danny.s schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:29:
[...]
Hoeveel is "heel veel" dat de BUH heeft mee gedraaid? Dat kan de COP natuurlijk gigantisch hard onderuit halen. Dus wellicht dat de COP eigenlijk een stuk hoger zou zijn als de BUH niet meer gedraaid zou hebben.
[...]
Wat mij hier op valt, is dat bij een temperatuur tot (ongeveer) 45gr in de tank de buiten unit 1000-1200W vermogen gebruikt (niet levert), en daarna doorschiet naar +/- 2000W. Ik weet niet waar hier in precies het kantelpunt zit. Denk dat dus het een poging waard zou kunnen zijn.
Maar lagere temperatuur betekent in principe ook dat ie eerder leeg is, maar zolang je geen last van koud/lauw water hebt, kun je het altijd proberen natuurlijk.
Ik had het anders moeten formuleren. Toen ik dat schema had ingesteld ging hij direct op de BUH verwarmen, terwijl het buiten geen 30 graden was (het was ochtend). Heb toen (misschien te snel) de handdoek in de ring gegooid en hem teruggezet naar on-demand. Maar het BUH aandeel lijkt mij dus klein in het totaal.
Ik heb gisteren de SWW temperatuur op 45 graden gezet en daarna ging iemand onder de douche. Er volgde toen een run waarbij (nog steeds) een piek van 2400 W werd bereikt. Leek qua verbruik dus niet heel veel uit te maken in vergelijking met 48 graden setpoint.
Ben benieuwd hoe je dit met welke instellingen voor elkaar hebt gekregen.
Rainesh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:09:
Ik geef het op. Na de afgelopen keer dat SWW (52graden) avondrun spontaan op BUH ging doen, heeft ie het de dagen daarna gewoon netjes alles op compressor gedaan.
Tot vanochtend......ochtend run op BUH. Avondrun wel weer netjes op compressor :\
Snap er echt niks van.
Ik las eerder iets in dit topic over als het verschil te klein is tussen de temperatuur op dat moment in de tank en waar hij naartoe wil verwarmen, dat hij dan de BUH pakt ipv de compressor. Dit om de compressor te beschermen. Dit kan het geval zijn als je een dag weinig tot geen warm water hebt getapt. Wellicht is dat het issue?
---
Verder heb ik de WP verwarming vanmorgen weer aangezet. Het was 19 graden geworden in huis na een relatief koude nacht. Buiten was het vanochtend ook relatief koud.
Stooklijn veranderd naar:
25 aanvoertemp bij 18 gr buitentemp.
32 aanvoertemp bij -10 gr buitentemp.
Buffervat staat nog altijd uit.
Resultaat:
Begon vanmorgen om 6:45u met een topje 1300 W verbruik. Het was 9 graden buiten met een aanvoertemp van 26 gr.
Daarna snel afgezakt naar +/- 300-350 W continu verbruik. Stukken minder energie dus dan de vorige run.
Tot 12u een lange run, daarna is hij begonnen met een groot pendelfeest.
Alleen, is er dus niets of niemand wat het apparaat nu kan stoppen of uitzetten.
Dus ja, wat zijn de opties?
Lijkt mij dat je toch echt wel een thermostaat nodig hebt met dit weer die de boel uitschakelt als het binnen 20 graden is geworden.
Een andere optie zou zijn dat je met de Wifi module de boel handmatig op afstand uitzet als je ziet dat hij gaat pendelen, maar dat is natuurlijk gekkenwerk.