Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:58
DexterDee schreef op zondag 3 september 2023 @ 15:16:
[...]

Varieert heel erg. Op pomp snelheid hoog heb ik getallen gezien van 26, maar hij valt ook helemaal terug naar 0. Als dat gebeurt en dat duurt een paar seconden dan springt ‘ie in storing.
Staan radiators open of dicht? En de vloerverwarming? Mengverdeler (met pomp) of verdeler zonder pomp?
En wat zegt de installateur ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

danny.s schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:34:

Staan radiators open of dicht? En de vloerverwarming? Mengverdeler (met pomp) of verdeler zonder pomp?
En wat zegt de installateur ervan?
Ik heb alleen vloerverwarming, 100m2 hoofdverwarming en open verdeler met alle kranen open. 13 groepen. De installateur is in feite een F-Gassen monteur, geen expert in CV en Warmtepompen. Die heeft gewoon alleen het vulpunt gemonteerd en de kraan open gedraaid totdat het systeem op druk was.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Iemand een idee waarom een Daikin WP vrij random ineens het SWW opwarmt via backupverwarming 1 i.p.v. de compressor, terwijl hij normaal gesproken altijd de compressor gebruikt (gisteren nog)? Het was ook niet echt heel heet net buiten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:58
Atomius schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:30:
Iemand een idee waarom een Daikin WP vrij random ineens het SWW opwarmt via backupverwarming 1 i.p.v. de compressor, terwijl hij normaal gesproken altijd de compressor gebruikt (gisteren nog)? Het was ook niet echt heel heet net buiten..
Ik zou het niet weten maar heb het zelf ook 2x gehad. Dat was toevallig nadat ik de dag ervoor geen warm water gebruikt had (ik laat de het sww 1x per dag op temperatuur komen). 1 van die keren was het precies de dag voor de desinfectierun, toen heeft hij dat helemaal op de buh gedaan, ik zag dat meteen terug in mijn dagelijks verbruik....

Aanvulling: en inderdaad, van het weekend een nachtje weg geweest en vanmorgen is het water weer op de buh opgestookt...

[ Voor 8% gewijzigd door Hetisweergezell op 04-09-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:34

AndereKoekoek

Ping! Pong?

In de Excel zie ik staan dat de meeste het SWW op 60 graden hebben staan.
Is dat wel up-to-date? Zag hier van de zomer berichten voorbij komen dat bij 45 graden geen backup heater wordt gebruikt en bij 50 graden water wel.

Heb zelf het warmwater op 45 graden staan met een hysteresis van 4 graden.
Alleen als mijn vrouw wat langer(+-15 minuten als ze ook haar haren wast enz) onder de douche staat, dan heb ik koud water.
Hij stond op 42,5 graden en 15 minuten later 28,5 graden.

Denk zelf dat 45 graden in onze situatie dan wat aan de lage kant is. Zeker gezien onze kinderen(nog 5 en 7) nu nog niet in de ochtend douchen, maar om de dag 's avonds door ons of in bad of onder de douche gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 04-09-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Instelpunt modus bij ons staat op Enkel warmhouden.
Marge staat op 2 graden.

Mijn vrouw doucht ook ongeveer op 40 graden. Dus als het sww 42 graden is, dan tapt ze bijna 1op1 de sww tank leeg.

[ Voor 63% gewijzigd door AndereKoekoek op 04-09-2023 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Hetisweergezell schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:11:
[...]

Ik zou het niet weten maar heb het zelf ook 2x gehad. Dat was toevallig nadat ik de dag ervoor geen warm water gebruikt had (ik laat de het sww 1x per dag op temperatuur komen). 1 van die keren was het precies de dag voor de desinfectierun, toen heeft hij dat helemaal op de buh gedaan, ik zag dat meteen terug in mijn dagelijks verbruik....

Aanvulling: en inderdaad, van het weekend een nachtje weg geweest en vanmorgen is het water weer op de buh opgestookt...
Vanmorgen deed ie het weer trouw op de compressor hier.

Volgens mij hadden wij gisteren ook geen SWW verbruikt, net als bij jou.

Apart wel, want tijdens onze vakantie is er niets op de BUH gegaan.

Zoiets moet toch logisch te verklaren zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Atomius schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:22:
[...]

Vanmorgen deed ie het weer trouw op de compressor hier.

Volgens mij hadden wij gisteren ook geen SWW verbruikt, net als bij jou.

Apart wel, want tijdens onze vakantie is er niets op de BUH gegaan.

Zoiets moet toch logisch te verklaren zijn?
Je zou inderdaad zeggen dat het logisch te verklaren zou moeten zijn (of dat er gewoon een bug in de besturing zit). In ieder geval is het bij mij reproduceerbaar. Als ik weer eens tijd heb zal ik alle instellingen die betrekking hebben op de BUH nog eens nalopen. (anders moet ik elke dag het warmwater maar even een paar minuten laten stromen, dat is goedkoper dan dat ik dat niet doe :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DexterDee schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:00:
[...]

Ik heb alleen vloerverwarming, 100m2 hoofdverwarming en open verdeler met alle kranen open. 13 groepen. De installateur is in feite een F-Gassen monteur, geen expert in CV en Warmtepompen. Die heeft gewoon alleen het vulpunt gemonteerd en de kraan open gedraaid totdat het systeem op druk was.
Dat gaat dan idd niet goed, als je alles tegelijk wil vullen dan sluit je een flinke bak lucht op in de laatste groepen. Die knalt er dan in één keer uit en dan staat de pomp lucht te happen en kapt ie met het ontluchten. Hadden ze hier ook verkeerd gedaan vanuit de aannemer. Je moet even regelen dat je een flinke hoeveelheid water kan afvoeren (emmers, speciekuip, een afvoer in de buurt of een langer stukje tuinslang gewoon naar buiten hangen).

Als het goed is heeft je verdeler 2 aansluitingen, de bovenste sluit je een slang aan op een afvoer/buiten/kuip/emmer, de onderste sluit je aan op de kraan. Dan draai je alle groepen dicht en ga je ze één voor één opnieuw vullen/doorspoelen vanuit de onderste verdeler. Als er geen lucht meer uitkomt en de evt. flowmeter helemaal gevuld is met water is het goed, dan draai je die groep dicht en doe je de volgende. Zo ga je ze allemaal één voor één af. Dan heb je 99,9% van de lucht eruit. Laat dan het ontluchtingsprogramma nog een keer draaien op de hoge pompsnelheid en je zit goed. De laatste beetjes lucht gooit de automatische ontluchter er dan wel uit. Schrik dus niet als je daarna toch een keer even moet bijvullen.
AndereKoekoek schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:38:
In de Excel zie ik staan dat de meeste het SWW op 60 graden hebben staan.
Is dat wel up-to-date? Zag hier van de zomer berichten voorbij komen dat bij 45 graden geen backup heater wordt gebruikt en bij 50 graden water wel.

Heb zelf het warmwater op 45 graden staan met een hysteresis van 4 graden.
Alleen als mijn vrouw wat langer(+-15 minuten als ze ook haar haren wast enz) onder de douche staat, dan heb ik koud water.
Hij stond op 42,5 graden en 15 minuten later 28,5 graden.

Denk zelf dat 45 graden in onze situatie dan wat aan de lage kant is. Zeker gezien onze kinderen(nog 5 en 7) nu nog niet in de ochtend douchen, maar om de dag 's avonds door ons of in bad of onder de douche gaan.
Hier staat ie op 52C (de 60 die jij noemt is denk ik de maximum tanktemperatuur), plus 1C "margin" en hysterese op 10, maar ik doe gepland+wh ipv alleen warmhouden dus die hysterese wordt vrijwel nooit aangesproken. Voordeel van gepland is dat je het op een goed moment van de dag kan doen (ivm buitentemperatuur/rendement, opwek van evt. PV en douchegedrag). Tot de 52C doet ie dan nog net helemaal op de compressor. Vanaf 53C komt de booster/BUH er pas bij. Dat geldt iig voor de LT altherma 3. Andere modellen wijken hiervan af.

Bij 45C, -4 van de hysterese kom je al op onder de 41C uit voordat ie bij gaat stoken, dat is gewoon te koud als je op 40C wilt kunnen douchen, je verliest ook al snel 1-2C in de leidingen en die temperatuur wordt ook gemeten in het midden van het vat, de helft van het vat is dus nog wat kouder dan dat instelpunt. Probeer 'm dus maar eens wat hoger te zetten en de sww-run in te plannen ipv alleen warmhouden.

Aanvullend: als je met z'n 2en dan toch het vat al teveel leegtrekt zou ik eens goed kijken naar het waterverbruik van je douchekop(pen). Voor relatief weinig heb je moderne zuinige douchekoppen die maar een derde van het water nodig hebben door lucht bij te mengen (met als enige nadeel: aanzuiggeluid). Ik heb zelf goeie ervaringen met de ecosmart douchekoppen van HansGrohe, die verbruiken zelfs in regendouche-uitvoering maar zo'n 7L/min en voelen toch als een volwaardige straal.

[ Voor 41% gewijzigd door RonJ op 04-09-2023 13:17 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FloRadix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:34
nieuwe product: Daikin Home Hub for improvement of PV self-consumption or Modbus RTU/IP gateway for Daikin Altherma https://www.daikin-ce.com...s/product.html/EKRHH.html

hier wat meer info over het mogelijk gebruik, handig om uw PV zelfverbruik te verhogen

https://drive.google.com/...Xwbo4k-/view?usp=drivesdk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
FloRadix schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:46:
nieuwe product: Daikin Home Hub for improvement of PV self-consumption or Modbus RTU/IP gateway for Daikin Altherma https://www.daikin-ce.com...s/product.html/EKRHH.html

hier wat meer info over het mogelijk gebruik, handig om uw PV zelfverbruik te verhogen

Wie verzint het dat de afstand tussen de hoofdmeter en dat apparaat max 2m mag zijn? :?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:57

Judge Ming

Full electric per 8/2024

FloRadix schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:46:

Vraag me af hoe meerdere van dit soort oplossingen die claimen het PV overschot voor henzelf te kunnen gebruiken gaan samenwerken. Mijn autolader en thuisaccu 'denken' namelijk ook het PV overschot te kunnen gebruiken.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Topicstarter
Judge Ming schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:09:
[...]

Vraag me af hoe meerdere van dit soort oplossingen die claimen het PV overschot voor henzelf te kunnen gebruiken gaan samenwerken. Mijn autolader en thuisaccu 'denken' namelijk ook het PV overschot te kunnen gebruiken.
Daarom zou je hem op de P1 poort moeten aansluiten

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26
Volgens dat document is dat ook zo met een USB>P1 kabel. Ook krijgt je Altherma een update op het scherm met versie 7.2.0, wat een vereiste is bij gebruik van deze box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Judge Ming schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:09:
[...]

Ik voorzie hier ook wel wat "gedoe" mee. Hoewel als bijv. je autolader aangaat er ook geen overschot meer is. Maar dit kan lekker tegen elkaar in gaan werken idd omdat elke regeling zn eigen algoritmetje heeft. Dan krijg je al snel onvoorspelbaar gestuiter tussen de "overschot-afnemers"

Ik zie daarom meer in óf een extern "universeel" systeem zoals home assistant óf een OEM-ecosysteem dat dat allemaal vanuit één systeem kan, SolarEdge heeft, hoewel stevig aan de prijs, zowel een aansturing voor de warmtepomp, een autolader als een accu binnen één systeem. Victron heeft acculaders, MPPT's en óók een autolader. Ik hou het voorlopig nog maar even bij het "universele" HA.

Ik kan overigens nog nergens prijzen en/of de installer reference guide vinden voor dit ding, maar ben niet erg onder de indruk. Lijkt me voor nu vooral leuk als je modbos integratie/aansturing wil met een high-end domotica systeem. De ingebouwde smart grid contacten hebben voor nu méér mogelijkheden voor PV-consumptie iig, dan kan je na de boiler ook nog room buffering doen, wat véél meer kWh aan overschot kan "absorberen" dan alleen je boilervat, die is zo warm en verder doorstoken op de BUH/booster is je reinste energieverspilling. Leuk dat je dan je eigen PV-verbruik verhoogt, maar je totale verbruik verhoog je ook flink door met COP=1 te gaan verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 05-09-2023 11:14 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RonJ schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:47:

[...]

Hier staat ie op 52C (de 60 die jij noemt is denk ik de maximum tanktemperatuur), plus 1C "margin" en hysterese op 10, maar ik doe gepland+wh ipv alleen warmhouden dus die hysterese wordt vrijwel nooit aangesproken. Voordeel van gepland is dat je het op een goed moment van de dag kan doen (ivm buitentemperatuur/rendement, opwek van evt. PV en douchegedrag). Tot de 52C doet ie dan nog net helemaal op de compressor. Vanaf 53C komt de booster/BUH er pas bij. Dat geldt iig voor de LT altherma 3. Andere modellen wijken hiervan af.

Bij 45C, -4 van de hysterese kom je al op onder de 41C uit voordat ie bij gaat stoken, dat is gewoon te koud als je op 40C wilt kunnen douchen, je verliest ook al snel 1-2C in de leidingen en die temperatuur wordt ook gemeten in het midden van het vat, de helft van het vat is dus nog wat kouder dan dat instelpunt. Probeer 'm dus maar eens wat hoger te zetten en de sww-run in te plannen ipv alleen warmhouden.

Aanvullend: als je met z'n 2en dan toch het vat al teveel leegtrekt zou ik eens goed kijken naar het waterverbruik van je douchekop(pen). Voor relatief weinig heb je moderne zuinige douchekoppen die maar een derde van het water nodig hebben door lucht bij te mengen (met als enige nadeel: aanzuiggeluid). Ik heb zelf goeie ervaringen met de ecosmart douchekoppen van HansGrohe, die verbruiken zelfs in regendouche-uitvoering maar zo'n 7L/min en voelen toch als een volwaardige straal.
Thx, heb er gisteren al even naar gekeken en ziet er interessant uit Hoe ben jij omgegaan met Comnfort en eco? Zie dat je in het tijdschema kunt instellen: eco, confort en stop ?

Zat er zelf aan te denken om alleen comfort te doen en dan 2x per dag te verwarmen. Vlak voordat we opstaan en ergens midden op de dag als de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik ben ook bezig met de tanktemperatuur middels gepland en warmhouden. Heb warmhouden op 45. Eco op 48 en comfort op 53. Hysterese op 10. Mijn testprogramma is als volgt: van 00.00 tot 13.00 uur uit. Tussen 13 en 16 op eco. Van 16 tot 24.00 uit. Uit zou moeten betekenen dat hij enkel warmhoudt, de hysterese in acht nemend. Ik had verwacht dat hij dus om 13 uur sowieso gaat verwarmen naar Eco stand = 48. Maar dat doet hij niet. Op moment van testen was de actuele temp echter nog geen 48 - 10 = 38. Geen idee of hij bij ieder schakelpunt in planning naar actuele temp min hysterese kijkt of dat hij eigenlijk direct zou gaan moeten verwarmen naar het nieuwe setpoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AndereKoekoek schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:58:
[...]

Thx, heb er gisteren al even naar gekeken en ziet er interessant uit Hoe ben jij omgegaan met Comnfort en eco? Zie dat je in het tijdschema kunt instellen: eco, confort en stop ?

Zat er zelf aan te denken om alleen comfort te doen en dan 2x per dag te verwarmen. Vlak voordat we opstaan en ergens midden op de dag als de zon schijnt.
Ik doe alleen één venster van 2 uur per dag op comfort. Meestal is ie met ~40min al klaar, maar dan heeft ie iig genoeg tijd. Hij gaat dan altijd meteen verwarmen, ook zonder de hysterese te raken.

Ik zou in principe niet met 2 momenten gaan werken, zoveel koelt de boel daarna niet af. Dat doe je eigenlijk alleen als je tank te klein is en je in 2 "ploegen" in de ochtend en avond gaat douchen en daarbij 2x de tank leegtrekt. Die run in de ochtend doe je dan op het koudste moment van de dag, dat is niet efficiënt dus zou ik niet doen als het niet hoeft.

Qua gepland moment: Ik doe het in de zomer in de ochtend (9-11u) om verwarmen op de booster te voorkomen maar toch al op de PV te draaien, de rest van het jaar begin v/d middag, omdat dat de buitentemperatuur het hoogst is (dat levert de hoogste COP op) én de PV het meeste overschot heeft.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:30
[...]

Bij mij staat hij ingesteld op warmhouden op 48 graden en dat gaat idd zonder BUH of Booster, al de hele zomer eigenlijk en nog nooit koud water gehad. De vrouwen douchen heet maar die hoor ik ook niet klagen.
We hebben wel een 300l vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:25
smaij schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:10:
[...]

Bij mij staat hij ingesteld op warmhouden op 48 graden en dat gaat idd zonder BUH of Booster, al de hele zomer eigenlijk en nog nooit koud water gehad. De vrouwen douchen heet maar die hoor ik ook niet klagen.
We hebben wel een 300l vat.
Ik vraag mij af op hoeveel momenten de WP aanslaat om het vat te verwarmen naar 48 graden als je hem op warmhouden heb ingesteld. En wat het verbruik per dag is.

Wij hebben ook een 300l vat en verwarm afhankelijk van de buitentemperatuur 1x per dag naar 43 graden.
Dit voor 1 a 2kWh per dag. Legionellarun daargelaten.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Mathy M schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:39:
[...]

Ik vraag mij af op hoeveel momenten de WP aanslaat om het vat te verwarmen naar 48 graden als je hem op warmhouden heb ingesteld. En wat het verbruik per dag is.

Wij hebben ook een 300l vat en verwarm afhankelijk van de buitentemperatuur 1x per dag naar 43 graden.
Ik had hem eerst op warmhouden staan. Op zich was het inderdaad maar een paar kWh per dag. Maar op een of andere manier is mijn COP toch omhoog gegaan van 1,7 naar 2,2 door maar 1x per dag de boel op te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meten c.q. uitproberen is weten. Ieder huis en gezin zijn anders. Maar in principe zal een gunstig gepland moment vrijwel altijd zuiniger zijn. Bij warmhouden zal hij meestal in de vroege ochtend of laat in de avond door de ondergrens zakken en gaan verwarmen net op het moment dat je gaat douchen, dat is geen gunstig moment voor de COP, je wil op het warmste moment van de dag stoken. Bovendien zal ie dan meestal al aardig zijn afgekoeld als je gaat douchen, waardoor je vat effectief veel kleiner wordt. De fors betere COP van overdag verwarmen zal vrijwel altijd het iets hogere stilstandsverlies compenseren.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Mathy M schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:39:
[...]

Meestal 1x per dag, soms 2x afhankelijk van het gebruik. Verbruik tussen de 1,8kwh en 4,5kwh per dag voor ww. (14 t/m 25 kwh per week)
Legionellarun heb ik uit staan, alleen bij terugkomst van vakantie gaat hij een paar uur naar 60 graden en daarna spoel ik de leidingen door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
RonJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:11:
Meten c.q. uitproberen is weten. Ieder huis en gezin zijn anders. Maar in principe zal een gunstig gepland moment vrijwel altijd zuiniger zijn. Bij warmhouden zal hij meestal in de vroege ochtend of laat in de avond door de ondergrens zakken en gaan verwarmen net op het moment dat je gaat douchen, dat is geen gunstig moment voor de COP, je wil op het warmste moment van de dag stoken. Bovendien zal ie dan meestal al aardig zijn afgekoeld als je gaat douchen, waardoor je vat effectief veel kleiner wordt. De fors betere COP van overdag verwarmen zal vrijwel altijd het iets hogere stilstandsverlies compenseren.
Klopt, mijn ervaring is eigenlijk dat het meestal na of tijdens het douchen gebeurd, maar dat het water nog warm genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopie1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste forum leden,

Met veel interesse lees ik jullie posts, wij hebben al sinds 15 jaar een lucht/water warmtepomp welke destijds door een duits installatiebedrijf is geplaatst, echter hij is nu al aan vervanging toe,( lak wordt duurder dan de zegel)heeft overigens altijd perfect gewerkt.
Nu ben ik mij aan het orienteren voor een daikin Altherma en heb heb hiervoor via installateur die mij toeverwezen is via Daikin nadat ik bij hun experience center ben geweest en offerte ontvangen waarvan ik toch wel schrik.

Let wel gaat dit om vervanging van reeds bestaand systeem, dus in gehele woning is al VW aanwezig met lage temperatuur.
Indien de offerte zie je met pen de prijs bij bijvoorbeeld Installeren doe je zelf.nl incl BTW

Vinden jullie dit redelijke prijs?
In ben zelf redelijk handig, kan ik dit zelf ook installeren? Ik weet dat ik dan de subsidie mis maar is altijd nog veel voordeliger lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkzJI12DuqByeRMDRV5YXR3_2SA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pVidjsgwl6uxqvFWgogN1edR.jpg?f=fotoalbum_large

Ben erg benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:47
Kopie1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:30:
Beste forum leden,

Met veel interesse lees ik jullie posts, wij hebben al sinds 15 jaar een lucht/water warmtepomp welke destijds door een duits installatiebedrijf is geplaatst, echter hij is nu al aan vervanging toe,( lak wordt duurder dan de zegel)heeft overigens altijd perfect gewerkt.
Nu ben ik mij aan het orienteren voor een daikin Altherma en heb heb hiervoor via installateur die mij toeverwezen is via Daikin nadat ik bij hun experience center ben geweest en offerte ontvangen waarvan ik toch wel schrik.

Let wel gaat dit om vervanging van reeds bestaand systeem, dus in gehele woning is al VW aanwezig met lage temperatuur.
Indien de offerte zie je met pen de prijs bij bijvoorbeeld Installeren doe je zelf.nl incl BTW

In ben zelf redelijk handig, kan ik dit zelf ook installeren? Ik weet dat ik dan de subsidie mis maar is altijd nog veel voordeliger lijkt het.
[Afbeelding]

Ben erg benieuwd
Als ik het diagonaal doorlees zijn er bruto prijzen doorbelast, in tijd van grote vraag niet extreem.
Het kan goedkoper, zowel qua inkoop als door zelfwerkzaamheden.

Ik heb zelf van een identieke WP ook de installatie (en in bedrijf stelling) helemaal zelf gedaan maar uitsluitend de koeltechnische werkzaamheden uitbesteed. Voor een paar honderd euro incl. factuur. Mbv deze factuur kun je vervolgens gewoon de SDE subsidie aanvragen. :)

Edit / aanvulling: in bedrijf stellen en elektrisch aansluiten binnen-unit is niet voor iedere handige Harrie weggelegd...... / garantie of storing is ook een risico (wie gaat je helpen als er serieus wat mis is met de WP! -> voor een paar honder euro verschil zou ik niet gaan tobben!)

[ Voor 7% gewijzigd door Sparky op 05-09-2023 16:42 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 21:24
[...]

Aanvullend: als je met z'n 2en dan toch het vat al teveel leegtrekt zou ik eens goed kijken naar het waterverbruik van je douchekop(pen). Voor relatief weinig heb je moderne zuinige douchekoppen die maar een derde van het water nodig hebben door lucht bij te mengen (met als enige nadeel: aanzuiggeluid).
Ik heb de grootste moeite om een redelijk formaat douchekop te vinden die toch een acceptabele hoeveelheid water gebruikt. Als ik namelijk een 130mm douchekop zoek (dat is niet echt groot) kom ik overal op een verbruik van zo'n 7L/min. Dat vind ik nog vrij fors, ga je naar iets tussen 5 en 6L/min kom je op douchekoppen van 100mm waar een straal uit komt... daar kan de jongste van 2 zn hoofd nog niet geheel onder krijgen.
Helaas daarom de temperatuur van mijn boilervat maar hoger gezet, anders is het water op als papa aan de beurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Beste forum leden,

[Afbeelding]

Ben erg benieuwd
Als je nu al een LW Warmtepomp hebt, kan er niet het 1 en ander hergebruikt worden ? Alle aansluitingen en stroom e.d. zitten er dan toch al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kopie1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Dat is ook mijn idee, stroom, zekering ed zijn er al, gaat puur om aansluiten nieuwe WP op verwarming en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste forum leden,

[Afbeelding]

Ben erg benieuwd
Je had m beter 2-3 geleden al kunnen vervangen (dan was je de helft kwijt), maar achteraf is dat makkelijk roepen natuurlijk. De prijzen voor materiaal en onderdelen zijn niet bijzonder scherp, maar ook niet heel hoog en er wordt wel kwaliteitsspul gebruikt zo te zien. Niet alleen de units zelf, maar ook de koppelingen, kabel, leidingen, etc. is gewoon allemaal pe-per duur momenteel.

Ik vind de 36 uren wel vrij fors, maar ik weet natuurlijk niet wat er allemaal verbouwd moet worden aan je leidingwerk en ik neem aan dat de oude unit daar ook voor weggehaald wordt?

Als je zelf handig bent kan je hierop best wat besparen door eea zelf te doen (bij een monoblock model kan je het zelfs helemaal zelf en anders kan je alleen het F-gassen deel uitbesteden voor een klein bedrag), mits men hier bij de leverancier aan wil meewerken natuurlijk. De prijzen zijn gewoon heel erg hoog op dit moment en ik zie het ook niet zo 1,2,3 weer dalen. Uiteindelijk is een betrouwbare partij die de boel ook netjes inregelt en thuis geeft bij problemen ook wat waard, ik heb inmiddels wel afgeleerd om zomaar met de goedkoopste in zee te gaan bij het uitbesteden van werk.
jichem schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:49:
[...]

Ik heb de grootste moeite om een redelijk formaat douchekop te vinden die toch een acceptabele hoeveelheid water gebruikt. Als ik namelijk een 130mm douchekop zoek (dat is niet echt groot) kom ik overal op een verbruik van zo'n 7L/min. Dat vind ik nog vrij fors, ga je naar iets tussen 5 en 6L/min kom je op douchekoppen van 100mm waar een straal uit komt... daar kan de jongste van 2 zn hoofd nog niet geheel onder krijgen.
Helaas daarom de temperatuur van mijn boilervat maar hoger gezet, anders is het water op als papa aan de beurt is.
7L/min lijkt wel een beetje de ondergrens als je nog een beetje leuke waterstraal wil overhouden uit een regenkop. Losse douchekoppen gaan wat lager nog, maar is natuurlijk een andere ervaring. Ik heb nou niet het idee dat ik iets gemist heb als kind omdat we toen geen regendouche hadden ;)

Als je de mogelijkheid hebt om een douche-WTW te plaatsen is dat echt een aanrader, dan druk je het warmwaterverbruik nog eens met zo'n 80%. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk of zeer ingrijpend.

Verder moet je als koper vooral vooraf goed doorrekenen wat je nodig hebt, zeker met een gezin. De standaardmodellen van 180 of 230L zijn gewoon te klein voor een gezin zonder het waterverbruik aan te pakken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Beste forum leden,

....
....
Ik heb sinds januari mijn warmtepomp draaien op basis van een offerte van begin 2022. Wandmodel zonder SWW, 9.000 euro. Ik schrik ook van de huidige prijzen in offertes, maar vraag is of het elders goedkoper is. Idealiter zou je zelf willen aanschaffen en installeren en vervolgens door een specialist willen laten checken en in bedrijf laten stellen. Maar daar zul je geen partij voor vinden, niet goed voor de winstmarge.

Voorbeeldje: de 2-polige ABB werkschakelaar 25A kost ex. BTW bij Elektramat 16,90 euro i.p.v. de 34,33 euro van deze offerte. Dan zie je dat er goed winst wordt gemaakt op die onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-06 21:24
RonJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:04:
[...]

Je had m beter 2-3 geleden al kunnen vervangen (dan was je de helft kwijt), maar achteraf is dat makkelijk roepen natuurlijk. De prijzen voor materiaal en onderdelen zijn niet bijzonder scherp, maar ook niet heel hoog en er wordt wel kwaliteitsspul gebruikt zo te zien. Niet alleen de units zelf, maar ook de koppelingen, kabel, leidingen, etc. is gewoon allemaal pe-per duur momenteel.

Ik vind de 36 uren wel vrij fors, maar ik weet natuurlijk niet wat er allemaal verbouwd moet worden aan je leidingwerk en ik neem aan dat de oude unit daar ook voor weggehaald wordt?

Als je zelf handig bent kan je hierop best wat besparen door eea zelf te doen (bij een monoblock model kan je het zelfs helemaal zelf en anders kan je alleen het F-gassen deel uitbesteden voor een klein bedrag), mits men hier bij de leverancier aan wil meewerken natuurlijk. De prijzen zijn gewoon heel erg hoog op dit moment en ik zie het ook niet zo 1,2,3 weer dalen. Uiteindelijk is een betrouwbare partij die de boel ook netjes inregelt en thuis geeft bij problemen ook wat waard, ik heb inmiddels wel afgeleerd om zomaar met de goedkoopste in zee te gaan bij het uitbesteden van werk.

[...]

7L/min lijkt wel een beetje de ondergrens als je nog een beetje leuke waterstraal wil overhouden uit een regenkop. Losse douchekoppen gaan wat lager nog, maar is natuurlijk een andere ervaring. Ik heb nou niet het idee dat ik iets gemist heb als kind omdat we toen geen regendouche hadden ;)

Als je de mogelijkheid hebt om een douche-WTW te plaatsen is dat echt een aanrader, dan druk je het warmwaterverbruik nog eens met zo'n 80%. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk of zeer ingrijpend.

Verder moet je als koper vooral vooraf goed doorrekenen wat je nodig hebt, zeker met een gezin. De standaardmodellen van 180 of 230L zijn gewoon te klein voor een gezin zonder het waterverbruik aan te pakken.
Ik ben ook opzoek naar een handdouche. Had als test de grohe tempesta, maar die is voor kaboutertjes. Maar daarna kom ik op de hansgrohe variant, maar zit je ook meteen op 7l1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:02:
[...]

Ik ben ook opzoek naar een handdouche. Had als test de grohe tempesta, maar die is voor kaboutertjes. Maar daarna kom ik op de hansgrohe variant, maar zit je ook meteen op 7l1
Ik zie er bij Hans ook de nodige met 5 en 6L/min.

All-electric.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
@Kopie1 1000- euro meer dan die van mij, maar die staat op een nieuwe plek met nieuwe aansluitingen, en met een nieuwe boiler. Die laatste post is qua uren en qua uurtarief belachelijk. Vooral het aantal uren. In mijn offerte 2235- voor de hele installatie inclusief materiaal. Dik duizend euro voor Uponor en koppelingen slaat ook nergens op bij een bestaande installatie.

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RonJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:11:
Maar als je bijvoorbeeld alleen om 13.00 verwarmd.
Hoe warm is je watertank dan nog om 7.00 de volgende ochtend?

Ik zie in mijn gegevens vanuit ESPAltherma dat het water ongeveer 0,4-0,5 graden zakt per uur.
Dus als je 18 uur later gaat douchen dan is het 7 graden gezakt, bijvoorbeeld van 52 graden naar 45 graden.

Klopt dat ongeveer?
AndereKoekoek schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:10:
[...]

Ik zie in mijn gegevens vanuit ESPAltherma dat het water ongeveer 0,4-0,5 graden zakt per uur.
Dus als je 18 uur later gaat douchen dan is het 7 graden gezakt, bijvoorbeeld van 52 graden naar 45 graden.

Klopt dat ongeveer?
Heb even gekeken, bij ons 300L vat is de dagelijkse run rond 11:45 afgerond en als er dan rond 6:30 de eerste gaat douchen (ook zo'n 18u later ongeveer) is er ongeveer 3C af. Dat zal in de winter iets meer zijn.

Het vat heeft wel geisoleerde cirulatie- en warmwaterleidingen, maar (nog) geen thermosifon's en/of aanvullende isolatie. Kan dus nog wel wat beter want ik verlies nog best wat warmte aan de koudwatertoevoer- en cirsulatieleidingen en ook bij de afdekdoppen.

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 07-09-2023 14:27 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
AndereKoekoek schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:10:
[...]

Klopt dat ongeveer?
Wij hebben een standmodel met 230 ltr boiler erin. Bovenop zit een sticker met vermelding HEAT LOSS 1,4 kWh/24H Er staat helaas alleen niet bij obv welke watertemperatuur en omgevingstemperatuur.

Per 24 uur 1,4 kWh zou ongeveer gelijk zijn aan een delta T van iets meer dan 5 Gr.C. per 24 uur bij deze 230 ltr boiler. Ik heb niet de indruk dat het water zoveel afkoelt bij ons, maar wij stoken de boiler op naar 50Gr.C. (in een nacht tijd zonder tappen is er ca. 1 tot 2 graden afkoeling bij ons)

Als de 1,4 kWh volgens typelaatje klopt dan kost dat elektrisch ca. 0,50 kWh elektra per dag.
Wij verbruiken in de zomer iets meer dan 30 kWh elektra voor tapwater.
In de winter ruim 10 kWh meer ivm veel koudere watertoevoer.

Naar deze cijfers kijkend is het warmteverlies bij ons idd zo rond de 1,4 kWh aan warmte per 24h :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
Beste Forum Leden,

Lees allerlei temperatuur sensors uit ( R1T enz enz) Zie met name veel spikes in de buiten temperatuur sensor (achter op de Altherma) Denk aan externe sensor maar schrik van de prijzen. Uit Service manual blijkt dat meeste temperatuur sensors (thermistors) hetzelfde zijn (zie bijlage sensoren uit serv manual)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpQ6QU-yJrPOFqLEeTrcwt9zbEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AMRoLhPBnvj72ty6htOVultz.png?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat 'n vergelijkbare thermistor met zelfde specs/gedrag is ? Waar zou ik die kunnen kopen? Neem aan dat deze niet speciaal voor DAIKIN gemaakt worden.
Alvast bedankt
Jan- schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:26:
Beste Forum Leden,

Lees allerlei temperatuur sensors uit ( R1T enz enz) Zie met name veel spikes in de buiten temperatuur sensor (achter op de Altherma) Denk aan externe sensor maar schrik van de prijzen. Uit Service manual blijkt dat meeste temperatuur sensors (thermistors) hetzelfde zijn (zie bijlage sensoren uit serv manual)
[Afbeelding]

Weet iemand wat 'n vergelijkbare thermistor met zelfde specs/gedrag is ? Waar zou ik die kunnen kopen? Neem aan dat deze niet speciaal voor DAIKIN gemaakt worden.
Alvast bedankt
Weet je heel zeker dat die spikes niet van de zon komen? En valt dit niet nog onder je 5-10 jaar garantie?

Vind de prijzen die ik zo snel online vind verder wel meevallen. Natuurlijk zijn de productiekosten een fractie, maar het zou mij het gedoe niet waard zijn iig. Heb je je installateur gevraagd wat deze daadwerkelijk vanuit Daikin moeten kosten?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-10-2024
RonJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:41:
[...]

Weet je heel zeker dat die spikes niet van de zon komen? En valt dit niet nog onder je 5-10 jaar garantie?

Vind de prijzen die ik zo snel online vind verder wel meevallen. Natuurlijk zijn de productiekosten een fractie, maar het zou mij het gedoe niet waard zijn iig. Heb je je installateur gevraagd wat deze daadwerkelijk vanuit Daikin moeten kosten?
dank voor antwoord,
- technisch: de spikes komen niet van de zon, zou eerder verwachten dat ze te dicht bij de lamellen zitten en dat defrosten impact heeft (excessive bij wat kouder weer, unit defrost om de 25 min )
- 120 euro voor bv externe DAIKIN temp sensor (quote van installateur) vind ik extreem duur
- Water inlet / outlet thermistors lijke bij gelijke temperatuur een andere absolute waarde te geven, vandaar dat ik eea wil uitproberen met low cost thermistors.

tav garantie heb ik absoluut niet zulke goede ervaringen met DAIKIN.

Kortom wie weet welke low cost thermistors zelfde gedrag hebben?

Alvast bedankt

mvg
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jan- schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:26:
[...]

dank voor antwoord,
- technisch: de spikes komen niet van de zon, zou eerder verwachten dat ze te dicht bij de lamellen zitten en dat defrosten impact heeft (excessive bij wat kouder weer, unit defrost om de 25 min )
- 120 euro voor bv externe DAIKIN temp sensor (quote van installateur) vind ik extreem duur
- Water inlet / outlet thermistors lijke bij gelijke temperatuur een andere absolute waarde te geven, vandaar dat ik eea wil uitproberen met low cost thermistors.

tav garantie heb ik absoluut niet zulke goede ervaringen met DAIKIN.

Kortom wie weet welke low cost thermistors zelfde gedrag hebben?

Alvast bedankt

mvg
Jan
- Als het de buitentemp. sensor betreft, die hangt achterop in een doorzichtig slangetje onder de deksel vandaan. Als die tegen de lamellen aanhangt krijg je idd dit (meet)gedrag. Dat is dan heel makkelijk op te lossen door het slangetje te draaien/verplaatsen.
- 120 euro incl. voorrijkosten en montage zeker? Dan snap ik het ergens nog wel. Het onderdeel zou niet veel meer dan 2-3 tientjes mogen kosten (inkoop is verwacht ik de helft).
- Ik heb juist wel weer hele goede ervaringen, maar dat hangt denk ik vooral van je installateur af. Daikin is juist helemaal niet zo moeilijk als eea juist ingediend wordt. Je bent hierin alleen afhankelijk van je installateur, particulieren helpen ze niet. Arbeid is sowieso voor de installateur, die doen nog wel eens moeilijk, dat is dan weer een kwestie van de juiste briefjes sturen ;)

Anyway, ik kan je niet helpen met het selecteren van de juiste thermistors, lijkt me een kwestie van spec-tabelletjes naast elkaar leggen. Probeer het anders eens in een elektronica topic, verwacht niet dat hier veel kenners zitten.

En wat me niet duidelijk is, je ziet wat afwijkende waarden, maar is er daadwerkelijk ook een probleem in het regelgedrag met de unit? Zolang de unit gewoon goed functioneert hoef je ook niks te verwachten van installateur/Daikin natuurlijk. Thermistors wijken altijd wat af binnen een bepaalde bandbreedte. Zolang de regeling daar rekening mee houdt is er geen probleem.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
Ik blijf het geprogrammeerd verwarmen van het losse SWW vat toch wazig vinden. De gehele dag staat het programma op "uit". Dat zou "warmhouden" moeten betekenen. Die temperatuur is ingesteld op 45 graden. Net voordat ik net (via programma) naar Comfort wilde gaan (53 graden) zakte de temperatuur van het vat door de ondergrens heen (45 - 10 hyst = 35). Terwijl het buiten bijna 30 graden is, gaat de buitenunit vrolijk aan en begint hij het water te verwarmen. Echter tot 45 graden. In de tussentijd was het programma al naar Comfort gesprongen en lees ik ook het setpoint SWW uit: Die staat op 53. Echter stopt de boel met verwarmen zodra de 45 graden behaald is. Ik denk dat de warmtepomp kijkt naar de gewenste temperatuur van het programma tijdens het starten. Als die gaandeweg de opwarming verandert (hoger wordt) dan wordt dit niet meegenomen. Nu is het vat dus 45 graden, maar zou hem graag op 53 willen hebben (volgens het actieve programma "comfort"). Zelfs als ik de hysterese nu op 4 graden zet, gaat er niks meer gebeuren. Ook krachtig verwarmen doet niks. Ik begrijp echt niet waarom. Klaarblijkelijk is de buitentemperatuur van bijna 30 graden geen enkel probleem. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
madde2901 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:16:
Ik blijf het geprogrammeerd verwarmen van het losse SWW vat toch wazig vinden. De gehele dag staat het programma op "uit". Dat zou "warmhouden" moeten betekenen. Die temperatuur is ingesteld op 45 graden. Net voordat ik net (via programma) naar Comfort wilde gaan (53 graden) zakte de temperatuur van het vat door de ondergrens heen (45 - 10 hyst = 35). Terwijl het buiten bijna 30 graden is, gaat de buitenunit vrolijk aan het begint hij het water te verwarmen. Echter tot 45 graden. In de tussentijd was het programma al naar Comfort gesproken en lees ik ook het setpoint SWW uit: Die staat op 53. Echter stop de boel met verwarmen zodra de 45 graden behaald is. Ik denk dat de warmtepomp kijkt naar de temperatuur van het programma tijdens het starten. Als die gaandeweg de opwarming verandert (hoger wordt) dan wordt dit niet meegenomen. Nu is het vat dus 45 graden, maar zou hem graag op 53 willen hebben. Zelfs als ik de hysterese nu op 4 graden zet, gaat er niks meer gebeuren. Ook krachtig verwarmen doet niks. Ik begrijp echt niet waarom. Klaarblijkelijk is de buitentemperatuur van bijna 30 graden geen enkel probleem. Iemand enig idee?
Ik heb van de week ook mijn programma aangepast, en deed hij niet wat ik verwachte. Toen heb ik even het complete schema leeg gegooid, en opnieuw ingesteld, dag erna volgens verwachting. Kreeg het gevoel alsof er schema’s ‘dubbel’ waren, maar niet inzichtelijk, of ik ben toevallig tegen hetzelfde probleem aangelopen.

Heb je overigens wel BUH voor warm water aanstaan? Anders zou dat ook dat ook een verklaring kunnen zijn dat hij bij 45 graden stopt. Boven 25 graden buiten temp doet de compressor maar tot 45 graden, vanaf dan BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madde2901
Ahhhh ja. Dat is natuurlijk het geval. Ik heb de Booster heater config (in geval van extern vat) op "desinfectie" staan, zodat hij alleen dan die booster heater gebruikt. Ik heb die even op "toegestaan" gezet en dan gaat hij inderdaad kansloos stoken op de booster heater. De vraag is nu of dit komt door het aanpassen van de setting en het rebooten van de warmtepomp of doordat ik hem op "krachtig verwarmen" heb gezet. Ik ben nog steeds benieuwd of hij gaat reageren en verwarmen als je volgens het schema werkt en zodra een nieuw tijdstip (en setpoint) bereikt is, ongeacht of hysterese in acht genomen gaat worden. Feit is dat dit veel beter te testen is als het weer wat minder warm is: Midden volgende week denkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 09:37

Videopac

Rommelt wat aan.

boaty schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:21:
[...]

Mooi om te horen, bij mij had ik inderdaad ook problemen met mijn Wi-Fi. Beveiliging van mij access point stond op WPA2/WPA3, maar dan weigerde de warmtepomp te verbinden. In WPA2 modus was er geen probleem. Helaas kan ik volledig WPA3 niet proberen aangezien ik andere apparaten heb, verbinden met dit AP die dat niet ondersteunen.
Ik kan op mijn iPhone niet eens kiezen voor WPA2 beveiliging, alleen WPA2/WPA3 gecombineerd.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

RonJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:48:
[...]

Qua gepland moment: Ik doe het in de zomer in de ochtend (9-11u) om verwarmen op de booster te voorkomen maar toch al op de PV te draaien, de rest van het jaar begin v/d middag, omdat dat de buitentemperatuur het hoogst is (dat levert de hoogste COP op) én de PV het meeste overschot heeft.
Heb het hier nu ook ingedeeld, maar een uurtje later. Zonnepanelen pakken vanaf 10 uur ongeveer wat zon.

Ook meteen de desinfectie run erop aan laten sluiten op zaterdag. Dan is ie eerst zonder buh naar 52 graden verwarmd. En dan 1x per week met buh tot aan 60 voor de desinfectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Even een vraagje over vloerkoeling. Heb hem gisteren aangezet en dan zie ik overdag een mooie lange run, maar 's avonds gaat de compressor pendelen met 4 blokjes aan-uit per uur.

Ik denk dat hij dan zijn vermogen (8 kW) niet meer kwijt kan? Of misschien is het iets anders.

Is hier nog wat aan te doen dat jullie weten? Of hoort dit erbij?

Alle groepen staan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Laatst online: 00:06
Atomius schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:33:
Even een vraagje over vloerkoeling. Heb hem gisteren aangezet en dan zie ik overdag een mooie lange run, maar 's avonds gaat de compressor pendelen met 4 blokjes aan-uit per uur.

Ik denk dat hij dan zijn vermogen (8 kW) niet meer kwijt kan? Of misschien is het iets anders.

Is hier nog wat aan te doen dat jullie weten? Of hoort dit erbij?

Alle groepen staan open.
Klopt. Hier cyclussen van 40-50 minuten. Heb ook alle groepen open, maar ook alle radiatoren open gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Laatst online: 08-06 16:38
Sinds een paar weken hebben wij ook een Daikin warmtepomp. Wij hebben hem nu aangesloten op de radiatoren, en gekozen voor de uitvoering met koelfunctie.

Nu heb ik die met deze temperaturen een keer geprobeerd en het werkt best aardig. Alleen valt het me op dat de radiatoren alleen aan de onderzijde echt koud worden en niet egaal. Ik heb de indruk dat dit komt doordat de pomp voor het water dit dezelfde richting op pompt als voor het verwarmen. Waarbij het koude water dat de radiatoren in stroomt gelijk naar beneden zakt, want natuurkunde.

Dat lijkt me minder efficiënt omdat die dan ook gelijk dit koude water weer afvoert en daardoor gigantisch gaat pendelen. Wat ik ook terugzie in het stroomverbruik. Weet iemand of er een instelling is om de pomp richting bij het koelen om te draaien zodat het koude water van onder aangevoerd wordt in de radiatoren ipv van bovenaf?

We hebben plannen om binnen een paar jaar vloerverwarming te installeren, dus als het nu niet kan kunnen we tegen die tijd wel goed gebruik maken van de koelfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Remcoder schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:16:
Sinds een paar weken hebben wij ook een Daikin warmtepomp. Wij hebben hem nu aangesloten op de radiatoren, en gekozen voor de uitvoering met koelfunctie.

Nu heb ik die met deze temperaturen een keer geprobeerd en het werkt best aardig. Alleen valt het me op dat de radiatoren alleen aan de onderzijde echt koud worden en niet egaal. Ik heb de indruk dat dit komt doordat de pomp voor het water dit dezelfde richting op pompt als voor het verwarmen. Waarbij het koude water dat de radiatoren in stroomt gelijk naar beneden zakt, want natuurkunde.

Dat lijkt me minder efficiënt omdat die dan ook gelijk dit koude water weer afvoert en daardoor gigantisch gaat pendelen. Wat ik ook terugzie in het stroomverbruik. Weet iemand of er een instelling is om de pomp richting bij het koelen om te draaien zodat het koude water van onder aangevoerd wordt in de radiatoren ipv van bovenaf?

We hebben plannen om binnen een paar jaar vloerverwarming te installeren, dus als het nu niet kan kunnen we tegen die tijd wel goed gebruik maken van de koelfunctie.
Pomprichting kan niet gewijzigd worden. Zou ook voor problemen zorgen met filter en er is geen tegenstroomwerking meer binnen in je unit (=slechter rendement)

Ventilator onder op je radiator is wellicht een optie (voor zowel verwarmen als koelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Vergeet die koelfunctie toch gewoon, het is gemier in de marge….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
Sparky schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:03:
[...]

Pomprichting kan niet gewijzigd worden. Zou ook voor problemen zorgen met filter en er is geen tegenstroomwerking meer binnen in je unit (=slechter rendement)

Ventilator onder op je radiator is wellicht een optie (voor zowel verwarmen als koelen)
Ventilatoren wil ik niet aan beginnen omdat bij vrijwel geen van de radiatoren een electrapunt in de buurt zit. Dan moet ik wel heel erg met kabels gaan rommelen.

Een alternatieve oplossing zou mogelijk zijn om met driewegkleppen te werken op de aan en afvoer leidingen van de warmtepomp zodat ik daarmee de stroomrichting kan omkeren.

Maar, ik weet nog niet of ik zo rigoureus ga knutselen. Iets om verder over na te denken voor de volgende zomer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remcoder schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:24:
[...]

Ventilatoren wil ik niet aan beginnen omdat bij vrijwel geen van de radiatoren een electrapunt in de buurt zit. Dan moet ik wel heel erg met kabels gaan rommelen.

Een alternatieve oplossing zou mogelijk zijn om met driewegkleppen te werken op de aan en afvoer leidingen van de warmtepomp zodat ik daarmee de stroomrichting kan omkeren.

Maar, ik weet nog niet of ik zo rigoureus ga knutselen. Iets om verder over na te denken voor de volgende zomer. :)
Ik zou dan eerder overwegen (een aantal) radiatoren te vervangen door exemplaren die gemaakt zijn om te koelen. Al dan niet met een booster en/of een condensafvoer. Anders blijft het toch allemaal behelpen.

Mijn ervaring met vloerkoeling is ook niet heel positief. Er vormt zich al snel een koude laag lucht op de vloer die blijft liggen, vervolgens kan de unit geen vermogen meer kwijt en begint het pendelfestijn. Dat kan je evt. nog een beetje oplossen met (plafond-)ventilatoren. Maar je kan dan hoe dan ook geen vocht afvoeren, dat is eigenlijk nog belangrijker dan alleen koelen. Als je van 30 naar 24 koelt maar met een Rv van 70-80% blijft zitten is het nog niet bepaald comfortabel. Ik gebruik inmiddels alleen nog de airco, dat gaat veel beter en met de helft van het energieverbruik.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
RonJ schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:25:
[...]

Ik zou dan eerder overwegen (een aantal) radiatoren te vervangen door exemplaren die gemaakt zijn om te koelen. Al dan niet met een booster en/of een condensafvoer. Anders blijft het toch allemaal behelpen.

Mijn ervaring met vloerkoeling is ook niet heel positief. Er vormt zich al snel een koude laag lucht op de vloer die blijft liggen, vervolgens kan de unit geen vermogen meer kwijt en begint het pendelfestijn. Dat kan je evt. nog een beetje oplossen met (plafond-)ventilatoren. Maar je kan dan hoe dan ook geen vocht afvoeren, dat is eigenlijk nog belangrijker dan alleen koelen. Als je van 30 naar 24 koelt maar met een Rv van 70-80% blijft zitten is het nog niet bepaald comfortabel. Ik gebruik inmiddels alleen nog de airco, dat gaat veel beter en met de helft van het energieverbruik.
Oh, bij ons in huis wordt het nu al max 25-26 graden, en volgend jaar gaan we nog screens plaatsen. De koeling is dan met name bedoeld om dan nog max 1 a 2 graden terug te koelen, zeg van 24 tot 22 graden ofzo. Dat zal geen idioot hoge impact hebben op de vochtigheid.

Daarnaast gaan we op beide verdiepingen vloerverwarming plaatsen dan, waardoor we op de benedenverdieping, waar ook de thermostaat hangt, plafondkoeling krijgen, wat dan juist wél weer effectief werkt.

Ik maak me dus geen enkele zorgen over het pendelen zodra we de vloerverwarming hebben. Het probleem waar ik nu een makkelijke tussentijdse oplossing voor zoek is voor het koelen met de radiatoren.

Als dat een te ingrijpende operatie wordt laten we het er lekker bij zitten tot we de vloerverwarming hebben, ik weet in ieder geval dat de koelfunctie werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Remcoder schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:37:
[...]
Oh, bij ons in huis wordt het nu al max 25-26 graden, en volgend jaar gaan we nog screens plaatsen. De koeling is dan met name bedoeld om dan nog max 1 a 2 graden terug te koelen, zeg van 24 tot 22 graden ofzo. Dat zal geen idioot hoge impact hebben op de vochtigheid.
Met een beetje geluk haal je er een half graadje vanaf…. Tegen een flink verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Heb het idee dat bij ons de vloerkoeling wel goed werkt eerlijk gezegd.
Ons huis is uit 2020 met een gietvloer en de eerste 2 verdiepingen zijn nooit warmer geweest dan ongeveer 22 graden.

Op zolder is het een ander verhaal en daar was het gisteravond alsnog ruim 25 graden. Grootste dakoppervlak van de zolder is ook op het zuiden gericht. Toch is het wel fijn dat de vloer ook gewoon lekker koel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:38
Wij hebben sinds de installatie van de warmtepomp last van bonkende waterleidingen. Met name bij gebruik van warmwater. Aangezien we hiervoor nergens last van hadden lijkt dit een gevolg te zijn van de warmtepomp. Zit er in de Daikin binnenunit (EHVX08S23E6V). Iets om de waterdruk te reguleren of moet dit elders in de installatie gezocht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Nu ik hier toch zit.

Ben dit weekend bezig geweest met tijdschema voor SWW en daar liep het toch echt niet helemaal lekker.
Had ingesteld:

09:00 Comfort -> 52 graden
11:00 Stop

Met het idee dat het SWW tussen 9 en maximaal 11 uur zou worden opgewarmd tot 52 graden.
Op zaterdag was desinfectie gedraaid en om 09.00 was er nog 53 graden water in de tank, dus er hoefde niks verwarmd te worden.

In de avond zijn de kinderen in bad geweest en ikzelf onder de douche gegaan. Het water in de tank was daarna 35 graden en dat bleef een uur 35 graden. Krachtig verwarmen aangezet omdat mijn vrouw nog even wilde douchen, maar een half uur later nog niks.

Verwarmbedrijf teruggezet naar Alleen warmhouden en na de sync begon de temperatuur ineens wel op te lopen.

Wat heb ik verkeerd gedaan? Moet er geen Stop in het tijdschema zitten?
En is het tijdscherma automatisch 1 uur?

Nav het gedrag dit weekend denk ik dat als ik 2 uur de tijd wil geven, dan moet ik invullen en verder niks zoals:

09.00 Comfort
10.00 Comfort

Klopt dit?
Mijn vrouw was gisteren lichtelijk geërgerd, dus vraag het liever dan weer even proberen en ze vandaag weer een koude douche heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
haakjesluiten schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:13:
Wij hebben sinds de installatie van de warmtepomp last van bonkende waterleidingen. Met name bij gebruik van warmwater. Aangezien we hiervoor nergens last van hadden lijkt dit een gevolg te zijn van de warmtepomp. Zit er in de Daikin binnenunit (EHVX08S23E6V). Iets om de waterdruk te reguleren of moet dit elders in de installatie gezocht worden?
Wat je hoort heet een waterslag, er bestaan wel waterslagdempers die dat tegen zouden moeten gaan, maar ik weet niet hoe effectief die zijn.

Bij ons hebben ze bij de installatie een overdrukventiel op de waterleiding geplaatst, zodra de boiler gaat verwarmen loopt daar water uit.

Wij hadden er de eerste paar dagen ook wel last van, maar nu valt het mee. Soms merk ik het nog als die net een flinke bak water heeft staan verwarmen, maar dan is het een kwestie van weer even de kranen rustiger dicht draaien waardoor je de plotselinge drukverschillen voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Tja, objectief is het misschien niet mega, maar we hebben allebei subjectief wel het idee dat de temp wel daalt tot een ander comfortniveau. Daarbij vind ik koude voeten ook een plus met dit weer.

Van 't weekend was ik bij vrienden in een nieuwbouwwoning uit '22 met een grondwarmtepomp en die houden continu het hele huis koel op 21 graden terwijl het buiten 30 is. En het kost niet veel energie. Maar een oudere woning en een L/W daarmee vergelijken is natuurlijk niet fair.

Hoe bedient het gros van de mensen hun WP hier trouwens? Met één bijgeleverde Madoka of anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGeert
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-06 10:58
Remcoder schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:16:

Gaan je thermostatische kranen per toeval niet dicht? Bij mij radiatoren volledig koud. Enkel wel oppassen voor condensatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
DeGeert schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:29:
[...]

Gaan je thermostatische kranen per toeval niet dicht? Bij mij radiatoren volledig koud. Enkel wel oppassen voor condensatie...
Ik heb geen thermostatische kranen op de radiatoren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
Atomius schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:54:
Tja, objectief is het misschien niet mega, maar we hebben allebei subjectief wel het idee dat de temp wel daalt tot een ander comfortniveau. Daarbij vind ik koude voeten ook een plus met dit weer.

Van 't weekend was ik bij vrienden in een nieuwbouwwoning uit '22 met een grondwarmtepomp en die houden continu het hele huis koel op 21 graden terwijl het buiten 30 is. En het kost niet veel energie. Maar een oudere woning en een L/W daarmee vergelijken is natuurlijk niet fair.

Hoe bedient het gros van de mensen hun WP hier trouwens? Met één bijgeleverde Madoka of anders?
Wij gebruiken liever de app dan de Madoka. De Madoka is wel handig om de temperatuur af te lezen of even te kijken of het tapwater nog warm genoeg is. En de blauwe ring geeft aan wanneer de WP draait, soms ook wel leuk/handig om te zien. Maar bedienen is wat ons betreft handiger via de app. (vooral programma aanpassen of koeling aan/uit)

Wij zijn idd ook wel positief over de koeling. Overal vloerverwarming op de begane grond (kamer/keuken/slaapkamer/etc.) zorgt voor lange stabiele runs met laag verbruik en een paar graden lagere temperatuur. Met sokken op de koude vloer geeft veel lagere gevoelstemperatuur.

We hebben ook een lucht/lucht airco (verw./koelen) maar deze gebruiken we alleen om de temp. even snel wat te corrigeren voor een paar uurtjes. Bij langdurig verwarmen/koelen is de Altherma veel prettiger icm vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sparky schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:28:
[...]

Wij gebruiken liever de app dan de Madoka. De Madoka is wel handig om de temperatuur af te lezen of even te kijken of het tapwater nog warm genoeg is. En de blauwe ring geeft aan wanneer de WP draait, soms ook wel leuk/handig om te zien. Maar bedienen is wat ons betreft handiger via de app. (vooral programma aanpassen of koeling aan/uit)

Wij zijn idd ook wel positief over de koeling. Overal vloerverwarming op de begane grond (kamer/keuken/slaapkamer/etc.) zorgt voor lange stabiele runs met laag verbruik en een paar graden lagere temperatuur. Met sokken op de koude vloer geeft veel lagere gevoelstemperatuur.

We hebben ook een lucht/lucht airco (verw./koelen) maar deze gebruiken we alleen om de temp. even snel wat te corrigeren voor een paar uurtjes. Bij langdurig verwarmen/koelen is de Altherma veel prettiger icm vloerverwarming.
Pro-tip: Als je L/W en L/L toch tegelijk gebruikt, zet de airco er dan bij aan op standje dry ipv koelen. Dan houdt ie de luchtvochtigheid ook in de comfortabele range.

Qua bediening: Ik gebruik altijd de app. Ik heb de Madoka nooit meer aangeraakt na installatie. Had achteraf ook een ruimtevoeler kunnen toepassen, maar dat is qua prijs ook om het even.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als toekomstige Daikin Altherma gebruiker een vraag in de voorbereiding op de installatie. De installatie partner wil graag een C20 groep bij de binnenunit (zolder) en vanaf daar de buitenunit voeden (garagedak).

Zelf zou ik liever de groep ivm het kabeltrace aanleggen naar het garagedak en vanaf daar naar de binnenunit. Wat is gebruikelijk? En is beide iets voor te zeggen of om het even?

Handleiding van de buitenunit: https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Sparky schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:28:
[...]

RonJ schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:37:
[...]

Pro-tip: Als je L/W en L/L toch tegelijk gebruikt, zet de airco er dan bij aan op standje dry ipv koelen. Dan houdt ie de luchtvochtigheid ook in de comfortabele range.

Qua bediening: Ik gebruik altijd de app. Ik heb de Madoka nooit meer aangeraakt na installatie. Had achteraf ook een ruimtevoeler kunnen toepassen, maar dat is qua prijs ook om het even.
Ok thanks.

Ik wil graag van een naregelsysteem per kamer overstappen naar een Madoka/Onecta situatie. Alleen, ik heb geen Wifi module. Hebben jullie die zelf geïnstalleerd? Is dat moeilijk?

En is dit de juiste? https://www.climasense.nl...voor-in-mmi-regeling.html

Mijn systeem werkt momenteel zo dat als mijn naregelsysteem de groepen openschroeft, de WP aan springt.

Maar ik wil af van al die individuele zones (en het pendelen wat erbij hoort) en het systeem gewoon in zijn geheel aan of uit kunnen laten gaan met lange runs. Is dat mogelijk met alleen de Onecta app of heb je dan alsnog een Madoka nodig zodat hij weet hoeveel graden het is in huis?

Wat ik misschien ook kan doen is alle zones boven koppelen aan de Watts woonkamerthermostaat. Als er dan vraag is in de woonkamer, gaan alle groepen open. Hoe ik dat moet doen weet ik alleen nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twixx schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:28:
Als toekomstige Daikin Altherma gebruiker een vraag in de voorbereiding op de installatie. De installatie partner wil graag een C20 groep bij de binnenunit (zolder) en vanaf daar de buitenunit voeden (garagedak).

Zelf zou ik liever de groep ivm het kabeltrace aanleggen naar het garagedak en vanaf daar naar de binnenunit. Wat is gebruikelijk? En is beide iets voor te zeggen of om het even?

Handleiding van de buitenunit: https://www.daikin.nl/con...lation%20manual_Dutch.pdf
Normaliter ga je vanuit de meterkast naar de buitenunit en dan weer terug naar de binnenunit met een gecombineerde stroom- en stuurkabel. Andersom kan echter ook gewoon, maakt niet zoveel uit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:48:
[...]

[...]

Ok thanks.

Ik wil graag van een naregelsysteem per kamer overstappen naar een Madoka/Onecta situatie. Alleen, ik heb geen Wifi module. Hebben jullie die zelf geïnstalleerd? Is dat moeilijk?

Mijn systeem werkt momenteel zo dat als mijn naregelsysteem de groepen openschroeft, de WP aan springt.

Maar ik wil af van al die individuele zones (en het pendelen wat erbij hoort) en het systeem gewoon in zijn geheel aan of uit kunnen laten gaan met lange runs. Is dat mogelijk met alleen de Onecta app of heb je dan alsnog een Madoka nodig zodat hij weet hoeveel graden het is in huis?

Wat ik misschien ook kan doen is alle zones boven koppelen aan de Watts woonkamerthermostaat. Als er dan vraag is in de woonkamer, gaan alle groepen open. Hoe ik dat moet doen weet ik alleen nog niet.
Wie stuurt je WP nu aan dan ?
Ik heb Watts voor de bovenverdiepingen, beneden heb ik alle groepen open staan zonder naregeling en gebruik ik de Madoka met WAR om de stooklijn te bepalen.
Bovenverdiepingen draaien dus als "slave" mee. Is er beneden geen vraag, gaat er ook niks naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:48:
[...]

[...]

Ok thanks.

Dat is idd de goede, die schuif je zo in de zijkant van de regelmodule op de binnenunit zoals een geheugenkaartje in een camera. Zit er tegenwoordig standaard bij, maar dan wordt ie ook los geleverd.

Voor wat jij wilt wil je bij voorkeur de kamertemperatuur binnen weten, maar dat hoeft niet perse, zonder kan het ook. Bijv. gewoon met een aan/uit schakelaar of een domotica relais. Nadeel is dat ie dan niet uitgaat als de zon spontaan even lekker bij gaat warmen, met name in voor- en najaar. De ruimtetemperatuur meten kan met een madoka of een losse binnenvoeler. Qua prijs maakt het niet zo heel veel uit een madoka oogt wel wat mooier aan de muur.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
smaij schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:52:
[...]

Wie stuurt je WP nu aan dan ?
Ik heb Watts voor de bovenverdiepingen, beneden heb ik alle groepen open staan zonder naregeling en gebruik ik de Madoka met WAR om de stooklijn te bepalen.
Bovenverdiepingen draaien dus als "slave" mee. Is er beneden geen vraag, gaat er ook niks naar boven.
De WP staat op "EXT RT" en gaat aan en uit als er vraag is. Een Madoka heb ik nooit gezien.
RonJ schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:55:
[...]

Dat is idd de goede, die schuif je zo in de zijkant van de regelmodule op de binnenunit zoals een geheugenkaartje in een camera. Zit er tegenwoordig standaard bij, maar dan wordt ie ook los geleverd.

Voor wat jij wilt wil je bij voorkeur de kamertemperatuur binnen weten, maar dat hoeft niet perse, zonder kan het ook. Bijv. gewoon met een aan/uit schakelaar of een domotica relais. Nadeel is dat ie dan niet uitgaat als de zon spontaan even lekker bij gaat warmen, met name in voor- en najaar. De ruimtetemperatuur meten kan met een madoka of een losse binnenvoeler. Qua prijs maakt het niet zo heel veel uit een madoka oogt wel wat mooier aan de muur.
Ik zie dat je de Madoka ook met Bluetooth kan bedienen. Is dat nog interessant? Dan heb je geen WLAN nodig, maar heb ik alleen een Madoka nodig.

En is het makkelijk om die aan te sluiten? Ik lees iets over P1/P2 connectoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Atomius schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:27:
[...]
Ik zie dat je de Madoka ook met Bluetooth kan bedienen. Is dat nog interessant? Dan heb je geen WLAN nodig, maar heb ik alleen een Madoka nodig.

En is het makkelijk om die aan te sluiten? Ik lees iets over P1/P2 connectoren?
Je kan m met bluetooth koppelen, maar daar kan je (itt een airco madoka) verder heel weinig mee buiten de helderheid van de led instellen e.d. Dat is meer een soort service interface.

Voor de bediening met app heb je echt de wifi module nodig.

Madoka sluit je verder makkelijk aan met 2 p1/p2 draadjes naar de binnenunit, polariteit maakt ook niet uit.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 14:36
Ik heb een Daikin Altherma 3 GEO, en mij valt op dat er iets met dat ding aan de hand is, maar te weinig om een melding te triggeren door de pomp zelf.

Wat me opvalt is dat dat schermpje continue uit zichzelf aan gaat. Dit terwijl voor weken daarvoor aaneen gesloten uit was. Ik kom verder niet aan de pomp, maar ik zag het omdat ik in dezlefde ruimte moest zijn.

Dit is me al eens eerder opgevallen, toevallig was dat schermpje continue opnieuw aan als hij de verbinding met mijn netwerk had verloren. Oftewel, er was wel 'iets' aan de hand, maar ook dat verbinding verloren triggerde geen 'fout'melding.

Nu is hij dus prima verbonden met mijn netwerk, en toch gaat dat schermpje continue aan. Ik trek dan de conclusie dat er IETS aan de hand is, maar ik weet dus niet wat. Is dit iets wat jullie ook (wel eens) ervaren (hebben), of ben ik de enige hier.

Indien jullie dat ook ervaren, hoe lossen jullie dat op?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Laatst online: 05-06 15:58
Wij krijgen binnenkort onze Daikin warmtepomp: Ehvh08s23e9w (binnendeel) + ERGA08evh7 (buitendeel)

We hebben op dit moment ook een zonneboiler: AGPO zonneboiler AquaSol 3

Dit is een oudere zonneboiler, maar levert toch heel wat warm water per dag.

Ik weet dat Daikin ook een losse componenten opstelling heeft waar je een zonneboiler in kan opnemen. Maar we hebben bewust voor de all in one opstelling van Daikin gekozen. Zou het toch niet mogelijk zijn om het (voorverwarmde) warme water als een soort van input te gebruiken op het Daikin binnendeel ?

En mocht de zonneboiler het begeven er deze er weer (makkelijk) tussenuit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Arjanvdzwaag schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:15:
Wij krijgen binnenkort onze Daikin warmtepomp: Ehvh08s23e9w (binnendeel) + ERGA08evh7 (buitendeel)

We hebben op dit moment ook een zonneboiler: AGPO zonneboiler AquaSol 3

Dit is een oudere zonneboiler, maar levert toch heel wat warm water per dag.

Ik weet dat Daikin ook een losse componenten opstelling heeft waar je een zonneboiler in kan opnemen. Maar we hebben bewust voor de all in one opstelling van Daikin gekozen. Zou het toch niet mogelijk zijn om het (voorverwarmde) warme water als een soort van input te gebruiken op het Daikin binnendeel ?

En mocht de zonneboiler het begeven er deze er weer (makkelijk) tussenuit te halen.
Ik ben geen expert, maar zou niet weten waarom het niet zou kunnen? Dus uitgang van de zonneboiler aansluiten op de ingang van Daikin unit, en de uitgang van unit dan weer aansluiten of waar het warm water nu naar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Vraag mbt SWW, en het verwarmen hiervan.

Kan iemand het volgende verklaren mbt SWW/tank? Hij is het als volgt ingesteld:
- Uit/warmhouden: 40
- Eco: 43
- Comfort: 49
Hysteresis: 4 gr

Comfort programma: 08:00-10:00, rest van de dag eco.

Gister avond is er (te lang) gedoucht door de kids, en toen zakte de temperatuur terug naar 36 gr (tussen 18:45-18.50u). En dus zou hij eigenlijk dan moeten gaan verwarmen tot eco temp. Echter zie ik dat hij pas rond 19:15 is begonnen met verwarmen tot 41 gr (niet eens de 43). Is het mogelijk om hem sneller te laten verwarmen, ipv dat hij een half uur nodig heeft om te detecteren dat de temp te laag is. Is hier een setting voor?

Nu heb ik nog prima kunnen douchen nadat ik de (brakke) thermostaat kraan een stuk warmer draaide. Wel iets minder wat druk omdat hij natuurlijk minder koud water hoeft te mengen, maar was op zich nog prima, maar op het randje. Maar het half uur nadat de kids hebben gedoucht (en we ze in bed leggen) was precies genoeg tijd geweest om de tank weer op eco temp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Laatst online: 07-05 16:31
danny.s schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:25:
Vraag mbt SWW, en het verwarmen hiervan.

Kan iemand het volgende verklaren mbt SWW/tank? Hij is het als volgt ingesteld:
- Uit/warmhouden: 40
- Eco: 43
- Comfort: 49
Hysteresis: 4 gr

Comfort programma: 08:00-10:00, rest van de dag eco.

Gister avond is er (te lang) gedoucht door de kids, en toen zakte de temperatuur terug naar 36 gr (tussen 18:45-18.50u). En dus zou hij eigenlijk dan moeten gaan verwarmen tot eco temp. Echter zie ik dat hij pas rond 19:15 is begonnen met verwarmen tot 41 gr (niet eens de 43). Is het mogelijk om hem sneller te laten verwarmen, ipv dat hij een half uur nodig heeft om te detecteren dat de temp te laag is. Is hier een setting voor?

Nu heb ik nog prima kunnen douchen nadat ik de (brakke) thermostaat kraan een stuk warmer draaide. Wel iets minder wat druk omdat hij natuurlijk minder koud water hoeft te mengen, maar was op zich nog prima, maar op het randje. Maar het half uur nadat de kids hebben gedoucht (en we ze in bed leggen) was precies genoeg tijd geweest om de tank weer op eco temp te krijgen.
Hij verwarmt om 8 uur tot 43 graden, daarna op het ecotijdstip tot 40 graden. Aangezien water dan nog warmer is dan 40 gebeurt er niets. Daarna blijft hij op warmhoudstand tot het volgende programmamoment. Oftewel dag erna om 8 uur. Tussendoor houd hij het vat enkel warm. Oftewel bij 40 graden minus 4 graden gaat hij weer aan en warmt het water naar 40 graden. Je zou met de krachtig verwamren functie ook op gewenste momenten extra kunnen verwarmen naar de comfort temperatuur of enkel kiezen voor de optie warmhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
roykamerman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:16:
[...]

Hij verwarmt om 8 uur tot 43 graden, daarna op het ecotijdstip tot 40 graden. Aangezien water dan nog warmer is dan 40 gebeurt er niets. Daarna blijft hij op warmhoudstand tot het volgende programmamoment. Oftewel dag erna om 8 uur. Tussendoor houd hij het vat enkel warm. Oftewel bij 40 graden minus 4 graden gaat hij weer aan en warmt het water naar 40 graden. Je zou met de krachtig verwamren functie ook op gewenste momenten extra kunnen verwarmen naar de comfort temperatuur of enkel kiezen voor de optie warmhouden
Ik snap hoe de hysteresis werkt. Uit/warmhouden is eigenlijk niet relevant in mijn situatie, omdat (op 2 uurtjes na) de hele dag eco modus ingesteld is. Dus zou hij bij een temp van 43-4=39gr moeten beginnen met opwarmen. De temperatuur zakt daar ruim onder, maar het duurt nog een half uur voordat hij begint met opwarmen. En hier mee bedoel ik dat de compressor aanspringt, niet tot het vat op temperatuur is. Zodra hij aanspringt, is hij ook binnen acceptabele tijd op temperatuur weer. Dus kan hier niet sneller aanspringen dan 30 min?
Krachtig verwarmen is met BUH (toch?), dus dat vermijd ik liever.

• Atomius
  • Nu online
Ik had gisteravond de verwarming van mijn Daikin eens aangezet op proef. Staat op WAR met 25 graden bij 18 buitentemp en 38 bij -5 en verder. Maakte over de nacht wel wat aardige runnetjes en vond niet dat hij veel energie vrat. Daarbij was hij lekker stil (geen wisselende debietflowonzin, zie hieronder).

Overdag vandaag ging hij echter hard pendelen, kon zijn warmte hoogstwaarschijnlijk niet meer kwijt. Logisch natuurlijk, het is best warm geworden vandaag.

Dus, de "altijd aan stand" (alle groepen altijd open vanaf ergens in het najaar) is toch ook gewoon niet echt handig voor de levensduur van dat ding (pendelgedrag als het te warm wordt). Ik moet dus wel echt iets bedenken waardoor hij afslaat bij te hoge temperaturen.

Als ik de zoekfunctie gebruik lijkt dat niet echt mogelijk met de instelling "vertrekwater".

Dus dan toch maar die thermostaatfunctie daarvoor gebruiken en mijn naregeling. Iets anders kan ik niet bedenken.

Alleen zit ik in een dilemma met mijn naregeling, die per kamer is aangelegd. Als ik daar gebruik van maak gaat de WP namelijk heel veel herrie maken met een sterk wisselende debietflow. Dan weer die kamer die een beetje warmte nodig heeft, dan weer een andere etc etc. Resultaat: continu wisselende vraag en continu moet ie aan en uit. (Had daarom alle groepen opengezet gisteren, dan heb je een stil en stabiel apparaat.)

Liever had ik gewoon simpel 1 Madoka beneden gehad als ruimtethermostaat waarmee je wel nog een "cap" hebt en de WP uitgaat als het te warm wordt en daarmee pendelgedrag voorkomt. Maar dat is achteraf.

Maar nu zit ik te denken; als ik mijn Watts thermostaat van de woonkamer nu eens álle groepen/zones (beneden en boven) tegelijk kan laten aansturen op basis van de temperatuur beneden, dan mimic ik eigenlijk de werking van zo'n Madoka, nietwaar?

Dan behoud ik wel mijn "cap" zodat ie niet (of minder) gaat pendelen met hogere buitentemperaturen, ik krijg geen herrie en wordt het huis overal gelijkmatig verwarmd. Of zie ik iets over het hoofd?

• smaij
Atomius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:28:
Ik had gisteravond de verwarming van mijn Daikin eens aangezet op proef. Staat op WAR met 25 graden bij 18 buitentemp en 38 bij -5 en verder. Maakte over de nacht wel wat aardige runnetjes en vond niet dat hij veel energie vrat. Daarbij was hij lekker stil (geen wisselende debietflowonzin, zie hieronder).

Overdag vandaag ging hij echter hard pendelen, kon zijn warmte hoogstwaarschijnlijk niet meer kwijt. Logisch natuurlijk, het is best warm geworden vandaag.

Dus, de "altijd aan stand" (alle groepen altijd open vanaf ergens in het najaar) is toch ook gewoon niet echt handig voor de levensduur van dat ding (pendelgedrag als het te warm wordt). Ik moet dus wel echt iets bedenken waardoor hij afslaat bij te hoge temperaturen.

Als ik de zoekfunctie gebruik lijkt dat niet echt mogelijk met de instelling "vertrekwater".

Dus dan toch maar die thermostaatfunctie daarvoor gebruiken en mijn naregeling. Iets anders kan ik niet bedenken.

Alleen zit ik in een dilemma met mijn naregeling, die per kamer is aangelegd. Als ik daar gebruik van maak gaat de WP namelijk heel veel herrie maken met een sterk wisselende debietflow. Dan weer die kamer die een beetje warmte nodig heeft, dan weer een andere etc etc. Resultaat: continu wisselende vraag en continu moet ie aan en uit. (Had daarom alle groepen opengezet gisteren, dan heb je een stil en stabiel apparaat.)

Liever had ik gewoon simpel 1 Madoka beneden gehad als ruimtethermostaat waarmee je wel nog een "cap" hebt en de WP uitgaat als het te warm wordt en daarmee pendelgedrag voorkomt. Maar dat is achteraf.

Maar nu zit ik te denken; als ik mijn Watts thermostaat van de woonkamer nu eens álle groepen/zones (beneden en boven) tegelijk kan laten aansturen op basis van de temperatuur beneden, dan mimic ik eigenlijk de werking van zo'n Madoka, nietwaar?

Dan behoud ik wel mijn "cap" zodat ie niet (of minder) gaat pendelen met hogere buitentemperaturen, ik krijg geen herrie en wordt het huis overal gelijkmatig verwarmd. Of zie ik iets over het hoofd?
Goed, om die reden heb ik beneden alles open en geen individuele zones meer. De watts thermostaten hangen er eigenlijk alleen voor de sier 🤔 (beneden). De Madoka is de Master in dat geval.
De thermostaten boven sturen dus enkel de groepen van de vloerverwarming en niet of de WP aan of uit moet.
Ik heb dus mijn watts ook niet aangesloten op de WP. Dit kan wel heb ik begrepen maar ik wil het eerst zo maar eens proberen.
Wat je ook kan doen is beneden alle afsluiters weglaten zodat je in ieder geval altijd voldoende oppervlakte hebt?
Ik weet niet of je je watts nog de WP laat aansturen of dat je 100% WAR draait?
Indien je Watts hebt aangesloten op je WP je kan per thermostaat/zone een Circuit selecteren dus je kan er voor kiezen om boven in dat geval alsnog op een tweede circuit te zetten die in dat geval de WP niet aanstuurt. (Slave)

• Atomius
  • Nu online
smaij schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:10:
[...]

Goed, om die reden heb ik beneden alles open en geen individuele zones meer. De watts thermostaten hangen er eigenlijk alleen voor de sier 🤔 (beneden). De Madoka is de Master in dat geval.
De thermostaten boven sturen dus enkel de groepen van de vloerverwarming en niet of de WP aan of uit moet.
Ik heb dus mijn watts ook niet aangesloten op de WP. Dit kan wel heb ik begrepen maar ik wil het eerst zo maar eens proberen.
Wat je ook kan doen is beneden alle afsluiters weglaten zodat je in ieder geval altijd voldoende oppervlakte hebt?
Ik weet niet of je je watts nog de WP laat aansturen of dat je 100% WAR draait?
Indien je Watts hebt aangesloten op je WP je kan per thermostaat/zone een Circuit selecteren dus je kan er voor kiezen om boven in dat geval alsnog op een tweede circuit te zetten die in dat geval de WP niet aanstuurt. (Slave)
Zoals het oorspronkelijk is ingesteld kan elke kamer/zone bij warmtevraag de warmtepomp aan laten gaan. Echter de flow die dan door zo’n klein kamertje kan stromen is veel te weinig volgens mij.

Weet jij hoe je je Watts systeem anders instelt? Misschien anders even DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smaij
Atomius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:43:
[...]

Zoals het oorspronkelijk is ingesteld kan elke kamer/zone bij warmtevraag de warmtepomp aan laten gaan. Echter de flow die dan door zo’n klein kamertje kan stromen is veel te weinig volgens mij.

Weet jij hoe je je Watts systeem anders instelt? Misschien anders even DM
Dat ligt aan je persoonlijke situatie. Stuur maar een DM dan wil ik best wel even meedenken.
Ik heb gewoon de motortjes van de groepen afgehaald beneden (jammer van de onnodige aanschaf) en mijn Watts is niet gekoppeld aan de WP. Ik heb daarvoor een jaar of twee met de CV ketel gedraaid, die werd wel aangestuurd door de centrale Watts unit (aan/uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Atomius schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:28:
Ik had gisteravond de verwarming van mijn Daikin eens aangezet op proef. Staat op WAR met 25 graden bij 18 buitentemp en 38 bij -5 en verder.
Volgens mij heb ik afgelopen winter en voorjaar hier diverse berichten gezien dat men pendelen ervaarde bij Ta 25gr. Bij hen was dit opgelost zodra de Ta op 28 gr (of was het 27gr?) ingesteld werd. Wellicht dat dit ook een poging waard is om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Laatst online: 05-06 15:58
Hallo,

Vraag: hoe wordt de druk van het warme water uit een Daikin all-in-one unit geregeld?

Is dit er vergelijkbare druk met het warme water uit een CV ketel?

Of heb ik straks (veel) minder druk op mijn douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Arjanvdzwaag schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:50:
Hallo,

Vraag: hoe wordt de druk van het warme water uit een Daikin all-in-one unit geregeld?

Is dit er vergelijkbare druk met het warme water uit een CV ketel?

Of heb ik straks (veel) minder druk op mijn douche?
Er zit een boiler in dus je hebt dezelfde druk als op je koud waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ben ik weer, heb een tijd lopen kloten maar met de desinfectie run word de boosterverwarming aangesproken en niet de backupheater. Is er ergens in het menu een instelling dat je dit kan omdraaien. Of moet ik er toch aan geloven en moet ik dan een booster element in mijn tank stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
Enzoz89 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:13:
Ben ik weer, heb een tijd lopen kloten maar met de desinfectie run word de boosterverwarming aangesproken en niet de backupheater. Is er ergens in het menu een instelling dat je dit kan omdraaien. Of moet ik er toch aan geloven en moet ik dan een booster element in mijn tank stoppen.
Je schrijft over boosterverwarming en wil dit zeggen dat je een externe SWW vat hebt? Indien ja, dan is er niet veel te kiezen. De booster is voor SWW, de backup heater voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdb91
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:31
Ik heb hier eerder over gepost:
Na lang zoeken ontdekt dat de instelling E-07 op 4 moet staan, doordat ik een 300liter warm tap water vat heb zonder verwarmingselement. Deze instelling heb ik met trial en error ontdekt, staat in geen enkele handleiding beschreven, mocht je dus over een tapwatervat beschikken die niet van Daikin zelf is en geen verwarmingselement/booster heater heeft. Dan moet E-07 op 4 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Laatst online: 09:11
rdb91 schreef op zondag 24 september 2023 @ 06:19:
[...]

Ik heb hier eerder over gepost:
Na lang zoeken ontdekt dat de instelling E-07 op 4 moet staan, doordat ik een 300liter warm tap water vat heb zonder verwarmingselement. Deze instelling heb ik met trial en error ontdekt, staat in geen enkele handleiding beschreven, mocht je dus over een tapwatervat beschikken die niet van Daikin zelf is en geen verwarmingselement/booster heater heeft. Dan moet E-07 op 4 staan.
En als je dat doet gebruikt hij dus het back up element in de binnenunit bij een legionella run ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdb91
  • Laatst online: 09:31
kokpol schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:58:
[...]

En als je dat doet gebruikt hij dus het back up element in de binnenunit bij een legionella run ?
Correct, zo worden bij mij de legionella runs uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
Gistermiddag rond 17u de thermostaat in de woonkamer op 21 graden gezet (het was 20 graden).

WP sloeg aan, maakte een mooie lange run, was niet hoorbaar, had een stabiele debietflow en ging weer uit ergens om 22:15u. Temp woonkamer was toen inderdaad gestegen naar 21 gr.

Hij verbruikte continu zo'n 350 watt om met een buitentemperatuur van op een gegeven moment 12 graden (rond 22u) de vloer met een aanvoertemperatuur van bovenin de 20 (28-29) te verwarmen.

Maar wat gebeurt er vervolgens? Tegen 1 uur 's nachts is de temperatuur kennelijk weer gezakt want de WP slaat weer aan, maar verbruikt vervolgens 900 watt en maakt een hoop herrie vanwege een sterk wisselende debietflow met golfslagbadgeluiden uit het buffervat.

Ik snap hier niets van. Waarom zoveel meer vermogen verbruiken en zoveel meer herrie bij het voor de 2e keer aanslaan in de nacht? Waarom kan het niet net zo zuinig en stil als eerst? Natuurlijk, de temperatuur was vast nog een paar graden gedaald, maar dat verklaart (denk ik?) niet dat hij 2-3x meer energie vreet. En zeker niet die herrie.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wat was je naregeling aan het uitspoken? ik ga er nu even vannuit dat je die hebt...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:01:
[...]

wat was je naregeling aan het uitspoken? ik ga er nu even vannuit dat je die hebt...
Ja, die heb ik, van Watts.

Ik weet niet wat die aan het uitspoken was.

De thermostaat in de woonkamer gaf 20,5 aan dus ik neem aan dat ie de hele woonkamerzone had opengezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wij zitten erover te denken om een waterontharder aan te schaffen. Lees wel online berichten dat sommige warmtepomp fabrikanten iets opgenomen hebben in de garantievoorwaarden mbt. onthard water.

In de Daikin handleiding staan enkel
1.2.5 Eisen aan het verwarmingswater

Schade door afzettingen en corrosie vermijden: ter voorkoming van
corrosieproducten en afzettingen moeten de geldige regels van de
techniek (VDI 2035, BDH/ZVSHK informatie „steenvorming“) in acht
worden genomen.
Mininumvereisten voor de kwaliteit van vul- en aanvulwater:
▪ Waterhardheid (calcium en magnesium, berekend als calciumcar-
bonaat): ≤ 3 mmol/l
▪ Geleidbaarheid: ≤ 1500 (ideaal: ≤ 100) μS/cm
▪ Chloride: ≤ 250 mg/l
▪ Sulfaat: ≤ 250 mg/l
▪ pH-waarde (verwarmingswater): 6,5 - 8,5

Bij vul- en aanvulwater dat zeer hard is (>3 mmol/l - som van calci-
um- en magnesiumconcentraties, berekend als calciumcarbonaat)
moeten er maatregelen voor onzilting, ontharding of stabilisatie van
de hardheid worden genomen. Wij adviseren Fernox kalk- en corro-
siebeschermingsmiddel KSK. Bij andere van de minimum eisen af-
wijkende eigenschappen zijn er geschikte conditioneringsmaatrege-
len noodzakelijk om aan de vereiste waterkwaliteit te voldoen.
Het gebruik van vul- en aanvulwater dat niet aan de vermelde kwali-
teitsvereisten voldoet, kan een duidelijk verkorte levensduur van het
apparaat veroorzaken. Alleen de exploitant is hiervoor verantwoor-
delijk.
Volgens mij staat hier alleen een maximum qua hardheid en geen minimum.

Zijn er mensen hier met een waterontharder icm Daikin Altherma 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:24:
[...]

Ik weet niet wat die aan het uitspoken was.
Hoe is jouw buffervat aangesloten? Serieel of Parallel? E.g. heeft deze ook weer een eigen pomp?

Met dit weer krijg je eigenlijk altijd wel gependel, dat is bijna niet te voorkomen, maar dit gedrag klopt natuurlijk ook niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-05 20:36
Wat is het achterliggende probleem? Dat de desinfectierun mislukt wegens ontbrekende boosterverwarming? Beiden doen COP1 lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Zie nu iets vreemds in de temperatuur van de watertank. Ineens zakt de temperatuur 10 graden, maar er was niemand thuis?

Wat je onder in de grafiek ziet is dat gisteren de kinderen in bad zijn gegaan. Wat flink wat warmwater heeft gekost.

Vanmorgen een klein dipje (52-49 graden) toen mijn vrouw en ik gingen douchen.

Daarna ineens om 11 uur zakt de temperatuur naar 41 graden en begint ie met opwarmen. Het sww staat ingesteld op warmhouden 52 graden met een hysterisis van 4 graden en een marge van 2 graden.

Is die dip naar 41 graden omdat het warmwater al rond wordt gepompt wanneer het uitgaande water nog op 25(stooklijn ATM) graden staat? En dus het water eerst wordt afgekoeld en daarna verwarmd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfiR4jJfevQIIRiHXohu9lSdLM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHuTW2XlRf5TNqkBqGvTTqYU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:01:
[...]

RonJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:10:
[...]

Hoe is jouw buffervat aangesloten? Serieel of Parallel? E.g. heeft deze ook weer een eigen pomp?

Met dit weer krijg je eigenlijk altijd wel gependel, dat is bijna niet te voorkomen, maar dit gedrag klopt natuurlijk ook niet.
Ik kan het buffervat bypassen met een knop, dus ik denk parallel dan?

Verder nog wat meer puzzelstukjes:

Vandaag in de ochtend de thermostaat woonkamer op vraag gezet (21 gr).

Warmtepomp sloeg aan, maar er was weer een sterk wisselende debietflow met veel geluid(soverlast).

De max die ik door de woonkamervloerverwarmingverdelertjes heb zien gaan is 2 L per stuk terwijl ik ze helemaal opengedraaid heb (5 stuks maakt 10 L/min totaal). Mogelijk komt die wisselende flow vanuit de WP omdat ie zijn minimale flow niet kwijt kan (ik dacht dat dat zo'n 12 L/min is).

Ik zette toen een kamer op de 1e verdieping ook op vraag (21 gr).

De debietflow stabiliseerde zich toen op zo'n 12,5-13 L/min.

Toen 1,5 uur lang een stabiele flow en run gehad met een verbruik van +/- 300-350 watt continu.

Na 1,5 uur keek ik bij sensoren in de WP en zag ik dat de debietflow maar 6,5-7,1 L/min betrof, inmiddels.

Ik begrijp hier echt geen snars van. Had verder niets veranderd; net als eerst stonden alleen de woonkamer en 1 slaapkamer open.

Vervolgens ter test alle slaapkamers boven opengezet, maar de debietflow steeg niet.

Wat er wel gebeurde was dat toen uiteindelijk alle zones openstonden, er een flow door elke verdeler ging van 0,5-1 L/min. Want er zijn 10 verdelers en de totaalflow was 7, dus dat klopt wel. Maar erg weinig dus.

Maar hoe is dit alles logisch te verklaren..? Bijvoorbeeld dat deze warmtepomp afzakt naar en vervolgens langere tijd kan draaien op 7 L/min..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:38:
[...]

[...]

Ik kan het buffervat bypassen met een knop, dus ik denk parallel dan?

Verder nog wat meer puzzelstukjes:

Vandaag in de ochtend de thermostaat woonkamer op vraag gezet (21 gr).

Warmtepomp sloeg aan, maar er was weer een sterk wisselende debietflow met veel geluid(soverlast).

De max die ik door de woonkamervloerverwarmingverdelertjes heb zien gaan is 2 L per stuk terwijl ik ze helemaal opengedraaid heb (5 stuks maakt 10 L/min totaal). Mogelijk komt die wisselende flow vanuit de WP omdat ie zijn minimale flow niet kwijt kan (ik dacht dat dat zo'n 12 L/min is).

Ik zette toen een kamer op de 1e verdieping ook op vraag (21 gr).

De debietflow stabiliseerde zich toen op zo'n 12,5-13 L/min.

Toen 1,5 uur lang een stabiele flow en run gehad met een verbruik van +/- 300-350 watt continu.

Na 1,5 uur keek ik bij sensoren in de WP en zag ik dat de debietflow maar 6,5-7,1 L/min betrof, inmiddels.

Ik begrijp hier echt geen snars van. Had verder niets veranderd; net als eerst stonden alleen de woonkamer en 1 slaapkamer open.

Vervolgens ter test alle slaapkamers boven opengezet, maar de debietflow steeg niet.

Wat er wel gebeurde was dat toen uiteindelijk alle zones openstonden, er een flow door elke verdeler ging van 0,5-1 L/min. Want er zijn 10 verdelers en de totaalflow was 7, dus dat klopt wel. Maar erg weinig dus.

Maar hoe is dit alles logisch te verklaren..? Bijvoorbeeld dat deze warmtepomp afzakt naar en vervolgens langere tijd kan draaien op 7 L/min..?
zit j e buffervat in serie of parralel met een eigen pomp? wat zijn de pompinstellingen van de WP zelf?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Nu online
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:44:
[...]

zit j e buffervat in serie of parralel met een eigen pomp? wat zijn de pompinstellingen van de WP zelf?
Het buffervat heeft geen eigen pomp en kan ik dus bypassen met een draaiknop, wat denk ik betekent dat hij parallel geschakeld is.

De pompinstellingen van de WP:

Delta T op 5
Thermostaattype op 1 contact
Bediening op externe kamerthermostaat
Instepuntbereik op 25-55
Afgiftesysteem op vloerverwarming
Stooklijn op 27 bij 18 gr en 38 gr bij -5

Bedrijfsmodus pomp op omkeerbaar
Pompbeperking op 70% tijdens monstername
Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming op 25 gr
Aantal zones op 1
Bedrijfsmodus pomp op vraag
Pomp buiten bereik op beperkt
Toename rond 0 gr op toename 2 gr, bereik 4 gr
Overregeling 1 gr
Vorstbescherming op nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Atomius schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:08:
[...]

Het buffervat heeft geen eigen pomp en kan ik dus bypassen met een draaiknop, wat denk ik betekent dat hij parallel geschakeld is.

De pompinstellingen van de WP:

Delta T op 5
Thermostaattype op 1 contact
Bediening op externe kamerthermostaat
Instepuntbereik op 25-55
Afgiftesysteem op vloerverwarming
Stooklijn op 27 bij 18 gr en 38 gr bij -5

Bedrijfsmodus pomp op omkeerbaar
Pompbeperking op 70% tijdens monstername
Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming op 25 gr
Aantal zones op 1
Bedrijfsmodus pomp op vraag
Pomp buiten bereik op beperkt
Toename rond 0 gr op toename 2 gr, bereik 4 gr
Overregeling 1 gr
Vorstbescherming op nee
zet eerst die tank maar eens buiten het systeem, ding is toch nutteloos.

dan de pomp harder zetten. meer liters. 10 liter is gewoon te weinig, met vloerverwarming moet je minstens het dubbele hebben. 2~3 liter per vloergroep is een beter uitganspunt.

Pagina: 1 ... 46 ... 149 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma