Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23:16
Kasseilegger schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Waar moet ik dat vinden? Moet ik dan naar de installateursinstellingen?
Ik weet er bijna niets van he?
Je moet inderdaad in het installateursmenu zitten, ik heb zelf nog geen Daikin dus kan je niet precies vertellen maar deze filmpjes helpen je op weg: https://youtu.be/bnuQAMRdHAc en https://youtu.be/ZQxJhErOePU
Deze zijn ook handig om feeling met de instellingen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
kokpol schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Je moet inderdaad in het installateursmenu zitten, ik heb zelf nog geen Daikin dus kan je niet precies vertellen maar deze filmpjes helpen je op weg: https://youtu.be/bnuQAMRdHAc en https://youtu.be/ZQxJhErOePU
Deze zijn ook handig om feeling met de instellingen te krijgen.
Hier kan ik wat mee (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:37
Sinds gisteravond draait de Altherma hier ook :)

Was avond werk voor de installateur (ging pas om 20:00u weg), dus hij komt maandag de puntjes op de i zetten.

Nu ben ik echter proberen de ONECTA app te koppelen, maar de instructies in de app komen altijd uit bij ‘wireless gateway’ op de binnen unit. Dit optie zie ik echter niet (ook niet in installateurs menu). Heb ik de WLAN module nodig om de ONECTA app de kunnen te gebruiken? Ik kan natuurlijk tot maandag wachten, maar wil alvast aan de slag..

[ Voor 7% gewijzigd door danny.s op 05-08-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
danny.s schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:31:
Sinds gisteravond draait de Altherma hier ook :)

Was avond werk voor de installateur (ging pas om 20:00u weg), dus hij komt maandag de puntjes op de i zetten.

Nu ben ik echter proberen de ONECTA app te koppelen, maar de instructies in de app komen altijd uit bij ‘wireless gateway’ op de binnen unit. Dit optie zie ik echter niet (ook niet in installateurs menu). Heb ik de WLAN module nodig om de ONECTA app de kunnen te gebruiken? Ik kan natuurlijk tot maandag wachten, maar wil alvast aan de slag..
Dat kaartje moet er wel in zitten he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Kun je de desinfectie ook op een ander tijdstip zetten?
Omdat ik dat liever zou hebben overdag dat de zon schijnt ivm de pv-installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Kasseilegger schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

Dat kaartje moet er wel in zitten he?
Snap dat die erin moet zitten om de wireless gateway te kunnen gebruiken. Maar de vraag is eigenlijk of de onecta app ook gebruikt kan worden zonder de wlan module. Maar klinkt als een nee, moet ik die nog maar gaan bestellen anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:48
danny.s schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

Snap dat die erin moet zitten om de wireless gateway te kunnen gebruiken. Maar de vraag is eigenlijk of de onecta app ook gebruikt kan worden zonder de wlan module. Maar klinkt als een nee, moet ik die nog maar gaan bestellen anders.
Klopt, kaartje is ook nodig voor de app.
Bij recente modellen wordt het kaartje "gratis" (los) meegeleverd als ik het goed heb -> bij de handleidingen.
Bij ons iig wel (02/2023)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Sparky schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Bij recente modellen wordt het kaartje "gratis" (los) meegeleverd als ik het goed heb -> bij de handleidingen.
Goed om te weten. Heb pas in mei besteld dit jaar, dus wel recent. Ga de installateur maar eens contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 08:23
Kasseilegger schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:21:
Kun je de desinfectie ook op een ander tijdstip zetten?
Omdat ik dat liever zou hebben overdag dat de zon schijnt ivm de pv-installatie!
Zeker! Die kun je op elke gewenste dag en tijdstip zetten. Houd er wel rekening mee dat wanneer de buitentemperatuur te hoog wordt de desinfectie volledig op de buh gaat (zie ook verder in dit forum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Sparky schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Was er bij mij ook bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
Hetisweergezell schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Zeker! Die kun je op elke gewenste dag en tijdstip zetten. Houd er wel rekening mee dat wanneer de buitentemperatuur te hoog wordt de desinfectie volledig op de buh gaat (zie ook verder in dit forum).
Bedankt, ook in de installateurs instellingen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Kreeg idd al een berichtje van hem dat het als het goed is gewoon bij zit, maar nog geactiveerd moet worden. Dus gok dat het maandag alles goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 12:23
Kasseilegger schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Waar moet ik dat allemaal vinden?
Via menu inloggwn in installateursmenu en dan bij tapinstellingen kijken naar de instellingen. Als je het programma warmhouden met programma bijvoorbeeld hebt aanstaan en je bijvoorbeeld om 9 uur hebt ingesteld dat hij moet opwarmen via comfort naar bijv. 50 graden warmt het water alsdan op naar 50 graden. Heb je als warmhoudtemperatuur 40 graden staat en de hysteresis staat op 5 graden dan gaat hij het water pas weer opwarmen als deze 35. Graden is. Het water wordt alsdan opgewarmt naar 40 graden. Het opwarmen van het water naar 50 graden gebeurt pas weer op het tijdstip dat dit geprogrammeerd is. In bovenstaand geval om 9.00 uur. Je kunt hier met de verschillende programma's mee spelen. Mocht je niet uit de installateurshelandleiding komen even bij je installateur om advies vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Laatst online: 13-07 08:24
Beste tweakers,

Ik heb een altherma 3 H MT waarvan de gateway verbinding om de paar minuten de verbinding verbreekt maar vervolgens ook weer zelf contact maakt met het thuisnetwerk. Op zich dus niet problematisch maar hierdoor komt het scherm van de binnenunit niet in slaapstand. Mijn wifi verbinding en signaalsterkt is volgens de connect app uitstekend. Hoor graag of jullie hiermee bekend zijn en/of hiervoor een oplossing hebben. De gateway via het menu verbreken en opnieuw verbinden helpt iig niet. Ik hoor graag jullie advies😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Beste tweakers, ik heb een altherma 3 HMT warmtepomp met een BDR91A relais. Ik heb het aantal schakelingen op 3 per uur gezet met een minimale aantijd van 5 minuten. Alle ruimten zijn voorzien van radiatoren en van een HR92 kraan.

De aanvoertemperatuur is weersafhankelijk ingesteld en momenteel ca. 38 graden. Hiermee is het nog beetje experimenteren of deze in de koude periode nog verhoogd moet worden.

Ik merk dat op het moment dat de temperatuur bijna op de gevraagde temperatuur komt het relais uitschakeld om vlak daarna weer aan te gaan. Dit met als resultaat dat de compressor en pomp ook uit en aan gaan.

Is dit met het huidig relais op te lossen? Of kan dit met de Bdr91T opgelost worden? Is bij iemand bekend wat exact de verschillen zijn tussen beide relais? Is dit enkel de mogelijkheid om het aantal schakelingen terug te brengen naar 1?

Wat is jullie advies inzake het aantal schakelingen i.c.m. radiatoren en hebben jullie wellicht nog tips om de warmtepomp optimaal te laten draaien i.c.m. Evohome?

Dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Kasseilegger schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:12:
[...]

Bedankt, ook in de installateurs instellingen begrijp ik?
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
roykamerman schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:58:
Beste tweakers, ik heb een altherma 3 HMT warmtepomp met een BDR91A relais. Ik heb het aantal schakelingen op 3 per uur gezet met een minimale aantijd van 5 minuten. Alle ruimten zijn voorzien van radiatoren en van een HR92 kraan.

De aanvoertemperatuur is weersafhankelijk ingesteld en momenteel ca. 38 graden. Hiermee is het nog beetje experimenteren of deze in de koude periode nog verhoogd moet worden.

Ik merk dat op het moment dat de temperatuur bijna op de gevraagde temperatuur komt het relais uitschakeld om vlak daarna weer aan te gaan. Dit met als resultaat dat de compressor en pomp ook uit en aan gaan.

Is dit met het huidig relais op te lossen? Of kan dit met de Bdr91T opgelost worden? Is bij iemand bekend wat exact de verschillen zijn tussen beide relais? Is dit enkel de mogelijkheid om het aantal schakelingen terug te brengen naar 1?

Wat is jullie advies inzake het aantal schakelingen i.c.m. radiatoren en hebben jullie wellicht nog tips om de warmtepomp optimaal te laten draaien i.c.m. Evohome?

Dank voor jullie input!
Inmiddels is de relais vervangen door de bdr91t. Aantal schakelingen staat op 1 per uur. Minimale aan tijd 30 minuten. Bij het vol opendraaien van een radiator springt het relais aan. Via de evohome is alsdan te zien dat het relais op 100% staat. Is de ruimte dermate goed opgewarmt dat er nog maar een beperkte vraag is, nu staat er bijvoorbeeld 29% bij het relais, schakelt het relais ook weer uit. Dit uitschakelen gaat ruim binnen het i gestelde half uur. Draai je een andere radiator vol open springt het relais weer naar 100 % en gaat het lampje weer branden. Het inschakelen gebeurt derhalve vaker dan 1x per uur maar ook de looptijd is korter dan de 30 ingestelde minuten ondanks dat ia het evohome systeem te zien is dat er radiatoren deels open staan.

Ik snap het evohome systeem niet meer. Waarom schakelt het relais vaker en in een korter tijdsspanne dan is ingesteld.

HELP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Goedemorgen,
Enkele maanden geleden hebben wij een Daikin Atherma 3 R F warmtepomp laten installeren en zijn we van het gas afgesloten.
Bevalt prima!
Echter hebben we nog een gashaard ingebouwd en die willen we nu dus eruit halen en nu twijfelen we of we er een pelletkachel voor in de plaats willen.
Puur voor de gezelligheid en om, indien het echt flink koud is, bij thuiskomst even snel op te warmen.
Zijn er hier met die naast een warmtepomp een pelletkachel (of houtkachel) gebruiken?
Hoe bevalt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
jolandacb schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:57:
Goedemorgen,
Enkele maanden geleden hebben wij een Daikin Atherma 3 R F warmtepomp laten installeren en zijn we van het gas afgesloten.
Bevalt prima!
Echter hebben we nog een gashaard ingebouwd en die willen we nu dus eruit halen en nu twijfelen we of we er een pelletkachel voor in de plaats willen.
Puur voor de gezelligheid en om, indien het echt flink koud is, bij thuiskomst even snel op te warmen.
Zijn er hier met die naast een warmtepomp een pelletkachel (of houtkachel) gebruiken?
Hoe bevalt dat?
Wij hebben een Coocker in de keuken welke gekoppeld is aan de warmtepomp. (verwarming + warm water)
Tevens een losse houtkachel in de kamer.

In voor-/naseizoen is het erg handig om de kou af en toe even te verdrijven zonder dat de WP aan hoeft. Denk aan een koude avond of eventueel 2-3 uurtjes per dag stoken om koude dagen te overbruggen.

Voor de WP regeling is een houtkachel wel erg lastig. De WP moet voor een laag verbruik continue draaien. Een paar uur hout stoken verstoort dat proces waardoor er een relatief hoog verbruik is als de WP het stokje weer overneemt. Qua comfort is de combi tussen hout/pellet-stook en WP geen probleem.

Als de WP een keer kapot gaat is een extra warmtebron wel erg handig :)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goedemorgen,
Bevalt prima!
Hoe bevalt dat?
Geen ervaring met een palletkachel (wel wat ik van anderen hoor: Je bent die dingen continu aan het schoonmaken), maar wel een ander idee: Wij hebben onze gashaard aangesloten op twee butaanflessen die achter het huis staan (met automatisch omswitch ding erop). Voor de meeste gashaarden kan je bij de fabrikant een ombouwsetje naar butaan bestellen voor een paar tientjes. Dan ben je vrij makkelijk klaar, een nieuwe/andere haard is al snel een hele dure grap.

Als je op een of andere manier buiten kan komen met de gasleiding, 'm niet dagelijks gebruikt en je haard bevalt verder goed zou je dit nog kunnen overwegen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 09-08-2023 10:19 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
Sparky schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Wij hebben een Coocker in de keuken welke gekoppeld is aan de warmtepomp. (verwarming + warm water)
Tevens een losse houtkachel in de kamer.

In voor-/naseizoen is het erg handig om de kou af en toe even te verdrijven zonder dat de WP aan hoeft. Denk aan een koude avond of eventueel 2-3 uurtjes per dag stoken om koude dagen te overbruggen.

Voor de WP regeling is een houtkachel wel erg lastig. De WP moet voor een laag verbruik continue draaien. Een paar uur hout stoken verstoort dat proces waardoor er een relatief hoog verbruik is als de WP het stokje weer overneemt. Qua comfort is de combi tussen hout/pellet-stook en WP geen probleem.

Als de WP een keer kapot gaat is een extra warmtebron wel erg handig :)
Bedankt.
Inderdaad ben ik ook benieuwd hoe de WP erop reageert. En naar het verbruik om dan weer op temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jolandacb
  • Niet online
RonJ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Geen ervaring met een palletkachel (wel wat ik van anderen hoor: Je bent die dingen continu aan het schoonmaken), maar wel een ander idee: Wij hebben onze gashaard aangesloten op twee butaanflessen die achter het huis staan (met automatisch omswitch ding erop). Voor de meeste gashaarden kan je bij de fabrikant een ombouwsetje naar butaan bestellen voor een paar tientjes. Dan ben je vrij makkelijk klaar, een nieuwe/andere haard is al snel een hele dure grap.

Als je op een of andere manier buiten kan komen met de gasleiding, 'm niet dagelijks gebruikt en je haard bevalt verder goed zou je dit nog kunnen overwegen.
Bedankt.
Hier nog niet aan gedacht, maar ik moet zeggen dat ik de gashaard en schouw ook wel beu ben. 🤭

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koluh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste mensen,

Het probleem dat de installatie de BUH gebruikt om de SWW te verwarmen omdat de buitenunit in de zon een temperatuur van 30+ graden weergeeft hebben wij ook last van.
Installatie gebruikt dan 6kW ipv ongeveer 2kW wanneer de compressor wordt gebruikt.
Is dat probleem inmiddels al opgelost door Daikin?

Groeten!
boaty schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:25:
[...]

Die vragen heb ik ook bij Daikin ik liggen, maar daar komen tot nu toe antwoorden op die alleen maar om de hete brij heen draaien, in dit geval bijna letterlijk :P .

Het probleem is dat als je buitenunit in de zon staat, de sensor van de unit veel te warm wordt. Als deze boven bepaalde ingestelde temperaturen komt, slaat hij op een ingestelde temperatuur af en gaat over op de Back up heater. Hoe warmer hij buiten meet, hoe lager de SWW temperatuur waarbij hij dat doet. Zo zit er bijvoorbeeld een omslag punt bij 25 en 30 graden buitentemperatuur heb ik ontdekt. Boven de 35 doet de buiten unit helemaal niets meer. Nu heb ik juist vanwege hun aanbeveling in de handleiding en documentatie een externe buitensensor laten plaatsen die altijd in de schaduw zit, maar deze wordt dus niet gebruikt om het operatie profiel van de buiten unit te bepalen ben ik achter.

Ik vind het best bijzonder eigenlijk, want bij het verwarmen van SWW zou je toch zeggen dat de buiten unit gekoeld wordt?

Op mijn vragen waarom:

a. De externe sensor niet gebruikt wordt
b. De unit uitgaat terwijl er toch eigenlijk sprake is van koeling van de buiten unit.

Heb ik helaas nog geen goede antwoorden van Daikin gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:12
Nee dat probleem is niet opgelost door Daikin, en het lijkt er ook niet op dat ze dat (op korte termijn) gaan doen. De bedrijfsstructuur zorgt voor erg lange lijnen naar de firmware ontwikkelaars. Ik heb dus de sensoren verplaatst en de instellingen zo gezet dat ik er zo min mogelijk last van heb.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Laatst online: 16-05 11:54
Inmiddels is onze Altherma 3 ook geplaatst.
Daikin Altherma 3 R F EHVX08S23E6V + ERGA08EVH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhWsOmnlQWksN_pEdaYeclrmARk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SPqmoX6LjcWCFVpEsxW7EOEC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben me nu (nog) meer aan het inlezen en met name op de tweak mogelijkheden.
Voor SWW incl legionellarun, kom ik op gemiddeld 2,92 kWh per dag. Wij douchen 's ochtend en 's avonds (ja i know ;-)).

Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de finetuningsmogelijkheden op de vloerverwarming straks. Met de curve en de afstelling is interessant om de boel zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Inmiddels heeft dit draadje 173 pagina's. Iemand een idee van een pagina of topic waar veel bruikbare informatie hieromtrent instaat?

Dank!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Bazjuh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:54:

[Afbeelding]

Voor SWW incl legionellarun, kom ik op gemiddeld 2,92 kWh per dag. Wij douchen 's ochtend en 's avonds (ja i know ;-)).

Waar ik vooral benieuwd naar ben zijn de finetuningsmogelijkheden op de vloerverwarming straks. Met de curve en de afstelling is interessant om de boel zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Inmiddels heeft dit draadje 173 pagina's. Iemand een idee van een pagina of topic waar veel bruikbare informatie hieromtrent instaat?

Dank!
Daar gaat nog best even tijd in zitten straks. Wacht eerst maar even af tot het een beetje écht koud is, een graad of 5 bijvoorbeeld. Bij de eerste de beste stookdag in de herfst meteen gaan afstellen heeft niet zoveel zin in mijn ervaring. Zodra het echt weer koud is kan je dus aan de slag. Laat dan de unit gewoon 24/7 draaien op dezelfde kamertemperatuur. Het is geen CV ketel die even snel de boel opstookt, zeker niet met vloerverwarming. Een WP is goed in stabiel en zuinig de boel warmhouden, niet in opstoken.

Mijn inregelprocedure is na veel proberen als volgt:

Eerst moet je je flow goed (zo maximaal mogelijk, maar gebalanceerd) gaan inregelen. Hiervoor zet je de warmtepomp op een vaste aanvoertemp (begin eens met 30 of 35 bij een redelijk geisoleerd huis). De groepen van je vvw (en/of radiatoren) dan eerst allemaal volledig openzetten en dan de retourtemperaturen meten (met een IR-thermometer bijv.) en redelijkerwijs gelijktrekken door her en der de retour wat te knijpen. Wil je bijv. de gang/bijkeuken/toilet wat kouder dan knijp je die wat verder af.

Dit kost best wel even tijd, omdat de boel bij een dikke laag beton zo extreem traag reageert en de groepen elkaar beinvloeden. Kwestie van steeds even stellen en 1-2 uur wachten voordat je weer gaat meten en evt. verder gaat stellen. Dit heeft me wel een aantal dagen gekost om het écht helemaal goed te krijgen.

Het uitgangspunt is hierbij altijd zoveel mogelijk flow(!) creeren, maar je wil natuurlijk wel balans in je groepen. Hoe beter je vvw is ontworpen en aangelegd hoe minder verschil er zit tussen de groepen.

Als je de flow helemaal goed hebt ingeregeld, dán pas ga je 'm qua regelijk op weersafhankelijk zetten (zet modulatie altijd uit!) en hiervoor je eigen, bij het huis passende, stooklijn gaan bepalen, dit doe ik zelf met de twee-punten variant/instelling. Dus bij -x graden is de aanvoer A (bij mij bijv. 36 bij -10) en bij +y graden is de aanvoer B, bijv. 26 bij +10. Daarvoor en daarna blijft de lijn vlak. De aanvoer lager dan 26 zetten resulteert in mijn ervaring tot continu af- en aanslaan van de unit.

Pak hierbij gewoon een grof geschatte instelling om mee te beginnen, de rechterkant zou ik altijd op aanvoer 26C bij +10 buiten zetten en dan de linkerkant op -10 en dan bij een heel slecht geisoleerd huis met radiatoren op 45, een redelijk geisoleerd huis en bij vloerverwarming op 37 en een nieuwbouwhuis begin je op 33) en ga dan hierop elke 1-3 dagen weer wat bijstellen, bij voorkeur pak je daarvoor dagen met redelijk hetzelfde weer.

Je wil uiteindelijk een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur, bij een zo hoog mogelijke flow bereiken, waarbij natuurlijk het huis nog wel lekker warm wordt/blijft. Gebruik voor het verder afstellen deze "cheatsheat" uit de daikin handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_OzVB0alkNFiHWe3mwdkFZcOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrfbWsBgS5z-S3YV67TvyCGLRYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQ37E4IjAqcKDOdXaFx2hU3L.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot mbt de hier ook vaak voorbijkomende deltaT en pompsnelheden:
De regeling van een Daikin is anders dan veel andere (japanse) units die bijv. in het algemene L/W topic vaak voorbijkomen, waarbij je de flowrate vast/handmatig kan instellen, dat kan uberhaupt niet bij een Daikin. Op basis van de door je stooklijn bepaalde (of vast ingestelde) aanvoertemperatuur die de unit wil bereiken, gaat ie daar dan de pompflow naartoe regelen. Tegelijkertijd gaat de buitenunit ook lopen moduleren, dus dat maakt het soms best lastig om meteen de goede setting te vinden.

Daarnaast wil je de Delta-T (verchil tussen aan- en afvoer) zo klein mogelijk hebben om het allerzuinigst te draaien. DT 3 is het laagst mogelijke, begin daar eerst maar mee te proberen bij vloerverwarming en een redelijk huis. Blijft ie dan aan de maximale flow zitten of gaat ie heel erg lopen pendelen dan kan je de DT wat verhogen, bijv. naar de standaard 5 voor vvw. Als de pompsnelheid tussen de 15 en 20L/min blijft hangen zit je in de sweetspot is mijn ervaring.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 09-08-2023 16:50 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Bazjuh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:54:

[Afbeelding]

Dank!
Toevoegend aan de reactie van @RonJ , kijk ook even onderaan bij het topic naar de link naar de excel sheet. Hier staan van veel gebruikers de instellingen in. Kijk hoe de jouwe afwijken, en wat evt handig is om over te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Ik heb zojuist iets raars gehad met de opwarming van SWW. Sinds vrijdag was de boel operationeel, gister heeft de installateur de laatste puntjes op de i gezet (inc de WLAN module).
Van vrijdag tm gister avond zag ik dat gedurende het opwarmen van SWW de unit 1000-1200W trok, via de compressor.
Nu heb ik gisteravond via de Onecta app een tijdschema ingesteld. Om 17:30 comfort, 50 graden. Overdag eco 45 graden. Einde middag zag in toevallig dat de tank temperatuur rond de 45 graden lag. Hysteresis staat op 5 graden. En tot mijn verbazing gaat hij SWW vanaf 17:30 met de BUH verwarmen, en heeft hij langer dan uur 3kW of zelfs meer uit het net getrokken. Krachtig verwarmen staat uit. Verbruik gemeten via de P1 monitor.

Ik zie nu wel op de binnen unit dat het volgens hem buiten 24 graden is. Dus wellicht dat hij een kleine 2 uur geleden nog vond dat het 25 graden was. Ben ik hier tegen het bekende issue aangelopen? Of heb ik wat anders fout ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koluh
boaty schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:45:
Nee dat probleem is niet opgelost door Daikin, en het lijkt er ook niet op dat ze dat (op korte termijn) gaan doen. De bedrijfsstructuur zorgt voor erg lange lijnen naar de firmware ontwikkelaars. Ik heb dus de sensoren verplaatst en de instellingen zo gezet dat ik er zo min mogelijk last van heb.
Bedankt voor je snelle reactie. Wellicht dat ik de unit de SWW laat verwarmen wanneer de buitenunit uit de zon staat en de temperatuur gedaald is. De sensor zelf zit toch vast aan de buitenunit of heb je die losgehaald en verlengd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Koluh schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:54:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie. Wellicht dat ik de unit de SWW laat verwarmen wanneer de buitenunit uit de zon staat en de temperatuur gedaald is. De sensor zelf zit toch vast aan de buitenunit of heb je die losgehaald en verlengd?
Ik heb die losgehaald en verlengd en naar de aanvoerpijp van mijn WTW installatie gebracht, zo krijgt hij altijd verse lucht en hangt hij altijd in de schaduw. Op die manier kan ik toch op het midden van de dag als mijn zonnepanelen het meest opleveren de SWW run doen.

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
danny.s schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:20:
Ik heb zojuist iets raars gehad met de opwarming van SWW. Sinds vrijdag was de boel operationeel, gister heeft de installateur de laatste puntjes op de i gezet (inc de WLAN module).
Van vrijdag tm gister avond zag ik dat gedurende het opwarmen van SWW de unit 1000-1200W trok, via de compressor.
Nu heb ik gisteravond via de Onecta app een tijdschema ingesteld. Om 17:30 comfort, 50 graden. Overdag eco 45 graden. Einde middag zag in toevallig dat de tank temperatuur rond de 45 graden lag. Hysteresis staat op 5 graden. En tot mijn verbazing gaat hij SWW vanaf 17:30 met de BUH verwarmen, en heeft hij langer dan uur 3kW of zelfs meer uit het net getrokken. Krachtig verwarmen staat uit. Verbruik gemeten via de P1 monitor.

Ik zie nu wel op de binnen unit dat het volgens hem buiten 24 graden is. Dus wellicht dat hij een kleine 2 uur geleden nog vond dat het 25 graden was. Ben ik hier tegen het bekende issue aangelopen? Of heb ik wat anders fout ingesteld?
Vrijwel zeker buitentemp. sensor >25 Gr.C.
Waarschijnlijk einde middag buitenunit in de zon?
Het tijdstip van comfort naar de ochtend of begin middag kan helpen om dit op te lossen (liefst geen tijdstip kiezen waarop er warm water getapt wordt)

• danny.s
Sparky schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Vrijwel zeker buitentemp. sensor >25 Gr.C.
Waarschijnlijk einde middag buitenunit in de zon?
Het tijdstip van comfort naar de ochtend of begin middag kan helpen om dit op te lossen (liefst geen tijdstip kiezen waarop er warm water getapt wordt)
De buitenunit staat op ZO, tot een uur of 3-4 vol in de zon. Daarna niet meer. Maar met een beetje pech krijgt hij wel nog wat extra stralingswarmte van de muur die de hele dag in de zon heeft gestaan.
Dan gaan we idd maar het schema aanpassen voor nu.
boaty schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:45:
Kun je meer vertellen/laten zien over die sensoren verplaatsen?

Edit: ik lees hierboven dat je deze bij de WTW hebt gehangen. Heb je wat fotos?

- Mag je deze zomaar verplaatsen en verlengen?
- Kunnen we zelf geen workaround maken door deze buitensensor in een koelkast te hangen zeg maar, waardoor het ding denk altijd 5 graden te meten, zodat we (nooit/minder vaak) de BUH gebruiken met sww opwarmen?

(Als Daikin kut doet, doen wij dat ook zeg maar...lossen we t zelf op, t zijn tenslotte onze energiekosten)

Edit: ik heb gewoon geen zin om elke week/dag te kijken of er veel zon is, in de glazen bol te kijken of het wel/niet boven 25 graden zal worden bij de buiten unit en dan opnieuw steeds in de settings te rommelen om te zorgen dat de sww heat up dan niet met BUH zal gebeuren... Ik heb wel wat beters te doen :/

[ Voor 46% gewijzigd door PCJR op 10-08-2023 13:16 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boaty
PCJR schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:56:
[...]

Kun je meer vertellen/laten zien over die sensoren verplaatsen?

Edit: ik lees hierboven dat je deze bij de WTW hebt gehangen. Heb je wat fotos?

- Mag je deze zomaar verplaatsen en verlengen?
- Kunnen we zelf geen workaround maken door deze buitensensor in een koelkast te hangen zeg maar, waardoor het ding denk altijd 5 graden te meten, zodat we (nooit/minder vaak) de BUH gebruiken met sww opwarmen?

(Als Daikin kut doet, doen wij dat ook zeg maar...lossen we t zelf op, t zijn tenslotte onze energiekosten)
Mijn huis heeft een plat dak met daarop zonnepanelen. Precies boven mijn technische ruimte en precies boven de locatie waar ik de CV ketel had hangen was nog ruimte voor de buitenunit. Na verwijdering van de CV ketel, heb ik op dezelfde plek de warmtepomp binnenunit geplaatst. Alle leidingen en kabels naar de buitenunit gaan door de oude dakdoorvoer voor de uitlaatgassen van de CV ketel. Daarbij had ik al een extra kabel naar binnen gelegd (de witte kabel op de fotos). De buitenunit heb ik geopend, de kabel naar de buitenunit temperatuur sensor heb ik doorgeknipt. Met een kroonsteentje heb ik het losse uiteinde verbonden met de witte kabel die ik vervolgens netjes afgetaped heb.

Mijn WTW installatie hangt in dezelfde ruimte, en de aavoerleiding hiervan loopt over de warmtepomp heen. Dit zijn EPP ventilatiekanalen die bestaat uit losse delen die in en uit elkaar geschoven kunnen worden. Na de sensor aan de kabel gemaakt te hebben heb ik die in de aanvoer ventilatiekoker van de WTW installatie gelegd, et voila...

Zie ook onderstaande fotos, van binnen en buiten. Let vooral op de witte kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZnZWSN9CXABg-IZXNoqJGHHgEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZrxiEs6DoVfwu7QMaAwh2f2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCB1jcH-lxyHVG9bRrEVSfi3Z0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4DmHVt42DWnPfUAso6YTT4G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boaty schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Mijn huis heeft een plat dak met daarop zonnepanelen. Precies boven mijn technische ruimte en precies boven de locatie waar ik de CV ketel had hangen was nog ruimte voor de buitenunit. Na verwijdering van de CV ketel, heb ik op dezelfde plek de warmtepomp binnenunit geplaatst. Alle leidingen en kabels naar de buitenunit gaan door de oude dakdoorvoer voor de uitlaatgassen van de CV ketel. Daarbij had ik al een extra kabel naar binnen gelegd (de witte kabel op de fotos). De buitenunit heb ik geopend, de kabel naar de buitenunit temperatuur sensor heb ik doorgeknipt. Met een kroonsteentje heb ik het losse uiteinde verbonden met de witte kabel die ik vervolgens netjes afgetaped heb.

Mijn WTW installatie hangt in dezelfde ruimte, en de aavoerleiding hiervan loopt over de warmtepomp heen. Dit zijn EPP ventilatiekanalen die bestaat uit losse delen die in en uit elkaar geschoven kunnen worden. Na de sensor aan de kabel gemaakt te hebben heb ik die in de aanvoer ventilatiekoker van de WTW installatie gelegd, et voila...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie oplossing, maar de meesten hier zullen geen WTW aanvoer direct naast de unit hebben. Dan is een metertje verlengen naar de schaduwkant van de unit of naar een sensordoosje (met gaatjes) beter toepasbaar. Je zou er ook nog een klein wit plaatje/flapje voor kunnen maken aan de schroef van de deksel die daar in de buurt zit, gewoon op de originele plek, zodat de sensor ook niet meer opwarmt door directe instraling van de zon. Dan kan ie gewoon blijven zitten en ben je er ook.

spoiler:
Verlangen met kroonsteentjes en tape zou ik zelf niet omschrijven als "netjes", ook al zit het in de behuizing van de buitenunit, dan zou ik het solderen met een krimpsok eromheen of de draden koppelen in een afgesloten minilasdoosje met wago'tjes

@PCJR Mag het? Vast niet. Maar het werkt wel en ze zullen het niet 1,2,3 gaan checken als je een garantieclaim doet. Zeker als het hier niks mee te maken heeft. Als je geen enkel risico op gezeur met de garantie wil hebben kan je het natuurlijk ook door je installateur laten doen. Het verplaatsen van zo'n sensor is niet ongebruikelijk, bij veel daikin binnenunits zit er ook een 2e plek in de behuizing voor de ruimtesensor als de standaard locatie problemen geeft, daar verkopen ze zelf verlengkabeltjes met de orginele stekkertjes voor.

In een koelkast hangen is natuurlijk geen optie, die sensor zit er niet voor niks en wordt o.a. gebruikt om de compressor in de buitenunit mee te regelen. Je wil dus juist zo goed mogelijk de "echte" buitentemperatuur meten. Het is imho gewoon een ontwerpfout vanuit Daikin om die sensor zo los achter uit de unit eruit te hangen, lekker makkelijk en goedkoop (en als ie zoals hier op muurbeugels hangt werkt het prima) maar leidt tot problemen als de sensor in de zon komt te hangen bij een unit die vrij staat op een platdak oid.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
RonJ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:46:
[...]

Mooie oplossing, maar de meesten hier zullen geen WTW aanvoer direct naast de unit hebben. Dan is een metertje verlengen naar de schaduwkant van de unit of naar een sensordoosje (met gaatjes) beter toepasbaar. Je zou er ook nog een klein wit plaatje/flapje voor kunnen maken aan de schroef van de deksel die daar in de buurt zit, gewoon op de originele plek, zodat de sensor ook niet meer opwarmt door directe instraling van de zon. Dan kan ie gewoon blijven zitten en ben je er ook.

spoiler:
Verlangen met kroonsteentjes en tape zou ik zelf niet omschrijven als "netjes", ook al zit het in de behuizing van de buitenunit, dan zou ik het solderen met een krimpsok eromheen of de draden koppelen in een afgesloten minilasdoosje met wago'tjes
Inderdaad, dit zal geen oplossing voor iedereen zijn, maar als het kan is het wel een mooie.

Wat betreft solderen, dat is inderdaad de mooiste oplossing, maar de lengte van het kabeltje in de unit hield nou niet echt over, en ik durfde het niet aan om te gaan solderen in de unit, waar behoorlijk wat kabels bij elkaar gebundeld zaten in een hele kleine ruimte vlak bij de printplaten. Ik vond het al spannend en uitdagend genoeg (gezien de beschikbare ruimte) om deze modificatie met kroonsteen te doen.

boaty schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Inderdaad, dit zal geen oplossing voor iedereen zijn, maar als het kan is het wel een mooie.

Wat betreft solderen, dat is inderdaad de mooiste oplossing, maar de lengte van het kabeltje in de unit hield nou niet echt over, en ik durfde het niet aan om te gaan solderen in de unit, waar behoorlijk wat kabels bij elkaar gebundeld zaten in een hele kleine ruimte vlak bij de printplaten. Ik vond het al spannend en uitdagend genoeg (gezien de beschikbare ruimte) om deze modificatie met kroonsteen te doen.
Ik kan redelijk smd solderen, moet goedkomen. Als ik tzt t ding heb kijk ik hier eens naar. Ben dat geklooi van Daikin nu al zat en t moet zelfs nog geinstalleerd worden medio okt.

Heb ook plat dak vol panelen maar de buiten unit komt op dezelfde hoogte als de binnen unit in de tech ruimte.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

PCJR schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Heb ook plat dak vol panelen maar de buiten unit komt op dezelfde hoogte als de binnen unit in de tech ruimte.
Als in, hij komt tegen of aan de buitenmuur? Dan heb je dit probleem sowieso niet.

All-electric.

RonJ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Als in, hij komt tegen of aan de buitenmuur? Dan heb je dit probleem sowieso niet.
Buitenunit komt op een stukje platdak, zuidkant, voor de nieuwe opbouw(houtskelet verdieping).

Hoezo heb je het probleem niet als ie tegen een buitenmuur komt? In de zon is warm dus dan heb je t probleem toch? Volgens mij heb je t probleem altijd tenzij je m buiten tegen een muur op noord hebt...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:09:
[...]

Buitenunit komt op een stukje platdak, zuidkant, voor de nieuwe opbouw(houtskelet verdieping).

Hoezo heb je het probleem niet als ie tegen een buitenmuur komt? In de zon is warm dus dan heb je t probleem toch? Volgens mij heb je t probleem altijd tenzij je m buiten tegen een muur op noord hebt...?
Als je op een platdak de achterkant richting het noorden kan plaatsen heb je het probleem ook niet, anders moet je dus de sensor verplaatsen of deze op een of andere manier schaduw geven.

Deze sensor hangt uit een plastic tuitje aan de achterkant van de unit. Als je 'm dus tegen een muur plaatst krijg je hier nooit direct en/of langdurig de zon op en doet dit probleem zich niet voor. Althans, hij zal geen te hoge waardes geven, hij stopt dan nog steeds met warm water maken op de compressor boven de 25 of 30C (afhankelijk van het model). Dat los je ook niet op door m te verplaatsen. Het gebeurd alleen bij vrijstaande units dat de zon langdurig vol op de sensor staat en deze hiervoor opwarmt en een veel te hoge buitentemperatuur aangeeft terwijl het helemaal geen 25/30C is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Als je op een platdak de achterkant richting het noorden kan plaatsen heb je het probleem ook niet, anders moet je dus de sensor verplaatsen of deze op een of andere manier schaduw geven.

Deze sensor hangt uit een plastic tuitje aan de achterkant van de unit. Als je 'm dus tegen een muur plaatst krijg je hier nooit direct en/of langdurig de zon op en doet dit probleem zich niet voor. Althans, hij zal geen te hoge waardes geven, hij stopt dan nog steeds met warm water maken op de compressor boven de 25 of 30C (afhankelijk van het model). Dat los je ook niet op door m te verplaatsen. Het gebeurd alleen bij vrijstaande units dat de zon langdurig vol op de sensor staat en deze hiervoor opwarmt en een veel te hoge buitentemperatuur aangeeft terwijl het helemaal geen 25/30C is.
Ah! Helder, dit was mij tot nu toe niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat het "te snel boven 25 graden" kwam in elke situatie en elke monteer positie. Dat is dus niet zo, ok :>

• Koluh
boaty schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Ik heb die losgehaald en verlengd en naar de aanvoerpijp van mijn WTW installatie gebracht, zo krijgt hij altijd verse lucht en hangt hij altijd in de schaduw. Op die manier kan ik toch op het midden van de dag als mijn zonnepanelen het meest opleveren de SWW run doen.
Thanks! Zal eens kijken wat ik er zelf aan kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roykamerman
RonJ schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb inderdaad hetzelfde probleem dat de sensor aan de achterkant richting het zuiden is bevestigd. Installateur adviseerde om een open kokertje over de sensor heen te schuiven. Dit net gedaan en de koker omwikkeld met een hitteabsorberende folie welke ik nog had liggen. Temperatuur zakte direct iets. Morgen in de gaten houden met het warme weer of het geholpen heeft.

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 16:06

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Op vakantie in Italië en zag ineens dat het stroomverbruik flink gezakt was. Wat sensoren bekeken van de esp bekeken en zie idd dat ie nu paar dagen op zijn gat ligt.

TA
Dat sprongetje in temperatuur is volgens mij omdat de legionella run vanmiddag op 1 uur had moeten draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qIhwA8NE-7R56JeyhEMXktnMcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W47t8orFvFXPG17DFGf9z4br.jpg?f=fotoalbum_large
TR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3TEFyRiWkiC8xZE3pw_R2PVcSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxgYtl1C7JOqEAG3v71PzHR3.jpg?f=fotoalbum_large

SWW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZz6dp69CBjTBUjmHBtCZnmsfUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlbVaAz7nixAK3pdFea92wDU.jpg?f=fotoalbum_large

Waterpomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-6VttkTQ6tdxPGyWFTlsJgVqiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcGUqqorUxK2WghE8JrkzbYr.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtewisselaar lijkt nog wel wat te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AarNnjS42BcyOt0VcnacFzXefu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MInwqFqycjTYdojANuJKcIGW.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk een melding mbt te laag debiet. Onze buren 5 deuren verder hebben begin dit jaar gehad dat hun boiler was gescheurd en het hele huis blank stond toen ze thuis kwamen van een weekendje weg. Bleek om een bekend productiefoutje te gaan. Hoop dat dat niet het geval is nu.

Irritant dat het nu met gebeurd wanneer we niet thuis zijn. :/

P.s. het huis is gewoon nog rond de 21 graden in zowel woonkamers slaapkamers als de zolder. Luchtvochtigheid zit wel op 70% in een deel van het huis.

[ Voor 5% gewijzigd door AndereKoekoek op 10-08-2023 22:23 ]

• Onk_the_Monk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:46
boaty schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daikin verkoopt ook een aparte losse buitentemperatuur sensor. Lost deze ook dit probleem op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Onk_the_Monk schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:43:
[...]

Daikin verkoopt ook een aparte losse buitentemperatuur sensor. Lost deze ook dit probleem op?
Nope, met die gedachte had ik die sensor al gelijk meebesteld, maar deze wordt alleen gebruikt voor enkele userfuncties, zoals stooklijnbepaling bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Ik heb het tapwater ingesteld op programma + warmhouden.
Legionellarun op maandag
Programma 10-22uur op spaarstand (50graden)
22-00 tot 10.00 uur uit.
Warmhouden staat op 50 graden - 5 graden hysteresis

Ondanks de uit instelling vanaf 22.00 uur gaat de tank onder de 45 graden toch over op het warmhouden van de tank. Op dat moment is geen legionellarun gepland.

Herkennen jullie dit gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
roykamerman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:43:
Ik heb het tapwater ingesteld op programma + warmhouden.
Legionellarun op maandag
Programma 10-22uur op spaarstand (50graden)
22-00 tot 10.00 uur uit.
Warmhouden staat op 50 graden - 5 graden hysteresis

Ondanks de uit instelling vanaf 22.00 uur gaat de tank onder de 45 graden toch over op het warmhouden van de tank. Op dat moment is geen legionellarun gepland.

Herkennen jullie dit gedrag?
Als je wilt dat hij in de nacht niets doet, moet je hem op alleen ‘programma’ zetten i.p.v. ‘pogramma en warmhouden’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
danny.s schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:24:
[...]

Als je wilt dat hij in de nacht niets doet, moet je hem op alleen ‘programma’ zetten i.p.v. ‘pogramma en warmhouden’.
Waarvoor dient dan de uit functie in het programma? Deze is dan enkel nuttig als je vlak voor de uitstand nog een eco of comfort run hebt lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
roykamerman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 07:28:
[...]

Waarvoor dient dan de uit functie in het programma? Deze is dan enkel nuttig als je vlak voor de uitstand nog een eco of comfort run hebt lopen?
Check even hier: RonJ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Daar is denk ik best goed omschreven wat de 3 mogelijkheden zijn icm een ingesteld programma.

Maar als bijv naar mezelf kijk: ik heb hem op programma + warmhouden staan. In de nacht hoeft hij voor mij niets te doen, dus heb ik hem in tijdschema om 22.00 op uitstaan. Maar ik wil ook niet dat hij onder de warmhoud temp komt. Maar zou ik het "uit" niet in het tijdschema opnemen, blijft ie dus de hele nacht op de eco of conform temp.

[ Voor 27% gewijzigd door danny.s op 11-08-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
danny.s schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:51:
[...]

Check even hier: RonJ in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"

Daar is denk ik best goed omschreven wat de 3 mogelijkheden zijn icm een ingesteld programma.

Maar als bijv naar mezelf kijk: ik heb hem op programma + warmhouden staan. In de nacht hoeft hij voor mij niets te doen, dus heb ik hem in tijdschema om 22.00 op uitstaan. Maar ik wil ook niet dat hij onder de warmhoud temp komt. Maar zou ik het "uit" niet in het tijdschema opnemen, blijft ie dus de hele nacht op de eco of conform temp.
Dank voor de reactie.

Wat ik altijd begreep is dat je bij programma + warmhouden als je bijvoorbeeld tussen 9.00 uur en 22.00 uur het ecoprogramma op 50graden hebt staan dat deze om 9.00 uur naar 50 graden verwarmt. Daarna doet het programma tot 22.00 uur niets meer behoudens het warmhouden.

Als ik het ecoprogramma van 9.00 uur tot 8.00 uur laat lopen gaat deze ook enkel om 9.00 uur aan en heeft dit dus hetzelfde effect als dat ik na 22.00 uur het stopprogramma zou aanzetten. Met deze redenatie zou het stopprogramma geen toegevoegde waarde hebben.

Gezien jou reactie zou het vat in de eco of comfort modus altijd conform het programma op temperatuur blijven. Dit herken ik namelijk bij mij niet. Als de eco instelling bijvoorbeeld de hele dag 50 graden is zakt het tapwater gedurende de dag ook naar 45 graden waarna het warmhoudprogramma de temperatuur weer verhoogd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
roykamerman schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Dank voor de reactie.

Wat ik altijd begreep is dat je bij programma + warmhouden als je bijvoorbeeld tussen 9.00 uur en 22.00 uur het ecoprogramma op 50graden hebt staan dat deze om 9.00 uur naar 50 graden verwarmt. Daarna doet het programma tot 22.00 uur niets meer behoudens het warmhouden.

Als ik het ecoprogramma van 9.00 uur tot 8.00 uur laat lopen gaat deze ook enkel om 9.00 uur aan en heeft dit dus hetzelfde effect als dat ik na 22.00 uur het stopprogramma zou aanzetten. Met deze redenatie zou het stopprogramma geen toegevoegde waarde hebben.

Gezien jou reactie zou het vat in de eco of comfort modus altijd conform het programma op temperatuur blijven. Dit herken ik namelijk bij mij niet. Als de eco instelling bijvoorbeeld de hele dag 50 graden is zakt het tapwater gedurende de dag ook naar 45 graden waarna het warmhoudprogramma de temperatuur weer verhoogd.
Ik ken jou instellingen niet helemaal, maar als ik het zelf goed begrepen heb, zou het als volgt moeten functioneren:

Stel:
Eco temp: 50 graden
Warmhouden: 40 graden
Hysterisis: 5 graden.

Eco programma van 12:00 tot 21:00
Uit: 21:00-12:00

Gedurende de tijd van 12-21u zal de temperatuur tussen de 45-50 graden zijn. Zakt hij onder de 45 graden (50 ingesteld min 5 hysterisis), gaat hij weer verwarmen tot 50.
Van 21-12u zal hij bij "uit" gaan, en dus de warmhoud temp respecteren. Komt hij onder de 35 graden (40 ingesteld min hysterisis), zal hij hem opwarmen tot 40.

Stel, je gaat om 22u (lang) douchen, en trekt de tank van 45+ graden naar 37 graden, zal hal hij dus pas weer gaan opwarmen om 12u de volgende dag.

Dit is hoe ik het begrepen heb (kan er natuurlijk naast zitten). Is ie zo wel helder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shindrac
  • Laatst online: 31-07 12:17
Ik heb de laatste berichten wat gelezen, en ik zit met hetzelfde probleem, ik heb om 11:30 staan dat hij SWW moet beginnen opwarmen. Dit omdat dan de zonnepanelen normaal voldoende energie opwekken. Echter is dat blijkbaar het moment dat de buitenunits in de zon komt. Is er een manier om in te bouwen dat hij NOOIT de BUH gebruikt, tenzij je de boost-functie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shindrac schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:52:
Ik heb de laatste berichten wat gelezen, en ik zit met hetzelfde probleem, ik heb om 11:30 staan dat hij SWW moet beginnen opwarmen. Dit omdat dan de zonnepanelen normaal voldoende energie opwekken. Echter is dat blijkbaar het moment dat de buitenunits in de zon komt. Is er een manier om in te bouwen dat hij NOOIT de BUH gebruikt, tenzij je de boost-functie gebruikt?
Nee. Anders had men hier allemaal niet zo moeilijk gedaan. Je zal de sensor dus op een of andere manier in de schaduw moeten zien te krijgen, hetzij door een flapje/buisje, hetzij door m te (laten) verplaatsen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Goedemorgen,
Bevalt prima!
Hoe bevalt dat?
Komende winter wordt mijn eerste winter met de Daikin warmtepomp (geplaatst in mei dit jaar). Ik heb in de woonkamer (groot) een houtkachel. Voor de gezelligheid voornamelijk, maar het ding geeft een beste klap warmte). Bgg is volledig en uitsluitend voorzien van vv en de isolatie van de woning is maximaal.
De vv bij ons koelt heel langzaam af dus bij thuiskomst is het eigenlijk nooit ‘koud’. Maar voor een snelle opwarmer is een houtkachel (mits een goeie, bv Dik Geurts) een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
Shindrac schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:52:
Ik heb een (minder fraaie) oplossing gevonden door de 2 kW BUH (=voeding binnendeel) achter een socket van home wizard te plaatsen. Scheelt ook weer een werkschakelaar omdat er een stekker toegepast is. Op deze manier weet ik exact wat er gebeurd (verbruik BUH). Maar ik kan de inschakeling van de BUH ook blokkeren. Via een timer functie eventueel BUH uitschakelen op het moment dat de boiler gaat verwarmen.

Op dit moment laat ik de BUH op laag tarief opwarmen (dan speelt de buitentemp. / BUH overigens helemaal geen negatieve rol meer)

############

De buiten unit heb ik ik ook achter een tussenmeter geplaatst (deze wel achter een werkschakelaar). Verbruik van Daikin komt (nagenoeg) exacte overeen met de meting in de meterkast. Voor signaleren (&oplossen) van pendelgedrag is een extra tussenmeter overigens wel erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:19
Is het nu beter om de warmtepomp continu alle vertrekken in je huis te laten verwarmen of kan ik toch beter zoals nu gebruik blijven maken van de naregeling/zonecontrol?

Stel ik zou alle groepen van de naregeling openzetten en de warmtepomp op “vertrekwater” ipv “externe thermostaat” (zoals nu) zetten, zou dat dan goed moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roykamerman
Atomius schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:31:
Is het nu beter om de warmtepomp continu alle vertrekken in je huis te laten verwarmen of kan ik toch beter zoals nu gebruik blijven maken van de naregeling/zonecontrol?

Stel ik zou alle groepen van de naregeling openzetten en de warmtepomp op “vertrekwater” ipv “externe thermostaat” (zoals nu) zetten, zou dat dan goed moeten werken?
Dit vind ik ook wel een interessante vraag. Ik heb zelf een Evohome systeem. De altherma 3 worst geregeld via de bdr91t module. Zou het efficienter zijn om de warmtepomp via vertrekwater aansturing zijn werk te laten doen. De evohome thermostaat stuurt dan enkel de radiatorknoppen aan.De radiatorknoppen bepalen afhankelijk van de temperatuur in de ruimte toch hoever deze open en dicht moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
Laatst is de installateur langs geweest voor wat finetuning. Waterdruk stond te hoog wat klapperende leidingen gaf en desinfectie run lukte niet altijd. Zie nu dat ie het vermogen van de buh heeft verhoogd van 2 naar 3kw. Ik dacht dat er 2kw elementen zaten in de E6V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
roykamerman schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Dit vind ik ook wel een interessante vraag. Ik heb zelf een Evohome systeem. De altherma 3 worst geregeld via de bdr91t module. Zou het efficienter zijn om de warmtepomp via vertrekwater aansturing zijn werk te laten doen. De evohome thermostaat stuurt dan enkel de radiatorknoppen aan.De radiatorknoppen bepalen afhankelijk van de temperatuur in de ruimte toch hoever deze open en dicht moeten.
Ja zoiets.

Mijn ideale situatie zou zijn:

1. Alle groepen staan standaard open, zo min mogelijk barrières.
2. Ik zet centraal op mijn WP in het najaar als het te koud wordt bij "in werking" de verwarming aan.
3. Alles wordt gedaan op de stooklijn en retourwater.
4. De pomp draait 24/7 en afhankelijk van de temp van het retourwater springt de compressor eens in de paar uur bij om de boel bij te warmen.
5. Het hele huis is een comfortabele 20-21 graden.
6. In het voorjaar zet ik de verwarming weer uit.

Maar ik vraag me af of dit haalbaar is en makkelijk in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:44:
[...]

Ik heb een (minder fraaie) oplossing gevonden door de 2 kW BUH (=voeding binnendeel) achter een socket van home wizard te plaatsen. Scheelt ook weer een werkschakelaar omdat er een stekker toegepast is. Op deze manier weet ik exact wat er gebeurd (verbruik BUH). Maar ik kan de inschakeling van de BUH ook blokkeren. Via een timer functie eventueel BUH uitschakelen op het moment dat de boiler gaat verwarmen.

Op dit moment laat ik de BUH op laag tarief opwarmen (dan speelt de buitentemp. / BUH overigens helemaal geen negatieve rol meer)

############

De buiten unit heb ik ik ook achter een tussenmeter geplaatst (deze wel achter een werkschakelaar). Verbruik van Daikin komt (nagenoeg) exacte overeen met de meting in de meterkast. Voor signaleren (&oplossen) van pendelgedrag is een extra tussenmeter overigens wel erg handig.
- gaat t ding niet miepen en piepen als de BUH door de schakelaar helemaal van de power is?
- wat gaat die doen als ie bij sww verwarmen, boven de 45 graden, de BUH nodig heeft maar deze het dus niet doet omdat de hw schakelaar deze uit heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 04:57
Wat zou een handige planning zijn voor de warmtepomp op te warmen?

Mijn vriendin en ik douchen 's avonds, dus willen dan zo veel mogelijk warm water hebben want we houden van lang douchen.

Is dat ongeveer dit;

00:00 - 19:00 - stop
19:00 - 00:00 - comfortstand

Of zie ik dan nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sparky schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:44:
[...]

############

Als je de stroomvoorziening van de BUH eraf gooit voorkom je weliswaar dat je hierop duur gaat stoken, maar het lost het probleem verder niet op, je krijgt dan alleen een foutmelding en/of rood knipperende madoka wanneer ie de BUH zou gebruiken. En je tank is op een gegeven moment koud. Hij gaat dan niet spontaan ineens wél op de compressor de SWW run doen ofzo.

Daarnaast zou ik persoonlijk niet uren lang 2-3kW door een tussenstekker laten lopen (hoewel het volgens de specs moet kunnen). Het is natuurlijk sowieso wel handig om alles te bemeten zodat je weet wat er gebeurd.

Ik hou het zelf bij een notificatie (ik meet de BUH en booster met een shelly, de WP/buitenunit met een homewizard din meter) als de BUH wordt ingeschakeld. Dat gebeurd vrijwel niet meer sinds de SWW run om 10u 's-ochtends draait in de zomermaanden.
Atomius schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Ja zoiets.

Mijn ideale situatie zou zijn:

1. Alle groepen staan standaard open, zo min mogelijk barrières.
2. Ik zet centraal op mijn WP in het najaar als het te koud wordt bij "in werking" de verwarming aan.
3. Alles wordt gedaan op de stooklijn en retourwater.
4. De pomp draait 24/7 en afhankelijk van de temp van het retourwater springt de compressor eens in de paar uur bij om de boel bij te warmen.
5. Het hele huis is een comfortabele 20-21 graden.
6. In het voorjaar zet ik de verwarming weer uit.

Maar ik vraag me af of dit haalbaar is en makkelijk in te stellen.
Idealiter werk je iig zonder na-/zoneregeling met een warmtepomp. Badkamers, garages en gastenverblijven enzo waar je maar sporadisch wilt stoken uitgezonderd natuurlijk. Dus stap 1 zou voor mij zijn die zoneregeling meuk op marktplaats te zetten en alles binnen de verwarmde/geisoleerde schil continu gaan verwarmen (dat doe je uiteindelijk namelijk toch, maar dan bij dichte zones met een niet-optimale hoeveelheid afgifte = hogere TA = hoger verbruik).

Dat vereist dat je de hele installatie op het juiste debiet afregelt, dat is goed mogelijk maar kost je wel een heleboel tijd en evt. wat kosten voor het plaatsen van wat voetventielen e.d. Zie verder mijn recente post over het afstellen.

Sommige tweakers draaien op een vaste aanvoertemperatuur (dan moduleer je in feite met de draaiuen van de compressor), maar dat vereist een héél goed geisoleerd- c.q. nieuwbouwhuis. Voor de meesten (gerenoveerde woningen met WP) zou ik dan gewoon op een stooklijn (weersafhankelijke regeling) draaien icm één thermostaat in de woonkamer. En ik zou de waterpomp gewoon op samplen/vraag laten staan, als je die 24/7 laat draaien heb je nogal wat "overhead" verbruik in het voor- en najaar.

Ik ben na een hoop afstellen afgelopen winter behoorlijk in de buurt van jouw scenario hiermee, hoewel ik wel een combinatie van L/W (beneden) en L/L (boven) gebruik. De pomp loopt op de meeste dagen 24/7 op een rustig tempo door, behalve wanneer het ineens een hele zonnige dag is (dat ga ik oplossen door de zonwering te automatiseren) of bijv. de gashaard heel lang aanstaat, dan corrigeert de thermostaat door hem toch even uit te schakelen. Dat gaat nu 95% van de dagen goed, maar heel soms beland ie nog wel eens in een soort pendel-spiraal dat ik er alleen uitkrijg door hem even wat uren uit te zetten via de app, dat heb ik er nog niet helemaal uitgekregen.
Landon schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:54:
Wat zou een handige planning zijn voor de warmtepomp op te warmen?

Mijn vriendin en ik douchen 's avonds, dus willen dan zo veel mogelijk warm water hebben want we houden van lang douchen.

Is dat ongeveer dit;

00:00 - 19:00 - stop
19:00 - 00:00 - comfortstand

Of zie ik dan nog iets over het hoofd?
In de zomermaanden zou ik 1-2 uur (afhankelijk van de maat tank, temperatuur en vermogen WP is 1 uur net wel of net niet genoeg) de ecostand inplannen in de ochtend/avonduren (ik doe het zelf om 10u omdat de PV dan meestal al genoeg opwekt), zodat je geen/minder last heb van het daikin issue dat ie boven de 25 of 30C buitentemperatuur niet meer op de compressor wil verwarmen. Ik doe het met de ecostand ipv comfort, zodat ik de comfortstand nog apart kan gebruiken om via de app de temperatuur te verhogen als we veel logees hebben.

Buiten de zomermaanden doe ik het juist in de middag tussen 13 en 14 omdat het dan meestal het warmst is buiten, hoe warmer het is buiten hoe hoger het rendement van het verwarmen. Ik zou dat verder los zien van hoe laat je doucht (tank blijft toch wel warm) en hoeveel (daar is de grootte van de tank op afgestemd als het goed is).

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 14-08-2023 11:09 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

Goedemorgen,
Bevalt prima!
Hoe bevalt dat?
Wees je ervan bewust dat er best wat discussie is over de schadelijkheid van hout- en pelletkachels voor de luchtkwaliteit. Het kan zo zijn dat in de toekomst hout-/pelletstook ontmoedigd gaat worden. NB: verdere discussie hierover hoort hier niet thuis, maar het is maar dat je het weet zodat je dat mee kunt nemen in je overweging.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Hetisweergezell schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:12:
Even een vraagje. Ik heb mijn wp zo ingesteld dat het warmwater tussen 5 en 7 uur 's ochtends kan opwarmen. Dit werkt prima (heeft meestal maar 30 minuten nodig).

Nu doet hij dat normaal gewoon op de compressor (het water hoeft ook maar 48 graden te worden).
Afgelopen weekend zijn we een nachtje weg geweest en hebben we dus een keer niet thuis gedouched. Ik had dus verwacht dat het opwarmen nog minder energie zou kosten maar tot mijn verbazing heeft het juist meer energie gekost. Toen ik ging kijken en zag ik tot mijn verbazing dat het water niet verwarmd was door de compressor maar door de BUH. De wekelijkse desinfectierun is vrijdag en de buitentemperatuur was niet heel hoog dus ik vraag me af waarom hij toch de BUH heeft gepakt ipv de compressor. Afgelopen nacht pakte hij wel weer de compressor.

Is het normaal dat wanneer je een dag geen water pakt dat hij de BUH gebruikt (dat wanneer de delta t te klein is ofzo)? Of is dit inderdaad iets geks?

Ben benieuwd of iemand een idee heeft.
Even een aanvulling. Afgelopen donderdag heeft er toevallig niemand gedouched en hebben we dus weinig warmwater gebruikt. Vrijdagochtend 1 uur ging de legionellarun weer. En ook hier zag ik tot mijn verbazing dat de hele legionellarun met de BUH is gedaan terwijl normaal het eerste deel met de compressor gaat. Dus die run koste in 1x bijna 8 kwh ipv de gebruikelijke 4..... Als we dus een dag niet douchen dan kost me dat meer energie dan dat we wel douchen... Heel vreemd dus...

Misschien toch Daikin maar eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hetisweergezell schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Even een aanvulling. Afgelopen donderdag heeft er toevallig niemand gedouched en hebben we dus weinig warmwater gebruikt. Vrijdagochtend 1 uur ging de legionellarun weer. En ook hier zag ik tot mijn verbazing dat de hele legionellarun met de BUH is gedaan terwijl normaal het eerste deel met de compressor gaat. Dus die run koste in 1x bijna 8 kwh ipv de gebruikelijke 4..... Als we dus een dag niet douchen dan kost me dat meer energie dan dat we wel douchen... Heel vreemd dus...

Misschien toch Daikin maar eens mailen.
Dat kan omdat de sww tank dan boven de 45 graden is. Het klopt toch dat van 45 tot 60 of 65 graden, altijd op de BUH gaat? Of zijn er ook scenarios dat het op de wp kan?

Maar als je wel zou douchen en de tank omt onder de 45, dan zou je tot 45 de wp gebruiken en erna weer de BUH. Dat is dan raar dat je met douchen 4kwh zou verbruiken met de run en zonder douchen 8kwh...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
PCJR schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Dat kan omdat de sww tank dan boven de 45 graden is. Het klopt toch dat van 45 tot 60 of 65 graden, altijd op de BUH gaat? Of zijn er ook scenarios dat het op de wp kan?

Maar als je wel zou douchen en de tank omt onder de 45, dan zou je tot 45 de wp gebruiken en erna weer de BUH. Dat is dan raar dat je met douchen 4kwh zou verbruiken met de run en zonder douchen 8kwh...
Volgens mij zou het volgens onderstaand grafiekje moeten gaan. Bij een buitentemperatuur tussen de 5 en 25 graden (wat het 's nachts gewoon was) zou de compressor gewoon tot 55 graden moeten gaan en dan de laatste 5 graden op de BUH doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eElrrqs3dVJWIoJH2LbP3ZaahQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NT5qzvZMR67VHP39IvDezoOl.jpg?f=user_large

Mijn tapwater staat standaard op 48 graden (hij mag alleen tussen 5 en 7 uur opwarmen, de rest van de dag staat hij uit, mijn cop is hierdoor gestegen van 1,8 naar 2,2. Dit koelt gedurende de dag nog iets af (als er niets gebruikt wordt ongeveer 4 graden). Dus dan zou dit prima op de compressor moeten kunnen.

Maar blijkbaar triggert het gebruiken van warm water iets. Want mijn eerste post hierover ging gewoon om het dagelijks opwarmen. Toen dacht ik nog, zou de delta t van het water en de target temperatuur te klein zijn? Maar bij een desinfectierun lijkt me dit zeker niet het geval.

Normaal zie ik namelijk wel gewoon dat het eerste stuk van de desinfectierun op de compressor gaat en het laatste stuk op de BUH (de compressor zit op fase 3 en de BUH op fase 1, de meter lees ik uit via de P1 poort en die houd ook een grafiek van de current op elke fase bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
Ik heb een Altherma R 8 H-MT en die doet de legionella runs gewoon op de warmtepomp met een SWW COP van 2,6. De BUH is nog nooit ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
WRMTP schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:56:
Ik heb een Altherma R 8 H-MT en die doet de legionella runs gewoon op de warmtepomp met een SWW COP van 2,6. De BUH is nog nooit ingeschakeld.
Heb je een linkje naar de specs etc. van deze pomp? Googelen op "Altherma R 8 H-MT" geeft geen concreet resultaat. Krijg vooral hybride varianten maar het lijkt me dat die geeneens een boiler hebben. En wanneer dat wel zo is dan snap ik dat hij gewoon een beetje gas ertegenaan gooit. Maar ik neem aan dat dit ook om een full electric gaat? Ik heb een "EHVX08S26CB9W".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
Het is de EPRA08EAW1 met een ETVH12S23EJ9W https://daikintechnicalda...L/altherma-3-h-ht/outdoor
Deze unit levert bij -15 grd nog een aanvoertemp van 65 grd zonder BUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:04:
Idealiter werk je iig zonder na-/zoneregeling met een warmtepomp. Badkamers, garages en gastenverblijven enzo waar je maar sporadisch wilt stoken uitgezonderd natuurlijk. Dus stap 1 zou voor mij zijn die zoneregeling meuk op marktplaats te zetten en alles binnen de verwarmde/geisoleerde schil continu gaan verwarmen (dat doe je uiteindelijk namelijk toch, maar dan bij dichte zones met een niet-optimale hoeveelheid afgifte = hogere TA = hoger verbruik).

Dat vereist dat je de hele installatie op het juiste debiet afregelt, dat is goed mogelijk maar kost je wel een heleboel tijd en evt. wat kosten voor het plaatsen van wat voetventielen e.d. Zie verder mijn recente post over het afstellen.

Sommige tweakers draaien op een vaste aanvoertemperatuur (dan moduleer je in feite met de draaiuen van de compressor), maar dat vereist een héél goed geisoleerd- c.q. nieuwbouwhuis. Voor de meesten (gerenoveerde woningen met WP) zou ik dan gewoon op een stooklijn (weersafhankelijke regeling) draaien icm één thermostaat in de woonkamer. En ik zou de waterpomp gewoon op samplen/vraag laten staan, als je die 24/7 laat draaien heb je nogal wat "overhead" verbruik in het voor- en najaar.

Ik ben na een hoop afstellen afgelopen winter behoorlijk in de buurt van jouw scenario hiermee, hoewel ik wel een combinatie van L/W (beneden) en L/L (boven) gebruik. De pomp loopt op de meeste dagen 24/7 op een rustig tempo door, behalve wanneer het ineens een hele zonnige dag is (dat ga ik oplossen door de zonwering te automatiseren) of bijv. de gashaard heel lang aanstaat, dan corrigeert de thermostaat door hem toch even uit te schakelen. Dat gaat nu 95% van de dagen goed, maar heel soms beland ie nog wel eens in een soort pendel-spiraal dat ik er alleen uitkrijg door hem even wat uren uit te zetten via de app, dat heb ik er nog niet helemaal uitgekregen.
Bedankt voor het uitgebreid delen van je ervaring.

Maar alles openzetten en de WP op "vertrekwater" zetten zorgt niet voor de ideale situatie die ik beschreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
RonJ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:04:
[...]

Als je de stroomvoorziening van de BUH eraf gooit voorkom je weliswaar dat je hierop duur gaat stoken, maar het lost het probleem verder niet op, je krijgt dan alleen een foutmelding en/of rood knipperende madoka wanneer ie de BUH zou gebruiken. En je tank is op een gegeven moment koud. Hij gaat dan niet spontaan ineens wél op de compressor de SWW run doen ofzo.

Daarnaast zou ik persoonlijk niet uren lang 2-3kW door een tussenstekker laten lopen (hoewel het volgens de specs moet kunnen). Het is natuurlijk sowieso wel handig om alles te bemeten zodat je weet wat er gebeurd.
Ik ben het met je reactie eens, de stroomtoevoer van de BUH eraf was met name om verrassingen van duur stoken te voorkomen. (en daarmee in feite een noodoplossing)

Ik heb na wat finetunen uiteindelijk het juiste tijdstip voor verwarmen boiler geselecteerd & de juiste eind temperatuur (50Gr.C. om de dag is voldoende voor ons gebruik). Daarmee voorkomen we in feite dat de BUH bijspringt voor tapwater. Soms (lees: bij hoge buitentemp.) heeft de BUH nog de neiging met laatste paar graden even mee te helpen samen met de compressor. Deze momenten hielp de noodoplossing voor uitschakelen stroomvoorziening wel -> compressor deed het alleen (& zonder foutmeldingen _/-\o_ )

En de 2 kW door een wat wat duurdere Schuko/WCD lijkt me persoonlijk niet zo'n punt. Ook gecontroleerd met de warmtecamera -> geen hotspots.
Bij 3 kW of meer zou ik dat niet meer wenselijk vinden (bij m'n EV kan ik ook langdurig laden met Schuko tot 13A -> als sneller gewenst is pak ik de campingstekker of krachtstroom WCD)

[ Voor 10% gewijzigd door Sparky op 14-08-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

AndereKoekoek schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:20:
Op vakantie in Italië en zag ineens dat het stroomverbruik flink gezakt was. Wat sensoren bekeken van de esp bekeken en zie idd dat ie nu paar dagen op zijn gat ligt.
*Knip*
Nu thuis en idd een debiet issue. Druk stond op 1,2 bar en kon daardoor niet meer koelen. Heb zelf het idee dat ik ergens een klein lek heb zitten in het systeem.

Moet namelijk ongeveer 3x per jaar het water weer bijvullen tot 2,0 bar en op 1,2 stopt ie er weer mee.

Toch maar eens een expert inschakelen om hier naar te laten kijken. Installateur die het geplaatst heeft vanuit het nieuwbouwproject, is gestopt met warmtepompen. Te weinig kennis/teveel gedoe.

[ Voor 14% gewijzigd door AndereKoekoek op 14-08-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Meteen nog een vraag voor de mensen die vloerkoeling gebruiken:

Hoe gaat het met de luchtvochtigheid in jullie huis? Hier is het nu rond de 70% op alle kamers, maar nergens condens en ventilatie staat 24/7 aan.

Het is alleen dat wanneer je lucht van 30 graden naar binnen trekt in een ruimte van 22 graden, dan krimpt de lucht en wordt deze vochtiger. Voor mijn gevoel is de enige manier om een airco of luchtontvochtiger aan te schaffen, want de ramen half uurtje open zetten heeft weinig effect eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Atomius schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:06:
[...]

Bedankt voor het uitgebreid delen van je ervaring.

Maar alles openzetten en de WP op "vertrekwater" zetten zorgt niet voor de ideale situatie die ik beschreef?
Als je hem op vertrekwater zet, ga je met een vast ingestelde aanvoertemperatuur werken (die is wel bedienbaar op de madoka, maar dan is het niet meer hands-off). Die moet je dan bepalen op basis van een hele koude dag, waardoor je het merendeel van het stookseizoen eigenlijk op een te hoge temperatuur draait. Dat werkt alleen nog een beetje rendabel in hele nieuwe woningen of kleine woningen met extreem goede isolatie. Je wil dus liever met een stooklijn op basis van de buitentemperatuur werken. Volgens mij kan je daarbij dan wel de ruimtethermostaat uitschakelen of "dom" aan/uit maken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
RonJ schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Als je hem op vertrekwater zet, ga je met een vast ingestelde aanvoertemperatuur werken (die is wel bedienbaar op de madoka, maar dan is het niet meer hands-off). Die moet je dan bepalen op basis van een hele koude dag, waardoor je het merendeel van het stookseizoen eigenlijk op een te hoge temperatuur draait. Dat werkt alleen nog een beetje rendabel in hele nieuwe woningen of kleine woningen met extreem goede isolatie. Je wil dus liever met een stooklijn op basis van de buitentemperatuur werken. Volgens mij kan je daarbij dan wel de ruimtethermostaat uitschakelen of "dom" aan/uit maken.
Ok, ik wist niet dat je niet meer weersafhankelijk/met stooklijn kon werken als je hem op vertrekwater zet.

Ik zou denken dat een WP wel in staat zou moeten zijn om dat te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:39
Bij mijn Daikin warmtepomp is er een parameter [1-0A] Wat is de gemid tijd voor de buitentemp? 0, 12, 24, 48, 72 uur.

Default staat deze op 0.

Ik wil met de weersafhankelijke regeling gaan werken en kan mij voorstellen dat je niet zo snel wilt reageren op een wijziging van de buitentemperatuur. Mijn woning is gebouwd met “in het werk gestort beton” en heeft dus veel thermische massa.
De verwarming gebeurt met uitsluitend radiatoren. Dus geen vloerverwarming.

Kan ik [1-0A] op 0 laten staan of wat is anders de betere keuze? Iemand hier ervaring mee?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 14:03
Pim57 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:47:
Bij mijn Daikin warmtepomp is er een parameter [1-0A] Wat is de gemid tijd voor de buitentemp? 0, 12, 24, 48, 72 uur.

Default staat deze op 0.

Ik wil met de weersafhankelijke regeling gaan werken en kan mij voorstellen dat je niet zo snel wilt reageren op een wijziging van de buitentemperatuur. Mijn woning is gebouwd met “in het werk gestort beton” en heeft dus veel thermische massa.
De verwarming gebeurt met uitsluitend radiatoren. Dus geen vloerverwarming.

Kan ik [1-0A] op 0 laten staan of wat is anders de betere keuze? Iemand hier ervaring mee?
Ik zou dit alleen instellen op 12 of 24 uur als je geen nachtverlaging toepast. In dat geval als de parameter op 0 laat staan en de WP staat in een koude nacht aan, dan gaat volgens de stooklijn de vertrekwater temperatuur flink omhoog, terwijl je huis die kou niet direct zal merken. Dus middel je de buitentemperatuur over 12/24 uur en krijg je een constanter stookgedrag.
Je raadt het al dat ik dit weer heb uitgezet omdat ik wel nachtverlaging toepas. Hierbij wil ik dan niet dat de temperatuur overdag wordt bijgestuurd door koude temperatuur 's nachts, want daarmee zou dan de stooklijn onterecht omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
Atomius schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:31:
[...]

Ok, ik wist niet dat je niet meer weersafhankelijk/met stooklijn kon werken als je hem op vertrekwater zet.

Ik zou denken dat een WP wel in staat zou moeten zijn om dat te combineren.
Volgens mij kan dat ook wel. Bij mijn hybride zeker. In de vertrekwater-regeling kan ik gewoon weersafhankelijk regelen, optioneel met een op de kamerthermostaat instelbare afwijking van -10..+10 op de stooklijn.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Ik was gister een de buitenunit aan het bestuderen om te kijken of ik de temperatuur sensor ook wat kon bedekken zodat hij minder zon pakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYxbR6QZXqxz_Txm5ohdqOCwMhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzuTZJtN1nIKGGOzvu3JDTkp.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat slangetje de temperatuur sensor? Voor de rest zag ik namelijk niets "los" eraan zitten wat het zou kunnen zijn. Of zit hij aan de binnenkant van de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allllex
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo tweakers, Eind maandag heb ik mijn warmtepomp EHVX08S23EJ9W+ ERGA08EAV3H geïnstalleerd. Ik ben nog druk bezig om ermee vertrouwd te raken en de opstellingen. Ondertussen mag ik hier een simpele vraag stellen:
Als ik het schema heb gemaakt om mijn "Warmwatertank" te verwarmen (bijv. om 7.40 uur naar comfortmodus/48 graden en deze om 8.40 uur uit te schakelen, zie momentopname 2), moet ik dan nog steeds de "Warmwatertank" inschakelen in de ONECTA-app (zoals snapshot 1 of snapshot 3)? En is het normaal dat het "VERWARMEN" blijft weergeven tot 55 graden?

Ik merk namelijk dat de "Warmwatertank" vanochtend helemaal niet warm wordt. Dan gebruik ik handmatig de app om hem aan te zetten. Daarna blijft hij in de status "VERWARMEN" terwijl de warmtepomp niet echt draait. En ik zie dat de temperatuur van mijn "Warmwatertank" na een ochtend nog steeds op 47 graden blijft. Zodat ik nu een beetje in de war ben.
(Ik heb de verwarmingsmodus ingesteld op "alleen plannen", dus niet op "warm houden")

(Ik ben nog steeds Nederlands aan het leren, dus de meeste tekst is via google translate. Laat het me weten als een vertaling niet duidelijk is :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqUT4xd-0rLRGAidmtpgnjVq0q4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0T0nVraIaFgHDQcYkFIDvQpu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgbFRSK8HvmD2UgVK8pNNuf7k98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVRxWh5lj3I0agcf4yrcbAAs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRuN78obDjNGBjEYhY8-68DvWSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NlH5f6ido7vWNd17SyxUazsU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Allllex op 16-08-2023 13:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Allllex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:17:
Hallo tweakers, Eind maandag heb ik mijn warmtepomp EHVX08S23EJ9W+ ERGA08EAV3H geïnstalleerd. Ik ben nog druk bezig om ermee vertrouwd te raken en de opstellingen. Ondertussen mag ik hier een simpele vraag stellen:
Als ik het schema heb gemaakt om mijn "Warmwatertank" te verwarmen (bijv. om 7.40 uur naar comfortmodus/48 graden en deze om 8.40 uur uit te schakelen, zie momentopname 2), moet ik dan nog steeds de "Warmwatertank" inschakelen in de ONECTA-app (zoals snapshot 1 of snapshot 3)? En is het normaal dat het "VERWARMEN" blijft weergeven tot 55 graden?

Ik merk namelijk dat de "Warmwatertank" vanochtend helemaal niet warm wordt. Dan gebruik ik handmatig de app om hem aan te zetten. Daarna blijft hij in de status "VERWARMEN" terwijl de warmtepomp niet echt draait. En ik zie dat de temperatuur van mijn "Warmwatertank" na een ochtend nog steeds op 47 graden blijft. Zodat ik nu een beetje in de war ben.
(Ik heb de verwarmingsmodus ingesteld op "alleen plannen", dus niet op "warm houden")

(Ik ben nog steeds Nederlands aan het leren, dus de meeste tekst is via google translate. Laat het me weten als een vertaling niet duidelijk is :))

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij moet staan zoals screenshot 1, dus de aan/uit knop moet groen zijn. Als hij aan het verwarmen is, kun je ook aan de binnenunit, en waarschijnlijk aan de thermostaat zien (als je de Madoka hebt). Als hij aan het verwaren is, brand op de binnenunit het licht feller blauw. Doet hij niets, "knippert" hij tussen feller en minder fel blauw. Op de Modaka zal ook de blauwe ring aangaan als hij verwarmd (hoewel dit ook uitgezet kan worden als ik goed begrepen heb, maar default aan zal staan als het goed is).

Edit > Nog toevoegend: in het 1e screenshot zie ik dat de temperatuur van de tank 47gr is, en ingesteld op 55gr. Echter is de standaard hystereris 10 gr. Ofwel, hij gaat pas verwarmen als de temp onder de 45 gr zakt. Als je wilt dat hij sneller gaat verwarmen zul je de hysteris moeten verlagen.

[ Voor 5% gewijzigd door danny.s op 16-08-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
danny.s schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:33:
Ik was gister een de buitenunit aan het bestuderen om te kijken of ik de temperatuur sensor ook wat kon bedekken zodat hij minder zon pakt.

[Afbeelding]

Is dat slangetje de temperatuur sensor? Voor de rest zag ik namelijk niets "los" eraan zitten wat het zou kunnen zijn. Of zit hij aan de binnenkant van de kast?
In het slangetje zit idd de temp. sensor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allllex
danny.s schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Hij moet staan zoals screenshot 1, dus de aan/uit knop moet groen zijn. Als hij aan het verwarmen is, kun je ook aan de binnenunit, en waarschijnlijk aan de thermostaat zien (als je de Madoka hebt). Als hij aan het verwaren is, brand op de binnenunit het licht feller blauw. Doet hij niets, "knippert" hij tussen feller en minder fel blauw. Op de Modaka zal ook de blauwe ring aangaan als hij verwarmd (hoewel dit ook uitgezet kan worden als ik goed begrepen heb, maar default aan zal staan als het goed is).

Edit > Nog toevoegend: in het 1e screenshot zie ik dat de temperatuur van de tank 47gr is, en ingesteld op 55gr. Echter is de standaard hystereris 10 gr. Ofwel, hij gaat pas verwarmen als de temp onder de 45 gr zakt. Als je wilt dat hij sneller gaat verwarmen zul je de hysteris moeten verlagen.
Bedankt voor de bevestiging dat "ik de aan/uit-knop groen moet houden, zelfs als ik een schema maak om de SWW te verwarmen"! En inderdaad, ik zie de Madoka veranderen in blauwe achtergrondverlichting terwijl de WP de SWW aan het opwarmen is.

Nu weet ik niet zeker of de SWW vandaag opnieuw opgewarmd was of niet. Omdat ik na een middag nog steeds SWW zie met de status "VERWARMEN" in de app (SWW is 46 graden terwijl het gericht is op 55 graden). En de Madoka verandert in zo'n status niet in blauwe achtergrondverlichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
Allllex schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Bedankt voor de bevestiging dat "ik de aan/uit-knop groen moet houden, zelfs als ik een schema maak om de SWW te verwarmen"! En inderdaad, ik zie de Madoka veranderen in blauwe achtergrondverlichting terwijl de WP de SWW aan het opwarmen is.

Nu weet ik niet zeker of de SWW vandaag opnieuw opgewarmd was of niet. Omdat ik na een middag nog steeds SWW zie met de status "VERWARMEN" in de app (SWW is 46 graden terwijl het gericht is op 55 graden). En de Madoka verandert in zo'n status niet in blauwe achtergrondverlichting.
De app is hier misleidend in. Hier staat hij nu ook op VERWARMEN, ondanks dat de tank 49 graden is, en ingestelde temperatuur maar 45 is (legionella run heeft gister gelopen). En ik weet zeker dat hij nu niet aan het verwarmen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allllex
danny.s wrote on Wednesday, August 16, 2023 @ 19:24: [...] The app is misleading in this. Here he is now also on HEATING, despite the tank being 49 degrees, and set temperature is only 45 (legionella run ran yesterday). And I'm sure he's not heating now.
Met uw gedeelde informatie weet ik ook het nu zeker. Het is ook te zien aan de geschiedenis van de energiemeter van de app. Na de manuele verwarming vanmorgen is er daarna geen verbruik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6u_YQ8ndLgXH6SHj-8Xeb8SkOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xn0mByWVOc5oqqkxrHfbzTwd.png?f=fotoalbum_large

• rubenrob
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-08-2023
We zijn nu nijna een jaar verder, de hht 18kw met 300lt boiler werkt naar behoren. enige irritante is het setpoint van 0,5 gr bij verwarmen van je woning. is er iets bekend bij iemand of een oplossing? Daikin heeft deze nog niet.
in het kort, wil het 20 gr hebben, dan gaat bij een temp van 19,5gr de WP pas weer werken. Gaat dan verwarmen naar 20gr (wordt het trouwens met uitloop 20,5gr en moet ik wachten tot temp weer 19,5gr is en begint het feest opnieuw. 1 gr verschil voel je echt wel(vooral mijn vrouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
rubenrob schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:34:
We zijn nu nijna een jaar verder, de hht 18kw met 300lt boiler werkt naar behoren. enige irritante is het setpoint van 0,5 gr bij verwarmen van je woning. is er iets bekend bij iemand of een oplossing? Daikin heeft deze nog niet.
in het kort, wil het 20 gr hebben, dan gaat bij een temp van 19,5gr de WP pas weer werken. Gaat dan verwarmen naar 20gr (wordt het trouwens met uitloop 20,5gr en moet ik wachten tot temp weer 19,5gr is en begint het feest opnieuw. 1 gr verschil voel je echt wel(vooral mijn vrouw)
Ik zou geen oplossing vanuit Daikin verwachten, dit is hoe de engineers van Daikin het bedacht hebben.

Er zijn wel wat oplossingen voor:
- je stooklijn zo (laag) zetten dat de ingestelde temperatuur net niet wordt bereikt en de wp dus altijd op een laag pitje blijft verwarmen.
- de thermostaat voor een andere thermostaat met een kleinere hysteresis vervangen. Een geschikte thermostaat zou bijvoorbeeld de Netatmo thermostaat zijn. Deze kan je dan aansluiten op de aan/uit ingang van je wp.

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-09 12:07
Goedemiddag,

Vanmorgen kwam eindelijk mijn Madoka binnen dus deze netjes aangesloten op de MMI op de P1en P2.
Maar me MMI start niet door hij blijft hangen op 84%
En de Madoka geeft een 1 aan met cirkeltjes er om heen.

Weet iemand wat ik verkeerd doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VxHkrpsFyGneDzFQ2WuJTdQAOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/guZHrjmzS6qbtIA7TxulCXVk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RViczKL4D8b7Drt4lLJNVBlcKSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmxeJaJF2J04M6E5QXKaUSZd.jpg?f=fotoalbum_large

• Sparky
Enzoz89 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:38:
Goedemiddag,

Vanmorgen kwam eindelijk mijn Madoka binnen dus deze netjes aangesloten op de MMI op de P1en P2.
Maar me MMI start niet door hij blijft hangen op 84%
En de Madoka geeft een 1 aan met cirkeltjes er om heen.

Weet iemand wat ik verkeerd doet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
P1/P2 goed aangesloten?
E.a. is wat verwarrend aangegeven -> verwisseling van draden?

Ik weet overigens niet welk signaal er door de draden heen gaat en wat er wel/niet gebeurd als de draden verwisseld worden.

Bij ons zit P1 (=11) links op de klemmenstrook van binnenunit maar op de thermostaat is het de rechtse klem (als je richting de klemmenstrook kijkt zie je ook P1 staan rechts naast de klem)

M.i. een beetje verwarrend om P1 aan ene zijde links te plaatsen en aan andere kabelzijde rechts _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Sparky op 17-08-2023 13:22 ]

• Enzoz89
Sparky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

P1/P2 goed aangesloten?

Ik weet overigens niet welk signaal er door de draden heen gaat en wat er wel/niet gebeurd als de draden verwisseld worden.

Bij ons zit P1 (=11) links op de klemmenstrook van binnenunit maar op de thermostaat is het de rechtse klem (als je richting de klemmenstrook kijkt zie je ook P1 staan rechts naast de klem)

M.i. een beetje verwarrend om P1 aan ene zijde links te plaatsen en aan andere kabelzijde rechts _/-\o_
Helaas na het om wisselen van P1 naar P2 het zelfde verhaal helaas.
Enzoz89 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:57:
[...]

Helaas na het om wisselen van P1 naar P2 het zelfde verhaal helaas.
Je moet m volgens het wiring diagram niet doorlussen vanaf de MMI (zoals bij airco's en bijbehorende madoka's wel gebruikelijk is), maar direct/parallel aansluiten op de P1/P2 van de buitenunit. Zie hieronder (is van een M-monoblock, dus dubbelcheck de connectorcode ff in je eigen handleiding). De madoka noemen ze Human Comfort Interface.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9KtnAqsLsmK0HNRVRqA7j5cYXk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/geHASMmoJ5zdipj7zXlCqvQh.png?f=user_large

Mocht het dan nog niet werken:
Gebruik echte stuur-/buskabel, geen ethernetkabel.
Heb je wel de goede madoka? Niet de variant voor airco's? Die doen het niet op warmtepompen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 17-08-2023 17:18 ]

All-electric.

• Enzoz89
RonJ schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Je moet m volgens het wiring diagram niet doorlussen vanaf de MMI (zoals bij airco's en bijbehorende madoka's wel gebruikelijk is), maar direct/parallel aansluiten op de P1/P2 van de buitenunit. Zie hieronder (is van een M-monoblock, dus dubbelcheck de connectorcode ff in je eigen handleiding). De madoka noemen ze Human Comfort Interface.

[Afbeelding]

Mocht het dan nog niet werken:
Gebruik echte stuur-/buskabel, geen ethernetkabel.
Heb je wel de goede madoka? Niet de variant voor airco's? Die doen het niet op warmtepompen.
Hey bedankt voor jouw tips.
Maar heb het probleem gevonden.
We hebben inderdaad de verkeerde besteld die voor een airco unit.

Als het mee zit kom morgen de juiste binnen.

• Enzoz89
Misschien een andere dommen vraag.

Mijn vrouw vind de douch te koud hij staat ingesteld op 50gr maar nog vind ze hem koud.
Ik krijg de temp van het vat ook niet hoger dan 53gr kan het zijn dat ik iets verkeerd doet dat de BUH niet bij spring?

• Sparky
Enzoz89 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:30:

Mijn vrouw vind de douch te koud hij staat ingesteld op 50gr maar nog vind ze hem koud.
Ik krijg de temp van het vat ook niet hoger dan 53gr kan het zijn dat ik iets verkeerd doet dat de BUH niet bij spring?
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel _/-\o_

Ik zou het vat (boiler) niet onnodig warm gaan maken, met 50 Gr.C. zit je waarschijnlijk erg goed bij een Daikin. Als alles goed is aangesloten (geen verwisseling warm/koud water richting douche) dan heb je waarschijnlijk een uitzonderlijk type thermostaatkraan*. Dan zou ik eerder de kraan vervangen, op termijn verdien je dat terug met >rendement van WP bij de lagere temperatuur. Of even kijken of het beter gaat tijdens de wekelijkse anti-legionella run.

* er zijn een paar zeldzame thermostaatkranen die een minimale warm water aanvoer temp. nodig hebben om de gewenste douchekop temp. te bereiken. (een douchekop temp. van 50 Gr.C. zal je vrouw zeker niet als koud ervaren :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
Sparky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:18:
P1/P2 goed aangesloten?

P1 en P2 mag je gewoon verwisselen bij alle Daikin thermostaten, verwarrende naamgeving. Zoals al duidelijk is geworden is het een verkeerd Madoka type.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• danny.s
Sparky schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel _/-\o_

Ik zou het vat (boiler) niet onnodig warm gaan maken, met 50 Gr.C. zit je waarschijnlijk erg goed bij een Daikin. Als alles goed is aangesloten (geen verwisseling warm/koud water richting douche) dan heb je waarschijnlijk een uitzonderlijk type thermostaatkraan*. Dan zou ik eerder de kraan vervangen, op termijn verdien je dat terug met >rendement van WP bij de lagere temperatuur. Of even kijken of het beter gaat tijdens de wekelijkse anti-legionella run.

* er zijn een paar zeldzame thermostaatkranen die een minimale warm water aanvoer temp. nodig hebben om de gewenste douchekop temp. te bereiken. (een douchekop temp. van 50 Gr.C. zal je vrouw zeker niet als koud ervaren :) )
Om dit te bevestigen, ik merk het hier vergelijkbaar. Bij de CV 60gr was het water jij de ‘beveiligings’ klik/stand (38/40 gr?) van de thermostaat lekker warm. Nu merk ik dat ie met 50 graden net iets minder warm is, en moet ik hem net iets verder draaien dat de klik om het gevoelsmatig even warm te hebben. Draai ik hem helemaal door, is het idd gewoon te warm om onder te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
danny.s schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Om dit te bevestigen, ik merk het hier vergelijkbaar. Bij de CV 60gr was het water jij de ‘beveiligings’ klik/stand (38/40 gr?) van de thermostaat lekker warm. Nu merk ik dat ie met 50 graden net iets minder warm is, en moet ik hem net iets verder draaien dat de klik om het gevoelsmatig even warm te hebben. Draai ik hem helemaal door, is het idd gewoon te warm om onder te staan.
Je kunt je thermostaatkraan opnieuw afstellen, zie hiervoor youtube. Dan stel je hem af op dat 38 graden ook echt 38 graden is

[ Voor 3% gewijzigd door kokpol op 18-08-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals anderen al zeiden, zeer waarschijnlijk ligt dat dan aan je thermostaat-douchekraan. Kan een kwestie van afstellen of ontkalken van de schijven zijn, maar waarschijnlijker is dat de kraan niet geschikt is voor een lagere aanvoertemperatuur. Weet je toevallig merk en type van de douchekraan?

Er is als installateursgebruiker op de binnenunit een instelling onder het "tank" menu voor de maximale temperatuur, die moet wel hoger zijn dan 53C, ook voor de legionella run. Maar buiten de wekelijkse legionella verhoging wil je ook helemaal niet hoger gaan dan 53C, dat is al een stuk warmer dan waarop je wil douchen of baden en bij temperaturen daarboven gaat dat stuk op de BUH en dan ga je heel duur uit zijn, daar heb je geen WP voor gekocht.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teejbeej
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 01:40

Teejbeej

EBVH11S23DJ9W & ERLA11DAW1

Heb je een thermostaat kraan? Dan zou ik eerst de temp daarmee proberen in te stellen (en de stand van de kraan daarna verzetten).
Wij hebben de temp van het water hier ook op 50 staan en is (therm.kraan ingesteld op ca 40gr) warm zat.
Pagina: 1 ... 44 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma