28 is helemaal goed, maar zet die 20 graden eens een stuk naar links/omlaag (12-15C oid is een mooi vertrekpunt). Want bij 20C buiten ga je überhaupt niet verwarmen, dus daar je stooklijn beginnen maakt het er niet duidelijker op.
Hier ging gaat hij pendelen (zoals in screenshot) bij een AWT van 35 bij -15 buiten. Maar het is nu natuurlijk ook kouder.
Binnenkort Espaltherma in huis en dan ga wat verder spelen met de stooklijn omdat het dan beter te monitoren is. Kijken of ik 800W (stationair zullen we maar zeggen) nog wat naar onderen kan krijgen. Maar dit zal wel afhankelijk zijn van de grootte van de buitenunit.
Welk model had je ook alweer? Hier pruttelt de 6kW al sinds middernacht rond de 300watt, afgelopen dagen wat hoger, maar toen had ie een nachtverlaging en draaide ie maar 11u op een dag (incl. SWW run).
Ga tevens de kamertemperatuur eens naar 20.5 brengen dan, wat ik voldoende vindt en kijken hoe hij zich dan gaat gedragen (lees hoe vaak de compressor per dag aan- en uitschakelt).
Dat halve graadje gaat na een dagje stabliseren (of 2) niets uitmaken in gedrag.
Op dit moment Onecta via Home Assist, maar hier zijn maar weinig bruikbare entiteiten uit te lezen.
Dat is idd leuk om te bedienen en dan houdt het wel op. Maar de stooklijn offset vanuit HA hebben is wel weer erg handig. Had de afgelopen dagen bij harde wind ook behoefte aan een correctie, ben dat nu ook aan het automatiseren op basis van de winddata van buienradar.
Heb hier nu in HA automatiseringen draaien voor:
- Afhankelijk van de buitentemp. inschakelen van de elektrische vloerverwarming in de badkamer (draait dan niet, kort of lang afhankelijk van hou koud en welke dag het is).
- Afhankelijk van de laagst voorspelde temperatuur voor de komende dagen (1+2d vooruit) bepaald ie elke avond om 22:55 of ie om 23u het "user defined schedule 1" in onecta gaat inschakelen voor een nachtverlaging van 1 graad (eigenlijk 1,5-2K ivm de hysterese van de thermostaat, wil je echt maar tot 1K verlagen dan moet je even kort het verwarmen uit- en weer inschakelen) of bij koudere dagen 24/7 blijft doordraaien op 21C.
- Bij PV-overschot wordt eerst een evt. ingeplugde EV (verder) opgeladen. Daarna wordt na 10min meer dan 500W terugleveren het SG-contact van de WP ingeschakeld. Dan gaat ie eerst het SWW-vat (verder) opstoken naar de comfort temperatuur en daarna verder met ruimtebufferen tot maximaal 22,5C.
Work-in-progress, straks even goede testomstandigheden:
- Bij (sterke) wind koelt het huis verder af dan normaal. De stooklijn moet dan zo'n 2 graden omhoog om niet af te koelen. Maar als ik altijd 2K omhoog ga krijg ik weer te korte runs c.q. teveel oncomfortabele temperatuurschommelingen. Dus alleen bij langdurig en hardere wind ga ik de offset vanuit HA 1-2K omhoog gooien.
Mogelijk later projectje:
- Het laatste dat ik nog zou kunnen optimaliseren is het aansturen van de stille modus voor tijdens de SWW-run, dat geeft een wat hogere SWW-COP heb ik gemerkt. Nu plan ik die het eerste uur van het dagelijkse SWW-schedule, dat dekt het meeste dan al wel af. Maar bij een reheat of een SWW-buffer run draait ie dus zonder stille modus. Maargoed, dit is dan wel dusdanig geneuzel in de marge dat ik de benodigde P1P2serial hiermee vrij lastig tot niet terug ga verdienen.
All-electric.