Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjep
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-06 12:59
GJA schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:24:
[...]

De leidingen tussen buitenunit en binnenunit zijn verlengd. De hoeveelheid koudemiddel is gelijk gebleven en dus iets aan de hoge kant.
Hoe lang waren jou leidingen eerst, en hoe lang zijn ze nu ongeveer. Mijn leidingen zijn rond de 4 meter maar heb exact hetzelfde gedrag na een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnG8lEsWPyRBSBYCjtZxy8QxbtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAVLfzkoZw9KQh0TpNp5cdm1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12:48
En hij is weer terug :-( error: 7H-06

Leek zo goed te gaan. Veel minder energie verbruik na het pomploos maken van m'n verdelers. De BUH bleef vorig jaar steeds bijschakelen. Nu niet meer - maar toch die foutmelding weer.

Maximale debiet van 15l/min is kennelijk niet genoeg.
Ik zal dT eens verhogen van 5 naar 7 ... AWT paar graden verhogen

Beetje tweaken om efficientie te vebeteren is leuk. Maar storingen die de machine stil leggen heb ik een hekel aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9Ua2ZeqyYS8scUJmwksD-VpYBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCDXkPWYD9VOvZtNtIffK2Qx.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44
quint001 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:29:

Leek zo goed te gaan. Veel minder energie verbruik na het pomploos maken van m'n verdelers. De BUH bleef vorig jaar steeds bijschakelen. Nu niet meer - maar toch die foutmelding weer.

Beetje tweaken om efficientie te vebeteren is leuk. Maar storingen die de machine stil leggen heb ik een hekel aan.

[Afbeelding]
Wat vervelend. Hoe krijg je hem dan weer werkend na zo'n fout? Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
Atomius schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Wat vervelend. Hoe krijg je hem dan weer werkend na zo'n fout? Succes.
reset knopje op de Madoka of in het menuutje. Maar dat voelt als symptoom bestrijden - het is geen oplossing. En als dit in de nacht gebeurt wordt je wakker in een koud huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-06 23:03
Predge schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:25:
Eerste bevindingen: een stukje beter dan die andere manier, welke ook best werkte, maar op een heel andere manier de boel 24/7 aan de praat hield.
Het is vandaag helaas weer defrost-galore, maar desondanks zie ik dat als hij stabiel draait hij wat lager in de wattage zit dan bij die andere methode. Even de komende tijd aanzien.

Erg mooi het even over een andere boeg te kunnen gooien, soms gewoon goed en nodig. Mogelijk dus nu een betere verwarmingsmanier aangetroffen met maar 2 kleine wijzigingen. Bijzonder.
Nu een avond, nacht en stukje van de ochtend met die andere manier gedraaid (modulatie 10 en SP 19,5) en ik heb gemeend mijn eigen instelling weer te hanteren (om 09:45 met modulatie 2 en SP 22).
Tuurlijk, het is nu toevallig het meest defrostige weer wat je verzinnen kan, ook is het ietsjes minder koud nu, maar toch zie ik nu al een verschil ten op zichte van de geteste methode die maakt dat ik die voorlopig even parkeer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aItlkHD7LZyYFUonfQr4FoEd_9M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qCv4yDC7i3GREibx0n3QfcbM.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVS441rfXLVa9obPSpsuJoRCnLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8JMjbpu9SXWXiN9QqXa2Ppy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBF4pjS7l1ZYxNTh1LXylOYsW5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WuqcCpjCN1GL7VG5RujVAk6t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Predge op 18-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-06 23:59
Predge schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:57:
[...]

Nu een avond, nacht en stukje van de ochtend met die andere manier gedraaid (modulatie 10 en SP 19,5) en ik heb gemeend mijn eigen instelling weer te hanteren (om 09:45 met modulatie 2 en SP 22).
Tuurlijk, het is nu toevallig het meest defrostige weer wat je verzinnen kan, ook is het ietsjes minder koud nu, maar toch zie ik nu al een verschil ten op zichte van de geteste methode die maakt dat ik die voorlopig even parkeer.

[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Lastig om je plaatjes te interpreteren....wat is volgens jou voorlopig de conclusie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge

[Afbeelding]
Bijzonder. Hier draaien we met ons oude CV-systeem met de Daikin pomp op max. 60% wegens anders te veel suizen. De max. flow komt anders geloof ik op 21,5 l/min. en nu dus op iets van max. 12 l/min. Maar als de boel na bijvoorbeeld een defrost weer tot rust is gekomen zit de flow rond de 8 l/min., ook bijna het minimum, dat is 6,5 l/min. dacht ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Predge op 18-01-2025 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Pascal P schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:27:
[...]

Lastig om je plaatjes te interpreteren....wat is volgens jou voorlopig de conclusie dan?
Voor zover ik conclusies kan hangen aan deze korte test, zie ik vanaf 9:45 dat de boel wat rustiger en lager bezig is en zodoende zit er ook wat meer tijd tussen de onvermijdelijke defrosts. Dit terwijl de 19,5 in de woonkamer wordt vastgehouden, wat het uiteindelijke doel is.

[ Voor 19% gewijzigd door Predge op 18-01-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
Predge schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Voor zover ik conclusies kan hangen aan deze korte test, zie ik vanaf 9:45 dat de boel wat rustiger en lager bezig is en zodoende zit er ook wat meer tijd tussen de onvermijdelijke defrosts. Dit terwijl de 19,5 in de woonkamer wordt vastgehouden, wat het uiteindelijke doel is.
Je bedoeld dat je oorspronkelijke instellingen (minder grote modulatie en overshoot) dus rustiger draaien in tegenstelling dus tot een modulatie van 10 en overshoot van 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
Ja. Zie parameters, die zijn bijgewerkt en is wat ik nu gebruik.
De grafiekjes in die post heb ik veranderd in mijn HomeAssistant tiles i.p.v. de HomeAssistant history grafieken. Het verschil is best duidelijk zo, lijkt me.

[ Voor 55% gewijzigd door Predge op 18-01-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-06 21:22
Coffee schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:24:
Hier 29 defrosts in de afgelopen 24 uur, maar de eerste was iets meer dan 24 uur geleden (gisteren om 07:15). Daarvoor was de laatste op 14 januari.
Ja hier ook redelijk veel. Elk uur wel een keer. Maar is ook een beetje worst-case-scenario hier. tussen de -1 en 1 graden en mist. Wat bij mij iets helpt is de stooklijn iets naar beneden bij te stellen (d.m.v. de app -> advanced of via HA) zodat hij iets minder hard hoeft te werken maar toch de woning langzaam op temperatuur brengt / houdt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benthouse
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

[Afbeelding]
Regelmatig die fouten gehad. Bij mij had het te maken met slechte ontluchting. Ik kon ontluchten wat ik wilde maar op meest vreemde momenten ging hij in storing. Het kon na 5min, of na 5 dagen. Bij mij hielp het om automatische ontluchters te plaatsen in het systeem, op zowel de boiler loop als op de vvw loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2dewit
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 13:52
Predge schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:33:
[...]

Ik lees uit je plaatjes dat met een lagere modulatie de max aanvoertemp ook lager is (logisch natuurlijk). Deze lagere max aanvoertemp zorgt voor minder verbruik en ook meer tijd tussen defrosts.
Waarom verlaag je je WDC niet ? Ik zie gevraagde aanvoertemp van >36 graden. Als je vloerverwarming hebt is dit wat mij betreft erg hoog (hier is de gevraagde aanvoertemp bij 0 graden buiten 30 graden).
Je setpoint (veel) hoger zetten dan je eigenlijk wil om systeem 24/7 te laten draaien heb ik ook geprobeerd maar dat zorgde niet voor een comfortabele situatie bij mij en is een strategie die niet werkt als het buiten weer warmer wordt …

[ Voor 3% gewijzigd door p2dewit op 18-01-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 11:20
Bazjuh schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Tja… ik denk dat het volgende “aan de hand” is.

Hij verwarmt zeg met 1500kwh. Dan loopt ie in een 30/40 min op naar 2600kwh; er is immers ijsvorming en hij moet harder werken.

Dan moet ie defrosten; hij slaat uit, draait de waterstroom om (?) en begint te defrosten. Retourwater temp is dan tussen de 28-30 gr C. Door de defrost daalt die temp uiteindelijk onder de 25 en springt de buh kort aan.

Daarna begint de boel weer opnieuw. Praat ik onzin? Inderdaad nagenoeg elk half uur.

Dank voor meedenken in ieder geval allen.
Hier kan een flink groot buffervat als serie in de retour goed helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Is het bezwaarlijk om de offset wat omhoog te zetten in deze tijden van een "defrostgalore"? (Wmb het warmtepompwoord van 2025 btw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
p2dewit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 19:11:
[...]

Ik lees uit je plaatjes dat met een lagere modulatie de max aanvoertemp ook lager is (logisch natuurlijk). Deze lagere max aanvoertemp zorgt voor minder verbruik en ook meer tijd tussen defrosts.
Waarom verlaag je je WDC niet ? Ik zie gevraagde aanvoertemp van >36 graden. Als je vloerverwarming hebt is dit wat mij betreft erg hoog (hier is de gevraagde aanvoertemp bij 0 graden buiten 30 graden).
Je setpoint (veel) hoger zetten dan je eigenlijk wil om systeem 24/7 te laten draaien heb ik ook geprobeerd maar dat zorgde niet voor een comfortabele situatie bij mij en is een strategie die niet werkt als het buiten weer warmer wordt …
Wij hebben een (nagenoeg) onaangepast CV syteem uit 1980. Werkt prima zo en hebben inderdaad geen vloerverwarming.

Het is mijn inziens zo dat onze instellingen zeker soms iets anders vragen wegens compleet ander soort van weer en/of situatie. De stooklijn verloopt zelf vaak lineair (al is dat niet geheel juist, want modulatie, overshoot en 'plus rond de nul' instelling bijvoorbeeld), maar het warmteverlies van ons huis is zeker niet lineair; bijvoorbeeld door heel harde wind uit een bepaalde richting, veel regen, extra zonnig, pak sneeuw, enz. Dus soms pas ik bijvoorbeeld de huidige 38 bij -10 aan en zet die een graad of 2 lager.

Verder is je genoemde 36graden naar ik zo begrijp een opstapeling van de modulatie die op 2 staat en de overshoot die op 4 staat, immers zie ook de stooklijn van 38 bij -10(buiten) en 25 bij +20(buiten). En het is juist die stooklijn die nu maakt dat dat trucje van een te hoge SP bij ons wel lijkt te werken.
Dat is ook het heel lastige: ieder huis is weer compleet anders, zo ook de mensen die er wonen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Predge op 18-01-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:26
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen :*)

Zijn de vele defrosts in deze periode ook slecht voor de compressor, net zoals pendelen?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
piieter schreef op zondag 19 januari 2025 @ 06:17:

Zijn de vele defrosts in deze periode ook slecht voor de compressor, net zoals pendelen?
Nee, volgens de installateur is de compressor gemaakt op vele tienduizenden+ starts/stops, die die zou hier niet van kapot moeten gaan. En niks om je druk om te maken :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
piieter schreef op zondag 19 januari 2025 @ 06:17:

Voor de compressor veranderd er niks. Die pompt gas naar een hogere druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-06 21:36
Hm post verdwenen in de matrix ik probeer het nog maar eens.

Hier 8kW splitunit in nageisoleerd jaren 30 huis, radiatoren en 1 convectorput, beneden met fans. Dus snel systeem. Heb de warmtepomp nu 6 weken en ben nog in de leer- en tweakfase, maar viel me al wel op dat in mijn situatie een goede stooklijn lastig is te vinden omdat het weer (wind met name) ook veel invloed lijkt te hebben.
Op basis van de goede verhalen gisterenochtend ook maar eens de modulatie op 10 gezet en overshoot op 4. Het duurde door de defrost galore (elke 30 min!) gisterenochtend wel even voor het stabiel werd maar sinds gisterenmiddag elke uur defrost en vannacht elke 2 uur. Weer is wel iets beter geworden, met name geen mist meer.

Wat ik wel gek vind is het regelgedrag. Bij temperatuur van 20 graden setpoint op 20.5 gezet. Hierop werd het AWT setpoint zo'n 35 graden. Langzaam steeg de temperatuur tot 20.5 en om 19:20 tikte deze voor het eerst de 20.5 aan. Het AWT setpoint wordt dan om 19:40 verlaagd naar 32 graden, best een forse stap. Hierop gaat de temperatuur langzaam dalen richting 20 graden om rond 23:45, en om 1 uur vannacht wordt het setpoint weer verhoogd naar ruim 34 graden. Ik zie wel de manuele offset nog op -4 staan, die heb ik nu maar eens op 0 gezet om te kijken of dat uitmaakt (dacht van niet omdat het dit dan als basislijn zou nemen maar wellicht zit ik ernaast). Inmiddels is het zo'n 20.1-20.2 graden, op zich prima.

Zou het zelf met wat kleinere stapjes doen maar geeft dit nog maar wat langer de kans. Dit zelf gaan naprogrammeren in Homeassistant heeft ook zo zijn nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 14-06 19:19

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Onze vloerverwarming is altijd onevenredig warm/koud. Zie dat op onze verdeler alle groepen op dezelfde stand staan en dus net zoveel druk, ondanks dat het bij oplevering waterzijdig ingeregeld zou zijn. Dit zou de verklaring zijn hiervoor de temperatuurverschillen.

Deze week ga ik op basis van het legplan en een thermische camera kijken of ik het met een draaiende vv ingeregeld krijg.

Nu dan volledig on-topic:
Daarnaast wil ik kijken wat de trend(lage ta en kleppen constant open in woonkamer) hier voor ons systeem zou doen.

Wij hebben echter een verdeler van wth die wordt aangestuurd door thermostaten van wth. Helaas hebben we gaan madoka. Is het wel mogelijk om modulatie toe te passen zonder madoka?

Heb in het verleden begrepen dat dit alleen mogelijk is met een madoka namelijk.

Huidige situatie:
Stooklijn -5 = 32 graden / 18+ = 25 graden

Resultaat is dat de buitenunit flink staat te brommen de hele dag en er veel defrosts plaatsvinden. Desinfectie gisteren duurde ook heel lang. Waarschijnlijk door de defrosts etc.

Hoop met een lagere TA de belasting van de buitenunit terug te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:02
Een vraag: ik heb een oudere Altherma (2014) L/W. De laatste tijd gebruikt hij (in mijn beleving) veel meer de booster. Zoals ook net voor het opwarmen van de warmwatertank na een douche. Januari tot nu toe 27 uur de lage stand booster en 2 uur de hoge stand booster. Booster gaat steeds (maar) een paar minuten aan.
In mijn beleving gebruikte hij de booster vroeger veel minder/nauwelijks maar ik kan dit niet goed achterhalen, informatievoorziening bij dit model is nogal beperkt.

Wat kan de reden zijn hiervan?

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 19-01-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
helloitsme schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:01:
Een vraag: ik heb een oudere Altherma (2014) L/W. De laatste tijd gebruikt hij (in mijn beleving) veel meer de booster. Zoals ook net voor het opwarmen van de warmwatertank na een douche. Januari tot nu toe 27 uur de lage stand booster en 2 uur de hoge stand booster. Booster gaat steeds (maar) een paar minuten aan.
In mijn beleving gebruikte hij de booster vroeger veel minder/nauwelijks maar ik kan dit niet goed achterhalen, informatievoorziening bij dit model is nogal beperkt.

Wat kan de reden zijn hiervan?
Kijk eens of de temperatuursensor er niet uitgevallen is.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
AndereKoekoek schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:00:
Onze vloerverwarming is altijd onevenredig warm/koud. Zie dat op onze verdeler alle groepen op dezelfde stand staan en dus net zoveel druk, ondanks dat het bij oplevering waterzijdig ingeregeld zou zijn. Dit zou de verklaring zijn hiervoor de temperatuurverschillen.

Deze week ga ik op basis van het legplan en een thermische camera kijken of ik het met een draaiende vv ingeregeld krijg.

Nu dan volledig on-topic:
Daarnaast wil ik kijken wat de trend(lage ta en kleppen constant open in woonkamer) hier voor ons systeem zou doen.

Wij hebben echter een verdeler van wth die wordt aangestuurd door thermostaten van wth. Helaas hebben we gaan madoka. Is het wel mogelijk om modulatie toe te passen zonder madoka?

Heb in het verleden begrepen dat dit alleen mogelijk is met een madoka namelijk.

Huidige situatie:
Stooklijn -5 = 32 graden / 18+ = 25 graden

Resultaat is dat de buitenunit flink staat te brommen de hele dag en er veel defrosts plaatsvinden. Desinfectie gisteren duurde ook heel lang. Waarschijnlijk door de defrosts etc.

Hoop met een lagere TA de belasting van de buitenunit terug te dringen.
Ik snap niet goed wat je allemaal zegt.
Het lijkt me dat de vloer temperaturen onderling dus afwijken in voelbare warm/koud plekken.

En je hebt naregeling.

Dat komt dan toch gewoon door de naregeling?

Het inregelen van allemaal verschillende waardes per slang zal nooit een merkbaar verschil geven in warmte in de vloer. Beetje gelijk ingesteld is gewoon goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 14-06 19:19

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Technician- schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Ik snap niet goed wat je allemaal zegt.
Het lijkt me dat de vloer temperaturen onderling dus afwijken in voelbare warm/koud plekken.

En je hebt naregeling.

Dat komt dan toch gewoon door de naregeling?

Het inregelen van allemaal verschillende waardes per slang zal nooit een merkbaar verschil geven in warmte in de vloer. Beetje gelijk ingesteld is gewoon goed .
Zal even inzoomen op de woonkamer/open keuken:

In de woonkamer/open keuken liggen meerdere groepen die zijn aangesloten op 1 thermostaat.
De kleppen van deze groepen gaan gelijktijdig open/dicht obv van 1 thermostaat bij de deuropening.

Temperatuurverschillen zijn nu:
Midden keuken: 30 graden
Rand keuken: 24 graden
Midden woonkamer: 29 graden
Rand woonkamer: 25 graden

Deze groepen op de verdeler kan ik afzonderlijk inregelen op de verdeler. Mijn idee is om de groepen in het midden langzamer te laten stromen dan de groepen aan de rand van de kamers om zo bijvoorbeeld overal op 25 graden te komen.

In de retourtemperatuur op de verdeler zie ik deze verschillen ook (thermische camera vh werk). Maar dat is beetje off topic hier.

Uiteindelijk wordt de delta ook bepaald op het gemiddelde van de gehele woonkamer en het midden van de woonkamer nog warmer en de randen niet warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
AndereKoekoek schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Zal even inzoomen op de woonkamer/open keuken:

In de woonkamer/open keuken liggen meerdere groepen die zijn aangesloten op 1 thermostaat.
De kleppen van deze groepen gaan gelijktijdig open/dicht obv van 1 thermostaat bij de deuropening.

Temperatuurverschillen zijn nu:
Midden keuken: 30 graden
Rand keuken: 24 graden
Midden woonkamer: 29 graden
Rand woonkamer: 25 graden

Deze groepen op de verdeler kan ik afzonderlijk inregelen op de verdeler. Mijn idee is om de groepen in het midden langzamer te laten stromen dan de groepen aan de rand van de kamers om zo bijvoorbeeld overal op 25 graden te komen.

In de retourtemperatuur op de verdeler zie ik deze verschillen ook (thermische camera vh werk). Maar dat is beetje off topic hier.

Uiteindelijk wordt de delta ook bepaald op het gemiddelde van de gehele woonkamer en het midden van de woonkamer nog warmer en de randen niet warm genoeg.
Ga je niet voor elkaar krijgen, dat is natuurlijk verloop van temperatuur door koudebruggen langs de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:02
RonJ schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Kijk eens of de temperatuursensor er niet uitgevallen is.
Dank je voor je reactie
Hij geeft in het menu wel gewoon de (buiten) termperatuur aan en die lijkt ook te kloppen. Of bedoel je een andere sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
helloitsme schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:28:
[...]

Dank je voor je reactie
Hij geeft in het menu wel gewoon de (buiten) termperatuur aan en die lijkt ook te kloppen. Of bedoel je een andere sensor?
Ik bedoel de sensor die de temperatuur van het boilervat meet. Die bleek er laatst bij mij al een tijdje uit te liggen, met een enorme toename van het verbruik als gevolg en ik bleek niet bepaald de enige hier waarbij dat het geval was. De installatiehandleiding schrijft voor om deze sensor te borgen met plakband :') , maar dat gaat natuurlijk niet heel lang goed met een heet vat en de temperatuurwisselingen.

Zie o.a. deze post en de nog betere foto van @Technician- eronder.

Inmiddels zit de sensor hier weer goed op zn plek en geborgd met flexibel blijvende kit (maar hotglue oid zou ook moeten werken). Het verbruik is daarna weer enorm gedaald. Jouw post deed me hier meteen aan denken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:37

Coffee

Coffee

Goedenavond,

Ik heb een probleem met het Daikin Altherma 3 R W-systeem van 8kW in ons huis. De begane grond wordt niet warm genoeg, terwijl de temperatuur boven in orde is.

### Huidige situatie:
- Begane grond:
- Temperatuur schommelt tussen 18 en 18,5 °C (doel: 19,5 °C)
- Vloeroppervlakte: 41 m²
- 5 verwarmingsgroepen met totaal 315 meter buis (10 cm hart op hart)
- Flowmeters geven ~2L/min aan, totaal ~10L/min

- Eerste verdieping:
- Temperatuur: 20-21 °C
- Vloeroppervlakte vergelijkbaar met de begane grond
- 5 verwarmingsgroepen, ook 10 cm hart op hart, aantal meter onbekend.
- Flowmeters geven 0L/min aan, maar vloer wordt wel (erg) warm.

### Probleem:
De verwarmingsgroepen op de begane grond bereiken de gewenste temperatuur niet, terwijl de bovenverdieping warmer is dan gewenst. Pogingen om de groepen boven af te knijpen resulteren in geen verandering van flow beneden. Ondanks dat de flowmeters boven 0L/min aangeven, wordt de vloer daar wel warm. Ik wilde testen of de verdeler boven wel flow aangeeft als ik beneden afknijp. Echter, wanneer de groepen beneden worden afgesloten, schiet het systeem direct in storing door een beperkte flow. Mogelijk komt dit omdat de WP in de kelder staat, en niet 2 verdiepingen omhoog kan pompen?

### Bypass en buffervat:
Ons systeem heeft een 50L buffervat en had een bypass vlak voor de verdeler op de begane grond, die ingesteld was op 6L/min. Na het dichtdraaien van de bypass loopt de maximale flow terug naar 12-13L/min, wat weer leidde tot een storing. Vóór het dichtdraaien is de flow nooit hoger dan 15L/min geweest (volgens ESPAltherma). Hij lijkt zichzelf te beperken.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of suggesties voor mogelijke oplossingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Coffee op 19-01-2025 18:42 ]

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben ik nou met mn hoofd tegen de lamp geknald of....klopt het wat ik zie/zeg

Watertank opwarmen van 28 naar 41 graden, kost zo ongeveer evenveel aan energie(elektriciteit) als van 37 naar 41... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD2cK34tcs82GwFkWbNZbYdqYew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FEtzK3AjAZPJV9PkMFdDN8md.png?f=fotoalbum_large

Buitentemp gemeten aan/in de buitenunit is exact steeds 0,0-0,5 in alle 2 de periodes !

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:39

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik kreeg vanmiddag een 7H-01 foutmelding. Waterdruk was 1,4 bar. Ik heb water bijgevuld, spirotech magneet filter schoon gemaakt en het ontluchtingsprogramma laten lopen. Hij lijkt het nu weer goed te doen (nog wel met grafherrie, maar dat is een ander probleem), maar ik lees ook over een intern filter dat schoongemaakt kan/moet worden. Klopt dit en zo ja: waar zit die dan? Het enige dat ik kan vinden is een gast die z'n halve warmtepomp demonteert: dit lijkt me niet helemaal de bedoeling voor de (gemiddelde) gebruiker om zelf te doen.
YouTube: Daikin Altherma 3, error 7H-06, cleaning the heat pump filter, repai...

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Videopac schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:17:
Ik kreeg vanmiddag een 7H-01 foutmelding. Waterdruk was 1,4 bar. Ik heb water bijgevuld, spirotech magneet filter schoon gemaakt en het ontluchtingsprogramma laten lopen. Hij lijkt het nu weer goed te doen (nog wel met grafherrie, maar dat is een ander probleem), maar ik lees ook over een intern filter dat schoongemaakt kan/moet worden. Klopt dit en zo ja: waar zit die dan? Het enige dat ik kan vinden is een gast die z'n halve warmtepomp demonteert: dit lijkt me niet helemaal de bedoeling voor de (gemiddelde) gebruiker om zelf te doen.
YouTube: Daikin Altherma 3, error 7H-06, cleaning the heat pump filter, repai...
Dat is wel hoe het moet bij die unit.
Maar welke heb jij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Coffee schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:35:
Goedenavond,

Ik heb een probleem met het Daikin Altherma 3 R W-systeem van 8kW in ons huis. De begane grond wordt niet warm genoeg, terwijl de temperatuur boven in orde is.

### Huidige situatie:
- Begane grond:
- Temperatuur schommelt tussen 18 en 18,5 °C (doel: 19,5 °C)
- Vloeroppervlakte: 41 m²
- 5 verwarmingsgroepen met totaal 315 meter buis (10 cm hart op hart)
- Flowmeters geven ~2L/min aan, totaal ~10L/min

- Eerste verdieping:
- Temperatuur: 20-21 °C
- Vloeroppervlakte vergelijkbaar met de begane grond
- 5 verwarmingsgroepen, ook 10 cm hart op hart, aantal meter onbekend.
- Flowmeters geven 0L/min aan, maar vloer wordt wel (erg) warm.

### Probleem:
De verwarmingsgroepen op de begane grond bereiken de gewenste temperatuur niet, terwijl de bovenverdieping warmer is dan gewenst. Pogingen om de groepen boven af te knijpen resulteren in geen verandering van flow beneden. Ondanks dat de flowmeters boven 0L/min aangeven, wordt de vloer daar wel warm. Ik wilde testen of de verdeler boven wel flow aangeeft als ik beneden afknijp. Echter, wanneer de groepen beneden worden afgesloten, schiet het systeem direct in storing door een beperkte flow. Mogelijk komt dit omdat de WP in de kelder staat, en niet 2 verdiepingen omhoog kan pompen?

### Bypass en buffervat:
Ons systeem heeft een 50L buffervat en had een bypass vlak voor de verdeler op de begane grond, die ingesteld was op 6L/min. Na het dichtdraaien van de bypass loopt de maximale flow terug naar 12-13L/min, wat weer leidde tot een storing. Vóór het dichtdraaien is de flow nooit hoger dan 15L/min geweest (volgens ESPAltherma). Hij lijkt zichzelf te beperken.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen of suggesties voor mogelijke oplossingen?
Foto’s van de verdelers s.v.p. (van afstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Verdeler beneden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrjaRD-iZlIF6zPq5fNf0CtEKIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyfopMESV451JNaTVlSuiXlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIYWmA8pzFQKxvFQ_o2-yXqjN9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvUC1AV9VKfzyJbMQr3vuPVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqFzZDVRnwqDaZCBpGOfvIGrEDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGp9SllqRFmv87eydvVx4hAk.jpg?f=fotoalbum_large

Verdeler boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdU2G-LXo52kdCWIptiUoPQujaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9SRRTL6amNL8Xp3QDyraFZ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Ah, ik kom er net achter dat die zwarte dopjes naar boven gedraaid moeten worden. Er loopt nu wel flow door de nieuwe Flowmeters. Die ik eerst had lieten water door ondanks dat ze naar beneden stonden. Ik zie nu wel netjes flow boven.

Dit kan ik nu gebruiken, icm dichtzetten van de bypass, om te testen hoe ik het beter kan balanceren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v886ssQa462-MwQF0SVE9RcB-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYFRZnoaxj29Fu1ZE9lGieYY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Coffee op 19-01-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:13

GJA

Mjep schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Hoe lang waren jou leidingen eerst, en hoe lang zijn ze nu ongeveer. Mijn leidingen zijn rond de 4 meter maar heb exact hetzelfde gedrag na een defrost.

[Afbeelding]
(Via DM al beantwoord maar voor iedereen toch ook hier even)
Ik had ongeveer 3, nu zal het 5 a 6 zijn.
Dit is hoe ze het bij ons hebben opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enoUoPw45jWc3EC-Y6HNFhlbO-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EqTwh0u5Agtg1PaK01NYawS.jpg?f=fotoalbum_large

De buitenunit zit hier vlak achter.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Sinds drie maanden een Daikin Altherma 3RW. Ben erg tevreden over het comfort.

De setpoint staat ingegesteld om 21 graden. Nu blijft het steeds rond de 21,5 graden, via de offset kan ik het goed regelen dat de temperatuur hierop blijft (bijvoorbeeld met harde wind).

Alleen wanneer er bezoek is of de zon een beetje schijnt gaat de warmtepomp uit omdat het warmer wordt dan 22 graden en daarna merk je dat de vloer kouder wordt omdat de warmtepomp aangaat bij 20,5.

Graag laat ik de pomp dan gewoon doordraaien op een laagvermogen zodat de vloer niet afkoelt want dit vinden we niet aangenaam.

Is dit in te stellen, dus dat de warmtepomp niet afslaat bij 22 maar bijvoorbeeld 23 graden?

[ Voor 8% gewijzigd door tweakfdr op 19-01-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:01
Gezien het grote aantal defrosts toch eens een experiment. Zoals je op onderstaande plaatjes kan zien zat het LW setpoint rond de 34,5 graden, en telkens na een defrost werd dit met veel moeite en veel power net wel/niet bereikt voordat de volgende defrost een feit was. De BUH deed zelden mee met de defrosts, maar je zie dat het water wel danig afkoelde tot 26/27. Kennelijk is daarna dat verschil naar 34,5 zodanig dat 'ie vol aan de bak moet en na een half uur weer dicht zit door alle mist.

In de Onecta app heb ik toen de offset 5 graden omlaag gezet om eens te kijken hoeveel beter dat gaat; net weer 1 omhoog omdat ik zag dat er een heel lichte temperatuurdaling in de kamer was. De BUH doet nu een beetje mee, zo'n 0,08 kWh per defrost, maar het lijkt er op dat het huis gewoon warm blijft zoals het moet zonder dat de machine voluit staat te stampen...

Beetje raar dus eigenlijk, de weersafhankelijke curve werkt gewoon want de temperatuur was constant en zoals ik hem wilde, maar een verlaging rondom nul lijkt het dus net zo goed te doen. Ik zal hier nog op terug komen, morgen nog zo'n dag dus dat is lekker testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wc_gd9T_e2CCl68gklTe9_eaU3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IErsu4c7h6pxPmEeIrdQ7d06.png?f=fotoalbum_large

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
mawashigeri schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:46:
Gezien het grote aantal defrosts toch eens een experiment. Zoals je op onderstaande plaatjes kan zien zat het LW setpoint rond de 34,5 graden, en telkens na een defrost werd dit met veel moeite en veel power net wel/niet bereikt voordat de volgende defrost een feit was. De BUH deed zelden mee met de defrosts, maar je zie dat het water wel danig afkoelde tot 26/27. Kennelijk is daarna dat verschil naar 34,5 zodanig dat 'ie vol aan de bak moet en na een half uur weer dicht zit door alle mist.

In de Onecta app heb ik toen de offset 5 graden omlaag gezet om eens te kijken hoeveel beter dat gaat; net weer 1 omhoog omdat ik zag dat er een heel lichte temperatuurdaling in de kamer was. De BUH doet nu een beetje mee, zo'n 0,08 kWh per defrost, maar het lijkt er op dat het huis gewoon warm blijft zoals het moet zonder dat de machine voluit staat te stampen...
Bij mij hetzelfde gedrag, wat vooral opvalt is dat de flow nagenoeg op maximaal staat veel vermogen en het lijkt niet efficient op te warmen. Wanneer het morgen ook mistig is en veel defrost zal ik ook eens mijn offset naar beneden brengen. Terwijl de afgelopen weken (zonder defrost) de pomp rustig pruttelde op circa 6-8 l/min (+/- 350 - 700W) en het goed warm bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
tweakfdr schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:04:
Bij mij hetzelfde gedrag, wat vooral opvalt is dat de flow nagenoeg op maximaal staat veel vermogen en het lijkt niet efficient op te warmen. Wanneer het morgen ook mistig is en veel defrost zal ik ook eens mijn offset naar beneden brengen. Terwijl de afgelopen weken (zonder defrost) de pomp rustig pruttelde op circa 6-8 l/min (+/- 350 - 700W) en het goed warm bleef.
Exact, vooral die maximale flow de hele tijd beviel me niets, vandaar het experiment - morgen meer!
Het rare is natuurlijk dat ik verder niets veranderd heb, dus mijn voornaamste afgiftesysteem (vloer) zal wel wat afkoelen nu... daar staat wel een halvering van de defrosts en een beetje BUH gebruik tegenover, misschien is het samen precies in balans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 22:50
Ik kijk wat jaloers naar berichten over het verbruik. Ons verbruik lijkt veel hoger. Afgelopen nacht al 15 kW verbruikt met 12 ontdooiacties. Terwijl ik toch al voorzichtig aanpassingen heb gedaan op basis van de vergelijkingen met anderen. Blijven proberen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
mawashigeri schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Exact, vooral die maximale flow de hele tijd beviel me niets, vandaar het experiment - morgen meer!
Ik heb vanmorgen een offset gedaan van -3. Systeem wordt veel rustiger, flow zoals verwacht rond de 8l/min (alleen bij defrost >18). Stroomverbruik lager en het lijkt dat er minder defrost nodig zijn.

Graag zal ik de meetlogica willen weten rond de 0 graden. Normale gebruikers zien dit eigenlijk niet en geloven het wel. Maar volgens mij is hier nog wel winst te bepalen.

Nu even aanzien of het met een offset van -3 nog rond de 21 graden blijft in huis.

Zo ziet het in HomeAssistant eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYrtYkexZvSG_zCbNnyHYqTo3g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFGBRRL2PQYGhMy7naTMwUxb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Als nachtverlaging werkt het prima, maar toch een geleidelijke temperatuurdaling tijdens de nacht.
Vlak voor middernacht heb ik die +1 (naar -4) weer ongedaan gemaakt, dus de hele nacht met een -5 t.o.v. stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZZHR0mfgzMfSmMrPJBBFdQ7WVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TK4PwssExCql1YvAMkU9XOrW.png?f=fotoalbum_large
Nu net maar weer teruggezet, we willen toch liever 20 graden in huis.

Ter compleetheid, zo zag de aanvoertemperatuur eruit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhMy6kMIU3_DYga_Q6xNYYS78oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vKge2qyjKkFUw76s6qSyadn0.png?f=fotoalbum_large
Mijn snelle conclusie is dus dat net boven de 30 grade aanvoer het omslagpunt zit naar wilder gedrag, dit met ca. 20 graden binnentemperatuur en ca. 0 graden buiten bij 99% luchtvochtigheid.

Het verschil in gedrag is overduidelijk, het +1 blokje tussendoor zie je ook direct terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhACNf-px07AEaADVr5uAuJ9DtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hFMJVmz5G8mwMibwKdl7Q92c.png?f=fotoalbum_large

Ter leering ende vermaeck, gelukkig is het niet zo vaak zo lang mistig!

[ Voor 48% gewijzigd door mawashigeri op 20-01-2025 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:13

GJA

edvanleeuwen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:31:
Ik kijk wat jaloers naar berichten over het verbruik. Ons verbruik lijkt veel hoger. Afgelopen nacht al 15 kW verbruikt met 12 ontdooiacties. Terwijl ik toch al voorzichtig aanpassingen heb gedaan op basis van de vergelijkingen met anderen. Blijven proberen maar.
Ik snap je jaloezie hoor maar staar je niet blind op het verbruik van anderen. Hier zit het totale stroomverbruik van gisteren op 50 kWh en ik ben daar prima content mee.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:17
tweakfdr schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:47:
[...]

Ik heb vanmorgen een offset gedaan van -3. Systeem wordt veel rustiger, flow zoals verwacht rond de 8l/min (alleen bij defrost >18). Stroomverbruik lager en het lijkt dat er minder defrost nodig zijn.

Graag zal ik de meetlogica willen weten rond de 0 graden. Normale gebruikers zien dit eigenlijk niet en geloven het wel. Maar volgens mij is hier nog wel winst te bepalen.

Nu even aanzien of het met een offset van -3 nog rond de 21 graden blijft in huis.

Zo ziet het in HomeAssistant eruit:
[Afbeelding]
voorspelling: nee, maar ik laat graag mijn ongelijk bewijzen :)

Direct, kort (enkele uren) na het verlagen van je setpoint zal je warmtepomp altijd rustig draaien. Je huis is warm, hij hoeft nauwelijks moeite te doen om zijn aanvoertemperatuur te halen, dus easy going. Maar ervan uitgaande dat je een steady state had, dan zal langzaam maar zeker je huis afkoelen, daar is geen ontkomen aan. Je verstoort de balans, energieverlies blijft contstant, energietoevoer neemt af, dan neemt temperatuur ook af, totdat de balans weer hersteld is. Waar dat balanspunt precies ligt, daar kom je achter als je m een dag of 2 zo laat draaien (uitgaande van redelijk goede isolatie).

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
Je kan nog even terug scrollen naar mijn posts hier een jaar geleden, en ik haalde af en toe 90kWh op een dag als dit. Dus afgelopen dag met 40 kWh is een grote verbetering. Ik wijt dit aan het uitzetten van de BUH (tot -5C). Een 50 kWh sta ik dus ook niet van te kijken.

Die enorme aantallen defrosts hoef ik me ook niet echt druk om te maken als ik het hier zo lees.

Mijn error 7H-06 2 dagen geleden zorgde dat ik (weer) in een koud huis wakker werd. Ik heb de AWT op +4 gezet om het proces een zetje te geven. Wat mij hier opvalt is dat het een dag duurde voordat we 20C bereikten maar vooral ook dat de 22C nooit gehaald wordt. Zelfs niet een dag later (nu).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_hYRy5lKLVrhGsZiRMtQ6T_oCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qmelscDE34V7ExI7Q6HhiLAK.png?f=fotoalbum_large

Helaas wordt m'n Onecta al 16 uur niet meer geupdate. Maar aan m'n stroom verbruik zie ik nog wel een beetje wat er gaande is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal P
edvanleeuwen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:31:
Eigenlijk is geen enkele situatie echt met elkaar te vergelijken. Het hangt o.a. van de grootte van je huis, welke ruimtes je tot welke temp. verwarmd, de isolatie, ligging, het afgiftesysteem, je persoonlijke comfortgevoel etc.
Je kunt het misschien nog het beste vergelijken met de situatie toen je nog op gas stookte (als dat ooit het geval is geweest).
Hier hadden we uiteindelijk een gemiddeld gasverbruik van ca. 1800m3 (vrijstaande woning, 200m2 woonoppervlak, bwjr 1992 met ongeveer dito isolatie).
Op basis van de SCOP waarde van 4,4 heb ik dat voor de installatie van de warmtepomp omgerekend naar kWh per jaar en dan kom ik hier op ongeveer 4000kWh uit. Over 2024 (eerste volledige jaar) was het 4100kWh. Met dit verschil dat ik nu zonder nachteverlaging werk en dus 24/7 hetzelfde comfort heb. Daar ben ik dan eigenlijk best tevreden mee. Enige dat mij stoort is dat je bijna universitair geschoold moet zijn om de boel in te regelen....
Dat is wat mij betreft het enige relevante vergelijk dat is te maken. Al het andere is leuk om te weten maar zegt dus niet zo heel erg veel.

Kleine aanvulling: als je wil weten of het beter of slechter gaat met je systeem (of het effect van bijv. aanvullende isolatie) kun je het beste het verbruik per graaddag berekenen. Wel over een wat langere periode want door de afnemende COP bij dalende temp. is het verband niet lineair en dan kun je je er op verkijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Pascal P op 20-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• quint001
Pascal P schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Eigenlijk is geen enkele situatie echt met elkaar te vergelijken. Het hangt o.a. van de grootte van je huis, welke ruimtes je tot welke temp. verwarmd, de isolatie, ligging, het afgiftesysteem, je persoonlijke comfortgevoel etc.
Je kunt het misschien nog het beste vergelijken met de situatie toen je nog op gas stookte (als dat ooit het geval is geweest).
Hier hadden we uiteindelijk een gemiddeld gasverbruik van ca. 1800m3 (vrijstaande woning, 200m2 woonoppervlak, bwjr 1992 met ongeveer dito isolatie).
Op basis van de SCOP waarde van 4,4 heb ik dat voor de installatie van de warmtepomp omgerekend naar kWh per jaar en dan kom ik hier op ongeveer 4000kWh uit. Over 2024 (eerste volledige jaar) was het 4100kWh. Met dit verschil dat ik nu zonder nachteverlaging werk en dus 24/7 hetzelfde comfort heb. Daar ben ik dan eigenlijk best tevreden mee. Enige dat mij stoort is dat je bijna universitair geschoold moet zijn om de boel in te regelen....
Dat is wat mij betreft het enige relevante vergelijk dat is te maken. Al het andere is leuk om te weten maar zegt dus niet zo heel erg veel.
Helemaal eens hoor. Van een afstandje wil ik gewoon weten, heb ik mezelf niet in de voet geschoten met de overstap naar wp (los van het millieu aspect). Voorheen stookte ik zo'n 2000m3 >> nu 2024 (eerste volledige jaar) 4000 kWh in een huis van 1968 die we redelijk hebben nageisoleerd.

Maar zeker ook die universitaire studie die je hier aanhaalt wil ik benadrukken. In 2023 toen ik de overstap deed lag m'n focus op vermogen en mogelijk geluidsoverlast, en voor de rest van m'n overwegingen vertrouwde ik op de installateur. Maar even oneerbiedig gezegd kan die de pijpjes aan elkaar knopen, maar geen Daikin inregelen.
En ik durf zelfs wel te stellen dat als ik me er zelf niet zo in had verdiept (met hulp van de mede tweakers hier), dan lag deze machine alweer op straat omdat ie out-of-the-box niet het gemak en comfort biedt die je ervan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
quint001 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Helemaal eens hoor. Van een afstandje wil ik gewoon weten, heb ik mezelf niet in de voet geschoten met de overstap naar wp (los van het millieu aspect). Voorheen stookte ik zo'n 2000m3 >> nu 2024 (eerste volledige jaar) 4000 kWh in een huis van 1968 die we redelijk hebben nageisoleerd.

Maar zeker ook die universitaire studie die je hier aanhaalt wil ik benadrukken. In 2023 toen ik de overstap deed lag m'n focus op vermogen en mogelijk geluidsoverlast, en voor de rest van m'n overwegingen vertrouwde ik op de installateur. Maar even oneerbiedig gezegd kan die de pijpjes aan elkaar knopen, maar geen Daikin inregelen.
En ik durf zelfs wel te stellen dat als ik me er zelf niet zo in had verdiept (met hulp van de mede tweakers hier), dan lag deze machine alweer op straat omdat ie out-of-the-box niet het gemak en comfort biedt die je ervan verwacht.
2000m3 gas naar 4000 kWh op een dergelijk huis lijkt me helemaal prima.
Inderdaad dank aan dit platform! Heb ik ook veel van geleerd...en nog steeds. Allemaal inmiddels Daikinist!

Financieel was het een goede keuze hier. Afgelopen jaar scheelde het ruim €1100,- t.o.v. als ik op gas was gebleven (even de kwh terug omgerekend naar gas) en dan hebben we de gasketel zelfs nog hangen en gasaansluiting in stand gehouden; anders was het verschil bijna €1400,- geweest. Met een investering van wel ruim €12k (dat is incl. nieuwe verdeler vloerverwarming, boosters voor de radiatoren, nieuwe radiatorkranen en divers klein grutwerk) zouden we het op ca. 8 a 9 jaar terug verdienen.
Maar de cv ketel was ook al 14 jaar oud en bijna afgeschreven en zou ik ook hebben moeten vervangen.
Dat betekent dus een meerinvesteirng van ca. €8500 en tvt van rond de 6,5 a 7 jaar.
Die oude gasketel (werkt nog) hangt in een (handmatige) bivalente opstelling en kan ik evt. nog steeds inschakelen, maar heb hem eigenlijk niet meer gebruikt. Na dit stookseizoen neem ik een besluit of ik hem laat hangen of verwijder en de gasaansluiting opzeg. Ik betaal nu eigenlijk voor niks daarvoor en als de nood aan de man is (een winter ala 1963 of zo...kleine kans) dan heb ik ook nog wel wat mogelijkheden om dat op te lossen. De backupheater neemt het dan maar over...niet goedkoop maar de kans is zo klein dat het denk ik wel verantwoord is.

[ Voor 5% gewijzigd door Pascal P op 20-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-05 14:15
De afgelopen dagen is mijn warmtepomp vaak met een hoge flow aan het werk (36 l/min). Mijn dT ligt dan rond de 3,3 graden (instelling staat op 5). Zegt dit dat de warmteafgifte slecht is?

Aan welke knoppen kan ik draaien om dit te optimaliseren?
Zou het helpen om de vvw Wilo circulatiepomp langzamer te laten draaien zodat hij z’n warmte beter kan afgeven?
Meer groepen open zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door FastForwardNL op 20-01-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:51
Hm, ik dacht enthousiast te kunnen worden van de modulatiegebruikers hier, dus vanochtend maar eens aangezet. Leek heel even goed te gaan (zie groen), maar na de warmwaterrun blijft de wp maar toeren maken helaas (zie geel). Vreemd dat modulatie zo'n wisselende resultaten geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4lGNhx74_T3kJIpDmWfiyzmoMM0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hbh8yc7AuJlIzEGo3vR3SvOp.png?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ottie93 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:41:
Hm, ik dacht enthousiast te kunnen worden van de modulatiegebruikers hier, dus vanochtend maar eens aangezet. Leek heel even goed te gaan (zie groen), maar na de warmwaterrun blijft de wp maar toeren maken helaas (zie geel). Vreemd dat modulatie zo'n wisselende resultaten geeft.

[Afbeelding]
wat voor afgifte systeem heb je en wat is je stooklijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 13:34
FastForwardNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:09:
De afgelopen dagen is mijn warmtepomp vaak met een hoge flow aan het werk (36 l/min). Mijn dT ligt dan rond de 3,3 graden (instelling staat op 5). Zegt dit dat de warmteafgifte slecht is?

Aan welke knoppen kan ik draaien om dit te optimaliseren?
Zou het helpen om de vvw Wilo circulatiepomp langzamer te laten draaien zodat hij z’n warmte beter kan afgeven?
Meer groepen open zetten?
Nog beter: Wilo pomp er helemaal uit halen en naar een pomploze verdeler. Dat verdien je terug binnen relatief korte tijd, vertrekwatertemp. kan omlaag waardoor het rendement omhoog gaat (obv situatie met vloerverwarming)

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Riesjard schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:51:
[...]

wat voor afgifte systeem heb je en wat is je stooklijn?
Vloerverwarming grotendeels en 26 15 34 -15

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retteketet78
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-03 08:39
Vraagje, wellicht weet iemand dat.
Is het ook mogelijk om de Daikin unit te laten regelen o.b.v. een stooklijn maar dan op retourtemperatuur? Vast punt, en uittrede temperatuur weet ik wel...maar retourtemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:28
Beste allemaal!

Ik heb een vraagje. Ik heb een Altherma unit (EHVX04S23EJ3V) en ik vroeg me af hoe ik na kan gaan of deze automatisch gedesinfecteerd word? Ik zie het terug in de menus van de warmtepomp maar vroeg me af of dat vanzelf gaat of dat ik dit nog ergens handmatig moet instellen!

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je hebt dus een eigen spirotech magneetfilter. En er zit nòg een vuilfilter in de wp? Dan is die spirotech toch overbodig? Of die in je wp is overbodig, waardoor je enkel je spirotech moet schoonmaken?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 13:34
blueman85 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:19:
Beste allemaal!

Ik heb een vraagje. Ik heb een Altherma unit (EHVX04S23EJ3V) en ik vroeg me af hoe ik na kan gaan of deze automatisch gedesinfecteerd word? Ik zie het terug in de menus van de warmtepomp maar vroeg me af of dat vanzelf gaat of dat ik dit nog ergens handmatig moet instellen!
De anti legionella run (deze bedoel je toch?) wordt normaal gesproken door de installateur ingesteld. Doorgaans 1x per week, tijdstip kan eventueel afgestemd worden op momenten waarop er relatief veel warm water getapt wordt (door de hoge temp. is er veel meer water beschikbaar).

Via het menu kun je het controleren (ik lees dat je dat al gevonden hebt)
Als je een WP-energiemeting (of eventueel P1 meter) hebt kun je de momenten ook wel ontdekken.
Via de app, thermostaat of scherm op het binnen-unit kun je het ook zien aan de hogere watertemperatuur.

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Het enige dat ik kan vinden is een gast die z'n halve warmtepomp demonteert: dit lijkt me niet helemaal de bedoeling voor de (gemiddelde) gebruiker om zelf te doen.
Als het goed is kan je die gewoon legen zoals je de spirotech leegt: magneet er even af en aan de onderkant de kraan even openen terwijl het systeem gewoon operationeel is. Wel een bak eronder, of het afval naar de lekbak begeleiden met een vaatdoekje zodat niet alles onderspettert.
Hier kan je zien waar alles zit.

[ Voor 4% gewijzigd door mawashigeri op 20-01-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
mawashigeri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:59:
Als nachtverlaging werkt het prima, maar toch een geleidelijke temperatuurdaling tijdens de nacht.
Vlak voor middernacht heb ik die +1 (naar -4) weer ongedaan gemaakt, dus de hele nacht met een -5 t.o.v. stooklijn.
[Afbeelding]
Nu net maar weer teruggezet, we willen toch liever 20 graden in huis.

Ter compleetheid, zo zag de aanvoertemperatuur eruit
[Afbeelding]
Mijn snelle conclusie is dus dat net boven de 30 grade aanvoer het omslagpunt zit naar wilder gedrag, dit met ca. 20 graden binnentemperatuur en ca. 0 graden buiten bij 99% luchtvochtigheid.

Het verschil in gedrag is overduidelijk, het +1 blokje tussendoor zie je ook direct terug
[Afbeelding]

Ter leering ende vermaeck, gelukkig is het niet zo vaak zo lang mistig!
Laatste update van dit experiment: vanochtend dus alles teruggezet naar normaal, maar de hele dag weg dus niet kunnen zien/ingrijpen. Wel zag ik in de app dat de temperatuur nauwelijks opliep gedurende de dag, dus (blind) de aanvoertemperatuur geplust. Dat levert eigenlijk wel een interessant plaatje op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnF1UTVGMGCcEVjrcP8JAf9RQcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWJNyi9zMe4sC3g8Lbz561Wf.png?f=fotoalbum_large
Ook voor het plussen kwam de daadwerkelijke temperatuur nooit aan de vraag! Daarna kan ik plussen zoveel ik wil, blijkbaar gaat het met mijn afgiftesysteem bij mistig weer niet lukken om die hogere temperatuur te krijgen - alweer vanwege de daling van de watertemperatuur tijdens defrosts.
Toen ik thuiskwam heb ik de stooklijn iets onder de top van de daadwerkelijk bereikbare temperatuur gezet en het systeem werd direct wat rustiger: ook de pompsnelheid is nu niet meer de hele tijd maximaal.

Conclusie voor mijn huis: afgifte-efficiëntie verbeteren zal heel veel gaan helpen in defrost situaties, omdat dan de aanvoertemperatuur naar beneden kan.
Mogelijke tussenoplossing: de BUH altijd laten werken tijdens defrost... maar hoe moet dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:38
mawashigeri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Laatste update van dit experiment: vanochtend dus alles teruggezet naar normaal, maar de hele dag weg dus niet kunnen zien/ingrijpen. Wel zag ik in de app dat de temperatuur nauwelijks opliep gedurende de dag, dus (blind) de aanvoertemperatuur geplust. Dat levert eigenlijk wel een interessant plaatje op:
[Afbeelding]
Ook voor het plussen kwam de daadwerkelijke temperatuur nooit aan de vraag! Daarna kan ik plussen zoveel ik wil, blijkbaar gaat het met mijn afgiftesysteem bij mistig weer niet lukken om die hogere temperatuur te krijgen - alweer vanwege de daling van de watertemperatuur tijdens defrosts.
Toen ik thuiskwam heb ik de stooklijn iets onder de top van de daadwerkelijk bereikbare temperatuur gezet en het systeem werd direct wat rustiger: ook de pompsnelheid is nu niet meer de hele tijd maximaal.

Conclusie voor mijn huis: afgifte-efficiëntie verbeteren zal heel veel gaan helpen in defrost situaties, omdat dan de aanvoertemperatuur naar beneden kan.
Mogelijke tussenoplossing: de BUH altijd laten werken tijdens defrost... maar hoe moet dat?
Waar staat je evenwichts temperatuur op? Het niet halen van de gewenste aanvoer temperatuur zou mogelijk opgevangen kunnen worden als de BUH even 10 min ofzo bij springt. Ik heb afgelopen weekend iets vergelijkbaars geëxperimenteerd (zal hier morgen even verder toewijden), en vergelijkbaar gedrag gezien, en evenwicht temp staat hier op -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Ottie93 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:20:
[...]

Vloerverwarming grotendeels en 26 15 34 -15
Krijg je de ruimte wel op de gewenste temp en met welke delta t draai je? Ik denk niet dat je espaltherma hebt draaien anders hadden we wel meer info gezien vermoed ik.
Als je de ruimte goed warm krijgt zou ik eens proberen om de aanvoer temp wat te verlagen, bijv door de offset op -1 of -2 te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Waar staat je evenwichts temperatuur op? Het niet halen van de gewenste aanvoer temperatuur zou mogelijk opgevangen kunnen worden als de BUH even 10 min ofzo bij springt. Ik heb afgelopen weekend iets vergelijkbaars geëxperimenteerd (zal hier morgen even verder toewijden), en vergelijkbaar gedrag gezien, en evenwicht temp staat hier op -5.
Bij mij staat 'ie op -10 vanuit de gedachte dat het in principe nooit nodig is... is ook wel zo, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit een efficiënte oplossing is! Het maakt inderdaad niet veel uit of de BUH even meedoet na de defrost in plaats van tijdens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Riesjard schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:26:
[...]

Krijg je de ruimte wel op de gewenste temp en met welke delta t draai je? Ik denk niet dat je espaltherma hebt draaien anders hadden we wel meer info gezien vermoed ik.
Als je de ruimte goed warm krijgt zou ik eens proberen om de aanvoer temp wat te verlagen, bijv door de offset op -1 of -2 te zetten.
Ik heb ESPaltherma eraan hangen, vandaar m'n eerste grafiek. We hebben de thermostaat op 21 staan, maar hij komt niet verder dan 20/20,5, wat helemaal prima is. Gisteravond modulatie weer uitgezet en nu loopt ie als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ODXNCQ_dFzBJNrXM8Zm69KWHX5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jHrVGOabnRbesBPKMd3biK48.png?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
mawashigeri schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Bij mij staat 'ie op -10 vanuit de gedachte dat het in principe nooit nodig is... is ook wel zo, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit een efficiënte oplossing is! Het maakt inderdaad niet veel uit of de BUH even meedoet na de defrost in plaats van tijdens.
Dit vind ik goeie informatie! Bij ons staat hij ook op -10 en ik zat eraan te denken om hem bijvoorbeeld op 0 te zetten. Ik dacht dat de defrosts dan sneller zouden gaan waardoor er minder warmte uit de vloer zou worden getrokken. Maar het maakt dus niet uit qua energieverbruik en qua comfort?
Hebben meer mensen deze ervaring?

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
piieter schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Dit vind ik goeie informatie! Bij ons staat hij ook op -10 en ik zat eraan te denken om hem bijvoorbeeld op 0 te zetten. Ik dacht dat de defrosts dan sneller zouden gaan waardoor er minder warmte uit de vloer zou worden getrokken. Maar het maakt dus niet uit qua energieverbruik en qua comfort?
Hebben meer mensen deze ervaring?
Naar mijn idee, en dit forum al enige tijd volgend, heeft de instelling op -10 niets te maken met het meedoen met de defrost cyclus. Ik heb die -10 ook ingesteld en zie ook in de praktijk dat de BUH de compressor bij een defrost af en toe een zetje geeft. Volgens de Daikin monteur die bij ons het systeem inregelde was dat om de compressor te ontzien/beveiligen zodat die langer meegaat.
Met andere woorden, die evenwichtsinstelling op -10 geeft alleen aan dat de BUH vanaf die temperatuur actief gaat mee verwarmen. Dit dus los van de defrost hulp door middel van de BUH. Het advies van Daikin is dus om niet te proberen om die ‘hulp’ uit te zetten. Los van het feit dat ik niet zou weten waar dat moet.
Dan de ervaringen die sommigen hier gisteren hadden (aantal defrost verlagen door lagere Ta waarbij de BUH actiever gaat meedoen) is het zelfs de vraag of die -10 wel zo voordelig is als instelling. Na een defrost zie je pomp enorm veel moeite doen (piek in verbruik) om weer in een strakke lijn te komen met snellere bevriezing als gevolg. Wellicht zou de BUH dat vanaf 0 graden veel sneller doen en kan de pomp langer doorlopen vooraleer de unit weer bevriest. Volgen mij is ook dat nog een experiment waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-06 20:41
Ons huis wordt momenteel niet goed warm. De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming zou op basis van de stooklijn rond de 34 graden moeten liggen, maar komt niet boven de 25 graden uit. Elk uur start de defrostcyclus, waardoor de aanvoertemperatuur daalt naar 20 graden. Vervolgens schakelt de back-up heater in en begint het proces opnieuw.

Heeft iemand een idee hoe dit verbeterd kan worden? Ik zal eens spelen met de evenwichtstemperatuur om te kijken of dit een verschil uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Signum666 op 21-01-2025 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
Ter info: mijn ervaring/leermoment die ik afgelopen weekend heb opgedaan. We gingen vrijdag einde ochtend een weekendje weg, tot zondag avond. De WP helemaal uitzetten leek me sowieso geen goed idee, maar ik vond het ook onnodig om de woonkamer bijna 3 dagen lang gewoon op 20gr te houden. Dus ik besloot een Ta verlaging toe te passen. Vrijdag in een aantal stappen de Ta offset op -5 gezet. Zondagochtend was hierdoor de temp in de woonkamer gedaald tot 18.6gr. Zondagochtend weer begonnen met de Ta offset terug te brengen. Weersomstandigheden: buiten rond -2 tot 0gr, en in ieder geval in de avond mist toen ik thuis kwam (geen idee hoe laat het mistig is geworden).

8u, offset naar -3
Er wordt hier (en in het algemene L/W topic) vaker gezegd: lagere Ta is minder defrost. Dat kan ik dus zeker bevestigen. Tot 8u in de ochtend, 1 defrost per anderhalf uur ongeveer. Wat hierbij ook opvalt: Ta is op dat moment 28gr. Tr is dus bij aanvang van de defrost al onder de 25gr (want dT staat op 5), waardoor de hele defrost BUH stap 1 (=2kW) gebruikt wordt.

10u, offset naar 0
Van 8-10 zit een defrost per 45 min ongeveer, en vanaf 10u elk half uur. Vanaf 10u is Ta 31, en valt het op dat niet meer de gehele defrost de BUH gebruikt wordt, maar slechts op het einde even kort BUH stap 2 (=4kW).

13u, offset naar +3
Na elke defrost zie je normaal even kort een hoger verbruik totdat hij weer in "normaal" toestand komt. Vanaf 11u lukt hem dat dus niet meer, en is hij eigenlijk alleen van deforst naar defrost aan het toewerken. Vanaf 13u zie ik zelfs dat de WP bij mij op max vermogen draait. Vanaf dit moment gebruikt hij de BUH ook niet meer tijdens defrost (gok omdat de Tr ruim boven de 25 is).

17u, offset naar +5
Om 17u was de temperatuur inmiddels terug naar 19.3 graden. Maar streefde erheen om de 20gr weer te hebben als we thuis zouden komen (WAF). Bij thuiskomst (19.30) zie ik dat hij de ingestelde dT van 5 niet haalt, maar blijft steken op dT 7 (pomp liep op maximaal). Helaas het gevolg van een sub-optimale vvw (10 jaar geleden gelegd). Maar offset +5 is natuurlijk ook niet echt gebruikelijk.

22u, offset terug naar 0
ruimte temperatuur inmiddels 19.7. En zie ook direct weer BUH stap 2 bij springen bij de 1e defrost om 23u.

Conclusie:
- ik heb beter begrip hoe de BUH gebruikt lijkt te worden tijdens defrost
- met de weeromstandigheden op zondag had ik achteraf de Ta niet zo ver moeten verlagen. Was het -3 en stralend blauw geweest, of +3, had dit waarschijnlijk minder problemen opgeleverd. (hoewel problemen een groot woord is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
Signum666 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:49:
Ons huis wordt momenteel niet goed warm. De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming zou op basis van de stooklijn rond de 34 graden moeten liggen, maar komt niet boven de 25 graden uit. Elk uur start de defrostcyclus, waardoor de aanvoertemperatuur daalt naar 20 graden. Vervolgens schakelt de back-up heater in en begint het proces opnieuw.

Heeft iemand een idee hoe dit verbeterd kan worden? Ik zal eens spelen met de evenwichtstemperatuur om te kijken of dit een verschil uitmaakt.
Heeft de WP een tijd uitgestaan, dat hij niet boven de 25gr Ta uitkomt? Of is hij zwaar onder bemeten? Lijkt er iig op dat er teveel massa is die hij op temperatuur moet brengen.
Met de evenwichtstemperatuur testen kan zeker, wel kans dat hij een hoop COP 1 er tegen aangooit om alles op temperatuur te gaan krijgen.
Heb je vvw op meerdere verdiepingen? Anders kun je ook proberen alleen de groepen in de woonkamer open te zetten, en als hier de vloer op temperatuur komt, langzaam meer groepen op andere plekken gaan opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Heeft de WP een tijd uitgestaan, dat hij niet boven de 25gr Ta uitkomt? Of is hij zwaar onder bemeten? Lijkt er iig op dat er teveel massa is die hij op temperatuur moet brengen.
Met de evenwichtstemperatuur testen kan zeker, wel kans dat hij een hoop COP 1 er tegen aangooit om alles op temperatuur te gaan krijgen.
Heb je vvw op meerdere verdiepingen? Anders kun je ook proberen alleen de groepen in de woonkamer open te zetten, en als hier de vloer op temperatuur komt, langzaam meer groepen op andere plekken gaan opendraaien.
We schakelen de warmtepomp nooit uit, maar onze houtkachel in de woonkamer heeft waarschijnlijk wel een negatieve werking. Wanneer de thermostaat door de houtkachel de ingestelde temperatuur namelijk bereikt, hoeft de warmtepomp niet te werken. Meestal moet deze dan rond 5 uur 's ochtends (als we tot laat hebben gestookt) hard aan de slag om het huis weer te verwarmen.

Het betreft een vrijstaande woning met een woonoppervlak van ongeveer 130 vierkante meter, volledig gelijkvloers. Oorspronkelijk was er een naregeling aangesloten om de temperatuur per kamer te regelen, maar die heb ik verwijderd nadat ik van meerdere mensen hoorde dat dit nadelig is voor de werking van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08-06 10:36
Signum666 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:09:
[...]
We schakelen de warmtepomp nooit uit
Dan schakel je 'm met de thermostaat toch gewoon uit, dat is toch duidelijk wat bedoeld wordt.... 8)7 .

Met zoveel defrosts als met deze temperaturen en mist ben je dus vooral zelf de oorzaak als je je warmtepomp niet gewoon de gehele dag laat draaien. Dus oftewel de hele dag hout stoken of gewoon niet.

[ Voor 36% gewijzigd door TweakGP op 21-01-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
TweakGP schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Dan schakel je 'm met de thermostaat toch gewoon uit, dat is toch duidelijk wat bedoeld wordt.... 8)7 .

Met zoveel defrosts als met deze temperaturen en mist ben je dus vooral zelf de oorzaak als je je warmtepomp niet gewoon de gehele dag laat draaien. Dus oftewel de hele dag hout stoken of gewoon niet.
Met uitschakelen dacht ik dat je echt de uitknop bedoelde, maar je hebt gelijk.. werking is hetzelfde :) We gaan eens wat minder stoken. Kijken wat voor effect dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traduzione
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-05 18:39
Hallo,

Ik ben nieuw in dit topic en heb mij een beetje ingelezen.
De warmtepomp draait prima, alleen wil ik het e.e.a. beter instellen voor mijn situatie.
Wat ik lastig vind is het feit dat mijn vloerverwarming een stuk hoger zit in de vloer dan bij nieuwbouw/ingestort in beton.

Mijn situatie is als volgt:

- 2onder1 kap woning uit 1970.
- 2 persoons huishouden
- Redelijk geïsoleerd.
- Warmtepomp: EHBH08E6V
- Warm Water tank á 300L. : EKHWS300
- Buitenunit: ERGA08EVH7
- Koelen doen we met een multi-split airco.
- Vvw: beneden 6 groepverdeler +/-45 m2 hoh 10 in cementdek vloer.
Vloerverwarming badkamer: 4m2 middels een RTL-ventiel (RTL staat op stand 3,5 = retourwater is dus max. 35 graden)

Huidige energiewaardes:
Verbruik naar 1 jaar (afgelezen in de Onecta app):
Klimaatregeling: 1760kWh
Warm water tank: 1455kWh

Warmwatertank hebben we geen klokprogramma, maar vast op 50 graden
Vloerverwarming:
Stooklijn type; 2-punts (gisteren aangepast door dit topic)
Stooklijn: 27 15 / 40 -15 (gisteren aangepast door dit topic)
Instelpuntbereik: Min. 25 graden maximaal 55 graden
Delta T = 5 graden
Modulatie: nee
Gemiddelde tijd: nee (lees hier veel over (12 of 24u), alleen wij verlagen de tempratuur 's nachts wel i.v.m. het geluid)
Evenwichtstempratuur -5 graden (gisteren aangepast door dit topic)
Back-upverwarming; werking: Toegestaan (dus nog niet op "beperkt" of "alleen WTW")
Klokprogramma: 08:00 20graden , 16:00 21 graden , 22:00 19 graden.

Ik zou graag mijn gegevens in het excel document van jullie willen invoegen, alleen heb ik nog geen toegang.
Ik deel hem hier onder, als iemand daar nog wat uit opvalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wSnDN7eGBtAj0OKzkddbSqf3yg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/F0tcERNuPZjISLGXas80W3Up.jpg?f=user_large

Tips zijn erg welkom, mochten er nog gegevens ontbreken hoor ik het graag.

Kleine toevoeging:
Zonnepanelen zijn aanwezig
Bad-gebruik á 4x per week
Houtkachel wordt regelmatig gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door traduzione op 21-01-2025 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mawashigeri
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:49:
Ter info: mijn ervaring/leermoment die ik afgelopen weekend heb opgedaan. We gingen vrijdag einde ochtend een weekendje weg, tot zondag avond. De WP helemaal uitzetten leek me sowieso geen goed idee, maar ik vond het ook onnodig om de woonkamer bijna 3 dagen lang gewoon op 20gr te houden. Dus ik besloot een Ta verlaging toe te passen. Vrijdag in een aantal stappen de Ta offset op -5 gezet. Zondagochtend was hierdoor de temp in de woonkamer gedaald tot 18.6gr.
... [ bla bla misere ende ellende :) ]
Met de weeromstandigheden op zondag had ik achteraf de Ta niet zo ver moeten verlagen. Was het -3 en stralend blauw geweest, of +3, had dit waarschijnlijk minder problemen opgeleverd. (hoewel problemen een groot woord is).
Daarnet vlak voor mijn SWW run mijn evenwichtstemperatuur op 2 (!) gezet, en de 2Kw BUH blijft nu 25 minuten aan totdat de doeltemperatuur werkelijk aangetikt wordt... dat is wat veel van het goede eigenlijk.
Nou zat er een beste ijslaag op de buitenunit na deze SWW run (volgens de mid-temp -17 graden!) dus dit is redelijk worst-case.

Bij de volgende paar defrosts nog maar eens kijken, en hopelijk wat meer zon dit jaar zodat ik dit experiment kan wegsalderen :)

Plaatjes bij de praatjes - we doen deze experimenten natuurlijk om de mensheid te dienen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4t_vcpXYUmWmdQcFAQsQqaiCXA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AqtDSVeHeKBLaCpHdz0b7Bd1.png?f=user_large

En de F-gas plaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K4TsX1wGTIVM0Svu8WD66rBGws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erKDHa2xarX9fffMSRf0AXTQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
mawashigeri schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:34:
[...]

Daarnet vlak voor mijn SWW run mijn evenwichtstemperatuur op 2 (!) gezet, en de 2Kw BUH blijft nu 25 minuten aan totdat de doeltemperatuur werkelijk aangetikt wordt... dat is wat veel van het goede eigenlijk.
Nou zat er een beste ijslaag op de buitenunit na deze SWW run (volgens de mid-temp -17 graden!) dus dit is redelijk worst-case.

Bij de volgende paar defrosts nog maar eens kijken, en hopelijk wat meer zon dit jaar zodat ik dit experiment kan wegsalderen :)

Plaatjes bij de praatjes - we doen deze experimenten natuurlijk om de mensheid te dienen!
[Afbeelding]

En de F-gas plaat
[Afbeelding]
Op 2 om te kijken of de BUH dan een beetje zou helpen binnen redelijke marges?

Interessante dingen hoor. Ook @danny.s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
traduzione schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:24:
Hallo,

Ik ben nieuw in dit topic en heb mij een beetje ingelezen.
De warmtepomp draait prima, alleen wil ik het e.e.a. beter instellen voor mijn situatie.
Wat ik lastig vind is het feit dat mijn vloerverwarming een stuk hoger zit in de vloer dan bij nieuwbouw/ingestort in beton.

Mijn situatie is als volgt:

- 2onder1 kap woning uit 1970.
- 2 persoons huishouden
- Redelijk geïsoleerd.
- Warmtepomp: EHBH08E6V
- Warm Water tank á 300L. : EKHWS300
- Buitenunit: ERGA08EVH7
- Koelen doen we met een multi-split airco.
- Vvw: beneden 6 groepverdeler +/-45 m2 hoh 10 in cementdek vloer.
Vloerverwarming badkamer: 4m2 middels een RTL-ventiel (RTL staat op stand 3,5 = retourwater is dus max. 35 graden)

Huidige energiewaardes:
Verbruik naar 1 jaar (afgelezen in de Onecta app):
Klimaatregeling: 1760kWh
Warm water tank: 1455kWh

Warmwatertank hebben we geen klokprogramma, maar vast op 50 graden
Vloerverwarming:
Stooklijn type; 2-punts (gisteren aangepast door dit topic)
Stooklijn: 27 15 / 40 -15 (gisteren aangepast door dit topic)
Instelpuntbereik: Min. 25 graden maximaal 55 graden
Delta T = 5 graden
Modulatie: nee
Gemiddelde tijd: nee (lees hier veel over (12 of 24u), alleen wij verlagen de tempratuur 's nachts wel i.v.m. het geluid)
Evenwichtstempratuur -5 graden (gisteren aangepast door dit topic)
Back-upverwarming; werking: Toegestaan (dus nog niet op "beperkt" of "alleen WTW")
Klokprogramma: 08:00 20graden , 16:00 21 graden , 22:00 19 graden.

Ik zou graag mijn gegevens in het excel document van jullie willen invoegen, alleen heb ik nog geen toegang.
Ik deel hem hier onder, als iemand daar nog wat uit opvalt:

[Afbeelding]

Tips zijn erg welkom, mochten er nog gegevens ontbreken hoor ik het graag.
Voor een 2 persoonshuishouden klinkt 1455kWh voor SWW best wel veel. Hier voor een 4 persoons (met kids van 4 en 7) 637kWh.
Met een set point van 50 gr is de kans groot dat je in de zomer veel op BUH/BSH je tank aant verwarmen bent. Set point van >= 45gr en buiten temperatuur van 25gr of hoger betekent namelijk niet warm water maken op de compressor, maar BUH/BSH. En de 25 wordt heel snel aangetikt als de buiten unit ook maar een beetje zon opvangt.
Of aanpassen naar max 44 graden (want dat is de zomer ook ruim voldoende, zeker voor 2 personen), of het schema aanpassen naar vroeg in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traduzione
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:07:
[...]

Voor een 2 persoonshuishouden klinkt 1455kWh voor SWW best wel veel. Hier voor een 4 persoons (met kids van 4 en 7) 637kWh.
Met een set point van 50 gr is de kans groot dat je in de zomer veel op BUH/BSH je tank aant verwarmen bent. Set point van >= 45gr en buiten temperatuur van 25gr of hoger betekent namelijk niet warm water maken op de compressor, maar BUH/BSH. En de 25 wordt heel snel aangetikt als de buiten unit ook maar een beetje zon opvangt.
Of aanpassen naar max 44 graden (want dat is de zomer ook ruim voldoende, zeker voor 2 personen), of het schema aanpassen naar vroeg in de ochtend.
Dus als ik het goed begrijp heb ik 2 opties:

Warm watertank op 44 graden vast zetten ( ook in de winter?) we hebben een bad, is dat dan niet heel laag. De vrouw zit hier gemiddeld 4x per week in.

of een schema maken "naar vroeg in de ochtend" als in; SWW verwarmen naar 50 graden totdat het buiten 25 graden wordt. En kan je dit schema ook aan/uit zetten in de app net bij de Vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joske44
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-02 17:24
Wij hadden dit recent ook al enkele keren gehad en komt door een ‘debiet probleem’. Dit werd opgelost door de installateur, door een ‘bypass’ te installeren aan de leidingen die dat debiet bijregelt, sindsdien error niet meer gehad. Druk was ook steeds in orde.

[ Voor 8% gewijzigd door Joske44 op 21-01-2025 15:33 ]

EHVH08S26CB9W - ERLQ006CAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joske44
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-02 17:24
Unit binnen: EHVH08S26CB9W
Unit buiten: ERLQ006CAV3
DeltaT: 4C

Weersafhankelijk ingesteld:
40C bij -10C
25C bij 15C

Ik heb me wat zitten inlezen in Daikin en warmtepomp met vloerverwarming (trage afgifte dus) en wou is polsen over werking en instellingen

Als ik het goed lees vind ik terug dat de WTP beter continu blijft draaien ipv op -en afspringen:

Niet alleen in de zin van op ‘Comfort’ te laten staan ipv Gepland met eco-standen ertussen, maar ook dat AWT niet te koud wordt én in de zin van de binnentemperatuur beter constant te laten schommelen rond de ‘gewenste kamertemperatuur’ ipv erover te gaan.

M.a.w. de WTP niet naar een hogere binnentemperatuur toe te laten werken waardoor hij zou afspringen, want eigenlijk zorgt dat voor ‘overheating’. Waarbij WTP nl. af springt en pas terug op wanneer hij -0.5 onder de gewenste temp. gaat … en dus opnieuw meer vraagt om alles op te warmen.

Bv. als gewenste temperatuur 22 is, zorgen dat AWT niet te warm doorstuurt (ook niet in Weersafhankelijke stand) maar eerst langer duurt om op te warmen maar heel lang warm houdt + Dat het zo niet hoger dan 22.5 wordt binnen, waardoor de WTP bij wijze van spreken 24/7 blijft draaien ipv af -en opspringen.

Dat zou meest efficiënt zijn qua VV, gewenste temperatuur en energie? Klopt dat?

EHVH08S26CB9W - ERLQ006CAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesjard
  • Niet online
Ottie93 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:43:
[...]

Ik heb ESPaltherma eraan hangen, vandaar m'n eerste grafiek. We hebben de thermostaat op 21 staan, maar hij komt niet verder dan 20/20,5, wat helemaal prima is. Gisteravond modulatie weer uitgezet en nu loopt ie als volgt:
[Afbeelding]
Wil je eens een grafiek laten zien waarin is te zien wat de aanvoer temp en retour temp zijn?
Een ook een van de flow/debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:00
traduzione schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Warm watertank op 44 graden vast zetten ( ook in de winter?) we hebben een bad, is dat dan niet heel laag. De vrouw zit hier gemiddeld 4x per week in.

of een schema maken "naar vroeg in de ochtend" als in; SWW verwarmen naar 50 graden totdat het buiten 25 graden wordt. En kan je dit schema ook aan/uit zetten in de app net bij de Vloerverwarming?
ik zou optie 1 niet doen
hier ook op 50 graden van smorgen 9 tot savonds 22.00
snacht gaat hij terug naar 45 zo dat hij niet word verwarmd in de nacht

44 graden voor een bad in de winter gaat de vrouw hier niet mee akoord zeker niet na dat ik of de kinderen gedouchet hebben

in de zomer is het een ander verhaal dan douchen we minder warm en nemen we minder een bad

optie 2

je kunt een schema in zetten inderdaad

smorgen voor de zon omkomt lage temperaturen in de zomer
of juist bij volle zon capaciteit als je zonnenpanelen hebt, dan gebruik je vol je bsh element en je eigen stroom
moet je minder terug leveren

dat is een keuze die je kunt overwegen

een zomer schema : vroeg verwarmen lage buiten temperaturen = meer verwarmen op de buitenunit

een zomer schema : smiddags op vol zon uren verwarmen = meer op de bsh verwarmen maar gebruik je wel je zonnen stroom indien aanwezig

winter schema : verwarmen overdag bij daglicht eigen stroom indien zonnenpanelen + stroom van het net

de keuze is reuze

mijn instellingen zijn zo:

verwarmen ketel 50 graden tussen 9 en 22.00 na 22.00 terug naar 45 graden
winter en zomer

wel een kanttekening we hebben hier een zonnenboiler die voor de inlaat van de sww vat staat dus er komt in de zomer eigenlijk ( maand april - september ) altijd wel minimaal 40-80 graden binnen
aleen in de winter juist niet dus onze bsh slaat niet vaak aan door te hoge buiten temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traduzione
Tourtje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:56:
[...]

ik zou optie 1 niet doen
hier ook op 50 graden van smorgen 9 tot savonds 22.00
snacht gaat hij terug naar 45 zo dat hij niet word verwarmd in de nacht

44 graden voor een bad in de winter gaat de vrouw hier niet mee akoord zeker niet na dat ik of de kinderen gedouchet hebben

in de zomer is het een ander verhaal dan douchen we minder warm en nemen we minder een bad

optie 2

je kunt een schema in zetten inderdaad

smorgen voor de zon omkomt lage temperaturen in de zomer
of juist bij volle zon capaciteit als je zonnenpanelen hebt, dan gebruik je vol je bsh element en je eigen stroom
moet je minder terug leveren

dat is een keuze die je kunt overwegen

een zomer schema : vroeg verwarmen lage buiten temperaturen = meer verwarmen op de buitenunit

een zomer schema : smiddags op vol zon uren verwarmen = meer op de bsh verwarmen maar gebruik je wel je zonnen stroom indien aanwezig

winter schema : verwarmen overdag bij daglicht eigen stroom indien zonnenpanelen + stroom van het net

de keuze is reuze

mijn instellingen zijn zo:

verwarmen ketel 50 graden tussen 9 en 22.00 na 22.00 terug naar 45 graden
winter en zomer

wel een kanttekening we hebben hier een zonnenboiler die voor de inlaat van de sww vat staat dus er komt in de zomer eigenlijk ( maand april - september ) altijd wel minimaal 40-80 graden binnen
aleen in de winter juist niet dus onze bsh slaat niet vaak aan door te hoge buiten temperaturen
Bijna helder..

Voor het inregelen van de planning van de SWW, moet ik het e.e.a. aanpassen.
Kun jij aangeven wat jouw gegevens hiervan zijn:

Verwarmingsbedrijf; "enkel warmhouden" of "geprogrammeerd + warmhouden" of "alleen geprogrammeerd"?

Als "geprogrammeerd + warmhouden" het is, welke gegevens moet ik invullen bij:
-"instelpunt comfort bedrijf"
- "instelpunt eco bedrijf"
- "instelpunt warmhouden"
-"maximum"
-"hysteresis"
en wat moet ik aangeven bij instelpunt modus: Vast of Weersafhankelijk (en wat moet hier dan weer ingevuld worden)

OF!!

Als "alleen geprogrammeerd" het is, welke gegevens moet ik invullen bij:
- "instelpunt comfort bedrijf"
- "instelpunt eco bedrijf"
- "maximum"
- "hysteresis"
en wat moet ik aangeven bij instelpunt modus: Vast of Weersafhankelijk (en wat moet hier dan weer ingevuld worden)

Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, vandaar deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzO25PHmoQIitlVMQtwnVBlzBVk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h733hmKJJ8E8KwHBSKyxXIuG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar omdanks de defrostgalore nauwelijks verschil bij verwarmen met vorig jaar tot nu toe. Aangenomen dat de in het schermpje op de binnenunit gerapporteerde verbruikte kWh kloppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Atomius op 21-01-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
traduzione schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Alternatief, hoe ik het doe:

Ik heb nu (winter):
ECO setpoint 46
Comfort 53
Met schema kies ik voor de juiste dagen ECO of Comfort (via de onecta app). Als we niet alle 4 douchen, is ECO voldoende.

In de zomer:
ECO setpoint pas ik aan naar 44 (op binnen unit).
Comfort, omgewijzigd.
Met schema gebruik ik alleen nog maar ECO dan. Koudwater aanvoer is dan een stuk minder koud, icm dat je minder warm doet douchen dan je in de winter doet, blijkt 44 altijd voldoende te zijn.
Ik hoef me dan in principe nooit druk te maken of SWW op BUH gedaan wordt. Er is 1 uitzondering, en dat is als buiten temp >35 gr is, dan doet hij ook setpoint 44 op BUH. Maar dit wordt het gelukkig niet snel, dus daar kan ik nog wel op anticiperen (of voor liever nemen dat dit 2x per jaar voor komt).

Je kunt ook standaard 50gr in de ochtend doen (in de zomer). Maar in de zomer is het overdag gewoon een stuk warmer en dus hogere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traduzione
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Alternatief, hoe ik het doe:

Ik heb nu (winter):
ECO setpoint 46
Comfort 53
Met schema kies ik voor de juiste dagen ECO of Comfort (via de onecta app). Als we niet alle 4 douchen, is ECO voldoende.

In de zomer:
ECO setpoint pas ik aan naar 44 (op binnen unit).
Comfort, omgewijzigd.
Met schema gebruik ik alleen nog maar ECO dan. Koudwater aanvoer is dan een stuk minder koud, icm dat je minder warm doet douchen dan je in de winter doet, blijkt 44 altijd voldoende te zijn.
Ik hoef me dan in principe nooit druk te maken of SWW op BUH gedaan wordt. Er is 1 uitzondering, en dat is als buiten temp >35 gr is, dan doet hij ook setpoint 44 op BUH. Maar dit wordt het gelukkig niet snel, dus daar kan ik nog wel op anticiperen (of voor liever nemen dat dit 2x per jaar voor komt).

Je kunt ook standaard 50gr in de ochtend doen (in de zomer). Maar in de zomer is het overdag gewoon een stuk warmer en dus hogere COP.
Als ik het goed begrijp, heb jij in de winter dus: Verwarmingsbedrijf; "alleen geprogrammeerd" ingesteld.

Wat heb jij bij het volgende ingesteld als ik vragen mag:

- "maximum"
- "hysteresis"
en wat moet ik aangeven bij instelpunt modus: Vast of Weersafhankelijk (en wat moet bij stooklijn ingevuld worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-06 20:10
Atomius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:32:
[Afbeelding]

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar omdanks de defrostgalore nauwelijks verschil bij verwarmen met vorig jaar tot nu toe. Aangenomen dat de in het schermpje op de binnenunit gerapporteerde verbruikte kWh kloppen.
Het viel mij ook al op dat tijdens deze defrostgalore mijn gemiddelde verbruik voor verwarmen niet aanmerkelijk hoger is dan de afgelopen periodes zonder defrosts... Bij mij wordt de BUH tijdens deze defrostgalore amper aangesproken overigens.

Ben er nog niet uit wat het betekent. Heeft de defrostgalore zo weinig impact op mijn stroomverbruik? Of is mijn energieverbruik in normale omstandigheden zo hoog?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
traduzione schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Als ik het goed begrijp, heb jij in de winter dus: Verwarmingsbedrijf; "alleen geprogrammeerd" ingesteld.

Wat heb jij bij het volgende ingesteld als ik vragen mag:

- "maximum"
- "hysteresis"
en wat moet ik aangeven bij instelpunt modus: Vast of Weersafhankelijk (en wat moet bij stooklijn ingevuld worden)
Ik heb idd alleen programma, niet programma + warmhouden. Dit het hele jaar door overigens.
Enige verschil tussen zomer en winter is dat ik nu op sommige momenten Comfort heb gepland, en in de zomer alleen Eco momenten.

Maximum? Geen idee eigenlijk.
Hysteresis: ik geloof 5, maar gezien warmhouden uit staat, is dit verder niet relevant.
Instelpunt is denk ik vast. Ik heb wel een WAR op de unit voorbij zien komen bij de SWW instellingen, maar geen idee hoe dat in de praktijk werkt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Klant waarbij het SWW soms niet gaat opwarmen en na reset gelijk wel.
(Weet niet precies hoe wat en wanneer)

Hoe zou dat kunnen verbeteren met instellingen?
Zat er niet een vaste wachttijd voor of is het de offset op de boiler sensor?
Altherma 3 split LT wand 8kw met 200L boiler

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 21-01-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traduzione
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:59:
[...]

Ik heb idd alleen programma, niet programma + warmhouden. Dit het hele jaar door overigens.
Enige verschil tussen zomer en winter is dat ik nu op sommige momenten Comfort heb gepland, en in de zomer alleen Eco momenten.

Maximum? Geen idee eigenlijk.
Hysteresis: ik geloof 5, maar gezien warmhouden uit staat, is dit verder niet relevant.
Instelpunt is denk ik vast. Ik heb wel een WAR op de unit voorbij zien komen bij de SWW instellingen, maar geen idee hoe dat in de praktijk werkt eigenlijk.
Dit heb ik nu gewijzigd (zodat ik in de zomer alleen de planning moet aanpassen naar alles "ECO" )

Comfortstand: 50 graden
ECO stand: 44 graden (of is het dat de BUH aangaat op 45+ graden, dus vanaf 46, 47, 48etc. graden bij 25 graden buitentempratuur? Dat ik hem beter op 45 graden kan zetten.)

Dagplanning:
09:00 Comfortstand
22:00 ECO stand.

hysteresis is inderdaad niet meer aan te passen in deze stand.
Maximum staat op 60
Instelpunt modus: Vast

Wat mij opviel is dat het in de Onecta app geen "eco bedrijf" heet maar "spaarstand" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
traduzione schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:45:
[...]

Dit heb ik nu gewijzigd (zodat ik in de zomer alleen de planning moet aanpassen naar alles "ECO" )

Comfortstand: 50 graden
ECO stand: 44 graden (of is het dat de BUH aangaat op 45+ graden, dus vanaf 46, 47, 48etc. graden bij 25 graden buitentempratuur? Dat ik hem beter op 45 graden kan zetten.)

Dagplanning:
09:00 Comfortstand
22:00 ECO stand.

hysteresis is inderdaad niet meer aan te passen in deze stand.
Maximum staat op 60
Instelpunt modus: Vast

Wat mij opviel is dat het in de Onecta app geen "eco bedrijf" heet maar "spaarstand" .
Vanaf 45 gr, niet 45+. Dus max 44.

En klopt idd dat Onecta andere naam hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traduzione
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Bedankt voor je hulp van deze instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
danny.s schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:45:
[...]

Dat was toch vanaf ± 53 °C dat de BUH het overneemt van de compressor :?

Aanvulling:
Ik had het niet goed gelezen. Jij bedoelt bij een buitentemperatuur van > 25 °C dan heb jij gelijk!

[ Voor 17% gewijzigd door piieter op 21-01-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Riesjard schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Wil je eens een grafiek laten zien waarin is te zien wat de aanvoer temp en retour temp zijn?
Een ook een van de flow/debiet.
Niet zeker of dit de juiste zijn, maar gok van wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmEHeCr5VpDDSgLANqG3cl48snM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7PlTeP5dOBFsr49kf5LkAqse.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsglpwvv65D1BGyZXhPYJ2WbgvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u5gdPOwrPMbM0HhXCt3W2E5J.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZLxAkbLVzKUxvQskXPl_QmK16Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nesh0ByLfCIS1TkyYnvC8WyR.png?f=fotoalbum_large

Grappige is dat sinds vanmiddag alles heerlijk stil en stabiel loopt. Geen idee of dat komt doordat de temperatuur boven 0 is of dat het veranderen van de offset geholpen heeft. Het loopt iig enorm stabiel nu ineens (zie einde grafieken).

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
piieter schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:24:
[...]

Dat was toch vanaf ± 53 °C dat de BUH het overneemt van de compressor :?
Normaal wel, maar in de zomer kan het buiten warmer worden dan 25 graden en dan gelden er ander grenzen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ET46q58yzdNgGCPsy_s0I5JvD2I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QaQnGeSIWbDoh6g3zsPiitw7.png?f=user_large
Die 55 in het plaatje klopt dus niet, het is echt 53.

[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 21-01-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0IRpyLElDGdS9YTCf2TTfrXKpg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o48a5CjNaxwFKTEdz1LTG0Di.jpg?f=user_large

Je bedoelt deze dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traduzione
mawashigeri schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:28:
[...]

Normaal wel, maar in de zomer kan het buiten warmer worden dan 25 graden en dan gelden er ander grenzen!
[Afbeelding]
Die 55 in het plaatje klopt dus niet, het is echt 53.
Dit is een reden waarom ik vraag wat de (huidige) betere instellingen zijn. Heb dit topic aardig doorgespit en kom telkens andere adviezen tegen.

En om het wiel niet opnieuw te hoeven uitvinden, vraag ik het liever.

Dus als mensen nog opmerkingen hebben over mijn instellingen (een paar post geleden verstuurd) hoor ik het graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• traduzione
Ik heb @Toppe gevraagd hoe je in de Google sheet je eigen gegevens in de "onze instellingen nieuw" kan zetten. Hij weet het zo 1,2,3 niet, Weet iemand hoe dit moet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-06 16:22
Technician- schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:37:
Klant waarbij het SWW soms niet gaat opwarmen en na reset gelijk wel.
(Weet niet precies hoe wat en wanneer)

Hoe zou dat kunnen verbeteren met instellingen?
Zat er niet een vaste wachttijd voor of is het de offset op de boiler sensor?
Altherma 3 split LT wand 8kw met 200L boiler
Dat klinkt als een hysterese die (net) niet gehaald wordt.

Na een reset speelt die hysterese namelijk geen rol, maar tijdens normaal bedrijf wel.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:25
Signum666 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Met uitschakelen dacht ik dat je echt de uitknop bedoelde, maar je hebt gelijk.. werking is hetzelfde :) We gaan eens wat minder stoken. Kijken wat voor effect dat heeft.
Wij hadden dit ook altijd. Inmiddels een stooklijn gevonden waarbij het huis mooi op de temperatuur blijft die we willen (~20), maar niet hoger kan komen. De thermostaat staat op 22. Zodoende gaat de WP niet uit als we een avond stoken. Dat doen we nu bijna iedere avond en gaat heel erg goed zo. Tijdens het stoken zie ik ook dat de WP minder vermogen gaat gebruiken, want hij haalt duidelijk met minder moeite de ingestelde dT, maar hij gaat niet uit. Misschien zou je dit ook eens kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
Atomius schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:59:
Op 2 om te kijken of de BUH dan een beetje zou helpen binnen redelijke marges?
Inderdaad, dus van -10 (effectief nooit aan dus) naar +2 zodat de BUH geregeld kan en mag ingrijpen na defrost.

De resultaten zijn mij inmiddels wel duidelijk dus die zal ik hierbij documenteren. Eerst het plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPs9LtjbrOCf6ZWNwcPDm-4iIhw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YOZRUBT5evDf7v0P65sbJXpY.png?f=fotoalbum_large
Vlak voor de SWW run gisteren om 13:00 is dus de BUH assistentie van -10 naar +2 gezet. Na deze run heeft de BUH 25 minuten meegelopen zoals te zien op de 'BUH 2kW use' lijn. De brede stukken zijn ca. 20 minuten, de smallere lijntjes zo'n 5 minuten.
Wat opvalt is dat de BUH dus telkens na de defrost mee gaat doen, dat is erg lullig omdat dus eerst de watertemperatuur sterk omlaag gaat, waarna er hard gewerkt wordt om deze weer op te piepen...

Positief: de binnentemperatuur is weer rond de 20 graden, dus het doel is bereikt en zonder de BUH leek het niet mogelijk bij zoveel mist en defrosts. Negatief: bijna 3 uur aan BUH gebruik.

Wat heb ik hiervan nu geleerd
  • Steady state draaien werkt, alleen erg veel defrosts.
  • Verlagen van de aanvoerwatertemperatuur kan echt niet zonder warmteverlies/temperatuurverlaging, de halvering van de defrosts maakt het verschil niet goed.
  • Waarom redt de WP het niet? De gevraagde aanvoerwatertemperatuur (~34) is blijkbaar net te hoog om comfortabel te kunnen draaien.
  • Het verschil van die 34 naar 25 graden tijdens defrost is zodanig dat er te hard gewerkt moet worden waarna een volgende defrost erg snel volgt.
Oplossingen
  • Als de temperatuur echt iets omhoog moet in een defrostperiode is de BUH echt nodig & het werkt!
  • Verhoog de efficiëntie van het afgiftesysteem zodat de aanvoertemperatuur een graad of drie omlaag kan. Bij mij zit hier nog ruimte (inefficiëntie in de VV en radiatoren), maar het zal niet voor iedereen haalbaar zijn.

Pagina: 1 ... 136 ... 150 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma