JTHZZ schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:22:
[...]
Sorry hoor maar ik vind dit ‘advies’ nog steeds frauduleus. Je wordt geacht je meterstanden zo dicht mogelijk op de overgangsdatum door te geven en krijgt hiervoor een bepaalde tijd. Als je dan bewust niet ‘zo snel mogelijk’ maar ‘zo laat mogelijk’ meterstanden doorgeeft is dat in mijn ogen frauduleus. Ook al is het misschien niet te handhaven of te controleren of je er een geldige reden zoals bijv vakantie oid voor hebt. Als jouw advies de bedoeling was geweest dan zouden mensen met een slimme meter wel een keuzemogelijkheid gekregen hebben wanneer ze hun meter willen laten uitlezen. Die is er niet.
Budget energie mailt dit letterlijk als een voorbeeld
De spelregels in NL zijn vast gesteld en dat is binnen 15 werkdagen dient je nieuwe leverancier meterstanden aan de netbeheerder door te geven. Deze koppelt dit als eindstand terug naar de oude leverancier. Zolang heb je dus de tijd. Niet langer wachten want dan gaan ze schatten!
Je kunt het ook als frauduleus betitelen om zonder keuze vele malen hogere tarieven te moeten betalen en voorwaarden te moeten accepteren die ik nooit zou accepteren... Iemand die van mijn bankrekening incasseert zonder geldige machtiging, etc etc. Ook die regels zijn in NL schijnbaar 'vast gesteld'.
Dit werkt twee kanten op, in dit geval de gedwongen overstap zonder keuze en alle niet kloppende zaken eromheen moeten slikken. Dan kun je binnen de lijntjes de overige regels voor jou zo gunstig mogelijk volgen. Je speelt het spel nog steeds binnen de geldende spelregels.
Letterlijk uit de email van Budget energie:
Op vakantie?
De meterkast inkruipen is dan wel het laatste waar u aan denkt. Maar geen zorgen: na ontvangst van deze mail heeft u nog ongeveer 2 weken de tijd om uw meterstanden door te geven. Negeer in dat geval de herinneringen en ga door met genieten. Maar vergeet a.u.b. niet bij terugkeer uw standen door te geven.
Ik heb precies dezelfde route als ps3gamer bewandeld, na de schofterige hoge, foutieve tarieven direct het uitlezen laten blokkeren zodat ik zelf in control ben. En daarna was ik ook nog eens echt heerlijk op vakantie

Tijdens de koffers inpakken geen zin in meterstanden hoor... Weekje later terug en ze hebben na terugkomst direct de standen van me gehad. 2 dagen later over naar Vatenfall. Die bel ik morgen even om de beginstanden door te geven, dit kan zonder een code van de meterstanden kaart schijnbaar niet online. En hierna is het cirkeltje rond (of als ik wacht zal er vanzelf wel een verzoek komen, maar wil het netjes afhandelen).
Dit is exact conform de spelregels zoals deze in NL opgesteld zijn en waar wij ons aan moeten houden. Waarom zou je alleen de regels volgen die jou benadelen en de overige spelregels die ook vast liggen negeren?