Ik mis wat informatie. Wat is je afgiftesysteem en hoe staat je delta-T ingesteld?Impstoker schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:15:
Ik merk vandaag dat het niet snel warmer wordt dan 20C in terwijl de thermostaat voor het eerst op 21 staat.
De stooklijn staat standaard ingesteld, en de uitvoer temperatuur is nu 38C.
Tot nu toe werd het prima 20C in huis met aanvoer temp van 38C, de warmtepomp stond dan mooi de hele dag te pruttelen. Heel oktober COP van 3,8. (Matig geïsoleerde oude vrijstaande woning).
Wat moet ik veranderen om te zorgen dat het wat sneller warmer wordt in huis? De stook lijn aan de rechterkant wat omhoog zetten? Dat zorgt dan voor een wat hogere aanvoer temperatuur al bij een buitentemp van 15C.
Of moet ik iets anders doen?
En waarom kan je los de aanvoertemp instellen op de binnenunit? Doet hij dit dan tijdelijk onafhankelijk van de stooklijn?
[Afbeelding]
De aanvoertemp op de binnenunit (en in de app onder t advanced operations menu) is een + of - ten opzichte van de stooklijn. Zo kan je iets makkelijker experimenteren met een wat hogere of lagere stooklijn. Maar denk bijvoorbeeld ook aan afwijkende dag waar je huis vol met visite zit waardoor je misschien een dagje wat lager wil stoken (of juist hoger, als er continu kinderen van binnen naar buiten en weer terugvliegen bijv.)
Een warmtepomp, zeker als die "strak" laag/zuinig staat afgesteld en je vloerverwarming hebt, is niet heel goed in het snel verwarmen van de ruimte. Dus als jij de thermostaat van 20 naar 21 zet moet je niet zoals bij een CV verwachten dat het een uur later ook 21 is, dat kan echt wel even duren.
Dit kan je idd versnellen door de stooklijn wat te verhogen.
All-electric.