Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Wij hebben wel de Madoka thermostaat en icm de standaard weersafhankelijke regeling
bij ons stond de thermostaat op 20,5 graden

Bij ons is de regeling: bij 11 graden buiten 25 graden water bij -10 35 graden

Heb jij Modulatoe ook aan staan?
Modulatie is bij mij grijs dus kan ik niet aan- of uitzetten.

Heb trouwens weer te vroeg gejuicht. Wel irritant. Elke keer denk ik “nu werkt het wel goed” en even later toch weer niet.

WP is gaan pendelen na een SWW run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J858GBp0t52tbXZknI8NjGYKdEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVE3qUcrAsF1uZyO8jFgBX66.jpg?f=fotoalbum_large

(Compressor = blauw)

Buiten is het 10 graden hier nu, dus daar zou het niet aan moeten liggen?

Kennelijk zit ie dan lekker in een bepaalde flow, maar als hij daaruit gehaald wordt door bijv. zo’n SWW run, dan kan ie daar niet meer naar terug.

Iemand een idee hoe dit te voorkomen? Kan de delta t (staat nog altijd op 5 - wil graag één ding tegelijk veranderen) hier nog wat in doen? Of de aanvoertemp omlaag brengen naar 25 gr ipv 28 gr bij 18 graden buitentemperatuur? Of heel iets anders?

Edit:

Lijkt erop dat meer mensen het probleem hadden/hebben dat hij gaat pendelen na een SWW run:

Goofman2 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

en

Martienvdm in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

en

Iemand heeft de aanvoertemp verhoogd naar 30 gr, de modulatie aangezet en de delta t naar 5 gr. Maar ook veel mensen hebben juist slechte ervaringen met modulatie lees ik.. Ik weet even niet meer wat ik moet doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Atomius op 14-10-2023 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:23
Atomius schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Heb trouwens weer te vroeg gejuicht. Wel irritant. Elke keer denk ik “nu werkt het wel goed” en even later toch weer niet.

WP is gaan pendelen na een SWW run:

[Afbeelding]

(Compressor = blauw)

Buiten is het 10 graden hier nu, dus daar zou het niet aan moeten liggen?

Kennelijk zit ie dan lekker in een bepaalde flow, maar als hij daaruit gehaald wordt door bijv. zo’n SWW run, dan kan ie daar niet meer naar terug.

Iemand een idee hoe dit te voorkomen? Kan de delta t (staat nog altijd op 5 - wil graag één ding tegelijk veranderen) hier nog wat in doen? Of de aanvoertemp omlaag brengen naar 25 gr ipv 28 gr bij 18 graden buitentemperatuur? Of heel iets anders?

Edit:

Lijkt erop dat meer mensen het probleem hadden/hebben dat hij gaat pendelen na een SWW run:

Goofman2 in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

en

en

Iemand heeft de aanvoertemp verhoogd naar 30 gr, de modulatie aangezet en de delta t naar 5 gr. Maar ook veel mensen hebben juist slechte ervaringen met modulatie lees ik.. Ik weet even niet meer wat ik moet doen.
.

Bij ons idd ook neiging tot pendelen na warm water run.
Modulatie aan en deltaT=5 Gr.C. leek te gaan werken maar toen was het lente en kon ik niet meer testen _/-\o_

Aan eind run (of tijdens pendelen) kun je op display van binnenunit bij sensoren wel achterhalen waar het mis gaat (vooral vertrektemp. / retourtemp. icm deltaT / pompsnelheid geen info waar je aan kunt gaan sleutelen)

Ik had vooral de indruk dat het interne systeem relatief warm was na een warm water run en daardoor het geheel ontregelde. In het uiterste geval via het programma de ruimteverwarming voor bv 3 uur uitzetten en in deze periode de warm water run programmeren.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:12
Sparky schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:39:
[...]
Ik had vooral de indruk dat het interne systeem relatief warm was na een warm water run en daardoor het geheel ontregelde. In het uiterste geval via het programma de ruimteverwarming voor bv 3 uur uitzetten en in deze periode de warm water run programmeren.
Ik denk dat dit wel klopt. Dit is de leaving water temperature gedurende de wekelijkse desinfectie run bij het vloermodel (en dat terwijl de verwarming nog niet gelopen heeft hier).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9DdhgAVZZppd9JuQxsVQ9mJlVk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IPPtVi5w7biwi6FHHeH0ZdXu.png?f=user_large

Benieuwd of dit hier straks ook voor pendelgedrag na SWW run gaat zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
Atomius schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:44:
(Compressor = blauw)

Edit:

Hoe staat je overshoot [9-04], al maximaal? Het lijkt bij mij of de Daikin alleen op relatief groot vermogen wil starten, doorschiet, en ook vaak het water net wat warmer maakt dan gewenst is. Als je dan ook nog toevallig een dalende wens-aanvoerwatertemperatuur hebt omdat het buiten warmer wordt, of omdat (als je modulatie aan hebt) het in de kamer warmer wordt, dan heb je al snel overshoot. En als je de stooklijn verhoogt om dit effect te verminderen, stook je te veel en moet je aan/uit gaan regelen, wat je ook niet wilt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
Bij mijn daikin altherma 3mt vloermodel blijft de pomp ondanks dat er geen warmtevraag is momenteel pompen. Ook als ik de klimaatregeling via de app uitzet blijft de pomp aanPomp staat ingesteld op vraag en noet op continue stand. Heeft dit met de kage buitentemperatuur te maken(5graden) kan dit nog ergens aangepast worden. Doordat er geen warmtevraag is en alle radiatoren derhalve dicht staan zorgt dit best voor wat stromingsgeluid. Pomp staat overigens reeds op 60%.

Dank voor jullie reactie.

P s. Ik zag inmiddels dat de vorstbeveiliging aan stond en dat de pomp hierdoor draait. Kan het uitzetten van deze beveiliging kwaad?
.

[ Voor 11% gewijzigd door roykamerman op 15-10-2023 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:34
Zijn de sensors van de daikin te kalibreren ik betwijfel dat ze nu kloppen.

begint al bij de Modoka die 2,5 graden te warm meet, dat heb ik nu aangepast in de binnenunit
Maar ook de retour temperatuur kan weinig van kloppen.

Ik meet beneden bij de verdeler van de vloerverwarming 30,5 graden in en 23,5 graden retour. de daikin binnenunit geeft aan 28 graden retour...

Gevolg is dat hij steeds aan het pendelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:47
haakjesluiten schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:00:

begint al bij de Modoka die 2,5 graden te warm meet, dat heb ik nu aangepast in de binnenunit

Ik meet beneden bij de verdeler van de vloerverwarming 30,5 graden in en 23,5 graden retour. de daikin binnenunit geeft aan 28 graden retour...

Heb je ergens een buffer in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Nee, er zit een expansievat in natuurlijk maar verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Dat is helaas normaal: de Madoka elektronica verwarmt de sensor.

Wat voor verdeler? Pompt de WP sneller dan een eventuele pomp van de VVW verdeler?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s

Is de vloerverwarming dan ook je enige warmtebron op dit moment? Geen enkele andere radiotor die open staat en mogelijk een hoge retour temp heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:47:
[...]

Dat is helaas normaal: de Madoka elektronica verwarmt de sensor.

[...]

Wat voor verdeler? Pompt de WP sneller dan een eventuele pomp van de VVW verdeler?
Het is inderdaad een mengverdeler met pomp. Ik heb nu boven de radiatoren dicht gezet. Nu zie ik hem eindelijk stabiliseren op 30 uit en 25 in. (waarbij die 25 nog steeds aan de hoge kant is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vxbvQwrA4J5LL23MZGeHcKiYNc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8T5ToAKk087iqmieNzmnBJAa.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door haakjesluiten op 15-10-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Hallo, ik lees al een tijdje mee in dit topic en nu hebben wij sinds afgelopen vrijdag ook een Daikin Altherma staan.

Nu vallen mij wat dingen op aan het warmwater verbruik die ik niet helemaal begrijp. De temper ratuur van het warmwater lijkt zo nu en dan na een douche nauwelijks gedaald terwijl deze een andere keer helemaal teruggaat naar 33 oid. Hoe kan het dat deze soms wel/niet daalt?

En wat ik ook niet begrijp is het volgende; vanochtend hebben we weer gedoucht en de warm water temperatuur is 34 graden. Deze staat ingesteld op 50 en deze zou dus weer opgewarmd moeten worden. Maar dit gebeurt niet. Nu anderhalf uur later is deze nog steeds rond de 33/34 graden. Waarom wordt het water niet opgewarmd?

Edit: terwijl ik dit typ is hij toch begonnen met het verwarmen van het warmwater. Maar waarom wacht hij eerst anderhalf uur?

[ Voor 50% gewijzigd door GaMbiNo op 15-10-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:10
haakjesluiten schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:52:

Het is inderdaad een mengverdeler met pomp. Ik heb nu boven de radiatoren dicht gezet. Nu zie ik hem eindelijk stabiliseren op 30 uit en 25 in. (waarbij die 25 nog steeds aan de hoge kant is)
[...]
Bij ons is een paar weken geleden de WP geplaatst en eigenlijk pas sinds gisteren kunnen we ect experimenteren. Ook wij hebben een bestaande mengverdeler op de vloerverwarming, dus aanvoerwater wordt vermengd met retour en daaronder hangt een extra pomp die het water de aanvoerverdeler intrekt.

Ik zag al snel dat dit totaal niet werkt bij lage temperaturen (25 aanvoer) omdat de snelheid van de vloerverwarming zo ongeveer wordt gehalveerd. Mijn tijdelijke oplossing is het aanvoerwater uit de WP warmer maken (ook 30-31 net als op jouw plaatje), maar ook de circulatiepomp na het buffervat langzamer zetten. Mijn buffervat is 50 liter overigens.

De redenering is dat er met zoveel kracht water in de open verdeler werd geduwd dat het meeste direct retour ging! Nu gaat het wel goed maar is de flow dus (te) laag, of anders moet ik de pomp van de vloerverwarming sneller zetten, maar dat is nog een ouderwetse die dan 80W pakt.

Oplossing: gesloten verdeler erin en VV pomp eruit, anders wordt je gedwongen relatief warm water te maken in de WP en dat is slecht voor het rendement uiteraard.

Overigens, ik ben aan het spelen met de delta(T), en het lijkt er op dat delta(T)=3 het meest zuinige is.

[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 15-10-2023 10:38 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 11:31

Hoe doe je dat dan? Want is hier ook het geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Zijn "Leaving water setpoint" en "leaving water temperature" hier niet verwisseld? En zijn de setpoint veranderingen handmatig gedaan?

Dat de WP circ.pomp sneller is dan de VVW kan weinig kwaad als je geen radiatoren zou hebben denk ik, alleen jammer van het energieverbruik. Als je wel radiatoren hebt betekent het dat die iets meer warmte afstralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Nee staats op weersafhankelijk stoken. Met delta van 5 doe ik verder niets aan. maar goed zoals het nu draait is het prima staat nu 2 uur rustig op 500-800watt te draaien. Vloer en woonkamer warmen mooi op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vlS8zrXuQh76DqpafJ8eiypbFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpBppyv3v2GZsyJju2icqV12.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik had die meng verder eigenlijk laten zitten zodat ik de radiatoren boven kon blijven gebruiken maar dat lijkt niet te werken

[ Voor 98% gewijzigd door haakjesluiten op 15-10-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Kasseilegger schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:44:
[...]

Hoe doe je dat dan? Want is hier ook het geval!
Op je binnen unit naar menu van Kamer gaan en dan is het een optie temperatuur correctie oid (ik ben nu niet thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
GaMbiNo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:31:
Hallo, ik lees al een tijdje mee in dit topic en nu hebben wij sinds afgelopen vrijdag ook een Daikin Altherma staan.

Nu vallen mij wat dingen op aan het warmwater verbruik die ik niet helemaal begrijp. De temper ratuur van het warmwater lijkt zo nu en dan na een douche nauwelijks gedaald terwijl deze een andere keer helemaal teruggaat naar 33 oid. Hoe kan het dat deze soms wel/niet daalt?

En wat ik ook niet begrijp is het volgende; vanochtend hebben we weer gedoucht en de warm water temperatuur is 34 graden. Deze staat ingesteld op 50 en deze zou dus weer opgewarmd moeten worden. Maar dit gebeurt niet. Nu anderhalf uur later is deze nog steeds rond de 33/34 graden. Waarom wordt het water niet opgewarmd?
Welcome to the rabbithole :)

Eerst veel vragen: hoe staan je comfort / eco / reheat / hysterese waarden?
Heb je een schema ingesteld?

Voorbeeld van mij: comfort=53, eco=48, reheat=48, hysterese=6
Schema:
  • altijd op eco mode
  • iedere dag tussen 15:00 en 16:00 comfort zodat we 's avonds voldoende warm water hebben
  • op maandag draait in plaats van comfort de desinfectierun
Wat kan er allemaal misgaan?
  • hysterese staat heel hoog, want (instelling - hysterese) is de trigger om te gaan verwarmen
  • geen programma ingesteld, en reheat staat heel laag -> dan is (reheat - hysterese) de trigger
  • ... tot zover mijn ervaring van 2 weken ;)
Temperatuurdaling: de sensor zit ergens tussen 1/3 en 1/2 aan de onderkant, dus als je niet teveel warm gebruikt dan ziet de sensor het niet! Ga je vervolgens verwarmen dan lijkt er ineens een dip te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:46:
Dat de WP circ.pomp sneller is dan de VVW kan weinig kwaad als je geen radiatoren zou hebben denk ik, alleen jammer van het energieverbruik. Als je wel radiatoren hebt betekent het dat die iets meer warmte afstralen.
Mijn ervaring (een halve dag alweer!) is dat de VV pomp in een open verdeler minimaal zo hard moet lopen als de circulatiepomp. Ik zag duidelijk dat er nauwelijks warm water de vloer inging, bijna alles ging direct retour door de open verdeler -> die moet er dus uit, en die extra pomp ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
haakjesluiten schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:52:
Nee staats op weersafhankelijk stoken.
Ok, maar wat is de bron van je "leaving water temperature"? Meestal heeft die via P1/P2 en met ESPAltherma een 0.1C resolutie maar in jouw grafiek een 2C resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Ok, maar wat is de bron van je "leaving water temperature"? Meestal heeft die via P1/P2 en met ESPAltherma een 0.1C resolutie maar in jouw grafiek een 2C resolutie.
Esptherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
Ik zie in het overzicht bij de sensoren geen temperatuur voor het retourwater staan. Klopt dat?
Wij hebben een all-in-one vloer model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Als aanvulling op de vraag van Arjan, ik gebruik de volgende ESPaltherma sensors voor monitoring

Naam entity
Inlet sensor.daikin_inlet_water_temp_r4t
Leave<BUH sensor.daikin_leaving_water_temp_before_buh_r1t
Leave>BUH sensor.daikin_leaving_water_temp_after_buh_r2t
ΔT sensor.daikin_delta_t

ΔT = sensor.daikin_leaving_water_temp_after_buh_r2t - sensor.daikin_inlet_water_temp_r4t

edit: plaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrJjPTUp6VZG7I9-uGEzHJx_L74=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kjbg2ZHRot8vgXXYJVEqoeDF.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door mawashigeri op 15-10-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Als aanvulling op de vraag van Arjan, ik gebruik de volgende ESPaltherma sensors voor monitoring

Naam entity
Inlet sensor.daikin_inlet_water_temp_r4t
Leave<BUH sensor.daikin_leaving_water_temp_before_buh_r1t
Leave>BUH sensor.daikin_leaving_water_temp_after_buh_r2t
ΔT sensor.daikin_delta_t

ΔT = sensor.daikin_leaving_water_temp_after_buh_r2t - sensor.daikin_inlet_water_temp_r4t

edit: plaatje
[Afbeelding]
Dat lijkt wel de goede sensor, vreemd dat ie dan zo lijkt af te wijken. Hier zit er slechts 0,1-0,2K tussen de waardes uit de interne sensor via ESPaltherma en wat de externe, (door de fabriek) geijkte Kamstrup meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsAZZKw0s_qx62QZprFfG1bTMYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W7u9f57IgO69tN74m0SiRQ4y.png?f=fotoalbum_large

Hier sinds gisterochtend de verwarming aangezet. Tot nu toe loopt het redelijk goed, hoewel ik ook weer wat gependel krijg na de SWW-run (incl legionellarun gisteren), dat heb ik er (ook) nog niet helemaal uitgekregen. Na een tijdje gaat het wel weer goed. Ik ga de suggestie van een schema waarbij de SWW even uit moet na de SWW run eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqoypJeZZNGe81BI0loBUZtXVuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B3zSqXqDwmd9DqTmN9jxDueN.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Welcome to the rabbithole :)

Eerst veel vragen: hoe staan je comfort / eco / reheat / hysterese waarden?
Heb je een schema ingesteld?

Voorbeeld van mij: comfort=53, eco=48, reheat=48, hysterese=6
Schema:
  • altijd op eco mode
  • iedere dag tussen 15:00 en 16:00 comfort zodat we 's avonds voldoende warm water hebben
  • op maandag draait in plaats van comfort de desinfectierun
Wat kan er allemaal misgaan?
  • hysterese staat heel hoog, want (instelling - hysterese) is de trigger om te gaan verwarmen
  • geen programma ingesteld, en reheat staat heel laag -> dan is (reheat - hysterese) de trigger
  • ... tot zover mijn ervaring van 2 weken ;)
Temperatuurdaling: de sensor zit ergens tussen 1/3 en 1/2 aan de onderkant, dus als je niet teveel warm gebruikt dan ziet de sensor het niet! Ga je vervolgens verwarmen dan lijkt er ineens een dip te zijn.
Dank voor je antwoord.

Ik heb geen schema ingesteld. Ik verhoog/verlaag met home assistant alleen de warmwater temperatuur op basis van energieprijzen. De doel temperatuur wisselt dus tussen de 50 en 55 graden.

Ik ga de reheat/eco/hysterese settings eens proberen te vinden. Geeft me i.i.g. alvast een richting om te gaan zoeken. Dank.🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roykamerman schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 03:06:

P s. Ik zag inmiddels dat de vorstbeveiliging aan stond en dat de pomp hierdoor draait. Kan het uitzetten van deze beveiliging kwaad?
.
Bij een 3R, waarbij er koelgasleidingen naar binnen lopen, kan je overwegen dit uit te schakelen als de binnenunit in de verwarmte schil staat.

Bij een 3M lopen er waterleidingen naar de binnenunit, die makkelijk kunnen bevriezen. Ik zou dit dus zeker aan laten staan. Je kan evt. nog wel wat instellen aan de temperatuur waarbij dit actief wordt. Als je deze wat dichter bij de 0C zet zal het minder voorkomen dat de pomp blijft draaien. Bij mijn 3R zijn er ook verschillende modi voor de vorstbeveiliging, dat hoeft niet persé continu.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Even tussendoor: het valt me op dat 'we' zelf nogal aan de slag moeten om e.e.a. goed ingesteld te krijgen.
Is dat omdat we eigengereide wijsneuzen zijn, of omdat de installateurs de boel nogal slordig achterlaten?

Doet me ook sterk denken aan Picobello BV - "Je heb er toch niet zelluf aan lopen hannese?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
arnoldniessen schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Hoe staat je overshoot [9-04], al maximaal?
Ik zal eens kijken waar Overshoot op staat, maar modulatie staat iig uit.

---

Verder lijkt het vannacht beter te gaan dan gisterennacht. Een mooie stabiele run:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGUTTRpnSW5bs6RkATTNAvIuWDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLSDrhOzle3qTJSdEkVeM1vn.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op paars en roze, dat zijn o.a. de Quooker, wasmachine en afwasmachine.

Het gaat weer om blauw, de compressor. Die is eigenlijk zonder problemo de hele nacht doorgegaan.

De piek die je ziet van iets na 2 uur is een SWW run, maar daarna heeft hij de VVW weer probleemloos opgepakt. Geen gependel nadien dus, zoals gisteren.

Interessant is dat de WP qua verbruik niet op zijn minimum kwam. Dat is namelijk zo'n 350 watt. Als hij dat verbruikt, is de bijbehorende flow tot nu toe altijd 7,7 L/min geweest. Gisterenavond verbruikte hij aanvankelijk een tijdje rond de 1200 watt, gaandeweg is dat afgezakt naar zo'n 6-700 watt. Daar zag ik vanmorgen een flow bij van +/- 11 L/min.

Mijn lekenconclusie is dat hij zichzelf dus niet maximaal heeft teruggeschroefd qua verbruik en flow. Mogelijk zat hij nog "voldoende ruim in de jas" om zijn warmte kwijt te kunnen en is hij daardoor dit keer niet gaan pendelen na de SWW run? Ik weet niet of ik het goed zeg.

Gistermorgen gebeurde dat dus wel en toen zat hij op zijn laagst mogelijk flow en verbruik.

Huis was wederom lekker warm tussen de 20 en de 21 gr overal.

COP was 5,2 bij 3-4 graden buitentemp vannacht en 28 gr aanvoertemp.

---
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:30:
Even tussendoor: het valt me op dat 'we' zelf nogal aan de slag moeten om e.e.a. goed ingesteld te krijgen.
Is dat omdat we eigengereide wijsneuzen zijn, of omdat de installateurs de boel nogal slordig achterlaten?

Doet me ook sterk denken aan Picobello BV - "Je heb er toch niet zelluf aan lopen hannese?".
In mijn geval is dat omdat mijn installateur een bijzonder dure installatie heeft opgeleverd die pendelde als een gek en waarbij buffervat en binnenunit kneiterirritante geluiden maakten met een sterk wisselende debietflow. Als ik niet zou ingrijpen kan niemand hier slapen van de herrie en zou ik de compressor na een paar jaar kunnen afdanken door de vele starts en stops. Dus noodgedwongen heb ik vele uren hierin moeten steken (nog bezig) om het systeem wel te laten werken zoals het zou moeten (met dank aan de vele wijsneuzen hier). Overigens neem ik mijn installateur verder niet zoveel kwalijk. Hij heeft het vast met de beste bedoelingen gedaan, maar zoals bij zovelen volgens een traditionele CV insteek. Want onvoldoende kennis? Een WP werkt (heb ik geleerd) kennelijk iig heel anders dan CV.

[ Voor 24% gewijzigd door Atomius op 15-10-2023 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Sinds vrijdag hier ook een Altherma draaien. Ik had al een zonneboiler die tapwater voor mijn gasketel voorverwarmde dus ik heb een split unit met een boiler met 2 spiralen (HR Solar All senz): 1 voor de WP en een voor de zonnecollector op het dak.

De warmtepomp lijkt tot nu toe allemaal aardig te werken op de gateway installeren na. Ik krijg het net als de installateur niet voor elkaar om via de Onecta app op mijn iPhone (meeste recente iOS) mijn warmtepomp toe te voegen.

Ik krijg het probleem zoals in deze FAQ van Daikin getoond en heb vanzelfsprekend de aanbevolen stappen doorlopen maar hij blijft in dezelfde loop en steeds een foutmelding geven dat het niet lukt om te verbinden.
https://www.daikin.nl/nl_...essful-in-connecting.html

Ik heb ook geprobeerd om eerst via iOS met het netwerk van de Daikin te verbinden en daarna de procedure in de app te doen om een unit toe te voegen maar dat mislukt ook.

Andere nieuwkomers met gelijke ervaringen?
Nog tips?
Jammer dat ik in de binnenunit niet gewoon handmatig met een wifinetwerk te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:59:
Ik krijg het net als de installateur niet voor elkaar om via de Onecta app op mijn iPhone (meeste recente iOS) mijn warmtepomp toe te voegen.
Allereerst: je WiFi router moet op WPA(2) staan (WPA(1) is niet veilig, en hoger wordt niet ondersteund).
Ik heb ook een dag geworsteld, maar het blijkt dat je vooral snel moet zijn: eerst disconnect van WiFi op je telefoon, zet dan op de binnenunit de gateway op het lokale AP enabled, en probeer binnen 1 minuut (!) met je Onecta app te verbinden met deze "daikin-ap".
Er zit dus een idioot korte timeout op de default firmware waarna het access-point weer uit gaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Allereerst: je WiFi router moet op WPA(2) staan (WPA(1) is niet veilig, en hoger wordt niet ondersteund).
Ik heb ook een dag geworsteld, maar het blijkt dat je vooral snel moet zijn: eerst disconnect van WiFi op je telefoon, zet dan op de binnenunit de gateway op het lokale AP enabled, en probeer binnen 1 minuut (!) met je Onecta app te verbinden met deze "daikin-ap".
Er zit dus een idioot korte timeout op de default firmware waarna het access-point weer uit gaat!
Dit, plus je moet echt goed wifi bereik hebben op de locatie van de binnenunit. Doordat de wifimodule in insteekkaartformaat binnenin de unit zit verlies je best wel wat signaal, vooral als het access point zich achter de binnenunit bevindt.
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:30:
De vraag stellen is 'm beantwoorden vrees ik. Veel (teveel) installateurs doen maar wat en zijn (blijkens de ervaringen ook hier) niet in staat om allereerst een goed ontwerp te maken en 2. de unit daarop goed in te regelen (nog even los van de soms wat vreemde nukken en regelgedrag van de daikin's). Gezien de nogal forse bedragen die ze tegenwoordig durven te vragen voor de installatie mag je simpelweg verwachten dat ze investeren in de juiste kennis, opleidingen en evt. ontwerpsoftware/processen.

Een Warmtepomp is een veel complexer product, waarbij het ontwerp van het hele verwarmingssysteem precies moet kloppen tov de woning. E.g. de unit moet precies het goede vermogen hebben, de hydraulische flow moet goed op orde zijn en het afgiftesysteem moet hierbij passen. Vervolgens moeten er vele paramters goed ingeregeld worden voor een goed werkend systeem, wat simpelweg veel tijd kost, vooral bij renovatie waarbij niet alles vooraf precies te berekenen is.

Bij een CV-ketel mikte je in een namiddag dat (flink overbemeten) ding tegen de muur en regelde het verder zichzelf wel, hooguit was het verbruik wat hoger maar daar hoor je niemand over. Beter dan het vorige exemplaar van 20 jaar oud was het toch wel. Bij WPen komt er veel meer bij kijken, maar het lijkt erop dat ze daar wel de navenante prijzen voor vragen, maar vervolgens vaak niet helemaal leveren waar je voor betaald.

[ Voor 50% gewijzigd door RonJ op 15-10-2023 14:26 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrybal
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-07-2024
Sinds kort in het bezit van een Altherma EBLA08E23V3 monoblock.
Alles zelf geïnstalleerd en hij verwarmt nog ook ;)
Echter geeft de unit geen opgenomen vermogen aan.
Zowel op de MMI als de Onecta app is de energy consumption 0 kWh.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Thx. Ff gecheckt en mijn wifi draait op WPA-2. Ik wilde ook eens de wps route proberen om mijn Daikin te koppelen maar dat blijkt al mijn unifi spul niet te ondersteunen.

Ik denk niet dat het de timing is om 2 redenen: ik zie dat ik tijdens het krijgen van de foutmelding nog met Daikin-ap verbonden ben. Daarnaast heb ik het ook andersom geprobeerd. Dus eerst mijn telefoon verbinden met het Daikin-ap en dan de unit toevoegen.
Ik zit idd nu ook al poosje te tobben 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Riesjard schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Thx. Ff gecheckt en mijn wifi draait op WPA-2. Ik wilde ook eens de wps route proberen om mijn Daikin te koppelen maar dat blijkt al mijn unifi spul niet te ondersteunen.

Ik denk niet dat het de timing is om 2 redenen: ik zie dat ik tijdens het krijgen van de foutmelding nog met Daikin-ap verbonden ben. Daarnaast heb ik het ook andersom geprobeerd. Dus eerst mijn telefoon verbinden met het Daikin-ap en dan de unit toevoegen.
Ik zit idd nu ook al poosje te tobben 😉
Probeer het eens met 5ghz uitgeschakeld (al dan niet op een apart SSID). Ik meen me ook te herinneren dat bepaalde speciale tekens in het wachtwoord problemen gaven. Het werkt hier prima met unifi (op een 2,4ghz only apart domotica SSID)

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
RonJ schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Dit, plus je moet echt goed wifi bereik hebben op de locatie van de binnenunit. Doordat de wifimodule in insteekkaartformaat binnenin de unit zit verlies je best wel wat signaal, vooral als het access point zich achter de binnenunit bevindt.

[.Was bij mij ook maar een wifi-versterker in de buurt van de binnenunit bracht de oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Riesjard schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:59:
Sinds vrijdag hier ook een Altherma draaien. Ik had al een zonneboiler die tapwater voor mijn gasketel voorverwarmde dus ik heb een split unit met een boiler met 2 spiralen (HR Solar All senz): 1 voor de WP en een voor de zonnecollector op het dak.

De warmtepomp lijkt tot nu toe allemaal aardig te werken op de gateway installeren na. Ik krijg het net als de installateur niet voor elkaar om via de Onecta app op mijn iPhone (meeste recente iOS) mijn warmtepomp toe te voegen.

Ik krijg het probleem zoals in deze FAQ van Daikin getoond en heb vanzelfsprekend de aanbevolen stappen doorlopen maar hij blijft in dezelfde loop en steeds een foutmelding geven dat het niet lukt om te verbinden.
https://www.daikin.nl/nl_...essful-in-connecting.html

Ik heb ook geprobeerd om eerst via iOS met het netwerk van de Daikin te verbinden en daarna de procedure in de app te doen om een unit toe te voegen maar dat mislukt ook.

Andere nieuwkomers met gelijke ervaringen?
Nog tips?
Jammer dat ik in de binnenunit niet gewoon handmatig met een wifinetwerk te verbinden.
En als het niet gaat moet je de Iphone eens terug opstarten, daar heb ik ook al succes mee gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
He wat een gedoe zeg. Bedankt voor alle tips. De meeste had ik al geprobeerd maar idd ook nog even snel een extra ssid gemaakt op alleen 2.4 en ssid naam en wachtwoord zonder spaties en speciale tekens maar ik ben er nog steeds niet .
iPhone opstarten had ik idd geprobeerd, zonder succes.
Ik snap echt niet waar dit misgaat zeker omdat ik wel vanuit mijn iPhone rechtstreeks met Daikin-ap kan verbinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Atomius schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:44:
Interessant is dat de WP qua verbruik niet op zijn minimum kwam. Dat is namelijk zo'n 350 watt. Als hij dat verbruikt, is de bijbehorende flow tot nu toe altijd 7,7 L/min geweest. Gisterenavond verbruikte hij aanvankelijk een tijdje rond de 1200 watt, gaandeweg is dat afgezakt naar zo'n 6-700 watt. Daar zag ik vanmorgen een flow bij van +/- 11 L/min.

Mijn lekenconclusie is dat hij zichzelf dus niet maximaal heeft teruggeschroefd qua verbruik en flow. Mogelijk zat hij nog "voldoende ruim in de jas" om zijn warmte kwijt te kunnen en is hij daardoor dit keer niet gaan pendelen na de SWW run? Ik weet niet of ik het goed zeg.
Hij schroeft zichzelf niet terug omdat je VVW blijkbaar bij de nu gewenste AWT/deltaT instellingen een afgifte heeft die boven het minimumvermogen ligt. Als je denkt dat minimumvermogen nu nog genoeg is, kun je de stooklijn verlagen of anders evt, contra-intuitief, deltaT verhogen (zodat de Flow omlaag gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:22:
[...] of anders evt, contra-intuitief, deltaT verhogen (zodat de Flow omlaag gaat).
Is dat niet slecht voor de efficiëntie? Ik heb mijn delta(T) op 3 gezet en krijg daarmee de beste prestaties tot nu toe. Toegegeven, mijn ervaring is inmiddels ruim een volledige dag stoken en proberen, maar het verschil was duidelijk: dT=5 slechter dan dT=4, en die weer slechter dan dT=3.

Disclaimer: ik heb een 50liter buffervat ertussen, dat maakt vergelijken met anderen misschien moeilijk omdat het 'stoken' dus indirect gedaan wordt door de circulatiepomp aan de afgiftekant van het buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:52:
Is dat niet slecht voor de efficiëntie? Ik heb mijn delta(T) op 3 gezet en krijg daarmee de beste prestaties tot nu toe. Toegegeven, mijn ervaring is inmiddels ruim een volledige dag stoken en proberen, maar het verschil was duidelijk: dT=5 slechter dan dT=4, en die weer slechter dan dT=3.

Disclaimer: ik heb een 50liter buffervat ertussen, dat maakt vergelijken met anderen misschien moeilijk omdat het 'stoken' dus indirect gedaan wordt door de circulatiepomp aan de afgiftekant van het buffervat.
Hoeveel slechter kwam je op uit? Als je zonder buffervat met je dT van 3 naar 5 gaat, zou de Flow 40% omlaag moeten gaan en zou je voor dezelfde warmteopbrengst (Flow*deltaT) je AWT 1 graad moeten verhogen (wat misschien 2% minder efficient is), en krijg je een 1 graad lagere retourtemperatuur. Je pompsnelheid neemt dan fors af, wat iets zuiniger is, maar die 2% niet compenseert. Het zou me verbazen als het meer dan 2% scheelt. Maar als je afgiftesysteem vrolijk 70% meer afgeeft bij zelfde flow en hogere dT, wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:02:
[...]
Hoeveel slechter kwam je op uit?
Bij dT=4 zat ik op Cop5.5, en bij dT=3 op Cop6... maarrrr, die eerste meting was gedeeltelijk afgelopen nacht, toen was het flink kouder buiten dan de bij de tweede die vanaf ca. 10 uur vanochtend liep.
Ugh, daar moet ik ook nog induiken: buitentemperatuur vs. COP.

Verder heb ik ook nog een open verdeler + extra VV pomp die de installatie nog troebeler maakt. Eerder vandaag dacht ik dat die er echt uit moet, maar inmiddels weet ik dat nog niet zo zeker.
In elk geval heeft het huidige systeem moeite om dT=5 te doen met een lage aanvoertemperatuur (25), maar met een hogere temperatuur van ca. 29 lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:20:
Bij dT=4 zat ik op Cop5.5, en bij dT=3 op Cop6... maarrrr, die eerste meting was gedeeltelijk afgelopen nacht, toen was het flink kouder buiten dan de bij de tweede die vanaf ca. 10 uur vanochtend liep.
Ugh, daar moet ik ook nog induiken: buitentemperatuur vs. COP.
Daarvoor geldt hetzelfde; iedere graad lager buiten is 1-2% minder COP. Van de Elga was er ooit een mooie tabel met COP als functie van zowel buitentemperatuur als AWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Atomius schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:54:
Wow!

Lijkt erop dat de boel hier één grote dikke run heeft gemaakt vannacht.
[...]
geloof me als ik zeg dat dat voorheen één groot instabiel pendelfeest was.

Ik ben helemaal blij met dit topic en al jullie hulp _/-\o_
Mooi om te horen! d:)b dat zijn mooie berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
nou vanavond weer een uurtje zitten tobben en voor mijn gevoel 15 keer hetzelfde gedaan, zelfs ook met een andere iPhone maar ik krijg de Altherma gewoon niet via mijn Onecta app toegevoegd als apparaat en opgenomen in mijn wifi netwerk. Ik weet het gewoon echt niet meer.
Is er nog een een andere manier behalve via de app waarop de Daikin kan toevoegen aan mijn Daikin account en aan mijn Wifi netwerk?

Er gaan gelukkig ook genoeg dingen wel goed. Zo heb ik ESP altherma goed aan de praat gekregen en goed kunnen integreren in Home Assistant.
Ook zag ik dat op een dag als vandaag de 2e spiraal in de tapwatertank (verwarmd door een zonnecollector op het dak) zijn werk ook op een dag als vandaag zelfs even goed heeft kunnen doen.
De zonnecollector ligt op het westen en vanmiddag was er even een goed herfst zonnetje en in een uurtje werd de tank toch een paar graden warmer zonder dat de warmtepomp ook maar iets hoefde te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT3XevEG_Ohyok9mYymeVeAyjTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxkFb4y5CwBXd9I04RGFqQZF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Riesjard schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:39:
nou vanavond weer een uurtje zitten tobben en voor mijn gevoel 15 keer hetzelfde gedaan, zelfs ook met een andere iPhone maar ik krijg de Altherma gewoon niet via mijn Onecta app toegevoegd als apparaat en opgenomen in mijn wifi netwerk. Ik weet het gewoon echt niet meer.
Is er nog een een andere manier behalve via de app waarop de Daikin kan toevoegen aan mijn Daikin account en aan mijn Wifi netwerk?
Ik heb ook 30 keer 'hetzelfde' gedaan, uiteindelijk lukte het toch. Let op: je kan maar 1 telefoon verbinden met je apparaat, zorg dus dat het de goede is!
Zoals gezegd: lokale wifi 5gHz helemaal uitzetten (kan kennelijk storen, je iPhone maakt mogelijk zelf ook 5gHz verbinding!) en alleen WPA(2) beveiliging. Disconnect je wifi verbinding op je telefoon (en auto-connect uit), dan AP aanzetten op de warmtepomp en zo snel mogelijk via de app verbinding proberen te maken ivm. korte timeout. Ik meen dat ik nog de toegangscode moest copy-pasten naar het normale verbindingsdialoog om met 'daikin-ap' te kunnen verbinden.

Opvallend dat vrijwel iedereen zo loopt te klooien, dat doen ze toch niet goed bij Daikin :( Veel succes!

Edit: ik heb ook nog (tijdelijk) WPA(1) aangezet als probeersel, en misschien moet je niet te dicht bij de machine staan als je verbinding maakt, het lijkt niet erg deterministisch.

[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 15-10-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
mawashigeri schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Ik heb ook 30 keer 'hetzelfde' gedaan, uiteindelijk lukte het toch. Let op: je kan maar 1 telefoon verbinden met je apparaat, zorg dus dat het de goede is!
Zoals gezegd: lokale wifi 5gHz helemaal uitzetten (kan kennelijk storen, je iPhone maakt mogelijk zelf ook 5gHz verbinding!) en alleen WPA(2) beveiliging. Disconnect je wifi verbinding op je telefoon (en auto-connect uit), dan AP aanzetten op de warmtepomp en zo snel mogelijk via de app verbinding proberen te maken ivm. korte timeout. Ik meen dat ik nog de toegangscode moest copy-pasten naar het normale verbindingsdialoog om met 'daikin-ap' te kunnen verbinden.

Opvallend dat vrijwel iedereen zo loopt te klooien, dat doen ze toch niet goed bij Daikin :( Veel succes!
Ik heb zelfs nog het volgende gedaan
- nieuw wifi gemaakt in unifi op alleen 2.4.
- op een gegeven moment zelfs zonder wpa en dus open
- de wifi van m’n fritzbox aangezet (alleen 2.4, wpa-2)
- alle wifis die ik op mijn telefoon gebruik, ook die van Daikin-ap, de optie in iOS uitgezet: Privé wifi adres
- op een gegeven moment zelfs alle wifi verbindingen verbroken op mijn telefoon en zelfs toen kreeg ik geen verbinding via Onecta tussen mijn telefoon en de Daikin
In al deze gevallen weet ik zeker dat Daikin-ap wel actief was.

Het lijkt er gewoon echt op dat mijn telefoons via Onecta geen goede connectie maken met Daikin-ap, ondanks dat ik rechtstreeks via iOS wel een verbinding kan maken met SSID Daikin-ap

🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart_T
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:51
Riesjard schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:39:

Er gaan gelukkig ook genoeg dingen wel goed. Zo heb ik ESP altherma goed aan de praat gekregen en goed kunnen integreren in Home Assistant.
Ook zag ik dat op een dag als vandaag de 2e spiraal in de tapwatertank (verwarmd door een zonnecollector op het dak) zijn werk ook op een dag als vandaag zelfs even goed heeft kunnen doen.
De zonnecollector ligt op het westen en vanmiddag was er even een goed herfst zonnetje en in een uurtje werd de tank toch een paar graden warmer zonder dat de warmtepomp ook maar iets hoefde te doen.
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde installatieproblemen gehad. Wat misschien helpt is om de mobiele data op je iphone uit te zetten en dan opnieuw te proberen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BRMnPAm5fdhvU08EgWZ6cQSsNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iICX636K7Nqbqb9SfuBTD4vw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:27
Mijn Daikin Altherma draait nu alweer een jaartje, en sinds vrijdag is de verdeler van de vloerverwarming aangepast naar een pomploos model. Dit omdat de flow wat aan de lage kant was ~10L/m
Huis werd wel gewoon warm. vloerverwarming is begane grond als bijverwarming, daar zijn ook 2 grote T21 radiatoren. Overig in huis ook radiatoren.

Echter zie ik u dat de flow nog lager is <8L/m. Flowmeters staan volledig open, ook alle radiatoren staan open.
Moet er nog wat aan de instellingen van de Daikin gedaan worden? pompsnelheid? of is het dat het gewoon nog niet koud genoeg is?

DeltaT varieert tussen de 3 en 5C. uitgaand 31C, retour 26,7C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgWyvktqdk_TesKcuj3WMMdKhzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS9xAkOJEObcka7SUWeOYHVq.jpg?f=fotoalbum_large
oude situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svX91IC9xK_fJInH1GxK1DRFMnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyiyxZM6nGBLAinYD63KNwrc.jpg?f=fotoalbum_large
nieuwe situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kXmKIZ2EWnaFy9-ERehQYtaDnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvyjRBrcMYU8CZOIWCMmP3Ca.jpg?f=fotoalbum_large
detail flowmeter

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart_T
Mart_T schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb dezelfde installatieproblemen gehad. Wat misschien helpt is om de mobiele data op je iphone uit te zetten en dan opnieuw te proberen.[Afbeelding]
Staat ook als oplossing genoemd op de site van Daikin
https://www.daikin.nl/nl_...-point-keeps-failing.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 26-05 13:26

pingwim

What's a world without Wimmen

Mjin AP (Delte glasvezel) stond eerst op WPA2/WPA3, de verbinding lukte niet.
Ingesteld op WPA/WPA2 waarna de verbinding lukte.

Overigens de verbinding ingesteld met WPS, rechtstreeks lukte ook niet.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 06-06 14:36
Ik heb een Altherma 3 GEO (dus grondgebonden) met een Madoka thermostaat. Ik vind het gedrag van de pomp wat vreemd, maar ik weet niet of dat aan mij ligt of aan de pomp. De Madoka staat ingesteld op 21,5 graden. Ik heb geen fancy huis, maar wel overal vloerverwarming en dus geen radiatoren. Ik heb echter niet per ruimte een thermostaat, maar maar 1, en die hangt in de woonkamer.

Nu het kouder wordt moet de pomp wat gaan doen. Dat doet hij ook wel, maar wat ik opvallend vindt is dat hij dan 'even' fiks gaat stoken', en dan weer ophoudt. Ik zou (wellicht onterecht) verwachten dat ie zachtjes door pruttelt gedurende de dag, maar dat is vooralsnog niet zo. Die Madoka vind ik trouwens een beetje een wonky apparaat, want die temperatuur geloof ik geen snars van.

De pomp begint schijnbaar wat te doen op het moment dat de temperatuur 21 graden wordt (dus afkoelt tot 21 graden), terwijl hij op 21,5 staat ingesteld. Ik zou dus verwachten dat ie merkt dat de temperatuur zakt en op basis daarvan al gaat stoken om te voorkomen dat het onder die 21,5 komt, maar schijnbaar niet.

Ik stook op basis van de binnentemperatuur dus. Maar zodra hij begint, dan zegt die Madoka na een tijdje 'ineens' dat het ineens, noem eens wat, 21,7 graden is. Dat geloof ik dus niet. Daarnaast zou ik verwachten dat ie daar niet meer 'uit' gaat maar door blijft pruttelen, maar dat is dus niet zo. Ik zie dus in mijn P1 meter dan dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2OasDmh.png

Hij lijkt niet te pendelen, dus dat is goed, maar de temperatuur doet vervolgens dit (dit is de temperatuur van de Madoka, uitgelezen in Home Assistant):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KsT08iM.png

Ik vind het vreemd dat die temperatuur in zo'n korte tijd zo oploopt. Toch is het duidelijk in huis dat ie wat doet, want de vloer in de badkamer is dan bv ook warm(er). Maar ergens heb ik het gevoel dat het anders zou moeten zijn, al weet ik niet of ik daar gelijk mee heb. Dan wat waarden die ik kon vinden, ik weet niet in hoeverre die relevant zijn. Ik ben verder sinds installatie nergens aan geweest, want ik weet niet wat ik doe dus daar heb ik me nog niet aan gewaagd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Kamertemperatuur: 21,7 graden
Buitentemperatuur: 15 graden (ik heb zelf ook nog een thermometer buiten hangen die ik kan uitlezen en die zegt momenteel 13,9 graden). 
Sanitair warmwatertank temperatuur: 48,2 graden 
Vertrekwatertemperatuur: 30,2 graden 
watertemp. inlaat backup-verwarming: 26,5
watertemp. inlaat platen....: 25,2
koelmiddeltemperatuur: 20,3 
Debiet: 0,0l/min
Waterdruk: 1,5 bar 
ingangstemp glycolwater: 10 graden
vertrektemp glycolwater: 9,2 graden

Mij zegt het allemaal 0,0. Dus zit ik in de buurt met dat het anders zou moeten gaan, of is dit gewoon de onkunde mijnerzijds?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Just_A_User schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:52:
Ik heb een Altherma 3 GEO (dus grondgebonden) met een Madoka thermostaat. Ik vind het gedrag van de pomp wat vreemd, maar ik weet niet of dat aan mij ligt of aan de pomp. De Madoka staat ingesteld op 21,5 graden. Ik heb geen fancy huis, maar wel overal vloerverwarming en dus geen radiatoren. Ik heb echter niet per ruimte een thermostaat, maar maar 1, en die hangt in de woonkamer.

Nu het kouder wordt moet de pomp wat gaan doen. Dat doet hij ook wel, maar wat ik opvallend vindt is dat hij dan 'even' fiks gaat stoken', en dan weer ophoudt. Ik zou (wellicht onterecht) verwachten dat ie zachtjes door pruttelt gedurende de dag, maar dat is vooralsnog niet zo. Die Madoka vind ik trouwens een beetje een wonky apparaat, want die temperatuur geloof ik geen snars van.

De pomp begint schijnbaar wat te doen op het moment dat de temperatuur 21 graden wordt (dus afkoelt tot 21 graden), terwijl hij op 21,5 staat ingesteld. Ik zou dus verwachten dat ie merkt dat de temperatuur zakt en op basis daarvan al gaat stoken om te voorkomen dat het onder die 21,5 komt, maar schijnbaar niet.

Ik stook op basis van de binnentemperatuur dus. Maar zodra hij begint, dan zegt die Madoka na een tijdje 'ineens' dat het ineens, noem eens wat, 21,7 graden is. Dat geloof ik dus niet. Daarnaast zou ik verwachten dat ie daar niet meer 'uit' gaat maar door blijft pruttelen, maar dat is dus niet zo. Ik zie dus in mijn P1 meter dan dit:

[Afbeelding]

Hij lijkt niet te pendelen, dus dat is goed, maar de temperatuur doet vervolgens dit (dit is de temperatuur van de Madoka, uitgelezen in Home Assistant):

[Afbeelding]

Ik vind het vreemd dat die temperatuur in zo'n korte tijd zo oploopt. Toch is het duidelijk in huis dat ie wat doet, want de vloer in de badkamer is dan bv ook warm(er). Maar ergens heb ik het gevoel dat het anders zou moeten zijn, al weet ik niet of ik daar gelijk mee heb. Dan wat waarden die ik kon vinden, ik weet niet in hoeverre die relevant zijn. Ik ben verder sinds installatie nergens aan geweest, want ik weet niet wat ik doe dus daar heb ik me nog niet aan gewaagd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Kamertemperatuur: 21,7 graden
Buitentemperatuur: 15 graden (ik heb zelf ook nog een thermometer buiten hangen die ik kan uitlezen en die zegt momenteel 13,9 graden). 
Sanitair warmwatertank temperatuur: 48,2 graden 
Vertrekwatertemperatuur: 30,2 graden 
watertemp. inlaat backup-verwarming: 26,5
watertemp. inlaat platen....: 25,2
koelmiddeltemperatuur: 20,3 
Debiet: 0,0l/min
Waterdruk: 1,5 bar 
ingangstemp glycolwater: 10 graden
vertrektemp glycolwater: 9,2 graden

Mij zegt het allemaal 0,0. Dus zit ik in de buurt met dat het anders zou moeten gaan, of is dit gewoon de onkunde mijnerzijds?
Het "even fiks" stoken zou kunnen komen doordat de vloeren nog koud zijn, en de WP dus een vrije koud retour water krijgt.

De snelle temperatuur stijging zou deels kunnen komen doordat veel mensen (maar blijkbaar niet iedereen) ervaart dat de blauwe led van de modoka de temperatuur sensor beinvloed. Zelf heb ik ook gezien dat de temperaruur volgens de modaka stijgt (soms, maar ook weet niet altijd ofzo?) als SWW wordt opgewarmd afgelopen tijd (toen alles nog uit stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
danny.s schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Het "even fiks" stoken zou kunnen komen doordat de vloeren nog koud zijn, en de WP dus een vrije koud retour water krijgt.

De snelle temperatuur stijging zou deels kunnen komen doordat veel mensen (maar blijkbaar niet iedereen) ervaart dat de blauwe led van de modoka de temperatuur sensor beinvloed. Zelf heb ik ook gezien dat de temperaruur volgens de modaka stijgt (soms, maar ook weet niet altijd ofzo?) als SWW wordt opgewarmd afgelopen tijd (toen alles nog uit stond.
Het klopt inderdaad dat de pomp op koelen heeft gestaan tot ergens een paar dagen geleden, want toen ben ik over gegaan op verwarmen. Maar als het dan buiten nog steeds warm is, en daarmee dus binnen warmer dan 21,5, dan hoeft ie niets te doen. Dit is nu de 2e dag dat ie dat op deze manier doet.

Eergisteren was het in totaal iets van 10 of 11 kwh die ie in de nacht had weg gestookt, en vandaag was het iets van 5 of 6 ofzo. Dus dat is een halvering, maar alsnog vind ik het bijzonder gedrag, al heb ik 0 concrete aanwijzingen dat het anders zou moeten gaan dan wat ik nu zie gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:10:
[...]
We hebben ook een Madoka sinds 2 weken en ik kan bevestigen dat 'ie niet erg betrouwbaar meet. Voor mijn eigen referentie heb ik onze oude ramstabiele Honeywell Chronotherm 4 ernaast gezet, en die geeft vaak een andere waarden aan, zowel lager als hoger maar veel stabieler in het verloop.
Als ik snel genoeg langs de Madoka loop kost me dat een halve graad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
ik heb de een correctie uitgevoerd van 1,5 graden op de modoka als ik dat vergelijk met de awair sensor die in de woonkamer hangt zit ie nu in de regel rond de 0,5C van die temperatuur. Ik heb wel de led intensiteit van die blauwe ring helemaal omlaag gezet. Voornamelijk omdat ik het gewoon heel lelijk vond trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
haakjesluiten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:55:
ik heb de een correctie uitgevoerd van 1,5 graden op de modoka als ik dat vergelijk met de awair sensor die in de woonkamer hangt zit ie nu in de regel rond de 0,5C van die temperatuur. Ik heb wel de led intensiteit van die blauwe ring helemaal omlaag gezet. Voornamelijk omdat ik het gewoon heel lelijk vond trouwens.
Kan dat?

Ik weet wel dat toen dat ding werd opgehangen de installateur op de plek waar de Madoka hangt met een geijkte...thermometer? I guess? heeft gemeten en inderdaad ook constateerde dat een en ander nogal afweek van de realiteit. Ik doe even de aanname dat ie die correctie ook heeft doorgevoerd.

Waar het mij hier echter om gaat is niet dat de Madoka temperatuur afwijkt van de realiteit, maar dat de temperatuur die Madoka meet binnen korte tijd ineens behoorlijk oploopt, waar ik altijd dacht dat stoken met een warmtepomp een dingetje van 'geduld' hebben is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Just_A_User schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:58:
[...]

Kan dat?

Ik weet wel dat toen dat ding werd opgehangen de installateur op de plek waar de Madoka hangt met een geijkte...thermometer? I guess? heeft gemeten en inderdaad ook constateerde dat een en ander nogal afweek van de realiteit. Ik doe even de aanname dat ie die correctie ook heeft doorgevoerd.

Waar het mij hier echter om gaat is niet dat de Madoka temperatuur afwijkt van de realiteit, maar dat de temperatuur die Madoka meet binnen korte tijd ineens behoorlijk oploopt, waar ik altijd dacht dat stoken met een warmtepomp een dingetje van 'geduld' hebben is.
Ik heb een l/w variant maar op de binnenunit kan je bij de optie kamer een temperatuurcorrectie aangeven voor je thermostaat. Maar ik heb hier nog niet gemerkt dat die temepratuur heel erg varieerrt en hij hangt hier "in de loop". dit zijn pas de eerste dagen dat er verwarmt wordt maar wat ik nu zie is dat ie netjes runs doet van 4-5 uur op een laag vermogen dus mijn conclusie is dat het werkt

[ Voor 14% gewijzigd door haakjesluiten op 16-10-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
haakjesluiten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Ik heb een l/w variant maar op de binnenunit kan je bij de optie kamer een temperatuurcorrectie aangeven voor je thermostaat. Maar ik heb hier nog niet gemerkt dat die temepratuur heel erg varieerrt en hij hangt hier "in de loop". dit zijn pas de eerste dagen dat er verwarmt wordt maar wat ik nu zie is dat ie netjes runs doet van 4-5 uur op een laag vermogen dus mijn conclusie is dat het werkt
Ja kijk, maar daar ga je al, op laag vermogen. Wat ik dus zie is dat ie vanochtend om 06.35u begon en toen op begon te toeren tot hij om 07.35u (dus een uur later) piekte op 1.640 watt, en dat bleef doen tot ongeveer 10.30u om vervolgens terug te zakken naar zo'n 1000 watt, om daarna in het negatieve getrokken te worden door de zonnepanelen, en zo te zien was ie toen ook klaar.

k weet dus nie wat 'laag' vermogen is, maar gevoelsmatig is 1.6 kW niet echt laag vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Just_A_User schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Ja kijk, maar daar ga je al, op laag vermogen. Wat ik dus zie is dat ie vanochtend om 06.35u begon en toen op begon te toeren tot hij om 07.35u (dus een uur later) piekte op 1.640 watt, en dat bleef doen tot ongeveer 10.30u om vervolgens terug te zakken naar zo'n 1000 watt, om daarna in het negatieve getrokken te worden door de zonnepanelen, en zo te zien was ie toen ook klaar.

k weet dus nie wat 'laag' vermogen is, maar gevoelsmatig is 1.6 kW niet echt laag vermogen.
Ik zie vergelijkbaar gedrag, dus loopt eerst op tot 1200-2000 en als er een stabiele situatie is (set point out met gewenste delta op retrour) dan moduleert hij terug naar 500-800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb een Altherma 3 RF (EHVH08S23E6V) met buitenunit ERGA08EV. Nu is het zomerseizoen zo goed als voorbij, maar ik vraag me af hoe ik kan zien of ik een omkeerbaar model heb. In het menu zie ik onder "space operation mode" alleen maar "heating" en geen "cooling". Mogelijk mis ik een interne module, maar als ik op mijn model zoek dan lijkt de overgrote meerderheid van de aangeboden modellen de koelfunctie standaard aan te bieden. Dus wellicht is het gewoon ergens een instelling die ik mis. Een zoektocht op Google levert niks op, ook niet als ik zoek naar dergelijke modules. Mogelijk zoek ik niet met de juiste zoekwoorden.

Wie heeft hier iets meer ervaring mee en kan me van wat tips voorzien?

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-06 10:19
DexterDee schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:49:
Ik heb een Altherma 3 RF (EHVH08S23E6V) met buitenunit ERGA08EV. Nu is het zomerseizoen zo goed als voorbij, maar ik vraag me af hoe ik kan zien of ik een omkeerbaar model heb. In het menu zie ik onder "space operation mode" alleen maar "heating" en geen "cooling". Mogelijk mis ik een interne module, maar als ik op mijn model zoek dan lijkt de overgrote meerderheid van de aangeboden modellen de koelfunctie standaard aan te bieden. Dus wellicht is het gewoon ergens een instelling die ik mis. Een zoektocht op Google levert niks op, ook niet als ik zoek naar dergelijke modules. Mogelijk zoek ik niet met de juiste zoekwoorden.

Wie heeft hier iets meer ervaring mee en kan me van wat tips voorzien?
EHVH modellen hebben alleen verwarming. EHVX modellen hebben beide.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

DexterDee schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:49:
Ik heb een Altherma 3 RF (EHVH08S23E6V) met buitenunit ERGA08EV.
Waarom stel je nu de vraag?

Primair verwarmt het ding, dus als je zelf de hele zomer niet hebt gekoeld…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:12:
Waarom stel je nu de vraag?

Primair verwarmt het ding, dus als je zelf de hele zomer niet hebt gekoeld…..
Ik heb het ding primair ook voor verwarming. Pas sinds begin september in gebruik en ik vroeg het me gewoon af. Het zou een mooi extraatje zijn, maar geen ramp als 't niet kan.

Kun je een EHVH model wel uitbreiden met een omkeermodule? Of heb je daar altijd een EHVX voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
haakjesluiten schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:55:
Ik heb wel de led intensiteit van die blauwe ring helemaal omlaag gezet. Voornamelijk omdat ik het gewoon heel lelijk vond trouwens.
Hoe zet je die intensiteit naar beneden? Kon het net zo snel even niet vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haakjesluiten
danny.s schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:12:
[...]

Hoe zet je die intensiteit naar beneden? Kon het net zo snel even niet vinden.
op de madoko middelstje rondje ingedrukt houden, dan kom je in een menu. Dan 2x op de - drukken om op een blaadje met een pen te komen of iets wat er op lijkt. en dan 1x - kom je op een rondje met met wat streepjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

DexterDee schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:18:
[...]
Ik heb het ding primair ook voor verwarming. Pas sinds begin september in gebruik en ik vroeg het me gewoon af. Het zou een mooi extraatje zijn, maar geen ramp als 't niet kan.
Vond het een nogal een bijzondere timing…de tijd van koelen is net voorbij en dan vraag je er juist om. En je ziet het in een oogopslag in je instellingen als de koelfunctie er is.

Maar je mist niks, de koelfunctie helpt amper en kost onnodig veel in gebruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 16-10-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:27

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

Kun je een EHVH model wel uitbreiden met een omkeermodule? Of heb je daar altijd een EHVX voor nodig?
Ja dat kan. Is eerder iets over voorbij gekomen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:40
[...]

Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
Zoekfunctie is your friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Videopac schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
Ja dat kan. Is eerder iets over voorbij gekomen.
Thanks, dit is precies wat ik zocht! Ik zat op de verkeerde zoekwoorden te zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:17
Mijn Daikin blijft op koelstand staan, ondanks dat mijn externe thermostaat op 21 staat. Schakelt de WP niet over naar verwarmen. Iemand tips? Heb beide al geherstart.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
Rainesh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:42:
Mijn Daikin blijft op koelstand staan, ondanks dat mijn externe thermostaat op 21 staat. Schakelt de WP niet over naar verwarmen. Iemand tips? Heb beide al geherstart.
Volgens mij kan je zelf instellen: Verwarmen / auto / Koelen
In de zomer kan er wel eens een koude nacht zijn, dan is 'hard' koelen een betere stand dan auto.

Handleiding:
1. Ga naar [4.1]: Ruimteverwarming/-koeling > Bedrijfmodus
2. Selecteer een van de volgende opties:
▪ Verwarming: Alleen verwarmingsstand
▪ Koeling: Alleen koelstand
▪ Automatisch: De bedrijfsmodus verandert automatisch tussen verwarming en koeling op basis van de buitentemperatuur. Beperkt per maand volgens het Bedrijfsmodus geprogrammeerd [4.2].

Edit: ik heb de WP pas een paar weken, dus de handleiding staat permanent open op de desktop ;)

[ Voor 5% gewijzigd door mawashigeri op 17-10-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Mart_T schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Ik heb dezelfde installatieproblemen gehad. Wat misschien helpt is om de mobiele data op je iphone uit te zetten en dan opnieuw te proberen.[Afbeelding]
Ja die dingen heb ik idd geprobeerd.
Ik word er echt moedeloos van en weet gewoon niet waar ik het moet zoeken.

(Hoe krijg ik deze plaatjes kleiner getoond?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8q_mxY20kxkpQ--rokpQhXg8O2s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ysOsOyKPaVV5oHhi42WIoENP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SP6zWixlDT7f_uVoRJRfbNNg3Hw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZIVoUW4oIWaZIhKtRimCxTOv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQrafZxwb8vNsCoCJCXfzaekBNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gWlze9D6r7Jik2alkI4XonHR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n5iF7IyoFKS98gJqqUlC9FQ3I34=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9GQ5ifStqhGYjItdrzcd9ki4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPRudTlxnQLMPgXvCsX-Wu-sHN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gwfwdqnzg1pYC2qJU8vU88j2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEeNfFpg4CX_jSTCGdYXpPIOFo8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YOJHDNvnxKuReellH8TV2NeT.png?f=fotoalbum_large

Soms kom ik ook ineens op deze uit maar die sta heb ik dus ook al talloze keren geprobeerd om eerst met de wifi van Daikin te verbinden en daarna de procedure op te starten om een apparaat toe te voegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqkD7JPU6LmGPIK2H5tj5ZF4Eko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KP4HyiQ0x7ePPjsWaleUJIUJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart_T
Riesjard schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:03:
[...]

Ja die dingen heb ik idd geprobeerd.
Ik word er echt moedeloos van en weet gewoon niet waar ik het moet zoeken.

(Hoe krijg ik deze plaatjes kleiner getoond?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Soms kom ik ook ineens op deze uit maar die sta heb ik dus ook al talloze keren geprobeerd om eerst met de wifi van Daikin te verbinden en daarna de procedure op te starten om een apparaat toe te voegen.
[Afbeelding]
Heb je de laatste software versie in de Madoka staan?
Bij mij is dat nu software versie "draadloze gateway 3.2.5" (model EBDLA11DAV3). Terug te vinden onder informatie - info op de Madoka. De laatste versie is via Daikin of je installateur op te vragen en te downloaden. Daarna kun je hem via een USB stick in een slot aan de zijkant van je Madoka installeren. Dit heb ik ook moeten doen om WIFI op het apparaat werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Had de WP vannacht uitstaan om eens te ervaren hoe het zou zijn zonder nachtverwarming, met tot 4-5 graden buitentemp zakte de temp in huis wel aardig in tot 19 graden (kwam van 20,5 de avond ervoor).

Daarom om 7u bij het opstaan de WP weer aangezet. Maakte één grote run tot 12u, toen begon een SWW run. Ik dacht nog, hij gaat daarna vast weer pendelen (zoals gisteren). Maar nee, hij pakte hem vrolijk weer op tot... nu. Inderdaad, hij draait dus al sinds 7u met alleen één SWW run onderbreking.

Verbruik zakte overdag in tot ongeveer 350-400 bij 12-13 gr buitentemperatuur bij 6 L/min. AFAIK is dat de laagste stand/verbruik wat ik ooit gezien heb. Zal wel op randje pendelen gezeten hebben.

Verbruik en L/min beginnen nu weer langzaam toe te nemen omdat het nu kouder wordt buiten.

Geloof dat deze oude pruttelaar een beetje in de wedstrijd begint te komen nu. Hij zal wel blij zijn dat die naregeling uitstaat.

Verbruik was 10 en productie 56 kWh, dus een COP van 5,6. Binnen is het 20-21 graden. Ik klaag niet :D

Om te voorkomen dat hij in de pendelstand schiet, zit ik te overwegen om hem automatisch uit te laten schakelen boven de 12 graden buitentemp. Is dat een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:24:

Om te voorkomen dat hij in de pendelstand schiet, zit ik te overwegen om hem automatisch uit te laten schakelen boven de 12 graden buitentemp. Is dat een idee?
Ik verwacht niet dat dit gaat werken, maar proberen kan altijd natuurlijk. Maar vandaag scheen de zon (althans hier), dus ondanks maar 11-12 graden buiten, krijg je gratis warmte (als je enigszins ramen op zuid hebt). Als je straks een flink bewolkt dag hebt met dezelfde temperatuur, zal je huis warmteverlies hebben, en dus afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:48:
[...]

Ik verwacht niet dat dit gaat werken, maar proberen kan altijd natuurlijk. Maar vandaag scheen de zon (althans hier), dus ondanks maar 11-12 graden buiten, krijg je gratis warmte (als je enigszins ramen op zuid hebt). Als je straks een flink bewolkt dag hebt met dezelfde temperatuur, zal je huis warmteverlies hebben, en dus afkoelen.
Maar wat gisteren opnieuw gebeurde (zie hieronder) moet toch wel te voorkomen zijn? Dat gebeurde toen het buiten rond de 12 graden was. Kennelijk is dat dan het omslagpunt, toch? Dat het buiten te warm wordt om zijn warmte goed kwijt te kunnen.

Dus mijn gedachte is dat als ik hem op 12 graden laat stoppen, hij dan dus niet zal kunnen gaan pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uc5PirhkNIlB4Rvw1HPkhne8jY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTeFPoKOF7swPdtfEYjrkHGe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

Maar wat gisteren opnieuw gebeurde (zie hieronder) moet toch wel te voorkomen zijn? Dat gebeurde toen het buiten rond de 12 graden was. Kennelijk is dat dan het omslagpunt, toch? Dat het buiten te warm wordt om zijn warmte goed kwijt te kunnen.

Dus mijn gedachte is dat als ik hem op 12 graden laat stoppen, hij dan dus niet zal kunnen gaan pendelen.

[Afbeelding]
Heb je eigenlijk al geprobeerd om je aanvoertemperatuur iets te verhogen? Zodat je wp wel genoeg vermogen kwijt kan.
Dan moet je natuurlijk wel een thermostaat hebben die dan afslaat als het te warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
kokpol schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:15:
[...]

Heb je eigenlijk al geprobeerd om je aanvoertemperatuur iets te verhogen? Zodat je wp wel genoeg vermogen kwijt kan.
Dan moet je natuurlijk wel een thermostaat hebben die dan afslaat als het te warm wordt
De aanvoertemp is iets verhoogd naar 27 gr (ipv 25 gr) bij 18 gr buitentemp (en 32 bij -10).

Ik begreep eerder hier dat je de WP in principe zo kan instellen dat je geen thermostaat meer nodig hebt. Of klopt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 15:27
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:09:
[...]

[Afbeelding]
Belangrijker: hoe was het comfort binnen?
Ik heb bij mij nu de instellingen aangepast en op 100% WAR zonder thermostaat gezet en zie dit gedrag niet. Dit omdat de thermostaat te veel schommelt.
Wel netjes rond de 300 a 400 watt de hele dag/nacht totdat de retour temperatuur te hoog wordt. Dan gaat hij uit.
Pomp staat op continu en gaat op een gegeven moment naar de 7 liter per minuut. Temperatuur loopt in de middag op naar 21.5 graad dus het zou wat minder mogen.
Via de app de stooklijn op -2 gezet maar dan doet ie eigenlijk niet veel meer, want retour temperatuur staat dan rond de 21 a 22 graden.
TA kan dus niet lager, dus zit te denken om de delta T te verlagen naar 3, maar dat kan op vollast natuurlijk weer gevolgen hebben.

Volgens mij is er ook nog een instelling voor de minimale draaitijd, daarmee kan je dit pendelgedrag misschien ook wel voorkomen?

Wat ik ook mis nu zonder thermostaat is de mogelijkheid om de WP snachts uit te kunnen zetten, iemand een ideetje hoe dat op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:25:
[...]

De aanvoertemp is iets verhoogd naar 27 gr (ipv 25 gr) bij 18 gr buitentemp (en 32 bij -10).

Ik begreep eerder hier dat je de WP in principe zo kan instellen dat je geen thermostaat meer nodig hebt. Of klopt dat niet?
Dat heb jij toch nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
smaij schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Belangrijker: hoe was het comfort binnen?
Ik heb bij mij nu de instellingen aangepast en op 100% WAR zonder thermostaat gezet en zie dit gedrag niet. Dit omdat de thermostaat te veel schommelt.
Wel netjes rond de 300 a 400 watt de hele dag/nacht totdat de retour temperatuur te hoog wordt. Dan gaat hij uit.
Pomp staat op continu en gaat op een gegeven moment naar de 7 liter per minuut. Temperatuur loopt in de middag op naar 21.5 graad dus het zou wat minder mogen.
Via de app de stooklijn op -2 gezet maar dan doet ie eigenlijk niet veel meer, want retour temperatuur staat dan rond de 21 a 22 graden.
TA kan dus niet lager, dus zit te denken om de delta T te verlagen naar 3, maar dat kan op vollast natuurlijk weer gevolgen hebben.

Volgens mij is er ook nog een instelling voor de minimale draaitijd, daarmee kan je dit pendelgedrag misschien ook wel voorkomen?

Wat ik ook mis nu zonder thermostaat is de mogelijkheid om de WP snachts uit te kunnen zetten, iemand een ideetje hoe dat op te lossen?
Comfortgevoel was erg goed.

Hoe heb jij ingesteld dat ie uit gaat als de retour temp te hoog wordt? Dat moet ik ook hebben.
Ja, maar nog wel met pendelgedrag na zo'n SWW run, dus dat moet ik nog fixen. Als dat onfixbaar is, werkt het blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:24:

Verbruik was 10 en productie 56 kWh, dus een COP van 5,6. Binnen is het 20-21 graden. Ik klaag niet :D
Waar haal je dit vandaan? Op de binnenunit kan ik alleen wat moeilijk leesbaar grafiekjes vinden mbt opgenomen vermogen en geproduceerd vermogen, en zou ik dit manueel bij elkaar moeten gaan tellen. Enige leesbaar getallen is lifetime geproduceerd.

Verder heb ik geen ESPaltherma, wel de (stuk minder complete) HA daikin_residential_altherma integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Comfortgevoel was erg goed.

Hoe heb jij ingesteld dat ie uit gaat als de retour temp te hoog wordt? Dat moet ik ook hebben.

[...]

Ja, maar nog wel met pendelgedrag na zo'n SWW run, dus dat moet ik nog fixen. Als dat onfixbaar is, werkt het blijkbaar niet.
Wat staat er bij jou bij
Installateursinstellingen -> Balanceren en dan
Antipendel timer instelling 9.6.4. (Mijn instelling momenteel nog 0,5 (uur))
Timer minimaal bedrijf 9.6.5 (Mijn instelling momenteel nog 1 (minuut))

Mogelijk kan je hier je pendelen nog mee reguleren

[ Voor 10% gewijzigd door smaij op 17-10-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:58:
[...]
Waar haal je dit vandaan? Op de binnenunit kan ik alleen wat moeilijk leesbaar grafiekjes vinden mbt opgenomen vermogen en geproduceerd vermogen, en zou ik dit manueel bij elkaar moeten gaan tellen. Enige leesbaar getallen is lifetime geproduceerd.

Verder heb ik geen ESPaltherma, wel de (stuk minder complete) HA daikin_residential_altherma integratie
Zonder ESPaltherma of p1p2serial zal het lastig worden, maar zelfs met is het nog een flinke klus om alles werkend en naar wens in te richten. Op Daikin zelf hoeven we helaas niet teveel te rekenen, die malle onnauwkeurige staafdiagrammetjes gaan niemand blij maken.
Wellicht kan je wel wat instellen op de warmtepomp via die integratie? Ik heb die nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
danny.s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

De totalen van vandaag afgetrokken van de totalen van vandaag voor VW. Had die even opgeschreven. Geen idee hoe nauwkeurig dat is.
smaij schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

Wat staat er bij jou bij
Installateursinstellingen -> Balanceren en dan
Antipendel timer instelling 9.6.4. (Mijn instelling momenteel nog 0,5 (uur))
Timer minimaal bedrijf 9.6.5 (Mijn instelling momenteel nog 1 (minuut))

Mogelijk kan je hier je pendelen nog mee reguleren
Bij mij staat ook 0,5 en 1.

Edit: in de handleiding staat dat dit betreft de “minimum tijd tussen twee cycli voor warm tapwater”. Om te voorkomen denk ik dat ie achter elkaar switcht tussen SWW en VW.

Maar dus niet om te voorkomen dat hij direct weer doorgaat met VW na een SWW run, noch de tijd tussen twee VW cycli.

[ Voor 11% gewijzigd door Atomius op 17-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
mawashigeri schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:26:
[...]

Zonder ESPaltherma of p1p2serial zal het lastig worden, maar zelfs met is het nog een flinke klus om alles werkend en naar wens in te richten. Op Daikin zelf hoeven we helaas niet teveel te rekenen, die malle onnauwkeurige staafdiagrammetjes gaan niemand blij maken.
Wellicht kan je wel wat instellen op de warmtepomp via die integratie? Ik heb die nog niet geprobeerd.
Het is vooral lezen, weinig aansturen. Gaat me vooral om een indicatie te hebben voor een aantal zaken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8rkmQJUDETREcucEoIVGZ5kTZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mF8TFhdjzq5ndCLpbz944u3E.png?f=fotoalbum_large

Mocht ik hem niet goed aant lopen krijgen, overweg ik alsnog een ESPaltherma aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Liviooo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Enkel in 'installateurs mode' misschien? Kan het niet vinden in de gebruikers / geavanceerde gebruiker menu
Was je er inmiddels al achter ?
Met code 5678 kan je als installateur door de menu's heen.
Je hebt instelling 5.6 (Verwarmingsbedrijf) nodig, deze moet op geprogrammeerd staan of op geprogrammeerd + warmhouden.
Met enkel warmhouden kan je geen schema instellen via de app.
Als je vanuit het hoofdscherm eerst op het vraagteken drukt verschijnt er in de menu's het nummer van het menu item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Dat is eigenlijk op basis van Retourtemperatuur + Delta T > Aanvoertemperatuur denk ik. Dan gaat de warmtepomp bij mij automatisch uit net zolang retourtemperatuur + delta T <= aanvoertemperatuur.

Dat gebeurd bij jou ook maar koelt de retour temperatuur misschien sneller af?

Ik heb mijn instellingen in de google sheets bijgewerkt met de nieuwste instellingen, misschien eens naast elkaar leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Mart_T schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:42:
[...]

Heb je de laatste software versie in de Madoka staan?
Bij mij is dat nu software versie "draadloze gateway 3.2.5" (model EBDLA11DAV3). Terug te vinden onder informatie - info op de Madoka. De laatste versie is via Daikin of je installateur op te vragen en te downloaden. Daarna kun je hem via een USB stick in een slot aan de zijkant van je Madoka installeren. Dit heb ik ook moeten doen om WIFI op het apparaat werkend te krijgen.
Goeie vraag. Ik heb een ehbx08 ef6v binnenunit en heb deze versie van de draadloze gateway draaien: 1.0.8

Ik kan online niks vinden over software versies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmeg0czbgrn9AoUdNb8VVAAU3Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Z7eiVetCK5Wj61Z33r0M14J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
danny.s schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Het is vooral lezen, weinig aansturen. Gaat me vooral om een indicatie te hebben voor een aantal zaken.
[Afbeelding]

Mocht ik hem niet goed aant lopen krijgen, overweg ik alsnog een ESPaltherma aan te schaffen.
Naast de actuele gegevens is de historie i.c.m. bijvoorbeeld een 3-fase meter van homewizard toch wel al handig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgxIMMhhX_-yoP0XHgIKf0hcdxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jfapCpiptLOhkl9etsn0qRLC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
smaij schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Naast de actuele gegevens is de historie i.c.m. bijvoorbeeld een 3-fase meter van homewizard toch wel al handig.

[Afbeelding]

De grafieken heb ik ook, zit alleen een delay op omdat het via de Daikin cloud gaat. Maar om reactief op dag basis bij te sturen, is dat (voor nu) voldoende.

Losse homewizard kWh meter heb ik er wel nog tussen voor realtime verbruik te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Inmiddels nog steeds niet over naar verwarmen. Wat ik ook probeer, hij schakelt niet over. Ik las wel in danfoss handleiding dat er 3 uurtjes geen vraag/koeling moet zijn voor omschakeling. Ik zag bij de twee kamers op de 2e etage dat het daar nog 21,5+ was en dus een koelvraag was. Heb koelen daar uitgezet en nu even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Rainesh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:17:
Inmiddels nog steeds niet over naar verwarmen. Wat ik ook probeer, hij schakelt niet over. Ik las wel in danfoss handleiding dat er 3 uurtjes geen vraag/koeling moet zijn voor omschakeling. Ik zag bij de twee kamers op de 2e etage dat het daar nog 21,5+ was en dus een koelvraag was. Heb koelen daar uitgezet en nu even afwachten.
Installateur al gebeld? Je hebt vast goed geld betaald voor je installatie en als hij niet verwarmt lijkt me een servicebezoek wel aangewezen. Het is aardig koud buiten inmiddels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 19:11

GJA

Rainesh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:17:
Stooklijn niet te laag? Daar ben ik ook eens ingetrapt.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Atomius schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Installateur al gebeld? Je hebt vast goed geld betaald voor je installatie en als hij niet verwarmt lijkt me een servicebezoek wel aangewezen. Het is aardig koud buiten inmiddels..
Ik heb niet zoveel vertrouwen in mijn installateur :/
GJA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Stooklijn niet te laag? Daar ben ik ook eens ingetrapt.
stooklijn verhoogd naar 29

Edit:

Heb de elektrische schema van Danfoss erbij gepakt en van Daikin. De draden voor de verwarmingscontacten zaten verkeerd om.....heb die omgedraaid en nu de omschakeling doen. Daikin unit geeft iig verwarming aan op bedrijfsmodi.

Hopelijk gaat het nu goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 18-10-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hoe werkt die nachtmodus precies? Ik merk dat ik het bijzonder vervelend vind dat ik gewoon niet in de vingers krijg hoe zo'n pomp werkt qua instellingen.

Wat ik wél weet is dat toen ik vanochtend wakker werd, het verbruik vanaf 0.00u volgens mijn P1 al bijna op 10 kWh stond. Dat is dus iets meer dan 1 kWh per gerekend vanaf 0.00u, maar in realiteit begon ie pas om kwart voor 3 met verwarmen, dus uiteindelijk komt dat neer op tegen de 1.9 kWh per uur aan. Ik vind dat veel. Ik weet niet of het normaal is, maar gevoelsmatig vind ik het veel.

Wat ik ook vreemd vind is dat ie dan op een gegeven moment gewoon stopt. Alsof ie dan klaar is, en dan is de temperatuur richting de 21.8 a 22 gegaan, prima, thermostaat staat op 21,5 dus veel warmer hoeft het ook niet te worden, maar wat ik niét snap is dat ie niet gewoon doorpruttelt om het zeg maar rond die 21,5 te houden.

Nee, in plaats daarvan stopt ie, en dan doet ie niks meer tot de temperatuur weer tot 21 graden is gezakt, om daarna weer hetzelfde te doen. Ik weet het niet, maar in mijn ogen is dat vreemd gedrag, maar tegelijkertijd weet ik veel te weinig van de materie om hier een onderbouwde uitleg voor te geven.

Want, denk ik dan, als je dus nu al in oktober terwijl het niet eens vriest al 1.9 kWh per uur aan het verbranden bent, en je moet dat straks 24u per dag doen, dan komt dat neer op 48 kWh per dag. Dat lijkt me hemelschreeuwend veel. Dan lijkt het mij dat er iets niet goed gaat, maar ik kan dat dus niet oplossen omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten.

[ Voor 13% gewijzigd door Just_A_User op 18-10-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:23
Just_A_User schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:31:
Hoe werkt die nachtmodus precies? Ik merk dat ik het bijzonder vervelend vind dat ik gewoon niet in de vingers krijg hoe zo'n pomp werkt qua instellingen.

Wat ik wél weet is dat toen ik vanochtend wakker werd, het verbruik vanaf 0.00u volgens mijn P1 al bijna op 10 kWh stond. Dat is dus iets meer dan 1 kWh per gerekend vanaf 0.00u, maar in realiteit begon ie pas om kwart voor 3 met verwarmen, dus uiteindelijk komt dat neer op tegen de 1.9 kWh per uur aan. Ik vind dat veel. Ik weet niet of het normaal is, maar gevoelsmatig vind ik het veel.

Wat ik ook vreemd vind is dat ie dan op een gegeven moment gewoon stopt. Alsof ie dan klaar is, en dan is de temperatuur richting de 21.8 a 22 gegaan, prima, thermostaat staat op 21,5 dus veel warmer hoeft het ook niet te worden, maar wat ik niét snap is dat ie niet gewoon doorpruttelt om het zeg maar rond die 21,5 te houden.

Nee, in plaats daarvan stopt ie, en dan doet ie niks meer tot de temperatuur weer tot 21 graden is gezakt, om daarna weer hetzelfde te doen. Ik weet het niet, maar in mijn ogen is dat vreemd gedrag, maar tegelijkertijd weet ik veel te weinig van de materie om hier een onderbouwde uitleg voor te geven.

Want, denk ik dan, als je dus nu al in oktober terwijl het niet eens vriest al 1.9 kWh per uur aan het verbranden bent, en je moet dat straks 24u per dag doen, dan komt dat neer op 48 kWh per dag. Dat lijkt me hemelschreeuwend veel. Dan lijkt het mij dat er iets niet goed gaat, maar ik kan dat dus niet oplossen omdat ik geen idee heb waar ik op moet letten.
Kun je de stooklijn dan niet wat aanpassen zodat hij minder overschiet qua temperatuur?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij

Wat is je stooklijn, en wat is je afgiftesysteem ?
Heeft je BUH ook meegedaan ?
Was het je eerste dag/nacht verwarmen en moest je vloer nog opwarmen ?
Staat modulatie aan ?
etc..
Het beste kan je je instellingen invoeren in de google sheet en dan vergelijken met anderen en inlezen in de materie. Die investering ga je terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol

Ik zou (zoals ook de eerdere posts aangeven) kijken naar je stooklijn. Die zet je zo dat je huis niet opwarmt maar ook niet afkoelt. Als je hem goed instelt blijft het rond 21/21,5 in huis. Wordt het warmer zonder dat de zon erpp staat? Dan kan je stooklijn omlaag
Elke graad omlaag is 2% extra rendement

Daarnaast is het goed om te beseffen dat de P1 meter je hele huis meet en niet alleen je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
smaij schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Wat is je stooklijn, en wat is je afgiftesysteem ?
Heeft je BUH ook meegedaan ?
Was het je eerste dag/nacht verwarmen en moest je vloer nog opwarmen ?
Staat modulatie aan ?
etc..
Het beste kan je je instellingen invoeren in de google sheet en dan vergelijken met anderen en inlezen in de materie. Die investering ga je terugverdienen.
BUH heeft niet mee gedaan, afgiftesysteem is vloerverwarming in het hele huis (3 verdiepingen). Modulatie aan? Ehh, geen idee, ik denk het wel. Waar kan ik dat google sheet vinden?

Pagina: 1 ... 49 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma