Waarom zou een warmtepomp 300mA nodig hebben? Gewoon 30mA doen.
Atomius schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:51:
[...]
Nog even over dit plan he.
In plaats van de instelling "vertrekwater" kan ik hem natuurlijk ook gewoon op "externe thermostaat" laten staan.
Dan is het enige wat ik moet doen alle zones openzetten per 1 oktober en als het goed is, blijft de WP dan rustig 24/7 pruttelen op zijn eigen stooklijn zonder bemoeienis van zonenaregeling.
Ik mik er dan op dat het in alle kamers van het huis zo'n 20 graden is.
De compressor zal op deze manier wel nagenoeg altijd aanstaan. Ben wel een beetje bevreesd of dat geen invloed heeft op zijn levensduur?
Maar als je dan oktober, november, december, januari, februari, maart, april 24/7 gaat verwarmen, dan kom ik uit op:
350 watt per uur (dat is wat hij verbruikt als hij "rustig pruttelt" volgens P1)
*
24 uur
*
30 dagen
*
7 maanden
= 1764 kWh.
Dat klinkt niet verkeerd qua verbruik voor 7 maanden je hele huis op 20 graden verwarmen, toch?
(N.B. Dit is theoretisch. Het werkelijke verbruik ligt vast een stukje hoger bij echte koude en door defrosts en misschien vergeet ik nog wel andere factoren.)
Volgens een andere tweaker kan ie toch wel zonder thermostaat op vertrekregeling icm WAR. Misschien dat toch eerst even proberen? Dan kan ie aan/uit met de app als je een keer lang weg bent oid. Als dat niet werkt of je toch een "offline" schakelaar wilt, dan kan je idd het externe thermostaatcontact gebruiken en deze schakelen met alles van een thermostaat, een relais tot een simpele lichtschakelaar. Ik zou zelf toch een thermostaatje pakken, zie ook hieronder.
Maak je vooral niet druk om de compressor, die houdt er juist van om zo lang mogelijk lekker door te pruttelen. Net als bij een auto komt de slijtage vooral van de koude starts en niet persé van kilometers/draaiuren. Maar zelfs dan, ik heb van meerdere ervaren koelmonteurs gehoord dat ze nog
nooit een kapotte compressor in het wild hebben gezien. Die dingen zijn volledig gesealed en met de moderne scroll-compressors is er ook nauwelijks belasting op lagers e.d. De dingen die kapot gaan aan warmtepompen en airco's zijn 99% van de tijd electronisch van aard.
Ik denk dat je verbruik redelijk optimistisch geschat is idd, maar je kan het ook zomaar halen. Die koude (eigenlijk vooral vochtige) dagen met defrosts worden door het jaar heen ook weer gecompenseert door de warmere dagen, waarbij je lang geen 23 uur*COP 6*350w ~ 50kWh warmte(!) kwijt kan in je huis. Daarom zou ik toch altijd een thermostaat willen, het weer is zo veranderlijk in NL dat je al snel een sauna creëert als de pomp niet afschakelt als het toch ineens een lekkere zonnige dag is.
De grootste factor die ik hier mis is trouwens je warm water. Ga je dat apart doen? Wij doen iig jaarlijks zo'n ~2500kWh/jaar icm vloerverwarming op de begane grond (95m2) en daar pakken we ook de warmte naar boven voor een flink deel van het jaar in mee. En dat is dan incl. een paar weken vloerkoelen en opwarmen van SWW.
Tot ~half okt en vanaf april ongeveer staat ie 's-nachts uit en de rest van het stookseizoen staat ie gewoon 24/7 aan en kijk ik er inmiddels niet meer naar om. Als het de komende tijd weer kouder wordt (geen haast

) dan ga ik verder zoeken naar dat optimale omslagpunt tussen overdag en 24/7 verwarmen en dat automatiseren. Maar dat zal echt per huis anders zijn.
[
Voor 96% gewijzigd door
RonJ op 25-08-2023 11:23
]
All-electric.