Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:21

Timple

roykamerman schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:24:
[...]

Het probleem is als volgt:

De evohome staat ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten. De evohome zelf bepaald echter zelf de behoefte en geeft via het systeem aan dat het relais voor x...aantal % moet werken. Oftewel bij 10% is dit 6 minuten aan en 54 minuten uit. De minimale aantijd lijkt niet altijd even goed te werken.

Na 6 minuten is de warmtepomp uiteraard nog niet op temperatuur.

Met het vertraagd afvallend relais (zoals ik kan zien instelling E bij dit relais) kun je na het uitschakelen van het evohome relais de warmtepomp nog langer door laten lopen. Op het moment dat deze zijn warmte niet kwijt kan zal deze vanwege zijn delta T alsnog uitschakelen heb ik begrepen.
Je Evo home probeert te 'pwm'-en. Dit werkt bij een gasketel maar averechts bij een wp. Gewoon een eenvoudige aan-uit thermostaat werkt het beste. Laat de wp gewoon zijn WAR truukje doen, dat klopt al aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Atomius schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Bij ons was het ook zoiets, 17 graden in de middag.

Düsseldorf ik kan mij ook voorstellen dat de WP zijn warmte dan niet meer goed kwijt kon en daardoor ging pendelen.

Vraag blijft hoe je dan kan voorkomen dat hij de rest van de dag gaat pendelen tot het 's avonds laat weer koud genoeg wordt.

Volgens mij alleen dus door:

1. Een thermostaat de WP te laten stoppen als het warm genoeg is in bijv. de woonkamer.
2. Op afstand de WP uit te zetten als hij gaat pendelen.
3. Hoger stoken als het 17 graden is buiten zodat hij zijn warmte wel kwijt kan? Onwenselijk lijkt me :/
Beetje spuit elf opmerking misschien, maar dit kun je toch oplossen door op de warmtepomp in te stellen dat die niet draait boven een buitentemp van 17 of 18 graden? Standaard staat die instelling op 20 maar ik heb die zelf ook op 18 gezet.

Als het zo warm is buiten hoeven wij sowieso niet te verwarmen in huis. En door deze instelling schakelt de wp overdag uit (als te warm is en hij zou gaan pendelen), maar zodra het ‘s avonds afkoelt komt hij weer in het werkingsgebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
derooij schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Beetje spuit elf opmerking misschien, maar dit kun je toch oplossen door op de warmtepomp in te stellen dat die niet draait boven een buitentemp van 17 of 18 graden? Standaard staat die instelling op 20 maar ik heb die zelf ook op 18 gezet.

Als het zo warm is buiten hoeven wij sowieso niet te verwarmen in huis. En door deze instelling schakelt de wp overdag uit (als te warm is en hij zou gaan pendelen), maar zodra het ‘s avonds afkoelt komt hij weer in het werkingsgebied.
Niks spuit 11, dit is briljant!!

Hoe en waar kan ik dat instellen. Please tell me :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
@Atomius :) Die instelling staat in menu 4.3:
gebruikersmodus --> installateurs instellingen --> ruimteverwarming/-koeling --> werkingsgebied

Nadat je in installateursmodus zit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h97cezh_CxctZspVDmc8XNRcHEE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0X6bMiWrDeVNL9OIqh9AB61U.jpg?f=user_large

uitschakel temperatuur kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11IoOhvBFOCilEuHqhldGTQOgs4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6nPRtSVj2kSFlCrqnhUDcFAX.jpg?f=user_large

Let op, lees ook even artikel "werkingsgebied" in de uitgebreide installateurshandleiding, want jouw installatie kan anders zijn dan de mijne. Ik gebruik 1 zone met WAR regeling zonder kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 13:05
In dit topic heb ik uiteraard al gezocht, maar nog geen oplossing kunnen vinden voor het volgende:

Sinds 2019 hebben wij de volgende Daikin WP setup draaien:
Binnenunit: EHBX08DA9W
Buitenunit: ERGA08DAV3
SWW Tank: EKHWS300D3V3

Na al die tijd (nagenoeg) probleemloos te hebben gewerkt, kregen we enkele weken terug helaas problemen met de installatie (aardlek in de meterkast tripte). Afgelopen week is Daikin hiervoor bij ons langs geweest en heeft het probleem kunnen verhelpen door 2 prints te vervangen. Om precies te zijn de print achter het display en de grote hydro-print centraal in de binnenunit.

Met het vervangen van deze 2 prints was ook de complete configuratie van de pomp gewist en heeft de monteur van Daikin deze opnieuw in moeten stellen. Toen de monteur klaar was draaide de installatie vervolgens weer normaal.

Echter, toen gisteren het desinfectie/legionella programma moest draaien, kwam de pomp terug met storingsmelding AH-00 (desinfectieprogramma niet voltooid).

In dit topic komt deze specifieke AH-00 code ook meerdere malen naar voren. De mogelijke oorzaken die hiervoor werden geopperd, heb ik ook gechecked in de configuratie van de pomp. Helaas blijft het probleem zich voordoen.

Wat ik zie gebeuren op het ingestelde tijdstip en dag dat het desinfectie programma moet starten (ingesteld op 60 graden, duur 40 minuten) is het volgende:
- Het icoontje van desinfectie komt niet in beeld (vierkantje met 2 kruisjes erin). Ik weet echter niet zeker of dit icoontje gelijk al in beeld moet komen of pas wanneer de doeltemperatuur van 60 graden is bereikt en de 40 minuten gaan lopen.
- Compressor en pomp worden ingeschakeld
- Temperatuur in SWW tank begint te klimmen
- Wanneer temperatuur in SWW tank de 53 graden heeft bereikt, schakelt de BSH in en schakelen de compressor en pomp uit (zoals verwacht)
- De temperatuur in SWW tank klimt verder
- Wanneer de temperatuur in de SWW tank ca. 54~55 graden is, schakelt de BSH uit (na ca. 20~30minuten)
- De target temperatuur van 60 graden wordt dan uiteraard niet bereikt en de AH-00 storingsmelding wordt gegenereerd.

Gedurende dit bovenstaande proces is er in huis totaal geen SWW vraag geweest.

Maximum temperatuur van de SWW tank is ingesteld op 60 graden. Als test heb ik vervolgens de SWW temperatuur handmatig ingesteld op 60 graden (normaal is deze ingesteld op 52 graden). Het water in de SWW tank werd toen wel gewoon verwarmd naar 60 graden. Hieruit concludeer ik dat de BSH goed functioneerd.

Voor mijn gevoel zit het probleem in de configuratie en is het niet hardwarematig.

Is er mogelijk iemand waarbij het bovenstaande bekend voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
jaco218 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:55:
In dit topic heb ik uiteraard al gezocht, maar nog geen oplossing kunnen vinden voor het volgende:

Sinds 2019 hebben wij de volgende Daikin WP setup draaien:
Binnenunit: EHBX08DA9W
Buitenunit: ERGA08DAV3
SWW Tank: EKHWS300D3V3

Na al die tijd (nagenoeg) probleemloos te hebben gewerkt, kregen we enkele weken terug helaas problemen met de installatie (aardlek in de meterkast tripte). Afgelopen week is Daikin hiervoor bij ons langs geweest en heeft het probleem kunnen verhelpen door 2 prints te vervangen. Om precies te zijn de print achter het display en de grote hydro-print centraal in de binnenunit.

Met het vervangen van deze 2 prints was ook de complete configuratie van de pomp gewist en heeft de monteur van Daikin deze opnieuw in moeten stellen. Toen de monteur klaar was draaide de installatie vervolgens weer normaal.

Echter, toen gisteren het desinfectie/legionella programma moest draaien, kwam de pomp terug met storingsmelding AH-00 (desinfectieprogramma niet voltooid).

In dit topic komt deze specifieke AH-00 code ook meerdere malen naar voren. De mogelijke oorzaken die hiervoor werden geopperd, heb ik ook gechecked in de configuratie van de pomp. Helaas blijft het probleem zich voordoen.

Wat ik zie gebeuren op het ingestelde tijdstip en dag dat het desinfectie programma moet starten (ingesteld op 60 graden, duur 40 minuten) is het volgende:
- Het icoontje van desinfectie komt niet in beeld (vierkantje met 2 kruisjes erin). Ik weet echter niet zeker of dit icoontje gelijk al in beeld moet komen of pas wanneer de doeltemperatuur van 60 graden is bereikt en de 40 minuten gaan lopen.
- Compressor en pomp worden ingeschakeld
- Temperatuur in SWW tank begint te klimmen
- Wanneer temperatuur in SWW tank de 53 graden heeft bereikt, schakelt de BSH in en schakelen de compressor en pomp uit (zoals verwacht)
- De temperatuur in SWW tank klimt verder
- Wanneer de temperatuur in de SWW tank ca. 54~55 graden is, schakelt de BSH uit (na ca. 20~30minuten)
- De target temperatuur van 60 graden wordt dan uiteraard niet bereikt en de AH-00 storingsmelding wordt gegenereerd.

Gedurende dit bovenstaande proces is er in huis totaal geen SWW vraag geweest.

Maximum temperatuur van de SWW tank is ingesteld op 60 graden. Als test heb ik vervolgens de SWW temperatuur handmatig ingesteld op 60 graden (normaal is deze ingesteld op 52 graden). Het water in de SWW tank werd toen wel gewoon verwarmd naar 60 graden. Hieruit concludeer ik dat de BSH goed functioneerd.

Voor mijn gevoel zit het probleem in de configuratie en is het niet hardwarematig.

Is er mogelijk iemand waarbij het bovenstaande bekend voorkomt?
Het logo van desinfectie staat op de display vanaf start t/m de 40 minuten dat hij de 60 graden moet vasthouden. Daar is dus al iets vreemds aan de hand.
Verder staat er ook een tijd ingesteld waarbinnen de gehele cyclus moet plaatsvinden. Althans de tijd dat de SWW op 60 graden moet komen. Deze wellicht ook even controleren.
Met de hardware van de booster is niks gedaan als ook met de WP compressor, dus moet wel haast iets aan de instellingen zijn. Of er zijn foutieve printjes geplaatst.???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaco218
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 13:05
MajaMestreech schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:02:
[...]

Het logo van desinfectie staat op de display vanaf start t/m de 40 minuten dat hij de 60 graden moet vasthouden. Daar is dus al iets vreemds aan de hand.
Verder staat er ook een tijd ingesteld waarbinnen de gehele cyclus moet plaatsvinden. Althans de tijd dat de SWW op 60 graden moet komen. Deze wellicht ook even controleren.
Met de hardware van de booster is niks gedaan als ook met de WP compressor, dus moet wel haast iets aan de instellingen zijn. Of er zijn foutieve printjes geplaatst.???
Weet je toevallig waar ik deze totale cyclus tijd ergens in kan stellen? In het submenu van de desinfectie kan ik enkel de tijdsduur (40 minuten) instellen hoelang het vat op 60 graden moet blijven.

Foutieve printjes zou kunnen maar lijkt mij onwaarschijnlijk, ik zag namelijk de monteur de nummers op de oude en nieuwe prints met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 23:57

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Weet iemand wat de waterdruk is van het warmwater? Weet dat het gemiddeld gezien 1,5 bar is voor waterboilers.

Alleen geen idee of de Daikin hierop afwijkt.

Enige wat ik kan vinden is de waterdruk van de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:46
AndereKoekoek schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:55:
Weet iemand wat de waterdruk is van het warmwater? Weet dat het gemiddeld gezien 1,5 bar is voor waterboilers.

Alleen geen idee of de Daikin hierop afwijkt.

Enige wat ik kan vinden is de waterdruk van de cv.
Gelijk aan koud leidingwater in..... (open systeem)
En tijdens het opwarmen gelijk aan instelling "overstort" tenzij je een warm water kraan open hebt staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Sparky op 07-10-2023 20:51 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:13

Videopac

Rommelt wat aan.

Weet iemand hoe ik het IP adres van mijn Altherma 3 kan achterhalen? Mijjn DHCP server geeft geen herkenbare hostname en op het menu van de binneneenheid in de app kan ik het ook niet zien/vinden.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Videopac schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:54:
Weet iemand hoe ik het IP adres van mijn Altherma 3 kan achterhalen? Mijjn DHCP server geeft geen herkenbare hostname en op het menu van de binneneenheid in de app kan ik het ook niet zien/vinden.
Makkelijkste is wel via je router/dhcp server: Daikin aanzetten en in de gaten houden welke IP online komt. Je kunt ook kijken of een MAC adres dat je daarin ziet te vinden is via https://macvendors.com/. En als dat niet lukt kun je ook nog een netwerk IP scanner draaien vanaf je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-06 16:21
jaco218 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:31:
[...]

Weet je toevallig waar ik deze totale cyclus tijd ergens in kan stellen? In het submenu van de desinfectie kan ik enkel de tijdsduur (40 minuten) instellen hoelang het vat op 60 graden moet blijven.

Foutieve printjes zou kunnen maar lijkt mij onwaarschijnlijk, ik zag namelijk de monteur de nummers op de oude en nieuwe prints met elkaar vergelijken.
Gebruikersprofiel 5678, installateursinstellingen, booster verwarming, BSH Ecotimer. Die staat bij mij op 50 minuten. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of het deze is.
Bij mij is de booster 3 kW en dat verbruik zie ik ook op mijn P1 meter, omdat die als enige op L2 zit. Misschien kun je dit ook eens controleren of jouw booster wel de 3 kW gebruikt. Is overigens ook een instelling in het menu Booster Verwarming: Het vermogen van je booster verwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:53
Nog steeds benieuwd naar hoe jullie een tweede zone regelen.

Hoe regelen jullie een tweede zone?

De installateur heeft eindelijk de tweede zone klep aangesloten, en heeft een generieke wireless thermostaat mee genomen voor in de zone 2 ruimte (slaap/kantoor).
Ik kan deze niet via de Daikin app instellen, en uberhaupt niet programmeren. Dus nu moet ik handmatig die thermostaat aanzetten/op termp zetten om zone 2 te verwarmen.
Is er geen mogelijkheid een 'slimme' thermostaat aan te sluiten op de Daikin unit die ook gewoon in de app te zien en programmeren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
@Impstoker bedoel je echt een tweede zone (met andere temperatuur)? Of naregeling? Een schema van de installatie (of verwijzing naar een voorbeeld in de handleiding) zou misschien helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Je kan elke willekeurige aan/uit thermostaat aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
derooij schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:54:
@Impstoker bedoel je echt een tweede zone (met andere temperatuur)? Of naregeling? Een schema van de installatie (of verwijzing naar een voorbeeld in de handleiding) zou misschien helpen.
Echt een tweede zone met andere temperatuur. Het gaat om een zone met: badkamer, tuinkamer en slaapkamer (die 80% van de tijd koud mag zijn). De badkamer en tuinkamer verwarmen nu gewoon mee met de rest van het huis. De slaapkamer staat met thermostatische radiatorknoppen 80% van de tijd dicht, tenzij 'ie als thuiswerk plek wordt gebruikt. Wanneer deze zone apart gegeld moet worden is als we de houtkachel aanzetten in de woonkamer/keuken. Dan wordt het daar vet warm zodat er geen warmtevraag meer is van de hoofd thermostaat, maar ik wil wel een warme badkamer en tuinkamer houden, en dus af en toe een warmte slaapkamer. Op dat moment kan ik dus via die extra thermostaat een warmtevraag doen bij de warmtepomp naar zone 2. Dat gaat nu met een simpele wireless aan/uit thermostaat. Maar ik zou er liever 1tje aansluiten met een app/homekit/home assistent support. Zodat ik nog iets van automatisering/gemak kan regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
De handleiding geeft aan dat die secundaire zone een eigen regeling moet hebben:
Voor de secundaire zone:
  • De warmtepompconvectoren zijn rechtstreeks op de binnenunit aangesloten.
  • De gewenste kamertemperatuur wordt ingesteld via de controller van de warmtepompconvectoren. Er zijn verschillende controllers en opstellingen mogelijk voor de warmtepompconvectoren. Voor meer informatie, zie:
    • De installatiehandleiding van de warmtepompconvectoren
    • De installatiehandleiding van de opties voor warmtepompconvectoren
    • Het bijlageboek voor optionele uitrustingen
  • De signalen van elke warmtepompconvector om verwarming of koeling te vragen zijn in parallel op de digitale input van de binnenunit aangesloten (X2M/35a en X2M/30). De binnenunit zal alleen de gewenste secundaire aanvoerwatertemperatuur leveren wanneer dit werkelijk gevraagd wordt.
Het is dus wel begrijpelijk dat je die tweede zone niet programeerbaar in de Onecta app ziet, omdat die op een andere wijze wordt aangestuurd. Als je installateur een standaard thermostaat heeft opgehangen dan kun je die toch ook zelf verwisselen voor een programmeerbare thermostaat, of een wifi versie? Of zelfs iets als Evohome o.i.d., als je binnen die tweede zone weer individuele regelingen zou willen per kamer zoals je beschrijft.

Maar lijkt me op basis van bovenstaande is wel begrijpelijk dat je die tweede zone niet in de Onecta app terug zult zien. En ik betwijfel of je een tweede, derde en vierde Madoka kunt gebruiken als kamerthermostaat voor de 'sub-zones' in jouw tweede zone, want bij mijn weten gaat de wifi verbinding daarvan via de warmtepomp, niet standalone.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
derooij schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:29:
De handleiding geeft aan dat die secundaire zone een eigen regeling moet hebben:

[...]

Het is dus wel begrijpelijk dat je die tweede zone niet programeerbaar in de Onecta app ziet, omdat die op een andere wijze wordt aangestuurd. Als je installateur een standaard thermostaat heeft opgehangen dan kun je die toch ook zelf verwisselen voor een programmeerbare thermostaat, of een wifi versie? Of zelfs iets als Evohome o.i.d., als je binnen die tweede zone weer individuele regelingen zou willen per kamer zoals je beschrijft.

Maar lijkt me op basis van bovenstaande is wel begrijpelijk dat je die tweede zone niet in de Onecta app terug zult zien. En ik betwijfel of je een tweede, derde en vierde Madoka kunt gebruiken als kamerthermostaat voor de 'sub-zones' in jouw tweede zone, want bij mijn weten gaat de wifi verbinding daarvan via de warmtepomp, niet standalone.
Extra zones op de altherma3 kunnen idd niet via een madoka, dat is in L/W uitvoering niets meer dan een versimpelde remote bediening voor de besturing in de WP zelf. Hij heeft wel bluetooth maar daar kan je ook niet echt iets mee als gebruiker. Of de 2e zone na het activeren hiervan wel of niet in de onecta app bedienbaar is via de wifi module in de binnenunit weet ik eigenlijk niet, ik heb zo snel geen manier om dat te testen hier. Als je wél een 2e zone in gebruik hebt is dat natuurlijk heel makkelijk te proberen. Dat zou technisch iig geen probleem moeten zijn, kwestie van het aan/uit contact voor de zone(s) overrulen vanuit de app, maar of Daikin dat ook doet is natuurlijk 2.

Daikin heeft ook geen losse thermostaten mét een eigen wifi/Onecta koppeling voor zover ik kan terugvinden, tenminste niet in het particuliere segment. Ze hebben alleen simpele standalone thermostaten. Je kan hiervoor wel gewoon iedere andere thermostaat met een aan/uit regeling gebruiken (bij voorkeur zonder moeilijke "lerende" algoritmes zoals bij Nest), maar dat zit dan wel weer in een eigen app ecosysteem. Ik zou dan denk ik de kamerthermostaat ook maar gelijk hierdoor vervangen, bijv. door een setje van Tado, dan heb je iig beide/alle zones in één app en evt. airco's kunnen daarmee ook nog geïntegreerd worden.

Of je kan de boel maar gelijk extern via je domotica systeem aansturen, dan maakt het niet uit wat je allemaal aan achterliggende kastjes met elkaar combineert, want het is net als bij de rest van het smart-home anno 2023, het zijn allemaal niet tot nauwelijks te integereren walled-garden systeempjes vanuit de verschillende (of zelfs bij dezelfde!) fabrikanten.

Nog even wat anders. Ik heb hier afgelopen weekend de warmtepompen maar eens de eerste (schoonmaak-)beurt gegeven voor ergens de komende weken het stookseizoen weer begint, zo'n anderhalf jaar na installatie. Ik heb eerst de drie (3e/airco bu is niet zichtbaar op de foto, die hangt elders boven aan de gevel) buitenunits gereinigd.

Ik gebruik daar altijd licht verdunde velgenreiniger in een sprayflesje voor. Nog beter is hiervoor speciaal bedoelde "coil cleaner", maar dit werkt al jaren ook prima voor mij. Die spuit ik, na het losschroeven van de grill, op de buitenkant, voor- en achterkant van de ventilatorbladen en een flinke dosis tussen de lamellen van de radiator en laat ik dan zo'n 10min inwerken op alle oppervlakken, daarna spoel je het simpelweg goed uit en af met de tuinslang op de zachtste nevelstand. Vervolgens zeep ik de behuizing van de buitenunits nog een keer goed in met autoshampoo met wax, dan worden ze een stuk minder snel weer vuil. Alles bij elkaar zo'n anderhalf uur werk voor 3 buitenunits op een ontspannen tempo. Die zien er allemaal weer als nieuw uit! Het viel me wel op dat de grotere maat muurbeugels nu al wat beginnen te roesten rondom de gaten die erin zitten, die ga ik dus v/d week maar eens even bijpunten met wat witte Hammerite oid. Typisch weer voor die Italiaanse troep. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVVDuCu5_7MQW_DvEkjx-3UtgrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSL0vUAe2z9NQU4UzLdrQ1cX.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Altherma binnenunit hoef je alleen het magneetfilter even schoon te maken, dat was in nog geen 5 minuutjes gepiept (zie handleiding hoe je dit precies doet voor jouw model). Er kwam, net als na de eerste weken opstookprogramma, eigenlijk helemaal geen vuil uit, dat is een goed teken.

Ik vraag me wel af hoe Daikin precies bedacht heeft dat je hier nog een afvoerslang onderop aan vast kan maken, want die ruimte heb je totaal niet tussen het magneet- en waterfilter en de witte plastic opvangbak onderin de binnenunit. Om die opvangbak eruit te krijgen moeten alle kabels eraf, dus ik heb het maar gelaten. Zelfs de afsluiter die er af-fabriek op zit krijg je er maar lastig terug op in die paar mm. Ik heb er maar wat schoonmaakdoekjes omheen gepropt en het (flink sproeiende!) water gewoon via de opvangbak weg laten lopen. Daarna vul je hem weer even bij tot de gewenste druk en klaar ben je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFo4-BFewx9PLB9FF6enPbwfiU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mVp81EHqSVSQSmCqDPI8AnC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga van de week de airco (kanaal)binnenunits ook nog even doen, maar dat is voor een ander draadje. :+

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 09-10-2023 16:14 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
derooij schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 15:01:
@Atomius :) Die instelling staat in menu 4.3:
gebruikersmodus --> installateurs instellingen --> ruimteverwarming/-koeling --> werkingsgebied

Nadat je in installateursmodus zit ziet:
[Afbeelding]

uitschakel temperatuur kiezen:
[Afbeelding]

Let op, lees ook even artikel "werkingsgebied" in de uitgebreide installateurshandleiding, want jouw installatie kan anders zijn dan de mijne. Ik gebruik 1 zone met WAR regeling zonder kamerthermostaat.
Ik sta op het punt om deze instelling te wijzigen, maar wil even zeker weten dat dit geen kwaad kan op een manier.

Ik wilde hem graag op 18 graden zetten, zodat als de buitentemperatuur 18 graden bereikt, de verwarming uitgaat.

Op deze manier kan ik volgens mij de warmtepompverwarming vanaf nu altijd aan hebben staan. Want hij schakelt zichzelf uit als het te warm wordt buiten zoals nu in het najaar en dat voorkomt pendelen.

Of mis ik iets en kan het op een manier fout gaan als ik die instelling aanpas? In de handleiding staat hij namelijk standaard op 25 graden, misschien is dat met goede reden?

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 09-10-2023 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Ik zie geen probleem om die aan te passen. En anders zet je hem gewoon terug :) Standaard bij mij was 20 maar misschien had de installateur dat al gedaan. Die waarde moet je ook zien in relatie tot je stooklijn want die wordt hier feitelijk afgekapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
derooij schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:29:
Ik zie geen probleem om die aan te passen. En anders zet je hem gewoon terug :) Standaard bij mij was 20 maar misschien had de installateur dat al gedaan. Die waarde moet je ook zien in relatie tot je stooklijn want die wordt hier feitelijk afgekapt.
Ok, top.
Sparky schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Of 4) een programma instellen tbv voor-/naseizoen -> blokken vrijgeven waarin de WP mag draaien obv thermostaat/setpoint.

(je kunt meerdere programma's aanmaken)
Ik heb gezocht in de instellingen maar dit niet kunnen vinden. Waar kan je een programma instellen voor de verwarming?

[ Voor 31% gewijzigd door Atomius op 10-10-2023 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 08:50:
[...]

Ik heb gezocht in de instellingen maar dit niet kunnen vinden. Waar kan je een programma instellen voor de verwarming?
Onder "Hoofdzone" kan je een schema instellen. Maar veel makkelijker is via het "schedule" submenu in de Onecta app.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Onder "Hoofdzone" kan je een schema instellen. Maar veel makkelijker is via het "schedule" submenu in de Onecta app.
Ik ben sinds kort ook eigenaar van een WP en gebruiker van de Onecta App. Ik zie de mogelijkheid om een shedule in te stellen in de app NIET. Enig idee ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIC-yyXseuf0FWujqCm3bD1-BEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CQmHspu1KuDs38VBx66HotbV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liviooo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een WP en gebruiker van de Onecta App. Ik zie de mogelijkheid om een shedule in te stellen in de app NIET. Enig idee ?

[Afbeelding]
Onder het Thuis/hoofdmenu op de centrale verwarming klikken en dan zou je de (middelste) optie voor schemas moeten zien.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:12:
[...]

Onder het Thuis/hoofdmenu op de centrale verwarming klikken en dan zou je de (middelste) optie voor schemas moeten zien.
Nope .... niets te vinden daar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFpKbcnXwM8OEKTzXxbBWotm84w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KNBITxOHyBVlPJC3gniXUbw6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGgD911mzHYIZiHP7XPBE1mpz38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TEbBeo3RSW6wGA5p4RHetdOQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PMV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-10-2024

PMV

Volgens mij moet je eerst de verwarmfunctie aan zetten (staat nu uit) waarna je een planning kunt maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd, misschien omdat de jouwe op vertrekwaterregeling staat? Maar dan zou ik m bij de boiler iig wél verwachten. Ik zal morgen even voor je checken of ik hier iets over kan vinden in de handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90e4QF25xsvgp6fEz7s9MXCc-rM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPGWWbntOafPq8ufuanTqoKo.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
PMV schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:29:
Volgens mij moet je eerst de verwarmfunctie aan zetten (staat nu uit) waarna je een planning kunt maken
Nope ... ook dan verschijnt het niet. En trouwens, je zou toch voor het warmwatervat ook een planning moeten kunnen maken? Dat staat daar ook niet (terwijl die wel actief staat).

Denk dat de plannings-optie met een of andere recente update verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Laatst online: 15:27
Liviooo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Nope ... ook dan verschijnt het niet. En trouwens, je zou toch voor het warmwatervat ook een planning moeten kunnen maken? Dat staat daar ook niet (terwijl die wel actief staat).

Denk dat de plannings-optie met een of andere recente update verdwenen is.
Je moet dit aanzetten op de WP, daarna kan je via de app een planning inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
smaij schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Je moet dit aanzetten op de WP, daarna kan je via de app een planning inregelen
Enkel in 'installateurs mode' misschien? Kan het niet vinden in de gebruikers / geavanceerde gebruiker menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
Ander issue die ik heb: Als ik bij de instellingen van het WarmWaterVat de functie 'Krachtig' aanzet (boosten), dan krijg ik in de Onecta app én in mijn HomeAssistant totaal verkeerde cijfers binnen.

De temperatuur van de verwarming rapporteert dan ook 50 graden. (terwijl die uitstaat). De cijfers in de Onecta App & HomeAssistant die uit de API komen, komen niet overeen met wat op de Display van de WP zelf staat. Volgens de installateur is dit een bug in de API.

Nog mensen die dit opgemerkt hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X-VORIQou-cTWCMv1cWlWVPK-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fGmk4VZguejmimCMORI7X909.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Liviooo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:01:
Ander issue die ik heb: Als ik bij de instellingen van het WarmWaterVat de functie 'Krachtig' aanzet (boosten), dan krijg ik in de Onecta app én in mijn HomeAssistant totaal verkeerde cijfers binnen.

De temperatuur van de verwarming rapporteert dan ook 50 graden. (terwijl die uitstaat). De cijfers in de Onecta App & HomeAssistant die uit de API komen, komen niet overeen met wat op de Display van de WP zelf staat. Volgens de installateur is dit een bug in de API.

Nog mensen die dit opgemerkt hebben?

[Afbeelding]
Ja, de waardes in de app lopen vaak wat achter. home assistant gebruikt dezelfde API dus die ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
smaij schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Ja, de waardes in de app lopen vaak wat achter. home assistant gebruikt dezelfde API dus die ook.
Niet gewoon wat achter lopen, maar gewoon echt fout. De oplopende temperatuur van warmwatervat wordt getoond bij onderdeel 'verwarming' tijdens het 'boosten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:29
Ik heb twee vragen waar de Altherma-eigenaren op dit forum me hopelijk mee kunnen helpen n.a.v. drie offertes die ik heb liggen voor Altherma III met ERGA-08EV.

1. Hoe heb je gekozen tussen een wandmodel met losse boiler en een model met ingebouwde boiler?

Ik zie dat het totaalbedrag met een ingebouwde boiler lager is (in ieder geval op de offertes die ik heb). En ik las eerder dat je met de ingebouwde boiler een lagere hysterese kan instellen voor de Madoka ruimtethermostaat (0,5 graden met ingebouwde boiler, 1 graad met losse boiler). Aan de andere kant kan de warmtepomp met de losse boiler alweer CV-water verwarmen tijdens het laatste stukje van de legionellarun (omdat de booster in de boiler zit), en ik neem aan dat het model met de ingebouwde boiler dat niet kan. En misschien helpt qua repareerbaarheid nog als het twee losse dingen zijn? Kennen jullie verder nog voor- en nadelen of dingen om rekening mee te houden?

2. Hebben jullie een externe circulatiepomp? En dan bedoel ik niet voor een parallel buffervat, maar om voldoende doorstroming door de bestaande leidingen te persen. Is dat normaal en werkt dat goed samen met de pomp in de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Mijn WP is in opdracht

1) Losse boiler, omdat de ingebouwde boiler te klein. is.
2) Geen externe circulatiepomp. De vloerverwarmingsverdeler wordt vervangen door een open verdeler. Nu doet de CV pomp het ook in zijn eentje en doet de pomp van de vloerverwarming vooral circuleren en bijmengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KikkerMario schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:12:
Ik heb twee vragen waar de Altherma-eigenaren op dit forum me hopelijk mee kunnen helpen n.a.v. drie offertes die ik heb liggen voor Altherma III met ERGA-08EV.

1. Hoe heb je gekozen tussen een wandmodel met losse boiler en een model met ingebouwde boiler?

2. Hebben jullie een externe circulatiepomp? En dan bedoel ik niet voor een parallel buffervat, maar om voldoende doorstroming door de bestaande leidingen te persen. Is dat normaal en werkt dat goed samen met de pomp in de binnenunit?
1. Bij mij was het qua kosten toendertijd om het even. Ik wilde ook een grotere boiler dan de 230L, dus dan is de keuze wel gemaakt. Daarnaast is het vervangen van evt. onderdelen en het onderhoud veel makkelijker met een wandmodel. Ruimte was ook geen probleem.

2. Nee. Je kan dat geld beter besteden aan dikkere leidingen en/of het wegnemen van evt. restricties als het ook maar even mogelijk is. Dat scheelt over de hele levensduur rendement en het verbruk van een extra pomp. Hier loopt eea met 32mm pex naar een enkele open verdeler, dus de ingebouwde pomp is dan sowieso ruim voldoende.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Dank voor de reacties tot nu toe!
RonJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

Je kan dat geld beter besteden aan dikkere leidingen en/of het wegnemen van evt. restricties als het ook maar even mogelijk is.
Dat is helaas niet mogelijk zonder ingrijpende verbouwing waarbij er leidingen in het zicht komen. Er gaat nu 22 mm koper naar de benedenverdieping, en dat is natuurlijk krap. Daar zou ik minstens 0,5 kuub per uur doorheen willen duwen, en liefst 1 kuub per uur. Zou zo'n pomp dan helpen? Nodig zijn? Is er hier iemand die daar een pomp voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KikkerMario schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:48:
Dank voor de reacties tot nu toe!

[...]

Dat is helaas niet mogelijk zonder ingrijpende verbouwing waarbij er leidingen in het zicht komen. Er gaat nu 22 mm koper naar de benedenverdieping, en dat is natuurlijk krap. Daar zou ik minstens 0,5 kuub per uur doorheen willen duwen, en liefst 1 kuub per uur. Zou zo'n pomp dan helpen? Nodig zijn? Is er hier iemand die daar een pomp voor gebruikt?
Hoeveel zones/radiatoren zitten daarachter? Gaan de evt. andere verdiepingen via een aparte leiding? En hoe lang is die 22mm leiding? Opzich moet je met 22mm koper een heel eind komen.

Je moet overigens minimaal 12L/min halen bij het inbedrijfstellen, dus 0,72m3/u, maar als de leiding niet te lang is en/of veel bochten heeft haal je dat makkelijk met de ingebouwde pomp.

Het drukverlies bij 22mm en de genoemde 12L/min is 281,2 Pa/m (dat houdt niet over, maar kan op korte lengtes), je zou dan even de pompdruk moeten opzoeken en uitrekenen wat je overhoudt over de lengte.

Uit de app HyTools:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcixkwfbGKxyLFEGtuM7EaniL4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6CxVgctVrW2ryBL4hOg5HXJ8.png?f=fotoalbum_large

Ik ken het hele tracé natuurlijk niet, maar ik zou persoonlijk als het toch niet gaat liever een stukje een koofje/dikke plint erbij hebben dan 20 jaar lang m'n rendement verkloten met een zware extra pomp.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
Beneden zitten 2 convectoren met ieder een 14 mm kunststof leiding en daarnaast nog 2 vloerverwarmingsgroepen (en nog 1 radiator in de hal die niet zoveel doet). Die 22 mm koper is helemaal voor de benedenverdieping, andere verdiepingen gaan via andere leidingen. Op die andere verdiepingen heb ik trouwens airco's als hoofdverwarming en simpele T11 / T20 als bijverwarming, die ik waterzijdig wil inregelen.

Ik heb geen idee hoe lang die koperen leiding is, want (zie ik nu opeens) hij komt een verdieping lager als kunststof uit de vloer.

Het is grijs, enigszins transparant, kunststof, zo te zien hetzelfde materiaal als mijn vloerverwarming, maar dan met een buitendiameter van 20mm. De 22 mm koper zou van binnen 19,8mm moeten zijn, dus de kunststof leiding is van binnen nog wat krapper dan het koper. Iemand een idee hoe dun?

Het koper en het kunststof samen zal zo'n 7 meter zijn, wel met minstens vier bochten. De bochten die ik kan zien zijn flauw.

De wijdere leidingen en koven had ik wel in mijn hoofd als optie als alles toch te krap blijkt te zijn, maar... De leiding moet een stukje oversteken en het plafond in de woonkamer (of eigenlijk, de onderkant van de betonnen vloer van de bovenverdieping) is maar 2,40 m hoog. De buis die ik naar beneden zou aanleggen moet nog een bocht maken en de koof is dus 5 cm plus de straal van die bocht. Dat wordt een flinke koof, eigenlijk een extra deuropening om onderdoor te lopen.

Pompdruk ga ik opzoeken. Nu eerst weer aan het werk.

[ Voor 0% gewijzigd door KikkerMario op 11-10-2023 11:38 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KikkerMario schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:32:
Beneden zitten 2 convectoren met ieder een 14 mm kunststof leiding en daarnaast nog 2 vloerverwarmingsgroepen (en nog 1 radiator in de hal die niet zoveel doet). Die 22 mm koper is helemaal voor de benedenverdieping, andere verdiepingen gaan via andere leidingen. Op die andere verdiepingen heb ik trouwens airco's als hoofdverwarming en simpele T11 / T20 als bijverwarming, die ik waterzijdig wil inregelen.

Ik heb geen idee hoe lang die koperen leiding is, want (zie ik nu opeens) hij komt een verdieping lager als kunststof uit de vloer.

Het is grijs, enigszins transparant, kunststof, zo te zien hetzelfde materiaal als mijn vloerverwarming, maar dan met een buitendiameter van 20mm. De 22 mm koper zou van binnen 19,8mm moeten zijn, dus de kunststof leiding is van binnen nog wat krapper dan het koper. Iemand een idee hoe dun?

Het koper en het kunststof samen zal zo'n 7 meter zijn, wel met minstens vier bochten. De bochten die ik kan zien zijn flauw.

De wijdere leidingen en koven had ik wel in mijn hoofd als optie als alles toch te krap blijkt te zijn, maar... De leiding moet een stukje oversteken en het plafond in de woonkamer (of eigenlijk, de onderkant van de betonnen vloer van de bovenverdieping) is maar 2,40 m hoog. De buis die ik naar beneden zou aanleggen moet nog een bocht maken en de koof is dus 5 cm plus de straal van die bocht. Dat wordt een flinke koof, eigenlijk een extra deuropening om onderdoor te lopen.

Pompdruk ga ik opzoeken. Nu eerst weer aan het werk.
Zolang je boven blijft meeverwarmen zie ik niet zo'n probleem ontstaan qua flow. Dat zal pas onstaan als je boven gaat dichtzetten en alles door één 20-22mm leiding moet. Aangezien je niet alles kan zien, is er denk ik maar één manier om er echt achter te komen, en dat is de unit plaatsen zonder extra pomp en kijken of het lukt. Of je moet kunnen meten/uitlezen aan de bestaande installatie.

Ik denk dat je een grotere uitdaging hebt met convectorputten en 2-zone vloerverwarming beneden, dat is niet bepaald optimaal voor de lage aanvoertemp. van een warmtepomp.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

@Liviooo Tik eens op Centrale verwarming onder Weekprogramma’s. Dan zou je een een submenu moeten komen.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
edautz schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:04:
@Liviooo Tik eens op Centrale verwarming onder Weekprogramma’s. Dan zou je een een submenu moeten komen.
Helaas ... ik heb die optie niet in de app (zie mijn eerdere screenshots). Ook op het toestel zelf kan ik de optie niet vinden in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 13:26

pingwim

What's a world without Wimmen

Liviooo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Helaas ... ik heb die optie niet in de app (zie mijn eerdere screenshots). Ook op het toestel zelf kan ik de optie niet vinden in het menu.
Moet de 'heatup mode' op de Altherma wellicht eerst worden ingesteld op 'scheduling' ?
Het kan zijn dat ie nu 'reheat mode only' staat.

Zie ook (ja sorry in het engels): https://www.daikin.eu/en_us/faq/heating-function.html

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liviooo schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Om deze voor de boiler zichtbaar te krijgen moet deze eerst op "operation mode" scheduled of reheat+scheduled staan.

Voor de CV-zone geldt dat je een thermostaat ingesteld moet hebben als (enige) randvoorwaarde die ik in de manuals kan terugvinden.. Dat is dus eigenlijk de enige reden die ik kan bedenken dat dit niet zichtbaar is (op mode staat op leaving temp. en er is geen (geconfigureerde) thermostaat). Welke thermostaat heb je en hoe is deze onder het installateursmenu geconfigureerd?

Heb je in het menu van de binnenunit onder hoofdzone gekeken ipv de ruimte? Bij een LWT regeling staat ie namelijk daar en niet onder de ruimte.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
RonJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Zolang je boven blijft meeverwarmen zie ik niet zo'n probleem ontstaan qua flow. Dat zal pas onstaan als je boven gaat dichtzetten en alles door één 20-22mm leiding moet. Aangezien je niet alles kan zien, is er denk ik maar één manier om er echt achter te komen, en dat is de unit plaatsen zonder extra pomp en kijken of het lukt. Of je moet kunnen meten/uitlezen aan de bestaande installatie.

Ik denk dat je een grotere uitdaging hebt met convectorputten en 2-zone vloerverwarming beneden, dat is niet bepaald optimaal voor de lage aanvoertemp. van een warmtepomp.
Dank je. Ik ga nog eens in gesprek met de installateur over nut en noodzaak van de extra pomp. Eerst plaatsen zonder extra pomp en dan kijken of het lukt is ook mijn insteek. De eerste winter houd ik sowieso mijn gashaard als backup.

Pompdruk van de Altherma heb ik trouwens niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05-2024
Hallo iedereen,

Hier is maandag een Altherma 3 in gebruik gesteld, 8kw buitenunit en 9kw booster en een 300liter warm water vat met een 3kw booster.

Verwarming van de vloer nog niet goed kunnen testen, verwarming van het vat wel. Hij staat ingesteld op 53C.
Hij verbruikt alleen ontzettend veel stroom, met een hele lage COP.
De eerste dag heeft hij logischerwijs 10kw verbruikt, waarmee hij 24kw warmte heeft opgewekt. Op zich prima.
De volgende dagen verbruikte hij echter nog steeds 10kw terwijl het water niet veel lager dan 45c werd. Vervolgens zie ik dat hij van die 10kw, maar 13 tot 16kw warmte maakt. Ik zie ook dat de booster van het vat 2 uur per dag draait. Hij lijkt dus veel de booster functie aan te spreken voor het verwarmen van het vat. Het verbruik zou zo uitkomen op 300kw per maand, ofwel 3600kw per jaar, dat is zo'n 3,5 hoger dan ik verwacht.

De kracht functie in de app staat echter wel uit. Er worden ook geen storingen getoond. Uiteraard in contact met de installateur en Daikin, maar ben benieuwd of hier ideeen of ervaringen zijn met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-06 23:57

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Probeer het water iets lager te zetten. Volgens mij is tot 52 graden zonder booster met de huidige buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PMV
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-10-2024

PMV

Hoe zit het eigenlijk met de noodzaak tot ontkalken van een los sww vat?

De quooker in de keuken is na 5 jaar behoorlijk vervuild (kalkdrap onderin vat en verwarmingselement verkalkt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Om deze voor de boiler zichtbaar te krijgen moet deze eerst op "operation mode" scheduled of reheat+scheduled staan.

Voor de CV-zone geldt dat je een thermostaat ingesteld moet hebben als (enige) randvoorwaarde die ik in de manuals kan terugvinden.. Dat is dus eigenlijk de enige reden die ik kan bedenken dat dit niet zichtbaar is (op mode staat op leaving temp. en er is geen (geconfigureerde) thermostaat). Welke thermostaat heb je en hoe is deze onder het installateursmenu geconfigureerd?

Heb je in het menu van de binnenunit onder hoofdzone gekeken ipv de ruimte? Bij een LWT regeling staat ie namelijk daar en niet onder de ruimte.
Gisteravond alle menu's nog eens overlopen in alle niveau's (gebruiker, geavanceerd en installateur), maar nergens iets gevonden om planning mogelijk te maken. Om gek van te worden :)

Zal toch de installateur even moeten bellen vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Liviooo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:38:
[...]

Gisteravond alle menu's nog eens overlopen in alle niveau's (gebruiker, geavanceerd en installateur), maar nergens iets gevonden om planning mogelijk te maken. Om gek van te worden :)

Zal toch de installateur even moeten bellen vrees ik.
Ik heb hetzelfde. Begreep eerder van mensen hier dat ze voor verwarmen ook een schema kunnen maken, maar kan dat zelf niet terugvinden in mijn unit.

Overigens heb ik vannacht weer een runnetje gedaan:

Gisteravond aangezet rond 20u.
Heb de WP ingesteld op alleen verwarmen onder de 18 gr buitentemperatuur.
Buffervat uit.
Naregeling uit.
Stooklijn 27-32.
Het was in de praktijk zo’n 18-16 graden buiten. Hierdoor verwarmde hij met 27 graden.
Met maar zo’n 300 watt verbruik d:)b
Maakte een paar lange runs van ieder een paar uur per stuk.
Resultaat een lekker warm huis.
Rond 4 uur begon hij te pendelen, zie ik terug in P1. Daarom vanmorgen maar handmatig uitgezet.

Conclusies te trekken? Iets aanpassen nog zoals pas verwarmen onder de 16 graden buitentemperatuur of nog even wachten op kouder weer zoals komende week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Ik heb hetzelfde. Begreep eerder van mensen hier dat ze voor verwarmen ook een schema kunnen maken, maar kan dat zelf niet terugvinden in mijn unit.

Overigens heb ik vannacht weer een runnetje gedaan:

Gisteravond aangezet rond 20u.
Heb de WP ingesteld op alleen verwarmen onder de 18 gr buitentemperatuur.
Buffervat uit.
Naregeling uit.
Stooklijn 27-32.
Het was in de praktijk zo’n 18-16 graden buiten. Hierdoor verwarmde hij met 27 graden.
Met maar zo’n 300 watt verbruik d:)b
Maakte een paar lange runs van ieder een paar uur per stuk.
Resultaat een lekker warm huis.
Rond 4 uur begon hij te pendelen, zie ik terug in P1. Daarom vanmorgen maar handmatig uitgezet.

Conclusies te trekken? Iets aanpassen nog zoals pas verwarmen onder de 16 graden buitentemperatuur of nog even wachten op kouder weer zoals komende week?
Nog heel even geduld :) Vanaf zondag duikelen de temperaturen en kan je los met afstellen.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Heel goed! Hier is de wp vannacht voor het eerst pas aangesprongen. Geen handmatige actie, maar het was nu pas koud genoeg (momenteel 13 graden). De wp draait sindsdien non-stop op 25 graden met 340W verbruik. De vloer is nog ijskoud dus daar kan nog een hoop warmte in. langzaaaaaaaam ;)
Gun het systeem wat tijd. Het wordt vanaf dit weekend pas kouder waardoor een warmtepomp zijn ding kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
derooij schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:00:
Heel goed! Hier is de wp vannacht voor het eerst pas aangesprongen. Geen handmatige actie, maar het was nu pas koud genoeg (momenteel 13 graden). De wp draait sindsdien non-stop op 25 graden met 340W verbruik. De vloer is nog ijskoud dus daar kan nog een hoop warmte in. langzaaaaaaaam ;)
Gun het systeem wat tijd. Het wordt vanaf dit weekend pas kouder waardoor een warmtepomp zijn ding kan gaan doen.
Laat jij hem aanspringen als het buiten 13 gr is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Nee ik bedoelde dat het op dat moment bij mij buiten 13 graden was. Vannacht koelde het buiten af van 17 graden naar 13 en toen besloot de warmtepomp dat het tijd was om aan te gaan.
Ik moet mijn stooklijn ook nog tunen, eerste poging is nu 23 bij +20 en 35 bij -10 met werkingsgebied tot 18. Deze winter ga ik rustig kijken hoe dat bevalt en waar nodig finetunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
@Liviooo
Het ontbreekt mij nu even aan tijd, maar zodra het kan zal ik de instelling even opzoeken.
Je kan ook eventueel alle instellingen tegen het licht houden en vergelijken met de spreadsheet in google docs. Is even een werkje maar levert wel inzichten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
Ik heb een ehbx08da9w met daaraan ESPAltherma voor inzichten in gebruik.

Ik kan alleen nog niet remote mijn warmtepomp bedienen. Nu is dat nauwelijks nodig omdat ik altijd maar 1 temp heb ingesteld staan, en 2 keer per jaar switch van koelen naar verwarmen en terug.

Maar nu de winter eraan komt zou ik toch graag kijken om dit toch remote te kunnen.
Ik kan alleen niet vinden welke module ik dan moet hebben.
Ik vind de brp069a61/62 en ook de brp069b61/62, maar geen idee welke dus de juiste is.

Tweede vraag, is dit zelf te installeren?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Driek schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:24:
Ik heb een ehbx08da9w met daaraan ESPAltherma voor inzichten in gebruik.

Ik kan alleen nog niet remote mijn warmtepomp bedienen. Nu is dat nauwelijks nodig omdat ik altijd maar 1 temp heb ingesteld staan, en 2 keer per jaar switch van koelen naar verwarmen en terug.

Maar nu de winter eraan komt zou ik toch graag kijken om dit toch remote te kunnen.
Ik kan alleen niet vinden welke module ik dan moet hebben.
Ik vind de brp069a61/62 en ook de brp069b61/62, maar geen idee welke dus de juiste is.

Tweede vraag, is dit zelf te installeren?
De A-versie is met ethernet, de B met wifi. Verder is dit de uitgebreide versie met naast de internetkoppeling ook de nodige smart-home contacten e.d. Als je alleen bediening vanuit de Daikin app wilt, heb je voldoende aan de veel goedkopere wifi insteekmodule BRP069A78.

Kijk eerst even of die er niet al in- of bij zit. Deze zit aan de zijkant van de bedieningsmodule van je binnenunit ingestoken (dus installatie is een eitje) en wordt los meegeleverd in het plastic zakje waar ook de boekjes e.d. inzitten. Sinds eind 2021 wordt deze standaard meegeleverd, dus de kans is groot dat je 'm al hebt. Je zou hier niet de eerste zijn waarbij de installateur deze vergeten is te installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 16-11-2023 13:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Hallo Driek, heeft jouw EHBX geen ingebouwde wifi module dan?

EDIT: never mind, RonJ was me voor hierboven en weet het sneller en beter uit te leggen dan ik :)

[ Voor 45% gewijzigd door derooij op 12-10-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
AndereKoekoek schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:11:
Probeer het water iets lager te zetten. Volgens mij is tot 52 graden zonder booster met de huidige buitentemperatuur.
Gisteravond de temp van het vat naar 46 graden gezet, vanochtend is hij rond dezelfde tijd weer aangegaan en weer 10kw verbruikt. Gisteren was het 11kw, daarvoor 10kw. Dus de stap van 43 naar 42 graden lijkt vreemd genoeg nauwelijks verschil gemaakt te hebben.

Ik heb trouwens geen slimme meter dus kan het verbruik alleen uitlezen via de binnenunit, die op zich netjes het opgenomen vermogen en het gegenereerde warmtevermogen weergeeft.

Ik zie verder ook dat de booster (2uur) meer draaiuren maakt dan de pomp of de compressor per dag dus het staat inmiddels vast dat de booster aan gaat. De vraag is alleen: Waarom?!

Ik vrees dat Daikin het antwoord zelf moet geven, maar mocht iemand toch nog een idee hebben...let me know!

[ Voor 16% gewijzigd door Shifty-PK op 12-10-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Shifty-PK schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:10:
[...]

Gisteravond de temp van het vat naar 46 graden gezet, vanochtend is hij rond dezelfde tijd weer aangegaan en weer 10kw verbruikt. Gisteren was het 11kw, daarvoor 10kw. Dus de stap van 43 naar 42 graden lijkt vreemd genoeg nauwelijks verschil gemaakt te hebben.

Ik heb trouwens geen slimme meter dus kan het verbruik alleen uitlezen via de binnenunit, die op zich netjes het opgenomen vermogen en het gegenereerde warmtevermogen weergeeft.

Ik zie verder ook dat de booster (2uur) meer draaiuren maakt dan de pomp of de compressor per dag dus het staat inmiddels vast dat de booster aan gaat. De vraag is alleen: Waarom?!

Ik vrees dat Daikin het antwoord zelf moet geven, maar mocht iemand toch nog een idee hebben...let me know!
Dit is idd wel veel zeg. Ik heb een 230 liter vat en die maakt 1x (soms 2x) per dag een runnetje van 1 kWh..

Doet de compressor überhaupt wel wat qua verwarmen of is het alleen je BUH?

Als bij mij de compressor het SWW verwarmt zie ik bijv 1 kWh bij opgenomen (1 runnetje) en 2-3 bij opgewekt.

Als alleen de BUH wat doet (zoals bij het laatste stuk desinfectie), dan is het 1 om 1.

Ik zou verder ook niet weten waarom hij 10 kWh uit de muur trekt. Wellicht is je 9 kW BUH een uur aan het stoken..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

De Booster heater (je hebt dus een wandmodel? Bij vloer/all-in-one heb je alleen een BUH) operation mode (onder installateursinstellingen) moet je even op Legionella only zetten. Zie het instellingen sheetje uit de topicwarning voor waar dat precies staat. Vraag me niet waarom dat af-fabriek zo wordt opgeleverd dat ie alles op de booster doet, maar dat is bij iedereen zo.

Ben je nog een vloerdroogprogamma aan het draaien toevallig? Dat kan het ook zijn, dat doet ie tot een bepaalde drempeltemp. is bereikt alles volledig op de BUH.

Is de boel door een installateur zo opgeleverd? Dan is dat je aanspreekpunt en zou ik die door de telefoon trekken en vragen wanneer ie precies z'n werk nog even komt afmaken ipv Daikin te benaderen, die gaan je toch niet verder helpen als particulier.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 12-10-2023 16:23 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:39:
[...]

De A-versie is met ethernet, de B met wifi. Verder is dit de uitgebreide versie met naast de internetkoppeling ook de nodige smart-home contacten e.d. Als je alleen bediening vanuit de Daikin app wilt, heb je voldoende aan de veel goedkopere wifi insteekmodule BRP068A78.

Kijk eerst even of die er niet al in- of bij zit. Deze zit aan de zijkant van de bedieningsmodule van je binnenunit ingestoken (dus installatie is een eitje) en wordt los meegeleverd in het plastic zakje waar ook de boekjes e.d. inzitten. Sinds eind 2021 wordt deze standaard meegeleverd, dus de kans is groot dat je 'm al hebt. Je zou hier niet de eerste zijn waarbij de installateur deze vergeten is te installeren.
Bedankt voor je antwoord, unit is uit 2019, en de module zit er echt niet bij.
Maar ik ga even kijken naar die andere, doel is uiteindelijk ook koppeling met Home Assistant (en bediening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shifty-PK
RonJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

De Booster heater (je hebt dus een wandmodel? Bij vloer/all-in-one heb je alleen een BUH) operation mode (onder installateursinstellingen) moet je even op Legionella only zetten. Zie het instellingen sheetje uit de topicwarning voor waar dat precies staat. Vraag me niet waarom dat af-fabriek zo wordt opgeleverd dat ie alles op de booster doet, maar dat is bij iedereen zo.

Ben je nog een vloerdroogprogamma aan het draaien toevallig? Dat kan het ook zijn, dat doet ie tot een bepaalde drempeltemp. is bereikt alles volledig op de BUH.

Is de boel door een installateur zo opgeleverd? Dan is dat je aanspreekpunt en zou ik die door de telefoon trekken en vragen wanneer ie precies z'n werk nog even komt afmaken ipv Daikin te benaderen, die gaan je toch niet verder helpen als particulier.
Dank. Het gaat idd om een los wandmodel (met 9kw BUH) met los buffervat met 3KW BUH..

De installateur heeft oplevering door Daikin laten doen, dus ook nu valt hij terug op Daikin. Daar is nu het wachten op.

Vloerdroogprogramma zegt me niets. Verwarming staat in elk geval niet aan, alleen buffervat wordt verwarmd.

Vreemde is wel dat de eerste dag, toen het buffervat werd gevuld en voor het eerst werd verwarmd, hij wel 10kw verbruikt en 24kw heeft opgeleverd.

Ik zal in elk geval je instellingen controleren. Nogmaals dank,.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Driek schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Bedankt voor je antwoord, unit is uit 2019, en de module zit er echt niet bij.
Maar ik ga even kijken naar die andere, doel is uiteindelijk ook koppeling met Home Assistant (en bediening)
Dan zat ie er idd (nog) niet bij. De A78 werkt hier iig prima met de (via HACS te vinden) HA integratie. Let wel even op als je ook Daikin airco's hebt. Toen ik beide integraties tegelijk activeerde werd ik maandenlang geband van het cloudplatform vanwege teveel requests.
Shifty-PK schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:44:
[...]

Dank. Het gaat idd om een los wandmodel (met 9kw BUH) met los buffervat met 3KW BUH..

De installateur heeft oplevering door Daikin laten doen, dus ook nu valt hij terug op Daikin. Daar is nu het wachten op.

Vloerdroogprogramma zegt me niets. Verwarming staat in elk geval niet aan, alleen buffervat wordt verwarmd.

Vreemde is wel dat de eerste dag, toen het buffervat werd gevuld en voor het eerst werd verwarmd, hij wel 10kw verbruikt en 24kw heeft opgeleverd.

Ik zal in elk geval je instellingen controleren. Nogmaals dank,.
Ah vandaar, dan snap ik de route en zal Daikin wel met een vergelijkbaar antwoord komen. Het niveau van de moderne installateurs c.q. keteldozenschuivers blijft me verbazen ;(

Een vloerdroogprogramma is voor net gestorte beton/kalk/whatever vloeren (bij nieuwbouw/aanleg vloerverwarming) die heel langzaam moeten opwarmen om niet te scheuren. Als je niet net een nieuwe vloer gestort hebt kan je dat verder negeren.

Het beste is om "even" je eigen instellingen, met name rondom de tank te vergelijken met de rest hier dmv die spreadsheet, dan zie je vast wel waar je qua instellingen afwijkt tov de rest. Je zou specifiek even naar mijn instellingen kunnen kijken (username zoals hier getoond, ze zijn alleen niet meer helemaal up-to-date). Ik heb exact hetzelfde model hangen met een los boilervat en 3-fase BUH.

PS
Je bedoeld met buffervat neem ik aan het boilervat (voor warm drinkwater)? Ik snap helemaal dat alle termen en eenheden nogal veel zijn voor een nieuwkomer hoor, maar het wordt er soms niet duidelijker op hier als alles door elkaar gebruikt wordt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:00:
[...]

Dan zat ie er idd (nog) niet bij. De A78 werkt hier iig prima met de (via HACS te vinden) HA integratie. Let wel even op als je ook Daikin airco's hebt. Toen ik beide integraties tegelijk activeerde werd ik maandenlang geband van het cloudplatform vanwege teveel requests.

[...]

Ah vandaar, dan snap ik de route en zal Daikin wel met een vergelijkbaar antwoord komen. Het niveau van de moderne installateurs c.q. keteldozenschuivers blijft me verbazen ;(

Een vloerdroogprogramma is voor net gestorte beton/kalk/whatever vloeren (bij nieuwbouw/aanleg vloerverwarming) die heel langzaam moeten opwarmen om niet te scheuren. Als je niet net een nieuwe vloer gestort hebt kan je dat verder negeren.

Het beste is om "even" je eigen instellingen, met name rondom de tank te vergelijken met de rest hier dmv die spreadsheet, dan zie je vast wel waar je qua instellingen afwijkt tov de rest. Je zou specifiek even naar mijn instellingen kunnen kijken (username zoals hier getoond, ze zijn alleen niet meer helemaal up-to-date). Ik heb exact hetzelfde model hangen met een los boilervat en 3-fase BUH.

PS
Je bedoeld met buffervat neem ik aan het boilervat (voor warm drinkwater)? Ik snap helemaal dat alle termen en eenheden nogal veel zijn voor een nieuwkomer hoor, maar het wordt er soms niet duidelijker op hier als alles door elkaar gebruikt wordt.
ok, ik heb net het sd kaart slot gelokaliseerd, inderdaad leeg. Maar zou dus gewoon moeten werken.
De prijs ziet er in ieder geval beter uit.

Maar om teleurstellingen te voorkomen, ik kan dus integreren met HA, en dan de WP inschakelen, door bijv de temp te verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Driek schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

ok, ik heb net het sd kaart slot gelokaliseerd, inderdaad leeg. Maar zou dus gewoon moeten werken.
De prijs ziet er in ieder geval beter uit.

Maar om teleurstellingen te voorkomen, ik kan dus integreren met HA, en dan de WP inschakelen, door bijv de temp te verhogen?
Yes, dit is de juiste repository/integratie, specifiek voor de altherma. Je kan dan alles in HA bedienen wat je in de app ook kan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
RonJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:11:
[...]

Yes, dit is de juiste repository/integratie, specifiek voor de altherma. Je kan dan alles in HA bedienen wat je in de app ook kan.
thanks, de app heb ik niet, dus geen idee wat er mee kan. Maar als ik het goed begrijp kan ik dadelijk wat ik wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:31
[...]

Heb je ook geen 'gewone' meter waarop je de meterstand kan uitlezen?
Het verbruik wat je op de binnenunit ziet is een schatting van de wp zelf en kan daardoor soms fouten bevatten als de software problemen heeft.

Je geeft aan dat de BUH blijkbaar aangaat bij het maken van tapwater, de kans is groot dat dit iets in de software is. Normaal is het namelijk niet, hier kost het verwarmen van een 300 l vat ongeveer 2 kWh per dag (gaat bijna helemaal leeg).

Ben benieuwd wat je Installateur/Daikin hier over zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liviooo
  • Niet online
RonJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:11:
[...]

Kan je eens wat screenshots van jouw HA cards delen? Altijd leuk om te zien hoe anderen het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shifty-PK
RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:03:
[...]

Mijn COP voor SWW, gemeten via een Kamstrup, ligt rond de 4 (Dit zou nog wel wat hoger kunnen bij lagere vat-temperaturen en ik moet de buisisolatie ook nog aanbrengen). Vergelijkbare binnenunit (alleen 3-fase ipv 1-fase) en een Daikin 300L vat. De run van vanochtend:

[Afbeelding]

Dit zijn mijn (denk ik) relevante settings (misschien eens nalopen? met name de dikgedrukte):
- Comfort setpoint: 50C
- Eco setpoint: 45C
- Reheat Setpoint: 45C
- Heat Up Mode: Heat Up Only (0)
- Hysteresis: 5C
- Setpoint mode: Fixed
- Quiet: Off
- Margin: 2C
- Emergency [4-06]: Auto red SH/DHW off
- Compressor Forced Off: No
- DHW Pump: No
- Solar: No
- Backup Heater, Equilibrium: -5
- Backup Heater, Operation: 2, Only DHW
- Booster Heater, Operation: 4, Legionella Only

Bij mij stond dit na oplevering by default ook allemaal niet goed. Ze hebben de installatiewizard doorgeklikt en het daarbij gelaten (dat was ook zo afgesproken). Toen ging ie dus ook op het back-up en booster element meeverwarmen e.d.

Daikin heeft trouwens een mooi Excel sheetje om je evt. gewijzigde settings in vast te leggen, de default waarden staan er ook bij vermeld.

[...]

Sowieso als het ook maar even kan voor een all-electric gaan. Net als met auto's is een hybride het allemaal net niet ;)

Volgens mij werken (vrijwel) alle warmtepompen alleen met een aan/uit contact voor 3rd party regelingen. Iig bij de Altherma kan je voor 1 of 2 contacten kiezen bij een non-daikin thermostaat. Je kan dan wel met twee klimaatzones werken. Als je iets met moduleren wil moet je met één OEM madoka thermostaat werken. Ruimteregeling op basis van een percentage, zoals jij het nu hebt kan dan niet bij mijn weten. Je zou dan je software moeten aanpassen naar een aan/uit beslissing voor 2 zones.

Edit: De KNX module waar @derooij naar linkt zou ook kunnen, maar dan kan je maar met één klimaatzone werken en moet je dus alles regelen op Leaving Water Temperature (zelfde geldt voor Airzone icm een Altherma 3 interface board trouwens, daar heb ik zelf al eens naar gekeken). Dan moet je elders in je KNX systeem de logica hierop afstellen. Als je dat zelf kan is dat nog wel een goede optie.
Dank, deze gegevens overgenomen. Morgen ochtend het resultaat afwachten. Ik laat het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Liviooo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Kan je eens wat screenshots van jouw HA cards delen? Altijd leuk om te zien hoe anderen het doen.
Dat stelt nog niet zo heel veel voor hier, ik gebruik de Mushroom Climate Card. Voorlopig heb ik nog een heleboel belangrijkere klussen in huis te doen dan teveel tijd steken in HA dashboards :) Dit werkt op zich prima zo, hoewel er nog wel eea aan te verbeteren valt. Ik heb naast de bediening wel een apart dashboard voor de warmtepomp sensoren gemaakt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door RonJ op 13-10-2023 10:22 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:24
Inmiddels een jaar geleden hebben wij een grote verbouwing gedaan en hebben we beneden vloerverwarming laten leggen. Dit is gecombineerd met triple glas in kunststofkozijnen en een warmtepomp.
Op de eerste en tweede verdieping verwarmen we (vrijwel nooit) nog met radiatoren.
Om op elke kamer de temperatuur apart te kunnen bepalen hebben we er voor gekozen om evohome aan te laten leggen. Echter begin ik mij in het kader van duurzaamheid steeds meer af te vragen of ik niet de cop van mijn warmtepomp om zeep aan het helpen ben. De warmtepomp wordt naar mijn idee namelijk steeds geschakeld door evohome ipv dat hij een constante lange run maakt.

In het kort is mijn vraag eigenlijk, doe ik er verstandig aan om evohome de deur uit te doen (verkopen) en te vervangen door een standaard thermostaat beneden. Zo ja, welke thermostaat (draadloze communicatie, er is geen kabel aanwezig!) zou kunnen werken met mijn warmtepomp?

Hieronder gegevens:

materiaal:
BG Vloerverwarmingsverdeler zonder pomp
1e verdieping allemaal t21 radiatoren, deze staan vrijwel nooit aan, hoogstens om de kou uit een kamer te halen. Alleen op de overloop hangt een t33 om de kou er uit te halen, deze staat gewoon altijd open zonder evohome.
2e verdieping bestaat uit een waskamer die nooit verwarmt wordt, voorzien van een t21 en een werkkamer die binnenkort voorzien wordt van een t33 (al in bezit) die alleen soms verwarmt wordt en aangesloten is met evohome. Deze zal in de nieuwe situatie dan gewoon altijd open staan en dmv een normale- dan wel thermostaatkraan wordt aangestuurd.
Warmtepomp : daikin 6kw split unit

Instellingen:
Evohome staat op alle kamers op uit, alleen in de woonkamer staat hij ingesteld op 21 graden (in de winter, we verwarmen nu nog niet)
Warmtepomp: staan op WAR en stooklijn is 26 graden bij 15 graden buiten naar 29 graden bij 0 graden buiten (uit mijn hoofd)
Gedrag warmtepomp: hij pendelt vrijwel het hele stookseizoen door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Hallo @jichem, hier komt een hoop bij elkaar dat niet specifiek Daikin gerelateerd is maar meer de opzet van je verwarmingsststeem. Begrijp ik goed dat de 6kw warmtepomp de enige warmtebron in huis is?

Over het om zeep helpen van de COP, dat zal wel meevallen aangezien je bij deze alleen op zeer lage temperatuur verwarmt. Maar krijg je het boven wel warm met die radiatoren op max 29 graden aanvoer? Is daar nog bijverwarming (airco oid)?

De vraag vooral is of je uberhaupt zoveel moet willen schakelen. Dat is CV aansturing, een warmtepomp wil dat niet. Die kamers boven zijn toch alleen om de kou eraf te halen? Zet daar gewoon een simpele thermostaatknop op de radiator en dan ben je misschien al klaar. Dan hebben ze geen eigen warmtevraag maar doen ze altijd zachtjes mee als de warmtepomp draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evohome is een drama met een WP. Dat komt vooral omdat die gemaakt is om te moduleren met een PWM-signaal of opentherm, waar de meeste warmtepompen niets mee kunnen. Zone-regeling (iig in ieder vertrek) is sowieso overbodig en funest voor je COP. Helaas is deze zelfs verplicht vanuit het bouwbesluit en blijft het hier (en in het algemene L/W topic) problemen met die meuk regenen.

Ik zou zoals je zelf al voorstelt, de evohome op marktplaats zetten en zoveel mogelijk alles permanent open (en waterzijdig ingeregeld) zetten. Ook kamers die je niet regelmatig gebruikt wil je idealiter gewoon mee verwarmen. Uiteindelijk warmt alles binnen je verwarmde en geisoleerde buitenschil alsnog op vanuit de andere ruimtes eromheen en dus wil je juist met zoveel mogelijk afgiftevermogen werken. Gewoon meestoken die kamers dus, dan kan je TA omlaag en COP omhoog. Wél kan je wat temperatuurverschil creeren (21 op de slaapkamers is niet zo prettig) door die ruimtes wat minder flow te geven dan de woon- en werkkamers.

Evt. kan je radiatoren buiten de hoofdschil (in een schuur/garage/uitbouw) wel voorzien van een aparte regeling met een simpele elektronische knop.

In principe kan je dan met elke aan/uit thermostaat werken vanuit de woonkamer. Als je daarop wil kunnen schakelen naar koelen moet je er wel op letten dat dat met een apart contact kan.

In het L/W topic is de panasonic PAW2 erg populair, vanwege de per 0,1K instelbare hysterese. Die zijn echter in de draadloze uitvoering nogal prijzig tov de bedrade versie. Ik zou toch eens goed kijken of er geen draad getrokken kan worden. Dan ben je met een madoka het goedkoopst uit. Je zou ook nog naar Tado kunnen kijken, een maat van me heeft daar goede ervaringen mee, maar daar kan je weer bijzonder weinig aan instellen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanlan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 11:55
Wij hebben momenteel een (3 jaar jonge) Nefit HRC30/CW5 CV-ketel en overwegen de aanschaf van een hybride-warmtepomp (Daikin Altherma Hybride 8kW) om ons gasverbruik te verlagen. Onze situatie betreft een vrijstaande, goed nageisoleerde woning met vloerverwarming op de begane grond. Op de 1e etage bevinden zich twee kamers met HT-radiatoren. Het plan is om deze te vervangen voor LT-radiatoren zodra de warmtepomp is geplaatst met de gedachte om de aanvoertemperatuur voor het gehele huis laag te kunnen houden. Er liggen tevens een flink aantal zonnepanelen op het dak om de WP (zolang het salderen dit toelaat) extra aantrekkelijk te maken.

In verband met een aantal bijgebouwen op ons terrein kunnen we helaas niet volledig van het gas af zonder een enorme investering te doen. Dat gaat voorlopig niet lukken.

De vloerverwarming bestaat uit 7 groepen (waarvan 1 bypass) die zijn aangesloten op een gesloten verdeler met pomp. Zowel de VV-groepen als de radiatoren worden aangestuurd m.b.v. Evohome. De Evohome opstelling bestaat uit een HCE80 en een BDR91T (aan/uit) ketelrelais. De warmtevraag wordt voor de VV per ruimte afgehandeld door Honeywell rounds en voor de radiatoren d.m.v. Honeywell HR92 thermostaat knoppen.

Met de aanschaf van de hybride-warmtepomp in het achterhoofd probeer ik de materie zo goed mogelijk te doorgronden, het liefst doe je een ingrijpende verandering immers in één keer goed. Na veel over het onderwerp te hebben gelezen (en gekeken) blijf ik het echter lastig vinden om te bepalen hoe nu verder te gaan.

Momenteel heb ik het volgende scenario in gedachte:

Installeer de warmtepomp
Vervang de HT-radiatoren voor LT-radiatoren
Koppel de BDR91T aan/uit ketelrelais aan de warmtepomp
Klaar (met wellicht nog het tweaken/optimaliseren van de WP)

Dit is, zover ik de materie goed heb begrepen, gewoon mogelijk. Ik heb echter geen idee of het ook een goede oplossing is. Na het lezen van vele Tweakers posts heb ik het gevoel dat het beter kan, maar hoe dan? ;)

Er spoken verschillende vragen door mijn hoofd:
  • Is Evohome (i.v.m. pendelen door zone-vraag) niet aardig destructief voor het rendement van de WP?
  • Zijn er oplossingen om dit pendelen te mitigeren? (ik meen me iets te herinneren over shellys opnemen in het systeem)
  • Is aan-uit goed genoeg? Ik dacht dit dit voor VV (of mogelijk alle LT-verwarming) niet zo'n probleem was, maar weet dat niet 100% zeker.
  • Is een open verdeler niet beter als het hele systeem gebaseerd is op een lage aanvoerstemperatuur?
  • Is een all-electric oplossing, ondanks mijn jonge CV-ketel, toch een beter alternatief omdat alles LT is?
  • Etc.
Daarnaast heb ik gezien dat er aardig wat Tweakers zijn binnen dit topic die een enigszins vergelijkbare opstelling hebben als wat ik in gedachte heb. Wat zijn jullie ervaringen? Waar zijn jullie tegenaan gelopen? Wat kunnen jullie me aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
derooij schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:37:
Hallo @jichem, hier komt een hoop bij elkaar dat niet specifiek Daikin gerelateerd is maar meer de opzet van je verwarmingsststeem. Begrijp ik goed dat de 6kw warmtepomp de enige warmtebron in huis is?

Over het om zeep helpen van de COP, dat zal wel meevallen aangezien je bij deze alleen op zeer lage temperatuur verwarmt. Maar krijg je het boven wel warm met die radiatoren op max 29 graden aanvoer? Is daar nog bijverwarming (airco oid)?

De vraag vooral is of je uberhaupt zoveel moet willen schakelen. Dat is CV aansturing, een warmtepomp wil dat niet. Die kamers boven zijn toch alleen om de kou eraf te halen? Zet daar gewoon een simpele thermostaatknop op de radiator en dan ben je misschien al klaar. Dan hebben ze geen eigen warmtevraag maar doen ze altijd zachtjes mee als de warmtepomp draait.
Ik snap dat het inderdaad een beetje schuurt tussen verschillende onderwerpen, ik had een eigen topic gemaakt maar hier zit toch de meeste daikin ervaring. En qua thermostaat in ieder geval de kennis of het wel of niet gaat werken. We stoken inderdaad alleen met de warmtepomp (in een huis uit 68, dus geen nieuwbouw regelingen). De slaapkamers boven die af en toe wat verwarmt worden zijn van de kinderen om er voor te zorgen dat ze rond de 14 graden blijven. Wij slapen zelf altijd met het raam open en dus ook zonder verwarming. Die 14 graden lukte sowieso makkelijk, hogere temperaturen niet geprobeerd omdat we dat niet gebruiken. De werkkamer op zolder wordt met deze aanvoer temperatuur met de huidige t21 net niet warm genoeg (ook werkt daar de evohome niet helemaal goed waardoor er niet altijd warmte wordt geleverd). Daarom heb ik een zo groot mogelijke t33 (90kg :+ ) klaar staan om daar te installeren.

Qua schakelen... daar wil ik heel graag van af. Eerst leek het mij ideaal om boven te kunnen stoken zonder warmtevraag van beneden, maar de praktijk is dat we beneden proberen om vrijwel non stop te stoken dus dat is geen probleem bij een wp. (voortschrijdend inzicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:09:
Evohome is een drama met een WP. Dat komt vooral omdat die gemaakt is om te moduleren met een PWM-signaal of opentherm, waar de meeste warmtepompen niets mee kunnen. Zone-regeling (iig in ieder vertrek) is sowieso overbodig en funest voor je COP. Helaas is deze zelfs verplicht vanuit het bouwbesluit en blijft het hier (en in het algemene L/W topic) problemen met die meuk regenen.

Ik zou zoals je zelf al voorstelt, de evohome op marktplaats zetten en zoveel mogelijk alles permanent open (en waterzijdig ingeregeld) zetten. Ook kamers die je niet regelmatig gebruikt wil je idealiter gewoon mee verwarmen. Uiteindelijk warmt alles binnen je verwarmde en geisoleerde buitenschil alsnog op vanuit de andere ruimtes eromheen en dus wil je juist met zoveel mogelijk afgiftevermogen werken. Gewoon meestoken die kamers dus, dan kan je TA omlaag en COP omhoog. Wél kan je wat temperatuurverschil creeren (21 op de slaapkamers is niet zo prettig) door die ruimtes wat minder flow te geven dan de woon- en werkkamers.

Evt. kan je radiatoren buiten de hoofdschil (in een schuur/garage/uitbouw) wel voorzien van een aparte regeling met een simpele elektronische knop.

In principe kan je dan met elke aan/uit thermostaat werken vanuit de woonkamer. Als je daarop wil kunnen schakelen naar koelen moet je er wel op letten dat dat met een apart contact kan.

In het L/W topic is de panasonic PAW2 erg populair, vanwege de per 0,1K instelbare hysterese. Die zijn echter in de draadloze uitvoering nogal prijzig tov de bedrade versie. Ik zou toch eens goed kijken of er geen draad getrokken kan worden. Dan ben je met een madoka het goedkoopst uit. Je zou ook nog naar Tado kunnen kijken, een maat van me heeft daar goede ervaringen mee, maar daar kan je weer bijzonder weinig aan instellen.
Na het laten aanleggen van evohome er inderdaad achter gekomen via dit forum dat het niet de beste keuze was, helaas pindakaas, dus nu wil ik het graag goed doen. (ik heb de vloerverwarmingsverdeler met pomp al vervangen bijvoorbeeld)

De slaapkamers structureel meestoken heeft wat ons betreft zeker niet de voorkeur, wij slapen zelf met het raam open en onze dochter die nu ook onder een deken slaapt zal dit ook gaan doen. Ons zoontje is nog wat te jong en slaapt in een slaapzak dus die kamer houden we iets van koud af.

De werkkamer boven hoeft niet structureel warm te zijn, maar kan natuurlijk prima mee gaan doen met beneden en dan met een simpele thermostaatkraan op temperatuur gehouden worden.
Het trekken van een kabel wordt lastig, we hebben net alles laten stucen en hebben geen vrije doos meer over, zeker niet op 1.5m hoogte. Vandaar dat de communicatie wel echt draadloos moet.

Ik ga de PAW2 eens bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
RonJ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Dat stelt nog niet zo heel veel voor hier, ik gebruik de Mushroom Climate Card. Voorlopig heb ik nog een heleboel belangrijkere klussen in huis te doen dan teveel tijd steken in HA dashboards :) Dit werkt op zich prima zo, hoewel er nog wel eea aan te verbeteren valt. Ik heb naast de bediening wel een apart dashboard voor de warmtepomp sensoren gemaakt.

***members only***
Dat ziet er goed uit.
Hoe meet je het electriciteitsnet verbruik? Ik heb nog een Shelly liggen voor in de meterkast. Dat werkt vast. En hoe bereken je dan de COP?
Ik kan met de Altherma Residential niet de opgeleverde energie uitlezen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xanlan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:28:
  • Is Evohome (i.v.m. pendelen door zone-vraag) niet aardig destructief voor het rendement van de WP?
  • Zijn er oplossingen om dit pendelen te mitigeren? (ik meen me iets te herinneren over shellys opnemen in het systeem)
  • Is aan-uit goed genoeg? Ik dacht dit dit voor VV (of mogelijk alle LT-verwarming) niet zo'n probleem was, maar weet dat niet 100% zeker.
  • Is een open verdeler niet beter als het hele systeem gebaseerd is op een lage aanvoerstemperatuur?
  • Is een all-electric oplossing, ondanks mijn jonge CV-ketel, toch een beter alternatief omdat alles LT is?
  • Etc.
- Ja, Evohome icm WP is meestal bepaald geen succes. Je zou wel de Honeywell rounds kunnen behouden. Je stelt dan de round in de woonkamer in als primaire zone. De rest schakel je allemaal parallel aan de WP als 2e zone. Of je haalt ze helemaal weg.
- Juist met een WP wil je aan/uit. Het probleem is alleen dat de honeywell implementatie veel teveel schakelt om in de tijd te moduleren. Dat werkt prima bij een gasketel, maar bij een WP wil je urenlang op laag vermogen draaien en niet continu aan/uit schakelen als een soort semi-modulatie.
- De termen open/gesloten verdelers worden veel door elkaar gebruikt. Bij een WP wil je iig een pomploze verdeler zonder verbindingen tussen aan/afvoer.
- Ja. Als het ook maar even kan (en dat kan vrijwel altijd) zou ik altijd voor AE gaan. Uiteindelijk moet je toch en die kleine hoeveelheid gas die een hybride overlaat is relatief erg duur.

Edit: Concreter. Je bent voor alleen het hebben van een gasaansluiting al zo'n 300/jaar kwijt aan vastrecht en vaste kosten van de energieboer. Zelfs als je maar 200m3/jaar zou gebruiken voor warm water kost dat je dus al zo'n 500/jaar bij de huidige gasprijzen, die alleen maar hoger worden. Onderhoud van de gas-CV reken ik dan nog niet mee. Dan heb je de investering van het meteen plaatsen van een boilervat en de CV verkopen er in zo'n 3 jaar alweer uit.

- Een goed alternatief voor de hybride altherma zou kunnen zijn om nu al wel een AE type pomp te nemen, bijvoorbeeld een altherma 3R, in de wandmodel uitvoering. Die kan namelijk ook gewoon met je ketel samenwerken als hybride WP (bivalente set-up noemen ze dat in de documentatie), maar die is als je alsnog de ketel uitfaseert wél voorzien van back-up elementen en de regelingen om een extern warmwatervat aan te sturen, zodat je alsnog gasloos kan.

Dan zet je die nu alleen voor CV naast je ketel, waarbij de ketel warmwater blijft maken en kan bijspringen als de COP instort op die paar hele koude dagen. Zodra je van de ketel af wilt (nadat je bovenstaand sommetje gemaakt hebt ;) ), plaats je alsnog een warmwater vat en ben je klaar, zonder weer de hele WP te moeten vervangen. De hybride varianten kunnen dit namelijk niet.
- Tot slot. Ik heb hier 2 bijgebouwen die ik met een simpele duosplit airco verwarm. Zou dat geen optie zijn? Dan ben je redelijk goedkoop (1,5-2K) klaar om ook die gebouwen all-electric te maken.
jichem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:38:
[...]

Na het laten aanleggen van evohome er inderdaad achter gekomen via dit forum dat het niet de beste keuze was, helaas pindakaas, dus nu wil ik het graag goed doen. (ik heb de vloerverwarmingsverdeler met pomp al vervangen bijvoorbeeld)

De slaapkamers structureel meestoken heeft wat ons betreft zeker niet de voorkeur, wij slapen zelf met het raam open en onze dochter die nu ook onder een deken slaapt zal dit ook gaan doen. Ons zoontje is nog wat te jong en slaapt in een slaapzak dus die kamer houden we iets van koud af.

De werkkamer boven hoeft niet structureel warm te zijn, maar kan natuurlijk prima mee gaan doen met beneden en dan met een simpele thermostaatkraan op temperatuur gehouden worden.
Het trekken van een kabel wordt lastig, we hebben net alles laten stucen en hebben geen vrije doos meer over, zeker niet op 1.5m hoogte. Vandaar dat de communicatie wel echt draadloos moet.

Ik ga de PAW2 eens bekijken!
Je zou de slaapkamer dan evt. als 2e aparte zone kunnen schakelen met een simpele elektrische klep, dan heb je iig de optie daar toch te stoken in de paar echt koude nachten per jaar. Uiteindelijk verwarm je die ruimtes (iig overdag) toch weer mee vanuit de andere zones, maar dan met minder afgifteoppervlak=rendement.

In de nacht ben je nu vanuit de binnenmuren de buitenlucht aan het meeverwarmen. Als je met het raam openslaapt vanwege het verbruik/klimaat argument zou ik toch nog eens goed nameten of dit wel echt zin heeft. Ik denk namelijk dat het averechts werkt in een modern huis. Voor een overdaad aan frisse lucht zijn weer andere opties. Maargoed, het kan technisch nog steeds prima om woonkamer/zolder/overloop continu te stoken en de slaapkamers alleen bij -10C als dat je voorkeur heeft.

Als je moet gaan breken/stucen is die 250 euro meer voor de draadloze versie toch een betere deal. :)

[ Voor 31% gewijzigd door RonJ op 13-10-2023 14:45 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Impstoker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Dat ziet er goed uit.
Hoe meet je het electriciteitsnet verbruik? Ik heb nog een Shelly liggen voor in de meterkast. Dat werkt vast. En hoe bereken je dan de COP?
Ik kan met de Altherma Residential niet de opgeleverde energie uitlezen helaas.
Ik meet de energieproductie met een Kamstrup warmtemeter, energieverbruik met een homewizard DIN wifi meter. Eea kan ook met een ESPaltherma, maar dat is meer een guestimate dan, nauwkeurig is anders. Zie ook mijn eerdere post hierover.

Ik had er hier initieel ook een shelly pro1pm tussen, die klapte er toch iets te regelmatig uit bij het defrosten. In tegenstelling tot een mechanische zekeringsautomaat kan je de shelly niet kortdurig even wat overbelasten, als ie ook maar een paar ms boven de 16A komt schakelt ie zichzelf uit. Bij de eerste firmware versies van de pro lijn was eea zelfs zo gevoelig dat ie zelfs van de inverter koelkast compressor en de quooker boiler uitschakelde. Dat is nu gelukkig niet meer.

De buitenunit van de 6- en 8kW altherma's moeten eigenlijk achter een 20A zekering, maar dat gaat in de praktijk op 16A automaatje gewoon goed omdat je die wel even kortstondig kan overbelasten. Bij de shelly gaat dat niet goed. Sowieso vind ik 16A aardig op het randje voor de wat goedkoop gebouwde shelly terminals e.d.

offtopic:
Ik heb alle (tot middelgrote) verbruikers die interessant zijn om te meten achter shelly pro1-/4PM's zitten, maar voor de echt grote/langdurige verbruikers vertrouw ik dat niet genoeg. Ik heb nu 2x een Shelly 3EM voor de laadpaal en BUH van de WP in gebruik. De WP buitenunit, booster en de PV-inverters heb ik op homewizard wifi din meters zitten.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:59:
Je zou de slaapkamer dan evt. als 2e aparte zone kunnen schakelen met een simpele elektrische klep, dan heb je iig de optie daar toch te stoken in de paar echt koude nachten per jaar. Uiteindelijk verwarm je die ruimtes (iig overdag) toch weer mee vanuit de andere zones, maar dan met minder afgifteoppervlak=rendement.

In de nacht ben je nu vanuit de binnenmuren de buitenlucht aan het meeverwarmen. Als je met het raam openslaapt vanwege het verbruik/klimaat argument zou ik toch nog eens goed nameten of dit wel echt zin heeft. Ik denk namelijk dat het averechts werkt in een modern huis. Voor een overdaad aan frisse lucht zijn weer andere opties. Maargoed, het kan technisch nog steeds prima om woonkamer/zolder/overloop continu te stoken en de slaapkamers alleen bij -10C als dat je voorkeur heeft.

Als je moet gaan breken/stucen is die 250 euro meer voor de draadloze versie toch een betere deal. :)
Ik ben bang dat in mijn situatie een 2e zone lastig wordt, hij splitst bij de warmtepomp in voorkant en achterkant huis, en daarna pas in boven beneden.

Het is overigens geen modern huis (1967), we hebben nog steeds mechanische ventilatie omdat we voor een wtw echt het gehele huis hadden moeten verbouwen.
Met het raam dicht slapen is dus voor ons echt geen optie, dan krijgen we andere problemen.
Wel ga ik voor onze eigen slaapkamer nog maatregelen nemen om in ieder geval tocht tegen te gaan en zo nog wat warmte extra binnen te houden.

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb, en ik hoop dat dit een goede gedacht is, wil ik gewoon een simpele thermostaat beneden hangen, op de radiatoren gewoon simpele open/dicht kranen en dan daar waar nodig die kranen een beetje opendraaien. Op zolder zal hij dan structureel mee gaan draaien, daar moet ik dan proefsgewijs uitvinden bij welke stand hij de juiste temperatuur houdt.

Maar als ik het dan goed begrepen heb kan ik elke aan/uit thermostaat met draadloze verbinden gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Ik ben bang dat in mijn situatie een 2e zone lastig wordt, hij splitst bij de warmtepomp in voorkant en achterkant huis, en daarna pas in boven beneden.

Het is overigens geen modern huis (1967), we hebben nog steeds mechanische ventilatie omdat we voor een wtw echt het gehele huis hadden moeten verbouwen.
Met het raam dicht slapen is dus voor ons echt geen optie, dan krijgen we andere problemen.
Wel ga ik voor onze eigen slaapkamer nog maatregelen nemen om in ieder geval tocht tegen te gaan en zo nog wat warmte extra binnen te houden.

Zoals ik het nu in mijn hoofd heb, en ik hoop dat dit een goede gedacht is, wil ik gewoon een simpele thermostaat beneden hangen, op de radiatoren gewoon simpele open/dicht kranen en dan daar waar nodig die kranen een beetje opendraaien. Op zolder zal hij dan structureel mee gaan draaien, daar moet ik dan proefsgewijs uitvinden bij welke stand hij de juiste temperatuur houdt.

Maar als ik het dan goed begrepen heb kan ik elke aan/uit thermostaat met draadloze verbinden gebruiken?
Er zijn meer wegen naar het 2-zone Rome :) Je kan 2 kleppen aan voor- en achterkant tegelijk schakelen of gebruik maken van motoren per radiator op de 1e verdieping. Die zijn er ook draadloos in wifi/z-wave/zigbee varianten. Maar handmatig kan natuurlijk ook prima voor die paar echt koude dagen.

Heeft je bestaande mechanische ventilatie wel een ventiel per ruimte? Of zuigt deze alleen de natte ruimtes af? In het eerste geval zou je nog eens naar Itho demand-/qualityflow kunnen kijken, die heeft maar één afzuigpunt in huis nodig. Qua verbouwing weet ik er alles van, wij hebben WTW in bouwjaar 1930 geplaatst, dat was een behoorlijke (groter dan verwacht) investering in tijd en geld, zelfs bij een volledig gestript huis. Maar achteraf erg blij dat ik het gedaan heb.

In principe wel ja, mits deze écht alleen langdurig aan/uit schakelt en niet toch een soort modulatie probeert te doen (zoals een Evohome en NEST). De fijn instelbare hysterese van de panasonic is wel echt een groot voordeel, dat laat zich veel beter afstellen tov de combinatie woning en WP stooklijn. Er zijn hier de nodige pagina's volgeschreven over het feit dat de standaard Daikin madoka maar 1,0 of 0,5K kan qua hysterese, wat in erg goed geisoleerde huizen niet goed/optimaal werkt.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:40:
[...]

Er zijn meer wegen naar het 2-zone Rome :) Je kan 2 kleppen aan voor- en achterkant tegelijk schakelen of gebruik maken van motoren per radiator op de 1e verdieping. Die zijn er ook draadloos in wifi/z-wave/zigbee varianten. Maar handmatig kan natuurlijk ook prima voor die paar echt koude dagen.

Heeft je bestaande mechanische ventilatie wel een ventiel per ruimte? Of zuigt deze alleen de natte ruimtes af? In het eerste geval zou je nog eens naar Itho demand-/qualityflow kunnen kijken, die heeft maar één afzuigpunt in huis nodig. Qua verbouwing weet ik er alles van, wij hebben WTW in bouwjaar 1930 geplaatst, dat was een behoorlijke (groter dan verwacht) investering in tijd en geld, zelfs bij een volledig gestript huis. Maar achteraf erg blij dat ik het gedaan heb.

In principe wel ja, mits deze écht alleen langdurig aan/uit schakelt en niet toch een soort modulatie probeert te doen (zoals een Evohome en NEST). De fijn instelbare hysterese van de panasonic is wel echt een groot voordeel, dat laat zich veel beter afstellen tov de combinatie woning en WP stooklijn. Er zijn hier de nodige pagina's volgeschreven over het feit dat de standaard Daikin madoka maar 1,0 of 0,5K kan qua hysterese, wat in erg goed geisoleerde huizen niet goed/optimaal werkt.
Oke, ik kan de panasonic nog niet zo snel vinden. Zag 1 verkoper a 450 euro, dus daar duik ik nog even in.
We hebben ventielen in de keuken, wc, badkamer en in het washok. We hebben daar recent een itho met CO2 en vochtsensor aan gehangen. Nog getwijfeld om beneden dan lucht in te blazen en via badkamer/wc uit maar ben toch bang dat dat niet genoeg gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:48:
[...]

Oke, ik kan de panasonic nog niet zo snel vinden. Zag 1 verkoper a 450 euro, dus daar duik ik nog even in.
We hebben ventielen in de keuken, wc, badkamer en in het washok. We hebben daar recent een itho met CO2 en vochtsensor aan gehangen. Nog getwijfeld om beneden dan lucht in te blazen en via badkamer/wc uit maar ben toch bang dat dat niet genoeg gaat opleveren.
Ik heb ze in de laatste post op de vorige pagina gelinkt (voor 429). Maar dat was een hele snelle zoekopdracht, mogelijk kan het nog wel goedkoper. Kijk ook zeker even in frankrijk, italie en spanje voor dit soort zaken, dat wil nog wel eens veel schelen.

Dat gaat m dan niet worden nee, je wil met WTW naast afzuigen in de natte ruimtes ook in de leefruimtes inblazen. Decentrale WTW's wil je ook absoluut niet in je slaapkamer en kosten een vermogen. Dan ben je toch aangewezen op ventilatieroosters. Kijk eens bij Duco, die hebben daar ook allerlei moderne varianten in met stelmotoren en/of passieve WTW.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
RonJ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Ik heb ze in de laatste post op de vorige pagina gelinkt (voor 429). Maar dat was een hele snelle zoekopdracht, mogelijk kan het nog wel goedkoper. Kijk ook zeker even in frankrijk, italie en spanje voor dit soort zaken, dat wil nog wel eens veel schelen.

Dat gaat m dan niet worden nee, je wil met WTW naast afzuigen in de natte ruimtes ook in de leefruimtes inblazen. Decentrale WTW's wil je ook absoluut niet in je slaapkamer en kosten een vermogen. Dan ben je toch aangewezen op ventilatieroosters. Kijk eens bij Duco, die hebben daar ook allerlei moderne varianten in met stelmotoren en/of passieve WTW.
Zie hem op ebay.de voor 250 euro nieuw.. Verkoper lijkt ook oke. Nog maar even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Ik sprak een WP installateur die opperde dat je bij sommige WPen kan instellen om een X aantal minuten tussen je runs in te stellen.

Dus dat de WP bijv. 60 minuten moet wachten voordat hij aan zijn volgende run mag beginnen.

Dat kan pendelen wellicht doen voorkomen / afnemen.

Kan dat bij onze Daikins? Zijn er mensen die dat hebben ingesteld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 19:58
Een goede regeling zou
-een kleine hysterese moeten hebben, maar
-zou die hysteresegrenzen (bijna) nooit moeten halen door de aanvoerwatertemperatuur op de juiste temperatuur te houden zodat de kamertemperatuur binnen de gewenste grenzen blijft: een goede stooklijn met evt een aanpassing daarop afhankelijk van de kamertemperatuur.

Voor wie niet bang is voor wat experimenteren en nog wat geduld heeft: ik werk aan een oplossing waarbij je mbv P1P2Serial via de Daikin kamerthermostaat aansluiting vol-automatisch (en zonder relais) de WP kunt regelen:
-op basis van de temperatuursensor van de Daikin kamerthermostaat (of een andere sensor),
-met een instelbare hysterese van bijvoorbeeld 0,1K,
-waarbij de gewenste warmteopbrengst van de warmtepomp wordt gestuurd door de AWT aan te passen, en
-waarbij de gewenste kamertemperatuur zelf ook in 0,1K stappen instelbaar is (ipv 0,5K).
Daarbij blijft een aanpassing van de gewenste kamertemperatuur mogelijk: handmatig via de kamerthermostaat, via het klokprogramma, of via HA.

Hiermee zou je de WP continue moeten kunnen regelen zonder dat deze pendelt, zolang je warmtevraag boven het minimumvermogen blijft - dus minimale slijtage en maximale COP. Dat lukt bij mij niet met de Daikin thermostaatregeling zelf, want die pendelt en overshoot er vrolijk op los en komt dan niet toe aan terugregelen tot het gewenste vermogen. Om overshoot te voorkomen moet de stooklijn veel te hoog staan (en dan nog doet hij veel overshoots), wat nu tot onnodig pendelen leidt.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 19:58
Atomius schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:40:
Dus dat de WP bijv. 60 minuten moet wachten voordat hij aan zijn volgende run mag beginnen.
Kan dat bij onze Daikins? Zijn er mensen die dat hebben ingesteld?
Daikin kan het niet; ik probeer het via mijn omweg wel te realiseren. De tijd tussen 2 runs (bij een overshoot) is nu veel te kort - 1 of 2 minuten.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
Ons warm water staat meestal tot 53°C ingesteld omdat ik had begrepen dat die temperatuur gehaald kan worden met de compressor, dus zonder de BUH te gebruiken.
Maar nou lees ik hier: https://www.daikin.nl/nl_nl/faq/heating-function.html dat het maar tot 50°C is en daarboven de BUH.

Verschilt dit per apparaat? Wat is jullie ervaring?
Ik heb een vloermodel 230l: EHVX08S23EJ6V
En buitenunit: Alth.3 ROUT 8kw E_1ph ERGA08EAV3H7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Impstoker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:11:
Ons warm water staat meestal tot 53°C ingesteld omdat ik had begrepen dat die temperatuur gehaald kan worden met de compressor, dus zonder de BUH te gebruiken.
Maar nou lees ik hier: https://www.daikin.nl/nl_nl/faq/heating-function.html dat het maar tot 50°C is en daarboven de BUH.

Verschilt dit per apparaat? Wat is jullie ervaring?
Ik heb een vloermodel 230l: EHVX08S23EJ6V
En buitenunit: Alth.3 ROUT 8kw E_1ph ERGA08EAV3H7
Ik heb hetzelfde binnenmodel (230 liter), en die 53 graden klopt.
Hier een voorbeeld van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5phhiurKdhZXutq6jNZfURe6pEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xinI6ScvmVNGBmKUyeQEDLxp.png?f=fotoalbum_large

Het onderste grafiekje laat zien wat het werkelijk verbruik was (min een beetje door zonnepanelen), en het grafiekje erboven laat cumulatief zien wat de warmtepomp zelf zegt te verbruiken zonder BUH.
Aan het einde dus ca. 0,85kWh en dat komt redelijk in de buurt als je die fase(2) rapportage integreert over het halve uur dat 'ie aanstond.

Wat je ook ziet is dat ik de 'standaard' temperatuur op 48 graden heb staan, dat is de eco-modus die altijd aanstaat met een hysterese van 6. Om 15:00 gaat de comfort stand van start op 53 graden en hij maakt een nette run, zo door de oogharen een COP van net geen 3 om er 6 graden bij te plussen.
Toevalligerwijze hadden we gisteren zo weinig warm water verbruikt dat de thermometer het verbruik niet had opgemerkt, dan zie je mooi hoe het vat warmte verliest (van 53.7°C naar 47.7°C in 23 uur; ca. 0,26K per uur):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dg_EXabsODmA4z6slqiSwhiTZqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JcaLq2X4DURTVXJWQKIcYO8b.png?f=fotoalbum_large
Het temperatuurdipje van 1,5K dat je aan het begin van de run van gisteren ziet is volgens mij de koude onderbuik van het vat als er wat meer water verbruikt is.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb nu een paar keer gehad dat de warmwater tank uitgeschakeld is (volgens de app) en we ‘s ochtends een ‘koude’ douche hebben. Ik zie in de Onecta app dan een temperatuur van bijv 32 graden bij de tank.

Als ik in de app de warmwater tank handmatig inschakelt (dmv het aanknopje zeg maar) warmt hij weer op naar de ingestelde 50 graden maar dat duurt even.

Is dit een bug? Ik zie ook geen errors op de unit. Wij hebben de boiler geïntegreerd.

Nu na een weekje vakantie staat het vat ook op 40 graden ‘s ochtends, we hebben wel de avond modus aan staan na 23u maar dan zou hij het vat toch warmer moeten houden ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atomius
Wow!

Lijkt erop dat de boel hier één grote dikke run heeft gemaakt vannacht.

Binnenunit was uiterst stil aan het pruttelen met 7,7 L/min.

Heeft 4 kWh verbruikt tot nu toe waar hij maar liefst 30 kWh van heeft gemaakt. Dat zou dus een COP van 7,5 betekenen (?!).

Stooklijn 27 en 32 bij 18 en -10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFQS_rKN0EuPF-APlBKkavAsMIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wm0pdX7mDBUxghii9COU4f7C.jpg?f=fotoalbum_large

7 graden buiten met een aanvoer van maar 28 en het is heerlijk warm binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrH74Fe66dLjQoeecYuz8uNybQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nHhmubPPdvmw95qrKvDmR1Hb.png?f=fotoalbum_large

L3 blauw = compressor (en koelkast dus er mag nog 25 watt vanaf), geloof me als ik zeg dat dat voorheen één groot instabiel pendelfeest was.

Ik ben helemaal blij met dit topic en al jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:31
Waypoint schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:44:
Ik heb nu een paar keer gehad dat de warmwater tank uitgeschakeld is (volgens de app) en we ‘s ochtends een ‘koude’ douche hebben. Ik zie in de Onecta app dan een temperatuur van bijv 32 graden bij de tank.

Als ik in de app de warmwater tank handmatig inschakelt (dmv het aanknopje zeg maar) warmt hij weer op naar de ingestelde 50 graden maar dat duurt even.

Is dit een bug? Ik zie ook geen errors op de unit. Wij hebben de boiler geïntegreerd.

Nu na een weekje vakantie staat het vat ook op 40 graden ‘s ochtends, we hebben wel de avond modus aan staan na 23u maar dan zou hij het vat toch warmer moeten houden ?
Op hoeveel staat je hysterese? Die staat standaard volgens mij op iets van 20, maar 5 is een betere setting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 05-06 15:58
Atomius schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:54:
Wow!

Lijkt erop dat de boel hier één grote dikke run heeft gemaakt vannacht.

Binnenunit was uiterst stil aan het pruttelen met 7,7 L/min.

Heeft 4 kWh verbruikt tot nu toe waar hij maar liefst 30 kWh van heeft gemaakt. Dat zou dus een COP van 7,5 betekenen (?!).

Stooklijn 27 en 32 bij 18 en -10.

[Afbeelding]

7 graden buiten met een aanvoer van maar 28 en het is heerlijk warm binnen.

[Afbeelding]

L3 blauw = compressor (en koelkast dus er mag nog 25 watt vanaf), geloof me als ik zeg dat dat voorheen één groot instabiel pendelfeest was.

Ik ben helemaal blij met dit topic en al jullie hulp _/-\o_
Hoi,
Gebruik jij ook een kamerthermostaat of alleen een weersafhankelijke regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

Hoi,
Gebruik jij ook een kamerthermostaat of alleen een weersafhankelijke regeling?
Alles staat vol open, geen kamerthermostaat in gebruik, WP schakelt zichzelf uit als het >16 gr wordt buiten. Dan mag ie even uitrusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Atomius schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Alles staat vol open, geen kamerthermostaat in gebruik, WP schakelt zichzelf uit als het >16 gr wordt buiten. Dan mag ie even uitrusten
Ok, en wat was de temperatuur in je woonkamer vanochtend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Arjanvdzwaag schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Ok, en wat was de temperatuur in je woonkamer vanochtend ?
20,6-8

Slaapkamers en badkamer iets meer dus moet ik denk ik even wat terugschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Atomius schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:04:
[...]

20,6-8

Slaapkamers en badkamer iets meer dus moet ik denk ik even wat terugschroeven.
Wij hebben wel de Madoka thermostaat en icm de standaard weersafhankelijke regeling
bij ons stond de thermostaat op 20,5 graden

Bij ons is de regeling: bij 11 graden buiten 25 graden water bij -10 35 graden

Heb jij Modulatoe ook aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
Bij ons veel start en stops. Zie de paarse lijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wl2_i8UWTE2f5dEuc5lgo_90WLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6PxzF2DHpbPtlnwNaU1By8sE.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Arjanvdzwaag op 14-10-2023 10:28 ]

Pagina: 1 ... 48 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma