MajaMestreech schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:24:
[...]
Hou er rekening mee dat de WP gewoon een aan/uit regeling heeft op de kamerthermostaat. Als je de installatie tenminste bij BEDIENING op KAMERTHERMOSTAAT hebt staan. Dus instelwaarde is 21.5 gr, dan gaat de warmtepomp aan tussen 21 en 22 graden. Hij gaat dan verwarmen volgens de ingegeven stooklijn.
Het feit dat de WP 1,9 kWh verbruikt hangt samen met de hoogte van je stooklijn. Als je het verbruik te hoog vindt EN de ruimte is ook nog redelijk snel op temperatuur, dan zou ik de stooklijn omlaag gaan zetten.
Het beschreven gedrag door jou en mij is dus normaal voor deze warmtepomp.
Dat is correct, de pomp staat op kamerthermostaat. Die kamerthermostaat staat op 21,5 graden. Het betreft de Madoka. Ik ben niet kapot van dat ding. Wat ik zie is dat de ruimte vrij snel op temperatuur is. In Home Assistant staat dit:
Dit is dan even gepakt vanaf 20u gisteravond. Je ziet dus dat ie om half 2 vannacht constateert dat hij 21 graden meet. Ik zie dat ie om half 3 vannacht verbruik gaat laten zien (op de p1, ik snap dat dat het hele huis is en niet alleen de pomp, maar dat verbruik komt van de pomp, want ik ga niet om half 3 in de nacht broodjes staan af te bakken bv).
Vervolgens vind ie om 06u dat het weer 21,5 graden is. Let op, dit is gemeten door de Madoka in de woonkamer, dat is ook de enige thermostaat in huis. De temperatuur stijgt dan door maar tegen die tijd scheen de zon al flink (hier). Rond 10.20u was de pomp zelf klaar met actief stroom trekken om te verwarmen zo te zien. De temperatuur wordt dan ergens nog 22 graden, maar die 22 graden komen vooral van de zon, denk ik, en niet zo zeer van de pomp die dan nog actief loopt te stoken.
Volgens de 'streepjes' op de pomp heeft ie dus 9 kwh verbruikt. Ik weet in de zomer dat het huis, als de pomp niks doet in datzelfde tijdsbestek ongeveer 2 kwh verbruikt heeft (vanaf 0.00u tot ergens dat ik moet opstaan om te werken rond een uur of half 8 ). Nu zei de P1 iets van 11 kWh, - 2 nachtverbruik = 9 kWh voor de pomp. Dat geloof ik wel ongeveer.
Maar ik vind 9 kWh erg veel, en ik ben er huiverig voor om aan de instellingen te komen, al is het maar alleen om te kijken want ik ben bang dat ik iets verander, en aangezien ik niet weet wat ik doe blijf ik er liever vanaf.
Wat ik wel weet is dat ik vind dat als ie om half 3 begint met stoken, en om 6u is de temperatuur ineens alweer 21,5, dat is 3,5 uur, dat vind ik vrij snel. Waarom vind ik dat? Omdat er 'altijd' gezegd werd dat dat gewoon wel een dag kan duren. Nou, nee, hij stookt gewoon in 3,5 uur een halve graad erbij. Dat vind ik fors voor een warmtepomp, maar again, wellicht heb ik wel een totaal verkeerd beeld.
[
Voor 7% gewijzigd door
Just_A_User op 18-10-2023 15:44
]
Och ja, je moet toch wat he.