Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Het zou kunnen dat mijn thermostaten niet goed werken of uit staan. Dat verklaart misschien ook waarom de slaapkamers op de eerste verdieping zo warm waren in de winter? Of kun je niet echt grote verschillen verwachten tussen verdiepingen/kamers?
Check tevens (misschien weer installateursinstellingen) of je geen buitentemperatuurdrempels in hebt gesteld waaronder de koeling niet geactiveerd mag worden.
Begrijp ik met meervoud thermostaten dat je zoneregeling gebruikt? Die doen niets anders dan de betreffende groepen vloerverwarming open/dicht zetten. De rest is natuurlijk ook nog afhankelijk van type huis en isolatie.
Edit: bij mij is de aanvoertemperatuur ingesteld op 18 graden (constant) en hij koelt nu met 17,4 graden aanvoer en 20,8 graden retour. Staat 40 minuten aan.
[ Voor 38% gewijzigd door TKroon op 12-08-2025 11:44 ]
Op mijn Honeywell thermostaten heb ik alles op koelen ingesteld 18 graden. Het gaat inderdaad om zoneregeling voor een nieuwbouwhuis dat vorig jaar is opgeleverd.
Het verschil in gevoel per ruimte kan twee oorzaken hebben: de hoh-afstand tussen de leidingen. Die kan groter (nadeliger) zijn dan in bijvoorbeeld de woon- of badkamer. Daarnaast kun je de flow op de verdeler controleren. Daar zie je hoeveel liter/minuut er door elke groep gaat. Aan die knop kun je wat draaien om het naar wens bij te stellen. Let er wel op dat nu alles in balans is en dat als je op de verdeler boven alle groepen 1 liter per minuut meer geeft, de groepen beneden dus minder debiet krijgen.
Als ik de thermostaat op koeling zit gebeurt er niks.
Heeft nog iemand problemen na de update? Of zou dit aan Iets ander kunnen liggen?
/f/image/dpQhPxttzGUMHkCW7EHc9ixY.png?f=fotoalbum_large)
OPGELOST
Ik heb een EHVX08S23EJ6V met ingebouwde 230L tank. Ik wil eigenlijk in openhab een automatie maken vanzodra er voldoende solar is de temperatuur hoger wordt gezet van het warm water. (beetje het equivalent van https://github.com/jwille...tomation/tank_to_max.yaml).
Ik heb een P1P2 van @arnoldniessen en probeer dat via het commando "E 36 3 226" maar er lijkt niets te gebeuren. Er is nog een beta binding voor openhab voor de onnecta api die ik nog eens kan proberen maar ik wou eerst wel eens weten of dat uberhaupt wel gaat met mijn model/installatie. Als de cloud api deze functionaliteit aanbiedt zou ik verwachten dat de app dat ook toelaat. Ik kan enkel een planning maken met eco/comfort en de temperaturen moeten op de warmtepomp zelf ingesteld.
[ Voor 6% gewijzigd door Jog op 12-08-2025 21:21 ]
Ik wil mijn Daikin Altherma 3 zo instellen dat de warmwatertank vooral opwarmt met overtollige zonnepaneel-stroom, maar dat er altijd genoeg warm water is. Nu staat hij continu op 50 °C, maar in de zomer lijkt een tijdschema mij slimmer.
1. Heb ik gelijk? Is het slim om in de zomer een tijdsgebonden schema te gebruiken (bijvoorbeeld overdag + korte avond-top-up) in plaats van continu 50 °C?
2. Hoe programmeer ik zo'n schema stap voor stap op het bedieningspaneel van de Daikin Altherma 3? Wie is zo vriendelijk om mij hierin te begeleiden stap voor stap, wrsch in het installateurs-menu... (dit lijkt niet te kunnen via de Onecta app)
Bijvoorbeeld:
- Dagprogramma 11:00–14:00, laad naar 50 °C (of warmer nog, voor de zekerheid?)
- Avond-top-up 19:30–19:45, ook naar 50 °C (eventueel, voor de zekerheid?)
- Legionella-cyclus op een zonnige middag, bij elke zaterdag 13u
Alle meedenkers met deze newbie welkom
Doe de legionella op zondag ipv zaterdag, dan is de vraag naar elektriciteit het laagst en waarschijnlijk ook het groenst.
De topup in de avond denk ik niet dat je nodig hebt tot 50 graden. Daarnaast is de stroom rond 19:00-20:00 het meest fossiel wat je kunt gebruiken. Dus als je het toch wilt doen, doe het om 16:00 of juist na 0:00 (als het geluid geen issue is). Met 50 graden heb je echt al een goede hoeveelheid warm water namelijk.
Als het te warm is in de zomer kan de Daikin maar tot 44 graden op de compressor verwarmen, daarna alleen op het backupelement. In de zomer is 44 graden overigens waarschijnlijk ook voldoende warm water omdat je minder heet doucht en het koude water is een stuk warmer dan in de winter, dus je hoeft minder warm water bij te mengen.
Ik verwacht wel dat dat werkt. Zie je wel of niet dat de kamerthermostaat daarna 55C als gewenste tank-temperatuur aangeeft? Zonee, staat Control_Function nog aan? En heb je niet je schrijfbudget verspeeld (zoja, dan even commando A geven en je hebt weer even budget)?Jog schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:20:
Ik heb een P1P2 van @arnoldniessen en probeer dat via het commando "E 36 3 226" maar er lijkt niets te gebeuren.
Het verhogen van de temperatuur betekent niet automatisch dat de tank ook meteen verwarmd wordt, zeker niet als de buitensensor meer dan 25C is (tenzij je de backup-heater dan toestaat).
[ Voor 16% gewijzigd door arnoldniessen op 12-08-2025 22:30 ]
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Control function staat nog aan. Ik gaf het commando via telnet, kwestie van meteen de log output te zien. Als control niet op staat kwam hij er over klagen. Ik zie geen aanpassing op de kamerthermostaat. Via de kamerthermostaat kan ik de temperatuur trouwens ook niet aanpassen. Ook de P1P2/P/P1P2MQTT/bridge0/S/0/DHW_Setpoint topic veranderd niet mee.arnoldniessen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:29:
[...]
Ik verwacht wel dat dat werkt. Zie je wel of niet dat de kamerthermostaat daarna 55C als gewenste tank-temperatuur aangeeft? Zonee, staat Control_Function nog aan? En heb je niet je schrijfbudget verspeeld (zoja, dan even commando A geven en je hebt weer even budget)?
Hoe switch je dan tussen eco/comfort? Ik laat liefst de master switch aanstaan precies. Ik denk dat ik ruzie krijg als de automatie er uit ligt en er is geen warm water.TKroon schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:53:
@Jog bij mij staat eco op 50, en comfort op de max. Ik verwarm de tank door DHW ON te zetten, en op de gewenste temperatuur weer uit te zetten (bijvoorbeeld 45 graden). De krachtige modus gebruik ik voor legionella. Zo kun je elke temperatuur zelf bereiken.
Heb je een klokprogramma actief voor de boiler? Mogelijk dat dat verklaart dat je de temperatuur niet aan kunt passen. Want als het niet via de kamerthermostaat kan, verbaast het me niet dat het ook niet via P1/P2 kan.Jog schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:50:
Control function staat nog aan. Ik gaf het commando via telnet, kwestie van meteen de log output te zien. Als control niet op staat kwam hij er over klagen. Ik zie geen aanpassing op de kamerthermostaat. Via de kamerthermostaat kan ik de temperatuur trouwens ook niet aanpassen. Ook de P1P2/P/P1P2MQTT/bridge0/S/0/DHW_Setpoint topic veranderd niet mee.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Edit:
Heb je toevallig nog de link naar dat artikel?Lt-Crash schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
Weet iemand of je de firmware van je warmtepomp kan laten upgraden? Wij hebben een Altherma 3R (EHVX-E6V). Ik zag laatst namelijk een interessante blogpost langskomen bij onze Domotica leverancier Loxone over het aansturen van je warmtepomp via de Daikin Home Hub.
Een vereiste is wel dat je minimaal firmware versie 20002203 en deze staat standaard pas op de Daikin Altherma Q3-23 of later en de MMI op versie 7.3.0 of later. Wij hebben een lagere firmware versie en onze MMI lijkt op 6.6.0 te zitten.
[ Voor 81% gewijzigd door MrN86 op 12-08-2025 23:25 ]
Ik heb zowel met/zonder programma geprobeerd.arnoldniessen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:04:
[...]
Heb je een klokprogramma actief voor de boiler? Mogelijk dat dat verklaart dat je de temperatuur niet aan kunt passen. Want als het niet via de kamerthermostaat kan, verbaast het me niet dat het ook niet via P1/P2 kan.
Nog een kleine update, ik had dus het programma via de app uitgeschakeld. Maar de warmtepomp zelf staat dus nog op schedule + reheat. Als ik deze op enkel reheat zet kan ik deze instelling wel aanpassen via de P1P2.arnoldniessen schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 23:04:
[...]
Heb je een klokprogramma actief voor de boiler? Mogelijk dat dat verklaart dat je de temperatuur niet aan kunt passen. Want als het niet via de kamerthermostaat kan, verbaast het me niet dat het ook niet via P1/P2 kan.
Ik vraag me af of er een ander register is om het reheat setpoint te zetten via de p1p2 als " reheat + schedule " opstaat.
Excuus, ik bedoelde dat warmhouden op 50 graden staat, en comfort op de max (75). Als ik dus DHW ON schakel, gaat hij naar de warmhoudtemperatuur, als ik powerful mode aanzet gaat hij naar comfort.Jog schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:52:
[...]
Hoe switch je dan tussen eco/comfort? Ik laat liefst de master switch aanstaan precies. Ik denk dat ik ruzie krijg als de automatie er uit ligt en er is geen warm water.
Uit interesse: waarom zou de automatie eruit liggen? En als dat zou kunnen zijn, kun je dat niet automatisch onderkennen dat je een pushbericht krijgt en het zelf alsnog fysiek kunt regelen?
Bedankt weer! Ik heb op basis van jouw hulp opnieuw contact opgenomen met de installateur. Ze gaan gelukkig vrijblijvend een monteur langsturen.TKroon schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 15:23:
@stefjuh Je Honeywell geeft een signaal "koelen" of "verwarmen" en de warmtepomp gaat vervolgens volgens de ingestelde modus verwarmen. Als de warmtepomp niet gaat koelen (als het wel warm genoeg is in huis) kan betekenen dat de thermostaten het koel-commando niet door kan geven, alleen verwarmen. Dit kun je checken in de warmtepomp zelf welke contacten gebruikt worden door de thermostaat.
Het verschil in gevoel per ruimte kan twee oorzaken hebben: de hoh-afstand tussen de leidingen. Die kan groter (nadeliger) zijn dan in bijvoorbeeld de woon- of badkamer. Daarnaast kun je de flow op de verdeler controleren. Daar zie je hoeveel liter/minuut er door elke groep gaat. Aan die knop kun je wat draaien om het naar wens bij te stellen. Let er wel op dat nu alles in balans is en dat als je op de verdeler boven alle groepen 1 liter per minuut meer geeft, de groepen beneden dus minder debiet krijgen.
Omdat hij nu stookt via aanvoer temperatuur en stooklijn, lijkt het ‘s nachts niet helemaal goed te gaan. Klopt het dat jij hem gewoon constant op 18 graden houdt? Bij mij is hij vannacht naar 25 graden gegaan…
Heb je koelen/verwarmen gefixeerd op koelen en niet op automatisch? En inderdaad: koelen constante temperatuur van 18 gradenstefjuh schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:35:
[...]
Bedankt weer! Ik heb op basis van jouw hulp opnieuw contact opgenomen met de installateur. Ze gaan gelukkig vrijblijvend een monteur langsturen.
Omdat hij nu stookt via aanvoer temperatuur en stooklijn, lijkt het ‘s nachts niet helemaal goed te gaan. Klopt het dat jij hem gewoon constant op 18 graden houdt? Bij mij is hij vannacht naar 25 graden gegaan…
Die is er wel, maar dat is installateursinstelling/field-setting [6-0C], en die is niet bedoeld om regelmatig aan te passen.Jog schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:06:
Ik vraag me af of er een ander register is om het reheat setpoint te zetten via de p1p2 als " reheat + schedule " opstaat.
zoek even op mijn naam en de combinatie S0 puls meter en Smartgrid. Daar vind je genoeg informatie van o.a. mij en hoe je je zonnestroom overschot kan gebruiken voor het opwarmen van je watertank. Voornamelijk als voorbereiding op 2027 als saldering er af is.hihat schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:54:
Nieuw op dit forum, en eerst gezocht, maar toch deze vraag:
Ik wil mijn Daikin Altherma 3 zo instellen dat de warmwatertank vooral opwarmt met overtollige zonnepaneel-stroom, maar dat er altijd genoeg warm water is. Nu staat hij continu op 50 °C, maar in de zomer lijkt een tijdschema mij slimmer.
1. Heb ik gelijk? Is het slim om in de zomer een tijdsgebonden schema te gebruiken (bijvoorbeeld overdag + korte avond-top-up) in plaats van continu 50 °C?
2. Hoe programmeer ik zo'n schema stap voor stap op het bedieningspaneel van de Daikin Altherma 3? Wie is zo vriendelijk om mij hierin te begeleiden stap voor stap, wrsch in het installateurs-menu... (dit lijkt niet te kunnen via de Onecta app)
Bijvoorbeeld:
- Dagprogramma 11:00–14:00, laad naar 50 °C (of warmer nog, voor de zekerheid?)
- Avond-top-up 19:30–19:45, ook naar 50 °C (eventueel, voor de zekerheid?)
- Legionella-cyclus op een zonnige middag, bij elke zaterdag 13u
Alle meedenkers met deze newbie welkom
Gister merkte ik op dat de woning iets warmer was geworden dus gekeken en de vloerkoeling werkte niet meer (pomp werkt niet en compressor ook niet).
Ik heb alle parameters gecontroleerd (hij deed het 4/5 dagen lang dus lijkt me sterkt dat het daaraan lag).
Buiten was het warm en hij heeft het de hele dag niet gedaan, dus het ligt ook niet aan vertrektemp is nog te laag etc etc. De buitentemp gaf 50 graden aan ivm sensor problemen dus die ingekoeld in een bakje water tot normale waardes.
Ik gebruik Evohome voor de besturing dus ik heb de boel weer op verwarmen gezet. Daikin sprong aan en begon te verwarmen. Na enkele minuten heb ik de boel weer op koelen gezet en ja hoor....hij deed het weer. Werkt inmiddels weer een dag of 2.
Weet iemand waar dit aan kan liggen? Het feit dat hij het doet na switch verwarmen en weer koelen betekent toch wel dat alle parameters wel kloppen en de compressor+pomp niet hoorde te stoppen ( ja of stoppen ivm werkgebied die heb ik nu staan op 20 graden dus daaronnder stopt hij sowieso).
Iemand een idee? Of zelfde probleem?
Dank je wel @TKroon ! Met jouw reactie heb ik al meer durf om dit gewoon uit te gaan proberen met de handleiding bij de hand. Lijkt alsof ik er niet echt een miskleun mee kan maken met in dit jaargetijde. Nogmaals veel dank!TKroon schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 22:21:
@hihat de stappen laat ik even aan iemand anders, maar nog enkele tips als je het water duurzamer wil verwarmen:
Doe de legionella op zondag ipv zaterdag, dan is de vraag naar elektriciteit het laagst en waarschijnlijk ook het groenst.
De topup in de avond denk ik niet dat je nodig hebt tot 50 graden. Daarnaast is de stroom rond 19:00-20:00 het meest fossiel wat je kunt gebruiken. Dus als je het toch wilt doen, doe het om 16:00 of juist na 0:00 (als het geluid geen issue is). Met 50 graden heb je echt al een goede hoeveelheid warm water namelijk.
Als het te warm is in de zomer kan de Daikin maar tot 44 graden op de compressor verwarmen, daarna alleen op het backupelement. In de zomer is 44 graden overigens waarschijnlijk ook voldoende warm water omdat je minder heet doucht en het koude water is een stuk warmer dan in de winter, dus je hoeft minder warm water bij te mengen.
Graag gedaan! Als je meer inzicht in het gedrag van je warmtepomp wil krijgen is een ESP Altherma ook erg aan te raden. Ik heb er door te monitoren enorm veel van geleerd en dat heeft tot een zeer efficiënte en kosteneffectieve aansturing geleid. Volledig geautomatiseerdhihat schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:25:
[...]
Dank je wel @TKroon ! Met jouw reactie heb ik al meer durf om dit gewoon uit te gaan proberen met de handleiding bij de hand. Lijkt alsof ik er niet echt een miskleun mee kan maken met in dit jaargetijde. Nogmaals veel dank!
Hier is de luchtvochtigheid in huus toch vrij hoog met 62% en het dauwpunt is 18 graden. Gisteren zelfs 19 rond 17u.
Dat maakt mij toch wat huiverig om de boel aan te zetten met het oog op condensatie.
Wel suf want dit is echt een dag dat ik graag had willen koelen.
Hoe is dit bij jullie?
Hier staat de boel gewoon lekker te koelen. Uitgangstemperatuur is momenteel 16,5 en retour 19,5. Geen last van condens maar wel lekker koel met 21,5 graden in huis. Heb overal vloerverwarming...Atomius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
Hebben jullie het koelen aanstaan?
Hier is de luchtvochtigheid in huus toch vrij hoog met 62% en het dauwpunt is 18 graden. Gisteren zelfs 19 rond 17u.
Dat maakt mij toch wat huiverig om de boel aan te zetten met het oog op condensatie.
Hoe is dit bij jullie?
Je kan 2 dingen doen: sturen op 20 graden, dus een beetje marge inbouwen, of anders een paar keer je leidingenstelsel nalopen om te kijken of er daadwerkelijk condensatie ontstaat - dat laatste heeft wat extra risico omdat er misschien plekken zijn waar je niet zomaar kan inspecteren!Atomius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:04:
Hebben jullie het koelen aanstaan?
Hoe is dit bij jullie?
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Dat is ook niet gezond zo laag koelen naar mijn mening?Hetisweergezell schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:08:
[...]
Hier staat de boel gewoon lekker te koelen. Uitgangstemperatuur is momenteel 16,5 en retour 19,5. Geen last van condens maar wel lekker koel met 21,5 graden in huis. Heb overal vloerverwarming...
Waarom zo laag?
Als je het echt goed wil doen moet je eigenlijk voor je eigen binnenklimaat de dauwpunt berekening doen, dus op basis van de RV en temperatuur zoals die binnen is.Atomius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:15:
@Hetisweergezell poe dat is wel koud zeg!
@mawashigeri ja toch maar die 20 gr dan..!
Door de lagere binnentemperatuur ligt het dauwpunt een stuk lager dan buiten, bijvoorbeeld
- 34°C bij 62% => Td = 25,68°C
- 25°C bij 62% => Td = 17,22°C
- 22°C bij 62% => Td = 14,39°C
Edit: zoals @TKroon hieronder opmerkt kan de RV toenemen als de lucht afkoelt, dus wat hierboven staat klopt als vergelijking, maar de RV kan door afkoelende ventilatielucht toenemen - dat is erg afhankelijk van je ventilatiesysteem en ook nog of je ook nog een airco hebt (die typisch veel vocht afvoert).
[ Voor 24% gewijzigd door mawashigeri op 14-08-2025 19:26 ]
Interessant! Nooit geweten dat bij een hogere temperatuur het dauwpunt ook hoger wordt. Zal vast een logisch natuurkundig fenomeen zijn. Zolang je het koud houdt dus in principe weinig last van condensatie. Check.mawashigeri schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Als je het echt goed wil doen moet je eigenlijk voor je eigen binnenklimaat de dauwpunt berekening doen, dus op basis van de RV en temperatuur zoals die binnen is.
Door de lagere binnentemperatuur ligt het dauwpunt een stuk lager dan buiten, bijvoorbeeldVandaar dat @Hetisweergezell zijn koudefront binnen kan handhaven zonder condensatie!
Dank voor deze post want dat verklaart wel wat. Want anders had mijn vloer al lang nat moeten zijn. En nu je dit zegt, als ik een koud biertje uit de koelkast pak en daarmee naar buiten loop dan zit er daar veel sneller condens op dan binnen.mawashigeri schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:26:
[...]
Als je het echt goed wil doen moet je eigenlijk voor je eigen binnenklimaat de dauwpunt berekening doen, dus op basis van de RV en temperatuur zoals die binnen is.
Door de lagere binnentemperatuur ligt het dauwpunt een stuk lager dan buiten, bijvoorbeeldVandaar dat @Hetisweergezell zijn koudefront binnen kan handhaven zonder condensatie!
Bedankt voor dit vallende kwartje en dat ik me dus niet echt druk goed te maken over mijn huidige koel strategie.
Aanvulling: hiermee kun je ook zeggen dat je vroeg genoeg moet beginnenet koelen (koel houden) want als je begint als het binnen al warm is dan heb je dus ook sneller last van condensatie.
[ Voor 8% gewijzigd door Hetisweergezell op 14-08-2025 16:59 ]
Je wil toch wat verschil hebben in de temperatuur die je door het systeem jast en de kamertemperatuur. Anders kun je koude niet afgeven. Gelukkig verklaart de uitleg van @mawashigeri wel een en ander.Kasseilegger schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
Dat is ook niet gezond zo laag koelen naar mijn mening?
Waarom zo laag?
Kijk maar eens hoeveel water er deze dagen uit de condensleiding van een airco naar buiten loopt.
[ Voor 9% gewijzigd door TKroon op 14-08-2025 17:11 ]
Het is inderdaad iets om misschien in de gaten te houden. Echter heb ik balansventilatie en een huis met relatief veel kubieke meters. Dus het zal niet heel veel strijgen. Ik merk vooral dat de bovenverdieping af en toe iets benauwder wordt maar daar hangen airco's die nog kunnen ontvochtigen (of airco'en als het daar toch wat warm wordt).TKroon schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:10:
Ik wil toch een nuance aanbrengen in die temperaturen. Als je lucht van 34 graden met 62% vochtigheid gaat afkoelen zonder het vocht eruit te halen, wordt de relatieve vochtigheid wel degelijk hoger. Het klopt dat als het binnen 21,5 graad is met 62% dat je je niet veel zorgen hoeft te maken, maar hoe meer warme vochtige buitenlucht je naar binnen haalt met ventileren (zoals deze dagen), hoe vochtiger het wordt. Dus misschien vandaag nog geen condensatie, maar over enkele dagen wel.
Kijk maar eens hoeveel water er deze dagen uit de condensleiding van een airco naar buiten loopt.
Heel nuttige toevoeging, ik heb ook een WTW die al een deel van het vocht afvoert, dus mijn berekeningen kloppen wel maar die RV moet je wel degelijk goed in de gaten houden. Zoals je opmerkt is het dus erg van belang waar de ventilatielucht vandaan komt en of je het nog 'droogt' met de AC.TKroon schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:10:
Ik wil toch een nuance aanbrengen in die temperaturen. Als je lucht van 34 graden met 62% vochtigheid gaat afkoelen zonder het vocht eruit te halen, wordt de relatieve vochtigheid wel degelijk hoger. Het klopt dat als het binnen 21,5 graad is met 62% dat je je niet veel zorgen hoeft te maken, maar hoe meer warme vochtige buitenlucht je naar binnen haalt met ventileren (zoals deze dagen), hoe vochtiger het wordt. Dus misschien vandaag nog geen condensatie, maar over enkele dagen wel.
Vrees dat onze huizen niet te vergelijken zijn. Heb geen WTW maar systeem C. Jij had ook een vrij nieuw huis dacht ik?Hetisweergezell schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 18:01:
[...]
Het is inderdaad iets om misschien in de gaten te houden. Echter heb ik balansventilatie en een huis met relatief veel kubieke meters. Dus het zal niet heel veel strijgen. Ik merk vooral dat de bovenverdieping af en toe iets benauwder wordt maar daar hangen airco's die nog kunnen ontvochtigen (of airco'en als het daar toch wat warm wordt).
Heb later in de middag geprobeerd om de boel met 19 graden aanvoer aan te zetten, maar na een uur voelde de leidingen heel licht vochtig dus maar meteen weer aangezet.
Ook weer problematisch dat het op zolder 29 graden is en in de woonkamer 25.. die warmtepomp en buizen staan op zolder.
Wel vervelend hoor, zo'n ding kopen met de verwachting dat je je huis kan koelen en dan in de praktijk blijkt dat niet echt praktisch mogelijk.
Of ik doe iets niet goed, maar wie me daarop kan wijzen gaat door voor de koelkast (lekker koud).
Delta T staat al op 3 en aanvoer op 19 (in de praktijk is dat geloof ik 18 als vertrektemperatuur in de MMI).
Dus ja, die aanvoer op 20-21 zetten? Of vroeger op de dag beginnen? Maar als ik hem te vroeg aanzet gaat hij op een gegeven moment weer pendelen (ook bij delta T = 3)..
Vrij lastig allemaal hoor.
Ik heb hetzelfde hoor, niet met extreme binnentemperaturen, maar wel met dat koelen zonder condens eigenlijk gewoon niet lijkt te lukken. Hoogstens dat de kamer minder opwarmt gedurende de dag. Ik doe nu LWT 18c, maar dan komt de LWT binnen no time onder z'n limiet (+-17) en begint met pendelen. echt koelen lijkt tot nu toe alleen te kunnen als ik condens accepteer. Daarom was ik wel benieuwd: is condens op de leidingen al een grote no-no, of gaat het toch echt om de temperatuur van het oppervlak van de vloer?Atomius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Vrees dat onze huizen niet te vergelijken zijn. Heb geen WTW maar systeem C. Jij had ook een vrij nieuw huis dacht ik?
Heb later in de middag geprobeerd om de boel met 19 graden aanvoer aan te zetten, maar na een uur voelde de leidingen heel licht vochtig dus maar meteen weer aangezet.
Ook weer problematisch dat het op zolder 29 graden is en in de woonkamer 25.. die warmtepomp en buizen staan op zolder.
Wel vervelend hoor, zo'n ding kopen met de verwachting dat je je huis kan koelen en dan in de praktijk blijkt dat niet echt praktisch mogelijk.
Of ik doe iets niet goed, maar wie me daarop kan wijzen gaat door voor de koelkast (lekker koud).
Delta T staat al op 3 en aanvoer op 19 (in de praktijk is dat geloof ik 18 als vertrektemperatuur in de MMI).
Dus ja, die aanvoer op 20-21 zetten? Of vroeger op de dag beginnen? Maar als ik hem te vroeg aanzet gaat hij op een gegeven moment weer pendelen (ook bij delta T = 3)..
Elk huis is weer anders. Dus ik zal de laatste zijn die zal beweren dat als het bij mij goed gaat dat het bij iedereen goed moet gaan.iAtomius schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:23:
[...]
Vrees dat onze huizen niet te vergelijken zijn. Heb geen WTW maar systeem C. Jij had ook een vrij nieuw huis dacht ik?
Mijn huis is opgeleverd eind 2019 dus dat is inderdaad vrij nieuw met goede isolatie. Wel heb ik achteraf nog screens aangeschaft en een aantal maanden terug 2 airco's op de bovenverdieping. We hebben daar de werkkamer en de logeerkamer en die bleven in de winter net wat te koud (om te werken) en ik wil niet alleen dat ene kamertje meer verwarmen omdat ik anders last van pendelen krijg. Ik denk zomer wordt het af en toe net wat te warm dus met een airco is dat prima op te lossen. Die ruimte hoeft maar een paar keer per week aangenaam gemaakt worden dus het heeft ook geen zin om die 24/7 op temperatuur te houden. De eerste verdieping en de begane grond zijn eigenlijk altijd aangenaam. (Tussen 21 en 23 graden).
Ik regel mijn zones handmatig en met koelen zet ik het hele huis open omdat je vooral met koelen anders snel tegen pendelen aanloopt. Mijn huis is 177m2 dus dat is redelijk wat vloeroppervlakte. Ik benader het ook meer als dat ik gewoon probeer om zoveel mogelijk warmte te ontrekken aan mijn huis. Welke ruimte maakt me dan eigenlijk niet zoveel uit. En dit resulteert erin dat de afgelopen 5 dagen de pomp (bij een gemeten buitentemperatuur van >= 23 graden, dus 's nachts sloeg hij een aantal uurtjes uit) zo tussen de 1,8 en 2A heeft lopen pruttelen. En ik had de vertrek temperatuur op 17 gezet maar blijkbaar heeft de pomp wat vrijheid waardoor hij naar 16,5 ging. Maar de delta t bleef netjes op 3 dus er werd warmte ontrokken aan mijn huis.
Ik hoop dat het je toch lukt om de boel nog beter afgesteld te krijgen want het is inderdaad frustrerend als je een systeem hebt dat kan koelen maar dat je het dan niet kunt gebruiken.
De aanvoerleidingen zijn juist het grootste probleem. Een tegelvloer is vervelend als het nat wordt, maar is niet problematisch (voor pvc gok ik hetzelfde). Maar het probleem zit hem in je leidingen. Als je condens op de leiding hebt, en dit maar vaak genoeg doet, gaat het op den duur roesten (bij stalen leidingen). En dat is wat je moet voorkomen. Dus als je nu condens heb op de leidingen bij je verdeler, zou ik ook eens andere leidingen gaan checken (en vooral die je wat je normaal niet ziet, bijv kruipruimte)MrRobin schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 15:56:
Waar letten jullie op bij het dauwpunt en koelen? Mogen de verdelers al niet condenseren (dat doen ze bij mij wel op de aanvoer leidingen), of is dat niet erg en moet de vloer gewoon droog blijven? Mijn vloer is warm genoeg om niet met condens problematiek te maken te hebben voor zo ver ik kan meten. (Bovenop de pvc of laminaat dan, kan natuurlijk niet de temp van het beton meten).
Dus wanneer uitwendig niks van condens te zien is dan is het ok om met lage temperatuur te koelen? Doelend op de leidingen in de vloer, daar treed geen ongewenste reactie op?danny.s schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:57:
[...]
De aanvoerleidingen zijn juist het grootste probleem. Een tegelvloer is vervelend als het nat wordt, maar is niet problematisch (voor pvc gok ik hetzelfde). Maar het probleem zit hem in je leidingen. Als je condens op de leiding hebt, en dit maar vaak genoeg doet, gaat het op den duur roesten (bij stalen leidingen). En dat is wat je moet voorkomen. Dus als je nu condens heb op de leidingen bij je verdeler, zou ik ook eens andere leidingen gaan checken (en vooral die je wat je normaal niet ziet, bijv kruipruimte)
Laatst zag ik bij mij 14 °C vertrekwater doordat 18 °C was ingesteld voor de hoofdzone echter wellicht overregeling + Modulatie hebben hier 14 °C van gemaakt.
En dan gaat het natuurlijk niet om nieuw- versus oudbouw, maar is het makkelijker om met een grondgebonden WP te koelen? Heb je dan geen condens? Geen last van pendelen? Of wat maakt het verschil?
Het mechanisme is compleet anders.Atomius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:47:
Mijn vrouw vroeg mij waarom vrienden in een nieuwbouwhuis met een WP (grondboring) hun huis wel 24/7 op 21 graden kunnen houden en wij het apparaat niet eens kunnen aanzetten (want condens op stalen leidingen).
...maar is het makkelijker om met een grondgebonden WP te koelen? Heb je dan geen condens? Geen last van pendelen? Of wat maakt het verschil?
De bron in de grond is 6 graden. Dus het enige dat die warmtepomp doet, is water van de bron door de vloerverwarming pompen.
De compressor gaat dus überhaupt niet aan.
Met een grondbron kun je dus bijna gratis koelen.
Bij een goede koelinstallatie zijn alle leidingen geïsoleerd en van een roest-bestendig materiaal, zoals koper (zie airco's).
Dat was ook zo bij onze grondgebonden warmtepomp: geen milimeter leiding te zien, alles geïsoleerd en naden afgeplakt met tape.
Overigens is vloerkoeling bij een grondgebonden warmtepomp een must: in de zomer breng je zo weer warmte terug in de grondbron. Dus de warmtepomp gebruikt de bron als warmtebatterij waar in de zomer gratis warmte in de grond wordt gebracht.
Daarom krijg je meer subsidie met zo'n warmtepomp: is een stukkie energiezuiniger.
In de berekening van de diepte van de grondbron is rekening gehouden dat warmte in de zomer wordt teruggevoerd.
[ Voor 22% gewijzigd door TinusH777 op 15-08-2025 14:33 ]
Bij een nieuwbouwhuis zullen ze alle leidingen dampdicht aangelegd hebben en waarschijnlijk overal vloerverwarming. Dan heb je vrijwel nergens koppelingen en waar je die wel hebt kan je ze koel-gereed aanleggen.Atomius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:47:
Mijn vrouw vroeg mij waarom vrienden in een nieuwbouwhuis met een WP (grondboring) hun huis wel 24/7 op 21 graden kunnen houden en wij het apparaat niet eens kunnen aanzetten (want condens op stalen leidingen). Ik vond dat een goede vraag, maar kon hem helaas niet goed beantwoorden. Jullie?
En dan gaat het natuurlijk niet om nieuw- versus oudbouw, maar is het makkelijker om met een grondgebonden WP te koelen? Heb je dan geen condens? Geen last van pendelen? Of wat maakt het verschil?
Als je stalen leidingen dampdicht zijn geïsoleerd dan kan je prima met je l/w warmtepomp koelen. Als dat nog niet zo is dan kan je wellicht je installateur vragen om dat alsnog te doen?Atomius schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:47:
Mijn vrouw vroeg mij waarom vrienden in een nieuwbouwhuis met een WP (grondboring) hun huis wel 24/7 op 21 graden kunnen houden en wij het apparaat niet eens kunnen aanzetten (want condens op stalen leidingen). Ik vond dat een goede vraag, maar kon hem helaas niet goed beantwoorden. Jullie?
Maar het is niet zo zuinig als koelen met een w/w warmtepomp.
Ik neem aan dat er geen lucht bij de leidingen in de vloer komt? Dan kan er ook niets condenseren.MajaMestreech schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:09:
[...]
Dus wanneer uitwendig niks van condens te zien is dan is het ok om met lage temperatuur te koelen? Doelend op de leidingen in de vloer, daar treed geen ongewenste reactie op?
Laatst zag ik bij mij 14 °C vertrekwater doordat 18 °C was ingesteld voor de hoofdzone echter wellicht overregeling + Modulatie hebben hier 14 °C van gemaakt.
Eindelijk aan toegekomen (als ik had geweten hoe simpel het was had ik het wel eerder gedaan): sensor zat inderdaad los. Herbevestigen gaf 6 graden verhoging van de temperatuur. Bij de volgende runs ga ik monitoren hoe het er nu voor staat en dat koppel ik dan terug.arnoldniessen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
[...]
Met 45 graden lijkt het er op dat het CV water wel iets doorstroomt. Dat hoort niet, maar ik begrijp niet hoe dit je probleem kan verklaren. Je (lage flow) retour CV kan nooit veel meer dan 20C zijn. Dat mengt dan met (hoge flow) retour boiler, en wordt samen water inlet temperature, 64C op het laatst.
Kun je de flow er nog aan toevoegen, gaat die omhoog in het laatste deel?
En welke tank heb je, en zit de sensor goed? Sommige tanks hebben de sensor nabij het verwarmingselement, anderen hebben de sensor apart zitten, en die kun je er te makkelijk uittrekken, de wartel zoals geleverd door Daikin sluit niet aan op de draad.
Nogmaals dank voor de hulp! Vandaag de monteur geweest en er bleek geen koel relais geïnstalleerd te zijn…. Hij wist ook niet hoe dit gemist kan zijn bij installatie. Verklaart in ieder geval waarom de thermostaat geen koelvraag kon sturen. Nu zie ik dat hij ingesteld is op weersafhankelijk (met een vlakke stooklijn van 18 graden) ipv constant koelen. Ik kan geen stooklijn voor koelen instellen als ik hem op weersafhankelijk constant koelen zet, is dat normaal? Delta T was op 4 ingesteld en heb ik teruggezet op 3. Verder valt mij op dat het werkingsgebied staat ingesteld op 19 graden voor koelen. Betekent dit dat wanneer het ‘s nachts onder de 19 wordt koelen uitschakelt, ondanks dat het dan binnen bijvoorbeeld nog 21 graden is?TKroon schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:51:
[...]
Heb je koelen/verwarmen gefixeerd op koelen en niet op automatisch? En inderdaad: koelen constante temperatuur van 18 graden
Ja, tenzij je temperatuurmiddeling hebt aanstaan.stefjuh schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Nogmaals dank voor de hulp! Vandaag de monteur geweest en er bleek geen koel relais geïnstalleerd te zijn…. Hij wist ook niet hoe dit gemist kan zijn bij installatie. Verklaart in ieder geval waarom de thermostaat geen koelvraag kon sturen. Nu zie ik dat hij ingesteld is op weersafhankelijk (met een vlakke stooklijn van 18 graden) ipv constant koelen. Ik kan geen stooklijn voor koelen instellen als ik hem op weersafhankelijk constant koelen zet, is dat normaal? Delta T was op 4 ingesteld en heb ik teruggezet op 3. Verder valt mij op dat het werkingsgebied staat ingesteld op 19 graden voor koelen. Betekent dit dat wanneer het ‘s nachts onder de 19 wordt koelen uitschakelt, ondanks dat het dan binnen bijvoorbeeld nog 21 graden is?
All-electric.
Dit is mijn eerste zomer met mijn Altherma warmtepomp. Ik gebruik ESPAltherma om de boel te monitoren en over het gedrag van de machine in de winter ben ik best tevreden.
In de zomer loop ik er echter tegenaan dat het verwarmen van het douche water op momenten en manieren gebeurd zoals ik dat niet gepland heb.
Ik realiseer me dat de compressor bij een bepaalde buitentemperatuur het water kan verwarmen middels onderstaande afbeelding. Deze heb ik eerder in dit forum gevonden.
:strip_exif()/f/image/ZqpavGY7gjP7OO6mkwDZLQMw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb mijn warmtepomp ingesteld dat hij dagelijks om 16:00 gaat verwarmen naar 44 graden. Dat zou volgens bovenstaande afbeelding goed moeten gaan tussen een temperatuur van -20 tot +35 graden celcius.
In de onderstaande afbeelding zijn de afgelopen twee dagen met hun opwarm cycli te zien.
Op maandag om 16:00 was de buitentemperatuur volgens de altherma ongeveer 26 graden (blauwe lijn in bovenste lijn grafiek). De Daikin Airco van mijn slaapkamer gaf op dat moment ongeveer 24 graden aan. Prima temperatuur om de opwarming te starten. Echter is deze pas om 20:45 gestart, toen de Altherma een lagere temperatuur aan gaf en de zon inmiddels niet meer scheen.
Vandaag op dinsdag is het nog gekker. Daar heeft de altherma besloten dat de compressor helemaal niet aan kon met een buiten temperatuur van 28 graden en daardoor is de booster heater aan gegaan om het douchewater te verwarmen.
/f/image/P0IujvCFK9iPupJEAvrSOBSS.png?f=fotoalbum_large)
In de bovenstaande grafiek is te zien dat de blauwe lijn slechts om de paar uur verspringt. Na wat onderzoek lijkt dit te komen omdat de buitenunit in standby staat als hij niets aan het doen is en dan slechts om de 2-3 uur een update geeft.
Wat ik me nu afvraag is of de keuze die de machine maakt om de compressor wel of niet te gebruiken afhankelijk is van de blauwe lijn temperatuur, die dus wel twee uur oud kan zijn.
Een work around hiervoor zou kunnen zijn om de buiten unit aan te zetten door actief het huis te verwarmen of koelen, dan krijg ik namelijk direct een nieuwe temperatuur door. Of dit er voor zorgt dat de opwarm cylus daarna wel gewoon van start gaat heb ik nog niet kunnen testen.
Heeft een van jullie een soortgelijke ervaring en hebben jullie hier iets op kunnen vinden?
Zowel de Airco en Altherma buitenunit hangen in de zon. t.z.t zal ik daar een dakje boven maken zodat ze in de schaduw hangen. Dat zal de frequentie van dit probleem denk ik iets verlagen.
De enig zinnige oplossing is om het tijdstip van opwarmen niet rond het warmste punt van de dag uit te voeren maar bijvoorbeeld om 12.00 uur.Jens85 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:38:
Beste tweakers,
Dit is mijn eerste zomer met mijn Altherma warmtepomp. Ik gebruik ESPAltherma om de boel te monitoren en over het gedrag van de machine in de winter ben ik best tevreden.
In de zomer loop ik er echter tegenaan dat het verwarmen van het douche water op momenten en manieren gebeurd zoals ik dat niet gepland heb.
Ik realiseer me dat de compressor bij een bepaalde buitentemperatuur het water kan verwarmen middels onderstaande afbeelding. Deze heb ik eerder in dit forum gevonden.
[Afbeelding]
Ik heb mijn warmtepomp ingesteld dat hij dagelijks om 16:00 gaat verwarmen naar 44 graden. Dat zou volgens bovenstaande afbeelding goed moeten gaan tussen een temperatuur van -20 tot +35 graden celcius.
In de onderstaande afbeelding zijn de afgelopen twee dagen met hun opwarm cycli te zien.
Op maandag om 16:00 was de buitentemperatuur volgens de altherma ongeveer 26 graden (blauwe lijn in bovenste lijn grafiek). De Daikin Airco van mijn slaapkamer gaf op dat moment ongeveer 24 graden aan. Prima temperatuur om de opwarming te starten. Echter is deze pas om 20:45 gestart, toen de Altherma een lagere temperatuur aan gaf en de zon inmiddels niet meer scheen.
Vandaag op dinsdag is het nog gekker. Daar heeft de altherma besloten dat de compressor helemaal niet aan kon met een buiten temperatuur van 28 graden en daardoor is de booster heater aan gegaan om het douchewater te verwarmen.
[Afbeelding]
In de bovenstaande grafiek is te zien dat de blauwe lijn slechts om de paar uur verspringt. Na wat onderzoek lijkt dit te komen omdat de buitenunit in standby staat als hij niets aan het doen is en dan slechts om de 2-3 uur een update geeft.
Wat ik me nu afvraag is of de keuze die de machine maakt om de compressor wel of niet te gebruiken afhankelijk is van de blauwe lijn temperatuur, die dus wel twee uur oud kan zijn.
Een work around hiervoor zou kunnen zijn om de buiten unit aan te zetten door actief het huis te verwarmen of koelen, dan krijg ik namelijk direct een nieuwe temperatuur door. Of dit er voor zorgt dat de opwarm cylus daarna wel gewoon van start gaat heb ik nog niet kunnen testen.
Heeft een van jullie een soortgelijke ervaring en hebben jullie hier iets op kunnen vinden?
Zowel de Airco en Altherma buitenunit hangen in de zon. t.z.t zal ik daar een dakje boven maken zodat ze in de schaduw hangen. Dat zal de frequentie van dit probleem denk ik iets verlagen.
Ik had dezelfde ervaring zoals jij beschrijft.
Zodra de warmste dagen voorbij zijn kun je dan weer terug naar de warmste periode van de dag.
Onder de streep, boven de 25 graden doet de compressor niets de en is de BUH aan de beurt. Overigens gebeurd dat uit zelfbescherming, die hoge temperatuur in combinatie met verwarmen is niet best voor de compressor. Dus blij zijn met deze regeling 😉
Wat heb je ingesteld bij je hysterese? Was er wel voldoende verschil tussen de ingestelde en de actuele temperatuur van je tank? Dat kan een reden zijn dat hij niet gaat verwarmen.Jens85 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:38:
Beste tweakers,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is dus alleen het geval als je SWW setpoint hoger dan 44gr. Tot 44gr verwarmd hij nog steeds op de compressor, tenzij het buiten warmer dan 35gr is.Rojado schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:45:
[...]
De enig zinnige oplossing is om het tijdstip van opwarmen niet rond het warmste punt van de dag uit te voeren maar bijvoorbeeld om 12.00 uur.
Ik had dezelfde ervaring zoals jij beschrijft.
Onder de streep, boven de 25 graden doet de compressor niets de en is de BUH aan de beurt.
Als ik de grafiek goed zie, was SWW nog steeds 42gr, terwijl hij naar 44gr moet. Er is ergens een instelling (weet even niet hoe deze heet), die zegt "dT tussen huidige temp en setpoint is te klein, dus de run op de compressor wordt dan te kort, dus ik doe het op de BUH". Dit staat los van buiten temperatuur. Dit zou ook mogelijk de oorzaak geweest kunnen zijn.Jens85 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:38:
Dat heb ik ook altijd gedacht maar vorige week bij temperaturen (buitenunit via app) afgelezen temperatuur van 27 en 28 graden bij een ingestelde 44 graden (daar staat hij hier altijd op) is de compressor niet aangeslagen maar heeft de BUH het werk gedaan. Ik weet niet of iets van een update of zo roet in het eten heeft gegooid.danny.s schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:27:
[...]
Dat is dus alleen het geval als je SWW setpoint hoger dan 44gr. Tot 44gr verwarmd hij nog steeds op de compressor, tenzij het buiten warmer dan 35gr is.
(En de start temperatuur was 40 en 41 graden)
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar volgens mij doet de machine aan het begin van de SWW run de buiten temperatuur "verversen". Van de week had ik ook een run (ingesteld op 44gr), en buiten temp stond op 35gr. Dus mijn eerste gedachte was "shit, daar gaan we weer op de BUH". Maar toch ging hij op de compressor netjes warmen, en daarna zie je idd meteen een mega temperatuur drop in de buiten temperatuur volgens de Altherma.Jens85 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:38:
Apart. Ik heb tot op heden ook nog alle updates geinstalleerd (recent nog), en afgelopen weken vaak genoeg boven de 25 gr buiten gewoon op de compressor verwarmd).Rojado schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:31:
[...]
Dat heb ik ook altijd gedacht maar vorige week bij temperaturen (buitenunit via app) afgelezen temperatuur van 27 en 28 graden bij een ingestelde 44 graden (daar staat hij hier altijd op) is de compressor niet aangeslagen maar heeft de BUH het werk gedaan. Ik weet niet of iets van een update of zo roet in het eten heeft gegooid.
Dat hij tussendoor niet update is jammer voor de grafieken maar heeft geen invloed op de werking.
Ja en het flauw is dat een temperatuur van de tank van 42 graden niet wil zeggen dat hij binnen 10 minuten op 44 zit. Misschien is de onderste 30% van de tank namelijk koud en is hij gewoon >30 min bezig om de tank op temperatuur te krijgen.Rojado schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:31:
[...]
Dat heb ik ook altijd gedacht maar vorige week bij temperaturen (buitenunit via app) afgelezen temperatuur van 27 en 28 graden bij een ingestelde 44 graden (daar staat hij hier altijd op) is de compressor niet aangeslagen maar heeft de BUH het werk gedaan. Ik weet niet of iets van een update of zo roet in het eten heeft gegooid.
De temperatuur van de buitenunit was voor en na opwarmen, de tweede dag gecheckt, hetzelfde (28). En dus royaal onder de 35 en zelfs 30 graden. De vraag blijft dus hangen waarom dan de BUH gebruikt werd….Patrick4 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:57:
Als er warmtevraag is update hij eerst de temperatuur en daarna gaat hij beslissen hoe te verwarmen.
Dat hij tussendoor niet update is jammer voor de grafieken maar heeft geen invloed op de werking.
Deze vraagt komt vaker voorbij. Onderstaand plaatje uit de handleiding heb ik vaker gepost en verklaart het:
/f/image/qC3wZMO9erzkmSiZpI5mwWz4.png?f=fotoalbum_large)
Als de buitentemperatuur tussen de 25 en 35 graden ligt, is THP MAX 45 graden. De compressor gaat dan pas aanslaan vanaf 45 graden -[6-01] -[6-00], en die laatste twee staan standaard op 2°C. Het is dus niet verwonderlijk dat een SWW run pas begint op < 41°C en/of door de compressor wordt gedaan.
Dit laatste is overigens ook een reden je hysterese niet te klein te maken, daarmee maak je de machinesoftware gek!MrFish schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:33:
@Rojado @Patrick4 @TKroon @Jens85 @danny.s
Deze vraagt komt vaker voorbij. Onderstaand plaatje uit de handleiding heb ik vaker gepost en verklaart het:
[Afbeelding]
Als de buitentemperatuur tussen de 25 en 35 graden ligt, is THP MAX 45 graden. De compressor gaat dan pas aanslaan vanaf 45 graden -[6-01] -[6-00], en die laatste twee staan standaard op 2°C. Het is dus niet verwonderlijk dat een SWW run pas begint op < 41°C en/of door de compressor wordt gedaan.
Ze geven aan dat bij nieuwbouwwoning verplicht zijn het op te delen in 2 zones.
Heeft iemand hier ervaring mee? Want mij leek dat de daikin controller veel fijner is, direct toegang tot instellingen van de warmtepomp ed.
Uiteraard komt er een ESP in te hangen en zullen de evohomes wellicht gewoon vervallen, maar dan nog.
is wel een beetje (erg) kort door de bocht. Een begrijpelijk uitleg over "de zoneregeling" kan misschien helpen.Ze geven aan dat bij nieuwbouwwoning verplicht zijn het op te delen in 2 zones.
Of het helemaal correct is kan ik niet checken.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat zou betekenen per verblijfsruimte, dus per slaapkamer een thermostaat.3. Een technisch bouwsysteem voor ruimteverwarming of ruimtekoeling of een combinatie daarvan, is voorzien van zelfregulerende apparatuur waarmee de temperatuur per verblijfsgebied of verblijfsruimte kan worden gereguleerd.
Maargoed, dat even terzijde, het ging mij in dit topic ook meer om, of er iemand is die met een honeywell thermostaat de warmtepomp aanstuurt of dat goed werkt. Eigenlijk de systeeminstellingen doe je op de binnenunit en de honeywell geeft alleen maar aan of er warmtevraag is of niet.
De Honeywell thermostaten schakelen voor een warmtepomp eigenlijk te vaak aan en uit. Dus voor het comfort en zuinigheid is het beter om een andere thermostaat te nemen (bijvoorbeeld die van Daikin zelf voor beneden en boven met een slave werken die alle kamers apart aanstuurt).Lieuwe15 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:07:
Als ik het zo lees, komt het eerder op het volgende punt:
[...]
Dat zou betekenen per verblijfsruimte, dus per slaapkamer een thermostaat.
Maargoed, dat even terzijde, het ging mij in dit topic ook meer om, of er iemand is die met een honeywell thermostaat de warmtepomp aanstuurt of dat goed werkt. Eigenlijk de systeeminstellingen doe je op de binnenunit en de honeywell geeft alleen maar aan of er warmtevraag is of niet.
Dat lijkt de machine nu inderdaad zelf te doen, ook al vallen de temperaturen ruim onder de 35 graden. Tot voor kort deed hij het gewoon keurig met dit soort buitentemperaturen.Rojado schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:45:
[...]
De enig zinnige oplossing is om het tijdstip van opwarmen niet rond het warmste punt van de dag uit te voeren maar bijvoorbeeld om 12.00 uur.
Het verplaatsen naar koudere momenten vind ik minder prettig aangezien de zon dan ook niet schijnt. Dan is het voordeliger om op de piek van de zonnepanelen maar gewoon de booster aan te knallen, en dat is wat ik echt wil vermijden.
Het plaatje begrijp ik niet helemaal, het stukje over buitentemperaturen zie ik in ieder geval niet staan. Maar in het plaatje dat ik eerder poste staat inderdaad dat als het tusse de 25-35 graden buiten temperatuur niet warmer kan verwarmen dan 45. Dat was inderdaad ook bij mij bekend, vandaar dat ik hem op 44 graden heb ingesteld.MrFish schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:33:
@Rojado @Patrick4 @TKroon @Jens85 @danny.s
Zoals in mijn eerdere post te zien is was de temperatuur ruim binnen het bereik om te kunnen verwarmen. Hij heeft dat ook best consistent gedaan tot voor kort.
Gisteravond om 23:00 heeft hij zelfs nog een korte run gedaan op de compressor om het water van 43,8 naar 44,2 te verwarmen. Dit was toevallig precies het moment dat de buitentemperatuur volgens de 2 uur update interval onder de 20 graden viel.
Vanmiddag heeft de machine het weer niet gedaan, want het was volgende de machine 26 graden in de buitenunit.
@TKroon
Mijn machine staat overigens in de 'Programma' stand. Dan verdwijnen alle settings als hyserise uit het menu en zou hij gewoon op moment x in tijd naar de ingestelde temperatuur moeten gaan. Wat hij voorheen meestal netjes deed.
De buitentemperatuur staat indirect wel in dat plaatje, via THP MAX: de maximale SWW temperatuur die de compressor kan bereiken. Dat verklaart ook waarom je effect van de buitentemperatuur ziet:Jens85 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 18:46:
[...]
Dat lijkt de machine nu inderdaad zelf te doen, ook al vallen de temperaturen ruim onder de 35 graden. Tot voor kort deed hij het gewoon keurig met dit soort buitentemperaturen.
Het verplaatsen naar koudere momenten vind ik minder prettig aangezien de zon dan ook niet schijnt. Dan is het voordeliger om op de piek van de zonnepanelen maar gewoon de booster aan te knallen, en dat is wat ik echt wil vermijden.
[...]
Het plaatje begrijp ik niet helemaal, het stukje over buitentemperaturen zie ik in ieder geval niet staan. Maar in het plaatje dat ik eerder poste staat inderdaad dat als het tusse de 25-35 graden buiten temperatuur niet warmer kan verwarmen dan 45. Dat was inderdaad ook bij mij bekend, vandaar dat ik hem op 44 graden heb ingesteld.
Zoals in mijn eerdere post te zien is was de temperatuur ruim binnen het bereik om te kunnen verwarmen. Hij heeft dat ook best consistent gedaan tot voor kort.
Gisteravond om 23:00 heeft hij zelfs nog een korte run gedaan op de compressor om het water van 43,8 naar 44,2 te verwarmen. Dit was toevallig precies het moment dat de buitentemperatuur volgens de 2 uur update interval onder de 20 graden viel.
Vanmiddag heeft de machine het weer niet gedaan, want het was volgende de machine 26 graden in de buitenunit.
@TKroon
Mijn machine staat overigens in de 'Programma' stand. Dan verdwijnen alle settings als hyserise uit het menu en zou hij gewoon op moment x in tijd naar de ingestelde temperatuur moeten gaan. Wat hij voorheen meestal netjes deed.
- buitentemperatuur > 25°C: THP MAX is 45°C. SWW verwarming begint pas als de tank gedaald is tot onder de 41°C (45°C - 2°C - 2°C, dus zowel parameters [6-00] en [6-01]; bovenste scenario uit mijn plaatje). Dit is ongeacht het precieze instelpunt van je SWW: ook als je instelpunt 50°C is, begint de verwarming pas bij een tank van minder dan 41°C.
- buitentemperatuur < 25°C: THP MAX is 53°C. SWW verwarming begint al als de tank is gedaald onder het instelpunt min de hysterese [6-00] (dus bijv 50-2 = 48°C; onderste scenario).
De warmtepomp heeft de monteur ingesteld op weersafhankelijk. Hij heeft de stooklijn voor koelen op 18 graden gezet, een vlakke lijn. Vanochtend toen ik wakker werd, toe was de aanvoer temperatuur 25 graden… waarschijnlijk omdat de buitentemperatuur gezakt was onder 19 graden en hij op basis daarvan stop met koelen (werkingsgebied). Is dit niet vreemd wanneer de thermostaat nog steeds vraagt om te koelen?
Op basis daarvan heb ik de instellingen toch weer gewijzigd naar weersafhankelijk. Constant koelen, maar als ik dat doe dan loopt de aanvoer gelijk op naar 50 graden. Geen idee waarom?
Dank voor de uitleg.MrFish schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
De buitentemperatuur staat indirect wel in dat plaatje, via THP MAX: de maximale SWW temperatuur die de compressor kan bereiken. Dat verklaart ook waarom je effect van de buitentemperatuur ziet:Ik merk dat die extra hysterese veel uitmaakt. Mijn SWW run begint op warme dagen soms pas als het buiten weer <25°C is, of als er wat meer SWW is verbruikt, ook al stook ik mijn tank op 44°C en is die extra hysterese in mijn geval dus maar 1°C.
- buitentemperatuur > 25°C: THP MAX is 45°C. SWW verwarming begint pas als de tank gedaald is tot onder de 41°C (45°C - 2°C - 2°C, dus zowel parameters [6-00] en [6-01]; bovenste scenario uit mijn plaatje). Dit is ongeacht het precieze instelpunt van je SWW: ook als je instelpunt 50°C is, begint de verwarming pas bij een tank van minder dan 41°C.
- buitentemperatuur < 25°C: THP MAX is 53°C. SWW verwarming begint al als de tank is gedaald onder het instelpunt min de hysterese [6-00] (dus bijv 50-2 = 48°C; onderste scenario).
Vraag is nu wel, hoe voorkom je bij Tbuiten > 25 graden + vraag voor 44 graden + Twater/werkelijk 41 of meer dat hij op de BuH gaat warmen. Je geeft aan dat hij dan in jouw geval wacht totdat die Twater gezakt is tot onder de 41 graden en dan pas start. Bij mij wacht hij dus niet maar gaat meteen via de BUH verwarmen. Ik heb gewoon een tijdstip per dag ingesteld waarbij doeltemperatuur 44 graden is en hysterese op 35 graden staat om buiten de geprogrammeerde tijd om altijd in ieder geval die 35 het minimum is.
Ik kan me voorstellen dat dit ligt aan de instellingen van de BUH danwel BSH. De BUH staat bij mij op 'beperkt' (= Daikin-Vlaams voor 'uit'), de BSH op 'alleen desinfectie'.Rojado schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:43:
[...]
Dank voor de uitleg.
Vraag is nu wel, hoe voorkom je bij Tbuiten > 25 graden + vraag voor 44 graden + Twater/werkelijk 41 of meer dat hij op de BuH gaat warmen. Je geeft aan dat hij dan in jouw geval wacht totdat die Twater gezakt is tot onder de 41 graden en dan pas start. Bij mij wacht hij dus niet maar gaat meteen via de BUH verwarmen. Ik heb gewoon een tijdstip per dag ingesteld waarbij doeltemperatuur 44 graden is en hysterese op 35 graden staat om buiten de geprogrammeerde tijd om altijd in ieder geval die 35 het minimum is.
Dan zie ik hier wel al een verschil opduiken, ik heb een combi toestel met 230 liter vat. Ik heb,als ik het goed heb, alleen een BUH en geen BSH.MrFish schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:07:
[...]
Ik kan me voorstellen dat dit ligt aan de instellingen van de BUH danwel BSH. De BUH staat bij mij op 'beperkt' (= Daikin-Vlaams voor 'uit'), de BSH op 'alleen desinfectie'.
Ik heb die BUH ooit ‘uitgezet’ maar later ook weer aan omdat die een beschermende functie heeft bij defrost, komt niet vaak voor (dat de BUH dan gebruikt wordt maar als dan is dat maar kort en alleen als de aanvoertemperatuur onder een bepaalde waarde komt, ik meen 28). Bij desinfectie van SWW heb ik die BUH ook nodig. Onder de streep: ik kan er maar één instellen.
Dit alles in de aanname dat jij dan een los vat erbij hebt voor Sww.
Klopt mijn redenering?
Ah ja, de maximum warmtepomptemperatuur is inderdaad die 45 graden bij > 25. Ik was in verwarring omday ik die waarde niet in de afbeelding zag. In de 'Alleen geprogrammeerd' de Daar kan ik namelijk nergens een hysterise instellen. Wellicht dat deze onderwater wel mee speelt maar die optie is weg uit het menu in deze bedrijfsstand. In het overzicht menu heb ik even gekeken en 6-01 & 6-02 staan inderdaad beide op 2 graden.MrFish schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 20:13:
[...]
De buitentemperatuur staat indirect wel in dat plaatje, via THP MAX: de maximale SWW temperatuur die de compressor kan bereiken. Dat verklaart ook waarom je effect van de buitentemperatuur ziet:Ik merk dat die extra hysterese veel uitmaakt. Mijn SWW run begint op warme dagen soms pas als het buiten weer <25°C is, of als er wat meer SWW is verbruikt, ook al stook ik mijn tank op 44°C en is die extra hysterese in mijn geval dus maar 1°C.
Is het dan zo dat 6-01 & 6-02 ook van toepassing zijn in de 'Alleen geprogrammeerd' ook al zijn ze dan niet meer zichtbaar in het menu? Dat zou dan inderdaad betekenen dat hij pas kan gaan verwarmen als het water kouder dan 41 graden wordt als het buiten >25 is. En kouder dan 41 wordt het hier vaak niet in 1 dag.
Heeft het denk je nut om de doel temperatuur te verlagen naar 42 in plaats van 45? Dan kom ik wel onder die 41. Een ander alternatief is gewoon langer douchen
En zoals ik eerder al een keer heb gepost zorg ik dat de buitenunit volgend jaar in de schaduw hangt, dan zou dit probleem minder vaak moeten voorkomen. Daar moet ik wel iets creatiefs voor verzinnen want ik mag niet zomaar een dakje aan mijn huis vast maken van de gemeente.
Ja, ik heb een los vat. Maar de BUH mag altijd worden gebruikt bij een defrost (indien Tretour < 25°C), zelfs al staat die instelling op 'beperkt'. Welke precieze instellingen er zijn voor de BUH bij een geïntegreerd model weet ik niet, maar je kunt hem dus gerust op 'alleen desinfectie' of iets soortgelijks zetten. Het is wel belangrijk om 'desinfectie' toe te staan, anders gaat je legionella-run fout.Rojado schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:18:
[...]
Dan zie ik hier wel al een verschil opduiken, ik heb een combi toestel met 230 liter vat. Ik heb,als ik het goed heb, alleen een BUH en geen BSH.
Ik heb die BUH ooit ‘uitgezet’ maar later ook weer aan omdat die een beschermende functie heeft bij defrost, komt niet vaak voor (dat de BUH dan gebruikt wordt maar als dan is dat maar kort en alleen als de aanvoertemperatuur onder een bepaalde waarde komt, ik meen 28). Bij desinfectie van SWW heb ik die BUH ook nodig. Onder de streep: ik kan er maar één instellen.
Dit alles in de aanname dat jij dan een los vat erbij hebt voor Sww.
Klopt mijn redenering?
Klopt, bij 'alleen geprogrammeerd' (gebruik ik ook) is er geen hysterese-instelling in de gebruikersinstellingen, maar dus wel in de installateursinstellingen (via de parameters [6-00] en [6-01]). De hysterese-instelling bij warmhouden is weer een andere parameters, nl. [6-08].Jens85 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
Ah ja, de maximum warmtepomptemperatuur is inderdaad die 45 graden bij > 25. Ik was in verwarring omday ik die waarde niet in de afbeelding zag. In de 'Alleen geprogrammeerd' de Daar kan ik namelijk nergens een hysterise instellen. Wellicht dat deze onderwater wel mee speelt maar die optie is weg uit het menu in deze bedrijfsstand. In het overzicht menu heb ik even gekeken en 6-01 & 6-02 staan inderdaad beide op 2 graden.
Is het dan zo dat 6-01 & 6-02 ook van toepassing zijn in de 'Alleen geprogrammeerd' ook al zijn ze dan niet meer zichtbaar in het menu? Dat zou dan inderdaad betekenen dat hij pas kan gaan verwarmen als het water kouder dan 41 graden wordt als het buiten >25 is. En kouder dan 41 wordt het hier vaak niet in 1 dag.
Heeft het denk je nut om de doel temperatuur te verlagen naar 42 in plaats van 45? Dan kom ik wel onder die 41. Een ander alternatief is gewoon langer douchen
En zoals ik eerder al een keer heb gepost zorg ik dat de buitenunit volgend jaar in de schaduw hangt, dan zou dit probleem minder vaak moeten voorkomen. Daar moet ik wel iets creatiefs voor verzinnen want ik mag niet zomaar een dakje aan mijn huis vast maken van de gemeente.
Je kunt de doeltemperatuur evt verlagen naar 43°C. In het door mij geposte figuur kom je dan in de onderste situatie terecht. De warmtepomp zal dan nog steeds aanslaan bij 41°C. Andere optie is de parameter [6-01] op 0°C zetten. (De 'hysterese' bij 'geprogrammeerd', [6-00], kun je niet kleiner dan 2°C instellen, en gelukkig ook maar.)
Na een een paar weken is de monteur eindelijk geweest met de juiste kabel (ook dat duurder dan weer 2 weken). Bij binnenkomst was onduidelijk bij monteur welke update uitgevoerd moest worden en vooral ook hoe. Contact met Daikin geeft aan dat Daikin deze update vanuit coulance komt uitvoerenerrox schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:45:
[...]
Zo balen zeg, dan valt mijn koelingsprobleem wel mee als ik je zo hoor. Ik heb ook het idee dat al die monteurs gewoonweg niet weten hoe onderhoud uit te voeren op de warmtepompen. Hier klooit een vrij grote en bekende partij naar mijn mening ook maar wat aan. Lijkt wel alsof de nieuwe wereld iets te snel voor ze gaat.

Airco's bieden verkoeling, maar verbruiken veeeeel meer en zijn daarnaast vrij "lokaal" actief in huis. Tuurlijk haalt een warmtepomp/vloerkoeling geen vocht uit de lucht. Maar het gevoel van een koele vloer maakt daarin de plaats een hoop goed, net als dat de combinatie actief is.
Waarop basseer je dat airco's veeeeel meer gebruiken? Ik heb zelf een model zonder koel optie, dus kan niet oordelen hoe dat zou gaan en bevallen hier. Maar als ik lees dat veel mensen last hebben van pendelen tijdens koelen, kan ik me niet voorstellen dat dit zuiniger is dan een airco. De airco heeft hier vorige week (toen het zo warm was), wel geteld 14kWh gebruikt van ma tm vrij. Op de 2 warmste dagen liet ik hem 24/7 lopen, en hij pruttelde op 200W (en uiteindelijke in de nacht ook pendelde).errox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:15:
[...]
Airco's bieden verkoeling, maar verbruiken veeeeel meer en zijn daarnaast vrij "lokaal" actief in huis. Tuurlijk haalt een warmtepomp/vloerkoeling geen vocht uit de lucht. Maar het gevoel van een koele vloer maakt daarin de plaats een hoop goed, net als dat de combinatie actief is.
We hebben een airco bovenaan de zolder en in 1 van de slaapkamers. Om het huis (met name woonkamer) enigszins koud te krijgen moet ik echt flink de airco aan hebben. Dus met dag en nacht koelen heb ik dan een soort van koud briesje onderaan de trap, maar valt het daadwerkelijke koelen best wel tegen. En de slaapkamers hebben er al helemaal geen voordeel van.danny.s schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:28:
[...]
Waarop basseer je dat airco's veeeeel meer gebruiken? Ik heb zelf een model zonder koel optie, dus kan niet oordelen hoe dat zou gaan en bevallen hier. Maar als ik lees dat veel mensen last hebben van pendelen tijdens koelen, kan ik me niet voorstellen dat dit zuiniger is dan een airco. De airco heeft hier vorige week (toen het zo warm was), wel geteld 14kWh gebruikt van ma tm vrij. Op de 2 warmste dagen liet ik hem 24/7 lopen, en hij pruttelde op 200W (en uiteindelijke in de nacht ook pendelde).
Vloerkoeling kost 5kWh per dag en dan is het hele huis ijskoud. Met het huis/deuren goed dichthouden komt er geen warmte of vocht in. Dit betreft wel een zeer goed geisoleerd huis, waarbij warmte die er eenmaal in zit niet meer uit gaat. Airco kost toch zeker wel 400-500w, lager komt 'ie niet, en zou het ook weinig zin hebben (buiten een ijskoude zolder misschien).
Het is stiller, constanter en veel gelijkmatiger (hele huis) koel. Maar even goed dit jaar wel blij met de airco, maar in de jaren hiervoor praktisch niet gebruikt.
Een airco plaats je waar je hem nodig hebt. Daarmee afgestemd op de juiste capaciteit van de ruimte. Lijkt mij ook niet dat dit bij jou goed is afgestemd (of oud model of werkt niet correct oid). Ik heb beide in de woonkamer en een airco is sneller, prettiger qua temperatuur en is efficiënter (moduleert verder terug itt mijn de wp die 500w vraagt minimaal). Verwarmen doet de WP beter, maar daar heb ik airco’s niet voor.errox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 16:44:
[...]
We hebben een airco bovenaan de zolder en in 1 van de slaapkamers. Om het huis (met name woonkamer) enigszins koud te krijgen moet ik echt flink de airco aan hebben. Dus met dag en nacht koelen heb ik dan een soort van koud briesje onderaan de trap, maar valt het daadwerkelijke koelen best wel tegen. En de slaapkamers hebben er al helemaal geen voordeel van.
Vloerkoeling kost 5kWh per dag en dan is het hele huis ijskoud. Met het huis/deuren goed dichthouden komt er geen warmte of vocht in. Dit betreft wel een zeer goed geisoleerd huis, waarbij warmte die er eenmaal in zit niet meer uit gaat. Airco kost toch zeker wel 400-500w, lager komt 'ie niet, en zou het ook weinig zin hebben (buiten een ijskoude zolder misschien).
Het is stiller, constanter en veel gelijkmatiger (hele huis) koel. Maar even goed dit jaar wel blij met de airco, maar in de jaren hiervoor praktisch niet gebruikt.
Jazeker ik wil ook zeker niet stellen dat het een eerlijk vergelijk is. Maar onze (!) ervaring is dat de warmtepomp afdoende koelt om een zomer zonder airco te kunnen doorgaan, in alle ruimtes tegen een acceptabel verbruik. Ook niet blind staren op verbruik, de aanschaf van een airco (bijv in meerdere slaapkamers, kantoor/zolder en woonkamer) is ook niet persee gratis.STIMPPYYY schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 17:55:
[...]
Een airco plaats je waar je hem nodig hebt. Daarmee afgestemd op de juiste capaciteit van de ruimte. Lijkt mij ook niet dat dit bij jou goed is afgestemd (of oud model of werkt niet correct oid). Ik heb beide in de woonkamer en een airco is sneller, prettiger qua temperatuur en is efficiënter (moduleert verder terug itt mijn de wp die 500w vraagt minimaal). Verwarmen doet de WP beter, maar daar heb ik airco’s niet voor.
In onze situatie was een airco achteraf onnodig. Maar dat merk je pas nadat de WP koeling het extreem
goed doet. Al moet ‘ie het dan natuurlijk wel doen.
Bij ons doet de wp koeling het op de begane grond en de eerste verdieping afdoende. Alleen op de 2e verdieping heb ik toch een paar airco's omdat wanneer het langere tijd warm is de temperatuur toch oploopt. Nu hoeven de ruimtes op de 2e verdieping bij ons niet continu koel te zijn (betreft de werk- en de logeerkamer) dus dan is een airco ideaal zodat we het om demand kunnen koelen of juist verwarmen (in de winter hebben we hetzelfde probleem maar dan andersom).errox schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:41:
[...]
Jazeker ik wil ook zeker niet stellen dat het een eerlijk vergelijk is. Maar onze (!) ervaring is dat de warmtepomp afdoende koelt om een zomer zonder airco te kunnen doorgaan, in alle ruimtes tegen een acceptabel verbruik. Ook niet blind staren op verbruik, de aanschaf van een airco (bijv in meerdere slaapkamers, kantoor/zolder en woonkamer) is ook niet persee gratis.
In onze situatie was een airco achteraf onnodig. Maar dat merk je pas nadat de WP koeling het extreem
goed doet. Al moet ‘ie het dan natuurlijk wel doen.
Dus ook dit zal perfect huis wel weer verschillen.
Dus met een airco kan je prima ontvochtigen per ruimte, wat met vloerkoeling alleen niet kan.
Fancoils = airco?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zou dit kunnen betekenen dat de buitenunit niet wordt aangeslingerd om de watertank te verwarmen omdat hij denkt dat het nog te heet is?Wanneer de energiespaarfunctie van de buitenunit actief is (zie
"De energiespaarfunctie" 4[ 81]), wordt de buitenunit lager gezet
om de stand-by-energieverliezen te beperken. Hierdoor wordt de
buitenomgevingstemperatuur NIET gelezen.
Gisteren heb ik rond 1800 de energie bespaar modus uitgezet, het resultaat is dat ik vanaf dan veel regelmatigere temperatuur updates krijg. De blauwe lijn is de Altherma, de gele lijn is mijn split airco. In plaats van iedere 2-3 uur een update krijg ik nu netjes een update iedere 10 minuten em om de 30 minuten in de nacht. Zie onderstaande afbeelding.
Ik moet wel nog even uitzoeken hoe hoog het standby verbruik iis in deze stand.
:strip_exif()/f/image/5Z0qEfzrRlujsZAOn5sqD40k.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zou kunnen inderdaad. Interessant experiment! Standby-verbruik wordt wel een stuk hoger schijnt, maar dat heb ik zelf nooit gemeten...Jens85 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:27:
@MrFish Ik heb nog even in de handleiding gezocht naar de energie bespaar functie. Daarbij zag ik het volgende staan:
[...]
Zou dit kunnen betekenen dat de buitenunit niet wordt aangeslingerd om de watertank te verwarmen omdat hij denkt dat het nog te heet is?
Gisteren heb ik rond 1800 de energie bespaar modus uitgezet, het resultaat is dat ik vanaf dan veel regelmatigere temperatuur updates krijg. De blauwe lijn is de Altherma, de gele lijn is mijn split airco. In plaats van iedere 2-3 uur een update krijg ik nu netjes een update iedere 10 minuten em om de 30 minuten in de nacht. Zie onderstaande afbeelding.
Ik moet wel nog even uitzoeken hoe hoog het standby verbruik iis in deze stand.
[Afbeelding]
Beide condenseren, alleen een Airco vangt het condens op en heeft een afvoerbuis door de muur.dunklefaser schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:23:
Ik heb altijd gedacht dat een airco (meestal) condenserend koelt en de vloerkoeling juist niet.
Dus met een airco kan je prima ontvochtigen per ruimte, wat met vloerkoeling alleen niet kan.
Fancoils = airco?
Bij vloerkoeling blijft het condens op de vloer liggen, dus die zet je op 17/18 graden om condens te voorkomen.
Fancoils: niet zo ingewikkeld doen. Koop bij de action een tafelventilator en leg die op de zijkant op de grond: dan blaas je het koude lucht met een hoek van 45 graden omhoog, en richting je werkplek bijvoorbeeld.
Heb je een LVT radiator, dan kun wel fancoils erop schroeven. Maar qua kosten ontloopt zo'n Jaga niet veel t.o.v. een goedkope airco.
Plus een airco geeft je extra vermogen voor verwarming, waardoor je sneller van het gas kan.
Een fancoil is juist een unit vergelijkbaar met een airco maar dan water gevoed dus niet te vergelijken met een losse tafelventilator. Fancoils condenserend koelen net zoals een airco. Ik denk dat je ze verward met booster fansTinusH777 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:50:
[...]
Beide condenseren, alleen een Airco vangt het condens op en heeft een afvoerbuis door de muur.
Bij vloerkoeling blijft het condens op de vloer liggen, dus die zet je op 17/18 graden om condens te voorkomen.
Fancoils: niet zo ingewikkeld doen. Koop bij de action een tafelventilator en leg die op de zijkant op de grond: dan blaas je het koude lucht met een hoek van 45 graden omhoog, en richting je werkplek bijvoorbeeld.
Heb je een LVT radiator, dan kun wel fancoils erop schroeven. Maar qua kosten ontloopt zo'n Jaga niet veel t.o.v. een goedkope airco.
Plus een airco geeft je extra vermogen voor verwarming, waardoor je sneller van het gas kan.
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Wij gebruiken eigenlijk alleen tussen 1700 en 2000 warmwater voor afspoelen en douche/bad.
De SWW staat nu op “enkel warmhouden” en de warmtepomp gaat na het douchen meestal aan. Gedurende de dag zie ik hem weleens bij verwarmen zonder dat de buitenunit aan gaat. Is dat dan elektrisch verwarmen o.i.d.?
Zou het qua verbruik slim kunnen zijn om over te stappen naar een programma, welke enkel aan het einde van de middag de tank opwarmt tot de gewenste temperatuur?
Ook benieuwd naar dit experiment en zeker hoeveel ‘een stuk hoger’ zou zijn. Een meting om de 10 minuten zou toch niet zoveel energie moeten kosten?MrFish schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:38:
[...]
Dat zou kunnen inderdaad. Interessant experiment! Standby-verbruik wordt wel een stuk hoger schijnt, maar dat heb ik zelf nooit gemeten...
Hier de laatste tijd namelijk ook veel last van hetzelfde euvel. Vorig jaar eigenlijk niet gehad. Toen met een tank temperatuur en warmhouden van 52 graden en een hysterese van 5. Nu 50 graden met een hysterese van 3. Zou volgens mij geen verschil moeten geven?
Vanavond stond de tank alweer lang op 43 graden, buitentemperatuur gemeten op 24 graden maar toch begon hij niet met verwarmen. Lijkt wel volgens de Daikin app en mijn homewizard dat hij kortstondig zo’n 1 kWh heeft verbruikt rond 16:00, maar hij is blijkbaar niet verder gekomen dan 43 graden. Geen idee waarom hij toen weer is gestopt. Snap ook nog steeds niet waarom hij hier gewoon op de BUH gaat verwarmen vanaf 45 graden tank temperatuur. Nu pas na het douchen zojuist is hij weer gaan verwarmen richting 50 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door Kartmans1 op 26-08-2025 22:15 ]
Ja, het scheelt een beetje. Ik heb economy (46 graden) en conform (53 graden) ingesteld. Comfort loopt van 14:00 - 17:00.FastForwardNL schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:30:
Binnenkort stappen wij over op een dynamisch energiecontract.
Wij gebruiken eigenlijk alleen tussen 1700 en 2000 warmwater voor afspoelen en douche/bad.
De SWW staat nu op “enkel warmhouden” en de warmtepomp gaat na het douchen meestal aan. Gedurende de dag zie ik hem weleens bij verwarmen zonder dat de buitenunit aan gaat. Is dat dan elektrisch verwarmen o.i.d.?
Zou het qua verbruik slim kunnen zijn om over te stappen naar een programma, welke enkel aan het einde van de middag de tank opwarmt tot de gewenste temperatuur?
De buitentemperatuur is dan het hoogst, veel zon opbrengst. Met dynamisch kun je dat een uurtje eerder zetten. Je bouwt dan een buffer op voor de douche 's avonds, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een koude douche in de ochtend.
Echter: 90% van je stroomverbruik gaat naar de verwarming. Verwacht dus geen wonderen. En voor de verwarming heeft 'tuning' met daluren geen enkele zin.
Je kunt beter een EV of een thuisbatterij kopen als je wilt surfen over de prijsgolven.
Denk dat dit wel redelijk situatie gebonden is. Hier is het SWW al een 30% van het totaal (en dat is 2500kWh op jaar basis totaal verbruik). En die 30% is dan ook nog eens een lagere COP dan de 70 voor verwarmen. Optimaliseren op verwarmen zal nog steeds meer effect hebben dan optimaliseren op SWW, maar ook weer niet verwaarloosbaar.TinusH777 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
Echter: 90% van je stroomverbruik gaat naar de verwarming. Verwacht dus geen wonderen. En voor de verwarming heeft 'tuning' met daluren geen enkele zin.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Mede daikin bezitters, hebben jullie ook zoneregeling op jullie warmtepomp aangesloten?
Ben zelf wat aan het rondkijken en zag o.a de zoneregeling van robot, de easyflex hc.
In onze situatie beganegrond vloerverwarming 6 groepen en 1e en 2e verdieping Jaga strada hybrid radiatoren.
Even een kleine opsomming gemaakt, maar dit zou met controler, scherm, rf thermostaten, rf thermostaatkranen, en vloerverwarming sturing al met al flink in de papieren lopen "2k"
Wat zijn jullie ervaringen?
Betreft een altherma 3 rw
- EHBX08EA9W
- ERGA08EAV3H7
- EKHWSP300D3V3 "300 liter boiler "
Verder aangelegd met bypass en buffervat
Systeem voor koelen en verwarmen.
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma