Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Goedemiddag,

Ik kan het in de keuken (zit aan de kamer met afscheiding) niet warm krijgen.
In de kamer (2 ringen) wordt het ruim 20 graden maar in de keuken (1 ring) maar 18 graden.
Het lukt ook niet echt om de flowmeter verder op te draaien daar deze allemaal (lijkt iig zo) vast zitten (zit geen borgring op).

Iemand een idee wat ik zou kunnen doen en/of wat het probleem zou kunnen zijn?

De verdeler bestaat uit 6 aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GcKN_kixE7jEMSP1mgZwRo4keI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fGLr78oddTPOGjl8dVvytmVr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:02
@RKRR met ringen bedoel je lussen voor vloerverwarming? Zo ja, dan is je delta T erg hoog (7) Via installateursmenu wijzigen naar delta T van 5 of 4. Dan gaat je debiet naar alle waarschijnlijkheid omhoog.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Ik kan het in de keuken niet warm krijgen. In de kamer is het ruim 20 graden maar in de keuken wordt het maar 18 graden.
Ik heb een verdeler met 6 aansluitingen.
De kamer heeft er 2 en de keuken 1

Het lukt me niet om de flowmeter verder open te zetten daar deze (daar lijkt het iig op) vast zit.

Iemand een idee hoe dit kan en/of hoe dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2GcKN_kixE7jEMSP1mgZwRo4keI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fGLr78oddTPOGjl8dVvytmVr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
Mathy M schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:47:
@RKRR met ringen bedoel je lussen voor vloerverwarming? Zo ja, dan is je delta T erg hoog (7) Via installateursmenu wijzigen naar delta T van 5 of 4. Dan gaat je debiet naar alle waarschijnlijkheid omhoog.
Edit: oja, en je waterdruk omhoog naar 2 bar.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Hoe krijg ik de waterdruk omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Ik bedoel iid lussen.

Heb gezien dat de delta op 10 staat?

Scherm 1 0B menu item 2.B.1 10
Scherm 2 0C menu item 2.7 / 9.1.2.5.1 0=afgiftesysteem vloerverwarming

Eigenlijk vreemd want volgens de richtlijn zou dit voor vloerverwarming (daar staat de andere instelling wel op) 3 moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
Als het goed is heb je ergens een vulpunt met een waterkraan in de buurt, slang erop aansluiten en tot 2 bar vullen. Via YouTube kan je dit het beste opzoeken. Eigenlijk hetzelfde als een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
RKRR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:49:
Hoe krijg ik de waterdruk omhoog?
Je krijgt de waterdruk omhoog door je (CV leidingen) systeem bij te vullen naar ongeveer 2 bar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjanvdzwaag
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 29-08 19:29
RKRR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:56:
Ik bedoel iid lussen.

Heb gezien dat de delta op 10 staat?

Scherm 1 0B menu item 2.B.1 10
Scherm 2 0C menu item 2.7 / 9.1.2.5.1 0=afgiftesysteem vloerverwarming

Eigenlijk vreemd want volgens de richtlijn zou dit voor vloerverwarming (daar staat de andere instelling wel op) 3 moeten zijn.
Als je hoofdzakelijk vloerverwarming hebt moet je Delta-T op 3 of 4 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Dank je wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:07
MrRobin schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:32:
[...]

Heeft iemand van jullie ook een foto van hoe die wél hoort te zitten dan? Bij mij zit die ook gewoon los tussen het plastic en de stalen binnenwand gepropt, vlak bij waar het element de tank in gaat. Is ver genoeg er in duwen zodat je hoogstens nog een paar mm koper ziet voldoende? Of is er echt ergens een speciaal plekje gemaakt voor dat ik heb gemist?
Hierbij. Er zit een holte bij het blauwgemarkeerde. Hij steekt uiteindelijk nog maar een paar mm uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPn45fLhDYSeiZZCCY4BWyH9ny4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ln0V8u6wxKecZMCSXvnwpY0T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:29
pegagus schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:51:
Zijn er meer mensen bij wie de volle 16A wordt getrokken over één fase. Vanochtend lag er een hoofdzekering uit, mede omdat de Altherma heel veel vermogen vroeg. Waarschijnlijk was de Quooker de andere boosdoener. Volgens Homewizard zat ik aan 5.200W, terwijl 25x230=5725W.

Gelukkig kan ik de hoofdschakelaar zelf terug zetten.
Met gemak, tijdens de SWW run geregeld 20A zelfs. Nog nooit eruit gevlogen, maar als ik de waterkoker aan zou zetten op dezelfde fase (zit daar niet gelukkig) dan is het gelijk 28A. Toch zou de hoofdzekering daarop niet zo snel moeten reageren, een paar minuten moet 'ie dat makkelijk aankunnen.

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:31
MrMalice schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:32:
Ik kom er niet uit wat de beste strategie is qua nachtverlaging. Gisteren met alle defrosts zat ik op zo'n 1,2 kWh per uur om het op 20 graden te houden. Ik vind het jammer dat de hele nacht door te laten gaan. Dus heb ik nachtverlaging maar is ie wel de hele ochtend bezig om het weer op 20 te krijgen. Ik heb een nageisoleerd jaren70 woning met LTV+fans en geen vloerverwarming.
Wat is nou het beste om te doen? Als ie altijd op 20 staat, gaat ie dan uiteindelijk per uur minder verbruiken? Wat doen jullie?
Wat ik doe is om 22:00 uur op 19 zetten en dan weer om 02:00 uur op 20. ALS dan de temperatuur onder de 19.5 graden komt, gaat de WP weer aan.
Mocht je een dynamisch contract hebben dan doet de WP wat harder vermogen draaien 's nachts als de stroom goedkoper is. Dit in tegenstelling als je 's ochtends om 6/7 uur de WP weer aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Ik ben nog zoekende naar het meest gustig verwarmen van de WP in combinatie met ons dynamisch energie contract. Tot nu toe niks anders gedaan dan vorig jaar, dus nachtverlaging van 22:00 uur tot 02:00 uur.
Vanaf vandaag ieder dag ingesteld om tussen 07:00 - 09:00 uur en 17:00 - 19:00 uur de WP uit te zetten. Kijken of dit het comfort verminderd, zo niet dan weer 4 uur bespaard in de duurste uren.

Iemand dit al eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 15:26
FastForwardNL schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 16:11:
[...]

Hierbij. Er zit een holte bij het blauwgemarkeerde. Hij steekt uiteindelijk nog maar een paar mm uit.
[Afbeelding]
Bedankt! Zo zit die inderdaad ook bij mij.
wel opmerkelijk dat het dus de bedoeling is dat die thermometer daar zo losjes tussen gepropt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:41
MajaMestreech schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:47:
Ik ben nog zoekende naar het meest gustig verwarmen van de WP in combinatie met ons dynamisch energie contract. Tot nu toe niks anders gedaan dan vorig jaar, dus nachtverlaging van 22:00 uur tot 02:00 uur.
Vanaf vandaag ieder dag ingesteld om tussen 07:00 - 09:00 uur en 17:00 - 19:00 uur de WP uit te zetten. Kijken of dit het comfort verminderd, zo niet dan weer 4 uur bespaard in de duurste uren.

Iemand dit al eens geprobeerd?
Nee niet geprobeerd. Maar je zou ook de de stooklijn offset op -3 ofzo kunnen zetten (of evt nog meer als je ta hoger is), dan zal ie waarschijnlijk ongeveer op het minimum gaan pruttelen en heb je daarna minder een opstart piek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Ziet er nu een stuk beter uit.

Keuken nog niet op 20 graden maar op 19,1 (hoger lukt niet echt).

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXclMNtKT5BE1n2tp7TXnN1A2OM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ASTjAkfiv9kFjenXCLTS0qw5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:12
@RKRR zoals je ziet is de retour nu hoger omdat je de aanvoer hetzelfde hebt gehouden en de dT verkleind. Effectief is je vloer nu warmer dan eerst. Waarschijnlijk ga je het warm krijgen en kan je stooklijn wat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
danny.s schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:06:
[...]

Nee niet geprobeerd. Maar je zou ook de de stooklijn offset op -3 ofzo kunnen zetten (of evt nog meer als je ta hoger is), dan zal ie waarschijnlijk ongeveer op het minimum gaan pruttelen en heb je daarna minder een opstart piek
Da's een goede tip. Kan misschien automatisch werken en wel door de installatie in Vertrekwater regeling te zetten en dan die offset te programmeren op de WP zelf. Daarna weer de installatie op Kamerthermostaat zetten en dan kijken of het werkt. Gaan we proberen. (een tijdje terug ontdekte ik dat een ingestelde offset als de WP in vertrekwater regeling invloed had op de vertrekwater temperatuur als de installatie in Kamerthermostaat modus staat ingesteld. Een bug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Vloer is zeker warmer.

Vloer in de kamer is 23,4 graden en de keuken 22,4 graden.

Temperatuur kamer 20.8 en de keuken 19.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JarnoH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 14:26
RKRR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:56:
Vloer is zeker warmer.

Vloer in de kamer is 23,4 graden en de keuken 22,4 graden.

Temperatuur kamer 20.8 en de keuken 19.5.
Je zou dan eens kunnen kijken of de retourtemperatuur van de keuken hetzelfde is als bij de lussen van de kamer. Ik kan me voorstellen dat die wat lager is van de keuken als ik het zo lees. Dan zou je de lussen van de woonkamer iets kunnen knijpen en proberen de retourtemperatuur hetzelfde te krijgen van alle lussen. Dan zou het temperatuurverschil nog kleiner moeten kunnen worden.

Hoe je dit kan meten is in dit topic al een paar keer langs gekomen. Je kunt sensoren monteren of bijvoorbeeld met een temperatuursensor (laser of camera) meten.

[ Voor 11% gewijzigd door JarnoH op 23-11-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
  • Nu online
Ik heb een laser dus zal dat is bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 10:35
Gisteren mijn Daikin Altherma 4.0 kW EBLA04E3V3 binnengekregen.

Dit project stond eigenlijk voor volgend jaar op de planning, maar vanwege het falen van mijn lucht/lucht systeem heeft dit even een schopje gekregen. De installatie ga ik zelf doen, gezien ik geen gebruik maak van subsidie is dat erg rendabel en ik ben handig genoeg.

Mijn huis is een goed geisoleerde vrijstaande woning met wand- en vloerverwarming in combinatie met enkele ltv radiatoren. Dus uitermate geschikt voor een warmtepomp. Sww gaat via een ander systeem, dus is alleen voor cv.

Nou zit ik even te kijken naar de installatie, en met even bedoel ik het hele internet afspeuren, maar er zijn nog 2 dingen mij niet helemaal duidelijk.

- direct bij warmtepomp, bij de warm water uitgang, moet volgens de handleiding een afsluiter met een filter. Ik vraag mij af of dit echt nodig is. Kost toch zo'n 55 euro plus verzendkosten en als het niet nodig is zie ik niet waarom ik dit zou doen. In het ergste geval als ik hem moet loskoppelen loopt er wat water uit, ik zie daar het probleem niet van.
- de vorstbeveiliging, kan blijkbaar op 2 manieren, met glycol en een vorstbeveiligingsklep. Glycol zie ik niet zitten omdat dat extra onderhoud schijnt te zijn en ook risico's met zich meebrengt. Een vorstbeveiligings klep lijkt dan een goede, maar is dit echt nodig? Zo hard vriest het ook weer niet hier, en als het vriest staat hij waarschijnlijk aan. Ook zullen de buitenleidingen goed geisoleerd zijn. Vinden jullie dat dit echt een must is of een luxe die overbodig is hier in nederland? Ik woon in de stad en de warmtepomp staat in een beschutte tuin.

Misschien is dit al besproken ergens, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:12
Richar schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:50:
Gisteren mijn Daikin Altherma 4.0 kW EBLA04E3V3 binnengekregen.

Dit project stond eigenlijk voor volgend jaar op de planning, maar vanwege het falen van mijn lucht/lucht systeem heeft dit even een schopje gekregen. De installatie ga ik zelf doen, gezien ik geen gebruik maak van subsidie is dat erg rendabel en ik ben handig genoeg.

Mijn huis is een goed geisoleerde vrijstaande woning met wand- en vloerverwarming in combinatie met enkele ltv radiatoren. Dus uitermate geschikt voor een warmtepomp. Sww gaat via een ander systeem, dus is alleen voor cv.

Nou zit ik even te kijken naar de installatie, en met even bedoel ik het hele internet afspeuren, maar er zijn nog 2 dingen mij niet helemaal duidelijk.

- direct bij warmtepomp, bij de warm water uitgang, moet volgens de handleiding een afsluiter met een filter. Ik vraag mij af of dit echt nodig is. Kost toch zo'n 55 euro plus verzendkosten en als het niet nodig is zie ik niet waarom ik dit zou doen. In het ergste geval als ik hem moet loskoppelen loopt er wat water uit, ik zie daar het probleem niet van.
- de vorstbeveiliging, kan blijkbaar op 2 manieren, met glycol en een vorstbeveiligingsklep. Glycol zie ik niet zitten omdat dat extra onderhoud schijnt te zijn en ook risico's met zich meebrengt. Een vorstbeveiligings klep lijkt dan een goede, maar is dit echt nodig? Zo hard vriest het ook weer niet hier, en als het vriest staat hij waarschijnlijk aan. Ook zullen de buitenleidingen goed geisoleerd zijn. Vinden jullie dat dit echt een must is of een luxe die overbodig is hier in nederland? Ik woon in de stad en de warmtepomp staat in een beschutte tuin.

Misschien is dit al besproken ergens, maar ik heb het niet kunnen vinden.
vorstbeveiligingsklep is er voor indien je systeem niet werkt, dus bv geen stroom. Een monoblock heeft een eigenvorst beveiliging die er voor zorgt dat de boel niet dichtvriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
MijnCommentaar schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:56:
[...]

vorstbeveiligingsklep is er voor indien je systeem niet werkt, dus bv geen stroom. Een monoblock heeft een eigenvorst beveiliging die er voor zorgt dat de boel niet dichtvriest.
Oke, duidelijk, bedankt. Die laat ik dan maar zitten, dat scheelt weer 100.-.

Heb je ook enige idee over die afsluiter O-) ?

[ Voor 6% gewijzigd door Richar op 23-11-2024 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
MijnCommentaar schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:56:
Welke vorstbeveiliging heeft de monoblock dan voor als er geen stroom is? Daikin schrijft voor dat er in beide waterleidingen een vorstbeveiliging moet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richar
arnoldniessen schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 23:18:
[...]

Welke vorstbeveiliging heeft de monoblock dan voor als er geen stroom is? Daikin schrijft voor dat er in beide waterleidingen een vorstbeveiliging moet.
Ik denk dat hij bedoelt dat er een vorstbeveiliging zit ingebouwd, dat klopt heb ik zojuist gelezen in de handleiding. De andere 2 opties zijn er voor als de stroom uitvalt. Ik woon hier 10 jaar, 1x een stroomstoring meegemaakt van een paar uurtjes. misschien als dat midden in de winter is met -10 dat dat een probleem vormt. in dat geval laat ik hem wel handmatig leeglopen. Ik neem het risico wel. bedankt in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THuve6xjW5sw8CQQCuVUwXwJG24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hG6HSPX81IOCzAzQkw71xo9M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BniewKmHR5SRunTRiDMZB1XHmnY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qhVmdT1n2sXAPJtHOCdyqZah.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChTXMnYZc-gieI0MGaKiRZOhJ-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSDi9PBFowczkmxdUmO90AZf.png?f=fotoalbum_large

Ieder jaar komt hetzelfde tafereel weer terug, gepingel in de cop/vermogen/leaving water temp. Duidelijk tussen 20h10 en 21h10. Het zou een Daikin eigenschap (kunnen) zijn was toen de speculatie.

Het rare is dat ik rond 21h20 een setting heb gewijzigd en de Daikin moet dan altijd opnieuw opstarten (for whatever reason). En verhip, na deze reboot loopt het allemaal een stuk stabieler. 8)7

Weet iemand ondertussen meer hierover? :) Ik wil ooit eens die error in mijn hoofd hierover kunnen wissen :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
Zie hier bij ons een situatie met gelijke omstandigheden, maar ander gedrag de uren voor en na een SWW run.

Het hele CV systeem is een regel lus met meerdere variabelen waar aan gedraaid wordt (vermogen, pomp, temperatuur/overshoot). Dat daar niet altijd exact hetzelfde (semi-steady state) resultaat uit komt is normaal. Dat zie je denk ik met name als variabelen aan hun limit zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IBqDXnZSzHG1lLsbFCD-jdNM-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eiODvIxcPL08HbGq1eUehkvD.png?f=fotoalbum_large

(de momenten waar inverter usage naar 0 valt, viel de wifi van ESPaltherma even weg, ik heb sindsdien aangepast dat de sensor dan 'unavailable' wordt in plaats van 0)

[ Voor 22% gewijzigd door Patrick4 op 24-11-2024 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Richar schreef op zondag 24 november 2024 @ 01:31:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat er een vorstbeveiliging zit ingebouwd, dat klopt heb ik zojuist gelezen in de handleiding. De andere 2 opties zijn er voor als de stroom uitvalt. Ik woon hier 10 jaar, 1x een stroomstoring meegemaakt van een paar uurtjes. misschien als dat midden in de winter is met -10 dat dat een probleem vormt. in dat geval laat ik hem wel handmatig leeglopen. Ik neem het risico wel. bedankt in ieder geval
daar had ik duidelijker in kunnen zijn, dat is de vorstbeveiliging waterleidingen, dan moet het systeem dus wel draaien. Deze beveiliging gaat aan op een monoblock wanneeer de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt en de waterinlaat temperatuur onder de 16 graden komt. Het systeem gaat dan zelf het water verwarmen. Dit kun je op een monoblok niet uitzetten. Op een splitunit kun je dit wel uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-06 21:06
Meer mensen last van dat het in de woonkamer niet goed op temperatuur komt? Buiten is het nu flink warmer dus de watertemperatuur is lager, maar ons huis is nog koud van afgelopen week. Hoe ga je daar mee om? Is dit het gevolg van dat ik nachtverlaging toepas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:19:
Meer mensen last van dat het in de woonkamer niet goed op temperatuur komt? Buiten is het nu flink warmer dus de watertemperatuur is lager, maar ons huis is nog koud van afgelopen week. Hoe ga je daar mee om? Is dit het gevolg van dat ik nachtverlaging toepas?
Ook last van. Voor de kou van vorige week was het met 10gr buiten, eerder te warm binnen dan te koud, en nu is het fris. Ik heb de stooklijn offset 2 graden verhoogd (nu nul) als tijdelijke oplossing. Misschien blijft dat nodig nu de buitenmuren definitief koud zijn (tot het voorjaar). Gaan we zien…

Volgens mij verbetert buitentemperatuur middeling dit gedrag ook. Maar dat kan andere situaties weer verslechteren… volgens mij hebben WP inherent moeite met snel veranderende situaties, zowel snel kouder als snel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Patrick4 schreef op zondag 24 november 2024 @ 13:23:
[...]

Ook last van. Voor de kou van vorige week was het met 10gr buiten, eerder te warm binnen dan te koud, en nu is het fris. Ik heb de stooklijn offset 2 graden verhoogd (nu nul) als tijdelijke oplossing. Misschien blijft dat nodig nu de buitenmuren definitief koud zijn (tot het voorjaar). Gaan we zien…

Volgens mij verbetert buitentemperatuur middeling dit gedrag ook. Maar dat kan andere situaties weer verslechteren… volgens mij hebben WP inherent moeite met snel veranderende situaties, zowel snel kouder als snel warmer.
Blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Dit is onze eerste winter met WP dus nog wennen. In die zin valt het tegen voor zo'n flinke investering. Het cv keteltje regelde het gewoon.
Vorige week was het bij ons ook eerder te warm. Afgelopen week ging het wel goed inclusief nachtverlaging. En nu blijft ie hangen op 19.3 graden. Ik zou dan denken dat je modulatie aan moet zetten, want dan past ie zelf de AWT aan maar ik lees daar niet veel goede ervaringen over.
Zal wel aan mij liggen maar ik krijg wel een beetje stress van dit gedoe. Ik wil niet steeds met de WP bezig te hoeven zijn. Als ik 20 graden instel, moet ie dat gewoon regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:14:
[...]

Blij om te lezen dat ik niet de enige ben. Dit is onze eerste winter met WP dus nog wennen. In die zin valt het tegen voor zo'n flinke investering. Het cv keteltje regelde het gewoon.
Vorige week was het bij ons ook eerder te warm. Afgelopen week ging het wel goed inclusief nachtverlaging. En nu blijft ie hangen op 19.3 graden. Ik zou dan denken dat je modulatie aan moet zetten, want dan past ie zelf de AWT aan maar ik lees daar niet veel goede ervaringen over.
Zal wel aan mij liggen maar ik krijg wel een beetje stress van dit gedoe. Ik wil niet steeds met de WP bezig te hoeven zijn. Als ik 20 graden instel, moet ie dat gewoon regelen.
Herkenbaar, zo stond ik er ook in in het begin. Helaas was er in mijn geval en bij vele anderen hier nog aardig wat finetuning nodig na oplevering wat me inderdaad ook best wat stress heeft opgeleverd destijds. Gelukkig na tips hier werkt het nu goed zonder naar om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Atomius schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:18:
[...]

Herkenbaar, zo stond ik er ook in in het begin. Helaas was er in mijn geval en bij vele anderen hier nog aardig wat finetuning nodig na oplevering wat me inderdaad ook best wat stress heeft opgeleverd destijds. Gelukkig na tips hier werkt het nu goed zonder naar om te kijken.
Dan ben ik benieuwd naar de tips. Wat waren die?
Wel jammer dat het niet echt gebruiksvriendelijk is. Zou je toch met een goede software regeling moeten kunnen oplossen. Helaas blijf ik nu maar het gevoel houden dat de WP m'n huis niet warm houdt als het echt flink gaat vriezen...
Ik heb al een paar pogingen gedaan om antwoord te krijgen op of nachtverlaging nou wel of niet goed is. Installateur zegt alleen niet doen als het koud is. Was dat afgelopen week? Ik vind het vreemd om de woonkamer warm te laten als we er toch niet zijn. Dan vliegen de kWh's er doorheen voor niks lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door MrMalice op 24-11-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-09 20:44
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:26:
[...]

Wel jammer dat het niet echt gebruiksvriendelijk is. Zou je toch met een goede software regeling moeten kunnen oplossen. Helaas blijf ik nu maar het gevoel houden dat de WP m'n huis niet warm houdt als het echt flink gaat vriezen...
Ik heb al een paar pogingen gedaan om antwoord te krijgen op of nachtverlaging nou wel of niet goed is. Installateur zegt alleen niet doen als het koud is. Was dat afgelopen week? Ik vind het vreemd om de woonkamer warm te laten als we er toch niet zijn. Dan vliegen de kWh's er doorheen voor niks lijkt me.
Dat laatste is inderdaad een beetje de CV gedachte. Met een warmtepomp is het doel om net genoeg warmte toe te voegen aan je huis zodat deze op temperatuur blijft. Dit doe je met een zo laag mogelijk stooklijn zodat de boel zo zuinig mogelijk is. Dit heeft wel tot gevolg dat "even de boel opstoken" als je niet thuis bent er niet meer bij is. De temperatuur 1 graad verhogen kan zo een hele dag duren.

Dit betekend echter niet dat de warmtepomp geen vermogen heeft om het huis ook bij koudere temperaturen warm te houden. Want er wordt gewoon precies zoveel energie toegevoegd om het huis op temperatuur te houden, wanneer het kouder wordt dan stijgt de aanvoer watertemperatuur gewoon mee met de stooklijn.

Het lijkt me dus vooral dat het een kwestie van omschakelen is en aan het "nieuwe normaal" te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Nachtverlaging moet je gewoon niet doen met een warmtepomp. Hooguit 1 graad. Logisch, want met een cv ketel kon je veel hogere temperaturen halen. Met een warmtepomp is dit een fractie. Maar wel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 12:19:
Geen last van, maar ik heb vorig jaar dan ook veel tijd in de stooklijn gestopt! Je hebt wel een goed geïsoleerd huis nodig om een stooklijn zonder ingrepen goed te laten werken, anderen hebben wel gemeld dat een straffe ooster- of noorderwind een deukje kan slaan in de binnentemperatuur.

Nachtverlaging kan inderdaad problematisch zijn als het zoals vandaag ineens flink warmer wordt buiten, volgens de stooklijn+buitentemperatuur is er weinig werk aan de winkel maar de binnentemperatuur is wel degelijk te laag. Zelf doe ik alleen nachtverlaging als het buiten nog te warm is om continue te draaien.
Bij lagere buitentemperaturen dus nooit op dag/nacht schema maar gewoon 24/7 stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
mawashigeri schreef op zondag 24 november 2024 @ 16:02:
[...]

Geen last van, maar ik heb vorig jaar dan ook veel tijd in de stooklijn gestopt! Je hebt wel een goed geïsoleerd huis nodig om een stooklijn zonder ingrepen goed te laten werken, anderen hebben wel gemeld dat een straffe ooster- of noorderwind een deukje kan slaan in de binnentemperatuur.

Nachtverlaging kan inderdaad problematisch zijn als het zoals vandaag ineens flink warmer wordt buiten, volgens de stooklijn+buitentemperatuur is er weinig werk aan de winkel maar de binnentemperatuur is wel degelijk te laag. Zelf doe ik alleen nachtverlaging als het buiten nog te warm is om continue te draaien.
Bij lagere buitentemperaturen dus nooit op dag/nacht schema maar gewoon 24/7 stooklijn.
En wat versta je dan onder lagere buitentemperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 17:00:
[...]

En wat versta je dan onder lagere buitentemperaturen?
Onder de 12 overdag ongeveer. Het voornaamste is dat de WP niet telkens tegen z'n laagste vermogen zit te hikken, en vaak in de herfst of lente kan het dag/nacht verschil vrij groot zijn waardoor de WP in de middag stopt (te warm) en dan pas weer aanspringt als we al slapen! Dan dus liever een beetje dwingen zodat 'ie overdag aanblijft en we warme voeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Kartmans1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 15:47:
Nachtverlaging moet je gewoon niet doen met een warmtepomp. Hooguit 1 graad. Logisch, want met een cv ketel kon je veel hogere temperaturen halen. Met een warmtepomp is dit een fractie. Maar wel zuiniger.
Ben het niet eens met je. ~Hangt geheel van je situatie af. Ik pas het wel toe en dat scheelt mij ongeveer 800Kwh op jaar basis. ~Maar het is voor iedereen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 22:12

iichel

Gazoooo

Voor het eerst gezien:

De warmtepomp buitenunit (monoblock) draait op 273W met compressor en pomp aan. Da's wel erg ver terug geregeld?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WCRNEDB.png

Kan maximaal ca 2500W trekken (SWW run vanmiddag):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fddm7bm.png

Dat betekent dat hij terug kan regelen tot ca 10% vermogen?
Gaat om een 8kW Altherma 3 monoblock ebla08e3v3

[ Voor 20% gewijzigd door iichel op 24-11-2024 20:02 ]

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
MijnCommentaar schreef op zondag 24 november 2024 @ 19:42:
[...]

Ben het niet eens met je. ~Hangt geheel van je situatie af. Ik pas het wel toe en dat scheelt mij ongeveer 800Kwh op jaar basis. ~Maar het is voor iedereen anders.
Wat is dan jouw situatie en hoe pas je het toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:09:
[...]

Wat is dan jouw situatie en hoe pas je het toe?
Oud huis, alleen radiatoren. geen vloerisolatie, is helaas niet mogelijk omdat er geen ruimte onder de houten vloer is. voor de rest hr++ glas en 10cm glaswol isoltaie, muren en dak. Huis koelt snel af maar warmt ook snel op. Ik start om 10:00 met verwarmen en gaat om 23:00 weer uit

[ Voor 6% gewijzigd door MijnCommentaar op 24-11-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-09 20:18
[...]

Ik denk dat je statement wat te voorbarend is. We hebben hier al veel installaties langs zien komen waarbij het uiteindelijk niet aan de wp lag maar aan de installatie/installateur. Ik kan je zeggen dat verwarmen met een wp een stuk comfortabeler is dan met een cv aangezien het altijd 1 temperatuur is. En als het juiste vermogen is geïnstalleerd blijft het ook bij een dagtemperatuur van -10 lekker warm.
Om je te helpen:
- stuur wat fotos van je installatie
- wat zijn je instellingen (delta T/stooklijn etc)?
-vorige gasverbruik, welke wp heb je ?

Er zijn in het algemene wp topic veel mensen met ervaring die je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
MijnCommentaar schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:23:
daar had ik duidelijker in kunnen zijn, dat is de vorstbeveiliging waterleidingen, dan moet het systeem dus wel draaien. Deze beveiliging gaat aan op een monoblock wanneeer de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt en de waterinlaat temperatuur onder de 16 graden komt. Het systeem gaat dan zelf het water verwarmen. Dit kun je op een monoblok niet uitzetten. Op een splitunit kun je dit wel uitzetten.
Duidelijk, sorry dat ik het verkeerd begreep. Ik plaats zelf wel de extra beveiliging, kost wel ca Euro 200 extra (2x klep), al is dat gelet op (kans * schade) niet rendabel, maar het gedoe als het misgaat komt slecht uit als het koud is. Naast een zeldzame stroomstoring kun je ook een aardlek hebben die na een blikseminslag in de buurt uitvalt of een meterkast die even buiten functie is.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
kokpol schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:15:
[...]

Ik denk dat je statement wat te voorbarend is. We hebben hier al veel installaties langs zien komen waarbij het uiteindelijk niet aan de wp lag maar aan de installatie/installateur. Ik kan je zeggen dat verwarmen met een wp een stuk comfortabeler is dan met een cv aangezien het altijd 1 temperatuur is. En als het juiste vermogen is geïnstalleerd blijft het ook bij een dagtemperatuur van -10 lekker warm.
Om je te helpen:
- stuur wat fotos van je installatie
- wat zijn je instellingen (delta T/stooklijn etc)?
-vorige gasverbruik, welke wp heb je ?

Er zijn in het algemene wp topic veel mensen met ervaring die je kunnen helpen.
Ik heb een 8kW Altherma MT met dubbele convectorput met in totaal 40 fans en nog twee Jaga LTV met fans. Lijkt me genoeg verwarmingscapaciteit voor lage temperatuur. Stooklijn is 26 bij buiten 15 en 50 bij buiten -10, ingesteld door installateur.
Mijn gasverbruik vorige jaar was net geen 1100 kuub maar zuinig programma. Alles nageisoleerd en sinds de zomer woonkamer/keuken triple glas en alle koude bruggen verholpen. Jaren 70 vrijstaande woning.
We stoken alleen in de woonkamer/keuken en de rest van het huis is afgelopen week aardig afgekoeld. Ook nachtverlaging toegepast dus ik vermoed dat alles bij elkaar het teveel is afgekoeld om bij deze warme buitentemperatuur met de stooklijn het 20 te krijgen. Ik heb m een tijd 7 graden extra gegeven en na een paar uur afgebouwd naar 2 graden extra. Nu blijft ie op 19.8 hangen. Ik denk dat ik m vannacht maar door laat gaan. Altijd continu laten doorlopen voelt voor mij alsof dat best wel extra verbruik gaat opleveren.
Eigenlijk ging het de hele tijd goed inclusief nachtverlaging de hele koude week, maar doordat ie steeds naar 20.5 doorschoot ben ik de AWT gaan verlagen met 2 graden. Dat ging niet lekker dus toen weer naar 0 maar toen wilde ie niet meer de 20 halen.

[ Voor 6% gewijzigd door MrMalice op 24-11-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 12:52

GJA

[...]

Volledig met je eens!
Hier is ie maart vorig jaar geplaatst. En ik heb echt al een aantal stressmomentjes gehad. Krijgt ie het wel warm? Is ie stuk? Is dit geluid normaal?
Ja; hij krijgt het warm, hij had een te korte leiding tussen buitenunit en binnenunit maar was niet stuk, met de goede leidinglengte maakt ie het verwachte geluid want hij draait niet meer op vol vermogen.
Helaas zijn de oplossingen alleen gekomen door veel investeringen; meet apparatuur, home assistant server (echt geinstalleerd voor de WP maar nu wel in gebruik voor het hele huis) en enorm veel tijd. Zonder alle kennis die in dit topic gedeeld wordt en de welwillendheid + medewerking van onze installateur was het een absolute miskoop geweest die ons huis had verpest.

Over de nachtverlaging: er is nog een mogelijkheid. Waarschijnlijk regel je nu met de thermostaat? Als je een graad verlaging toepast gaat de WP uit; temperatuur bereikt, dus uit. Als ie weer aangaat heeft ie een (te) grote achterstand opgelopen. De WP regelt traaaaagggg.
Je kunt ook op vertrekwatertemperatuur regelen. Dat vergt erg veel tijdsinvestering want je moet de juiste stooklijn zien te bepalen.
Als dat geregeld is kun je overwegen 's nachts de stooklijn een graadje naar beneden te brengen. De WP gaat dan niet uit maar wel minder hard werken.
Zelfs dan is het nog de vraag of het uitkan hoor; als je die graad 's ochtends weer verhoogt moet ie nog steeds hard werken om de achterstand weer in te halen.

Zelf regel ik ook met de vertrekwatertemperatuur. Met de toevoeging dat de WP nog aan- en uitgeschakeld kan worden door Home Assistant, op basis van het gemiddelde van 2 temperatuuropnemers. Die aan-uitregeling staat overigens al een paar weken uit; hij draait nu continu en regelt het toegevoerde vermogen adhv de stooklijn. Buiten kouder = meer vermogen het huis in. Mijns inziens is deze manier van regelen nodig om de grootste efficiency te halen. Uiteindelijk maakt dat ons tweakers toch? 8)

Nog een opmerking: de Madoka is -als thermostaat- een draak. Was ook een stressfactor. :X

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMalice
GJA schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
[...]

Volledig met je eens!
Hier is ie maart vorig jaar geplaatst. En ik heb echt al een aantal stressmomentjes gehad. Krijgt ie het wel warm? Is ie stuk? Is dit geluid normaal?
Ja; hij krijgt het warm, hij had een te korte leiding tussen buitenunit en binnenunit maar was niet stuk, met de goede leidinglengte maakt ie het verwachte geluid want hij draait niet meer op vol vermogen.
Helaas zijn de oplossingen alleen gekomen door veel investeringen; meet apparatuur, home assistant server (echt geinstalleerd voor de WP maar nu wel in gebruik voor het hele huis) en enorm veel tijd. Zonder alle kennis die in dit topic gedeeld wordt en de welwillendheid + medewerking van onze installateur was het een absolute miskoop geweest die ons huis had verpest.

Over de nachtverlaging: er is nog een mogelijkheid. Waarschijnlijk regel je nu met de thermostaat? Als je een graad verlaging toepast gaat de WP uit; temperatuur bereikt, dus uit. Als ie weer aangaat heeft ie een (te) grote achterstand opgelopen. De WP regelt traaaaagggg.
Je kunt ook op vertrekwatertemperatuur regelen. Dat vergt erg veel tijdsinvestering want je moet de juiste stooklijn zien te bepalen.
Als dat geregeld is kun je overwegen 's nachts de stooklijn een graadje naar beneden te brengen. De WP gaat dan niet uit maar wel minder hard werken.
Zelfs dan is het nog de vraag of het uitkan hoor; als je die graad 's ochtends weer verhoogt moet ie nog steeds hard werken om de achterstand weer in te halen.

Zelf regel ik ook met de vertrekwatertemperatuur. Met de toevoeging dat de WP nog aan- en uitgeschakeld kan worden door Home Assistant, op basis van het gemiddelde van 2 temperatuuropnemers. Die aan-uitregeling staat overigens al een paar weken uit; hij draait nu continu en regelt het toegevoerde vermogen adhv de stooklijn. Buiten kouder = meer vermogen het huis in. Mijns inziens is deze manier van regelen nodig om de grootste efficiency te halen. Uiteindelijk maakt dat ons tweakers toch? 8)

Nog een opmerking: de Madoka is -als thermostaat- een draak. Was ook een stressfactor. :X
Bedankt voor je uitgebreid verhaal! Herkenbaar. Na geleur eindelijk de installateur bereid gevonden/overtuigd de 'lekkende' 3wegklep te vervangen en langere leiding toe te passen. Nu koelt de boiler niet meer sneller af als de pomp draait.
Madoka is inderdaad een draak. Blauwe led en display gedimd en nu geen 0.5 graden offset als ie aangaat. Eigenlijk zou dit topic een intro met deze info moeten hebben voor ons puristen.
Nu nog stooklijn en stookwijze bepalen. Valt me tegen hoe lastig dat is. Dat is voor niet-tweakers toch niet te doen. Ben zelf hightech productontwikkelaar en ben ervan overtuigd dat dit veel beter en makkelijker kan. Je kunt een doorsnee persoon toch niet met zo'n duur product opzadelen. Je zou er geen stress door moeten krijgen.
Vooral de software is minder. Primair semi-aan/uit regelsysteem, steeds onzinnige reboot na aanpassen instellingen, al bij 7 graden buiten gaat de pomp vol draaien ter vorstbeveiliging, de app is erg beperkt. Ik wil de stooklijn met de app aanpassen, halve graden kunnen instellen voor een programma, de waterdruk zien, meerdere boiler programma's, boiler temperatuur aanpassen, gebruik in decimalen zien en niet afgeronde kWh maar wel met ,0 tonen, etc. Maar de software zou vooral zelf moeten bepalen wat het zuinigste en stabielste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
GJA schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:52:
Voor stress-vrij gedrag: juiste stooklijn en 24/7 aan - inderdaad wel een tijdsinvestering.
Zelfs dan is het nog de vraag of het uit kan hoor; als je die graad 's ochtends weer verhoogt moet ie nog steeds hard werken om de achterstand weer in te halen.
Dat verlagen doe ik alleen in de herfst/lenteweken dat 24/7 waarschijnlijk niet gaat lukken omdat het te warm is buiten. Ik start dan een schema die om 06:00 aan gaat (warme voeten zijn fijn) en rond 21:00 weer uit. Een schema kan je vanuit de app makkelijk instellen en dan aan- of uitzetten.

Soms als uitzondering de stooklijn 2 graden omhoog voor wat extra warmte (kleinkinderen op bezoek, die zitten altijd op de tegelvloer) en dan 's avonds voor het slapen heel even de temperatuur opnieuw instellen op de Madoka: als je binnen of boven het hysterese interval zit gaat 'ie uit totdat de temperatuur door de ondergrens gaat. Effectief dus ook een nachtverlaging om de verhoogde stooklijn te compenseren.
Super simpel en geen 'permanente' wijzigingen.

Als het gaat om gebruikersgemak... dat kan veel beter, alle dingen die ik nu met de hand doe zouden zonder veel moeite in een preset-schedule moeten passen, de Daikin software is echt heel beperkt hierin.
Het zoeken naar de juiste stooklijn zou ook automatisch moeten gaan, ik heb feitelijk mijn warmteverlies bij verschillende temperaturen afgeleid aan de hand van de aanvoerwater temperatuur (toen in de +4 modulatie modus) ten opzichte van buitentemperatuur. Je moet dat op een aantal verschillende buitentemperaturen doen uiteraard, en dan intervallen uitzoeken met voldoende lang stabiele temperatuur.
Niets hieraan is ingewikkeld, het is een zeer simpel protocol dat waarmee je dus ook een betere stooklijn kan bepalen met (veel) meer dan twee punten, eventueel uitgebreid met een defrost-herstel-protocol.

Kost wel tijd om deze vast te stellen uiteraard, dat is zeker een moeilijkheid want je bent afhankelijk van het weer. Tegelijk zou de hele regeling veel adaptiever kunnen zijn zonder enige interventie, want mijn eigenlijke vraag aan het systeem is: zorg dat de temperatuur ongeveer 20,5 graden is binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk heb je een thermostaat niet eens nodig, als je continue wil draaien, moet die madoka eigenlijk de leaving water temp aansturen en niet een totale aan/uit...

Dat is wat hierboven is genoemd/gebouwd. Maar dat is via HA en ingewikkeld. Het is idd een complex product. (Ofja, tov van cv, maar op zich is het ook weer een prima en eenvoudige manier van je huis warmen)

Ik verbaas me er steeds over dat we Nasa space ships kunnen bouwen en protonen en neutronen kunnen laten botsen en plitsen, maar een warmtepomp autonoom/automatisch laten aanpassen aan een huis met een handje parameters, dat is teveel gevraagd :P

Ik heb in nov 2023 de Daikin gekregen en ik ben nog steeds elke dag, in de koude maanden dan, wel een half uur tot een uur bezig met grafieken bekijken of alles goed loopt, schemas invullen en dingen weer aanpassen. Dit is dan wel incl energie huishouding ivm accu en dynamisch. En het is wat hobby uiteraard... Maar toch. Bizar.

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 25-11-2024 09:16 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
PCJR schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:15:
Ik verbaas me er steeds over dat we Nasa space ships kunnen bouwen en protonen en neutronen kunnen laten botsen en plitsen, maar een warmtepomp autonoom/automatisch laten aanpassen aan een huis met een handje parameters, dat is teveel gevraagd :P
Ik werk in de high-tech industrie en kan je vertellen dat er naar verhouding vrijwel geen knoppen aan onze WP zitten.
We maken honderden stukken kalibratie- en diagnose software om de tientallen miljoenen parameters in te stellen en na te kijken. Daarnaast hebben we ook nog duizenden optie-parameters om de boel overzichtelijk te houden :) Zoals je begrijpt hebben we een hele afdeling configuratie management - en die kunnen het niet alleen af zonder detailcompetentie te raadplegen.

Dat gezegd hebbende: zie mijn epistel hierboven! Volgens mij kan je wel degelijk met een beperkt aantal parameters de boel automagisch de juiste beslissingen laten nemen, zo ingewikkeld is onze eindvraag uiteindelijk niet. Als het gaat om zonesystemen en/of meerdere gekoppelde verwarmingssystemen dan wordt het uiteraard snel ingewikkelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Maar het bovenstaande komt natuurlijk ook deels omdat we proberen het onderste uit de kan te halen van onze warmtepomp. Zelf ben ik ook wel bezig met het aanpassen van de stooklijn, overregeling, delta t, maar waarschijnlijk staat bijvoorbeeld de stooklijn in ons goed geïsoleerde huis nog steeds te hoog. Maar dan slaan de zoneregeling thermostaten (wat eigenlijk ook een no-go) is maar af en aan. Zal efficiëntie kosten, maar de tijd die ik dan steeds in aanpassingen moet steken is ook wat waard en comfort van een huis is ook fijn. Anders krijg ik de vrouw op mijn dak haha.

Dus ja, wellicht zijn warmtepompen ingewikkeld. Maar voor oude cv’s is er ook een heel tuning topic op tweakers. Daar zal 99% van Nederland ook niet naar kijken. Hier in dit topic is het gewoon meer hobby maar voor het gros van de mensen zal een warmtepomp gewoon zijn ding (minder efficiënt) doen, maar toch zijn de mensen dan tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:15:
Eigenlijk heb je een thermostaat niet eens nodig, als je continue wil draaien, moet die madoka eigenlijk de leaving water temp aansturen en niet een totale aan/uit...

Dat is wat hierboven is genoemd/gebouwd. Maar dat is via HA en ingewikkeld. Het is idd een complex product. (Ofja, tov van cv, maar op zich is het ook weer een prima en eenvoudige manier van je huis warmen)

Ik heb in nov 2023 de Daikin gekregen en ik ben nog steeds elke dag, in de koude maanden dan, wel een half uur tot een uur bezig met grafieken bekijken of alles goed loopt, schemas invullen en dingen weer aanpassen. Dit is dan wel incl energie huishouding ivm accu en dynamisch. En het is wat hobby uiteraard... Maar toch. Bizar.
In theorie zou dus de standaard modulatie optie van Daikin precies dit moeten doen: stooklijn verhogen/verlagen aan de hand van de ingestelde ruimte temperatuur tov actuele ruimte temperatuur. Toen ik hem geprobeerd heb, vond ik hem "te aggresief", maar twijfel nu of dat in de overgangs periode met nachtverlaging was, of de koudere periode met 24/7 aan. Maar zoals gister merkte ik ook dat ik de stooklijn even +2 heb moeten doen, omdat er een keiharde wind op het huis stond.
Maar wat ik nu ook heb, is ruimte setpoint op 24gr, terwijl ik 20-20.5 wens. Rede dat ik het zo hoog heb, is om te voorkomen dat als de zon heel even naar binnen schijnt (schuifpui op ZW), het direct 21-21.5 wordt, en de WP dan uit zou gaan. En als de zon weg is, is het ook weer direct 20.5 natuurlijk, maar zou hij uitblijven totdat hij verder terug zakt. Dat wil ik voorkomen. Dus met een setpoint van 24gr gaat modulatie sowieso nooit werken natuurlijk.
Heb al eens getwijfeld om ook een eigen automatisering/script te maken die Ta offset aanpast naar iets wat ik logischer vind. Nu pas ik zelf soms de Ta offset manueel aan. Maar dat hoef ik mijn partner natuurlijk niet te vragen, ze heeft geen idee hoe dit werkt. Maar ik wil ook weer niet teveel afhankelijk worden van RPI in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
MrMalice schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:26:
[...]

Ik weet niet of er een wet van Meden en Perzen over nachtverlaging is. Wie weet is het voor sommige mensen anders, maar ik pas het iig niet toe. Ik wil het liefst zo min mogelijk bezig zijn met de WP. Na beperkt wat instellingen te hebben veranderd in het begin was ik tevreden toen de boel stabiel liep. Dat is me meer waard dan wat kWhtjes uitsparen.

Dit topic doorlezen heeft me veel gebracht en relevante zoektermen gebruiken als ik een vraag had. Veel vragen zijn namelijk al eens gesteld.

If not, concreet je situatie (vloerverwarming/radiatoren, oppervlakte huis, isolatie etc) en vraag beschrijven en zijn er vast mensen die je willen helpen om dingen te begrijpen of te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 09:53
Beste tweakers, sinds een kleinde twee weken ben ik de troste eigenaar van een EHBX-E9W. Ik loop tegen een aantal dingen aan en ik begin bij de makkelijkste denk ik.

Naast het wandmodel heb ik een 200L boiler welke ik probeer te programmeren met een tijdschema. Het is me inmiddels duidelijk dat mijn interpretatie van de instellingen anders is dan waarvoor ze bedoeld zijn en ik kom er dus niet helemaal uit.

Wat ik wil bereiken is het volgende programma:
Ma, Di, Wo, Vr, Za, Zo: Om 12:00 in de middag moet het water worden verwarmd naar 46 graden.
Do: Om 12:00 moet het water worden verwarmd naar 55 graden (Hierna volgt om 14:00 de legionella run)
Optioneel mag het water worden herverwarmd naar 42 als het onder de 40 zakt. (Dit laatste had ik nog niet ingesteld)

Hoe ik dit dacht in te stellen:
Verwarmingsmodus: Geprogrammeerd.
Comfort set temp: 55
Eco set temp: 46
Ma, Di, Wo, Vr, Za, Zo: 12:00 Eco 14:00 Stop
Do: 12:00 Comfort 14:00 Stop

Vandaag om 12:00 was het water ongeveer 43 graden en had ik verwacht dat het zou worden opgestookt naar 46. Echter de boiler werd niet aangezet.

Voor nu heb ik hem maar weer terug gezet naar warm houden 46 en de boiler stookt nu netjes op, dan zet ik hem daarna weer met het handje uit.

Uiteindelijk wil ik hem via Home Assistant aansturen om het water op een zo gunstig mogelijk moment tussen de douchebeurten op te warmen. Maar voor nu wil ik vooral begrijpen hoe de instellingen werken, met het boekje kom ik er niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
Ma, Di, Wo, Vr, Za, Zo: Om 12:00 in de middag moet het water worden verwarmd naar 46 graden.
Do: Om 12:00 moet het water worden verwarmd naar 55 graden (Hierna volgt om 14:00 de legionella run)

[/quote]
Waarom het water naar 55° stoken? Als je alleen de legionella run om 12.00 u instel dan wordt hij op de compressor naar 53° opgestookt en de rest met de BUH!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jens85
Waarom het water naar 55° stoken? Als je alleen de legionella run om 12.00 u instel dan wordt hij op de compressor naar 53° opgestookt en de rest met de BUH!
In dat geval ga ik het gewoon allemaal via Home Assistant regelen. Dagelijks m.u.v. donderdag om 12:00 aanzetten op 46 graden. En donderdag pakt de legionella run hem netjes op, wist niet dat hij netjes eerst op de compressor ging en dan over op BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Jens85 heb je een specifieke reden om de legionella op donderdag te doen? Uit duurzaamheidsoogpunt kun je dat beter op zondag doen namelijk, dan is de stroom schoner.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jens85
TKroon schreef op maandag 25 november 2024 @ 19:21:
@Jens85 heb je een specifieke reden om de legionella op donderdag te doen? Uit duurzaamheidsoogpunt kun je dat beter op zondag doen namelijk, dan is de stroom schoner.
Op donderdag middag kan de legionella run ongestoord plaats vinden en bij lekker weer gebruik ik dan de energie die ik liever zo min mogelijk terug lever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
KikkerMario schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:36:
Ik kreeg in de Daikin app bericht dat ik onderhoud moet inplannen en anders de verlengde garantie verlies. Kan dat zomaar? En hoe hebben jullie dit geregeld?
Update: ik zie nu dat ik het onderhoud voor 12 december 2025 moet inplannen. Ik denk dat ik over de 5 heen heb gelezen, want "Plan snel een afspraak" en dat kan "vanaf 2 maanden voor de volgende vervaldatum". Ik moet dus snel, maar na 12 oktober 2025, een afspraak plannen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBFuWQ_HgAFBpl44D1401h0LV5c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30ESZSlUIaJEL4yoh6j9U2vM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FwuhHZZx3Ard7I8c_ui6uz_vKEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnvKO8F9TQKYkdaTQl6IEfbX.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vragen heb ik nog steeds: kunnen ze zomaar de garantie laten vervallen (in de actievoorwaarden stond niets over onderhoud)? En hebben jullie onderhoudscontracten speciaal voor de garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
KikkerMario schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:37:
[...]

Update: ik zie nu dat ik het onderhoud voor 12 december 2025 moet inplannen. Ik denk dat ik over de 5 heen heb gelezen, want "Plan snel een afspraak" en dat kan "vanaf 2 maanden voor de volgende vervaldatum". Ik moet dus snel, maar na 12 oktober 2025, een afspraak plannen :?

[Afbeelding][Afbeelding]

Mijn vragen heb ik nog steeds: kunnen ze zomaar de garantie laten vervallen (in de actievoorwaarden stond niets over onderhoud)? En hebben jullie onderhoudscontracten speciaal voor de garantie?
Mijn installateur zei wel ongeveer hetzelfde, toen ik hem vroeg hoe het met onderhoud zat. Zijn antwoord "Ik adviseer de eerste 2 jaar ivm garantie". Geen idee of dit het dan per se waar maakt, maakt lijkt wel in lijn te zijn met jouw info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
KikkerMario schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 13:37:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Mij niet bekend dat Daikin onderhoud verplicht stelt voor garantie. Echter ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Als je geen onderhoud pleegt, binnen de 5 jaar garantietermijn, dan is de kans op defecte onderdelen (waar de fabrieksgarantie voor is) misschien wel groter. Waarschijnlijk dat Daikin dat risico niet wil lopen.

Wij hebben de wp aangeschaft via Energiewacht en meteen een onderhoudscontract met Energiewacht afgesloten. We hadden goede ervaringen met Energiewacht toen zij ook al onderhoud aan onze CV-ketel verrichtten in het verleden.

Achteraf gezien is zo'n onderhoudscontract misschien in de eerste jaren niet eens nodig, omdat er volgens veel mensen op dit forum weinig aan de wp te onderhouden is en dat je dat grotendeels zelf kunt doen.
Aangezien ik bij aanschaf van de wp nog veel te weinig kennis had van de wp, heb ik toen maar een onderhoudscontract afgesloten.

Ook al zou je het onderhoud zelf uitvoeren, dan heb je kans dat Daikin de garantie intrekt, omdat het dan niet door een "officiële" instantie uitgevoerd wordt. Of dit zo is, weet ik niet.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
Ik heb sinds eergisteren ESPAltherma geïnstalleerd. Ik moet nog ontdekken wat alles precies betekent en het een tijdje laten lopen om meer data te krijgen. Maar er vallen mij al een aantal dingen op.
  • ∆T zit zo rond de 5 graden bij verwarmen. Is dit ideaal?
  • De stooklijn is gewoon vlak altijd 38 graden lijkt het
  • COP zit tijdens verwarmen en wanneer niet in defrost tussen 4 en 4,5
  • Vannacht gaat aan het begin van een verwarmingscyclus de back-up heater precies 40 minuten aan. De laatste 6 minuten daarvan is er ook een defrost. Vervolgens heb 20 minuten lang een COP van 2 waarna die wel stijgt naar boven de 4. Wat is dit?
Het gaat om een Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter.

Zijn er nog meer dingen uit ESPAltherma die interessant zijn om goed in de gaten te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:03:
Ik heb sinds eergisteren ESPAltherma geïnstalleerd. Ik moet nog ontdekken wat alles precies betekent en het een tijdje laten lopen om meer data te krijgen. Maar er vallen mij al een aantal dingen op.
  • ∆T zit zo rond de 5 graden bij verwarmen. Is dit ideaal?
  • De stooklijn is gewoon vlak altijd 38 graden lijkt het
  • COP zit tijdens verwarmen en wanneer niet in defrost tussen 4 en 4,5
  • Vannacht gaat aan het begin van een verwarmingscyclus de back-up heater precies 40 minuten aan. De laatste 6 minuten daarvan is er ook een defrost. Vervolgens heb 20 minuten lang een COP van 2 waarna die wel stijgt naar boven de 4. Wat is dit?
Het gaat om een Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter.

Zijn er nog meer dingen uit ESPAltherma die interessant zijn om goed in de gaten te houden?
PCJR in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
Ik post vaker plaatjes met alle relevante altherma data, hier kun je meer stoeien :) Dt5 is prima ja, maar, het hangt een beetje af van wat ingesteld is. Of bedoel je dat?

Dat de BUH aangaat kan, maar dan moet je de buitentemp achterhalen en ook de leiding temps etc. Ik denk dat je wat settings moet aanpassen zodat de BUH niet boven de zeg 3 graden buitentemp aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
PCJR schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:41:
[...]

Dat de BUH aangaat kan, maar dan moet je de buitentemp achterhalen en ook de leiding temps etc. Ik denk dat je wat settings moet aanpassen zodat de BUH niet boven de zeg 3 graden buitentemp aangaat.
BUH sprong aan om ong. 05:15 vanochtend toen het buiten zo'n 3°C was en sloeg precies na 40:00 minuten af toen het buiten zo'n 3,5°C was.

Dat is wel gebaseerd op een andere sensor die ik buiten heb hangen. Want van het Outdoor Temperature attribuut van ESPAltherma kan ik denk niet goed uitgaan. Deze lijkt stil te staan als de WP niet in Heating modus is. En lijkt daarnaast ook beïnvloed door o.a. de defrosts. (pieken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-gPZp9KZtRWeflp8vwNVxwB8-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cVHFF0lTjlxnYJHs2R1PitQj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:13

Japie.G

Colour Classic

Mijn altherma3 R F is geleverd! EHVX08S23EJ6V binnen en ERGA08EAV3H7 buiten. Ik ga de installatie (op koeltechnisch gedeelte na) zelf doen. Ik ga me nu dus inlezen in alles. Momenteel draait er bij mij een daikin intergas hybride die er dus uitgaat. Alle settings voor mijn woning weet ik dus gelukkig al, daar zitten al wat jaartjes ervaring in, Ook de reden om nu niet naar een ander merk te gaan, ondanks toch wel een paar nadelen die ik van Daikin inmiddels ken. Achja, elke merk heeft wel wat.

Echter even een ES altherma vraag. Momenteel heb ik die met een paar Dupont stekkertjes aangesloten op de serial interface van de Daikin-intergas combinatie. Als ik het goed heb heeft de altherma 3 dezelfde interface. Echter weet ik nog dat ik destijds niet het juiste type stekker kon vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GVH7kg5fjoFVfv9qDJCJQ_OGHlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pNCx9DSfU5YxJbzPYDESxzaC.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand hier een tip voor de juiste JST connector die zonder modificatie op de seriele interface past zodat ik een nettere oplossing kan gaan maken dan ik momenteel heb? Alvast bedankt!

Even foto voor de leuk 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3KkL3UiyND3EqUZ6U_wg71Wz54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrEna9s1wNLwgqCca8lZmFGd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stwWCCIte2ZUx7MxkJ1rahYko-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7buVxAiV62ojHkNdY3Hj0vXt.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er mensen met foto's van hun installatie/buizenwerk? Ik zoek wat inspiratie ;-) Veel foto's van settings en espAltherma hier, maar weinig hardware installatie foto's. Als ik mijn installaiteplannen rond heb zal ik het hier delen in de hoop wat feedback te ontvangen.

[ Voor 52% gewijzigd door Japie.G op 27-11-2024 10:34 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 09:55
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:51:
[...]

BUH sprong aan om ong. 05:15 vanochtend toen het buiten zo'n 3°C was en sloeg precies na 40:00 minuten af toen het buiten zo'n 3,5°C was.

Dat is wel gebaseerd op een andere sensor die ik buiten heb hangen. Want van het Outdoor Temperature attribuut van ESPAltherma kan ik denk niet goed uitgaan. Deze lijkt stil te staan als de WP niet in Heating modus is. En lijkt daarnaast ook beïnvloed door o.a. de defrosts. (pieken)

[Afbeelding]
BUH instelling via 5.01 (evenwichtstemperatuur) die bepaalt vanaf welke temperatuur de BUH meedoet. Standaard staat die op 0 graden, velen hebben die op -5 of -10 staan. Let op, als de WP het nodig vindt, ondanks die -5 of -10 instelling, dan wordt de BUH wel nog ingeschakeld (kort) om de compressor een zetje te geven (bescherming compressor) bij bijvoorbeeld een defrost. Maar met de nadruk op kort en dus geen 5+ minuten of zo.
Dit is althans mijn ervaring over de korte periode dat ik de WP heb ( en na veel gelezen te hebben in dit en andere fora)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Japie.G schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:56:

Echter even een ES altherma vraag. Momenteel heb ik die met een paar Dupont stekkertjes aangesloten op de serial interface van de Daikin-intergas combinatie. Als ik het goed heb heeft de altherma 3 dezelfde interface. Echter weet ik nog dat ik destijds niet het juiste type stekker kon vinden.
Wellicht dat je beter in het ESPAltherma topic deze vraag kunt stellen? Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Rojado schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:12:
[...]

BUH instelling via 5.01 (evenwichtstemperatuur) die bepaalt vanaf welke temperatuur de BUH meedoet. Standaard staat die op 0 graden, velen hebben die op -5 of -10 staan. Let op, als de WP het nodig vindt, ondanks die -5 of -10 instelling, dan wordt de BUH wel nog ingeschakeld (kort) om de compressor een zetje te geven (bescherming compressor) bij bijvoorbeeld een defrost. Maar met de nadruk op kort en dus geen 5+ minuten of zo.
Dit is althans mijn ervaring over de korte periode dat ik de WP heb ( en na veel gelezen te hebben in dit en andere fora)
Ik heb het even gecheckt bij de WP en deze stond inderdaad op 0 graden. Ik heb deze nu op -5 gezet.

Ik zie inderdaad dat de BUH ook kort inspringt bij een defrost. Goed om te horen dat dit normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJA

GJA

Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 11:09:
[...]

Ik heb het even gecheckt bij de WP en deze stond inderdaad op 0 graden. Ik heb deze nu op -5 gezet.

Ik zie inderdaad dat de BUH ook kort inspringt bij een defrost. Goed om te horen dat dit normaal is.
Bijspringen bij defrost kan inderdaad. Maar je verwamt met 38 graden? Dan zou het eigenlijk weer niet nodig moeten zijn.
Die 40 minuten BUH is wel een dingetje -ongeacht de instelling van evenwichtstemperatuur-.
Waarschijnlijk gebruik je 'm als aan/uit verwarming, heeft ie bij het verwarmen een enorme achterstand opgelopen en kan ie dat met de compressor niet rechtbreien. Vandaar de BUH. Daarna zit ie met de compressor nog te hoog in het gevraagde vermogen, vandaar de COP 2.

Ik zou de stooklijn aanpassen en zorgen dat de wp veel langer aanblijft. Daarmee loopt ie geen achterstand op.
Een rechte stooklijn is dan sws niet handig.

Nog wat meer info? Oppervlak, mate van isolatie, radiatoren en/of vvw, madoka, type warmtepomp, instelling stooklijn?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
GJA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:08:
[...]

Bijspringen bij defrost kan inderdaad. Maar je verwamt met 38 graden? Dan zou het eigenlijk weer niet nodig moeten zijn.
Die 40 minuten BUH is wel een dingetje -ongeacht de instelling van evenwichtstemperatuur-.
Waarschijnlijk gebruik je 'm als aan/uit verwarming, heeft ie bij het verwarmen een enorme achterstand opgelopen en kan ie dat met de compressor niet rechtbreien. Vandaar de BUH. Daarna zit ie met de compressor nog te hoog in het gevraagde vermogen, vandaar de COP 2.

Ik zou de stooklijn aanpassen en zorgen dat de wp veel langer aanblijft. Daarmee loopt ie geen achterstand op.
Een rechte stooklijn is dan sws niet handig.

Nog wat meer info? Oppervlak, mate van isolatie, radiatoren en/of vvw, madoka, type warmtepomp, instelling stooklijn?
Dank voor je reactie. En voor mijn gevoel is deze stooklijn ook niet handig.

- Oppervlakte vloerverwarming: 90m2
- Isolatie: recent hele huis na-geïsoleerd. Goed dus
- Geen radiatoren, alleen vvw op begane grond.
- Met madoka bedoel je denk ik de 'thermostaat' die aan de muur hangt? Die hangt er idd en staat ingesteld op 20 graden
- Warmtepomp is een Daikin Altherma 3 R 6 Tower 230 liter.
- Stooklijn (ingesteld door installateur) zie afbeelding hieronder:
- Overigens is ook alles ingesteld door de installateur. Heb nog nergens aan gezeten (behalve de evenwichtstemperatuur dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNoiyg8wISUSrYRpPGQT7xVLSOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zq14K397vbzeF7C8yWUPRc8U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:45
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:37:
[...]

- Met madoka bedoel je denk ik de 'thermostaat' die aan de muur hangt? Die hangt er idd en staat ingesteld op 20 graden
- Overigens is ook alles ingesteld door de installateur. Heb nog nergens aan gezeten (behalve de evenwichtstemperatuur dus)

[Afbeelding]
Voor mijn gevoel zit je stooklijn te hoog. Wij hebben een huis uit 1992 met vrijwel de isolatie ook uit die tijd. Beneden ook vloerverwarming en boven radiatioren (wel geboosterd).
Ik stook pas vanaf 17 graden met 27 graden aanvoertemp. en max 40 bij -10. Momenteel draait ie met ca. 29 graden bij een buitentemp. van 12 graden. Daarmee is het beneden 19,5 a 20 graden en boven gemiddeld 18 op de slaapkamers.
De WP draait vrijwel 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Pascal P schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:48:
[...]

Voor mijn gevoel zit je stooklijn te hoog. Wij hebben een huis uit 1992 met vrijwel de isolatie ook uit die tijd. Beneden ook vloerverwarming en boven radiatioren (wel geboosterd).
Ik stook pas vanaf 17 graden met 27 graden aanvoertemp. en max 40 bij -10. Momenteel draait ie met ca. 29 graden bij een buitentemp. van 12 graden. Daarmee is het beneden 19,5 a 20 graden en boven gemiddeld 18 op de slaapkamers.
De WP draait vrijwel 24/7.
Dat lijken me veel logischere temperaturen, helemaal om dat ie alleen vvw heeft.
Maar knap hoor; je huis warmhouden met 29 aanvoer, en dat icm radiatoren!
Hier alleen vvw, doel ruimtetemperatuur woonkamer is 19 graden maar is vaak tussen de 19,5 en 20, slaapkamers tussen 17 en 18. En setpoint is hier sinds 11-11 nog niet boven de 27 graden geweest. (dT = 5, draait continu).
Zo leuk als iets lukt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:11
[...]

[Afbeelding]
verlaag het eens zo als de post hier boven
de onze staat ook zo ingesteld als hier boven benoemd

40 op -10 en dan 27-20
dan is het bij ons op de thermometer netjes 19 graden binnen en draaid hij mooi een x aantal uur.
heb er wel een buffer vat tussen zitten van 500 liter

maar vorige week toen het zo kouder was draaide hij mooi 24/7 op 450 watt
en was het in huis gewoon 19 graden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13-09 13:36
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben een vrijstaand huis uit 1935/2006 met het deel van 1935 waarvan de isolatie is aangepast aan deze tijd. Een extra isolatiewand met spouw aan de binnenzijde vóór een steensmuur en driedubbel "glas" (één laag perspex van 5 mm dik als voorzetramen vóór 38 jaar oud dubbel glas; was veel goedkoper dan hr++ glas of driedubbel glas :) ) en schuimbetonvloer en nageïsoleerde spouwmuren met EPS parels.
Het deel uit 2006 met de isolatiestandaard uit die tijd.
Het deel uit 1935 is nu beter geïsoleerd dan het deel uit 2006.
Beneden vloerverwarming en boven deels vloerverwarming.
Onze stooklijn is weersafhankelijk met 28 @ -10 en 26 @ 15 met een delta T van 3 graden.
Momenteel zit hij op 26 graden bij een buitentemperatuur van 8 graden.
De kamertemperatuur is ingesteld op 20,5 graden met de Madoka kamerthermostaat. De afwijking van de Madoka is ingesteld op -1,5 graad.
De WP draait vrijwel 24/7 en het comfort is prima.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tourtje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:19:
[...]

40 op -10 en dan 27-20
dan is het bij ons op de thermometer netjes 19 graden binnen en draaid hij mooi een x aantal uur.

Ik zou m nog veel langer op 27 houden en niet al onder de 20 meteen omhoog gaan.

Hier 92m2 vvw (alleen) beneden, jaren 30 en staat ie op 34 bij -10 en 26 bij +10, DT=3.

Bij DT=5 1 graad hoger pakken, 35-27 dus. Neem dat maar eens als uitgangspunt en ga dan verder spelen (zie onder). En pas idd de evenwichtstemp. voor de BUH omlaag naar -15 oid (in principe wil je niet dat de BUH ooit langdurig meedoet anders dan als koudestart- en defrost hulpje).

Nog maar een keer een repost van de "cheatsheet" uit de daikin handleiding voor het aanpassen van je stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_OzVB0alkNFiHWe3mwdkFZcOH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
Tourtje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:19:
[...]

40 op -10 en dan 27-20

Dank voor de tip.

Zojuist zo ingesteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom2828
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:25:
[...]

Ik zou m nog veel langer op 27 houden en niet al onder de 20 meteen omhoog gaan.

Hier 92m2 vvw (alleen) beneden, jaren 30 en staat ie op 34 bij -10 en 26 bij +10, DT=3.

Bij DT=5 1 graad hoger pakken, 35-27 dus. Neem dat maar eens als uitgangspunt en ga dan verder spelen (zie onder). En pas idd de evenwichtstemp. voor de BUH omlaag naar -15 oid (in principe wil je niet dat de BUH ooit langdurig meedoet anders dan als koudestart- en defrost hulpje).

Nog maar een keer een repost van de "cheatsheet" uit de daikin handleiding voor het aanpassen van je stooklijn:
[Afbeelding]
Deze post niet gezien voor mijn antwoord. Ik ga deze ook even bestuderen en neem hem mee om ook uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-09 16:57
Tom2828 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:50:
[...]

Dank voor de tip.

Zojuist zo ingesteld. Ben benieuwd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf9pQ438Yc18D31jAFsduNX8EJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7WYJzvQnd81GdblfsY8qsqN.jpg?f=fotoalbum_large

Zet je AWT niet te laag want dan krijg je dit pendelgedrag.
Deze grafiek is de totale afname bij mij thuis, standaard verbruikt mijn WP ongeveer 800W als de compressor loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Drommels75 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:03:
[...]

[Afbeelding]

Zet je AWT niet te laag want dan krijg je dit pendelgedrag.
Deze grafiek is de totale afname bij mij thuis, standaard verbruikt mijn WP ongeveer 800W als de compressor loopt.
Klopt, de absolute ondergrens is kamertemperatuur + DT + 1, anders wil het niet. Dus bij 21C en DT 5, gaat ie onder de 27 Ta gegarandeerd staan pendelen (bij warmer weer). Lager dan 26 zou ik ook niet doen, want onder de 25 wil ie niet op de compressor en komt de BUH er bij. Dat ene graadje is dan je (regel)marge om dat te voorkomen.

Wat helpt, zeker als je nog aan het afstellen bent, is de overregeling functie op een graad of 3-4 te zetten, dan krijgt ie de regelruimte om de watertemperatuur wat hoger op te laten lopen voordat ie weer afslaat. Als je m dan steevast een hogere doeltemperatuur ziet aanhouden dan je ingestelde stooklijn zit je echt wat te laag.

Een lage Ta is een middel (streven) om het laagste verbruik (of de hoogste COP, is weer wat anders :+ ) te bereiken, dat moet geen doel op zich zijn. Soms moet ie juist net wat hoger voor het optimum.

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 27-11-2024 14:15 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal P
GJA schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:18:
[...]

Dat lijken me veel logischere temperaturen, helemaal om dat ie alleen vvw heeft.
Maar knap hoor; je huis warmhouden met 29 aanvoer, en dat icm radiatoren!
Hier alleen vvw, doel ruimtetemperatuur woonkamer is 19 graden maar is vaak tussen de 19,5 en 20, slaapkamers tussen 17 en 18. En setpoint is hier sinds 11-11 nog niet boven de 27 graden geweest. (dT = 5, draait continu).
Zo leuk als iets lukt! :)
Paar kleine aanvullingen. Het is deels ook gedrag. Hier gaan de gordijnen dicht zodra het schemerig wordt maar als de zon schijnt doen we juist alles open (behalve in de zomer, dan weer dicht).
Boven hebben we in de écht koude periode een paar elektrische convectorradiatortjes erbij staan. Dan is het nog altijd 16 a 17 graden op de slaapkamers maar als er gestudeerd of gewerkt wordt wil je het wel iets warmer hebben. Dat is gunstiger dan de hele warmtepompinstallatie op een hogere aanvoer te zetten omdat dan je COP inzakt en het maar over een paar uur per dag gaat. En ook nog eens een beperkt aantal dagen.

En af en toe plus ik de aanvoertemp. wel eens een graadje op via de app. Alleen de buitentemp. is niet het enige dat de binnen temp. bepaald. Ook zoninstraling doet veel en dat meet de thermometer van de buiten unit niet.

Maar de truc is toch de WP gewoon proberen 24 uur te laten draaien en alleen het warmteverlies te compenseren.
En het eerste jaar vooral zien als een leer- en experimenteerjaar. Maar voor een atechnisch iemand is de WP best een lastig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:12:
[...]

Klopt, de absolute ondergrens is kamertemperatuur + DT + 1, anders wil het niet. Dus bij 21C en DT 5, gaat ie onder de 27 Ta gegarandeerd staan pendelen (bij warmer weer). Lager dan 26 zou ik ook niet doen, want onder de 25 wil ie niet op de compressor en komt de BUH er bij. Dat ene graadje is dan je (regel)marge om dat te voorkomen.

Wat helpt, zeker als je nog aan het afstellen bent, is de overregeling functie op een graad of 3-4 te zetten, dan krijgt ie de regelruimte om de watertemperatuur wat hoger op te laten lopen voordat ie weer afslaat. Als je m dan steevast een hogere doeltemperatuur ziet aanhouden dan je ingestelde stooklijn zit je echt wat te laag.

Een lage Ta is een middel (streven) om het laagste verbruik (of de hoogste COP, is weer wat anders :+ ) te bereiken, dat moet geen doel op zich zijn. Soms moet ie juist net wat hoger voor het optimum.
Mede door jouw advies (@RonJ) de ondergrens op 28 (1 graadje extra 8) ).
21 kamertemperatuur
DT van 5
38 graden bij -15 en 28 bij 20 graden.

Hier ging gaat hij pendelen (zoals in screenshot) bij een AWT van 35 bij -15 buiten. Maar het is nu natuurlijk ook kouder.
Binnenkort Espaltherma in huis en dan ga wat verder spelen met de stooklijn omdat het dan beter te monitoren is. Kijken of ik 800W (stationair zullen we maar zeggen) nog wat naar onderen kan krijgen. Maar dit zal wel afhankelijk zijn van de grootte van de buitenunit.
Ga tevens de kamertemperatuur eens naar 20.5 brengen dan, wat ik voldoende vindt en kijken hoe hij zich dan gaat gedragen (lees hoe vaak de compressor per dag aan- en uitschakelt).
Op dit moment Onecta via Home Assist, maar hier zijn maar weinig bruikbare entiteiten uit te lezen.

Op dit moment allemaal een beetje koffiedik kijken en heel lastig om een stooklijn te vinden welke voor het hele jaar door prima is.
Als ik nu mijn bovenlimiet van de AWT lager zet dan gaat de WP pendelen en nu gaat deze van tijd tot tijd uit omdet de gewenste binnentemperatuur bereikt is. Warmer dan 21 graden hoef ik het echt niet te hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Drommels75 op 27-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drommels75 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:27:
[...]

Mede door jouw advies (@RonJ) de ondergrens op 28 (1 graadje extra 8) ).
21 kamertemperatuur
DT van 5
38 graden bij -15 en 28 bij 20 graden.
28 is helemaal goed, maar zet die 20 graden eens een stuk naar links/omlaag (12-15C oid is een mooi vertrekpunt). Want bij 20C buiten ga je überhaupt niet verwarmen, dus daar je stooklijn beginnen maakt het er niet duidelijker op.
Hier ging gaat hij pendelen (zoals in screenshot) bij een AWT van 35 bij -15 buiten. Maar het is nu natuurlijk ook kouder.
Binnenkort Espaltherma in huis en dan ga wat verder spelen met de stooklijn omdat het dan beter te monitoren is. Kijken of ik 800W (stationair zullen we maar zeggen) nog wat naar onderen kan krijgen. Maar dit zal wel afhankelijk zijn van de grootte van de buitenunit.
Welk model had je ook alweer? Hier pruttelt de 6kW al sinds middernacht rond de 300watt, afgelopen dagen wat hoger, maar toen had ie een nachtverlaging en draaide ie maar 11u op een dag (incl. SWW run).
Ga tevens de kamertemperatuur eens naar 20.5 brengen dan, wat ik voldoende vindt en kijken hoe hij zich dan gaat gedragen (lees hoe vaak de compressor per dag aan- en uitschakelt).
Dat halve graadje gaat na een dagje stabliseren (of 2) niets uitmaken in gedrag.
Op dit moment Onecta via Home Assist, maar hier zijn maar weinig bruikbare entiteiten uit te lezen.
Dat is idd leuk om te bedienen en dan houdt het wel op. Maar de stooklijn offset vanuit HA hebben is wel weer erg handig. Had de afgelopen dagen bij harde wind ook behoefte aan een correctie, ben dat nu ook aan het automatiseren op basis van de winddata van buienradar.

Heb hier nu in HA automatiseringen draaien voor:
- Afhankelijk van de buitentemp. inschakelen van de elektrische vloerverwarming in de badkamer (draait dan niet, kort of lang afhankelijk van hou koud en welke dag het is).
- Afhankelijk van de laagst voorspelde temperatuur voor de komende dagen (1+2d vooruit) bepaald ie elke avond om 22:55 of ie om 23u het "user defined schedule 1" in onecta gaat inschakelen voor een nachtverlaging van 1 graad (eigenlijk 1,5-2K ivm de hysterese van de thermostaat, wil je echt maar tot 1K verlagen dan moet je even kort het verwarmen uit- en weer inschakelen) of bij koudere dagen 24/7 blijft doordraaien op 21C.
- Bij PV-overschot wordt eerst een evt. ingeplugde EV (verder) opgeladen. Daarna wordt na 10min meer dan 500W terugleveren het SG-contact van de WP ingeschakeld. Dan gaat ie eerst het SWW-vat (verder) opstoken naar de comfort temperatuur en daarna verder met ruimtebufferen tot maximaal 22,5C.

Work-in-progress, straks even goede testomstandigheden: >:)
- Bij (sterke) wind koelt het huis verder af dan normaal. De stooklijn moet dan zo'n 2 graden omhoog om niet af te koelen. Maar als ik altijd 2K omhoog ga krijg ik weer te korte runs c.q. teveel oncomfortabele temperatuurschommelingen. Dus alleen bij langdurig en hardere wind ga ik de offset vanuit HA 1-2K omhoog gooien.

Mogelijk later projectje:
- Het laatste dat ik nog zou kunnen optimaliseren is het aansturen van de stille modus voor tijdens de SWW-run, dat geeft een wat hogere SWW-COP heb ik gemerkt. Nu plan ik die het eerste uur van het dagelijkse SWW-schedule, dat dekt het meeste dan al wel af. Maar bij een reheat of een SWW-buffer run draait ie dus zonder stille modus. Maargoed, dit is dan wel dusdanig geneuzel in de marge dat ik de benodigde P1P2serial hiermee vrij lastig tot niet terug ga verdienen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:12:
[...]

Aanvulling/handig: https://vscope.at/heizkurve
Via deze site kun je jouw eigen stookcurve volgen, je ziet dan bij elke buitentemperatuur duidelijk wat de doel temperatuur is én je kunt via de tweede stooklijn spelen om te zien wat je volgende stap zou kunnen zijn en/of de effecten daarvan zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Rojado op 27-11-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:11:
[...]

Aanvulling/handig: https://vscope.at
Via deze site kun je jouw eigen stookcurve volgen, je ziet dan bij elke buitentemperatuur duidelijk wat de doel temperatuur is én je kunt via de tweede stooklijn spelen om te zien wat je volgende stap zou kunnen zijn en/of de effecten daarvan zijn
Klinkt interessant, maar er moet nog iets achter je link staan denk ik? Ik zie nu alleen een felgroen webdev-visitekaartje.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:17:
[...]

Klinkt interessant, maar er moet nog iets achter je link staan denk ik? Ik zie nu alleen een felgroen webdev-visitekaartje.
Ik heb de link aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
RonJ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:10:
[...]

28 is helemaal goed, maar zet die 20 graden eens een stuk naar links/omlaag (12-15C oid is een mooi vertrekpunt). Want bij 20C buiten ga je überhaupt niet verwarmen, dus daar je stooklijn beginnen maakt het er niet duidelijker op.

[...]

Welk model had je ook alweer? Hier pruttelt de 6kW al sinds middernacht rond de 300watt, afgelopen dagen wat hoger, maar toen had ie een nachtverlaging en draaide ie maar 11u op een dag (incl. SWW run).

[...]

Dat halve graadje gaat na een dagje stabliseren (of 2) niets uitmaken in gedrag.

[...]

Dat is idd leuk om te bedienen en dan houdt het wel op. Maar de stooklijn offset vanuit HA hebben is wel weer erg handig. Had de afgelopen dagen bij harde wind ook behoefte aan een correctie, ben dat nu ook aan het automatiseren op basis van de winddata van buienradar.

Heb hier nu in HA automatiseringen draaien voor:
- Afhankelijk van de buitentemp. inschakelen van de elektrische vloerverwarming in de badkamer (draait dan niet, kort of lang afhankelijk van hou koud en welke dag het is).
- Afhankelijk van de laagst voorspelde temperatuur voor de komende dagen (1+2d vooruit) bepaald ie elke avond om 22:55 of ie om 23u het "user defined schedule 1" in onecta gaat inschakelen voor een nachtverlaging van 1 graad (eigenlijk 1,5-2K ivm de hysterese van de thermostaat, wil je echt maar tot 1K verlagen dan moet je even kort het verwarmen uit- en weer inschakelen) of bij koudere dagen 24/7 blijft doordraaien op 21C.
- Bij PV-overschot wordt eerst een evt. ingeplugde EV (verder) opgeladen. Daarna wordt na 10min meer dan 500W terugleveren het SG-contact van de WP ingeschakeld. Dan gaat ie eerst het SWW-vat (verder) opstoken naar de comfort temperatuur en daarna verder met ruimtebufferen tot maximaal 22,5C.

Work-in-progress, straks even goede testomstandigheden: >:)
- Bij (sterke) wind koelt het huis verder af dan normaal. De stooklijn moet dan zo'n 2 graden omhoog om niet af te koelen. Maar als ik altijd 2K omhoog ga krijg ik weer te korte runs c.q. teveel oncomfortabele temperatuurschommelingen. Dus alleen bij langdurig en hardere wind ga ik de offset vanuit HA 1-2K omhoog gooien.

Mogelijk later projectje:
- Het laatste dat ik nog zou kunnen optimaliseren is het aansturen van de stille modus voor tijdens de SWW-run, dat geeft een wat hogere SWW-COP heb ik gemerkt. Nu plan ik die het eerste uur van het dagelijkse SWW-schedule, dat dekt het meeste dan al wel af. Maar bij een reheat of een SWW-buffer run draait ie dus zonder stille modus. Maargoed, dit is dan wel dusdanig geneuzel in de marge dat ik de benodigde P1P2serial hiermee vrij lastig tot niet terug ga verdienen.
- Klopt die 20 kan idd een stukje omlaag, eens kijken of ik dan de AWT van 38 ook weer 1 a 2 graden omlaag kan zetten zonder dat er pendelen optreedt.
- Ook wat betreft de 20.5 vs 21.0 graden, maar vindt 21 te warm
- Buitenunit heb ik de 14KW (EPRA14-18DW7), dus dat zeker wat uitmaken. Wandmodel binnenunit en 300l Daikin boiler
- Stooklijn offset aanpassing zeker handig, maar dat heb ik net zo snel met de app op de telefoon gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-09 10:27
De 500 gehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
Installatie is bezig, buitenunit staat, leidingen zo goed als klaar, binnenwerk gaan ze maandag mee verder (werk bleek toch wat meer dan verwacht, en dit was de beste oplossing).
Dat geeft me mooi de gelegenheid om jullie te bevragen over het nut van een thermosifon in mijn situatie.

250 l boiler op 2e verdieping, gaat vrijwel direct naar beneden naar de badkamer. Klopt het dan dat als dat horizontale stuk niet lang is dat het zo'n thermosifon eigenlijk niet nodig is? Aangezien het warme water naar boven wil.

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drommels75
stat schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:08:
Installatie is bezig, buitenunit staat, leidingen zo goed als klaar, binnenwerk gaan ze maandag mee verder (werk bleek toch wat meer dan verwacht, en dit was de beste oplossing).
Dat geeft me mooi de gelegenheid om jullie te bevragen over het nut van een thermosifon in mijn situatie.

250 l boiler op 2e verdieping, gaat vrijwel direct naar beneden naar de badkamer. Klopt het dan dat als dat horizontale stuk niet lang is dat het zo'n thermosifon eigenlijk niet nodig is? Aangezien het warme water naar boven wil.

Dank voor het meedenken.
Waarvoor dient een thermosifon, je omschrijft het als het waare zelf al.
Je leiding gaat naar onderen ipv naar boven, dus in feite al voldoende. Maar aanbrengen van een thermosifon is het werk ook niet, baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Registratie: Februari 2023
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:56:
Mijn altherma3 R F is geleverd! EHVX08S23EJ6V binnen en ERGA08EAV3H7 buiten. Ik ga de installatie (op koeltechnisch gedeelte na) zelf doen. Ik ga me nu dus inlezen in alles. Momenteel draait er bij mij een daikin intergas hybride die er dus uitgaat. Alle settings voor mijn woning weet ik dus gelukkig al, daar zitten al wat jaartjes ervaring in, Ook de reden om nu niet naar een ander merk te gaan, ondanks toch wel een paar nadelen die ik van Daikin inmiddels ken. Achja, elke merk heeft wel wat.

[Afbeelding]

Heeft iemand hier een tip voor de juiste JST connector die zonder modificatie op de seriele interface past zodat ik een nettere oplossing kan gaan maken dan ik momenteel heb? Alvast bedankt!

Even foto voor de leuk 😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zijn er mensen met foto's van hun installatie/buizenwerk? Ik zoek wat inspiratie ;-) Veel foto's van settings en espAltherma hier, maar weinig hardware installatie foto's. Als ik mijn installaiteplannen rond heb zal ik het hier delen in de hoop wat feedback te ontvangen.
Ik heb deze https://www.ebay.de/itm/1...et_ver=artemis&media=COPY gekocht, die lijkt prima te passen. Maar ik moet hem nog aansluiten en in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
Wij hebben vanaf april een Daikin Altherma Hybride warmtepomp en dankzij de tips die ik hier kreeg, functioneert alles goed. Dagelijks bekijk ik de gemiddelde temperatuur over de komende 24 uur en pas de AWT daarop aan. Daarvan heb ik voor onze situatie een schema gemaakt.
Om niet dagelijks de AWT in de gaten te houden, wil ik de instelling op punt A.3.3.1 gaan wijzigingen van 0 (absoluut) naar 1 (weersafhankelijk).
Met het schema dat ik afgelopen maanden heb gemaakt, zou dat theoretisch gezien goed moeten gaan.
En nu mijn vraag: De buitentemperatuurmeting staat nu op 24 uur. Wanneer je dan grote buitentemperatuur schommelingen van de ene op de andere dag krijgt, ben ik bang dat de regeling achter de feiten aanloopt.
Is het verstandig om de frequentie van buitentemperatuurmeting van 24 uur naar een kleinere waarde te zetten? Welke waarde adviseren jullie? Of redeneer ik onjuist? Heel graag jullie advies!
Met vriendelijke groet,
Pieter

[ Voor 6% gewijzigd door Pieter B op 27-11-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:08:

Dank voor het meedenken.
Definieer "niet zo lang". ;) Ik zou stellen, als je horizontaal de ruimte hebt om er een sifon te maken, doe het dan. Voor die paar extra koppelingen nu hoef je het niet te laten. Krijg je later toch last van eenpijpscirculatie dan baal je dat je het niet meteen hebt laten doen, want dan kost het je een veelvoud om het alsnog goed te doen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter B schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:59:
En nu mijn vraag: De buitentemperatuurmeting staat nu op 24 uur. Wanneer je dan grote buitentemperatuur schommelingen van de ene op de andere dag krijgt, ben ik bang dat de regeling achter de feiten aanloopt.
Is het verstandig om de frequentie van buitentemperatuurmeting van 24 uur naar een kleinere waarde te zetten? Welke waarde adviseren jullie? Of redeneer ik onjuist? Heel graag jullie advies!
Ja, dan loop je achter de feiten aan. Precies daarom heb ik het na enig experimenteren weer helemaal uitgezet. De mogelijke waarden zijn 12/24/48 uur, dus heel veel keuze heb je niet. 12u kan evt. nog interessant zijn als je een écht een hele dikke betonmassa c.q. een enorm traag systeem hebt omdat je dan dag en nacht omdraait, voor mij werkte dat echter niet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:31
Weet iemand ook hoe het zit met de defrost cyclus? Lokale installateur maakte de opmerking over een eventueel te lage retour temperatuur die er voor zorgt dat de defrost wordt gedaan door de backup heater.

Hij gaf trouwens te kennen nog al wat problemen te hebben gehad met de kleinere units zoals de 4, 6 en 8kw.
volgend hem zijn de grotere wel goed maar de kleineren niet.
Ik lees dit hier niet.

Maar goed dat van de defrost bij een lage retour is wel een aandachtpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Ik ben bezig met de stooklijn te bepalen en heb hierboven gelezen maar kom er toch niet helemaal uit.
Nu loopt de binnentemperatuur na een 3 uur op tot 20.5 en gaat ie uit voor een uur. Madoka staat op continu 20.0 graden. De AWT is dus te hoog. Ik heb het in 3 dagen telkens de offset met een graad verlaagd in de app. Ik zit nu dus op -3 maar het gebeurt nog steeds. De AWT is wel wat hoger dan de stooklijn als ie richting de 20.5 loopt.
Stooklijn is 26 graden bij buiten 15. En 50 graden bij -10 buiten wat me wat hoog lijkt. Ik heb convectorput en Jaga's met fans.

Wat raden jullie aan? Offset in de app nog verder omlaag om te onderzoeken wat werkt of al wat in de stooklijn aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrMalice schreef op woensdag 27 november 2024 @ 21:57:
Ik ben bezig met de stooklijn te bepalen en heb hierboven gelezen maar kom er toch niet helemaal uit.
Nu loopt de binnentemperatuur na een 3 uur op tot 20.5 en gaat ie uit voor een uur. Madoka staat op continu 20.0 graden. De AWT is dus te hoog. Ik heb het in 3 dagen telkens de offset met een graad verlaagd in de app. Ik zit nu dus op -3 maar het gebeurt nog steeds. De AWT is wel wat hoger dan de stooklijn als ie richting de 20.5 loopt.
Stooklijn is 26 graden bij buiten 15. En 50 graden bij -10 buiten wat me wat hoog lijkt. Ik heb convectorput en Jaga's met fans.

Wat raden jullie aan? Offset in de app nog verder omlaag om te onderzoeken wat werkt of al wat in de stooklijn aanpassen?
Hoe hoog heb je je delta T voor de AWT ingesteld? Kan zijn dat als die hoger staat dan wat jij verlaagt hij toch dezelfde aanvoertemp. bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
Pascal P schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:09:
[...]

Hoe hoog heb je je delta T voor de AWT ingesteld? Kan zijn dat als die hoger staat dan wat jij verlaagt hij toch dezelfde aanvoertemp. bereikt.
Ben nog een beetje een noob. Vind ik de delta T op de binnenunit of via de app?

Maar al is de delta T hoger dan mijn verlaging, waarom hart ie zo hoog als ie al boven de 20 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
MrMalice schreef op woensdag 27 november 2024 @ 22:14:
[...]

Ben nog een beetje een noob. Vind ik de delta T op de binnenunit of via de app?

Maar al is de delta T hoger dan mijn verlaging, waarom hart ie zo hoog als ie al boven de 20 graden is?
delta T instelling zit op de binnenunit.
Het hele punt is dat de warmteopwekking en afgifte traag gaat. Maar als de WP te snel bij de doeltemp afschakelt en vervolgens bij een halve graad minder weer moet opstarten je een soort pendelgedrag gaat krijgen, wat niet best is voor de WP en voor je verbruik. Ik denk (weet het niet zeker) dat ze daarom een ruime bovenmarge boven de doeltemp. hebben geprogrammeerd (maar ik laat me graag verbeteren door iemand die er meer van weet).
Pagina: 1 ... 125 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma