BertS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:24:
In april is bij ons een 4kW Altherma 3 M geïnstalleerd, dus we starten nu ons eerste stookseizoen. Afgelopen week liep ik er tegenaan dat hij steeds na enige tijd afsloeg, en niet meer opstartte. Nu is bij mij de indruk ontstaan dat dit te maken heeft met de retour temperatuur.
Eerst even de situatie bij ons:
Huis van 1910, redelijk geïsoleerd, overcapaciteit radiatoren. Op gas heb ik afgelopen seizoen ongeveer 700 m
3 verstookt, met een watertemp van 40 graden.
Verder gebruiken we Evohome naregeling, om door de dag heen wat te finetunen op ruimtes die in gebruik zijn.
De Altherma was ingesteld op weersafhankelijke regeling van watertemperatuur, met een stooklijn van 30-45 graden afhankelijk van buitentemperatuur.
Naar aanleiding van de ervaring vorige week heb ik wat zitten zoeken in de installateurshandleiding, en kwam tegen dat het systeem in geval van radiatorverwarming een delta-T hanteert van 10 graden, die niet instelbaar is. Dus met een invoer van 30 graden moet de retourtemperatuur <20 zijn om hem aan de gang te houden (als ik het goed begrijp).
Dit riep bij mij de gedachte op dat hij die 10 graden nu nog niet kwijt kan.
De aanpassing die ik heb gedaan is:
1. Afgiftesysteem op vloerverwarming ingesteld, zodat ik delta-T kan configureren.
2. delta-T ingesteld op 5 graden
3. stooklijn aangepast naar ondertemperatuur van 25 graden (liever gelijkmatig verwarmen dan steeds een beetje).
Sinds ik dat heb gedaan, houdt hij het prima bij en blijft het systeem ook actief. Schakelt af en toe ook uit, wat logisch is, maar het loopt nu allemaal gelijkmatig.
Mijn vraag: doe ik nu mogelijk wat onhandigs door de delta-T te verlagen terwijl Daikin deze op 10 wil houden bij radiatorafgifte?
Ik weet namelijk niet of ik hiermee in potentie juist heel inefficiënte dingen doe. Wat is het (mogelijke) probleem van 'warm' retourwater?
Het
lijkt mij alleen een probleem als de ruimte niet op temperatuur komt terwijl het retourwater nog wel warm is. Dat is (nu) dus niet aan de orde. Maar ik weet niet of er nog andere problemen kunnen gaan opspelen.