RonJ schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:10:
[...]
Hoe is jouw buffervat aangesloten? Serieel of Parallel? E.g. heeft deze ook weer een eigen pomp?
Met dit weer krijg je eigenlijk altijd wel gependel, dat is bijna niet te voorkomen, maar dit gedrag klopt natuurlijk ook niet.
Ik kan het buffervat bypassen met een knop, dus ik denk parallel dan?
Verder nog wat meer puzzelstukjes:
Vandaag in de ochtend de thermostaat woonkamer op vraag gezet (21 gr).
Warmtepomp sloeg aan, maar er was weer een sterk wisselende debietflow met veel geluid(soverlast).
De max die ik door de woonkamervloerverwarmingverdelertjes heb zien gaan is 2 L per stuk terwijl ik ze helemaal opengedraaid heb (5 stuks maakt 10 L/min totaal).
Mogelijk komt die wisselende flow vanuit de WP omdat ie zijn minimale flow niet kwijt kan (ik dacht dat dat zo'n 12 L/min is).
Ik zette toen een kamer op de 1e verdieping ook op vraag (21 gr).
De debietflow stabiliseerde zich toen op zo'n 12,5-13 L/min.
Toen 1,5 uur lang een stabiele flow en run gehad met een verbruik van +/- 300-350 watt continu.
Na 1,5 uur keek ik bij sensoren in de WP en zag ik dat de debietflow maar 6,5-7,1 L/min betrof, inmiddels.
Ik begrijp hier echt geen snars van. Had verder niets veranderd; net als eerst stonden alleen de woonkamer en 1 slaapkamer open.
Vervolgens ter test alle slaapkamers boven opengezet, maar de debietflow steeg niet.
Wat er wel gebeurde was dat toen uiteindelijk alle zones openstonden, er een flow door elke verdeler ging van 0,5-1 L/min. Want er zijn 10 verdelers en de totaalflow was 7, dus dat klopt wel. Maar erg weinig dus.
Maar hoe is dit alles logisch te verklaren..? Bijvoorbeeld dat deze warmtepomp afzakt naar en vervolgens langere tijd kan draaien op 7 L/min..?