Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:48
Rainesh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Uit mijn hoofd 28 graden en pas bij -5 op 38.

Had gisteren stooklijn verlaagd naar 25, maar toen kreeg ik debietstoring. Wil daar wel komende dagen mee spelen. Vond verbruik vrij hoog gisteravond.

Op wat staat die van jou?
Nu op 27 bij 18 en 35 bij -10.

Is een debietstoring een logisch gevolg van het verlagen van je stooklijn..?

Is het één niet temperatuur en het ander hoeveel liter per minuut hij kwijt kan in je systeem? Misschien mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:35
Atomius schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:06:
[...]

Nu op 27 bij 18 en 35 bij -10.

Is een debietstoring een logisch gevolg van het verlagen van je stooklijn..?

Is het één niet temperatuur en het ander hoeveel liter per minuut hij kwijt kan in je systeem? Misschien mis ik iets.
Ik denk dat ik te veel dingen tegelijkertijd aan het doen was. Het zou idd geen gevolg van moeten zijn.

Gisteravond was aanvoertemp rond de 29/30 graden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Just_A_User schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Hoe kan het dat jij energieverbruik-data erbij hebt? Ik zou willen dat ik die had, ik heb alleen het volgende:

[Afbeelding]
Ik zie deze ook in mijn HA config. Misschien even de configuratie verwijderen en opnieuw toevoegen in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:12
Vraagje, de warmtepomp probeert voor het verwarmen een opgegeven delta vast te houden tussen de AWT en de RWT. Dat kan hij doen door of het debiet aan te passen, of het vermogen van de compressor. Is hier nog invloed op uit te oefenen? Want het liefste wil je toch dat de compressor op een zo laag mogelijk vermogen draait? Of is de delta t de enige instelling die te wijzigen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
In april is bij ons een 4kW Altherma 3 M geïnstalleerd, dus we starten nu ons eerste stookseizoen. Afgelopen week liep ik er tegenaan dat hij steeds na enige tijd afsloeg, en niet meer opstartte. Nu is bij mij de indruk ontstaan dat dit te maken heeft met de retour temperatuur.

Eerst even de situatie bij ons:
Huis van 1910, redelijk geïsoleerd, overcapaciteit radiatoren. Op gas heb ik afgelopen seizoen ongeveer 700 m3 verstookt, met een watertemp van 40 graden.
Verder gebruiken we Evohome naregeling, om door de dag heen wat te finetunen op ruimtes die in gebruik zijn.

De Altherma was ingesteld op weersafhankelijke regeling van watertemperatuur, met een stooklijn van 30-45 graden afhankelijk van buitentemperatuur.

Naar aanleiding van de ervaring vorige week heb ik wat zitten zoeken in de installateurshandleiding, en kwam tegen dat het systeem in geval van radiatorverwarming een delta-T hanteert van 10 graden, die niet instelbaar is. Dus met een invoer van 30 graden moet de retourtemperatuur <20 zijn om hem aan de gang te houden (als ik het goed begrijp).
Dit riep bij mij de gedachte op dat hij die 10 graden nu nog niet kwijt kan.

De aanpassing die ik heb gedaan is:
1. Afgiftesysteem op vloerverwarming ingesteld, zodat ik delta-T kan configureren.
2. delta-T ingesteld op 5 graden
3. stooklijn aangepast naar ondertemperatuur van 25 graden (liever gelijkmatig verwarmen dan steeds een beetje).

Sinds ik dat heb gedaan, houdt hij het prima bij en blijft het systeem ook actief. Schakelt af en toe ook uit, wat logisch is, maar het loopt nu allemaal gelijkmatig.

Mijn vraag: doe ik nu mogelijk wat onhandigs door de delta-T te verlagen terwijl Daikin deze op 10 wil houden bij radiatorafgifte?
Ik weet namelijk niet of ik hiermee in potentie juist heel inefficiënte dingen doe. Wat is het (mogelijke) probleem van 'warm' retourwater?

Het lijkt mij alleen een probleem als de ruimte niet op temperatuur komt terwijl het retourwater nog wel warm is. Dat is (nu) dus niet aan de orde. Maar ik weet niet of er nog andere problemen kunnen gaan opspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:24:
In april is bij ons een 4kW Altherma 3 M geïnstalleerd, dus we starten nu ons eerste stookseizoen. Afgelopen week liep ik er tegenaan dat hij steeds na enige tijd afsloeg, en niet meer opstartte. Nu is bij mij de indruk ontstaan dat dit te maken heeft met de retour temperatuur.

Eerst even de situatie bij ons:
Huis van 1910, redelijk geïsoleerd, overcapaciteit radiatoren. Op gas heb ik afgelopen seizoen ongeveer 700 m3 verstookt, met een watertemp van 40 graden.
Verder gebruiken we Evohome naregeling, om door de dag heen wat te finetunen op ruimtes die in gebruik zijn.

De Altherma was ingesteld op weersafhankelijke regeling van watertemperatuur, met een stooklijn van 30-45 graden afhankelijk van buitentemperatuur.

Naar aanleiding van de ervaring vorige week heb ik wat zitten zoeken in de installateurshandleiding, en kwam tegen dat het systeem in geval van radiatorverwarming een delta-T hanteert van 10 graden, die niet instelbaar is. Dus met een invoer van 30 graden moet de retourtemperatuur <20 zijn om hem aan de gang te houden (als ik het goed begrijp).
Dit riep bij mij de gedachte op dat hij die 10 graden nu nog niet kwijt kan.

De aanpassing die ik heb gedaan is:
1. Afgiftesysteem op vloerverwarming ingesteld, zodat ik delta-T kan configureren.
2. delta-T ingesteld op 5 graden
3. stooklijn aangepast naar ondertemperatuur van 25 graden (liever gelijkmatig verwarmen dan steeds een beetje).

Sinds ik dat heb gedaan, houdt hij het prima bij en blijft het systeem ook actief. Schakelt af en toe ook uit, wat logisch is, maar het loopt nu allemaal gelijkmatig.

Mijn vraag: doe ik nu mogelijk wat onhandigs door de delta-T te verlagen terwijl Daikin deze op 10 wil houden bij radiatorafgifte?
Ik weet namelijk niet of ik hiermee in potentie juist heel inefficiënte dingen doe. Wat is het (mogelijke) probleem van 'warm' retourwater?

Het lijkt mij alleen een probleem als de ruimte niet op temperatuur komt terwijl het retourwater nog wel warm is. Dat is (nu) dus niet aan de orde. Maar ik weet niet of er nog andere problemen kunnen gaan opspelen.
De delta-T, ofwel hoeveel graden het water afkoelt in de radiator, bepaald mede hoeveel warmte(energie) er afgegeven kan worden op je radiatoroppervlak. Een DT5 is wel behoorlijk aan de lage kant voor een normale radiator, dus tenzij je oversized/K3 en/of ventilatorgedreven radiatoren (aka fancoils) hebt ga je dan waarschijnlijk flink wat vermogen tekort komen als het echt kouder wordt. Let wel, dit is de DT gemeten op de binnenunit, dus het hangt er ook een beetje vanaf hoe je systeem verder in elkaar steekt. Veel radiatorfabrikanten hebben een rekentooltje om het vermogen bij bepaalde TA's en DT's te berekenen. Daar zou je eens naar kunnen kijken.

Als je alleen maar radiatoren hebt en je de DT teveel gaat verlagen, krijg je ook een hoge pompsnelheid die ook weer ten kostte van je efficientie gaat. Ik zou eerder als eerste stapje eens proberen wat ze op 8 doen (instelling voor fancoils) ipv gelijk naar 5 en je TA aan de vorst-kant niet al teveel verlagen. Begin eens met 38 ofzo. Zelfs met alleen vloerverwarming is bij mij de ondergrens 26C en doet ie het beter qua COP op 28C dan een lagere instelling. DT staat ook weer op 5, want met 3 kwam ik echt vermogen tekort op de koudste dagen vorig jaar.

Eigenlijk kan je dit pas echt goed proberen en evt,. verder afstellen als het ook écht koud is. Bij de huidige buitentemperaturen is t allemaal niet zo moeilijk om het huis warm te krijgen, ook niet met een veel te lage DT, maar het gaat om de dagen/weken waarbij het echt flink vriest wat er dán gebeurd.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:56:
[...]

De delta-T, ofwel hoeveel graden het water afkoelt in de radiator, bepaald mede hoeveel warmte(energie) er afgegeven kan worden op je radiatoroppervlak. Een DT5 is wel behoorlijk aan de lage kant voor een normale radiator, dus tenzij je oversized/K3 en/of ventilatorgedreven radiatoren (aka fancoils) hebt ga je dan waarschijnlijk flink wat vermogen tekort komen als het echt kouder wordt. Let wel, dit is de DT gemeten op de binnenunit, dus het hangt er ook een beetje vanaf hoe je systeem verder in elkaar steekt. Veel radiatorfabrikanten hebben een rekentooltje om het vermogen bij bepaalde TA's en DT's te berekenen. Daar zou je eens naar kunnen kijken.

Als je alleen maar radiatoren hebt en je de DT teveel gaat verlagen, krijg je ook een hoge pompsnelheid die ook weer ten kostte van je efficientie gaat. Ik zou eerder als eerste stapje eens proberen wat ze op 8 doen (instelling voor fancoils) ipv gelijk naar 5 en je TA aan de vorst-kant niet al teveel verlagen. Begin eens met 38 ofzo. Zelfs met alleen vloerverwarming is bij mij de ondergrens 26C en doet ie het beter qua COP op 28C dan een lagere instelling. DT staat ook weer op 5, want met 3 kwam ik echt vermogen tekort op de koudste dagen vorig jaar.

Eigenlijk kan je dit pas echt goed proberen en evt,. verder afstellen als het ook écht koud is. Bij de huidige buitentemperaturen is t allemaal niet zo moeilijk om het huis warm te krijgen, ook niet met een veel te lage DT, maar het gaat om de dagen/weken waarbij het echt flink vriest wat er dán gebeurd.
Dank!
Die pompsnelheid is een goede, ik ga tussenvormen proberen.

De aanvoertemp aan vorstzijde staat al op 40-45, dus die is prima denk ik. Uit m'n hoofd gezegd loopt hij van 25 bij 12 naar 45 bij -5, maar dat zal ik moeten gaan ervaren. Vorig jaar met -9 in elk geval prima gered met watertemp 40 (waarbij in de woonkamer zelfs nog 1 van de 3 radiatoren helemaal uit stond)

Wat ik me afvraag: werkt de delta-T dan twee kanten op? Omdat je schrijft dat ik later mogelijk vermogen tekort kom? Ik was in de veronderstelling dat die vooral gebruikt wordt om uit de retourtemp af te leiden of de pomp nog actief moet blijven.

Aanleiding om dit aan te passen was vooral dat hij wel afsloeg, maar niet meer aansloeg daarna. Dat lijkt nu over te zijn (hij slaat nog steeds af tussendoor, maar slaat later ook weer aan).
Kunnen er nog andere oorzaken zijn voor dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 11:15
Liviooo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Ik zie deze ook in mijn HA config. Misschien even de configuratie verwijderen en opnieuw toevoegen in HA?
Vreemd, ik krijg ze er niet bij (maar ik heb ook een grondgebonden pomp, misschien dat dat nog verschil maakt?)

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BertS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:10:
[...]

Dank!
Die pompsnelheid is een goede, ik ga tussenvormen proberen.

De aanvoertemp aan vorstzijde staat al op 40-45, dus die is prima denk ik. Uit m'n hoofd gezegd loopt hij van 25 bij 12 naar 45 bij -5, maar dat zal ik moeten gaan ervaren. Vorig jaar met -9 in elk geval prima gered met watertemp 40 (waarbij in de woonkamer zelfs nog 1 van de 3 radiatoren helemaal uit stond)

Wat ik me afvraag: werkt de delta-T dan twee kanten op? Omdat je schrijft dat ik later mogelijk vermogen tekort kom? Ik was in de veronderstelling dat die vooral gebruikt wordt om uit de retourtemp af te leiden of de pomp nog actief moet blijven.

Aanleiding om dit aan te passen was vooral dat hij wel afsloeg, maar niet meer aansloeg daarna. Dat lijkt nu over te zijn (hij slaat nog steeds af tussendoor, maar slaat later ook weer aan).
Kunnen er nog andere oorzaken zijn voor dit gedrag?
Je kan denk ik beter de vorstzijde wat proberen te verlagen (later dit jaar), dan dat je aan de warmte kant nog lager gaat. Want dan hou je dus geen vermogen meer over op je radiatoren.

De DT wordt naast om te bepalen of er nog warmte "bij kan", vooral gebruikt om de pompsnelheid op te regelen bij een Daikin. Hij probeert dan dus de pomp zo te regelen dat er 5 graden verschil tussen aan- en afvoer ontstaat. Dat kan gunstig zijn, maar er is wel een ondergrens aan de werkbare retourtemperatuur (denk aan een graad of 2 onder de woonkamertemperatuur) en de "regelzone" van je pomp.

Bedoel je met het laatste dat ie helemaal niet meer aangaat? Want opzich is het in een goed geisoleerd huis en het huidige weer vrij normaal dat ie een lange run doet en daarna echt urenlang uitblijft totdat de temperatuur weer 0,5-1K (setting hysterese) onder de ingestelde waarde komt. Dat is juist gewenst gedrag. Bij mij staat het laatste op 0,5K, maar zelfs dan blijft ie overdag soms wel tot diep in de nacht uit (vooral als overdag de zon erbij kwam) voordat de temperatuur weer genoeg gedaald is.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Bedoel je met het laatste dat ie helemaal niet meer aangaat? Want opzich is het in een goed geisoleerd huis en het huidige weer vrij normaal dat ie een lange run doet en daarna echt urenlang uitblijft totdat de temperatuur weer 0,5-1K (setting hysterese) onder de ingestelde waarde komt. Dat is juist gewenst gedrag. Bij mij staat het laatste op 0,5K, maar zelfs dan blijft ie overdag soms wel tot diep in de nacht uit (vooral als overdag de zon erbij kwam) voordat de temperatuur weer genoeg gedaald is.
Hij bleef uit terwijl de temperatuur 2-2,5 graden onder gewenst was. Maar dat kan hij ergens ook niet weten, omdat hij niet verbonden is met een kamerthermostaat (staat ingesteld op modus AWT met weersafhankelijke regeling).
Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de trigger is dat hij weer aanslaat in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BertS schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Hij bleef uit terwijl de temperatuur 2-2,5 graden onder gewenst was. Maar dat kan hij ergens ook niet weten, omdat hij niet verbonden is met een kamerthermostaat (staat ingesteld op modus AWT met weersafhankelijke regeling).
Ik heb nog niet kunnen ontdekken wat de trigger is dat hij weer aanslaat in dat geval.
Dat weet ik ook niet precies eigenlijk, ik heb niet echt ervaring met AWT regeling. Hoe staat je werkingsgebied ingesteld voor verwarmen (optie 4-02)? Het kan zijn dat ie uitging omdat het buiten te warm werd. Of dat de aanvoer te ver opliep tov de retour, dat kan je evt meer ruimte geven met de optie overregeling (zie vorige pagina hier) en wordt beinvloed door je TA en DT (zie volgende alinea). Anders zou ik het ook niet weten.

Let dus wel op dat je de aanvoer niet te laag zet tov de DT en de ruimtetemperatuur. Als je je huis op 20C wil hebben en je DT staat op 10, dan moet je dus eigenlijk niet onder de 30+2(marge retour)-1(ruimte overregeling)=31C aanvoer gaan, anders kan ie de gewenste parameters nooit bereiken. Je retour zal namelijk nooit onder de kamertemperatuur komen maar daar altijd iets boven blijven. Als je bijv. de aanvoer op 25 hebt gezet met een DT van 10 dan snap ik wel dat ie er niet uitkomt en uitblijft.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Dat weet ik ook niet precies dan, ik heb niet echt ervaring met AWT regeling. Hoe staat je werkingsgebied ingesteld voor verwarmen (optie 4-02)? Het kan zijn dat ie uitging omdat het buiten te warm werd. Of dat de aanvoer te ver opliep tov de retour, dat kan je evt meer ruimte geven met de optie overregeling (zie vorige pagina hier) en wordt beinvloed door je TA en DT (zie volgende alinea). Anders zou ik het ook niet weten.

Let dus wel op dat je de aanvoer niet te laag zet tov de DT en de ruimtetemperatuur. Als je je huis op 20C wil hebben en je DT staat op 10, dan moet je dus eigenlijk niet onder de 30+2(marge retour)-1(ruimte overregeling)=31C aanvoer gaan, anders kan ie de gewenste parameters nooit bereiken. Je retour zal namelijk nooit onder de kamertemperatuur komen maar daar altijd iets boven blijven. Als je bijv. de aanvoer op 25 hebt gezet met een DT van 10 dan snap ik wel dat ie er niet uitkomt en uitblijft.
4-02 staat op 18. Max temp volgens weerstatistieken hier in de buurt was 12.2, dus kan me even niet indenken dat die de boosdoener is geweest.
Overregeling ga ik naar kijken.

Aanvoer stond op 30 met dus de standaard DT van 10, en gewenste temp 17. Dus op zich zat dat goed, maar wel richting het randje.
Ik ben in elk geval weer wat wijzer, en ga kijken om hiermee verder te finetunen. Hartelijk dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rm8o02h6sNCaltsUNlB-m61evqg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nu9TzmTa0OAjhO0zbKAeb2CO.png?f=fotoalbum_large

Hier draait ie nu keurig 1 lange run per dag en is dan weer echt vele uren uit. Dit lijkt zelfs nog wat beter/stabieler te gaan na het verhogen van de overregeling setting (van 1 naar 3) zoals hier vorige week gesuggereerd. De COP lijkt er iig niet slechter van geworden (wat lastig te zeggen ivm het wisselvallige weer) en het af en toe in een pendel-loop belanden na de SWW-run is nu ook helemaal weg.

Maarrr, ik zie nu wel een flink stuk meer fluctuatie/gestuiter in het stroomverbruik, aanvoertemperatuur, compressorfrequentie, etc. Dit was voorheen allemaal echt een stuk stabieler. Hij gebruikt die overregeling ruimte dus wel echt continu nu. Ik ga het nog even aankijken de komende dagen of ik dit zo laat staan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:04
Rainesh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:03:
[...]

Uit mijn hoofd 28 graden en pas bij -5 op 38.

Had gisteren stooklijn verlaagd naar 25, maar toen kreeg ik debietstoring.
Enig idee hoe laag het debiet was toen hij storing gaf? Volgens Daikin zou het minimaal 12L/min moeten zijn, maar heb hem hier al vaker op 8L/min zien pruttelen, zonder storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
danny.s schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Enig idee hoe laag het debiet was toen hij storing gaf? Volgens Daikin zou het minimaal 12L/min moeten zijn, maar heb hem hier al vaker op 8L/min zien pruttelen, zonder storing.
Niet opgelet, maar ik heb het ook rond de 7.7L/min zien gaan zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die 12L/min moet ie minimaal halen om de inbedrijfsstelling te doorlopen en om z'n maximale vermogen kwijt te kunnen (als het straks echt koud wordt). Dat wil niet zeggen dat ie in deellast niet verder terug kan/wil/mag regelen.

@Rainesh Een bypass openen is een beetje een non-oplossing. Heb je al eens goed gekeken naar je verdeler? Is dit een pomploos model of is deze omgebouwd naar pomploos? In het laatste geval wil hier nog wel eens een restrictiering oid inzitten. Het kan ook zijn dat deze teveel dichtgeregeld is bij het balanceren (dus los van de zonemotortjes), omdat voor CV er een (veel) lagere flow gewenst was.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Teejbeej schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:41:
Vraagje mbt instellingen OneCTA app….
Kan je de programma namen wijzigen? Standaard zijn er 3 beschikbaar in de app en deze heten ‘door gebruiker gedefinieerd 1/2/3’
Ik zou graag de naam wijzigen in iets wat voor mij direct herkenbaar is.
[Afbeelding]
Edit: gevonden op binnenunit
Blijft raar dat dit niet simpel via de app kan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKj7XOXUO1gO-mWCtDlqfECvzOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWCCQHd0rCaXoRILbhfK1Rxa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 16:38:
Die 12L/min moet ie minimaal halen om de inbedrijfsstelling te doorlopen en om z'n maximale vermogen kwijt te kunnen (als het straks echt koud wordt). Dat wil niet zeggen dat ie in deellast niet verder terug kan/wil/mag regelen.

@Rainesh Een bypass openen is een beetje een non-oplossing. Heb je al eens goed gekeken naar je verdeler? Is dit een pomploos model of is deze omgebouwd naar pomploos? In het laatste geval wil hier nog wel eens een restrictiering oid inzitten. Het kan ook zijn dat deze teveel dichtgeregeld is bij het balanceren (dus los van de zonemotortjes), omdat voor CV er een (veel) lagere flow gewenst was.
ik heb twee pomploze kunststof verdelers van WTH.

https://www.wth.nl/module-lt

alle groepen staan vol open. Ik heb op de 2e etage een verdeler en op de begane grond. Vanaf de 2e etage gaat er een 26 meerlagen buis (had 32 moeten zijn, i know) naar de verdelers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Kan iemand mij vertellen hoe je de programmering van de verwarming kan activeren als je die nergens kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Atomius schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:13:
Kan iemand mij vertellen hoe je de programmering van de verwarming kan activeren als je die nergens kan vinden?
Zie: https://www.daikin.nl/con...ration%20manual_Dutch.pdf
Blz 11 en verder

En in de ONECTA app bij ‘programma’ (onder in scherm)

(Voorwaarde is wel dat ‘kamerthermostaat’ staat gselecteerd.)

[ Voor 12% gewijzigd door Teejbeej op 23-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-05 19:56
Nou bij ons staat de pomp nu voor het eerst 3 dagen aan maar het val mij op dat hij aardig pendelt.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzS2-1cOsxn1ZhYKxrgErfHqPgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eottMBhq9XulKVOXZwuHm5ZV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Teejbeej schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 18:21:
[...]

Zie: https://www.daikin.nl/con...ration%20manual_Dutch.pdf
Blz 11 en verder

En in de ONECTA app bij ‘programma’ (onder in scherm)

(Voorwaarde is wel dat ‘kamerthermostaat’ staat gselecteerd.)
Dank je wel. Helaas werkt hij bij mij op externe thermostaat.. Vandaar dat hij dan niet zichtbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Atomius schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Dank je wel. Helaas werkt hij bij mij op externe thermostaat.. Vandaar dat hij dan niet zichtbaar is..
Waarom heb je geen kamerthermostaat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Enzoz89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:30:
Nou bij ons staat de pomp nu voor het eerst 3 dagen aan maar het val mij op dat hij aardig pendelt.

[Afbeelding]
Hoogstwaarschijnlijk kan de WP de warmte niet goed kwijt aan het afgiftesysteem. Als je naregeling hebt, staan er voldoende groepen open? Is de aanvoertemperatuur hoog genoeg in combinatie met de delta t? Dat zijn de eerste dingen die ik zou gaan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Teejbeej schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:44:
[...]

Waarom heb je geen kamerthermostaat dan?
Ik heb een Watts naregelsysteem dat zou moeten fungeren als thermostaat en (daarom?) in de WP staat hij ingesteld als externe thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
Enzoz89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:30:

[Afbeelding]
Hij gaat er wel gelijk vol in met 3kW, is dat normaal? Mijn starts zijn zo'n 1,2kW...

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
mawashigeri schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

Hij gaat er wel gelijk vol in met 3kW, is dat normaal? Mijn starts zijn zo'n 1,2kW...
Weet niet of dit normaal is het is een 9kw unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Enzoz89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:43:
[...]

Kun je iets meer details delen over je stooklijn en afgifte systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Enzoz89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:43:
Ja, want hij regelt niet op het gewenste vermogen zelf, maar hij regelt het vermogen op de gevraagde aanvoerwatertemperatuur en de gevraagde deltaT; als je kijkt naar aanvoerwatertemperatuur en retourwatertemperatuur zie je veel beter wat er misgaat. Een van beiden schiet te hoog door.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
danny.s schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:47:
[...]

Kun je iets meer details delen over je stooklijn en afgifte systeem?
Mijn stooklijn is al volgende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wz1r21ppUn5-gO2oWUZV7HZNgD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R4fXoMzw7iShhk53LX86E3Jw.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn afgifte systeem is een 9 groeps vvw op de begaande grond. En op de verdieping 3x een radiator.

Delta T staat op 4c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Enzoz89 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 06:15:
[...]

Mijn stooklijn is al volgende.
[Afbeelding]

En mijn afgifte systeem is een 9 groeps vvw op de begaande grond. En op de verdieping 3x een radiator.

Delta T staat op 4c
Bij veel mensen hier zie je (volgens mij) terug komen dat 25gr te laag is en pendel gedrag veroorzaakt.

De vvw verdeler, is dat een mengverdeler met pomp, of zonder pomp? En de radiators, staan die open of dicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:10

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb hier dezelfde stooklijn en had ook pendelgedrag. Overshoot regeling op 4 graden gezet en het pendelen is verleden tijd.

Zou dat als eerste proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:13:
Heb hier dezelfde stooklijn en had ook pendelgedrag. Overshoot regeling op 4 graden gezet en het pendelen is verleden tijd.

Zou dat als eerste proberen :)
Dus jij komt uit met 25 als laagste en overshoot op 4?

Die overshoot; doet ie dan tijdelijk / zo nodig tot 4 graden erbij en zakt het na een tijdje weer terug of blijft ie dan op bijv 25+4 zitten?

Edit: ik wil de overshoot ook graag op 4 zetten, waar kan je dit vinden in de instellingen?

Ik zie hem wel als 9.04 in dat overzicht staan met al die cijfertjes maar is hij ook ergens anders te vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door Atomius op 24-10-2023 11:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 08:35:
[...]
Die overshoot; doet ie dan tijdelijk / zo nodig tot 4 graden erbij en zakt het na een tijdje weer terug of blijft ie dan op bijv 25+4 zitten?
Hij zal toch proberen terug te gaan naar de ingestelde stooklijn, je kan dan dit soort modulatie zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peHoY-3E2UH3e7uqiDfa4i-flwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/w0PCQDoidoP0nREoERnlCqCV.png?f=user_large
Mijn flow en ook de inverter power laten ongeveer hetzelfde gepingel zien. Moet nog uitzoeken of dat nou erg is, want het werkt wel maar ziet er niet erg fraai uit!

Mijn delta(T) staat nu op 4, ik ga nog eens terug naar 3 om te kijken of het dan iets stabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
[...]

Edit: ik wil de overshoot ook graag op 4 zetten, waar kan je dit vinden in de instellingen?

Ik zie hem wel als 9.04 in dat overzicht staan met al die cijfertjes maar is hij ook ergens anders te vinden?
ik heb volgens mij alle menu's doorgespit (met instalateursmode) maar ik kon het ook niet vinden. Ben dus blij dat het wel in het totaaloverzicht kan worden aangepast (werkt eigenlijk veel makkelijker).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Hetisweergezell schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:38:
ik heb volgens mij alle menu's doorgespit (met instalateursmode) maar ik kon het ook niet vinden. Ben dus blij dat het wel in het totaaloverzicht kan worden aangepast (werkt eigenlijk veel makkelijker).
Ik had 'em gevonden dankzij
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:12:
4.B [9-04] Overshoot R/W "1~4°C, step: 1°C default value: 1°C"

Deze staat onder hetzelfde menu als modulatie dacht ik, als je als installateur door de instellingen gaat.
Overshoot = overregeling in het Nederlands. En ja, je wordt hoorndol van die menu's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Volgens installateurshandleiding is er geen regulier menu voor, maar alleen configureerbaar via [9-04]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
BertS schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 11:52:
Volgens installateurshandleiding is er geen regulier menu voor, maar alleen configureerbaar via [9-04]
Toch niet in installateursmenu!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpnYlbzIfKjwXLjK3Ql5k7Qzt5M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hBfni6DnerWcWy4SqupYMGg1.png?f=fotoalbum_large

EDIT: je moet wel als installateur ingelogd zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 24-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Lekker consequent van ze. Zal in type zitten dan. Ik heb deze handleiding: EHY2KOMB-A,EJHA-AV3_4PNL556861-1B_Installer reference guide_Dutch.pdf, waar hij dus als 'nvt' staat (bij kolom # in de tabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Dank voor deze heldere replies!

Ik ben een beetje bang om in dat overzichtsinstellingending aan een verkeerde knop te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 24-10-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:19:

Ik ben een beetje bang om in dat overzichtsinstellingending aan een verkeerde knop te draaien.
Maak even een foto vooraf, en je kan ook (met meer moeite) de huidige instellingen op een USB stick zetten, moet wel het panel even los om die erin te steken -- ik heb dat ook nog steeds niet gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ik zie bij mij het volgende in mijn (custom) dashboard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfM8UG9_lQStoYQVB4xA9EqhF4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DyteZqpvOflH3fcyonIJLowm.png?f=fotoalbum_large
Een mooie stabiele lange run, op laag vermogen.
Stroomverbruik gemeten door Homewizzard kWh Meter, leaving water temp door de daikin_residential_altherma integratie. Deze is minder realtime, en minder nauwkeurig, maar dat neem ik voorlief. Piek even voor middernacht is veroorzaakt door SWW run, maar vanaf 4 uur vannacht is hij gaan verwarmen, en ziet er gewoon prima netjes uit. Data is geagregeerd per 5 min.

Echter, als ik naar de history ga kijken van dezelfde data, die een veel fijner inteval heeft, zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5QxY2cg8kvrsleN_yKC8SKSyj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvcPNV2wRTBRjr86uLUsVeD1.png?f=fotoalbum_large
Het stroom verbruik zit soms stabiel laag op 250W, maar af en toe stuiterd ie op en neer tussenm 250 en 450-500W. Is dit normaal? Of maakt dit verder niet veel uit omdat het nog steeds 1 lange run is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik ben even naar mijn stooklijn aan het kijken. Die is bij oplevering ingesteld op buitentemperaturen (-2 tot 18) met bijbehorende awt (35 en 26).

Als ik een beetje in de Googlesheet kijk dat zie ik dat veel mensen die onderbuitentemperatuur veel lager hebben staan. Nu kan ik uit die sheet niet afleiden wie er ook een nieuwbouwhuis uit 2019 heeft dat supergoed geisoleerd is. Maar ik proef wel een beetje dat ik beter eens de volgende stooklijn kan uitproberen:

Buitentemperaturen (-10 tot 18) met bijbehorende awt ( 35 en 25).

Wat denken jullie? Zou dit een goed startpunt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:19:

Is toch niets enger dan dat je in andere menu's wijzigingen doorvoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
BertS schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Lekker consequent van ze. Zal in type zitten dan. Ik heb deze handleiding: EHY2KOMB-A,EJHA-AV3_4PNL556861-1B_Installer reference guide_Dutch.pdf, waar hij dus als 'nvt' staat (bij kolom # in de tabel)
Toch nog even op de machine zelf gekeken en ik moet als installateur ingelogd zijn om deze instelling te kunnen zien en wijzigen! Volgens jouw handleiding dus uitgeschakeld...
Dan wellicht spelen met de aanvoerwater temperatuur en delta(T)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
BertS schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:05:
[...]

Is toch niets enger dan dat je in andere menu's wijzigingen doorvoert?
Nou, ik heb nogal eens dat die draaiknopjes doorschieten bij indrukken. Als ik dan niet zeker ben van de precieze verandering moet ik terug, wijzig niets en start opnieuw. Allemaal niet zo lekker gebruikersvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Viel me ineens op: kan het zijn dat die overregeling twee kanten op werkt?
De aanvoertemperatuur is duidelijk veel lager dan wat de stooklijn voorschrijft!
In de instellingen staat delta(T) nu op 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNrkQSXWlXpQA3E4xGxRQGm-vnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EoVnEaMPvslhhskU9CF1VASj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

[...]

Heb mijn vloer op 30-25 graden water staan met -10 tot -18 buitentemperatuur.
Delta T staat op 3 graden. Gisteren de overregeling aangepast in het menu met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3yM7_uVOqN7McL06I5d4Airrj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NYo1G8b4q2Ca5thGZGECW1SQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ8ImrZeWYSxPNEZ7-uxOjRYo-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PadMfSYcIea7vtgMINuSawu.png?f=fotoalbum_large

Het loopt allemaal wat rustiger en zie ook dat mijn stroomverbruik iets gezakt is. Maar kan ook komen doordat het buitentemperatuur wat hoger is.

Vraag mezelf wel af of je niet ongeveer hetzelfde krijgt als je de temperatuur naar 28 graden zet. De VV kan dan zijn warmte beter kwijt en zal een langere run draaien icm een langere pauze.
Met de overregeling is je vloer nu ook een paar graden warmer en daardoor gaat het pingelen eruit met deze tempertaturen.

Maar wat voor verschil geeft het wanneer het buiten beneden het vriespunt is? Dan kan ie ook 4 graden doorschieten met eigenlijk een te warme vloer en (en volgens mij ook) een hoger energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:38:
[... overregeling...]
Maar wat voor verschil geeft het wanneer het buiten beneden het vriespunt is? Dan kan ie ook 4 graden doorschieten met eigenlijk een te warme vloer en (en volgens mij ook) een hoger energieverbruik.
Kan wel maar als ik het goed begrepen heb zal 'ie dat niet snel doen omdat de warmte prima afgegeven kan worden. De basis blijft de stooklijn, en de onderliggende 'afspraak' dat lagere aanvoertemperatuur beter is.
De machine moet gewoon de stooklijn volgen zolang dT binnen een redelijke marge blijft - wat is die marge eigenlijk?

Tot zover de theorie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Nou, ik heb nogal eens dat die draaiknopjes doorschieten bij indrukken. Als ik dan niet zeker ben van de precieze verandering moet ik terug, wijzig niets en start opnieuw. Allemaal niet zo lekker gebruikersvriendelijk.
Dit idd.
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Heb mijn vloer op 30-25 graden water staan met -10 tot -18 buitentemperatuur.
Delta T staat op 3 graden. Gisteren de overregeling aangepast in het menu met dit als resultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het loopt allemaal wat rustiger en zie ook dat mijn stroomverbruik iets gezakt is. Maar kan ook komen doordat het buitentemperatuur wat hoger is.

Vraag mezelf wel af of je niet ongeveer hetzelfde krijgt als je de temperatuur naar 28 graden zet. De VV kan dan zijn warmte beter kwijt en zal een langere run draaien icm een langere pauze.
Met de overregeling is je vloer nu ook een paar graden warmer en daardoor gaat het pingelen eruit met deze tempertaturen.

Het probleem wat ik op hoop te lossen met deze overregeling is dat de boel vaak in pendelmodus schiet als de verwarmingsrun wordt onderbroken door een SWW run. Weg is dan mijn prachtige run van 400 watt met 6,5 L/min.

30 bij -10 is trouwens wel vrij laag. Heeft dat de test van een koude winter reeds doorstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Het probleem wat ik op hoop te lossen met deze overregeling is dat de boel vaak in pendelmodus schiet als de verwarmingsrun wordt onderbroken door een SWW run. Weg is dan mijn prachtige run van 400 watt met 6,5 L/min.

30 bij -10 is trouwens wel vrij laag. Heeft dat de test van een koude winter reeds doorstaan?
Extra informatie:
Ons huis is in 2020 opgeleverd en hebben een gietvloer door het hele huis en ook op alle3 de verdiepingen vloerverwarming. Isolatie is in ons huis wel echt in orde.

Het eerste jaar stond het op 32-38 graden vanuit de installatie. Gevolg was dat we de vloer echt onprettig warm aan vonden voelen en op de echt koude dagen niet op onze sokken door het huis wilden lopen -> Slippers gekocht. Ook schoot de temperatuur vaak door en was het 1,5-2 graden warmer in de woonkamer dan de ingestelde temperatuur.

Jaar erop heb ik de temperatuur al laten zakken naar 34 graden en vonden we nog steeds niet prettig aan de voeten voelen en ook nog steeds 0,7 graden doorschieten in de woonkamer.

Jaar geleden de maximale temperatuur op 30 graden gehad en dat was eigenlijk wel goed zo. De temperatuur in het huis is vanaf dat moment gewoon lekker stabiel gebleven met soms zo 0,3 graden boven de ingestelde temperatuur. Geen te warme voeten meer etc.

Voor ons persoonlijk is dat een goede temperatuur met de thermostaat op 20 graden ongeveer.

Weet dat onze buren nog steeds de instelling hebben van 38 graden max en de thermostaat op 24 hebben, want anders hebben ze het koud in huis. Maar zij hebben ook hun 2e auto moeten verkopen begin dit jaar en lopen 's winters het liefst in een t-shirt rond thuis. Persoonlijke keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Extra informatie:
Ons huis is in 2020 opgeleverd en hebben een gietvloer door het hele huis en ook op alle3 de verdiepingen vloerverwarming. Isolatie is in ons huis wel echt in orde.

Het eerste jaar stond het op 32-38 graden vanuit de installatie. Gevolg was dat we de vloer echt onprettig warm aan vonden voelen en op de echt koude dagen niet op onze sokken door het huis wilden lopen -> Slippers gekocht. Ook schoot de temperatuur vaak door en was het 1,5-2 graden warmer in de woonkamer dan de ingestelde temperatuur.

Jaar erop heb ik de temperatuur al laten zakken naar 34 graden en vonden we nog steeds niet prettig aan de voeten voelen en ook nog steeds 0,7 graden doorschieten in de woonkamer.

Jaar geleden de maximale temperatuur op 30 graden gehad en dat was eigenlijk wel goed zo. De temperatuur in het huis is vanaf dat moment gewoon lekker stabiel gebleven met soms zo 0,3 graden boven de ingestelde temperatuur. Geen te warme voeten meer etc.

Voor ons persoonlijk is dat een goede temperatuur met de thermostaat op 20 graden ongeveer.

Weet dat onze buren nog steeds de instelling hebben van 38 graden max en de thermostaat op 24 hebben, want anders hebben ze het koud in huis. Maar zij hebben ook hun 2e auto moeten verkopen begin dit jaar en lopen 's winters het liefst in een t-shirt rond thuis. Persoonlijke keuzes :)
Ah, een huis uit 2020 ;)

Zijn er hier ook mensen met vertrekregelingervaringen? Zo ja, hoe zorgt de WP ervoor dat het niet te warm wordt in huis zonder thermostaat die meedoet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Ah, een huis uit 2020 ;)

Zijn er hier ook mensen met vertrekregelingervaringen? Zo ja, hoe zorgt de WP ervoor dat het niet te warm wordt in huis zonder thermostaat die meedoet?
Die heb ik hier (officieel heet de aansturing 'aanvoerwatertemperatuur' bij mij). Ervaring nog heel beperkt, maar voor zover ik kan vaststellen beslist het systeem dit a.h.v. retourwatertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopie1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste vrienden, het moment is bijna daar, ook ik ga aan de Daikin Altherma 3, welke ikzelf ga installeren, heb echter vraag over stroomvoorziening waar bij ik hoop dat jullie kunnen helpen?
In de installatiehandleiding van de binnen unit zie ik bij de Hoofdvoeding aansluiten3 draden en GND,waarbij de aarde draad een stippellijntje lijkt zie tekening, echter bij de instructie en foto van buitenunit zie ik 3 draden waarbij de aarde draad op 3 zit? Dus ik ben een beetje confused. Is het nu 3 draden en aarde? Of 2 draden en aarde op 3? Of maakt het niet uit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zonOR_DLm_2BdEQuKEvwUiwq8DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hg8cb9HH5pCuRsB0xUcCqE3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKEDkJ3nLj29yZ2vXBPzeFgauGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9j8Qbwiz9PX09XYZQ9dpOVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
danny.s schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:07:
[...]

Bij veel mensen hier zie je (volgens mij) terug komen dat 25gr te laag is en pendel gedrag veroorzaakt.

De vvw verdeler, is dat een mengverdeler met pomp, of zonder pomp? En de radiators, staan die open of dicht?
Heb een verdeler zonder pomp. En de radiatoren staan volop open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 15:23:
De WP zorgt daar dan niet meer voor. Dus je hebt bv de keuze
-dat je de gewenste vertrekwatertemperatuur (AWT) bijstelt op basis van kamertemperatuur, handmatig
-dat je de gewenste vertrekwatertemperatuur (AWT) bijstelt op basis van kamertemperatuur, automatisch
-dat je afgiftesysteem zelf de afgifte reguleert door bv een bypass te regelen
-dat je de WP aan/uit zet op basis van kamertemperatuur (sub-optimaal), ook weer handmatig of automatisch

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:39
mawashigeri schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:30:
Viel me ineens op: kan het zijn dat die overregeling twee kanten op werkt?
De aanvoertemperatuur is duidelijk veel lager dan wat de stooklijn voorschrijft!
In de instellingen staat delta(T) nu op 3.
[Afbeelding]
Nee de overregeling werkt niet 2 kanten op. Als je aanvoertemperatuur lager dan de ingestelde temperatuur volgens de stooklijn is, dan zal de wp langzaam zijn frequentie van de compressor verhogen om zo meer vermogen te maken. Hierdoor zal je temperatuur langzaam naar de ingestelde waarde gaan. Let er op dat dit echt langzaam gaat dus het kan zo 2 a 3 uur duren.

De overregeling helpt wel om het minimum vermogen van de wp kwijt te kunnen zonder pendelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Kopie1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:53:
In de installatiehandleiding van de binnen unit zie ik bij de Hoofdvoeding aansluiten3 draden en GND. [..].

bij de instructie en foto van buitenunit zie ik 3 draden waarbij de aarde draad op 3 zit? Dus ik ben een beetje confused. Is het nu 3 draden en aarde? Of 2 draden en aarde op 3? Of maakt het niet uit?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van wie is die foto? Je noemt een instructie van de buitenunit maar die zie ik niet.

De verbinding binnen-buiten bestaat uit drie draden en aarde: nul, fase (230V), signaal, en aarde. Het lijkt wel of op de foto de aarde gewoon niet is aangesloten en de aard-draad misbruikt is voor de signaal draad. De verbinding tussen binnen en buiten moet 4-aderig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Shifty-PK schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 00:36:
[...]

Dank, deze gegevens overgenomen. Morgen ochtend het resultaat afwachten. Ik laat het weten.
Inmiddels 2 weken verder. Het dagelijks energie verbruik van mijn 300 warm water vat is nu stukken beter, met zo'n 3kw gemiddeld per dag.

Wat vreemd genoeg nog helemaal niet goed gaat is de legionella run die bij mij op zondag op maandag nacht staat ingesteld om 01:00. Hij start netjes rond die tijd, echter krijgt die het water niet warmer dan 53c. Ik zie in de Daikin app wel dat hij elke 2 uur 6kw verstookt. Dit zie ik ook terug in mijn energie meter. Het resultaat is de afgelopen 2 maandagen dat er rond de 70kw!!! wordt verstookt.

Na 24 uur geeft hij het op en krijg ik dan ook de AH00 foutmelding. Ik probeer Daikin nog een keer langs te laten komen hiervoor, mijn installateur heeft hen ingehuurd om het systeem in gebruik te stellen. Maar hopelijk hebben jullie ook ideeen of herkennen jullie dit probleem?

En hoeveel kw verbruikt jullie warm water vat voor de legionella run, en hoeveel liter?
Maakt het verder uit of je het vat op 53c of 43c hebt ingesteld?

Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Shifty-PK op 24-10-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopie1
Foto is van youtube filmje, hieronder de tekening uit installatie buitenunitAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lksZbi_xUSH92zFs6xdrE3AbudM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUwPXa1otAZuNsTofFVquECb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Kopie1 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:59:
Foto is van youtube filmje, hieronder de tekening uit installatie buitenunit[Afbeelding]
Dit is toch de binnenunit? Heb je ook een youtube URL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopie1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopie1
ExcuusAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9EUUzW6Xe1qmEBBYSZf9rIM0uE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rN7PjcVfChe7jlssdKHOaBZr.jpg?f=fotoalbum_large verkeerde afbeelding gemaakt hieronder aansluitschema buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
In de installatiehandleiding van de binnen unit zie ik bij de Hoofdvoeding aansluiten3 draden en GND,waarbij de aarde draad een stippellijntje lijkt zie tekening, echter bij de instructie en foto van buitenunit zie ik 3 draden waarbij de aarde draad op 3 zit? Dus ik ben een beetje confused. Is het nu 3 draden en aarde? Of 2 draden en aarde op 3? Of maakt het niet uit?
Ehm, er staat bij dat het de doorverbindingskabel is, dat is dus de kabel uit je buitenunit.
Zonder al te bot te willen zijn, maar heb je de handleiding wel gelezen?

Op de buitenunit gaat de hoofdaansluiting 3-aderig (fase, nul en aarde), en vanuit de buitenunit gaat er een 4-aderige terug naar de binnenunit (fase, nul, signaal, aarde). Aan de binnenunit kan je ook nog eens 3-aderig (fase, nul, aarde) aansluiten voor de extra booster in de binnenunit.
Ik heb 'em niet zelf geïnstalleerd, maar de handleiding is redelijk duidelijk. Vermoedelijk (dat staat er namelijk niet in!) dezelfde kleurtjes aansluiten op de (1,2,3) binnen en buiten en nog aarde op aarde uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
arnoldniessen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

De WP zorgt daar dan niet meer voor. Dus je hebt bv de keuze
-dat je de gewenste vertrekwatertemperatuur (AWT) bijstelt op basis van kamertemperatuur, handmatig
-dat je de gewenste vertrekwatertemperatuur (AWT) bijstelt op basis van kamertemperatuur, automatisch
-dat je afgiftesysteem zelf de afgifte reguleert door bv een bypass te regelen
-dat je de WP aan/uit zet op basis van kamertemperatuur (sub-optimaal), ook weer handmatig of automatisch
Ik denk dat optie 2 het meest interessant is, maar hoe is dat te realiseren? Er is immers geen meetinstrument aanwezig in de woonkamer dat de WP van feedback voorziet.
Shifty-PK schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:46:
[...]

Inmiddels 2 weken verder. Het dagelijks energie verbruik van mijn 300 warm water vat is nu stukken beter, met zo'n 3kw gemiddeld per dag.

Wat vreemd genoeg nog helemaal niet goed gaat is de legionella run die bij mij op zondag op maandag nacht staat ingesteld om 01:00. Hij start netjes rond die tijd, echter krijgt die het water niet warmer dan 53c. Ik zie in de Daikin app wel dat hij elke 2 uur 6kw verstookt. Dit zie ik ook terug in mijn energie meter. Het resultaat is de afgelopen 2 maandagen dat er rond de 70kw!!! wordt verstookt.

Na 24 uur geeft hij het op en krijg ik dan ook de AH00 foutmelding. Ik probeer Daikin nog een keer langs te laten komen hiervoor, mijn installateur heeft hen ingehuurd om het systeem in gebruik te stellen. Maar hopelijk hebben jullie ook ideeen of herkennen jullie dit probleem?

En hoeveel kw verbruikt jullie warm water vat voor de legionella run, en hoeveel liter?

Dank!
Als hij niet verder wil dan 53 graden dan lijkt het erop dat de BUH niet meedoet. De compressor verwarmt tot 53, daarna doet de BUH het stuk tot 60.

Bij mij wordt voor deze onderneming zo’n 4-4,5 kWh verbruikt in totaal. Ligt er natuurlijk aan van hoever je komt. Als je moet verwarmen van 38 naar 60 wordt er meer verbruikt dan van 48 naar 60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
[...]
Onze 230L tank staat 'standaard' op ECO mode (48°C), dagelijks overdag een uurtje Comfort (53°C), hysterese op 6°C. Zo'n comfort-run is natuurlijk afhankelijk van het verbruik, maar als 'ie van het laagst mogelijke punt komt (42°C) is dat ongeveer 1,7kWh.
De desinfectie-run naar 60°C draai ik 2 uur na de comfort-run van die dag, doorgaans < 3kWh, vaak wordt de volgende dag dan helemaal geen comfort-run gedaan.

Let op: 230L tank, slechts 2 personen en dus geen oneindig douchende kinderen!

Edit: misschien heb je ergens ingesteld om de BUH helemaal niet te gebruiken? Of wellicht probeert de machine de extra booster te gebruiken, maar die is niet aangesloten?

[ Voor 8% gewijzigd door mawashigeri op 24-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Atomius schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:40:
Ik denk dat optie 2 het meest interessant is, maar hoe is dat te realiseren? Er is immers geen meetinstrument aanwezig in de woonkamer dat de WP van feedback voorziet.
Ik ook, en dat is mijn plan dus ook. De Madoka of Daikin kamer-interface geeft aan hoe warm het is (ook als je niet in kamerthermostaat mode werkt, al laat hij dan de temperatuur helaas niet zien), en anders heb je een externe sensor nodig, bv een losse ESP8266+DS18B20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
@Atomius in AWT modus regelt hij de temperatuur ook ahv buitentemperatuur. Ik heb een single unit hybride, en die heeft dus op/in de unit buit6een temperatuursensor.
Verder is het bij mij binnen uitsluitend geregeld met een evohome systeem dat dus radiatoren opent/sluit. Dat lijkt tot nu toe prima te functioneren, zowel voor de WP als voor de binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Enzoz89 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 17:35:
[...]

Heb een verdeler zonder pomp. En de radiatoren staan volop open.
Ik merk bij mij dat het met radiator (t22) moeilijk is om een goeie delta T te krijgen. Ik ben hem nog aant proberen in te regel , maar krijg hem op dit moment slechts op een delta T van 1 (ben aant twijfelen of ik hem diagonaal moet gaan aansluiten). Stel jij hebt dit bij 3 radiatoren, zullen die de retour temperatuur omhoog duwen, en de delta T dus te laag. Dus zou hier eens de Ta en Tr gaan meten, en indien nodig, gaan inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-05 20:11
[...]

Dank!
4 tot 5 Kw, maar dan gaat ie wel van 38 naar 60gr

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
danny.s schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Ik merk bij mij dat het met radiator (t22) moeilijk is om een goeie delta T te krijgen. Ik ben hem nog aant proberen in te regel , maar krijg hem op dit moment slechts op een delta T van 1 (ben aant twijfelen of ik hem diagonaal moet gaan aansluiten). Stel jij hebt dit bij 3 radiatoren, zullen die de retour temperatuur omhoog duwen, en de delta T dus te laag. Dus zou hier eens de Ta en Tr gaan meten, en indien nodig, gaan inregelen.
Delta T van 1 graden?
Is dat als extra of voor boven?
Ik heb zelf alleen 1 radiator in de badkamer hangen, zon design ding.. die doet echt niks meer qua warmte afgifte. Maar die heb ik dan dus ook bijna dicht zitten en loopt wel mee.

[ Voor 15% gewijzigd door smaij op 24-10-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:36
danny.s schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Bij een deltaT van 1° stroomt het water erg snel door je radiator.

Als je een grotere deltaT wilt, zul de stroomsnelheid door je radiator moeten begrenzen. Dat kan met het voetventiel, indien aanwezig, of anders met de radiator kraan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
smaij schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Delta T van 1 graden?
Is dat als extra of voor boven?
Ik heb zelf alleen 1 radiator in de badkamer hangen, zon design ding.. die doet echt niks meer qua warmte afgifte. Maar die heb ik dan dus ook bijna dicht zitten en loopt wel mee.
De werkkamer, enige radiator die open staat. Met 4 speedcomforts eronder weet ie de werk kamer op temperatuur te brengen (is dan ook maar 5m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Pim57 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:30:
[...]

Bij een deltaT van 1° stroomt het water erg snel door je radiator.

Als je een grotere deltaT wilt, zul de stroomsnelheid door je radiator moeten begrenzen. Dat kan met het voetventiel, indien aanwezig, of anders met de radiator kraan.
Er lijkt een hele dunne lijn te zitten in het voetventiel tussen te weinig en teveel flow, ben ik nu aant proberen te regelen. Aansluitingen zitten nu bieden rechts, en merkt dat de radiator links niet goed warm wordt. Daarom dat ik twijfel om hem diagonaal aan te sluiten, dan moet het water wel door de hele radiator heen. En twijfel zelfs of aanvoer en retour goed zijn aangesloten, en als dat zo is, zou de warmte zich nog minder goed verspreiden over de radiotor (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:41
Goedemorgen heren,
Op dit momenten zijn ze onze warmtepomp aan het installeren. Het betreft de EHXV08S23E9W met ERGA08EAV3H7 buitendeel.

Nu loopt men er tegenaan dat ze het buitendeel niet goed aan kunnen sluiten. Gevraagde aansluiting is: 230V - 25A afzekering. Deze gevraagde afzekering levert volgens mij problemen op met de hoofdaansluiting (3x25A). Plus, dat ik B16 krachtgroepen heb in de meterkast.

Had men geen buitendeel moeten leveren (bijv. de ERGA08EV3A) welke maximaal op 16A afgezekerd dient te worden qua vermogen?

Had gehoopt verwarming te hebben vanaf vandaag, maar dat zit er niet in ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:43

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Officieel moet mijn buitenunit volgens het typeplaatje ook op een 20A zekering, maar een 16A voldoet prima. Dus wellicht dat die van jou ook op een maatje kleiner kan, bijvoorbeeld een 20A, want het zijn hooguit piekstromen, welke prima met een automaat te ondervangen zijn.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ralph88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:59:
Goedemorgen heren,
Op dit momenten zijn ze onze warmtepomp aan het installeren. Het betreft de EHXV08S23E9W met ERGA08EAV3H7 buitendeel.

Nu loopt men er tegenaan dat ze het buitendeel niet goed aan kunnen sluiten. Gevraagde aansluiting is: 230V - 25A afzekering. Deze gevraagde afzekering levert volgens mij problemen op met de hoofdaansluiting (3x25A). Plus, dat ik B16 krachtgroepen heb in de meterkast.

Had men geen buitendeel moeten leveren (bijv. de ERGA08EV3A) welke maximaal op 16A afgezekerd dient te worden qua vermogen?

De 25A op het typeplaatje betreft de maximaal toegestane "recommended" zekering en niet het minimum. Beetje verwarrend is het wel. Een automaat van 25A voor een apparaat komt in NL bij woningen nauwelijks voor, vanwege onze nogal beperkte hoofdaansluitingen tov het buitenland (waar gas-CV minder dominant is/was). Maar die heb je dus ook helemaal niet nodig voor een 8kW. De 8Kw buitenunits zijn er sowieso alleen in 1-fase, pas vanaf de 11-14-16kW lijn ga je naar een 3-fase aansluiting voor de buitenunit.

Mijn ERGA zit op een B20, maar heeft ook een tijd/winter op een B16 gezeten en dat ging ook gewoon goed. Je komt daar alleen überhaupt ook maar in de buurt bij een ontdooicyclus en aan het eind van de SWW-run, die duren maar een paar minuten en een automaat springt niet meteen af bij een korte/kleine overbelasting. Daarnaast heb je dan een 3xB16A "krachtgroep" nodig voor de backup verwarming, die op de binnenunit wordt aangesloten.

Het geeft trouwens niet echt vertrouwen in de installateur dat ze dit niet gewoon weten. :/

Ze kunnen m iig voor vandaag gewoon op een vrije B16 zetten (geen krachtgroep maar een normale-). Als je echt safe wil zitten bestel je dan een vervangend B20 automaatje en wissel je die later even om.

[ Voor 20% gewijzigd door RonJ op 25-10-2023 11:27 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:14
Ik heb toch wel een beetje een terugkerend probleem bij mijn warmtepomp.
Op bepaalde momenten komt er ineens een hard soort schrapend geluid in het systeem die wordt via de cv leidingen doorgegeven en is daarom vrij hard te horen in de kamers met radiatoren.
Zodra ik via de Daikin app het verwarmen op uit zet is het geluid vrijwel meteen verdwenen, start ik daarna het verwarmen binnen een paar seconden weer via de app dan blijft het geluid weg.

De WP draait eigenlijk de hele dag mooi rustig qua verwarming rond de 300 a 400w, alleen als de zon schijnt schakelt hij even uit. Maar nou zag ik vandaag dat hij tijdens het produceren van dat geluid bijna 2800w trekt.
De BUH etc. zijn uitgeschakeld en worden alleen bij de legionellarun gebruikt, dus dit kan ook niet de oorzaak zijn.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik was nu zelf niet thuis, dus kon het geluid ook niet opnemen, dit ga ik de komende dagen wel even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 13-05 11:15
jichem schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:17:
Ik heb toch wel een beetje een terugkerend probleem bij mijn warmtepomp.
Op bepaalde momenten komt er ineens een hard soort schrapend geluid in het systeem die wordt via de cv leidingen doorgegeven en is daarom vrij hard te horen in de kamers met radiatoren.
Zodra ik via de Daikin app het verwarmen op uit zet is het geluid vrijwel meteen verdwenen, start ik daarna het verwarmen binnen een paar seconden weer via de app dan blijft het geluid weg.

De WP draait eigenlijk de hele dag mooi rustig qua verwarming rond de 300 a 400w, alleen als de zon schijnt schakelt hij even uit. Maar nou zag ik vandaag dat hij tijdens het produceren van dat geluid bijna 2800w trekt.
De BUH etc. zijn uitgeschakeld en worden alleen bij de legionellarun gebruikt, dus dit kan ook niet de oorzaak zijn.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik was nu zelf niet thuis, dus kon het geluid ook niet opnemen, dit ga ik de komende dagen wel even proberen.
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik heb wel de vraag op basis van wat jij de pomp aanstuurt? Is dat buitentemp, aanvoertemp of (madoka) thermostaat in huis?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Just_A_User schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik heb wel de vraag op basis van wat jij de pomp aanstuurt? Is dat buitentemp, aanvoertemp of (madoka) thermostaat in huis?
WAR via evohome

(overigens, stooklijn is uit mijn hoofd 28 graden bij 15graden buiten, naar 31 bij -10graden buiten, maar dat check ik nog even. Ben nog bezig met de instellingen)

[ Voor 21% gewijzigd door jichem op 25-10-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Just_A_User schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:28:
[...]

Ik heb zelf ook de warmtepomp i.c.m. de Evohome.

Ondanks dat er ergens een radiator volledig openstaat ook een schrapend geluid.

Blijkt bij mij te beinvloeden door te draaien aan de bypass. Ik heb deze nu wat meer dichtgezet en geluid lijkt vooralsnog weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
roykamerman schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:51:
[...]

Ik heb zelf ook de warmtepomp i.c.m. de Evohome.

Ondanks dat er ergens een radiator volledig openstaat ook een schrapend geluid.

Blijkt bij mij te beinvloeden door te draaien aan de bypass. Ik heb deze nu wat meer dichtgezet en geluid lijkt vooralsnog weg te zijn.
Ik heb momenteel 2 t33's openstaan bij de vloerverwarming, dit is ook de enige die vraag levert. En toch krijg ik dit geluid, soms in de nacht en soms overdag. Welke bypass draai je aan dan, want ik heb bijvoorbeeld een verdeler zonder bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ralph88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:59:
Goedemorgen heren,

Volgens https://www.klimate.nl/da...ll-in-one-warmtepomp.html zou hij een afzekerwaarde van 20A hebben. Volgens https://www.climasense.nl...c-230-liter-9-kw-buh.html zelfs maar een afzekerwaarde van 16A. Die 9W betreft volgens mij de BUH, die kan (of moet) toch over 2 of 3 fase aangesloten worden? (Disclaimer: ik ben geen electricien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
danny.s schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Er lijkt een hele dunne lijn te zitten in het voetventiel tussen te weinig en teveel flow, ben ik nu aant proberen te regelen. Aansluitingen zitten nu bieden rechts, en merkt dat de radiator links niet goed warm wordt. Daarom dat ik twijfel om hem diagonaal aan te sluiten, dan moet het water wel door de hele radiator heen. En twijfel zelfs of aanvoer en retour goed zijn aangesloten, en als dat zo is, zou de warmte zich nog minder goed verspreiden over de radiotor (denk ik)
Dit kan ik inmiddels bevestigen. Dus ik gok dat het de aanvoer rechtsonder te snel door de radiator heen gaat en te snel naar de uitgang rechtsboven, en de warmte zich dus niet goed over de radiator kan verspreiden. Dus hier is werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tracker06
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-03 23:00
Beste Tweakers,

Ik ben mij aan het oriënteren op een Daikin altherma 3 8kW (LT, 230V 230L) inclusief montage.

Via Daikin ben ik gekoppeld aan 1 installateur waarvan ik op kort termijn een offerte verwacht.
Maar ik zou graag meerdere offertes met elkaar vergelijken.

Online vind ik niet snel andere installateurs om een offerte aan te vragen.

Kent iemand bedrijven welke in de regio Eindhoven werkzaam zijn waar ik zo'n offerte kan aanvragen?

Bedankt,
Tracker06

Ps. ik heb er ook een speciale topic voor gemaakt:
Offerte daikin altherma 3 incl montage

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Volgens https://www.klimate.nl/da...ll-in-one-warmtepomp.html zou hij een afzekerwaarde van 20A hebben. Volgens https://www.climasense.nl...c-230-liter-9-kw-buh.html zelfs maar een afzekerwaarde van 16A. Die 9W betreft volgens mij de BUH, die kan (of moet) toch over 2 of 3 fase aangesloten worden? (Disclaimer: ik ben geen electricien)
-9W = 3-fase BUH, 3x 16A
-3V/-6V = 1-fase BUH, 1x 16A in NL
danny.s schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:46:
[...]

Dit kan ik inmiddels bevestigen. Dus ik gok dat het de aanvoer rechtsonder te snel door de radiator heen gaat en te snel naar de uitgang rechtsboven, en de warmte zich dus niet goed over de radiator kan verspreiden. Dus hier is werk aan de winkel.
De aanvoer hoort altijd boven te zitten. Dus dit zit iig niet goed (waarschijnlijk verkeerdom?). Afhankelijk van het model moet er soms ook een buis in op één van de aansluitingen om goed van links naar rechts te verdelen.

[ Voor 32% gewijzigd door RonJ op 25-10-2023 13:12 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tracker06 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:46:
Beste Tweakers,

Ik ben mij aan het oriënteren op een Daikin altherma 3 8kW (LT, 230V 230L) inclusief montage.

Via Daikin ben ik gekoppeld aan 1 installateur waarvan ik op kort termijn een offerte verwacht.
Maar ik zou graag meerdere offertes met elkaar vergelijken.

Online vind ik niet snel andere installateurs om een offerte aan te vragen.

Kent iemand bedrijven welke in de regio Eindhoven werkzaam zijn waar ik zo'n offerte kan aanvragen?

Bedankt,
Tracker06

Ps. ik heb er ook een speciale topic voor gemaakt:
Offerte daikin altherma 3 incl montage
Probeer het eens bij Climasense. Daar zijn veel tweakers tevreden klant (ik ook voor airco in mn vorige huis).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
RonJ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:10:

De aanvoer hoort altijd boven te zitten. Dus dit zit iig niet goed (waarschijnlijk verkeerdom?). Afhankelijk van het model moet er soms ook een buis in op één van de aansluitingen om goed van links naar rechts te verdelen.
Klopt ja. Ben nu alleen aant denken, als ik het toch moet aanpassen, om hem meteen diagonaal aan te sluiten. Alleen vraag ik me af of dan nog altijd de standaard op gaat van aanvoer boven.
Mijn theorie/idee. Aanvoer rechtsboven, en uitgang links onder zorgt ervoor dat de boven en links we warm worden, met rechtsonder niet (want hier stroom het warme water ‘overheen’ en warmte stijgt). Als ik links onder de aanvoer zou doen, stroomt het water naar rechtsonder, maar warmte stijgt dus zal linksboven ook warm worden. Is dit logisch, of sla ik hier de plank compleet mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
danny.s schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:46:
[...]

Klopt ja. Ben nu alleen aant denken, als ik het toch moet aanpassen, om hem meteen diagonaal aan te sluiten. Alleen vraag ik me af of dan nog altijd de standaard op gaat van aanvoer boven.
Mijn theorie/idee. Aanvoer rechtsboven, en uitgang links onder zorgt ervoor dat de boven en links we warm worden, met rechtsonder niet (want hier stroom het warme water ‘overheen’ en warmte stijgt). Als ik links onder de aanvoer zou doen, stroomt het water naar rechtsonder, maar warmte stijgt dus zal linksboven ook warm worden. Is dit logisch, of sla ik hier de plank compleet mis?
Ik zou allereerst even kijken of je kan uitvinden welk merk en model radiator je hebt. Niet alle radiatoren kunnen even goed diagonaal of juist aan één zijde en soms moet je zo'n verdeelbuis (ver)plaatsen. De betere zijn zo ontworpen dat dat allemaal niet hoeft, maar het verschilt een beetje per fabrikant.

Je zit met het laatste redelijk naast de plank ;) Je aanvoer komt van rechtsboven binnen, dit is warmer dan de rest dus blijft in eerste instantie bovenin naar links willen gaan. Doordat het water vervolgens de warmte aan de lucht afgeeft koelt het af en zakt dan omlaag. Dan gaat het weer links dan wel rechts de uitgang in. Dit werkt het beste in een bepaald window qua flow rate, ook dat verschilt weer per model. Als je te snel pompt krijg je een minder goede werking doordat het de kans niet krijgt om af te koelen, te langzaam en je verdeeld weer bovenin niet goed.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
JoTil schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:44:
[...]

Eerlijk gezegd geen idee. De toevoer is afgesloten. Dan ontstaat het enkel via de retour. Door dat T-stuk komt natuurlijk wel relatief veel koeler water.
Met de hand zojuist gevoeld en het valt mij op dat de retour leiding vanuit de boiler warmer aanvoelt dan de retour leiding voor het T-stuk welke retour komt uit de buffer.

Zie hier de situatie zoals deze aangelegd is. De aanvoer na de 3-weg is wel kouder richting de boiler dan richting de vloerverwarming dus ik sluit daarmee eigenlijk een probleem met de drie-weg klep uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-gZwOpej0CD2v1T2RtIAP50lFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6eLTcJrOAKPI4ApMgRSlRvE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Onderstaand bericht zojuist ook in een ander forum op tweakers gezet maar ik heb het idee dat dit forum toch het beste gelezen wordt.

Ik zit een beetje met een gedachtekronkel.

Hopelijk dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb een Daikin full electric warmtepomp. In huis overal de HR92 knoppen. Als relais de bdr91T. Evohome ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten en een minimale uittijd van 10 minuten. Temperatuur warmtepomp via weersafhankelijke regeling

In de nacht merk ik dat de warmtepomp inderdaad ieder uur schakelt een half uur draait dan weer uitschakelt en dan weer na een half uur weer aangaat.

Het relais zal op dat moment een % warmtevraag doorgeven welke in ieder geval lager is dan 50% aangezien de warmtepomp anders langer was doorgegaan.

Ook in de ochtend merk ik soms dat bij een warmtevraag van bijv. 80% het relais al eerder uitgaat dan wenselijk zou zijn. De behaalde temperatuur is op dat moment nog niet gehaald waardoor de warmtepomp daarna weer voor een kortere periode aanspringt om alsnog op de beoogde temperatuur te komen. De aanvoertemperatuur is alsdan weer gedaald waardoor het water weer eerst op temperatuur gebracht moet worden. Wat weer onnodig stroom en onnodige starts van de compressor zorgt.

Mijn gedachtekronkel:

Als ik nu de Evohome op 2 of 3 schakelingen per uur zet blijft de warmtepomp dan doorlopen?(immers 3 schakelmomenten met minimaal 30 minuten aan betekend dat deze altijd zou moeten doorlopen) Dit even los van het feit dat de warmtepomp op een gegeven moment zijn warmte niet meer kwijt kan en vanzelf uitschakelt .

Klopt deze gedachte? Of komt hier de minimale uittijd (ter bescherming van de compressor) nog om de hoek kijken? Ik zie dat deze eventueel ook op 0 minuten gezet kan worden.

Alvast dank voor jullie reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Voor de funs, de compressor (blauw) bij oplevering systeem (met naregeling):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWcDNtv7RBQMkPbcIYRVPwbfUr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BLCWzNzygOrqIFmblwyzYXUY.jpg?f=user_large

Mijn systeem na jullie tips (naregeling uit, alles open):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z082WwDuoxDMtVYWdDWrsqpfm-0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hdUexcrh50HhCTPVs9mNhX20.jpg?f=user_large

Vraag, is +/- 550 watt acceptabel in de nacht voor 28 graden aanvoer bij zo'n 5 graden buitentemperatuur? Of moet dat nog lager kunnen? Uiteraard kan ik de stooklijn wat omlaag proberen te brengen, maar die staat al op 27 graden bij 18 buitentemperatuur. Gaat een delta T van 3 of 4 daar nog iets in uitmaken (staat nu nog op 5)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2024
mawashigeri schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

Onze 230L tank staat 'standaard' op ECO mode (48°C), dagelijks overdag een uurtje Comfort (53°C), hysterese op 6°C. Zo'n comfort-run is natuurlijk afhankelijk van het verbruik, maar als 'ie van het laagst mogelijke punt komt (42°C) is dat ongeveer 1,7kWh.
De desinfectie-run naar 60°C draai ik 2 uur na de comfort-run van die dag, doorgaans < 3kWh, vaak wordt de volgende dag dan helemaal geen comfort-run gedaan.

Let op: 230L tank, slechts 2 personen en dus geen oneindig douchende kinderen!

Edit: misschien heb je ergens ingesteld om de BUH helemaal niet te gebruiken? Of wellicht probeert de machine de extra booster te gebruiken, maar die is niet aangesloten?
Hier ook twee personen met een 230L tank maar wel met een oneindig douchende vrouw. Dus die SWW runt hier nu nog maar één keer per dag naar 48 graden en daarna geldt; op=op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:47
Beste vrienden, het moment is bijna daar, ook ik ga aan de Daikin Altherma 3, welke ikzelf ga installeren, heb echter vraag over stroomvoorziening waar bij ik hoop dat jullie kunnen helpen?
In de installatiehandleiding van de binnen unit zie ik bij de Hoofdvoeding aansluiten3 draden en GND,waarbij de aarde draad een stippellijntje lijkt zie tekening, echter bij de instructie en foto van buitenunit zie ik 3 draden waarbij de aarde draad op 3 zit? Dus ik ben een beetje confused. Is het nu 3 draden en aarde? Of 2 draden en aarde op 3? Of maakt het niet uit?[Afbeelding]

[Afbeelding]
3 aders + aarde = totaal 4 aders nodig voor communicatie-kabel tussen binnen en buitenunit

1 buitenunit = 1 binnenunit
2 buitenunit = 2 binnenunit
etc.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Sparky schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:14:
3 aders + aarde = totaal 4 aders nodig voor communicatie-kabel tussen binnen en buitenunit

1 buitenunit = 1 binnenunit
2 buitenunit = 2 binnenunit
etc.
Maar even een belangrijke waarschuwing: het is geen communicatiekabel, het is een 230V voorziening met een extra signaal-draad. Dus als je veilig wilt werken in de binnen-unit voor bv ESPAltherma, moet je de buiten-unit spanningsvrij maken! De hybride heeft een stekker maar die voedt alleen de gasketel. [edit/correctie:] De all-E heeft vaak een stekker binnen voor BUH en evt binnen-unit.

[ Voor 4% gewijzigd door arnoldniessen op 26-10-2023 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
arnoldniessen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:33:
[...]Dus als je veilig wilt werken in de binnen-unit voor bv ESPAltherma, moet je de buiten-unit spanningsvrij maken!

De hybride heeft een stekker maar die voedt alleen de gasketel. De all-E heeft (denk ik) geen stekker binnen.
Jawel, daar gaat dus de hoofdaansluiting 4-aderig in vanaf de buitenunit, EN de extra aansluiting voor de booster verwarming. Die laatste ook weer op een eigen groep - bij mij een C16.
Die booster heb ik ingesteld op max. 2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:09
Atomius schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:40:
Vraag, is +/- 550 watt acceptabel in de nacht voor 28 graden aanvoer bij zo'n 5 graden buitentemperatuur? Of moet dat nog lager kunnen? Uiteraard kan ik de stooklijn wat omlaag proberen te brengen, maar die staat al op 27 graden bij 18 buitentemperatuur. Gaat een delta T van 3 of 4 daar nog iets in uitmaken (staat nu nog op 5)?
Dat is altijd lastig om te concluderen omdat voor iedere huis een andere situatie geldt. Jouw grafiek verloopt nog wat grillig naar mijn idee. Ik had namelijk zo'n zelfde voor- en na installatie situatie. Na het aanpassen van de modulatie (uit), delta T (4) en met name de overregeling (4), heeft het onderstaande resultaat gegeven. Terwijl aanvoertemperatuur staat op 30°C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-DWdAqtBJIvnyM6KIWI0U6gB80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MoG7LZVq8c9YPxPJMVbFrEk4.png?f=fotoalbum_large

De eerste piek in de grafiek is een aanpassing van de delta T. Het systeem reageert daar gelijk op.
De twee piek is opwarming van SWW. Ik laat het voorlopig even zo, denk ik;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Mathy M op 26-10-2023 10:30 ]

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Mathy M schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Dat is altijd lastig om te concluderen omdat voor iedere huis een andere situatie geldt. Jouw grafiek verloopt nog wat grillig naar mijn idee. Ik had namelijk zo'n zelfde voor- en na installatie situatie. Na het aanpassen van de modulatie (uit), delta T (4) en met name de overregeling (4), heeft het onderstaande resultaat gegeven. Terwijl aanvoertemperatuur staat op 30°C.

[Afbeelding]

De eerste piek in de grafiek is een aanpassing van de delta T. Het systeem reageert daar gelijk op.
De twee piek is opwarming van SWW. Ik laat het voorlopig even zo, denk ik;-)
Ziet er mooi uit bij jou. Die delta t naar 4 heeft niet veel gedaan in het verbruik als ik het zo zie.

Staat de temperatuur continu op 30 graden bij jou? Misschien dat het daarom wat grilliger is bij mij (dynamisch met WAR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanswammen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-02 22:26
Hoi allen,

Allereerst bedankt voor iedereen voor alle informatie die in deze topic gedeeld wordt. Ik heb er ontzettend veel aan gehad.

Ik heb onlangs mijn altherma gekoppeld aan Home Assistant. De werking van de WP gaat goed (volgens mij). Hij stookt rustig met wat kleine variaties. Mijn vraag: zijn die variaties (300W per 3 minuten ofzo) raar? Kan ik die nog wegregelen. Of kan ik tevreden zijn met hoe die het doet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-neHZBHI_xaZfYUUm7mayljxpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kFbc9AEwKaAF1fr98Io5saD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:49
Ik merk vandaag dat het niet snel warmer wordt dan 20C in terwijl de thermostaat voor het eerst op 21 staat.
De stooklijn staat standaard ingesteld, en de uitvoer temperatuur is nu 38C.
Tot nu toe werd het prima 20C in huis met aanvoer temp van 38C, de warmtepomp stond dan mooi de hele dag te pruttelen. Heel oktober COP van 3,8. (Matig geïsoleerde oude vrijstaande woning).

Wat moet ik veranderen om te zorgen dat het wat sneller warmer wordt in huis? De stook lijn aan de rechterkant wat omhoog zetten? Dat zorgt dan voor een wat hogere aanvoer temperatuur al bij een buitentemp van 15C.
Of moet ik iets anders doen?

En waarom kan je los de aanvoertemp instellen op de binnenunit? Doet hij dit dan tijdelijk onafhankelijk van de stooklijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnoWPfc6TF0O8xKa_CUgc2Z2uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zml4toy5rJlIrGesFSUL3prd.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 52 ... 148 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma