Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:37
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:10:
[...]

zet eerst die tank maar eens buiten het systeem, ding is toch nutteloos.

dan de pomp harder zetten. meer liters. 10 liter is gewoon te weinig, met vloerverwarming moet je minstens het dubbele hebben. 2~3 liter per vloergroep is een beter uitganspunt.
Oke, zal die tank buiten het systeem plaatsen.

Maar pomp harder zetten kan toch alleen door delta T te veranderen? Moet die dan bijv op 4 ipv 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:32:
[...]

Oke, zal die tank buiten het systeem plaatsen.

Maar pomp harder zetten kan toch alleen door delta T te veranderen? Moet die dan bijv op 4 ipv 5?
delta lager zetten is makkelijker. lager is beter even grof genomen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 14:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:33:
[...]

delta lager zetten is makkelijker. lager is beter even grof genomen.
Ja dat bedoelde ik, de delta T lager zetten. Dus op 4 op proef.

Wel vreemd want in het Google docs instellingen overzicht van iedereen hier staan de meeste delta T’s al op 5 (waar die van mij dus ook op staat). Vreemd dat ie bij mij dan lager zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:36:
[...]

Ja dat bedoelde ik, de delta T lager zetten. Dus op 4 op proef.

Wel vreemd want in het Google docs instellingen overzicht van iedereen hier staan de meeste delta T’s al op 5 (waar die van mij dus ook op staat). Vreemd dat ie bij mij dan lager zou moeten?
probleem is dat je naregleing hebt, dus jouw formaat systeem en afgifte varieert constant ipv het hebben van een goede waterzijdige inregeling. naregeling verziekt gewoon bijna altijd de wens om een warmtepomp stabiel te laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 15:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derooij
  • Registratie: September 2014
  • Niet online
Sinds vannacht staat onze warmtepomp dan eindelijk aan. Die is aan het begin van de zomer geïnstalleerd, maar ja dan stook je niet en wij hebben geen koeling erin. Het is een Daikin Altherma 3 R W van 6kW, alleen voor de vloerverwarming beneden (boven en SWW al anders geregeld). Zo simpel mogelijke installatie met 8 lussen op een lage temperatuur verdeler. Geen naregeling, alles open, straks alleen waterzijdig inregelen met de flowmeters. Omdat de dekvloer heel traag reageert (grotendeels massief hout) staat de wp in het stookseizoen altijd aan en gebruikt alleen de buitentemperatuur met stooklijn als regeling (zonder kamerthermostaat). De finetuning van de stooklijn komt deze winter. Ik ben benieuwd hoe onze installatie zal presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:26:
[...]

probleem is dat je naregleing hebt, dus jouw formaat systeem en afgifte varieert constant ipv het hebben van een goede waterzijdige inregeling. naregeling verziekt gewoon bijna altijd de wens om een warmtepomp stabiel te laten draaien.
Maar in principe is het niet veel anders dan een systeem zonder naregeling als alle groepen van de woonkamer langdurig open staan, toch?

Anyway, ik heb de bypass verder opengedraaid en daarna de thermostaat beneden opengezet. Geen wisselend debiet meer op de WP. Lijkt erop dat dat buffervat de boel ontregelde. Dank @flippy

Maar nu hij weer eventjes draait is de flow weer ingezakt naar 7 L/min.

Vreemd toch?

Even voordat ik die delta T aanpas, ik vind dat toch wat spannend. Kan dat geen kwaad somehow?

In de handleiding lees ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MF8WO_ugo8oR1gRDsc3De1ojBM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnmsFnIMBfZ9oxaqUD0oZ0Af.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet zeggen dat ik hier niet veel van begrijp. Kan het geen kwaad om die delta T onder de 5 te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:19:
[...]

Maar in principe is het niet veel anders dan een systeem zonder naregeling als alle groepen van de woonkamer langdurig open staan, toch?

Anyway, ik heb de bypass verder opengedraaid en daarna de thermostaat beneden opengezet. Geen wisselend debiet meer op de WP. Lijkt erop dat dat buffervat de boel ontregelde. Dank @flippy

Maar nu hij weer eventjes draait is de flow weer ingezakt naar 7 L/min.

Vreemd toch?

Even voordat ik die delta T aanpas, ik vind dat toch wat spannend. Kan dat geen kwaad somehow?

In de handleiding lees ik dit:

[Afbeelding]

Ik moet zeggen dat ik hier niet veel van begrijp. Kan het geen kwaad om die delta T onder de 5 te zetten?
hij kan kennelijk zijn vermogensvraag kwijt bij 7/min om die 5 graden delta aan te houden. wil je meer efficientie moet die liters dus omhoog. dus lagere deltat.

liefste moet die deltat regeling losstaan van je pomp maar met die naregeling onkom je daar niet aan totdat je beslist om die nageling weg te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:21:
[...]

hij kan kennelijk zijn vermogensvraag kwijt bij 7/min om die 5 graden delta aan te houden. wil je meer efficientie moet die liters dus omhoog. dus lagere deltat.

liefste moet die deltat regeling losstaan van je pomp maar met die naregeling onkom je daar niet aan totdat je beslist om die nageling weg te doen.
Oke maar de huidige situatie is toch gelijk aan een situatie zonder naregeling? Alle woonkamerzones staan open momenteel (= alsof er geen naregeling bestaat). En dan alsnog 7 L/min.

Hoe moet ik het zien dat hij nu zijn vermogen kwijt kan in die 7 L/min? Is that good or bad?

En, ik dacht dat de minimale flow 12 was? Maar 7 werkt kennelijk ook?

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 25-09-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:36:
[...]

Oke maar de huidige situatie is toch gelijk aan een situatie zonder naregeling? Alle woonkamerzones staan open momenteel (= alsof er geen naregeling bestaat). En dan alsnog 7 L/min.

Hoe moet ik het zien dat hij nu zijn vermogen kwijt kan in die 7 L/min? Is that good or bad?

het is lastig te zien wat en hoe er word beslist door de kabouters in de daikin zonder alle info the hebben.
7 liter is echt wel de ondergrens voor de unit in storing gaat. waarom hij zichzelf zo laag afregelt kan een berg oorzaken hebben maar de meest voor de hand liggende is dat het beton bijzonder koud is en hij makkelijk zijn warmte kwijt kan. nu je buffertank eruit is heb je geen menging meer en kan hij al zijn warmte de voer in drukken waar het hoort. daardoor loopt ie nu ook rustiger. de groter je afgiftesysteem is de makkelijker het word voor hem en de goedkoper hij loopt.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:42:
[...]

het is lastig te zien wat en hoe er word beslist door de kabouters in de daikin zonder alle info the hebben.
7 liter is echt wel de ondergrens voor de unit in storing gaat. waarom hij zichzelf zo laag afregelt kan een berg oorzaken hebben maar de meest voor de hand liggende is dat het beton bijzonder koud is en hij makkelijk zijn warmte kwijt kan. nu je buffertank eruit is heb je geen menging meer en kan hij al zijn warmte de voer in drukken waar het hoort. daardoor loopt ie nu ook rustiger. de groter je afgiftesysteem is de makkelijker het word voor hem en de goedkoper hij loopt.
Ok 👍

Ik zie nu dat hij gaat pendelen..

Alle groepen staan vol open, ook boven.

Nog niet aan de delta T gezeten.

Enig idee wat ik daartegen kan doen?

Misschien dat dat buffervat toch wat pendelgedrag voorkwam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:46
Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:36:
[...]

Vanuit de Daikin beredeneerd lijkt het me niet zo vreemd dat de flow zo laag is:
- De vertrek temperatuur is vrij laag in deze periode.
- De flow/pompsnelheid wordt bepaald door de Delta T -> als retour water nog relatief warm terug komt gaat de flow dus ook laag zijn!
- Bij een lage flow is er weinig energie nodig om mbv de WP de temperatuur met Delta T te verhogen. Het verbruik van de WP is dus als het goed is erg laag (vb: 350 Watt -> afhankelijk van type/uitvoering)

Als de flow niet verder terug geregeld kan worden gaat de WP uiteindelijk uit omdat de vertrek temperatuur te hoog wordt....... Dat is het beginpunt van pendelen.

Mbv voorgaande opsomming en de info van sensoren (lees: temperaturen & flow) kun je bijna elke (re)actie van de Daikin Altherma 3 wel beredeneren. (lees: begrijpen)

Ik lees dat anderen niet altijd gelukkig zijn met een lage flow, ik ben in veel gevallen wel blij met een lage flow -> dan is m'n verbruik namelijk veel lager dan bij een hoge flow :)

Samenvattend:
- Vooral proberen langdurige runs te krijgen zonder pendelen.
- Binnen regelbereik van de WP
- Dmv juiste settings/parameters (en als laatste eventueel nog wat sturen met programma in voor-/naseizoen)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:14:
[...]
Ok 👍
Ik zie nu dat hij gaat pendelen..
Alle groepen staan vol open, ook boven.
Nog niet aan de delta T gezeten.
Enig idee wat ik daartegen kan doen?
Misschien dat dat buffervat toch wat pendelgedrag voorkwam?
nee, een buffervat voorkomt geen pendelen. dat is een fabel wat helaas blijft voortduren. een buffervat geeft uitstel, geen afstel. jouw vloer heeft vele malen meer thermische buffer dan dat watertankje heeft.

je warmteproductie bij deze buitentemperaturen is simpelweg hoger dan wat je woning nodig heeft of hoe de WP is ingesteld om af te geven.

een lagere deltat zal pendelen verminderen/stoppen tot je op het punt komt dat de WP niet lager kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke toelichting
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:29:
[...]

nee, een buffervat voorkomt geen pendelen. dat is een fabel wat helaas blijft voortduren. een buffervat geeft uitstel, geen afstel. jouw vloer heeft vele malen meer thermische buffer dan dat watertankje heeft.

je warmteproductie bij deze buitentemperaturen is simpelweg hoger dan wat je woning nodig heeft of hoe de WP is ingesteld om af te geven.

een lagere deltat zal pendelen verminderen/stoppen tot je op het punt komt dat de WP niet lager kan lopen.
Oke dus mijn opties zijn:
- alle groepen openzetten en de verwarmfunctie voor nu in de WP uitzetten (dat heb ik nu gedaan, anders gaat hij de hele nacht aan en uit)
- Delta T verlagen
- aanvoertemperatuur verlagen? Want dan hoeft hij minder warmte kwijt, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Atomius op 25-09-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:21:
[...]

Is los van de naregeling gewoon een Daikin dingetje, je kan de pompsnelheid niet apart regelen zoals bij de meeste andere merken. Dat gaat altijd dynamisch via de delta-T regeling.

Verder is het gewoon nog veel te vroeg in het jaar om ook maar iets af te stellen. Het wordt nog veel te warm om je minimum vermogen de hele dag kwijt te kunnen -> gegarandeerd gependel zodra de vloer op temperatuur komt.

Ook zonder alle volstrekt overbodige lobby-meuk zoals buffervaten en zoneregelingen ;) is het echt nog te vroeg om met de instellingen aan de slag te gaan, hoewel ik helemaal snap dat de nieuwe bezitters aan de slag willen. Die tijd kan je nu mooi besteden aan het afstrippen en op marktplaats zetten van al die overbodige troep.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 32% gewijzigd door RonJ op 26-09-2023 09:49 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:22:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke toelichting

[...]

Oke dus mijn opties zijn:
- alle groepen openzetten en de verwarmfunctie voor nu in de WP uitzetten (dat heb ik nu gedaan, anders gaat hij de hele nacht aan en uit)
- Delta T verlagen
- aanvoertemperatuur verlagen? Want dan hoeft hij minder warmte kwijt, toch?
aanvoertemperatuur moet zoizo aangepast zijn op de buitentemperatuur. dus als het echt wat kouder begint te worden kan je bezig met het opzoeken wat het laagste is wat je stooklijn kan hebben zonder te pendelen.
vereiste daarvoor is wel dat je kortsluitingen in je systeem voorkomt, dus dat buffervat gewoon lekker uitlaten en zoveel mogelijk groepen openzetten.
merk je dat bepaalde kamers warmer worden dan andere moet je die groep op de verdeler verder dichtdraaien zodat die minder water krijgt.
truc is dus zoeken van de balans, hij moet net zoveel (ietjes meer) warmte produceren als je nodig hebt om de toko op temperatuur te houden. als je daar beetje tijd in steekt zal je merken dat die naregeling vrijwel niks meer doet.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-09-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:41:
[...]

Is los van de naregeling gewoon een Daikin dingetje, je kan de pompsnelheid niet apart regelen zoals bij de meeste andere merken. Dat gaat altijd dynamisch via de delta-T regeling.

Verder is het gewoon nog veel te vroeg in het jaar om ook maar iets af te stellen. Het wordt nog veel te warm om je minimum vermogen de hele dag kwijt te kunnen -> gegarandeerd gependel zodra de vloer op temperatuur komt.

Ook zonder alle volstrekt overbodige lobby-meuk zoals buffervaten en zoneregelingen ;) is het echt nog te vroeg om met de instellingen aan de slag te gaan, hoewel ik helemaal snap dat de nieuwe bezitters aan de slag willen. Die tijd kan je nu mooi besteden aan het afstrippen en op marktplaats zetten van al die overbodige troep.

***members only***
Haha, ok. Ik behoud mijn meuk voorlopig nog wel even en zet gewoon alles op vraag. Strippen kan altijd nog.

Wat ik me wel afvraag is hoe mensen die een "altijd open systeem" hebben dan de koeling regelen. Via Wifi en de app? Want die koeling zet je niet aan in mei en uit in september. Die zet ik iig on-demand aan 's ochtends en uit 's avonds.

Verder is een systeem dat werkt op een thermostaat in het najaar en voorjaar toch ook wel prettiger dan een "altijd open systeem", lijkt me. Dan heb je in tijden als deze wel warme voeten (die heb ik nu niet) en als de boel op temperatuur is gaat de WP uit en wordt een hoop gependel voorkomen..
flippy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:46:
[...]

aanvoertemperatuur moet zoizo aangepast zijn op de buitentemperatuur. dus als het echt wat kouder begint te worden kan je bezig met het opzoeken wat het laagste is wat je stooklijn kan hebben zonder te pendelen.
vereiste daarvoor is wel dat je kortsluitingen in je systeem voorkomt, dus dat buffervat gewoon lekker uitlaten en zoveel mogelijk groepen openzetten.
merk je dat bepaalde kamers warmer worden dan andere moet je die groep op de verdeler verder dichtdraaien zodat die minder water krijgt.
truc is dus zoeken van de balans, hij moet net zoveel (ietjes meer) warmte produceren als je nodig hebt om de toko op temperatuur te houden. als je daar beetje tijd in steekt zal je merken dat die naregeling vrijwel niks meer doet.
Ok, maar gaat een WP nu pendelen als je aanvoertemp te hoog is of te laag is in vergelijking met de buitentemp? Ik neem aan te laag dan?

Buffervat staat nu uit, alle groepen staan open en in de Daikin heb ik nu verwarming op UIT staan.

Ik wacht nog wel even tot het kouder wordt. Wat hanteren jullie daarvoor? Als de temp in huis onder de 19 graden komt oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:00:
[...]
Ok, maar gaat een WP nu pendelen als je aanvoertemp te hoog is of te laag is in vergelijking met de buitentemp? Ik neem aan te laag dan?

Buffervat staat nu uit, alle groepen staan open en in de Daikin heb ik nu verwarming op UIT staan.

Ik wacht nog wel even tot het kouder wordt. Wat hanteren jullie daarvoor? Als de temp in huis onder de 19 graden komt oid?
pendelen krijg je als de WP zijn warmte niet meer kwijtkan. dus als je aanvoertemperatuur te laag is om met het afgiftesysteem die je hebt (dus hoeveelgroepen er open/dicht staan) die warmte kwijt te raken. als de WP 2kW produceert en je groepen die wel openstaan raken maar 1kW kwijt ga je pendelen.
aande andere kant kan je aanvoertemperatuur zo laag zijn dat je systeem uberhaupt de warmte niet kan opnemen.

je moet dus kijken bij welke aanvoertemperatuur de WP constant wil blijven lopen zonder te gaan pendelen. dat is je ondergrens. de groter je afgiftesysteem is de lager die grens is.
dan is de vraag bij welke buitentemperatuur die ondergrens hoort om de toko warm te houden. dan heb je de temperaturen gevonden om je machine zo rustig mogelijk te laten draaien op een zo efficient mogelijke manier. het enigste wat je thermostaat dan nog in huis hoeft te doen is de WP uitzetten als hij dreigt door te schieten en het te warm word in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:00:
[...]

Haha, ok. Ik behoud mijn meuk voorlopig nog wel even en zet gewoon alles op vraag. Strippen kan altijd nog.

Wat ik me wel afvraag is hoe mensen die een "altijd open systeem" hebben dan de koeling regelen. Via Wifi en de app? Want die koeling zet je niet aan in mei en uit in september. Die zet ik iig on-demand aan 's ochtends en uit 's avonds.

Verder is een systeem dat werkt op een thermostaat in het najaar en voorjaar toch ook wel prettiger dan een "altijd open systeem", lijkt me. Dan heb je in tijden als deze wel warme voeten (die heb ik nu niet) en als de boel op temperatuur is gaat de WP uit en wordt een hoop gependel voorkomen..
Ik heb een "altijd open systeem", maar dan uiteraard wel met één kamerthermostaat (hier een madoka, maar alles voldoet bijna wel). Anders gaat het niet goed in het voor- en najaar. In de wintermaanden heb ik m inmiddels zo ingeregeld dat ie 24/7 doorpruttelt en de boel nét niet warm genoeg krijgt, dus de thermostaat grijpt dan alleen nog in in als de gashaard aangaat oid.

Koelen met de L/W doe ik bijna nooit, dat doet de ook aanwezige L/L veel beter, maar áls ik het gebruik (bij langdurig 30C+) doe ik het via de app idd en ook alleen overdag. Als ik het wel vaker zou gebruiken zou ik dat denk ik via HA automatiseren.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobSchut
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-10-2024
Goedemiddag,

Gisteren is na 14 maanden wachten mijn Altherma warmtepomp eindelijk geinstalleerd en ik wilde mijn instellingen vergelijken met anderen. Hierbij kreeg ik foutmeldingen bij het uitvoeren van de macro's van de spreadsheet, heb de sheet gekopieerd en dacht in de kopie wijzigingen te maken...

Helaas heb ik de gegevens van de laatste gebruiker overschreven. Ik kan zelfs de naam niet meer terugvinden, hij begint met Frans.

Mijn oprechte excuses,

Rob.

Edit: Ik had de kopie nog. Heb de originele gegevens gelukkig kunnen terugschrijven. Het was FransHe.

[ Voor 9% gewijzigd door RobSchut op 26-09-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-05 16:31
goedemiddag,

ik heb een daikin altherma 3 met de etvh 12S23 binnenunit (staand model met buffervat)

De buitenunit staat op het plat dak met behoorlijk wat zonvang. De sensor gaf net aan dat de buitentemperatuur 26 graden was.

Binnen was het op dat moment 18 graden en de verwarming sloeg conform programma aan.

Verwarming ging echter draaien op de backup verwarming van de binnenunit.

Bij welke omslagtemperatuur gaat de verwarming op de backup draaien? en hoe wordt deze temperatuur bepaald? Is dat een gemiddelde over een bepaalde periode?

Bij warm water was dit dacht ik 35 graden. maar bij verwarming kan ik dit niet terug vinden?

Kan dit ook uitgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 09:12
roykamerman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:50:
Bij welke omslagtemperatuur gaat de verwarming op de backup draaien?
ik wist niet dat dezelfde restrictie zat bij verwarmen, dacht alleen SWW. Hoewel natuurlijk normaal niet verwarmd hoef te worden bij 26 graden buiten temp, maar snap het issue hier.

Bij welke omslagtemperatuur gaat de verwarming op de backup draaien? en hoe wordt deze temperatuur bepaald? Is dat een gemiddelde over een bepaalde periode?
Je kunt instellen of welk gemiddelde hij moet gebruiken, 0, 12 of 24 uur. Wellicht dat ie bij jou op 0 uur staat (dat was bij mij de default). En aanpassen naar 12 of 24 uur zou dus wellicht die 26 graden kunnen drukken.
Ja, je kunt instellen dat de BUH alleen voor SWW gebruikt mag worden. Dan zal hij dus nooit voor verwarming ingeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 15:27
danny.s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:51:
[...]

ik wist niet dat dezelfde restrictie zat bij verwarmen, dacht alleen SWW. Hoewel natuurlijk normaal niet verwarmd hoef te worden bij 26 graden buiten temp, maar snap het issue hier.
Ik heb die restrictie niet maar bij mij heb ik ingesteld dat de booster alleen gebruikt mag worden tijdens de desinfectie run. En die staat uit.
Na vakantie vanuit de auto de boiler op 60 gezet en dat ging gewoon goed volledig via de compressor.
Is er een reden om dit niet te doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
[quote]danny.s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:51:

[...]

Ja, je kunt instellen dat de BUH alleen voor SWW gebruikt mag worden. Dan zal hij dus nooit voor verwarming ingeschakeld worden.
[/quote

Dat is juist het vreemde, daar staat die wel namelijk al op (alleen wtw)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8Q9d1zKUoIKH-oVX0mwUWJ1d_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRgMG1xn3svx9xaHp3OJQbUk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door roykamerman op 26-09-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
Binnen was het op dat moment 18 graden en de verwarming sloeg conform programma aan.

Ik lees dit en had iets soortgelijks, bij mij leek het vandaag alsof de BUH op hol was geslagen. Overdag zonder warmtevraag was de wamtepomp uit. Maar om onverklaarbare reden heeft de BUH urenlang op max vermogen aan gestaan. Dus zonder dat er warmte gewenst was heeft die meer dan 10kW verbruikt (2kW model, uren achter elkaar aan gestaan voor ik dit opmerkte).

Ik dacht aan een softwareprobleem, de vraag daarover staat uit bij Daikin.Ik heb maar even de werkschakelaar van de BUH uitgezet zodat die geen stroom meer kan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
smaij schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:06:
[...]

Ik heb die restrictie niet maar bij mij heb ik ingesteld dat de booster alleen gebruikt mag worden tijdens de desinfectie run. En die staat uit.
Na vakantie vanuit de auto de boiler op 60 gezet en dat ging gewoon goed volledig via de compressor.
Is er een reden om dit niet te doen ?
Ik dacht dat de compressor maar tot 53 gr kon? Dus geen idee of je niet stiekem toch een elektrisch element ergens hebt gebruikt? Heb je het energie verbruik in de gaten kunnen houden of hij idd niet een BUH of elektrisch element heeft gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
danny.s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:58:
[...]

Ik dacht dat de compressor maar tot 53 gr kon? Dus geen idee of je niet stiekem toch een elektrisch element ergens hebt gebruikt? Heb je het energie verbruik in de gaten kunnen houden of hij idd niet een BUH of elektrisch element heeft gebruikt?
Ja klopt, ik heb een HomeWizard 3 fase meter en kan dus duidelijk zien of hij gebruik maakt van de BUH of van de Booster en geen van beide worden gebruikt. Ik heb de discussie wel gelezen m.b.t. de ervaringen van anderen dus misschien is mijn instelling niet wenselijk ?

• Atomius
roykamerman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:40:
[quote]danny.s schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:51:

[...]

[/quote

Dat is juist het vreemde, daar staat die wel namelijk al op (alleen wtw)

[Afbeelding]
In dat menu heb ik geloof ik andere instellingen staan:

Toegestaan
Beperkt
Alleen SWW

Hij staat nu op toegestaan maar ik vrees voor BUH feestjes in koude winternachten.

Beter om hem op beperkt of alleen SWW te zetten?

Wat doet de WP dan als het echt koud wordt (bijv -10 of -15) en hij de BUH dus niet mag gebruiken? Blijft hij dan alleen op de compressor werken?

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-06 11:31
goedemiddag,

ik heb een daikin altherma 3 met de etvh 12S23 binnenunit (staand model met buffervat)

De buitenunit staat op het plat dak met behoorlijk wat zonvang. De sensor gaf net aan dat de buitentemperatuur 26 graden was.

Als de buitentemperatuur meer dan 25°C is dan doet hij het niet!

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:48:
[...]

In dat menu heb ik geloof ik andere instellingen staan:

Toegestaan
Beperkt
Alleen SWW

Hij staat nu op toegestaan maar ik vrees voor BUH feestjes in koude winternachten.

Beter om hem op beperkt of alleen SWW te zetten?

Wat doet de WP dan als het echt koud wordt (bijv -10 of -15) en hij de BUH dus niet mag gebruiken? Blijft hij dan alleen op de compressor werken?
Hij zal dan alleen op compressor werken ja.

Je kunt even kijken bij https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL/ wat jouw model voor vermogen heeft bij -10, en (hopelijk) weet je dan of dit voldoende zou zijn.

• Atomius
danny.s schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:27:
[...]

Hij zal dan alleen op compressor werken ja.

Je kunt even kijken bij https://daikintechnicaldatahub.eu/nl-NL/ wat jouw model voor vermogen heeft bij -10, en (hopelijk) weet je dan of dit voldoende zou zijn.
Ja dat vermogen zit wel goed, daar is goed over nagedacht van tevoren.

Maar stel - theoretisch - het vermogen zou onvoldoende zijn bij -10, wat je dan in de praktijk ziet is dat de compressor op vol vermogen blijft draaien maar dat het huis onvoldoende warm wordt? I guess?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:33
Atomius schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:05:
[...]

Ja dat vermogen zit wel goed, daar is goed over nagedacht van tevoren.

Maar stel - theoretisch - het vermogen zou onvoldoende zijn bij -10, wat je dan in de praktijk ziet is dat de compressor op vol vermogen blijft draaien maar dat het huis onvoldoende warm wordt? I guess?
Als het vermogen onvoldoende is merk je het dat de ingestelde watertemperatuur niet gehaald wordt en een gevolg hiervan zou inderdaad kunnen zijn dat je huis niet warm (genoeg) wordt

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02
Ik heb mijn warmwater programma aangepast, nu op 2 momenten op de dag naar 52 graden. In de ochtend om 06.30u en in de avond om 18u.

Nu zie ik net dat sinds 18u mijn BUH mijn tank aan het verwarmen is. 8)7

In de ochtend is het wel netjes via de compressor gegaan.

Het is nu ongeveer 20graden buiten.

Snap er niks van :\

[ Voor 3% gewijzigd door Rainesh op 27-09-2023 19:50 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
Rainesh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:49:
Ik heb mijn warmwater programma aangepast, nu op 2 momenten op de dag naar 52 graden. In de ochtend om 06.30u en in de avond om 18u.

Heb je warm water verbruikt in de tijd voor de run op de buh? Zo nee dan lijkt het erg op het probleem dat ik ook heb. Ik doe 1x per dag opwarmen maar als ik een dag geen warm water pak (omdat ik ook wel eens weg ben) dan gaat de eerst volgende opwarming helemaal op de buh. Ben er nog niet uit waardoor het komt. Lijkt bijna op een software bug.

• Rainesh
Hetisweergezell schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:20:
[...]

Heb je warm water verbruikt in de tijd voor de run op de buh? Zo nee dan lijkt het erg op het probleem dat ik ook heb. Ik doe 1x per dag opwarmen maar als ik een dag geen warm water pak (omdat ik ook wel eens weg ben) dan gaat de eerst volgende opwarming helemaal op de buh. Ben er nog niet uit waardoor het komt. Lijkt bijna op een software bug.
Geen idee eigenlijk, denk het niet. Maar tijdens verwarmen op WP (geen desinfectie run) dan wordt er wel vaker warm water gebruikt en geen issues dat het dan stopt of overgaat naar BUH.

• Atomius
Rainesh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:26:
[...]

Geen idee eigenlijk, denk het niet. Maar tijdens verwarmen op WP (geen desinfectie run) dan wordt er wel vaker warm water gebruikt en geen issues dat het dan stopt of overgaat naar BUH.
Sinds de hoge buitentemperaturen voorbij zijn heb ik mijn BUH niet meer kunnen betrappen op een behulpzame hand bij het SWW.

Staat wel op on demand hier, geen vast schema.

Edit; kon je zien vanaf welke temp hij op de BUH overging?

[ Voor 5% gewijzigd door Atomius op 28-09-2023 08:52 ]

• Rainesh
Atomius schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:51:
[...]

Sinds de hoge buitentemperaturen voorbij zijn heb ik mijn BUH niet meer kunnen betrappen op een behulpzame hand bij het SWW.

Staat wel op on demand hier, geen vast schema.
Dit is ook voor het eerst dat ie dit zo doet, alhoewel ik voorheen maar 1 moment had op een dag voor opwarmen. Vandaag weer even aankijken

@Atomius vanaf 40 graden al dacht ik

[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 28-09-2023 08:57 ]

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-06 20:40
Rainesh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:49:

Was het om 18:00uur niet 25 gr of warmer?

Bij mij is het namelijk zo:
Onder de 25gr tot 53gr op de compressor
25 tot 35gr tot 43gr op de compressor
35gr en hoger op de buh

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-06 14:09
Hetisweergezell schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:20:
[...]

Ik heb dit fenomeen inderdaad ook wel eens gezien. Volgens mij lijkt het erop dat als de delta tussen de actuele tank temperatuur en de ingestelde temperatuur die hij moet gaan halen kleiner is dan een bepaalde waarde, hij de compressor niet aanzet en het op de BUH doet.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Hetisweergezell
boaty schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:36:
[...]

Ik heb dit fenomeen inderdaad ook wel eens gezien. Volgens mij lijkt het erop dat als de delta tussen de actuele tank temperatuur en de ingestelde temperatuur die hij moet gaan halen kleiner is dan een bepaalde waarde, hij de compressor niet aanzet en het op de BUH doet.
Gelukkig. Ben ik toch niet helemaal de enige met dit probleem. Ik heb het echter ook een keer gehad dat wanneer de ik dag vóór de legionellarun geen warm water pakte dat deze hele run op de BUH ging (en niet het eerste stuk op de compressor). Toen koste een legionellarun ineens ruim 8 kWh ipv de gebruikelijke 4.

• Rogier1812
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-02-2024
Zijn hier mensen met de erga08eav3h7 buitenunit die hem ook gemonitord hebben wat deze doet qua wattage/amperage?

• Atomius
kokpol schreef op woensdag 27 september 2023 @ 16:22:
[...]

Als het vermogen onvoldoende is merk je het dat de ingestelde watertemperatuur niet gehaald wordt en een gevolg hiervan zou inderdaad kunnen zijn dat je huis niet warm (genoeg) wordt
Nog even een gedachte experiment:

Vandaag op proef kort de verwarming/WP aangezet met 22 graden buiten en 20,5 graden hier binnen. Aanvoertemp water was 27 graden. De WP ging meteen pendelen.

Stel, ik zou de aanvoertemp verhogen naar 35 of 38 graden, dan zou hij dus niet moeten gaan pendelen.

Want de warmte van die 35-38 graden zou hij wel kwijt moeten kunnen in een omgeving van 20-22 graden.

Correct? Of mis ik iets?

(Niet dat ik dit ga doen, maar even zodat ik begrijp hoe het werkt)

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 09:53
Hoe regelen jullie een tweede zone?

De installateur kwam vorige week eindelijk de tweede zone klep installeren, en heeft een generieke wireless thermostaat mee genomen voor in de zone 2 ruimte (slaap/kantoor).
Ik kan deze niet via de Daikin app instellen, en uberhaupt niet programmeren. Dus nu moet ik handmatig die thermostaat aanzetten/op termp zetten om zone 2 te verwarmen.
Is er geen mogelijkheid een 'slimme' thermostaat aan te sluiten op de Daikin unit die ook gewoon in de app te zien en programmeren is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
Atomius schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:25:
[...]

Vandaag op proef kort de verwarming/WP aangezet met 22 graden buiten en 20,5 graden hier binnen. Aanvoertemp water was 27 graden. De WP ging meteen pendelen.

Stel, ik zou de aanvoertemp verhogen naar 35 of 38 graden, dan zou hij dus niet moeten gaan pendelen.

Want de warmte van die 35-38 graden zou hij wel kwijt moeten kunnen in een omgeving van 20-22 graden.

Correct? Of mis ik iets?

Dat klopt met een hogere aanvoertemperatuur is je gemiddelde vloertemperatuur hoger waardoor je meer vermogen kan afgeven.
Het advies is om als het een graad of 15 buiten is te testen bij welke watertemperatuur je wp gaat pendelen en te zorgen dat deze zo is afgesteld dat je wp net niet gaat pendelen.
Bij lagere buitentemperaturen is het zaak om de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te zetten totdat het in huis te koud wordt (immers hoe lager de aanvoertemperatuur hoe hoger de COP)

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Atomius schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:25:
[...]

Correct? Of mis ik iets?

Klopt, maar waarschijnlijk is 28-29 graden al voldoende om een grotere delta T te realiseren. Die delta T kun je overigens ook instellen, bij voorkeur zo laag mogelijk. 35 graden is al erg hoog voor vloerverwarming namelijk (behalve als het flink vriest).

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• danny.s
TKroon schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:25:
[...]

Klopt, maar waarschijnlijk is 28-29 graden al voldoende om een grotere delta T te realiseren. Die delta T kun je overigens ook instellen, bij voorkeur zo laag mogelijk. 35 graden is al erg hoog voor vloerverwarming namelijk (behalve als het flink vriest).
Is het dan een kwestie van dT verlagen totdat je stroming ruis in de leidingen hoort?

• ikke81
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09-2023
Voor de zomer hadden we een e-89 storing.
Dit bleek koelmiddel lekkage.
Daikin is langs geweest en constateerde dit.
Ook heeft hij nog even instellingen aangepast.
Hij gaf aan modulatie heeft geen zin.
Een buffervat is meestal niet nodig en anders minimaal 40liter vat.Hij doet weer prima zijn ding. Verbruik vanaf januari valt mij eigenlijk mee.

Nu gaan mijn ouders nieuwbouwen.
120m woonoppervlak. Beneden alles vloerverwarming:kamer/keuken berging, hal, slaapkamer en badkamer en garage.
Boven:badkamer slaapkamer, overloop.

Hier komt ook een daikin.
Nu is er twijfel over wel of geen zoneregeling.
Zelf zou ik de madoka gewoon zijn werk laten doen. Naregeling in de badkamers en slaapkamers en garage.

Ook zit ik nog te twijfelen om de vloerverwarming uit de slaapkamer te laren en daar een koelradiator te monteren.Dit met de gedachten dat hij meer de lucht circuleert en je geen koude vloer hebt.

Hebben jullie tips/ervaringen?

• Rainesh
Bubbels79 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:27:
[...]

Was het om 18:00uur niet 25 gr of warmer?

Bij mij is het namelijk zo:
Onder de 25gr tot 53gr op de compressor
25 tot 35gr tot 43gr op de compressor
35gr en hoger op de buh
Heel bijzonder, maar vandaag gewoon netjes beide runs op compressor :?

• Sparky
ikke81 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:03:

Ook zit ik nog te twijfelen om de vloerverwarming uit de slaapkamer te laren en daar een koelradiator te monteren.Dit met de gedachten dat hij meer de lucht circuleert en je geen koude vloer hebt.

Hebben jullie tips/ervaringen?
Wij hebben vloerverwarming in de slaapkamer, lijkt me comfortabeler dan een radiator.

In de winter halen we in koude maanden net even de kou van de vloer, lekker als je bijvoorbeeld ff naar de WC gaat. Hele slaapkamer op temperatuur brengen kan ook maar wij hebben de voorkeur voor een wat koelere slaapkamer.

In de zomer is een koele vloer ook wel lekker. We hebben wel een (plafond)ventilator lamp opgehangen. Dankzij de luchtcirculatie werkt koelen in de slaapkamer effectiever. (en heel zacht briesje is ook wel lekker)

Samenvatting: als er al vloerverwarming ligt zou ik niet zo snel een radiator ophangen :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
danny.s schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:43:
[...]

Is het dan een kwestie van dT verlagen totdat je stroming ruis in de leidingen hoort?
Het hoeft niet het geval te zijn dat je het hoort, maar hoe meer debiet hoe efficiënter in ieder geval. Je kunt beter Ta 29 hebben met 25 liter per minuut en Tr 25, dan Ta 31 met 12,5 liter per minuut en Tr 23 graden. Warmte afgifte blijft gelijk, maar lagere Ta is efficiënter voor de warmtepomp. Gewoon spelen met de instellingen totdat het naar wens is :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 13:26

pingwim

What's a world without Wimmen

Sinds een week draait mijn Alltherma 3 HT, inclusief wifi module. Enkele basis instellingen kan ik bekijken met de Onecta app. Is er een portal (of andere app) waarmee alle instellingen kunnen worden bekeken en ingesteld op afstand ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derooij
  • Niet online
pingwim schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:38:
basis instellingen kan ik bekijken met de Onecta app. Is er een portal (of andere app) waarmee alle instellingen kunnen worden bekeken en ingesteld op afstand ?
Uitgebreide instellingen doe je op de warmtepomp zelf. Als die eenmaal goed ingeregeld is hoef je daar in principe ook niet meer aan te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Sinds een week draait mijn Alltherma 3 HT, inclusief wifi module. Enkele basis instellingen kan ik bekijken met de Onecta app. Is er een portal (of andere app) waarmee alle instellingen kunnen worden bekeken en ingesteld op afstand ?
Nee dat is er niet (voor de eindgebruiker)

• Atomius
Nieuw proefje gedaan in deze tijden met wisselende temperaturen.

Vanmorgen van 6-9u de verwarming via de WP aangezet. Alle zones stonden open, buffervat en naregeling worden niet gebruikt.

Buitentemperatuur 9 graden.
Aanvoertemperatuur water 31 graden.
Stooklijn 27 gr bij 18 gr, 38 bij -5.

Resultaat:
Geen gependel (eerder met hogere buitentemperaturen wel).
Een run van 3 uur aaneengesloten.
Aanvankelijk 19,5 L/min debietflow, liep na 3 uur terug tot 15 (eerder liep dat bij hogere buitentemperaturen terug tot 7). Delta T staat nog steeds op 5.

Verbruik was wel heftig. Hij begon met een piekje van 2300 watt, zakte toen snel af naar 1900 en stabiliseerde na 30 minuten op zo’n 1300 watt. Dat werd niet echt minder tot ik hem om 9u uitzette.

Vind 1300 watt wel veel moet ik bekennen. Wat vinden jullie? Hoe zijn jullie verbruikwaardes?

En zou dat nog zakken als hij langer zou draaien?

Of is dat gewoon wat hij slurpt bij 9 graden buiten en 31 aanvoertemp? Dat lijkt me wel heftig veel namelijk als je hem 24/7 aan zou laten staan.

Hij leek wel een aardige COP te halen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 23:00
Met mijn P1P2Serial project kan ik alle instellingen (field settings) uitlezen via de P1/P2 interface, en ik werk er aan om ze ook hiermee te kunnen instellen. De instellingen zijn nu nog in json output formaat over MQTT, maar plan is deze ook via een webserver te laten zien.

Voorbeeld output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[0_00]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_High_Amb_LWT {"val":35, "min":25, "max":45, "stepsize":1}
[0_01]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_Low_Amb_LWT {"val":60, "min":25, "max":80, "stepsize":1}
[0_02]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_High_Amb {"val":14, "min":10, "max":20, "stepsize":1}
[0_03]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_Low_Amb {"val":-10, "min":-20, "max":5, "stepsize":1}
[0_04]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_High_Amb_LWT {"val":8, "min":5, "max":22, "stepsize":1}
[0_05]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_Low_Amb_LWT {"val":12, "min":5, "max":22, "stepsize":1}
[0_06]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_High_Amb {"val":35, "min":25, "max":43, "stepsize":1}
[0_07]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_Low_Amb {"val":20, "min":10, "max":25, "stepsize":1}
[0_0B]_A.4.7_DHW_WD_Curve_High_Amb_Setpoint {"val":55, "min":35, "max":62, "stepsize":1}
[0_0C]_A.4.7_DHW_WD_Curve_Low_Amb_Setpoint {"val":62, "min":45, "max":62, "stepsize":1}
[0_0D]_A.4.7_DHW_WD_Curve_High_Amb {"val":15, "min":10, "max":20, "stepsize":1}
[0_0E]_A.4.7_DHW_WD_Curve_Low_Amb {"val":-10, "min":-20, "max":5, "stepsize":1}
...
[F_0B]_A.3.1.1.6.1_Shutoff_Valve_Closed_During_Thermo_OFF {"val":0, "min":0, "max":1, "stepsize":1}
[F_0C]_A.3.1.1.6.2_Shutoff_Valve_Closed_During_Cooling {"val":1, "min":0, "max":1, "stepsize":1}
[F_0D]_A.2.1.9_Pump_Operation_Mode {"val":2, "min":0, "max":2, "stepsize":1}

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:34:

Vanmorgen van 6-9u de verwarming via de WP aangezet. Alle zones stonden open, buffervat en naregeling worden niet gebruikt.

Resultaat:
Aanvankelijk 19,5 L/min debietflow, liep na 3 uur terug tot 15 (eerder liep dat bij hogere buitentemperaturen terug tot 7). Delta T staat nog steeds op 5.

Verbruik was wel heftig. Hij begon met een piekje van 2300 watt, zakte toen snel af naar 1900 en stabiliseerde na 30 minuten op zo’n 1300 watt. Dat werd niet echt minder tot ik hem om 9u uitzette.

Vind 1300 watt wel veel moet ik bekennen. Wat vinden jullie? Hoe zijn jullie verbruikwaardes?

Of is dat gewoon wat hij slurpt bij 9 graden buiten en 31 aanvoertemp? Dat lijkt me wel heftig veel namelijk als je hem 24/7 aan zou laten staan.

Hier is de verwarming nog niet aan geweest, dus kan helaas (of gelukkig?) nog geen verbruikscijfers delen.
Maar komt het niet doordat de vloer nog koud is, en gewoon erg veel energie opneemt? Zodra hij 24/7 loopt zal je vloer verzadigd raken, en gok/hoop ik dat het verbruik minder wordt.

Heb je de retour temp kunnen monitoren?

• smaij

Resultaat:

Met alleen vloerverwarming zou je nog een delta t kunnen proberen van 4 en een nog lagere temperatuur bij -10 (bij mij staat deze op 35 bij -10)
Sweet spot is natuurlijk anders per huis. 38 bij -5 lijkt mij aan de hoge kant?

Wat was je verbruik van je huis op dagen van gemiddeld 9 graden? Je kan nu nog niet zoveel zeggen over het verbruik denk ik.

Goed om te horen dat iig zonder naregeling de boel wel lekker draait. Dan zou je nu iig nog waterzijdig kunnen (laten) inregelen obv lengte van de lussen of met meetapparatuur dan zal je merken dat het nog gelijkmatiger warmer is in je huis en het zou uiteindelijk ook extra besparing moeten opleveren.

En wat Danny zegt klopt ook, je vloer moest nog wel opwarmen dat kost extra energie.

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:27
arnoldniessen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:11:
[...]

Met mijn P1P2Serial project kan ik alle instellingen (field settings) uitlezen via de P1/P2 interface, en ik werk er aan om ze ook hiermee te kunnen instellen. De instellingen zijn nu nog in json output formaat over MQTT, maar plan is deze ook via een webserver te laten zien.

Voorbeeld output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
[0_00]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_High_Amb_LWT {"val":35, "min":25, "max":45, "stepsize":1}
[0_01]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_Low_Amb_LWT {"val":60, "min":25, "max":80, "stepsize":1}
[0_02]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_High_Amb {"val":14, "min":10, "max":20, "stepsize":1}
[0_03]_A.3.1.2.3_LWT_Heating_Add_WD_Curve_Low_Amb {"val":-10, "min":-20, "max":5, "stepsize":1}
[0_04]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_High_Amb_LWT {"val":8, "min":5, "max":22, "stepsize":1}
[0_05]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_Low_Amb_LWT {"val":12, "min":5, "max":22, "stepsize":1}
[0_06]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_High_Amb {"val":35, "min":25, "max":43, "stepsize":1}
[0_07]_A.3.1.2.4_LWT_Cooling_Add_WD_Curve_Low_Amb {"val":20, "min":10, "max":25, "stepsize":1}
[0_0B]_A.4.7_DHW_WD_Curve_High_Amb_Setpoint {"val":55, "min":35, "max":62, "stepsize":1}
[0_0C]_A.4.7_DHW_WD_Curve_Low_Amb_Setpoint {"val":62, "min":45, "max":62, "stepsize":1}
[0_0D]_A.4.7_DHW_WD_Curve_High_Amb {"val":15, "min":10, "max":20, "stepsize":1}
[0_0E]_A.4.7_DHW_WD_Curve_Low_Amb {"val":-10, "min":-20, "max":5, "stepsize":1}
...
[F_0B]_A.3.1.1.6.1_Shutoff_Valve_Closed_During_Thermo_OFF {"val":0, "min":0, "max":1, "stepsize":1}
[F_0C]_A.3.1.1.6.2_Shutoff_Valve_Closed_During_Cooling {"val":1, "min":0, "max":1, "stepsize":1}
[F_0D]_A.2.1.9_Pump_Operation_Mode {"val":2, "min":0, "max":2, "stepsize":1}
Al gehoord van espaltherma? Doet dit reeds allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
ShaneV schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:56:
Al gehoord van espaltherma? Doet dit reeds allemaal.
Uiteraard, maar ESPAltherma doet dat niet allemaal. Ik draai hier zowel ESPAltherma als P1P2Serial. En de ESPAltherma auteur heeft ook mijn P1P2Serial hardware :).

Ze vullen elkaar aan: er zit overlap tussen de data van ESPAltherma en P1P2Serial, maar er zijn ook veel verschillen. ESPAltherma kan geen field settings weergeven en ook niet instellen. ESPAltherma kan alleen data uitlezen, en alle controle gaat via een relais ingang van de Daikin (dus alleen aan/uit), terwijl je via P1/P2 wel operating parameters (temperatuur-instellingen, programma's) en field settings kunt instellen. Je kunt via P1/P2 ook de kWh en uren tellers uitlezen. ESPAltherma kan daarentegen weer enkele sensoren (compressor freq, stroom, druk) van de buitenunit uitlezen die niet via P1/P2 beschikbaar lijken te zijn.

Wat hardware betreft: ESPAltherma is lekker goedkoop, want de communicatie is 3V3 serieel, maar je moet dan wel op een PCB in de binnen- of buitenunit aansluiten. P1P2Serial is duurder want complexer, maar mag gewoon op dezelfde P1/P2 draden als de kamerthermostaat.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

• kokpol
Is er hier iemand die ervaring heeft met waarschuwing/foutmelding HC-01 (probleem tweede tanktemperatuursensor) ?

Ik was net bezig om te proberen om de legionella run te draaien op de BUH verwarming van de binnenunit (aangezien mijn boiler geen boosterverwarming heeft). Dit werkte bij een waarde van E07 van 4 en 4-05 waarde 1. Het enige is dat ik ook een waarde bij E07 van 1 heb geprobeerd maar toen kwam er de waarschuwing HC-01 die ik maar niet weg krijg (kan hem niet resetten)…. Hij gaat ook niet weg als ik de waarde van E07 op default zet (E07 waarde 8, 4-05 waarde 0).
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• flippy
  • Niet online

flippy

Resultaat:

je doet je stroomverbruik maal je COP en dan weet je hoeveel vermogen hij produceerde, dat zal wel redelijk wat zijn.

stroomverbruik van anderen is totaal niet relevant om te vergelijken.

de vraag is wat je binnentemperatuur deed in die periode. dus de vraag is of die 31 graden de juiste temperatuur was om de toko warm te -houden-.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-09-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
arnoldniessen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:15:
[...]

Uiteraard, maar ESPAltherma doet dat niet allemaal. Ik draai hier zowel ESPAltherma als P1P2Serial. En de ESPAltherma auteur heeft ook mijn P1P2Serial hardware :).

Ze vullen elkaar aan: er zit overlap tussen de data van ESPAltherma en P1P2Serial, maar er zijn ook veel verschillen. ESPAltherma kan geen field settings weergeven en ook niet instellen. ESPAltherma kan alleen data uitlezen, en alle controle gaat via een relais ingang van de Daikin (dus alleen aan/uit), terwijl je via P1/P2 wel operating parameters (temperatuur-instellingen, programma's) en field settings kunt instellen. Je kunt via P1/P2 ook de kWh en uren tellers uitlezen. ESPAltherma kan daarentegen weer enkele sensoren (compressor freq, stroom, druk) van de buitenunit uitlezen die niet via P1/P2 beschikbaar lijken te zijn.

Wat hardware betreft: ESPAltherma is lekker goedkoop, want de communicatie is 3V3 serieel, maar je moet dan wel op een PCB in de binnen- of buitenunit aansluiten. P1P2Serial is duurder want complexer, maar mag gewoon op dezelfde P1/P2 draden als de kamerthermostaat.
hoeveel kost de hardware, waar kan je aankopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
FloRadix schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:42:
hoeveel kost de hardware, waar kan je aankopen?
Bij mij (per email of DM), ik heb je een DM met toelichting gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
arnoldniessen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:06:
[...]

Kan ik het ook ontvangen?:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hebikniet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 07:35
arnoldniessen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:06:
[...]

Mag ik hem ook?

• Atomius
danny.s schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:27:
[...]

Hier is de verwarming nog niet aan geweest, dus kan helaas (of gelukkig?) nog geen verbruikscijfers delen.
Maar komt het niet doordat de vloer nog koud is, en gewoon erg veel energie opneemt? Zodra hij 24/7 loopt zal je vloer verzadigd raken, en gok/hoop ik dat het verbruik minder wordt.

Heb je de retour temp kunnen monitoren?
Dat klinkt wel logisch. Kan me moeilijk voorstellen dat het verbruik continu 1300 watt zou blijven bij 9 graden.

Retourtemp niet gemeten, zal ik doen bij de volgende proef.
smaij schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:31:
[...]

Met alleen vloerverwarming zou je nog een delta t kunnen proberen van 4 en een nog lagere temperatuur bij -10 (bij mij staat deze op 35 bij -10)
Sweet spot is natuurlijk anders per huis. 38 bij -5 lijkt mij aan de hoge kant?

Wat was je verbruik van je huis op dagen van gemiddeld 9 graden? Je kan nu nog niet zoveel zeggen over het verbruik denk ik.

Goed om te horen dat iig zonder naregeling de boel wel lekker draait. Dan zou je nu iig nog waterzijdig kunnen (laten) inregelen obv lengte van de lussen of met meetapparatuur dan zal je merken dat het nog gelijkmatiger warmer is in je huis en het zou uiteindelijk ook extra besparing moeten opleveren.

En wat Danny zegt klopt ook, je vloer moest nog wel opwarmen dat kost extra energie.
Ja, 38 is misschien wat hoog. Hopelijk kan dat wat omlaag nog.

Ik zou niet weten wat het verbruik is/was op dagen van gemiddeld 9 graden, niet bijgehouden eerder.

Ja, kennelijk moest het inderdaad wat kouder zijn om het systeem te laten werken zonder gependel (verder had ik namelijk geen instellingen veranderd).
flippy schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 18:54:
[...]

je doet je stroomverbruik maal je COP en dan weet je hoeveel vermogen hij produceerde, dat zal wel redelijk wat zijn.

stroomverbruik van anderen is totaal niet relevant om te vergelijken.

de vraag is wat je binnentemperatuur deed in die periode. dus de vraag is of die 31 graden de juiste temperatuur was om de toko warm te -houden-.
Volgens mij was er sprake van een COP van 6 vanmorgen. Dat zou 1300 watt * 6 = precies 7,8 kW vermogen zijn, de max van de WP, haha.

De binnentemperatuur ging in 2 uur 0,5 graad omhoog van 19,5 naar 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:51:
[...]
Volgens mij was er sprake van een COP van 6 vanmorgen. Dat zou 1300 watt * 6 = precies 7,8 kW vermogen zijn, de max van de WP, haha.

De binnentemperatuur ging in 2 uur 0,5 graad omhoog van 19,5 naar 20.
dus je aanvoer staat (veel) te hoog. de truc is dat het opwarmen vele uren duurt en vrijwel gelijk loopt met de warmte die je kwijtraakt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-09-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:11:
[...]

dus je aanvoer staat (veel) te hoog. de truc is dat het opwarmen vele uren duurt en vrijwel gelijk loopt met de warmte die je kwijtraakt.
Ok. En kan je dat concluderen uit het feit dat die ruimte (te?) snel (?) opwarmde of dat ie zoveel (richting max) vermogen aan het inzetten was?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:08:
[...]

Ok. En kan je dat concluderen uit het feit dat die ruimte (te?) snel (?) opwarmde of dat ie zoveel (richting max) vermogen aan het inzetten was?
de truc is dat je ALLEEN de warmte inbrengt die je woning nodig heeft om op temperatuur te bijven. dat doe je dus door je aavoertemperatuur af te stemmen op je afgiftesysteem. dus als je woning 3kW nodig heeft bij temperatuur X buiten moet je dus met je stooklijn je aanvoertemperatuur opzoeken waarbij je afgiftesysteem 3kW afgeeft. dat is dus niet bij 15 graden buiten de maximale capaciteit van de WP.

in de praktijk zal het betekenen dat je alleen maar stookt tussen de 25 en 30 graden of zo. met dit weer zal je niet echt boven de 25 uitkomen om het huis warm te HOUDEN.

let op waar ik nadruk leg op het concept dat je de woning warm HOUD, en niet op temperatuur brengt. dat betekent dus dat de WP altijd aan staat. dus constant aan die thermostaat draaien werkt averechts op het efficient draaien van een WP, die wil een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur om zo efficient mogelijk te zijn. jij hoeft aleen maar uit te zoeken hoe laag die temperatuur moet/kan zijn voor de toko niet meer warm blijft. de truc is om te sudderen, niet wokken. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-10-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
flippy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:43:
[...]

de truc is dat je ALLEEN de warmte inbrengt die je woning nodig heeft om op temperatuur te bijven. dat doe je dus door je aavoertemperatuur af te stemmen op je afgiftesysteem. dus als je woning 3kW nodig heeft bij temperatuur X buiten moet je dus met je stooklijn je aanvoertemperatuur opzoeken waarbij je afgiftesysteem 3kW afgeeft. dat is dus niet bij 15 graden buiten de maximale capaciteit van de WP.

in de praktijk zal het betekenen dat je alleen maar stookt tussen de 25 en 30 graden of zo. met dit weer zal je niet echt boven de 25 uitkomen om het huis warm te HOUDEN.

let op waar ik nadruk leg op het concept dat je de woning warm HOUD, en niet op temperatuur brengt. dat betekent dus dat de WP altijd aan staat. dus constant aan die thermostaat draaien werkt averechts op het efficient draaien van een WP, die wil een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur om zo efficient mogelijk te zijn. jij hoeft aleen maar uit te zoeken hoe laag die temperatuur moet/kan zijn voor de toko niet meer warm blijft. de truc is om te sudderen, niet wokken. ;)
Bedankt wederom voor deze heldere uitleg.

Ik laat de testruns even voor wat ze zijn - het is inderdaad nog veel te warm buiten (gelukkig maar). Kost alleen maar onnodig energie en je kan er niet echt conclusies aan verbinden voor stooklijnen etc. Zoals eerder is gezegd.

Verder heeft 3 uur zo'n WP aanzetten überhaupt geen zin begrijp ik, omdat hij dan niet bezig is met warmhouden maar opwarmen.

Mijn huis koelt momenteel af tot zo'n 19,5 á 20 graden als het 's nachts 10 á 15 graden is. En dan warmt hij overdag weer op tot 20-21 graden.

Dus weinig tot geen reden om nu al de WP aan te zetten.

Was een beetje getriggered door iemand die een paar weken geleden zei dat hij zijn WP aan had gezet, vandaar. Maar misschien is het bij hem wel wat kouder in huis al.

Nog eventjes geduld dus :z

[ Voor 3% gewijzigd door Atomius op 02-10-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

.

[ Voor 99% gewijzigd door flippy op 02-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:02:
[...]

Bedankt wederom voor deze heldere uitleg.

Ik laat de testruns even voor wat ze zijn - het is inderdaad nog veel te warm buiten (gelukkig maar). Kost alleen maar onnodig energie en je kan er niet echt conclusies aan verbinden voor stooklijnen etc. Zoals eerder is gezegd.

Verder heeft 3 uur zo'n WP aanzetten überhaupt geen zin begrijp ik, omdat hij dan niet bezig is met warmhouden maar opwarmen.

Mijn huis koelt momenteel af tot zo'n 19,5 á 20 graden als het 's nachts 10 á 15 graden is. En dan warmt hij overdag weer op tot 20-21 graden.

Dus weinig tot geen reden om nu al de WP aan te zetten.

Was een beetje getriggered door iemand die een paar weken geleden zei dat hij zijn WP aan had gezet, vandaar. Maar misschien is het bij hem wel wat kouder in huis al.

Nog eventjes geduld dus :z
wat je met dit weer wel mooi kan doen is de onderkant van je stooklijn opzoeken. dus hoe laag kan je gaan voor de machine begint te pendelen. dus snachts aanzetten en zien of hij blijft lopen op zijn laagste toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Inmiddels ben ik me even aan het inlezen over hoe ik het SWW verbruik kan optimaliseren cq lager kan maken. Momenteel is de instelling 48 graden on-demand. Heb een tijdschema geprobeerd eerder, maar somehow ging de BUH toen heel veel meedoen. Was geen succes.

Sinds mei (1-5) tot vandaag (2-10) hebben we 228 kWh verbruikt met SWW. Daar heeft de WP 465 kWh van gemaakt.

We zitten daarmee dus op een COP van ongeveer 2,04. Niet al te hoog dus, ook omdat dit relatief warme maanden waren.

Als je kijkt naar het gemiddeld maandelijks verbruik zitten we blijkbaar op 46 kWh. Wel met een vakantie, dus werkelijk zal het 50-55 kWh per maand zijn. Dit met 2 volwassenen en een baby die regelmatig in bad gaat.

Ik vraag me allereerst af; is het nog interessant om hier naar te kijken, of is dit verbruik ook wel al prima te noemen?

Ik wil me niet blind staren op de COP als het verbruik acceptabel is.

Vraag me wel af; is het qua verbruik beter om de thermostaatkraan heel warm te zetten en de WP 40-42 gr te laten maken of kan je beter de WP wat warmer zetten (bijv 48-50 gr) en de thermostaatkraan meer koud water laten bijmengen?

En als vervolg daarop; je kan hem ook nog heel warm zetten (bijv. 53 graden met een hoge hysteresis van 10 oid), waardoor hij wel heel warm water maakt, maar dat relatief weinig doet. Misschien dat je dan minder kan verbruiken?

Ik zag nog een interessante post trouwens van @brt652 die de marge op 0 had gezet en zijn tapwater op 45. Ik begreep dat hierdoor de BUH niet meer meedoet als de compressor te warm wordt. Maar ik denk dan ook, die margefunctie is er misschien ook niet voor niets? Mis je dan geen functionaliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Atomius op 03-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:57:
...ging de BUH toen heel veel meedoen. Was geen succes.

...

We zitten daarmee dus op een COP van ongeveer 2,04. Niet al te hoog dus, ook omdat dit relatief warme maanden waren.
Hoeveel is "heel veel" dat de BUH heeft mee gedraaid? Dat kan de COP natuurlijk gigantisch hard onderuit halen. Dus wellicht dat de COP eigenlijk een stuk hoger zou zijn als de BUH niet meer gedraaid zou hebben.

Vraag me wel af; is het qua verbruik beter om de thermostaatkraan heel warm te zetten en de WP 40-42 gr te laten maken of kan je beter de WP wat warmer zetten (bijv 48-50 gr) en de thermostaatkraan meer koud water laten bijmengen?
Wat mij hier op valt, is dat bij een temperatuur tot (ongeveer) 45gr in de tank de buiten unit 1000-1200W vermogen gebruikt (niet levert), en daarna doorschiet naar +/- 2000W. Ik weet niet waar hier in precies het kantelpunt zit. Denk dat dus het een poging waard zou kunnen zijn.

Maar lagere temperatuur betekent in principe ook dat ie eerder leeg is, maar zolang je geen last van koud/lauw water hebt, kun je het altijd proberen natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door danny.s op 03-10-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
danny.s schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

Hoeveel is "heel veel" dat de BUH heeft mee gedraaid? Dat kan de COP natuurlijk gigantisch hard onderuit halen. Dus wellicht dat de COP eigenlijk een stuk hoger zou zijn als de BUH niet meer gedraaid zou hebben.

[...]

Wat mij hier op valt, is dat bij een temperatuur tot (ongeveer) 45gr in de tank de buiten unit 1000-1200W vermogen gebruikt (niet levert), en daarna doorschiet naar +/- 2000W. Ik weet niet waar hier in precies het kantelpunt zit. Denk dat dus het een poging waard zou kunnen zijn.

Maar lagere temperatuur betekent in principe ook dat ie eerder leeg is, maar zolang je geen last van koud/lauw water hebt, kun je het altijd proberen natuurlijk.
Om even op de tanktemperatuur terug te komen: hoe lager de tanktemperatuur hoe lager de watertemperatuur is die de warmtepomp moet maken. En dit betekent weer een hogere COP. Dus het is efficiënter om meer op te warmen met een lagere tanktemperatuur dan minder met een hoge tanktemperatuur.

Dit geldt trouwens ook voor de hysteresis wanneer hij weer tapwater moet gaan maken. Hoe hoger de hysteresis hoe lager de gemiddelde watertemperatuur is, en dus hoe hoger de COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:39
Inmiddels ben ik me even aan het inlezen over hoe ik het SWW verbruik kan optimaliseren cq lager kan maken. Momenteel is de instelling 48 graden on-demand. Heb een tijdschema geprobeerd eerder, maar somehow ging de BUH toen heel veel meedoen. Was geen succes.

Sinds mei (1-5) tot vandaag (2-10) hebben we 228 kWh verbruikt met SWW. Daar heeft de WP 465 kWh van gemaakt.

Als je kijkt naar het gemiddeld maandelijks verbruik zitten we blijkbaar op 46 kWh. Wel met een vakantie, dus werkelijk zal het 50-55 kWh per maand zijn. Dit met 2 volwassenen en een baby die regelmatig in bad gaat.

Ik vraag me allereerst af; is het nog interessant om hier naar te kijken, of is dit verbruik ook wel al prima te noemen?

Ik wil me niet blind staren op de COP als het verbruik acceptabel is.

En als vervolg daarop; je kan hem ook nog heel warm zetten (bijv. 53 graden met een hoge hysteresis van 10 oid), waardoor hij wel heel warm water maakt, maar dat relatief weinig doet. Misschien dat je dan minder kan verbruiken?

Ik zag nog een interessante post trouwens van @brt652 die de marge op 0 had gezet en zijn tapwater op 45. Ik begreep dat hierdoor de BUH niet meer meedoet als de compressor te warm wordt. Maar ik denk dan ook, die margefunctie is er misschien ook niet voor niets? Mis je dan geen functionaliteit?
Over ongeveer dezelfde periode een verbruik van 223kWh en een warmtapwater opbrengst van 620kWh aldus de unit zelf. Dit is incl de wekelijkse legionella run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbels79
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-06 20:40
[...]

[...]

Tot 45 gr SWW is de aanvoer voor opwarmen max 50 graden, wil je warmer dan 45gr SWW dan gaat ie naar max 60 graden aanvoer. Hierdoor zie je ook verschil in opgenomen vermogen.

Ik hier achtergekomen omdat mijn SWW in de zomer op 43gr staat omdat de buitentemperatuur weleens warmer dan 25gr is. Anders gaat hij op de buh verwarmen.

14 * 365wp / SMA Tripower / 13gr zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik geef het op. Na de afgelopen keer dat SWW (52graden) avondrun spontaan op BUH ging doen, heeft ie het de dagen daarna gewoon netjes alles op compressor gedaan.

Tot vanochtend......ochtend run op BUH. Avondrun wel weer netjes op compressor :\

Snap er echt niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoTil
Rainesh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:09:
Ik geef het op. Na de afgelopen keer dat SWW (52graden) avondrun spontaan op BUH ging doen, heeft ie het de dagen daarna gewoon netjes alles op compressor gedaan.

Tot vanochtend......ochtend run op BUH. Avondrun wel weer netjes op compressor :\

Snap er echt niks van.
In mijn geval, wandmodel met tank, kan ik de booster in de tank blokkeren in alle situaties muv de legionella run. Wellicht kan dat voor de BUH ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
[...]

[...]

Ik had het anders moeten formuleren. Toen ik dat schema had ingesteld ging hij direct op de BUH verwarmen, terwijl het buiten geen 30 graden was (het was ochtend). Heb toen (misschien te snel) de handdoek in de ring gegooid en hem teruggezet naar on-demand. Maar het BUH aandeel lijkt mij dus klein in het totaal.

Ik heb gisteren de SWW temperatuur op 45 graden gezet en daarna ging iemand onder de douche. Er volgde toen een run waarbij (nog steeds) een piek van 2400 W werd bereikt. Leek qua verbruik dus niet heel veel uit te maken in vergelijking met 48 graden setpoint.
JoTil schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Over ongeveer dezelfde periode een verbruik van 223kWh en een warmtapwater opbrengst van 620kWh aldus de unit zelf. Dit is incl de wekelijkse legionella run.
Ben benieuwd hoe je dit met welke instellingen voor elkaar hebt gekregen.
Rainesh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:09:

Snap er echt niks van.
Ik las eerder iets in dit topic over als het verschil te klein is tussen de temperatuur op dat moment in de tank en waar hij naartoe wil verwarmen, dat hij dan de BUH pakt ipv de compressor. Dit om de compressor te beschermen. Dit kan het geval zijn als je een dag weinig tot geen warm water hebt getapt. Wellicht is dat het issue?

---

Verder heb ik de WP verwarming vanmorgen weer aangezet. Het was 19 graden geworden in huis na een relatief koude nacht. Buiten was het vanochtend ook relatief koud.

Stooklijn veranderd naar:
25 aanvoertemp bij 18 gr buitentemp.
32 aanvoertemp bij -10 gr buitentemp.

Buffervat staat nog altijd uit.

Resultaat:
Begon vanmorgen om 6:45u met een topje 1300 W verbruik. Het was 9 graden buiten met een aanvoertemp van 26 gr.
Daarna snel afgezakt naar +/- 300-350 W continu verbruik. Stukken minder energie dus dan de vorige run.

Tot 12u een lange run, daarna is hij begonnen met een groot pendelfeest.
Alleen, is er dus niets of niemand wat het apparaat nu kan stoppen of uitzetten.

Dus ja, wat zijn de opties?

Lijkt mij dat je toch echt wel een thermostaat nodig hebt met dit weer die de boel uitschakelt als het binnen 20 graden is geworden.

Een andere optie zou zijn dat je met de Wifi module de boel handmatig op afstand uitzet als je ziet dat hij gaat pendelen, maar dat is natuurlijk gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
ShaneV schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:31:
Volgens Daikin's informatie zouden we onze warmtepomp nog kunnen optimaliseren door deze te combineren met zonnecollectoren. Is er hier iemand met deze setup en is de extra prijs het waard om energie te besparen?

Binnenunit: EHVX08S26CB9W met lan adapter en binnenkort de daikin smart grid module om te koppelen met onze digitale meter.
Buitenunit: ERLQ008CAV3
Zonnepanelen: Solaredge 4kw omvormer met 5123 watt piek.

Ik stel de vraag omdat ik niet zeker weet wat onze beste optie zou zijn zijnde: warmtecollectoren leggen of nog een paar zonnepanelen op het dak.

Een thuisbatterij willen we niet aan beginnen wegens de lange terugverdientijd. We zitten hier ook met een standby verbruik van +- 500 continue. Dit zou dan al een zware batterij moeten zijn en gezien de zonnepanelen in de wintermaanden niet veel opbrengen lijkt mij dit geen goede investering maar, proof me wrong :) :D
Ik weet dat deze post al vrij oud is maar toch even een vraag (niet geschoten is altijd mis) . Hoe heb je de lan module gekoppeld? Ik heb exact dezelfde wp en ben daar ook in geïnteresseerd. Ik heb 1 plaat los geschroefd (de voorkant van de binnenunit) maar zag nog geen enkele aansluiting. Ik wil nog niet mijn hele binnenunit demonteren als ik niet weet waar ik moet zoeken. Kun jij me meer vertellen? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:20
@Atomius ik weet niet waar je woont, maar bij mij was het 18° vanmiddag.

De stook lijn zit dan op 25° aanvoer of net iets daaronder. Als de minimum aanvoer temperatuur 25° is, kan ik mij voorstellen dat de WP moeite heeft met de aanvoer temperatuur.
De WP hoeft maar iets te doen en de aanvoer temperatuur gaat over het setpoint heen. En dan stopt de WP weer.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Pim57 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:47:
@Atomius ik weet niet waar je woont, maar bij mij was het 18° vanmiddag.

De stook lijn zit dan op 25° aanvoer of net iets daaronder. Als de minimum aanvoer temperatuur 25° is, kan ik mij voorstellen dat de WP moeite heeft met de aanvoer temperatuur.
De WP hoeft maar iets te doen en de aanvoer temperatuur gaat over het setpoint heen. En dan stopt de WP weer.
Bij ons was het ook zoiets, 17 graden in de middag.

Dus ik kan mij ook voorstellen dat de WP zijn warmte dan niet meer goed kwijt kon en daardoor ging pendelen.

Vraag blijft hoe je dan kan voorkomen dat hij de rest van de dag gaat pendelen tot het 's avonds laat weer koud genoeg wordt.

Volgens mij alleen dus door:

1. Een thermostaat de WP te laten stoppen als het warm genoeg is in bijv. de woonkamer.
2. Op afstand de WP uit te zetten als hij gaat pendelen.
3. Hoger stoken als het 17 graden is buiten zodat hij zijn warmte wel kwijt kan? Onwenselijk lijkt me :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Atomius schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Dus ik kan mij ook voorstellen dat de WP zijn warmte dan niet meer goed kwijt kon en daardoor ging pendelen.

Vraag blijft hoe je dan kan voorkomen dat hij de rest van de dag gaat pendelen tot het 's avonds laat weer koud genoeg wordt.

1. Een thermostaat de WP te laten stoppen als het warm genoeg is in bijv. de woonkamer.
3. Hoger stoken als het 17 graden is buiten zodat hij zijn warmte wel kwijt kan? Onwenselijk lijkt me :/
Of 4) een programma instellen tbv voor-/naseizoen -> blokken vrijgeven waarin de WP mag draaien obv thermostaat/setpoint.

(je kunt meerdere programma's aanmaken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoTil
@Atomius
Mijn instellingen voor sww zijn als volgt:
- geprogrammeerd en warmhouden (dat laatste voor als er plotseling meer afname is dan “gebruikelijk” of er bij hoge Tbuiten een run wordt gemist.
- Booster (bij een wand model) geblokkeerd muv legionella run
- Tcomfort: 45
- Teco: 42
- Twarmhouden 42
- Hysteresis 7 ( dan gaat hij pas bij 35gr opwarmen, maar dat gaat in de praktijk goed om dat het de tank temperatuur betreft en niet de warmwater temperatuur die naar de kraan gaat).

Programma is dagelijks van 14-16u en verder warmhouden. Op dagen dat er bij ons normaliter minder afname is staat hij dan op Eco ipv comfort.
We hebben een losse boiler van 250l en nog nooit koud water gehad (2 volwassenen en 2 jonge kinderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Sparky schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:02:
[...]

Of 4) een programma instellen tbv voor-/naseizoen -> blokken vrijgeven waarin de WP mag draaien obv thermostaat/setpoint.

(je kunt meerdere programma's aanmaken)
Oh maar dat is wel een goede tip zeg, dank! Dacht dat dat alleen voor SWW kon.

Misschien dan maar ‘s avonds om 21u beginnen en ‘s ochtends om 9u stoppen met verwarmen.
JoTil schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:44:
@Atomius
- geprogrammeerd en warmhouden (dat laatste voor als er plotseling meer afname is dan “gebruikelijk” of er bij hoge Tbuiten een run wordt gemist.
- Twarmhouden 42
- Hysteresis 7 ( dan gaat hij pas bij 35gr opwarmen, maar dat gaat in de praktijk goed om dat het de tank temperatuur betreft en niet de warmwater temperatuur die naar de kraan gaat).

Programma is dagelijks van 14-16u en verder warmhouden. Op dagen dat er bij ons normaliter minder afname is staat hij dan op Eco ipv comfort.
We hebben een losse boiler van 250l en nog nooit koud water gehad (2 volwassenen en 2 jonge kinderen).
Dank!!

Ik snap alleen niet je uitleg over dat 35 graden nog OK is. De tank temp is toch gelijk aan de temp die door je warmwaterleiding stroomt?

[ Voor 53% gewijzigd door Atomius op 05-10-2023 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_h1T3zqHJwYVbU2cpL4CerkEgzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvZZFKIF5rHwGcPN3d4xKFHp.jpg?f=fotoalbum_large

De Altherma met de bouwlift op de 2e, nieuwe, verdieping gezet. Van de grond af, 23e komt de anhydriet vloer. Na paar dagen kan de wp erop en dan aansluiten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXcdk_r0LZgxo0SvoQLJnUvrV5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YEG65LtryWIgvxO76Iv6rKi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dmnw_LKLtwYhGV3IqD64T7bGb64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwFa90h96xxU7Co4G3vAvYdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn7zQnTlgl9qC7a7zmLpKF8aT6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKBCbTqDlIwbuGMsRbwFsOpN.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe verdieping staat erop

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 05-10-2023 10:54 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Ook mét thermostaat gaat ie nu pendelen hoor, het is gewoon nog veel te warm om urenlang ergens het minimale vermogen kwijt te kunnen raken. Het makkelijkste is in deze periode met een schematje werken, 's-ochtends 2 uurtjes en savonds nog een run als je op de bank zit, dan heb je meteen warme voeten.

Bij TA25 had ik het in de koudere maanden ook nog wel trouwens, dat is eigenlijk net te laag voor deze unit. Het hielp hier goed om de laagste TA toch wat verder te verhogen, de COP werd daar zelfs hoger van. Volgens mij staat ie nu op 27 of 28 als ondergrens hier en dan pendelde ie echt veel minder. Ik heb zelf nog geen enkele keer verwarmd dit seizoen, de kamertemperatuur is überhaupt nog niet onder de 20C geweest, een klein beetje zon en warmte van apparatuur doet nog genoeg.
Atomius schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:47:
Ik snap alleen niet je uitleg over dat 35 graden nog OK is. De tank temp is toch gelijk aan de temp die door je warmwaterleiding stroomt?
De tanktemperatuursensor zit halverwege het vat. Het water daarboven is dus nog wat warmer en eronder wat kouder. Vanwege de gelaagdheid in boilers mengt dat niet uit.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 05-10-2023 10:58 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoTil
RonJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

De tanktemperatuursensor zit halverwege het vat. Het water daarboven is dus nog wat warmer en eronder wat kouder. Vanwege de gelaagdheid in boilers mengt dat niet uit.
Dat inderdaad. Die hysteresis werkt enkel bij het warmhouden en niet bij de geprogrammeerde temperaturen.

Daarnaast heb ik het warmhouden puur erin gezet om a) een gemiste verwarmingsrun door te hoge buitentemperatuur of b) meer warmwatergebruik dan normaal te ondervangen. Door het blokkeren van de booster verwarmt hij bij hoge buitentemperaturen nl niet in het tijdprogramma.

[ Voor 7% gewijzigd door JoTil op 05-10-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 15:08
Het is hier in mijn huis nog niet onder de 22 geweest en dat zonder verwarming. (wel BE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Laatst online: 26-05 13:26

pingwim

What's a world without Wimmen

@Atomius
- Twarmhouden 42

Maar maar maar als je dan een emmer heet water wilt hebben (bijvoorbeeld schoonmaak) is 42 graden toch veel te lauw ? En wanneer je een bad laat vollopen is het water dan wel warm genoeg, ie. kan de warmtepomp het dan bijhouden. Of springt de buh dan bij ?

Ik heb mijn Altherma 3 pas twee weken, ben nog zoekende naar de juiste comfortabele <> economische instellingen.

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
pingwim schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Maar maar maar als je dan een emmer heet water wilt hebben (bijvoorbeeld schoonmaak) is 42 graden toch veel te lauw ? En wanneer je een bad laat vollopen is het water dan wel warm genoeg, ie. kan de warmtepomp het dan bijhouden. Of springt de buh dan bij ?
Voor warmwater voor de schoonmaak gebruik ik de kraan in de keuken waarop een quooker combi+ zit aangesloten. Een bad van 42 graden is warm hoor! Maar inderdaad als er van te voren al veel gedoucht is dan wordt dat krap aan. Als je dat weet even de krachtig modus aanzetten van te voren en dan brengt hij hem naar de comfort temperatuur, door de blokkade van de booster in mijn geval netjes op de compressor.

Voor de volledigheid. Ik heb enkel door de week 2 dagen op 42 gr staan om te voorkomen dat de wp onnodig korte runs doet. De tank koelt ca 2 gr af bij minimale afname in 24u. De hysteresis bij warmhouden kan je ook kleiner maken, maar ik wil voorkomen dat de wp in de winter in de nacht sww gaat maken omdat in de middag qua cop gunstiger is. Het is ook een beetje spelen obv je eigen behoefte en gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
[...]

Ook mét thermostaat gaat ie nu pendelen hoor, het is gewoon nog veel te warm om urenlang ergens het minimale vermogen kwijt te kunnen raken. Het makkelijkste is in deze periode met een schematje werken, 's-ochtends 2 uurtjes en savonds nog een run als je op de bank zit, dan heb je meteen warme voeten.
Ik lees toch heel veel in dit topic dat vloerverwarming een traag systeem is en dat je om die reden eigenlijk voortdurend moet stoken. Wil je voor twee uren stoken en warme voeten hebben, dan zal je dat toch op een hogere temperatuur moeten doen, wil dat werken. Maar qua pendelen en qua energieverbruik kan wel een goede optie zijn, als het voor slechts 4 uur per dag is (in plaats van 24 uur pendelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:27
Hetisweergezell schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Ik weet dat deze post al vrij oud is maar toch even een vraag (niet geschoten is altijd mis) . Hoe heb je de lan module gekoppeld? Ik heb exact dezelfde wp en ben daar ook in geïnteresseerd. Ik heb 1 plaat los geschroefd (de voorkant van de binnenunit) maar zag nog geen enkele aansluiting. Ik wil nog niet mijn hele binnenunit demonteren als ik niet weet waar ik moet zoeken. Kun jij me meer vertellen? Alvast dank!
Betreffende het aansluiten van de lan adapter op de printplaat van de binnenunit: deze moet met zijn 2 draden mee op de thermostaat aansluiting. Volgorde maakt niet uit.

De LAN adapter, een REMI 2 Wire en een firmware update van de binnenunit/thermostaat. Vanaf dan werkte het. De 2 wire is er om te zorgen dat de contacten geschakeld worden. Deze kan gekoppeld worden aan de digitale meter. De remi 2 wire is de enige in de lijst om de premie te nemen van Fluvius voor smartgrid én hij moet geplaatst zijn door een installateur...

Als je enkel de 1ste trap wenst te hebben (geen full opwarmen naar 60 graden), heb je enkel de lan adapter, firmware update en een slimme stekker welke je aan/uit kan zetten. In de stekker moet je dan een stroomkabel steken die naar de lan adapter gaat zodat hij kan meten als de contacten open/gesloten zijn. Als de stekker aanstaat en je sluit het 1ste contact permanent met een brugje, gaat hij in de mode om op te warmen tot de max temp (53°C) mogelijk zonder de BUH/Booster.

Wil je wel warmen tot 60 graden, dan heb je beide contacten nodig en dus iets om die ook aan te sturen (2-Wire Remi) of andere.

[ Voor 10% gewijzigd door ShaneV op 05-10-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]

Bij TA25 had ik het in de koudere maanden ook nog wel trouwens, dat is eigenlijk net te laag voor deze unit. Het hielp hier goed om de laagste TA toch wat verder te verhogen, de COP werd daar zelfs hoger van. Volgens mij staat ie nu op 27 of 28 als ondergrens hier en dan pendelde ie echt veel minder. Ik heb zelf nog geen enkele keer verwarmd dit seizoen, de kamertemperatuur is überhaupt nog niet onder de 20C geweest, een klein beetje zon en warmte van apparatuur doet nog genoeg.

[...]

Hebben jullie dan niet gewoon de thermostaat op off staan ? Ik heb die handmatig uitgezet en alleen de Sww doet het nu. Dat al enkele maanden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

@Atomius
- Twarmhouden 42

Interessant! Ik wil ook met Sww aan de slag, hier staat hij gewoon op 53 graden continu verwarmen. Maar wij douchen allebei iedere dag en de kids om de dag dus 90% van de tijd is dat helemaal niet nodig . Wat ik niet goed begrijp, wat doet jouw programma dan van 14-16? Een run maken naar 45gr? Want buiten deze tijden als het water onder de 35 zakt verwarmt hij bij toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
goedemorgen, ik wil een vertraagd tijdrelais aansluiten tussen mijn evohome bdr91T module en mijn daikin altherma 3 warmtepomp (vloermodel)

Dit om snel aan/uit gedrag van de warmtepomp door de aansturing van de bdr91T te voorkomen

Heeft iemand tips het noodzakelijke relais? Ik heb deze gevonden: https://www.vekto.nl/tijd...CtEALw_wcB#specifications

en hoe ik deze moet aansluiten op de bdr91t en de daikin.

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Wat ben je van plan? Evohome zegt dat de verwarming aan moet en dan? Het relais uit de link kan enkel binnen het tijdsbereik dat de Evohome spanning geeft (CV aan) schakelen tussen aan en uit. Wat jij denk ik wil is dat wanneer de Evohome zegt CV aan, dat je WP ook voor een bepaalde tijd blijft draaien. Dit relais is dan niet geschikt. En ik vermoed dat wanneer Evohome zegt dat er geen warmtevraag is, de groepen ook dichtlopen. Dan kan je Wp zijn warmte nergens kwijt.

WP en zoneregeling is gewoon een slechte combinatie. Mijn WP is besteld, straks heb ik beneden vloerverwarming met een open verdeler en boven nog zone verwarming, maar enkel om knoppen open en dicht te draaien, zodat ik niet onnodig slaapkamers aan het verwarmen ben. De warmtevraag zal gewoon van een Madoka beneden komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
pegagus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:11:
Wat ben je van plan? Evohome zegt dat de verwarming aan moet en dan? Het relais uit de link kan enkel binnen het tijdsbereik dat de Evohome spanning geeft (CV aan) schakelen tussen aan en uit. Wat jij denk ik wil is dat wanneer de Evohome zegt CV aan, dat je WP ook voor een bepaalde tijd blijft draaien. Dit relais is dan niet geschikt. En ik vermoed dat wanneer Evohome zegt dat er geen warmtevraag is, de groepen ook dichtlopen. Dan kan je Wp zijn warmte nergens kwijt.

WP en zoneregeling is gewoon een slechte combinatie. Mijn WP is besteld, straks heb ik beneden vloerverwarming met een open verdeler en boven nog zone verwarming, maar enkel om knoppen open en dicht te draaien, zodat ik niet onnodig slaapkamers aan het verwarmen ben. De warmtevraag zal gewoon van een Madoka beneden komen.
Het probleem is als volgt:

De evohome staat ingesteld op 1 schakeling per uur met een minimale aantijd van 30 minuten. De evohome zelf bepaald echter zelf de behoefte en geeft via het systeem aan dat het relais voor x...aantal % moet werken. Oftewel bij 10% is dit 6 minuten aan en 54 minuten uit. De minimale aantijd lijkt niet altijd even goed te werken.

Na 6 minuten is de warmtepomp uiteraard nog niet op temperatuur.

Met het vertraagd afvallend relais (zoals ik kan zien instelling E bij dit relais) kun je na het uitschakelen van het evohome relais de warmtepomp nog langer door laten lopen. Op het moment dat deze zijn warmte niet kwijt kan zal deze vanwege zijn delta T alsnog uitschakelen heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
Waypoint schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:06:
[...]

Interessant! Ik wil ook met Sww aan de slag, hier staat hij gewoon op 53 graden continu verwarmen. Maar wij douchen allebei iedere dag en de kids om de dag dus 90% van de tijd is dat helemaal niet nodig . Wat ik niet goed begrijp, wat doet jouw programma dan van 14-16? Een run maken naar 45gr? Want buiten deze tijden als het water onder de 35 zakt verwarmt hij bij toch ?
Van 14-16 krijgt hij de puls om naar comfort/eco temperatuur te verwarmen. Dit is qua COP een efficiënt tijdstip. Daar buiten inderdaad als hij onder de 35gr zakt. Dit laatste gebeurd niet vaak, maar is puur om te voorkomen dat als je meer ww hebt verbruikt of als het heel warm is geweest buiten en die rare regeling de compressor heeft geblokkeerd je toch ww hebt.

NB: ik moet nog gaan ervaren of op een koude winterdag het qua comfort ook een goed idee is om midden op de dag een uurtje (dat is het nl in de praktijk) ww te maken ipv het huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
JoTil schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

NB: ik moet nog gaan ervaren of op een koude winterdag het qua comfort ook een goed idee is om midden op de dag een uurtje (dat is het nl in de praktijk) ww te maken ipv het huis te verwarmen.
Als je vloerverwarming hebt zal dat ww-uurtje tussendoor je comfort niet beinvloeden verwacht ik.

Het was bij mij wel eens een moment waarop de perfect draaiende WP even van slag was. Aan einde van de tapwater run is het systeem vrij warm en leek het wel of er daardoor (soms) iets ontregeld was. Het was overigens alleen te zien via de Home Wizard energiemeting van de WP (niet in de Daikin app). Komende winter probeer ik e.a. nog wat verder te optimaliseren -> mbv setting/instellingen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sparky op 07-10-2023 17:41 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma