Bedankt voor de snelle reactie!
Sinds vorige week donderdag werd onze Altherma (EHVH08S23E6V) geïnstalleerd en het dekvloer droogprogramma gestart door de installateur. Hierbij start het programma op 25°C aanvoertemperatuur en gaat per 24 uur 2 graden omhoog tot 41°C om daarna terug stapsgewijs te zakken.
Echter komen we nooit verder dan dag 1, hoogstens 6u. Telkens krijgen we de foutmelding U3-00 "Dekvloer droogprogramma niet volledig uitgevoerd". De aanvoertemperatuur komt precies ook nooit hoger dan 13 à 14 graden (na 4u draaien).
De handleiding levert me ook niet veel op, heb geverifieerd dat de Kamer = uit, vorstbescherming = uit en alle kringen nogmaals volledig ontlucht.
De installateur zegt gewoon resetten, maar dit heb ik ondertussen al 5 keer gedaan. Hij vermoed stroomstoring, maar volgens de handleiding zou het programma na een stroomstoring terug zelf moeten verderzetten. Ben trouwens gisteren de hele dag op de werf geweest en geen stroomstoring gehad, maar wel 2 keer de U3-00. We komen stilaan in de problemen met de planning voor de vloerder. Heeft iemand toevallig nog ideeën of dit zelf voorgehad?
Echter komen we nooit verder dan dag 1, hoogstens 6u. Telkens krijgen we de foutmelding U3-00 "Dekvloer droogprogramma niet volledig uitgevoerd". De aanvoertemperatuur komt precies ook nooit hoger dan 13 à 14 graden (na 4u draaien).
De handleiding levert me ook niet veel op, heb geverifieerd dat de Kamer = uit, vorstbescherming = uit en alle kringen nogmaals volledig ontlucht.
De installateur zegt gewoon resetten, maar dit heb ik ondertussen al 5 keer gedaan. Hij vermoed stroomstoring, maar volgens de handleiding zou het programma na een stroomstoring terug zelf moeten verderzetten. Ben trouwens gisteren de hele dag op de werf geweest en geen stroomstoring gehad, maar wel 2 keer de U3-00. We komen stilaan in de problemen met de planning voor de vloerder. Heeft iemand toevallig nog ideeën of dit zelf voorgehad?
Ik ga even een wilde gok doen. Is de backupheater (BUH) wel functioneel?EsTeGe schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:56:
Sinds vorige week donderdag werd onze Altherma (EHVH08S23E6V) geïnstalleerd en het dekvloer droogprogramma gestart door de installateur. Hierbij start het programma op 25°C aanvoertemperatuur en gaat per 24 uur 2 graden omhoog tot 41°C om daarna terug stapsgewijs te zakken.
Zie deze post. Ik kopieer het plaatje even:
/f/image/PRgGgRpKVlU0Mgw83aGO9e7K.png?f=fotoalbum_large)
Als de watertemperatuur onder de 18°C kan de compressor het water niet opwarmen. Tussen de 18 en 25°C alleen als het setpoint boven de 25°C zit.
Edit: @danny.s dat ja
Is de BUH correct aangesloten (of uitgezet)? Ik lees namelijk in de installer guide dat U3-00 idd stroom storing is. In diezelfde installer guide lees is:EsTeGe schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:56:
De aanvoertemp komt niet boven de 13-14 graden, dus zou de WP eigenlijk de BUH moeten gebruiken totdat deze boven de 15gr komt, en dan zou de compressor het kunnen overnemen. Maar als de BUH dus niet aanslaat, zal hij nooit boven de 15gr komenIf the water temperature is too low, the unit uses the backup heater to reach the minimum water temperature first (15°C)
Edit: dat wat @MrFish ook zegt dus (enige detail verschil is de 15 vs 18gr), maar achterliggende idee is hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door danny.s op 11-11-2024 14:13 ]
Dus het is niet gegarandeerd dat de BUH werkt ook al warmt het water (heel traag) op van 11 graden naar 14/15?
Ik meen me te herinneren dat die in de instellingen aan stond en dit was ook hetzelfde wat de installateur me vertelde, eerst opwarmen tot 25 graden met BUH en dan pas via de buitenunit omdat dit de buitenunit zou sparen als de koelvloeistof nog te koud was (of iets dergelijks
).
Ik meen me te herinneren dat die in de instellingen aan stond en dit was ook hetzelfde wat de installateur me vertelde, eerst opwarmen tot 25 graden met BUH en dan pas via de buitenunit omdat dit de buitenunit zou sparen als de koelvloeistof nog te koud was (of iets dergelijks
Dat zou je echt even expliciet moeten testen. Dan moet je zien dat de retourwatertemperatuur lager ligt dan de aanvoerwatertemperatuur. En je moet het zien aan het stroomverbruik in huis. In jouw geval is je BUH 2 kW.EsTeGe schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:30:
Dus het is niet gegarandeerd dat de BUH werkt ook al warmt het water (heel traag) op van 11 graden naar 14/15?
Ik meen me te herinneren dat die in de instellingen aan stond en dit was ook hetzelfde wat de installateur me vertelde, eerst opwarmen tot 25 graden met BUH en dan pas via de buitenunit omdat dit de buitenunit zou sparen als de koelvloeistof nog te koud was (of iets dergelijks).
Wellicht is je BUH niet krachtig genoeg. Feitelijk bestaat je BUH uit twee trappen, 2 kW en 4 kW. Die tweede trap wordt in NL (bijna) nooit aangesloten maar dat kan wel. Dan zou je uit deze catch-22 situatie kunnen komen.
Andere optie is om dat hele droogprogramma even te laten voor wat het is, en gewoon handmatig te gaan stoken op een vaste aanvoerwatertemperatuur (bijv 25°C). Als die eenmaal bereikt is kun je weer het droogprogramma hervatten; waarschijnlijk geeft het droogprogramma een foutmelding omdat de gevraagde temperatuur niet wordt gehaald. Of je start het droogprogramma met een serie extra lage temperaturen ervoor (bijv stappen van 14, 16, 18, etc ervoor, elk 6 uur).
Onze BUH is 6 kW maar werd door de installateur beperkt tot 4 kW. Heb dit nog niet zelf kunnen verifiëren in de instellingen, maar wel een verbruik van 20 kW per dag gezien op de elektriciteitsteller. Dat komt overeen met zo'n 5u draaien per dag aan 4 kW.
Ik zal jouw laatste voorstel van die kleinere stappen eens proberen.
De '6V' units worden in NL meestal verkocht als '2 kW BUH', maar inderdaad, het is formeel een 6 kW exemplaar. Om het opstarten te faciliteren zou je ook mss op 2 van de 3 verdiepingen de vloerverwarming even kunnen dichtzetten. Het is gewoon heel veel (steenkoude) massa die moet opwarmen.EsTeGe schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:59:
Onze BUH is 6 kW maar werd door de installateur beperkt tot 4 kW. Heb dit nog niet zelf kunnen verifiëren in de instellingen, maar wel een verbruik van 20 kW per dag gezien op de elektriciteitsteller. Dat komt overeen met zo'n 5u draaien per dag aan 4 kW.
Het droogprogramma kan ik niet lager instellen dan 25 graden. Dit is vermoedelijk via een andere instelling beperkt.
Onder backupverwarming zie ik het volgende:
Spanning:
- 230 V 1ph
- 230 V 3ph
Configuratie:
- 2kW
- 2kW/6kW
- 2kW/4kW
- 2kW/4kW noodbedrijf
Capaciteit stap 1:
- 1.8 kW
- 2.0 kW
...
- 10 kW
Evenwicht:
Ja
Nee
Evenwichtstemperatuur
-15 graden tot 35 graden
Werking:
- beperkt
- toegestaan
- alleen SWW
Heb ondertussen ook al de collector van de verdieping gesloten. Goeie tip.
Onder backupverwarming zie ik het volgende:
Spanning:
- 230 V 1ph
- 230 V 3ph
Configuratie:
- 2kW
- 2kW/6kW
- 2kW/4kW
- 2kW/4kW noodbedrijf
Capaciteit stap 1:
- 1.8 kW
- 2.0 kW
...
- 10 kW
Evenwicht:
Ja
Nee
Evenwichtstemperatuur
-15 graden tot 35 graden
Werking:
- beperkt
- toegestaan
- alleen SWW
Heb ondertussen ook al de collector van de verdieping gesloten. Goeie tip.
[ Voor 7% gewijzigd door EsTeGe op 11-11-2024 15:30 ]
@EsTeGe ”Alleen SWW” lijkt me dan de boosdoener.
@Patrick4 ik somde eigenlijk alle opties op
stond op Toegestaan (de default volgens de handleiding).
Maar het voorstel van @MrFish was de clue denk ik! Ik heb enerzijds de BUH op 4 kW gezet en eerst de kringen verdieping laten warmen naar 25 graden. Dit ging vrij vlot, waren ook maar 3 kringen. Daarna kring per kring van het gelijkvloers erbij gedaan en nu geraak ik stilaan aan 25 graden met alle kringen open.
Op hoop van zegen morgenochtend de status gaan bekijken 🤞🏻
Bedankt voor jullie input!
Maar het voorstel van @MrFish was de clue denk ik! Ik heb enerzijds de BUH op 4 kW gezet en eerst de kringen verdieping laten warmen naar 25 graden. Dit ging vrij vlot, waren ook maar 3 kringen. Daarna kring per kring van het gelijkvloers erbij gedaan en nu geraak ik stilaan aan 25 graden met alle kringen open.
Ik sta op het punt een warmtepomp aan te schaffen voor de verwarming van mijn garage van 70 m2
Deze krijgt volledig vloerverwaming. Ben me helemaal suf aan het lezen en heb op dit moment het meeste uitgefilterd op criteria als verkrijgbaarheid /terug moduleren/ prijs/ defrosts/uitleesmogelijkheid/ en 1 van de belangrijkste, ondersteuning hier op het forum.
Op mijn lijstje staan nu nog de LG 5kw en de Daikin 6kw allebeide monoblock uitgevoerd.
Eventueel zelfs nog de Panasonic, maar die staat eigenlijk al onderaan.
De LG had ik eerst ook al weggestreept omdat een kennis slechte ervaringen had met de vele defrosts, in de start topic las ik echter dat de nieuwste versie dit al heeft verbeterd.
Zowel bij Daikin als de LG is een extra printje nodig om dit goed te kunnen koppelen met HomeAssistant.
De Daikin heb ik nog in beeld omdat ik al 2 Daikin airco's in de woning heb geïnstalleerd.
Het is natuurlijk altijd lastig om hier een oordeel over te geven aangezien de meeste mensen maar ervaring zullen hebben met 1 van de 2 genoemde warmtepompen. Het terug moduleren is voor mij belangrijk. Als ik het goed heb gelezen dan is dit bij Daikin ongeveer 25% is, bij een 6 kw model zou dit 1500 watt betekenen als minimum vermogen. Dit is bij LG ca 400 tot 500 watt.
Ik hoop niet dat het een probleem is, maar ik heb dit ook in de LG topic gevraagd.
Kan iemand me nog wat tips geven om tot een juiste keuze te komen?
Deze krijgt volledig vloerverwaming. Ben me helemaal suf aan het lezen en heb op dit moment het meeste uitgefilterd op criteria als verkrijgbaarheid /terug moduleren/ prijs/ defrosts/uitleesmogelijkheid/ en 1 van de belangrijkste, ondersteuning hier op het forum.
Op mijn lijstje staan nu nog de LG 5kw en de Daikin 6kw allebeide monoblock uitgevoerd.
De LG had ik eerst ook al weggestreept omdat een kennis slechte ervaringen had met de vele defrosts, in de start topic las ik echter dat de nieuwste versie dit al heeft verbeterd.
Zowel bij Daikin als de LG is een extra printje nodig om dit goed te kunnen koppelen met HomeAssistant.
De Daikin heb ik nog in beeld omdat ik al 2 Daikin airco's in de woning heb geïnstalleerd.
Het is natuurlijk altijd lastig om hier een oordeel over te geven aangezien de meeste mensen maar ervaring zullen hebben met 1 van de 2 genoemde warmtepompen. Het terug moduleren is voor mij belangrijk. Als ik het goed heb gelezen dan is dit bij Daikin ongeveer 25% is, bij een 6 kw model zou dit 1500 watt betekenen als minimum vermogen. Dit is bij LG ca 400 tot 500 watt.
Ik hoop niet dat het een probleem is, maar ik heb dit ook in de LG topic gevraagd.
[ Voor 3% gewijzigd door 2stimpy op 11-11-2024 18:31 ]
Heel mooi dat dit werkt. Dat is belangrijke informatie in dit jaargetijde - dit soort opstartproblemen kan ook optreden indien de WP een flinke tijd heeft uitgestaan bij kou.EsTeGe schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:20:
@Patrick4 ik somde eigenlijk alle opties opstond op Toegestaan (de default volgens de handleiding).
Heb je harde data dat die LG kan terugmoduleren tot 500 W thermisch? Dat zou vrij bijzonder zijn.2stimpy schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:25:
Ik sta op het punt een warmtepomp aan te schaffen voor de verwarming van mijn garage van 70 m2
De Daikin kan tot 250 W elektrisch, dat is al uitzonderlijk laag. Gooi daar een COP passend bij de omstandigheden tegenaan en je weet het minimale thermische vermogen (maar 1500 W is een goede gok).
Met vloerverwarming is dat laag zat!
Dat zijn dus inderdaad dingen die ik door elkaar heb gehaald lijkt het. bij de lg is dat het opgenomen vermogen.MrFish schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:04:
[...]
Heb je harde data dat die LG kan terugmoduleren tot 500 W thermisch? Dat zou vrij bijzonder zijn.
De Daikin kan tot 250 W elektrisch, dat is al uitzonderlijk laag. Gooi daar een COP passend bij de omstandigheden tegenaan en je weet het minimale thermische vermogen (maar 1500 W is een goede gok).
Met vloerverwarming is dat laag zat!
Net als wat jij hier noemt. Dit wist ik dus niet van de Daikin.
Ik heb inmiddels 2 Daikin aircos via Aircoplaza aangeschaft. ik weet dat dit grijze import betreft.
Nu denk ik toch voor de Daikin Altherma te gaan en wilde deze eigenlijk ook weer bij Aircoplaza bestellen.
Weet iemand hoe dit gaat met garantie?
Daiking geeft normaliter volgens mij best lang garantie.
Het is me bij de airco's niet gelukt deze te registreren.
Nu denk ik toch voor de Daikin Altherma te gaan en wilde deze eigenlijk ook weer bij Aircoplaza bestellen.
Inmiddels heeft de installateur de Honeywell thermostaat vervangen voor de Madoka. Tevens een terugslagklep in de aanvoer van de CV ketel geplaatst en nu draait alles naar behorenRonJ schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:40:
[...]
Het probleem is de honeywell, die probeert te moduleren over tijd (en rond het setpoint, vandaar dat je gister dit nog niet zag) door steeds aan/uit te schakelen. Ik weet dat je dit bij sommige modellen kan aanpassen en bij andere weer niet (en die zijn dus echt ongeschikt voor een wp). Maar vraag me niet precies welke en hoe, moet je even de documentatie checken. Je zou m voor nu ook even kunnen bypassen door gewoon t thermostaatcontact door te verbinden.
Ben nog bezig met het inregelen van de vloerverwarming; heb inmiddels bij 4 groepen een gelijke retour temperatuur en bij 2 groepen -0,5C dus dat gaat de goede kant op. Daarna kan ik de radiator in de badkamer beetje bij beetje bij gaan zetten, waarna ik hier de delta tussen aanvoer en retour in ga regelen op dT van 5 van de warmtepomp instelling.
Nog bedankt voor alle input, het heeft me enorm geholpen!
zo ver ik weet geeft daikin geen garantie op hun spullen2stimpy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:22:
Ik heb inmiddels 2 Daikin aircos via Aircoplaza aangeschaft. ik weet dat dit grijze import betreft.
als deze niet in bedrijf is gesteld door een erkende f-gassen gecertificeerd persoon.
of je wel gewoon de standaard 2 jaar kopers garantie hebt volgens de nederlandse wet
durf ik niet te zeggen.
Het mag nog wel even gezegd worden: de Daikin monobloc is fluisterstil, ik hoor alleen de ventilator, compressor heb ik nog niet gehoord. Hoge kwaliteits indruk.2stimpy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:22:
Denk eraan dat je ook een thermostaat nodig hebt (madoka)
Heb je een DM gestuurd met een goed aankoop adres, mijn advies is om daar een offerte aan te vragen.
(en als je alleen verwarming nodig hebt kan je ook voor de D versie gaan, aircoplaza heeft alleen de B, inclusief koeling).
Daikin 5 jaar, die gaan alles weigeren bij grijze import. Maar je hebt wel gewoon consumentenrecht bij aircoplaza, zolang zo’n toko bestaat dan. En ergens recht op hebben is iets anders dan krijgen. Het blijft dus een beetje een gok en de vraag is ook wie er überhaupt onderdelen voor je wil regelen. In de meeste gevallen blijft alles wel heel de eerste jaren natuurlijk, maar je zal net zien.2stimpy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:22:
All-electric.
Dat van de alleen D en de B versie wist ik niet eens. koelen zal ik bij mij in de schuur toch niet gaan doen. Dus dat scheelt wee een paar honderd euro.Motion-m schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:25:
[...]
Het mag nog wel even gezegd worden: de Daikin monobloc is fluisterstil, ik hoor alleen de ventilator, compressor heb ik nog niet gehoord. Hoge kwaliteits indruk.
Denk eraan dat je ook een thermostaat nodig hebt (madoka)
Heb je een DM gestuurd met een goed aankoop adres, mijn advies is om daar een offerte aan te vragen.
(en als je alleen verwarming nodig hebt kan je ook voor de D versie gaan, aircoplaza heeft alleen de B, inclusief koeling).
De andere heren ook bedankt voor de input, ik ben er al wel zo'n beetje over uit dat het de Daikin gaat worden. Ik zou echter aan 5KW genoeg hebben. Mijn onderbuik zegt dan dat ik de 6KW van Daikin moet nemen en dat de 4KW dan net te krap zal zijn.
De 4 kW Daikin doet 5 kW bij -10. Dat zou dus prima voldoen.2stimpy schreef op woensdag 13 november 2024 @ 20:53:
[...]
Dat van de alleen D en de B versie wist ik niet eens. koelen zal ik bij mij in de schuur toch niet gaan doen. Dus dat scheelt wee een paar honderd euro.
De andere heren ook bedankt voor de input, ik ben er al wel zo'n beetje over uit dat het de Daikin gaat worden. Ik zou echter aan 5KW genoeg hebben. Mijn onderbuik zegt dan dat ik de 6KW van Daikin moet nemen en dat de 4KW dan net te krap zal zijn.
De binnenunit die wordt geïnstalleerd heeft ook een afvoer nippel. Volstaat het om daar een ribbelslang op aan te sluiten en deze mee naar buiten te brengen met de koelleidingen en dan daar het afvoeren van het water te regelen?
Of moet deze beter in een afvoer pijpje ergens?
[ Voor 25% gewijzigd door Tanuki op 14-11-2024 17:32 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hangt wellicht van het model af maar vooral met vorst opletten. Als er tijdens vorst water naar buiten gaat wordt het mogelijk een ijsklomp/verstopping. Bij een afvoer heb je daar geen last van.Tanuki schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:15:
De binnenunit die wordt geïnstalleerd heeft ook een afvoer nippel. Volstaat het om daar een ribbelslang op aan te sluiten en deze mee naar buiten te brengen met de koelleidingen en dan daar het afvoeren van het water te regelen?
En bij grotere diameters afvoer opletten met ongedierte.
Op het werk ook muizen in de meterkast gehad via een (10 m1)lange ondergrondse mantelbuis.
Gaas oid kan dat overigens oplossen.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Oef! Dat klinkt zeer onwenselijk.Sparky schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:14:
[...]
Hangt wellicht van het model af maar vooral met vorst opletten. Als er tijdens vorst water naar buiten gaat wordt het mogelijk een ijsklomp/verstopping. Bij een afvoer heb je daar geen last van.
En bij grotere diameters afvoer opletten met ongedierte.
Op het werk ook muizen in de meterkast gehad via een (10 m1)lange ondergrondse mantelbuis.
Gaas oid kan dat overigens oplossen.
Ik heb inmiddels gezien dat het iig niets met condens enz te maken heeft. Het lijkt erop dat het enkel en alleen een overstort ventiel is. Dat zou dus betekenen dat het water er onder druk uit komt. Dan zou ik het wellicht gewoon naar de afvoer kunnen doen die in de buurt zit, maar helaas een stukje hoger zit.
Uit de handleiding:
Ook wel "lekbakconnector" genoemd. Volgens mij heb ik hier nog niemand gezien die een lekbak onder zijn binnen unit heeft.Water afkomstig van de drukveiligheidsklep wordt opgevangen in de lekbak. U moet de lekbak aansluiten op een geschikte afvoer conform de geldende wetgeving.
[ Voor 15% gewijzigd door Tanuki op 14-11-2024 19:41 ]
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Bij ons zit er een lekbak in de binnen unit onder de componenten. Wij hebben een staand model met 230 ltr boiler.Tanuki schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:33:
[...]
Ook wel "lekbakconnector" genoemd. Volgens mij heb ik hier nog niemand gezien die een lekbak onder zijn binnen unit heeft.
Als ik het lees heb jij een wandmodel? Daar zit onder het filter ook een lekbak als ik het goed heb.
WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier
Die zal dan in de binnen unit al zitten, tenminste, zo klinkt het? De installatiehandleiding van mijn binnenunit "Daikin Altherma 3 R W (EHBX08EF6V)" omschrijft daadwerkelijk dat men nog een lekbak zou moeten installeren onder de binnen unit. Dat klinkt dan dubbelop, uiteraard.Sparky schreef op donderdag 14 november 2024 @ 21:28:
[...]
Bij ons zit er een lekbak in de binnen unit onder de componenten. Wij hebben een staand model met 230 ltr boiler.
Als ik het lees heb jij een wandmodel? Daar zit onder het filter ook een lekbak als ik het goed heb.
Delta T heb ik nog verder verlaagd naar 3 graden. Loopt nu stuk beter, hij start op rond de 3A en loopt daarna langdurig net boven de 2A. Dat impliceert een minimum van ongeveer 500W wat met een COP van 4 op 2kW thermisch zou komen; dat klinkt als een reëel minimum voor mijn 8kW unit.assje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:54:
Begrijpelijk dat het nooit echt optimaal zal zijn. Ik heb voor nu maar aangepast:
Stookcurve van 25-35 naar 25-30, 30 bij -15 i.p.v. -10 en delta T van 5 naar 4 graden.
Eens kijken wat dat doet. Met het totale gebrek aan data vraag ik me alleen af of ik het uberhaubt zie als de warmtepomp gaat pendelen.
Nu blijft hij mooie lange runs op dat minimum vermogen lopen. Ik heb nachtverlaging ingesteld zodat we in de ochtend een lekkere warme vloer hebben. In de middag slaat hij soms nog een keer aan voor een wat kortere run.
Dit lijkt me vooralsnog prima, maar even zien hoe het gaat als het kouder wordt.
:strip_exif()/f/image/LNACjKXTrVlL93tnICfvq75R.jpg?f=fotoalbum_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik heb zojuist iets vreemds; het viel me op dat hij wel heel lang met een SSW run bezig was. Ik dacht eerst wellicht legionella run maar dat bleek niet het geval.
Unit heeft een paar uur SWW staan draaien, temperatuursensor geeft 25 graden maar water uit de kraan is loeiheet (veel heter dan normaal).
Is 25 graden wellicht minimumwaarde en wil dit zeggen dat sensor stuk is? Ik heb 300L daikin vat.
Iemand dit wel eens bij de hand gehad?
Unit heeft een paar uur SWW staan draaien, temperatuursensor geeft 25 graden maar water uit de kraan is loeiheet (veel heter dan normaal).
Is 25 graden wellicht minimumwaarde en wil dit zeggen dat sensor stuk is? Ik heb 300L daikin vat.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zou eens kijken of de sensor nog op z'n plek zit. Als ik het goed begrijp heb je een los vat. De sensor is daar door de installateur op geplaatst. Een aantal reacties terug is het hierover gegaan. Sommige hebben de sensor vastgekit of anders gemonteerd, omdat er bij die personen ook problemen zijn geweest met dat de sensor los is. 25 graden klinkt plausibel als temperatuur van een sensor die los is gekomen en in de buurt van een warm vat zit.assje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:53:
Ik heb zojuist iets vreemds; het viel me op dat hij wel heel lang met een SSW run bezig was. Ik dacht eerst wellicht legionella run maar dat bleek niet het geval.
Dat durf ik ook niet te zeggen. Er zijn in dit topic wel meer fotos te vinden. Misschien van eenzelfde vat. Misschien als je zoekt op 'sensor' ofzo dat je ze makkelijk kunt vinden. En anders weten @RonJ , @MrFish of @Technician- het wel denk ikassje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:27:
[Afbeelding]
Inderdaad een los hangende sensor gevonden![]()
Nu nog even uitvinden hoe/waar hij er weer in moet.
Heb hem zelf helaas nog niet los gehad, maar ben wel benieuwd!JarnoH schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:38:
[...]
Dat durf ik ook niet te zeggen. Er zijn in dit topic wel meer fotos te vinden. Misschien van eenzelfde vat. Misschien als je zoekt op 'sensor' ofzo dat je ze makkelijk kunt vinden. En anders weten @RonJ , @MrFish of @Technician- het wel denk ik
Die moet je weer even door de buis omhoog trekken, waar ook de stroomkabel omhoog komt. Zie blauwe cirkel op de foto. Als je daar een stukje elektradraad of een trekveer in steekt heb je m zo teruggevist.assje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:27:
[Afbeelding]
De mijne zat tegen het metaal/de flens van het verwarmingselement geplakt met tape. Maar dat laat natuurlijk los na een paar jaar door de temp. cycles. De tape is wel zo vermeld in de installatie instructies gek genoeg. Het is alleen de verkeerde plek blijkbaar, een paar paginas terug postte iemand een screenshot uit de handleiding dat er blijkbaar op de plek van de rode cirkel een uitsparing voor zit, maar die je niet als je er niet naar zoekt en omhoog kijkt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mkdz2eowo45ZIjnmAZFYmzxV.jpg?f=user_large)
Moet deze dus ook nog even op de goede plek doen. Heb m nu vastgezet met een dot polymax, maar ga denk ik van die lijmkoelpasta bestellen waar je chipkoelers mee vastzet, lijkt me nog beter.
All-electric.
assje schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:27:
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/b5bGE9i23qgPQBM21Wn6kj3l.jpg?f=user_large)
Mooi hè, dat GOT
Aangezien ik ook nog steeds problemen hem met waarschijnlijk een lekke driewegklep (als de vloerverwarming aan gaat zie je de temperatuur van de 300L tank gewoon zakken). Maar ik heb deze sensor net ook gecontroleerd en of sensor moet er toevallig uitgevallen zijn toen ik het klepje verwijderde, maar ook bij mij lag die er uit.
En de temperatuur springt nu ineens van 44 graden naar 56 graden
[ Voor 5% gewijzigd door Senaxx op 17-11-2024 15:36 ]
Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost en zo ja hoe? Ik las MrFish iets zeggen over een thermosifon, was dat voor jou de oplossing? Inmiddels is hier een terugslagklep en de Daikin driewegklep vervangen door een hetzelfde model. Maar beide acties hebben geen effect helaas.Senaxx schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:27:
[...]
Aangezien ik ook nog steeds problemen hem met waarschijnlijk een lekke driewegklep (als de vloerverwarming aan gaat zie je de temperatuur van de 300L tank gewoon zakken)….
Bij elk probleem analyseer exact wat het probleem is, wat de oorzaak is en neem dan de oorzaak weg.bhcommander schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:58:
[...]
Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost en zo ja hoe? Ik las MrFish iets zeggen over een thermosifon, was dat voor jou de oplossing? Inmiddels is hier een terugslagklep en de Daikin driewegklep vervangen door een hetzelfde model. Maar beide acties hebben geen effect helaas.
Probleem is al langer bezig. Ze hebben omstreeks April 2024 de schakel motor die er op zat vervangen (hadden ze al 3 afspraken voor nodig). Alleen met het mooiere weer stond de vloerverwarming eigenlijk bijna uit, en deed het probleem zich niet voor. Nu we weer meer moeten verwarmen is het probleem er nog steeds.bhcommander schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:58:
[...]
Zijn er mensen die dit probleem hebben opgelost en zo ja hoe? Ik las MrFish iets zeggen over een thermosifon, was dat voor jou de oplossing? Inmiddels is hier een terugslagklep en de Daikin driewegklep vervangen door een hetzelfde model. Maar beide acties hebben geen effect helaas.
Afgelopen vrijdag is er een nieuwe monteur geweest en die ging contact opnemen met Daikin alleen die whatsapp hulp schijnt niet zo snel te zijn. Voor de zekerheid ging hij ook de driewegklep bestellen en vervangen.
Yes, ik. Althans, de installateur. Zie mijn eerdere post.bhcommander schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:58:
[...]
Mathy M in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
De driewegklep van Daikin (bij Daikin noemen ze het een tweewegklep) voldoet niet. Een ander type driewegklep is de enige oplossing als je tank te hard afkoelt.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Bedoel je de ESBE die bijgeleverd is door Daikin of de Honeywel van oudere modellen.Mathy M schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:28:
[...]
Yes, ik. Althans, de installateur. Zie mijn eerdere post.
Mathy M in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen"
De driewegklep van Daikin (bij Daikin noemen ze het een tweewegklep) voldoet niet. Een ander type driewegklep is de enige oplossing als je tank te hard afkoelt.
Vind ik raar want ESBE is echt een duur Zwitsers ding. Maar is heel gevoelig voor afstelling. En is gebasseerd op 1 halve maan van brons in een bronzen huis. Dat kan een minieme lekkage hebben. Maar heb ik nog nooit meetbaar gezien bij de vele tientallen die ik geplaatst heb.
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 18-11-2024 07:48 ]
Inmiddels draait mijn WP hier een paar weken en ik ben steeds verder gekomen met het tweaken van de instellingen. De WAR stooklijn gaat steeds verder omlaag en ik ben nog wat aan het uitdokteren hoe ik de warmwatertank het beste kan stoken.
Mbt die laatste heeft het isoleren van de tank een groot verschil gemaakt; hij staat in de garage die wel in spouw is maar niet verwarmd wordt. Een extra 'winterjas' van PIF 40 folie heeft gezorgd dat de afkoeling 's nachts van ca 5 naar 2 graden terug is gelopen. Ik heb, gezien de vier slaapkamers, een 300 liter tank geinstalleerd.
Ik stook nu op 35 graden Ta bij 5 graden buiten (45 bij -8 en 23 bij 20 uit mn hoofd) en dT 5 graden en dat is aangenaam binnen. De WP staat op ca 450-500W te pruttelen bij 7-8 liter per minuut. Ik vermoed dat hij op z'n minimum zit. Ik zit er over te denken om de radiatoren te vervangen door wat grotere. Ik heb nog een paar oude lamellen radiatoren staan en die geven weinig warmte af. Dus ik ga zo langzamerhand op zoek naar een paar T33 radiatoren, het aanbod is best mooi op Marktplaats daarin. Hopelijk kan ik daarmee de stooklijn nog iets verder naar beneden zetten. Bijkomend voordeel is dat de vriendin die oude dingen spuuglelijk vindt
Subsidie aanvraag is pas goedgekeurd dus onder de streep is dit een erg goedkope installatie geworden. 8kW monoblock nieuw, 3-weg klep nieuw, boiler van marktplaats, zelf leidingen gelegd, buffervaten van MP. Ik kom op ca €3K netto.
Mbt die laatste heeft het isoleren van de tank een groot verschil gemaakt; hij staat in de garage die wel in spouw is maar niet verwarmd wordt. Een extra 'winterjas' van PIF 40 folie heeft gezorgd dat de afkoeling 's nachts van ca 5 naar 2 graden terug is gelopen. Ik heb, gezien de vier slaapkamers, een 300 liter tank geinstalleerd.
Ik stook nu op 35 graden Ta bij 5 graden buiten (45 bij -8 en 23 bij 20 uit mn hoofd) en dT 5 graden en dat is aangenaam binnen. De WP staat op ca 450-500W te pruttelen bij 7-8 liter per minuut. Ik vermoed dat hij op z'n minimum zit. Ik zit er over te denken om de radiatoren te vervangen door wat grotere. Ik heb nog een paar oude lamellen radiatoren staan en die geven weinig warmte af. Dus ik ga zo langzamerhand op zoek naar een paar T33 radiatoren, het aanbod is best mooi op Marktplaats daarin. Hopelijk kan ik daarmee de stooklijn nog iets verder naar beneden zetten. Bijkomend voordeel is dat de vriendin die oude dingen spuuglelijk vindt
Subsidie aanvraag is pas goedgekeurd dus onder de streep is dit een erg goedkope installatie geworden. 8kW monoblock nieuw, 3-weg klep nieuw, boiler van marktplaats, zelf leidingen gelegd, buffervaten van MP. Ik kom op ca €3K netto.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik bedoel de ESBE. Het verschil tussen de ESBE en mijn huidige Tameson AW1 is dag-en-nacht. Meerdere malen gemeten. Na een legionella run liep de temperatuur drastisch naar beneden en de nieuwe klep niet! Heel simpel.Technician- schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:48:
[...]
Bedoel je de ESBE die bijgeleverd is door Daikin of de Honeywel van oudere modellen.
Vind ik raar want ESBE is echt een duur Zwitsers ding. Maar is heel gevoelig voor afstelling. En is gebasseerd op 1 halve maan van brons in een bronzen huis. Dat kan een minieme lekkage hebben. Maar heb ik nog nooit meetbaar gezien bij de vele tientallen die ik geplaatst heb.
Ik kan mij vergissen maar volgens mij noemen ze de ESBE een mengkraan. Duur of niet, deze klep bleek niet geschikt voor mijn installatie en waar het precies aan ligt weet ik niet. Misschien heeft de weerstand van de installatie hier invloed op.
II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21
Ik heb momenteel een daikin split airco systeem hangen en overweeg nog een Altherma toe te gaan voegen voor vloerverwarming (40m2). Eventueel zou ik er ook voor kunnen kiezen om hier nog 10 radiatoren aan toe toe voegen voor puur en alleen de beneden verdieping. CV staat namelijk op zolder (3e verdieping in een vrijstaande woning) en moet aardig wat meters afleggen.
Nadeel is, woning is beperkt geïsoleerd en heb geen zonnepanelen. Wat zouden jullie doen? Een kleine warmte pomp voor de vloerverwarming lijkt mij wel interessant?
Nadeel is, woning is beperkt geïsoleerd en heb geen zonnepanelen. Wat zouden jullie doen? Een kleine warmte pomp voor de vloerverwarming lijkt mij wel interessant?
Ja, die zijn er. Althans, bij ons loopt de temperatuur ook sneller terug nu de vloerverwarming aanstaat. Installateur wist het euvel begin oktober niet op te lossen en zei dat het eventueel kon komen door het voorseizoen waar de thermostaat vaak en uit springt en de tweewegklep dus vaak van stand wisselt. Hij zei dat in de stand-by modus de klep standaard op SWW verwarmen staat. Echter ben ik er achter gekomen dat dat niet zo is, want hij staat standaard op vloerverwarming. Dus nu het kouder is nog steeds last van het euvel. Daarom opnieuw een melding gemaakt en verwacht dat ze binnenkort weer langs gaan komen.Japie.G schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:30:
Interessante kwestie. Hoe zit dat bij de all in one units? Is daar in het design rekening gehouden met een thermosyfon? En zijn daar ook problemen met lekkende 3-weg kleppen?
Hopen dat de installateur nu wel wat kan betekenen. Euvel is lastig te laten zien wanneer hij er is want de daling gaat met een graad per uur, maar hij gaat natuurlijk niet een uur staan staren naar het schermpje
Met een ESPAltherma is dit goed inzichtelijk te brengen als je wat wilt tweakenKartmans1 schreef op maandag 18 november 2024 @ 09:55:
[...]
Ja, die zijn er. Althans, bij ons loopt de temperatuur ook sneller terug nu de vloerverwarming aanstaat. Installateur wist het euvel begin oktober niet op te lossen en zei dat het eventueel kon komen door het voorseizoen waar de thermostaat vaak en uit springt en de tweewegklep dus vaak van stand wisselt. Hij zei dat in de stand-by modus de klep standaard op SWW verwarmen staat. Echter ben ik er achter gekomen dat dat niet zo is, want hij staat standaard op vloerverwarming. Dus nu het kouder is nog steeds last van het euvel. Daarom opnieuw een melding gemaakt en verwacht dat ze binnenkort weer langs gaan komen.
Hopen dat de installateur nu wel wat kan betekenen. Euvel is lastig te laten zien wanneer hij er is want de daling gaat met een graad per uur, maar hij gaat natuurlijk niet een uur staan staren naar het schermpje
Kun je een hint geven hoe die ESBE afgesteld kan worden?Technician- schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:48:
[...]
Bedoel je de ESBE die bijgeleverd is door Daikin of de Honeywel van oudere modellen.
Wat is dit nou toch...verdorie. Ik heb nu al een paar keer het fenomeen dat de Altherma niet wil starten met warmen, niet met sww, ook niet met ruimte verwarming. Ik heb voor vandaag 12-15h een opwarming staan, en ook een eco setpoint, dus naar 48 graden. Normaal (ofja voorheen ging dat meen ik zo) begon hij dan met de tank, want die heeft prio. En dan erna ging de vloerverwarming aan.
Het is 12:34 en er is nog niks gedaan. Ik heb nu Krachtig verwarmen aangezet in de watertank, maar nog geen actie. Wie ziet het
:strip_exif()/f/image/GrS2Rlo1F80q9u7AgGyx3ByU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7vhSFjJwUqVtZsDQINGgrlqT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4ZK1uNO4GfBpF55nKxuweLK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Y8cVOIDLF2TUm6AUExdGhgK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hele70Al9XAmvdydbw8j5s5k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W02x47cqkutZbRkvT9QqjeVq.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Nou hij heeft lift off! Ik heb in de app maar uit wanhoop de ruimteverwarming uitgezet, nu gaat ie. Wat raar allemaal.
Het is 12:34 en er is nog niks gedaan. Ik heb nu Krachtig verwarmen aangezet in de watertank, maar nog geen actie. Wie ziet het

:strip_exif()/f/image/GrS2Rlo1F80q9u7AgGyx3ByU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7vhSFjJwUqVtZsDQINGgrlqT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4ZK1uNO4GfBpF55nKxuweLK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Y8cVOIDLF2TUm6AUExdGhgK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hele70Al9XAmvdydbw8j5s5k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W02x47cqkutZbRkvT9QqjeVq.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Nou hij heeft lift off! Ik heb in de app maar uit wanhoop de ruimteverwarming uitgezet, nu gaat ie. Wat raar allemaal.
:strip_exif()/f/image/IU8J2a9VF0UsrfXYsH4VTW89.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door PCJR op 18-11-2024 12:42 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Al een harde reset gedaan?
Zo ja, dan kun je deze post als niet verzonden beschouwen.
Zo ja, dan kun je deze post als niet verzonden beschouwen.
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Technician- schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:48:
[...]
/f/image/LQ970Est8eTqkGfEZVuepnQC.png?f=fotoalbum_large)
@Technician- zie hier mijn probleem, die 56 graden was nadat ik gisteren de sensor er weer in had gedaan. Setpoint staat op 48 graden. Rond 10:00 zat hij na verwarmen op die 48 graden en nu rond 12:30 zo'n 2 graden gezakt naar de 46.
Dit i.c.m. een EDLA14DAW1 en 300L tank, en de met die ESBE klep. Ze hebben de motor al vervangen en toen iets met de jumpers moeten instellen. Maar tot op heden geen verbetering. Het probleem lijkt zich ook alleen voor te doen als hij actief de vvw aan het verwarmen is. Afgelopen zomer geen problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Senaxx op 18-11-2024 12:53 ]
Vrij makkelijk.Senaxx schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:46:
[...]
[Afbeelding]
@Technician- zie hier mijn probleem, die 56 graden was nadat ik gisteren de sensor er weer in had gedaan. Setpoint staat op 48 graden. Rond 10:00 zat hij na verwarmen op die 48 graden en nu rond 12:30 zo'n 2 graden gezakt naar de 46.
Dit i.c.m. een EDLA14DAW1 en 300L tank, en de met die ESBE klep. Ze hebben de motor al vervangen en toen iets met de jumpers moeten instellen. Maar tot op heden geen verbetering. Het probleem lijkt zich ook alleen voor te doen als hij actief de vvw aan het verwarmen is. Afgelopen zomer geen problemen.
Haal de 3 wegklep eruit. Met de motor er nog op.
Blaas op AB en dek A af nou mag er geen lucht door B komen. Of andersom ligt eraan in elke stand die staat.
Dan kun je er ook inkijken en kijken of die goed staat afgesteld.
Tussenasje iets verdraaien.
Ik heb in dit topic een heleboel posts van jou gezien waarbij je echt in detail aan het tweaken bent. Prima natuurlijk, echter is jouw systeem misschien op bepaalde parameters een conflict opgetreden waardoor de WP niet aan gaat? Misschien eens een fabrieks reset doen en dan je zaken weer opnieuw instellen. Het is maar een idee.PCJR schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:36:
Wat is dit nou toch...verdorie. Ik heb nu al een paar keer het fenomeen dat de Altherma niet wil starten met warmen, niet met sww, ook niet met ruimte verwarming. Ik heb voor vandaag 12-15h een opwarming staan, en ook een eco setpoint, dus naar 48 graden. Normaal (ofja voorheen ging dat meen ik zo) begon hij dan met de tank, want die heeft prio. En dan erna ging de vloerverwarming aan.
Het is 12:34 en er is nog niks gedaan. Ik heb nu Krachtig verwarmen aangezet in de watertank, maar nog geen actie. Wie ziet het![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit:
[Afbeelding]
Vanmiddag erachter gekomen volgens mij:MajaMestreech schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:02:
[...]
Ik heb in dit topic een heleboel posts van jou gezien waarbij je echt in detail aan het tweaken bent. Prima natuurlijk, echter is jouw systeem misschien op bepaalde parameters een conflict opgetreden waardoor de WP niet aan gaat? Misschien eens een fabrieks reset doen en dan je zaken weer opnieuw instellen. Het is maar een idee.
Als je in de schedule bv instelt dat ie om 04h00 vannacht moet gaan ruimte opwarmen maar ook de sww tank op eco of comfort zet, dan doet ie volgens mij dus geen van beide.
Heel raar. Had verwacht dat gewoon sww voorrang heeft en start, en zodra klaar, de ruimteverwarming start. 2x gehad dat dit niet zo was.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ok vreemd inderdaad. Zou een duidelijk bug zijn. Probeer eens op 3.30h de verwarming aan te zetten.PCJR schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:13:
[...]
Vanmiddag erachter gekomen volgens mij:
Als je in de schedule bv instelt dat ie om 04h00 vannacht moet gaan ruimte opwarmen maar ook de sww tank op eco of comfort zet, dan doet ie volgens mij dus geen van beide.
Heel raar. Had verwacht dat gewoon sww voorrang heeft en start, en zodra klaar, de ruimteverwarming start. 2x gehad dat dit niet zo was.
Ik heb om 02:00h de verwarming weer op 20 staan en SWW om 04:00h. Wil niet zeggen dat de verwarming ook om 02:00h aangaat, gaat pas aan bij kamertemperatuur is 19.5 graden.
Ja dan idd per 30min gaan regelen en nooit samen starten. Ik regel altijd beetje aan uit idee, 18 standaard en 26 graden een paar uur per dag aan, tijdens de goedkoopste uren. Heb nu Tibber. Wel met accu maar toch.MajaMestreech schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:23:
[...]
Ok vreemd inderdaad. Zou een duidelijk bug zijn. Probeer eens op 3.30h de verwarming aan te zetten.
Ik heb om 02:00h de verwarming weer op 20 staan en SWW om 04:00h. Wil niet zeggen dat de verwarming ook om 02:00h aangaat, gaat pas aan bij kamertemperatuur is 19.5 graden.
Ala het -5 of kouder is in de nacht gaat het wsl toch overdag worden om te warmen, sww en cv. Want minder defrosten weegt dan mogelijk op tegen iets hoger uurtarief...
Ik probeer nu af en toe met een COP 1 elektrisch kacheltje kortdurend een tuinhok te verwarmen. Dat gaat dan met 1500 watt..
Terwijl ik met zo'n 400 watt een heel huis warmhoud met de Daikin.
Echt bizar als je daarbij stilstaat..
Terwijl ik met zo'n 400 watt een heel huis warmhoud met de Daikin.
Echt bizar als je daarbij stilstaat..
Tuinhuisje zal qua warmteverlies ook niet heel goed zijn
En opstoken vs warmhouden mag je ook niet vergelijken he.
Los daarvan wel een interessante gedachte.
Los daarvan wel een interessante gedachte.
True, de vergelijking gaat op een aantal punten niet op, maar toch. Ik ben hierdoor nog wel wat meer onder de indruk van de WP techniek wil ik maar zeggen. Een tuinhuis van 11m2 versus een heel huis van 130m2..
Je zult het ook zien aan het energieverbruik voor het WTW, als deze opeens abnormaal hoger wordt dan zul je zien dat de sensor niet goed meer zit.Senaxx schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:27:
[...]
Aangezien ik ook nog steeds problemen hem met waarschijnlijk een lekke driewegklep (als de vloerverwarming aan gaat zie je de temperatuur van de 300L tank gewoon zakken). Maar ik heb deze sensor net ook gecontroleerd en of sensor moet er toevallig uitgevallen zijn toen ik het klepje verwijderde, maar ook bij mij lag die er uit.
En de temperatuur springt nu ineens van 44 graden naar 56 graden
Net nog even naar mijn boiler sensor gekeken, die zat dus idd niet goed geplaatst zo en ik had wel degelijk die holte waar ie in hoort te zitten. Daarna ging de gemeten temperatuur gelijk 9K omhoog. Heb dus zo'n 2,5 jaar lang véél teveel SWW-verbruik gehad
(maar iig geen legionella).
:strip_exif()/f/image/3WsqbKUhwFqhxK72kJ6267vT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i0HagPMwZzkwzjxXP1QGfUGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ergens ook nog best link, want ik kwam er v/d week ook achter dat ze toch een 8 bar inlaatcombinatie gebruikt hebben, terwijl het vat volgens het plaatje maar 6 bar mag hebben (en ik hier expliciet om gevraagd had, stom dat ik dat toen niet gelijk gecheckt heb, iets teveel vertrouwen gehad geloof ik).
Ook is er geen overstortventiel als secundaire beveiliging op het vat geplaatst. Dat ga ik dus ook nog maar even oplossen binnenkort; nieuwe ILC van 6 bar ertussen en een 8 bar overstort (ligt hier nog) bovenin het vat plaatsen.
Voor dat laatste, weet iemand toevallig hoe dat zwarte plastic airgap ding heet? Kan het zo snel nergens vinden. Heb namelijk nog een 1,5m stuk 28mm koper liggen, kan ik die mooi als thermisch ontkoppelde afvoer voor de overstort gebruiken. Of kan ik toch beter PVC pakken!?

:strip_exif()/f/image/3WsqbKUhwFqhxK72kJ6267vT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i0HagPMwZzkwzjxXP1QGfUGZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ergens ook nog best link, want ik kwam er v/d week ook achter dat ze toch een 8 bar inlaatcombinatie gebruikt hebben, terwijl het vat volgens het plaatje maar 6 bar mag hebben (en ik hier expliciet om gevraagd had, stom dat ik dat toen niet gelijk gecheckt heb, iets teveel vertrouwen gehad geloof ik).
Ook is er geen overstortventiel als secundaire beveiliging op het vat geplaatst. Dat ga ik dus ook nog maar even oplossen binnenkort; nieuwe ILC van 6 bar ertussen en een 8 bar overstort (ligt hier nog) bovenin het vat plaatsen.
Voor dat laatste, weet iemand toevallig hoe dat zwarte plastic airgap ding heet? Kan het zo snel nergens vinden. Heb namelijk nog een 1,5m stuk 28mm koper liggen, kan ik die mooi als thermisch ontkoppelde afvoer voor de overstort gebruiken. Of kan ik toch beter PVC pakken!?
:strip_exif()/f/image/xlkyyA8x9IGpLYsqUfLHpKld.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 19-11-2024 13:43 ]
All-electric.
@RonJ
Ik weet ook niet hoe zo'n ding heet, maar misschien kun je op afbeelding zoeken op Google.
Gevonden!
https://www.amazon.co.uk/tundish/s?k=tundish
Ik geloof dat de correcte Nederlandse benaming "trechterveiligheidsventiel" is.
Ik weet ook niet hoe zo'n ding heet, maar misschien kun je op afbeelding zoeken op Google.
Gevonden!
https://www.amazon.co.uk/tundish/s?k=tundish
Ik geloof dat de correcte Nederlandse benaming "trechterveiligheidsventiel" is.
[ Voor 47% gewijzigd door piieter op 19-11-2024 15:28 ]
Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.
Ik kreeg in de Daikin app bericht dat ik onderhoud moet inplannen en anders de verlengde garantie verlies. Kan dat zomaar? En hoe hebben jullie dit geregeld?
Ik heb nu bijna een jaar de warmtepomp. Het onderhoud lijkt niet zoveel voor te stellen. Het magneetfilter heb ik zelfs al een keer geleegd. Maar als ik het niet snel door de installateur laat doen, dan wordt mijn garantie op onderdelen (volgens de Daikin app) ingekort van 10 naar 1 jaar?
De installateur biedt wel onderhoudscontracten aan, maar dan komen ze 1x per 2 jaar langs, terwijl de Daikin app blijkbaar wil dat ze al binnen 1 jaar voor het eerst onderhoud doen. Dus zelfs het onderhoudscontract sluit niet aan op de eis waar Daikin nu opeens mee komt.
Die onderhoudscontracten zijn ook nog eens aardig aan de prijs: 180 tot 240 euro per jaar, waarbij ze 1x per 2 jaar onderhoud komen doen.
Ik heb nu bijna een jaar de warmtepomp. Het onderhoud lijkt niet zoveel voor te stellen. Het magneetfilter heb ik zelfs al een keer geleegd. Maar als ik het niet snel door de installateur laat doen, dan wordt mijn garantie op onderdelen (volgens de Daikin app) ingekort van 10 naar 1 jaar?
De installateur biedt wel onderhoudscontracten aan, maar dan komen ze 1x per 2 jaar langs, terwijl de Daikin app blijkbaar wil dat ze al binnen 1 jaar voor het eerst onderhoud doen. Dus zelfs het onderhoudscontract sluit niet aan op de eis waar Daikin nu opeens mee komt.
Die onderhoudscontracten zijn ook nog eens aardig aan de prijs: 180 tot 240 euro per jaar, waarbij ze 1x per 2 jaar onderhoud komen doen.
@RonJ hier soortgelijks gehad, warmtepomp die 8000 per jaar verbruikte terwijl ik 4500-5000 verwacht had kijkend naar mijn gasverbruik voorheen. Bleek de sensor dus omlaag getrokken te zijn (waarschijnlijk door opslag stofzuiger in de kast waar de boiler ook staat). Dus lange tijd het water electrisch verwarmd.Drommels75 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:33:
[...]
Je zult het ook zien aan het energieverbruik voor het WTW, als deze opeens abnormaal hoger wordt dan zul je zien dat de sensor niet goed meer zit.

Als ik me niet vergis moet dat fysiek ontkoppeld zijn in de zin dat het 'onmogelijk' is dat er water terug kan, dit om potentiële contaminatie van de drinkwateraanvoer te voorkomen. In het overstortventiel zelf is dat meestal niet gegarandeerd.RonJ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:15:
Voor dat laatste, weet iemand toevallig hoe dat zwarte plastic airgap ding heet? Kan het zo snel nergens vinden. Heb namelijk nog een 1,5m stuk 28mm koper liggen, kan ik die mooi als thermisch ontkoppelde afvoer voor de overstort gebruiken. Of kan ik toch beter PVC pakken!? [Afbeelding]
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
Ja, vandaar dat ik ook zo'n trechter ertussen wil. Maar eigenlijk vooral vanwege de thermische ontkoppeling. Er komt verder gewoon een lege buis naar ergens laag bij de grond, geen aansluiting op het riool, het is in de garage en er zitten al afvoerputjes in de vloer. Er komt buiten een noodgeval in principe ook nooit water uit, dat is de 6bar ILC al voor. Alleen even om jaarlijks de werking te testen.mawashigeri schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:09:
[...]
Als ik me niet vergis moet dat fysiek ontkoppeld zijn in de zin dat het 'onmogelijk' is dat er water terug kan, dit om potentiële contaminatie van de drinkwateraanvoer te voorkomen. In het overstortventiel zelf is dat meestal niet gegarandeerd.
@piieter Dank voor de hulp, dat ik zelf niet even aan reverse image search gedacht heb. Heb inmiddels wat gevonden.
All-electric.
Ik heb er "last" van dat mijn vv beneden veel beter werkt dan boven (bg en 1e verdieping vv).
Ik ben nu een tijdje de warmtepomp runs en de afkoeling in de nacht aan het vastleggen.
beneden loopt tussen 19,5-20,5 (20,0 setpoint) terwijl de slaapkamers boven (3) en badkamer tussen de 18-19c schommelen. Het lukt me nog niet om de 1e verdieping warmer te krijgen nu het buiten kouder wordt. vv verdeler 1e verdieping staat alles max open, dus daar kan geen extra flow heen.
enkel een madoka in de woonkamer hangen. Als ik er voor wil zorgen dat de slaapkamers meer verwarmen t.o.v. de woonkamer, dan is het volgende toch de correcte handelswijze? Ik hoor graag of iemand aanname fouten ziet in mijn denkwijze.
1) primaire oplossing: verlaag flow op de verdeler van de bg.
>Dit heb ik gedaan en i.p.v. ~0,1c/u verwarming heb ik nu ~0,05c/u verwarming door de flow flink te knijpen (van 1,75L/min naar 1,25L/min volgens de flowmeters op de verdeler).
Waarom denk ik dat dit de primaire oplossing is? Doel lijkt me om de verwarming van de woonkamer minder snel te laten gebeuren, zodat de slaapkamers langer en meer verwarmen.
vraag: als ik de flow knijp op de bg, dan neem ik aan dat de wp daar geen weet van heeft en net zo hard blijft pompen. uitgaande van geen problemen met te weinig flow creëren waardoor de bypass actief wordt, zorgt dit inderdaad voor een dubbelop effect zoals ik denk? enerzijds minder flow = minder warmte op de bg, anderszijds meer flow = meer warmte op de 1e verdieping? Immers de wp pompt even hard. en de verdeler 1e verdieping staat nog even ver open als altijd. Kortom: flowmeters aanpassen = de verhouding van flow tussen groepen aanpassen?
2) secundaire oplossing: als de woonkamer nu niet meer warm wordt (of er veel te lang over doet):
leaving water setpoint verhogen. Deze optie lijkt me enkel te resulteren in meer warmte naar alle vv groepen/kamers, tegelijk.
vraag: klopt deze aanname? Of kunnen factoren toch zorgen voor meer opwarming van de ene verdieping dan de andere bij omhoog zetten leaving water setpoint?
vraag: kan het afgifte vermogen van de vloeren hier nog een rol spelen waarom de 1e verdieping minder verwarmt dan de bg? Immers: bg vloer zit een kruipruimte onder, dus is altijd kouder dan de vloer van de 1e verdieping = meer afgifte vermogen.
Daarnaast heb ik op de bg PVC vloer liggen, terwijl op de 1e verdieping een linoleumvloer ligt met daar bovenop laminaat. Die combinatie zal vast niet bevorderlijk zijn voor de afgifte.
Ik ben nu een tijdje de warmtepomp runs en de afkoeling in de nacht aan het vastleggen.
beneden loopt tussen 19,5-20,5 (20,0 setpoint) terwijl de slaapkamers boven (3) en badkamer tussen de 18-19c schommelen. Het lukt me nog niet om de 1e verdieping warmer te krijgen nu het buiten kouder wordt. vv verdeler 1e verdieping staat alles max open, dus daar kan geen extra flow heen.
enkel een madoka in de woonkamer hangen. Als ik er voor wil zorgen dat de slaapkamers meer verwarmen t.o.v. de woonkamer, dan is het volgende toch de correcte handelswijze? Ik hoor graag of iemand aanname fouten ziet in mijn denkwijze.
1) primaire oplossing: verlaag flow op de verdeler van de bg.
>Dit heb ik gedaan en i.p.v. ~0,1c/u verwarming heb ik nu ~0,05c/u verwarming door de flow flink te knijpen (van 1,75L/min naar 1,25L/min volgens de flowmeters op de verdeler).
Waarom denk ik dat dit de primaire oplossing is? Doel lijkt me om de verwarming van de woonkamer minder snel te laten gebeuren, zodat de slaapkamers langer en meer verwarmen.
vraag: als ik de flow knijp op de bg, dan neem ik aan dat de wp daar geen weet van heeft en net zo hard blijft pompen. uitgaande van geen problemen met te weinig flow creëren waardoor de bypass actief wordt, zorgt dit inderdaad voor een dubbelop effect zoals ik denk? enerzijds minder flow = minder warmte op de bg, anderszijds meer flow = meer warmte op de 1e verdieping? Immers de wp pompt even hard. en de verdeler 1e verdieping staat nog even ver open als altijd. Kortom: flowmeters aanpassen = de verhouding van flow tussen groepen aanpassen?
2) secundaire oplossing: als de woonkamer nu niet meer warm wordt (of er veel te lang over doet):
leaving water setpoint verhogen. Deze optie lijkt me enkel te resulteren in meer warmte naar alle vv groepen/kamers, tegelijk.
vraag: klopt deze aanname? Of kunnen factoren toch zorgen voor meer opwarming van de ene verdieping dan de andere bij omhoog zetten leaving water setpoint?
vraag: kan het afgifte vermogen van de vloeren hier nog een rol spelen waarom de 1e verdieping minder verwarmt dan de bg? Immers: bg vloer zit een kruipruimte onder, dus is altijd kouder dan de vloer van de 1e verdieping = meer afgifte vermogen.
Daarnaast heb ik op de bg PVC vloer liggen, terwijl op de 1e verdieping een linoleumvloer ligt met daar bovenop laminaat. Die combinatie zal vast niet bevorderlijk zijn voor de afgifte.
Net ook even gecontroleerd, ook los. Temperatuur schiet meteen omhoog. Vond het SWW verbruik de laatste tijd al wat stijgen in m’n rapportage.RonJ schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:15:
Net nog even naar mijn boiler sensor gekeken, die zat dus idd niet goed geplaatst zo en ik had wel degelijk die holte waar ie in hoort te zitten. Daarna ging de gemeten temperatuur gelijk 9K omhoog. Heb dus zo'n 2,5 jaar lang véél teveel SWW-verbruik gehad(maar iig geen legionella).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor dat laatste, weet iemand toevallig hoe dat zwarte plastic airgap ding heet? Kan het zo snel nergens vinden. Heb namelijk nog een 1,5m stuk 28mm koper liggen, kan ik die mooi als thermisch ontkoppelde afvoer voor de overstort gebruiken. Of kan ik toch beter PVC pakken!? [Afbeelding]
Goed om af en toe even te kijken dus.
:strip_exif()/f/image/xXdBJ9mhsWjInvdgg1jHubmC.jpg?f=fotoalbum_large)
Same here. Ik heb een 300l vat van Eldom ipv Daikin. Kennelijk zat de sensor volledig los en kwam ook niet goed tegen het vat aan. Even vastgezet en de SWW temperatuur steeg ook meteen.FastForwardNL schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:44:
[...]
Net ook even gecontroleerd, ook los. Temperatuur schiet meteen omhoog. Vond het SWW verbruik de laatste tijd al wat stijgen in m’n rapportage.
Goed om af en toe even te kijken dus.
[Afbeelding]
Verbluffend dat bij zoveel mensen de sensor niet goed is geïnstalleerd.
Mag ik een kleine check / wat advies van julilie? Voor ons nieuwe huis willen we direct een warmtepomp laten installeren om van het gas af te gaan, ik heb al aardig wat doorgelezen en denk dat ik nu een goede keuze heb gemaakt door akkoord te gaan met de volgende installatie.
Huis is uit 1992 (energielabel A)met een oppervlakte van ongeveer 150m2 over 2 woonlagen. Achterzijde sinds 2023 voorzien van volledig kunststof kozijnen met HR+++ glas. Willen we ook aan de voorzijde doen, plus het na-isoleren van de gevels aan de binnenzijde met 6cm PIR (totaal Rc > 4).
Verwarming zal plaatsvinden door vloerverwarming in de gehele woning, deze wordt nog gefreesd (h-o-h 10cm, 16x2 buis, 20 groepen totaal). In de woonkamer en boven komen ook airco's voor koeling en evt bijverwarming.
Lang gemiddelde totale gasverbruik van de huidige bewoners (gezin van 5) is 1000m3 / jaar. Wij gaan er met z'n tweeën wonen, maar in de toekomst hopen we wel op uitbreiding. Met de koevlaas formule kom ik op een vermogen van 4,84kW. Dus vandaar de keuze voor 6kW.
Voor de warmtepomp is de keuze gevallen op:
Huis is uit 1992 (energielabel A)met een oppervlakte van ongeveer 150m2 over 2 woonlagen. Achterzijde sinds 2023 voorzien van volledig kunststof kozijnen met HR+++ glas. Willen we ook aan de voorzijde doen, plus het na-isoleren van de gevels aan de binnenzijde met 6cm PIR (totaal Rc > 4).
Verwarming zal plaatsvinden door vloerverwarming in de gehele woning, deze wordt nog gefreesd (h-o-h 10cm, 16x2 buis, 20 groepen totaal). In de woonkamer en boven komen ook airco's voor koeling en evt bijverwarming.
Lang gemiddelde totale gasverbruik van de huidige bewoners (gezin van 5) is 1000m3 / jaar. Wij gaan er met z'n tweeën wonen, maar in de toekomst hopen we wel op uitbreiding. Met de koevlaas formule kom ik op een vermogen van 4,84kW. Dus vandaar de keuze voor 6kW.
Voor de warmtepomp is de keuze gevallen op:
- Daikin altherma 3 m ebla06e3v3 - 6kW - Monoblock
- Boilervat van 300L
- Buffervat 60L (ipv de standaard 12L die ze monteren)
- vuilafscheider
- De externe buitensensor leveren ze er niet standaard bij, is het raadzaam deze te installeren? Ik kan hem eenvoudig op de noordgevel monteren
- We willen graag gaan voor een 300L boiler om op de toekomst voorbereid te zijn. Daarnaast hebben we een bad (normaal formaat) en houden we van wat langer douchen (regendouche, wel waterbesparend). Is 300 liter dan aan te raden, of kan ik net zo goed voor 250 gaan? Prijsverschil tussen 200 / 250 / 300 liter is verwaarloosbaar
- Nog opmerkingen over de bovenstaande installatie?
No Shame, only Fame!
Hoi allen, ik bereik de gewenste temperaturen in huis prima. Maar toch vind ik dat het benodigde vermogen aanzienlijk is. Ik vind het maar lastig inschatten wat optimaal is en dat is natuurlijk ook in elk huis weer anders...bkruyver schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:35:
@Patrick4 en @RonJ
Dank voor jullie antwoorden!
Dus duidelijk, bij verwarmen tapwatervat deze hoge uitgaande temp. Heb het inderdaad even in de gaten gehouden. Op datzelfde moment inderdaad max 27 ofzo vloer in.
Had het buitendeel aangesloten op een robbshop zigbee stekker, zodat ik eens kan kijken naar het gebruik. Spontaan vanacht de overspanningbeveiliging van die stekker (kan tot 3680watt) aan gegaan. WP uit, in huis 17 graden bij een vrij koud nachtje.
Dus, lekker.... ga het nog even zo laten, maar anders die stekker er naar weer tussenuit. Hij doet meestal rond 1000 watt, maar vanochtend natuurlijk lange run op vrij hoog vermogen. Moesten van 17 graden naar 21, tussendoor tapwater. Weer richting 3500watt, stekker hield dit gewoon.
@RonJ
Je zegt de stooklijn is niet optimaal?
Ik had het juist iets omlaag gehaald omdat hij zo snel aan/uit ging volgens het idee zo'n lag mogelijke stooklijn waarbij de temp nog gehaald wordt? Dat gaat op zich goed,, maar wel dus met vrij veel vermogen, steeds rond 1800 watt. Dus toch wat hogere stooklijn houden?
Overshoot staat op 4 inderdaad, dat had ik hier ook gelezen om pendelen te voorkomen.
Laatste puntje, zal hier vast uitgelegd staan, maar hoe zorg ik voor schema opwarmen tapwater. Dat wil ik wel naar overdag, als de zon schijnt en pv vermogen geeft....
Edit: ff gezocht, filmpje gevonden :-)
Alvast dank voor het meedenken!
Hieronder afgelopen 24 uur, verbruik warmtepomp:
[Afbeelding]
Inmiddels mijn robbshop stekker op de wp vervangen door een shelly in meterkast, waar ik de wp buitendeel mee meet en heb er twee van de drie op 2 fasen van de BUH gezet om eens te kijken wanneer die stroom trekt.
Ik blijf behoorlijk schommelend verbruik zien ipv die mooie grafiekjes van op 500-800 watt continue draaiende wp die wil eens voorbijkomen hier....
Het valt mij nu ook op dat de BUH vaak aan gaat, zijn dat al de eerste defrosts?
:strip_exif()/f/image/oO6pozH73Y2p3pJ663iNyztM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rWoMtZfFdi0ZsmlgCH6Mg6Pm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijken mij inderdaad defrosts. Ik heb ongeveer dezelfde grafiek:bkruyver schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 23:51:
[...]
Hoi allen, ik bereik de gewenste temperaturen in huis prima. Maar toch vind ik dat het benodigde vermogen aanzienlijk is. Ik vind het maar lastig inschatten wat optimaal is en dat is natuurlijk ook in elk huis weer anders...
Inmiddels mijn robbshop stekker op de wp vervangen door een shelly in meterkast, waar ik de wp buitendeel mee meet en heb er twee van de drie op 2 fasen van de BUH gezet om eens te kijken wanneer die stroom trekt.
Ik blijf behoorlijk schommelend verbruik zien ipv die mooie grafiekjes van op 500-800 watt continue draaiende wp die wil eens voorbijkomen hier....
Het valt mij nu ook op dat de BUH vaak aan gaat, zijn dat al de eerste defrosts?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/s6MgIZak2pKKXUaU5612fZSg.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij hebben er ook inderdaad veel defrosts plaatsgevonden. Het was gisteren een erg slechte dag voor de warmtepomp (wat efficiënie betreft). Temperaturen onder de 6 graden en ook nog eens heel vochtig.
@RonJ en anderen..jocdeg schreef op woensdag 13 november 2024 @ 07:06:
[...]
Inmiddels heeft de installateur de Honeywell thermostaat vervangen voor de Madoka. Tevens een terugslagklep in de aanvoer van de CV ketel geplaatst en nu draait alles naar behoren![]()
Ben nog bezig met het inregelen van de vloerverwarming; heb inmiddels bij 4 groepen een gelijke retour temperatuur en bij 2 groepen -0,5C dus dat gaat de goede kant op. Daarna kan ik de radiator in de badkamer beetje bij beetje bij gaan zetten, waarna ik hier de delta tussen aanvoer en retour in ga regelen op dT van 5 van de warmtepomp instelling.
Nog bedankt voor alle input, het heeft me enorm geholpen!
Goedemorgen,
Ik heb inmiddels de badkamer radiator bijgezet en het voetventiel helemaal geknepen. De volgende uitdaging dient zich aan:
De delta T is op dit moment verre van gewenst, maar het fluitende geluid dat ontstaat is dermate storend, dat verder knijpen geen zin heeft.. Hij heeft vannacht meegedraaid en kom ook niet in de buurt van de ingestelde 17 graden.
Ter info; de vloerverwarming beneden is een open circuit, zonder klep, dus deze draait altijd mee bij warmte vraag op de bovenverdieping.
Ik heb helaas geen stroom in de buurt om een elektrisch element in de verwarming te plaatsen.
Zou een juist berekende T22 radiator een oplossing kunnen zijn, of blijf je knijpen van de retour (met als resultaat het fluitende geluid) altijd houden? Ik kan me zo voorstellen dat een T22 radiator, in vergelijking met een 'setje by-pass buizen' in huidige situatie, echt een warmte afgifte heeft en hiermee dus verder op kan staan.
Is er iemand met een vergelijkbare situatie welke direct een aanbeveling kan doen voor de juiste radiator in de badkamer?
Marcusso schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:03:
Mag ik een kleine check / wat advies van julilie? Voor ons nieuwe huis willen we direct een warmtepomp laten installeren om van het gas af te gaan, ik heb al aardig wat doorgelezen en denk dat ik nu een goede keuze heb gemaakt door akkoord te gaan met de volgende installatie.
Voor de warmtepomp is de keuze gevallen op:Ik heb de volgende vragen:
- Daikin altherma 3 m ebla06e3v3 - 6kW - Monoblock
- Boilervat van 300L
- Buffervat 60L (ipv de standaard 12L die ze monteren)
- vuilafscheider
Ik kan in elk geval niet wachten, super veel zin om hiermee aan de gang te gaan en helemaal enthousiast na het lezen van ieders ervaringen hier in dit topic.
- De externe buitensensor leveren ze er niet standaard bij, is het raadzaam deze te installeren? Ik kan hem eenvoudig op de noordgevel monteren
- We willen graag gaan voor een 300L boiler om op de toekomst voorbereid te zijn. Daarnaast hebben we een bad (normaal formaat) en houden we van wat langer douchen (regendouche, wel waterbesparend). Is 300 liter dan aan te raden, of kan ik net zo goed voor 250 gaan? Prijsverschil tussen 200 / 250 / 300 liter is verwaarloosbaar
- Nog opmerkingen over de bovenstaande installatie?
- 6kW model is prima, kan even ver terug moduleren als 4 kW model. Echter, het "4" kW model levert bij -10 nog steeds 5.18kW (bij Ta 35gr). Het 6kW model levert bij -10 nog 6.05kW. Het 4kW model is dus ook voldoende, en wellicht net iets goedkoper dan het 6kW model
- Als SWW nagenoeg geen prijs verschil heeft, zou ik voor de 300L kiezen. Als je geen bad neemt, kun je de temperatuur lager houden in het vat (en dus hogere COP). Enige "nadeel" van de 300L is dat iets meer energie kost als je legionella run doet
- Buffervat is met 20 groepen vloerverwarming echt niet nodig (afhankelijk hoeveel groepen standaard open staan)
Ik heb me erbij neergelegd dat een badkamerradiator het niet gaat redden in de badkamer. In eerste instantie had ik de verticale (design)radiator eraf gehaald en vervangen door een 1kW elektrische - dat werkt wel een beetje maar is helaas veel te traag voor wat we willen bereiken in de badkamer: snel warm.jocdeg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:33:
Ik heb helaas geen stroom in de buurt om een elektrisch element in de verwarming te plaatsen.
Zou een juist berekende T22 radiator een oplossing kunnen zijn, of blijf je knijpen van de retour (met als resultaat het fluitende geluid) altijd houden? Ik kan me zo voorstellen dat een T22 radiator, in vergelijking met een 'setje by-pass buizen' in huidige situatie, echt een warmte afgifte heeft en hiermee dus verder op kan staan.
Is er iemand met een vergelijkbare situatie welke direct een aanbeveling kan doen voor de juiste radiator in de badkamer?
Die heb ik dus weer verkocht en de oorspronkelijke verticale radiator teruggehangen. De basistemperatuur blijft redelijk op peil (ca. 19 graden), en wanneer nodig gebruiken we nu een el cheapo keramische ventilatorkachel van 1500W. Deze staat dan 15 minuten aan en warmt de badkamer snel en voldoende op om comfortabel uit de douche te kunnen stappen.
Dat experiment is dus gelukt dus nu op zoek naar een makkelijk te bedienen ventilatorkachel speciaal voor badkamer om deze aan de muur te hangen. Die 15 (of 30) minuten COP1 per dag is wel te overzien.
ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma
In verdere analyse van defrosts zie ik dat deze met name gebeuren op momenten dat de buitentemperatuur zakt en het leaving water setpoint een sprongetje omhoog maakt. De inverter gaat dan harder werken en dit geeft extra kans op defrosts.Patrick4 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:46:
[...]
Bovendien heb ik sindsdien 'Toename rond 0' uit gezet. Naar mijn mening zorgt die optie voor een onnodige piek op je stooklijn en dus meer gevraagd vermogen van de WP, juist op de buitentemperaturen dat defrosts een risico zijn, met dus potentieel meer defrosts dan nodig.
Naast uitzetten van de gequote optie ga ik dus ook nog mijn stooklijn iets vlakker maken, zodat de setpoint verandering per graad buitentemperatuurverandering kleiner wordt en de inverter minder in vermogen springt.
Oud: 35@-12 tot 26@15 (0.33gr setpoint wijziging per gr verschil buiten) --> 30.5gr op 1.5gr buiten
Nieuw: 35@-15 tot 26@18 (0.27gr setpoint wijziging per gr verschil buiten) --> 30.5gr op 1.5gr buiten
Experimenteel had ik al bepaald dat een offset van -2 fijn is voor ons huis (met 26gr als bodem) dus dan zit/blijf ik op 28.5gr met 1.5gr buitentemperatuur.
[ Voor 6% gewijzigd door Patrick4 op 20-11-2024 09:39 ]
Ik heb de stooklijn al bijna een jaar op 28 @ -10 en 26 @ 15 staan, met een delta T van 3.
Dit bevalt prima en is bij ons zeer comfortabel.
's Zomers de Madoka thermostaat op 20 continu zonder nachtverlaging en 's winters op 20,5.
Dit bevalt prima en is bij ons zeer comfortabel.
's Zomers de Madoka thermostaat op 20 continu zonder nachtverlaging en 's winters op 20,5.
Mijn broer heeft zoiets als deze hangen, en is daar zeer tevreden over: https://www.hornbach.nl/p...-wifi-2000-watt/10138725/mawashigeri schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:04:
[...]
Dat experiment is dus gelukt dus nu op zoek naar een makkelijk te bedienen ventilatorkachel speciaal voor badkamer om deze aan de muur te hangen. Die 15 (of 30) minuten COP1 per dag is wel te overzien.
Of in convertor uitvoering (warmt waarschijnlijk nog sneller op): https://www.praxis.nl/ver...000b-5211l-2000w/10002437
Sinds deze morgen kan ik niet meer inloggen op de Onecta app. Ik heb niks veranderd of iets bijzonders gedaan maar bij inloggen krijg ik foutmeldingen en wordt er weer uit gegooid. Zijn er meer mensen met die storing toevallig?
Ik kan er gewoon in.
Zo te zien vannacht 2 defrosts gehad:

L1 booster voor de tank
L2 backup heater
L3 compressor
Zo te zien vannacht 2 defrosts gehad:

L1 booster voor de tank
L2 backup heater
L3 compressor
Hier hetzelfde probleem…Pascal P schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:49:
Sinds deze morgen kan ik niet meer inloggen op de Onecta app. Ik heb niks veranderd of iets bijzonders gedaan maar bij inloggen krijg ik foutmeldingen en wordt er weer uit gegooid. Zijn er meer mensen met die storing toevallig?
Hier op iOS hetzelfde probleem. 'Failed to store Authentication result in storage'.Pascal P schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:49:
Toevallig stond er een iOS upgrade klaar naar 18.1.1 maar dat loste het niet op in ieder geval.
Ik heb ooit op aanraden van de deskundigen hier die toename rond 0 ook uitgezet, evenwicht op -9 en temp middelen over 12u aangezet zodat ie 's nachts als het koud is wat minder hard omhoog knalt.Patrick4 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:10:
[...]
In verdere analyse van defrosts zie ik dat deze met name gebeuren op momenten dat de buitentemperatuur zakt en het leaving water setpoint een sprongetje omhoog maakt. De inverter gaat dan harder werken en dit geeft extra kans op defrosts.
Naast uitzetten van de gequote optie ga ik dus ook nog mijn stooklijn iets vlakker maken, zodat de setpoint verandering per graad buitentemperatuurverandering kleiner wordt en de inverter minder in vermogen springt.
Oud: 35@-12 tot 26@15 (0.33gr setpoint wijziging per gr verschil buiten) --> 30.5gr op 1.5gr buiten
Nieuw: 35@-15 tot 26@18 (0.27gr setpoint wijziging per gr verschil buiten) --> 30.5gr op 1.5gr buiten
Experimenteel had ik al bepaald dat een offset van -2 fijn is voor ons huis (met 26gr als bodem) dus dan zit/blijf ik op 28.5gr met 1.5gr buitentemperatuur.
Er is ooit iets gezegd hier door iemand over een soort negatieve feedbackloop waar de WP in terecht kan komen icm defrosts. Dat is het setpoint niet haalt oid en dat ie dan meer gaat defrosten en dat ie dan juist het setpoint nog minder haalt etc. Kan iemand dat nog eens simpel uitleggen? Ik snap daar toch niet genoeg van. Is het belangrijk of niet? Kan je daar in je instellingen rekening mee houden?
Juist, exact die melding heb ik ook. Ik ga het even afwachten dus want hier heb ik geen invloed op.JeroenV19 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:05:
[...]
Hier op iOS hetzelfde probleem. 'Failed to store Authentication result in storage'.
Toevallig stond er een iOS upgrade klaar naar 18.1.1 maar dat loste het niet op in ieder geval.
Om te ontdooien heeft je warmtepomp warmte nodig. Die haalt die gewoon uit water dat in de leidingen zit. Met gevolg dat dit water afkoelt. Daarna moet hij het natuurlijk weer opwarmen tijdens normaal bedrijf. Echter als hij weer aan een defrost cycle begint voordat hij het water weer op zijn correcte niveau heeft zal dat telkens beetje kouder gaan worden en komt hij er niet uit.Atomius schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:09:
[...]
Er is ooit iets gezegd hier door iemand over een soort negatieve feedbackloop waar de WP in terecht kan komen icm defrosts. Dat is het setpoint niet haalt oid en dat ie dan meer gaat defrosten en dat ie dan juist het setpoint nog minder haalt etc. Kan iemand dat nog eens simpel uitleggen? Ik snap daar toch niet genoeg van. Is het belangrijk of niet? Kan je daar in je instellingen rekening mee houden?
Daarom dient die verhoging rond 0 graden ook. Dan begint hij al wat meer warmte in het water te steken zodat hij dat naderhand kan gebruiken om te defrosten en je hopelijk niet in die cycle komen. Rond die 0 graden zit dan ook het meeste vocht in de lucht en heb je meer defrosts nodig dan bv bij -5.
Een andere strategie is dan de backup heaters te gebruiken.
Er is een storing bij Daikin, zie https://daikincloudsolutions.statuspage.io/Pascal P schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:49:
Bedankt voor het uitzoeken! Dan wacht ik het maar even af.jwillemsen schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:21:
[...]
Er is een storing bij Daikin, zie https://daikincloudsolutions.statuspage.io/
Oke dank je wel, duidelijk. Maar waarom is eerder dan gezegd in dit topic dat die verhoging rond 0 graden weinig zin heeft en net zo goed (of juist beter) uit kan? Ook lijkt het in conflict met wat @Patrick4 hierboven zegt, namelijjk dat verhoging juist meer kans geeft op defrosts?Jog schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:20:
[...]
Om te ontdooien heeft je warmtepomp warmte nodig. Die haalt die gewoon uit water dat in de leidingen zit. Met gevolg dat dit water afkoelt. Daarna moet hij het natuurlijk weer opwarmen tijdens normaal bedrijf. Echter als hij weer aan een defrost cycle begint voordat hij het water weer op zijn correcte niveau heeft zal dat telkens beetje kouder gaan worden en komt hij er niet uit.
Daarom dient die verhoging rond 0 graden ook. Dan begint hij al wat meer warmte in het water te steken zodat hij dat naderhand kan gebruiken om te defrosten en je hopelijk niet in die cycle komen. Rond die 0 graden zit dan ook het meeste vocht in de lucht en heb je meer defrosts nodig dan bv bij -5.
Een andere strategie is dan de backup heaters te gebruiken.
Hier hetzelde!Pascal P schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:49:
Hier inmiddels opgelost!Pascal P schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:22:
[...]
Bedankt voor het uitzoeken! Dan wacht ik het maar even af.
Alleen de HA integratie werkt bij mij nog niet....
Edit: ik moest opnieuw authenticeren, HA gaf dat aan in een melding.
Edit: ik moest opnieuw authenticeren, HA gaf dat aan in een melding.
[ Voor 41% gewijzigd door Patrick4 op 20-11-2024 12:12 ]
Door die verhoging gaat de compressor natuurlijk ook weer harder moeten werken om die verhoging te halen. Persoonlijk weet ik nu niet wat het beste is. Er valt voor beide instellingen wat te zeggen. Misschien dat voor 1 weer combinatie het goed is en de andere niet (luchtvochtigheid?).Atomius schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:29:
[...]
Oke dank je wel, duidelijk. Maar waarom is eerder dan gezegd in dit topic dat die verhoging rond 0 graden weinig zin heeft en net zo goed (of juist beter) uit kan? Ook lijkt het in conflict met wat @Patrick4 hierboven zegt, namelijjk dat verhoging juist meer kans geeft op defrosts?
Hier staat het gewoon op de standaard instelling.
Als je boven toch al airco's gaat plaatsen voegt die vloerverwarming op de bovenverdieping naar mijn mening echt helemaal niets toe (m.u.v. de badkamer). In jouw goed geisoleerde woning ga je boven sowieso nauwelijks verwarmen. Heb je een studerend kind of een kantoor dan wil je dat snel op kunnen warmen en dat gaat beter met de airco.Marcusso schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 22:03:
Ik zou een infrarood paneel overwegen; bijvoorbeeld plafond variant met geintegreerde verlichting.mawashigeri schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:04:
Stralingswarmte geeft sowieso een veel confortabeler gevoel dan bewegende lucht. Zelfs een luchtstroom van 25 graden voelt nog koud aan als je nat onder de douche vandaan komt.
Ja geen idee.Jog schreef op woensdag 20 november 2024 @ 11:35:
[...]
Door die verhoging gaat de compressor natuurlijk ook weer harder moeten werken om die verhoging te halen. Persoonlijk weet ik nu niet wat het beste is. Er valt voor beide instellingen wat te zeggen. Misschien dat voor 1 weer combinatie het goed is en de andere niet (luchtvochtigheid?).
Hier staat het gewoon op de standaard instelling.
RonJ (die er veel van weet) zei ooit dit.
Mede op basis daarvan heb ik dat ooit uitgezet. Maar ieder moet natuurlijk voor zich beslissen hoe ende wat. En lijkt me ook dat het niet voor niets de standaardinstelling is idd.
En heb je dan zo’n buizen radiator of een paneel radiator? Ik heb momenteel zo’n buizen radiator en dat gaat ‘m zeker niet worden. Dus denk nu aan een T22 radiator.mawashigeri schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:04:
[...]
Ik heb me erbij neergelegd dat een badkamerradiator het niet gaat redden in de badkamer. In eerste instantie had ik de verticale (design)radiator eraf gehaald en vervangen door een 1kW elektrische - dat werkt wel een beetje maar is helaas veel te traag voor wat we willen bereiken in de badkamer: snel warm.
Die heb ik dus weer verkocht en de oorspronkelijke verticale radiator teruggehangen. De basistemperatuur blijft redelijk op peil (ca. 19 graden), en wanneer nodig gebruiken we nu een el cheapo keramische ventilatorkachel van 1500W. Deze staat dan 15 minuten aan en warmt de badkamer snel en voldoende op om comfortabel uit de douche te kunnen stappen.
Een ander voetventiel zou het fluiten op moeten lossen, maar echt goed gaan deze varianten sowieso niet werken dus ik zou inderdaad ook een T22 c.q. een paneelradiator overwegen als je toch geld gaat uitgeven. Let er wel even goed op dat deze geschikt (lees: rondom gecoat) is voor vochtige ruimtes, anders roest ie binnen een paar jaar van de muur af.jocdeg schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:33:
[...]
@RonJ en anderen..
Goedemorgen,
Ik heb inmiddels de badkamer radiator bijgezet en het voetventiel helemaal geknepen. De volgende uitdaging dient zich aan:
De delta T is op dit moment verre van gewenst, maar het fluitende geluid dat ontstaat is dermate storend, dat verder knijpen geen zin heeft.. Hij heeft vannacht meegedraaid en kom ook niet in de buurt van de ingestelde 17 graden.
Ter info; de vloerverwarming beneden is een open circuit, zonder klep, dus deze draait altijd mee bij warmte vraag op de bovenverdieping.
All-electric.
Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma