Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Iemand een tip hoe je radiators moet ontluchten met een warmtepomp?
Iets met de ontluchting instellingen in het menu, maar hoe en wat precies is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hetisweergezell schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:49:
Ik heb de google docs sheet ingevuld omdat ik graag mijn waarden wil vergelijken met andere gebruikers hier. Alleen dit laatste lukt me nog niet. Heb ik iets fout gedaan of ben ik gewoon te ongeduldig?
Is er ergens wat uitleg te vinden over hoe je dat Google document gebruikt? Waar de codes te vinden zijn, en wat je daarna met het resultaat doet qua vergelijking?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hetisweergezell schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:33:
Na een beetje googelen kwam ik erachter dat dit een zogenaamde 'pressure independent control valve' (PICV) is.

Wat ik niet kon vinden is of er een soort 'kraantje' is wat ik hier (na het losdraaien van die rode ring) op kan schroeven zodat ik de groep gewoon open kan draaien zonder dat dit de WP triggert.

Hebben jullie tips? Of ben ik nu een verkeerde kant op aan het gaan?
Die rode ring inderdaad losdraaien en dan kan er gewoon een draaiknop opgedraaid worden. Een open verdeler wordt standaard ook geleverd met deze (plastic) draaidoppen. Heb er zelfs nog 13 liggen omdat ik die van mij ook voorzien heb van servomotoren. Ik heb feitelijk de omgekeerde route bewandeld.
Impstoker schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:42:
Iemand een tip hoe je radiators moet ontluchten met een warmtepomp?
Iets met de ontluchting instellingen in het menu, maar hoe en wat precies is mij niet duidelijk.
In het menu bij "In bedrijf" de SWW en Ruimteverwarming op UIT zetten. Gebruikersprofiel instellen op Installateur (code: 5678) en dan in "Inbedrijfstelling" de functie ontluchten activeren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DexterDee op 20-10-2023 15:59 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
DexterDee schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Die rode ring inderdaad losdraaien en dan kan er gewoon een draaiknop opgedraaid worden. Een open verdeler wordt standaard ook geleverd met deze (plastic) draaidoppen. Heb er zelfs nog 13 liggen omdat ik die van mij ook voorzien heb van servomotoren. Ik heb feitelijk de omgekeerde route bewandeld.
Super! Dank je wel!

Waar ik alleen nog niet achter ben ik of de warmtevraag op de WP getriggerd wordt door een groep open te draaien of dat dit anders gaat (ik hoop dat laatste want anders heeft het nog steeds geen zin). Heb jij enig idee? Er zit een zogenaamde UMR Vario tussen. Die doet blijkbaar ook nog iets intelligents. Maar wat precies wordt me uit die uiterst summiere handleiding niet duidelijk (die gaat niet verder dan hoe je de tijd in stelt. En dat op een apparaat waar ik echt nooit de tijd op af zal lezen....)

Maar misschien moet ik gewoon maar eens zo'n knop bestellen en het gewoon uitproberen. Die 2,88 per knop x2 zal me ook de kop niet kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:17
Dit forum heeft mij gelukkig ook al aardig op weg geholpen om het pendelen (tot nu) eruit te krijgen. En ik wil graag wat algemene informatie over mijn systeem delen die begin april van dit jaar geïnstalleerd is. Wellicht helpt het iemand met een vergelijkbare situatie.

De feiten:

8 kwh Binnenunit: EHBX08E6V
Buitenunit: ERGA08EV
300L tank: Oso Delta Geocoil DGC 300L rvs

-huis (2onder1) met bouwjaar 1960
-spouwmuurisolatie
-dakisolatie
-triple glas met nieuwe kozijnen (2022)
-achtergevel zuidwest geheel van glas, veel zonintreding
-begane grond vv 66m2
-1e etage radiatoren type 22

Zoals de instellingen zijn achtergelaten door de installateur:
-stooklijn vast met modulatie 10.
-30g aanvoertemperatuur.
-deltaT van 5
-regeling via kamerthermostaat

Twee wijzigingen doorgevoerd:
-modulatie uit
-deltaT naar 3

De volgende stap is om de aanvoertemperatuur stap voor stap omlaag te zetten.

Hieronder de grafiek van vandaag. Gisteren om 17:45 uitgaan ivm met setpoint bereikt en vanochtend om 05:35 weer aangegaan. De wekelijkse legionella run is ook achter de rug. Dat koste vandaag 9kWh. Daarna pruttelt de WP tussen de 300 en 450Watt weer verder door. Via de Onecta app is het nu 21,3g in huis. De Madoka thermostaat staat op 21g.

Buitentemperatuur 10g
t ‘Gooi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DTOPZsTThxv4lqZPp-7909IL2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjACOWiompyDCU7tDSW2YTuy.png?f=fotoalbum_large

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 12-09 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hetisweergezell schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:10:
Waar ik alleen nog niet achter ben ik of de warmtevraag op de WP getriggerd wordt door een groep open te draaien of dat dit anders gaat (ik hoop dat laatste want anders heeft het nog steeds geen zin). Heb jij enig idee? Er zit een zogenaamde UMR Vario tussen. Die doet blijkbaar ook nog iets intelligents. Maar wat precies wordt me uit die uiterst summiere handleiding niet duidelijk (die gaat niet verder dan hoe je de tijd in stelt. En dat op een apparaat waar ik echt nooit de tijd op af zal lezen....)

Maar misschien moet ik gewoon maar eens zo'n knop bestellen en het gewoon uitproberen. Die 2,88 per knop x2 zal me ook de kop niet kosten...
Een warmtepomp zal NOOIT getriggerd worden door het open of dicht draaien van een groep op een verdeler. Waar een warmtepomp wel op triggert is verschillend, afhankelijk van je installatie en keuze. Zo kan deze triggeren op een geïntegreerd thermostaat (zoals een Medoka), een externe thermostaat (die geeft aan de warmtepomp alleen door dat er wel of geen warmtevraag is) of op basis van zaken als (retour)watertemperatuur.

De UMR Vario is onderdeel van een ruimteverwarmingssysteem. Daarmee kun je groepen automatisch aan- of uitzetten op basis van één of meerdere zones. Dus als groep 1, 2 en 3 de woonkamer is en 5, 6 een keuken, dan kun je in beide ruimtes een thermostaat hangen en de UMR Vario zal bij warmtevraag op één van die ruimtes de verdeler op de juiste groepen opendraaien. Dat maakt het mogelijk om in verschillende ruimtes verschillende temperaturen aan te houden

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Liviooo schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Is er ergens wat uitleg te vinden over hoe je dat Google document gebruikt? Waar de codes te vinden zijn, en wat je daarna met het resultaat doet qua vergelijking?
Ik heb even snel geteld en ik ben niet de enige die niet in de dropdown voorkomt. Ik zie dat er 38 mensen in de dropdown zitten om te vergelijken en er zijn 52 tabbladen met gegevens. Dus ik denk dat de sheet ergens kapot is gegaan.

Ik heb zelf de knoppen op de welkomstpagina gebruikt maar helaas geen effect. Verder niets kunnen vinden helaas. Ben er zelf ook geen goeroe in en heb geen admin rechten daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Ik krijg het zo snel nog niet gevonden en heb inmiddels wel een minder vrolijke vrouw. Vorige week geïnstalleerd. Vandaag thuisgekomen van een weekje weg, wp op foutcode ah-00.
Maar dat moet het verwarmen van de ruimte toch niet in de weg zitten?
Heb voor vannacht een nieuwe sww run gepland om de foutmelding weg te krijgen, wp stond in vakantie mode.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Laatst online: 10:58
Misschien een stomme vraag maar het schermpje van de binnenunit blijft vaak aan staan. Is daar een setting voor of een manier om het handmatig uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 19:56
jaguarxj16 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:46:
Misschien een stomme vraag maar het schermpje van de binnenunit blijft vaak aan staan. Is daar een setting voor of een manier om het handmatig uit te schakelen?
Nee, dat schermpje is dan wéér aan gegaan. Ik zie dat namelijk ook gebeuren en dat betekent dat er iets aan de hand is, maar niet iets wat ernstig genoeg is om een waarschuwing of een foutmelding te triggeren.

Bijvoorbeeld, als mijn pomp de verbinding met internet verliest, dan gaat dat schermpje aan. Er zullen dus nog wel meer redenen zijn waarom dat schermpje aan gaat.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54
Goedenavond, na ruim een uur dit forum door te spitten, je wilt immers niet een vraag stellen die al 100 keer is gesteld, ga ik (waarschijnlijk) toch een issue aankaarten dat al -tig keer is geprobeerd uit te leggen, maar een NOOB zoals ik ben op dit gebied, het nog steeds niet snapt (excuus!). Hopelijk zit er een helpende hand mee te lezen :-).

Wij hebben een: Daikin Altherma 3 R F EHVX08S23E6V + ERGA08EVH - 230L, die we sinds een paar dagen aan hebben gezet. De SWW functie werkt tot dusver prima, incl. de desinfectieciclus.
De eerste dagen pruttelde de warmtepomp wat om met name de kou uit de vloer te halen; ook met de cv nam dit wat tijd én energie in beslag om onze betonvloer op te stoken. Tot zover nog niks geks.

Vanavond viel met echter het vele aan/uit springen van de blauw ring op de Medoka op en ben ik gaan speuren en bijhouden. Het lijkt me dat het ding "pendelt", maar de aangedragen oplossingen duizelen me voor de ogen. En ja, ik snap dat ik de installateur kan/moet bellen met vragen, maar die heeft nu weekend ;-).

Wat valt me op:

De gevraagde kamertemperatuur is 20gr.
De gemeten kamertemperatuur (volgens app) is 20,2gr. met 14gr. buiten
De boel staat op weersafhankelijk.

Ring uit: 20:24uur
Ring aan: 20:28uur
Ring uit: 20:31uur
Ring aan: 20:38uur
- De gemeten kamertemperatuur (volgens app) is 20,3gr. met 14gr. buiten
Ring uit: 20:47uur
Ring aan: 20:55uur
Ring uit: 20:58uur

Ik "hoor" in de leidingen ook het verschil tussen aan/uit (tussen buiten- en binnenunit).

Nu lijkt het me niet fijn voor de boel om elke paar minuten aan en uit te schakelen... maar heb geen idee waar te beginnen...

Wat plaatjes:

Thermostaat woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ0gpIYmb-2eR45R5hiyoPg6Vc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NurmjPrzBRgb2PhssDtl6mvq.jpg?f=fotoalbum_large

Ingestelde stooklijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nz1aGHjFpYBseLsqSmyl3V0YEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKuyHl5ze52bkkOJPfHMfB4V.jpg?f=fotoalbum_large

Overview

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXAFjCyRxcayf7GvwlqvmRKA9Rw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0g0rOkwD31SSXQH1b6piVDo.jpg?f=fotoalbum_large

Parameters sensoren bij blauwe ring "uit"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0PWkdxwfO2Q40C5JBvgyIJZMR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eclga1hN1USmoE2SJCXuoy4N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4YHzlvkiPG9hgmgCMw9lOfAnVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqbCi0awVUgRUAxnOSvEQODK.jpg?f=fotoalbum_large

Parameters sensoren bij blauwe ring "aan"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aWgE-dn69WbK_CilcSr6q_yhI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rh7PkXarMXUIDtybZZItkpBV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IixPM-zAcO6FMoKXcHyvx-AULc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W7WpKEiWRfVBDaO6tLV8DKB1.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenunit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhWsOmnlQWksN_pEdaYeclrmARk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPqmoX6LjcWCFVpEsxW7EOEC.jpg?f=fotoalbum_large

Ofwel; pendelen? Zo ja, welke eerste stap om dit eruit te krijgen?

Mocht er iemand in omgeving Den Bosch het tof vinden om mij dit hele systeem beter te leren kennen, dan zorg ik voor de koffie en Bossche Bollen :-) (en evt. een vergoeding mocht dat wenselijk zijn en we daar uitkomen).

[ Voor 8% gewijzigd door Bazjuh op 20-10-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:43
Bazjuh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:53:

[...]

Vanavond viel met echter het vele aan/uit springen van de blauw ring op de Medoka op en ben ik gaan speuren en bijhouden. Het lijkt me dat het ding "pendelt", maar de aangedragen oplossingen duizelen me voor de ogen. En ja, ik snap dat ik de installateur kan/moet bellen met vragen, maar die heeft nu weekend ;-).
Je hebt geluk, ik heb het gisteren opgelost dankzij deze post (twee pagina's terug)
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:12:
4.B [9-04] Overshoot R/W "1~4°C, step: 1°C default value: 1°C"

Deze staat onder hetzelfde menu als modulatie dacht ik, als je als installateur door de instellingen gaat.
Met deze info aangepast naar 4°C en het aan/uit pendelen is voorbij.
Baat het niet dan schaad het niet, je kan het altijd weer terugzetten.

Uit de gebruiksaanwijzing:

Overregeling
Deze functie bepaalt hoeveel de watertemperatuur boven de gewenste aanvoerwatertemperatuur mag stijgen vooraleer de compressor stopt. De compressor zal opnieuw starten wanneer de aanvoerwatertemperatuur onder de gewenste aanvoerwatertemperatuur zakt.
Deze functie is ALLEEN van toepassing in de verwarmingsstand.
Instellingsbereik is 1°C~4°C

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03
Bazjuh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:53:
Goedenavond, na ruim een uur dit forum door te spitten, je wilt immers niet een vraag stellen die al 100 keer is gesteld, ga ik (waarschijnlijk) toch een issue aankaarten dat al -tig keer is geprobeerd uit te leggen, maar een NOOB zoals ik ben op dit gebied, het nog steeds niet snapt (excuus!). Hopelijk zit er een helpende hand mee te lezen :-).

Wij hebben een: Daikin Altherma 3 R F EHVX08S23E6V + ERGA08EVH - 230L, die we sinds een paar dagen aan hebben gezet. De SWW functie werkt tot dusver prima, incl. de desinfectieciclus.
De eerste dagen pruttelde de warmtepomp wat om met name de kou uit de vloer te halen; ook met de cv nam dit wat tijd én energie in beslag om onze betonvloer op te stoken. Tot zover nog niks geks.

Wat valt me op:

De gevraagde kamertemperatuur is 20gr.
De gemeten kamertemperatuur (volgens app) is 20,2gr. met 14gr. buiten
De boel staat op weersafhankelijk.

Ring uit: 20:24uur
Ring aan: 20:28uur
Ring uit: 20:31uur
Ring aan: 20:38uur
- De gemeten kamertemperatuur (volgens app) is 20,3gr. met 14gr. buiten
Ring uit: 20:47uur
Ring aan: 20:55uur
Ring uit: 20:58uur

Ik "hoor" in de leidingen ook het verschil tussen aan/uit (tussen buiten- en binnenunit).

Nu lijkt het me niet fijn voor de boel om elke paar minuten aan en uit te schakelen... maar heb geen idee waar te beginnen...

Wat plaatjes:

Thermostaat woonkamer

[Afbeelding]

Ingestelde stooklijn

[Afbeelding]

Overview

[Afbeelding]

Parameters sensoren bij blauwe ring "uit"
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Parameters sensoren bij blauwe ring "aan"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Binnenunit
[Afbeelding]

Ofwel; pendelen? Zo ja, welke eerste stap om dit eruit te krijgen?

Mocht er iemand in omgeving Den Bosch het tof vinden om mij dit hele systeem beter te leren kennen, dan zorg ik voor de koffie en Bossche Bollen :-) (en evt. een vergoeding mocht dat wenselijk zijn en we daar uitkomen).
Zet de stooklijn onder waarde eens van 25 naar 28 graden. Misschien kan hij zijn warmte niet kwijt. Echter, zo'n korte tijd tussen aan en uit schakelen weet ik niet of dit de oplossing is. Proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Ok maar het is dus geen “normaal” gedrag wat ie doet?
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Je hebt geluk, ik heb het gisteren opgelost dankzij deze post (twee pagina's terug)

[...]

Met deze info aangepast naar 4°C en het aan/uit pendelen is voorbij.
Baat het niet dan schaad het niet, je kan het altijd weer terugzetten.

Uit de gebruiksaanwijzing:

Overregeling
Deze functie bepaalt hoeveel de watertemperatuur boven de gewenste aanvoerwatertemperatuur mag stijgen vooraleer de compressor stopt. De compressor zal opnieuw starten wanneer de aanvoerwatertemperatuur onder de gewenste aanvoerwatertemperatuur zakt.
Deze functie is ALLEEN van toepassing in de verwarmingsstand.
Instellingsbereik is 1°C~4°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Bazjuh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:14:
Ok maar het is dus geen “normaal” gedrag wat ie doet?
Normaal is niet de juiste term, wel ongewenst.
De bedoeling is altijd runs van minimaal 30-40 minuten te doen, maar als de regellussen in de machine beperkt worden door limiterende instellingen zal 'ie dat niet halen bij de huidige (buiten)temperaturen.
Op dit moment is het warmteverlies van je huis relatief klein, dat zijn de interessante momenten voor (de instellingen van) de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MajaMestreech schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:13:
[...]

Zet de stooklijn onder waarde eens van 25 naar 28 graden. Misschien kan hij zijn warmte niet kwijt. Echter, zo'n korte tijd tussen aan en uit schakelen weet ik niet of dit de oplossing is. Proberen kan altijd.
Dit bereik je dus ook door die overregeling van 1 naar 4 te zetten!
De stooklijn aanpassen heeft invloed t/m de minimum temperatuur daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Ja ongewenst is een betere term.
Heb de parameter op 4 gezet nu. Ben benieuwd.

Vind het sowieso ook vreemd dat het systeem een kamertemp van 20,3 meet en tóch aanslaat. Wellicht ook hiermee te maken?

Betekent de blauwe ring ook altijd dat de compressor aan staat?
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

Normaal is niet de juiste term, wel ongewenst.
De bedoeling is altijd runs van minimaal 30-40 minuten te doen, maar als de regellussen in de machine beperkt worden door limiterende instellingen zal 'ie dat niet halen bij de huidige (buiten)temperaturen.
Op dit moment is het warmteverlies van je huis relatief klein, dat zijn de interessante momenten voor (de instellingen van) de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Bazjuh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:33:

Vind het sowieso ook vreemd dat het systeem een kamertemp van 20,3 meet en tóch aanslaat. Wellicht ook hiermee te maken?
Ik denk dat er een warmteverlies berekend wordt (binnen- versus buitentemperatuur), en dat daar uitkomt dat er een beetje warmte bij moet om die 20.3 vast te houden.
Vervolgens verslikt 'ie zich in de ingestelde stooklijn/delta(T)/...
Betekent de blauwe ring ook altijd dat de compressor aan staat?
Dacht het wel (compressor, BUH of BSH), maar ik heb de Madoka lichteffecten minimaal gezet, dus ik zie 'em nog nauwelijks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 18:56
Bazjuh schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:33:
Hij heeft twee "aan" modes, met een langzame en een snelle lus.

De grote hysterese-lus: hij gaat (als je hysterese op minimaal hebt staan) uit bij 20,5 en aan bij 19,5.

De snelle pendel-lus: als hij "aan" moet zijn, dan vraagt hij om water van bv 28 graden. Maar als hij "overshoot", en de aanvoerwatertemperatuur te hoog wordt, stopt hij even, om daarna weer te proberen 28 graden te maken. Bij een herhaalde overshoot pendelt hij dan.

Als je eenmaal 20,5 haalt, gaat hij echt langer uit.

En een "eenvoudige" oplossing: met een fohn voor of een bevroren pizza boven de kamerthermostaat kun je je syteem even uit- resp. aanzetten als je dat wilt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:41:
Ik denk dat er een warmteverlies berekend wordt (binnen- versus buitentemperatuur), en dat daar uitkomt dat er een beetje warmte bij moet om die 20.3 vast te houden.
Je overschat de regeltechniek van Daikin nogal. Het zijn allemaal aparte regellussen:
-AWT wordt bepaald door stooklijn of andere instellingen (en evt modulatie op basis van kamer)
-mbv de kamersensor en kamerhysterese wordt bepaald of verwarming aan of uit moet zijn
-het systeem probeert de gevraagde AWT te realiseren (en te volgen, als deze verandert), en bij een overshoot gaat hij even uit en daarna vrijwel meteen weer aan

De kamermodulatie gebeurt nog vrij grof ook: AWT 1 of 2 stappen omhoog of omlaag, met enige tijdsvertragingen erin, dat is alles.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Allen,

Net als meer van jullie ben ik bezig om te kijken of ik mijn warmtepomp beter af kan stellen. Omdat dit eigenlijk begint bij een goed begrip van hoe een warmtepomp werkt wil ik graag toetsen of ik het een beetje snap aan onderstaand voorbeeld.

Stel, de temperatuur in huis is 17 graden en je wilt dit opwarmen naar 19 graden.
De Aanvoerwatertemperatuur staat ingesteld op 28 graden met een delta t van 3.

Op basis hiervan gaat de warmtepomp aan de slag.
Als ik het goed begrijp dan zal de warmtepomp net zo lang blijven draaien tot dat
of de gewenste temperatuur bereikt wordt van 19 graden en schakelt hij uit op basis van de thermostaat.
of de retourtemperatuur stijgt boven de 25 graden en komt daarmee onder de 3 graden (en schakelt hij uit omdat hij blijkbaar zijn warmte niet voldoende kwijt kan.

Omdat de gewenste temperatuur in de kamer nog niet bereikt is zal er nog steeds een warmtevraag zijn en slaat hij weer aan als de temperatuur wat gezakt is en de delta weer boven de 3 graden ligt. Dit heeft pendelen tot gevolg.

Nu zie ik hier voorbij komen dat de overshoot hoger instellen (naar 4 graden) in sommige gevallen het gependel oplost. Komt dit doordat de aanvoertemperatuur dan ‘door mag schieten’ naar 32 graden en dat het daardoor langer duurt voordat de retourtemperatuur weer binnen de delta t van 3 komt? Of helpt dit ook omdat het de pomp wat meer tijd geeft om de waterflow aan te passen zodat de retourtemperatuur buiten de delta t van 3 blijft?

Ik probeer het voor mezelf op een rijtje te krijgen zodat ik wat meer beredeneerd instellingen kan wijzigen en dat ik het later ook aan mensen in de buurt uit kan leggen (we wonen namelijk in een nieuwbouwwijk waar iedereen een warmtepomp heft gekregen en eigenlijk niemand weet hoe dat ding nu eigenlijk werkt.

Graag zou ik jullie commentaar willen hebben of ik het goed begrepen heb of anders waar bovenstaand mank gaat.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Het display op de Altherma lijkt constant aan te blijven staan, is hier wat aan te doen? Erger me hier vooral uit principe aan, het heeft geen enkel nut (al zullen die paar watt niet zoveel meer uitmaken natuurlijk).
Kan deze in de settings niet terug vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Dank voor je bericht, wat is jouw visie dan op het steeds aan/uit schakelen van het systeem (zichtbaar middels blauwe ring). Is dat wel of niet wenselijk?
En de 'oplossing' qua overshoot zoals we hier bespreken, is dat een parameter om dit te sturen vind je?
arnoldniessen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:55:
[...]

Hij heeft twee "aan" modes, met een langzame en een snelle lus.

De grote hysterese-lus: hij gaat (als je hysterese op minimaal hebt staan) uit bij 20,5 en aan bij 19,5.

De snelle pendel-lus: als hij "aan" moet zijn, dan vraagt hij om water van bv 28 graden. Maar als hij "overshoot", en de aanvoerwatertemperatuur te hoog wordt, stopt hij even, om daarna weer te proberen 28 graden te maken. Bij een herhaalde overshoot pendelt hij dan.

Als je eenmaal 20,5 haalt, gaat hij echt langer uit.

En een "eenvoudige" oplossing: met een fohn voor of een bevroren pizza boven de kamerthermostaat kun je je syteem even uit- resp. aanzetten als je dat wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Hetisweergezell schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:44:

Als ik het goed begrijp dan zal de warmtepomp net zo lang blijven draaien tot dat
of de gewenste temperatuur bereikt wordt van 19 graden en schakelt hij uit op basis van de thermostaat.
of de retourtemperatuur stijgt boven de 25 graden en komt daarmee onder de 3 graden (en schakelt hij uit omdat hij blijkbaar zijn warmte niet voldoende kwijt kan.
Volgens mij heb je het heel goed samengevat, met als extra opmerking die van Arnold hierboven dat de doeltemperatuur ook nog een instelbaar bereik heeft, bijvoorbeeld +/- 0,5°C (hysterese=1°C)
Als je dan 19°C instelt zal opwarmen pas beginnen onder 18,5°C, maar gaat dan door tot 19,5°C.
Volgens mij is dat deze instelling, maar ik heb hem in het menu op de machine niet kunnen vinden...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfzMnxL59rcWuokCsd9JJRrmDRE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3r0Tljr486WsvxM4MILyrHT.png?f=fotoalbum_large

Let op (vanochtend pas gevonden): je kan je delta(T) instelling ook verknollen met 'radiator'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0fnG-UBIPmRtO8n2qVIv-VJuzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hFHygwgavbC0azFlQkJ0nODr.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Je zou in het Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma topic kunnen kijken. Link staat onderaan elke pagina van dit topic. Heb dat zelf ook doorlopen en kan nu inderdaad van alles uitlezen.
https://raomin.github.io/ESPAltherma/
Ik heb deze guide gevonden maar bij de 3e regel ben ik de draad al kwijt, sorry.

"Step 1: Uploading the firmware
Download the repository folder and open it in PlatformIO."

Repository folder? Waar is dit dan nou weer te vinden? En PlatformIO?

Zegt me allemaal niks. In het verleden heb ik op en Rpi4 wel eens HA gedraaid maar dan was het dat ook wel eigenlijk. Of mis ik nog een andere guide? Is er geen noob tutorial om de Daikin uitlezing met dashboard voor elkaar te krijgen? :/

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Hetisweergezell schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:44:
De Aanvoerwatertemperatuur staat ingesteld op 28 graden met een delta t van 3.

Op basis hiervan gaat de warmtepomp aan de slag.
[..]
Om dT=3 te realiseren zal hij de eerst de pompsnelheid verlagen om dT=3 te handhaven. Dit verhoogt dT, maar eerst ook de AWT (tot de RWT daalt), dus vermogen moet dan snel genoeg omlaag. Ik vermoed dat hij uiteindelijk ook op dT<3 af kan slaan, maar dan zou je eens goed naar RWT/AWT verloop moeten kijken hoe dat verloopt. Ik kan dat met P1P2Serial goed zien, die meet 1x/seconde, misschien is de LAN adapter of WiFi adapter ook snel genoeg (ESPAltherma is hiervoor wat traag met 2x/minuut), maar ik heb hier geen dT-regeling, misschien kan iemand anders dat eens observeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Bazjuh schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:39:
Dank voor je bericht, wat is jouw visie dan op het steeds aan/uit schakelen van het systeem (zichtbaar middels blauwe ring). Is dat wel of niet wenselijk?
En de 'oplossing' qua overshoot zoals we hier bespreken, is dat een parameter om dit te sturen vind je?
Snel aan/uit ("short cycling") is altijd ongewenst: slijtage, inefficient, en de WP levert niet de warmte die je vraagt.

Langzaam aan/uit, bv 1x-10x/dag, is soms nodig, als je warmtevraag lager is dan het minimumvermogen. Hoe langzamer, hoe beter, maar ook hoe groter de variatie in huis.

Met overshoot op 4 kun je het gedrag verbeteren, daarnaast moet de stooklijn natuurlijk goed bij je huis passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 14:19
Sinds gisteren eigenaar geworden van een daikin altherma 3 wp inc boiler van 230L. Nu zoals velen hebben we ook het probleem om de WP te connecteren via de Onecta app. Op een bepaald moment zie ik op mijn mobiel dat we geconnecteerd zijn via het Onecta netwerk maar in de app kunnen we niet op ,,volgende'' duwen. Heel vaag allemaal. Dus ik zie het Onecta netwerk en ik kan connecteren maar kan niet verder in de app. In het menu op de WP zelf kan ik enkel die AP modus inschakelen en zo het netwerk vinden maar voor de rest is alles grijs en kan ik niets selecteren, ook niet in Installateur modus. Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Om dT=3 te realiseren zal hij de eerst de pompsnelheid verlagen om dT=3 te handhaven. Dit verhoogt dT, maar eerst ook de AWT (tot de RWT daalt), dus vermogen moet dan snel genoeg omlaag. Ik vermoed dat hij uiteindelijk ook op dT<3 af kan slaan, maar dan zou je eens goed naar RWT/AWT verloop moeten kijken hoe dat verloopt. Ik kan dat met P1P2Serial goed zien, die meet 1x/seconde, misschien is de LAN adapter of WiFi adapter ook snel genoeg (ESPAltherma is hiervoor wat traag met 2x/minuut), maar ik heb hier geen dT-regeling, misschien kan iemand anders dat eens observeren?
Dank! Ik zag dat het interval bij espaltherma wel instelbaar is. Dus mogelijk kan ik dat wat lager zetten zodat deze vaker meet? Of is de esp32 chip daar domweg te langzaam voor?
(het zal vast een reden hebben dat hij op 2x per minuut staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Hetisweergezell schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:09:
Dank! Ik zag dat het interval bij espaltherma wel instelbaar is. Dus mogelijk kan ik dat wat lager zetten zodat deze vaker meet? Of is de esp32 chip daar domweg te langzaam voor?
(het zal vast een reden hebben dat hij op 2x per minuut staat).
De ESP32 zal dat waarschijnlijk wel aankunnen al is ESPAltherma zelf niet zo efficient geprogrammeerd intern, maar dat zou je nog kunnen herschrijven. Maar ESPAltherma gebruikt de installateurs-interface. De vraag is vooral hoeveel verzoeken/minuut de warmtepomp zelf nog leuk vindt. Ik heb deze op 6x/minuut gezet, hoger heb ik niet geprobeerd want ik heb mijn eigen oplossing al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Vraagje mbt instellingen OneCTA app….
Kan je de programma namen wijzigen? Standaard zijn er 3 beschikbaar in de app en deze heten ‘door gebruiker gedefinieerd 1/2/3’
Ik zou graag de naam wijzigen in iets wat voor mij direct herkenbaar is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZoouNiml8ZCNi-spNUieArJfWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXl56PW1G5HMOI7lqF8dDDxM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Teejbeej schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:41:
Vraagje mbt instellingen OneCTA app….
Kan je de programma namen wijzigen? Standaard zijn er 3 beschikbaar in de app en deze heten ‘door gebruiker gedefinieerd 1/2/3’
Dat kan bij mij in elk geval wel via de kamerthermostaat (ik gebruik de Onecta app niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:48:
[...]

Dat kan bij mij in elk geval wel via de kamerthermostaat (ik gebruik de Onecta app niet).
Ik heb de (imho uiterst primitieve) Madoka thermostaat hangen, waar je voor zover ik weet helemaal geen drol in/mee kan wijzigen vwb progs……
Juist vanwege het primitieve gebruik ik de app want anders kan je helemaal vrijwel niks (iig niet ‘op afstand’)

[ Voor 13% gewijzigd door Teejbeej op 21-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Wat is de wijze waarop de meeste mensen hier hun pomp ingesteld hebben? Want mijn huidige pomp is een vervanger voor de vorige pomp. Die vorige pomp had geen thermostaat (op de muur), alleen een knopje van blauw naar rood. Als ik het goed heb begrepen destijds kon je daar alleen de temperatuur - of +5 graden tov de actuele temperatuur in de kamer op dat moment mee beïnvloeden.

Dus, die pomp moet wel op een andere manier gefunctioneerd hebben, hetzij op buitentemperatuur dan wel op aanvoertemperatuur? Ik kon van de pomp niks aflezen want het display was spartaans en het menu was dermate onlogisch dat ik er niet aan kwam.

Wat wél zo was was dat ik nooit aan dat knopje op de muur hoefde te komen. Het maakte niet uit hoe koud het buiten was, binnen was het altijd rond de 22 graden. Wat daar óók bij was was dat de vloeren altijd 24/7 warm waren als het buiten koud was.

Met de huidige Altherma is dat niet zo. Die staat ingesteld op stoken via de kamerthermostaat, en dus worden de vloeren warm op het moment dat de pomp actief aan het stoken is, maar als de temperatuur bereikt is stopt het verwarmen, en zullen de vloeren dus weer langzaam afkoelen. Dat afkoelen was er met de vorige pomp niet bij.

Het beste merk ik dat aan de vloer in de badkamer. Indien het buiten koud was was de vloer in de badkamer altijd warm, ongeacht het tijdstip. Dat vond ik wel prettig. Daar de huidige instelling via de thermostaat in principe volgens mij gelijk werkt met een CV, waarbij je ook hebt dat als de temp bereikt is, de ketel stopt met stoken, is de ervaring nu dus ook dat de vloeren warm worden, afkoelen, warm worden, afkoelen, ec.

Volgens mij vond ik de eerdere situatie, waarbij het 24/7 warm was, prettiger. Maar welke (basis)instelling is dat dan? De buitentemperatuur of de aanvoertemperatuur, en wat is daar het verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Teejbeej schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:54:
Ik heb de (imho uiterst primitieve) Madoka thermostaat hangen, waar je voor zover ik weet helemaal geen drol in/mee kan wijzigen vwb progs……
Juist vanwege het primitieve gebruik ik de app want anders kan je helemaal vrijwel niks (iig niet ‘op afstand’)
Jammer als Madoka dat niet kan, ik heb een EKRUCBL1 die veel meer kan.

Ik weet bijna zeker dat je de naam wel gewoon via het P1/P2 protocol kunt aanpassen, en dat het via mijn P1P2Serial hardware dus in principe wel kan, maar ik heb het nog niet toegevoegd aan de software functionaliteit. Staat op mijn todo-lijst, maar er staan een aantal andere zaken eerst op die lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:00
Ondertussen geniet ik al weer meer dan een jaar van mijn Daikin Altherma 3, en ben ondertussen aardig bedreven geworden in het bedienen van de warmtepomp. Ik begrijp ondertussen ook behoorlijk hoe de warmtepomp werkt in combinatie met mijn vloerverwarming, maar ik loop momenteel toch tegen een probleem aan met de werking van mijn warmtepomp die ik niet begrijp en waarvan ik benieuwd ben of er meer mensen dit gedrag zijn tegengekomen. Mijn warmtepomp lijkt momenteel namelijk te pendelen met een tussenpoos van een uur, maar in mijn geval lijkt het pendelen niet het gevolg te zijn van het niet kwijt kunnen van de warmte die geproduceerd wordt, nee in mijn geval lijkt de warmtepomp zelf zijn vermogen te verhogen, terwijl hij al boven de ingestelde watertemperatuur zit (De ingestelde watertemperatuur is in beide gevallen hieronder net boven de 26 graden). Hierdoor loopt de temperatuur hard op, en valt de warmtepomp uiteindelijk uit op een overshoot van 4 graden Celsius. Zie ook onderstaande grafiek van vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkSBRi7QSS98cb3nB7CbY5aQohg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOtpYmKcOPKvS1XoAxau8HYM.png?f=fotoalbum_large

Een vergelijkbaar plaatje van gistermorgen vroeg. In dat geval bleef hij rustig draaien op de laagste stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc75w8qzDWavjDg3FVbkNqrVnaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4MShOtde3HrVP4IpgDYz9M7p.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af, is dit nou de warmtepomp regeling die in een soort resonantie komt, of is er toch iets anders aan de hand, en zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
boaty schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:32:
Mijn warmtepomp lijkt momenteel namelijk te pendelen met een tussenpoos van een uur, maar in mijn geval lijkt het pendelen niet het gevolg te zijn van het niet kwijt kunnen van de warmte die geproduceerd wordt, nee in mijn geval lijkt de warmtepomp zelf zijn vermogen te verhogen, terwijl hij al boven de ingestelde watertemperatuur zit.

Ik vraag me af, is dit nou de warmtepomp regeling die in een soort resonantie komt, of is er toch iets anders aan de hand, en zijn er meer mensen die dit gedrag herkennen?
Heel vreemd, zie je misschien iets raars aan de Flow of aan de buitentemperatuursensor op de buitenunit?

Je tweede plaatje heeft een cyclus van 80 minuten, de eerste 66 minuten, niet helemaal hetzelfde maar toch raar. Ook raar dat verbruik net iets hoger is als opbrengst juist iets lager is...

Een goedkope oplossing is AWT op 28, want 26 haalt hij toch niet, heb je 2C meer overshoot ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:00
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

Heel vreemd, zie je misschien iets raars aan de Flow of aan de buitentemperatuursensor op de buitenunit?

Je tweede plaatje heeft een cyclus van 80 minuten, de eerste 66 minuten, niet helemaal hetzelfde maar toch raar. Ook raar dat verbruik net iets hoger is als opbrengst juist iets lager is...

Een goedkope oplossing is AWT op 28, want 26 haalt hij toch niet, heb je 2C meer overshoot ruimte.
Er is niets geks aan de flow te zien, die blijft gewoon op de laagste stand hangen (rond de 7L/min). De Buitensensor, en ook de externe buitensensor die ik ook heb geven niets geks aan.
Ik ga inderdaad de stooklijn sowieso verhogen inderdaad. Het lijkt samen te hangen met een cyclus in de persgastemperatuur. Op het moment dat het verbruik hoger wordt en de opbrengst lager, zie je dat hij bezig is om de persgastemperatuur te verhogen.

Zie ook onderstaande plaatjes met de persgastemperatuur er nu bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjQviTSgo2YoCUEDHlxfASxWw3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H7Xa5nnL6CwYZKOodgI29YJb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btnzqZykvuTkRrUOleQp7rr2fng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E0HuiUB3322QGvXuRMZl20VB.png?f=fotoalbum_large

Maar dit zijn dus voor jullie geen plaatjes die herkenning opleveren?

[ Voor 5% gewijzigd door boaty op 21-10-2023 14:04 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Jammer als Madoka dat niet kan, ik heb een EKRUCBL1 die veel meer kan.

Ik weet bijna zeker dat je de naam wel gewoon via het P1/P2 protocol kunt aanpassen, en dat het via mijn P1P2Serial hardware dus in principe wel kan, maar ik heb het nog niet toegevoegd aan de software functionaliteit. Staat op mijn todo-lijst, maar er staan een aantal andere zaken eerst op die lijst.
Voor zover ik weet kan de Madoka als enige worden gecombineerd met mijn Altherma 3
Jij hebt wellicht een andere (hybride?) wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
boaty schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:01:
Het lijkt samen te hangen met een cyclus in de persgastemperatuur. Op het moment dat het verbruik hoger wordt en de opbrengst lager, zie je dat hij bezig is om de persgastemperatuur te verhogen.

Zie ook onderstaande plaatjes met de persgastemperatuur er nu bij.

Maar dit zijn dus voor jullie geen plaatjes die herkenning opleveren?
Vreemd, voor mij niet herkenbaar. Mijn systeem pendelt soms +/-1C op hoge frequentie (meermalen per minuut). Ik weet te weinig van de gascyclus, misschien kan hij dit lage vermogen gewoon niet volhouden? In de nacht waar het goed gaat is de opbrengst net iets hoger. En zeker als het 's ochtends wat warmer wordt, loopt de COP op dus wordt het minimumopbrengstvermogen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Teejbeej schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:02:
Voor zover ik weet kan de Madoka als enige worden gecombineerd met mijn Altherma 3
Jij hebt wellicht een andere (hybride?) wp?
Ja, klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Laat iedereen zijn WP hier nu 24/7 doorlopen of “cappen” jullie hem met een woonkamerthermostaat? Als in dat hij uitgaat bij 20-21 graden in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej

Teejbeej

Atomius schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:54:
Laat iedereen zijn WP hier nu 24/7 doorlopen of “cappen” jullie hem met een woonkamerthermostaat? Als in dat hij uitgaat bij 20-21 graden in de woonkamer?
Altherma 3
2200-0700 19gr
0700-1700 21gr
1700-2200 22gr
Wordt eerste winter, dus moet nog ervaren of dit comfortabel is.
Situatie: 2 separate zones dmv kleppen bediend: BGG volledig en uitsluitend vloerverwarming met thermostaat in wk, verdieping alle slaapkamers minimaal verwarmd (thermknop standje 1 of 0 en tevens voorzien van airco met verwarmingsmogelijkheid), 2x badkamer worden aangestuurd dmv Tado draadloze thermostaat en naar wens geprogrammeerd (met open raam detectie).

[ Voor 32% gewijzigd door Teejbeej op 21-10-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
Bij mij hielp het om het wifi beveilingsniveau naar wpa2 beveiliging te zetten en dan nogmaals het protocol via de app te volgen. Sinds dien foutloze verbinding!
Nilos128 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:56:
Sinds gisteren eigenaar geworden van een daikin altherma 3 wp inc boiler van 230L. Nu zoals velen hebben we ook het probleem om de WP te connecteren via de Onecta app. Op een bepaald moment zie ik op mijn mobiel dat we geconnecteerd zijn via het Onecta netwerk maar in de app kunnen we niet op ,,volgende'' duwen. Heel vaag allemaal. Dus ik zie het Onecta netwerk en ik kan connecteren maar kan niet verder in de app. In het menu op de WP zelf kan ik enkel die AP modus inschakelen en zo het netwerk vinden maar voor de rest is alles grijs en kan ik niets selecteren, ook niet in Installateur modus. Iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
Helaas geen reacties gehad op onderstaande vraag van een paar dagen geleden .... iemand ervaring met het geheel uitschakelen van de BUH (stroom er af). Kan dat zo maar? Zijn er risico's of nadelen en zo ja: welke?
stekelTV schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:21:
Dag allemaal!
Sinds april 'trotse' eigenaar van een monoblock EBLA06E3V3. Gebruik de WP alleen voor 90 m2 (vloer-)verwarming; warm water doe ik via een ander systeem. Heel fijn forum dit, volg het met regelmaat en heb er al veel aan gehad!
Tijdens de laatste koude dagen in april heb ik het pendelen er best redelijk uit gekregen door vooral heel goed te meten (aparte groep voor WP en eentje voor de BUH met Shelly stroomverbruik-meters) en te tweaken met de instellingen. Ik constateerde toen dat BUH op de vreemdste momenten even mee gaat doen, met best veel gebruik tot gevolg. Ik heb de BUH toen geheel uitgezet en daar werd het een stuk overzichtelijker van. De WP functioneert er niet minder door zo lijkt het.
Mijn vraag: Na een zomerslaap ben ik de WP weer aan het opstarten. De BUH staat nog steeds helemaal uit (spanning er af). Het liefst laat ik dat zo, want ik zie geen toegevoegde waarde, aangezien ik geen tapwater hoef te produceren. Kan dat zo maar? Zijn er risico's of nadelen en zo ja: welke?

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:32:
[...]

Dit bereik je dus ook door die overregeling van 1 naar 4 te zetten!
De stooklijn aanpassen heeft invloed t/m de minimum temperatuur daarvan.
De Daimin Altherma 3 wandmodel heeft geen 'overregeling'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
stekelTV schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:24:
Helaas geen reacties gehad op onderstaande vraag van een paar dagen geleden .... iemand ervaring met het geheel uitschakelen van de BUH (stroom er af). Kan dat zo maar? Zijn er risico's of nadelen en zo ja: welke?

[...]
Ik denk in principe dat het misschien geen kwaad kan. Alleen vraag ik me af waarom je het zou willen. Je kunt nu ook al instellen dat de buh pas mee gaat doen bij een buitentemperatuur van -12 graden. Als het echt zo koud is dan weet ik niet in hoeverre de buh een rol speelt bij het eventueel ontdooien van de buitenunit. Dus ik zou het toch echt lekker aan het systeem zelf overlaten om te voorkomen dat je een gevalletje 'penny wise, pound foolish' krijgt. Mocht het niet zo koud worden dan zal hij waarschijnlijk ook niet aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
Dank voor je reactie, ik heb hem destijds helemaal uitgezet omdat ik zag dat de BUH op momenten dat ik het niet begreep toch mee ging doen. Ik zal die instelling eens opzoeken die je noemt en eens wat experimenteren daarmee. Ik zie toch direct hoeveel stroom de BUH gebruikt, dus als het me niet bevalt zet ik hem weer uit.
Hetisweergezell schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Ik denk in principe dat het misschien geen kwaad kan. Alleen vraag ik me af waarom je het zou willen. Je kunt nu ook al instellen dat de buh pas mee gaat doen bij een buitentemperatuur van -12 graden. Als het echt zo koud is dan weet ik niet in hoeverre de buh een rol speelt bij het eventueel ontdooien van de buitenunit. Dus ik zou het toch echt lekker aan het systeem zelf overlaten om te voorkomen dat je een gevalletje 'penny wise, pound foolish' krijgt. Mocht het niet zo koud worden dan zal hij waarschijnlijk ook niet aanslaan.

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:11
MajaMestreech schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

De Daimin Altherma 3 wandmodel heeft geen 'overregeling'.
Die optie heb ik anders wel degelijk hoor…
Tenzij jij daar iets anders mee bedoeld?

[ Voor 8% gewijzigd door Barse87 op 21-10-2023 17:48 ]

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Ook ik heb nu sinds 2 dagen helemaal geen gependel meer meegemaakt sinds dat ik overshoot op 3 heb gezet en modulatie ook weer ingeschakeld op 3gr C.
Sinds 6 uur vanmorgen pruttelt hij lekker aan één stuk door! Gisteren idem…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
DexterDee schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:56:
[...]

Dank voor de link! Ik heb nog even goed gekeken en het bleek dat ik m28 heb ipv m30.aaar door deze tip was ik wel in de goede richting geduwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb nu een week mijn installatie draaien bestaande uit een wandmodel en een losse 200l boiler met een extra spiraal aangesloten op een zonnecollector op het dak (HrSolar All Senz 200).

Er gaat iets niet goed met de tapwater tank als er warmteafgifte is in de woning. Hij lekt dan warmte, of beter gezegd het tapwater verliest dan veel sneller zijn warmte (zonder warmwaterverbruik).
Als verwarmingsbedrijf actief is verliest de boiler ongeveer 2,5 graad in iets meer dan een uur.

Als verwarmingsbedrijf niet actief is dan is het temperatuurverlies ongeveer 2 graden in 5 uur.

Vraag1: wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem? Wat zou ik moeten controleren?
Vraag2: ik heb geen vergelijk en vraag me af of 2 graden verlies in 5 uur wat ik mag verwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 20:16:
Vraag2: ik heb geen vergelijk en vraag me af of 2 graden verlies in 5 uur wat ik mag verwachten
Dit is mijn DHW stilstand verlies (en even douchen in de avond zoals je ziet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTZIspc68hquKENoIG44T8BHjrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/teZPXqnP706B68R6T8rOLhor.png?f=user_large

Het verlies wisselt een beetje, maar ik reken met ongeveer 0,3K per uur.
Toevallig hadden we 1 dag met alleen stilstandverlies, geen verbruik, en toen was het slechts 0,24K/uur

Dus: 2 graden in 5 uur is aan de hoge kant t.o.v. mijn metingen. Ons apparaat staat in een onverwarmde maar goed geïsoleerde garage, de temperatuur daar is nog steeds ca. 18 graden.
Vroegah verwarmden we de garage met de warmteverliezen van de CV ketel, nu met de DHW tank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik heb nu een week mijn installatie draaien bestaande uit een wandmodel en een losse 200l boiler met een extra spiraal aangesloten op een zonnecollector op het dak (HrSolar All Senz 200).

Er gaat iets niet goed met de tapwater tank als er warmteafgifte is in de woning. Hij lekt dan warmte, of beter gezegd het tapwater verliest dan veel sneller zijn warmte (zonder warmwaterverbruik).
Als verwarmingsbedrijf actief is verliest de boiler ongeveer 2,5 graad in iets meer dan een uur.

Als verwarmingsbedrijf niet actief is dan is het temperatuurverlies ongeveer 2 graden in 5 uur.

Vraag1: wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit probleem? Wat zou ik moeten controleren?
Vraag 1 zou ik niet weten. Is wel heel vreemd!
Vraag 2, bij mij is het ongeveer 0,4 graden per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
Er gaat iets niet goed met de tapwater tank als er warmteafgifte is in de woning. Hij lekt dan warmte, of beter gezegd het tapwater verliest dan veel sneller zijn warmte

Ik lees mee. Mijn WP pomp staat nu op continu en heb nu veel vaker 2 of soms zelfs 3 warm water runs per dag dan voor deze wijziging. Nu is de aanvoer van het water natuurlijk ook kouder dus bij warm water gebruik zal de temperatuur in het vat sneller afkoelen ?!? Maar toch ben ik wel benieuwd wat anderen ervaren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
Misschien staat de 3-wegklep niet goed. Dan bedoel ik te zeggen dat wanneer hij op stand “ruimteverwarming” staat, er ook water door de spiraal van jouw SWW-vat loopt.

Op het moment dat hij een SWW-run doet, wordt jouw vloer en/of radiatoren dan ook warm? Zo ja, dan staat de 3-wegklep zeker niet goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Zo ziet het er bijv vandaag uit. Tot ongeveer 9.15 was verwarming actief. Je ziet meteen vanaf dat moment de temperatuur in de boiler minder snel afneemt. Daarvoor zie je de hele snelle afnames.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POqF4WY3RG0y0B7h-cNFFj6OOFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Br4ygiKft3532gUm8pJVoW1T.png?f=fotoalbum_large

Er gebeuren nog wel meer opvallende dingen bij mijn tapwatertank:
- dit issue dus grote tempafname boiler tijdens verwarmen woning van 2,5 per uur.
- boiler verwarmt heel vaak (in ieder geval bij die kortere cycli) op het elektrisch element en niet op de warmtepomp.
- de run net voor 15.00 was wel op de warmtepomp (???) en daarna is het warmteverlies ineens veel minder groot met 0,25 per uur
- na eerdere opwarmrondes van de boiler op het elekrische element maar zonder warmteafgifte in de woning was de boiler temp afname dus ongeveer 0.4 per uur. Hoe kan er meer warmteverlies zijn na een andere wijze van verwarmen of is dit een voorbarige conclusie?
- opwarmen start steeds bij 46 graden en niet zoals ik verwacht op 43 (setpoint 48, hysterese 5, marge 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Barse87 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Misschien staat de 3-wegklep niet goed. Dan bedoel ik te zeggen dat wanneer hij op stand “ruimteverwarming” staat, er ook water door de spiraal van jouw SWW-vat loopt.

Op het moment dat hij een SWW-run doet, wordt jouw vloer en/of radiatoren dan ook warm? Zo ja, dan staat de 3-wegklep zeker niet goed…
De klep draait volgens wel steeds de goede kant op. Maar ik zet net al in nieuw bericht dat hij tot nu toe bijna altijd op het element de boiler verwarmd en niet via de wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barse87
Riesjard schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:56:
[...]

De klep draait volgens wel steeds de goede kant op. Maar ik zet net al in nieuw bericht dat hij tot nu toe bijna altijd op het element de boiler verwarmd en niet via de wp.
De manier van verwarmen heeft denk ik geen verband met het warmteverlies maar het is inderdaad niet wenselijk dat het via de backup heater loopt. Ik zou dan ook de backup heater op “beperkt” zetten en de instellingen voor de boosterheater op “alleen desinfectie”.

Vwbt de 3-wegklep, het kan wel zo zijn dat het servomotortje de juiste kant op draait, maar als het kunststof busje tussen de servomotor en de 3-wegklep niet op de juiste stand staat kan het zo zijn dat er dan water door zowel jouw boilervat gaat als richting jouw vloer en radiatoren… ik kan me daarom voorstellen dat het relatief “koude water” wat voor de ruimteverwarming bedoelt is, ook richting jouw boilervat gaat en daardoor eigenlijk het SWW aan het afkoelen is…

Dit kun je alleen controleren door de servomotor er even af te schroeven…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAN29JtKkwGQIBYb0VToYt-sRFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jZQ76WJ4q10CkuK0DnE38Ll.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Barse87 op 21-10-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Barse87 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

De manier van verwarmen heeft denk ik geen verband met het warmteverlies maar het is inderdaad niet wenselijk dat het via de backup heater loopt. Ik zou dan ook de backup heater op “beperkt” zetten en de instellingen voor de boosterheater op “alleen desinfectie”.

Vwbt de 3-wegklep, het kan wel zo zijn dat het servomotortje de juiste kant op draait, maar als het kunststof busje tussen de servomotor en de 3-wegklep niet op de juiste stand staat kan het zo zijn dat er dan water door zowel jouw boilervat gaat als richting jouw vloer en radiatoren… ik kan me daarom voorstellen dat het relatief “koude water” wat voor de ruimteverwarming bedoelt is, ook richting jouw boilervat gaat en daardoor eigenlijk het SWW aan het afkoelen is…

Dit kun je alleen controleren door de servomotor er even af te schroeven…

[Afbeelding]
Klinkt plausibel. Ik zal morgen eens kijken of ik dat me gaat lukken.
Nu ik dat plaatje zie wat je later nog hebt toegevoegd (thx) denk ik dat ik deze tip aan de installateur geef

Nog een suggestie waarom hij al rond de 46 gaat verwarmen op het elektrische element en niet bij 43?

[ Voor 6% gewijzigd door Riesjard op 21-10-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
Riesjard schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Nog een suggestie waarom hij al rond de 46 gaat verwarmen op het elektrische element en niet bij 43?
Da’s een goeie! Setpoint is 48gr, hysterese staat op 5gr, marge op 2.
Ik zou zeggen dat het met het laatste te maken heeft immers 48-2=46. Maar ik heb eerlijk gezegd geen idee wat marge 2 inhoudt. Kan me niet herinneren dat ik dat ben tegengekomen.

Daarnaast kan het misschien zijn dat prioriteit op ruimteverwarming staat en hij het sww daarom maar verwarmt met de backup heater?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Riesjard schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Klinkt plausibel. Ik zal morgen eens kijken of ik dat me gaat lukken.
Nu ik dat plaatje zie wat je later nog hebt toegevoegd (thx) denk ik dat ik deze tip aan de installateur geef

Ik denk dat je gelijk hebt.
Verwarmingsbedrijf is nu actief en ik zie tapwater weer omlaag schieten ondanks dat 3 wegklep aan de buitenkant de goede kant op staat. Heb de ir thermometer erbij gepakt: temp naar boiler is ongeveer 23 aan de buitenkant van leiding gemeten. Retour naar warmtepomp is 30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

JoTil schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:07:
[...]

Thnx! Op welke aanvoerwater temperatuur/stooklijn draai je?
-2 43 en 16 31

Ik heb dit jaar in de keuken vloerverwarming gekregen, dit heeft mogelijk impact op de stooklijn. Ik ga deze winter kijken of ik hiermee de temperatuur kan verlagen.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Barse87 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:47:
[...]

Die optie heb ik anders wel degelijk hoor…
Tenzij jij daar iets anders mee bedoeld?
ok, ben benieuwd. Waar zit dit in welk menu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Even een vraag voor de mensen die home assistent gebruiken.

Ik zie bij jullie allemaal mooie grafieken maar volgens mij hebben jullie meer data vanuit jullie WP. Hoe doen jullie dit.

Ik heb nu zou WIFI module in mijn MMI en de Daikin Residential Controller for Altherma.

Maar heb denk ik minder sensoren dan jullie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWhzk7375_771KSx1NgJKbTq4PM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cm2AGlqkZRs94QEpVKhAwrKl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
MajaMestreech schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:19:
[...]

ok, ben benieuwd. Waar zit dit in welk menu?
Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUM5sRnPGae14B5R76XVAWKwxyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERacB3L8y7EWtIBM5nqFDkNt.jpg?f=fotoalbum_large

En hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--pmEKpI0CMESNL_Q14KSx-hV4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmvqXOFpYYxH68DQU2mMOvsB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Bedankt, gevonden ondanks dat ik al 2 jaar dacht alle parameters geprobeerd te hebben. Staat bij mij nu op 1 graad en daar laat ik hem op staan. Dit omdat de stooklijn nu dusdanig bepaald is zodat de ingestelde kamerthermostaat temperatuur niet of heel langzaam bereikt wordt. Vandaag en gisteren met buitentemperatuur van 14 graden, stooklijn op 28 graden, kamerthermostaat op 21 gezet, ik zie de vertrekwater temperatuur nu op 28+1=29 graden. Dus die overregeling werkt :-).

Overigens als ik de WP moet geloven over het energie verbruik, gisteren was de geleverde energie 15 kW en het verbruik 1 kW, dus een COP van 15. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MajaMestreech schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
[...]
Overigens als ik de WP moet geloven over het energie verbruik, gisteren was de geleverde energie 15 kW en het verbruik 1 kW, dus een COP van 15.
Zou best kunnen, ik zit vandaag op 13 en er zitten nog (efficiëntie)fouten in mijn systeem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Enzoz89 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:39:

Ik zie bij jullie allemaal mooie grafieken maar volgens mij hebben jullie meer data vanuit jullie WP. Hoe doen jullie dit.

Ik heb nu zou WIFI module in mijn MMI en de Daikin Residential Controller for Altherma.

Maar heb denk ik minder sensoren dan jullie. [Afbeelding]
ESPaltherma, die sluit je aan op de servicepoort van je warmtepomp en maakt een heleboel gevenens beschikbaar waar je in HA sensoren van kan maken.
Er is een apart topic hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Laatst online: 10:10
MajaMestreech schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Overigens als ik de WP moet geloven over het energie verbruik, gisteren was de geleverde energie 15 kW en het verbruik 1 kW, dus een COP van 15.
De WP doet wel alles afronden op hele kWh, dus mss was het verbruik 1,49, en is de COP “slechts” 10. Overigen zou dat nog steeds een mooie COP zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilos128
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ben van plan om straks de WP te updaten met firmware die hier gepost is. Behoud je je instellingen na de firmware update? En is de firmware geschikt voor alle altherma3 modellen? EHVX08S23E6V dit is mijn toestel.
https://gathering.tweaker...message/74719836#74719836

dit is de link van de man die hier gepost heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:15
Riesjard schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:49:
Zo ziet het er bijv vandaag uit. Tot ongeveer 9.15 was verwarming actief. Je ziet meteen vanaf dat moment de temperatuur in de boiler minder snel afneemt. Daarvoor zie je de hele snelle afnames.
[Afbeelding]

Er gebeuren nog wel meer opvallende dingen bij mijn tapwatertank:
- dit issue dus grote tempafname boiler tijdens verwarmen woning van 2,5 per uur.
- boiler verwarmt heel vaak (in ieder geval bij die kortere cycli) op het elektrisch element en niet op de warmtepomp.
- de run net voor 15.00 was wel op de warmtepomp (???) en daarna is het warmteverlies ineens veel minder groot met 0,25 per uur
- na eerdere opwarmrondes van de boiler op het elekrische element maar zonder warmteafgifte in de woning was de boiler temp afname dus ongeveer 0.4 per uur. Hoe kan er meer warmteverlies zijn na een andere wijze van verwarmen of is dit een voorbarige conclusie?
- opwarmen start steeds bij 46 graden en niet zoals ik verwacht op 43 (setpoint 48, hysterese 5, marge 2)
Herkenbaar fenomeen. Afgelopen week vanaf vakantie de WP voor het eerst opgestart voor verwarm bedrijf. Ik zie ook dat als het verwarmbedrijf actief is (bij de mode regel de gele momenten) de afkoeling sneller gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inUPndfzIb5BREADlityyUgYbI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYYeNEpWwhdHYI2KxGlqBVqu.jpg?f=fotoalbum_large

Normaliter tot Max -0,1 tot - 0,3k/u op momenten van verwarmingsbedrijf -0,5 tot -1,0k/u . Ik ben er nog niet uit of dit versterkt wordt door het pendelen of niet. Het is nu simpel weg te warm en het huis te goed geïsoleerd om daar nu achter te komen :)

Wat bij mij nog als oorzaak was opgekomen is dat er toch wat thermische stroming ontstaat (bij de toevoer naar de boiler wel een thermosifon, bij de retour niet).

[ Voor 3% gewijzigd door JoTil op 22-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
JoTil schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:37:

Herkenbaar fenomeen. Afgelopen week vanaf vakantie de WP voor het eerst opgestart voor verwarm bedrijf. Ik zie ook dat als het verwarmbedrijf actief is (bij de mode regel de gele momenten) de afkoeling sneller gaat.
Ik heb mijn pomp nu op continu staan en zie dit dus ook. Maar de drie weg klep staat wel goed (misschien ga ik die nog even controleren of ie ver genoeg staat)

Ik zat eerder ook te denken aan een thermische stroming, maar kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
smaij schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Ik heb mijn pomp nu op continu staan en zie dit dus ook. Maar de drie weg klep staat wel goed (misschien ga ik die nog even controleren of ie ver genoeg staat)

Ik zat eerder ook te denken aan een thermische stroming, maar kan dat?
Eerlijk gezegd geen idee. De toevoer is afgesloten. Dan ontstaat het enkel via de retour. Door dat T-stuk komt natuurlijk wel relatief veel koeler water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
JoTil schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:37:
[...]
Wat bij mij nog als oorzaak was opgekomen is dat er toch wat thermische stroming ontstaat (bij de toevoer naar de boiler wel een thermosifon, bij de retour niet).
Vanmiddag stond ik 'toevallig' naast de binnenunit tijdens de SWW verwarmings-run, en het viel me op dat het AANVOERwater van de verwarming flink warm was, dit tot ca. 1m van de connector op de machine. Wellicht dat die drieweg klep inderdaad wat lekt, of er zit een warme F-gas leiding dicht bij die aanvoerbuis? Het SWW wordt probleemloos warm overigens.
Volgende keer maar eens voelen hoe warm het plaatwerk wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Je kun thiervoor ESPAltherma of P1P2Serial gebruiken (of beiden, ze hebben beiden hun sterke kanten).

ESPAltherma sluit je aan op de PCB in je warmtepomp, en laat de nodige temperaturen en functies zien. ESPAltherma laat ook ongeveer het stroomverbruik en compressorfrequentie zien.

P1P2Serial sluit je aan op je kamerthermostaat (P1/P2 of op X5M) en laat ook diverse temperaturen zien, maar ook uren/kWh tellers, configuratiesettings en (binnenkort) COP berekeningen per uur, dag, week, of per jaar, maar geen compressorfrequentie of stroomverbruik.

Als je wilt regelen kan ESPAltherma de warmtepomp schakelen door een aan/uit relais aan te sturen; P1P2Serial stuurt aan/uit en temperatuur commando's over de P1/P2 interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
mawashigeri schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:44:
[...]

Vanmiddag stond ik 'toevallig' naast de binnenunit tijdens de SWW verwarmings-run, en het viel me op dat het AANVOERwater van de verwarming flink warm was, dit tot ca. 1m van de connector op de machine. Wellicht dat die drieweg klep inderdaad wat lekt, of er zit een warme F-gas leiding dicht bij die aanvoerbuis? Het SWW wordt probleemloos warm overigens.
Volgende keer maar eens voelen hoe warm het plaatwerk wordt.
Dat is bij mij ca 40cm. Dat de leiding na de 3-weg klep iets doorwarmt is an sich niet vreemd. Daarom zou het omgekeerde ook waar kunnen zijn. Ik zou het eens bij verwarmings bedrijf moeten na gaan of de toevoer naar de boiler warm wordt, dan lekt de klep zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
JoTil schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:02:
[...]
Dat is bij mij ca 40cm. Dat de leiding na de 3-weg klep iets doorwarmt is an sich niet vreemd. Daarom zou het omgekeerde ook waar kunnen zijn. Ik zou het eens bij verwarmings bedrijf moeten na gaan of de toevoer naar de boiler warm wordt, dan lekt de klep zeker.
Hmm, tijd voor een infrarood thermometer.
Geheel te verantwoorden omdat 'het systeem daarna 15 jaar extra efficiënt draait' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Waar kan ik een basic handleiding vinden voor het vloermodel? Heb de indruk dat ik de basisinstellingen niet snap :-) Qua handleiding vond ik enkel een installateur-handleiding…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S79PzYGr5iNRokSKYoZSd6F7oXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YPNee8RhXpKV9FgYPM3W3KTW.png?f=fotoalbum_large

Hoe moet ik die +3 graden interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Liviooo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:17:

Hoe moet ik die +3 graden interpreteren?
Dat is +3 graden aanvoertemperatuur. Dus stel je stooklijn zou 28 graden temperatuur voorschrijven dan is dat nu 31 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoTil
@mawashigeri @Riesjard @smaij

Blijkbaar een “bekend” probleem, thermische trek door een leiding: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Hmm, op mijn machine gaan de leidingen verticaal omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Interessant! In mijn geval vermoedelijk ik toch wat anders aan de hand:
- Bij mij zit in de retour een knik bovenlangs waardoor dit fenomeen volgens mij niet kan optreden of zie je dat anders? De aanvoer is wel een stukje horizontaal.
- als de woning wordt verwarmd gaat er in mijn situatie koel water naar de boiler en komt er warmer water uit wat terug naar de wp gaat. Aan de buitenkant van de leiding gemeten met een ir thermometer is dat verschil meer dan 8 graden
- als de tank wordt verwarmd bereikt er (veel te warm) water naar mijn vloerverwarming verdeler (36 gr gemeten met ir thermometer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLIQ9tY-4C_FIiEb4GyAkE-jJAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kuaek28RhaU5kWgxCMFQA9bZ.jpg?f=fotoalbum_large
Beetje chaos met leidingen ivm dubbele spiraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
mawashigeri schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:54:
[...]

Hmm, op mijn machine gaan de leidingen verticaal omhoog!
Ter verduidelijking, ik heb een wandmodel met losse boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-08 17:24
Zijn er meer mensen waar het display altijd verlicht blijft?? Heb wel een paar keer gehad dat hij weer uitging. Maar over het algemeen brand het scherm altijd als ik de schuur binnenloopt!

Oplossing zou fijn zijn.

Vriendelijke groeten Ruben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Riesjard schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

- Bij mij zit in de retour een knik bovenlangs waardoor dit fenomeen volgens mij niet kan optreden of zie je dat anders? De aanvoer is wel een stukje horizontaal.
- als de woning wordt verwarmd gaat er in mijn situatie koel water naar de boiler en komt er warmer water uit wat terug naar de wp gaat. Aan de buitenkant van de leiding gemeten met een ir thermometer is dat verschil meer dan 8 graden
- als de tank wordt verwarmd bereikt er (veel te warm) water naar mijn vloerverwarming verdeler (36 gr gemeten met ir thermometer)

[Afbeelding]
Of de hoogte van die knik voldoende is kan ik zo niet oordelen, zoveel kennis heb ik daar niet van. Maar de overige punten lezen als dat je 3-weg klep niet goed sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
Kan geen foto toevoegen. Is een momobloc met losse interface binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
Afbeeldingslocatie: https://images.app.goo.gl/EfU4qk7hVLBhvrND9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 13:34

Videopac

Rommelt wat aan.

Corne-P schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:06:
Ik heb een vraag voor de kenners. Het kan zijn dat het misschien een hele domme vraag is maar ik kan ook met de zoekfunctie hier en in het L/W topic geen antwoord vinden.

Er zit een vervelende laag frequente brom in in de leidingen. Iedere paar seconden is dit ca. 1 seconde hoorbaar.
Tijdens de huidige run die al loopt vanaf 19:00 was de flow rond 20:00 bij 800 watt verspringend tussen 11,4 en 12,5 liter volgens de uitlezing van de sensoren. Het lijkt er sterk op dat de brom verband houdt met deze daling cq. stijging van de flow.

Als ik nu de DeltaT op 4 zou instellen ipv de huidige 5, gaat de unit dan simpelweg meer L/min uitsturen?
Ik ben benieuwd of het geluid met een hogere flow weg is of minder word dus ik dacht dat ik dat op deze manier wellicht kon testen :)
Ik heb dit probleem ook. Ik heb het niet goed kunnen lezen (of interpreteren) of je weet wat het nu was.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:40
Op welke afwijking heeft iedereen de madoka ingesteld om dat een beetje juist te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Riesjard schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt dan duidelijk een lekkende 3-wegklep. Dat kan zijn omdat dat het spietje er niet goed in zit óf echt een defect zijn. Verder was het handig geweest om deze leidingen het eerste stukje te isoleren totdat deze onder de aansluiting op het vat komen, maar dat kan niet zóveel verlies geven.
rosiertje schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:03:
Zijn er meer mensen waar het display altijd verlicht blijft?? Heb wel een paar keer gehad dat hij weer uitging. Maar over het algemeen brand het scherm altijd als ik de schuur binnenloopt!
Dat is een bekende/hier eerder besproken bug in de firmware. Als je de unit/groep/werkschakelaar even uit (zet m dan eerst uit in de app/op de thermostaat) en weer aanzet is het opgelost en gaat het scherm wel weer netjes uit.
blinded schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:32:
Op welke afwijking heeft iedereen de madoka ingesteld om dat een beetje juist te krijgen?
Zie instellingensheet in de topicwarning ;)

Hier -1,0K (gebaseerd op een Airzone thermostaat die er 5cm onder hangt), de meeste aanpassingen zijn naar -1 of -1,5 zo te zien. Het beste is om het verschil even te meten met een andere thermometer op de plek van de thermostaat, jouw sensor/afwijking hoeft niet gelijk te zijn aan de mijne.

[ Voor 29% gewijzigd door RonJ op 23-10-2023 11:20 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User

Hoe kan het dat jij energieverbruik-data erbij hebt? Ik zou willen dat ik die had, ik heb alleen het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BUTs5cv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Ik merk sinds vandaag een borrelend geluid uit de binnenunit. De WP draait nu een aantal uur stabiel op een laag pitje maar soms begint ie ineens te borrelen, het lijkt erop dat dit vooral te horen is als de pompsnelheid zakt naar 10-11 l/min. Iemand hier bekend mee.

[ Voor 18% gewijzigd door haakjesluiten op 23-10-2023 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
Nou, gisteren thuis gekomen van paar daagjes weg. Gelijk mee aan de slag gegaan.

- Bedrading opnieuw aangelegd vanaf Danfoss master controller naar Daikin. Contacten 30-34-35 gebruikt.
- Output test programma gedraait vanaf Danfoss, unit schakelt netjes om van Verwarmen naar Koelen en weer terug.
- Vervolgens referentie thermostaat een slinger gegeven............nope niks...... |:( x

Toen maar begonnen het Danfoss systeem te resetten, begonnen met de devices te verwijderen uit Danfoss Ally app/module. Had master controller eruit gegooid en opeens ging WP aan! Servomotoren begonnen omhoog te komen en het systeem schakelde om naar verwarmen *O* *O* *O*

Devices weer toegevoegd en het systeem bleef werken.

Inmiddels een run gehad vanaf circa 20u tot net. :)F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yAJmDwSqm6fQ5moCMjkJz6Vykw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Twedrv6K5kD7mSD9bfsdZejO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN6iee1HifTfPRiCFUv0xyu1J1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIS7TfO2c9ObjV7b393iST0F.jpg?f=fotoalbum_large

Nu een ander probleem oplossen, op het moment dat alleen begane grond verwarmd moet worden (circa 50m2 aan VV) krijg ik een debiet storing. Ik moet daar een kraan weghalen en een zoneklep tussenin plaatsen. Heb ook de bypass iets meer opengedraaid en als noodoplossing ff 2 groepen de servomotoren eraf gehaald.

Ik ben iig blij dat het huis warm is en systeem draait...........voor nu.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zijn er mensen hier met een waterontharder icm een Daikin warmtepomp?
Ben benieuwd of jullie een resthardheid hebben ingesteld of niet.

Kan online alleen vinden dat er de hardheid lager moet zijn dan 3 mmol/l en dat zou op 20 uitkomen ongeveer. Maar er is geen ondergrens aangegeven volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Rainesh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:58:

Nu een ander probleem oplossen, op het moment dat alleen begane grond verwarmd moet worden (circa 50m2 aan VV) krijg ik een debiet storing. Ik moet daar een kraan weghalen en een zoneklep tussenin plaatsen. Heb ook de bypass iets meer opengedraaid en als noodoplossing ff 2 groepen de servomotoren eraf gehaald.

Wij hebben de warmtepomp draaien icm naregeling op 2 verdelers met in totaal 18 groepen.
Heb ooit een keer de bypass iets dicht gezet en kreeg toen idd ook een debietstoring op het moment dat er te weinig groepen open staan.

Nu krijgen we alleen nog een debietstoring als de waterdruk te laag is in de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
AndereKoekoek schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Wij hebben de warmtepomp draaien icm naregeling op 2 verdelers met in totaal 18 groepen.
Heb ooit een keer de bypass iets dicht gezet en kreeg toen idd ook een debietstoring op het moment dat er te weinig groepen open staan.

Nu krijgen we alleen nog een debietstoring als de waterdruk te laag is in de CV.
Ik zal die wat verder opendraaien. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Rainesh schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:58:
Nou, gisteren thuis gekomen van paar daagjes weg. Gelijk mee aan de slag gegaan.

- Bedrading opnieuw aangelegd vanaf Danfoss master controller naar Daikin. Contacten 30-34-35 gebruikt.
- Output test programma gedraait vanaf Danfoss, unit schakelt netjes om van Verwarmen naar Koelen en weer terug.
- Vervolgens referentie thermostaat een slinger gegeven............nope niks...... |:( x

Toen maar begonnen het Danfoss systeem te resetten, begonnen met de devices te verwijderen uit Danfoss Ally app/module. Had master controller eruit gegooid en opeens ging WP aan! Servomotoren begonnen omhoog te komen en het systeem schakelde om naar verwarmen *O* *O* *O*

Devices weer toegevoegd en het systeem bleef werken.

Inmiddels een run gehad vanaf circa 20u tot net. :)F

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klinkt goed!

Hoe hoog staat jouw stooklijn ingesteld bij hoeveel graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:28
iemand die hier nog wat over kan zeggen?
insomniac in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

extra info:
De vlotters van de flowmeters bewegen bij verwarming niet.
vandaag tussen 08:00 en 13:00 een lange run, daarna wat pendelgedrag en nu weer een run.
verbruik ligt langetijd op 299W met uitschieters naar 450W. Nu op 115W. Set point is al bereikt.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Atomius schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Klinkt goed!

Hoe hoog staat jouw stooklijn ingesteld bij hoeveel graden?
Uit mijn hoofd 28 graden en pas bij -5 op 38.

Had gisteren stooklijn verlaagd naar 25, maar toen kreeg ik debietstoring. Wil daar wel komende dagen mee spelen. Vond verbruik vrij hoog gisteravond.

Op wat staat die van jou?

Pagina: 1 ... 51 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma