Het pendelgedrag snap ik. Maar waarom gaat de AWT hoger dan de stooklijn als binnen de 20.0 al bereikt is?Pascal P schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:24:
[...]
delta T instelling zit op de binnenunit.
Het hele punt is dat de warmteopwekking en afgifte traag gaat. Maar als de WP te snel bij de doeltemp afschakelt en vervolgens bij een halve graad minder weer moet opstarten je een soort pendelgedrag gaat krijgen, wat niet best is voor de WP en voor je verbruik. Ik denk (weet het niet zeker) dat ze daarom een ruime bovenmarge boven de doeltemp. hebben geprogrammeerd (maar ik laat me graag verbeteren door iemand die er meer van weet).
Ik weet niet of dat zo is (heb je dat gemeten/uit gelezen?), of dat ie dan terug gaat tot de stooklijn. Misschien zijn er hier nog andere "hulplijnen" die ons dit kunnen uitleggenMrMalice schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:29:
[...]
Het pendelgedrag snap ik. Maar waarom gaat de AWT hoger dan de stooklijn als binnen de 20.0 al bereikt is?
aanvoerwaterregeling en thermostaatregeling doen helemaal niets met elkaar. Thermostaat bepaalt aan/uit, aan de hand van ingestelde temperatuur +/- hysterese. Stooklijn bepaalt aanvoerwatertemperatuur, die kijkt alleen naar buitentemperatuur, niet naar binnentemperatuur.MrMalice schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:29:
[...]
Het pendelgedrag snap ik. Maar waarom gaat de AWT hoger dan de stooklijn als binnen de 20.0 al bereikt is?
Aanvoerwatertemp gaat boven de stooklijn als de warmteafgifte niet groot genoeg is of de warmtepomp op minimumvermogen draait. Als dat structureel (en significant, dus niet een halve graad of zo) gebeurt, dan is je afgiftesysteem te beperkt om met deze watertemperatuur voldoende warmte af te geven, of je hikt tegen het minimumvermogen van je warmtepomp aan.
[ Voor 5% gewijzigd door luxus op 28-11-2024 09:23 ]
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Work-in-progress, straks even goede testomstandigheden: 
- Bij (sterke) wind koelt het huis verder af dan normaal. De stooklijn moet dan zo'n 2 graden omhoog om niet af te koelen. Maar als ik altijd 2K omhoog ga krijg ik weer te korte runs c.q. teveel oncomfortabele temperatuurschommelingen. Dus alleen bij langdurig en hardere wind ga ik de offset vanuit HA 1-2K omhoog gooien.
@RonJ
Wat ik hier ga doen is de offset automatisch aanpassen aan de binnentemperatuur.
Thermostaat staat normaal op 20.5, als de binnentemperatuur om welke reden ook zakt naar 19.5 dan pas ik via HA de offset aan en zet deze weer op 0 als de 20.5 bereikt is.
- Bij (sterke) wind koelt het huis verder af dan normaal. De stooklijn moet dan zo'n 2 graden omhoog om niet af te koelen. Maar als ik altijd 2K omhoog ga krijg ik weer te korte runs c.q. teveel oncomfortabele temperatuurschommelingen. Dus alleen bij langdurig en hardere wind ga ik de offset vanuit HA 1-2K omhoog gooien.
@RonJ
Wat ik hier ga doen is de offset automatisch aanpassen aan de binnentemperatuur.
Thermostaat staat normaal op 20.5, als de binnentemperatuur om welke reden ook zakt naar 19.5 dan pas ik via HA de offset aan en zet deze weer op 0 als de 20.5 bereikt is.
Dit is precies wat ik ook in gedachten heb. Niet per se vanwege harde wind, maar wel om bij afwezigheid of 's nachts in plaats van thermostaatsetpoint te verlagen het verwarmingsvermogen te verlagen. Daardoor kan de WP blijven doorpruttelen op hoge efficientie, in plaats van alles sterk af te laten koelen en daarna weer een inhaalslag te moeten maken. Dat het ruimtetemperatuursetpoint dan niet gehaald wordt en verwarmen slechts heel traag gaat, dat is niet erg, want ik ben er dan toch niet. Als ik dan wel weer in de ruimte wil verblijven, dan warmt ie snel genoeg weer op na het resetten van de aanvoerwater-offset.Drommels75 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:55:
Work-in-progress, straks even goede testomstandigheden:
@RonJ
Goed om te weten, er is ergens een instelling voor minimale en maximale aanvoerwatertemp. Daar houdt ie zich ook aan bij het aanpassen van de offset. Dus stel je stooklijn zegt nu 28 graden, de ondergrens is 25 graden, en je zou met -5 corrigeren, dan gaat ie dus niet naar 23 graden, maar blijft ie op 25 steken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ie te laag gaat en met de BUH gaat verwarmen.
:strip_exif()/f/image/HnYNdRBhwn7QqFRq4FIu1jxx.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door luxus op 28-11-2024 10:27 ]
Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.
Wat raden jullie aan qua onderhoud?
Ik moet minimaal 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt laten uitvoeren de eerste 5 jaar als voorwaarde voor de verlengde 5-jaarsgarantie van Daikin.
Daarnaast worden er ook onderhoudscontracten aangeboden voor als er een storing is. Dat kost dan 12,50 euro per maand en daar zit het onderhoud bij (1x per 2 jaar). Dit is bij een goede, gerenommeerde partij. Ze zijn dan dag en nacht beschikbaar als er een storing is.
Dus de keuzes zijn:
1) Onderhouds- en storingsabonnement van 12,50 per maand inclusief 2-jaarlijks onderhoud.
2) Geen abonnement maar alleen los onderhoud laten doen 1x per 2 jaar en erop gokken dat er geen storingen komen de eerste 5 jaar (nu nog 3,2 jaar te gaan).
Hebben jullie advies?
Ik moet minimaal 1x per 2 jaar een onderhoudsbeurt laten uitvoeren de eerste 5 jaar als voorwaarde voor de verlengde 5-jaarsgarantie van Daikin.
Daarnaast worden er ook onderhoudscontracten aangeboden voor als er een storing is. Dat kost dan 12,50 euro per maand en daar zit het onderhoud bij (1x per 2 jaar). Dit is bij een goede, gerenommeerde partij. Ze zijn dan dag en nacht beschikbaar als er een storing is.
Dus de keuzes zijn:
1) Onderhouds- en storingsabonnement van 12,50 per maand inclusief 2-jaarlijks onderhoud.
2) Geen abonnement maar alleen los onderhoud laten doen 1x per 2 jaar en erop gokken dat er geen storingen komen de eerste 5 jaar (nu nog 3,2 jaar te gaan).
Hebben jullie advies?
ik heb hier een vergelijkbaar aanbod liggen waar ik gisteren akkoord op heb gegeven. Ik heb het vooral gedaan om niet voor de situatie te komen staan dat als er een storing is, ik dan nog iemand moet gaan zoeken om de boel weer aan de praat te gaan krijgen. Er is een garantie gegeven dat ze binnen 24 uur een diagnose stellen en de WP aan de praat hebben, al kan dat ook een noodloop zijn natuurlijk op de backup heater tijdelijk. Maar dan zitten we in ieder geval niet in de kou.Atomius schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:47:
Dus de keuzes zijn:
Hebben jullie advies?
Tegenwoordig is het goed zoeken naar een installateur met verstand van zaken en die tijd kunnen maken. En dat wordt er niet beter op.
Dat klinkt eerlijk gezegd als de modulatie optie.Drommels75 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:55:
@RonJ
Ik heb geen onderhoud, geen contract, en niks gepland ook. Ook nooit bij de CV ketel gehad. Zodra de Remeha aangaf onderhoud te doen (dat zag je op het display) liet ik iemand voor 50 (zal nu duurder zijn) euro komen. De onderhoudskit had ik zelf dan al gekocht voor 2 tientjes. 2x deze service moeten laten doen op 7 jaar tijd ofzo en 1 printplaat a 100 euro zelf vervangen.Atomius schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:47:
Dus de keuzes zijn:
Hebben jullie advies?
Die 150 euro per jaar, x 4-5 jaar ? is dikke 600 euro, wil ik me wel besparen. Als er een storing is komen ze toch wel, vraag me af of iemand met een abo voorrang krijgt, en zo ja, merkbaar veel voorrang of is dat " een uur eerder" ...
Verder lijkt me onderhoud extreem weinig voor te stellen. De buitenunit schoonhouden kan mijn dochter van 6 nog. En van die 600 euro kan ik best een printplaatje betalen na 3-4 jaar mocht er iets stuk gaan. Overigens hebben we in NL een algemene wettelijke consumenten garantie. garantie bijkopen .e.d doe ik persoonlijk nooit.
Ik heb al diverse cases gewonnen, als ik mijn tablet retour breng na 3 jaar omdat het scherm kapot is. Dan komen ze aan met 1j of 2j fabrieksgarantie. En dan begin ik mijn verhaal dat ik daar geen zak mee te maken heb;
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.consuwijzer.n...n-rechten#product-meegaan
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Het is ook net wat je zelf wil en kunt doen. Ik ga me niet wagen aan het vervangen van printplaten e.d. Ook heb ik geen behoefte aan juridische gevechten, terwijl intussen de boel staat af te koelen. Voor ongeveer €150,- per jaar heb ik liever wat meer zekerheid; alhoewel ik me ook realiseer dat er altijd van alles kan misgaan.PCJR schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:30:
[...]
Ik heb geen onderhoud, geen contract, en niks gepland ook. Ook nooit bij de CV ketel gehad. Zodra de Remeha aangaf onderhoud te doen (dat zag je op het display) liet ik iemand voor 50 (zal nu duurder zijn) euro komen. De onderhoudskit had ik zelf dan al gekocht voor 2 tientjes. 2x deze service moeten laten doen op 7 jaar tijd ofzo en 1 printplaat a 100 euro zelf vervangen.
Die 150 euro per jaar, x 4-5 jaar ? is dikke 600 euro, wil ik me wel besparen. Als er een storing is komen ze toch wel, vraag me af of iemand met een abo voorrang krijgt, en zo ja, merkbaar veel voorrang of is dat " een uur eerder" ...![]()
Verder lijkt me onderhoud extreem weinig voor te stellen. De buitenunit schoonhouden kan mijn dochter van 6 nog. En van die 600 euro kan ik best een printplaatje betalen na 3-4 jaar mocht er iets stuk gaan. Overigens hebben we in NL een algemene wettelijke consumenten garantie. garantie bijkopen .e.d doe ik persoonlijk nooit.
Ik heb al diverse cases gewonnen, als ik mijn tablet retour breng na 3 jaar omdat het scherm kapot is. Dan komen ze aan met 1j of 2j fabrieksgarantie. En dan begin ik mijn verhaal dat ik daar geen zak mee te maken heb;
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten
https://www.consuwijzer.n...n-rechten#product-meegaan
Maar het is gewoonweg een keuze waarin ieder zijn eigen gepaste afweging mag maken.
Bij is de retourtemperatuur wel laag dus hij raakt z'n warmte wel kwijt en lijkt me mijn afgiftesysteem dus wel goed.luxus schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:21:
[...]
aanvoerwaterregeling en thermostaatregeling doen helemaal niets met elkaar. Thermostaat bepaalt aan/uit, aan de hand van ingestelde temperatuur +/- hysterese. Stooklijn bepaalt aanvoerwatertemperatuur, die kijkt alleen naar buitentemperatuur, niet naar binnentemperatuur.
Aanvoerwatertemp gaat boven de stooklijn als de warmteafgifte niet groot genoeg is of de warmtepomp op minimumvermogen draait. Als dat structureel (en significant, dus niet een halve graad of zo) gebeurt, dan is je afgiftesysteem te beperkt om met deze watertemperatuur voldoende warmte af te geven, of je hikt tegen het minimumvermogen van je warmtepomp aan.
Volgens mij moduleert ie wel middels de flow via de thermostaatregeling. Als het setpoint nadert, gaat ie steeds langzamer stromen. Maar hij moet wel z'n minimale vermogen kwijt met als gevolg dat de AWT boven dan de stooklijn komt. Dus ik denk dat ik tegen het minimale vermogen aanloop.
Kun je je vinden in deze beredenering? Is er misschien een setting waarmee ik nog zou kunnen spelen?
Hij regelt met zijn flow op dT, dus retourtemp is altijd dat aantal graden lager dan aanvoertemp. Dan levert hij inderdaad warmte. Maar als flow al minimaal is, het water dus al heel lang de tijd krijgt om warmte af te geven, maar dan nog steeds warm terugkomt, dan gaat retourtemperatuur dus niet meer naar beneden, maar vanzelf de aanvoertemperatuur omhoog. De warmte die de pomp levert moet uiteindelijk toch ergens heen, dus als het niet in de afgifte gaat zitten, dan gaat het wel in het water zitten. En dat levert uiteindelijk toch weer hogere afgifte op want hogere temperatuur, en zo komt het systeem alsnog weer in balans.MrMalice schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:19:
[...]
Bij is de retourtemperatuur wel laag dus hij raakt z'n warmte wel kwijt en lijkt me mijn afgiftesysteem dus wel goed.
Volgens mij moduleert ie wel middels de flow via de thermostaatregeling. Als het setpoint nadert, gaat ie steeds langzamer stromen. Maar hij moet wel z'n minimale vermogen kwijt met als gevolg dat de AWT boven dan de stooklijn komt. Dus ik denk dat ik tegen het minimale vermogen aanloop.
Kun je je vinden in deze beredenering? Is er misschien een setting waarmee ik nog zou kunnen spelen?
Als je systeem mooi rustig draait en niet pendelt, en hij zit net boven stooklijn maar draait daardoor wel gewoon rustig door, wat is dan het probleem? Waarom zou je iets willen aanpassen? Bij mij zit ie bij dit weer af en toe ook 1 of 2 graden boven stooklijn, maar de kamertemperatuur is mooi constant (en echt niet te hoog) en de warmtepomp draait heel mooi rustig op heel laag vermogen. Prima toch?
:strip_exif()/f/image/xqRC5RzeIBvz00ugWo24u5Ht.png?f=user_large)
Kamerthermostaat staat op 19 graden. Stooklijn zegt iets rond de 25,5 graad. Aanvoerwatertemp zit ongeveer een graad hoger, rond de 26,5. Overregeling van 1 graad dus ongeveer, instelling staat op maximaal 4 graden. Retour netjes 3 graden lager (dT instelling is 3). En dit alles bij constante minimale flow van ongeveer 7 L/min. Kamertemperatuur is constant net boven de 18 graden. Werkt dus perfect! (Ja vrij lage kamertemperatuur, maar ivm verbouwing is dit prima zo!)
[ Voor 15% gewijzigd door luxus op 28-11-2024 16:58 ]
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor je reactie!RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:38:
[...]
Ja, dan loop je achter de feiten aan. Precies daarom heb ik het na enig experimenteren weer helemaal uitgezet. De mogelijke waarden zijn 12/24/48 uur, dus heel veel keuze heb je niet. 12u kan evt. nog interessant zijn als je een écht een hele dikke betonmassa c.q. een enorm traag systeem hebt omdat je dan dag en nacht omdraait, voor mij werkte dat echter niet.
Nu een paar dagen gedraaid op mijn eerste keer proberen een andere stooklijn aan te nemen dan die van de installateur ben ik nog niet echt tevreden met het resultaat.
Stooklijn is nu: 40 op -10 en 27 op 20
Ik zie dat er vele uren tussen verwarmingsfasen zitten. 's nachts een uurtje of 5 en overdag een uur of 7.
Betekent dit dat mijn stooklijn nog verder naar beneden kan?
Ik zie dat er vele uren tussen verwarmingsfasen zitten. 's nachts een uurtje of 5 en overdag een uur of 7.
:strip_exif()/f/image/2li2xEM7blgwyu0j1MPDE2vg.jpg?f=fotoalbum_large)
Klopt, je kunt 40 bij -10 eens wijzigen naar ca. 33 tot 35 bij -10.Tom2828 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:53:
Nu een paar dagen gedraaid op mijn eerste keer proberen een andere stooklijn aan te nemen dan die van de installateur ben ik nog niet echt tevreden met het resultaat.
[Afbeelding]
Dan kom je al een stuk meer in de buurt.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
hi tweakers, even een advies vraag: er is deze week nieuwe daikin split unit lw wp geinstalleerd. We hadden een model besteld met verwarmen/koelen (ebbx11df9w) en de installateur heeft versie zonder koelen geinstalleerd (foutje..) .. de ebbh11df9w..
Heb dat gemeld en men geeft aan dat het een vrij eenvoudige aanpassing is om er ook koelen aan toe te voegen en dat ook wil gaan doen natuurlijk.
Op zich verwacht ik na die aanpassing (er moet eoa onderdeel in) dat ik dan per saldo exact dezelfde wp heb als wanneer ie zo af fabriek geleverd zou zijn .... klopt die redenering ? Of mis ik dan wellicht nog iets in dat apparaat ?
Wellicht heeft het impact op subsidie aanvraag ?
Hoor graag van jullie mvg mb
PS - in navolging op een eerder bericht van mij: we hebben zowel op de verdeler beneden (13 groepen) als boven (8 groepen) alle tech naregeling actuators eraf gehaald en nu alleen nog een bedrade daikin thermostaat in de woonkamer ... dus ben benieuwd hoe dat gaat functioneren en hoe in te regelen ... het viel me wel al op dat die kamer thermostaat 1 graad te hoog aangeeft ... meet die soms de temperatuur in de binnen unit ofzo in plaats van de temperatuur waar ie hangt ? gr
Heb dat gemeld en men geeft aan dat het een vrij eenvoudige aanpassing is om er ook koelen aan toe te voegen en dat ook wil gaan doen natuurlijk.
Op zich verwacht ik na die aanpassing (er moet eoa onderdeel in) dat ik dan per saldo exact dezelfde wp heb als wanneer ie zo af fabriek geleverd zou zijn .... klopt die redenering ? Of mis ik dan wellicht nog iets in dat apparaat ?
Wellicht heeft het impact op subsidie aanvraag ?
Hoor graag van jullie mvg mb
PS - in navolging op een eerder bericht van mij: we hebben zowel op de verdeler beneden (13 groepen) als boven (8 groepen) alle tech naregeling actuators eraf gehaald en nu alleen nog een bedrade daikin thermostaat in de woonkamer ... dus ben benieuwd hoe dat gaat functioneren en hoe in te regelen ... het viel me wel al op dat die kamer thermostaat 1 graad te hoog aangeeft ... meet die soms de temperatuur in de binnen unit ofzo in plaats van de temperatuur waar ie hangt ? gr
[ Voor 24% gewijzigd door MisterB op 28-11-2024 21:30 ]
Daar is geen goed antwoord op te geven, dat verschilt bij iedereen.Tom2828 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:53:
[Afbeelding]
Hoe groot is de ruimte dat verwarmt moet worden?
Hoe goed is de woning geisoleerd?
Wat is jouw afgifte? Radiatoren of vloerverwarming?
Het zuinigst is dmv trail&error de stooklijn in het begin heel laag instellen en ca een dag wachten om vervolgens een graad te verhogen totdat de gewenste kamertemperatuur bereikt wordt. Bij iedere verhoging wel ong een dag wachten.
Nadeel is alleen dat we in NL veel schommelingen in de buitentemperatuur hebben…
Ik zelf heb de stooklijn deze week nog iets aangepast:
35 bij -20 en 25 bij 20
Overregeling op 4
Modulatie op 3
Dt op 4
Kamerthermostaat (madoka) op 21
9280WP | Daikin Altherma 3 LT 8kW | VW e-Golf 2019 | Tesla Model 3 RWD 2025
Niemand die hier iets over weet?2stimpy schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:33:
Weet iemand ook hoe het zit met de defrost cyclus? Lokale installateur maakte de opmerking over een eventueel te lage retour temperatuur die er voor zorgt dat de defrost wordt gedaan door de backup heater.
Hij gaf trouwens te kennen nog al wat problemen te hebben gehad met de kleinere units zoals de 4, 6 en 8kw.
volgend hem zijn de grotere wel goed maar de kleineren niet.
Ik lees dit hier niet.
Maar goed dat van de defrost bij een lage retour is wel een aandachtpunt.
In het Panasonic topic had ik ook gevraagd hoe het met defrosten gaat als je een lage retour temperatuur hebt ivm een uiteindelijke lagere temperatuur in de schuur. De pana schakelt normaliter beneden de 27 retour water de buh in.
Kan iemand hier iets over zeggen bij de Daikin?
De Daikin doet dat bij een retour van <25C. Hij doet de defrost dan niet "op" de BUH maar schakelt de BUH wel bij. Jammer maar geen ramp.2stimpy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:32:
Niemand die hier iets over weet?
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 20:38:
[... ]
Ja, dan loop je achter de feiten aan. Precies daarom heb ik het na enig experimenteren weer helemaal uitgezet. De mogelijke waarden zijn 12/24/48 uur, dus heel veel keuze heb je niet. 12u kan evt. nog interessant zijn als je een écht een hele dikke betonmassa c.q. een enorm traag systeem hebt omdat je dan dag en nacht omdraait, voor mij werkte dat echter niet.
Ik heb deze instelling wel op 24-uur staan, en de kamertemperatuur zakt hier 's nachts ongeveer een halve graad met dit weer - als het goed vriest hooguit een graad. Het hangt erg van je huis en je persoonlijke voorkeur af of je dat erg of fijn vindt.Pieter B schreef op donderdag 28 november 2024 @ 20:47:
Daar was ik al bang voor. Bedankt voor je reactie!
12 uur heb ik nog niet geprobeerd, ik denk dat je dan door het uitmiddelen de fase daarmee niet 12 uur maar slechts 6 uur verschuift, wat COP-technisch niet optimaal is.
Inderdaad wel een nadeel dat je bij snelle weersomslagen achter de feiten aanloopt, ik gebruik de offset zo nodig.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Om te defrosten heb je nu eenmaal warmte nodig. Als het retourwater niet warm genoeg is moet het bijverwarmd worden, ik zie weinig andere keuze.2stimpy schreef op donderdag 28 november 2024 @ 21:32:
[...]
Niemand die hier iets over weet?
In het Panasonic topic had ik ook gevraagd hoe het met defrosten gaat als je een lage retour temperatuur hebt ivm een uiteindelijke lagere temperatuur in de schuur. De pana schakelt normaliter beneden de 27 retour water de buh in.
Ik zie niet direct een reden waarom dat voor kleinere units anders zou zijn dan bij grotere. Misschien dat die grotere units in veel gevallen ge-overdimensioneerd zijn en wanneer het dan koud is ze wel op hun laagste vermogen kunnen draaien. En de buitenunit is dan in vergelijking veel groter en heb je een minder lage temperatuur nodig om de warmte te vangen. Nadeel is dan natuurlijk als het wat warmer is die dingen gaan pendelen. Verder kan ik me weinig anders bedenken.
Eerlijk gezegd zie ik de reden niet. Het effect van de BUH zie ik pas terug in de retour als de defrost al lang is afgelopen. Ook met 23C retour gaat de defrost prima.Jog schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:19:
Om te defrosten heb je nu eenmaal warmte nodig. Als het retourwater niet warm genoeg is moet het bijverwarmd worden, ik zie weinig andere keuze.
Je hebt gelijk, de warmte moet ergens weg komen.Jog schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:19:
[...]
Om te defrosten heb je nu eenmaal warmte nodig. Als het retourwater niet warm genoeg is moet het bijverwarmd worden, ik zie weinig andere keuze.
Ik zie niet direct een reden waarom dat voor kleinere units anders zou zijn dan bij grotere. Misschien dat die grotere units in veel gevallen ge-overdimensioneerd zijn en wanneer het dan koud is ze wel op hun laagste vermogen kunnen draaien. En de buitenunit is dan in vergelijking veel groter en heb je een minder lage temperatuur nodig om de warmte te vangen. Nadeel is dan natuurlijk als het wat warmer is die dingen gaan pendelen. Verder kan ik me weinig anders bedenken.
Ik zal er waarschijnlijk maar op 1 manier achter komen hoe het werkt. Gewoon proberen.
Ik heb ook nog geen installateur gevonden die me aan de juiste informatie kan helpem mbt mijn situatie in de schuur dadelijk. Zelfs de waarschijnlijke vermogen van 5 kw is op een hele natte vinger gebaseerd.
De WP staat inmiddels klaar.
alleen ik heb een probleem, ik krijg direct een 7h01 error. wat betekend dat er niet voldoende flow is.
:strip_exif()/f/image/L4w88OHBWzWXXYqQceWShyYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heb ik een pomp op de vloerverwarming, die aangezet en de rest van de radiatoren dichtgedraaid, dus de flow moet wel door de warmtepomp om retour te gaan. Ik zie op mijn verdeler dat ik wel degelijk flow heb in de vloer, en op het plaatje zie ik ook dat de temperatuur rond de 15-16 graden is, terwijl het buiten op dit moment rond de 8 is (dat zag ik ook eerst voordat ik de pomp aanzette).
met andere woorden, er is wel degelijk flow, ik hoor het zelfs.
mis ik iets? Ik heb geen idee wat ik moet doen
edit: dit is trouwens een testrun. het betreft en 4kw monoblock, aanvoer en retour op cv. Geen SWW, geen complexe systemen, alleen de gebruikersinterface staat erop.
2e edit: er stond nog 1 radiator open, toen ik die dichtdraaide hoorde ik een enorme hoeveelheid lucht door de leidingen schieten, met andere woorden, de ontluchter van de wp stond nog dicht. Eigelijk staat hij nog steeds dicht want ik ben er nog niet achter hoe/waar ik die open krijg. De pomp draait en hij geeft warmte inmiddels.
nu nog uitzoeken hoe ik die ontluchter openkrijg en hem eens finetunen, want ik heb nog niet veel kaas gegeten van hoe het nou allemaal precies werkt, excuses, volledig nieuw op dit gebied.
3e edit: gewoon aan het rubbertje draaien van de ontluchter, probleem opgelost, ik laat het maar staan, misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft.
misschien nog een hele andere stomme vraag, los van die interface, heb je nog een aparte thermostaat nodig? Het lijkt er wel op namelijk
alleen ik heb een probleem, ik krijg direct een 7h01 error. wat betekend dat er niet voldoende flow is.
:strip_exif()/f/image/L4w88OHBWzWXXYqQceWShyYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig heb ik een pomp op de vloerverwarming, die aangezet en de rest van de radiatoren dichtgedraaid, dus de flow moet wel door de warmtepomp om retour te gaan. Ik zie op mijn verdeler dat ik wel degelijk flow heb in de vloer, en op het plaatje zie ik ook dat de temperatuur rond de 15-16 graden is, terwijl het buiten op dit moment rond de 8 is (dat zag ik ook eerst voordat ik de pomp aanzette).
edit: dit is trouwens een testrun. het betreft en 4kw monoblock, aanvoer en retour op cv. Geen SWW, geen complexe systemen, alleen de gebruikersinterface staat erop.
2e edit: er stond nog 1 radiator open, toen ik die dichtdraaide hoorde ik een enorme hoeveelheid lucht door de leidingen schieten, met andere woorden, de ontluchter van de wp stond nog dicht. Eigelijk staat hij nog steeds dicht want ik ben er nog niet achter hoe/waar ik die open krijg. De pomp draait en hij geeft warmte inmiddels.
nu nog uitzoeken hoe ik die ontluchter openkrijg en hem eens finetunen, want ik heb nog niet veel kaas gegeten van hoe het nou allemaal precies werkt, excuses, volledig nieuw op dit gebied.
3e edit: gewoon aan het rubbertje draaien van de ontluchter, probleem opgelost, ik laat het maar staan, misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft.
misschien nog een hele andere stomme vraag, los van die interface, heb je nog een aparte thermostaat nodig? Het lijkt er wel op namelijk
[ Voor 30% gewijzigd door Richar op 29-11-2024 00:08 ]
Korte vraag;
Weet iemand hoe ik de retourtemperatuur kan uitlezen?
Ik zie die namelijk nergens staan bij het menu "sensoren".
Of gebruiken jullie hier een externe sensor voor?
Heel erg bedankt alvast.
Heel erg bedankt alvast.
@Richar
Heb je de "Controlelijst voor de inbedrijfstelling" in de handleiding doorlopen?
Ik maakte zelf destijds de fout door niet eerst de drukveiligheidsklep in de unit te bedienen ("De drukveiligheidsklep (ruimteverwarmingscircuit) sproeit water als hij geopend wordt. Er MOET schoon water eruit komen." aldus de handleiding).
Er wordt niet duidelijk omschreven waar deze zit maar je vindt hem snel genoeg.
Begrijp ik trouwens goed dat je inmiddels wel flow hebt?
Je kunt in principe uit de voeten zonder thermostaat mits je dit als dusdanig instelt en je de weersafhankelijke regeling oftewel de stooklijn goed afstelt. Hier is overigens veel informatie over te vinden in dit topic.
Heb je de "Controlelijst voor de inbedrijfstelling" in de handleiding doorlopen?
Ik maakte zelf destijds de fout door niet eerst de drukveiligheidsklep in de unit te bedienen ("De drukveiligheidsklep (ruimteverwarmingscircuit) sproeit water als hij geopend wordt. Er MOET schoon water eruit komen." aldus de handleiding).
Je kunt in principe uit de voeten zonder thermostaat mits je dit als dusdanig instelt en je de weersafhankelijke regeling oftewel de stooklijn goed afstelt. Hier is overigens veel informatie over te vinden in dit topic.
Dit staat wel gewoon onder "sensoren", bij "Temperatuut inlaat platenwarmtewisselaar"Teun Sengers schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:09:
Korte vraag;
Heel erg bedankt alvast.
Dank voor de snelle reactie. Dan snap ik beter wat er bij mij mis gaat.
Ondanks een delta T van 4 is het retourwater 8 graden lager dan het vertrek water. Flow is slechts 8,4 l/min.
Klopt mijn aanname; Flow moet omhoog?
De boosdoener is een pomp in mijn vloerverwarmingverdeler. Retour wordt niet gemengd met de aanvoer (doe heb ik in de verdeler dicht gezet).
Wat is een makkelijke oplossing? Snelheid van de pomp in de vloerverwarminsverdeler een stuk omhoog? Of toch doe extra Wilo pomp er tussen uit (ik heb het setjes daarvoor klaar liggen maar heb 2 linker handen).
Ondanks een delta T van 4 is het retourwater 8 graden lager dan het vertrek water. Flow is slechts 8,4 l/min.
De boosdoener is een pomp in mijn vloerverwarmingverdeler. Retour wordt niet gemengd met de aanvoer (doe heb ik in de verdeler dicht gezet).
Wat is een makkelijke oplossing? Snelheid van de pomp in de vloerverwarminsverdeler een stuk omhoog? Of toch doe extra Wilo pomp er tussen uit (ik heb het setjes daarvoor klaar liggen maar heb 2 linker handen).
Enkele opmerkingen:Richar schreef op donderdag 28 november 2024 @ 22:29:
De WP staat inmiddels klaar.
[Afbeelding]
- waarschijnlijk zit er lucht in het systeem en daardoor geen flow. Heb je de ontluchter op de warmtepomp opgengezet (zwart dopje)? Anders krijg je de lucht er met geen mogelijkheid uit. Is het een monobloc? Dan vanaf de rechter zijkant gezien rechts boven! Draai ook het ontluchtingsprogamma onder “inbedrijfstelling”. Wel eerst verwarming uit zetten bij “in werking”.
- je geeft aan een pomp op de vloerverwarming te hebben. Het is aan te raden om de vloerverwarmingsverdeler om te bouwen of te vervangen met een pomploos exemplaar.
Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
ja die was ik langsgegaan, maar ik was er vanuitgegaan dat de ontluchtingsklep openstond. Inmiddels heb ik flow (16L/m). Ik probeer inmiddels een beetje te rommelen met de afstelling om dit te regelen zonder themostaat, maar is nog even lastig. Afgelopen nacht stond hij op 36 graden met delta T van 5. Maar het is een wat traag systeem voordat je het effect echt merkt, dus was vanochtend 21,5 graden. Wel lekker warm maar iets te.oekoeboeroe schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:45:
@Richar
ja er zat lucht in, inmiddels opgelost, bedankt.luckremers schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:16:
[...]
Enkele opmerkingen:
- waarschijnlijk zit er lucht in het systeem en daardoor geen flow. Heb je de ontluchter op de warmtepomp opgengezet (zwart dopje)? Anders krijg je de lucht er met geen mogelijkheid uit. Is het een monobloc? Dan vanaf de rechter zijkant gezien rechts boven! Draai ook het ontluchtingsprogamma onder “inbedrijfstelling”. Wel eerst verwarming uit zetten bij “in werking”.
- je geeft aan een pomp op de vloerverwarming te hebben. Het is aan te raden om de vloerverwarmingsverdeler om te bouwen of te vervangen met een pomploos exemplaar.
Ja ik heb eigenlijk een open verdeler. Alleen omdat er 4 groepen op zitten met 12mm buizen (60m per groep) zo'n 24m2, was ik bang dat er weinig flow in zat. Dus had er van de week een extra pomp tussen gezet met pompschakelaar. Blijkt inderdaad niet nodig, vloer is warm zat en de pomp stond nog niet aan, moest daar nog een permanente stroomvoorziening maken, dus de pomp stond alleen ff aan tijdens het testen.
Ja dat lijkt mij wat laag, ik heb het dubbele en een redelijk klein huisje.Teun Sengers schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:08:
Dank voor de snelle reactie. Dan snap ik beter wat er bij mij mis gaat.
Je kan de pompsnelheid van de WP aanpassen. Er zit ook een pompbegrenzing in het menu. Ik zou eerst daarnaar kijken voordat je extra investeringen doet.
Ik ben mijn installatie even aan het fine tunen, door een pomp loze verdeler hier(7 groepen) met aardig wat lengte wil ik een zo hoog mogelijke flow, dit lukt constant 24/7 met een dT van 3 naar 18ltr/min, als ik naar dT 4 graden ga, zakt mijn flow naar gemiddeld 11ltr/min en varieert dan meer gelang de buiten en binnentemperatuur.
Vraag; zal de buitenunit bij de lagere flow beter moduleren en vaker lager in vermogen gaan zitten?
Vraag; zal de buitenunit bij de lagere flow beter moduleren en vaker lager in vermogen gaan zitten?
[ Voor 5% gewijzigd door vanderv op 29-11-2024 11:20 ]
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Dat is afhankelijk van de sitatie. Hier draait ie ook <10L/min, met dT 4. Maar als de dT inderdaad 8 is, lijkt de pomp op de verdeler wel voor extra/onnodige weerstand te zorgen bij @Teun Sengers. Voor nu idd pomp snelheid hoger zetten, maar idealiter gaat ie er uit (normaal gesproken, tenzij er bijvoorbeeld te lange groepen zijn, dan zou een pomp misschien beter kunnen zijn).Richar schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:43:
[...]
Ja dat lijkt mij wat laag, ik heb het dubbele en een redelijk klein huisje.
Je kan de pompsnelheid van de WP aanpassen. Er zit ook een pompbegrenzing in het menu. Ik zou eerst daarnaar kijken voordat je extra investeringen doet.
Goedemorgen @RonJ en anderen,
Ik heb de afgelopen dagen mooie lange runs gedraaid.
Vannacht is het weer wat kouder (ca. 1C) en zie de warmtepomp wat meer schakelen.
Vanmorgen vroeg de dT verhoogd van 4C naar 5C, maar dit heeft niet het gewenste resultaat gebracht.
Bij het oplopen van de buiten temperatuur zie ik weer een mooie cyclus ontstaan.
De stooklijn staat op weersafhankelijk, en is tussentijds niet gewijzigd.
Ik krijg op dit moment even niet beredeneerd wat precies de oorzaak is van de kortere cycli bij een koudere buitentemperatuur.
Concreet de vraag: kan iemand toelichten wat hier de oorzaak van is en wat de oplossing gaat zijn.
In onderstaand plaatje nog wat informatie.
Vannacht is het weer wat kouder (ca. 1C) en zie de warmtepomp wat meer schakelen.
Vanmorgen vroeg de dT verhoogd van 4C naar 5C, maar dit heeft niet het gewenste resultaat gebracht.
Bij het oplopen van de buiten temperatuur zie ik weer een mooie cyclus ontstaan.
Ik krijg op dit moment even niet beredeneerd wat precies de oorzaak is van de kortere cycli bij een koudere buitentemperatuur.
Concreet de vraag: kan iemand toelichten wat hier de oorzaak van is en wat de oplossing gaat zijn.
:strip_exif()/f/image/zrU6AmFgFkakGmVg9MKJ8749.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn dat niet gewoon defrosts? Met 1000W+ elektrisch verbruik is ie aardig aan het werk, en het was vannacht wel weer defrost-weer. Ik zie geen lange pauzes, hij is gewoon continu actief geweest. Wat zou je hieraan willen verbeteren?jocdeg schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:33:
Goedemorgen @RonJ ,
[Afbeelding]
Goeie! Dat is dan weer de kracht van dit forum (en mijn gebrek aan kennisluxus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:36:
[...]
Zijn dat niet gewoon defrosts? Met 1000W+ elektrisch verbruik is ie aardig aan het werk, en het was vannacht wel weer defrost-weer. Ik zie geen lange pauzes, hij is gewoon continu actief geweest. Wat zou je hieraan willen verbeteren?
Als ik hier over nadenk dan lijkt me dit een logische verklaring. Hij valt inderdaad niet terug naar 0 / blijft gewoon actief.
De afgelopen dagen draaide de pomp lange platte cycli en dit patroon triggerde mij dus, maar waren er dus geen defrosts.
Thx!
[ Voor 9% gewijzigd door jocdeg op 29-11-2024 11:53 ]
Ik heb even een vraag die niet direct aan de warmtepomp vasthangt maar er wel mee te maken heeft.
Momenteel schijnt hier lekker het zonnetje en staat de WP de boiler op te warmen. We hebben zonnepanelen en nu een overschot aan geproduceerde stroom.
Nu is mij niet duidelijk of het verbruik in huis (dus ook van de WP) eerst van de opwekking afgaat, dus feitelijk dat verbruik dus "achter de meter" blijft, of dat het ook kan zijn dat er parallel via twee verschillende fases bij een fase wordt terug geleverd en over de andere wordt geleverd. Per saldo is dat hetzelfde maar het gaat wel over de meter en dan zou het bij het verbruik en teruglevering worden geteld en kan er evt. belasting over worden geheven.
Iemand een idee daarover. Zoals gezegd, beetje off topic.
Momenteel schijnt hier lekker het zonnetje en staat de WP de boiler op te warmen. We hebben zonnepanelen en nu een overschot aan geproduceerde stroom.
Nu is mij niet duidelijk of het verbruik in huis (dus ook van de WP) eerst van de opwekking afgaat, dus feitelijk dat verbruik dus "achter de meter" blijft, of dat het ook kan zijn dat er parallel via twee verschillende fases bij een fase wordt terug geleverd en over de andere wordt geleverd. Per saldo is dat hetzelfde maar het gaat wel over de meter en dan zou het bij het verbruik en teruglevering worden geteld en kan er evt. belasting over worden geheven.
Even een korte vraag.
Is de waarde van Delta T significant als de flowpump 0 liter per minuut aangeeft? Zegt dat mij iets, of kun je niks aan Delta T afleiden als er geen flow is?
Is de waarde van Delta T significant als de flowpump 0 liter per minuut aangeeft? Zegt dat mij iets, of kun je niks aan Delta T afleiden als er geen flow is?
Ja, je gebruikt administratief altijd eerst je eigen stroom: de slimme meter 'saldeert' over de fasen, dus een afname van 2kW op fase(1) wordt weggestreept tegen een levering van 2kW op fase(2).Pascal P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:31:
Ik heb even een vraag die niet direct aan de warmtepomp vasthangt maar er wel mee te maken heeft.
Alhoewel je via P1 of het display kan zien wat er per fase gebeurt heb je (gelukkig) geen telwerken per fase.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
[quote]mawashigeri schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:35:
[...]
Ja, je gebruikt administratief altijd eerst je eigen stroom: de slimme meter 'saldeert' over de fasen, dus een afname van 2kW op fase(1) wordt weggestreept tegen een levering van 2kW op fase(2).
Alhoewel je via P1 of het display kan zien wat er per fase gebeurt heb je (gelukkig) geen telwerken per fase.
[/quote
[...]
Ja, je gebruikt administratief altijd eerst je eigen stroom: de slimme meter 'saldeert' over de fasen, dus een afname van 2kW op fase(1) wordt weggestreept tegen een levering van 2kW op fase(2).
[/quote
[ Voor 24% gewijzigd door Pascal P op 29-11-2024 13:40 ]
OK, helder wat betreft het administratieve deel. Weet je toevallig ook wat er elektrotechnisch dan gebeurt?mawashigeri schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:35:
[...]
Gaat er inderdaad stroom in en uit via verschillende fases of blijft de stroom ook fysiek achter de meter? M.a.w. zou ik bij een stroomuitval én de zon schijnt zelfvoorzienend zijn?
Nee, daar kan je dan niets mee - het is een meting van uitgaand water t.o.v. retour.Tom2828 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:32:
Even een korte vraag.
Je kan eventueel zien of iemand een mok thee of een bakje ijs op de sensor heeft gezet
Helaas ben je niet zelfvoorzienend zonder expliciet eilandbedrijf (meestal gekoppeld met een accu). Zodra de inverter een te lage spanning van het net ziet gaat 'ie direct uit - mogelijk gaat er een monteur werken aan het netwerk en die wil niet dood!Pascal P schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:37:
[...]
OK, helder wat betreft het administratieve deel. Weet je toevallig ook wat er elektrotechnisch dan gebeurt?
In die zin gaat er inderdaad stroom in en uit of blijft de stroom oom fysiek achter de meter? M.a.w. zou ik bij een stroomuitval én de zon schijnt zelfvoorzienend zijn?
Elektrisch is het simpel: de stroom kiest de gemakkelijkste weg, dus als er op een fase in jouw huis een afnemer is dan krijg je 'eigen' stroom, anders gaat het terug naar het net. Je inverter heeft een iets hoger voltage dan het net om terug te kunnen leveren (vergelijk het met waterdruk) en heeft daarom voorrang in je eigen huis... totdat het niet genoeg is en dan wordt er aangevuld vanuit het net.
Nog aanvullend daarop, je kan de drie fasen in je huis eigenlijk als drie separate elektriciteitsnetten beschouwen. Apparaten die leveren/afnemen op één fase, hebben geen weet van / last van / verbinding met apparaten die op een andere fase zitten. Als je op één fase overschot hebt, dan gaat dat dus het net in. Als je op een andere fase een tekort hebt, dan wordt het geimporteerd. Maar zoals gezegd, de meter sommeert en saldeert intern de fasen, er wordt alleen netto import/export geteld.mawashigeri schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:47:
[...]
Helaas ben je niet zelfvoorzienend zonder expliciet eilandbedrijf (meestal gekoppeld met een accu). Zodra de inverter een te lage spanning van het net ziet gaat 'ie direct uit - mogelijk gaat er een monteur werken aan het netwerk en die wil niet dood!
Elektrisch is het simpel: de stroom kiest de gemakkelijkste weg, dus als er op een fase in jouw huis een afnemer is dan krijg je 'eigen' stroom, anders gaat het terug naar het net. Je inverter heeft een iets hoger voltage dan het net om terug te kunnen leveren (vergelijk het met waterdruk) en heeft daarom voorrang in je eigen huis... totdat het niet genoeg is en dan wordt er aangevuld vanuit het net.
Beste mede tweakers,
Ik ben nogal aan het stoeien om de temperatuur in huis constant te houden. Zie de onderstaande afbeelding.
/f/image/0yEn5A9jgpFv6IqHui9F27fi.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de termostaat regeling, deze stond ingesteld op 20 graden.
Als het in huis terug gezakt is naar 19.5 wordt er verwarmt. In dit geval is dat vanmorgen begonnen. Vervolgens kan je zien dat de warmtepomp zich terug regelt, waardoor het afgegeven vermogen afneemt. Tussendoor is nog het opwarmen van de watertank te zien.
Aan het einde van de middag komen we thuis, en dan zie je dat de temperatuur in de kamer erg toeneemt, er zijn namelijk mensen in huis en er wordt gekookt, even boven de 21.5 graden komt en verwarmen vervolgens stopt. Wat eigenlijk niet wenselijk is, want nu moet het weer twee graden afkoelen voordat die weer aanslaat. Na het avondeten is te zien dat de temperatuur ook weer een beetje inzakt.
Als het buiten temperatuur blijft zoals die nu is (4 graden) zal de warmptepomp in de loop van de nacht of morgen ochtend weer aangaan, startend op vol vermogen met defrosts tot gevolg.
Zijn er mensen die hetzelfde ervaren en wat zou ik kunnen veranderen? De stooklijn is al erg laag zoals te zien.
Ik ben nogal aan het stoeien om de temperatuur in huis constant te houden. Zie de onderstaande afbeelding.
/f/image/0yEn5A9jgpFv6IqHui9F27fi.png?f=fotoalbum_large)
Als het in huis terug gezakt is naar 19.5 wordt er verwarmt. In dit geval is dat vanmorgen begonnen. Vervolgens kan je zien dat de warmtepomp zich terug regelt, waardoor het afgegeven vermogen afneemt. Tussendoor is nog het opwarmen van de watertank te zien.
Aan het einde van de middag komen we thuis, en dan zie je dat de temperatuur in de kamer erg toeneemt, er zijn namelijk mensen in huis en er wordt gekookt, even boven de 21.5 graden komt en verwarmen vervolgens stopt. Wat eigenlijk niet wenselijk is, want nu moet het weer twee graden afkoelen voordat die weer aanslaat. Na het avondeten is te zien dat de temperatuur ook weer een beetje inzakt.
Als het buiten temperatuur blijft zoals die nu is (4 graden) zal de warmptepomp in de loop van de nacht of morgen ochtend weer aangaan, startend op vol vermogen met defrosts tot gevolg.
Zijn er mensen die hetzelfde ervaren en wat zou ik kunnen veranderen? De stooklijn is al erg laag zoals te zien.
[ Voor 14% gewijzigd door henrim op 29-11-2024 19:35 ]
Jawel; herkenbaar.henrim schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:26:
Beste mede tweakers,
[Afbeelding]
Ik schakel nu dmv Home Assistant met het gemiddelde van 2 temperatuursensoren en de (verwachte) buitentemperatuur het verwarmen van de WP in en uit. In deze dagen draait ie 24/7. Overdag is het daardoor soms een periode iets warmer in huis, inderdaad door koken en zo.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Thermostaat hoger zetten, op 22 bijvoorbeeld. Dan gaat ie niet uit. Nu doet de thermostaat precies wat je van m vraagt, namelijk stoppen met verwarmen als het boven de 20 graden komt.henrim schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 19:26:
Beste mede tweakers,
[Afbeelding]
Bovenstaand overshoot probleem van 1.5 graad had ik met mijn hitachi yutaki ook icm de standaard thermostaat..oplossing wellicht aan/uit ding met kleine hysterese
ja dan wordt het 23.5 voor ie afslaat....luxus schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:43:
[...]
Thermostaat hoger zetten, op 22 bijvoorbeeld. Dan gaat ie niet uit. Nu doet de thermostaat precies wat je van m vraagt, namelijk stoppen met verwarmen als het boven de 20 graden komt.
nu hebben we net deze week een erla11 met een daikin kamer thermostaat.. moett dat systeem nog door krijgen maar die heeft een overshoot van iets meer dan .5 graad merkte ik vandaag waarna ie uitging en ik denk op of onder de vraag weer aan en opnieuw beginnen..
Ik zou ook het liefst een wp hebben die lekker rondom de vraag temp loopt en dus net niet uitgaat maar met minimale effort de temp in stand houdt... lijkt een soort droom
Ik zou ook het liefst een wp hebben die lekker rondom de vraag temp loopt en dus net niet uitgaat maar met minimale effort de temp in stand houdt... lijkt een soort droom
Dan is je stooklijn te hoog..MisterB schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:27:
[...]
ja dan wordt het 23.5 voor ie afslaat....
Hier staat thermostaat op 24, maar komt niet boven 20.5 uit. En hij staat op 24 precies om de rede die jij aanhaalt: niet uitgaan als het even kortstondig 21.5 wordt door zon/koken/bezoek
Dus 24 of iig iets hoogs en dan hele lage stooklijn zodat ie blijft lopen? Nooit azn gedacht op die manier...
[ Voor 19% gewijzigd door MisterB op 29-11-2024 23:02 ]
De stooklijn staat bij mij op 25 a 26 graden met delta t van 4. Ik heb wel moduleren aan staan. Dus heel veel lager kan niet?
Kan je iets meer inzicht geven hoe je dat doet, wellicht Automation delen? Gebruik je dan vertrek temperatuur regeling?GJA schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 20:13:
[...]
Jawel; herkenbaar.
Ik schakel nu dmv Home Assistant met het gemiddelde van 2 temperatuursensoren en de (verwachte) buitentemperatuur het verwarmen van de WP in en uit. In deze dagen draait ie 24/7. Overdag is het daardoor soms een periode iets warmer in huis, inderdaad door koken en zo.
Het ligt ook aan de situatie of je het überhaupt voor elkaar krijgt om 24/7 op een laag pitje te draaien zonder dat het te warm wordt. Ik heb zelf een zeer goed geïsoleerd huis (nieuwbouw opgeleverd eind 2019) en op deze dagen draait de warmtepomp maximaal 8 uur achter elkaar. Ik heb me daar maar bij neergelegd. Wat wel een voordeel is, is dat mijn huis zo langzaam afkoelt dat ik wel kan bepalen wanneer ik de warmtepomp laat draaien. Dat doe ik nu tussen 11 en 19 uur. Dat scheelt toch een hoop defrosts omdat ik tijdens de koudste periode niet hoef te verwarmen.henrim schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 23:02:
De stooklijn staat bij mij op 25 a 26 graden met delta t van 4. Ik heb wel moduleren aan staan. Dus heel veel lager kan niet?
Wie kan mij wat vertellen over het fenomeen ‘defrost weer’? Ik zie die term een aantal keer voorbij komen in dit topic.
Vannacht weer veel defrosts gezien. Het was natuurlijk een stuk kouder weer vannacht. Zo tegen de 0 graden aan.
Is het dan: hoe kouder, hoe meer defrosts? Of speelt bijvoorbeeld luchtvochtigheid of andere weersinvloeden daarin ook een rol?
Dus dat 0 graden met 85% luchtvochtigheid meer defrosts oplevert dan bijvoorbeeld -5 graden met 50% luchtvochtigheid? En dus ook een hogere COP bij -5 dan bij 0?
Vannacht weer veel defrosts gezien. Het was natuurlijk een stuk kouder weer vannacht. Zo tegen de 0 graden aan.
Is het dan: hoe kouder, hoe meer defrosts? Of speelt bijvoorbeeld luchtvochtigheid of andere weersinvloeden daarin ook een rol?
Dus dat 0 graden met 85% luchtvochtigheid meer defrosts oplevert dan bijvoorbeeld -5 graden met 50% luchtvochtigheid? En dus ook een hogere COP bij -5 dan bij 0?
De situatie is hier ook zo, nieuwbouw opgeleverd in 2023. Misschien moet ik me er ook maar bij neerleggen...Hetisweergezell schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 09:22:
[...]
Het ligt ook aan de situatie of je het überhaupt voor elkaar krijgt om 24/7 op een laag pitje te draaien zonder dat het te warm wordt. Ik heb zelf een zeer goed geïsoleerd huis (nieuwbouw opgeleverd eind 2019) en op deze dagen draait de warmtepomp maximaal 8 uur achter elkaar. Ik heb me daar maar bij neergelegd. Wat wel een voordeel is, is dat mijn huis zo langzaam afkoelt dat ik wel kan bepalen wanneer ik de warmtepomp laat draaien. Dat doe ik nu tussen 11 en 19 uur. Dat scheelt toch een hoop defrosts omdat ik tijdens de koudste periode niet hoef te verwarmen.
ik heb nu een maand mijn Daikin Altherma 3 met een los boilervat van 270L in gebruik en ben erg tevreden over de verwarming (COP circa 5) maar wat minder over het SWW. Het opwarmen van het SWW gebeurt grotendeels via mijn buitenunit alleen is de COP dan erg laag (circa 2,2). Voor het op temperatuur houden wordt het interne element gebruikt van het boilervat (circa 1kWh per dag).
Boilervat temperatuur staat ingesteld op 47 graden.
Wat mij opvalt is dat het verwarmen met de buitenunit veel energie vraagt. Wat gebeurt er? De buitenunit loopt op naar 3-4kW verbruik en Leaving_temp_before_buh (via EspAltherma) loopt op naar 60/65 graden. Je ziet dan de COP geheel inzakken.
Is het niet veel efficiënter om het boilervat te verwarmen met bijvoorbeeld 50 graden uit de buitenunit om zo het vat naar 47 graden te brengen?
Boilervat temperatuur staat ingesteld op 47 graden.
Wat mij opvalt is dat het verwarmen met de buitenunit veel energie vraagt. Wat gebeurt er? De buitenunit loopt op naar 3-4kW verbruik en Leaving_temp_before_buh (via EspAltherma) loopt op naar 60/65 graden. Je ziet dan de COP geheel inzakken.
Is het niet veel efficiënter om het boilervat te verwarmen met bijvoorbeeld 50 graden uit de buitenunit om zo het vat naar 47 graden te brengen?
In dit voorbeeld is de Delta_T maar 3 Gr.C. -> te weinig om het vermogen van de WP kwijt te kunnen. Daarnaast duurt het opwarmen van het tapwater dan erg lang (ondertussen kun je de woning niet opwarmen)tweakfdr schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 10:14:
Daarom heeft Daikin ervoor gekozen om een hogere Delta_T toe te passen. De temp. loopt overigens wel mee/op met de temp. van het tapwater (in ons geval met 230 ltr boiler). Dat zie je ook terug aan het oplopende (opgenomen) elektrische vermogen.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Help!
Wij hebben een Daikin Altherma rf 3 en ik heb deze vorige week op vakantiemodus gezet, tm 29 november.
Echter wilde ik controleren of de normale planning weer was ingegaan, maar nu blijkt de warmwatertank als de klimaatregeling offline te zijn.
Ook kan ik deze niet via de app deactiveren, dan krijg ik de foutcode http 400 error.
Weet iemand de oplossing?
Het zal nu heel koud zijn wanneer we vannacht weer thuis komen. 🫣
Wij hebben een Daikin Altherma rf 3 en ik heb deze vorige week op vakantiemodus gezet, tm 29 november.
Echter wilde ik controleren of de normale planning weer was ingegaan, maar nu blijkt de warmwatertank als de klimaatregeling offline te zijn.
Ook kan ik deze niet via de app deactiveren, dan krijg ik de foutcode http 400 error.
Al eens geprobeerd in de app uit te loggen en opnieuw in te loggen?jolandacb schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:20:
Help!
Dank voor je snelle reactie.danny.s schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:22:
[...]
Al eens geprobeerd in de app uit te loggen en opnieuw in te loggen?
Ja, al geprobeerd, maar helaas.
Zie printscreen.
:strip_exif()/f/image/QCTFrP4MivWdXWgfQQZ2kTFw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door jolandacb op 30-11-2024 13:44 ]
hi tweakers, sinds deze week hebben we een nieuwe 11 kw daikin met erla 11.
Vandaag liep de desinfectie run (300 l vat) en dat ging tot 2 maal toe niet goed (er zat paar uur tussen 2 runs) en het bleef steken op 55 graden waarna ie weer met verwarmen verder ging. Heeft best wel tijdje er over gedaan om op die 55 te komen. maar de 60 nooit gehaald dus.
Probleem is denk ik dat het systeem het alleen op de warmtepomp probeert te doen terwijl ik denk dat ie tot graad of 50 op de warmtepomp moet doen maar de rest gewoon op het electrische 3 fase element (boosterverwarming) dat erin zit. Met dit koude weer haalt ie het nooit ook door de-frosts.
Om te voorkomen dat ie nog vele runs tevergeefs gaat proberen heb ik desinfectie maar even geheel uitgezet.
Mijn vraag: is het via de menus in te stellen dat ie op een zeker moment (denk als vat 50 graden is) verder gaat met el element van het vat (boosterverwarming) om de laatste 10 graden te maken en dat een tijdje vast te houden ? Of is dat ingewikkelder ?
thx voor jullie reactie gr mb
Vandaag liep de desinfectie run (300 l vat) en dat ging tot 2 maal toe niet goed (er zat paar uur tussen 2 runs) en het bleef steken op 55 graden waarna ie weer met verwarmen verder ging. Heeft best wel tijdje er over gedaan om op die 55 te komen. maar de 60 nooit gehaald dus.
Probleem is denk ik dat het systeem het alleen op de warmtepomp probeert te doen terwijl ik denk dat ie tot graad of 50 op de warmtepomp moet doen maar de rest gewoon op het electrische 3 fase element (boosterverwarming) dat erin zit. Met dit koude weer haalt ie het nooit ook door de-frosts.
Om te voorkomen dat ie nog vele runs tevergeefs gaat proberen heb ik desinfectie maar even geheel uitgezet.
Mijn vraag: is het via de menus in te stellen dat ie op een zeker moment (denk als vat 50 graden is) verder gaat met el element van het vat (boosterverwarming) om de laatste 10 graden te maken en dat een tijdje vast te houden ? Of is dat ingewikkelder ?
[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 30-11-2024 18:08 ]
De warmtepomp verwarmt het water tot 53° en daarna neemt de BUH het over tot 60°!MisterB schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:27:
hi tweakers, sinds deze week hebben we een nieuwe 11 kw daikin met erla 11.
[...]
Ja niet dus, denk configuratie issue dus
Het zou idd de booster moeten zijn die het overneemt
Het lijkt erop dat ie het bijhouden van de 48 graden tap trouwens wel puur en alleen op de booster doet.. ben ik ook niet blij mee qua configuratie want van mij mag ie best 5 graden afkoelen voordat opnieuw opwarmen .. maar dat is instelling denk ik gepland+bijhouden ipv bijhouden .. de vraagis wat beter is ... die 5 graden (of meer als je gedouched hebt) met de wp opwarmen of die 5 graden (of meer) met de booster... zou toch zeggen de wp
zag dat je bij de initiele configuratie ingebruikstelling) aan kan geven of er een klein of 'groot' vat aan hangt (wij hebben groot).. wellicht is het daar fout gegaan... nu eens kijken hoe ik dat kan checken.... jammer dat ik dat weer zelf moet (en wil) doen...maar had eigenlijk niet anders verwacht (er spelen meer issues)
Het lijkt erop dat ie het bijhouden van de 48 graden tap trouwens wel puur en alleen op de booster doet.. ben ik ook niet blij mee qua configuratie want van mij mag ie best 5 graden afkoelen voordat opnieuw opwarmen .. maar dat is instelling denk ik gepland+bijhouden ipv bijhouden .. de vraagis wat beter is ... die 5 graden (of meer als je gedouched hebt) met de wp opwarmen of die 5 graden (of meer) met de booster... zou toch zeggen de wp
zag dat je bij de initiele configuratie ingebruikstelling) aan kan geven of er een klein of 'groot' vat aan hangt (wij hebben groot).. wellicht is het daar fout gegaan... nu eens kijken hoe ik dat kan checken.... jammer dat ik dat weer zelf moet (en wil) doen...maar had eigenlijk niet anders verwacht (er spelen meer issues)
[ Voor 197% gewijzigd door MisterB op 30-11-2024 19:07 ]
Misschien kan onderstaand overzicht, dat ik voor onze wp heb gemaakt als leidraad dienen om jouw probleem met de wp op te lossen. Lees in plaats van de BUH (Back Up Heater) BSH (Booster Heater) en zoek daar in jouw geval de juiste parameters even bij en controleer de instellingen.MisterB schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 18:24:
Ja niet dus, denk configuratie issue dus
:strip_exif()/f/image/usUAQlJzFMRPuwY6WGCNLurT.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op! Voor de desinfectie run (Legionella run) moet de BUH wel mee kunnen doen, dus parameter [4-00] mag geen 0 zijn.
Verder moet parameter [2-01] op 1 staan en parameter [2-03] zou op 60 moeten staan, als je hem tot 60 graden wilt laten desinfecteren.
Succes!
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Jawel; retourwatertemperatuur regeling.henrim schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 08:11:
[...]
Kan je iets meer inzicht geven hoe je dat doet, wellicht Automation delen? Gebruik je dan vertrek temperatuur regeling?
Die automation is heel simpel: als thermosensor 1 > 19 graden wordt én thermosensor 2 is >19 én buitentemperatuur > 4 dan uitschakelen. En dan een tweede om 'm weer uit te zetten bij t<18,5.
De ervaring leert dat het hier 19,5 graden is en blijft. Sensor 1 zit namelijk op de koudste plek in de woonkamer.
Ook; als de verwachte nachttemperatuur lager is dan 5 gaat ie om 15:00 aan. Als ie niet al aan was.
Thermosensortjes (zigbee) via Ali.
Uit- en inschakelen via de Daikin integratie.
Iemand in dit topic heeft 'm nog veel mooier; die regelt met de offset. Obv thermosensor de offset hoger of lager. Bij mij is aan- en uit voldoende.
Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650
Mensen, ik ben nu vrij lang aan eht draaien vandaag, met steeds een offset van -1 of -2 en nu vanaf 20h10 -3, om vannacht dan zo door te draaien. Op zo laag mogelijk pitje zeg maar.
Nu heb ik vandaag rond 17h09 de offset van -2 naar -1 gezet, gevolg is een schommeling in de pumpflow. Rond 18h36 weer offset naar -2. Dat stabiliseerd het weer.
Wat is nou die trigger, zie hier de plaatjes; Het komt op mij over dat het super gevoelig is, 1 graad verschil in awt kan invloeg hebben of super rustig lopen, of helemaal flipperend/instabiel (ofja zo ziet het uit).
Ik weet dat ik me geen zorgen moet/hoef te maken he, maar als tweakers wil je het gewoon snappen
/f/image/ueaSjIyt9CJgHtQMRnQ3kOf2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xD0NTsMUFSXlDg6KojsPOWyb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yeFmMUHCR6wbkCXKwX8cIT0M.png?f=fotoalbum_large)
Op het moment is het 2,5 graden buiten en ben ik op zich tevreden met de prestaties nu;
COP van ogv: 3,8-3,9
Opgenomen vermogen elektrisch: 490W
Heat yield/output: 1700W
dT = 5
Nog 0 defrosts vandaag
Slaapkamers nu 19.4
Woonkamer 21.8 (voelt lager omdat de vloer nu niet erg warm aanvoelt)
Nu heb ik vandaag rond 17h09 de offset van -2 naar -1 gezet, gevolg is een schommeling in de pumpflow. Rond 18h36 weer offset naar -2. Dat stabiliseerd het weer.
Wat is nou die trigger, zie hier de plaatjes; Het komt op mij over dat het super gevoelig is, 1 graad verschil in awt kan invloeg hebben of super rustig lopen, of helemaal flipperend/instabiel (ofja zo ziet het uit).
Ik weet dat ik me geen zorgen moet/hoef te maken he, maar als tweakers wil je het gewoon snappen
/f/image/ueaSjIyt9CJgHtQMRnQ3kOf2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xD0NTsMUFSXlDg6KojsPOWyb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/yeFmMUHCR6wbkCXKwX8cIT0M.png?f=fotoalbum_large)
Op het moment is het 2,5 graden buiten en ben ik op zich tevreden met de prestaties nu;
dT = 5
Nog 0 defrosts vandaag
Slaapkamers nu 19.4
[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 30-11-2024 20:40 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik herken dit fenomeen. Zelf ben ik nadien nog eens alle radiotoren (heb geen vvw) nagelopen en daar waar het kon gekeken of ik de delta T op de radiatoren in de buurt kreeg van de ingestelde delta T van de WP. Dat leverde een rustigere loop op. Ik had dus ook van te voren aan de offset gezeten. Maar ik had het ook toen ik een extra radiator op zolder liet meelopen, een dikke T33 die met een veel grotere delta T ging meedoen.PCJR schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:33:
Mensen, ik ben nu vrij lang aan eht draaien vandaag, met steeds een offset van -1 of -2 en nu vanaf 20h10 -3, om vannacht dan zo door te draaien. Op zo laag mogelijk pitje zeg maar.
Ik weet dat ik me geen zorgen moet/hoef te maken he, maar als tweakers wil je het gewoon snappen![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dT = 5
Nog 0 defrosts vandaag
Slaapkamers nu 19.4
Mijn idee is nu dat wanneer er veranderingen in de aanvoer temperatuur plaats vinden, hetzij door de stooklijn en/of offset, plus veranderende buitentemperaturen de WP wil vasthouden aan de ingestelde delta T terwijl de afgifte systemen ( hier radiatoren) op een ‘vaste’ stand staan, waardoor de delta T bij veranderende T aanvoer én Tbuiten = effect op delta T, dat de WP onrustiger gaat lopen. Oftewel hij gaat proberen weer in de ingestelde delta T richting te komen.
Mijn installateur heeft ooit iets gezegd over radiatorknoppen die behalve de temperatuur ook de delta T ‘vast kunnen houden’ (dus aanpassen aan de gewijzigde aanvoertemperatuur). Toen ik dus met die onrustige loop had moest ik daar aan denken.
Allemaal puur theoretisch c.q. hypothese maar dat is wel een denkrichting die ik nu heb.
Ik heb onlangs de gelegenheid gehad om met een warmtebeeld camera door het huis te lopen. Ik heb een expansievat en een klein buffervat naast elkaar liggen. Hier is duidelijk te zien dat het buffervat warm is en als ‘radiator’ werkt. Nu staat het systeem hier aan de rand van een ‘bijkeuken’ waar ook een radiator (uit) staat. Ik wil dus ook daar een ‘verwarmen’.
Dit leek mijn wel leuk om te delen omdat er überhaupt al altijd veel discussie is over wel of geen buffervat. Dat het ook ‘ niet bedoelde consequenties ‘ heeft zie je aan de foto.
Dit leek mijn wel leuk om te delen omdat er überhaupt al altijd veel discussie is over wel of geen buffervat. Dat het ook ‘ niet bedoelde consequenties ‘ heeft zie je aan de foto.
:strip_exif()/f/image/QLtfwv37SjvgG9Sy48XBKMQl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is de situatie hier dat de hele dag niks, totaal niks, aan het afgifte systeem veranderd. De vvw blijft open met alle 6 de groepen, en op de 1e verdp zijn de 5 rads open, de knoppen zijn er vanaf gedraaid. Dus er is 100% stabiel afgifte systeem, enige aanpassing komt van de buitentemp, of parameters in de wpRojado schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:12:
[...]
Ik herken dit fenomeen. Zelf ben ik nadien nog eens alle radiotoren (heb geen vvw) nagelopen en daar waar het kon gekeken of ik de delta T op de radiatoren in de buurt kreeg van de ingestelde delta T van de WP. Dat leverde een rustigere loop op. Ik had dus ook van te voren aan de offset gezeten. Maar ik had het ook toen ik een extra radiator op zolder liet meelopen, een dikke T33 die met een veel grotere delta T ging meedoen.
Mijn idee is nu dat wanneer er veranderingen in de aanvoer temperatuur plaats vinden, hetzij door de stooklijn en/of offset, plus veranderende buitentemperaturen de WP wil vasthouden aan de ingestelde delta T terwijl de afgifte systemen ( hier radiatoren) op een ‘vaste’ stand staan, waardoor de delta T bij veranderende T aanvoer én Tbuiten = effect op delta T, dat de WP onrustiger gaat lopen. Oftewel hij gaat proberen weer in de ingestelde delta T richting te komen.
Mijn installateur heeft ooit iets gezegd over radiatorknoppen die behalve de temperatuur ook de delta T ‘vast kunnen houden’ (dus aanpassen aan de gewijzigde aanvoertemperatuur). Toen ik dus met die onrustige loop had moest ik daar aan denken.
Allemaal puur theoretisch c.q. hypothese maar dat is wel een denkrichting die ik nu heb.
Zou het nog iets helpen om dt5 naar dt4 te zetten? Hoe bepaal je hoe laag je gaat/kunt gaan?
Door onze nachtverlaging geeft de evohome om 22.30 het signaal uit. De etvx12s23 krijgt het signaal uit. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat de unit dan op olieretour springt de driewegklep op wtw gaat en de retourtemperatuur omhoog schiet en hoger is dan de aanvoer. De unit blijft met 25liter rondpompen. Na een paar minuten springt de klep op verwarming daalt de retourtemperatuur en schakelt de unit uit.
Is dit een normaal gedrag?
Is dit een normaal gedrag?
Zie één van mijn eerdere posts met plaatje. De WP lijkt ook vrij willekeurig in een bepaalde steady state te komen, waar de ene keer bijv de AWT schommelt en de andere keer het vermogen. Een (zelfs korte) verandering van de AWT setpoint kan die steady state resetten.PCJR schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:45:
[...]
Nu is de situatie hier dat de hele dag niks, totaal niks, aan het afgifte systeem veranderd. De vvw blijft open met alle 6 de groepen, en op de 1e verdp zijn de 5 rads open, de knoppen zijn er vanaf gedraaid. Dus er is 100% stabiel afgifte systeem, enige aanpassing komt van de buitentemp, of parameters in de wp
Zou het nog iets helpen om dt5 naar dt4 te zetten? Hoe bepaal je hoe laag je gaat/kunt gaan?
Het geschommel in awt is hiet 100% altijd gelijk met geschommel in vermogen. Anyway, als t ding van 0800 tot 2300 draait op 400-500w met deze buitentemps vind ik het wel primaPatrick4 schreef op zondag 1 december 2024 @ 00:34:
[...]
Zie één van mijn eerdere posts met plaatje. De WP lijkt ook vrij willekeurig in een bepaalde steady state te komen, waar de ene keer bijv de AWT schommelt en de andere keer het vermogen. Een (zelfs korte) verandering van de AWT setpoint kan die steady state resetten.
Iets anders; vannacht ging de wp opeens rond 60w verbruiken. Pomp is nog steeds 0l/m. Wat kan dit zijn?
:strip_exif()/f/image/QgaOgZ6UGpYu5ckRgsbXKUXc.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb jij jouw buffervat dan in serie zitten met de aanvoerleiding (warme zijde) in plaats van de retourleiding?Rojado schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:18:
Ik heb onlangs de gelegenheid gehad om met een warmtebeeld camera door het huis te lopen. Ik heb een expansievat en een klein buffervat naast elkaar liggen. Hier is duidelijk te zien dat het buffervat warm is en als ‘radiator’ werkt. Nu staat het systeem hier aan de rand van een ‘bijkeuken’ waar ook een radiator (uit) staat. Ik wil dus ook daar een ‘verwarmen’.
[Afbeelding]
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Buffervat zit in de retourleidingpiieter schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:50:
[...]
Heb jij jouw buffervat dan in serie zitten met de aanvoerleiding (warme zijde) in plaats van de retourleiding?
Ik ben wel eens nieuwsgierig naar het gebruik bij jullie over de afgelopen maand. In mijn altherma 2 wordt informatie over de opgenomen energie en de geleverde energie tot 1 maand terug opgeslagen dus heb net de waarden voor november uitgelezen.
Cop verwarmen 4,15 (152 kWh opgenomen, 631 geproduceerd), cop sww 2,15 (68 kWh opgenomen, 146 geproduceerd).
Aantal startpogingen 136
Betreft nieuwbouwhuis opgeleverd in 2019.
Ben zelf tevreden met deze waarden maar ben toch ook wel benieuwd of dit inderdaad netjes is of dat er nog een verbeterslag te maken is.
Cop verwarmen 4,15 (152 kWh opgenomen, 631 geproduceerd), cop sww 2,15 (68 kWh opgenomen, 146 geproduceerd).
Aantal startpogingen 136
Ben zelf tevreden met deze waarden maar ben toch ook wel benieuwd of dit inderdaad netjes is of dat er nog een verbeterslag te maken is.
In de maand november met de altherma 3:Hetisweergezell schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:02:
Ik ben wel eens nieuwsgierig naar het gebruik bij jullie over de afgelopen maand. In mijn altherma 2 wordt informatie over de opgenomen energie en de geleverde energie tot 1 maand terug opgeslagen dus heb net de waarden voor november uitgelezen.
Aantal startpogingen 136
- COP verwarmen: 727 / 150 = 4.84
- COP sww: 137 / 67 = 2.04
We zitten op de Veluwe.
In de maand november:Hetisweergezell schreef op zondag 1 december 2024 @ 14:02:
Aantal startpogingen 136
COP verwarmen: 1834 / 413 = 4,44
COP sww: 165 / 75 = 2,2 (inclusief elke week een legionella run)
Interessante info over wel of niet gebruik van een buffervat. Volgens intergas vrijwel nooit nodig. YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig
Wie heeft veel (eigen) ervaring in de instellingen van Altherma 3?
Een gebruiker stelt me vragen die mij ook te boven gaan. Ik ken de instellingen wel maar omdat ik zelf geen Daikin heb kun je niet simuleren en spelen met alles wat er gebeurt.
Desalniettemin denk ik dat deze pomp gewoon goed draait verder.
Een gebruiker stelt me vragen die mij ook te boven gaan. Ik ken de instellingen wel maar omdat ik zelf geen Daikin heb kun je niet simuleren en spelen met alles wat er gebeurt.
Vraagje. Ik krijg het Bivalent niet werkend. Ook al zet ik 9.C.3 op +10 graden en de 9.C.4 op bijv. 3 graden, dan blijft de warmtepomp bij 2 graden buitentemperatuur gewoon draaien en wordt de cv ketel niet aangestuurd.
Heb je enig idee hoe dit kan? Als ik de draden afkomstig van X1-X2 doorverbind, gaat de ketel wel aan, dus aan de bedrading ligt het niet.
Weet je wat het minimale afgifte vermogen van de EDLA06E3V3 warmtepomp is? Hij draait nu geregeld met 8l/min bij een delta T van 5 graden wat overeenkomt met 2770W. Ik zie dan de kamer temperatuur toch nog langzaam oplopen tot 21graden (setting 20), waarna de compressor uit gaat. Ik weet niet of de flow, of het vermogen de beperking is. Ik heb de modulatie nu op 4 staan, maar de toevoer water temp wordt niet meer dan 1 graden lager dan de stooklijn temperatuur.
Als de WP bij 19,5 graden weer aan gaat, gaat deze meteen vol vermogen draaien en pas boven de 20graden weer terug moduleren, wat eigenlijk te laat is. Is het op een of andere manier in te stellen dat hij met laag vermogen begint met opwarmen? Dan blijft deze n.l. langer draaien en heb ik ook die piek in mijn stroomverbruik niet.
Ik heb 'm op dt5 omdat ie dan bij vollast qua afgegeven vermogen nog net niet het maximale debiet nodig heeft.PCJR schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:45:
[...]
Hij kan dus nog iets bijregelen. Als ik 'm op dt4 of lager zet staat ie bij vollast op zn maximale debiet (hier tussen de 24 en 25 l/min). Dus ik bepaal hoe laat of hoog ie kan adhv de regelruimte.
Minimaal vermogen is waarschijnlijk ca 250W elektrisch, dus 1000-1500W warmte, maar bij opstarten vaak (veel) meer. Dat is maar ten dele te voorkomen door een geluidsstille stand in te stellen. Klinkt verder alsof de stooklijn nog iets te hoog staat. Bij een modulatie van 4C en een te warme woonkamer zal de afwijking op de stooklijn eerst -1C, en na enige tijd -2C, en dus niet -4C zijn. Dat is blijkbaar te weinig om verder doorschieten van de kamertemperatuur te voorkomen. Verhogen modulatie kan, maar ik zou liever eerst stooklijn iets neerwaarts aanpassen.Technician- schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:19:
Geen praktijkervaring met bivalent (hybride dingen, blegh), maar 9.c.3 geeft m alleen vrij onder een bepaalde temperatuur (en .4 is hysterese voor het bijschakelen). Maar hij kijkt ook naar 9.c.2 / de ketel efficientie en ik dacht zelfs ook naar de ingestelde gas- en stroomprijs. Pas als t daadwerkelijk gaat lonen (vrijwel nooit dus), gaat ie de plofketel er pas bij schakelen.Technician- schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:19:
[...]
Je (klant) kan het beste even via daikintechnicaldatahub.eu de installer reference guide voor het betreffende model erbij pakken, daar staat het allemaal uitgebreid in uitgelegd hoe de regelingen functioneren.
Verder wat @arnoldniessen zegt, stooklijn lijkt wat te hoog te staan. En je kan beter niet zoveel moduleren, zet dat hooguit op 1K en ga eerst dmv de offset setting in de app op zoek naar de juiste (=laagst mogelijke) stooklijn.
[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 01-12-2024 16:12 ]
All-electric.
Gezien en klopt wellicht ook ALS je de installatie goed hebt doorgerekend. M.a.w. het juiste vermogen voor de beschikbare warmte afgifte systemen. Indien namelijk het minimale vermogen van de WP dit niet kwijt kan, heb je toch een buffervat nodig.Pascal P schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:12:
Interessante info over wel of niet gebruik van een buffervat. Volgens intergas vrijwel nooit nodig. YouTube: Warmtepomp buffervat is NIET nodig
In de maand november:Arjanvdzwaag schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:10:
[...]
In de maand november:
COP Klimaatregeling: 1964 / 409 = 4,8
COP Warmwatertank: 88 / 40 = 2,2 (inclusief elke week een legionella run)
Hier obv de metingen van de Daikin zelf (ik heb er ook een paar homewizards opzitten maar die registeren minder verbruik (en betrouwbaarder!) maar omdat ik voor de opwekking geen aparte meter heb houd ik beide getallen van de warmtepomp aan:Arjanvdzwaag schreef op zondag 1 december 2024 @ 15:10:
[...]
In de maand november:
Tbv ruimteverwarming: COP= 2191/501=4,37
Tbv warm water: COP=207/84=2,5 incl wekelijks legionella
Over hele systeem COP: 2398/585=4,1
Interessant wordt het over het gehele jaar. Kijken of de SCOP van 4,4 gehaald wordt.
ZIt nu op 4,0 gemiddeld maar begin van dit jaar nog behoorlijk moeten inregelen.
Als de basisberekning al niet klopt helpt een buffervat waarschijnlijk ook niet meer.MajaMestreech schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:35:
[...]
Gezien en klopt wellicht ook ALS je de installatie goed hebt doorgerekend. M.a.w. het juiste vermogen voor de beschikbare warmte afgifte systemen. Indien namelijk het minimale vermogen van de WP dit niet kwijt kan, heb je toch een buffervat nodig.
hi, onze nieuwe erla11 draait nu paar dagen. Delta t staat op 5 graden. De stooklijn staat op ca 35 / 36 graden zag ik.
Vrijdag en gisteren kwamen we na een uur of 8 lopen (het huis was vrij koud door paar dagen geen kachel) op de vraag temp in woonkamer (20.5) en sloeg ie af. De volgende ochtend was er een halve graad vanaf dus prima isolatie hier.
De Ta is gedurende de dag (er waren ook divere defrosts) in stapjes opgelopen tot 29 graden en de Tr dus naar 24 graden ook in stapjes.
Verbruik was de hele tijd ca 2.5 kw/uur en vandaag wat minder zag ik omdat iets warmer buiten.
Zou het een goed idee zijn om de stooklijn lager te gaan zetten tot bijvoorbeeld 29 graden. Dat is ook de max Ta die we nu bereikt hebben voordat de vraag in huiskamer bereikt was.... wat denken jullie ? gr mb
Vrijdag en gisteren kwamen we na een uur of 8 lopen (het huis was vrij koud door paar dagen geen kachel) op de vraag temp in woonkamer (20.5) en sloeg ie af. De volgende ochtend was er een halve graad vanaf dus prima isolatie hier.
De Ta is gedurende de dag (er waren ook divere defrosts) in stapjes opgelopen tot 29 graden en de Tr dus naar 24 graden ook in stapjes.
Verbruik was de hele tijd ca 2.5 kw/uur en vandaag wat minder zag ik omdat iets warmer buiten.
Zou het een goed idee zijn om de stooklijn lager te gaan zetten tot bijvoorbeeld 29 graden. Dat is ook de max Ta die we nu bereikt hebben voordat de vraag in huiskamer bereikt was.... wat denken jullie ? gr mb
[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 01-12-2024 17:47 ]
Als je zulke goede isolatie hebt dan kan je juist overwegen de stooklijn zo in te stellen dat je vanaf (zeg) 07:00 begint te verwarmen en na 22:00 of zo stopt - je hebt dan de hele dag lekker warme voeren en 's nachts hoeven er nooit defrosts uitgevoerd te worden!MisterB schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:27:
hi, onze nieuwe erla11 draait nu paar dagen. Delta t staat op 5 graden. De stooklijn staat op ca 35 / 36 graden zag ik.
Overigens is 2,5kW gemiddeld wel flink, ik zit op de helft (inclusief SWW) in de huidige defrost periode met een 24/7 schema. Een paar dagen eerder was het iets warmer en zat ik eerder op 700/800W.
Al met al: gewoon eens uitproberen, je kan de stooklijn heel makkelijk verschuiven in de app.
Bij mij geeft een 1 graad hogere stooklijn ongeveer +0,4 graden huiskamertemperatuur - en andersom. Dit bij buiten 7 graden en setpoint van 31 graden (30 volgens stooklijn, maar +1 dus nu).
Woning: 1971, vrijstaand, volledig gestript en geisoleerd. alleen benedenverdieping verwarmd, vloerverwarming, 166,5 m2 verwarmd oppervlak.
Gewenste temperatuur: 19 tot 20 graden.
Verwarming opgenomen 406, afgegeven 1880. cop = 4,6
Maar wat ik mooier vind: vorig jaar 560 opgenomen, 2380 afgegeven, cop 4,3.
Bovenstaande alleen voor verwarming. Terwijl november 23 kouder was dan dit jaar. De extra isolatieinspanningen en aanpassingen aan de warmtepomp werken mooi
Water: 86/199 = 2,3. Vorig jaar vergelijkbaar.
Dit is afgelezen van de WP (wat stom dat je het afgegeven vermogen niet in de app kunt aflezen!). Hier zit de BUH toch bij in op theoretische basis? M'n HA database is 2 weken terug geknald, de BUH wordt gemeten maar kan het dus niet terugzien.
Gewenste temperatuur: 19 tot 20 graden.
Verwarming opgenomen 406, afgegeven 1880. cop = 4,6
Maar wat ik mooier vind: vorig jaar 560 opgenomen, 2380 afgegeven, cop 4,3.
Bovenstaande alleen voor verwarming. Terwijl november 23 kouder was dan dit jaar. De extra isolatieinspanningen en aanpassingen aan de warmtepomp werken mooi
Water: 86/199 = 2,3. Vorig jaar vergelijkbaar.
Dit is afgelezen van de WP (wat stom dat je het afgegeven vermogen niet in de app kunt aflezen!). Hier zit de BUH toch bij in op theoretische basis? M'n HA database is 2 weken terug geknald, de BUH wordt gemeten maar kan het dus niet terugzien.
Die achterstand heeft je een hoop extra energie gekost. Daardoor kun je nog geen enkele vergelijking trekken. Het spel begint nu pasMisterB schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:27:
Wat je al wel weet: ta 29 is ruim voldoende om tot de gewenste ruimte temperatuur te komen. Het op temperatuur houden kost minder; benodigde ta is dus lager dan 29 met gelijkblijvende dt.
Vrijstaand huis 2004, vloerverwarming onderste van de twee verdieping, boven niet direct verwarmd (enkel indirect via vide).
2023 november: 7,8gr gemiddeld, 190m3 gas, binnen krap 19gr.
2024 november: 7,1gr gemiddeld, 383kwh, binnen 20gr.
Heating: opgenomen vermogen 338kwh geproduceerd 1693kwh. COP 5,0. Dit getal is denk ik relatief groot omdat ik de WP gerust door laat lopen als het buiten 15gr is, dan haalt hij erg hoge COPs. Tevens heb ik een erg vlakke stooklijn en “verhoging rondom 0” uit staan om sprongen in vermogen te minimaliseren.
SWW: opgenomen vermogen 45kwh geproduceerd 95kwh. COP 2,1. Dit getal is denk ik relatief klein omdat we blijkbaar niet zoveel warm water gebruiken, en dus heeft de wekelijkse legionella run een bovengemiddeld groot aandeel in het COP.
Overall COP 4,7.
Besparing in euro’s ~€175 en zeker zo belangrijk; milieuvriendelijker en comfortabeler.
2023 november: 7,8gr gemiddeld, 190m3 gas, binnen krap 19gr.
2024 november: 7,1gr gemiddeld, 383kwh, binnen 20gr.
Heating: opgenomen vermogen 338kwh geproduceerd 1693kwh. COP 5,0. Dit getal is denk ik relatief groot omdat ik de WP gerust door laat lopen als het buiten 15gr is, dan haalt hij erg hoge COPs. Tevens heb ik een erg vlakke stooklijn en “verhoging rondom 0” uit staan om sprongen in vermogen te minimaliseren.
SWW: opgenomen vermogen 45kwh geproduceerd 95kwh. COP 2,1. Dit getal is denk ik relatief klein omdat we blijkbaar niet zoveel warm water gebruiken, en dus heeft de wekelijkse legionella run een bovengemiddeld groot aandeel in het COP.
Overall COP 4,7.
Besparing in euro’s ~€175 en zeker zo belangrijk; milieuvriendelijker en comfortabeler.
[ Voor 63% gewijzigd door Patrick4 op 01-12-2024 20:31 ]
Thx all , klopt de redenatie (grofweg) dat als ik stooklijn van 35 naar 29 zet ( nu mijn max Ta) dat ie in pricipe minder gaat verbruiken maar initieel langzamer de Tr omhoog krijgt?
Edit: ik dacht even dat Tr de ruimte temperatuur was, maar dat is dus de retour temperatuur.MisterB schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:46:
Thx all , klopt de redenatie dat als ik stooklijn van 35 naar 29 zet ( nu mijn max Ta) dat ie in pricipe minder gaat verbruiken maar initieel langzamer de Tr omhoog krijgt?
[ Voor 24% gewijzigd door Pim57 op 01-12-2024 21:09 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nope. Als je Ta verlaagt gaat Tr ook omlaag want dT blijft hetzelfde. Ik bedenk me nu dat mijn eerdere redenatie daarmee theoretisch ook niet klopt (maar in de praktijk waarschijnlijk welMisterB schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:46:
Thx all , klopt de redenatie dat als ik stooklijn van 35 naar 29 zet ( nu mijn max Ta) dat ie in pricipe minder gaat verbruiken maar initieel langzamer de Tr omhoog krijgt?
Die Ta29 gaat het gewoon warmhouden.
Edit: wel zuiniger, Tr stijgt niet langzamer.
[ Voor 4% gewijzigd door GJA op 01-12-2024 19:53 ]
Ik verlaag de Ta niet maar de stooklijn temperatuur waar ie toch nooit aan kwam.. de Ta komt toch tot stand door gewoon 5 graden warmer dan Tr te maken en die Tr was uiteindelijk 24 en Ta dus 29 en toen was het op vraag tem in de hk.. maar stooklijn stond de hele dag op 35 graden en dat lijkt dus to muchGJA schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:52:
[...]
Nope. Als je Ta verlaagt gaat Tr ook omlaag want dT blijft hetzelfde. Ik bedenk me nu dat mijn eerdere redenatie daarmee theoretisch ook niet klopt (maar in de praktijk waarschijnlijk wel).
Die Ta29 gaat het gewoon warmhouden.
Edit: wel zuiniger, Tr stijgt niet langzamer.
Voor mij is Ta wat anders dan de stooklijn temp op dat moment.. stooklijn temp is een soort 'doel' voor de Ta maar de daadwerkelijke Ta (dus wat wp makat op een bepaald moment) is gewoon delta t (5 bij ons) boven de Tr die ie meet ... en dat gaat door met stijgen totdat de Ta de stooklijn temp bereik heeft (en tr 5 grade nminder is) maar stopt dus ook als de temp van je thermostaat gehaald is (de vraag),,
[ Voor 41% gewijzigd door MisterB op 01-12-2024 20:37 ]
@MisterB Hij probeert Ta de stooklijn te laten volgen. Tr is gevolg van Ta en dT.
Echter als de Tr erg laag begint, zoals bij jou, dan heeft de WP niet het vermogen om de hoeveelheid water die door de WP stroomt ook echt van Tr naar Ta te brengen. Dan krijg je in de praktijk een Ta ergens tussen de stooklijn en Tr. En staat WP vol te stampen.
Die situatie wil je eigenlijk verkomen. Je huis is nu op temperatuur en met lagere stooklijn zal Ta gewoon de stooklijn volgen.
Echter als de Tr erg laag begint, zoals bij jou, dan heeft de WP niet het vermogen om de hoeveelheid water die door de WP stroomt ook echt van Tr naar Ta te brengen. Dan krijg je in de praktijk een Ta ergens tussen de stooklijn en Tr. En staat WP vol te stampen.
Die situatie wil je eigenlijk verkomen. Je huis is nu op temperatuur en met lagere stooklijn zal Ta gewoon de stooklijn volgen.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma