Gr.C. (heb ik in het voorjaar wat mee gespeeld, nu niet meer gewijzigd)
- Overshoot 4 Gr.C. (daarmee ging pendelen na een warm water run eruit in voorjaar!)
- Pompsnelheid/flow rond de 7 ltr/minuut
- Het is binnen de hele dag 22 Gr.C.*
- Alleen vloerverwarming in een 10-12 cm dikke massieve betonnen vloer
- Er is een houtkachel gekoppeld aan de WP (maar de vloer sinds WP nog niet op hout warm gestookt)

Het was een paar dagen lang 22,5 graden maar ik heb de stooklijn een offset van -1 Gr.C. gegeven (dat scheelt bij ons huis dus 0,5 Gr.C. binnentemperatuur)

*= ik laat WP bewust 24/7 draaien ivm optimalisatie/check (WP halverwege 02-2023 zelf geplaatst)
Wat is de reden dat je hebt gekozen voor een stookpunt met een gemiddelde van 12 uur? Die kom ik weinig tegen hier. De meesten stoken op louter de WAR of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 20:45
hier ben ik ook vol op bezig met het afregelen, heb nog wel erg veel pieken.

aanvoer temp 28C en met een delta T van 3 en WAR uit heb ik hel volgende bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfEPujoU_1U8uVZY74TlNn-rgrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wyK5ctJGSufCZDT8ikRaGTyS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Atomius schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Wat is de reden dat je hebt gekozen voor een stookpunt met een gemiddelde van 12 uur? Die kom ik weinig tegen hier. De meesten stoken op louter de WAR of niet?
Ik had net na de plaatsing (eind 02/2023 met hogere buiten temp.) last van pendelen. De "overshoot optie" had ik nog niet ontdekt/geprobeerd en was wellicht voldoende geweest. Met moduleren (staat overigens ook nog steeds aan) en het 12 uur gemiddelde kreeg ik rust in de regeling en verdween het pendelen tijdens normaal bedrijf. Alleen op warme dagen na een warm water run was de regeling soms wat onrustig met een paar keer pendelen. Na dit alles de overshoot op 4 Gr.C. gezet -> daarna verliep alles naar wens en heb ik de primaire settings dus maar met rust gelaten. _/-\o_ (alleen nog wat gespeeld met de stooklijn)

Buitenunit staat op het Oosten en de temp.sensor komt daardoor 's morgen in de zon. Ik zag daardoor de buitentemp. (=inpunt stooklijn) door de dag heen wat fluctueren. Dat was voor mij de 1e reden om voor het "12 uurs gemiddelde" te kiezen. De 2e reden is een enorm dikke massieve betonnen vloer waar de vloerverwarming in gestort is. (we hebben geen dekvloer). We hebben dus een enorm traag reagerend afgiftesysteem. We gebruikten deze betonvloer voorheen om de warmte te bufferen van de 25 kW houtgestookte kachel (gekoppeld aan de vloerverwarming)

Misschien klopt bovenstaande argumentatie rondom "12 uurs gemiddelde" niet en zijn er andere redenen waarom het nu goed werkt. Ik ben nu wel nieuwsgierig waarom de "12 uurs gemiddelde" bij anderen juist uit staat.... :) (gokje: veel snellere afgiftesystemen????)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
mawashigeri schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:55:
Jawel, daar gaat dus de hoofdaansluiting 4-aderig in vanaf de buitenunit, EN de extra aansluiting voor de booster verwarming. Die laatste ook weer op een eigen groep - bij mij een C16.
Die booster heb ik ingesteld op max. 2kW.
De booster was ik vergeten. Maar des te verraderlijker: als je die stekker loshebt krijgt je nog steeds spanning op de unit van buiten.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
vanswammen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:41:
Ik heb onlangs mijn altherma gekoppeld aan Home Assistant. De werking van de WP gaat goed (volgens mij). Hij stookt rustig met wat kleine variaties. Mijn vraag: zijn die variaties (300W per 3 minuten ofzo) raar? Kan ik die nog wegregelen. Of kan ik tevreden zijn met hoe die het doet?
Ik heb die variaties soms ook. Ik moet nog eens meten of ze de COP nadelig beinvloeden (vermoed van niet) maar het ziet er wel raar uit. Vaak zit hij dan ook aan de bovenkant van de gewenste AWT (wat bij de hybride vervelend is vanwege de overshoot). Lijkt me een regel-bug. Enige manier van wegregelen is wat anderen ook noemen: beetje spelen met AWT instelling.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
DexterDee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:39:
De all-E kan zeker een eigen stekker hebben. Op het mainboard kun je er voor kiezen om de binnen- en buitenunit te bridgen. Ik heb er zelf voor gekozen om de buitenunit een eigen groep en eigen (grond)kabel te geven. Als ik aan de binnenunit werk kan ik dus binnen gewoon de stekker eruit trekken om de unit spanningsloos te maken. De buitenunit blijft dan stroom houden. Daarnaast heb je ook nog een tweede stekker voor de BUH. Dat stroomcircuit is volledig gescheiden van het mainboard en wordt uitsluitend geschakeld via relais. Je kunt in theorie dus veilig werken aan het mainboard als de BUH nog is aangesloten.

In een meer brede context is het natuurlijk wel altijd verstandig om even door te meten of ergens nog spanning op staat, alvorens er werkzaamheden op uit te voeren. Dat kan heel makkelijk met een simpele contactloze voltdetector bijvoorbeeld.
Heb je dan ook een beperktere kabel binnen-buiten (dus zonder 230V)? De signaal-draad zelf voert ook een signaal van (ik dacht) 60V modulerend dus is strikt genomen ook niet aanraakveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 14:12
Zou er hier iemand zo vriendelijk willen zijn de laatste firmware voor het toestel Altherma 3 EHVX08S23EJ6V te plaatsen? Via pm mag ook. Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 06-06 14:36
Atomius schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Ik dus niet, ik stook op de thermostaat, en daar wil ik vanaf, want ik wil gewoon dat de hele dag door het huis warm gehouden wordt, en niet op en af. Ik begin daar echter zelf niet aan, want ik heb geen idee waar ik mee bezig ben.

Want in de afgelopen dagen zag ik dus dat ie, zodra de thermostaat concludeert dat het 21 graden is in de woonkamer, hij begint met stoken, en dan stookt ie rustig 9 a 10 kWh weg in een paar uurtjes, om vervolgens weer uit te gaan en uit te blijven tot de temperatuur weer gezakt is op 21 graden.

Mijn vorige pomp hád geen thermostaat dus die moest wel stoken op basis van iets anders, en ik weet wel dat als het koud was buiten, bij die pomp de vloeren in huis altijd warm waren. Dat is met stoken op thermostaat natuurlijk niet, want dat wordt warm op het moment dat er gestookt wordt, maar koelt ook weer af als de pomp is gestopt.

Daar wil ik vanaf, ik wil gewoon dat het een constante temperatuur is in huis, in plaats van dat op en neer op basis van de thermostaat.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

arnoldniessen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:12:
Heb je dan ook een beperktere kabel binnen-buiten (dus zonder 230V)? De signaal-draad zelf voert ook een signaal van (ik dacht) 60V modulerend dus is strikt genomen ook niet aanraakveilig.
De kabel zelf is niet beperkt, maar eindigt op headers die niet doorverbonden zijn. Die contactpunten en mogelijk de signaaldraad zijn inderdaad niet aanraakveilig. Boodschap blijft dus dat als je niet vooraan stond toen gezond verstand werd uitgedeeld en/of je weinig affiniteit hebt met elektra dat het niet verstandig is om je binnenunit überhaupt open te schroeven ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:30
Just_A_User schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:22:
[...]

Ik dus niet, ik stook op de thermostaat, en daar wil ik vanaf, want ik wil gewoon dat de hele dag door het huis warm gehouden wordt, en niet op en af. Ik begin daar echter zelf niet aan, want ik heb geen idee waar ik mee bezig ben.

Want in de afgelopen dagen zag ik dus dat ie, zodra de thermostaat concludeert dat het 21 graden is in de woonkamer, hij begint met stoken, en dan stookt ie rustig 9 a 10 kWh weg in een paar uurtjes, om vervolgens weer uit te gaan en uit te blijven tot de temperatuur weer gezakt is op 21 graden.

Mijn vorige pomp hád geen thermostaat dus die moest wel stoken op basis van iets anders, en ik weet wel dat als het koud was buiten, bij die pomp de vloeren in huis altijd warm waren. Dat is met stoken op thermostaat natuurlijk niet, want dat wordt warm op het moment dat er gestookt wordt, maar koelt ook weer af als de pomp is gestopt.

Daar wil ik vanaf, ik wil gewoon dat het een constante temperatuur is in huis, in plaats van dat op en neer op basis van de thermostaat.
Dat staat wel een beetje los van elkaar. Als je in een paar uur 10 kwh verbrand dan staat je WAR veel te hoog ingesteld of verbruikt hij je backup elementen erbij. De bedoeling is eigenlijk dat ie zo laag staat ingeregeld dat hij de ingestelde temperatuur net niet haalt.

Ik heb besloten de daikin thermostaat niet meer te gebruiken maar wilde wel nachtverlaging toepassen en accepteer daarmee dat de WAR regeling overdag iets hoger moet staan om dat te compenseren. Vandaag t.o.v gisteren is al een verschil in verbruik van bijna 50%
Ik heb nu via Home Assistant de WP aansturing ingeregeld die dmv koppeling met mijn Watts thermostaat die zijn eigen programma draait met nachtverlaging. Dus zonder aparte I/O print plaat in de daikin 👍

Dus de WP draait 100% WAR maar via externe aansturing gaat ie snachts pas aan zodra het huis afgekoeld is naar 19,5. Overdag 20.5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:11
[...]

Oh ja hoor dat kan zeker. Heel makkelijk zelf. Gewoon in de instellingen zeggen dat je geen thermostaat hebt, dam regelt hij volledig WAR en is je vloer altijd warm. Stuur maar een pb als je her niet durft, of er niet uitkomt.
Ik ben trouwens wel benieuwd, weet je ook het verbruik van de oude pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
[...]

Ik heb ook een thermostaat (Modoka / Daikin) maar de stooklijn zo zuinig afgesteld zodat de temperatuur net wel/niet gehaald wordt. De thermostaat staat normaal op een wat hogere temperatuur (ca. 21 Gr.C.) en laat de WP dus uiteindelijk wel uitschakelen als er omstandigheden zijn waarom het huis wat meer opwarmt (voorbeeld relatief hoge buitentemp. icm veel zon door de ramen) De wat grotere hysterese van de Modoka wordt op deze manier een voordeel ipv nadeel _/-\o_

Ik heb ook een paar dagen met een fractioneel hogere stooklijn gedraaid icm het programma in de app. In de nacht een kleine temp. verlaging (1 tot 2 graden lager) en de WP gaat 's nachts veelal een wat langere periode uit. Maar het scheelt nauwelijks in het verbruik. Idee was dat ik wat meer gebruik van PV overschot kon maken maar met deze bewolkte dagen zet dat geen zoden aan de dijk 8)7

Enfin, ik ben nog van alles en nog wat aan het testen/optimaliseren. Net als vele anderen hier, doe er je voordeel mee :) Maar de ene situatie is de andere niet, zoek dus vooral naar vergelijkbare situaties voordat je aan de slag gaat (vb: vloerverwarming is heel wat anders dan radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:34

GaMbiNo

1337

Is het normaal dat de update frequentie van de standaard gegevens enorm laag ligt? Ik heb de standaard home assistant integratie en ik krijg 1 keer per 15 tot 20 minuten maar een update. Heeft iedereen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:17:
[...]

Mijn schema (bij scheduled+reheat mode) is altijd uit en dagelijks van 14-16u naar comfort (50C). 1x per week legionella om 15u erbij. Reheat setpoint is 40C, hysterese 10K. BUH staat op "only DHW" en Booster op "Legionella only).
Reheat op 40 graden en hysterese op 10 graden tekent dat dat wanneer je sww (reheat setpoint - hysterese/ 40-10=) 30 graden komt, dat het water weer wordt opgewarmd naar 40 graden?

30 is toch te laag/koud om te douchen?

Of snap ik die instelling niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
kokpol schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Oh ja hoor dat kan zeker. Heel makkelijk zelf. Gewoon in de instellingen zeggen dat je geen thermostaat hebt, dam regelt hij volledig WAR en is je vloer altijd warm. Stuur maar een pb als je her niet durft, of er niet uitkomt.
Ik ben trouwens wel benieuwd, weet je ook het verbruik van de oude pomp?
Nee. De oude pomp was qua display zó Spartaans dat daar voor mij eigenlijk niets uit af te leiden was. Er werd ook geen verbruik bijgehouden dus ik weet van die tijd alleen het totaal verbruik per maand maar geen idee welk deel daarvan door de pomp verbruikt was.

Oh, daar ga ik je misschien wel aan houden, want ik zie hier dus zo'n 1.9 kwh verbruik per uur, en dan voor een uur of 4 a 5, en dan is ie weer klaar maar de dag erna doet ie dan dus niks want het koelt maar heel langzaam af in huis.

Dan begint ie dus op 21 graden volgens Madoka in de woonkamer, die staat ingesteld op 21,5 en hij stopt dus als t zo'n 21.8 graden in de woonkamer is. Maar daar wil ik dus vanaf. Ik heb geen moeite met die 9 a 10 kwh verbruik, maar als ik dat over 24 uur kan verdelen en heb daarbij de vloer dus 24/7 warm ipv alleen maar als er gestookt wordt dan vind ik dat verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
AndereKoekoek schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Reheat op 40 graden en hysterese op 10 graden tekent dat dat wanneer je sww (reheat setpoint - hysterese/ 40-10=) 30 graden komt, dat het water weer wordt opgewarmd naar 40 graden?

Ja en nee: die temperatuur in de tank wordt gemeten ergens tussen 1/3 en 1/2 vanaf de bodem, volgens mij wordt er dan ook nog wat omgerekend om rekening te houden met de totale inhoud, en dat is dan de temperatuur die je ziet.

In werkelijkheid is de onderste laag water nog niet verwarmd en dus veel kouder (4-7 graden bij binnenkomst hier in Nederland), terwijl de verwarmde laag slechts een paar graden kouder is dan je ingestelde temperatuur; het is dus meer een indicator voor hoe 'leeg' de warmtebuffer is.

Het bijzondere van water is dat de koude en warme lagen nauwelijks mengen en ook maar geringe energieoverdracht hebben zolang je maar niet actief gaat mengen.

Dus: ja er is warmte nodig, maar er is ook nog (beperkt) warm water beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sinds vandaag hangt hij! De Altherma, nog zonder SWW want levertijd. Die bouwen we er na dit stookseizoen bij.

Ik heb echter al de hele avond ruzie met de wifi module en ONECTA (wil uiteindelijk de data in HA). Ik heb, ook als installateur, maar 1 optie: modus. De rest is grijs. Er komt wel een SSID daikin-ap in de lucht maar de app wil niet verbinden (Android en iOS niet). Ook niet als ik eerst handmatig met het AP verbinding maak (wat alleen op iOS lukt en dan krijg ik geen ip)

Wie heeft de gouden tip om hem connected te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IrYH6zVLs5o2I7ipozVzukCiek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6Scd38LluXuLNRgJxv1M4UG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfQEW-IL2U7sOygxOqLpTtN4Tfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OcxgReZfqXTX2Q9x3QdUtIcH.jpg?f=fotoalbum_large

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:57
Just_A_User schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Nee. De oude pomp was qua display zó Spartaans dat daar voor mij eigenlijk niets uit af te leiden was. Er werd ook geen verbruik bijgehouden dus ik weet van die tijd alleen het totaal verbruik per maand maar geen idee welk deel daarvan door de pomp verbruikt was.

Oh, daar ga ik je misschien wel aan houden, want ik zie hier dus zo'n 1.9 kwh verbruik per uur, en dan voor een uur of 4 a 5, en dan is ie weer klaar maar de dag erna doet ie dan dus niks want het koelt maar heel langzaam af in huis.

Dan begint ie dus op 21 graden volgens Madoka in de woonkamer, die staat ingesteld op 21,5 en hij stopt dus als t zo'n 21.8 graden in de woonkamer is. Maar daar wil ik dus vanaf. Ik heb geen moeite met die 9 a 10 kwh verbruik, maar als ik dat over 24 uur kan verdelen en heb daarbij de vloer dus 24/7 warm ipv alleen maar als er gestookt wordt dan vind ik dat verder prima.
Waarschijnlijk staat je stooklijn gewoon veel te hoog dan? Als je die lager zet, zal en je stroomverbruik per uur lager worden, en hij zal veel langere runs maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
GaMbiNo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:28:
Is het normaal dat de update frequentie van de standaard gegevens enorm laag ligt? Ik heb de standaard home assistant integratie en ik krijg 1 keer per 15 tot 20 minuten maar een update. Heeft iedereen dat?
Wat bedoel je met ‘standaard integratie’? Maar als je meer en betere gegevens wilt, kun je kijken naar de ESPAltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
[...]

Hoeft niet per se. Want de sensor die meet, zit ergens halverwege (of mss iets hoger of lager). Maar als het daar 30 graden is, is het boven in de tank nog steeds (vaak) warm genoeg. Van de week kwam ik onder de douche uit (als laatste in huis) en zag ik dat de tank temperatuur gedaald was tot 31. Tijdens het douchen niets van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Laatst online: 06-06 14:12
Wie heeft de gouden tip om hem connected te krijgen?[/quote]
[quote]

Goedemorgen, ik zit met juist hetzelfde probleem...welke firmware is je binnenunit? Een firmware update zou soelaas kunnen brengen maar je moet de juiste files hebben. Mijn installateur is hier deze week opnieuw geweest met een twee! nieuwe wifi kaarten maar werkt nog niet. Van firmware updates kent hij niks. Hij heeft wel al contact gehad met de technische dienst van Daikin, ze zijn ermee bezig. Ik zou de unit wel zelf willen flashen maar ik heb de juiste files niet, hier op het forum heeft er iemand ooit firmware geplaatst maar ik weet niet of dit 100% zeker de juiste files zijn voor mijn toestel.

[ Voor 22% gewijzigd door Nilos128 op 27-10-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:25
Sinds woensdag hier de EHVX08S23E9W geïnstalleerd. Draait nu 150 uur lang het “dekvloer drogen” programma. Opbouw tot 40 graden met tussenstappen van vijf en weer terug.
Nu op 31 graden en de stenen vloer is aangenaam, temperatuur in de woonkamer ook opgeklommen en prima. Totaal 100m2 vvw beneden, waarvan 30m2 garage. Helaas, nog geen thermostaat om te weten hoe warm het is. Ze hadden de verkeerde voor bij de binnenunit geleverd.

Ondertussen een heel dossier aan instellingen en tips genoteerd met dank aan jullie kennis en ervaringen. Installateur komt 9 november terug om hem in te stellen/-regelen. Daarna zal ik zelf ongetwijfeld mezelf hier weer melden om te vragen en delen.

Goed weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Was er al iets van consensus bereikt hier onder de geleerden over wat het meest gunstig is qua verbruik voor de SWW?

Je kan namelijk kiezen tussen:

Geprogrammeerd (met warmhouden) of alleen warmhouden ("on-demand").

Met geprogrammeerd kan je bepalen dat de WP op een gunstig tijdstip opwarmt, bij velen staat dit volgens mij ingesteld tussen 14-16u overdag.

Wat zou nu beter zijn, vraag ik mij af:

1) De boel bijvoorbeeld pas bij 30 graden tot iets van 50 graden te laten opwarmen (ik lees hierboven dat dat prima kan). Want dat kan dan relatief infrequent gedaan worden met alleen warmhouden, lijkt me.

2) Elke dag de boel tussen 14-16u opwarmen naar iets van 45 graden.

Gaat me niet per se om de COP. Als de COP 4 is maar het verbruik is 100 kWh per maand, dan heb ik liever een COP van 2 bij een verbruik van 50 kWh per maand, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:38
Atomius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:58:
Was er al iets van consensus bereikt hier onder de geleerden over wat het meest gunstig is qua verbruik voor de SWW?

Met geprogrammeerd kan je bepalen dat de WP op een gunstig tijdstip opwarmt, bij velen staat dit volgens mij ingesteld tussen 14-16u overdag.

1) De boel bijvoorbeeld pas bij 30 graden tot iets van 50 graden te laten opwarmen (ik lees hierboven dat dat prima kan). Want dat kan dan relatief infrequent gedaan worden met alleen warmhouden, lijkt me.

Gaat me niet per se om de COP. Als de COP 4 is maar het verbruik is 100 kWh per maand, dan heb ik liever een COP van 2 bij een verbruik van 50 kWh per maand, zeg maar.
hoe ga je met een lagere cop minder stroomverbruiken?

Ik liep uiteindelijk tegen problemen aan met de standaard instellingen omdat het nog wel eens gebeurde dat er warmwater vraag was voor de dagelijkse run en dan ging die soms twee keer vlak na elkaar draaien. Of dat het net de warm was buiten (hij staat op het westen en vanaf 25C gaat ie op de buh verwarmen). Dus ik heb in home assistant een automation gemaakt om warmwater aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
haakjesluiten schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:59:
[...]

hoe ga je met een lagere cop minder stroomverbruiken?

Ik liep uiteindelijk tegen problemen aan met de standaard instellingen omdat het nog wel eens gebeurde dat er warmwater vraag was voor de dagelijkse run en dan ging die soms twee keer vlak na elkaar draaien. Of dat het net de warm was buiten (hij staat op het westen en vanaf 25C gaat ie op de buh verwarmen). Dus ik heb in home assistant een automation gemaakt om warmwater aan te sturen.
Misschien heb ik het verkeerd, maar stel:

Je doet 3x in een week een on-demand/warmhoud run van 30 naar 50 graden en verbruikt daarmee 2 kWh per run waar je 3 kWh uithaalt, dan is je COP 1,5. Totaalverbruik 6 kWh.

Je doet 7x in een week een geprogrammeerde run van 40 naar 45 graden en verbruikt daarmee 1 kWh per run waar je 2 uithaalt, dan is je COP 2 maar heb je in totaal wel meer (7) kWh verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Atomius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Misschien heb ik het verkeerd, maar stel:

Je doet 3x in een week een on-demand/warmhoud run van 30 naar 50 graden en verbruikt daarmee 2 kWh per run waar je 3 kWh uithaalt, dan is je COP 1,5. Totaalverbruik 6 kWh.

Je doet 7x in een week een geprogrammeerde run van 40 naar 45 graden en verbruikt daarmee 1 kWh per run waar je 2 uithaalt, dan is je COP 2 maar heb je in totaal wel meer (7) kWh verbruikt.
Uiteindelijk hangt het af van je verbruik en warmteverlies. er gaat niet automagisch een kwh energie verloren in jou voorbeeld.

Ga eerst eens observeren wat de warmwater behoeften is en als je daar een gevoel bij hebt kan je nadenken over een schema omdat te optimaliseren. je kan op 2 manieren stroom besparen, water op een lagere temperatuur stoken of door beste moment op de dag te kiezen en je cop te verhogen. En soms moet je slim gebruik maken van de legionella run. Mijn vriendin gaat op zondag vaak in bad na het sporten, dus de legionella run wordt zaterdag gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door haakjesluiten op 27-10-2023 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat klopt inderdaad, je snapt het goed en hij zal dan pas onder de 30C (buiten het dagelijkse schema om-) gaan verwarmen, dus eigenlijk staat de hysterese iets te laag. Dan zit er (zoals al gezegd) bovenin het vat nog wel wat warmer water, dus een korte douche kan nog steeds prima.

In de praktijk heb ik nog nooit zonder warm water gezeten, de 300L is echt meer dan genoeg voor ons, icm de douche-WTW en ecosmart koppen kunnen we ruim 75 minuten regendouchen voordat het water onder de 40C komt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:58:

Consensus? Onmogelijk, het is afhankelijk van de manier waarop je SWW gebruikt. Als iedereen 's ochtends onder de douche gaat wil je waarschijnlijk in de nacht opwarmen, gaat iedereen 's avonds dan gebruik je vooral de middag. Warmte instellingen? Afhankelijk van je boiler-volume wil je die misschien hoger zetten om langer te kunnen badderen.

Met zonnepanelen en saldering kan je feitelijk ieder moment elektriciteit gebruiken, al is het sympathieker om het overdag te doen. Als je laag/hoog tarieven hebt dan is 's nachts opwarmen waarschijnlijk goedkoper.

Wij hebben een 230L boiler-vat die ik op minimaal 42°C wil houden volledig geprogrammeerd
  • doorlopende eco-stand van 48°C
  • hysterese van 6°C
  • tussen 15-16 comfort-stand en opwarmen naar 53°C omdat we 's avonds douchen
Het gedrag van mijn machine lijkt zo te zijn dat als er een geprogrammeerde temperatuur is die hoger is dan de huidige, dat hier altijd naartoe gewerkt op het moment van schakelen - ongeacht hysterese instelling.
In mijn geval is die 53°C voor de avond dan gegarandeerd.

Waarom 42°C? Dat is ongeveer de ondergrens voor 'slapende' Legionella (al is het risico klein).
Waarom 53°C? Die is haalbaar zonder BUH!

De dagelijkse run kost op dit moment (10-12°C buiten) ca. 1,7kWh, ofwel ~50 cent
De wekelijkse Legionella run kost op dit moment ca. 2,5 kWh, ofwel ~75 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:34

GaMbiNo

1337

Ik heb in Home assistent een automatisering gemaakt die , wanneer de stroom duur is, de warmwater op 49 graden zet. En wanneer de stroom goedkoop is verwarmt hij zonder BUH door naar 53 graden.

In de praktijk zal hij dus bij hoge energieprijzen alleen warmen wanneer er een paar keer gedoucht is o.i.d.. Doordat de energie vaak 's nachts en in de middag goedkoop is hoeft hij bij hoge prijzen normaal niet bij te springen. En daarnaast hebben we in de avond, wanneer wat meer mensen willen douchen, ook wat meer warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:02:
[...]

Consensus? Onmogelijk, het is afhankelijk van de manier waarop je SWW gebruikt. Als iedereen 's ochtends onder de douche gaat wil je waarschijnlijk in de nacht opwarmen, gaat iedereen 's avonds dan gebruik je vooral de middag. Warmte instellingen? Afhankelijk van je boiler-volume wil je die misschien hoger zetten om langer te kunnen badderen.

Met zonnepanelen en saldering kan je feitelijk ieder moment elektriciteit gebruiken, al is het sympathieker om het overdag te doen. Als je laag/hoog tarieven hebt dan is 's nachts opwarmen waarschijnlijk goedkoper.

Wij hebben een 230L boiler-vat die ik op minimaal 42°C wil houden volledig geprogrammeerd
  • doorlopende eco-stand van 48°C
  • hysterese van 6°C
  • tussen 15-16 comfort-stand en opwarmen naar 53°C omdat we 's avonds douchen
Het gedrag van mijn machine lijkt zo te zijn dat als er een geprogrammeerde temperatuur is die hoger is dan de huidige, dat hier altijd naartoe gewerkt op het moment van schakelen - ongeacht hysterese instelling.
In mijn geval is die 53°C voor de avond dan gegarandeerd.

Waarom 42°C? Dat is ongeveer de ondergrens voor 'slapende' Legionella (al is het risico klein).
Waarom 53°C? Die is haalbaar zonder BUH!

De dagelijkse run kost op dit moment (10-12°C buiten) ca. 1,7kWh, ofwel ~50 cent
De wekelijkse Legionella run kost op dit moment ca. 2,5 kWh, ofwel ~75 cent.
Laag/hoog tarieven zijn de laatste tijd totaal niet meer interessant. Maar zelfs dan nog, de winst in een hogere COP als je overdag verwarmd ipv in de nacht compenseerde dat hier ruimschoots toen dat nog wel zo was. Ik kan de precieze metingen niet meer terughalen, maar ik heb het vorig jaar getest en zelfs met een nachttarief was dat hier gunstiger. Ook al douchen we voornamelijk in de ochtend, doe ik de run toch in de middag.

Ik zou ook niet persé kiezen voor het doen van 2 runs per dag, dat is ook inefficienter dan in één keer naar je 53C setpoint. De eerste minuten van een run zijn vrij ongunstig en je onderbreekt ook 2x je CV-run. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal marginaal en centenwerk, maar het tikt allemaal wel door als je dat maal 365 doet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
RonJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:37:
Ik zou ook niet persé kiezen voor het doen van 2 runs per dag, dat is ook inefficienter dan in één keer naar je 53C setpoint. De eerste minuten van een run zijn vrij ongunstig en je onderbreekt ook 2x je CV-run. Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal marginaal en centenwerk, maar het tikt allemaal wel door als je dat maal 365 doet.
In praktijk doen we zelden meer dan 1 run per dag. Ik denk dat die 23/7 'eco' stand eigenlijk weg mag met reheat=48 voor precies hetzelfde resultaat.

De snelheid waarmee de aanvoertemperatuur omhoog schiet (die knalt door naar 60) is zodanig dat de COP ook altijd 'slecht' is, gemiddeld net boven de 2. De retour is dan net iets boven de 55, dat verklaart waarschijnlijk waarom 53 het maximum is zonder BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

In praktijk doen we zelden meer dan 1 run per dag. Ik denk dat die 23/7 'eco' stand eigenlijk weg mag met reheat=48 voor precies hetzelfde resultaat.

De snelheid waarmee de aanvoertemperatuur omhoog schiet (die knalt door naar 60) is zodanig dat de COP ook altijd 'slecht' is, gemiddeld net boven de 2. De retour is dan net iets boven de 55, dat verklaart waarschijnlijk waarom 53 het maximum is zonder BUH.
Ja dat denk ik ook, in feite gebruik je dan nu eco als reheat (als je hysterese voldoende hoog staat). Mits er dus geen extra reheat of eco run plaatsvindt.

Je SWW-COP vind ik wel erg laag. Mijn SWW run gistermiddag om 14u deed een "realtime" COP van 4 (begin run) tot 3 (einde run). De tank ging daarbij van 43 naar 51C en het duurde 53 minuten. De aanvoertemp. piekte daarbij op 60,3C.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
RonJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Ja dat denk ik ook, in feite gebruik je dan nu eco als reheat (als je hysterese voldoende hoog staat). Mits er dus geen extra reheat of eco run plaatsvindt.

Je SWW-COP vind ik wel erg laag. Mijn SWW run gistermiddag om 14u deed een "realtime" COP van 4 (begin run) tot 3 (einde run). De tank ging daarbij van 43 naar 51C en het duurde 53 minuten. De aanvoertemp. piekte daarbij op 60,3C.
zolang? hier duurt een SWW run maar 30min. Maar daarbij gaat ie wel volgas met hoog vermogen verwarmen maar volgens mij zijn er geen instellingen om de SWW run zuinig en gelijdelijk te doen. ik heb de 8kw buitenunit trouwens misschien dat dat nog iets uitmaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door haakjesluiten op 27-10-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Apart, eigenlijk zakt de COP vrij snel door z'n hoeven. 230L tank, laagste was 42,6°C en aan het einde 53,3°C
De COP zakt al door de 3 op dat laagste punt om 15:12, vanaf daar was dT gemiddeld 4,6°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfLvx_1YWJOpfNuSQIOEdTfe1HA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9J8q9BWh3a2vrNHbsQghLIhx.png?f=fotoalbum_large
Eens kijken of ik hem een wat langer window kan geven, of gaat dat mis als het kouder (<5°C) wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 27-10-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt voor de reacties, leerzaam. Hier douchen 2 volwassenen 's ochtends en gaat de kleine in bad in de avond. Sporadisch gaat er een volwassene in bad 's avonds.

Misschien moet ik dan ook inprogrammeren om dagelijks tussen 14 en 16u naar 53 graden te stoken.
[...]

Hmm die snap ik niet. Hoe kan de aanvoertemp 60,3 graden zijn terwijl de compressor tot max 53 graden kan verwarmen? Je BUH doet neem ik aan niet mee met je dagelijkse 14u SWW run.

---

In ander nieuws. Qua verwarming heb ik vanmorgen "overregeling" naar 4 graden gezet. Er is laat op de ochtend een random SWW run tussendoor gekomen (staat nog op warmhouden momenteel) en daarna pakte hij het verwarmen zonder pendelen weer op. N = 1 want dit is eerder ook random goed en fout gegaan.

Momenteel meet hij 14 graden buitentemperatuur en zou hij volgens de stooklijn 27 graden moeten afgeven (main screen), echter is de vertrekwatertemperatuur 30 graden (bij sensoren). Draait op 6,5 L/min bij zo'n 350 watt. Alias minimaal vermogen.

Ik concludeer daaruit dat hij momenteel gebruik maakt van de overregeling en 27+3 = 30 graden doet omdat hij anders uit zou gaan (lees: zou gaan pendelen), I guess. Dus leve de overregeling?

Verder, aangezien er nooit een Madoka is geïnstalleerd hier maar crappy naregeling is er geen feedbackloop die de WP uitschakelt als het te warm wordt in huis. Dat heb ik misschien (?) nu zelf opgelost door in te stellen dat de WP uitgaat bij langdurig 14 of >14 graden buitentemperatuur.

Ergo als het goed is hoef ik er nu niet meer aan te zitten als het gaat om verwarmen en regelt hij de boel zelf nu 24/7.

Een vlag uitgooien doe ik niet meer want dan jinx ik de boel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier gaat komende week de split 6kw met 230l in bedrijf. Onder is nieuwe verdeler gekomen.

Nu zit er een thermostaat afsluiter op de aanvoer. Ter beveiliging van de vloer. Mocht de wp storing geven en 50 graden of hoger maken(bv), dan gaat deze thermostaat afsluiter dicht. Ik neem aan dat er nog een voeler op de aanvoerbuis moet komen...

1. Is dit gebruikelijk?
2. De opening lijkt me klein? Hoe is de flow door deze afsluiter? Is dat geen bottleneck?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOFWveJOaJv17roU6myJ3pHpoWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X1qXdNNoSgVk6rUpz393qkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouGWRScVhhgwZ2PiLTk_1Gguglw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hEoJNtgEEduKTGzcM6IHWHb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7e2EN2Gl02a2FV6zxlHQvFjFCk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4MYIzgJHQfFB48T0Oo3Oo6m.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:12:
Hmm die snap ik niet. Hoe kan de aanvoertemp 60,3 graden zijn terwijl de compressor tot max 53 graden kan verwarmen? Je BUH doet neem ik aan niet mee met je dagelijkse 14u SWW run.
Die aanvoer moet nog via de spiraal aan de tank gevoed worden en het retourwater daarvan komt nog terug op ca. 55 graden (dus dT=5). Als je de tank dus hoger wil krijgen met alleen die aanvoer kan het wel eens heel lang duren!
Dus de compressor verwarmt het circulatie water tot 60, maar die temperatuur krijg je niet zomaar in je tank.

[ Voor 9% gewijzigd door mawashigeri op 27-10-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RonJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Dat klopt inderdaad, je snapt het goed en hij zal dan pas onder de 30C (buiten het dagelijkse schema om-) gaan verwarmen, dus eigenlijk staat de hysterese iets te laag. Dan zit er (zoals al gezegd) bovenin het vat nog wel wat warmer water, dus een korte douche kan nog steeds prima.

In de praktijk heb ik nog nooit zonder warm water gezeten, de 300L is echt meer dan genoeg voor ons, icm de douche-WTW en ecosmart koppen kunnen we ruim 75 minuten regendouchen voordat het water onder de 40C komt.
Dat is wel echt netjes. Hier hebben we 230 liter, maar weet niet of we 50 minuten gaan halen

Wij hadden een 'waterbesparende' ecorain douchekop. Die zou 12 liter per minuut verbruiken, maar achteraf bleek het bij 1 bar te zijn en is de waterdruk in Nederland 2 bar.
Kwam ik uit op 24 liter per minuut en een 20 liter emmer was ook vol in een seconde of 5.

Snapte al niet waarom ons warm water zo snel op was... Nu sinds een dag of 3 een Ecosmart Pulsify 30x30 die max 9 liter doet bij 3 bar en zie niet eens eens dipje in ESPAltherma na het douchen.

Zal nog ook met vaste programma's voor saw gaan werken. Dat had voorheen echt geen enkel nut namelijk.

Plaatje erbij om ontopic te blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WmNCZW4Di_BZRS72SeoWtalkYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTHUYBcRIShYSGgbeveOqL8n.jpg?f=fotoalbum_large

Linker dip was 2x 5 minuten douchen met ecorain 'waterbesparende' douchekop.
2e dipje waren de kinderen die in bad gingen.

Vanmorgen mijn vrouw en ik ook 2x 5 minuten onder de douche gestaan en gewoon niks te zien in de grafiek.

[ Voor 20% gewijzigd door AndereKoekoek op 27-10-2023 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Atomius schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:12:

De aanvoertemperatuur is wat er direct uit de binnenunit komt, de 53 de max temperatuur waar je daar het vat mee kunt opstoken bij een DT=5 (op de unit, in het vat heb je ook nog een kleine DT nodig om warmte uit te wisselen). BUH doet uiteraard niet mee.
In ander nieuws. Qua verwarming heb ik vanmorgen "overregeling" naar 4 graden gezet. Er is laat op de ochtend een random SWW run tussendoor gekomen (staat nog op warmhouden momenteel) en daarna pakte hij het verwarmen zonder pendelen weer op. N = 1 want dit is eerder ook random goed en fout gegaan.

Momenteel meet hij 14 graden buitentemperatuur en zou hij volgens de stooklijn 27 graden moeten afgeven (main screen), echter is de vertrekwatertemperatuur 30 graden (bij sensoren). Draait op 6,5 L/min bij zo'n 350 watt. Alias minimaal vermogen.

Ik concludeer daaruit dat hij momenteel gebruik maakt van de overregeling en 27+3 = 30 graden doet omdat hij anders uit zou gaan (lees: zou gaan pendelen), I guess. Dus leve de overregeling?
Ik heb 'm hier momenteel ook met overregeling (3K) draaien. Die voorkomt het afslaan/pendelen, vooral na de SWW-run was dat lastig eruit te krijgen, maar ook in scenarios waarbij ie zonder nog helemaal niet zou afslaan zie je dat ie liever wat hoger gaat lopen. Wat wel weer aansluit bij mijn bevinding van vorig jaar (en waar ik ook de afgelopen dagen weer naar neig, maar ik kijk het nog even een paar dagen aan), dat deze unit itt bepaalde andere Japanners en wat je zou denken, juist een stukje zuiniger loopt bij een wat hogere TA.

Hij lijkt ergens tussen 28 en 30 het fijnst te vinden. Dan maakt ie bij dit weer hier geen 24/7 run meer, maar een wat kortere met weliswaar een iets hoger verbruik, maar ook een fors hogere COP. Dat hogere verbruik maakt ie dan meer dan goed door overdag een paar uur uit te gaan. Nadeel is dan wel dat de vloer weer afkoelt, dus die paar % minder stroomverbruik kost je wel een stukje comfort als je overdag thuis (of in mijn geval, beneden) bent.
PCJR schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:33:
Hier gaat komende week de split 6kw met 230l in bedrijf. Onder is nieuwe verdeler gekomen.

Nu zit er een thermostaat afsluiter op de aanvoer. Ter beveiliging van de vloer. Mocht de wp storing geven en 50 graden of hoger maken(bv), dan gaat deze thermostaat afsluiter dicht. Ik neem aan dat er nog een voeler op de aanvoerbuis moet komen...

1. Is dit gebruikelijk?
2. De opening lijkt me klein? Hoe is de flow door deze afsluiter? Is dat geen bottleneck?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt me een typisch stukje CV-legacy. Ik zou die thermostaatafsluiter er zelf dan ook gelijk afdraaien, want die opening lijkt me idd een forse bottleneck vormen (en "even" het verschil testen is niet zo makkelijk met deze maten leidingwerk). De kans dat een warmtepomp spontaan veel te heet water gaat leveren lijkt me nihil, ik zie niet in welk (storings-)scenario dat zou voorkomen.
AndereKoekoek schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Dat is wel echt netjes. Hier hebben we 230 liter, maar weet niet of we 50 minuten gaan halen

Wij hadden een 'waterbesparende' ecorain douchekop. Die zou 12 liter per minuut verbruiken, maar achteraf bleek het bij 1 bar te zijn en is de waterdruk in Nederland 2 bar.
Kwam ik uit op 24 liter per minuut en een 20 liter emmer was ook vol in een seconde of 5.

Snapte al niet waarom ons warm water zo snel op was... Nu sinds een dag of 3 een Ecosmart Pulsify 30x30 die max 9 liter doet bij 3 bar en zie niet eens eens dipje in ESPAltherma na het douchen.

Zal nog ook met vaste programma's voor saw gaan werken. Dat had voorheen echt geen enkel nut namelijk.
Je moet idd goed kijken naar bij welke druk men bepaalde gegevens presenteert. En zoals gebruikelijk kost kwaliteit gewoon geld. Hier ben ik ook zeer tevreden over al het Hansgrohe spul, de kwaliteit ligt echt ver boven de concurrentie. Enige nadeel van de ecosmart oplossing is dat het aanzuigen van lucht best wel wat geluid maakt (hou je vinger maar eens op het ronde gaatje in het midden van je douchekop), maar soit, dat is me de forse besparing wel waard. Dan zetten we de speakers maar wat harder >:)

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 27-10-2023 17:34 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
Dit lijkt me een mooie run vandaag. Om 10 uur vanochtend aangeslagen (Madoka-thermostaat gaat dan van 17 naar 18 graden) en vlak na 13 uur bij 18,5 graden binnentemperatuur weer uit. Totaal 2,21 kWh verbruik. Nu, om 18.00 uur, is het nog steeds 18,5 graden en heb ik de houtkachel aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng_wJ3VKI88zhNvobjC3kqUcoiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SkDECIU27xTj8KQG46CPAsdE.png?f=fotoalbum_large

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:04
In mijn huidige woning heb ik een Mitsubishi Ecodan. Nu hebben we een andere woning gekocht, een vrijstaande woning 189m2 woonoppervlakte uit 1976. Alles wordt geisoleerd en er komt balansventilatie. Voor de warmtepomp heb ik nu een offerte van de installateur die mijn huidige woning ook gedaan heeft:
  • Het infrezen van 12 groepen vloerverwarming op de begane grond en de badkamer om de 10-12, cm.
  • Het leveren van een Daikin Altherma 3 R, 11 Kw. warmtepompsysteem met 5 jaar productgarantie.
  • Het plaatsen van een buitendeel ERLA11 op Het garagedak op bigfootbalken.
  • Het plaatsen van een EBBX 11 omkeerbaar Binnendeel in de garage..
  • Het plaatsen van een Daikin 300 liter rvs boiler met 3 wegklep en sensor.
  • Het aanleggen van geissoleerde Koel-leidingen van buiten naar binnen.
  • Het plaatsen van witte leidingkoker, waar nodig.
  • Het aansluiten van de cv leidingen op de binnenunit.
  • Het plaatsen van een Drukverschilregelaar.
  • Het aansluiten van de koud- en warmwaterleiding op de boiler.
  • Het plaatsen van een inlaatcombinatie.
  • Het maken van een nieuw vulpunt t.b.v. de centrale verwarming.
  • Het afdoppen van de bestaande gasleiding.
  • Het aansluiten van de inlaatcombinatie/overstort op de bestaande afvoer.
  • Het plaatsen van een Daikin Madoka thermostaat in de woonkamer.
  • Het aanleggen van dampdichtgeissoleerde leidingen naar de slaapkamers en zolder.
  • Het plaatsen van 4 FWXV convectoren in de slaapkamers 1e
  • Het plaatsen van een FWXV20 convector op de zolder.
  • Het plaatsen van 5 EKCTRL 1 regelingen op de convectoren( verwarmen- koelen).
  • Het in bedrijf stellen van de warmtepomp.
  • Het op druk beproeven en vacumeren van de installatie.
  • Het opstellen van een meetrapport.
  • Aansluitmateriaal en arbeid
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beneden dus vloerverwarming en boven fancoils waarmee ik condenserend wil gaan koelen. Ik wil een optie om de vloer beneden niet-condenserend mee te laten draaien bij koelen nog verder onderzoeken (mengventiel / 2e zone).

Nu vind ik het wel belangrijk dat alles enigszins efficient draait maar ik heb geen zin in complexiteit en ellenlang tweaken. Bij mijn Ecodan gebruik ik Melcloud en verder geen energiemetingen of andere zaken. Ik heb vrij specifiek weinig zin in zaken met rasperry pi's, scripts, home automation of wat dan ook; ik wil gewoon in kunnen stellen en het moet werken.

Zijn er wellicht mensen die Ecodan en Altherma beide kennen? Hoe verhouden die zich zonder complexe externe hulpmiddelen? Gaat de Altherma een goede optie zijn? Wellicht zijn er ook mensen met feedback op de offerte en/of optie tot combineren condenserend/niet-condenserend koelen.

Bij voorbaat dank :)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Mja, nu heb ik straks lopen te prutsen, en nu heb ik de stooklijn verprutst, want dat is nu een horizontale lijn op 30 graden, en de delta T stond op 7 maar staat nu op 10. Overigens was die stooklijn 40 en 32. Dat is nu dus 30 en 30. Ik heb overal vloerverwarming.

En nu ben ik zo opgefokt dat ik niet meer weet hoe ik het terug moet draaien. :X De verwarmingsmethode is zo te zien nog steeds thermostaat, en die staat nog steeds op 21,5. Maar ik had de monteur aan de lijn, en ik zei tegen hem joh leuk allemaal dat ie in een paar uur er 10 kWh doorheen jaagt en dan weer afkoelt, en dan weer opnieuw, etc, maar ik wil het eigenlijk constanter hebben.

Dus nu heb ik dit er in zitten maar ik heb het gevoel dat dit grandioos mis gaat. :{

[ Voor 6% gewijzigd door Just_A_User op 27-10-2023 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Just_A_User schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 18:37:
Mja, nu heb ik straks lopen te prutsen, en nu heb ik de stooklijn verprutst, want dat is nu een horizontale lijn op 30 graden, en de delta T stond op 7 maar staat nu op 10. Overigens was die stooklijn 40 en 32. Dat is nu dus 30 en 30. Ik heb overal vloerverwarming.

En nu ben ik zo opgefokt dat ik niet meer weet hoe ik het terug moet draaien. :X De verwarmingsmethode is zo te zien nog steeds thermostaat, en die staat nog steeds op 21,5. Maar ik had de monteur aan de lijn, en ik zei tegen hem joh leuk allemaal dat ie in een paar uur er 10 kWh doorheen jaagt en dan weer afkoelt, en dan weer opnieuw, etc, maar ik wil het eigenlijk constanter hebben.

Dus nu heb ik dit er in zitten maar ik heb het gevoel dat dit grandioos mis gaat. :{
Als ik het goed volg heb je 3 opties:
1) Je installateur/monteur uitnodigen en alle instellingen even laten nalopen.
2) Installateurshandleiding & de laatste 10 pagina's van dit forum goed lezen. Eventueel instellingen vergelijken van andere soortgelijke situaties (vloerverwarming).
3) Een ervaren mede-Tweaker uitnodigen om het geheel in een uurtje of 2 tot 3 correct in te stellen

Zomaar verder spelen met instellingen zou ik niet aanraden, instelling alleen wijzigen als je weet wat je doet (of op z'n minst weet hoe je weer terug moet naar de situatie daarvoor)

Dit hoeft echt niet grandioos mis te gaan, het komt echt goed als je nu de juiste keuze maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Sparky schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Als ik het goed volg heb je 3 opties:
1) Je installateur/monteur uitnodigen en alle instellingen even laten nalopen.
2) Installateurshandleiding & de laatste 10 pagina's van dit forum goed lezen. Eventueel instellingen vergelijken van andere soortgelijke situaties (vloerverwarming).
3) Een ervaren mede-Tweaker uitnodigen om het geheel in een uurtje of 2 tot 3 correct in te stellen

Zomaar verder spelen met instellingen zou ik niet aanraden, instelling alleen wijzigen als je weet wat je doet (of op z'n minst weet hoe je weer terug moet naar de situatie daarvoor)

Dit hoeft echt niet grandioos mis te gaan, het komt echt goed als je nu de juiste keuze maakt :)
Nou, ik heb dit dus gedaan met de installateur aan de telefoon. Hij reageerde op mijn opmerking dat ik dus merk dat de pomp in een uurtje of 5 a 6 zo'n 10 kwh weg stookt, maar dan ook weer klaar is want immers, temperatuur is bereikt, tot dat de temperatuur weer is gezakt tot 21 graden, en dan begint ie weer opnieuw.

Ik gaf dus aan van ja, maar dan is ie dus in 5 a 6 uur klaar, verstookt zo'n 1,5 kwh per uur, maar de overige uren van de dag zijn de vloeren dus koud. Met het huidige weer niet zo'n issue, maar straks met koud weer zou ik het wel prettig vinden als ie een lager verbruik heeft per uur, maar wel langer loopt waardoor de vloer ook langer warm is.

Daarop stelde hij dit voor, want omdat hij het huis in korte tijd dus warm heeft, kon de temperatuur naar beneden, vandaar van 40 en 32 naar 30 en 30, maar wat die delta T van 7 naar 10 doet, geen idee. Maar omdat ik dus niet weet hoe of wat voelt dit raar aan, want ik weet in ieder geval dat de vorige instellingen wél zorgen dat het huis opgewarmd werd, nu moet ik dat nog maar afwachten.

Edit: dit huis is direct gebouwd met warmtepomp destijds, dus prima isolatie vanaf de bouw, vloerverwarming vanaf de bouw, etc etc. Er is dus niks 'achteraf' gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Just_A_User op 27-10-2023 19:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Nou, ik heb dit dus gedaan met de installateur aan de telefoon. Hij reageerde op mijn opmerking dat ik dus merk dat de pomp in een uurtje of 5 a 6 zo'n 10 kwh weg stookt, maar dan ook weer klaar is want immers, temperatuur is bereikt, tot dat de temperatuur weer is gezakt tot 21 graden, en dan begint ie weer opnieuw.

Ik gaf dus aan van ja, maar dan is ie dus in 5 a 6 uur klaar, verstookt zo'n 1,5 kwh per uur, maar de overige uren van de dag zijn de vloeren dus koud. Met het huidige weer niet zo'n issue, maar straks met koud weer zou ik het wel prettig vinden als ie een lager verbruik heeft per uur, maar wel langer loopt waardoor de vloer ook langer warm is.

Daarop stelde hij dit voor, want omdat hij het huis in korte tijd dus warm heeft, kon de temperatuur naar beneden, vandaar van 40 en 32 naar 30 en 30, maar wat die delta T van 7 naar 10 doet, geen idee. Maar omdat ik dus niet weet hoe of wat voelt dit raar aan, want ik weet in ieder geval dat de vorige instellingen wél zorgen dat het huis opgewarmd werd, nu moet ik dat nog maar afwachten.

Edit: dit huis is direct gebouwd met warmtepomp destijds, dus prima isolatie vanaf de bouw, vloerverwarming vanaf de bouw, etc etc. Er is dus niks 'achteraf' gedaan.
Je hebt overal vloerverwarming?

Pak eens het dikke boek erbij en lees rustig even de instellingen.

Eerste gedachte:

- delta 5
- stooklijn 26 bij 18 en 35 bij -10
- weersafhankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Rainesh schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Je hebt overal vloerverwarming?

Pak eens het dikke boek erbij en lees rustig even de instellingen.

Eerste gedachte:

- delta 5
- stooklijn 26 bij 18 en 35 bij -10
- weersafhankelijk
Correct. Ik heb overal vloerverwarming. Begane grond, 1e verdieping, zolder. Alle 3 vloerverwarming, en dat is ook het enige wat ik heb. Ik heb dus niet ook nog radiatoren ergens ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Correct. Ik heb overal vloerverwarming. Begane grond, 1e verdieping, zolder. Alle 3 vloerverwarming, en dat is ook het enige wat ik heb. Ik heb dus niet ook nog radiatoren ergens ofzo.
Heb ik ook. Dit zijn even wat basis instellingen om een uitgangspunt te hebben. Natuurlijk volledig afhankelijk van je woning, isolatie, leidingen etc maar wel een begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Dan zit je (zeker als je aangeeft dat het isolatieniveau niet super is) op een hele redelijke stooklijn. Probeer inderdaad even het optimum te vinden met de offset en daar dan je stooklijn op aan te passen. Hou er rekening mee dat dit echt even tijd kost, dus geef een gewijzigde instelling even een (halve) dag de tijd om effect te sorteren.

Het helpt ook niet dat het weer zo wisselvallig is momenteel, je kan de dagen qua temperatuur, neerslag en zoninstraling (wat ook best wat doet op een dag) momenteel niet echt lekker met elkaar vergelijken. Ik heb zelf nog wat de overregeling setting icm de stooklijn gespeeld afgelopen maandag. Maar ik kan nu eigenlijk nog niet echt een conclusie trekken over wat nou goed is omdat de dagen zoveel verschillen qua weerbeeld.

Voor de (nieuwe) eigenaren in dit topic die de komende weken en maanden ;) aan de slag gaan met afstellen, ik heb eerder eens een how-to altherma afstellen gepost. Daarin zat ook onderstaande handige cheatsheet uit de daikin handleiding om te helpen het optimum te vinden in alle dimensies van een stooklijn. Dat maakt het een stuk makkelijker :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dat is precies wat ik bedoelde, een warmtepomp is geen CV en is vooral goed in warmhouden en niet in snel de massa opwarmen. Als je een zo zuinig mogelijke stooklijn/afstelling wil betekend dit ook dat je niet meer even snel kan opwarmen. De mijne doet er gerust meer dan een halve dag over om van 20 naar 21 te gaan. Wil je dit wel (tot op zekere hoogte) kunnen, dan moet de stooklijn wat verder omhoog ten kostte van het rendement/verbruik.

Qua aanpassing, zie plaatje hierboven.

DT=10 staat helemaal goed voor gewone radiatoren. Tenzij je radiatoren met boosterfans hebt, dan kan je het afgiftesysteem beter op de "fancoil" modus zetten op je binnenunit.
Interessant. Ik denk dat ik dit wel kan gebruiken bij nog wat finetunewerk.

Huidige situatie:
- Geen thermostaat in werking dus praktisch werkt mijn systeem als een systeem met vertrekwaterinstelling, denk ik.
- Alle groepen staan open.
- Alles werkt op de stooklijn.
- Stooklijn 27 bij 18 gr en 32 bij -10.
- WP verwarming slaat alleen aan bij 14 graden buitentemperatuur en lager.
- Overshoot op 4.

Resultaat nu:
- ‘s Ochtends is het zo’n 20-20,5 graden na een koude tot matig koude nacht.
- Vanochtend echter liep de temperatuur op tot 21,6 in de woonkamer na een relatief warme nacht. We vinden dit wel echt te warm, eigenlijk.

Plan:
- Heb het verwarmen als test op -2 gezet, zo hoeft het systeem niet opnieuw op te starten :)
- Nu is de stooklijn dus 25 bij 18 en 30 bij -10. Ben benieuwd of het dan wat minder warm wordt bij hogere buitentemperaturen

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 28-10-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ik heb dus gisteren op aanraden van installateur de settings aangepast. Delta T stond op 7, staat nu op 10. Stooklijn is 30 en 30. Mijn klacht was namelijk dat ie bij 21 graden in de woonkamer (thermostaat gestuurd, die staat op 21,5) ineens veel stroom begon te verbruiken (maar ook relatief snel klaar was met verwarmen).

Ik dacht, leuk, maar ik wil eigenlijk een wat lager verbruik per uur, maar daarom wel langer stoken. Vandaar de settings die er dus nu in staan. Echter, het IS nu volgens de thermostaat al ruim een uur 21 graden in de woonkamer, en de pomp doet niks.

Ik zou verwachten dat ie al lang zou zijn begonnen, maar dan dus langer (in uren) maar een lager vermogen, maar hij doet gewoon helemaal niets. Dat lijkt me niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:13:
ik heb dus gisteren op aanraden van installateur de settings aangepast. Delta T stond op 7, staat nu op 10. Stooklijn is 30 en 30. Mijn klacht was namelijk dat ie bij 21 graden in de woonkamer (thermostaat gestuurd, die staat op 21,5) ineens veel stroom begon te verbruiken (maar ook relatief snel klaar was met verwarmen).

Ik dacht, leuk, maar ik wil eigenlijk een wat lager verbruik per uur, maar daarom wel langer stoken. Vandaar de settings die er dus nu in staan. Echter, het IS nu volgens de thermostaat al ruim een uur 21 graden in de woonkamer, en de pomp doet niks.

Ik zou verwachten dat ie al lang zou zijn begonnen, maar dan dus langer (in uren) maar een lager vermogen, maar hij doet gewoon helemaal niets. Dat lijkt me niet normaal?
Verwarmen met de thermostaat heeft een hysteria van 1 graad. Dus bij set point 21.5 zal hij aansporing bij 21.0, en uitgaan bij 22.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
danny.s schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Verwarmen met de thermostaat heeft een hysteria van 1 graad. Dus bij set point 21.5 zal hij aansporing bij 21.0, en uitgaan bij 22.0.
Jawel, maar het IS volgens die thermostaat nu al ruim een uur 21 graden. Met de oude settings was de pomp al na een kwartier aangegaan. Nu zijn we ruim 1,5 uur verder sinds het 21 graden is geworden, maar nog steeds doet de pomp niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:13:
Ik zou toch die stooklijn wat lager zetten dan, kennelijk wordt de warmte te snel je woning ingepompt. Zoals eerder al voorgesteld: dT omlaag naar 5°C en stooklijn weersafhankelijk, 26°C bij 18°C en 35°C bij -10°C.

Op je huidige temperatuur is er voor de WP geen werk, standaard staat de hysterese ingesteld op 1°C, dat is dan +/- 0,5°C rondom je instelpunt, dus pas vanaf 20,5°C mag je actie verwachten.
Je kan hem wel voor de gek houden door de vraagtemperatuur tijdelijk hoger te maken; nadat 'ie is aangesprongen zet je de vraagtemperatuur terug, maar je zit dan dus nog onder de bovengrens van (vraagtemp+hysterese/2) dus de WP zal niet afslaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:02

GJA

Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

Jawel, maar het IS volgens die thermostaat nu al ruim een uur 21 graden. Met de oude settings was de pomp al na een kwartier aangegaan. Nu zijn we ruim 1,5 uur verder sinds het 21 graden is geworden, maar nog steeds doet de pomp niets.
De thermostaat toont 0.5 graad nauwkeurig maar daar rekent ie niet mee. Kijk maar eens in je app; daar staat ie waarschijnlijk een paar tiendes anders.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Ik zou toch die stooklijn wat lager zetten dan, kennelijk wordt de warmte te snel je woning ingepompt. Zoals eerder al voorgesteld: dT omlaag naar 5°C en stooklijn weersafhankelijk, 26°C bij 18°C en 35°C bij -10°C.

Op je huidige temperatuur is er voor de WP geen werk, standaard staat de hysterese ingesteld op 1°C, dat is dan +/- 0,5°C rondom je instelpunt, dus pas vanaf 20,5°C mag je actie verwachten.
Je kan hem wel voor de gek houden door de vraagtemperatuur tijdelijk hoger te maken; nadat 'ie is aangesprongen zet je de vraagtemperatuur terug, maar je zit dan dus nog onder de bovengrens van (vraagtemp+hysterese/2) dus de WP zal niet afslaan!
Ja, bij de oude setting; stooklijn 40 en 32 en delta T 7, was het met een paar uur gepiept, maar de consequentie was dat ie wel in 5 uur 10 kWh weg stookte, oftewel 2 kWh per uur. Let op, bij deze settings stond de thermostaat óók op 21,5 en begon de pomp dus in actie te komen zodra het afgekoeld was tot 21 graden, en dan begon ie ook vrijwel direct als Madoka 21 graden registreerde.

Nu heb ik dus de settings aangepast naar stooklijn 30 en 30 bij delta T 10, en nu is het dus al ruim ruim 1,5 uur 21 graden, maar doet ie niks, waar ik verwacht zou hebben dat ie net zo 'snel' aan zou gaan als bij de oude settings, maar dan niét 2 kWh per uur, maar minder, maar dan ook meer uren in plaats van de ongeveer 5 uur bij de oude settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
GJA schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:43:
[...]

De thermostaat toont 0.5 graad nauwkeurig maar daar rekent ie niet mee. Kijk maar eens in je app; daar staat ie waarschijnlijk een paar tiendes anders.
In de app staat wel degelijk 21 graden, en daar staat ook 'verwarmen op 21,5 graden'. Dus ik vind het vreemd dat me de oude settings de pomp vrijwel direct aanging als Madoka 21 graden constateerde, en dan opstookte naar 22 graden, maar dat ie dus nu met de nieuwe settings bij 21 graden niets lijkt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
[...]

Deze instelling heb ik nog niet aangedurfd. Ik zal echt wel veel te huiverig zijn om met dat ding te prutsen, maar ik ben gewoon bang iets kapot te maken of, ja, weet ik veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Ja, bij de oude setting; stooklijn 40 en 32 en delta T 7, was het met een paar uur gepiept, maar de consequentie was dat ie wel in 5 uur 10 kWh weg stookte, oftewel 2 kWh per uur. Let op, bij deze settings stond de thermostaat óók op 21,5 en begon de pomp dus in actie te komen zodra het afgekoeld was tot 21 graden, en dan begon ie ook vrijwel direct als Madoka 21 graden registreerde.

Nu heb ik dus de settings aangepast naar stooklijn 30 en 30 bij delta T 10, en nu is het dus al ruim ruim 1,5 uur 21 graden, maar doet ie niks, waar ik verwacht zou hebben dat ie net zo 'snel' aan zou gaan als bij de oude settings, maar dan niét 2 kWh per uur, maar minder, maar dan ook meer uren in plaats van de ongeveer 5 uur bij de oude settings.
Is ie niet keihard aant pendelen nu? Ta 30 met dT 10 zal er dus voor zorgen dat hij uitspringt als Tr boven de 20 komt, en dat lijkt me best een uitdaging om Tr van 20 te hebben. Dat zou ook kunnen verklaren dat het niet warmer en niet kouder wordt, paar minuten warm water eruit, en weer paar minuten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
danny.s schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Is ie niet keihard aant pendelen nu? Ta 30 met dT 10 zal er dus voor zorgen dat hij uitspringt als Tr boven de 20 komt, en dat lijkt me best een uitdaging om Tr van 20 te hebben. Dat zou ook kunnen verklaren dat het niet warmer en niet kouder wordt, paar minuten warm water eruit, en weer paar minuten uit.
Ik weet even niet wat je met Tr bedoeld, maar ik wilde net gaan posten dat ik nu wel actie zie, want ineens zie ik het verbruik langzaam stijgen (warm water is het niet), want op die fase op de meter zag ik straks de hele tijd zo'n 24 watt, maar inmiddels is die gestegen naar 622 watt. Ik gok zomaar dat dat de pomp is.

Dat pendelen is op te lossen toch, als ie dat gaat doen? Ik neem dat aan dat dat getoond wordt als piek-dal-piek-dal-piek-dal etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Ik weet even niet wat je met Tr bedoeld, maar ik wilde net gaan posten dat ik nu wel actie zie, want ineens zie ik het verbruik langzaam stijgen (warm water is het niet), want op die fase op de meter zag ik straks de hele tijd zo'n 24 watt, maar inmiddels is die gestegen naar 622 watt. Ik gok zomaar dat dat de pomp is.

Dat pendelen is op te lossen toch, als ie dat gaat doen? Ik neem dat aan dat dat getoond wordt als piek-dal-piek-dal-piek-dal etc?
Tr=temperatuur retour

En piek-dal-piek-dal is inderdaad een mooie omschrijving van pendelen haha :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:58:
[...]

Jij had toch overal vloerverwarming? Of ben ik in de war 🤔 Een delta t van 10 graden en een aanvoer van 30 graden betekend dat je retour temperatuur maximaal 20 graden mag zijn voordat de pomp actief wordt. Dat gaat met een woonkamer temperatuur van 21 graden niet gebeuren.
Ik begrijp het advies van de installateur niet…
Nieuwbouw woning toch?
Wat hierboven gezegd wordt is een hele goede basisinstelling in jouw geval:

dT omlaag naar 5°C en stooklijn weersafhankelijk, 26°C bij 18°C en 35°C bij -10°C.

[ Voor 9% gewijzigd door smaij op 28-10-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Deze instelling heb ik nog niet aangedurfd. Ik zal echt wel veel te huiverig zijn om met dat ding te prutsen, maar ik ben gewoon bang iets kapot te maken of, ja, weet ik veel.
Met deze instellingen maak je echt niet iets kapot. Ik heb een soortgelijke setup:

Overal vloerverwarming, 8kw unit met 230liter boiler.

Sterker nog, in je boek van Daikin staat dat je met vloerverwarming een Dt van 5 het beste kunt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
Even een vraagje.
Vannacht heeft de legionellarun plaats gevonden. Tegelijk vond mijn thermostaat het ook weer nodig dat de vloerverwarming weer aansloeg. Nu loopt het systeem dankzij de tips die hier langskomen al veel stabieler maar na de legionellarun heeft hij toch even een uurtje behoorlijk gependeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52qatZaxPxXyQZCj30x6r41VW2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J8E8BvxvOMrChXQO46f67lFc.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het (naar mijn idee) logisch beredeneer dan lijkt dit me bijna niet te voorkomen doordat na zo'n desinfectie run de retourtemperatuur nog dusdanig hoog is dat de boel meteen afslaat. Of gaat mijn logica hier ergens mank?

Eigenlijk zou de enige oplossing dus zijn om na de legionellarun eerst te wachten tot de boel is afgekoeld en dan pas weer te verwarmen.

Of hebben jullie dit gependel op een andere manier weg gekregen?

Update:

Nu ik iets verder kijk lijkt het gependel exact samen te hangen met de periode dat de BUH heeft aangestaan om het water dat laatste duwtje naar de 60 graden te geven. De 'I/U operation mode' stond op 'Heating + DHW'. Het lijkt er dus op dat de warmtepomp gewoon vrolijk door wilde gaan met het verwarmen van de vloeren maar dat de Ta en de Tr door de BUH in de war zijn geschopt. Ik ben benieuwd of dit gependel dus niet voor zal komen als het water zijn dagelijkse run naar 48 graden doet (waar de BUH dus geen rol in heeft).

[ Voor 19% gewijzigd door Hetisweergezell op 29-10-2023 05:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 05:36:
Even een vraagje.
Vannacht heeft de legionellarun plaats gevonden. Tegelijk vond mijn thermostaat het ook weer nodig dat de vloerverwarming weer aansloeg. Nu loopt het systeem dankzij de tips die hier langskomen al veel stabieler maar na de legionellarun heeft hij toch even een uurtje behoorlijk gependeld.
Gistermiddag had ik ook een valse start na legionella, maar het was vrij warm buiten (15 graden). Vannacht ook de lange run onderbroken, daarna 2 korte runs van 40min en nu weer continu. Alweer: relatief warm.
Kijk dus ook even naar de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 17:29

Videopac

Rommelt wat aan.

Alle grafieken die ik hier zie, is dat allemaal met ESPAltherma?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:45:
Mooi voorbeeld: mijn machine stond lekker op een laag pitje water te verwarmen, binnen is het 21,2°C en de instelling is 21,5°C, dus lekker doorgaan.
Om 7 uur besloot de warm water tank echter op te warmen, en nadat dat klaar was ging de verwarming dus niet meer werken omdat die 21,2°C valt tussen de +/- 0,5°C rondom mijn instelpunt van 21,5°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
[..]
Werkt dit bij jou wel zo? Bij mij niet: als ik hem lager zet, denkt Daikin: gebruiker vindt het te warm, zet maar even uit, ook al zit je nog boven de ondergrens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Videopac schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:45:
Alle grafieken die ik hier zie, is dat allemaal met ESPAltherma?
De meeste wel, maar er zijn er ook van de Daikin LAN of WiFi adapter (met HA integratie) en een paar gebruikers van mijn P1P2Serial. En er zijn de nodige metingen van externe elektriciteitsmeters of externe warmtemeters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:03:
Werkt dit bij jou wel zo? Bij mij niet: als ik hem lager zet, denkt Daikin: gebruiker vindt het te warm, zet maar even uit, ook al zit je nog boven de ondergrens.
Ja, net gedaan: setpoint even naar 22°C, even wachten tot 'ie aanslaat, en dan terug naar 21,5°C.
Draait nu dus weer op een laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:56:
[...]

Mooi voorbeeld: mijn machine stond lekker op een laag pitje water te verwarmen, binnen is het 21,2°C en de instelling is 21,5°C, dus lekker doorgaan.
Om 7 uur besloot de warm water tank echter op te warmen, en nadat dat klaar was ging de verwarming dus niet meer werken omdat die 21,2°C valt tussen de +/- 0,5°C rondom mijn instelpunt van 21,5°C.
Tja, ik zie wel verschil, maar ik merk er niets van (nu zal dat laatste ook niet echt kunnen.). Hier is een screenshot van mijn p1 afbeelding met de oude settings (32 en 40, dT 7):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c9Y6Aoo.png

De grote paarse bult aan de linkerkant die uren duurt is de pomp die merkt dat het 21 graden was geworden, en begon te stoken met vrij hoog vermogen (gevoelsmatig) voor een aantal uren, en zodra 22 graden was bereikt stopte hij abrupt. Dat is op fase 1. Als de pomp niks deed, en er stond verder niks aan op fase 1, dan was 'in rust' het verbruik 23 watt.

Dit is een screenshot van vannacht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WDjNYjA.png

Gisteravond heeft ie nog rond de 700 watt gedaan, maar remde af naar 'in rust' geen 23 watt, maar zo'n 325 watt, op diezelfde fase 1. Daar er verder niks is verandert zou ik denken dat die stijging in verbruik wordt veroorzaakt door de pomp.

Als ik dan kijk naar wat de Madoka zegt in Home Assistant, dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tIDi7rc.png

Nu geloof ik Madoka niet helemaal, want je ziet dat ie 'ineens' vrij abrupt stijgt van 21 naar 21,5 in korte tijd, dat kan natuurlijk niet. Vervolgen staat ie nu al een hele tijd strak op 21,5 graad.

Gelukkig heb ik op een andere plek in de woonkamer ook nog een Netatmo basis station van hun weerstation staan, en die zegt weliswaar 21,2, maar net zo strak:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k5lo650.png

Ik weet niet of ik hier nu blij mee moet zijn, maar ik overweeg inmiddels wel om de basis settings die jullie aanraden er in te zetten. Nogmaals, wellicht ten overvloede. Ik heb een grondgebonden warmtepomp, dus ik heb geen buitenunit. Ik heb een Altherma 3 GEO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:50:
Nu geloof ik Madoka niet helemaal, want je ziet dat ie 'ineens' vrij abrupt stijgt van 21 naar 21,5 in korte tijd, dat kan natuurlijk niet. Vervolgen staat ie nu al een hele tijd strak op 21,5 graad.
[...]
Ik weet niet of ik hier nu blij mee moet zijn, maar ik overweeg inmiddels wel om de basis settings die jullie aanraden er in te zetten. Nogmaals, wellicht ten overvloede. Ik heb een grondgebonden warmtepomp, dus ik heb geen buitenunit. Ik heb een Altherma 3 GEO.
Die Madoka is wat overgevoelig voor zichzelf, iemand die langsloopt en een klein straaltje zon..., die geloof ik ook niet helemaal.

Zo te zien werkt alles eigenlijk wel goed bij jou, alleen gaat 'ie te hard! De oplossing is dan de vraag te verminderen in je stooklijn en de delta(T) omlaag. Je moet bedenken dat (stooklijn - delta(T)) altijd tenminste iets hoger moet zijn dan de gevraagde temperatuur, anders vraag je het onmogelijke!

Overigens, je 'buitenunit' is je grondpomp! Ook die wordt vanuit binnen aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:33:
[...]

Die Madoka is wat overgevoelig voor zichzelf, iemand die langsloopt en een klein straaltje zon..., die geloof ik ook niet helemaal.

Zo te zien werkt alles eigenlijk wel goed bij jou, alleen gaat 'ie te hard! De oplossing is dan de vraag te verminderen in je stooklijn en de delta(T) omlaag. Je moet bedenken dat (stooklijn - delta(T)) altijd tenminste iets hoger moet zijn dan de gevraagde temperatuur, anders vraag je het onmogelijke!

Overigens, je 'buitenunit' is je grondpomp! Ook die wordt vanuit binnen aangestuurd.
Mwah, kijk ik stook nog steeds op basis van de thermostaat, en daar wil ik vanaf, want als ik dat doe dan gaat ie dus zijn ding doen en vertookt ie in 5 uur tijd 10 kWh. De gedachte achter dat ik dat niet wil is dat ie dat dus nu doet met relatief zacht buitenweer, dus wat is er dan als het straks winter is? Dan is het bijna 50 kWh op 24 uur tijd? Nee dank je.

Daarom wilde ik langer stoken, maar met minder vermogen, met als bijkomend voordeel dat ik dan de vloeren altijd warm heb.

Dus als ik het goed begrijp is dat ALS ik de temperatuur in huis op 21,5 wil hebben, ik een stooklijn moet hebben die daar boven ligt (doh), maar dát getal minus de ingestelde dT moet > dan die 21,5, anders komt ie nooit aan die 21,5?

Met andere woorden, als ik 21,5 wil bereiken en mijn dT is 5, dan moet ik dus de stooklijn instellen op 21,5 + 5 + beetje marge dus dan kom je op een 28 a 29? Want hij staat nu op 30, maar de dT is 10, dus kom ik op 20, dus dat kan niet, want ik vraag 21,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:18:
[...]

Mwah, kijk ik stook nog steeds op basis van de thermostaat, en daar wil ik vanaf, want als ik dat doe dan gaat ie dus zijn ding doen en vertookt ie in 5 uur tijd 10 kWh. De gedachte achter dat ik dat niet wil is dat ie dat dus nu doet met relatief zacht buitenweer, dus wat is er dan als het straks winter is? Dan is het bijna 50 kWh op 24 uur tijd? Nee dank je.

Daarom wilde ik langer stoken, maar met minder vermogen, met als bijkomend voordeel dat ik dan de vloeren altijd warm heb.

Dus als ik het goed begrijp is dat ALS ik de temperatuur in huis op 21,5 wil hebben, ik een stooklijn moet hebben die daar boven ligt (doh), maar dát getal minus de ingestelde dT moet > dan die 21,5, anders komt ie nooit aan die 21,5?

Met andere woorden, als ik 21,5 wil bereiken en mijn dT is 5, dan moet ik dus de stooklijn instellen op 21,5 + 5 + beetje marge dus dan kom je op een 28 a 29? Want hij staat nu op 30, maar de dT is 10, dus kom ik op 20, dus dat kan niet, want ik vraag 21,5.
Je stookt weersafhankelijk alleen je hebt of had deze op vlak 30 graden staan. De thermostaat is er alleen maar om uit of aan te gaan, en wellicht te moduleren over je stooklijn heen (dat is een instelling die kan je nog uitzetten)
Met vloerverwarming en deze temperaturen zou je nog naar een dt van 3 kunnen gaan.. ik stook nu met een aanvoer van 25 graden en een dt van 3 en het huis wordt gewoon warm. Van de week was het 27 graden aanvoer.
Een vlakke stooklijn heeft niemand, ik denk alleen dat met een grondgebonden pomp je minder last heb van de echt koude dagen rond het vriespunt omdat je geen defrosts hebt ? Je verbruik zal dus constanter zijn het hele jaar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
smaij schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Je stookt weersafhankelijk alleen je hebt of had deze op vlak 30 graden staan. De thermostaat is er alleen maar om uit of aan te gaan, en wellicht te moduleren over je stooklijn heen (dat is een instelling die kan je nog uitzetten)
Met vloerverwarming en deze temperaturen zou je nog naar een dt van 3 kunnen gaan.. ik stook nu met een aanvoer van 25 graden en een dt van 3 en het huis wordt gewoon warm. Van de week was het 27 graden aanvoer.
Een vlakke stooklijn heeft niemand, ik denk alleen dat met een grondgebonden pomp je minder last heb van de echt koude dagen rond het vriespunt omdat je geen defrosts hebt ? Je verbruik zal dus constanter zijn het hele jaar door.
Ik heb die dus momenteel vlak op 30 graden staan. Vóór ik die instelling deed was het 32, 40, dT 5. Nu is het 30, 30 dT 10. Met de vorige instelling zei ik dus ik wil het 21,5 hebben, de pomp begon bij 21 en stookte dan in een paar uurtjes (5 ongeveer) naar 22 graden, maar verbruikte dan 2 kWh per uur.

Ik trek dan de conclusie dat die vorige instelling veel te hoog was, als het in zo'n korte tijd ineens een graad erbij is. Waarom stel jij dat ik weersafhankelijk stook? Ik dacht dat er een verschil is tussen dat er gestookt wordt obv van wat Madoka meet, of dat je stookt obv de buitentemperatuur. Hij staat ingesteld op thermostaat, maar jij stelt dat ik alsnog weersafhankelijk stook?

Hier werd aangeraden een bepaalde basissetting met dT 5, maar jij zit dus op 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:33:
[...]

Ik heb die dus momenteel vlak op 30 graden staan. Vóór ik die instelling deed was het 32, 40, dT 5. Nu is het 30, 30 dT 10. Met de vorige instelling zei ik dus ik wil het 21,5 hebben, de pomp begon bij 21 en stookte dan in een paar uurtjes (5 ongeveer) naar 22 graden, maar verbruikte dan 2 kWh per uur.

Ik trek dan de conclusie dat die vorige instelling veel te hoog was, als het in zo'n korte tijd ineens een graad erbij is. Waarom stel jij dat ik weersafhankelijk stook? Ik dacht dat er een verschil is tussen dat er gestookt wordt obv van wat Madoka meet, of dat je stookt obv de buitentemperatuur. Hij staat ingesteld op thermostaat, maar jij stelt dat ik alsnog weersafhankelijk stook?

Hier werd aangeraden een bepaalde basissetting met dT 5, maar jij zit dus op 3?
Een thermostaat bij een gasketel moduleert (over het algemeen) je gasketel afhankelijk van de gemeten temperatuur en de gewenste temperatuur.
Bij een (Daikin) warmtepomp werkt dat niet zo.
Je hebt nu de temperatuur vlak op 30 staan maar de thermostaat beïnvloed dit niet. Deze zegt alleen aan of uit.
Ik heb inderdaad de dT op 3 gezet maar in beginsel is een dT van 5 een prima uitgangssituatie. Een dT van 10 is dat niet bij enkel vloerverwarming.
De stooklijn die hierboven meermaals genoemd is is een hele goede basis voor (relatief) nieuwe huizen en enkel vloerverwarming.
Kan het nog lager ? Ja! Dat heb ik dus bereikt met een dT van 3 zodat de aanvoertemperatuur nog lager kan.

Edit: belangrijkste is, begin gewoon en meten = weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
Ik had vannacht met mijn nieuwe stooklijn van 30-25 bij -10-18 een verbruik van maar 250-350 watt continu. Compressor draaide een onafgebroken run vanaf gisteren 17u.

Heb nog niet eerder zulk laag verbruik gezien. Die 2 graden eraf van de stooklijn gisteren lijk je direct terug te zien in het verbruik (was eerder namelijk zo’n 500 watt continu).

Hij heeft nog een SWW run gedaan om 9 uur maar pakte daarna het verwarmen weer netjes op zonder pendelen.

Tegen 11 uur is hij uitgegaan omdat het buiten 14 graden of warmer werd.

Binnen 20-21 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 29-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
[...]

Oke, dus ik heb net dit ingsteld;

weersafhankelijk (daar stond ie al op)
35 graden bij -10
27 graden bij 15
delta T is 5

Ik heb geen foto van delta T, maar die is 100% 5 (vanaf 10 waar ik 'm gisteren of eergisteren op gezet had), en ik weet ook niet waarom jullie allemaal praten over 18, maar bij mij staat 15. Hoe dan ook:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RykYnk8.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rFA51rb.png

Is dit correct, of moet die 27 anders omdat dat bij mij dus bij 15 is en niet 18 zoals bij jullie schijnbaar?

Toen ik het net had ingesteld ging het vermogen ineens naar 3200 watt, maar inmiddels is de realiteit weer anders, want dat is terug gezakt, en niet alleen dat, maar het verbruik wat ik de hele dag op zo'n 325 watt zag op fase 1, is nu weer terug gezakt naar 24 watt.

Dus wat ik nu heb gedaan is:

Startsituatie was:

34 graden bij 15
40 graden bij -10
Delta T was 7.

Hier zag ik dus op fase 1 continue 24 watt verbruik in rust, tot ie in actie ging, want dan ging dat naar zo'n 1.9 a 2 kWh per uur, voor een uur of 5 lang, en daarna klaar.

Daarna heb ik dus gebeld met installateur en heb ik er van gemaakt:

30 graden bij 15
30 graden bij -10
Delta T was 10.

Hiermee zag ik WEL dat het verbruik constant 1 kWh was per uur (volgens de data op de pomp zelf), en was er in 5 uur tijd 5 kWh opgenomen, maar de geproduceerde warmte vandaag was 1 kWh, oftewel, desastreus voor de COP.

Nu heb ik er op jullie aanraden van gemaakt

27 graden bij 15
35 graden bij -10
Delta T is 5.

Nu zag ik toen ik dit net had ingesteld heel eventjes (paar min wellicht) een piek naar 3200 watt, maar inmiddels zie ik op fase 1 op de elektra meter weer een verbruik van 24 watt (Wat ik in de startsituatie ook had).

Het is momenteel 21,7 in de woonkamer (madoka staat nog steeds op 21,5), dus hij hoeft niets te doen, maar ik begrijp uit jullie informatie dat wat er nu zou moéten gebeuren, is dat als ie aan de slag gaat, hij minder dan die 1.9 a 2 kWh per uur vraagt, maar wel langer door zou moeten gaan? Begrijp ik dat goed?

[ Voor 36% gewijzigd door Just_A_User op 29-10-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Oke, dus ik heb net dit ingsteld;

weersafhankelijk (daar stond ie al op)
35 graden bij -10
27 graden bij 15
delta T is 5

Ik heb geen foto van delta T, maar die is 100% 5 (vanaf 10 waar ik 'm gisteren of eergisteren op gezet had), en ik weet ook niet waarom jullie allemaal praten over 18, maar bij mij staat 15. Hoe dan ook:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit correct, of moet die 27 anders omdat dat bij mij dus bij 15 is en niet 18 zoals bij jullie schijnbaar?
Als het goed is kun je die -10 en 15 ook aan passen (bij mij kan dat tenminste wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:54:
[...]

Als het goed is kun je die -10 en 15 ook aan passen (bij mij kan dat tenminste wel).
Dat zal hier dan ongetwijfeld ook kunnen, maar, ik stond net zowat met knikkende knieën voor de pomp om dit aan te passen, dus ik ga nu niet nog een keer rommelen om dát aangepast te krijgen, tenzij het absoluut noodzakelijk is, dan wel. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Dat zal hier dan ongetwijfeld ook kunnen, maar, ik stond net zowat met knikkende knieën voor de pomp om dit aan te passen, dus ik ga nu niet nog een keer rommelen om dát aangepast te krijgen, tenzij het absoluut noodzakelijk is, dan wel. :X
Toch knap dat je het dan toch doet!

Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Ik vond de eerste aanpassingen ook spannend. En daarna espaltherma aan de praat krijgen was weer een stapje verder. Heeft lang geduurd voordat ik de binnenunit open durfde te maken.

Maar om op jouw situatie terug te komen. Het idee is dat de aanvoerwatertemperatuur nu weersafhankelijk staat met een vrij goed uitgangspunt. Maar voor het finetunen kan het handig zijn om die andere temperaturen ook aan te passen. Maar ik ben zelf ook pas net met het afstel traject begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hetisweergezell schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Toch knap dat je het dan toch doet!

Hoe vaker je het doet hoe makkelijker het wordt. Ik vond de eerste aanpassingen ook spannend. En daarna espaltherma aan de praat krijgen was weer een stapje verder. Heeft lang geduurd voordat ik de binnenunit open durfde te maken.

Maar om op jouw situatie terug te komen. Het idee is dat de aanvoerwatertemperatuur nu weersafhankelijk staat met een vrij goed uitgangspunt. Maar voor het finetunen kan het handig zijn om die andere temperaturen ook aan te passen. Maar ik ben zelf ook pas net met het afstel traject begonnen.
Hmmm, volgens mij stond die aanvoertemperatuur al de hele tijd op weersafhankelijk, tenminste, ik zag die opie staan en uit hoe het er uit zag concludeerde ik dat het al die tijd op weersafhankelijk heeft gestaan...maar nu je dat zo zegt begin ik weer te twijfelen. :{

espaltherma zou ik heel graag willen, maar no way in hell dat ik daar aan ga beginnen. Dat is me té.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_A_User op 29-10-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

Ha ha, ik heb wat meer machine ervaring maar ik herken dat wel hoor.
Dit is echt een heel goede stap 1, opschrijven/fotograferen wat je had en dan een beperkte aanpassing doen - desnoods met knikkende knieën! Wij zijn allemaal begonnen met inlezen en aanmodderen, en iedere dag leren we weer een beetje bij.

Naarmate je wat vaker kleine aanpassingen doet merk je dat het niet zomaar uit elkaar valt, zeker als je blijft documenteren wat je aanpast. Langzaamaan wordt je meer vertrouwd met de machine en dan verdwijnt die angst vanzelf - maar blijf documenteren wat je doet, anders weet je nog niet wat wel en niet werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Ha ha, ik heb wat meer machine ervaring maar ik herken dat wel hoor.
Dit is echt een heel goede stap 1, opschrijven/fotograferen wat je had en dan een beperkte aanpassing doen - desnoods met knikkende knieën! Wij zijn allemaal begonnen met inlezen en aanmodderen, en iedere dag leren we weer een beetje bij.

Naarmate je wat vaker kleine aanpassingen doet merk je dat het niet zomaar uit elkaar valt, zeker als je blijft documenteren wat je aanpast. Langzaamaan wordt je meer vertrouwd met de machine en dan verdwijnt die angst vanzelf - maar blijf documenteren wat je doet, anders weet je nog niet wat wel en niet werkt!
Ja ik heb van die doembeelden in mn hoofd dat de hele rommel kapot draait en weet ik veel wat. Maar ik twijfel nu wederom over dat weersafhankelijk. Volgens mij is wat blauw gekleurd is in een menu de op dat moment actieve keuze toch? Nou, volgens mij was toch echt weerafshankelijk blauw, wat me nog verbaasde, want ik dacht, hey, dat had ik niet verwacht.

Maar omdat het aansloot bij wat iemand hier vanmiddag zei, dat ik ondanks 'thermostaatverhaal' nog steeds weersafhankelijk stookte, en ik zag dat op het scherm, dacht ik aha. Maar nu twijfel ik toch weer of die optie dan wel actief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
@Just_A_User Mocht het je helpen, die knikkende knietjes en doembeelden herken ik wel. Vooral in het begin vond ik het erg spannend om dingen te wijzigen. Het is toch een installatie van erg veel geld. Was ook bang dat ik met hangende pootjes terug moest naar de installateur vanwege rode ringen en niet te verhelpen storingen..

Gelukkig niet uitgekomen (heb altijd één ding tegelijk gewijzigd, dan wist ik altijd wat het effect was van die ene wijziging) en met alle tips hier lijkt het (fingers crossed) systeem nu een stuk zuiniger, stabieler en stiller te werken dan hoe de installateur het opgeleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVERTGROENEVELD
  • Laatst online: 14-08-2024
Hallo, ik heb nu anderhalf jaar een Daikin warmtepomp systeem. In vergelijking met mijn buren die ook dezelfde woning en systeem hebben verbruik ik veel meer stroom.

Wat ik ook zie is dat de temperatuur iedere avond doorstookt tot 22 graden terwijl ik maar. 20’vraag.

Hebben jullie tips hoe ik het verbruik kan verlagen en er voor kan zorgen dat de temperatuur niet meer oploopt als ik er niet om vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
EVERTGROENEVELD schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:31:
Hallo, ik heb nu anderhalf jaar een Daikin warmtepomp systeem. In vergelijking met mijn buren die ook dezelfde woning en systeem hebben verbruik ik veel meer stroom.

Wat ik ook zie is dat de temperatuur iedere avond doorstookt tot 22 graden terwijl ik maar. 20’vraag.

Hebben jullie tips hoe ik het verbruik kan verlagen en er voor kan zorgen dat de temperatuur niet meer oploopt als ik er niet om vraag?
Verbruik jij veel meer stroom of de warmtepomp? Hoe heb je dat gemeten ?
Wat zijn de instellingen van de warmtepomp ?
Wat is je afgiftesysteem ? Vloerverwarming etc?
Pagina: 1 ... 53 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma