Sparky schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:44:
[...]
Ik heb een (minder fraaie) oplossing gevonden door de 2 kW BUH (=voeding binnendeel) achter een socket van home wizard te plaatsen. Scheelt ook weer een werkschakelaar omdat er een stekker toegepast is. Op deze manier weet ik exact wat er gebeurd (verbruik BUH). Maar ik kan de inschakeling van de BUH ook blokkeren. Via een timer functie eventueel BUH uitschakelen op het moment dat de boiler gaat verwarmen.
Op dit moment laat ik de BUH op laag tarief opwarmen (dan speelt de buitentemp. / BUH overigens helemaal geen negatieve rol meer)
############
De buiten unit heb ik ik ook achter een tussenmeter geplaatst (deze wel achter een werkschakelaar). Verbruik van Daikin komt (nagenoeg) exacte overeen met de meting in de meterkast. Voor signaleren (&oplossen) van pendelgedrag is een extra tussenmeter overigens wel erg handig.
Als je de stroomvoorziening van de BUH eraf gooit voorkom je weliswaar dat je hierop duur gaat stoken, maar het lost het probleem verder niet op, je krijgt dan alleen een foutmelding en/of rood knipperende madoka wanneer ie de BUH zou gebruiken. En je tank is op een gegeven moment koud. Hij gaat dan niet spontaan ineens wél op de compressor de SWW run doen ofzo.
Daarnaast zou ik persoonlijk niet uren lang 2-3kW door een tussenstekker laten lopen (hoewel het volgens de specs moet kunnen). Het is natuurlijk sowieso wel handig om alles te bemeten zodat je weet wat er gebeurd.
Ik hou het zelf bij een notificatie (ik meet de BUH en booster met een shelly, de WP/buitenunit met een homewizard din meter) als de BUH wordt ingeschakeld. Dat gebeurd vrijwel niet meer sinds de SWW run om 10u 's-ochtends draait in de zomermaanden.
Atomius schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:16:
[...]
Ja zoiets.
Mijn ideale situatie zou zijn:
1. Alle groepen staan standaard open, zo min mogelijk barrières.
2. Ik zet centraal op mijn WP in het najaar als het te koud wordt bij "in werking" de verwarming aan.
3. Alles wordt gedaan op de stooklijn en retourwater.
4. De pomp draait 24/7 en afhankelijk van de temp van het retourwater springt de compressor eens in de paar uur bij om de boel bij te warmen.
5. Het hele huis is een comfortabele 20-21 graden.
6. In het voorjaar zet ik de verwarming weer uit.
Maar ik vraag me af of dit haalbaar is en makkelijk in te stellen.
Idealiter werk je iig zonder na-/zoneregeling met een warmtepomp. Badkamers, garages en gastenverblijven enzo waar je maar sporadisch wilt stoken uitgezonderd natuurlijk. Dus stap 1 zou voor mij zijn die zoneregeling meuk op marktplaats te zetten en alles binnen de verwarmde/geisoleerde schil continu gaan verwarmen (dat doe je uiteindelijk namelijk toch, maar dan bij dichte zones met een niet-optimale hoeveelheid afgifte = hogere TA = hoger verbruik).
Dat vereist dat je de hele installatie op het juiste debiet afregelt, dat is goed mogelijk maar kost je wel een heleboel tijd en evt. wat kosten voor het plaatsen van wat voetventielen e.d. Zie verder mijn recente post over het afstellen.
Sommige tweakers draaien op een vaste aanvoertemperatuur (dan moduleer je in feite met de draaiuen van de compressor), maar dat vereist een héél goed geisoleerd- c.q. nieuwbouwhuis. Voor de meesten (gerenoveerde woningen met WP) zou ik dan gewoon op een stooklijn (weersafhankelijke regeling) draaien icm één thermostaat in de woonkamer. En ik zou de waterpomp gewoon op samplen/vraag laten staan, als je die 24/7 laat draaien heb je nogal wat "overhead" verbruik in het voor- en najaar.
Ik ben na een hoop afstellen afgelopen winter behoorlijk in de buurt van jouw scenario hiermee, hoewel ik wel een combinatie van L/W (beneden) en L/L (boven) gebruik. De pomp loopt op de meeste dagen 24/7 op een rustig tempo door, behalve wanneer het ineens een hele zonnige dag is (dat ga ik oplossen door de zonwering te automatiseren) of bijv. de gashaard heel lang aanstaat, dan corrigeert de thermostaat door hem toch even uit te schakelen. Dat gaat nu 95% van de dagen goed, maar heel soms beland ie nog wel eens in een soort pendel-spiraal dat ik er alleen uitkrijg door hem even wat uren uit te zetten via de app, dat heb ik er nog niet
helemaal uitgekregen.
Landon schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:54:
Wat zou een handige planning zijn voor de warmtepomp op te warmen?
Mijn vriendin en ik douchen 's avonds, dus willen dan zo veel mogelijk warm water hebben want we houden van lang douchen.
Is dat ongeveer dit;
00:00 - 19:00 - stop
19:00 - 00:00 - comfortstand
Of zie ik dan nog iets over het hoofd?
In de zomermaanden zou ik 1-2 uur (afhankelijk van de maat tank, temperatuur en vermogen WP is 1 uur net wel of net niet genoeg) de ecostand inplannen in de ochtend/avonduren (ik doe het zelf om 10u omdat de PV dan meestal al genoeg opwekt), zodat je geen/minder last heb van het daikin issue dat ie boven de 25 of 30C buitentemperatuur niet meer op de compressor wil verwarmen. Ik doe het met de ecostand ipv comfort, zodat ik de comfortstand nog apart kan gebruiken om via de app de temperatuur te verhogen als we veel logees hebben.
Buiten de zomermaanden doe ik het juist in de middag tussen 13 en 14 omdat het dan meestal het warmst is buiten, hoe warmer het is buiten hoe hoger het rendement van het verwarmen. Ik zou dat verder los zien van hoe laat je doucht (tank blijft toch wel warm) en hoeveel (daar is de grootte van de tank op afgestemd als het goed is).
[
Voor 12% gewijzigd door
RonJ op 14-08-2023 11:09
]
All-electric.