Volgens mij heb ik hier vaker gelezen dat het overstap moment niet voor (en voor de zekerheid ook niet tegelijk) met de overstap naar BE kan liggen. Dus daar zou het ook aan kunnen liggen.unknownbomb2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik zelf was door GC als ingangsdatum gezet van 30-12-2021 en heb dus al wat 'eerste ervaring'. Ik heb er niet heel veel vertrouwen in dat het goed is gegaan:
* Ik kreeg ook de generieke e-mail van Budget Energie met 'welkom nieuwe klant per 30-12-2021'.
* In het GC-portaal staat in mijn account bovenin wel ingangsdatum 30-12-2021, maar er staat in het midden per vandaag nog steeds 'Geen lopend contract gevonden'.
* Verder heb ik een storing in mijn slimme meter waardoor men volgens mij de meterstanden niet kan uitlezen en ik daarom gisteren wel mail of belletje had verwacht om dit vanuit GC op te vragen. Niets vernomen. Ook van Budget energie overigens niets gehoord. Gisteren nog nagevraagd bij GC-klantenservice of alles goed is gegaan met overstap, en bevestigd gekregen dat alle gegevens er goed in stonden. Maar ja...
Gezien bovenstaande, en als iedereen hard op 30-01-2022 wordt gezet, vrees ik dat ik ook niet onder Budget energie uitkom.
Ik ben ook wat pessimistischer geworden, inmiddels kan ik niet meer inloggen bij mijn nieuwe leverancier. E D heeft alleen een digitale klantenservice die niks kan en weet, dus dat wordt afwachten.thewl schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:59:
Hier ook een Fenor klant. Op de dag dat Fenor faillissement aanvroeg belde mijn vorige leverancier (Energie Direct) mij voor een voorstel voor een nieuw energie contract. Toen ik vertelde dat ik bij Fenor zat leek hij bijna van zijn stoel te vallen. Al weet je nooit zeker of hij dat echt niet wist..
Ik wist het toen nog niet, en kende de consequenties ook niet. Ik stap elk jaar over en had een zeer laag termijnbedrag van 55,-. Nu verbruik ik ook heel weinig. Die dag was het goedkoopste aanbod op gaslicht iets van 160,-. E D gaf een voorstel van 110,- per maand, en zou het dan binnen 2 weken in laten gaan. Na het lezen van boze "Eneco" klanten heb maar ingestemd. 3 januari gaat het contract in dus ik zit wel 4 dagen bij Budget Energie. Maar het lijkt me het minst erge scenario. Heb al foto's gemaakt van de meterstanden.
Meer mensen die dit meegemaakt hebben? Ik lees met aandacht mee voor tips hier.
Goed, ik heb zojuist met een medewerker gesproken. Volgens hem zijn de tarieven die in de mail van gisteren stonden correct, maar zou ik tevens voor 7 januari nog een extra bevestiging moeten krijgen, ook wanneer de "fictieve bedragen" (zoals ik ze nog steeds heb) in Mijn Budget zijn aangepast. Ik zal nog even bezien wat dat wordt.
Het contract is volgens deze medewerker variabel, er zijn geen opzegkosten. Over de eindtermijn die Budget eerder meldde in de FAQ (die van 30 januari) kreeg ik geen duidelijke uitspraak. Maar de meeste punten in de FAQ melden op dit moment die einddatum ook niet meer.
Bij vragen om bevestiging dat mijn contract per 15 januari eindigt en ik per 16 januari overga naar een nieuwe partij (waarbij ik vermeld heb dat deze overstap 3 dagen voor het faillissement is ingediend, en conform de informatie curator dus ook rechtsgeldig zou moeten zijn) werd mij verteld dat ik inderdaad over kan op de 16e.
Vanochtend ook van mijn nieuwe leverancier nog een welkomstmail ontvangen waarin de datum van 16 januari nogmaals staat.
De chat beëindigd met de vraag of hij kon bevestigen dat a) de fictieve tarieven niet kloppen, b) het termijnbedrag vastgesteld met de fictieve tarieven niet wordt geïncasseerd, en c) mijn overstap op 16 januari niet in het geding komt. Op alle drie is bevestigend geantwoord.
Uiteraard heb ik van de volledige chat een uitdraai gemaakt, zodat ik in het ergste geval nog wat heb op om terug te vallen.
We zullen het zien! Succes allemaal!
Het contract is volgens deze medewerker variabel, er zijn geen opzegkosten. Over de eindtermijn die Budget eerder meldde in de FAQ (die van 30 januari) kreeg ik geen duidelijke uitspraak. Maar de meeste punten in de FAQ melden op dit moment die einddatum ook niet meer.
Bij vragen om bevestiging dat mijn contract per 15 januari eindigt en ik per 16 januari overga naar een nieuwe partij (waarbij ik vermeld heb dat deze overstap 3 dagen voor het faillissement is ingediend, en conform de informatie curator dus ook rechtsgeldig zou moeten zijn) werd mij verteld dat ik inderdaad over kan op de 16e.
Vanochtend ook van mijn nieuwe leverancier nog een welkomstmail ontvangen waarin de datum van 16 januari nogmaals staat.
De chat beëindigd met de vraag of hij kon bevestigen dat a) de fictieve tarieven niet kloppen, b) het termijnbedrag vastgesteld met de fictieve tarieven niet wordt geïncasseerd, en c) mijn overstap op 16 januari niet in het geding komt. Op alle drie is bevestigend geantwoord.
Uiteraard heb ik van de volledige chat een uitdraai gemaakt, zodat ik in het ergste geval nog wat heb op om terug te vallen.
We zullen het zien! Succes allemaal!
ユレゲヌ
*knip* Deze placeholder tarieven hoeven niet elke paar uur herhaald te worden.
[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 31-12-2021 12:38 ]
Deze overgang had zo prettig en klantvriendelijk kunnen gaan. De reden dat het zo chaotische verloopt en onprettig de jaar erop opent. Is omdat de consument, wij klanten, dat toelaten. We trekken nooit een streep waar de bedrijven zich boven moeten houden.
De bedrijven kunnen niets als ze geen geld kunnen verdienen. Waarom laten we dit toe? Het is toch in ons algemeen belang om bepaalde standaarden te handhaven en te waarborgen.
In de huidige maatschappij zijn de bedrijven te verwend geraakt.
Is het niet mogelijk om gezamenlijk een petitie hiervoor te beginnen? Als individu maken we geen kans maar gezamenlijk wel.
De bedrijven kunnen niets als ze geen geld kunnen verdienen. Waarom laten we dit toe? Het is toch in ons algemeen belang om bepaalde standaarden te handhaven en te waarborgen.
Is het niet mogelijk om gezamenlijk een petitie hiervoor te beginnen? Als individu maken we geen kans maar gezamenlijk wel.
Time For Action.Ant48 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:20:
Deze overgang had zo prettig en klantvriendelijk kunnen gaan. De reden dat het zo chaotische verloopt en onprettig de jaar erop opent. Is omdat de consument, wij klanten, dat toelaten. We trekken nooit een streep waar de bedrijven zich boven moeten houden.
En ook de ACM er bij betrekken die met hun regels de consument juist zouden moeten beschermen.
Zelfde hier maar dan vanaf 7 januari. Ik sprak budget energie ook en die zeiden dat de aansluiting "groen" was, sterker nog ze hebben me verteld dat de 30-dagen opzegtermijn niet geldt....sjakieman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:23:
[...]
Gisteren werd door Coolblue nog gezegd dat ik zeker per 6 januari over kon en dat terwijl ik het contract pas gisteren af sloot. Ik stond volgens hen nergens meer geblokkeerd. Ook bij Welkom naar Eneco bleek die 30 dagen vaak niet nodig en ging iedereen over.
We kunnen er in ieder geval vanuit gaan dat (ongeveer 50% van de) helpdesk medewerkers het ook niet weten. We zien het resultaat op 1 januari wel wanneer de eerste overstappers wel of niet succesvol over gaan.
Hoi.
Budget is goed bezig
De vorige e-mail bevat onjuiste tarieven
Beste meneer,
Gisteravond heeft u onterecht een e-mail van ons ontvangen met daarin uw nieuwe variabele tarieven. De tarieven in deze e-mail kloppen niet. U mag de e-mail daarom als niet verzonden beschouwen. Onze excuses voor de verwarring.
Zoals wij u gisteren hebben gemaild, zijn wij per 30 december uw energieleverancier. We zijn druk voor u bezig en doen ons uiterste best om de overgang van Fenor naar Budget Energie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Komende week, uiterlijk 7 januari, informeren we u over uw tarieven.
Alvast bedankt voor uw geduld en een prettige jaarwisseling gewenst!
Met vriendelijke groet,
Budget Energie

De vorige e-mail bevat onjuiste tarieven
Beste meneer,
Gisteravond heeft u onterecht een e-mail van ons ontvangen met daarin uw nieuwe variabele tarieven. De tarieven in deze e-mail kloppen niet. U mag de e-mail daarom als niet verzonden beschouwen. Onze excuses voor de verwarring.
Zoals wij u gisteren hebben gemaild, zijn wij per 30 december uw energieleverancier. We zijn druk voor u bezig en doen ons uiterste best om de overgang van Fenor naar Budget Energie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Komende week, uiterlijk 7 januari, informeren we u over uw tarieven.
Alvast bedankt voor uw geduld en een prettige jaarwisseling gewenst!
Met vriendelijke groet,
Budget Energie
Tevens net nog gechat met Budget, mijn overstap van morgen stond in hun systeem en zou volgens medewerker gewoon door moeten gaan. Ik zou in de loop van de dag nog een mail dienen te krijgen ter bevestiging.basdej schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:05:
[...]
Zelfde hier maar dan vanaf 7 januari. Ik sprak budget energie ook en die zeiden dat de aansluiting "groen" was, sterker nog ze hebben me verteld dat de 30-dagen opzegtermijn niet geldt....
*knip* Offtopic. Het is hier geen chatbox. Slowchat mag dus achterwege blijven.
[ Voor 90% gewijzigd door Yorinn op 31-12-2021 15:25 ]
Je kan alles claimen, ik acht echter de kans klein dat zulke claims zin hebben, Fenor is immers failliet, de kans dat een consument nog iets terug ziet zal al heel klein zijn, en als claims als deze al gehonoreerd worden zal dus de kans op een betaling zeer miniem zijn.thefox154 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:19:
Zou je deze extra gemaakte kosten door deze keuzes en het niet op de hoogte stellen hiervan niet kunnen indienen als claim/bij het faillissement of is dit echt kansloos?
Ik denk dat ik persoonlijk de tijd er niet in had gestopt, ik acht immers de kans vrij groot dat het me meer zou kosten (o.a. in tijd, die ik bijvoorbeeld wel beter kan besteden dan aan iets dat dit, dat naast dat het tijd kost, ook nog eens voor frustratie zal zorgen waarschijnlijk) dan dat me uiteindelijk zal opleveren.
De communicatie is sub-optimaal. Na de mail over het faillissement heb ik geen bericht meer ontvangen; ik kan intussen wel inloggen @ Mijn Budget. De elektra-tarieven die in dit topic voorbijkomen zien er niet slecht uit, toch? Jammer dat, geheel in de stijl van de overdracht, de communicatie die daarover plaatsvond onjuist is 
1) Als er een vordering vanuit wanprestatie zou bestaan (zie punt 2), dien je die niet in bij FENOR, maar bij de curator. Die is immers verantwoordelijk voor de afwikkeling van het faillissement. Dat is overigens maar goed ook, want bij FENOR valt als concurrente schuldeiser werkelijk niets te halen.
2) Daarnaast is de curator zo op het oog binnen de grenzen van de wettelijk geregelde procedure gebleven. Zorgdragen voor een zachte landing betekent nu eenmaal niet perse het onderste uit de kan halen of elke consument volledig schadeloos stellen.

Dat is kansloos om twee redenen.thefox154 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:19:
[...]
Zou je deze extra gemaakte kosten door deze keuzes en het niet op de hoogte stellen hiervan niet kunnen indienen als claim/bij het faillissement of is dit echt kansloos?
1) Als er een vordering vanuit wanprestatie zou bestaan (zie punt 2), dien je die niet in bij FENOR, maar bij de curator. Die is immers verantwoordelijk voor de afwikkeling van het faillissement. Dat is overigens maar goed ook, want bij FENOR valt als concurrente schuldeiser werkelijk niets te halen.
2) Daarnaast is de curator zo op het oog binnen de grenzen van de wettelijk geregelde procedure gebleven. Zorgdragen voor een zachte landing betekent nu eenmaal niet perse het onderste uit de kan halen of elke consument volledig schadeloos stellen.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
*knip* "ja ik ook"-reacties voegen niets toe.
[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 31-12-2021 15:27 ]
Helaas... zojuist een e-mail van GC:unknownbomb2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik zelf was door GC als ingangsdatum gezet van 30-12-2021 en heb dus al wat 'eerste ervaring'. Ik heb er niet heel veel vertrouwen in dat het goed is gegaan:
* Ik kreeg ook de generieke e-mail van Budget Energie met 'welkom nieuwe klant per 30-12-2021'.
* In het GC-portaal staat in mijn account bovenin wel ingangsdatum 30-12-2021, maar er staat in het midden per vandaag nog steeds 'Geen lopend contract gevonden'.
* Verder heb ik een storing in mijn slimme meter waardoor men volgens mij de meterstanden niet kan uitlezen en ik daarom gisteren wel mail of belletje had verwacht om dit vanuit GC op te vragen. Niets vernomen. Ook van Budget energie overigens niets gehoord. Gisteren nog nagevraagd bij GC-klantenservice of alles goed is gegaan met overstap, en bevestigd gekregen dat alle gegevens er goed in stonden. Maar ja...
Gezien bovenstaande, en als iedereen hard op 30-01-2022 wordt gezet, vrees ik dat ik ook niet onder Budget energie uitkom.
Onlangs heeft u zich aangemeld bij Greenchoice. Door het faillissement van uw voorgaande leverancier kan Greenchoice de levering van energie helaas pas starten per 01-02-2022.
En het GC-portaal is weer aangepast naar: Over 32 dagen gaat uw contract in.
Dikke pech dus. Ben wel benieuwd naar de anderen met een ingangsdatum in de komende dagen of dat succesvol gaat lukken of niet.
(Ik was reeds overgestapt voor faillisement, in okt 2021, met wel ingangsdatum van 02-02-2021 van origine)
[ Voor 3% gewijzigd door unknownbomb2 op 31-12-2021 16:22 ]
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de overstap van degenen die voor het faillissement van fenor een contract hadden afgesloten bij een andere leverancier met ingang in de maand januari 2022 en of ze dan wel overstappen per datum zoals bij het afsluiten afgetikt en niet pas na de 30 dagen termijn van budget energie.
[ Voor 5% gewijzigd door Hongy op 31-12-2021 16:23 ]
Dat heb ik dus gedaan, mijn contract bij Fenor liep sowieso af op 14 januari en dat blijft (tot op heden ) zo.Hongy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:14:
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de overstap van degenen die voor het faillissement van fenor een contract hadden afgesloten bij een andere leverancier met ingang in de maand januari 2022 en of ze dan wel overstappen per datum zoals bij het afsluiten afgetikt en niet pas na de 30 dagen termijn van budget energie.
VF heeft dit bevestigd alsmede dat bij mijn Budget staat dat ik per 15 januari kan verlengen.
Ligt er dus aan wanneer je contract bij Fenor afliep volgens mij, als dit na 30 januari was dan zal je sowieso die 30 dagen uit moeten zitten.
@Fred_Pokey Kak.. je hebt gelijk, er staat nu ook ineens 1 februari
[ Voor 5% gewijzigd door Humma Kavula op 31-12-2021 16:38 ]
Bedankt voor het laten weten! Wel erg vervelend voor je dat je nog een maand aan Budget Energie vastzit.unknownbomb2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:01:
[...]
Helaas... zojuist een e-mail van GC:
Onlangs heeft u zich aangemeld bij Greenchoice. Door het faillissement van uw voorgaande leverancier kan Greenchoice de levering van energie helaas pas starten per 01-02-2022.
Dikke pech dus. Ben wel benieuwd naar de anderen met een ingangsdatum in de komende dagen of dat succesvol gaat lukken of niet.
(Ik was reeds overgestapt voor faillisement, in okt 2021, met wel ingangsdatum van 02-02-2021 van origine)
Zelf nog voor het faillissement van Fenor een overstap aangevraagd naar Greenchoice per 15-03 en direct na het nieuws van het faillissement dit naar 16-01 laten zetten. Gisteren Greenchoice gebeld en het op 01-01 ingangsdatum laten zetten, maar ben bang dat dat ook niet zal doorgaan als ik jouw berichtje zo lees.
Ik zal mijn bericht updaten als ik meer hoor! Vooralsnog staat het in ieder geval op nog 1 dag wachten voor ingang.
Log nog eens een keertje in op mijn Budget. Gisteren stond er bij het "verlengingsaanbod" dat ik per 15 januari kan verlengen. Nu staat er dat ik per 1 februari kan verlengen....Humma Kavula schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:29:
[...]
alsmede dat bij mijn Budget staat dat ik per 15 januari kan verlengen.
Alles wijzigt dus nog...
Edit: Ja @Heatonme het is nog véél te vroeg om conclusies te trekken. BE wijzigt alles per uur....
[ Voor 11% gewijzigd door Fred_Pokey op 31-12-2021 16:41 ]
Atari collector and preservationist since 1985 ■ Atarimuseum.nl ■ Atari Netherlands Archive ■ Atarimuseum.nl Facebook ■ Pokey.nl ■
Ik heb net de mail gehad van Budget Energie dat ik de meterstanden moet doorgeven.
Hiervoor heb je twee weken de tijd staat in die mail.
Dit ga ik natuurlijk netjes doen maar wel zo laat mogelijk. Dan gebruik ik deze twee weken nog stroom en gas van bekende Fenor tarieven
Dit ga ik natuurlijk netjes doen maar wel zo laat mogelijk. Dan gebruik ik deze twee weken nog stroom en gas van bekende Fenor tarieven
*knip* Offtopic.
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 31-12-2021 17:04 ]
Mijn FENOR contract liep tot 1-3-22.unknownbomb2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:01:
[...]
Helaas... zojuist een e-mail van GC:
Op 20-12-21 heb ik VF 3 jaar afgesloten.
Zou in moeten gaan op 2-1-22, is na de 14 dgn bedenktijd.
2-1-22 staat nog steeds op mijn VF.
Ik houd jullie op de hoogte.
Toch vind ik het vreemd...
Ik ben een contract aangegegaan met Fenor, volgens hun voorwaarden en hun tarieven.
Wat er vervolgens ook gebeurt met Fenor ik heb geen contract met BE afgesloten en ik heb hun ook geen machtiging verstrekt. Een contract mag toch niet zomaar eenzijdig aangepast worden en ik kan toch niet gedwongen worden een maand lang een contract aan te gaan waarvan ik de voorwaarden en prijzen niet eens weet? Als consument ben ik hier toch tegen beschermd?
Stel ik heb een jaar-abbo op de sportschool, tientje per maand. Deze sportschool gaat halverwege het jaar failliet maar wordt toch nog overgenomen door een andere partij. Die partij vraagt echter 50 euries per maand. Maar ik ben verplicht om daar nog minimaal een maand lid van te blijven voordat ik zelf kan bepalen naar welke sportschool ik wil.... dat kan toch niet....
Ik ben een contract aangegegaan met Fenor, volgens hun voorwaarden en hun tarieven.
Wat er vervolgens ook gebeurt met Fenor ik heb geen contract met BE afgesloten en ik heb hun ook geen machtiging verstrekt. Een contract mag toch niet zomaar eenzijdig aangepast worden en ik kan toch niet gedwongen worden een maand lang een contract aan te gaan waarvan ik de voorwaarden en prijzen niet eens weet? Als consument ben ik hier toch tegen beschermd?
Stel ik heb een jaar-abbo op de sportschool, tientje per maand. Deze sportschool gaat halverwege het jaar failliet maar wordt toch nog overgenomen door een andere partij. Die partij vraagt echter 50 euries per maand. Maar ik ben verplicht om daar nog minimaal een maand lid van te blijven voordat ik zelf kan bepalen naar welke sportschool ik wil.... dat kan toch niet....
* Building a portfolio around shitcoins is just a shitfolio *
Vattenfall levert nog steeds per morgen op mijn adres volgens de online omgeving. Geen idee hoe ik dit kan controleren. Kijk en bel er maandag wel over. Er is meer dan een faillissement van Fenor. Iedereen een gezond en voorspoedig nieuwjaar toegewenst!
Op 6-12 Vattenfall 1 jaar afgesloten. Ingang 2-1. Vast contract bij Fenor liep 2-1 af. Op 23-12 geannuleerd en direct Vattenfall 3 jaar afgesloten. Ingang 2-1 ging niet meer, wel 5-1. In VF staat nu nog steeds 5-1 als ingangsdatum.MGJB1989 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:52:
[...]
Mijn FENOR contract liep tot 1-3-22.
Op 20-12-21 heb ik VF 3 jaar afgesloten.
Zou in moeten gaan op 2-1-22, is na de 14 dgn bedenktijd.
2-1-22 staat nog steeds op mijn VF.
Zo vreemd is dat niet, dit is immers de constructie waar de overheid voor gekozen heeft. De overheid heeft er hier voor gekozen de consument zo te beschermen dat deze bij een faillissement van zijn of haar leverancier automatisch ondergebracht wordt bij een leverancier. Op zich natuurlijk een prima gedachte alleen bij exact deze situatie waar energie prijzen op de spotmarkt door het dak gaan laat deze bescherming te wensen over, consumenten worden hierdoor immers geconfronteerd met veel hogere tarieven.iVibes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:53:
Toch vind ik het vreemd...
Daarnaast: Je contract wordt niet eenzijdig aangepast, pak je Fenor voorwaarden er maar bij, daar zal in staan dat bij intrekking van de vergunning door de ACM het contract automatisch ontbonden zal worden. Daarbij heeft onze wetgever ervoor gekozen dat juist het failliet gaan van een leverancier een situatie is waarbij je als consument wel eenzijdig een contract krijgt, juist om ervoor te zorgen dat een consument nooit zonder contract zit, dit moet dan wel een direct opzegbaar contract zijn met maximale opzegtermijn van 30 dagen.
De overheid vind het hier duidelijk belangrijker dat de consument altijd een contract heeft (en ziet dat dus als bescherming), dan dat de consument bij een faillissement zelf haar zaakjes zou moeten gaan regelen en dus mogelijk zonder contract zou kunnen komen te zitten. De tarieven lijken daarbij van secundair belang te zijn, de ACM moet immers deze tarieven die nu door Budget (Fenor) of Eneco (bij Welkom Energie) goedkeuren, en lijkt dus deze hogere tarieven in dat opzicht redelijk te vinden.
De sportschool vergelijking lijkt me niet direct relevant, daar voor sportscholen de overheid geen wetten heeft om ervoor te zorgen dat een consument altijd voorzien is van een sportschool abonnement.
[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 31-12-2021 17:17 ]
Als ik dit zo lees moet budget energie je gewoon laten overstappen naar je nieuwe leverancier mits je dit voor het faillissement van fenor hebt geregeld. Zonder je te binden aan de 30 dagen opzegtermijn.Anoniem: 512943 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:54:
[...]
Dat gaat hier niet op, omdat ik al voor het faillissement en freeze periode een contract per 5 januari had afgesloten.
Van de curator:
"Uw opzegging van vóór datum van het faillissement van FENOR blijft geldig. Uw energiecontract loop dan af conform uw eigen opzegging. De overzetting naar een nieuwe energieleverancier heeft u dus zelf al geregeld vóór datum van het faillissement. Uiteindelijk gaat u automatisch over naar de door u gewenste en zelf gekozen energieleverancier."
Weet dus niet of dat alsnog vervroegd kan worden naar 30 december (is ook wel erg kort dag).
Ik snap je verhaal helemaal, en het is prima dat consumenten beschermd worden zodat ze niet zonder komen te zitten.Dennism schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:16:
[...]
Zo vreemd is dat niet, dit is immers de constructie waar de overheid voor gekozen heeft. De overheid heeft er hier voor gekozen de consument zo te beschermen dat deze bij een faillissement van zijn of haar leverancier automatisch ondergebracht wordt bij een leverancier. Op zich natuurlijk een prima gedachte alleen bij exact deze situatie waar energie prijzen op de spotmarkt door het dak gaan laat deze bescherming te wensen over, consumenten worden hierdoor immers geconfronteerd met veel hogere tarieven.
Daarnaast: Je contract wordt niet eenzijdig aangepast, pak je Fenor voorwaarden er maar bij, daar zal in staan dat bij intrekking van de vergunning door de ACM het contract automatisch ontbonden zal worden. Daarbij heeft onze wetgever ervoor gekozen dat juist het failliet gaan van een leverancier een situatie is waarbij je als consument wel eenzijdig een contract krijgt, juist om ervoor te zorgen dat een consument nooit zonder contract zit, dit moet dan wel een direct opzegbaar contract zijn met maximale opzegtermijn van 30 dagen.
De overheid vind het hier duidelijk belangrijker dat de consument altijd een contract heeft (en ziet dat dus als bescherming), dan dat de consument bij een faillissement zelf haar zaakjes zou moeten gaan regelen en dus mogelijk zonder contract zou kunnen komen te zitten. De tarieven lijken daarbij van secundair belang te zijn, de ACM moet immers deze tarieven die nu door Budget (Fenor) of Eneco (bij Welkom Energie) goedkeuren, en lijkt dus deze hogere tarieven in dat opzicht redelijk te vinden.
De sportschool vergelijking lijkt me niet direct relevant, daar voor sportscholen de overheid geen wetten heeft om ervoor te zorgen dat een consument altijd voorzien is van een sportschool abonnement.
Maar als consument moet ik wel de keuze hebben om direct over te kunnen stappen als ik dit wil en dus niet verplicht worden die 30 dagen uit te moet zitten. Daar gaat het mis...
* Building a portfolio around shitcoins is just a shitfolio *
Precies, de partij die het klantenbestand van Fenor/WE/enz krijgt/overneemt mag daarmee al in zn handjes wrijven lijkt me.iVibes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:31:
[...]
Ik snap je verhaal helemaal, en het is prima dat consumenten beschermd worden zodat ze niet zonder komen te zitten.
Maar als consument moet ik wel de keuze hebben om direct over te kunnen stappen als ik dit wil en dus niet verplicht worden die 30 dagen uit te moet zitten. Daar gaat het mis...
Ik heb vandaag juist het bericht gekregen van Coolblue dat mijn oude energiecontract opgezegd is. Coolblue heb ik pas gisteren afgesloten en zou 6-1-2022 in moeten gaan. Heb zelfs al mijn 1e termijn betaald daar (want bij Coolblue betaal je vooraf).
Ook moet ik mijn meterstanden doorgeven aan Coolblue terwijl BudgetEnergie hier nog niet om gevraagd heeft (ook de mail met de tarieven had ik niet ontvangen). Dit wordt best ingewikkeld als ik de 6e over ga en ik mijn meterstand al doorgegeven heb aan Coolblue en nog niet aan BudgetEnergie. Dan heb ik straks bij BE een negatief verbruik.
Benieuwd hoe dit af gaat lopen...
Ook moet ik mijn meterstanden doorgeven aan Coolblue terwijl BudgetEnergie hier nog niet om gevraagd heeft (ook de mail met de tarieven had ik niet ontvangen). Dit wordt best ingewikkeld als ik de 6e over ga en ik mijn meterstand al doorgegeven heb aan Coolblue en nog niet aan BudgetEnergie. Dan heb ik straks bij BE een negatief verbruik.
Benieuwd hoe dit af gaat lopen...
Ik heb zojuist een klacht ingediend bij de ACM over hun regels die ter bescherming van de consument zouden moeten zijn, maar in dit geval mensen juist duperen (o.a. diegene die reeds een ander contract hadden afgesloten).iVibes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:31:
[...]
Ik snap je verhaal helemaal, en het is prima dat consumenten beschermd worden zodat ze niet zonder komen te zitten.
Het is geen kwestie van krijgen. Eneco betaalde ruim 2 miljoen euro voor de overname van de klanten van Welkom. bron: https://www.ad.nl/economi...-welkom-energie~a4f9bfeb/thewl schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:36:
[...]
Precies, de partij die het klantenbestand van Fenor/WE/enz krijgt/overneemt mag daarmee al in zn handjes wrijven lijkt me.
Budget Energie zal ook wel een flink bedrag betaald hebben om de Fenor klanten over te nemen. En dat bedrag mogen wij, ex-Fenor klanten, gaan ophoesten.
Één voordeel van de miscommunicatie van Budget is, dat we nu de reguliere variabele tarieven vanaf 1 januari weten (de mail van gisterenavond). Als wij dus hogere tarieven moeten betalen, dan is het aan te tonen dat we dus niet gelijk behandeld worden.
[ Voor 17% gewijzigd door Fred_Pokey op 31-12-2021 17:49 ]
Atari collector and preservationist since 1985 ■ Atarimuseum.nl ■ Atari Netherlands Archive ■ Atarimuseum.nl Facebook ■ Pokey.nl ■
Ik had het al aangepast naar overneemt iddFred_Pokey schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:46:
[...]
Het is geen kwestie van krijgen. Eneco betaalde ruim 2 miljoen euro voor de overname van de klanten van Welkom. bron: https://www.ad.nl/economi...-welkom-energie~a4f9bfeb/
Budget Energie zal ook wel een flink bedrag betaald hebben om de Fenor klanten over te nemen. En dat bedrag mogen wij, ex-Fenor klanten, gaan ophoesten.
Bij Welkom naar Eneco moesten de ex-Welkom klanten ook hogere tarieven betalen dan de reguliere variabele tarieven dus dit zegt helaas weinig.Fred_Pokey schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:46:
[...]
Het is geen kwestie van krijgen. Eneco betaalde ruim 2 miljoen euro voor de overname van de klanten van Welkom. bron: https://www.ad.nl/economi...-welkom-energie~a4f9bfeb/
Één voordeel van de miscommunicatie van Budget is, dat we nu de reguliere variabele tarieven vanaf 1 januari weten (de mail van gisterenavond). Als wij dus hogere tarieven moeten betalen, dan is het aan te tonen dat we dus niet gelijk behandeld worden.
Maar ik kan me niet voorstellen dat zowel Eneco als BE hier uiteindelijk geld aan over houdt. Alle nieuwe klanten zijn na een maand weg, ze maken een hoop extra kosten (overnamebedrag, extra mankracht om alles te regelen, behandelen van alle klachten e.d.) en is er veel imagoschade.
budget energie neemt de klanten over van Fenor, alleen de lusten maar niet de lasten. Wij als klant kunnen naar onze voorwaarden en geld fluiten want de grote schuldeisers gaan voor en het duurt nog maanden voor je de afrekening hebt. En dan ga je ook nog van kakkebed naar pissebed want budget energie staat er zelf financieel ook niet zo rooskleurig voor. Wij de klant zouden zelf de keuze moeten kunnen maken waar we een energiecontract afsluiten.
En de consument die een teveel aan voorschot heeft betaald, aan fenor in dit geval, moet beter beschermd worden en niet laatste in de rij van schuldeisers zijn. Mijn nieuwe voorschotten ga ik bewust halveren en rest apart zetten om te vermijden dat ik schuldeiser wordt. Liever dat een curator een bedrag van mij verlangt. En geen welkomstpremie want dat betekent dat tarieven te hoog zijn. Bij hoger verbruik dan initieel berekend is dat dan nadeliger.iVibes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:31:
[...]
Tja dat is een keuze. Ze kunnen ons ook een goed aanbod doen en dan zullen klanten blijven hangen. Nu zoizo niet omdat het gras elders iets groener is.sjakieman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:58:
[...]
Maar ik kan me niet voorstellen dat zowel Eneco als BE hier uiteindelijk geld aan over houdt. Alle nieuwe klanten zijn na een maand weg, ze maken een hoop extra kosten (overnamebedrag, extra mankracht om alles te regelen, behandelen van alle klachten e.d.) en is er veel imagoschade.
Vergis je niet in het aantal klanten dat maar weinig bezig zal zijn met energie contracten. hier op het forum zie je een mondige minderheid denk ik, grote kans dat veel oud Fenor klanten gewoon 1 of meerdere maanden (of misschien zelfs wel nog langer) bij Budget blijven hangen.sjakieman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:58:
[...]
Bij Welkom naar Eneco moesten de ex-Welkom klanten ook hogere tarieven betalen dan de reguliere variabele tarieven dus dit zegt helaas weinig.
Ik denk dat die maximaal 30 dagen echter een bewuste keuze is van de overheid, om zo ook wat rust te creëren na zo'n procedure voor de consument en de partij die de consument opvangt, normaal zou dat ook geen probleem zijn geweest. Nu is het lastig omdat we in een situatie zitten waar de tarieven voor energie niet stabiel zijn.iVibes schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:31:
[...]
[ Voor 31% gewijzigd door Dennism op 31-12-2021 19:48 ]
Hier zou ik niet direct voorstander van zijn, iemand die gaat 'sparen' bij zijn energie leverancier mag daar van mij zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat hoeft van mij niet het probleem van iedereen te worden.Hongy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:13:
[...]
En de consument die een teveel aan voorschot heeft betaald, aan fenor in dit geval, moet beter beschermd worden en niet laatste in de rij van schuldeisers zijn.
Dit vind ik dan weer zeer verstandig en zou ik iedere consument aanraden.Mijn nieuwe voorschotten ga ik bewust halveren en rest apart zetten om te vermijden dat ik schuldeiser wordt. Liever dat een curator een bedrag van mij verlangt.
Eens voor degenen die willen sparen bij de leverancier. Maar voor die huishouden die in mei begint in zijn contract, heeft hij onbewust in oktober al een behoorlijk bedrag aan teveel betaalde voorschotten betaald. Deze worden dan gemiddeld met het hogere verbruik in okt tot april. Dus gaat de leverancier in okt failliet dan ben je de Sjaak.Dennism schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:50:
[...]
Hier zou ik niet direct voorstander van zijn, iemand die gaat 'sparen' bij zijn energie leverancier mag daar van mij zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat hoeft van mij niet het probleem van iedereen te worden.
[...]
Dit vind ik dan weer zeer verstandig en zou ik iedere consument aanraden.
[ Voor 12% gewijzigd door Hongy op 31-12-2021 20:07 ]
Dat hele systeem met voorschotten is niet meer van deze tijd. Gewoon maandelijks afrekenen aan de hand van de meterstand van de slimme meter. Gaan mensen ook bewuster van stoken.Hongy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:06:
[...]
Eens voor degenen die willen sparen bij de leverancier. Maar voor die huishouden die in mei begint in zijn contract, heeft hij onbewust in oktober al een behoorlijk bedrag aan teveel betaalde voorschotten betaald. Deze worden dan gemiddeld met het hogere verbruik in okt tot april. Dus gaat de leverancier in okt failliet dan ben je de Sjaak.
Het hele punt van de voorschotten is dat het de 4 koudste maanden van het jaar middelt met de zomerJTHZZ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:34:
[...]
Dat hele systeem met voorschotten is niet meer van deze tijd. Gewoon maandelijks afrekenen aan de hand van de meterstand van de slimme meter. Gaan mensen ook bewuster van stoken.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3
Je hoeft het niet te verplichten. Voor mensen die dat lastig vinden, kan het voorschottensysteem blijven. Of die mensen stoppen in de zomer iedere maand 100€ in een spaarvarken. Maar goed we gaan een beetje OT.ArcticWolf schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:44:
[...]
Het hele punt van de voorschotten is dat het de 4 koudste maanden van het jaar middelt met de zomerIk verbruik 20m3 gas per maand in de zomer en in december - maart zo'n 200m3 gas per maand. Dus leuk dat je het maandelijks op je verbruik wilt gaan afrekenen, maar dat is voor heel veel mensen niet te doen.. daarom voorschotten
Ik zou het goed vinden als de voorschotten zoals bij Fenor, buiten de boedel zouden blijven. Zeg maar als een beschermde ‘derdenrekening’. Dat zou al een boel schelen. Gelukkig hebben we storneren en MOIs om de schade te beperken.
[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 31-12-2021 20:55 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Precies dezelfde gedachte hier, ik ga morgen toch op vakantie dus sowieso geen trek in. Als ik terug ben dan duik ik de meterkast wel even in zoals ze dat zo mooi omschrijven.ericwhar schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:41:
Ik heb net de mail gehad van Budget Energie dat ik de meterstanden moet doorgeven.
Maar werkt het ook echt zo? Als ik over een week de standen doorgeef dan komt alles tot die tijd bij Fenor terecht? Ik kan dat eigenlijk nergens terug vinden. Of gaat Fenor zelf de standen nog opvragen (of hebben ze dit wellicht al uitgelezen, mijn meter is vanaf de 30e geblokkeerd voor standen op afstand).
Of gaan ze intrapoleren en daarmee de 30 december stand berekenen?thefox154 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:00:
[...]
Precies dezelfde gedachte hier, ik ga morgen toch op vakantie dus sowieso geen trek in. Als ik terug ben dan duik ik de meterkast wel even in zoals ze dat zo mooi omschrijven.
Maar werkt het ook echt zo? Als ik over een week de standen doorgeef dan komt alles tot die tijd bij Fenor terecht? Ik kan dat eigenlijk nergens terug vinden. Of gaat Fenor zelf de standen nog opvragen (of hebben ze dit wellicht al uitgelezen, mijn meter is vanaf de 30e geblokkeerd voor standen op afstand).
Vanavond een mail ontvangen van BE, met het verzoek om de meterstanden door te geven..Stefan H schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:26:
[...]
Zojuist Enexis gebeld met betrekking tot bovenstaande, de medewerkster gaf aan dat het wel een aantal werkdagen kon duren voordat het doorgevoerd is. Nouja, en anders een paar weken zuinig aan doen, om BE zo min mogelijk te gunnen.
@ps3gamer, mega bedankt voor het delen van die informatie
Nee de stand wordt als beginstand genomen. Alleen als je echt geen stand doorgeeft wordt er geschat.Hongy schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:04:
[...]
Of gaan ze intrapoleren en daarmee de 30 december stand berekenen?
Als ik inlog bij Vattenval staat het volgende:
Gefeliciteerd! We verzorgen nu je energie
Je krijgt vanaf 1 januari 2022 energie van ons.
Straks nog maar ff bellen maar lijkt erop dat het goed gekomen is.
Nu ff kijken wat de rekening bij Budget Energie gaat zijn. Betaal zeker niet de volledige maand voor de vastrecht kosten.
Gefeliciteerd! We verzorgen nu je energie
Je krijgt vanaf 1 januari 2022 energie van ons.
Straks nog maar ff bellen maar lijkt erop dat het goed gekomen is.
Nu ff kijken wat de rekening bij Budget Energie gaat zijn. Betaal zeker niet de volledige maand voor de vastrecht kosten.
Mijn contract liep nog door tot december 2022Humma Kavula schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 01:44:
@pwvliet @pvnzoest was jullie contract al afgelopen bij Fenor? En zo ja/nee wanneer?
I have no life, and therefore no signature
Hm, Greenchoice "teller" (gisteren 1 dag wachten) is nu weg maar bij inloggen staat er nu wel:
"Geen lopend contract gevonden"
Als ik inlog op de Budgetsite en ik klik op "contract" dan staat er nu:
"Dit contract is niet meer actief. U kunt uw facturen bekijken op de facturen pagina"
Gedurende dag dag nog maar eens kijken, hopelijk volgt de omzetting bij Greenchoice dan nog later vandaag.
(contract afgesloten in oktober, oorspronkelijk 24-1 ingang, erna >13-1 -> 1-1)
"Dit contract is niet meer actief. U kunt uw facturen bekijken op de facturen pagina"
Gedurende dag dag nog maar eens kijken, hopelijk volgt de omzetting bij Greenchoice dan nog later vandaag.
[ Voor 79% gewijzigd door Remko op 01-01-2022 09:05 ]
Hier vandaag ook een overstap naar Greenchoice en ik heb precies hetzelfde. En ik kom niet van Fenor af maar van Vattenfall. Dus dat er geen lopend contract is gevonden zal denk ik met Greenchoice te maken hebben en niet omdat je overstap vanaf Fenor wellicht niet is uitgevoerd.Remko schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 08:21:
Hm, Greenchoice "teller" (gisteren 1 dag wachten) is nu weg maar bij inloggen staat er nu wel:
Kijk dat geeft hoop, erg bedankt voor je reactie!Hugo__Boss schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:36:
[...]
Hier vandaag ook een overstap naar Greenchoice en ik heb precies hetzelfde. En ik kom niet van Fenor af maar van Vattenfall. Dus dat er geen lopend contract is gevonden zal denk ik met Greenchoice te maken hebben en niet omdat je overstap vanaf Fenor wellicht niet is uitgevoerd.
Op 17-12 heb ik gelijk een nieuw contract afgesloten bij Energie Direct, die me toen belden. Mijn contract bij Fenor liep tot 1-2-22. Mijn nieuwe contract bij E D zou ingaan op 3-1-22.
Ik kan helaas al een paar dagen niet meer inloggen op E D, vandaag kreeg ik wel een standaard smsje van E D dat het 3-1 in zou gaan.
Trouwens, wat is slim qua meterstanden doorgeven aan Budget Energie? Ik heb geen slimme meter. Aan de ene kant denk ik: 2 weken wachten, dan heb ik de oude tarieven. Aan de andere kant denk ik, Fenor is er niet meer dus de nieuwe tarieven gelden sowieso. En dan zullen ze misschien een schatting maken van het gebruik over de maand januari. Wat is slim?
Ik kan helaas al een paar dagen niet meer inloggen op E D, vandaag kreeg ik wel een standaard smsje van E D dat het 3-1 in zou gaan.
Trouwens, wat is slim qua meterstanden doorgeven aan Budget Energie? Ik heb geen slimme meter. Aan de ene kant denk ik: 2 weken wachten, dan heb ik de oude tarieven. Aan de andere kant denk ik, Fenor is er niet meer dus de nieuwe tarieven gelden sowieso. En dan zullen ze misschien een schatting maken van het gebruik over de maand januari. Wat is slim?
Als het bedrijf is overgenomen, zoals deze advocaat schijnt te zeggen, dan lopen de contracten ongewijzigd door...
Uitsluitend bij bedrijfsovername of anderszins volledige overname van verplichtingen (het volledige contract)arnnold schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 21:18:
[...]
Sinds wanneer zijn euro incassomachtigingen overdraagbaar?
Staat meestal in de voorwaarden, soms voor contract, soms voor bedrijfsovername / opvolging.
[ Voor 45% gewijzigd door onetime op 01-01-2022 12:58 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
*knip* "ja ik ook"-reacties voegen niet veel toe aan het topic. Dit is meer iets voor een blog.
[ Voor 116% gewijzigd door Yorinn op 01-01-2022 17:05 ]
Zonet een email naar de woordvoerder van de curator gestuurd dat niet iedereen blij is met hun deal.
Degene die het contract al (veel) eerder opgezegd hadden en nieuw contract bij andere leverancier hadden geregeld met ingangsdatum bijvoorbeeld begin januari, zijn in het algemeen beter af bij hun nieuwe leverancier.
Dat kan nu blijkbaar pas op zijn vroegst 30 januari.
Als ze geen deal hadden gemaakt met BE, maar de ex-klanten verdeeld waren over andere energie-leveranciers was dat waarschijnlijk pas tegen 13 januari geregeld.
En dan waren dus de overstappen zoals hierboven vermeld wel begin januari uitgevoerd i.p.v. op 30 januari.
Bron?onetime schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:54:
[...]
Als het bedrijf is overgenomen, zoals deze advocaat schijnt te zeggen, dan lopen de contracten ongewijzigd door...
[...]
Uitsluitend bij bedrijfsovername of anderszins volledige overname van verplichtingen (het volledige contract)
Staat meestal in de voorwaarden, soms voor contract, soms voor bedrijfsovername / opvolging.
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
@arnnold Laatste zin van mijn reactie gelezen? Staat in je eigen quote... Heb het zelf meermaals gezien.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
https://www.rabobank.nl/b...n-betalen/incasso/supportonetime schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:01:
@arnnold Laatste zin van mijn reactie gelezen? Staat in je eigen quote... Heb het zelf meermaals gezien.
CITAAT uit dit regelement:
Als de andere partij het gehele incassoproces overneemt (machtigingen verzamelen en de gelden incasseren) dan moet het incassocontract door de andere partij worden afgesloten. Dit wordt vooral door Collecterende Payment Service Providers (zoals Stripe) gedaan. Het is volgens wet- en regelgeving niet toegestaan dat je een contract bij ons afsluit, en vervolgens het Incassant ID aan deze derde partij verstrekt. De CPSP moet zelf een incassocontract afsluiten.
Hier betreft het incasso machtigingen die door derde partij overgenomen worden.
Een incassomachtiging is een overeenkomst die OF schriftelijk OF digitaal aangegaan wordt tussen jou en de incassant.
CITAAT uit voorwaarden Europese incasso: ( website SNS bank)
Artikel 16 Duur en einde overeenkomst
Bij opheffing en/of beëindiging en/of overdracht van
(een aanmerkelijk deel) van het bedrijf van de Incassant.
Toevoeging van mij. Het afgeven van Euro incasso's en alles wat er om heen gebeurd is een beetje natte vinger werk. Als je een abonnement o.i.d. afsluit en er wordt gevraagd: Wilt u automatisch betalen? Zal het mij worst wezen, makkelijk. Ik neem een dienst af en betaal de rekening. Maar zijn afgegeven euro incasso's rechtmatig geregeld? Nee dus.
Dat jij meermalen gezien hebt dat de machtigingen overgaan naar een ander bedrijf. Neem ik zonder meer aan, maar klopt niet en is niet rechtmatig c.q. juridisch juist
[ Voor 17% gewijzigd door arnnold op 01-01-2022 17:39 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Ik denk dat jullie eens moeten gaan kijken bij de andere topics op tweakers over de faillissementen van andere energie bedrijven. O.a. het topic van Welkom Energie (215 pagina's!) bevat veel juridisch materiaal: Afhandeling faillissement Welkom Energie
Dat scheelt hopelijk een herhaling van zetten in dit topic
Dat scheelt hopelijk een herhaling van zetten in dit topic
update: contract sinds vandaag wel zichtbaar bij Greenchoice!Remko schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 08:21:
update 2: per mail bevestiging van levering per 1-1!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/z0QFgt365JFknGkQwZLKuwah.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Remko op 02-01-2022 18:51 ]
Bij mij sinds vandaag ook deze status in Mijn Vattenfall, echter alle andere linkjes naar het contract zelf, termijnbedragen etc werken niet omdat er steeds staat dat de contractaanvraag niet afgerond is. Vermoed dus klein beetje dat de statuspagina met de groene vinkjes geautomatiseerd is op datum ingang contract, maar dat het mogelijk achter de schermen alsnog niet ingegaan is. Dit terwijl ik wel ook in Mijn BE heb staan dat het contract inactief is. Hebben degene bij wie VF gisteren is ingegaan al wel toegang in MijnVF tot alle contractzaken?marcelcee schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 07:55:
Voor degenen die benieuwd zijn, levering lijkt te zijn gestart bij Vattenfall.
[Afbeelding]
Edit: net ingelogd in Mijn Stedin (netbeheerder) -> "Energieleverancier: Nuon Vattenfall". Dat ziet er dan wel weer veelbelovend uit...
[ Voor 6% gewijzigd door sjdjong op 02-01-2022 08:57 ]
Ik weet niet wat je met alle contractzaken bedoelt, maar ik zie bij Vattenfall gewoon mijn termijnbedrag/ einddatum/3 jaar vast/de afgesproken tarieven. Het contract zelf staat ook gewoon in de online omgeving (is al zo vanaf 19 december).sjdjong schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:28:
[...]
Bij mij sinds vandaag ook deze status in Mijn Vattenfall, echter alle andere linkjes naar het contract zelf, termijnbedragen etc werken niet omdat er steeds staat dat de contractaanvraag niet afgerond is. Vermoed dus klein beetje dat de statuspagina met de groene vinkjes geautomatiseerd is op datum ingang contract, maar dat het mogelijk achter de schermen alsnog niet ingegaan is. Dit terwijl ik wel ook in Mijn BE heb staan dat het contract inactief is. Hebben degene bij wie VF gisteren is ingegaan al wel toegang in MijnVF tot alle contractzaken?
Edit: net ingelogd in Mijn Stedin (netbeheerder) -> "Energieleverancier: Nuon Vattenfall". Dat ziet er dan wel weer veelbelovend uit...
Als ik op "Contract" klik, krijg ik te zien "Op dit moment kunnen we geen contractgegevens tonen." Als ik op mijn termijnbedrag klik, kan ik alleen het bedrag dat bij afsluiten in het contract stond zien, maar verder niets inzien of wijzigen. Er staat "Je kunt je termijnbedrag wijzigen wanneer jouw aanmelding afgerond is."marcelcee schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:35:
[...]
Ik weet niet wat je met alle contractzaken bedoelt, maar ik zie bij Vattenfall gewoon mijn termijnbedrag/ einddatum/3 jaar vast/de afgesproken tarieven. Het contract zelf staat ook gewoon in de online omgeving (is al zo vanaf 19 december).
Oftewel, ik zal morgen eens met de klantenservice bellen
Je net beheerder is leidend. Je zit bij Vatenfall, geen discussie over mogelijk. Congratssjdjong schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:41:
[...]
Als ik op "Contract" klik, krijg ik te zien "Op dit moment kunnen we geen contractgegevens tonen." Als ik op mijn termijnbedrag klik, kan ik alleen het bedrag dat bij afsluiten in het contract stond zien, maar verder niets inzien of wijzigen. Er staat "Je kunt je termijnbedrag wijzigen wanneer jouw aanmelding afgerond is."
Oftewel, ik zal morgen eens met de klantenservice bellen
Laat die mensen even de kans krijgen de omgeving te updaten (in het weekend tijdens feestdagen..)
Geduld is ook nog steeds een schone zaak... Zonde om een klantenservice met die soort zaken te belasten terwijl het advies daar dan ook is wacht het even af. As je een paar dagen wacht staat alles vanzelf goed. Dat is bij elke overstap zo gegaan. Laatste keer koste het greenchoice zelfs bijna een week om het account netjes in te vullen
Weet iemand waar bij Enexis ik dit zou kunnen zien?sjdjong schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:28:
[...]
Anoniem: 1271350
Budget energie komt toch nog 24 euro (gas x licht x 2 maanden x 5.99 euro) incasseren per klant. Goede business, waarschijnlijk meer dan ze er voor betaald hebben.
Je betaald de gehele maand als je zelf akkoord gaat bij het aangaan van een BE contract. Ik verwacht eerder naar ratio bij Fenor klanten, maar eerst afwachten totdat de tarieven bekend zijn.Anoniem: 1271350 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:59:
Budget energie komt toch nog 24 euro (gas x licht x 2 maanden x 5.99 euro) incasseren per klant. Goede business, waarschijnlijk meer dan ze er voor betaald hebben.
Zojuist ingelogd in MijnVF en alles lijkt nu goed te staan. Ik denk dat we kunnen concluderen dat de vroegste datum van overstap, 13 januari, een wassen neus is. Wellicht is dit voor andere ex-Fenor klanten die naar een andere leverancier over willen stappen of nog in hun bedenktijd zitten een goed precedent om de ingangsdatum te laten vervroegen...thefox154 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:18:
[...]
Je net beheerder is leidend. Je zit bij Vatenfall, geen discussie over mogelijk. Congrats![]()
Laat die mensen even de kans krijgen de omgeving te updaten (in het weekend tijdens feestdagen..)
Geduld is ook nog steeds een schone zaak... Zonde om een klantenservice met die soort zaken te belasten terwijl het advies daar dan ook is wacht het even af. As je een paar dagen wacht staat alles vanzelf goed. Dat is bij elke overstap zo gegaan. Laatste keer koste het greenchoice zelfs bijna een week om het account netjes in te vullen
Thanks voor jouw updates. Bij jou dus wel goed gegaan. Goed dat ze bij jou dan toch speling hebben aangehouden en 1 jan hebben gepakt i.p.v. 30 Dec. Dat is niet succesvol geweest bij mij. Greenchoice klantenservice geeft ook maar willekeurige antwoorden blijkbaar, net wie je treft.Remko schreef op zondag 2 januari 2022 @ 08:20:
[...]
update: contract sinds vandaag wel zichtbaar bij Greenchoice!
update 2: per mail bevestiging van levering per 1-1!
[Afbeelding]
Mijn update was dat ik ineens van 30 dec weer naar 1 feb was gezet door een andere medewerker. Bij navraag vandaag dat dit raar is en andere GC-collega's mij eerder wel bevestigde dat alles goed zou gaan per 30 dec, gaven ze toe dat die collega's mij fout hebben geïnformeerd. Erg vaag, ook gezien het bij anderen dus wel gelukt is. Nu na vandaag hebben ze mij weer op 13/01 gezet als vroegste optie volgens de medewerker van vandaag
Nu de jaarnota van FENOR nog afwachten. Iemand al enig idee wanneer die komt? Rond de zomer?
Ik volg dit topic ook al even en ben na het faillissement van Fenor meteen op zoek gegaan naar een andere leverancier. In mijn geval tijdelijk gekozen voor Engie onbepaalde tijds contract en heb gevraagd de aanvraag meteen in te laten gaan (spoed aanmelding). Dit is gelukt, sinds 30 december is Engie mijn energieleverancier zo ook volgens de mijn stedin account
Benieuwd wat er nog aan rekeningen komen van budget energie en wat ze Precies in rekening gaan brengen.sjdjong schreef op maandag 3 januari 2022 @ 08:17:
[...]
Zojuist ingelogd in MijnVF en alles lijkt nu goed te staan. Ik denk dat we kunnen concluderen dat de vroegste datum van overstap, 13 januari, een wassen neus is. Wellicht is dit voor andere ex-Fenor klanten die naar een andere leverancier over willen stappen of nog in hun bedenktijd zitten een goed precedent om de ingangsdatum te laten vervroegen...
Hier is de overstap zelfs gelukt binnen 1 dag!MemeRaiZ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:37:
Als ex-Fenor, vanmorgen toch maar de beslissing genomen om ergens een modelcontract af te nemen met 14-dagen bedenktijd. Als ik het goed begrijp zijn eventuele prijswijzigingen in Januari pas van toepassing op de rekening van Februari.
Wat me wel opviel is dat de uiterst vriendelijke dame mijn contract al per 1-1-2022 kon én heeft laten ingaan![]()
Ik ben wel heel benieuwd of dit allemaal goed gaat komen, maar ik heb er vertrouwen in
31-12-21 gebeld en 01-01-22 is het (model)contract gestart. Meterstanden zijn ook al opgehaald en zie ook het verbruik al.
Heeft de medewerkster van VDB goed geregeld
Blijf toch byzonder dat er zoveel verschillen zijn geweest over de overstapdatum bij verschillende leveranciers.
Er zit dus blijkbaar voor alle klanten 0,0 blokkade op en iedereen kan vrijwel direct over.MemeRaiZ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:50:
[...]
Hier is de overstap zelfs gelukt binnen 1 dag!
31-12-21 gebeld en 01-01-22 is het (model)contract gestart. Meterstanden zijn ook al opgehaald en zie ook het verbruik al.
Heeft de medewerkster van VDB goed geregeld![]()
Blijf toch byzonder dat er zoveel verschillen zijn geweest over de overstapdatum bij verschillende leveranciers.
Voor degene die dus later een overstap hebben staan, gewoon vandaag bellen met je nieuwe leverancier en aangeven dat ze de overstap morgen of desnoods woensdag doorvoeren!
Dank voor de bevestiging allen. Ga direct Vattenfall even een berichtje sturen of de startdatum nog aangepast kan worden naar zo snel mogelijk. Laat nog wel even weten hoe dat gaat, voor anderen hier
1. In eerste instantie liep de vensterperiode tot half januari dus kon je echt niet eerder overstappen. Toen vorige week bekend werd dat BE het per 30 dec ging overnemen is die vensterperiode dus per 30-12 geeindigd. Vanaf toen kon je pas de datum vervroegen.
2. Er geldt 14 dagen bedenktijd en niet alle leveranciers willen levering eerder laten ingaan dan 14 dagen vanaf het moment dat je belt
2. Er geldt 14 dagen bedenktijd en niet alle leveranciers willen levering eerder laten ingaan dan 14 dagen vanaf het moment dat je belt
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 03-01-2022 10:01 ]
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Zojuist contact gehad met Vattenfall. Mijn contract zou 14 januari ingaan, dus heb n.a.v. berichten hier gevraagd of dit eerder kon. De reactie is dat dit niet mogelijk is omdat ze de wettelijke annuleringstermijn in acht moeten nemen.
Lijkt er dus op dat als je in december een contract af hebt gesloten met ingangsdatum 01-01-2022 dat dit wel kan, maar achteraf vervroegen lukt mij in ieder geval niet.
Lijkt er dus op dat als je in december een contract af hebt gesloten met ingangsdatum 01-01-2022 dat dit wel kan, maar achteraf vervroegen lukt mij in ieder geval niet.
Net iets anders hier. Op 18 dec bij VF afgesloten met ingangsdatum midden februari. Kan niet vervroegd worden maar krijg als reden dat het contract nou eenmaal zo is afgesloten en dat vervroegen gewoon niet kan.Kevv1990 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:39:
[...] n.a.v. berichten hier gevraagd of dit eerder kon. De reactie is dat dit niet mogelijk is omdat ze de wettelijke annuleringstermijn in acht moeten nemen.
Ik ben gelukkig sinds 1 Januari over naar VF, en vandaag de definitieve bevestiging gehad dat het ook goed gegaan is.
Dus ik dacht nu netjes de meterstanden door te gaan geven bij Budget Energie. Zie ik dat de vorige meterstanden van 1-1-2021 zijn. Dit kan dus betekenen dat mijn vorige jaar contact die eind november afliep niet verwerkt is. Ben er echt bang voor dat die een puinhoop gaat worden
Ik moet dus nog 2x een jaar afrekening gaan krijgen van Fenor en dan nog eentje van Budget Energie
Bij Budget Energie kunnen ze me niet verder helpen. Aan de telefoon waren ze super behulpzaam en vertelde ze dat Fenor in november al wist dat ze failliet gingen.
Ook vertelde ze dat het tarief bij budget Energie waarschijnlijk persoonlijke zou zijn. Het Electra tarief wat in het contract met Fenor stond en het gas ook maar daar zou een kleine toeslag op komen
Dus ik dacht nu netjes de meterstanden door te gaan geven bij Budget Energie. Zie ik dat de vorige meterstanden van 1-1-2021 zijn. Dit kan dus betekenen dat mijn vorige jaar contact die eind november afliep niet verwerkt is. Ben er echt bang voor dat die een puinhoop gaat worden
Ik moet dus nog 2x een jaar afrekening gaan krijgen van Fenor en dan nog eentje van Budget Energie
Bij Budget Energie kunnen ze me niet verder helpen. Aan de telefoon waren ze super behulpzaam en vertelde ze dat Fenor in november al wist dat ze failliet gingen.
Ook vertelde ze dat het tarief bij budget Energie waarschijnlijk persoonlijke zou zijn. Het Electra tarief wat in het contract met Fenor stond en het gas ook maar daar zou een kleine toeslag op komen
Dat moet binnen 6 weken na beëindiging contract, dus in dit geval binnen 6 weken na het intrekken van de vergunning, dat volgens mij door de ACM op 30 december is gezet. Ik zou dus verwachten half februari op zijn laatst.unknownbomb2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:35:
Nu de jaarnota van FENOR nog afwachten. Iemand al enig idee wanneer die komt? Rond de zomer?
Zou VF je dan niet aan lijntje houden omdat de tarieven die je hebt vanaf mid Feb gunstiger zijn dan de januari tarieven en kijkend naar kWh/M3 Jan het hoogste verbruik heeft?zzattack schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:08:
[...]
Net iets anders hier. Op 18 dec bij VF afgesloten met ingangsdatum midden februari. Kan niet vervroegd worden maar krijg als reden dat het contract nou eenmaal zo is afgesloten en dat vervroegen gewoon niet kan.
Zou kunnen, maar ik verwacht eerder onwetendheid/onkunde van de medewerkster die ik sprak.
Hier is de overstap per vandaag naar Energie Direct ook gelukt, maar dat zal geen verrassing zijn gezien de reacties.
Klopt hier staat ook de meterstanden vanaf het begin van het Fenor contract. Tja dat zijn de enige standen die ze in hun administratie hebben van me. Ze leveren voor 3 dagen (in mijn geval) dus ze kunnen nooit hun eigen tarieven gaan rekenen voor het hele jaar. Als je de meterstanden niet doorgeeft zullen ze gaan schatten, dus ja het blijft kiezen tussen 2 mogelijke kwaden lijkt me.ericwhar schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:10:
[ Voor 4% gewijzigd door thewl op 03-01-2022 12:50 ]
Wie is het gelukt bij Oxxio? Ik wacht nog op antwoord van ze of mijn contract vanaf 01/02 deze week al kan ingaan.
Zoals ik onderstaande lees in de brief van de curator dan wordt het electra tarief niet de contract tarief die je met Fenor had. Ben ook benieuwd wat de BE definitie is van kleine opslag op de fenor gas tarief die ik had.ericwhar schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:10:
Ik ben gelukkig sinds 1 Januari over naar VF, en vandaag de definitieve bevestiging gehad dat het ook goed gegaan is.
En als BE voor electra toch het Fenor tarief rekent ben ik ook heel happy ermee.
"Als gevolg van de huidige marktomstandigheden kunt u geconfronteerd worden met hogere tarieven. Vanwege het faillissement van FENOR is dit niet te voorkomen. Wel heeft de curator met Budget Energie afspraken kunnen maken voor de levering van gas, met als gevolg dat Budget Energie voor klanten met een vast contract voor gas een voordeliger gastarief kan aanbieden dan op dit moment beschikbaar is in de markt".
De overstap naar VF (3jr deal, 20dec ingegeven, actief 3-1) is ook hier gelukt zonder tegenslag, inlog bij BE geeft geen actief contract en vandaag doet ook alles bij VF het, incl app. Ik heb expres alles op zn beloop gelaten, en ook geen enkel tegengeluid vanuit BE of VF gehoord.
"Nieuwe" info voor hier is dat je het wel een volle dag de tijd moet geven, ook stedin geeft nu VF aan, maar dus pas de dag volgend op de actievatie dag.
Van BE net een mail ontvangen met de meterstanden van 30-12 nav start contract. Welke dus al afgelopen is.
"Nieuwe" info voor hier is dat je het wel een volle dag de tijd moet geven, ook stedin geeft nu VF aan, maar dus pas de dag volgend op de actievatie dag.
Van BE net een mail ontvangen met de meterstanden van 30-12 nav start contract. Welke dus al afgelopen is.
Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE
Mooie mail ook:ReLight schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:53:
....
Uitleesdatum slimme meter: 30-12-2021
Deze zullen we gebruiken als uw beginstanden. Dat was het!
Hopelijk geniet u van uw energie en van het geld dat u bespaart.
Ja met volle teugen
inmiddels laat het portaal van budget energie alleen nog maar "oeps er ging iets mis" zien.
Hoi.
Same here, en daarnaast is Mijn Budget omgeving niet bereikbaar (pagina's geven een Oeps something went wrong error). Lijkt erop dat e.e.a. aan de gang is. Met een beetje geluk einde van de dag de tarieven? Wil nu toch wel eens weten wat we gaan betalen..ReLight schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:53:
Van BE net een mail ontvangen met de meterstanden van 30-12 nav start contract
Ik denk dat een aantal vroege overstappers nog weleens verrast kunnen worden met dubbele kosten voor de maand januari.... die en door Budget en door de nieuwe vroegtijdige afgesloten energie leverancier zijn afgesloten met de diverse oud klanten van Fenor. Maar de tijd zal het leren deze maand.
Ik had begrepen dat je maar bij 1 leverancier aangesloten kon zijn dus dit zal wel loslopen.knijk00 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:50:
Ik denk dat een aantal vroege overstappers nog weleens verrast kunnen worden met dubbele kosten voor de maand januari.... die en door Budget en door de nieuwe vroegtijdige afgesloten energie leverancier zijn afgesloten met de diverse oud klanten van Fenor. Maar de tijd zal het leren deze maand.
Denk niet dat de netbeheerder het toelaat 2 leveranciers tegelijk te hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door Reticulum op 04-01-2022 12:25 ]
Hoe zie je dit voor je? Elke kwh en m3 wordt dubbel gefactureerd?knijk00 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:50:

Het enige wat dubbel zou kunnen gaan (en waarschijnlijk ook zal gebeuren) zijn de leveringskosten omdat BE deze blijkbaar niet per dag maar per maand berekend.
BE brengt normaliter de vaste aansluitkosten voor de gehele maand in rekening, ook al zat je maar 1 dag bij hun.sjakieman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:25:
[...]
Hoe zie je dit voor je? Elke kwh en m3 wordt dubbel gefactureerd?![]()
Het enige wat dubbel zou kunnen gaan (en waarschijnlijk ook zal gebeuren) zijn de leveringskosten omdat BE deze blijkbaar niet per dag maar per maand berekend.
Ja dat is hetzelfde als ik zeg toch? Maar hier wordt denk ik niemand door verrast want dit is al heel vaak voorbij gekomen hier en gaat maar om maximaal 5,99 of 11,98 euro.zx9r_mario schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:27:
[...]
BE brengt normaliter de vaste aansluitkosten voor de gehele maand in rekening, ook al zat je maar 1 dag bij hun.
Binnen 3 dagen zullen we te horen krijgen wat de tarieven en contractvoorwaarden zijn. Nu blijft het gissen.sjakieman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:31:
[...]
Ja dat is hetzelfde als ik zeg toch? Maar hier wordt denk ik niemand door verrast want dit is al heel vaak voorbij gekomen hier en gaat maar om maximaal 5,99 of 11,98 euro.
Let op:
[color=blue]• Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
• Discussie over energieprijzen in het algemeen mag in Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak worden gevoerd.[/color]
[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Meldingen dat je gestorneerd hebt, een MOI hebt ingediend, je MOI is goedgekeurd, overgestapt bent enz. vallen hier ook onder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Fenor Energie.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Algemene feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator. Hier zijn beiden offtopic.
[color=blue]• Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
• Discussie over energieprijzen in het algemeen mag in Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak worden gevoerd.[/color]
[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
• De welbekende "ja ik ook"-reacties. Meldingen dat je gestorneerd hebt, een MOI hebt ingediend, je MOI is goedgekeurd, overgestapt bent enz. vallen hier ook onder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Fenor Energie.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Algemene feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties mag per DM naar de betreffende moderator. Hier zijn beiden offtopic.