Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:57:
[...]

BUH heeft niet mee gedaan, afgiftesysteem is vloerverwarming in het hele huis (3 verdiepingen). Modulatie aan? Ehh, geen idee, ik denk het wel. Waar kan ik dat google sheet vinden?
https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1430368493

Via installateurs gebruiker kan je in installateur instellingen makkelijk alle settings uit je systeem halen en overnemen in de sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 14:36
smaij schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

https://docs.google.com/s...TQMqI/edit#gid=1430368493

Via installateurs gebruiker kan je in installateur instellingen makkelijk alle settings uit je systeem halen en overnemen in de sheet.
Moet je dan niet als installateur een code ingeven? En daarna weer uit de installateursmode gaan want anders geeft ie continue een melding in de app en kun je verder niks bedienen.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Moet je dan niet als installateur een code ingeven? En daarna weer uit de installateursmode gaan want anders geeft ie continue een melding in de app en kun je verder niks bedienen.
Klopt, code 5678 en na een tijdje schakelt hij automatisch weer terug. (bij mij althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
smaij schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:07:
[...]

Klopt, code 5678 en na een tijdje schakelt hij automatisch weer terug. (bij mij althans)
Dat laatste gebeurt bij mij niet. De code voor 'mij' als gebruiker is volgens mij 1234, maar ik wist niet dat de installateurscode 5678 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

Dat laatste gebeurt bij mij niet. De code voor 'mij' als gebruiker is volgens mij 1234, maar ik wist niet dat de installateurscode 5678 is.
Installateur: 5678
Gevorderde gebruiker: 1234
Normale gebruiker: 0000

Ik moet 'm ook altijd terugzetten op één van de 2 gebruikersprofielen, anders werkt de bediening niet meer.

Qua verbruik, wat je noemt is echt niet normaal. Hoewel je wel zal zien dat de eerste dagen er flink wat energie in de betonnen massa van je 3 verdiepingen gaat zitten, dus je zou het nog heel even kunnen aankijken. Zo niet en je hebt geen zin hier een hele werkweek aan inlees- en afregeltijd in te stoppen als "just a user", laat je installateur terugkomen en de boel fatsoenlijk inregelen.

[ Voor 30% gewijzigd door RonJ op 18-10-2023 14:24 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Aha! Inlezen dan, die code staat gewoon in de documentatie ;)

Helaas is een WP echt veel subtieler dan een gas-CV, maar zelfs na een paar dagen gebruik merken we al dat het huis veel comfortabeler warm blijft. Ik zou met geen mogelijkheid kunnen diagnosticeren of tweaken zonder de ESPaltherma data, ook die investering is de moeite waard omdat je dan een gesprekspartner wordt voor je installateur (en dit forum).

Dus: voor voldoende informatie moet je verwarming/warmtepomp 'expert' worden, een monitoring platform installeren en een ESP32 aan je warmtepomp hangen.

Dit is wat heb ik aan hardware/software nu (na uitschrijven schrik ik er een beetje van!):
  • Raspberri Pi 4b in de meterkast met Home Assistant (HA), dat was een pijnloze installatie
  • P1 USB kabeltje (van Cedel, geen zin om zelf te maken), deze integreert zonder werk in HA
  • M5StickC (via TinyTronics), dit is wel even werk omdat ik een serial level converter ertussen gesoldeerd heb, de ESP32 is een 3.3V device terwijl de output van Daikin 5V is. Veel mensen doen dit niet en dat lijkt meestal goed te gaan, maar ik had de spullen liggen dus ik heb voor de veiligheid een connector met wat weerstandjes gemaakt voor de JST-XH 5p connector + kabel. Die JST bleek iets te groot voor de X10a aansluiting op de warmtepomp dus moest op maat gevijld worden. Je kan jezelf dit besparen door rechtstreeks met 4 Dupont kabeltjes de boel te verbinden, maar ik weet nu zeker dat ik een stevige betrouwbare verbinding heb en de ESP niet opblaas.
  • Visual Studio Code + platformio om de ESP32 te programmeren, dat ging eigenlijk heel gemakkelijk
  • De sensors herkennen (Mosquitto/MQTT) en aansluiten in HA, dat was nogal een geklooi eerlijk gezegd (configtaaltje YAML is geen feest)
  • Node-Red installeren in HA om niet altijd in YAML te moeten programmeren
  • Uren klooien om de grafiekjes precies goed te krijgen
Daarnaast heb ik ook nog monitoring op de SolarEdge inverter van de zonnepanelen via modbus over TCP.

Edit: mijn investering in hardware was ongeveer 100 euro; 60 euro voor de RPi met voeding en behuizing, 15 euro voor de P1 kabel en 25 euro voor de ESP+kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 18-10-2023 14:50 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:24
Rainesh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn installateur :/

[...]

stooklijn verhoogd naar 29

Edit:

Heb de elektrische schema van Danfoss erbij gepakt en van Daikin. De draden voor de verwarmingscontacten zaten verkeerd om.....heb die omgedraaid en nu de omschakeling doen. Daikin unit geeft iig verwarming aan op bedrijfsmodi.

Hopelijk gaat het nu goed.
Helaas, systeem staat weer op koelen :\

Ga maar weer eens verder troubleshooten. Desnoods schakel ik koelen uit, sluit ik bedrading enkel op verwarmen aan.

To be continued...

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:31:
Hoe werkt die nachtmodus precies? Ik merk dat ik het bijzonder vervelend vind dat ik gewoon niet in de vingers krijg hoe zo'n pomp werkt qua instellingen.

Wat ik wél weet is dat toen ik vanochtend wakker werd, het verbruik vanaf 0.00u volgens mijn P1 al bijna op 10 kWh stond. Dat is dus iets meer dan 1 kWh per gerekend vanaf 0.00u, maar in realiteit begon ie pas om kwart voor 3 met verwarmen, dus uiteindelijk komt dat neer op tegen de 1.9 kWh per uur aan. Ik vind dat veel. Ik weet niet of het normaal is, maar gevoelsmatig vind ik het veel.

Wat ik ook vreemd vind is dat ie dan op een gegeven moment gewoon stopt. Alsof ie dan klaar is, en dan is de temperatuur richting de 21.8 a 22 gegaan, prima, thermostaat staat op 21,5 dus veel warmer hoeft het ook niet te worden, maar wat ik niét snap is dat ie niet gewoon doorpruttelt om het zeg maar rond die 21,5 te houden.

Nee, in plaats daarvan stopt ie, en dan doet ie niks meer tot de temperatuur weer tot 21 graden is gezakt, om daarna weer hetzelfde te doen. Ik weet het niet, maar in mijn ogen is dat vreemd gedrag, maar tegelijkertijd weet ik veel te weinig van de materie om hier een onderbouwde uitleg voor te geven.

Want, denk ik dan, als je dus nu al in oktober terwijl het niet eens vriest al 1.9 kWh per uur aan het verbranden bent, en je moet dat straks 24u per dag doen, dan komt dat neer op 48 kWh per dag. Dat lijkt me hemelschreeuwend veel. Dan lijkt het mij dat er iets niet goed gaat, maar ik kan dat dus niet oplossen omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten.
Hou er rekening mee dat de WP gewoon een aan/uit regeling heeft op de kamerthermostaat. Als je de installatie tenminste bij BEDIENING op KAMERTHERMOSTAAT hebt staan. Dus instelwaarde is 21.5 gr, dan gaat de warmtepomp aan tussen 21 en 22 graden. Hij gaat dan verwarmen volgens de ingegeven stooklijn.
Het feit dat de WP 1,9 kWh verbruikt hangt samen met de hoogte van je stooklijn. Als je het verbruik te hoog vindt EN de ruimte is ook nog redelijk snel op temperatuur, dan zou ik de stooklijn omlaag gaan zetten.
Het beschreven gedrag door jou en mij is dus normaal voor deze warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
MajaMestreech schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:24:
[...]

Hou er rekening mee dat de WP gewoon een aan/uit regeling heeft op de kamerthermostaat. Als je de installatie tenminste bij BEDIENING op KAMERTHERMOSTAAT hebt staan. Dus instelwaarde is 21.5 gr, dan gaat de warmtepomp aan tussen 21 en 22 graden. Hij gaat dan verwarmen volgens de ingegeven stooklijn.
Het feit dat de WP 1,9 kWh verbruikt hangt samen met de hoogte van je stooklijn. Als je het verbruik te hoog vindt EN de ruimte is ook nog redelijk snel op temperatuur, dan zou ik de stooklijn omlaag gaan zetten.
Het beschreven gedrag door jou en mij is dus normaal voor deze warmtepomp.
Dat is correct, de pomp staat op kamerthermostaat. Die kamerthermostaat staat op 21,5 graden. Het betreft de Madoka. Ik ben niet kapot van dat ding. Wat ik zie is dat de ruimte vrij snel op temperatuur is. In Home Assistant staat dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pEF20BM.png

Dit is dan even gepakt vanaf 20u gisteravond. Je ziet dus dat ie om half 2 vannacht constateert dat hij 21 graden meet. Ik zie dat ie om half 3 vannacht verbruik gaat laten zien (op de p1, ik snap dat dat het hele huis is en niet alleen de pomp, maar dat verbruik komt van de pomp, want ik ga niet om half 3 in de nacht broodjes staan af te bakken bv).

Vervolgens vind ie om 06u dat het weer 21,5 graden is. Let op, dit is gemeten door de Madoka in de woonkamer, dat is ook de enige thermostaat in huis. De temperatuur stijgt dan door maar tegen die tijd scheen de zon al flink (hier). Rond 10.20u was de pomp zelf klaar met actief stroom trekken om te verwarmen zo te zien. De temperatuur wordt dan ergens nog 22 graden, maar die 22 graden komen vooral van de zon, denk ik, en niet zo zeer van de pomp die dan nog actief loopt te stoken.

Volgens de 'streepjes' op de pomp heeft ie dus 9 kwh verbruikt. Ik weet in de zomer dat het huis, als de pomp niks doet in datzelfde tijdsbestek ongeveer 2 kwh verbruikt heeft (vanaf 0.00u tot ergens dat ik moet opstaan om te werken rond een uur of half 8 ). Nu zei de P1 iets van 11 kWh, - 2 nachtverbruik = 9 kWh voor de pomp. Dat geloof ik wel ongeveer.

Maar ik vind 9 kWh erg veel, en ik ben er huiverig voor om aan de instellingen te komen, al is het maar alleen om te kijken want ik ben bang dat ik iets verander, en aangezien ik niet weet wat ik doe blijf ik er liever vanaf.

Wat ik wel weet is dat ik vind dat als ie om half 3 begint met stoken, en om 6u is de temperatuur ineens alweer 21,5, dat is 3,5 uur, dat vind ik vrij snel. Waarom vind ik dat? Omdat er 'altijd' gezegd werd dat dat gewoon wel een dag kan duren. Nou, nee, hij stookt gewoon in 3,5 uur een halve graad erbij. Dat vind ik fors voor een warmtepomp, maar again, wellicht heb ik wel een totaal verkeerd beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Just_A_User op 18-10-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:41:
[...]

Dat is correct, de pomp staat op kamerthermostaat. Die kamerthermostaat staat op 21,5 graden. Het betreft de Madoka. Ik ben niet kapot van dat ding. Wat ik zie is dat de ruimte vrij snel op temperatuur is. In Home Assistant staat dit:

[Afbeelding]

Dit is dan even gepakt vanaf 20u gisteravond. Je ziet dus dat ie om half 2 vannacht constateert dat hij 21 graden meet. Ik zie dat ie om half 3 vannacht verbruik gaat laten zien (op de p1, ik snap dat dat het hele huis is en niet alleen de pomp, maar dat verbruik komt van de pomp, want ik ga niet om half 3 in de nacht broodjes staan af te bakken bv).

Vervolgens vind ie om 06u dat het weer 21,5 graden is. Let op, dit is gemeten door de Madoka in de woonkamer, dat is ook de enige thermostaat in huis. De temperatuur stijgt dan door maar tegen die tijd scheen de zon al flink (hier). Rond 10.20u was de pomp zelf klaar met actief stroom trekken om te verwarmen zo te zien. De temperatuur wordt dan ergens nog 22 graden, maar die 22 graden komen vooral van de zon, denk ik, en niet zo zeer van de pomp die dan nog actief loopt te stoken.

Volgens de 'streepjes' op de pomp heeft ie dus 9 kwh verbruikt. Ik weet in de zomer dat het huis, als de pomp niks doet in datzelfde tijdsbestek ongeveer 2 kwh verbruikt heeft (vanaf 0.00u tot ergens dat ik moet opstaan om te werken rond een uur of half 8 ). Nu zei de P1 iets van 11 kWh, - 2 nachtverbruik = 9 kWh voor de pomp. Dat geloof ik wel ongeveer.

Maar ik vind 9 kWh erg veel, en ik ben er huiverig voor om aan de instellingen te komen, al is het maar alleen om te kijken want ik ben bang dat ik iets verander, en aangezien ik niet weet wat ik doe blijf ik er liever vanaf.

Wat ik wel weet is dat ik vind dat als ie om half 3 begint met stoken, en om 6u is de temperatuur ineens alweer 21,5, dat is 3,5 uur, dat vind ik vrij snel. Waarom vind ik dat? Omdat er 'altijd' gezegd werd dat dat gewoon wel een dag kan duren. Nou, nee, hij stookt gewoon in 3,5 uur een halve graad erbij. Dat vind ik fors voor een warmtepomp, maar again, wellicht heb ik wel een totaal verkeerd beeld.
Je kunt toch noteren wat je doet (oude waarde en nieuwe waarde)? Kun je altijd weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
[...]

[Afbeelding]

Ik zie niks vreemds aan jouw WP gedrag, in ieder geval niet anders dan bij mij. Vooral om reden van de verwarming dsoor de zon heb ik na veel proberen op "Vertrekwater regeling" uiteindelijk toch gekozen voor Kamer thermostaat regeling.

"Volgens de 'streepjes' op de pomp heeft hij 9 kWh gebruikt. " Snap ik niet wat je bedoelt. Je kunt toch gewoon in je Onecta app kijken wat hij heeft verbruikt? Of anders op de WP zelf bij Informatie-->sensoren->energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
MajaMestreech schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Ik zie niks vreemds aan jouw WP gedrag, in ieder geval niet anders dan bij mij. Vooral om reden van de verwarming dsoor de zon heb ik na veel proberen op "Vertrekwater regeling" uiteindelijk toch gekozen voor Kamer thermostaat regeling.

"Volgens de 'streepjes' op de pomp heeft hij 9 kWh gebruikt. " Snap ik niet wat je bedoelt. Je kunt toch gewoon in je Onecta app kijken wat hij heeft verbruikt? Of anders op de WP zelf bij Informatie-->sensoren->energie.
Ja die streepjes bedoel ik. Die balkjes waar hij per uur aangeeft hoeveel kWh hij verbruikt heeft. Maar inderdaad, in de app kan ik het ook zien. Als ik daar nu kijk dan zie ik dat hij vandaag 10 kWh heeft verbruikt.

Jij zegt dus dat dit bij jou ook zo is? Want ik vind 10 kWh (vanochtend was het 9, die ene kwh is er tussen 10 en 12 bij gekomen) erg veel, maar wellicht zie ik het dus helemaal verkeerd. Ik vind het ook snel gaan dat die temperatuur verhoogd wordt.

Volgens mij komt dat omdat ik het beeld had dat ie langzaam aan zou opwarmen gedurende de dag, maar met 'langzaam' had ik geen 1.9 kWh per uur voor een paar uur en daarna 'klaar' in m'n voorstelling, maar eerder 1 kWh per uur maar dan over het dubbele aantal uren. Want als je deze getallen extrapoleert naar een volledige dag van 24 uur, dan zou je dus 48 kWh kwijt zijn. Voor 1 dag. Dat lijkt me gigantisch veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
[...]
Dat is correct, de pomp staat op kamerthermostaat. Die kamerthermostaat staat op 21,5 graden. Het betreft de Madoka. Ik ben niet kapot van dat ding. Wat ik zie is dat de ruimte vrij snel op temperatuur is.
Mijn (korte) ervaring met de Madoka is dat 'ie overgevoelig is voor zichzelf. Ik heb in het installatiemenu alle mogelijke lichteffecten op minimaal gezet, en ook nachtmodus (maantje). Het schermpje gaat nu telkens snel uit na bedienen en er is daarmee weinig verstoring van de warmte meting.

Verder heb ik op de binnenunit de gerapporteerde temperatuur een offset van -1,5°C gegeven nadat ik met een niet-geijkt maar veel betrouwbaarder thermometer een tijdje parallel gemeten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
MajaMestreech schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Werk jij puur op een stooklijn of laat je de thermostaat ook de boel beïnvloeden cq ingrijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barse87
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:44
Dag allen,

Ben nu sinds een jaar in het bezit van de ERGA08EAV3H icm EHBH08EF6V. Verleden jaar heeft het in principe keurig gedraaid (met modulatie aan) op af een toe een storingsmelding: fout in afvoerbuis temperatuur.
Deze melding kregen wij steeds vaker totdat hij deze zomer bleek dat het koelmiddel lekte. Er zat nog maar voor ca 25% aan koelmiddel in het systeem. Dit is gelukkig keuring opgelost door Feenstra, waar ik een onderhoudsabonnement heb lopen.

Lang verhaal kort: we zijn inmiddels begonnen aan een nieuw stookseizoen, maar ik krijg het gependel maar niet onder controle. Zowel met modulatie aan en uit blijft hij pendelen zodra de gewenste temperatuur is bereikt.

Kenmerken en instellingen van mijn woning en systeem:
- 2/1-kap, bouwjaar 2015 (goed geïsoleerd)
- Zehnder wtw-unit
- Vloerverwarming begane grond ca 90m2 bestaande uit 11 groepen met open verdeler. Leidingen van 16mm en 10cm h.o.h. (Overige verdiepingen normale radiatoren maar staan allen uit m.u.v. de badkamer)
- stooklijn 35c bij -20c en 25c bij 15c
- madoka kamerthermostaat met -1,5 offset correctie
- modulatie uit
- delta T op 3
- overshoot op 1
- gemiddelde tijd sensoren 0h
- verwarmingsprogramma start om 6:00u, einde 22:00u

Naar mijn idee bereikt hij de gewenste kamertemperatuur van 21c te snel (ca einde van de ochtend), om vervolgens om de 5 à 10 min een run te maken van 5 min.

Wat kan ik nog doen om het systeem een zo lang mogelijk run te laten draaien?

9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Atomius schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

Werk jij puur op een stooklijn of laat je de thermostaat ook de boel beïnvloeden cq ingrijpen?
De thermostaat bepaalt of de wp aan of uit gaat. De stooklijn bepaalt de temperatuur van het vertrekwater, dus hoe hard verwarmd moet worden. Dit kun je op een vaste temperatuur instellen of weersafhankelijk. De meesten gebruiken weersafhankelijk. Die stooklijn is voor ieder huis verschillend en wil je dit voor jouw huis goed krigen, zul je er mee moeten experimenteren. Op de wp zelf bij hoofdzone kun je eenvoudig de vertrekwater temperatuur verhogen of verlagen zonder dat je meteen de stooklijn aanpast.
De truuk die ik afgelopen 2 jaar geleerd heb is om nachtverlaging toe te passen (19 graden vanaf 22:00 uur en 20 graden vanaf 5:30uur) en dan de vertrekwatertemperatuur zo laag te zetten dat maar heel langzaam de 20.5 graden wordt bereikt. Dan heb je een lange run en is het verbruik bij mij optimaal. Echter, ieder huis is anders, dus dit hoeft bij jou niet hetzelfde te zijn.
Uiteindelijk moet je wel ergens mee tevreden zijn. De wp verbruikt nu eenmaal stroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
Barse87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:28:
Naar mijn idee bereikt hij de gewenste kamertemperatuur van 21c te snel (ca einde van de ochtend), om vervolgens om de 5 à 10 min een run te maken van 5 min.

Wat kan ik nog doen om het systeem een zo lang mogelijk run te laten draaien?
Mijn ervaring van alweer bijna 4 dagen laat zien dat het verlagen van ∆T kan helpen, bij mij gaat het echt beter bij ∆T=3. Irritant is wel dat je dit in installateurs-mode moet instellen, erg onhandig.
Die lagere ∆T betekent dat je het systeem vertelt niet zoveel warmte te kunnen afgeven.

Wat bij mij ook hielp was het aanvoerwater juist hoger te zetten, dus 2830°C als minimum.

Disclaimer: er zitten nog twee fouten in mijn fysieke systeem: de originele 15mm leidingen van/naar de vloerverwarming met daarin nog een open verdeler met pomp. Bij 25°C aanvoer doet dat dus niks...
Deze configuratie is wel interessant om te testen omdat het zijn warmte dus niet makkelijk kwijt kan ;)

Nog even een plaatje van vandaag, ik had expres ∆T=5 gezet om te laten zien hoe e.e.a gaat pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIPJT_oBk-p3Chfc-E1L5FcbnpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fbYDsJ3ateERUvhMpEtsHwsB.png?f=fotoalbum_large
Je ziet dat de pomp inmiddels minimaal staat (6,5l/min) en het verbruik ca. 400W is, veel minder kan 'ie niet.

[ Voor 20% gewijzigd door mawashigeri op 18-10-2023 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
mawashigeri schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Mijn ervaring van alweer bijna 4 dagen laat zien dat het verlagen van ∆T kan helpen, bij mij gaat het echt beter bij ∆T=3. Irritant is wel dat je dit in installateurs-mode moet instellen, erg onhandig.
Die lagere ∆T betekent dat je het systeem vertelt niet zoveel warmte te kunnen afgeven.

Wat bij mij ook hielp was het aanvoerwater juist hoger te zetten, dus 28°C als minimum.
Hmm delta T heb ik dus ook op 3 staan. Maar je zou toch juist denken dat ik met 90m2 vloerverwarming voldoende afgifte heb?

En aanvoertemperatuur verhogen, heeft dat dan niet tot gevolg dat de gewenste temperatuur nóg sneller wordt bereikt en vervolgens die warmte niet meer kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Barse87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:59:
[...]
En aanvoertemperatuur verhogen, heeft dat dan niet tot gevolg dat de gewenste temperatuur nóg sneller wordt bereikt en vervolgens die warmte niet meer kwijt kan?
Nou, je dwingt de warmtepomp iets harder te werken om die hogere temperatuur te bereiken, en daarbij is dan de retour temperatuur ook een paar graden hoger dan de omgevingstemperatuur in je kamer. Dus die warmte kan makkelijker worden afgegeven, maar dan moet het systeem wel op ongeveer minimale kracht werken, anders gaat het 1 run goed en dan is het weer mis...

Overigens, je hebt een 8kW versie toch? Dat is best fors, misschien zelfs iets te groot?

Edit: ik zie trouwens dat mijn minimum zelfs op 30°C staat!

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 18-10-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 13:17
De Daikin Altherma hybride staat hier alweer tijdje aan en ik heb deze week een gemiddeld verbruik van 6-8kwh per dag.

65m3 vloer verwarming en thermostaat op 22 graden, wat is jullie verbuik?

Ik heb de thermostaat op weersafhankelijk ingesteld maar ik heb het idee dat het verbruik omlaag getweaked kan worden. Graag jullie mening hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
bd-casemod schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:13:
De Daikin Altherma hybride staat hier alweer tijdje aan en ik heb deze week een gemiddeld verbruik van 6-8kwh per dag.

65m3 vloer verwarming en thermostaat op 22 graden, wat is jullie verbuik?
Volgens de app:
- za: 4kWh
- zo: 11kWh
- ma: 8kWh
- di: 11kWh
- wo: 12kWh

Ik ben pas net begonnen en flink aan het klooien, dus met zekerheid kan het allemaal nog veel beter.
We hebben ruim 100m2 VV en verder een drie type 11 radiatorpanelen in de woonkamer. Boven zitten 5 type 10 radiatorpanelen die dus net aan lauw worden ;)
Aangezien we de panelen boven met de oude CV meestal niet eens aan hadden staan gaan we deze winter eerst eens kijken of we het warm kunnen houden voordat we een kapitaaltje aan LT radiatoren naar binnen kruien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barse87
mawashigeri schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Nou, je dwingt de warmtepomp iets harder te werken om die hogere temperatuur te bereiken, en daarbij is dan de retour temperatuur ook een paar graden hoger dan de omgevingstemperatuur in je kamer. Dus die warmte kan makkelijker worden afgegeven, maar dan moet het systeem wel op ongeveer minimale kracht werken, anders gaat het 1 run goed en dan is het weer mis...

Overigens, je hebt een 8kW versie toch? Dat is best fors, misschien zelfs iets te groot?

Edit: ik zie trouwens dat mijn minimum zelfs op 30°C staat!
Nou obv de koevlaas-formule kwam ik uit op een benodigde vermogen van 7kW. Die van mij levert 7,5kW, en ik meen ergens te hebben gelezen dat zowel de 4kW, 6kW als de 8kW hetzelfde minimale vermogen hebben. Schijnen dezelfde units te zijn die softwarematig worden begrensd…

Ps. met mijn huidige stooklijn voelt de vloer al behoorlijk warm aan… als ik de aanvoer verhoog dan vrees ik dat het te warm wordt bij deze buitentemperaturen. Misschien is het nog niet koud genoeg waardoor het minimale vermogen nog te hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik heb graag jullie hulp nodig. Gaat om het volgende.

Systeem is nu aangesloten zoals onderstaand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcLyTvFaJpvyDgwrSycYE67gNB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHyb5gMHVqO8rLoTVnjhlb1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik wil het nu aansluiten zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/brEYUa5-pUkkMA9q9lCeHO-hn9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byBg4II6GzAIaJLcWlDb0eOd.jpg?f=fotoalbum_large

Met het bovenstaande kan ik handmatig (of automatisch) de warmtepomp omzetten van koelen naar verwarmen.

Ik heb nu een AMZ relaisbox 082G1636 zoals op het eerste plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_rs5j6ev0VeizK9dyiEtlon7QI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0oZR5EDiWECOmC1zmkXJH9W.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het dus goed begrijp, dan moet ik vanaf de Daikin contact 7-9 naar de Relay box LN en dan vanaf daar naar heat/cooling contacten op Danfoss. Hoe sluit ik die hierop aan als ik een NC - C - NO contact heb.

[ Voor 28% gewijzigd door Rainesh op 18-10-2023 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Barse87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:31:
[...]
Ps. met mijn huidige stooklijn voelt de vloer al behoorlijk warm aan… als ik de aanvoer verhoog dan vrees ik dat het te warm wordt bij deze buitentemperaturen. Misschien is het nog niet koud genoeg waardoor het minimale vermogen nog te hoog is?
Dat kan inderdaad, mijn plaatje van hierboven laat zien dat er een beetje gependeld werd bij >13°C buitentemperatuur, nu is het <11°C en loopt die laatste run al ruim 2 uur op hetzelfde lage niveau.

Nog even uitgerekend hoeveel energie er nu naar binnen geduwd wordt (ik heb water in het systeem):
- F = qv x p x c x dT Watt
waar
- qv in m³/s, dus voor mij 6.5l/min = (1/60000)*6.5 m³/s
- p = soortelijke massa voor water 998 kg/m³
- c = soortelijke warmte voor water 4190 J/kg.K
- dT = 4.5 K

F = (1/60000)*6.5 * 998 * 4190 * 4.5 = 2038W; dat klopt gelukkig met de COP = 5 en 400W verbruik ;)

Goed beschouwd is 2kW voor een vrijstaand huis met drie verdiepingen niet erg veel.
PS: mijn totale energieverbruik op dit moment ca. 750W, inclusief de warmtepomp dus!

[ Voor 3% gewijzigd door mawashigeri op 18-10-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdEy3e-lzKF8qxjYlP9MgwwU7Vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwFblF2lHJVhYMeDXdQ7vQiY.png?f=fotoalbum_large

Op hoeveel bar moet deze eigenlijk staan? Ik meen dat deze bij oplevering, enkele jaren geleden, op 1,2 bar stond. Moet ik hier nu iets doen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Memphisto schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:00:
[Afbeelding]

Op hoeveel bar moet deze eigenlijk staan? Ik meen dat deze bij oplevering, enkele jaren geleden, op 1,2 bar stond. Moet ik hier nu iets doen?
Ja! Onmiddellijk bijvullen tot ca. 1,6 bar en na een paar minuten ontluchtingspunten nalopen!
Dan nog eens controleren als het systeem een tijdje gelopen heeft, ook alle ontluchtingspunten.
Een goed systeem heeft in het algemeen ongeveer 1,6 bar bij rust, en tussen 1,8-2,0 bar in bedrijf, afhankelijk van hoe warm het water is. Kijk ook nog even in je documentatie of daar nog speciale waarden in staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Barse87 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:31:
[...]
Goeie morgen!
Vannacht is het weer wat warmer geworden (14,5°C), en mijn systeem staat nu toch ook een beetje te pendelen. Ingesteld op 30°C aanvoer en dT=5.
Binnen is het 21.2°C volgens Madoka, en de vraag is 22°C (om te testen!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoW1uBezGWUI0eVKrNF5U5QFj2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0cG6fsMhMJW2e5vkYGaCJgqV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:43:
Ik heb graag jullie hulp nodig. Gaat om het volgende.

Systeem is nu aangesloten zoals onderstaand.

[Afbeelding]

Maar ik wil het nu aansluiten zoals hieronder.

[Afbeelding]

Met het bovenstaande kan ik handmatig (of automatisch) de warmtepomp omzetten van koelen naar verwarmen.

Ik heb nu een AMZ relaisbox 082G1636 zoals op het eerste plaatje.

[Afbeelding]

Als ik het dus goed begrijp, dan moet ik vanaf de Daikin contact 7-9 naar de Relay box LN en dan vanaf daar naar heat/cooling contacten op Danfoss. Hoe sluit ik die hierop aan als ik een NC - C - NO contact heb.
Volgens mij moet je niet 7-9 maar 30-34-35 hebben.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
RonJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:38:
[...]

Volgens mij moet je niet 7-9 maar 30-34-35 hebben.
Nu staat het aangesloten op 30-34-35 met toepassing 5.

Maar toepassing 4 is dus ook 30-34-35?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Wat bij mij ook hielp was het aanvoerwater juist hoger te zetten, dus 2830°C als minimum.

Disclaimer: er zitten nog twee fouten in mijn fysieke systeem: de originele 15mm leidingen van/naar de vloerverwarming met daarin nog een open verdeler met pomp. Bij 25°C aanvoer doet dat dus niks...
Deze configuratie is wel interessant om te testen omdat het zijn warmte dus niet makkelijk kwijt kan ;)

Nog even een plaatje van vandaag, ik had expres ∆T=5 gezet om te laten zien hoe e.e.a gaat pendelen.
[Afbeelding]
Je ziet dat de pomp inmiddels minimaal staat (6,5l/min) en het verbruik ca. 400W is, veel minder kan 'ie niet.
Zijn er ergens files ofzo te vinden om al die grafiekjes te krijgen? Lijtk me dat het wiel al een keer is uitgevonden :) Ik heb wel een Rpi4, maar verder nog geen verbinding tussen de Daikin en de Rpi4. Daar zal ook wel een standaard boodschappenlijst voor zijn denk ik he.

Als je wilt tweaken ben je volgens mij aangewezen op die HA data en grafieken toch? OF zijn er nog alternatieven? (HW powermeters heb ik wel al op de BUH en op de buitenunit voor de stroom metingen)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
MajaMestreech schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

De thermostaat bepaalt of de wp aan of uit gaat.
Ja, dat snap ik. Maar als ik anderen in dit topic goed begrepen heb zou je ook moeten kunnen instellen dat je warmtepomp 24/7 draait in het stookseizoen, zonder tussenkomst thermostaat. Of heb ik dat niet goed begrepen en gebruikt iedereen hier ook een thermostaat om te voorkomen dat het te warm wordt in huis/de woonkamer?

Verder kan ik geen verwarmingsprogramma instellen in de WP. Die optie zie ik nergens terug.
[...]

Oké maar wat werkt er dan precies beter bij een delta t van 3?

Ik heb de aanvoer op 27 staan bij 18 en 32 bij -10, maar gisteren overdag toen het overdag 14 graden was geworden werd het te warm in huis met 21,7 in de woonkamer en zette de vrouw de ramen open. Ik gaf haar groot gelijk, maar hoe voorkom ik dat?

Door in plaats van 27 de temperatuur niet juist omlaag te zetten? Terug naar 25?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:07
PCJR schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Zijn er ergens files ofzo te vinden om al die grafiekjes te krijgen? Lijtk me dat het wiel al een keer is uitgevonden :) Ik heb wel een Rpi4, maar verder nog geen verbinding tussen de Daikin en de Rpi4. Daar zal ook wel een standaard boodschappenlijst voor zijn denk ik he.

Als je wilt tweaken ben je volgens mij aangewezen op die HA data en grafieken toch? OF zijn er nog alternatieven? (HW powermeters heb ik wel al op de BUH en op de buitenunit voor de stroom metingen)
Je zou in het Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma topic kunnen kijken. Link staat onderaan elke pagina van dit topic. Heb dat zelf ook doorlopen en kan nu inderdaad van alles uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
mawashigeri schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Volgens de app:
- za: 4kWh
- zo: 11kWh
- ma: 8kWh
- di: 11kWh
- wo: 12kWh

Ik ben pas net begonnen en flink aan het klooien, dus met zekerheid kan het allemaal nog veel beter.
We hebben ruim 100m2 VV en verder een drie type 11 radiatorpanelen in de woonkamer. Boven zitten 5 type 10 radiatorpanelen die dus net aan lauw worden ;)
Aangezien we de panelen boven met de oude CV meestal niet eens aan hadden staan gaan we deze winter eerst eens kijken of we het warm kunnen houden voordat we een kapitaaltje aan LT radiatoren naar binnen kruien.
Maar dit is dan over 24 uur waarbij het verbruik over de dag heen constant was? Want ik had dus 2 nachten geleden ook iets van 9 a 10 kWh verbruik, maar dan wel met 1.9 kWh per uur, dus dat was maar een paar uur. Daarna deed ie de rest van de dag niks meer, omdat de temperatuur in huis niet terug gevallen is naar 21 graden. De thermostaat staat op 21,5, en hij begint iets te doen als de temp in huis 21 graden is.

Ik vind dus die 9 a 10 kWh in een paar uur tijd gevoelsmatig heel veel, en ik ben begonnen met me inlezen maar ik zit een beetje met mijn oren te klapperen. Als ik dan zie dat hier iemand draait op 400 watt per uur, dan is dat veel meer in de richting van wat ik bedoel, want 400 watt per uur op 24 uur is 9.6 kWh op een hele dag, niet op een paar uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Rainesh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:49:
[Nu staat het aangesloten op 30-34-35 met toepassing 5.

Maar toepassing 4 is dus ook 30-34-35?
30 is Neutral
34 is Koelvraag
35 is Warmtevraag

Bij een externe thermostaat die zowel koelen als verwarmen moet ondersteunen moet je 2 relaisboxen hebben. Eentje schakelt de vraag (koelen of verwarmen aan/uit) en de andere schakelt tussen koelen (header 34) of verwarmen (header 35)

Ik heb een Honeywell Evohome systeem en daar ziet het schema er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78NkqTMCcD7ERivkEMr_XLAIMT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e1SlZhEaD7ewAgsHkX93WYwB.png?f=user_large

Dit is met wat verbeelding universeel toepasbaar op andere systemen zoals Danfoss

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
DexterDee schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

30 is Neutral
34 is Koelvraag
35 is Warmtevraag

Bij een externe thermostaat die zowel koelen als verwarmen moet ondersteunen moet je 2 relaisboxen hebben. Eentje schakelt de vraag (koelen of verwarmen aan/uit) en de andere schakelt tussen koelen (header 34) of verwarmen (header 35)

[Afbeelding]

Dit is met wat verbeelding universeel toepasbaar op andere systemen zoals Danfoss
Dus de omschakeling komt vanuit je Evohome en niet vanuit de Daikin? Zo een setup heb ik dus ook maar blijft in koelen hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Rainesh schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:18:
Dus de omschakeling komt vanuit je Evohome en niet vanuit de Daikin? Zo een setup heb ik dus ook maar blijft in koelen hangen.
Ja, de omschakeling moet je extern doen. Wat wel belangrijk is, is dat je maar één contact tegelijk hoog maakt. Het relais wat koelen / verwarmen schakelt doet dit met zowel een NO als NC contact zoals je ziet. Ik weet niet wat de Altherma doet als je allebei de contacten hoog maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 22:55
[quote]jichem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:38:
"Na het laten aanleggen van evohome er inderdaad achter gekomen via dit forum dat het niet de beste keuze was, helaas pindakaas, dus nu wil ik het graag goed doen. (ik heb de vloerverwarmingsverdeler met pomp al vervangen bijvoorbeeld)"

Ik heb een Daikin Altherma 1 en had daarvoor al een Evohome systeem (geen vleorverwarming, alleen radiatoren). Ik heb het Evohome systeem laten hangen als alleen een ruimte temperatuur sturing systeem, dus geen koppeling met de ketel. De altherma thermostaat regelt de woonkamertemperatuur en het Evohome systeem de rest van de ruimtes. Bevalt goed, badkamer en slaapkamers zijn rond de 20C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Nu het stookseizoen weer begint en ik heb verbruik van mijn warmtepomp ook wat wil gaan optimaliseren even een vraagje.

Ik zie hier verschillende mensen bij wie het gelukt is de warmtepomp zo in te stellen dat hij mooie lange runs met een verbruik van ongeveer 300-400 watt maakt.

Mijn vraag is, moet de instelling 'modulatie' hiervoor aan staan? (staat blijkbaar standaard uit)

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:00:

[...]

Oké maar wat werkt er dan precies beter bij een delta t van 3?

Ik heb de aanvoer op 27 staan bij 18 en 32 bij -10, maar gisteren overdag toen het overdag 14 graden was geworden werd het te warm in huis met 21,7 in de woonkamer en zette de vrouw de ramen open. Ik gaf haar groot gelijk, maar hoe voorkom ik dat?

Door in plaats van 27 de temperatuur niet juist omlaag te zetten? Terug naar 25?
Bij mij zit er een buffervat tussen EN er zitten nog een paar 15mm buizen tussen de aanvoer en de vloerverwarming, die dan ook nog eens in de open verdeler zit met een extra pomp. Moet er allemaal uit want de vertraging die dat geeft is veel te groot, daarom moet momenteel mijn temperatuur omhoog en dT omlaag.
Ik denk dat alles open is dat de aanvoertemperatuur omlaag kan, maar als je 25 aanvoert en de vloer is al 22 dan kan je verwachten dat dT rond de 3 zal zijn. Hangt er nog vanaf hoeveel afgifte er in de rest van het circuit zit natuurlijk (radiatoren, buizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 11:13
Een gekke vraag en eigenlijk wat off-topic, maar vraag het me na het lezen van de posts toch steeds meer af:

Wie schakel je in als je je hier nou niet allemaal in wilt verdiepen maar wel dit soort efficiëntieslagen thuis wilt bereiken? Een normale installateur komt over het algemeen niet veel verder als de handleiding van een WP. Bestaat er een beroep als Efficiëntiespecialist WP afsteller, Verwarmingsspecialist woningen met IOT kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hetisweergezell schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:31:
Nu het stookseizoen weer begint en ik heb verbruik van mijn warmtepomp ook wat wil gaan optimaliseren even een vraagje.

Ik zie hier verschillende mensen bij wie het gelukt is de warmtepomp zo in te stellen dat hij mooie lange runs met een verbruik van ongeveer 300-400 watt maakt.

Mijn vraag is, moet de instelling 'modulatie' hiervoor aan staan? (staat blijkbaar standaard uit)

Alvast dank!
Waar is deze instelling te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Maar dit is dan over 24 uur waarbij het verbruik over de dag heen constant was?
Nee dat zeker niet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/paR29NcSWDmgQOA0TJjHTar6cxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T3fCotqSLPmEv4UuQspzHyfd.png?f=fotoalbum_large
De hoge pieken zijn SWW runs en ik ben aan het experimenteren.

Bij mij zit er nog een dubbele vertraging in de afgifte: een buffervat (dat is OK) en de foute aansluiting van de vloerverwarming op de open verdeler met extra pomp en 15mm buisjes :(

Edit: voor de volledigheid ook nog gemeten buitentemperatuur erbij, die hikt wat omdat Daikin hem uitzet bij energiebesparingsmodus...

[ Voor 18% gewijzigd door mawashigeri op 19-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:31
Hetisweergezell schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:31:

Alvast dank!
De modulatie die je aanhaalt is erg verwarrend.
De modulatie die jij bedoelt (en kan instellen) is de modulatie van de thermostaat. Wat dit doet is als je ruimtetemperatuur ver van je gewenste temperatuur afligt, dan zal hij de aanvoertemperatuur verhogen. En wordt de ingestelde ruimtetemperatuur bijna bereikt dan verlaagt hij de aanvoertemperatuur.

Ik zou het niet aanraden om dit aan te zetten. Je kan beter zorgen dat je stooklijn goed ingesteld staat.

De warmtepomp moduleert trouwens altijd, dit kan je nergens aan of uit zetten.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Waar is deze instelling te vinden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofqhGHOZmbAExEW-hocetEPY0_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk2duX7S9Ppl4DdnAP84diAX.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkbaar heet het bij mij 'Aangepaste AWT'

Of haal ik nu dingen door elkaar heen? Moduleren houd in dat de warmtepomp op verschillende snelheden kan draaien maar nu weet ik niet of hij dat standaard doet. Dus dat was reden van mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
kokpol schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

De modulatie die je aanhaalt is erg verwarrend.
De modulatie die jij bedoelt (en kan instellen) is de modulatie van de thermostaat. Wat dit doet is als je ruimtetemperatuur ver van je gewenste temperatuur afligt, dan zal hij de aanvoertemperatuur verhogen. En wordt de ingestelde ruimtetemperatuur bijna bereikt dan verlaagt hij de aanvoertemperatuur.

Ik zou het niet aanraden om dit aan te zetten. Je kan beter zorgen dat je stooklijn goed ingesteld staat.

De warmtepomp moduleert trouwens altijd, dit kan je nergens aan of uit zetten.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is....
Sorry voor de verwarring! Maar jouw antwoord is precies wat ik zocht! Dank daarvoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
Aakab schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:41:
Een gekke vraag en eigenlijk wat off-topic, maar vraag het me na het lezen van de posts toch steeds meer af:

Wie schakel je in als je je hier nou niet allemaal in wilt verdiepen maar wel dit soort efficiëntieslagen thuis wilt bereiken? Een normale installateur komt over het algemeen niet veel verder als de handleiding van een WP. Bestaat er een beroep als Efficiëntiespecialist WP afsteller, Verwarmingsspecialist woningen met IOT kennis?
Dit is juist een heel goede vraag en ik heb geen antwoord.
Op basis van mijn eigen ervaringen zou ik niemand aanraden een WP te nemen als je niet ook een paar weken onder water kan/wil met monitoring hardware en software.
Ook mijn installateur moet ik aan het handje nemen om te laten zien wat er mis is, want 'hij doet het toch'. Dat gependel wat ik momenteel zie zou ik waarschijnlijk niet waarnemen zonder monitoring software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DexterDee schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:09:
[...]

30 is Neutral
34 is Koelvraag
35 is Warmtevraag

[Afbeelding]

Ik zou deze set-up eens proberen dan. Wel bijzonder dat je de bedrijfsmodus en vraag apart moet schakelen. Je zou zeggen dat je aan koudevraag, warmtevraag of geen vraag dmv de 2 contacten al voldoende hebt.

Ik zou het zelf eerst gewoon testen met een jumperkabeltje en een wagotje, dus helemaal los van de honeywell/danfoss/whatever regeling. Dan zie je snel genoeg wat er moet gebeuren richting Daikin. Dan kan je daarna zorgen dat die zonemeuk de juiste signalen uitstuurt.
mawashigeri schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Op basis van mijn eigen ervaringen zou ik niemand aanraden een WP te nemen als je niet ook een paar weken onder water kan/wil met monitoring hardware en software.
Ook mijn installateur moet ik aan het handje nemen om te laten zien wat er mis is, want 'hij doet het toch'. Dat gependel wat ik momenteel zie zou ik waarschijnlijk niet waarnemen zonder monitoring software.
offtopic:
Misschien moet ik toch maar een Picobello Warmtepompen Fluisteraar BV beginnen :+ Heb er wel eens over nagedacht, maarja, ik verdien nu al veel te makkelijk in de IT en ondernemen in NL is nou niet bepaald aantrekkelijk. Been there, done that.

Ik vraag me ook af hoe groot die markt nou echt is. Zoals je al zegt, om alleen iets simpels als gependel te zien moet je zelf al met monitoring software en externe hardware aan de slag. Veruit de meeste klanten komen zelf ook niet verder dan "hij doet het toch" of "wat zijn die krengen toch onzuinig he, ff klagen in de telegraaf commentsectie". Soms is het simpel op te lossen, maar goed afstellen op een vage installatie die niet al doorgerekend is kost gewoon héél veel tijd en bij problemen met dit soort installaties kan eea al snel in de uren/dagen lopen. Hoeveel particulieren willen daar grof geld voor neerleggen?

Daarom gaat het ook al fout bij de aanschaf. De installateur die voldoende budget in de offerte opneemt om alles goed te berekenen en achteraf tot in de puntjes af te stellen krijgt de bestelling vaak niet, die gaat naar Berry Beun die voor tig duizend euro marge in een dag dat ding tegen de muur knalt, ff snel de wizard doorklikt en weer met gierende banden vertrekt om vervolgens de telefoon niet meer op te nemen. Maar die was wel een stuk goedkoper.

Ik wordt nu al wel eens benaderd door mijn WP-aircoboer bij problemen met elektronica of IOT/domotica zaken. Dan merk ik ook dat klanten, zelfs hier in het Gooi, puntje bij paaltje vaak niet willen betalen voor de hardware en uren om het allemaal (echt) goed te krijgen. Veel haken af na een eerste bezoekje.

De enige waarvan ik weet dat ie zich hierin specialiseert is John Visser CV Optimalisatie van het gelijknamige youtube kanaal. En iemand als Urban Plumbers, maar die zit in de UK.

[ Voor 49% gewijzigd door RonJ op 19-10-2023 11:18 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:32
Voor mij komt het eerste stook seizoen eraan met de WP met als afgifte radiatoren. Op lage temperatuur (weersafhankelijk ca 30 toevoer, dt van 5) gaat hij pendelen agv de oplopende retour temperatuur. Ik vermoed dat er ergens door wat dichtbijzijnde radiatoren kortsluiting ontstaat. Dus dit weekend eerst wat balanceren. Nog andere suggesties waar het aan kan liggen?

Wat me nog wel op valt is dat om onverklaarbare redenen er soms wel een lange run in zit van 45-60 min. En in die runs heeft de WP het voor elkaar gekregen om de flow fors naar beneden te krijgen naar 8L/min. Voor en na deze runs zit wel gependel ( tot 6x/u maximaal)

@edautz Ik las dat je midden afgelopen winter ook last had van pendelen en nog op behoorlijk hoge temperatuur de radiatoren stookte. Is het al gelukt om het met lagere watertemperaturen de WP stabiel te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

RonJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:05:
Ik zou het zelf eerst gewoon testen met een jumperkabeltje en een wagotje, dus helemaal los van de honeywell/danfoss/whatever regeling. Dan zie je snel genoeg wat er moet gebeuren richting Daikin. Dan kan je daarna zorgen dat die zonemeuk de juiste signalen uitstuurt.
Dat kun je altijd doen, maar hou er wel rekening mee dat die schakeling 230V is. De relays van Honeywell hebben een lampje en een override knopje dus daarmee is het in ieder geval makkelijk testen.

In het informatiemenu onder Stelmotoren kun je overigens ook zien welke schakelingen volgens Daikin aan of uit staan.

[ Voor 9% gewijzigd door DexterDee op 19-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
RonJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

[...]

offtopic:
Misschien moet ik toch maar een Picobello Warmtepompen Fluisteraar BV beginnen :+ Heb er wel eens over nagedacht, maarja, ik verdien nu al veel te makkelijk in de IT en ondernemen in NL is nou niet bepaald aantrekkelijk. Been there, done that.

Ik vraag me ook af hoe groot die markt nou echt is. Zoals je al zegt, om alleen iets simpels als gependel te zien moet je zelf al met monitoring software en externe hardware aan de slag. Veruit de meeste klanten komen zelf ook niet verder dan "hij doet het toch" of "wat zijn die krengen toch onzuinig he, ff klagen in de telegraaf commentsectie". Soms is het simpel op te lossen, maar goed afstellen op een vage installatie die niet al doorgerekend is kost gewoon héél veel tijd en bij problemen met dit soort installaties kan eea al snel in de uren/dagen lopen. Hoeveel particulieren willen daar grof geld voor neerleggen?

Daarom gaat het ook al fout bij de aanschaf. De installateur die voldoende budget in de offerte opneemt om alles goed te berekenen en achteraf tot in de puntjes af te stellen krijgt de bestelling vaak niet, die gaat naar Berry Beun die voor tig duizend euro marge in een dag dat ding tegen de muur knalt, ff snel de wizard doorklikt en weer met gierende banden vertrekt om vervolgens de telefoon niet meer op te nemen. Maar die was wel een stuk goedkoper.

Ik wordt nu al wel eens benaderd door mijn WP-aircoboer bij problemen met elektronica of IOT/domotica zaken. Dan merk ik ook dat klanten, zelfs hier in het Gooi, puntje bij paaltje vaak niet willen betalen voor de hardware en uren om het allemaal (echt) goed te krijgen. Veel haken af na een eerste bezoekje.

De enige waarvan ik weet dat ie zich hierin specialiseert is John Visser CV Optimalisatie van het gelijknamige youtube kanaal. En iemand als Urban Plumbers, maar die zit in de UK.
Ja precies dit hebben we nodig. Maar misschien in de vorm van een extra dienst. Dus ook als een beunhaas het heeft geïnstalleerd, dat je voor een standaard tarief, redelijk gestandaardiseerde pakketten kunt aanbieden (hardware setje voor XXX, 4 uurtjes analyse voor nog eens XXX). Ik denk dat er heel veel vraag naar zal ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aakab schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:42:
[...]

Ja precies dit hebben we nodig. Maar misschien in de vorm van een extra dienst. Dus ook als een beunhaas het heeft geïnstalleerd, dat je voor een standaard tarief, redelijk gestandaardiseerde pakketten kunt aanbieden (hardware setje voor XXX, 4 uurtjes analyse voor nog eens XXX). Ik denk dat er heel veel vraag naar zal ontstaan.
Ik vraag het me toch af. Beide pakketjes die je noemt gaan al heel snel naar 5-600 euro. Dat verdien je meestal natuurlijk wel weer terug, maar hoeveel particulieren gaan dit er echt aan uitgeven? En dan heb je het nog niet over de bijkomende kosten als het leidingwerk gewijzigd moet worden oid. Dan moet je het denk ik vooral hebben van installateurs die hun puinhopen bij je neerleggen waar ze zelf niet meer uitkomen en/of geen tijd voor hebben.

Dat gaan ze vrees ik in veel gevallen pas doen als er advocaten aan te pas komen. En dat zijn vaak lastige zaken. Als het huis gewoon warm wordt en de WP geen foutmeldingen geeft, maar wel met een 60% hoger verbruik dan optimaal draait, is de installateur dan in gebreke? Daar staat vaak helemaal niks over in je aankoopovereenkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 19-10-2023 12:09 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
RonJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Ik vraag het me toch af. Beide pakketjes die je noemt gaan al heel snel naar 5-600 euro.
[...]
Als het huis gewoon warm wordt en de WP geen foutmeldingen geeft, maar wel met een 60% hoger verbruik dan optimaal draait, is de installateur dan in gebreke? Daar staat vaak helemaal niks over in je aankoopovereenkomst.
Exact. De meeste mensen zullen vallen over die eerste 600 euro, maar het jaarlijkse verlies van 3-400 euro accepteren als normaal omdat ze niet beter weten. Dat is met gas-CVs niet anders.

Het is zeer arbeidsintensief om het gesprek inhoudelijk aan te kunnen gaan, omdat je dan massa's data nodig hebt EN moet begrijpen wat het betekent EN moet snappen waar mogelijke bottlenecks zitten. Dat gaat het gezin van mijn dochter niet voor elkaar krijgen, die zijn de hele dag aan het werk en/of met de kinderen bezig.

Simpelweg de machine open schroeven en iets aansluiten is voor de meeste mensen al een brug te ver.
Dat wij een soort vakidioten zijn die het allemaal uitpluizen en desnoods zelf wat hardware aan elkaar solderen en aansluiten is fijn voor ons, maar vooral de grote uitzondering.

Ik mag altijd graag PicoBello BV opnieuw kijken overigens, die gaat nooit vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
RonJ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Ik vraag het me toch af. Beide pakketjes die je noemt gaan al heel snel naar 5-600 euro. Dat verdien je meestal natuurlijk wel weer terug, maar hoeveel particulieren gaan dit er echt aan uitgeven? En dan heb je het nog niet over de bijkomende kosten als het leidingwerk gewijzigd moet worden oid. Dan moet je het denk ik vooral hebben van installateurs die hun puinhopen bij je neerleggen waar ze zelf niet meer uitkomen en/of geen tijd voor hebben.

Dat gaan ze vrees ik in veel gevallen pas doen als er advocaten aan te pas komen. En dat zijn vaak lastige zaken. Als het huis gewoon warm wordt en de WP geen foutmeldingen geeft, maar wel met een 60% hoger verbruik dan optimaal draait, is de installateur dan in gebreke? Daar staat vaak helemaal niks over in je aankoopovereenkomst.
Ik denk dat het heel erg veel mensen de 1000 euro waard is om het fatsoenlijk, efficiënt ingeregeld te krijgen. Een simpele hardware set + precheck is mogelijk al voldoende + 3-4 uurtjes. Je zo min mogelijk bemoeien met installatie werk en wijzigingen. Volledige focus op efficientie is denk ik de scope die je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ik besef me nu dat ik nu dus een thermostaat heb, waarmee ik de warmtepomp eigenlijk gebruik als een soort van CV. Ik stel dus een bepaalde temperatuur in, en daar gaat de temperatuur dan heen, grofweg.

Maar deze pomp is de vervanger van de vorige pomp. De vorige pomp had géén thermostaat, maar had op de muur zo'n knopje dat je van blauw naar rood kon draaien. Je kon dus niet zeggen 'ik wil het 21 graden hebben', want er waren simpelweg geen graden in te stellen.

Dat zegt me dan dat dié pomp in ieder geval niet gestuurd werd door een thermostaat in de zin zoals het momenteel het geval is. Ik kon op die pomp ook niets aflezen. Het display was spartaans en het ding hing niet aan een netwerk. Maar dus die moet op een andere manier gestuurd worden. Was dat de buitentemperatuur?

Want als je niet obv een thermostaat (dus de temperatuur in huis) stookt, en ook niet obv de buitentemperatuur, is er dan nog een andere manier?

Wat ik wel weet is dat ik met de vorige pomp altijd de vloeren warm had (in de winter dan he). Nu is de vloer warm als de pomp staat te stoken, maar als ie klaar is verdwijnt die warmte met de tijd weer. Bij de vorige pomp was de vloer gewoon 24/7 warm.

Volgens mij vond ik dát prettiger dan wat ik nu heb. Dan moet ik de installateur gaan bellen om dat anders in te laten stellen, maar ik wil dan eerst weten of er naast buitentemp en binnentemp nog andere manieren zijn waarop je de temperatuur kunt (laten) inregelen?

Want ik moet wel weten wat ik moet vragen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:55:
Ik besef me nu dat ik nu dus een thermostaat heb, waarmee ik de warmtepomp eigenlijk gebruik als een soort van CV. Ik stel dus een bepaalde temperatuur in, en daar gaat de temperatuur dan heen, grofweg.

Maar deze pomp is de vervanger van de vorige pomp. De vorige pomp had géén thermostaat, maar had op de muur zo'n knopje dat je van blauw naar rood kon draaien. Je kon dus niet zeggen 'ik wil het 21 graden hebben', want er waren simpelweg geen graden in te stellen.

Dat zegt me dan dat dié pomp in ieder geval niet gestuurd werd door een thermostaat in de zin zoals het momenteel het geval is. Ik kon op die pomp ook niets aflezen. Het display was spartaans en het ding hing niet aan een netwerk. Maar dus die moet op een andere manier gestuurd worden. Was dat de buitentemperatuur?

Want als je niet obv een thermostaat (dus de temperatuur in huis) stookt, en ook niet obv de buitentemperatuur, is er dan nog een andere manier?

Wat ik wel weet is dat ik met de vorige pomp altijd de vloeren warm had (in de winter dan he). Nu is de vloer warm als de pomp staat te stoken, maar als ie klaar is verdwijnt die warmte met de tijd weer. Bij de vorige pomp was de vloer gewoon 24/7 warm.

Volgens mij vond ik dát prettiger dan wat ik nu heb. Dan moet ik de installateur gaan bellen om dat anders in te laten stellen, maar ik wil dan eerst weten of er naast buitentemp en binnentemp nog andere manieren zijn waarop je de temperatuur kunt (laten) inregelen?

Want ik moet wel weten wat ik moet vragen natuurlijk.
Wat jij bedoeld is regelen op aanvoertemperatuur. Dat kan je ook bij de Altherma/Madoka zo instellen (zie operation manual). Je stelt dan niet meer de gewenste ruimtetemperatuur in maar de aanvoertemperatuur van het CV water. Nadeel is dat je dan geen begrenzing meer hebt op de ruimtetemperatuur en met wisselvallig weer steeds moet bijregelen.

Ik zag trouwens dat je in de app tegenwoordig ook de aanvoertemperatuur-offset kan bijstellen wanneer je wél op ruimtetemperatuur regelt. Onder settings > advanced operations in de onecta app staat dat.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
mawashigeri schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:56:
[...]

Can I get an amen!
Mijn kritische noot richting installateur was ook hoe het kan dat anno 2023 een dergelijk technisch vernuftig systeem niet standaard is uitgerust met uitgebreide monitoring via een API ouzo. ESPAltherma is mooi maar zou in mijn ogen niet nodig moeten zijn.

Over dit soort efficiency vragen gesproken.
Mijn situatie is nu een paar dagen een wandmodel met een aparte tapwater boiler in huis.
Tav tapwater vallen me een aantal dingen op:
- setpoint tapwater = 48, hysteresis = 5, Marge = 2. Mij valt op dat vanaf 46 graden er al verwarmd wordt tot setpoint. Ik had verwacht vanaf 43. Hoe krijg ik dit gewenste verwarmgedrag voor elkaar?
- verwarmen van tapwater gebeurt via het elektrische element en niet zoals verwacht via de warmtepomp.
Krachtig verwarmen staat uit, Verwarmingsbedrijf staat op warmhouder, instelmodus vast, marge staat op 2. Hoe krijg ik het voor elkaar dat het tapwater wordt verwarmd via de warmtepomp en niet via het elektrische element?
- Af en toe zijn er in mijn ogen vreemde en niet te verklaren diepe dalen in tapwater temperatuur. Zie hieronder een voorbeeld. Er werd wel kortstondig warm water gebruikt in dit voorbeeld maar geen vollopend bad of douche. Het systeem springt meteen in en gaat verwarmen (via elektrisch element, zie vorige punt). Heeft iemand een verklaring voor deze dalen?

Vraag: is op een tapwatertank van 200l een verval van 2 graden in 6 uur normaal en vergelijkbaar met jouw systeem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuLX74uIgtfm94NjK-XWZ6KPXw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uLgfv0Cfvy2aRAkubbFoyAgS.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Riesjard op 19-10-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Riesjard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Can I get an amen!
Mijn kritische noot richting installateur was ook hoe het kan dat anno 2023 een dergelijk technisch vernuftig systeem niet standaard is uitgerust met uitgebreide monitoring via een API ouzo. ESPAltherma is mooi maar zou in mijn ogen niet nodig moeten zijn.

Over dit soort efficiency vragen gesproken.
Mijn situatie is nu een paar dagen een wandmodel met een aparte tapwater boiler in huis.
Tav tapwater vallen me een aantal dingen op:
- setpoint tapwater = 48, hysteresis = 5, Marge = 2. Mij valt op dat vanaf 46 graden er al verwarmd wordt tot setpoint. Ik had verwacht vanaf 43. Hoe krijg ik dit gewenste verwarmgedrag voor elkaar?
- verwarmen van tapwater gebeurt via het elektrische element en niet zoals verwacht via de warmtepomp.
Krachtig verwarmen staat uit, Verwarmingsbedrijf staat op warmhouder, instelmodus vast, marge staat op 2. Hoe krijg ik het voor elkaar dat het tapwater wordt verwarmd via de warmtepomp en niet via het elektrische element?
- Af en toe zijn er in mijn ogen vreemde en niet te verklaren diepe dalen in tapwater temperatuur. Zie hieronder een voorbeeld. Er werd wel kortstondig warm water gebruikt in dit voorbeeld maar geen vollopend bad of douche. Het systeem springt meteen in en gaat verwarmen (via elektrisch element, zie vorige punt). Heeft iemand een verklaring voor deze dalen?

Vraag: is op een tapwatertank van 200l een verval van 2 graden in 6 uur normaal en vergelijkbaar met jouw systeem?

[Afbeelding]
Hoe weet jij dat verwarmen van het tapwater via het elektrische element gebeurt en niet via de warmtepomp? Bij mij staat krachtig verwarmen ook uit. Ik heb volgens mij een 160 of 180 liter tank, en ik warm op tot 48 graden. Vervolgens bij 45 graden warmt ie weer op naar 48 graden, etc etc.

Dus ik zie dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7s7zDk0.png

Die piek naar 60 graden is de legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-02-2024
Dag mensen,

Vraagje. Nu dat het weer kouder wordt en de verwarming weer aan slaat valt mij weer iets op.

Als ik mijn thermostaat op 20 graden zet, wordt het huis verwarmt tot 21 graden en dan slaat de warmtepomp pas af. Waarom doet hij dit? Nu stond mijn instelputbereik maximum instelpunt verwarming op 21 graden. Toen ik hem op 20 zette sloeg hij uit, echter kan ik mijn thermostaat nu niet hoger als 20 zetten(deze instelling is dus afhankelijk van je min. en max. instelpunt verwarmingswaarde). Hij doet er heel lang over om dan opgewarmd te zijn, maar verbruikt niet zo heel veel Watt(400).

Kan iemand mij vertellen waarom de warmtepomp dit doen en hoe ik het zo kan instellen dat de thermostaat/warmtepomp uitslaat bij de ingestelde waarde op de thermostaat en er niet 1 graden overheen gaat?

Mijn Delta T staat op 5, modulatie op 5 en dus aan.

Alvast bedankt.

Gr. TheDutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Hoe weet jij dat verwarmen van het tapwater via het elektrische element gebeurt en niet via de warmtepomp? Bij mij staat krachtig verwarmen ook uit. Ik heb volgens mij een 160 of 180 liter tank, en ik warm op tot 48 graden. Vervolgens bij 45 graden warmt ie weer op naar 48 graden, etc etc.

Dus ik zie dit:

[Afbeelding]

Dat is zonder extra meter lastig te zien. Ik kon het toevallig al zien voordat ik espaltherma installeerde doordat ik mijn stroommeter al uit kon lezen via de P1 en daar zag dat de BUH op een andere fase zit als de compressor. Ik heb inderdaad ook het gedrag gezien dat zo nu en dan de BUH gebruikt werd voor opwarmen van tapwater terwijl dit niet nodig zou moeten zijn. Dus nu ik de boel beter kan meten hoop ik een verklaring te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Thedutch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:14:
Dag mensen,

Vraagje. Nu dat het weer kouder wordt en de verwarming weer aan slaat valt mij weer iets op.

Als ik mijn thermostaat op 20 graden zet, wordt het huis verwarmt tot 21 graden en dan slaat de warmtepomp pas af. Waarom doet hij dit? Nu stond mijn instelputbereik maximum instelpunt verwarming op 21 graden. Toen ik hem op 20 zette sloeg hij uit, echter kan ik mijn thermostaat nu niet hoger als 20 zetten(deze instelling is dus afhankelijk van je min. en max. instelpunt verwarmingswaarde). Hij doet er heel lang over om dan opgewarmd te zijn, maar verbruikt niet zo heel veel Watt(400).

Kan iemand mij vertellen waarom de warmtepomp dit doen en hoe ik het zo kan instellen dat de thermostaat/warmtepomp uitslaat bij de ingestelde waarde op de thermostaat en er niet 1 graden overheen gaat?

Mijn Delta T staat op 5, modulatie op 5 en dus aan.

Alvast bedankt.

Gr. TheDutch
Er is een instelling voor overregeling. Die kan ervoor zorgen. Ook kan je afgiftesysteem zodanig zijn dat er een overshoot plaatsvind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:02:
[...]

Er is een instelling voor overregeling. Die kan ervoor zorgen. Ook kan je afgiftesysteem zodanig zijn dat er een overshoot plaatsvind.
Waar kan ik die instelling "overregeling" vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Thedutch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

Waar kan ik die instelling "overregeling" vinden?
4.B [9-04] Overshoot R/W "1~4°C, step: 1°C default value: 1°C"

Deze staat onder hetzelfde menu als modulatie dacht ik, als je als installateur door de instellingen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedutch
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Deze staat onder hetzelfde menu als modulatie dacht ik, als je als installateur door de instellingen gaat.
Oke maar de overshoot kan dus niet lager dan 1 graad. Dat betekend dus dat hij altijd bij 20 graden naar 21 graden gaat, voordat hij uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hetisweergezell schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:22:
[...]

Dat is zonder extra meter lastig te zien. Ik kon het toevallig al zien voordat ik espaltherma installeerde doordat ik mijn stroommeter al uit kon lezen via de P1 en daar zag dat de BUH op een andere fase zit als de compressor. Ik heb inderdaad ook het gedrag gezien dat zo nu en dan de BUH gebruikt werd voor opwarmen van tapwater terwijl dit niet nodig zou moeten zijn. Dus nu ik de boel beter kan meten hoop ik een verklaring te vinden.
Maar die BUH kun je toch in zijn algemeen gewoon volledig uit zetten? Tenminste, ik dacht dat ik mijn installateur daar over gehoord heb dat ie dat ding in zijn geheel uitgeschakeld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Maar die BUH kun je toch in zijn algemeen gewoon volledig uit zetten? Tenminste, ik dacht dat ik mijn installateur daar over gehoord heb dat ie dat ding in zijn geheel uitgeschakeld heeft.
Klopt. Dat kan wel maar je hebt hem wel nodig voor de legionellarun. (de compressor gaat geen 60 graden halen). Verder kun je ook instellen bij welke buitentemperatuur hij mee mag doen (heb ik nu op - 12 gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:13:
[...]

Dus ik zie dit:

[Afbeelding]

Waarom ik dat weet:
- Ik die een lamp branden op mijn elektrisch element
- Ik zie hoog stroomverbruik volgens mij p1 lezer
- Ik zie dat de buitenunit niet actief is volgens ESPaltherma
- Geen stroomverbruik inverter volgens ESPaltherma
- Ik zie geen warmte opbrengst van de warmtepomp volgens ESPaltherma

Wat overigens wel opmerkelijk is: toevallig was het vanmiddag tijd voor mijn 1e desinfectie run en daar lijkt hij (obv zelfde indicatoren als hierboven gemeld) wel eerst een stuk via de warmtepomp te doen. Ik ben er pas allemaal net mee begonnen maar voor mij is dit gedrag niet te verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hetisweergezell schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:20:
[...]

Klopt. Dat kan wel maar je hebt hem wel nodig voor de legionellarun. (de compressor gaat geen 60 graden halen). Verder kun je ook instellen bij welke buitentemperatuur hij mee mag doen (heb ik nu op - 12 gezet).
Hm, ik ga dan nu overal aan twijfelen, want ik zag dus 2 nachten terug 1.9 kWh per uur. Ik weet dan niet of de pomp dat zelf kan halen of dat dat dan de BUH is.

Ik weet dat we het specifiek er over hebben gehad dat dat ding niet/zo min mogelijk mee moest doen. Ik heb dan wel een grondgebonden warmtepomp, dus ik heb geen buitenunit. Nu zal dat verder niks zeggen, maar, man, hoe meer ik in dit topic lees hoe meer ik aan alles ga twijfelen, maar ik ben no way zo handig dat ik zo'n ESPAltherma zelf aan kan sluiten dan wel aan de praat krijg. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Hm, ik ga dan nu overal aan twijfelen, want ik zag dus 2 nachten terug 1.9 kWh per uur. Ik weet dan niet of de pomp dat zelf kan halen of dat dat dan de BUH is.

Ik weet dat we het specifiek er over hebben gehad dat dat ding niet/zo min mogelijk mee moest doen. Ik heb dan wel een grondgebonden warmtepomp, dus ik heb geen buitenunit. Nu zal dat verder niks zeggen, maar, man, hoe meer ik in dit topic lees hoe meer ik aan alles ga twijfelen, maar ik ben no way zo handig dat ik zo'n ESPAltherma zelf aan kan sluiten dan wel aan de praat krijg. :{
In het menu van de binnenunit kun je ergens in de opgenomen energie en opgeleverde energie per uur vinden per modus (verwarmen/koelen/tapwater). Als die gelijk zijn aan elkaar op het tijdstip van je run heb je dus feitelijk een COP van 1 en kun je volgens mij wel afleiden of je via de warmtepomp of via het element verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Riesjard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

In het menu van de binnenunit kun je ergens in de opgenomen energie en opgeleverde energie per uur vinden per modus (verwarmen/koelen/tapwater). Als die gelijk zijn aan elkaar op het tijdstip van je run heb je dus feitelijk een COP van 1 en kun je volgens mij wel afleiden of je via de warmtepomp of via het element verwarmt.
Ja, dat staafdiagrammetje bedoel je? Ik ga even kijken of ik dat kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 19:58
Thedutch schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:24:
Oke maar de overshoot kan dus niet lager dan 1 graad. Dat betekend dus dat hij altijd bij 20 graden naar 21 graden gaat, voordat hij uit gaat.
Die overshoot [9-04] is iets anders: die bepaalt hoeveel het aanvoerwatertemperatuur te warm mag zijn boven de gewenste temperatuur voordat de WP weer (eventjes) uitgaat (en als dit zich herhaalt, lekker gaat pendelen). Die overshoot kun je vaak beter op 4 zetten, want vaak begint de warmtepomp met een te hoog vermogen.

De hysterese-grenzen van de kamerthermostaat zijn met 1.0C veel te ruim, vooral omdat een woning vaak nog wat doorschiet en ook kouder aanvoelt als de verwarming uit staat. Ik werk aan een oplossing voor een veel kleinere hysterese via de kamerthermostaat-interface - dat lijkt mogelijk. Maar met een goed ingestelde stooklijn en modulatie is het soms ook al mogelijk het systeem binnen de hysterese-grenzen te houden.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Riesjard schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:45:
[...]

Nou even gekeken, en het lijkt er op dat het niet op de BUH gebeurt, want ik heb in die paar nachtelijke uurtjes zo te zien 1, 3, 3, 2, 1 kWh vermogen opgenomen, dat maakt samen dus 10 kWh. Maar kijk ik vervolgens naar de geproduceerde warmte, dan zie ik in diezelfde uren 10, 15, 16, 9, 2, dat maakt samen 52, gedeeld door 10 kom ik op een COP van 5.2, denk ik?

Ook geen idee of dat goed is of niet, maar, ik vertrouw die cijfers niet, want, mijn P1 meter registreerde in diezelfde nacht het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zcTUf4k.png

Punt 1 zijn dat meer uren waarin vermogen is opgenomen dan wat de pomp zegt, maar van de andere kant is het ook per uur minder vermogen dan wat de pomp zegt, want het daadwerkelijke vermogen was 1.9 kWh per uur, maar de pomp registreert op 2 'uren' 3 kWh, maar dat klopt dan dus niet.

En als dat niet klopt dan vertrouw ik de cijfers van de geproduceerde warmte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:12
arnoldniessen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

De hysterese-grenzen van de kamerthermostaat zijn met 1.0C veel te ruim, vooral omdat een woning vaak nog wat doorschiet en ook kouder aanvoelt als de verwarming uit staat. Ik werk aan een oplossing voor een veel kleinere hysterese via de kamerthermostaat-interface - dat lijkt mogelijk. Maar met een goed ingestelde stooklijn en modulatie is het soms ook al mogelijk het systeem binnen de hysterese-grenzen te houden.
Ik heb hier gelezen dat het vloermodel wel 0,5 hysterese zou ondersteunen, maar heb de optie nog niet kunnen vinden.

Kun je al een tipje van de sluier lichten aan welke oplossing je werkt, hoe dit er uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Just_A_User schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:40:
[...]

Bij mij staat de BUH ingesteld op 3 kWh. Dus als ik kwa verbruik een nette horizontale lijn zie op 3 kWh dan is dat zeker de BUH. 1,9 kWh zal dus wel met de compressor zijn (hoewel die op volle toeren ook flink kan verbruiken maar dat is bij mij nooit zo'n mooie horizontale lijn.

Het heeft voor mij ook even geduurd voordat ik het aandurfde met espaltherma. Pas toen ik vrij zeker wist hoe ik bijnde binnenunit bij de aansluitingen kon komen ben ik de stap gaan wagen (jammer dat er nergens een duidelijke gids met een paar foto's erbij is voor het aansluit deel, misschien moet ik die eens maken als ik ooit weer eens tijd over heb want ik denk dat dit mensen wel over hun vrees heen kan zetten. De rest is allemaal superduidelijk beschreven in het espaltherma project).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
arnoldniessen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:01:
[...]

Die overshoot [9-04] is iets anders: die bepaalt hoeveel het aanvoerwatertemperatuur te warm mag zijn boven de gewenste temperatuur voordat de WP weer (eventjes) uitgaat (en als dit zich herhaalt, lekker gaat pendelen). Die overshoot kun je vaak beter op 4 zetten, want vaak begint de warmtepomp met een te hoog vermogen.

Ai, je hebt gelijk. Ik heb het even opgezocht en het is instelling 9.0C. Deze staat ook standaard op 1 graden en kan je verlagen naar 0,5.

Grootste probleem is wel de onnauwkeurige thermostaat.. die schiet alle kanten op.. daarom ben ik zelf nu compleet met WAR aan het draaien en misschien dat ik wel ga kijken of ik de Watts centrale koppel met Daikin (aan/uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
smaij schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:54:
[...]

Was je er inmiddels al achter ?
Met code 5678 kan je als installateur door de menu's heen.
Je hebt instelling 5.6 (Verwarmingsbedrijf) nodig, deze moet op geprogrammeerd staan of op geprogrammeerd + warmhouden.
Met enkel warmhouden kan je geen schema instellen via de app.
Als je vanuit het hoofdscherm eerst op het vraagteken drukt verschijnt er in de menu's het nummer van het menu item.
Ok, net even dit gevolgd en ja, dat lukt. Nu staat het op 'Geprogrammeerd + warmhouden'. In de Onecta App kan ik nu de WarmWaterTank programmeren. De 'Centrale Verwarming' is echter nog niet programmeerbaar.
Is daar een andere setting voor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skxud2Zyxjbiuq8iovqLzln4Tmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjkdKxRIk6MXi30JXQMJyjTD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Liviooo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:27:
[...]

Ok, net even dit gevolgd en ja, dat lukt. Nu staat het op 'Geprogrammeerd + warmhouden'. In de Onecta App kan ik nu de WarmWaterTank programmeren. De 'Centrale Verwarming' is echter nog niet programmeerbaar.
Is daar een andere setting voor ?

[Afbeelding]
Ik denk instelling 2.1 Tijdschema op Ja zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:59:
[...]

Ik denk instelling 2.1 Tijdschema op Ja zetten.
Kan ik niet vinden.

Begint pas op 2.4 (in installateursmodus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekelTV
  • Laatst online: 24-03 09:18
Dag allemaal!
Sinds april 'trotse' eigenaar van een monoblock EBLA06E3V3. Gebruik de WP alleen voor 90 m2 (vloer-)verwarming; warm water doe ik via een ander systeem. Heel fijn forum dit, volg het met regelmaat en heb er al veel aan gehad!
Tijdens de laatste koude dagen in april heb ik het pendelen er best redelijk uit gekregen door vooral heel goed te meten (aparte groep voor WP en eentje voor de BUH met Shelly stroomverbruik-meters) en te tweaken met de instellingen. Ik constateerde toen dat BUH op de vreemdste momenten even mee gaat doen, met best veel gebruik tot gevolg. Ik heb de BUH toen geheel uitgezet en daar werd het een stuk overzichtelijker van. De WP functioneert er niet minder door zo lijkt het.
Mijn vraag: Na een zomerslaap ben ik de WP weer aan het opstarten. De BUH staat nog steeds helemaal uit (spanning er af). Het liefst laat ik dat zo, want ik zie geen toegevoegde waarde, aangezien ik geen tapwater hoef te produceren. Kan dat zo maar? Zijn er risico's of nadelen en zo ja: welke?

All electric - Kona Fashion feb 2019 64kWh ; Daikin 6kW monoblock warmtepomp, Homey Pro domotica, 7100 Wp solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:25:
Ai, je hebt gelijk. Ik heb het even opgezocht en het is instelling 9.0C. Deze staat ook standaard op 1 graden en kan je verlagen naar 0,5.
Maar feitelijk dan nog (althans bij mijn hybride) geldt een hysterese van 1,0C = 2 * 0,5C (0,5C naar boven, 0,5C naar beneden).
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:25:
Grootste probleem is wel de onnauwkeurige thermostaat.. die schiet alle kanten op.. daarom ben ik zelf nu compleet met WAR aan het draaien en misschien dat ik wel ga kijken of ik de Watts centrale koppel met Daikin (aan/uit).
Mijn (EKRUCBL1) thermostaat sensor is heel stabiel, zo lang het LCD scherm maar uit blijft, en je er niet zelf voorstaat met je eigen lichaamswarmte. Dus die sensor kan ik wel goed gebruiken om dan zelf direct de WP te regelen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
danny.s schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:48:
Ik heb hier gelezen dat het vloermodel wel 0,5 hysterese zou ondersteunen, maar heb de optie nog niet kunnen vinden.

Kun je al een tipje van de sluier lichten aan welke oplossing je werkt, hoe dit er uitziet?
Alles gaat via monitoring en controle via de P1/P2 interface. Oplossing wordt waarschijnlijk tweeledig:
-een goede instelling van de aanvoerwatertemperatuur op basis van buitentemperatuur en kamertemperatuur, maar zo constant mogelijk. Dat kan slimmer dan met alleen een stooklijn en evt modulatie, en
-als je daarmee toch buiten de hysteresegrenzen komt, de WP aan/uit laten gaan mbv acties over de P1/P2 interface. De hysteresegrens kan op 0.1C ingesteld worden.
Daarbij komt dan pendel-detectie en -preventie om de talloze AWT-overshoot-acties terug te dringen - vooral voor hybride systemen waar overshoot altijd op 1,0C staat.

Voordeel is dat je de gewenste kamertemperatuur blijft respecteren: als je toch nachtverlaging toepast, wordt daar automatisch op geregeld. En als je tijdelijk iets meer warmte wilt, werkt de "+"-knop gewoon.

Hieronder een voorbeeld van alleen een heel erg krap ingestelde hysterese, nog zonder slimme regeling AWT, gewoon weersafhankelijk dus, aan bij kamer=19.5, uit bij kamer=19.7 (soms, bij 1e piek, iets te vroeg uit, dat is dan een Daikin AWT overshoot geweest). Maar dit aan/uit gedrag hieronder is dus eigenlijk wat ik juist wil proberen te voorkomen, het startvermogen is te groot, en juist door goede AWT regeling zou je de hysterese-grenzen niet moeten bereiken en laag-vermogen operatie moeten kunnen bereiken: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDGEyT78jYKwz_n-4NVYeSQmVv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZQkA3sqXcJJO5yzY2urfQrT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

JoTil schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:10:
Voor mij komt het eerste stook seizoen eraan met de WP met als afgifte radiatoren. Op lage temperatuur (weersafhankelijk ca 30 toevoer, dt van 5) gaat hij pendelen agv de oplopende retour temperatuur. Ik vermoed dat er ergens door wat dichtbijzijnde radiatoren kortsluiting ontstaat. Dus dit weekend eerst wat balanceren. Nog andere suggesties waar het aan kan liggen?

Wat me nog wel op valt is dat om onverklaarbare redenen er soms wel een lange run in zit van 45-60 min. En in die runs heeft de WP het voor elkaar gekregen om de flow fors naar beneden te krijgen naar 8L/min. Voor en na deze runs zit wel gependel ( tot 6x/u maximaal)

@edautz Ik las dat je midden afgelopen winter ook last had van pendelen en nog op behoorlijk hoge temperatuur de radiatoren stookte. Is het al gelukt om het met lagere watertemperaturen de WP stabiel te krijgen?
Ik heb de pendel eruit kunnen krijgen door de overshoot van 1 (standaard) naar 4 te zetten Param [9-04] in het installateur menu. I.c.m. Met een delta-t van 7. Met radiatoren met je nu eenmaal hogere temperaturen nodig. Ik heb nu alleen maar lange runs. Met deze buiten temperaturen een paar keer per dag een paar uur. De flow is na een half uur na de start van de run 7lpm. Hij schakelt dan uit op de kamer thermostaat. Denk ook even aan de backup heater temperatuur. Deze staat default op 0 graden. Vorige winter op -10 gezet en deze winter ga ik deze verder in de gaten houden.

Als het buiten nog kouder gaat worden, dan is mijn ervaring van de vorige winter dat hij op een bepaald moment continue gaat draaien en fijn moduleert qua vermogen met de dag en nacht temperatuur. Je ziet dan dat hij overdag op een lager vermogen draait en het vermogen omhoog gaat in de nacht.

[ Voor 8% gewijzigd door edautz op 20-10-2023 07:39 ]

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ik heb een programma met nachtverlaging ingesteld, 23-05u terug naar 19gr, en de rest van de dag 20 graden. Temperaatuur is vannacht gedaald tot 19.6, dus toen om 5u het programma naar 20 ging, zat 19.6 dus nog binnen de marge van de hysterese, en zou hij niet hoeven te gaan verwarmen. Toch is hij aangesprongen, en is hij gaan pendelen (eergister mooie run van 7-8 uur gehad, maar mss omdat het vandaag warmer is, de aanvoer temp toch te laag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhdKa4aVnOPBBh9fyoaEmIyJhzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C3UExH0aXg7ZSjbX4viae50K.png?f=fotoalbum_large

Vraag 1: waarom springt hij uberhaupt aan? Als hij binnen de marge van de hysterese zit. Nu is het 19.9, en bleef hetzelfde doen en bleef nog steeds aanspringen/pendelen, dus voor nu maar even de verwarmingsstand uitgezet.

Vraag 2: ik zag hier van de week de anti pendel timer voorbij komen. Echter staat in de handleiding hier met hoofdletters "NIET WIJZIGEN". Zijn er hier mensen die dit wel aangepast hebben, en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
danny.s schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:02:
[..] Temperatuur is vannacht gedaald tot 19.6, dus toen om 5u het programma naar 20 ging, zat 19.6 dus nog binnen de marge van de hysterese, en zou hij niet hoeven te gaan verwarmen. Toch is hij aangesprongen, en is hij gaan pendelen [..].

Vraag 1: waarom springt hij uberhaupt aan? Als hij binnen de marge van de hysterese zit. Nu is het 19.9, en bleef hetzelfde doen en bleef nog steeds aanspringen/pendelen, dus voor nu maar even de verwarmingsstand uitgezet.
Er zit bij mij ook een element in de regeling bij mij dat als je de gewenste temperatuur handmatig verhoogt, hij (soms?) aanspringt, en als je handmatig de gewenste temperatuur verlaagt, hij uitgaat, ook al zat je nog binnen de hysterese-grenzen. Dat laatste, uitgaan, vind ik vervelend, want het onderbreekt een lopende run, met hetzelfde risico op pendelen na herstart. In jouw geval is het effect alleen maar dat hij iets eerder aan gaat en misschien wel gewenst.
danny.s schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:02:
Vraag 2: ik zag hier van de week de anti pendel timer voorbij komen. Echter staat in de handleiding hier met hoofdletters "NIET WIJZIGEN". Zijn er hier mensen die dit wel aangepast hebben, en wat zijn jullie ervaringen?
Interessant, waar heb je die gezien? We hebben radiatoren, en mijn ervaring is dat het pendelen doorgaat tot de retourtemperatuur laag genoeg is om zonder overshoot te kunnen opstarten. Dus een pendel-pauze van 15-30 minuten kan al genoeg zijn om na 1 pendel-actie succesvol te starten. Bij VVW zal het veel minder helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
smaij schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Held! Ik was toevallig even wakker vannacht, uiteraard even naar de WP gekeken en manisch gependel.
Met jouw info aangepast naar 4°C over-regeling en het aan/uit pendelen is direct voorbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zs09ovmgx9QAtxdp6yhtihTnZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1HCsr6knD0Wpqbywn5VsDBA0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
arnoldniessen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:35:
[...]

Er zit bij mij ook een element in de regeling bij mij dat als je de gewenste temperatuur handmatig verhoogt, hij (soms?) aanspringt, en als je handmatig de gewenste temperatuur verlaagt, hij uitgaat, ook al zat je nog binnen de hysterese-grenzen. Dat laatste, uitgaan, vind ik vervelend, want het onderbreekt een lopende run, met hetzelfde risico op pendelen na herstart. In jouw geval is het effect alleen maar dat hij iets eerder aan gaat en misschien wel gewenst.
[...]

Interessant, waar heb je die gezien? We hebben radiatoren, en mijn ervaring is dat het pendelen doorgaat tot de retourtemperatuur laag genoeg is om zonder overshoot te kunnen opstarten. Dus een pendel-pauze van 15-30 minuten kan al genoeg zijn om na 1 pendel-actie succesvol te starten. Bij VVW zal het veel minder helpen?
Klinkt idd op wat hier gebeurd is. Echter, verwarming heeft gister helemaa niet aangestaan. Vloer zal dus nooit warm zijn geweest, en retour temperatuur dus ook nooit te hoog. Voor nu maar eens de overshoot verhogen, kijken of dat hem oplost de volgende keer.

Mbt tot het niet wijzigen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tVyqdnxM7sr3HNpCR1Vy6e0_e8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T9skEcTNDmD8cLknH7C60iks.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door danny.s op 20-10-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

Held! Ik was toevallig even wakker vannacht, uiteraard even naar de WP gekeken en manisch gependel.
Met jouw info aangepast naar 4°C over-regeling en het aan/uit pendelen is direct voorbij.
[Afbeelding]
Vraagje, heb jij ook radiatoren net als smaij? Of heb je zoals ik vloerverwarming? Ben namelijk een beetje tips op dit topic aan het verzamelen die ik komende tijd eens kan testen en wil even weten of ik dit ook op mijn lijstje kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:32
edautz schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:10:
[...]

Ik heb de pendel eruit kunnen krijgen door de overshoot van 1 (standaard) naar 4 te zetten Param [9-04] in het installateur menu. I.c.m. Met een delta-t van 7. Met radiatoren met je nu eenmaal hogere temperaturen nodig. Ik heb nu alleen maar lange runs. Met deze buiten temperaturen een paar keer per dag een paar uur. De flow is na een half uur na de start van de run 7lpm. Hij schakelt dan uit op de kamer thermostaat. Denk ook even aan de backup heater temperatuur. Deze staat default op 0 graden. Vorige winter op -10 gezet en deze winter ga ik deze verder in de gaten houden.

Als het buiten nog kouder gaat worden, dan is mijn ervaring van de vorige winter dat hij op een bepaald moment continue gaat draaien en fijn moduleert qua vermogen met de dag en nacht temperatuur. Je ziet dan dat hij overdag op een lager vermogen draait en het vermogen omhoog gaat in de nacht.
Thnx! Op welke aanvoerwater temperatuur/stooklijn draai je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Hetisweergezell schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:46:
[...]
Vraagje, heb jij ook radiatoren net als smaij? Of heb je zoals ik vloerverwarming? Ben namelijk een beetje tips op dit topic aan het verzamelen die ik komende tijd eens kan testen en wil even weten of ik dit ook op mijn lijstje kan zetten.
Ik heb vloerverwarming aangelegd als bijverwarming (!) en ongeschikte radiatoren: 4x type(10), 3x type(11) en 2 kleintjes type(22). Ons huis is echter uitstekend geïsoleerd, en mijn testjes vorig jaar met 50 graden CV water gaven aan dat het waarschijnlijk zelfs goed komt zonder panelen te verbeteren.

De eerste ervaring is vooral dat voor het eerst de vloer goed opwarmt, simpelweg door er constant warm water doorheen te leiden. De boom-and-burst techniek van de gas-CV was duidelijk minder effectief.
Zoals verwacht doen de panelen maar een klein beetje.

Op dit moment draai ik een stooklijn met 30 graden aanvoer, in praktijk gaat er slechts ca. 23 graden water de vloer in omdat daar nog een open verdeler tussen zit. Dat gaan we nog fixen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Heb maar een smart elektrische kachel geplaatst op begane grond als noodmaatregel.

Nu even paar dagen weg, als ik terug ben dan alles doorlopen. Heb wat instructies gehad van Danfoss en Daikin. Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Hetisweergezell schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:46:
[...]

Ik heb +/- 230 m2 vloerverwarming waarvan +/- 110 m2 altijd open staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 08:59:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb het ook maar even de overregeling setting verhoogd (van 1 naar 3). Ben benieuwd of het iets oplevert, opzich loopt de mijne al vrij keurig in lange runs zonder gependel, behalve na de SWW-run op de koudere dagen en af en toe ineens wat gestuiter in de nacht.

Ik heb ook de sheet met instellingen maar weer eens bijgewerkt naar de huidige stand van zaken.

Nou eerst weer wachten op de SWW-run. Na de verplichte reboot bij gewijzigde settings gaat ie altijd eerst een SWW-run doen namelijk. Heel irritant als je bezig bent met inregelen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:08:
Nou eerst weer wachten op de SWW-run. Na de verplichte reboot bij gewijzigde settings gaat ie altijd eerst een SWW-run doen namelijk. Heel irritant als je bezig bent met inregelen.
Dat was mij ook al opgevallen, heel irritant. Let er ook op dat voor het restarten de compressor niet loopt, dat kan storingen opleveren (mijn ervaring..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:08:
[...]
Na de verplichte reboot bij gewijzigde settings gaat ie altijd eerst een SWW-run doen namelijk.
Hela, dat doet de mijne niet gelukkig. Ik heb wel een volledig weekschema ingevuld
  • In principe altijd ECO mode (48°C)
  • 15:00-16:00 naar Comfort mode (53°C)
  • Uitzondering is maandag: 14-15h Comfort en 16-17h desinfectie (60°C)
  • Hysterese = 6°C
Verder op Schedule + Reheat (maar daar valt 'ie dus nooit in) en hij mag de BUH gebruiken, maar in praktijk doet 'ie dat alleen voor desinfectie.

Zou het uitmaken dat er altijd een schema actief is? Het lijkt er wel op dat een verandering van setpoint een trigger is om naar dat setpoint te gaan: in onderstaande grafiek begint comfort bij 47,6°C.
Als de machine stroomloos is geweest dan rent 'ie ook gelijk naar het DHW setpoint.
Wat ook nog kan is dat het soort parameters dat je aanpast van invloed is... bv. DHW instellingen.

Dit is het DHW gedrag dat ik zie, met minimaal 3x opnieuw opstarten (geen nieuwe DHW instellingen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTZIspc68hquKENoIG44T8BHjrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/teZPXqnP706B68R6T8rOLhor.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:50:
[...]

Hela, dat doet de mijne niet gelukkig. Ik heb wel een volledig weekschema ingevuld
  • In principe altijd ECO mode (48°C)
  • 15:00-16:00 naar Comfort mode (53°C)
  • Uitzondering is maandag: 14-15h Comfort en 16-17h desinfectie (60°C)
  • Hysterese = 6°C
Verder op Schedule + Reheat (maar daar valt 'ie dus nooit in) en hij mag de BUH gebruiken, maar in praktijk doet 'ie dat alleen voor desinfectie.

Zou het uitmaken dat er altijd een schema actief is? Het lijkt er wel op dat een verandering van setpoint een trigger is om naar dat setpoint te gaan: in onderstaande grafiek begint comfort bij 47,6°C.
Als de machine stroomloos is geweest dan rent 'ie ook gelijk naar het DHW setpoint.
Wat ook nog kan is dat het soort parameters dat je aanpast van invloed is... bv. DHW instellingen.

Dit is het DHW gedrag dat ik zie, met minimaal 3x opnieuw opstarten (geen nieuwe DHW instellingen):
[Afbeelding]
Mijn schema (bij scheduled+reheat mode) is altijd uit en dagelijks van 14-16u naar comfort (50C). 1x per week legionella om 15u erbij. Reheat setpoint is 40C, hysterese 10K. BUH staat op "only DHW" en Booster op "Legionella only).

Enige parameter die ik net wijzigde is de overregeling van 1 naar 3. Tanktemperatuur was inmiddels wel zo'n 10K lager (gisteren 4 douchesessies ipv de gebruikelijke 2), dus het kan ook zijn dat de reheat dan net aan getriggerd werd.

Ik zal eens proberen of ie dit ook doet als ik ipv Comfort op het ECO setpoint ga schedulen, dan kan ik evt. comfort/boost nog gebruiken om de temp. wat te verhogen, al doe ik dat nooit. De 300L is meer dan genoeg.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
RonJ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:17:
[...]
Ik zal eens proberen of ie dit ook doet als ik ipv Comfort op het ECO setpoint ga schedulen, dan kan ik evt. comfort/boost nog gebruiken om de temp. wat te verhogen, al doe ik dat nooit. De 300L is meer dan genoeg.
Onze 230L is voor ons (meestal met twee, soms met 4+2 kinderen!) ook voldoende.
Ik heb de temperaturen ietsje hoger staan vanwege dit mooie Legionella schema (HeatGeek)
Afbeeldingslocatie: https://www.heatgeek.com/wp-content/uploads/2022/10/legionella-death-tempratures-graph.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Mijn warmtepomp heeft een afgiftesysteem met naregeling. Nu is dit niet de beste manier omdat je niet wil dat de warmtepomp aanslaat voor 1 werkkamer en dat hij zijn warmte niet kwijt kan en dan gaat pendelen.

Wat ik dus wil doen is de 2 werkkamers altijd (deels) open wil zetten en dat de enige thermostaat om de warmtevraag aan en uit te zetten die van beneden wordt (de overige slaapkamers hoeven helemaal niet verwarmd te worden). Afhankelijk van hoe warm de 2 werkkamers worden kan ik dit dan handmatig bijstellen. Dit levert dan een totale oppervlakte van ongeveer 90m2 op waar de WP zijn warmte altijd kwijt kan.

Nu ben ik begonnen met kijken of ik de automatische regeling los kan halen en deze kan vervangen door iets wat ik gewoon open en dicht kan draaien. Ik heb 1 zo'n ding losgehaald en dat ziet er als volgt uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKbu-UrXPxKy0MeRVnued3WoNOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVaHbORfrdOBIsaplclBCdTe.jpg?f=fotoalbum_large

Na een beetje googelen kwam ik erachter dat dit een zogenaamde 'pressure independent control valve' (PICV) is.

Wat ik niet kon vinden is of er een soort 'kraantje' is wat ik hier (na het losdraaien van die rode ring) op kan schroeven zodat ik de groep gewoon open kan draaien zonder dat dit de WP triggert.

Hebben jullie tips? Of ben ik nu een verkeerde kant op aan het gaan?

Alvast dank!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Ik heb hier allerlei posts geweid aan het niet kunnen verbinden van mijn Warmtepomp aan wifi en app.
Vandaag is de installateur langsgeweest en heeft de wifimodule vervangen en daarna werkte het allemaal meteen als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Onze 230L is voor ons (meestal met twee, soms met 4+2 kinderen!) ook voldoende.
Ik heb de temperaturen ietsje hoger staan vanwege dit mooie Legionella schema (HeatGeek)
[Afbeelding]
Bekend plaatje :) Het staat er niet heel duidelijk, maar (ik heb de betreffende aflevering gezien) dit betreft qua lijntjes e.d. het ingestelde setpoint en niet perse de laagste temperatuur op de dag. Maar misschien moet ik de ondergrens toch wat ophogen naar 44 oid. Hij staat nu juist wat lager om te voorkomen dat we in de ochtend soms al een reheat triggeren. Ik wil zoveel mogelijk in de middag de SWW-run doen. Ik ben ook niet heel bang voor legionella eigenlijk, gezien de wekelijkse run op 60C.

Onze "Daily Turnover" komt echter niet vaak/ver over de 25% heen, dankzij de douche-WTW is het verbruik erg beperkt en kunnen we zo'n 75 minuten regendouchen op 40C. Toch is het wel fijn om de 300L te hebben, er blijven nog wel eens vrienden die ver weg wonen slapen hier en op klusdagen douchen we nog wel eens 2x. Ik hoef iig nooit na te denken over het opraken van de WW-voorraad, dat is de hele kleine meerprijs wel waard.

Ik verlies nu sowieso best wat onnodige warmte uit de tank omdat er geen thermosifons zijn aangebracht op de boiler. Er zit ook geen tapmogelijkheid op het vat nu en het CV-circuit lekt ook wat water op een koppeling onder de binnenunit, waardoor ik vrij regelmatig moet bijvullen. Ik heb weer eens wat uitbesteed en kan het weer opnieuw (laten) doen om het goed te krijgen. :/

Binnenkort komt er sws een loodgieter voor wat dak- en zinkwerk, ik ga denk ik maar vragen of hij dat allemaal ook even wil fixen als ie er toch is, want ik heb nog 100 andere klussen. Zodra het leidingwerk helemaal goed is ga ik de boiler ook nog wat verder inpakken, ik heb nog wat meters multifolie isolatierol liggen die er dan omheen komen. Dan zou ik een stuk minder stilstandsverlies moeten hebben en kom ik denk ik sowieso nog maar zelden onder de 45C.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Ik heb de google docs sheet ingevuld omdat ik graag mijn waarden wil vergelijken met andere gebruikers hier. Alleen dit laatste lukt me nog niet. Heb ik iets fout gedaan of ben ik gewoon te ongeduldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Dank je - dit gaat dus over warmwater en niet over verwarming, dit is misschien niet bedoeld als anti-pendel maar eerder om te voorkomen dat verwarming te lang uitgaat.

Pagina: 1 ... 50 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma