Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 23:31
Goedenavond,

Vandaag probeerde ik, nu het eindelijk kon op onderzoek te gaan in de instellingen van onze warmtepomp. Dit betreft het volgende:

Type warmtepomp: EBLA09DA3W1
Type Boiler: EKHWS300D3V3
Type Madoka: brc1hhdw

Eerst wou ik via de Onecta app de warmtepomp connecten, dat lukte niet door een missende wlan chip.

Daarna dacht ik, laat ik de thermostaat connecten via de Madoka app. Dat lukte wel maar toen de volgende melding:

"voor deze afstandsbediening in combinatie met een altherma is alleen een update van de firmware mogelijk"

Zucht.

aan jullie dan ook de volgende vragen:

- is het het geld waard op de wlan chip te kopen?
- is er via een omweg of dergelijke wel mogelijk contact te leggen met de thermostaat?

Ondertussen ben ik ook aan het kijken naar de EspAltherma oplossing, maar dat is voor nu nog een toekomst plan.

Alvast bedankt!

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
doomoo schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:43:
Eerst wou ik via de Onecta app de warmtepomp connecten, dat lukte niet door een missende wlan chip.
- is het het geld waard op de wlan chip te kopen?
- is er via een omweg of dergelijke wel mogelijk contact te leggen met de thermostaat?
Zat de WLAN chip niet bij de documentatie?

Met ESPAltherma kun je wel de WP monitoren, maar geen instellingen uitlezen. Als je dat wilt kan dat via de thermostaat met P1P2MQTT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjMcygxfRNPg1hWt1YGrYvho9ew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EdMK9wZOnN8YkgR4t8432xMD.png?f=fotoalbum_large

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:24
WillumC schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 21:17:
[...]
Nog even een gedachtegang i.v.m. het SWW voorraadvat. Wanneer je deze ook (extra) laat opwarmen bij overschot, loop je het risico dat je aan het einde van de dag geen warm water hebt wanneer het de hele dag bewolkt is geweest. Zou dit op te lossen zijn middels een counter te maken en indien bijvoorbeeld om 17.00 de counter op onstaat, alsnog de temperatuur opgehoogd wordt wat een verwarmingsrun triggert? Of door te kijken wat de actuele temperatuur om 17.00 is en als deze te laag is een run te triggeren?
Hij staat hier standaard op 47C, verhoog hem als ik een stroom overschot heb. Als er geen overschot is dan is er voldoende water. Als de unit vol in de zon staat verlaag ik hem naar 25C om te voorkomen dat hij op de BUH staat te verwarmen, aan het einde van de dag zet ik hem wel terug naar 47C om ervoor te zorgen dat er wel warm water is in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
luxus schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:44:
De set and forget implementatie die de industrie gekozen heeft is een combinatie van een thermostaat met een stooklijn. Thermostaat bepaalt binair of de warmtepomp wel of niet actief moet zijn (is de actuele ruimtetemperatuur hoger of lager dan de gewenste waarde +/- hysterese). Stooklijn bepaalt aanvoerwatertemperatuur aan de hand van buitentemperatuur. Daarmee kun je als je er de tijd voor neemt een gedrag krijgen dat aardig in de buurt komt van een optimale situatie, waarmee aan de warmtevraag wordt voldaan in redelijkerwijs minimale activiteit van de warmtepomp.
Begrijpelijk dat het nooit echt optimaal zal zijn. Ik heb voor nu maar aangepast:
Stookcurve van 25-35 naar 25-30, 30 bij -15 i.p.v. -10 en delta T van 5 naar 4 graden.

Eens kijken wat dat doet. Met het totale gebrek aan data vraag ik me alleen af of ik het uberhaubt zie als de warmtepomp gaat pendelen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 12:52

GJA

assje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:54:
[...]

Begrijpelijk dat het nooit echt optimaal zal zijn. Ik heb voor nu maar aangepast:
Stookcurve van 25-35 naar 25-30, 30 bij -15 i.p.v. -10 en delta T van 5 naar 4 graden.

Eens kijken wat dat doet. Met het totale gebrek aan data vraag ik me alleen af of ik het uberhaubt zie als de warmtepomp gaat pendelen.
Wat je heel snel kunt doen om toch data te krijgen: koop een P1 dongle van HomeWizard. Uit je totaalverbruik kun je best het gedrag van de WP destilleren.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
GJA schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:58:
Wat je heel snel kunt doen om toch data te krijgen: koop een P1 dongle van HomeWizard. Uit je totaalverbruik kun je best het gedrag van de WP destilleren.
Ik heb al een Chargee Sparky die me dat inzicht geeft. Probleem is wel dat direct verbruik van de zonnepanelen het beeld vertroebelt en nog wat andere verbruikers op dezelfde fase.

Maar, met wat aandacht kan het wellicht een beeld geven; thnx voor de tip.

Ik zie sowieso een klein piekje van ongeveer 2kW iedere 30 minuten, is dat normaal?

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 06-11-2024 12:14 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doomoo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 23:31
arnoldniessen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:57:
[...]

Zat de WLAN chip niet bij de documentatie?

[Afbeelding]
Ik heb de WLAN chip nog niet kunnen vinden. De vorige bewoners van het huis hebben de warmtepomp e.d. geplaatst. Zal hun er ook eens naar vragen
arnoldniessen schreef op woensdag 6 november 2024 @ 07:57:
[...]

Met ESPAltherma kun je wel de WP monitoren, maar geen instellingen uitlezen. Als je dat wilt kan dat via de thermostaat met P1P2MQTT.

[Afbeelding]
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik met ESPaltherma juist alle instellingen kon uitlezen en dus de warmte pomp kon monitoren. Begrijp ik het dan goed dat je eigenlijk zowel EsPAltherma als ook P1P2MQTT zou moeten gebruiken om een volledig beeld te verkrijgen?

En wat is dan het verschil tussen beide qua data of mogelijkheden?

WarmtePomp Daikin EBLA09DA3W1 ;Boiler: Daikin EKHWS300D3V3 ; Thermostaat: Daikin BRC1HHDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
assje schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:08:
Ik zie sowieso een klein piekje van ongeveer 2kW iedere 30 minuten, is dat normaal?
Quooker?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
doomoo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:43:
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik met ESPaltherma juist alle instellingen kon uitlezen en dus de warmte pomp kon monitoren. Begrijp ik het dan goed dat je eigenlijk zowel EsPAltherma als ook P1P2MQTT zou moeten gebruiken om een volledig beeld te verkrijgen?

En wat is dan het verschil tussen beide qua data of mogelijkheden?
Er zit veel overlap in de data, en ze vullen elkaar dan ook aan.

ESPAltherma leest vooral actuele waarden uit: aanvoer, retour, buitentemperatuur, stroomverbruik (niet zo goed als externe meter), flow, koelmiddeltemperaturen, -druk, valve standen, defrost, fan/compressorfrequentie, etc, maar niet alle field settings, en niet de kWh/uren tellers.

P1P2MQTT leest ook ook aanvoer, retour, buitentemperatuur, 1 koelmiddelsensor, maar niet alles, bv geen actueel stroomverbruik of fan/compressorfrequentie, maar wel alle field settings, kWh/uren tellers, COP over langere tijd, en mbv een externe elektriciteitsmeter ook real-time COP.

ESPAltherma kan via een relais aan/uit sturen. P1P2MQTT kan net als de thermostaat veel zaken instellen, zoals DHW en verwarming aan/uit, geluidsniveau, AWT setpoint, kamertemperatuur setpoint, en DHW setpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:07
Ik had in mijn vorige woning zelf de Daikin Altherma 3 laten plaatsen met de Madoka en wifi module.

Nu in mijn nieuwe woning zit wederom een Daikin Altherma 3 maar dan zonder Madoka en zonder wifi module.

Kan de standaard thermostaat 1-op-1 uitgewisseld worden en de wifi module toegevoegd worden? Want dan wil ik deze uitwisselen met mijn oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, paar dagen getest.

Ik haal het eigenlijk niet met 12h00 naar 49 graden opwarmen.
De dag erna rond 10h00 is het rond 37 ofzo en dan is het niet warm genoeg meer bv om te douchen of net wel en dan gaat ie na 4 minuten reheat doen.

Wat is nu handig? :)

Toch op 1 opwarming houden om 12h00, maar naar 50-51 graden gaan?
Of overgaan op 2 opwarm momenten, 09h00 ofzo en 19h00 bijvoorbeeld, en dan naar 43-44 graden bv.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09 22:39
GJA schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:58:
[...]

Die P1 dongle geeft zeker wat aan. Heb zelf meer van HomeWizard en is echt zeer handig te begrijpen wat de Daikin nu werkelijk doet, met dus een eigen vaste meter.
De grafieken van HW zijn echter verre van scherp en duidelijk. Om de data die je met die meters toch al hebt echt beter inzicht te krijgen is HomeAssistant weer een aanrader. Veel beter inzicht en scherpere lijnen die heel accuraat weergegeven kunnen worden. Hieronder zomaar een voorbeeld van woensdag. Zeker als je de boel echt super heel onrustig hebt en nog aan het inregelen bent is een HA beeld veel duidelijker dan eentje uit HW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sz8oXchHdnSm6DnBgR2SQtUth1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKz8LLAiDaU9zxKoZauXwPng.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxqkW6BMq_8bP-2dP5IAFyVt6Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSDUyFnBon8EqWsS2aPbvEfO.jpg?f=fotoalbum_large

Even over onze Daikin en met wat ik nu zo heb ervaren:
Modulatie uit (of aan en op 1 indien het minder zacht weer is geworden).
DeltaT op 3
Overshoot op 4
pompsnelheid max. 70%
En wat mij betreft een uitkomst, de stille modus op max.! Heeft niets met stil te maken, maar alles met rustig verwarmen.
Dat rustiger verwarmen doe ik ook met de vloerverwarmings-setting, terwijl ik dat niet eens heb. Wij hebben enkel maar radiatoren in het huis, zelfs een aantal verre van heel geschikt, maar het werkt prima!
En mocht het -10 gaan worden, dan zie ik wel hoe het dan loopt. Mogelijk moet iets aangepast worden, want dat wordt met de tijd wel minder, maar het is nog steeds wel leuk om wat te proberen.

Hieronder de settings van op mijn laptop. Helaas kan ik het originele document hier op Tweakers niet veranderen; is gelockt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmhKUNmttBOMZSUjeJWkma2fUhI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhflqzKi7HodYRCqeVruha7U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Predge op 07-11-2024 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Predge schreef op donderdag 7 november 2024 @ 06:29:
[...]

En wat mij betreft een uitkomst, de stille modus op max.! Heeft niets met stil te maken, maar alles met rustig verwarmen.
Dat rustiger verwarmen doe ik ook met de vloerverwarmings-setting, terwijl ik dat niet eens heb. Wij hebben enkel maar radiatoren in het huis, zelfs een aantal verre van heel geschikt, maar het werkt prima!
En mocht het -10 gaan worden, dan zie ik wel hoe het dan loopt. Mogelijk moet iets aangepast worden, want dat wordt met de tijd wel minder, maar het is nog steeds wel leuk om wat te proberen.
Wat bedoel je met "rustig verwarmen"?
Wat zie je als effect?

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-09 17:10
PCJR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:30:
Ok, paar dagen getest.

De dag erna rond 10h00 is het rond 37 ofzo en dan is het niet warm genoeg meer bv om te douchen of net wel en dan gaat ie na 4 minuten reheat doen.

Of overgaan op 2 opwarm momenten, 09h00 ofzo en 19h00 bijvoorbeeld, en dan naar 43-44 graden bv.
Ik heb in een vergelijkbare situatie gekozen voor 1 opwarm moment per dag.
Qua verbruik scheelt het niet zo veel, qua levensduur verwacht ik meer te besparen :) .

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23:03
PCJR schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:30:
Ok, paar dagen getest.

Dan heb je toch nog maar 2 uur te overbruggen voordat ie weer naar 49 graden gaat? Wij hebben nog steeds warmwater als de sensor 20 graden aangeeft. Al het warmere water zit aan de bovenkant van de 300 liter tank.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sparky schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:21:
[...]

Ik heb in een vergelijkbare situatie gekozen voor 1 opwarm moment per dag.
Qua verbruik scheelt het niet zo veel, qua levensduur verwacht ik meer te besparen :) .
Wat zijn je settings en tijden dan? Voor zomer en winter is het neem ik aan verschillend (in ieder geval het tijdstip right?) :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mathy M schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:02:
[...]

Dan heb je toch nog maar 2 uur te overbruggen voordat ie weer naar 49 graden gaat? Wij hebben nog steeds warmwater als de sensor 20 graden aangeeft. Al het warmere water zit aan de bovenkant van de 300 liter tank.
Je hebt geen automatische reheat aanstaan concludeer ik? En bij 20 graden op de sensor kun je nog douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
@PCJR Klopt, heb ik niet aanstaan. En bij 20 graden tanktemperatuur kan ik nog prima douchen.

II Daikin EHBX08EF9W en ERGA08EV II Enphase IQ8HC 5kWp PV zuid-west II Honda S2000 II BMW 330e G21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Predge
GJA schreef op donderdag 7 november 2024 @ 15:22:
[...]

Wat bedoel je met "rustig verwarmen"?
Wat zie je als effect?
Gewoon, rustiger. Dus minder volgas enl wat minder wispelturig en gelijkmatiger.
Maar nu ik dit zo zeg, ook wel leuk die hele 'stille modus' eens uit te zetten en de rest zo laten. Gewoon voor om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46
Predge schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:13:
[...]

Gewoon, rustiger. Dus minder volgas enl wat minder wispelturig en gelijkmatiger.
Maar nu ik dit zo zeg, ook wel leuk die hele 'stille modus' eens uit te zetten en de rest zo laten. Gewoon voor om te testen.
Grote kans dat hij ook al rustiger loopt door de andere instellingen die je had gewijzigd. Of had je die instellingen ook al voordat je de stille modus aan had gezet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 16:42
Mathy M schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:44:
@PCJR Klopt, heb ik niet aanstaan. En bij 20 graden tanktemperatuur kan ik nog prima douchen.
Ook ik heb nu al een aantal keer met 20 graden tank temperatuur gedoucht. Ik merk wel dat het dan wel echt richting het einde van het warme water gaat, druk onder de douche is wel iets lager dan normaal dan. Is natuurlijk persoonlijk of je dit een probleem vind of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Predge schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:13:
[...]

Die silent mode reduceert volgens mij het vermogen van de buiten unit. Is dat ook met een sww actie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:39:
[...]

Die silent mode reduceert volgens mij het vermogen van de buiten unit. Is dat ook met een sww actie?
Ja, zowel de maximale compressorfrequentie als fansnelheid worden gereduceerd. Dat geldt ook voor SWW. Potentieel maakt dat de COP van SWW iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:02:
[...]

Ja, zowel de maximale compressorfrequentie als fansnelheid worden gereduceerd. Dat geldt ook voor SWW. Potentieel maakt dat de COP van SWW iets hoger.
Ik heb ingesteld; handmatig, stilst. Ik heb toch vaak enkel de minimale capaciteit nodig hier om te verwarmen. SWW moeten we zien hoe dat gaat, nu ziet dat er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bk9HszaBPgTIl-EgGTCM1kHV7R8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/caFBGfa4FLGREAdz0Soclutk.png?f=fotoalbum_large

Als stilst ook als resultaat zou hebben dat er minder of minder snel/vaak defrosts nodig zijn is dat wel wen heel mooi voordeel.

Edit: net nog ruim kunnen douchen, Onecta tank temp geeft aan 32.
Verloop nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc9kJbIXqZs78onwtYNB9bN1dzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dj16w5NvWpPCV3HDtJRAZ8wZ.png?f=fotoalbum_large
Punt 1`was deze ochtend, vrouw des huizes douchen, vraag me wel af hoe heet want de temp vliegt toch wel omlaag zeg! Ik net douche gepakt, zie punt 2. Dat is dan toch wel een verschil. Overigens ook tandjes poetsen rond 7h enzo, dat komt er wel bij natuurlijk. :+

settings dan:
13h elke dag eco -> 48 graden
reheat op 33 met hysterese 4 ofzo ?
vrijdags 12h comfort 53
vrijdags 13h legionella

[ Voor 37% gewijzigd door PCJR op 08-11-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21-08 07:56
RonJ schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:11:
[...]

Dat denk ik ook, die bypass is te slap en moet eruit. Is ook niet nodig als je vvw altijd openstaat. Staan de flowmeters op de vvw nu ook helemaal open? Je mist iig een stuk flow, als je 6x 0,5-1L/min ziet en op de pomp 15L/min, dan moet die flow ergens anders blijven.

Had je nou alleen vvw? Of ook een badkamer radiator? Heb je die laatste al eens helemaal dichtgezet?

[...]

Ja.

[...]

Ja. Gewoon altijd openlaten en eruit met al die overbodige onderdelen.
@RonJ
Ik heb gisteravond het overdrukventiel verwijderd en de contacten van de klep van de aanvoer naar de beneden verdieping los gemaakt, waarmee de aanvoer naar de reeds geplaatste openverdeler op de benedenverdieping dus altijd openstaat.
Dit alles maakt het systeem volgens mij klaar voor de volgende stap.

Ik wil de komende dagen de vloerverwarming van totaal 6 groepen per groep op de retour temperatuur gaan afstellen/gelijk gaan zetten voor een optimale warmte afgifte. Daarbij staat de thermostaat en klep van de badkamer radiator momenteel dicht, omdat ik de vloerverwarming beneden eerst in orde wil hebben.

Ik gebruik daarbij jouw beschrijving een stuk terug in dit forum:
Vanmorgen de stooklijn op continu en 35C gezet, waarmee ik de vvw dit weekend kan gaan inregelen middels een infrarood thermometer. Zowel de overshoot als de Delta T staan op 5. Modulation staat uit.

De afgelopen dagen zijn wat kouder en ik zie de beneden verdieping nu teruglopen in temperatuur van ingesteld 19C naar 18C de afgelopen 2 dagen en momenteel 17,5C. Er is continu warmtevraag en de warmtepomp draait onafgebroken op ca. 400-450W. Hij komt dus niet bij de gewenste temperatuur van de thermostaat.

Is dit een logisch gevolg na het plaatsen van de open verdeler en het nog niet ingeregeld hebben van deze verdeler?
Of zie ik iets over het hoofd?

(P.s. De vrouw wordt momenteel wat ongeduldig van dit project ;) ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
jocdeg schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:55:
[...]

@RonJ
Ik heb gisteravond het overdrukventiel verwijderd en de contacten van de klep van de aanvoer naar de beneden verdieping los gemaakt, waarmee de aanvoer naar de reeds geplaatste openverdeler op de benedenverdieping dus altijd openstaat.

Ik wil de komende dagen de vloerverwarming van totaal 6 groepen per groep op de retour temperatuur gaan afstellen/gelijk gaan zetten voor een optimale warmte afgifte. Daarbij staat de thermostaat en klep van de badkamer radiator momenteel dicht, omdat ik de vloerverwarming beneden eerst in orde wil hebben.

Vanmorgen de stooklijn op continu en 35C gezet, waarmee ik de vvw dit weekend kan gaan inregelen middels een infrarood thermometer. Zowel de overshoot als de Delta T staan op 4. Modulation staat uit.

De afgelopen dagen zijn wat kouder en ik zie de beneden verdieping nu teruglopen in temperatuur van ingesteld 19C naar 18C de afgelopen 2 dagen en momenteel 17,5C. Er is continu warmtevraag en de warmtepomp draait onafgebroken op ca. 400-450W. Hij komt dus niet bij de gewenste temperatuur van de thermostaat.

Is dit een logisch gevolg na het plaatsen van de open verdeler en het nog niet ingeregeld hebben van deze verdeler?

Als je met open verdeler en Ta 35 niet de boel warm krijg gehouden (met huidige temperatuur), klopt er iets niet (lijkt me).
Als je naar de flowmeters kijkt, hoewel L/min geven zij aan dat er doorheen stroomt? En als je vervolgens op de binnenunit kijkt, "Informatie > sensoren", hoeveel L/min geeft deze aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:52
Even opletten: je gebruikt een stooklijn om te bepalen hoe hard de WP moet werken. Je thermostaat is eigenlijk een simpele schakelaar (met +/- 1/2 graad hysterese rondom het setpoint).
Dit betekent dat de enige functie van de thermostaat is om de WP aan te zetten of te houden. Als je stooklijn goed ingesteld staat ga je altijd ongeveer genoeg warmte produceren om het warmteverlies van je huis goed te maken, dus als je de thermostaat op 25 of 30 zet zal niets uitmaken.

Typisch zet je de thermostaat echter op een temperatuur waarboven je wil dat de WP uitgaat, dat doet 'ie pas als je over de hysterese grens gaat (+modulatie instelling, da's nog een apart verhaal).

Als je nooit in de buurt van je gewenste temperatuur komt moet de stooklijn omhoog, zo simpel is het. Andersom: als je er altijd overheen gaat zal de machine gaan pendelen en moet de stooklijn omlaag.
Je kan dit heel makkelijk (tijdelijk) doen met je Onecta app, hiermee kan je dus bij verschillende buitentemperaturen kijken hoever de ingestelde stooklijn afwijkt van wat nodig is zonder telkens naar de WP te moeten rennen en de boel opnieuw op te starten.

Edit: hier ga ik er wel van uit dat je het afgiftesysteem met VV en radiatoren zover open hebt staan dat de warmte ook echt afgegeven kan worden, zonder voldoende afgiftecapaciteit kan je geen zinvolle stooklijn bepalen.

[ Voor 6% gewijzigd door mawashigeri op 08-11-2024 12:25 ]

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

@RonJ

Vanmorgen de stooklijn op continu en 35C gezet, waarmee ik de vvw dit weekend kan gaan inregelen middels een infrarood thermometer. Zowel de overshoot als de Delta T staan op 4. Modulation staat uit.

Ben je wel begonnen met alle groepen vol open te draaien als beginstand (en idd, de badkamer dicht)? Dat is vaak bij een "CV-ketel-afstelling" niet het geval namelijk.

Als het dan na een paar uur nog niet warm(er) wordt, moet je stooklijn nog een stukje omhoog. Dan zou ik je DT ook maar weer op 5 zetten en overregeling uit voor nu even als vertrekpunt (later evt. weer aanpassen, maar qua inregelen wil je nu uitgaan van de defaults en het houden aan de stooklijn).

Ga de verwachting ook maar vast managen dat dit echt even tijd kost, het duurt namelijk behoorlijk lang voordat een aanpassing aan 1 groep een stabiel effect sorteert. Maar goed, het hoeft natuurlijk ook niet al te hard af te koelen in huis, het gaat er om gelijke retourtemperaturen bereiken, dat mag ook best met een ruim(er) bemeten stooklijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
RonJ schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:39:
[...]

Ben je wel begonnen met alle groepen vol open te draaien als beginstand (en idd, de badkamer dicht)? Dat is vaak bij een "CV-ketel-afstelling" niet het geval namelijk.

Als het dan na een paar uur nog niet warm(er) wordt, moet je stooklijn nog een stukje omhoog. Dan zou ik je DT ook maar weer op 5 zetten en overregeling uit voor nu even als vertrekpunt (later evt. weer aanpassen, maar qua inregelen wil je nu uitgaan van de defaults en het houden aan de stooklijn).

Ga de verwachting ook maar vast managen dat dit echt even tijd kost, het duurt namelijk behoorlijk lang voordat een aanpassing aan 1 groep een stabiel effect sorteert. Maar goed, het hoeft natuurlijk ook niet al te hard af te koelen in huis, het gaat er om gelijke retourtemperaturen bereiken, dat mag ook best met een ruim(er) bemeten stooklijn.
Ja, vvw groepen allemaal open.

Ik zal de nu continu lopende stooklijn met kleine stapjes verhogen en delta t verhogen naar 5C.
Bedoel je met de overregeling de overshoot instelling? = instelling [9-04] naar 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
danny.s schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:19:
[...]

Als je met open verdeler en Ta 35 niet de boel warm krijg gehouden (met huidige temperatuur), klopt er iets niet (lijkt me).
Als je naar de flowmeters kijkt, hoewel L/min geven zij aan dat er doorheen stroomt? En als je vervolgens op de binnenunit kijkt, "Informatie > sensoren", hoeveel L/min geeft deze aan?
Zal dit later vandaag controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
mawashigeri schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:22:
[...]

Even opletten: je gebruikt een stooklijn om te bepalen hoe hard de WP moet werken. Je thermostaat is eigenlijk een simpele schakelaar (met +/- 1/2 graad hysterese rondom het setpoint).
Dit betekent dat de enige functie van de thermostaat is om de WP aan te zetten of te houden. Als je stooklijn goed ingesteld staat ga je altijd ongeveer genoeg warmte produceren om het warmteverlies van je huis goed te maken, dus als je de thermostaat op 25 of 30 zet zal niets uitmaken.

Typisch zet je de thermostaat echter op een temperatuur waarboven je wil dat de WP uitgaat, dat doet 'ie pas als je over de hysterese grens gaat (+modulatie instelling, da's nog een apart verhaal).

Als je nooit in de buurt van je gewenste temperatuur komt moet de stooklijn omhoog, zo simpel is het. Andersom: als je er altijd overheen gaat zal de machine gaan pendelen en moet de stooklijn omlaag.
Je kan dit heel makkelijk (tijdelijk) doen met je Onecta app, hiermee kan je dus bij verschillende buitentemperaturen kijken hoever de ingestelde stooklijn afwijkt van wat nodig is zonder telkens naar de WP te moeten rennen en de boel opnieuw op te starten.

Edit: hier ga ik er wel van uit dat je het afgiftesysteem met VV en radiatoren zover open hebt staan dat de warmte ook echt afgegeven kan worden, zonder voldoende afgiftecapaciteit kan je geen zinvolle stooklijn bepalen.
Bedankt voor je reactie.
Ik ga de stooklijn in stapjes van 1C verhogen met als doel het op temperatuur houden van de beneden verdieping. De VVW groepen staan helemaal open en er zijn geen radiatoren aanwezig. Dit weekend ga ik aan de slag met het regelen van de retour temperatuur per groep op de VVW. Ondertussen houd ik de voor nu continu ingestelde aanvoer temperatuur in de gaten. Ik ga deze loggen met de buiten temperatuur, zodat ik dit later kan gebruiken voor mijn weersafhankelijke curve.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQpg842ZTHIxpLypUYeQO3ukPws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BetcIWuSFeZ577DjBb32cFr0.png?f=fotoalbum_large

Wie ziet m? :)

Waarom is hier de BUH aangegaan.... *(ik zie t echt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Ter lering ende vermaeck. Wat gebeurt er fysiek en in software in de volgende situatie: om SWW te maken slingert de WP alvast de pomp flink aan terwijl er nog geen extra power wordt toegevoegd; dit leidt tot een negatieve deltaT.
DeltaT bereken ik met de blauwe (inlet) en groene (leaving after BUH) lijn, en voor de volledigheid heb ik de 'leaving before BUH' erbij gezet die iets beter lijkt te volgen maar ook niet klopt en bovendien te vroeg in het fysieke circuit zit. De witte lijn is de pompsnelheid die ik er ingeplakt heb.

Ik heb een parallel buffervat dus mogelijk wordt door de plotselinge klap van de pomp ineens relatief warm water teruggepompt, maar dan nog kan de inlet nooit voorlopen op het verwarmde water... toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsORJ9WAvDWWpmKYbO_oWcsXTYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wjOlkGraOPwvWSRAysNvsfRt.png?f=fotoalbum_large

OK, het antwoord heb ik er ook alvast ingeplakt: de 3-weg klep gaat tegelijk om met verhoogde flow, dus het aanvoerwater gaat ineens door het boilervat circuit! Die was overduidelijk nog lekker warm dus de inlet temperatuur schiet omhoog.
Ik kan nog niet helemaal verklaren waarom de leaving temperatuur niet direct meegaat, misschien zit er een vertraging of Kalman filter op om expres niet te snel te reageren, of zou het water daadwerkelijk wat afkoelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:56:
[Afbeelding]

Volgens mij omdat je WP het setpoint van de vertrekwatertemperatuur niet haalt. Als je dit wilt tegengaan moet je de evenwichtstemperatuur naar beneden gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:12:
[...]

Volgens mij omdat je WP het setpoint van de vertrekwatertemperatuur niet haalt. Als je dit wilt tegengaan moet je de evenwichtstemperatuur naar beneden gooien.
- waar heb jij die op staan dan? (ik moet ff kijken wat hier de setting is)
- is het voordelig(er) in verbruik om een bepaalde waarde hiervoor aan te houden? Of komt het nu opeens doordat ik de "stilste" modus heb aangezet...

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 08-11-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
danny.s schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:19:
[...]

Anders dan hierboven beschreven, delta t staat op 5 (foutje).
Display geeft 6,9 L/min nu, met stooklijn op 37 gr.
Flowmeters op verdeler erg lastig af te lezen, bij elkaar iets van 5-6L/min, dus neem aan dat er een meetonnauwkeurigheid in zit en alles nu beneden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

MrFish schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:12:
[...]

Als je de evenwichtstemperatuur naar beneden gooit zal de BUH (neem ik aan) niet aangaan. Maar volgens mij is de vraag "Waarom gaat ie aan?" nog steeds belangrijk.
Ik heb in dit geval helaas het antwoord niet maar de WP doet dat niet voor niets.

Uit mijn situatie: de BUH springt af en toe bij om het proces even over een dood punt heen te helpen zodat de compressor het verder zelf kan. Gebeurt bij ons alleen in de extremere situaties: erg koud, veel defrosts, wat "achterstand" in de warmte van het huis. Onze WP heeft in de koudere periodes niet heel veel overcapaciteit zeg maar.

@PCJR , zie je nog afwijkende omstandigheden? Was het erg koud, veel defrosts of een andere reden waarom de WP het zwaar zou kunnen hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:14:
[...]

- waar heb jij die op staan dan? (ik moet ff kijken wat hier de setting is)
- is het voordelig(er) in verbruik om een bepaalde waarde hiervoor aan te houden? Of komt het nu opeens doordat ik de "stilste" modus heb aangezet...
Grote kans inderdaad dat dat komt doordat je de stilste modus hebt aangezet, dan beperk je het vermogen tot 60%. Ik kan me voorstellen dat de WP dan de BUH aangooit als 'ie de stooklijn niet snel genoeg haalt. Maar als jij dat niet erg vindt en je huis voldoende warm wordt, is dat geen probleem en kan je evenwichtstemperatuur omlaag. Hier staat die op -20 of zo, ik wil dat de BUH nooit wordt gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

GJA schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:30:
[...]

Als je de evenwichtstemperatuur naar beneden gooit zal de BUH (neem ik aan) niet aangaan. Maar volgens mij is de vraag "Waarom gaat ie aan?" nog steeds belangrijk.
Ik heb in dit geval helaas het antwoord niet maar de WP doet dat niet voor niets.

Uit mijn situatie: de BUH springt af en toe bij om het proces even over een dood punt heen te helpen zodat de compressor het verder zelf kan. Gebeurt bij ons alleen in de extremere situaties: erg koud, veel defrosts, wat "achterstand" in de warmte van het huis. Onze WP heeft in de koudere periodes niet heel veel overcapaciteit zeg maar.

@PCJR , zie je nog afwijkende omstandigheden? Was het erg koud, veel defrosts of een andere reden waarom de WP het zwaar zou kunnen hebben?
Hij had de WP op de stilste modus gezet, dan heb je dus veel minder vermogen... Zeker als de WP een tijd uit heeft gestaan en bijv je vloer flink afgekoeld is kan het dan een tijd duren voor je WP de stooklijn weer haalt. Dat is op zich niet erg, als je huis maar warm wordt en je genoeg hebt aan 60% van het vermogen van je WP voor het warm houden van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrFish schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:36:
[...]

Grote kans inderdaad dat dat komt doordat je de stilste modus hebt aangezet, dan beperk je het vermogen tot 60%. Ik kan me voorstellen dat de WP dan de BUH aangooit als 'ie de stooklijn niet snel genoeg haalt. Maar als jij dat niet erg vindt en je huis voldoende warm wordt, is dat geen probleem en kan je evenwichtstemperatuur omlaag. Hier staat die op -20 of zo, ik wil dat de BUH nooit wordt gebruikt.
Helder.
Het is natuurlijk altijd de vraag wat is het voordeligste.

Of 4 uur lang op de compressor proberen alles te halen a 1000w per uur. Is 4kwh.
Of hij haalt het doel in 2 uur, door 500w de compressor aan te doen en 1kw de buh, voor totaal 2 uurtjes. Is 3kwh.

Even een schets he. :) you get the point

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Nu online

MrFish

Untitled

PCJR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:44:
[...]

Helder.
Het is natuurlijk altijd de vraag wat is het voordeligste.

Of 4 uur lang op de compressor proberen alles te halen a 1000w per uur. Is 4kwh.
Of hij haalt het doel in 2 uur, door 500w de compressor aan te doen en 1kw de buh, voor totaal 2 uurtjes. Is 3kwh.

Even een schets he. :) you get the point
Zolang de COP > 1 is voor je compressor, is op de compressor natuurlijk gunstiger. De hoeveelheid warmte die je vloer/woning in moet blijft namelijk gelijk. Je kunt de wetten van de thermodynamica niet voor de gek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de evenwichts temp op 1 gezet en stille modus maar weer geheel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
jocdeg schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:28:
[...]

Anders dan hierboven beschreven, delta t staat op 5 (foutje).
Display geeft 6,9 L/min nu, met stooklijn op 37 gr.
Flowmeters op verdeler erg lastig af te lezen, bij elkaar iets van 5-6L/min, dus neem aan dat er een meetonnauwkeurigheid in zit en alles nu beneden komt.
Dus er staat verder helemaal niets open? Ook geen bypass in het systeem ergens? 6.9L/min is volgens mij al de laagste stand dat hij kan draaien. Op hoeveel groepen is dit?

En kun je bij de verdeler ook de Ta en Tr meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
danny.s schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:19:
[...]

Dus er staat verder helemaal niets open? Ook geen bypass in het systeem ergens? 6.9L/min is volgens mij al de laagste stand dat hij kan draaien. Op hoeveel groepen is dit?

En kun je bij de verdeler ook de Ta en Tr meten?
Het is inderdaad allemaal niet logisch; er moet wat spelen. Het gaat om 6 groepen met ca. 65m2 opp.
Ta verdeler zit op 32C, Tr verdeler beduidend lager; 22C.
Het enige wat nog het issue kan zijn is de CV intergas HRE36/30, welke in hybride in het systeem zit zonder ‘externe’ terugslagklep. Ik weet niet of hier een tegengestelde stroming kan ontstaan en dus als bypass kan gaan werken..? Mijn installateur gaat dit ook nog eens bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:03
PCJR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:08:
Ik heb de evenwichts temp op 1 gezet en stille modus maar weer geheel uit.
Ik had afgelopen maandagnacht BUH gebruik toen de WP bij 1grC buitentemperatuur met maximaal vermogen nog niet aan de ingestelde stooklijn kon komen. Dat kwam omdat de retour (vloer) heel koud was doordat de WP er voor 36u uit geschakeld stond door thermostaat.

Ik heb toen deze settings veranderd:

[5-00] 'Niet toestaan'
[5-01] -10 ipv 0, zeker niet op 35 zoals iedereen in de excel sheet
[4-00] 'Alleen SWW'

Bovendien heb ik sindsdien 'Toename rond 0' uit gezet. Naar mijn mening zorgt die optie voor een onnodige piek op je stooklijn en dus meer gevraagd vermogen van de WP, juist op de buitentemperaturen dat defrosts een risico zijn, met dus potentieel meer defrosts dan nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fcvXYrXpGKwcHvMLBtkY6jO5ec=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KXxyINkP8HcO5TxSbUHiLJHk.png?f=user_large

Ik ben sinds de bewuste maandagochtend ook afgestapt van proberen de WP te controleren via de thermostaat en nachtverlaging. Sinds dinsdagochtend draait de WP bij mij constant met een aanvoer van tussen de 26 en 28 op een vermogen van 300-400W (gemiddeldes per uur, in de praktijk schommelt het iets meer). Ik heb nu al in de gaten dat dat en comfortabeler en zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Patrick4 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:46:
[...]

Ik had afgelopen maandagnacht BUH gebruik toen de WP bij 1grC buitentemperatuur met maximaal vermogen nog niet aan de ingestelde stooklijn kon komen. Dat kwam omdat de retour (vloer) heel koud was doordat de WP er voor 36u uit geschakeld stond door thermostaat.

[5-00] 'Niet toestaan'
[4-00] 'Alleen SWW'

Bovendien heb ik sindsdien 'Toename rond 0' uit gezet. Naar mijn mening zorgt die optie voor een onnodige piek op je stooklijn en dus meer gevraagd vermogen van de WP, juist op de buitentemperaturen dat defrosts een risico zijn, met dus potentieel meer defrosts dan nodig.

[Afbeelding]

Ik ben sinds de bewuste maandagochtend ook afgestapt van proberen de WP te controleren via de thermostaat en nachtverlaging. Sinds dinsdagochtend draait de WP bij mij constant met een aanvoer van tussen de 26 en 28 op een vermogen van 300-400W (gemiddeldes per uur, in de praktijk schommelt het iets meer). Ik heb nu al in de gaten dat dat en comfortabeler en zuiniger is.
Helder, dank voor de uitgebreide ervaring. Wat heb je als dT ingesteld? Ik nu op 4. Maar meen dat 3 ook kan, maar dan heb ik meer last van te veel flow, is te veel geluid bij de radiatoren. Ik heb onder vvw en boven 5rads.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:23
PCJR schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:56:
[Afbeelding]

Er zijn natuurlijk al wat antwoorden gegeven van mensen die het kunnen weten. Ik ben pas een 1ste jaars gebruiker van de WP maar lees wel al een tijdje mee. Wat ik mij herinner uit dit forum is dat wanneer er een defrost wordt gestart en de Tr < 25 is dat dan de BUH gebruikt wordt ipv de waterinhoud van het verwarmingssysteem. In de grafiek, of ik zie het wellicht verkeerd, is namelijk de paarse lijn onder de 25 graden.
Zou het zo zijn…..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
@PCJR Bij mij ook dT = 4.

Met aanvoer van ~27 geeft dat ~23 retour/vloer temperatuur met 7 l/m flow. Ik heb een gesloten verdeler met pomp dus die trekt (mengverdeling is 99% aanvoer, dus ik denk letterlijk) al die flow door de vloer. De radiatoren doen in deze situatie helemaal niets. Een dT = 3 zal meer flow geven, maar ik zie op het moment de voordelen daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rojado schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:54:
[...]

Er zijn natuurlijk al wat antwoorden gegeven van mensen die het kunnen weten. Ik ben pas een 1ste jaars gebruiker van de WP maar lees wel al een tijdje mee. Wat ik mij herinner uit dit forum is dat wanneer er een defrost wordt gestart en de Tr < 25 is dat dan de BUH gebruikt wordt ipv de waterinhoud van het verwarmingssysteem. In de grafiek, of ik zie het wellicht verkeerd, is namelijk de paarse lijn onder de 25 graden.
Zou het zo zijn…..?
Warm warm, maaar niet heet genoeg;) zie de gekleurde balken bovenin, het is geen defrost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
jocdeg schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:53:
[...]

Het is inderdaad allemaal niet logisch; er moet wat spelen. Het gaat om 6 groepen met ca. 65m2 opp.
Ta verdeler zit op 32C, Tr verdeler beduidend lager; 22C.
Het enige wat nog het issue kan zijn is de CV intergas HRE36/30, welke in hybride in het systeem zit zonder ‘externe’ terugslagklep. Ik weet niet of hier een tegengestelde stroming kan ontstaan en dus als bypass kan gaan werken..? Mijn installateur gaat dit ook nog eens bekijken.
Dus dT bij verdeler is 10, terwijl 5 is ingesteld? Weet je zeker voor de rest in huis echt absoluut niets open staat? Klinkt als of er ergens kortsluiting zit (bypass of radiator met veel te weinig afgifte).

Mbt terugslag klep van CV: geen idee, hier heb ik helaas geen verstand van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jocdeg
danny.s schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:03:
[...]

Dus dT bij verdeler is 10, terwijl 5 is ingesteld? Weet je zeker voor de rest in huis echt absoluut niets open staat? Klinkt als of er ergens kortsluiting zit (bypass of radiator met veel te weinig afgifte).

Mbt terugslag klep van CV: geen idee, hier heb ik helaas geen verstand van.
Ik ben er vrijwel zeker uit: de retour boven van de vvw voelt koud, de retour van de cv voelt warm, deze komen samen en gaan naar de warmtepomp. De cv fungeert nu als by-pass in tegengestelde richting. Resultaat: nauwelijks warmteafgifte, warmtepomp schakelt flow helemaal terug. Flow komt niet beneden door de by-pass en daarmee is het koud beneden. Installateur ingeschakeld hopelijk kan dit morgen al opgelost worden., zodat het afstellen dan eindelijk echt kan beginnen 😁

Alles staat echt dicht en verder geen kortsluiting mogelijk. Dus dit moet het probleem zijn.

Nog bedankt voor het meedenken, je hebt me op het juiste spoor gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW7IrtekMh0lJsWghv0-2grO5Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fljMcTfAgKGrpru43f0m77S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TB6_A1fNIzwZpvEVUk18APXUvb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEyZNSVjCGeNX0tuB0llKIff.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje constant wp vermogen is 900-1000w. Ik zal asap even de HA grafieken erbij zetten.

Wat zou ik kunnen doen om dit verbruik wat omlaag te krijgen. Dt van 4 naar 3? Uiteraard de aanvoer 3 graden omlaag. Ik meen dat nu aanvoer 33 is en retour 27. Dat is na een uur draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjndPu7K3FDXIs005NxqOPr5s_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIV58NhftepyzRw0bms8FxgB.jpg?f=fotoalbum_large

De radiatoren boven zouden warmer mogen. Ik denk door de gelimiteerde flow van 60% pomp vermogen, dat dat mss de oorzaak is. 4 van de 5 radiatoren zijn bovenin alleen iets warm. Maar, ik heb die 60% limiet omdat anders wij of kids gewoon wakker worden van de stromingsgeluiden... :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM0l1ZGyJ0pBZ7XRtyTSsDLuMOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLOERJA0Q5M7dYT1rnig3vfG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyeD2HM0NrjhDV6qTiCB7R2RsHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LtWl0X5IUk0PCegLpWxkTj5I.png?f=fotoalbum_large

Overigens is de dT 5,8. En 4 is ingesteld. Dus als de pomp langzamer zou gaan, dan zou de retour lager worden en de dT dus groter. De pomp zal dus wel iets sneller willen gaan eigenlijk, dan 60% om de dT naar 4 te brengen. Als ik dT=6 instel, dan zou de pomp prima draaien? Waarom stel ik geen dT6 in eigenlijk, dat zal minder zuinig verbruik geven dan dT=3 toch? Zal nog een foto van de vvw verdeler posten, met de flow. Die zijn wel al allemaal ingeregeld, dit zijn de retouren van elke groep gemeten (er mist 1, het zijn 6 groepen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iz86GyfX7i1purK6MZGjpiHoN_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9HNcXLhAWyaYUhO4i9Uf3NFE.png?f=fotoalbum_large

Van de rads boven kan ik wel wat Flir fotos nog maken. :)

[ Voor 56% gewijzigd door PCJR op 08-11-2024 19:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jocdeg
jocdeg schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 18:35:
[...]

Ik ben er vrijwel zeker uit: de retour boven van de vvw voelt koud, de retour van de cv voelt warm, deze komen samen en gaan naar de warmtepomp. De cv fungeert nu als by-pass in tegengestelde richting. Resultaat: nauwelijks warmteafgifte, warmtepomp schakelt flow helemaal terug. Flow komt niet beneden door de by-pass en daarmee is het koud beneden. Installateur ingeschakeld hopelijk kan dit morgen al opgelost worden., zodat het afstellen dan eindelijk echt kan beginnen 😁

Alles staat echt dicht en verder geen kortsluiting mogelijk. Dus dit moet het probleem zijn.

Nog bedankt voor het meedenken, je hebt me op het juiste spoor gezet!
@RonJ @danny.s@mawashigeri
Toch nog even snel wat koppelingen gehaald en de cv ketel uit het systeem gehaald, en wat denk je?
Flowmeters op de vloerverwarmingsverdeler welke uitslaan naar 2-3 L/min 🎉😁 Probleem gevonden en voor nu tijdelijk opgelost.

Mijn installateur mag dat begin volgende week netjes in orde maken.

Voor nu vaste stooklijn van 30C met delta t van 5 en overshoot van 4 en laat het systeem maar eens pruttelen vannacht zodat de beneden verdieping weer op temperatuur komt en ik morgen een start kan maken met inregelen van de groepen.
Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
@PCJR Heb je de radiatoren waterzijdig ingeregeld? Dus dat elke radiator dezelfde dT heeft als het geheel?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pim57 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:28:
@PCJR Heb je de radiatoren waterzijdig ingeregeld? Dus dat elke radiator dezelfde dT heeft als het geheel?
Vorig jaar mee bezig geweest. Beetje het probleem waar ik nu ook weer tegenaan loop:
- boven, kamers waar radiatoren hangen, mogen warmer, daar loopt het nu terug naar soms 18 graden, terwijl onder de woonkamer met vvw nog prima warm is en uiteraard langer warm blijft.
- daarom wil ik meer vermogen naar de rads, als dat mogelijk is. Door meer flow? Dus de retour van elke rad zal wat hoger liggen dan gewooonlijk? De vvw heeft een normaal, lage retour verwacht ik, dit komt samen en heft elkaar iets op.
- issue is dat zelfs op 10-11l/m flow al aardig wat geruis te horen is op de slaapkamer. Radiator kan daar wel vol open, dan is het geruis minder, maar dan hebben de andere 4 rads bijna geen flow meer heb ik het idee en worden nog minder warm...

Het is een lastige :) Leaving watertemp wil je natuurlijk ook niet onnodig verhogen. Als ik dat wel doe zal de woonkamer trouwens ook gewoon te snel, te warm worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c85slTwzCcTtNWvxqB3SSwoQDtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMWZb0DXfH1a3g2YyqVpreU8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKbU7oU5jaElIr-uFY2rzDlhc78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tyV1UzVgVrAcZnQTvihEiN8.jpg?f=fotoalbum_large

De flows van de groepen zijn al vrij laag, ik kan die nog iets knijpen allemaal, zodat er meer flow naar de rads gaat?

Ik maak ff een schema van de setup hier. Ik ga ook weer zwarte plakband plakken en meten overal...

Fotos, nu na een 45min koude start deze ochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEC5ctxtjEidjgJQ2Sl3lnvhmLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtTm8qqdSXZ9dHFyUxwHYl5k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nxfb5a8bpDyGPADXXYogjpz3Clg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpwD8jTChUvOoSoDkZ0Y8BTF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nkn1Y30lhOU4oW_pMJ2kCWl1Zn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5a5fLLVkLpZBM1E8GVOzLVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pa0erCkJ9snuufflCbnafzpsonE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32ljtJDGnHIQet5IMCycJGO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ty4wyloSCN86ZsLKj7vTXgQ5hmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBeE8fcbWOcYl2m6lNHy3Lt0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrZ8Twr60AhKU7eQjtLCBT5ELvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KiyymSpcHEBABDoDZTdxDgkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAK2DXsbDi-17D1daQlqopgPabo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klqdYM2fhVYUHyWHB4AjYDc9.jpg?f=fotoalbum_large

5 rads waarvan 1 badkamer rad. Die ene die flink koud is onderin, staat het voetventiel al helemaal van open... thermostaatknoppen zijn eraf, alles altijd open.

Extra:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWjmWTOThHsdlI5QDXesAnlXIQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CjzIKyPSP3XgtnHBdr9Asf4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZL3yiJYwpogDOcbPBzqLtmdA4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Zy5oFTR61ttFB7hujseK8aw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veqJAfL0nWQYL8hyWf0XNhM6voY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgtTkhODLSXBTdPi4SooYH3c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door PCJR op 09-11-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:50
@PCJR ik heb het zelfde euvel qua ruis met de radiatoren. Ik ben aan het overwegen om er instelbare thermostaatkranen in te zetten. Op die manier inregelen schijnt minder ruis te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
Wat doet de offset regeling nu precies? Het is me niet geheel duidelijke helaas.

Als ik het zo lees heeft de offset te maken met de aanvoertemp ?
Begrijp ik het goed dat, indien de wp de ingestelde/gevraagde kamer temp niet haald, de wp middels de ingestelde offset de aanvoer dan verhoogd (als de offset hoger is dan 0) ?

Wat zou dan een ideale waarde zijn?
Staat nu ingesteld op 1. Delta T op 3 (zit er vaak net boven 3.2 - 3.5)

Heb radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:44
@PCJR Dat je boven ruis hebt bij de radiatoren geeft aan dat er voldoende druk en flow beschikbaar is. Je kunt dus makkelijk de flow beneden wat verhogen. Dan krijg je boven minder flow/ruis, maar nog altijd voldoende.

Mogelijk dat de ventielen van de thermostaat knoppen zijn blijven hangen. Dat zou de koude radiator verklaren.

Je kunt die knoppen met een beetje wd40 proberen weer gangbaar te maken. De ventielen van de thermostaat knoppen moet je kunnen indrukken en bij loslaten moeten ze weer terug veren.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 09-11-2024 10:11 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
ymaenhout schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:02:
Wat doet de offset regeling nu precies? Het is me niet geheel duidelijke helaas.

Als ik het zo lees heeft de offset te maken met de aanvoertemp ?
Begrijp ik het goed dat, indien de wp de ingestelde/gevraagde kamer temp niet haald, de wp middels de ingestelde offset de aanvoer dan verhoogd (als de offset hoger is dan 0) ?

Wat zou dan een ideale waarde zijn?
Staat nu ingesteld op 1. Delta T op 3 (zit er vaak net boven 3.2 - 3.5)

Heb radiatoren.
Ik herken de term "offset regeling" niet. Wel de volgende:

De overshoot instelling staat toe hoeveel de AWT te warm mag zijn voordat de WP afslaat.

De offset instelling is een correctie op de stooklijn, maar is geen regeling. Dus als je stooklijn +31C aan zou geven, maar de offset is 2, streeft de WP naar een AWT van +33C (onafhankelijk van de kamertemperatuur). Zo kun je de stooklijn wat aanpassen zonder het systeem te herstarten.

De kamermodulatie past evt de AWT iets aan op basis van de kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pim57 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:10:
@PCJR Dat je boven ruis hebt bij de radiatoren geeft aan dat er voldoende druk en flow beschikbaar is. Je kunt dus makkelijk de flow beneden wat verhogen.

Mogelijk dat de ventielen van de thermostaat knoppen zijn blijven hangen. Dat zou de koude radiator verklaren.

Je kunt die knoppen met een beetje wd40 proberen weer gangbaar te maken. De ventielen van de thermostaat knoppen moet je kunnen indrukken en bij loslaten moeten ze weer terug veren.
Het is allemaal van 2017, nieuwbouw huis. Ofja nu is het niet meer nieuw :p Verder lijken de ventiel pinnetjes te werken want die bewegen prima, kan ik makkelijk indrukken en bij sommige rads hoor ik dan het geluid ook stoppen en weer beginnen bij loslaten.

Ik heb alle rads even met de voetventielen op 50% gezet. Dan kan ik van daaruit verder. Flow in de vvw onder verhogen lijkt me niet handig want dan gaat het nog sneller warm worden in de woonkamer. Dat is net niet de bedoeling. Ik wil meer vermogen naar de 1e verdp met de rads :)

Zou ik de inbus iets kunnen verdraaien op de aanvoer van de verdeler van de vvw, om hier de flow iets lager te krijgen? Dit is een afsluitklep. Of kan ik beter dan elke flowmeter nog iets knijpen.

Probleem is als ik die 1e rad knijp, omdat deze bijna helemaal warm is, er nog meer geluid ontstaat. Overigens is dit pas de 3e rad in de trein van radiatoren op die verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-08 15:31
arnoldniessen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:11:
[...]

De overshoot instelling staat toe hoeveel de AWT te warm mag zijn voordat de WP afslaat.

De offset instelling is een correctie op de stooklijn, maar is geen regeling. Dus als je stooklijn +31C aan zou geven, maar de offset is 2, streeft de WP naar een AWT van +33C (onafhankelijk van de kamertemperatuur). Zo kun je de stooklijn was aanpassen zonder het systeem te herstarten.

Mijn excuses, moet inderdaad overshoot zijn.
Bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathy M
@PCJR Heb je wel eens radiatorventilatoren geprobeerd?

Ik zie dat je de radiatorkraan eraf hebt gehaald. Ik vraag me af, staan er cijfertjes op het ventiel?

[ Voor 48% gewijzigd door Mathy M op 09-11-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
arnoldniessen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:11:
[...]

De offset instelling is een correctie op de stooklijn, maar is geen regeling. Dus als je stooklijn +31C aan zou geven, maar de offset is 2, streeft de WP naar een AWT van +33C (onafhankelijk van de kamertemperatuur). Zo kun je de stooklijn was aanpassen zonder het systeem te herstarten.

Zou de instelling van de overregeling ook kunnen leiden tot een ietwat onrustige loop van de WP? Dit omdat ik bij ons een verschijnsel zie dat de WP een soort cyclus maakt. De delta T is eigenlijk stabiel (3) maar toch loopt op enig moment het debiet op (van 8 naar 18 bv) en gaat de aanvoertemperatuur (en T koelmiddel) een graad omhoog. Vervolgens reageert de Tr ook met een graad hoger en dan zakt het debiet weer naar de lage flow en draait de WP weer rustiger. Het kan dan kortstondig zijn dat de aanvoertemperatuur een graad lager is dan vanaf start. (Aanvoertemperatuur wisselt dus tussen 30-29-28, terwijl die volgens de stroomlijn op dat moment 29 moet zijn). Dit is dus cyclisch.
Dit omdat jij aangeeft dat die overregeling (4) ervoor zorgt dat de WP streeft naar een hogere temperatuur dan de stooklijn aangeeft. Ik dacht namelijk eerst dat dit alleen een marge was om afslaan te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mathy M schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 11:04:
@PCJR Heb je wel eens radiatorventilatoren geprobeerd?

Ik zie dat je de radiatorkraan eraf hebt gehaald. Ik vraag me af, staan er cijfertjes op het ventiel?
Ik heb 1 balk gemaakt met fans ja, ook dan extra geluid helaas in de slaapkamer.

Verrek, de instelling op de pin...je hebt gelijk. Daar heb ik vorig jaar alles mee afgesteld. Wat stom! Ga ik meteen mee aan de slag. Voetventielen open en afregelen door aan de pin te draaien :) Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
Rojado schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:26:
[...]

Zou de instelling van de overregeling ook kunnen leiden tot een ietwat onrustige loop van de WP? Dit omdat ik bij ons een verschijnsel zie dat de WP een soort cyclus maakt. De delta T is eigenlijk stabiel (3) maar toch loopt op enig moment het debiet op (van 8 naar 18 bv) en gaat de aanvoertemperatuur (en T koelmiddel) een graad omhoog. Vervolgens reageert de Tr ook met een graad hoger en dan zakt het debiet weer naar de lage flow en draait de WP weer rustiger. Het kan dan kortstondig zijn dat de aanvoertemperatuur een graad lager is dan vanaf start. (Aanvoertemperatuur wisselt dus tussen 30-29-28, terwijl die volgens de stroomlijn op dat moment 29 moet zijn). Dit is dus cyclisch.
Dit omdat jij aangeeft dat die overregeling (4) ervoor zorgt dat de WP streeft naar een hogere temperatuur dan de stooklijn aangeeft. Ik dacht namelijk eerst dat dit alleen een marge was om afslaan te voorkomen.
De overregeling is inderdaad een marge om afslaan te voorkomen, zie het als een soort anti pendel setting

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok, ik heb wat info over mijn situatie. Sorry voor de lange post :> Alle voetventielen open, en meestal stand 3 of 4 voor het pinnetje.

Matzwarte ductape voor de metingen. Hier eerst wat fotos en dan de data :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAtzARWGKIRc3_Fuki0u-kNpunM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uT8rmynXL8Dy3ehux5UGcP5T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cikjhHZTTjFCQfg6-mXobhvCSiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjqf0ctME7dxabueDp5otkLD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aay75cMAFTw9VZtn7SrqJyiTmzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Glti7aNaqezTjEwHcSY766pu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDAZr_1ZikX2FJuU8J0oSQ9HVlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLZeBGb6MoUhKn69VZN6QA3L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaqknSlNSdA9ayblPTlfnhyGiUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfbVoSTaB1czjMMby1lOvQgN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8ACYi17NkNW4tv_NrovAnL7m1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUHrxZ2I4SBcDnu7yNnDVpS0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86KQ3jdsLAGgun_g_kbc97T_Tgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWJNapQYNSlJVYRDgpi1PEy3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVuO39GdEE25wvJzyFZAqwCVaKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/px0RAraP0ZHGaQYsxyyIIrGV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OrPItNHnu6uOUmSr_wv7PWL1XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m64RMsShZOnabokjejkbHtBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhtwG6Gwyo9CqYc-jd1I9wXtDRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOEfV68KZfEAX6g8FTmXBqeV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woziN3TQljFy8E1AkgtWqsXUf9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zfg189hC8Pvd5afQg1joxc0U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xmqf8JpbsQ-EQuiKtpQJDhBYCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XJWIezHsazAQi4qfH0xgjFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjvese49FtJpTqpev6gmU8Ed4Xw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRW5bU8xpCO5E4WKh750pPCo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmG0dTHNPhqcVMNkFiP58z2b9H4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgqujXylrK7MqxYZqLnOKQxI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbxvcXMH88n_I2DKkXKKvetrn3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8KAIhyeN5RJzCOlcmGpvMDFD.jpg?f=fotoalbum_large

Data Daikin(13h-nu):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxqip6zlNdS-TuLHta5BngpJ1Vs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xqkBvtHlLyP6cUMXtDxv0erx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCVTbmZDQx8s3Sim_PBzC7umcq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17J5GHINuxDmYykULSNAVSId.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyJ_JHNJskUBI5YYwg2ExwCRoVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mr0qfxVVsbpEeFcFswXqQ9nb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWjS3ti9zK5g1aWRQHX52JniYI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FRPSX1artHNEiDa6roe6RZTn.png?f=fotoalbum_large

metingen:
Rad1
A 28
R 24
dT= 4

Rad2
A 26,5
R 23,4
dT= 3,1

Rad3
A 29,2
R 28,4
dT= 0,8

Rad4 (badk)
A 28,2
R 25,5
dT= 2,7

Rad5
A 27,3
R 23,5
dT= 3,8

VVW verdeler:
A 30
R 24,7
dT= 5,3

CV schema in huis: WP op 2e verdp. 1e verdp met rads. BG met vvw. 2e verdp heeft losse airco's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyaS5PS1uZQIJkcE6y41K9JgzbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGKzaxZCg9zeZbYXMCyKOJuP.jpg?f=fotoalbum_large

WP redelijk stabiel nu op 630w. dT 5,6-5,7 en dT4 is ingesteld.
Conclusies en volgende stappen ga ik nu even over nadenken :+ Andere menigen welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 09-11-2024 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09 15:26
Patrick4 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:46:
[...]

[5-00] 'Niet toestaan'
[4-00] 'Alleen SWW'

[Afbeelding]

Ik vind dit een interessante. Ik heb precies dezelfde settings afgelopen dagen aangepast naar wat jij stelt. Ik ben / was bezig om zo veel mogelijk de wp via smartgrid te laten werken i.c.m. dynamisch contract. Dus in goedkope uurtjes zorgen dat er extra verwarmd wordt (leaving water temp offset naar +10 bijv), wp geforceerd uitzetten in dure uurtjes. Ik ben daar langzaam aan van het terug komen. De schommelingen qua temperatuur in huis ben ik minder tevreden over dan ik had verwacht (zelfs met overal vv). Leuk dat je in je t-shirt kan zitten i.p.v. vest omdat smartgrid je thermostaat van 20 naar 21 heeft gezet omdat de stroom goedkoop is, maar goedkoop kost nog steeds geld. Het idee is natuurlijk goed om in de goedkope uren van de dag extra te verwarmen om de afkoeling tijdens dure uren te compenseren. Alleen is alle opwarming die MEER is dan de dure uren laten afkoelen, onnodige extra. Ik heb voor nu smartgrid maar even uitgezet en probeer tegelijkertijd mijn stooklijn zo strak mogelijk af te zetten (heb nog geen winter meegemaakt) dat er met zo laag mogelijke aanvoer temp wordt verwarmd, ook om defrosts te voorkomen met de huidige buitentemperaturen. Misschien dat ik Smartgrid wel alleen ga gebruiken om de wp te forceren uit te gaan bij dure uren en niet meer om ook aan te gaan bij goedkope uren. Afgelopen week waren er een paar dagen waar de prijs richting de 80ct/kwh ging en dan is 600-800w op de inverter nog steeds relatief duur.

Issue bij mij is een badkamer die enkel vv heeft en te weinig opwarmt. In plaats van met veel te warm water proberen te verwarmen (aanvoer ~35c) wat een hoog verbruik en veel defrosts oplevert, heb ik het nu over een andere boeg gegooid: zorg dat de badkamer zo min mogelijk afkoelt (= zo lang mogelijk de hele woning verwarmen).
Ik heb de afgelopen tijd bijgehouden hoe veel mijn woon/bad/slaapkamer(s) afkoelen zonder verwarming, en hoeveel ze opwarmen tijdens verwarming. Waterzijdig inregelen staat al goed afgesteld.

Ik kom op:
Woonkamer: -0,1c/u, +0,05c/u bij verwarmen.
Badkamer: -0,06c/u, +0,01c/u bij verwarmen.
Slaapkamer: -0,08c/u, +0,04c/u bij verwarmen.
dit alles bij Ta = 26 (maar in praktijk 28 ivm overregeling van 2)

Doel voor mij is ook om er voor te zorgen dat de wp hele lange periodes moet draaien, wat hopelijk het verbruik /cop ten goede komt (zit momenteel op gemiddeld 6, met uitschieters tussen de 4-8). Ik denk dat ik al goed op weg ben (bij +0,05c/u draait de wp standaard dus al 20 uur om van 19,5 naar 20,5 te gaan). Ook zorgt minder afslaan (want stroom te duur) en onnodig aan gaan (want stroom goedkoop) voor een langere levensduur.

Ook via smartgrid je SWW laten verwarmen ben ik van teruggekomen. Als ik via smartgrid SWW verwarm wil die elke paar uur SWW runs doen, om van 48,9 naar 50 te gaan. Levert uiteraard wel meer warm water op maar ook een COP van 2 tot 1,5, niet bepaald hoog. Hebben jullie een vergelijkbaar COP bij SWW bij deze temperaturen, of zitten jullie nog wel op de 2-3 die ik gewend ben?
Heb hem nu op een programma staan waarin warmhouden en eco op 42c staat met van 13:00-14:00 een comfort run naar 48c elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Dat heb ik niet zo gezegd of bedoeld. Het is inderdaad een marge.
Helemaal begrijp ik dit gedrag niet. Zoals ik het begrijp zijn er 2 bijna onafhankelijke regelingen:
-debiet streeft er naar bij een gegeven (liefst constante) Ta een bepaalde Tr te realiseren, die is afhankelijk van je huis. Hoe hoger het debiet, hoe kleiner dT wordt. Maar dat kan een zeer trage regel-lus zijn
-awt regeling streeft er naar bij de huidige Tr de gewenste Ta te halen. Maar door variatie in Tr, in de koelmiddel-lus, en door systeembeperkingen is Ta soms tijdelijk te laag of te hoog. De overshoot voorkomt dan dat hij afslaat wat een rustiger regelgedrag zou moeten opleveren dan pendelen. Ik denk niet dat het toestaan van de overshoot leidt tot het eerder overschrijden van de gewenste Ta.

Dus als het debiet oploopt van 8 naar 18 lijkt dat omdat anders de dT te veel oploopt (aftewel de Tr te veel wegzakt). Als je naregeling hebt lopen er 2 regelingen door elkaar, dat kan vreemde effecten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
Kartmans1 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:01:
[...]

Grote kans dat hij ook al rustiger loopt door de andere instellingen die je had gewijzigd. Of had je die instellingen ook al voordat je de stille modus aan had gezet?
Het kan inderdaad maar zo zijn dat die Stille Modus (bij ons dus even op standje max.) nu niet echt wat uithaalt omdat het toch al best goed liep. Had het ook nog niet zo lang, was een zoveelste probeersel. Want ja, we blijven Tweaken, want we zijn ten slotte Tweakers. ;)
ik ga dit verder testen door die modus uit te laten (al gedaan namelijk) en te volgen. Want in wezen draait de boel ook wel prima.
En voor wat ik er van begrijp, beperkt de stille modus het compressorvermogen. En in geval van dan onvoldoende warmteopbrengst uit de compressor komt de backup wellicht bij. Ook niet direct waar ik op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
@arnoldniessen @Rojado Bij mij ook gezien dat de WP meerdere uren stabiel draait (zowel Ta. Tr, debiet) en dan stijgt plotseling kortstondig het debiet.

In de regeltechniek is het mogelijk om in een lokaal optimum te hangen en door bewust kleine verstoringen aan te brengen kan daar uit gekomen worden en mogelijk een globaal optimum gevonden worden. Ik kan me dus voorstellen dat de WP dit doet om te testen of meer hitte afgifte mogelijk is. Als dat niet zo is zakt debiet vanzelf weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb sinds de voorzomer een Daikin Altherma Hybride R - 5 kW en ik vraag mij af of deze wel efficient draait. Ik heb nog geen ESPAltherma (als dat überhaupt kan op dit type(?)) en kijk puur naar pendelen en verbruik middels een kWh-meter (puur de buiten unit trouwens). En dat gaat op zich goed, zeker de laatste week dat het wat kouder is. De wat meer kwakellende buitentemperaturen van ~15C zag ik dat de WP (m.i. te veel) pendelt.

Hier een screenshot van het afgenomen vermogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKzdMSnL08D3GEJ62nFp5eKOq-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVWF3SFkTxi4mjxUAhvzkV9c.png?f=fotoalbum_large

Waar ik nu mee zit is of de WP niet inefficient werkt en richting een COP van 2 gaat op dit moment. Op een normale dag verbruiken wij zo'n 6 à 9 kWh: kantoordag of thuiswerkdag/vrije dag.
Kijkend naar de dagen in de grafiek: 5, 6, 7 en 8 november zit ik op zo'n: 18, 18 en 20,5 kWh voor de WP (5 nov. neem ik even niet mee gezien de 'doorzon-dag' die dit was) NB dit is netto ik heb hier al de 9 kWh voor een normale dag afgetrokken.

De hamvraag; hoe kan ik nagaan of 18, 18 en 20,5 kWh redelijk is voor mijn m2/m3, woningtype en regio om te verwarmen naar 20,5C. Als één kuub gas 10 kWh aan warmte af kan geven dan zit ik dus met gemiddelde buitentemperatuur (KNMI) van 4,8C ergens tussen de 2 en 8 m3 aan gas liggend aan de COP.

De vervolgvraag: zijn er nog zaken die ik moet afstellen die de installateur mogelijk niet goed gedaan heeft? -> '94 woning met radiatoren en een convector (woonkamer). Voor de convector maak ik binnenkort een Heatbooster met fans om de convectorthermiek op lagere temperaturen een handje te helpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
@PCJR Mooie foto’s, zo’n FLIR is super handig. Ik ben er jaloers op. Dat gezegd hebbende, ik vind met name foto 2 en 3 interessant. Lijkt wel of je onderblok bijmengt. Ik heb even snel gezocht maar volgens mij is dat ding van Comap. Daar heb je 1-en 2-pijps onderblok van. En zelfs een gecombineerd/universeel systeem waarmee je met een stelschroef de boel kan inregelen. Beter om het even te checken wat je hebt.

Hierbij de link
https://comap.aalberts-hf...iversele_verdeler_638.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mathy M schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:32:
@PCJR Mooie foto’s, zo’n FLIR is super handig. Ik ben er jaloers op. Dat gezegd hebbende, ik vind met name foto 2 en 3 interessant. Lijkt wel of je onderblok bijmengt. Ik heb even snel gezocht maar volgens mij is dat ding van Comap. Daar heb je 1-en 2-pijps onderblok van. En zelfs een gecombineerd/universeel systeem waarmee je met een stelschroef de boel kan inregelen. Beter om het even te checken wat je hebt.

Hierbij de link
https://comap.aalberts-hf...iversele_verdeler_638.pdf
Volgens mij heb ik andere dan die genoemd in de link/pdf. Ik denk dat dit gewoon 2 pijps is, geen mengen en ook geen bypass. Denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn8CQ3H5l2cPe6_DPxeTTih6dn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Di2tQssui9pnbFy8sAABCRcc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2vhJx-4q2Z8mpbbQGbLdbxeX80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9UtQkS60Hi3BO2gjaVRNr4A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathy M
@PCJR Er zit maar één ding op. Testen met je FLIR! Stelschroef dicht is 2-pijps, open is 1-pijps. De uitkomst is zeer waardevolle informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mathy M schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:00:
@PCJR Er zit maar één ding op. Testen met je FLIR! Stelschroef dicht is 2-pijps, open is 1-pijps. De uitkomst is zeer waardevolle informatie.
Hier moet ik wat meer info over hebbeb ik pm je ff. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
arnoldniessen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:21:
[...]

Dat heb ik niet zo gezegd of bedoeld. Het is inderdaad een marge.

[...]

Helemaal begrijp ik dit gedrag niet. Zoals ik het begrijp zijn er 2 bijna onafhankelijke regelingen:
-debiet streeft er naar bij een gegeven (liefst constante) Ta een bepaalde Tr te realiseren, die is afhankelijk van je huis. Hoe hoger het debiet, hoe kleiner dT wordt. Maar dat kan een zeer trage regel-lus zijn
-awt regeling streeft er naar bij de huidige Tr de gewenste Ta te halen. Maar door variatie in Tr, in de koelmiddel-lus, en door systeembeperkingen is Ta soms tijdelijk te laag of te hoog. De overshoot voorkomt dan dat hij afslaat wat een rustiger regelgedrag zou moeten opleveren dan pendelen. Ik denk niet dat het toestaan van de overshoot leidt tot het eerder overschrijden van de gewenste Ta.

Dus als het debiet oploopt van 8 naar 18 lijkt dat omdat anders de dT te veel oploopt (aftewel de Tr te veel wegzakt). Als je naregeling hebt lopen er 2 regelingen door elkaar, dat kan vreemde effecten geven.
Dus als ik het goed begrijp:
- in de basis is de Ta (29) in functie van de stooklijn een constante aangezien de buitentemperatuur weliswaar varieert maar meestal niet snel. De laatste twee dagen was de buitentemperatuur zelfs zeer constant (6). De Tr is afhankelijk van het huis (temperatuurverlies/afgiftesysteem). Debiet probeert die Tr constant te houden in relatie met de ingestelde delta T.
- Stel dat de ingestelde delta T krap is ingesteld (3) en er een grotere delta T ontstaat doordat er meer afgifte van het verwarmingssysteem is (mede doordat het huis nu het buiten kouder wordt meer warmte verliest) wordt de delta T theoretisch* lager (4) en aangezien de Tr een gemeten waarheid is kan de WP regeling alleen maar reageren door de Ta een graad lager te zetten (28) om zo weer een delta T te krijgen conform instelling (3). {* ik zie hier de delta T niet veranderen maar wel in eerste aanzet de Ta 1 graad zakken }.
Redelijk kort hierna zie ik de Ta via 29 naar 30 lopen. Hierdoor loopt de Tr logischerwijs op en en even later zie ik de waarde inleg platenwagen een graad hoger worden en de delta T is dan 30-27=3.
Een en ander gaat uiteraard samen met de debiet verhoging van 8 naar 18.
Daarna zakt de Ta weer naar 29 { correcte temperatuur volgens stooklijn bij de gemeten buitentemperatuur} en de Tr naar 26 en is de delta T wederom 3. Einde cyclus, waarna na een poos de cyclus opnieuw begint.

Ik heb alles** openstaan (radiatoren met vrijwel overal ventilatoren) zowel beneden, boven en zolder. Dus geen naregeling. De WP loopt 24/7.
Vorige week heb ik overigens het genoemde effect (cyclus) niet gezien bij de iets hogere buitentemperaturen en heeft de WP mooi rond gelopen bij een verbruik rond de 400- 500W per uur.
** twee kleine radiatoren op toiletten zijn geknepen met een gewone kraan om ‘kortsluiting’ te voorkomen.

Klopt mijn redenering? En kan het zijn dat , in mijn specifieke situatie, ik het de WP makkelijker maak door de ingestelde delta T van 3 naar 4 te wijzigen omdat hij nu op het grensvlak tussen 3 en 4 zit te regelen, zonder dat dit direct op het display van de WP te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rojado
Patrick4 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:14:
@arnoldniessen @Rojado Bij mij ook gezien dat de WP meerdere uren stabiel draait (zowel Ta. Tr, debiet) en dan stijgt plotseling kortstondig het debiet.

In de regeltechniek is het mogelijk om in een lokaal optimum te hangen en door bewust kleine verstoringen aan te brengen kan daar uit gekomen worden en mogelijk een globaal optimum gevonden worden. Ik kan me dus voorstellen dat de WP dit doet om te testen of meer hitte afgifte mogelijk is. Als dat niet zo is zakt debiet vanzelf weer.
Dank voor de aanvulling. Hier gebeurd het iets vaker dan bij jou. Ik heb zojuist nog even een uitgebreide reactie gegeven vanuit het eerdere bericht. Ben benieuwd of ik die cyclus ‘ eruit ‘ krijg 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Rojado schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:53:
De laatste twee dagen was de buitentemperatuur zelfs zeer constant (6).
Wat eigenlijk een uitzondering is; verschillen van 10-20C zijn er ook veel.
Debiet probeert die Tr constant te houden in relatie met de ingestelde delta T.
..
- Stel dat [..] er een grotere delta T ontstaat doordat er meer afgifte van het verwarmingssysteem is [..] en aangezien de Tr een gemeten waarheid is kan de WP regeling alleen maar reageren door de Ta een graad lager te zetten
Maar dat gebeurt volgens mij dus niet - de Ta streeft niet naar Tr+deltaT maar streeft naar de stookcurve, en Ta is natuurkundig altijd gelijk aan Tr + (opbrengstvermogen/debiet/0.07), en alleen vermogen en debiet kunnen daarin aangepast worden om Ta te regelen, en debiet kun je niet meer regelen want die wordt gekozen om deltaT te realiseren, dus alleen opbrengst=compressor kun je dan nog regelen.
ik zie hier de delta T niet veranderen maar wel in eerste aanzet de Ta 1 graad zakken.
Redelijk kort hierna zie ik de Ta via 29 naar 30 lopen.
Hier zie je dat de Ta dus bijgeregeld wordt richting stookcurve: eerst zakt hij weg, daarna regelt Ta bij.
Een en ander gaat uiteraard samen met de debiet verhoging van 8 naar 18.
Daarna zakt de Ta weer naar 29 { correcte temperatuur volgens stooklijn bij de gemeten buitentemperatuur} en de Tr naar 26 en is de delta T wederom 3.
Ik vermoed dat het andersom gaat: door de gestegen Ta is deltaT ineens tijdelijk hoger, en dan gaat debiet omhoog om deltaT te verlagen. Maar die debiet verhoging is wel heel fors. Dan zou je opbrengst en verbruik ook heel erg moeten zien stijgen.
Vorige week heb ik overigens het genoemde effect (cyclus) niet gezien bij de iets hogere buitentemperaturen en heeft de WP mooi rond gelopen bij een verbruik rond de 400- 500W per uur.
** twee kleine radiatoren op toiletten zijn geknepen met een gewone kraan om ‘kortsluiting’ te voorkomen.

Klopt mijn redenering? En kan het zijn dat , in mijn specifieke situatie, ik het de WP makkelijker maak door de ingestelde delta T van 3 naar 4 te wijzigen omdat hij nu op het grensvlak tussen 3 en 4 zit te regelen, zonder dat dit direct op het display van de WP te zien is?
Het komt op mij over als een instabiele terugkoppeling (=oscillatie) tussen de vertraging van het afgiftesysteem en de twee gecombineerde regelingen. Merkwaardig en niet optimaal, maar ook niet erg. Goede kans dat een iets andere instelling dit voorkomt (of mogelijk dan naar een andere buitentemperatuur verschuift).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:27:
Ik heb sinds de voorzomer een Daikin Altherma Hybride R - 5 kW en ik vraag mij af of deze wel efficient draait. Ik heb nog geen ESPAltherma (als dat überhaupt kan op dit type(?))
Kan wel maar de elektronica in de binnen-unit is wat lastig toegankelijk.
True schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:27:
Waar ik nu mee zit is of de WP niet inefficient werkt en richting een COP van 2 gaat op dit moment.
Dat zou extreem slecht zijn voor dit systeem. Mijn hybride haalt vandaag een COP van 4.4. Hoe bereken je de COP en wat is je AWT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
arnoldniessen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:35:
[...]

Wat eigenlijk een uitzondering is; verschillen van 10-20C zijn er ook veel.

[...]

Maar dat gebeurt volgens mij dus niet - de Ta streeft niet naar Tr+deltaT maar streeft naar de stookcurve, en Ta is natuurkundig altijd gelijk aan Tr + (opbrengstvermogen/debiet/0.07), en alleen vermogen en debiet kunnen daarin aangepast worden om Ta te regelen, en debiet kun je niet meer regelen want die wordt gekozen om deltaT te realiseren, dus alleen opbrengst=compressor kun je dan nog regelen.

[...]

Hier zie je dat de Ta dus bijgeregeld wordt richting stookcurve: eerst zakt hij weg, daarna regelt Ta bij.

[...]

Ik vermoed dat het andersom gaat: door de gestegen Ta is deltaT ineens tijdelijk hoger, en dan gaat debiet omhoog om deltaT te verlagen. Maar die debiet verhoging is wel heel fors. Dan zou je opbrengst en verbruik ook heel erg moeten zien stijgen.

[...]

Het komt op mij over als een instabiele terugkoppeling (=oscillatie) tussen de vertraging van het afgiftesysteem en de twee gecombineerde regelingen. Merkwaardig en niet optimaal, maar ook niet erg. Goede kans dat een iets andere instelling dit voorkomt (of mogelijk dan naar een andere buitentemperatuur verschuift).
Dank voor de antwoorden!
Ze geven extra inzicht en daar kan ik iets mee 👍
Ik zie overigens tijdens die cyclus inderdaad het verhoogde verbruik (tot twee maal zoveel op een moment). Ik heb alleen nog geen extra tooling/hard & software om gegevens uit te lezen. Dus ik moet het doen met de gegevens uitbreiden binnenunit/ e- meter en grafieken van de E- leverancier.

Ik ga nu wat verder experimenteren, laat nog wel iets weten als ik verder ben met mijn conclusies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• p2dewit
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 13:22
Hieronder mijn dagelijkse verwarmings run.
Hij maakt nu 1 lange run met tussendoor ook 1 SWW run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1TA4m2TLkNLIQ5q1uivdXdNQxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K5oW4KQ7HNVWLMOEdQkWR9Gy.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT
ERGA08EAV3H7 outside unit
EHBX08EF9W inside unit
EKHWSP200D3V3 hot water tank
Madoka thermostat

220m2 vrijstaand huis, vloerverwarming en radiatoren beneden, 1st verdieping radiatoren. Weather dependent heating curve, max 42 degrees at -10
Huis is van 1997, gas verbruik voor going all electric was 1650m3 (heating & hot water).
Gem COP over laatste 3 maanden is 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:42:
[...]

Kan wel maar de elektronica in de binnen-unit is wat lastig toegankelijk.

[...]

Dat zou extreem slecht zijn voor dit systeem. Mijn hybride haalt vandaag een COP van 4.4. Hoe bereken je de COP en wat is je AWT?
Die of in mijn zin, maakt het een vraag. Ik weet niet of ik nu een COP heb van 2 én ik heb geen idee wat een AWT is - dat gezegd hebbende kan ik natuurlijk googlen ;) en lees dat het de aanvoerwatertemperatuur zou zijn. Hoe kan ik die vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:44
Ik was nog eens aan het kijken naar de waarden die ik uitleest van de warmtepomp en het valt me op dat mijn gemeten delta t altijd hoger is dan de delta t die ik heb ingesteld, staat nu op 3 (ook als de warmtepomp al een aantal uur aan het draaien is). Dit resulteert erin dat mijn debiet altijd maximaal is. Op een of andere manier komt dat debiet nooit boven de 16,2 liter uit. Maar dat wijt ik aan het feit dat het afgifte systeem (vloerverwarming op alle verdiepingen) eigenlijk met een te dunne diameter is uitgevoerd. Hier kan ik helaas niets meer aan veranderen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL7Bpr1kiR-eYSLOMn7ijgiGWKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bV22U7gBy18jfPEbfGOMyWBH.png?f=fotoalbum_large

Nu vraag ik me af of ik mijn delta t niet te laag heb gezet. Is het dus verstandig om deze op 4 of 5 te zetten? Met de COP is niet zoveel mis. Alleen staat het debiet altijd op de max...

Alvast dank voor jullie gedachten hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
@Hetisweergezell Dat kan je zeker proberen. Hogere dT geeft minder flow. Maar houdt er dan rekening mee dat met gelijke aanvoer temperatuur de inlet lager zal zijn dan nu, met het aantal graden dat je de dT verhoogt. Het zal dus iets koeler zijn in huis want de inlet is zo ongeveer de vloertemperatuur, die weer afgeeft aan de lucht in het huis. Misschien moet je je stooklijn verhogen met het aantal graden dat je dT groter maakt?

Misschien dat je pas effect ziet bij een dT van 5… effectief heb je nu al een dT van 4. De instelling daar aan gelijk trekken verandert de fysieke eigenschappen van het systeem niet.

Draait de pomp misschien niet maximaal omdat er een pomp limiet is ingesteld? Ik heb de menu-code niet bij de hand.

[ Voor 26% gewijzigd door Patrick4 op 10-11-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wist iemand hier het minimale afname vermogen en compressor frequentie?
Ik heb een spli6 kw, zie onderin voor de typenummers. Kon het even online niet 123 vinden.

Dan weet ik of er nog wat te tunen valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Patrick4 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:55:
@Hetisweergezell Dat kan je zeker proberen. Hogere dT geeft minder flow. Maar houdt er dan rekening mee dat met gelijke aanvoer temperatuur de inlet lager zal zijn dan nu, met het aantal graden dat je de dT verhoogt. Het zal dus iets koeler zijn in huis want de inlet is zo ongeveer de vloertemperatuur, die weer afgeeft aan de lucht in het huis. Misschien moet je je stooklijn verhogen met het aantal graden dat je dT groter maakt?

Misschien dat je pas effect ziet bij een dT van 5… effectief heb je nu al een dT van 4. De instelling daar aan gelijk trekken verandert de fysieke eigenschappen van het systeem niet.

Draait de pomp misschien niet maximaal omdat er een pomp limiet is ingesteld? Ik heb de menu-code niet bij de hand.
Ik kan de pomp instelling nog wel even nakijken. Maar voor de sww run gaat hij wel naar 25 liter per minuut.

Ik vraag me alleen nog af dat wanneer ik de delta t verhoog naar 5 en ik moet compenseren in mijn stooklijn of dat niet meer energie kost dan de pomp voluit te laten draaien.

Maar misschien moet ik gewoon maar eens even wat proberen en de boel monitoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
jocdeg schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 22:28:
[...]

@RonJ @danny.s@mawashigeri
Toch nog even snel wat koppelingen gehaald en de cv ketel uit het systeem gehaald, en wat denk je?
Flowmeters op de vloerverwarmingsverdeler welke uitslaan naar 2-3 L/min 🎉😁 Probleem gevonden en voor nu tijdelijk opgelost.

Mijn installateur mag dat begin volgende week netjes in orde maken.

Voor nu vaste stooklijn van 30C met delta t van 5 en overshoot van 4 en laat het systeem maar eens pruttelen vannacht zodat de beneden verdieping weer op temperatuur komt en ik morgen een start kan maken met inregelen van de groepen.
Wordt vervolgd!
@RonJ @danny.s @mawashigeri
De opwarming van het huis is gelukt na het aanpassen het leidingwerk;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH9Ow2i_rfQH9zZdcBg5aJWE52k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5ubH2qSO7wcAanZS3E6vQkd.png?f=fotoalbum_large
Hij heeft tot gisteren 12u smiddags gedaan om van 18,3C naar 19,5C te komen, waarna de warmtepomp is gaan pendelen.
De Honeywell T6 thermostaat staat op 19C. Opvallend dat er nog warmtevraag is geweest na de 19C
Vraag 1: heeft dit met de hysterese (volgens mij 1,5C) te maken van de thermostaat, waarmee hij eigenlijk tot 20,5C door wil gaan ná de eerste keer warmtevraag? Ik heb de thermostaat toen even terug gezet en opnieuw op 19C om dat te doorbreken.

Het huis is gister en vannacht rustig afgekoeld tot 19C, waarna er deze ochtend weer warmtevraag ontstaan is. Ook in de grafiek van vandaag zie je pendel gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qmbOBd7YN_yTnI7NDYpo8vB-io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6VCmU9H0J2AT7Wu088P4yn8a.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur is inmiddels binnen opgelopen tot 19,5C maar toch blijft de thermostaat warmtevraag genereren.
Vraag 2: Is dit opnieuw doordat de thermostaat de hysterese grens wil bereiken alvorens te stoppen met warmtevraag, nadat deze vanochtend voor de eerste keer geactiveerd is?

Ik heb gisteren voor het pendelen een start gemaakt met het waterzijdig inregelen van de groepen op de verdeler (radiator badkamer nog steeds dicht). Ik kan hier nu echter niet mee doorgaan omdat ik dus geen continu flow heb.

Het valt me op dat de thermostaat regelmatig 'stopt' met warmtevraag en na enkele minuten weer aanspringt: de ene keer loopt de warmtepomp door, de andere keer stopt deze tegelijk met het uitslaan van de thermostaat.
Ik heb ondertussen diverse Delta T (3, 4, 5) en Ta (27, 28, 29, 30) combinaties getest als vaste stooklijn met een buiten temperatuur van 9C en een overshoot van 4.

Momenteel een Delta T van 5 en een aanvoer van 29C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eN7n2Qoggye8a048lS7QEm2mEbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJHzrnYSlP5N1VO3cczvihTV.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag 3: Kunnen jullie verklaren waarom de Honeywell T6 regelmatig tussentijds 'stopt' met warmtevraag en waarom de warmtepomp de ene keer hier wel op reageert door te stoppen en de andere keer niet?
Ik heb gelezen dat deze thermostaat een instelbaar benodigde hoeveelheid start/stops / uur heeft met een minimum van 3, maar gisteren nacht heeft de warmtepomp (volgens mijn p1 meter) onafgebroken gedraaid, dus dit lijkt mij niet het issue.

Ik krijg het idee dat er ook een soort van teruggaande communicatie is van de warmtepomp naar de thermostaat waarbij het pendelgedrag de oorzaak is van bovenstaand en niet het gevolg.

Ik weet op dit moment even niet goed in welke richting ik het moet zoeken. Hopelijk kunnen jullie daarmee helpen.

Edit: of zitten we nu nog in te zacht weer: lees te weinig verlies naar buiten, en moet ik nog even geduld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Het zal dus iets koeler zijn in huis want de inlet is zo ongeveer de vloertemperatuur, die weer afgeeft aan de lucht in het huis. Misschien moet je je stooklijn verhogen met het aantal graden dat je dT groter maakt?
Eens dat je het moet verhogen, maar ik denk dat je de stooklijn moet verhogen met de helft van de dT verhoging - immers de vloer (of een radiator) heeft (intern) een temperatuur die bij benadering gelijk is aan (Ta + Tr) / 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 23:50:
Die of in mijn zin, maakt het een vraag. Ik weet niet of ik nu een COP heb van 2 én ik heb geen idee wat een AWT is - dat gezegd hebbende kan ik natuurlijk googlen ;) en lees dat het de aanvoerwatertemperatuur zou zijn. Hoe kan ik die vinden?
Je kunt alles vinden op de kamerthermostaat, liefst in installateursstand, zie handleiding. Daar zie je aanvoerwatertemperatuur (AWT / Ta), retour (RWT / Tr), en vaak ook debiet (flow). Ook kun je daar (bij de meeste systemen) de kWh meterstanden van opbrengst en verbruik zien om de COP per dag te berekenen.

Met een externe meter: COP_realtime = (flow * (Ta-Tr) * 0.07) / energieverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jocdeg schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:40:
[...]

@RonJ @danny.s @mawashigeri
De opwarming van het huis is gelukt na het aanpassen het leidingwerk;
[Afbeelding]
Hij heeft tot gisteren 12u smiddags gedaan om van 18,3C naar 19,5C te komen, waarna de warmtepomp is gaan pendelen.
De Honeywell T6 thermostaat staat op 19C. Opvallend dat er nog warmtevraag is geweest na de 19C
Vraag 1: heeft dit met de hysterese (volgens mij 1,5C) te maken van de thermostaat, waarmee hij eigenlijk tot 20,5C door wil gaan ná de eerste keer warmtevraag? Ik heb de thermostaat toen even terug gezet en opnieuw op 19C om dat te doorbreken.

Het huis is gister en vannacht rustig afgekoeld tot 19C, waarna er deze ochtend weer warmtevraag ontstaan is. Ook in de grafiek van vandaag zie je pendel gedrag.

[Afbeelding]

De temperatuur is inmiddels binnen opgelopen tot 19,5C maar toch blijft de thermostaat warmtevraag genereren.
Vraag 2: Is dit opnieuw doordat de thermostaat de hysterese grens wil bereiken alvorens te stoppen met warmtevraag, nadat deze vanochtend voor de eerste keer geactiveerd is?

Ik heb gisteren voor het pendelen een start gemaakt met het waterzijdig inregelen van de groepen op de verdeler (radiator badkamer nog steeds dicht). Ik kan hier nu echter niet mee doorgaan omdat ik dus geen continu flow heb.

Het valt me op dat de thermostaat regelmatig 'stopt' met warmtevraag en na enkele minuten weer aanspringt: de ene keer loopt de warmtepomp door, de andere keer stopt deze tegelijk met het uitslaan van de thermostaat.
Ik heb ondertussen diverse Delta T (3, 4, 5) en Ta (27, 28, 29, 30) combinaties getest als vaste stooklijn met een buiten temperatuur van 9C en een overshoot van 4.

Momenteel een Delta T van 5 en een aanvoer van 29C.

[Afbeelding]

Vraag 3: Kunnen jullie verklaren waarom de Honeywell T6 regelmatig tussentijds 'stopt' met warmtevraag en waarom de warmtepomp de ene keer hier wel op reageert door te stoppen en de andere keer niet?
Ik heb gelezen dat deze thermostaat een instelbaar benodigde hoeveelheid start/stops / uur heeft met een minimum van 3, maar gisteren nacht heeft de warmtepomp (volgens mijn p1 meter) onafgebroken gedraaid, dus dit lijkt mij niet het issue.

Ik krijg het idee dat er ook een soort van teruggaande communicatie is van de warmtepomp naar de thermostaat waarbij het pendelgedrag de oorzaak is van bovenstaand en niet het gevolg.

Ik weet op dit moment even niet goed in welke richting ik het moet zoeken. Hopelijk kunnen jullie daarmee helpen.

Edit: of zitten we nu nog in te zacht weer: lees te weinig verlies naar buiten, en moet ik nog even geduld hebben?
Het probleem is de honeywell, die probeert te moduleren over tijd (en rond het setpoint, vandaar dat je gister dit nog niet zag) door steeds aan/uit te schakelen. Ik weet dat je dit bij sommige modellen kan aanpassen en bij andere weer niet (en die zijn dus echt ongeschikt voor een wp). Maar vraag me niet precies welke en hoe, moet je even de documentatie checken. Je zou m voor nu ook even kunnen bypassen door gewoon t thermostaatcontact door te verbinden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zondag 10 november 2024 @ 11:35:
[...]

Je kunt alles vinden op de kamerthermostaat, liefst in installateursstand, zie handleiding. Daar zie je aanvoerwatertemperatuur (AWT / Ta), retour (RWT / Tr), en vaak ook debiet (flow). Ook kun je daar (bij de meeste systemen) de kWh meterstanden van opbrengst en verbruik zien om de COP per dag te berekenen.

Met een externe meter: COP_realtime = (flow * (Ta-Tr) * 0.07) / energieverbruik.
AWT en flow kon ik vinden, de RWT niet .. is dat misschien de waterinlaattemperatuur?
Ik zal in de tussentijd heb boekje ook nog eens doornemen het is hier geen helpdesk hè ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SrXZbsW6xV_ZzMAL7cG5TJBM5c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QDS0jdryWqOSQtJpCd4cuVAP.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ULWR0vBo65A3MrTeN_3dh6_lz0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BwszrAjnyfrWITSu7YIkm8ke.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:26:
AWT en flow kon ik vinden, de RWT niet .. is dat misschien de waterinlaattemperatuur?
Klopt, Daikin noemt RWT waterinlaattemperatuur. En aanvoer-platenwisselaar is na de WP/voor de gasketel, de andere aanvoer is na de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:31:
[...]

Klopt, Daikin noemt RWT waterinlaattemperatuur. En aanvoer-platenwisselaar is na de WP/voor de gasketel, de andere aanvoer is na de gasketel.
Maar ze zijn er ook niet consistent mee geloof ik, ik heb deze documenten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAgSnOYI-GKCkzaQxgBBUBa9c_8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uPxYQHzlWhNg46fYNdk9pNeF.png?f=user_large

En er zitten enkele duplicaten tussen, maar waterinlaattemperatuur wordt maar in twee documenten genoemd, maar enkel bij 'Opsporen en verhelpen van storingen', weet jij toevallig van documenten waar er ook wordt ingegaan op definities van zulke termen?

Met die berekening zit ik op een COP van 3,4 wat ik nog niet zo slecht vind zonder dat ik wat aan afgesteld heb.
Maar deze COP is dus puur een momentopname gebaseerd op de huidige gegevens? Als ik de COP wil weten, moet ik dus de gegevens uitlezen en uitrekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:45:
Maar ze zijn er ook niet consistent mee geloof ik [..]

weet jij toevallig van documenten waar er ook wordt ingegaan op definities van zulke termen?
Zal aan de vertaler liggen, ik gebruik liever de originele engelse versie.
Maar ze zijn er ook niet consistent mee geloof ik [..]

weet jij toevallig van documenten waar er ook wordt ingegaan op definities van zulke termen?

Maar deze COP is dus puur een momentopname gebaseerd op de huidige gegevens? Als ik de COP wil weten, moet ik dus de gegevens uitlezen en uitrekenen?
Klopt, kan handmatig, of je kunt de COP uitrekenen in HA (als je ESPAltherma gebruikt, met de integratie van de stroommeting van de Daikin) of de COP wordt uitgerekend door mijn P1P2MQTT bridge (real-time vereist een externe elektriciteitsmeter, lange-termijn COP gaat op basis van de Daikin kWh-tellers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
De term COP wordt gebruikt voor de momentopname, maar ook voor een tijdsvak.
In principe is het altijd een integratie van hoeveel energie is er verbruikt om hoeveel warmte op te wekken. De momentopname is gemakkelijk (mits je de verbruiksdata & temperatuur & flowgegevens van je WP hebt), maar nauwkeurig de lange termijn COP berekenen juist niet, feitelijk heb je daar alle momentopnames voor nodig om deze te integreren. Gelukkig is een warmtepomp traag, dus de benadering door elke (paar) seconden gegevens te gebruiken komt voldoende dichtbij de waarheid - zeker voor ons doel om de boel zo efficiënt mogelijk af te stellen. In praktijk gebruik ik vooral een lopend gemiddelde van de laatste paar minuten en die momentopname, de rest is statistiek voor aan het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

arnoldniessen schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:17:
[...]

Zal aan de vertaler liggen, ik gebruik liever de originele engelse versie.

[...]

Klopt, kan handmatig, of je kunt de COP uitrekenen in HA (als je ESPAltherma gebruikt, met de integratie van de stroommeting van de Daikin) of de COP wordt uitgerekend door mijn P1P2MQTT bridge (real-time vereist een externe elektriciteitsmeter, lange-termijn COP gaat op basis van de Daikin kWh-tellers).
Kan ik die P1P2MQTT dan installeren zonder dat ik de binnenunit van mijn WP / CV-ketel hoef open te maken? Ik ben hier niet heel bekend mee én ik krijg het niet expliciet scherp uit: https://github.com/Arnold-n/P1P2MQTT . Ik ben (mogelijk onnodig) huiverig om de WP namelijk te openen, de installateur kwam destijds al met "garantie dit, garantie dat".
Ik heb even gekeken, maar de seriële aansluiting voor een ESPAltherma zit logischerwijs binnen in, maar ook de aansluiting voor het kabeltje voor de thermostaat zit verstopt en zie ik de WP / CV-ketel in gaan.

Het lijkt dat ik de P1P2MQTT dan hieronder als B zal moeten installeren, correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvrsfPYBfQQdjxb5cwx4ihZiCGc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SV4VIriBSx9ghsl6eBQw5mVi.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
True schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:39:
Kan ik die P1P2MQTT dan installeren zonder dat ik de binnenunit van mijn WP / CV-ketel hoef open te maken? Ik ben hier niet heel bekend mee én ik krijg het niet expliciet scherp uit: https://github.com/Arnold-n/P1P2MQTT . Ik ben (mogelijk onnodig) huiverig om de WP namelijk te openen, de installateur kwam destijds al met "garantie dit, garantie dat".
Ik heb even gekeken, maar de seriële aansluiting voor een ESPAltherma zit logischerwijs binnen in, maar ook de aansluiting voor het kabeltje voor de thermostaat zit verstopt en zie ik de WP / CV-ketel in gaan.

Het lijkt dat ik de P1P2MQTT dan hieronder als B zal moeten installeren, correct?
[Afbeelding]
Klopt, die wordt parallel aangesloten, zoals een 2e thermostaat b in het plaatje. Meestal kun je die draad wel ergens afsplitsen buiten de unit. De thermostaatdraad zit zelf aan kroonsteenblok X5M, de kroonsteenblokken X5M en X2M (deels 230V!, altijd spanningsloos werken, let op dat de spanning van buiten komt en niet via de CV ketel stekker!) zijn toegankelijk via de zijkant als je de metalen zijplaat daar loshaalt (zit alleen vast met een schroef aan de onderzijde), daar moet je ook bij zijn als je bv een externe thermostaat of een externe buitentemperatuursensor wilt aansluiten. Voor ESPAltherma moet je iets meer losschroeven, zodat je het hele elektronica-blok er uit kunt tillen en dan aan een (aanwezig) haakje ophangen, en dan kun je bij de benodigde X10A connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter B
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-03 01:06
Wij hebben een Daikin Altherma Hybride warmtepomp.
Ik heb een vraag over het instellen van de frequentie om de buitentemperatuur meten. Die staat nu op 24 uur. Betekent dit een meting op dat specifieke moment of meet hij dan het gemiddelde over die 24 uur?
Pieter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell

Ik heb delta t naar 5 gezet en de Ta 1 graadje omhoog. Ik zag vanmorgen dat het debiet hiermee iets omlaag is gegaan 12 l/m ipv 16 en dat scheelt toch wel behoorlijk qua geluid in 1 van de kamers. Ook lijkt hij een delta t van 5 prima vast te kunnen houden en schakelt de compressor heel af en toe nog net iets verder terug dan dat hij al deed (2,5 A ipv 3 A).

Dus tot nu toe lijkt dit een geslaagde zet te zijn geweest. Zal het verder monitoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisweergezell
Pieter B schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:47:
Wij hebben een Daikin Altherma Hybride warmtepomp.
Ik heb een vraag over het instellen van de frequentie om de buitentemperatuur meten. Die staat nu op 24 uur. Betekent dit een meting op dat specifieke moment of meet hij dan het gemiddelde over die 24 uur?
Pieter
Dat gaat over het gemiddelde over de afgelopen 24 uur.
Pagina: 1 ... 122 ... 154 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma