Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:20
MrFish schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Ja ik heb dit ook gehad, maar wel met een wandmodel met losse tank. Meestal gaat het plaatsen van de klep fout (in de verkeerde stand). Een enkele keer lekt een klep iets ook al is de stand van de klep in principe goed. Ik had beide problemen.

1 graad afkoeling per uur is veel teveel inderdaad, dat moet op zijn slechtst de helft zijn maar eigenlijk nog veel minder. Weet je zeker dat er geen SWW gebruik was? Dit is in ieder geval een klusje voor je installateur.
Inmiddels is de installateur langsgeweest. In het vloermodel zit een twee wegklep. Echter meent de installateur dat deze niet lek is, aangezien ik dan bij SWW verwarming ook een vloerverwarming zou moeten hebben die opwarmt.

Na wat testen zagen we nu niet direct een temperatuurdaling, maar dat is logisch gezien dit een graad per uur is. Moet net toevallig zijn als hij er bij is.

Wat de installateur aangaf is dat het wellicht zou kunnen komen door het pendelen van de warmtepomp in dit seizoen met zoneregeling. Als de warmtepomp geen vloerverwarmingsvraag heeft staat de klep op de ‘Tank’ stand. Als er wel vraag is dan draait deze om, zodat de warmte naar de vloerverwarming stroomt. Volgens de installateur zou het kunnen dat door het veelvuldige pendelen de klep steeds open en sluit, waardoor er steeds wat water de boiler instroomt. Wat ik begreep zou deze klep altijd een minuutje open blijven staan op de tankstand voordat deze weer switcht naar VV-stand. Waardoor je dus het effect van sneller dalen van de temperatuur ziet. Dit zou als de buitentemperaturen verder dalen en er veel warmte vraag is minder moeten worden. Het advies was nu dus om het even aan te kijken en een wat koudere periode af te wachten. Mochten we dan midden in de winter nog steeds dit probleem ervaren dan komen ze gewoon nog een keer kijken.

Had geen gevoel van onwil, maar zoals nu klinkt het dus als een producteigenschap. Maar ben benieuwd of dat echt zo is en of het inderdaad minder gaat worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Kartmans1 op 07-10-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landon
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:49
Rainesh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 09:07:
[...]

Meten is weten. Heb je KwH meters op je warmtepomp aangesloten? Zo kun je dan makkelijk zien of er een pendelfestijn is. Daarnaast is 23 graden binnen wel erg warm, is natuurlijk persoonlijk wat gewenste temperatuur is maar gemiddeld is het rond de 20-21 graden.
Vraagje hierover, kan ik gewoon een 230v kwh meter voor mn warmtepomp stoppen om het verbruik te meten? Of dient dit vanuit de meterkast geregeld te worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:41

MrFish

Untitled

Kartmans1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Inmiddels is de installateur langsgeweest. In het vloermodel zit een twee wegklep. Echter meent de installateur dat deze niet lek is, aangezien ik dan bij SWW verwarming ook een vloerverwarming zou moeten hebben die opwarmt.

Na wat testen zagen we nu niet direct een temperatuurdaling, maar dat is logisch gezien dit een graad per uur is. Moet net toevallig zijn als hij er bij is.

Wat de installateur aangaf is dat het wellicht zou kunnen komen door het pendelen van de warmtepomp in dit seizoen met zoneregeling. Als de warmtepomp geen vloerverwarmingsvraag heeft staat de klep op de ‘Tank’ stand. Als er wel vraag is dan draait deze om, zodat de warmte naar de vloerverwarming stroomt. Volgens de installateur zou het kunnen dat door het veelvuldige pendelen de klep steeds open en sluit, waardoor er steeds wat water de boiler instroomt. Wat ik begreep zou deze klep altijd een minuutje open blijven staan op de tankstand voordat deze weer switcht naar VV-stand. Waardoor je dus het effect van sneller dalen van de temperatuur ziet. Dit zou als de buitentemperaturen verder dalen en er veel warmte vraag is minder moeten worden. Het advies was nu dus om het even aan te kijken en een wat koudere periode af te wachten. Mochten we dan midden in de winter nog steeds dit probleem ervaren dan komen ze gewoon nog een keer kijken.

Had geen gevoel van onwil, maar zoals nu klinkt het dus als een producteigenschap. Maar ben benieuwd of dat echt zo is en of het inderdaad minder gaat worden.
Voor zover ik weet gaat bij mijn wandmodel de klep altijd terug naar de CV stand.

Overigens noemt Daikin de driewegklep soms een tweewegklep, ook bij het wandmodel. Vraag me niet waarom.
Zie dit pareltje uit de handleiding van mijn wandmodel:
Tweewegklep-test (3-wegklep voor schakelen tussen verwarmen van ruimten en tank opwarmen)
8)7

Ik denk dat in jouw vloermodel ook gewoon een driewegklep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
MrFish schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:56:
[...]

Voor zover ik weet gaat bij mijn wandmodel de klep altijd terug naar de CV stand.

Overigens noemt Daikin de driewegklep soms een tweewegklep, ook bij het wandmodel. Vraag me niet waarom.
Zie dit pareltje uit de handleiding van mijn wandmodel:

[...]

8)7

Ik denk dat in jouw vloermodel ook gewoon een driewegklep zit.
Haha apart. Maar of het nou een driewegklep is of tweewegklep, het issue blijft bestaan. Moet alleen nog blijken of de installateur zijn logica daadwerkelijk klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:28
Kartmans1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:04:
[...]

Haha apart. Maar of het nou een driewegklep is of tweewegklep, het issue blijft bestaan. Moet alleen nog blijken of de installateur zijn logica daadwerkelijk klopt.
Bij informatie > stelmotoren kun je op de binnenunit de stand van de twee/drieweg klep zien (binnenunit toont idd het woord twee weg klep). Hier is net een SWW run afgelopen, en geen CV vraag op dit moment, en hier staat (net als bij MrFish) nu weer de klep op ruimte verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
danny.s schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Bij informatie > stelmotoren kun je op de binnenunit de stand van de twee/drieweg klep zien (binnenunit toont idd het woord twee weg klep). Hier is net een SWW run afgelopen, en geen CV vraag op dit moment, en hier staat (net als bij MrFish) nu weer de klep op ruimte verwarming.
Zie hier inderdaad ook in rust dat hij op ruimte verwarming staat… dan lijkt de vlieger niet helemaal op te gaan (of intern gebeurd er wat anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:05
Iemand nog een goede suggestie voor buis isolatie tussen de muur en het monoblock? Ik heb 32 mm leiding gebruikt.

Kan eindelijk verrassend lastig iets goeds vinden. De meeste foambuizen zijn niet dikker dan 15 mm. Dat lijkt me toch behoorlijk dun. Hoe dikker hoe beter zou ik zeggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
goedenavond tweakers, we wonen sinds kort in een huis in omgeving iets ten westen van Hoorn NH en hebben een daikin split unit lucht/water warmtepomp. Heeft iemand een tip voor een goede installateur in de regio hier ivm onderhoud / support

thanks gr mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is er iemand in Noord Brabant / Limburg met een Daikin Altherma 3, liefst met koeling en liefst met een 8 kw unit? :) En zou hij of zij er voor open staan dat ik eens kan komen kijken en luisteren? :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berry_1989
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
@Tanuki, ik heb een Daikin model EHVH08S23EJ9W zonder koeling. Woon in de omgeving Tilburg, heb je hier iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-06 22:41
Lijkt mij geen fijne idee. Als het erg gaat pendelen met dit weer dan krijgt dus ook je compressor met veel start / stops te maken.

Heb je een systeem met kamer thermostaat ? Misschien even kijken naar hysterese en/of stooklijn?

Als de gevraagde aanvoertemperstuur te laag is dan kan die ook heel snel zijn warmte niet meer kwijt.
Kartmans1 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Tanuki schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:05:
Is er iemand in Noord Brabant / Limburg met een Daikin Altherma 3, liefst met koeling en liefst met een 8 kw unit? :) En zou hij of zij er voor open staan dat ik eens kan komen kijken en luisteren? :)
Hier regio Eindhoven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
MisterB schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 23:00:
goedenavond tweakers, we wonen sinds kort in een huis in omgeving iets ten westen van Hoorn NH en hebben een daikin split unit lucht/water warmtepomp. Heeft iemand een tip voor een goede installateur in de regio hier ivm onderhoud / support

thanks gr mb
Hi iemand een tip ? Of gewoon bij feenstra warmtewacht etc aankloppen ?

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 08-10-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
appelflap1992 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:55:
Iemand nog een goede suggestie voor buis isolatie tussen de muur en het monoblock? Ik heb 32 mm leiding gebruikt.

Kan eindelijk verrassend lastig iets goeds vinden. De meeste foambuizen zijn niet dikker dan 15 mm. Dat lijkt me toch behoorlijk dun. Hoe dikker hoe beter zou ik zeggen..
Kijk hier maar eens😉 https://www.buisisolatie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:16
MisterB schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:14:
[...]

Of misschien Energiewacht? Die doet zaken in Noord Nederland.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
piieter schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Of misschien Energiewacht? Die doet zaken in Noord Nederland.
ja kan ook, liefst zoek ik een lokale / regionaal / kleiner bedrijf. Vraag me altijd af of die wat grotere bedrijven die 10 merken doen wel weten hoe je fatsoenlijk een warmtepomp kan inregelen etc , los van storingen verhelpen. Dat systeem staat hier nu 5 jaar maar is denk ik nooit fatsoenlijk ingeregeld en best wel complex met 25 deels nageregelde groepen. Staat ook ietwat scheef. Kortom een bedrijf dat onderhoud doet maar ook ff mee kan denken..

[ Voor 20% gewijzigd door MisterB op 08-10-2024 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rosiertje
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 26-06 22:41
[...]

Voor puur het OH zou ik eerst in de handleiding kijken. Ben zelf servicemonteur en de meeste WP hebben nauwelijks OH nodig. En de meeste werkzaamheden kan je zelf ook.

Voor een storing is het wel handig om een contract te hebben natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
rosiertje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Voor puur het OH zou ik eerst in de handleiding kijken. Ben zelf servicemonteur en de meeste WP hebben nauwelijks OH nodig. En de meeste werkzaamheden kan je zelf ook.

Hi klopt, ik moet weer expert op de menutjes van dat dit ding gaan worden (was dat ook op mijn vorige hitachi) inclusief de aanwezige tech naregeling maar idd voor storingen en fysieke werkzaamheden eraan. Wil dat ie recht komt te staan . in grindbak etc

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 08-10-2024 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:20
rosiertje schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:00:

Hoe denk jij over het ontkalken van verwarmingselementen of warmtewisselaar? Dat zijn potentieel lastige klussen voor een thuiswerker (geen ervaring en er moet veel open), maar is het de moeite waard?

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:08:
[...]

Hoe denk jij over het ontkalken van verwarmingselementen of warmtewisselaar? Dat zijn potentieel lastige klussen voor een thuiswerker (geen ervaring en er moet veel open), maar is het de moeite waard?
Er staat voor jaarlijks onderhoud vrij weinig in de (installateurs) handleidingen. Ontkalking indien nodig. En dan enkel info over hoe het warm uit te tank te pompen. Verder niks over hoe en wat met ontkalken en of het element ofzo.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
MisterB schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:27:
[...]

ja kan ook, liefst zoek ik een lokale / regionaal / kleiner bedrijf. Vraag me altijd af of die wat grotere bedrijven die 10 merken doen wel weten hoe je fatsoenlijk een warmtepomp kan inregelen etc , los van storingen verhelpen. Dat systeem staat hier nu 5 jaar maar is denk ik nooit fatsoenlijk ingeregeld en best wel complex met 25 deels nageregelde groepen. Staat ook ietwat scheef. Kortom een bedrijf dat onderhoud doet maar ook ff mee kan denken..
Een groter bedrijf heeft meer monteurs in dienst. Dus is de kans ook groter, dat een of meerdere monteurs echt interesse in hun vak hebben en daardoor meer kennis van zaken, ook door uitwisseling van kennis met collega's. Bij een klein bedrijf is dat nog maar afwachten, of de kennis überhaupt aanwezig is.
Nadeel van een groter bedrijf, ze hebben meer overhead en zouden daardoor duurder kunnen ziin.
Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik heb zelf goede ervaringen met Energiewacht, maar dat hoeft natuurlijk niet voor anderen te gelden.

Buiten-unit: ERGA08EVAH7 | Binnen-unit: EHVH08S18EJ9W | Kamerthermostaat: BRC1HHDAW | 116 m² Vloerverwarming | 3 open verdelers zonder pomp | 13 groepen (3/5/5) | Gasloos sinds 21-09-2023 | Vrijstaande jaren-30 woning, goed geïsoleerd. Schuimbeton vloer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:49

Ik heb zelf wat geknutseld met steenwol en dat met een restje epdm rubber waterdicht gemaakt.
Zit er nu een jaar op en is goed gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68CFzLICqO3RzkDc_oP-OQ8HT70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeJN6GdbYE8LbNFGMENgsCoY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QPRvPhwP6sHwdfx1GYtSuWV1Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlWyW3RmPePh1RQupJDqn7gO.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillumC
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-12-2024
Heeft iemand al eens getest hoe 'laag' je kunt gaan met een Daikin?
Afgelopen jaar had ik wat issues met pendel gedrag als ik te laag ging qua instellingen. Dit zorgde er eigenlijk voor dat het binnen altijd wel 22 graden gedurende de stook periode was.

Echter, inmiddels staat de verwarming hier weer aan (volledig vloerverwarming) en stuurt hij het water weg met circa 27 graden. Incoming is vervolgens circa 25 graden. Als ik lager ga, kan ik mij herinneren dat er flink pendel gedrag ontstaat. Momenteel is het echter een 23 graden binnen wat redelijk onzinnig is.
Het gebruik per dag voor verwarmen circa 3-5kWh.

Hoe laag gaan jullie in aanvoertemperatuur t.o.v. de gewenste kamertemperatuur? Naar mijn idee begint de installatie issues te krijgen als deze onder 27 graden terecht komt als uit te sturen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

WillumC schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 16:58:
Heeft iemand al eens getest hoe 'laag' je kunt gaan met een Daikin?
Afgelopen jaar had ik wat issues met pendel gedrag als ik te laag ging qua instellingen. Dit zorgde er eigenlijk voor dat het binnen altijd wel 22 graden gedurende de stook periode was.

Echter, inmiddels staat de verwarming hier weer aan (volledig vloerverwarming) en stuurt hij het water weg met circa 27 graden. Incoming is vervolgens circa 25 graden. Als ik lager ga, kan ik mij herinneren dat er flink pendel gedrag ontstaat. Momenteel is het echter een 23 graden binnen wat redelijk onzinnig is.
Het gebruik per dag voor verwarmen circa 3-5kWh.

Hoe laag gaan jullie in aanvoertemperatuur t.o.v. de gewenste kamertemperatuur? Naar mijn idee begint de installatie issues te krijgen als deze onder 27 graden terecht komt als uit te sturen temperatuur.
Dat hangt af van je afgiftesysteem. Hier is het absolute minimum 25°C met een Delta T van 3, maar wel met een overshoot van 4 om pendelen tegen te gaan. Ik ga zelf niet lager dan 26°C, maar ook dan is een overshoot van 4 nodig. 27°C als minimum is absoluut niet gek.

Het verlagen van je aanvoertemperatuur gaat je niet helpen om je huis minder op te warmen, want het minimale vermogen van je warmtepomp neemt zelfs toe met afnemende aanvoertemperatuur (en die warmte kun je niet kwijt in je afgiftesysteem, zoals je hebt gemerkt). De enige oplossing is je kamerthermostaat gebruiken waarvoor die bedoeld is.

[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 08-10-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoTil
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:11
Ja zeker, in Tilburg. Enkel verwarmen. Je mag komen luisteren, maar ik hoor hem eigenlijk niet 🤓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasseilegger
  • Laatst online: 04-06 11:31

In de Gamma kun je er van 32mm kopen hoor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luxus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:34
Ik heb een aantal dagen geleden de delta-T instelling gewijzigd van 5 naar 3 graden, en dat lijkt te helpen bij het op zeer laag vermogen pruttelen van de warmtepomp. Aanvoertemperatuur staat op 25 graden bij deze buitentemperaturen. Met een delta T van 5 heeft ie dan wat moeite omdat de flow dan zo laag moet worden dat dat niet kan. Met een delta T van 3 kun je een lager vermogen afgeven. Ik heb een nieuw minimumvermogen gezien, waar de warmtepomp eerder niet lager dan ongeveer 300W ging, heb ik hem nu een hele tijd op 200W zien draaien.

Consequentie is wel dat als de warmtevraag groter wordt, dat de pomp moet opregelen, zodat er meer water rondgepompt wordt zodat er meer warmte kan worden afgegeven. Bij een delta T van 3 levert dat dus een hogere flow op dan bij delta T 5. In principe geen probleem, maar ik merk wel dat bij wat verhoogde pompsnelheden er wat geluid van de pomp te horen is. En in theorie loop je eerder tegen het maximale debiet van de pomp aan bij hoge warmtevraag. Of dat een probleem zou kunnen worden, geen idee, ik wil nog eens rekenen wat het in theorie zou betekenen. Als de pomp maximaal draait en de warmteproductie is groter dan wat bij die flow en de dT van 3 kan worden afgegeven, dan zou de aanvoertemperatuur toenemen en daarmee de delta T ook (als de flow dus gelijk blijft op de maximale waarde). Lost zichzelf dus op in theorie, als de besturing maar niet in paniek raakt en gewoon blijft doordraaien. Bij continu of regelmatig hoge warmtevraag is het waarschijnlijk gunstiger om de dT op 4 of 5 te zetten, zodat de pomp minder hard hoeft te werken.

Waar het verlagen van de delta T in ieder geval niet tegen helpt is het "geflipper" van het afgenomen elektrische vermogen van de warmtepomp, zoals @PCJR dat benoemde. Ik denk dat dat niet iets is waar wij als gebruiker invloed op hebben. Er zit een frequentieregelaar in de warmtepomp die de snelheid van de motor van de compressor regelt. In theorie kun je dat traploos en continu variabel doen, maar kennelijk hebben de ontwerpers van Daikin daar niet voor gekozen. Het lijkt erop dat er een discreet aantal regelpunten ingebakken zit in de regeling van de compressor. Dat is bij lage vermogens goed zichtbaar, maar ook bij hogere vermogens kun je zien dat er stapjes gezet worden. Bij warmtevraag die tussen twee van die regelpunten in zit, wordt de compressor steeds op- en afgeregeld om uiteindelijk aan de wel continu variabele warmtevraag te voldoen. Als je geluk hebt dan is de warmtevraag ongeveer gelijk aan de opbrengst van een bepaald regelpunt en dan heb je een mooie stabiele toestand, maar als je pech hebt dan zit je er midden tussenin en dan blijft de regeling continu op en afregelen. Is dat erg? Is dat een probleem? Ik denk het niet echt. Het is geen gependel in de zin van het continu stoppen en starten van de compressor. De compressor draait gewoon continu door, het systeem is gewoon continu actief, alleen wordt ie steeds een beetje bijgestuurd om aan de warmtevraag te voldoen. Volgens mij niet echt iets om ons zorgen over te maken. Het ziet er niet zo mooi uit in een grafiekje, maar verder merk je er niks van, en ik denk niet dat de warmtepomp er minder lang van mee gaat of minder goed door presteert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANlPsunKn_I4EswLWltZwRJJF4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JYuV68Ps3qVnF1bbMpkI5CwM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door luxus op 08-10-2024 19:40 . Reden: Verduidelijking ]

Daikin Altherma 3 R F 6 kW, EHVH 08 S23 EJ9W + ERGA 06 EA V3H. 18 x 435 Wp PV, Enphase IQ8MC-72-M-INT micro-omvormers, 5850 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hier regio Den Bosch :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
MrFish schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:08:
[...]

Dat hangt af van je afgiftesysteem. Hier is het absolute minimum 25°C met een Delta T van 3, maar wel met een overshoot van 4 om pendelen tegen te gaan. Ik ga zelf niet lager dan 26°C, maar ook dan is een overshoot van 4 nodig. 27°C als minimum is absoluut niet gek.

Het verlagen van je aanvoertemperatuur gaat je niet helpen om je huis minder op te warmen, want het minimale vermogen van je warmtepomp neemt zelfs toe met afnemende aanvoertemperatuur (en die warmte kun je niet kwijt in je afgiftesysteem, zoals je hebt gemerkt). De enige oplossing is je kamerthermostaat gebruiken waarvoor die bedoeld is.
Wellicht is een andere optie om minder kW te nemen? Dus een lichtere warmtepomp.

Daar ben ik zelf wel huiverig voor: wat als die 8 kW pomp die nu onderweg is naar mij toch te groot bemeten is?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 19:15
[...]

Daikin heeft overal aangewezen installateurs waarvan i.i.g. een deel Daikin trainingen heeft gevolgd. Als je Daikin aanschrijft zullen ze je een paar installateurs aanbevelen in jouw buurt.

Of de Daikin Dealer locator:

https://www.daikin.nl/nl_...0&pt=52.6423654,5.0602124

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 08-10-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:28
Tanuki schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:28:
[...]

Wellicht is een andere optie om minder kW te nemen? Dus een lichtere warmtepomp.

Daar ben ik zelf wel huiverig voor: wat als die 8 kW pomp die nu onderweg is naar mij toch te groot bemeten is?
De 4, 6 en 8kW modellen kunnen even ver terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
danny.s schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

De 4, 6 en 8kW modellen kunnen even ver terug moduleren.
Oh! Dat is goed om te weten, maar, waar staat dit? Ik dacht gelezen te hebben dat ze op +- 25% kunnen terugmoduleren, wat effectief toch een verschil zou maken tussen 4 / 6 / 8 kW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Tanuki schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

Oh! Dat is goed om te weten, maar, waar staat dit? Ik dacht gelezen te hebben dat ze op +- 25% kunnen terugmoduleren, wat effectief toch een verschil zou maken tussen 4 / 6 / 8 kW?
Dat blijkt uit meerdere metingen hier op het forum. De buitenunits zijn exact even groot en even zwaar. De compressoren kunnen allemaal terug tot 8 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:05
Ik heb de thermostaat ingesteld op 21 en dan is aanvoer van 25 onmogelijk met een dT van 5. Namelijk, 25 - 5 is 20 en daar krijg je het onmogelijk mee naar 21 gestookt. Ik heb hem nu ingesteld op minimale stooklijn 27 met een dT van 4. Bij de komende koude periode kan die denk ik naar 5 als ook de stook lijn hoger is.

Volgens mij is een aanvoertemperatuur van 25, 27 of zelfs 30 te verwaarlozen qua verbruik zolang het buiten 15 is, dan zijn de de COPs sowieso hoog. Is het buiten ijskoud dan maakt het meer verschil. In die geest de volgende vraag; zijn hier ook mensen die sturen a.d.h.v. de buitentemperatuur? Dus alleen overdag verwarmen omdat dan de temperatuur dus COP hoger is? Dit heeft minder comfort want grotere schommelingen, maar als het in de nacht 3 en overdag 17 is (zoals afgelopen weekend) dan zet dat zoden aan de dijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:16
Patrick4 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:54:
Ik heb de thermostaat ingesteld op 21 en dan is aanvoer van 25 onmogelijk met een dT van 5. Namelijk, 25 - 5 is 20 en daar krijg je het onmogelijk mee naar 21 gestookt. Ik heb hem nu ingesteld op minimale stooklijn 27 met een dT van 4. Bij de komende koude periode kan die denk ik naar 5 als ook de stook lijn hoger is.

Volgens mij is een aanvoertemperatuur van 25, 27 of zelfs 30 te verwaarlozen qua verbruik zolang het buiten 15 is, dan zijn de de COPs sowieso hoog. Is het buiten ijskoud dan maakt het meer verschil. In die geest de volgende vraag; zijn hier ook mensen die sturen a.d.h.v. de buitentemperatuur? Dus alleen overdag verwarmen omdat dan de temperatuur dus COP hoger is? Dit heeft minder comfort want grotere schommelingen, maar als het in de nacht 3 en overdag 17 is (zoals afgelopen weekend) dan zet dat zoden aan de dijk.
In het voor-/naseizoen doen wij dit idd voor hogere COP en meer eigen gebruik PV opbrengsten.
De WP gaat op dit moment rond 10:00 uur aan en rond 17:00 uur weer uit. Rond 13:00 uur een wat hoger verbruik ivm 230 ltr boiler/tapwater opwarmen. (het koelt een fractie af 's nachts maar dat is zeer beperkt en zeker niet hinderlijk -> in de avond een iets hogere temperatuur dan 's morgens in wat ons betreft prima/comfortabel)

Zodra de buitentemperaturen onder de 10-12 Gr.C. duiken overdag gaan we weer over op het andere programma ->24/7 WP aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sparky op 08-10-2024 21:05 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:36
[...]

Een voorloopmodel van de 3rf kon bij 4 / 6 / 8 kW terug tot 1,8 kW. Dat is dan voor het 8 kW model (7,4 kW Max) inderdaad bijna tot 25%. Dat geeft geen garantie voor de 3rf maar geeft natuurlijk wel een indicatie. In latere documentatie heeft Daikin geen minimum meer aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8p5SMtK67YYFrKHQBzLAgTgcTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLYvduP1XrBgh2Sux51Ny9JU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-02 18:15
luxus schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:06:
Ik heb een aantal dagen geleden de delta-T instelling gewijzigd van 5 naar 3 graden, en dat lijkt te helpen bij het op zeer laag vermogen pruttelen van de warmtepomp. Aanvoertemperatuur staat op 25 graden bij deze buitentemperaturen. Met een delta T van 5 heeft ie dan wat moeite omdat de flow dan zo laag moet worden dat dat niet kan. Met een delta T van 3 kun je een lager vermogen afgeven. Ik heb een nieuw minimumvermogen gezien, waar de warmtepomp eerder niet lager dan ongeveer 300W ging, heb ik hem nu een hele tijd op 200W zien draaien.

Consequentie is wel dat als de warmtevraag groter wordt, dat de pomp moet opregelen, zodat er meer water rondgepompt wordt zodat er meer warmte kan worden afgegeven. Bij een delta T van 3 levert dat dus een hogere flow op dan bij delta T 5. In principe geen probleem, maar ik merk wel dat bij wat verhoogde pompsnelheden er wat geluid van de pomp te horen is. En in theorie loop je eerder tegen het maximale debiet van de pomp aan bij hoge warmtevraag. Of dat een probleem zou kunnen worden, geen idee, ik wil nog eens rekenen wat het in theorie zou betekenen. Als de pomp maximaal draait en de warmteproductie is groter dan wat bij die flow en de dT van 3 kan worden afgegeven, dan zou de aanvoertemperatuur toenemen en daarmee de delta T ook (als de flow dus gelijk blijft op de maximale waarde). Lost zichzelf dus op in theorie, als de besturing maar niet in paniek raakt en gewoon blijft doordraaien. Bij continu of regelmatig hoge warmtevraag is het waarschijnlijk gunstiger om de dT op 4 of 5 te zetten, zodat de pomp minder hard hoeft te werken.

Waar het verlagen van de delta T in ieder geval niet tegen helpt is het "geflipper" van het afgenomen elektrische vermogen van de warmtepomp, zoals @PCJR dat benoemde. Ik denk dat dat niet iets is waar wij als gebruiker invloed op hebben. Er zit een frequentieregelaar in de warmtepomp die de snelheid van de motor van de compressor regelt. In theorie kun je dat traploos en continu variabel doen, maar kennelijk hebben de ontwerpers van Daikin daar niet voor gekozen. Het lijkt erop dat er een discreet aantal regelpunten ingebakken zit in de regeling van de compressor. Dat is bij lage vermogens goed zichtbaar, maar ook bij hogere vermogens kun je zien dat er stapjes gezet worden. Bij warmtevraag die tussen twee van die regelpunten in zit, wordt de compressor steeds op- en afgeregeld om uiteindelijk aan de wel continu variabele warmtevraag te voldoen. Als je geluk hebt dan is de warmtevraag ongeveer gelijk aan de opbrengst van een bepaald regelpunt en dan heb je een mooie stabiele toestand, maar als je pech hebt dan zit je er midden tussenin en dan blijft de regeling continu op en afregelen. Is dat erg? Is dat een probleem? Ik denk het niet echt. Het is geen gependel in de zin van het continu stoppen en starten van de compressor. De compressor draait gewoon continu door, het systeem is gewoon continu actief, alleen wordt ie steeds een beetje bijgestuurd om aan de warmtevraag te voldoen. Volgens mij niet echt iets om ons zorgen over te maken. Het ziet er niet zo mooi uit in een grafiekje, maar verder merk je er niks van, en ik denk niet dat de warmtepomp er minder lang van mee gaat of minder goed door presteert.

[Afbeelding]
Ik had mijn aanvoer temp. op 23 graden met delta 5 graden, leek ook te werken? Als je je woning met 23 graden aanvoertemp. kan verwarmen dan lijkt het mij toch dat dit zuiniger is of wat zie ik over het hoofd hier? De 5 graden kan hij niet halen dat klopt, hij probeert het wel te halen dus de flow zal erg laag zijn. Volgens mij zat ik 14 l/ minuut icm zoneregeling. De temp komt hoger aan dan 18 graden maar de warmtepomp zou minder hard moeten verwarmen?

Ik heb nu de aanvoer temp verhoogd naar 25 graden met delta 3 graden om eens te testen. Stel dat ik de aanvoertemp op 30 graden zou zetten. De woning zou zo opgewarmd worden, dan krijg je toch juist het pendelen. Aan uit aan uit. Dus in mijn optiek zou je de aanvoertemp zo moeten instellen dat het net wel net niet genoeg is voor de comfortemp die je hebt ingesteld. Correct me if I am wrong...probeer het allemaal een beetje te leren! _/-\o_ _/-\o_

Hoe krijg je dat grafiekje trouwens, ik zou dat ook dolgraag willen monitoren dan kan ik het fatsoenlijk testen. O-) @ luxus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hetisweergezell
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:33
s_ozcleik schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 01:11:
[...]

Ik had mijn aanvoer temp. op 23 graden met delta 5 graden, leek ook te werken? Als je je woning met 23 graden aanvoertemp. kan verwarmen dan lijkt het mij toch dat dit zuiniger is of wat zie ik over het hoofd hier? De 5 graden kan hij niet halen dat klopt, hij probeert het wel te halen dus de flow zal erg laag zijn. Volgens mij zat ik 14 l/ minuut icm zoneregeling. De temp komt hoger aan dan 18 graden maar de warmtepomp zou minder hard moeten verwarmen?

Ik heb nu de aanvoer temp verhoogd naar 25 graden met delta 3 graden om eens te testen. Stel dat ik de aanvoertemp op 30 graden zou zetten. De woning zou zo opgewarmd worden, dan krijg je toch juist het pendelen. Aan uit aan uit. Dus in mijn optiek zou je de aanvoertemp zo moeten instellen dat het net wel net niet genoeg is voor de comfortemp die je hebt ingesteld. Correct me if I am wrong...probeer het allemaal een beetje te leren! _/-\o_ _/-\o_

Hoe krijg je dat grafiekje trouwens, ik zou dat ook dolgraag willen monitoren dan kan ik het fatsoenlijk testen. O-) @ luxus
Je moet de aanvoer watertemperatuur nooit onder de 25 graden zetten, liefst minimaal 26 graden. Onder de 25 graden wordt de warmte niet geleverd door de compressor maar door de backupheater. En dat is funest voor de zuinigheid. Verder geld nog steeds dat je afgifte oppervlakte groot genoeg moet zijn om de warmte kwijt te kunnen. Ik merk zelf dat ik minimaal de benedenverdieping open moet hebben staan (ongeveer 60m2 vloeroppervlak) om voldoende warmte af te kunnen geven. Om het pendelen te detecteren zou je een p1 meter op je slimme meter aan kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:05
@s_ozcleik met hogere aanvoer is je huis sneller warm en de WP gaat uit als de thermostaat zegt dat het warm genoeg is. Maar ik neem aan dat je vloer/huis meerdere uren warm blijft met tijdens die hele periode de WP uit. Bijvoorbeeld twee runs per dag met 10-12u er tussen noem ik zelf geen pendelen…

Het pendelen wat hier genoemd wordt is dat de WP misschien wel elke 30m uit gaat. Bijvoorbeeld omdat hij z’n warmte niet kwijt kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick4 op 09-10-2024 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

- klopt, ik probeer ook zo (in de echte winter dan) te verwarmen zodat de vraag temp eigenlijk nooit gehaald word. Dan blijft wp de hele dag, rustig op laagste vermogen draaien. Wel zorgen dat modulatie enzo beperkt is anders gaat ie zelf na verloop van tijd de aanvoer verhogen enzo, dat wil je niet.
- https://raomin.github.io/ESPAltherma/

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Laatst online: 13-07 08:24
Mijn installatie is operationeel sinds juli 2024 en ik heb sindsdien geen enkele software update ontvangen. Dit voor zowel de binnen- als buitenunit en user interface. Eventuele updates zouden in een update van de Onecta app geïntegreerd zijn heb ik gelezen.

Hoe zijn jullie ervaringen met updates? Daikin geeft aan dat zij nooit preventieve updates uitbrengen. Ik hoor het graag😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WRMTP schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:22:
Mijn installatie is operationeel sinds juli 2024 en ik heb sindsdien geen enkele software update ontvangen. Dit voor zowel de binnen- als buitenunit en user interface. Eventuele updates zouden in een update van de Onecta app geïntegreerd zijn heb ik gelezen.

Hoe zijn jullie ervaringen met updates? Daikin geeft aan dat zij nooit preventieve updates uitbrengen. Ik hoor het graag😉
Updates komen inderdaad via de app, ongeveer 1-2x per jaar tot nu toe.

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

Ik heb nu de aanvoer temp verhoogd naar 25 graden met delta 3 graden om eens te testen. Stel dat ik de aanvoertemp op 30 graden zou zetten. De woning zou zo opgewarmd worden, dan krijg je toch juist het pendelen. Aan uit aan uit. Dus in mijn optiek zou je de aanvoertemp zo moeten instellen dat het net wel net niet genoeg is voor de comfortemp die je hebt ingesteld. Correct me if I am wrong...probeer het allemaal een beetje te leren!
Dat klopt, je wilt zo laag mogelijk en dus zo langzaam mogelijk verwarmen, maar je hebt wel een bepaalde delta-T nodig om überhaupt de warmte kwijt te kunnen.

Dus zowel voor warmteoverdracht naar het CV-water in je binnenunit én tussen je afgiftesysteem en de ruimte. Vandaar dat je echt niet lager moet gaan dan 26 als je de ruimte op 21 wilt verwarmen. Dan heb je de minimale delta-T instelling van 3 graden in je unit (water gaat eruit rond de 26 en komt rond de 23 weer terug).

Dan heb je nog maar 2 graden verschil "over" om aan het eind van je vloerlus c.q. onderin je radiator nog wat warmte aan de ruimte te kunnen overdragen. Dat is echt wel het minimum, liever neem je het nog een graadje hoger.

Minimale aanvoer is dus gewenste ruimtetemperatuur + delta-T instelling + 2 graden.

Wil je je ruimte op 23C houden of werk je met een delta-T instelling van 5, dan moet je dus nog een stukje verder omhoog gaan met de minimale aanvoertemperatuur (linkerkant van je stooklijn). Andersom zie je hier wel eens gebruikers die met een aanvoer van 23 oid werken, dan kan je er van uitgaan dat ze de thermostaat maar op 18-19C hebben staan en bijv. 's-avonds bijverwarmen met een airco of haard. Dat kan een goede strategie zijn als je overdag nooit thuis bent.

De instelling overregeling helpt trouwens behoorlijk, dan krijgt de unit ruimte om wat hoger in aanvoertemperatuur te gaan voordat ie afslaat. Hier staat overregeling (en DT) op 3 graden, dan zie je ook dat ie liever 1-2 graden hoger draait om optimaal (met een hogere COP/efficiëntie) te draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 09-10-2024 11:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Dat is een hele grove vuistregel, over het algemeen zie je dat binnen dezelfde serie grofweg dezelfde binnen- en buitenunits gebruikt worden, maar met andere software en/of een iets groter/kleiner expansieventiel. Een beetje zoals bij analoge auto's, waarbij vaak hetzelfde motorblok in meerdere vermogens/varianten worden uitgeleverd.

Zo hebben de altherma 4-6-8 (eigenlijk: 5,6,7 kW bij -10, kijk altijd naar wat ze daadwerkelijk leveren bij -7/-10/-12, dat is het enige relevante getal. Staar je dus niet blind op het typenummer) vrijwel hetzelfde minimale vermogen (het zal een paar % verschillen in de praktijk, maar dat is verwaarloosbaar).

Ga je naar de 11,14,16 serie dan maak je gelijk een flinke stap omhoog maar die hebben ook allemaal hetzelfde minimum. Idem de monoblocks in de verschillende vermogensklasses. Hetzelfde zie je ook bij andere merken en bij multi-split airco's.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:48:
[...]

Dat is een hele grove vuistregel, over het algemeen zie je dat binnen dezelfde serie grofweg dezelfde binnen- en buitenunits gebruikt worden, maar met andere software en/of een iets groter/kleiner expansieventiel. Een beetje zoals bij analoge auto's, waarbij vaak hetzelfde motorblok in meerdere vermogens/varianten worden uitgeleverd.

Zo hebben de altherma 4-6-8 (eigenlijk: 5,6,7 kW bij -10, kijk altijd naar wat ze daadwerkelijk leveren bij -7/-10/-12, dat is het enige relevante getal. Staar je dus niet blind op het typenummer) vrijwel hetzelfde minimale vermogen (het zal een paar % verschillen in de praktijk, maar dat is verwaarloosbaar).

Ga je naar de 11,14,16 serie dan maak je gelijk een flinke stap omhoog maar die hebben ook allemaal hetzelfde minimum. Idem de monoblocks in de verschillende vermogensklasses. Hetzelfde zie je ook bij andere merken en bij multi-split airco's.
Heel goede opmerkingen. Nog een kleine toevoeging: het minimale thermische (verwarmings) vermogen wordt bepaald door de combinatie van minimaal elektrisch vermogen keer de COP. Het minimale elektrische vermogen van de 4-6-8 is grofweg 250 W. Stel het is buiten 0°C, dan is de COP grofweg 4 of 5, dus dan is het minimale thermische vermogen 1000-1250 W. Is het buiten 15°C, en is de COP 10, dan zit je al op 2.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Hetisweergezell schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 06:45:
[...]

Je moet de aanvoer watertemperatuur nooit onder de 25 graden zetten, liefst minimaal 26 graden. Onder de 25 graden wordt de warmte niet geleverd door de compressor maar door de backupheater. En dat is funest voor de zuinigheid. Verder geld nog steeds dat je afgifte oppervlakte groot genoeg moet zijn om de warmte kwijt te kunnen. Ik merk zelf dat ik minimaal de benedenverdieping open moet hebben staan (ongeveer 60m2 vloeroppervlak) om voldoende warmte af te kunnen geven. Om het pendelen te detecteren zou je een p1 meter op je slimme meter aan kunnen sluiten.
Ik heb heel vaak zitten kijken met wat er wordt verwarmd, tot nu toe heb ik nog niet gezien dat de backupheater aan wordt gezet. Er wordt verwarmd met de compressor...maaar ik volg de adviezen en ik zet de minimale aanvoertemp op 26 graden met een delta T van 3 graden :)
Patrick4 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:12:
@s_ozcleik met hogere aanvoer is je huis sneller warm en de WP gaat uit als de thermostaat zegt dat het warm genoeg is. Maar ik neem aan dat je vloer/huis meerdere uren warm blijft met tijdens die hele periode de WP uit. Bijvoorbeeld twee runs per dag met 10-12u er tussen noem ik zelf geen pendelen…

Het pendelen wat hier genoemd wordt is dat de WP misschien wel elke 30m uit gaat. Bijvoorbeeld omdat hij z’n warmte niet kwijt kan.
Ik merk dat als de temperatuur is behaald, de pomp nog steeds blijft circuleren. De zones op de verdelers lopen dicht maar het water blijft circuleren (buffervat). Ik neem aan dat de compressor stopt met verwarmen maar de pomp loopt. Bedoelen ze met pendelen de compressor of de pomp die alsmaar start en stopt? :D .

Bedankt voor de tip...zo een P1 meter van homewizard schijnt heel erg goed te zijn en kan ik het 1 en ander ook meten om het allemaal nog beter in te stellen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-07 18:14

GJA

s_ozcleik schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:05:

Bedoelen ze met pendelen de compressor of de pomp die alsmaar start en stopt? :D .
Pendelen = starten en stoppen van de compressor.
s_ozcleik schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:05:

Ik heb heel vaak zitten kijken met wat er wordt verwarmd, tot nu toe heb ik nog niet gezien dat de backupheater aan wordt gezet. Er wordt verwarmd met de compressor...maaar ik volg de adviezen en ik zet de minimale aanvoertemp op 26 graden met een delta T van 3 graden :)
Het zou kunnen dat de BUH aan gaat maar het kan ook dat de verwarming gewoon helemaal stopt. Dan zet je dus de thermostaat op 20 maar er gebeurt niets. Dus wijs besluit; die minimale retour van 23 graden :)

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piieter
@PCJR
Hoi, ik wil mijn instellingen van de warmtepomp wel delen in het document https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing
maar ik heb nog steeds geen schrijfrechten.
Weet jij wie de eigenaar van dit document is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-07 22:25
Ik wil een warmtepomp aanschaffen voor een woning met onderstaande kenmerken:
- vloeroppervlak 250m2
- bouwjaar 2002
- gasverbruik verwarmen ong. 1800m3
- afgifte via combinatie vloerverwarming, radiatoren en convectorput
- cv ketel remeha calenta uit 2015
- koken op gas
- voldoende ruimte om meerdere warmtepompen uit het zicht te plaatsen.

Wensen:
- gezien onzekerheid over benodigde capaciteit en koken op gas wil ik liefst eerst een hybride opzet;
- over vijf jaar is ketel versleten en overwegen we keuken te verbouwen en willen we mogelijk over op all electric.
- met warmtepomp zouden we graag hele huis meer verwarmen ipv belangrijkste ruimtes nu.

Vraag 1: Gebaseerd op ons verbruik verwacht ik ongeveer 12kw nodig te hebben om uiteindelijk van gas af te kunnen. Nu zou 8kw wellicht ook volstaan, gezien cv functioneert als backup. Klopt deze inschatting?

Mijn oog is nu gevallen op de Altherma EDLA 8kw:
https://www.daikin.nl/nl_...t.html/edla04-08e3v3.html

Vraag 2a: Is deze geschikt om nu nog enkele jaren samen te werken met de Remeha Calenta en later in een all electric setup?

Vraag 2b: Is deze ook geschikt in cascade te installeren? Gezien we ruimte hebben voor meerdere warmtepompen en de subsidie voor meerdere warmtepompen hoger ligt dan voor een enkele met hogere capaciteit (die ook nog prijzig is), lijkt het gunstig om twee pompen in cascade te zetten. Bijv. Een 8kw+4kw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
bn12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:08:
- vloeroppervlak 250m2
- bouwjaar 2002
- koken op gas

Wensen:
- gezien onzekerheid over benodigde capaciteit en koken op gas wil ik liefst eerst een hybride opzet;
- over vijf jaar is ketel versleten en overwegen we keuken te verbouwen en willen we mogelijk over op all electric.
- met warmtepomp zouden we graag hele huis meer verwarmen ipv belangrijkste ruimtes nu.

Vraag 1: Gebaseerd op ons verbruik verwacht ik ongeveer 12kw nodig te hebben om uiteindelijk van gas af te kunnen. Nu zou 8kw wellicht ook volstaan, gezien cv functioneert als backup. Klopt deze inschatting?

Vraag 2a: Is deze geschikt om nu nog enkele jaren samen te werken met de Remeha Calenta en later in een all electric setup?

Vraag 2b: Is deze ook geschikt in cascade te installeren? Gezien we ruimte hebben voor meerdere warmtepompen en de subsidie voor meerdere warmtepompen hoger ligt dan voor een enkele met hogere capaciteit (die ook nog prijzig is), lijkt het gunstig om twee pompen in cascade te zetten. Bijv. Een 8kw+4kw model.
Ja dit kan. Ik heb de 6 kW versie (die ook kan koelen) maar draait nu in een hybride opstelling icm een intergas cv-ketel. Ketel heeft tot op heden nog geen gas voor verwarmen gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
bn12 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 19:08:
- vloeroppervlak 250m2
- bouwjaar 2002
- koken op gas

Wensen:

Vreemde route.
Je kunt beter direct een WP met SWW pakken en niks met gas doen.
Die onzekerheid is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Technician- schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Vreemde route.
Je kunt beter direct een WP met SWW pakken en niks met gas doen.
Die onzekerheid is niet nodig.
Douchewater zit elders in het huis op een geiser en die ga ik niet nu al vervangen. Dus met het weghalen van de CV nu haal ik een hoop extra kosten en amper besparingen op de hals. De stapsgewijze aanpak biedt de gelegenheid gaandeweg wijzer te worden en tot de juiste eindoplossing te komen. Daarom liefst wel een warmtepomp (of twee) aanschaffen die uiteindelijk genoeg capaciteit biedt om zonder cv-backup te functioneren.

[ Voor 22% gewijzigd door bn12 op 10-10-2024 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
bn12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:37:
[...]

Douchewater zit elders in het huis op een geiser en die ga ik niet nu al vervangen. Dus met het weghalen van de CV nu haal ik een hoop extra kosten en amper besparingen op de hals. De stapsgewijze aanpak biedt de gelegenheid gaandeweg wijzer te worden en tot de juiste eindoplossing te komen. Daarom liefst wel een warmtepomp (of twee) aanschaffen die uiteindelijk genoeg capaciteit biedt om zonder cv-backup te functioneren.
Toch heeft @Technician- gelijk. Er is geen reden om onzeker te zijn. Warmtepompen anno 2024 kunnen bizar veel. Je huis moet wel opperslecht geïsoleerd zijn enz enz om niet met een warmtepomp alleen voorzien te kunnen worden van voldoende warm water en verwarming.

En mocht iets net wat minder lekker werken, dan kun je er altijd nog tegenaan isoleren. Als ik hier het dak niet had nageisoleerd, dan was dat wel gekomen nadat de warmtepomp kwam, gezien we dit dan toch echt wel waren tegengekomen. Ook de spouwmuur, hetzelfde verhaal.

M.a.w., de warmtepomp is niet hetgeen je de twijfels over zou moeten hebben, het zijn juist de zaken eromheen. En natuurlijk wel kritisch kijken naar hoe je huidige afgifte systeem past bij de warmtepomp.

De tussenstappen kosten uiteindelijk veel geld en veel extra moeite. Hier was stap 1 een wpb, zodat het gas afgesloten kon worden. En stap 2 de Daikin wp, zodat we weer iets meer comfort zouden hebben. Andersom was prettiger geweest, maar gezien we al met airco verwarmden (en een contract voor 3 jaar zonder teruglever kosten konden afsluiten), was het prettig om vanaf ingang contract ook 3 jaar geen gas af te hoeven nemen. Dat had dus voor extra kosten gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Tanuki schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:09:
[...]

En mocht iets net wat minder lekker werken, dan kun je er altijd nog tegenaan isoleren.
Het betreft een huis uit 2002, waarin extra isoleren niet kostenefficient is. Ik geloof best dat een warmtepomp de warmtevraag aan en kwijt kan, maar de vraag is of uiteindelijk 8kw voldoende is of ik 12kw nodig heb. 12kw is goedkoper te plaatsen in twee units dan in een enkele unit.

Daarom ook de vraag of de Altherma goed werkt in cascade opstelling.

[ Voor 7% gewijzigd door bn12 op 10-10-2024 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bn12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:48:
[...]

Het betreft een huis uit 2002, waarin extra isoleren niet kostenefficient is. Ik geloof best dat een warmtepomp de warmtevraag aan en kwijt kan, maar de vraag is of uiteindelijk 8kw voldoende is of ik 12kw nodig heb. 12kw is goedkoper te plaatsen in twee units dan in een enkele unit.

Er zijn warmtepompen tot maatje stadsdeel, dus dat is idd het probleem niet.

De koevlaas formule bij 1800m3 gasverbruik geeft: 1800*8/1650=8,72=9kW vermogen nodig bij -10. De EDLA8 doet maar 7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYmRAmAtc57fWVfEdxVe4tL_wKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AJzfu1Vwo5CICBNTmI6PSga8.png?f=fotoalbum_large

Je hebt dus geen 12kW nodig, maar ook geen "8"=7 model, zeker als je ook wat meer wil verwarmen, dan heb je rond de 10kW nodig. Dan kan Cascade -soms- financieel en qua minimaal vermogen een goede optie zijn, maar dat betekend ook meer complexiteit (een hele dure cascade controller, terugslagkleppen, geen wifi besturing mogelijk zonder een andere thermostaat) en ook over de hele levensduur 2x units/onderdelen die onderhoud nodig hebben en stuk kunnen gaan. Als je cascade wil gaan heb je 2x dezelfde unit nodig, dus 2x 8 of 2x6 en niet 8+4. Wil je toch maar naar een enkele unit :+ , dan kom je bij de EBLA14 uit, die doet 10,16kW bij -10C. Staar je dus vooral niet blind op het typenummer, maar kijk via de link hierboven wat een unit daadwerkelijk doet bij -10C, het vermogen bij hogere temperaturen is niet relevant, want dan heb je het niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cRi9mwGKv3WXvoqufRfSwKa2KKA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKo4vk2hScXTQAxSpeZkOB0P.png?f=fotoalbum_large

Ik zou wel de gasketel dan wel gelijk afkoppelen van de CV-installatie en deze alleen nog voor SWW inzetten. En toch overwegen het in 1x goed te doen. Als je de CV-ketel over 5 jaar wil wegdoen heb je de meerprijs voor een WP-boiler of boilervat allang terugverdient. Alleen al het hebben van een gasaansluiting kost je namelijk al 300/jaar.

Nu één monoblock neerzetten en over 5 jaar een tweede zou ik niet doen. De kans is zeer aanwezig dat je tegen die tijd het huidige model niet meer kan krijgen en dat eea dan niet meer in cascade (c.q. met de controller) wil samenwerken.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 10-10-2024 09:26 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Das een behoorlijk verbruik voor een woning uit 2002. Is het een grote woning en vrijstaand?
Hoe was je stookgedrag?

Ik ben het eens dat 2 WP cascade zeker niet perse goedkoper is, eerder duurder ondanks de subsidie.
Wat Ron zegt; er komt nogal wat bij kijken, cascade regelaar, meer issues leidingwerk, en eigenlijk ook wel een parallel buffervat omdat de massastroom soms ineens kan verdubbelen als de 2e pomp bijkomt en niet elke installatie kan dat water kwijt zonder flow probleem.
Je zou kunnen kijken naar de EDLA11, met 3KW BUH, daarmee zit je op 9kw -7C uit mijn hoofd.

Wil je toch cascade dan lijkt me Vaillant een betere keus, die zijn daar meer op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

Ipv een cascade-opstelling zou ik dan eerder je huis 'opdelen'. Bv een 8 kW unit voor beneden en een 4 kW unit voor boven. Is regeltechnisch veel simpeler, en qua installatie waarschijnlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
Technician- schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Das een behoorlijk verbruik voor een woning uit 2002. Is het een grote woning en vrijstaand?
Hoe was je stookgedrag?
Klopt (1800m3 gas voor verwarmen).
Vrijstaand, veel glas en muuroppervlak gezien grote begane grond. Stoken wel 7 dagen per week ivm thuiswerken.

Dank voor de zeer informatieve reacties.
Ik ben daardoor overtuigd dat ik een enkele unit moet kopen.
De kale prijs van EBLA14 (verwarmen+koelen) is lager dan de prijs van EDLA11 (koelen) met 3kw backup. Namelijk ~5800 vs ~6200.

In de specificatie sheets zie ik geen minimumvermogen. Is risico op pendelen en efficiëntie naar jullie inschatting een probleem bij de EBLA14?

https://www.wasco.nl/arti...obloc-e-bla14dw1/91563038

https://www.wasco.nl/artikel/7865535

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bn12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

Klopt (1800m3 gas voor verwarmen).
Vrijstaand, veel glas en muuroppervlak gezien grote begane grond. Stoken wel 7 dagen per week ivm thuiswerken.

Dank voor de zeer informatieve reacties.
Ik ben daardoor overtuigd dat ik een enkele unit moet kopen.
De kale prijs van EBLA14 (verwarmen+koelen) is lager dan de prijs van EDLA11 (koelen) met 3kw backup. Namelijk ~5800 vs ~6200.

In de specificatie sheets zie ik geen minimumvermogen. Is risico op pendelen en efficiëntie naar jullie inschatting een probleem bij de EBLA14?

https://www.wasco.nl/arti...obloc-e-bla14dw1/91563038

https://www.wasco.nl/artikel/7865535
Is idd niet te vinden, ook niet op de meest uitgebreide datasheet. Bij 12C buiten en 30C aanvoer doet ie zo'n 9,5kW, dus ik zou rekenen met ergens tussen de 3 en 4kW minimum afgifte (is afhankelijk van de buitentemperatuur, minimum stroomopname ligt rond de 500W).

Dat hoeft zeker geen probleem te zijn als je maar voldoende afgifte open hebt staan, als je iig de vloerverwarming en convector (lees: de begane grond?) maar altijd open laat staan voorzie ik gezien de grootte van de woning geen problemen. Zorg wel voor ruim voldoende leidingdiameter en flow, 10kW is een hoop vermogen om met een lage temperatuur het huis in te pompen.

Edit: Je moet trouwens wel appels met appels vergelijken, bij de 11kW waar je naar linkt bij Wasco zit de 3kW backup kit er bij, bij de 14 niet. Dan komt deze kit er dus nog bij. En vergeet de thermostaat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 10-10-2024 14:11 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn12
RonJ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:02:
[...]

Is idd niet te vinden, ook niet op de meest uitgebreide datasheet. Bij 12C buiten en 30C aanvoer doet ie zo'n 9,5kW, dus ik zou rekenen met ergens tussen de 3 en 4kW minimum afgifte (is afhankelijk van de buitentemperatuur, minimum stroomopname ligt rond de 500W).

Dat hoeft zeker geen probleem te zijn als je maar voldoende afgifte open hebt staan, als je iig de vloerverwarming en convector (lees: de begane grond?) maar altijd open laat staan voorzie ik gezien de grootte van de woning geen problemen. Zorg wel voor ruim voldoende leidingdiameter en flow, 10kW is een hoop vermogen om met een lage temperatuur het huis in te pompen.

Edit: Je moet trouwens wel appels met appels vergelijken, bij de 11kW waar je naar linkt bij Wasco zit de 3kW backup kit er bij, bij de 14 niet. Dan komt deze kit er dus nog bij. En vergeet de thermostaat niet.
Ik bedoel dat ik bij 14kw de backupkit niet nodig heb om hetzelfde vermogen te kunnen halen als 11+3, en als bonus ook kan koelen, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bn12 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:14:
[...]

Ik bedoel dat ik bij 14kw de backupkit niet nodig heb om hetzelfde vermogen te kunnen halen als 11+3, en als bonus ook kan koelen, of mis ik iets?
Ah zo. Mijn split wil onder een bepaalde buiten-/systeemtemperatuur niet koud starten zonder BUH, maar bij nader inzien is dat alleen zo voor split units gezien de BUH bij de monoblocks optioneel is. Volgens de application guidelines is hij niet verplicht. Hij helpt evt wat mee met defrosts, maar dat zal met vvw in zo'n woning zonder ook wel lukken. Dus hij is idd niet perse nodig en 3kW heb je sowieso weinig aan als je 10kW nodig hebt, dan kan je beter voor 100 euro 3 straalkacheltjes oppikken bij de bouwmarkt voor noodgevallen.

Ik zou sowieso niet op een BUH vertrouwen om voldoende vermogen te halen, dus iig voor de 14 gaan. Dan zit je helemaal goed zo.

Zou dus wel gelijk de CV-ketel van het circuit afhalen, die heb je dan totaal niet meer nodig voor CV, kan die lekker als geiser-only voor de douche fungeren voorlopig. Dan moet je trouwens wel even het CV-circuit onderop de ketel kortsluiten met een kort pijpje en afvullen, anders wil een remeha niet geiseren. Been there, done that :)

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 10-10-2024 14:36 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:16
RonJ schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:34:
[...]

Ah zo. Mijn split wil onder een bepaalde buiten-/systeemtemperatuur niet koud starten zonder BUH, maar bij nader inzien is dat alleen zo voor split units gezien de BUH bij de monoblocks optioneel is. Volgens de application guidelines is hij niet verplicht. Hij helpt evt wat mee met defrosts, maar dat zal met vvw in zo'n woning zonder ook wel lukken. Dus hij is idd niet perse nodig en 3kW heb je sowieso weinig aan als je 10kW nodig hebt, dan kan je beter voor 100 euro 3 straalkacheltjes oppikken bij de bouwmarkt voor noodgevallen.

Ik zou sowieso niet op een BUH vertrouwen om voldoende vermogen te halen, dus iig voor de 14 gaan. Dan zit je helemaal goed zo.

Zou dus wel gelijk de CV-ketel van het circuit afhalen, die heb je dan totaal niet meer nodig voor CV, kan die lekker als geiser-only voor de douche fungeren voorlopig. Dan moet je trouwens wel even het CV-circuit onderop de ketel kortsluiten met een kort pijpje en afvullen, anders wil een remeha niet geiseren. Been there, done that :)
Of CV (en vooral gasleiding) weg en warmtepompboiler of (tijdelijke?) elektrische boiler plaatsen.
Alleen voor warm water een gasleiding/aansluiting handhaven zou ik persoonlijk voorkomen. Desnoods een andere inspuiter erin en op een gasfles de tapwater-CV laten werken ter overbrugging

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sparky schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Of CV (en vooral gasleiding) weg en warmtepompboiler of (tijdelijke?) elektrische boiler plaatsen.
Alleen voor warm water een gasleiding/aansluiting handhaven zou ik persoonlijk voorkomen. Desnoods een andere inspuiter erin en op een gasfles de tapwater-CV laten werken ter overbrugging
Dat sowieso nog liever idd, dat zei ik daarvoor al. Een gebruikte inductiekookplaat heb je ook voor 200 euro.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
[...]

Prijzen op Wasco zijn bruto (ex BTW) hè.
En de backup heater is wel zeer aan te bevelen. Na uitval of als vorstbeveiliging als er een koudemiddel zijdig of compressor probleem is.
Tenminste dat vind ik.

Je vergelijkt ook een EBLA en een EDLA
B= koelen & verwarmen D= alleen verwarmen.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 10-10-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:31
Mooi topic. Ik wil nu ook de stap wagen, en offerte gehad voor Daikin systeem.

Situatie: Jaren 30 woning, goed nageisoleerd, gasverbruik 1000 m3 (verwarming+SWW), convectorput met fans, radiatoren, verwarmen met aanvoertemp 50 graden lukt makkelijk (en minder meestal ook).

Geoffreerd: ERGA08EVH7 + ongespecificeerde Daikin binnenunit + 250 l boiler Daikin + installatie inclusief aanpassing meterkast incl BTW incl subsidie ruim 10k.

Volgens mij is dat geen slechte offerte. Daikin lijkt me mooi, erg tweakable als ik zo in dit topic lees en dat bevalt me wel. Ook relatief stil en minimumvermogen lijkt mooi laag (afgifte van mijn systeem +/- 5 kW)

Vraag aan jullie:
- Is jullie indruk ook dat dit een redelijke offerte en passend systeem is bij mijn situatie? Over 6kW nog wel gedacht maar prijsverschil is weinig en minimumvermogen hetzelfde.
- Ik las iets terug dat je via een bezoek aan de Daikin experience shop nog 500 euro korting kon krijgen, is dat iemand recent nog gelukt? Altijd mooi meegenomen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Laatst online: 23:37
11 of 14kW lijkt me overkill voor alleen verwarming als je nu aan 1800m3 gas (voor verwarming alleen?) genoeg hebt en juist 7 dagen gelijkmatig stookt. Dan lijkt 8kW (evt +BUH) me passender, en die regelt wel goed terug. 8kW kan terugregelen tot ongeveer 1.5-2kW; 11kW regelt in de lente/herfst niet verder terug dan ca 5kW wat dan te veel is.

Als je toch een CV aanhoudt, kun je die voorlopig toch als BUH inzetten. Zeker als je radiatoren bij winterkou een hogere watertemperatuur nodig zouden hebben - weet je wat je nodig hebt dan?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
stat schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:58:
Situatie: Jaren 30 woning, goed nageisoleerd, gasverbruik 1000 m3 (verwarming+SWW), convectorput met fans, radiatoren, verwarmen met aanvoertemp 50 graden lukt makkelijk (en minder meestal ook).

Geoffreerd: ERGA08EVH7 + ongespecificeerde Daikin binnenunit + 250 l boiler Daikin + installatie inclusief aanpassing meterkast incl BTW incl subsidie ruim 10k.
Dit is een LT (lage temperatuur) systeem en zonder vloerverwarming lijkt me dat niet optimaal. Voor LT moet je met aanvoertemperaturen van 25-35 kunnen verwarmen, anders wordt het erg inefficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
mawashigeri schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Dit is een LT (lage temperatuur) systeem en zonder vloerverwarming lijkt me dat niet optimaal. Voor LT moet je met aanvoertemperaturen van 25-35 kunnen verwarmen, anders wordt het erg inefficiënt.
Nou nee deze is net zoals andere warmtepompen gewoon tot 55C water te maken.
Minder is beter, dus nog upgraden kan altijd nog.
Alleen Daikin heeft ook HT systemen die iets efficiënter draaien op hogere watertemp en ook iets hoger kunnen. Maar bij deellast minder efficiënt zijn, die zou ik ook niet snel aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mawashigeri
Technician- schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Nou nee deze is net zoals andere warmtepompen gewoon tot 55C water te maken.
Minder is beter, dus nog upgraden kan altijd nog.
Alleen Daikin heeft ook HT systemen die iets efficiënter draaien op hogere watertemp en ook iets hoger kunnen. Maar bij deellast minder efficiënt zijn, die zou ik ook niet snel aanbieden.
Bij mijn SWW run zie ik de efficientie achteruitrennen, waarom zou dit beter gaan in CV bedrijf?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1q64F5upDgCcJmCLgjbGmD6EHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrHhuqhWaUVyIGem6FnblV9k.png?f=fotoalbum_large
Toegegeven: hier wordt natuurlijk de temperatuur omhoog geforceerd.

Hoe ga je precies 'upgraden' vanuit een 10.000 euro warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door mawashigeri op 10-10-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 03:46
Er zijn er meerdere die in dit topic even vragen of ze op de goede weg zijn. Hier wagen wij ook de overstap naar een warmtepomp (FE), onder andere omdat er nog een duurzaamheidsbudget ligt van de werkgever. En de CV is aan vervanging toe. Er zijn inmiddels meerdere partijen geweest, maar Daikin spreekt mij toch het meeste aan.

Situatie: Bouwjaar huis 1995, woonoppervlak 174m2, twee onder een kap, verwarming hoofdzakelijk via radiatoren, er is vloerverwarming (bijverwarming) zowel 1 als 2de etage. Aanvullende is isoltie is niet nodig (mogelijk alleen van dubbel naar HR++ glas) Het gasverbruik is afgerond naar boven 750m3. Het verbruik lag wel lager, vanwege de warme winters. En in principe stoken we eigenlijk alleen op de begaande grond.

De volgende modules staan om de offerte:

-Daikin Alterhema 3 H MT F (ETVH12S23e6V +
EPRA10EW1) middelhoge tempraturen 10KW met geintergreerde boiler met 230 liter.

Past dit advies een beetje bij onze behoefte? Welke vragen heb ik eventueel nog te beantwoorden? is 10KW voldoende of aan de hoge kant? De installateur zegt namelijk: hiermee ben je zeker van voldoende capaciteit en het prijsverschil is minimaal.

[ Voor 5% gewijzigd door laserboy op 11-10-2024 06:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:17
@laserboy Zoek op deze site is naar koevlaas methode. Met 750m3 gas (pure verwarming,), heb je aan een 4 kW warmtepomp genoeg, met sww zou 5 kW voldoende moeten zijn. Ik snap best waar de installateur vandaan komt, die wil dat je er altijd warmpjes bijzit, maar dit is geheid overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserboy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 03:46
PVPaneel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:11:
@laserboy Zoek op deze site is naar koevlaas methode. Met 750m3 gas (pure verwarming,), heb je aan een 4 kW warmtepomp genoeg, met sww zou 5 kW voldoende moeten zijn. Ik snap best waar de installateur vandaan komt, die wil dat je er altijd warmpjes bijzit, maar dit is geheid overkill.
Goed punt. En dit model begint volgens mij bij 8KW. Dan is het volgens deze methode een te krachtige warmtepomp. Dan heb ik zelfs de vraag of het model dat geoffreerd überhaupt wel passend is voor onze woning. Lastig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:36
laserboy schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:54:
Er zijn er meerdere die in dit topic even vragen of ze op de goede weg zijn. Hier wagen wij ook de overstap naar een warmtepomp (FE), onder andere omdat er nog een duurzaamheidsbudget ligt van de werkgever. En de CV is aan vervanging toe. Er zijn inmiddels meerdere partijen geweest, maar Daikin spreekt mij toch het meeste aan.

Situatie: Bouwjaar huis 1995, woonoppervlak 174m2, twee onder een kap, verwarming hoofdzakelijk via radiatoren, er is vloerverwarming (bijverwarming) zowel 1 als 2de etage. Aanvullende is isoltie is niet nodig (mogelijk alleen van dubbel naar HR++ glas) Het gasverbruik is afgerond naar boven 750m3. Het verbruik lag wel lager, vanwege de warme winters. En in principe stoken we eigenlijk alleen op de begaande grond.

Past dit advies een beetje bij onze behoefte? Welke vragen heb ik eventueel nog te beantwoorden? is 10KW voldoende of aan de hoge kant? De installateur zegt namelijk: hiermee ben je zeker van voldoende capaciteit en het prijsverschil is minimaal.
Die 10k is overkill en bovendien zeer ongunstig omdat deze niet zo ver terug moduleert. De range 4-6-8 lage temperatuur moduleert in alle drie de gevallen wel goed laag terug en daarmee kun je de meeste tijd goed en goedkoop mee verwarmen. De keren dat je iets meer vermogen nodig hebt voldoet de 6 maar zeker de 8 (kleine meerprijs) zeer zeker bij de beschreven situatie. Koevlaas methode is een goede indicatie.
Wat in jouw geval belangrijker is: heb je voldoende dikke leidingen liggen en heb je genoeg afgifte in de radiatoren. Het debiet bepaalt dadelijk in grote mate hoeveel vermogen je uit de pomp kunt trekken, zowel bij draaien op klein dan wel groot vermogen moet een passend debiet gehaald kunnen worden. Heb je daarnaast maar kleine radiatoren dan is je afgifte mogelijk iets te min. Oplosbaar met ventilatoren en/of hier en daar een grotere radiator. Je noemt de vloerverwarming als bijverwarming, is daar iets bijzonders mee? (Elektrisch of dunne leidingen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

750 m3, dat is hier nog niet eens gehaald in de gijstijd, en ik heb nu de 6kw split, 230L. :+ En dat gaat priiiiima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mawashigeri schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Bij mijn SWW run zie ik de efficientie achteruitrennen, waarom zou dit beter gaan in CV bedrijf?
[Afbeelding]

sww opwarmen begint idd rond 4-6 COP en gaat dan richting de 2 ofzo. Is hier ook. Puur omdat je steeds warmer uitgaande watertemp hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsqQw-dAJ_DVxOk11fTiwhg2e3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ertOanqxkjG3WRGior9b7Ya2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w8cXvnVesrUPGuQvU0tpBl13Ue8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4XM7rPaCLruo2uSM50YbH8R.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGLl3Ro8Us7sJ7Mf-fMejWfjTi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/keXfn7PwXQWsCtkpZlR2ycra.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stat schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:58:
Mooi topic. Ik wil nu ook de stap wagen, en offerte gehad voor Daikin systeem.

Volgens mij is dat geen slechte offerte. Daikin lijkt me mooi, erg tweakable als ik zo in dit topic lees en dat bevalt me wel. Ook relatief stil en minimumvermogen lijkt mooi laag (afgifte van mijn systeem +/- 5 kW)

Vraag aan jullie:
- Is jullie indruk ook dat dit een redelijke offerte en passend systeem is bij mijn situatie? Over 6kW nog wel gedacht maar prijsverschil is weinig en minimumvermogen hetzelfde.
- Ik las iets terug dat je via een bezoek aan de Daikin experience shop nog 500 euro korting kon krijgen, is dat iemand recent nog gelukt? Altijd mooi meegenomen.

Dank!
Ja, dat lijkt me een goed passend aanbod. Maar dan moet je eigenlijk wel een stukje onder die 50C TA proberen te komen bij vorst. Ik zou zeker niet meteen een MT of HT systeem adviseren, maar dat prijsverschil liever in een paar radiatoren of boosterfans steken. De LT's doen het heel goed tot zo'n 40C aanvoer, daarboven kakt de COP helemaal in (wat voor een paar dagen tot weken per jaar ook geen ramp is). Ik zou alvast kijken of je de afgifte alvast zoveel mogelijk kan vergroten of boosten.

Geen idee of die korting via het EC nog loopt, maar als het niet te ver is zou ik er gewoon een uitje van maken.

[ Voor 18% gewijzigd door RonJ op 11-10-2024 09:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:15:
[...]

11 of 14kW lijkt me overkill voor alleen verwarming als je nu aan 1800m3 gas (voor verwarming alleen?) genoeg hebt en juist 7 dagen gelijkmatig stookt. Dan lijkt 8kW (evt +BUH) me passender, en die regelt wel goed terug. 8kW kan terugregelen tot ongeveer 1.5-2kW; 11kW regelt in de lente/herfst niet verder terug dan ca 5kW wat dan te veel is.

Als je toch een CV aanhoudt, kun je die voorlopig toch als BUH inzetten. Zeker als je radiatoren bij winterkou een hogere watertemperatuur nodig zouden hebben - weet je wat je nodig hebt dan?
Heb je de berekeningen en capaciteitstabellen uit mijn post even gemist of roep je maar gewoon wat? Een 8 doet maar 7kW bij -10 (en bij TA's >40 kakt het helemaal in), terwijl er 9 nodig is en men meer wil gaan stoken dan nu.

En ik blijf het herhalen, kijk niet naar het misleidende typenummer maar naar het daadwerkelijke vermogen in de capaciteitstabel.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dit aanbod slaat werkelijk helemaal nergens op. Je hebt aan 4kW al meer dan genoeg en dan een MT/HT (waarom ook in hemelsnaam :? ) aanbieden die 2-2,5 keer de benodigde capaciteit levert slaat helemaal nergens op en gaat gewoon echt niet goed werken. En die onderbouwing die erbij komt slaat de plank ook werkelijk helemaal mis.

Het gaat er bij een warmtepomp helemaal niet om zoveel mogelijk kW's per euro te scoren bij de groothandel, het is geen auto, maar om er één te plaatsen die precies het juiste vermogen voor de woning levert. Ik zou 1x vragen of ie een kleiner/passend model wil leveren en bij verdere discussie op zoek gaan naar iemand die wél weet waar ie mee bezig is want dat is hier overduidelijk niet geval.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 11-10-2024 10:42 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom mijn warmtepomp het water blijft verpompen terwijl dat de binnentemperatuur al is behaald. Het water is op temperatuur de compressor staat uit maar de pompblijft 24/7 lopen. Lijkt me toch niet ideaal of is dit normaal? :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!
s_ozcleik schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:56:
Zou iemand mij kunnen vertellen waarom mijn warmtepomp het water blijft verpompen terwijl dat de binnentemperatuur al is behaald. Het water is op temperatuur de compressor staat uit maar de pompblijft 24/7 lopen. Lijkt me toch niet ideaal of is dit normaal? :o
Dat is een instelling, zou inderdaad in 99% van de gevallen niet nodig moeten zijn om deze op continubedrijf te draaien. Zet deze instelling maar even op Request/Vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W80qsCqMnxsibtASfW23ZWdYZQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7sIT7xQMfrPlsF9SFjzBwo46.png?f=fotoalbum_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mawashigeri

Ik doe het met een 6kW voor 235m2 vrijstaand uit 2004. Onze VV op de begane grond is aangelegd als bijverwarming (HOH=20cm) maar evengoed geen problemen bij -10 afgelopen winter. Boven hebben we plaatradiatoren (T10), de slechtst mogelijke keuze!
Die 10kW is vrijwel zeker veel te groot en het grootste probleem zul je in voor- en najaar hebben omdat de machine niet laag genoeg kan. De warmtepomp gaat dan pendelen (te vaak aan/uit/aan/...) omdat de gegenereerde warmte teveel is voor je afgiftesysteem: het warmteverlies is het grootste deel van het jaar aanzienlijk lager dan het minimale vermogen van zo'n bakbeest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
RonJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:33:
Heb je de berekeningen en capaciteitstabellen uit mijn post even gemist [ 2e vraag weggehaald, zie hieronder ]?

Een 8 doet maar 7kW bij -10 (en bij TA's >40 kakt het helemaal in), terwijl er 9 nodig is en men meer wil gaan stoken dan nu.
Ik zou liever een 7kW + BUH doen bij -10, als ik daarmee een systeem krijg dat kleiner, goedkoper en waarschijnlijk overall ook zuiniger is, en een veel lager minimum vermogen kan produceren, en dus veel vaker stabiel (niet-pendelend) kan draaien. Hoe vaak is het nu -10, en hoe vaak is het tussen de 0 en 15?

En vreemd genoeg zijn sommige 8kW systemen niet alleen beter terug te regelen dan >=9kW, ze zijn ook zuiniger (op vol vermogen, deelvermogen info helaas niet beschikbaar):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1va1pmozWjAS6nExaZ-bvcKECM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvADRzDo4M6RcsWFAVCLKBpJ.png?f=fotoalbum_large

En de COP bij -10 is zo laag (<=2.5) dat je waarschijnlijk voor die paar dagen -10 net zo goed gas kunt stoken in cascade: warmtepomp in minimale deellast op iets hogere COP, naverwarmd door de CV ketel (ook op ongeveer minimumvermogen) die @bn12 toch al wil laten hangen, of later door de BUH.
RonJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:33:
Heb je de berekeningen en capaciteitstabellen uit mijn post even gemist of roep je maar gewoon wat?
Ik roep maar gewoon wat, wat weet ik er nu van? Maar serieus: is deze toon echt nodig?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:21:
[...]

Ik zou liever een 7kW + BUH doen bij -10, als ik daarmee een systeem krijg dat kleiner, goedkoper en waarschijnlijk overall ook zuiniger is, en een veel lager minimum vermogen kan produceren, en dus veel vaker stabiel (niet-pendelend) kan draaien. Hoe vaak is het nu -10, en hoe vaak is het tussen de 0 en 15?
Het is inderdaad weinig -10, maar wel flink vaker dan dat enkele graden onder 0. En dan is het gat tussen een 7kW en de benodigde/gewenste 10kW imho wel erg groot. Je moet dan wel erg vaak op je COP=1 verwarming leunen. Bovendien is het maatschappelijk zeer ongewenst dat er WP-systemen ontworpen en geplaatst worden die in een koude week de woning niet meer warm krijgen zonder urenlang een BUH te moeten inzetten, als iedereen dat gaat doen om een marginale besparing te behalen krijgen we straks in de eerste de beste koude week simpelweg een blackout.
En vreemd genoeg zijn sommige 8kW systemen niet alleen beter terug te regelen dan >=9kW, ze zijn ook zuiniger (op vol vermogen, deelvermogen info helaas niet beschikbaar):
Natuurlijk is een kleinere pomp marginaal zuiniger/efficienter bij vol vermogen.
En de COP bij -10 is zo laag (<=2.5) dat je waarschijnlijk voor die paar dagen -10 net zo goed gas kunt stoken in cascade: warmtepomp in minimale deellast op iets hogere COP, naverwarmd door de CV ketel (ook op ongeveer minimumvermogen) die @bn12 toch al wil laten hangen, of later door de BUH.
Dat wordt zonder dure externe controllers niet ondersteund door deze pomp, hij kan wel een ketel aansturen, maar dan is het of/of. Bovendien moet die ketel er op de korte tot middellange termijn uit.

Heb je een 2e warmtebron voor de langere termijn zonder hoge vaste (gas)kosten, bijv. een haard of een airco, dan is het een iets ander verhaal, dan zou je het risico wel kunnen nemen om het met een 8=7 te proberen.
Ik roep maar gewoon wat, wat weet ik er nu van?
Weinig, gezien je keuze voor de doodlopende intergas-hybride weg. :+
Maar serieus: is deze toon echt nodig?
j'excuse, ik had je idd iets vriendelijker mogen verzoeken je op gevoel en niet op data gebaseerde (de eerste post dan) advies te onderbouwen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 00:54
Doe onecta cloud het bij jullie? Ik zie op zowel de binnenunit als mijn router dat er gewoon verbinding is maar zowel in homeassistant als in de app krijg ik bericht dat hij offline is. Daikin geeft zelf aan dat de cloud gewoon online is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
mawashigeri schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]

- dat klopt, efficiency loopt achteruit bij stijgen temp. ook bij een HT unit en daarom niet direct de eerste keuze.

- upgraden van de afgifte, dus dikke jaga’s, fancoils of vloerverwarming hoh 10cm laten frezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
RonJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 17:54:
j'excuse, ik had je idd iets vriendelijker mogen verzoeken je op gevoel en niet op data gebaseerde (de eerste post dan) advies te onderbouwen.
Merci, dat waardeer ik, zand erover.
Weinig, gezien je keuze voor de doodlopende intergas-hybride weg. :+
Hier maak je een denkfout. Je projecteert mijn kennis over warmtepompen toen we de hybride kochten, in 2014, op mijn huidige kennis in 2024. En je kent onze omstandigheden niet.

In 2014 werd een warmtepomp ons door velen afgeraden, op een Elga na dan. Benodigde AWT (alleen radiatoren) is hier maximaal 55 graden. De Koevlaas formule bestond vermoedelijk nog niet, maar komt in onze situatie uit op 19kW. Ik heb daarom - toegegeven, met veel minder kennis dan nu, en overigens toen zonder subsidie - bewust voor een hybride gekozen en sta nog steeds achter die keuze in die omstandigheden. Ons gasverbruik voor verwarming is met 75% verminderd met een hybride 7.5kW(E)+30kW(gas) die een groot deel van het jaar all-electric draait (op SWW na natuurlijk). Alleen bleek de hybride heel lastig regelbaar. Die frustratie leidde tot de geboorte van mijn P1P2MQTT project in 2019 om de Daikin te loggen en om aan te sturen. Nu ik ruim 5 jaar het verbruik en - iedere seconde - buitentemperatuur, AWT, RWT, flow, kamertemperatuur en veel meer registreer, is mijn SCOP gestegen van 3.6 naar ruim 4, en mijn kennis misschien ook iets toegenomen.

Nu het gasgedeelte steeds minder aantrekkelijk wordt, zou ik ter vervanging daarvan eerder een tweede warmtepomp bijplaatsen, dan een te zware full-electric neerzetten, vooral vanwege dat minimumvermogen.
Het is inderdaad weinig -10, maar wel flink vaker dan dat enkele graden onder 0. En dan is het gat tussen een 7kW en de benodigde/gewenste 10kW imho wel erg groot. Je moet dan wel erg vaak op je COP=1 verwarming leunen. [..]

Heb je een 2e warmtebron voor de langere termijn zonder hoge vaste (gas)kosten, bijv. een haard of een airco, dan is het een iets ander verhaal, dan zou je het risico wel kunnen nemen om het met een 8=7 te proberen.
De BUH grens ligt lager. Uitgaande van 24/7 stoken (geen nachtverlaging) en op basis van 24-uursgemiddelde van de buitentemperatuur: als je 9kW bij -10 nodig hebt, is het nog maar ca 7kW bij -3, en er zijn maar ca 8 dagen/jaar gemiddeld kouder dan -3.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar die 2e warmtebron, en vraagsteller kan de aanwezigheid van BUH of CV gebruiken, ook om de warmtebehoefte daarvan in te schatten. Maar toegegeven, het blijft een keuze tussen een te hoog minimumvermogen en de behoefte aan een tweede warmtebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_ozcleik
RonJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

Dat is een instelling, zou inderdaad in 99% van de gevallen niet nodig moeten zijn om deze op continubedrijf te draaien. Zet deze instelling maar even op Request/Vraag.

[Afbeelding]
Bedankt! Nu zie ik dat deze instelling al op vraag stond..heel raar dat het dan alsnog continu aanstaat terwijl er geen vraag is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:50
Ik ben me al een hele poos aan het oriënteren op een WP voor onze woning:

2 onder 1 kap BJ 1994. ca 165m2. verwarming met radiatoren en VV in de woonkamer (2 groepen).
Vv dubbel glas (niet HR++) en niet na-geisoleerd
De VV is als bijverwarming aangelegd, maar we kunnen er de woonkamer goed mee verwarmen. Ook de test 'zet m op 50' gedaan en dat lukt.

Ik heb ook geprobeerd om de CV water temp, nog verder te verlagen, maar dan wordt de VV niet warm genoeg meer, omdat de CV verdeler niet meer overweg kan met deze te lage temperatuur.

Het is lastig om een gasverbruik 'te kiezen' voor bv. de koevlaas methode, want we zijn inmiddels van een gezin met 2 kinderen naar samen gegaan.
Ook hadden we de thermostaat een paar jaar geleden op 21 graden staan ( vanaf ca. 17:00 tot 23:00 en ;s morgens na het opstaan om 7:00 voor slechts een half uur...) en soms nog wat hoger.
De laatste 2 jaar meegedaan met de aanbeveling om de thermostaat op 19 graden te zetten. Dat levert inderdaad een (veel) lager gasverbruik op, maar we zijn het zat om in ons eigen huis kou te lijden en met een deken om op de bank te zitten!
We willen dus weer gewoon terug naar 21 graden.

Er zijn legio methoden te vinden om het benodigde vermogen te berekenen en ik heb er een aantal toegepast, wat resulteert in onderstaande tabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myVN5HkM54zyiN26JlQ70WXNWVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8HJLsPPISa5SqwPsdyPnSNv.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens veel mensen niet de juiste keuze, maar wij willen een hybride opstelling en niet Full electric.
In eerste instantie heb ik naar de Daikin/Intergas hybride gekeken (5kW).
Via de inschrijving op de laatste gezamenlijke inkoop ronde van VEH ook offerte voor de Daikin Altherma 3M monoblock met een Intergas HRE ketel (bivalent modus aan/uit).

Daikin heeft nu de Hybride zo'n beetje in de uitverkoop gedaan en is tussen €600 en €1600 goedkoper dan resp. de 4, 6, of 8kW 3M variant.

Ik ben op zich wel gecharmeerd van de 3M WP; nieuwer, R32 i.p.v. R410A koelmiddel en stiller.
Verder volgens mij vergelijkbare specs met de 4kW 3M WP.

Ik denk ook, dat het verstandig is om de CV verdeler te vervangen door een Robot hybride verdeler om om te kunnen gaan met lage en hoge aanvoer temperaturen.

Nu dus mijn dilemma en vraag aan de tweaker community: welke WP is wijsheid en welk vermogen.
Volgens de installateurs zou 6kW de beste optie zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
graziemille schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:17:
Ik ben me al een hele poos aan het oriënteren op een WP voor onze woning:

2 onder 1 kap BJ 1994. ca 165m2. verwarming met radiatoren en VV in de woonkamer (2 groepen).
Vv dubbel glas (niet HR++) en niet na-geisoleerd
De VV is als bijverwarming aangelegd, maar we kunnen er de woonkamer goed mee verwarmen. Ook de test 'zet m op 50' gedaan en dat lukt.

Ik heb ook geprobeerd om de CV water temp, nog verder te verlagen, maar dan wordt de VV niet warm genoeg meer, omdat de CV verdeler niet meer overweg kan met deze te lage temperatuur.

Het is lastig om een gasverbruik 'te kiezen' voor bv. de koevlaas methode, want we zijn inmiddels van een gezin met 2 kinderen naar samen gegaan.
Ook hadden we de thermostaat een paar jaar geleden op 21 graden staan ( vanaf ca. 17:00 tot 23:00 en ;s morgens na het opstaan om 7:00 voor slechts een half uur...) en soms nog wat hoger.
De laatste 2 jaar meegedaan met de aanbeveling om de thermostaat op 19 graden te zetten. Dat levert inderdaad een (veel) lager gasverbruik op, maar we zijn het zat om in ons eigen huis kou te lijden en met een deken om op de bank te zitten!
We willen dus weer gewoon terug naar 21 graden.

Er zijn legio methoden te vinden om het benodigde vermogen te berekenen en ik heb er een aantal toegepast, wat resulteert in onderstaande tabel.

[Afbeelding]

Volgens veel mensen niet de juiste keuze, maar wij willen een hybride opstelling en niet Full electric.
In eerste instantie heb ik naar de Daikin/Intergas hybride gekeken (5kW).
Via de inschrijving op de laatste gezamenlijke inkoop ronde van VEH ook offerte voor de Daikin Altherma 3M monoblock met een Intergas HRE ketel (bivalent modus aan/uit).

Daikin heeft nu de Hybride zo'n beetje in de uitverkoop gedaan en is tussen €600 en €1600 goedkoper dan resp. de 4, 6, of 8kW 3M variant.

Ik ben op zich wel gecharmeerd van de 3M WP; nieuwer, R32 i.p.v. R410A koelmiddel en stiller.
Verder volgens mij vergelijkbare specs met de 4kW 3M WP.

Ik denk ook, dat het verstandig is om de CV verdeler te vervangen door een Robot hybride verdeler om om te kunnen gaan met lage en hoge aanvoer temperaturen.

Nu dus mijn dilemma en vraag aan de tweaker community: welke WP is wijsheid en welk vermogen.
Volgens de installateurs zou 6kW de beste optie zijn...
De Daikin Hybride is niet voor niks in de uitverkoop, het is een vrij oud ontwerp, deze loopt al een jaar of 15 mee. Zou ik ook niet adviseren.

De monoblocs zijn heel goed. De vermogens liggen vrij dicht bij elkaar 5,5 6,3 en 7 kw bij -7C
En altijd hebben ze een BUH 3KW
Prima moderne warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edvanleeuwen
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:46
haakjesluiten schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:16:
Doe onecta cloud het bij jullie? Ik zie op zowel de binnenunit als mijn router dat er gewoon verbinding is maar zowel in homeassistant als in de app krijg ik bericht dat hij offline is. Daikin geeft zelf aan dat de cloud gewoon online is...
Die was bij mij ook even weg. Ik heb voor de zekerheid de verbinding op de eenheid herstart. Daarna (rond 20.30 uur) was het weer in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:36

edautz

Meten is weten.

s_ozcleik schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 20:15:
[...]

Bedankt! Nu zie ik dat deze instelling al op vraag stond..heel raar dat het dan alsnog continu aanstaat terwijl er geen vraag is. |:(
Ik herken deze. Dit is bij mij ook het geval. Met deze buitenomstandigheden draait de WP regelmatig bijna een uur met volle pomp vermogen zonder dat de compressor aan staat. Terwijl bij mij de instelling ook op vraag staat. Dit kost kan 100Wh extra, zonder dat het wat oplevert. Om dit te mitigeren heb ik sinds kort een HA automatisering gemaakt die de WP thermostaat een halve graad lager zet. Dan is het weg en een automatisering die bij een temperatuur daling van halve graad de thermostaat weer omhoog zet. Je hebt dan binnen HA een aparte temperatuur input_number nodig als referentietemperatuur om dit goed te kunnen sturen.

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:31
mawashigeri schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:46:
[...]

Technician- schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 18:54:
[...]

- dat klopt, efficiency loopt achteruit bij stijgen temp. ook bij een HT unit en daarom niet direct de eerste keuze.

- upgraden van de afgifte, dus dikke jaga’s, fancoils of vloerverwarming hoh 10cm laten frezen.
RonJ schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Ja, dat lijkt me een goed passend aanbod. Maar dan moet je eigenlijk wel een stukje onder die 50C TA proberen te komen bij vorst. Ik zou zeker niet meteen een MT of HT systeem adviseren, maar dat prijsverschil liever in een paar radiatoren of boosterfans steken. De LT's doen het heel goed tot zo'n 40C aanvoer, daarboven kakt de COP helemaal in (wat voor een paar dagen tot weken per jaar ook geen ramp is). Ik zou alvast kijken of je de afgifte alvast zoveel mogelijk kan vergroten of boosten.

Geen idee of die korting via het EC nog loopt, maar als het niet te ver is zou ik er gewoon een uitje van maken.
Veel dank voor jullie input, heel waardevol. Ik begrijp dat een lagere TA sowieso beter en zuiniger is. Om een idee te geven van wat ik nu nodig heb hieronder een plaatje van een koude dag, 12/2/2021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLFOaTjPacwm5G3rsd_i3riOzGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LE1gSWp0MUImwdgDABBrpmIv.png?f=fotoalbum_large

De TA is een paar keer boven de 50 maar alleen als ik snel de temperatuur wil verhogen, wat ik toch niet moet willen met een warmptepomp. Als ik eenmaal de 19 graden heb bereikt dan blijft de TA netjes op de 47 graden ongeveer,en slaat de CV regelmatig af. Dus ik denk dat het met iets minder ook wel kan, zeker op de minder koude dagen.

Beneden in de woonkamer (+/- 50 m2) hebben we een convectorput met fans, en een T21 radiator. Ik ben van plan die voor een T33 met fans te vervangen, dan denk ik dat we al een heel stuk zijn met de afgifte.

Dus ik neig dan toch naar de LT met in mijn achterhoofd dat er mogelijk nog wel wat aangepast gaat moeten worden aan de afgifte. Mis ik dan iets? Dank weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-07 00:54
edvanleeuwen schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 23:33:
[...]

Die was bij mij ook even weg. Ik heb voor de zekerheid de verbinding op de eenheid herstart. Daarna (rond 20.30 uur) was het weer in orde.
Dit heeft het inderdaad verholpen. Doet vermoeden dat ze toch iets veranderd hebben of verlopen sessie oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graziemille
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:50
Technician- schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

De monoblocs zijn heel goed. De vermogens liggen vrij dicht bij elkaar 5,5 6,3 en 7 kw bij -7C
En altijd hebben ze een BUH 3KW
Prima moderne warmtepompen.
Welk vermogen zou je adviseren; ik begrijp dat de 4, 6 en 8kW versies allemaal naar ongeveer dezelfde minimale warmteafgifte kunnen moduleren?
Voor hybride wordt vaak een max. beta van 0.5 aanbevolen. 8kW komt al in de buurt van FE...

Wat is je mening over het vervangen van de vv verdeler voor een hybride exemplaar?

De 4, 6 en 8kW versie heeft niet altijd een BUH... De typenummers eindigend op E3V3 zijn wel voorzien van de BUH en eindigend op EV3 niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
graziemille schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:34:
[...]

Welk vermogen zou je adviseren; ik begrijp dat de 4, 6 en 8kW versies allemaal naar ongeveer dezelfde minimale warmteafgifte kunnen moduleren?
Voor hybride wordt vaak een max. beta van 0.5 aanbevolen. 8kW komt al in de buurt van FE...

Wat is je mening over het vervangen van de vv verdeler voor een hybride exemplaar?

De 4, 6 en 8kW versie heeft niet altijd een BUH... De typenummers eindigend op E3V3 zijn wel voorzien van de BUH en eindigend op EV3 niet...
Welk vermogen heb je nodig? Gasverbruik en afgifte vloer en radiatoren?

De in NL gevoerde en verkochte units zijn altijd E3V3, met BUH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

edautz schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 08:16:
[...]

Ik herken deze. Dit is bij mij ook het geval. Met deze buitenomstandigheden draait de WP regelmatig bijna een uur met volle pomp vermogen zonder dat de compressor aan staat. Terwijl bij mij de instelling ook op vraag staat. Dit kost kan 100Wh extra, zonder dat het wat oplevert. Om dit te mitigeren heb ik sinds kort een HA automatisering gemaakt die de WP thermostaat een halve graad lager zet. Dan is het weg en een automatisering die bij een temperatuur daling van halve graad de thermostaat weer omhoog zet. Je hebt dan binnen HA een aparte temperatuur input_number nodig als referentietemperatuur om dit goed te kunnen sturen.
Ik kan nog twee redenen verzinnen waarom dit optreedt:
  • de warmtepomp is aan het pendelen -> zet overregeling op 4 en/of verhoog stooklijn (installateursmenu, [4] ruimteverwarming/koeling, [4.B] Overregeling)
  • de buitentemperatuur zit boven de ingestelde maximale buitentemperatuur voor verwarming ([4] ruimteverwarming/koeling, [4.3] Werkingsgebied, [4.3.1] Uitschakeltemperatuur ruimte verwarming. Oplossing:
    Zet [4.9] Pomp buiten bereik op '0', of pas de maximale buitentemperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:38
Zijn er hier wellicht ervaringen met eventuele afwijking van de temperatuursensor van de Daikin/Onecta thermostaat?

Volgens mijn Onecta thermostaat is het nu 21,9 maar mijn luchtkwaliteit sensor die 2 meter verder staat meet 20,3 (staat wel ongeveer een meter lager). Voor mijn gevoel is het ook kouder, in ben gewend nooit boven de 20 graden te verwarmen.

Maar, op de bovenverdieping heb ik 4 Daikin L/L units hangen en die geven heel consistent allemaal 21 graden aan. Op de verdieping alleen indirecte warmte van beneden.

Dus het lijkt ofwel of alle Daikin sensoren wat optimistisch zijn of mijn temperatuursensor wijkt af (maar voelt geloofwaardiger).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

assje schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:19:
Zijn er hier wellicht ervaringen met eventuele afwijking van de temperatuursensor van de Daikin/Onecta thermostaat?

Volgens mijn Onecta thermostaat is het nu 21,9 maar mijn luchtkwaliteit sensor die 2 meter verder staat meet 20,3 (staat wel ongeveer een meter lager). Voor mijn gevoel is het ook kouder, in ben gewend nooit boven de 20 graden te verwarmen.

Maar, op de bovenverdieping heb ik 4 Daikin L/L units hangen en die geven heel consistent allemaal 21 graden aan. Op de verdieping alleen indirecte warmte van beneden.

Dus het lijkt ofwel of alle Daikin sensoren wat optimistisch zijn of mijn temperatuursensor wijkt af (maar voelt geloofwaardiger).
Ja, volgens mij geeft 'ie in de regel teveel aan, maar hij is te kalibreren via de binnenunit. Zie optie [1.6] Afwijk. kamersensor. Staat hier geloof ik op -1.5°C, wat wel bij jouw observaties past. Het was onderdeel van het inbedrijfstellingsprotocol van Daikin om hem te kalibreren, dus het zal wel nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:12
Ik ben van plan om een externe buitensensor aan te sluiten op mijn Altherma 3 warmtepomp. Ik heb het juiste type gevonden (EKRSC1). De sensor is behoorlijk aan de prijs (ongeveer 160,-) Ik vraag me af of iemand een alternatief weet.

Ter info: de sensor in de buitenunit wijkt af en geeft een te hoge waarde aan. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de uitblaas van de mechanische (woning) ventilatie laat uitkomen bij de achterkant van de buitenunit. Hierdoor hoop ik de COP te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mraco schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:00:
Ik ben van plan om een externe buitensensor aan te sluiten op mijn Altherma 3 warmtepomp. Ik heb het juiste type gevonden (EKRSC1). De sensor is behoorlijk aan de prijs (ongeveer 160,-) Ik vraag me af of iemand een alternatief weet.

Ter info: de sensor in de buitenunit wijkt af en geeft een te hoge waarde aan. Dit komt waarschijnlijk doordat ik de uitblaas van de mechanische (woning) ventilatie laat uitkomen bij de achterkant van de buitenunit. Hierdoor hoop ik de COP te verbeteren.
Even over de grens kijken.

All-electric.

Pagina: 1 ... 117 ... 151 Laatste

Let op:
Jouw instelling delen? Instellingen bekijken?
https://docs.google.com/s...XVyTQMqI/edit?usp=sharing

Hulp nodig met domotica/ESPaltherma?
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma