Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:06
Technician- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Wat verwacht je dan? Een kaarsrechte lijn?
Geen idee....daarom stel ik de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:56
Pascal P schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:47:
[...]

Geen idee....daarom stel ik de vraag.
Nou in de natuur en techniek is een lijn nooit kaarsrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27
Technician- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:17:
[...]

Wat verwacht je dan? Een kaarsrechte lijn?
Ik verwachtte oorspronkelijk een lichte sinus, beetje overshoot, beetje undershoot en uiteindelijk vrijwel vlak. Daarna werd duidelijk dat de machine altijd tussen vrij grove setpoints heen en weer ging, daar komt die zaagtand vandaan.
Bij moduleren verwachtte ik dus ook niet die power sprongen tussen 300W naar 400W, maar een wat soepeler regeling. Misschien is dit wat robuuster uit te voeren, gelukkig maakt het voor de daadwerkelijke verwarming van het huis geen bal uit. Dit is een het gevaar van klanten daadwerkelijk inzicht in gedrag geven, die gaan zich onnodig zorgen maken :)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:35:
[...]

Nou in de natuur en techniek is een lijn nooit kaarsrecht.
Een kaars ook niet :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pascal P schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:26:
Onze warmtepomp draait momenteel en ik zie de laatste tijd vaker onderstaand "zaagtandpatroon" in de verbruikscurve. Echt pendelen is het niet te noemen, de unit slingert wat rond een bepaald optimum.
Maar ik vraag me af of het meer voorkomt en of het kwaad kan.[Afbeelding]
Ik zie helemaal gaan waardes/schaal op de y as. Kan hier niks over zeggen :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-07 15:26
goede morgen.

ik had een vraag over mijn daikin altherma.
specifiek over de verwarmings element in mijn sww vat.
dit betreft een 3kw element ( 250 liter extern vat van daikin )

nu had ik mijn binnenunit ingesteld op legionella run elke vrijdag 14.00 deze in gesteld op 50 min
mijn water is 53 graden in comfort modus en 43 in eco mode

krijg alleen telkens legionella run fail
toen had ik een instelling gevonden waar in staat dat * bij legionella run sww verwarmings element minimaal 4 uur aan zetten dit helpt als de legionella instellingen niet binnen de 50 min lukt dan gaat er volgen een schema 4 uur lang het warmt element draaien om de boel naar 60 graden te krijgen

ik heb trouwens de legionella temperatuur op 60 graden gezet

maar het vreemde is nu heb ik alles eens na gelopen
* start legionella run 14.00 oke werkt
* buiten unit draait tot 53 graden ongeveer * werkt
* na 50 min gaat de buiten unit uit * werkt
* warmte element is aan geshoten door ingesteld schema of door binnen unit zelf dat kan ik natuurlijk niet zien
maar is na 14 min terug uit gegaan temperatuur was toen 56 graden zag ik in home assistant

en sinds heden doet het element niks meer

toen dacht ik het volgende

automaat is uit gevallen . was niet het geval
stroom liep tot op het relais
toen dact ik laat ik in de test modus van de compenenten het warmte element handmatig aan zetten
dat geprobeerd en wat krijg ik te zien waner ik het warmte element van de ketel aan zet een scherm met aan zetten oke en meer niet hij schakelt gewoon het relai niet

dus staat er nu nog ergens een instelling uit ? of zie ik iets over het hooft want hij heeft wel gewerkt 14 min
en ik heb hem tijdens het in bedrijf stelten ook gewoon getest en toen deed het element het ook gewoon via de zelfde test modus van sensoren

btw als ik het relai zelf schakel met de hand doe het warmte element het wel dus hij krijgt geen stuurspanning van de printpltaat naar het relai

iemand een idee :)

als vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tourtje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:18:
goede morgen.

nu had ik mijn binnenunit ingesteld op legionella run elke vrijdag 14.00 deze in gesteld op 50 min

toen had ik een instelling gevonden waar in staat dat * bij legionella run sww verwarmings element minimaal 4 uur aan zetten dit helpt als de legionella instellingen niet binnen de 50 min lukt dan gaat er volgen een schema 4 uur lang het warmt element draaien om de boel naar 60 graden te krijgen

* warmte element is aan geshoten door ingesteld schema of door binnen unit zelf dat kan ik natuurlijk niet zien
maar is na 14 min terug uit gegaan temperatuur was toen 56 graden zag ik in home assistant

toen dact ik laat ik in de test modus van de compenenten het warmte element handmatig aan zetten
dat geprobeerd en wat krijg ik te zien waner ik het warmte element van de ketel aan zet een scherm met aan zetten oke en meer niet hij schakelt gewoon het relai niet

dus staat er nu nog ergens een instelling uit ? of zie ik iets over het hooft want hij heeft wel gewerkt 14 min
en ik heb hem tijdens het in bedrijf stelten ook gewoon getest en toen deed het element het ook gewoon via de zelfde test modus van sensoren

btw als ik het relai zelf schakel met de hand doe het warmte element het wel dus hij krijgt geen stuurspanning van de printpltaat naar het relai

als vast bedankt
Waar staat je maximum tank temperatuur op ingesteld? Dat is setting [6-0E]. Die moet op 60C staan, anders gaat het niet werken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal P
  • Registratie: November 2022
PCJR schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zie helemaal gaan waardes/schaal op de y as. Kan hier niks over zeggen :9
Schommelt rond de 340W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Waar staat je maximum tank temperatuur op ingesteld? Dat is setting [6-0E]. Die moet op 60C staan, anders gaat het niet werken.
maximale tank temperatuur staat op 60 graden. heb hem zelf als eens verhoogd naar 65 om dat ik dacht dat die 53 graden te dicht in de buurt zat van de 60 en daarom het element niet aan wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:05

MrFish

Untitled

Tourtje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

maximale tank temperatuur staat op 60 graden. heb hem zelf als eens verhoogd naar 65 om dat ik dacht dat die 53 graden te dicht in de buurt zat van de 60 en daarom het element niet aan wilde
Staat het element wel op 'alleen desinfectie' of iets in die geest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
MrFish schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:23:
[...]Staat het element wel op 'alleen desinfectie' of iets in die geest?
jup element staat op alleen desinfectie in gesteld.

[ Voor 23% gewijzigd door Tourtje op 30-10-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En als je nu het testprogramma doorloopt, schakelt ie dan ook niet meer in? Want dan zou ik bijna zeggen dat je stuurprint defect is.

Als ie in de tests wel werkt, dan zou ik even al je settings al in de excel sheet (bovenste link uit de gele box hieronder) zetten en vergelelijken met de anderen hier, dan zie je snel genoeg of en waar er iets afwijkends ingesteld staat.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:36:
En als je nu het testprogramma doorloopt, schakelt ie dan ook niet meer in? Want dan zou ik bijna zeggen dat je stuurprint defect is.

Als ie in de tests wel werkt, dan zou ik even al je settings al in de excel sheet (bovenste link uit de gele box hieronder) zetten en vergelelijken met de anderen hier, dan zie je snel genoeg of en waar er iets afwijkends ingesteld staat.
ik heb hem 1x werkent gekregen in de test dat was de aller eerste keer toen ik me systeem opstarte.
toen heb ik alle test sensoren die ik kon testen getest en alles werkte netjes

na 1 week verder zijn 1e legonella run gedaan. heeft hij toen ook niet gehaald en toen zag ik inderdaad dat het element 14min aan was en toen uit dus leek mij inderdaad de aansteuring van de stuurstroom.

ik ga voor de zekrheid eens die stuurstroom meten of die wel uit geeft kan ook zijn dat het relai kapot is en die niet schakelt maar wel stuur stroom krijgt.

thx voor de tip die ga ik eens vergelijken wat er anders zou kunnen staan

tevens als het toch een kapote stuur print zou zijn ga ik gewoon heel dat legionella run er uit gooien en stuur ik hem wel aan via een shelly .

immers kan ik daar voor het oude relai gebruiken gaat hij via home assistant en niet meer via de altherma

of zie ik dan iets over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tourtje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

ik heb hem 1x werkent gekregen in de test dat was de aller eerste keer toen ik me systeem opstarte.
toen heb ik alle test sensoren die ik kon testen getest en alles werkte netjes

na 1 week verder zijn 1e legonella run gedaan. heeft hij toen ook niet gehaald en toen zag ik inderdaad dat het element 14min aan was en toen uit dus leek mij inderdaad de aansteuring van de stuurstroom.

ik ga voor de zekrheid eens die stuurstroom meten of die wel uit geeft kan ook zijn dat het relai kapot is en die niet schakelt maar wel stuur stroom krijgt.

thx voor de tip die ga ik eens vergelijken wat er anders zou kunnen staan

tevens als het toch een kapote stuur print zou zijn ga ik gewoon heel dat legionella run er uit gooien en stuur ik hem wel aan via een shelly .

immers kan ik daar voor het oude relai gebruiken gaat hij via home assistant en niet meer via de altherma

of zie ik dan iets over het hoofd ?
Ik hoor en lees deze klacht eigenlijk best vaak.
Dat de legionella run niet gehaald of afgemaakt wordt.
Kan trouwens ook nog dat de max therm in de boiler op het element is aangesproken.

Maar wel vreemd dat je vaak hoort dat het eerst werkt en na een tijdje niet meer.

Deze klacht hoor je wel vaker als de sensor in de tank geen goed contact meer maakt en de temp niet goed weergeeft.

Zelf schakelen van het relais kan prima. Inderdaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Technician- op 30-10-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:48:
[...]

Ik hoor en lees deze klacht eigenlijk best vaak.
Dat de legionella run niet gehaald of afgemaakt wordt.
Kan trouwens ook nog dat de max therm in de boiler op het element is aangesproken.

Maar wel vreemd dat je vaak hoort dat het eerst werkt en na een tijdje niet meer.

Deze klacht hoor je wel vaker als de sensor in de tank geen goed contact meer maakt en de temp niet goed weergeeft.
Dat zou je ook nog even kunnen checken idd. Die sensormontage bij Daikin vaten is ook echt kansloos en vragen om problemen, letterlijk moet je de sensor met isolatietape tegen het metaal aan plakken, in een ruimte waar je nauwelijks bij kan als het element er eenmaal in zit. Voor dat geld en een a-merk zou je toch een iets beter uitgedachte oplossing verwachten. Bij mij zat dat stukje tape ook al half los na 2,5 jaar. Ik heb de sensor nu maar vastgezet met polymax ipv plakband.
Zelf schakelen van het relais kan prima. Inderdaad.
Niet helemaal mee eens, want dit moet dan wel tegelijk met wat de unit normaal gesproken zou doen, anders krijg je continu die AH-00 error en een rood knipperende led. En als je per ongeluk toch niet afschakelt, ga je imho iets teveel op de thermische beveiliging van het element leunen. En waarom zou je bij een defect aan de print zelf eromheen iets gaan beunen en geen nieuwe print regelen onder garantie? Tenzij je stiekem zelf de print gesloopt hebt natuurlijk? >:)

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 30-10-2024 17:14 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:12:
[...]

Dat zou je ook nog even kunnen checken idd. Die sensormontage bij Daikin vaten is ook echt kansloos en vragen om problemen, letterlijk moet je de sensor met isolatietape tegen het metaal aan plakken, in een ruimte waar je nauwelijks bij kan als het element er eenmaal in zit. Voor dat geld en een a-merk zou je een iets beter uitgedachte oplossing verwachten.

[...]

Niet helemaal mee eens, want dit moet dan wel tegelijk met wat de unit normaal gesproken zou doen, anders krijg je continu die AH-00 error en een rood knipperende led. En als je per ongeluk toch niet afschakelt, ga je imho iets teveel op de thermische beveiliging van het element leunen. En waarom zou je bij een defect zelf gaan beunen en geen nieuwe print regelen onder garantie? Tenzij je stiekem zelf de print gesloopt hebt natuurlijk? >:)
Dat is waar ja.
Daikin had ik laatst nog een garantiegeval, had na een garantie claim die makkelijk online ging binnen een dag een vervangend onderdeel.
Toevallig die dag 2 garanties, ook een Panasonic,
Daar moest ik 2 keer achteraan mailen en 1 keer bellen en na 15 dagen had ik het onderdeel.

Ps Daikin koopt Oso vaten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:16:
[...]

Dat is waar ja.
Daikin had ik laatst nog een garantiegeval, had na een garantie claim die makkelijk online ging binnen een dag een vervangend onderdeel.
Toevallig die dag 2 garanties, ook een Panasonic,
Daar moest ik 2 keer achteraan mailen en 1 keer bellen en na 15 dagen had ik het onderdeel.

Ps Daikin koopt Oso vaten in.
Ook altijd goeie ervaringen mee (via installateur die dit ook beaamd), ze hebben een goede en complete onderdelenshop, geen gezeik met garantieclaims en indien het in BE op voorraad is heb je het de volgende dag geleverd. Soms moet er iets exotisch uit Slowakije of Japan komen en duurt het iets langer, maar soit.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:20:
[...]

Ook altijd goeie ervaringen mee (via installateur die dit ook beaamd), ze hebben een goede en complete onderdelenshop, geen gezeik met garantieclaims en indien het in BE op voorraad is heb je het de volgende dag geleverd. Soms moet er iets exotisch uit Slowakije of Japan komen en duurt het iets langer, maar soit.
Dat klopt, kan ook online de voorraad zien en ze doen niet moeilijk, contact via WA gaat heel snel.
Rare is dat ze juist de naam hebben moeilijk te zijn.
En de partijen die de naam hebben beter te zijn zijn in de praktijk veel moeilijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Dat klopt, kan ook online de voorraad zien en ze doen niet moeilijk, contact via WA gaat heel snel.
Rare is dat ze juist de naam hebben moeilijk te zijn.
En de partijen die de naam hebben beter te zijn zijn in de praktijk veel moeilijker
Het enige waar ze moeilijk in doen is particulieren te woord staan. Naar "installateurs" >:) toe alleen maar goede ervaringen eigenlijk. En ze zullen wel lastig doen bij beunhazen die de gevolgen van hun gepruts op de garantie willen claimen, ze sturen ook vaak vrij snel eigen mensen langs bij grotere problemen en willen defecte onderdelen retour hebben, etc. Maar dat is voor een goede installateur allemaal geen enkel probleem lijkt me.

[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 30-10-2024 17:38 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-07 19:58
Vraagje: Eind nov wordt er bij mij een Altherma 3 (ERGA08EVH7) met los Daikin boilervat geinstalleerd. Ik wil het electraverbruik graag meten,

- Voor de buitenunit begrijp ik dat je beter geen Shelly's kunt gebruiken dus daar wilde ik een Homewizard wifi meter voor aanschaffen.
- Voor de BUH en de boiler (ik begrijp dat dit ook een backup-element heeft) wil ik ook graag meten. Kan dat met een simpele shelly 1PM of is dat af te raden? Ik ga er niet mee schakelen, gaat puur om het meten. Ik heb onvoldoende ruimte in mijn meterkast om hier nog 2 shelly pro's naast te zetten vrees ik. Eventueel zou een shelly 3EM misschien nog net wel passen.
- Klopt het dat het binnendeel van de warmtepomp niet veel stroom verbruikt? Of moet ik dat ook nog los meten?

Dank voor het meedenken weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
stat schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:51:
Vraagje: Eind nov wordt er bij mij een Altherma 3 (ERGA08EVH7) met los Daikin boilervat geinstalleerd. Ik wil het electraverbruik graag meten,

- Voor de buitenunit begrijp ik dat je beter geen Shelly's kunt gebruiken dus daar wilde ik een Homewizard wifi meter voor aanschaffen.
- Voor de BUH en de boiler (ik begrijp dat dit ook een backup-element heeft) wil ik ook graag meten. Kan dat met een simpele shelly 1PM of is dat af te raden? Ik ga er niet mee schakelen, gaat puur om het meten. Ik heb onvoldoende ruimte in mijn meterkast om hier nog 2 shelly pro's naast te zetten vrees ik. Eventueel zou een shelly 3EM misschien nog net wel passen.
- Klopt het dat het binnendeel van de warmtepomp niet veel stroom verbruikt? Of moet ik dat ook nog los meten?

Ik weet niet of een 3EM heel veel nut heeft: Ik denk dat 2x een Eastron 1 fase meter en 2x een 1 fase installatie automaat goedkoper is en ook nog minder ruimte in beslag neemt in je groepenkast. Dan kun je het daarna uitlezen met modbus (met een simpele ESP), of natuurlijk de Eastron wifi 1 fase meters kopen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmtepompje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 05-06 21:12
Tourtje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:18:
goede morgen.

als vast bedankt
Dat klopt wat je zegt. Dat is normaal, bij een te warme tanktemperatuur is de boosterheater niet meer handmatig te schakelen. Dat is software-matig zo bepaald.
Dat is dus géén defect aan je printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmtepompje
stat schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:51:

Het binnendeel krijgt zijn voeding van de buitenunit. Dus daar hoef je geen aparte meter op toe te passen, want dat pak je mee als je de buitenunit meet.
Verder is het ook niet interessant om dat te weten, want er zit alleen een circulatiepomp in, en een print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
Warmtepompje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Dat klopt wat je zegt. Dat is normaal, bij een te warme tanktemperatuur is de boosterheater niet meer handmatig te schakelen. Dat is software-matig zo bepaald.
Dat is dus géén defect aan je printplaat.
daar hat ik al een vermoeden van. gisteren stond de tank op 56 graden
en vandaag op 44. ik had de tank uit gezet gister avond
vanavond even via test modus het warmte element aan gezet en het werkte inderdaad gewoon weer.

wat ik nu wel nog even moet na kijken. en wat ik hier ergens ook gelezen heb van iemand hier boven.
dat het wel eens zou kunnen dat het warmte element maar op max 60 graden staat in gesteld en hij thermisch daarom niet verder ging. ( zou kunnen toch 4 graden speling verschil ) tussen tank sensor en warmte element. ik weet niet hoe nauwkeurig die zijn.

morgen even na meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmtepompje
RonJ schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:12:
[...]

Dat zou je ook nog even kunnen checken idd. Die sensormontage bij Daikin vaten is ook echt kansloos en vragen om problemen, letterlijk moet je de sensor met isolatietape tegen het metaal aan plakken, in een ruimte waar je nauwelijks bij kan als het element er eenmaal in zit. Voor dat geld en een a-merk zou je toch een iets beter uitgedachte oplossing verwachten. Bij mij zat dat stukje tape ook al half los na 2,5 jaar. Ik heb de sensor nu maar vastgezet met polymax ipv plakband.

[...]

Niet helemaal mee eens, want dit moet dan wel tegelijk met wat de unit normaal gesproken zou doen, anders krijg je continu die AH-00 error en een rood knipperende led. En als je per ongeluk toch niet afschakelt, ga je imho iets teveel op de thermische beveiliging van het element leunen. En waarom zou je bij een defect aan de print zelf eromheen iets gaan beunen en geen nieuwe print regelen onder garantie? Tenzij je stiekem zelf de print gesloopt hebt natuurlijk? >:)
De sensor is prima te monteren zonder het gebruik van enige tape.
Er zit zelfs een speciale opening waarin je de sensor drukt, zodat deze goed contact maakt met het boileroppervlak. Wel even goed aandrukken met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Zie foto:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAtxhTJ7KG5YWmbUFK961-oVRF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Ar71CUyrC0SMWL9ptTBKLnj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourtje
Warmtepompje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:54:
[...]

Er zit zelfs een speciale opening waarin je de sensor drukt, zodat deze goed contact maakt met het boileroppervlak. Wel even goed aandrukken met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Zie foto:[Afbeelding]
klopt zo zit hij bij mij ook precies het zelfde en dat groene pijltje zit ook zo aangesloten. dus ik neem aan dat hij dan wel het zelfde in gesteld staat.

zal morgen eens alle instellingen door nemen uit de docementatie van de google docs. hier boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Er zit zelfs een speciale opening waarin je de sensor drukt, zodat deze goed contact maakt met het boileroppervlak. Wel even goed aandrukken met bijvoorbeeld een schroevendraaier. Zie foto:[Afbeelding]
Ligt eraan welke boiler je hebt, deze zijn in de jaren ook veranderd. De boilers waar de sensor er loodrecht ingaat hebben veel last van slecht tankcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Tanuki schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:33:
[...]

Ik weet niet of een 3EM heel veel nut heeft: Ik denk dat 2x een Eastron 1 fase meter en 2x een 1 fase installatie automaat goedkoper is en ook nog minder ruimte in beslag neemt in je groepenkast. Dan kun je het daarna uitlezen met modbus (met een simpele ESP), of natuurlijk de Eastron wifi 1 fase meters kopen.
Dank, die Eastron had ik nog niet gezien. De 3 EM die ik op het oog had neemt maar 1 plek in, dus is wel kleiner dan 2 Eastrons. Maar ik ga even kijken, misschien beter die Eastrons anders ter plekke te installeren in een klein boxje.
Warmtepompje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:35:
[...]
Het binnendeel krijgt zijn voeding van de buitenunit. Dus daar hoef je geen aparte meter op toe te passen, want dat pak je mee als je de buitenunit meet.
Verder is het ook niet interessant om dat te weten, want er zit alleen een circulatiepomp in, en een print.
Dank dat had ik nog niet begrepen, duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Ligt eraan welke boiler je hebt, deze zijn in de jaren ook veranderd. De boilers waar de sensor er loodrecht ingaat hebben veel last van slecht tankcontact.
Ik zal eens kijken of ik ook zo'n verticaal buisje heb, zo zat het iig niet geinstalleerd door "de professionals". Ik heb er wel 1 uit 2021, dus misschien is het veranderd? Er staat niks over in mijn handleiding iig, laatst nog naar gekeken toen ik de tape verving door kit (misschien was IT thermopastalijm nog beter geweest).

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 31-10-2024 14:29 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Dank, die Eastron had ik nog niet gezien. De 3 EM die ik op het oog had neemt maar 1 plek in, dus is wel kleiner dan 2 Eastrons. Maar ik ga even kijken, misschien beter die Eastrons anders ter plekke te installeren in een klein boxje.

[...]

Dank dat had ik nog niet begrepen, duidelijk.
Wat voor backup heater heb je? 1- of 3 fase? Ik heb hier homewizard (== rebranded eastron, toen stond er zelfs nog gewoon eastron op) wifi meters op de buitenunit en boiler en een Shelly 3EM met klemmen voor de BUH.

Als je een 1-fase BUH hebt en alle kabels komen langs dezelfde plek (of uit dezelfde meterkast), dan heb je in principe aan 1x een Shelly 3EM al meteen genoeg en ben je veruit het goedkoopste uit. Wil je een mooie kant-en-klare oplossing met een mooie grafiekjes producerende app, dan zou ik ook zeker een (3F) homewizard overwegen voor die paar tientjes meer (bij 3x 1F). De route eastron modbus + een ESP is én duurder dan shelly én meer geknutsel dan allebei, dus dat zou in dit geval niet mijn eerste keuze zijn.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-06 07:53
@RonJ
Vraagje, ik heb dit al eens vaker gezien, maar soms loopt de temperatuur enorm hoog op tot ver boven mijn ingestelde weercurve voor een korte tijd. Enig idee waarom dit plaats vindt? Ik heb geen tapwater tank. Zie onder. Sta op het punt om dit weekend een open verdeler te plaatsen in plaats van mijn meng verdeler , maar dit is niet echt prettig voor de vloerverwarming..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KH87P9KI4OCEqFGUx9oSR01L3Ss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALvkymVNA3BzNErpYYtTDvSa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door jocdeg op 31-10-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-07 14:36
Technician- schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd mijn binnenunit nog nooit open gehad, omdat ik er nog garantie op heb en ik heb ook geen problemen met die sensor. Ik weet dus ook niet, hoe dat er precies uitziet, maar ik heb nog wel een idee om dit misschien te verbeteren.

In computers werd/wordt tussen de processor en de koelplaat (heatsink) voor de processor vaak een warmtegeleidende pasta gebruikt, om de hitte van de processor sneller en beter af te voeren.
Is het misschien een idee om iets dergelijks ook bij die sensor toe te passen?
Of is dit complete bullshit? :|

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Warmtepompje
piieter schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd mijn binnenunit nog nooit open gehad, omdat ik er nog garantie op heb en ik heb ook geen problemen met die sensor. Ik weet dus ook niet, hoe dat er precies uitziet, maar ik heb nog wel een idee om dit misschien te verbeteren.

In computers werd/wordt tussen de processor en de koelplaat (heatsink) voor de processor vaak een warmtegeleidende pasta gebruikt, om de hitte van de processor sneller en beter af te voeren.
Is het misschien een idee om iets dergelijks ook bij die sensor toe te passen?
Of is dit complete bullshit? :|
Geen onzin hoor.
Dat wordt in de installatietechniek ook zeker toegepast, ook bij sensoren.
Maar bovenal zijn tegenwoordig heel veel inverterprintplaten van warmtepompen en airco's voorzien van een heatsink waar geleidingspasta op aangebracht moet worden.

Wel heeft het bij jouw binnendeel geen zin. Daar zitten 2 tanksensoren op een deugdelijke manier op de tank geplakt en maakt goed contact.

[ Voor 7% gewijzigd door Warmtepompje op 31-10-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jocdeg schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 19:37:
@RonJ
Vraagje, ik heb dit al eens vaker gezien, maar soms loopt de temperatuur enorm hoog op tot ver boven mijn ingestelde weercurve voor een korte tijd. Enig idee waarom dit plaats vindt? Ik heb geen tapwater tank. Zie onder. Sta op het punt om dit weekend een open verdeler te plaatsen in plaats van mijn meng verdeler , maar dit is niet echt prettig voor de vloerverwarming..
[Afbeelding]
Dat is wel raar ja, hoe wordt je mengverdeler nu precies aangestuurd en zitten daar nog kleppen of thermostaten op? Als daar een klep dichtspringt of de pomp ineens stopt met draaien kan je WP z'n flow en dus warmte niet meer kwijt en dan loopt de temperatuur van dat hele kleine beetje water in de leiding en wisselaar natuurlijk heel snel op.

En heb je je instellingen ook al nagelopen? Want het zou ook nog kunnenn dat ie toch "denkt" dat er een SWW-vat is en dat er een legionella run moet plaatsvinden. Met name de in rood gemarkeerde settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMH0mZtcky1rAgvk6PkorKTk94Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jOUuZ4SeMKIolgUJjzDWcqRS.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RonJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:29:
[...]

....Er staat niks over in mijn handleiding iig, laatst nog naar gekeken toen ik de tape verving door kit (misschien was IT thermopastalijm nog beter geweest).
@piieter Dat bedoelde ik hiermee idd en dat komt buiten IT-toepassingen zeker ook voor, bijvoorbeeld in inverters en andere vermogenselectronica. Maar idd, dit geldt sowieso alleen voor de losse vaten, bij de vloermodellen is dit af-fabriek al goed geregeld.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 01-11-2024 10:18 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, in navolging op een eerdere vraag.. we gaan de daikin erlq011caw1 vervangen door een nieuwe erl11 (enkele ventilator ips dubbele) en de tech zoneregeling boven en beneden (totaal 16 actuators) er gewoon af halen om het simpeler te maken gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
PS --- iemand een idee waarom men nu 11kw uit een buitenunit met enkele ventilator van 87 cm hoog weet te halen (die naar men zegt zuiniger en stiller zou moeten zijn...) terwijl in de modellen daarvoor er een toren van ruim 150 hoog stond met 2 ventilatoren om hetzelfde (ook 11 kw) te bereiken ??

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 01-11-2024 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

MisterB schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:37:
Hi all, in navolging op een eerdere vraag.. we gaan de daikin erlq011caw1 vervangen door een nieuwe erl11 (enkele ventilator ips dubbele) en de tech zoneregeling boven en beneden (totaal 16 actuators) er gewoon af halen om het simpeler te maken gr
Wel erg zonde om een perfect werkende WP te vervangen, toch? Vanwaar?

Het is mij niet duidelijk welke problemen je precies had (het helpt om te verwijzen naar je eerdere berichten), maar ik zou eerst maar eens die zoneregeling eraf halen en dan kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MrFish schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:34:
[...]

Wel erg zonde om een perfect werkende WP te vervangen, toch? Vanwaar?

Het is mij niet duidelijk welke problemen je precies had (het helpt om te verwijzen naar je eerdere berichten), maar ik zou eerst maar eens die zoneregeling eraf halen en dan kijken wat dat doet.
hi er moest het nodige aan de installatie gebeuren en we doen gewoon ff refresch van alle installaties

[ Voor 10% gewijzigd door MisterB op 01-11-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jocdeg
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:16:
[...]

Dat is wel raar ja, hoe wordt je mengverdeler nu precies aangestuurd en zitten daar nog kleppen of thermostaten op? Als daar een klep dichtspringt of de pomp ineens stopt met draaien kan je WP z'n flow en dus warmte niet meer kwijt en dan loopt de temperatuur van dat hele kleine beetje water in de leiding en wisselaar natuurlijk heel snel op.

En heb je je instellingen ook al nagelopen? Want het zou ook nog kunnenn dat ie toch "denkt" dat er een SWW-vat is en dat er een legionella run moet plaatsvinden. Met name de in rood gemarkeerde settings:

[Afbeelding]
Zou dit dan toch de boosdoener kunnen zijn ondanks dat [E-05] op 0 staat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6nUZJyvBm_ABFHFiG9kn4-tGKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABo1Jg4vJda7JPERa7sGBIry.jpg?f=fotoalbum_large

[7-02] is leeg in mijn Excel overzicht. Deze zal ik vanavond eens controleren.

De mengverdeler heeft een eigen pomp, thermostaat knop en geen extra kleppen buiten de klep welke met de ruimte thermostaat gekoppeld zit. Deze pomp loopt continu dus verwacht dat het probleem daar niet zit.
Deze ga ik morgen ook wijzigen naar een open-verdeler, om een beter werkend systeem te krijgen zonder pendelen.

[ Voor 6% gewijzigd door jocdeg op 01-11-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15

iichel

Gazoooo

Ik heb hier sinds gisteren een Altherma 3 monoblock staan en ik ben bezig om de instellingen goed te krijgen.

Warm water maakt hij al keurig netjes, dat is goed ingesteld incl legionella run, booster heater, etc.

Nu ben ik bezig om de stooklijn etc aan het inregelen. Hij staat op de standaard instellingen van 'radiatoren'. Mijn afgifte systeem zijn ook radiatoren dus dat is prima.

De termen hysterese, delta T, stooklijn kan ik wel begrijpen maar ik heb moeite om er gevoel bij te krijgen wat het allemaal doet.

Ik zie dat nu met de standaard instellingen de warmtepomp continu ca 1600W trekt op de P3 meter. Dat lijkt me wat aan de hoge kant voor een rijtjeshuis?

Ik heb nu de volgende instellingen
Instelmodus weersafhankelijk
Stooklijn 45 bij 0, 22 bij 20
Afgiftesysteem radiator
Instelpuntbereik min 20 max 65
Bediening vertrekwater (ik heb ook een makoda thermostaat in de woonkamer)
Delta T 10

Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer helemaal. Ik zie mensen die vorig jaar december schreven dat t ding lekker op 500W staat te pruttelen, dan vraag ik me een beetje af of het hier wel helemaal klopt :D

De volledige instellingen:
https://imgur.com/a/2xMjWEq

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jocdeg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:16:
[...]

Zou dit dan toch de boosdoener kunnen zijn ondanks dat [E-05] op 0 staat?
[Afbeelding]
Dat zou 'm wel eens kunnen zijn ja. En dat ie dan toch een legionella wil doen, ondanks dat SWW bedrijf uit staat (dan blijft de LR gewoon actief).
[7-02] is leeg in mijn Excel overzicht. Deze zal ik vanavond eens controleren.

De mengverdeler heeft een eigen pomp, thermostaat knop en geen extra kleppen buiten de klep welke met de ruimte thermostaat gekoppeld zit. Deze pomp loopt continu dus verwacht dat het probleem daar niet zit.
Deze ga ik morgen ook wijzigen naar een open-verdeler, om een beter werkend systeem te krijgen zonder pendelen.
Die kan je dan iig uitsluiten als oorzaak na morgen, goede stap!

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iichel schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:46:
Ik heb hier sinds gisteren een Altherma 3 monoblock staan en ik ben bezig om de instellingen goed te krijgen.

Warm water maakt hij al keurig netjes, dat is goed ingesteld incl legionella run, booster heater, etc.

Nu ben ik bezig om de stooklijn etc aan het inregelen. Hij staat op de standaard instellingen van 'radiatoren'. Mijn afgifte systeem zijn ook radiatoren dus dat is prima.

De termen hysterese, delta T, stooklijn kan ik wel begrijpen maar ik heb moeite om er gevoel bij te krijgen wat het allemaal doet.

Ik zie dat nu met de standaard instellingen de warmtepomp continu ca 1600W trekt op de P3 meter. Dat lijkt me wat aan de hoge kant voor een rijtjeshuis?
Hoe lang staat ie al op 1600w? (Je bedoeld de P1 aka "slimme meter" en dus het hele huis? of meet je de pomp echt apart?)

Dat is geen raar verbruik na de start en tijdens het opwarmen. <500W zie je als je de boel op temperatuur is en alleen nog warmgehouden moet worden.
Afgiftesysteem radiator
Delta T 10
Volgens mij moet je even beginnen met het hoofdstuk instellingen in het boekje goed te lezen.

En zet 'm als startpunt maar eens op:
50 bij -10, 27 bij +12
bediening op kamerthermostaat (op vertrekwater doet ie precies dat, vast op de door jou ingestelde vertrektemperatuur blijven draaien, dan doet is dus niets met de stooklijn/weersafhankelijke curve).
Die foto's mag je even lekker zelf overtikken naar de sheet in de gele box hieronder ;)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
Beste Tweakers

Ik ontvang geen enkele updates via de Onecta app zoals die van de userinterface. Deze firmware staat sinds de installatie nog steeds op versie 6.8.0. Alle instellingen staan verder goed en de juiste verbindingen via wifi, draadloze gateway en de cloud zijn operationeel. Daikin weet vooralsnog zelf ook niet wat de oorzaak hiervan kan zijn.
Heeft iemand van jullie dit eerder meegemaakt en een oplossing hiervoor gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:04:
[...]

Dat zou 'm wel eens kunnen zijn ja. En dat ie dan toch een legionella wil doen, ondanks dat SWW bedrijf uit staat (dan blijft de LR gewoon actief).

[...]
Opmerkelijk, ik kan deze instelling niet vinden en in het instellingen overzicht is deze grijs/niet aanpasbaar. Dus wellicht wel gekoppeld aan [E-05], welke al op 0 staat.
Nog andere ideëen? 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jocdeg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:22:
[...]

Opmerkelijk, ik kan deze instelling niet vinden en in het instellingen overzicht is deze grijs/niet aanpasbaar. Dus wellicht wel gekoppeld aan [E-05], welke al op 0 staat.
Nog andere ideëen? 🙂
Dan is dat het niet idd. Ik zou eerst je verdeler maar eens vervangen en kijken of je het dan nog ziet, ik acht de kans vrij klein.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourtje
[...]

ik wil even terug te komen op het volgende: de legionella run werkt. ik hat 2 dingen veranderd.

1e de tank max temperatuur op 70 gezet.
2e het element in de tank even om gedraaid ik had de L * bruin op blauw n plek zitten en de blauwe zat uitertaard op de L plek dank zij de de foto even alles kunnen omdraaien

zou dat uit moeten maken geen idee. maar het is 1 van deze 2 dingen geweest ieder geval bedankt voor de hulp en de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warmtepompje

Afgiftesysteem radiator
Delta T 10

Ik zie op dit moment door de bomen het bos niet meer helemaal. Ik zie mensen die vorig jaar december schreven dat t ding lekker op 500W staat te pruttelen, dan vraag ik me een beetje af of het hier wel helemaal klopt :D

Je hebt hem op vertrekwater staan. Wil je dat de Madoka als kamerthermostaat gaat werken? Dan bij hoofdzone> bediening instellen op kamerthermostaat. Nu ben je continu het water op temperatuur aan het houden, maar dat kan een keuze zijn. Naar mijn idee altijd minder zuinig dan werking op thermostaat.
De stooklijn bij radiatoren zou ik instellen op:
50 bij -5, en 35 bij +15.
Je zou nog kunnen spelen met de stooklijn door deze wat vlakker af te stellen, dus bijvoorbeeld 50 bij -10, of 45 bij 0.
Wordt de delta T ook werkelijk behaald?
En nog belangrijker...is er waterzijdig ingeregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:46

Afgiftesysteem radiator
Delta T 10

Als je “afgiftesysteem radiatoren” kiest, wordt je dT fixed op 10°. Als je vertrek water bv. op 27° staat, dan wil ie 17° retour hebben. Dat gaat natuurlijk nooit lukken.

Ik heb ook enkel radiatoren, maar heb een ander afgifte systeem gekozen zodat ik de dT op 3° kan zetten. Dat is voor de wp beter te doen.

Zet je stooklijn op 45 bij -10 en dan 27 bij 15. En dan weersafhankelijk stoken. Met de + en - kun je de vertrekwater temperatuur nog bij regelen. Na een tijdje weet je dan hoe je de stooklijn moet zetten. Bv. 46 bij -10 en 26 bij 15

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
RonJ schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Wat voor backup heater heb je? 1- of 3 fase? Ik heb hier homewizard (== rebranded eastron, toen stond er zelfs nog gewoon eastron op) wifi meters op de buitenunit en boiler en een Shelly 3EM met klemmen voor de BUH.

Als je een 1-fase BUH hebt en alle kabels komen langs dezelfde plek (of uit dezelfde meterkast), dan heb je in principe aan 1x een Shelly 3EM al meteen genoeg en ben je veruit het goedkoopste uit. Wil je een mooie kant-en-klare oplossing met een mooie grafiekjes producerende app, dan zou ik ook zeker een (3F) homewizard overwegen voor die paar tientjes meer (bij 3x 1F). De route eastron modbus + een ESP is én duurder dan shelly én meer geknutsel dan allebei, dus dat zou in dit geval niet mijn eerste keuze zijn.
1-fase. Alles komt inderdaad uit dezelfde meterkast. Zou ik daar de eastron/homewizard 3 fase meter dan voor kunnen gebruiken, waarbij ik (1) buitenunit, (2) BUH warmtepomp en (3) boiler dan apart meet in de 3 fasen? Zou mooi zijn als dat zo kan, dan zet ik die wel naast de meterkast ipv erin ivm de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:05:
[...]

1-fase. Alles komt inderdaad uit dezelfde meterkast. Zou ik daar de eastron/homewizard 3 fase meter dan voor kunnen gebruiken, waarbij ik (1) buitenunit, (2) BUH warmtepomp en (3) boiler dan apart meet in de 3 fasen? Zou mooi zijn als dat zo kan, dan zet ik die wel naast de meterkast ipv erin ivm de ruimte.
Volgens de site van HW wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aswa-VJimzyS4LzY_JUsfnf26V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3Rdbbq036iY62DiNezkNcfY.jpg?f=fotoalbum_large

Je wil m dan alleen eigenlijk vóór de zekeringen geplaatst hebben, zodat de N netjes afschakelt richting de wp. Dat wordt lastiger met een extern kastje.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
RonJ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:01:
[...]

Je wil m dan alleen eigenlijk vóór de zekeringen geplaatst hebben, zodat de N netjes afschakelt richting de wp. Dat wordt lastiger met een extern kastje.
Ja dat kwam ik ook al ergens tegen. Dan is dit wellicht toch niet de verstandigste optie voor mij, desnoods doe ik dan 3x de 1-fase, dan heb ik dit probleem niet volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:01:
[...]

Volgens de site van HW wel:
[Afbeelding]

Even een kleine waarschuwing, maar bij de HomeWizard 3-fasenmeter kun je wel het vermogen per fase zien, maar er is geen kWh-teller per fase; alleen een totaalteller voor de drie fasen samen. Of ik heb het er in ieder geval nog niet uitgekregen!

Als je dit echt zou willen, zou ik een Victron EM24 ethernet energiemeter aanraden. Die kun je via modbus ook eenvoudig uitlezen in HA en die heeft wel per fase een kWh-teller voor verbruik (maar gek genoeg niet voor teruglevering). Bovendien mag je die vóór je zekeringen plaatsen, mits op de juiste manier aangesloten.

Ik heb dit ook overwogen, maar ga denk ik toch voor losse energiemeters. De compressor, BUH en BSH zitten nu over 3 fasen verdeeld, maar ik overweeg de BUH en BSH op dezelfde fase te zetten, want die heb ik nog nooit tegelijk aan gezien. Dat kan alleen met losse kWh-meters, niet met een 3-fase-meter. Tot zover mijn gedachtespinsel :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
MrFish schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:46:
[...]

Even een kleine waarschuwing, maar bij de HomeWizard 3-fasenmeter kun je wel het vermogen per fase zien, maar er is geen kWh-teller per fase; alleen een totaalteller voor de drie fasen samen. Of ik heb het er in ieder geval nog niet uitgekregen!

Als je dit echt zou willen, zou ik een Victron EM24 ethernet energiemeter aanraden. Die kun je via modbus ook eenvoudig uitlezen in HA en die heeft wel per fase een kWh-teller voor verbruik (maar gek genoeg niet voor teruglevering). Bovendien mag je die vóór je zekeringen plaatsen, mits op de juiste manier aangesloten.

Ik heb dit ook overwogen, maar ga denk ik toch voor losse energiemeters. De compressor, BUH en BSH zitten nu over 3 fasen verdeeld, maar ik overweeg de BUH en BSH op dezelfde fase te zetten, want die heb ik nog nooit tegelijk aan gezien. Dat kan alleen met losse kWh-meters, niet met een 3-fase-meter. Tot zover mijn gedachtespinsel :z
Dank voor het meedenken, ik houd het voor de eenvoud dan even bij losse 1-fase Wifi meters denk ik. Hoewel ik toevallig een modbus adapter heb liggen nog, maar dat scheelt niet veel financieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:06
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 14:04:
[...]

[...]

Die kan je dan iig uitsluiten als oorzaak na morgen, goede stap!
Hoi, ik lees aandachtig mee en probeer ook een en ander goed ingesteld te krijgen.
EhVX08S23EJ9W en ERGA08EAV3H7.
Ik zag ook een grafiekje in mijn homey, over weggaande water temp: elke dag gaat hij op 1 moment naar de 45++ graden. Ik heb wel een interne boiler. Is dat dan het opwarmen van de boiler? Dat zou ik vaker verwachten piet dag eerlijk gezegd....Heeft de weggaande water temp uberhaupt iets met de boiler te maken?
Ik moet alleen geen 45+ door mijn vloerverwarming heen hebben...... als die hoge temp wordt bereikt zie ik ook dat de buitenunit op 3000 wart draait....

Snap er nog weinig van.
NB: ik zie in het forum ook berichtjes voorbijkomen van langzaam pruttelen van de wp, op gemiddeld onder de 1000 watt. Misschien nu nog niet koud genoeg om iets dergelijks te bereiken? Ik heb de stooklijn op 30 bij -10, 25 bij 20. Wordt alleen 150m2 begane grond (vv) verwarmd. Tot nu toe dus vooral korte runs op hoog vermogen.

Iemand ideeen wat dit kan zijn, andere tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
Opwarmen van de tank zie je ook terug in leaving water temperature ja. Deze loopt langzaam op tot net boven je ingestelde tank temperatuur. Op het laatst kan de inverter zeker 3000w gebruiken.

Zie je de rest van de dag wel 25-26gr? Wordt het warm genoeg/te warm in huis? Pruttelen met dit weer is zeker mogelijk. Heb je een plaatje van bijvoorbeeld gisteren de hele dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
RonJ schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:09:
[...]

Dan is dat het niet idd. Ik zou eerst je verdeler maar eens vervangen en kijken of je het dan nog ziet, ik acht de kans vrij klein.
Goedemorgen,
Gisteren mijn verdeler dus vervangen.
Direct wat haakse bochten uit de aanvoer en retour gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INGRFzAshymxlLeEBTwi_Ek3lh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qp9IdC9nyAoSeIOaEfjhmLCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik vannacht gedraaid en zie ik dat de temperatuur beneden met 1 graad is gezakt. Opmerkelijk.

Na wat onderzoek zie ik in mijn stroommeters dat de pomp vrijwel continu draait en dat compressor regelmatig aan gaat voor slechts paar minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf3FYPs61YCldmpfRICnfAHnzSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M0pB0gKhHryCAnPyEMj4RUkI.png?f=fotoalbum_large

Dus nog steeds pendelgedrag: hij warmt te snel op naar de gewenste temperatuur met een flow van rond de 14,6 L/min. Stookcurve staat op 30C/10C en 37C/-7C.

Het is me ook opgevallen dat de pomp gewoon door draait op het moment dat mijn 2-weg klep voor de beneden verdieping dicht gaat, gestuurd door mijn beneden thermostaat. Ik heb de thermostaat van de bovenverdieping (en klep) dicht staan.

Uit het pendelgedrag en bovenstaande bevinding maak ik op dat het lijkt alsof er een bijpass benut wordt.

Ik heb 2 ventielen in mijn systeem.
Dit ventiel zit er sinds de CV installatie, direct tussen de aanvoer en retour, helemaal dicht gedraaid op stand 5 (0,5bar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONvafJH6kxoXJNi0jtuChZ75OHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiud1WnUXjZOL6KuGnX06bDm.jpg?f=fotoalbum_large

Het 2e ventiel is gemonteerd door de installateur van de warmtepomp. Boven aanvoer, rechts en onder retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Icj2XVUUW6dhKFf1yKhYRNE-Zp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WTk3u7WQOcK3IiCh6kYXu92F.jpg?f=fotoalbum_large

De leidingen van mijn verdeler voelen wel warm aan.

Concreet de vragen; kan mijn hypothese over het pendelen kloppen dat het systeem ge-bypassed wordt en daardoor te weinig flow werkelijk beneden komt?
Ik heb het idee dat het 1e ventiel er uit kan: de vloerverwarming staat altijd open. Is dat correct?

Als ik kijk naar mijn systeem, dan heeft het toch de voorkeur om de vloerverwarming altijd mee te laten lopen en te gebruiken als buffer voor de radiator van mijn badkamer/bovenverdieping? Maw deze klep moet ik dan verwijderen?

[ Voor 3% gewijzigd door jocdeg op 03-11-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:39
jocdeg schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:00:
[...]

Goedemorgen,
Gisteren mijn verdeler dus vervangen.
Direct wat haakse bochten uit de aanvoer en retour gehaald.

[Afbeelding]

Nu heb ik vannacht gedraaid en zie ik dat de temperatuur beneden met 1 graad is gezakt. Opmerkelijk.

Na wat onderzoek zie ik in mijn stroommeters dat de pomp vrijwel continu draait en dat compressor regelmatig aan gaat voor slechts paar minuten.

[Afbeelding]

Dus nog steeds pendelgedrag: hij warmt te snel op naar de gewenste temperatuur met een flow van rond de 14,6 L/min. Stookcurve staat op 30C/10C en 37C/-7C.

Het is me ook opgevallen dat de pomp gewoon door draait op het moment dat mijn 2-weg klep voor de beneden dicht gaat, gestuurd door mijn beneden thermostaat. Ik heb de thermostaat van de bovenverdieping (en klep) dicht staan.

Uit het pendelgedrag en bovenstaande bevinding maak ik op dat het lijkt alsof er een bijpass benut wordt.

Ik heb 2 ventielen in mijn systeem.
Dit ventiel zit er sinds de CV installatie, direct tussen de aanvoer en retour, helemaal dicht gedraaid op stand 5 (0,5bar).

[Afbeelding]

Het 2e ventiel is gemonteerd door de installateur van de warmtepomp. Boven aanvoer, rechts en onder retour.
[Afbeelding]

Concreet de vraag; kan mijn hypothese over het pendelen kloppen dat het systeem ge-bypassed wordt en daardoor te weinig flow werkelijk beneden komt?
Ik heb het idee dat het 1e ventiel er uit kan: de vloerverwarming staat altijd open. Is dat correct?
Op de 1e foto lijken de flow meters op 0 te staan. Weet niet of je die foto heb gemaakt voordat de WP weer draaide. Heb je wel flow op de flow meters als hij aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jocdeg
danny.s schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:04:
[...]

Op de 1e foto lijken de flow meters op 0 te staan. Weet niet of je die foto heb gemaakt voordat de WP weer draaide. Heb je wel flow op de flow meters als hij aanstaat?
Pomp aan en klep open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8b6g6T83nMjXF1qoTlXLT80I1GE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yL8IJS15YqiIHKuRLPcXNVID.jpg?f=fotoalbum_large

Nog geen ervaring: maar 0,5 tot Max. 1L/min is gek toch? 🤒
Opvallend detail: flow van 14,6 L/min op het warmtepomp display is niet gewijzigd, dit was ook al met de gesloten verdeler.

[ Voor 11% gewijzigd door jocdeg op 03-11-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:18:
[...]

Dank voor het meedenken, ik houd het voor de eenvoud dan even bij losse 1-fase Wifi meters denk ik. Hoewel ik toevallig een modbus adapter heb liggen nog, maar dat scheelt niet veel financieel.
Dan zou ik dat doen idd, of toch de Shelly, die kan wel echt 3 losse meterstanden bijhouden. Ik heb zelf ook losse/1F HW's en ben er heel tevreden over iig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bkruyver schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 23:54:
[...]

Hoi, ik lees aandachtig mee en probeer ook een en ander goed ingesteld te krijgen.
EhVX08S23EJ9W en ERGA08EAV3H7.
Ik zag ook een grafiekje in mijn homey, over weggaande water temp: elke dag gaat hij op 1 moment naar de 45++ graden. Ik heb wel een interne boiler. Is dat dan het opwarmen van de boiler? Dat zou ik vaker verwachten piet dag eerlijk gezegd....Heeft de weggaande water temp uberhaupt iets met de boiler te maken?
Ik moet alleen geen 45+ door mijn vloerverwarming heen hebben...... als die hoge temp wordt bereikt zie ik ook dat de buitenunit op 3000 wart draait....

Snap er nog weinig van.
NB: ik zie in het forum ook berichtjes voorbijkomen van langzaam pruttelen van de wp, op gemiddeld onder de 1000 watt. Misschien nu nog niet koud genoeg om iets dergelijks te bereiken? Ik heb de stooklijn op 30 bij -10, 25 bij 20. Wordt alleen 150m2 begane grond (vv) verwarmd. Tot nu toe dus vooral korte runs op hoog vermogen.

Iemand ideeen wat dit kan zijn, andere tips
Zoals @Patrick4 al zie, dat is allemaal normaal. Hij doet of volgens het ingestelde schema of wanneer de temperatuur tot een bepaalde temp. is gezakt een warm-water run, dan gaat ie idd even volgas om zo snel mogelijk de boiler te verwarmen en weer verder te kunnen met verwarmen van het huis.

En je stooklijn staat net niet helemaal optimaal (als je tenminste tot 20-21C verwarmd in de woonkamer). Probeer eens 27 bij/tot +12 en 35 bij/tot -10. En zet de optie overregeling op 3 of 4 graden.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jocdeg schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:00:
[...]

Concreet de vragen; kan mijn hypothese over het pendelen kloppen dat het systeem ge-bypassed wordt en daardoor te weinig flow werkelijk beneden komt?
Dat denk ik ook, die bypass is te slap en moet eruit. Is ook niet nodig als je vvw altijd openstaat. Staan de flowmeters op de vvw nu ook helemaal open? Je mist iig een stuk flow, als je 6x 0,5-1L/min ziet en op de pomp 15L/min, dan moet die flow ergens anders blijven.

Had je nou alleen vvw? Of ook een badkamer radiator? Heb je die laatste al eens helemaal dichtgezet?
Ja.
Als ik kijk naar mijn systeem, dan heeft het toch de voorkeur om de vloerverwarming altijd mee te laten lopen en te gebruiken als buffer voor de radiator van mijn badkamer/bovenverdieping? Maw deze klep moet ik dan verwijderen?
Ja. Gewoon altijd openlaten en eruit met al die overbodige onderdelen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:11

sealy

bastards...

Een beginnende wp-hobbyistenvraag: Mijn Daikin Altherma 3 is geïnstalleerd en opgeleverd door onze installateur. Wegens verdere verbouwingen is toen alleen de warm water functionaliteit aangezet, zodat we in ons tijdelijke woonverblijf gewoon warm water hebben.

Nu zijn we zover dat ik wil beginnen met verwarmen. De installateur raadde eerst aan een droogprogramma te starten, maar ik zie in de handleiding dat in dat geval de warm-water functionaliteit uitgezet moet worden.

Kan iemand mij vertellen of dat alleen bij het starten van het droogprogramma is, of gedurende de complete looptijd? Dat laatste zou wel onhandig zijn namelijk.

Daarnaast: de vv is gestort in woonbeton die al sinds medio april de tijd gekregen heeft om te drogen. Ik ga er dus vanuit dat de vloer ondertussen wel zijn eindsterkte bereikt heeft. Dat is geen excuus om niet langzaam de temperatuur te verhogen, maar ik dacht als alternatief voor het droog protocol ook gewoon langzaam de temperatuur te verhogen als dat er voor zorgt dat we dan gewoon warm water hebben - kan dit, of maak ik daar een denkfout?

nothing special

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
RonJ schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:02:
[...]

Dan zou ik dat doen idd, of toch de Shelly, die kan wel echt 3 losse meterstanden bijhouden. Ik heb zelf ook losse/1F HW's en ben er heel tevreden over iig.
Je leest toch dat die indirecte metingen af en toe minder precies zijn, dus als het niet al te veel gedoe geeft bij de installatie ga ik inderdaad voor 3x1F HW. Ik laat het nog weten wat het geworden is. Altherma komt eind deze maand, ESPaltherma en dashboard op home-assistant zijn er klaar voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 14:01
sealy schreef op zondag 3 november 2024 @ 15:57:
Een beginnende wp-hobbyistenvraag: Mijn Daikin Altherma 3 is geïnstalleerd en opgeleverd door onze installateur. Wegens verdere verbouwingen is toen alleen de warm water functionaliteit aangezet, zodat we in ons tijdelijke woonverblijf gewoon warm water hebben.

Nu zijn we zover dat ik wil beginnen met verwarmen. De installateur raadde eerst aan een droogprogramma te starten, maar ik zie in de handleiding dat in dat geval de warm-water functionaliteit uitgezet moet worden.

Kan iemand mij vertellen of dat alleen bij het starten van het droogprogramma is, of gedurende de complete looptijd? Dat laatste zou wel onhandig zijn namelijk.

Daarnaast: de vv is gestort in woonbeton die al sinds medio april de tijd gekregen heeft om te drogen. Ik ga er dus vanuit dat de vloer ondertussen wel zijn eindsterkte bereikt heeft. Dat is geen excuus om niet langzaam de temperatuur te verhogen, maar ik dacht als alternatief voor het droog protocol ook gewoon langzaam de temperatuur te verhogen als dat er voor zorgt dat we dan gewoon warm water hebben - kan dit, of maak ik daar een denkfout?
Als die vloer er al sinds april in zit valt er niet veel meer te drogen. Bij ons zat ie er twee weken in toen de warmtepomp kwam in februari, en door een foutje van de loodgieters ging de warmtepomp gelijk full pull aan 't werk de eerste week, totdat de inbedrijfsteller van Daikin kwam om 'm af te regelen. Toen was de vloer zeker droog 😂

Gewoon rustig opwarmen, dan is er niks aan de hand. Kun je gelijk zien hoe warm water je door de vloer moet hebben om voldoende warmteafgifte te creëeren, daar is het nu mooi weer voor.

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobosocka
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-02 18:33
Om het tapwater op onze vloer unit aan te sluiten moet eerst de badkamer nog verbouwd worden. Met de beneden verdieping zijn we net klaar en willen gelijk de vloerverwarming op de WP aansluiten maar zonder tapwater. Ik weet dat je tapwater uit kunt zetten maar werkt dat ook als je de aan en afvoer op de WP afdopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jocdeg
RonJ schreef op zondag 3 november 2024 @ 11:11:
[...]

Dat denk ik ook, die bypass is te slap en moet eruit. Is ook niet nodig als je vvw altijd openstaat. Staan de flowmeters op de vvw nu ook helemaal open? Je mist iig een stuk flow, als je 6x 0,5-1L/min ziet en op de pomp 15L/min, dan moet die flow ergens anders blijven.

Had je nou alleen vvw? Of ook een badkamer radiator? Heb je die laatste al eens helemaal dichtgezet?

[...]

Ja.

[...]

Ja. Gewoon altijd openlaten en eruit met al die overbodige onderdelen.
Thanks! Onderdelen zijn besteld en begin komende week weer wat aanpassingen doen.
Badkamer radiator doet op dit moment even niet mee; thermostaat staat laag en klep staat dicht. Eerst de vvw in orde door de klep en by-pass te verwijderen, daarna de badkamer radiator bij schakelen en beginnen met ‘bijna helemaal dicht’. Wordt vervolgd 👍🏻

Ps. Detail: aanvoer voor dit overdruk ventiel was warm, retour net na het overdruk ventiel was warm, retour vvw welke hier net voor zit was koud.
Dus vrij duidelijk waar het verschil in flow naartoe gaat op dit moment………

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
jwillemsen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Ik zie in mijn HA log dat hij gisteren 4 keer de temperatuur naar 20.5 heeft gezet, maar pas laat op de dag weer terug naar 19.0. De daikin_onecta code checkt of de temperatuur wel naar een andere waarde wordt gezet, als hij 20.5 is en er komt een commando om de temperatuur naar 20.5 te zetten zal er niets naar de onecta cloud worden gestuurd, dus uiteindelijk is er 1 commando voor naar 20.5 en 1 commando voor naar 19.0 verstuurd naar de warmte pompt
Ik denk dat ik dit binnenkort ook maar eens ga implementeren om te testen.
En de onecta cloud maak ik me niet zo druk om, maar meen dat een bepaald onderdeel op het moederbord niet zo blij wordt van teveel schakelen. Maar met dit aantal wijzigingen voorzie ik sowieso geen problemen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkruyver
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:06
@Patrick4 en @RonJ

Dank voor jullie antwoorden!
Dus duidelijk, bij verwarmen tapwatervat deze hoge uitgaande temp. Heb het inderdaad even in de gaten gehouden. Op datzelfde moment inderdaad max 27 ofzo vloer in.

Had het buitendeel aangesloten op een robbshop zigbee stekker, zodat ik eens kan kijken naar het gebruik. Spontaan vanacht de overspanningbeveiliging van die stekker (kan tot 3680watt) aan gegaan. WP uit, in huis 17 graden bij een vrij koud nachtje.
Dus, lekker.... ga het nog even zo laten, maar anders die stekker er naar weer tussenuit. Hij doet meestal rond 1000 watt, maar vanochtend natuurlijk lange run op vrij hoog vermogen. Moesten van 17 graden naar 21, tussendoor tapwater. Weer richting 3500watt, stekker hield dit gewoon.

@RonJ
Je zegt de stooklijn is niet optimaal?
Ik had het juist iets omlaag gehaald omdat hij zo snel aan/uit ging volgens het idee zo'n lag mogelijke stooklijn waarbij de temp nog gehaald wordt? Dat gaat op zich goed,, maar wel dus met vrij veel vermogen, steeds rond 1800 watt. Dus toch wat hogere stooklijn houden?
Overshoot staat op 4 inderdaad, dat had ik hier ook gelezen om pendelen te voorkomen.

Laatste puntje, zal hier vast uitgelegd staan, maar hoe zorg ik voor schema opwarmen tapwater. Dat wil ik wel naar overdag, als de zon schijnt en pv vermogen geeft....
Edit: ff gezocht, filmpje gevonden :-)

Alvast dank voor het meedenken!

Hieronder afgelopen 24 uur, verbruik warmtepomp:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcvuhZFkHgc984SJ2dGYZMND0qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXlQy8jXMc5luF7g7X1W4kbs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door bkruyver op 04-11-2024 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste experts 8)

De split 230L 6kw draait hier nu een jaar, na vele maanden tunen, alles wel prima naar mijn gevoel.
Echter ;) nu is vandaag Tibber begonnen en dan begint het nadenken over de uurprijzen en hoe dit te optimalizeren.

Op dit moment nog (het gaat even om het warm tapwater):
reheat staat op 43 meen ik met hysteris 5
eco (46 graden) elke dag om 07h00 en 17h00
op zaterdag eco om 07h00, comfort (53) om 9h00 en legionella start om 10h00. (BUH minimaliseren zo)

Nu zijn deze time points allemaal eigenlijk in de uren dat stroom vaak het duurste is. Nu vraag ik me af wat handig is. Ik heb wel een accu van 50kwh en een slimme aansturing die het huisverbruik "leert" maar dan nog kan het beter zijn om de tijden te veranderen denk ik.

- wat is efficienter, 1x rond 13h00 opwarmen tot zeg 50 graden, of zoals nu, ochtend en avond tot 45-46 graden? (of moeten we dan nog zomer vs winter situatie onderscheiden?)
- liever in de nacht opwarmen (naar bv 49-50 graden) als de stroom goedkoper is maar het 3 graden is buiten, of zoals nu 2x overdag als het buiten ietsje warmer is (en dan uurprijs ook wat hoger). Ik weet wel dat hoe hoger de uitgaande temp hoe lager de cop uiteraard. Maar hoe is de verhouding opwarmen 1x 80% zeg maar, vs 2x 60%.

Anderen met ogv dezelfde situatie? :)

Wat info (/do/za/zo) over het verloop van de watertank (random dagen, zaterdag is wel te zien ivm legionella);

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EG-X5gtZAaEGBdxcoQSYOVVlXTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zRKIU602JcsNlEIsk1GxSG6E.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuZAIrteTi1LO27_wpavjg7wa0Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2V9Yp7kVbz8JzM2cG4DcXPKw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWtIopJU4LTpS6iJiPWhbzu76VI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IptDO72RyRnR1hhFjniWHbSq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Bij ons systeem geplaatst afgelopen zomer, zijn vandaag de eerste defrosts uitgevoerd.

Kan iemand mij helpen met deze vragen?

- Is het normaal dat de BUH wordt gebruikt voor defrosts?
- Plaatje laat zien dat soms ook de BUH actief wordt zonder dat een defrost actief is, waarom is dat? DHW is niet verwarmd in deze periode.
- De duur van een defrost is steeds een minuut of 6 en nodig ongeveer elk half uur, lijkt me normaal? (vannacht hier 1.5gr met mist/vocht).

COP tussen de defrosts door ligt op ~3 (buiten 1.5gr, water setpoint 31, hitte afgifte 7kw), begint op 4 maar daalt richting 2 naarmate de exchanger afkoelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L44629efFopm9T6EhKsat3jIQWs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jcAvm5bZq5UfSPwb2zgezfgT.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door Patrick4 op 04-11-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Patrick4 schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:43:
Bij ons systeem geplaatst afgelopen zomer, zijn vandaag de eerste defrosts uitgevoerd.

Kan iemand mij helpen met deze vragen?

- Is het normaal dat de BUH wordt gebruikt voor defrosts?
- Plaatje laat zien dat soms ook de BUH actief wordt zonder dat een defrost actief is, waarom is dat? DHW is niet verwarmd in deze periode.
- De duur van een defrost is steeds een minuut of 6 en nodig ongeveer elk half uur, lijkt me normaal? (vannacht hier 1.5gr met mist/vocht).

COP tussen de defrosts door ligt op ~3 (buiten 1.5gr, water setpoint 31, hitte afgifte 7kw), begint op 4 maar daalt richting 2 naarmate de exchanger afkoelt.

[Afbeelding]
Zonder informatie wat de verschillende balkjes betekenen, is het gokken:
  • Ja, dat is normaal als de retourtemperatuur onder de 25°C komt
  • Dat kan, en hangt af van de gekozen 'evenwichtstemperatuur'. Als je WP de gevraagde aanvoertemperatuur niet haalt dan mag die onder de evenwichtstemperatuur de BUH gebruiken.
  • Elk half uur is wel vaak, maar niet ongewoon als bij deze omstandigheden je WP hard moet werken. 7 kW betekent dat je WP vol staat te stampen, uitgaande van een 8 kW model. COP van 3 is prima. Ik had hier maar 1 defrost vannacht (dichte mist + 3 graden), maar had maar een warmtebehoefte van ~2.5 kW (6 kW model). Dat maakt veel uit voor het dichtvriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Ik heb intussen labels aan het plaatje toegevoegd @MrFish. Dit is inderdaad een 8kW model. De verwarming had voor deze activitieit bijna 24h uit gestaan vandaar de hoge afgifte.

Zie ook nog dit uitgebreidere plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UDfDCZDQOr-YscwrJYaT5ygH-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKIhj5NTHmaeIxX7MVbngp8h.png?f=fotoalbum_large

- Omtrent defrosts, kan ik iets doen aan de lage retour temperatuur waardoor de BUH gebruikt wordt? Los van dat de retour tijdens Heating ook al nauwelijks boven de 25gr komt, zakt deze heel snel omlaag tijdens een defrost. Zou dat kunnen komen omdat ik een mengverdeler heb met pomp die uit gaat, tijdens een defrost? De verdeler is zo ingesteld dat hij slechts minimaal mengt en vooral aanvoer water pakt. Als pomp in de verdeler uit staat wordt voor de defrost dan alleen water gebruikt wat door de radiatoren heen gaat, denk ik.

- Waarom zou de WP zijn leaving water setpoint niet halen? Is dat omdat hij stuurt op dT? Die staat bij mij op 4, en bijvoorbeeld om 5:45AM is de retour 24, de aanvoer 28 (dus nette dT van 4), maar staat de BUH wel aan omdat de setting van 31.5 niet gehaald wordt, als ik het goed begrijp. Wat bedoel je met evenwichtstemperatuur? Kan ik de instellingen rondom dit gedrag verbeteren? Als de retour te koud is dat omdat de vloer is afgekoeld, maar het is (nog) niet oncomfortabel koud in huis, dus een aanvoer lager dan de setpoint is wat mij betreft (tijdelijk) acceptabel.

Ik ga denk ik sowieso de 24h gemiddelde buitentemperatuur gebruiken als input voor de aanvoer temperatuur setpoint gebruiken. Daarmee voorkom ik geschommel in setpoint waardoor hij in de nacht (te) hard moet werken en overdag de retour te hoog is voor de aanvoer op dat moment.

[ Voor 21% gewijzigd door Patrick4 op 04-11-2024 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:34:

- wat is efficienter, 1x rond 13h00 opwarmen tot zeg 50 graden, of zoals nu, ochtend en avond tot 45-46 graden? (of moeten we dan nog zomer vs winter situatie onderscheiden?)
- liever in de nacht opwarmen (naar bv 49-50 graden) als de stroom goedkoper is maar het 3 graden is buiten, of zoals nu 2x overdag als het buiten ietsje warmer is (en dan uurprijs ook wat hoger). Ik weet wel dat hoe hoger de uitgaande temp hoe lager de cop uiteraard. Maar hoe is de verhouding opwarmen 1x 80% zeg maar, vs 2x 60%.
1x per dag om 13u zal hoe dan ook efficienter zijn dan 2x per dag. Ten eerste omdat de temperatuur in de tank dan lager is, en de buiten temp (doorgaans) hoger dan ochtend en avond (avond in de zomer wellicht niet). Maar meten is weten, hoewel dat met SWW redelijk moeilijk is, gezien je niet altijd even veen warm water gebruikt natuurlijk.

Los van de uurprijzen: Waarom doe je 2x per dag SWW verwarmen? Ik had voorheen programma+warmhouden, en deed hiermee eigenlijk heel vaak 2 runs per dag. 1e run om ECO/Comfort setpoint te halen, en dan na het douchen was de temperatuur vaak onder het warmhoud punt gedaald, en ging hij dus waarom naar 40 graden terug. Ik merk nu hier dat de SWW temperatuur best wel snel laag staat (vloermodel 230L), en dat er nog genoeg warm water in de tank zit. Ik douche nu regelmatig nog steeds met warm water, terwijl SWW temperatuur al driekwart dag op 28 gr staan.
Ik had voorheen warmhouden aanstaan, omdat ik "bang" was dat er koud water zou zijn. Nu in de praktijk komt het zelden voor. Maar hier is dan ook een redelijk voorspelbaar schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
danny.s schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:28:
[...]

1x per dag om 13u zal hoe dan ook efficienter zijn dan 2x per dag. Ten eerste omdat de temperatuur in de tank dan lager is, en de buiten temp (doorgaans) hoger dan ochtend en avond (avond in de zomer wellicht niet). Maar meten is weten, hoewel dat met SWW redelijk moeilijk is, gezien je niet altijd even veen warm water gebruikt natuurlijk.

Los van de uurprijzen: Waarom doe je 2x per dag SWW verwarmen? Ik had voorheen programma+warmhouden, en deed hiermee eigenlijk heel vaak 2 runs per dag. 1e run om ECO/Comfort setpoint te halen, en dan na het douchen was de temperatuur vaak onder het warmhoud punt gedaald, en ging hij dus waarom naar 40 graden terug. Ik merk nu hier dat de SWW temperatuur best wel snel laag staat (vloermodel 230L), en dat er nog genoeg warm water in de tank zit. Ik douche nu regelmatig nog steeds met warm water, terwijl SWW temperatuur al driekwart dag op 28 gr staan.
Ik had voorheen warmhouden aanstaan, omdat ik "bang" was dat er koud water zou zijn. Nu in de praktijk komt het zelden voor. Maar hier is dan ook een redelijk voorspelbaar schema.
Helder, dank voor de comment. Zomers overdag gaat sowieso niet want boven de 25 graden buiten temp komt de BUH weer meedoen. Vandaar dus ochtend en avond.

Winters kan in 13h00 naar 48 of 49 graden doen. Er vanuit gaande dat er nog genoeg warm water is in de ochtend erop, om rond 07h te douchen. Rond 12h of 13h zijn de prijzen ook laag.

Zomers moet het dus denk ik anders.:)

Wat betreft de verwarming (vvw onder en rads boven) moet ik kijken nog. Ik heb nu 07h00 21 graden en 23h00 20 graden als programma. Prima geisoleerd huis. Echter als iets gaat starten dan is het ook weer rond de duren uren in de ochtend. Dit schema moet ik dus ook gaan aanpassen :P Tips?

edit: warmhouden is 42 graden met hysteresis 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Eerder al eens gereageerd in dit topic maar ik zal me iets uitgebereider introduceren in voorbereiding op eventuele toekomstige vragen/discussies ;)

In juni zijn wij verhuisd naar onze woning die we vorig jaar oktober gekocht hebben. Vrijstaande woning uit 1976 woonoppervlatke 200m2, volledig nageisoleerd gevel/dak/triple glas/balansventilatie (vloerisolatie en geschakelde garage moet ik nog doen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5GiD3NAhsoUrge9gLDypCOLVbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/572hWptiXrxKVL5bWoNlKkr3.jpg?f=fotoalbum_large

Twee warmtepompen/systemen:
  • L/W Daikin ERGA08 t.b.v. vloerverwarming (BG&Badkamer) en SWW
  • L/L Daikin 4MX68 t.b.v. koelen en verwarmen verdieping (4x binnenunit)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi-tb1iaa2vhlKR8O-tV2U3J6AU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwNAvPsZtojcqMR99z3tPhO0.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/coQVVgadR3xtlEHN7PCRYT5DLEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzEmFGCJ23odI6SKMPhlzq4L.jpg?f=fotoalbum_large

De verdeler bestaat uit 10 groepen, 8 op de benedenverdieping, 1x vloerverwarming badkamers en 1x voor de twee handdoekradiatoren in de twee badkamers (nog niet aangesloten). Vloerverwarming ongeveer 80m2, ingefreesd 10HoH en helaas diameter 14x2mm (is er doorheen geglipt).

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 04-11-2024 12:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Mijn voorkeur is zoveel mogelijk "set and forget"; ik heb slechte ervaringen met Rasberry Pi's en aanverwante zaken waarover hier op Tweakers doorgaans heel eenvoudig gedaan wordt :P

Data op basis van de interne sensoren tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRxngDMIhFhhuc_i4RBM-So_NDs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JtSe36PN1R9YyZ8B5Qd2RI5F.jpg?f=user_large
Foutje met de instelling van booster in juni is duidelijk zichtbaar; daarna op basis van deze data geen directe rode vlaggen voor mij.

Ik heb de Daikin Madoka thermostaat en maak uitsluiten gebruik van de Daikin Onecta app. Het valt me nog wel wat tegen hoe weinig informatie hier uit te halen is. Ik heb de stooklijn ingesteld op 25-35 graden en verder nog niet echt ergens aangezeten. Vloerverwarming wil ik nog controleren/thermisch inregelen; nu nog niks aan gedaan.

Ik zie dat de warmtepomp afgelopen weken vaak 1kWh per 2 uur gebruikte; het lijkt er dus op dat het minimale elektrische vermogen ongeveer 500W is. Afgelopen week een verbruik van 23kWh, idealiter zou hij dan dus 6-7 uur per dag op minimaal vermogen gedraaid hebben.

Ik zie echter dat nu de temperatuur wat lager wordt het verbruik naar 2kWh per 2 uur gaat (1kW dus). In plaats van meer uren draaien gaat het vermogen dus omhoog; conclusie lijkt me dat de stooklijn te hoog staat.

Nu is deze data natuurlijk enorm grof; lijkt afgerond per hele kWh en in tijdspanne van 2 uur. Ik heb hier eerder ook iets gelezen dat het minimum niet lager dan 25 ingesteld moet worden omdat de booster dan mee zou gaan doen (?).

Wellicht heeft iemand wat referentie/richting voor me voor mijn omstandigheden. Ik ben wel op zoek naar hoofdlijnen voor nu :>

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
assje schreef op maandag 4 november 2024 @ 11:34:
Mijn voorkeur is zoveel mogelijk "set and forget"; ik heb slechte ervaringen met Rasberry Pi's en
Ik zie dat de warmtepomp afgelopen weken vaak 1kWh per 2 uur gebruikte; het lijkt er dus op dat het minimale elektrische vermogen ongeveer 500W is. Afgelopen week een verbruik van 23kWh, idealiter zou hij dan dus 6-7 uur per dag op minimaal vermogen gedraaid hebben.

Ik zie echter dat nu de temperatuur wat lager wordt het verbruik naar 2kWh per 2 uur gaat (1kW dus). In plaats van meer uren draaien gaat het vermogen dus omhoog; conclusie lijkt me dat de stooklijn te hoog staat.
Hier zitten 2 denk fouten in (denk ik):
1. Na starten van de WP zal deze in het begin altijd meer vermogen nodig hebben. De vloer is tenslotte niet opgewarmd. Zodra de vloer op temperatuur komt (en minder energie opneemt), zal het opgenomen vermogen ook gaan dalen.

2. Dat het verbruik omhoog gaat als het kouder wordt, is logisch. Omdat het kouder wordt, kost het meer energie om de warmte uit de lucht te halen, en is de Ta doorgaan ook nog eens hoger. Het hoeft dus niet te betekenen dat je stooklijn te hoog staat (maar kan natuurlijk wel nog altijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boefje
  • Laatst online: 15-07 14:44
Ik heb een EKRTR Daikin thermostaat, kun je deze resetten naar fabrieksinstellingen. We hebben een Daikin binnen unit EHBX08EF6V buiten unit ERGA06EAV3H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
danny.s schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:08:
Hier zitten 2 denk fouten in (denk ik):
1. Na starten van de WP zal deze in het begin altijd meer vermogen nodig hebben. De vloer is tenslotte niet opgewarmd. Zodra de vloer op temperatuur komt (en minder energie opneemt), zal het opgenomen vermogen ook gaan dalen.

2. Dat het verbruik omhoog gaat als het kouder wordt, is logisch. Omdat het kouder wordt, kost het meer energie om de warmte uit de lucht te halen, en is de Ta doorgaan ook nog eens hoger. Het hoeft dus niet te betekenen dat je stooklijn te hoog staat (maar kan natuurlijk wel nog altijd).
Maar zo lang de warmtepomp nog niet 24 uur per dag draait kan het vermogen nog omlaag; tenzij dat vermogen lager is dan het minimum van de unit.

Gisteren is er 5kWh verbruikt in ongeveer 5 uur, een vermogen van 1kWh dus. Ik heb eerder gezien dat de unit ook op 0,5kWh kan draaien; ik had dus liever gehad dat hij 10 uur lang op 0,5kWh gewerkt had.

Misschien moet ik de stooklijn maar aanpassen van 25-35 naar 25-30; als het bij vorst niet warm wordt kan ik altijd weer aanpassen. Ik vraag me dus af of een aanvoer van <25 wellicht ook nog zou voldoen qua minimale afgifte maar begrijp dat dit bij de Daikin een issue is i.v.m. ondersteuning elektrisch element.

[ Voor 24% gewijzigd door assje op 04-11-2024 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 14:01
assje schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:24:
[...]

Maar zo lang de warmtepomp nog niet 24 uur per dag draait kan het vermogen nog omlaag; tenzij dat vermogen lager is dan het minimum van de unit.

Gisteren is er 5kWh verbruikt in ongeveer 5 uur, een vermogen van 1kWh dus. Ik heb eerder gezien dat de unit ook op 0,5kWh kan draaien; ik had dus liever gehad dat hij 10 uur lang op 0,5kWh gewerkt had.

Misschien moet ik de stooklijn maar aanpassen van 25-35 naar 25-30; als het bij vorst niet warm wordt kan ik altijd weer aanpassen. Ik vraag me dus af of een aanvoer van <25 wellicht ook nog zou voldoen qua minimale afgifte maar begrijp dat dit bij de Daikin een issue is i.v.m. ondersteuning elektrisch element.
De set and forget implementatie die de industrie gekozen heeft is een combinatie van een thermostaat met een stooklijn. Thermostaat bepaalt binair of de warmtepomp wel of niet actief moet zijn (is de actuele ruimtetemperatuur hoger of lager dan de gewenste waarde +/- hysterese). Stooklijn bepaalt aanvoerwatertemperatuur aan de hand van buitentemperatuur. Daarmee kun je als je er de tijd voor neemt een gedrag krijgen dat aardig in de buurt komt van een optimale situatie, waarmee aan de warmtevraag wordt voldaan in redelijkerwijs minimale activiteit van de warmtepomp.

Maar is het het mooiste wat je ervan kan maken? Nee zeker niet. Die aan/uit sturing + stooklijn is echt niet de mooiste regeling die je zou kunnen maken. Een meer geavanceerde regeling zou je kunnen maken door de warmtepomp op aanvoerwaterregeling ipv thermostaatregeling te zetten, en met een externe controller de aanvoerwatertemperatuur sturen. Dan kun je allerlei gedrag en wensen die je hebt zelf inprogrammeren in je regeling. Maar dat is dan zeker geen set and forget meer.

Nog mooier en een échte tweakers-oplossing zou natuurlijk zijn om de sturing van Daikin helemaal te omzeilien en rechtstreeks de pomp, compressor, ventilator en BUH zelf te gaan aansturen 8)

[ Voor 0% gewijzigd door luxus op 04-11-2024 13:04 . Reden: Tikfouten ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Patrick4 schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:15:
Ik heb intussen labels aan het plaatje toegevoegd @MrFish. Dit is inderdaad een 8kW model. De verwarming had voor deze activitieit bijna 24h uit gestaan vandaar de hoge afgifte.

Zie ook nog dit uitgebreidere plaatje:
[Afbeelding]

- Omtrent defrosts, kan ik iets doen aan de lage retour temperatuur waardoor de BUH gebruikt wordt? Los van dat de retour tijdens Heating ook al nauwelijks boven de 25gr komt, zakt deze heel snel omlaag tijdens een defrost. Zou dat kunnen komen omdat ik een mengverdeler heb met pomp die uit gaat, tijdens een defrost? De verdeler is zo ingesteld dat hij slechts minimaal mengt en vooral aanvoer water pakt. Als pomp in de verdeler uit staat wordt voor de defrost dan alleen water gebruikt wat door de radiatoren heen gaat, denk ik.

- Waarom zou de WP zijn leaving water setpoint niet halen? Is dat omdat hij stuurt op dT? Die staat bij mij op 4, en bijvoorbeeld om 5:45AM is de retour 24, de aanvoer 28 (dus nette dT van 4), maar staat de BUH wel aan omdat de setting van 31.5 niet gehaald wordt, als ik het goed begrijp. Wat bedoel je met evenwichtstemperatuur? Kan ik de instellingen rondom dit gedrag verbeteren? Als de retour te koud is dat omdat de vloer is afgekoeld, maar het is (nog) niet oncomfortabel koud in huis, dus een aanvoer lager dan de setpoint is wat mij betreft (tijdelijk) acceptabel.

Ik ga denk ik sowieso de 24h gemiddelde buitentemperatuur gebruiken als input voor de aanvoer temperatuur setpoint gebruiken. Daarmee voorkom ik geschommel in setpoint waardoor hij in de nacht (te) hard moet werken en overdag de retour te hoog is voor de aanvoer op dat moment.
- Nee, daar kun je weinig aan doen en dat is ook niet nodig. Maar het is wel verstandig om die mengverdeler eruit te slopen. In de tussentijd kun je zorgen dat de pomp niet uitgaat (mocht die inderdaad uitgaan, dat is de vraag), want anders benut je de warmteinhoud van je vloer niet tijdens de defrost.

- Nee, dat is niet omdat hij stuurt op delta T, maar omdat hij simpelweg niet het vermogen heeft om het water ver genoeg op te warmen bij vanaf de retourtemperatuur. Het helpt niet dat je WP uit heeft gestaan, want je vloer is dan helemaal koud. Dat opwarmen kost nu eenmaal veel energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Bedankt voor je inzichten @MrFish. Ik ben nog aan het inregelen. De laatste twee nachten draait de WP steeds de hele nacht en gaat overdag uit, terwijl ik andersom of 24/7 wil. :) Dat komt doordat na een aantal uren draaien de kamerthermostaat het warm genoeg vindt en stopt, en 's avonds koelt het af en gaat hij weer aan.

Hoe dan ook wil ik nooit de BUH inzetten voor verwarming, kan ik onderstaande setting veilig op '1' zetten zonder daar mee ook BUH gebruik in de defrosts uit te zetten? Daar is de BUH soms terecht voor nodig, begrijp ik en ik wil niet dat de boel kapot vriest.

[5-00] Equilibrium: Deactivate backup heater (or external backup heat source in case of a bivalent system) above the equilibrium temperature for space heating?

Bijna iedereen heeft die uit staan zie ik. Maar is BUH dan nog wel enabled voor space heating onder de equilibrium temperature? Want ik zie bij bijna iedereen 'Equilibrium temperature' op 35 staan. Moet die niet op -10 als je BUH gebruik wil ontmoedigen?

Uit de handleiding:
Nvt [5-00] Mag de back-upverwarming boven de evenwichtstemperatuur werken tijdens
ruimteverwarming?
▪ 1: NIET toegestaan
▪ 0: Toegestaan
[A.5.1.4] [5-01] Evenwichtstemperatuur. De buitentemperatuur waaronder de back-upverwarming mag werken.

Er is ook nog deze setting:

[4-00] Operation
"0: Disabled
1: Enabled
2: Only DHW"

Kan deze eventueel ook nog op 'Only DHW'?

Mijn huidige instellingen zijn (zelf niet gezet): [5-00] Enabled, [5-01] 0grC, [4-00] Enabled.

TLDR; Wat zijn de juiste (=geen BUH voor verwarmen, wel voor defrosts en DHW indien nodig) setting?

[ Voor 46% gewijzigd door Patrick4 op 04-11-2024 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Patrick4 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:28:
Bedankt voor je inzichten @MrFish. Ik ben nog aan het inregelen. De laatste twee nachten draait de WP steeds de hele nacht en gaat overdag uit, terwijl ik andersom of 24/7 wil. :) Dat komt doordat na een aantal uren draaien de kamerthermostaat het warm genoeg vindt en stopt, en 's avonds koelt het af en gaat hij weer aan.

Hoe dan ook wil ik nooit de BUH inzetten voor verwarming, kan ik onderstaande setting veilig op '1' zetten zonder daar mee ook BUH gebruik in de defrosts uit te zetten? Daar is de BUH soms terecht voor nodig, begrijp ik en ik wil niet dat de boel kapot vriest.

[5-00] Equilibrium: Deactivate backup heater (or external backup heat source in case of a bivalent system) above the equilibrium temperature for space heating?

Bijna iedereen heeft die uit staan zie ik. Maar is BUH dan nog wel enabled voor space heating onder de equilibrium temperature? Want ik zie bij bijna iedereen 'Equilibrium temperature' op 35 staan. Moet die niet op -10 als je BUH gebruik wil ontmoedigen?

Uit de handleiding:
Nvt [5-00] Mag de back-upverwarming boven de evenwichtstemperatuur werken tijdens
ruimteverwarming?
▪ 1: NIET toegestaan
▪ 0: Toegestaan
[A.5.1.4] [5-01] Evenwichtstemperatuur. De buitentemperatuur waaronder de back-upverwarming mag werken.

Er is ook nog deze setting:

[4-00] Operation
"0: Disabled
1: Enabled
2: Only DHW"

Kan deze eventueel ook nog op 'Only DHW'?

Mijn huidige instellingen zijn (zelf niet gezet): [5-00] Enabled, [5-01] 0grC, [4-00] Enabled.

TLDR; Wat zijn de juiste (=geen BUH voor verwarmen, wel voor defrosts en DHW indien nodig) setting?
[5-00] Enabled is standaard, en zou ik zo laten
[5-01] zou ik op bijvoorbeeld -15°C zetten
[4-00] op 'disabled' ('beperkt' in Daikin-Vlaams-Nederlands). Hij doet dan echter nog steeds mee met defrosts als Tr < 25°C en dit kan niet worden uitgeschakeld. Als je een los SWW vat hebt, wordt de BSH van het vat daarvoor gebruikt, dus deze instelling heeft daar verder geen invloed op.

[ Voor 5% gewijzigd door MrFish op 04-11-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
Excuses @MrFish , de terminologie is verwarrend.

Mijn settings waren:

[5-00] 1 (niet toegestaan boven [5-02] BUH in te schakelen)
[5-02] 0°C
[4-00] 1 (toegestaan)

Ik zal straks [5-00] zo laten en [5-02] lager zetten. Misschien ziet hij de 1°C van afgelopen nacht als 0°C... Bedankt voor deze suggestie. Wel gek dat de meeste entries in de excel sheet op 35°C staan.

Ik heb een EHVH08S23EJ9W (split, binnenunit met vat, vloermodel). Als ik [4-00] op 'Beperkt' zet, kan hij dan nog wel legionella runs uitvoeren? Want daar gebruikt hij ook de BUH voor zie ik in ESPAltherma (55°C -> 60°C).

Dat leidt mij tot de vraag, heeft mijn unit een BSH en zo ja waar wordt die voor gebruikt? BSV/Booster wordt maar weinig genoemd in de handleiding..

Om het aantal defrost te minimaliseren ga ik ook mijn DHW strategie omzetten van 'Reheat only' naar een eco/comfort schema, overdag. Dit om te voorkomen dat hij midden in de nacht volle bak gaat verwarmen. In de zomer vond ik 'Reheat only' wel makkelijk, maar nu zitten er nadelen in.

[ Voor 11% gewijzigd door Patrick4 op 04-11-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Patrick4 schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:00:
Excuses @MrFish , de terminologie is verwarrend.

Mijn settings waren:

[5-00] 1 (niet toegestaan boven [5-02] BUH in te schakelen)
[5-02] 0°C
[4-00] 1 (toegestaan)

Ik zal straks [5-00] zo laten en [5-02] lager zetten. Misschien ziet hij de 1°C van afgelopen nacht als 0°C... Bedankt voor deze suggestie. Wel gek dat de meeste entries in de excel sheet op 35°C staan.

Ik heb een EHVH08S23EJ9W (split, binnenunit met vat, vloermodel). Als ik [4-00] op 'Beperkt' zet, kan hij dan nog wel legionella runs uitvoeren? Want daar gebruikt hij ook de BUH voor zie ik in ESPAltherma (55°C -> 60°C).

Dat leidt mij tot de vraag, heeft mijn unit een BSH en zo ja waar wordt die voor gebruikt? BSV/Booster wordt maar weinig genoemd in de handleiding..

Om het aantal defrost te minimaliseren ga ik ook mijn DHW strategie omzetten van 'Reheat only' naar een eco/comfort schema, overdag. Dit om te voorkomen dat hij midden in de nacht volle bak gaat verwarmen. In de zomer vond ik 'Reheat only' wel makkelijk, maar nu zitten er nadelen in.
Bij een vloermodel heb je inderdaad geen BSH, dus dan gebruikt ie de BUH. Dan moet je [4-00] inderdaad niet op 'beperkt' zetten.
Verder heel goed om DHW naar de middag te verplaatsen; hier staat ie aan volgens het schema van ca. 12:30 tot 18:00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
MrFish schreef op maandag 4 november 2024 @ 17:10:
[...]

Bij een vloermodel heb je inderdaad geen BSH, dus dan gebruikt ie de BUH. Dan moet je [4-00] inderdaad niet op 'beperkt' zetten.
Verder heel goed om DHW naar de middag te verplaatsen; hier staat ie aan volgens het schema van ca. 12:30 tot 18:00.
Dan zet ik hem op "2: Alleen SWW"!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
Patrick4 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:28:
[...]
[...]
Ik begrijp ook niet waarom die [5-01] bij bijna iedereen in het overzicht op 35 °C staat.
Ik heb het idee dat dit bestand niet meer actueel is.
Bij mij stond hij default op 0 °C en ik heb hem nu op -10 °C staan.
[4-00] heb ik op 2. Alleen SWW staan. (alleen voor de Legionella run en eventueel voor "Krachtig verwarmen".

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Naast wat nodig is om de warmtepomp te installeren (vuilafscheider, kogelkranen, veiligheidsventiel, ...) ben ik me een beetje aan het oriënteren op wat daarnaast nuttig is om te installeren. En dan vooral ook zaken die niet al worden gemeten door de unit (al dan niet via espaltherma) zelf.

Wordt bijvoorbeeld de waterdruk in het cv circuit (aanvoer/retour) gemeten? Of zou ik hier zelf nog een druk sensor voor moeten plaatsen?
Een manometer om het visueel te maken kan ik sowieso plaatsen.

In mijn warmtepompboiler installatie heb ik een koud- en warmwater meter geïnstalleerd. Dit omdat ik benieuwd ben naar het verbruik en de efficiëntie en natuurlijk omdat het hier ook nuttig is om te weten. Bij de warmtepomp zal hetzelfde water continu rondgepompt worden. Dus dat is anders. Zou je hier dan toch iets van een watermeter tussen willen zetten? Ik heb op dit moment bij de wpb de multical 21 van kamstrup.
En daarnaast: is het nog interessant om dan met een watermeter de liters die er doorheen zijn gegaan te meten? Of wil je dan andere zaken bijhouden?
Of wordt ook dit al voldoende gemeten door de warmtepomp zelf?

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? Misschien nog op vloerverwarming verdeler niveau?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Tanuki schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:02:
Naast wat nodig is om de warmtepomp te installeren (vuilafscheider, kogelkranen, veiligheidsventiel, ...) ben ik me een beetje aan het oriënteren op wat daarnaast nuttig is om te installeren. En dan vooral ook zaken die niet al worden gemeten door de unit (al dan niet via espaltherma) zelf.

Wordt bijvoorbeeld de waterdruk in het cv circuit (aanvoer/retour) gemeten? Of zou ik hier zelf nog een druk sensor voor moeten plaatsen?
Een manometer om het visueel te maken kan ik sowieso plaatsen.

In mijn warmtepompboiler installatie heb ik een koud- en warmwater meter geïnstalleerd. Dit omdat ik benieuwd ben naar het verbruik en de efficiëntie en natuurlijk omdat het hier ook nuttig is om te weten. Bij de warmtepomp zal hetzelfde water continu rondgepompt worden. Dus dat is anders. Zou je hier dan toch iets van een watermeter tussen willen zetten? Ik heb op dit moment bij de wpb de multical 21 van kamstrup.
En daarnaast: is het nog interessant om dan met een watermeter de liters die er doorheen zijn gegaan te meten? Of wil je dan andere zaken bijhouden?
Of wordt ook dit al voldoende gemeten door de warmtepomp zelf?

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden? Misschien nog op vloerverwarming verdeler niveau?
De waterdruk wordt gemeten in de binnenunit. Kun je eenvoudig aflezen op het display (en ESPaltherma). Een losse drukmeter is evt alleen nodig voor het gemak, maar die op het display wordt gewoon realtime bijgewerkt, dus niet echt nodig. Ik heb er geen.

De waterflow geeft de unit ook aan, maar is wel een beetje grof is mijn indruk. Het voldoet echter prima.
Het apparaat geeft zelf een schatting van het stroomverbruik en warmteopwek. Wil je dat nauwkeurig hebben, dan kun je er nog een kWh-meter (bij voorkeur die van HomeWizard) voor zetten en een warmtemeter. Die eerste staat nog wel op mijn verlanglijstje, maar die tweede vind ik de moeite niet meer waard.

Bij de VVW heb je m.i. genoeg aan flowmeters per groep, maar die zitten neem ik aan al op je verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
PCJR schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:34:
Beste experts 8)

De split 230L 6kw draait hier nu een jaar, na vele maanden tunen, alles wel prima naar mijn gevoel.
Echter ;) nu is vandaag Tibber begonnen en dan begint het nadenken over de uurprijzen en hoe dit te optimalizeren.

Op dit moment nog (het gaat even om het warm tapwater):
reheat staat op 43 meen ik met hysteris 5
eco (46 graden) elke dag om 07h00 en 17h00
op zaterdag eco om 07h00, comfort (53) om 9h00 en legionella start om 10h00. (BUH minimaliseren zo)

Nu zijn deze time points allemaal eigenlijk in de uren dat stroom vaak het duurste is. Nu vraag ik me af wat handig is. Ik heb wel een accu van 50kwh en een slimme aansturing die het huisverbruik "leert" maar dan nog kan het beter zijn om de tijden te veranderen denk ik.

Anderen met ogv dezelfde situatie? :)

Wat info (/do/za/zo) over het verloop van de watertank (random dagen, zaterdag is wel te zien ivm legionella);

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1x rond 13:00 opwarmen is zeker beter inderdaad. In de zomermaanden kun je dit instellen om 10:00 (dan is de stroomprijs vaak ook al laag). Stel dat je afgelopen nacht als voorbeeld zou nemen: vannacht 3 graden met mogelijk nog een of twee defrosts in je SWW-run, of vanmiddag met veel hogere COP zonder defrosts :) Dus in de winter zeker in de middag doen, ook al stook je je tank iets hoger op. Sterker nog: je "eind-COP" zal hoger zijn om tot 49 graden te verwarmen bij 13 graden, dan tot 44 graden verwarmen bij 3 graden.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:22:
[...]

1x rond 13:00 opwarmen is zeker beter inderdaad. In de zomermaanden kun je dit instellen om 10:00 (dan is de stroomprijs vaak ook al laag). Stel dat je afgelopen nacht als voorbeeld zou nemen: vannacht 3 graden met mogelijk nog een of twee defrosts in je SWW-run, of vanmiddag met veel hogere COP zonder defrosts :) Dus in de winter zeker in de middag doen, ook al stook je je tank iets hoger op. Sterker nog: je "eind-COP" zal hoger zijn om tot 49 graden te verwarmen bij 13 graden, dan tot 44 graden verwarmen bij 3 graden.
Top, heb nu 49 graden elke dag om 13h.
Zomers ander verhaal ja, dan moet het rond 8h of 9h, anders komt de buitentemp boven de 25 en dan gaat het grootste deel op de buh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:33:
[...]

Zomers ander verhaal ja, dan moet het rond 8h of 9h, anders komt de buitentemp boven de 25 en dan gaat het grootste deel op de buh...
Of...
Misschien de BUH met een timer uitschakelen en deze alleen inschakelen voor de Legionella run.
En die Legionella run op een vroeger tijdstip laten draaien in de zomer als het nog geen 25 graden is.

[ Voor 11% gewijzigd door piieter op 05-11-2024 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danny.s
PCJR schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:33:
[...]

Dat heb ik hier opgelost door in de zomer alleen ECO te doen, en dan naar 44 gr. Nu ECO verhoogd naar 46 (en 2x per week comfort als ik weet dat we alle 4 moeten douchen). In de zomer douche ik (en de rest hier) sowieso al minder warm. En de koud water aanvoer is ook een stuk warmer, waardoor er minder water uit de tank gehaald wordt dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
piieter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:38:
[...]

Of...
Misschien de BUH met een timer uitschakelen en deze alleen inschakelen voor de Legionella run.
En die Legionella run op een vroeger tijdstip laten draaien in de zomer als het nog geen 25 graden is.
Ik heb(kan) geen timer op de BUH, dit is intern allemaal in mijn all in one binnenunit.
De BUH gebruiken bij temps boven de 25 is volgens mij ook niet te omzeilen of te voorkomen, anders gaat de compressor sneller kapot meen ik :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!
danny.s schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:42:
[...]

Dat heb ik hier opgelost door in de zomer alleen ECO te doen, en dan naar 44 gr. Nu ECO verhoogd naar 46 (en 2x per week comfort als ik weet dat we alle 4 moeten douchen). In de zomer douche ik (en de rest hier) sowieso al minder warm. En de koud water aanvoer is ook een stuk warmer, waardoor er minder water uit de tank gehaald wordt dan nu.
Ik heb comfort enkel vlak voor de legionella.
comfort 53
eco nu 49

eco elke dag 13h
comfort alleen vrijdags 11h en om 12h legionella

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
PCJR schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:27:
[...]

Ik heb(kan) geen timer op de BUH, dit is intern allemaal in mijn all in one binnenunit.
De BUH gebruiken bij temps boven de 25 is volgens mij ook niet te omzeilen of te voorkomen, anders gaat de compressor sneller kapot meen ik :>
Zo'n binnenunit heb ik ook (180 liter tank) met ingebouwde BUH. Maar de BUH heeft wel een aparte voedingskabel met werkschakelaar. In die voedingskabel zou je in serie met de werkschakelaar een timer-gestuurde schakelaar kunnen plaatsen. Het is improviseren, maar dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21:18
piieter schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:58:
[...]

Zo'n binnenunit heb ik ook (180 liter tank) met ingebouwde BUH. Maar de BUH heeft wel een aparte voedingskabel met werkschakelaar. In die voedingskabel zou je in serie met de werkschakelaar een timer-gestuurde schakelaar kunnen plaatsen. Het is improviseren, maar dat zou moeten kunnen.
Ik heb bij het vloermodel (230 ltr / 9 kW WP / 2 kW BUH) de voeding van de BUH voorzien van een voedingskabel met stekker. Direct boven binnen unit een WCD met daarin een HW socket. Kan nu goed zien wat BUH verbruikt en waanneer deze aangesproken wordt. Dankzij de stekker kan ik de voeding ook loskoppelen (verkapte "werkschakelaar")

De HW socket heeft ook mogelijkheden om te schakelen. Vooralsnog probeer ik het via juiste aansturing te regelen ipv voeding onderbreken -> zeer weinig BUH verbruik is daarmee mogelijk. (er zijn redenen waarom de BUH aan wil springen, ben wat voorzichtig om dat te ontregelen)
Edit/aanvulling: bovenstaande oplossing is haalbaar met een 2 kW BUH, grotere vermogens niet (langdurig) via een HW socket schakelen

[ Voor 6% gewijzigd door Sparky op 05-11-2024 16:56 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 28-07 17:33
TKroon schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:22:
[...]

Ligt toch ook allemaal aan je thuissituatie. Hier gezin van 5 met 3 kinderen (14, 12 en 7), wordt op de gekste tijden gedouched. Dus hier wordt hij gewoon tussendoor opgewarmd, helaas dan maar een wat lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
jwillemsen schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Ik zie in mijn HA log dat hij gisteren 4 keer de temperatuur naar 20.5 heeft gezet, maar pas laat op de dag weer terug naar 19.0. De daikin_onecta code checkt of de temperatuur wel naar een andere waarde wordt gezet, als hij 20.5 is en er komt een commando om de temperatuur naar 20.5 te zetten zal er niets naar de onecta cloud worden gestuurd, dus uiteindelijk is er 1 commando voor naar 20.5 en 1 commando voor naar 19.0 verstuurd naar de warmte pompt
Nog even een gedachtegang i.v.m. het SWW voorraadvat. Wanneer je deze ook (extra) laat opwarmen bij overschot, loop je het risico dat je aan het einde van de dag geen warm water hebt wanneer het de hele dag bewolkt is geweest. Zou dit op te lossen zijn middels een counter te maken en indien bijvoorbeeld om 17.00 de counter op onstaat, alsnog de temperatuur opgehoogd wordt wat een verwarmingsrun triggert? Of door te kijken wat de actuele temperatuur om 17.00 is en als deze te laag is een run te triggeren?
Pagina: 1 ... 121 ... 152 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma